[
Mickel moen schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:56:Ik gebruik dus een schema met lagere ochtend temperaturen en hogere avond temperaturen. Dit volgens een oplopend schema met 0,2C/uur.
Ik bemerk wel degelijk, dat bij een oplopende kamertemperatuur en een daarmee ook oplopende watertemperatuur de COP afneemt.
In onderstaand Quatt-uittreksel, was de COP ''s nachts/''s ochtends boven de 6. In de avond weet ik niet meer, maar zal rond de 5 geweest zijn, met als gemiddelde over de dag dus 5,6.
Ook ik probeer dus ook een schema in te stellen afgestemd op onze situatie. Inderdaad moeten we dat pendelen niet overdrijven. Maar naar mijn indruk is mijn situatie wel anders (ik kom er later op terug) waardoor naar mijn indruk miscommunicatie ontstaat.
Ik loop dus mijn gedachtengang langs. Waarschuwing dit is alleen voor mensen met intresse! Ik probeer het in behapbare blokjes te verdelen, soms zal er een stukje herhaling zijn.
1. Waar ik mee begon is de temperatuur constant te zetten dat is het algemene advies en daar is in het algemeen ook consensus over. Toen ik de thermostaat op 20 graden zette draaide de wp enkele weken geleden een beetje onrustig er was in huis te weinig warmtevraag. Overdag gaat de wp dan vanzelf in standby. en als het even iets kouder werd geen hij even aan en weer uit. Daardoor krijg je pieken, is dat een ramp nee, maar je wil liever mooie runs zien. De warmtevraag kan ik dan opvoeren door de thermostaat op 21 graden te zetten. Best redelijke runs op een minimum vermogen van 21 graden, af en toe pieken. Maar de wp draait duidelijk rustiger. Maar het wordt toch wel erg warm in huis. Zet ik de temperatuur op 20,5 graden is het beeld meteen onrustiger. Bij die 21 graden draai ik dus op het minimaal ingaande elektrisch vermogen van 400 W. Omdat mijn wp dan relatief lang aanstaat ben ik bang dat ik te veel verbruik, terwijl het rendement, de COP, gewoon voldoet. Normaal gesproken zou ik de CV-ketel nog niet aan hebben staan. Ik zie mijn stookgedrag dus veranderen.
Conclusie:
- minimale ingaande elektrisch vermogen 400W (Bij constante temperatuur van 21 graden)
-die 21 graden is best wel hoog, warm, gaat geld kosten=verbruik
-net lager dan 21 graden gaat wp (licht) pendelen
-Nog lager dan gaat de wp overdag in standby
-In de avond en nacht wel warmte nodig ik zou met een lager elektrisch vermogen willen draaien.
-Constante temperatuur werkt in dit seizoen niet optimaal
Ik sla op dingen aan omdat er dat er soms wel stellige uitspraken worden gedaan waarvan ik denk kloppen die wel, ik toets dat met mijn eigen ervaring. En natuurlijk zeg ik zelf ook wel eens iets doms. (Er zit geen R32 in de leidingen, dat is een airco)
Gedachtegang:
Je moet ook goed onderscheid moet maken tussen het rendement en het verbruik. Je ingestelde temperatuur heeft geen invloed op je COP (rendement) maar wel op je verbruik. Ik kan een prima rendement hebben en toch veel stroom gebruiken. Dus de uitspraak als je de thermostaat op een hogere temperatuur zet daalt je COP begreep ik niet. Totdat ik het schema van @Mickel moen zag.
Wat je inderdaad waarneemt is dat de COP daalt omdat de buitentemperatuur in de avond daalt, de aanvoertemperatuur wordt hoger, terwijl ondertussen temperatuur in kleine stapjes naar een hogere waarde, 22 graden wordt gebracht. Maar ook als je de temperatuur constant zou hebben ingesteld, daalt in de avond en de nacht de buitentemperatuur dus ook je COP. In mijn ogen is er geen causaal verband tussen een lagere temperatuur op de thermostaat, in een eerder voorbeeld 16 graden, en een hogere COP, en een hogere temperatuur in jouw voorbeeld 22 graden en een lagere COP. Het enige daadwerkenlijke verband is tussen de buitentemperatuur en de aanvoertemperatuur. En natuurlijk stijgt de aanvoertemperatuur extra als steeds de thermostaat steeds in stapjes verhoogd en daarmee verlaag je dus ook je COP, relatief fors.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.