Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Ok, ik ben benieuwd of een andere verdeler iets uit gaat maken.Safe_grut schreef op maandag 4 november 2024 @ 07:38:
[...]
Ik kan helaas niets meer doen aan de verdeler er komt gewoon een nieuwe.
Als ik de aanvoer voel voor de verdeler en het vergelijk met aanvoer slangen in de verdeler ziet er gewoon verschil in van ong 3 tot 5 graden dus die mengt gewoon te veel
Dat had @Friezin ook maar die heeft een LTV ventiel op en heeft het kunnen inregelen.
Ik zal vandaag Warmtebeeld camera regelen om het verschil te meeten voor en na het verdeler.
Rest van de radiatoren zijn aanwezig in de oude gedeelte van het huis en hebben geen invloed in de woonkamer.
Er moet gewoon een nieuw verdeler komen, denk dat de resultaat dan ook beter wordt.
Ik heb 2 dochters en een vrouw
Als de Princess en de Koningin wakker worden moet het gewoon 21 graden zijn
Met die andere radiatoren bedoel ik trouwens gewoon warmteverlies vanuit de woonkamer naar die andere vertrekken.
Je verwarmt die ruimtes nu indirect tenzij je daar een spouwmuur tussen hebt staan en die ruimtes afkoelen tot de buitentemperatuur.
Het verschil in isolatiewaarde tussen binnenmuren (en plafonds) en buitenmuren is gigantisch, dus zoneren werkt vaak tegen je qua COP. Dat kan ruimschoots meer zijn dan wat je denkt te besparen door die ruimtes af te laten koelen.
[ Voor 3% gewijzigd door netappie op 04-11-2024 09:54 ]
Als ik de temp 's nachts naar beneden zet gaat de Quatt ook uit. Ik zoek dus eigenlijk naar een manier om ervoor te zorgen dat de Quatt gewoon volle bak door blijft draaien en de CV niet bijschakelt bv zo lang de temperatuur max 1 graden onder de ingestelde temperatuur blijft. Ik heb een Tado en Homeassistant, iemand ideeen?
Hoe reset je de CiC, gewoon de stekker er een paar minuten uit halen?Friezin schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:00:
[...]
Ik doe het wanneer Quatt uit is.
En reset altijd na update.
Ja, maak zelf een extra besturing in Home assistant die op basis van de afkoel- en opwarmsnelheid van jouw huis de thermostaat waar nodig iets omhoog of omlaag zet waar de CiC/Quatt te lang wacht met reageren op de specifieke situatie in jouw huis.abbeyrules schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:13:
Met de huidige temp en luchtvochtigheid + bijbehorende defrosts lukt het de Quatt niet meer in de nacht de 20 graden aan te houden. Geen probleem, het is een hybride, CV schakelt bij en het blijft 20. Maar ik zou best genoegen nemen met bv 19.7 als daarmee de CV uit blijft. Gedurende de dag plust de Quatt dat wel weer bij.
Als ik de temp 's nachts naar beneden zet gaat de Quatt ook uit. Ik zoek dus eigenlijk naar een manier om ervoor te zorgen dat de Quatt gewoon volle bak door blijft draaien en de CV niet bijschakelt bv zo lang de temperatuur max 1 graden onder de ingestelde temperatuur blijft. Ik heb een Tado en Homeassistant, iemand ideeen?
Het begint met het maken van een Helper in Homeassistant voor de opwarmsnelheid van jouw huis op basis van de temperatuursensor in jouw thermostaat.
Gebruik daarvoor de "derivative" Helper op de kamertemperatuur sensor:
1
2
3
4
5
6
| - platform: derivative source: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature name: opwarmsnelheid round: 2 unit_time: h # the resulting "unit_of_measurement" will be °C/h if the sensor.temperate has set °C as its unit time_window: "00:10:00" # we look at the change over the last 10 minutes |
NB Experimenteer met de time window tot een voor jouw huis werkbare opwarmsnelheid (heb ik op 10 minuten)
NB2 Ik heb er op basis van mijn waarnemingen en wat hulp van prof dr google nog een filter opgezet voor uitschieters en bereik en werk in mijn pseudo besturing van de CiC nu met de sensor "filtered opwarmsnelheid":
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| sensor: - platform: filter name: "filtered opwarmsnelheid" entity_id: sensor.opwarmsnelheid unique_id: a5da6398-85ee-4088-b574-d80a53202bdb filters: - filter: outlier window_size: 100 radius: 4.0 - filter: range upper_bound: 1.0 lower_bound: -1.0 |
:strip_exif()/f/image/2ixuRyeowjCA2QAaauHMmiVW.png?f=user_large)
Gebaseerd op: https://community.home-as...noisy-and-sparse/410165/3
[ Voor 21% gewijzigd door TeslaNerd op 04-11-2024 10:52 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Nu ben ik wel een addict, maar ik kijk niet naar deze parameter. Alles werkt gewoon, vraag een beetje af wat je aan extra informatie er uit gaat halen.Friezin schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:06:
[...]
Het niet klopt?
(Edit: het lijkt me dat JSON data moet kloppen, maar blijkbaar weinig HA integratie addicten hier 😉)
Kan je evengoed niet helpen, want mijn cv is nog niet aan gegaan om bij te verwarmen.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
@TeslaNerdjj85 schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:05:
[...]
Zit een magneet in die ijzerdeeltjes aantrekt. Tevens een bepaalde constructie die een deel vd flow het ding in stuurt
[Afbeelding]
[Afbeelding]
in aanvulling hier de kort filmpje van de bekende ketel klets over de vuilfilter.
link naar werking vuilfilter ketel klets
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Je kan misschien ook de CV ketel op zomerstand zetten (alleen SWW) en kijken of dat voldoende comfort oplevert.abbeyrules schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:13:
Met de huidige temp en luchtvochtigheid + bijbehorende defrosts lukt het de Quatt niet meer in de nacht de 20 graden aan te houden. Geen probleem, het is een hybride, CV schakelt bij en het blijft 20. Maar ik zou best genoegen nemen met bv 19.7 als daarmee de CV uit blijft. Gedurende de dag plust de Quatt dat wel weer bij.
Moet je die natuurlijk wel normaal zetten als je de woning langdurig niet op temperatuur houdt, anders gaat de Quatt mogelijk meer aan omdat de 18 graden niet bereikt wordt en de warmte niet van binnen kan halen met de circulatiepomp.
Als het lucht in de zwanenhals in de retourleiding zit wordt hij direct de quatt in gezogen, mee eens?Stefannn schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:59:
@CPM @VindiGoosh @paQ
Overigens…. Als de luchtbel in de zwanehals zit
Als het lucht in de zwanenhals in de aanvoerleiding zit, dan blijft dat lucht zitten met een expansievat op de aanvoer (immers houdt die de druk gelijk) en wordt dat lucht eruit geblazen wanneer je het expansievat op de retour zet (want dan wel overdruk op aanvoer).
Ga maar na
[ Voor 11% gewijzigd door VindiGoosh op 04-11-2024 11:06 ]
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Is het niet dat er eigenlijk twee bypass leidingen bij een Quatt kunnen zijn? In het verleden is hier namelijk ook al eens spraakverwarring over ontstaan.
1);de verbinding tussen inlaat en retour cv ketel bij de uitgang van de Quatt warmtepomp (bij de ketel) wat in feite de bypass van de CV ketel is, de flow gaat (op de foto) van rechts ( komt van de Quatt ) richting het verwarmingssysteem ( links ) waarbij rechts de retour van de cv ketel is en links de toevoer.
Door de terugslagklep die in deze bypass zit kan tijdens cv ketel bedrijf dus geen flow richting de Quatt toevoer gaan.
Op de foto zie je ook de vuilfilter in de retour van de warmtepomp alsook de flow/temp sensor die bij nieuwere Quatt’s in de Quatt buitenunit zelf ingebouwd zijn.
2);de verbinding die ergens tussen toevoer en retour van het verwarmingssysteem zit waar door een instelbare veerklep ( veelal een haakse klep met een draaiknop) de flow ingesteld kan worden.
Veelal wordt dit ook als bypass aangeduid.
Deze 2de bypass, de eerste is er altijd, is echter afhankelijk van het verwarmingssysteem en merk/type cv ketel en zal zeker niet in elk systeem te vinden zijn.
Foto van bypass 1).
:strip_exif()/f/image/uIxSa8NfPGIVdDU2qmE2CqbS.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 04-11-2024 11:22 ]
:strip_exif()/f/image/3OKPjGp0l9UFSJQYF0KMcpw4.jpg?f=fotoalbum_large)
- in ROOD zit een terugslagklep die wanneer in werking de ketel bypassed.
- in BLAUW zit een overdrukregelaar die in de situatie hieronder wanneer in werking het afgiftesysteem bypassed.
Ze hebben dezelfde uitwerking op een verschillend deel van het systeem, maar de één blijft een terugslagklep en de ander blijft een overdrukregelaar.
In het geval van CPM zit er inderdaad een overdrukregelaar direct onder de ketel (kennelijk vanwege het ontbreken van een driewegklep in die specifieke ketel, was ook nieuw voor mij), maar die zit daar in samenwerking met de terugslagklep.
Die overdrukregekaar op die plek bypassed dus niet het afgiftesysteem, terwijl die er bij de meeste anderen hier wel gebruikt wordt.
Dáárom zie je de problemen bij CPM terug in de flowrate. Zat die overdrukregelaar wel tussen zijn aanvoer en retour, dan zou de flowrate 800 zijn, maar zou de retour direct warmte terug krijgen en zouden we het daar gaan zoeken met alle neuzen dezelfde kant op.
[ Voor 29% gewijzigd door VindiGoosh op 04-11-2024 12:03 ]
Tja, dat jij er niet naar kijkt vind ik niet zo spannend eigenlijk.s020506 schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:38:
[...]
Nu ben ik wel een addict, maar ik kijk niet naar deze parameter. Alles werkt gewoon, vraag een beetje af wat je aan extra informatie er uit gaat halen.
Kan je evengoed niet helpen, want mijn cv is nog niet aan gegaan om bij te verwarmen.
Ik kijk er wel naar en wil correcte info. Nu moet ik ook kijken naar andere parameters omdat die supervisoryControlMode bij mij foutieve info geeft.
Ik ben ook niet de enige die er naar kijkt blijkbaar.
heeft ook niks te maken met wel of geen gas, meer met de status van je Quatt.
Hier hoort hij toch echt op 98 te staan ipv 2 bijvoorbeeld:
dribbel in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Ja, ik doe meestal een seconde of 10zit schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:27:
[...]
Hoe reset je de CiC, gewoon de stekker er een paar minuten uit halen?
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
waarbij de terugslagklep tijdens de warmtepomp werking in feite geen functie heeft, deze komt pas in werking als de pomp van de CV (en dus de CV zelf) gaat werken (kan dus ook tijdens combi bedrijf Warmtepomp en CV) en dus voorkomt dat door de pomp van de CV er tegen de stroom in water geduwd wordt (met als effect dat de flow van de warmtepomp duidelijk verminderd gaat worden (wil je niet).VindiGoosh schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:33:
Het zou m.i. gaan schelen als we dingen gewoon benoemen voor wat ze zijn:
[Afbeelding]
- in ROOD zit een terugslagklep die wanneer in werking de ketel bypassed.
- in BLAUW zit een overdrukregelaar die in de situatie hieronder wanneer in werking het afgiftesysteem bypassed.
Ze hebben dezelfde uitwerking op een verschillend deel van het systeem, maar de één blijft een terugslagklep en de ander blijft een overdrukregelaar.
Ja mee eens, maar net vanuit welk perspectief je het bekijkt eigenlijk.MacD007 schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:43:
[...]
waarbij de terugslagklep tijdens de warmtepomp werking in feite geen functie heeft, deze komt pas in werking als de pomp van de CV (en dus de CV zelf) gaat werken (kan dus ook tijdens combi bedrijf Warmtepomp en CV) en dus voorkomt dat door de pomp van de CV er tegen de stroom in water geduwd wordt (met als effect dat de flow van de warmtepomp duidelijk verminderd gaat worden (wil je niet).
Ik zelf bekijk dat vanuit het perspectief van de pomp van de Quatt, omdat die dominant is en de pomp van de ketel (meestal) ondergeschikt.
[ Voor 3% gewijzigd door VindiGoosh op 04-11-2024 11:47 ]
is dit altijd zo of ijlt hij gewoon (dus vertraagd) na ? (dus zit er een soort tijdsvertraging op, oorzaak zou namelijk een defecte CIC (die zorgt namelijk voor het JSON signaal) kunnen zijn.Friezin schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:36:
[...]
Tja, dat jij er niet naar kijkt vind ik niet zo spannend eigenlijk.
Ik kijk er wel naar en wil correcte info. Nu moet ik ook kijken naar andere parameters omdat die supervisoryControlMode bij mij foutieve info geeft.
Ik ben ook niet de enige die er naar kijkt blijkbaar.
heeft ook niks te maken met wel of geen gas, meer met de status van je Quatt.
Hier hoort hij toch echt op 98 te staan ipv 2 bijvoorbeeld:
dribbel in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Wanneer je dit forum doorzoekt op supervisoryControlMode zie je dat ik daar eerder tegenaan liep.MacD007 schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:45:
[...]
is dit altijd zo of ijlt hij gewoon (dus vertraagd) na ? (dus zit er een soort tijdsvertraging op, oorzaak zou namelijk een defecte CIC (die zorgt namelijk voor het JSON signaal) kunnen zijn.
Toen geen actie ondernomen, maar zo nu en dan zet CIC ook daadwerkelijk de cv-pomp wel aan, zonder gasgebruik. Ik zag het bij meerderen voorbij komen.
Na een flip (daar istie weer 😉) komt hij op 2 te staan.
Soms gooit hij m gelijk weer naar 3, soms gaat hij terug naar 2 na een defrost: het kan alle kanten op. Afgelopen nacht enkel 3, zonder cv-pomp in actie, op defrosts na.
Bij dribbel zette de CIC de status op 2 (ik ben aan het verwarmen) terwijl het gewoon vorstprotectie was (stroomverbruik 25W of zo): dat is status 97, 98 oid
Ik was gewoon even nieuwsgierig of er een bèta-tester dit ook al eens had geconstateerd want ga nu wel ticket aanmaken
[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 04-11-2024 12:02 ]
helemaal gelijk, dit zou eigenlijk niet moeten voorkomen.Friezin schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:00:
[...]
Wanneer je dit forum doorzoekt op supervisoryControlMode zie je dat ik daar eerder tegenaan liep.
Toen geen actie ondernomen, maar zo nu en dan zet CIC ook daadwerkelijk de cv-pomp wel aan, zonder gasgebruik. Ik zag het bij meerderen voorbij komen.
Na een flip (daar istie weer 😉) komt hij op 2 te staan.
Soms gooit hij m gelijk weer naar 3, soms gaat hij terug naar 2 na een defrost: het kan alle kanten op. Afgelopen nacht enkel 3, zonder cv-pomp in actie, op defrosts na.
Bij dribbel zette de CIC de status op 2 (ik ben aan het verwarmen) terwijl het gewoon vorstprotectie was (stroomverbruik 25W of zo): dat is status 97, 98 oid
Ik was gewoon even nieuwsgierig of er een bèta-tester dit ook al eens had geconstateerd want ga nu wel ticket aanmaken
Deze had ik nog gemist 😉.jj85 schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:52:
[...]
Ik had vanochtend supervisoryControlMode 3 "Heating - heatpump + boiler" voor zo'n 20 minuten. Dit terwijl dat CV niet aan is geweest (en was ook niet nodig).
Zou de weergave van supervisoryControlMode niet altijd juist?
Info is niet altijd correct.
Ik verzamel wat en mik het richting Quatt, met linkjes naar tweakers
[ Voor 7% gewijzigd door Friezin op 04-11-2024 12:13 ]
Nu ben ik er echt uit:
:strip_exif()/f/image/9SMbYt4Js4jOipLXSaPvzOSd.jpg?f=fotoalbum_large)
Met het expansievat op de retour, klopt het wat Quatt zegt. Bij het aanspringen van de pomp zal de druk op de retour gelijk blijven, en op de aanvoer hoger. Het lucht in de aanvoer van de zwanenhals zal dan inderdaad door de hoge flow in het systeem weggespoeld worden, immers ontstaat er een overdruk op de aanvoerleiding. Wanneer de druk in het systeem stabiliseert, zal het water in het expansievat teruglopen de retour in en daarmee zal de lucht in de retourleiding van de zwanenhals in de loop van de tijd zn weg naar de Quatt wel vinden: immers is dat maar een heel klein stukje dat overbrugd moet worden.
/f/image/lqPkU5XeMz1pYlnMcvmg1k5v.png?f=fotoalbum_large)
In jouw geval, met het expansievat op de aanvoer, blijft bij het aanspringen van de pomp de druk op de aanvoer gelijk, en ontstaat er een onderdruk op de retour. Hierdoor wordt de lucht in de retour direct de quatt in gezogen, maar omdat de druk op de aanvoer gelijk blijft, zal de lucht in de aanvoer nooit voldoende weggespoeld kunnen worden: die afstand is immers veel en veel groter. De ribbels in de leiding die Quatt gebruikt helpt daarbij ook niet mee. Allemaal kleine luchtpockets verdeeld over een lange lengte.
De oplossing voor jouw probleem, als er lucht in de zwanenhals van de aanvoer blijft staan, is het expansievat verplaatsen naar de retour. Pas dan gaat het kloppen wat Quatt zegt.
Want wat er dus gebeurt: omdat de druk in de aanvoerleiding gelijk blijft, is dat het lucht steeds afwisselend “van links naar rechts” wordt bewogen, zonder dat het kan ontsnappen. Daarom wisselt jouw flowrate afwisselend van 700L/h naar 900L/h.
En dat gerommel in die leiding hoor je ook niet: immers zit die aanvoerleiding bij jou onder de grond.
En dit geldt dus voor iedereen met een Quatt: ook om deze reden moet de expansieruimte op de retour van de pomp.
Over een paar jaar (wanneer alle expansievaten het nou eenmaal begeven), gaat iedereen met het expansievat op de aanvoer vroeg of laat soortgelijke problemen ondervinden waarbij deze oorzaak zich bijna niet gaat laten prijsgeven. En wel om de onderstaande reden.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80592366
Ik hoop echt dat iedereen nu de gevolgen ervan inziet en daarmee ook op hoe grote schaal dit nu fout wordt geïnstalleerd. Die overdrukregelaar tussen de aanvoer en retour verkloot het straks dus voor iedereen met het expansievat op de aanvoer.
[ Voor 25% gewijzigd door VindiGoosh op 04-11-2024 12:57 ]
Interessant. Dus als de opwarmsnelheid begint te dalen de set-temp iets verlagen voorkomt dat de CV aan gaat?TeslaNerd schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:32:
[...]
Ja, maak zelf een extra besturing in Home assistant die op basis van de afkoel- en opwarmsnelheid van jouw huis de thermostaat waar nodig iets omhoog of omlaag zet waar de CiC/Quatt te lang wacht met reageren op de specifieke situatie in jouw huis.
Het begint met het maken van een Helper in Homeassistant voor de opwarmsnelheid van jouw huis op basis van de temperatuursensor in jouw thermostaat.
Gebruik daarvoor de "derivative" Helper op de kamertemperatuur sensor:
code:
1 2 3 4 5 6 - platform: derivative source: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature name: opwarmsnelheid round: 2 unit_time: h # the resulting "unit_of_measurement" will be °C/h if the sensor.temperate has set °C as its unit time_window: "00:10:00" # we look at the change over the last 10 minutes
NB Experimenteer met de time window tot een voor jouw huis werkbare opwarmsnelheid (heb ik op 10 minuten)
NB2 Ik heb er op basis van mijn waarnemingen en wat hulp van prof dr google nog een filter opgezet voor uitschieters en bereik en werk in mijn pseudo besturing van de CiC nu met de sensor "filtered opwarmsnelheid":
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 sensor: - platform: filter name: "filtered opwarmsnelheid" entity_id: sensor.opwarmsnelheid unique_id: a5da6398-85ee-4088-b574-d80a53202bdb filters: - filter: outlier window_size: 100 radius: 4.0 - filter: range upper_bound: 1.0 lower_bound: -1.0
[Afbeelding]
Gebaseerd op: https://community.home-as...noisy-and-sparse/410165/3
Mijn ketel is opentherm aangesloten. Dat de supervisorycontrolmode op 3 staat (bij mij alleen bij koud weer), lijkt een soort ruimte te geven om ketel bij te mogen schakelen, maar dat bijschakelen gebeurt lang niet altijd.Friezin schreef op maandag 4 november 2024 @ 07:56:
Ik ga trouwens een ticket bij Quatt inschieten over de supervisoryControlMode.
Heb nu, ook hier, al verschillende voorbeelden gezien dat de gegeven code niet overeenkomt met de werkelijkheid.
Bij mij blijft hij bijvoorbeeld op 3 staan, terwijl oTtbTurnOnOffBoilerOn (=aan of uit van de on/off-cv) op false staat en cv ook echt niet draait (mijn cv-pomp is nogal luidruchtig 😉)
Heeft iemand van de bèta-testers dit ook al eens geconstateerd/doorgegeven?
Dan kan ik daar naar verwijzen.
[Afbeelding]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Niet echt…VindiGoosh schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:57:
[...]
Als het lucht in de zwanenhals in de retourleiding zit wordt hij direct de quatt in gezogen, mee eens?
Als het lucht in de zwanenhals in de aanvoerleiding zit, dan blijft dat lucht zitten met een expansievat op de aanvoer (immers houdt die de druk gelijk) en wordt dat lucht eruit geblazen wanneer je het expansievat op de retour zet (want dan wel overdruk op aanvoer).
Ga maar na
Als het in de retour leiding zit, dan wordt het opgezogen, zodra de lucht in de pomp komt verliest de pomp zijn pomp werking (cv pompen zijn niet zelf aanzuigend). Dat kan je horen als “hoog koffie maler geluid”, gieren. Op zich zou je dan geen flow in de logging moeten zien maar als de flow rapportage van het toerental komt in plaats van echte sensor klopt dat wel met al die ruis op het signaal.
In de aanvoer heb je meer kans dat het er doorheen gespoeld wordt want de pomp blijft dan flow maken.
Mbt expansievat:
- in rust is de druk 1.8bar (dat heeft @CPM aangegeven)
- drukval over een warmtepomp zal 0.3 a 0.7bar zijn, neem als voorbeeld 0.5bar.
- met expansievat in aanvoer heb je dan 1.8bar op aanvoer en 1.3bar op retour
- met expansievat op retour heb je 2.3bar op aanvoer en 1.8bar op retour.
Nb. Een expansievat houdt de druk niet echt constant (als je de cv vult begin je immers op 0 en met het vullen stijgt de druk geleidelijk). Het is meer een buffer waar water heen kan in geval van temperatuur verschillen omdat water niet samendrukbaar is.
Positie van expansievat is mijns inziens echt niet zo relevant.
Blijft staan:
- op basis van gemiddelde flow van 800l/h is de power balans van de quatt verkeerd en daarmee is het iets dat quatt moet oplossen.
- op basis van flow ruis zou er best lucht in kunnen zitten. Dat is een effort waard om proberen eruit te spoelen door cv aan te zetten danwel met slang door te spoelen. Of @CMP dat wil doen is zijn eigen keuze. Sommigen op dit tweakers platform doen alles zelf, anderen zijn hier meer voor wat extra informatie.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
wat mij betreft gewoon blijven vragen. Daarom zitten we hierin toch?VindiGoosh schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:38:
[...]
Nu niet nee.
Maar kennelijk zijn er een heel aantal mensen die vinden dat de balans verstoort is (en dat begrijp ik), waardoor ze vinden dat dit niet in dit topic thuishoort.
Als ik vervolgens een apart topic voor troubleshooting voorstel, vindt men weer dat dat niet apart moet, maar hier thuishoort.
Dus dan blijft er toch 1 optie over; als de problemen van een vraagsteller ingewikkeld begint te worden: niet hier bespreken?
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Dit klopt niet, want de automatische ontluchting vindt plaats vóór de pomp. Van lucht aanzuigen in de retour merkt de pomp dus niets (of weinig).Stefannn schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:24:
[...]
Niet echt…
Als het in de retour leiding zit, dan wordt het opgezogen, zodra de lucht in de pomp komt verliest de pomp zijn pomp werking (cv pompen zijn niet zelf aanzuigend).
Mee eens, zolang er op de aanvoer geen expansieruimte zit.In de aanvoer heb je meer kans dat het er doorheen gespoeld wordt want de pomp blijft dan flow maken.
Exact. Maar ga nu eens na:Mbt expansievat:
- in rust is de druk 1.8bar (dat heeft @CPM aangegeven)
- drukval over een warmtepomp zal 0.3 a 0.7bar zijn, neem als voorbeeld 0.5bar.
- met expansievat in aanvoer heb je dan 1.8bar op aanvoer en 1.3bar op retour
- met expansievat op retour heb je 2.3bar op aanvoer en 1.8bar op retour.
Als de druk in rust op de aanvoer 1,8 bar is, en met het expansievat op de aanvoer de druk bij het aanspringen van de pomp 1.8 bar blijft, dan blijft de lucht in de luchtpockets van de geribbelde leiding toch gewoon zitten? Immers is er wel een flow, maar geen drukverschil.
Je hebt helemaal gelijk als je puur denkt vanuit een niet samendrukbaar waterzijdig systeem. Maar met lucht in de leiding is het geen níet samendrukbaar systeem meer.
De afstand van de geribbelde aanvoerleiding is voor het lucht veel te groot om (ondanks de flow) zonder drukverandering te verplaatsen naar de rest van het systeem. Als ik de foto zo zie, gaat het zo om 10 meter leiding.
In een niet samendrukbaar waterzijdig systeem wel. Maar met lucht in de leidingen niet meer.Nb. Een expansievat houdt de druk niet echt constant (als je de cv vult begin je immers op 0 en met het vullen stijgt de druk geleidelijk). Het is meer een buffer waar water heen kan in geval van temperatuur verschillen omdat water niet samendrukbaar is.
Positie van expansievat is mijns inziens echt niet zo relevant
Defrosts bij Quatt meestal met interval 55min, soms langer. Juist als hij draait.Stefannn schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:49:
Vraagje, als niet-quatt bezitter met grote interesse..
Als ik de grafiekjes die nu voorbijkomen goed begrijp is er met dit koude weer elke uur een “defrost”.
So far so good…
Maar (bijvoorbeeld in @Jeroennl meting paar posts terug), die lijken er ook te zijn als de warmtepomp gewoon draait. Dan zou de door de warmtepomp gegenereerde warmte genoeg moeten zijn om frost te voorkomen lijkt me.
Vraagjes:
- klopt dat?
- enig idee waarom?
Nb, ik snap heel goed dat gebruikers dit niet kunnen aanpassen. Maar ik zou de logica graag snappen.
Het water in het systeem is dan warm, maar het water uit de lucht bevriest op de verdamper en moet eens in zoveel tijd hier af worden gehaald. De warmte uit het systeemwater wordt daarbij gebruikt.
Dit is bij alle warmtepompen het geval.
De manier waarop een warmtepomp concludeert dat de verdamper dicht is gevroren, verschilt. Soms alleen op basis van omgevingsfactoren, anderen op basis van meetwaarden in verwarmingscircuit of teruglopende COP.
CiC van Quatt kan de CVketel bijschakelen om te zorgen dat het systeemwater niet te ver afkoelt.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Ja daar ben ik het mee eens.Bennobang schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:35:
[...]
wat mij betreft gewoon blijven vragen. Daarom zitten we hierin toch?
En juist door dit soort troubleshooting leer je het meest imo. Zeker met feedback van elkaar heen- en weer.
Die balans hoeft niet moeilijk te zijn. Je kan hier gerust een probleem melden, maar als na 2 dagen geen zicht is op een oplossing dan kan je mensen uitnodigen naar een eigen topic, die de probleemeigenaar aanmaakt. Het huidige topic gaat natuurlijk niet meer zozeer over de Quatt maar meer over de aansluiting. Het is mij in deze brei niet duidenlijk of Quatt iets fout heeft gedaan. Dat is het enige wat ik als (potientiele) klant willen weten. Ik pleit dus voor die overstap.VindiGoosh schreef op maandag 4 november 2024 @ 07:48:
[...]
Dat is ook weer zo idd..
Tegelijkertijd iemand ,,laten hangen” omdat het een ingewikkeld probleem is vind ik ook tweakers onwaardig.
Moeilijke balans
Waarom pleit ik ook voor die overstap, ik zie prachtige tekeningen verschijnen over de aansluiting met uitleg. Het zou veel fijner zijn als die tekeningen bij elkaar in een topic zitten zodat je beter overzicht hebt. Nu sla ik deze over. Maar stel dat ik een probleem (met de aansluiting) dan ga ik daar na op dit forum zoeken. Nu gaat deze informatie een beetje verloren.
En ook ik steek hand ik eigen boezem, ik kan wel eens te lang over iets door zeiken. Maar samen moeten we proberen dit topic leesbaar te houden.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
hier zei die ook dat die de hele ochtend de CV erbij nodig had. Terwijl die anders aangaf in de appFriezin schreef op maandag 4 november 2024 @ 07:56:
Ik ga trouwens een ticket bij Quatt inschieten over de supervisoryControlMode.
Heb nu, ook hier, al verschillende voorbeelden gezien dat de gegeven code niet overeenkomt met de werkelijkheid.
Bij mij blijft hij bijvoorbeeld op 3 staan, terwijl oTtbTurnOnOffBoilerOn (=aan of uit van de on/off-cv) op false staat en cv ook echt niet draait (mijn cv-pomp is nogal luidruchtig 😉)
Heeft iemand van de bèta-testers dit ook al eens geconstateerd/doorgegeven?
Dan kan ik daar naar verwijzen.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/oeMnjkSbuJmFqaYpF2tnxKzD.png?f=user_large)
Helder. Dan sluit ik bij deze mijn aandeel in de situatie van @CPM en het gespar met @Stefannn af met de opmerking dat je een waterzijdig systeem met lucht erin niet kan zien als een niet-samendrukbaar systeem.
En ik hoop echt dat mensen de implicaties van het onderstaande goed ergens in hun achterhoofd houden:
Gevangen lucht (in de zwanenhals, tussen de ribbels) krimpt onder (relatieve) druk en zet uit onder (relatieve) onderdruk. De pomp hoeft hiervoor geen lucht aan te zuigen, want de retourleiding wordt vóór de pomp ontlucht. Pomp zuigt dus geen lucht aan, maar reageert wel op het drukverschil door het in- en uitzetten van gevangen lucht in de aanvoerleiding. Dit in- en uitzetten van het gevangen lucht in combinatie met een hoge flowrate, zorgt er op termijn voor dat het lucht in de aanvoerleiding wordt weggespoeld, zoals Quatt beweert.
Iemand zich ooit afgevraagd waarom een luchtkring onder water steeds groter wordt, naarmate hij bij de oppervlakte komt?
:gifsicle():strip_exif()/f/image/U5QxfOh2L9PJ8VKGlFNghxrv.gif?f=user_large)
Omdat het lucht steeds verder uitzet naarmate de relatieve druk steeds kleiner wordt dichter naar de oppervlakte.
Dat (in) en uitzetten kan dus niet als het expansievat op de aanvoer zit in plaats van op de retour. Dan kan de gevangen lucht in de aanvoer niet in- en uitzetten, omdat de (relatieve) druk daar gelijk wordt gehouden door het expansievat. Over de gevolgen daarvan heb ik in meerdere posts hiervoor genoeg geschreven en iedereen moet het zelf maar weten wat ze ermee doen of niet.
Zodra bij mensen met de expansieruimte op de aanvoer het expansievat lek raakt (levensduur is ~7 jaar), ga ik met grote belangstelling het ellenlange zoekwerk en gebrekkige prestatiewinst na een uitvoerde “oplossing” door Quatt aanschouwen. En aangezien de installatie-garantie 1 jaar is, zal dat voor (bijna) iedereen buiten de garantieperiode vallen. Betalen dus.
Dat wordt echt een drama, al helemaal omdat Quatt (bij de meesten) een overdrukregelaar plaatst, waardoor de daadwerkelijke oorzaak van het probleem (lucht in de aanvoerleiding) heel lang onzichtbaar zal blijven (over het waarom ook meermaals geschreven). Ik zie Quatt en de CV-boeren al naar elkaar wijzen. Maar hé, de monteurs blijven in ieder geval aan het werk. (uitzoek)Werk zat straks. Katsjing

In het geval van CPM: we gaan zien waar Quatt mee komt en of dat de oplossing gaat zijn ja of nee.
Mijn voorspelling: Lucht in de aanvoerleiding bij zwanenhals dat niet kan in- en uitzetten, omdat het expansievat de relatieve druk daar gelijk houdt, waardoor het niet kan wegspoelen. Dit in tegenstelling tot wat Quatt heeft beweert.
De ,,oplossing” van Quatt wordt: Leidingwerk nabij de Quatts doorspoelen, er wordt een overdrukregelaar geplaatst tussen de aanvoer en retour (het liefst afgesteld op zo veel mogelijk open radiatoren, wat veel te veel is) en het expansievat laten ze aan de aanvoer zitten. Tot over een paar jaar maar weer.
Succes allemaal
[ Voor 94% gewijzigd door VindiGoosh op 04-11-2024 17:29 ]
Ik zal straks mijn Tado-schema delen. Ik probeer dus ook bewust te voorkomen dat mijn ketel in de nacht aangaat, maar tegerlijkertijd wil ik het wel om 7.00 in de ochtend aangenaam hebben (in de badkamer). Ik zit nog in de testperiode maar deze week, nu het kouder wordt zie ik dat het schema goed werkt. Work in Progress. Natuurlijk moet je een schema altijd aan je eigen situatie en wensen aanpassen.abbeyrules schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:13:
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Ik verwacht dan iets anders (jij wilt een code 5?):SBL schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:23:
[...]
Mijn ketel is opentherm aangesloten. Dat de supervisorycontrolmode op 3 staat, lijkt een soort ruimte te geven om ketel bij te mogen schakelen (bij mij alleen bij koud weer), maar dat bijschakelen gebeurt lang niet altijd.
:strip_exif()/f/image/NlXdlyZRrRha7LKxBBQPXCzJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is inderdaad ook nog wel een opmerking die van belang is.thieske1 schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:44:
[...]
hier zei die ook dat die de hele ochtend de CV erbij nodig had. Terwijl die anders aangaf in de app
[Afbeelding]
Bij een defrost en supervisoryControlMode 3, waar werkelijk gas wordt gebruikt, zie ik dat ook op de voorpagina van de app: cv aan en rookwolkje.
Deze loze code 3 (ook wanneer ik 3 heb en cv-pomp wel loopt, zonder gas, maar met flow rond 975) is dat niet te zien.
De app weet dus dat het vaute info is en kijkt naar een andere waarde?
[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 04-11-2024 14:56 ]
Nee, ik hoef geen extra code. Ik meld alleen wat ik zie.Friezin schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:11:
[...]
Ik verwacht dan iets anders (jij wilt een code 5?):
[Afbeelding]
3 = combi-bedrijf, maar blijkbaar alleen in de zin dat ketel bijgeschakeld *kan* worden.
Of de ketel daadwerkelijk aan is, kan ik wel aan andere JSON-variabelen zien. En jij ook ondanks on/off aansluiting.
Als die supervisorycontrolmode 3 ook voor 2 oranje lijntjes+rook op het homescreen van de app zorgt, dan is het wel wenselijk dat deze waarde klopt. edit: wordt blijkbaar niet in app overgenomen.
Zo ziet het er vandaag bij mij uit. Ik had overschoots en een traag reagerende CiC met lage COP.abbeyrules schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:58:
[...]
Interessant. Dus als de opwarmsnelheid begint te dalen de set-temp iets verlagen voorkomt dat de CV aan gaat?
Eerste schermprint is zonder watertempertuur, tweede is met de watertemperatuur. Mijn maximale watertemperatuur staat nu op 42 graden minus de buitentemperatuur van de Quatt
/f/image/cXRyMTsi0hSJOINiNpIoGVEu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/jMozL5be3XT2osbIgZfqPXew.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door TeslaNerd op 04-11-2024 14:48 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Om nu alleen te varen op oTtbTurnOnOffBoilerOn is wel heel summier.SBL schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:22:
[...]
Nee, ik hoef geen extra code. Ik meld alleen wat ik zie.
3 = combi-bedrijf, maar blijkbaar alleen in de zin dat ketel bijgeschakeld *kan* worden.
Of de ketel daadwerkelijk aan is, kan ik wel aan andere JSON-variabelen zien. En jij ook ondanks on/off aansluiting.
Als die supervisorycontrolmode 3 ook voor 2 oranje lijntjes+rook op het homescreen van de app zorgt, dan is het wel wenselijk dat deze waarde klopt. edit: wordt blijkbaar niet in app overgenomen.
Edit: maar ik vermoed dat app hier alleen naar kijkt
Er staat bij supervisoryControlMode 3 toch echt "heating" en niet "possibly heating, maybe not"
[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 04-11-2024 14:57 ]
Je ziet duidelijk dat al die korte sprongetjes / sprintjes in de loop van de dag je COP om zeep helpen.TeslaNerd schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:35:
[...]
Zo ziet het er vandaag bij mij uit. Ik had overschoots en een traag reagerende CiC met lage COP.
Eerste schermprint is zonder watertempertuur, tweede is met de watertemperatuur. Mijn maximale watertemperatuur staat nu op 42 graden minus de buitentemperatuur van de Quatt
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik vind dat een beetje lastig. Bij mij 'pendelt' de Quatt ook heel veel. Maar niet draaien is efficienter dan op een lage cop draaien.paQ schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:58:
[...]
Je ziet duidelijk dat al die korte sprongetjes / sprintjes in de loop van de dag je COP om zeep helpen.
Ik heb nu heatboosters toegepast aan de radiatoren en dat heeft wel een positief effect op de COP. Ik had echter verwacht dat de Quatt vervolgens ook langer op lager vermogen zou draaien, maar dat doet de Quatt eigenlijk niet. Ligt dit aan de Quatt of aan de thermostaat?
Daarom weet ik ook niet of het verstandig is te gaan regelen / proberen te sturen op absolute waarden.Abom schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:06:
[...]
Ik vind dat een beetje lastig. Bij mij 'pendelt' de Quatt ook heel vaak. Maar niet draaien is efficienter dan op een lage cop draaien.
Ik heb nu heatboosters toegepast aan de radiatoren en dat heeft wel een positief effect op de COP. Ik had echter verwacht dat de Quatt vervolgens ook langer op lager vermogen zou draaien, maar dat doet dit eigenlijk niet. Ligt dit aan de Quatt of aan de thermostaat?
Dat kan de ene dag heel goed werken, de andere dag totaal niet.
Je kan dan nog beter een overshoot toestaan van bijv 0.25 graden op de kamer temperatuur, en wachten tot je weer 0.25 onder wens komt bijv. Dan heb je een hysterese van 0.5 graden, maar wel langere en veel efficiëntere runs.
Dit
/f/image/A9JU6gR5SxuWooJGet3RdBvH.png?f=fotoalbum_large)
resulteert in elk geval in aan/uit gedrag, met een dalend COP tot gevolg, terwijl het juist op die uren best hard moet kunnen stijgen. (het werkt dus averechts)
Is ook wel een beetje het gevolg van een warmtepomp zonder eigen thermostaat. Ze hebben wel een regelaar (de CIC) maar die is weer enorm afhankelijk van wat hij aan gegevens toegediend krijgt.
[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 04-11-2024 15:12 ]
Dat is niet correct!paQ schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:58:
[...]
Je ziet duidelijk dat al die korte sprongetjes / sprintjes in de loop van de dag je COP om zeep helpen.
In de COP grafiek onderaan kun jij zien dat mijn COP juist weer oploopt omdat ik de watertemperatuur laag houdt met het uit- en aanzetten van de Quatt
Dat weet ik niet. Het hangt af / samen van de wijze waarop data geïnterpreteerd wordt. Welke data en met welke nauwkeurigheid. Een WAR regeling laten draaien die in wezen de CIC tegenwerkt geeft m.i. nou niet bepaald een mooie werking. Het resultaat echter kan exact zijn wat je zoekt, dus dat laat ik in het midden.Abom schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:06:
[...]
Ik heb nu heatboosters toegepast aan de radiatoren en dat heeft wel een positief effect op de COP. Ik had echter verwacht dat de Quatt vervolgens ook langer op lager vermogen zou draaien, maar dat doet de Quatt eigenlijk niet. Ligt dit aan de Quatt of aan de thermostaat?
Je bent nou eenmaal vanaf dit punt enorm afhankelijk van de werking van de CIC, updates, en settings daarvan. Allemaal factoren waar je zelf geen invloed op hebt.
Als je hysterese settings kunt aanpassen in je thermostaat, dan zou je daar nog mee kunnen experimenteren.
Dat is precies waar op een paar honderd van de paginas op dit forum over wordt gesproken.paQ schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:09:
[...]
Is ook wel een beetje het gevolg van een warmtepomp zonder eigen thermostaat. Ze hebben wel een regelaar (de CIC) maar die is weer enorm afhankelijk van wat hij aan gegevens toegediend krijgt.
Zoals werd gevraagd is het wel mogelijk een eigen regeling om de CiC-besturing van de Quatt te maken waarmee het wel mogelijk is de CiC/Quatt te temmen naar de eigen wensen voor efficiëntie en comfort
Ben ik niet met je eens.TeslaNerd schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:20:
[...]
Dat is niet correct!
In de COP grafiek onderaan kun jij zien dat mijn COP juist weer oploopt omdat ik de watertemperatuur laag houdt met het uit- en aanzetten van de Quatt
Je COP ~4.3 bij 35 graden en koud buiten is een betere score dan na een 'pendelfestijn' COP ~4.2 bij 32 graden water, volop zon en 13 graden buiten.
dit is even natte vinger.
Je zou eigenlijk je nachtrun moeten scheiden van je 'dag'runs.
Dus thermische opwek van beiden.
Je COP had veel rapper gestegen als je 1 run vanmiddag had gehad.
[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 04-11-2024 15:25 ]
welke efficiëntie?TeslaNerd schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:24:
[...]
Dat is precies waar op een paar honderd van de paginas op dit forum over wordt gesproken.
Zoals gevraagd is het wel mogelijk een eigen regeling om te CiC besturing van de Quatt te maken waarmee het wel mogelijk is de CiC/Quatt te temmen naar eigen wensen voor efficiëntie en comfort
Zodra je regeling actief wordt (overdag) kruipt je COP van 4 naar 4.1
[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 04-11-2024 15:27 ]
Kijk nog eens goed naar mijn grafieken.paQ schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:24:
[...]
Ben ik niet met je eens.
Je COP ~4.3 bij 35 graden en koud buiten is een betere score dan na een 'pendelfestijn' COP ~4.2 bij 32 graden water, volop zon en 13 graden buiten.
dit is even natte vinger.
Je zou eigenlijk je nachtrun moeten scheiden van je 'dag'runs.
Dus thermische opwek van beiden.
Vanochtend had mijn Quatt een lange run die uiteindelijk door de CiC werd ingekort. Vanmiddag startte iedere run met een redelijke COP maar die loopt daarna altijd terug en gaat nooit omhoog als de run langer loopt.
Zoals hieronder ook terecht opgemerkt is het dan ook nog efficiënter de Quatt uit te zetten als de opwarmsnelheid van de woning laat zien dat een langere run niet nodig is
Juist, omdat ze veel minder wegen vanwege lagere thermische opwek, en omdat ze aan/uit gaan.TeslaNerd schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:38:
[...]
Vanmiddag startte iedere run met een redelijke COP maar die loopt daarna altijd terug en gaat nooit omhoog als de run langer loopt.
Je hoeft het niet van me aan te nemen, maar probeer je plots te splijten in < 08:00 en > 08:00
Ik heb eigenlijk iets soortgelijks vandaag, maar dan zonder aan/uit
Vannacht een run van 8.5 uur tot 11:00 vanochtend, COP 4.8
Dan uren niets, en rond 14:00 is hij weer aangesprongen. In 90 min tijd is de COP gestegen van 4.8 naar 5.1 (en stijgende), 'ondanks' dat dat slechts (tot nu toe) 4kWh thermisch is. Zo'n 14% van de totale opwek.
/f/image/jglqrJjhrzzjwWDCOa26qRvS.png?f=fotoalbum_large)
Je regeling laat zien dat je de wp telkens afschakelt zodra hij zijn doel bereikt.
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 04-11-2024 15:49 ]
Ik bedoelde dat de COP van de individuele runs van mijn Quatt bij langere runs alleen maar lager worden en nooit hoger.paQ schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:46:
[...]
Juist, omdat ze veel minder wegen vanwege lagere thermische opwek, en omdat ze aan/uit gaan.
Ik snap wat je bedoelt. Maar dat vind ik voorbarig.TeslaNerd schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:53:
[...]
Ik bedoelde dat de COP van de individuele runs van mijn Quatt bij langere runs alleen maar lager worden en nooit hoger.
Je wp krijgt de kans niet (op deze manier) om aan te blijven.
Je geeft hem nu min of meer een harde cut-off zodra hij zijn doel in wezen bereikt. Dus nog voordat hij kan gaan moduleren bijv. (kan ik niet zien op je plots, maar denk ik zo) schakel je hem hard af.
Zowat heel de wereld is het erover eens dat elke moderne wp efficienter loopt als hij lang en traag kan pruttelen dan wanneer je in dezelfde omstandigheden en zelfde doel hem aan/uit laat draaien.
@Friezin Zie hetzelfde gedrag nu.thieske1 schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:44:
[...]
hier zei die ook dat die de hele ochtend de CV erbij nodig had. Terwijl die anders aangaf in de app
[Afbeelding]
Status Heating - heatpump + boiler
Dit terwijl dit inmiddels niet meer zo is, de Quatt app geeft het wel correct weer.
Dus de JSON en dus ook de HA-integratie lijkt achter te lopen.
Dat is juist. Dat is precies de bedoeling van mijn regeling: dat de Quatt voldoende warmte produceert voor de door mij gewenste warmtevraag en niet het water in mijn systeem onnodig blijft opstoken met een steeds lagere efficiencypaQ schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:46:
[...]
Je regeling laat zien dat je de wp telkens afschakelt zodra hij zijn doel bereikt.
Dat is goed te zien in mijn plots als jij in de tweede schermprint kijkt hoe de watertemperatuur op looptpaQ schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:56:
[...]
Ik snap wat je bedoelt. Maar dat vind ik voorbarig.
Je wp krijgt de kans niet (op deze manier) om aan te blijven.
Je geeft hem nu min of meer een harde cut-off zodra hij zijn doel in wezen bereikt. Dus nog voordat hij kan gaan moduleren bijv. (kan ik niet zien op je plots, maar denk ik zo) schakel je hem hard af.
dusTeslaNerd schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:57:
[...]
Dat is juist. Dat is precies de bedoeling van mijn regeling: dat de Quatt voldoende warmte produceert voor de door mij gewenste warmtevraag en niet het water in mijn systeem onnodig blijft opstoken met een steeds lagere efficiency
08:40 uit (doel niet bereikt)
08:50 aan
09:20 wp bereikt net zijn doel, klik weer uit
/f/image/FsJl4p4Ax1ZELZXgLPIjJ7Yp.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie nergens de modulatie van de compressor.TeslaNerd schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:00:
[...]
Dat is goed te zien in mijn plots als jij in de tweede schermprint kijkt hoe de watertemperatuur op loopt
Ik denk dat dat bijgeloof is dat de hele wereld het daar over eens zou zijn.paQ schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:56:
[...]
Zowat heel de wereld is het erover eens dat elke moderne wp efficienter loopt als hij lang en traag kan pruttelen dan wanneer je in dezelfde omstandigheden en zelfde doel hem aan/uit laat draaien.
Ik zie aan mijn huisgenoten en aan mijn verbruik dat mijn regeling een verbetering is tov wat de Quatt/CiC zonder mijn regeling doet.
Mijn huisgenoten zouden er ook niet gelukkig van worden als de hele wereld gaat bepalen wanneer zij het wel of niet comfortabel warm hebben hier in huis.
🥳
Jij was echt zoveel beter af met een warmtepomp die je tot in de details kunt aansturenTeslaNerd schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:05:
[...]
Ik denk dat dat bijgeloof is dat de hele wereld het daar over eens zou zijn.
Ik zie aan mijn huisgenoten en aan mijn verbruik dat mijn regeling een verbetering is tov wat de Quatt/CiC zonder mijn regeling doet.
Mijn huisgenoten zouden er ook niet gelukkig van worden als de hele wereld gaat bepalen wanneer zij het wel of niet comfortabel warm hebben hier in huis.
🥳
ZO veel mogelijkheden en opties tot je er gek van werd. (Pana / LG ThermaV)
Je bent nu de regeling van de CIC aan het frustreren.
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 04-11-2024 16:12 ]
Heb je een aan/uit cv?jj85 schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:56:
[...]
@Friezin Zie hetzelfde gedrag nu.
Status Heating - heatpump + boiler
Dit terwijl dit inmiddels niet meer zo is, de Quatt app geeft het wel correct weer.
Dus de JSON en dus ook de HA-integratie lijkt achter te lopen.
Als oTtbTurnOnOffBoilerOn true is, brand cv en zou je dat dan in app moeten zien?
Ik ben op zoek naar een afdruk (bij mezelf) waar mijn cv-pomp liep zonder gasgebruik: helaas heb ik vaak het topje van mijn JSON niet meege"shot" maar lette enkel op flow (950+) en die "3"
Gewoon zeggen: die COP vind ik niet interessant.TeslaNerd schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:05:
[...]
🥳
Vlgs mij is je verbruik laag en ben je zelf tevreden toch?
08:40 heeft de CiC de Quatt uitgezet. Dat lijkt op zichzelf een verbetering in de nieuwe CiC software v2.20.0paQ schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:02:
[...]
dus
08:40 uit (doel niet bereikt)
08:50 aan
09:20 wp bereikt net zijn doel, klik weer uit
[Afbeelding]
09:20 laat ik mijn regeling de Quatt uitzetten omdat het water dan warm genoeg is voor het relevante doel om mijn huis op te warmen. Aan de oplopende rode lijn van de watertemperatuur kun jij zien dat die lijn nog redelijk stijl oploopt en zeker nog niet vlak is zoals tussen 04:30 en 07:00.
Aan/uit CV inderdaad.Friezin schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:10:
[...]
Heb je een aan/uit cv?
Als oTtbTurnOnOffBoilerOn true is, brand cv en zou je dat dan in app moeten zien?
Ik ben op zoek naar een afdruk (bij mezelf) waar mijn cv-pomp liep zonder gasgebruik: helaas heb ik vaak het topje van mijn JSON niet meege"shot" maar lette enkel op flow (950+) en die "3"
Had net de thermostaat even flink opgepiept voor een testje (wil inschatting CV gasverbruik kunnen uitrekenen in HA).
Daarbij ging hij naar mode "3". CV sprong aan.
Na verloop van tijd kon de Quatt het zelf weer (trok 3050W elektrisch vermogen
In de JSON bleef control mode op "3" staan en oTtbTurnOnOffBoilerOn op true.
CV heeft daadwerkelijk zo'n 10 minuten meegedraaid.
JSON bleeft zo'n 20 minuten in hangen op boilergebruik
Ben blij dat ik niet de enige ben met rare fratsen van die supervisorycontrolmode.jj85 schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:16:
[...]
Aan/uit CV inderdaad.
Had net de thermostaat even flink opgepiept voor een testje (wil inschatting CV gasverbruik kunnen uitrekenen in HA).
Daarbij ging hij naar mode "3". CV sprong aan.
Na verloop van tijd kon de Quatt het zelf weer (trok 3050W elektrisch vermogen), en CV ging uit.
In de JSON bleef control mode op "3" staan en oTtbTurnOnOffBoilerOn op true.
CV heeft daadwerkelijk zo'n 10 minuten meegedraaid.
JSON bleeft zo'n 20 minuten in hangen op boilergebruik
Dan rijst natuurlijk de vervolgvraag: is dit enkel bij on/off CV of ook indien OT aangesloten?
De COP is voor mij een indicator dat mijn Quatt wel/niet functioneert volgens de door Quatt opgegeven specificaties.Friezin schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:13:
[...]
Gewoon zeggen: die COP vind ik niet interessant.
Vlgs mij is je verbruik laag en ben je zelf tevreden toch?
Mijn verbruik is laag en wij hebben geen last meer van overshoots en urenlang wachten tot de Quatt weer aangaat.
Ik kan het iedereen aanraden die ook op zoek is naar een lager verbruik en meer comfort uit zijn Quatt
De leuke uitdaging is/was dat een verbeterde regeling alleen lukt obv een directe koppeling aan de opwarmsnelheid van je huis
Ik heb daar inmiddels een positieve kijk op en ben zeer tevreden over de kwaliteit en de installatie van de Quatt.paQ schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:10:
[...]
Jij was echt zoveel beter af met een warmtepomp die je tot in de details kunt aansturen
ZO veel mogelijkheden en opties tot je er gek van werd. (Pana / LG ThermaV)
Je bent nu de regeling van de CIC aan het frustreren.
Mijn CiC heeft geen last van frustaties en doet onvermoeibaar wat mijn extra regeling van hem vraagt.
Haha, zo klinkt het bijna alsof ik de volgende keer weer voor een Quatt zou kiezen ipv een andere wp

Dat heb ik eerder getest met de nieuwe CiC software v2.20.0 maar de COP van die langere run werd alleen maar lager. De CiC kapte die langere run toen zelf af bij een watertemperatuur van bijna 40 gradenpaQ schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:24:
[...]
Ben ik niet met je eens.
...
/f/image/VqsTUwtV7ah6RIjkCb05pTu6.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 48% gewijzigd door TeslaNerd op 04-11-2024 16:49 ]
Het zijn momentopnames.TeslaNerd schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:44:
[...]
Dat heb ik eerder getest met de nieuwe CiC software v2.20.0 maar de COP van die langere run werd alleen maar lager. De CiC kapte die langere run toen zelf af bij een watertemperatuur van bijna 40 graden
[Afbeelding]
Je stookt daar een graad of 8 warmer, en de COP is een stuk hoger. Ws ook minder koud buiten.
Maar zoals ik al schreef eerder: het kan prima exact zijn waar naar je zoekt.
Dat komt omdat je op de onderkant van de modulatie capability zit. Hij kan niet lager dan 400W electrisch.TeslaNerd schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:44:
[...]
Dat heb ik eerder getest met de nieuwe CiC software v2.20.0 maar de COP van die langere run werd alleen maar lager. De CiC kapte die langere run toen zelf af bij een watertemperatuur van bijna 40 graden
[Afbeelding]
In deze omstandigheid heb je 100% gelijk. Als het kouder wordt en je op deze 400W saturatie van temperatuur bereikt is dat niet meer zo.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Die ene is een lange t33 radiator. Die doet 35 in en 26 uit. Hoe krijg ik die op 30? Of is 26 uit geen probleem.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Quatt is van plan om een eigen thermostaat te gaan ontwikkelen (op de lange termijn).paQ schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:09:
[...]
Dit is mij verteld nav vragen of de setpoint op termijn via de app ingesteld kan worden, net zoals je nu via OpenTherm kunt doen als je een OpenTherm gateway hebt.
Ik ben geen inregel-expert, maar 1 radiator met delta 9 lijkt me geen probleem.okijokii schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:06:
Vraag over waterzijdig inregelen. Op één na al mijn radiatoren momenteel 35 graden in, 30 graden uit.
Die ene is een lange t33 radiator. Die doet 35 in en 26 uit. Hoe krijg ik die op 30? Of is 26 uit geen probleem.
edit: Om verder te balanceren zou je alle andere radiatoren kunnen knijpen naar delta 5,5, dan kan de t33 nog meer afgeven, maar dat zou ik alleen doen als de kamertemperaturen nu niet "kloppen" (afgifte <> verlies).
(gemiddeld >5graden delta is wel vreemd, staat je Quatt >4,5kW warmtevermogen te leveren? edit: dat klopt dus)
[ Voor 23% gewijzigd door SBL op 04-11-2024 17:25 ]
Dat klopt. Mijn regeling beweegt dan mee en als het buiten kouder wordt dan laat ik de CiC runs maken met een hogere watertemperatuur volgens de voor mijn huis empirisch gevonden formule:Stefannn schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:01:
[...]
Dat komt omdat je op de onderkant van de modulatie capability zit. Hij kan niet lager dan 400W electrisch.
In deze omstandigheid heb je 100% gelijk. Als het kouder wordt en je op deze 400W saturatie van temperatuur bereikt is dat niet meer zo.
maximale watertemperatuur = 42 minus de buitentemperatuur
Ik koos bewust voor de Tado (V3+) omdat ik daar een schema ik kan stellen die stapjes kan maken van 0,1. In de praktijk maak ik gebruik van stapjes van 0,2 en ik hoorde dat dit toch beter is. Hoe er rekening mee dat het warmteverlies in elk huis verschillend is en dat ook de wensen in elk huis verschillend is. Het gebruikte afgiftesysteem heeft natuurlijk ook invloed. Bij vloerverwarming wordt in het algemeen een constante temperatuur aan geraden omdat het een traag systeem is. Het is wel een systeem waarin je warmte kan bufferen en mogenlijk kan je van de eigenschap gebruik maken. Je kan als daar gebruik van maakt, met een schema ook een beetje sturen op dynamische tarieven. We weten niet wat Quatt precies in petto heeft, mijn verkoper vertelde destijds dat als de FE op de markt kwam dat je dan gebruik kon maken van dynamische tarieven. Nu weet ik helemaal niet wat wij in een latere fase gaan doen, maar als ik toch een nieuwe thermostaat moet kiezen wil ik dat er flexibiliteit is ingebouwd en dat ik deze naar mijn wensen kan sturen.
Wensen:
-Wat koeler in de nacht.
-s'ochtends om 7.00 badkamer warm.
-Voorkomen dat de temperatuur in de nacht te veel zakt.
-Voorkomen dat de CV-ketel in de (nacht) aanschiet. (in stapjes op en af bouwen)
-Overdag iets koeler in huis.
-In de avond wat warmer, dan zitten we vaker stil.
-Als mijn zoon thuis komt, vaak laat, dat het huis nog voldoende warm is.
-Draaien op de zonnepanelen in de ochtend.
Aanpak:
-Eerst bekijken hoe het op constante temperatuur gaat. Bevalt dat dan hoef je niks te doen.
-Welke temperatuur vinden we prettig?
-Bepalen wat de wensen zijn en daar een tijdstip aan verbinden.
-Vervolgens heb ik het schema op een kladje uitgetekend en de ingestelde temperaturen bepaalt.
Testfase: wo 16 oktober- ma 4 november 2024
Effecten
-Het plan om mijn zonnepanelen te gebruiken kon de prullebak in, in het voor- en naseizoen ging bij mij de wp in de ochtend niet aan.
-Een "onverwacht" neven effect, een hogere COP omdat in de eerste koude uren van de nacht de wp niet of nauwenlijks bij hoeft te springen. Deze trend is echt zichtbaar maar niet statistisch onderzocht.
-Tot nu toe, sinds het instellen van het schema, is de CV-ketel niet meer bijgesprongen en dat verwachte ik ook.
-In het voor- seizoen bleek dat de temperatuur van de woonkamer (waar de thermosstaat hangt) het meestal al boven de 20 graden is. Het heeft geen zin om de thermostaat lager als 20 graden te zetten.
Ook nu (november) is de buitentemperatuur 17,9 graden (volgens de Quatt app.) en is het binnen 20.2 de Quatt Wat ik in de app zie bij de Kamertemperatuur, dat mijn huis sterk op de zonin val reageert, vandaag is de constante lijn, niet helemaal constant. Op veel ander dagen lukt dat wel goed.
- Ik heb gekozen voor overdag een temperatuur van 20,2 omdat deze hier thuis (tot nu toe) bijna niet onder de 20 graden zakt. Ik probeer hier mee ook een beetje het vochtgehalte te sturen.
-Voorlopige conclusie mijn wp begint pas bij 21 graden fatsoenlijke runs te maken. De ondergrens van mijn wp is met 400 W opgenomen elektrische vermogen, hoger dan bij sommige anderen. Indirect gevolg is dat de wp naar mijn indruk wat onrustiger is. (later aandacht aanbesteden)
-Comfortabel in huis. (Vanmorgen iets koeler in de slaapkamer maar mijn man had daar geen last van)
Handig is dat ik in de app het schema kan onderbreken en toch even de temperatuur hoger of wat lager kan zetten.
Tado-schema
:strip_exif()/f/image/YEkhfjxo5ow9HtgOLv0znNPH.jpg?f=fotoalbum_large)
0.00 20,2 temperatuur stutten (ondersteunen)
1.00 20,0
2.00 19,8
3.00 19,6 Min. temperatuur waarop ik stut.
4.00 19,6
5.00 19,8
6.00 20,0
7.00 20,2 Badkamer
8.00 20,2
De constante lijn, de temperatuur overdag, staat dus op 20.2 graden ingesteld.
17.00 20,2
18.00 20,4 Koken helpt de temperatuur omhoog te brengen
19.00 20,6
20.00 20,8 Journaal
20.00 21,0 Warmtebuffer
21.00 21,0 Warmtebuffer
21.30 20,8 Afbouwen omdat ik zuinig met energie om wil gaan. De temp. buiten wordt ook kouder.
22.00 20,5
23.00 20,2 Doordat je dus een temperatuur instelt weet je altijd dat deze niet te snel zakt. Ik noem dat de temperatuur stutten (ondersteunen) Ik weet niet of deze woorden in deze combinatie worden gebruikt, maar ik weet wat ik er mee bedoel omdat ik het zelf heb verzonnen.
Ik stuur dus in de eerste plaats op comfort, maar bijkomende voordeel was dat de COP omhoog schoot. Mogenlijk kan ik nog optimaler van het buffereffect voor de nacht gebruik maken maar dan moet ik gaan experimenteren. Ik wil nu eerst kijken wat het effect is als het kouder wordt en ben eigenlijk zeer tevreden. De radiatoren moeten ook nog beter waterzijdig worden ingeregeld. Het kan zijn dat we later nog meer ventialatoren op moeten hangen maar dat vind ik vrij prijzig. Bovendien staan er een aantal Chill's in optie die als het moet ook een warmteboost kunnen geven. Mijn man en mijn zoon vinden de temperatuur nu goed, dus even niks aanschaffen, maar de afgifte kan dus nog beter.
Voorbeeld vrijdag 1 november.
Ik zeg eerlijk dat ik niet weet of mijn verbruik ook hoog of laag is omdat ik geen flauw idee heb wat ik op een vergelijkbare dag met de CV-ketel zou gebruiken. (Inderdaad het vervangend gasverbruik staat in de app. maar ik zou eerder een ander stookregiem aanhouden) Als voorbeeld heb ik gekozen voor de dag met een wat hoger verbruik. Het was die dag relatief koud in de nacht, op zijn laagste punt net onder de 8 graden. Je kunt goed zien dat de de temperatuur wordt gestud. Ik zie mogenlijk ook, scherpe daling, als je aan het koken gaat en de wp op een lagere stand gaat. Maar ik weet niet wanneer ik die dag aan het koken ging of dat het toch toeval is. De COP van die dag 5,9 vond ik mooi, zeker voor een wp die in een soort (balkon) bak staat.
Grofweg een bak h= 80 of 90 cm b= 180? cm de Quatt staat aan deze korte kant L= 400 cm We moet natuurlijk afwachten als het echt kouder wordt of het dan ook goed werkt. We hebben dus een uitblaasafstand van 3,5 meter aangehouden, dat is wat door Quatt is getest.
Teminste dat heeft mijn verkoper aan mij aangeven en deze afstand staat dus in mijn plaatsingsplan.
:strip_exif()/f/image/cttR6k5UXo2JkXmX2APouAmx.jpg?f=fotoalbum_large)
9c is teveel, je moet een iets snellere doorstroming hebben over de radiator.okijokii schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:06:
Vraag over waterzijdig inregelen. Op één na al mijn radiatoren momenteel 35 graden in, 30 graden uit.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Dat dacht ik wel, maar staat al helemaal open. Of moet hij juist geknepen worden?Gerardwaz schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:45:
[...]
9c is teveel, je moet een iets snellere doorstroming hebben over de radiator.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Als deze helemaal open staat, dien je andere radiatoren juist te knijpen.okijokii schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:46:
[...]
Dat dacht ik wel, maar staat al helemaal open. Of moet hij juist geknepen worden?
Nee niet knijpen maar meer doorstroming.okijokii schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:46:
[...]
Dat dacht ik wel, maar staat al helemaal open. Of moet hij juist geknepen worden?
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Dan begrijp ik niet hoe ik dat kan doen wanneer hij helemaal open staat (of het moet zijn zoals hiervoor is gesteld: de rest knijpen)? Heb je tips?Gerardwaz schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:50:
[...]
Nee niet knijpen maar meer doorstroming.
Wat voor een kraan zit er op de radiator?okijokii schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:00:
[...]
Dan begrijp ik niet hoe ik dat kan doen wanneer hij helemaal open staat (of het moet zijn zoals hiervoor is gesteld: de rest knijpen)? Heb je tips?
Ik vraag me af hoe je dat ziet aan je huisgenoten?TeslaNerd schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:05:
[...]
🥳
Gerardwaz schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:02:
[...]
Wat voor een kraan zit er op de radiator?
:strip_exif()/f/image/aq1WxiF8Pv3lhDTHRFfLI549.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals @SBL zegt. De rest verder knijpen.okijokii schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:00:
[...]
Dan begrijp ik niet hoe ik dat kan doen wanneer hij helemaal open staat (of het moet zijn zoals hiervoor is gesteld: de rest knijpen)? Heb je tips?
Uitleg:
Om betreffende radiator een kleinere delta T te geven moet het water er sneller doorheen. Immers… als het water er “oneindig snel” doorheen zou gaan zou het “nul” afkoelen.
De quatt geeft 800l/h dus “meer door deze” betekent “minder door de rest”.
Zoals @SBL ook zegt,… kijk wel een beetje hoe het in de praktijk zit. Als deze radiator op een volstrekt onbelangrijke plek hangt is het waarschijnlijk niet zo belangrijk.
Deze hangt in de woonkamer 😅 we hebben vloerverwarming en 2 radiatoren in de woonkamer (radiatoren laten hangen nadat we 20 jaar geleden de vloerverwarming erin hebben laten frezen).Stefannn schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:13:
[...]
Zoals @SBL zegt. De rest verder knijpen.
Uitleg:
Om betreffende radiator een kleinere delta T te geven moet het water er sneller doorheen. Immers… als het water er “oneindig snel” doorheen zou gaan zou het “nul” afkoelen.
De quatt geeft 800l/h dus “meer door deze” betekent “minder door de rest”.
Zoals @SBL ook zegt,… kijk wel een beetje hoe het in de praktijk zit. Als deze radiator op een volstrekt onbelangrijke plek hangt is het waarschijnlijk niet zo belangrijk.
Ik zal de rest een beetje knijpen
Je zou de Danfoss kunnen vervangen voor een Heimeier, die heeft een grotere doorstroming.
Dank allen!Gerardwaz schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:19:
[...]
Je zou de Danfoss kunnen vervangen voor een Heimeier, die heeft een grotere doorstroming.
Oeps… nog 1 opmerking…
Op zich breng je de flow correct in balans door alle anderen te knijpen.
Maar… de druk (het pompvermogen) dat de quatt moet leveren om de vaste flow van 800l/h te kunnen leveren neemt wel toe naarmate je meer knijpt.
Dus… “houdt het wel redelijk”.
Wat ik bedoel…
Als er een piepklein radiatortje hangt waar bijna geen flow door kan,..
Dan kan je de rest wel knijpen zodat het met alle macht door dat mini radiatortje geperst wordt…
Maar dat moet dan met een exorbitant pompvermogen en dat is niet de bedoeling.
“Met gezond verstand dus”
(En check gewoon de flow in de app)
Ik ga het proberen 👍🏻👍🏻Stefannn schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:29:
[...]
Oeps… nog 1 opmerking…
Maar… de druk (het pompvermogen) dat de quatt moet leveren om de vaste flow van 800l/h te kunnen leveren neemt wel toe naarmate je meer knijpt.
Wat ik bedoel…
Dan kan je de rest wel knijpen zodat het met alle macht door dat mini radiatortje geperst wordt…
Als pubers niet meer met winterjas aan op de bank hangen maar weer in t shirts 😎medu80 schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:04:
[...]
Ik vraag me af hoe je dat ziet aan je huisgenoten?
Waar check ik de flow in de app?Stefannn schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:29:
[...]
Oeps… nog 1 opmerking…
Wat ik bedoel…
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Ik zou ze aanlaten.okijokii schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:56:
Nog een (misschien onnozele) vraag. Waterzijdig inregelen doe ik met de speedcomforts uit?
Dat afstellen kun je zomaar enkele dagen mee zoet zijn hoor.
Het is net css. Als je links iets wijzigt, verandert het rechts ook

Oke, laat ik ze aan en neem een paar dagen vrij 😁paQ schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:58:
[...]
Ik zou ze aanlaten.
Dat afstellen kun je zomaar enkele dagen mee zoet zijn hoor.
Het is net css. Als je links iets wijzigt, verandert het rechts ook
[Afbeelding]
Omdat ik een variabel tarief heb, wil ik verwarmen wanneer ik wat zonne-energie opwek en de totale prijs is lager.
Ik heb het gisteravond aangezet met de nachtbesparing aan, duidelijk een slechte keuze. Tibber stuurde een bediening naar de Tado om van 17 naar 20 graden te gaan, waardoor de ketel startte:
:strip_exif()/f/image/jUPaHwYniLlNaMiOBLhSqqyJ.jpg?f=fotoalbum_large)
toen ik vanmorgen wakker werd en het ontdekte, heb ik meteen de nachtbesparing uitgeschakeld en alleen de slimme verwarming aan laten staan met een gemiddelde temperatuur van 20,3C.
Daarna verhoogt Tibber de temperatuur 1-2 graden omhoog en omlaag op dat moment, waardoor de quatt aangaat als de elektriciteit goedkoper is, fijn!
:strip_exif()/f/image/qE2cYb9fr9My2oJbAu0oMOXi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/o8PbkgtP8EH3XW1W08bxS99L.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0TIdPCfzdKrQX48FaIHOZUoU.jpg?f=fotoalbum_large)
Met behulp van Home Assistant konden beide duo's in een aantal scenario's ingrijpen bij een temperatuurverschil van 1 graad:
/f/image/CBxlr4qxQHgwFlNgzZ7O6NXE.png?f=fotoalbum_large)
wat denk je, is deze 1 graad stijging op dat moment mijn COP aan het doden (let op 4,1 is met de verschrikkelijke nachtelijke prestaties tijdens de afwezigheidsmodus)?
zal ik gewoon het Tado-schema aanhouden en een standaardschema volgen waarbij ik de temperatuur overdag verhoog en stop net voor 16:00 uur (wanneer de hoge prijzen meestal beginnen)? Suggesties?
Dit ziet er wel grappig uit. Maar eerlijk gezegd kan ik mij niet voorstellen dat dit comfortabel is of echt geld bespaart.djlorenz schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:06:
heeft iemand geprobeerd om Tibber Smart Heating te gebruiken met Tado+Quatt?
Omdat ik een variabel tarief heb, wil ik verwarmen wanneer ik wat zonne-energie opwek en de totale prijs is lager.
Ik heb het gisteravond aangezet met de nachtbesparing aan, duidelijk een slechte keuze. Tibber stuurde een bediening naar de Tado om van 17 naar 20 graden te gaan, waardoor de ketel startte:
[Afbeelding]
toen ik vanmorgen wakker werd en het ontdekte, heb ik meteen de nachtbesparing uitgeschakeld en alleen de slimme verwarming aan laten staan met een gemiddelde temperatuur van 20,3C.
Daarna verhoogt Tibber de temperatuur 1-2 graden omhoog en omlaag op dat moment, waardoor de quatt aangaat als de elektriciteit goedkoper is, fijn!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met behulp van Home Assistant konden beide duo's in een aantal scenario's ingrijpen bij een temperatuurverschil van 1 graad:
[Afbeelding]
wat denk je, is deze 1 graad stijging op dat moment mijn COP aan het doden (let op 4,1 is met de verschrikkelijke nachtelijke prestaties tijdens de afwezigheidsmodus)?
zal ik gewoon het Tado-schema aanhouden en een standaardschema volgen waarbij ik de temperatuur overdag verhoog en stop net voor 16:00 uur (wanneer de hoge prijzen meestal beginnen)? Suggesties?
Wat je zelf aan aangeeft is dat de Quatt nu gaat pieken. Dat sloopt de COP, dus tenzij je (inclusief energiebelasting en marge) echt de helft bespaart is het eigenlijk geneuzel in de marge.
Wel een fun conclusie dus…
Tibber heeft duidelijk geen bal verstand van warmtepompen.
Heeft de “smart” functie duidelijk geoptimaliseerd op “stoken als de stroom goedkoop is” zonder ook maar een beetje rekening te houden met de dynamische eigenschappen van een warmtepomp.
“Not so smart heaten” dus.
Nb…. En dat is dus exact waarom ik op fora als dit zit….
Ik heb nu nog een vast contract maar vanaf 2027 als het salderen stopt wil ik naar dynamisch contract en ga ik de warmtepomp controller volledig aanpassen. Dit soort posts zijn een enorme bron van informatie mbt “hoe het niet moet”.
Dank @djlorenz .
Een dynamisch contract gebruik je optimaal met een thuisaccu. Het leuke is dat de warmtepomp elke kWh achteraf nog veel meer waard maakt. Dus met een COP van 4 kan je uit een vooraf ingekochte netto 10 kWh in de accu gewoon 40 kWh warmte opwekken (laad/ontlaad verliezen niet meegerekend).Stefannn schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:39:
@netappie @djlorenz ,
Wel een fun conclusie dus…
Tibber heeft duidelijk geen bal verstand van warmtepompen.
Heeft de “smart” functie duidelijk geoptimaliseerd op “stoken als de stroom goedkoop is” zonder ook maar een beetje rekening te houden met de dynamische eigenschappen van een warmtepomp.
“Not so smart heaten” dus.
Nb…. En dat is dus exact waarom ik op fora als dit zit….
Ik heb nu nog een vast contract maar vanaf 2027 als het salderen stopt wil ik naar dynamisch contract en ga ik de warmtepomp controller volledig aanpassen. Dit soort posts zijn een enorme bron van informatie mbt “hoe het niet moet”.
Dank @djlorenz .
Ik zit zelf niet zo op dynamisch te wachten (geef mij maar zekerheid), maar de zonne opwek van overdag in de avonduren gebruiken voor de Quatt zie ik wel zitten zodra ik terugleverkosten ga betalen of salderen niet meer mag.
En dan is er nog de FE optie van Quatt die overdag met een hogere COP alvast een voorraadje aan kan leggen. Hoe goed dit werkt moet ik nog zien, maar in theorie is het veelbelovend.
Als je vloerverwarming hebt hoef je geen thuis accu aan te schaffen. Het maakt bij vloerverwarming nauwelijks uit “wanneer” je de warmte erin stopt als de 24uurs behoeft er binnen een etmaal maar in gaat. Je kan dat dus doen tijden de goedkope uren.netappie schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:47:
[...]
Een dynamisch contract gebruik je optimaal met een thuisaccu. Het leuke is dat de warmtepomp elke kWh achteraf nog veel meer waard maakt. Dus met een COP van 4 kan je uit een vooraf ingekochte netto 10 kWh in de accu gewoon 40 kWh warmte opwekken (laad/ontlaad verliezen niet meegerekend).
Ik zit zelf niet zo op dynamisch te wachten (geef mij maar zekerheid), maar de zonne opwek van overdag in de avonduren gebruiken voor de Quatt zie ik wel zitten zodra ik terugleverkosten ga betalen of salderen niet meer mag.
En dan is er nog de FE optie van Quatt die overdag met een hogere COP alvast een voorraadje aan kan leggen. Hoe goed dit werkt moet ik nog zien, maar in theorie is het veelbelovend.
Op zich is de strategie van tibber niet heel verkeerd, maar zie moet het dan heel geleidelijk regelen zoals @WAF1 en @Mickel moen doen.
Nb.. ik heb zelf een geoptimaliseerde regeling die gebaseerd is op 24uurs behoefte en die vloer en radiatoren afwisselt om zo min mogelijk compressor starts te hebben. Dat gaat echter zwaar off topic van dit forum.
Prachtige verslag.WAF1 schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:35:
Tado-schema WAF1
Ik koos bewust voor de Tado (V3+) omdat ik daar een schema ik kan stellen die stapjes kan maken van 0,1. In de praktijk maak ik gebruik van stapjes van 0,2 en ik hoorde dat dit toch beter is. Hoe er rekening mee dat het warmteverlies in elk huis verschillend is en dat ook de wensen in elk huis verschillend is. Het gebruikte afgiftesysteem heeft natuurlijk ook invloed. Bij vloerverwarming wordt in het algemeen een constante temperatuur aan geraden omdat het een traag systeem is. Het is wel een systeem waarin je warmte kan bufferen en mogenlijk kan je van de eigenschap gebruik maken. Je kan als daar gebruik van maakt, met een schema ook een beetje sturen op dynamische tarieven. We weten niet wat Quatt precies in petto heeft, mijn verkoper vertelde destijds dat als de FE op de markt kwam dat je dan gebruik kon maken van dynamische tarieven. Nu weet ik helemaal niet wat wij in een latere fase gaan doen, maar als ik toch een nieuwe thermostaat moet kiezen wil ik dat er flexibiliteit is ingebouwd en dat ik deze naar mijn wensen kan sturen.
Wensen:
-Wat koeler in de nacht.
-s'ochtends om 7.00 badkamer warm.
-Voorkomen dat de temperatuur in de nacht te veel zakt.
-Voorkomen dat de CV-ketel in de (nacht) aanschiet. (in stapjes op en af bouwen)
-Overdag iets koeler in huis.
-In de avond wat warmer, dan zitten we vaker stil.
-Als mijn zoon thuis komt, vaak laat, dat het huis nog voldoende warm is.
-Draaien op de zonnepanelen in de ochtend.
Aanpak:
-Eerst bekijken hoe het op constante temperatuur gaat. Bevalt dat dan hoef je niks te doen.
-Welke temperatuur vinden we prettig?
-Bepalen wat de wensen zijn en daar een tijdstip aan verbinden.
-Vervolgens heb ik het schema op een kladje uitgetekend en de ingestelde temperaturen bepaalt.
Testfase: wo 16 oktober- ma 4 november 2024
Effecten
-Het plan om mijn zonnepanelen te gebruiken kon de prullebak in, in het voor- en naseizoen ging bij mij de wp in de ochtend niet aan.
-Een "onverwacht" neven effect, een hogere COP omdat in de eerste koude uren van de nacht de wp niet of nauwenlijks bij hoeft te springen. Deze trend is echt zichtbaar maar niet statistisch onderzocht.
-Tot nu toe, sinds het instellen van het schema, is de CV-ketel niet meer bijgesprongen en dat verwachte ik ook.
-In het voor- seizoen bleek dat de temperatuur van de woonkamer (waar de thermosstaat hangt) het meestal al boven de 20 graden is. Het heeft geen zin om de thermostaat lager als 20 graden te zetten.
Ook nu (november) is de buitentemperatuur 17,9 graden (volgens de Quatt app.) en is het binnen 20.2 de Quatt Wat ik in de app zie bij de Kamertemperatuur, dat mijn huis sterk op de zonin val reageert, vandaag is de constante lijn, niet helemaal constant. Op veel ander dagen lukt dat wel goed.
- Ik heb gekozen voor overdag een temperatuur van 20,2 omdat deze hier thuis (tot nu toe) bijna niet onder de 20 graden zakt. Ik probeer hier mee ook een beetje het vochtgehalte te sturen.
-Voorlopige conclusie mijn wp begint pas bij 21 graden fatsoenlijke runs te maken. De ondergrens van mijn wp is met 400 W opgenomen elektrische vermogen, hoger dan bij sommige anderen. Indirect gevolg is dat de wp naar mijn indruk wat onrustiger is. (later aandacht aanbesteden)
-Comfortabel in huis. (Vanmorgen iets koeler in de slaapkamer maar mijn man had daar geen last van)
Handig is dat ik in de app het schema kan onderbreken en toch even de temperatuur hoger of wat lager kan zetten.
Tado-schema
[Afbeelding]
0.00 20,2 temperatuur stutten (ondersteunen)
1.00 20,0
2.00 19,8
3.00 19,6 Min. temperatuur waarop ik stut.
4.00 19,6
5.00 19,8
6.00 20,0
7.00 20,2 Badkamer
8.00 20,2
De constante lijn, de temperatuur overdag, staat dus op 20.2 graden ingesteld.
17.00 20,2
18.00 20,4 Koken helpt de temperatuur omhoog te brengen
19.00 20,6
20.00 20,8 Journaal
20.00 21,0 Warmtebuffer
21.00 21,0 Warmtebuffer
21.30 20,8 Afbouwen omdat ik zuinig met energie om wil gaan. De temp. buiten wordt ook kouder.
22.00 20,5
23.00 20,2 Doordat je dus een temperatuur instelt weet je altijd dat deze niet te snel zakt. Ik noem dat de temperatuur stutten (ondersteunen) Ik weet niet of deze woorden in deze combinatie worden gebruikt, maar ik weet wat ik er mee bedoel omdat ik het zelf heb verzonnen.
Ik stuur dus in de eerste plaats op comfort, maar bijkomende voordeel was dat de COP omhoog schoot. Mogenlijk kan ik nog optimaler van het buffereffect voor de nacht gebruik maken maar dan moet ik gaan experimenteren. Ik wil nu eerst kijken wat het effect is als het kouder wordt en ben eigenlijk zeer tevreden. De radiatoren moeten ook nog beter waterzijdig worden ingeregeld. Het kan zijn dat we later nog meer ventialatoren op moeten hangen maar dat vind ik vrij prijzig. Bovendien staan er een aantal Chill's in optie die als het moet ook een warmteboost kunnen geven. Mijn man en mijn zoon vinden de temperatuur nu goed, dus even niks aanschaffen, maar de afgifte kan dus nog beter.
Voorbeeld vrijdag 1 november.
Ik zeg eerlijk dat ik niet weet of mijn verbruik ook hoog of laag is omdat ik geen flauw idee heb wat ik op een vergelijkbare dag met de CV-ketel zou gebruiken. (Inderdaad het vervangend gasverbruik staat in de app. maar ik zou eerder een ander stookregiem aanhouden) Als voorbeeld heb ik gekozen voor de dag met een wat hoger verbruik. Het was die dag relatief koud in de nacht, op zijn laagste punt net onder de 8 graden. Je kunt goed zien dat de de temperatuur wordt gestud. Ik zie mogenlijk ook, scherpe daling, als je aan het koken gaat en de wp op een lagere stand gaat. Maar ik weet niet wanneer ik die dag aan het koken ging of dat het toch toeval is. De COP van die dag 5,9 vond ik mooi, zeker voor een wp die in een soort (balkon) bak staat.
Grofweg een bak h= 80 of 90 cm b= 180? cm de Quatt staat aan deze korte kant L= 400 cm We moet natuurlijk afwachten als het echt kouder wordt of het dan ook goed werkt. We hebben dus een uitblaasafstand van 3,5 meter aangehouden, dat is wat door Quatt is getest.
Teminste dat heeft mijn verkoper aan mij aangeven en deze afstand staat dus in mijn plaatsingsplan.
[Afbeelding]
Ik ga dit ook een keer toepassen
Dank
Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas
ja, geweldig idee maar op dit moment niet bruikbaar, ze zouden mensen de mogelijkheid moeten geven om de maximale temperatuurverschilverhoging en hysterese te kiezen, dan zou het geweldig zijn.Stefannn schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:56:
[...]
Als je vloerverwarming hebt hoef je geen thuis accu aan te schaffen. Het maakt bij vloerverwarming nauwelijks uit “wanneer” je de warmte erin stopt als de 24uurs behoeft er binnen een etmaal maar in gaat. Je kan dat dus doen tijden de goedkope uren.
Op zich is de strategie van tibber niet heel verkeerd, maar zie moet het dan heel geleidelijk regelen zoals @WAF1 en @Mickel moen doen.
Nb.. ik heb zelf een geoptimaliseerde regeling die gebaseerd is op 24uurs behoefte en die vloer en radiatoren afwisselt om zo min mogelijk compressor starts te hebben. Dat gaat echter zwaar off topic van dit forum.
Ik denk dat ik er een bij benadering zal doen, mijn zonne-energie begint tegenwoordig rond 9 uur 's ochtends een behoorlijke hoeveelheid te produceren en het wordt rond 4 uur 's middags donker, ik zal in die tijd een schemaverhoging van 0,2 per 30 minuten instellen en 's nachts kouder, met mijn vloerverwarming op de benedenverdieping zou dit genoeg moeten zijn om de "warmtebatterij" draaiende te houden, jammer dat de radiatoren en isolatie op de bovenverdieping het niet bijhouden, dus het zal waarschijnlijk een paar runs nodig hebben in de ochtend voor het kantoor van mijn partner.
Je hebt alle radiatoren op 35-30C op een na, waarom zou je ze dan gaan knijpen? Je hebt een lange t33 en die heeft een hoop water nodig, de beperking is de Danfoss thermostaatkraan die dat niet kan verwerken. Als hij in de ruimte hangt waar de thermostaat zit zou ik deze kop eraf halen en dan eens kijken wat er gebeurt.okijokii schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:15:
[...]
Deze hangt in de woonkamer 😅 we hebben vloerverwarming en 2 radiatoren in de woonkamer (radiatoren laten hangen nadat we 20 jaar geleden de vloerverwarming erin hebben laten frezen).
Ik zal de rest een beetje knijpen
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.