Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-09 19:26
Bij een intergas ketel (ik heb dezelfde) ziet het er sowieso een beetje anders uit omdat er een extra bypass leiding bijgeplaatst wordt ivm het ontbreken van een driewegklep in deze ketels. Heeft te maken met garanderen van voldoende temperatuur van je sanitair warm water. Voor meer uitleg even de zoekfunctie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Ligt het aan mij of is de ticketportaal niet bereikbaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ccu5tQQs6L9kd3kG6Qjwc-R7R_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PkJZiFkKEhpdeCgUuhbuWILj.jpg?f=fotoalbum_large

Ik probeer te achterhalen wanneer de subsidie aanvraag de deur uit gaat en wanneer je de rekening moet betalen na plaatsing.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:35
Jeroennl schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:28:
Het heeft even geduurd om 8.30 en om 17.45 zat het erop voor de heren, allemaal wat langer geduurd dan gepland. [Afbeelding]

Let niet op de kabel wirwar, dat moet ik nog oplossen. Om het te begrijpen, hoe werkt die aansluiting nu tussen de CV en WP, alles lijkt kriskras verbonden maar dat zal aan mijn onkunde liggen.
Ach de een vind het netjes maar ik zou het zo niet op durven leveren met die scheve leidingen. Als ze het expansievat even hadden weggehaald hadden ze de leidingen veel netter kunnen aanleggen i.p.v. voor dat vat langs.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroennl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 15:11
Gerardwaz schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:22:
[...]

Ach de een vind het netjes maar ik zou het zo niet op durven leveren met die scheve leidingen. Als ze het expansievat even hadden weggehaald hadden ze de leidingen veel netter kunnen aanleggen i.p.v. voor dat vat langs.
Die is eraf geweest, er zat achter en naast eigenlijk geen ruimte buiten deze optie. Ik was in de veronderstelling dat het bewust scheef liep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnergyExplorer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:09
Kan het zijn de ze de betaal termijnen aangepast hebben. Ik moest voor de Duo een aanbetaling doen (€3600) en twee weken voor installatie het volledige restbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Jeroennl schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:28:
[...]

Die is eraf geweest, er zat achter en naast eigenlijk geen ruimte buiten deze optie. Ik was in de veronderstelling dat het bewust scheef liep.
Scheve leidingen zijn nooit nodig en anders oplossen is altijd mogelijk. Aan de andere kant hangt hij waarschijnlijk op de zolder en kijk je er nooit naar. Als jij tevreden ben is het prima toch.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroennl
Gerardwaz schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:45:
[...]

Scheve leidingen zijn nooit nodig en anders oplossen is altijd mogelijk. Aan de andere kant hangt hij waarschijnlijk op de zolder en kijk je er nooit naar. Als jij tevreden ben is het prima toch.
Zo leer je nog eens wat. Hangt inderdaad op zolder en er staat normaal een kastje voor. Oftewel ik kijk er nooit naar. Zolang het goed functioneert ben ik tevreden in dit soort situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:07
Dersan schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:29:
[...]

Volgens mij is het een trafo. Maargoed, half november software update toch?!
Iemand enig idee hoe een fluitende trafo is op te lossen met een software update? Helemaal wanneer de ene het wel doet en de andere niet?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 12:21
CPM schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:20:

Ik probeer te achterhalen wanneer de subsidie aanvraag de deur uit gaat en wanneer je de rekening moet betalen na plaatsing.
Betaling is tegenwoordig (uit mijn hoofd) binnen 2 dagen na plaatsing, dan wordt ook vanzelf het subsidietraject opgestart. Subsidie was bij mij overgemaakt binnen 3 weken na aanvraag.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:29
okijokii schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:50:
[...]

Iemand enig idee hoe een fluitende trafo is op te lossen met een software update? Helemaal wanneer de ene het wel doet en de andere niet?
Geen idee, maar dit werd een tijdje terug gemeld door een medegebruiker hier.:
Bartske schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:03:
[...]

Ik ben ook gebeld. Ze hebben mij beloofd dat ze half oktober nog een update telefonisch gaan geven, en dat de update voor november gepland staat.
Nu ben ik geen elektrotechnisch ingenieur maar wellicht kunnen ze van afstand iets met de spanning spelen?

[ Voor 8% gewijzigd door Dersan op 21-10-2024 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnergyExplorer
Star65 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:07:
[...]

Betaling is tegenwoordig (uit mijn hoofd) binnen 2 dagen na plaatsing, dan wordt ook vanzelf het subsidietraject opgestart. Subsidie was bij mij overgemaakt binnen 3 weken na aanvraag.
Dat is vreemd, ik moest twee weken voor de installatie alles al betaald hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Het heeft even geduurd om 8.30 en om 17.45 zat het erop voor de heren, allemaal wat langer geduurd dan gepland. [Afbeelding]

Let niet op de kabel wirwar, dat moet ik nog oplossen. Om het te begrijpen, hoe werkt die aansluiting nu tussen de CV en WP, alles lijkt kriskras verbonden maar dat zal aan mijn onkunde liggen.
Ik neem aan dat dat expansievat daar al hing en er geen andere plek voor was?

Komt allemaal wel ver naar voren zo zeg.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!
VindiGoosh schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:41:
[Afbeelding]

Hier hangt alles inmiddels ook *O*

Afwatering binnenkort even netjes wegwerken en op de hemelwater afvoer aansluiten.

Wat me wel opviel is dat 1 van de 2 Quatts een fluitend geluid maakt. Volgens mij is dat vaker voorbij gekomen in dit topic bij de Duo.
Ziet er netjes uit (en ook de lamp heeft weer een kapje. Moest me echt inhouden (met typen) toen ik vorige foto's zag 🤪) .

Is die fluitende Quatt wel in balans?

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vroegah, wanneer iets het niet goed deed, zoals je tv, gaf je er een mep op.

Misschien moet @VindiGoosh dat combineren: even stekker eruit, mep erop, stekker erin.
Ik ken het fenomeen niet, maar ik kan hier een knikker op de voluit draaiende Quatt leggen zonder dat die knikker beweegt.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroennl
JanHenk schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:16:
[...]

Ik neem aan dat dat expansievat daar al hing en er geen andere plek voor was?

Komt allemaal wel ver naar voren zo zeg.
Klopt die hing daar al CV ketel zit links tegen muur geplakt en rechts meteen afzuiging. Achterkant van expansievat zit al zo goed als tegen het leidingwerk aan. Het is allemaal erg krap gemonteerd destijds bij de bouw.

Ze hebben het leidingwerk ongeveer een centimeter of 10 voor het vat gehangen. Het is functioneel of het mooi is en of het anders had gekund vast wel.

Uiteindelijk hebben ze hun tweede installatie voor vandaag ook niet kunnen doen, geen idee hoe ze dat hebben opgelost. Na 3 uur hadden ze pas een gat geboord, lang leven beton en geen diamantboor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

EnergyExplorer schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:10:
[...]

Dat is vreemd, ik moest twee weken voor de installatie alles al betaald hebben.
En over welke periode heb je het dan?
(Misschien hebben ze iets veranderd sinds de 25mio investering :+ )

Maar ik hoefde helemaal niets van te voren te betalen behalve het huisbezoek.
Maar ik zal er eens achteraan gaan.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:29

Het zal technisch gezien vast wel werken maar als ik de cv boer was die onderhoud deed aan jouw ketel en ik kom op bezoek had ik m’n koffertje weer dicht geklapt en ging ik naar de volgende. Dit gaat natuurlijk nergens over. Zag eerst alleen die losse kabels maar dat leiding werk….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnergyExplorer
CPM schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:40:
[...]

En over welke periode heb je het dan?
(Misschien hebben ze iets veranderd sinds de 25mio investering :+ )

Maar ik hoefde helemaal niets van te voren te betalen behalve het huisbezoek.
Maar ik zal er eens achteraan gaan.
Ik heb er ook maar even een mail over gestuurd. Op de website staat namelijk inderdaad aanbetaling van €99 en restbetaling uiterlijk 3 dagen na installatie.

Dit is de tijdlijn voor de bestelling geweest:
Eerste gesprek 19-02-2024
Aanbod vernieuwd 25-09-2024
Aanbetaling gedaan 01-10-2024
Restbetaling voor 23-10-2024
Installatiedatum 06-11-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Erveetwee schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:34:
[...]

Wat is koud? We hebben begin februari wel paar dagen rond het nulpunt gehad. Maar geen echte vorstdagen als je dat bedoeld. En een tweede vraag; moet ik dan straks dan niet naar het gemiddelde kijken in m’n sheet maar me meer richten op wat het warmteverlies is op die koude dagen zonder zon?
O, al sinds februari. Dan heb je wel koude dagen gehad, al was midden januari kouder.

De sheet die je bijhoudt is geen warmteverlies-sheet, maar warmteproductie-sheet. Die is alleen gelijk aan warmte verlies als die niet wordt geholpen door zoninstraling, houtstook, ovenschotels, 16man op bezoek en gelijke begin- en eindtemperatuur in huis. Dus inderdaad: kijk naar de koude dagen zonder zon.

En als je 1700m3 gas wilt vervangen, dan heb je meer warmteverlies dan de meesten hier.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15-09 09:41
Friezin schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:21:
[...]

Ziet er netjes uit (en ook de lamp heeft weer een kapje. Moest me echt inhouden (met typen) toen ik vorige foto's zag 🤪) .

Is die fluitende Quatt wel in balans?
Dankjewel! :)

En jaa die had ik we voor de foto wel ff op kunnen doen inderdaad. Moet wel een andere komen, want ze hebben ‘m gisteren per ongeluk kapot gestoten.

Shit happens

En wat bedoel je met in balans?

Heb net nog even geluisterd (op vol vermogen en niet in de silence modus) en binnen hoor je 0,0. En dan hebben we nog enkel glas ook hier en daar.

Buiten hoor je wel die hoge pieptoon, maar later verdwijnt deze weer. Het komt en gaat.

Misschien toch wd40 of een beetje puug :P

Kan er ook eens een potje vaseline tegenaan gooien

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +1 Henk 'm!
VindiGoosh schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 06:14:
[...]

Dankjewel! :)

En jaa die had ik we voor de foto wel ff op kunnen doen inderdaad. Moet wel een andere komen, want ze hebben ‘m gisteren per ongeluk kapot gestoten.

Shit happens

En wat bedoel je met in balans?

Heb net nog even geluisterd (op vol vermogen en niet in de silence modus) en binnen hoor je 0,0. En dan hebben we nog enkel glas ook hier en daar.

Buiten hoor je wel die hoge pieptoon, maar later verdwijnt deze weer. Het komt en gaat.

Misschien toch wd40 of een beetje puug :P

Kan er ook eens een potje vaseline tegenaan gooien
Balans: Wanneer je je hand op de betreffende Quatt legt, voel je dan een trilling?
(Oftewel: Voelen de beide Quatts identiek wanneer ze aanstaan?)
Je zou Quatt kunnen vragen of "ergens" WD40 spuiten het fluiten ooit oploste :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Friezin schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 07:44:
[...]

Balans: Wanneer je je hand op de betreffende Quatt legt, voel je dan een trilling?
(Oftewel: Voelen de beide Quatts identiek wanneer ze aanstaan?)
Je zou Quatt kunnen vragen of "ergens" WD40 spuiten het fluiten ooit oploste :Y
Ahhh op die manier! Ga ik straks ff doen. Bedankt!

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-09 09:26
Star65 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:07:
[...]

Aanbetaling is nu 99.- en het restant binnen 7 dagen na plaatsing. Zoals het hoort. Je krijgt 100,- eu korting als je alles (ruim) van tevoren betaalt.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
VindiGoosh schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 06:14:
[...]

Heb net nog even geluisterd (op vol vermogen en niet in de silence modus)
Hoe krijg jij hem met deze temperaturen op vol vermogen? Lukt mij echt niet zonder dat de cv bijspringt namelijk. De monteur die bij mij voor een ander geluid is geweest lukte dat ook niet.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:18
okijokii schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:29:
[...]

Hoe krijg jij hem met deze temperaturen op vol vermogen? Lukt mij echt niet zonder dat de cv bijspringt namelijk. De monteur die bij mij voor een ander geluid is geweest lukte dat ook niet.
stekker uit CV ketel & thermostaat 2 graden hoger?

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Toby-Wan schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:35:
[...]

Dat heb ik nog niet geprobeerd, werkt dat? Of is dat een suggestie 😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:45
EnergyExplorer schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:40:
Kan het zijn de ze de betaal termijnen aangepast hebben. Ik moest voor de Duo een aanbetaling doen (€3600) en twee weken voor installatie het volledige restbedrag.
Ik heb een aanbetaling van €99 gedaan en moet het volledige bedrag voor de DUO (zo'n €9300) binnen 3 dagen na installatie plaatsen. Ik heb wel diverse mails ontvangen om een "snelle betaling" te doen, waar ik een kortingsvoucher voor zou krijgen.

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Toby-Wan schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:35:
[...]

Dit dus inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
okijokii schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:45:
[...]

Dat heb ik nog niet geprobeerd, werkt dat? Of is dat een suggestie 😇
Bij mij werkt het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:35
Vetifuro schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:50:
[...]

Ik heb een aanbetaling van €99 gedaan en moet het volledige bedrag voor de DUO (zo'n €9300) binnen 3 dagen na installatie plaatsen. Ik heb wel diverse mails ontvangen om een "snelle betaling" te doen, waar ik een kortingsvoucher voor zou krijgen.
Hetzelfde hier. Huisbezoek ergens in April. Daarna aanbieding laten vernieuwen met het deel achteraf betalen. Gisteren de betaling gedaan voor afgelopen zaterdag geplaatste Quatt.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz10
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-06 13:47
Hi all,

Ik heb al een half jaar een Quatt, en ik ga mijn 15 jaar oude CV Intergas HRE 36/30 CW5 vervangen.
Ik heb een regendouche en een jacuzzi, ik heb begrepen dat een CW5 CV ketel wordt aangeraden.
Ik heb volgens mij dan de keuze tussen de:

- Intergas Xtreme 36 CW5, 1300e
- HRE36/30 CW5, 1000e

Wat adviseren jullie? De Xtreme 36 is het meest zuinig, maar wellicht overbodig, aangezien ik de CV alleen voor warm water gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Chrisz10 Een elektrische CV en een (300 liter) warmtepompboiler voor het warm water? :)

Een nieuwe gasketel is best wel zonde... En 15 jaar oud? Is ie al stuk? Kan toch nog best wat langer mee?

[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 22-10-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:33
Dersan schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:07:
[...]

Geen idee, maar dit werd een tijdje terug gemeld door een medegebruiker hier.:

[...]

Nu ben ik geen elektrotechnisch ingenieur maar wellicht kunnen ze van afstand iets met de spanning spelen?
Mogelijk. Ik zou half oktober nog gebeld worden met de status maar zoals ik al had verwacht hebben ze dat weer niet gehaald. Ik heb geen zin om er achteraan te gaan, dus ik wacht begin november wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Bartske schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:21:
[...]

Mogelijk. Ik zou half oktober nog gebeld worden met de status maar zoals ik al had verwacht hebben ze dat weer niet gehaald. Ik heb geen zin om er achteraan te gaan, dus ik wacht begin november wel af.
Misschien moet ik dan ook maar gewoon even afwachten, i.p.v. contact met ze opnemen.

Hebben ze nog een specifieke datum genoemd? Of alleen “begin November”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz10
JanHenk schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:20:
@Chrisz10 Een elektrische CV en een (300 liter) warmtepompboiler voor het warm water? :)

Een nieuwe gasketel is best wel zonde... En 15 jaar oud? Is ie al stuk? Kan toch nog best wat langer mee?
Vanwege een zolderverbouwing, verplaats ik mijn CV en Quatt leidingen 2 meter verderop. Dus zit een beetje in dubio of ik maar ook gelijk de CV laat vervangen, al dan niet voor een 2e hands via maktplaats. Stel hij gaat binnenkort stuk, moet ik weer installatiekosten betalen.

Ik zag in het topic dat je zelf een e-CV en warmtepompboiler gebruikt. Wordt dit door Quatt ondersteund? Stel ik laat nu een e-CV plaatsen, sluiten zij de Quatt dan voor mij aan op de e-CV? Welke e-CV gebruik je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
clubeddie schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:48:
Semi offtopic, maar toch niet helemaal.

Interessant bericht over een idee over stroomtarief wijzigingen.
https://www.nu.nl/klimaat...houden-goedkoper-uit.html.

Vooral de stukjes:
Netbeheerders willen huishoudens daarom aanmoedigen om vooral 's middags of 's nachts stroom te verbruiken, in plaats van tijdens de avondpiek.

Maar juist die huishoudens kunnen ook veel geld besparen door hun auto's en warmtepompen zo in te stellen dat ze de spits op het stroomnet mijden.

Doen bij mij de wenkbrauwen fronsen, dus kom maar op met een dymanische warmtepomp die draait wanneer de stroom goedkoop is, je niet thuis bent, maar waardoor je 's avonds in een koud huis zit. Zijn zij nu zo dom of...
nee, alleen hun focus ligt dus helemaal niet bij het voor de consument zo belangrijk aspect dat je een comfortabel huis hebt en dus ook warm is waneer je huis bent (voor meeste werkende mensen is dat dus niet overdag) maar ze kijken alleen naar aspecten die voor hun het beste uitkomen.
Wat deze beste heren echter vergeten wat hun bestaandsrecht is, namelijk zorgen dat er stroom wordt geleverd aan de consument op een tijdstip dat de consument dat nodig heeft. (het is dus nog steeds een ouderwetse nuts voorziening (iets wat ze net als de politiek namelijk ten dienste zijn van de bewoners heel graag willen vergeten en de rol eigenlijk omdraaien, wij dienen ons aan te passen aan hun tijden)
de oorzaak ligt alleen helemaal bij deze heren zelf, die hebben namelijk de laatse 40 jaar zitten slapen en zamen met de politiek totaal geen voorziende blik gehad. overigens wordt daar al ruim 30 jaar voor gewaarschuwd, dus nu zeggen dat ze dat niet hadden kunnen zien aankomen is de grootste onzin.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Chrisz10 Nee, ik zelf heb nog niet eens een Quatt (net de installatiedatum gekregen, nog een paar weken wachten) en een Intergas HReco gasketel.

Quatt wil zelf niet installeren met een e-CV in hybride helaas, ze vinden dat het per se een gasketel moet zijn. Waarschijnlijk om hun eigen FE oplossing te pushen. Daar kun je ook nog naar kijken overigens...

Trackerfire is degene die nadien zijn gasketel heeft vervangen voor een elektrische variant en een losse warmtepompboiler ernaast, dat werkt prima, ondanks dat Quatt stelt dat het niet kan/mag/etc.

Als je maar heel weinig (misschien wel niks) gasverbruik hebt voor verwarming, werkt ie puur als back-up. Dan is de e-CV wel lekker voordelig in aanschaf en ook in onderhoud (niks).

Je kunt dan een losse warmtepompboiler neerzetten voor je sanitair warm water. Voordeel; een grote plens water in korte tijd. Nadeel; het water is niet onbeperkt en je hebt de ruimte nodig voor zo'n boilervat. Met een ligbad ('jacuzzi') en regendouche is 300 liter wel aan te raden.

Ik denk overigens dat jouw ketel, als ie vrijwel uitsluitend warm water hoeft te doen, nog wel even meegaat. Nu al vervangen zou ik persoonlijk niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Chrisz10 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:04:
[...]

Vanwege een zolderverbouwing, verplaats ik mijn CV en Quatt leidingen 2 meter verderop. Dus zit een beetje in dubio of ik maar ook gelijk de CV laat vervangen, al dan niet voor een 2e hands via maktplaats. Stel hij gaat binnenkort stuk, moet ik weer installatiekosten betalen.

Ik zag in het topic dat je zelf een e-CV en warmtepompboiler gebruikt. Wordt dit door Quatt ondersteund? Stel ik laat nu een e-CV plaatsen, sluiten zij de Quatt dan voor mij aan op de e-CV? Welke e-CV gebruik je?
hou wel rekening mee dat met de nieuwe eisen van de CO keur je dus niet meer zo maar een tweede hands via marktplaats mag aansluiten, je zou wel bv je installateur kunnen vragen of hij een nog goede 2de hands heeft liggen. Nu zal vrijwel geen installateur meer een via marktplaats gekochte cv ketel gaan installeren, het risico die hij daarbij loopt is gewoon te groot.
Nog sterker, zelf zou je dat dus ook niet meer mogen omdat je daardoor aan zowel het rookgaskanaal moet gaan komen als ook aan de gasleiding. Dus ook dat zou je eigenlijk door een erkende installateur met CO keur moeten laten doen.

Ik zou eerder je installeur vragen om deze ketel goed te controleren en afhankelijk van die keuring besluiten wat te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrisz10
JanHenk schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:34:
@Chrisz10 Nee, ik zelf heb nog niet eens een Quatt (net de installatiedatum gekregen, nog een paar weken wachten) en een Intergas HReco gasketel.

Quatt wil zelf niet installeren met een e-CV in hybride helaas, ze vinden dat het per se een gasketel moet zijn. Waarschijnlijk om hun eigen FE oplossing te pushen. Daar kun je ook nog naar kijken overigens...

Trackerfire is degene die nadien zijn gasketel heeft vervangen voor een elektrische variant en een losse warmtepompboiler ernaast, dat werkt prima, ondanks dat Quatt stelt dat het niet kan/mag/etc.

Als je maar heel weinig (misschien wel niks) gasverbruik hebt voor verwarming, werkt ie puur als back-up. Dan is de e-CV wel lekker voordelig in aanschaf en ook in onderhoud (niks).

Je kunt dan een losse warmtepompboiler neerzetten voor je sanitair warm water. Voordeel; een grote plens water in korte tijd. Nadeel; het water is niet onbeperkt en je hebt de ruimte nodig voor zo'n boilervat. Met een ligbad ('jacuzzi') en regendouche is 300 liter wel aan te raden.

Ik denk overigens dat jouw ketel, als ie vrijwel uitsluitend warm water hoeft te doen, nog wel even meegaat. Nu al vervangen zou ik persoonlijk niet doen.
Bedankt voor je advies! De CV had maart dit jaar onderhoud gehad, volgens installateur was hij nog prima en kan hij nog wel mee. Dan ga ik hem niet preventief vervangen. Ik dan nog even orienteren of ik volgend jaar de Quatt FE of een WP boiler+e-CV neem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrisz10
MacD007 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:01:
[...]

hou wel rekening mee dat met de nieuwe eisen van de CO keur je dus niet meer zo maar een tweede hands via marktplaats mag aansluiten, je zou wel bv je installateur kunnen vragen of hij een nog goede 2de hands heeft liggen. Nu zal vrijwel geen installateur meer een via marktplaats gekochte cv ketel gaan installeren, het risico die hij daarbij loopt is gewoon te groot.
Nog sterker, zelf zou je dat dus ook niet meer mogen omdat je daardoor aan zowel het rookgaskanaal moet gaan komen als ook aan de gasleiding. Dus ook dat zou je eigenlijk door een erkende installateur met CO keur moeten laten doen.

Ik zou eerder je installeur vragen om deze ketel goed te controleren en afhankelijk van die keuring besluiten wat te doen.
Dank voor de tip. Het vervangen zou ik niet zelf doen, maar de installateur. Hij gaat mijn CV verplaatsen op zolder, en Quatt gaat hem daarna weer voor mij aansluiten.

De CV heeft maart dit jaar onderhoud gehad, volgens de monteur was hij in orde en kan hij nog even mee. Nu ik heb begrepen dat de 15 jaar oude CV nog wel even mee kan i.v.m. warmte via Quatt, ga ik hem toch niet preventief vervangen. Ik kijk volgend jaar of ik over ga naar een Quatt FE of een wp boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroennl
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfYG79mZGAPhGJbqr9m_KD-RxZQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uS8llACzMKhOn9IheTvW3beJ.png?f=fotoalbum_large

Hoe interpreteer ik de pieken betekent dit dat er water warmer dan 60 graden de vloerverwarming in gaat? Of is dit tapwater? Laatste pieken zijn op het moment dat we tapwater pakken. Thermostaat staat op 18, kamertemperatuur is 19 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Jeroennl schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:23:
[Afbeelding]

Hoe interpreteer ik de pieken betekent dit dat er water warmer dan 60 graden de vloerverwarming in gaat? Of is dit tapwater? Laatste pieken zijn op het moment dat we tapwater pakken. Thermostaat staat op 18, kamertemperatuur is 19 graden.
De Quatt kan geen tapwater maken, dat is een heel ander circuit dan dat van je verwarming. Tapwater wordt door je CV water gemaakt is staat compleet los van dat van je verwarming.
Wat is de bron van deze info json ? dat zou dan hp1: temperatureWaterOut: The current temperature of the water coming out of the heatpump (in degrees Celsius) moeten zijn.

het zou natuurlijk ook van je CV kunnen komen, echter gezien de huidige buitentemperaturen zou dit een zeer vreemd gedrag zijn, namelijk geen warmtepomp en uitsluitend de CV gezien de zeer hoge temperaturen. (ik zou zwz de CV op max 50 graden gaan zetten.)

wat staat er in json bij qc: Quality control information?

[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 22-10-2024 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnergyExplorer
[Afbeelding]

Het kan te maken met de driewegklep in je ketel. Als die niet goed werkt zal de CV bij warm water vraag ook water richting het CV circuit sturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 19:10
[Afbeelding]

Dit is de aanvoer en retour temperatuur van jouw cv-ketel die aan de CIC wordt doorgegeven.
Blijkbaar staat deze in comfort stand het tapwater warm te houden.

intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 21:20

WouterB

3680 Wp

[Afbeelding]

Je hebt een remeha of intergas? Daarvan leest de CiC de temperatuur uit via OpenTherm.

Je ziet hier de boiler temperatuur,
en bij warm water tappen warmen deze goed op (want warm water van 60c) . Als je je cvwater wil zien, kun je beter naar de andere temperatuursensoren in het circuit kijken (die in de quatt, en die van de flowsensor)

Zoals @pjeterinfo al zegt staat er waarschijnlijk een comfort stand aan. (Of iets met een driewegklep, zoals @EnergyExplorer noemt)

Ter vergelijking, mijn boiler sensor: (gisteravond is ee gedoucht)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtaxQoq0YW4RMD7d8_sO67Vq1E0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7lcMOYMo1ATt1jW3zTxNmTmO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door WouterB op 22-10-2024 18:51 ]

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroennl
WouterB schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:45:
[...]

Je hebt een remeha of intergas? Daarvan leest de CiC de temperatuur uit via OpenTherm.

Je ziet hier de boiler temperatuur,
en bij warm water tappen warmen deze goed op (want warm water van 60c) . Als je je cvwater wil zien, kun je beter naar de andere temperatuursensoren in het circuit kijken (die in de quatt, en die van de flowsensor)

Zoals @pjeterinfo al zegt staat er waarschijnlijk een comfort stand aan. (Of iets met een driewegklep, zoals @EnergyExplorer noemt)

Ter vergelijking, mijn boiler sensor: (gisteravond is ee gedoucht)
[Afbeelding]
Gaat inderdaad om een Intergas CV ketel. Zie de temperatuur ook alleen bij douchen of tapwater omhoog gaan op dit moment, WP gaat namelijk niet aan met de temperatuur buiten. Flowmeter staat inderdaad fors lager 17,89 graden.

Zover ik begreep maken de Intergas ketels geen gebruik van een driewegklep en dan zal dit wel iets van een comfort stand zijn. Vraag me nu alleen af of ze de ketel temperatuur hebben veranderd aangezien die niet hoger dan 60 mag staan voor de vloerverwarming.

Toch maar even gecontroleerd, verwarming staat op 55 graden en tapwater op 60. Ook ontdek dat dus tap comfort aan stond, oftewel uitgezet. Dankjewel voor de tip!

[ Voor 4% gewijzigd door Jeroennl op 22-10-2024 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11:58
Jeroennl schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:07:
[...]

Gaat inderdaad om een Intergas CV ketel. Zie de temperatuur ook alleen bij douchen of tapwater omhoog gaan op dit moment, WP gaat namelijk niet aan met de temperatuur buiten. Flowmeter staat inderdaad fors lager 17,89 graden.

Zover ik begreep maken de Intergas ketels geen gebruik van een driewegklep en dan zal dit wel iets van een comfort stand zijn. Vraag me nu alleen af of ze de ketel temperatuur hebben veranderd aangezien die niet hoger dan 60 mag staan voor de vloerverwarming.

Toch maar even gecontroleerd, verwarming staat op 55 graden en tapwater op 60.
De eco stand moet uit staan. Duurt dan even langer voordat je warm water krijgt, maar voorkomt dat de Quatt onnodig gaat draaien. Ik weet niet of je dat ook hebt, maar kijk dat voor de zekerheid even na.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik kan nog steeds het ticketportaal niet bereiken.
Jullie?

https://connect.quatt.io/ticketportaal

Wel een ticket ingeschoten via de mail. Kreeg binnen 24 uur reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:10
CPM schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:53:
Jullie?

Nop

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:46

RobertowNL

For your gear!

Mijn Quatt maakt twee piep geluidjes.
YouTube: 19 oktober 2024

De hoge elektrische piep maakt mij niet enorm veel uit. Maar die andere piep bij het starten van de compressor herkennen jullie die ook?
Eind van vorig stookzeisoen hoorde ik hem ook wel eens. Vooral bij een defrost. Maar erg gelukkig wordt ik er niet van (dit hoor je binnen wel).

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
RobertowNL schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:40:
Mijn Quatt maakt twee piep geluidjes.
YouTube: 19 oktober 2024

De hoge elektrische piep maakt mij niet enorm veel uit. Maar die andere piep bij het starten van de compressor herkennen jullie die ook?
Eind van vorig stookzeisoen hoorde ik hem ook wel eens. Vooral bij een defrost. Maar erg gelukkig wordt ik er niet van (dit hoor je binnen wel).
Ik heb exáct hetzelfde probleem. Zijn gisteren geplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:48
Hoop niet dat dat geluid een trend wordt. De mijne wordt over 2 weken geplaatst.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Erik1805 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:05:
Hoop niet dat dat geluid een trend wordt. De mijne wordt over 2 weken geplaatst.
Mijne zijn recent geplaatst maar ik heb het niet opgemerkt.
Daarnaast, ticket maken en op laten lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:35
De mijne zijn zaterdag geplaatst, staan op een plat dak en zijn tot nu toe helemaal stil.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2L
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-09 11:49

R2L

wesleytjuh schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:13:
De mijne zijn zaterdag geplaatst, staan op een plat dak en zijn tot nu toe helemaal stil.
Mijn Quatt staat hier sinds half augustus op het dakkapel en is ondanks een extra laag rubberen speeltegels + 30x30 straattegels én de bigfoots toch hoorbaar. Je hoort een soort van ronkend geluid alsof er heel in de verte een helicopter langs vliegt. Gelukkig bevindt zich onder de Quatt geen slaapkamer, maar de werkkamer, dus ik kan ermee leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hier is de Quatt ook helemaal stil als ie uit staat.
Momenteel ~390W en hoor ik voornamelijk de luchtverplaatsing nog wel op ruim 5m afstand terwijl ik enig gehoorverlies en tinnitus heb. Er staat tenslotte toch een grote ventilator aan en al die lucht moet door die lamellen.

Straks als hij weer hard moet werken is er met name rond 1300w vast wel wel wat hinderlijke ~300hz toon. Ik constateerde dat leunen op de behuizing wel een verschil maakte. Met wat gewicht er op bij het ene toerental dan geen geluid maar een ander juist wel.
Sindsdien is de Quatt verplaatst naar bijna 4m verder omdat die ook qua geluidsnorm niet goed stond. Hij kan toch 55db geluid maken aldus eigen specificaties maar zal mede afhankelijk zijn van de omstandigheden.
Ik denk dat bij -5 en 25 graden aanvoertemperatuur en 4kW vermogen minder geluid maakt dan het zelfde met 45 graden aanvoertemperatuur.

Edit; Idem hier mee geluid door het dak. Op hoger vermogen/toerental wordt dat meer een zoemen. Gedeelde aanbouw met de buren helaas en die hadden er ook last van. Vervelend als je wel het geluid/nadelen maar niet de voordelen hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door bite op 22-10-2024 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik lees de Quatt uit met Home assistant en ik probeer te begrijpen hoe het systeem werkt en hoe het optimaal werkt.
Ik heb al eens aangeven dat de COP erg laag is en dan is de reactie: doe meer radiatoren in andere ruimtes open (of een beetje).
Wat zou dat dan doen met de COP?

Tevens zie ik het volgende ik HA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDlkKBCxOkM6qoa77y8RMPWvTBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zxKjruC0gk0Q7zNGQpADaXc8.jpg?f=fotoalbum_large

Wat gebeurt hier? Gewoon kortstondig aanspringen van de Quatt? Water gaat er uit met ongeveer 35 graden en komt net zo warm weer retour? Kamer is op temperatuur en dan stopt de boel?
Waarom niet minder hogere temperatuur en langer pompen? Of is dit het minimale vermogen?

PS: COP 3.1 en verbruikte energie 3.5kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
CPM schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:04:
Ik lees de Quatt uit met Home assistant en ik probeer te begrijpen hoe het systeem werkt en hoe het optimaal werkt.
Ik heb al eens aangeven dat de COP erg laag is en dan is de reactie: doe meer radiatoren in andere ruimtes open (of een beetje).

[Afbeelding]

Wat gebeurt hier? Gewoon kortstondig aanspringen van de Quatt? Water gaat er uit met ongeveer 35 graden en komt net zo warm weer retour? Kamer is op temperatuur en dan stopt de boel?
Waarom niet minder hogere temperatuur en langer pompen? Of is dit het minimale vermogen?

Als de aanvoertemperatuur gelijk is aan de retourtemperatuur moet je als eerste waterzijdig gaan inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Is 3.5 de COP op het uur dat die aan staat of gemiddeld over de dag? Want het standby verbruik heeft invloed op de COP.
Hier zag ik iets vergelijkbaars dat ik denk waarom niet gewoon constant op 400w draaien ipv 600, 500w en weer uit. Ook de gemeten temperatuur van de thermostaat in de app fluctueert dan waar het anders een vlakke lijn is.
Ik denk dat de regeling moeite had met de snelle stijging en daling van de buitentemperatuur tussen 4 en 6.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_SoXdS8HZbxaTAheU1SQ65geZLc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u5aumzEbUJrWrQQXJG3zkep7.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0xmXclYni64i5qyuX3yVvpThUw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YQGZUxClVAa4NvmQ2BQUvwWI.png?f=user_large
Gisteren fluctueerde het nog wel meer zie ik nu maar dan wel max ~400w wat net iets boven het minimum is. Wel cop 6,5 en vandaag 5,5 met radiatoren.

[ Voor 16% gewijzigd door bite op 22-10-2024 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:42

[Afbeelding]

Je hebt amper warmte-afgifte.
Worden je radiatoren wel warm?

En op hoeveel radiatoren is dit? (grafiekje)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
bite schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:21:
Is 3.5 de COP op het uur dat die aan staat of gemiddeld over de dag? Want het standby verbruik heeft invloed op de COP.
Hier zag ik iets vergelijkbaars dat ik denk waarom niet gewoon constant op 400w draaien ipv 600, 500w en weer uit. Ook de gemeten temperatuur van de thermostaat in de app fluctueert dan waar het anders een vlakke lijn is.
Ik denk dat de regeling moeite had met de snelle stijging en daling van de buitentemperatuur tussen 4 en 6.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gisteren fluctueerde het nog wel meer zie ik nu maar dan wel max ~400w wat net iets boven het minimum is. Wel cop 6,5 en vandaag 5,5 met radiatoren.
Dat COP in die app is over de dag tot op dat moment, Dus (sterk) afhankelijk van wanneer je kijkt.
Neem je het uur boven de 2 bijv, dan zie je ca 600W in, ca 3000W uit, dus grofweg COP 5.
Maar als dat tabelletje van dezelfde dag is als je HA grafiek, dan ziet het er wel anders uit ja.

Sowieso zie ik zo al iets van 3.5-4 kWh verbruik. Die 125Wh per dag aan standby doen dan 'niets' meer hoor. Dat zit in de marge.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 22-10-2024 22:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
R2L schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:54:
[...]

Mijn Quatt staat hier sinds half augustus op het dakkapel en is ondanks een extra laag rubberen speeltegels + 30x30 straattegels én de bigfoots toch hoorbaar. Je hoort een soort van ronkend geluid alsof er heel in de verte een helicopter langs vliegt. Gelukkig bevindt zich onder de Quatt geen slaapkamer, maar de werkkamer, dus ik kan ermee leven.
Je kunt overwegen deze veerdempers ertussen te zetten
https://www.cvtotaal.nl/s...-m8-2x-geel-2x-blauw.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Gerardwaz schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:20:
[...]

Als de aanvoertemperatuur gelijk is aan de retourtemperatuur moet je als eerste waterzijdig gaan inregelen.
Er staan 3 radiatoren (T22) van 50x180 open en 1 van 30x180. Woonkamer en (open)keuken.
+ Badkamer (design radiator) die is ingesteld op 19/20 graden via de thermostaatknop. Deze ruimte was eerst veel kouder (17).

Moet ik die waterzijdig in gaan regelen dan?
bite schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:21:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
COP is 3.1 gemiddeld over de dag.
paQ schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:28:
[...]

Je hebt amper warmte-afgifte.
Worden je radiatoren wel warm?

En op hoeveel radiatoren is dit? (grafiekje)
Radiatoren worden prima warm. Ruimte is ook gewoon op temperatuur. Deze schommelde eerst veel meer qua temperatuur en is nu gewoon aangenaam.

Meer ruimtes in huis hoef ik nu niet te verwarmen omdat we daar niet komen of omdat het daar 17,5 graden is. (Open overloop, slaapkamers (20graden), speelkamer (komt niemand).
bbbrumbrum schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:39:
[...]

Heb je al heatboosters op je radiatoren zitten?
Of je aanvoertemp verhogen, maar dan gaat je COP nog verder omlaag.
Die heb ik in de kast liggen. Wat zouden die moeten gaan doen dan? De ruimte sneller verwarmen? Ik dacht dat je die dingen vooral gebruikte in ruimtes die slecht op temperatuur kwamen? Kan ze wel een keer monteren.

Aanvulling:
Als er een warmte vraag is zie ik soms dat de Quatt 900/1000 watt trekt. Via mijn stroommeter. Best veel eigenlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HyMpbAS58mzTeMf_GJb98WKc88M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h0cEFmLQ53pQQw12iHVZRfeW.jpg?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
Live feed:
boiler
boiler.oTtbTurnOnOffBoilerOn    false
boiler.otFbChModeActive false
boiler.otFbDhwActive    false
boiler.otFbFlameOn  false
boiler.otFbSupplyInletTemperature   38.957031
boiler.otFbSupplyOutletTemperature  0
boiler.otTbCH   false
flowMeter
flowMeter.waterSupplyTemperature    35.950935
hp1
hp1.getMainWorkingMode  2
hp1.limitedByCop    false
hp1.modbusSlaveId   1
hp1.power   1831.658928
hp1.powerInput  893.874554
hp1.silentModeStatus    false
hp1.temperatureOutside  9.46
hp1.temperatureWaterIn  32.9
hp1.temperatureWaterOut 34.96
hp2
hp2.getMainWorkingMode  0
hp2.limitedByCop    false
hp2.modbusSlaveId   2
hp2.power   0
hp2.powerInput  40.519701
hp2.silentModeStatus    false
hp2.temperatureOutside  9.64
hp2.temperatureWaterIn  36.11
hp2.temperatureWaterOut 36.25
qc
qc.flowRateFiltered 770.646
qc.stickyPumpProtectionEnabled  false
qc.supervisoryControlMode   2
system
system.hostName DikkeQuattJonguh
thermostat
thermostat.otFtChEnabled    true
thermostat.otFtControlSetpoint  22
thermostat.otFtCoolingEnabled   false
thermostat.otFtDhwEnabled   true
thermostat.otFtRoomSetpoint 20
thermostat.otFtRoomTemperature  19.777344
time
time.ts 1729630429085
time.tsHuman    2024-10-22T20:53:49Z
Structure

[ Voor 36% gewijzigd door CPM op 22-10-2024 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

[Afbeelding]

Heb je al heatboosters op je radiatoren zitten?
Of je aanvoertemp verhogen, maar dan gaat je COP nog verder omlaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
CPM schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:37:
[...]

Er staan 3 radiatoren van 50x180 open en 1 van 30x180.
Woonkamer en (open)keuken.
+ Badkamer (design radiator) die is ingesteld op 19/20 graden via de thermostaatknop. Deze ruimte was eerst veel kouder (17).

[...]

[...]

Radiatoren worden prima warm. Ruimte is ook gewoon op temperatuur. Deze schommelde eerst veel meer qua temperatuur en is nu gewoon aangenaam.
Ik zou nog helemaal niets gaan inregelen.
1. het is nog veel te 'warm' buiten
2. inregelen doe je als alles open staat. Of althans: als in de winter alles open staat dat je wil verwarmen. Hoe meer / hoe rustiger de wp.
3. waarschijnlijk moet de waterpomp nu aan de bak om de flow van 800l/h te halen.

Dat inregelen is sowieso om (pas) dan te bepalen dat de ene radiator wat meer meer flow moet krijgen dan een ander bijv, omdat het (ik zeg maar wat) in een slaapkamer te warm wordt, en het in de badkamer 'wel wat meer mag'.

Meer inhoud resulteert hier ws in meer afgifte, dus een groter delta, dus langere runs met een wat hoger COP is de verwachting.

die twee 'runs' met een warmere retour dan aanvoer zijn wel vreemd hoor. :?
Heb je stiekem de koelfunctie gevonden? :+

edit: ah het is een duo. Dan wisselen hp1 en hp2 elkaar af als het goed is.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 22-10-2024 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
[...]

Er staan 3 radiatoren (T22) van 50x180 open en 1 van 30x180. Woonkamer en (open)keuken.

[...]
Ja altijd inregelen, nu aanvoer 35 graden en zorgen voor retour van 30 graden. Als het echt koud wordt even naregelen.

[...]

Meer ruimtes in huis hoef ik nu niet te verwarmen omdat we daar niet komen of omdat het daar 17,5 graden is. (Open overloop, slaapkamers (20graden), speelkamer (komt niemand).

[...]

Die heb ik in de kast liggen. Wat zouden die moeten gaan doen dan? De ruimte sneller verwarmen? Ik dacht dat je die dingen vooral gebruikte in ruimtes die slecht op temperatuur kwamen? Kan ze wel een keer monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
ah het is een duo.

Ja het tweelingbroertje trekt toch ook altijd het nodige vermogen voor de waterpomp zoals je ziet. Dat telt ook mee. Maar echt zorgen voor meer afgifte / inhoud.
Afgifte middels bijv speedfans, maar eenvoudiger is simpelweg de inhoud vergroten door radiatoren open te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

paQ schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:01:
[...]

ah het is een duo.

Ja het tweelingbroertje trekt toch ook altijd het nodige vermogen voor de waterpomp zoals je ziet. Dat telt ook mee. Maar echt zorgen voor meer afgifte / inhoud.
Afgifte middels bijv speedfans, maar eenvoudiger is simpelweg de inhoud vergroten door radiatoren open te draaien.
Klopt het dat je zegt: sneller meer warmte afgeven?
Is het resultaat dan: ruimte sneller op gewenste temperatuur en sneller uitschakelen van de Quatt?

Waarom verwarmd dat ding niet tot 25-30 graden en pompt dan dat water rustig door de radiatoren heen?
Nu is het: kleine warmte vraag, volgas naar 35 graden, pompen als een malle en hop weer uit.
Of hoort dit gewoon bij deze temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
CPM schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:07:
[...]

Klopt het dat je zegt: sneller meer warmte afgeven?
Is het resultaat dan: ruimte sneller op gewenste temperatuur en sneller uitschakelen van de Quatt?

Waarom verwarmd dat ding niet tot 25-30 graden en pompt dan dat water rustig door de radiatoren heen?
Nu is het: kleine warmte vraag, volgas naar 35 graden, pompen als een malle en hop weer uit.
Of hoort dit gewoon bij deze temperaturen.
Dat moet je aan Quatt vragen.
Hij maakt nu (met buiten rond de 10) idd water van 35 graden.
Is niet nodig, en met maar 3 radiatoren (= relatief weinig inhoud) is die 0,25 graad vraag die je hebt zo bijgebeend.

Je kan ook de thermostaat een hele graad terugdraaien met dit weer, en de boel rond 06:00 weer op 20 zetten bijv. Dan heeft het ding ook daadwerkelijk iets te doen. In de 'hoop' dat je dan ook echt wat warmteverlies hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 22-10-2024 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Toch hier ook 35 a 38 graden aanvoer en buiten 10, 8.5, 10 maar dan lager opgenomen vermogen en hogere cop van 5,1 in die periode.
Een cop van 3.1 past hier meer bij ca 2 graden en 40 aanvoer zoals 19 januari als ik zo wat terugblader in de app.
Maar beperkte afgifte maakt dan dus ook dat cop laag is, anders dan dat dat bij weinig afgifte de temperatuur oploopt en dat de cop verlaagt? Want buitentemperatuur en aanvoertemperatuur lijkt niet zo verschillend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQOrvnx-ucEJB5Yw6SGTdWLQUMs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Flv6gP0zb27FRt7JKN9JhG37.png?f=fotoalbum_large
Om wat meer te duiden qua schaal, die 729 loopt terug naar 420.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-Vw27byrsgB2CO-uM6f5d8oA6E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ryNmQtx9nIjozb4dXDE5J8Mj.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_SoXdS8HZbxaTAheU1SQ65geZLc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u5aumzEbUJrWrQQXJG3zkep7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Boosters = (veel) meer afgifte bij zelfde Ta. Of zelfde afgifte bij lagere Ta = hogere COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
-nvm-

[ Voor 96% gewijzigd door VindiGoosh op 23-10-2024 06:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:35

Mickel moen

mickelmoen.nl

[...]

[...]

[...]

[...]

Ik zou zeker de radiatorventilatoren die je dus al hebt gaan monteren. Je vergroot daarmee de afgifte.
Verder zou ik de badkamerradiator en/of een radiator midden in het huis ook helemaal open zetten. Op de overloop of gang bijvoorbeeld.

Ga meer denken in verwarmen binnen de schil en minder in per ruimte.
Zet de rest van het huis op een minimale temperatuur van bv 17C. Hoe meer de afgifte van verwarmde ruimtes naar onverwatmde ruimtes is, hoe harder de Quatt moet werken. Dit moet je niet onderschatten.

Neem de tijd met experimenteren in wat werkt. Denk dan eerder in weken dan in dagen.

[ Voor 5% gewijzigd door Mickel moen op 23-10-2024 06:39 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

[Afbeelding]

COP3.1 met Ta max 35gr, dan is er iets niet goed.
Inderdaad kleine deltaT, dus afgifte lijkt probleem. Maar flowrate is prima.
Dus lijkt alsof hij rondgepompt wordt zonder dat hij radiatoren/vloer in kan.
Waarom stopt hij? Heb je zoneregeling of zo? Heb je vloerverwarming die dicht staat? Teveel thermostaatkranen op radiatoren?
Of is je kamer zo snel warm? Je latere reactie lijkt daarop. Dan zou je inderdaad willen dat hij zo zacht mogelijk draait (hoewel er geluiden zijn dat dit in het algemeen bij warmtepompen niet efficient is).

Je laat niet zien hoeveel elektriciteit hij verbruikt, dus we kunnen ook niet zien of hij zachter zou moeten kunnen.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
@SBL jawel hoor, hij draait gewoon 800W vermogen elke run.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 23-10-2024 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

paQ schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:50:
@SBL jawel hoor, hij draait gewoon 800W vermogen elke run.
O, dacht dat dat grafiek van flowsnelheid was.
Als ie niet lager start dan 800We dan is dat het probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-09 13:21
Beste Tweakers,

Zojuist mijn offerte geaccepteerd. Ondanks slechte isolatie durf ik het aan. Als het tegenvalt na jaar 1 is het eerste wat ik ga doen toch kijken welke isolatiemaatregelen enigszins te doen zijn en betaalbaar zijn. Misschien toch het puin laten verwijderen uit de spouwmuren.

Ik zal na enkele maanden mijn bevindingen delen hier.

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
SBL schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:52:
[...]

O, dacht dat dat grafiek van flowsnelheid was.
Als ie niet lager start dan 800We dan is dat het probleem.
I stand corrected.
Je hebt helemaal gelijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
vanquishsdiv schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:59:
Beste Tweakers,

Zojuist mijn offerte geaccepteerd. Ondanks slechte isolatie durf ik het aan. Als het tegenvalt na jaar 1 is het eerste wat ik ga doen toch kijken welke isolatiemaatregelen enigszins te doen zijn en betaalbaar zijn. Misschien toch het puin laten verwijderen uit de spouwmuren.

FWIW:

Isoleren is in heel veel gevallen goed betaalbaar en/of zelf te doen. In sommige gemeenten en provincies kom je zelfs in aanmerking voor subsidies bij isolatie maatregelen die je zelf uitvoert. Er zijn ook veel financieringsmogelijkheden, via je hypotheek, het warmtefonds en/of de gemeente.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• VindiGoosh
Ik heb net de Quatt Webinair teruggeluisterd, en ik ben blij dat ik ‘m gemist heb laatst.

Inhoudelijk vond ik het allemaal erg oppervlakkig. Wat er werd besproken is eigenlijk bijna 1-op-1 te lezen op hun website. Het viel me ook op dat de host vrijwel alleen vooraf afgesproken vragen stelde en de antwoorden waren hier en daar misleidend, incompleet of simpelweg onjuist.

Kreeg er op een gegeven moment ook een beetje een Lange Frans gevoel bij met het continue “interessant”.

Ik had iets meer diepgang en interactie verwacht met luisteraars. Ik snap dat in een “wij van WC-eend Webinair” geen hele kritische vragen worden gesteld, maar dan had ik op zijn minst iets meer diepgang en volledige antwoorden gehoord.

De eigenaren zijn mondig genoeg, dus hopelijk heeft de volgende Webinair iets meer lef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
vanquishsdiv schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:59:
Beste Tweakers,

Puin uit je spouw verwijderen is overigens prima zelf te doen. Je hebt er geduld, een endoscoop (paar tientjes via amazon) en een simpele klopboormachine voor nodig, maar overschat dat werk niet, want het stelt niet veel voor.

Zo veel mogelijk op de voegen boren als dat kan, en anders heb je steenvuller op kleur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
VindiGoosh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:22:
Ik heb net de Quatt Webinair teruggeluisterd, en ik ben blij dat ik ‘m gemist heb laatst.

Inhoudelijk vond ik het allemaal erg oppervlakkig. Wat er werd besproken is eigenlijk bijna 1-op-1 te lezen op hun website. Het viel me ook op dat de host vrijwel alleen vooraf afgesproken vragen stelde en de antwoorden waren hier en daar misleidend, incompleet of simpelweg onjuist.

Kreeg er op een gegeven moment ook een beetje een Lange Frans gevoel bij met het continue “interessant”.

Ik had iets meer diepgang en interactie verwacht met luisteraars. Ik snap dat in een “wij van WC-eend Webinair” geen hele kritische vragen worden gesteld, maar dan had ik op zijn minst iets meer diepgang en volledige antwoorden gehoord.

De eigenaren zijn mondig genoeg, dus hopelijk heeft de volgende Webinair iets meer lef.
Helemaal mee eens. Dat stopwoordje van Lange Frans ( _O-) was bloedirritant.

Als ik dan de vragen en antwoorden lees van het webinar van 2023, is dat nog steeds actueel en prima info (ik heb die pagina regelmatig bezocht in ieder geval). Hier werd echt niets nieuws gebracht. Nul diepgang.

Over de nieuwe producten kunnen ze waarschijnlijk nog weinig mededelen.. Dat had ik wel gehoopt, maar er werd nauwelijks op ingegaan.

Ik wil mijn 60 minuten terug :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020

[Afbeelding]

Ik weet niet welke cv ketel en thermostaat je hebt, maar kijk eens naar alle instellingen. Ketel moet zeker niet op de eco stand en ook de thermostaat vraagt soms een andere instelling.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CPM schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:53:
Jullie?

Zoals gewoonlijk krijg ik een 403 melding na inloggen.
Bij mij wil dat zeggen dat alle tickets zijn gesloten.
403 Gebeurt ook nadat een helpdesker een antwoord toevoegt.

Na aanmaken van een nieuw ticket (via app) heb ik altijd wel weer toegang (en grappig genoeg ook na, via mail, beantwoorden van de mail van de helpdesk.
(En dan zijn de afgesloten issues ook zichtbaar, waar altijd de allereerste melding ontbreekt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
JanHenk schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:36:
[...]

Helemaal mee eens. Dat stopwoordje van Lange Frans ( _O-) was bloedirritant.

Als ik dan de vragen en antwoorden lees van het webinar van 2023, is dat nog steeds actueel en prima info (ik heb die pagina regelmatig bezocht in ieder geval). Hier werd echt niets nieuws gebracht. Nul diepgang.

Over de nieuwe producten kunnen ze waarschijnlijk nog weinig mededelen.. Dat had ik wel gehoopt, maar er werd nauwelijks op ingegaan.

Ik wil mijn 60 minuten terug :+
Ja precies, en ik snap het ook niet, want ze hebben een prachtig product en een enorme goeie positie in de markt. Dus wat meer lef en volledig eerlijke antwoorden zou niet misstaan in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]

Met de kleine hoeveelheid afgifte die jij hebt, snap ik totaal niet waarom er een Duo staat.
Of je moet meer radiatoren open zetten, of een Quatt uitschakelen voor mijn gevoel.

Hier verwarmt een enkele Quatt 60m2 vvw, 12x radiatoren.
COP 4.7, kamertemperatuur 21°C (en 2x verhoging naar 21,5 gedurende 3 uur per dag aan het testen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Friezin schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:21:
[...]

Met de kleine hoeveelheid afgifte die jij hebt, snap ik totaal niet waarom er een Duo staat.
Of je moet meer radiatoren open zetten, of een Quatt uitschakelen voor mijn gevoel.

Hier verwarmt een enkele Quatt 60m2 vvw, 12x radiatoren.
COP 4.7, kamertemperatuur 21°C (en 2x verhoging naar 21,5 gedurende 3 uur per dag aan het testen)
1 Van de twee is maar aan het werk natuurlijk. En veel te ijverig zo lijkt het.
Het (vermeende) 'voordeel' van dergelijke cascade-opstellingen wordt nu iig compleet teniet gedaan.

Een HW grafiekje of opgenomen vermogen grafiekje zou iig enorm helpen.
Stel hij doet runnetjes @35 graden bij 1100W, dan klopt de instelling van geen kanten. Althans, die komt dan niet overeen met de 3 radiatoren die open staan.
Als @CPM bijv 11 radiatoren heeft, en Quatt heeft ingesteld "Standje 7, want 11 radiatoren", dan gaat het mis als je er maar 3 gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:26:
[...]

1 Van de twee is maar aan het werk natuurlijk. En veel te ijverig zo lijkt het.
Het (vermeende) 'voordeel' van dergelijke cascade-opstellingen wordt nu iig compleet teniet gedaan.

Een HW grafiekje of opgenomen vermogen grafiekje zou iig enorm helpen.
Stel hij doet runnetjes @35 graden bij 1100W, dan klopt de instelling van geen kanten. Althans, die komt dan niet overeen met de 3 radiatoren die open staan.
Als @CPM bijv 11 radiatoren heeft, en Quatt heeft ingesteld "Standje 7, want 11 radiatoren", dan gaat het mis als je er maar 3 gebruikt.
Weet ik dat er maar 1 draait, maar er wordt met een kanon op een mug geschoten met maar 3-4 radiatoren open.

@CPM, weet jij welk warmteverlies en welke buitentemperatuur bij jou actief zijn?
Quatt zou je die info kunnen verstrekken.
Had je al eens gegevens van je woning gedeeld?
Oppervlakte en bouwjaar bijv. (Maar ik blijf erbij: er is te weinig afgifte, test eens met alles open en kijk wat er gebeurt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Kan iemand mij nog eens uitleggen waarom er zoveel radiatoren open moeten staan? Ik dacht dat 3 genoeg was voor het circuleren tbv de pomp.

Het is misschien wat vroeg omdat het nog niet echt koud is geweest, maar bij ons laat de Duo nu dit zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1BzxCXrQ1vOC8aOajoWtI-4OYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RT3VsMHrgUsXQLkZRqxi5sQC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nu 4 zones ingesteld met behulp van de Tado’s: 1 voor de benedenverdieping , 1 voor de eerste verdieping + zolder, de badkamer apart en de slaapkamer apart.

-Vooralsnog- lijkt het prima te werken, maar ik moet nog het eea inregelen om de json data te loggen.

Maar is hier nu iets raars te zien? Lijkt mij niet toch?

Want op deze manier werkt het eigenlijk precies zoals ik zou willen met 4 zones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
@CPM Sluit ook even uit of je radiatoren verkeerd om zijn aangesloten of niet. Dus alles laten afkoelen, thermostaat paar graden omhoog en dan voelen welke leiding als eerste warm wordt.

Is dit de leiding die onderaan de radiator zit aangesloten i.p.v. boven, dan is hij verkeerd om aangesloten. De (thermostaat)knop zit ook meestal boven en die leiding hoort het eerst warm te worden.

Als dat bij alle radiatoren verkeerd om is, dan is je CV verkeerd om aangesloten.

Het is een stretch, maar uit eigen ervaring kan ik vertellen dat dit voor kan komen.

[ Voor 3% gewijzigd door VindiGoosh op 23-10-2024 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door VindiGoosh op 23-10-2024 12:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
VindiGoosh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:14:
Kan iemand mij nog eens uitleggen waarom er zoveel radiatoren open moeten staan? Ik dacht dat 3 genoeg was voor het circuleren tbv de pomp.
Ja voor circuleren geen probleem. Maar je warme water moet wel de kans krijgen af te koelen onderweg.
Het verschil tussen de aanvoer en retour, deltaT, is een belangrijke variabele in de berekening van thermisch vermogen / afgifte.

Dus pomp je teveel warm water over te weinig oppervlakte, dan blijft het deltaT (te) klein.
Je kunt afgifte forceren door bijv fans onder de radiators te plaatsen, dan ontstaat meer convectie. (groter deltaT)
Datzelfde gebeurt als het verschil tussen watertemperatuur en ruimte waar de radiator hangt heel groot is.
Dus een hele koude gang bijv, of.... warmer water.... In beide gevallen is er dan meer afgifte.

Als een warmtepomp zijn vermogen niet meer kwijt kan op den duur, zie je dat dus vaker gebeuren; het water wordt steeds warmer. Geeft niks, dat is nou eenmaal zo in dit seizoen, het moet alleen niet elk uur gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
paQ schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:26:
[...]

Ja voor circuleren geen probleem. Maar je warme water moet wel de kans krijgen af te koelen onderweg.
Het verschil tussen de aanvoer en retour, deltaT, is een belangrijke variabele in de berekening van thermisch vermogen / afgifte.

Dus pomp je teveel warm water over te weinig oppervlakte, dan blijft het deltaT (te) klein.
Je kunt afgifte forceren door bijv fans onder de radiators te plaatsen, dan ontstaat meer convectie. (groter deltaT)
Datzelfde gebeurt als het verschil tussen watertemperatuur en ruimte waar de radiator hangt heel groot is.
Dus een hele koude gang bijv, of.... warmer water.... In beide gevallen is er dan meer afgifte.

Als een warmtepomp zijn vermogen niet meer kwijt kan op den duur, zie je dat dus vaker gebeuren; het water wordt steeds warmer. Geeft niks, dat is nou eenmaal zo in dit seizoen, het moet alleen niet elk uur gebeuren.
Bedankt voor je uitleg. Ik vat ‘m tot zo ver, alleen je laatste zin begrijp ik niet:

Het water mag niet elk uur warmer (als in overtreffende trap) worden, of mag de warmtepomp niet elk uur willen verwarmen?

In ons geval zit het er vandaag zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ItazTu86Qi4fwyLZixE8Q6QmEjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rzCN7J6IPN0HWyN9x80VT8fX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door VindiGoosh op 23-10-2024 12:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
VindiGoosh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:30:
[...]

Bedankt voor je uitleg. Ik vat ‘m tot zo ver, alleen je laatste zin begrijp ik niet:

Het water mag niet elk uur warmer (als in overtreffende trap) worden, of mag de warmtepomp niet elk uur willen verwarmen?

In ons geval zit het er vandaag zo uit:

[Afbeelding]
alles mag, maar je moet proberen te voorkomen dat je pomp aan / uit / aan / uit gaat omdat hij zijn warmte niet kwijt kan. Zoals @Friezin aangeeft is het heel goed mogelijk dat dat bij @CPM dus nu het geval is.

In wezen is dit hoe de CV ketel het voorheen ws ook had gedaan. Keek nooit iemand naar om verder :+
Alleen nu maak je inzichtelijk hoe inefficient dat eigenlijk is. (COP cijfertje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
paQ schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:37:
[...]

alles mag, maar je moet proberen te voorkomen dat je pomp aan / uit / aan / uit gaat omdat hij zijn warmte niet kwijt kan. Zoals @Friezin aangeeft is het heel goed mogelijk dat dat bij @CPM dus nu het geval is.

In wezen is dit hoe de CV ketel het voorheen ws ook had gedaan. Keek nooit iemand naar om verder :+
Alleen nu maak je inzichtelijk hoe inefficient dat eigenlijk is. (COP cijfertje)
Helder. Ik probeer nu alleen in onze situatie in te schatten of dat bij ons nu het geval is. Misschien nog te vroeg om te zeggen.

Maar als deze COP van 4 blijft met 4 zones en her en der enkel glas, dan lijkt dat goed te gaan, toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
VindiGoosh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:41:
[...]

Helder. Ik probeer nu alleen in onze situatie in te schatten of dat bij ons nu het geval is. Misschien nog te vroeg om te zeggen.

Maar als deze COP van 4 blijft met 4 zones en her en der enkel glas, dan lijkt dat goed te gaan, toch?
Lastig beoordelen vanachter de monitor.
Als je nu runs maakt van enkele uren per keer zou ik me niet teveel zorgen maken.

En hoe beter je isoleert, hoe lager je kan stoken met lange runs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
paQ schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:43:
[...]

Lastig beoordelen vanachter de monitor.
Als je nu runs maakt van enkele uren per keer zou ik me niet teveel zorgen maken.

En hoe beter je isoleert, hoe lager je kan stoken met lange runs.
Moeilijk in te schatten, zal binnenkort ff HA in orde gaan maken.

Bedankt voor je tijd iig! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
VindiGoosh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:41:
[...]

Heb je een P1 meter?
Daarmee zie je m.i. heel mooi of een warmtepomp steeds aan/uit gaat of dat hij mooie runs maakt.
Dat kun je uit de grafieken van "inzicht" niet zien.

Edit: voorbeeld van mijn run van afgelopen zondag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFQ6O90Tot5Pg2rNmSmOXX9abe4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kNUxUvhCoS90FmvrQCcwN5wY.jpg?f=fotoalbum_large

Over de zones: er mogen, begrijp ik, maar 2 aansturend zijn (zelf geen tado)

[ Voor 25% gewijzigd door Friezin op 23-10-2024 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:48
Friezin schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:55:
[...]

Edit: voorbeeld van mijn run van afgelopen zondag.
[Afbeelding]
Even een vraagje hierover. Is dit met de Homewizard app?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Pagina: 1 ... 117 ... 279 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.