jettemes schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:27:
Hi tweakers!
Na dagen lang doorscrollen en meelezen zie ik door de bomen het bos niet meer. Wij hebben een afspraak staan met quatt eind november (kon niet eerder), maar na nog meer grondig googlewerk twijfelen wij of een andere warmtepomp in onze situatie niet slimmer is.
De situatie:
Wij krijgen morgen de sleutel van ons eerste koophuis. Mijn vriend en ik zijn allebei echt onwetend in alles dat over klussen en verbouwen gaat, maar willen graag leren en niet klakkeloos overnemen wat ons door 1 partij wordt geadviseerd. Dus sorry als dit als een domme vraag wordt ervaren, ik heb mijn best gedaan zelf info te verzamelen om onze wens duidelijk te krijgen en wat opties te vergelijken, maar heb behoefte aan extra input in wat nu de juiste afweging is.
Het huis:
Jaren 30, 100 m2, medium geïsoleerd, radiatoren.
Er is een platdak op de keuken, waar een buiten unit goed zou kunnen staan.
CV ketel op zolder.
Wensen:
monoblock
hybride (met grote wens om in de toekomst (3-7 jaar) FE te kunnen)
zo min mogelijk verbruik via cv (ook bij koude temperaturen buiten).
Bonus: mogelijkheid tot koelen, flexibel in verschillende ruimtes.
Als ik onze wensen in een tabel zet, dan lijkt quatt niet de beste prijs/kwaliteit, toch lees ik hier zeer positieve reacties. Ik kan nog niet goed genoeg inschatten of dat komt doordat bij diegenen de omstandigheden optimaler zijn. Gezien onze niet optimale omstandigheden, is een andere warmtepomp wellicht beter?
Voor nu; is de verleiding groot om voor quatt te gaan door de koelmogelijkheid, maar lees hier dat dat niet zomaar altijd kan. Ik ga morgen dan ook de radiatoren checken.
[Afbeelding]
Kan iemand ons van advies voorzien? We leren graag hierin de juiste afweging te maken.
Beste Jettemes,
leuk lijstje, maar als ik kijk wat je bij de Quatt aan het schrijven klopt volgens mij niet helemaal. Mogelijk geld dit ook voor de andere warmtepompen dan ook.
Vermogen ; daar zou ik dus gewoon eerder het verwarmingsvermogen bij A7/W35 neer zetten (dat is namelijk de vermogenswaarde die je bij vrijwel alle warmtepompen kunt vinden en deze dus ook met gelijke waarden kunt vergelijken.
Een max. temperatuur hier bij zetten snap ik wel alleen moet je zelf afvragen wat voor nut dit heeft, hoe hoger de temperatuur hoe slechter je COP en je warmtepomp werkt, dat wil je dus gewoon niet.
CO waarde van de Quatt klopt niet, zie de gegevens die bij de technische gegevens staan of kijk in de TS, om je een idee te geven mijn gem. COP over 23/24 was 4,9, en ik eb dus echt geen ideeal huis, verre van dat. Wil je een COP met elkaar vergelijke nzul je dus het zelfde uitgangspunt moeten nemen anders wordt het appels met aardappels vergelijken.
Geschikt bij kou ? een beetje vreemde punt; of een warmtepomp geschikt is bij kou is meer afhankelijk van je huis en verwarmingssysteem dan van de warmtepomp zelf. Een hybride zal op een punt (en dan komt weer het vermogen om de hoek kijken) vroeg of laat gaan over schakelen. Wat je schrijft bij de Quatt is echter onjuist, mijn huidig gasverbruik voor uitsluitend verwarming was in 23/24 nog net 60 m3 terwijl ik voorheen bijna 1100 m3 verbruikt heb, dus ruim 1000 m3 met mijn quatt bespaart heb. En ja bij meer dan -10 graden buiten heeft de CV even geholpen, maar in feite heeft de Quatt tegen de 98% van de verwarming (ook toen het extreem koud was op zich genomen).
max oppervakte ; geen idee waar je dit gevonden heb omdat dit mn afhankelijk is van je type verwarmingssysteem, heb je LTV cq een vloerverwarming kun je al weer meer dan allen met HTR.
Geluid: een Quatt heeft een geluidsvermogen (aub niet verwarren met geluidsdruk, dat is heel wat anders) van 55 dB (dag) met een stille modus van 52 dB (nacht), bedenk hierbij dat de schaal van dB een logaritmische schaal betreft, 3 dB meer betrekend dus een verdubbeling van de geluidsvermogen. Dus 3 dB meer of minder maakt dus heel veel uit.
Helaas is de geluidsvermogen waarde vaak goed verstopt dus ik vraag me af of je wel de goede waardes hebt gevonden. Geluidsdruk kun je hiervoor niet gebruiken.
dus als met al hou ik mijn hart vast als je op bsis van deze tabel je besluit wilt gaan nemen. Voor mij hoef je zeker geen Quatt kiezen, maar zorg wel dat je keuze op basis van juiste gegevens wordt gemaakt, en daar schiet deze tabel zeker veel te kort.
Als ik me zelf neem, jaren begin 60 huis, dus qua bouwwijze niet echt zo veel verschillend van dat van jou, wel een heel stuk groter en ook (helaas) zeker geen optimale isolatie. (deels al ruim 25 jaar oud) ben gewoon zeer blij met de werking van mijn Quatt. Deze winter heb ik de kosten voor de Quatt al terug verdient. een andere offerte kwam uit om een ruime 10.000 euro, die was denk ik niet echt veel beter geweest.
Zijn er betere warmtepompen, zeker weten, maar die hebben wel vaak een geheel ander prijskaartje, Vailant, Bosch, Daikin, Nibe, Amber, WeHeat, DeWarmte en ga zo maar door.
De Quatt is een no-nonsense warmtepomp waar je zelf niet al te veel kunt instellen (dus eigenlijk niet echt tweakers geschikt, want die willen alles zelf regelen en aan knopjes draaien, maar blijkt hier bij tweakers toch best veel aanhang te hebben) die doet wat hij moet doen en je met realatief lage investering je stookkosten aanzienlijk kan verlagen, en zich daardoor ook dus snel heeft terugverdient.
Uitbreiding naar FE is mogelijk en zelfs koelen kun je in het systeem integreren ( Chill, ik zelf heb er een besteld).
Dat met een redelijk simpele installatie (binnen 1 dag).
en gezien je beschrijving van je huis zie ik niet direct een no-go, het geld wat je met de Quatt bespaart kun je dan prima in een betere isolatie/glas gebruiken.