Ik kan mij voorstellen dat mijn gezever over het expansievat irritatie op wekt. Het is niet mijn bedoeling om mijn “gelijk” te halen, maar enkel en alleen om duidelijk over te brengen wat ik in mijn hoofd in @
CPM zijn systeem zie gebeuren, puur en alleen om te helpen. Sorry als het anders overkomt, maar geloof het ajb als ik zeg dat ik het goed bedoel. En tegengas van anderen hierin vind ik juist fijn, want daar kan ik (en wij allemaal) alleen maar van leren.
Om nog 1 keer zo kort en duidelijk mogelijk uit te leggen waarom ik denk dat het probleem in de plek van het expansievat en het ontbreken van een overdrukregelaar zit, heb ik het volgende getekend:
Het expansievat zit op de retour
Voelbare volgorde warmteafgifte:
ABC
In een normale situatie met enkel een CV met een leidingdruk van 1.5 bar, gaat de pomp van de CV draaien om stroming op gang te brengen. Dit creëert overdruk in de voeding (zeg voor de vorm 2 bar), maar dat water moet ook ergens aangezogen worden. Om te voorkomen dat door de zuiging van de pomp onderdruk in de retourleiding komt, wordt het water uit het expansievat gezogen. Hierdoor blijft de druk in de retourleiding gelijk (zeg 1.5 bar), en zakt deze niet te ver naar bijvoorbeeld 1.3 bar.
De radiator wordt gevuld met warm water en deze zakt langzaam naar beneden, en duwt hierbij het koude water de retourleiding in. De retour wordt dus meer leeg geduwd, ipv leeg gezogen. Op den duur wordt de afgifte steeds groter, hierdoor het drukverschil steeds kleiner, en is het systeem in balans.
In het geval van de warmtepomp is de situatie bij @
CPM zonder overdrukregelaar als volgt:
Het expansievat zit op de voeding
Voelbare volgorde warmteafgifte:
ACB
Wanneer de pomp begint te draaien, ontstaat er overdruk in het expansievat, nog voordat er druk wordt opgebouwd in de aanvoer van de radiator. Die liters water die in het expansievat gedrukt worden, moeten ergens vandaan komen, en met het ontbreken van een expansievat of overdrukregelaar op de retourleiding, komt die onderdruk dus op de retourleiding van de radiator te staan. Hierdoor wordt de radiator (theoretisch) eerder leeggezogen door de onderdruk in de retour, in plaats van leeggedrukt door de overdruk in de voeding van de radiator. Hierdoor wordt de radiator ACB warm in plaats van ABC (zie mijn vorige post). Hierdoor wordt het warm water dus te snel retour gestuurd maar nog belangrijker: De pomp gaat een groot drukverschil meten bij aanspringen, waardoor de pomp op hoog vermogen zal willen draaien, maar kort daarna valt dat drukverschil ineens helemaal weg, omdat de vereffening pas plaatsvind ná de pomp in het expansievat. Dus dan wordt de warmtepomp in combinatie met snelle retourwarmte uitgeschakeld. Tegelijkertijd heeft die korte stoot aan warmte de thermostaat welliswaar naar de gevraagde temperatuur gebracht, maar omdat de ruime zelf (muren, plafond, vloer e.d.) geen tijd heeft gehad om op te warmen, zal de temperatuur op de thermostaat ook snel weer inzakken en dan begint het riedeltje weer opnieuw. Nog voordat de warmtepomp meet dat de druk in balans is, heeft hij al warm retourwater.
Een correctie naar mijzelf toe: “Het expansievat is te klein” is eigenlijk incorrect. Wat ik had moeten zeggen is “De expansieruimte in de retour is te klein”. Dit automatisme is denk ik het gevolg van “voorgeprogrammeerd” CV-denken van mijn kant, maar dat is dus incorrect.
Hopelijk is het zo helemaal duidelijk en nogmaals ik wil niemand tegen het zere been schoppen, maar de zender van de boodschap is verantwoordelijk voor de correcte aankomst, en daar schort het bij mij soms nog wel eens aan. Sorry daarvoor.
[
Voor 9% gewijzigd door
VindiGoosh op 29-10-2024 15:27
]