Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Ik verwacht dat dat meer een richtlijn is om pendelen van het systeem te voorkomen. Ik ben zelf ook aan het denken om er 3 aan te houden na installatie volgende week, wat je zegt inderdaad de slaapkamer apart, maar die moet bij ons ook juist koeler in de nacht.VindiGoosh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:09:
[...]
Bedankt! Heb er geen, maar zal die gaan aanschaffen.
Waarom max 2 zones? En waar kan ik dit terugvinden? Want verschilt dit niet gewoon heel erg per huis?
Nu hebben we bijvoorbeeld nog slecht dubbel glas en hier en daar enkel glas, maar straks overal tripple van 6cm dik met een Ug waarde van 0,46. Waarom zouden meer dan 2 zones dan niet kunnen?
Ik heb deze maand COP van 5,6 en afgelopen jaar een SCOP van 3,6 (sep23-sep24).VindiGoosh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:41:
[...]
Helder. Ik probeer nu alleen in onze situatie in te schatten of dat bij ons nu het geval is. Misschien nog te vroeg om te zeggen.
Maar als deze COP van 4 blijft met 4 zones en her en der enkel glas, dan lijkt dat goed te gaan, toch?
Als je nu maar COP 4 haalt, levert dat straks problemen op en bespaar je veel minder dan je dacht.
En dat komt door 4 zones, hou daar gewoon mee op.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Dus hoe beter je isoleert, des te lager je COP?SBL schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:16:
[...]
Ik heb deze maand COP van 5,6 en afgelopen jaar een SCOP van 3,6 (sep23-sep24).
Als je nu maar COP 4 haalt, levert dat straks problemen op en bespaar je veel minder dan je dacht.
En dat komt door 4 zones, hou daar gewoon mee op.
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Nu weet ik even niet waar de '2 zones' vandaan komt, maar je moet nog wat extra stappen zetten in het 'omdenken' van CV naar WP.VindiGoosh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:09:
[...]
Waarom max 2 zones? En waar kan ik dit terugvinden? Want verschilt dit niet gewoon heel erg per huis?
Nu hebben we bijvoorbeeld nog slecht dubbel glas en hier en daar enkel glas, maar straks overal tripple van 6cm dik met een Ug waarde van 0,46. Waarom zouden meer dan 2 zones dan niet kunnen?
Efficient(!!) stoken met een WP valt of staat met de WP die z'n minimale warmte-opwekking ook kan afgeven. (Te) veel zoneren en meerdere thermostaten die een warmtevraag kunnen initiëren kunnen zorgen dat de WP z'n warmte niet meer kan afgeven, wat resulteert in oplopende aanvoertemperatuur of pendelen, beide helpen de efficientie/COP om zeep.
De succesverhalen over zonering & WP zijn doorgaans waarbij er slechts 1 master is die een warmtevraag kan initiëren met voldoende afgifte daarnaan gekoppeld, de zonering zit dan in enkele kamers die kunnen bij & afschakelen om daarmee mee te lopen met warmtevraag van de master thermostaat.
Extra isoleren is altijd een goed idee, daarmee beperk je het warmteverlies van de ruimte en dus de warmteafgifte die een ruimte nodig hebt. Let dus wel i.c.m. met zonering dat de zones mogelijk groter moeten worden om de minimale warmte-afgifte te kunnen garanderen.
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
in principe niet, maar het kan wel een resultaat zijn wanneer je vast blijft houden aan een zonering die stamt uit de tijd van slechte isolatie + CV ketel.VindiGoosh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:18:
[...]
Dus hoe beter je isoleert, des te lager je COP?
[ Voor 5% gewijzigd door Toby-Wan op 23-10-2024 13:27 ]
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Hoe beter je isoleert, hoe minder warmte je nodig hebt.VindiGoosh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:18:
[...]
Dus hoe beter je isoleert, des te lager je COP?
Hoe beter je afgifte (in verhouding tot de warmte die je nodig hebt), hoe lager beter je COP.
Dus isoleren helpt alleen indirect voor je COP.
Vloerverwarming of je radiatoren openzetten helpt direct voor je COP.
[ Voor 4% gewijzigd door SBL op 23-10-2024 18:17 ]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Ik ga eerst maar eens HA regelen, en daarna het eea uitproberen. Ik snap de logica (en noodzaak mbt efficiëntie) van het “binnen de schil verwarmen”, maar met betrekking tot comfort wíllen wij niet óveral binnen de schil hetzelfde verwarmen. Zo willen we bijvoorbeeld de slaapkamer zo koud mogelijk houden, maar wel 2 keer per week opwarmen tegen eventueel vocht.
Vanwege de ongelukkige plek van onze badkamer op dit moment, warmen we die elke dag op naar 24 graden om die ruimte goed droog te krijgen. Het is nu geen vochtige ruimte meer (oud huis struggles)
Dus daarin gaat bij ons comfort boven efficiëntie, maar wat ik absoluut niet wil is dat de WP gaat pendelen.
JaErik1805 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:07:
[...]
Even een vraagje hierover. Is dit met de Homewizard app?
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
SBL schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:28:
[...]
Hoe beter je afgifte (in verhouding tot de warmte die je nodig hebt), hoe lager hoger je COP.
Ik ken het principe zones niet.VindiGoosh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:09:
[...]
Maar het gaat om sturende zones, zover ik het begreep.
Dus zones die de wp mogen aanzetten.
Ik had mijn P1 binnen 2 week terugverdiend (Toen nog alleen gas: 2500m3 p/jaar).
Ook een abonnement genomen (data langer dan een jaar te bekijken).
Die euro die dat per maand kost, overleef ik wel 😉
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Doe je dat met een Energy Socket tussen het stopcontact en de Quatt?
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Maar je kunt toch die radiatoren op de slaapkamer "dichter" draaien?VindiGoosh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:52:
Bedankt voor het meedenken en de adviezen.
Ik ga eerst maar eens HA regelen, en daarna het eea uitproberen. Ik snap de logica (en noodzaak mbt efficiëntie) van het “binnen de schil verwarmen”, maar met betrekking tot comfort wíllen wij niet óveral binnen de schil hetzelfde verwarmen. Zo willen we bijvoorbeeld de slaapkamer zo koud mogelijk houden, maar wel 2 keer per week opwarmen tegen eventueel vocht.
Vanwege de ongelukkige plek van onze badkamer op dit moment, warmen we die elke dag op naar 24 graden om die ruimte goed droog te krijgen. Het is nu geen vochtige ruimte meer (oud huis struggles)
Dus daarin gaat bij ons comfort boven efficiëntie, maar wat ik absoluut niet wil is dat de WP gaat pendelen.
Hier staat boven alles op 16 ongeveer, behalve mijn slaapkamer: heeft 2 mini-radiatoren, dus vol open.
Dat bij een enkele unit, ik ga zelf voor de kWh meter die ik in de meterkast geplaatst heb voor de Duo.Erik1805 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:41:
[...]
https://www.homewizard.co...4PBdThJ4xR14aAkEeEALw_wcB
Weer ja.Erik1805 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:41:
[...]
Bij een duo schijnt dat anders te gaan, wanneer ze rechtstreeks op een enkele groep zijn afgemonteerd
Heb inmiddels flink wat geregeld via HW.
Zelfs gevallen voor de display.
Leuk speelgoed hahaha
Dank je wel. Ga ik die ook even aanschaffen voordat mijn Quatt geïnstalleerd wordtFriezin schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:46:
[...]
Weer ja.
Bij een duo schijnt dat anders te gaan, wanneer ze rechtstreeks op een enkele groep zijn afgemonteerd
Heb inmiddels flink wat geregeld via HW.
Zelfs gevallen voor de display.
Leuk speelgoed hahaha
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Goed om te weten. In dat geval gaat er niets fout volgens mij, want ik maak maar gebruik van 1 zoneregelaar (zo heet dat in Tado).Friezin schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:41:
[...]
Ik ken het principe zones niet.
Maar het gaat om sturende zones, zover ik het begreep.
Dus zones die de wp mogen aanzetten.
Ik had mijn P1 binnen 2 week terugverdiend (Toen nog alleen fas: 2500m3 p/jaar).
Ook een abonnement genomen (data langer dan een jaar te bekijken).
Die euro die dat per maand kost, overleef ik wel 😉
En ik ga die straks gelijk bestellen, bedankt voor de tip
Ja kan, maar dat wil ik liever niet. Als ik dan toch mn best doe om ons huis naar de 21e eeuw te krijgen, dan wil ik dat het gewoon automatisch gebeurd allemaal.Friezin schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:44:
[...]
Maar je kunt toch die radiatoren op de slaapkamer "dichter" draaien?
Hier staat boven alles op 16 ongeveer, behalve mijn slaapkamer: heeft 2 mini-radiatoren, dus vol open.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Hmmm even nagekeken hoe dat zit bij mij.SBL schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:16:
[...]
Ik heb deze maand COP van 5,6 en afgelopen jaar een SCOP van 3,6 (sep23-sep24).
Weinig vergelijkingsmateriaal hier in de groep volgens mij.
Vanaf 1 januari COP 4
(vorig jaar kijk ik niet naar: toen heeft de onwillige silentmode gas en COP gekost) .
Kamertemperatuur 21,5°C in begin januari, later 22°C 🙃
Hele benedenverdieping 20°C+ (6 radiatoren)
Bovenverdieping 16°C
2021/2022: 2500m3 gas.
Nu, met 1 enkele Quatt 2024:
:strip_exif()/f/image/Ss2LlBhPbktVO7ExIgiqETPP.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik geloof dat ik wel tevreden ben

Winter moet nog komen maar ik heb er wel vertrouwen in.
Vooral het inregelen van mijn vvw heeft me veel extra warmte in de rest vh huis opgeleverd
en gebruikt Quatt een buffervat ? nee dus. dus die 1.000 euro heeft quatt door zijn ontwerp al bespaart.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Bij mij draait alles mee.VindiGoosh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:14:
Kan iemand mij nog eens uitleggen waarom er zoveel radiatoren open moeten staan? Ik dacht dat 3 genoeg was voor het circuleren tbv de pomp.
Het is misschien wat vroeg omdat het nog niet echt koud is geweest, maar bij ons laat de Duo nu dit zien:
[Afbeelding]
Ik heb nu 4 zones ingesteld met behulp van de Tado’s: 1 voor de benedenverdieping , 1 voor de eerste verdieping + zolder, de badkamer apart en de slaapkamer apart.
-Vooralsnog- lijkt het prima te werken, maar ik moet nog het eea inregelen om de json data te loggen.
Maar is hier nu iets raars te zien? Lijkt mij niet toch?
Want op deze manier werkt het eigenlijk precies zoals ik zou willen met 4 zones.
:strip_exif()/f/image/OGb7QVNkthNZTVhFcSOsi9WD.jpg?f=fotoalbum_large)
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Netties !
Dankewol!
Maar ik heb een ticket ingeschoten bij Quatt met HA grafiekjes. Krijg ze morgen op bezoek. Ben benieuwd wat er uit komt.
Even een +1 dus voor de snelle reactie vanuit Quatt.
PS: ik heb ook meer radiatoren open gedraaid, en heatfans gemonteerd (7 in de woonkamer en 3 in de koudste kamer).
Effect is nog zeggen op zo'n korte termijn maar het energie verbruik van de Quatt is 1,5kwh hoger dan gisteren.
[ Voor 31% gewijzigd door CPM op 23-10-2024 16:26 ]
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Daarmee bedoel je alle radiatoren open?
Wat doet je COP bij koud weer, zeg -5 graden? En wat is het energielabel van je huis?
Ja alle radiatoren open, heb de Quatt in januari 2 jaar maar -5 heb ik nog niet meegemaakt.VindiGoosh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:19:
[...]
Daarmee bedoel je alle radiatoren open?
Wat doet je COP bij koud weer, zeg -5 graden? En wat is het energielabel van je huis?
Energielabel is officieel G maar heb het nooit laten opwaarderen.
Gerardwaz schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:28:
[...]
Ja alle radiatoren open, heb de Quatt in januari 2 jaar maar -5 heb ik nog niet meegemaakt. Februari 2024 een COP van 5.9
Okay, bedankt! Hoe ziet de isolatie van je huis eruit nu, als ik vragen mag?Gerardwaz schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:28:
[...]
Ja alle radiatoren open, heb de Quatt in januari 2 jaar maar -5 heb ik nog niet meegemaakt.
Ik ben hier heel erg benieuwd naar, omdat wij momenteel een doorwaaiwoning hebben (G) en benieuwd ben naar de mogelijkheden
doorwaaiwoning = veel afgifte = hoog COPVindiGoosh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:59:
[...]
Okay, bedankt! Hoe ziet de isolatie van je huis eruit nu, als ik vragen mag?
Ik ben hier heel erg benieuwd naar, omdat wij momenteel een doorwaaiwoning hebben (G) en benieuwd ben naar de mogelijkheden
Ingstelde thermostaat temperatuur doet ook veel he.
Als je het maar 19 hoeft bijv, en de watertemperatuur hoeft daarom niet boven de 30 te komen bijv.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Spouwmuurisolatie, vloerisolatie en hr glas, beneden alle grote ramen hr++.VindiGoosh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:59:
[...]
Okay, bedankt! Hoe ziet de isolatie van je huis eruit nu, als ik vragen mag?
Heb dit jaar gestookt op 21c met nachtverlaging van 20c. Heb nu beide met 0.5c verlaagd.
[ Voor 9% gewijzigd door Gerardwaz op 23-10-2024 17:09 ]
@CPM \, @Friezin , @paQFriezin schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:38:
[...]
Weet ik dat er maar 1 draait, maar er wordt met een kanon op een mug geschoten met maar 3-4 radiatoren open.
@CPM, weet jij welk warmteverlies en welke buitentemperatuur bij jou actief zijn?
Quatt zou je die info kunnen verstrekken.
Had je al eens gegevens van je woning gedeeld?
Oppervlakte en bouwjaar bijv. (Maar ik blijf erbij: er is te weinig afgifte, test eens met alles open en kijk wat er gebeurt)
Friezin denkt volgens mij in de goede richting.
Alleen, de afgifte is het probleem niet, maar de aanvoer in vermogen.
De bestuurde AI vanuit Quatt heeft het warmteverlies van het pand van CPM veel te hoog gezet, dus zo snel de Quatts opdracht krijgen te gaan werken, doen ze dat op volle kracht ze denken: zie dat maar warm te krijgen!
Hoeft Quatt niet voor langs te komen, alleen het juiste warmteverlies opgeven aan de CIC.
@CPM , Wat is overigens het ingestelde warmteverlies van je woning, en wat was eerst het gasverbruik exclusief warm water??
Succes morgen
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Die instelling maken ze (oa) adhv de situatie / afgiftepunten.
Als de klant daar vervolgens 2/3 van sluit (geen idee hoeveel) dan krijg je wat je nu hebt.
Maar het is al een paar keer geopperd.
Zet alles open, knijp desnoods te radiatoren op slaapkamers, en kijk gewoon eens een ochtend wat er dan gebeurt.
[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 23-10-2024 17:15 ]
@paQpaQ schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:15:
Dat is toch exact wat ik schreef
Die instelling maken ze (oa) adhv de situatie / afgiftepunten.
Als de klant daar vervolgens 2/3 van sluit (geen idee hoeveel) dan krijg je wat je nu hebt.
Maar het is al een paar keer geopperd.
Zet alles open, knijp desnoods te radiatoren op slaapkamers, en kijk gewoon eens een ochtend wat er dan gebeurt.
Nogmaals het is geen afgifteprobleem, maar een aanvoer probleem.
Het huis heeft de ingestelde warmte niet nodig, dus probeert conform opdracht AI Quatt veel te veel warmte te leveren , met alle gevolgen van dien.
Laten we morgen afwachten, ben ook benieuwd na alle toch summiere gegevens en discussie hier!!
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Oftewel: teveel aanvoer voor te weinig afgifteharv schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:23:
[...]
@paQ
Nogmaals het is geen afgifteprobleem, maar een aanvoer probleem.
Het huis heeft de ingestelde warmte niet nodig, dus probeert conform opdracht AI Quatt veel te veel warmte te leveren , met alle gevolgen van dien.
Laten we morgen afwachten, ben ook benieuwd na alle toch summiere gegevens en discussie hier!!
Bedankt voor het delenGerardwaz schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:06:
[...]
Spouwmuurisolatie, vloerisolatie en hr glas, beneden alle grote ramen hr++.
Heb dit jaar gestookt op 21c met nachtverlaging van 20c. Heb nu beide met 0.5c verlaagd.
Oeps. Ik pas hem aan. Dank.
Dus jouw jaarCOP is iets beter dan die van mij (4,0 vs 3,7).Friezin schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:20:
[...]
Hmmm even nagekeken hoe dat zit bij mij.
Weinig vergelijkingsmateriaal hier in de groep volgens mij.
Vanaf 1 januari COP 4
(vorig jaar kijk ik niet naar: toen heeft de onwillige silentmode gas en COP gekost) .
Kamertemperatuur 21,5°C in begin januari, later 22°C 🙃
Hele benedenverdieping 20°C+ (6 radiatoren)
Bovenverdieping 16°C
2021/2022: 2500m3 gas.
Nu, met 1 enkele Quatt 2024:
[Afbeelding]
Ik geloof dat ik wel tevreden ben![]()
.
Winter moet nog komen maar ik heb er wel vertrouwen in.
Vooral het inregelen van mijn vvw heeft me veel extra warmte in de rest vh huis opgeleverd
Mijn punt was dat je nu in oktober duidelijk hoger dan maandCOP 4,0 moet zitten om jaarrond op goede waardes uit te komen. Wat is je COP in oktober?
Dat.Friezin schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:07:
[...]
Oftewel: teveel aanvoer voor te weinig afgifte
Het een vloeit voort uit het ander.
Oktober: 4,8. Dus behoorlijk beroerder dan die van jou.SBL schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:24:
[...]
Dus jouw jaarCOP is iets beter dan die van mij (4,0 vs 3,7).
Mijn punt was dat je nu in oktober duidelijk hoger dan maandCOP 4,0 moet zitten om jaarrond op goede waardes uit te komen. Wat is je COP in oktober?
Heb temperaturen er wel even bij gezet.
Want die hebben invloed: het is al een paar keer wit geweest hier en ook de nodige defrosts onder 5°C.
Edit: bij mij nog geen vol jaar, die COP 4 gaat ongetwijfeld nog zakken
:strip_exif()/f/image/JBYjSH4V4kxzYrvyT6rwPs2o.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 23-10-2024 18:47 ]
@CPMharv schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:12:
[...]
@CPM \, @Friezin , @paQ
Friezin denkt volgens mij in de goede richting.
Alleen, de afgifte is het probleem niet, maar de aanvoer in vermogen.
De bestuurde AI vanuit Quatt heeft het warmteverlies van het pand van CPM veel te hoog gezet, dus zo snel de Quatts opdracht krijgen te gaan werken, doen ze dat op volle kracht ze denken: zie dat maar warm te krijgen!
Hoeft Quatt niet voor langs te komen, alleen het juiste warmteverlies opgeven aan de CIC.
@CPM , Wat is overigens het ingestelde warmteverlies van je woning, en wat was eerst het gasverbruik exclusief warm water??
Succes morgen
Had je nog een warmteberekening gemaakt? Dat kan je doen op basis van jouw historisch gasverbruik. Als je een warmteberekening wilt maken dan kan je dat met onderstaande sheet doen.
https://docs.google.com/s...w6-LNcPY/edit?usp=sharing
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Ik denk dat je kortsluiting hebt, het water komt namelijk direct met hetzelfde temperatuur weer retour als dat het vertrekt. Misschien een bypass die compleet open staat. Tevens fluctueert je flow enorm, wat suggereert dat het een thermostaatknop of toch een bypass ergens volledig open staat. Als je radiatoren hebt en deze staan volledig open, dan duurt het altijd nog wel even voordat het water warm is. Dat is in jou geval dus niet het geval.CPM schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:04:
Ik lees de Quatt uit met Home assistant en ik probeer te begrijpen hoe het systeem werkt en hoe het optimaal werkt.
Ik heb al eens aangeven dat de COP erg laag is en dan is de reactie: doe meer radiatoren in andere ruimtes open (of een beetje).
Wat zou dat dan doen met de COP?
Tevens zie ik het volgende ik HA:
[Afbeelding]
Wat gebeurt hier? Gewoon kortstondig aanspringen van de Quatt? Water gaat er uit met ongeveer 35 graden en komt net zo warm weer retour? Kamer is op temperatuur en dan stopt de boel?
Waarom niet minder hogere temperatuur en langer pompen? Of is dit het minimale vermogen?
PS: COP 3.1 en verbruikte energie 3.5kWh.
Advies:
Kijk eens of je een bypass ergens hebt?
Controleer en volg de leidingen -> aanvoer en afvoer overal juist gemonteerd?
De layout van de woning is wat lastig uit te leggen. Dat moet je echt tekenen om te zien wat de gebruiksruimtes zijn en hoe die aan elkaar grenzen.
Dat wilde ik doen maar door tijdgebrek/verbouwing nog niet van gekomen.
Het huis (1975) is compleet onderkelderd. Dak recent na geïsoleerd. Spouwmuur isolatie: 5cm.
Één ruimte (soort bijkeuken) is niet geïsoleerd.
Wisselende beglazing in vertrekken. Veelal dubbelglas. Een paar kleine ramen enkel glas, ouderwets dubbel glas (niet gasgevuld zeg maar), veel dubbelglas en woonkamer HR++.
Kelder qua temperatuur momenteel:
Garage: 16.6
Werkplaats: 15.2
Opberghok: 16.3
Slaapkamer: 16.8
Beganegrond:
Overloop: 17.2
Badkamer: 19.7
Inloopkast Kidsplayroom: 14.7 (deze zit boven de garage, muur aan noordzijde)
Kidsplayroom: 15
Bijkeuken: 15
Woonkamer+keuken: 20
1e verdieping:
Slaapkamer 1: 17.1
Slaapkamer 2: 16 (deze zit boven de Kidsplayroom)
Radiatoren in woonkamer/openkeuken (5x9m) staan allemaal open. Ook de badkamer staat open met thermostaatknop dus op 20graden.
Als de Quatt draait worden die gewoon allemaal rond de 30 graden. Behoorlijk snel als de Quatt aan gaat.
Ik heb geen warmte berekening gemaakt.
Het leidingenstelsel is ook lastig te beschrijven omdat er wat aftakkingen zijn. Het lijkt er wel op dat de radiatoren in de woonkamer en keuken goed zijn aangesloten, ze worden eerst bovenin warm.
Andere radiatoren tonen hetzelfde gedrag.
Er is één aandachtspunt en dat is de Kidsplayroom en de slaapkamer erboven. Die zitten het dichtste bij de ketel. De playroom is koud, heeft een kleinere radiator en is niet met voetventiel te regelen. De slaapkamer erboven heeft een 50x160 (recent geplaatst) en is over gedimensineerd met de reden dat het daar in de winter heel koud kan worden. Playroom en slaapkamer worden momenteel niet verwarmd.
Als alleen de playroom word verwarmd kan het dus zijn dat er makkelijk heet water in kan, er sprake is van snelle stroming, weinig afgifte en een hoge retour temperatuur dicht bij de ketel.
Maar nogmaals, deze ruimtes verwarmen we nu niet.
Historisch gasverbruik, wij wonen er nog niet zo lang....lastig te bepalen omdat het stookgedrag compleet anders was dan dat wij willen gaan doen.
Daarnaast is (niet door ons) het afgelopen jaar gebruik gemaakt van een airco voor woonkamer verwarming.
Ik weet wel dat "even een ochtendje de verwarming aan" al snel 4 kuub gas kost op dagen zoals dit alleen voor de woonkamer.
Januari 2023: 168m3 gas + 650kwh aan elektra voor verwarming (airco-infrarood).
12-15m3 gas kwam voor, waarbij er dan meerdere vertrekken werden verwarmd.
Toen ze de Quatt gingen "testen" moesten alle radiatoren (13 stuks) open, dus misschien dat de AI toen in de war is geraakt. Zoals @paQ al zegt.
Nu staan er 5 open om de simpele reden dat ik vertrekken waar het nu nog prima te doen is liever niet wil verwarmen. Vandaag daarmee even een testje gedaan en dan zie je dat er 2.5kwh meer is verbruikt.
Maar het is nu ook nog niet koud genoeg om aan die "schil" verwarming te beginnen. Beetje zonde eigenlijk.
Maar stel gerust vragen, geef advies. Alles is welkom. Ben benieuwd naar morgen. Misschien zit ik er wel naast en is alles "normaal".
Plaatjes van vandaag (extra radiatoren open):
(Check even die watertemperatuur chart van de Quatt app).
:strip_exif()/f/image/NcczYSfKYWFGx8Ls9N8muUiS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tdqkrjwxORXZVVEhGb2MpkpL.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door CPM op 23-10-2024 21:19 ]
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Lijkt me wel een gedoe? Betekent dit Quatt liften en kant voor kant bigfoot verwijderen en vervangen voor die schokbrekers?jj85 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:33:
[...]
Je kunt overwegen deze veerdempers ertussen te zetten
https://www.cvtotaal.nl/s...-m8-2x-geel-2x-blauw.html
Nu is het me duidelijk. Dankjewel!jj85 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:27:
@R2L nee, je zet ze tussen Quatt en Bigfoot
[Afbeelding]
Aangesloten kabel vanuit vrije groep naar buiten brengen, werkschakelaar kopen en op de dag van installatie de werkschakelaar aan de Quatt mannen geven.MeTooPV schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:44:
Als je een duo op het dak van een dakkapel plaatst, hoe gaat dat dan met de stroom? Ik zou niet weten waar ik op het dak een werkschakelaar kan voorbereiden. Onder de dakkapel zit de CV ketel en een vrije groep. (nu nog een stopcontact)
Die schroeven hem op de Quatt aangesloten wel wel.
Naar buiten brengen kan lastig zijn als je nog geen dakdoorvoer hebt (hangt uiteraard van route kabel af). Anders genoeg kabel tot aan CV leggen, kunnen de monteurs deze met Quatt leidingen mee naar buiten brengen.CPM schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:49:
[...]
Aangesloten kabel vanuit vrije groep naar buiten brengen, werkschakelaar kopen en op de dag van installatie de werkschakelaar aan de Quatt mannen geven.
Die schroeven hem op de Quatt aangesloten wel wel.
Hoe ga je de kabel dan binnen aansluiten? Wat zegt het plaatsingsplan over de doorvoer naar buiten van de leidingen? En van de kabel?jj85 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:56:
[...]
Naar buiten brengen kan lastig zijn als je nog geen dakdoorvoer hebt (hangt uiteraard van route kabel af). Anders genoeg kabel tot aan CV leggen, kunnen de monteurs deze met Quatt leidingen mee naar buiten brengen.
Want die afspraken moeten er in staan. Klant zorgt voor......etc.
Als je de boel goed voorbereid en ze hoeven alleen de kabel naar buiten door te voeren dan is dat simpel toch?
[ Voor 17% gewijzigd door CPM op 23-10-2024 22:05 ]
Die merten-aansluitdoos-voor-kookplaten lijkt me zeker niet juist, want een Quatt, ook een Quatt Duo sluit je niet met een perilexstekker (want daar is deze WCD voor perilexstekker, ook soms foutief merten-aansluitdoos-voor-kookplaten genoemd (dat is infeite de beschrijving), die overigens een 3-fase aansluiting betreft, terwijl de aansluiting voor de Quatt, ook voor de Quatt Duo gewoon een 1-Fase aansluiting betreft.MeTooPV schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:28:
Ze maken een dakdoorvoer. dus ik zal voor wat kabel, een merten-aansluitdoos-voor-kookplaten en een werkschakelaar zorgen. Dan komt het goed.
normaal gesproken komt er hiervoor een kabel met overlengte tot aan de quatt bemeten binnen klaar te liggen (in de buurt van waar de doorvoer wordt gemaakt, deze wordt dan gezamelijk met de leidingen naar de werkschakelaar gebracht, daar worden ook de twee voedingskabel(s) van de Quatt(s) op aangesloten.
Werkschakelaar gewoon een 2-polige versie.
Waarbij bij een Quatt Duo deze dan op een eigen groep (advies, gebruik hiervoor geen LS maar een alamat (met zijn eigen aardlek), daardoor kan deze ook niet door een gezamelijke aardlek worden getrigerd.
alternatief kun je de kabel vanuit de groepenkast in de buurt van de doorvoer in een kabeldoos plaatsen. Gebruik aub wel goede lasklemmen zoals bv Wago lasklemmen in de juiste uitvoering.
(bv een soortgelijke als deze https://www.sandervunderi...uMTcyOTcxODE4MS4wLjAuMA..
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i1Pka42fo2PqSuN2iRMmdLKO.webp?f=user_large)
Quatt kan dan vanuit deze doos richting werkschakelaar en Quatt's dit verder aansluiten.
Hoe heb je ze vastgedraaid? Ik heb ook die dempers gekocht maar m'n Quatt zit met m10 vast. Ben nu op zoek naar t sleufbout m8 maar die zijn lastig te vinden. Heb je een linkje van de bouten die jij hebt gebruikt?
https://www.elektramat.nl...wvFdm89G0auEaAuSXEALw_wcBSeroendeng schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 23:23:
[...]
Hoe heb je ze vastgedraaid? Ik heb ook die dempers gekocht maar m'n Quatt zit met m10 vast. Ben nu op zoek naar t sleufbout m8 maar die zijn lastig te vinden. Heb je een linkje van de bouten die jij hebt gebruikt?
https://www.tech-speciali...ChX1UGfJZdmMaAgKgEALw_wcB
[ Voor 22% gewijzigd door VindiGoosh op 24-10-2024 06:24 ]
Weet ik helaas niet, Quatt heeft ze geplaatstSeroendeng schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 23:23:
[...]
@Seroendeng waar een hamer of T bout bestaat zal een hamer of T moer ook wel bestaan
https://www.tech-speciali...E8q2k2ZCZGIYaAtUqEALw_wcB
Volgend jaar het enkel glas en dubbel glas vervangen als je daar budget voor hebt. Dan is de subsidie ook hoger dan dit jaar. Als je krap bij kas zit dan alleen het enkel glas vervangen door HR++. Enkel glas is om bier uit te drinken.CPM schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:09:
Thanks voor het meedenken allemaal.
De layout van de woning is wat lastig uit te leggen. Dat moet je echt tekenen om te zien wat de gebruiksruimtes zijn en hoe die aan elkaar grenzen.
Dat wilde ik doen maar door tijdgebrek/verbouwing nog niet van gekomen.
Het huis (1975) is compleet onderkelderd. Dak recent na geïsoleerd. Spouwmuur isolatie: 5cm.
Één ruimte (soort bijkeuken) is niet geïsoleerd.
Wisselende beglazing in vertrekken. Veelal dubbelglas. Een paar kleine ramen enkel glas, ouderwets dubbel glas (niet gasgevuld zeg maar), veel dubbelglas en woonkamer HR++.
Kelder qua temperatuur momenteel:
Garage: 16.6
Werkplaats: 15.2
Opberghok: 16.3
Slaapkamer: 16.8
Beganegrond:
Overloop: 17.2
Badkamer: 19.7
Inloopkast Kidsplayroom: 14.7 (deze zit boven de garage, muur aan noordzijde)
Kidsplayroom: 15
Bijkeuken: 15
Woonkamer+keuken: 20
1e verdieping:
Slaapkamer 1: 17.1
Slaapkamer 2: 16 (deze zit boven de Kidsplayroom)
Radiatoren in woonkamer/openkeuken (5x9m) staan allemaal open. Ook de badkamer staat open met thermostaatknop dus op 20graden.
Als de Quatt draait worden die gewoon allemaal rond de 30 graden. Behoorlijk snel als de Quatt aan gaat.
Ik heb geen warmte berekening gemaakt.
Het leidingenstelsel is ook lastig te beschrijven omdat er wat aftakkingen zijn. Het lijkt er wel op dat de radiatoren in de woonkamer en keuken goed zijn aangesloten, ze worden eerst bovenin warm.
Andere radiatoren tonen hetzelfde gedrag.
Er is één aandachtspunt en dat is de Kidsplayroom en de slaapkamer erboven. Die zitten het dichtste bij de ketel. De playroom is koud, heeft een kleinere radiator en is niet met voetventiel te regelen. De slaapkamer erboven heeft een 50x160 (recent geplaatst) en is over gedimensineerd met de reden dat het daar in de winter heel koud kan worden. Playroom en slaapkamer worden momenteel niet verwarmd.
Als alleen de playroom word verwarmd kan het dus zijn dat er makkelijk heet water in kan, er sprake is van snelle stroming, weinig afgifte en een hoge retour temperatuur dicht bij de ketel.
Maar nogmaals, deze ruimtes verwarmen we nu niet.
Historisch gasverbruik, wij wonen er nog niet zo lang....lastig te bepalen omdat het stookgedrag compleet anders was dan dat wij willen gaan doen.
Daarnaast is (niet door ons) het afgelopen jaar gebruik gemaakt van een airco voor woonkamer verwarming.
Ik weet wel dat "even een ochtendje de verwarming aan" al snel 4 kuub gas kost op dagen zoals dit alleen voor de woonkamer.
Januari 2023: 168m3 gas + 650kwh aan elektra voor verwarming (airco-infrarood).
12-15m3 gas kwam voor, waarbij er dan meerdere vertrekken werden verwarmd.
Toen ze de Quatt gingen "testen" moesten alle radiatoren (13 stuks) open, dus misschien dat de AI toen in de war is geraakt. Zoals @paQ al zegt.
Nu staan er 5 open om de simpele reden dat ik vertrekken waar het nu nog prima te doen is liever niet wil verwarmen. Vandaag daarmee even een testje gedaan en dan zie je dat er 2.5kwh meer is verbruikt.
Maar het is nu ook nog niet koud genoeg om aan die "schil" verwarming te beginnen. Beetje zonde eigenlijk.
Maar stel gerust vragen, geef advies. Alles is welkom. Ben benieuwd naar morgen. Misschien zit ik er wel naast en is alles "normaal".
Plaatjes van vandaag (extra radiatoren open):
(Check even die watertemperatuur chart van de Quatt app).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je draaiknoppen hebt dan kan je die gebruiken als stelventiel met een beetje hulp van een infrarood thermometer. Het idee is dat alle radiatoren ongeveer even veel afkoelen tussen boven en onder.
De ruimtes binnen de thermische schil moet je toch echt zelfstandig verwarmen met de radiatoren, zelfs al is het maar een heel klein beetje. Als het buiten 10 graden is en in zo'n ruimte is 15 graden, dan verwarm je hem op dat vanuit de andere ruimtes met open radiator.
Zie ook deze video van de experts: YouTube: Why NOT to ZONE Heat Pumps! or boilers.. (SURPRISING RESULTS!!)
Geen perilex, maar deze;MacD007 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 23:22:
[...]
Die merten-aansluitdoos-voor-kookplaten lijkt me zeker niet juist, want een Quatt, ook een Quatt Duo sluit je niet met een perilexstekker (want daar is deze WCD voor perilexstekker, ook soms foutief merten-aansluitdoos-voor-kookplaten genoemd
:strip_exif()/f/image/JK8BKyNg7tVA8XSYjNYFgBEm.jpg?f=fotoalbum_large)
IP20 rating, en maar plek voor 2 kabels zo te zien (aan de trekontlastingen).
Lijkt me toch vragen om problemen qua vocht alleen al als dit buiten hangt.
Hier zelfs nog iets meer kWh verbruik. Wel cop 4,8.Friezin schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:42:
[...]
Oktober: 4,8. Dus behoorlijk beroerder dan die van jou.
Heb temperaturen er wel even bij gezet.
Want die hebben invloed: het is al een paar keer wit geweest hier en ook de nodige defrosts onder 5°C.
Edit: bij mij nog geen vol jaar, die COP 4 gaat ongetwijfeld nog zakken
[Afbeelding]
Comfortabel 22 graden binnen, 135m2 en beneden en bovenverdieping open doorgang.
Vloerisolatie, waarschijnlijk Tonzon folie, moet nog worden aangebracht. Dat zal voor een aanzienlijke verbetering zorgen.
Gezien het comfort ben ik zeker niet ontevreden.
/f/image/ntSpXJDgyy09Wf4LHRm1mhBG.png?f=fotoalbum_large)
Ja, dan wel. Maar ik ga m binnen toepassen. Op zolder zit nu een groep die eindigt in een stopcontact (enige stopcontact op die groep). Omdat de duo niet met een stekker wordt aangesloten (dat zou ik nog makkelijker vinden), zal ik het stopcontact vervangen voor deze mertens box. Vanaf hier met kabel direct naar werkschakelaar/Quatt.Dylanf97 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:07:
[...]
IP20 rating, en maar plek voor 2 kabels zo te zien (aan de trekontlastingen).
Lijkt me toch vragen om problemen qua vocht alleen al als dit buiten hangt.
Een eurostekker (CEE 7/16) of een (geaarde) Schuko (CEE 7/4)?
Kun je een ketelmodule van de thermostaat ook voeden vanuit de CIC?
[ Voor 26% gewijzigd door JanHenk op 24-10-2024 09:50 ]
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Een platte eurostekkerJanHenk schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:49:
Wat voor stekker zit er aan de CIC?
Kun je een ketelmodule van de thermostaat ook voeden vanuit de CIC?
nee, heb je niet nodig, zou deze terugsturen. deze mag je overigens niet buiten plaatsen, maar dat zul je denk ik wel weten.
ik zou geen enkele reden kunnen bedenken waarom je dit zou willen gebruiken. je hebt maar een 2-polige aansluiting nodig plus aarde.
CEE 7/4 Type F; Schuko, een CEE 7/16 mag in dit geval niet. je hebt een geaard stopcontact nodig.JanHenk schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:49:
Edit dit is natuurlijk bedoeld voor de Quatt zelf.
De CIC heeft een eurostekker (CEE 7/16) (zonder randaarde) de CIC is dubbel geisoleerd. sorry, verkeerd gelezen.
nee, de CIC heeft geen voedingsaansluiting, enkel of aan/uit of OT. De benodigde voedig zal door een externe voeding geleverd moeten worden.Kun je een ketelmodule van de thermostaat ook voeden vanuit de CIC?
zie aub ook de TS waar de aanwezige aansluitingen van de CIC uitvoerig beschreven staan.
[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 24-10-2024 11:39 ]
Wel draait de Duo nu tegelijkertijd. Mogelijk omdat er nu meer radiatoren open staan. Ik vind het maar een apart verhaal. COP 2.7 (vandaag) en 5.5kWh verbruikt.
:strip_exif()/f/image/Ix5M0BKg4ZQ2KTDDPcMZQeeP.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou echt even Quatt contacteren en om uitleg vragen (als je nu daadwerkelijk alles open had)CPM schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:14:
Nog geen servicemonteur gezien.
Wel draait de Duo nu tegelijkertijd. Mogelijk omdat er nu meer radiatoren open staan. Ik vind het maar een apart verhaal. COP 2.7 (vandaag) en 5.5kWh verbruikt. [Afbeelding]
(Edit: of kwamen ze sowieso al langs?)
En tjekken wat @medu80 schreef, of je water niet direct weer deels terugkomt.
Het was vanochtend koud zat om een mooie testrun te maken.
De CIC zit hier toch echt met een ongeaarde stekker aangeslotenMacD007 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:08:
[...]
CEE 7/4 Type F; Schuko, een CEE 7/16 mag in dit geval niet. je hebt een geaard stopcontact nodig.
:strip_exif()/f/image/7tKwXni9iOChZY9TLa0oMPAz.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat heeft @MeTooPV toch net toegelicht?MacD007 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:02:
[...]
nee, heb je niet nodig, zou deze terugsturen. deze mag je overigens niet buiten plaatsen, maar dat zul je denk ik wel weten.
ik zou geen enkele reden kunnen bedenken waarom je dit zou willen gebruiken. je hebt maar een 2-polige aansluiting nodig plus aarde.
MeTooPV schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:31:
[...]
Ja, dan wel. Maar ik ga m binnen toepassen. Op zolder zit nu een groep die eindigt in een stopcontact (enige stopcontact op die groep). Omdat de duo niet met een stekker wordt aangesloten (dat zou ik nog makkelijker vinden), zal ik het stopcontact vervangen voor deze mertens box. Vanaf hier met kabel direct naar werkschakelaar/Quatt.
de CIC ja, die heeft gewoon een eurostekker, maar de vraag was toch over de Quatt zelf ? of heb ik dat verkeerd gelezen.jj85 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:29:
[...]
De CIC zit hier toch echt met een ongeaarde stekker aangesloten
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 24-10-2024 11:40 ]
Dat laatsteMacD007 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:37:
[...]
de CIC ja, die heeft gewoon een eurostekker, maar de vraag was toch over de Quatt zelf ? of heb ik dat verkeerd gelezen.
JanHenk schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:49:
Daar had ik blijkbaar over heen gelezen, ja, in dit geval is dit een goede opllossing (wel een dure), maar als je die toch al hebt dan kun je die gewoon hiervoor gebruiken, je gebruikt dan echter slechts 3 aansluitingen, F, N en aarde.jj85 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:32:
[...]
Dat heeft @MeTooPV toch net toegelicht?
[...]
Sorry voor de miscommunicatie én mijn stomme vraag, want ik zie nu dat de betreffende info ook in de TS staat.MacD007 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:37:
[...]
de CIC ja, die heeft gewoon een eurostekker, maar de vraag was toch over de Quatt zelf ? of heb ik dat verkeerd gelezen., Ja dus, dus mijn post even aangepast. bedankt.
Jammer dat je al die stopcontacten nodig hebt, maar dan weet ik even wat me te doen staan. Dank voor het antwoord.
Nee hoor, stomme vragen bestaan niet, hooguit (in dit geval, sorry daarvoor stomme antwoorden).JanHenk schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:56:
[...]
Sorry voor de miscommunicatie én mijn stomme vraag, want ik zie nu dat de betreffende info ook in de TS staat.![]()
Jammer dat je al die stopcontacten nodig hebt, maar dan weet ik even wat me te doen staan. Dank voor het antwoord.
binnenkort moet ik zwz de TS weer aanpassen dus kijk ik ook direct of ik daar ook nog iets moet wijzigen.
Helaas je hebt of batterijen of stopcontacten, andere opties zijn er helaas niet voor electrische apparatuur, dat heet geloof ik vooruitgang.
Als Nikola Tesla toch eens destijds zijn plannen had kunnen doorzetten....MacD007 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:01:
[...]
Helaas je hebt of batterijen of stopcontacten, andere opties zijn er helaas niet voor electrische apparatuur, dat heet geloof ik vooruitgang.
Heb je vloerverwarming? Zo nee, dan zou ik niet te veel van TonZon verwachten.Blekkienl schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:08:
[...]
Vloerisolatie, waarschijnlijk Tonzon folie, moet nog worden aangebracht. Dat zal voor een aanzienlijke verbetering zorgen.
Ik heb dit een paar jaar geleden ook laten doen, onder betonnen vloer in forse droge kruipruimte. Effect/besparing: 0.
Zeker een vooruitgang ten opzichte van batterijen. Ik bedoelde meer dat ik het altijd liefst voedt vanuit een andere bron als die onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. De ketelmodule zou wel gevoed kunnen worden door de gasketel, maar dat vind ik dan weer niet zo handig. Koppeling met de CIC is logischer, maar kan dus niet.MacD007 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:01:
[...]
Nee hoor, stomme vragen bestaan niet, hooguit (in dit geval, sorry daarvoor stomme antwoorden).
binnenkort moet ik zwz de TS weer aanpassen dus kijk ik ook direct of ik daar ook nog iets moet wijzigen.
Dan gaan we maar een WCD bijmaken dus..
In die 'technische ruimte' zitten al veel WCD's, want samen met de gasketel, de MV-box en (nu nog) een Devolo powerline adapter heb ik al aardig wat bezet. Daar komen nu dan drie stekkers bij.
Dat is je CiC toch niet? Dat is je thermostaat Honeywell Lyric.De CiC is inderdaad ook zonder aarde.jj85 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:29:
[...]
De CIC zit hier toch echt met een ongeaarde stekker aangesloten
[Afbeelding]
Als hij nog komt, kun je dan ook vragen waarom de Quatt niet langer draait op een lager vermogen ipv van op een hoger vermogen dan af en toe uit gaat?CPM schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:14:
Wel draait de Duo nu tegelijkertijd. Mogelijk omdat er nu meer radiatoren open staan. Ik vind het maar een apart verhaal. COP 2.7 (vandaag) en 5.5kWh verbruikt. [Afbeelding]
Verder wel benieuwd wat er uit komt. Er zit ook veel ruis op de flow rate, die ligt bij mij op 800 +/- 10 l/h. Hopelijk kunnen ze wat doen.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Je hebt gelijk, dom van memedu80 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:12:
[...]
Dat is je CiC toch niet? Dat is je thermostaat Honeywell Lyric.De CiC is inderdaad ook zonder aarde.
Het is de zwarte kabel met platte stekker
Ook hier weer situatie/vloer afhankelijk.SBL schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:09:
[...]
Heb je vloerverwarming? Zo nee, dan zou ik er niet te veel van verwachten.
Ik heb dit een paar jaar geleden ook laten doen, onder betonnen vloer in forse droge kruipruimte. Effect/besparing: 0.
Wij hebben een houten vloer. Sterker, dit is meteen ook de dekvloer. Kortom de grenen delen uit 1939, geloogd, naden gekit, geschuurd en gezeept. Tonzon werkt bij ons uitermate goed. Vloer voelt warm aan. Daar hoeven wij geen vloerverwarming voor.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Kijk, met deze ABB heb je dat snel gedaan.JanHenk schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:10:
[...]
Zeker een vooruitgang ten opzichte van batterijen. Ik bedoelde meer dat ik het altijd liefst voedt vanuit een andere bron als die onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. De ketelmodule zou wel gevoed kunnen worden door de gasketel, maar dat vind ik dan weer niet zo handig. Koppeling met de CIC is logischer, maar kan dus niet.
Dan gaan we maar een WCD bijmaken dus..
In die 'technische ruimte' zitten al veel WCD's, want samen met de gasketel, de MV-box en (nu nog) een Devolo powerline adapter heb ik al aardig wat bezet. Daar komen nu dan drie stekkers bij.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UTDkgB9WbMFvjX6Vtb8bs7Lp.webp?f=user_large)
https://www.elektramat.nl...39784&utm_content=Midhigh
je hebt wel nog deze onderdoos nodig.
ABB Installatiedozen en -kasten onderbak 3640 zonder deksel - grijs (3640/1 S)
https://www.elektramat.nl...er-deksel-grijs-3640-1-s/
Wat ik merk is dat het fluit geluid versterkt wordt, wanneer beide fans (ongeveer) op dezelfde snelheid draaien. Dan is het hier ook pas echt storend.Als het gaat over de frequentie en de resonantie tussen de Quatts dan valt dit niet onder de update die eraan komt.
Ik heb op dit moment een goedkoper tarief voor nachtstroom. Ik denk dus dat het voor mijn portemonnee (niet persé voor het milieu of de netstroombeheerder) beter is om ipv nachtverlaging een nachtverhoging in te voeren (laatste paar uurtjes van de nacht 0,5 of 1 g omhoog). Heeft iemand anders dit al geprobeerd. Wat zijn jullie gedachtes?
Gedurende de nacht is het normaliter wat kouder (met name in de vroege ochtend), dus zul je ook 'duurder' stoken.vervlogen schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:04:
Mijn eerste reactie in dit topic. Ik krijg over 2 weken een Quatt Duo geinstalleerd, en zit me flink in te lezen.
Ik heb op dit moment een goedkoper tarief voor nachtstroom. Ik denk dus dat het voor mijn portemonnee (niet persé voor het milieu of de netstroombeheerder) beter is om ipv nachtverlaging een nachtverhoging in te voeren (laatste paar uurtjes van de nacht 0,5 of 1 g omhoog). Heeft iemand anders dit al geprobeerd. Wat zijn jullie gedachtes?
Moet erbij zeggen dat het een goed geïsoleerd huis is van 2003.paQ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:13:
[...]
Gedurende de nacht is het normaliter wat kouder (met name in de vroege ochtend), dus zul je ook 'duurder' stoken.
Het gaat om de buitentemperatuur. De wp moet harder werken dan.vervlogen schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:16:
[...]
Moet erbij zeggen dat het een goed geïsoleerd huis is van 2003.
Ik heb vloerverwarming en begin (dynamisch tarief) nu even met stoken van 21°C --> 21,5°C van 04.00 tot 07.00 uur en van 15 tot 18 uur.vervlogen schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:04:
Mijn eerste reactie in dit topic. Ik krijg over 2 weken een Quatt Duo geinstalleerd, en zit me flink in te lezen.
Aangezien ik niet weet HOE je woont, hoe groot, hoe oud en hoe je nu verwarmt, kan ik je verder niet op weg helpen 🙃
Edit
Ah, zie al een kleine toevoeging
Ja snap ik. Ben benieuwd waar de balans valt. Zal wel aan een heleboel factoren liggen... Uiteindelijk gewoon uitproberen en monitoren.paQ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:17:
[...]
Het gaat om de buitentemperatuur. De wp moet harder werken dan.
Vrijstaand, groot huis. Verwarmingen met (op dit moment nog, maar ben bezig met zelfbouw) speedcomfort fans.Friezin schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:20:
[...]
Ik heb vloerverwarming en begin (dynamisch tarief) nu even met stoken van 21°C --> 21,5°C van 04.00 tot 07.00 uur en van 15 tot 18 uur.
Aangezien ik niet weet HOE je woont, hoe groot, hoe oud en hoe je nu verwarmt, kan ik je verder niet op weg helpen 🙃
Edit
Ah, zie al een kleine toevoeging
De radiatoren die ik heb zijn behoorlijk vlot weer afgekoeld, zodra de Quatt uit gaat.vervlogen schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:27:
Vrijstaand, groot huis. Verwarmingen met (op dit moment nog, maar ben bezig met zelfbouw) speedcomfort fans.
De vloer ijlt na: rond 07.00 uur is deze momenteel ongeveer 27°C en dat zakt dan langzaam af, gedurende de dag.
Afhankelijk van je isolatieniveau: gewoon proberen.
Want wat paQ al meldt: je gaat op een heel koud moment van de dag stoken.
De Quatt zal dus ook meer stroom verbruiken.
Wat is het verschil met dagtarief?
@vervlogen vergeet niet dat je koudste moment ligt op dit moment zo rond 8 uur, en dan ben je al weer het dagtarief aan het betalen.Friezin schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:37:
[...]
De radiatoren die ik heb zijn behoorlijk vlot weer afgekoeld, zodra de Quatt uit gaat.
De vloer ijlt na: rond 07.00 uur is deze momenteel ongeveer 27°C en dat zakt dan langzaam af, gedurende de dag.
Afhankelijk van je isolatieniveau: gewoon proberen.
Want wat paQ al meldt: je gaat op een heel koud moment van de dag stoken.
De Quatt zal dus ook meer stroom verbruiken.
Wat is het verschil met dagtarief?
door het hogere verbruik daalt ook je COP, dus ik zou eerder kiezen voor in jou geval geen nachtverlaging, maar gewoon de temperatuur op pijl houden en pas tegen 6-7 uur een eerste kleine verhoging doen, dan beperk je een boost en dus meerverbruik geduurende de nacht maar pak je wel de eerste verhoging wel nog mee, bij een goed geisoleerd huis loop je zelfs kans dat je pas (veel) later (vergeet nu niet de zon inwerking) weer moet bijstoken.
Voorop gesteld, keuze dag/nacht tarief of 1 tarief scheelt je als je alleen kijkt naar je warmtepomp verbruik waarschijnlijk bijna niets, denk ik enkele tientjes per jaar op z'n best.vervlogen schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:04:
Mijn warmtepomp verbruikt meer stroom gedurende de dag, ik laat de temperatuur gedurende de dag in kleine stapjes naar boven kruipen van 19 in ochtend tot 21 in avond. Einde avond en in de nacht heb ik een verlaging terug naar 19 graden. Omdat 't huis in de avond is opgewarmd naar 21 graden doet de warmtepomp een groot deel van de nacht niets totdat die 19 graden weer is bereikt.
Edit: ik zie een aantal reacties die soortgelijk zijn.
Ik zou gewoon uitproberen idd. Als je een EV met eigen laadpunt hebt dan is een nachttarief soms nog rendabel.
Maar als je dan weer zonnepanelen hebt zoals ik, en je wil zoveel mogelijk je eigen zonnestroom opmaken dan wil je die EV weer overdag laden waar het kan.
Bij mij (EV, zonnepanelen en Quatt Duo was een vast tarief het meest rendabel. Maar het scheelt ons naar verwachting maar 30 of 40 euro op jaarbasis).
[ Voor 17% gewijzigd door Erveetwee op 24-10-2024 16:15 ]
Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.
De trillingsdempers waren op het moment van installatie nog niet binnen, dus deze heb ik vanmiddag zelf omgeruild. (De losse buizen moet ik nog netjes aan de gevel vastmaken)
:strip_exif()/f/image/SkAFh6LylYzUzSbJlGbpiJEH.jpg?f=fotoalbum_large)
Alleen moet ik nu nog iets bedenken om ze iets meer waterpas te krijgen. De Wagner matjes die er aan de achterkant tussen zitten zorgen er volgens mij voor dat het geheel iets kantelt. Hoe hebben jullie dit opgelost icm de trilmatjes? De stelschroef aan de achterkant is niet lang genoeg om de 2cm marge van de matjes eruit te krijgen.
Verder vertelde de monteur dat ze volgens het protocol bij wandmontage 1 afvoer in de bodem openmaken en hier een buisje op zetten. Advies van hem persoonlijk zou zijn om alledrie deze openingen los te maken, het condenswater kan dan altijd uit de unit lopen (ook doordat ze iets schuin hangen). Als het water er niet goed uit kan in de winter kan door de ijsvorming de fan beschadigen vertelde hij. Maar eigenlijk mochten ze deze dus niet losmaken bij wandmontage, leek hem bij ons geen probleem omdat het water toch op het dak druppelt.
ook hier dus twee quatt's tegen de muur aan, in het begin was dat volgens Quaat niet mogelijk.bundit schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:40:
Inmiddels hangt hier de Quatt duo ook volledig. Er waren 2 afspraken voor nodig omdat er nog een paar restpunten open stonden. Dit is keurig door Quatt opgelost.
De trillingsdempers waren op het moment van installatie nog niet binnen, dus deze heb ik vanmiddag zelf omgeruild. (De losse buizen moet ik nog netjes aan de gevel vastmaken)
[Afbeelding]
Alleen moet ik nu nog iets bedenken om ze iets meer waterpas te krijgen. De Wagner matjes die er aan de achterkant tussen zitten zorgen er volgens mij voor dat het geheel iets kantelt. Hoe hebben jullie dit opgelost icm de trilmatjes? De stelschroef aan de achterkant is niet lang genoeg om de 2cm marge van de matjes eruit te krijgen.
Verder vertelde de monteur dat ze volgens het protocol bij wandmontage 1 afvoer in de bodem openmaken en hier een buisje op zetten. Advies van hem persoonlijk zou zijn om alledrie deze openingen los te maken, het condenswater kan dan altijd uit de unit lopen (ook doordat ze iets schuin hangen). Als het water er niet goed uit kan in de winter kan door de ijsvorming de fan beschadigen vertelde hij. Maar eigenlijk mochten ze deze dus niet losmaken bij wandmontage, leek hem bij ons geen probleem omdat het water toch op het dak druppelt.
En zonder dat er een versteviging moest komen kennelijk. Tevens was het hier een vereiste dat er minimaal 50cm tussen de Quatts zou zitten.MacD007 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 17:50:
[...]
ook hier dus twee quatt's tegen de muur aan, in het begin was dat volgens Quaat niet mogelijk.
Heb ik me een partij uitgesloofd voor Jan lul
Ik denk dat het Quatt en de klanten zou helpen als ze hier een standaardisatie voor verzinnen.
[ Voor 21% gewijzigd door VindiGoosh op 24-10-2024 18:07 ]
https://voca.ro/1ee6epiOOHH2
Heb het op verzoek van Quatt doorgestuurd en ze gaan nu kijken of ze er wat mee kunnen.
@CPMCPM schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:14:
Nou @CPM , vertel het eens.
Ik ben wel benieuwd na deze discussie!
Er zijn in dit forum 2 geluiden gemeld die vaker voorkomen. Een mosquito geluid en iets wat lijkt op 350 Hz. Ik vind persoonlijk dat van jou meer op de 350 Hz lijken (of ik hoor het hoge geluid niet 😅)VindiGoosh schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:10:
Hier trouwens een geluidsopname van dat geluid wat 1 van onze Quatts maakt:
https://voca.ro/1ee6epiOOHH2
Heb het op verzoek van Quatt doorgestuurd en ze gaan nu kijken of ze er wat mee kunnen.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Bedankt voor het melden van dit onderscheid. Het gaat inderdaad niet om een hoog mosquito geluid, maar om een wat laagtonige piep die dan 350 Hz zal zijn.okijokii schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:01:
[...]
Er zijn in dit forum 2 geluiden gemeld die vaker voorkomen. Een mosquito geluid en iets wat lijkt op 350 Hz. Ik vind persoonlijk dat van jou meer op de 350 Hz lijken (of ik hoor het hoge geluid niet 😅)
Wel merk ik een verschil in volume als de tweede Quatt in dezelfde snelheid mee gaat draaien: dan wordt het geluid duidelijk harder
De 350 Hz is meer een inschatting dan het daadwerkelijke getal wat erbij hoort. Het komt vaker voor helaas. Vanuit Quatt nog geen enkele reactie op de oorzaak ervan. Sterker nog.... De Quatt maakt geen enkel geluid (bron: wc eend)VindiGoosh schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:09:
[...]
Bedankt voor het melden van dit onderscheid. Het gaat inderdaad niet om een hoog mosquito geluid, maar om een wat laagtonige piep die dan 350 Hz zal zijn.
Wel merk ik een verschil in volume als de tweede Quatt in dezelfde snelheid mee gaat draaien: dan wordt het geluid duidelijk harder
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Jaa, ik hoorde het ook voorbijkomen toen ik de webinair terugluisterde 🤣okijokii schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:19:
[...]
De 350 Hz is meer een inschatting dan het daadwerkelijke getal wat erbij hoort. Het komt vaker voor helaas. Vanuit Quatt nog geen enkele reactie op de oorzaak ervan. Sterker nog.... De Quatt maakt geen enkel geluid (bron: wc eend)
Ben benieuwd wat ze er morgen op antwoorden. Ze waren na het indienen van de ticket erg ijverig om meer informatie en een geluidsopname te ontvangen
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.