Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Stefannn schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:56:
[...]

Als je vloerverwarming hebt hoef je geen thuis accu aan te schaffen. Het maakt bij vloerverwarming nauwelijks uit “wanneer” je de warmte erin stopt als de 24uurs behoeft er binnen een etmaal maar in gaat. Je kan dat dus doen tijden de goedkope uren.
Op zich is de strategie van tibber niet heel verkeerd, maar zie moet het dan heel geleidelijk regelen zoals @WAF1 en @Mickel moen doen.
Nb.. ik heb zelf een geoptimaliseerde regeling die gebaseerd is op 24uurs behoefte en die vloer en radiatoren afwisselt om zo min mogelijk compressor starts te hebben. Dat gaat echter zwaar off topic van dit forum.
Met betrekking van vvw: dat hangt erg van de bouwkundige situatie af. Ik heb beton op zand daarboven pir rd6 en dan cementdekvloer van 9 cm. Dus in mijn geval veel minder massa te verwarmen en als accu dan isolatie onder de vloer , mijn vloer ijlt dus veel minder na.

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20:45
s020506 schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:17:
[...]

Laat ff weten als je dat uitgevogeld hebt. Ik heb er ook last van.
Ik kan nog niet zeggen dat ik het heb uitgevogeld, maar ik heb wel het idee dat het systeem gemiddeld genomen met minder vermogen loopt en langere runs maakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PE9-eRrWQWNsJPHf7uAishYaxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mCC4tAdjACGb2jUtYBNOEbBt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkELPve-LnR5X0IvtlFeQApYGZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vb2ak92tdk2P3nWlXiUHZtZb.jpg?f=fotoalbum_large

De warmtepompen maken hier nu gemiddeld iets meer dan 1 run per uur (tijdsspanne op de grafiek is 12u). Eerder was het gemiddelde in vermogen ook veel hoger, nu begint dat steeds minder te worden. Tja, vind ervan wat je wil. De een zal dit als teveel beoordelen, de ander als normaal.

De COP stijgt inmiddels langzaam van 4 (een paar weken geleden) naar 4,5 - 5. CV springt inmiddels ook niet meer bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/get46U7ny5MVN9l0akx7z9k0pnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6XNKrHDOtneN7kyRlMzrm7N6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pou3pWY1CpLuS27cinOFMTvRyTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tfLYZRqAyBUCG90K5Sg8Udcp.jpg?f=fotoalbum_large

Het enige wat ik gedaan heb, is ervoor zorgen dat de zones met Tado elkaar niet meer overlappen. Dus er is niet meer tegelijk een verschillende warmtevraag, ondanks dat ik nog steeds 4 actieve zones gebruik.

Hopelijk heb je er wat aan :P

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:49
Bennobang schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:12:
[...]

Met betrekking van vvw: dat hangt erg van de bouwkundige situatie af. Ik heb beton op zand daarboven pir rd6 en dan cementdekvloer van 9 cm. Dus in mijn geval veel minder massa te verwarmen en als accu dan isolatie onder de vloer , mijn vloer ijlt dus veel minder na.
9cm is niet super dun.
Voor wat het waard is, en om enige getalsmatige onderbouwing te geven,
mijn vloer koelt af met een tempo van 0.0113 graad per uur, per “graad temperatuurverschil met buiten”.
Dus als de vloer 20 is en buiten 10: 0.113graad per uur.
Dan kost het dus bijna een halve dag om 1 graad kwijt te raken.
(Yep… ik heb een sensor in de vloer :) )

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:40
Gerardwaz schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:12:
[...]

Je hebt alle radiatoren op 35-30C op een na, waarom zou je ze dan gaan knijpen? Je hebt een lange t33 en die heeft een hoop water nodig, de beperking is de Danfoss thermostaatkraan die dat niet kan verwerken. Als hij in de ruimte hangt waar de thermostaat zit zou ik deze kop eraf halen en dan eens kijken wat er gebeurt.
Bedoel jij dan alleen de draaikop er af halen? Of de hele kraan vervangen door een andere kraan met een grotere doorstroming?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:22
TeslaNerd schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:30:
[...]

Bedoel jij dan alleen de draaikop er af halen? Of de hele kraan vervangen door een andere kraan met een grotere doorstroming?
Eerst de draaiknop als deze in de ruimte van de thermostaat zit, zou kunnen dat hij gedeeltelijk dichtgaat. En mocht het niet helpen dan de gehele kraan vervangen door een met grotere doorstroming en geen thermostaatknop.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:39
okijokii schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:00:
[...]

Dan begrijp ik niet hoe ik dat kan doen wanneer hij helemaal open staat (of het moet zijn zoals hiervoor is gesteld: de rest knijpen)? Heb je tips?
Ik neem aan dat je inregeld mbv voetventielen. Haal de thermostaatknop er eens af. Het kan zo maar zijn dat daar ook nog een mogelijkheid zit om de flow te regelen. Als dat zo is dan zou het kunnen dat deze niet helemaal open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VindiGoosh schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:15:
[...]

De warmtepompen maken hier nu gemiddeld iets meer dan 1 run per uur (tijdsspanne op de grafiek is 12u). Eerder was het gemiddelde in vermogen ook veel hoger, nu begint dat steeds minder te worden. Tja, vind ervan wat je wil. De een zal dit als teveel beoordelen, de ander als normaal.
Wat bedoel je met 1 run per uur?
Ik zie het wel hoor, maar dat is behoorlijk onrustig in mijn ogen.

Mijn Quatt sjouwt vanaf gisteravond 22.00 uur bijna onafgebroken.
Heb alleen, omdat ik ook T6 wilde resetten (om te kijken of die annex is met die supervisorycontrolmode) heel ff thermostaat naar beneden gezet om dat te kunnen doen.
Daarna sloeg Quatt niet aan omdat die reset blijkbaar niet het schema weer oppakte 🙃.
Heeft dus sinds gisteren 1 uur niet gelopen..

(Maar misschien is dit normaal gedrag voor een duo)

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Friezin schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:57:
[...]

Wat bedoel je met 1 run per uur?
Ik zie het wel hoor, maar dat is behoorlijk onrustig in mijn ogen.
Dat de quatts gemiddeld 1x per uur aan gaan.

En ja snap ik. Ik weet nog niet zo goed waar ik op af moet gaan. De een vind 1x per uur onrustig, de ander pas bij 3 keer zoveel.

Tevens vraag ik mij af of ik in het geval van een enkele quatt niet gewoon veel langere runs zou hebben.

Ik ben nog aan het spelen :P
Mijn Quatt sjouwt vanaf gisteravond 22.00 uur bijna onafgebroken.
Heb alleen, omdat ik ook T6 wilde resetten (om te kijken of die annex is met die supervisorycontrolmode) heel ff thermostaat naar beneden gezet om dat te kunnen doen.
Daarna sloeg Quatt niet aan omdat die reset blijkbaar niet het schema weer oppakte 🙃.
Heeft dus sinds gisteren 1 uur niet gelopen..
Stiekem benijd het verloop van jouw Quatt en hoop ik er met mn eigenwijze gebruik van de Tado zones zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen.

Geef me ff een kans en de tijd :D Hopelijk een koude winter met veel zon 🌞

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:55
Gerardwaz schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:12:
[...]

Je hebt alle radiatoren op 35-30C op een na, waarom zou je ze dan gaan knijpen? Je hebt een lange t33 en die heeft een hoop water nodig, de beperking is de Danfoss thermostaatkraan die dat niet kan verwerken. Als hij in de ruimte hangt waar de thermostaat zit zou ik deze kop eraf halen en dan eens kijken wat er gebeurt.
Hij hangt in de ruimte waar de thermostaat zit, dus dat zou ik kunnen proberen. Deze thermostatische radiatorknop kan ik verwijderen zonder het water er af te halen toch?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:27
netappie schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:47:
[...]
En dan is er nog de FE optie van Quatt die overdag met een hogere COP alvast een voorraadje aan kan leggen. Hoe goed dit werkt moet ik nog zien, maar in theorie is het veelbelovend.
En als de voorraad weer terug het systeem in moet verbruik je weer elektrische energie en gaat je COP weer omlaag + energieverlies over het opslagvat, dus tja 'eerst zien dan geloven' maar heb er een hard hoofd in

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VindiGoosh schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:10:
[...]

Dat de quatts gemiddeld 1x per uur aan gaan.

En ja snap ik. Ik weet nog niet zo goed waar ik op af moet gaan. De een vind 1x per uur onrustig, de ander pas bij 3 keer zoveel.

Tevens vraag ik mij af of ik in het geval van een enkele quatt niet gewoon veel langere runs zou hebben.

Ik ben nog aan het spelen :P

[...]

Stiekem benijd het verloop van jouw Quatt en hoop ik er met mn eigenwijze gebruik van de Tado zones zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen.

Geef me ff een kans en de tijd :D Hopelijk een koude winter met veel zon 🌞
Temperatuur speelt ook een rol.
Ik heb de zon hier niet gezien.
Geen idee waar jouw woning woont, hoewel "Hynder" een hint kan zijn.
Begin met 1 zone heb ik meerdere keren gelezen

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Friezin schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:17:
[...]

Temperatuur speelt ook een rol.
Ik heb de zon hier niet gezien.
Geen idee waar jouw woning woont, hoewel "Hynder" een hint kan zijn.
Begin met 1 zone heb ik meerdere keren gelezen
“Hynder” verklapt niet waar mn huis woont, maar wel mn eigenwijzigheid… :P

En ik onthoud je adviezen goed hoor, de kans is groot dat ik daar aan het einde van de rit op uit ga komen. Ik moet alleen eerst ff een paar keer op mn bek gaan voordat ik mn eigen probeersel wil loslaten.

Want het wil nog wel eens voor komen dat ik mn eigen probeersels toch niet los hoef te laten :P

En das ook wel gaaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Ik heb overigens vandaag ook de update gehad naar 2.20 zie ik net.

Ik heb nog geen bericht gehad over de 527hz toon

Tevens heb ik de CiC nog niet reset volgens methode @Friezin

Desalniettemin kan ik geen 527hz toon ontdekken momenteel

Einde bericht en welterusten

Acties:
  • +2 Henk 'm!
VindiGoosh schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:22:
[...]

“Hynder” verklapt niet waar mn huis woont, maar wel mn eigenwijzigheid… :P

En ik onthoud je adviezen goed hoor, de kans is groot dat ik daar aan het einde van de rit op uit ga komen. Ik moet alleen eerst ff een paar keer op mn bek gaan voordat ik mn eigen probeersel wil loslaten.

Want het wil nog wel eens voor komen dat ik mn eigen probeersels toch niet los hoef te laten :P

En das ook wel gaaf
Volslagen offtopic.
Een Frysk Hynder

https://www.usheit.com/nl/webshop/whisky/

Wel aangeven dat je 18+ bent

(Edit: Slaapmutsje inderdaad. Lekker sliepe)

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 04-11-2024 21:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardwaz
okijokii schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:12:
[...]

Hij hangt in de ruimte waar de thermostaat zit, dus dat zou ik kunnen proberen. Deze thermostatische radiatorknop kan ik verwijderen zonder het water er af te halen toch?
De kop kan je gewoon eraf halen, voorkant vasthouden en achterkant naar links draaien en los trekken.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ehbrands
Gerardwaz schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:31:
[...]

De kop kan je gewoon eraf halen, voorkant vasthouden en achterkant naar links draaien en los trekken.
Bij sommige knoppen zoals danfoss zit er ook vaker nog een vergrendel pennetje. Dat moet je er uit wippen om de ring te kunnen draaien.
Hoeft voor de werking niet perse meer teruggeplaatst te worden. Het witte vlakje op onderstaande foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ki1XdcKNGPxoh6Kmted6VZ7zIKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KiDkgyGmYS0pr75J4VfbtXXX.jpg?f=fotoalbum_large

De chromen ring met de nummers op onderstaande foto is de extra mogelijkheid om de flow te regelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DcwI3cNcIJ7_QfUaLNcMApaxhk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjBCKZ9udlHHIVW4JvKKcwUq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door Ehbrands op 04-11-2024 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Ehbrands schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:36:
[...]

Bij sommige knoppen zoals danfoss zit er ook vaker nog een vergrendel pennetje. Dat moet je er uit wippen om de ring te kunnen draaien.
Hoeft voor de werking niet perse meer teruggeplaatst te worden.
Ik denk dat deze zo'n pennetje heeft 😅 is het ook nog belangrijk om hem op stand 5 eraf te halen? Of maakt dat niet uit

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
okijokii schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:43:
[...]

Ik denk dat deze zo'n pennetje heeft 😅 is het ook nog belangrijk om hem op stand 5 eraf te halen? Of maakt dat niet uit
Pennetje even losmaken met een schroevendraaiertje is anti diefstal dus gaat thuis nergens over. Stand maakt niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehbrands
Dat is wel makkelijker om dat er dan niet tegen het ventiel gedrukt wordt. In mijn vorige post heb ik nog foto's toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
@Gerardwaz en @Ehbrands het is gelukt.... Het pennetje zat op een onmogelijke plek, maar hij is eraf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fO0OlPSrzWBA2IXuogoxDUWnFwA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Um6I1NGkjWBmk9BLjKSQn7SS.jpg?f=fotoalbum_large

Deze is als het goed is dus nog te regelen? Hoe doe ik dat?

[ Voor 17% gewijzigd door okijokii op 04-11-2024 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-09 12:34
Hi Quatters, Tweakers,

Wij hebben sinds september een single quatt geinstalleerd. Werkt naar behoren en zijn tevreden over de resultaten. Situatie is: een huis uit jaren 80, beneden renovatie gedaan en vloerverwarming gelegd. Nefit Trendline CV ketel, nu icm met de Quatt. Tot op heden nog geen CV hoeven te gebruiken om het binnen lekker op temperatuur te krijgen. Over het algemeen staat onze thermostaat constant op 21 (Tado die ik bij de Quatt gekregen heb)

Echter: vermoed ik dat de vloerverwarming verdeler niet optimaal staat ingesteld: voorheen was de vloer altijd lekker warm, nu is hij dat niet meer. Hoewel de vloerverwarming ook niet koud is, is het niet aangenaam om met sokken op te lopen.

Om wat meer context te geven: ik heb alles in Home assistant vastliggen, grafieken etc. Het vreemde vind ik dat de Quatt uitvoer rond de 35 graden zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zvr-XiUNkDPxJB9xThRvQwWpEq0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hVwkKNRe1d73NAf0jU4NmbXC.png?f=fotoalbum_large

Dit heb ik gemeten met een IR thermometer op een radiator die redelijk dicht bij de vloerverwarming verdeler zit; deze geeft 32 graden aan. Verlies van zolder naar beneden via verwarmingsbuizen etc. te verklaren.

Ik heb een pompschakelaar op de aanvoer van de verdeler zitten; deze geeft ook 33 graden aan. De pomp staat ook aan dus zal wel goed zitten:

Echter de thermometer aan het onderste gedeelte van mijn verdeler geeft ook maar iets van 23/24 graden aan. Zie onderstaande foto van mijn verdeler. Ik heb de thermostatische knop op 40 gezet om te kijken of dat wat zou uitmaken maar helaas. Bovenste leiding is aanvoer die is dus 33 graden volgens de pompschakelaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Z8oEn-wCdDlERRFZ8-k2XdMKKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GHvSRjy2rHEJmMS0pGVEf7cr.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik dan kijk naar de onderste thermostaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtutkoRgi4wL1aKpU8wTwem1pqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qi6sFUtGQaM4VVoSegUvJ43P.jpg?f=fotoalbum_large

Ook als ik met de IR thermometer de aanvoerleidingen meet kom ik maar rond 22 graden uit.

Het lijkt alsof deze te ijverig is met mengen van warm/koud water?

De water delta ligt vaak ook maar rond de 3 graden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vd0RAT8bTX8kkcXm8-bfn-nBbdo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KZXnuYhyoUvS1kYarUsmbmT9.png?f=fotoalbum_large

Nu kwam ik op internet wel wat informatie tegen om deze verdeler te veranderen in een LT verdeler door de aanvoer aan te sluiten rechtstreeks op het onderste verdeelblok, maar was daar niet al te happig op wanneer de CV wel bijspringt komt er mogelijk te warm water de vloer in wat ik ten alle tijden wil voorkomen uiteraard.

Iemand die hier een helder licht op kan schijnen? Kan ik nog iets aan die verdeler instellen? Is de thermostatische kraan stuk? Niet goed ingesteld?

Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
okijokii schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:55:
@Gerardwaz en @Ehbrands het is gelukt.... Het pennetje zat op een onmogelijke plek, maar hij is eraf:

[Afbeelding]

De foto is erg vaag maar de 7 moet in eerste instantie naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
okijokii schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:55:

[Afbeelding]

Nee deze is niet te regelen. De exemplaren die te regelen zijn hebben de extra chromen ring met nummers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DcwI3cNcIJ7_QfUaLNcMApaxhk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjBCKZ9udlHHIVW4JvKKcwUq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Gerardwaz schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:58:
[...]

De foto is erg vaag maar de 7 moet in eerste instantie naar boven.
Ik heb de foto iets verbeterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Ehbrands schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:00:
[...]

Nee deze is niet te regelen. De exemplaren die te regelen zijn hebben de extra chromen ring met nummers:

[Afbeelding]
Oke, helder, dus eraf laten nu voor meer doorstroming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
okijokii schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:00:
[...]

Ik heb de foto iets verbeterd
Dacht met de vorige foto cijfers te zien, nu even meten wat er gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 22:37
Fragger123 schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:56:
Hi Quatters, Tweakers,

Wij hebben sinds september een single quatt geinstalleerd. Werkt naar behoren en zijn tevreden over de resultaten. Situatie is: een huis uit jaren 80, beneden renovatie gedaan en vloerverwarming gelegd. Nefit Trendline CV ketel, nu icm met de Quatt. Tot op heden nog geen CV hoeven te gebruiken om het binnen lekker op temperatuur te krijgen. Over het algemeen staat onze thermostaat constant op 21 (Tado die ik bij de Quatt gekregen heb)

Echter: vermoed ik dat de vloerverwarming verdeler niet optimaal staat ingesteld: voorheen was de vloer altijd lekker warm, nu is hij dat niet meer. Hoewel de vloerverwarming ook niet koud is, is het niet aangenaam om met sokken op te lopen.

Om wat meer context te geven: ik heb alles in Home assistant vastliggen, grafieken etc. Het vreemde vind ik dat de Quatt uitvoer rond de 35 graden zit:

[Afbeelding]

Dit heb ik gemeten met een IR thermometer op een radiator die redelijk dicht bij de vloerverwarming verdeler zit; deze geeft 32 graden aan. Verlies van zolder naar beneden via verwarmingsbuizen etc. te verklaren.

Ik heb een pompschakelaar op de aanvoer van de verdeler zitten; deze geeft ook 33 graden aan. De pomp staat ook aan dus zal wel goed zitten:

Echter de thermometer aan het onderste gedeelte van mijn verdeler geeft ook maar iets van 23/24 graden aan. Zie onderstaande foto van mijn verdeler. Ik heb de thermostatische knop op 40 gezet om te kijken of dat wat zou uitmaken maar helaas. Bovenste leiding is aanvoer die is dus 33 graden volgens de pompschakelaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook als ik met de IR thermometer de aanvoerleidingen meet kom ik maar rond 22 graden uit.

[Afbeelding]

Nu kwam ik op internet wel wat informatie tegen om deze verdeler te veranderen in een LT verdeler door de aanvoer aan te sluiten rechtstreeks op het onderste verdeelblok, maar was daar niet al te happig op wanneer de CV wel bijspringt komt er mogelijk te warm water de vloer in wat ik ten alle tijden wil voorkomen uiteraard.

Iemand die hier een helder licht op kan schijnen? Kan ik nog iets aan die verdeler instellen? Is de thermostatische kraan stuk? Niet goed ingesteld?

Dank
Zo te zien heb je op de retour een instelmogelijkheid voor de flow, ik zou die eerst eens wat verder open draaien en kijken of het retourwater dan warmer wordt, de delta T kleiner dus. Wel de tijd gunnen om zich te stabiliseren als je hieraan draait.

[ Voor 0% gewijzigd door Star65 op 04-11-2024 22:05 . Reden: aanvulling ]

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Gerardwaz schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:03:
[...]

Dacht met de vorige foto cijfers te zien, nu even meten wat er gebeurt.
Dat zal ik morgen doen, Quatt staat nu uit. Bedankt voor het meedenken, ik ben benieuwd!

Nog een off topic vraag.... Op de andere radiator zit exact zo'n ding. Maar die vinden wij veel te groot voor de plek waar die zit. Ik zou daar wel een radiatorknop willen hebben waar de deur niet langs schuurt 😅 heb je hier nog een tip voor (plug and play)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-r7t2XvTnBDLTSEX8KImyRV8jWE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JszWeAQWwikFVYf6DzuT1DrF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehbrands
De knop erop of eraf maakt niet uit. Deze kraan heeft op stand 5 van de knop de maximale stroming. Het kan misschien wel zo zijn dat deze, of anderen thermostaat kranen, wat minder stroming hebben dan aan/uit kranen. Maar dat zal minimaal zijn, en bij jouw inregel probleem niet veel uitmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
okijokii schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:07:
[...]

Dat zal ik morgen doen, Quatt staat nu uit. Bedankt voor het meedenken, ik ben benieuwd!

Nog een off topic vraag.... Op de andere radiator zit exact zo'n ding. Maar die vinden wij veel te groot voor de plek waar die zit. Ik zou daar wel een radiatorknop willen hebben waar de deur niet langs schuurt 😅 heb je hier nog een tip voor (plug and play)?

[Afbeelding]
Een haakse radiatorkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
Dan wel met de knop naar voren en niet naar boven, zoals je wel eens ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
En zoiets? https://www.amazon.nl/Hei...&pd_rd_i=B00IHVLANK&psc=1

Past dat ook? Scheelt al 3 cm met wat er nu op zit. Dat is al voldoende denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Ehbrands schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:16:
Dan wel met de knop naar voren en niet naar boven, zoals je wel eens ziet.
Met een haakse komt hij naar voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
okijokii schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:18:

Past dat ook? Scheelt al 3 cm met wat er nu op zit. Dat is al voldoende denk ik.
Nee dat is alleen de kop en dat past niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Gerardwaz schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:20:
[...]

Nee dat is alleen de kop en dat past niet.
Oke, 👍🏻, jammer 😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehbrands
okijokii schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:18:

Helaas niet. Heimeyer heeft schroefdraad in de ring.
Danfoss heeft het bajonet systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
okijokii schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:21:
[...]

Oke, 👍🏻, jammer 😇
Dit kan wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2T6bu-Oln_xpiRs0d776SWwkBoQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0oGTlZvWhLUpyOsDe7gCEvbu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Star65 schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:04:
[...]

Zo te zien heb je op de retour een instelmogelijkheid voor de flow, ik zou die eerst eens wat verder open draaien en kijken of het retourwater dan warmer wordt, de delta T kleiner dus. Wel de tijd gunnen om zich te stabiliseren als je hieraan draait.
@Fragger123
Op de retour naast de thermostaatkraan dus, er zit een kapje over.
NIET de blauwe knoppen. Dat is de balans van alle slangen. Die wil je niet vernaggelen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Zijn dat 2 of is die linker voldoende? Dat zou mooi zijn namelijk. En zo ja, welke is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragger123
Ok, ik moet dus eerst eens het kapje eraf halen. Eigenlijk meteen links van de thermostaatkraan toch?

Die blauwe droppen zitten allemaal niet vast, nooit vast gezeten en nooit mee gerommeld.

Toevoeging, mijn pomp op de verdeler staat op zn langzaamst. Kan morgen evt. Een foto maken van de pompinstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
okijokii schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:30:
[...]

Zijn dat 2 of is die linker voldoende? Dat zou mooi zijn namelijk. En zo ja, welke is dat?
De linker en is de Danfoss handknop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Gerardwaz schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:33:
[...]

De linker en is de Danfoss handknop.
Super! Ga ik naar op zoek. One size fits all?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Fragger123 schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:56:
Hi Quatters, Tweakers,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dank
Zo te zien aan de stelschroef links heb je een LTV-verdeler.
Klopt dat?
Dan past een inbussleutel 8 (als ik het me goed herinner van een jaar geleden) om 'm dichter te draaien, dus menging te verminderen.
Vlgs @medu80 moet een robot iets open blijven.

Edit zie voor schroef: https://robot.heatnet-vlo....nl/robot-pro-uitvoering/

Edit 2: of voorbereid op LTV: tcw82 in "Vloerverwarming niet optimaal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
okijokii schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:34:
[...]

Super! Ga ik naar op zoek. One size fits all?
Bij de warmteservice € 6,95 https://www.warmteservice...n6VnMh2Zp1AEaAvXWEALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Geweldig! Dank voor jouw/jullie hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
okijokii schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:37:
[...]

Geweldig! Dank voor jouw/jullie hulp
Maar eerst testen wat er nu gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Gerardwaz schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:38:
[...]

Maar eerst testen wat er nu gebeurt.
Die laat ik er af. Gaat mij nu om die andere bij de deur 👍👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Star65 schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:04:
[...]

Lijkt me links te zitten.

Hiermee bracht ik menging tot stoppen

https://robot.heatnet-vlo....nl/robot-pro-uitvoering/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Stefannn schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:26:
[...]

@Fragger123
Op de retour naast de thermostaatkraan dus, er zit een kapje over.
NIET de blauwe knoppen. Dat is de balans van alle slangen. Die wil je niet vernaggelen.
Lijkt me gewoon LTV-verdeler, maar horen het wel
https://robot.heatnet-vlo....nl/robot-pro-uitvoering/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fragger123 schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:31:
Ok, ik moet dus eerst eens het kapje eraf halen. Eigenlijk meteen links van de thermostaatkraan toch?

Die blauwe droppen zitten allemaal niet vast, nooit vast gezeten en nooit mee gerommeld.

Toevoeging, mijn pomp op de verdeler staat op zn langzaamst. Kan morgen evt. Een foto maken van de pompinstelling.
Ben benieuwd of je mijn posts nog vond ⬆️ haha, het was even druk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:44

Animal_X

Rodin

Net akkoord gegeven hier op het VEH aanbod met Quatt. Iemand enig idee of een installatie dit jaar er nog in kan zitten ivm de verlaagde subsidie volgend jaar?

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:16
Friezin schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:35:
[...]

Zo te zien aan de stelschroef links heb je een LTV-verdeler.
Klopt dat?
Dan past een inbussleutel 8 (als ik het me goed herinner van een jaar geleden) om 'm dichter te draaien, dus menging te verminderen.
Vlgs @medu80 moet een robot iets open blijven.

Edit zie voor schroef: https://robot.heatnet-vlo....nl/robot-pro-uitvoering/
Volgens mij is dat geen LTV verdeler maar een extra aansluiting voor een ontluchter. @Fragger123 Ik zou daar niet aan draaien als je de handleiding of specificaties niet hebt. Tevens de snelheid van de pomp hoger zetten, zodat het water warmer retour komt. Het klopt inderdaad dat je met een warmtepomp niet echt warme voeten krijgt. Met een CV gaat er 35 a 40 graden in en komt er 27 graden retour. Nu is dat 28 in en 22/24 retour. Dus een verschil van paar graden, dat merk je inderdaad. Het is een bekende verdeler en zou misschien een bijmenging moeten hebben aan de rechterkant, waar de aanvoer zit.

Als je verder geen radiatoren hebt, zou je de verdeler om kunnen laten bouwen. Dat houd in, pomp er tussen uit. Heb je verder een merk en type van deze verdeler.

BTW, bij een LTV verdeler, tenminste das mijn bevinding, duwt de Quatt het water via de retour weer terug. Als je de bijmenging iets open zet heb je dit niet.

[ Voor 13% gewijzigd door medu80 op 04-11-2024 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 22:37
medu80 schreef op maandag 4 november 2024 @ 23:25:
[...]

Volgens mij is dat geen LTV verdeler maar een extra aansluiting voor een ontluchter. @Fragger123 Ik zou daar niet aan draaien als je de handleiding of specificaties niet hebt. Tevens de snelheid van de pomp hoger zetten, zodat het water warmer retour komt. Het klopt inderdaad dat je met een warmtepomp niet echt warme voeten krijgt. Met een CV gaat er 35 a 40 graden in en komt er 27 graden retour. Nu is dat 28 in en 22/24 retour. Dus een verschil van paar graden, dat merk je inderdaad. Het is een bekende verdeler en zou misschien een bijmenging moeten hebben aan de rechterkant, waar de aanvoer zit.

Als je verder geen radiatoren hebt, zou je de verdeler om kunnen laten bouwen. Dat houd in, pomp er tussen uit. Heb je verder een merk en type van deze verdeler.

BTW, bij een LTV verdeler, tenminste das mijn bevinding, duwt de Quatt het water via de retour weer terug. Als je de bijmenging iets open zet heb je dit niet.
Jawel, zoals @Friezin al schreef, links langs de thermostaatknop zit de schroef. (Achter het kapje)

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desembrood
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Animal_X schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:56:
Net akkoord gegeven hier op het VEH aanbod met Quatt. Iemand enig idee of een installatie dit jaar er nog in kan zitten ivm de verlaagde subsidie volgend jaar?
"Vraag voor 6 november een adviesgesprek aan en wij garanderen de huidige subsidie" staat bovenaan quatt.io.

(Niet dat ik ook niet een beetje zenuwachtig blijf. Traject via VEH 11 september gestart, 1 oktober gesprek gehad, geaccepteerd, maar nog geen plaatsingsplan. Zit hem in vakantie en ziekte en mislukte overdrachten bij Quatt, en vragen die zo weer 1-2 weken kosten om te beantwoorden, en aanpassing vanuit mijn kant. Telefonisch is me een paar keer gezegd dat het half november zou worden maar denk nu half december met veel geluk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
[...]

@Fragger123 , correctie inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Vannacht opnieuw rustige runs (in vergelijking met eerst), ondanks 4 actieve zones met Tado.

Wel heb ik het idee dat de Quatts elkaar te onrustig afwisselen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpbRoiKp2KHTNa85Z8q-X3uhSj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5q3yJA7CP0DRn3ij22p2Gx3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hjAccTA23oMcMisgKho48iLY9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4nZlDjkj0ZVe4uriq2oh7kmK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACnTD8BMH89F5YPjD02cCbRbQZ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IgcV6WJpEcGWvCqf3Hk9Dydd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MDBvjUNDtjCG2mvymAgTbxV6Qag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h7Wjg8GojbJxGEhJK4pncptq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMl3AclRkAOxZvtHHewQDYvyM-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFzMDWWL0PBbGQqELmoVcxrX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga voorlopig even niets veranderen om te kijken of het deze week nog iets verder wil verbeteren. Misschien heeft het AI orakel van Quatt meer tijd nodig om de veranderingen in mijn instellingen te verteren.

Volgende stap: zelfbouw radiatorfans met heatbooster maken.

[ Voor 9% gewijzigd door VindiGoosh op 05-11-2024 05:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
s020506 schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:15:
[...]

Die zit er wel, maar is niet zichtbaar in deze hoek. Hij zit hier:
[Afbeelding]
Ik zat nog eens naar jouw leidingwerk te kijken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3UuUgs9xd1jyugPWixPCZNzzdY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/q2BA36tH9f0Ejc8t26OdrV2s.jpg?f=user_large

Is blauw omcirkeld een fysieke flowmeter geplaatst door Quatt? Lijkt me veel te lomp voor een temperatuursensor.
Van wanneer is jouw installatie?

Bij mij zit dit er:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ffsylz_BvcSoiCBxNvpoUzVEyc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EmRRuaxGHUFgEbtk6IacZvuC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ybgKbzsW4fXE8eYtSQMU0KDXxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wE2bWAJL81ayZKdD1GpVjrx2.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dan kan geen flowmeter zijn lijkt me. Dat gaat (voor zover ik weet) ultrasoon en mijn gevoel zegt dat dit niet in zulk kleine hardware kan. Het lijkt mij een temperatuursensor.

Maar in @s020506 zijn installatie lijkt het weer te bulky voor een temperatuursensor.

EDIT

Volgens Quatt is dit de flowsensor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdpGldSEfaM9mWhauktZfdB5jsA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aUEwwVON1DQjwOCDC5m6yt7o.jpg?f=fotoalbum_large

@Stefannn Heb jij deze wel eens zo klein gezien?

[ Voor 55% gewijzigd door VindiGoosh op 05-11-2024 06:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Daarom zei ik ook "lijkt", niet is
Maar het lijkt ook heel erg veel op deze ⤵️ die voorbereid is op LTV (de poster heeft voor €40 een inregelventiel besteld. Als ik dat zo lees was dat de oplossing)

tcw82 in "Vloerverwarming niet optimaal"

Natuurlijk moet @Fragger123 goed kijken of e.e.a. inderdaad zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Ik ben er al uit.

Ik mag hopen dat er een flowmeter in de Quatt zit (ik schroef hem vanavond open), want anders zijn we beknibbeld door Quatt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAGN8m6-h9i5o9MKqSkNjm1HJys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l958VIdj65PKEeesotuI22wj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04VHd17P23c1Uar-ssvA-t5VMKM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Jiu5LgcmY0USglE5DZ6gVhiu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKQq5eHeLpVnGx1ZBnq6ryzH5bk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Hz9dCsk19Oe8VMRACbYhBedK.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ‘m eens op een koude leiding gezet.

Dit is geen flowmeter, maar een temperatuursensor.

🤦‍♂️

Als er geen echte flowmeter in de Quatt zit, dan is dat wel heul vreemd. Zeker ook omdat ze er volgens hun eigen plaatsingsplan een zouden plaatsen.

@Stefannn Als er inderdaad geen flowmeter in de Quatt zit, dan lijkt het inderdaad alsof ze de flow willen beredeneren aan de hand van een verhoudingsfactor en de viscositeit van water bij X-temperatuur.

Dan kun je natuurlijk nooit zeker weten of het getal van Reynolds onder de 2500 (in het geval van geribbelde leidingen) of onder de 3500 (in het geval van gladde leidingen) blijft.

Laminaire stroming? Turbulente stroming? Zeg het maar Quatt. Dat kun je nooit weten zonder echte flowmeter.

[ Voor 22% gewijzigd door VindiGoosh op 05-11-2024 07:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:15
@VindiGoosh , wat je ziet bij @s020506 is de flowmeter.
Bij oude modellen Quatt werd dit zo gedaan. Nu zit een soortgelijke flowmeter in de Quatt (maar dan volledig kunststof behuizing).
Onder de CV zit nu enkel een temperatuursensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09 00:20
VindiGoosh schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 06:07:
[...]

[Afbeelding]

Is blauw omcirkeld een fysieke flowmeter geplaatst door Quatt? Lijkt me veel te lomp voor een temperatuursensor.

Bij mij zit dit er:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar dan kan geen flowmeter zijn lijkt me. Dat gaat (voor zover ik weet) ultrasoon en mijn gevoel zegt dat dit niet in zulk kleine hardware kan. Het lijkt mij een temperatuursensor.

Maar in @s020506 zijn installatie lijkt het weer te bulky voor een temperatuursensor.

EDIT

[Afbeelding]

Ik heb die blauw omcirkelde ook. Dat is inderdaad de flowmeter, inclusief temperatuursensor.
Dit zal een van de eerdere installaties zijn gok ik. Mijn installatie is alweer 2 jaar geleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
jj85 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 06:49:
@VindiGoosh , wat je ziet bij @s020506 is de flowmeter.
Bij oude modellen Quatt werd dit zo gedaan. Nu zit een soortgelijke flowmeter in de Quatt (maar dan volledig kunststof behuizing).
Onder de CV zit nu enkel een temperatuursensor.
@HBO88 Oke, dank jullie wel :)

Dus er zit 100% een fysieke flowmeter in de Quatt? Kun je die ook ZIEN zitten?

Want de flowrate kun je -theoretisch- ook berekenen.

[ Voor 5% gewijzigd door VindiGoosh op 05-11-2024 06:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
@VindiGoosh Het is deze
https://www.hubacontrol.c...or/vortex-flow-sensor-210

Heb hem fysiek in handen gehad. Hij is hier namelijk vervangen (ivm storing, kwam niet op 0)

[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 05-11-2024 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
jj85 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 06:54:
@VindiGoosh Het is deze
https://www.hubacontrol.c...or/vortex-flow-sensor-210

Heb hem fysiek in handen gehad. Hij is hier namelijk vervangen (ivm storing, kwam niet op 0)
Oke dankjewel voor de info! :)

Dan ga ik weer rekenen. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:10
Toby-Wan schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:13:
[...]

En als de voorraad weer terug het systeem in moet verbruik je weer elektrische energie en gaat je COP weer omlaag + energieverlies over het opslagvat, dus tja 'eerst zien dan geloven' maar heb er een hard hoofd in
Ik wil het ook wel eerst werkend zien. Maar zou Quatt dit echt zo verkopen als het aantoonbaar niks oplevert?

Overigens wordt de business case voor full electric gaan wel steeds beter met stijgende kosten voor de gasaansluiting:

https://www.stedin.net/ov...stedin-voor-2025-openbaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
@CPM Alleen als je tijd en (nog belangrijker) zin hebt; zou je de grafiek eens zo kunnen plotten dat je inzoomed op 1 gedeelte van jouw flowrate grafiek? Maakt niet uit waar, gewoon hier ofzo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYPe5yJNl8v9dVS_9j9oW9i4SAM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ICBMBZ4Y8TCihcG8sjAYqfKS.jpg?f=user_large

De reden waarom; ik wil heel graag weten hoe het verloop tussen 700L/h en 900L/h eruit ziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWttRuCWnklVTyLw_X6qWRmpztw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0NzrrepYk5SYcAhaMtI77XBD.jpg?f=fotoalbum_large

A = B ?
A > B ?
A < B ?

Nee ik ga niet weer beginnen lieve lui, dit is puur voor mijn eigen leerproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragger123
Hoi @Friezin @Stefannn en @medu80

Dank voor jullie informatie! Ik weet niet precies welke verdeler het is, staat volgens mij nergens zichtbaar, ik zie ook geen sticker o.i.d.

Volgens mij heb ik wel zo een mengventiel, zit aan de rechterkant op het bovenste blok net naast de aanvoer leiding zegmaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_DaHbAXNj_7ojD_oxfBhsdAPws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rEcSm9gcHCqUby2UfoAwKGbN.jpg?f=fotoalbum_large

Tevens heb ik het kapje even eraf gedraaid, daar zit dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3xxb0w5GHv2Yle0DyrmobbMMQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHQvH8mZE9tqbWK7mQlAMI6e.jpg?f=fotoalbum_large

En mijn pomp staat op dit moment zo ingesteld (Door de quatt monteurs volgens mij, ik kan me namelijk niet herinneren dat deze zo laag stond)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1u6PlrX_nG1HM1uU-jQlbXDx5rY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNH00yKyKN2j6DWqcJtTRSwR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:37
VindiGoosh schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 06:07:
[...]

[Afbeelding]

Bij mij zit dit er:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

EDIT

[Afbeelding]

Is ook een flow meter volgens mij. Installatie was op 20 april 2023.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
VindiGoosh schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:27:
Ik heb overigens vandaag ook de update gehad naar 2.20 zie ik net.

Ik heb nog geen bericht gehad over de 527hz toon

Tevens heb ik de CiC nog niet reset volgens methode @Friezin

Desalniettemin kan ik geen 527hz toon ontdekken momenteel

Einde bericht en welterusten
Wel jammer, was het 1 hz hoger had je geen stress... YouTube: 528 Hz Frequency #lovefrequency #528hzfrequency #shorts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
:D :D 🤣

Ik ga een ticket inschieten

[ Voor 4% gewijzigd door VindiGoosh op 05-11-2024 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:16
@Fragger123 Yes dat is'm.

Quatt aan.
Pomp op standje 3 of net iets hoger.
Draaien aan de inbus, totdat het watertemperatuur 2 a 3 graden lager aangeeft als uitvoer van de Quatt. Paar slagen is voldoende. Daarmee meng je iets minder water bij. Het kan even duren, dus mijn advies, draai een slag, wacht een kwartier en daarna nogmaals.
Zo te zien is je retour al volledig open, dat is voorlopig wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fragger123 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:47:

Dank voor jullie informatie! Ik weet niet precies welke verdeler het is, staat volgens mij nergens zichtbaar, ik zie ook geen sticker o.i.d.

Volgens mij heb ik wel zo een mengventiel, zit aan de rechterkant op het bovenste blok net naast de aanvoer leiding zegmaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En mijn pomp staat op dit moment zo ingesteld (Door de quatt monteurs volgens mij, ik kan me namelijk niet herinneren dat deze zo laag stond)
[Afbeelding]
Bovenste lijkt me inderdaad LTV.
Had bij mijn verdeler ook geen handleiding.

Al een bijbehorende inbus gevonden?
Wanneer je gaat draaien, doe dat met een werkende Quatt: dan zou je de temperatuur op je verdeler (op aanvoer) omhoog moeten zien gaan.

Andere schroef: Geen idee.

Ik heb een andere pomp, maar zo te zien aan het tekentje rechts staat hij op constante druk: daar moet hij ook op voor vloerverwarming. Welke stand moet je later maar mee testen.

Edit: volgende keer moet ik doortypen, @medu80 had ook al een antwoord gepost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:28

Mickel moen

mickelmoen.nl

Weer eens een geheel andere ervaring. Voor wie het interessant vind.

Als je voor een periode niet thuis bent, heb je bij Tado twee mogelijkheden.
1. Helemaal uit. Dan gaat het hele huis naar 5C vorst beveiliging.
2. Afwezig. Dan kun je per kamer de afwezigheidstemperatuur instellen, welke je dus met één klik voor het hele huis inschakelt.

Wij zijn een dikke week weg geweest. Ingesteld op uitgeschakeld, is vorstbeveiliging. Gisterochtend was het huis gemiddeld tot 13C afgekoeld. Ik wilde eigenlijk niet in één dag naar het normale schema, dus gisteren, één dag voor thuiskomst Tado op afwezig gezet. Alle kamers staan daarvoor op 16,5C. In de schrna's hieronder gaat dus de verwarming van gemiddeld 13C naar 16,5C. Halverwege de avond heb ik alle kamers nog naar 17C afwezigheidstemperatuur gezet.

Ik ben eigenlijk wel zeer content met het gedrag van de Quatt in dit schema. Helemaal hybride zoals verwacht.

Vandaag zet ik Tado rond 11uur weer op het normale schema. Dan is de buitentemperatuur in onze woonplaats zo'n 8C. Nu is die 4C, dat vind ik nog te vroeg. Ik verwacht dat ons huis bij thuiskomst, eind middag, weer mooi op temperatuur is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVMuVBj4lqhTH4ocMeKTM2FcTvg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zh0FvgxGcdGXE88Cr7WYDC6Q.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KviZBpj5P0wBSKLYaVaN7WhPDIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qA4uAFFRAD4GhvmSb52O3lxU.jpg?f=fotoalbum_large

In vervolg hierop.

Dat het huis helemaal op temperatuur zou zijn als we thuis kwamen,was een misrekening. Blijkbaar heeft de Quatt meer tijd nodig bij deze lage buitentemperaturen. Dan zou je verwachten, dat de ketel bijspringt, maar dat was blijkbaar volgens de CIC nog niet nodig. De kleine piekjes is tapwater. Afijn, op zich geen probleem. Ik heb de houtkachel aangezet, wat in de grafiek te zien is als de hoge piek.

Conclusie. Als ik het huis bij thuiskomst weer warm wil hebben, dan beter een compleet schema vooraf. Ofwel, 24 uur vooraf weer terug naar het normale schema en 48 uur vooraf naar afwezigheidinstelling. Deze heb ik overigens voor alle kamers nu ingesteld op 1,5C onder de minimumtemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yj9BJRrua31N1-m34Czg_CAQgtw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/24G93tolvt4671BAsNjTYr4D.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIqSxlKjvtSpTkq1DQOsawsPOsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iu5ISixFgGCWkxbfswwS5eR2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Mickel moen op 06-11-2024 07:40 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toby-Wan
VindiGoosh schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 06:40:
Ik mag hopen dat er een flowmeter in de Quatt zit (ik schroef hem vanavond open), want anders zijn we beknibbeld door Quatt.
Jullie zijn sowieso beknibbeld door Quatt want die nieuwe type temperatuur sensor is duidelijk goedkoper (tot 0.93 eur bij aliexpress :o :o ) dan de flowmeter / temperatuur sensor combi in oudere installaties.
Daarnaast en wat mij betreft belangrijker: jouw sensor meet de temperatuur van de buis en de 'oude' sensor direct de temperatuur van het rondgaande CV water. Dan mag je zelf je conclusies trekken over nauwkeurigheid, responsiviteit etc..

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
medu80 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:14:
@Fragger123 Yes dat is'm.

Quatt aan.
Pomp op standje 3 of net iets hoger.
Draaien aan de inbus, totdat het watertemperatuur 2 a 3 graden lager aangeeft als uitvoer van de Quatt. Paar slagen is voldoende. Daarmee meng je iets minder water bij. Het kan even duren, dus mijn advies, draai een slag, wacht een kwartier en daarna nogmaals.
Zo te zien is je retour al volledig open, dat is voorlopig wel goed.
Bij mij heb ik m gelijk helemaal dichtgedraaid: Quatt-uit in is ongeveer vloer-in bij mijn verdeler.
Is afhankelijk van merk verdeler: ook dat, @Fragger123, wordt testen.
(Weekje later heb ik de afzonderlijke groepen nog ingeregeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragger123
Friezin schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:45:
[...]

Bij mij heb ik m gelijk helemaal dichtgedraaid: Quatt-uit in is ongeveer vloer-in bij mijn verdeler.
Is afhankelijk van merk verdeler: ook dat, @Fragger123, wordt testen.
(Weekje later heb ik de afzonderlijke groepen nog ingeregeld)
Thanks, ik denk dat ik even ga draaien.

Even voor de dubbelcheck: ik kan hem alleen nog maar "erin" draaien dus rechts draaien. Dat is ook de way to go toch?

Sorry, wellicht domme vraag 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Toby-Wan schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:33:
[...]

Jullie zijn sowieso beknibbeld door Quatt want die nieuwe type temperatuur sensor is duidelijk goedkoper (tot 0.93 eur bij aliexpress :o :o ) dan de flowmeter / temperatuur sensor combi in oudere installaties.
Daarnaast en wat mij betreft belangrijker: jouw sensor meet de temperatuur van de buis en de 'oude' sensor direct de temperatuur van het rondgaande CV water. Dan mag je zelf je conclusies trekken over nauwkeurigheid, responsiviteit etc..
Welk merk en type werd voor de oude flowmeter gebruikt dan en hoe zit de temp-sensor daar in verwerkt? Voordat we appels met peren gaan vergelijken...

De goedkope flowmetertjes op Ali zijn, voor zover ik kan zien, uitgevoerd met een rotortje en een hall sensor. Dat is een heel ander ontwerp / principe dan die Huba Control flow sensoren die met een vortexprincipe werken.
Kom een prijs van 230 euro tegen ipv 0.93 euro...

Die oude is volgens mij van dezelfde fabrikant...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzX1w_hSmVUxp7-l2NB6_Oafx7Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZLPdnxZll7FDlrbHjiSoah8v.jpg?f=user_large

(bron)
Afbeeldingslocatie: https://www.hubacontrol.com/fileadmin/_processed_/1/3/csm_235_Durchflusssensor_d9215effdc.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door jj85 op 05-11-2024 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fragger123 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:47:
[...]

Thanks, ik denk dat ik even ga draaien.

Even voor de dubbelcheck: ik kan hem alleen nog maar "erin" draaien dus rechts draaien. Dat is ook de way to go toch?

Sorry, wellicht domme vraag 8)7
Hij staat "open", en moet dicht.
Afhankelijk van het merk verdeler kan dat helemaal (bij mijn verdeler) of, zoals medu aangaf: op een slagje na.
Gewoon testen, en veel plezier met de warme voeten _/-\o_

Edit: om te voorkomen dat te heet water de vloer ingaat bij aanslaan cv, wel thermostaatknop even naar 40 of 45°C: hij mengt ook heet cv-water minder

[ Voor 12% gewijzigd door Friezin op 05-11-2024 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Toby-Wan schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:33:
[...]

Ik neem dit mee in het maken van mijn testopstelling thuis, dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragger123
Friezin schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:57:
[...]

Hij staat "open", en moet dicht.
Afhankelijk van het merk verdeler kan dat helemaal (bij mijn verdeler) of, zoals medu aangaf: op een slagje na.
Gewoon testen, en veel plezier met de warme voeten _/-\o_

Edit: om te voorkomen dat te heet water de vloer ingaat bij aanslaan cv, wel thermostaatknop even naar 40 of 45°C: hij mengt ook heet cv-water minder
Ja top! Onderste temperatuur metertje geeft nu inderdaad 32 aan ongeveer (Quatt uit geeft 34 op het moment). Ik ga het even ervaren of dit beter werkt (Vooral mijn vrouw met haar koude voetjes ;) )

De thermostaatkraan heb ik weer netjes terug gezet naar 35.

Dank jullie allen voor de tips en info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
Ehbrands schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:52:
[...]

Ik neem aan dat je inregeld mbv voetventielen. Haal de thermostaatknop er eens af. Het kan zo maar zijn dat daar ook nog een mogelijkheid zit om de flow te regelen. Als dat zo is dan zou het kunnen dat deze niet helemaal open staat.
Ik weet niet hoe oud het is maar knop helemaal open en even met een hamer op tikken. Soms kunnen ze vast gaan zitten bij vervuiling en levenslang niet volledig open geweest

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
jj85 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:53:
[...]

Welk merk en type werd voor de oude flowmeter gebruikt dan en hoe zit de temp-sensor daar in verwerkt? Voordat we appels met peren gaan vergelijken...

De goedkope flowmetertjes op Ali zijn, voor zover ik kan zien, uitgevoerd met een rotortje en een hall sensor. Dat is een heel ander ontwerp / principe dan die Huba Control flow sensoren die met een vortexprincipe werken.
Kom een prijs van 230 euro tegen ipv 0.93 euro...

Die oude is volgens mij van dezelfde fabrikant...
[Afbeelding]

(bron)
[Afbeelding]
wat betreft de ali sensors, ik heb het over de clip-on buis temperatuursensors van @VindiGoosh VindiGoosh in "Ervaringen met Quatt Deel 2" .
niet de gecombineerde flow+temperatuur sensors waar jij naar refereert, dat zijn echt fatsoenlijke en waarschijnlijk dure componenten

[ Voor 5% gewijzigd door Toby-Wan op 05-11-2024 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
Gerardwaz schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:31:
[...]

Maar er verandert niets als het intern vast zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
netappie schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:11:
[...]

Ik wil het ook wel eerst werkend zien. Maar zou Quatt dit echt zo verkopen als het aantoonbaar niks oplevert?

Overigens wordt de business case voor full electric gaan wel steeds beter met stijgende kosten voor de gasaansluiting:

Ik denk/vermoed dat het voor een groot deel inspelen op het gevoel van mensen is die verder niet genoeg verstand van de exacte werking hebben (= groot deel van clientele van Quatt die zich niet hier op Tweakers bevind).

Zomaar een "natte vinger" berekening om de HeatBattery op te laden en de warmte vervolgens terug te stoppen in het CV systeem:
  1. Quatt wekt thermisch 3 kWh op met mooie hoge COP 7, dus 428 Wh elektrisch.
  2. De volledige thermische 3 kWh aan warmte wordt via HeatCharger in het opslagvat gestopt. Ik ga hier de aanname doen dat de W/W compressor etc. in de HeatCharger 200W vraagt. Om 3 kWh aan warmte vanaf buitenlucht in het vat te krijgen is de (totale!!) efficientie dus (3000)/(428+200)=4.7
  3. Om vervolgens op een ander moment warmte terug in het CV circuit naar je afgifte te krijgen, draait de W/W WP de andere kant op, neem wederom 200W aan, dan wordt de totale efficientie (3000)/(428+200+200) = 3.6
Daarnaast, zal praktisch voor de laatste er geen 3000 Wh aan warmte beschikbaar zijn ivm stilstandsverlies van het opslagvat, waardoor de efficiëntie nog lager wordt. In het grote L/W WP topic was recent nog een mooie post over temperatuurverlies van een boilervat:
Rojado in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Dan moet er op deze theoretische dag een zeer groot temperatuurverschil zijn, wil bovenstaand efficient zijn, of een zeer grote spread in dynamische tarieven wil het goedkoper zijn. Ik weet veel aannames, prima om andere waardes in te vullen, maar het principe staat wel.

Het is mijn verwachting dat de marketing afdeling van Quatt hier wel weer een leuke draai aan weet te geven, wellicht/waarschijnlijk iets in de trant van dynamische tarieven: opslagvat opwarmen als stroom goedkoop is (zeer gevoelig argument voor de gemiddelde Nederlander), maar ja als de stroom goedkoop is wanneer buitentemperatuur laag is (naseizoen, 's nachts & veel wind) dan kan je onderaan de streep alsnog duurder uit zijn..
Quatt & marketing dat hebben we natuurlijk wel gezien met de hele "AI" waar praktisch niks van terecht is gekomen (als dat had gewerkt als geadverteerd dan hadden we dit topic allang kunnen opdoeken).

In de zomer voor warm tapwater is het een prachtige oplossing, zeker icm met de Chill en als buitentemperatuur toch hoog is, dan kan je bijna gratis douchen (alleen het water betalen :+). maar zodra het herfst wordt heb ik toch grote twijfels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fragger123 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:07:
[...]

Ja top! Onderste temperatuur metertje geeft nu inderdaad 32 aan ongeveer (Quatt uit geeft 34 op het moment). Ik ga het even ervaren of dit beter werkt (Vooral mijn vrouw met haar koude voetjes ;) )

De thermostaatkraan heb ik weer netjes terug gezet naar 35.

Dank jullie allen voor de tips en info!
Thermostaatkraan kan wel hoger: anders heb je kans dat je vloer dicht slaat bij aanslaan cv en dan koelt vloer (en kamer) weer af .
Cv kan wel stuk lager vaak: afhankelijk van merk. Die van mij staat op 45, thermostaatknop op 40: vloer duurt wel even voor die te heet is.
En over een paar uur retouren voelen, of ze even warm zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 05-11-2024 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Toby-Wan schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:08:
[...]

wat betreft de ali sensors, ik heb het over de clip-on buis temperatuursensors van @VindiGoosh VindiGoosh in "Ervaringen met Quatt Deel 2" .
niet de gecombineerde flow+temperatuur sensors waar jij naar refereert, dat zijn echt fatsoenlijke en waarschijnlijk dure componenten
Excuus, verkeerd gelezen. Maar beknibbeld.. Quatt is bij een duo opstelling nu juist duurder uit.
2x flowmeter ipv 1 flowmeter
+ een extra (goedkope?) temp sensor onder de CV

Je kunt je afvragen in hoe nauwkeurig die sensor onder de CV eigenlijk moet zijn. Vermogensberekeningen worden (verwacht ik) gedaan op de temp-sensoren in de Quatts (ingaande en uitgaande temp). De temp. sensor onder de CV doet mee om totaaltemperatuur te meten van Quatt + CV, deze hoeft volgens mij niet super nauwkeurig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
jj85 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:34:
[...]

Excuus, verkeerd gelezen. Maar beknibbeld.. Quatt is bij een duo opstelling nu juist duurder uit.
2x flowmeter ipv 1 flowmeter
+ een extra (goedkope?) temp sensor onder de CV

Je kunt je afvragen in hoe nauwkeurig die sensor onder de CV eigenlijk moet zijn. Vermogensberekeningen worden (verwacht ik) gedaan op de temp-sensoren in de Quatts (ingaande en uitgaande temp). De temp. sensor onder de CV doet mee om totaaltemperatuur te meten van Quatt + CV, deze hoeft volgens mij niet super nauwkeurig te zijn.
Ik zou het logisch vinden als die temperatuursensor onder de CV wordt gebruikt om de viscositeit van het water na de CV naast die van de viscositeit van het water uit de Quatt te leggen. Op die manier kun je controleren of de stroming ook na de CV (als die mee gaat werken) laminair blijft.

Maar hier heb ik mij nog niet voldoende in verdiept. Vandaar mijn interesse ik de grafiek van @CPM , mede omdat hij zelf al terecht aangeeft dat het lijkt alsof zijn schommelingen in flowrate tussen 700L/h en 900L/h verband houden met de gemeten watertemperatuur.

Deze gedachte wordt m.i. versterkt, omdat deze temperatuursensor in JSON ook terugkomt onder “flowmeter”:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKQq5eHeLpVnGx1ZBnq6ryzH5bk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Hz9dCsk19Oe8VMRACbYhBedK.png?f=fotoalbum_large

Ik had de temperatuursensor even tegen een koude leiding aangehouden, vandaar dat je het kunt zien aan de lage temperatuur

[ Voor 32% gewijzigd door VindiGoosh op 05-11-2024 10:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thieske1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdPW_YJNf-RauPYhUAp2Sc9Fv_A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fY3OgSUEaNCZwtmspgYd7i8j.png?f=fotoalbum_large
De dag begon goed hier 😁.
Gisteravond of vannacht de CiC update naar 2.20.0 ontvangen, maar de quatt dacht dat die weer een cv was geworden ofzo.
Na een herstart van de CiC ging die weer normaal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlorenz
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-02 21:19
netappie schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:11:
[...]

Ik heb contact opgenomen met Tibber om mijn tarief te laten aanpassen (nu <500m3), ze zeiden dat ik contact op moest nemen met Stedin.
Ik heb contact opgenomen met Stedin en ze vertelden me dat het door mijn gasleverancier moet worden gedaan.
Dus na wat aandringen heeft de Tibber-ondersteuning nu een wijzigingsverzoek gestuurd, maar ze zeiden dat het misschien nutteloos is omdat ze gegevens willen om het te bewijzen.
Laten we eens kijken hoe het gaat, ik wil die 50+eur extra dit jaar besparen, waardoor mijn ROI voor quatt een klein beetje kleiner wordt. Ik houd je op de hoogte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:46
[/quote]

@VindiGoosh

Vindigoosh,
ik meende ergens gelezen te hebben, dat je de quatt ging open schroeven om te kijken wat erin zit.

Zou je dan veel en goede fotos kunnen maken van hoe een quatt netjes open kunt schroeven en van het binnenwerk.
Vind ik altijd wel handig als je ergens over na moet denken!!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Fragger123 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:47:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ding onder het kapje is ook een ventiel. Die kan je met inbussleutel helemaal opendraaien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
VindiGoosh schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:50:
[...]

Ik zou het logisch vinden als die temperatuursensor onder de CV wordt gebruikt om de viscositeit van het water na de CV naast die van de viscositeit van het water uit de Quatt te leggen. Op die manier kun je controleren of de stroming vanaf de CV (als die mee gaat werken) laminair blijft.

Maar hier heb ik mij nog niet voldoende in verdiept. Vandaar mijn interesse ik de grafiek van @CPM , mede omdat hij zelf al terecht aangeeft dat het lijkt alsof zijn schommelingen in flowrate tussen 700L/h en 900L/h verband houden met de gemeten watertemperatuur.
Viscositeit?! Het is water in de leidingen, geen stroop :o

Stroming in je CV-systeem zal bijna altijd wel turbulent zijn. RE in ordegrootte van 20.000 (bij 0.7-1 m/s snelheid en een binnendiameter van 20mm).

Turbulent is ook wat je wil, warmteoverdracht gaat stukken beter bij een turbulente stroming t.o.v. laminaire stroming. Zoek maar eens naar Nusselt-getal in relatie tot Reynolds en flowregime.

De temperatuurmetingen zijn uiteindelijk nodig om het vermogen van de Quatts en de CV te bepalen.
Die kun je vrij simpel zelf uitrekenen op basis van flow en temperatuurverschil.

Warmtevermogen = flow * Cp_water * Temp-verschil

Bijvoorbeeld
Flow 800 L/h omrekenen naar kg/s (=800 kg/3600 = 0,222 kg/s)
Cp_water = 4184 J/kg
Temp-verschil = 4 grC (tussen Quatt uitgang en ingang)
Warmtevermogen = 0,222 kg/s * 4184 kg/s * 4grC = 3715W

De CiC voert deze berekening continue uit. De uitkomst kun je in de JSON zien onder hp1.power.
En als je nu de Power deelt door PowerInput, dan heb je zelf de (instantane) COP berekent ;)

Eenzelfde berekening zal gedaan worden om de warmtevermogen van de CV te berekenen. Hierbij zal de het temperatuurverschil tussen aanvoer (sensor onder CV) en uitgang Quatt bepaald worden.
Dit zie je terug in de Quatt app bij gasverbruik.
Deze gedachte wordt m.i. versterkt, omdat deze temperatuursensor in JSON ook terugkomt onder “flowmeter”:

[Afbeelding]
Dat lijkt me een restant van de oude Quatts, waarbij de flowmeter met ingebouwde T-sensor onder de Quatt zat. Die temperatuur kwam dus uit de flowmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
harv schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:34:
[/quote]

@VindiGoosh

Vindigoosh,
ik meende ergens gelezen te hebben, dat je de quatt ging open schroeven om te kijken wat erin zit.

Zou je dan veel en goede fotos kunnen maken van hoe een quatt netjes open kunt schroeven en van het binnenwerk.
Deze drie schroefjes eruit en je kan de bovenkap losmaken (horizontaal eraf schuiven).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_8F55tJCuFezsUseVwOdsiJVlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O8awNZBjqIZfU2XDWZd2aQ93.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
jj85 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:38:
[...]

Viscositeit?! Het is water in de leidingen, geen stroop :o

Stroming in je CV-systeem zal bijna altijd wel turbulent zijn. RE in ordegrootte van 20.000 (bij 0.7-1 m/s snelheid en een binnendiameter van 20mm).

Turbulent is ook wat je wil, warmteoverdracht gaat stukken beter bij een turbulente stroming t.o.v. laminaire stroming. Zoek maar eens naar Nusselt-getal in relatie tot Reynolds en flowregime.

De temperatuurmetingen zijn uiteindelijk nodig om het vermogen van de Quatts en de CV te bepalen.
Die kun je vrij simpel zelf uitrekenen op basis van flow en temperatuurverschil.

Warmtevermogen = flow * Cp_water * Temp-verschil

Bijvoorbeeld
Flow 800 L/h omrekenen naar kg/s (=800 kg/3600 = 0,222 kg/s)
Cp_water = 4184 J/kg
Temp-verschil = 4 grC (tussen Quatt uitgang en ingang)
Warmtevermogen = 0,222 kg/s * 4184 kg/s * 4grC = 3715W

De CiC voert deze berekening continue uit. De uitkomst kun je in de JSON zien onder hp1.power.
En als je nu de Power deelt door PowerInput, dan heb je zelf de (instantane) COP berekent ;)

Eenzelfde berekening zal gedaan worden om de warmtevermogen van de CV te berekenen. Hierbij zal de het temperatuurverschil tussen aanvoer (sensor onder CV) en uitgang Quatt bepaald worden.
Dit zie je terug in de Quatt app bij gasverbruik.

[...]

Dat lijkt me een restant van de oude Quatts, waarbij de flowmeter met ingebouwde T-sensor onder de Quatt zat. Die temperatuur kwam dus uit de flowmeter.
Ik heb gister uitleg gekregen van iemand die is afgestudeerd op stromingsleer en die legde het anders uit.

Hij gaf ook aan wat jij zei, maar zei ook dat laminaire stroming (en turbulente stroming) niet overal altijd plaatsvindt in een systeem. Dit hangt van verschillende factoren af, waaronder de grootte van de afgifte en de temperatuur van het water.

Dus water gaat zich op sommige plekken (en momenten) wel degelijk als “stroop” gedragen.

Dit voorbeeld van stroop heb ik (voordat ik deze kennis had) al eens gebruikt in mijn uitleg over waarom ik denk dat koud water in een radiator zich gedraagt als stroop, waardoor het wel degelijk uitmaakt wanneer de retour zuigt (door het ontbreken van een expansievat op de retour) en daarmee een “warmtebrug” (of eigenlijk turbulentiebrug) vrijmaakt tussen de voeding en retour van de radiator, waardoor een radiator in dat voorbeeld “ACB” opwarmt (van rechts naar links) inplaats van “ABC” (van boven naar beneden).

Daarom wil ik ook een test systeem gaan maken waarbij ik mijzelf met betrekking tot dit standpunt in de voet kan gaan schieten of niet. Dan is dat voor ons allemaal duidelijk en inzichtelijk. Als we dan weer eens tegen een vaag probleem aanlopen, dan kan ik het probleem met mijn systeem simuleren en mogelijke oplossingen testen, zodat we elkaar en anderen daarin verder kunnen helpen.

Op jouw uitleg ga ik even kauwen en hier kom ik later op terug.

Het is namelijk nieuw voor mij, dus heb even tijd nodig om de theorie te visualiseren.

[ Voor 6% gewijzigd door VindiGoosh op 05-11-2024 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
harv schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:34:
[/quote]

@VindiGoosh

Vindigoosh,

Ik was het niet van plan meer, omdat ik al antwoord had op mijn vraag. Tegelijkertijd ben ik ook nieuwsgierig, dus waarschijnlijk ga ik het eind vd week alsnog doen, gewoon omdat het kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:46

@jj85

Ik dacht dat dat vermogen en andere waarden het opgewekte vermogen is, niet het door de CIC berekende getal. Hoe de CIC de quatt aanstuurt weet ik niet, ik denk door het aangevoerde elektrisch vermogen.

Overigens leuke discussie nu, van stroop (snap ik, dat van pannekoek!), tot termen, die ik allemaal nog tien keer moet opzoeken. En dan nog bedenken wat ik er precies mee moet in mijn simpele huisinstallatie.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
@jj85 zie mijn edit trouwens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:47
Vanochtend even meegekeken wat er gebeurt bij vol vermogen Quatt bij nul graden en vrij veel vocht in de lucht. Binnen 20 minuten is de Quatt een ijsklomp geworden en kakt de COP sterk in. De defrost lijkt 1x per uur te komen, waarna de COP herstelt. Daarna weer ijsklomp na 20 minuten etc.
Toen met de soundslider het vermogen 2 trappen omlaag gezet en het bevriezen begon pas zichtbaar na ongeveer 40 minuten. Toen meende de CiC dat het tijd werd om gas te gaan verstoken.

Ik had gehoopt dat de Quatt iets slimmer zou zijn in het detecteren wanneer een defrost nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
harv schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:30:

@jj85

Ik dacht dat dat vermogen en andere waarden het opgewekte vermogen is, niet het door de CIC berekende getal. Hoe de CIC de quatt aanstuurt weet ik niet, ik denk door het aangevoerde elektrisch vermogen.

Overigens leuke discussie nu, van stroop (snap ik, dat van pannekoek!), tot termen, die ik allemaal nog tien keer moet opzoeken. En dan nog bedenken wat ik er precies mee moet in mijn simpele huisinstallatie.
hp1.powerInput is aangevoerde elektrische vermogen
hp1.power is gegenereerde warmtevermogen. Deze wordt elke seconden berekend door de CiC op basis van flow en temperatuurverschil (WaterOut - WaterIn).

Voorbeeld op basis van JSON data:

Flow was ongeveer 895 L/h bij dit screenshot.
Vermogen = 895 / 3600 * 4184 * (27,73 - 25,72) = 2090 W

Dit komt zeer dicht in de buurt van de 2074W door CiC berekend.

Instantane COP = hp1.power / hp1.powerInput = 2074 / 388 = 5,3 (al heb je hier weinig aan).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHjIF0sDTCLWsloD32hVWYI4-Oo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3JlIWkygVbZKFKspw4Vwo8l1.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
harv schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:30:

@jj85

Mijn stelling: koud water in een radiator gedraagt zich als stroop (laminair).

Maar ik ben niet geschoold om het in technische termen te onderbouwen. Ik kan het alleen op basis van boerenverstand beredeneren en als ik mijn ogen dichtdoe, voor me zien.

Om die reden ga ik een testopstelling maken. Met een warmtebeeldcamera, drukmeters, temperatuursensoren, flowmeters en het eea aan kleppen om verschillende leidingdiktes te kunnen simuleren.

Ik heb zelfs bedacht om op mijn werk van gelaagd glas een transparante radiator te maken, waarbij ik op de aanvoer een reservoir maak waar ik kleurstof in kan doen, zodat je letterlijk visueel kan zien hoe warm water zich gedraagt als het koud (en naar mijn mening stroperig) water tegen komt. En wat het dan doet als er aan de retour gezogen wordt (expansievat op de aanvoer, opwarming van rechts naar links “ACB”) of als er warm water in geblazen wordt (expansievat op de retour, opwarming van boven naar beneden “ABC”).

Als je nog suggesties hebt: ik hoor ze graag.

@Edit:

Ik wil ook een transparant stuk leidingwerk in de testopstelling verwerken (het liefst ook ribbel wat Quatt gebruikt), om lucht in de retourleiding en lucht in de aanvoerleiding te kunnen simuleren en om te kunnen zien hoe dit uitzet en krimpt als gevolg van drukverschil.

Transparant glad leidingwerk kan ik vinden, transparante ribbel leiding (die bestand is tegen drukverschillen) ben ik alleen nog niet tegengekomen.

[ Voor 26% gewijzigd door VindiGoosh op 05-11-2024 12:39 ]

Pagina: 1 ... 130 ... 281 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.