N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Wilde het toch ff testen en het is 530Hzokijokii schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:19:
[...]
De 350 Hz is meer een inschatting dan het daadwerkelijke getal wat erbij hoort. Het komt vaker voor helaas. Vanuit Quatt nog geen enkele reactie op de oorzaak ervan. Sterker nog.... De Quatt maakt geen enkel geluid (bron: wc eend)
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Je had het gewoon goed @okijokii, jammer van die damn autocorrect die de 3 en de 5 had omgedraaid..... 😬VindiGoosh schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:59:
[...]
Wilde het toch ff testen en het is 530Hz
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Hehehe.... Ik heb zelf de 350 Hz gehad die in mei is vervangen door een nieuwe. Die heeft nog niet op toeren gedraaid dat het geluid weer hoorbaar zou moeten zijn, dus ik wacht af en lees op dit onderwerp weer mee met wat voor oplossingen Quatt komt en hoe snel. Bij mij heeft het erg lang geduurd, maar ze hebben dat nu goed voor elkaar (bron: wc eend)verguldebarman schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:59:
[...]
Je had het gewoon goed @okijokii, jammer van die damn autocorrect die de 3 en de 5 had omgedraaid..... 😬
Nooit iets gehoord over de oorzaak, maar lees hier nog steeds gelijkwaardige klachten.
Aan resonantie kan het bij mij bijna niet meer liggen. Ik heb de raad van @MacD007 opgevolgd. Quatt staat nu (op garage) op rubber tegels, betonranden, Wagnermatjes, bigfoots....
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Blijkbaar was de mail over de servicemonteur van een ander ticket.harv schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:43:
[...]
@CPM
Nou @CPM , vertel het eens.
Ik ben wel benieuwd na deze discussie!

Later op de dag kreeg ik een mail dat mijn melding in behandeling is genomen. Weinig nieuws onder de zon, ik wacht maar even af.
Wel jammer want ik moet 2 radiatoren op de overloop dicht gaan draaien vanwege een verbouwing anders stook ik voor de mussen.
Maar het gedrag met extra radiatoren open is niet heel anders. Het kost alleen meer kWh's.
Maar ik laat de boel nog even een nachtje draaien.
Heb trouwens Speed Comfort fans gekocht via MP. Blijken het de "hoge temperatuur" variant te zijn. Echter is het type sensor eenvoudig om te wisselen. Dus heb ipv een 35 graden sensor een 30 graden sensor besteld op AliExpress voor €2,20 (ipv €15 voor de orginele variant). Wist alleen niet of het een NC of NO variant is, op de gok een NO variant genomen. Nu dus even een weekje wachten en dan gaan de fans ook eerder aan. (Doen ze nu ook al hoor).
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
NO is goed alleen had je beter de 25c variant kunnen nemen, staat ergens een how to van @MacD007CPM schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:22:
[...]
Blijkbaar was de mail over de servicemonteur van een ander ticket.![]()
Later op de dag kreeg ik een mail dat mijn melding in behandeling is genomen. Weinig nieuws onder de zon, ik wacht maar even af.
Wel jammer want ik moet 2 radiatoren op de overloop dicht gaan draaien vanwege een verbouwing anders stook ik voor de mussen.
Maar het gedrag met extra radiatoren open is niet heel anders. Het kost alleen meer kWh's.
Maar ik laat de boel nog even een nachtje draaien.
Heb trouwens Speed Comfort fans gekocht via MP. Blijken het de "hoge temperatuur" variant te zijn. Echter is het type sensor eenvoudig om te wisselen. Dus heb ipv een 35 graden sensor een 30 graden sensor besteld op AliExpress voor €2,20 (ipv €15 voor de orginele variant). Wist alleen niet of het een NC of NO variant is, op de gok een NO variant genomen. Nu dus even een weekje wachten en dan gaan de fans ook eerder aan. (Doen ze nu ook al hoor).
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Zit de terugslagklep juist om gemonteerd?
Maar natuurlijk.jj85 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:38:
@CPM kun je eens een foto van het leidingwerk onder de CV plaatsen?
Zit de terugslagklep juist om gemonteerd?
De twee leidingen die rechts omhoog gaan zijn een soort aftakking en gaan naar de verdieping er boven en komen uit op twee radiatoren (playroom en slaapkamer).
De andere leidingen gaan naar de rest van het huis en takken wat meer af.
De radiatoren die ik meet zijn allemaal boven in warmer dan onderin dus dat lijkt allemaal goed.
Wat is trouwens de laagste water temperatuur die een Quatt als uitstroom kan hebben er van uitgaande dat hij verwarmd? Bijv. Een constante temperatuur van 25 graden? (Of is dit heel onlogisch gedacht?)
:strip_exif()/f/image/PDsuL6ROXMrptJI6JgjEvk1Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Die speed comfort geeft het volgende aan:Gerardwaz schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:35:
[...]
NO is goed alleen had je beter de 25c variant kunnen nemen, staat ergens een how to van @MacD007
De standaard temperatuursensor schakelt de SpeedComfort automatisch in bij 33 graden en weer uit bij 25 graden. De lage-temperatuursensor voor warmtepompen schakelt al in bij 28 graden, waardoor hij ideaal is voor warmtepompen en lage temperatuurverwarming (LTV).
In de standaard zit de 35 sensor.
33 aan, 25 uit.
In de lage zit dan denk ik de 30.
28 aan, 23 uit.
Ik verwacht dan dat de 25 aan gaat bij 23 graden en uit bij 15? Dan blijven ze continu draaien?
[ Voor 24% gewijzigd door CPM op 24-10-2024 23:10 ]
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Nu draait de Quatt op 27c en gaan de speedcomforts niet aan ondanks de 25c sensoren. Heb de aansluiting van de sensoren eruit gehaald en draaien nu continu.CPM schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 23:00:
[...]
Maar natuurlijk.
De twee leidingen die rechts omhoog gaan zijn een soort aftakking en gaan naar de verdieping er boven en komen uit op twee radiatoren (playroom en slaapkamer).
De andere leidingen gaan naar de rest van het huis en takken wat meer af.
De radiatoren die ik meet zijn allemaal boven in warmer dan onderin dus dat lijkt allemaal goed.
Wat is trouwens de laagste water temperatuur die een Quatt als uitstroom kan hebben er van uitgaande dat hij verwarmd? Bijv. Een constante temperatuur van 25 graden? (Of is dit heel onlogisch gedacht?)
[Afbeelding]
[...]
Die speed comfort geeft het volgende aan:
De standaard temperatuursensor schakelt de SpeedComfort automatisch in bij 33 graden en weer uit bij 25 graden. De lage-temperatuursensor voor warmtepompen schakelt al in bij 28 graden, waardoor hij ideaal is voor warmtepompen en lage temperatuurverwarming (LTV).
In de standaard zit de 35 sensor.
33 aan, 25 uit.
In de lage zit dan denk ik de 30.
28 aan, 23 uit.
Ik verwacht dan dat de 25 aan gaat bij 23 graden en uit bij 15? Dan blijven ze continu draaien?
Bekend geluid ja en dit draagt ver.VindiGoosh schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:10:
Hier trouwens een geluidsopname van dat geluid wat 1 van onze Quatts maakt:
https://voca.ro/1ee6epiOOHH2
Heb het op verzoek van Quatt doorgestuurd en ze gaan nu kijken of ze er wat mee kunnen.
Ditzelfde geluid hoor ik in mijn bed van de Quatt hiernaast. Zo'n 12 meter er vandaan is dat want ik slaap helemaal aan de andere kant van het huis.
Dit los van de ventilator ervan die ik door reflecties hoor in alle ruimten aan de kant van het huis recht tegenover de Quatt.
Ik ben benieuwd wat de reactie van Quatt wordt op jouw opname. Ik vraag me nog steeds af of het zo is dat slechts een deel van de Quatts het geluid maakt of dat slechts een deel van de mensen het hoort
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Als de opname representatief is voor het geluid in de echte wereld heb ik een sterk vermoeden dat slechts een deel van de Quatts dit geluid maakt. Ik hoor het geluid namelijk wel op de opname, maar heb het nog nooit gehoord bij mijn eigen Quatt.W13k3 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 23:21:
[...]
Ik ben benieuwd wat de reactie van Quatt wordt op jouw opname. Ik vraag me nog steeds af of het zo is dat slechts een deel van de Quatts het geluid maakt of dat slechts een deel van de mensen het hoort
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Ik denk slechts een deel van de Quatts, want ik heb een Duo en die andere maakt dit geluid nietW13k3 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 23:21:
[...]
Bekend geluid ja en dit draagt ver.
Ditzelfde geluid hoor ik in mijn bed van de Quatt hiernaast. Zo'n 12 meter er vandaan is dat want ik slaap helemaal aan de andere kant van het huis.
Dit los van de ventilator ervan die ik door reflecties hoor in alle ruimten aan de kant van het huis recht tegenover de Quatt.
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Er zat alleen, in tegenstelling tot wat in augustus gewijzigd is in het plaatsingsplan, een dakdoorvoer bij en geen goten om een nette doorvoer in de gevel af te werken... Ben benieuwd of ze nog zo snel kunnen schakelen om het juiste materiaal op locatie te krijgen. Uiteraard gelijk bij ontvangst gemeld.
Een kennis van mij heeft ook een Quatt en ik kan het ook bij hem horen, al is het een stuk lastiger dan bij mijn eerste Quatt. Ik moet me er dan echt wat meer op concentreren. Mijn vermoeden is daarom dat misschien iedere Quatt het geluid wel produceert, en dat het bij de ene versterkt wordt en bij de ander niet. De reden daarvan weet ik helaas niet.VindiGoosh schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 05:57:
[...]
Ik denk slechts een deel van de Quatts, want ik heb een Duo en die andere maakt dit geluid niet
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Ik het hetzelfde probleem, ik heb echter wat goedkope smart stopcontacten opgezocht en laat Home Assistent deze aanzetten als de flow >500l/h komt. Werkt top.Gerardwaz schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 23:19:
[...]
Nu draait de Quatt op 27c en gaan de speedcomforts niet aan ondanks de 25c sensoren. Heb de aansluiting van de sensoren eruit gehaald en draaien nu continu.
Dat heb ik dus juist met het mosquito geluid. Mijn nieuwe unit heeft dit ook wel een heel klein beetje (maar niets vergelijkbaar met de oude). De oude had in het begin het geluid echter helemaal niet dus ben benieuwd.okijokii schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 07:53:
[...]
Een kennis van mij heeft ook een Quatt en ik kan het ook bij hem horen, al is het een stuk lastiger dan bij mijn eerste Quatt. Ik moet me er dan echt wat meer op concentreren. Mijn vermoeden is daarom dat misschien iedere Quatt het geluid wel produceert, en dat het bij de ene versterkt wordt en bij de ander niet. De reden daarvan weet ik helaas niet.
[ Voor 44% gewijzigd door Dersan op 25-10-2024 09:13 ]
Ik ga de HeatBooster van SDR Engineering gebruiken i.c.m. speedcomforts als mijn Quatt geleverd wordt.Gerardwaz schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 23:19:
[...]
Nu draait de Quatt op 27c en gaan de speedcomforts niet aan ondanks de 25c sensoren. Heb de aansluiting van de sensoren eruit gehaald en draaien nu continu.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Dat ziet er interessant uit.Erik1805 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:21:
[...]
Ik ga de HeatBooster van SDR Engineering gebruiken i.c.m. speedcomforts als mijn Quatt geleverd wordt.
De poten onderling zitten op 660mm van elkaar, precies ik het midden van de Quatt (dank aan @MacD007JerRam schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:53:
Ik lees hier al een tijdje mee en uiteindelijk besloten ook voor een Quatt te gaan. de Duo setup wordt hier eind november geplaatst. Ik krijg echter sommige zaken niet duidelijk. Ik heb een opstelling gemaakt (grindbak) maar in het grind opsluitbanden neergelegd op hun kant voor de poten. Zodat dit stabiel staat. Ik weet dat de quatt 96cm, maar op welke plek in die 96 cm zitten de poten? Kan iemand dat mij vertellen? Ook zou de afstand tussen de quatt's 10cm zijn (volgens sales) terwijl ik hier lees dat die afstand veel groter moet zijn.
Edit:
Ter verduidelijking:
:strip_exif()/f/image/J66PBIGO4mHMFan9cEWg3Dsk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/p5AYsaqp1OHKStOodQqEVRds.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/15Cfz4yz1E2keJH9z9Kh9cge.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2bkGNnVcjTtVT3vVBqISjxzQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UgYMTnqiw3K3LQySao8zyFiK.jpg?f=fotoalbum_large)
En er zit nog een afvoer net iets uit het midden onderin, maar die zit altijd boven de grindbak, dus het leek mij niet relevant om die te fotograferen
Hier nog de afmetingen van de big foots:
:strip_exif()/f/image/uyWPLecgLMm3sPRleacrEUOg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZibLHL3G7VHthXJH1aaRk58n.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xUEa7IAJAcqGr2ITWRXpgJFx.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat er bij mij 50cm tussen moest zitten is denk ik eerder uitzondering dan regel. Weet ook niet waarom dat in mijn situatie per sé nodig was.
[ Voor 76% gewijzigd door VindiGoosh op 25-10-2024 10:36 ]
Tav onze bevindingen van januari dit jaar dat bodemplaatverwarming en defrost cycle verre van efficient waren hebben jullie hier al verbeteringen op gezien in de Quatt/CiC besturing?onlinaius schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:09:
[...]
Ik denk omdat de Quatt (nog?) staat ingesteld op zeer conservatieve standaardwaarden, die voor iedereen en in alle situaties werken.
Ik hoop dat ze deze in de toekomst gaan verbeteren, want er zijn nog wel meer puntjes die beter kunnen.
Zo is de defrost cycle op dit moment ook nog verre van efficient (lijkt puur op een timer te lopen bij bepaalde temperaturen, of die defrost nu nodig is of niet), en ook de 18 graden minimum aanvoertemperatuur is met een extreem grote marge genomen, want voor de defrosts is er ook bij 10 graden nog ruim voldoende warmte aanwezig.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
En hebben jullie dan overal een stopcontact naast de radiator? Echt mooi vind ik het ook niet al die kabels.
120 m2 vrijstaand huis 1970 | enkele Quatt | 12 radiatoren t22 | Hr++ glas, spouwmuurisolatie | 12000 Wp zonnepanelen | Honeywell T6 |
Ik heb ze ook, alleen ga ik later over op zelfbouw. Haal je meer rendement uit want de ventilatoren in de speedcomforts zijn vrij zwak. Ik heb ze wel icm met Heatbooster van SDR Engineering. Dat maakt de speedcomforts veel slimmer en hebben wat features als je een warmtepomp hebt. Kabels kun je wel wegwerken en bij mij vallen de ventilatoren binnen de radiator dus zie je niet.Dirkde schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:53:
Ik hoor hier iedereen telkens over die speedcomfort ventilators. Zijn die het waard? Ik vind ze nogal prijzig, aangezien ik hier in de woonkamer 6 radiatoren heb staan.
En hebben jullie dan overal een stopcontact naast de radiator? Echt mooi vind ik het ook niet al die kabels.
[ Voor 3% gewijzigd door Erik1805 op 25-10-2024 10:59 ]
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
De onderlinge afstand van de poten is 66 cm. zie ook de TS onder 6.9 voor verdere uitleg.JerRam schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:53:
Ik lees hier al een tijdje mee en uiteindelijk besloten ook voor een Quatt te gaan. de Duo setup wordt hier eind november geplaatst. Ik krijg echter sommige zaken niet duidelijk. Ik heb een opstelling gemaakt (grindbak) maar in het grind opsluitbanden neergelegd op hun kant voor de poten. Zodat dit stabiel staat. Ik weet dat de quatt 96cm, maar op welke plek in die 96 cm zitten de poten? Kan iemand dat mij vertellen? Ook zou de afstand tussen de quatt's 10cm zijn (volgens sales) terwijl ik hier lees dat die afstand veel groter moet zijn.
het nadeel van gedraaide opsluitbanden is dat deze nu makkelijker door de vorst omhooggedrukt kunnen worden ( aan de andere kant is de Quatt met zijn 60 kg ook weer niet bepaald licht. mogelijk dat je deze dubbel kunt liggen, omdat deze echter op bigfoots komen te staan is dit mogelijk niet eens nodig.
:no_upscale():strip_exif()/f/image/L6xVHI1rPXloO9YG7qECMeid.webp?f=user_large)
foto met dank aan @VindiGoosh
zorg in ieder geval dat je een (klein) deel van je grindbak onder de 60cm diep komt zodat het water ook tijdens vorst nog weg kan. (60cm in de grond is de vorstgrens).Voor de grondplaatsing gebruikt Quatt geen rubberen bigfoots maar de iets kleinere plastiek versie.
![]() | ![]() |
[ Voor 22% gewijzigd door MacD007 op 25-10-2024 11:56 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Kijk eens in deze topicsDirkde schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:53:
Ik hoor hier iedereen telkens over die speedcomfort ventilators. Zijn die het waard? Ik vind ze nogal prijzig, aangezien ik hier in de woonkamer 6 radiatoren heb staan.
LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic
Veel zelfbouw met Arctic fans en een HeatBooster.
Werkt uitstekend en goed betaalbaar.
puik idee, klinkt als m'n volgende tweakTeslaNerd schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:35:
Is het al duidelijk of de bodemplaat van de buitenunit kan worden verwijderd zodat de bodemplaatverwarming uberhaubt niet meer nodig is
alle gekheid op een stokje, volledige bodemplaat verwijderen kan invloed hebben op de aanzuig van de fan. dat lucht door onderzijde komt ipv door de verdamper (weg van minste weerstand)
echter zou wel kunnen onderzoeken of een deel van de bodemplaat weghalen een optie is of in hoeverre de bodemplaatverwarming zelf te tweaken is, dat ie alleen aangaat wanneer nodig.
[ Voor 40% gewijzigd door Toby-Wan op 25-10-2024 12:10 ]
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Waarom zou je dat willen ?TeslaNerd schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:35:
Is het al duidelijk of de bodemplaat van de buitenunit kan worden verwijderd zodat de bodemplaatverwarming uberhaubt niet meer nodig is
wat je zou kunnen doen is tussen de aansturing van de heating van de bodemplaat en de heater het zelf een DIY sturing toevoegen die de regeleing van de heater zelf gaat regelen. L5 (tenminste als dat nu ook nog zo is) is hiervoor de juiste plek om daar je eigen sturing tussen te zetten. deze ingreep zal wel effect hebben op je garantie.Toby-Wan schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:45:
[...]
puik idee, klinkt als m'n volgende tweak"best part is no part"
alle gekheid op een stokje, volledige bodemplaat verwijderen kan invloed hebben op de aanzuig van de fan. dat lucht door onderzijde komt ipv door de verdamper (weg van minste weerstand)
echter zou wel kunnen onderzoeken in een deel van de bodemplaat weghalen een optie is of in hoeverre de bodemplaatverwarming zelf te tweaken is, dat ie alleen aangaat wanneer nodig.
:strip_exif()/f/image/67h93FFLKHRltr4yn5oYVhIg.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat daar dit stookseizoen nog niet echt wat over te zeggen is, tenzij iemand met Quatt en al naar koudere oorden is geemigreerd? Ik ben benieuwd, maar bij mij is de defrost / bodemplaatverwarming waarschijnlijk nog niet aan geweest.TeslaNerd schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:35:
[...]
Tav onze bevindingen van januari dit jaar dat bodemplaatverwarming en defrost cycle verre van efficient waren hebben jullie hier al verbeteringen op gezien in de Quatt/CiC besturing?
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Zodat die verwarming niet meer nodig is?
Ik zou het geen gek idee vinden een bodemplaat die makkelijk te verwijderen is, bij mij (Quatt op het dak van de garage) zou dat prima kunnen, en met mij waarschijnlijk ook nog voor velen.
Ja, daar heb ik ook even over nagedacht. Aan de andere kant zit er nu ook al aardig wat ruimte tussen de verdamper en de onderkant van de bodemplaat. Ik zou zelf ook denken dat het efficienter zou zijn als de de ruimte tussen verdamper en de zijkanten en onderkant van de verdamper dicht zou zitten, maar kennelijk is dit geen issue (of Quatt heeft hier zelf ook niet aan gedacht, maar dat lijkt me toch niet aangezien andere fabrikanten het volgens mij ook niet dicht maken)Toby-Wan schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:45:
[...]
puik idee, klinkt als m'n volgende tweak"best part is no part"
dat het er niet mooier op word heb je wel gelijk, echter zijn deze ook weer prima weg te werken.Dirkde schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:53:
Ondanks dat je 6 radiatoren hebt zijn deze jongens wel berekend (met hun capaciteiten) op 70-80 graden, nu haal je net de 30-35 graden met een Quatt, dit betekent gewoon dat je behoorlijk aan verwarmingscapaciteit aan het verliezen bent, en zelf als je een (kleine) overcapaciteit hebt gehad is deze met een warmtepomp niet meer aanwezig.
Nog erger, je warmtepomp kan hierdoor zelfs mogelijk zijn warmte niet effecient kwijt en je krijgt dus een slechtere COP. Niets voor niets bestaan dus de bekende LTV radiatoren die dit probleem dus niet hebben (en dus ook gewoon een WCD nodig hebben).
Bedenk dat natuurlijke convectie zonder deze ventilatoren nagenoeg niet werkt bij deze temperaturen ( en dat is wel een groot deel van je capaciteit), beetje afhankelijk van merk en type hou je minder dan 30% rest capaciteit over.
daarom zie je in nieuwbouwhuizen mn vloerverwarming en de LTV radiatoren gebruikt worden (huizen met standaard een warmtepomp).
De speedcomfort (en andere kant en klare versies hiervan) zijn duur maar wel gemakkelijk, nu hebben ze zelf een voor warmtepompen aangepaste versie. (zie in dit topic mijn handleiding om speedcomforts zelf om te bouwen voor de Quatt geschikte versie).
Ben je handig dan is zelfbouw wel een heel stuk goedkoper, neem dan wel hoogwaardige ventilators bv de eerder genoemde artic fans.
dus je loopt dan de kans dat je een ijklomp op je garage komt, leuk voor de quatt, verpakt in ijs.onlinaius schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:11:
[...]
Zodat die verwarming niet meer nodig is?
Ik zou het geen gek idee vinden een bodemplaat die makkelijk te verwijderen is, bij mij (Quatt op het dak van de garage) zou dat prima kunnen, en met mij waarschijnlijk ook nog voor velen.
Nee, zonder verwarming zal het condens zich heel snel op de koude ondergrond tot ijspegels die naar boven gaan groeien kunnen gaan vormen. ik geloof dat daar niemand op zit te wachten.
Tevens verstoor je hierdoor de flow (wat @Toby-Wan ook al mooi heeft aangegeven) en werking van je fan omdat je een niet bedoelde grote opening maakt waardoor er met minder weerstand lucht aangezogen kan worden, dus dit betekend dat er ook minder warmtetoevoer via je warmtewisselaar plaats vind, met behoorlijke uitwerkingen op de algehele werking van je COP.
Heel slim om diy als tweaken te bekijken, hier doe je in feite het tegenover gestelde, nee, dit is echt een heel slecht idee.
De radiatoren in een huis zijn over het algemeen berekend op de isolatiewaarde bij de bouw.Dirkde schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:53:
Dus als je die waarde aanzienlijk hebt verbeterd, dan zou het best zonder kunnen.
Persoonlijk vind ik ze wel handig. Ik heb de standaard sensor laten zitten zodat ze alleen aan gaan als het echt nodig is. Twee radiatoren zijn hier voldoende voor de woonkamer door het isoleren.
Thanks allemaal voor de snelle reacties. Zou ik dan beter gewoon een volledige grindbak ervan kunnen maken? Maakt het voor mij alleen maar makkelijkerMacD007 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:31:
[...]
De onderlinge afstand van de poten is 66 cm. zie ook de TS onder 6.9 voor verdere uitleg.
het nadeel van gedraaide opsluitbanden is dat deze nu makkelijker door de vorst omhooggedrukt kunnen worden ( aan de andere kant is de Quatt met zijn 60 kg ook weer niet bepaald licht. mogelijk dat je deze dubbel kunt liggen, omdat deze echter op bigfoots komen te staan is dit mogelijk niet eens nodig.
[Afbeelding]
foto met dank aan @VindiGoosh
zorg in ieder geval dat je een (klein) deel van je grindbak onder de 60cm diep komt zodat het water ook tijdens vorst nog weg kan. (60cm in de grond is de vorstgrens).Voor de grondplaatsing gebruikt Quatt geen rubberen bigfoots maar de iets kleinere plastiek versie.
[Afbeelding] [Afbeelding]
op zich zijn die betonnen balkjes helemaal niet zo'n slecht idee, mn omdat je alleen die plasieken foots krijgt en dus niet die grotere big-foots. daarmee kun je veel beter een goede standplaats maken dan alleen op grind.JerRam schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:27:
[...]
Thanks allemaal voor de snelle reacties. Zou ik dan beter gewoon een volledige grindbak ervan kunnen maken? Maakt het voor mij alleen maar makkelijker
Maar grind op zich kan natuurlijk ook gewoon.
Intergas is bij mij langs geweest en heeft software geupdated. Heb nu branderautomaat versie 2.00. Echter met deze versie gaat P011 niet lager dan 21%. Denk dat bovenstaande oplossing niet meer actueel is, of zie ik iets over het hoofd?verguldebarman schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:14:Tip voor Intergas Xtreme 36 eigenaren
De Intergas Xtreme 36, heeft een soort van 'bug' waardoor deze niet genoeg kan terug schakelen. Met de huidige software op de Xtreme 36 kan dat slechts tot 8kW en na een softwareupdate zou dat verder terug geschakeld kunnen worden.
Specifiek; Expert Instelling P011 (minimaal CV vermogen) kan niet lager worden ingesteld als 22%. Vanaf branderautomaat software versie 1.85 zou dit verholpen moeten zijn. Dan kan P011 tot minimaal 17% worden ingesteld waardoor het minimale CV vermogen lager wordt.
Ik heb contact gehad met mijn installateur en ze zeggen mij hier niet mee te kunnen helpen.Oplossing
Zelf bij https://www.intergas-verwarming.nl een vraag stellen (scroll naar beneden op hun website). Gebruik daarvoor bovenstaande tekst aangevuld met de gegevens van jouw installateur.
Uiteindelijk is Intergas langsgekomen en heeft de software van de branderautomaat geupdated.
-----
@MacD007 of @Friezin , willen jullie dit aan de TS toevoegen?
Ik heb o.a. deze informatie als screenshot gehad:WAF1 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 00:10:
[...]
Ik ben een nuchter typje, ik vergelijk mijn COP niet zozeer met anderen, ik vergelijk mijn COP met de SPF-waarde die Quatt heeft opgeven. Dus indirect vergelijk ik dus wel degenlijk met andere huishoudens. Zover ik heb begrepen is in die waarde, in tegenstelling tot de COP wel het afgiftesysteem in de waarde opgenomen. Ook werkt Quatt met een puntensysteem, woontype, isolatie e.d. Op die basis maken zij hun berekeningen. Mijn SPF-waarde lag net boven de 4 maar ik weet niet of andere mensen andere waarden door Quatt opgeven hebben gekregen. Ik weet wel dat deze waarde na het stookseizoen (voor mijn situatie) van 4,5 naar 4,1 (of 4,01) is bijgesteld. Maar eigenlijk weet ik niet of anderen die op papier gekregen hebben want deze staat niet in het plaatsingsplan, maar met de gegevens valt deze waarde natuurlijk wel te berekenen.
Natuurlijk kan ik als leek niet het hele stookseizoen nog niet overzien want ik heb nog nooit een wp gehad, ik heb nog geen flauw idee hoe deze zich gaat gedragen. Maar ik weet wel dat ik in het voor- en naseizoen een hogere COP dan 4 moet hebben om de SPF-waarde van 4 te kunnen halen. (Als het heel koud is gaat mijn CV-ketel aan en die telt in de COP niet mee) Dus als nu in deze periode, het voorseizoen, de COP onder of op de 4 zit, dan gaat het verwarmen nog niet zoals verwacht of gehoopt. Natuurlijk kan het zijn dat mijn huis net dat huis is wat onder het gemiddelde zit, net zoals er huizen zijn die boven het gemiddelde zullen zitten. In de dagelijkse pratijk stuur en monitoir ik dus op die SPF-waarde van 4.
Zolang de COP in het voorseizoen boven die 4 zit gaat het naar mijn idee redenlijk goed want ik weet dat als het buiten kouder wordt de COP instort. Als hij op een relatief warme dag een relatief hogere score haal terwijl de Quatt enkele uren aan heeft gestaan (vroeg in de ochtend en in de avond stond de wp aan) is dat in mijn beleving een goed teken en heb ik het idee dat de gekozen plek voldoet. En de volgende dag had ik een vergelijkbare hoge score als gisteren, echter met een zeer korte draaitijd met een zeer laag vebruik. Dit lage verbruik betekent in de praktijk dat deze score dus maar zeer weinig invloed heeft op het week- of maandgemiddelde en de score zegt dus inderdaad niet alles, net zoals een tijdenlijke lagere COP van vanmiddag niet alles zegt. (Inmiddels is de COP van vandaag weer gestegen) De wp kan dusdanig kort aan staan, dat naar mijn indruk het standby verbruik van invloed op die waarde van de dag is. Eigenlijk is het begin best lastig om de gevens te analyseren o.a. omdat de schaal zich zelf steeds aanpast. Je moet goed opletten welke vermogens er in het huis worden gestopt en er weer uitkomen. Je kan er van schrikken dat je wp bij zeer lage vermogens even aan en uit gaat. Mijn plan om in het voor- en naseizoen, op in de zonnepanelen die kan in de prullenbak, de wp gaat overdag meestal (nog) niet aan. Ik zal nog veel ervaring moeten op doen.
Ik denk inderdaad dat de Quatt met een relatief kleine buitenunit het op dit moment helemaal niet zo slecht doet. Het kleine formaat is doorslaggevend geweest om de wp bij ons op de korte kant in de (balkon) bak te kunnen plaatsen om op die manier recirculatie tegen te gaan. Dus met een "goedkope" kleine pomp, niet de beste plek voor een wp, niet het beste afgiftesysteem, hoekhuis met veel ramen, niet de aller beste isolatie, met een temperatuurschema op maat, en radiatoren die nog niet waterzijdig ingeregeld, vind ik een de COP van 6,7 ook al is een relatief warme dag, toch een knappe prestatie. En vandaag om 22.00h; 24 kWh erin en 15,06 kWh eruit met nu in de avond de verwarming op 21graden, voel ik mij een spekkoper. Anderzijds is het afwachten of mijn Quatt en de organisatie Quatt het 10 jaar uithoudt. Het blijft altijd een beetje een gok. Maar een gok die ik voor €2700 + Tado toch durf te nemen al is alleen maar om ervaring met een wp op te doen. Indirecht is het plan om een hybride wp aan te schaffen een katalysator om extra verduurzamingsmaatregelen te nemen terwijl bijv. de energiecoach aangaf dat dit niet nodig was. Maar mijn huis is nu wel comfortabeler, alleen zie ik in de Tado app dat de luchtvochtigheid te hoog is. Ik moet bedenken wat ik daar aan kan doen. Vloerisolatie? bodemisolatie? Mechanische ventalatie schoonmaken? Luchten doen we al. Of komt het door het dweilen?
/f/image/KaCLWi1Ewd0H4XsZfPstbeEw.png?f=fotoalbum_large)
Hier wordt o.a. de SPF-waarde opgegeven, die blijkbaar, zoals ik eerder heb aangegeven dus omlaag is bijgesteld. Deze waarde is dus niet precies hetzelfde als de SCOP die naar mijn verwachting onder labaratorium omstandigheden is gemeten, het is de waarde die een fabrikant opgeeft. Die waarde is ook bij een vaste aanvoertemperatuur, terwijl de Quatt in de dagenlijkse praktijk de aanvoer juist steeds aanpast. Het is dus ook geen Vlaamse term, maar gewoon een Engelse afkorting.
Interresant is ook de Beta factor:
https://veldhovenduurzaam...ctor-en-wat-kun-je-er-mee
Je ziet ook dat de interpertatie van mijn Beta Factor, iets afwijkt van de tabel, Quatt geeft bij mij aan dat ik door deze factor mijn huis juist niet volledig kan verwarmen met de wp. Ik vraag mij af of dat dit komt door dat Quatt streng de norm van 18 graden aanhoudt en/of dat het bij Quatt het geen propaan pomp is. Ik heb nog meer informatie die ik later zal delen.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Bij het updaten van de software wordt ook de gas/luchtafstelling aangepast waardoor hij terugmoduleerd naar 3.6 kw. Ondanks die 21% werkt het wel naar behoren.jerver schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:39:
[...]
Intergas is bij mij langs geweest en heeft software geupdated. Heb nu branderautomaat versie 2.00. Echter met deze versie gaat P011 niet lager dan 21%. Denk dat bovenstaande oplossing niet meer actueel is, of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb de Heatfan. Smart Controller heeft 5 modulerende standen en vol continue. Dan kun je per ruimte de gewenste snelheid (en geluid) instellen. Sensor schakeltemperatuur 25,3C.Dirkde schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:53:
Ook niet goedkoop, maar mij bevallen ze uitstekend. Een deel nieuw gekocht en een deel via Marktplaats.
Tot 50 ventilatoren op één Smart controller. Voor een ruimte kun je dus met één stopcontact toe. Kabeltjes kun je wegwerken met een kabelgootje o.i.d.
[ Voor 7% gewijzigd door Mickel moen op 25-10-2024 14:05 ]
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Dat is vreemd. Ik ben geen specialist hierin, had het slechts per toeval op l'internet gevonden en vrees dat ik je hier niet mee kan helpen....jerver schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:39:
[...]
Intergas is bij mij langs geweest en heeft software geupdated. Heb nu branderautomaat versie 2.00. Echter met deze versie gaat P011 niet lager dan 21%. Denk dat bovenstaande oplossing niet meer actueel is, of zie ik iets over het hoofd?
EDIT: blijkbaar is @Gerardwaz wel een specialist
[ Voor 5% gewijzigd door verguldebarman op 25-10-2024 14:11 ]
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
De beta-factor geeft het deel (een waarde tussen 0 en 1) aan dat een warmtepomp levert ten opzichte van de totaal benodigde warmte (het transmissieverlies) om bij een buitentemperatuur van 10°C onder nul in huis een temperatuur van 20 graden te behouden.WAF1 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:20:
[...]
Ik heb o.a. deze informatie als screenshot gehad:
[Afbeelding]
Hier wordt o.a. de SPF-waarde opgegeven, die blijkbaar, zoals ik eerder heb aangegeven dus omlaag is bijgesteld. Deze waarde is dus niet precies hetzelfde als de SCOP die naar mijn verwachting onder labaratorium omstandigheden is gemeten, het is de waarde die een fabrikant opgeeft. Die waarde is ook bij een vaste aanvoertemperatuur, terwijl de Quatt in de dagenlijkse praktijk de aanvoer juist steeds aanpast. Het is dus ook geen Vlaamse term, maar gewoon een Engelse afkorting.
Interresant is ook de Beta factor:
https://veldhovenduurzaam...ctor-en-wat-kun-je-er-mee
Je ziet ook dat de interpertatie van mijn Beta Factor, iets afwijkt van de tabel, Quatt geeft bij mij aan dat ik door deze factor mijn huis juist niet volledig kan verwarmen met de wp. Ik vraag mij af of dat dit komt door dat Quatt streng de norm van 18 graden aanhoudt en/of dat het bij Quatt het geen propaan pomp is. Ik heb nog meer informatie die ik later zal delen.
dus met een beta factor van 0,77 zou je eigenlijk met je warmtepomp EF ready moeten zijn (is dit een Quatt Duo ?), maw is het een Quatt mono (enkele Quatt) dan zou je dus in feite geen tweede Quatt nodig hebben om de stap naar FE te kunnen maken.
/f/image/mLREUgsKFRsDnxmhunjiMwLR.png?f=fotoalbum_large)
even een vraag, hoe heb je dat getoonde overzicht gekregen?
Ik had onder 1 (redelijk lange) radiator 3 speedcomforts zitten, maar heb er 1 weggehaald ivm gevoel van tocht (wat ik juist kwijt was door het plaatsen van hr++ glas). Dus sterker is niet vanzelfsprekend beter.Erik1805 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:56:
[...]
Ik heb ze ook, alleen ga ik later over op zelfbouw. Haal je meer rendement uit want de ventilatoren in de speedcomforts zijn vrij zwak. Ik heb ze wel icm met Heatbooster van SDR Engineering. Dat maakt de speedcomforts veel slimmer en hebben wat features als je een warmtepomp hebt. Kabels kun je wel wegwerken en bij mij vallen de ventilatoren binnen de radiator dus zie je niet.
Ik heb het aantal zones teruggebracht van 12 naar 8 (echt het minimum).
Alle HR92-kleppen zijn ingesteld op volledige slag.
Op advies van quatt heb ik de maximale schakelpunten per uur ingesteld op 3, en de minimale aan-tijd naar 5 minuten.
Het zal interessant zijn om te zien of dit gunstig uitpakt.
Vorige week stelde iemand de vraag over de manier van installeren van mijn units... Zou het kunnen dat de ene Quatt het koude uitlaatgas van de andere Quatt verwerkt?
Ik denk dat dit een zeer sterke mogelijkheid is. Zie de foto's....
Hadden Quatt mijn units zo moeten installeren?
:strip_exif()/f/image/NzvI3jqb0BXBY07szn4Yv3q9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wmqYbWFNeTsHXCuCYNmsYqUH.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan me er niks bij voorstellen dat ze denken dat dit een goed idee is.
Echt verschrikkelijk dit.... Dan kan je nog alle zones open zetten... Gaat niets helpen.A lex schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:44:
Vandaag ben ik verder gegaan met het optimaliseren van mijn Duo/EvoHome combi.
Op advies van quatt heb ik de maximale schakelpunten per uur ingesteld op 3, en de minimale aan-tijd naar 5 minuten.
Vorige week stelde iemand de vraag over de manier van installeren van mijn units... Zou het kunnen dat de ene Quatt het koude uitlaatgas van de andere Quatt verwerkt?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja, Ik heb het niet zelf geïnstalleerd 😂👍W13k3 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:47:
Heeft Quatt dit zo geïnstalleerd?
Ik kan me er niks bij voorstellen dat ze denken dat dit een goed idee is.
Dit is echt bijzonder dom, lucht kan niet fatsoenijk weg uit die kuil dus ja ze gaan beide koude lucht recirculeren.A lex schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:44:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ga je niet willen horen, maar als het klein beetje kouder wordt zou ik een nieuwe 'base line' zonder enige zonering proberen en vandaar kijken of het beter gaat en weer zones kan toevoegen.
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Dit had nooit zo geplaatst moeten worden, hadden beter naast elkaar hoger op de muur aan een beugel gekund.
Pff, wat een onhandige locatie is dit zeg... Helemaal voor een duo...A lex schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:44:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat betreft Evohome optimalisatie: goed om te lezen dat je de knoppen op vol bereik hebt gezet en de schakelinstellingen aangepast. Daar kan je veel mee bereiken. Onderstaand de gegevens van onze Quatt duo van vandaag met een 7-zone Evohome systeem, waarvan één vloerverwarming zone (begane grond) met zoneklep:
:strip_exif()/f/image/rBW9pLIRACE40pnDfX2fGNXD.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat je aan die schommelende buitentemperatuur al goed kunt zien dat de quatt zijn uitgeblazen lucht opnieuw aantrekt.
@MacD007 kunnen we aan TS niet een sectie toevoegen "Quatt slaat de plank mis"

een 7 graden verval in temperatuur wanneer de duo aanslaat en Quatt weet niet waar het probleem zit, tja dat wil ook wel wat zeggen..
@okijokii wat zei Quatt ook altweer tijdens de webinar?
Ja, dat verwacht ik wel. Quatt geeft ook 1 jaar garantie op de installatie.A lex schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:07:
Denk dat ik dan contact moet opnemen met Quatt. Ik vraag me af of ze bereid zijn de installatie aan te passen.
@marijnflipse met een dergelijke installatie moeten in de Quatt server waar jullie alle installatie in real time volgen toch direct de alarmsignalen op rood staan!?
Dit is heel bijzonder en vragen om een slechte COP. De Quatt heeft zo veel mogelijk verse lucht nodig.A lex schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:44:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kan eventueel een schot met 20 cm ruimte er achter maken zodat het achter lucht van boven aanzuigt. Wel even afdekken en een rooster plaatsen zodat het geen bladeren verzamelt. Dus een soort omgekeerde L boven beide warmtepompen met een luchtinlaat aan de buitenkant.
Wel een mooi plekje om het bier koud te zetten of af te koelen na een hete sauna
P.S. Ik noem dit voor het gemak maar Quatt plaatsing volgens de Wim Hof methode

Tjé, mijn mond valt open.A lex schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:44:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan kunnen we aan van alles en nog wat denken om een oplossing voor je te zoeken, maar hier gaat niets helpen.
Had ze dan gestapeld, dat had al iets geholpen.
Is er iemand van Quatt ter plekke geweest om dit te bedenken?
Stuur deze foto's en grafiek naar servicedesk.
Beschrijven kun je dit niet.
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Stuur foto's en stel voor op rand muurtje?A lex schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:07:
Denk dat ik dan contact moet opnemen met Quatt. Ik vraag me af of ze bereid zijn de installatie aan te passen.
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Onder 5°C buitentemperatuur beginnen ook defrosts en zal de de onderplaat verwarming aangaan.jbtbnl schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:18:
[...]
Ik denk dat je aan die schommelende buitentemperatuur al goed kunt zien dat de quatt zijn uitgeblazen lucht opnieuw aantrekt.
Dat valt toch op bij Quatt: defrosts op zo'n mooie dag....
Eens. Dat is het voordeel van een regelbaar systeem als de Heatfan. Ik heb een stoel stijf naast een radiator staan. Ben ik er niet staat de Controller meestal op stand 3 van de 6. Zit ik op die stoel zet ik hem meestal op stand 1 of 2. Wil ik een ruimte sneller opwarmen gaat dat goed met stand 4 of 5. Maar dan hoor je de ventilatoren ook goed. Stand 6 is vol continu en niet modulerend zoals de anderre instellingen. Je kunt die stand gebruiken als ventilator als het in de zomer warm is.okijokii schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:36:
[...]
Ik had onder 1 (redelijk lange) radiator 3 speedcomforts zitten, maar heb er 1 weggehaald ivm gevoel van tocht (wat ik juist kwijt was door het plaatsen van hr++ glas). Dus sterker is niet vanzelfsprekend beter.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Dat begreep ik, wilde ik ook niet suggereren.
Ik was gewoon heel erg verbaasd... ik denk dat hiermee de planners bij Quatt (nogmaals) bewezen hebben dat ze hun verstand verloren zijn.
Zouden ze met een 2D plattegrond hebben gewerkt?W13k3 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:57:
[...]
Dat begreep ik, wilde ik ook niet suggereren.
Ik was gewoon heel erg verbaasd... ik denk dat hiermee de planners bij Quatt (nogmaals) bewezen hebben dat ze hun verstand verloren zijn.

Even een vraagje hierover, heb je die zoneklep in regeling staan of continu open? Deze vraag omdat ik graag wil weten hoe andere het met zones doen zodat de Quatt z’n warmte kwijt kan als er geen warmtevraag is en Quatt toch z’n watertemperatuur wil bereiken.jbtbnl schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:12:
[...]
Pff, wat een onhandige locatie is dit zeg... Helemaal voor een duo...
Wat betreft Evohome optimalisatie: goed om te lezen dat je de knoppen op vol bereik hebt gezet en de schakelinstellingen aangepast. Daar kan je veel mee bereiken. Onderstaand de gegevens van onze Quatt duo van vandaag met een 7-zone Evohome systeem, waarvan één vloerverwarming zone (begane grond) met zoneklep:
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Zelfs is 2D: de linker Quatt blaast rechtdoor tegen een muur waarna de ene helft rechtsaf de trap op gaat en de andere helft linksaf achter de andere Quatt verdwijnt en daar doodleuk wordt aangezogen..netappie schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:04:
[...]
Zouden ze met een 2D plattegrond hebben gewerkt?
Lijkt dat Quatt slechts in 1D denkt: uitblaas 1 meter rechtdoor check & weer door
Maar dan nog blaast de linker tegen de muur aan en qua geluid reflecteert het dan ook enorm.netappie schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:04:
[...]
Zouden ze met een 2D plattegrond hebben gewerkt?
Ik zou eerst alles op 1 zone zetten, en als alles goed draaid kun je met en met terug (met kleine stapjes, dus eerst 2 zones, 4 zones) en ik denk dat bij 6 je mogelijk al te ver bent., vergeet niet dat een warmtepomp zones niet echt fijn gaat vinden en dit alleen werkt met beleid, 12 of 8 zones, hoe verzin je het?A lex schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:44:
ik snap dat dit bij een CV dat alemaal geen enkel probleem is, alleen een warmtepomp is nu juist geen CV, verre zelfs, het apparaat mits goed aangesloten produceert warmte via een CV installatie, maar daar houd de vergelijking ook direct bij op.
was hier wel gezorgd voor een goed afvoer van de condens ?, ik verwacht hier wel eoa putje.
Maar eerst je ergste probleem oplossen, deze opstelling kan gewoon niet werken, quatt heeft hier echt niet zijn beste beentjes voor gehad. Dus de Quatt moeten echt helemaal uit de put gehaald worden.
mits je op voldoende afstand tot de erfgrens (geluid wpac berekening (is deze overigens hier ook gedaan ?) is bv deze locatie een mogelijkheid, dan kan de leiding bovenop cq aan de zijkant van het muurtjes geplaatst worden.
en wel in het verlengte naast elkaar, uitblaas van het huis af.
:strip_exif()/f/image/ZjVbZQ6HTdWwPySiN0rUy1xe.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja zeker, maar dan ook uitsluitend voor opslag en zeker niet voor de normale situatie.Alle HR92-kleppen zijn ingesteld op volledige slag.
of had je zelf deze locatie voorgesteld ?
[ Voor 35% gewijzigd door MacD007 op 25-10-2024 19:12 ]
Ik snap ook niet dat de installateurs dit uitvoeren.Toby-Wan schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:11:
[...]
Zelfs is 2D: de linker Quatt blaast rechtdoor tegen een muur waarna de ene helft rechtsaf de trap op gaat en de andere helft linksaf achter de andere Quatt verdwijnt en daar doodleuk wordt aangezogen..
Lijkt dat Quatt slechts in 1D denkt: uitblaas 1 meter rechtdoor check & weer door
Met een beetje basiskennis moet je toch al zien dat dit geen geweldig rendement gaat leveren, zeker als het niet je eerste klus is.m
Misschien is dit een gevolg van de eindejaars sprint die ze nu moeten maken met wellicht onervaren installateurs die voorheen alleen ketels deden.
Ik weet niet of ik heel hard moet gaan lachen of juist moet gaan huilen als ik zoiets zie.
ik vrees beide, maar ik ben het met de clonclusie wel eens, het gaat dus best vaak gewoon goed, maar soms slaat de wet van Murphy toch wel keihart toe. helaas voor de klant want die zit er wel mee.netappie schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:49:
[...]
Ik snap ook niet dat de installateurs dit uitvoeren.
Met een beetje basiskennis moet je toch al zien dat dit geen geweldig rendement gaat leveren, zeker als het niet je eerste klus is.m
Misschien is dit een gevolg van de eindejaars sprint die ze nu moeten maken met wellicht onervaren installateurs die voorheen alleen ketels deden.
Ik weet niet of ik heel hard moet gaan lachen of juist moet gaan huilen als ik zoiets zie.
Goten hebben ze misschien gewoon in de wagen liggen. Zou me er niet zo druk om maken, als het in het plan staat dan moeten ze het ook zo maken.Dylanf97 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 07:41:
Hier hebben ze gisteren ook de Quatts geleverd voor de installatie van dinsdag!
Er zat alleen, in tegenstelling tot wat in augustus gewijzigd is in het plaatsingsplan, een dakdoorvoer bij en geen goten om een nette doorvoer in de gevel af te werken... Ben benieuwd of ze nog zo snel kunnen schakelen om het juiste materiaal op locatie te krijgen. Uiteraard gelijk bij ontvangst gemeld.
Ik schreef dat we hier een zoneklep hebben inderdaad, maar eigenlijk is het een thermische motor die op een thermostaatventiel zit in de 22mm aanvoerleiding van de vloerverwarming verdeler.Star65 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:09:
[...]
Even een vraagje hierover, heb je die zoneklep in regeling staan of continu open? Deze vraag omdat ik graag wil weten hoe andere het met zones doen zodat de Quatt z’n warmte kwijt kan als er geen warmtevraag is en Quatt toch z’n watertemperatuur wil bereiken.
Ik heb daar niet specifiek voor gekozen of zo, dit zat er al toen we het huis kochten (toen nog aangestuurd door een "domme" 1-zone thermostaat)
De thermische motor op het ventiel van de vloerverwarming wordt aangestuurd door een Honeywell BDR91 die als zoneklep aansturing geconfigureerd is.
Elders in het huis zit een bypass zodat voorheen de CV-ketel en nu dus de warmtepomp zijn circulatie altijd kan realiseren.
Zodra het huis op temperatuur is en de zones zichzelf sluiten loopt de warmteafgifte logischerwijs terug. In dit topic lees je veel dat de Quatt dan de watertemperatuur gaat ophogen (slecht voor de COP) maar daar heb je met Evohome geen last van want die regelt OpenTherm via watertemperatuur. Dus wat er wel gebeurt is dat de Quatt constateert dat de watertemperatuur bereikt is en de afgifte terugloopt en schakelt zichzelf uit.
@A lexA lex schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:44:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De plaatsing van die quatts kan echt niet, onbegrijpelijke fout.
Plaats die quatts toch midden tussen je wietplantage, hoor je ze misschien ook niet!!
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Even wat gegevens ik heb een huis uit 1987 met een woonoppervlakte van zo'n 130m3 met een verbruik van 1100m3 gas. Ik verwarm nog via radiatoren en qua isolatie zit overal dubbel glas en de isolatie vanuit de bouw.
Ik ben wel van plan om meer te gaan isoleren en uiteindelijk ook vloerverwarming aan te leggen maar dit zal nog een aantal jaar duren. Volgens de koevlaas berekening heb ik een vermogen van 5 nodig. Is dat te hoog voor de quatt? Wat is jullie advies?
Ik heb bij beide partijen al een gesprek aangevraagd om dit in ieder geval al in gang te zetten. Maar die zullen beiden natuurlijk hun eigen product aanbevelen.
Ik probeer even te bedenken hoe dit wordt bedoeld.JerRam schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:07:
Advies van Quatt is de zoneklep tijdelijk open te zetten en de vloerverwarmings pomp zijn werk te laten doen met het mengen.
Dan denk ik altijd vanuit mijn eigen verwarmingssysteem.:
Ik heb een LTV-verdeler met stelschroef, daarmee heb ik het mengen uitgeschakeld en via de thermostaatknop op de vvw regel ik de (maximale) warmte die de vloer ingepompt wordt door de grundfoss.
Dat mengen doet mijn pomp niet: die pompt enkel het aangeleverde water de vloer in.
Mengt bij jou de pomp zelf bij?
Kun je dat mengen uitzetten op de pomp?
(Moet zeggen dat ik de adviezen van Quatt vaak in de wind sla: ik moest veel, maar alles wat ik moest (hogere temperatuur cv bijvoorbeeld) leverden enkel op dat mijn vvw dichtsloeg en het koud werd in de kamer)
Ik had iets anders getypt, maar laat maar... my two cents. Ik heb mijn bedenkingen en zeker ook na de webinar over de (eigenlijk geen) problemen die er zouden zijn. Maar bij een foto zoals die van @A lex gaat het niet meer om kwaliteit maar om verkoop van zoveel mogelijk Quatts. En de opvolging van problemen is ook niet je-van-het. Ik ben naast de plaatsing bij @A lex ook benieuwd hoelang het bijvoorbeeld duurt voordat de problemen qua geluid zijn opgelost. Mijn ervaring daarbij is ook niet geweldig #allesvooreenglimlachToby-Wan schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:26:
[...]
@MacD007 kunnen we aan TS niet een sectie toevoegen "Quatt slaat de plank mis"![]()
![]()
een 7 graden verval in temperatuur wanneer de duo aanslaat en Quatt weet niet waar het probleem zit, tja dat wil ook wel wat zeggen..
@okijokii wat zei Quatt ook altweer tijdens de webinar?
[ Voor 35% gewijzigd door okijokii op 25-10-2024 22:55 ]
Indien je een gesloten verdeler op je vloerverwarming hebt zitten zorgt de pomp op die verdeler ervoor dat er water binnen de vloerverwarming wordt rondgepompt wat wordt bijgemengd met warm water via die thermostaatknop op je verdeler.Friezin schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:58:
[...]
Ik probeer even te bedenken hoe dit wordt bedoeld.
Ik heb een LTV-verdeler met stelschroef, daarmee heb ik het mengen uitgeschakeld en via de thermostaatknop op de vvw regel ik de (maximale) warmte die de vloer ingepompt wordt door de grundfoss.
Dat mengen doet mijn pomp niet: die pompt enkel het aangeleverde water de vloer in.
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Ik ga Quatt niet verdedigen maar je moet het wel in perspectief of percentages gaan zien. Als er dingen niet werken dan zul je dat sneller terug zien op internet (negatieve reviews) dan positieve ervaringen.okijokii schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 22:02:
[...]
Ik had iets anders getypt, maar laat maar... my two cents. Ik heb mijn bedenkingen en zeker ook na de webinar over de (eigenlijk geen) problemen die er zouden zijn. Maar bij een foto zoals die van @A lex gaat het niet meer om kwaliteit maar om verkoop van zoveel mogelijk Quatts. En de opvolging van problemen is ook niet je-van-het. Ik ben naast de plaatsing bij @A lex ook benieuwd hoelang het bijvoorbeeld duurt voordat de problemen qua geluid zijn opgelost. Mijn ervaring daarbij is ook niet geweldig.
Volgens mij is het algemeen bekend dat ze (te) snel zijn gegroeid en nu dus worstelen met bepaalde zaken.
De truc is nu om ervoor te zorgen dat ze kwaliteit blijven leveren en goede ondersteuning blijven bieden. Daarnaast feedback blijven ophalen voor verbetering en goed klant contact.
Ben het er wel mee eens dat twee Quatts in een kelderbak niet echt goed is....maar sales is sales en kan me niet voorstellen dat de monteurs zich niet verbaasd hebben over de situatie om vervolgens te denken: " de experts bij de backoffice zullen het wel goed gekeurd hebben".
Nu is het een kwestie van goed oplossen.
Ook wel een beetje wat ik hier wel vaker zie gebeuren. Goed praten wat er mis gaat. Ik heb zelf ontzettend lang moeten 'zeuren' om het 350 Hz geluid opgelost te krijgen. Tuurlijk gaat er veel goed, maar wanneer je iets verkoopt gaat het vooral om het oplossen van hetgeen wat niet goed gaat. Vertrouwen komt te voet, maar gaat te paard. Een webinar zoals de laatste draagt niet bij om ambassadeur te zijn van het product. Ik hoop dat jij nog niet hebt meegemaakt dat een probleem moet worden opgelost. Zowel, deel je ervaringen, zo niet is het lastig oordelen.CPM schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 23:00:
[...]
Ik ga Quatt niet verdedigen maar je moet het wel in perspectief of percentages gaan zien. Als er dingen niet werken dan zul je dat sneller terug zien op internet (negatieve reviews) dan positieve ervaringen.
Volgens mij is het algemeen bekend dat ze (te) snel zijn gegroeid en nu dus worstelen met bepaalde zaken.
De truc is nu om ervoor te zorgen dat ze kwaliteit blijven leveren en goede ondersteuning blijven bieden. Daarnaast feedback blijven ophalen voor verbetering en goed klant contact.
Ben het er wel mee eens dat twee Quatts in een kelderbak niet echt goed is....maar sales is sales en kan me niet voorstellen dat de monteurs zich niet verbaasd hebben over de situatie om vervolgens te denken: " de experts bij de backoffice zullen het wel goed gekeurd hebben".
Dat bijmengen regel je niet met de thermostaatknop.Star65 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 22:51:
[...]
Indien je een gesloten verdeler op je vloerverwarming hebt zitten zorgt de pomp op die verdeler ervoor dat er water binnen de vloerverwarming wordt rondgepompt wat wordt bijgemengd met warm water via die thermostaatknop op je verdeler.
Daarmee regel je enkel hoe warm dat water (maximale temperatuur) is wat de vvw in gaat.
Wanneer bijmenging op max staat (op de verdeler), kan het zelfs zo zijn dat het water uit de Quatt niet in staat is je vloer goed warm te krijgen. De nieuwe generatie verdelers kan het bijstellen, maar die zijn nog maar een paar maand te koop.
Ik heb geen bijmenging meer (via stelschroef): Quatt-uit is vvw-in.
Misschien is een warmtepomp van Weheat een optie?Torbs schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:57:
Hoi ik ben aan het onderzoeken welke hybride warmtepomp bij mijn huis zou passen . Mijn oog is nu gevallen op de Quatt of deWarmte pomp ao. Het voornaamste verschil zit hem zover ik het kan zien eigenlijk alleen in het vermogen. Dan is meer mijn vraag hoeveel vermogen heb ik nodig.
Even wat gegevens ik heb een huis uit 1987 met een woonoppervlakte van zo'n 130m3 met een verbruik van 1100m3 gas. Ik verwarm nog via radiatoren en qua isolatie zit overal dubbel glas en de isolatie vanuit de bouw.
Ik ben wel van plan om meer te gaan isoleren en uiteindelijk ook vloerverwarming aan te leggen maar dit zal nog een aantal jaar duren. Volgens de koevlaas berekening heb ik een vermogen van 5 nodig. Is dat te hoog voor de quatt? Wat is jullie advies?
Ik heb bij beide partijen al een gesprek aangevraagd om dit in ieder geval al in gang te zetten. Maar die zullen beiden natuurlijk hun eigen product aanbevelen.
Klopt, ik zie nu dat ik het niet helemaal goed heb verwoord.Friezin schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 23:15:
[...]
Dat bijmengen regel je niet met de thermostaatknop.
Daarmee regel je enkel hoe warm dat water (maximale temperatuur) is wat de vvw in gaat.
Wanneer bijmenging op max staat (op de verdeler), kan het zelfs zo zijn dat het water uit de Quatt niet in staat is je vloer goed warm te krijgen. De nieuwe generatie verdelers kan het bijstellen, maar die zijn nog maar een paar maand te koop.
Ik heb geen bijmenging meer (via stelschroef): Quatt-uit is vvw-in.
Voor mij is het logisch omdat het heel dicht bij de ketel zit (2 meter afstand), er al toegang is voor de buizen, het volledig uit het zicht is en er geen geluidsoverlast ontstaat.
De Quatt-verkoper maakte geen bezwaar en maakte een installatieplan.
Ik had aangegeven dat ik de units liever gestapeld wilde hebben, maar hij zei dat dit niet mogelijk was.
Ik heb in ieder geval een support ticket aangemaakt bij Quatt, foto's, screenshots en JSON-info meegestuurd.
Laten we eens kijken wat ze zeggen. Ik houd het forum up-to-date.
Kan er eentje aan de muur boven de andere? Zoja: dan snap ik niet waarom het niet zou kunnen. Dat was wat ze hier in eerste instantie wilden doen.A lex schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 04:56:
@MacD007 Ik stelde de locatie voor aan Quatt, zonder enige technische kennis.
Voor mij is het logisch omdat het heel dicht bij de ketel zit (2 meter afstand), er al toegang is voor de buizen, het volledig uit het zicht is en er geen geluidsoverlast ontstaat.
Ik had aangegeven dat ik de units liever gestapeld wilde hebben, maar hij zei dat dit niet mogelijk was.
Ik heb in ieder geval een support ticket aangemaakt bij Quatt, foto's, screenshots en JSON-info meegestuurd.
En als het niet aan de muur kan vanwege de sterkte van de muur oid, dan kan een frame nog waar je de ene unit bovenop zet.
Alles kan, zolang je blijft denken in mogelijkheden. Alles is wat dat betreft beter dan zoals ze het nu hebben gedaan.
Persoonlijk zou ik ze zo hoog mogelijk ophangen
Helaas installeert CB niet bij mij in de buurt. Was anders zeker een goeie optie geweest.Peeters1 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 23:16:
[...]
Misschien is een warmtepomp van Weheat een optie?
Vorig stookseizoen (ook bij vergelijkbare buitentemperaturen) zag ik zelden 6,00 of hoger (6,04 was 2x een uurmax) maar nu al behoorlijk vaak 6,20 en hoger.
Deze 6,36 is "mijn" uurrecord.
Zien jullie iets vergelijkbaars?
:strip_exif()/f/image/g0wosqYGh6CK2oEFY55GGOHo.jpg?f=fotoalbum_large)
Sorry hier nog niet boven 3kW thermisch uitgekomenFriezin schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:14:
Vergeleken met vorig stookseizoen, perst de Quatt hier tegenwoordig heel vaak er meer dan 6kW uit.
Vorig stookseizoen (ook bij vergelijkbare buitentemperaturen) zag ik zelden 6,00 of hoger (6,04 was 2x een uurmax) maar nu al behoorlijk vaak 6,20 en hoger.
Zien jullie iets vergelijkbaars?
[Afbeelding]
Wat me wel opvalt is dat vergeleken met vorig jaar oktober mijn COP significant hoger met dezelfde warmte geproduceerd en volgens mindergas.nl vergelijkbare graaddagen
[ Voor 10% gewijzigd door Toby-Wan op 26-10-2024 08:36 ]
Blijkbaar lees je over de eerste zin van mijn comment heen. En de rest overigens want ik bedoel exact hetzelfde maar gebruik andere woorden.okijokii schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 23:09:
[...]
Ook wel een beetje wat ik hier wel vaker zie gebeuren. Goed praten wat er mis gaat. Ik heb zelf ontzettend lang moeten 'zeuren' om het 350 Hz geluid opgelost te krijgen. Tuurlijk gaat er veel goed, maar wanneer je iets verkoopt gaat het vooral om het oplossen van hetgeen wat niet goed gaat. Vertrouwen komt te voet, maar gaat te paard. Een webinar zoals de laatste draagt niet bij om ambassadeur te zijn van het product. Ik hoop dat jij nog niet hebt meegemaakt dat een probleem moet worden opgelost. Zowel, deel je ervaringen, zo niet is het lastig oordelen.
Daarnaast ervaar ik wel problemen en vind ik de bereikbaarheid (telefoniste), het ticketsysteem (2 dagen onbereikbaar), het niveau (reacties servicedesk) ook niet wat het moet zijn.
Owja en ben record houder lage COP.
Maar misschien ben ik nog niet verbitterd door de negatieve ervaringen en bekijk ik het positief.
Dit is gewoon slecht en heeft weinig met snelle groei te maken. Eén persoon, de "adviseur" in dienst van Quatt hoort goed advies te geven en had deze locatie moeten afkeuren. De monteurs voeren slechts orders uit en kan je niets kwalijk nemen.CPM schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 23:00:
[...]....
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Niet eens per se verbitterd, meer realistisch. En mocht het zijn wat jij beschrijft, hoe mooi zou het zijn geweest dat ze die kwetsbaarheid hadden benoemd in het webinar. Daarmee creëer je begrip, nu is het omgekeerde gebeurd en daar word ik inderdaad een beetje cynisch van.CPM schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:40:
[...]
Blijkbaar lees je over de eerste zin van mijn comment heen. En de rest overigens want ik bedoel exact hetzelfde maar gebruik andere woorden.
Daarnaast ervaar ik wel problemen en vind ik de bereikbaarheid (telefoniste), het ticketsysteem (2 dagen onbereikbaar), het niveau (reacties servicedesk) ook niet wat het moet zijn.
Owja en ben record houder lage COP.![]()
Maar misschien ben ik nog niet verbitterd door de negatieve ervaringen en bekijk ik het positief.
Ik kan mij helemaal vinden in de reacties van Okijoki en was eigenlijk al van plan hetzelfde te posten. Van sommige users hier krijg ik soms haast het idee dat die op de loonlijst staan van Quatt want die proberen het altijd wel op een bepaalde manier te spinnen. Als iemand post over geluidsklachten meteen een reactie er over heen "Mijn quatt hoor je helemaal niet", als iemand de Quatts in een put krijgt geplaatst de vraag "heb je deze plek zelf voorgesteld?", etc., etc.CPM schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:40:
[...]
Blijkbaar lees je over de eerste zin van mijn comment heen. En de rest overigens want ik bedoel exact hetzelfde maar gebruik andere woorden.
Owja en ben record houder lage COP.![]()
Ook ik had geluidsklachten die uiteindelijk wel zijn opgelost maar voordat dit zo ver was stond het huilen mij naderbij dan het lachen kan ik je verklappen. Naast dat het heeeeel lang heeft geduurd ben ik ook een paar keer voor niks thuisgebleven enzovoort. En dan ben ik nog mondig genoeg, wist dat ik in een start-up stapte met alle uitdagingen, en kan ik zelf ook wat dingen uitzoeken.
Al met al ben ik nog steeds wel blij dat ik hem heb hangen en ik denk dat hij opzich technisch gezien best goed werkt, maar met alles er om heen heeft Quatt echt nog de nodige uitdagingen. We moeten dus niet net doen alsof Quatt het beste is sinds gesneden brood.
En wat betreft dat voorbeeld van die Quatts in een put. Dat is het nadeel van dat ze geplaatst worden door oost Europeanen, als die een opdracht krijgen voeren die hem ook gewoon uit. Dat werkt iets ander hiërarchisch.
@A lex waar blijft je condenswater trouwens?
En zelf voorgesteld of niet, achterlijker dan dit wordt het niet. Dat is de klant niet aan te rekenen maar de verkoper die zegt: ja , prima plek 👌
Maar! De verkoop is er door, het geld is binnen en “u wilde ze daar”
[ Voor 56% gewijzigd door paQ op 26-10-2024 09:37 ]
7,2 piek en 6.9 kW per uur als maxima.Friezin schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:14:
Vergeleken met vorig stookseizoen, perst de Quatt hier tegenwoordig heel vaak er meer dan 6kW uit.
Zien jullie iets vergelijkbaars ?
En vorig stookseizoen ook zulke mooie waarden?
[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 26-10-2024 09:57 ]
Jouw huis is prima voor een warmtepomp en vergelijkbaar met het mijne. Ik bespaar 96% gas, ook van de 1100m3.Torbs schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:57:
Hoi ik ben aan het onderzoeken welke hybride warmtepomp bij mijn huis zou passen . Mijn oog is nu gevallen op de Quatt of deWarmte pomp ao. Het voornaamste verschil zit hem zover ik het kan zien eigenlijk alleen in het vermogen. Dan is meer mijn vraag hoeveel vermogen heb ik nodig.
In plaats van de koevlaas methode, kan je ook een warmteberekening maken, ahdv jouw huidige gasverbruik.
Zie daarvoor; https://docs.google.com/s...w6-LNcPY/edit?usp=sharing
Sorry ik bedoelde inderdaad dat voor de pomp wordt bijgemengd door de thermostaat knop wat hoger/lager te zetten. Voorheen hoefde dit niet want dan ging de zoneklep gewoon dicht. Ik laat alles zitten zodat ik beide opties kan uitproberen maar kan me wel voorstellen dat als alle radiatoren dichtzitten en de vloerverwarming ook sluit dat de quatt dit niet zo leuk vind. Online lees je ook het verhaal van altijd 3 radiatoren open. Ook dat zou een mogelijkheid zijn. Het is even uitproberen. Vraag me af hoe het gaat zodra beneden warm is en je boven warmte gaat vragen. Werkt dat mengen met de vloerverwarming dan goed? Dara heb ik erg mijn twijfels over.Friezin schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:58:
[...]
Ik probeer even te bedenken hoe dit wordt bedoeld.
(Moet zeggen dat ik de adviezen van Quatt vaak in de wind sla: ik moest veel, maar alles wat ik moest (hogere temperatuur cv bijvoorbeeld) leverden enkel op dat mijn vvw dichtsloeg en het koud werd in de kamer)
Meten is weten!JerRam schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:26:
[...]
Sorry ik bedoelde inderdaad dat voor de pomp wordt bijgemengd door de thermostaat knop wat hoger/lager te zetten. Voorheen hoefde dit niet want dan ging de zoneklep gewoon dicht. Ik laat alles zitten zodat ik beide opties kan uitproberen maar kan me wel voorstellen dat als alle radiatoren dichtzitten en de vloerverwarming ook sluit dat de quatt dit niet zo leuk vind. Online lees je ook het verhaal van altijd 3 radiatoren open. Ook dat zou een mogelijkheid zijn. Het is even uitproberen. Vraag me af hoe het gaat zodra beneden warm is en je boven warmte gaat vragen. Werkt dat mengen met de vloerverwarming dan goed? Dara heb ik erg mijn twijfels over.
@A lexA lex schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 04:56:
@MacD007 Ik stelde de locatie voor aan Quatt, zonder enige technische kennis.
Maar toch, hoe heb je jezelf nu voorbereid op de komst van eventueel een warmtepomp?
De rekening, subsidie, engineering, uitvoering, waf, huidige installatie, gesprek met quatt, routing, geluid, enz.
Het kan toch niet zijn dat je als lichte voorkeur dat gat aanwijst?...
En zo kan dus NOOIT zijn dat Quatt daarop een offerte voorstelt.
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
En toch staan ze erharv schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:39:
[...]
@A lex
Maar toch, hoe heb je jezelf nu voorbereid op de komst van eventueel een warmtepomp?
De rekening, subsidie, engineering, uitvoering, waf, huidige installatie, gesprek met quatt, routing, geluid, enz.
Het kan toch niet zijn dat je als lichte voorkeur dat gat aanwijst?...
En zo kan dus NOOIT zijn dat Quatt daarop een offerte voorstelt.

Begrijp die installateurs ook werkelijk niet hoor. Tenzij ze als ZZP-er werken. No work, no money.
Quatt had gewoon moeten zeggen:
1. dat gat is geen goede plek
2. dat gat is een nog slechtere plek voor 2 quatts
3. stapelen is inderdaad minder slecht maar we kunnen niet motiveren waarom we dat niet doen
4. we gaan het hier gewoon niet installeren
[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 26-10-2024 10:50 ]
Ik heb geen zones: mijn kamer is de enige die vraagt (T6).JerRam schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:26:
[...]
Sorry ik bedoelde inderdaad dat voor de pomp wordt bijgemengd door de thermostaat knop wat hoger/lager te zetten. Voorheen hoefde dit niet want dan ging de zoneklep gewoon dicht. Ik laat alles zitten zodat ik beide opties kan uitproberen maar kan me wel voorstellen dat als alle radiatoren dichtzitten en de vloerverwarming ook sluit dat de quatt dit niet zo leuk vind. Online lees je ook het verhaal van altijd 3 radiatoren open. Ook dat zou een mogelijkheid zijn. Het is even uitproberen. Vraag me af hoe het gaat zodra beneden warm is en je boven warmte gaat vragen. Werkt dat mengen met de vloerverwarming dan goed? Dara heb ik erg mijn twijfels over.
Zoals ik begrijp uit de reacties van Tado-bezitters zijn hooguit 2 sturende zones raadzaam.
En ja: 3 grote radiatoren open, liefst zonder thermostaatknoppen.
Nu zal de vvw niet snel dichtslaan bij een bijmengende verdeler en enkel Quatt als warmtebron: bij mij was de watertemperatuur maar 25°C, veel te koud om kamer te verwarmen
(duurde een dagje voor ik bedacht dat ik een LTV verdeler had: Halverwege deze pagina zie je een opengewerkte LTV-verdeler (LTV-inregelventiel noemen men bljjkbaar die stelschroef 😉) https://qualifloor.nl/robot-pro-uitvoering/)
Geen idee wat je met die laatste "werkt dat mengen met de vloerverwarming dan goed" bedoeld.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.