Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:12
CPM schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:17:
[...]

Erop getikt maar het verschil is echt minimaal hoorbaar. Beetje zoals deze video: https://www.youtube.com/watch?v=On0DTpCyPWc maar dan zit er minder verschil tussen de tonen.

De bypass ga ik niet aan draaien, dat is dat koperen ding tussen aanvoer en retour. Lijkt ook niet gemaakt om er aan te draaien. ;)

[Afbeelding]

Die temperatuur sensor op de aanvoer die hoort daar ook te zitten neem ik aan? Die loopt naar de CiC.
@VindiGoosh bedoeld denk ik de drukverschilregelaar op de afvoer van jouw CV (met zwarte stelknop).
Die heeft volgens mij weinig impact op de werking van je Quatt

Temp sensor zit op de juiste plek. Is idd aanvoertemperatuur naar radiatoren.

[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 28-10-2024 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:19
Freeckje schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:39:
[...]

Er valt wel het nodige op te merken over het lijstje: de Atlantic Aurea werkt niet beneden plus 5 graden! Geldt ook voor de Remeha Elga, tenzij je de setup tweakt.
Elga is geen monoblock, Aurea wel.
@jettemes in aanvulling op post van Freeckje:
De ATAG is niet bepaald een verkooptopper, wat in zichzelf al vragen oproept, maar dus ook inhoud dat er weinig andere gebruikers zijn die op fora als Tweakers aanwezig zijn.

Kijk even opnieuw naar je lijstje met volgende suggesties:
Vaillant arotherm plus, Itho Amber, WeHeat Blackbird/Sparrow, Quatt (duo??)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11:31
[...]

Erop getikt maar het verschil is echt minimaal hoorbaar. Beetje zoals deze video: https://www.youtube.com/watch?v=On0DTpCyPWc maar dan zit er minder verschil tussen de tonen.

De bypass ga ik niet aan draaien, dat is dat koperen ding tussen aanvoer en retour. Lijkt ook niet gemaakt om er aan te draaien. ;)

[Afbeelding]

Die temperatuur sensor op de aanvoer die hoort daar ook te zitten neem ik aan? Die loopt naar de CiC.
Dan kan ik geen advies uit ervaring geven. Ik heb daar een AVDO (soort van drukventiel).

Toch denk ik echt dat het probleem in de bypass zit.

Er moet een AVDO zitten, ik kan me niet voorstellen dat ze die niet geplaatst hebben

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
@CPM @VindiGoosh dat koperen 'ding' is een terugslagklep. Daarmee kan de Quatt de CV bypassen als de CV (pomp) niet actief is .

Zou die verkeerd om zitten, dan zou de Quatt al het water door de CV moeten persen. Dan zul je mogelijk een lage water flow krijgen. Als de CV pomp aan gaat, dan gaat ie circuleren over de CV.
Denk niet dat dit tot jouw problemen zou leiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGGJ4h-78biNxtUC548vQgAiQ0Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A6pSTrc0OmdNzfXn3MheoAcm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Friezin schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:20:
[...]

Dit is de eerste keer dat ik een tuinopstelling zie.
Hoeveel meter slang ligt er onder de grond?
Eerder hield Quatt altijd de boot af naar mijn weten.

Las al een paar suggesties, maar we moeten wachten tot er daadwerkelijk wordt verwarmd lijkt me.

Ik heb zelf geen bypass (daarom bij mij de eis van 3 radiatoren open) maar is het ook van belang waar die zit?
Ook benieuwd of er warmteverlies is tussen de Quatts en de eerste radiator.
Mooie opstelling he ;) . de leidingen van de Quatts lopen door een rioolbuis de garage in. Het zou volgens Quatt maximaal 8 meter mogen zijn. En ik denk dat het ook zoiets is.

ik denk dat er altijd warmte verlies is tussen Quatts en de eerste radiator. Het zwarte omhulsel voelt ook "warm" aan dus er is altijd sprake van verlies. De isolatie om de buizen is nou niet echt heel erg dik.
Ik heb geprobeerd om de leidingen te meten onder de CV van ondanks witte tape geven die geen goede meting.

@VindiGoosh Zit die drukverschil regelaarr niet net na de aanvoer onder de CV? Zie eerdere foto.
jj85 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:33:
@CPM @VindiGoosh dat koperen 'ding' is een terugslagklep. Daarmee kan de Quatt de CV bypassen als de CV (pomp) niet actief is .

Zou die verkeerd om zitten, dan zou de Quatt al het water door de CV moeten persen. Dan zul je mogelijk een lage water flow krijgen. Als de CV pomp aan gaat, dan gaat ie circuleren over de CV.
Denk niet dat dit tot jouw problemen zou leiden.

[Afbeelding]
terugslag ventiel staat een pijltje op die wijst naar links <--

[ Voor 24% gewijzigd door CPM op 28-10-2024 13:35 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Toby-Wan schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:10:
[...]

Enige andere optie is dat @Friezin een tweet plaatst en @marijnflipse erin kopieert
Zullen we dat maar niet doen, straks mijn account kwijt wegens stalken van @marijnflipse :+ .

@McMark, had je het noodnummer ook al gebeld?

Ik heb, in het begin, best intensief mailcontact gehad met een accountmanager van Quatt: daarvan had ik het rechtstreekse mailadres. Heb jij dat ook?

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
CPM schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:34:
[...]

terugslag ventiel staat een pijltje op die wijst naar links <--
Dat klinkt logisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMark
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:34
Friezin schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:34:
[...]

Zullen we dat maar niet doen, straks mijn account kwijt wegens stalken van @marijnflipse :+ .

@McMark, had je het noodnummer ook al gebeld?

Ik heb, in het begin, best intensief mailcontact gehad met een accountmanager van Quatt: daarvan had ik het rechtstreekse mailadres. Heb jij dat ook?
Laten we de schade niet uitbreiden met het kwijtraken van accounts :+

Ik heb de afgelopen weken gebeld, gemaild en ge-update in het ticket portaal. Het noodnummer niet direct gebeld. Vanochtend nog 2x door het 'normale' callcenter naartoe geschakeld, beide keren zonder succes.
Gemaild ook naar de persoon die mij in 1e instantie geholpen heeft met de intake etc, maar ook die blijft angstvallig stil. Dus als jij een accountmanager mail hebt, graag _/-\o_

Zoals al genoemd zal het inderdaad geen onwil zijn. Wat ik wel kwalijk vind is dat het callcenter je met een kluitje het riet in stuurt. Wel met medeleven, maar zonder escalatie middel of enig mandaat om echt iets in beweging te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10-09 13:41
CPM schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:34:
[...]

ik denk dat er altijd warmte verlies is tussen Quatts en de eerste radiator. Het zwarte omhulsel voelt ook "warm" aan dus er is altijd sprake van verlies. De isolatie om de buizen is nou niet echt heel erg dik.
Ik heb geprobeerd om de leidingen te meten onder de CV van ondanks witte tape geven die geen goede meting.
Ik heb begin dit jaar (einde winter) ook al een keer gevoeld dat die leidingen warm voelen.
Bij mij zijn ze ongeveer 6 meter lang waarvan 2/3 deel buiten / door de ongeïsoleerde zolder.

Iemand enig idee (of ervaring) wat het oplevert om die leidingen extra te isoleren?

@CPM Volgens mij wil je zwarte tape gebruiken voor het goed meten met een IR meter, geen witte.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
jj85 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:21:
[...]

@VindiGoosh bedoeld denk ik de drukverschilregelaar op de afvoer van jouw CV (met zwarte stelknop).
Die heeft volgens mij weinig impact op de werking van je Quatt
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Het is vaak een combinatie van factoren en in dit geval lijkt het alsof de druk in het systeem te groot wordt, waardoor de voeding direct retour gaat. En dat kan het gevolg zijn van een lek expansievat in combinatie met een te laag ingestelde AVDO ventiel.

Het zou ook zomaar kunnen zijn dat het expansievat voor de nieuwe situatie te klein is, en daarom net drukverschil niet goed opvangt.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
McMark schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:43:
[...]

Laten we de schade niet uitbreiden met het kwijtraken van accounts :+

Ik heb de afgelopen weken gebeld, gemaild en ge-update in het ticket portaal. Het noodnummer niet direct gebeld. Vanochtend nog 2x door het 'normale' callcenter naartoe geschakeld, beide keren zonder succes.
Gemaild ook naar de persoon die mij in 1e instantie geholpen heeft met de intake etc, maar ook die blijft angstvallig stil. Dus als jij een accountmanager mail hebt, graag _/-\o_

Zoals al genoemd zal het inderdaad geen onwil zijn. Wat ik wel kwalijk vind is dat het callcenter je met een kluitje het riet in stuurt. Wel met medeleven, maar zonder escalatie middel of enig mandaat om echt iets in beweging te zetten.
Volgens helpitem Quatt is dit het noodnummer: 020-2610170
Probeer die eerst even.

Heb geen idee of mijn accountmanager nog bij Quatt werkt.
Zal even op zoek en stuur 'm dan wel via DM

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
VindiGoosh schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:52:
[...]

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Het is vaak een combinatie van factoren en in dit geval lijkt het alsof de druk in het systeem te groot wordt, waardoor de voeding direct retour gaat. En dat kan het gevolg zijn van een lek expansievat in combinatie met een te laag ingestelde AVDO ventiel.

Het zou ook zomaar kunnen zijn dat het expansievat voor de nieuwe situatie te klein is, en daarom net drukverschil niet goed opvangt.
Retour naar wat? @CPM zijn drukverschilregelaar zit eigenlijk buiten het circuit vd Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
jj85 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:04:
[...]

Retour naar wat? @CPM zijn drukverschilregelaar zit eigenlijk buiten het circuit vd Quatt.
De aanvoer van de Quatt zit op de retour van de CV.
Tussen de aanvoer van de CV en de retour van de Quatt zit een AVDO.

-Als- de AVDO verkeerd staat ingesteld, of het expansievat het drukverschil niet goed compenseert, dan gaat het warm water de weg van de minste weerstand volgen en dat is naast de Quatt bypass onder anderen direct via de retour van de CV.

Als daartussen een radiator open staat, dan gaat het warme water dus direct naar de retour en wordt er een hoge temperatuur gemeten, waardoor het systeem uit gaat.

-Edit-

Ik denk dat het expansievat te klein is

[ Voor 3% gewijzigd door VindiGoosh op 28-10-2024 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:43
VindiGoosh schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:17:
[...]

-Als- de AVDO verkeerd staat ingesteld, of het expansievat het drukverschil niet goed compenseert, dan gaat het warm water de weg van de minste weerstand volgen en dat is naast de Quatt bypass onder anderen direct via de retour van de CV.

Als daartussen een radiator open staat, dan gaat het warme water dus direct naar de retour en wordt er een hoge temperatuur gemeten, waardoor het systeem uit gaat.

-Edit-

Tussen aanvoer en retour zit geen AVDO maar een terugslagklep, expansievat heeft er totaal niets mee te maken.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Ik denk dat ik het verkeerd uitleg.

Ik zal er straks op terug komen en er even iets meer tijd voor nemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11:59
[...]

[Afbeelding]

@CPM
@jj85

IK meen de bye pass te zien zitten helemaal links op de foto, vrijwel verstopt achter de meest linkse ijzeren buis, tussen warme aanvoer vanaf cv en ...., daarvoor toch echt meer en duidelijker fotoś nodig.. En nog scherpe detailfotoś zodat we het onderdelen goed zien. En

Edit:
En haal voor die fotos eerst je EIGEN isolatie links van expansievat, niet de quatt isolatie weg, zoat we de pijpen zien lopen.

[ Voor 6% gewijzigd door harv op 28-10-2024 15:16 ]

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
VindiGoosh schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:17:
[...]

-Edit-

@VindiGoosh

Expansievat dient alleen om drukvermeerdering en daardoor waterverlies te voorkomen en is dus slechts aan een zijde, meestal retour, aangesloten.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09-09 12:09
Clock schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:28:
Ik ga nu het tweede stookseizoen in met de Quatt - so far so good! Heb vorig jaar wel de nodige tweaks gedaan, maar lijkt nu allemaal goed te draaien.
- Vloerverwarming waterzijdig ingeregeld
- Switch van zoned Evohome naar single zone Lyric T6
- Vloerverwarming pompen aan/uit schakelen met Quatt

Heb ook een Quatt bij mijn moeder laten installeren in ouderlijk huis. Draait goed in basis, maar ben niet happy met de mee-geinstalleerde (no-zoning) Tado thermostaat. Deze lijkt te werken op een miniem kleine hysterese, waardoor de Quatt gaat pendelen tot wel 20 - 30 keer per dag. Quatt zegt: "works as designed because Tado is modern technology" ( :Y). Tado zegt: "aangesloten via OpenTherm, dus wij kunnen parameters niet aanpassen"

Heb een paar searches gedaan op GoT en zie herkenbare problematiek maar weinig oplossing zonder HA tweaking. Iemand hier nog tips? Anders kortste klap toch op Tado te verkopen en Lyric T6 of DT4M?

[Afbeelding]
Ben met @EnergyExplorer zeer benieuwd hoe je de "Vloerverwarming pompen aan/uit schakelen met Quatt" hebt gerealiseerd... lijkt me zeer nuttig en energiezuinig.

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

@VindiGoosh
Zojuist even gekeken of er een radiator in serie zit door de dichtstbijzijnde dicht te draaien, de radiator daarna wordt gewoon warm.

@Friezin
De uitstroom temperatuur van de Quatt zit op 26.89 en de flow.Meter.waterSupplyTempearature ook. De waardes liggen dus vlak bij elkaar.
De dichtstbijzijnde radiator die open staat (nummer 6) ligt ongeveer één graad lager (25.8)
Nummer 8:
A 26.2 - R 25.1
Nummer 9:
A 26.2 - R 25.1
Nummer 10:
A 26.4 - R 25.4
Nummer 11:
A 25.5 - R 24.3

Ventilatoren draaien nog niet.
Ruimtes die ik verwarm zitten ook bijna op ingestelde temperatuur (18 gaden en 20 graden)

CiC info (graadje hoger dan metingen inmiddels)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
Live feed:
boiler
boiler.oTtbTurnOnOffBoilerOn    false
boiler.otFbChModeActive false
boiler.otFbDhwActive    false
boiler.otFbFlameOn  false
boiler.otFbSupplyInletTemperature   30.609375
boiler.otFbSupplyOutletTemperature  0
boiler.otTbCH   false
flowMeter
flowMeter.waterSupplyTemperature    27.803375
hp1
hp1.getMainWorkingMode  2
hp1.limitedByCop    false
hp1.modbusSlaveId   1
hp1.power   1638.169712
hp1.powerInput  370.956405
hp1.silentModeStatus    false
hp1.temperatureOutside  13.77
hp1.temperatureWaterIn  25.84
hp1.temperatureWaterOut 27.61
hp2
hp2.getMainWorkingMode  0
hp2.limitedByCop    false
hp2.modbusSlaveId   2
hp2.power   0
hp2.powerInput  38.150232
hp2.silentModeStatus    false
hp2.temperatureOutside  14.25
hp2.temperatureWaterIn  28.09
hp2.temperatureWaterOut 28.21
qc
qc.flowRateFiltered 802.164
qc.stickyPumpProtectionEnabled  false
qc.supervisoryControlMode   2
system
system.hostName CIC-DikkeVetteQuatts
thermostat
thermostat.otFtChEnabled    true
thermostat.otFtControlSetpoint  29
thermostat.otFtCoolingEnabled   false
thermostat.otFtDhwEnabled   true
thermostat.otFtRoomSetpoint 20
thermostat.otFtRoomTemperature  19.808594
time
time.ts 1730125301643
time.tsHuman    2024-10-28T14:21:41Z

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddRnTl9KsBP2RSh6I7MSPqD73QY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZfULyIuyeWTt2LCPm7XvtKm.jpg?f=fotoalbum_large

@harv Je kunt op het plaatje van het leidingwerk klikken en dan nog een keer inzoomen, scherper en groter dan dat gaat het niet worden maar als je het dan nog niet kunt zien dan zou ik maar eens langsgaan bij een opticien. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door CPM op 28-10-2024 15:33 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:00
Toby-Wan schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:20:
[...]

Een echte warmteverlies berekening (wat Quatt niet doet) en een grove inschatting op basis van historisch gasverbruik (wat Quatt wel doet) zijn 2 compleet verschillende dingen..

Straks wordt er nog beweerd dat Quatt erfgrens geluidsberekening doet, wat voor Quatt inhoud "hoeven we niet te doen want Quatt maakt geen geluid" versus een WPAC berekening. Ook 2 compleet verschillende dingen die voor een leek als gelijkwaardig begrepen kunnen worden
Het is inderdaad natte vinger werk. Gelukkig gaat dat meestal vrij goed met een Quatt. Het is toch een stuk gemakkelijker om iets aan te passen qua instellingen, dan een 12 kW warmtepomp fysiek vervangen door een 7 kW warmtepomp bij in 1x full electric gaan en een halfbakken warmteverliesberekening waarop de offerte gebaseerd is.

Ik heb hier nog allemaal oude offertes liggen met de raarste vermogens, terwijl de Quatt zich met de officiële 4,5 kW al verveelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
wowly schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:54:
[...]

Je hebt helemaal gelijk! Er komen behoorlijk wat kosten bij. Wat dat betreft is de quatt erg erg aantrekkelijk. Maar als ik dan die wisselende ervaringen lees wordt ik weer een beetje huiverig.
Buiten de windows CE is er nog wel wat meer af te dingen op Amber overigens. Welke units zou jij kiezen?
Mijn eerste keuze was de Vaillant Arotherm Plus. Maar een installateur vinden die echt weet waar hij mee bezig is, is gewoon lastig.

Een Panasonic is ook erg goed, maar ook daar is het probleem een gebrek aan installateurs die het onder de knie hebben en tijd hebben en in de regio zitten.

Qua kosten is de Quatt gewoon moeilijk te verslaan en hoewel er ook fouten gemaakt worden is de werking van het systeem indrukwekkend en staat er inmiddels wel een grote organisatie achter die het op kan lossen.

Als je echt perfectie zoekt qua techniek en uitvoering, dan moet je nog even 10 jaar wachten vrees ik. Daarom was het voor mij ook geen moeilijke keuze om voor Quatt te gaan. Dat is goed genoeg om die 10 jaar te overbruggen en binnen 5 jaar is hij al terug verdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
CPM schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:22:
@VindiGoosh
Zojuist even gekeken of er een radiator in serie zit door de dichtstbijzijnde dicht te draaien, de radiator daarna wordt gewoon warm.

@Friezin
De uitstroom temperatuur van de Quatt zit op 26.89 en de flow.Meter.waterSupplyTempearature ook. De waardes liggen dus vlak bij elkaar.
De dichtstbijzijnde radiator die open staat (nummer 6) ligt ongeveer één graad lager (25.8)
Nummer 8:
A 26.2 - R 25.1
Nummer 9:
A 26.2 - R 25.1
Nummer 10:
A 26.4 - R 25.4
Nummer 11:
A 25.5 - R 24.3

Ruimtes die ik verwarm zitten ook bijna op ingestelde temperatuur (18 gaden en 20 graden)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
Live feed:
boiler
boiler.otTbCH   false
flowMeter
hp1
hp1.modbusSlaveId   1
hp1.power   1638.169712
hp2
hp2.modbusSlaveId   2
hp2.power   0
qc
system
thermostat
time
time.ts 1730125301643

@harv Je kunt op het plaatje van het leidingwerk klikken en dan nog een keer inzoomen, scherper en groter dan dat gaat het niet worden maar als je het dan nog niet kunt zien dan zou ik maar eens langsgaan bij een opticien. ;)
@CPM

Je bent al een hele tijd bezig,

Succes verder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
CPM schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:54:
[...]

Ik ga het direct testen. Maar dat zou alleen het geval kunnen zijn bij radiator 8 en 9. de andere leidingen kan ik allemaal goed volgen. radiator 6 is hoogst onwaarschijnlijk want dan zou alles wat erachter zit niet warm worden maar dat is dus niet zo.

Alles is overigens goed op druk, geen waterverlies, ontlucht etc.

Maar als ik naar de Quatt grafiekjes kijk vanuit HA dan valt mij het volgende op:
- nachtelijk kortstondig aan/uit, run van 45 minuten
- water temp gaat van 24 naar 35
- dit alles om 0,5 graden te overbruggen
- twee quatts draaien dan en vragen elk 600watt
- flow 800/lu

Ik heb nog niets gehoord van Quatt, maar waarom draait de Quatt niet onder de 400watt en dan gewoon met een constante temperatuur die een paar graden boven kamertemperatuur zit en een lagere flow. Dit lijkt op ouderwets aan/uit gedrag, ;)
Als ik dit zo lees dan denk ik dat je geschatte warmteverlies te hoog ingesteld staat bij Quatt.

Overigens probeer ik bij het balanceren van de radiatoren niet zozeer te mikken op een gelijke Delta-T, maar meer op een gelijke retourtemperatuur. Dan krijgen radiatoren verder van de Quatt/CV ketel wat meer flow dan radiatoren die heel dicht bij de Quatt/CV ketel zitten. Je zou dat ook kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:24
Freeckje schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:21:
[...]

Ben met @EnergyExplorer zeer benieuwd hoe je de "Vloerverwarming pompen aan/uit schakelen met Quatt" hebt gerealiseerd... lijkt me zeer nuttig en energiezuinig.
Waarschijnlijk met behulp van home assistant. Zo heb ik het in elk geval ook gedaan. Ik schakel hiermee een Shelly plug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Inmiddels reactie van Quatt:

Wij zien dat je gebruik maakt van de Honeywell T6 thermostaat.

Deze thermostaat heeft zogeheten Optimalisatie instellingen die vaak niet goed samen werken met ons systeem. Dit zijn: "Optimalisatie Stop" en "Optimalisatie Start"

Graag vraag ik of je kunt controleren of deze instellingen aan staan en zo ja, of je deze uit kunt zetten.

Je kunt de handleiding van de thermostaat raadplegen om te vinden hoe je bij deze instelling komt.

Daarnaast zien we dat de ruimte erg snel afkoelt, waardoor het systeem dus kortere runs heeft en wat hogere watertemperaturen. De hoge watertemperaturen kunnen ook komen doordat er niet genoeg radiatoren openstaan. Gezien de radiatoren in de openkeuken en woonkamer groot zijn, is er daar genoeg doorstroming maar gaat deze volledig over die radiatoren. Je zou kunnen proberen om de radiatoren in de openkeuken en woonkamer iets meer dicht te zetten en de rest van de radiatoren iets meer openzetten. Zo zorg je ervoor dat de rest van de radiatoren ook genoeg doorstroming krijgen en sneller warm worden.

Wij horen graag of het probleem zich nog voordoet nadat deze instellingen uit zijn gezet..

Betreffende "Optimalisatie" instellingen staan uit.
Meer radiatoren open in vertrekken waar we niet komen resulteert alleen maar in een hogere stroom verbruik en warmte op plekken waar niemand komt.
netappie schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:49:
[...]

Als ik dit zo lees dan denk ik dat je geschatte warmteverlies te hoog ingesteld staat bij Quatt.

Overigens probeer ik bij het balanceren van de radiatoren niet zozeer te mikken op een gelijke Delta-T, maar meer op een gelijke retourtemperatuur. Dan krijgen radiatoren verder van de Quatt/CV ketel wat meer flow dan radiatoren die heel dicht bij de Quatt/CV ketel zitten. Je zou dat ook kunnen proberen.
Jouw eerste zin klinkt erg logisch. Het geschatte warmte verlies lijkt idd te hoog voor deze buitentemperaturen. geen idee waarop ze het warmteverlies baseren overigens.

de Quatts verwarmen nu bijv. tot 35 graden en dan gaan ze uit. Soms doen ze dit (nacht/koud) tegelijk. Run van 45 min (2 x 400-600watt), kamer op temperatuur -> Uit. Om vervolgens na een uur (0,5 graden lager) weer hetzelfde te gaan doen.
Kunnen ze niet op lager vermogen draaien en er langer over gaa doen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
CPM schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:58:
Jouw eerste zin klinkt erg logisch. Het geschatte warmte verlies lijkt idd te hoog voor deze buitentemperaturen. geen idee waarop ze het warmteverlies baseren overigens.

de Quatts verwarmen nu bijv. tot 35 graden en dan gaan ze uit. Soms doen ze dit (nacht/koud) tegelijk. Run van 45 min (2 x 400-600watt), kamer op temperatuur -> Uit. Om vervolgens na een uur (0,5 graden lager) weer hetzelfde te gaan doen.
Kunnen ze niet op lager vermogen draaien en er langer over gaa doen ofzo.
In tegenstelling tot de meeste warmtepomp systemen heeft de Quatt geen aanvoertemperatuur in verhouding tot de buitentemperatuur (weercompensatie curve).

In plaats daarvan maken ze een stooklijn die alleen een Delta-T voorschrijft bij een bepaalde buitentemperatuur als er warmtevraag is vanuit de thermostaat en bepalen of dit lukt ze door te meten hoeveel energie het huis in is gegaan.

Ligt de warmteverlies schatting te hoog, dan gaat de aanvoertemperatuur dus ook flink omhoog om die Delta-T maar te halen met je afgiftesysteem. Dat zorgt voor overdreven reacties van de CiC.

@MacD007 heeft een mooie spreadsheet die je in kan vullen en @Friezin heeft die instelling al eerder aan laten passen en weet misschien hoe je dat verzoek soepel door de eerstelijns heen duwt.

[ Voor 5% gewijzigd door netappie op 28-10-2024 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
harv schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:58:
[...]

@CPM
@jj85

IK meen de bye pass te zien zitten helemaal links op de foto, vrijwel verstopt achter de meest linkse ijzeren buis, tussen warme aanvoer vanaf cv en ....,
Van CV warme aanvoer naar warme aanvoer lijkt het. Begin me af te vragen of die op de juiste plek zit?...
(Al staat het denk ik los van de geconstateerde problemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
Rowwan schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:49:
[...]

Waarschijnlijk met behulp van home assistant. Zo heb ik het in elk geval ook gedaan. Ik schakel hiermee een Shelly plug.
Prima oplossing voor experimenteren en/of hobby. Ben er geen voorstander van voor een definitieve oplossing. Nadeel: je voegt extra hardware en software toe. Als ik onder tram kom, wie krijgt het systeem aan de praat bij storingen en updates?
Dan toch maar de eenvoudige pompschakelaar met een temp-sensor op de leiding vanaf de Quatt :) .

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
jettemes schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:27:
Hi tweakers!

Na dagen lang doorscrollen en meelezen zie ik door de bomen het bos niet meer. Wij hebben een afspraak staan met quatt eind november (kon niet eerder), maar na nog meer grondig googlewerk twijfelen wij of een andere warmtepomp in onze situatie niet slimmer is.

De situatie:
Wij krijgen morgen de sleutel van ons eerste koophuis. Mijn vriend en ik zijn allebei echt onwetend in alles dat over klussen en verbouwen gaat, maar willen graag leren en niet klakkeloos overnemen wat ons door 1 partij wordt geadviseerd. Dus sorry als dit als een domme vraag wordt ervaren, ik heb mijn best gedaan zelf info te verzamelen om onze wens duidelijk te krijgen en wat opties te vergelijken, maar heb behoefte aan extra input in wat nu de juiste afweging is.

Het huis:
Jaren 30, 100 m2, medium geïsoleerd, radiatoren.
Er is een platdak op de keuken, waar een buiten unit goed zou kunnen staan.
CV ketel op zolder.

Wensen:
monoblock
hybride (met grote wens om in de toekomst (3-7 jaar) FE te kunnen)
zo min mogelijk verbruik via cv (ook bij koude temperaturen buiten).
Bonus: mogelijkheid tot koelen, flexibel in verschillende ruimtes.

Als ik onze wensen in een tabel zet, dan lijkt quatt niet de beste prijs/kwaliteit, toch lees ik hier zeer positieve reacties. Ik kan nog niet goed genoeg inschatten of dat komt doordat bij diegenen de omstandigheden optimaler zijn. Gezien onze niet optimale omstandigheden, is een andere warmtepomp wellicht beter?

Voor nu; is de verleiding groot om voor quatt te gaan door de koelmogelijkheid, maar lees hier dat dat niet zomaar altijd kan. Ik ga morgen dan ook de radiatoren checken.

[Afbeelding]

Kan iemand ons van advies voorzien? We leren graag hierin de juiste afweging te maken.
Beste Jettemes,
leuk lijstje, maar als ik kijk wat je bij de Quatt aan het schrijven klopt volgens mij niet helemaal. Mogelijk geld dit ook voor de andere warmtepompen dan ook.

Vermogen ; daar zou ik dus gewoon eerder het verwarmingsvermogen bij A7/W35 neer zetten (dat is namelijk de vermogenswaarde die je bij vrijwel alle warmtepompen kunt vinden en deze dus ook met gelijke waarden kunt vergelijken.
Een max. temperatuur hier bij zetten snap ik wel alleen moet je zelf afvragen wat voor nut dit heeft, hoe hoger de temperatuur hoe slechter je COP en je warmtepomp werkt, dat wil je dus gewoon niet.

CO waarde van de Quatt klopt niet, zie de gegevens die bij de technische gegevens staan of kijk in de TS, om je een idee te geven mijn gem. COP over 23/24 was 4,9, en ik eb dus echt geen ideeal huis, verre van dat. Wil je een COP met elkaar vergelijke nzul je dus het zelfde uitgangspunt moeten nemen anders wordt het appels met aardappels vergelijken.

Geschikt bij kou ? een beetje vreemde punt; of een warmtepomp geschikt is bij kou is meer afhankelijk van je huis en verwarmingssysteem dan van de warmtepomp zelf. Een hybride zal op een punt (en dan komt weer het vermogen om de hoek kijken) vroeg of laat gaan over schakelen. Wat je schrijft bij de Quatt is echter onjuist, mijn huidig gasverbruik voor uitsluitend verwarming was in 23/24 nog net 60 m3 terwijl ik voorheen bijna 1100 m3 verbruikt heb, dus ruim 1000 m3 met mijn quatt bespaart heb. En ja bij meer dan -10 graden buiten heeft de CV even geholpen, maar in feite heeft de Quatt tegen de 98% van de verwarming (ook toen het extreem koud was op zich genomen).

max oppervakte ; geen idee waar je dit gevonden heb omdat dit mn afhankelijk is van je type verwarmingssysteem, heb je LTV cq een vloerverwarming kun je al weer meer dan allen met HTR.

Geluid: een Quatt heeft een geluidsvermogen (aub niet verwarren met geluidsdruk, dat is heel wat anders) van 55 dB (dag) met een stille modus van 52 dB (nacht), bedenk hierbij dat de schaal van dB een logaritmische schaal betreft, 3 dB meer betrekend dus een verdubbeling van de geluidsvermogen. Dus 3 dB meer of minder maakt dus heel veel uit.
Helaas is de geluidsvermogen waarde vaak goed verstopt dus ik vraag me af of je wel de goede waardes hebt gevonden. Geluidsdruk kun je hiervoor niet gebruiken.

dus als met al hou ik mijn hart vast als je op bsis van deze tabel je besluit wilt gaan nemen. Voor mij hoef je zeker geen Quatt kiezen, maar zorg wel dat je keuze op basis van juiste gegevens wordt gemaakt, en daar schiet deze tabel zeker veel te kort.

Als ik me zelf neem, jaren begin 60 huis, dus qua bouwwijze niet echt zo veel verschillend van dat van jou, wel een heel stuk groter en ook (helaas) zeker geen optimale isolatie. (deels al ruim 25 jaar oud) ben gewoon zeer blij met de werking van mijn Quatt. Deze winter heb ik de kosten voor de Quatt al terug verdient. een andere offerte kwam uit om een ruime 10.000 euro, die was denk ik niet echt veel beter geweest.

Zijn er betere warmtepompen, zeker weten, maar die hebben wel vaak een geheel ander prijskaartje, Vailant, Bosch, Daikin, Nibe, Amber, WeHeat, DeWarmte en ga zo maar door.

De Quatt is een no-nonsense warmtepomp waar je zelf niet al te veel kunt instellen (dus eigenlijk niet echt tweakers geschikt, want die willen alles zelf regelen en aan knopjes draaien, maar blijkt hier bij tweakers toch best veel aanhang te hebben) die doet wat hij moet doen en je met realatief lage investering je stookkosten aanzienlijk kan verlagen, en zich daardoor ook dus snel heeft terugverdient.
Uitbreiding naar FE is mogelijk en zelfs koelen kun je in het systeem integreren ( Chill, ik zelf heb er een besteld).
Dat met een redelijk simpele installatie (binnen 1 dag).
en gezien je beschrijving van je huis zie ik niet direct een no-go, het geld wat je met de Quatt bespaart kun je dan prima in een betere isolatie/glas gebruiken.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardwaz
jj85 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:14:
[...]

Van CV warme aanvoer naar warme aanvoer lijkt het. Begin me af te vragen of die op de juiste plek zit?...
(Al staat het denk ik los van de geconstateerde problemen)
Bij een Intergas ketel zit deze op de juiste plek.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@VindiGoosh

@Friezin
Nummer 8:
A 26.2 - R 25.1
Nummer 9:
A 26.2 - R 25.1
Nummer 10:
A 26.4 - R 25.4
Nummer 11:
A 25.5 - R 24.3

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
Live feed:
boiler
boiler.otTbCH   false
flowMeter
hp1
hp1.modbusSlaveId   1
hp1.power   1638.169712
hp2
hp2.modbusSlaveId   2
hp2.power   0
qc
system
thermostat
time
time.ts 1730125301643

[Afbeelding]

Heel eerlijk: ik zie niks raars.

Gooi ik deze er weer in:
Friezin - Ervaringen met Quatt Deel 2

Wanneer je kamers zo snel op temperatuur zijn met zulke lage temperaturen in je radiatoren, ben ik nog steeds nieuwsgierig naar de instelling warmteverlies en buitentemperatuur bij Quatt zelf.

Edit
Ah, je hebt antwoord van Quatt.

Verlies je inderdaad ieder uur nu al 0,5°C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Friezin schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:30:
[...]

Heel eerlijk: ik zie niks raars.

Gooi ik deze er weer in:
Friezin - Ervaringen met Quatt Deel 2

Wanneer je kamers zo snel op temperatuur zijn met zulke lage temperaturen in je radiatoren, ben ik nog steeds nieuwsgierig naar de instelling warmteverlies en buitentemperatuur bij Quatt zelf.

Edit
Ah, je hebt antwoord van Quatt.

Verlies je inderdaad ieder uur nu al 0,5°C?
offtopic:
Jouw linkjes naar eerdere berichten in dit topic werken bij mij nooit. Ben ik de enige hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
@VindiGoosh

@Friezin
Nummer 8:
A 26.2 - R 25.1
Nummer 9:
A 26.2 - R 25.1
Nummer 10:
A 26.4 - R 25.4
Nummer 11:
A 25.5 - R 24.3

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
Live feed:
boiler
boiler.otTbCH   false
flowMeter
hp1
hp1.modbusSlaveId   1
hp1.power   1638.169712
hp2
hp2.modbusSlaveId   2
hp2.power   0
qc
system
thermostat
time
time.ts 1730125301643

[Afbeelding]

In ieder geval is bij alle radiatoren de retourtemperatuur te hoog, eerst alles goed waterzijdig inregelen en dan pas aan de bel gaan trekken. Je moet ongeveer uitkomen bij aanvoer 35 en retour 30 en hoe kouder de aanvoer hoe kleiner het verschil. Bij 26c aanvoer zal je ongeveer op 23.5 retour zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
Gerardwaz schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:45:
[...]

In ieder geval is bij alle radiatoren de retourtemperatuur te hoog, eerst alles goed waterzijdig inregelen en dan pas aan de bel gaan trekken. Je moet ongeveer uitkomen bij aanvoer 35 en retour 30 en hoe kouder de aanvoer hoe kleiner het verschil. Bij 26c aanvoer zal je ongeveer op 23.5 retour zitten.
De CiC bepaalt de Delta-T over het hele systeem. Je kan hooguit de balans beïnvloeden door de 800 liter per uur goed te verdelen en daarmee overal een ongeveer gelijke retourtemperatuur te realiseren.

@CPM Gewoon direct aanmelden bij Quatt. Je kan eventueel nog een lijst met het formaat en type radiatoren doorgeven zodat ze weten dat het niet aan beperkingen in het afgiftesysteem ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
netappie schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:55:
[...]

De CiC bepaalt de Delta-T over het hele systeem. Je kan hooguit de balans beïnvloeden door de 800 liter per uur goed te verdelen en daarmee overal een ongeveer gelijke retourtemperatuur te realiseren.

@CPM Gewoon direct aanmelden bij Quatt. Je kan eventueel nog een lijst met het formaat en type radiatoren doorgeven zodat ze weten dat het niet aan beperkingen in het afgiftesysteem ligt.
De Delta-T bepaal je zelf door in te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[quote]jj85 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:42:
[...]

offtopic:
Jouw linkjes naar eerdere berichten in dit topic werken bij mij nooit. Ben ik de enige hierin?

[/quote]

Bij mij werken ze....
Wat wanneer je er op klikt, maar echt beet houdt: krijg je dan de optie "link kopiëren"?

[ Voor 15% gewijzigd door Friezin op 28-10-2024 17:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
Gerardwaz schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:58:
[...]

De Delta-T bepaal je zelf door in te regelen.
Alleen op radiator niveau bij een Quatt. De CiC bepaalt de Delta-T over het gehele systeem.
Met een constante flow van 800 liter per uur is dat gewoon niet anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:05
Freeckje schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:14:
[...]

Prima oplossing voor experimenteren en/of hobby. Ben er geen voorstander van voor een definitieve oplossing. Nadeel: je voegt extra hardware en software toe. Als ik onder tram kom, wie krijgt het systeem aan de praat bij storingen en updates?
Dan toch maar de eenvoudige pompschakelaar met een temp-sensor op de leiding vanaf de Quatt :) .
Wat nou als de pompschakelaar uitvalt en je niet onder een tram maar een trein komt. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-09 14:05
Hi tweakers!

Na dagen lang doorscrollen en meelezen zie ik door de bomen het bos niet meer. Wij hebben een afspraak staan met quatt eind november (kon niet eerder), maar na nog meer grondig googlewerk twijfelen wij of een andere warmtepomp in onze situatie niet slimmer is.

De situatie:
Wij krijgen morgen de sleutel van ons eerste koophuis. Mijn vriend en ik zijn allebei echt onwetend in alles dat over klussen en verbouwen gaat, maar willen graag leren en niet klakkeloos overnemen wat ons door 1 partij wordt geadviseerd. Dus sorry als dit als een domme vraag wordt ervaren, ik heb mijn best gedaan zelf info te verzamelen om onze wens duidelijk te krijgen en wat opties te vergelijken, maar heb behoefte aan extra input in wat nu de juiste afweging is.

Het huis:
CV ketel op zolder.

Wensen:
monoblock

Als ik onze wensen in een tabel zet, dan lijkt quatt niet de beste prijs/kwaliteit, toch lees ik hier zeer positieve reacties. Ik kan nog niet goed genoeg inschatten of dat komt doordat bij diegenen de omstandigheden optimaler zijn. Gezien onze niet optimale omstandigheden, is een andere warmtepomp wellicht beter?

Voor nu; is de verleiding groot om voor quatt te gaan door de koelmogelijkheid, maar lees hier dat dat niet zomaar altijd kan. Ik ga morgen dan ook de radiatoren checken.

[Afbeelding]

Kan iemand ons van advies voorzien? We leren graag hierin de juiste afweging te maken.
Gefeliciteerd met jullie nieuwe woning. Mag ik vragen waar je dit lijstje vandaan hebt, want als dit online ergens staat denk ik dat die door een bedrijf is gemaakt om hunzelf er het beste uit te laten komen. Aangezien je he graag hier op het Quatt forum stelt gaat het hier voornamelijk over de Quatt. Elk huis is anders, hoe is de isolatie etc, dus appels met peren vergelijken. Belangrijkste is dat he beseft dat je je huis op een andere manier gaat verwarmen. Echter wonen jullie er nog niet, dus heb je geen vergelijking. Ik weet niet of je nog aan het verbruik van de vorige eigenaren kan komen. En dan is het ook nog de vraag of zij hun hele woning standaard op 23 graden hadden staan of 18 al teveel was.

Ik kan alleen vanuit eigen ervaring spreken. Woning 2 onder 1 kap, 140 m2, buitenmuur op het oosten. Alles enkelsteens. Voorheen 1200 kuub gas per jaar, nu incl. warm water 165 kuub. Als ik kijk naar de 'dure' koude maanden die nog moeten komen, denk ik dat ik niet boven de 250 in totaal uit ga komen. Gezien de isolatie hier een goede prestatie. Isolatie is een van de belangrijkste dingen om te kijken, ongeacht naar welke warmtepomp je ook kijkt.

Hier werkt hij naar volle tevredenheid, alhoewel hij sinds de zomer nog niet veel heeft hoeven doen. Tuurlijk lees je hier ook andere verhalen, maar dat zal bij de andere partijen niet veel anders zijn. Kijk of je ook in je lijstje de totale kosten van alle aanbieders erbij kunt zetten. Ik kan niet in jullie portomonee kijken, maar dat zal je ook af moeten wegen. Maar meerdere offertes op maat vergelijken gezien het bedrag zou ik wel aanbevelen.

Veel succes in deze zoektocht.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gerardwaz schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:45:
[...]

Dus gaan knijpen?
Huis van @CPM is op temperatuur voor de Quatts echt wat kunnen gaan doen vlgs mij.
Wanneer ze binnen no time op 35°C zitten, zou warmteverlies dan niet te hoog kunnen staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
Friezin schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:15:
[...]

Dus gaan knijpen?
Huis van @CPM is op temperatuur voor de Quatts echt wat kunnen gaan doen vlgs mij.
Wanneer ze binnen no time op 35°C zitten, zou warmteverlies dan niet te hoog kunnen staan?
Ja gaan knijpen en eerst zorgen dat de installatie waterzijdig in orde is voordat je verder gaat kijken. Het zou inderdaad kunnen dat het warmteverlies te hoog is ingesteld maar beter even wat kouder weer afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Friezin schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:04:
[quote]jj85 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:42:
[...]

offtopic:

[/quote]

Bij mij werken ze....
Wat wanneer je er op klikt, maar echt beet houdt: krijg je dan de optie "link kopiëren"?
offtopic:
Dan verwijst hij naar
code:
1
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2223834/467#80480842

offtopic:
Daar zit een verwijzing naar pagina 467 van dit topic. Ik heb het forum ingesteld staan op 50 berichten per pagina. Dus mijn hoogste pagina is nu 241. Dus deze link zal voor mensen werken die 25 berichten per pagina ingesteld hebben (volgens mij de default ;) ).

Als je de MESSAGE tag gebruikt, dan maakt heb je dit probleem niet.
Dit geeft: Topic

code:
1
[message=80480842]Topic[/message]

offtopic:
Alternatief op de 'dag datum tijd' van een post gaan staan, die URL kopieeren en in je post plakken. Die is ook altijd werkzaam.
Dit geeft: Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

code:
1
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/80480842#80480842

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• netappie
Gerardwaz schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:23:
[...]

Ja gaan knijpen en eerst zorgen dat de installatie waterzijdig in orde is voordat je verder gaat kijken. Het zou inderdaad kunnen dat het warmteverlies te hoog is ingesteld maar beter even wat kouder weer afwachten.
Je kan knijpen wat je wilt. De Quatt zal er nog altijd 800 liter per uur doorheen willen duwen. Met een Delta-T van 5 graden die jij wilt zien is dat 4,55 kW aan warmte die het systeem in en uit moet. Dat gaat die CiC echt niet zomaar doen. Die bepaalt zelf hoeveel warmte het systeem in moet en welke Delta-T daar bij hoort.

Zie ook https://zonnecollector-info.nl/nl/deltat.html voor de berekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[quote]jj85 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:33:
[...]

offtopic:
Alternatief op de 'dag datum tijd' van een post gaan staan, die URL kopieeren en in je post plakken. Die is ook altijd werkzaam.
Dit geeft: Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
[code]https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/80480842#80480842[/code]
[/quote]

Deze methode gebruik ik.
Wanneer ik plak zie ik 2x de Message ID.

Ik vermoed dat er iets wijzigt NA "Toon voorbeeld".
Als linktekst staat daar er altijd enkel de forumnaam.
Ik zet daar dan even "Friezin -" of de naam vd poster voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Thanks iedereen voor het meedenken, kan ik echt waarderen. Zo sluit ik veel dingen uit.

Dat waterzijdig inregelen kan ik mij iets bij voorstellen.
Maar zoals @Friezin ook zegt: andere ruimtes komen gewoon goed op temperatuur.
Quatt stelt voor om de woonkamer te gaan knijpen, meer water te sturen naar andere ruimtes en suggereert dat daar dan meer warmte naar toe gaat.
Het probleem lijkt niet het warmte gebrek te zijn (mijn eigen invulling).
Als ik de boel ga knijpen dan loopt de temperatuur toch alleen maar meer op in de leidingen en richting de Quatt? Tenzij je dat dus naar andere ruimtes gaat sturen en op die manier water en afgifte toevoegt aan het totale systeem.

Maar één vraag blijft nog onbeantwoord: waarom zo snel zo "hoog" verwarmen.
Wat zien jullie als laagste vermogen van een Quatt?
En dan ook: waarom met twee tegelijk verwarmen in de nacht?

Morgen eerst maar eens nieuwe thermostaatknoppen plaatsen op radiatoren buiten de woonkamer. En in de woonkamer normale knoppen plaatsen. Behalve die in de keuken, die is niet te knijpen en heeft een onderblok met vast thermostaatknop (Oppio) maar die staat ook volledig open.

Verder wacht ik de reactie van Quatt af.

Verder zijn alle ideeën welkom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VindiGoosh
@CPM

Mijn vorige uitleg was erg onduidelijk, dus ik ga een poging doen met een schets dit keer. Om even te beginnen met mijn punt over het expansievat en de AVDO drukregelaar.

De AVDO wordt ingesteld op basis van de minimale afgifte (3 radiatoren?) met een hoge warmtevraag, zo wordt de druk opgebouwd. Zodra het drukverschil dusdanig hoog wordt dat de leiding achter de AVDO warm wordt (en het ventiel dus open gaat), wordt hij een klein slagje teruggedraaid en op die manier afgesteld.

Zie nu onderstaande schets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9wB_1PXdzx4WA6XhALVhKl45OTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V1hpi4sjpKS93sTjn6C64dZt.jpg?f=fotoalbum_large

Geel is de Quatt bypass, rood is de AVDO drukverschilregelaar. Grijs is je warmteafgiftesysteem (radiatoren enz.), blauw je CV, groen het expansievat en paars je Quatt(s).

Wanneer de AVDO is afgesteld bij een expansievat die te klein of lek is, zal het systeem geen marge hebben om een drukverschil op te vangen. De weg van de minste weerstand geldt dan, en dat is dan óf je warmteafgifte (grijs) of de AVDO drukregelaar (Rood). Wanneer het water een grotere weerstand in je warmteafgifte systeem ervaart, zal het water via de AVDO gaan lopen direct terug je warmtepomp in. De warmtepomp meet dan een warme retour. Dit zal (meestal) geen permanente doorvoer zijn, maar zonder expansievat zal de AVDO door steeds korte stootjes in drukverschil retourwarmte gaan "lekken".

Dit probleem kan ook optreden wanneer de AVDO is ingesteld met bij wijze van 8 radiatoren open, terwijl er in de praktijk enkel 3 standaard open staan.

Of dit in jouw geval (onderdeel van) het probleem is, kun je dus testen door een warmtevraag te creëren en achter de AVDO te voelen of deze te vroeg retourwarmte geeft t.o.v. de retourwarmte uit je afgifte systeem. Is dit het geval, dan gaat de AVDO te vroeg open.

De oplossing is dan normaal gesproken om de AVDO hoger in te stellen. Als je dit doet in een systeem met een lek of te klein expansievat, dan ga je in principe wel de de druk op je afgiftesysteem verhogen, maar tegelijkertijd ook de druk op de koppelingen en uiteindelijk het overdrukventiel.

Wat ik zou doen is de AVDO hoger instellen, en tegelijkertijd kijken of het overdrukventiel water gaat lekken. Dit kun je doen door er wat keukenpapier onder te leggen. Als het een beetje is en het droogt op, dan kun je aan de vervorming van het keukenpapier alsnog zien of hij nat is geweest of niet.

Blijft deze droog en is het probleem opgelost: Dan is het niet een probleem in combinatie met een lek of te klein expansievat.

Is deze nat geworden, dan is sowieso je expansievat te klein of lek en moet je eerst dat regelen, voordat het zin heeft om iets anders te doen.

Voor de mensen die zeggen "het kan niet je expansievat zijn want die zit op de retour": Dat is niet helemaal waar, want ja hij zit op de retour van je CV, maar op de voeding van de warmtepomp.

[ Voor 6% gewijzigd door VindiGoosh op 28-10-2024 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Nu online
Hi tweakers!

De situatie:

Het huis:
CV ketel op zolder.

Wensen:
monoblock

[Afbeelding]

Ik heb geen idee waar dat lijstje vandaan komt, maar ik heb nu in 20 maanden slechts 40m3 gas gebruikt voor verwarmen. En dat nog met een matige start. Deze maand slechts 0,42m3. Daarnaast is de Quatt naar mijn idee stiller dan de 60db. En ook ruim voldoende voor mijn huis. Net ingemeten ivm verkoop: 155m2 en ruim 450m3 inhoud.
Zo’n lijst zegt niets. Elk huis is anders. Niet naar kijken naar mijn idee.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
CPM schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:48:
Thanks iedereen voor het meedenken, kan ik echt waarderen. Zo sluit ik veel dingen uit.

Dat waterzijdig inregelen kan ik mij iets bij voorstellen.
Maar zoals @Friezin ook zegt: andere ruimtes komen gewoon goed op temperatuur.
Quatt stelt voor om de woonkamer te gaan knijpen, meer water te sturen naar andere ruimtes en suggereert dat daar dan meer warmte naar toe gaat.
Het probleem lijkt niet het warmte gebrek te zijn (mijn eigen invulling).
Als ik de boel ga knijpen dan loopt de temperatuur toch alleen maar meer op in de leidingen en richting de Quatt? Tenzij je dat dus naar andere ruimtes gaat sturen en op die manier water en afgifte toevoegt aan het totale systeem.

Maar één vraag blijft nog onbeantwoord: waarom zo snel zo "hoog" verwarmen.
Wat zien jullie als laagste vermogen van een Quatt?
En dan ook: waarom met twee tegelijk verwarmen in de nacht?

Morgen eerst maar eens nieuwe thermostaatknoppen plaatsen op radiatoren buiten de woonkamer. En in de woonkamer normale knoppen plaatsen. Behalve die in de keuken, die is niet te knijpen en heeft een onderblok met vast thermostaatknop (Oppio) maar die staat ook volledig open.

Verder wacht ik de reactie van Quatt af.

Succes

Verder zijn alle ideeën welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torbs
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12:01
Ik heb een vraag over de basis installatie. Valt hieronder ook het plaatsen van een extra stopcontact en die aan een open groep koppelen? Voor de rest verwacht ik namelijk weinig spannends aan mijn installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
@VindiGoosh
Waar in @CPM zijn foto zie je die ADVO die in jouw schema rood is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOt4_qiwaPx6jlbvsEbCGIBzmK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PDsuL6ROXMrptJI6JgjEvk1Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09-09 21:57
MacD007 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:44:
[...]

De beta-factor geeft het deel (een waarde tussen 0 en 1) aan dat een warmtepomp levert ten opzichte van de totaal benodigde warmte (het transmissieverlies) om bij een buitentemperatuur van 10°C onder nul in huis een temperatuur van 20 graden te behouden.
dus met een beta factor van 0,77 zou je eigenlijk met je warmtepomp EF ready moeten zijn (is dit een Quatt Duo ?), maw is het een Quatt mono (enkele Quatt) dan zou je dus in feite geen tweede Quatt nodig hebben om de stap naar FE te kunnen maken.
[Afbeelding]

even een vraag, hoe heb je dat getoonde overzicht gekregen?
Hoe kom ik aan dit overzicht?

Het zijn screenshots van mijn verkoper van Quatt. In januari bij het huisbezoek had ik van bepaalde informatie ook al een uitdraai gekregen. Toen ging de berekening nog van een SPF-waarde van 4,5 uit en daar was dus ook de terugverdientijd op gebaseerd. Na het vervolg gesprek in maart merkte ik dus dat de SPF-waarde omlaag was aangepast, de terugverdientijd was, ondanks dat de stroom en gasprijzen hetzelfde waren gebleven, ineens veel langer. Dus bij de verkoper navraag gedaan en extra gegevens gekregen. Gegevens die blijkbaar niet iedereen heeft, maar ik hou dus de SPF-waarde van 4 in de gaten.

EF-ready?

Ik zit inderdaad dicht tegen EF-ready aan, je ziet ook in de grafiek dat een tweede Quatt qua verwarming niks meer zal toevoegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2smtpQgOUj-Gn-ax8lDvHQsaFY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/523UQAV6pqgj5XQUZ5UJMxjD.png?f=fotoalbum_large

(De genoemde prijs in het overzicht klopt niet ik heb €2700 + Tado betaalt. De terugverdientijd moet ik opnieuw bereken met de huidige prijzen die ik voor gas en stroom betaal)

Maar ik weet nog niet of ik met een enkele Quatt ook het SVW-gedeelte kan verzorgen. Wel is de planning dat er ooit in de keuken een keukenboilertje komt (Quooker?) en dat we op inductie over gaan. Ik verwacht ook dat mijn jongste zoon op redenlijke termijn op kamers gaat. Ons daadwerkenlijke gasverbruik de laatste jaren is al lager dan Quatt in de berekeningen heeft aangehouden. Historisch verbruik is 1200 m3 , afgelopen jaar 1050 m3. Ook hebben we in het voorjaar hr++ glas geplaast maar het aantal kuubs gas omgezet naar stroom is in de berekening niet aangepast. Ons werkenlijke gasverbruik is dus lager en zal de komende jaren nog lager worden. (De daadwerkenlijke besparing is daarmee dus ook lager) Het betekent wel dus dat er mogenlijk een beetje vermogen over is om SVW te maken. Het kan ook dat we toch een andere oplossing zoeken, we hebben geen haast. Eerst gaan we nu nog de vloer na isoleren. De Chill kan in de winter ook voor een extra warmteboost zorgen dus volledig FE kunnen gaan met een enkele Quatt via Quatt, sluit ik niet uit. Maar vanwege de prijs zullen we ook kijken naar andere alternatieven. Voorlopig gaan we met onze huidige CV-ketel door.

Isolatie en bouwjaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOxMjjZZdMMoaC9B9eqglHycN2Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4U30SzI5SDsba5nuzxwGKJd7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6IuscTSQznjd36NoKoYh1KzoKek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SDz5haaPY9r9ozxpYMwMYfLt.png?f=fotoalbum_large

Dit zijn dus de overzichten die ik gekregen heb aan de hand van mijn vragen, ik vermoed dat er nog meer overzichten zijn. Ik weet bijv. niet wat mijn factor voor verwarmingsverlies is.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VindiGoosh
jj85 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:24:
@VindiGoosh

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dyqQS7Biaz_xpEv2e82R0E5vPh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PDjY5G0pvB2iSZJPkfEh44Vt.jpg?f=fotoalbum_large

Hij lijkt hier te zitten, maar dat zou niet de goede plek zijn. Dat is sowieso een hele rare plek voor een AVDO, want daar is helemaal geen drukverschil te regelen.

Hoe meer ik naar de foto kijk, des te vreemder ik het eruit vind zien.

Het zou echt schelen als je een betere foto zou kunnen maken @CPM , dus dat alle leidingen goed te zien zijn zonder de grijze isolatie enzo, vooral in het midden.

Ik kan mijn vinger er nog niet op leggen, maar het ziet er heel onlogisch uit

[ Voor 3% gewijzigd door VindiGoosh op 28-10-2024 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:53
jj85 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:24:
@VindiGoosh

[Afbeelding]
Dit is iets wat op een bypass lijkt, @CPM kan je eens een foto van opzij maken?

Wel vreemde plek dan toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_erru4ogLoBT3n3The9n4LmuC4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LgAXXJzDXG0IPIEICnCDiIpS.jpg?f=fotoalbum_large

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
pjeterinfo schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:00:
[...]

Dit is iets wat op een bypass lijkt, @CPM kan je eens een foto van opzij maken?

Wel vreemde plek dan toch?

[Afbeelding]
Ja dat is een hele vreemde plek, want hij doet niets zo.

Die hoort bij een T-aansluiting te zitten (meestal) op / vlak voor de retour en niet erna.

Maar het wel of niet ontbreken van logica is pas te beoordelen als de gehele situatie goed zichtbaar is

[ Voor 10% gewijzigd door VindiGoosh op 28-10-2024 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
VindiGoosh schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:01:
[...]

Ja dat is een hele vreemde plek, want hij doet niets zo.

Die hoort op een T-aansluiting te zitten (meestal) op / vlak voor de retour
Deze zit daar omdat de Intergas ketel geen driewegklep heeft en je anders ongewenste stromingen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Gerardwaz schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:03:
[...]

Deze zit daar omdat de Intergas ketel geen driewegklep heeft en je anders ongewenste stromingen krijgt.
Ahh kijk, dan is dat helder.

Maar dan is de vraag waar de andere zit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

VindiGoosh schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:04:
[...]

Ahh kijk, dan is dat helder.

Maar dan is de vraag waar de andere zit
Die zit er niet.

Hier zoals de boel in elkaar steekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Xir9_ZMrgAD8YIPdPIYR6PTbXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/is3DokBEfZZXRHbIF5W00sDn.jpg?f=fotoalbum_large
[...]

Voor de plaatsing van de Quatts zat daar ook geen zwart (drukregelaar?) ding. Alleen een rode "dop" die nu lager op de foto te zien is.

EDIT: hier de before:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyZozjd9KgetcoI9Vz1EUXx3daI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twGT31RN4gtEHoQhkftxVQxU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door CPM op 28-10-2024 20:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harv
VindiGoosh schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:57:
[...]

[Afbeelding]

Hij lijkt hier te zitten, maar dat zou niet de goede plek zijn. Dat is sowieso een hele rare plek voor een AVDO, want daar is helemaal geen drukverschil te regelen.

Hoe meer ik naar de foto kijk, des te vreemder ik het eruit vind zien.

Het zou echt schelen als je een betere foto zou kunnen maken @CPM , dus dat alle leidingen goed te zien zijn zonder de grijze isolatie enzo, vooral in het midden.

Ik kan mijn vinger er nog niet op leggen, maar het ziet er heel onlogisch uit
@VindiGoosh
@pjeterinfo

Allemaal gezellig mee naar de oogarts??
Wie verdienen ook mee te gaan??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

harv schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:17:
[...]

@VindiGoosh
@pjeterinfo

:+ ;) :P mag hopen dat je mijn eerdere opmerking over de opticien als een grap zag en niet als aanval.

Tevens mijn bericht hiervoor aangepast: CPM in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

@VindiGoosh Die hele ADVO verbinding van jouw plaatje is niet aanwezig bij mijn installatie.
Even een plaatje van iemand anders gezocht:
Jeroennl in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjf8jqOk7-SK9kiC3l8rKZrjxIk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v24tv3Xxg06Huk5qsGEwPVt4.jpg?f=user_large

[ Voor 64% gewijzigd door CPM op 28-10-2024 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

@VindiGoosh
@pjeterinfo

Niet nodig hoor 😉.
Heb zelf geen bypass, maar had 'm gezien en vroeg me daarom af of het ook van belang was waar dat ding zat.

Of die bypass door Quatt is geplaatst?
Dat is snel te ontdekken: Quatt wilde m hier wel aanleggen maar vroeg (vlgs mij) iets van €150.
Moet dus op de rekening staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
@CPM Zou je eens als je tijd hebt willen voelen in welke volgorde je radiator warm wordt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__vHPNq6QB3LJjxPybevKwR8SpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zfkrbLDGiy62bJSE9oQRjZHm.jpg?f=fotoalbum_large

De volgorde van warm worden zou moeten zijn: A -> B -> C.
Als dit: A->C->B is, dan is het drukverschil tussen de voeding en de retour te groot.

In dat laatste geval zou groen omcirkeld bij jou op die plek moeten zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qmImv512Eu-BJc0AqKMUY7ye74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VgwphyYNlYK6Yaq321c8YcWH.jpg?f=fotoalbum_large

Het gevolg hiervan is precies wat jij beschrijft: Een warmtepomp (of CV) die heel veel vermogen wilt leveren om aan de warmtevraag te voldoen, en die heel erg snel bereikt.

Ook in dit geval is het probleem het expansievat: Niet omdat die lek of te klein zou kunnen zijn, maar omdat het drukverschil te ver uit elkaar ligt voor het expansievat om zijn werk te doen.

Hij hoeft dan niet te klein te zijn, maar hij wordt niet goed bereikt. Met een CV maakt dit niet uit want die perst de warmte wel door je afgiftesysteem, maar met een warmtepomp wil je juist dat dit rustig en gelijkmatig gebeurt.
[...]

@VindiGoosh
@pjeterinfo

Ik snap dit niet :/

[ Voor 12% gewijzigd door VindiGoosh op 28-10-2024 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
CPM schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:19:
[...]

:+ ;) :P mag hopen dat je mijn eerdere opmerking over de opticien als een grap zag en niet als aanval.

Tevens mijn bericht hiervoor aangepast: CPM in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

@VindiGoosh Die hele ADVO verbinding van jouw plaatje is niet aanwezig bij mijn installatie.
Even een plaatje van iemand anders gezocht:
Jeroennl in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

[Afbeelding]
Daar hoort hij te zitten inderdaad. Het expansievat zit ervoor, maar hier zal hij ook na de bypass komen en tussen de voeding en retour zitten.

Ik zal ff een foto posten van mijn situatie

[ Voor 8% gewijzigd door VindiGoosh op 28-10-2024 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
netappie schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:39:
[...]

Je kan knijpen wat je wilt. De Quatt zal er nog altijd 800 liter per uur doorheen willen duwen. Met een Delta-T van 5 graden die jij wilt zien is dat 4,55 kW aan warmte die het systeem in en uit moet. Dat gaat die CiC echt niet zomaar doen. Die bepaalt zelf hoeveel warmte het systeem in moet en welke Delta-T daar bij hoort.

Zie ook https://zonnecollector-info.nl/nl/deltat.html voor de berekening.
Zie het verband niet met een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

VindiGoosh schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:46:
@CPM Zou je eens als je tijd hebt willen voelen in welke volgorde je radiator warm wordt:

[Afbeelding]

De volgorde van warm worden zou moeten zijn: A -> B -> C.
Als dit: A->C->B is, dan is het drukverschil tussen de voeding en de retour te groot.

[Afbeelding]

Het gevolg hiervan is precies wat jij beschrijft: Een warmtepomp (of CV) die heel veel vermogen wilt leveren om aan de warmtevraag te voldoen, en die heel erg snel bereikt.

Ook in dit geval is het probleem het expansievat: Niet omdat die lek of te klein zou kunnen zijn, maar omdat het drukverschil te ver uit elkaar ligt voor het expansievat om zijn werk te doen.

Hij hoeft dan niet te klein te zijn, maar hij wordt niet goed bereikt. Met een CV maakt dit niet uit want die perst de warmte wel door je afgiftesysteem, maar met een warmtepomp wil je juist dat dit rustig en gelijkmatig gebeurt.

[...]

Ik snap dit niet :/
Wat jij beschrijft m.b.t. A - C - B, dat is idd wat ik merk bij de radiatoren. Na een tijdje is dat weg dus ik dacht dat het zo hoorde (nadat ik 3x gecontroleerd heb of er geen lucht in zit en alles open staat, maar toch had ik lichte twijfel).

Deze zin brengt mij even in verwarring:

Moet die verbinding er zijn of juist niet? (dus in de zin van: "hij ontbreekt en dus krijg je dit probleem")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:17
Ik wil niet onnozel overkomen maar ik heb ook een Intergas ketel en hier zet mijn expansie vat aangesloten. Krijg over 2 weken mijn quatt. Misschien nuttig foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mg3TsUEOBquZjDdrOUZjTU8fywQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TRWUd0sxeAmasvYf0xchDfuk.jpg?f=fotoalbum_large

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VindiGoosh
CPM schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:56:
[...]

Wat jij beschrijft m.b.t. A - C - B, dat is idd wat ik merk bij de radiatoren. Na een tijdje is dat weg dus ik dacht dat het zo hoorde (nadat ik 3x gecontroleerd heb of er geen lucht in zit en alles open staat, maar toch had ik lichte twijfel).

Deze zin brengt mij even in verwarring:

Moet die verbinding er zijn of juist niet?
Die verbinding moet er zitten ja. Je radiator moet geleidelijk warm worden te beginnen bij de aanvoer, en dan langzamerhand over de breedte van boven naar beneden. Er mag best iets verschil in zitten, maar het warme water mag in principe niet eerder de retour heet maken dan bovenin / middenin de radiator warm is.

Nu is de druk in de aanvoer kennelijk te groot. Dit voorkom je door een overdrukregelaar daartussen te zetten. Het kan ook zijn dat je expansievat te klein is. Maar bij mij zit hier ook een overdrukregelaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jtq-BZo5fQXTYaEtuuo02koXlAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6cOx0OjWpR0KqsVXFyxOHBNi.jpg?f=fotoalbum_large

En die zit er niet voor niets, die is echt daarvoor bedoeld.

Ik wil er wel bij zeggen dat ik geen expert ben, eerder hobby-matig geïnteresseerde die af en aan leidingwerk doet en problemen voor anderen oplost. Het kan dus zijn dat jouw situatie om een of andere reden afwijkt en het daarom niet nodig zou zijn. Ik zou die alleen die reden niet weten, maar dat kan dus net zo goed mijn gebrek zijn

[ Voor 9% gewijzigd door VindiGoosh op 28-10-2024 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Die overdrukregelaar zit bij mij dus rechts onderin waar de aanvoer (paars) naar de afvoer (blauw) gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

@VindiGoosh Thanks, helder verhaal. Ik heb jouw opmerkingen in mijn Quatt ticket gezet met het verzoek of ze hier naar willen kijken.
Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
@CPM

Dit bedoel ik met mijn kleutertekening:

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS8LrkoKdFE_YqxqARwQgA4bPcNjvOYCSQQeQ&s

[ Voor 6% gewijzigd door VindiGoosh op 28-10-2024 21:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
CPM schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:14:
@VindiGoosh Thanks, helder verhaal. Ik heb jouw opmerkingen in mijn Quatt ticket gezet met het verzoek of ze hier naar willen kijken.
Ben benieuwd.
Graag gedaan! :) Succes en houd ons op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
[...]

Er valt wel het nodige op te merken over het lijstje: de Atlantic Aurea werkt niet beneden plus 5 graden! Geldt ook voor de Remeha Elga, tenzij je de setup tweakt.
Ook het geluidsvermogen van de Quatt klopt niet, deze is stiller, zelfs een duo is stiller. Let ook op dat geluidvermogen en geluidsdruk (vooral bij Weheat) niet door elkaar worden gehaald. En de COP moet je denifineren bij een bepaalde buitentemperatuur en aanvoertemperatuur, alleen dan weet jezelf en ander waar je precies over je praat. Het is voor mij dus ondertussen de vraag hoe betrouwbaar deze tabel is.

Bedenk ook dat bij hoge aanvoertemperaturen je COP instort en dat het dan goedkoper kan zijn om op gas te stoken. Bij Quatt heb je de keus waar je voorkeur naar uit gaat, van de andere wp's weet ik dat niet. Maar het is dus niet automatisch een voordeel dat je met een hogere temperatuur met een wp kan stoken. Wel heeft propaan een mileuvoordeel en is deze efficienter. Maar in de praktijk zijn deze pompen ook duurder.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
[...]

Zou je mij dit verder uit kunnen leggen trouwens? Want ik snap dit niet.

Als ik zo naar het leidingwerk kijk, zou de druk voor de overdrukregelaar hetzelfde moeten blijven als na de regelaar, immers drukt de voeding er vanaf beide kanten tegenaan.

Vanuit die beredenering zie ik het nut niet in van dat ding op die plek.

[ Voor 7% gewijzigd door VindiGoosh op 28-10-2024 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
VindiGoosh schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:50:
[...]

Zou je mij dit verder uit kunnen leggen trouwens? Want ik snap dit niet.

Als ik zo naar het leidingwerk kijk, zou de druk voor de overdrukregelaar hetzelfde moeten blijven als na de regelaar, immers drukt de voeding er vanaf beide kanten tegenaan.

Vanuit die beredenering zie ik het nut niet in van dat ding op die plek.
Met een driewegklep is de doorstroming via de ketel afgesloten als de Quatt solo draait en zonder niet. Bij de Intergas geeft die stroming problemen met warm water, deze denkt dat er tapwater wordt gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Gerardwaz schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:56:
[...]

Met een driewegklep is de doorstroming via de ketel afgesloten als de Quatt solo draait en zonder niet. Bij de Intergas geeft die stroming problemen met warm water, deze denkt dat er tapwater wordt gevraagd.
Ahh nu vat ik ‘m! Top dankjewel :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:30
Eh… wat mij betreft iets te veel enthousiasme voor de overdruk leiding….
1/… klopt wel. Die zorgt dat als de pomp perse een bepaalde flow wil maken terwijl het afgifte systeem dat niet kan adsorberen het drukverschil tussen aanvoer en retour niet te extreem oploopt. Dat kan voornamelijk slecht zijn voor de pomp. Die kan zijn flow niet kwijt, wordt heet, trekt cavitatie, kan kapot gaan.
Het is een soort “nooduitgang”.
2/ maar het is helemaal niet “goed” dat je flow daar door verdwijnt…
Je krijgt het warme water dan terug in je retour. Dus als de warmtepomp daar een stap bovenop doet dan gaat de temperatuur verder omhoog. Cop neemt af. En als de temperatuur maar hoog genoeg wordt stagneert de boel. Bij gelijk elektrisch vermogen van de compressor is de cop (door de hoge cv temperatuur) dermate ver afgenomen dat de boel weer in evenwicht is.
Heel logisch…. Maar “de manier om de efficiency geheel om zeep te helpen”.

Dus… wat is de remedie….
A/ een modulerende warmtepomp zal de compressor lager zetten zodat er minder temperatuur hoeft te worden gemaakt. Maar dat kan natuurlijk al aan de minimum zijn.
B/ circulatie pomp terugschroeven. Moderne circulatie pompen kan je langzamer zetten. Quatt doet dat niet echt. Ook dan neemt de temperatuur echter toe tot zeer laag cop regime.
C/ de “echte remedie”….afnemers open zetten! Zorgen dat de quatt de warmte kwijt kan!

In dit geval ben ik het volledig eens met @netappie met zijn pleidooi om zoveel mogelijk open te zetten (in andere context niet maar laten we die strijdbijl even onder de grond laten). Check de stukjes die hij hier over gepost heeft.

Kortom…
- dat er flow is door de overstort is een symptoom dat de warmtepomp de flow niet kwijt kan.
- het is prettig dat je daarmee de pomp beschermt tegen kapot gaan, maar het is geen gewenste situatie. Als je merkt dat die opengaat doe je er goed aan meer afnemers open te zetten,
- je kan daarom ook prima een dergelijke overstort. Als je altijd genoeg radiatoren open hebt is die overstort totaal niet nodig.

Nb…
Overstort is eigenlijk een overblijfsel uit het cv tijdperk van 25 jaar geleden. Toen waren er nog geen circulatie pompen die je terug kon dimmen. Zonder overstort trokken die cavitatie en konden doorbranden als je teveel radiatoren had dicht gezet. Cq.. met te weinig flow door de cv kon het binnenwerk verbranden door te hoge temperatuur. Tegenwoordig is dat allemaal veel minder een probleem omdat alles op basis van sensoren veel preciezer geregeld wordt.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
Dylanf97 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 07:29:
[...]

Inderdaad de rechte stukken. Ik heb ze vrijdag nog aan de lijn gehad, ze zouden het installatieplan na laten kijken.
Dat het allemaal goedkomt ben ik van overtuigd, maar het zou natuurlijk zonde zijn als ze 2 keer moeten komen omdat ze de materialen niet compleet hebben.
Ik weet precies wat je bedoelt! Bij mij ging het om een reparatie.

-Goten niet afgeleverd op de afgesproken dag.
-Witte goten geleverd terwijl deze grijs moeten zijn.
-Grijze goten, maar het onderdeel wat daadwerkenlijk kapot was, dat zat er niet bij.
-Bellen, mailen enz. Monteurs bleken mijn onderdeel standaard in de auto te hebben.
-Helaas was de grijze goten minder mooi dan de originele antraciet grijze goten maar ik heb ze geacepteerd. Dit keer werd de goot tegen de muur geschroeft.

De monteurs waren er een uur eerder dan afgesproken zonder belletje. Ze hadden geluk dat de tandarts afspraak (die ik doorgegeven had aan Quatt) niet doorging. Als iemand zegt ik kom tussen drie en vijf uur, verwacht ik niet dat deze om twee uur op de stoep staat.

Reparatie werd wel snel opgepakt.

Ik heb de monteurs, alle oude grijze goten en de witte meegeven. Welke kleur heb jij nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Stefannn schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:02:
Eh… wat mij betreft iets te veel enthousiasme voor de overdruk leiding….
1/… klopt wel. Die zorgt dat als de pomp perse een bepaalde flow wil maken terwijl het afgifte systeem dat niet kan adsorberen het drukverschil tussen aanvoer en retour niet te extreem oploopt. Dat kan voornamelijk slecht zijn voor de pomp. Die kan zijn flow niet kwijt, wordt heet, trekt cavitatie, kan kapot gaan.
Het is een soort “nooduitgang”.
2/ maar het is helemaal niet “goed” dat je flow daar door verdwijnt…
Je krijgt het warme water dan terug in je retour. Dus als de warmtepomp daar een stap bovenop doet dan gaat de temperatuur verder omhoog. Cop neemt af. En als de temperatuur maar hoog genoeg wordt stagneert de boel. Bij gelijk elektrisch vermogen van de compressor is de cop (door de hoge cv temperatuur) dermate ver afgenomen dat de boel weer in evenwicht is.
Heel logisch…. Maar “de manier om de efficiency geheel om zeep te helpen”.

Dus… wat is de remedie….
A/ een modulerende warmtepomp zal de compressor lager zetten zodat er minder temperatuur hoeft te worden gemaakt. Maar dat kan natuurlijk al aan de minimum zijn.
B/ circulatie pomp terugschroeven. Moderne circulatie pompen kan je langzamer zetten. Quatt doet dat niet echt. Ook dan neemt de temperatuur echter toe tot zeer laag cop regime.
C/ de “echte remedie”….afnemers open zetten! Zorgen dat de quatt de warmte kwijt kan!

In dit geval ben ik het volledig eens met @netappie met zijn pleidooi om zoveel mogelijk open te zetten (in andere context niet maar laten we die strijdbijl even onder de grond laten). Check de stukjes die hij hier over gepost heeft.

Kortom…
- dat er flow is door de overstort is een symptoom dat de warmtepomp de flow niet kwijt kan.
- het is prettig dat je daarmee de pomp beschermt tegen kapot gaan, maar het is geen gewenste situatie. Als je merkt dat die opengaat doe je er goed aan meer afnemers open te zetten,
- je kan daarom ook prima een dergelijke overstort. Als je altijd genoeg radiatoren open hebt is die overstort totaal niet nodig.

Nb…
Overstort is eigenlijk een overblijfsel uit het cv tijdperk van 25 jaar geleden. Toen waren er nog geen circulatie pompen die je terug kon dimmen. Zonder overstort trokken die cavitatie en konden doorbranden als je teveel radiatoren had dicht gezet. Cq.. met te weinig flow door de cv kon het binnenwerk verbranden door te hoge temperatuur. Tegenwoordig is dat allemaal veel minder een probleem omdat alles op basis van sensoren veel preciezer geregeld wordt.
1 kanttekening en daarmee gelijk een vraag:

Als je de overdrukregelaar afstemt op 3 radiatoren die altijd open staan (minimale afgifte), dan heb je dat probleem toch helemaal niet? Want elke radiator die dan extra open gaat verlaagt dan de kritische druk.

Daarnaast is het expansievat dan dichterbij, bij overschrijding van de kritische druk.

Nogmaals, normaal gesproken is het expansievat het laatste waar je het probleem zoekt omdat die aan de retour van de CV zit, maar nu zit deze dus ook aan de aanvoer van de warmtepomp. Het is dus veel meer van belang dat deze het drukverschil goed kan regelen.

Dus of het expansievat vergroten, of eentje extra plaatsen (halverwege/retour warmtepomp) of een overdrukregelaar plaatsen.

Dan krijgt het warmtesysteem ook geen trigger om op hoog vermogen te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-09 15:56
A lex schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:44:
Hadden Quatt mijn units zo moeten installeren?
What the hell, welke idioot heeft deze plaatsing bedacht...

Verder wat de rest allemaal zegt ;)

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
TeslaNerd schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:34:
[...]

Ja, dat verwacht ik wel. Quatt geeft ook 1 jaar garantie op de installatie.

@marijnflipse met een dergelijke installatie moeten in de Quatt server waar jullie alle installatie in real time volgen toch direct de alarmsignalen op rood staan!?
Dat is inderdaad wel heel raar, die monitoring hoeven we dus ook niet veel van te verwachten, want als dit er al niet uitgepikt wordt...

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

@Stefannn
Ik ben een leek dus als ik een denkfout maak zeg het gerust.

Dus 7 radiatoren open is onvoldoende om de druk kwijt te kunnen? (Quatt zegt minimaal 3)
Lager dan 400watt kan de Quatt compressor dan niet terug schakelen? En dus is een lagere stabiele water temperatuur dan 30-35 graden niet mogelijk?

[ Voor 3% gewijzigd door CPM op 28-10-2024 22:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
onlinaius schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:36:
[...]

What the hell, welke idioot heeft deze plaatsing bedacht...

Verder wat de rest allemaal zegt ;)
Dat was dus hij zelf, echter had Quatt hier wel op moeten inspelen en dit dus zo niet mogen plaatsen. Kan gebeuren, volgens mij gaat Quatt dit wel oppakken na een mooie interventie van @Friezin d:)b

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

Elga is tegenwoordig ook als monoblock te krijgen. Verder met je eens dat de Elga vooral een mooi-weer-warmtepomp is, ik ben ook geen fan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WAF1
paQ schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:41:
[...]

En toch staan ze er 8)7
Begrijp die installateurs ook werkelijk niet hoor. Tenzij ze als ZZP-er werken. No work, no money.

Quatt had gewoon moeten zeggen:
1. dat gat is geen goede plek
2. dat gat is een nog slechtere plek voor 2 quatts
3. stapelen is inderdaad minder slecht maar we kunnen niet motiveren waarom we dat niet doen
4. we gaan het hier gewoon niet installeren
De buitenlandse monteurs zijn geen ZZP-ers maar toch ben ik bang dat het zo werkt, No work, no money. Via dit forum krijg ik de indruk dat Quatt deze mensen via een uitzendbureau in huurt. Ik hoorde van onze monteur dat als hij bijv. een vuilfilter moet plaatsen hij daar niet voor wordt betaalt terwijl Quatt daar wel extra geld voor vraagt. Mijn indruk is ondertussen dat ze per afgeleverde installatie worden betaalt en als er geen twee installaties op een dag zijn dan worden ze de service in gestuurd. Ik weet dus niet of je het de monteurs, met hun zwakke arbeidspositie, het kwalijk kan nemen. Daarnaast weten we ook dat Quatt soms andere (lokale) bedrijven in huurt in de regio's waar ze ondervertegenwoordigd zijn.
Ook werken ze met partners, in ieder geval heb ik daarvan advertenties op Facebook gezien. Die krijgen €500 als ze een klant aanbrengen. Niet elke verkoper heeft er voldoende verstand van de materie of is voldoende integer. Dit mag je Quatt absoluut kwalijk nemen maar naar mijn mening niet de individuele monteur. Hoogstens kunnen wij als klant een ander bedrijf uitkiezen en waarschijnlijk meer betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Freeckje schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:21:
[...]

Ik heb deze gekoppeld via een HA slim stopcontact.

Quatt > 4000W aan warmte = VVW pomp aan (Ik heb deze niet altijd aanstaan als de Quatt aanstaat. Als ik de pomp aanzet gaat bij mij de flow van 670 naar 800, tegen een extra verbruik van 80 watt door de pomp. Mijn afweging is dat dit vooral bij hogere vermogens nuttig is).

Als je het iets simpeler wilt zou het ook nog via 2 Tuya stopcontacten kunnen. 1 die meet wat het verbruik van de Quatt is, en de ander schakelt op basis daarvan de VVW pomp in of uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Freeckje schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:14:
[...]

Wat doet de flow als de pomp van de VVW niet aan staat? Als deze nog steeds redelijk blijft is het systeem al aardig fool-proof.

De pompschakelaar is inderdaad ook gewoon een goede optie, zeker als je het systeem 'simpel' wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Torbs schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:14:
Ik heb een vraag over de basis installatie. Valt hieronder ook het plaatsen van een extra stopcontact en die aan een open groep koppelen? Voor de rest verwacht ik namelijk weinig spannends aan mijn installatie
Nee, Quatt doet in principe geen elektriciteitswerk, dus ook geen extra stopcontacten plaatsen (tenzij dat recent veranderd is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:05
@CPM Dan zit er niets anders op als een foto plaatsen van je bypass? Welke stand staat deze op? Of had je dit al gedeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
onlinaius schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 23:19:
[...]

Wat doet de flow als de pomp van de VVW niet aan staat? Als deze nog steeds redelijk blijft is het systeem al aardig fool-proof.

De pompschakelaar is inderdaad ook gewoon een goede optie, zeker als je het systeem 'simpel' wilt.
Als bij ons de vvw-pomp uitstaat, gaat de bypass bij vvw-unit open en heb ik een kortsluiting. Dus helaas niet fool-proof.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
CPM schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:39:
@Stefannn
Ik ben een leek dus als ik een denkfout maak zeg het gerust.

Dus 7 radiatoren open is onvoldoende om de druk kwijt te kunnen? (Quatt zegt minimaal 3)
Lager dan 400watt kan de Quatt compressor dan niet terug schakelen? En dus is een lagere stabiele water temperatuur dan 30-35 graden niet mogelijk?
Ik had niet je hele “probleem” gevolgd.
Ik vind alleen dat ik wat moet zeggen omdat ik het gevoel kreeg dat de overstort als “oplossing” werd gezien. Ik zie het meer als een veiligheids bescherming om de boel heel te houden. Als die nodig is dan is er echt iets mis.

Ik heb maar eens terug gekeken naar waar je probleem begon. Als ik het goed heb hier: CPM in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Probleem “korte sprintjes” dus en daardoor lage cop.

Eerlijk gezegd denk ik dat het gewoon nog te warm is :).

Waarschijnlijk heb je “bijna geen warmte nodig”. Maar wel een heel klein beetje.
Quatt start op.
De temperatuur neemt vrij snel toe omdat de radiatoren wat warmer moeten zijn voor ze echt warmte gaan afgeven.
Maar “ze zijn nog niet fatsoenlijk warm” of het huis is al op temperatuur dus de boel slaat weer af.
De slechte cop is nog niet eens vanwege de temperatuur maar gewoon omdat de stabiele situatie nooit bereikt wordt. Je ziet dan aan de watertemperatuur. Die bereikt geen plateau.

Ik heb zelf geen quatt. Ik heb een w/w warmtepomp, zelf aangelegd, zelf controller gemaakt en geprogrammeerd. Ik ben op dit forum verzeild geraakt omdat ik iets voor een kennis zocht en ik vind de quatts super interessant. Heel mooi ding.

Maar goed… ik reageer dus vanuit “hoe je het zou moeten maken”, ik weet niet hoe je dat op een quatt voor elkaar krijgt.

Op basis van bovenstaande heb ik idee dat de temperatuur controle, of dat nu watergeregeld of kamer geregeld is, veel te “strak” staat afgesteld.
Ik geloof dat je op een quatt niet veel kan instellen?
Op een zelf instelbare warmtepomp zou je ofwel de hysterese hoger zetten. je schakelt bijvoorbeeld aan als je 0.5 graden onder de wens temperatuur zit en uit als je er 0.5 boven zit. Als dat op 0.1 staat krijg je dit soort korte runs.
Danwel de graadminuten te laag. Dat is minuten x fout temperatuur (soort integraal van de fout). Dat is een tijds gerelateerde hysterese.
Combinatie van die twee lost het altijd op.

Zo te zien heb je geen vloerverwarming? Met alleen radiatoren heb je gauw een grotere hysterese nodig omdat een betonnen vloer als een grote stabilisator werkt.

Ik denk dat je die in de thermostaat kan instellen, niet perse in de quatt.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
VindiGoosh schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:13:
[...]

1 kanttekening en daarmee gelijk een vraag:

Als je de overdrukregelaar afstemt op 3 radiatoren die altijd open staan (minimale afgifte), dan heb je dat probleem toch helemaal niet? Want elke radiator die dan extra open gaat verlaagt dan de kritische druk.
Klopt… dat bedoel ik ook.
“Het is een veiligheid”
Als je hem instelt op 3 radiatoren en er staan 3 radiatoren open dan gaat er geen flow door en zo hoort het ook.
Als iemand de radiatoren allemaal dicht zet dan zou de flow zonder overstort stageneeen, cavitatie in de pomp, over temperatuur in de gas cv ketel van vroeger. Tegenwoordig zal alles door de sensoren en electronica al veel eerder uit gezet worden dus tegenwoordig is zo’n overstort niet meer zo nodig.
VindiGoosh schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:13:
[...]

Daarnaast is het expansievat dan dichterbij, bij overschrijding van de kritische druk.

Nogmaals, normaal gesproken is het expansievat het laatste waar je het probleem zoekt omdat die aan de retour van de CV zit, maar nu zit deze dus ook aan de aanvoer van de warmtepomp. Het is dus veel meer van belang dat deze het drukverschil goed kan regelen.

Dus of het expansievat vergroten, of eentje extra plaatsen (halverwege/retour warmtepomp) of een overdrukregelaar plaatsen.

Dan krijgt het warmtesysteem ook geen trigger om op hoog vermogen te draaien.
Expansievat kan geen regel probleem geven, noch in aanvoer, noch in retour. Die regelt niet het drukverschil over de warmtepomp maar de algemene druk in het circuit.
Als hij voor de warmtepomp zit dan zal die de ingang stabiliseren, dan zal de uitgaande druk [expansievat druk + pompdelta] zijn.
Als hij erna zit dan zal hij de uitgang stabiliseren en zal de ingaande druk [expansievat druk - pompdelta] zijn.

Het kan echter wel zorgen dat de ingaande druk onder de werkdruk komt of de uitgaande boven de werkdruk en dat de quatt dan uit “veiligheid” af schakelt.
Mmhhh… dat kan de korte runs dus ook verklaren…

Kan je checken door drukmeting te monitoren, zit dat op de quatt? Zit er een druk foutmelding?
Als dat zo is: water bijvullen als hij eruit klapt op te hoge druk, of juist weg laten lopen als hij eruit klapt op te lage druk.

Tot slot…
Als de leidingen te dun zijn dan loopt de druk ook te hoog op. Dan kan je de radiatoren wel open zetten maar dan “krijg je de flow niet door de aanvoer leidingen”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
TeslaNerd schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:22:
[...]

Ik heb het nog nagezocht in de TS maar kan niet vinden wat Quatt doet aan het inregelen van een nieuwe installatie. Quatt kijkt bij een installatie ook helemaal niet hoe de bestaande installatie en afgiftesysteem er uit zien. Quatt heeft als voorwaarde dat de bestaande cv installatie moet werken en hanteert een lijst met thermostaten waar de Quatt mee kan communiceren via OpenTherm.

Quatt heeft een generieke regeling die vooral lijkt te zijn gemaakt voor afgiftesystemen met vloerverwarming. Heb jij een afwijkende installatie dan verkoopt Quatt graag zijn warmtepompen maar verwacht niet dat Quatt de besturing zal inregelen.
Persoonlijk heb ik niet de indruk dat de lokale installateur het allemaal zoveel beter doet. Advies koop LT-radiatoren of vloerverwarming. Geen berekening maar uit de losse duim wordt 9 kW aanbevolen. Van de omgevingswet nog nooit gehoord. Dat ik een vergunning nodig heb, totaal onbekend terwijl het bedrijf uit mijn woonplaats komt. Het is een bedrijf wat door het energieloket aanbevolen. "Zonnepanelen maken het dak warmer want deze zijn zwart". We hebben alles in huis, betekent in de praktijk wij huren een elektromonteur in met opslag, en we werken met een ander bedrijf die de vloerverwarming legt, ik heb er zelf geen verstand van. Over de prijs van de offerte hebben we het dan nog niet gehad.

Quatt richt zich juist niet speciaal om huizen met vloerverwarming. Daarom is de Chill ook nog niet voor vloerverwarming ontwkkelt. Zij richten zich juist ook op gemiddelde rijtjeshuizen met radiatoren, die misschien geen plek hebben voor dat extra buffervat en die door de grote warmtevraag alleen verwarmt kan worden met een hybride warmtepomp. Ik kan mij juist voorstellen dat als je vloerverwarming hebt dat misschien passief wil koelen maar Quatt heeft die keuze niet gemaakt omdat ze weten dat ze veel klanten met radiatoren hebben. Ik ben dus niet met je uitspraak eens en weet niet goed wat je met het inregelen bedoelt. De CIC regelt het in. Vooraf zijn er inschattingen gemaakt en inderdaad kan het zijn dat een inschatting niet klopt. Je verwarming moet je zelf inregelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
Stefannn schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 23:50:

Als hij voor de warmtepomp zit dan zal die de ingang stabiliseren, dan zal de uitgaande druk [expansievat druk + pompdelta] zijn.
Als hij erna zit dan zal hij de uitgang stabiliseren en zal de ingaande druk [expansievat druk - pompdelta] zijn.

Het kan echter wel zorgen dat de ingaande druk onder de werkdruk komt of de uitgaande boven de werkdruk en dat de quatt dan uit “veiligheid” af schakelt.
Mmhhh… dat kan de korte runs dus ook verklaren…
Volgens mij zeg ik precies dit al de hele tijd.

Maar het zal dan aan mijn gebrek in uitleg liggen.

Wat ik dus steeds bedoel te zeggen:

Het drukverschil tussen de voeding en retour is te groot. Dit kun je zien aan hoe de radiatoren warm worden en het zenuwachtige gedrag van de CV (of WP).

Het expansievat is lek, te klein of/en zit op een ongelukkige plek (praktisch aan de voeding) en er zit tevens geen overdrukregelaar in zijn systeem. Daarom ontstaan zijn problemen. Was 1 van deze 2 wel aanwezig, dan was dit probleem er niet of veel minder.

Ik denk dus nogmaals dat er een groter expansievat moet komen, of/en eentje extra op de retour, maar ook een overdrukregelaar.

Ik ben het eens dat de overdrukregelar eigenlijk geen oplossing is vanwege de efficiëntie. Maar vergeet niet dat wanneer het ventiel open gaat, dezelfde aanvoertemperstuur onder een lagere flow in het afgiftesysteem geleverd gaat worden.

De quatt echter merkt dat er met dezelfde aanvoerwarmte, dezelfde flow en iets hogere retourwarmte dezelfde of betere afgifte gerealiseerd wordt, en zal daardoor dus gaan sturen op minder vermogen. Immers geeft @CPM aan de ruimtes wel warm worden, maar niet op temperatuur blijven (ik dacht eerst dat het niet goed warm werd).

Zie namelijk waar de flowmeter zit: direct na de aanvoer bij de CV, maar vóór de aftakking naar zijn warmteafgifte en (normaliter) vóór de overdrukregelaar.

Nogmaals, niet echt een oplossing nee omdat het niet de efficiëntie manier van regelen os, maar het gevolg behaald wel het gewenste effect. En inefficiënt is het nu toch al.

Maar boven alles wil ik dus benadrukken dat ikzelf het drukverschil via het expansievat (op de retour) had opgelost, en daarnaast ook een overdrukregelaar had geplaatst.

Dikker leidingwerk kan inderdaad ook, maar ik had echt 100% eerst al het andere geprobeerd voordat ik dat allemaal overhoop zou halen.

Wel een leuk klusje als je ervan houdt

[ Voor 68% gewijzigd door VindiGoosh op 29-10-2024 09:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
MacD007 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:53:
[...]

Dat was dus hij zelf, echter had Quatt hier wel op moeten inspelen en dit dus zo niet mogen plaatsen. Kan gebeuren, volgens mij gaat Quatt dit wel oppakken na een mooie interventie van @Friezin d:)b
Hoop dat we inderdaad snel van @A lex horen of Quatt hierop actie heeft ondernomen.
Ook hoop ik oprecht dat @marijnflipse of een andere medewerker van Quatt hier zijn/haar neus om de hoek steekt.

Het zijn namelijk wel vaak juist de "probleemgevalletjes" die hier komen (zo kwam ik hier ooit ook terecht) op zoek naar een oplossing. Volgens mij zijn er inmiddels ook veel antwoorden en is veel kennis hier te vinden, maar wanneer het probleem echt alleen door Quatt kan worden opgelost, is een kort lijntje wel fijn.

Ik denk dat het voor de goodwill van Quatt ook goed is hier te verschijnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
VindiGoosh schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 05:49:
[...]

Volgens mij zeg ik precies dit al de hele tijd.

Maar het zal dan aan mijn gebrek in uitleg liggen.

Wat ik dus steeds bedoel te zeggen:

Het drukverschil tussen de voeding en retour is te groot. Dit kun je zien aan hoe de radiatoren warm worden en het zenuwachtige gedrag van de CV (of WP).

Het expansievat is lek, te klein of/en zit op een ongelukkige plek (praktisch aan de voeding) en er zit tevens geen overdrukregelaar in zijn systeem. Daarom ontstaan zijn problemen. Was 1 van deze 2 wel aanwezig, dan was dit probleem er niet of veel minder.

Ik denk dus nogmaals dat er een groter expansievat moet komen, of/en eentje extra op de retour, maar ook een overdrukregelaar.

Ik ben het eens dat de overdrukregelar eigenlijk geen oplossing is vanwege de efficiëntie. Maar vergeet niet dat wanneer het ventiel open gaat, dezelfde aanvoertemperstuur onder een lagere flow in het afgiftesysteem geleverd gaat worden.

De quatt echter merkt dat er met dezelfde aanvoerwarmte, dezelfde flow en iets hogere retourwarmte dezelfde of betere afgifte gerealiseerd wordt, en zal daardoor dus gaan sturen op minder vermogen. Immers geeft @CPM aan de ruimtes wel warm worden, maar niet op temperatuur blijven (ik dacht eerst dat het niet goed warm werd).

Zie namelijk waar de flowmeter zit: direct na de aanvoer bij de CV, maar vóór de aftakking naar zijn warmteafgifte en (normaliter) vóór de overdrukregelaar.

Nogmaals, niet echt een oplossing nee omdat het niet de efficiëntie manier van regelen os, maar het gevolg behaald wel het gewenste effect. En inefficiënt is het nu toch al.

Maar boven alles wil ik dus benadrukken dat ikzelf het drukverschil via het expansievat had opgelost, en daarnaast ook een overdrukregelaar had geplaatst.

Dikker leidingwerk kan inderdaad ook, maar ik had echt 100% eerst al het andere geprobeerd voordat ik dat allemaal overhoop zou halen.

Wel een leuk klusje als je ervan houdt
Kan goed zijn dat je dat al de hele tijd zei,
Ik heb het allemaal niet precies gevolgd. En je moet echt “heel goed lezen” om het precies te volgen.
Ik wilde me er niet mee bemoeien maar maakte me stomweg zorgen als overstort leiding als oplossing wordt gezien want daar is die niet voor bedoeld.

Anyway…… ik ben eigenlijk wel blij dat we het eens zijn. “Ik probeer te helpen” maar zit echt niet op een welles/nietus discussie te wachten.
Excuus.

@CMP
Eerlijk gezegd weet ik niet of het al eerder gezegd is. Maar na een nachtje slapen denk ik dat het onwaarschijnlijk is dat hij er op een krappe hysterese uitklapt. Dan zou quatt de boel wel extreem verkeerd hebben ingesteld.
Waarschijnlijker dat het leiding werk beetje krap bemeten is. Quatt stuurt 800m3/h hetgeen behoorlijk veel is (ik heb zelf 400). Dan komt er een vrij fors in/uit drukverschil over de quatt als die aan gaat.

Check: zie je ergens een error dat druk te hoog of te laag is? En dat hij er daarom mee stopt?

Te hoog > cv water weg laten lopen.
Te laag > cv water bijvullen

Op die manier moet je hem in een werk range kunnen krijgen.
Het kan ook zijn dat hij “te laag” is en na bijvullen “te hoog”. In dat geval is het drukverschil over leidingen dermate groot dat er geen werkbare range over blijft.
Tja… in dat geval moet ik (met schaamrood op de kaken) @VindiGoosh gelijk geven dat er een overstort tussen moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Stefannn schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 23:50:

Kan je checken door drukmeting te monitoren, zit dat op de quatt? Zit er een druk foutmelding?
Als dat zo is: water bijvullen als hij eruit klapt op te hoge druk, of juist weg laten lopen als hij eruit klapt op te lage druk.
Bedoel je dit niet andersom? Bij te hoge druk water weg laten lopen en bijvullen bij te lage druk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
WAF1 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:07:
[...]

Ik weet precies wat je bedoelt! Bij mij ging het om een reperatie.

-Goten niet afgeleverd op de afgesproken dag.
-Witte goten geleverd terwijl deze grijs moeten zijn.
-Grijze goten, maar het onderdeel wat daadwerkenlijk kapot was, dat zat er niet bij.
-Bellen, mailen enz. Monteurs bleken mijn onderdeel standaard in de auto te hebben.
-Helaas was de grijze goten minder mooi dan de originele antraciet grijze goten maar ik heb ze geacepteerd. Dit keer werd de goot tegen de muur geschroeft.

De monteurs waren er een uur eerder dan afgesproken zonder belletje. Ze hadden geluk dat de tandarts afspraak (die ik doorgegeven had aan Quatt) niet doorging. Als iemand zegt ik kom tussen drie en vijf uur, verwacht ik niet dat deze om twee uur op de stoep staat.

Reperatie werd wel snel opgepakt.

Ik heb de monteurs, alle oude grijze goten en de witte meegeven. Welke kleur heb jij nodig?
Ik laat me vandaag verrassen, als het goed is zijn ze er over een uurtje.
Reactie van Quatt was alleen dat ze het plan zouden nakijken, en dat een muurdoorvoer bij hun grijpvoorraad zit in de bus. Daarna niks meer van ze gehoord.
Het gaat om witte goten, misschien hebben ze die van jou nog in de wagen liggen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jj85 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 07:16:
[...]

Bedoel je dit niet andersom? Bij te hoge druk water weg laten lopen en bijvullen bij te lage druk?
In de post van vanmorgen staat het goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:17
Wat is het gemiddelde verbruikt van de Quatt per jaar? Weet dat er vele factoren afhankelijk van zijn maar een schatting met jullie ervaringen

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
@Stefannn @VindiGoosh jullie benoemen leidingwerk als mogelijke restrictie bij @CPM
Hij gaf eerder aan
De buizen bij de CV gaan van 22mm naar 25mm (eerste stuk) en daarna naar 22mm en alle radiatoren zijn 16mm.
Dat moet toch wel voldoende zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
Stefannn schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 07:14:

Te hoog > cv water weg laten lopen.
Te laag > cv water bijvullen
Dit is een hele goeie trouwens, dit had ik nog niet benoemd.

En bedankt voor je uitleg. Het is voor mij ook een blijvend leerproces dus tegengas wordt je alleen maar beter van. Dankjewel daarvoor

Het probleem zit ‘m waarschijnlijk echt in de manier waarop ik het uitleg. Ik heb vanwege omstandigheden vaak veel moeite om goed uit te drukken hoe ik het in mijn hoofd heb

Pagina: 1 ... 121 ... 277 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.