Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19-09 20:23
Sinds mijn T6-thermostaat OpenTherm aangesloten is zegt mijn Atag i28ecz wel heel lang: Verwarmingspomp overladen.

Na 6 minuten nog steeds terwijl ik de thermostaat 0,5 graad lager had gezet. Bij thermostaat 3 graden omlaag zetten ging de melding weg.

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Gerardwaz schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:40:
[...]

Ah, CiC is geüpdatet naar versie 2.20.0
Ik zit nog op 2.19.0

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
EnergyExplorer schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:41:
[...]

Volgens mij ziet de i28ECZ er iets anders uit dan de bijvoorbeeld mijn i36EC. Daar zit inderdaad een OT-LPA module los in.

De handleiding van de i28ECZ geeft aan dat OT aan en uit kan, heb je al gekeken of die aan staat?[Afbeelding]

Dit is de binnenkant van de i28ECZ denk ik. Als je niks aan de bekabeling in de ketel hebt gedaan en je had een ATAG ONE Zone, dan zitten de kabels in de ketel denk ik nog op de T B (rode blokje). Die moeten dan omgezet worden naar de het blauwe blokje.
[Afbeelding]

Zo ziet de OT-LPA module er uit bij de i36EC:
[Afbeelding]
Tado werkte bij mij goed via OT samen met Atag i36ec + OT-LPA. Maaaaar, toen de Quat geïnstalleerd was veranderde dat. Volgens de Quatt service communiceert Quatt NIET via OT met i36ec. Met i36ecZ wel! Dit heeft volgens Quatt te maken met het door Atag gebruikte afwijkende protocol voor de i36ec. Quatt gaat geen aanpassing implementeren onder meer omdat On/Off vrijwel gelijke resultaten oplevert als OT. Jammer, want hierdoor kun je in Home Assistant geen gegevens van de i36ec uitlezen en gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
netappie schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:01:
[...]

Dit is een goede video om te kijken:
YouTube: Delta T, temperature difference (dt) with heat pumps and boilers

Beschouw het hele afgifte systeem als 1 grote radiator en onthoud even dat de Quatt 800 liter per uur rond probeert te pompen, in tegenstelling tot een domme circulatiepomp van een ouderwetse CV ketel. Knijpen van 1 radiator verandert alleen de balans in het systeem, niet de flow.
Hoeveel pompt een gewone cv ketel er per uur doorheen? Als mijn cv aanstaat hoor ik mijn leidingen. Vraag me af of dat met de warmtepomp erger (en langduriger) wordt.

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20-09 08:58
Toby-Wan schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:50:
[...]

En waar hoort expansievat als je geen CV ketel meer hebt :+ :+ >:)
Op de retour van de CV warmte pomp
En geen terugslagklep en geen ADVO, klinkt wel lekker simpel :)
Met terugslagklep en zonder overdrukregelaar wordt het lastiger inderdaad.

Voorspelling:

Quatt gaat bij CPM een overdrukregelaar tussen de aanvoer en retour plaatsen. Als CPM er niets over zegt, stellen ze de overdrukregelaar het liefst af op zoveel mogelijk radiatoren open (terwijl dit eigenlijk minimaal moet zijn, zeg 3). Expansievat kijken ze een paar keer naar, maar laten ze uiteindelijk toch maar zitten.

Gevolg wanneer de overdrukregelaar op zoveel mogelijk open radiatoren is afgesteld, is dat de overdrukregelaar permanent warmte gaat lekken, omdat CPM in de praktijk minder radiatoren open wil laten staan.

Gevolg daarvan is dat CPM iets verbetering merkt, maar meer had verwacht. Vervolgens gaat hier (normaliter logischerwijs) het advies gegeven worden om alles waterzijdig in te regelen, en dan is het cirkeltje met een warmtelekkende overdrukregelaar naar de retour weer helemaal compleet.

Ze dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:01
Dan is dat het niet.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
vanquishsdiv schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:46:
[...]

Hoeveel pompt een gewone cv ketel er per uur doorheen? Als mijn cv aanstaat hoor ik mijn leidingen. Vraag me af of dat met de warmtepomp erger (en langduriger) wordt.
Dat wordt zeker meer, minstens een factor twee hoger. Om vermogen kwijt te kunnen heb je een temperatuurverschil nodig plus een hoeveelheid water. Temperatuurverschil bij een ketel is rond de 20 graden, bij een warmtepomp veel minder. Dus heb je meer water nodig om vermogen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
ErnstvV schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:14:
[...]

Dat wordt zeker meer, minstens een factor twee hoger. Om vermogen kwijt te kunnen heb je een temperatuurverschil nodig plus een hoeveelheid water. Temperatuurverschil bij een ketel is rond de 20 graden, bij een warmtepomp veel minder. Dus heb je meer water nodig om vermogen te maken.
Mijn huidige ketel heeft een deltaT van rond de 10%. Dus bij 45 aanvoer is retour zo'n 38-41.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:15
ErnstvV schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:14:
[...]

Hier was ik ook bang voor. Veel leidingen hier zijn aan de oudere kant en hoewel alle radiatoren vervangen zijn en op de juiste manier aangesloten was het systeem met een (oude) CV ketel relatief luidruchtig.
Tot mijn verbazing is dit veel stiller met de Quatt @ 800 l/h.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
wesleytjuh schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:18:
[...]

Hier was ik ook bang voor. Veel leidingen hier zijn aan de oudere kant en hoewel alle radiatoren vervangen zijn en op de juiste manier aangesloten was het systeem met een (oude) CV ketel relatief luidruchtig.
Tot mijn verbazing is dit veel stiller met de Quatt @ 800 l/h.
De Quatts ontluchten zelf, je oude CV ketel waarschijnlijk niet. Misschien dat dat ook scheelt?

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:23
mrdop schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:19:
[...]

T6 werkt prima met een iEC(Z), maar alleen als er een Atag OT-LPA interface printje tussen zit. Bij de nieuwste wordt/werd die standaard meegeleverd (zit achter montage klepje).

Zonder OT-LPA werkt alleen de eigen Atag One thermostaat erop.

[Afbeelding]
Zonder Z alleen de IEC heeft een OT-LPA nodig. Dus NIET de IxxecZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Mocht iemand een OT-LPA nodig hebben, ik heb er nog een liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
CPM schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:51:

Er is één plek waar er lucht in het leidingsysteem kan zitten van de Quatt en dat is buiten in ze zwanenhals van de PVC buis. De monteur heeft daarover nog gebeld met kantoor tijdens installatie, en dat zou geen probleem moeten opleveren omdat die lucht zijn weg wel zou vinden naar de Quatt of de CV door de hoge doorstroom.
Sorry dat ik zo veel van je vraag, maar om echt ál het andere te kunnen uitsluiten: zou je van deze ,,zwanenhals” een foto kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
SBL schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:33:
Volgens mij heeft Quatt een instelling aangepast (edit: CiC 2.19.0). CiC heeft nu geen "toestemming" van de thermostaat via otFtChEnabled meer nodig om te kunnen draaien. Quatt kan hierdoor lager moduleren plaats van uitgeschakeld te worden door de thermostaat. Goed idee wat mij betreft.
Was bij mij met 2.19 ook al het geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:12
Beste @CPM, en @VindiGoosh
Ik heb al je Posts nog maar eens bekeken.

1/
Zoals ik eerder zei… het is “ofwel” dat de boel er uit klapt op een druk-error, danwel een regel probleem.
Ik heb onderstaande metingen eens wat beter bekeken.
26 en 29 October:
a/ langere runs. Zo te zien wel ene uur of meer.
Als dat zo is heb je dus eigenlijk zeer zeker geen druk-error.
Dat betekent dat expansievat geen probleem is, niet kwa plaatsing en ook niet kwa vulling.
Ook een overstort leiding is dan niet nodig.
En druk van systeem is op orde.
b/ betere cop
Dus inderdaad…. De korte runs zijn verantwoordelijk voor de slechte cop

2/ als het dus geen druk probleem is, dan is het dus sowieso een regel probleem
Wat er dus gebeurt is dat de temperatuur veel sneller oploopt dan je zou willen.
Eiegnlijk betekent dat dat de quatt “teveel” power levert.
Op 23 October is het helemaal raar.
Op de onderste lijn zie je dat hij 2x zoveel power gebruikt als op 21 oktober. Terwijl hij dus nog steeds snel schakelt. Op 23 October zou de quatt veel beter op het nivo van 21 oktober kunnen draaien.

Conclusie is eigenlijk: hij kan de warmte niet kwijt. Hij draait op te hoog vermogen. Te weinig radiatoren. Maar je had alles al open staan…

[Afbeelding]

Ik heb dit schemaatje nog eens bekeken. En radiator 1 valt me op.
Die zit zo te zien heel dicht bij de cv.
Wat ik me kan voorstellen is dat die als een “kortsluiting” fungeert. Dus dat vrijwel alle flow door die radiator gaat zodat het water vrijwel zonder afkoelen direct weer terug naar de quatt gaat.

[Afbeelding]

Om het op te lossen…
“Waterzijden inregelen” (mmhh… had @VindiGoosh al voorspeld :) )
Oftewel:
Alles open…
En vervolgens de “overmatig warme radiatoren steeds een beetje verder dicht draaien zodat er meer warmte voor de rest is.
Ik gok zo dat radiator 1 als eerste flink geknepen moet zodat de rest van de installatie beter mee doet.
Net zolang tot alles in balans is en alle radiatoren goed meedoen.

Nb…
Het is en wordt nu wat kouder.
Dan is dat allemaal wat makkelijker te doen.
Het is ook wel weer zo dat het vorige week dermate warm was dat de quatt zelfs op minimum eiegnlijk nog teveel power heeft. Dan krijg je dit soort gedrag ook.
Dus… waterzijdig inregelen, bij voorkeur als het wat kouder is.

Als het dan nog steeds van die enorme zaagtanden geeft: dan staat de quatt “te fors ingesteld”, ik heb geen quatt, ik weet niet precies hoe ze dat vanaf de fabriek doen, maar ik gok dat ze dan “je huis kleiner moeten zetten”.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:12
vanquishsdiv schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:46:
[...]

Veel CV's hebben een instelling voor een hoge en een lage stand van de circulatiepomp.

De weerstand in de leidingen en radiatoren bepaalt dan de flow.

Overigens hoorden we bepaalde radiatoren hier wel ruisen met alleen de ketel en met de warmtepomp nu niet meer, terwijl de ketel (op papier) toch aanzienlijk minder hard zou moeten gaan. Ik vermoed dat de Quatt een stillere wat beter aangestuurde circulatiepomp heeft, want de ketel is nog geen 5 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Stefannn schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 22:51:
Beste @CPM, en @VindiGoosh
Ik heb al je Posts nog maar eens bekeken.

1/
Zoals ik eerder zei… het is “ofwel” dat de boel er uit klapt op een druk-error, danwel een regel probleem.
Ik heb onderstaande metingen eens wat beter bekeken.
26 en 29 October:
a/ langere runs. Zo te zien wel ene uur of meer.
Als dat zo is heb je dus eigenlijk zeer zeker geen druk-error.
Dat betekent dat expansievat geen probleem is, niet kwa plaatsing en ook niet kwa vulling.
Ook een overstort leiding is dan niet nodig.
En druk van systeem is op orde.
b/ betere cop
Dus inderdaad…. De korte runs zijn verantwoordelijk voor de slechte cop

2/ als het dus geen druk probleem is, dan is het dus sowieso een regel probleem
Wat er dus gebeurt is dat de temperatuur veel sneller oploopt dan je zou willen.
Eiegnlijk betekent dat dat de quatt “teveel” power levert.
Op 23 October is het helemaal raar.
Op de onderste lijn zie je dat hij 2x zoveel power gebruikt als op 21 oktober. Terwijl hij dus nog steeds snel schakelt. Op 23 October zou de quatt veel beter op het nivo van 21 oktober kunnen draaien.

Conclusie is eigenlijk: hij kan de warmte niet kwijt. Hij draait op te hoog vermogen. Te weinig radiatoren. Maar je had alles al open staan…

[Afbeelding]

Ik heb dit schemaatje nog eens bekeken. En radiator 1 valt me op.
Die zit zo te zien heel dicht bij de cv.
Wat ik me kan voorstellen is dat die als een “kortsluiting” fungeert. Dus dat vrijwel alle flow door die radiator gaat zodat het water vrijwel zonder afkoelen direct weer terug naar de quatt gaat.

[Afbeelding]

Om het op te lossen…
“Waterzijden inregelen” (mmhh… had @VindiGoosh al voorspeld :) )
Oftewel:
Alles open…
En vervolgens de “overmatig warme radiatoren steeds een beetje verder dicht draaien zodat er meer warmte voor de rest is.
Ik gok zo dat radiator 1 als eerste flink geknepen moet zodat de rest van de installatie beter mee doet.
Net zolang tot alles in balans is en alle radiatoren goed meedoen.

Nb…
Het is en wordt nu wat kouder.
Dan is dat allemaal wat makkelijker te doen.
Het is ook wel weer zo dat het vorige week dermate warm was dat de quatt zelfs op minimum eiegnlijk nog teveel power heeft. Dan krijg je dit soort gedrag ook.
Dus… waterzijdig inregelen, bij voorkeur als het wat kouder is.

Als het dan nog steeds van die enorme zaagtanden geeft: dan staat de quatt “te fors ingesteld”, ik heb geen quatt, ik weet niet precies hoe ze dat vanaf de fabriek doen, maar ik gok dat ze dan “je huis kleiner moeten zetten”.
Goeie suggestie om eens te proberen. Ik vraag me wel af hoe dit zou verklaren dat zijn radiatoren “ACB” warm worden ipv “ABC”. Maar misschien dat dit dan desondanks ook veranderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
Om nog even vast te stellen hoe een expansievat hoort te klinken en wáárom hij zo hoort te klinken:

Afbeeldingslocatie: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh7aOj4PblRaGilZ7xIQuPdV1Pv0NUmTXVTQ6gykIja9Pqlq87GAYDJXlk2qjYrDhf5OD9sNeYQY7ZYETu2kLgk9GDu1tlbaOkkHBDwwcZspMQprhyI2Iwj4ROXnXGum-nlCQf-z388PTHg/s1600/expansievat.jpg

In een expansievat hoort boven het membraan water te zitten, en onder het membraan gas. Watermoleculen zitten dichter op elkaar dan gasmoleculen, waardoor het geluid in water langer draagt dan in gas. Dit verschil in geluid kun je horen door er onder en boven op te tikken.

Hieronder een voorbeeld van hoe mijn expansievat klinkt:

https://streamable.com/p9ud04

Je hoort dat het geluid bovenin “langer draagt” dan het geluid onderin. Mensen die wel eens duiken zullen nu direct herkennen waar het water zit.

Er werd gesuggereerd dat mijn expansievat kapot zou zijn, omdat het geluid andersom zou moeten klinken.

In een expansievat waarbij het membraan lek is, lekt het water naar beneden en lekt het gas omhoog. Dan klopt het dat het verschil in geluid omdraait.

Als mijn expansievat kapot zou zijn, betekend dat dus dat er bovenin gas zou moeten zitten en onderin water. Dat is bij dit expansievat niet het geval, zoals hieronder is te zien:

https://streamable.com/g80yek

Conclusie: dit expansievat is precies zoals hij zou moeten zijn: bovenin water, onderin gas, met de bijbehorende klanken: boven “bang bang”, onder “ding ding”.

Met andere woorden (wellicht voor @CPM ), als je expansievat andersom klinkt dan die van mij, dan heb je bovenin lucht en onderin water. Dan is hij 100% lek. Als hij overal hetzelfde klinkt, dan is hij lek en zit hij al (bijna) helemaal vol met water (was bij CPM niet het geval, gaf hij aan).

In tegenstelling tot wat veel mensen (met een warmtepomp) denken is het eerste signaal van een lek expansievat NIET het drukverlies in het systeem, maar een expansievat dat je vaak kunt ontluchten.

Pas NA het (automatisch) ontluchten van je expansievat, daalt de druk in je systeem (immers ontsnapt er dan pas druk uit een gesloten systeem). Dit ontluchten wordt dan herhaald en herhaald totdat het gas helemaal uit het expansievat is verdwenen, en het expansievat geen drukverschillen meer kan opvangen. Pas dan treed het overstortventiel van tijd tot tijd in werking en merkt men dat het systeem steeds bijgevuld moet worden met water.

Het gevolg hiervan is naast drukverlies in het systeem, een pomp die onregelmatig loopt en na het bijvullen van het systeem, harder moet werken.

Nu de crux:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-c-bI_3cf9OEUnx4MTVSIfJ41mM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C8BKxbWIvTq4jSINxbZtDp2i.png?f=fotoalbum_large

In het geval van de CV-situatie met het expansievat op de RETOUR van de POMP, wordt er met het aanspringen van de pomp water uit het expansievat gezogen.

Als jouw expansievat lek is en er boven lucht zit en onder water, wordt het lucht er DIRECT uit gezogen en ergens anders uit het systeem gescheiden. Omdat de meeste CV’s automatische ontluchting hebben, gebeurt dit DIRECT, want de CV komt direct NA het expansievat.

Wanneer kort daarna het drukverschil weer gelijk wordt, vult het expansievat zich DIRECT weer met meer water dan er eerst in zat.

In deze situatie merk je als gebruiker dus vrijwel direct dat er wat mis is, door directe drukdaling in het systeem.

In het systeem met een warmtepomp werkt dit anders:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sld77V5V_ovQV1FuDS43a45u7OM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ul8GW4IKgo3ZvDdy1EHo3XAO.png?f=fotoalbum_large

In het geval van de warmtepompsituatie, met het expansievat op de AANVOER van de POMP, wordt er met het aanspringen van de pomp water in het expansievat geduwd, inplaats van dat er water uit wordt gezogen.

Als jouw expansievat lek is en er boven lucht zit en onder water, wordt het lucht bovenin aangedrukt en loopt het lekke expansievat onderin LANGZAAM vol met water. Wanneer kort daarna het drukverschil weer weg gaat, verplaatst dit lucht zich in veel MINDERE mate naar beneden toe de leiding in. De (automatische) ontluchting van het expansievat duurt dus veel langer, ook omdat de automatische ontluchting van de CV er nu niet direct NA zit, maar erVOOR. Het lucht moet dus óf eerst door het hele systeem heen, voordat het bij de automatische ontluchter van de warmtepomp komt, óf het blijft gevangen in radiatoren (waardoor deze “ACB” opwarmen), totdat deze lucht handmatig wordt verwijderd.

In deze warmtepompsituatie merk je als gebruiker dus pas over een langere tijd dat er wat mis is, omdat de (automatische) ontluchting van het lekke expansievat veel langer duurt. Er is dus een langzamer drukverschil in het systeem en de opvangcapaciteit van het lekke expansievat neemt veel langzamer af, omdat het veel langer duurt voordat de gevangen lucht weg is uit het expansievat.

De pomp merkt dat hij over een langere periode steeds een beetje harder moet werken. Als reactie daarop worden nu meer radiatoren open gezet, waardoor hij weer wat minder hard moet werken. Deze actie-reactie zou dan net zo lang doorgaan, totdat álle radiatoren open staan, er dus geen ruimte meer is voor compensatie, en de pomp nadat alle radiatoren open staan, weer langzaam harder begint te werken. Net zo lang totdat het expansievat helemaal vol zit met water, het overstortventiel getriggerd wordt, de druk in het systeem dan pas echt terug zakt en er een lek expansievat wordt geconstateerd.

Mits het expansievat dus nu al lek is. Als hij hetzelfde klinkt als die van mij, is dat bij CPM niet het geval en dient bovenstaand puur als educatie.

[ Voor 75% gewijzigd door VindiGoosh op 01-11-2024 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
VindiGoosh schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 05:26:
[...]

Goeie suggestie om eens te proberen. Ik vraag me wel af hoe dit zou verklaren dat zijn radiatoren “ACB” warm worden ipv “ABC”. Maar misschien dat dit dan desondanks ook veranderd.
Hoge flow.
Past in het beeld dat er teveel power is danwel dat het niet goed verdeeld wordt,
Is dat acb profiel bij alle radiatoren? Ik gok van niet. Ik denk bij een paar waar alle flow doorheen geperst wordt zodat de flow het “rustige boven warm, onder koud profiel” wegspoelt. In betreffende radiatoren koelt het water dus ook nauwelijks af. Hetgeen consistent is met dat het water maar weinig afgekoeld terug komt bij de warmtepomp.
- betreffende radiatoren knijpen zodat de rest ook warmte krijgt.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
ihkv voorbereidingen Quatt gister de T6 opentherm aangesloten.

Mijn T6 wil momenteel een aanvoer van 30°C om het huis op 17,5°C te houden.
De ketel verwarmd het tot boven de door T6 voorgeschreven aanvoer richting de 34°C.

Het gedrag is als volgt:
7:40 AAN
7:44 UIT
7:54 AAN
08:01 UIT
08:06 AAN
08:12 UIT
08:19 AAN
08:23 UIT
08:29 AAN
08:33 UIT

Tussen de AAN-cycli door staat er op het scherm van de ketel; verwarmingspomp overladen. Deze melding stond er voorheen maar enkele seconden.

Noemen we dit pendelen of valt dit nog onder normaal? Dus ongeveer 6x aan en uit per uur.

[ Voor 17% gewijzigd door vanquishsdiv op 31-10-2024 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
vanquishsdiv schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 08:30:

De ketel verwarmd het tot boven de door T6 voorgeschreven aanvoer richting de 34°C.

Het gedrag is als volgt:

Tussen de AAN-cycli door staat er op het scherm van de ketel; verwarmingspomp overladen. Deze melding stond er voorheen maar enkele seconden.

Noemen we dit pendelen of valt dit nog onder normaal? Dus ongeveer 6x aan en uit per uur.
Ik neem aan dat dit met een CV-ketel is?
Een CV ketel heeft heel veel verwarmings capaciteit en brengt het CV water heel snel naar 34 graden. Dus dat de CV ketel steeds aan en uit gaat is logisch. Voor een CV ketel is dit geen probleem.
Een warmtepomp heeft heel weinig verwarmings capaciteit en zal het CV water veel trager naar 34 graden brengen als dat al nodig is. Dus het gedrag van een CV ketel is niet te vergelijken met het gedrag van een warmtepomp.
Wel is het een goede test of je afgiftesysteem goed gedimensioneerd is om met een lage temperatuur je huis te verwarmen.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
vanquishsdiv schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 08:30:

Het gedrag is als volgt:

Minimum temperatuur verhogen en de pompsnelheid hoger. Verwarmingspomp overladen betekent, water is warmer als wat ik nu wil. Translate error uit het Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregory76
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:30

Gregory76

Sony PlayStation freak

Ik nog op 2.18.2 ..?! Why?

strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

@VindiGoosh geen sorry voor de vele vragen, ik waardeer het meedenken enorm.

Foto van de opstelling van de Quatts is al eens voorbij gekomen maar nu dus in de herhaling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOFNjdEN1dBNA0Xjvn3nITVr-7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M44tVl3WfbqD0aCeLOlVNgUg.jpg?f=fotoalbum_large

Rechts van de Quatts zie je de pvc/rioolbuis.

@Stefannn ik heb nu 8 flinke radiatoren open staan. Deze gaan wel "dicht" rond de 18/19 graden. Waar het kan heb ik bepaalde radiatoren ook iets geknepen, dit omdat er een overshoot was qua temperatuur. Vooral die in de bijkeuken is overbemeten. Maar die verliest ook snel weer zijn warmte.

Radaitor één had ik al eens eerder van aangegeven dat deze dicht bij de ketel zit, niet zo groot is en niet waterzijdig is in te regelen. Het is wel een koude ruimte. En heb daar ook heatfans onder zitten.
Ik zal eens kijken of ik de radiator in de ruimte kan vervangen door een grotere inclusief voetventiel. Dan kan ik hem mooi knijpen en zal hij niet zo snel 30-35 graden richting de Quatt sturen. Kanttekening is wel dat ik deze radiator in het begin. Niet open heb gehad om de hierboven genoemde reden.

Maar ik blijf het een beetje rare situatie vinden dat de Quatt met 4 radiatoren open niet op een normale manier kan werken.

Iets anders: Quatt heeft de volgende instelling in mijn T6 veranderd: Laag-uit regeling: UIT.

Geen idee wat dat doet?

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
Flesym schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 08:38:
[...]

Ik neem aan dat dit met een CV-ketel is?
Een CV ketel heeft heel veel verwarmings capaciteit en brengt het CV water heel snel naar 34 graden. Dus dat de CV ketel steeds aan en uit gaat is logisch. Voor een CV ketel is dit geen probleem.
Een warmtepomp heeft heel weinig verwarmings capaciteit en zal het CV water veel trager naar 34 graden brengen als dat al nodig is. Dus het gedrag van een CV ketel is niet te vergelijken met het gedrag van een warmtepomp.
Wel is het een goede test of je afgiftesysteem goed gedimensioneerd is om met een lage temperatuur je huis te verwarmen.
Ja dit is inderdaad met een Atag i28ECZ ketel. De ketel moduleert wel naar een heel laag vermogen maar toch krijgt hij het water makkelijk boven de 30°C. Dit is dus geen pendelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Showmen
  • Laatst online: 13-01 13:06
<knip> Crossposts worden niet gewaardeerd

[ Voor 127% gewijzigd door Septillion op 31-10-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:33
CPM schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:03:
@VindiGoosh

ik heb nu 8 flinke radiatoren open staan. Deze gaan wel "dicht" rond de 18/19 graden. Waar het kan heb ik bepaalde radiatoren ook iets geknepen, dit omdat er een overshoot was qua temperatuur. Vooral die in de bijkeuken is overbemeten. Maar die verliest ook snel weer zijn warmte.
Je kan hem beter knijpen zodat hij wel open blijft, maar minder warmte afgeeft. Voor meer efficiëntie wil je zoveel mogelijk afgifte in je huis hebben.
Maar ik blijf het een beetje rare situatie vinden dat de Quatt met 4 radiatoren open niet op een normale manier kan werken.
Dat is geen bug van de Quatt, maar gedrag van een warmtepomp. Het werkt echt anders dan een CV ketel. Je moet je systeem nu zo gaan inregelen dat alle ruimtes tegelijk naar hun eigen gewenste temperatuur worden gebracht. Snel een ruimte bijverwarmen kan niet, en radiatoren dicht zetten omdat het te warm is, is niet goed voor je efficiëntie.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
vanquishsdiv schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:08:
[...]

Ja dit is inderdaad met een Atag i28ECZ ketel. De ketel moduleert wel naar een heel laag vermogen maar toch krijgt hij het water makkelijk boven de 30°C. Dit is dus geen pendelen?
Voor een CV ketel is dit geen probleem. Voor verwarmen is het geen gewenst gedrag maar het is niet schadelijk voor een CV ketel. Als voorbeeld, bij water nemen draait mijn vrouw standaard de linker kraan open en dus iedere keer weer gaat de CV ketel even aan.

Bij een warmtepomp zou 5 a 6x per uur zeker wel pendelen zijn. Maar een warmtepomp werkt heel anders en deze regelt de uitput op basis van een stooklijn. Dus als je afgiftesysteem goed gedimensioneerd is en voldoende open staat zal de warmtepomp zo lauw mogelijk water maken om aan de gewenste kamertemperatuur te komen. Mijn Quatt maakt op deze dagen makkelijk een run van ruim een 1 uur met een CV watertemperatuur van nog geen 30 graden.

Een ander belangrijk verschil is de doorstroomsnelheid. Deze ligt bij een CV ketel veel lager (veel warmte en weinig doorstroom). Quatt probeert deze 800 liter per uur te houden dus maakt weinig warmte maar gebruikt veel doorstroom.

Dus wat je nu ziet aan aan/uit tijden zal bij de Quatt totaal anders liggen.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh

Foto van de opstelling van de Quatts is al eens voorbij gekomen maar nu dus in de herhaling:
[Afbeelding]

@Stefannn ik heb nu 8 flinke radiatoren open staan. Deze gaan wel "dicht" rond de 18/19 graden. Waar het kan heb ik bepaalde radiatoren ook iets geknepen, dit omdat er een overshoot was qua temperatuur. Vooral die in de bijkeuken is overbemeten. Maar die verliest ook snel weer zijn warmte.

Radaitor één had ik al eens eerder van aangegeven dat deze dicht bij de ketel zit, niet zo groot is en niet waterzijdig is in te regelen. Het is wel een koude ruimte. En heb daar ook heatfans onder zitten.
Ik zal eens kijken of ik de radiator in de ruimte kan vervangen door een grotere inclusief voetventiel. Dan kan ik hem mooi knijpen en zal hij niet zo snel 30-35 graden richting de Quatt sturen. Kanttekening is wel dat ik deze radiator in het begin. Niet open heb gehad om de hierboven genoemde reden.

Iets anders: Quatt heeft de volgende instelling in mijn T6 veranderd: Laag-uit regeling: UIT.

Geen idee wat dat doet?
Allereerst: wat een prachtige opstelling! :D Echt super gaaf.

Over die bocht: lucht in de retour wordt inderdaad wel de Quatt in getrokken en gescheiden van het systeem. Lucht in de aanvoer kan minder goed weg, maar als ze de Quatts goed ontlucht hebben, kan daar überhaupt geen lucht gevangen zitten.

Als het probleem daar zit dan zouden ze de Quatts niet goed hebben ontlucht (lijkt me sterk),

of een koppeling op de retour van de Quatt niet goed aangedraaid waardoor deze lucht zuigt. Dit kan theoretisch, omdat het expansievat op de aanvoer zit en er dus -theoretisch-, bij aanspringen kort een onderdruk in de retourleiding kan zijn die lager is dan de atmosferische druk.

Dat betekent dus dat de eerste Quatt direct na de retour continu lucht aanzuigt en aan het ontluchten is. Dan krijg je een “slippende pomp”.

Het lijkt me sterk, maar het kan theoretisch omdat het expansievat niet op de retour van de pomp zit.

Als het expansievat wel op de retour van de Quatt zou zitten en de koppeling is niet goed aangedraaid, dan zou deze zichtbaar water lekken.

Daarom is dit mogelijkerwijs een verborgen probleem

[ Voor 3% gewijzigd door VindiGoosh op 31-10-2024 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper7676
  • Laatst online: 14-03 12:46
Hoi allemaal,

Ik ben van plan binnenkort de Quatt hybrid duo te laten installeren. Vorige week adviesgesprek gehad waarop werd aangegeven dat er een vrije groep nodig is voor het laten installeren, zie onderstaande mail:

''Het Quatt Hybrid Duo systeem heeft een eigen groep nodig van 230V/50Hz/1 fase, 16A vrije type B afgezekerd, waaraan een (waterbestendige) werkschakelaar zit verbonden, geplaatst nabij de locatie van de warmtepompen. Daarnaast hebben we 2 vrije stopcontacten nodig, die in de buurt zitten van de CV-ketel: 1 voor de CiC en 1 voor de eventuele thermostaat module.

Het belangrijkste verschil ten opzichte van het enkele systeem is dus dat je een werkschakelaar moet laten installeren om de Quatt Hybrid Duo op aan te sluiten. Die werkschakelaar kan je buiten bij de Quatts plaatsen of binnen bij de CV ketel, indien je voor de laatste optie kiest zorg dan dat de elektricien genoeg kabels (3x2,5mm2) achterlaat om beide units aan te sluiten (onze installateurs nemen de kabels dan mee met het leidingwerk).

Let op, bovenstaande is niet bij de standaardinstallatie inbegrepen en wij vragen dus aan jou om dit vóór de installatiedatum gereed te hebben. Wij kunnen dit wel voor je doen, maar hier zijn de volgende kosten aan verbonden:

Het plaatsen van een groep in de meterkast en het installeren van een werkschakelaar: €700;

Het installeren van een werkschakelaar op een reeds bestaande vrije groep: €400.''

De aannemer die vorig jaar mijn huis heeft verbouwd, is op voorhand al zo slim geweest om een aparte groep vrij te laten voor een eventuele warmtepomp en heeft deze kabel los doorgetrokken naar de bijkeuken onder de CV-ketel. Zie foto. De buitenunits zouden boven op het platte dak van de bijkeuken moeten komen waar de CV-ketel ook hangt. Echt handig ben ik niet, maar ik vindt €400,- euro voor een werkschakelaar laten plaatsten wat aan de hoge kant. Is dit iets wat ik zelf zou kunnen? Ik hoor graag jullie advies!

Dan heb ik nog één vraag; ik heb dit jaar ook mijn spouwmuren en vloer laten isoleren. Daarvoor dien ik nog subsidie aan te vragen, echter wou ik wachten tot mijn warmtepomp geïnstalleerd was omdat dat in één keer aangevraagd moet worden. Ik begrijp dat Quatt de subsidieaanvraag zelf regelt, levert dat geen problemen op dan voor mijn aanvraag voor mijn muren en vloer?

Groet,

Jasper
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZ6RUVAjT8PqCjrH_9a-0SAf0PU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYzwSA9i2eAyIUXoA7iB7YgS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Jasper7676 op 31-10-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:38
Jasper7676 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:04:
Hoi allemaal,

Ik ben van plan binnenkort de Quatt hybrid duo te laten installeren. Vorige week adviesgesprek gehad waarop werd aangegeven dat er een vrije groep nodig is voor het laten installeren, zie onderstaande mail:

''Het Quatt Hybrid Duo systeem heeft een eigen groep nodig van 230V/50Hz/1 fase, 16A vrije type B afgezekerd, waaraan een (waterbestendige) werkschakelaar zit verbonden, geplaatst nabij de locatie van de warmtepompen. Daarnaast hebben we 2 vrije stopcontacten nodig, die in de buurt zitten van de CV-ketel: 1 voor de CiC en 1 voor de eventuele thermostaat module.

Het belangrijkste verschil ten opzichte van het enkele systeem is dus dat je een werkschakelaar moet laten installeren om de Quatt Hybrid Duo op aan te sluiten. Die werkschakelaar kan je buiten bij de Quatts plaatsen of binnen bij de CV ketel, indien je voor de laatste optie kiest zorg dan dat de elektricien genoeg kabels (3x2,5mm2) achterlaat om beide units aan te sluiten (onze installateurs nemen de kabels dan mee met het leidingwerk).

Let op, bovenstaande is niet bij de standaardinstallatie inbegrepen en wij vragen dus aan jou om dit vóór de installatiedatum gereed te hebben. Wij kunnen dit wel voor je doen, maar hier zijn de volgende kosten aan verbonden:

Het plaatsen van een groep in de meterkast en het installeren van een werkschakelaar: €700;

Het installeren van een werkschakelaar op een reeds bestaande vrije groep: €400.''

De aannemer die vorig jaar mijn huis heeft verbouwd, is op voorhand al zo slim geweest om een aparte groep vrij te laten voor een eventuele warmtepomp en heeft deze kabel los doorgetrokken naar de bijkeuken onder de CV-ketel. Zie foto. De buitenunits zouden boven op het platte dak van de bijkeuken moeten komen waar de CV-ketel ook hangt. Echt handig ben ik niet, maar ik vindt €400,- euro voor een werkschakelaar laten plaatsten wat aan de hoge kant. Is dit iets wat ik zelf zou kunnen? Ik hoor graag jullie advies!

Groet,

Jasper
[Afbeelding]
Sterker nog, ik heb zelf de voedingskabel met overlengte bij de ketel gelegd, en die jongens hebben 'm gewoon samen met het leidingwerk naar de units gebracht. Werkschakelaar aansluiten aan de kant van de Quatts moeten ze toch al, dus dan kan de primaire kant ook lijkt me.
Ik zou er gewoon een kopen en de monteurs vragen of ze die 3 draden extra aan de werkschakelaar willen knopen.

Uiteraard wel al een kabeldoos voorbereiden bij de ketel en alvast genoeg lengte kabel klaarleggen voor ze.

https://dylight3dprints.etsy.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn

[Afbeelding]

Geen idee wat dat doet?
Ok… dan denk ik:
- ligt niet aan druk, expansie vat of overstort. Je hebt namelijk lange runs. Dan is er geen druk probleem.

Ik denk dat je “toen het nog best warm was” wel heel veel gevarieerd hebt.

Ik zou het rustig opbouwen
- radiator 1 uit want die geeft kortsluiting
- een aantal grote groepen open, en ook zorgen dat de thermostaat kraan ze niet dicht zet want anders kan de quatt de warmte niet kwijt
- met redelijk koud weer (en dat komt er aan) de logging volgen.

Probleem dat je lijkt te hebben is dat hij meer warmte levert dan dat je kwijt kan.
- dus geen grote radiatoren dicht zetten via een thermostaatkraan die het genoeg vindt
- geen kortsluit stukjes toestaan die het water “niet afgekoeld” retour sturen (radiator 1)

Dat wil je “rustig draaiend” hebben. Van daaruit verder tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 18:17
s020506 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:14:
[...]

Hoe hoger de temperatuur van het water dat de Quatt in gaat, hoe hoger het vermogen dat de compressor vraagt. Dat gaat vanzelf. Als de Quatt aan gaat, gaat deze vanzelf op zoek naar een evenwicht waarbij het vermogen wat erin wordt gestopt gelijk is aan wat er afgegeven wordt. Alleen, als je warmte makkelijk kan afgeven (heel veel radiatoren of vloerverwarming) is de temperatuur in je systeem lager dan wanneer je minder warmte kan afgeven. In de laagste stand leveren alle Quatts ongeveer 2,5 kW, maar bij radiatoren kost dit wat meer moeite, en heb je dus een lagere COP.
Sorry, weer langdradig maar ik werd echt uitgedaagd om op deze denigrerende post te reageren, dus ik ben er even voor gaan zitten. Mogenlijk ben ik ook niet duidenlijk genoeg. En het klopt, ook ik wordt soms moe van mijzelf. Maar toen ik op zoek was naar een wp had ik graag gehad dat bepaalde aspecten mij nog beter waren uitgelegd.

@s020506 weet niet precies waar op je reageert maar ik betwijfel of we het over hetzelfde vermogen hebben. Ik had het over moduleren en wat daar het laagste vermogen van is dat de Quatt kan leveren. Het opgegeven min. opgenomen elektrisch vermogen is 500 W van de Quatt. Uitgaand hoort daar volgens de specificaties, A7/W35 1,9 kW bij. Dus waar ineens die 2,5 kW vandaan komt dat is mij een raadsel en dus foute informatie.

In deze periode van het jaar, kan ik in de avond, een wat langere run maken met 400 W maar alleen als ik de thermostaat op 21 graden zet, enerzijds lekker maar geeft ook wel een beetje onnodig hoog stroomverbruik. (De aanvoertemperatuur is in mijn situatie dan net boven de 35 graden en ik vind dat netjes) Maar zet ik de thermostaat iets lager dan gaat de wp onmiddenlijk pendelen. Ik trek de simpele conclusie dat de Quatt dus nog verder kan terugmoduleren dan in de specificaties opgegeven maar in mijn situatie is de ondergrens dus nog niet genoeg. Deze constantering staat dus geheel los van een evt. behaalde COP.

Ik waarschuw mensen die nog een keuze moeten maken, dat ze niet alleen naar het maximale vermogen dat de wp kan leveren moeten kijken, bij een bepaalde temperatuur, maar dat ze ook moeten kijken naar het minimale vermogen dat juist de pomp in gaat, zeker als ze in de toekomst extra gaan isoleren. Want het voor- en na- stookseizoen is relatief lang het het zal slecht voor je pomp zijn als deze steeds staat te pendelen. Ik zou graag het minimale vermogen, wat er aan electriciteit in de pomp gaat iets omlaag willen brengen zonder dat de pomp aan en uit gaat en de compressor voortijdig slijt.

En als ik dit schrijf geef ik ondertussen antwoord op één van mijn eigen vragen. Niet zozeer hoe hoog je thermostaat staat is van invloed op je COP/SCOP, de verhouding hoeveel vermogen er in de gaat en er weer uit komt, de hoogte van de ingestelde temperatuur is alleen van invloed op je verbruik en dat is dus iets anders.

Mijn huis is blijkbaar dusdanig voldoende geïsoleerd, dat ondanks dat alle radiatoren open staan (veel volume) en mijn hoekhuis van gemiddelde grote is, ik in deze periode van het jaar tegen de ondergrens van het vermogen de wp aan loop en dat had ik vooraf niet verwacht. Om het pendelen tegen te gaan doe ik twee tegenovergestelde dingen, overdag zet ik als het nodig is de thermostaat onder de kamertemperatuur, dan staat hij in zijn standby, en in de avond stook ik juist de temperatuur op om mooie runs te maken met een minimaal vermogen van rond 400 W.
Of zet je thermostaat op 16, dan is de COP ook lekker hoog.
Ik dacht dat je sarcastisch was, als ik mijn thermostaat op 16 graden zet dan slaat de wp helemaal niet aan en heb ik helemaal geen COP, laat staan een hoge. Mijn huis zal niet vaak onder de 15 graden afkoelen. Het verband tussen specifiek "16 graden" en een hoge COP die zie ik niet. Wat ik wel denk dat mijn warmteverlies van mijn huis blijkbaar kleiner is dan die van jouw want anders snap ik niet waar deze tip vandaan komt. En daar zit dus ook de kern van onze miscommunicatie, ik loop in deze periode van het stookseizoen tegen de ondergrens van de WP aan en vraag helemaal geen tips om de COP omhoog te krijgen.
Dat de Quatt afslaat komt omdat het nog warm is buiten. Heeft niks met het vermogen te maken.
Denk je nog steeds dat ik het allemaal niet snap? 8)7

Ik wil in de avond als de buitentemperatuur zakt, met een zeer laag vermogen kunnen verwarmen zonder dat mijn wp gaan pendelen. Het liefst met 200 W of 300 W maar in mijn situatie, ondanks alle radiatoren open lukt dat niet. Ik denk (hypothese) dat het mensen met vloerverwarming beter lukt. Dat zij in het algemeen een hogere COP draaien dat is logisch. Als ik dus een zeer hoge COP zie, dan denk ik die heeft vloerverwarmig. Maar persoonlijk vind ik mijn eigen COP helemaal niet slecht. Deze week 128,78 kWh/21,25 kWh =6.1. Het nieuwe schema heeft naar mijn eerste indruk een possitief effect gehad. Om het pendelen tegen te gaan zet ik;

1. de thermostaat overdag lager dan de kamerthemperatuur zodat de wp in de standby gaat.
2. de thermostaat in de avond juist hoger zodat de wp op 400 W gaat draaien met een relatief hoge COP.

Dit probeer ik in een Tado-schema te verwerken. In enkele gevallen zet ik overdag ook het schema stop om deze later weer hervatten. Een constante temperatuur de hele dag werkt dus niet fijn, de wp pendelt te veel of gaat te kosten van het comfort.
En aanvullend, vvw gaat niks doen aan je energielabel. Qua comfort ga je alleen merken dat de vloer niet ijskoud is, maar voor de rest is het gewoon warm in huis. De stralingswarmte van loeihete radiatoren komt niet terug.
Maar je verbruik telt wel mee in je energielabel en met een hogere SCOP heb ik aan het eind van het jaar wel een lagere energierekening. Ik denk ook niet dat het toeval is dat in veel nieuwbouwhuizen standaard vloerverwarming zit want daarmee verwarm je efficiënt. Indirect telt hoe effectief je dus verwarmt dus wel degenlijk in je energielabel mee. Daarnaast zegt je energielabel (tegenwoordig) ook iets over de mate dat je je huis in de zomer koel kan houden. Met vloerverwarming kan je passief koelen of actief koelen met de Chill of een faincoil. Op die manier kan je warmte in de zomer (hittestress) tegen gaan. Positief dus voor je label, positief bij verkoop van je huis. Buitenzonnewering en hr++ glas, die ook aan dat doel ook bijdragen afgelopen jaar geplaast. Persoonlijk heb ik het gevoel dat ik meestal wel over de dingen nadenk.

Je laatste zin die snap ik ook niet, ik heb toch al een wp en een andere warmte? Evt. vloerverwarming zal dus inderdaad warme voeten toevoegen. In onze situatie zal dan het bankstel ook niet voor de lelijk grote dikke T33 radiator staan. De brede vensterbank, waar ook mijn katten opzitten, zal dan niet meer over de radiator hangen. Ik zie genoeg redenen om vloerverwarming te willen gaan maar dan moet beneden de hele boel op schop. En dan is de vraag kunnen wij alle wensen die we hebben betalen, na alle duurzaamheids inversteringen van de afgelopen jaren dan is het antwoord, nee. Maar een meisje mag een droom hebben en een plan.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Stefannn schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:47:
[...]

Ok… dan denk ik:
- ligt niet aan druk, expansie vat of overstort. Je hebt namelijk lange runs. Dan is er geen druk probleem.

Ik denk dat je “toen het nog best warm was” wel heel veel gevarieerd hebt.

Ik zou het rustig opbouwen
- radiator 1 uit want die geeft kortsluiting
- een aantal grote groepen open, en ook zorgen dat de thermostaat kraan ze niet dicht zet want anders kan de quatt de warmte niet kwijt
- met redelijk koud weer (en dat komt er aan) de logging volgen.

Probleem dat je lijkt te hebben is dat hij meer warmte levert dan dat je kwijt kan.
- dus geen grote radiatoren dicht zetten via een thermostaatkraan die het genoeg vindt
- geen kortsluit stukjes toestaan die het water “niet afgekoeld” retour sturen (radiator 1)

Dat wil je “rustig draaiend” hebben. Van daaruit verder tweaken.
In den beginne 😉

Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Ik blijf bij de kanon en de mug
(en nog steeds nieuwsgierig naar de stooklijn warmteverlies - buitentemperatuur, heeft Quatt die al geleverd @CPM ? Want dan heb ik dat gemist)

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 22:37
WAF1 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:03:
[...]

Sorry, weer langdradig maar ik werd echt uitgedaagd om op deze denigrerende post te reageren, dus ik ben er even voor gaan zitten. Mogenlijk ben ik ook niet duidenlijk genoeg. En het klopt, ook ik wordt soms moe van mijzelf. Maar toen ik op zoek was naar een wp had ik graag gehad dat bepaalde aspecten mij nog beter waren uitgelegd.

@s020506 weet niet precies waar op je reageert maar ik betwijfel of we het over hetzelfde vermogen hebben. Ik had het over moduleren en wat daar het laagste vermogen van is dat de Quatt kan leveren. Het opgegeven min. opgenomen elektrisch vermogen is 500 W van de Quatt. Uitgaand hoort daar volgens de specificaties, A7/W35 1,9 kW bij. Dus waar ineens die 2,5 kW vandaan komt dat is mij een raadsel en dus foute informatie.

In deze periode van het jaar, kan ik in de avond, een wat langere run maken met 400 W maar alleen als ik de thermostaat op 21 graden zet, enerzijds lekker maar geeft ook wel een beetje onnodig hoog stroomverbruik. (De aanvoertemperatuur is in mijn situatie dan net boven de 35 graden en ik vind dat netjes) Maar zet ik de thermostaat iets lager dan gaat de wp onmiddenlijk pendelen. Ik trek de simpele conclusie dat de Quatt dus nog verder kan terugmoduleren dan in de specificaties opgegeven maar in mijn situatie is de ondergrens dus nog niet genoeg. Deze constantering staat dus geheel los van een evt. behaalde COP.

Ik waarschuw mensen die nog een keuze moeten maken, dat ze niet alleen naar het maximale vermogen dat de wp kan leveren moeten kijken, bij een bepaalde temperatuur, maar dat ze ook moeten kijken naar het minimale vermogen dat juist de pomp in gaat, zeker als ze in de toekomst extra gaan isoleren. Want het voor- en na- stookseizoen is relatief lang het het zal slecht voor je pomp zijn als deze steeds staat te pendelen. Ik zou graag het minimale vermogen, wat er aan electriciteit in de pomp gaat iets omlaag willen brengen zonder dat de pomp aan en uit gaat en de compressor voortijdig slijt.

En als ik dit schrijf geef ik ondertussen antwoord op één van mijn eigen vragen. Niet zozeer hoe hoog je thermostaat staat is van invloed op je COP/SCOP, de verhouding hoeveel vermogen er in de gaat en er weer uit komt, de hoogte van de ingestelde temperatuur is alleen van invloed op je verbruik en dat is dus iets anders.

Mijn huis is blijkbaar dusdanig voldoende geïsoleerd, dat ondanks dat alle radiatoren open staan (veel volume) en mijn hoekhuis van gemiddelde grote is, ik in deze periode van het jaar tegen de ondergrens van het vermogen de wp aan loop en dat had ik vooraf niet verwacht. Om het pendelen tegen te gaan doe ik twee tegenovergestelde dingen, overdag zet ik als het nodig is de thermostaat onder de kamertemperatuur, dan staat hij in zijn standby, en in de avond stook ik juist de temperatuur op om mooie runs te maken met een minimaal vermogen van rond 400 W.

[...]

Ik dacht dat je sarcastisch was, als ik mijn thermostaat op 16 graden zet dan slaat de wp helemaal niet aan en heb ik helemaal geen COP, laat staan een hoge. Mijn huis zal niet vaak onder de 15 graden afkoelen. Het verband tussen specifiek "16 graden" en een hoge COP die zie ik niet. Wat ik wel denk dat mijn warmteverlies van mijn huis blijkbaar kleiner is dan die van jouw want anders snap ik niet waar deze tip vandaan komt. En daar zit dus ook de kern van onze miscommunicatie, ik loop in deze periode van het stookseizoen tegen de ondergrens van de WP aan en vraag helemaal geen tips om de COP omhoog te krijgen.

[...]

Ik wil in de avond als de buitentemperatuur zakt, met een zeer laag vermogen kunnen verwarmen zonder dat mijn wp gaan pendelen. Het liefst met 200 W of 300 W maar in mijn situatie, ondanks alle radiatoren open lukt dat niet. Ik denk (hypothese) dat het mensen met vloerverwarming beter lukt. Dat zij in het algemeen een hogere COP draaien dat is logisch. Als ik dus een zeer hoge COP zie, dan denk ik die heeft vloerverwarmig. Maar persoonlijk vind ik mijn eigen COP helemaal niet slecht. Deze week 128,78 kWh/21,25 kWh =6.1. Het nieuwe schema heeft naar mijn eerste indruk een possitief effect gehad. Om het pendelen tegen te gaan zet ik;

1. de thermostaat overdag lager dan de kamerthemperatuur zodat de wp in de standby gaat.
2. de thermostaat in de avond juist hoger zodat de wp op 400 W gaat draaien met een relatief hoge COP.

Dit probeer ik in een Tado-schema te verwerken. In enkele gevallen zet ik overdag ook het schema stop om deze later weer hervatten. Een constante temperatuur de hele dag werkt dus niet fijn, de wp pendelt te veel of gaat te kosten van het comfort.
Eigenlijk ervaar ik precies hetzelfde, overdag pendelen omdat de Quatt z'n warmte niet kwijt kan (relatief hoge buitentemperatuur) , snachts mooie lange runs met laag vermogen omdat dan het huis afkoelt vanwege lagere temperaturen.
Ik ben erover aan het denken om precies het tegenovergestelde van jou te gaan doen zodra de buitentemperaturen nog zo hoog zijn wil ik nachtverlaging gaan toepassen zodat de Quatt in standby gaat en smorgens in stapjes opwarmen zodat ik ook dan langere runs krijg. In mijn situatie heb ik wel vvw en een paar radiatoren. Ben erg benieuwd of jouw oplossing beter gaat werken dan die van mij, het komt eigenlijk op hetzelfde neer.
Aan de andere kant heb ik gezien dat we volgende week vooral koudere periodes snachts krijgen en bestaat er grote kans dat met mijn methode de cv gaat bijspringen als hij de vvw smorgens niet binnen bepaald tijdsbestek op temperatuur krijgt. Ook is volgende week misschien de uitgelezen kans om het systeem eens goed waterzijdig in te regelen.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Friezin schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:05:
[...]

In den beginne 😉

Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Ik blijf bij de kanon en de mug
(en nog steeds nieuwsgierig naar de stooklijn warmteverlies - buitentemperatuur, heeft Quatt die al geleverd @CPM ? Want dan heb ik dat gemist)
Dat bedoel ik inderdaad.
En rustig opbouwen dus.

“Stooklijn” is zeker de volgende verdachte. Zoals het er nu bij staat levert de quatt meer power dan de radiatoren kunnen adsorberen. Als je dat niet opgelost krijgt met beter afregelen is “stooklijn” het toverwoord om dat in balans te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VindiGoosh
Ik heb zojuist antwoord gekregen van Quatt over de (in mijn geval) 527Hz toon in 1 van de Quatts:
Het geluid wat te horen is, is inderdaad bekent bij ons.
Op het moment zijn wij hard bezig met dit op te lossen, het ligt eraan dat er vanuit onze software iets anders aangestuurd moet worden. Dit zal dan het geluid moeten wegnemen zodat dit er niet meer is.

Wij verwachten dat wij deze software update rond eind oktober/ begin november klaar kunnen hebben.

Er zijn 2 dingen dat we nu kunnen doen.
U kunt nog even wachten totdat wij deze update klaar hebben en dit het geluid moet verhelpen.
we kunnen al bij u langs komen om een tijdelijke oplossing proberen te instaleren. Echter dit is niet een blijvende oplossing en ook niet gegarandeerd dat het 100% werkt.
Graag horen we van u wat u wilt doen.
Ergens ben ik wel benieuwd naar het lapmiddel, maar het heeft voor mij geen haast dus ook ik wacht de komende update rustig af.

Edit:

Nog een aanvulling:
Wij zullen u op de lijst zetten met de mensen die wachten op de update. Als deze gedaan is zullen we u hierover dan ook informeren.

Verder kunt u bijhouden in de Quatt app welke software de CiC heeft. De huidige software versie is 2.19.0 dus als hier een andere staat, dan zou er een update geweest moeten zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door VindiGoosh op 31-10-2024 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:33
[...]

Als je niet weet waar het vandaan komt, wil niet zeggen dat het fout is. Even terugkijken in het topic leert dat bij deze temperaturen alle Quatts rond de 2,5 kW leveren. De specificaties zijn niet heel relevant, want jouw Quatt trekt al minder dan 500W. Zullen we dus maar aannemen dat de omstandigheden waarbij de specs zijn bepaald nu niet geldig zijn?
Maar zet ik de thermostaat iets lager dan gaat de wp onmiddenlijk pendelen.
Wat noem jij pendelen? Ik vind meer dan 3 keer per uur aan-uit wel de max, volgens een gesprek met Quatt mag het wel 10 keer zijn. Met deze temperaturen kan je dat niet voorkomen.
Sorry hoor, als je dit niet meeneemt in je keuze heb je je huiswerk gewoon niet goed gedaan. Dit is precies de opmerking waarom een CV-boer een buffervat installeert. Dan pendelt hij minder. Er is voor iedereen een buitentemperatuur waarbij de Quatt aan-uit gaat doen. En als dat een keer of 3 per uur is, dan boeit dat niet zo veel. Ik heb ook niet zoveel zin om heel de tijd op de thermostaat te kijken, het systeem werkt nu en ik ben tevreden (en warm).
De verhouding vermogen in tov vermogen uit is niet alleen van invloed op je COP, het is gewoon de definitie. En ik blijf erbij, als jij je huis constant op 16 graden houdt, is je COP hoger dan wanneer je de thermostaat op 21 zet en houdt.
[...]

Ik dacht dat je sarcastisch was, als ik mijn thermostaat op 16 graden zet dan slaat de wp helemaal niet aan en heb ik helemaal geen COP, laat staan een hoge. Mijn huis zal niet vaak onder de 15 graden afkoelen.
Ook niet als het vriest? Er zijn echt nog wel weken met overdag net boven nul, lichte vorst in de nacht.
[...]

[...]

Maar je verbruik telt wel mee in je energielabel en met een hogere SCOP heb ik aan het eind van het jaar wel een lagere energierekening. Ik denk ook niet dat het toeval is dat in veel nieuwbouwhuizen standaard vloerverwarming zit want daarmee verwarm je efficiënt. Indirect telt hoe effectief je dus verwarmt dus wel degenlijk in je energielabel mee. Daarnaast zegt je energielabel (tegenwoordig) ook iets over de mate dat je je huis in de zomer koel kan houden. Met vloerverwarming kan je passief koelen of actief koelen met de Chill of een faincoil. Op die manier kan je warmte in de zomer (hittestress) tegen gaan. Positief dus voor je label, positief bij verkoop van je huis. Buitenzonnewering en hr++ glas, die ook aan dat doel ook bijdragen afgelopen jaar geplaast. Persoonlijk heb ik het gevoel dat ik meestal wel over de dingen nadenk.

Je laatste zin die snap ik ook niet, ik heb toch al een wp en een andere warmte? Evt. vloerverwarming zal dus inderdaad warme voeten toevoegen. In onze situatie zal dan het bankstel ook niet voor de lelijk grote dikke T33 radiator staan. De brede vensterbank, waar ook mijn katten opzitten, zal dan niet meer over de radiator hangen. Ik zie genoeg redenen om vloerverwarming te willen gaan maar dan moet beneden de hele boel op schop. En dan is de vraag kunnen wij alle wensen die we hebben betalen, na alle duurzaamheids inversteringen van de afgelopen jaren dan is het antwoord, nee. Maar een meisje mag een droom hebben en een plan.
Vvw gaat alleen zorgen voor warme voeten (iets meer comfort) en het ziet er mooier uit. Maar ik denk niet dat je de energierekening zoveel lager of je huisprijs er zoveel hoger van wordt dat je de investering eruit haalt. En je kan je bank nu rustig voor je voor je T33 zetten, zolang er onder lucht bij kan en boven de lucht weg. De convectie verwarmt de kamer, niet de straling.

Jammer dat je het denigrerend oppakt. Dat maak je er zelf van.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:17
Jasper7676 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:04:
Hoi allemaal,

Dan heb ik nog één vraag; ik heb dit jaar ook mijn spouwmuren en vloer laten isoleren. Daarvoor dien ik nog subsidie aan te vragen, echter wou ik wachten tot mijn warmtepomp geïnstalleerd was omdat dat in één keer aangevraagd moet worden. Ik begrijp dat Quatt de subsidieaanvraag zelf regelt, levert dat geen problemen op dan voor mijn aanvraag voor mijn muren en vloer?

Groet,

Jasper
[Afbeelding]
Is die kabel ook in de meterkast al aangesloten op een automaat/groep?
Koop een werkschakelaar, bijv deze https://www.sandervunderi...-25a-2-polig-bw225dp.html en sluit die aan op die kabel die je laat zien. Bevestig deze aan de muur bij de CV. Vanuit hier kan de monteur hem dan verder aansluiten.

Wat subsidie betreft; die isolatiesubsidie kun je al aanvragen, doet Quatt niet voor je.
Zodra de Quatt subsidie wordt goedgekeurd, dan krijg je de isolatievergoeding met terugwerkende kracht verdubbeld.

Zie m'n eerdere bericht:
jj85 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:22:
[...]

Na installatie zet Quatt informatie door naar simpelsubsidie.nl. Die regelt het verder. Daar is dan nog wel input van jou bij nodig, na invulling van je gegevens wordt de aanvraag pas definitief ingediend.

Echter kun je aanvragen wel 'langs elkaar heen laten lopen'. Ook dan wordt de verdubbeling op isolatie toegepast.

In mijn geval:
- In voorjaar HR++ glas laten plaatsen en subsidie aangevraagd (subsidie 23 euro / m2). Is inmiddels uitbetaald.
- In zomer Quatt laten plaatsen en subsidie laten aanvragen

Als Quatt WP door RVO wordt goedgekeurd, wordt ook de subsidie op HR++ glas met terugwerkende kracht verdubbeld.
Kortom, er zal na goedkeur nog een extra uitbetaling van 23 euro/m2 plaatsvinden.

Volgens mij is de enige eis dat de aanvragen binnen 2 jaar gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

s020506 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:00:
[...]
Als je niet weet waar het vandaan komt, wil niet zeggen dat het fout is. Even terugkijken in het topic leert dat bij deze temperaturen alle Quatts rond de 2,5 kW leveren. De specificaties zijn niet heel relevant, want jouw Quatt trekt al minder dan 500W. Zullen we dus maar aannemen dat de omstandigheden waarbij de specs zijn bepaald nu niet geldig zijn?
[...]
Wat noem jij pendelen? Ik vind meer dan 3 keer per uur aan-uit wel de max, volgens een gesprek met Quatt mag het wel 10 keer zijn. Met deze temperaturen kan je dat niet voorkomen.

[...]

Sorry hoor, als je dit niet meeneemt in je keuze heb je je huiswerk gewoon niet goed gedaan. Dit is precies de opmerking waarom een CV-boer een buffervat installeert. Dan pendelt hij minder. Er is voor iedereen een buitentemperatuur waarbij de Quatt aan-uit gaat doen. En als dat een keer of 3 per uur is, dan boeit dat niet zo veel. Ik heb ook niet zoveel zin om heel de tijd op de thermostaat te kijken, het systeem werkt nu en ik ben tevreden (en warm).

[...]

De verhouding vermogen in tov vermogen uit is niet alleen van invloed op je COP, het is gewoon de definitie. En ik blijf erbij, als jij je huis constant op 16 graden houdt, is je COP hoger dan wanneer je de thermostaat op 21 zet en houdt.

[...]

Ook niet als het vriest? Er zijn echt nog wel weken met overdag net boven nul, lichte vorst in de nacht.

[...]

Vvw gaat alleen zorgen voor warme voeten (iets meer comfort) en het ziet er mooier uit. Maar ik denk niet dat je de energierekening zoveel lager of je huisprijs er zoveel hoger van wordt dat je de investering eruit haalt. En je kan je bank nu rustig voor je voor je T33 zetten, zolang er onder lucht bij kan en boven de lucht weg. De convectie verwarmt de kamer, niet de straling.

Jammer dat je het denigrerend oppakt. Dat maak je er zelf van.
Minimum 2500W is gewoon onzin, zoals ik al eerder zei. Als je zoiets roept, is het wel fijn als je een bron geeft. Dit doet mijn Quatt: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WjIK6RtanAq8CSkv94zlY4eeEI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wBvl40lWCvXP6RGhq3dobgNA.jpg?f=user_large

3x aan/uit per uur kun je met deze temperaturen prima voorkomen: Veel afgifte openzetten. Thermostaat met grote hysterese nemen.

Je draagt al weer een kamertemperatuur van 16 graden aan als optie om je COP te verbeteren. Voor wie is dat een oplossing?
Als je met een warmtepomp tijdens vorst je huis laat afkoelen tot 16 graden ben je dom bezig, tenzij je een poos op vakantie gaat.

Convectie is moeizaam bij lage temperaturen, dus zet maar ventilatoren op die T33 achter de bank.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
VindiGoosh schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 06:28:
Om nog even vast te stellen hoe een expansievat hoort te klinken en wáárom hij zo hoort te klinken:

[Afbeelding]

In een expansievat hoort boven het membraan water te zitten, en onder het membraan gas. Watermoleculen zitten dichter op elkaar dan gasmoleculen, waardoor het geluid in water langer draagt dan in gas. Dit verschil in geluid kun je horen door er onder en boven op te tikken.

Hieronder een voorbeeld van hoe mijn expansievat klinkt:

https://streamable.com/sqldkj

Je hoort dat het geluid bovenin “langer draagt” dan het geluid onderin. Mensen die wel eens duiken zullen nu direct herkennen waar het water zit.

Er werd gesuggereerd dat mijn expansievat kapot zou zijn, omdat het geluid andersom zou moeten klinken.

In een expansievat waarbij het membraan lek is, lekt het water naar beneden en lekt het gas omhoog. Dan klopt het dat het verschil in geluid omdraait.

Als mijn expansievat kapot zou zijn, betekend dat dus dat er bovenin gas zou moeten zitten en onderin water. Dat is bij dit expansievat niet het geval, zoals hieronder is te zien:

https://streamable.com/4dke6b

Conclusie: dit expansievat is precies zoals hij zou moeten zijn: bovenin water, onderin gas, met de bijbehorende klanken: boven “bang bang”, onder “ding ding”.

Met andere woorden (wellicht voor @CPM ), als je expansievat andersom klinkt dan die van mij, dan heb je bovenin lucht en onderin water. Dan is hij 100% lek. Als hij overal hetzelfde klinkt, dan is hij lek en zit hij al (bijna) helemaal vol met water (was bij CPM niet het geval, gaf hij aan).

In tegenstelling tot wat veel mensen (met een warmtepomp) denken is het eerste signaal van een lek expansievat NIET het drukverlies in het systeem, maar een expansievat dat je vaak kunt ontluchten.

Pas NA het (automatisch) ontluchten van je expansievat, daalt de druk in je systeem (immers ontsnapt er dan pas druk uit een gesloten systeem). Dit ontluchten wordt dan herhaald en herhaald totdat het gas helemaal uit het expansievat is verdwenen, en het expansievat geen drukverschillen meer kan opvangen. Pas dan treed het overstortventiel van tijd tot tijd in werking en merkt men dat het systeem steeds bijgevuld moet worden met water.

Het gevolg hiervan is naast drukverlies in het systeem, een pomp die onregelmatig loopt en na het bijvullen van het systeem, harder moet werken.

Nu de crux:

[Afbeelding]

In het geval van de CV-situatie met het expansievat op de RETOUR van de POMP, wordt er met het aanspringen van de pomp water uit het expansievat gezogen.

Als jouw expansievat lek is en er boven lucht zit en onder water, wordt het lucht er DIRECT uit gezogen en ergens anders uit het systeem gescheiden. Omdat de meeste CV’s automatische ontluchting hebben, gebeurt dit DIRECT, want de CV komt direct NA het expansievat.

Wanneer kort daarna het drukverschil weer gelijk wordt, vult het expansievat zich DIRECT weer met meer water dan er eerst in zat.

In deze situatie merk je als gebruiker dus vrijwel direct dat er wat mis is, door directe drukdaling in het systeem.

In het systeem met een warmtepomp werkt dit anders:

[Afbeelding]

In het geval van de warmtepompsituatie, met het expansievat op de AANVOER van de POMP, wordt er met het aanspringen van de pomp water in het expansievat geduwd, inplaats van dat er water uit wordt gezogen.

Als jouw expansievat lek is en er boven lucht zit en onder water, wordt het lucht bovenin aangedrukt en loopt het lekke expansievat onderin LANGZAAM vol met water. Wanneer kort daarna het drukverschil weer weg gaat, verplaatst dit lucht zich in veel MINDERE mate naar beneden toe de leiding in. De (automatische) ontluchting van het expansievat duurt dus veel langer, ook omdat de automatische ontluchting van de CV er nu niet direct NA zit, maar erVOOR. Het lucht moet dus óf eerst door het hele systeem heen, voordat het bij de automatische ontluchter van de warmtepomp komt, óf het blijft gevangen in radiatoren (waardoor deze “ACB” opwarmen), totdat deze lucht handmatig wordt verwijderd.

In deze warmtepompsituatie merk je als gebruiker dus pas over een langere tijd dat er wat mis is, omdat de (automatische) ontluchting van het lekke expansievat veel langer duurt. Er is dus een langzamer drukverschil in het systeem en de opvangcapaciteit van het lekke expansievat neemt veel langzamer af, omdat het veel langer duurt voordat de gevangen lucht weg is uit het expansievat.

De pomp merkt dat hij over een langere periode steeds een beetje harder moet werken. Als reactie daarop worden nu meer radiatoren open gezet, waardoor hij weer wat minder hard moet werken. Deze actie-reactie zou dan net zo lang doorgaan, totdat álle radiatoren open staan, er dus geen ruimte meer is voor compensatie, en de pomp nadat alle radiatoren open staan, weer langzaam harder begint te werken. Net zo lang totdat het expansievat helemaal vol zit met water, het overstortventiel getriggerd wordt, de druk in het systeem dan pas echt terug zakt en er een lek expansievat wordt geconstateerd.

Mits het expansievat dus nu al lek is. Als hij hetzelfde klinkt als die van mij, is dat bij CPM niet het geval en dient bovenstaand puur als educatie.
@CPM

Naar aanleiding van mijn bovenstaande verhaal: zou jij kort nog even 2 dingen kunnen checken?

- Tik nog een keer met iets hards onderop en bovenop het expansievat, en luister of die klinkt zoals die van mij (“bang bang” boven, “ding ding” onder). Als het het aandurft kun je ook net zoals ik onderin het ventiel heel kort indrukken om te kijken of er gas uit komt of water. LET OP: alleen bij een afgekoeld systeem (<40 graden). Ook boven ff ontluchting opendraaien om te kijken of er water of lucht uit komt

- Controleer of de retour op de Quatts goed aansluit:

0) Doe een beetje aangelengd dreft op alle koppelingen van de Quatts
1) Zet een warmtevraag aan met radiatoren open
2) Laat het systeem warm worden
3) Draai een aantal grote radiatoren dicht (maar laat de warmtevraag aan)
4) Kijk of er in de tussentijd bij de koppelingen van de Quatts ergens bubbels zijn ontstaan

Dit laatste moet je even met 2 man doen, eentje die alleen kijkt naar de koppelingen, de ander die de rest doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Reactie van Quatt. Niet erg bevredigend. Gaan niet in op eerder gestelde vragen en lezen blijkbaar ook niet even de gelinkte posts naar Tweakers.

Het zijn inderdaad korte runs wat ook voor een mindere COP zorgt. Ik gaf de vorige keer aan de optimalisatie optie uit te zetten, maar deze moet juist aan. Excuses voor de verwarring.

De optimalisatie zal het pendelen voorkomen en dus langere runs hebben. Dit zal als het goed is ook voor een hogere COP zorgen, maar misschien is het ook handig om radiatorventilatoren gebruiken. Dit kan er ook voor zorgen dat de warmte wat sneller wordt afgegeven.

Het is wel zo dat het op dit moment ook niet een goed beeld geeft, gezien de buitentemperaturen niet erg laag zijn. Houd daar rekening mee.

Mocht dit niet heel veel verschil geven, laat het ons weten. Zou je dan ook gelijk foto's van jouw radiatoren willen meesturen? Alvast bedankt!

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
CPM schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:57:
Reactie van Quatt. Niet erg bevredigend. Gaan niet in op eerder gestelde vragen en lezen blijkbaar ook niet even de gelinkte posts naar Tweakers.

Het zijn inderdaad korte runs wat ook voor een mindere COP zorgt. Ik gaf de vorige keer aan de optimalisatie optie uit te zetten, maar deze moet juist aan. Excuses voor de verwarring.

De optimalisatie zal het pendelen voorkomen en dus langere runs hebben. Dit zal als het goed is ook voor een hogere COP zorgen, maar misschien is het ook handig om radiatorventilatoren gebruiken. Dit kan er ook voor zorgen dat de warmte wat sneller wordt afgegeven.

Het is wel zo dat het op dit moment ook niet een goed beeld geeft, gezien de buitentemperaturen niet erg laag zijn. Houd daar rekening mee.

Mocht dit niet heel veel verschil geven, laat het ons weten. Zou je dan ook gelijk foto's van jouw radiatoren willen meesturen? Alvast bedankt!
Wat zijn jouw gastarieven?

Mijn gastarieven zijn lager dan €1,- per kuub (tot eind december) en daarom springt onze CV af en toe ook bij. COP is hier nu 4,7 - 5,1. Zegt niet veel dus. Ik heb optimalisatie aan staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAM91XSU4wLPWmEQxgT8TP1bra8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uHNQ3ibPUfeFRoB0d9wgKBRg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door VindiGoosh op 31-10-2024 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
VindiGoosh schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:01:
[...]

Wat zijn jouw gastarieven?

Mijn gastarieven zijn lager dan €1,- per kuub (tot eind december) en daarom springt onze CV af en toe ook bij. COP is hier nu 4,7 - 5,1. Zegt niet veel dus. Ik heb optimalisatie aan staan.

[Afbeelding]
Ging bij @CPM om te optimalisatie-settings van de T6.
CPM in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
jj85 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:31:
[...]

Ging bij @CPM om te optimalisatie-settings van de T6.
CPM in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Ahh sorry, had beter moeten lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:48
Inmiddels hier ook de 2.20.2 update gehad, en de problemen met de DT4M thermostaat lijken ook (eindelijk) opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
snaggyheadshot schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:21:
Ik overwoog gebruik te maken van de actie waarbij ze de subsidie garanderen als je dit jaar besteld. Ding is alleen dat ik bezig ben met een grote verbouwing en een warmtepomp nu nog niet geplaatst kan worden. Ik verwacht pas ergens midden volgend jaar.

Ik wilde dus weten of dat een probleem was. Afgelopen weekend gemaild maar nog geen reactie ontvangen. Net geprobeerd te bellen en wordt ik weggeduwd. Als het zo moet dan laat maar. 8)7
Ze hebben de actie verlengd nu naar 6 november ;-)
Wij garanderen de huidige subsidie als je voor 6 november een adviesgesprek boekt, het maakt niet uit dat de datum van het advies na 6 november is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:57

Mickel moen

mickelmoen.nl

[...]

[...]

[...]

[...]

Ik probeer deze discussie wat te volgen. Het belang van minimaal en maximaal vermogen ontgaat mij.
Primair gaat het mij om twee zaken:
1. Optimaal comfort volgens onze wensen
2. Uiteindelijk tot een verwarmingsschema komen, waar ik het hele jaar door geen omkijken meer naar heb en wat ik het hele jaar door gelijk kan houden.

Ik gebruik dus een schema met lagere ochtend temperaturen en hogere avond temperaturen. Dit volgens een oplopend schema met 0,2C/uur.

Ik bemerk wel degelijk, dat bij een oplopende kamertemperatuur en een daarmee ook oplopende watertemperatuur de COP afneemt.
In onderstaand Quatt-uittreksel, was de COP ''s nachts/''s ochtends boven de 6. In de avond weet ik niet meer, maar zal rond de 5 geweest zijn, met als gemiddelde over de dag dus 5,6.

Het lijkt mij ook logisch. Hoe groter het temperatuurverschil tussen de buiten- en de binnentemperatuur. Hoe hoger de Quatt de watertemperatuur wil maken en hoe harder deze moet werken. In die zin is een nachtverlaging helemaal nog niet zo gek denk ik. Zeker bij radiatorverwarming. Verhoog je vervolgens zeer geleidelijk, kan de Quatt ook rustig aan doen.

De instelling waar ik nu verder benieuwd naar ben, is wat het effect is van de Soundslider in de laagste stand. Building dus. Daarmee beperk je het elektrisch vermogen tot, ik schat, maximaal zo'n 800Watt.
Ook deze instelling was actief bij onderstaande uittreksel.

Ik ben heel benieuwd wat dat doet bij veel lagere buitentemperaturen. Zodra ik een hele dag heb van onder de 10C zal ik daar weer over berichten.

Zoals je aan bijbehorende HW-grafiek kunt zien, heb ik geen last van pendelen. Ook niet bij relatief hoge buitentemperaturen. Overgens zijn uittreksel en grafiek van vorige week donderdag. We staan nu op een camping in België, dus Tado staat op uitgeschakeld/vorstbeveiliging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmkQtzxb7Cq0QromLz0c7kg2zhI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n7NREGvrrCeMVTqU63i5oNXw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tt8jwoL-JYdFLncZrEPYHoE4KmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hx1XseaMQWSYphGM1ykdXRXJ.jpg?f=fotoalbum_large

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-09 11:12
VindiGoosh schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:53:
[...]

@CPM

Naar aanleiding van mijn bovenstaande verhaal: zou jij kort nog even 2 dingen kunnen checken?

- Tik nog een keer met iets hards onderop en bovenop het expansievat, en luister of die klinkt zoals die van mij (“bang bang” boven, “ding ding” onder). Als het het aandurft kun je ook net zoals ik onderin het ventiel heel kort indrukken om te kijken of er gas uit komt of water. LET OP: alleen bij een afgekoeld systeem (<40 graden). Ook boven ff ontluchting opendraaien om te kijken of er water of lucht uit komt

- Controleer of de retour op de Quatts goed aansluit:

0) Doe een beetje aangelengd dreft op alle koppelingen van de Quatts
1) Zet een warmtevraag aan met radiatoren open
2) Laat het systeem warm worden
3) Draai een aantal grote radiatoren dicht (maar laat de warmtevraag aan)
4) Kijk of er in de tussentijd bij de koppelingen van de Quatts ergens bubbels zijn ontstaan

Dit laatste moet je even met 2 man doen, eentje die alleen kijkt naar de koppelingen, de ander die de rest doet
Dat indrukken van het ventiel is een slecht advies, hoe kort ook, je bent voordruk kwijt en daarmee maak je het expansievat zelf "defect".

Het controleren met sop van een watrezijdig aangesloten leiding?

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:07
VindiGoosh schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:15:
Ik heb zojuist antwoord gekregen van Quatt over de (in mijn geval) 527Hz toon in 1 van de Quatts:

[...]

Ergens ben ik wel benieuwd naar het lapmiddel, maar het heeft voor mij geen haast dus ook ik wacht de komende update rustig af.

Edit:

Nog een aanvulling:

[...]
Bijzonder.... Ik heb 2.20 en daar zou dan een update in moeten zitten tegen 'het geluid'? Of sturen ze alleen een update naar mensen die hebben geklaagd over het geluid? Ben benieuwd 👍

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSZceQlci-Y1viHj_Hdti7u7WbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NZVXl2BMpsQBmvPkGOI0cnyQ.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
pjeterinfo schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 18:22:
[...]

Dat indrukken van het ventiel is een slecht advies, hoe kort ook, je bent voordruk kwijt en daarmee maak je het expansievat zelf "defect".
Terechte opmerking en heel eerlijk gezegd ben ik er vanuit gegaan dat zo kort niet zo’n vaart loopt.

Ik heb net voor de zekerheid even gemeten, en ik meet 1 bar, en als je heeel goed kijkt is dat 0,97 ofzo. Expansievat hangt beneden.

Warmtepomp (en CV) stonden uit tijdens meten. Watertemperatuur 28 graden.

Niet onbelangrijk: klep ervoor zit dicht, geen waterdruk.
Het controleren met sop van een watrezijdig aangesloten leiding?
Het is om te controleren of er op de retour lucht in het systeem gezogen wordt, omdat de onderdruk bij het ontbreken van een expansievat op de retourleiding theoretisch onder de atmosferische druk kan komen.

Normaal gesproken zou je rook gebruiken, maar dat kan nu natuurlijk niet. Daarom het volgende:

Als de retour lucht aanzuigt en je de druk op de retour vervolgens verhoogt door de radiatoren halverwege dicht te knijpen, zullen de luchtbelletjes in het draad van de koppeling die onderweg waren naar de leiding, terug naar buiten geduwd worden en door het dreft belletjes gaan vormen.

[ Voor 7% gewijzigd door VindiGoosh op 31-10-2024 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
okijokii schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 18:55:
[...]

Bijzonder.... Ik heb 2.20 en daar zou dan een update in moeten zitten tegen 'het geluid'? Of sturen ze alleen een update naar mensen die hebben geklaagd over het geluid? Ben benieuwd 👍

[Afbeelding]
Ik weet niet of je mijn wijziging van mijn post nog mee hebt gekregen, maar ik sta nu inderdaad kennelijk op “een lijst” van klanten die geïnformeerd gaat worden zodra de update erdoorheen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Nu met waterdruk gemeten, en dan zie ik ongeveer 1,5 bar. Systeem is 1,55 a 1,6 bar.

Dus ja het membraan zou nu lichtjes meer naar beneden staan dan voorheen

Wellicht niet zoals het hoort, maar ook geen ramp lijkt mij

[ Voor 6% gewijzigd door VindiGoosh op 31-10-2024 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
VindiGoosh schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 19:20:
[...]

Ik weet niet of je mijn wijziging van mijn post nog mee hebt gekregen, maar ik sta nu inderdaad kennelijk op “een lijst” van klanten die geïnformeerd gaat worden zodra de update erdoorheen is.
Ja dat heb ik begrepen 😉 ik ben alleen benieuwd naar de CIC update die daar blijkbaar bij zou horen. Ik vraag me af of alleen de mensen op die lijst dan een aparte update krijgt, of dat het een update is voor iedereen. Ik heb ook een geluid (noem het 300 Hz) en ben ook gebeld door Quatt dat er een oplossing komt aan het eind van de maand oktober. Ik hoorde het geluid óók bij mijn eerste Quatt, die vervangen is door mijn irritatie aan dit geluid. Ik hoor het geluid ook bij een andere Quatt hier in de buurt, dus ben echt benieuwd of het een update is die breed uitgezet wordt, of alleen richting 'klagers' op de lijst.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
okijokii schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 19:30:
[...]

Ja dat heb ik begrepen 😉 ik ben alleen benieuwd naar de CIC update die daar blijkbaar bij zou horen. Ik vraag me af of alleen de mensen op die lijst dan een aparte update krijgt, of dat het een update is voor iedereen. Ik heb ook een geluid (noem het 300 Hz) en ben ook gebeld door Quatt dat er een oplossing komt aan het eind van de maand oktober. Ik hoorde het geluid ook bij mijn eerste Quatt, die vervangen is door dit geluid. Ik hoor het geluid ook bij een andere Quatt hier in de buurt, dus ben echt benieuwd of het een update is die breed uitgezet wordt, of alleen richting 'klagers' op de lijst.
Ohh zo bedoel je dat. Had even beter moeten lezen eerst :@ .

En dat is een goeie vraag idd. Kennelijk ga ik bericht krijgen, dus dan zal ik ook even de update versie doorgeven.

Nu heb ik 2.19.0 fwiw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
VindiGoosh schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 19:33:
[...]

Ohh zo bedoel je dat. Had even beter moeten lezen eerst :@ .

En dat is een goeie vraag idd. Kennelijk ga ik bericht krijgen, dus dan zal ik ook even de update versie doorgeven.

Nu heb ik 2.19.0 fwiw
Ik ga het bericht ook krijgen volgens Quatt, maar zit al op 2.20. Daarom begrijp ik het ook nog niet. Als hier de update in zit zouden ze de update ook naar jou kunnen sturen 💆‍♂️ Maar het zal niet de beloofde update zijn, want ik heb geen bericht gehad. Daarnaast ben ik ook wel benieuwd wat de CIC ermee te maken kan hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:25

Trackerfire

BTC HODLER

okijokii schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 19:30:
[...]

Ja dat heb ik begrepen 😉 ik ben alleen benieuwd naar de CIC update die daar blijkbaar bij zou horen. Ik vraag me af of alleen de mensen op die lijst dan een aparte update krijgt, of dat het een update is voor iedereen. Ik heb ook een geluid (noem het 300 Hz) en ben ook gebeld door Quatt dat er een oplossing komt aan het eind van de maand oktober. Ik hoorde het geluid óók bij mijn eerste Quatt, die vervangen is door mijn irritatie aan dit geluid. Ik hoor het geluid ook bij een andere Quatt hier in de buurt, dus ben echt benieuwd of het een update is die breed uitgezet wordt, of alleen richting 'klagers' op de lijst.
Hier is de update ook geïnstalleerd en bij mijn ouders ook. Geen klagers en geen problemen 😉

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!
okijokii schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 19:38:
[...]

Ik ga het bericht ook krijgen volgens Quatt, maar zit al op 2.20. Daarom begrijp ik het ook nog niet. Als hier de update in zit zouden ze de update ook naar jou kunnen sturen 💆‍♂️ Maar het zal niet de beloofde update zijn, want ik heb geen bericht gehad. Daarnaast ben ik ook wel benieuwd wat de CIC ermee te maken kan hebben.
Heb je CIC gereset?
Is hier standaardactie na een update.

Uit je post begrijp ik dat de 300 Hz nog aanwezig is.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 19:43:
[...]

Heb je CIC gereset?
Is hier standaardactie na een update.

Uit je post begrijp ik dat de 300 Hz nog aanwezig is.
Nee, niet gereset en heb ik eigenlijk ook nog nooit gedaan na een update.

Ik hoor het geluid momenteel niet, omdat de Quatt nog niet echt aan het werk is geweest. Ook heb ik anti resonantie maatregelen genomen. Dus moet geduld hebben totdat het kouder wordt buiten. Daarom volg ik de oplossing bij @VindiGoosh op de voet 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
[...]

Ja precies..

Naja als ik uit moet gaan van hun snelheid achter de schermen.. heeft misschien alles een vertraging, ofzo? :P In dit geval mijn update en jouw notificatie.

Wat betreft de CiC zou het kunnen zijn dat ze de frequentie van de trafo (?) of ventilator zo instellen, dat die toonhoogte niet meer voor kan komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
VindiGoosh schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 19:46:
[...]

Ja precies..

Naja als ik uit moet gaan van hun snelheid achter de schermen.. heeft misschien alles een vertraging, ofzo? :P In dit geval mijn update en jouw notificatie.

Wat betreft de CiC zou het kunnen zijn dat ze de frequentie van de trafo (?) of ventilator zo instellen, dat die toonhoogte niet meer voor kan komen?
Op dat laatste hoop ik echt

Acties:
  • +2 Henk 'm!
okijokii schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 19:46:
[...]

Ik hoor het geluid momenteel niet, omdat de Quatt nog niet echt aan het werk is geweest. Ook heb ik anti resonantie maatregelen genomen. Dus moet geduld hebben totdat het kouder wordt buiten. Daarom volg ik de oplossing bij @VindiGoosh op de voet 😅
Het is een keuze.
Maar ben opgegroeid zonder windhoos: was er wat geïnstalleerd, dan werkte het niet tot je had geherstart 😉

PS, app ook een update zo te zien

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 31-10-2024 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Ik hoop met je mee ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Friezin schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 19:54:
[...]

Het is een keuze.
Maar ben opgegroeid zonder windhoos: was er wat geïnstalleerd, dan werkte het niet tot je had geherstart 😉

PS, app ook een update zo te zien
Windhoos :D :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
@pjeterinfo vraagje naar aanleiding van jouw opmerking:

Ik heb van de week dus een extra expansievat besteld en 2 kleppen, zodat ik het effect op de warmteafgifte met een expansievat op de aanvoer en de retour (of tegelijk) om en om kan testen. Kijken hoe de Quatts daarop reageren.

Als ik nu toch bezig ben, zou ik eigenlijk ook willen testen hoe het systeem reageert met een expansievat die op de retour te klein is, of op de voeding “langzaam lek gaat” (zoals ik eerder beschreef). Daarvoor wil ik ze steeds een beetje leeg laten lopen.

Kan ik dit gewoon zonder gevolgen doen, als ik ze later tot een voordruk van 1 bar weer bijvul?

Ik tig met stikstof, dus ik zou daarvoor alleen mijn luchtspuit op de stikstof-fles aan hoeven sluiten en dan kan ik met de ,,lucht”spuit het expansievat weer vullen toch?

Of zie ik nu iets belangrijks over het hoofd?

[ Voor 4% gewijzigd door VindiGoosh op 31-10-2024 20:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-09 11:12
VindiGoosh schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:24:
@pjeterinfo vraagje naar aanleiding van jouw opmerking:

Ik heb van de week dus een extra expansievat besteld en 2 kleppen, zodat ik het effect op de warmteafgifte met een expansievat op de aanvoer en de retour (of tegelijk) om en om kan testen. Kijken hoe de Quatts daarop reageren.

Als ik nu toch bezig ben, zou ik eigenlijk ook willen testen hoe het systeem reageert met een expansievat die op de retour te klein is, of op de voeding “langzaam lek gaat” (zoals ik eerder beschreef). Daarvoor wil ik ze steeds een beetje leeg laten lopen.

Kan ik dit gewoon zonder gevolgen doen, als ik ze later tot een voordruk van 1 bar weer bijvul?

Ik tig met stikstof, dus ik zou daarvoor alleen mijn luchtspuit op de stikstof-fles aan hoeven sluiten en dan kan ik met de ,,lucht”spuit het expansievat weer vullen toch?

Of zie ik nu iets belangrijks over het hoofd?
Wil je advies van mij? bespaar je de moeite en doe het niet.
Een van redenen om hem in de retour van de CV te plaatsen is de hogere temperatuur van de aanvoer.
Het zal ongetwijfeld ook effect hebben op de druk door de pomp, maar dat zal naar mijn idee geen impact hebben op de warmte afgifte zoals jij suggereert.
Ik gok namelijk dat iedereen hier het expansievat nog steeds in de (cv) retour heeft zitten.

intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
pjeterinfo schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:50:
[...]

Wil je advies van mij? bespaar je de moeite en doe het niet.
Een van redenen om hem in de retour van de CV te plaatsen is de hogere temperatuur van de aanvoer.
Het zal ongetwijfeld ook effect hebben op de druk door de pomp, maar dat zal naar mijn idee geen impact hebben op de warmte afgifte zoals jij suggereert.
Ik gok namelijk dat iedereen hier het expansievat nog steeds in de (cv) retour heeft zitten.
Ik begrijp dat het inderdaad afwijkt van hoe het bij een CV hoort. Het is gewoon dat ik het leuk vind om mijn eigen ideeën hierover op de proef te stellen en de uitkomsten hier te delen.

Kijk, een tijd geleden werd mij terecht gezegd dat ik met het hebben van een warmtepomp het “CV-denken” los moest laten.

Zoals ik het zie, is het expansievat op de retour van de CV laten zitten terwijl dit nu de aanvoer is, ook CV-denken. Het mes snijdt aan twee kanten denk ik dan.

Ik ben gewoon nieuwsgierig om te testen of dat mes inderdaad aan twee kanten snijdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Vanochtend werd het ineens erg warm binnen. Daarna niet thuis geweest om vanavond erachter te komen dat de CiC niet meer bereikbaar was. Stekker eruit getrokken en daarna werkt het allemaal weer. Apart verhaal.

De overige adviezen van hier ga ik nog een keer mee aan de slag zodra ik tijd heb.

Hier vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UENPN8f1dJKWBLHAjiSpWlTGDEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3NFfRbKZRNsHwH4AuXoT4nzZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
okijokii schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 19:46:
[...]

Welke anti resonantie maatregelen heb jij genomen?

Misschien dat je het al eerder gepost hebt, maar ik kon het niet terugvinden in dit topic via de zoekbalk hierboven.

Algemene vraag: is het mogelijk om in de zoekbalk te zoeken op posts van specifieke users in dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
-nevermind, ik zag het verkeerd

[ Voor 96% gewijzigd door VindiGoosh op 31-10-2024 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
VindiGoosh schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:52:
[...]

Welke anti resonantie maatregelen heb jij genomen?

Misschien dat je het al eerder gepost hebt, maar ik kon het niet terugvinden in dit topic via de zoekbalk hierboven.

Algemene vraag: is het mogelijk om in de zoekbalk te zoeken op posts van specifieke users in dit topic?
Mijn Quatt staat op een niet geïsoleerd plat dak (garage). Ik heb nu rubber matten, betontegels, wagner matjes, bigfoots. De rubber matten is nieuw in de strijd. Geen idee nog of het gaat werken.

@MacD007 heeft de Quatt hangen en heeft Wagner matjes tussen de muur en ophangbeugel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
okijokii schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:00:
[...]

Mijn Quatt staat op een niet geïsoleerd plat dak (garage). Ik heb nu rubber matten, betontegels, wagner matjes, bigfoots. De rubber matten is nieuw in de strijd. Geen idee nog of het gaat werken.

@MacD007 heeft de Quatt hangen en heeft Wagner matjes tussen de muur en ophangbeugel zitten.
Ahh zo, op die manier!

Want hoor jij echt die toon binnen? Of meer gerommel ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
VindiGoosh schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:03:
[...]

Ahh zo, op die manier!

Want hoor jij echt die toon binnen? Of meer gerommel ofzo?
Ik hoor die toon binnen en buiten. Bij bepaalde frequenties word ik er 's nachts wakker van.... Geen gerommel, een mmmmmmm geluid 😅

Deze Quatt heb ik sinds mei op het dak staan (eerste is vervangen) en heb het idee dat deze minder geluid maakt dan de vorige, maar wil het graag ervaren in de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
okijokii schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:12:
[...]

Ik hoor die toon binnen en buiten. Bij bepaalde frequenties word ik er 's nachts wakker van.... Geen gerommel, een mmmmmmm geluid 😅

Deze Quatt heb ik sinds mei op het dak staan (eerste is vervangen) en heb het idee dat deze minder geluid maakt dan de vorige, maar wil het graag ervaren in de winter.
Dat is wel echt heel erg storend kan ik me voorstellen.

Hopelijk komt die update er snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
VindiGoosh schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:24:
[...]

Dat is wel echt heel erg storend kan ik me voorstellen.

Hopelijk komt die update er snel.
Ja dat hoop ik ook. Daarnaast hoop ik dat het geluid resonantie bleek te zijn wat nu opgelost is. Maar door jouw ervaring (1 Quatt stil, andere Quatt geluid) ben ik er nog niet gerust op. Wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
okijokii schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:26:
[...]

Ja dat hoop ik ook. Daarnaast hoop ik dat het geluid resonantie bleek te zijn wat nu opgelost is. Maar door jouw ervaring (1 Quatt stil, andere Quatt geluid) ben ik er nog niet gerust op. Wordt vervolgd.
Ja klopt maar ik moet er wel bij zeggen dat als de ene Quatt op dezelfde ,,frequentie” meedraait als de Quatt die de toon produceert, het volume ervan omhoog gaat. Dan is het echt storend hard.

Als alleen die ene Quatt draait en die toon produceert, hoor je het wel, maar is het buiten niet storend.

Dus het frequentieprobleem oplossen lijkt mij dan wel echt effect hebben.

Maar binnen hoor ik echt 0,0 (misschien omdat ze hier aan de muur hangen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:00

RobertowNL

For your gear!

Ik heb het idee dat het of de compressor of de pomp is. Het geluid was namelijk bij mij eerst niet aanwezig en is dus later ontstaan. Aan de verdere situatie is eigenlijk niets veranderd.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
VindiGoosh schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:52:
[...]

Het eerste keuzevakje in de zoekbalk aanklikken en "dit topic" wijzigen in "dit topic (poster)" al getest 😉 ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
CPM schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:41:
Vanochtend werd het ineens erg warm binnen. Daarna niet thuis geweest om vanavond erachter te komen dat de CiC niet meer bereikbaar was. Stekker eruit getrokken en daarna werkt het allemaal weer. Apart verhaal.

De overige adviezen van hier ga ik nog een keer mee aan de slag zodra ik tijd heb.

Hier vandaag:
[Afbeelding]
Dan is er dus definitief niks mis met druk, expansievat, of retourleiding.

Run tussen 3:00 en 6:00 is 3 uur lang, dus echt geen druk of flow probleem.
Power blijft hangen op 400W, dus hij schiet niet met een korte run door naar 1000W zoals eerder deze week.
Temperatuur-uit stabiliseert rond de 32 graden, dus warmte productie en warmte afgifte komen anders dan eerder deze week in balans.

Voor de rest betreft het de specifieke eigenschappen van quatt regel algoritmes en daar heb ik geen verstand van.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-09 09:52
Dagje thuiswerken vandaag. Het grote wachten kan beginnen. Wachten op de steiger en wachten op de monteurs van Quatt. De Quatt Duo en toebehoren zijn afgelopen woensdag volgens afspraak geleverd :D

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper7676
  • Laatst online: 14-03 12:46
jj85 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:09:
[...]

Is die kabel ook in de meterkast al aangesloten op een automaat/groep?
Koop een werkschakelaar, bijv deze https://www.sandervunderi...-25a-2-polig-bw225dp.html en sluit die aan op die kabel die je laat zien. Bevestig deze aan de muur bij de CV. Vanuit hier kan de monteur hem dan verder aansluiten.

Wat subsidie betreft; die isolatiesubsidie kun je al aanvragen, doet Quatt niet voor je.
Zodra de Quatt subsidie wordt goedgekeurd, dan krijg je de isolatievergoeding met terugwerkende kracht verdubbeld.

Zie m'n eerdere bericht:

[...]
Held, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:49
CPM schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:41:

Hier vandaag:
[Afbeelding]
De flow in jouw Quatt duo gaat sterk op en neer tussen 700 en 900 l/uur. De afwijking tov 800 l/u neemt ook toe in de loop van iedere run Heb jij daar zelf een verklaring voor? Ik zie bij mijn Quatt en in de flow plaatjes van andere Quatts hier op het forum toch meestal een flow die dichter bij de 800 l/uur blijft

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwUHTMNv0mOP_hTraLi8WhivJi8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fUnUY44eKt0HAjkQIhQgn1Qn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 01-11-2024 09:46 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:43:
[...]

De flow in jouw Quatt duo gaat sterk op en neer tussen 700 en 900 l/uur. De afwijking tov 800 l/u neemt ook toe in de loop van iedere run Heb jij daar zelf een verklaring voor? Ik zie bij mijn Quatt en in de flow plaatjes van andere Quatts hier op het forum toch meestal een flow die dichter bij de 800 l/uur blijft

[Afbeelding]
Viel mij ook op. Bij mij is hij ook veel stabieler.
Vraag me wel af of de flow nog geregeld wordt op een of andere manier? Bij mij zit hij namelijk gemiddeld meer richting de 860-900 l/uur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nG2UfL2mWjaKHoCyLjrYpGEjHgw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7X43PMrkEAl6lldj8TY14k4f.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Ik was weer bezig met een heel verhaal typen met betrekking tot die flowrate, maar het komt eigenlijk neer op wat ik eerder al heb gezegd (er vanuitgaande dat de installateurs en CPM alles goed ontlucht hebben, en er geen andere plekken zijn waar lucht gevangen kan zitten):

drukverschil door lucht als gevolg van een LANGZAAM lucht-lekkend expansievat (zie voor uitleg mijn vorige post hierover), of

Drukverschil door een luchtaanzuigende retourleiding (omdat het expansievat niet op de retour zit om de druk daar gelijk te houden). Deze lucht wordt direct in de quatt erna gescheiden van het systeem, waardoor het niet wordt gedetecteerd.

In beide gevallen met als gevolg: een pomp die afwisselend harder en zachter wil draaien.

Aangezien ik alles al heb gezegd, neem ik vanaf nu de rol als toeschouwer en kijk ik van een afstand toe hoe dit probleem zich gaat ontvouwen.

@CPM Hulp komt van alle kanten, dus linksom of rechtsom: vroeg of laat wordt het probleem (wat het ook zijn mag) gevonden en opgelost. Kwestie van tijd :) Laat je niet ontmoedigen omdat t nu even minder lekker loopt!

[ Voor 58% gewijzigd door VindiGoosh op 01-11-2024 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
SBL schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:33:
Volgens mij heeft Quatt een instelling aangepast (edit: CiC 2.19.0). CiC heeft nu geen "toestemming" van de thermostaat via otFtChEnabled meer nodig om te kunnen draaien. Quatt kan hierdoor lager moduleren in plaats van uitgeschakeld te worden door de thermostaat. Goed idee wat mij betreft.
Zie jij CiC ook aan gaan zonder toestemming van de thermostaat via otFtChEnabled? Of alleen dat CiC blijft draaien nadat de thermostaat op uit is gegaan?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:48:
[...]

Viel mij ook op. Bij mij is hij ook veel stabieler.
Vraag me wel af of de flow nog geregeld wordt op een of andere manier? Bij mij zit hij namelijk gemiddeld meer richting de 860-900 l/uur.
[Afbeelding]
Bij de nieuwe Quatts zit de flowmeter in de buitenunit. Bij de oudere Quatts wordt de flow gemeten met een los geïnstalleerde flow meter die onder de cv ketel zit. Kan dat het verschil in flow presentatie verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zit
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-09 20:18

zit

[...]

Krijg je de software updates automatisch? Ik heb sinds kort een Quatt maar hier staat in de app onder app informatie v1.19.10.

Kijk ik verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:11:
[...]

Bij de nieuwe Quatts zit de flowmeter in de buitenunit. Bij de oudere Quatts wordt de flow gemeten met een los geïnstalleerde flow meter die onder de cv ketel zit. Kan dat het verschil in flow presentatie verklaren?
Ik heb hier een 'nieuwe' met flowmeters in de units zelf. Volgens mij ook een ander type flowmeter dan die onder de CV bij oudere units. Zou natuurlijk geen verschil moeten geven.

@CPM jouw flow lijkt erg onrustig. Aangezien je een duo hebt en dit onrustige karakter zichtbaar is bij het draaien van beide units, lijkt mij een sensorfout uitgesloten. Maw, mogelijk is de flow daadwerkelijk erg onrustig of er zit veel lucht in het systeem waardoor de flowmeters niet goed meten.

Flow wordt ook direct gebruikt in het berekenen van warmte vermogen (P_warmte = flow x Cp x T_delta) en COP (COP = P_warmte / P_electrisch) van de installatie. Vraag me af of een onrustige flowmeting impact heeft op de regelingen vd Quatts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
zit schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:21:
[...]

Krijg je de software updates automatisch? Ik heb sinds kort een Quatt maar hier staat in de app onder app informatie v1.19.10.

Kijk ik verkeerd?
Je kijkt verkeerd, dat is de app versie.
2.20.0 is CIC versie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZPYGKp3fFSzZUwLkCd5HM30aeo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GhDIXZ0arv6mnMuwUMQYrpxz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Kijk ik verkeerd?
Al beantwoord ⬆️

[ Voor 26% gewijzigd door Friezin op 01-11-2024 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
[...]

Kijk ik verkeerd?
Komt inderdaad automatisch, maar niet bij iedereen tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Weten de betatesters ook wat er is veranderd / verbeterd met deze nieuwe releases:

- voor de Quatt/CiC in 2.20.0 ?
- voor de Quatt app in 1.19.10 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Friezin schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 06:56:
[...]

Het eerste keuzevakje in de zoekbalk aanklikken en "dit topic" wijzigen in "dit topic (poster)" al getest 😉 ?
Ja dat werkt inderdaad goed op username, maar dan kan ik bijvoorbeeld niet zoeken op “CPM” en als zoekterm “flowrate” ofzo.

Misschien ben ik daarin als discord gebruiker teveel verwend. Daar kun je zelfs zoeken of een “user” binnen een bepaalde “tijdsspanne” gepost heeft over een “zoekterm”.

Maar dan komt het hier toch neer op scrollen, geen ramp natuurlijk

Bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VindiGoosh schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:00:
[...]

Ja dat werkt inderdaad goed op username, maar dan kan ik bijvoorbeeld niet zoeken op “CPM” en als zoekterm “flowrate” ofzo.

Misschien ben ik daarin als discord gebruiker teveel verwend. Daar kun je zelfs zoeken of een “user” binnen een bepaalde “tijdsspanne” gepost heeft over een “zoekterm”.

Maar dan komt het hier toch neer op scrollen, geen ramp natuurlijk

Bedankt voor het meedenken :)
Dat vroeg je niet.
Je wilde de posts van een specifieke gebruiker zien.

Wat let je om CPM flowrate in te vullen bovenin dan?
Want dat werkt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Friezin schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:15:
[...]

Dat vroeg je niet.
Je wilde een specifieke gebruiker zien.

Wat let je om CPM flowrate in te vullen bovenin dan?
Want dat werkt gewoon.
Daar heb je gelijk in, mijn fout

En niets let mij, maar ik krijg dan een foutmelding te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8t1t7rChHt9JD7kaQRTctwRx-BI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n0rHwpuhaXnmFS1tOolnbcKr.png?f=fotoalbum_large

Vandaar dat ik de vraag stelde, want ik kreeg het idee dat ik de zoekbalk verkeerd gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VindiGoosh schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:20:
[...]

Daar heb je gelijk in, mijn fout

En niets let mij, maar ik krijg dan een foutmelding te zien:

[Afbeelding]

Vandaar dat ik de vraag stelde, want ik kreeg het idee dat ik de zoekbalk verkeerd gebruik
Dat doe je ook.
Poster is voor alle posts van 1 of meer posters.
Was er een poster geweest die "flowrate" als nick heeft, had het gewerkt 😉
In de normale zoekbalk kun je dat wel intoetsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Friezin schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:22:
[...]

Dat doe je ook.
Poster is voor alle posts van 1 of meer posters.
Was er een poster geweest die "flowrate" als nick heeft, had het gewerkt 😉
In de normale zoekbalk kun je dat wel intoetsen.
Maar dat werkt ook niet, want als ik “kjeldlarmit thuiswerken” intoets, komt zijn post niet naar boven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15781RV3ad2MqyU04hftjhJQ14w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Uvhb1zrFmrMGzFab4lmyyG6O.png?f=fotoalbum_large

Het werkt alleen als die post door iemand anders ge-quote zou zijn. Als ik dus zoek op username + zoekterm, komen niet de posts van die user naar boven, maar de post van andere users waarin “user” en “zoekterm” toevallig staan.

Vandaar mijn verwarring

Maar dit wordt misschien teveel off-topic zo. Ik zoek wel gewoon op username en scroll dan terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:56:
[...]

Zie jij CiC ook aan gaan zonder toestemming van de thermostaat via otFtChEnabled? Of alleen dat CiC blijft draaien nadat de thermostaat op uit is gegaan?
Heb nog niet zoveel meetpunten; nu 3 datapunten op 2 dagen waar Quatt draaide zonder toestemming van de thermostaat. Het lijkt wel dat hij ook *start* zonder toestemming van thermostaat (meetpunt draaien zonder toestemming 22okt 7u10 en volgens HomeWizard om 7u05 aangegaan), maar ik was toen wel aan het kijken en kan niet uitsluiten dat ik thermostaatsetting om 7u07 heb verlaagd.
@medu80 heeft wellicht meer gegevens?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-09 09:52
Vetifuro schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 07:57:
Dagje thuiswerken vandaag. Het grote wachten kan beginnen. Wachten op de steiger en wachten op de monteurs van Quatt. De Quatt Duo en toebehoren zijn afgelopen woensdag volgens afspraak geleverd :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tI02GhQsXsLfEmW6wmleb2V0Vk=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/SW5yJ4p6Et7ial9QezTTj3Nq.gif?f=fotoalbum_large

Work in Progress :D De dakdoorvoer is ook al gemaakt. Tot nu toe zeer tevreden over het hele proces. Aardige monteurs en werken veilig en netjes.

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL

SBL

Vetifuro schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:35:
[...]

[Afbeelding]

Work in Progress :D De dakdoorvoer is ook al gemaakt. Tot nu toe zeer tevreden over het hele proces. Aardige monteurs en werken veilig en netjes.
Je bent niet bang voor geluid in je uitbouw? Paar rubbertegels en stoepranden eronder zou kunnen dempen.

Pagina: 1 ... 124 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.