Thanks voor het meedenken allemaal.
De layout van de woning is wat lastig uit te leggen. Dat moet je echt tekenen om te zien wat de gebruiksruimtes zijn en hoe die aan elkaar grenzen.
Dat wilde ik doen maar door tijdgebrek/verbouwing nog niet van gekomen.
Het huis (1975) is compleet onderkelderd. Dak recent na geïsoleerd. Spouwmuur isolatie: 5cm.
Één ruimte (soort bijkeuken) is niet geïsoleerd.
Wisselende beglazing in vertrekken. Veelal dubbelglas. Een paar kleine ramen enkel glas, ouderwets dubbel glas (niet gasgevuld zeg maar), veel dubbelglas en woonkamer HR++.
Kelder qua temperatuur momenteel:
Garage: 16.6
Werkplaats: 15.2
Opberghok: 16.3
Slaapkamer: 16.8
Beganegrond:
Overloop: 17.2
Badkamer: 19.7
Inloopkast Kidsplayroom: 14.7 (deze zit boven de garage, muur aan noordzijde)
Kidsplayroom: 15
Bijkeuken: 15
Woonkamer+keuken: 20
1e verdieping:
Slaapkamer 1: 17.1
Slaapkamer 2: 16 (deze zit boven de Kidsplayroom)
Radiatoren in woonkamer/openkeuken (5x9m) staan allemaal open. Ook de badkamer staat open met thermostaatknop dus op 20graden.
Als de Quatt draait worden die gewoon allemaal rond de 30 graden. Behoorlijk snel als de Quatt aan gaat.
Ik heb geen warmte berekening gemaakt.
Het leidingenstelsel is ook lastig te beschrijven omdat er wat aftakkingen zijn. Het lijkt er wel op dat de radiatoren in de woonkamer en keuken goed zijn aangesloten, ze worden eerst bovenin warm.
Andere radiatoren tonen hetzelfde gedrag.
Er is één aandachtspunt en dat is de Kidsplayroom en de slaapkamer erboven. Die zitten het dichtste bij de ketel. De playroom is koud, heeft een kleinere radiator en is niet met voetventiel te regelen. De slaapkamer erboven heeft een 50x160 (recent geplaatst) en is over gedimensineerd met de reden dat het daar in de winter heel koud kan worden. Playroom en slaapkamer worden momenteel niet verwarmd.
Als alleen de playroom word verwarmd kan het dus zijn dat er makkelijk heet water in kan, er sprake is van snelle stroming, weinig afgifte en een hoge retour temperatuur dicht bij de ketel.
Maar nogmaals, deze ruimtes verwarmen we nu niet.
Historisch gasverbruik, wij wonen er nog niet zo lang....lastig te bepalen omdat het stookgedrag compleet anders was dan dat wij willen gaan doen.
Daarnaast is (niet door ons) het afgelopen jaar gebruik gemaakt van een airco voor woonkamer verwarming.
Ik weet wel dat "even een ochtendje de verwarming aan" al snel 4 kuub gas kost op dagen zoals dit alleen voor de woonkamer.
Januari 2023: 168m3 gas + 650kwh aan elektra voor verwarming (airco-infrarood).
12-15m3 gas kwam voor, waarbij er dan meerdere vertrekken werden verwarmd.
Toen ze de Quatt gingen "testen" moesten alle radiatoren (13 stuks) open, dus misschien dat de AI toen in de war is geraakt. Zoals @
paQ al zegt.
Nu staan er 5 open om de simpele reden dat ik vertrekken waar het nu nog prima te doen is liever niet wil verwarmen. Vandaag daarmee even een testje gedaan en dan zie je dat er 2.5kwh meer is verbruikt.
Maar het is nu ook nog niet koud genoeg om aan die "schil" verwarming te beginnen. Beetje zonde eigenlijk.
Maar stel gerust vragen, geef advies. Alles is welkom. Ben benieuwd naar morgen. Misschien zit ik er wel naast en is alles "normaal".
Plaatjes van vandaag (extra radiatoren open):
(Check even die watertemperatuur chart van de Quatt app).
[
Voor 13% gewijzigd door
CPM op 23-10-2024 21:19
]
Hier tekenen aub ......