Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:56
De Quatt buitenunits hebben toch een automatische ontluchting? Als jij dan de vulslang een dagje aangesloten laat zitten met de kraan open dan is dat toch de makkelijkste oplossing om het cv luchtvrij en goed gevuld te krijgen?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-09 19:34
dribbel schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:35:
[...]

Hier afgelopen nacht min of meer hetzelfde gedrag met een Duo. De hele nacht heeft maar één van de twee units gedraaid, aangevuld met de CV ketel (verdeling ongeveer 50:50 elektriciteit en gas).

Ik heb wel de 'optimale besparing' aan staan in de app, maar op basis van mijn tarieven zou het nog steeds goedkoper moeten zijn om volledig elektrisch te stoken. Ik snap dan ook niet dat de tweede unit niet bij is geschakeld, in plaats van de CV ketel.

Dit is de eerste keer dat ik dergelijk gedrag heb gezien van de Quatt, mijn gedachte is dat het mogelijk iets te maken heeft met die recente firmware update (v2.20). Ik heb vanmorgen nog wel even de CiC gereset, waarna het systeem wel weer met beide units ging stoken, met de CV uit.

Ik ga het de komende dagen nog even in de gaten houden. Anders maar eens de optimale besparing optie uitzetten om te kijken hoe e.e.a. dan reageert.
Je zou verwachten dat ie dan eerst het water wat meer gaat verwarmen (tot ongeveer de max wat ie aan kan) en daarna de CV erbij. Die firmware update zou een verklaring kunnen zijn inderdaad.. Begin oktober hebben we ook een paar koude dagen gehad, toen had ik er geen 'last' van, toen waren beide units inderdaad mooi naast elkaar aan het draaien, zonder gasverbruik.

Ik ga het ook in de gaten houden de komende dagen.. Maar ben blij dat ik niet de enige ben waarbij dit speelt ;)

Overigens heb ik optimale besparing uit staan. Ik zal de CiC ook even resetten, misschien dat dat nog wat helpt komende nacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02:38
Safe_grut schreef op zondag 3 november 2024 @ 08:44:
Graag jullie advies.

Ik kan het niet verder inregelen heb alles al geprobeerd.

Dit is onnodig gas bijstooken

Heeft dit iets met vermogens instellingen van Quatt te maken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb denk ik een goed advies. Ik heb alleen radiatoren.

Ik heb destijds bewust voor de Tado gekozen omdat ik die met 0,1 graad (alleen in het schema) kan verstellen.

1. Wat ik doe is in de avond de temperatuur in stapjes iets verhogen naar 21 graden. Daarmee bouw je een klein warmtebuffertje op. Daarmee vermijd ik de eerste koudste uren in de nacht of zakt zoals vannacht de temperatuur niet onderuit. Daarna ga ik de temperatuur in de nacht weer rustig opstoken om te voorkomen dat het gas aangaat.
2. Maar omdat ik vooraf niet weet hoe hard/snel de temperatuur gaat zakken bouw ik een extra beveiliging in, ik noem dat zelf het stutten van de temperatuur. Dat zijn de kleine stapjes naar beneden.

Ik bedacht dat je mogenlijk ook net zoals @Mickel moen doet al eerder in de tijd in stapjes de temperatuur kan opbouwen. Die stapjes moeten dan wel op jouw situatie dus op jouw warmteverlies worden aangepast. Anderszijds denk dat mijn methode de temperatuur eerder stut, in ieder geval krijgt deze al vroeg in de nacht niet de kans om te snel te dalen. Hij stookt ook de temperatuur in de avond hoger op, mogenlijk is zijn warmtebuffer dus ook groter maar persoonlijk wil ik dat niet.

Vannacht heb ik voor het eerst die beveiling (2) in actie. Mogenlijk kan je ook zonder die beveiliging een vergelijkbaar resultaat bereiken, dus alleen met de warmtebuffer, met een andere thermostaat. Het fijne van Tado vind ik is dat je vooraf een schema kan maken die kleine stapjes neemt. de T6 heeft een ruimere hysteresis en neemt stapjes van 0,5. Achter de schermen neemt deze waarschijnlijk ook kleinere stapjes maar je hebt naar mijn indruk minder controle over je systeem. Natuurlijk helemaal niet erg als je de thermostaat op een constante waarde staat.

Doordat in de eerste koude uren van de nacht, de wp nauwenlijks aangaat, gaat naar mijn inschatting de COP redenlijk op peil en het gas gaat niet aan.

Of je daarnaast ook nog iets aan een warmteverlies instelling moet doen dat ben ik ook in mijn situatie nog aan het uitzoeken. Maar het kan zijn dat in jouw huis de temperatuur te snel daalt, het warmteverlies dus te groot is. In dat geval, zo heb ik gelezen, kan een vaste nachtverlaging (waar ik dus ook gebruik van maak maar dan onder begeleiding) zuiniger zijn. Maar ook dan moet je tegen de ochtend rustig opbouwen anders gaat je gas alsnog aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ybYlfxcVPGv1kPEvG1xbqcPc3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OezMolOkLn3kj7V2yQsvQtD8.jpg?f=fotoalbum_large

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Ik ga niet zelf die lucht er uit spoelen. Dat mag Quatt komen oplossen.
Expansievat klinkt niet alsof er water onderin staat. Lijkt me ook niet dat ie kapot is, ding is nog geen jaar oud.

Ik ga wat logging bewaren en als Quatt er om vraagt ga ik het aanleveren. Maar kan me niet voorstellen dat ze hun sensoren niet zelf uitlezen en een simpel rapportje kunnen draaien.
Ik ga volgende week wel wat meer actie van ze eisen want om de 3 a 4 dagen een reactie is natuurlijk niet wat je wilt.

Ik heb gas en elektra prijzen in de app staan en optimaal besparen aan. Elektra 0,19/0,16ct en gas 1,17.

Wat ik mij wel kan voorstellen is dat de duo's bij deze temperaturen om en om draaien om zo niet tegelijkertijd een defrost te hebben. Dus dan ga je in de nacht waarschijnlijk één Quatt zien draaien op een hoger vermogen. Maar je zou dan verwachten dat als ie gaat defrosten de andere aan springt, maar dat heb ik niet gezien.

Ik ga nu verder niets meer aanraken. Alles vol open en zweten in de keet. :+

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:02
Ehbrands schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:18:
[...]

Aansluiten lijkt een beetje willekeurig bij Quatt. Bij deze aansluiting zit wel de "Intergas bypass" met terugslagklep en drukverschilregelaar ivm het ontbreken van een driewegklep.Maar de drukverschilregelaar tussen aan en afvoer die er standaard in zou moeten zitten is er niet.
Die zit er wel, maar is niet zichtbaar in deze hoek. Hij zit hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8kxyvxQ1OVleVryfBu5oEiyQYE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KL50VIRH8HOUG3I0hHIc97c3.png?f=user_large

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:47
Frozen-Bullet schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:58:
[...]

Je zou verwachten dat ie dan eerst het water wat meer gaat verwarmen (tot ongeveer de max wat ie aan kan) en daarna de CV erbij. Die firmware update zou een verklaring kunnen zijn inderdaad.. Begin oktober hebben we ook een paar koude dagen gehad, toen had ik er geen 'last' van, toen waren beide units inderdaad mooi naast elkaar aan het draaien, zonder gasverbruik.

Ik ga het ook in de gaten houden de komende dagen.. Maar ben blij dat ik niet de enige ben waarbij dit speelt ;)

Overigens heb ik optimale besparing uit staan. Ik zal de CiC ook even resetten, misschien dat dat nog wat helpt komende nacht.
Ok, dat vind ik dan wel heel bijzonder dit gedrag terwijl je die besparingsoptie uit hebt staan.

Volgens de beschrijvingen zou er dan toch altijd prioriteit worden gegeven aan elektrisch, tenzij er natuurlijk onvoldoende capaciteit is, maar zover is het nog lang niet als de helft van de duo opstelling niet eens in bedrijf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
Gerardwaz schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:27:
[...]

Als je een al een drukverschilregelaar nodig hebt dan plaats je deze zeker niet onder de ketel.
Waarom niet? Deze voorkomt dat er water door de ketel stroomt als deze niet aan staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21-09 17:22
s020506 schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:15:
[...]

[Afbeelding]
Dat is de drukverschilregelaar voor het drieweg klep fenomeen bij intergas. Die zit bij mij ook. Tevens zit er bij mij nog een tweede regelaar zoals ik in de foto van jj85 heb omcirkelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:31
s020506 schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:18:
[...]

Waarom niet? Deze voorkomt dat er water door de ketel stroomt als deze niet aan staat.
Je haalt nu even een paar dingen doorelkaar.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehbrands
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fs2Gh8lzlqHrDQabywdw6axNscE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0P2RUb0ZiRzp40abjnHcvd1Q.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn eigen installatie. Beetje moeilijk te zien vanwege het expansievat.
Rode cirkel drukverschilregelaar driewegklep.
Groene cirkel extra leiding tussen aanvoer en retour met drukverschilregelaar. De regelaar zit aan de rechterkant van de leiding achter het expansievat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

s020506 schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:15:
[...]

[Afbeelding]
@VindiGoosh zie hier een expansievat die op een andere manier is aangesloten. Deze zit net voor de uitstroom richting de Quatt. ;)

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
Ehbrands schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:34:
[Afbeelding]

Groene cirkel extra leiding tussen aanvoer en retour met drukverschilregelaar. De regelaar zit aan de rechterkant van de leiding achter het expansievat.
Ah. Dat is nieuw voor mij. Waar is die dan voor? Of anders gevraagd, waarom zou ik die niet nodig hebben en jij wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20-09 08:58
CPM schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:38:
[...]

@VindiGoosh zie hier een expansievat die op een andere manier is aangesloten. Deze zit net voor de uitstroom richting de Quatt. ;)
Ja idd, zoals het hoort. Kennelijk willekeur bij Quatt. Als gevolg van onnauwkeurigheid met monteren of als gevolg van slechte instructies van hogeraf.

In beide gevallen vind ik het erg slordig. Het nut van de expansieruimte op de retour van de pomp wordt echt onderschat.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Ehbrands schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:34:
[Afbeelding]

Precies zo zou het moeten zijn naam mijn mening.

Neemt niet de oorzaak van het probleem weg, maar verklaart wel waarom CPM wel problemen ervaart en anderen niet.

Die overdrukregelaar mag alleen bij kort aanspringen van de pomp warmte lekken. En kort daarna niet meer. Andwrs staat hij verkeerd afgesteld

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeslaNerd
Het mooie van de ontwerpkeuzes van Quatt is wel dat het voor de CiC aansturing allemaal niet uitmaakt of er vvw of radiatoren aanhangen, of het expansievat aan de aanvoer of de retour van de wp hangt, of er een drukverschilregelaar op zit of niet. Het uitgangspunt is duidelijk geweest om het zo eenvoudig mogelijk te houden

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-09 17:41
Kan/mag je de CIC altijd resetten? Of moet je dat doen op een moment dat de Quatt niet aan het werk is.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!
okijokii schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:58:
Kan/mag je de CIC altijd resetten? Of moet je dat doen op een moment dat de Quatt niet aan het werk is.
Ik doe het wanneer Quatt uit is.
En reset altijd na update.

[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 03-11-2024 15:01 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:00:
[...]

Ik doe het wanneer Quatt uit is.
En reset altijd na update.
Ik denk dat er 8950 Quatt eigenaren nooit de CIC zullen resetten (of toevallig een keer bij een stroomstoring) 😇

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-09 13:28
WAF1 schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:03:
[...]

Ik heb denk ik een goed advies. Ik heb alleen radiatoren.

Ik heb destijds bewust voor de Tado gekozen omdat ik die met 0,1 graad (alleen in het schema) kan verstellen.

1. Wat ik doe is in de avond de temperatuur in stapjes iets verhogen naar 21 graden. Daarmee bouw je een klein warmtebuffertje op. Daarmee vermijd ik de eerste koudste uren in de nacht of zakt zoals vannacht de temperatuur niet onderuit. Daarna ga ik de temperatuur in de nacht weer rustig opstoken om te voorkomen dat het gas aangaat.
2. Maar omdat ik vooraf niet weet hoe hard/snel de temperatuur gaat zakken bouw ik een extra beveiliging in, ik noem dat zelf het stutten van de temperatuur. Dat zijn de kleine stapjes naar beneden.

Ik bedacht dat je mogenlijk ook net zoals @Mickel moen doet al eerder in de tijd in stapjes de temperatuur kan opbouwen. Die stapjes moeten dan wel op jouw situatie dus op jouw warmteverlies worden aangepast. Anderszijds denk dat mijn methode de temperatuur eerder stut, in ieder geval krijgt deze al vroeg in de nacht niet de kans om te snel te dalen. Hij stookt ook de temperatuur in de avond hoger op, mogenlijk is zijn warmtebuffer dus ook groter maar persoonlijk wil ik dat niet.

Vannacht heb ik voor het eerst die beveiling (2) in actie. Mogenlijk kan je ook zonder die beveiliging een vergelijkbaar resultaat bereiken, dus alleen met de warmtebuffer, met een andere thermostaat. Het fijne van Tado vind ik is dat je vooraf een schema kan maken die kleine stapjes neemt. de T6 heeft een ruimere hysteresis en neemt stapjes van 0,5. Achter de schermen neemt deze waarschijnlijk ook kleinere stapjes maar je hebt naar mijn indruk minder controle over je systeem. Natuurlijk helemaal niet erg als je de thermostaat op een constante waarde staat.

Doordat in de eerste koude uren van de nacht, de wp nauwenlijks aangaat, gaat naar mijn inschatting de COP redenlijk op peil en het gas gaat niet aan.

Of je daarnaast ook nog iets aan een warmteverlies instelling moet doen dat ben ik ook in mijn situatie nog aan het uitzoeken. Maar het kan zijn dat in jouw huis de temperatuur te snel daalt, het warmteverlies dus te groot is. In dat geval, zo heb ik gelezen, kan een vaste nachtverlaging (waar ik dus ook gebruik van maak maar dan onder begeleiding) zuiniger zijn. Maar ook dan moet je tegen de ochtend rustig opbouwen anders gaat je gas alsnog aan.

[Afbeelding]
Helder
Dank voor het uitgebreide advies!

Huis is gerenoveerd naar dak Rc 4.5 muur 4 rc en vloer met 80 m2 vloerverwarming rc 5 en wat radiatoren

Huis is 160 m2 waar 120m2 worden continu gestok op 21 graden waar bij ik voor cv rond 750 m3 gas kwijt was

Ik heb vandaag de ketel uitgeschakeld voor CV dus allen tapwater doet hij nog eff kijken hoe het vanavond gaat.

Ik heb ook de Tado x aangeschaft 2 weeken terug ivm hysteresis van 0.1 hiervoor had ik de isense

Als het vanavond niets woord ga ik de schema proberen.

🙏

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehbrands
s020506 schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:39:
[...]

Ah. Dat is nieuw voor mij. Waar is die dan voor? Of anders gevraagd, waarom zou ik die niet nodig hebben en jij wel?
Om een eventueel te groot drukverschil ( in de regel groter dan 0,2 bar (standaard instelling)) tussen aanvoer en retour op te vangen. Dit kan optreden als bv opeens meerdere thermostaat kranen dicht zouden gaan.
Bij mijn installatie staat altijd alles open. Dus zal de bypass in principe zelden actief zijn. Bij mensen waar dit niet gemonteerd is hoeft dit niet perse een probleem te zijn. Het willekeurige hierin verbaasd mij een beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
okijokii schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:04:
[...]

Ik denk dat er 8950 Quatt eigenaren nooit de CIC zullen resetten (of toevallig een keer bij een stroomstoring) 😇
En 50 wel 😉
Ik vermoed dat CIC herstart na een update, maar weet het niet zeker.
Wil 100% zeker weten dat de nieuwe instellingen gaan werken zoals bedoeld, vandaar even 10 seconden stroomloos.
Las her en der iets wat ook best veroorzaakt kan worden door de 2.20.0 update, maar zeker weten? Nee

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
vanquishsdiv schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 07:45:
[...]

Ja. Volgens Vereniging Eigen Huis wel, ik citeer:
Je vraagt voor 1 maatregel de subsidie aan, dan krijg je de helft van het subsidiebedrag. Vraag je binnen 24 maanden na plaatsing van de eerste maatregel, voor een tweede of meerdere maatregelen de subsidie aan? Dan wordt het subsidiebedrag van de eerste maatregel met terugwerkende kracht verdubbeld. Ook is er een verdubbeling van het subsidiebedrag voor de tweede of meerdere maatregelen.
Bron: https://www.eigenhuis.nl/...die-voor-duurzame-energie
Dat staat er. Maar ik heb over een ervaring gelezen waarbij het dus toch, de dubbele subsidie, vanzelf ging na twee verschillende aanvragen. Omdat de regels steeds een beetje veranderen zou je bij de bron kunnen informeren, hoeft natuurlijk niet.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ehbrands schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:07:
[...]

Om een eventueel te groot drukverschil ( in de regel groter dan 0,2 bar (standaard instelling)) tussen aanvoer en retour op te vangen. Dit kan optreden als bv opeens meerdere thermostaat kranen dicht zouden gaan.
Bij mijn installatie staat altijd alles open. Dus zal de bypass in principe zelden actief zijn. Bij mensen waar dit niet gemonteerd is hoeft dit niet perse een probleem te zijn. Het willekeurige hierin verbaasd mij een beetje.
Bij diegenen die geen bypass hebben (ik bijvoorbeeld) wordt expliciet gemeld dat er minimaal 3 grote radiatoren open moeten staan.
Wanneer ik dat garandeerde, plaatsen ze 'm niet.

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SX_n_3cCSqYwPNayVYG756-WDSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XRDv4F4trazmWm4TIiWDPTj6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Friezin op 03-11-2024 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
@MacD007 ze zijn binnen :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyEq4nfBsxlnuDQNC9mJgQS2zc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AiHq2JDTyRxHHF1LuSL7c6qz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Friezin schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:12:
[...]

Bij diegenen die geen bypass hebben (ik bijvoorbeeld) wordt expliciet gemeld dat er minimaal 3 grote radiatoren open moeten staan.
Wanneer ik dat garandeerde, plaatsen ze 'm niet.

Edit:
[Afbeelding]
Das wel gek

Ik heb dat ook gezegd (zelfs nog de thermostaatknoppen er gelijk afgehaald) en hier zit de bypass wel.

Doet alleen wat kort nadat de pomp aangaat, kort daarna niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehbrands
Dat werd bij mij ook gevraagd en ook door mij bevestigd dat altijd alles open staat.
En toch zit hij er 😁. Tja geen drama verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
VindiGoosh schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:17:
[...]

Das wel gek

Ik heb dat ook gezegd (zelfs nog de thermostaatknoppen er gelijk afgehaald) en hier zit de bypass wel.

Doet alleen wat kort nadat de pomp aangaat, kort daarna niet meer.
Misschien zijn ze wijzer geworden na een jaar (ik kreeg m vorig jaar november) omdat het toch vaak mis ging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ehbrands schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:18:
Dat werd bij mij ook gevraagd en ook door mij bevestigd dat altijd alles open staat.
En toch zit hij er 😁. Tja geen drama verder.
Zie hierboven 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Friezin schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:21:
[...]

Misschien zijn ze wijzer geworden na een jaar (ik kreeg m vorig jaar november) omdat het toch vaak mis ging?
Dat klinkt wel logisch idd

One size fits all oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door VindiGoosh op 03-11-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
maxtrash schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:50:

Op termijn ga ik wellicht de TADO vervangen door de DIYLESS thermostaat die ik heb aangeschaft. Dat biedt mogelijkheden om met Home assistant het samenspel tussen airco en Quatt nauwkeuriger in te regelen, maar ten koste van simpliciteit. Eerst maar eens kijken hoe het zo gaat.
Even een vraagje tussendoor maar ik heb totaal geen verstand van Home assisant. Zou je datzelfde ook niet kunnen bereiken door een Tado aansturing voor airco's te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:44
MacD007 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:04:
[...]

Ik zou hem op het horizontale stuk (zie pijl) plaatsen, mits daar voldoende plaats voor is.
[Afbeelding]
Hij zit. Horizontale stuk was te krap, dan moest ik meer gaan verbouwen. Dus nu maar verticaal. Installeren was verder zo gedaan :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgeDXxJJdxpyiS6-_ah0P_4E2MU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VcBjOVW36Tn0omniTGvYiKUC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VindiGoosh
Omdat de conclusie kennelijk is dat het wel- of niet aansluiten van het expansievat op de aanvoer of retour bij Quatt complete willekeur is, wil deze post schrijven om iedereen met een Quatt waarbij het expansievat op de aanvoer zit, te waarschuwen. Ik heb het hier al beschreven, maar ik heb niet het idee dat ik het goed uitleg, waardoor het niet landt, of het niet voor serieus aangenomen wordt. Terwijl er in de toekomst wel problemen voor deze mensen met een Quatt gaan ontstaan.

Kleine terugblik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-c-bI_3cf9OEUnx4MTVSIfJ41mM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C8BKxbWIvTq4jSINxbZtDp2i.png?f=fotoalbum_large

Met expansieruimte op de RETOUR van de POMP, houdt het expansievat de druk op de retourleiding gelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sld77V5V_ovQV1FuDS43a45u7OM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ul8GW4IKgo3ZvDdy1EHo3XAO.png?f=fotoalbum_large

Met expansieruimte op de AANVOER van de POMP, houdt het expansievat de druk op de aanvoerleiding gelijk.

Of hij bij jou nu op de aanvoer zit of op de retour: vroeg of laat raakt een expansievat lek.

Als een expansievat op de retour van de pomp lek raakt, zal de pomp bij het aanspringen het lucht direct uit het expansievat zuigen, en nadat de druk gelijk wordt, de vrijgekomen ruimte vullen met water. Als de pomp de volgende keer aan gaat, dan zal die expansieruimte direct weg zijn, waardoor de druk te groot wordt en het overstortventiel (NIET te verwarren met overdrukregelaar) in werking treden, waardoor de druk daalt.

Als gebruiker merk je dus vrijwel direct dat het expansievat lek is.

Bij een expansievat op de aanvoer werkt dit anders, en dit gedeelte wil ik beter uitleggen zodat men hier echt de implicaties daarvan begrijpt, om te voorkomen dat dit in de toekomst tot een probleem leidt waar je enorm lang naar moet zoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WcBY8wxi1JVfphH_AqiGaj_E2q0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TpJg2YLUFGKTaI0x9Ckf4aPL.jpg?f=fotoalbum_large

Hier de standaard situatie. De pomp is uit, en de druk in het systeem is overal gelijk. Het expansievat is niet lek (water boven, gas onder)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tTPBGrAM01dpW-RLddrVNR1Lks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3uf865DDjArMgcX9NL0HbLpu.jpg?f=fotoalbum_large

De pomp gaat aan. Het expansievat zit op de aanvoer en houdt daar de druk gelijk, doordat het expansievat wordt gevuld met water.

Nu is het expansievat lek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SK_Hm-gP56MkVR3vXztWngniaD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u4c0lbrvIF8OKe7HHvy1ThAW.jpg?f=fotoalbum_large

Bij een lek expansievat zit het water onder, en het gas boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57nprr0nXAXZWDd9c2tBMCGnjF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CFAMOo7qK3CHdBshOJVvpRCp.jpg?f=fotoalbum_large

De pomp gaat nu aan. Waar bij een expansievat op de retour, de pomp het lucht van het lekke expansievat eruit zuigt, wordt er bij een expansievat op de aanvoer, het lucht samengedrukt door het water erachter. Dat warme water "zweeft" natuurlijk niet boven het lucht, maar om het onderscheid duidelijk te maken heb ik het even zo getekend.

Als de pomp uit gaat, heb je vervolgens deze situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMJMxGk8nnQnBFvJHlYcQgiOxbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YLcbCLRW2h5q8I4RTR9HQvO9.jpg?f=fotoalbum_large

Ondanks dat er extra water in het expansievat is gekomen, is de lucht er nog niet helemaal uit. Als bij de volgende run de pomp aan gaat, zal het expansievat dus gedeeltelijk blijven functioneren. Immers is er nog steeds expansieruimte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DciC-tAFmaQyw77JriK50zyXCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXmJMWJDTKGDaX7KHOtsELbU.jpg?f=fotoalbum_large

Maar het punt dat ik wil maken: het gas van het expansievat verplaatst dus niet direct, maar langzaam vanuit het expansievat naar de rest van het systeem. Totdat het gas uiteindelijk de circulatie bereikt, en na eke run belletje voor belletje weglekt het systeem in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oF_NKrinviY2uhedWvAJrybRqIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G4cX82YIsLyete7KCTZogz8J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1x3d09B9F6K7Ja4ROvJRchEPAOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e6AdCLy0I8XirdSQNGSO1Pyq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oF_NKrinviY2uhedWvAJrybRqIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G4cX82YIsLyete7KCTZogz8J.jpg?f=fotoalbum_large

Voorheen zat daar een ketel die automatisch ontlucht, maar met het plaatsen van een bypass zal dat lucht zich dus langzaam gaan verdelen over het gehele afgiftesysteem. Het gevolg hiervan is dat de pomp over een langere tijd steeds onrustiger gaat lopen, en het drukverlies dat je afleest in de ketel nagenoeg gelijk blijft, of heel, heel langzaam terugloopt als belletje voor belletje gescheiden wordt van het systeem als deze éindelijk de automatische ontluchting van de Quatts bereiken.

Waarom is dit belangrijk om te weten?

Een lek expansievat die op de AANVOER van de POMP zit blijft heel erg lang zijn functie behouden, waarbij een expansievat op de RETOUR van de POMP direct wordt leeggezogen en het drukverschil in het systeem direct terugvalt. Ook als je op het expansievat klopt hoor je nog lang 2 verschillende tonen, hetzij verkeerd om. En aangezien maar weinig mensen echt het correcte geluid van een expansievat herkennen, zal in dit geval een lek expansievat snel beoordeeld worden als "werkt nog".

Dus voordat je in zo'n geval alles uit te kast trekt om een onrustig lopend systeem weer in orde te maken: het vervangen van een expansievat en het verplaatsen ervan op de retour kost nog geen €100,-.

Het eerste signaal bij een lek expansievat op de aanvoer van de pomp:

Drukdaling in het systeem Een expansievat dat je vaak kunt ontluchten

Mensen met wél een overdrukregelaar gaan merken dat deze meer warmte lekt en de warmte IN zich steeds dichter gaat bewegen naar de warmte UIT. “Afgifte vergroten” is dan de eerste reactie, maar daarmee bestrijd je alleen de symptomen en wordt het zoeken naar de oorzaak nog moeilijker.

Just my 2 cts

Dan nog kort over de invloed van de locatie van een expansievat op het afgiftesysteem:

Ik ben ervan overtuigd dat de expansieruimte op de retour van de pomp een betere warmteafgifte in de radiatoren geeft, dan wanneer de expansieruimte op de aanvoer zit (al helemaal bij het ontbreken van een overdrukregelaar -niet te verwarren met overstortventiel- ), zoals bij CPM het geval is.

Maar daarin ben ik gewezen op het maken van een denkfout, dus dat ga ik binnenkort testen met 2 expansievaten achter kleppen, een op de retour en een op de aanvoer, analoge drukmeters en een FLIR camera. Dan is dat ook voor eens en voor altijd uitgezocht.

EDIT:

En voordat er gezegd wordt "Lek is lek, dat gaat niet langzaam", een lekkend expansievat gaat in het begin bijna altijd langzaam. Want een lek membraan in rust zit meestal gewoon dicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKs4K9rC3nsGaYOYwcP6FQWhlr4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ia7tiY6uig8fbBihK7VD6Ad2.jpg?f=user_large

En dat lek gaat pas open onder druk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3_RQWtz2zgB_EGYNHtfzd9stlc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MlEqH8unMyumIznOjolSop5y.jpg?f=user_large

(Membraan = rood, Water = blauw, Gas = grijs)

Bij een expansievat aan de retour gaat dat de snelheid van lek raken echter exponentieel, omdat het gas in het expansievat snel wordt weggezogen en vervangen wordt door water, en het membraan in rust daardoor steeds boller gaat staan. Bij een expansievat op de aanvoer blijft die functie van expansie in omgekeerde volgorde veel langer in stand, waardoor het lekke membraan pas over een veel langere tijd bol gaat staan en de exponent hierin pas veel later effect gaat hebben.

Ik durf zelfs te stellen dat die in het geval van een lange leiding naar het expansievat, uitgezoomed, lineair lijkt.

[ Voor 26% gewijzigd door VindiGoosh op 03-11-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
jj85 schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:05:
[...]

Hij zit. Horizontale stuk was te krap, dan moest ik meer gaan verbouwen. Dus nu maar verticaal. Installeren was verder zo gedaan :)
[Afbeelding]
is dat de retour ? richting Quatt ?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
MacD007 schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:28:
[...]

is dat de retour ? richting Quatt ?
Natuurlijk, anders is het vrij zinloos ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:05:
[...]

[Afbeelding]
Hoe geraakt dat vuil in de vuilvanger als die parallel naast de leiding is gemonteerd?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:29
@WAF1
@jj85
@Safe_grut

en meerdere anderen,

kopie naar
@MacD007
@Friezin

Vandaag misschien wel 10 bladen reacties in deze tweakers. Positief, maar soms zie je door de bomen het bos niet meer.
Helaas ook reacties welke volledig verkeerd zijn, aan het verkeerde adres, omdat er wordt gereageerd zonder te weten welke installatie de verzender heeft, het staat niet in zijn/haar profiel.

Ik ga niet niet meer reageren zonder een duidelijk profiel, zonder dat telkens wordt meegegeven welke installatie er achter zit. Dan kun je namelijk misschien herleiden waarom verzender dit schrijft.

Mijn verzoek dus:
Ga naar " mijn profiel, bewerken, profielgegevens voor het forum "en vul daar de basic elementen in voor een goede discussie. Dan hoeven we niet 30 bladen terug te gaan voor een zoektocht naar van " waar hebben we het over"

En graag zie ik ook dat de topicstarters dit proberen te bereiken en zeer specifieke "klachten / ontdekkingstochten" trachten te sturen in een afzonderlijke groep.

Hier moet het vooral gaan over quatt en hoe kunnen we dat verbeteren, en die discussie blijft zuiver door hoofdzaken van bijzaken te scheiden.

Ik zie het verder wel.

[ Voor 3% gewijzigd door harv op 03-11-2024 19:34 ]

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehbrands
TeslaNerd schreef op zondag 3 november 2024 @ 17:42:
[...]

Hoe geraakt dat vuil in de vuilvanger als die parallel naast de leiding is gemonteerd?
Het lijkt parallel, maar het is wel degelijk in serie. Water gaat er aan de onderkant in, dan naar links. Dan door het filter en er aan de bovenkant weer uit. Het rode symbool aan de buitenkant is een magneet waar metaal deeltjes aan blijven hangen.
Daarom bij het schoonmaken/aftappen eerst de magneet eraf schuiven zodat alle deeltjes naar beneden vallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op zondag 3 november 2024 @ 17:42:
[...]

Zit een magneet in die ijzerdeeltjes aantrekt. Tevens een bepaalde constructie die een deel vd flow het ding in stuurt

Afbeeldingslocatie: https://flamco.aalberts-hfc.com/media/products/smart_operation_magnet_ill_f25934.jpg

Afbeeldingslocatie: https://flamco.aalberts-hfc.com/media/products/flamcovent_clean_smart_use_f24634.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
harv schreef op zondag 3 november 2024 @ 17:43:
@WAF1
@jj85
@Safe_grut

kopie naar
@MacD007
@Friezin

Vandaag misschien wel 10 bladen reacties in deze tweakers. Positief, maar soms zie je door de bomen het bos niet meer.
Helaas ook reacties welke volledig verkeerd zijn, aan het verkeerde adres, omdat er wordt gereageerd zonder te weten welke installatie de verzender heeft, het staat niet in zijn/haar profiel.

Ik ga niet niet meer reageren zonder een duidelijk profiel, zonder dat telkens wordt meegegeven welke installatie er achter zit. Dan kun je namelijk misschien herleiden waarom verzender dit schrijft.

Mijn verzoek dus:
Ga naar " mijn profiel, bewerken, profielgegevens voor het forum "en vul daar de basic elementen in voor een goede discussie. Dan hoeven we niet 30 bladen terug te gaan voor een zoektocht naar van " waar hebben we het over"

En graag zie ik ook dat de topicstarters dit proberen te bereiken en zeer specifieke "klachten / ontdekkingstochten" trachten te sturen in een afzonderlijke groep.

Hier moet het vooral gaan over quatt en hoe kunnen we dat verbeteren, en die discussie blijft zuiver door hoofdzaken van bijzaken te scheiden.

Ik zie het verder wel.
Wanneer mensen inderdaad hun signature vullen met de woning gegevens en afgiftesysteem, scheelt dat een stuk (moest je post 2x lezen, want wist even niet wat je bedoelde)

In het begin ook al eens een poging gedaan, hier is de handleiding nogmaals.

Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Dan krijg je dit
⤵️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:03
WAF1 schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:39:
[...]

Even een vraagje tussendoor maar ik heb totaal geen verstand van Home assisant. Zou je datzelfde ook niet kunnen bereiken door een Tado aansturing voor airco's te gebruiken?
De Tado airco besturing opereert als een soort afstandsbediening, waardoor mensen de airco kunnen opnemen in hun Tado eco systeem en de Tado app gebruiken.

Ik heb daar niets aan en kan mijn airco's prima via home assistant bedienen.

Het enige voordeel van de diyless thermostaat voor mij is dat deze een externe temperatuur sensor ondersteunt terwijl de Tado zijn eigen sensor heeft. In mijn geval hangt hij ook nog in de luchtstroom van een airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Nvm kan weg. Ik krijg dat met die signature niet voor elkaar

[ Voor 226% gewijzigd door VindiGoosh op 03-11-2024 18:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WAF1
Mickel moen schreef op zondag 3 november 2024 @ 08:54:
[...]

Overigens. Wat minimaal opgenomen elektrisch vermogen betreft. Jij hebt het over 400Watt. Maar dat is toch geen gegeven? Bij mij start een run daar vaak onder. Ook hier weer, hoe groter het te overbruggen temperatuurverschil, hoe stijler de curve.

[Afbeelding]
Daarom vroeg ik wat het minimaal opgenomen vermogen bij anderen is. Bij mij draait deze dus nooit onder de 400 W en dat zou ik wel willen. De pomp kan dus blijkbaar wel, maar doet dat bij mij dus niet. Ik probeer uit te vinden waar dat evt. aan kan liggen. Ik dacht dat ook jij alleen radiatoren had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09 00:20
WAF1 schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:10:
[...]

Daarom vroeg ik wat het minimaal opgenomen vermogen bij anderen is. Bij mij draait deze dus nooit onder de 400 W en dat zou ik wel willen. De pomp kan dus blijkbaar wel, maar doet dat bij mij dus niet. Ik probeer uit te vinden waar dat evt. aan kan liggen. Ik dacht dat ook jij alleen radiatoren had.
hier ook enkel radiatoren, en ik heb ook nog nooit onder de 400W gezien. Ik heb lange runs iets boven de 400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribbel
Kan iemand verklaren wat hier gebeurt? De pompen van beide quatts staan aan, er is een flow van 800l/h, maar geen warmte. De supervisorycontrolmode 2 zou er volgens de beschrijving wel op duiden dat het systeem aan het verwarmen is maar dat is niet zo.

Dit is al ongeveer een uurtje zo gaande. Dat er geen warmte is vind ik niet vreemd aangezien mijn temperatuur nog een stuk boven het setpoint zit, maar waarom is het systeem dan wel het water aan het rondpompen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
Live feed:
boiler
boiler.oTtbTurnOnOffBoilerOn    false
boiler.otFbChModeActive false
boiler.otFbDhwActive    false
boiler.otFbFlameOn  false
boiler.otFbSupplyInletTemperature   29.328125
boiler.otFbSupplyOutletTemperature  0
boiler.otTbCH   false
flowMeter
flowMeter.waterSupplyTemperature    24.826048
hp1
hp1.getMainWorkingMode  0
hp1.limitedByCop    false
hp1.modbusSlaveId   1
hp1.power   0
hp1.powerInput  25.150232
hp1.silentModeStatus    false
hp1.temperatureOutside  6.01
hp1.temperatureWaterIn  23.69
hp1.temperatureWaterOut 24.25
hp2
hp2.getMainWorkingMode  0
hp2.limitedByCop    false
hp2.modbusSlaveId   2
hp2.power   0
hp2.powerInput  24.150232
hp2.silentModeStatus    false
hp2.temperatureOutside  4.93
hp2.temperatureWaterIn  23.91
hp2.temperatureWaterOut 24.02
qc
qc.flowRateFiltered 807
qc.stickyPumpProtectionEnabled  false
qc.supervisoryControlMode   2
system
system.hostName CIC
thermostat
thermostat.otFtChEnabled    true
thermostat.otFtControlSetpoint  47
thermostat.otFtCoolingEnabled   false
thermostat.otFtDhwEnabled   true
thermostat.otFtRoomSetpoint 21
thermostat.otFtRoomTemperature  22.242188

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:31
dribbel schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:16:
Kan iemand verklaren wat hier gebeurt? De pompen van beide quatts staan aan, er is een flow van 800l/h, maar geen warmte. De supervisorycontrolmode 2 zou er volgens de beschrijving wel op duiden dat het systeem aan het verwarmen is maar dat is niet zo.

Dit is al ongeveer een uurtje zo gaande. Dat er geen warmte is vind ik niet vreemd aangezien mijn temperatuur nog een stuk boven het setpoint zit, maar waarom is het systeem dan wel het water aan het rondpompen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
Live feed:
boiler
boiler.otTbCH   false
flowMeter
hp1
hp1.modbusSlaveId   1
hp1.power   0
hp2
hp2.modbusSlaveId   2
hp2.power   0
qc
qc.flowRateFiltered 807
system
system.hostName
thermostat
Reset de CiC eens, doet soms wonderen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dribbel
Gerardwaz schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:28:
[...]

Reset de CiC eens, doet soms wonderen.
Heb ik vanmorgen nog gedaan,vanwege de recente update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dribbel schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:16:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
Live feed:
boiler
boiler.otTbCH   false
flowMeter
hp1
hp1.modbusSlaveId   1
hp1.power   0
hp2
hp2.modbusSlaveId   2
hp2.power   0
qc
qc.flowRateFiltered 807
system
system.hostName WEGGEHAALD 
thermostat
Als ik powerinput zo bekijk, zit je eerder op supervisoryControlMode 98: freeze protection dan op 2.
PS: ik heb je CIC hostname verwijderd.

PS2: kun je de Quatts zien?
Draaien de propellers?

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 03-11-2024 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VindiGoosh schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:38:
Nvm kan weg. Ik krijg dat met die signature niet voor elkaar
Kun je daar in dat veld wel wat intypen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Friezin schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:49:
[...]

Kun je daar in dat veld wel wat intypen?
Ja, maar het blijft niet staan nadat ik het heb opgeslagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Friezin schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:45:
[...]

Als ik powerinput zo bekijk, zit je eerder op supervisoryControlMode 98: freeze protection dan op 2.
PS: ik heb je CIC hostname verwijderd
Ik had vanochtend supervisoryControlMode 3 "Heating - heatpump + boiler" voor zo'n 20 minuten. Dit terwijl dat CV niet aan is geweest (en was ook niet nodig).

Zou de weergave van supervisoryControlMode niet altijd juist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dribbel
Friezin schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:45:
[...]

PS: ik heb je CIC hostname verwijderd.

PS2: kun je de Quatts zien?
Draaien de propellers?
Thanks!

Ik heb 98 ook een keer expliciet zien langskomen, maar dan is de powerinput hoger (zo’n 100watt) en de flow lager (350l/h). Het lijkt dus niet helemaal hetzelfde te zijn maar lijkt wel getriggert te worden door lage buitentemperatuur.

De units staan op het dak dus kan moeilijk zien of ze draaien. Inmiddels is het systeem ook aangeslagen dus zal nu zeker draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
VindiGoosh schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:50:
[...]

Had ik ook op de telefoon. Via een pc lukt het wel. Ik heb het weer weggehaald omdat ik het vreemd vind staan op andere forums op Tweakers. Wanneer ik een probleem heb leg ik het zo duidelijk mogelijk uit. Ik weet inmiddels wat belangrijk is denk ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jj85 schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:52:
[...]

Ik had vanochtend supervisoryControlMode 3 "Heating - heatpump + boiler" voor zo'n 20 minuten. Dit terwijl dat CV niet aan is geweest (en was ook niet nodig).

Zou de weergave van supervisoryControlMode niet altijd juist?
Die heb ik bijna altijd.
Tussen defrosts in blijft hij op 3, maar omdat flow op 800 blijft en HW niks aan gas meet, vermoed ik dat supervisoryControlMode niet altijd juist is 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
[...]

270watt met radiatoren en pseudo waterbesturing

Acties:
  • +1 Henk 'm!
VindiGoosh schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:50:
[...]

Vreemd, andere tablet, mobiel, telefoon, pc proberen?
(Cookies)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dribbel schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:08:
[...]

Thanks!

Ik heb 98 ook een keer expliciet zien langskomen, maar dan is de powerinput hoger (zo’n 100watt) en de flow lager (350l/h). Het lijkt dus niet helemaal hetzelfde te zijn maar lijkt wel getriggert te worden door lage buitentemperatuur.

De units staan op het dak dus kan moeilijk zien of ze draaien. Inmiddels is het systeem ook aangeslagen dus zal nu zeker draaien.
Die supervisoryControlMode is niet altijd betrouwbaar, zie ook ⬆️, mijn antwoord op jj85

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Safe_grut
T

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
okijokii schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:25:
[...]

Had ik ook op de telefoon. Via een pc lukt het wel. Ik heb het weer weggehaald omdat ik het vreemd vind staan op andere forums op Tweakers. Wanneer ik een probleem heb leg ik het zo duidelijk mogelijk uit. Ik weet inmiddels wat belangrijk is denk ik...
Friezin schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:40:
[...]

Vreemd, andere tablet, mobiel, telefoon, pc proberen?
(Cookies)
Bedankt, gelukt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
Safe_grut schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:04:
[...]

Helder
Dank voor het uitgebreide advies!
[...]
In principe is jow huis beter geisoleerd dan mijn huis. Maar ik mis wel gevens over je ramen. Jouw afgifte systeem is ook beter. Deze gegevens kun je in je onderschrift zetten. Mocht je hulp nodig hebben, ik heb het zelf net gedaan. Stuur dan even een berichtje. Ik had zelf even een foto van de aanwijzingen gemaakt, daardoor kon ik de aanwijzingen beter volgen.
Huis is 160 m2 waar 120m2 worden continu gestok op 21 graden waar bij ik voor cv rond 750 m3 gas kwijt was
Hier voorzie ik een mogenlijk probleem, waarom staan de andere radiatoren niet aan? Ik weet niet wat jou situatie is maar het algemene advies is alle radiatoren open en verwarmen binnen de schil. Natuurlijk zijn daar ook uitzonderingen op. Gebruik je meerdere zonnes? Kunnen deze zelfstandig warmte vragen?
Ik heb vandaag de ketel uitgeschakeld voor CV dus allen tapwater doet hij nog eff kijken hoe het vanavond gaat.
Persoonlijk lijkt het mij niet verstandig om de ketel uit te schakelen nu de temperatuur zo laag is. Mogenlijk heeft hij extra warmte nodig voor defrost. Probeer eerst het probleem te vinden. Eigenlijk vraag ik mij af of de Quatt de warmte in de vloer krijgt. Ik ben niet bekent met vloerverwarming maar vraag advies aan anderen. Voelt de vloer voldoende aan. Lukt het je om uitgebreid inzicht te delen? Die van die lage COP of had je dat al gedaan? Vaak krijg je daar reacties op. Dan is het handig dat je ook een onderschrift hebt.
Ik heb ook de Tado x aangeschaft 2 weeken terug ivm hysteresis van 0.1 hiervoor had ik de isense
De Tado heeft een PID-regeling en maakt dus geen gebruik van hysteresis. Wel kan je het schema met stapjes van 0,1 graden instellen. Vandaag las ik dat dit bij @Mickel moen onrustiger werkte en dat 0,2 beter is. Ik neem het van hem aan en ga mijn eigen schema daarom niet in kleinere stapjes bijstellen.
Mijn vermoeden is dat jouw probleem fundamenteler is. Goede isolatie, een goed afgiftesysteem. Toch een temperatuur drop in de nacht waardoor de ketel aangaat. Mijn eerste gedachte is dat je vloerverwarming niet (goed) mee doet. Maar vraag het aan de experts. Ik denk ook dat je te veel warmte verliest omdat niet alle radiatoren een beetje meedoen.

🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
TeslaNerd schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:40:
[...]

270watt met radiatoren en pseudo waterbesturing
Mijn hypothese, alleen vloerverwarming kan voor zulke lagere waarde zorgen klopt dus niet. Krijg je ook daadwerkenlijk runs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:04

Mickel moen

mickelmoen.nl

[...]

Klopt. Ik heb alleen radiatoren.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!
okijokii schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:25:
[...]

Combineren met de gegevens uit de andere forums??

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Safe_grut
WAF1 schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:00:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]
Idd mijn vvw verdeler is eigenlijk niet geschikt voor WP hij mengt gewoon bij en ik kan de ventiel niet dicht draaien, het ziet er niet op.

Hiervoor had ik de isense en die starte 0.4 onder de setpoint en Tado netjes op de setpoint.

Ik heb 2 radiatoren altijd open en haal altijd de flow van 800l

Ik heb de CiC uit het stopcontact voor 10 seconden uitgehaald.

Cv is uit
Nu gaat het stuk beter temperatuur is zelf aan het stijgen met aanvoer van 29 graden.

Dat absurde gas piek van gisteren heb ik nog nooit meegemaakt. Heb de Quatt sinds maart.

Bedank voor het meedenken🙏
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjbs0E51a7guOLtjtvpHRvyetSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0A6VWup4NAUIYCd1EFBKtyZY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOv4iyTz30RZ8GvTHPulpG9CQhA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3e1XKrWrDbc8EFbitHSn1fRJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:33:
[...]

Combineren met de gegevens uit de andere forums??
Dat is een idee 👍💆‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
@Friezin. Ik heb een stomme vraag over de werking van dit forum. Elke keer als ik op iets reageer kom ik op de laatste pagina terecht. Vandaag zijn er zoveel berichten dat ik dan niet meer weet waar ik gebleven ben. Is dit inderdaad hoe dit forum reageert? Of doe ik iets verkeerd?

Ik ga antwoord geven op de laatste pagina, terwijl dan blijkt dat op x pagina's daarvoor al goede antwoorden zijn gegeven.

Onderschrift toegevoegd ik vind het zelf ook handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
WAF1 schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:39:
@Friezin. Ik heb een stomme vraag over de werking van dit forum. Elke keer als ik op iets reageer kom ik op de laatste pagina terecht. Vandaag zijn er zoveel berichten dat ik dan niet meer weet waar ik gebleven ben. Is dit inderdaad hoe dit forum reageert? Of doe ik iets verkeerd?

Ik ga antwoord geven op de laatste pagina, terwijl dan blijkt dat op x pagina's daarvoor al goede antwoorden zijn gegeven.

Ja, lastig iets inderdaad.
Ging vandaag hard.

Wanneer ik meldingen bovenin (rechts) zie, kijk ik vlug even (niet bij een duimpje).
Daarna gelijk (op tablet of telefoon) < toets om terug te gaan naar waar ik begon.
Bericht 2 etc. Bericht 3 etc. Reactie snel nodig? Klik, reageer, klik klik voor terug. Reactie later? Kom ik wel weer tegen.

Daarna begin ik vanaf waar ik begon snel te koppensnellen: lange tado-postings sla ik bijvoorbeeld over (sorry, heb ik niet, dus hoe jullie dat ding inregelen? Have fun!), korte heb ik gelezen voor ik het door heb.
Tado-bezitters kunnen T6 skippen.

Zoiets zoek je?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:46
WAF1 schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:39:

Zo werkt tweakers.
Op alle forums

Overigens kan je de volgorde omdraaien in je settings.
Ik heb laatste post bovenaan in plaats van onderaan. Dat vind ik zelf vele malen prettiger.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Stefannn schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:53:
[...]

Zo werkt tweakers.
Op alle forums

Ik heb laatste post bovenaan in plaats van onderaan. Dat vind ik zelf vele malen prettiger.
Dit is echt een goeie tip, leest veel prettiger.

Dankjewel 🙏

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Stefannn schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:53:
[...]

Zo werkt tweakers.
Op alle forums

Ik juist niet: dan lees je antwoorden op vragen die je nog niet kent dus je leest iets buiten de context (vooral wanneer je een forum echt volledig volgt en een dag mist en niet hap snap).
Maar ieder zijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Terugkomend op de knopthermostaten verhaal....ze staan maximaal open en de flowrate blijft onrustig.
Toch lijkt er een verband te zijn met de water temperatuur als je goed kijkt.
Ik ga er wel van uit dat als een thermostaatknop een 0 regeling heeft (compleet dicht) dat dat dan ook echt dicht dicht is. Want ik heb twee radiatoren in de kelder die dus dicht staan. (En die gaan echt niet mee draaien in het stook gebeuren, er staan genoeg radiatoren open.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFu1TP18FP9AFd7YlEmexN6T-qo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aSKi650L6J4VLOn07T6ESSaw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door CPM op 03-11-2024 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:43
Dan kun je dat uitsluiten.
Alle radiatoren nog eens nagelopen op lucht?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

paQ schreef op zondag 3 november 2024 @ 22:39:
Dan kun je dat uitsluiten.
Alle radiatoren nog eens nagelopen op lucht?
Ja al meerdere malen. Ik hoor ook echt helemaal nergens water "lopen/borrelen".
Expansievat klinkt gewoon hol (hoor ook niets klotsen). Bovenin ontluchten heeft wel water.

Het systeem is dit jaar al veel vaker leeg geweest, water wat er in zit komt er bijna schoon uit dus vuil kan ik me niet voorstellen.

[ Voor 9% gewijzigd door CPM op 03-11-2024 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
CPM schreef op zondag 3 november 2024 @ 22:34:
Terugkomend op de knopthermostaten verhaal....ze staan maximaal open en de flowrate blijft onrustig.
Toch lijkt er een verband te zijn met de water temperatuur als je goed kijkt.
Ik ga er wel van uit dat als een thermostaatknop een 0 regeling heeft (compleet dicht) dat dat dan ook echt dicht dicht is. Want ik heb twee radiatoren in de kelder die dus dicht staan. (En die gaan echt niet mee draaien in het stook gebeuren, er staan genoeg radiatoren open.)

[Afbeelding]
Tja.
Zoals gezegd…
- ik denk dat het rond de quatt zit en dat quatt er met al hun data meer over kan zeggen.
- flow is inderdaad instabiel.
Je kan luisteren of e de pomp giert (hoog koffiemolen geluid), dan zit er lucht in / draait hij cavitatie.
Dat laatste gebeurt bij te grote tegendruk zoals bijvoorbeeld luchtbel in de zwanenhals van je 125mm buis.

Tussen 4 en 5 zie je het toenemen. Hoor je dat bij je pomp?
(Luisteren als pomp na poosje stilstaan we’re op staat versus la die al een poosje draait).
- cv start forceren en flow van cv vergelijken

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:52
@CPM we kunnen er lang en breed over praten. Er zit iets in je systeem wat fluctueert, je bypass, vast zittende thermostaatkraan. Jij bent de enige die hier achter kan komen. Alle kranen open en een voor een dicht draaien, totdat je stabiel 800 liter hebt. Dit is een redelijk vaste flow met enkele liters meer of minder. Jij hebt tussen 700 en 900. Waar staat je bypass op, volgens mij al meermaals gevraagd maar heb het antwoord nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
[...]

Zo ver ik het kan nagaan is circa 300W de onderste grens, en dat doet hij de afgelopen tijd ook veelvuldig, vaak komt deze niet eens hoger dan deze 300W.
Ik kan dit ook mooi in HW zien omdat de Quatt een eigen grope en eigen kWh meter heeft (HW MID kWh meter).

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
medu80 schreef op zondag 3 november 2024 @ 23:00:
@CPM we kunnen er lang en breed over praten. Er zit iets in je systeem wat fluctueert, je bypass, vast zittende thermostaatkraan. Jij bent de enige die hier achter kan komen. Alle kranen open en een voor een dicht draaien, totdat je stabiel 800 liter hebt. Dit is een redelijk vaste flow met enkele liters meer of minder. Jij hebt tussen 700 en 900. Waar staat je bypass op, volgens mij al meermaals gevraagd maar heb het antwoord nog niet gezien.
Bypass is ook nog een optie ja.

Geef die desnoods eens een paar slagen met de klok mee.

En anders Quatt bellen vragen hoe laat ze komen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Als jullie met “bypass” de overdrukregelaar tussen de voeding en retour bedoelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qmImv512Eu-BJc0AqKMUY7ye74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VgwphyYNlYK6Yaq321c8YcWH.jpg?f=fotoalbum_large

Die heeft CPM niet. Er is wat meningsverschil over, maar m.i. hoort hij daar te zitten ondanks dat er bij hem onder de ketel ook een is geplaatst vanwege het ontbreken van een driewegklep.

Het zal alleen weer symptoombestrijding zijn, want dit zal m.i. nooit de oorzaak (en oplossing) van het probleem mogen zijn zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door VindiGoosh op 04-11-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
@CPM Zou je eens HP1 watertempIN/UIT, HP2 watertempIN/UIT, HP1 WatertempIN HP2 watertempIN en tot slot HP1 watertempUIT HP2 watertempUIT kunnen plotten?

Uiteraard met de flowrate grafiek.

Het verband tussen de watertemperatuur en schommelingen in flowrate zoals jij beschrijft is er wel degelijk inderdaad. Alleen laat dat een oorzaak of een gevolg zien..?

Punt 2:

Ik kan het me bijna niet voorstellen, maar is hier verschil in leidingdikte? Als ik goed kijk lijkt het alsof dat stukje pijp tussen die 2 koppelingen bij de aanvoer kleiner is dan die van de retour. Dat zou betekenen dat je retour t.o.v. de retour geknepen wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzdjeOGFBSHN9TofpRemJ1MszA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRhMIDK6ZyuOzIYKPIWAv3Np.jpg?f=fotoalbum_large

Zoja; dan is dat (onderdeel van) het probleem.

[ Voor 65% gewijzigd door VindiGoosh op 04-11-2024 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
@Friezin @MacD007 wat @harv gisteren zei: misschien is een apart troubleshooting topic inderdaad geen verkeerd plan..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Safe_grut
Goedemorgen

Ik heb de ketel gisteren uitgedaan Quatt moest het vannacht het zelf doen en dat gaat prima.

Aanvoer temperatuur rond 30 graaden en uiteraard geen gas gebruikt.

Die "incident" van gisteren blijft mij nog steeds een raadsel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyIrmn59oaA6jD-TslCt8153UDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q5HQJUwCGFE587lSItz339Eq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Viy9miFmiF6YtCytHXHDq5SOLUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yAQReD1E6q09i84bXqaoSyPU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqnXWrTfa5EGAQNP8vHo6atzZRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rRMVT1peKGSH1TVdtsNhKc5p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OS50rnhB28_Ml3i97f-1fwNM2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jqkujPwsDo67B5fs8PdWFrob.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Safe_grut op 04-11-2024 06:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Safe_grut schreef op maandag 4 november 2024 @ 06:30:
Goedemorgen

Ik heb de ketel gisteren uitgedaan Quatt moest het vannacht het zelf doen en dat gaat prima.

Aanvoer temperatuur rond 30 graaden en uiteraard geen gas gebruikt.

Die "incident" van gisteren blijft mij nog steeds een raadsel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb even in de grafiek gekeken.

Je probeert diep in de nacht als het buiten 0 graden is de temperatuur binnen op 21 graden te houden.

Dat lukt op een gegeven moment niet meer met je afgiftesysteem zonder de aanvoertemperatuur ver omhoog te gooien naar een punt dat de Quatt niet (snel genoeg) trekt. Op dat moment schakelt de CiC de CV ketel bij, die gewoon niet heel laag kan moduleren (meestal ligt het minimum zo rond de 6 a 7 kW).

De CV ketel hoeft pas niet meer mee te doen als de CiC denkt dat de warmtepomp de temperatuur zelf kan handhaven. Dit is natuurlijk een inschatting, dus die kan te pessimistisch zijn.

Je kan eventueel nog proberen om iets meer radiatoren (een beetje) mee te laten doen. Dan hoeven de twee open radiatoren en de vloerverwarming het niet te doen en kan de Quatt zijn energie gemakkelijker kwijt.

Ik neem ook aan dat je het voetventiel van de VVW verdeler zo ver mogelijk open hebt staan als mogelijk/wenselijk is zodat de verdeler zo veel mogelijk warm water krijgt om bij te mengen.

Verder wel een mooi resultaat. Ik denk er zelf ook over om de ketel gewoon uit te schakelen qua CV functie. Gewoon om de thermostaat onbezorgd naar de sauna stand te kunnen zetten zonder lelijke kleurtjes in mijn warmteverdeling overzicht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VindiGoosh schreef op maandag 4 november 2024 @ 06:08:
@Friezin @MacD007 wat @harv gisteren zei: misschien is een apart troubleshooting topic inderdaad geen verkeerd plan..
Tja, zulke uitgebreide postings van 1 persoon die al tig pagina's nog steeds met hetzelfde probleem bezig is.... zagen we hier niet eerder volgens mij.
Niet verkeerd bedoeld hoor, maar ik ben inmiddels het zicht kwijt op alles wat je steeds ter berde brengt. Ik lees het niet eens meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Friezin schreef op maandag 4 november 2024 @ 07:18:
[...]

Tja, zulke uitgebreide postings van 1 persoon die al tig pagina's nog steeds met hetzelfde probleem bezig is.... zagen we hier niet eerder volgens mij.
Niet verkeerd bedoeld hoor, maar ik ben inmiddels het zicht kwijt op alles wat je steeds ter berde brengt. Ik lees het niet eens meer.
Dat snap ik wel inderdaad, maar daarom is een apart troubleshooting topic wellicht een uitkomst?

Dan loopt dit topic niet dicht en dan zijn de mensen die geïnteresseerd zijn in het troubleshooten van iemands probleem de enigen die bij hoeven te blijven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
VindiGoosh schreef op maandag 4 november 2024 @ 07:31:
[...]

Dat snap ik wel inderdaad, maar daarom is een apart troubleshooting topic wellicht een uitkomst?

Dan loopt dit topic niet dicht en dan zijn de mensen die geïnteresseerd zijn in het troubleshooten van iemands probleem de enigen die bij hoeven te blijven.
Dan blijft er een topic over met "alles werkt geweldig".
Voor lastige specifieke issues/situaties kan je altijd zelf een topic openen en mensen van dit topic uitnodigen om daar mee te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Safe_grut
netappie schreef op maandag 4 november 2024 @ 07:01:
[...]

Ik heb even in de grafiek gekeken.

Je probeert diep in de nacht als het buiten 0 graden is de temperatuur binnen op 21 graden te houden.

Dat lukt op een gegeven moment niet meer met je afgiftesysteem zonder de aanvoertemperatuur ver omhoog te gooien naar een punt dat de Quatt niet (snel genoeg) trekt. Op dat moment schakelt de CiC de CV ketel bij, die gewoon niet heel laag kan moduleren (meestal ligt het minimum zo rond de 6 a 7 kW).

De CV ketel hoeft pas niet meer mee te doen als de CiC denkt dat de warmtepomp de temperatuur zelf kan handhaven. Dit is natuurlijk een inschatting, dus die kan te pessimistisch zijn.

Je kan eventueel nog proberen om iets meer radiatoren (een beetje) mee te laten doen. Dan hoeven de twee open radiatoren en de vloerverwarming het niet te doen en kan de Quatt zijn energie gemakkelijker kwijt.

Ik neem ook aan dat je het voetventiel van de VVW verdeler zo ver mogelijk open hebt staan als mogelijk/wenselijk is zodat de verdeler zo veel mogelijk warm water krijgt om bij te mengen.

Verder wel een mooi resultaat. Ik denk er zelf ook over om de ketel gewoon uit te schakelen qua CV functie. Gewoon om de thermostaat onbezorgd naar de sauna stand te kunnen zetten zonder lelijke kleurtjes in mijn warmteverdeling overzicht ;)
Ik kan helaas niets meer doen aan de verdeler er komt gewoon een nieuwe.

Als ik de aanvoer voel voor de verdeler en het vergelijk met aanvoer slangen in de verdeler ziet er gewoon verschil in van ong 3 tot 5 graden dus die mengt gewoon te veel

Dat had @Friezin ook maar die heeft een LTV ventiel op en heeft het kunnen inregelen.

Ik zal vandaag Warmtebeeld camera regelen om het verschil te meeten voor en na het verdeler.

Rest van de radiatoren zijn aanwezig in de oude gedeelte van het huis en hebben geen invloed in de woonkamer.

Er moet gewoon een nieuw verdeler komen, denk dat de resultaat dan ook beter wordt.

Ik heb 2 dochters en een vrouw

Als de Princess en de Koningin wakker worden moet het gewoon 21 graden zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
netappie schreef op maandag 4 november 2024 @ 07:32:
[...]

Dan blijft er een topic over met "alles werkt geweldig".
Voor lastige specifieke issues/situaties kan je altijd zelf een topic openen en mensen van dit topic uitnodigen om daar mee te denken.
Dat is ook weer zo idd..

Tegelijkertijd iemand ,,laten hangen” omdat het een ingewikkeld probleem is vind ik ook tweakers onwaardig.

Moeilijke balans

[ Voor 16% gewijzigd door VindiGoosh op 04-11-2024 08:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik ga trouwens een ticket bij Quatt inschieten over de supervisoryControlMode.
Heb nu, ook hier, al verschillende voorbeelden gezien dat de gegeven code niet overeenkomt met de werkelijkheid.
Bij mij blijft hij bijvoorbeeld op 3 staan, terwijl oTtbTurnOnOffBoilerOn (=aan of uit van de on/off-cv) op false staat en cv ook echt niet draait (mijn cv-pomp is nogal luidruchtig 😉)

Heeft iemand van de bèta-testers dit ook al eens geconstateerd/doorgegeven?
Dan kan ik daar naar verwijzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SJwl6pTlOzEPt9VcVrhngT0K4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zzIPoJWMXWFUVBM5Mu3sY4Qy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
Friezin schreef op maandag 4 november 2024 @ 07:56:
Ik ga trouwens een ticket bij Quatt inschieten over de supervisoryControlMode.
Heb nu, ook hier, al verschillende voorbeelden gezien dat de gegeven code niet overeenkomt met de werkelijkheid.
Bij mij blijft hij bijvoorbeeld op 3 staan, terwijl oTtbTurnOnOffBoilerOn (=aan of uit van de on/off-cv) op false staat en cv ook echt niet draait (mijn cv-pomp is nogal luidruchtig 😉)

Heeft iemand van de bèta-testers dit ook al eens geconstateerd/doorgegeven?
Dan kan ik daar naar verwijzen.

[Afbeelding]
En dit is een probleem omdat...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
s020506 schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:01:
[...]

En dit is een probleem omdat...?
Het niet klopt?

(Edit: het lijkt me dat JSON data moet kloppen, maar blijkbaar weinig HA integratie addicten hier 😉)

[ Voor 23% gewijzigd door Friezin op 04-11-2024 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroennl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:30
Het was hier vandaag voor de eerste keer echt koud sinds onze quatt is geïnstalleerd, 2 weken geleden. Nu probeer ik het gedrag te begrijpen wat hij vertoond. ZIjn dit soort grafieken normaal? Ik heb het namelijk met hogere buiten temperaturen niet gezien, dan blijven de grafieken vlak. Ik houdt de thermostaat op 20 graden continu, 1 radiator en de rest van het huis vloerverwarming met open verdeler bhv in de aanbouw daar zit een pomp op de vloerverwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NuQ2jO-sgL71sN7y7nUb3UGUhR8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ySpjojGr2QfygE61x2UQwwU0.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RyWNHn-YKyfAzA3QsbVZQi8m1g=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tV1AVRSGMQphtKJSSR7ZWXiZ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRV-3jfqH1izn1FlUXBmwX5-wAU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/I0Rq6264lINL53zliBfYyElX.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_Ds4P8cfYMVyq4-Tar21Zn3TEk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HsjLo5o1Riu79UgoeSYYrx84.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBBafJuGAe-lJ9x7Vjn24gabR4U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hiHpcFVG6a0QQUHLSKryyyBD.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/faa40nU9TrrL4R29Z7gw0K_vitM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Hp0OZYhmTis2rCBB70jaLWmX.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:52
VindiGoosh schreef op maandag 4 november 2024 @ 05:50:
Als jullie met “bypass” de overdrukregelaar tussen de voeding en retour bedoelen:

[Afbeelding]

Die heeft CPM niet. Er is wat meningsverschil over, maar m.i. hoort hij daar te zitten ondanks dat er bij hem onder de ketel ook een is geplaatst vanwege het ontbreken van een driewegklep.

Het zal alleen weer symptoombestrijding zijn, want dit zal m.i. nooit de oorzaak van het probleem mogen zijn zijn.
Hoezo heeft hij niet? Ik zie dat ding toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
VindiGoosh schreef op maandag 4 november 2024 @ 07:48:
[...]

Dat is ook weer zo idd..

Tegelijkertijd iemand ,,laten hangen” omdat het een ingewikkeld probleem is vind ik ook tweakers onwaardig.

Moeilijke balans
Om eerlijk te zijn is er volgens mij al heel veel nagedacht en opties gedeeld over je probleem. Ik ben de basis ook een beetje kwijt. Hele lange stukken leeswerk sla ik standaard al over. Wat was je probleem ook alweer in 5 regels? _/-\o_

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Vraagje, als niet-quatt bezitter met grote interesse..
Als ik de grafiekjes die nu voorbijkomen goed begrijp is er met dit koude weer elke uur een “defrost”.
So far so good…
Maar (bijvoorbeeld in @Jeroennl meting paar posts terug), die lijken er ook te zijn als de warmtepomp gewoon draait. Dan zou de door de warmtepomp gegenereerde warmte genoeg moeten zijn om frost te voorkomen lijkt me.
Vraagjes:
- klopt dat?
- enig idee waarom?
Nb, ik snap heel goed dat gebruikers dit niet kunnen aanpassen. Maar ik zou de logica graag snappen.

[ Voor 10% gewijzigd door Stefannn op 04-11-2024 08:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
medu80 schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:39:
[...]

Hoezo heeft hij niet? Ik zie dat ding toch
Dan kijk je niet goed. En hier begint het ook steeds mee: hij zit niet OOK op de plek waar hij zou moeten zitten: tussen de aanvoer en retour. Ik heb het voor alle duidelijkheid groen omcirkeld in die plaatjes. In het onderste plaatje is duidelijk te zien dat er tussen de aanvoer en retour geen overdrukregelaar zit (niet te verwarren met overstortventiel). En ik zeg het maar even: dat gele ding erboven is geen overdrukregelaar, maar een terugslagklep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qmImv512Eu-BJc0AqKMUY7ye74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VgwphyYNlYK6Yaq321c8YcWH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik benadruk nogmaals: dit kan en mag NOOIT de enige oplossing worden voor zijn probleem, want de oorzaak wordt met het plaatsen van ALLEEN een overdrukregelaar niet weggenomen. Je pakt hier alleen de symptomen mee aan. Tevens creëert het in zijn geval weer een ander probleem: een overdrukregelaar die standaard open wil staan en hiermee aanvoerwarmte lekt naar de retourleiding.
Bennobang schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:40:
[...]

Om eerlijk te zijn is er volgens mij al heel veel nagedacht en opties gedeeld over je probleem. Ik ben de basis ook een beetje kwijt. Hele lange stukken leeswerk sla ik standaard al over. Wat was je probleem ook alweer in 5 regels? _/-\o_
Te beginnen met: ik ervaar geen probleem, CPM ervaart een probleem.

In 5 regels:

1) De flowrate van CPM varieert tussen de 700 en 900L/h (met alle gevolgen van dien), anders dan bij ons, waar deze strak 800L/u is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ioXVVeq0ynkdZzH5QsqAgVjbnJw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8pvlQf1oCt2oVUsa9FlocDhT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0JdCDCuHqXFWjdTfiweZ2rHt9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRp77cFLWKNjZkT8JEvS1IRv.jpg?f=fotoalbum_large

2) CPM heeft in tegenstelling tot wat veel mensen denken géén overdrukregelaar tussen de voeding en retour.

3) Omdat CPM het expansievat op de aanvoer heeft en niet op de retour, kan er met het ontbreken van een overdrukregelaar onderdruk ontstaan op zijn retourleiding, waardoor er bij een niet goed aansluitende koppeling op de Quatt lucht aangezogen kan worden (en lucht in de aanvoer direct na de Quatt niet weggeblazen kan worden).

4) Tot slot heeft CPM de Quatts buiten staan met leidingwerk onder de grond eindigend bij een zwanenhals waar (volgens Quatt niet) lucht gevangen kan zitten, terwijl lucht in de aanvoer met een expansievat op de retour bij aanslaan van de pomp WEL uit de zwanenhals achter de Quatt geblazen wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WoLEDUeuVIRMHrYakXx_YRXLNk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rl5QJZ28GL2hfUa3R79LSnk7.jpg?f=user_large

5) Om bovenstaande redenen zoek ik de oorzaak van het probleem in een drukverschil tussen de aanvoer en retourleiding als gevolg van lucht in het systeem of verschil in leidingdikte.

En als tweaker laat ik nogmaals niemand hangen als het even moeilijk wordt. Tegelijkertijd begrijp ik ook dat de balans in het topic hierdoor verschuift, waar jullie je aan irriteren.

Daarom zeg ik: het is tweakers onwaardig om weg te lopen voor een probleem, maar tegelijkertijd moet het niet de overhand van het topic gaan voeren. Die balans is inderdaad lastig.

Vandaar dat ik een apart topic voorstelde voor troubleshooting.

[ Voor 16% gewijzigd door VindiGoosh op 04-11-2024 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jeroennl schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:38:
Het was hier vandaag voor de eerste keer echt koud sinds onze quatt is geïnstalleerd, 2 weken geleden. Nu probeer ik het gedrag te begrijpen wat hij vertoond. ZIjn dit soort grafieken normaal? Ik heb het namelijk met hogere buiten temperaturen niet gezien, dan blijven de grafieken vlak. Ik houdt de thermostaat op 20 graden continu, 1 radiator en de rest van het huis vloerverwarming met open verdeler bhv in de aanbouw daar zit een pomp op de vloerverwarming.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Zoek in dit topic maar op "defrost", dan zie je legio van deze plaatjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroennl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:30
Friezin schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:21:
[...]

Zoek in dit forum maar op "defrost", dan zie je legio van deze plaatjes
Helder, dat verklaard het inderdaad. Lage buitentemperatuur en mistig veroorzaakt dit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
VindiGoosh schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:13:
[...]

Dan kijk je niet goed. Hij zit niet op de plek waar hij zou moeten zitten: tussen de aanvoer en retour. Ik heb het voor alle duidelijkheid groen omcirkeld in die plaatjes. In het onderste plaatje is duidelijk te zien dat er tussen de aanvoer en retour geen overdrukregelaar zit.

[Afbeelding]

Voor alle duidelijkheid: dit mag NOOIT de enige oplossing worden voor zijn probleem, want de oorzaak wordt met het plaatsen van ALLEEN een overdrukregelaar niet weggenomen. Je pakt hier alleen de symptomen mee aan.

[...]

Te beginnen met: ik ervaar geen probleem, CPM ervaart een probleem.

In 5 regels:

1) De flowrate van CPM varieert tussen de 700 en 900L/h, anders dan bij ons, waar deze strak 800L/u is:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

2) CPM heeft in tegenstelling tot wat veel mensen denken géén overdrukregelaar tussen de voeding en retour.

3) Omdat CPM het expansievat op de aanvoer heeft en niet op de retour, kan er met het ontbreken van een overdrukregelaar onderdruk ontstaan op zijn retourleiding, waardoor er bij een niet goed aansluitende koppeling van de Quatt lucht aangezogen kan worden.

4) Tot slot heet CPM de Quatts buiten staan met leidingwerk onder de grond eindigend bij een zwanenhals, waar (volgens Quatt niet) lucht gevangen kan zitten.

[Afbeelding]

5) Om bovenstaande redenen zoek ik de oorzaak van het probleem in een overdruk tussen de aanvoer en retourleiding als gevolg van lucht in het systeem of verschil in leidingdikte.

En als tweaker laat ik nogmaals niemand hangen als het even moeilijk wordt. Tegelijkertijd begrijp ik ook dat de balans in het topic hierdoor verschuift, waar jullie je aan irriteren.

Daarom zeg ik: het is tweakers onwaardig om weg te lopen voor een probleem, maar tegelijkertijd moet het niet de overhand van het topic gaan voeren. Die balans is inderdaad lastig.

Vandaar dat ik een apart topic voorstelde voor troubleshooting.
Volgens mij kijken en denken er genoeg mensen mee. @CPM wordt echt niet in de steek gelaten.

@CPM laat maar weten als je er anders over denkt. Open gerust een apart topic over "Flow problemen met Quatt" als je er met onze hulp (en zeker die van Quatt zelf) niet uit komt en nog dieper in wilt gaan op de materie zonder in dit topic te veel ruis te veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
netappie schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:34:
[...]

Volgens mij kijken en denken er genoeg mensen mee. @CPM wordt echt niet in de steek gelaten.
Nu niet nee.

Maar kennelijk zijn er een heel aantal mensen die vinden dat de balans verstoort is (en dat begrijp ik), waardoor ze vinden dat dit niet in dit topic thuishoort.

Als ik vervolgens een apart topic voor troubleshooting voorstel, vindt men weer dat dat niet apart moet, maar hier thuishoort.

Dus dan blijft er toch 1 optie over; als de problemen van een vraagsteller ingewikkeld begint te worden: niet hier bespreken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Stefannn schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:49:
Vraagje, als niet-quatt bezitter met grote interesse..
Als ik de grafiekjes die nu voorbijkomen goed begrijp is er met dit koude weer elke uur een “defrost”.
So far so good…
Maar (bijvoorbeeld in @Jeroennl meting paar posts terug), die lijken er ook te zijn als de warmtepomp gewoon draait. Dan zou de door de warmtepomp gegenereerde warmte genoeg moeten zijn om frost te voorkomen lijkt me.
Vraagjes:
- klopt dat?
- enig idee waarom?
Nb, ik snap heel goed dat gebruikers dit niet kunnen aanpassen. Maar ik zou de logica graag snappen.
huh? wat bedoel je nou?

mist, koud, rijp > defrost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
VindiGoosh schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:38:
[...]

Nu niet nee.

Maar kennelijk zijn er een heel aantal mensen die vinden dat de balans verstoort is (en dat begrijp ik), waardoor ze vinden dat dit niet in dit topic thuishoort.

Als ik vervolgens een apart topic voor troubleshooting voorstel, vindt men weer dat dat niet apart moet, maar hier thuishoort.

Dus dan blijft er toch 1 optie over; als de problemen van een vraagsteller ingewikkeld begint te worden: niet hier bespreken?
Daar is iedereen vrij in. Als je liever de volle aandacht krijgt voor je probleem dan kan je een apart topic starten. Ik stoor mij er niet aan, maar ik ga ook niet elk bericht lezen als ik op een specifiek issue niks toe kan voegen.
Pagina: 1 ... 128 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.