Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
@marijnflipse hoe kan dit door Quatt zo geïnstalleerd worden?????A lex schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:44:
Hadden Quatt mijn units zo moeten installeren?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 35% gewijzigd door verguldebarman op 26-10-2024 11:14 ]
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Laten we @marijnflipse maar ff bestoken.verguldebarman schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:10:
[...]
@marijnflipse hoe kan dit door Quatt zo geïnstalleerd worden?????
hier stond een tweet
Want ik vind persoonlijk dat Quatt hier op tweakers ook een "mannetje" moet zetten.
Ze hoeven niet iedere dag er te zijn, maar kijk 1x per week of er wat schort.
Neem een voorbeeld aan HW
(Mocht @A lex deze tweet kwijt willen roeptie maar, wis ik m weer)
EDIT:
Nou. Dat ging vlot.
Heb tweet weer verwijderd, voor A lex het screenshot (zet m maar in je ticket):
:strip_exif()/f/image/9l44KCKh02SbA7ACpe3hfBF8.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door Friezin op 26-10-2024 12:46 ]
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Top gedaan Friezin!!! En ook super dat Marijn zo snel heeft gereageerd! Oldskool twitter blijkt goed te werken!Friezin schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:24:
[...]
Laten we @marijnflipse maar ff bestoken.
hier stond een tweet
Want ik vind persoonlijk dat Quatt hier op tweakers ook een "mannetje" moet zetten.
EDIT:
Nou. Dat ging vlot.
Heb tweet weer verwijderd, voor A lex het screenshot:
[Afbeelding]
ik vreeste dit al, goed maar volgens mij zou het redelijk eenvoudig aangepast kunnen worden.A lex schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 04:56:
@MacD007 Ik stelde de locatie voor aan Quatt, zonder enige technische kennis.
heb je een wat grotere foto en mogelijk een plategrondje (schets) van deze plek/tuin/perceel, want ik zou wel ook graag ivm het geluid nog kijken of mijn eerste idee wel kan en je niet te dicht tegen je buren aan zit.
Voor mij is het logisch omdat het heel dicht bij de ketel zit (2 meter afstand), er al toegang is voor de buizen, het volledig uit het zicht is en er geen geluidsoverlast ontstaat.
De Quatt-verkoper maakte geen bezwaar en maakte een installatieplan.
Ik had aangegeven dat ik de units liever gestapeld wilde hebben, maar hij zei dat dit niet mogelijk was.
Ik heb in ieder geval een support ticket aangemaakt bij Quatt, foto's, screenshots en JSON-info meegestuurd.
Laten we eens kijken wat ze zeggen. Ik houd het forum up-to-date.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
top gedaanFriezin schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:24:
[...]
hier stond een tweet
EDIT:
Nou. Dat ging vlot.
Heb tweet weer verwijderd, voor A lex het screenshot:
[Afbeelding]

dank heren, ook aan @MacD007verguldebarman schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:00:
[...]
Top gedaan Friezin!!! En ook super dat Marijn zo snel heeft gereageerd! Oldskool twitter blijkt goed te werken!
Ik gok dat de twitter-notificaties van Marijn aan staan, dan krijg je gelijk een seintje zodra je genoemd wordt 😉.
Was ook verrast over de snelheid van reageren, hem ook bedankt (staat niet meer op screenshot).
Nu hopelijk snel een oplossing (en een Quatter in deze groep).
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Goed gedaan. Hebben ze meteen een voorbeeld van hoe het niet moet t.b.v. het interne cursusmateriaal.Friezin schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:24:
[...]
hier stond een tweet
EDIT:
Nou. Dat ging vlot.
Heb tweet weer verwijderd, voor A lex het screenshot (zet m maar in je ticket):
[Afbeelding]
😀
En die +0,5m voldoet dan WPAC technisch? (ben even vergeten wat de minimale afstand destijds was)W13k3 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:43:
Ook bij mij goed nieuws. De Quatt wordt op korte termijn verplaatst naar achter het huis. Qua afstand tot mijn huis een half metertje verder maar belangrijker nog: een kwartslag gedraaid. Met vrije uitblaas richting de 15 meter diepe achtertuin en niet meer mijn kant op.
😀
Wind kan iets versterken een richting op, maar stel je verwachting wel bij kwa 90 graden draaien. Het blijft een bolvormige geluid verspreiding.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik verwacht geen overlast binnen meer van de ventilator. Buiten wellicht wel maar daar kan ik wel mee leven, en het voldoet vermoed ik aan de regels.
Over de 350 Hz toon ben ik niet helemaal gerust inderdaad.
Ik ga nog wel even op zoek naar de situatieschets die ik destijds voor hier gemaakt heb, want meedenken is niet verkeerd uiteraard.
Installatie was begin maart dit jaar, dus nog geen data van echte kou.Friezin schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:57:
[...]
En vorig stookseizoen ook zulke mooie waarden?
Mijn huis is zeer geschikt voor een warmtepomp, van 2011 en vloerverwarming.
net niet zonder tonale toeslag?W13k3 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:53:
Jazeker, want hij voldeed nét niet, en hij verplaatst ook 4 meter naar achteren parallel aan de erfgrens.
maar idd 4 m naar achter zal al verschil maken hoop ik
[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 26-10-2024 16:55 ]
Wat fijn voor je. Dat moet wel gaan schelen.W13k3 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:43:
Ook bij mij goed nieuws. De Quatt wordt op korte termijn verplaatst naar achter het huis. Qua afstand tot mijn huis een half metertje verder maar belangrijker nog: een kwartslag gedraaid. Met vrije uitblaas richting de 15 meter diepe achtertuin en niet meer mijn kant op.
😀
Gesprek was gisteren;
Begon positief, maar toen het over het plaatsen. Ik weet dat ik de ketel op rare plek heb; de kelder.
Dat was even een verrassing voor hun; hoe komen we bij de kelder?
- dak van overkapping - dan recht naar beneden, keuken en dan verder naar beneden.
=> nee, dat kan niet, we installeren niet 'via' een keuken.
- uh....bovenste dak dan - dan zul je via dak naar beneden - de badkamer - de woonkamer - naar kelder
=> nee, dat kan niet, we installeren niet 'via' een badkamer
Toen kwam er nog 1 mogelijkheid; buitenmuur kamer, 45 graden boren naar de kelder
=> nee - dat kan niet, we doen niet aan 45 graden boren
Tja - daarna was gesprek snel afgelopen; ik krijg mijn 150 euro terug. Maar dus geen Quatts.
Ik had wel door dat het lastig zou worden, of dat er een meerprijs zou kunnen komen voor installatie naar kelder (want dat was ook toen ik ketel liet vervangen).
Maar een complete 'nee', was toch even een teleurstelling.
Meer mensen met het probleem van 'de kelder'?
Ik heb het boven en zijaanzicht genomen van de huidige situatie en daarin de achtergevels bijgetekend en de sterretjes zijn de voorgenomen nieuwe plaatsing, met uitblaas richting de tuin.
De voorgenomen plek is naast de achterdeur van de buren, daarnaast zit een uitbouw.
Zelf heb ik een klein houten klompenhok met achterdeur, ook die ingetekend.
:strip_exif()/f/image/eWo6p2uwOkngscvm4mFIjajh.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor het grootste probleem, namelijk de toon in de nacht, scheelt het natuurlijk het meest dat hij nu op de grond komt i.p.v. op 5 meter hoogte. Wij slapen op zolder en de kinderen op de 1e verdieping. In alle drie was het hoorbaar.
Mochten we het hierna nog horen dan ga ik toch uit van een Quatt die een probleem heeft.
Los daarvan zal het geluid van de ventilator niet meer versterkt worden door reflecties.
Heb je geen keldertrap buiten?Hen3s schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 17:06:
Voor mij een kleine deceptie; ik had meegedaan aan inkoop via Vereniging Eigen Huis - alle gegevens ingevuld. Welke ketel - waar zit ketel, welke isolatie etc. Kwam een offerte uit van Quatt Duo voor 3449 euro (na ontvangst subsidie). Eerste betaling moeten doen van 150 euro, om eerste gesprek te krijgen.
Gesprek was gisteren;
Begon positief, maar toen het over het plaatsen. Ik weet dat ik de ketel op rare plek heb; de kelder.
- dak van overkapping - dan recht naar beneden, keuken en dan verder naar beneden.
- uh....bovenste dak dan - dan zul je via dak naar beneden - de badkamer - de woonkamer - naar kelder
Toen kwam er nog 1 mogelijkheid; buitenmuur kamer, 45 graden boren naar de kelder
Tja - daarna was gesprek snel afgelopen; ik krijg mijn 150 euro terug. Maar dus geen Quatts.
Ik had wel door dat het lastig zou worden, of dat er een meerprijs zou kunnen komen voor installatie naar kelder (want dat was ook toen ik ketel liet vervangen).
Wellicht een idee om iemand anders het gat te boren dat Quatt alleen installeert. Wellicht dat ze daar wel aan mee werken. Zulke berichten heb ik vaker gehoord. Gaat voor om de hoek waarin ze moeten boren volgens mij.Hen3s schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 17:06:
Voor mij een kleine deceptie; ik had meegedaan aan inkoop via Vereniging Eigen Huis - alle gegevens ingevuld. Welke ketel - waar zit ketel, welke isolatie etc. Kwam een offerte uit van Quatt Duo voor 3449 euro (na ontvangst subsidie). Eerste betaling moeten doen van 150 euro, om eerste gesprek te krijgen.
Gesprek was gisteren;
Ik heb de leidingen hier door de badkamer lopen. Wel met wat aandringen en mijn expliciete toezegging dat eventuele schade mijn probleem zou zijn.Hen3s schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 17:06:
Gesprek was gisteren;
De badkamer moet toch binnen een paar jaar in de verbouwing en de leidingen kan ik dan mooi laten verstoppen.
Als ze echt niet willen dan kan je ze natuurlijk niet dwingen. Keukens en badkamers zijn wel een groter risico qua verborgen leidingen en schade.
Het kan misschien een optie zijn om de ketel te (laten) verplaatsen door een CV monteur als je toch voornemens bent om later naar Full Electric te gaan of om het hele traject voor de slangen door een derde partij te laten regelen. Dat kan namelijk ook geen kwaad als je toch een ander merk warmtepomp neemt.
hun probleem zit hem in de 45 graden schuin boren, ik had het dus anders aangepakt, namelijk dat je zelf voor het gat zorgd, want dat schuin boren is voor de meeste bedrijven geen probleem.Hen3s schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 17:06:
Gesprek was gisteren;
Ik zou nog eens kijken of dat geen mogelijkheid is.
mijn cv zit ook in de kelder, alleen ik hoef gelukkig geen schuine boring moeten maken.
:strip_exif()/f/image/rm2jTH6uZO22sCsomCR57Huw.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit ⬆️ inderdaad @Hen3s .KaiWeger schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 17:16:
[...]
Wellicht een idee om iemand anders het gat te boren dat Quatt alleen installeert. Wellicht dat ze daar wel aan mee werken. Zulke berichten heb ik vaker gehoord. Gaat voor om de hoek waarin ze moeten boren volgens mij.
Leg het eens voor aan een professionele boorder.
De jongens van Quatt zijn meer van het installeren: zodra je niet ergens rechtuit door kunt, wordt het hen te moeilijk.
Edit: hihi, nou wordt het wel heel vaak geroepen: nu zul je wel moeten 🙃
[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 26-10-2024 18:11 ]
Misschien dan daar toch even naar kijken.KaiWeger schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 17:16:
[...]
Wellicht een idee om iemand anders het gat te boren dat Quatt alleen installeert. Wellicht dat ze daar wel aan mee werken. Zulke berichten heb ik vaker gehoord. Gaat voor om de hoek waarin ze moeten boren volgens mij.
Toch maar even de offerte dan open houden.
Heb nog twee bedenkingen;
- ze komen vol in zicht te staan en dus bereikbaar voor alles en iedereen
- ze komen aan woonkamer muur, hoe groot is kans dat we ze kunnen horen?
Probleem is alleen dat die vlieger nu niet op gaat, omdat ze verzuipen in het werk. Dus ze hebben nu de luxe om te selecteren op mooie klussen.
@Hen3s
Als ik t was had ik 2 dingen gedaan:
- De offerte zo lang mogelijk rekken, voor het lage subsidiebedrag.
- Zelf een schuine boring gedaan (of laten uitvoeren).
Ik snap dat het een teleurstelling is, maar vanwege deze teleurstelling weglopen kost gewoon teveel geld: €700,- (?) per Quatt. Laat je niet kennen!
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Ze wilden niets, maar ze hadden geen problemen met een Duo aan de muur hangen!?Hen3s schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 17:52:
[...]
Misschien dan daar toch even naar kijken.
Toch maar even de offerte dan open houden.
Heb nog twee bedenkingen;
- ze komen vol in zicht te staan en dus bereikbaar voor alles en iedereen
- ze komen aan woonkamer muur, hoe groot is kans dat we ze kunnen horen?
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Het werken met meerdere zones met Tado, normaal bij een CV, die ieder de warmtepomp aan kunnen sturen is bij de Quatt warmtepomp niet aan te raden. Standaard staan er minimaal drie radiatoren geheel open. Creëer je in een andere ruimte een actieve warmtevraag, zeker als deze behoorlijk kouder is, krijg je als effect, dat de ruimte('s) met de open radiatoren bovenmatig verwarmt worden. Ook kun je zenuwachtig gedrag van de Quatt krijgen, omdat de ruimtes afwisselend een warmtevraag hebben.
Dan is het zaak, om de master-ruimte en de volgende ruimtes zo in te regelen, dat alle ruimtes voldoende verwarmt worden. Nu heb ik echter een specifieke situatie. Om meerdere redenen, is onze woonkeuken de master-ruimte. O.a. Omdat dit een veelgebruikte ruimte is met relatief het grootste warmteverlies. Buitenwand 100% tuindeuren en glas/kozijn. 50% platdak. Verwarming met twee grote design radiatoren. Onze woonkamer heeft een kleiner warmteverlies. Radiator T22 met Heatfan.
Nu is het geval, dat de woonkeuken dus sneller afkoelt, maar daarentegen, wordt deze eerder opgewarmd als de zon schijnt. Bovendien wordt hier gekookt. Ook blijven de radiatoren bij een hogere watertemperatuur langer warmte afgeven. Op dat soort momenten is er geen warmtevraag, waardoor de woonkamer niet bedient wordt. In de woonkamer staat dan weer de houtkachel, die op gezette tijden brandt.
Kortom, beide ruimtes worden intensief gebruikt maar hebben een verschillende warmtevraag. De woonkeuken heeft een grotere warmtevraag ''s nachts/''s ochtends. De woonkamer meer "s middags/''s avonds. Bijkomend. De woonkamer wordt geregeld door een draadloze sensor met dus een radiatorknop als slave. Naar mijn idee kneep die wel eens wat teveel. Ik was nog niet geheel tevreden.
De oplossing: Ik heb beide ruimtes(zones) actief gemaakt, maar wel met vrijwel exact hetzelfde schema. Alleen "s avonds heeft de woonkamer een hoger ingestelde temperatuur dan de woonkeuken. In de woonkamer heb ik de Tado radiatorknop verwijderd. De radiator staat hier nu ook geheel open. Er staan nu dus minimaal vier radiatoren altijd open, wat de afgifte weer ten goede komt. Het bijzondere is, dat roomsetpoint en roomtemperature in de grafiek weergegeven wordt van de ruimte die op dat moment de warmtevraag heeft. Onderstaande grafiek is dus het resultaat van twee verschillende kamers, die min of meer als één "zone" zijn ingesteld maar dan wel met elk een sensor.
Een goede update, waarbij nu beide ruimtes naar wens verwarmd worden en het systeem is als geheel stabieler geworden. Bovendien hoef ik vrijwel niet meer bij te stellen. Het uiteindelijke doel. Het hele jaar door Tado zo ingesteld, dat ik niets meer hoef aan te passen.
:strip_exif()/f/image/kwS58wUmaYUu6pnmGYZjXWiR.jpg?f=fotoalbum_large)
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Is het zelf boren van een gat tijdens de intake niet ter tafel gekomen? Maar dat kun je uiteraard alsnog door een andere partij laten doen. Bedenk wel dat 45 graden naar beneden boren vanuit buiten (dus dat het gat vanuit buiten naar beneden loopt) niet aanbevolen is omdat er dan water naar binnen kan lopen. Een risico wat je kunt nemen mits je er goed op let dat er geen water naar binnen kan komen.
En ik weet dat er veel Quatts aan de muur hangen, net als airco's, maar ik zou daar echt nooit aan beginnen als je de optie hebt om hem op de grond te plaatsen. Trillingen via de muur hoor je nou eenmaal sneller dan dat zo'n ding op bigfoots op de grond staat.
En wat bedoel je met vol in het zicht staan? Kan dat problemen opleveren?
Kan me voorstellen dat er grapjassen zijn die als ze er langs lopen de werkschakelaar omzetten, maar dan kan je overwegen om een schakelaar met sleutel te nemen.
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
- Vloerverwarming waterzijdig ingeregeld
- Switch van zoned Evohome naar single zone Lyric T6
- Vloerverwarming pompen aan/uit schakelen met Quatt
Heb ook een Quatt bij mijn moeder laten installeren in ouderlijk huis. Draait goed in basis, maar ben niet happy met de mee-geinstalleerde (no-zoning) Tado thermostaat. Deze lijkt te werken op een miniem kleine hysterese, waardoor de Quatt gaat pendelen tot wel 20 - 30 keer per dag. Quatt zegt: "works as designed because Tado is modern technology" (
Heb een paar searches gedaan op GoT en zie herkenbare problematiek maar weinig oplossing zonder HA tweaking. Iemand hier nog tips? Anders kortste klap toch op Tado te verkopen en Lyric T6 of DT4M?
/f/image/mZVLTRM1IlHObgnVSfYAAHms.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aVMb1qd9ESAcS06EAS1Gk9Tf.jpg?f=fotoalbum_large)
Langs de regenpijp omhoog lopen naar de zolder waar de cv ketel staat.
Graag jullie advies. Alvast dank voor het meedenken.
/f/image/V2wMcMRDqKiBYGwdGvzcULcU.png?f=fotoalbum_large)
Helaas geen tips, maar ik ben wel benieuwd hoe je de vloerverwarming pomp schakelt met de Quatt.Clock schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:28:
Ik ga nu het tweede stookseizoen in met de Quatt - so far so good! Heb vorig jaar wel de nodige tweaks gedaan, maar lijkt nu allemaal goed te draaien.
Heb ook een Quatt bij mijn moeder laten installeren in ouderlijk huis. Draait goed in basis, maar ben niet happy met de mee-geinstalleerde (no-zoning) Tado thermostaat. Deze lijkt te werken op een miniem kleine hysterese, waardoor de Quatt gaat pendelen tot wel 20 - 30 keer per dag. Quatt zegt: "works as designed because Tado is modern technology" (. Tado zegt: "aangesloten via OpenTherm, dus wij kunnen parameters niet aanpassen"
Heb een paar searches gedaan op GoT en zie herkenbare problematiek maar weinig oplossing zonder HA tweaking. Iemand hier nog tips? Anders kortste klap toch op Tado te verkopen en Lyric T6 of DT4M?
[Afbeelding]
Hier hangt een Tado X en de Quatt komt over 1,5 week. Dan maar even kijken of het stabiel draait/lange runs te halen zijn
Met stip op nr1 nummer 3. Alle plekken tussen het huis en het schuurtje zijn waardeloos, omdat de lucht daar gaat recirculeren. Daarmee zal de Quatt minder effectief draaien.DVL14 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:37:
Beste Tweakers, eerder heb ik de vraag gesteld of het zin had om voor ons jaren 50 middenwoning een quatt te laten installeren. Na positieve reacties hier heb ik quatt laten langskomen en zij gaven ook aan dat ons huis geschikt is. Nu heb ik een advies gekregen voor plaatsing maar na berichten hier over geluid twijfel ik. Nr 1 is waar quatt de buiten unit wil plaatsen. Dat is dus tegen de schuur onder het raam en daar komt dan ook de stroom vandaan. Nr 2 is ook een optie. Dus tegen ons huis. Ik ben bang dat het geluid teveel gaat rondzingen in deze ruimte binders twee locaties. Zou nr 3 niet beter zijn? Waar nu de plant staat bij mijn schuur. Dan staat de quatt niet in het hoekje van de ons huis en de uitbouw van de buren. [Afbeelding]Foto is genomen vanaf mijn balkon waar wij slapen. Ga ik ‘s nachts de quatt horen? Buizen van de quatt zal
[Afbeelding]
Nr2 zou ook kunnen maar dan zou ik de kliko en Quatt omdraaien, zodat de Quatt minder in het gesloten hoekje staat (de kliko dus recht achter de deur, ipv de Quatt recht achter de deur).
Ik heb het met HA wel enigszins onder controle, maar ben daar niet 100% tevreden voer. Niet is alleen de hysterese kleiner, maar maar de Quatt lijkt al aan te slaan als de temperatuur te hard daalt in de buurt van het setpoint. Op zich niet erg, maar als de temperatuur maar een beetje omhoog gaat, gaat de Quatt weer uit. Dit is vaak best snel, omdat ik denk dat ik alleen radiatoren heb. Heeft je moeder dit ook? Ik denk wel dat de regeling voor vloerverwarming anders moet zijn dan voor radiatoren, maar dat is nog niet het geval. Denk ik.Clock schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:28:
Heb ook een Quatt bij mijn moeder laten installeren in ouderlijk huis. Draait goed in basis, maar ben niet happy met de mee-geinstalleerde (no-zoning) Tado thermostaat. Deze lijkt te werken op een miniem kleine hysterese, waardoor de Quatt gaat pendelen tot wel 20 - 30 keer per dag. Quatt zegt: "works as designed because Tado is modern technology" (. Tado zegt: "aangesloten via OpenTherm, dus wij kunnen parameters niet aanpassen"
Nu heb ik ook nog een T6 liggen, die gaf vorig stookseizoen langere runs (in mijn herinnering). Maar die heeft een minder WAF. Ik wacht nog even af tot het echt koud wordt, kijken wat het dan doet.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Optie 4, boven de achterdeur. Kortere leidingen, die ook nog eens niet over de gevel lopen. Bij mij hangt hij achter aan het huis, ik hoor hem alleen op de kamer ernaast als ik het raam open doet. En dan net alsof er een ventilator staat te draaien buiten. En het condenswater kan mooi de regenpijp in.DVL14 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:37:
Beste Tweakers, eerder heb ik de vraag gesteld of het zin had om voor ons jaren 50 middenwoning een quatt te laten installeren. Na positieve reacties hier heb ik quatt laten langskomen en zij gaven ook aan dat ons huis geschikt is. Nu heb ik een advies gekregen voor plaatsing maar na berichten hier over geluid twijfel ik. Nr 1 is waar quatt de buiten unit wil plaatsen. Dat is dus tegen de schuur onder het raam en daar komt dan ook de stroom vandaan. Nr 2 is ook een optie. Dus tegen ons huis. Ik ben bang dat het geluid teveel gaat rondzingen in deze ruimte binders twee locaties. Zou nr 3 niet beter zijn? Waar nu de plant staat bij mijn schuur. Dan staat de quatt niet in het hoekje van de ons huis en de uitbouw van de buren. [Afbeelding]Foto is genomen vanaf mijn balkon waar wij slapen. Ga ik ‘s nachts de quatt horen? Buizen van de quatt zal
[Afbeelding]
Ook een mogelijkheid is om Quatt op plek van de kliko's te zetten, dan blaast hij langs het huis uit en gaat ie niet recirculerenDVL14 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:37:
[Afbeelding]
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Dit had ik ook gedaan. Mits daar geen deur oid zit. En anders op de plek van de kliko’sToby-Wan schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:19:
[...]
Ook een mogelijkheid is om Quatt op plek van de kliko's te zetten, dan blaast hij langs het huis uit en gaat ie niet recirculeren
[ Voor 6% gewijzigd door VindiGoosh op 27-10-2024 09:25 ]
Eens. Maar mogelijk komt hij in die opties te dicht op de erfgrens. Zeker (laten) uitrekenen met de WPAC.verguldebarman schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:58:
[...]
Met stip op nr1 nummer 3. Alle plekken tussen het huis en het schuurtje zijn waardeloos, omdat de lucht daar gaat recirculeren. Daarmee zal de Quatt minder effectief draaien.
Nr2 zou ook kunnen maar dan zou ik de kliko en Quatt omdraaien, zodat de Quatt minder in het gesloten hoekje staat (de kliko dus recht achter de deur, ipv de Quatt recht achter de deur).
Is op de schuur nog een optie, naar achteren gericht?
Ik zou hem bij de andere struik naast de schuur zetten (dus optie 3 maar dieper de tuin in). Net wat meer afstand van het huis en de buren waar hij naartoe blaast. Ook gemakkelijker leidingen trekken dan onder een schuurdeur.DVL14 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:37:
[Afbeelding]
Of een honeywell chronotherm touch modulation, die heeft een ingebouwde weersafhankelijke regeling. Werkt heel goed samen met de cic. Nauwelijks over of undershoots.Clock schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:28:
Ik ga nu het tweede stookseizoen in met de Quatt - so far so good! Heb vorig jaar wel de nodige tweaks gedaan, maar lijkt nu allemaal goed te draaien.
[Afbeelding]
Het probleem is pendelen (vaak aan- en uitschakelen). Niet de overshoots.raven22 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:37:
[...]
Of een honeywell chronotherm touch modulation, die heeft een ingebouwde weersafhankelijke regeling. Werkt heel goed samen met de cic. Nauwelijks over of undershoots.
Als ik de screenshot zo zie dan doen de Quatt en Tado precies wat ze moeten doen.Clock schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:28:
[Afbeelding]
De watertemperatuur blijft keurig laag en met de huidige buitentemperaturen is de COP zo hoog dat de Quatt zelfs op minimum vermogen al snel uit moet.
Naarmate de buitentemperaturen zakken zal de Quatt vanzelf een lagere COP halen en de woning meer warmte verliezen en daardoor zal de Quatt langere runs maken.
Met een CV ketel loop je nog veel eerder tegen dit probleem aan omdat die een hoger startvermogen heeft. Mijn Quatt start bij 270W verbruik, maar levert dan al snel 2800W warmte. Dit zorgt voor vaker aan/uit maar pendelen zou ik het niet noemen.
Er zijn wel manieren om dit te voorkomen met zacht weer, bijvoorbeeld:
1. Zet de temperatuur even een graad hoger en daarna lager. Dan kan je bijvoorbeeld naar 21 graden op laten warmen en blijft de Quatt daarna uit tot de minimaal gewenste 20 graden weer bereikt is.
2. Zet meer radiatoren in huis open (indien gesloten). Dan spreid de warmte zich meer en gaat niet alles de woonkamer in.
3. Verlaag de temperatuur tijdelijk als je weet dat het zacht weer wordt. Een halve graad minder kan vaak prima en het zonnetje dat doorbreekt kan een hoop helpen. Dan gaat de Quatt helemaal niet aan en heeft hij wat te doen als het toch tegen valt en je het programma hervat.
Ik zie het probleem niet van de plaatsing. De Quatt Duo's blazen lucht van de Quatt af, dus niet naar binnen via de voorkant.MacD007 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:32:
[...]
Ik zou eerst alles op 1 zone zetten, en als alles goed draaid kun je met en met terug (met kleine stapjes, dus eerst 2 zones, 4 zones) en ik denk dat bij 6 je mogelijk al te ver bent., vergeet niet dat een warmtepomp zones niet echt fijn gaat vinden en dit alleen werkt met beleid, 12 of 8 zones, hoe verzin je het?
ik snap dat dit bij een CV dat alemaal geen enkel probleem is, alleen een warmtepomp is nu juist geen CV, verre zelfs, het apparaat mits goed aangesloten produceert warmte via een CV installatie, maar daar houd de vergelijking ook direct bij op.
was hier wel gezorgd voor een goed afvoer van de condens ?, ik verwacht hier wel eoa putje.
Maar eerst je ergste probleem oplossen, deze opstelling kan gewoon niet werken, quatt heeft hier echt niet zijn beste beentjes voor gehad. Dus de Quatt moeten echt helemaal uit de put gehaald worden.
mits je op voldoende afstand tot de erfgrens (geluid wpac berekening (is deze overigens hier ook gedaan ?) is bv deze locatie een mogelijkheid, dan kan de leiding bovenop cq aan de zijkant van het muurtjes geplaatst worden.
en wel in het verlengte naast elkaar, uitblaas van het huis af.
[Afbeelding]
[...]
Ja zeker, maar dan ook uitsluitend voor opslag en zeker niet voor de normale situatie.
of had je zelf deze locatie voorgesteld ?
[...]
De airflow kruist elkaar dus als de verse lucht al door de Quatt heen is gegaan.
Ook dat de Quatt dicht op de muur zit is geen probleem, er zit ruimte genoeg tussen. Sterker nog, mijn Quatt is aan de muur opgehangen en die afstand lijkt bij mij korter. Niks mis hier en tactisch geplaatst
Als ik de foto's zo zie is dit lastig, kun je bij de tweede foto daar de afmetingen bij zetten en ook niet onbelangrijk, waar staat je CV?DVL14 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:37:
[Afbeelding]
ik zie wel wat opties, waarbij 1 zeker daar niet bij hoort, 2 eerder, maar dan op de plek van de blauwe ton (mn om een meer vrije uitblaas te genereren.), gezien de tegels verwacht ik dat de tussenruimte tussen je achtergevel en schuur circa 1,5m is. ( dat is vragen om problemen).
optie wat hier ook genoemd wordt, namelijk midden tegen de muur van de buren (uitbouw) (waar nu de 2 kliko's staan, alleen heb ik daar ook de hoogte van die uitbouw nodig. en ja, wel een WPAC maken, heb je hulp nodig laat het dan even weten, help ik je wel.
een andere genoemde optie (aan de kopse kant van het schuurtje) verwacht ik eigenlijk dat dit te dicht bij je andere buren zit.
Gezien het huis verwacht ik dat je voor een enkele Quatt gaat.
het probleem in deze specifieke situatie is dat de uitgeblazen koude lucht (koude lucht stijgt niet) maar blijft dus makkelijk in deze put liggen waardoor al heel snel de normale buitenlucht verdreven wordt door de behoorkijk koudere ( en dus waar minder restwarmte in zit ) lucht, deze koude lucht zal dus snel ook weer door de quatt worden aangezogen waardoor je dus heel snel een artic klimaat in deze put zult krijgen en de Quatt dus steeds lastiger (dat zie je dus ook uit de cijfers) nog warmte uit de beschikbare lucht kan halen.Hightechsoul schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:08:
[...]
Ik zie het probleem niet van de plaatsing. De Quatt Duo's blazen lucht van de Quatt af, dus niet naar binnen via de voorkant.
De airflow kruist elkaar dus als de verse lucht al door de Quatt heen is gegaan.
Ook dat de Quatt dicht op de muur zit is geen probleem, er zit ruimte genoeg tussen. Sterker nog, mijn Quatt is aan de muur opgehangen en die afstand lijkt bij mij korter. Niks mis hier en tactisch geplaatst
dit effect kun je prima met een schrijvende thermometer aantonen. Bv door een switchbot buitentermometer.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vPzyrgpcl6oQsV0EDW9Drkvm.jpg?f=user_large)
ik heb deze ook naast mijn Quatt hangen, mede omdat hier ook nog een hydrometer in zit.
daarnaast zijn ze ook nog zo geplaatst (haaks op elkaar dat dit alleen nog maar versterkt gaat worden, zelfs in een open situatie zou dit al nadelig zijn.
Ikzelf vind meer dan 3 keer per uur teveel, maar ik las ergens in dit topic dat Quatt zelf 10 keer per uur acceptabel vindt.
Vind het best irritant dat je zelf niks kan instellen.
10 x per uur is full on pendelens020506 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:41:
@netappie Wanneer noem je het pendelen? Wanneer wordt het te vaak aan- en uit schakelen?
Ikzelf vind meer dan 3 keer per uur teveel, maar ik las ergens in dit topic dat Quatt zelf 10 keer per uur acceptabel vindt.

Met een CV ketel heb je het meestal over meer dan 5 keer aan per uur.s020506 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:41:
@netappie Wanneer noem je het pendelen? Wanneer wordt het te vaak aan- en uit schakelen?
Die is er ook veel gevoeliger voor en heeft vaak een hoger start toerental om een vonk te garanderen, dus daar kost het je echt geld.
Met een warmtepomp wil je liever ook niet te veel stop/start gedrag, maar qua kosten merk je dit niet echt als deze lekker ver terug moduleert en langzaam start zoals de Quatt.
Als je warmtepomp 10x per uur start, dan is het echt wel pendelen. Maar bij 4x per uur in zacht weer zou ik mij niet zo'n zorgen maken. Het kan zijn dat je warmteverlies te hoog staat bij Quatt of dat al het vermogen de ruimte met de thermostaat in gaat (dus balanceren / waterzijdig inregelen).
Je kan van alles instellen, maar dat gaat via de thermostaat. En ja, het warmteverlies moet Quatt instellen, maar daar kan je ze ook een handje mee helpen.
Je zou ook eens naar de plaats van de thermostaat kunnen kijken, vlak naast een kamerdeur bijvoorbeeld kan tocht veroorzaken waardoor dit soort problemen voorkomen. Of een tochtige inbouwdoos.Clock schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:28:
[Afbeelding]
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Hier gaan ze er ook naar kijken. Ze geven aan er snel terug te komen, het kan volgens Quatt geen kwaad omdat hij binnen de spec werkt.VindiGoosh schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:10:
Hier trouwens een geluidsopname van dat geluid wat 1 van onze Quatts maakt:
https://voca.ro/1ee6epiOOHH2
Heb het op verzoek van Quatt doorgestuurd en ze gaan nu kijken of ze er wat mee kunnen.
Het geluid is bij mij pas ontstaan in het laatste deel van het stookseizoen afgelopen jaar. Ik weet zeker dat ik de Quatt in huis eerder nooit hoorde, maar nu als hij opstart dan hoor ik hem zeker even.onlinaius schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 01:13:
[...]
Als de opname representatief is voor het geluid in de echte wereld heb ik een sterk vermoeden dat slechts een deel van de Quatts dit geluid maakt. Ik hoor het geluid namelijk wel op de opname, maar heb het nog nooit gehoord bij mijn eigen Quatt.
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Geen kwaad qua specs met betrekking tot de functionaliteit? Of bedoelen ze dat qua geluidseisen?RobertowNL schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:52:
[...]
Hier gaan ze er ook naar kijken. Ze geven aan er snel terug te komen, het kan volgens Quatt geen kwaad omdat hij binnen de spec werkt.
Want door die piep maakt hij hier echt (veel) meer geluid dan de andere Quatt. Dat zal hier op de erfgrens nu meer zijn dan eigenlijk mag. Ik weet niet hoe dat hij jou zit natuurlijk
[ Voor 4% gewijzigd door VindiGoosh op 27-10-2024 12:12 ]
Hierbij wat nieuwe foto's en info.MacD007 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:13:
[...]
Als ik de foto's zo zie is dit lastig, kun je bij de tweede foto daar de afmetingen bij zetten en ook niet onbelangrijk, waar staat je CV?
ik zie wel wat opties, waarbij 1 zeker daar niet bij hoort, 2 eerder, maar dan op de plek van de blauwe ton (mn om een meer vrije uitblaas te genereren.), gezien de tegels verwacht ik dat de tussenruimte tussen je achtergevel en schuur circa 1,5m is. ( dat is vragen om problemen).
optie wat hier ook genoemd wordt, namelijk midden tegen de muur van de buren (uitbouw) (waar nu de 2 kliko's staan, alleen heb ik daar ook de hoogte van die uitbouw nodig. en ja, wel een WPAC maken, heb je hulp nodig laat het dan even weten, help ik je wel.
een andere genoemde optie (aan de kopse kant van het schuurtje) verwacht ik eigenlijk dat dit te dicht bij je andere buren zit.
Gezien het huis verwacht ik dat je voor een enkele Quatt gaat.
De cv ketel staat op zolder en de leiding van de Quatt zal naast mijn regenpijp omhoog gaan naar de eerste etage. Daar gaan ze naar binnen, om vervolgens een gat te maken in het plafond naar de zolder. Nu is die kamer (eerste etage) mijn werk kamer/rommelkamer en komt het gat achter een kast. Eerst was ik niet zo gecharmeerd van deze oplossing maar de andere optie zou zijn om de Quatt om mijn dakkapel te plaatsen. Maar dat durf ik niet aan aangezien daar al een airco op staat en er bij de (ver)bouw (2012) geen rekening is gehouden met deze installaties qua gewicht en ook de resonantie.
• Het zal gaan om een enkele Quatt.
• Woning is 110m2. spouwmuur en bodem isolatie uit 2017
• Overal dubbel glas of hr++
• Dak van de zolder van binnen uit geïsoleerd in 2012
• Wij stoken met zn drie ongeveer 1100m3 met de thermostaat op 18 graden.
• stroom: 2800 verbruik en opwek ook rond de 2800kw/h (12x300 panelen op zuid-oost)
Hier nog een (Drone) foto voor meer info met de afstanden: De Quatt de hoogste in aan de gevelmuur zoals iemand voorstelde zie ik niet zitten. Optie 3 of 4 heeft de voorkeur. Bij optie 3: Kan ik de leiding vanaf de Quatt onder de tegels laten lopen naar de hoek van de regenpijp? Daar gaat de leiding omhoog langs de muur. Ik kan zelf een buis ingraven onder de tegels waar ze de leiding doorheen kunnen trekken. Optie 4 is het eenvoudigst want dan staat de Quatt bijna naast de regenpijp. Alleen mag dat wel ivm met de afstand naar de buren? Is de uitbouw hoog genoeg?
:strip_exif()/f/image/MD1h6RoRxWSrnZ7rA44wYOUn.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik mis optie 5, wat @netappie ook al aangaf (en ikzelf ook zou doen) : dat bosje waar je zelf (?) naast staat.DVL14 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:20:
[...]
Hierbij wat nieuwe foto's en info.
De cv ketel staat op zolder en de leiding van de Quatt zal naast mijn regenpijp omhoog gaan naar de eerste etage. Daar gaan ze naar binnen, om vervolgens een gat te maken in het plafond naar de zolder. Nu is die kamer (eerste etage) mijn werk kamer/rommelkamer en komt het gat achter een kast. Eerst was ik niet zo gecharmeerd van deze oplossing maar de andere optie zou zijn om de Quatt om mijn dakkapel te plaatsen. Maar dat durf ik niet aan aangezien daar al een airco op staat en er bij de (ver)bouw (2012) geen rekening is gehouden met deze installaties qua gewicht en ook de resonantie.
• stroom: 2800 verbruik en opwek ook rond de 2800kw/h (12x300 panelen op zuid-oost)
Hier nog een (Drone) foto voor meer info met de afstanden: De Quatt de hoogste in aan de gevelmuur zoals iemand voorstelde zie ik niet zitten. Optie 3 of 4 heeft de voorkeur. Bij optie 3: Kan ik de leiding vanaf de Quatt onder de tegels laten lopen naar de hoek van de regenpijp? Daar gaat de leiding omhoog langs de muur. Ik kan zelf een buis ingraven onder de tegels waar ze de leiding doorheen kunnen trekken. Optie 4 is het eenvoudigst want dan staat de Quatt bijna naast de regenpijp. Alleen mag dat wel ivm met de afstand naar de buren? Is de uitbouw hoog genoeg?
[Afbeelding]
Voorkant woning geen mogelijkheid?
dank, ik heb echter nog iets meer gegevens nodig.DVL14 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:20:
[...]
Hierbij wat nieuwe foto's en info.
[Afbeelding]
- wat is de hoogte van je achtergevel ?
= wat is de totale breedte van je huis ?
- dat kleine raam van je rechter buren, kan dit open en hoe hoog en breed is dat raam ? (vermoed badkamer)
- diepte van je tuin en heb je daar achter ook direct buren of zit daar bv een brandgang tussen en wat is de status van die brandgang (eigen kavel of is het een gedeelde kabel bij jou en je achterburen.
- raam van je buren links op de eerste verdieping ? hoogte en het te openen deel afstand tot de erfgrens (of is dat gespiegeld met dat van jou huis en zit daar bv de badkamer met het zelfde raam (kon ik helaas niet zien van de 3de foto, sorry)
-
20-30 keer per 24 uur aan en uit is toch normaal pendelgedrag wanneer de warmtevraag kleiner is dan de laagste vermogens stand van de warmtepomp.s020506 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:44:
[...]
Het probleem is pendelen (vaak aan- en uitschakelen). Niet de overshoots.
Mijn ervaring met de Quatt/CiC besturing is dat de Quatt niet altijd op het laagste vermogen wil blijven als de watertemperatuur oploopt.
[ Voor 18% gewijzigd door TeslaNerd op 27-10-2024 12:55 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
ik vrees dat de afstand dan mogelijk net te klein zal worden, maar ik neem dat wel ook in zijn berekening als optie 5 mee, optie 4 is iets meer richting de achtergevel bij het eerste struikje.Friezin schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:43:
[...]
Ik mis optie 5, wat @netappie ook al aangaf (en ikzelf ook zou doen) : dat bosje waar je zelf (?) naast staat.
een nadeel, hierdoor worden de leidingen wel erg lang.
Dank voor het meedenken! Wordt de afstand niet te groot? voorkant van het huis is geen optie.Friezin schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:43:
[...]
Ik mis optie 5, wat @netappie ook al aangaf (en ikzelf ook zou doen) : dat bosje waar je zelf (?) naast staat.
Volgens mij heb ik zelfs bij iemand "18 meter" gelezen.DVL14 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:06:
[...]
Dank voor het meedenken! Wordt de afstand niet te groot? voorkant van het huis is geen optie.
Het is maar 3 meter meer dan de andere hoek of scheef binnendoor?
[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 27-10-2024 14:05 ]
Quatt zelf is het niet met je eens 😉Hightechsoul schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:08:
[...]
Ik zie het probleem niet van de plaatsing. De Quatt Duo's blazen lucht van de Quatt af, dus niet naar binnen via de voorkant.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Ja, functionaliteit. Het geluid is inderdaad het probleem voor mij. Ik heb geen zin in problemen met de buren op termijn.VindiGoosh schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:11:
[...]
Geen kwaad qua specs met betrekking tot de functionaliteit? Of bedoelen ze dat qua geluidseisen?
Want door die piep maakt hij hier echt (veel) meer geluid dan de andere Quatt. Dat zal hier op de erfgrens nu meer zijn dan eigenlijk mag. Ik weet niet hoe dat hij jou zit natuurlijk
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Snap ik. Hier hetzelfde.RobertowNL schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:32:
[...]
Ja, functionaliteit. Het geluid is inderdaad het probleem voor mij. Ik heb geen zin in problemen met de buren op termijn.
Ik denk inderdaad dat recirculatie in deTS ook enige aandacht verdient. Maar vooral dat Quatt hier meer aandacht aan moet besteden.Toby-Wan schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:53:
[...]
als je quatt op deze manier limiteert zal hij inderdaad eerder de CV bij laten springen, maar mogelijk dus ook op momenten dat het zowel efficienter als goedkoper is om harder op de WP te verwarmen ipv CV ketel bij te schakelen.
Ik heb zelf ook een (lage) schutting tegenover de Quatt op 1.4 meter afstand, als Quatt aan staat zie ik dat de buitentemperatuur 1-2 graden daalt, ofwel ja de quatt zit deels zijn uitlblaaslucht te circuleren.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Blijf het gedrag nog steeds apart vinden.
Ik heb nu 7 flinke radiatoren open staan.
:strip_exif()/f/image/vBX2qap6RJaEHdPgJvekaXiD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TBzTCXOBA6XgDpCP0vPTVxji.jpg?f=fotoalbum_large)
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
/f/image/jVHixc5i2MR1xsb2Y1GGtA7x.png?f=fotoalbum_large)
Kleine beetje gasgebruik is perongeluk de “boost” knop aangetikt te hebben in de Tado app.
171 m2, 1970, deels VVW beneden. Rest T22 radiatoren en 1 hoofdzone met af en toe warmtevraag vanaf de zolder.
Uiteraard een vrij warme week geweest maar ik ben happy
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Je hebt kortsluiting. Water komt te snel terug...CPM schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:15:
Hier springt de CV zelfs overdag bij....gelukkig maar weinig maar de watertemperatuur in het systeem daalt flink.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe zie jij dat hier een kortsluiting is? Ik zie wel dat de Quatts te snel op een hoger vermogen gaan draaien. Zeker met dit weer moeten die op het laagste vermogen draaien en zeker niet boven de 400 watt komen. Ik zou daar een ticket voor aanmaken bij Quattmedu80 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:48:
[...]
Je hebt kortsluiting. Water komt te snel terug...
Nb rond 6pm en 11am lukt het wel beneden de 400 watt te blijven. Ik neem aan dat er gedurende de dag niet aan de radiatorknoppen is gedraaid
@CPM ik zou in de HA grafiek met watertemperatuur de WaterOut van HP2 nemen ipv HP1 omdat jij een duo hebt.
[ Voor 23% gewijzigd door TeslaNerd op 27-10-2024 21:48 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Quatt kan zich nogal stellig uitdrukken. Het gaat er niet zo zeer om dat iets niet mogenlijk is, maar vooral dat ze dat nog niet aandurfden. Na een aantal pilot opstellingen durfen ze het nu in bepaalde gevallen wel aan. Als organisatie zitten ze natuurlijk niet te wachten op klachten. Naar mate de markt inzakt zal er, volgens mijn voorspelling, steeds meer mogenlijk zijn. Ze hadden natuurlijk verwacht dat in 2026 de verplichting tot hybride zou komen (als je de cv-ketel ging vervangen) en dan kan je als organisatie je richten op de eenvoudigere installaties. Die positie hebben ze verloren en met het verlagen van de subsidie in 2025 zullen ze naar mijn inzicht zich soepeler moeten opstellen. Je ziet die beweging bij het betalen, het kan nu ineens achteraf, de keuze om grijze goten te kiezen is ook standaard geworden enz. (Het zijn wel goedkopere goten geworden dan bij mij oorspronkenlijk geplaast) Mijn verkoper stelde zich deze zomer ook heel anders op dan tijdens het huisbezoek. En natuurlijk kan een Quatt ook met een e-CV werken maar ze willen er nog niet aan. Maar de vraag is of je een organisatie kwalijk kan nemen dat deze liever zijn eigen systeem verkoopt.MacD007 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 17:50:
[...]
ook hier dus twee quatt's tegen de muur aan, in het begin was dat volgens Quaat niet mogelijk.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Bedoel je de lange rechte stukken, die moeten ze bestellen. Het stuk boven aan die het gat in de muur afsluit hebben de monteurs in de auto. (Door schade en schande wijs geworden)Dylanf97 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 07:41:
Hier hebben ze gisteren ook de Quatts geleverd voor de installatie van dinsdag!
Er zat alleen, in tegenstelling tot wat in augustus gewijzigd is in het plaatsingsplan, een dakdoorvoer bij en geen goten om een nette doorvoer in de gevel af te werken... Ben benieuwd of ze nog zo snel kunnen schakelen om het juiste materiaal op locatie te krijgen. Uiteraard gelijk bij ontvangst gemeld.
Ook zou ik graag makkelijk all-electric gaan als over een paar jaar de ketel kapot gaat. Dit kost bijna 5000 euro bij Quatt met de kanttekening dat dit nog steeds niet op de markt is. Gaat dit op in je bestaande (hybride)systeem? Is dit met of zonder evt subsidie? Met de Amber heb ik geen last van deze vragen.
Wat wel gaaf is is de Chill. Deze zou erg goed van pas komen in ons huis maar ik heb het vermoeden dat dit een vorm van een Fan coil is uiteindelijk? Weten jullie hier meer van? Dat alles al heel erg snel een gesloten systeem wordt zie je meteen dat deze chills niet te gebruiken zijn met andere warmtepompen...... Ik wordt daar niet vrolijk van
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
En wat kost de Amber (wat overigens een heel mooie warmtepomp is) je dan, ik verwacht dat je daar wel meer kwijt bent (alleen al de installatie zal al in die buurt gaan komen).wowly schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:45:
Ik twijfel tussen de quatt duo en de Itho Amber 95. Mijn voorkeur gaat uit naar de amber vanwege de kwaliteit van de bouw en de extreem lage geluidsdruk. Ik lees bij de quatt toch vaak gedoe met het geluid en kwaliteitsdingen waarvoor je dan volledig afhankelijk bent van Quatt. Wel fijn is dat de installatie vaak goe den goedkoop wordt uitgevoerd!
Ook zou ik graag makkelijk all-electric gaan als over een paar jaar de ketel kapot gaat. Dit kost bijna 5000 euro bij Quatt met de kanttekening dat dit nog steeds niet op de markt is. Gaat dit op in je bestaande (hybride)systeem? Is dit met of zonder evt subsidie? Met de Amber heb ik geen last van deze vragen.
je vraag mbt "Gaat dit op in je bestaande (hybride)systeem? Is dit met of zonder evt subsidie?"snap ik niet helemaal, qua subsidie, die op dit moment ook nog niet eens formeel bekend is, en waar volgend jaar door deze regering ook vlink het mes is gezet (onder het mom dat het toch allemaal veel goedkoper is geworden, vreemd, ik zie eigenlijk alleen de prijzen omhoog gaan) weten we op dit moment nog helemaal niet hoeveel subsidie op de upgrade van Full electric gaat komen, overigens hier heeft elke warmtepomp mee te maken, dus ook de Amber. Bij een FE versie van de Amber ben je al snel circa 9.000 - 13.000 euro (incl installatie) kwijt (grove schatting)
Ja, eea staat ook in de TS, gezien deze nog niet geleverd zijn, begin 2025 worden blijkbaar de eerste geplaatst hebben we helaas nog geen praktijkervaring.Wat wel gaaf is is de Chill. Deze zou erg goed van pas komen in ons huis maar ik heb het vermoeden dat dit een vorm van een Fan coil is uiteindelijk? Weten jullie hier meer van? Dat alles al heel erg snel een gesloten systeem wordt zie je meteen dat deze chills niet te gebruiken zijn met andere warmtepompen...... Ik wordt daar niet vrolijk van
Overigens werkt dit dus niet als een fan-coil, maar in de Chill zit een kleine R290 warmtepomp in en in dit geval is dat dus een W/L warmtepomp. Een Fan-coil werkt toch wel iets anders.
Beide kunnen overigens wel condenserend koelen, waarbij bij de Chill de warmte afgevoerd gaat worden via je warmtepomp en zelfs gebruikt kan worden om je SWW op te warmen.
[ Voor 15% gewijzigd door MacD007 op 28-10-2024 00:10 ]
Die amber kost 4775 minus de subsidie wat dan 1700 euro wordt. Kan ik nog 3000 euro spenderen aan een installateur en materialen en dan kom ik op hetzelfde bedrag uit. Met dien verstande dat ik met 1100 euro een warmtepomp SWW boiler erbij kan doen en full electric zou kunnen gaan. Helaas wel zonder die leuke Chill,
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
dat kan, tenminste als je een installateur kunt vinden voor dat bedrag terwijl hij de warmtepomp niet mag leveren. volgens mij kost een Amber 120 wel iets meer, maar goed je zult wel goed gekeken hebben.wowly schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 00:09:
Dus we gaan een klein propaankoelertje in de kamer zetten. Weet niet wat ik daar van vind.
Die amber kost 4775 minus de subsidie wat dan 1700 euro wordt. Kan ik nog 3000 euro spenderen aan een installateur en materialen en dan kom ik op hetzelfde bedrag uit. Met dien verstande dat ik met 1100 euro een warmtepomp SWW boiler erbij kan doen en full electric zou kunnen gaan. Helaas wel zonder die leuke Chill,
met 56 dB wel mooi stil, echter wel met slechts 40/40 dB limiet omdat er geen silent modus aangegeven word.(nieuwe eis Bbl)
mbt de opmerking van de Chill, heb je zelfs wel eens afgevraagd wat je bij een airco systeem in huis haalt, de hoeveelheid koelmiddel is hier wel een heel stuk hoger.
[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 28-10-2024 00:23 ]
Met exact die vraag zat ik ook. Dit was de uitleg van Quatt hierover:wowly schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 00:09:
Dus we gaan een klein propaankoelertje in de kamer zetten. Weet niet wat ik daar van vind.
Die 150 gram valt dus wel mee.Propaan, of R290, is een licht ontvlambaar gas. We houden de lading in het systeem zo laag mogelijk, de maximale lading zal minder dan 150 g zijn. Elke warmtepomp, koelkast, airco met een lagere lading dan 152g R290 wordt als minder gevaarlijk beschouwd vanwege de beperkte hoeveelheid propaan, deze apparaten behoeven geen extra veiligheidsmaatregelen tijdens installatie en bediening. Om wat context te geven: elke mobiele airco, warmtepompdroger en koelkast die momenteel verkocht wordt, maakt gebruik van brandbare koudemiddelen zoals R290 of R600a. voor veel apparaten is het gebruik van dit soort koudemiddelen verplicht om aan de milieuwetgeving te voldoen.
Tijdens de installatie 2 weken geleden stuitte zij op een probleem (doorboren van een wtw ventilatiekanaal).
Ik heb nu dus een gat in mijn dak die niet bruikbaar is, een gat in de ventilatie die moet worden gerepareerd en de installatie zelf moet nog worden afgerond. Niet een hele fijne situatie!
Anyhow, iemand ervaring hoe je bij de klantenservice van Quatt er een beetje doorheen komt? Ik loop nu vast met een callcenter die geen verantwoordelijkheid neemt en op de mail/ticket wordt geen antwoord gegeven.
2 Weken geleden al?McMark schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 06:35:
Ik mijn nieuwe huis ben ik ook met Quatt in zee gegaan voor de plaatsing van de Quatt Duo.
Tijdens de installatie 2 weken geleden stuitte zij op een probleem (doorboren van een wtw ventilatiekanaal).
Ik heb nu dus een gat in mijn dak die niet bruikbaar is, een gat in de ventilatie die moet worden gerepareerd en de installatie zelf moet nog worden afgerond. Niet een hele fijne situatie!
Anyhow, iemand ervaring hoe je bij de klantenservice van Quatt er een beetje doorheen komt? Ik loop nu vast met een callcenter die geen verantwoordelijkheid neemt en op de mail/ticket wordt geen antwoord gegeven.
In ieder geval direct een ingebrekestelling sturen met daarbij duidelijk en ondubbelzinnig aangegeven;
- Dat je Quatt in gebreke stelt vanwege de hierboven genoemde wanprestatie (letterlijk die verwoording)
- Dat je Quatt aansprakelijk stelt voor de schade (letterlijk die verwoording)
- Dat je Quatt bij voorbaat aansprakelijk stelt voor eventuele gevolgschade (lekkage ed)
- Dat je Quatt een redelijke termijn biedt om de schade te (laten) verhelpen en de overeenkomst alsnog na te komen. 2 Weken is daarin een redelijke termijn.
Pas na het sturen van deze ingebrekestelling heb je formeel een conflict met Quatt en ook dan pas kun je een ticket openen bij je rechtsbijstandsverzekering. Direct doen i.v.m. de doorlooptijden. Pas na het niet nakomen van de overeenkomst binnen de door jou gestelde termijn van 2 weken, is Quatt formeel pas in verzuim.
Dit hierboven klinkt als een escalatie, maar dat was het al. Iemand 2 weken lang in de zooi laten zitten en vervolgens doodzwijgen is absoluut onacceptabel en gaat alle begrip voorbij. Het punt is alleen dat je ze éérst formeel in gebreke moet stellen met een redelijke termijn van 2 weken, voordat je juridisch iets kan afdwingen.
Dit is imo het enige juiste advies, zeker met de natte en koude wintermaanden in het verschiet.
@Edit:
Als je een ingebrekestelling van internet plukt, houd er dan rekening mee dat je er NIET in zet dat je de overeenkomst wilt ontbinden (tenzij je dat wel wilt, natuurlijk), maar benadruk dat je het nakomen van de overeenkomst wilt zien.
[ Voor 10% gewijzigd door VindiGoosh op 28-10-2024 09:39 ]
Inderdaad de rechte stukken. Ik heb ze vrijdag nog aan de lijn gehad, ze zouden het installatieplan na laten kijken.WAF1 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 22:02:
[...]
Bedoel je de lange rechte stukken, die moeten ze bestellen. Het stuk boven aan die het gat in de muur afsluit hebben de monteurs in de auto. (Door schade en schande wijs geworden)
Dat het allemaal goedkomt ben ik van overtuigd, maar het zou natuurlijk zonde zijn als ze 2 keer moeten komen omdat ze de materialen niet compleet hebben.
Tuurlijk kan je ze dat kwalijk nemen, los dat koppelverkoop per wet verboden is zijn ze met zo'n instelling geen haar beter dan de Feenstra's in deze wereld..WAF1 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 21:55:
[...]
En natuurlijk kan een Quatt ook met een e-CV werken maar ze willen er nog niet aan. Maar de vraag is of je een organisatie kwalijk kan nemen dat deze liever zijn eigen systeem verkoopt.
gewoon ik wil een quatt van jullie kopen maar (om welke reden dan ook) aan een eCV. Daar is letterlijk niks anders aan dan een gasCV.
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ik heb ook naar de Amber gekeken. Ziet er mooi uit, maar aansturing m.b.v. Windows CE? :wowly schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:45:
Ik twijfel tussen de quatt duo en de Itho Amber 95. Mijn voorkeur gaat uit naar de amber vanwege de kwaliteit van de bouw en de extreem lage geluidsdruk. Ik lees bij de quatt toch vaak gedoe met het geluid en kwaliteitsdingen waarvoor je dan volledig afhankelijk bent van Quatt. Wel fijn is dat de installatie vaak goe den goedkoop wordt uitgevoerd!
Wat wel gaaf is is de Chill. Deze zou erg goed van pas komen in ons huis maar ik heb het vermoeden dat dit een vorm van een Fan coil is uiteindelijk? Weten jullie hier meer van? Dat alles al heel erg snel een gesloten systeem wordt zie je meteen dat deze chills niet te gebruiken zijn met andere warmtepompen...... Ik wordt daar niet vrolijk van
Wikipedia: Windows Embedded Compact
Je moet je ook niet vergissen in de installatiekosten. Je koopt een kale unit waar je bij Quatt alle benodigde onderdelen en de kosten van voorrijden t/m het inregelen krijgt binnen een voorspelbaar bedrag.
Als je echt zelf veel wilt prutsen dan zijn er waarschijnlijk wel betere opties met modernere aansturing.
Ik heb het nog nagezocht in de TS maar kan niet vinden wat Quatt doet aan het inregelen van een nieuwe installatie. Quatt kijkt bij een installatie ook helemaal niet hoe de bestaande installatie en afgiftesysteem er uit zien. Quatt heeft als voorwaarde dat de bestaande cv installatie moet werken en hanteert een lijst met thermostaten waar de Quatt mee kan communiceren via OpenTherm.netappie schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:02:
[...]
Ik heb ook naar de Amber gekeken. Ziet er mooi uit, maar aansturing m.b.v. Windows CE? :
Je moet je ook niet vergissen in de installatiekosten. Je koopt een kale unit waar je bij Quatt alle benodigde onderdelen en de kosten van voorrijkosten t/m het inregelen krijgt binnen een voorspelbaar bedrag.
Als je echt zelf veel wilt prutsen dan zijn er waarschijnlijk wel betere opties met modernere aansturing.
Quatt heeft een generieke regeling die vooral lijkt te zijn gemaakt voor afgiftesystemen met vloerverwarming. Heb jij een afwijkende installatie dan verkoopt Quatt graag zijn warmtepompen maar verwacht niet dat Quatt de besturing zal inregelen.
Met inregelen bedoel ik een warmteverliesberekening, stooklijn en al het andere dat nodig is voor een warm huis. Dat ze dit grotendeels automatiseren betekent dat je minder afhankelijk bent van de monteur en die ook minder tijd hoeft te besteden aan wat de CiC vanzelf doet.TeslaNerd schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:22:
[...]
Ik heb het nog nagezocht in de TS maar kan niet vinden wat Quatt doet aan het inregelen van een nieuwe installatie. Quatt kijkt bij een installatie ook helemaal niet hoe de bestaande installatie en afgiftesysteem er uit zien. Quatt heeft als voorwaarde dat de bestaande cv installatie moet werken en hanteert een lijst met thermostaten waar de Quatt mee kan communiceren via OpenTherm.
Quatt heeft een generieke regeling die vooral lijkt te zijn gemaakt voor afgiftesystemen met vloerverwarming. Heb jij een afwijkende installatie dan verkoopt Quatt graag zijn warmtepompen maar verwacht niet dat Quatt de besturing zal inregelen.
Je afgiftesysteem inregelen is inderdaad buiten scope, maar dat kan je toch beter zelf doen naar je eigen comfort wensen. De ene wil een woonkamer van 19 graden en geeft niks om de temperatuur in de slaapkamers en de ander stookt alles het liefst op tot 22 graden.
Wie totaal geen zin heeft om in de kou te zitten en zelf te prutsen tot het klopt en de installateurs graag zo snel mogelijk ziet vertrekken doet goed aan een Quatt. Wil je alles tot in de details zelf regelen, dan moet je verder zoeken.
Heb je een IR-meter?CPM schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:15:
Hier springt de CV zelfs overdag bij....gelukkig maar weinig maar de watertemperatuur in het systeem daalt flink.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zou je de in- en uittemperaturen van die 7 radiatoren eens willen delen wanneer de Quatts (liefst beide) al even draaien?
(En dan ook gelijktijdig de in- en uit van beide Quatts uit de JSON)
Want wat @medu80 ook al zegt: ergens heb je een bottleneck.
En omdat we bij A lex zagen dat de plaatsing best belangrijk is: had je al een foto geplaatst van jouw opstelling?
ik denk dat voor Quatt een E-CV gewoon weer een gevalletje koudwatervrees is, iets wat we bij Quatt wel vaker tegenkomen, zolang je bij Quatt binnen de platgetrapte paden blijft is alles oke, maar ga je afwijken dan zijn antworden één, twee en drie per definitie NEE. Zoals pas geleden hier ook al is aangegeven zal dit nu in 2025 wel anders gaan worden, met een vraag die in de kelder zit en de omzet naar een dieptepunt (vrees ik) zal gaan.Toby-Wan schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 07:37:
[...]
Tuurlijk kan je ze dat kwalijk nemen, los dat koppelverkoop per wet verboden is zijn ze met zo'n instelling geen haar beter dan de Feenstra's in deze wereld..
gewoon ik wil een quatt van jullie kopen maar (om welke reden dan ook) aan een eCV. Daar is letterlijk niks anders aan dan een gasCV.
Het ministerie van groene groei en klimaat (hoe hebben ze het kunnen verzinnen) zal dan worden omgedoopt tot ministerie van ramp en tegenspoed, mede gezien de minister totaal geen benul heeft waarover ze praat.
Je hebt helemaal gelijk! Er komen behoorlijk wat kosten bij. Wat dat betreft is de quatt erg erg aantrekkelijk. Maar als ik dan die wisselende ervaringen lees wordt ik weer een beetje huiverig.netappie schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:02:
[...]
Ik heb ook naar de Amber gekeken. Ziet er mooi uit, maar aansturing m.b.v. Windows CE? :
Je moet je ook niet vergissen in de installatiekosten. Je koopt een kale unit waar je bij Quatt alle benodigde onderdelen en de kosten van voorrijden t/m het inregelen krijgt binnen een voorspelbaar bedrag.
Buiten de windows CE is er nog wel wat meer af te dingen op Amber overigens. Welke units zou jij kiezen?
IR meter heb ik van AliExpress. ik denk dat het verschil tussen aanvoer en retour bij elke radiator 3 graden is. Maar ik moet even een moment vinden om een lange run te maken want de woonkamer is nu redelijk snel op temperatuur.Friezin schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:05:
[...]
Heb je een IR-meter?
Zou je de in- en uittemperaturen van die 7 radiatoren eens willen delen wanneer de Quatts (liefst beide) al even draaien?
(En dan ook gelijktijdig de in- en uit van beide Quatts uit de JSON)
Want wat @medu80 ook al zegt: ergens heb je een bottleneck.
En omdat we bij A lex zagen dat de plaatsing best belangrijk is: had je al een foto geplaatst van jouw opstelling?
Ik heb ook allemaal nieuwe thermostaatknoppen besteld voor de radiatoren (behalve woonkamer) want die zijn oud en werken niet allemaal hetzelfde qua instelling.
Plaatsing Quatts. Er zit achter de Quatts zeker 30-40 cm ruimte. En de boompjes zijn erg mager. :
:strip_exif()/f/image/M44tVl3WfbqD0aCeLOlVNgUg.jpg?f=fotoalbum_large)
Hieronder hoe de leidingen lopen. Sommige delen zitten boven het plafond of in de grond dus die kan ik niet zien. Maar als je logisch nadenkt zou het zoals hieronder moeten zitten:
:strip_exif()/f/image/GZJ3gWHzb3CO2wQVQMfCMfjX.jpg?f=fotoalbum_large)
Even kijken hoe ik mijn Excel overzichtje hier makkelijk in kan plakken...moment.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vNPsPfRNSlSZMvmjUWLlrgHe.jpg?f=user_large)
[ Voor 51% gewijzigd door CPM op 28-10-2024 12:25 ]
Check nog even voor de zekerheid of er geen radiatoren serie zijn aangesloten. Simpel te checken ondanks dat je bepaalde leidingen niet kan zien.CPM schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:55:
[...]
IR meter heb ik van AliExpress.
Hieronder hoe de leidingen lopen. Sommige delen zitten boven het plafond of in de grond dus die kan ik niet zien. Maar als je logisch nadenkt zou het zoals hieronder moeten zitten:
[Afbeelding]
Even kijken hoe ik mijn Excel overzichtje hier makkelijk in kan plakken...moment.
Kans is klein, maar het komt nog wel eens voor.
En dan met name bij het begin van de parallelle vertakkingen.
Hoe dik zijn de buizen van de voeding en retour trouwens?
Ik hoopte dat ik een of ander loophole had gemist om de juiste afdeling te spreken. Maar je hebt gelijk.
Ben wel teleurgesteld in de houding van Quatt in deze moet ik zeggen.
VindiGoosh schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 06:48:
[...]
2 Weken geleden al?
In ieder geval direct een ingebrekestelling sturen met daarbij duidelijk en ondubbelzinnig aangegeven;
- Dat je Quatt in gebreke stelt vanwege de hierboven genoemde wanprestatie (letterlijk die verwoording)
- Dat je Quatt aansprakelijk stelt voor de schade (letterlijk die verwoording)
- Dat je Quatt bij voorbaat aansprakelijk stelt voor eventuele gevolgschade (lekkage ed)
- Dat je Quatt een redelijke termijn biedt om de schade te (laten) verhelpen en de overeenkomst alsnog na te komen. 2 Weken is daarin een redelijke termijn.
ik zie niets in serie alleen aftakkingen. R8 en R9 kan ik niet zien, die zitten onder de grond en in de muur maar die zijn relatief nieuw en beschikken over modernere zaken (onderblok/voetventiel).VindiGoosh schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:01:
[...]
Check nog even voor de zekerheid of er geen radiatoren serie zijn aangesloten. Simpel te checken ondanks dat je bepaalde leidingen niet kan zien.
Kans is klein, maar het komt nog wel eens voor.
En dan met name bij het begin van de parallelle vertakkingen.
Hoe dik zijn de buizen van de voeding en retour trouwens?
R2 en R3 en R10 zitten zeg maar aan het "einde" van aftakkingen.
De buizen bij de CV gaan van 22mm naar 25mm (eerste stuk) en daarna naar 22mm en alle radiatoren zijn 16mm.
[ Voor 5% gewijzigd door CPM op 28-10-2024 12:10 ]
Enige andere optie is dat @Friezin een tweet plaatst en @marijnflipse erin kopieertMcMark schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:04:
Dat is meteen gestrekt been![]()
Ik hoopte dat ik een of ander loophole had gemist om de juiste afdeling te spreken. Maar je hebt gelijk.
[...]
Ik begrijp niet helemaal welke wisselende ervaringen je leest, veelal lees ik positieve geluiden. Een enkeling dat klaagt over plaatsing, sommigen willen verouderde of ongeschikte thermostaten gebruiken en daarnaast nog een handvol waarvan de buren klagen over geluid. Maar verwarmingstechnisch doet het apparaat wat het moet doen, gasverbruik verminderen en geld besparen. In plaats van in het luchtledige roepen dat je ergens hebt gehoord dat je wisselende ervaringen leest, zou je kunnen vragen, wie heeft er ervaring met dit of dat? Nu is het meer een rant...snap jewowly schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:54:
[...]
Je hebt helemaal gelijk! Er komen behoorlijk wat kosten bij. Wat dat betreft is de quatt erg erg aantrekkelijk. Maar als ik dan die wisselende ervaringen lees wordt ik weer een beetje huiverig.
Buiten de windows CE is er nog wel wat meer af te dingen op Amber overigens. Welke units zou jij kiezen?
Ja enigszins wel. Kijk, uit goed fatsoen, waarschijnlijk omdat men zelf ook zo in elkaar zit, bewandel je eerst de weg van overleggen in vertrouwen dat je serieus wordt genomen. Er zijn binnen en bedrijf met duizenden klanten echter zoveel factoren waardoor jouw casus “onderop” de stapel blijft liggen, dat het 9 van de 10 keer geen onwil is.McMark schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:04:
Dat is meteen gestrekt been![]()
[...]
Een ingebrekestelling is dan imo wel hét middel om 1. Bovenop de stapel te komen en 2. Jezelf in te dekken voor het gesprek wat gaat volgen.
Als ik moet gokken, denk ik dat Quatt intern een discussie aan het voeren is over wie de probleemeigenaar wordt: Quatt of de installateur waar ze zaken mee doen. En aangezien beide partijen meestal geen zin hebben in het slikken van een bittere pil, is de houding waarschijnlijk reactief. Dus dan mag je m.i. zeker na 2 weken wel eens een mep op de tafel geven om de reactie jouw kant op in gang te zetten.
Het voelt misschien vrij hard (althans dat zou ik hebben), maar vergeet niet dat het niets persoonlijk is. Zowel het uitblijven van een reactie van hun kant als het sturen van een ingebrekestelling vanuit jouw kant.
Zou je eens in alle vertakkingen de radiator aan het einde helemaal open kunnen draaien, en alle radiatoren daarvoor dicht?CPM schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:08:
[...]
ik zie niets in serie alleen aftakkingen. R8 en R9 kan ik niet zien, die zitten onder de grond en in de muur maar die zijn relatief nieuw en beschikken over modernere zaken (onderblok/voetventiel).
R2 en R3 en R10 zitten zeg maar aan het "einde" van aftakkingen.
De buizen bij de CV gaan van 22mm naar 25mm (eerste stuk) en daarna naar 22mm en alle radiatoren zijn 16mm.
Het is een stretch, maar ik heb bij mijn ouders 2u lang gezocht naar een probleem wat uiteindelijk een in serie geschakelde radiator bleek te zijn. Daarvoor heb ik ook geen leidingwerk hoeven zien door plafonds of vloeren open te halen.
Kreeg ik ook steeds hele gekke situaties bij. Het is te proberen wellicht.
En aan de leidingdikte kan het ook niet liggen als ik het zo lees.
Het gehele systeem blijft wel op druk trouwens? Nooit bij hoeven vullen?
Een echte warmteverlies berekening (wat Quatt niet doet) en een grove inschatting op basis van historisch gasverbruik (wat Quatt wel doet) zijn 2 compleet verschillende dingen..netappie schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:30:
[...]
Met inregelen bedoel ik een warmteverliesberekening, stooklijn en al het andere dat nodig is voor een warm huis.
Straks wordt er nog beweerd dat Quatt erfgrens geluidsberekening doet, wat voor Quatt inhoud "hoeven we niet te doen want Quatt maakt geen geluid" versus een WPAC berekening. Ook 2 compleet verschillende dingen die voor een leek als gelijkwaardig begrepen kunnen worden
[ Voor 7% gewijzigd door Toby-Wan op 28-10-2024 12:23 ]
Na dagen lang doorscrollen en meelezen zie ik door de bomen het bos niet meer. Wij hebben een afspraak staan met quatt eind november (kon niet eerder), maar na nog meer grondig googlewerk twijfelen wij of een andere warmtepomp in onze situatie niet slimmer is.
De situatie:
Wij krijgen morgen de sleutel van ons eerste koophuis. Mijn vriend en ik zijn allebei echt onwetend in alles dat over klussen en verbouwen gaat, maar willen graag leren en niet klakkeloos overnemen wat ons door 1 partij wordt geadviseerd. Dus sorry als dit als een domme vraag wordt ervaren, ik heb mijn best gedaan zelf info te verzamelen om onze wens duidelijk te krijgen en wat opties te vergelijken, maar heb behoefte aan extra input in wat nu de juiste afweging is.
Het huis:
Jaren 30, 100 m2, medium geïsoleerd, radiatoren.
Er is een platdak op de keuken, waar een buiten unit goed zou kunnen staan.
CV ketel op zolder.
Wensen:
monoblock
hybride (met grote wens om in de toekomst (3-7 jaar) FE te kunnen)
zo min mogelijk verbruik via cv (ook bij koude temperaturen buiten).
Bonus: mogelijkheid tot koelen, flexibel in verschillende ruimtes.
Als ik onze wensen in een tabel zet, dan lijkt quatt niet de beste prijs/kwaliteit, toch lees ik hier zeer positieve reacties. Ik kan nog niet goed genoeg inschatten of dat komt doordat bij diegenen de omstandigheden optimaler zijn. Gezien onze niet optimale omstandigheden, is een andere warmtepomp wellicht beter?
Voor nu; is de verleiding groot om voor quatt te gaan door de koelmogelijkheid, maar lees hier dat dat niet zomaar altijd kan. Ik ga morgen dan ook de radiatoren checken.
/f/image/v35qamYLGd9SgiYmlgsUBQEI.png?f=fotoalbum_large)
Kan iemand ons van advies voorzien? We leren graag hierin de juiste afweging te maken.
Algemeen advies is lastig te geven, maar ik denk dat de doorslaggevende factor voor de meesten hier de prijs/kwaliteitsverhouding is en het feit dat het een zeer data-gedreven bedrijf is die snel schakelt in de ontwikkelingen.jettemes schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:27:
Hi tweakers!
Na dagen lang doorscrollen en meelezen zie ik door de bomen het bos niet meer. Wij hebben een afspraak staan met quatt eind november (kon niet eerder), maar na nog meer grondig googlewerk twijfelen wij of een andere warmtepomp in onze situatie niet slimmer is.
De situatie:
Wij krijgen morgen de sleutel van ons eerste koophuis. Mijn vriend en ik zijn allebei echt onwetend in alles dat over klussen en verbouwen gaat, maar willen graag leren en niet klakkeloos overnemen wat ons door 1 partij wordt geadviseerd. Dus sorry als dit als een domme vraag wordt ervaren, ik heb mijn best gedaan zelf info te verzamelen om onze wens duidelijk te krijgen en wat opties te vergelijken, maar heb behoefte aan extra input in wat nu de juiste afweging is.
Het huis:
CV ketel op zolder.
Wensen:
monoblock
Als ik onze wensen in een tabel zet, dan lijkt quatt niet de beste prijs/kwaliteit, toch lees ik hier zeer positieve reacties. Ik kan nog niet goed genoeg inschatten of dat komt doordat bij diegenen de omstandigheden optimaler zijn. Gezien onze niet optimale omstandigheden, is een andere warmtepomp wellicht beter?
Voor nu; is de verleiding groot om voor quatt te gaan door de koelmogelijkheid, maar lees hier dat dat niet zomaar altijd kan. Ik ga morgen dan ook de radiatoren checken.
[Afbeelding]
Kan iemand ons van advies voorzien? We leren graag hierin de juiste afweging te maken.
Daarnaast is koelen met radiatoren via een warmtepomp (meestal) een slecht idee. Hier heeft Quatt echter de Chill voor bedacht en die komt in de lente uit. Een normale airco kan natuurlijk ook, maar dan heb je weer een extra buitenunit nodig, alsook binnen. De chill kan gewoon direct op de Quatt hybrid worden aangesloten.
Ons huis is trouwens te vergelijken met die van jullie als ik de gegevens zo zie.
Er valt wel het nodige op te merken over het lijstje: de Atlantic Aurea werkt niet beneden plus 5 graden! Geldt ook voor de Remeha Elga, tenzij je de setup tweakt.jettemes schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:27:
Hi tweakers!
De situatie:
Het huis:
CV ketel op zolder.
Wensen:
monoblock
[Afbeelding]
Elga is geen monoblock, Aurea wel.
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Heb je trouwens al eens geprobeerd om de bypass hoger in te stellen? Misschien is de druk om het systeem in beweging te krijgen groter dan de ingestelde druk van de bypass.
Dit doe je door alle radiatoren open te zetten en een warmtevraag te creëren. Je draait de instelknop dan rustig naar een lagere stand, totdat je de leiding achter de bypass warm voelt worden. Zodra je dat voelt, draai je de bypass net weer een stukje terug, zodat hij net niet open gaat.
Misschien gaat je bypass gewoon te vroeg open
En onthoud even waar hij op dit moment op staat ingesteld, dan kun je altijd terug naar de oorspronkelijke situatie
[ Voor 10% gewijzigd door VindiGoosh op 28-10-2024 12:51 ]
Ik ga het direct testen. Maar dat zou alleen het geval kunnen zijn bij radiator 8 en 9. de andere leidingen kan ik allemaal goed volgen. radiator 6 is hoogst onwaarschijnlijk want dan zou alles wat erachter zit niet warm worden maar dat is dus niet zo.VindiGoosh schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:20:
[...]
Zou je eens in alle vertakkingen de radiator aan het einde helemaal open kunnen draaien, en alle radiatoren daarvoor dicht?
Het is een stretch, maar ik heb bij mijn ouders 2u lang gezocht naar een probleem wat uiteindelijk een in serie geschakelde radiator bleek te zijn. Daarvoor heb ik ook geen leidingwerk hoeven zien door plafonds of vloeren open te halen.
Kreeg ik ook steeds hele gekke situaties bij. Het is te proberen wellicht.
En aan de leidingdikte kan het ook niet liggen als ik het zo lees.
Het gehele systeem blijft wel op druk trouwens? Nooit bij hoeven vullen?
Alles is overigens goed op druk, geen waterverlies, ontlucht etc.
Maar als ik naar de Quatt grafiekjes kijk vanuit HA dan valt mij het volgende op:
- nachtelijk kortstondig aan/uit, run van 45 minuten
- water temp gaat van 24 naar 35
- dit alles om 0,5 graden te overbruggen
- twee quatts draaien dan en vragen elk 600watt
- flow 800/lu
Ik heb nog niets gehoord van Quatt, maar waarom draait de Quatt niet onder de 400watt en dan gewoon met een constante temperatuur die een paar graden boven kamertemperatuur zit en een lagere flow. Dit lijkt op ouderwets aan/uit gedrag,
Bypass? Dat is dat koperen ding, kan je daar iets aan verstellen dan?VindiGoosh schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:51:
@CPM
Heb je trouwens al eens geprobeerd om de bypass hoger in te stellen? Misschien is de druk om het systeem in beweging te krijgen groter dan de ingestelde druk van de bypass.
Dit doe je door alle radiatoren open te zetten en een warmtevraag te creëren. Je draait de instelknop dan rustig naar een lagere stand, totdat je de leiding achter de bypass warm voelt worden. Zodra je dat voelt, draai je de bypass net weer een stukje terug, zodat hij net niet open gaat.
Misschien gaat je bypass gewoon te vroeg open
En onthoud even waar hij op dit moment op staat ingesteld, dan kun je altijd terug naar de oorspronkelijke situatie
Expansievat is nog geen jaar oud en zit als laatste op de retour net voor de ketel.
[ Voor 22% gewijzigd door CPM op 28-10-2024 13:01 ]
Ik snap je zeker. Ik lees die ervaringen vooral in dit topic. Zojuist nog iemand geweest waar ze gaten hebben geboord in het dak waarna bleek dat de plaatsing helemaal niet uit kon. Die werd geadviseerd een ingebrekestelling te maken. Hij had al meerder malen contact geprobeerd op te nemen wat geen zoden aan de dijk zette. Vooral dat laatste is voor mij een heel erg veeg teken: geen contact bij problemen.medu80 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:11:
[...]
Ik begrijp niet helemaal welke wisselende ervaringen je leest, veelal lees ik positieve geluiden. Een enkeling dat klaagt over plaatsing, sommigen willen verouderde of ongeschikte thermostaten gebruiken en daarnaast nog een handvol waarvan de buren klagen over geluid. Maar verwarmingstechnisch doet het apparaat wat het moet doen, gasverbruik verminderen en geld besparen. In plaats van in het luchtledige roepen dat je ergens hebt gehoord dat je wisselende ervaringen leest, zou je kunnen vragen, wie heeft er ervaring met dit of dat? Nu is het meer een rant...snap je
Nu is het wat mij betreft zo dat waar gewerkt wordt er fouten worden gemaakt. Geen probleem als ze maar worden opgelost. Ik neem aan dat dat bij quatt net zo werkt. Ik moet alleen een overweging maken tussen itho (welke ook wisselende ervaringen oplevert qua service) en een jong bedrijf met groeipijnen.
Overigens ben ik helemaal niet tegen quatt hoor. Mijn zwager en schoonpa hebben beide goede ervaringen met hen!
Die kun je stellen, meestal tussen de 0.1 en 0.5 bar.CPM schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:54:
Bypass? Dat is dat koperen ding, kan je daar iets aan verstellen dan?
Expansievat is nog geen jaar oud.
Expansievat toch ff checken, met name of die op de retour zit en niet op de voeding.
En als je er bovenop op tikt met iets hards (een lepel ofzo) en onderop en het geluid verschilt in toonhoogte, dan is het (99 van de 100 keer) goed
[ Voor 17% gewijzigd door VindiGoosh op 28-10-2024 13:00 ]
Hoe verandert het gedrag van een cv systeem met Quatt wanneer het expansievat niet meer goed is? Ik dacht dat het expansievat met lage temperaturen niet veel te doen heeftVindiGoosh schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:58:
[...]
Die kun je stellen, meestal tussen de 0.1 en 0.5 bar.
Expansievat toch ff checken, met name of die op de retour zit en niet op de voeding.
En als je er bovenop op tikt met iets hards (een lepel ofzo) en onderop en het geluid verschilt in toonhoogte, dan is het (99 van de 100 keer) goed
Erop getikt maar het verschil is echt minimaal hoorbaar. Beetje zoals deze video: https://www.youtube.com/watch?v=On0DTpCyPWc maar dan zit er minder verschil tussen de tonen.VindiGoosh schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:58:
[...]
Die kun je stellen, meestal tussen de 0.1 en 0.5 bar.
De bypass ga ik niet aan draaien, dat is dat koperen ding tussen aanvoer en retour. Lijkt ook niet gemaakt om er aan te draaien.
:strip_exif()/f/image/PDsuL6ROXMrptJI6JgjEvk1Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Die temperatuur sensor op de aanvoer die hoort daar ook te zitten neem ik aan? Die loopt naar de CiC.
[ Voor 4% gewijzigd door CPM op 28-10-2024 13:18 ]
Dit is de eerste keer dat ik een tuinopstelling zie.CPM schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:55:
[...]
IR meter heb ik van AliExpress. ik denk dat het verschil tussen aanvoer en retour bij elke radiator 3 graden is. Maar ik moet even een moment vinden om een lange run te maken want de woonkamer is nu redelijk snel op temperatuur.
Ik heb ook allemaal nieuwe thermostaatknoppen besteld voor de radiatoren (behalve woonkamer) want die zijn oud en werken niet allemaal hetzelfde qua instelling.
Plaatsing Quatts. Er zit achter de Quatts zeker 30-40 cm ruimte. En de boompjes zijn erg mager. :
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoeveel meter slang ligt er onder de grond?
Eerder hield Quatt altijd de boot af naar mijn weten.
Las al een paar suggesties, maar we moeten wachten tot er daadwerkelijk wordt verwarmd lijkt me.
Ik heb zelf geen bypass (daarom bij mij de eis van 3 radiatoren open) maar is het ook van belang waar die zit?
Ook benieuwd of er warmteverlies is tussen de Quatts en de eerste radiator.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.