Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:41
harv schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:30:
Buitentemperatuurmeting Quatt DUO

Bij mijn Quatt duo zit bij beiden een buitentemperatuurmeter.
In json zie je twee buitentemperaturen, en wel gegeven door de voeler achter boven aan elke quatt.
In de app zie je een buitentemperatuur.Als je beiden volgt, en meerekent, zie je dat de app het gemiddelde geeft van de twee.

Bij mij staan de quatts op 20 cm afstand van elkaar. Bij redelijk windstil weer, zie je dat als een quatt draait, de buitentemp met ongeveer 1,5-2 graden daalt. Ook de andere quatt zijn buitentemp wordt kouder, ongeveer 0,2 tot 0,3 graden.

Hiermee is niet alleen de meting fout, maar volgens mij ook de buitentemp waarmee de cic rekent.
Het kan dus meehelpen aan een verkeerd regelgedrag van de cic, die volgens mij vooral bijregelt op basis van de buitentemperatuur.

Ik ga dus de buitenvoelers verplaatsen, naar 1meter boven de quatt, naast elkaar.

En natuurlijk zie je nu ook het belang van vrije uitstroom van de lucht uit de quatt. Maar die windstroom regulieren is veel moeilijker; er zijn weinig mensen die 2 quatts op 5 meter afstand in het open veld kunnen plaatsen!!
Goed punt en ik heb daar zelf ook naar gekeken. Wat volgens mij wel van belang is dat de temperatuur van de door de unit stromende lucht correct wordt gemeten. Als de unit stil staat zie je de temperatuur vaak oplopen omdat de stilstaande lucht wat warmer wordt dicht bij de buitenunit

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 22:37

In json zie je twee buitentemperaturen, en wel gegeven door de voeler achter boven aan elke quatt.
In de app zie je een buitentemperatuur.Als je beiden volgt, en meerekent, zie je dat de app het gemiddelde geeft van de twee.

Bij mij staan de quatts op 20 cm afstand van elkaar. Bij redelijk windstil weer, zie je dat als een quatt draait, de buitentemp met ongeveer 1,5-2 graden daalt. Ook de andere quatt zijn buitentemp wordt kouder, ongeveer 0,2 tot 0,3 graden.

Hiermee is niet alleen de meting fout, maar volgens mij ook de buitentemp waarmee de cic rekent.
Het kan dus meehelpen aan een verkeerd regelgedrag van de cic, die volgens mij vooral bijregelt op basis van de buitentemperatuur.

Ik ga dus de buitenvoelers verplaatsen, naar 1meter boven de quatt, naast elkaar.

En natuurlijk zie je nu ook het belang van vrije uitstroom van de lucht uit de quatt. Maar die windstroom regulieren is veel moeilijker; er zijn weinig mensen die 2 quatts op 5 meter afstand in het open veld kunnen plaatsen!!
Ik heb hier ook even de grafiekjes (temp outside en working mode) naast elkaar gelegd en mijn eerste indruk is dat het er inderdaad op lijkt dat de temperatuur daalt. Maar dat zal Quatt toch wel weten en daarvoor compenseren in de CIC?

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Ik zie hetzelfde in mijn Home Assistant data. Op het moment dat de Quatt aan gaat daalt de temperatuur 1-1,5 graad. Zodra die uitslaat stijgt die weer.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:36
@harv ,
Ik bedenk me… ik heb in wezen een enigszins vergelijkbare situatie.
Ik heb geen quatt maar een w/w pomp (sinds 2015) Ik ben vooral op dit forum omdat ik nogal een “energie hobbyist” ben en kennissen adviseer en de quatt heel erg leuk vind.
Ik heb werkelijk alles zelf aangelegd en ook de controller zelf.

Ik heb ook een combinatie van vloerverwarming in de serre, en radiatoren in de woonkamer.
De vloerverwarming heeft een vergelijkbaar probleem als die van jou, hij is te klein gedimensioneerd (warmteverlies van al het glas is niet goed meegenomen).
Op de cv ging dat met een eigen circulatie pomp, die pompt het vrij warme cv water dan snel rond en door vermenging wordt de warmte direct flink “verdunt”.
Met de warmtepomp was dat geen optie, temperatuur moest laag blijven, dus daarom heb ik de circulatie pomp eruit gesloopt.

Daarna was de uitdaging om voldoende circulatie te krijgen.
De pomp van de warmtepomp geeft niet genoeg flow om zowel vloerverwarming en radiatoren tegelijk te doen.
Wat ik inmiddels doe is “om en om”. Dus ofwel volledig op vloer, danwel volledig ook radiatoren.
Ik heb flink moeten optimaliseren met de flow. Als ik de flow te hoog zette kreeg ik pressure error. Te laag was er te weinig warmte afgifte.

Om de beurt radiatoren en vloerverwarming is helemaal niet zo erg. Radiatoren hebben weinig warmtecapaciteit en reageren redelijk snel. Vloerverwarming betreft een enorm beton-pakket. Daarvan maakt het eigenlijk helemaal niet uit “wanneer” je het verwarmt, als er elke 24uur maar een hoeveelheid kWh in gaat.

Maar goed…..
Ik wil zeker niet zeggen dat je radiatoren en vloerverwarming ook moet splitsen.
Ik zou echter wel flink gaan experimenteren en proberen flinke flow door die 110m te krijgen.
Als de pomp van de quatt krachtig genoeg is heeft dat de voorkeur.
Als die niet genoeg flow kan maken dan heb je geen keus, dan moet je de circulatie pomp flow maken en op de gebruikelijke manier in de verdeler de warmte van de quatt bijmengen. Dat gaat dan ten koste van je cop want bij het mengen neemt de temperatuur meteen af. Je brengt water dus op een hogere temperatuur dan je nodig hebt en dat gaat ten koste van je cop.
Er gaat echter geen energie verloren. Het is puur de lagere cop vanwege onnodig hoge temperatuur.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:29
Stefannn schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 23:00:
@harv ,
Ik bedenk me… ik heb in wezen een enigszins vergelijkbare situatie.
Ik heb geen quatt maar een w/w pomp (sinds 2015) Ik ben vooral op dit forum omdat ik nogal een “energie hobbyist” ben en kennissen adviseer en de quatt heel erg leuk vind.
Ik heb werkelijk alles zelf aangelegd en ook de controller zelf.

Ik heb ook een combinatie van vloerverwarming in de serre, en radiatoren in de woonkamer.
De vloerverwarming heeft een vergelijkbaar probleem als die van jou, hij is te klein gedimensioneerd (warmteverlies van al het glas is niet goed meegenomen).
Op de cv ging dat met een eigen circulatie pomp, die pompt het vrij warme cv water dan snel rond en door vermenging wordt de warmte direct flink “verdunt”.
Met de warmtepomp was dat geen optie, temperatuur moest laag blijven, dus daarom heb ik de circulatie pomp eruit gesloopt.

Daarna was de uitdaging om voldoende circulatie te krijgen.
De pomp van de warmtepomp geeft niet genoeg flow om zowel vloerverwarming en radiatoren tegelijk te doen.
Wat ik inmiddels doe is “om en om”. Dus ofwel volledig op vloer, danwel volledig ook radiatoren.
Ik heb flink moeten optimaliseren met de flow. Als ik de flow te hoog zette kreeg ik pressure error. Te laag was er te weinig warmte afgifte.

Om de beurt radiatoren en vloerverwarming is helemaal niet zo erg. Radiatoren hebben weinig warmtecapaciteit en reageren redelijk snel. Vloerverwarming betreft een enorm beton-pakket. Daarvan maakt het eigenlijk helemaal niet uit “wanneer” je het verwarmt, als er elke 24uur maar een hoeveelheid kWh in gaat.

Maar goed…..
Ik wil zeker niet zeggen dat je radiatoren en vloerverwarming ook moet splitsen.
Ik zou echter wel flink gaan experimenteren en proberen flinke flow door die 110m te krijgen.
Als de pomp van de quatt krachtig genoeg is heeft dat de voorkeur.
Als die niet genoeg flow kan maken dan heb je geen keus, dan moet je de circulatie pomp flow maken en op de gebruikelijke manier in de verdeler de warmte van de quatt bijmengen. Dat gaat dan ten koste van je cop want bij het mengen neemt de temperatuur meteen af. Je brengt water dus op een hogere temperatuur dan je nodig hebt en dat gaat ten koste van je cop.
Er gaat echter geen energie verloren. Het is puur de lagere cop vanwege onnodig hoge temperatuur.
@Stefannn

Fijn dat je meedenkt!

We, en ik denk dus meerderen met een "zuinig" aangelegde vloerverwarming, zullen bij een warmtepomp onvoldoende vermogen in de vloer krijgen.
Jouw oplossing van om en om zou in theorie kunnen, maar het inregelen daarvan wordt volgens mij een klus, waar ik een @Stefannn moet inhuren!!!
Lijkt me niet gewenst, ik wil veel weten en kleine aanpassingen maar het moet overzichtelijk en logisch voor eenieder blijven. Dus ook te onderhouden! Zo denk ik voorlopig ook niet aan ventilatoren onder de radiatoren.

Waar ik wel aan heb gedacht is zon drukverhogings-, of boosterpomp in die lange string, die je vroeger wel eens in de warmwaterleiding aantrof. Die zorgde ervoor dat overal in huis a la minute warm water beschikbaar was. Zie je nu nog in hotels en zo in groter formaat.

Maar voorlopig het laatst geschrevene, proberen opnieuw te balanceren, met , jammer genoeg, een iets slechtere cop.

Dank voor het meedenken!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02:38
[Mickel moen schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:56:
Ik gebruik dus een schema met lagere ochtend temperaturen en hogere avond temperaturen. Dit volgens een oplopend schema met 0,2C/uur.

Ik bemerk wel degelijk, dat bij een oplopende kamertemperatuur en een daarmee ook oplopende watertemperatuur de COP afneemt.
In onderstaand Quatt-uittreksel, was de COP ''s nachts/''s ochtends boven de 6. In de avond weet ik niet meer, maar zal rond de 5 geweest zijn, met als gemiddelde over de dag dus 5,6.
Ook ik probeer dus ook een schema in te stellen afgestemd op onze situatie. Inderdaad moeten we dat pendelen niet overdrijven. Maar naar mijn indruk is mijn situatie wel anders (ik kom er later op terug) waardoor naar mijn indruk miscommunicatie ontstaat.

Ik loop dus mijn gedachtengang langs. Waarschuwing dit is alleen voor mensen met intresse! Ik probeer het in behapbare blokjes te verdelen, soms zal er een stukje herhaling zijn.

1. Waar ik mee begon is de temperatuur constant te zetten dat is het algemene advies en daar is in het algemeen ook consensus over. Toen ik de thermostaat op 20 graden zette draaide de wp enkele weken geleden een beetje onrustig er was in huis te weinig warmtevraag. Overdag gaat de wp dan vanzelf in standby. en als het even iets kouder werd geen hij even aan en weer uit. Daardoor krijg je pieken, is dat een ramp nee, maar je wil liever mooie runs zien. De warmtevraag kan ik dan opvoeren door de thermostaat op 21 graden te zetten. Best redelijke runs op een minimum vermogen van 21 graden, af en toe pieken. Maar de wp draait duidelijk rustiger. Maar het wordt toch wel erg warm in huis. Zet ik de temperatuur op 20,5 graden is het beeld meteen onrustiger. Bij die 21 graden draai ik dus op het minimaal ingaande elektrisch vermogen van 400 W. Omdat mijn wp dan relatief lang aanstaat ben ik bang dat ik te veel verbruik, terwijl het rendement, de COP, gewoon voldoet. Normaal gesproken zou ik de CV-ketel nog niet aan hebben staan. Ik zie mijn stookgedrag dus veranderen.

Conclusie:
- minimale ingaande elektrisch vermogen 400W (Bij constante temperatuur van 21 graden)
-die 21 graden is best wel hoog, warm, gaat geld kosten=verbruik
-net lager dan 21 graden gaat wp (licht) pendelen
-Nog lager dan gaat de wp overdag in standby
-In de avond en nacht wel warmte nodig ik zou met een lager elektrisch vermogen willen draaien.
-Constante temperatuur werkt in dit seizoen niet optimaal

Ik sla op dingen aan omdat er dat er soms wel stellige uitspraken worden gedaan waarvan ik denk kloppen die wel, ik toets dat met mijn eigen ervaring. En natuurlijk zeg ik zelf ook wel eens iets doms. (Er zit geen R32 in de leidingen, dat is een airco)

Gedachtegang:

Je moet ook goed onderscheid moet maken tussen het rendement en het verbruik. Je ingestelde temperatuur heeft geen invloed op je COP (rendement) maar wel op je verbruik. Ik kan een prima rendement hebben en toch veel stroom gebruiken. Dus de uitspraak als je de thermostaat op een hogere temperatuur zet daalt je COP begreep ik niet. Totdat ik het schema van @Mickel moen zag.

Wat je inderdaad waarneemt is dat de COP daalt omdat de buitentemperatuur in de avond daalt, de aanvoertemperatuur wordt hoger, terwijl ondertussen temperatuur in kleine stapjes naar een hogere waarde, 22 graden wordt gebracht. Maar ook als je de temperatuur constant zou hebben ingesteld, daalt in de avond en de nacht de buitentemperatuur dus ook je COP. In mijn ogen is er geen causaal verband tussen een lagere temperatuur op de thermostaat, in een eerder voorbeeld 16 graden, en een hogere COP, en een hogere temperatuur in jouw voorbeeld 22 graden en een lagere COP. Het enige daadwerkenlijke verband is tussen de buitentemperatuur en de aanvoertemperatuur. En natuurlijk stijgt de aanvoertemperatuur extra als steeds de thermostaat steeds in stapjes verhoogd en daarmee verlaag je dus ook je COP, relatief fors.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Het was een interessante nacht vannacht.
COP 1.6. En 8 kWh verstookt in enkele (7) uren.
Defrosts?
Een Duo die niet Duo draait.
Schiet mij maar lek.

Afgelopen nacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdB2RTV4E26pRYXMqcYlpOaPcFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5Y9xm0mK9CgcFiIH7KHsOe1.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen twee dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HuaiLQl9mbpykVrJDVYk37bRILA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2OwxlSegLkflVFd8ljRu8V3d.jpg?f=fotoalbum_large

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik gok @jj85 dat er nu wel echte defrosts te zien zijn in Zutphen.
Hier vanaf gisteravond 23.00 uur 9 stuks.
@onlinaius, geen verandering, nog steeds iedere 55-60 minuten ipv naar behoefte

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:39
Friezin schreef op zondag 3 november 2024 @ 07:35:
Ik gok @jj85 dat er nu wel echte defrosts te zien zijn in Zutphen.
Hier vanaf gisteravond 23.00 uur 9 stuks.
@onlinaius, geen verandering, nog steeds iedere 55-60 minuten ipv naar behoefte
haha ja klopt, was net aan het kijken.
Vermogen schiet naar -6000W

En idd ook elke 55 minuten ongeveer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2388llUzJ5qDXISIW0R6Nb8woYQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ILKJXuyCbCcDkNFht40sJDRt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02:38
Mickel moen schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:56:
Ik probeer deze discussie wat te volgen. Het belang van minimaal en maximaal vermogen ontgaat mij.
Primair gaat het mij om twee zaken:
@mickel moen Ik probeerde het opnieuw het uit te leggen en als ik daarmee klaar ben, begrijp ik uit je tekst, nu ik deze opnieuw lees, dat je daar helemaal niet op zit te wachten. 8)7 Ik hou het er maar op dat ik het voor mijzelf op een rijtje heb gezet. Maar misschien vind je het wel leuk om naar mijn schema te kijken, jouw schema is voor mij toch een inspiratiebron geweest.. Ik heb wel een andere dag dan jij gepakt want als ik warmtevraag heb, is het minder een probleem, maar ook dat moet ik nader analyseren. Het is nog te vroeg om conclusies te trekken, maar ik vraag mij ondertussen wel af of mijn warmteverlies wel goed is afgesteld. Het kan ook zijn dat de huidige situatie niet helemaal kan voorkomen. Het zou fijn zijn als andere mensen even mee kijken. Eerder had ik al aangeven dat mijn verbruik met dubbele ramen even groot was qua inschatting van Quatt als mijn verbruik met hr++ ramen. Te hoge inschatting van mijn verbruik enz. dat klopt natuurlijk niet, Ik vraag mij inmiddels af of je dan wel tot de juiste goede waarde komt. Stel dat mijn warmteverlies te hoog is ingesteld wat gebeurt er dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b17iuhDLtTEf4XgT9LZCqac39Oc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iVH52mvhwMPK8OT5x4dzTfYi.jpg?f=fotoalbum_large

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CPM schreef op zondag 3 november 2024 @ 07:34:
Defrosts?
Schiet mij maar lek.

Afgelopen nacht:

[Afbeelding]

Afgelopen twee dagen:
[Afbeelding]
Ik heb geen duo, maar begreep dat ze om en om draaien totdat het echt koud wordt en samen gaan.
Maar dat hoor je nog wel.
Je had zelf al "defrosts" toegevoegd zie ik.
Hier vanaf 0.00 uur: 10 kW

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
harv schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 23:23:
[...]
Jouw oplossing van om en om zou in theorie kunnen, maar het inregelen daarvan wordt volgens mij een klus, waar ik een @Stefannn moet inhuren!!!
Klopt. Dat was niet bedoeld als suggestie om te maken, maar meer om aan te geven dat ik praktijk ervaring heb.
Met een quatt zal dit denk ik ook niet gaan. Je krijgt dan namelijk ook 2 stooklijnen, 1 voor de vloerverwarming en 1 voor de radiatoren. Die heb ik dus ook. En die worden volautomatisch “AI based” gekalibreerd (waarbij AI wel een heel erg deftig woord is voor een adaptive controller)
harv schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 23:23:
[...]
Waar ik wel aan heb gedacht is zon drukverhogings-, of boosterpomp in die lange string, die je vroeger wel eens in de warmwaterleiding aantrof. Die zorgde ervoor dat overal in huis a la minute warm water beschikbaar was. Zie je nu nog in hotels en zo in groter formaat.
Dat is een behoorlijk goed idee.
Sluit exact aan bij wat ik eerder zei: “je moet hoge flow in die 110m leiding voor elkaar zien te krijgen”. Op zich is de 800l/h van de quatt voldoende maar het kan zijn dat die 800 niet gehaald gaat worden als de druk zoveel moet toenemen.
Lijkt me een goede way forward:
- testen met balanceren
- booster als dat stuk loopt
Goed flows en temperaturen monitoren zodat je “begrijpt” wat er gebeurt (zeker omdat er een zwarte doos quatt controller in het systeem zit)

Nb… andere punt was nog dat als de cv bijspringt dat hele hete water niet door je vloer moet. Dat is eerder al besproken,

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Defrosts?
Schiet mij maar lek.

Afgelopen nacht:

[Afbeelding]

Afgelopen twee dagen:
[Afbeelding]
Hoe ziet jouw watertemperatuur er nu uit?

Ter vergelijking mijn duo vannacht , draaien grotendeels gelijktijdig. COP 3,8. Richting 6 kWh totaal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xKtbschD9PuebiCO8A3KO35ow4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0m2PAlnkvlIlGpCKj2dO1TY6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

jj85 schreef op zondag 3 november 2024 @ 07:47:
[...]

Ter vergelijking mijn duo vannacht , draaien grotendeels gelijktijdig. COP 3,8. Richting 6 kWh totaal
[Afbeelding]
Watertemperatuur staat ook in de grafiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
Defrosts?
Schiet mij maar lek.

Afgelopen nacht:

[Afbeelding]

Afgelopen twee dagen:
[Afbeelding]
Ik denk dat je quatt moet contacten.
- je hebt mooie runs, temperatuur stabiliseert min of meer
- je hebt een fatsoenlijke delta T tussen in&uit van ongeveer 4 graden zo op het oog
- je hebt fatsoenlijke flow
Kortom: de warmtepomp werkt in een “normale range”
Dan mag je een cop van boven de 3 verwachten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-09 15:42
jj85 schreef op zondag 3 november 2024 @ 07:47:
[...]

[Afbeelding]
Bij mij zijn ze afgelopen vrijdag geïnstalleerd en ben ook zoekende hoe ik alles kan loggen en uit kan lezen. HA helpt me hierbij, op basis van wat ik hier en in het andere topic al heb gelezen. Het lijkt erop dat bij mij HP2 nog niet veel heeft gedaan. Vanaf vannacht tot nu een COP van 4,2, en zie ook 3 defrosts in de grafiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z56OEm7XXUenriyU1sPbq5AZStM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3P9JZ3ExKXeHn3J0cxduT1UI.png?f=fotoalbum_large

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:43
Stefannn schreef op zondag 3 november 2024 @ 08:03:
[...]

Ik denk dat je quatt moet contacten.
- je hebt mooie runs, temperatuur stabiliseert min of meer
- je hebt een fatsoenlijke delta T tussen in&uit van ongeveer 4 graden zo op het oog
- je hebt fatsoenlijke flow
Kortom: de warmtepomp werkt in een “normale range”
Dan mag je een cop van boven de 3 verwachten
Dat deltaT is tussen de in van de ene en out van de andere wp.
En die flow vind ik niet zo mooi. Het is wel voldoende, maar lijkt constant te variëren met bijna 200l.

1 wp draait haast vol vermogen terwijl de ander niets doet :?

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 03-11-2024 08:28 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-09 13:28
Graag jullie advies.

Ik kan het niet verder inregelen heb alles al geprobeerd.

Dit is onnodig gas bijstooken

Heeft dit iets met vermogens instellingen van Quatt te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pn3XXWJfcxDm0skJCWyLdjVmmWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q8Ef5UB8WRY2IQ73UP0wrmmV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SjDWvJqPrwgf6rDjilO4Lq2aYM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8EgVNMw5g8yUsm621hBJt4jv.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
@Safe_grut wat voor afgiftesysteem heb je en hoe wordt deze geregeld? Lijkt alsof deze bij lage temperaturen niet zo efficiënt werkt en dus met CV de temp oppiept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-09 15:42
Safe_grut schreef op zondag 3 november 2024 @ 08:44:
Graag jullie advies.

Ik kan het niet verder integreren heb alles al geprobeerd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben geen expert maar het lijkt erop dat je woonkamer behoorlijk afkoelt in de nacht. Wellicht zou je kunnen proberen om minder of geen nachtverlaging toe te passen waardoor de Quatt minder hard hoeft te werken om de woonkamer op de juiste temperatuur te houden.

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:06

Mickel moen

mickelmoen.nl

WAF1 schreef op zondag 3 november 2024 @ 04:52:
[Mickel moen schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:56:

[...]

Ook ik probeer dus ook een schema in te stellen afgestemd op onze situatie. Inderdaad moeten we dat pendelen niet overdrijven. Maar naar mijn indruk is mijn situatie wel anders (ik kom er later op terug) waardoor naar mijn indruk miscommunicatie ontstaat.

Ik loop dus mijn gedachtengang langs. Waarschuwing dit is alleen voor mensen met intresse! Ik probeer het in behapbare blokjes te verdelen, soms zal er een stukje herhaling zijn.

1. Waar ik mee begon is de temperatuur constant te zetten dat is het algemene advies en daar is in het algemeen ook consensus over. Toen ik de thermostaat op 20 graden zette draaide de wp enkele weken geleden een beetje onrustig er was in huis te weinig warmtevraag. Overdag gaat de wp dan vanzelf in standby. en als het even iets kouder werd geen hij even aan en weer uit. Daardoor krijg je pieken, is dat een ramp nee, maar je wil liever mooie runs zien. De warmtevraag kan ik dan opvoeren door de thermostaat op 21 graden te zetten. Best redelijke runs op een minimum vermogen van 21 graden, af en toe pieken. Maar de wp draait duidelijk rustiger. Maar het wordt toch wel erg warm in huis. Zet ik de temperatuur op 20,5 graden is het beeld meteen onrustiger. Bij die 21 graden draai ik dus op het minimaal ingaande elektrisch vermogen van 400 W. Omdat mijn wp dan relatief lang aanstaat ben ik bang dat ik te veel verbruik, terwijl het rendement, de COP, gewoon voldoet. Normaal gesproken zou ik de CV-ketel nog niet aan hebben staan. Ik zie mijn stookgedrag dus veranderen.

Conclusie:
- minimale ingaande elektrisch vermogen 400W (Bij constante temperatuur van 21 graden)
-die 21 graden is best wel hoog, warm, gaat geld kosten=verbruik
-net lager dan 21 graden gaat wp (licht) pendelen
-Nog lager dan gaat de wp overdag in standby
-In de avond en nacht wel warmte nodig ik zou met een lager elektrisch vermogen willen draaien.
-Constante temperatuur werkt in dit seizoen niet optimaal

Ik sla op dingen aan omdat er dat er soms wel stellige uitspraken worden gedaan waarvan ik denk kloppen die wel, ik toets dat met mijn eigen ervaring. En natuurlijk zeg ik zelf ook wel eens iets doms. (Er zit geen R32 in de leidingen, dat is een airco)

Gedachtegang:

Je moet ook goed onderscheid moet maken tussen het rendement en het verbruik. Je ingestelde temperatuur heeft geen invloed op je COP (rendement) maar wel op je verbruik. Ik kan een prima rendement hebben en toch veel stroom gebruiken. Dus de uitspraak als je de thermostaat op een hogere temperatuur zet daalt je COP begreep ik niet. Totdat ik het schema van @Mickel moen zag.

Wat je inderdaad waarneemt is dat de COP daalt omdat de buitentemperatuur in de avond daalt, de aanvoertemperatuur wordt hoger, terwijl ondertussen temperatuur in kleine stapjes naar een hogere waarde, 22 graden wordt gebracht. Maar ook als je de temperatuur constant zou hebben ingesteld, daalt in de avond en de nacht de buitentemperatuur dus ook je COP. In mijn ogen is er geen causaal verband tussen een lagere temperatuur op de thermostaat, in een eerder voorbeeld 16 graden, en een hogere COP, en een hogere temperatuur in jouw voorbeeld 22 graden en een lagere COP. Het enige daadwerkenlijke verband is tussen de buitentemperatuur en de aanvoertemperatuur. En natuurlijk stijgt de aanvoertemperatuur extra als steeds de thermostaat steeds in stapjes verhoogd en daarmee verlaag je dus ook je COP, relatief fors.
Wat warmtewensen, huis en afgifte systeem betreft is het voor iedereen een unieke situatie. Iedereen zal dus zelf moeten uitzoeken wat werkt.

Ik heb niet het streven naar een zo hoog mogelijke COP. Dat dat het voordeligst is, is voor mij ook geen uitgemaakte zaak. Met mijn schema behaal ik wellicht niet de hoogst mogelijke COP, maar daar staat tegenover, dat de Quatt in mijn benadering een groot gedeelte van de nacht uitstaat. Naar mijn idee maakt het in daadwerkelijk verbruik niet veel uit. Kan net zo goed voordeliger zijn. Ik zie de COP daarom ook als een gegeven en niet als doel. Doel bij mij is gewenst comfort gedurende de dag, waarbij ik het hele jaar door geen omkijken meer heb naar de instellingen.

Ik had eerst een schema met verhoging van 0,1C/half uur. Dat vond ik iets te onrustig. Te veel schakel momenten als de buitentemperatuur nog relatief hoog is, wat voor een groot gedeelte van het jaar geldt.
Ik ben overgegaan naar een schema van 0,2/C/uur. Quatt temperatuur opbouw over de dag is dat het zelfde, geeft wel minder schakelmomenten. Tot nu gemiddeld zo'n 12/24 uur. Ik ben heel benieuwd wat dit doet als het flink koud wordt.

Dan over de relatie COP en ingestelde temperatuur. Mijn redenatie is simpel en volgens mij natuurkundig gezien ook de juiste. Hoe groter het verschil tussen ingestelde temperatuur en buitentemperatuur, hoe groter het warmteverlies, hoe harder de Quatt moet werken om dit verlies te compenseren, hoe lager de COP.

Wie zijn huis op constant 19C heeft ingesteld zal een hogere COP hebben, dan bij 21C. Simpel omdat het verschil tussen ingestelde temperatuur en buitentemperatuur gemiddeld over de dag minder is.

Kijk je naar mijn oplopend schema. "s Nachts is de ingestelde temperatuur op zijn laagst 18,2C dit geeft een relatief hoge COP. De max ingestelde temperatuur "s Avonds is 22C dat geeft een fors verschil met de buitentemperatuur, dus een relatief lage COP. Aangezien ik de COP niet als doel zie, maar als gegeven, passend bij mijn huis, mijn afgifte systeem en onze warmtewensen, dus geen probleem.

Overigens. Wat minimaal opgenomen elektrisch vermogen betreft. Jij hebt het over 400Watt. Maar dat is toch geen gegeven? Bij mij start een run daar vaak onder. Ook hier weer, hoe groter het te overbruggen temperatuurverschil, hoe stijler de curve.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fs6LLNAHcn5xyOK1Wj52LZTuEs0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4SNoEkSsuWw7ebIiLGFdH9UK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Mickel moen op 03-11-2024 09:10 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Graag jullie advies.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Beroerde afdruk, maar zie 0,95m3 gas als verbruikt en temperatuur <0°C?
Dat valt toch mee, tenzij je een duo hebt.
Hier springt cv ook bij tijdens een defrost en bleef soms even aan: 1,5m3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Graag jullie advies.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
dat onnodig gas bijstoken zou goed mogelijk kunnen zijn door verkeerde inschatting verlies. Ik had ook geen nachtverlaging aan toen. Anders dan bij @friesin is Quatt bij mij niet helpend zelfs met sheets sturen dat het verlies veel te hoog staat, ik heb het opgegeven met ze. Ik heb cv bedrijf uit gezet in de ketel anders verstook ik nu al 3 m3 gas per dag en Kwh van de Quatt voor niets en vreselijke overshoots. Ik kan makkelijk zonder cv tot -3 (en misschien wel lager) is de ervaring van afgelopen winter dus cv bedrijf in ketel blijft voorlopig uit. Vannacht bijvoorbeeld hier met ca 3 graden buiten 1,5 graad verlies vanaf gisteren 20.00 uur. Nog even en de zonnepanelen geven weer stroom genoeg om de Quatt weer met kleine stappen aan het werk te zetten d:)b

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safe_grut
jj85 schreef op zondag 3 november 2024 @ 08:49:
@Safe_grut wat voor afgiftesysteem heb je en hoe wordt deze geregeld? Lijkt alsof deze bij lage temperaturen niet zo efficiënt werkt en dus met CV de temp oppiept.
Vloerverwarming

Huis is goed geïsoleerd.

Maar dit is gewoon overschot.

Het lijkt dat quatt niet geduldig 🤷

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safe_grut
Friezin schreef op zondag 3 november 2024 @ 08:59:
[...]

Beroerde afdruk, maar zie 0,95m3 gas als verbruikt en temperatuur <0°C?
Dat valt toch mee, tenzij je een duo hebt.
Hier springt cv ook bij tijdens een defrost en bleef soms even aan: 1,5m3.
Ik denk dat dit toch toe snel en veel is en het geeft een overschot.

Dat er klein beetje gas word gebruikt is niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Defrosts?
Schiet mij maar lek.

Afgelopen nacht:

[Afbeelding]

Afgelopen twee dagen:
[Afbeelding]
Hier eens met @Stefannn : jouw Quatt presteert niet volgens de specs. Volgens onderstaand grafiekje uit de topic start zou je COP bij jouw normale flow, Ta van 35 gr en dit soort buitentemperaturen rond de 3.5 a 4.5 moeten liggen. De defrosts schelen wel wat, maar niet zoveel dat je COP zo laag zou komen. Ik zou jouw eerdere data zonder defrosts met ze delen, wie weet gooit men het anders daarop.

Dit wordt anders een dure winter (met COP < 2.0 duurder dan met gas…)

Succes!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_vHet0Zzr3pWFekS2ggQEheuqk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cqmj7jG39iwQIgYFfuZYCWMc.webp?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safe_grut
Bennobang schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:03:
[...]
dat onnodig gas bijstoken zou goed mogelijk kunnen zijn door verkeerde inschatting verlies. Ik had ook geen nachtverlaging aan toen. Anders dan bij @friesin is Quatt bij mij niet helpend zelfs met sheets sturen dat het verlies veel te hoog staat, ik heb het opgegeven met ze. Ik heb cv bedrijf uit gezet in de ketel anders verstook ik nu al 3 m3 gas per dag en Kwh van de Quatt voor niets en vreselijke overshoots. Ik kan makkelijk zonder cv tot -3 (en misschien wel lager) is de ervaring van afgelopen winter dus cv bedrijf in ketel blijft voorlopig uit. Vannacht bijvoorbeeld hier met ca 3 graden buiten 1,5 graad verlies vanaf gisteren 20.00 uur. Nog even en de zonnepanelen geven weer stroom genoeg om de Quatt weer met kleine stappen aan het werk te zetten d:)b
Dat denk ik dus ook

Dacht dat mijn huis berekend was op 5.7 kw bij

- 10.

Ik zal eff kijken in de Remeha Calenta of ik de cv kan uitzetten en het testen.

Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 07:28
Nog niet helemaal tevreden over de combinatie Tado met Quatt (met radiatoren). Het huis is warm en de Quatt draait mooi, maar ik verwacht dat hij terug moduleert in plaats van aan-uit, zeker bij lage temperaturen. Ik kijk het nog een nachtje of 2 aan, en dan toch maar eens navragen bij Quatt of hier iets aan te doen is. Misschien staat mijn warmteverlies te hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovP_q2HxMr5eXjHM71Ld4uJdTeM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/67ke8wQWSYeWfDqVoVlsGQer.png?f=fotoalbum_large

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
Graag jullie advies.

Ik kan het niet verder inregelen heb alles al geprobeerd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met de SoundSlicer gespeelt misschien? Of gewoon zachter staan in de nacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safe_grut
s020506 schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:24:
[...]

Met de SoundSlicer gespeelt misschien? Of gewoon zachter staan in de nacht?
Nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Safe_grut schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:15:
[...]

Ik denk dat dit toch toe snel en veel is en het geeft een overschot.

Dat er klein beetje gas word gebruikt is niet erg.
??
Ik zie iets boven 21.
21,3?
Vloerverwarming ijlt bij mij altijd na: zodra kamer op temperatuur is en Quatt uitgaat geeft vloer nog een tijdje warmte af.
Als het goed is zie je defrosts in je stroomverbruik HW.
Start gas zal gelijk vallen.
Omdat temperatuur onder de ingestelde 21 zakte (ik zie 20,5 in HW-overzicht) bleef iets gas geven.
Het lijkt een enorme piek, maar valt vlgs mij mee: kijk maar naar schaalverdeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:06

Mickel moen

mickelmoen.nl

WAF1 schreef op zondag 3 november 2024 @ 07:44:
Mickel moen schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:56:

[...]

@mickel moen Ik probeerde het opnieuw het uit te leggen en als ik daarmee klaar ben, begrijp ik uit je tekst, nu ik deze opnieuw lees, dat je daar helemaal niet op zit te wachten. 8)7 Ik hou het er maar op dat ik het voor mijzelf op een rijtje heb gezet. Maar misschien vind je het wel leuk om naar mijn schema te kijken, jouw schema is voor mij toch een inspiratiebron geweest.. Ik heb wel een andere dag dan jij gepakt want als ik warmtevraag heb, is het minder een probleem, maar ook dat moet ik nader analyseren. Het is nog te vroeg om conclusies te trekken, maar ik vraag mij ondertussen wel af of mijn warmteverlies wel goed is afgesteld. Het kan ook zijn dat de huidige situatie niet helemaal kan voorkomen. Het zou fijn zijn als andere mensen even mee kijken. Eerder had ik al aangeven dat mijn verbruik met dubbele ramen even groot was qua inschatting van Quatt als mijn verbruik met hr++ ramen. Te hoge inschatting van mijn verbruik enz. dat klopt natuurlijk niet, Ik vraag mij inmiddels af of je dan wel tot de juiste goede waarde komt. Stel dat mijn warmteverlies te hoog is ingesteld wat gebeurt er dan?

[Afbeelding]
Wat mij opvalt aan jouw schema, is dat er een fors verschil is tussen de ingestelde temperatuur en de daadwerkelijke temperatuur.

Ik ben van mening, dat de curve van de gemeten temperatuur de ingestelde temperatuur zo nauwkeurig mogelijk moet volgen. Dus geen sterke afwijkingen.

In jouw schema is de gemeten temperatuur gemiddeld een stuk hoger dan de ingestelde. Dat kan twee dingen betekenen.

1. Je vindt de daadwerkelijke temperatuur helemaal goed en aangenaam. Dan zou ik zeggen, dan moet je de ingestelde temperatuur verhogen.

2. Je wilt de ingestelde temperatuur. Maar dan is het maar een raar schema. Ik zou zeggen, ga dan eerst bepalen, welke temperatuur je op welke momenten wilt hebben.

Wil je een constante temperatuur over 24 uur. Stel daar op in en ga kijken wat het doet. Wellicht kun je iets wijzigen in het afgiftesysteem, als de curves elkaar niet gelijk volgen.

Wil je een lagere nachttemperatuur en een hogere temperatuur ''s avonds, probeer dan eens mijn schema. Ik ben begonnen met de gewenste avondtemperatuur en ben steeds gaan verlagen met tiende graden bij een vaste tijdseenheid. Dan kom je vanzelf bij een nachttemperatuur op 00:00 uur. Is de ingestelde temperatuur op een bepaald moment van de dag te hoog of te laag, ga je schuiven in graad sprongen en/of tijdseenheden. Ofwel je maakt de curve stijler of minder stijl. Inherent daaraan je maakt het verschil tussen minimaal ingestelde en maximaal ingestelde temperatuur kleiner of groter. Bij mij is dit 18,2C en 22C, maaar je kunt het bv ook 19C en 21C maken.

Vervolgens kun je nog kijken wat dit doet met het aantal schakelmomenten van de Quatt. Bij mij gaf een wijziging van 0,1C/half uur naar 0,2C/uur een rustiger beeld. Ik vermoed dat 0,3C/1,5uur bij mij een beeld geeft van meer onder-en overshoots. Ofwel een minder nauwkeurig volgen van de gemeten temperatuur met de ingestelde temperatuur.

Je ziet dat dit mijn doel is en niet elektrisch- /warmtevermogen en COP. Dat zal mij een worst wezen en zie ik als een gegeven van Quatt met mijn huis en mijn afgiftesysteem.

Ik ga mij pas zorgen maken, als de curves tussen gewenste temperatuur en gemeten temperatuur te veel uiteen lopen en/of ik een pendelend systeem heb.

Maar goed ik heb nog geen echte kou met de Quatt gehad, dus ik ben zeer benieuwd naar het systeemgedrsg bij een buitentemperatuur onder de 10C gedurende de gehele dag.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safe_grut
Friezin schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:31:
[...]

??
Ik zie iets boven 21.
21,3?
Vloerverwarming ijlt bij mij altijd na: zodra kamer op temperatuur is en Quatt uitgaat geeft vloer nog een tijdje warmte af.
Als het goed is zie je defrosts in je stroomverbruik HW.
Start gas zal gelijk vallen.
Omdat temperatuur onder de ingestelde 21 zakte (ik zie 20,5 in HW-overzicht) bleef iets gas geven.
Het lijkt een enorme piek, maar valt vlgs mij mee: kijk maar naar schaalverdeling
Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Sorry dat ik blijf spammen maar hier wederom een breinbreker:
Zojuist een thermostaatknop op een radiator verder opengedraaid omdat de betreffende ruimte niet goed op temperatuur komt met de rest. Het gaat om een radiator met 3 Heatfans het dichtste bij de ketel (al eerder besproken: mogelijk weinig afgifte en dus hogere retour temperatuur).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0bqqQBf_diMYWiLzVjq5s2xmLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CDnAPTeerIP88PAGYyLH0W5V.jpg?f=fotoalbum_large

De temperatuur dip is natuurlijk te verwachten. Maar hoe kan het dat de uitstroom van Quatt 1 lager is dan de instroom van Quatt 2?
En de Quatt 1 heeft een veel constantere temperatuur 1 dan alle andere in/uitstroom.....ik zou juist een kort dip op de instroom verwachten en een latere lagere dip op uitstroom vanwege het feit dat het water moet opwarmen.....

Ben ik toe aan koffie of..... 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door CPM op 03-11-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:52
CPM schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:53:
Zojuist een thermostaatknop verder opengedraaid omdat de betreffende ruimte niet goed op temperatuur komt met de rest. Het gaat om een radiator met 3 Heatfans het dichtste bij de ketel (al eerder besproken: mogelijk weinig afgifte en dus hogere retour temperatuur).

[Afbeelding]

De temperatuur dip is natuurlijk te verwachten. Maar hoe kan het dat de uitstroom van Quatt 1 lager is dan de instroom van Quatt 2?
En de Quatt 1 heeft een veel constantere temperatuur 1 dan alle andere in/uitstroom.....ik zou juist een kort dip op de instroom verwachten en een latere lagere dip op uitstroom vanwege het feit dat het water moet opwarmen.....

Je zegt een thermostaatknop, hoeveel heb je er totaal en waar? Ik vermoed namelijk dat het fluctueren van je flow hiermee te maken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 22:37
Friezin schreef op zondag 3 november 2024 @ 07:46:
[...]

Ik heb geen duo, maar begreep dat ze om en om draaien totdat het echt koud wordt en samen gaan.
Ja en nee, soms wisselen ze elkaar af en draait er eentje met een input van 1kw, maar nú momenteel met buitentemperatuur van 4 graden allebei met een input van rond de 500 watt. De logica hierachter is me (nog) niet duidelijk. En ook nog geen defrosts gezien met deze buitentemperaturen.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20-09 08:58
Defrosts?
Schiet mij maar lek.

Afgelopen nacht:

[Afbeelding]

Afgelopen twee dagen:
[Afbeelding]
Jouw flow blijft er echt knap beroerd uit zien en verklapt (m.i.) dat je daar het probleem moet zoeken. Het indiceert een drukverschil, want de pomp blijft steeds zoeken naar die 800L per uur.

Jouw flowrate:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEmbv5uxkX8SCsVNIJC2EKGI8H8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pJnn8ysdjFmcvZZPUMA6m4Tm.jpg?f=user_large

Bij iedereen, inclusief mijzelf, ziet die flowrate er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTRjNXpiqYxCpcj76iAWWy0C2cQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0EzVD8V1KcQjdGzfaMGhuvr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga niet weer helemaal beginnen, maar ik blijf erbij dat er linksom of rechtsom lucht in je systeem zit.

spoiler:
(Ja ik weet dat die van mij nog geen lange runs maakt; ik ben nog aan het kloten met tado)

[ Voor 12% gewijzigd door VindiGoosh op 03-11-2024 10:06 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
verguldebarman schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:34:
[...]

Mocht je hulp nodig hebben met invullen van de sheet, stuur me maar even een DM. Ik kan je er mee helpen 💪
Dankjewel :D _/-\o_

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

medu80 schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:55:
[...]

Je zegt een thermostaatknop, hoeveel heb je er totaal en waar? Ik vermoed namelijk dat het fluctueren van je flow hiermee te maken heeft.
ik heb 5 thermostaatknoppen buiten de woonkamer.

En hier de flowrate van een uur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjgmjyuZr-BF6ih7sQJtLdM-Mgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FC6Ro34gQjpPTFcZygbOFshJ.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik de komende dagen eens wil proberen is alles vol open draaien om te zien of de boel dan qua flow stabiliseert.

Ik draai alles open en vraag even 1 graad mer om te zien of het probleem dan weg is.

[ Voor 5% gewijzigd door CPM op 03-11-2024 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
CPM schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:01:
[...]

ik heb 5 thermostaatknoppen buiten de woonkamer.

En hier de flowrate van een uur:

[Afbeelding]

Wat ik de komende dagen eens wil proberen is alles vol open draaien om te zien of de boel dan qua flow stabiliseert.
Wanneer je dat doet, let er dan ook gelijk even op of je getik hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Ja. Alles open. Was ook pas een keer of wat geopperd ;)
Als de helft (of meer) dicht staat waar ook nog eens een soort van naregeling op zit, dan wordt het lang zoeken vrees ik.

Eerst maar eens een fatsoenlijke run zien te krijgen, dan de boel afstellen, en daarna nergens meer aankomen.

[ Voor 67% gewijzigd door paQ op 03-11-2024 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:34
paQ schreef op zondag 3 november 2024 @ 08:25:
[...]

Dat deltaT is tussen de in van de ene en out van de andere wp.
En die flow vind ik niet zo mooi. Het is wel voldoende, maar lijkt constant te variëren met bijna 200l.

1 wp draait haast vol vermogen terwijl de ander niets doet :?
@CPM Mee eens, die flow is vreselijk. Het lijkt wel of er een component is dat actief knijpt.

Ik zag in je eerdere posts dat veel radiatoren geen voetventiel hebben. Dus dan moet je ze ofwel met een ouderwetse draaiknop (en IR thermostaat) inregelen, danwel voetventielen laten plaatsen om ze een beetje zinvol mee te laten doen zonder dat ze alle flow opslokken.

Met alleen een thermostaatknop is vaak het probleem dat ze het systeem juist verstoren als de warmtepomp het hardst nodig is. Eigenlijk wil je dat de waterzijdige balans al op orde is en die thermostaatknop alleen ingrijpt wanneer de zon vol op een ruimte staat of de gewenste temperatuur tijdelijk omlaag moet (sporten, luchten).

Het gedrag in de grafieken doet ook sterk vermoeden dat er alleen warmte naar de ruimte met thermostaat gaat, waar de radiatoren het vermogen eigenlijk niet goed kwijt kunnen op een lage aanvoertemperatuur.

Er kan natuurlijk meer aan de hand zijn aan de kant van de Quatt, maar als je het geld hebt liggen, dan zou ik er meteen voetventielen tussen laten zetten zodat je elke radiator individueel kan stellen. Het systeem laten spoelen kan misschien ook geen kwaad. Je wilt niet weten wat er vaak aan bagger uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Ik snap het echt niet hoe men hier naar de flowrate kan kijken en kan zeggen: ziet er prima uit, gooi nu alles maar open.

Die flowrate ziet er absoluut beroerd uit. Een duidelijker symptoom dan dat ga je niet krijgen.

En nee ik ga niet weer beginnen, want dat wilde ik niet meer doen, maar ik vind die symptoombestrijding echt onbegrijpelijk wanneer het zo enorm duidelijk is dat er een diagnose voor een onderliggend probleem nodig is.

En straks in het meest positieve geval lopen zijn Quatts beter met alle radiatoren open. En dan? Kan hij zijn Quatts alleen nog gebruiken met alle radiatoren open?

[ Voor 16% gewijzigd door VindiGoosh op 03-11-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
VindiGoosh schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:56:
[...]

spoiler:
(Ja ik weet dat die van mij nog geen lange runs maakt; ik ben nog aan het kloten met tado)
Laat ff weten als je dat uitgevogeld hebt. Ik heb er ook last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
CPM schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:53:
Zojuist een thermostaatknop op een radiator verder opengedraaid omdat de betreffende ruimte niet goed op temperatuur komt met de rest. Het gaat om een radiator met 3 Heatfans het dichtste bij de ketel (al eerder besproken: mogelijk weinig afgifte en dus hogere retour temperatuur).

[Afbeelding]

Voor hp2 liggen in en uit bovenop elkaar. Dat is ook wel logisch want die staat uit. Daar stroomt niks.
De quatt kast zou binnenin best warm kunnen zijn als gevolg van warmte afgevende pompen en electronica. Dus dat die temperatuur wat hoger is kan best.
Bottomline: hp2 staat uit. De waardes die die rapporteert zijn irrelevant.

Je hebt de cop en/of geleverd vermogen niet geplot maar dat is eenvoudig uit te rekenen:

Soortelijke warmte Water: 4186 J/kgK

Power W = sw J/kgK x flow l/h / 3600s/h x dT K

Oftewel, bij 800l/h:
= 4186J/kgK x 800kg/h / 3600s/h x dT K
= 930W/K

Je hebt een dT (= verschil aanvoer en retour) van 3 a 4 graden dus levert 2800 a 3700W.
Bij een elektrisch vermogen van 1500W is dat veel te weinig.

Enerzijds: in dit stadium de thermostaatkranen niet gebruiken, ofwel dicht, danwel open, ander krijg je nooit een stabiele analyse.
Anderzijds: deze power balans is gewoon “goed fout”.
Zoals iemand eerder opmerkte: wellicht doet de electrische weerstand mee?
Sowieso: dit moet quatt oplossen.
Van jou kant handig om te zorgen dat je zo “simpel mogelijke data hebt” (dus niet hobbyen met de thermostaat kranen).
Een quatt storings engineer moet op basis van deze data en alles wat ze verder nog kunnen uitlezen de analyse al kunnen maken.

Ik heb geen quatt, maar ik ben wel engineer met heel veel fout zoek ervaring. Dat wil niet zeggen dat ik het “perse goed heb” maar bovenstaande lijkt me redelijk recht toe rechtaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
s020506 schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:17:
[...]

Laat ff weten als je dat uitgevogeld hebt. Ik heb er ook last van.
Zal ik doen. Ik ga alleen wel het eea controversieel testen. Heb dus een FLIR camera gekocht, een extra expansievat, 4 drukmeters en 2 flowrate meters om te kijken welke plek van het expansievat de beste warmteafgifte geeft.

Dus als de uitkomst van deze test laat zien dat de warmteafgifte met het expansievat op de retour rustiger en beter is (waarvan ik denk van wel), dan zul je dat misschien ook moeten doen om hetzelfde resultaat te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
VindiGoosh schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:14:
Ik snap het echt niet hoe men hier naar de flowrate kan kijken en kan zeggen: ziet er prima uit, gooi nu alles maar open.

Die flowrate ziet er absoluut beroerd uit. Een duidelijker symptoom dan dat ga je niet krijgen.

En nee ik ga niet weer beginnen, want dat wilde ik niet meer doen, maar ik vind die symptoombestrijding echt onbegrijpelijk wanneer het zo enorm duidelijk is dat er een diagnose voor een onderliggend probleem nodig is.

En straks in het meest positieve geval lopen zijn Quatts beter met alle radiatoren open. En dan? Kan hij zijn Quatts alleen nog gebruiken met alle radiatoren open?
De flowrate is helemaal niet prima, en juist daarom moet je eens beginnen met alles open te zetten.
Als er nu bijv 5 van de 17 radiatoren open staan met een thermostaat knop erop die ook steeds knijpt / opent / knijpt enz, dan wordt het toch nooit wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

paQ schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:07:
Ja. Alles open. Was ook pas een keer of wat geopperd ;)
Als de helft (of meer) dicht staat waar ook nog eens een soort van naregeling op zit, dan wordt het lang zoeken vrees ik.

Eerst maar eens een fatsoenlijke run zien te krijgen, dan de boel afstellen, en daarna nergens meer aankomen.
Ik begrijp die opmerking wel hoor. En daarnaast ook het waterzijdig inregelen. En dan vooral thermostaatknoppen vol open en dan waterzijdig inregelen (afgifte dus regelen met voetventiel, die tip kreeg ik hier ook ergens).

Maar wie heeft er nou geen thermostaat knoppen op radiatoren buiten de woonkamer? Bijna niemand mag ik aannemen. En die krijgen niet de instructie van Quatt: zet al die knoppen maar op 28 of 30 graden en regel de boel met het voetventiel anders krijg je een instabiele flow.

Afhankelijk van de grootte van de radiatoren (beter gezegd, de afstemming van de radiatoren op de ruimte en de lage temperatuur aanvoer) krijg je dus allerlei uitdagingen als je deze niet waterzijdig kunt inregelen.

En een flow "probleem"....dat zou dan een definitie van Quatt moeten zijn, want wanneer is het een probleem?

Maar hier het resultaat, een iets rustigere flow als thermostaat knoppen volledig open staan.
tevens springt de tweede Quatt nu ook bij.
opmerkelijk dat de uitstroom van Quatt 1 lager is dan de instroom van Quatt 2. :+ Calibiratie foutje. 8)

Maar ik denk dat ik de Quatt app en Home Assistant uit het raam gooi en gewoon niet meer kijk naar het gedrag van de Quatts, scheelt weer kopzorgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkytgXaubyY8-NZ5CtZfCjLhpr4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/J7ULKC6fLnYSSxqh23TnfwRD.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door CPM op 03-11-2024 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
CPM schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:26:
[...]

Ik begrijp die opmerking wel hoor. En daarnaast ook het waterzijdig inregelen. En dan vooral thermostaatknoppen vol open en dan waterzijdig inregelen (afgifte dus regelen met voetventiel, die tip kreeg ik hier ook ergens).

Maar wie heeft er nou geen thermostaat knoppen op radiatoren buiten de woonkamer? Bijna niemand mag ik aannemen. En die krijgen niet de instructie van Quatt: zet al die knoppen maar op 28 of 30 graden en regel de boel met het voetventiel anders krijg je een instabiele flow.

Afhankelijk van de grootte van de radiatoren (beter gezegd, de afstemming van de radiatoren op de ruimte en de lage temperatuur aanvoer) krijg je dus allerlei uitdagingen als je deze niet waterzijdig kunt inregelen.

En een flow "probleem"....dat zou dan een definitie van Quatt moeten zijn, want wanneer is het een probleem?

Maar hier het resultaat, een iets rustigere flow als thermostaat knoppen volledig open staan.
opmerkelijk dat de uitstroom van Quatt 1 lager is dan de instroom van Quatt 2. :+ Calibiratie foutje. 8)

Maar ik denk dat ik de Quatt app en Home Assistant uit het raam gooi en gewoon niet meer kijk naar het gedrag van de Quatts, scheelt weer kopzorgen.
[Afbeelding]
Dat je eea kan meten en zien is juist heel waardevol nu. Vergeet niet, het was 5 graden en je zit met een COP van 1.8 :S

Je moet proberen af te stappen van het (steeds) per radiator proberen bij te stellen. Flow moet je later idd per radiator zien af te stellen. Een thermostaatknop kan dan hooguit ergens iets afvangen, maar je ziet wat je watertemperaturen doen momenteel. Stijgt, daalt, stijgt, daalt. Die thermostaatknoppen acteren daar ook vervolgens weer op en dan krijg je een hevig oscillerend temperatuurverloop.

Ik zou toch echt eerst kijken of die Quatts wel een fatsoenlijke run kunnen maken als alles (helemaal) open staat. Als dat al niet het geval is, dan kun je tegen Quatt zeggen: kom het eens even snel oplossen.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 03-11-2024 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
paQ schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:26:
[...]

De flowrate is helemaal niet prima, en juist daarom moet je eens beginnen met alles open te zetten.
Als er nu bijv 5 van de 17 radiatoren open staan met een thermostaat knop erop die ook steeds knijpt / opent / knijpt enz, dan wordt het toch nooit wat?
5 radiatoren open is meer dan genoeg.

En als er geen lucht in het systeem zit, dan zou die 800L/h gewoon constant zijn, want water is niet samendrukbaar. De druk is dan (na het aanslingeren van de pomp) min of meer overal gelijk.

Pas als er stikstof of lucht in het systeem komt, is het systeem samendrukbaar en daar reageert de pomp op, want die wil de flowrate constant op 800L/h en dat lukt niet omdat de druk niet gelijk blijft.

Dus dan krijg je een pomp die afwisselend langzaam en snel gaat draaien.

Dit is toch, ongeacht of het om een open of gesloten systeem gaat, waterpomp 101?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Ik zeg het nog 1 keer: er zit gas/lucht in zijn systeem of er lekt gas/lucht zijn systeem in en gaat er met het automatisch ontluchten weer uit.

[ Voor 15% gewijzigd door VindiGoosh op 03-11-2024 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
VindiGoosh schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:30:
[...]

5 radiatoren open is meer dan genoeg.

En als er geen lucht in het systeem zit, dan zou die 800L/h gewoon constant zijn, want water is niet samendrukbaar. De druk is dan (na het aanslingeren van de pomp) min of meer overal gelijk.

Pas als er stikstof of lucht in het systeem komt, is het systeem samendrukbaar en daar reageert de pomp op, want die wil de flowrate constant op 800L/h en dat lukt niet omdat de druk niet gelijk blijft.

Dus dan krijg je een pomp die afwisselend langzaam en snel gaat draaien.

Dit is toch, ongeacht of het om een open of gesloten systeem gaat, waterpomp 101?
Ik weet niet hoeveel er open zijn.

Wat ik wel weet is dat het het verstandig is om eens bij de basis te beginnen. En alles open slaat dan meer op "even geen ingrepen van thermostaatknoppen."
Al zet je er 8 open, en de rest helemaal dicht. Het gaat even om het zorgen voor een constante situatie.
Gaat de flow nog steeds op en neer, even ontluchtingssleuteltje op elke radiator die open staat, enz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
VindiGoosh schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:33:
Ik zeg het nog 1 keer: er zit gas/lucht in zijn systeem of er lekt gas/lucht zijn systeem in en gaat er met het automatisch ontluchten weer uit.
zou kunnen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
paQ schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:33:
[...]

Ik weet niet hoeveel er open zijn.

Wat ik wel weet is dat het het verstandig is om eens bij de basis te beginnen. En alles open slaat dan meer op "even geen ingrepen van thermostaatknoppen."
Al zet je er 8 open, en de rest helemaal dicht. Het gaat even om het zorgen voor een constante situatie.
Gaat de flow nog steeds op en neer, even ontluchtingssleuteltje op elke radiator die open staat, enz enz.
Ja oke, daar heb je natuurlijk gewoon gelijk in. Sorry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
VindiGoosh schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:35:
[...]

Ja oke, daar heb je natuurlijk gewoon gelijk in. Sorry.
we hebben dezelfde oplossing voor ogen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
VindiGoosh schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:23:
[...]

Zal ik doen. Ik ga alleen wel het eea controversieel testen. Heb dus een FLIR camera gekocht, een extra expansievat, 4 drukmeters en 2 flowrate meters om te kijken welke plek van het expansievat de beste warmteafgifte geeft.

Dus als de uitkomst van deze test laat zien dat de warmteafgifte met het expansievat op de retour rustiger en beter is (waarvan ik denk van wel), dan zul je dat misschien ook moeten doen om hetzelfde resultaat te krijgen.
Het expansievat zit bij mij al op de retour. Ik vind de regeling van Tado icm de CiC behoorlijk agressief (kortere maar fellere runs, niet terugmduleren maar uit). Kijken of ik zo wat voor elkaar krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
paQ schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:37:
[...]

we hebben dezelfde oplossing voor ogen :P
Klopt ik zie het nu pas :+ sorry

Jij was ook niet degene die zei dat de flow goed was

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
s020506 schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:38:
[...]

Het expansievat zit bij mij al op de retour.
Ik wil niet weer het topic verstikken, dus als je het goed vind kom ik hier later op terug :+ Lol

En anders kun je als je zin hebt deze post van mij teruglezen:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80557782

Zit je expansievat dan nog steeds op de retour?

[ Voor 27% gewijzigd door VindiGoosh op 03-11-2024 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
VindiGoosh schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:38:
[...]

Klopt ik zie het nu pas :+ sorry

Jij was ook niet degene die zei dat de flow goed was
zie je wat je doet @Stefannn ! :(

;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:34
CPM schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:26:
[...]

[Afbeelding]
Eigenlijk toont de warmtepomp een reeds langer bestaand probleem aan.

Vroeger deed men gewoon stomme dingen:
- Niks balanceren (waterzijdig inregelen)
- De ketel op 80 graden zetten bij kou klachten
- Alleen een thermostaatknop plaatsen als het dan ergens te warm werd (ipv ook een voetventiel)

Dit alles maakt dat veel HR ketels helemaal niet HR stoken, maar gewoon een grote hoeveelheid kostbare energie als waterdamp de schoorsteen uit blazen en daardoor net zo onzuinig draaien als een ketel van 50 jaar geleden.

Dus zie dit als een kans om het goed te krijgen. Met de COP die haalbaar is in een goed gebalanceerd systeem van radiatoren kan je dat hele huis op een comfortabele temperatuur krijgen zonder het prijskaartje dat daar voorheen aan hing met een gasketel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
Safe_grut schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:20:
[...]

Dat denk ik dus ook

Dacht dat mijn huis berekend was op 5.7 kw bij

- 10.

Ik zal eff kijken in de Remeha Calenta of ik de cv kan uitzetten en het testen.

Dank
Zoals @Vetifuro Zegt: je hebt de thermostaat een profiel gegeven waardoor hij smorgen behoorlijk stijl moet opwarmen. Dan besluit hij de cv bij te zetten.
Zie @Mickel moen : die heeft zijn instel temperatuur over de tijd dermate getuned dat de quatt “over langere tijd een bescheiden warmtevraag” krijgt in plaats van “korte heftige warmtevragen”.

Daarbij nog een “fun” remark voor @Mickel moen:
Als je een vast energie contract hebt kan je best optimaliseren naar “verwarming runs tussen 24:00 en 7:00 vermijden” want dan is het buiten erg koud en heb je een slechtere cop.
Als je een dynamisch energie contract hebt is het juist beter om tussen 24:00 en 7:00 te verwarmen want dan zijn de electriciteits prijzen het laagst. Tussen 8:00 en 10:00 is het zelfs een “hoog tarief”.
Maar goed… dat had je gok ik zo al bedacht.
Voor mijzelf staat deze optimalisatie nog op de todo list.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safe_grut
Stefannn schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:46:
[...]

Zoals @Vetifuro Zegt: je hebt de thermostaat een profiel gegeven waardoor hij smorgen behoorlijk stijl moet opwarmen. Dan besluit hij de cv bij te zetten.
Zie @Mickel moen : die heeft zijn instel temperatuur over de tijd dermate getuned dat de quatt “over langere tijd een bescheiden warmtevraag” krijgt in plaats van “korte heftige warmtevragen”.

Daarbij nog een “fun” remark voor @Mickel moen:
Als je een vast energie contract hebt kan je best optimaliseren naar “verwarming runs tussen 24:00 en 7:00 vermijden” want dan is het buiten erg koud en heb je een slechtere cop.
Als je een dynamisch energie contract hebt is het juist beter om tussen 24:00 en 7:00 te verwarmen want dan zijn de electriciteits prijzen het laagst. Tussen 8:00 en 10:00 is het zelfs een “hoog tarief”.
Maar goed… dat had je gok ik zo al bedacht.
Voor mijzelf staat deze optimalisatie nog op de todo list.
Staat gewoon op continue 21 graden.

Ik heb de CV nu uitgezet staat alleen aan voor tapwater.

Ben benieuwd hoe het vanavond gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vanquishsdiv schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:43:
[...]

Het valt reuze mee. We krijgen spouwmuurisolatie dus er worden veel gaten geboord en er wordt puin uit de spouw gehaald. Als het meezit zijn ze in 4 uur klaar. Ik denk dat ik gewoon een dekentje ophang naast de Quatt aangezien die 1 meter van de desbetreffende muur staat (uitblaasrichting parallel aan de te isoleren muur). Daar waar de Quatt staat zit geen puin in de muur, die staat tegen een al geïsoleerde muur van een stukje nieuwbouw aan.

Hier het bovenaanzicht. De gele muur wordt geïsoleerd. Ruimte tussen de Q(uatt) en de gele muur is 1 meter.

[Afbeelding]
Even als vervolg: mocht het koud zijn, dan zorgt de Quatt er wel voor dat het water in de leidingen niet bevriest (wanneer hij uit is gezet door thermostaat lager te zetten, niet bij stroomloos)

Hier staat de zon vol op de ramen, dus Quatt is al tijdje uit.
Quatt vind het wel koud: Anti-freeze protection is aangegaan en flow is 492. Propeller draait niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptMqVUz1PRNPjZF_72C6BI6Eo1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9NrpVSqhfk8OK0sZDE571Gw8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
VindiGoosh schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:39:
[...]

Ik wil niet weer het topic verstikken, dus als je het goed vind kom ik hier later op terug :+ Lol

En anders kun je als je zin hebt deze post van mij teruglezen:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80557782

Zit je expansievat dan nog steeds op de retour?
Expensievat is aangesloten voor de warmtepomp. En daarbij, met een T6 thermostaat was het stook gedrag veel rustiger, langere runs. Mocht het allemaal niet lukken, dan hang ik die weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Friezin schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:03:
[...]

Even als vervolg: mocht het koud zijn, dan zorgt de Quatt er wel voor dat het water in de leidingen niet bevriest (wanneer hij uit is gezet door thermostaat lager te zetten, niet bij stroomloos)

Hier staat de zon vol op de ramen, dus Quatt is al tijdje uit.
Quatt vind het wel koud: Anti-freeze protection is aangegaan en flow is 492. Propeller draait niet.
Denk dat hier de afweging in zit.
1. Zet je de thermostaat laag en laat je de Quatt voor wat het is: Quatt zorgt ervoor dat leidingen niet bevriezen. Nadeel van deze methode is dat het binnen ook afkoelt. Dit is voornamelijk relevant als het buiten vriest, dus het zal afkoelen binnen.

2. Of maak je de Quatt spanningsloos (niet de CIC) en laat je de thermostaat lekker staan op de gebruikelijke temperatuur. De CV zal bijspringen en tevens het watercircuit door de Quatts heen warm houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
s020506 schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:06:
[...]

Expensievat is aangesloten voor de warmtepomp. En daarbij, met een T6 thermostaat was het stook gedrag veel rustiger, langere runs. Mocht het allemaal niet lukken, dan hang ik die weer op.
Nice. Dan ben je een van de weinigen volgens mij.

In dat geval: zodra ik het met tado goed heb kunnen inregelen laat ik je direct weten hoe.

Wat ik wel heb gemerkt is dat de warmtepompen onrustiger liepen toen de zones van mijn schema’s nog tegelijkertijd een verschillende warmtevraag stuurden.

Nu sturen mijn zones nog steeds een verschillende warmtevraag, maar niet meer tegelijkertijd.

Iemand anders hier heeft wel zones die tegelijkertijd een warmtevraag sturen, maar geen verschillende warmtevraag.

Maar het is nog niet goed genoeg dus wellicht ga ook ik bij het onvermijdelijke punt uitkomen: helemaal ophouden met het gebruik van zones.

[ Voor 6% gewijzigd door VindiGoosh op 03-11-2024 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
@s020506 Heeft Quatt jouw expansievat verplaatst dan? Of hing deze voor de installatie aan de aanvoer van je ketel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
Ouch… laten we niet elkaars hersens in proberen te slaan.
Mijn opmerking over flowrate was bedoeld dat “gemiddelde flow” op de spec waarde van 800 zit.
Met flow en temperatuur waardes kan je de cop berekenen en die is niet goed. En dat over wat langere tijd (half uur) waarmee in/uitschakel gedrag niet de oorzaak is.
Daarmee is het mijns inziens een heel lokaal “rond de quatt” probleem.
Niet zozeer de radiatoren die slecht reageren, maar quatt energie balans is verkeerd.

Ik zag plaatjes van @VindiGoosh met vergelijking met zijn flow en dat is inderdaad erg verontrustend.
Ik ga erin mee dat het lucht in zou kunnen zitten.
In dat geval heb je goede kans dat de pomp cavitatie gaat trekken. Dat kan je horen trouwens, dan gaat hij “gieren” een soort hoge toon koffiemolen.
NB… daarbij herinner ik me dat @CPM Een wat bijzondere installatie heeft waarbij aan en afvoer via een 125mm pijp door de grond gaan.
Dan moet water eerst omlaag.
Op zich is dat geen probleem maar dan moet je wel heel heel heel erg een ontluchter op de quatt hebben die ook open staat want een luchtbel in de quatt zal van zijn langzalzeleven niet door die pijp het huis in gaan (en bijvoorbeeld via de automatische ontluchter van cv verdwijnen).

Nb… ik heb zelf een w/w warmtepomp in mijn kelder en de vloerverwarming zit daarboven. Die moet ik heel intensief, lus voor lus, doorspoelen om lucht te verwijderen als de boel een keer druk loos is geweest.

En dat allemaal gezegd hebbende….
We zijn het over veel dingen ook eens:
- niet hobbyen met thermostaatkranen, eerst zorgen dat je met alles open een fatsoenlijke run kan maken.
- zeer zeker met quatt contact opnemen want dit ziet er uit als “hun” probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jj85 schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:09:
[...]

Denk dat hier de afweging in zit.
1. Zet je de thermostaat laag en laat je de Quatt voor wat het is: Quatt zorgt ervoor dat leidingen niet bevriezen. Nadeel van deze methode is dat het binnen ook afkoelt. Dit is voornamelijk relevant als het buiten vriest, dus het zal afkoelen binnen.

2. Of maak je de Quatt spanningsloos (niet de CIC) en laat je de thermostaat lekker staan op de gebruikelijke temperatuur. De CV zal bijspringen en tevens het watercircuit door de Quatts heen warm houden.
En die laatste zin (na tevens) , daar heb ik mijn twijfels over.
Wanneer mijn cv langere tijd aan het bijstoken is, zou ik die hogere temperatuur ook verwachten in de Quatt.
Ik zie dan wel flow temperatuur flink oplopen, maar nooit Quatt temperatuur op dat niveau komen. Misschien door terugslagklep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
VindiGoosh schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:11:
[...]

Nice. Dan ben je een van de weinigen volgens mij.
Hier zit hij ook 'voor' de Quatt. (let niet op de bevestiging van het vat... die hangt nu aan het leidingwerk, niet zo fraai, heeft nog een keer aandacht nodig (huis dit jaar gekocht)).
Maar hier hebben de monteurs niks aan gewijzigd. Expansievat voor of na de Quatt zal in de meeste gevallen afhangen van de huidige positie van expansievat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCT_Eyb9pzVuKZM1gsUBsv0r93o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7El9qxRTTrPzexmLb6d7rG1o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
VindiGoosh schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:13:
@s020506 Heeft Quatt jouw expansievat verplaatst dan? Of hing deze voor de installatie aan de aanvoer van je ketel?
Heeft hier altijd al gezeten. In de retour kom je eerst de vulkraan tegen, dan het expansievat en dan het vuilfilter. Daarna was veel meer ruimte om de Quatt aan te sluiten.

Moest ff zoeken naar een plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJk3P8nrakPTrwKJ4TpUjnJek98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMkhz6qYjpdLlcWuuuWWr9Wg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door s020506 op 03-11-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
s020506 schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:22:
[...]

Heeft hier altijd al gezeten. In de retour kom je eerst de vulkraan tegen, dan het expansievat en dan het vuilfilter. Daarna was veel meer ruimte om de Quatt aan te sluiten.
Sorry als ik vervelend ben; maar zou je nog 1 foto kunnen maken van recht voor de installatie met de onderkant van je ketel erop?

Sorry dit moest voor @jj85 zijn

[ Voor 4% gewijzigd door VindiGoosh op 03-11-2024 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Friezin schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:18:
[...]

En die laatste zin (na tevens) , daar heb ik mijn twijfels over.
Wanneer mijn cv langere tijd aan het bijstoken is, zou ik die hogere temperatuur ook verwachten in de Quatt.
Ik zie dan wel flow temperatuur flink oplopen, maar nooit Quatt temperatuur op dat niveau komen. Misschien door terugslagklep?
Alle retour vanuit je afgiftesysteem zal (normaal gesproken) door de Quatt(s) gaan. Die staan in serie met je CV-ketel.

Om maar even het mooie overzicht van @VindiGoosh te quoten:
VindiGoosh schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:02:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9wB_1PXdzx4WA6XhALVhKl45OTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V1hpi4sjpKS93sTjn6C64dZt.jpg?f=fotoalbum_large

Geel is de Quatt bypass, rood is de AVDO drukverschilregelaar. Grijs is je warmteafgiftesysteem (radiatoren enz.), blauw je CV, groen het expansievat en paars je Quatt(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Volgens mij zuipen die monteurs de avond ervoor of Quatt onderschat de noodzaak van de expansieruimte op de juiste plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Stefannn schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:18:
[...]

was een grapje he ;)

Berichten gaan ook zo snel in dit topic....
En dat allemaal gezegd hebbende….
We zijn het over veel dingen ook eens:
- niet hobbyen met thermostaatkranen, eerst zorgen dat je met alles open een fatsoenlijke run kan maken.
- zeer zeker met quatt contact opnemen want dit ziet er uit als “hun” probleem.
dat
Eerst kijken of het in zijn 'simpelste' vorm wel gewoon netjes werkt allemaal, dan kun je dingen afvinken.

Die flow van 800l/hr lijkt wel een soort van gulden middenweg te zijn bij warmtepompen.

Met de ThermaV heb ik daar een boel mee geëxperimenteerd, en had ook best prima resultaten op 800l/h.
De aroTHERM wil graag 860 l/h.
Als ik een verdeler open of sluit, dan gaat het pompje direct harder of zachter lopen om meteen weer aan die 860 te komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_7RtmXX0xwAOe2Ks-luhP5cMLE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/76IeiJc0IY9zorkKWU2EOse8.png?f=fotoalbum_large
offtopic:
bij 16:39 afgeslagen op graadminuten dan gaat ie op de helft pompen

[ Voor 36% gewijzigd door paQ op 03-11-2024 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
[...]

Vanuit mijn kant nog even:

Mijn manier van communiceren komt niet altijd goed over, maar ik wil benadrukken dat ik het nooit te nimmer vijandig bedoel: in tegendeel. Ik vind juist de discussie en daarin jouw kennis en uitleg ontzettend leerzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
VindiGoosh schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:23:
[...]

Sorry als ik vervelend ben; maar zou je nog 1 foto kunnen maken van recht voor de installatie met de onderkant van je ketel erop?

Sorry dit moest voor @jj85 zijn
Geen probleem, deze duidelijk genoeg?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyxZhGAV--qe9VmOrC95pgBoY9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AHpRqgRnnFFqtadVVEkyOMxm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jj85 schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:25:
[...]

Alle retour vanuit je afgiftesysteem zal (normaal gesproken) door de Quatt(s) gaan. Die staan in serie met je CV-ketel.

Om maar even het mooie overzicht van @VindiGoosh te quoten:

[...]
Kan hoor.
Maar ik zie dit soort gedrag.
Die 42°C (langere tijd) raakte mijn afgifte echt niet meer kwijt en had dan naar Quatt-in moeten gaan lijkt mij.

Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Maar geloof dat jij 100% zeker bent.
Dan zal mijn veronderstelling wel vaut zijn
Dus einde discussie 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
[...]

[Afbeelding]
Mn bek valt open.

Dan hebben ze hem bij jou wel netjes op de retour aangesloten.

Nog even en ik klop vrijwillig bij de gesloten afdeling aan lmao

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
jj85 schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:29:
[...]

Geen probleem, deze duidelijk genoeg?
[Afbeelding]
Dankjewel

Ook netjes op de retour van de Quatt aangesloten, ondanks dat hij qua locatie eerst op de retour van de ketel zat.

De ene monteur sluit hem wel netjes aan op de retour van de pomp, de ander laat hem hangen zoals die hing: aan de retour van de ketel (nu dus de aanvoer van de pomp).

Dus met betrekking tot het expansievat doet Quatt dus maar wat. Check.

[ Voor 4% gewijzigd door VindiGoosh op 03-11-2024 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
VindiGoosh schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:28:
[...]

Vanuit mijn kant nog even:

Mijn manier van communiceren komt niet altijd goed over, maar ik wil benadrukken dat ik het nooit te nimmer vijandig bedoel: in tegendeel. Ik vind juist de discussie en daarin jouw kennis en uitleg ontzettend leerzaam.
Voor de goede orde….
Je hebt heel goede inputs.
Grootste reden dat ik wat tegen plaatsing van expansievat en kortsluit leiding in ga is “omdat dat dure tijdrovende aanpassingen zijn”.
Ik ga niet mee in een story die daar 100% op wijst. Enerzijds omdat ik niet denk dat dat het is, maar ook omdat ik het gevaar levensgroot vind dat “de gedachtes zich daarop inlocken”, vervolgens duurt het dan een maand voor de aanpassing voor veel geld gerealiseerd is. En als daarna blijkt dat het toch iets anders is dan heb je zowel tijd als geld weggegooid.
Mijn gevoel is dat verplaatsen expansievat wel “iets kan schelen”, maar bij lange na niet het grond probleem is.
Vandaar ook de analyse van vanmorgen: “power balans van de quatt als zelfstandige unit is niet goed”.

En daarmee is quatt ook de primaire oplos partij. We kunnen hier nog veel filosoferen, maar die hebben meer data en moeten het aan de hand daarvan kunnen vinden.

Nb… met het realiseren dat de leidingen na de quatt naar beneden gaan is “ingesloten lucht in quatt” opeens wel weer een verdachte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shoot_me507
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-08 13:35
Hoe ging gisteravond voor jullie? Hier de eerste relatief koude nacht. Na dagen met een COP van 6+. Het viel me op dat als de Quatts harder draaien de temperatuursensor een daling in ambient temperatuur registreert. Volgens Google was het vannacht echter 3 graden.

Hebben jullie dit ook? Zo niet toch maar is kijken of de Quatts voldoende ruimte hebben om uit te blazen :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hex1DuZmuJxCpu69ro9VaSksofU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7ZJmGyQQsm0LDvp6DEcPFP4y.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Shoot_me507 op 03-11-2024 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Stefannn schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:41:
[...]

Voor de goede orde….
Je hebt heel goede inputs.
Grootste reden dat ik wat tegen plaatsing van expansievat en kortsluit leiding in ga is “omdat dat dure tijdrovende aanpassingen zijn”.
Ik ga niet mee in een story die daar 100% op wijst. Enerzijds omdat ik niet denk dat dat het is, maar ook omdat ik het gevaar levensgroot vind dat “de gedachtes zich daarop inlocken”, vervolgens duurt het dan een maand voor de aanpassing voor veel geld gerealiseerd is. En als daarna blijkt dat het toch iets anders is dan heb je zowel tijd als geld weggegooid.
Mijn gevoel is dat verplaatsen expansievat wel “iets kan schelen”, maar bij lange na niet het grond probleem is.
Vandaar ook de analyse van vanmorgen: “power balans van de quatt als zelfstandige unit is niet goed”.

En daarmee is quatt ook de primaire oplos partij. We kunnen hier nog veel filosoferen, maar die hebben meer data en moeten het aan de hand daarvan kunnen vinden.

Nb… met het realiseren dat de leidingen na de quatt naar beneden gaan is “ingesloten lucht in quatt” opeens wel weer een verdachte.
Helemaal mee eens! Daarom ga ik ook die tests zelf doen op eigen risico en kosten, zodat anderen het niet hoeven doen.

Om de reden die je hierboven noemt beperk ik mijn ,,advies” aan @CPM ook tot het controleren of het expansievat (langzaam) aan het lek raken is en of de koppelingen aan de Quatts lucht aanzuigen. 2 Tests die niets kosten en die ik graag aandraag nadat de aanname is gemaakt dat er verder geen lucht in het systeem kan zitten (ook in die zwanenhals niet, volgens Quatt)

En bedankt voor je vriendelijke woorden, dat doet me heel erg goed :)

Het is in alle opzichten al een mooie dag zo 🌞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Friezin schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:30:
[...]

Kan hoor.
Maar ik zie dit soort gedrag.
Die 42°C (langere tijd) raakte mijn afgifte echt niet meer kwijt en had dan naar Quatt-in moeten gaan lijkt mij.

Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Maar geloof dat jij 100% zeker bent.
Dan zal mijn veronderstelling wel vaut zijn
Dus einde discussie 😉
100% zeker is groot woord, maar als ik de leiding van CV volgt tot aan mijn radiatoren, dan zit daar een Quatt tussen alvoor ik weer op de retour van de CV terecht kom. Dus voor mijn installatie ben ik 100% zeker dat al het CV-water ook altijd door de Quatt gaat.

Ondanks einde discussie, is het wel een mooie observatie...
Je hebt in je genoemde voorbeeld een temp.verschil van 12 graden tussen aanvoertemperatuur (42grC) en retour (30grC).

Een soortgelijk verschil kan ik hier ook wel creeeren met mijn system als de CV aanspringt.
Geel = retour (ingang Quatt)
Blauw = aanvoertemp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k64PE0BBteQPMAxnYfspSmySw3M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bTI1gxTG8Jr1IKy13dmXQ7vJ.png?f=user_large

Er gaat veel warmte 'verloren' in het verder opwarmen van je hele systeem (leidingen, radiatoren, vvw etc). Dat verklaart mijns inziens wel dat je op zo'n moment een vrij hoge delta_T kunt creeeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-09 17:41
[...]

NB… daarbij herinner ik me dat @CPM Een wat bijzondere installatie heeft waarbij aan en afvoer via een 125mm pijp door de grond gaan.
Dan moet water eerst omlaag.
Als ik het me goed herinner wilde Quatt dit toch pertinent niet bij andere plaatsingen? Juist om dit probleem.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
okijokii schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:59:
[...]

Als ik het me goed herinner wilde Quatt dit toch pertinent niet bij andere plaatsingen? Juist om dit probleem.
En volgens dezelfde Quatt zou het bij CPM niet uitmaken, omdat het direct bij de Quatts is en “de hoge flowrate er wel voor zou zorgen dat het eventuele lucht hier later in het systeem wel wordt gescheiden” (of iets in die richting).

Bij mij heb ik ook een bocht omhoog na de Quatts, en daar wilde ik pertinent 2 automatische ontluchters hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFsIeygUhi2r7Z_9Odvm8NFtN6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PyCnSXXf63Va6DivFyIeOX3f.jpg?f=fotoalbum_large

Als je goed kijkt links boven het expansievat

[ Voor 35% gewijzigd door VindiGoosh op 03-11-2024 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
  • Laatst online: 19:34
Dit is mijn grafiek van afglopen nacht.. Quat Duo, goed geisoleerd huis (maar relatief veel ramen), VVW als hoofdverwarming beneden, Tado en de hele benedenverdieping als 1 'zone'. Wel een vrij lang traject richting de CV ruimte boven.

Naar mijn weten hebben de Quatts gewoon genoeg power om de boel te verwarmen, maar toch schiet de CV geruimte tijd te hulp?

Je zou dan zeggen dat de Quatts gewoon op vol vermogen zouden moeten gaan draaien? Ik zie nu in de grafieken terug dat ze vlak voor het bijschakelen van de CV zo'n 1kwh/uur gebruiken, en zodra de CV bijspringt 1,3kwh/uur. Of zou het een kwestie zijn van de gastarieven in de app flink opschroeven zodat hij meer kiest voor verwarmen met de Quatts?

Ik heb een home assistant draaien, dus dan is het natuurlijk gissen hoe en of de beide Quatts hebben gedraaid of niet. Wel verschillende defrosts gezien vanmorgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJfTH1xOmS6rH-9EwCIHLxbYpwo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IATt5rqD1XPxJ7oPa4qDlA4T.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jj85 schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:52:
[...]

100% zeker is groot woord, maar als ik de leiding van CV volgt tot aan mijn radiatoren, dan zit daar een Quatt tussen alvoor ik weer op de retour van de CV terecht kom. Dus voor mijn installatie ben ik 100% zeker dat al het CV-water ook altijd door de Quatt gaat.

Ondanks einde discussie, is het wel een mooie observatie...
Je hebt in je genoemde voorbeeld een temp.verschil van 12 graden tussen aanvoertemperatuur (42grC) en retour (30grC).

Een soortgelijk verschil kan ik hier ook wel creeeren met mijn system als de CV aanspringt.
Geel = retour (ingang Quatt)
Blauw = aanvoertemp.
[Afbeelding]

Er gaat veel warmte 'verloren' in het verder opwarmen van je hele systeem (leidingen, radiatoren, vvw etc). Dat verklaart mijns inziens wel dat je op zo'n moment een vrij hoge delta_T kunt creeeren.
Maar je klinkt 100% zeker.
Als iemand later via Google op je allereerste antwoord komt en lang die stekker uit de Quatt trekt, zit diegene misschien later met de gebakken peren.
Ik wil het @vanquishsdiv in ieder geval besparen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHiG_rQ_cvoumpS_zOc5W1-w_hY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eeAovJTDstoGt2ISJ940Tsul.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19-09 20:23
Friezin schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:16:
[...]

Maar je klinkt 100% zeker.
Als iemand later via Google op je allereerste antwoord komt en lang die stekker uit de Quatt trekt, zit diegene misschien later met de gebakken peren.
Ik wil het @vanquishsdiv in ieder geval besparen.

[Afbeelding]
Dank, ik zet gewoon de thermostaat op 12 :)

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:29
VindiGoosh schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:25:
Volgens mij zuipen die monteurs de avond ervoor of Quatt onderschat de noodzaak van de expansieruimte op de juiste plek.
@VindiGoosh

Bah!!

Iets minder adhd kan ook wel!!

[ Voor 6% gewijzigd door harv op 03-11-2024 12:31 ]

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
harv schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:27:
[...]

@VindiGoosh

Bah!!

Iets minder adhd kan ook wel!!
Ik heb inderdaad last van een spectrum waar ADD ook deels onder valt.

Maar dit is gewoon hoe we in deze regio het volgende zeggen:

“Of de monteurs hebben even zitten slapen, of de baas geeft onjuiste instructies mee.”

En aangezien de monteurs hier om 02:00 in NL aankwamen en diezelfde ochtend hier aan de slag moesten, maar tegelijkertijd Quatt in hun werkinstructies geen expansievat meenemen, kan het kwartje dus 2 kanten opvallen. Dat bedoel ik ermee te zeggen.

[ Voor 11% gewijzigd door VindiGoosh op 03-11-2024 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
@CPM
@VindiGoosh @paQ ,
“Als het dan lucht in de quatt is”….
Ik ben het eens dat dat het ruizige gedrag op de flow kan verklaren.
Tegelijk vind ik het raar..
Ik heb een hoop gehobbied, zelf warmtepomp en zonneboiler aangelegd. Heel veel circulatie pompen geïnstalleerd.
Yes… meermalen meegemaakt dat er luchtbellen in zitten.
Maar dan laat de flow sensor “nul” zien. Hooguit met wat spikes.
Maar goed….
Wellicht heeft quatt geen echte flow sensor en rapporteert die de flow op basis van omrekening van pomp toerental. Pomp zal met lucht cq cavitie inderdaad heel erg onregelmatig draaien. Als het flow plaatje een toerenplaatje zou zijn dan past dat heel goed bij bubbels of cavitatie.

Remedie is dan:
- lucht uit de quatt unit, doet de automatische ontluchter het wel?
- en… met hulde aan @VindiGoosh :) …… wellicht zit de zwanenhals die je aan het eind van de 125mm pijp hebt gemaaakt inderdaad vol lucht.

Daar zou je een ontluchter op kunnen zetten, maar dat is weer een heel gedoe…
Ik zou eerst proberen de cv bij te laten springen (lukt dat door een idioot hoge wens temperatuur in te stellen?).
Sowieso echt alle radiatoren open want je moet zo min mogelijk tegendruk hebben.
Dan heb je kans dat je een eventuele luchtbel door je systeem duwt.
Sowieso gok ik zo dat je op je cv ook een flow meter hebt die je kan vergelijken met de quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
@CPM @VindiGoosh @paQ
Overigens…. Als de luchtbel in de zwanehals zit kan je die er gewoon uitspoelen:
- vul opening op kraan aansluiten
- ergens down flow, nadat je door de quatt bent gegaan, een aftap kraan open.

Op die manier spoel ik de vloerverwarming op begane grond (zonder aftapkraan) met warmtepomp in kelder ook succesvol door als de boel druk loos is geweest (gelukkig niet meer dan eens per paar jaar). Betekent wel een kwartiertje spoelen en goed kijken dat er geen lucht meer in het aftap water zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21-09 17:22
[...]

[Afbeelding]
Aansluiten lijkt een beetje willekeurig bij Quatt. Bij deze aansluiting zit wel de "Intergas bypass" met terugslagklep en drukverschilregelaar ivm het ontbreken van een driewegklep.Maar de drukverschilregelaar tussen aan en afvoer die er standaard in zou moeten zitten is er niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:31
Ehbrands schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:18:
[...]

Aansluiten lijkt een beetje willekeurig bij Quatt. Bij deze aansluiting zit wel de "Intergas bypass" met terugslagklep en drukverschilregelaar ivm het ontbreken van een driewegklep.Maar de drukverschilregelaar tussen aan en afvoer die er standaard in zou moeten zitten is er niet.
Als je een al een drukverschilregelaar nodig hebt dan plaats je deze zeker niet onder de ketel.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-09 17:23
Frozen-Bullet schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:08:
Dit is mijn grafiek van afglopen nacht.. Quat Duo, goed geisoleerd huis (maar relatief veel ramen), VVW als hoofdverwarming beneden, Tado en de hele benedenverdieping als 1 'zone'. Wel een vrij lang traject richting de CV ruimte boven.

Naar mijn weten hebben de Quatts gewoon genoeg power om de boel te verwarmen, maar toch schiet de CV geruimte tijd te hulp?

Je zou dan zeggen dat de Quatts gewoon op vol vermogen zouden moeten gaan draaien? Ik zie nu in de grafieken terug dat ze vlak voor het bijschakelen van de CV zo'n 1kwh/uur gebruiken, en zodra de CV bijspringt 1,3kwh/uur. Of zou het een kwestie zijn van de gastarieven in de app flink opschroeven zodat hij meer kiest voor verwarmen met de Quatts?

Ik heb een home assistant draaien, dus dan is het natuurlijk gissen hoe en of de beide Quatts hebben gedraaid of niet. Wel verschillende defrosts gezien vanmorgen.

[Afbeelding]
Hier afgelopen nacht min of meer hetzelfde gedrag met een Duo. De hele nacht heeft maar één van de twee units gedraaid, aangevuld met de CV ketel (verdeling ongeveer 50:50 elektriciteit en gas).

Ik heb wel de 'optimale besparing' aan staan in de app, maar op basis van mijn tarieven zou het nog steeds goedkoper moeten zijn om volledig elektrisch te stoken. Ik snap dan ook niet dat de tweede unit niet bij is geschakeld, in plaats van de CV ketel.

Dit is de eerste keer dat ik dergelijk gedrag heb gezien van de Quatt, mijn gedachte is dat het mogelijk iets te maken heeft met die recente firmware update (v2.20). Ik heb vanmorgen nog wel even de CiC gereset, waarna het systeem wel weer met beide units ging stoken, met de CV uit.

Ik ga het de komende dagen nog even in de gaten houden. Anders maar eens de optimale besparing optie uitzetten om te kijken hoe e.e.a. dan reageert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21-09 17:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BJ7q37_ygsaCy9C5p8ldglrevA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HrycshMEh8tgRCjY5xo8ukH3.jpg?f=user_large
Quatt doet dit nochtans wel.
Bovenstaand is de foto van jj85, maar bij mijn installatie en meerdere die hier voorbij zijn gekomen zit het ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
n als het lucht (ondanks dat Quatt zei van niet) inderdaad in de zwanenhals zit, ben ik van mening dat het dan ergens anders vandaan moet komen.

De installateurs ontluchten de Quatts door de vulkraan vol open te zetten, en de laatste koppeling van de Quatt licht open te draaien (zodat het lucht eruit kan) met het schot erna dicht. Dus dan is de zwanenhals zonder lucht achter gelaten. (Dus precies wat stefann voorstelt om nu te doen)

Als er bij CPM nu dan toch lucht in zit, moet dat dus ergens vandaan komen. Daarom ook dat ik het nu zoek in een luchtaanzuigende koppeling in de retour, of een langzaam luchtlekkend expansievat (wat in beide gevallen dus kan omdat het expansievat bij CPM op de aanvoer zit en niet op de retour).

Ik hoop alleen wel dat als CPM de remedie van @Stefannn om het lucht uit de zwanenhals te spoelen uitvoert, hij eerst kijkt of de druk in zijn systeem inmiddels al (heel ietsjes) is afgenomen of niet.

Als het lucht namelijk niet in de zwanenhals zit, dan:

- verdwijnt er dus ergens lucht zonder dat het er ergens bij komt.

- komt er ergens lucht bij, maar verdwijnt het daarna weer in de ontluchting van de Quatt (waardoor het niet gedetecteerd wordt).

Na het spoelen gaat dat datapunt namelijk verloren.

[ Voor 13% gewijzigd door VindiGoosh op 03-11-2024 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
VindiGoosh schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:41:
n als het lucht (ondanks dat Quatt zei van niet) inderdaad in de zwanenhals zit, ben ik van mening dat het dan ergens anders vandaan moet komen.

De installateurs ontluchten de Quatts door de vulkraan vol open te zetten, en de laatste koppeling van de Quatt licht open te draaien (zodat het lucht eruit kan) met het schot erna dicht. Dus dan is de zwanenhals zonder lucht achter gelaten.
Als je het zo doet is 1 van de leidingen van de zwanehals lucht-vrij, die tussen vulopening en quatt. Als je het water bij de quatt laat weglopen is de andere dat zeer zeker niet.

Nb… ik zou nog steeds niet weten hoe een cv leiding lucht kan aanzuigen, zelfs als expansievat niet in retour zit. De onderdruk aldaar is ten opzichte van de quatt, maar nog altijd meer dan 1 bar overdruk ten opzichte van omgeving.

Anyway… als we het eens zijn dat de boel eerst maar eens “op poten” gezet moet worden komt dat later wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Stefannn schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:46:
[...]

Als je het zo doet is 1 van de leidingen van de zwanehals lucht-vrij, die tussen vulopening en quatt. Als je het water bij de quatt laat weglopen is de andere dat zeer zeker niet.
Dit dacht ik dus ook inderdaad, maar Quatt had gezegd dat dit “door de hoge flow in het systeem” niet het geval zou kunnen zijn.

Ik heb dat (misschien onterecht) voor waar aangenomen en daarom ging ik verder in die andere gedachtegangen
Nb… ik zou nog steeds niet weten hoe een cv leiding lucht kan aanzuigen, zelfs als expansievat niet in retour zit. De onderdruk aldaar is ten opzichte van de quatt, maar nog altijd meer dan 1 bar overdruk ten opzichte van omgeving.

Anyway… als we het eens zijn dat de boel eerst maar eens “op poten” gezet moet worden komt dat later wel.
Ik heb het 2 keer meegemaakt;

Bij een gesloten systeem bij een beunklus van een vriend van mij en een keer bij een beunklus van mijzelf in een open systeem op een binnenvaartschip. Dat was bij een dekwaspomp die steeds druk verloor.

Maar die laatste is een beetje appels met peren.

[ Voor 4% gewijzigd door VindiGoosh op 03-11-2024 13:52 ]

Pagina: 1 ... 127 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.