Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Freeckje schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:34:
[...]

Ik zou die verdeler gewoon laten zitten. Als de thermostaat van je vvw op bv 50 graden staat wordt er toch niet bijgemengd!?
Verder zou je ook experimenteel het vermogen van je ketel kunnen verlagen tot bv 5 kwatt. Als je dat niet doet staat ie mogelijk af-fabriek op >15 kwatt. Eea icm zetten van de CV ketel max-temp op 45 graden.
volgens mij, maar dat kan mogelijk per merk ook nog verschillen zijn de instelbare vermogen in kW en de max. CV-water temperatuur twee verschillende instelmogelijkheden.
Dat wil zegen dat bij een lagere vermogensinstelling de ketel langzamer zijn temperatuuropbouw gaat doen tot dat hij de max temperatuur instelling heeft bereikt. Beide hebben dus wel invloed op elkaar, maar dat is meer richting tijd.
Met een Quatt is het dus vaak beter om een lager vermogeninstelling te kiezen, ook ivm de start-boostfunctie (om van een koud systeem naar de bekende 18 graden te komen, die er dus nog steeds is) de kans op een onnodig overschot (=betekend dus ook meer gasverbruik) is daardoor kleiner, tenslotte bij 18 graden neemt de Quatt het toch over en mag de CV weer in zijn slaapmodus gaan.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 08:58
medu80 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:38:
[...]

In plaats van een Poll uitvraag, zou je je eigen aansluitingen kunnen nalopen.
Wat is een “Poll uitvraag”?

Als ik thuis was had ik even gekeken, maar dat gaat nu niet. Vandaar dat ik even wilde kijken of ik de enige ben die geen Setpoint ziet.
De CiC kan niet met Aan/uit op een thermostaat. Dus dit valt al af.
Check
Daarnaast maakt de aansluiting tussen CiC en Ketel niet uit voor de temperatuurweergave. Dus ook dat valt af.
Dit bedoelde ik anders:

Áls (wat dus niet zo is gaf je aan) ze de Tado aan/uit hadden aangesloten, dan hadden ze de instellingen in de Tado thermostaat aangepast moeten hebben, immers had ik deze ingesteld als Opentherm bij de CV.
Blijft er over, je eigen instellingen in de TADO App, dus heb je de Quatt gekozen, al maakt dit overigens weinig uit, want onder water is het puur OpenTherm dat ie kiest. Dus is je Tado aangesloten als OpenTherm.
Check
Tevens moet er maar 1 warmtevrager zijn.
Ik heb 1 zoneregelaar die de warmte aan de CiC vraagt.

Ik heb 4 zones die de zoneregelaar om warmte vragen.

En dat werkt hier (vooralsnog) uitstekend. Dus ik begrijp die opmerkingen over die zonevraag niet helemaal (in het algemeen).

De een zegt “maximaal 2 vragende zones”, jij zegt “maar 1 warmtevrager”. Maar waar halen jullie dit vandaan? Ik zie daar niets over terug in de documentatie van Quatt.

Ik heb dus 4 vragende zones en 1 warmtevrager aan de CiC.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Bedankt voor het meedenken trouwens

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Safe_grut schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:53:
[...]

Dit heb ik dus geprobeerd helaas lukt dit mijn niet helemaal, er is aftakking naar radiatoren en die krijg het meeste flow waar ook de retourtemperatuur wat hooger blijft en vloerverwarming retour eigenlijk te koud terugkomt.

Er kan blijkbaar maar max hoeveelheid door de vloerverwarmings verdeler doorheen waarschijnlijk door de mengventiel 🤷

Uiteraard hebben sommige groepen rond de 100 meter lengte :)

En eigenlijk wil ik daar meer flow hebben
Dat wordt dus radiatoren knijpen om flow in de vloer te krijgen.
Beter inregelen is echt het eerste (desnoods wachten op wat kouder weer).

Wat gebeurt er wanneer je alle radiatoren dicht zet?
Heb je dan wel flow?

Ik vind 100 meter behoorlijk lang qua vvw-slangen.
Wanneer je, met pomp op je verdeler, daar al bijna geen doorstroming krijgt, hoe wil je dat dan met een open verdeler voor elkaar krijgen?

Bij de LTV-verdeler kun je zelf instellen hoeveel er wordt bijgemengd, tegenwoordig zijn er zelfs die dat bijmengen automatisch regelen. Misschien kan je de pomp hergebruikt.

Volgens mij had ik al eerder aangegeven dat je wel even op de afstand tussen de aansluitingen van de aanvoer- en retourleidingen moet letten: de vvw slangen zijn niet echt flexibel.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:48
@VindiGoosh

4 vragende zones betekend vrijwel elke seconde 4 verschillende vraag temperaturen. Koop je zelf maar een OpenTherm gateway en je zult zien wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:46
WAF1 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:21:
[...]

Dit vind ik belangrijke informatie, ook voor mensen die nog moeten kiezen. Bij mij, ik heb radiatoren, lukt het onder de 400W niet goed, dan gaat hij pendelen. Als ik naar jou COP kijk vermoed ik dat je vloerverwarming hebt. Je kan dan met een lagere aanvoertemperatuur toe. De afgifte is voldoende zodat jij op 300W kan draaien. Ik weet niet hoe lang je je Quatt hebt maar ik ben dan ook stiekem benieuwd naar SCOP (SPF-waarde)
Hoe hoger de temperatuur van het water dat de Quatt in gaat, hoe hoger het vermogen dat de compressor vraagt. Dat gaat vanzelf. Als de Quatt aan gaat, gaat deze vanzelf op zoek naar een evenwicht waarbij het vermogen wat erin wordt gestopt gelijk is aan wat er afgegeven wordt. Alleen, als je warmte makkelijk kan afgeven (heel veel radiatoren of vloerverwarming) is de temperatuur in je systeem lager dan wanneer je minder warmte kan afgeven. In de laagste stand leveren alle Quatts ongeveer 2,5 kW, maar bij radiatoren kost dit wat meer moeite, en heb je dus een lagere COP. Of zet je thermostaat op 16, dan is de COP ook lekker hoog.

Dat de Quatt afslaat komt omdat het nog warm is buiten. Heeft niks met het vermogen te maken.

En aanvullend, vvw gaat niks doen aan je energielabel. Qua comfort ga je alleen merken dat de vloer niet ijskoud is, maar voor de rest is het gewoon warm in huis. De stralingswarmte van loeihete radiatoren komt niet terug.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
medu80 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:57:
@VindiGoosh

4 vragende zones betekend vrijwel elke seconde 4 verschillende vraag temperaturen. Koop je zelf maar een OpenTherm gateway en je zult zien wat ik bedoel.
Bedankt voor de tip, ga ik doen.

Ik begrijp dat dat ook het pendelen van de Quatt zou kunnen veroorzaken. Ik heb alleen niet het idee dat ze dat hier doen. Dan zou de temperatuur in de woonkamer ook steeds moeten variëren (immers staan daar alle radiatoren open), maar die is constant.

Maargoed, echt zeker weten doe ik het pas als ik de P1 meter / HA heb geregeld en als het echt koud gaat worden.

Ik ga het goed in de gaten houden, en als het nodig is dan gaan de actieve zones eraan geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 18:17
onlinaius schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:26:
[...]

Ik had al meegekregen dat bij radiatoren het maximum verbruik van de Quatt wat hoger ligt dan bij VVW, maar dat het minimumvermogen ook hoger ligt had ik nog niet meegekregen.

Weer wat geleerd :)
Mij lijkt het niet helemaal onlogisch, je kan de aanvoertemperatuur met LVT of LT-radiatoren lager krijgen dan met gewone radiatoren. Je kan dus met minder vermogen efficiënter opwarmen. Inderdaad is het dan de vraag of de wp ook zo laag kan moduleren en blijkbaar kan hij dat maar n=1. Ik zou wel van meer mensen willen horen wat hun ervaringen zijn.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Safe_grut schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:39:
[...]

Helaas mengt dit verdeler altijd bij.

Niet veel het gaat om paar graden maar voor lage temperaturen is het gewoon te veel.

Ik zal eff kijken wat ik in de calenta kan instellen.

Dank
Als het niet echt veel is, is waterzijdig inregelen des te belangrijker.

Uitleg:
Hier bij mij werd echt stevig bijgemengd.
De CV leverde 50-55°C, dan ging 35°C de vloer in.
Dat was voldoende. Ook weinig waterzijdig gedaan toen.
Radiatoren konden die 50°C wel aan.

De Quatt leverde in eerste instantie max 32-33°C. Hier bleef in de vloer maar 25°C van over.
Gelukkig bedacht ik al vlot dat ik een LTV had, dus inbussleutel loste dat probleem op.

Toen het echt koud werd, bleek dat de 6 radiatoren op de bovenverdieping steenkoud bleven.
Die 32°C was net niet genoeg en flow was er blijkbaar ook te weinig.
Bleek dat mijn vvw een behoorlijke consument van de flow was.
Alle 8 groepen vd vvw stevig geknepen, alle radiatoren opnieuw ingeregeld en de Quatt levert nu moeiteloos 36-37°C met vaak deltaT van 7°C en die warmte bereikt de slaapkamers ook

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

s020506 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:14:
[...]
In de laagste stand leveren alle Quatts ongeveer 2,5 kW, maar bij radiatoren kost dit wat meer moeite, en heb je dus een hogere COP. Of zet je thermostaat op 16, dan is de COP ook lekker hoog.
Nee, klopt niet.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
Safe_grut schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:53:
[...]

Dit heb ik dus geprobeerd helaas lukt dit mijn niet helemaal, er is aftakking naar radiatoren en die krijg het meeste flow waar ook de retourtemperatuur wat hooger blijft en vloerverwarming retour eigenlijk te koud terugkomt.

Er kan blijkbaar maar max hoeveelheid door de vloerverwarmings verdeler doorheen waarschijnlijk door de mengventiel 🤷

Uiteraard hebben sommige groepen rond de 100 meter lengte :)

En eigenlijk wil ik daar meer flow hebben
als je de radiatoren knijpt krijg je vanzelf meer naar je vloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
[...]

Dit vind ik belangrijke informatie, ook voor mensen die nog moeten kiezen. Bij mij, ik heb radiatoren, lukt het onder de 400W niet goed, dan gaat hij pendelen. Als ik naar jou COP kijk vermoed ik dat je vloerverwarming hebt. Je kan dan met een lagere aanvoertemperatuur toe. De afgifte is voldoende zodat jij op 300W kan draaien. Ik weet niet hoe lang je je Quatt hebt maar ik ben dan ook stiekem benieuwd naar SCOP (SPF-waarde)

Maar los van je COP hoeveel (k)W verbruikte je, maal 9 ging dus je huis in. In wat voor type huis woon je en hoe is je isolatie? Welk stookregime hou je aan?

Ik vermoed dus dat je relatief weinig die dag hebt gebruikt. Over het seizoen, is het aandeel maar klein, ondanks je hoge COP. Maar ook in de winter zal als het klopt wat ik zeg, zal jouw installatie beter dan die van mij presteren. Op deze manier analyseer ik dus de informatie. Ik ben blij dat ik gisteren een COP haalde van 6,4. (2,44 kWh erin en 15,56 kWh eruit) Ik heb in de middag de thermostaat lager gezet omdat ik vond dat de wp stond te pedelen. Fijn dat ik met de Tado, met een tik op de telefoon even het ingestelde schema kan onderbreken.

Er wordt door sommigen bezwaar gemaakt tegen het vergelijken, maar ik denk dat dit met aanvullende informatie dit juist nuttig kan zijn. Als ik zou merken dat de wp heel duidenlijk beter presteert, bij een beter afgiftesysteem dan kan ik overwegen, bij de volgende renovatie van mijn huis, toch bijv. vloerverwarming te gaan. Niet dat ik die vloerverwarming dan terug verdien maar het brengt mogenlijk nog wel mijn energielabel omhoog want qua isoleren kan ik niet meer zoveel doen. Misschien kan vloerverwarming er voor zorgen dat een enkele Quatt ook mijn SVW kan verzorgen. Mogenlijk vind ik vloerverwarming qua comfort helemaal niet fijn. Maar hoe meer informatie ik verzamel, des te beter kan ik geïnformeeerde beslissingen nemen. Dat de Quatt zo laag kan terugmoduleren, dat haalde ik dus niet uit de officiële informatie maar vond ik terug in de reacties, het was een belangrijke rede om voor de Quatt te gaan. Maar het is ook fijn dat er over de Quatt op Tweakers een levendig topic is. Als er problemen zijn is er altijd wel iemand die wil helpen. Lang niet alle topics zijn zo levendig.
Hoe je ook vergelijkt, feit blijft dat met een systeem met hoge afgifte (en een lage aanvoertemperatuur) je een hogere COP behaald.
Ik heb vandaag (vannacht draaide de wp van 3 tot 7) een cop van 8,5. Aanvoertemperatuur 26-28 graden.
Energie verbruik 1,6kwh, pomp draait met 330Watt.
Beneden vvw en boven heb ik de T1 en T11 radiatoren vervangen door jaga met dhz fans.

In april (toen kreeg ik de quatt) had ik nog geen jaga en draaide ik met cop van 4,5 a 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bally
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 09:48

Bally

1200 + 1500 Wp

Waarschijnlijk is deze vraag al lang een keer beantwoord.. maar ik kon hem niet zo 123 vinden.

Ik zit erg te twijfelen om een gesprek nog aan te vragen bij Quatt. Wat ik alleen nergens tegenkom is waar de aansluiting van de Quatt gemaakt moet worden. Moet dit zo dicht mogelijk bij de huidige CV ketel, of zou dat ook ergens anders op het CV systeem kunnen zijn? Dat zou het plaatsen van de Buitenunit namelijk een stuk ingewikkelder maken.

Hoop is uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Ik vind 250 wel heel laag. Bij mij gaat deze nooit onder de 320. Is dit een instelling van Quatt?
Of kan de ene quatt lager dan de andere? Watertemp begint meestal bij 26 en loopt dan in een paar uur langzaam op naar net onder de 28.
Is dat minimale vermogen een instelling van Quatt?
Of kan de ene quatt lager dan de andere?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Bally schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:43:
Waarschijnlijk is deze vraag al lang een keer beantwoord.. maar ik kon hem niet zo 123 vinden.

Ik zit erg te twijfelen om een gesprek nog aan te vragen bij Quatt. Wat ik alleen nergens tegenkom is waar de aansluiting van de Quatt gemaakt moet worden. Moet dit zo dicht mogelijk bij de huidige CV ketel, of zou dat ook ergens anders op het CV systeem kunnen zijn? Dat zou het plaatsen van de Buitenunit namelijk een stuk ingewikkelder maken.
Alleen bij de CV werd mij verteld.

FWIW: als je vóór 31 oktober (morgen dus) een adviesgesprek aanvraagt, garanderen ze het hoge subsidiebedrag ongeacht of de plaatsing in 2024 of 2025 gebeurt. Dit scheelt per Quatt €700,- (?).

Je kan de offerte altijd nog weigeren dus je kan er alleen maar baat bij hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door VindiGoosh op 30-10-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08:38
SBL schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:41:
[...]

Je generaliseert iets te snel, al of niet bewust.
Ik (alleen radiatoren) zie de laatste tijd regelmatig waardes onder 350W; af en toe onder 250W.
En met prachtige COPs, soms tot boven 10 (ja watertemperaturen waren ook laag)
@SBL

Ook ik zie (dubbele Quatt) soms waarden van 340 watt, volgens mij heel soms van 290 watt.
Maar bij een DUO lopen er ook 2 waterpompen, dus in elke quatt loopt er een. En beiden gebruiken ze 35 watt.

Dus een cop kan eigenlijk nooit hoog zijn, ook niet bij hoge temperaturen buiten.
Maar ook ik zie soms uitschieters van cop 8-10. Voor mij niet zo verklaarbaar, dus denk ik toch meer aan berekeningsafwijkingen.
Over hele weken ben ik overigens nog niet boven cop=6,0 uitgekomen.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:11
VindiGoosh schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:23:
[...]

Dat zou misschien ook kunnen ja..

@Dylanf97 Hoe is dat bij jou gedaan?
Das een goeie, ga ik uitzoeken!
@VindiGoosh voor zover ik kan zien niet. Ik zie wel bij de Tado een optie "aanvoertemperatuur optimalisatie", die staat bij mij uit.

[ Voor 22% gewijzigd door Dylanf97 op 30-10-2024 12:19 ]

https://dylight3dprints.etsy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
raven22 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:46:
Ik vind 250 wel heel laag. Bij mij gaat deze nooit onder de 320. Is dit een instelling van Quatt?
Of kan de ene quatt lager dan de andere? Watertemp begint meestal bij 26 en loopt dan in een paar uur langzaam op naar net onder de 28.
Is dat minimale vermogen een instelling van Quatt?
Of kan de ene quatt lager dan de andere?
Een kabbelsessie (edit: aan rond 14.00 uur, uit om 19.00 uur)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwIN9jEzKMk_oePsQ0r2-rHgwPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fyygs7az5ocp1bCE91qDBaNa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

harv schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:54:
[...]

@SBL

Ook ik zie (dubbele Quatt) soms waarden van 340 watt, volgens mij heel soms van 290 watt.
Maar bij een DUO lopen er ook 2 waterpompen, dus in elke quatt loopt er een. En beiden gebruiken ze 35 watt.

Dus een cop kan eigenlijk nooit hoog zijn, ook niet bij hoge temperaturen buiten.
Maar ook ik zie soms uitschieters van cop 8-10. Voor mij niet zo verklaarbaar, dus denk ik toch meer aan berekeningsafwijkingen.
Over hele weken ben ik overigens nog niet boven cop=6,0 uitgekomen.
COPs vallen bij mij prima op de lijn van de correlatie met Tlift, dus goed verklaarbaar. Bij Tlift < 15 wordt de COP erg mooi.
En Tlift van <15 is bij mij ook zeker geen hele week genoeg. Ik ben erg blij met mijn weekCOP records van 5,9 in week 37, 41 en 43 van dit jaar.
En om het nog een keer te herhalen, de Quatt haalt dit jaar bij mij veel betere COPs dan vorig jaar, terwijl ik volgens mij niets heb veranderd.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Dylanf97 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:06:
[...]

Das een goeie, ga ik uitzoeken!
@VindiGoosh voor zover ik kan zien niet. Ik zie wel bij de Tado een optie "aanvoertemperatuur optimalisatie", die staat bij mij uit.
FWIW: die staat bij mij ook uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-09 13:28
Friezin schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:25:
[...]

Als het niet echt veel is, is waterzijdig inregelen des te belangrijker.

Uitleg:
Hier bij mij werd echt stevig bijgemengd.
De CV leverde 50-55°C, dan ging 35°C de vloer in.
Dat was voldoende. Ook weinig waterzijdig gedaan toen.
Radiatoren konden die 50°C wel aan.

De Quatt leverde in eerste instantie max 32-33°C. Hier bleef in de vloer maar 25°C van over.
Gelukkig bedacht ik al vlot dat ik een LTV had, dus inbussleutel loste dat probleem op.

Toen het echt koud werd, bleek dat de 6 radiatoren op de bovenverdieping steenkoud bleven.
Die 32°C was net niet genoeg en flow was er blijkbaar ook te weinig.
Bleek dat mijn vvw een behoorlijke consument van de flow was.
Alle 8 groepen vd vvw stevig geknepen, alle radiatoren opnieuw ingeregeld en de Quatt levert nu moeiteloos 36-37°C met vaak deltaT van 7°C en die warmte bereikt de slaapkamers ook
Helaas heb ik geen LTV en kan de bijmenging niet uitschakelen.

Bij mij is het dus anders om zelfs als ik de aftakking naar radiatoren afsluit radiatoren heb ik ook geknepen is er niet genoeg flow in de vloerverwarming blijkbaar kan de ventiel in de verdeler het niet aan ik zag de flow zaken naar 200 en een gigantische ruis dat ik bang was hier gaat wat exploderen:) heb het de aftakking gelijk open gedraaid.

Heb 6 groepen dacht dat een 110 meter een 90 is en rest ligt rond 70 meter plus minus

Ben bekend met robot etc... Verdelers

Allen voor een open verdeler zijn de kosten 300€ en de hybride met automatische bijmenging €1000.

Nog steeds word het huis warm bij 0 graden zonder gas

Het is een oud huis 1901 maar gerenoveerd naar de laatste norm op isolatie niveau en tripel glas.

Maar ik krijg de installatie niet in balans met dit verdeler 😒

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:33
VindiGoosh schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:47:
[...]

Wat is een “Poll uitvraag”?

Als ik thuis was had ik even gekeken, maar dat gaat nu niet. Vandaar dat ik even wilde kijken of ik de enige ben die geen Setpoint ziet.
Ik zag ook geen setpoint in de app en hier op Tweakers werd er gezegd dat dat kwam omdat de monteurs (of ergens bij Quatt HQ) de CiC op watertemperatuur ipv setpoint hebben ingesteld.

Een kort mailtje naar Quatt Support en een dag later hadden ze het aangepast en zie ik netjes de setpoint in de app, als ook meer informatie zoals kamertemperatuur in het inzicht-tabje. Heb ook het idee dat mijn Quatt Duo langere runs maakt en consequenter verwarmt nu.

Heb mijn Tado, net als een andere tweaker hier ingesteld op 0.1 graden per half uur verhogen gedurende de dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:46
Freeckje schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:40:
[...]

Bedankt voor je reactie. Prima oplossing voor experimenteren en/of hobby hoor! Ben er echter geen voorstander van voor een definitieve oplossing. Nadeel: je voegt extra hardware en software toe. Als ik onder tram kom, wie krijgt het systeem aan de praat bij storingen en updates?
Voor mijn situatie toch maar de eenvoudige pompschakelaar met een temp-sensor op de leiding vanaf de Quatt :) .
Eens, dat is een robuustere oplossing! Dit werkt voor mij prima als set & forget en hou wekelijks een vinger aan de pols via de Quatt app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
oomenit schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:24:
[...]

Ik zag ook geen setpoint in de app en hier op Tweakers werd er gezegd dat dat kwam omdat de monteurs (of ergens bij Quatt HQ) de CiC op watertemperatuur ipv setpoint hebben ingesteld.

Een kort mailtje naar Quatt Support en een dag later hadden ze het aangepast en zie ik netjes de setpoint in de app, als ook meer informatie zoals kamertemperatuur in het inzicht-tabje. Heb ook het idee dat mijn Quatt Duo langere runs maakt en consequenter verwarmt nu.

Heb mijn Tado, net als een andere tweaker hier ingesteld op 0.1 graden per half uur verhogen gedurende de dag.
Heel erg bedankt voor de verklaring en je uitleg over het waarom, dit gaat mij een heel stuk verder helpen.

@Dylanf97 Dan zit t ‘m dus hierin wat @Star65 ook al suggereerde

In dat geval ga ik wanneer ik de P1 meter heb ingeschakeld en HA heb ingeregeld, in een periode met weinig buitentemperatuursverschillen kijken of ik verschil ga zien tussen het een en het ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:00

Mickel moen

mickelmoen.nl

medu80 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:57:
@VindiGoosh

Dat zou kunnen, maar is het daarmee ook een probleem? Ik heb nu 2 actief vragende zones met Tado. Tot nu geen enkel probleem. Wel is het schema van beide zones vrijwel geheel identiek en staan in beide zones de radiatoren geheel open. In de ene zone wordt de vraag geregeld door de thermostaat. In de andere door de draadloze sensor. In beide ruimtes dus geen Tadoknoppen meer. Werkt zeer stabiel. Gemiddeld kom ik nu op 12 runs per 24 uur. Dat is dus 1 per twee uur.
Mijn interpretatie hoe dit geregeld wordt. De CIC/Tado kiest steeds de warmtevraag van de ruimte met de laagste temperatuur. In de grafiek zie je dat dan ook. Ingestelde en gemeten temperatuur van die ruimte. Zo heeft onze woonkeuken ‘‘s nachts en ‘‘s ochtends de meeste warmtevraag en hoort de grafiek dus bij die ruimte. ‘‘s Middags en “‘s avonds de meeste warmtevraag van de woonkamer en dat zie je ook in de grafiek. Echter omdat beide schema’s vrijwel identiek zijn, is de grafiek en ook het temperatuurverloop zeer gelijkmatig en gedraagt het zich ook als een ruimte, maar dan met twee sensoren.

Bij mij werkt het zo perfect.

Mijn advies daarom bij meerdere zones, maak de schema’s (vrijwel) identiek.
Grote verschillen raad ik af. Bij een veel koudere ruimte zal de CIC/Tado die ruimte volgen en de andere dus bovenmatig verwarmen. Bovendien reageren de knoppen wat trager. Ik vermoed dat dat ook meer en kortere runs geeft.

Blijft dat ik alleen uit eigen ervaring, mijn huis en mijn afgiftesysteem kan spreken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQjn5OMNBB5vREvyo-JA9tb6rJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwS58wUmaYUu6pnmGYZjXWiR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tt8jwoL-JYdFLncZrEPYHoE4KmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hx1XseaMQWSYphGM1ykdXRXJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Mickel moen op 30-10-2024 13:08 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Safe_grut schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:22:
[...]

Helaas heb ik geen LTV en kan de bijmenging niet uitschakelen.

Bij mij is het dus anders om zelfs als ik de aftakking naar radiatoren afsluit radiatoren heb ik ook geknepen is er niet genoeg flow in de vloerverwarming blijkbaar kan de ventiel in de verdeler het niet aan ik zag de flow zaken naar 200 en een gigantische ruis dat ik bang was hier gaat wat exploderen:) heb het de aftakking gelijk open gedraaid.

Heb 6 groepen dacht dat een 110 meter een 90 is en rest ligt rond 70 meter plus minus

Ben bekend met robot etc... Verdelers

Allen voor een open verdeler zijn de kosten 300€ en de hybride met automatische bijmenging €1000.

Nog steeds word het huis warm bij 0 graden zonder gas

Het is een oud huis 1901 maar gerenoveerd naar de laatste norm op isolatie niveau en tripel glas.

Maar ik krijg de installatie niet in balans met dit verdeler 😒
Je had het over een "iets" hogere temperatuur nodig.
Vandaar mijn verhaal: die hogere temperatuur haalde ik pas na inregelen van de vvw (en daarna de radiatoren).

Ook niet de hele verdeler dichtdraaien, maar de vvw regel je in met de afzonderlijke groepen: draai ze 1 voor 1 dicht en daarna een kwart-halve slag open.(streepje zetten op de draaiknop voor de vorige stand en tel het aantal slagen). Bij mij stonden ze 2 volle slagen open, maar met iedere groep 1/4 open wordt 60m2 vloer net zo warm en is er flow voor mijn 12 radiatoren: staan ook 1/4de open

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:14
VindiGoosh schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:23:
Hele andere vraag aan @Stefannn

Sorry ben ik weer

Even helemaal los van of het expansievat wel of niet op de retour moet:

Stel: het expansievat van @CPM was in de oude situatie nét aan genoeg aan capaciteit voor zijn systeem, waarbij hij gevuld werd met koud water aan het eind van het systeem. Hetzelfde expansievat dat in de nieuwe situatie op de aanvoer zit, vult zich nu met warm water (wat een groter volume heeft) aan het begin van zijn systeem. Kan het niet zo zijn dat hij in de nieuwe situatie dan nét niet genoeg capaciteit heeft om de korte klap van de voeding op te vangen, maar wel genoeg om het overstortventiel niet te triggeren?

Tweede vraag:

Ik heb er vannacht nog fr over nagedacht, en als het klopt wat jij zegt, dan zou je bij hem ook een klep op de retour kunnen zetten, en die heel licht knijpen. Dan komt het warme water rustiger zijn radiatoren in, waardoor deze weer ABC opwarmen in plaats van ACB.
1/ kwa warmte klopt wel. Maar…..
Het verschil tussen aanvoer en retour is niet dermate groot dat dat veel uitmaakt.
En veel belangrijker… het water in expansie vat staat stil. Dus dat zal niet echt warm zijn maar meer kamer, kelder, of zolder temperatuur zijn.
2/
Quatt staat toch op 800l/h ??? Dan kan je niet knijpen. Bij knijpen neemt druk toe maar flow blijft constant.

Nb.. ik blijf het irritant vinden dat er kennelijk geen manier is om te zien dateer een druk error is.
Ik had dit ooit op mijn Vaillant warmtepomp maar toen was het meteen duidelijk want er stond gewoon “pressure error” op het display.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Wat je zegt over de schema’s is waarschijnlijk wel een belangrijk detail hierin.

Hoe denk jij over het volgende:

In mijn situatie heb ik wél verschillend lopende schema’s, maar deze overlappen elkaar niet.

Vb:

In de ochtend gaan zone beneden en badkamer tegelijk bij (min of meer) dezelfde begintemperatuur in exact dezelfde stapjes opwarmen. De zone beneden stopt bij 20C, maar de badkamer warmt verder door. Er is echter geen ander schema dat op dat moment instart.

‘S middags start de zone beneden weer op te warmen, en deze eindigd rond 17:00. Om 18:00 begint de zone boven bij te warmen, en die stopt om 22:00.

Ik heb dus verschillende schema’s met verschillende temperatuursverschillen, maar er zijn dus nooit ongelijk lopende schema’s op hetzelfde moment.

Dus misschien moeten we de stelling “niet meer dan 1 vragende zone” vervangen voor “niet meer dan 1 vragende zone tegelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Stefannn schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:07:
[...]

1/ kwa warmte klopt wel. Maar…..
Het verschil tussen aanvoer en retour is niet dermate groot dat dat veel uitmaakt.
En veel belangrijker… het water in expansie vat staat stil. Dus dat zal niet echt warm zijn maar meer kamer, kelder, of zolder temperatuur zijn.
2/
Quatt staat toch op 800l/h ??? Dan kan je niet knijpen. Bij knijpen neemt druk toe maar flow blijft constant.

Nb.. ik blijf het irritant vinden dat er kennelijk geen manier is om te zien dateer een druk error is.
Ik had dit ooit op mijn Vaillant warmtepomp maar toen was het meteen duidelijk want er stond gewoon “pressure error” op het display.
Wederom heel erg bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.

Korte vraag over jouw antwoord op 2: de 800l/h is een minimale volgens mij. Dus stel dat het afgiftesysteem groot genoeg is dat Quatt 1200l/h kan halen, dan zou je de retour toch licht kunnen knijpen, zolang je de flow daarmee niet terug laat zakken naar onder de 800l/h?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
VindiGoosh schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:15:
[...]

Korte vraag over jouw antwoord op 2: de 800l/h is een minimale volgens mij. Dus stel dat het afgiftesysteem groot genoeg is dat Quatt 1200l/h kan halen, dan zou je de retour toch licht kunnen knijpen, zolang je de flow daarmee niet terug laat zakken naar onder de 800l/h?
Weet ik niet :)
Dat hangt van de quatt software af.
Als je knijpt neemt de druk toe. Weet niet hoe de software reageert.
Als je maar op 1 radiator knijpt nemen de andere de extra flow wel op.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
VindiGoosh schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:15:
[...]

Volgens mij haalt de Quatt geen 1200 l/h flow, op zich is ietsjes meer geen probleem, duidelijk te lage is wat je zelf ook aangeeft niet wenselijk.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Stefannn schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:17:
[...]

Weet ik niet :)
Dat hangt van de quatt software af.
Als je knijpt neemt de druk toe. Weet niet hoe de software reageert.
Als je maar op 1 radiator knijpt nemen de andere de extra flow wel op.
Helder, dankjewel.

Want de gedachte erachter is dus dat als je de retour zelf (van het hele systeem) iets knijpt, je de flow terugbrengt en er dus meer tijd is voor het warme water om de radiator gelijkmatig te verwarmen, voordat het retour gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Voor de mensen die HA hebben ingeregeld: kun je de flowrate uitlezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20:08
oomenit schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:24:
[...]

Kans dat dit helemaal niet relevant voor je is, maar niet geschoten is altijd mis.

Ik heb een merkloze (en waardeloze) vloerverwarming verdeler, niks aan in te stellen aan ventielen ofzo, en ik dacht dat hij hopeloos veel bijmengde, dus dat vervangen op den duur de enige optie was.

Bleek bij mij dat het retourventiel (zo-een die ze bij een radiator "voetventiel" noemen) vrijwel helemaal dicht stond, waardoor de flow over de verdeler zo sterk geknepen was dat er bijna niks doorheen kwam en bijna alle flow (van de ketel, heb geen Quatt) naar de enkele badkamerradiator ging. Ik heb het dus niet over een ventiel op de verdeler, maar een ventiel wat op de retourbuis van de verdeler zit.

Kijk eens of je zoiets ook hebt, misschien helpt het. Misschien niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:41
VindiGoosh schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:25:
Kan je eenvoudig zelf doen door de CiC-json data via een webbrowser uit te lezen: http://ipadres-cic:8080/
Dus geen HA nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Freeckje op 30-10-2024 13:48 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
Lager. Typo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Freeckje schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:43:
[...]

Kan je eenvoudig zelf doen door de CiC-json data via een webbrowser uit te lezen: http://ipadres-cic:8080/
Dus geen HA nodig.
Cic-adres wil ook (aanklikken in app= kopiëren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

@VindiGoosh @netappie

bedankt voor het meedenken allemaal dat word zeer gewaardeerd!
Ik heb nog geen reactie vanuit Quatt.

Ik heb voor de zekerheid even een filmpje gemaakt van het expansievat. Ik heb grote twijfels over het hoorbare verschil tussen onder en boven:
YouTube: Expansievat
Volgens mij is dit een 18L vat? deze is nog geen jaar oud en is icm de ketel vervangen vorige jaar. Dus een grotere kan geen kwaad? 25L, 1 bar variant?
jij geeft aan dat het expansievat niet op de juiste plek zit, maar hij zit tussen de aanvoer van de Quatt, de bypass en de invoer van de CV. (dus eigenlijk na de bypass en voor de invoer van de CV) Is dat niet juist?
Of bedoel je dan om mijn specifieke probleem op te lossen dat hij ergens anders moet komen?
Het expansievat is verder brandschoon, geen sporen van lekkage of iets.

@Stefannn je hebt het over een grotere hysterese omdat ik radiatoren heb en geen vloerverwarming en dat je dat kunt instellen in de themostaat? ik heb een T6 dus als iemand mij aangeeft welke instellingen ik moet controleren...

V.w.b. de druk: deze kan ik nergens uitlezen anders dan op de ketel (1.8 bar). Maar als de druk zo hoog is in het systeem dan moet er toch ergens water uit komen? dat water heb ik namelijk niet gezien.
Wat bedoel je met:
- - als je weet of je overdruk of onderdruk error hebt kannen bijvullen of leeg laten lopen.

Moet ik meer water toevoegen aan het systeem? Zoals je hier beschrijft:
Als hij test op 1.5bar op ingang klapt hij er in het tweede geval uit en in eerste geval niet.
Bijvullen naar 3bar lost dat dan op.

@jj85 Quatt heeft niets gezegd over een druk probleem, maar ik weet ook niet of ze daar naar gekeken hebben. ik kan ze, als ze reageren, er wel op wijzen.

@lumineox lumineox in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Bij jou zit het bijna hetzelfde als bij mij, echter zit jouw overstort ventiel direct na de uitvoer van de CV.
VindiGoosh schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:04:
Als dat het probleem niet op lost, dan zou ik nog eens kijken of er ergens in het leidingwerk van de Quatt geen bocht zit waar lucht gevangen kan worden. Daar zou dan een automatische ontluchter moeten komen.
Er is één plek waar er lucht in het leidingsysteem kan zitten van de Quatt en dat is buiten in ze zwanenhals van de PVC buis. De monteur heeft daarover nog gebeld met kantoor tijdens installatie, en dat zou geen probleem moeten opleveren omdat die lucht zijn weg wel zou vinden naar de Quatt of de CV door de hoge doorstroom.

Verder heb ik alle thermostaatknoppen vervangen en de radiatoren in de woonkamer voorzien van "normale" open/dicht knoppen (ja ze staan nu open :) ).

ik heb de radiatoren in een aantal andere ruimtes nu op 18 graden gezet. De ruimtes worden nu tussen de 18.5 en 19.0 graden.
Hieronder even een historie grafiekje van de Quatts. de afgelopen dagen lijkt het iets rustiger te lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IexziCqqBDVuLoDrdiSjtoXjHrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Fla47PzuhimyWbKF7Pq9Njr.jpg?f=fotoalbum_large

COP:
21-10: 3.6 (2,92 kWh)
22-10: 3.1 (4,75 kWh)
23-10: 3.2 (8,69 kWh)
24-10: 3.1 (9,75 kWh)
25-10: 3.1 (4,84kWh)
26-10: 4.2 ( *O* ) record! (4,74 kWh)
27-10: 3.6 (8,14 kWh)
28-10: 3.3 (8,93 kWh)
29-10: 3.9 (7,49 kWh)
30-10: 3.9 (--)

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
[...]

Helder, dankjewel.

Want de gedachte erachter is dus dat als je de retour zelf (van het hele systeem) iets knijpt, je de flow terugbrengt en er dus meer tijd is voor het warme water om de radiator gelijkmatig te verwarmen, voordat het retour gaat.
Quatt past de pompsnelheid aan zodat de flow op 800 l/h blijft. Ga je teveel knijpen dan kan de pomp op een moment niet meer harder en zakt de flow. Hoe hoger de flow, hoe efficienter de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

[...]

Helder, dankjewel.

Nee, alles knijpen heeft geen zin. Als je knijpt probeert Quatt dat op te lossen door harder te pompen om 800 l/uur te halen.
Als je zover knijpt dat dat niet meer lukt, stel je doet nog maar 400l/uur. Dan geeft je radiator *per liter* meer af, maar Quatt stopt er dan ook *per liter* meer in.
Maar per liter is helemaal niet interessant. Het gaat om de afgifte per tijdseenheid. En het is efficienter als flow hoger is, omdat dan de gemiddelde temperatuur van een radiator hoger is bij zelfde vermogen van Quatt.

Knijpen heeft alleen zin voor deel van installatie, om relatief meer water+warmte naar andere afgifteplekken te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Niet alleen een typo, ook denkfouten:
-Quatt heeft geen minimum van 2500W warmte.
-thermostaat op 16 helpt niet voor de COP.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
CPM schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:51:
@VindiGoosh @netappie

Ik heb voor de zekerheid even een filmpje gemaakt van het expansievat. Ik heb grote twijfels over het hoorbare verschil tussen onder en boven:
Volgens mij is dit een 18L vat? deze is nog geen jaar oud en is icm de ketel vervangen vorige jaar. Dus een grotere kan geen kwaad? 25L, 1 bar variant?
jij geeft aan dat het expansievat niet op de juiste plek zit, maar hij zit tussen de aanvoer van de Quatt, de bypass en de invoer van de CV. (dus eigenlijk na de bypass en voor de invoer van de CV) Is dat niet juist?
Of bedoel je dan om mijn specifieke probleem op te lossen dat hij ergens anders moet komen?

@Stefannn je hebt het over een grotere hysterese omdat ik radiatoren heb en geen vloerverwarming en dat je dat kunt instellen in de themostaat? ik heb een T6 dus als iemand mij aangeeft welke instellingen ik moet controleren...

V.w.b. de druk: deze kan ik nergens uitlezen anders dan op de ketel (1.8 bar). Maar als de druk zo hoog is in het systeem dan moet er toch ergens water uit komen? dat water heb ik namelijk niet gezien.
Wat bedoel je met:
- - als je weet of je overdruk of onderdruk error hebt kannen bijvullen of leeg laten lopen.

Als hij test op 1.5bar op ingang klapt hij er in het tweede geval uit en in eerste geval niet.

@jj85 Quatt heeft niets gezegd over een druk probleem, maar ik weet ook niet of ze daar naar gekeken hebben. ik kan ze, als ze reageren, er wel op wijzen.

Bij jou zit het bijna hetzelfde als bij mij, echter zit jouw overstort ventiel direct na de uitvoer van de CV.

[...]

Er is één plek waar er lucht in het leidingsysteem kan zitten van de Quatt en dat is buiten in ze zwanenhals van de PVC buis. De monteur heeft daarover nog gebeld met kantoor tijdens installatie, en dat zou geen probleem moeten opleveren omdat die lucht zijn weg wel zou vinden naar de Quatt of de CV door de hoge doorstroom.

Verder heb ik alle thermostaatknoppen vervangen en de radiatoren in de woonkamer voorzien van "normale" open/dicht knoppen (ja ze staan nu open :) ).

ik heb de radiatoren in een aantal andere ruimtes nu op 18 graden gezet. De ruimtes worden nu tussen de 18.5 en 19.0 graden.
Hieronder even een historie grafiekje van de Quatts. de afgelopen dagen lijkt het iets rustiger te lopen.

[Afbeelding]

COP:
Ok.. simpel gezegd…
Hysterese “kan” het probleem zijn maar gezien het snelle schakelen denk ik eigenlijk niet.

Je hebt zelf in onvoldoende mate error meldingen, die moet je van quatt hebben.

Todo:
- kies een dag dat je die snelle schakelingen had
- noteer de tijden van uitschakeling
- vraag aan quatt “wat de reden was dat er op die specifieke momenten werd afgeschakeld”.

Dan hoor je wel of dat druk danwel temperatuur control was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nairolf schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:33:
[...]

Kans dat dit helemaal niet relevant voor je is, maar niet geschoten is altijd mis.

Ik heb een merkloze (en waardeloze) vloerverwarming verdeler, niks aan in te stellen aan ventielen ofzo, en ik dacht dat hij hopeloos veel bijmengde, dus dat vervangen op den duur de enige optie was.

Bleek bij mij dat het retourventiel (zo-een die ze bij een radiator "voetventiel" noemen) vrijwel helemaal dicht stond, waardoor de flow over de verdeler zo sterk geknepen was dat er bijna niks doorheen kwam en bijna alle flow (van de ketel, heb geen Quatt) naar de enkele badkamerradiator ging. Ik heb het dus niet over een ventiel op de verdeler, maar een ventiel wat op de retourbuis van de verdeler zit.

Kijk eens of je zoiets ook hebt, misschien helpt het. Misschien niet.
Is deze post niet eerder bestemd voor @Safe_grut ?
Lijkt me in ieder geval een goede aanvulling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

@VindiGoosh @netappie

Wat bedoel je met:

[...]

[Afbeelding]

COP:
Bij Ta van 35graden en buitentemp van 10graden heb je een Tlift van 25 en moet je structureel een COP boven de 5 kunnen halen.
Op je recorddag had je lagere watertemperaturen en zou je veel hoger dan 5 moeten kunnen, dus ook de 4,2 is onvoldoende.
Ik zie helaas de oorzaak niet. Maar zaag ze door bij Quatt, zij hebben veel data. Er klopt echt iets niet. Staat de bodemplaatverwarming structureel aan of zo, dat scheelt ~1,5 in je COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
SBL schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:07:
[...]

-thermostaat op 16 helpt niet voor de COP.
Waarom niet? Je afgiftesysteem kan zijn warmte veel makkelijker kwijt. Je systeem draait dan op een lagere temperatuur, dan wordt je COP toch hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 17:26
Ik overwoog gebruik te maken van de actie waarbij ze de subsidie garanderen als je dit jaar besteld. Ding is alleen dat ik bezig ben met een grote verbouwing en een warmtepomp nu nog niet geplaatst kan worden. Ik verwacht pas ergens midden volgend jaar.

Ik wilde dus weten of dat een probleem was. Afgelopen weekend gemaild maar nog geen reactie ontvangen. Net geprobeerd te bellen en wordt ik weggeduwd. Als het zo moet dan laat maar. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
s020506 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:21:
[...]

Waarom niet? Je afgiftesysteem kan zijn warmte veel makkelijker kwijt. Je systeem draait dan op een lagere temperatuur, dan wordt je COP toch hoger?
Leg dat eens uit? Je COP wordt niet hoger of lager aan de hand van vraagtemperatuur, je COP is wat de Quatt aan electra aan warmte kan produceren. Hoe kleiner het verschil, theoretisch hoe hoger je COP. Is je woonkamer 9 graden en je zet de thermostaat op 16, bye bye hoge COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
@VindiGoosh @netappie

Wat bedoel je met:

[...]

[Afbeelding]

COP:
Reset je Lyric T6 eens, want waarom je Quatt met meer als 1000watt verwarmt is mij een raadsel. De Lyric heeft een hysterese van 0,5 graad soms meer. Die bij jouw thuis gaat wel heeeel snel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
medu80 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:28:
[...]

Leg dat eens uit? Je COP wordt niet hoger of lager aan de hand van vraagtemperatuur, je COP is wat de Quatt aan electra aan warmte kan produceren. Hoe kleiner het verschil, theoretisch hoe hoger je COP. Is je woonkamer 9 graden en je zet de thermostaat op 16, bye bye hoge COP.
Eens Ik ga er wel vanuit dat je je woonkamer langere tijd op de dezelfde temperatuur houdt. Stel dat het buiten 5 graden is, dan heb je een hogere COP als je huiskamer constant op 16 graden wordt gehouden dan constant op 21. Als je in korte tijd veel energie in je huis moet pompen, dat is inderdaad funest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
@CPM

Graag gedaan, ik denk graag mee.

Desondanks kun je beter het advies opvolgen van anderen hier of nog beter: Quatt. Ik blijf slechts een enthousiasteling op hobbymatig niveau, maar kennelijk maak ik de nodige denkfouten dus dan kun je beter niet van mij uit gaan.

Wel blijf ik ervan overtuigd dat de oorzaak van jouw probleem druk-gerelateerd is met als gevolg dat jouw radiatoren niet de tijd krijgen om gelijkmatig op te warmen.

Maar kennelijk kan het expansievat op de voeding ipv retour en het ontbreken van een overdrukregelaar (die anderen waaronder ik wel hebben) niet de oorzaak zijn.

Dus ik durf nu geen stelling meer in te nemen, sorry. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Of het is gewoon iets super simpels en jouw radiatoren zitten gewoon helemaal vol met slurrie. Dat kan ook natuurlijk

[ Voor 18% gewijzigd door VindiGoosh op 30-10-2024 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
En dat expansievat klinkt niet goed anders dan die van mij.

Even doorstreept, want nogmaals ik ben even terughoudend geworden met stelling innemen

Volgens mij moet het veel doffer klinken.

@Stefannn hoe denk jij hierover?

[ Voor 21% gewijzigd door VindiGoosh op 30-10-2024 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

s020506 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:21:
[...]

O, je zet de thermostaat op 16 om de afgifte te verbeteren? Vindt Quatt nog best moeilijk, denk ik, met minimumwatertemperatuur van 18graden. In het beste geval win je 4graden Tlift.
Dan kun je ook een raam openzetten om de COP te verbeteren.

Als je warmteverlies wilt besparen zet je thermostaat omlaag.
Als je COP direct/zinvol wilt verbeteren zorg je voor lage watertemperatuur door goede afgifte dmv (vloerverwarming of) door radiatoren te openen, te balanceren, radiatorventilatoren en eventueel te vervangen door T33/jaga's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-09 13:28
Friezin schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:13:
[...]

Is deze post niet eerder bestemd voor @Safe_grut ?
Lijkt me in ieder geval een goede aanvulling.
Dank

Ik hoop dat dit het is :)

Zal straks thuis gelijk kijken:)

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
SBL schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:47:
[...]

O, je zet de thermostaat op 16 om de afgifte te verbeteren? Vindt Quatt nog best moeilijk, denk ik, met minimumwatertemperatuur van 18graden. In het beste geval win je 4graden Tlift.
Dan kun je ook een raam openzetten om de COP te verbeteren.

Als je warmteverlies wilt besparen zet je thermostaat omlaag.
Als je COP direct/zinvol wilt verbeteren zorg je voor lage watertemperatuur door goede afgifte dmv (vloerverwarming of) door radiatoren te openen, te balanceren, radiatorventilatoren en eventueel te vervangen door T33/jaga's.
Werkt prima. Vorig jaar getest toen we een weekje weg waren. Ketel springt ff bij om het systeem op gang te krijgen, daarna loopt het wel. Nadeel is wel dat je 2 dagen aan het stoken bent om alles weer op temperatuur te krijgen, wat weer funest is voor je COP :P.

Je COP is een prut getal. Je kan er niks mee, hoogstens je eigen systeem performance vergelijken als je iets veranderd. En nieuwe radiatoren is een investering die misschien zonde van je geld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lumineox
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-09 09:09
@VindiGoosh @netappie

Wat bedoel je met:

[...]

[Afbeelding]

COP:
En overstortventiel is een beveiliging dus die plaatsing zou niet moeten uit maken omdat die hopelijk nooit aanspreekt.

Om nog wat info verder uit te zoeken heb ik de installatie voorschriften van onze CV erbij gepakt. (intergas kombi kompakt HRE), en zoals @VindiGoosh meld wordt het echt voorgeschreven dat het expansievat in de retour moet.

Ik heb toch al een service afspraak staan met Quatt omdat aan de er nog afdichtplaatsjes op de leidingkanalen moeten. En ga hier vragen om het expansievat op de retour aan te sluiten. hij is naar mijn idee gewoon uit gemaktzucht op de aanvoer leiding aangesloten. De AVDO is wel bewust zo geinstalleerd dus daar meld ik nu eerst niks van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsmlhwlEcsgzjZM2OqhSr0a8FTw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/p2muTeDrTOSOp9YDhabE3nQT.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-09 09:26
Toby-Wan schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:44:
[...]
naast was @bbbrumbrum zegt, als je zorgt dat je automatisering de vvw nooit volledig afsluit dan is de 3 radiatoren niet per se nodig in mijn optiek.
De automatisering stuurt een slimme stekker voor de vvw pomp. Die gaat dus uit als er beneden geen warmtevraag is. Ik neem dus aan dat ik de die automatisering moet uitzetten en dat de pomp weer 24/7 moet draaien.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

lumineox schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:09:
[...]

En overstortventiel is een beveiliging dus die plaatsing zou niet moeten uit maken omdat die hopelijk nooit aanspreekt.

Om nog wat info verder uit te zoeken heb ik de installatie voorschriften van onze CV erbij gepakt. (intergas kombi kompakt HRE), en zoals @VindiGoosh meld wordt het echt voorgeschreven dat het expansievat in de retour moet.

Ik heb toch al een service afspraak staan met Quatt omdat aan de er nog afdichtplaatsjes op de leidingkanalen moeten. En ga hier vragen om het expansievat op de retour aan te sluiten. hij is naar mijn idee gewoon uit gemaktzucht op de aanvoer leiding aangesloten. De AVDO is wel bewust zo geinstalleerd dus daar meld ik nu eerst niks van.

[Afbeelding]
Intergas houdt geen rekening met een Quatt in hun installatie voorschriften neem ik aan.
In principe zit die dus op de retour van de Intergas ketel. Echter is de retour van Intergas de leiding waar de Quatt zijn aanvoer water in gaat duwen. Echter maakt Quatt een Bypass (weg van de minste weerstand) tussen de aanvoer vanuit de Quatt en de retour /ingang van de Intergas.
Dus misschien dat iemand kan verduidelijken waar het Expansievat zou moeten komen?

Bij Quatt is het angstvallig stil. Nog geen reactie op mijn ticket.

@VindiGoosh radiatoren vol prut lijkt mij niet, want de 800l/h wordt gewoon gehaald. Dat lees ik namelijk ook uit met HA.
snaggyheadshot schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:21:
Net geprobeerd te bellen en wordt ik weggeduwd. Als het zo moet dan laat maar. 8)7
Quatt maakt volgens mij gebruik van een telefoon aanneemdienst. Boodschap noteren van de beller en doorzetten in een melding naar de backoffice.
Weinig info te krijgen daar is mijn ervaring. :N

[ Voor 10% gewijzigd door CPM op 30-10-2024 16:33 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
lumineox schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:09:
[...]

Ik heb niet over een overstortventiel…
Ik heb het steeds over een overdrukregelaar (AVDO)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qmImv512Eu-BJc0AqKMUY7ye74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VgwphyYNlYK6Yaq321c8YcWH.jpg?f=fotoalbum_large

Die zit bij de meesten in de groen omcirkelde leiding (foto 1)
Bij @CPM niet (foto 2)

In het ultra-kort:

Wij hebben geen last van het expansievat op de voeding ipv retour omdat wij een overdrukregelaar hebben.

CPM heeft die niet, dus heeft hij dit probleem wel.

Maar de algemene consensus is dat dit niet klopt wat ik nu zeg

Ondanks dat het expansievat (m.i.) dus totaal verkeerd klinkt, te horen op zijn filmpje

[ Voor 18% gewijzigd door VindiGoosh op 30-10-2024 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:00

Mickel moen

mickelmoen.nl

VindiGoosh schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:11:
[...]

Wat je zegt over de schema’s is waarschijnlijk wel een belangrijk detail hierin.

Hoe denk jij over het volgende:

In mijn situatie heb ik wél verschillend lopende schema’s, maar deze overlappen elkaar niet.

Vb:

In de ochtend gaan zone beneden en badkamer tegelijk bij (min of meer) dezelfde begintemperatuur in exact dezelfde stapjes opwarmen. De zone beneden stopt bij 20C, maar de badkamer warmt verder door. Er is echter geen ander schema dat op dat moment instart.

‘S middags start de zone beneden weer op te warmen, en deze eindigd rond 17:00. Om 18:00 begint de zone boven bij te warmen, en die stopt om 22:00.

Ik heb dus verschillende schema’s met verschillende temperatuursverschillen, maar er zijn dus nooit ongelijk lopende schema’s op hetzelfde moment.

Dus misschien moeten we de stelling “niet meer dan 1 vragende zone” vervangen voor “niet meer dan 1 vragende zone tegelijk?
Ik denk dat zoals jij het gebruikt, ook heel goed werkt.

Daarbij kunnen denk ik zelfs vragende zones tegelijk warmte vragen, CIC/Tado reageert op de laagste temperatuur, alleen moet het temperatuurverschil wat ze moeten overbruggen niet te groot zijn. Bovendien een temperatuur die dicht bij elkaar ligt.

Dat geldt zeker naar mijn idee, wanneer dit met de Tadoknoppen geregeld wordt. Die zetten de radiator toch met sprongen open of dicht. Dan kun je iets zenuwachtig gedrag verkrijgen. Hoe groter de verschillen hoe onvoorspelbaarder het gedrag.

Overigens is er een trucje om ook aan een knop een schema met tienden van een graad toe te wijzen ipv de sprongen met halve graden, heb ik ontdekt.

Daarvoor moet je eerst het schema aanmaken in de thermostaat of in de draadloze sensor. Je verwijdert dus tijdelijk dat schema. Vervolgens kopieer je dit nieuwe schema naar de betreffende kamer met knoppen. Ga je vervolgens in dat schema weer wijzigen, gaat het weer met halve graden.

[ Voor 4% gewijzigd door Mickel moen op 30-10-2024 16:55 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:57
[...]

Maar los van je COP hoeveel (k)W verbruikte je, maal 9 ging dus je huis in. In wat voor type huis woon je en hoe is je isolatie? Welk stookregime hou je aan?
Huis uit 1991.
Rondom geissoleerd met een RC-waarde van 2-2,5. Glas onlangs vervangen door HR++.
Verwarming is lage temp verwarming met fans (Jaga Tempo met zelfbouw Arctic fans en HeatBooster).
Watertemperatuur rond de 25-30 graden.

In de nacht (vanaf 21.30) gaat temp naar 18,5gr. Vanaf 4 uur 's ochtends in stappen van 0,5gr/h naar 20gr. Rond 9.00 weer terug naar 19,5 om dan tegen einde vd middag weer naar 20gr te gaan.
Dat werkt prima voor ons.

Quatt sinds augustus.
Geen idee wat mijn SCOP / SPF is. Hoe bepaal ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
CPM schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:28:
[...]

Intergas houdt geen rekening met een Quatt in hun installatie voorschriften neem ik aan.
In principe zit die dus op de retour van de Intergas ketel. Echter is de retour van Intergas de leiding waar de Quatt zijn aanvoer water in gaat duwen. Echter maakt Quatt een Bypass (weg van de minste weerstand) tussen de aanvoer vanuit de Quatt en de retour /ingang van de Intergas.
Dus misschien dat iemand kan verduidelijken waar het Expansievat zou moeten komen?
bij zit ie nog steeds in de retour van de ketel en totaal geen probleem

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:16
CPM schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:28:
[...]

Bij Quatt is het angstvallig stil. Nog geen reactie op mijn ticket.

@VindiGoosh radiatoren vol prut lijkt mij niet, want de 800l/h wordt gewoon gehaald. Dat lees ik namelijk ook uit met HA.

[...]

Quatt maakt volgens mij gebruik van een telefoon aanneemdienst. Boodschap noteren van de beller en doorzetten in een melding naar de backoffice.
Weinig info te krijgen daar is mijn ervaring. :N
Ik hoop dat ik vannacht geen nachtmerrie krijg over expansievaten. Dat vat zit op de retour van de ketel en dat is de juiste plaats dus gewoon zo laten.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Mickel moen schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:36:

Overigens is er een trucje om ook aan een knop een schema met tienden van een graad toe te wijzen ipv de sprongen met halve graden, heb ik ontdekt.

Daarvoor moet je eerst het schema aanmaken in de thermostaat of in de draadloze sensor. Je verwijderd dus tijdelijk dat schema. Vervolgens kopieer je dit nieuwe schema naar de betreffende kamer met knoppen. Ga je vervolgens in dat schema weer wijzigen, gaat het weer met halve graden.
:D :D Ontzettend bedankt voor deze hack!! Dat scheelt weer 2 temperatuursensors!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Gerardwaz schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:53:
[...]

Ik hoop dat ik vannacht geen nachtmerrie krijg over expansievaten. Dat vat zit op de retour van de ketel en dat is de juiste plaats dus gewoon zo laten.
Heb je het filmpje van @CPM al beluisterd?

Dat is toch niet hoe een expansievat moet klinken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
VindiGoosh schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:01:
[...]

Heb je het filmpje van @CPM al beluisterd?

Dat is toch niet hoe een expansievat moet klinken?
Van onder hol en boven dof, precies zoals het hoort.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Gerardwaz schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:04:
[...]

Van onder hol en boven dof, precies zoals het hoort.
Jij hoort hol en dof? Sorry maar ik echt niet. Zo hoort die te klinken:

https://streamable.com/wrmm5m

En ik heb wel een overdrukregelaar (AVDO) tussen voeding en retour

[ Voor 15% gewijzigd door VindiGoosh op 30-10-2024 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
VindiGoosh schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:05:
[...]

Jij hoort hol en dof? Sorry maar ik echt niet. Zo hoort die te klinken:

https://streamable.com/wrmm5m

En ik heb wel een overdrukregelaar (AVDO) tussen voeding en retour
Jouw vat klinkt als overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Gerardwaz schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:07:
[...]

Jouw vat klinkt als overleden.
Zonder geouwehoer:

https://streamable.com/sqldkj

Jij hoort geen verschil bij die van mij!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
VindiGoosh schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:11:
[...]

Zonder geouwehoer:

https://streamable.com/sqldkj

Jij hoort geen verschil bij die van mij!?
Jawel, dat zeg ik toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Dus als jij verschil hoort betekent het dat er boven het membraan water zit en onder het membraan gas.

Waarom is die dan overleden?

[ Voor 4% gewijzigd door VindiGoosh op 30-10-2024 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
VindiGoosh schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:16:
[...]

Dus dat betekent dat er boven het membraan water zit en onder het membraan gas.

Waarom is die dan overleden?
Precies, onder moet hij hol klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Gerardwaz schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:18:
[...]

Precies, onder moet hij hol klinken.
Ik geef het op

Edit:

En dat ligt aan mijzelf, dat bedoel ik niet lullig naar jou toe

[ Voor 17% gewijzigd door VindiGoosh op 30-10-2024 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Ik kan het toch niet laten:

https://streamable.com/4dke6b

Klinkt mij alsof er gewoon leven in zit

[ Voor 3% gewijzigd door VindiGoosh op 30-10-2024 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:41
snaggyheadshot schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:21:
Ik overwoog gebruik te maken van de actie waarbij ze de subsidie garanderen als je dit jaar besteld. Ding is alleen dat ik bezig ben met een grote verbouwing en een warmtepomp nu nog niet geplaatst kan worden. Ik verwacht pas ergens midden volgend jaar.

Ik wilde dus weten of dat een probleem was. Afgelopen weekend gemaild maar nog geen reactie ontvangen. Net geprobeerd te bellen en wordt ik weggeduwd. Als het zo moet dan laat maar. 8)7
Mocht je het toch nog een keertje willen proberen; je kunt de offerte altijd weigeren. En daarnaast kan je mogelijk wel een latere installatiedatum afspreken? Gewoon proberen, als je er nog open voor staat.....

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik voeg deze even toe aan de expansievat nachtmerrie:

https://youtu.be/CegYqjDBf0k?si=xkxlWbF9pOdx41ac

Ik ga er dus voor nu even van uit dat die van mij goed is.

Zodra ik meer hoor van Quatt laat ik het weten.

Nogmaals bedankt voor al het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lumineox
Ik heb vrij snel reactie van Quatt en er wordt zaterdag middag naar gekeken naar de installatie.
Daarnaats is de installatie handleiding van Quatt gedeeld met mij:
https://drive.google.com/...KihhCXD4/view?usp=sharing

Relevante stuk hieronder. De regelaar (AVDO) zit bij @CPM en mij op de juiste plek. Alleen het expansievat wordt jamergenoeg niks over genoemd. Dat zal dan weer staan in de Intergas update :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkC050hWPAm3_-IUaXsJGpSRUbI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FrpM2kxphxZMM932hGxDeNN5.png?f=user_large

Voor de rest vindt ik het echt duidelijke startup bedrijf documenten, ik werk ook in engineering en als ik zulke documenten zou krijgen van de werkvoorbereiding zou ik ze direct terug sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
lumineox schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:52:
Ik heb vrij snel reactie van Quatt en er wordt zaterdag middag naar gekeken naar de installatie.

Relevante stuk hieronder. De regelaar (AVDO) zit bij @CPM en mij op de juiste plek. Alleen het expansievat wordt jamergenoeg niks over genoemd. Dat zal dan weer staan in de Intergas update :(
[Afbeelding]

Voor de rest vindt ik het echt duidelijke startup bedrijf documenten, ik werk ook in engineering en als ik zulke documenten zou krijgen van de werkvoorbereiding zou ik ze direct terug sturen.
Nee,

Bij @CPM zit die er toch niet??

foto 1 ,,normale” situatie, foto 2 situatie bij CPM
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qmImv512Eu-BJc0AqKMUY7ye74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VgwphyYNlYK6Yaq321c8YcWH.jpg?f=fotoalbum_large

Ter verduidelijking mijn situatie (volgens foto 1 hierboven)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jtq-BZo5fQXTYaEtuuo02koXlAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6cOx0OjWpR0KqsVXFyxOHBNi.jpg?f=fotoalbum_large

Het expansievat moet op de RETOUR van de POMP en aangezien de CV niets meer doet is dat nu de RETOUR van de warmtePOMP.

Tenzij je een overdrukregelaar tussen de aanvoer en retour hebt, dan maakt het kennelijk niet uit. Maar die heeft CPM niet, dus ervaart hij m.i. problemen.

Slaap lekker allemaal vanavond, lol

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTVCBLrRjl3XbOPRpxhoZhUq6To=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4HXyq5EQimc8FT8Tne7EryOF.jpg?f=user_large

[ Voor 42% gewijzigd door VindiGoosh op 30-10-2024 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19-09 20:23
Momenteel bijna alle voorbereidingen voor mijn komende Quatt genomen.

T6-thermostaat geïnstalleerd met OpenTherm-aansluiting op een Atag i28ecz.

Eén probleem, de verwarming gaat niet aan. De T6 laat ook geen vlan zien.

Bij verhogen ingestelde temperatuur:

- geen vlammetje te zien op het display T6.
- wel vlammetje op de ketelmodule (continu brandend ook wanneer ik de ingestelde temperatuur op 15 zet)
- CV-ketel slaat niet aan

Wannneer ik aan/uit aansluit werkt alles naar behoren.

Mijn belangrijkste vraag is:
Gaat de Quatt naar behoren werken nu OT niet werkt? Ligt dit aan de T6 of aan de CV-ketel?

[ Voor 9% gewijzigd door vanquishsdiv op 30-10-2024 18:26 ]

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lumineox
Dit is het stuk wat ze van quatt specificeren als regelaar, op jouw aangegeven plek niet. Die is bij quatt bij mij en bij cpm zo geïnstalleerd. Mogelijk is dit een verschil tussen Remeha en Intergas?
https://www.cvtotaal.nl/c...rukverschil-regelaar.htmlAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NfIzh9Tip05H2f0r-9CrKDPD80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qAL73ySVGwDUnXIS2KNIvm5n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
lumineox schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:29:
Dit is het stuk wat ze van quatt specificeren als regelaar, op jouw aangegeven plek niet. Die is bij quatt bij mij en bij cpm zo geïnstalleerd. Mogelijk is dit een verschil tussen Remeha en Intergas?
https://www.cvtotaal.nl/c...rukverschil-regelaar.html[Afbeelding]
Inderdaad hoort dat zo bij Intergas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
vanquishsdiv schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:24:

- wel vlammetje op de ketelmodule (continu brandend ook wanneer ik de ingestelde temperatuur op 15 zet)

Gaat de Quatt naar behoren werken nu OT niet werkt? Ligt dit aan de T6 of aan de CV-ketel?
Atag heeft een eigen opentherm protocol vandaar werkt deze waarschijnlijk niet met de T6 opentherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnergyExplorer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:57
Gerardwaz schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:36:
[...]

Atag heeft een eigen opentherm protocol vandaar werkt deze niet met de T6 opentherm.
@vanquishsdiv Kun je een foto laten zien van hoe je het aangesloten hebt. De OT van atag werkt namelijk prima op de tado

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
EnergyExplorer schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:40:
[...]

Kun je een foto laten zien van hoe je het aangesloten hebt. De OT van atag werkt namelijk prima op de tado
Ik heb geen Atag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
lumineox schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:29:
https://www.cvtotaal.nl/c...rukverschil-regelaar.html[Afbeelding]
Voor alle duidelijkheid: het onderste plaatje van hierboven is de situatie van CPM.

Mijn situatie is zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jtq-BZo5fQXTYaEtuuo02koXlAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6cOx0OjWpR0KqsVXFyxOHBNi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
lumineox schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:52:

[Afbeelding]

Ik zou haast zeggen dat ze de plaatjes rechtstreeks uit de Intergas handleiding gehaald hebben. Je zou denken dat daar wel iets van copyright op zit…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardwaz
VindiGoosh schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:43:
[...]

Voor alle duidelijkheid: het onderste plaatje van hierboven is de situatie van CPM.

Mijn situatie is zo:

[Afbeelding]
De vul/aftapkraan hoort in de retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Gerardwaz schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:52:
[...]

De vul/aftapkraan hoort in de retour.
Prima

Lol, scherp ja. Kwartje moest even vallen. Die ga ik verplaatsen als ik de 2 EXPANSIEVATEN met 2 kleppen ertussen ga plaatsen

[ Voor 48% gewijzigd door VindiGoosh op 30-10-2024 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
EnergyExplorer schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:40:
[...]

@vanquishsdiv Kun je een foto laten zien van hoe je het aangesloten hebt. De OT van atag werkt namelijk prima op de tado
Momenteel niet thuis. Maar van thermostaat naar de T T op de ketelmodule. En van de ketelmodule OT en OT (rechts van de T T) naar de cv ketel.

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:25
vanquishsdiv schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:24:

T6 werkt prima met een iEC(Z), maar alleen als er een Atag OT-LPA interface printje tussen zit. Bij de nieuwste wordt/werd die standaard meegeleverd (zit achter montage klepje).

Zonder OT-LPA werkt alleen de eigen Atag One thermostaat erop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bplFVUMVK8MBOtOtUoHvaJVN_Pc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j7WMmsy0Vd4QwfGNMNXLStKz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 22:37
Gerardwaz schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:36:
[...]

Atag heeft een eigen opentherm protocol vandaar werkt deze waarschijnlijk niet met de T6 opentherm.
Dat lijkt me een sterk stuk, het OT protocol ligt vast in een standaard alhoewel er wel verschillende versies/variaties zijn. Voor zover ik weet zijn ze allemaal backwards compatible.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
mrdop schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:19:
[...]

T6 werkt prima met een iEC(Z), maar alleen als er een Atag OT-LPA interface printje tussen zit. Bij de nieuwste wordt/werd die standaard meegeleverd (zit achter montage klepje).

Zonder OT-LPA werkt alleen de eigen Atag One thermostaat erop.

[Afbeelding]
Dank! De ketel is geïnstalleerd in sept 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
mrdop schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:19:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFsaAR3UBRDUBkrLAPxyvj4YD6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2J7yBOoL9kQi1YDEyUYUlQkB.jpg?f=fotoalbum_large

Verder durf ik hem niet te openen, dit is wat ik kan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnergyExplorer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:57
vanquishsdiv schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:29:
[...]

Dank! De ketel is geïnstalleerd in sept 2021
Volgens mij ziet de i28ECZ er iets anders uit dan de bijvoorbeeld mijn i36EC. Daar zit inderdaad een OT-LPA module los in.

De handleiding van de i28ECZ geeft aan dat OT aan en uit kan, heb je al gekeken of die aan staat?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8lfPIotq58D0mCmQxO8TFVDU-M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yMGEzPoPDcyUtuIlytWeYOTh.png?f=fotoalbum_large

Dit is de binnenkant van de i28ECZ denk ik. Als je niks aan de bekabeling in de ketel hebt gedaan en je had een ATAG ONE Zone, dan zitten de kabels in de ketel denk ik nog op de T B (rode blokje). Die moeten dan omgezet worden naar de het blauwe blokje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAcNt6At-SJMYdfJeKMPdw1kZ8Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4KAvd22RsFv10oT5djWgtmGF.png?f=fotoalbum_large

Zo ziet de OT-LPA module er uit bij de i36EC:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SD-RnoWzfncWfYZCzCwTF1Ls4Jk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h6BYBP7SYYMC9kqsH2pmr6Lr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door EnergyExplorer op 30-10-2024 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
VindiGoosh schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:43:
[...]

Mijn situatie is zo:

[Afbeelding]
En waar hoort expansievat als je geen CV ketel meer hebt :+ :+ >:)
En geen terugslagklep en geen ADVO, klinkt wel lekker simpel :)

[ Voor 5% gewijzigd door Toby-Wan op 30-10-2024 19:51 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanquishsdiv
Dank allebei! Heb inmiddels weer OT aangesloten maar heb nu het rode draadje in de rechter OT gestoken en de blauwe in de linker OT op de ketelmodule. En pardoes hij werkt! Nu zit rood dus aan blauw wat uit de ketel steekt en andersom. (Of zat de kabel de eerste keer niet correct. Moet dit uitmaken?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:12
Gerardwaz schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:54:
[...]

Zie het verband niet met een warmtepomp.
Dit is een goede video om te kijken:
YouTube: Delta T, temperature difference (dt) with heat pumps and boilers

Beschouw het hele afgifte systeem als 1 grote radiator en onthoud even dat de Quatt 800 liter per uur rond probeert te pompen, in tegenstelling tot een domme circulatiepomp van een ouderwetse CV ketel. Knijpen van 1 radiator verandert alleen de balans in het systeem, niet de flow.

[ Voor 6% gewijzigd door netappie op 30-10-2024 20:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:57
Ja, en nog veel meer.
Kijk maar eens naar de post van
gwjonker in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XluQgGAF2Oy-Wv-tiUbDg7BLmg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l0WbXr34NPc6Iag5ZdHsZHBA.png?f=fotoalbum_large

@MacD007 Misschien een idee om bovengenoemde post ook te pinnen in het zustertopic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Volgens mij heeft Quatt een instelling aangepast (edit: CiC 2.19.0). CiC heeft nu geen "toestemming" van de thermostaat via otFtChEnabled meer nodig om te kunnen draaien. Quatt kan hierdoor lager moduleren in plaats van uitgeschakeld te worden door de thermostaat. Goed idee wat mij betreft.

[ Voor 3% gewijzigd door SBL op 31-10-2024 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
SBL schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:33:
Volgens mij heeft Quatt een instelling aangepast. CiC heeft nu geen "toestemming" van de thermostaat via otFtChEnabled nodig om te kunnen draaien. Quatt kan hierdoor lager moduleren plaats van uitgeschakeld te worden door de thermostaat. Goed idee wat mij betreft.
Ah, CiC is geüpdatet naar versie 2.20.0

Pagina: 1 ... 123 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.