Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 07:33
jj85 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 07:33:
@Stefannn @VindiGoosh jullie benoemen leidingwerk als mogelijke restrictie bij @CPM
Hij gaf eerder aan

[...]

Dat moet toch wel voldoende zijn?
Dat klopt met een expansievat dat groot genoeg is, niet lek is en in het bijzonder: op de goede plek zit.

Hij zit nu op de voeding, maar moet om echt goed te functioneren op de retour.

Dat geeft normaal gesproken geen problemen, tenzij er onvoldoende uitwijkmogelijkheden zijn voor overdrukverschil.

[ Voor 28% gewijzigd door VindiGoosh op 29-10-2024 08:29 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:50
Erik1805 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 07:29:
Wat is het gemiddelde verbruikt van de Quatt per jaar? Weet dat er vele factoren afhankelijk van zijn maar een schatting met jullie ervaringen
https://support.quatt.io/...kt-de-quatt-hybrid-in-kwh
Als vuistregel kan je stellen dat voor elke m³ gas die je bespaart, 2kWh extra elektraverbruik in de plaats komt. Afhankelijk van je energiecontract bespaar je hierdoor 50-70% t.o.v. verwarmen met gas.
Bij mij is de inschatting zo'n 2000-2500 kWh per jaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:09
Wat is het gemiddelde verbruikt van de Quatt per jaar? Weet dat er vele factoren afhankelijk van zijn maar een schatting met jullie ervaringen
Ik ga even uit van 1200 m3 aardgas verbruik waarvan 200 m3 voor warm water bij een gezin van 4.

Dan heb je het dus over 1000 m3 aardgas puur voor verwarmen. Een goed ingeregelde CV installatie met HR ketel haalt daar 8800 kWh warmte uit.

Stel dat je de maximale SCOP van 4,9 haalt (alle warmte gedeeld door al het verbruik in een jaar).
Dan kom je dus op 8800 kWh/4,9 = 1796 kWh stroomverbruik. Kosten met 30 cent per kWh: 539 euro

Stel dat je het wat minder goed op orde hebt en slechts een SCOP van 4,0 haalt (slechte isolatie, groot huis).
Dan kom je dus op 8800 kWh/4,0=2.200 kWh stroomverbruik. Kosten met 30 cent per kWh: 660 euro.

Had je geen Quatt, dan moest je gewoon gas afrekenen. Neem ik 1,20 per m3 dan kom je op 1200 euro.

Met genoeg zonnepanelen en salderen van de 13 cent energiebelasting is het voorlopig nog gunstiger, maar of je die besparing aan de Quatt toerekent of als afbetaling op de panelen moet je zelf weten.

P.S. Elke situatie is anders en als je de boel continu opstookt naar 22 graden dan gaat de SCOP ook zakken. Maar je moet wel hele gekke dingen doen om niet flink te besparen t.o.v. een CV ketel.

[ Voor 11% gewijzigd door netappie op 29-10-2024 08:02 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• A lex
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:17
Friezin schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 06:51:
[...]

Hoop dat we inderdaad snel van @A lex horen of Quatt hierop actie heeft ondernomen.
Ook hoop ik oprecht dat @marijnflipse of een andere medewerker van Quatt hier zijn/haar neus om de hoek steekt.

Het zijn namelijk wel vaak juist de "probleemgevalletjes" die hier komen (zo kwam ik hier ooit ook terecht) op zoek naar een oplossing. Volgens mij zijn er inmiddels ook veel antwoorden en is veel kennis hier te vinden, maar wanneer het probleem echt alleen door Quatt kan worden opgelost, is een kort lijntje wel fijn.

Ik denk dat het voor de goodwill van Quatt ook goed is hier te verschijnen.
Ik heb vorige week een ticket ingediend bij de servicedesk, dat nog niet is beantwoord.

Ik heb gisteren ook een bericht hier op Tweakers ontvangen van iemand bij Quatt, met het verzoek om meer informatie en dat ze het probleem zouden oplossen.

Dat klinkt zeker hoopvol. Laten we afwachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
@CPM Zou je nog 1 ding kunnen doen? Bij het expansievat kijken of je ergens (of bij het overdrukventiel) lichte corrosie ziet. Als je koper verbinding hebt groenige aanslag, als je messing verbinding hebt groen / bruin, bij staal melkkleurig wit

Als het er niet zit wil het niet zeggen dat er geen overdruk probleem is, maar als het er wel zit, dan wil het wél zeggen dat er een overdruk probleem is.

Zeker omdat het dus om de voeding gaat en niet om de retour

[ Voor 32% gewijzigd door VindiGoosh op 29-10-2024 08:54 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
jj85 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 07:16:
[...]

Bedoel je dit niet andersom? Bij te hoge druk water weg laten lopen en bijvullen bij te lage druk?
Ehhh… ja. Oeps

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +4 Henk 'm!
A lex schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:35:
[...]

Ik heb vorige week een ticket ingediend bij de servicedesk, dat nog niet is beantwoord.

Ik heb gisteren ook een bericht hier op Tweakers ontvangen van iemand bij Quatt, met het verzoek om meer informatie en dat ze het probleem zouden oplossen.

Dat klinkt zeker hoopvol. Laten we afwachten
Dat "hier op Tweakers een bericht ontvangen" is verrassend!
Mooi dat er contact is gelegd

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
lastig, omdat het verbruik mn afhankelijk is van de COP (en die is dus weer afhankelijk hoe je stookt en wat je warmteverlies is (=huis / isolatie ed). om je een idee te geven mijn verbruik was circa 1.900 kWh met een gem. COP van 4,9 waarbij ik dus ruim 1000 m3 gas heb bespaart.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamer2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-08 11:17
Vraagje:
Wat is de diameter van de condensafvoer van de Quatt? Dit i.v.m het maken van een afvoer op de riolering.
Hij komt er bovenop te staan dus lijkt mij een directe verbinding handiger dan een grindbak.

Verder allemaal bedankt voor alle informatie ( was wel even flink door lezen), ik heb veel geleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

WAF1 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:36:
[...]
Maar het is dus niet automatisch een voordeel dat je met een hogere temperatuur met een wp kan stoken. Wel heeft propaan een mileuvoordeel en is deze efficienter. Maar in de praktijk zijn deze pompen ook duurder.
Met R32 (zoals bij Quatt) kan je water theoretisch tot maximaal 61-62graden verwarmen, maar in de praktijk wordt dat door Quatt afgekapt op 55 graden.
Met propaan kun je water tot hogere temperaturen verwarmen. Dit is wel inefficient, dus voor ruimteverwarming wil je dat voorkomen, maar voor SWW dus als je full-electric wilt gaan, is het handig.
Propaan heeft een betere COP bij hogere temperaturen. R32 heeft betere COP bij lage temperaturen. Gemiddeld maakt het erg weinig uit.
Als het middel ontsnapt naar de atmosfeer, dan is propaan klimaatvriendelijker. Maar het is wel brandbaarder dan R32, dus worden propaan-warmtepompen vooral als monoblock geleverd, zodat de propaan buiten blijft.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL

SBL

Je hebt al wat antwoorden, maar die van mij krijg je ook nog, want ik vind de vuistregel van Quatt met 50-70% van gas vervangen erg laag ingeschat (of onduidelijk geformuleerd).
Ik zou zeggen gas voor verwarming * 85%-95% * 2-2,4 kWh/m3.

Dus nu 1200m3 gas/jaar waarvan 1000m3 voor verwarming?
Dan 900m3 gas vervangen door 2000kWh elektriciteit.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL

SBL

@Stefannn @VindiGoosh jullie benoemen leidingwerk als mogelijke restrictie bij @CPM
Hij gaf eerder aan
[...]

Ja, 22/25mm hoofdleiding met 16mm aftakkingen is zat voor 800 l/uur.
(ik bemoei me niet met expansievat-discussie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
dreamer2 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:44:
Vraagje:
Wat is de diameter van de condensafvoer van de Quatt? Dit i.v.m het maken van een afvoer op de riolering.
Hij komt er bovenop te staan dus lijkt mij een directe verbinding handiger dan een grindbak.

Verder allemaal bedankt voor alle informatie ( was wel even flink door lezen), ik heb veel geleerd.
ik heb de aansluiting via een grijze eletrabuis 3/4" aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVjYnQYA9erA5LCIaZqmN_7sZSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/66HBDu2C8Tlusj4flY4N2GBI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
WAF1 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 23:11:
[...]

De buitenlandse monteurs zijn geen ZZP-ers maar toch ben ik bang dat het zo werkt, No work, no money. Via dit forum krijg ik de indruk dat Quatt deze mensen via een uitzendbureau in huurt. Ik hoorde van onze monteur dat als hij bijv. een vuilfilter moet plaatsen hij daar niet voor wordt betaalt terwijl Quatt daar wel extra geld voor vraagt. Mijn indruk is ondertussen dat ze per afgeleverde installatie worden betaalt en als er geen twee installaties op een dag zijn dan worden ze de service in gestuurd. Ik weet dus niet of je het de monteurs, met hun zwakke arbeidspositie, het kwalijk kan nemen. Daarnaast weten we ook dat Quatt soms andere (lokale) bedrijven in huurt in de regio's waar ze ondervertegenwoordigd zijn.
Ook werken ze met partners, in ieder geval heb ik daarvan advertenties op Facebook gezien. Die krijgen €500 als ze een klant aanbrengen. Niet elke verkoper heeft er voldoende verstand van de materie of is voldoende integer. Dit mag je Quatt absoluut kwalijk nemen maar naar mijn mening niet de individuele monteur. Hoogstens kunnen wij als klant een ander bedrijf uitkiezen en waarschijnlijk meer betalen.
sorry, de fout is hier voor dat de monteurs kwamen al veroorzaakt, eerst, en dat mag echt niet vergeten worden, door de klant zelf (sorry, is zeker niet als verwijt bedoeld) , waarbij wel Quatt tijdens het bespreken van de installatie heel duidelijk naar voren dient te komen dat een dergelijke installatie gewoon niet kan, daarvoor krijg je tenslotte ook advies.
Daar is het dus mis gegaan.
Als bij de installatie, en vergeet niet dat er in dat soort landen gewoon een heel andere werkhouding (dat zie je al bij onze oosterburen) heerst, als de baas zegt dat men het zo moet plaatsen wordt het zo geplaatst. (en sorry, ik weet dat er gelukkig ook een hele boel goede tussen zitten die ondertussen ook zelf nadenken).
Zover ik het kon natrekken zijn het geen zzp'sers maar zijn van een bedrijf wat door Quatt wordt ingehuurd (tenminste dat was bij de mensen die ik op bezoek had zo, naam van hun bedrijf stond zelfs op hun kleding).

het probleem wat we in Nederland hebben is dat er te weinig handen aan het werk zitten, want iedereen wil graag op kantoor zitten en daar is ook de hele keuze van onze opleiding op gericht, door dat we ook nog mn het echte praktijkonderwijs (leerlingwezen) in feite hebben afgeschaft (nagenoeg) (leerling - gezel - meester structuur bestaat bij heel veel bedrijven niet meer) en het gemis van echte technische scholen ( geen LTS meer, MTS (MBO) is ook sterk verminderd en voor heel veel functies die vroeger door ervaren MTS'ers werden gedaan zitten nu jonge onervaren HTS (oeps, ook dit bestaan eigenlijk niet meer, maar ik moet hier HBO voor zeggen). In mijn tijd was zelfs op HTS nog een behoorlijke handvaardigheid onderdeel van het lespakket, nu is dit volledig verdwenen.
dus zo vreemd is het niet dat men kijkt waar nog wel beschikbare "echte" werkmensen tegen redelijke kosten beschikbaar zijn, en binnen de EU is er gewoon vrij verkeer van arbeid ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Hij gaf eerder aan

[...]

Dat moet wel voldoende zijn.

Ik geloof dat ik
1/ zou gaan kijken of je kan bevestigen dat de boel er op een druk-error uitklapt. Dan weet je in ieder geval zeker dat “druk” het probleem is
2/ bijvullen/leeg laten lopen om te kijken of je een werkbare range kan vinden
3/ overstort maken of expansie vat aansluiting verplaatsen (ook daarin heeft @VindiGoosh gewoon gelijk)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18:08
Stefannn schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:47:
[...]

Dat moet wel voldoende zijn.

Ik geloof dat ik
1/ zou gaan kijken of je kan bevestigen dat de boel er op een druk-error uitklapt. Dan weet je in ieder geval zeker dat “druk” het probleem is
2/ bijvullen/leeg laten lopen om te kijken of je een werkbare range kan vinden
3/ overstort maken of expansie vat aansluiting verplaatsen (ook daarin heeft @VindiGoosh gewoon gelijk)
Zie: https://www.bonfix.nl/nl/...geveer%203%25%20uitzetten.

Natuurlijk kan een cv alsook een warmtepomp een drukverschil opleveren bij starten/stoppen. Echter normaal moet de waterdruk zodanig zijn dat daar weer niet de wp of cv ketel op reageert. Dan moet je bijvullen/aftappen.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harv
MacD007 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:40:
[...]

sorry, de fout is hier voor dat de monteurs kwamen al veroorzaakt, eerst, en dat mag echt niet vergeten worden, door de klant zelf (sorry, is zeker niet als verwijt bedoeld) , waarbij wel Quatt tijdens het bespreken van de installatie heel duidelijk naar voren dient te komen dat een dergelijke installatie gewoon niet kan, daarvoor krijg je tenslotte ook advies.
Als bij de installatie, en vergeet niet dat er in dat soort landen gewoon een heel andere werkhouding (dat zie je al bij onze oosterburen) heerst, als de baas zegt dat men het zo moet plaatsen wordt het zo geplaatst. (en sorry, ik weet dat er gelukkig ook een hele boel goede tussen zitten die ondertussen ook zelf nadenken).
Zover ik het kon natrekken zijn het geen zzp'sers maar zijn van een bedrijf wat door Quatt wordt ingehuurd (tenminste dat was bij de mensen die ik op bezoek had zo, naam van hun bedrijf stond zelfs op hun kleding).

het probleem wat we in Nederland hebben is dat er te weinig handen aan het werk zitten, want iedereen wil graag op kantoor zitten en daar is ook de hele keuze van onze opleiding op gericht, door dat we ook nog mn het echte praktijkonderwijs (leerlingwezen) in feite hebben afgeschaft (nagenoeg) (leerling - gezel - meester structuur bestaat bij heel veel bedrijven niet meer) en het gemis van echte technische scholen ( geen LTS meer, MTS (MBO) is ook sterk verminderd en voor heel veel functies die vroeger door ervaren MTS'ers werden gedaan zitten nu jonge onervaren HTS (oeps, ook dit bestaan eigenlijk niet meer, maar ik moet hier HBO voor zeggen). In mijn tijd was zelfs op HTS nog een behoorlijke handvaardigheid onderdeel van het lespakket, nu is dit volledig verdwenen.
dus zo vreemd is het niet dat men kijkt waar nog wel beschikbare "echte" werkmensen tegen redelijke kosten beschikbaar zijn, en binnen de EU is er gewoon vrij verkeer van arbeid ook mogelijk.
Je verdedigt @uatt te veel, waarom toch???
En de rest is toch wel erg off topic.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
harv schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:56:
[...]

Je verdedigt @uatt te veel, waarom toch???
En de rest is toch wel erg off topic.
ik probeer alleen aan te geven waar het werkelijke probleem zit en dat was dus bij het verkeerde advies van Quatt. Dus hoezo verdedig ik hier Quatt ?

en ja, dat andere is inderdaad meer off topic, maar daarmee verklaar ik ook het buikgevoel wat ik proef waarom men buitenlandse mensen gaat inzetten, iets wat overigens in tal van andere sectoren al lang aan de gang is, alleen zien wij dat minder. Nu valt het op.
Iets met oorzaak en gevolg, alleen zit daar dus best veel tijd tussen (10-15 jaar).

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 29-10-2024 12:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
MacD007 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:01:
[...]

ik probeer alleen aan te geven waar het werkelijke probleem zit en dat was dus bij het verkeerde advies van Quatt. Dus hoezo verdedig ik hier Quatt ?

en ja, dat andere is inderdaad meer off topic, maar daarmee verklaar ik ook het buikgevoel wat ik proef waarom men buitenlandse mensen gaat inzetten, iets wat overigens in tal van andere sectoren al lang aan de gang is, alleen zien wij dat minder. Nu valt het op.
Iets met oorzaak en gevolg, alleen zit daar dus best veel tijd tussen (10-15 jaar).
Ik snap @harv wel, met name omdat je het volgende schrijft: "eerst, en dat mag echt niet vergeten worden, door de klant zelf". Een klant kan vanalles voorstellen maar dat kan nooit de start van een probleem zijn. Ik kan voorstellen om een quatt ondersteboven, omgedraaid of binnen te plaatsen en Quatt zou hier nooit in mee mogen gaan. Zo ook niet om een duo in een put te plaatsen, zelfs als dit wordt aangedragen door een klant, die treft letterlijk 0% blaam en Quatt-adviseur de volle 100%.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Ik kan mij voorstellen dat mijn gezever over het expansievat irritatie op wekt. Het is niet mijn bedoeling om mijn “gelijk” te halen, maar enkel en alleen om duidelijk over te brengen wat ik in mijn hoofd in @CPM zijn systeem zie gebeuren, puur en alleen om te helpen. Sorry als het anders overkomt, maar geloof het ajb als ik zeg dat ik het goed bedoel. En tegengas van anderen hierin vind ik juist fijn, want daar kan ik (en wij allemaal) alleen maar van leren.

Om nog 1 keer zo kort en duidelijk mogelijk uit te leggen waarom ik denk dat het probleem in de plek van het expansievat en het ontbreken van een overdrukregelaar zit, heb ik het volgende getekend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOVvnoqAsJhqLlaeofk_PHugSpg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YolipxkeciB6qyaByoRxfStD.jpg?f=fotoalbum_large

Het expansievat zit op de retour
Voelbare volgorde warmteafgifte: ABC

In een normale situatie met enkel een CV met een leidingdruk van 1.5 bar, gaat de pomp van de CV draaien om stroming op gang te brengen. Dit creëert overdruk in de voeding (zeg voor de vorm 2 bar), maar dat water moet ook ergens aangezogen worden. Om te voorkomen dat door de zuiging van de pomp onderdruk in de retourleiding komt, wordt het water uit het expansievat gezogen. Hierdoor blijft de druk in de retourleiding gelijk (zeg 1.5 bar), en zakt deze niet te ver naar bijvoorbeeld 1.3 bar.

De radiator wordt gevuld met warm water en deze zakt langzaam naar beneden, en duwt hierbij het koude water de retourleiding in. De retour wordt dus meer leeg geduwd, ipv leeg gezogen. Op den duur wordt de afgifte steeds groter, hierdoor het drukverschil steeds kleiner, en is het systeem in balans.

In het geval van de warmtepomp is de situatie bij @CPM zonder overdrukregelaar als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUezacefQI0J6yNd8v55EFJOk1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjSrhcilu6uIt11gm2RgzdqK.jpg?f=fotoalbum_large

Het expansievat zit op de voeding
Voelbare volgorde warmteafgifte: ACB

Wanneer de pomp begint te draaien, ontstaat er overdruk in het expansievat, nog voordat er druk wordt opgebouwd in de aanvoer van de radiator. Die liters water die in het expansievat gedrukt worden, moeten ergens vandaan komen, en met het ontbreken van een expansievat of overdrukregelaar op de retourleiding, komt die onderdruk dus op de retourleiding van de radiator te staan. Hierdoor wordt de radiator (theoretisch) eerder leeggezogen door de onderdruk in de retour, in plaats van leeggedrukt door de overdruk in de voeding van de radiator. Hierdoor wordt de radiator ACB warm in plaats van ABC (zie mijn vorige post). Hierdoor wordt het warm water dus te snel retour gestuurd maar nog belangrijker: De pomp gaat een groot drukverschil meten bij aanspringen, waardoor de pomp op hoog vermogen zal willen draaien, maar kort daarna valt dat drukverschil ineens helemaal weg, omdat de vereffening pas plaatsvind ná de pomp in het expansievat. Dus dan wordt de warmtepomp in combinatie met snelle retourwarmte uitgeschakeld. Tegelijkertijd heeft die korte stoot aan warmte de thermostaat welliswaar naar de gevraagde temperatuur gebracht, maar omdat de ruime zelf (muren, plafond, vloer e.d.) geen tijd heeft gehad om op te warmen, zal de temperatuur op de thermostaat ook snel weer inzakken en dan begint het riedeltje weer opnieuw. Nog voordat de warmtepomp meet dat de druk in balans is, heeft hij al warm retourwater.

Een correctie naar mijzelf toe: “Het expansievat is te klein” is eigenlijk incorrect. Wat ik had moeten zeggen is “De expansieruimte in de retour is te klein”. Dit automatisme is denk ik het gevolg van “voorgeprogrammeerd” CV-denken van mijn kant, maar dat is dus incorrect.

Hopelijk is het zo helemaal duidelijk en nogmaals ik wil niemand tegen het zere been schoppen, maar de zender van de boodschap is verantwoordelijk voor de correcte aankomst, en daar schort het bij mij soms nog wel eens aan. Sorry daarvoor.

[ Voor 9% gewijzigd door VindiGoosh op 29-10-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Conclusie: De retourleidingen worden dus gebruikt misbruikt als expansieruimte.

Dus in het licht hiervan met betrekking tot de volgende opties:

1- Alle radiatoren open: hiermee verdeel je de onderdruk over een groter volume water. Het helpt iets maar eigenlijk niet echt, daarom wordt zijn situatie ook niet veel beter met het opengooien van radiatoren.

2- Expansievat verplaatsen / aanbrengen bij retour: hierdoor neutraliseer je de onderdruk in de retourleidingen en zal de warmte gelijkmatiger verdeeld worden.

3. Overdrukregelaar tussen voeding en retour: hiermee neutraliseer je de onderdruk in de retour. De warmte wordt beter verdeeld, maar de overdrukregelaar lekt wel warm water naar de retour die gemeten wordt door de Quatt.

1 (Hoewel altijd goed je afgifte te vergroten) is in deze situatie symptoombestrijding.

3 is de makkelijkste oplossing omdat het ongeacht in welk systeem dan ook werkt, maar wel inefficiënt

2 is daadwerkelijk de oorzaak van het probleem wegnemen

Maar aangezien optie 2 heel erg afhankelijk is van het systeem per huis, zal Quatt bij de meeste klanten voor de “one size fits all” oplossing nummer 3 de overdrukregelaar gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:17
Dylanf97 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 07:20:
[...]

Ik laat me vandaag verrassen, als het goed is zijn ze er over een uurtje.
Reactie van Quatt was alleen dat ze het plan zouden nakijken, en dat een muurdoorvoer bij hun grijpvoorraad zit in de bus. Daarna niks meer van ze gehoord.
Het gaat om witte goten, misschien hebben ze die van jou nog in de wagen liggen 8)7
Ik ben benieuwd hoe een en ander afgelopen is. Het vermakkenlijke is Quatt vraagt mij nu achteraf ook hoe ik een en ander heb ervaren maar ik moest eerst nog bijkomen van de ervaring. Ik denk dat ik in aan het antwoord naar jouw een en ander aardig heb verwoord maar ik de praktijk was het nog erger. Ik mocht datums doorgeven wanneer ze kunnen komen, vervolgens willen ze op een dag komen die hun het beste uit kwam. En als je een dag van te voren aangeeft, het bewuste onderdeel is er niet, bel mij even terug, krijg ik een mail; ik zie in het systeem dat u alles ontvangen heeft. |:(

Wat de dag goed maakte, is dat ik die dag (in mijn ogen) een fantastische COP draaide. En de monteurs zijn altijd vriendelijk.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• A lex
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:17
Ik heb vanmorgen telefonisch en per e-mail contact gehad met een medewerker van Quatt (dezelfde persoon die mij via Tweakers heeft benaderd).

Na het telefoongesprek heb ik er vertrouwen in dat er een passende oplossing gevonden zal worden en ik ben tot nu toe tevreden met de manier waarop Quatt de zaak afhandelt.

Ik heb nog geen tijdschema, maar ik zal het forum up-to-date houden.

Ook dank aan de persoon op Tweakers die een Tweet op X plaatste. Dat bracht de bal echt aan het rollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:10:
[...]

Ik snap @harv wel, met name omdat je het volgende schrijft: "eerst, en dat mag echt niet vergeten worden, door de klant zelf". Een klant kan vanalles voorstellen maar dat kan nooit de start van een probleem zijn. Ik kan voorstellen om een quatt ondersteboven, omgedraaid of binnen te plaatsen en Quatt zou hier nooit in mee mogen gaan. Zo ook niet om een duo in een put te plaatsen, zelfs als dit wordt aangedragen door een klant, die treft letterlijk 0% blaam en Quatt-adviseur de volle 100%.
als @harv goed had gelezen heeft hij exact dit dus ook kunnen lezen, in feite zeg ik niets anders.Je kunt hier de klant gewoon hier niet de schuld gegeven, ten slotte vraagt hij advies aan deskundigen en soms gaat dat dus mis.
Gebeurt de beste, als ze het nu maar netjes oplossen, dat lijkt me het meest belangrijkste en een beetje positiefe instelling kan daarbij ook helpen, het afbranden heeft in ver uit de meeste gevallen geen meerwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
VindiGoosh schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:29:
Ik kan mij voorstellen dat mijn gezever over het expansievat irritatie op wekt. Het is niet mijn bedoeling om mijn “gelijk” te halen, maar enkel en alleen om duidelijk over te brengen wat ik in mijn hoofd in @CPM zijn systeem zie gebeuren, puur en alleen om te helpen. Sorry als het anders overkomt, maar geloof het ajb als ik zeg dat ik het goed bedoel. En tegengas van anderen hierin vind ik juist fijn, want daar kan ik (en wij allemaal) alleen maar van leren.

Om nog 1 keer zo kort en duidelijk mogelijk uit te leggen waarom ik denk dat het probleem in de plek van het expansievat en het ontbreken van een overdrukregelaar zit, heb ik het volgende getekend:

[Afbeelding]

Het expansievat zit op de retour

In een normale situatie met enkel een CV met een leidingdruk van 1.5 bar, gaat de pomp van de CV draaien om stroming op gang te brengen. Dit creëert overdruk in de voeding (zeg voor de vorm 2 bar), maar dat water moet ook ergens aangezogen worden. Om te voorkomen dat door de zuiging van de pomp onderdruk in de retourleiding komt, wordt het water uit het expansievat gezogen. Hierdoor blijft de druk in de retourleiding gelijk (zeg 1.5 bar), en zakt deze niet te ver naar bijvoorbeeld 1.3 bar.

De radiator wordt gevuld met warm water en deze zakt langzaam naar beneden, en duwt hierbij het koude water de retourleiding in. De retour wordt dus meer leeg geduwd, ipv leeg gezogen. Op den duur wordt de afgifte steeds groter, hierdoor het drukverschil steeds kleiner, en is het systeem in balans.

In het geval van de warmtepomp is de situatie bij @CPM zonder overdrukregelaar als volgt:

[Afbeelding]

Het expansievat zit op de voeding

Wanneer de pomp begint te draaien, ontstaat er overdruk in het expansievat, nog voordat er druk wordt opgebouwd in de aanvoer van de radiator. Die liters water die in het expansievat gedrukt worden, moeten ergens vandaan komen, en met het ontbreken van een expansievat of overdrukregelaar op de retourleiding, komt die onderdruk dus op de retourleiding van de radiator te staan. Hierdoor wordt de radiator (theoretisch) eerder leeggezogen door de onderdruk in de retour, in plaats van leeggedrukt door de overdruk in de voeding van de radiator. Hierdoor wordt de radiator ACB warm in plaats van ABC (zie mijn vorige post). Hierdoor wordt het warm water dus te snel retour gestuurd maar nog belangrijker: De pomp gaat een groot drukverschil meten bij aanspringen, waardoor de pomp op hoog vermogen zal willen draaien, maar kort daarna valt dat drukverschil ineens helemaal weg, omdat de vereffening pas plaatsvind ná de pomp in het expansievat. Dus dan wordt de warmtepomp in combinatie met snelle retourwarmte uitgeschakeld. Tegelijkertijd heeft die korte stoot aan warmte de thermostaat welliswaar naar de gevraagde temperatuur gebracht, maar omdat de ruime zelf (muren, plafond, vloer e.d.) geen tijd heeft gehad om op te warmen, zal de temperatuur op de thermostaat ook snel weer inzakken en dan begint het riedeltje weer opnieuw. Nog voordat de warmtepomp meet dat de druk in balans is, heeft hij al warm retourwater.

Een correctie naar mijzelf toe: “Het expansievat is te klein” is eigenlijk incorrect. Wat ik had moeten zeggen is “De expansieruimte in de retour is te klein”. Dit automatisme is denk ik het gevolg van “voorgeprogrammeerd” CV-denken van mijn kant, maar dat is dus incorrect.

Hopelijk is het zo helemaal duidelijk en nogmaals ik wil niemand tegen het zere been schoppen, maar de zender van de boodschap is verantwoordelijk voor de correcte aankomst, en daar schort het bij mij soms nog wel eens aan. Sorry daarvoor.
Fraaie analyse met mooie plaatjes.
Erg handig!

Mijn analyse:
- na druk stabilisatie maakt het niet zoveel uit. Met expansie vat na de warmtepomp staat de output op de vat-pressure en heb je onderdruk voor de warmtepomp. Met expansie vat ervoor staat de input op de warmtepomp en heb je overdruk erna.
- Waarde van onderdruk & overdruk is gelijk.
- drukvat over radiatoren en warmtepomp is in beide gevallen ook gelijk.

Transient gedrag is toch ook vergelijkbaar:
Stel voor transient gedrag even dat water in de radiator “nog niet stroomt”.

In geval van expansie vat achter quatt blijft druk erna redelijk instant, vat “eet water”, onderdruk VOOR de warmtepomp

In geval van expansie voor de quat blijft de druk ervoor redelijk constant, vat “spuwt water”, overdruk er NA.

Waarde van onder en overdruk is gelijk dus het flow en warmte gedrag in de radiator zal gelijk zijn. Radiator reageert op drukverschil, duwen of trekken maakt geen verschil.

Enig verschil is dat de quatt een overdruk op uitgang dan wel onderdruk op ingang ziet. En het kritische is “waar reageert de software op”?
Gaat die in error op onderdruk aan ingang of overdruk op uitgang? Of beiden?

Kortom: fysica is nauwelijks anders. Maar locatie van check punt kan wel verschil maken.

Practisch gezien:
Ik zou echt proberen errormessage te vinden en dan vullen of leeg laten lopen om in werkzaam bereik te proberen te krijgen.
En daarna verder zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Stefannn schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:40:
[...]

Practisch gezien:
Ik zou echt proberen errormessage te vinden en dan vullen of leeg laten lopen om in werkzaam bereik te proberen te krijgen.
En daarna verder zien.
Die meldingen zijn voor de gebruiker niet inzichtelijk. Quatt heeft wel low en high pressure sensoren volgens het bedrading schema (rechtsonderaan).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmYr7yWNHbMixK8USx1OnS1iNSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFI7uNFk2C6mFTnKxjyyAxNw.jpg?f=fotoalbum_large

Als druk een probleem zou zijn, dan had @CPM dit ongetwijfeld wel gehoord van de Quatt servicedesk n.a.v. zijn probleemmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Stefannn schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:40:
[...]

Fraaie analyse met mooie plaatjes.
Erg handig!

Mijn analyse:
- na druk stabilisatie maakt het niet zoveel uit. Met expansie vat na de warmtepomp staat de output op de vat-pressure en heb je onderdruk voor de warmtepomp. Met expansie vat ervoor staat de input op de warmtepomp en heb je overdruk erna.
- Waarde van onderdruk & overdruk is gelijk.
- drukvat over radiatoren en warmtepomp is in beide gevallen ook gelijk.

Transient gedrag is toch ook vergelijkbaar:
Stel voor transient gedrag even dat water in de radiator “nog niet stroomt”.

In geval van expansie vat achter quatt blijft druk erna redelijk instant, vat “eet water”, onderdruk VOOR de warmtepomp

In geval van expansie voor de quat blijft de druk ervoor redelijk constant, vat “spuwt water”, overdruk er NA.

Waarde van onder en overdruk is gelijk dus het flow en warmte gedrag in de radiator zal gelijk zijn. Radiator reageert op drukverschil, duwen of trekken maakt geen verschil.

Enig verschil is dat de quatt een overdruk op uitgang dan wel onderdruk op ingang ziet. En het kritische is “waar reageert de software op”?
Gaat die in error op onderdruk aan ingang of overdruk op uitgang? Of beiden?

Kortom: fysica is nauwelijks anders. Maar locatie van check punt kan wel verschil maken.

Practisch gezien:
En daarna verder zien.
Bedankt voor je uitleg. Wat je zegt klinkt heel logisch, dus maak ik kennelijk een denkfout (of meerdere). Ik wil het ff laten bezinken en daarna als het mag wat vragen hierover stellen, want alleen dan ga ik het fundamenteel begrijpen.

Nu vind ik het heel verwarrend, bijvoorbeeld omdat het aansluiten van het expansievat op de voeding bij een CV precies het nerveuze gedrag laat zien wat de Quatt nu doet. Waarom zou het bij een CV dus wel de oorzaak zijn, maar bij een warmtepomp niet?

Een expansievat voor en na doet dan fysisch toch hetzelfde als een overdrukregelaar (maar dan zonder lekkende warmte)?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:30
Ze zijn er weer vandoor inmiddels! Netjes in 4 uur geïnstalleerd, hele vriendelijke jongens.
Goten hadden ze inderdaad toevallig nog van de vorige in de auto liggen, ben benieuwd wie wij blij maken met onze geretourneerde dakdoorvoer.

Vooralsnog heb ik ze alleen heel licht gehoord op vol vermogen bij de test, verder fluisterstil. Ben benieuwd of dat ook zo is als er minder bijgeluiden zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wO6xGIH-YU4hU4frpRMlAspSV1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lgESzDAFXuf6X4MCyplt1R4O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLThVr61ydpklvpd5e4yAf-J5CQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7gGA1sxiMedbUdabrkNsTXEl.jpg?f=fotoalbum_large

https://dylight3dprints.etsy.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Dylanf97 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:02:
Ze zijn er weer vandoor inmiddels! Netjes in 4 uur geïnstalleerd, hele vriendelijke jongens.
Goten hadden ze inderdaad toevallig nog van de vorige in de auto liggen, ben benieuwd wie wij blij maken met onze geretourneerde dakdoorvoer.

Vooralsnog heb ik ze alleen heel licht gehoord op vol vermogen bij de test, verder fluisterstil. Ben benieuwd of dat ook zo is als er minder bijgeluiden zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is mooi, echter een kleine opmerking.

de leiding direct bij je regenpijp moet je echt anders gaan leggen (geel gebied) , als je nog een stuk cover hebt liggen zou ik deze zo leggen dat de leidingen boven de uitlaat van de regenpijp komen te liggen, je wilt hier echt geen water op de leidingen en isolatie hebben (zie blauwe lijn voor een betere ligging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YkvJqZzuDtU5t6sHj5IMyVBUHoY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OSULbtEoeCNXNUx2llzAVatw.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
MacD007 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:11:
[...]

de leiding direct bij je regenpijp moet je echt anders gaan leggen (geel gebied) , als je nog een stuk cover hebt liggen zou ik deze zo leggen dat de leidingen boven de uitlaat van de regenpijp komen te liggen, je wilt hier echt geen water op de leidingen en isolatie hebben (zie blauwe lijn voor een betere ligging.

[Afbeelding]
Dan los je ook meteen het risico op opgesloten lucht op, of zie ik dat verkeerd? (Aangezien de quatts ontluchten)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylanf97
MacD007 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:11:
[...]

[Afbeelding]
Scherp! Ben meteen even het dak opgegaan om het alvast iets beter te maken, straks even zoek of ik nog een verdwaalde baksteen kan vinden om het geheel te ondersteunen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
VindiGoosh schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:01:
[...]

Bedankt voor je uitleg. Wat je zegt klinkt heel logisch, dus maak ik kennelijk een denkfout (of meerdere). Ik wil het ff laten bezinken en daarna als het mag wat vragen hierover stellen, want alleen dan ga ik het fundamenteel begrijpen.

Nu vind ik het heel verwarrend, bijvoorbeeld omdat het aansluiten van het expansievat op de voeding bij een CV precies het nerveuze gedrag laat zien wat de Quatt nu doet. Waarom zou het bij een CV dus wel de oorzaak zijn, maar bij een warmtepomp niet?

Een expansievat voor en na doet dan fysisch toch hetzelfde als een overdrukregelaar?
Het “denk ding” is dat overdruk en onderdruk niet echt uitmaken. Het gaat om verschil.
Jouw plaatjes waren overigens super handig om het wat preciezer te overdenken.

Er zijn wel kleine verschillen in de transient. Circulatie pomp zal liever een vat aan de ingang hebben want zonder vat krijg je een heel diepe korte onderdruk aan ingang (vanwege inertie van water) hetgeen cavitatie trekt bij opstarten.
Met vat aan ingang heb je dus een heel scherpe overdruk puls aan uitgang maar dat geeft geen cavitatie, dan draait hij gewoon wat langzamer.

Bij mijn warmtepomp checkt hij pas na een minuut of zo of de druk klopt. Ik heb ook gehad dat hij er op “te weinig druk” uit klapt maar dat is pas na een minuut of zo draaien. Dus als die software wat fatsoenlijk is maakt het transient gedrag defacto niet veel uit.

Wat dus wel heel veel uit maakt is “waar de software precies op triggered”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Stefannn schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:21:
[...]

Het “denk ding” is dat overdruk en onderdruk niet echt uitmaken. Het gaat om verschil.
Jouw plaatjes waren overigens super handig om het wat preciezer te overdenken.

Er zijn wel kleine verschillen in de transient. Circulatie pomp zal liever een vat aan de ingang hebben want zonder vat krijg je een heel diepe korte onderdruk aan ingang (vanwege inertie van water) hetgeen cavitatie trekt bij opstarten.
Met vat aan ingang heb je dus een heel scherpe overdruk puls aan uitgang maar dat geeft geen cavitatie, dan draait hij gewoon wat langzamer.

Bij mijn warmtepomp checkt hij pas na een minuut of zo of de druk klopt. Ik heb ook gehad dat hij er op “te weinig druk” uit klapt maar dat is pas na een minuut of zo draaien. Dus als die software wat fatsoenlijk is maakt het transient gedrag defacto niet veel uit.

Wat dus wel heel veel uit maakt is “waar de software precies op triggered”
Nogmaals heel erg bedankt voor je antwoord en uitleg.

Omdat ik echt even terug naar nul moet, ben ik even gaan googlen en toch lees ik steeds dit terug:
Expansievat
Van belang is de plaats van de pomp in relatie met het expansievat. Een expansievat zorgt ervoor dat de druk in het systeem gelijk blijft. Als het expansievat aan de zuigzijde van de pomp zit, blijft de druk aan de zuigzijde gelijk en zal de installatie keurig in overdruk functioneren. Stel dat in het gesloten systeem de installatiedruk 2 bar is. In het systeem wordt een pomp geplaatst die 1 bar drukverschil levert. Aan de perskant van de pomp wordt de druk vervolgens 3 bar, maar in de loop van het circuit neemt de druk steeds een beetje af. Als het expansievat nu naar de perskant van de pomp wordt verplaatst, blijft de druk aan de perskant 2 bar. De druk aan de zuigzijde zakt dus van 2 bar terug naar 1 bar. En daarmee is de hele installatie in onderdruk ten opzichte van het nulpunt.
Bron: https://www.ew-installati...en-werking-circulatiepomp

Dus ik begrijp niet waarom dit in de situatie van de Quatt niet de oorzaak van het probleem is nu.

Als je in je vorige antwoord al antwoord hebt gegeven op deze vraag, dan moet je het ff zeggen, dan moet ik het gewoon wat langer laten bezinken ipv weer met vragen te komen.

Ik ben echt ff vastgelopen nu 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Geplaatst maart 2023 en tot nu toe 1,76MWh gebruik en geleverd 8,59 MWh oOo

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
@Stefannn

Uit mijn post hiervoor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOVvnoqAsJhqLlaeofk_PHugSpg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YolipxkeciB6qyaByoRxfStD.jpg?f=fotoalbum_large

Expansievat op retour
Voelbare volgorde van warmteafgifte: ABC

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUezacefQI0J6yNd8v55EFJOk1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjSrhcilu6uIt11gm2RgzdqK.jpg?f=fotoalbum_large

Expansievat op voeding
Voelbare volgorde van warmteafgifte: ACB (in het geval van vraagsteller)

Koud water is zwaarder dan warm water.

Stel nou dat het koude water geen water is, maar stroop

Als je aan de retour de stroop uit de leiding zuigt, dan komt het warme water toch veel sneller bij de retour in plaats van wanneer je:

Warm water via de voeding in het systeem duwt; en daarmee de stroop naar beneden toe de retour in duwt?

Want in het laatste geval meng je in het midden van de radiator horizontaal de stroop met het water, en in het eerste geval rechts van het midden verticaal (in de praktijk waarschijnlijk in de vorm van een halve trechter

[ Voor 6% gewijzigd door VindiGoosh op 29-10-2024 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
VindiGoosh schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:41:
@Stefannn

Uit mijn post hiervoor:

[Afbeelding]

Expansievat op retour

[Afbeelding]

Expansievat op voeding

Als je aan de retour de stroop uit de leiding zuigt, dan komt het warme water toch veel sneller bij de retour in plaats van wanneer je:

Warm water via de voeding in het systeem duwt; en daarmee de stroop de retour in duwt?

Want in het laatste geval meng je in het midden van de radiator horizontaal, en in het eerste geval rechts van het midden verticaal
A… dat verschil in voelen had ik gemist.
Nogmaals, ik wilde me er eigenlijk niet mee bemoeien maar kreeg het idee dat het “erg fout ging”.
Maar goed.
Ehh… jouw verklaring geloof ik niet echt.
De radiator ziet enkel een drukverschil. In beide gevallen. Het is niet zo “dat er in het tweede geval even snel water uit gezogen wordt”. “Water is niet comprimeer baar”.
Dus de radiator ziet enkel een drukverschil.
En eerlijk gezegd is dat in beide gevallen ongeveer gelijk.

Het is wel zo dat de cv waarschijnlijk een veel lagere druk geeft. 800m3/h van de quatt is erg veel.
Met veel lagere flow spreid het zich bovenin waarschijnlijk wel wat beter uit. Inderdaad, warm is lichter dan koud dus dat profiel wil zich wel instellen.
De quatt geeft zo extreem veel flow dat het verticale temperatuurverschil zich niet instelt. Spoelt weg.

Nb… op zich is dit best een leuke puzzel. In practische zin blijft de conclusie denk ik toch dat de boel er heel waarschijnlijk uit klapt op druk error.

@jj85 gosh.. echt waar? Kan je dat nergens op een quatt zien (nogmaals, ik heb geen quatt)? Elke normale cv laat een druk error zien.
@CPM ondanjs de verschillen zijn @VindiGoosh het wel eens dat deboel er uit klapt op druk error.
- als je weet of je overdruk of onderdruk error hebt kannen bijvullen of leeg laten lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
@Stefannn

Uit mijn post hiervoor:

[Afbeelding]

Expansievat op retour

[Afbeelding]

Expansievat op voeding

Warm water via de voeding in het systeem duwt; en daarmee de stroop naar beneden toe de retour in duwt?

Want in het laatste geval meng je in het midden van de radiator horizontaal de stroop met het water, en in het eerste geval rechts van het midden verticaal (in de praktijk waarschijnlijk in de vorm van een halve trechter
Bij een huisinstallatie heb je het niet zo over zulke GROTE drukverschillen als in jouw voorbeeld.. Denk aan normaal 0,1 tot 0,2 verschil tussen aanvoer en retour

En heb je mijn vorige post gelezen over expansievat????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
VindiGoosh schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:46:
[...]

Nogmaals heel erg bedankt voor je antwoord en uitleg.

Omdat ik echt even terug naar nul moet, ben ik even gaan googlen en toch lees ik steeds dit terug:

[...]

Bron: https://www.ew-installati...en-werking-circulatiepomp

Dus ik begrijp niet waarom dit in de situatie van de Quatt niet de oorzaak van het probleem is nu.

Als je in je vorige antwoord al antwoord hebt gegeven op deze vraag, dan moet je het ff zeggen, dan moet ik het gewoon wat langer laten bezinken ipv weer met vragen te komen.

Ik ben echt ff vastgelopen nu 8)7
Precies zoals in je Google quote.
Afgevuld op 2bar, vat in aanvoer quatt, dan krijg je 3bar aan output quatt.
Vat achter quatt, dan blijft output op 2 bar en gaat ingang van quatt naar 1bar.
Daarom maakt heel erg uit waar de drukbewaking van de quatt zit.
Als hij test op 1.5bar op ingang klapt hij er in het tweede geval uit en in eerste geval niet.
Bijvullen naar 3bar lost dat dan op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:14
Stefannn schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:50:
[...]

A… dat verschil in voelen had ik gemist.
Nogmaals, ik wilde me er eigenlijk niet mee bemoeien maar kreeg het idee dat het “erg fout ging”.
Maar goed.
Ehh… jouw verklaring geloof ik niet echt.
De radiator ziet enkel een drukverschil. In beide gevallen. Het is niet zo “dat er in het tweede geval even snel water uit gezogen wordt”. “Water is niet comprimeer baar”.
Dus de radiator ziet enkel een drukverschil.
En eerlijk gezegd is dat in beide gevallen ongeveer gelijk.

Het is wel zo dat de cv waarschijnlijk een veel lagere druk geeft. 800m3/h van de quatt is erg veel.
Met veel lagere flow spreid het zich bovenin waarschijnlijk wel wat beter uit. Inderdaad, warm is lichter dan koud dus dat profiel wil zich wel instellen.
De quatt geeft zo extreem veel flow dat het verticale temperatuurverschil zich niet instelt. Spoelt weg.

Nb… op zich is dit best een leuke puzzel. In practische zin blijft de conclusie denk ik toch dat de boel er heel waarschijnlijk uit klapt op druk error.

@jj85 gosh.. echt waar? Kan je dat nergens op een quatt zien (nogmaals, ik heb geen quatt)? Elke normale cv laat een druk error zien.
@CPM ondanjs de verschillen zijn @VindiGoosh het wel eens dat deboel er uit klapt op druk error.
- als je weet of je overdruk of onderdruk error hebt kannen bijvullen of leeg laten lopen.
800m3/h moet zijn 800 liter per uur, scheelt weer een beetje.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Gerardwaz schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:09:
[...]

800m3/h moet zijn 800 liter per uur, scheelt weer een beetje.
Beetje?
<proest>

(Goh, zijn ze er nog niet uit?)

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djlorenz
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-02 21:19
installatie is voltooid! 8.30 uur belde een team van twee vriendelijke Slowaakse jongens aan en startte het proces. Het duurde langer dan verwacht, ze hadden problemen met de CIC en ze hadden een update nodig van het moederschip, gelukkig was alles te repareren en vertrokken ze rond 15.00 uur voor een nieuwe installatie (auw!)

Alles lijkt prima te werken, wat ik niet leuk vind, is dat ze meerdere borden op de muren hebben laten hangen vanwege het snelle werk en het niet veel schelen, ik heb mijn verkoper gevraagd wat hij ervan vindt, aangezien mijn huis onlangs is gerenoveerd en opnieuw is geverfd, ben ik er behoorlijk pissig over.

Wat betreft de algemene discussie hier, de jongens hebben nauwelijks naar het project gekeken, ik moest het ze laten zien en uitleggen wat ik wilde, ze vroegen me specifiek "waar wil je de warmtepomp?", dus verwacht alleen uitvoering van deze jongens, als iemand een slecht plan goedkeurt, ligt het probleem bij het hoofdkantoor...

Laten we nu eens kijken hoe we deze pompen efficiënt kunnen laten werken en tegelijkertijd mijn uurtarief kunnen behouden... het is nu 47€/kWh :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Friezin schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:07:
[...]

Beetje?
<proest>

(Goh, zijn ze er nog niet uit?)
je moet nu ook niet te veel overdrijven, het is slechts een factor 1.000 verschil. :? :X 7(8)7 :S _O-

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 29-10-2024 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
netappie schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 07:47:
[...]

Ik ga even uit van 1200 m3 aardgas verbruik waarvan 200 m3 voor warm water bij een gezin van 4.

Dan heb je het dus over 1000 m3 aardgas puur voor verwarmen. Een goed ingeregelde CV installatie met HR ketel haalt daar 8800 kWh warmte uit.

Stel dat je de maximale SCOP van 4,9 haalt (alle warmte gedeeld door al het verbruik in een jaar).
Dan kom je dus op 8800 kWh/4,9 = 1796 kWh stroomverbruik. Kosten met 30 cent per kWh: 539 euro

Stel dat je het wat minder goed op orde hebt en slechts een SCOP van 4,0 haalt (slechte isolatie, groot huis).
Dan kom je dus op 8800 kWh/4,0=2.200 kWh stroomverbruik. Kosten met 30 cent per kWh: 660 euro.

Had je geen Quatt, dan moest je gewoon gas afrekenen. Neem ik 1,20 per m3 dan kom je op 1200 euro.

Met genoeg zonnepanelen en salderen van de 13 cent energiebelasting is het voorlopig nog gunstiger, maar of je die besparing aan de Quatt toerekent of als afbetaling op de panelen moet je zelf weten.

P.S. Elke situatie is anders en als je de boel continu opstookt naar 22 graden dan gaat de SCOP ook zakken. Maar je moet wel hele gekke dingen doen om niet flink te besparen t.o.v. een CV ketel.
In mijn situatie, maar ik weet dus niet of andere mensen andere waarden op geven hebben gekregen, ik heb radiatoren in huis en woon in een hoekhuis, hebben ze dus een SPF-waarde van 4,1 opgegeven. Deze factor hadden ze aan de hand van monitoring vastgesteld en is dus een soort gemiddelde. Ik weet alleen niet of het een gemiddelde van alle klanten is, of bijv. het gemiddelde van alleen klanten met radiatoren. Ik zou dus van de lage waarde 4 uitgaan en als het meer beschouwen als een meevaller.

Mijn huis is, zoals wordt beweert, beslist niet slecht geisoleerd en is ook niet overdreven groot, ik verwacht inmiddels na het plaatsen van het hr++ glas minstens label A. In een eerdere post, gisteren, heb ik aangeven met screenshot hoe Quatt sommige aspecten beoordeelt. Mijn huis viel volgens de isolatiescores in de hoogste categorie. Maar er zijn beslist huizen die beter zijn geïsoleerd dan mijn huis. Het is het afgiftesysteem (de afgifte) mijn inziens wat dat de doorslaggeeft welke SCOP je kan behalen. In een of ander boekje in dit topic had ik dat ook gelezen, het was voor mij een eye-opener. (Weet iemand toevallig iemand welk boekje ik bedoel?)

Misschien een domme vraag, heeft een hoge kamer temperatuur invloed op je SCOP? De SCOP in toch de verhouding hoeveel energie je qua stroom er in stopt en hoeveel er dan uit komt? Dat is toch net iets anders dat je meer kW verbruikt omdat je toevallig ander stookregime dan een ander? Of dat je een ander stookregime hebt dan eerder met de CV-ketel. De COP in je app. zegt toch ook niet meer dan je hebt er zoveel kW stroom ingestopt en dat is vergelijkbaar met zoveel kuub gas en dat zou dan zoveel kosten? Dus het gaat dus om de hoogte van de SCOP of de hoogte van je het verbruik? Wat je naar mijn idee wel kan zeggen is dat als je een hogere aanvoertemperatuur nodig hebt om die 22 graden te bereiken, dit je COP, en over het seizoen je SCOP kost. Uiteindenlijk gaat het er dus om hoe groot is je warmteverlies van je huis en hoe goed kan de wp zijn huis kwijt. Ik denk dat je in een zeer goed geïsoleerd huis, nieuwbouwnorm, nog steeds met heel weinig (k)W, met een uitstekende SCOP, want meestal vloerverwarming, je huis naar 22 graden kan stoken. Het beperkte warmteverlies is dus belangrijker dan op hoeveel graden je stookt. Natuurlijk is er ergens een omslagpunt maar er zijn naar mijn inschatting mensen die met een aanvoertemperatuur van 25 graden hun huis warm kunnen stoken.

Andersom gedacht denk ik dat als je in de dat nieuwbouw huis gewoon een contante temperatuur 20 graden aanhoudt, dat de wp veel later in het seizoen aan gaat, er hoeft geen vermogen in het huis, het kost wel een beetje standby stroom. Omdat je qua vermogen zo weinig verbruikt in het voor- en naseizoen, zijn de gemeten hoge COP's van weinig invloed, wegen dus weinig mee over het seizoen. Wel is de kans op pendelen in die periodes groter en dat komt de COP niet automatisch te goede, soms slaat de wp kort of onodig aan. Maar de invloed van die waardes op de SCOP is maar klein. Pas als het echt kouder wordt dan gaat deze wp's mooie runs maken.Terwijl een ander, met een groter warmteverlies, tegen een "relatief" hoge COP omdat ze de warmte goed in het huis kwijt kunnen juist een langer seizoen draait en in verhouding meer bespaart. Ondanks dat het buiten kouder is, wat op zich slecht is voor je COP, maar je dan een uitstekende afgifte hebt, bijv. vloerverwarming, dan kan je nog steeds goede COP en over het seizoen een dus goede SCOP halen. Het is naar mijn indruk dus erg belangrijk voor een goede SCOP of je de warmte goed kwijt kan en dat je afgiftesysteem optimaal is, belangrijker dan optimale isolatie.

In een nieuwbouwhuis, of zeer goed geïsoleerd huis zou je met een CV-ketel in de praktijk ook niet zoveel verbruiken, je huis houdt zich dan zelf grotendeels zelf warm. De besparing met een wp is daarom beperkt. Juist als je gas verbruik nog redenlijk hoog is en daarmee dus waarschijnlijk ook het warmteverlies ga je met een hybride wp besparen. Maar je huis kan ook gewoon relatief groot zijn. Juist omdat je verbruik nog redelijk hoog is, zou ik zeggen doen. Bij een zeer laag gasvebruik zou ik eerder een FE-optie overwegen, waardoor de netbeheerkosten weg vallen of als de CV nog goed is even op gas blijven stoken. Mijn ervaring, wel hr++ glas geplaast, is dat het huis comfortabeler is.

Mocht je voor een (hybride) wp gaan, let dan goed op of deze goed kan terugmoduleren zodat als je gaat isoleren hij zich zelf terug kan terugschakelen. In mijn situatie viel de Quatt in dat profiel. Ik zie als het wat kouder wordt (of juist de thermostaat een stukje hoger zet) dat Quatt prima runs op 400 W kan draaien. Zodra deze zijn warmte niet kwijt kan bijv. omdat de buitentemperatuur te hoog is gaat hij bij mij pendelen (uit en aan). In het voor- en na seizoen kan je dat niet altijd voorkomen. Maar ik kreeg de indruk dat bijv. de pomp van deWarmte die dacht ik, een iets hoger maximaal vermogen heeft, in mijn situatie, redenlijke isolatie, deze eerder zou gaan pendelen. Ondanks dat het officiële minimale vermogen bij Quatt op 1900 W ligt, lukt het als de afgifte voldoende is (bij ons) om op 400 W te draaien. Omdat ik inderdaad gelezen had dat Quatt redenlijk kan terug kan moduleren is het een van de redenen om voor de Quatt te kiezen. Bedenk het voor- en naseizoen is redenlijk lang.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:27
@WAF1 Zo hier vandaag, mooi 400W sinds 10 uur vanochtend :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5q77b0vGSXv6TRDIANVf_etMt1Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bT4hjLtqbvM2q5b4Rvo89sEn.png?f=fotoalbum_large

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
WAF1 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:24:
[...]
Mocht je voor een (hybride) wp gaan, let dan goed op of deze goed kan terugmoduleren zodat als je gaat isoleren hij zich zelf terug kan terugschakelen. In mijn situatie viel de Quatt in dat profiel. Ik zie als het wat kouder wordt (of juist de thermostaat een stukje hoger zet) dat Quatt prima runs op 400 W kan draaien. Zodra deze zijn warmte niet kwijt kan bijv. omdat de buitentemperatuur te hoog is gaat hij bij mij pendelen (uit en aan). In het voor- en na seizoen kan je dat niet altijd voorkomen. Maar ik kreeg de indruk dat bijv. de pomp van deWarmte die dacht ik, een iets hoger maximaal vermogen heeft, in mijn situatie, redenlijke isolatie, deze eerder zou gaan pendelen. Ondanks dat het officiële minimale vermogen bij Quatt op 1900 W ligt, lukt het als de afgifte voldoende is (bij ons) om op 400 W te draaien. Omdat ik inderdaad gelezen had dat Quatt redenlijk kan terug kan moduleren is het een van de redenen om voor de Quatt te kiezen. Bedenk het voor- en naseizoen is redenlijk lang.
Viel me vandaag ook op. De Quatt heeft uren gedraaid op 300W (@COP van bijna 9). Best netjes volgens mij :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
WAF1 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:24:
[...]

In mijn situatie, maar ik weet dus niet of andere mensen andere waarden op geven hebben gekregen, ik heb radiatoren in huis en woon in een hoekhuis, hebben ze dus een SPF-waarde van 4,1 opgegeven. Deze factor hadden ze aan de hand van monitoring vastgesteld en is dus een soort gemiddelde. Ik weet alleen niet of het een gemiddelde van alle klanten is, of bijv. het gemiddelde van alleen klanten met radiatoren. Ik zou dus van de lage waarde 4 uitgaan en als het meer beschouwen als een meevaller.

Mijn huis is, zoals wordt beweert, beslist niet slecht geisoleerd en is ook niet overdreven groot, ik verwacht inmiddels na het plaatsen van het hr++ glas minstens label A. In een eerdere post, gisteren, heb ik aangeven met screenshot hoe Quatt sommige aspecten beoordeelt. Mijn huis viel volgens de isolatiescores in de hoogste categorie. Maar er zijn beslist huizen die beter zijn geïsoleerd dan mijn huis. Het is het afgiftesysteem (de afgifte) mijn inziens wat dat de doorslaggeeft welke SCOP je kan behalen. In een of ander boekje in dit topic had ik dat ook gelezen, het was voor mij een eye-opener. (Weet iemand toevallig iemand welk boekje ik bedoel?)

Misschien een domme vraag, heeft een hoge kamer temperatuur invloed op je SCOP? De SCOP in toch de verhouding hoeveel energie je qua stroom er in stopt en hoeveel er dan uit komt? Dat is toch net iets anders dat je meer kW verbruikt omdat je toevallig ander stookregime dan een ander? Of dat je een ander stookregime hebt dan eerder met de CV-ketel. De COP in je app. zegt toch ook niet meer dan je hebt er zoveel kW stroom ingestopt en dat is vergelijkbaar met zoveel kuub gas en dat zou dan zoveel kosten? Dus het gaat dus om de hoogte van de SCOP of de hoogte van je het verbruik? Wat je naar mijn idee wel kan zeggen is dat als je een hogere aanvoertemperatuur nodig hebt om die 22 graden te bereiken, dit je COP, en over het seizoen je SCOP kost. Uiteindenlijk gaat het er dus om hoe groot is je warmteverlies van je huis en hoe goed kan de wp zijn huis kwijt. Ik denk dat je in een zeer goed geïsoleerd huis, nieuwbouwnorm, nog steeds met heel weinig (k)W, met een uitstekende SCOP, want meestal vloerverwarming, je huis naar 22 graden kan stoken. Het beperkte warmteverlies is dus belangrijker dan op hoeveel graden je stookt. Natuurlijk is er ergens een omslagpunt maar er zijn naar mijn inschatting mensen die met een aanvoertemperatuur van 25 graden hun huis warm kunnen stoken.

Andersom gedacht denk ik dat als je in de dat nieuwbouw huis gewoon een contante temperatuur 20 graden aanhoudt, dat de wp veel later in het seizoen aan gaat, er hoeft geen vermogen in het huis, het kost wel een beetje standby stroom. Omdat je qua vermogen zo weinig verbruikt in het voor- en naseizoen, zijn de gemeten hoge COP's van weinig invloed, wegen dus weinig mee over het seizoen. Wel is de kans op pendelen in die periodes groter en dat komt de COP niet automatisch te goede, soms slaat de wp kort of onodig aan. Maar de invloed van die waardes op de SCOP is maar klein. Pas als het echt kouder wordt dan gaat deze wp's mooie runs maken.Terwijl een ander, met een groter warmteverlies, tegen een "relatief" hoge COP omdat ze de warmte goed in het huis kwijt kunnen juist een langer seizoen draait en in verhouding meer bespaart. Ondanks dat het buiten kouder is, wat op zich slecht is voor je COP, maar je dan een uitstekende afgifte hebt, bijv. vloerverwarming, dan kan je nog steeds goede COP en over het seizoen een dus goede SCOP halen. Het is naar mijn indruk dus erg belangrijk voor een goede SCOP of je de warmte goed kwijt kan en dat je afgiftesysteem optimaal is, belangrijker dan optimale isolatie.

In een nieuwbouwhuis, of zeer goed geïsoleerd huis zou je met een CV-ketel in de praktijk ook niet zoveel verbruiken, je huis houdt zich dan zelf grotendeels zelf warm. De besparing met een wp is daarom beperkt. Juist als je gas verbruik nog redenlijk hoog is en daarmee dus waarschijnlijk ook het warmteverlies ga je met een hybride wp besparen. Maar je huis kan ook gewoon relatief groot zijn. Juist omdat je verbruik nog redelijk hoog is, zou ik zeggen doen. Bij een zeer laag gasvebruik zou ik eerder een FE-optie overwegen, waardoor de netbeheerkosten weg vallen of als de CV nog goed is even op gas blijven stoken. Mijn ervaring, wel hr++ glas geplaast, is dat het huis comfortabeler is.

TLDR? ;)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• harv
djlorenz schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:30:
installatie is voltooid! 8.30 uur belde een team van twee vriendelijke Slowaakse jongens aan en startte het proces. Het duurde langer dan verwacht, ze hadden problemen met de CIC en ze hadden een update nodig van het moederschip, gelukkig was alles te repareren en vertrokken ze rond 15.00 uur voor een nieuwe installatie (auw!)

Alles lijkt prima te werken, wat ik niet leuk vind, is dat ze meerdere borden op de muren hebben laten hangen vanwege het snelle werk en het niet veel schelen, ik heb mijn verkoper gevraagd wat hij ervan vindt, aangezien mijn huis onlangs is gerenoveerd en opnieuw is geverfd, ben ik er behoorlijk pissig over.

Wat betreft de algemene discussie hier, de jongens hebben nauwelijks naar het project gekeken, ik moest het ze laten zien en uitleggen wat ik wilde, ze vroegen me specifiek "waar wil je de warmtepomp?", dus verwacht alleen uitvoering van deze jongens, als iemand een slecht plan goedkeurt, ligt het probleem bij het hoofdkantoor...

Laten we nu eens kijken hoe we deze pompen efficiënt kunnen laten werken en tegelijkertijd mijn uurtarief kunnen behouden... het is nu 47€/kWh :o
??????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
SBL schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:49:
[...]

Met R32 (zoals bij Quatt) kan je water theoretisch tot maximaal 61-62graden verwarmen, maar in de praktijk wordt dat door Quatt afgekapt op 55 graden.
Met propaan kun je water tot hogere temperaturen verwarmen. Dit is wel inefficient, dus voor ruimteverwarming wil je dat voorkomen, maar voor SWW dus als je full-electric wilt gaan, is het handig.
Propaan heeft een betere COP bij hogere temperaturen. R32 heeft betere COP bij lage temperaturen. Gemiddeld maakt het erg weinig uit.
Als het middel ontsnapt naar de atmosfeer, dan is propaan klimaatvriendelijker. Maar het is wel brandbaarder dan R32, dus worden propaan-warmtepompen vooral als monoblock geleverd, zodat de propaan buiten blijft.
-Ik denk dat bij 55 graden de Quatt samen gaat werken CV klopt dat? Niet alle wp's doen dat, dan is het of, of. De Panasonic doet dat volgens de plaatselijke installateur bijv. niet.
-Quatt voegt naar mijn indruk in hun FE-oplossing een extra w/w pomp toe om extra warmte in het boilervat te stoppen. (Eigenlijk weet ik niet of in het boilervat ook nog een spiraal zit) Dus dat ze nog geen propaan gebruiken lijkt mij dus ook weer niet zo erg.
-Ik heb begrepen dat R32 net een beter koelmiddel is, dus als je gaat koelen met de Chill is R32 in de leidingen denk ik een voordeel.

Quatt zal ook wel bezig zijn om een propaanpomp te ontwikkelen, ze kunnen door de regelgeving niet anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lumineox
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:09
@Stefannn

Uit mijn post hiervoor:

[Afbeelding]

Expansievat op retour

[Afbeelding]

Expansievat op voeding

Ik ben na deze discusie maar eens gaan checken waar mijn expansievat op zit aangesloten en die blijkt ook op de aanvoer te zitten ipv de retour. Quatt blijkt dit dus niet echt helemaal goed uti te voeren.
Alleen denk ik niet dat het effect zo groot is als je beschrijft, de verwamingen die nu aan staan hebben een mooie tempratuur gradient met de IR thermometer over de hele lengte.

Mogelijk nog een actie om uit te voeren na installatie is alle radiatoren ontluchten, het lijkt erop dat dit een significatn effect op mijn COP heeft gehad. installatie nu anderhalve week, eerste week 4,7 en na ontluchten 5,4.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FC4HNzQmV3vqdm_wLI08zVGGPt0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tLeti4DPlXAYlXZF8xoEekKy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gok dat dit antwoord van @WAF1 voor @Erik1805 is, over het verbruik.

Mocht iemand SPF uit willen rekenen:
https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/spf-warmtepomp
(Ik kom zelf op 4,69)

Gasverbruik is vaak al indicatie voor stroomverbruik.
De hoeveelheid gas die wordt vervangen door stroom is bij een Quatt stukken hoger dan de ergens genoemde 70%. De gebruikers van Quatt hebben een poll ingevuld: SBL in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
(Dan heb je een indicatie hoeveel je ongeveer aan gas gaat besparen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
WAF1 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:01:
[...]

-Ik denk dat bij 55 graden de Quatt samen gaat werken CV klopt dat? Niet alle wp's doen dat, dan is het of, of. De Panasonic doet dat volgens de plaatselijke installateur bijv. niet.
Tót 55 graden kunnen Quatt en CV samen, daarboven staat alleen de pomp in de Quatt aan en doet CV ketel al het verwarmingswerk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VindiGoosh
Ik heb thuis nog even aan mijn radiatoren gevoeld, en die worden ABC warm.

Als ik de overdrukregelaar op 0.5 bar zet ook.

Als ik de klep naar de voeding knijp en die van de retour helemaal open laat, dan worden mijn radiatoren ACB warm. Dit verschil wordt steeds minder groot verder in het systeem.

Ik heb voor de grap ook lucht aan laten zuigen en de automatische ontluchter dicht gezet, waardoor er in de retour net voor de Quatt lucht opgesloten zit. Ook dan wordt de eerste radiator ACB warm (bij degene erna al niet meer te voelen).

Ik ben het eens met @Stefannn dat zijn suggestie het beste is om uit te voeren. Minste gedoe en het snelst te testen.

Als dat het probleem niet op lost, dan zou ik nog eens kijken of er ergens in het leidingwerk van de Quatt geen bocht zit waar lucht gevangen kan worden. Daar zou dan een automatische ontluchter moeten komen.

Als dat niet werkt, dan zou ik het expansievat op de retour zetten in combinatie met een overdrukregelaar plaatsen zoals bij anderen hier ook gedaan is (en af laten stellen op de minimale (!) afgifte, dus 3 volledig open radiatoren en niet meer).

Ik heb inmiddels een expansievat, 2 kleppen en een flir camera in mn boodschappenmandje, want ik wil nu echt voor eens en voor altijd weten wat er gebeurt in de radiator qua vermenging wanneer het expansievat op de aanvoer en/of retour zit.

Wat jij zegt @Stefannn klinkt echt logisch, maar tegelijkertijd wilt mijn brein ZIEN waarom het geen verschil zou maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
VindiGoosh schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:04:
Ik heb thuis nog even aan mijn radiatoren gevoeld, en die worden ABC warm.

Als ik de overdrukregelaar op 0.5 bar zet ook.

Als ik de klep naar de voeding knijp en die van de retour helemaal open laat, dan worden mijn radiatoren ACB warm. Dit verschil wordt steeds minder groot verder in het systeem.

Ik heb voor de grap ook lucht aan laten zuigen en de automatische ontluchter dicht gezet, waardoor er in de retour net voor de Quatt lucht opgesloten zit. Ook dan wordt de eerste radiator ACB warm (bij degene erna al niet meer te voelen).

Ik ben het eens met @Stefannn dat zijn suggestie het beste is om uit te voeren. Minste gedoe en het snelst te testen.

Als dat het probleem niet op lost, dan zou ik nog eens kijken of er ergens in het leidingwerk van de Quatt geen bocht zit waar lucht gevangen kan worden. Daar zou dan een automatische ontluchter moeten komen.

Als dat niet werkt, dan zou ik het expansievat op de retour zetten in combinatie met een overdrukregelaar plaatsen zoals bij anderen hier ook gedaan is (en af laten stellen op de minimale (!) afgifte, dus 3 volledig open radiatoren en niet meer).

Ik heb inmiddels een expansievat, 2 kleppen en een flir camera in mn boodschappenmandje, want ik wil nu echt voor eens en voor altijd weten wat er gebeurt in de radiator qua vermenging wanneer het expansievat op de aanvoer en/of retour zit.

Wat jij zegt @Stefannn klinkt echt logisch, maar tegelijkertijd wilt mijn brein ZIEN waarom het geen verschil zou maken.
Goed bezig!
Testjes doen is sowieso altijd goed. Houd ik ook van.
Gaaf!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
MacD007 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:40:
[...]

Volgens mij zijn we het grotedeel met elkaar eens. Er zijn in Nederland gewoon geen goede vakmensen genoeg. Maar dat je moet nog steeds oog hebben voor het feit dat de positie van zo'n buitenlandse werknemer zwakker is. Ik lees dat werknemers midden in de nacht uit Slowakije komen en toch de volgende dag bij de klant staan. Dat riekt in mijn ogen toch tot naar, hoe zou ik het formuleren...

Een klant verwacht gewoon dat deze goed wordt voorgelicht. Natuurlijk kan deze een wens hebben maar de schouwer moet kijken of dat technisch kan. Het probleem is dat deze schouwers vaak geen techneuten meer zijn maar gewone verkopers. In mijn situatie ging het ook bijna mis. Alleen doordat ik ook op Tweakers zit is een vergelijkbaar drama voorkomen, want mijn verkoper had ook een slechte opstelling goedgekeurd. En nog steeds moet ik monitoren of de nu gekozen plek voldoet maar dat heeft meer met de eisen van de welstandcomissie te maken. Mocht het de plek niet voldoen, dan kan ik goed motiveren waarom het toch anders moet.

De techneuten van Quatt die snappen meteen dat de voorgestelde opstelling uit het voorbeeld niet kan. Ik sluit niet uit de monteurs dat ook snappen maar die voeren vaak gewoon een opdracht uit. Je kan van hun niet verwachten dat ze als ze al ter plekke zijn met de klant of de opdrachtgever in discussie gaan. Daarmee wil ik niet zeggen dat dit nooit gebeurt, ook onze buitenlandse monteur vroeg beleeft waarom we voor deze opstelling had gekozen. Toen ik het uitlegde begreep hij dat meteen, maar ik merkte ook dat met die 3,5 meter niet standaard rekening werd gehouden anders zou hij het mij niet vragen. En ook van mijn verkoper kreeg ik de indruk dat deze eerder andere norm aanhielt, want heeft wel degenlijk gekeken en zelfs afstand en hoogte gemeten.

En natuurlijk is er mogenlijk een cultuur verschil, maar er zijn genoeg van oorsprong Nederlanders die gewoon een opdracht uitvoeren als ze die krijgen. Toen ik hier pas woonde, meer dan 30 jaar geleden, stonden aan de eind van de brandgang hekjes. Daardoor konden we er amper met de fiets de brandgang uit. De hekjes stonden er omdat de doorgaande fieters op snelheid dan konden door rijden (stoep) en de bewoners waren de dupe. Bijna alle hekjes moesten verplaast worden en deze werden zo gezet dat de snelheid van de fieters werd geremd zodat de bewoners veilig uit hun brandgang kunnen komen. Als leek denk je hadden ze dat niet meteen kunnen verzinnen? En de geen die het werk uit moet voeren snapt toch ook dat dit niet logisch is? Maar in de praktijk werkt dat niet altijd zo, ze wachten rustig af tot ze het over moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlorenz
ook vertelde de monteur mij dat hij de ketel moest veranderen van openterm control naar on/off. klopt het dat de CIC de ketel alleen met on off aanstuurt in combinatie met quatt?

Ook hebben ze niks veranderd aan mijn tado, moet ik iets aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

djlorenz schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:52:
ook vertelde de monteur mij dat hij de ketel moest veranderen van openterm control naar on/off. klopt het dat de CIC de ketel alleen met on off aanstuurt in combinatie met quatt?
Dat staat gewoon in de TS.
TLDR: niet druk over maken. Ketel hoeft niet te moduleren, maar gewoon altijd zacht; zie ook mijn volgende reactie.

[ Voor 11% gewijzigd door SBL op 30-10-2024 00:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

WAF1 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:01:
[...]

De Quatt werkt in de basis alleen. Tenzij de CiC concludeert dat het verwarmen niet snel genoeg gaat, bijvoorbeeld omdat de vraagtemp van de thermostaat met 2 graden wordt verhoogd. Dan wordt de CVketel bijgeschakeld en werken ze samen (Quatt voegt 5 graden toe en de CVketel ook 8 ). Dan wordt bijvoorbeeld 6 graden afgegeven aan je vloer/radiatoren/kamer, zodat het water 5+8-6=7 graden warmer bij Quatt terugkomt. Zo werken ze samen (4 cycli? 3 kwartier?) totdat de CiC vindt dat het verwarmen snel genoeg gaat (dan gaat CVketel weer uit en Quatt alleen verder) of totdat het water een graad of 50 is, dan gaat Quatt minder meehelpen en als ondanks dat het water nog steeds warmer wordt, dan gaat Quatt bij 55 graden uit en gaat CVketel alleen verder.
Dus je wilt je CVketel begrenzen, want de CVketel kan ook wel 25 graden toevoegen ipv de 8 in het voorbeeld hierboven.
-Ik heb begrepen dat R32 net een beter koelmiddel is, dus als je gaat koelen met de Chill is R32 in de leidingen denk ik een voordeel.
R32 in de leidingen? Water in de leidingen, R32 in de Quatt en R290 in de Chill.

[ Voor 13% gewijzigd door SBL op 30-10-2024 00:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 20:52
Freeckje schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:21:
[...]

Ben met @EnergyExplorer zeer benieuwd hoe je de "Vloerverwarming pompen aan/uit schakelen met Quatt" hebt gerealiseerd... lijkt me zeer nuttig en energiezuinig.
Heb de vloerverwarming pomp op een hogere stand gezet (snellere doorstroming) met hoger verbruik (2x 30W) tot gevolg. Niet erg, zolang ie dan alleen maar draait als er warmtevraag is.

Heb hiervoor 3 slimme stekkers van Homewizard gebruikt. Als de Quatt stekker gedurende 5 minuten meer dan 100 watt verbruikt schakelen de 2 vloerverwarming stekkers in. En als de Quatt stekker langer dan 10 min minder dan 50 watt verbruikt gaan ze weer uit. Daarnaast 1x per dag een snelle 5 min cycle op vast tijdstip om pompen draaiende te houden.

Kan je volledig instellen in Homewizard app zonder smarthome hub oid. Heb je wel het plus abbo voor nodig (1 euro per maand). Heb op die manier ook de radiator ventilatoren bij mijn moeder ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
djlorenz schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:52:

Ook hebben ze niks veranderd aan mijn tado, moet ik iets aanpassen?
Dit klopt allemaal.

Tado praat nog steeds OpenTherm, maar dan met de CiC in plaats van de ketel. De ketel wordt door de CiC on/off aangestuurd.

Je hoeft dus niets aan de Tado te veranderen.

Ik wilde mijn ketel voor de vorm ook opentherm met de CiC laten praten, maar de ketel doet toch voor de warmtevraag toch bijna niets meer. Dus de winst met modulerend i.t.t. on/off is marginaal.

[ Voor 17% gewijzigd door VindiGoosh op 30-10-2024 06:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
harv schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:54:
[...]

Bij een huisinstallatie heb je het niet zo over zulke GROTE drukverschillen als in jouw voorbeeld.. Denk aan normaal 0,1 tot 0,2 verschil tussen aanvoer en retour

En heb je mijn vorige post gelezen over expansievat????
Het was ook voor de vorm

En welke post? In degene die ik vind geef je aan dat het expansievat op de retour moet, maar de consensus hier is dat het geen flikker uit zou moeten maken (iets waar ik het niet mee eens ben).

Het expansievat moet op de retour en die zit met het aanbrengen van een warmtepomp nu bij iedereen op de aanvoer.

[ Voor 8% gewijzigd door VindiGoosh op 30-10-2024 05:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VindiGoosh
djlorenz schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:30:
Alles lijkt prima te werken, wat ik niet leuk vind, is dat ze meerdere borden op de muren hebben laten hangen vanwege het snelle werk en het niet veel schelen
Misschien een stomme vraag; maar wat bedoel je hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Voor de mensen met Tado:

Ik heb nu 4 zones en heb door wat getweak nu een gemiddelde COP van 5+.

Wat mij opvalt is dat 0.5 graden opwarming per half uur verlagen naar 0.2 graden per kwartier een wereld van verschil maakt. Hiervoor heb je wel een temperatuursensor nodig, want via de Tado knoppen gaat het alleen per 0.5 graden.

De CV springt volgens de app nog wel af en toe kort bij, al is dit zeer gering. 99% is van de Warmtevraag is via de Quatts. Dit komt dus denk ik, omdat de knoppen wel nog steeds met 0.5 graden stappen warmtevraag sturen naar de zoneregelaar.

Ik vind het even prima zo want te druk met andere dingen, maar voor het mooie zou je dus voor elke zone een temperatuursensor moeten nemen.

Benieuwd of het ook goed blijft werken als het echt koud gaat worden

[ Voor 4% gewijzigd door VindiGoosh op 30-10-2024 06:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VindiGoosh schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 05:55:
Voor de mensen met Tado:

Ik heb nu 4 zones en heb door wat getweak nu een gemiddelde COP van 5+.

Wat mij opvalt is dat 0.5 graden opwarming per half uur verlagen naar 0.2 graden per kwartier een wereld van verschil maakt. Hiervoor heb je wel een temperatuursensor nodig, want via de Tado knoppen gaat het alleen per 0.5 graden.

De CV springt volgens de app nog wel af en toe kort bij, al is dit zeer gering. 99% is van de Warmtevraag is via de Quatts. Dit komt dus denk ik, omdat de knoppen wel nog steeds met 0.5 graden stappen warmtevraag sturen naar de zoneregelaar.

Ik vind het even prima zo want te druk met andere dingen, maar voor het mooie zou je dus voor elke zone een temperatuursensor moeten nemen.

Benieuwd of het ook goed blijft werken als het echt koud gaat worden
Ik neem aan dat dit niet allevier sturende/vragende zones zijn.

En ja, pas wanneer het 's nachts lekker koud wordt (<0°C) kun je echt goed inregelen.
(En de excel warmteverlies in gaan vullen, om te checken of de schatting stooklijn warmteverlies/buitentemperatuur van Quatt voor je woning correct is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Friezin schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 06:44:
[...]

Ik neem aan dat dit niet allevier sturende/vragende zones zijn.

En ja, pas wanneer het 's nachts lekker koud wordt (<0°C) kun je echt goed inregelen.
(En de excel warmteverlies in gaan vullen, om te checken of de schatting stooklijn warmteverlies/buitentemperatuur van Quatt voor je woning correct is)
Ja dit zei je al eerder en ik moet dat inderdaad nog ff doen. Er zitten momenteel te weinig uren in een dag dus het schiet er steeds bij in :P Maar het is wel een goeie om te doen.

En ja bij Tado heb je een zoneregelaar, waaraan je verschillende zones kunt koppelen (bij mij 4). Alléén die zoneregelaar stuurt direct de CiC aan.

De temperatuur sensoren waar ik het over heb benaderen de thermostaatknoppen en sturen de warmtevraag naar de zoneregelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
@Friezin voor jouw beeldvorming:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnLkH3GU6Ty_0KFcK89Hx0BX330=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNcP8m0qpM2p7XiUYt5fmoYd.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de 4 zones die wij hebben. De zone beneden heeft een temperatuursensor. Als je de instellingen van die zone bekijkt zie je het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZoUkYVB-TV_LNPXyqpcFTU2-f2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8nwWZlXTuCCCXeYDIHMudkkS.jpg?f=fotoalbum_large

Halverwege zie je “meettoestel”. Dit is de temperatuursensor (begint met “SU”) en die heeft een zoneregelaar (begint met “BR”).

De zone boven ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p64m6t4UoP66rrxN4wYzyF-I6Gc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D0COcZvWWuhqLVYk1qzEnLtD.jpg?f=fotoalbum_large

Die heeft als meettoestel 1 van de radiatorknoppen (begint met “VA”), maar dezelfde zoneregelaar als beneden (en de rest van het huis).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylanf97
VindiGoosh schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 06:55:
@Friezin voor jouw beeldvorming:[Afbeelding]

Dit zijn de 4 zones die wij hebben. De zone beneden heeft een temperatuursensor. Als je de instellingen van die zone bekijkt zie je het volgende:

[Afbeelding]

Halverwege zie je “meettoestel”. Dit is de temperatuursensor (begint met “SU”) en die heeft een zoneregelaar (begint met “BR”).

De zone boven ziet er zo uit:

[Afbeelding]

Die heeft als meettoestel 1 van de radiatorknoppen (begint met “VA”), maar dezelfde zoneregelaar als beneden (en de rest van het huis).
Heb je hier dan niet juist het sturende zones?
In de Tado app staat dat als je de zone toekent aan de zoneregelaar, deze juist wel het systeem mag inschakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unBoNYulK6_05MMTlj_sxSrb0sk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pfxqS9HV0UD4qcI0ocST9npx.jpg?f=user_large

Ik heb het zelf zo ingesteld, de thermostaten gaan bij ons open zodra er vraag is in die betreffende ruimte, en als het systeem dan toevallig net verwarmt gaat er ook warm water door de radiator, anders staat de ruimte met open thermostaat te wachten op warm water.

[ Voor 7% gewijzigd door Dylanf97 op 30-10-2024 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlorenz
VindiGoosh schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 05:44:
[...]

Misschien een stomme vraag; maar wat bedoel je hiermee?
dit is wat ik bedoel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRNizKil1MBhCr9b7tPPtZblAnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDSTRsXfJhNKQB6c3jXJFT3d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTDeOwiHvnJIC9ncGn5KCc3v2Ak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nziiy1quWSQPrMvfUe9j8BwU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxXZemXWhCKmxs7buFTxlHF_1Pk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPTq3S0GH7IUaFKb3IrMsHhS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n19syfHAocI_ug3bOm2biPAxWhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IR0AoystQbJA6wA2bb3VMTyY.jpg?f=fotoalbum_large

en meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Ik heb het zelf zo ingesteld, de thermostaten gaan bij ons open zodra er vraag is in die betreffende ruimte, en als het systeem dan toevallig net verwarmt gaat er ook warm water door de radiator, anders staat de ruimte met open thermostaat te wachten op warm water.
Zo heb ik andere ruimtes inderdaad ook ingesteld.
Dylanf97 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 07:48:
[...]

Heb je hier dan niet juist het sturende zones?
In de Tado app staat dat als je de zone toekent aan de zoneregelaar, deze juist wel het systeem mag inschakelen.

[Afbeelding]
Dat is een goeie; maar dan snap ik niet waarom er “maximaal 2 sturende zones” mogen zijn. Waar staat dit? Waar is de bron hiervan?

Want wat boeit het als de zoneregelaar de enige is die de CiC aanstuurt? Wat zijn bij mij dan de gevolgen van mijn 4 zones in plaats 2?

Ik moet natuurlijk nog even wachten op echt koud weer, maar hier werkt alles naar tevredenheid. Ik snap die restrictie niet.

Hele andere vraag aan @Stefannn

Sorry ben ik weer

Even helemaal los van of het expansievat wel of niet op de retour moet:

Stel: het expansievat van @CPM was in de oude situatie nét aan genoeg aan capaciteit voor zijn systeem, waarbij hij gevuld werd met koud water aan het eind van het systeem. Hetzelfde expansievat dat in de nieuwe situatie op de aanvoer zit, vult zich nu met warm water (wat een groter volume heeft) aan het begin van zijn systeem. Kan het niet zo zijn dat hij in de nieuwe situatie dan nét niet genoeg capaciteit heeft om de korte klap van de voeding op te vangen, maar wel genoeg om het overstortventiel niet te triggeren?

Tweede vraag:

Ik heb er vannacht nog fr over nagedacht, en als het klopt wat jij zegt, dan zou je bij hem ook een klep op de retour kunnen zetten, en die heel licht knijpen. Dan komt het warme water rustiger zijn radiatoren in, waardoor deze weer ABC opwarmen in plaats van ACB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Ahh zo. Nee daar zou ik ook van balen inderdaad. Zou het wel even bij Quatt aangeven. Niet om de monteurs op te stroppen, maar om dit in het vervolg mee te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylanf97
VindiGoosh schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:23:
[...]

Zo heb ik andere ruimtes inderdaad ook ingesteld.

[...]

Dat is een goeie; maar dan snap ik niet waarom er “maximaal 2 sturende zones” mogen zijn. Waar staat dit? Waar is de bron hiervan?

Want wat boeit het als de zoneregelaar de enige is die de CiC aanstuurt? Wat zijn bij mij dan de gevolgen van mijn 4 zones in plaats 2?

Ik moet natuurlijk nog even wachten op echt koud weer, maar hier werkt alles naar tevredenheid. Ik snap die restrictie niet.
Wat mij is opgevallen in de aansturing van de CiC is dat 'ie niet zo goed weet welk setpoint aangehouden moet worden (heb 'm natuurlijk pas een dag dus kan het mis hebben). Bij mij werd telkens het hoogste setpoint doorgegeven aan de CiC, met als gevolg dat:
- de ketel even aan sprong
- het systeem uit gaat als de benedenverdieping op temperatuur is
- het systeem vrij kort daarna weer aan gaat omdat de bovenverdieping niet op temperatuur is
enz. enz.

Het systeem lijkt er vrij nerveus op te reageren, met pendelen als gevolg, en dat is precies wat we niet willen als ik de afgelopen maanden dit forum volgen mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Dylanf97 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:33:
[...]

Wat mij is opgevallen in de aansturing van de CiC is dat 'ie niet zo goed weet welk setpoint aangehouden moet worden (heb 'm natuurlijk pas een dag dus kan het mis hebben). Bij mij werd telkens het hoogste setpoint doorgegeven aan de CiC, met als gevolg dat:
- de ketel even aan sprong
- het systeem uit gaat als de benedenverdieping op temperatuur is
- het systeem vrij kort daarna weer aan gaat omdat de bovenverdieping niet op temperatuur is
enz. enz.

Het systeem lijkt er vrij nerveus op te reageren, met pendelen als gevolg, en dat is precies wat we niet willen als ik de afgelopen maanden dit forum volgen mag geloven.
Bedankt voor je uitleg.

Ik ga het de komende tijd goed in de gaten houden. Ik heb er nu nog geen last van (nadat ik de temperatuurs stappen naar 0.2C per kwartier heb gebracht).

Ik heb HA ook nog niet goed in kunnen regelen, dus die kekke grafiekjes die jullie steeds posten kan ik nog niet delen.

Ik heb wel home wizard gekocht maar nog geen tijd gehad om aan te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
VindiGoosh schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:47:
[...]

Bedankt voor je uitleg.

Ik ga het de komende tijd goed in de gaten houden. Ik heb er nu nog geen last van (nadat ik de temperatuurs stappen naar 0.2C per kwartier heb gebracht).

Ik heb HA ook nog niet goed in kunnen regelen, dus die kekke grafiekjes die jullie steeds posten kan ik nog niet delen.

Ik heb wel home wizard gekocht maar nog geen tijd gehad om aan te sluiten
Herkenbaar, HA is al vriendjes met de Quatts, wat we er vervolgens mee gaan doen is stap 2.

Ik heb het kunnen zien in de app van Quatt zelf, probeer eens de zones handmatig op een andere temperatuur te zetten, dan zie je als het goed is rechts onderin wat ik bedoel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-09 13:28
Goedemorgen

Ik heb de Tado x geïnstalleerd en dat gaat veel beter dan de isense:) hysteresis is 0.1 nu met de isense was het 0.4 en met vloerverwarming was de warmtevraag veel te laat. Nu draaid quatt stuk rustigere:)

Ik ben van plan het volgende ik wil de gesloten vloerverwarmings verdeler vervangen voor een opene zonder pomp, op de huidige is er ook geen ventiel die ik dicht kan draaien dat de menging niet plaats vindt.
CV ketel temperatuur op 45 geraden zetten.

Ik vraag mij allen af de CIC CV instelling kan overrulen en Hoogere temperatuur vragen?

Dat ik niet straak 60 graden in vloer krijg:)

[ Voor 4% gewijzigd door Safe_grut op 30-10-2024 09:17 ]

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Dylanf97 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:59:

Ik heb het kunnen zien in de app van Quatt zelf, probeer eens de zones handmatig op een andere temperatuur te zetten, dan zie je als het goed is rechts onderin wat ik bedoel :)
Dit volg ik niet. Wat moet ik zien rechtsonderin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
VindiGoosh schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:19:
[...]

Dit volg ik niet. Wat moet ik zien rechtsonderin?
Als je alle sturende zones een andere temperatuur mee geeft (om te testen) zie je als het goed is dat de waarde die de CiC als setpoint heeft blijft wisselen tussen die waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Dylanf97 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:31:
[...]

Als je alle sturende zones een andere temperatuur mee geeft (om te testen) zie je als het goed is dat de waarde die de CiC als setpoint heeft blijft wisselen tussen die waardes.
Het zal aan mij liggen, maar ik zie überhaupt geen setpoint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:01
Clock schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 05:20:
[...]

Heb de vloerverwarming pomp op een hogere stand gezet (snellere doorstroming) met hoger verbruik (2x 30W) tot gevolg. Niet erg, zolang ie dan alleen maar draait als er warmtevraag is.

Heb hiervoor 3 slimme stekkers van Homewizard gebruikt. Als de Quatt stekker gedurende 5 minuten meer dan 100 watt verbruikt schakelen de 2 vloerverwarming stekkers in. En als de Quatt stekker langer dan 10 min minder dan 50 watt verbruikt gaan ze weer uit. Daarnaast 1x per dag een snelle 5 min cycle op vast tijdstip om pompen draaiende te houden.

Kan je volledig instellen in Homewizard app zonder smarthome hub oid. Heb je wel het plus abbo voor nodig (1 euro per maand). Heb op die manier ook de radiator ventilatoren bij mijn moeder ingesteld.
Bedankt voor je reactie. Prima oplossing voor experimenteren en/of hobby hoor! Ben er echter geen voorstander van voor een definitieve oplossing. Nadeel: je voegt extra hardware en software toe. Als ik onder tram kom, wie krijgt het systeem aan de praat bij storingen en updates?
Voor mijn situatie toch maar de eenvoudige pompschakelaar met een temp-sensor op de leiding vanaf de Quatt :) .

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
VindiGoosh schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:37:
[...]

Het zal aan mij liggen, maar ik zie überhaupt geen setpoint
Ah mijn excuses, ik heb een screenshot gemaakt om aan te geven welke waarde ik bedoel;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9N_zdQrMNUwaedCRZKX-CWbD1I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NkyyEzB01GU6B6qMVXbfTAQd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Dylanf97 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:41:
[...]

Ah mijn excuses, ik heb een screenshot gemaakt om aan te geven welke waarde ik bedoel;
[Afbeelding]
Heb ik weer. Ik heb dat niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJPXbcYNzXjDU5EAEBkDCcv3eTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9q8lCxon9cHdvchsETZ5p0cr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KjYAkbngnhbnMNgsuBd0JPMYgwQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lT4j4b1YgUzy1WTnFWP6Kgf1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:26
Safe_grut schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:07:
Goedemorgen

Ik heb de Tado x geïnstalleerd en dat gaat veel beter dan de isense:) hysteresis is 0.1 nu met de isense was het 0.4 en met vloerverwarming was de warmtevraag veel te laat. Nu draaid quatt stuk rustigere:)

Ik ben van plan het volgende ik wil de gesloten vloerverwarmings verdeler vervangen voor een opene zonder pomp, op de huidige is er ook geen ventiel die ik dicht kan draaien dat de menging niet plaats vindt.

Ik vraag mij allen af de CIC CV instelling kan overrulen en Hoogere temperatuur vragen?

De meningen zijn erover verdeeld of je een open verdeler moet nemen, ik zou het zo laten en proberen waterzijdig goed in te regelen.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Nog even terugkomend op dat mijn CV af en toe bijspringt:

Dit zou ook kunnen komen omdat ik nog gastarieven heb van onder de euro per kuub. En ik heb optimaal besparen aan staan dusja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
Goedemorgen

Ik had eergisteren nog 53 graden in de radiatoren. Iemand in huis snapt langzaam verwarmen nog niet helemaal, dus de thermostaat stond opeens op 23 graden 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
Goedemorgen

De CiC overruled de instelling op de ketel niet.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
Oei, dat verklaart dan een hoop. Weet niet hoe het kan dat dat er zo anders uitziet dan.
Ik heb zelf een Tado V3+, aangesloten via OpenTherm. Hoe is dat in jouw situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safe_grut
Star65 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:42:
[...]

De meningen zijn erover verdeeld of je een open verdeler moet nemen, ik zou het zo laten en proberen waterzijdig goed in te regelen.
Dit heb ik dus geprobeerd helaas lukt dit mijn niet helemaal, er is aftakking naar radiatoren en die krijg het meeste flow waar ook de retourtemperatuur wat hooger blijft en vloerverwarming retour eigenlijk te koud terugkomt.

Er kan blijkbaar maar max hoeveelheid door de vloerverwarmings verdeler doorheen waarschijnlijk door de mengventiel 🤷

Uiteraard hebben sommige groepen rond de 100 meter lengte :)

En eigenlijk wil ik daar meer flow hebben

[ Voor 20% gewijzigd door Safe_grut op 30-10-2024 09:59 ]

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Dylanf97 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:53:
[...]

Oei, dat verklaart dan een hoop. Weet niet hoe het kan dat dat er zo anders uitziet dan.
Ik heb zelf een Tado V3+, aangesloten via OpenTherm. Hoe is dat in jouw situatie?
Ik heb ook Tado V3+ en ik heb het werk van de monteurs niet gecontroleerd wat dat betreft. Normaal zou ik dat doen, maar ik heb er nog geen tijd voor gehad.

*Ik ga er dus vanuit* dat ze het opentherm hebben aangesloten, want zo zat het ook aangesloten op de CV.

Anders is de Quatr nu aan/uit aangesloten wat echt belachelijk zou zijn. En daarvoor zouden ze ook het installateursmenu van de tado moeten hebben veranderd.

En anders is de Tado modulerend op de aan/uit van de CiC aangesloten. Wat helemaal achterlijk zou zijn.

Of het zit bij jou niet goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
Goedemorgen

Die garantie heb je inderdaad niet, heb ik ook al eens aan quatt gevraagd. Maar het zou wel moeten werken volgens mij. Er zijn wel open verdelers met een temperatuur limiet instelling.
Ben trouwens benieuwd of dit wel zou kunnen met de all electric oplossing van quatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Gerardwaz schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:52:
[...]

De CiC overruled de instelling op de ketel niet.
@Safe_grut Mijn ketel staat op 50 graden. Helaas is hij zo krachtig dat hij bij hulpvraag al snel meer levert.

De Quatt zelf kan tot 55 graden, dus als de CV ketel 45 doet en de CiC meent dat 55 nodig is, dan hoeft die nog maar 10 graden te overbruggen bij het volgende rondje van het water in de leidingen.

Quatt geeft zelf aan dat je gewoon een mengverdeler moet gebruiken en ik heb nu 5 specialisten die dat beamen voor de offertes van mijn nieuwe pvc vloer en de te installeren vloerverwarming zolang de CiC niet hard te begrenzen is en de CV ketel er nog tussen hangt en door een onervaren monteur (of bij vervanging) gewoon op 80 graden gezet kan worden.

P.S. Daarbij speelt bij mij ook nog het probleem dat ik boven nog T11 radiatoren heb. Die hebben bij dezelfde buitentemperatuur gewoon een hogere temperatuur nodig dan vloerverwarming om voldoende vermogen te leveren. De leidingen naar de begane grond zijn eigenlijk ook net te dun om de benodigde energie op VVW temperaturen te transporteren. Minder flow op een hogere temperatuur naar beneden en meer flow door de vloer met een mengverdeler is dan de juiste oplossing.

[ Voor 21% gewijzigd door netappie op 30-10-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Kan iedereen hier in de Quatt app die setpoint zien??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:26
VindiGoosh schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:15:
Nee, maar komt dat misschien omdat bij mij op watertemperatuur wordt gestuurd?

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
jj85 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:36:
[...]

Viel me vandaag ook op. De Quatt heeft uren gedraaid op 300W (@COP van bijna 9). Best netjes volgens mij :)
Dit vind ik belangrijke informatie, ook voor mensen die nog moeten kiezen. Bij mij, ik heb radiatoren, lukt het onder de 400W niet goed, dan gaat hij pendelen. Als ik naar jou COP kijk vermoed ik dat je vloerverwarming hebt. Je kan dan met een lagere aanvoertemperatuur toe. De afgifte is voldoende zodat jij op 300W kan draaien. Ik weet niet hoe lang je je Quatt hebt maar ik ben dan ook stiekem benieuwd naar SCOP (SPF-waarde)

Maar los van je COP hoeveel (k)W verbruikte je, maal 9 ging dus je huis in. In wat voor type huis woon je en hoe is je isolatie? Welk stookregime hou je aan?

Ik vermoed dus dat je relatief weinig die dag hebt gebruikt. Over het seizoen, is het aandeel maar klein, ondanks je hoge COP. Maar ook in de winter zal als het klopt wat ik zeg, zal jouw installatie beter dan die van mij presteren. Op deze manier analyseer ik dus de informatie. Ik ben blij dat ik gisteren een COP haalde van 6,4. (2,44 kWh erin en 15,56 kWh eruit) Ik heb in de middag de thermostaat lager gezet omdat ik vond dat de wp stond te pedelen. Fijn dat ik met de Tado, met een tik op de telefoon even het ingestelde schema kan onderbreken.

Er wordt door sommigen bezwaar gemaakt tegen het vergelijken, maar ik denk dat dit met aanvullende informatie dit juist nuttig kan zijn. Als ik zou merken dat de wp heel duidenlijk beter presteert, bij een beter afgiftesysteem dan kan ik overwegen, bij de volgende renovatie van mijn huis, toch bijv. vloerverwarming te gaan. Niet dat ik die vloerverwarming dan terug verdien maar het brengt mogenlijk nog wel mijn energielabel omhoog want qua isoleren kan ik niet meer zoveel doen. Misschien kan vloerverwarming er voor zorgen dat een enkele Quatt ook mijn SVW kan verzorgen. Mogenlijk vind ik vloerverwarming qua comfort helemaal niet fijn. Maar hoe meer informatie ik verzamel, des te beter kan ik geïnformeeerde beslissingen nemen. Dat de Quatt zo laag kan terugmoduleren, dat haalde ik dus niet uit de officiële informatie maar vond ik terug in de reacties, het was een belangrijke rede om voor de Quatt te gaan. Maar het is ook fijn dat er over de Quatt op Tweakers een levendig topic is. Als er problemen zijn is er altijd wel iemand die wil helpen. Lang niet alle topics zijn zo levendig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Star65 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:20:
[...]

Nee, maar komt dat misschien omdat bij mij op watertemperatuur wordt gestuurd?
Dat zou misschien ook kunnen ja..

@Dylanf97 Hoe is dat bij jou gedaan?

[ Voor 8% gewijzigd door VindiGoosh op 30-10-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safe_grut
netappie schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:10:
[...]

@Safe_grut Mijn ketel staat op 50 graden. Helaas is hij zo krachtig dat hij bij hulpvraag al snel meer levert.

De Quatt zelf kan tot 55 graden, dus als de CV ketel 45 doet en de CiC meent dat 55 nodig is, dan hoeft die nog maar 10 graden te overbruggen bij het volgende rondje van het water in de leidingen.

Quatt geeft zelf aan dat je gewoon een mengverdeler moet gebruiken en ik heb nu 5 specialisten die dat beamen voor de offertes van mijn nieuwe pvc vloer en de te installeren vloerverwarming zolang de CiC niet hard te begrenzen is en de CV ketel er nog tussen hangt en door een onervaren monteur (of bij vervanging) gewoon op 80 graden gezet kan worden.

P.S. Daarbij speelt bij mij ook nog het probleem dat ik boven nog T11 radiatoren heb. Die hebben bij dezelfde buitentemperatuur gewoon een hogere temperatuur nodig dan vloerverwarming om voldoende vermogen te leveren. De leidingen naar de begane grond zijn eigenlijk ook net te dun om de benodigde energie op VVW temperaturen te transporteren. Minder flow op een hogere temperatuur naar beneden en meer flow door de vloer met een mengverdeler is dan de juiste oplossing.
Helder

Dank

Ik wacht dit jaar nog af, ik heb de quatt sinds maart pas eff kijken hoe het in echte koude maanden gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:24
WAF1 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:21:
[...]

Dit vind ik belangrijke informatie, ook voor mensen die nog moeten kiezen. Bij mij, ik heb radiatoren, lukt het onder de 400W niet goed, dan gaat hij pendelen. Als ik naar jou COP kijk vermoed ik dat je vloerverwarming hebt. Je kan dan met een lagere aanvoertemperatuur toe. De afgifte is voldoende zodat jij op 300W kan draaien. Ik weet niet hoe lang je je Quatt hebt maar ik ben dan ook stiekem benieuwd naar SCOP (SPF-waarde)
Ik had al meegekregen dat bij radiatoren het maximum verbruik van de Quatt wat hoger ligt dan bij VVW, maar dat het minimumvermogen ook hoger ligt had ik nog niet meegekregen.

Weer wat geleerd :)

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
Kan ik mij voorstellen hoor. Maar dit is hoe mijn hoofd werkt. Sorry. (En ik moet dan weer opzoeken wat deze afkorting betekent)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:01
Goedemorgen

Ik zou die verdeler gewoon laten zitten. Als de thermostaat van je vvw op bv 50 graden staat wordt er toch niet bijgemengd!?
Verder zou je ook experimenteel het vermogen van je ketel kunnen verlagen tot bv 5 kwatt. Als je dat niet doet staat ie mogelijk af-fabriek op >15 kwatt. Eea icm zetten van de CV ketel max-temp op 45 graden.

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
Freeckje schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:34:
[...]

Ik zou die verdeler gewoon laten zitten. Als de thermostaat van je vvw op bv 50 graden staat wordt er toch niet bijgemengd!?
Verder zou je ook experimenteel het vermogen van je ketel kunnen verlagen tot bv 5 kwatt. Als je dat niet doet staat ie mogelijk af-fabriek op 15 kwatt. Eea icm zetten van de CV ketel temp op 45 graden.
Er wordt altijd bijgemengd alleen bij 50c gaat de kraan dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:06
VindiGoosh schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:15:
In plaats van een Poll uitvraag, zou je je eigen aansluitingen kunnen nalopen.
De CiC kan niet met Aan/uit op een thermostaat. Dus dit valt al af.
Daarnaast maakt de aansluiting tussen CiC en Ketel niet uit voor de temperatuurweergave. Dus ook dat valt af.

Blijft er over, je eigen instellingen in de TADO App, dus heb je de Quatt gekozen, al maakt dit overigens weinig uit, want onder water is het puur OpenTherm dat ie kiest. Dus is je Tado aangesloten als OpenTherm. Tevens moet er maar 1 warmtevrager zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door medu80 op 30-10-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safe_grut
Freeckje schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:34:
[...]

Verder zou je ook experimenteel het vermogen van je ketel kunnen verlagen tot bv 5 kwatt. Als je dat niet doet staat ie mogelijk af-fabriek op 15 kwatt. Eea icm zetten van de CV ketel max-temp op 45 graden.
Helaas mengt dit verdeler altijd bij.

Niet veel het gaat om paar graden maar voor lage temperaturen is het gewoon te veel.

Ik zal eff kijken wat ik in de calenta kan instellen.

Dank

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SBL

SBL

onlinaius schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:26:
[...]

Ik had al meegekregen dat bij radiatoren het maximum verbruik van de Quatt wat hoger ligt dan bij VVW, maar dat het minimumvermogen ook hoger ligt had ik nog niet meegekregen.

Weer wat geleerd :)
Je generaliseert iets te snel, al of niet bewust.
Ik (alleen radiatoren) zie de laatste tijd regelmatig waardes onder 350W; af en toe onder 250W.
En met prachtige COPs, soms tot boven 10 (ja watertemperaturen waren ook laag)

Pagina: 1 ... 122 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.