2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Ik zal met deze Quatt/CiC update eens kijken hoe de nieuwe versie presteert tov mijn pseudo waterbesturing en hoe de CiC meer vrijheid heeft gekregen obv de door de thermostaat aangeleverde kamertemperatuur tov de primaire aansturing van de warmtevraag door de thermostaat.SBL schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:33:
[...]
Heb nog niet zoveel meetpunten; nu 3 datapunten op 2 dagen waar Quatt draaide zonder toestemming van de thermostaat. Het lijkt wel dat hij ook *start* zonder toestemming van thermostaat (meetpunt draaien zonder toestemming 22okt 7u10 en volgens HomeWizard om 7u05 aangegaan), maar ik was toen wel aan het kijken en kan niet uitsluiten dat ik thermostaatsetting om 7u07 heb verlaagd.
@medu80 heeft wellicht meer gegevens?
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Dit is de dakkapel van de badkamer, de rubber tegels heb ik nog over getwijfeld maar uiteindelijk nog niets mee gedaan. Eerst maar een tijdje ondervinden wat het gaat doen. Slaapkamers zijn aan de andere kant van het huis.SBL schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:49:
[...]
Je bent niet bang voor geluid in je uitbouw? Paar rubbertegels en stoepranden eronder zou kunnen dempen.
Haha, ik kwam er zelf ook deze week achter dat mijn dakbedekking uit polyester bestaat. Ik heb het vermoeden dat dit een prefab polyester dakkapel is.
[ Voor 25% gewijzigd door Vetifuro op 01-11-2024 11:59 ]
Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3
Is echt wel heel onwaarschijnlijk, hij staat afgevuld op 1.8bar. Dat betekent 1.8 bovenop de gewoon aanwezige luchtdruk.VindiGoosh schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:55:
Drukverschil door een luchtaanzuigende retourleiding (omdat het expansievat niet op de retour zit om de druk daar gelijk te houden). Dit lucht wordt direct in de quatt erna gescheiden van het systeem, waardoor het niet wordt gedetecteerd.
Pomp trekt 0.2 tot 0.5 bar onderdruk, in een extreem geval (onder volledig wegvallen van flow) misschien 1bar.
Zelfs in extreme geval is druk in het circuit ruim boven omgevingsdruk dus geen onderdruk dat lucht kan intrekken.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Dat klopt.Stefannn schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:57:
[...]
Is echt wel heel onwaarschijnlijk, hij staat afgevuld op 1.8bar. Dat betekent 1.8 bovenop de gewoon aanwezige luchtdruk.
Pomp trekt 0.2 tot 0.5 bar onderdruk, in een extreem geval (onder volledig wegvallen van flow) misschien 1bar.
Zelfs in extreme geval is druk in het circuit ruim boven omgevingsdruk dus geen onderdruk dat lucht kan intrekken.
Maar ik weet zeker dat de installateurs het systeem niet eerst hebben afgeperst naar 2,5 bar om op lekke koppelingen te controleren.
Niet voor niets dat in elke chemische fabriek eerst alle leidingen in secties geïsoleerd worden en sectie voor sectie worden afgeperst, om te kijken of alles op druk blijft. Pas daarna worden de secties onderling gekoppeld en opnieuw afgeperst om uit te sluiten dat de onderlinge koppelingen ook niet lek zijn. Dit proces neemt dagen en soms weken in beslag, voordat het systeem in gebruik wordt genomen.
Bij pompsystemen in de scheepsbouw exact hetzelfde verhaal.
Gezien de tijdsduur ervan is het logisch dat dit met CV-systemen niet wordt gedaan, al helemaal niet met oude CV-systemen, want als er onder de vloer een lekke koppeling van de vorige beunhaas zit, mag jij als installateur op kosten van je eigen zak andermans ellende herstellen.
Dat betekent wel dat een probleem als dit dus een verborgen probleem blijft, omdat het expansievat op de aanvoer zit aangesloten en niet op de retour.
Nogmaals ik ben het met je eens dat de kans klein is, maar het is niet getest, dus uitgesloten is het niet geweest.
Daarnaast, en dit is in het kader van CV-denken nog belangrijker:
Een koppeling hoeft geen water te lekken om lucht aan te zuigen. De koppeling zal daarentegen bij overdruk wel zweten. Dit gaat in huis opvallen.
Maar hé, de warmtepompen staan niet binnen, maar buiten. En ik weet niet hoe het bij jullie is, maar hier is buiten alles nat van de dauw of van de regen, dus een zwetende koppeling aan de Quatt valt nu niet op.
Vandaar dat ik hetgeen hiervoor vroeg om te testen, omdat je dan alsnog kan uitsluiten of de retour lucht aanzuigt ja of nee.
En al ontstaan er maar 2 belletjes tijdens het testen: dan zuigt de koppeling in onderdruk <1 bar geheid lucht aan, want anders zit er geen lucht gevangen in het draad van de koppeling.
Ik begrijp jouw manier van denken en je hebt daar niets mis mee. Maar als er lucht in het systeem zit, dan ontstaat er een verschil in druk en dat verklaart een zenuwachtige pomp.
Het expansievat hoort op de retour van de pomp.
In het kort:
In een gesloten systeem moet de expansieruimte op de retour van de pomp.
In een open systeem moet de expansieruimte (ook) op de aanvoer van de pomp
[ Voor 8% gewijzigd door VindiGoosh op 01-11-2024 17:03 ]
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Is dat niet bij alle of de meeste Quatt installaties het geval dat het expansievat in de oorspronkelijke cv installatie op de retour zit en dat Quatt de buitenunit ook op de retour van de cv aansluit direct onder de cv ketel? Omdat het expansievat meestal niet direct onder de cv ketel zit en de Quatt leidingen dan tussen expansievat en cv ketel op de retour worden aangesloten zit het expansievat dan vrijwel altijd op de aanvoer naar de Quatt pompVindiGoosh schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:21:
[...]
Dat betekent wel dat een probleem als dit dus een verborgen probleem blijft, omdat het expansievat op de aanvoer zit aangesloten en niet op de retour.
…
Het expansievat hoort op de retour van de pomp.
[ Voor 56% gewijzigd door TeslaNerd op 01-11-2024 13:34 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Die constatering is ook de mijne.TeslaNerd schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:31:
[...]
Is dat niet bij alle of de meeste Quatt installaties het geval dat het expansievat in de oorspronkelijke cv installatie op de retour zit en dat Quatt de buitenunit ook op de retour van de cv aansluit direct onder de cv ketel? Omdat het expansievat meestal niet direct onder de cv ketel zit en de Quatt leidingen dan tussen expansievat en cv ketel op de retour worden aangesloten zit het expansievat dan vrijwel altijd op de aanvoer naar de Quatt pomp
En naar mijn mening is die situatie dus incorrect.
Dus ja eigenlijk zet ik mij nu af tegen heel warmtepomphebbend Nederland. Dus weerstand tegen mijn stelling zal hier niet eindigen
[ Voor 3% gewijzigd door VindiGoosh op 01-11-2024 13:38 ]
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
[ Voor 255% gewijzigd door VindiGoosh op 01-11-2024 17:02 ]
Dat blijven afzetten kan ik alleen maar aanmoedigenVindiGoosh schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:37:
[...]
Die constatering is ook de mijne.
En naar mijn mening is die situatie dus incorrect.
Dus ja eigenlijk zet ik mij nu af tegen heel warmtepomphebbend Nederland. Dus weerstand tegen mijn stelling zal hier niet eindigen
Ik weet niet of het tegen heel wp hebbend NL is maar in ieder geval is dit de aansluit filosofie van Quatt
DankjewelTeslaNerd schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:45:
[...]
Dat blijven afzetten kan ik alleen maar aanmoedigen![]()
Ik weet niet of het tegen heel wp hebbend NL is maar in ieder geval is dit de aansluit filosofie van Quatt
De lijn tussen waar het goed is en waar het irritant wordt is wel heel klein; en ik heb moeite met die lijn aanvoelen.
Dus help mij erbij door te zeggen als ik er teveel over doorga
Vandaar dat ik in de situatie van @CPM liever nu ook de positie van toeschouwer in neem.
Amen !VindiGoosh schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:47:
Vandaar dat ik in de situatie van @CPM liever nu ook de positie van toeschouwer in neem.
Had tot nu toe al veel gas bespaard met airco verwarming maar merk nu wel het comfort van weer overal warm water, stillere werking en meer stralingswarmte in de woonkamer. Ik vind ze buiten ook erg stil, de buitenunit van de buren op 4 meter afstand maakt meer lawaai dan de Quatts. De buitenunits zijn relatief groot uitgevoerd voor het vermogen dat ze hebben en dat helpt vermoedelijk daarbij.
Enige wat ik zie is dat mijn grindbed enigszins ingezakt lijkt waardoor een van de twee niet meer perfect waterpas staat. Dit lijkt me wel iets dat aangepast moet worden zeker?
Verder uiteraard nog een beetje aan het experimenteren. Tot nu toe is het niet zo dat als ik de thermostaat 1,5 graad hoger zet ineens de CV-ketel bijgeschakeld wordt. Het systeem reageert best rustig, maar laat dan wel de temperatuur oplopen (richting 50 zelfs als ik hem flink aanjaag). Dat heeft ook te maken met mijn suboptimale afgifte, iets wat ik van te voren wist en langzamerhand ga verbeteren. De COP is dan inderdaad ook duidelijk minder (iets onder de 4 wat met dit weer natuurlijk vrij matig is).
Mijn taktiek gaat waarschijnlijk zijn dat ik toch wat meer nachtverlaging ga toepassen dan gebruikelijk, maar dat ik 's morgens de ruimte snel op ga warmen met de airco's. Binnenunit dan op fan standje 5, waarddoor ze het meest zuinig werken. Als je toch niet in de ruimte bent maakt dat toch niet uit.
Verder gebruik ik een Tado, heb flink meer radiatoren open gezet en de zone van de radiotoren afgehaald waardoor ze zelf alleen meelopen met de woonkamer maar zelf geen warmte kunnen vragen.
Op termijn ga ik wellicht de TADO vervangen door de DIYLESS thermostaat die ik heb aangeschaft. Dat biedt mogelijkheden om met Home assistant het samenspel tussen airco en Quatt nauwkeuriger in te regelen, maar ten koste van simpliciteit. Eerst maar eens kijken hoe het zo gaat.
Wat voor winst denk je te halen uit een agressieve nachtverlaging en smorgens de boel oppompen met airco's? Laat de boel gewoon eerst eens lekker draaien met geen nachtverlaging ivm de koude nachten die er aan komen of met een verlaging van ca 1 graden.maxtrash schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:50:
ze staan. Monteurs (Solwakije) zijn ruim 11 uur bezig geweest dus was wel een lange dag voor ze. De 3e klant waar normaal de twee teams naderhand naar toe gaan is herpland.
Had tot nu toe al veel gas bespaard met airco verwarming maar merk nu wel het comfort van weer overal warm water, stillere werking en meer stralingswarmte in de woonkamer. Ik vind ze buiten ook erg stil, de buitenunit van de buren op 4 meter afstand maakt meer lawaai dan de Quatts. De buitenunits zijn relatief groot uitgevoerd voor het vermogen dat ze hebben en dat helpt vermoedelijk daarbij.
Enige wat ik zie is dat mijn grindbed enigszins ingezakt lijkt waardoor een van de twee niet meer perfect waterpas staat. Dit lijkt me wel iets dat aangepast moet worden zeker?
Verder uiteraard nog een beetje aan het experimenteren. Tot nu toe is het niet zo dat als ik de thermostaat 1,5 graad hoger zet ineens de CV-ketel bijgeschakeld wordt. Het systeem reageert best rustig, maar laat dan wel de temperatuur oplopen (richting 50 zelfs als ik hem flink aanjaag). Dat heeft ook te maken met mijn suboptimale afgifte, iets wat ik van te voren wist en langzamerhand ga verbeteren. De COP is dan inderdaad ook duidelijk minder (iets onder de 4 wat met dit weer natuurlijk vrij matig is).
Mijn taktiek gaat waarschijnlijk zijn dat ik toch wat meer nachtverlaging ga toepassen dan gebruikelijk, maar dat ik 's morgens de ruimte snel op ga warmen met de airco's. Binnenunit dan op fan standje 5, waarddoor ze het meest zuinig werken. Als je toch niet in de ruimte bent maakt dat toch niet uit.
Verder gebruik ik een Tado, heb flink meer radiatoren open gezet en de zone van de radiotoren afgehaald waardoor ze zelf alleen meelopen met de woonkamer maar zelf geen warmte kunnen vragen.
Op termijn ga ik wellicht de TADO vervangen door de DIYLESS thermostaat die ik heb aangeschaft. Dat biedt mogelijkheden om met Home assistant het samenspel tussen airco en Quatt nauwkeuriger in te regelen, maar ten koste van simpliciteit. Eerst maar eens kijken hoe het zo gaat.
Als je huis een hoog verlies heeft door slechte isolatie dan is zo'n strategie van de airco mee laten helpen mogelijk nuttig.maxtrash schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:50:
ze staan. Monteurs (Solwakije) zijn ruim 11 uur bezig geweest dus was wel een lange dag voor ze. De 3e klant waar normaal de twee teams naderhand naar toe gaan is herpland.
Maar onderschat ook niet hoe zuinig de Quatt kan draaien als je de boel gewoon redelijk op temperatuur houdt. Dit kan betekenen dat je zonder meerkosten in een veel prettiger huis woont.
Ik ben trouwens wel erg benieuwd naar het verschil in verbruik tussen airco en Quatt op vergelijkbare dagen.
het huis heeft vrij veel warmteverlies. Naarmate de temperatuur daalt neemt het verlies af, te zien aan de hyperbool vorm van de temperatuurgrafiek:Dersan schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:56:
[...]
Wat voor winst denk je te halen uit een agressieve nachtverlaging en smorgens de boel oppompen met airco's? Laat de boel gewoon eerst eens lekker draaien met geen nachtverlaging ivm de koude nachten die er aan komen of met een verlaging van ca 1 graden.
/f/image/xXXH0D9yIqCYPifCD2l4BLeE.png?f=fotoalbum_large)
dit is een voorbeeld van vannacht, maar in de winter dipt de temperatuur nog veel lager (14-15 graden zelfs). Aangezien ik de airco's toch heb zou ik ze kunnen gebruiken.
Alles valt of staat wel met allerlei variabelen zoals de COP van de airco vs de Quatt, de COP bij verschillende water temperaturen, de temperatuur 's nachts en 's ochtends etc.
Ik heb nu ook zeker mijn stookschema aangepast aan de warmtepomp, dus veel meer ruimtes verwarmen (gang) en veel constantere temperaturen.
eens, ik ga vanuit een warmtepomp beleid kijken of ik het kan tweaken. Dus zal eerst eens eerst minimale nachtverlaging toepassen en dan eens kijken hoe dat werkt.netappie schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:58:
[...]
Als je huis een hoog verlies heeft door slechte isolatie dan is zo'n strategie van de airco mee laten helpen mogelijk nuttig.
Maar onderschat ook niet hoe zuinig de Quatt kan draaien als je de boel gewoon redelijk op temperatuur houdt. Dit kan betekenen dat je zonder meerkosten in een veel prettiger huis woont.
ik ook, maar de warmteopbrengst van de airco is helaas niet zo mooi zichtbaar als bij de Quatt,Ik ben trouwens wel erg benieuwd naar het verschil in verbruik tussen airco en Quatt op vergelijkbare dagen.
aan de andere kant ben ik nu ook in het stadium dat ik niet moet zeuren. Kan me herinneren dat ik me in het begin ook druk maakte over de COP van de grote airco vs de kleine en welke dan het zuinigste was. Het gaat uiteindelijk helemaal nergens over.
ben eigenlijk al uitermate tevreden over de stookkosten, omdat ik in het verleden wel eens de angst had dat die onbetaalbaar zouden worden. Heb ooit 5000m3 gas verstookt, nu nog 1200m3 (maar wel meer kWh uiteraard). Als ik mijn energiekosten 250 euro per maand zijn is dat een koopje.
Stel dat ik kwa € budget neutraal blijf en met de Quatt nog weer 500m3 omlaag kan gaan in het gasverbruik. Dan heb ik 3500 kWh "budget" (1 kWh is 7 keer goedkoper dan 1 m3 gas).
Stel dat ik die 3500 kWh extra inzet om de warmtepomp dag en nacht flink te laten draaien om een groot deel van het huis op 20 graden te houden, dan gaat mijn comfort flink toenemen.
Gewoon beginnen op continue.maxtrash schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:38:
[...]
het huis heeft vrij veel warmteverlies. Naarmate de temperatuur daalt neemt het verlies af, te zien aan de hyperbool vorm van de temperatuurgrafiek:
[Afbeelding]
dit is een voorbeeld van vannacht, maar in de winter dipt de temperatuur nog veel lager (14-15 graden zelfs). Aangezien ik de airco's toch heb zou ik ze kunnen gebruiken.
Alles valt of staat wel met allerlei variabelen zoals de COP van de airco vs de Quatt, de COP bij verschillende water temperaturen, de temperatuur 's nachts en 's ochtends etc.
Ik heb nu ook zeker mijn stookschema aangepast aan de warmtepomp, dus veel meer ruimtes verwarmen (gang) en veel constantere temperaturen.
Ik stookte ooit 2500m3 (2020-2021), 19,5°C met nachtverlaging en betaalde rond de €250.
Nu vanaf januari 158m3, 21°C continue en betaal nu €158
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Dat zijn knappe resultaten.Friezin schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:55:
[...]
Gewoon beginnen op continue.
Ik stookte ooit 2500m3 (2020-2021), 19,5°C met nachtverlaging en betaalde rond de €250.
Nu vanaf januari 158m3, 21°C continue en betaal nu €158
As we speak wordt toch wel duidelijk dat de afgifte in mijn woonkamer dramatisch is.
/f/image/NOdDZkTxK6hRvnkairMUI1Nh.png?f=fotoalbum_large)
Hij moet heel hard werken om het alleen al een beetje op temperatuur te houden. Hoog tijd dat ik mijn eerdere experimenten met DBE ventilatoren weer uit de kast ga halen
In dit specifieke geval ben je ook niet aan het proberen om de temperatuur te behouden. Je bent meer dan een graad aan het verhogen.maxtrash schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:08:
[...]
Dat zijn knappe resultaten.
As we speak wordt toch wel duidelijk dat de afgifte in mijn woonkamer dramatisch is.
[Afbeelding]
Hij moet heel hard werken om het alleen al een beetje op temperatuur te houden. Hoog tijd dat ik mijn eerdere experimenten met DBE ventilatoren weer uit de kast ga halen
Zo, daar zit aardig wat hitte in.maxtrash schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:08:
[...]
[Afbeelding]
Weet niet of je vloerverwarming hebt, maar waak ervoor dat de thermostaatknop op de verdeler dichtslaat: dan koelt kamer af en wordt er nog meer gevraagd.
Wanneer je verdeler bijmengt is het geen probleem.
Geen idee hoe de afgifte in je woonkamer eruit ziet.
Hoe je huis eruit ziet (oppervlakte, bouwjaar, soorten afgiftesystemen).
Ook is de sprong in temperatuur bij jou veel te groot: max is 0,5°C per half uur of uur.
Edit: ben niet de enige die er over valt zie ik. Lees TS!!
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Jouw installatie is net geplaatst, geef het eerst even een paar dagen tijd om te stabiliseren. Ook ik heb destijds de “fout” gemaakt om direct overal aan willen gaan schroeven/optimaliseren. Toen ook hoge temperaturen van de Quatt met af en toe cv erbij. Geduld is een schone zaak met een warmtepomp ben ik achter gekomen.maxtrash schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:08:
[...]
[Afbeelding]
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
ik heb de thermostaat tijdelijk hoger gezet waardoor de CIC de warmtepomp flink laat werken. Voor dat ik dat deed gebruikte de Quatt ongeveer 900 Watt maar zakte de temperatuur.Rowwan schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:17:
[...]
In dit specifieke geval ben je ook niet aan het proberen om de temperatuur te behouden. Je bent meer dan een graad aan het verhogen.
gelukkig heb ik nog geen vloerverwarming want dan zou die wel heel beroerd werken. Ik ben dit wel van plan maar wegens (herstel van) ernstige ziekte van mijn vriendin heb ik dat even op de wat langere baan geschoven.Friezin schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:18:
[...]
Zo, daar zit aardig wat hitte in.
Weet niet of je vloerverwarming hebt, maar waak ervoor dat de thermostaatknop op de verdeler dichtslaat: dan koelt kamer af en wordt er nog meer gevraagd.
Wanneer je verdeler bijmengt is het geen probleem.
Geen idee hoe de afgifte in je woonkamer eruit ziet.
Hoe je huis eruit ziet (oppervlakte, bouwjaar, soorten afgiftesystemen).
Ook is de sprong in temperatuur bij jou veel te groot: max is 0,5°C per half uur of uur.
Edit: ben niet de enige die er over valt zie ik. Lees TS!!
Nu heb ik twee convectorputten die gewoon niet geschikt zijn voor lage temperatuurverwarming en een radiator 400x2000 T22 radiator. Dat is gewoon veel te weinig voor deze ruimte van 180 m3 inhoud.
Ik heb de TS gelezen en snap precies jullie punt hoor. Maar ik ga nu de temperatuur inderdaad stabiel maken, zodat ik beter in kan schatten wat het warmteverlies per etmaal is en wat maatregelen voor effect hebben. Aan teveel knoppen tegelijk draaien nooit een goed idee.
Nu je toch hitte in het systeem hebt, ga ff waterzijdig inregelen 😉maxtrash schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:36:
[...]
gelukkig heb ik nog geen vloerverwarming want dan zou die wel heel beroerd werken. Ik ben dit wel van plan maar wegens (herstel van) ernstige ziekte van mijn vriendin heb ik dat even op de wat langere baan geschoven.
Nu heb ik twee convectorputten die gewoon niet geschikt zijn voor lage temperatuurverwarming en een radiator 400x2000 T22 radiator. Dat is gewoon veel te weinig voor deze ruimte van 180 m3 inhoud.
Ik heb de TS gelezen en snap precies jullie punt hoor. Maar ik ga nu de temperatuur inderdaad stabiel maken, zodat ik beter in kan schatten wat het warmteverlies per etmaal is en wat maatregelen voor effect hebben. Aan teveel knoppen tegelijk draaien nooit een goed idee.
:strip_exif()/f/image/ijhVLXam0iCKygvRh7LVqthz.jpg?f=fotoalbum_large)
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Zou de pomp protection kunnen zijn, systeem laat de pomp periodiek even draaien om vastlopen te voorkomen. Maar geen idee of hij dat ook doet op dagen dat de Quatt gewoon aan het werk is.Flesym schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:56:
Zien meer mensen dit? Sinds de update (daarvoor was het me in ieder geval niet opgevallen) draait ongeveer 1x per dag (maar niet met een vast interval) mijn pomp even zonder dat er vraag is. Ook de WaterIn temperatuur gaat omhoog dus hij draait echt.
[Afbeelding]
stickyPumpProtectionEnabled: A flag that indicates when the circulating pump is being operated to prevent pump from sticking
Ja, ik zag dat ook vanmiddag maar bij mijn quatt zat de spike in een runFlesym schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:56:
Zien meer mensen dit? Sinds de update (daarvoor was het me in ieder geval niet opgevallen) draait ongeveer 1x per dag (maar niet met een vast interval) mijn pomp even zonder dat er vraag is. Ook de WaterIn temperatuur gaat omhoog dus hij draait echt.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/n4QVGyoHbqKAHr6LesAiamWZ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door TeslaNerd op 01-11-2024 20:00 ]
Geen heatpump QC pump protectionjj85 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:16:
[...]
Zou de pomp protection kunnen zijn, systeem laat de pomp periodiek even draaien om vastlopen te voorkomen. Maar geen idee of hij dat ook doet op dagen dat de Quatt gewoon aan het werk is.
[...]
:strip_exif()/f/image/G1mcRXoJjuCwV1Wp3vpEe1yi.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door Flesym op 01-11-2024 19:59 ]
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Ja, paar dagen ervoor (in mijn geval 2 dagen eerder). Soms ook de dag ervoor.Erik1805 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:05:
12 november wordt mijn quatt geïnstalleerd. Wordt de quatt van te voren geleverd? En zo ja hoe lang van te voren ?
Volgens mij komt die 1 tot 6 dagen voor de installatie. Bij mij is die vandaag binnen gekomen en zal die 6-nov geïnstalleerd worden.Erik1805 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:05:
12 november wordt mijn quatt geïnstalleerd. Wordt de quatt van te voren geleverd? En zo ja hoe lang van te voren ?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80500194Pringo schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:12:
Ivm aanschaf rubberen tegels om de quatts op te zetten opzoek naar iemand die dit ook heeft. Hoeveel(50x50) heb je er nodig per quatt? Is het 2 per poot of 1? En is het in dit geval hoe dikker hoe beter, ik zie bijvoorbeeld tegels van 2,5 dik en van 4,5 dik, iemand die hier ervaring mee heeft?
Helemaal onderaan die post staan de maten
Ik zou er 2 pakken, en eventueel inkorten.
Net wat je wil
[ Voor 5% gewijzigd door VindiGoosh op 01-11-2024 20:19 ]
Ik denk dat @Flesym de spike in de flow bedoelt ITT de spike in vermogen bij jou: dat is gewoon het optoeren voor de compressor smeringTeslaNerd schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:57:
[...]
Ja, ik zag dat ook vanmiddag maar bij mijn quatt zat de spike in een run
[Afbeelding]
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Heb 1 gekocht van 3 cm dik.Pringo schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:12:
Ivm aanschaf rubberen tegels om de quatts op te zetten opzoek naar iemand die dit ook heeft. Hoeveel(50x50) heb je er nodig per quatt? Is het 2 per poot of 1? En is het in dit geval hoe dikker hoe beter, ik zie bijvoorbeeld tegels van 2,5 dik en van 4,5 dik, iemand die hier ervaring mee heeft?
Met allesknipper 2 stroken van 15cm geknipt.
Daaronder 2x2 blokken van 15x15x60cm
Nog steeds geen grindbak, ook bij -7°C nam de zandgrond lekwater op
:strip_exif()/f/image/jXtt1VXsJniohtKHk3hVQDis.jpg?f=fotoalbum_large)
HP2 lijkt helemaal geen defrost te doen... Maar dit draait de hele dag vrolijk continu door.
Iemand met een idee hoe dit werkt en waarom ik dit verschil zie? Ik kan het niet helemaal plaatsen eigenlijk.
/f/image/bnpG0hOhZCTf9QlpiHMuM6PH.png?f=fotoalbum_large)
@Toby-Wan @TeslaNerd klopt, is volgens mij geen smeerrun en komt inderdaad pas voor sinds de update naar 2.20.0.Toby-Wan schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:22:
[...]
Ik denk dat @Flesym de spike in de flow bedoelt ITT de spike in vermogen bij jou: dat is gewoon het optoeren voor de compressor smering
Waar woon je?jj85 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:35:
Ik zie dat HP1 vandaag redelijk vaak een defrost doet. Bijv tussen 13:30 en 15:00 gebeurt dit blijkbaar 9x.
HP2 lijkt helemaal geen defrost te doen... Maar dit draait de hele dag vrolijk continu door.
Iemand met een idee hoe dit werkt en waarom ik dit verschil zie? Ik kan het niet helemaal plaatsen eigenlijk.
[Afbeelding]
Defrosts had ik zelfs bij -7°C maar 1x per 55-60 minuten.
Wel dan hele dag door.
Heel oudje:
:strip_exif()/f/image/VjhCmRC5JLgF3hwnQ2YJI9Yu.jpg?f=fotoalbum_large)
Omgeving ZutphenFriezin schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:50:
[...]
Waar woon je?
Defrosts had ik zelfs bij -7°C maar 1x per 55-60 minuten.
Wel dan hele dag door.
Ten tijde van die defrosts was het zo'n 11 graden buiten (volgens de Quatt temp sensor)
Definieer een defrost; ik zie ze nietjj85 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:55:
[...]
Omgeving Zutphen
Ten tijde van die defrosts was het zo'n 11 graden buiten (volgens de Quatt temp sensor)
Volgende keer even buiten gaan staan: het geeft prachtige stoomwolken die een paar minuten aanhouden.
Quatt begint pas onder 5°C met defrosts
Edit: defrosts in HW P1
:strip_exif()/f/image/TxG7qzZOFefw6NKQAnWGxhGO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door Friezin op 01-11-2024 21:01 ]
Wat als deze (onderin) dichtvriezen in de winter? Dan loopt het water zonder verdere gevolgen over de rand van de bodemplaat weg?
De HA integratie zegt dat hij een defrost doet, maar ik begin hieraan te twijfelen. Komt ook niet overeen met jou data. Heb ook geen stoomwolken gezien vanmiddagFriezin schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:59:
[...]
Definieer een defrost; ik zie ze niet
Volgende keer even buiten gaan staan: het geeft prachtige stoomwolken die een paar minuten aanhouden.
Quatt begint pas onder 5°C met defrosts
Edit: defrosts in HW P1
[Afbeelding]
Weer wel even voldoende, thanks!
https://support.quatt.io/...ar-alle-vragen-beantwoordB2 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:13:
Ben bezig met een oriëntatie op een Quatt Duo. Mijn CV ketel hangt op een bijkeukenzolder. Hoever mogen de buitenunits van de ketel verwijderd zijn? Ik zit er aan te denken om ze dieper in de tuin te plaatsen, wat verder van ons huis.
Hoe korter hoe beter overigens. Dit ivm warmteverlies in het leidingwerk.Wat is de maximale afstand van de Quatt naar de ketel?
Het leidingwerk tussen de Quatt en de ketel kan maximaal 20 meter zijn
[ Voor 12% gewijzigd door jj85 op 01-11-2024 21:22 ]
JaVindiGoosh schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:00:
Vraagje over de condenswaterafvoer bij het gebruik van PVC afvoerpijpjes:
Wat als deze (onderin) dichtvriezen in de winter? Dan loopt het water zonder verdere gevolgen over de rand van de bodemplaat weg?
Dank!
Kan me echt niet voorstellen dat dat defrosts zijn. Hij staat wel enorm te pendelen.jj85 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:35:
Ik zie dat HP1 vandaag redelijk vaak een defrost doet. Bijv tussen 13:30 en 15:00 gebeurt dit blijkbaar 9x.
[Afbeelding]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Meh.. ik lees daar dat de Quatt helemaal niet vrij kan staan maar alleen tegen een gevel geplaatst kan worden en dat leidingen door de grond ook niet mogelijk zijn. Dat doet nogal afbreuk aan onze woning dus dat gaan we maar niet doen.jj85 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:22:
[...]
https://support.quatt.io/...ar-alle-vragen-beantwoord
[...]
Hoe korter hoe beter overigens. Dit ivm warmteverlies in het leidingwerk.
Vraag @CPM hoe hij het geregeld heeft, hij heeft ze in de tuin staanB2 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:43:
[...]
Meh.. ik lees daar dat de Quatt helemaal niet vrij kan staan maar alleen tegen een gevel geplaatst kan worden en dat leidingen door de grond ook niet mogelijk zijn. Dat doet nogal afbreuk aan onze woning dus dat gaan we maar niet doen.
CPM in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Onder druk wordt alles vloeibaar.B2 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:43:
[...]
Meh.. ik lees daar dat de Quatt helemaal niet vrij kan staan maar alleen tegen een gevel geplaatst kan worden en dat leidingen door de grond ook niet mogelijk zijn. Dat doet nogal afbreuk aan onze woning dus dat gaan we maar niet doen.
CPM heeft ze via 8 meter rioolbuis aangesloten.
Link naar opstelling bij @jj85 hierboven.
Quatt wil best meewerken maar dan zou je zelf een buis aan moeten leggen gok ik
Het is een 'fout' in de HA integratie. Die bepaalt dat de Quatt een defrost doet indien de power onder de -100W komt (bron). Dat is waarschijnlijk iets te kort door de bocht.
Warmte vermogen wordt bepaald adhv temp verschil over de Quatt en waterflow. In mijn geval is tijdens starten de uitgaande temp 0,1grC lager dan ingaande temp. Ik vermoed een hele kleine meetafwijking in 1 vd temp sensoren. Dit geeft een negatieve delta_T en dus een negatief verwarmingsvermogen. En dan denkt de HA integratie dat het een defrost is.
/f/image/gQ3RuQAqn5hKC7khNQJZug2n.png?f=fotoalbum_large)
Lijkt me meer: HA definieert het als defrost, ipv "bepaalt" 😉.jj85 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:59:
@paQ @Friezin Oorzaak gevonden![]()
Het is een 'fout' in de HA integratie. Die bepaalt dat de Quatt een defrost doet indien de power onder de -100W komt (bron). Dat is waarschijnlijk iets te kort door de bocht.
Warmte vermogen wordt bepaald adhv temp verschil over de Quatt en waterflow. In mijn geval is tijdens starten de uitgaande temp 0,1grC lager dan ingaande temp. Ik vermoed een hele kleine meetafwijking in 1 vd temp sensoren. Dit geeft een negatieve delta_T en dus een negatief verwarmingsvermogen. En dan denkt de HA integratie dat het een defrost is.
[Afbeelding]
HA bepaalt niks. HA gooit er een definitie op.
Kan wel. Rioolbuis ingraven van125mm. Netjes zwanenhals erin maken zodat er geen water in kan komen. Ik had alles voorbereid. Was wel even klooien met de leidingen erdoor krijgen maar het lukte prima. Tip: de bochten nog niet verlijmen, eerst de leidingen er door en dan verlijmen zodat je in het begin nog kan manoeuvreren met de leidingen en de buis.B2 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:43:
[...]
Mijn afstand was ongeveer 5 meter.
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
[ Voor 59% gewijzigd door Kleigraaf op 01-11-2024 23:54 ]

Je ziet, dat 'negatief' thermisch vermogen zo te pakken is bij een start.
Ik pas ook een nachtverlaging toe van 1 graad. Door in de avond, in stapjes steeds hoger te verwarmen naar 21 graden, en de temperatuur om 22.30 uur weer af te bouwen (Mijn zoon is vaak laat thuis en ik vind het prettig dat hij in een warm huis thuis komt) Door het op die manier aan te pakken hoeft de Quatt de eerste uren van de koude nacht niks te doen. Wordt het kouder dan gaat hij gewoon eerder aan.Star65 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:39:
[...]
Eigenlijk ervaar ik precies hetzelfde, overdag pendelen omdat de Quatt z'n warmte niet kwijt kan (relatief hoge buitentemperatuur) , snachts mooie lange runs met laag vermogen omdat dan het huis afkoelt vanwege lagere temperaturen.
Ik ben erover aan het denken om precies het tegenovergestelde van jou te gaan doen zodra de buitentemperaturen nog zo hoog zijn wil ik nachtverlaging gaan toepassen zodat de Quatt in standby gaat en smorgens in stapjes opwarmen zodat ik ook dan langere runs krijg. In mijn situatie heb ik wel vvw en een paar radiatoren. Ben erg benieuwd of jouw oplossing beter gaat werken dan die van mij, het komt eigenlijk op hetzelfde neer.
Aan de andere kant heb ik gezien dat we volgende week vooral koudere periodes snachts krijgen en bestaat er grote kans dat met mijn methode de cv gaat bijspringen als hij de vvw smorgens niet binnen bepaald tijdsbestek op temperatuur krijgt. Ook is volgende week misschien de uitgelezen kans om het systeem eens goed waterzijdig in te regelen.
Na evaluatie, besef ik dat ik niet hoef af te bouwen maar dat ik het schema net zoals @Mickel moen kan opbouwen dat ziet er grafisch mooier uit. Mijn wp maakt de afgelopen periode dus zijn runs in de avond. Vervolgens gaat het temperatuurschema, in de vroege ochtend, als de buitentemperaturen weer gaan stijgen, in kleine stapjes (Tado) weer omhoog. Als je dan in de ochtend de badkamer in moet staat de verwarming lekker aan. Ik vermijd dus koudste uren in de nacht waardoor naar mijn inschatting de COP omhoog is gegaan.
Overdag staat dan in deze periode van het jaar, de thermostaat constant op 20,2 graden. Dit is geen willekeurige waarde, maar de Tado met zijn PID-regeling zorgt er dan dat de temperatuur dan nooit onder de 20 graden zakt. Ik verwacht dat de T6 met zijn ruimere hyper... wel onder die 20 graden kan zakken. Regelmatig wordt het door de buitentemperatuur toch warmer in huis en gaat de wp vanzelf in standby, op zich is dat natuurlijk prima. Maar soms schommelt het rond die 20 graden en dan gaat de wp te veel naar mijn zin te pendelen, ik krijg dan onodig, af en toe pieken van 400 W en geen runs. Misschien allemaal niet dramatisch maar door dan het schema even stop te zetten, de temperatuur van de thermostaat te verlagen, heb ik daar geen last van. En rede om de temperatuur in huis rond de 20 graden te houden is om de luchtvochtigheid een beetje te sturen. Want op zich is een temperatuur van bijv. 19 graden in huis overdag prima. Maar ik ben dus blij met de Tado thermostaat omdat ik met een schema, de Quatt een klein beetje kan sturen.
Inderdaad moet je uit kijken dat je gasketel niet bij gaat springen, ik heb dat eerder ook een keer aan de hand gehad. Daarom begeleid ik het opwarmen dus met een temperatuurschema wat dan gebeurt dat niet. In mijn huidige schema nog met stapjes van 0,2 uit mijn hoofd per uur maar ik ga naar nog kleinere stapjes van 0,1 over, Ik moet mijn schema dus nog iets beter uitdenken. Sinds mijn schema is mijn COP, in deze periode van het jaar, nooit meer onder de 6 gekomen, terwijl dat eerder in de maand wel zo was. Vandaag nu het buiten wat kouder is, draait de wp continu (met kleine onderbrekeningen) rond de 435 W vanaf 4 uur in de ochtend. Tussen 22.35 gisterenavond en 4.00 in de ochtend heeft is de wp vanzelf in de standby stand gegaan. Later als ik mijn schema heb aangepast, zal ik eens plaatjes delen als daar evt. belangstelling voor is.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Waarom Honeywell kiest voor een extra module, geen idee.
Misschien hebben sommige andere merken ook zoiets.
Ik heb de bedrade versie van de T6. Dat kastje (Honeywell-ketelmodule) is om mijn T6-thermostaat te voorzien van stroom en communiceert met je cv-ketel.Kleigraaf schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:42:....
Naast de CIC is er nu ook een extra kastje op stroom bij van de T6 smart control, dit kastje zat bij de T6. Lijkt me een ontvanger van de T6, maar snap niet helemaal waarom dat nodig is, want de Isense was ook bedraad. Iemand idee waarom dat kastje nodig is als er ook een draad aanwezig is en wat het kastje is? Ben helaas een dummy en geen tweaker....
Honeywell heeft ervoor gekozen met een ketelmodule te werken. Daarmee heb ik als voordeel dat ik geen batterijen meer nodig heb in mijn thermostaat en jij hebt als voordeel een draadloze thermostaat welke je mee kan nemen op de bank.
[ Voor 8% gewijzigd door vanquishsdiv op 01-11-2024 23:15 ]
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Toby-Wan in "Ervaringen met Quatt Deel 2"Bacteria1980 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 23:04:
Ik heb ook van die pieken. Ik draai nog wel op software 2.19.0 wat zal dat kunnen zijn?
[Afbeelding]
Het blijkt inderdaad een extra ketelmodule te zijn. Heb inderdaad ook geen idee waarom dat nodig is en er weer een extra 220V voeding voor nodig is. Zag dat ik geen draadloze module heb, maar de gewone bedraade versie.Ehbrands schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 23:08:
Dat kastje heet bij Honeywell "ketelmodule" en zit bij elke T6. Bedraad of draadloos. Zorgt voor de communicatie tussen thermostaat en cv ketel. Nu dus communicatie tussen cic en cv ketel. Bij de T6R zal er ook nog wel de rf ontvanger in zitten.
Waarom Honeywell kiest voor een extra module, geen idee.
Misschien hebben sommige andere merken ook zoiets.
De subsidie aanvraag besteed Quatt aan een ander bedrijf uit. Tegenwoordig krijg je de optie om voor een relatief klein bedrag de andere isolatiemaatregelen in de aanvraag mee te nemen. Goede ervaring daarmee. Zorg dat je (maar dat weet je waarschijnlijk al) dat je foto's van de plaatsing van de Quatt hebt. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om het helemaal zelf te doen.Dan heb ik nog één vraag; ik heb dit jaar ook mijn spouwmuren en vloer laten isoleren. Daarvoor dien ik nog subsidie aan te vragen, echter wou ik wachten tot mijn warmtepomp geïnstalleerd was omdat dat in één keer aangevraagd moet worden. Ik begrijp dat Quatt de subsidieaanvraag zelf regelt, levert dat geen problemen op dan voor mijn aanvraag voor mijn muren en vloer?
Ik heb de indruk (maar daar niet meteen bewijs van) dat je tegenwoordig ook na elkaar subsidie aan kan aanvragen. Doe als je daar belangstelling voor hebt even navraag. Wij gaan ook een isolatiemaatregel pas later in het jaar doen. Dat wisten we destijds nog niet.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Die voeding is o.a. nodig omdat je thermostaat stroom krijgt uit dat stopcontact. Wel natuurlijk met een trafo ertussen die het naar rond de 20V brengt.Kleigraaf schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 00:02:
[...]
Het blijkt inderdaad een extra ketelmodule te zijn. Heb inderdaad ook geen idee waarom dat nodig is en er weer een extra 220V voeding voor nodig is. Zag dat ik geen draadloze module heb, maar de gewone bedraade versie.
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Bij mij werd tijdens het huisbezoek al aangegeven dat de iSense vervangen moest worden voor een andere thermostaat, omdat de iSense niet lekker met Quatt zou werken (overshoots oid).Kleigraaf schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:42:
Vandaag duo Quatt geplaatst. Installatie heeft vanaf ca. 8:30 tot 17:00 geduurd. O.a. omdat de CIC niet communiceerde met de Isense. Uiteindelijk hebben de monteurs de Isense vervangen door een Honeywell T6R. Ondanks dat bij opname ter plaatse geconstateerd is dat de Isense goed zou moeten zijn. Baal er wel beetje van omdat thermostaat kleiner is en ik dus nu met extra gaten zit in de muur en deze opnieuw moet sausen omdat er stukken muurverf zijn losgekomen bij verwijderen. En mogelijk nog een extra rekening krijg van Quatt. Monteurs wisten dat niet, gaven alleen aan dat het nodig was om de Isense te vervangen.
Ze wilden toen ook een T6 aan me verkopen, maar ik ben toen voor de Tado gegaan, omdat die een heel stuk goedkoper is.
Linksom of rechtsom had je vroeg of laat wel van de iSense af moeten stappen denk ik. -EDIT: kennelijk niet, zie ervaring van @HBO88 hieronder
[ Voor 6% gewijzigd door VindiGoosh op 02-11-2024 08:48 ]
Ja. Volgens Vereniging Eigen Huis wel, ik citeer:WAF1 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 00:30:
[quote]Jasper7676 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:04:
[...]
Ik heb de indruk (maar daar niet meteen bewijs van) dat je tegenwoordig ook na elkaar subsidie aan kan aanvragen. Doe als je daar belangstelling voor hebt even navraag. Wij gaan ook een isolatiemaatregel pas later in het jaar doen. Dat wisten we destijds nog niet.
Je vraagt voor 1 maatregel de subsidie aan, dan krijg je de helft van het subsidiebedrag. Vraag je binnen 24 maanden na plaatsing van de eerste maatregel, voor een tweede of meerdere maatregelen de subsidie aan? Dan wordt het subsidiebedrag van de eerste maatregel met terugwerkende kracht verdubbeld. Ook is er een verdubbeling van het subsidiebedrag voor de tweede of meerdere maatregelen.
Bron: https://www.eigenhuis.nl/...die-voor-duurzame-energie
Ja hoor, dat gaat prima.WAF1 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 00:30:
[quote]Jasper7676 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:04:
[...]
Eerst zelf subsidie voor glas aangevraagd en gekregen. Later de Quatt subsidie aangevraagd en gekregen. Daarbij is de glassubsidie ook nogmaals uitbetaald ivm de verdubbeling bij 2 maatregelen.
Gaat dat vanzelf of moet je dat aangeven? En is de glassubsidie en Quatt-subsidie aangevraagd door jou of heb je het laten uitbesteden. Denk dat dat laatste niet moet uitmaken aangezien men 'namens jou' aanvraagd.jj85 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 07:51:
[...]
Ja hoor, dat gaat prima.
Eerst zelf subsidie voor glas aangevraagd en gekregen. Later de Quatt subsidie aangevraagd en gekregen. Daarbij is de glassubsidie ook nogmaals uitbetaald ivm de verdubbeling bij 2 maatregelen.
Gaat bijna vanzelf.vanquishsdiv schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 07:58:
[...]
Gaat dat vanzelf of moet je dat aangeven? En is de glassubsidie en Quatt-subsidie aangevraagd door jou of heb je het laten uitbesteden. Denk dat dat laatste niet moet uitmaken aangezien men 'namens jou' aanvraagd.
Glassubsidie zelf gedaan
Quatt via hun partner simpel subsidie
Daar werd in de aanvraag verwezen naar dossiernummer van mijn glassubsidie.
Nog een vraag. Binnenkort komt de Quatt-warmtepomp naast mijn huis te staan. Enkele maanden later is wat boor- en breekwerk gepland aan het huis. Dat is ook op 2 meter schuin boven de Quatt. Er zal wat fijn stof neerdalen bij de Quatt.
Het is dan januari dus het zou koud kunnen zijn.
Is er de mogelijkheid de Quatt uit te zetten voor 7 uur tijd en toe te dekken tegen het stof? Andere oplossingen?
Gedurende de dag kwam de monteur die het beste Engels sprak regelmatig vragen om bepaalde zaken mee te bekijken. Zeer beleefd, "sir, can you please come and look at this and that". Ook toen ik met het gezin aan het avondeten zat kwam hij vragen of ik de app mee wilde installeren, echter toen hij zag dat we aan het eten waren brak hij zijn vraag af en excuseerde hij zich. Ik was gelukkig bijna klaar waardoor ik binnen 2 minuten bij hem was.
Ze hebben alles zeer netjes achtergelaten en we hebben samen nog een rondje langs de gehele installatie gemaakt om te kijken of ik er tevreden mee was. In tegenstelling tot wat ik in de mailtjes van Quatt heb gelezen hebben ze ook geen afval achtergelaten, maar alles meegenomen. Rond 18:15 uur reden ze van mijn inrit, op weg naar een adres 150km verderop om nog te assisteren bij de installatie. Een dag eerder zijn ze ook al tot 22:00 uur bezig geweest, in tegenstelling tot de berichten die ik lees van Quatt dat de monteurs uiterlijk om 21:00 uur moeten stoppen. Ze werken dan wel veilig met de steiger die opgebouwd wordt, echter lijkt het erop dat de Arbeidstijdenwet niet correct wordt nageleefd.
Foto's van de installatie zal ik in de loop van de dag even maken. Foto's van de Quatt app en mijn COP tot nu toe:
![]() | ![]() | ![]() |
Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3
Vraagt Quatt of simpel subsidie je nog om dat dossiernummer van het glas? Die aanvraag heb ik ook recent gedaan, dus dat mag ook wel verdubbeld wordenjj85 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:01:
[...]
Gaat bijna vanzelf.
Glassubsidie zelf gedaan
Quatt via hun partner simpel subsidie
Daar werd in de aanvraag verwezen naar dossiernummer van mijn glassubsidie.
Hier waren ze maandag nacht om 02:00 in nederland aangekomen. Dezelfde ochtend moesten ze hier al aan het werk.Vetifuro schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:08:
echter lijkt het erop dat de Arbeidstijdenwet niet correct wordt nageleefd.
Ik heb het er nog met ze over gehad, maar ik heb niet het idee dat ze ermee zitten: in tegendeel.
Doet mij ook vermoeden dat het bedrijf waar ze voor werken per installatie betaald krijgt, zoals hier eerder al eens werd gesuggereerd.
Niet echt de correcte manier van doen eigenlijk, maarja.
Gelukkig gaat het volgens de quatt webinair allemaal om “eigen monteurs”, dus zullen ze er wel netjes op toezien aan de hand van de geboekte uren.
[ Voor 5% gewijzigd door VindiGoosh op 02-11-2024 08:15 ]
Ja, wat is de definitie van 'eigen monteurs'?.
Gelukkig gaat het volgens de quatt webinair allemaal om “eigen monteurs”.
-Als je ze inhuurt zijn het 'eigen monteurs'. Lijkt mij niet..
-Als ze op je loonlijst staan in rechtstreekse dienst van Quatt. Ja dan wel..
-Tussenvariant: ZZP'er die altijd voor hetzelfde bedrijf werkt een eigen monteur? (Schijnzelfstandige). Ja deels wel..
In ieder geval misleidend van Quatt.
Mijn mening: Quatt lult maar wat voor de mooie PR.vanquishsdiv schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:18:
[...]
Ja, wat is de definitie van 'eigen monteurs'?
-Als je ze inhuurt zijn het 'eigen monteurs'. Lijkt mij niet..
-Als ze op je loonlijst staan in rechtstreekse dienst van Quatt. Ja dan wel..
-Tussenvariant: ZZP'er die altijd voor hetzelfde bedrijf werkt een eigen monteur? (Schijnzelfstandige). Ja deels wel..
In ieder geval misleidend van Quatt.
Net als antwoord op de vraag: “Is Quatt een Nederlands product?”, “Ja! Quatt is helemaal een nederlands product. Door de weeks zit het kantoor waar we nu zitten helemaal vol.”
Wie zn handen daadwerkelijk vuil maakt om de Quatts te produceren, doet er kennelijk niet toe. In het geval van de Quatts: Azië (wat helemaal prima is imo).
Ik ben zelf altijd met mijn handen aan het werk en ik ben bij 2 bedrijven weg gegaan omdat er bij het management geen wereld naast het kantoorwerk leek te bestaan. Alsof er over het voetvolk niet gepraat moest worden.
Dat idee krijg ik er nu een beetje bij, maargoed. Alles voor een goede PR
[ Voor 17% gewijzigd door VindiGoosh op 02-11-2024 08:49 ]
Simpel subsidie, zie hier het mailtje dat ik kreegVetifuro schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:10:
[...]
Vraagt Quatt of simpel subsidie je nog om dat dossiernummer van het glas? Die aanvraag heb ik ook recent gedaan, dus dat mag ook wel verdubbeld worden
/f/image/778KRq5gXs2vJ3tZfoE6Eyc5.png?f=fotoalbum_large)
Tja ik heb een andere ervaring. Hier draait de quatt al meer dan 2 jaar super icm mijn iSense. Geen overshoot oid, juist lange runs.VindiGoosh schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 07:37:
[...]
Bij mij werd tijdens het huisbezoek al aangegeven dat de iSense vervangen moest worden voor een andere thermostaat, omdat de iSense niet lekker met Quatt zou werken (overshoots oid).
Ze wilden toen ook een T6 aan me verkopen, maar ik ben toen voor de Tado gegaan, omdat die een heel stuk goedkoper is.
Linksom of rechtsom had je vroeg of laat wel van de iSense af moeten stappen denk ik.
@Kleigraaf
Oh dat zou misschien goed nieuws kunnen zijn, want dan zou het misschien slechts met de instellingen te maken kunnen hebben?HBO88 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:34:
[...]
Tja ik heb een andere ervaring. Hier draait de quatt al meer dan 2 jaar super icm mijn iSense. Geen overshoot oid, juist lange runs.
@Kleigraaf
VindiGoosh schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:12:
[...]
Hier waren ze maandag nacht om 02:00 in nederland aangekomen. Dezelfde ochtend moesten ze hier al aan het werk.
Ik heb het er nog met ze over gehad, maar ik heb niet het idee dat ze ermee zitten: in tegendeel.
Doet mij ook vermoeden dat het bedrijf waar ze voor werken per installatie betaald krijgt, zoals hier eerder al eens werd gesuggereerd.
Niet echt de correcte manier van doen eigenlijk, maarja.
Gelukkig gaat het volgens de quatt webinair allemaal om “eigen monteurs”, dus zullen ze er wel netjes op toezien aan de hand van de geboekte uren.
Ja hoor, optimalisatie aan, gasprijs heel laag stroomprijs heel hoog. Dan schakelt hij over op 100% cv ketel.vanquishsdiv schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:02:
---
Nog een vraag. Binnenkort komt de Quatt-warmtepomp naast mijn huis te staan. Enkele maanden later is wat boor- en breekwerk gepland aan het huis. Dat is ook op 2 meter schuin boven de Quatt. Er zal wat fijn stof neerdalen bij de Quatt.
Is er de mogelijkheid de Quatt uit te zetten voor 7 uur tijd en toe te dekken tegen het stof? Andere oplossingen?
Haha, wat een flauwekulantwoord. Of het kantoor vol of leeg is heeft niets, maar dan ook helemaal niets te maken met of het product Nederlands is. Het antwoord ,,Ja, Quatt is een Nederlands product is dan ook een glasharde leugen." (Als ze dat echt gezegd hebben, ik was er niet bij).VindiGoosh schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:22:
[...]
Net als antwoord op de vraag: “Is Quatt een Nederlands product?”, “Ja! Quatt is helemaal een nederlands product. Door de weeks zit het kantoor waar we nu zitten helemaal vol.”
[..]
In het geval van de Quatts: Azië (wat helemaal prima is imo).
Made in Azië (omdat we met een bepaald land negatieve associaties hebben). Dus het zal wel geen Japan of South Korea zijn. En dat hoeft ook niet: ik wil namelijk een goedkoop product dat prima werkt. En dat kunnen ze in landen als China tegenwoordig prima.
[ Voor 10% gewijzigd door vanquishsdiv op 02-11-2024 09:07 ]
Dank dank! Ik heb de app nog niet maar ik ga er vanuit dat ik zelf de prijzen in kan vullen. Dus stroom € 100,00 per kwh van maken en gas € 0,01? Optimalisatie AAN en ik kan de Quatt tijdelijk toedekken met een laken?Dersan schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:55:
[...]
Ja hoor, optimalisatie aan, gasprijs heel laag stroomprijs heel hoog. Dan schakelt hij over op 100% cv ketel.
Is het verder aan te raden om in het normale gebruik met optimalisatie en de dan geldende tarieven te werken? Ik heb zonnepanelen en mag salderen (nog 2000kwh over en 1200m3 gas per jaar, slechte tot matige isolatie en oude T2 radiatoren).
Netjes ! Weet je wat de lengte van de bigfoots is ?Kleigraaf schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:49:
[Afbeelding] Zomaar even een plaatje van de opstelling.
Zijn dat bigfoots of de plastic voeten? Bij mij hebben ze namelijk de plastic voeten in het plaatsingsplan gezet. Meneer was heel stellig; ,,met grondplaatsing werken we niet met bigfoots"wpeterw schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:06:
[...]
Netjes ! Weet je wat de lengte van de bigfoots is ?
Dan zullen het plastic voeten zijn, komt bij mij ook op grind.Zijn dat bigfoots of de plastic voeten? Bij mij hebben ze namelijk de plastic voeten in het plaatsingsplan gezet. Meneer was heel stellig; ,,met grondplaatsing werken we niet met bigfoots"
Ik parafraseerde, maar luister zelf:vanquishsdiv schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:01:
[...]
Haha, wat een flauwekulantwoord. Of het kantoor vol of leeg is heeft niets, maar dan ook helemaal niets te maken met of het product Nederlands is. Het antwoord ,,Ja, Quatt is een Nederlands product is dan ook een glasharde leugen." (Als ze dat echt gezegd hebben, ik was er niet bij).
Made in Azië (omdat we met een bepaald land negatieve associaties hebben). Dus het zal wel geen Japan of South Korea zijn. En dat hoeft ook niet: ik wil namelijk een goedkoop product dat prima werkt. En dat kunnen ze in landen als China tegenwoordig prima.
Vanaf 11:05 YouTube: Quatt webinar oktober 2024
Hij zegt ook “En alles wat erbij komt kijken”.
Als ,,dom” werkvolk (lees productiemedewerker) gaan mijn nekharen hiervan overeind staan. Ze hebben een prachtig product. Wees gewoon eerlijk over de productie ervan en doe niet zo misleidend.
En eens met wat je zegt. Ik werk regelmatig met (ruw)materiaal uit China (en Vietnam), en de kwaliteit is uitstekend.
Die running gag “made in China” is tegenwoordig echt niet altijd meer van toepassing.
[ Voor 29% gewijzigd door VindiGoosh op 02-11-2024 09:41 ]
Ik zei het wat overdreven maar als je alleen de stroom prijs bijvoorbeeld heel hoog zet zal ook wel werken. Gaat erom dat de berekening geeft dat gas goedkoper is. Denk dat je hem dan wel af kan dekken maar vraag dat nog even na bij de installatie bijvoorbeeld.vanquishsdiv schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:06:
[...]
Dank dank! Ik heb de app nog niet maar ik ga er vanuit dat ik zelf de prijzen in kan vullen. Dus stroom € 100,00 per kwh van maken en gas € 0,01? Optimalisatie AAN en ik kan de Quatt tijdelijk toedekken met een laken?
Is het verder aan te raden om in het normale gebruik met optimalisatie en de dan geldende tarieven te werken? Ik heb zonnepanelen en mag salderen (nog 2000kwh over en 1200m3 gas per jaar, slechte tot matige isolatie en oude T2 radiatoren).
En met 2000kwh over wat je nog mag salderen en een verbruik van 1200m3 gas zou ik lekker optimalisatie uitzetten, ik heb ongeveer zelfde cijfers.
Van te voren huis goed verwarmen als buffer en dan thermostaat naar 15°Cvanquishsdiv schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:02:
---
Houdt rekening met bevriezing als het die dag extreem koud is. Bijv Quatt uit, CiC wel aan houden, zodat CV die dag actief is en leidingwerk wel doorstroomt blijft.vanquishsdiv schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:02:
---
Als het koud is gaat de bodemplaatverwarming wel aan.jj85 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:44:
[...]
Houdt rekening met bevriezing als het die dag extreem koud is. Bijv Quatt uit, CiC wel aan houden, zodat CV die dag actief is en leidingwerk wel doorstroomt blijft.
Dus stroomloos maken zou ik niet doen
Quatt uit in de zin van "stekker eruit." Of zoals de anderen zeiden; huis voorverwarmen thermostaat laag zodat de Quattt niet aangesproken wordt?jj85 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:44:
[...]
Houdt rekening met bevriezing als het die dag extreem koud is. Bijv Quatt uit, CiC wel aan houden, zodat CV die dag actief is en leidingwerk wel doorstroomt blijft.
-Wanneer de stekker van de Quatt eruit is, en mijn gas-CV het huis warm houdt, stroomt het warme water dan nog wel door de Quatt of is er ergens een klep die dat voorkomt?
-En mocht het water wel door de Quatt stromen voorkomt dat dan wel het bevriezen van het koelmiddel? Met welke buitentemperatuur kan het kwaad de Quatt uit te zetten?
Even een "stupide" vraag: kan dat boorwerk niet in april?vanquishsdiv schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:51:
[...]
Quatt uit in de zin van "stekker eruit." Of zoals de anderen zeiden; huis voorverwarmen thermostaat laag zodat de Quattt niet aangesproken wordt?
-Wanneer de stekker van de Quatt eruit is, en mijn gas-CV het huis warm houdt, stroomt het warme water dan nog wel door de Quatt of is er ergens een klep die dat voorkomt?
-En mocht het water wel door de Quatt stromen voorkomt dat dan wel het bevriezen van het koelmiddel? Met welke buitentemperatuur kan het kwaad de Quatt uit te zetten?
En zijn ze werkelijk 7 uur lang aan 't boren?
Meningen zullen verschillen, ik zou de stekker vd Quatt eruit trekken.vanquishsdiv schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:51:
[...]
Quatt uit in de zin van "stekker eruit." Of zoals de anderen zeiden; huis voorverwarmen thermostaat laag zodat de Quattt niet aangesproken wordt?
Water stroomt dan nog wel door de Quatt indien de CV actief is. Je wil bevriezing van het water in de Quatt voorkomen.
Toegegeven, die kans is vrij klein met onze milde winters
Als het -7 is die dag gaan ze waarschijnlijk ook geen werkzaamheden uitvoeren.
[offtopic] de Chinezen halen ons qua technologie links en rechts in, alleen willen velen in Europa dat nog niet zien /[offtopic]
:strip_exif()/f/image/A4O480hVZf7SMzTMonLwN4De.jpg?f=fotoalbum_large)
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Ik zie bij bijv. Tado ook een "warmtepomp optimizer" en "Matter Bridge" staan. Volstaat enkel de thermostaat, of moet ik er dan nog wat bij kopen? En wat zijn de voor- en nadelen tussen de twee genoemde thermostaten? Wij hebben geen vloerverwarming, dus daar hoeven wij geen rekening mee te houden.
strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!
Ik zie dit alleen wanneer (op een heel uur) de kamertemperatuur 0,5°C omhoog gaat en cv net toen even 10 seconden meehielp. Die watertemperatuur is een momentopname.Star65 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:03:
Iemand onderstaand verschijnsel ook wel eens gezien? Watertemperatuur ineens naar 45 graden ondanks dat er niet ineens extra warmtevraag is, daarna zakt de temperatuur weer.
[offtopic] de Chinezen halen ons qua technologie links en rechts in, alleen willen velen in Europa dat nog niet zien /[offtopic]
[Afbeelding]
Dat is de CV ketel die bijspringt. De Quatt kan dit niet zo snel.Star65 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:03:
Iemand onderstaand verschijnsel ook wel eens gezien? Watertemperatuur ineens naar 45 graden ondanks dat er niet ineens extra warmtevraag is, daarna zakt de temperatuur weer.
[Afbeelding]
Heb exact dezelfde ketel en tado V3+. Ik kan je niet de voor- en nadelen tussen de twee geven, want ik heb geen ervaring met een T6.Gregory76 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:05:
Ik ben aan het overwegen om onze jailbroken Toon 2 te vervangen door een Tado of T6, maar ik heb eigenlijk geen idee wat ik dan precies zou moeten kopen. Wij hebben 1 Quatt en een Remeha Tzerra ace 39c cw5.
Ik zie bij bijv. Tado ook een "warmtepomp optimizer" en "Matter Bridge" staan. Volstaat enkel de thermostaat, of moet ik er dan nog wat bij kopen? En wat zijn de voor- en nadelen tussen de twee genoemde thermostaten? Wij hebben geen vloerverwarming, dus daar hoeven wij geen rekening mee te houden.
Ik kan je wel naar mijn ervaring de voor- en nadelen van de Tado geven:
+
Goedkoop (al helemaal via marktplaats zoals ik heb gedaan)
Makkelijk aan te sluiten met andere Tado producten
Optie voor draadloze temperatuursensor (belangrijk met warmtepomp in sommige situaties, want je kan per tiende graad instellen)
Mogelijkheid tot betaalbare(!) slimme thermostaatknoppen op de radiatoren
Makkelijk schema’s maken in de app
Goed compatibel met Quatt
Goed compatibel met Remeha (alhoewel ik zeker weet dat dit geen verschil maakt met de T6)
-
Weinig opties op het display
Geen tijd af te lezen op het display
Geen mooi display (smaak natuurlijk)
Voelt goedkoop aan
[ Voor 4% gewijzigd door VindiGoosh op 02-11-2024 10:30 ]
TeslaNerd schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:50:
[...]
Ik zal met deze Quatt/CiC update eens kijken hoe de nieuwe versie presteert tov mijn pseudo waterbesturing en hoe de CiC meer vrijheid heeft gekregen obv de door de thermostaat aangeleverde kamertemperatuur tov de primaire aansturing van de warmtevraag door de thermostaat.
/f/image/wS2GPxj47doEyoSNGxRqvRDd.png?f=fotoalbum_large)
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.