120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Ik heb al heel wat thermostaten gehad. De Tado is een verademing en met zijn per 0,1 graad instelbare temperatuur (alleen in de app) ook een goede match voor de Quatt.Gregory76 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:05:
Ik ben aan het overwegen om onze jailbroken Toon 2 te vervangen door een Tado of T6, maar ik heb eigenlijk geen idee wat ik dan precies zou moeten kopen. Wij hebben 1 Quatt en een Remeha Tzerra ace 39c cw5.
Ik zie bij bijv. Tado ook een "warmtepomp optimizer" en "Matter Bridge" staan. Volstaat enkel de thermostaat, of moet ik er dan nog wat bij kopen? En wat zijn de voor- en nadelen tussen de twee genoemde thermostaten? Wij hebben geen vloerverwarming, dus daar hoeven wij geen rekening mee te houden.
Het is allemaal wel heel erg basic op de thermostaat zelf, maar dat is goed als je minder technische huisgenoten hebt en de warmtepomp vooral gewoon zijn ding wilt laten doen.
Je kan eventueel nog slimme radiatorknoppen nemen of een draadloze versie als je bedrading niet uit komt waar je de temperatuur wilt meten voor het sturen van de Quatt.
Genoeg keuze: product: Tado Slimme Thermostaat V3+
Bedankt voor je reactie! Duidelijk. Goed om te weten.VindiGoosh schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:22:
[...]
Heb exact dezelfde ketel en tado V3+. Ik kan je niet de voor- en nadelen tussen de twee geven, want ik heb geen ervaring met een T6.
Ik kan je wel naar mijn ervaring de voor- en nadelen van de Tado geven:
+
Goedkoop (al helemaal via marktplaats zoals ik heb gedaan)
Makkelijk aan te sluiten met andere Tado producten
Optie voor draadloze temperatuursensor (belangrijk met warmtepomp in sommige situaties)
Mogelijkheid tot betaalbare(!) slimme thermostaatknoppen op de radiatoren
Makkelijk schema’s maken in de app
Goed compatibel met Quatt
Goed compatibel met Remeha (alhoewel ik zeker weet dat dit geen verschil maakt met de T6)
-
Weinig opties op het display
Geen tijd af te lezen op het display
Geen mooi display (smaak natuurlijk)
Voelt goedkoop aan
strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!
Voor vandaag verder nog op het programma staan om de Quatt Duo in Home Assistant te krijgen. De CiC is inmiddels gekoppeld aan de Quatt Integratie, nu nog het een en ander op m'n dashboard krijgen
[ Voor 5% gewijzigd door Vetifuro op 02-11-2024 10:31 ]
Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3
Ik was nog een heel belangrijk punt vergeten die @netappie wel benoemde:Gregory76 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:29:
[...]
Bedankt voor je reactie! Duidelijk. Goed om te weten.
De tado kan per 0.1 graden ingesteld worden met het schema. Daar reageert de warmtepomp veel rustiger op.
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Bedankt voor je reactie! Met name dat per 0,1 graad instellen is inderdaad heel handig.netappie schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:28:
[...]
Ik heb al heel wat thermostaten gehad. De Tado is een verademing en met zijn per 0,1 graad instelbare temperatuur (alleen in de app) ook een goede match voor de Quatt.
Het is allemaal wel heel erg basic op de thermostaat zelf, maar dat is goed als je minder technische huisgenoten hebt en de warmtepomp vooral gewoon zijn ding wilt laten doen.
Je kan eventueel nog slimme radiatorknoppen nemen of een draadloze versie als je bedrading niet uit komt waar je de temperatuur wilt meten voor het sturen van de Quatt.
Genoeg keuze: product: Tado Slimme Thermostaat V3+
Wanneer ik bedraad zou aansluiten heb ik dus voldoende aan alleen de thermostaat zelf, als ik het goed begrijp? Radiatorknoppen etc. hoeft van mij niet zo nodig.
strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!
Precies dit hebben wij hier ookVetifuro schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:30:
Ik heb sterk het idee dat de gevoelstemperatuur in huis hoger is sinds de Quatt Duo is geplaatst. Wij stoken in principe enkel met vloerverwarming, op een enkele radiator na, en met de CV-ketel had ik het idee dat de vloer regelmatig toch afkoelde om later weer op te warmen, waardoor we ook wat koudere periodes in huis hadden. Ik heb het idee dat het nu constanter warm is in huis, waardoor ik geneigd ben om de thermostaat een halve graad of graad lager te zetten.
Sinds de Quatts er staan is het comfort wat dat betreft hier ook enorm toegenomen
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Maar als hij nu in de buurt van een radiator, of andere warmtebronnen hangt (denk aan houtkachel, of in de keuken boven een vaatwasser etc), dan kun je beter voor een draadloze variant gaan.
Dat was in mijn situatie nodig
Klopt, cv heeft toen even meegeholpen, maar ik probeer te begrijpen waarom aangezien de watertemperatuur toen al 30 graden was en geen “sprong” in de warmtevraag vanuit de thermostaat.Friezin schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:09:
[...]
Ik zie dit alleen wanneer (op een heel uur) de kamertemperatuur 0,5°C omhoog gaat en cv net toen even 10 seconden meehielp. Die watertemperatuur is een momentopname.
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Ik heb hier hetzelfde effect sinds mijn thermostaat moduleert en langere runs maakt met 30-35 graden in plaats van afkoelen tot 20 en opwarmen tot 40. (Nog zonder Quatt).VindiGoosh schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:33:
[...]
Precies dit hebben wij hier ookEerst stond de temperatuur vaak op 21 graden, terwijl mn vriendin het nu juist vaak snel warm vindt, en dan staat de temperatuur nu al ingesteld op 20 graden.
Sinds de Quatts er staan is het comfort wat dat betreft hier ook enorm toegenomen
Dat heeft te maken dat er constant directe warmte is vanaf de verwarming, zowel stralingswarmte als convectie via de lucht (is mijn zelfbedachte beredenering).
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Als je thermostaat bedrading op een gunstige plek uitkomt qua meten dan is de bedrade versie prima.Gregory76 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:32:
[...]
Bedankt voor je reactie! Met name dat per 0,1 graad instellen is inderdaad heel handig.
Wanneer ik bedraad zou aansluiten heb ik dus voldoende aan alleen de thermostaat zelf, als ik het goed begrijp? Radiatorknoppen etc. hoeft van mij niet zo nodig.
Met de draadloze versie gebruik je deze bedrading nog steeds, maar kan je de bediening/sensor dus ergens anders in de ruimte plaatsen. Heel handig als de zon er op schijnt of je de temperatuur precies goed wilt krijgen op een andere plek in de ruimte.
Het valt reuze mee. We krijgen spouwmuurisolatie dus er worden veel gaten geboord en er wordt puin uit de spouw gehaald. Als het meezit zijn ze in 4 uur klaar. Ik denk dat ik gewoon een dekentje ophang naast de Quatt aangezien die 1 meter van de desbetreffende muur staat (uitblaasrichting parallel aan de te isoleren muur). Daar waar de Quatt staat zit geen puin in de muur, die staat tegen een al geïsoleerde muur van een stukje nieuwbouw aan.Friezin schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:54:
[...]
Even een "stupide" vraag: kan dat boorwerk niet in april?
En zijn ze werkelijk 7 uur lang aan 't boren?
Hier het bovenaanzicht. De gele muur wordt geïsoleerd. Ruimte tussen de Q(uatt) en de gele muur is 1 meter.
:strip_exif()/f/image/vqa2jz00XIlWrSWXIGX3aMz1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 49% gewijzigd door vanquishsdiv op 02-11-2024 10:51 ]
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Kan het zijn dat je optimaal besparen aan hebt staan en een laag gastarief?Star65 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:38:
[...]
Klopt, cv heeft toen even meegeholpen, maar ik probeer te begrijpen waarom aangezien de watertemperatuur toen al 30 graden was en geen “sprong” in de warmtevraag vanuit de thermostaat.
Ook de soundslider kan de Quatt beperken waardoor de CV ketel aan moet.
Andere mogelijkheid is tocht langs de thermostaat door een deur die open staat.
Of een thermostaat die gek doet zoals de Remeha eTwist die ik hiervoor had.
[ Voor 6% gewijzigd door netappie op 02-11-2024 10:47 ]
Het gependel ervoor is anders toch ook niet wat je moet willen.TeslaNerd schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:27:
[...]
[Afbeelding]
Ik krijg met de nieuwe CiC versie 2.20.0 met mijn Quatt voor mijn goed geisoleerde woning met voornamelijk radiatoren nog steeds een run die te lang doorgaat zodat de kamertemperatuur door het setpoint schiet en daarna urenlang uitgaat met koude radiatoren en een laag comfort in huis.
Ik ben weer terug gegaan naar mijn pseudo waterbesturing 🥳
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Het is vast wel een keer langs gekomen, maar nog even voor de zekerheid: staat het warmteverlies van je woning bij Quatt niet toevallig veel te hoog ingesteld?TeslaNerd schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:27:
[...]
[Afbeelding]
Ik krijg met de nieuwe CiC versie 2.20.0 met mijn Quatt voor mijn goed geisoleerde woning met voornamelijk radiatoren nog steeds een run die te lang doorgaat zodat de kamertemperatuur door het setpoint schiet en daarna urenlang uitgaat met koude radiatoren en een laag comfort in huis.
Ik ben weer terug gegaan naar mijn pseudo waterbesturing 🥳
Volgens mij heeft ie daar al een jaar een 'gevecht' over met Quatt.netappie schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:55:
[...]
Het is vast wel een keer langs gekomen, maar nog even voor de zekerheid: staat het warmteverlies van je woning bij Quatt niet toevallig veel te hoog ingesteld?
Wat is de water uit temp eigenlijk @TeslaNerd ?
Lijkt erop dat de warmte niet meer afgegeven kan worden en dan gaat ie vanzelf doorstoken.
Het is wel vreemd gedrag iig.
Echt iets voor de volgende versie van de app. Laat ze daar lekker een advies instellen waarbij je zelf met een slider de waarde bij kan stellen met een mooie reset knop naar hun natte vinger schatting.paQ schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:57:
[...]
Volgens mij heeft ie daar al een jaar een 'gevecht' over met Quatt.
Lijkt erop dat de warmte niet meer afgegeven kan worden en dan gaat ie vanzelf doorstoken.
Hoeft geen sprong te zijn geweest, maar kan ook zijn dat kamertemperatuur 0,5°C onder de ingestelde temperatuur was gezakt.Star65 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:38:
[...]
Klopt, cv heeft toen even meegeholpen, maar ik probeer te begrijpen waarom aangezien de watertemperatuur toen al 30 graden was en geen “sprong” in de warmtevraag vanuit de thermostaat.
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Water uit temp liep weer op naar 40 gradenpaQ schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:57:
[...]
Volgens mij heeft ie daar al een jaar een 'gevecht' over met Quatt.
/f/image/VqsTUwtV7ah6RIjkCb05pTu6.png?f=fotoalbum_large)
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Ik zou gewoon thermostaat naar beneden zetten en vragen naast de Quatt te beginnen en van daaruit verder te werken. Dekbedovertrek oid over de Quatt en die dan eventueel later over een trap draperen, steeds tussen boren en Quatt in, mocht hij weer aan moeten.vanquishsdiv schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:43:
[...]
Het valt reuze mee. We krijgen spouwmuurisolatie dus er worden veel gaten geboord en er wordt puin uit de spouw gehaald. Als het meezit zijn ze in 4 uur klaar. Ik denk dat ik gewoon een dekentje ophang naast de Quatt aangezien die 1 meter van de desbetreffende muur staat (uitblaasrichting parallel aan de te isoleren muur). Daar waar de Quatt staat zit geen puin in de muur, die staat tegen een al geïsoleerde muur van een stukje nieuwbouw aan.
Hier het bovenaanzicht. De gele muur wordt geïsoleerd. Ruimte tussen de Q(uatt) en de gele muur is 1 meter.
[Afbeelding]
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Vraagje:netappie schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:55:
[...]
Het is vast wel een keer langs gekomen, maar nog even voor de zekerheid: staat het warmteverlies van je woning bij Quatt niet toevallig veel te hoog ingesteld?
Wie bepaalt de warmteverlieswaarde van je woning en is deze na een mailtje met Quatt te wijzigen bijvoorbeeld na aanpassingen aan je woning zoals spouwmuurisolatie?
Heb je mede bepaald door je antwoorden op hun vragen over isolatie etc.vanquishsdiv schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:17:
[...]
Vraagje:
Wie bepaalt de warmteverlieswaarde van je woning en is deze na een mailtje met Quatt te wijzigen bijvoorbeeld na aanpassingen aan je woning zoals spouwmuurisolatie?
Zie TS voor een rekenblad om 'm te bepalen (ook in te vullen met gegevens van gasverbruik in je woning).
Ik heb 'm 2x bij laten stellen, gewoon via app een hulpvraag stellen
Ze gebruiken de gegevens die je invult bij de intake en waarschijnlijk ook de gegevens uit het kadaster zoals woonoppervlak en bouwjaar.vanquishsdiv schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:17:
[...]
Vraagje:
Het hoeft niet perfect te zijn omdat het een hybride is, maar later isoleren of andere zaken die niet bij het kadaster bekend zijn kunnen zeker wel invloed hebben.
Overigens zou de CiC dit ook wel vanzelf moeten kunnen corrigeren met voldoende gebruik. Het warmteverlies is namelijk gewoon meetbaar en de CiC krijgt van buiten en binnen genoeg data om een betere inschatting te doen. Dus ik hoop dat daarin nog wat verbetert.
Dacht dat er 2 versies van Isense zijn en een daarvan was niet helemaal compatibel dacht ik.VindiGoosh schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:37:
[...]
Oh dat zou misschien goed nieuws kunnen zijn, want dan zou het misschien slechts met de instellingen te maken kunnen hebben?
Ik heb uiteindelijk zelf de isense vervangen voor Tado x ivm hysteresis die bij isense te groot was icm vloerverwarming.
Groot verschil quatt draait veel rustiger
En ook lange runs.
Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas
De natte vinger van Quatt.vanquishsdiv schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:17:
[...]
Vraagje:
En als je iets anders wil dan moet je met hen in conclaaf. En ik lees hier nog wel eens dat dat de nodige frustraties kost.
Het is voor mij ook nog steeds niet duidelijk wat de CiC met dat ingestelde warmteverlies doet. De compressorfrequentie (en daarvan afgeleid het electrisch vermogen) kiest de CiC obv de Tlift (temperaturverschil tussen de buitenlucht en de watertemperatuur) en het temperatuurverschil tussen de ingestelde en de huidige kamertemperatuur.paQ schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:58:
[...]
De natte vinger van Quatt.
En als je iets anders wil dan moet je met hen in conclaaf. En ik lees hier nog wel eens dat dat de nodige frustraties kost.
En zal die compressor frequentie straks aangepast worden door Quatt om geluid te reduceren? 🤔TeslaNerd schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:14:
[...]
De compressorfrequentie (en daarvan afgeleid het electrisch vermogen) kiest de CiC obv de Tlift (temperaturverschil tussen de buitenlucht en de watertemperatuur) en het temperatuurverschil tussen de ingestelde en de huidige kamertemperatuur.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Voor het aanvullen van het warmteverlies is het vrij simpel.TeslaNerd schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:14:
[...]
Het is voor mij ook nog steeds niet duidelijk wat de CiC met dat ingestelde warmteverlies doet. De compressorfrequentie (en daarvan afgeleid het electrisch vermogen) kiest de CiC obv de Tlift (temperaturverschil tussen de buitenlucht en de watertemperatuur) en het temperatuurverschil tussen de ingestelde en de huidige kamertemperatuur.
Stel dat het warmteverlies van je gehele woning op 20 graden bij -7 graden 5 kW is en bij +18 graden 0 kW.
Dan heb je bij -7 graden een Delta-T van 5,49 graden nodig, aangezien de flow een constante is van 800 liter per uur.
Elke graad die het buiten warmer is of binnen minder warm moet zijn, scheelt 0,22 graad Delta-T
Afhankelijk van het aantal+soort radiatoren (en/of VVW) dat mee doet is er een hogere of lagere aanvoertemperatuur nodig om dit verlies in het huis aan te vullen.
Hoe meer afgifte-oppervlak en hoe beter waterzijdig in balans, hoe lager dat is.
Vervolgens moduleert de CiC het vermogen van de Quatt om dat vermogen effectief te halen. Dus zet je de helft van de radiatoren dicht, dan meet de CiC een slechtere afgifte en gaat deze met een hogere temperatuur werken om die energie alsnog via de resterende radiatoren het huis in te pompen.
Wat dat betreft werkt zoneren ook slecht met een warmtepomp. Tenzij je natuurlijk een spouwmuur optrekt binnen de thermische schil en een deel van de woning af laat koelen tot de buitentemperatuur.
Met een CV ketel is zoneren logischer. het beetje verlies in rendement door een hogere aanvoertemperatuur en dus niet condenseren is dan niet zo erg en een flink aantal afgekoelde ruimtes kan dan meer besparen dan dit verlies.
Maar met een warmtepomp die van een COP van 6 naar een COP van 4 gaat met een hogere aanvoertemperatuur om indirect toch het warmteverlies van de onverwarmde ruimtes aan te vullen is het gewoon niet zinvol. Niet dat die ruimtes dan ook naar 20 graden moeten. maar laat ze in ieder geval zelfstandig naar een graad of 17 verwarmen. Dat is helemaal niet erg als dat met een aanvoertemperatuur van 30 graden gaat en voor het slapen pas je gewoonweg een nachtverlaging toe.
Het bijverwarmen van de woning is een wat complexer verhaal. Want dan gaan volume en snelheid ook meetellen. Ik ga er van uit dat Quatt hier mooie algoritmes voor heeft, maar als je verlies bijvoorbeeld op 10 kW staat terwijl het in werkelijkheid 6 kW is, dan zal dat nog veel erger afwijken.
Ik zou in ieder geval opvragen wat het berekend warmteverlies is en dat dan checken met de spreadsheet in het TS. Je kan ook met tools aan de slag zoals heatpunk, maar aangezien je een bovenwoning hebt is het vrij lastig om dat goed te krijgen. Het scheelt namelijk nogal wat er onder je gebeurt aangezien de interne isolatie van vloeren meestal niet zo veel voorstelt. Dat is gemiddeld genomen slechter dan enkel glas.
Dat kun jij zelf met de sound sliders in de app. Met die sound slider bepaal jij het maximale electrische vermogen waarmee de warmtepomp mag draaien. Heeft jouw huis meer warmte nodig dan schakelt de CiC de cv ketel bij voor een stille(re) hybride werkingokijokii schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:26:
[...]
En zal die compressor frequentie straks aangepast worden door Quatt om geluid te reduceren? 🤔
Al wat mee geëxperimenteerd, maar voor mij nog niet de oplossing. Quatt is bezig met een update die het zou moeten verhelpenTeslaNerd schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:44:
[...]
Dat kun jij zelf met de sound sliders in de app. Met die sound slider bepaal jij het maximale electrische vermogen waarmee de warmtepomp mag draaien. Heeft jouw huis meer warmte nodig dan schakelt de CiC de cv ketel bij voor een stille(re) hybride werking
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Maar wat doet de CiC dan met een door Quatt Support ingestelde waarde van bijvoorbeeld 10kW of in mijn geval van 4kW?netappie schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:42:
[...]
Voor het aanvullen van het warmteverlies is het vrij simpel.
Stel dat het warmteverlies van je gehele woning op 20 graden bij -7 graden 5 kW is en bij +18 graden 0 kW.
Dan heb je bij -7 graden een Delta-T van 5,49 graden nodig, aangezien de flow een constante is van 800 liter per uur.
Elke graad die het buiten warmer is of binnen minder warm moet zijn, scheelt 0,22 graad Delta-T
Afhankelijk van het aantal+soort radiatoren (en/of VVW) dat mee doet is er een hogere of lagere aanvoertemperatuur nodig om dit verlies in het huis aan te vullen.
Hoe meer afgifte-oppervlak en hoe beter waterzijdig in balans, hoe lager dat is.
Vervolgens moduleert de CiC het vermogen van de Quatt om dat vermogen effectief te halen. Dus zet je de helft van de radiatoren dicht, dan meet de CiC een slechtere afgifte en gaat deze met een hogere temperatuur werken om die energie alsnog via de resterende radiatoren het huis in te pompen.
Wat dat betreft werkt zoneren ook slecht met een warmtepomp. Tenzij je natuurlijk een spouwmuur optrekt binnen de thermische schil en een deel van de woning af laat koelen tot de buitentemperatuur.
Met een CV ketel is zoneren logischer. het beetje verlies in rendement door een hogere aanvoertemperatuur en dus niet condenseren is dan niet zo erg en een flink aantal afgekoelde ruimtes kan dan meer besparen dan dit verlies.
Maar met een warmtepomp die van een COP van 6 naar een COP van 4 gaat met een hogere aanvoertemperatuur om indirect toch het warmteverlies van de onverwarmde ruimtes aan te vullen is het gewoon niet zinvol. Niet dat die ruimtes dan ook naar 20 graden moeten. maar laat ze in ieder geval zelfstandig naar een graad of 17 verwarmen. Dat is helemaal niet erg als dat met een aanvoertemperatuur van 30 graden gaat en voor het slapen pas je gewoonweg een nachtverlaging toe.
Het bijverwarmen van de woning is een wat complexer verhaal. Want dan gaan volume en snelheid ook meetellen. Ik ga er van uit dat Quatt hier mooie algoritmes voor heeft, maar als je verlies bijvoorbeeld op 10 kW staat terwijl het in werkelijkheid 6 kW is, dan zal dat nog veel erger afwijken.
Ik zou in ieder geval opvragen wat het berekend warmteverlies is en dat dan checken met de spreadsheet in het TS. Je kan ook met tools aan de slag zoals heatpunk, maar aangezien je een bovenwoning hebt is het vrij lastig om dat goed te krijgen. Het scheelt namelijk nogal wat er onder je gebeurt aangezien de interne isolatie van vloeren meestal niet zo veel voorstelt. Dat is gemiddeld genomen slechter dan enkel glas.
Geen probleem daarmee gehad.paQ schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:58:
[...]
De natte vinger van Quatt.
Ik begon op 6 kW warmteverlies en stook-buitentemperatuur 13°C.
In december de berekening aangeleverd (zie TS) waarom hij omhoog zou moeten: zonder problemen naar 8/16.
In januari bleek dat nog te laag: nu op 9,5kW/19°C.
Enkelsteens uit 1909 verliest nu eenmaal wat meer warmte dan volledig geïsoleerd uit 2015 of zo.
Ze stelden een jaar geleden ook wel heel summiere vragen: Want ja, ik heb dakisolatie, maar een vervolgvraag (hoeveel m2/welke r-waarde) kwam niet. Er waren maar 3 of 4 vragen vlgs mij.
Stooklijn bepalen.TeslaNerd schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:54:
[...]
Maar wat doet de CiC dan met een door Quatt Support ingestelde waarde van bijvoorbeeld 10kW of in mijn geval van 4kW?
Mijn gegevens:
:strip_exif()/f/image/1XJxdG01B60BMXajXNPOi143.png?f=user_large)
Zowel de oude (8/16) als nieuw (9,5/19):
:strip_exif()/f/image/kvIMbgSE0fsAygKmXZxeNpRz.png?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 02-11-2024 13:19 ]
Dat idee kreeg ik ook, en omdat de taal in de isense in het NL is, kreeg ik idee dat de monteurs het niet konden lezen en op juiste manier instellen.VindiGoosh schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:37:
[...]
Oh dat zou misschien goed nieuws kunnen zijn, want dan zou het misschien slechts met de instellingen te maken kunnen hebben?
Even voor je nagemeten, ze zijn 60 cm.wpeterw schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:06:
[...]
Netjes ! Weet je wat de lengte van de bigfoots is ?
In plaatsingsplan stond plastic, maar dit zijn de rubberen bigfoots. Had ook mijn voorkeur dus geen punt van gemaakt.vanquishsdiv schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:09:
[...]
Zijn dat bigfoots of de plastic voeten? Bij mij hebben ze namelijk de plastic voeten in het plaatsingsplan gezet. Meneer was heel stellig; ,,met grondplaatsing werken we niet met bigfoots"
Wat @FriezinFriezin schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:15:
[...]
Stooklijn bepalen.
Mijn gegevens:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
hier zegt,, doet,, met die stooklijn en uploaden naar de CIC, heb ik nog nooit gezien.
Hoe heb je dat klaargespeeld, of mis ik iets in mijn CIC??
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Bj-2015, 1000m3, 250m2, vvw, cv-2015, zonneboiler (a label)
Ben al div. Topics afgestruint. Quatt eerder gezien, maar toch nu bekeken.
Idee is/was FE, maar als ik de quatt duo bekijk is het prijstechnisch wel heel erg interessant. Dus hybrid dan toch maar?
Klopt het dat quatt duo 12kW is? Lees in topic start 8kW.
Klopt het dat het all in prijs betreft? Extra werzaamheden staan ook gespecificeerd, thats it?
Met subsidie kom ik dan uit op 4,5k inc installatie. Met name icm zonneboiler zou hybride niet zo heel slecht idee zijn?
Vind het vervelend dat je moet betalen voor een adviesgesprek, maar lijkt mij toch maar noodzakelijk.
Wat @Friezin laat zien.TeslaNerd schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:54:
[...]
Maar wat doet de CiC dan met een door Quatt Support ingestelde waarde van bijvoorbeeld 10kW of in mijn geval van 4kW?
Is het verlies 4 kW volgens Quatt of alleen volgens jouw eigen berekening? Want als zij 10 kW aanhouden terwijl het 4 kW is, dan gaat het 2,5 x zo veel warmte de woning in proberen te duwen, met andere woorden een 2,5 x zo hoge Delta-T proberen te bereiken. En dat gaat alleen door de aanvoertemperatuur flink te verhogen. Dit zou verklaren wat jij ziet.
Met een traditionele aansturing reken je eerst het hele afgiftesysteem door en pas je dat aan zodat je deze stooklijn in een aanvoertemperatuur en flow rate om kan zetten. Maar dat vereist vaak veel grotere aanpassingen aan de woning en natuurlijk de nodige arbeid die je warmtepomp installatie gemakkelijk 3x tot 4x zo duur maakt.
P.S. Hier wat informatie over traditionele stooklijnen gebaseerd op dezelfde weercompensatie: https://energy-stats.uk/v...eather-curve-information/
[ Voor 7% gewijzigd door netappie op 02-11-2024 14:37 ]
Dit is een schermafdruk, gekregen van een supportmedewerker van Quatt.harv schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:53:
[...]
Wat @Friezin
hier zegt,, doet,, met die stooklijn en uploaden naar de CIC, heb ik nog nooit gezien.
Hoe heb je dat klaargespeeld, of mis ik iets in mijn CIC??
Had hem gevraagd of hij de gegevens ook even wilde mailen bij de laatste aanpassing van warmteverlies en buitentemperatuur.
Zo schrijven zij blijkbaar weg in CIC.
(Dit afdrukje wel vaker geplaatst 😉)
App van de monteurs is een andere versie.Kleigraaf schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:29:
In de app van monteurs stond veel meer informatie dan in mijn app versie v1.19.10. Ze lieten me o.a. zien de flow in ltr/h per pomp (ik heb een duo), etc. Iemand een idee of die app ook ergens te downloaden is of hoe ik mijn app die informatie kan zien?
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Ik heb met deze schermafdruk ook de waarden voor rated maximum house power en maximum heating outdoor temperature voor mijn CiC opgevraagd en tevens verzoek gedaan deze waarden voor mijn CiC te verlagen naar 4kW en 15 graden.Friezin schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:25:
[...]
Dit is een schermafdruk, gekregen van een supportmedewerker van Quatt.
Had hem gevraagd of hij de gegevens ook even wilde mailen bij de laatste aanpassing van warmteverlies en buitentemperatuur.
Zo schrijven zij blijkbaar weg in CIC.
(Dit afdrukje wel vaker geplaatst 😉)
Vandaar dat ik wel vaker aangeef: vraag even je eigen gegevens op.netappie schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:12:
[...]
Wat @Friezin laat zien.
Is het verlies 4 kW volgens Quatt of alleen volgens jouw eigen berekening? Want als zij 10 kW aanhouden terwijl het 4 kW is, dan gaat het 2,5 x zo veel warmte de woning in proberen te duwen, met andere woorden een 2,5 x zo hoge Delta-T proberen te bereiken. En dat gaat alleen door de aanvoertemperatuur flink te verhogen. Dit zou verklaren wat jij ziet.
Met een traditionele aansturing reken je eerst het hele afgiftesysteem door en pas je dat aan zodat je deze stooklijn in een aanvoertemperatuur en flow rate om kan zetten. Maar dat vereist vaak veel grotere aanpassingen aan de woning en natuurlijk de nodige arbeid die je warmtepomp installatie gemakkelijk 3x tot 4x zo duur maakt.
Of oproep aan @marijnflipse: toon het in de app.
Kunnen we later de discussie wel aan of gebruikers het zelf aan mogen passen.
Scheelt best in troubleshooten wanneer deze waarden bekend zijn.
Support wat ik sprak was daar wel voor (eventueel enkel eerst bij "kundige" gebruikers 🙃)
Nu vraag ik me af of ik de pompsnelheid van de Grundfoss Alpha 2 (15-60BP) nog een standje hoger moet zetten voor extra flow, de pompschakelaar wel of niet moet verwijderen, de pomp er tussen uit moet halen, of een nieuwe verdeler moet kopen. Mijn gevoel zegt eerst maar eens een tijdje afwachten. Wat adviseren jullie?
:strip_exif()/f/image/49goSf8YN1kyh4WPDP9EdBpD.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Kleigraaf op 02-11-2024 14:47 ]
Ik heb 8 groepen en exact dezelfde alpha 2.Kleigraaf schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:44:
Quatt gaf aan dat mijn verdeler met pomp niet vervangen hoeft te worden. Ik lees op veel plekken dat een open verdeler beter is. Monteurs van Quatt hebben hier gisteren niet naar gekeken. De verdeler voed 9 groepen beneden. Op de bovenverdieping heb ik alleen vloerverwarming in de badkamer, de radiatoren op de slaapkamers staan bijna altijd uit. Huidige cop na 1 dag is 6 (ingestelde continue temp 20,5, maar Cic is nog op zoek naar juiste instelling, temp was opgelopen naar 21,5). Zal na enkele dagen wel stabieler worden.
Nu vraag ik me af of ik de pompsnelheid van de Grundfoss Alpha 2 (15-60BP) nog een standje hoger moet zetten voor extra flow, de pompschakelaar wel of niet moet verwijderen, de pomp er tussen uit moet halen, of een nieuwe verdeler moet kopen. Mijn gevoel zegt eerst maar eens een tijdje afwachten. Wat adviseren jullie?[Afbeelding]
Kies in ieder geval een cp.
Ik heb een LTV-verdeler: helemaal dichtgedraaid.
Iedere groep ook dichtgehad en kwart weer open, daarna bijgedraaid tot retouren weer gelijk qua temperatuur waren (had geen flow in radiatoren boven)
Edit: plaatje gevonden
:strip_exif()/f/image/jgrOkdNlH1tEJJrKuCxlaxig.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Friezin op 02-11-2024 14:53 ]
Zie jij dan ook dat het thermisch vermogen dat jouw Quatt nu levert de stooklijn volgt die in dit grafiekje staat?Friezin schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:15:
[...]
Stooklijn bepalen.
Mijn gegevens:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met mijn 4 a 4,5kW warmteverlies bij -10 graden en 15 graden max buiten voor verwarmen kom ik dan bij de huidige buitentemperatuur van ca 10 graden op mijn stooklijn op ca 1000 watt thermisch vermogen terwijl mijn Quatt met minimaal 300 watt en een cop van 5 dan al op een minimaal thermisch vermogen van 1500 watt zit en in de praktijk met 400 watt en 5 cop rond de 2000 watt minimaal thermisch vermogen zit
Ik ben ook best benieuwd wat ze bij mij hebben gegokt. Tot nu aan toe lijkt het allemaal soepel te werken en meestal draait de Quatt op 270W om het huis overdag op temperatuur te houden, al komt er dan moeiteloos 10x zo veel warmte uit. Met lagere temperaturen buiten is het soms wat traag tenzij je de thermostaat een paar graden hoger zet en de CV ketel binnen no time 50+ graden in het systeem knalt.Friezin schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:41:
[...]
Vandaar dat ik wel vaker aangeef: vraag even je eigen gegevens op.
Of oproep aan @marijnflipse: toon het in de app.
Kunnen we later de discussie wel aan of gebruikers het zelf aan mogen passen.
Scheelt best in troubleshooten wanneer deze waarden bekend zijn.
Support wat ik sprak was daar wel voor (eventueel enkel eerst bij "kundige" gebruikers 🙃)
Quatt heeft een app voor consumenten en installateurs. Het installateurs menu zit achter een installateurs codeGerardwaz schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:31:
[...]
App van de monteurs is een andere versie.
:strip_exif()/f/image/p3nwaEnOBBRZPJDUlPBclCA9.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/SdkWMOlHUGYiHnG1Ez7F2BoR.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 62% gewijzigd door TeslaNerd op 02-11-2024 15:07 ]
Nooit echt op gelet, want werkt inmiddels prima.TeslaNerd schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:54:
[...]
Zie jij dan ook dat het thermisch vermogen dat jouw Quatt nu levert de stooklijn volgt die in dit grafiekje staat?
Met mijn 4 a 4,5kW warmteverlies bij -10 graden en 15 graden max buiten voor verwarmen kom ik dan bij de huidige buitentemperatuur van ca 10 graden op mijn stooklijn op ca 1000 watt thermisch vermogen terwijl mijn Quatt met minimaal 300 watt en een cop van 5 dan al op een minimaal thermisch vermogen van 1500 watt zit en in de praktijk met 400 watt en 5 cop rond de 2000 watt minimaal thermisch vermogen zit
Zit er ongetwijfeld iets boven, want ik doe 's morgens en 's avonds momenteel als test een run van 2 en 3 uur met een verhoging van 21 naar 21,5°C
Edit, Quatt loopt net weer.
Kamertemperatuur 21,3, ik vraag 21,5°C dus zal iets meer moeten doen dan stabiel houden
:strip_exif()/f/image/23ikcfqh9p9Sj0bCCOo9pLDE.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door Friezin op 02-11-2024 15:24 ]
Aha, dank voor informatie. Had graag de info uit die app ook in mijn app gehad. Wie weet volgt dat later nog, de functionaliteit is er, dus nu nog open stellen voor de consument.TeslaNerd schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:04:
[...]
Quatt heeft een app voor consumenten en installateurs. Het installateurs menu zit achter een installateurs code
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb al eens geprobeerd een installateurs id te krijgen bij Quatt Support maar niet gekregenKleigraaf schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:28:
[...]
Aha, dank voor informatie. Had graag de info uit die app ook in mijn app gehad. Wie weet volgt dat later nog, de functionaliteit is er, dus nu nog open stellen voor de consument.
Dankje, ga binnenkort als ik tijd heb dan maar eens aan de slag om dit ook zo te doen. Hij staat inderdaad nu op CP1, zal binnenkort dan maar eens kijken wat er gebeurd al ik de pompsnelheid/druk wat opvoer met stand CP2. Wel jammer dat Quatt hier helemaal niets over zegt.Friezin schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:49:
[...]
Ik heb 8 groepen en exact dezelfde alpha 2.
Kies in ieder geval een cp.
Ik heb een LTV-verdeler: helemaal dichtgedraaid.
Iedere groep ook dichtgehad en kwart weer open, daarna bijgedraaid tot retouren weer gelijk qua temperatuur waren (had geen flow in radiatoren boven)
Edit: plaatje gevonden
[Afbeelding]
Je hebt met de Quatt een flow van 800 liter per uur door het hele systeem.Kleigraaf schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:44:
Quatt gaf aan dat mijn verdeler van de vloerverwarming (zie foto) niet vervangen hoeft te worden. Ik lees op veel plekken dat een open verdeler beter is. Monteurs van Quatt hebben hier gisteren niet naar gekeken. De verdeler voedt 9 groepen van de vloerverwarming op de begane grond Op de bovenverdieping heb ik alleen vloerverwarming in de badkamer, de radiatoren op de slaapkamers staan bijna altijd uit. Huidige cop na 1 dag is 6 (ingestelde continue temp 20,5, maar Cic is nog op zoek naar juiste instelling, temp was opgelopen naar 21,5). Zal na enkele dagen wel stabieler worden.
Nu vraag ik me af of ik de pompsnelheid van de Grundfoss Alpha 2 (15-60BP) nog een standje hoger moet zetten voor extra flow, de pompschakelaar wel of niet moet verwijderen, de pomp er tussen uit moet halen, of een nieuwe verdeler moet kopen. Mijn gevoel zegt eerst maar eens een tijdje afwachten. Wat adviseren jullie?[Afbeelding]
Deze vloerverwarming verdeler krijgt daar een deel van. Dat is afhankelijk van het voetventiel (links van de thermostaatknop). Verder open is meer flow/warmte, verder dicht is minder flow/warmte.
Daarnaast is er een bepaalde doorstroming in de vloer. Door deze hoger te zetten gaat er in verhouding meer rond dan dat er uit de warme aanvoer van de Quatt/ketel komt. Door het lager te zetten zal er relatief meer uit de warme aanvoer komen (tenzij je onder de flow rate van het voetventiel komt, maar dat is niet waarschijnlijk).
Omdat je van een CV ketel af komt is het waarschijnlijk dat het voetventiel meer geknepen is zodat het hete water voor radiatoren minder is in verhouding tot wat er uit de vloer bijgemengd wordt.
Maar dit is allemaal theorie zoals ik het van de specialisten begrijp. Ik stel er zelf liever niet aan omdat de installateurs die het elke dag doen daar veel beter in zijn.
Hou er ook rekening mee dat er nog steeds een CV ketel tussen zit die lekker los kan gaan. Die mengverdeler zit er dus niet voor niets.
Waarom zou Quatt hier iets over moeten zeggen?Kleigraaf schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:32:
[...]
Dankje, ga binnenkort als ik tijd heb dan maar eens aan de slag om dit ook zo te doen. Hij staat inderdaad nu op CP1, zal binnenkort dan maar eens kijken wat er gebeurd al ik de pompsnelheid/druk wat opvoer met stand CP2. Wel jammer dat Quatt hier helemaal niets over zegt.
Zij leveren een warmtepomp. Niet een vloerverwarming.
Die constante druk had je bij je cv ook nodig.
Ik heb cp1
(PS: dat klinkt harder dan ik bedoel:
ik bedoel: de monteurs van Quatt kunnen onmogelijk ieder afzonderlijk systeem en pomp kennen. Het zit in jouw huis, dus de basiskennis moet bij die eigenaar zitten)
[ Voor 15% gewijzigd door Friezin op 02-11-2024 16:40 ]
Heb je sluitend beargumenteerd waarom?TeslaNerd schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:40:
[...]
Ik heb met deze schermafdruk ook de waarden voor rated maximum house power en maximum heating outdoor temperature voor mijn CiC opgevraagd en tevens verzoek gedaan deze waarden voor mijn CiC te verlagen naar 4kW en 15 graden.
Ja, “ook na de nieuwe CiC software update v2.20.0 heb ik last van overshoots en lang uitblijven van de Quatt waardoor mijn radiatoren koud worden en mijn comfort laag is”
Sja, maar daar laten ze wel wat liggen vind ik dan.Friezin schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:15:
[...]
Waarom zou Quatt hier iets over moeten zeggen?
Zij leveren een warmtepomp. Niet een vloerverwarming.
Die constante druk had je bij je cv ook nodig.
Ik heb cp1
(PS: dat klinkt harder dan ik bedoel:
ik bedoel: de monteurs van Quatt kunnen onmogelijk ieder afzonderlijk systeem en pomp kennen. Het zit in jouw huis, dus de basiskennis moet bij die eigenaar zitten)
Voor de klant komt iemand "een warmtepomp installeren", en verwacht -mag verwachten- dat het dan ook werkend en juist afgesteld wordt opgeleverd.
De Quatt neerzetten, aankoppelen en weer vertrekken vind ik persoonlijk wat karig.
Quatt is vooraf op de hoogte van de situatie / installatie
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 02-11-2024 17:11 ]
Het gaat natuurlijk wel lastig worden om dat precies goed te krijgen.paQ schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:10:
[...]
Sja, maar daar laten ze wel wat liggen vind ik dan.
Voor de klant komt iemand "een warmtepomp installeren", en verwacht -mag verwachten- dat het dan ook werkend en juist afgesteld wordt opgeleverd.
De Quatt neerzetten, aankoppelen en weer vertrekken vind ik persoonlijk wat karig.
offtopic:
Met radiatoren balanceren kan je al zo een dag bezig zijn.
Vloerverwarming goed inregelen is nog erger.
En dat is als het weer het toelaat. Ga maar eens een CV systeem inregelen qua afgifte als de mussen dood van het dak vallen

Bovendien moeten we hier ook wat te doen hebben
[ Voor 3% gewijzigd door netappie op 02-11-2024 17:16 ]
En als de installateur een nieuwe ketel plaatst en daarna weggaat hoor je niemand.paQ schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:10:
[...]
offtopic:
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Omdat alles hetzelfde blijft als het was.Gerardwaz schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:17:
[...]
En als de installateur een nieuwe ketel plaatst en daarna weggaat hoor je niemand.
En als de oude op 55 graden stond bijv, dan zal neem ik aan de CV monteur de nieuwe ook weer zo instellen.
Het kan natuurlijk wel als aparte dienst, maar ik betwijfel dat er veel mensen gaan betalen voor wat ze zelf ook prima kunnen met een infrarood thermometer.Gerardwaz schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:17:
[...]
En als de installateur een nieuwe ketel plaatst en daarna weggaat hoor je niemand.
Degene die de CV ketel onderhoudt mag ook nog wel iets verdienen. Voetventiel en thermostaatkranen plaatsen, vloerverwarming leggen, radiatoren upgraden, etcetera.
CV temperatuur passen ze wel aan indien nodig. Als je radiatoren systeem uit balans is gaat een CV monteur daar over het algemeen ook weinig aan doen bij het vervangen van de ketel.paQ schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:18:
[...]
Omdat alles hetzelfde blijft als het was.
En als de oude op 55 graden stond bijv, dan zal neem ik aan de CV monteur de nieuwe ook weer zo instellen.
Menig CV monteur waagt zich ook niet aan VVW verdelers inregelen, vooral als het er allemaal vanuit de bouw ligt en ze geen idee hebben wat er in de vloer ligt.
@Kleigraafnetappie schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:51:
[...]
Je hebt met de Quatt een flow van 800 liter per uur door het hele systeem.
Deze vloerverwarming verdeler krijgt daar een deel van. Dat is afhankelijk van het voetventiel (links van de thermostaatknop). Verder open is meer flow/warmte, verder dicht is minder flow/warmte.
Daarnaast is er een bepaalde doorstroming in de vloer. Door deze hoger te zetten gaat er in verhouding meer rond dan dat er uit de warme aanvoer van de Quatt/ketel komt. Door het lager te zetten zal er relatief meer uit de warme aanvoer komen (tenzij je onder de flow rate van het voetventiel komt, maar dat is niet waarschijnlijk).
Omdat je van een CV ketel af komt is het waarschijnlijk dat het voetventiel meer geknepen is zodat het hete water voor radiatoren minder is in verhouding tot wat er uit de vloer bijgemengd wordt.
Maar dit is allemaal theorie zoals ik het van de specialisten begrijp. Ik stel er zelf liever niet aan omdat de installateurs die het elke dag doen daar veel beter in zijn.
Hou er ook rekening mee dat er nog steeds een CV ketel tussen zit die lekker los kan gaan. Die mengverdeler zit er dus niet voor niets.
@netappie
25 jaar geleden heeft bij een " installateur" de aanwezige 1 string vloerverwarming aangevuld met nog 3 stringen.
Hij had een rol slang bij van 150 meter en die heeft hij keurig verdeeld naar zijn inzicht, en ik heb er genoegen mee genomen. We hadden nog geen internet en zeker geen tweakers.!!
Toen zag ik al dat een string heel lang was (110 meter), en twee korte van ongeveer 15 meter. De bestaande was tyleen van ook ongeveer 15 meter.
De verdeler was een mengverdeler, dus met pomp, zonder drukmeters.
Vrij snel ontdekte ik dat het niet werkte, en heb de drie korte stringen zeer sterk geknepen, onder controle van de ir temperatuurmeter. De lange zo ver mogelijk open.
Mijn ervaring met de DUO met mijn vvw tot nu:
De opwarming van de vloer met lange string is slechter dan met de cv. Waarschijnlijk doordat ik nu met aanvoertemperaturen van 28-30 graden werk, en vroeger (cv) met aanvoertemperaturen van 35-40 graden, maar veel korter. Niet fijn.
Door alle tweakersreacties toch maar even de sleutels gepakt en de pomp er tussenuit gehaald. En waar ik al bang voor was, de vloer wordt nog kouder, de flow is minder door ontbreken pomp, en ook met lagere temperatuur. Wel veel langer die flow, dat is dan weer een voordeel van de warmtepomp!!
Conclusie voor mij: pomp eruit>> niet doen, dus ook geen andere verdeler.
Voor jou @Kleigraaf
ook niet doen, eerst wennen, en meer vvw bestuderen.
Verdere algemene ervaring Quatt DUO in oktober 2024:
Tevreden, wel verschil in cop tussen hp1 en hp2, waarom>> ik weet het (nog) niet.
huis wordt warm met lage temperarturen tot 30 graden,
geen gasverbruik
alleen ventilatorgeruis
Wat mis ik:
Opleverdocument met ingestelde waarden en waar variatie in mogelijk is
Goede uitleg waarom quatt beter is wat betreft AI-techniek dan concurrenten.
(Volgens mij is de hele AI omgaan met vermogen ipv watertemperatuur, bepaald door binnentemperatuur en gecorrigeerd door (verwachte/ gemeten) buitentemperatuur.)
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Geen idee wat voor verdeler dit is, dus ook niet of en hoeveel er hier wordt bijgemengd en of dit een HTV of LTV is. Die stelschroef zit naar mijn weten meestal links en die linkerkant kan ik niet zien.netappie schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:51:
[...]
Je hebt met de Quatt een flow van 800 liter per uur door het hele systeem.
Bij mij was voetventiel beslist niet geknepen.
Eerst maar meer gegevens, dan raad 😉
Of een videogesprek en een summiere vragenlijst hebben bijgedragen aan "ze zijn op de hoogte van de situatie" betwijfel ik. Bij mij kwamen de 12 radiatoren niet in het technisch rapport voor.paQ schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:10:
[...]
offtopic:
Toen ik daar op wees was dat "niet van belang".
Ook niet tijdens videocall een rondje huis gedaan, wat ik wel had verwacht.
Dat ze nu "on premise" aanbieden is een prima stap.
(En wanneer ze, met die summiere info die ze hadden, van alles hadden zitten aanpassen, had ik ook niet op prijs gesteld kan ik je vertellen)
"Neem ik aan" 😉.paQ schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:18:
[...]
Omdat alles hetzelfde blijft als het was.
Voor de een pakt het juist goed uit, bij een ander loopt het systeem helemaal ruk.Friezin schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:00:
[...]
Of een videogesprek en een summiere vragenlijst hebben bijgedragen aan "ze zijn op de hoogte van de situatie" betwijfel ik. Bij mij kwamen de 12 radiatoren niet in het technisch rapport voor.
Toen ik daar op wees was dat "niet van belang".
Ook niet tijdens videocall niet een rondje huis gedaan, wat ik wel had verwacht.
Dat ze nu "on premise" aanbieden is een prima stap.
(En wanneer ze, met die summiere info die ze hadden, van alles hadden zitten aanpassen, had ik ook niet op prijs gesteld kan ik je vertellen)
Ik vind niet dat ze die klanten het maar moeten laten uitzoeken zelf.
just my 2 kWh
Ik heb nu een kanon van 43 kW.
Ik vermoed dat een nieuwe wel wat andere instellingen behoeft 😉🤪
Ik heb netjes uitleg gekregen.paQ schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:02:
[...]
Voor de een pakt het juist goed uit, bij een ander loopt het systeem helemaal ruk.
just my 2 kWh
Ook over snelheid van verwarmen: "slow, but steady"
Vanaf begin al twijfels bij 1 enkele Quatt, maar daardoor wel nu heel goed zelf moeten inregelen.
Met vvw gaan daar dagen overheen.
Draaide je cv goed, draait wp meestal ook goed.
Hoef er geen tweede Quatt meer bij: dit jaar (tot nu) 158m3 gas gebruikt dus dik tevreden.
Ze hoeven ook niet alles in te stellen, maar zou al blij zijn met een goede handleiding met hoe je vloerverwarming, radioteren het beste kan instellen. Dan ga ik daar wel mee aan de slag. Tijdens huisbezoek en installatie is nu gezegd dat er niets veranderd hoeft te worden, zonder dat er naar instellingen is gekeken. Dat is iets te summier vind ik. Maar met jullie input heb ik nu al wat ideeen om er zelf naar te kijken.paQ schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:02:
[...]
Voor de een pakt het juist goed uit, bij een ander loopt het systeem helemaal ruk.
just my 2 kWh
Tja, wil je warm in de kamer, koel elders.Kleigraaf schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:14:
[...]
Ze hoeven ook niet alles in te stellen, maar zou al blij zijn met een goede handleiding met hoe je vloerverwarming, radioteren het beste kan instellen. Dan ga ik daar wel mee aan de slag. Tijdens huisbezoek en installatie is nu gezegd dat er niets veranderd hoeft te worden, zonder dat er naar instellingen is gekeken. Dat is iets te summier vind ik. Maar met jullie input heb ik nu al wat ideeen om er zelf naar te kijken.
Is 18°C voldoende of wil je 22?
Hoe is isolatie, hoe is je dagritme.
Heb je vvw, is dat hoofd- of bijverwarming?
Bijmenging of LTV
Heb je al waterzijdig ingeregeld tijdens cv-tijd
Er zijn teveel variabelen.
Dat probeer ik duidelijk te maken.
Draaide cv een jaar lang goed op 50°C of lager, dan gaat het over het algemeen wel goed.
Want met 8000 installaties komt hier weinig "gedoe" voorbij (denk ik).
Edit: wat @Gerardwaz ook al aangaf: een cv werd ook neergehangen, ingesteld (hoog!) en aangezet.
Als de klant het warm had draaide hij wel een radiator dicht, te koud: thermostaat omhoog.
Hier nooit uitleg gehad over cv en klokthermostaat
[ Voor 10% gewijzigd door Friezin op 02-11-2024 18:33 ]
Als het voetventiel helemaal open stond dan snap ik wel dat de radiatoren niks meer kregen 😂Friezin schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:52:
[...]
Geen idee wat voor verdeler dit is, dus ook niet of en hoeveel er hier wordt bijgemengd en of dit een HTV of LTV is. Die stelschroef zit naar mijn weten meestal links en die linkerkant kan ik niet zien.
Bij mij was voetventiel beslist niet geknepen.
Eerst maar meer gegevens, dan raad 😉
Maargoed, het ging mij ook meer om het principe van de mengverdeler uitleggen. Zelf proberen is gratis maar een specialist krijgt het vaak sneller goed ingeregeld.
Ik heb zelf geen vvw maar ik snap je heel goed.Kleigraaf schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:14:
[...]
Ze hoeven ook niet alles in te stellen, maar zou al blij zijn met een goede handleiding met hoe je vloerverwarming, radioteren het beste kan instellen. Dan ga ik daar wel mee aan de slag. Tijdens huisbezoek en installatie is nu gezegd dat er niets veranderd hoeft te worden, zonder dat er naar instellingen is gekeken. Dat is iets te summier vind ik. Maar met jullie input heb ik nu al wat ideeen om er zelf naar te kijken.
Er is ook nog een gebied tussen “er hoeft niets veranderd te worden” en je stap voor stap aan het handje meenemen.
Beetje een algemene handleiding waar je het over hebt zou een goede middenweg kunnen zijn.
Nooit problemen mee gehad hoor in cv-tijd, complete fabriek in bijkeuken ⤵️ 😉netappie schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:30:
[...]
Als het voetventiel helemaal open stond dan snap ik wel dat de radiatoren niks meer kregen 😂
Maargoed, het ging mij ook meer om het principe van de mengverdeler uitleggen. Zelf proberen is gratis maar een specialist krijgt het vaak sneller goed ingeregeld.
[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 02-11-2024 18:35 ]
Tja, wat moet daar in staan?VindiGoosh schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:33:
[...]
Ik heb zelf geen vvw maar ik snap je heel goed.
Er is ook nog een gebied tussen “er hoeft niets veranderd te worden” en je stap voor stap aan het handje meenemen.
Beetje een algemene handleiding waar je het over hebt zou een goede middenweg kunnen zijn.
Jullie hebben toch deze wel doorgenomen?
Staat ook link in TS
https://support.quatt.io/...3-quatt-quick-start-guide
Ik denk dat je die vraag beter kan stellen aan mensen met vloerverwarming.Friezin schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:04:
[...]
Tja, wat moet daar in staan?
Jullie hebben toch deze wel doorgenomen?
Staat ook link in TS
https://support.quatt.io/...3-quatt-quick-start-guide
En uiteraard heb ik die doorgenomen. Ik kan me alleen niet herinneren dat ik daarin iets heb gelezen over vloerverwarming, maar ik kan het mis hebben.
110m is inderdaad extreem lang.harv schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:46:
[...]
@Kleigraaf
@netappie
25 jaar geleden heeft bij een " installateur" de aanwezige 1 string vloerverwarming aangevuld met nog 3 stringen.
Hij had een rol slang bij van 150 meter en die heeft hij keurig verdeeld naar zijn inzicht, en ik heb er genoegen mee genomen. We hadden nog geen internet en zeker geen tweakers.!!
Toen zag ik al dat een string heel lang was (110 meter), en twee korte van ongeveer 15 meter. De bestaande was tyleen van ook ongeveer 15 meter.
De verdeler was een mengverdeler, dus met pomp, zonder drukmeters.
Vrij snel ontdekte ik dat het niet werkte, en heb de drie korte stringen zeer sterk geknepen, onder controle van de ir temperatuurmeter. De lange zo ver mogelijk open.
Mijn ervaring met de DUO met mijn vvw tot nu:
De opwarming van de vloer met lange string is slechter dan met de cv. Waarschijnlijk doordat ik nu met aanvoertemperaturen van 28-30 graden werk, en vroeger (cv) met aanvoertemperaturen van 35-40 graden, maar veel korter. Niet fijn.
Door alle tweakersreacties toch maar even de sleutels gepakt en de pomp er tussenuit gehaald. En waar ik al bang voor was, de vloer wordt nog kouder, de flow is minder door ontbreken pomp, en ook met lagere temperatuur. Wel veel langer die flow, dat is dan weer een voordeel van de warmtepomp!!
Conclusie voor mij: pomp eruit>> niet doen, dus ook geen andere verdeler.
Voor jou @Kleigraaf
ook niet doen, eerst wennen, en meer vvw bestuderen.
Verdere algemene ervaring Quatt DUO in oktober 2024:
Tevreden, wel verschil in cop tussen hp1 en hp2, waarom>> ik weet het (nog) niet.
huis wordt warm met lage temperarturen tot 30 graden,
geen gasverbruik
alleen ventilatorgeruis
Wat mis ik:
Opleverdocument met ingestelde waarden en waar variatie in mogelijk is
Goede uitleg waarom quatt beter is wat betreft AI-techniek dan concurrenten.
(Volgens mij is de hele AI omgaan met vermogen ipv watertemperatuur, bepaald door binnentemperatuur en gecorrigeerd door (verwachte/ gemeten) buitentemperatuur.)
Maar toch…
Dat het kouder wordt als de pomp er tussenuit is “zou niet hoeven”.
Dwz…
Ik kan me 100% voorstellen dat dat nu aan de hand is:
- die 110m geeft een flinke hydraulische weerstand
- de quatt duwt de 800l liever in een ander circuit (met minder weerstand) dan in de vloer.
Echter…
Het feit dat de vloer met de originele pomp aanwezig warmer is betekent dat die andere pomp er wel een hogere flow door kreeg (met een Side-feed warmte van de quatt).
Kortom… “het kan dus wel”.
Wat ik zou proberen:
- aangezien de quatt heel hard probeert 800l/h te maken.. >> probeer zoveel mogelijk van die 800l/h door die 110m slang te krijgen.
- in praktijk betekent dat: andere radiatoren vrij extreem knijpen.
In normale gevallen is dat wat extreem, maar aangezien jouw 110m een wat extreme weerstand heeft “moet het maar”.
Je zou dan wellicht bang zijn dat de andere radiatoren niet genoeg flow krijgen maar dat is niet zo.
- zolang de quatt 800l/h blijft leveren gaat die flow echt wel je huis in.
- alles wat niet je vloer in gaat gaat de radiatoren in.
Waar het op neerkomt:
- je verdeelt de 800l/h flow over vloer en radiatoren “zoals bij elk ander huis”
- maar je zet alle afnemers, zowel vloer als radiatoren, op een hogere weerstand. De quatt moet dus meer druk leveren (pomp zal meer energie gebruiken) om die flow in stand te houden.
- drukval over de quat zal groter zijn dan bij een “normaal” systeem.
Energie voor quatt-pomp is toch niet exorbitant: de pomp die nu in de verdeler zit doet “exact dat”… flinke druk leveren om een fikse doorstroom in stand te houden. De extra energie voor de quatt pomp zal niet hoger zijn dat de energie die je dan niet meer voor de circulatie pomp nodig hebt.
Nb,
In wezen is dit niks anders dan waterzijden inregelen alleen op een setpoint (nogal ver geknepen radiatoren) dat in normale gevallen wat extreem zou zijn.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik zou het eerst even aankijken, het water gaat 10 graden kouder de vloer en ja dan voelt het minder warm. Met 28 tot 35 graden wordt het echt wel warm alleen duurt het iets langer.Stefannn schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:10:
[...]
110m is inderdaad extreem lang.
Maar toch…
Dwz…
- de quatt duwt de 800l liever in een ander circuit (met minder weerstand) dan in de vloer.
Echter…
Het feit dat de vloer met de originele pomp aanwezig warmer is betekent dat die andere pomp er wel een hogere flow door kreeg (met een Side-feed warmte van de quatt).
Wat ik zou proberen:
- aangezien de quatt heel hard probeert 800l/h te maken.. >> probeer zoveel mogelijk van die 800l/h door die 110m slang te krijgen.
In normale gevallen is dat wat extreem, maar aangezien jouw 110m een wat extreme weerstand heeft “moet het maar”.
Je zou dan wellicht bang zijn dat de andere radiatoren niet genoeg flow krijgen maar dat is niet zo.
Waar het op neerkomt:
- je verdeelt de 800l/h flow over vloer en radiatoren “zoals bij elk ander huis”
- maar je zet alle afnemers, zowel vloer als radiatoren, op een hogere weerstand. De quatt moet dus meer druk leveren (pomp zal meer energie gebruiken) om die flow in stand te houden.
- drukvat over de quat zal groter zijn dan bij een “normaal” systeem.
Energie voor quatt-pomp is toch niet exorbitant: de pomp die nu in de verdeler zit doet “exact dat”… flinke druk leveren om een fikse doorstroom in stand te houden. De extra energie voor de quatt pomp zal niet hoger zijn dat de energie die je dan niet meer voor de circulatie pomp nodig hebt.
Nb,
In wezen is dit niks anders dan waterzijden inregelen alleen op een setpoint (nogal ver geknepen radiatoren) dat in normale gevallen wat extreem zou zijn.
Waarom alleen aan mensen met vvw?VindiGoosh schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:07:
[...]
Ik denk dat je die vraag beter kan stellen aan mensen met vloerverwarming.
En uiteraard heb ik die doorgenomen. Ik kan me alleen niet herinneren dat ik daarin iets heb gelezen over vloerverwarming, maar ik kan het mis hebben.
Je had het over een algemene handleiding, ik vermoed dat het gros Quatt-eigenaren alleen radiatoren heeft.
En geloof me, er zijn zo ontzettend veel variabelen, daar is geen handleiding 100% op te schrijven.
Dat worden pagina's vol mitsen en maren.
Ik hou nu op met deze discussie.
Een beetje eigen verantwoordelijkheid mag ook.
Lees je in en snap je eigen verwarmingssysteem.
Gros eigenaren (lees net 9000) komen niet hier, dus daar gaat het blijkbaar prima 😉
Punt is:Gerardwaz schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:21:
[...]
Ik zou het eerst even aankijken, het water gaat 10 graden kouder de vloer en ja dan voelt het minder warm. Met 28 tot 35 graden wordt het echt wel warm alleen duurt het iets langer.
- de energie moet de vloer in
- energie is delta_T x warmtecapaciteit_CVwater x flow
Normaal zou je dat met 3 stukken van 38m doen, nu met slechts 1 stuk van 110m. Om dezelfde energie erin te krijgen met dezelfde delta_T moet de flow dus 3x hoger.
Dat “kan” dus wel, de 800l/h van de quat zeker genoeg. Maar je zal de andere gebruikers wel flink moeten knijpen om te voorkomen dat die 800l/h de weg van de minste weerstand volgt.
Datbgezegd hebbende….
Je hebt helemaal gelijk dat je dit soort dingen de tijd moet geven.
Elk “experiment” moet je zeker 3 tot 5 dagen aankijken voor je een conclusie trekt. Het zijn allemaal heel trage systemen.
Grootste punt voor @harv was:
- circulatie pomp terug plaatsen zou ik pertinent niet doen (is ook erg veel werk, en dat weet ik uit ervaring).
- met circulatie pomp meng je afgekoeld retour water met warm aanvoer water en dat is funest voor de efficiency.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
@StefannnStefannn schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:10:
[...]
110m is inderdaad extreem lang.
Maar toch…
Dwz…
Echter…
Wat ik zou proberen:
Waar het op neerkomt:
- drukvat over de quat zal groter zijn dan bij een “normaal” systeem.
Nb,
We zijn het best wel eens. De vvw maakt nu deel uit van de gehele verwarming en moet mee gebalanceerd worden.
Maar,... met de temperaturen van september werkt dat niet. Wel de belangrijkste radiatoren al geknepen, maar verder even wachten op de koude dagen!!
Maar of het beter wordt dan met pomp, ik geloof het niet. Bovendien balanseren, dus knijpen andere radiatoren, veroorzaakt een hogere aanvoertemparatuur, en dat is ook weer nadelig voor de cop,
Ik zoek verder, leuk dat jij en anderen meedenken!!
Het ging ik het geval van Kleigraaf over vloerverwarming.Friezin schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:24:
[...]
Waarom alleen aan mensen met vvw?
Je had het over een algemene handleiding, ik vermoed dat het gros Quatt-eigenaren alleen radiatoren heeft.
In mijn reactie op hem doelde ik ook op vloerverwarming, te beginnen met “ik heb zelf geen vvw maar..”
Ik kan me er wat bij voorstellen dat die eenmalige investering in tijd vanuit een bedrijf als Quatt een groot aantal mensen de juiste richting op helpt.En geloof me, er zijn zo ontzettend veel variabelen, daar is geen handleiding 100% op te schrijven.
Dat worden pagina's vol mitsen en maren.
Maar op z’n minst iets meer dan “er hoeft niets veranderd te worden” en succes ermee.
Tussen zwart en wit zit een hoop grijs.
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
En dat grijs in een handleiding vangen....VindiGoosh schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:30:
[...]
Het ging ik het geval van Kleigraaf over vloerverwarming.
In mijn reactie op hem doelde ik ook op vloerverwarming, te beginnen met “ik heb zelf geen vvw maar..”
[...]
Ik kan me er wat bij voorstellen dat die eenmalige investering in tijd vanuit een bedrijf als Quatt een groot aantal mensen de juiste richting op helpt.
Maar op z’n minst iets meer dan “er hoeft niets veranderd te worden” en succes ermee.
Tussen zwart en wit zit een hoop grijs.
Ik hou er over op
Mmhh… rustig experimenteren.harv schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:29:
[...]
@Stefannn
We zijn het best wel eens. De vvw maakt nu deel uit van de gehele verwarming en moet mee gebalanceerd worden.
Maar,... met de temperaturen van september werkt dat niet. Wel de belangrijkste radiatoren al geknepen, maar verder even wachten op de koude dagen!!
Maar of het beter wordt dan met pomp, ik geloof het niet. Bovendien balanseren, dus knijpen andere radiatoren, veroorzaakt een hogere aanvoertemparatuur, en dat is ook weer nadelig voor de cop,
Ik zoek verder, leuk dat jij en anderen meedenken!!
En zoals ik in andere post zei. Pomp in ieder geval voorlopig niet terugplaatsen, hooguit als laatste redmiddel.
Als je andere radiatoren knijpen en temperatuur neemt toe gok ik dat de flow inzakt. Kortom… dat de quatt op de toegenomen druk reageert met flow knijpen in plaats van o0 800l/h houdt. (Dat is niet zo raar, een niet geregelde pomp heeft dat als pomp karakteristiek).
Als de flow op 800l/h blijft en wordt afgeleid door de vloer, dan zou de vloer de boel voldoende moeten afkoelen zodat opdat dat niet gebeurt: kortom… check de flow en de delta T.
Zoals ik in andere post zei. Met circulatie pomp meng je vloer retour water bij de aanvoer en dat is in principe niet ok.
Ehhh…. Om dat helemaal zeker te weten moet je dan 2 tekeningetjes maken met de exacte flows, temperaturen en energie stromen in de 2 situaties.
Het lastige is natuurlijk dat alles op elkaar reageert.
Laten we het erop houden dat ál het grijs in een handleiding vangen inderdaad te ambitieus zou zijn.Friezin schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:38:
[...]
En dat grijs in een handleiding vangen....
Ik hou er over op
Een aantal mensen gaan gelijk met formules strooien maar kijk nu eerst eens wat naar wat er gebeurt en laat de pomp voorlopig waar hij zit. Eén manier om vloerverwarming in te regelen is meten met een ir meter en dan groep voor groep.Stefannn schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:29:
[...]
Punt is:
- de energie moet de vloer in
- energie is delta_T x warmtecapaciteit_CVwater x flow
Normaal zou je dat met 3 stukken van 38m doen, nu met slechts 1 stuk van 110m. Om dezelfde energie erin te krijgen met dezelfde delta_T moet de flow dus 3x hoger.
Dat “kan” dus wel, de 800l/h van de quat zeker genoeg. Maar je zal de andere gebruikers wel flink moeten knijpen om te voorkomen dat die 800l/h de weg van de minste weerstand volgt.
Datbgezegd hebbende….
Je hebt helemaal gelijk dat je dit soort dingen de tijd moet geven.
Elk “experiment” moet je zeker 3 tot 5 dagen aankijken voor je een conclusie trekt. Het zijn allemaal heel trage systemen.
Grootste punt voor @harv was:
- circulatie pomp terug plaatsen zou ik pertinent niet doen (is ook erg veel werk, en dat weet ik uit ervaring).
- met circulatie pomp meng je afgekoeld retour water met warm aanvoer water en dat is funest voor de efficiency.
Ga vooral niet als een dolle aan alle knoppen draaien maar neem er de tijd voor. Als je ook radiatoren hebt zou ik deze als eerste doen waarna je waarschijnlijk genoeg flow overhoudt voor de vloerverwarming.
Kan heel kort: bezoek TweakersFriezin schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:38:
[...]
En dat grijs in een handleiding vangen....
Ik hou er over op
@harv dit ⬆️ en laatste inregeling heb ik via IR en vloer gedaan:Gerardwaz schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:57:
[...]
Een aantal mensen gaan gelijk met formules strooien maar kijk nu eerst eens wat naar wat er gebeurt en laat de pomp voorlopig waar hij zit. Eén manier om vloerverwarming in te regelen is meten met een ir meter en dan groep voor groep.
Ga vooral niet als een dolle aan alle knoppen draaien maar neem er de tijd voor. Als je ook radiatoren hebt zou ik deze als eerste doen waarna je waarschijnlijk genoeg flow overhoudt voor de vloerverwarming.
De eerste afstelling via de groepsretouren: alles dicht, toen kwart open. Gelijke retouren (maar meet moeilijk).
Wanneer dat ongeveer gelijk is: rondjes lopen met IR meter op vloer gericht (Quatt moet wel 3 uur kunnen verwarmen).
Na 3 dagen en tig rondjes heb ik hier (8 groepen) nu:
Eetkamervloer 24°C
Zitkamer 25-26°C (die 26 is groep in erker waar mijn stoel staat).
Keuken 24°C.
Haha, ja.
Dan kom jij er bijv. achter dat aanvoeren en retouren omgedraaid zijn 😉
Dat vind je niet in handleidingen.
@Friezin Vraagje over de stooklijn sheet
Vul jij die dagelijks in? En voldoet een mail aan Quatt met “kunnen jullie mijn geschatte stooklijn doorgeven?”.
Dit is nieuw voor mij, dus ik weet nog niet precies wat de gangbare manier van doen is.
Heb ‘m net ingevuld en ga hem nu bijhouden. Nogmaals bedankt dat je me er laatst (weer) aan herinnerde
[ Voor 15% gewijzigd door VindiGoosh op 02-11-2024 20:40 ]
De eerste keer ingevuld met 3 of 4 koude (vries)dagen begin december 2023.VindiGoosh schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:39:
Lol misschien zijn we er dan toch snel uit
Vul jij die dagelijks in? En voldoet een mail aan Quatt met “kunnen jullie mijn geschatte stooklijn doorgeven?”.
Dit is nieuw voor mij, dus ik weet nog niet precies wat de gangbare manier van doen is.
Heb ‘m net ingevuld en ga hem nu bijhouden. Nogmaals bedankt dat je me er laatst (weer) aan herinnerde
Toen was het nog een heel summier spreadsheet, maar uitkomst was duidelijk: mijn warmteverlies was te laag.
In januari 2024 vroor het stevig (vorstdagen, -7°C), nog een paar heel koude dagen ingevuld en weer heeft Quatt het aangepast nadat ik berekening stuurde.
Omdat alles nu lijkt te kloppen met mijn instellingen, hou ik m niet meer bij (itt anderen, want ook nu stooklijn inzichtelijk).
Tip is echt: Pak, wanneer je net een Quatt hebt, bijv. heel koude dagen in januari 2024 en vul kW equivalent van gas van die dagen in.
Vraag je instellingen op bij Quatt.
Vergelijk.
Redelijk accuraat? Even afwachten
Echt totaal anders? Stuur berekening en doe voorstel
Super, precies dit perspectief had ik even nodig. Dankjewel!Friezin schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:53:
[...]
De eerste keer ingevuld met 3 of 4 koude (vries)dagen begin december 2023.
Toen was het nog een heel summier spreadsheet, maar uitkomst was duidelijk: mijn warmteverlies was te laag.
In januari 2024 vroor het stevig (vorstdagen, -7°C), nog een paar heel koude dagen ingevuld en weer heeft Quatt het aangepast nadat ik berekening stuurde.
Omdat alles nu lijkt te kloppen met mijn instellingen, hou ik m niet meer bij (itt anderen, want ook nu stooklijn inzichtelijk).
Tip is echt: Pak, wanneer je net een Quatt hebt, bijv. heel koude dagen in januari 2024 en vul kW equivalent van gas van die dagen in.
Vergelijk.
Ik ga hem gewoon goed bijhouden en dan de vergelijking pas trekken bij hele koude dagen.
Het is ook leuk om het verschil te zien nadat je hebt geïsoleerd denk ik. Ik ben benieuwd naar wat het verschil gaat zijn als we onze kozijnen hebben vervangen enzo.
Anywho, wordt vervolgd!
[ Voor 8% gewijzigd door VindiGoosh op 02-11-2024 20:59 ]
Gaat goedkomen hoor.VindiGoosh schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:57:
[...]
Super, precies dit perspectief had ik even nodig. Dankjewel!
Ik ga hem gewoon goed bijhouden en dan de vergelijking pas trekken bij hele koude dagen.
Het is ook leuk om het verschil te zien nadat je hebt geïsoleerd denk ik. Ik ben benieuwd naar wat het verschil gaat zijn als we onze kozijnen hebben vervangen enzo.
Anywho, wordt vervolgd!
Maar het is gewoonweg nog te warm buiten om conclusies te trekken, waar dan ook over.
Goed inregelen kan eigenlijk alleen bij koude: subzero graag!.
Maar ja, er worden ook Quatts geïnstalleerd wanneer mussen van het dak vallen 🌞
Klinkt logisch inderdaad.Friezin schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:07:
[...]
Gaat goedkomen hoor.
Maar het is gewoonweg nog te warm buiten om conclusies te trekken, waar dan ook over.
Goed inregelen kan eigenlijk alleen bij koude: subzero graag!.
Maar ja, er worden ook Quatts geïnstalleerd wanneer mussen van het dak vallen 🌞
Hopelijk een mooie koude winter dan. Maar wel met een zonnetje 🌞
Opmerkelijk blijft natuurlijk dat Quatt hoog opgeeft van het op afstand kunnen inregelen op basis van door Quatt verzamelde data maar dat dit geklungel met een warmteverliesberekening nog met de hand en op basis van ongelukkige momentopnamen moet plaatsvinden.Friezin schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:53:
[...]
De eerste keer ingevuld met 3 of 4 koude (vries)dagen begin december 2023.
Vergelijk.
Ik herinner mij nog de trotse softwareontwikkelaar van Quatt op de informatieavond begin dit jaar die trots uitlegde dat Quatt van alle geïnstalleerde warmtepompen per 15 seconden de volledige data historie opslaat in een centrale database.
En dan zijn ze nu 2 jaar verder en zitten wij hier op tweakers nog aan elkaar uit te leggen hoe dit het best via het paarse krokodillen loket van Quatt support moet worden aangepast.
Het lijkt wel wat op de Autopilot van mijn Tesla die na 5 jaar nog steeds niet zelf kan inparkeren bij een Tesla Supercharger
[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 02-11-2024 22:39 ]
Bij mijn Quatt duo zit bij beiden een buitentemperatuurmeter.
In json zie je twee buitentemperaturen, en wel gegeven door de voeler achter boven aan elke quatt.
In de app zie je een buitentemperatuur.Als je beiden volgt, en meerekent, zie je dat de app het gemiddelde geeft van de twee.
Bij mij staan de quatts op 20 cm afstand van elkaar. Bij redelijk windstil weer, zie je dat als een quatt draait, de buitentemp met ongeveer 1,5-2 graden daalt. Ook de andere quatt zijn buitentemp wordt kouder, ongeveer 0,2 tot 0,3 graden.
Hiermee is niet alleen de meting fout, maar volgens mij ook de buitentemp waarmee de cic rekent.
Het kan dus meehelpen aan een verkeerd regelgedrag van de cic, die volgens mij vooral bijregelt op basis van de buitentemperatuur.
Ik ga dus de buitenvoelers verplaatsen, naar 1meter boven de quatt, naast elkaar.
En natuurlijk zie je nu ook het belang van vrije uitstroom van de lucht uit de quatt. Maar die windstroom regulieren is veel moeilijker; er zijn weinig mensen die 2 quatts op 5 meter afstand in het open veld kunnen plaatsen!!
Mocht je hulp nodig hebben met invullen van de sheet, stuur me maar even een DM. Ik kan je er mee helpen 💪VindiGoosh schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:39:
Lol misschien zijn we er dan toch snel uit
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.