NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Dan maar een iets lagere COP, met een goede nachtrust
Heb ik geen last van maar als wel had de cop mij ook worst geweestFragger123 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:44:
Ik wil die pompsnelheid eigenlijk niet te hoog hebben want dan krijg ik een vervelend geluid wat mijn vrouw 's nachts wakker houdt.
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Bij mij hadden ze de pomp op de andere modes gezet. Ook op standje 1, zou beter voor de COP zijn. Enig idee welke van de 2 modes beter is en waarom?Fragger123 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:47:
Hoi @Friezin @Stefannn en @medu80
Dank voor jullie informatie! Ik weet niet precies welke verdeler het is, staat volgens mij nergens zichtbaar, ik zie ook geen sticker o.i.d.
En mijn pomp staat op dit moment zo ingesteld (Door de quatt monteurs volgens mij, ik kan me namelijk niet herinneren dat deze zo laag stond)
[Afbeelding]
@jj85jj85 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:46:
[...]
hp1.powerInput is aangevoerde elektrische vermogen
hp1.power is gegenereerde warmtevermogen. Deze wordt elke seconden berekend door de CiC op basis van flow en temperatuurverschil (WaterOut - WaterIn).
Voorbeeld op basis van JSON data:
Flow was ongeveer 895 L/h bij dit screenshot.
Vermogen = 895 / 3600 * 4184 * (27,73 - 25,72) = 2090 W
Dit komt zeer dicht in de buurt van de 2074W door CiC berekend.
Instantane COP = hp1.power / hp1.powerInput = 2074 / 388 = 5,3 (al heb je hier weinig aan).
[Afbeelding]
Dit blijft voor mij toch moeilijk te begrijpen.
De berekening klopt, maar hoe wordt dan toch de quatt aangestuurd door de cic? Mij lijkt logisch door het aangevoerde vermogen, dat lijkt me stuurbaar. En dat noodzakelijke gegeven zie ik dan niet.
Temperaturen in en uit is afhankelijk van het systeem, uitgaandvermogen is afhankelijk van prestatie van de quatt in relatie tot buitentemparatuur.
Het opgevoerde uitgangsvermogen in json zie ik meer als een berekening van de diverse momentele momentopnamen.
Maar weten doe ik het niet.
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Je hebt gelijk. Warmtevermogen of hp1.power is het resultaat van hoe goed de Quatt het doet (wat weer een combinatie van vele factoren is: buitentemp, watertemp, compressor-snelheid etc etc).harv schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:52:
[...]
@jj85
Dit blijft voor mij toch moeilijk te begrijpen.
De berekening klopt, maar hoe wordt dan toch de quatt aangestuurd door de cic? Mij lijkt logisch door het aangevoerde vermogen, dat lijkt me stuurbaar. En dat noodzakelijke gegeven zie ik dan niet.
Temperaturen in en uit is afhankelijk van het systeem, uitgaandvermogen is afhankelijk van prestatie van de quatt in relatie tot buitentemparatuur.
Het opgevoerde uitgangsvermogen in json zie ik meer als een berekening van de diverse momentele momentopnamen.
Maar weten doe ik het niet.
Dus het uitgangsvermogen is idd het resultaat van een aantal variabelen.
Hoe de CiC de Quatt stuurt weet ik niet. Hij probeert de watertemperatuur op het voorgestelde setpoint te krijgen (otFtControlSetpoint in de JSON). Ik zou gokken dat hij dit doet door meer of minder gas te geven met de compressor.
Ik ben zeker geen expert. Maar volgens deze link (Fabrikant van mijn pomp) https://wilo.com/nl/nl/So...nte-vloerverwarmingspomp/KVS138 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:50:
[...]
Bij mij hadden ze de pomp op de andere modes gezet. Ook op standje 1, zou beter voor de COP zijn. Enig idee welke van de 2 modes beter is en waarom?
Staat hij bij mij op de juiste stand. Ik heb na de pomp ook geen thermostatische ventielen o.i.d.
Jij bent wel gek met je vrouw. Koude voeten, sokken, s'nachts wakker...Fragger123 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:44:
Ik wil die pompsnelheid eigenlijk niet te hoog hebben want dan krijg ik een vervelend geluid wat mijn vrouw 's nachts wakker houdt.
Ik vermoed: die stooklijn.jj85 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:59:
[...]
Je hebt gelijk. Warmtevermogen of hp1.power is het resultaat van hoe goed de Quatt het doet (wat weer een combinatie van vele factoren is: buitentemp, watertemp, compressor-snelheid etc etc).
Hoe de CiC de Quatt stuurt weet ik niet. Hij probeert de watertemperatuur op het voorgestelde setpoint te krijgen (otFtControlSetpoint in de JSON). Ik zou gokken dat hij dit doet door meer of minder gas te geven met de compressor.
Dat is de warmte in kW die geleverd moet worden voor gelijkblijvende temperatuur.
Afhankelijk van werkelijke kamertemperatuur en buitentemperatuur kan berekend worden hoe warm het water moet zijn.
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Ik zal maar niet vragen of @Fragger123 snurkt 🙃medu80 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:09:
[...]
Jij bent wel gek met je vrouw. Koude voeten, sokken, s'nachts wakker...
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Sowieso voor vvw de constante druk kiezen.KVS138 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:50:
[...]
Bij mij hadden ze de pomp op de andere modes gezet. Ook op standje 1, zou beter voor de COP zijn. Enig idee welke van de 2 modes beter is en waarom?
Daarna kun je zelf testen met het toerental: de ene woning heeft langere groepen dan een ander bijv.
Ooit gevraagd naar mijn stooklijn. De simpele reactie van Quatt daarop wasFriezin schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:12:
[...]
Ik vermoed: die stooklijn.
Dat is de warmte in kW die geleverd moet worden voor gelijkblijvende temperatuur.
Afhankelijk van werkelijke kamertemperatuur en buitentemperatuur kan berekend worden hoe warm het water moet zijn.
Stooklijn zal ongetwijfeld wel wat doen. Anders zouden die parameters (die jij hebt laten aanpassen) niet voor niks in de CiC zitten. Zou wel interessant zijn om te weten hoe het nou precies werktQuatt Hybrid werkt niet echt met een stooklijn. Als de CiC merkt dat het verwarmen lastig gaat zal het meer vermogen vragen en als het verwarmen van de kamer makkelijk gaat zal het minder vermogen vragen.
Tja, ze moeten natuurlijk de AI-mythe niet om zeep helpen.jj85 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:22:
[...]
Ooit gevraagd naar mijn stooklijn. De simpele reactie van Quatt daarop was
[...]
Stooklijn zal ongetwijfeld wel wat doen. Anders zouden die parameters (die jij hebt laten aanpassen) niet voor niks in de CiC zitten. Zou wel interessant zijn om te weten hoe het nou precies werkt
Hier staat een tabel:
https://www.haroldhalewij...mtepomp-en-een-stooklijn/
@Friezinjj85 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:22:
[...]
Ooit gevraagd naar mijn stooklijn. De simpele reactie van Quatt daarop was
[...]
Stooklijn zal ongetwijfeld wel wat doen. Anders zouden die parameters (die jij hebt laten aanpassen) niet voor niks in de CiC zitten. Zou wel interessant zijn om te weten hoe het nou precies werkt
@jj85
Ik denk dat ons verschil in denken zit in oorzaak en gevolg.
De CIC denkt (AI driven...), en de wp doet.
De benodigde vermogensinput wordt berekend door de cic en doorgegeven aan de wp, die doet.
Daar komen dan weer andere waarden uit, de cic berekent weer , enz...
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Ik weet ook niet hoe de CiC de Quatt precies stuurt, obv waarvan keuzes worden gemaakt. Maar hij stuurt *niet* het water naar het setpoint van de thermostaat zoals je suggereert. (behalve misschien bij de enkele Quatt die sturing op watertemperatuur heeft)jj85 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:59:
[...]
Je hebt gelijk. Warmtevermogen of hp1.power is het resultaat van hoe goed de Quatt het doet (wat weer een combinatie van vele factoren is: buitentemp, watertemp, compressor-snelheid etc etc).
CiC kiest een geschikt vermogen op basis van ingesteld warmteverlies/vermogensstooklijn, buitentemp, (wijziging) kamertemp en (wijziging) watertemperaturen. De impact op de (balans van de) watertemperatuur is een gevolg, ook van je afgiftesysteem.
Dat kiezen van vermogen is anders dan andere warmtepompen, waar afhankelijk van het afgiftesysteem een goede Ta wordt gekozen.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Pas jij handmatig de tarieven aan bij zulke uitschieters als vandaag? of kan de app al om met dynamische tarieven?Mescaline schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:41:
Voor degenen met een dynamisch contract, let even op: De gasprijs en de electraprijs zijn de komende dagen zo dat als je prijsoptimalisatie aan hebt staan, je wel eens over kunt gaan op gas. [Afbeelding]
De aankomende dagen met de hand in de app. Ik ben het nu al zat, en ben aan het kijken of ik wat met een mitmproxy kan leren 😉thieske1 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:46:
[...]
Pas jij handmatig de tarieven aan bij zulke uitschieters als vandaag? of kan de app al om met dynamische tarieven?
Nou, de gasprijs is stabiel en zeker niet hoog. Maar de EPEX stroomprijs tussen pakweg 16 en 20 zeker wel. Als je dynamische tarieven hebt is het voor je portemonnee aan te raden om, afhankelijk van je COP en warmtevraag, met gas te stoken...Mescaline schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:41:
Voor degenen met een dynamisch contract, let even op: De gasprijs en de electraprijs zijn de komende dagen een paar uur zo dat als je prijsoptimalisatie aan hebt staan, je wel eens over kunt gaan op gas. [Afbeelding]
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Ik heb geen sturing op watertemp. Maar hoe moet ik dit dan interpreteren? Mijn watertemperatuur volgt altijd redelijk het otFtControlSetpoint.SBL schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:32:
[...]
Ik weet ook niet hoe de CiC de Quatt precies stuurt, obv waarvan keuzes worden gemaakt. Maar hij stuurt *niet* het water naar het setpoint van de thermostaat zoals je suggereert. (behalve misschien bij de enkele Quatt die sturing op watertemperatuur heeft)
CiC kiest een geschikt vermogen op basis van ingesteld warmteverlies/vermogensstooklijn, buitentemp, (wijziging) kamertemp en (wijziging) watertemperaturen. De impact op de (balans van de) watertemperatuur is een gevolg, ook van je afgiftesysteem.
Dat kiezen van vermogen is anders dan andere warmtepompen, waar afhankelijk van het afgiftesysteem een goede Ta wordt gekozen.
/f/image/qDLDb39NWgprsVd0vYhhdrnX.png?f=fotoalbum_large)
In de JSON staat deze vermeld als
:strip_exif()/f/image/s296uCh7jTCPmKE73oGuAZjE.png?f=user_large)
otFtControlSetpoint: The current setpoint for water supply temperature from the thermostat (in degrees Celsius).
Aan de hand van jou post kijk ik in app en Quatt stopt terwijl hij netjes op 300watt staat te draaienCPM schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:18:
kan het zijn dat er een update is geweest van de CiC? 2.20.2 is nu actief.
Waarom ik dit denk: Omdat het het hele systeem ineens er mee stopt.
Home Assistant:
[Afbeelding]
Grafana:
[Afbeelding]
Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3
- CiC resetten? Stekker eruit, even wachten (10 sec) en er weer in.
- Controleren of er een losse kabel zit tussen Tado en CiC?
- Afwachten en hopen dat het vanzelf weer goed komt
Was er al bang voor dat dat op afstand vrij lastig ging worden. Ben over een half uurtje thuis, als er dan niets gewijzigd is zal ik stap 1 eens proberen.jj85 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:29:
@Vetifuro
- CiC resetten? Stekker eruit, even wachten (10 sec) en er weer in.
- Controleren of er een losse kabel zit tussen Tado en CiC?
- Afwachten en hopen dat het vanzelf weer goed komt
Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3
Friezin schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:31:
[...]
Tja, ze moeten natuurlijk de AI-mythe niet om zeep helpen.
Hier staat een tabel:
https://www.haroldhalewij...mtepomp-en-een-stooklijn/
harv schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:59:
[...]
@Friezin
@jj85
Ik denk dat ons verschil in denken zit in oorzaak en gevolg.
De CIC denkt (AI driven...), en de wp doet.
De benodigde vermogensinput wordt berekend door de cic en doorgegeven aan de wp, die doet.
Daar komen dan weer andere waarden uit, de cic berekent weer , enz...
Laten we even wel wezen, tenzij Quatt hier baanbrekend onderzoek heeft gedaan werkt de CiC 99% zeker op basis van een PID controller met een feed-forward, en zal:SBL schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:32:
[...]
Ik weet ook niet hoe de CiC de Quatt precies stuurt, obv waarvan keuzes worden gemaakt. Maar hij stuurt *niet* het water naar het setpoint van de thermostaat zoals je suggereert. (behalve misschien bij de enkele Quatt die sturing op watertemperatuur heeft)
- Feed-forward: Op basis van de buitentemperatuur en de "stooklijn" heeft de CiC een soort "startpunt", waardoor hij eigenlijk constant denkt X vermogen te moeten maken.
- P (proportional): Als de temperatuur afwijkt van de gewenste temperatuur levert dat een "component" op: Temperatuur boven de gewenste dan wordt vermogen X wat lager, temperatuur onder de gewenste dan wordt vermogen X wat hoger
- I (integral): Door te onthouden hoeveel je in het verleden onder of boven de gewenste temperatuur zat en dat bij elkaar op te tellen (te integreren, de oppervlakte onder de "verschil" grafiek) krijg je nog een component. Hierover later wat meer.
- D (derivative): Als de CiC ziet dat je temperatuur aan het dalen is, dan kan hij daar alvast op vooruit lopen door al eerder het vermogen X iets hoger te zetten dan pas wanneer de temperatuur onder de gewenste temperatuur duikelt. Andersom, als hij ziet dat de temperatuur aan het oplopen is kan hij alvast het vermogen wat verlagen om zo een grote overshoot te voorkomen.
Tot hier toe niks nieuws onder de zon, dit is allemaal op wikipedia te vinden. Mijn gok is dat de "AI" van Quatt hem vooral zit in de parameters van al deze componenten. 1 setje parameters weten we vrij zeker van dat die niet met AI worden berekend: stooklijn. Daar hebben al genoeg mensen moeite mee gehad om dat aangepast te krijgen. Wat kunnen ze dan wel aanpassen?
- P: Als de temperatuur 0.1 graad te laag is, ga je dan 100W aan (warmte)vermogen toevoegen of 300W?
- I: Als de oppervlakte van die grafiek 10 "graadminuten" is, ga je dan 100W aan vermogen toevoegen of 300W?
- D: Hoe ver kijk je vooruit
Edit: Maar het lastige van verwarmings-control is natuurlijk dat je met veel variabiliteit te maken hebt. De buitentemperatuur verandert de hele tijd, en je warmteverlies is daar vaak niet direct aan gerelateerd, maar met een vertraging, want de kou van buiten moet eerst tijd krijg om door je glas/muren/etc. heen te trekken voordat het daadwerkelijk warmte kan onttrekken aan je binnenlucht (even heel cru gezegd, maar iig; vertraagd), en je hebt nog een paar zeer onvoorspelbare factoren: Electrische apparaten (zeker "grootverbruikers" zoals TV/versterker), koken en ovens met afzuigers of niet, ventilatie, wel of geen mens-kacheltjes in de ruimte (in kleine woonkamers zijn mensen een significante warmtebron), en eentje waar ik zelf veel last van heb thuis: Deuren die open blijven staan door kinderen.
Daardoor is je gemeten binnen-temperatuur niet alleen afhankelijk van wat je verwarming doet, maar ook van al die dingen waar een controller niet op kan anticiperen
Wat is die I-component in PID, waarom bestaat die?
De I-component is er om te zorgen dat je geen feed-forward hoeft te hebben. Het simpelste uitleggen is als we ook even de D-component weglaten. Dan heb je dus een P-controller.
Wat gebeurt er dan? Als je temperatuur boven gewenst is gebeurt er niks. Zak je eronder dan gaat de verwarming aan. Zit je er weer boven? Dan gebeurt er weer niks. En dat blijft een hele tijd doorgaan, want je kijkt alleen maar naar "nu". Dus je krijgt undershoots, misschien overshoots (misschien niet), en uiteindelijk zal je temperatuur stabiel worden op iets onder je gewenste temperatuur? Waarom? Hij stabiliseert op een temperatuur die precies is zodat de "temperatuur-fout" precies evenveel vermogen toevoegt als dat je constant ook naar buiten aan het lekken bent.
Maarja, dan zit je er onder, niet op je temperatuur. En dat is precies waar de I-component voor is. Die houdt eigenlijk bij wat je in het verleden aan temperatuur-fout hebt gehad, en zorgt ervoor dat je uiteindelijk wel stabiliseert op de gewenste temperatuur, en niet op een afstandje ervan.
De D-component zorgt er meestal vooral voor dat je over- en undershoot kleiner worden.
PID wordt eigenlijk prachtig uitgelegd in dit gifje op wikipedia, waar ze eerst alleen P-component hebben, dan I-component toevoegen, en daarna D-component:
https://en.wikipedia.org/...Compensation_Animated.gif
En waar is Feed-forward dan voor? Die zorgt dat in dat grafiekje de blauwe lijn niet op 0 begint maar (bijvoorbeeld) op 0.5. Een goed gekozen feed-forward zorgt ervoor dat je I-component niet zoveel hoeft te doen, maar het zorgt er vooral voor dat je een beter startpunt hebt, en dus korter hoeft te wachten tot de Quatt lekker doorpruttelt, want met een niet-perfecte feed-forward komt uiteindelijk gewoon de I-component zijn werk doen.
@TeslaNerd met deze kennis ben ik zeeeeeeeeer benieuwd jij nu eigenlijk aan pseudo-water-temperatuur regeling hebt. Je werkt met de "opwarmsnelheid", dus je voegt in ieder geval een "extra" D-component toe. Verder heb ik in het verleden niet goed genoeg gelezen wat je doet dus ik weet het niet, maar kan je je methode wellicht relateren aan bovenstaande componenten? FF, P, I en D?
[ Voor 7% gewijzigd door nairolf op 05-11-2024 15:58 ]
De thermostaat geeft een stookadvies op basis van de ontwikkeling in de kamertemperatuur = setpoint.jj85 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:04:
[...]
Ik heb geen sturing op watertemp. Maar hoe moet ik dit dan interpreteren? Mijn watertemperatuur volgt altijd redelijk het otFtControlSetpoint.
[Afbeelding]
In de JSON staat deze vermeld als
[Afbeelding]
otFtControlSetpoint: The current setpoint for water supply temperature from the thermostat (in degrees Celsius).
De CiC doet daar niets mee, maar baseert vermogen o.a. op ontwikkeling van kamertemperatuur.
Dus gebruiken deels zelfde input en er is dus correlatie.
Als variabelen afwijken die thermostaat niet ziet, maar CiC wel (buitentemperatuur bijvoorbeeld, of koud water van radiator die opengaat), dan kunnen de waardes ook afwijken.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Thanks! Dat snijdt wel houtnairolf schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:31:
[...]
[...]
[...]
Laten we even wel wezen, tenzij Quatt hier baanbrekend onderzoek heeft gedaan werkt de CiC 99% zeker op basis van een PID controller met een feed-forward, en zal:
- Feed-forward: Op basis van de buitentemperatuur en de "stooklijn" heeft de CiC een soort "startpunt", waardoor hij eigenlijk constant denkt X vermogen te moeten maken.
- P (proportional): Als de temperatuur afwijkt van de gewenste temperatuur levert dat een "component" op: Temperatuur boven de gewenste dan wordt vermogen X wat lager, temperatuur onder de gewenste dan wordt vermogen X wat hoger
- I (integral): Door te onthouden hoeveel je in het verleden onder of boven de gewenste temperatuur zat en dat bij elkaar op te tellen (te integreren, de oppervlakte onder de "verschil" grafiek) krijg je nog een component. Hierover later wat meer.
- D (derivative): Als de CiC ziet dat je temperatuur aan het dalen is, dan kan hij daar alvast op vooruit lopen door al eerder het vermogen X iets hoger te zetten dan pas wanneer de temperatuur onder de gewenste temperatuur duikelt. Andersom, als hij ziet dat de temperatuur aan het oplopen is kan hij alvast het vermogen wat verlagen om zo een grote overshoot te voorkomen.
Tot hier toe niks nieuws onder de zon, dit is allemaal op wikipedia te vinden. Mijn gok is dat de "AI" van Quatt hem vooral zit in de parameters van al deze componenten. 1 setje parameters weten we vrij zeker van dat die niet met AI worden berekend: stooklijn. Daar hebben al genoeg mensen moeite mee gehad om dat aangepast te krijgen. Wat kunnen ze dan wel aanpassen?
- P: Als de temperatuur 0.1 graad te laag is, ga je dan 100W aan (warmte)vermogen toevoegen of 300W?
- I: Als de oppervlakte van die grafiek 10 "graadminuten" is, ga je dan 100W aan vermogen toevoegen of 300W?
- D: Hoe ver kijk je vooruit
Wat is die I-component in PID, waarom bestaat die?
De I-component is er om te zorgen dat je geen feed-forward hoeft te hebben. Het simpelste uitleggen is als we ook even de D-component weglaten. Dan heb je dus een P-controller.
Wat gebeurt er dan? Als je temperatuur boven gewenst is gebeurt er niks. Zak je eronder dan gaat de verwarming aan. Zit je er weer boven? Dan gebeurt er weer niks. En dat blijft een hele tijd doorgaan, want je kijkt alleen maar naar "nu". Dus je krijgt undershoots, misschien overshoots (misschien niet), en uiteindelijk zal je temperatuur stabiel worden op iets onder je gewenste temperatuur? Waarom? Hij stabiliseert op een temperatuur die precies is zodat de "temperatuur-fout" precies evenveel vermogen toevoegt als dat je constant ook naar buiten aan het lekken bent.
Maarja, dan zit je er onder, niet op je temperatuur. En dat is precies waar de I-component voor is. Die houdt eigenlijk bij wat je in het verleden aan temperatuur-fout hebt gehad, en zorgt ervoor dat je uiteindelijk wel stabiliseert op de gewenste temperatuur, en niet op een afstandje ervan.
De D-component zorgt er meestal vooral voor dat je over- en undershoot kleiner worden.
PID wordt eigenlijk prachtig uitgelegd in dit gifje op wikipedia, waar ze eerst alleen P-component hebben, dan I-component toevoegen, en daarna D-component:
https://en.wikipedia.org/...Compensation_Animated.gif
En waar is Feed-forward dan voor? Die zorgt dat in dat grafiekje de blauwe lijn niet op 0 begint maar (bijvoorbeeld) op 0.5. Een goed gekozen feed-forward zorgt ervoor dat je I-component niet zoveel hoeft te doen, maar het zorgt er vooral voor dat je een beter startpunt hebt, en dus korter hoeft te wachten tot de Quatt lekker doorpruttelt, want met een niet-perfecte feed-forward komt uiteindelijk gewoon de I-component zijn werk doen.
@TeslaNerd met deze kennis ben ik zeeeeeeeeer benieuwd jij nu eigenlijk aan pseudo-water-temperatuur regeling hebt. Je werkt met de "opwarmsnelheid", dus je voegt in ieder geval een "extra" D-component toe. Verder heb ik in het verleden niet goed genoeg gelezen wat je doet dus ik weet het niet, maar kan je je methode wellicht relateren aan bovenstaande componenten? FF, P, I en D?
Zou de truuk van Quatt dan zijn om zo goed mogelijk die P I D gains te bepalen d.m.v. AI / autotuning gecombineerd met de grove inschatting van stooklijn?
@MacD007 Misschien wel aardig om het stuk van @nairolf ook aan de topicstart toe te voegen?
Helder, thanks! Het puzzeltje begint wel compleet te worden.SBL schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:40:
[...]
De thermostaat geeft een stookadvies op basis van de ontwikkeling in de kamertemperatuur = setpoint.
De CiC doet daar niets mee, maar baseert vermogen o.a. op ontwikkeling van kamertemperatuur.
Dus gebruiken deels zelfde input en er is dus correlatie.
Als variabelen afwijken die thermostaat niet ziet, maar CiC wel (buitentemperatuur bijvoorbeeld, of koud water van radiator die opengaat), dan kunnen de waardes ook afwijken.
Dat gok ik dus wel. Maar het lastige van verwarmings-control is natuurlijk (dit voeg ik zo nog wel even aan mijn vorige post toe) dat je met veel variabiliteit te maken hebt. De buitentemperatuur verandert de hele tijd, en je warmteverlies is daar vaak niet direct aan gerelateerd, maar met een vertraging, want de kou van buiten moet eerst tijd krijg om door je glas/muren/etc. heen te trekken voordat het daadwerkelijk warmte kan onttrekken aan je binnenlucht (even heel cru gezegd, maar iig; vertraagd), en je hebt nog een paar zeer onvoorspelbare factoren: Electrische apparaten (zeker "grootverbruikers" zoals TV/versterker), koken en ovens met afzuigers of niet, ventilatie, wel of geen mens-kacheltjes in de ruimte (in kleine woonkamers zijn mensen een significante warmtebron), en eentje waar ik zelf veel last van heb thuis: Deuren die open blijven staan.jj85 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:42:
[...]
Thanks! Dat snijdt wel hout![]()
Zou de truuk van Quatt dan zijn om zo goed mogelijk die P I D gains te bepalen d.m.v. AI / autotuning gecombineerd met de grove inschatting van stooklijn?
Daardoor is je gemeten binnen-temperatuur niet alleen afhankelijk van wat je verwarming doet, maar ook van al die dingen waar een controller niet op kan anticiperen
Mwa, misschien, maar Wikipedia heeft eigenlijk alle info al.
[...]
Helder, thanks! Het puzzeltje begint wel compleet te worden.
Ik weet het niet precies, maar ik denk omdat de thermostaat de OpenTherm "master" is, en die dus bepaalt welke informatie hij opvraagt of doorgeeft. De CiC is de slave en kan alleen ontvangen en antwoord geven. Hij kan niet die 2 temperaturen (gewenst & daadwerkelijk) opvragen, hij is overgeleverd aan wanneer de thermostaat het nodig vind om vernieuwde informatie door te geven.Onno ! schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:51:
Waarom dan zoveel moeite door Quatt in het 'ondersteunen' van thermostaten? Ze hebben dan toch altijd voldoende aan een thermostaat die via OpenTherm de gemeten temperatuur van de ruimte doorgeeft?
@CPMCPM schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:18:
kan het zijn dat er een update is geweest van de CiC? 2.20.2 is nu actief.
Waarom ik dit denk: Omdat het het hele systeem ineens er mee stopt.
Home Assistant:
[Afbeelding]
Grafana:
[Afbeelding]
Denk dat er met spoed update in gedraaid is.
Vond vanmorgen gedrag van duo vreemd; hp 1 draaide op volle kracht, en heel lang, en hp2 stond erbij en keer ernaar.
Tot vandaag zaten ze met elkaar te vechten wie mocht leveren, dus draaiden ze vaak tegelijk met onnodig laag vermogen.
Jammer, dat er geen updateinfo beschikbaar komt, vind ik wel een misser.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Daar zijn volgens mij verschillende redenen voor:Onno ! schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:51:
Waarom dan zoveel moeite door Quatt in het 'ondersteunen' van thermostaten? Ze hebben dan toch altijd voldoende aan een thermostaat die via OpenTherm de gemeten temperatuur van de ruimte doorgeeft?
1) PID regeling verlangt een grote(re) hysteresis. Voor mijn huis was deze veel te groot dus kan ik (met voldoende comfort) geen supported thermostaat gebruiken
2) Zoneregeling
3) Temperature Setpoint moet bij voorkeur uit de primaire ruimte komen
4) stroomverbruik uit CIC bij bedrade thermostaten. Daarom is bij mij de Intergas-thermostaat na een software-update van de CIC mee gestopt. Response Quatt: is geen supported thermostaat dus kunnen we niets mee.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Had ook al waarschuwing in de mail (ANWB).Mescaline schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:41:
Voor degenen met een dynamisch contract, let even op: De gasprijs en de electraprijs zijn de komende dagen een paar uur zo dat als je prijsoptimalisatie aan hebt staan, je wel eens over kunt gaan op gas. [Afbeelding]
Ik stook vvw tussen 14.00 en 16.00 even op (zonnepanelen) en uit tussen 16 en 20 uur
Lees net tig posts dat CIC is geupdate.Vetifuro schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:30:
[...]
Was er al bang voor dat dat op afstand vrij lastig ging worden. Ben over een half uurtje thuis, als er dan niets gewijzigd is zal ik stap 1 eens proberen.
Ik reset die CIC dan standaard altijd
Ik ben nog even aan het studeren op dat PID-gifje maar ik zal hier later op reagerennairolf schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:31:
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Opentherm is blijkbaar niet altijd hetzelfde. Frequentie van doorgeven data verschilt bijvoorbeeld. Hysterese van thermostaat heeft blijkbaar ook invloed (al lijkt Quatt daar dit seizoen omheen te kunnen?).Onno ! schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:51:
Thanks! Kan ik ergens zien welke versie ik inmiddels heb? Vermoed dat ik dan ook de update heb gehad. Stekker is er inmiddels 10 seconden uit geweest en de Quatt produceert weer warmte. Hopelijk hoeft dit niet bij iedere update..Friezin schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:14:
[...]
Lees net tig posts dat CIC is geupdate.
Ik reset die CIC dan standaard altijd
NVM, ik zit ook op 2.20.2
[ Voor 3% gewijzigd door Vetifuro op 05-11-2024 16:18 ]
Waarom update de CiC niet gewoon uit zichzelf? Ik zit nog steeds op 2.18.2. Zal ik de stekker er dan ook maar eens uit trekken?Vetifuro schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:17:
[...]
Thanks! Kan ik ergens zien welke versie ik inmiddels heb? Vermoed dat ik dan ook de update heb gehad. Stekker is er inmiddels 10 seconden uit geweest en de Quatt produceert weer warmte. Hopelijk hoeft dit niet bij iedere update..
NVM, ik zit ook op 2.20.2
strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!
omdat Quatt sinds het begin met name op prijs aan het concurreren is; een verplicht type thermostaat of beperkt aantal ondersteunde thermostaten past niet in die visie (want kost extra euros). daarnaast willen ze mensen die recent een dure slimme thermostaat hebben gekocht (bijv. google nest) niet afschrikken door te zeggen 'sorry werkt niet, moet andere kopen'.Onno ! schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:51:
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ik heb post van @nairolf gepind: dan is hij ook snel terug te vinden.jj85 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:42:
[...]
Thanks! Dat snijdt wel hout![]()
@MacD007 Misschien wel aardig om het stuk van @nairolf ook aan de topicstart toe te voegen?
[...]
Helder, thanks! Het puzzeltje begint wel compleet te worden.
TS is behoorlijk lang.
Dit is een "zijpad" in mijn ogen, maar wie weet denkt @MacD007 er anders over.
Edit:
tip is om sowieso eens naar de pins te kijken: zijn ze terecht?
Zijn er posts die van belang zijn, maar niet gepind?
Meld het dan
[ Voor 11% gewijzigd door Friezin op 05-11-2024 16:48 ]
Die van mij heeft zich wel zelf ge-update maar daarna had ik geen warmte meer en herkende de Quatt app geen kamertemperatuur meer.Gregory76 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:32:
[...]
Waarom update de CiC niet gewoon uit zichzelf? Ik zit nog steeds op 2.18.2. Zal ik de stekker er dan ook maar eens uit trekken?
Probeer volgende keer eens, mocht het weer gebeuren, om de kamertemperatuur iets te verhogen/verlagen. Zou best kunnen dat thermostaat dan pas connectie zoekt.Vetifuro schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:41:
[...]
Die van mij heeft zich wel zelf ge-update maar daarna had ik geen warmte meer en herkende de Quatt app geen kamertemperatuur meer.
Helaas is niet elke OT thermostaat die exact het zelfde doen, bv bij de nest hadden ze een dergelijk probleem dat deze blijkbaar de voor Quatt benodigde gegevens niet doorgaf.Onno ! schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:51:
Binnen de OT standaard zijn er namelijk een aantal opties waar je van af mag wijken.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Zet de Tado op 19,5 gedurende de nacht tot 9 uur 's ochtends, van 9 tot 16 uur 's avonds 0,1C elk half uur:
/f/image/5jLeBCccJf8rNob0wc3jJmjh.png?f=fotoalbum_large)
's ochtends startte alles normaal. Een van de twee Quatts begon warmte te verplaatsen met een laag stroomverbruik, netjes!
De kamers boven (radiatoren) draaiden snel op. De vloerverwarming deed er echter langer over dan een half uur, dus om 11 uur was het verschil tussen mijn kamertemperatuur en de ingestelde temperatuur 0,3C, dit zorgde ervoor dat elk half uur de tweede Quatt startte, wat veel stroom verbruikte:
/f/image/HIoDx4z6W28WL0jGVlFnfxdy.png?f=fotoalbum_large)
tijdens de lunch veranderden de dingen, de andere kant van het huis wordt verwarmd en de temperatuur stijgt en nu is mijn setpoint lager dan de werkelijke temperatuur, één quatt blijft warmte produceren op laag vermogen tot 16 uur, waar vanwege de gekke dynamische prijzen alles afgaat en ik het gevoel heb dat ik het tot bedtijd gezellig warm kan houden
:strip_exif()/f/image/Gr9Zg8HI2le5Ve3Kg4kpkNuo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TkXp4eI1Zq99ja3M7TZG4V5B.jpg?f=fotoalbum_large)
Over het geheel genomen dacht ik dat ik een COP van iets meer dan 4,9 zou kunnen halen. Wanneer het tweede quatt wordt uitgevoerd, zie je duidelijk een daling in COP.
/f/image/O2YZTUSPCve0mc2cH1hQMM89.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben blij dat ik mijn huis kan verwarmen met de energie die ik van de zon krijg, zelfs op een koude, zonnige dag.
/f/image/B2AmNq2bdgiXJZFqIZGxXMsM.png?f=fotoalbum_large)
Morgen pas ik het schema aan, zodat ik 's ochtends langere runs doe met een stijging van 0,1C en 's middags kortere runs. Het algehele temperatuurverschil is dan hetzelfde, maar hopelijk werkt de vloerverwarming dan wat beter mee en blijven de quatts langzaam en stil.
Wat denk je? Heb je specifieke feedback of observaties?
Zojuist kunnen testen, helaas geen verschil. Wel 2x handknop besteld bij warmte service omdat ik deze thermostatische radiatorknoppen lomp vind en ze toch volledig openstaan.Gerardwaz schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:12:
[...]
Je hebt alle radiatoren op 35-30C op een na, waarom zou je ze dan gaan knijpen? Je hebt een lange t33 en die heeft een hoop water nodig, de beperking is de Danfoss thermostaatkraan die dat niet kan verwerken. Als hij in de ruimte hangt waar de thermostaat zit zou ik deze kop eraf halen en dan eens kijken wat er gebeurt.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Er werd vanmorgen nog een juiste opmerking geplaatst, kan je het pinnetje van de kraan heen en weer halen, dus zit deze niet vast.okijokii schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:11:
[...]
Zojuist kunnen testen, helaas geen verschil. Wel 2x handknop besteld bij warmte service omdat ik deze thermostatische radiatorknoppen lomp vind en ze toch volledig openstaan.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Ja, deze beweegt 👍🏻Gerardwaz schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:18:
[...]
Er werd vanmorgen nog een juiste opmerking geplaatst, kan je het pinnetje van de kraan heen en weer halen, dus zit deze niet vast.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
@Fragger123 heb jij een foto van dat kapje van de vvw verdeler?Fragger123 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:47:
Hoi @Friezin @Stefannn en @medu80
Dank voor jullie informatie! Ik weet niet precies welke verdeler het is, staat volgens mij nergens zichtbaar, ik zie ook geen sticker o.i.d.
Volgens mij heb ik wel zo een mengventiel, zit aan de rechterkant op het bovenste blok net naast de aanvoer leiding zegmaar.
[Afbeelding]
Tevens heb ik het kapje even eraf gedraaid, daar zit dit
[Afbeelding]
En mijn pomp staat op dit moment zo ingesteld (Door de quatt monteurs volgens mij, ik kan me namelijk niet herinneren dat deze zo laag stond)
[Afbeelding]
Dank
Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas
Zijn beide radiatoren even groot?
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Nee, 1 is een T22 van ongeveer 1x1 en de ander is een T33 van ongeveer 2,50x0,40
Dan wordt het toch een andere kraan.okijokii schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:32:
[...]
Nee, 1 is een T22 van ongeveer 1x1 en de ander is een T33 van ongeveer 2,50x0,40
Begrijp ik, maar voor nu teveel 'gedoe'. Ik laat het eerst maar zo, dan is het helaas niet goed waterzijdig ingeregeld. Het is niet anders, het wordt wel warm in huis 👍. Ik zet de andere Danfoss kranen erop (esthetisch stuk mooier) en staan dan volledig open (stonden ze ook met thermische kranen).
Ik kan nog proberen door boven de radiatoren iets te knijpen er iets meer stroming te veroorzaken. Ga ik dit weekend even mee aan de slag.
Dit is het kapje waar we het over hadden maar dat is niet het ventiel waar ik aan gedraaid heb wat voor de mengverdeling zorgt. Als ik het goed begrijp knijpt dit de hoeveelheid water retour. Kapje ligt links tussen blauwe dop en thermometer.Safe_grut schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:25:
[...]
@Fragger123 heb jij een foto van dat kapje van de vvw verdeler?
Dank
Het ventiel voor de mengverdeling heb ik aangeduid met de pijl, daar zit het bij mij en die heb ik nu volledig open gezet.
Mijn eigen regeling werkt op de P de I en de D van de PID regeling:nairolf schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:31:
Mijn waterbesturing beperkt de P door het begrenzen van de watertemperatuur. Omdat mijn waterbesturing meebeweegt met de buitentemperatuur beinvloedt dat ook de I van de PID.
Met de koppeling van mijn regeling aan de opwarmsnelheid van het huis verbetert mijn regeling de D van de PID-regeling.
Wat mijn extra regeling op de CiC doet is:
- iedere minuut kijken of de watertemperatuur van de Quatt niet hoger wordt dan 42 minus de buitentemperatuur
- als dat zo is dan verlaagt mijn regeling de thermostaat met 1 graad
- als de thermostaat dan lager staat dan de gewenste temperatuur dan telt mijn regeling 10 minuten vanaf dat de opwarmsnelheid lager is dan 0,3 graden/uur
- als de 10 minuten zijn geteld, en de watertemperatuur minimaal 1 graad lager is dan 42 minus de buitentemperatuur, dan zet mijn regeling de thermostaat weer omhoog op de huidige temperatuur plus 0,1 graad
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Ik bedoel de andere zat er ook een kapje op?Fragger123 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:48:
[...]
Dit is het kapje waar we het over hadden maar dat is niet het ventiel waar ik aan gedraaid heb wat voor de mengverdeling zorgt. Als ik het goed begrijp knijpt dit de hoeveelheid water retour. Kapje ligt links tussen blauwe dop en thermometer.
Het ventiel voor de mengverdeling heb ik aangeduid met de pijl, daar zit het bij mij en die heb ik nu volledig open gezet.
[Afbeelding]
Ik zit met de zelfde uitdaging:)
Ik denk dat zo een ventiel niet bij mij opziet.
Het kan ook dat ik iets over het hoofd heb gezien.
Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas
Even zonder expertise, het lijkt bij jou wel of er een geplaatst kan worden. Wellicht eens informeren bij een installateur?
[ Voor 63% gewijzigd door Fragger123 op 05-11-2024 18:15 ]
Ik had bij @Fragger123 een link geplaatst naar een tweakerstopic.Safe_grut schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:05:
[...]
Ik bedoel de andere zat er ook een kapje op?
[Afbeelding]
Daarin stond een verdeler die voorbereid was voor LTV.
Het inregelventiel (€40) werd daar los besteld.
Je foto lijkt er wel op, maar het is een heel donkere foto
tcw82 in "Vloerverwarming niet optimaal"
[ Voor 8% gewijzigd door Friezin op 05-11-2024 18:59 ]
Dit is inderdaad een ‘slim” verdeler van VTE. De bovenste zeskantige dop kan eruit gedraaid worden en vervangen door een DVR-ventiel van VTE. Hiermee kun je de bijmenging van retour dichtzetten waardoor je verdeler een gesloten verdeler wordt.Safe_grut schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:05:
[...]
Ik bedoel de andere zat er ook een kapje op?
[Afbeelding]
Wat je ziet in mijn schema is, naar mijn indruk, overdag ook de zoninval of hoe dat ook heet. Deze voegt veel warmte toe. Op sommige dagen volgt hij keurig de contante lijn maar in de praktijk staat de wp dan uit.Mickel moen schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:46:
[...]
Wat mij opvalt aan jouw schema, is dat er een fors verschil is tussen de ingestelde temperatuur en de daadwerkelijke temperatuur.
Ik ben van mening, dat de curve van de gemeten temperatuur de ingestelde temperatuur zo nauwkeurig mogelijk moet volgen. Dus geen sterke afwijkingen.
In jouw schema is de gemeten temperatuur gemiddeld een stuk hoger dan de ingestelde. Dat kan twee dingen betekenen.
1. Je vindt de daadwerkelijke temperatuur helemaal goed en aangenaam. Dan zou ik zeggen, dan moet je de ingestelde temperatuur verhogen.
2. Je wilt de ingestelde temperatuur. Maar dan is het maar een raar schema. Ik zou zeggen, ga dan eerst bepalen, welke temperatuur je op welke momenten wilt hebben.
Wil je een constante temperatuur over 24 uur. Stel daar op in en ga kijken wat het doet. Wellicht kun je iets wijzigen in het afgiftesysteem, als de curves elkaar niet gelijk volgen.
Wil je een lagere nachttemperatuur en een hogere temperatuur ''s avonds, probeer dan eens mijn schema. Ik ben begonnen met de gewenste avondtemperatuur en ben steeds gaan verlagen met tiende graden bij een vaste tijdseenheid. Dan kom je vanzelf bij een nachttemperatuur op 00:00 uur. Is de ingestelde temperatuur op een bepaald moment van de dag te hoog of te laag, ga je schuiven in graad sprongen en/of tijdseenheden. Ofwel je maakt de curve stijler of minder stijl. Inherent daaraan je maakt het verschil tussen minimaal ingestelde en maximaal ingestelde temperatuur kleiner of groter. Bij mij is dit 18,2C en 22C, maaar je kunt het bv ook 19C en 21C maken.
Vervolgens kun je nog kijken wat dit doet met het aantal schakelmomenten van de Quatt. Bij mij gaf een wijziging van 0,1C/half uur naar 0,2C/uur een rustiger beeld. Ik vermoed dat 0,3C/1,5uur bij mij een beeld geeft van meer onder-en overshoots. Ofwel een minder nauwkeurig volgen van de gemeten temperatuur met de ingestelde temperatuur.
Je ziet dat dit mijn doel is en niet elektrisch- /warmtevermogen en COP. Dat zal mij een worst wezen en zie ik als een gegeven van Quatt met mijn huis en mijn afgiftesysteem.
Ik ga mij pas zorgen maken, als de curves tussen gewenste temperatuur en gemeten temperatuur te veel uiteen lopen en/of ik een pendelend systeem heb.
Maar goed ik heb nog geen echte kou met de Quatt gehad, dus ik ben zeer benieuwd naar het systeemgedrsg bij een buitentemperatuur onder de 10C gedurende de gehele dag.
Ondertussen komen we tot de kern van het verschil tussen onze huizen. Ik heb een hoekhuis met veel ramen. Alleen in de woonkamer/keuken heb ik er al zes. De zon draait om het huis. Het wordt dus vanzelf boven de 20 graden de wp staat meestal overdag ook uit. Daarom snap ik en aanwijzing zoals 16 graden ook niet omdat het bij mij in huis dus het in voorseizoen geen 16 graden wordt maar rond en zelfs ook vaak boven de 20 graden ligt. Ik denk dat ik dan in de maling wordt genomen maar kom tot de conclusie dat het warmteverlies in een ander huis blijkbaar anders is en daarom kan je de adviezen en schema van een ander niet zomaar over nemen.
Het kan zijn dat een bepaalde instelling van mijn Quatt niet helemaal goed staat omdat volgens de berekening ik even veel stroom zou gebruiken met oud dubbelglas en het huidige hr++ glas. Maar anderzijds (o.a. op Facebook) zijn er meer mensen die met de Quatt last hebben van het pendelende gedrag. In simpelere bewordingen vragen zij zich precies het zelfde af, kan de Quatt nog verder terug moduleren. Om er dan ook nog eens er achter te komen dat deze bij een ander wel verder kan terug moduleren. Maar, je snapt in deze tijd van het jaar ga ik natuurlijk niet gratis de zon weren door mijn screens te gebruiken. Toch zal ik je opmerking meenemen nader naar het "pendelen" kijken. Ik gaf al eerder aan dat mijn pomp niet daadwerkenlijk lager kan moduleren dan 400 W dus dan krijg je eerder pieken.
Tussen zeg maar 18.00 en 24.00 zit maximaal (op dit moment in het seizoen) twee graden verschil maar eigenlijk nog minder want ik wil niet met bijv. met 22 graden om 0.00 eindigen. Ik geef inderdaad al geruime tijd aan dat mijn wp constant op de ondergrens balanceert. Hoe het de bewuste dag precies zit weet ik niet omdat ik daar nog niet naar heb gekeken. Maar natuurlijk pedelt mijn wp eerder wat hij kan amper de warmte in mijn huis kwijt, want het huis heeft de warmte meestal niet nodig. Ik snap ondertussen dat ik op de ondergrens balanceer en had dit vooraf niet verwacht omdat mijn huis naar de huidige standaarden nog helemaal niet zo goed is geïsoleerd.
Conclusie: Wat ik zie is top! Mooie landurige runs op ongeveer 400 W mijn minimale opgenomen elektrisch vermogen met af en toe, voor mij vreemde uitschieters naar boven. Ook af en toe uitschieters naar beneden dan gaat de wp (bijna) uit. Rond de tijd dat ik ga koken heeft de wp het moeilijk omdat ik door het koken warmte toevoeg en de wp uit gaat. Daardoor kan hij de ingestelde temperaturen niet voldoende snel bereiken maar op zijn top is hij precies waar hij wil wezen 21 graden. Je ziet ook dat ik al om 22.30 ga afbouwen en dat de wp vanzelf uit gaat, wat mij niet verrast de temperatuur moet gaan dalen. De temperatuur na die tijd stuur ik niet actief, ik zorg er alleen voor dat deze niet helemaal onderuit schiet, ik stut (ondersteun) indien nodig de temperatuur, mocht het heel koud buiten zijn. Op dat moment hoeft de temperatuur dus ook niet netjes de ingestelde waarden te volgen zolang deze maar weer op tijd omhoog gaat. En dat doet hij keurig, zonder dat enig moment het gas aan gaat. Mijn schema werkt tot nu toe dus zoals ik het had bedacht. Maar werkt het ook als het echt kouder wordt dat weet ik nog niet, mogenlijk moet ik later nog iets bijstellen.
Mijn schema doet helemaal niks af aan jouw schema, die voor jou situatie is gemaakt, sterker het is een grote inspiratiebron voor mij geweest. Maar ook ik jouw schema gaat de temperatuur na 0.00 zijn eigen gang en wordt op enig moment gestut. Het principe is dus gelijk. Maar ik denk dus dat in jouw huis de temperatuur dus meer naar beneden kan schieten en dat je daarom bouw je veel meer stapjes in. Maar ik verwacht niet dat de temperatuur in mijn huis zoveel na beneden kan schieten, met dubbel glas zelden en lagere temperatuur dan 15 graden op de thermostaat gezien en inmiddels heb ik dus hr++ glas. Ik had simpelweg in deze fase van het experiment geen zin om zoveel die stapjes in de app in te stellen ik wil eerst zien of wat ik bedacht hebt ook werkt. Bovendien wil ik ook tijdig weer de temperatuur gaan opbouwen dus ik heb zelf het laagste punt bepaalt. Grafisch ziet jouw schema er mooier uit maar er wordt eigelijk gebruikt gemaakt van hetzelfde principe en ook bij jou zie ik dus een warmtebuffer.
Het enige verschil is dat nog wat stut temperaturen heb ingebouwd en die zijn nodig omdat je ziet, in het getoonde voorbeeld te snel omlaag schiet. Anders dan in jouw schema bouw ik om 22.30 bewust af en de curve gaat dus eerder omlaag. In andere voorbeelden, iets warmere nacht gaat de dalende lijn net boven ingestelde temperaturenlangs en is dus het stutten niet nodig, ik zie dus dat de ingebouwde beveiliging werkt. Je ziet ook dat hij bij het stijgen weer netjes wordt opgepakt. Ik zie een alleen een verwaarloosbaar piekje om 2.00 h. Eigenlijk zie ik een prachtige run.
:strip_exif()/f/image/wz3Rs3cgA5ir0brmBPgI9fui.jpg?f=fotoalbum_large)
Gemiddelde COP die van dag 6,90 kWh/41,05 kWH= 5,9 Dus een mooi COP bij een serieuze warmtevraag, met het comfort wat we willen. De beveiling, het stutten werkt ook. Ik zie dus niet geen rede om mijn schema op dit moment te veranderen. Het enige wat ik wil is om ook runs lager dan die 400 W te kunnen draaien. Op Facebook zie ik dezelfde behoefte want dan kan ik mogenlijk ook mooie runs draaien als de warmtevraag lager is.
En wat heeft dit alles met isolatie te maken, als we nog meer gaan isoleren, neemt de warmtevraag af met nog meer kans met nog meer kans op pendelen in het voor- en naseizoen.
Indirect vraag ik mij staat mijn warmteverlies wel goed, klopt de "stooklijn" of is de huidige situatie, draait op ondergrens, niet te voorkomen. Is er voldoende warmtevraag dan werkt mijn systeem prima en zijn evt. "afwijkingen" goed te verklaren. Alleen de uitschieters omhoog snap ik niet maar misschien is het wel normaal. Daar kom je alleen maar achter door informatie met elkaar te delen.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Deze verdeler heb ik ook. Er bestaat geen inregelventiel voor, alleen DVR inderdaad. Zit er ook naar te kijken voor wanneer de warmtepomp komt.Simply Me schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:29:
[...]
Dit is inderdaad een ‘slim” verdeler van VTE. De bovenste zeskantige dop kan eruit gedraaid worden en vervangen door een DVR-ventiel van VTE. Hiermee kun je de bijmenging van retour dichtzetten waardoor je verdeler een gesloten verdeler wordt.
Zonder jouw vragen te willen kapen @Safe_grut: Is dit DVR ventiel zelf aan te sluiten door een niet-klusser? De installateur heeft bij de bouw van dit huis veel zaken slecht gedaan en er schijnt iemand voor te zijn ontslagen (vorige eigenaar vertelde dit) dus niet echt een partij waar ik snel naartoe stap.
Je maakt hiermee de verdeler wel hydraulisch actief ipv. standaard hydraulisch neutraal.
Bij de Intergas HRE die ik heb wordt daarover het volgende gezegd. Let hier dus op mocht je die hebben of wie weet is het van toepassing op meer merken, geen idee (ik ontdek het ook maar gaandeweg).
"Sluit een vloerverwarming indirect hydraulisch neutraal aan, of voorzie het circuit van een elektrische afsluiter of terugslagklep die doorstroming door het toestel voorkomt als er geen CV-warmtevraag is."
[ Voor 12% gewijzigd door Desembrood op 05-11-2024 18:50 ]
Interessante opmerking want dat wist ik niet. Bij een volgende renovatie zullen we vloerverwarming zeker overwegen.Stefannn schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:56:
[...]
Als je vloerverwarming hebt hoef je geen thuis accu aan te schaffen. Het maakt bij vloerverwarming nauwelijks uit “wanneer” je de warmte erin stopt als de 24uurs behoeft er binnen een etmaal maar in gaat. Je kan dat dus doen tijden de goedkope uren.
Op zich is de strategie van tibber niet heel verkeerd, maar zie moet het dan heel geleidelijk regelen zoals @WAF1 en @Mickel moen doen.
Nb.. ik heb zelf een geoptimaliseerde regeling die gebaseerd is op 24uurs behoefte en die vloer en radiatoren afwisselt om zo min mogelijk compressor starts te hebben. Dat gaat echter zwaar off topic van dit forum.
Leuk hoe jij met je systeem omgaat, heb je ergens anders op het forum hier wel een iets over gepost?
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Denk het wel, het zou leuk zijn als het erop zat maar helaas 🤷 ( heb ik weer)Fragger123 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:08:
Ahh, nee zat geen kapje over bij mij.
Even zonder expertise, het lijkt bij jou wel of er een geplaatst kan worden. Wellicht eens informeren bij een installateur?
Denk dat de meerkosten voor een nieuw verdeler die ik fatsoenlijk kan inregelen en eventueel in de toekomst all electric kan gereedmaken vs ventiel inc plaatsen en voorrijkosten meevallen.
@Friezin
Dank voor het meedenken.
Een DVR ventiel is makkelijk zelf te installeren. Draai eerst de thermostaatkraan en de inbus van de retour volledig dicht. Op deze manier loopt niet heel het CV-systeem leeg. Tap daarna het water uit de verdeler af. Zeskante dop erafdraaien, DVR-ventiel erin draaien met teflontape op het schroefdraad. Daarna thermostaatkraan en retour weer openzetten en ontluchten.Desembrood schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:46:
[...]
Deze verdeler heb ik ook. Er bestaat geen inregelventiel voor, alleen DVR inderdaad. Zit er ook naar te kijken voor wanneer de warmtepomp komt.
Zonder jouw vragen te willen kapen @Safe_grut: Is dit DVR ventiel zelf aan te sluiten door een niet-klusser? De installateur heeft bij de bouw van dit huis veel zaken slecht gedaan en er schijnt iemand voor te zijn ontslagen (vorige eigenaar vertelde dit) dus niet echt een partij waar ik snel naartoe stap.
Je maakt hiermee de verdeler wel hydraulisch actief ipv. standaard hydraulisch neutraal.
Bij de Intergas HRE die ik heb wordt daarover het volgende gezegd. Let hier dus op mocht je die hebben of wie weet is het van toepassing op meer merken, geen idee (ik ontdek het ook maar gaandeweg).
"Sluit een vloerverwarming indirect hydraulisch neutraal aan, of voorzie het circuit van een elektrische afsluiter of terugslagklep die doorstroming door het toestel voorkomt als er geen CV-warmtevraag is."
Wat ik al zei: heel onduidelijke foto, durf ik geen uitspraak over te doen.Safe_grut schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:07:
[...]
Denk het wel, het zou leuk zijn als het erop zat maar helaas 🤷 ( heb ik weer)
Denk dat de meerkosten voor een nieuw verdeler die ik fatsoenlijk kan inregelen en eventueel in de toekomst all electric kan gereedmaken vs ventiel inc plaatsen en voorrijkosten meevallen.
@Friezin
Dank voor het meedenken.
Weet je wie het heeft geïnstalleerd, stuur dan een duidelijke foto en vraag advies.
En wat ik al een paar keer aangaf: let op de afstand tussen de aansluitingen.
Groepsslangen munten niet uit in flexibiliteit
Bij een Intergas wordt een drukverschilregelaar gemonteerd om doorstroming te voorkomen dus je kan de verdeler hydrolisch actief aansluiten.Desembrood schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:46:
[...]
Deze verdeler heb ik ook. Er bestaat geen inregelventiel voor, alleen DVR inderdaad. Zit er ook naar te kijken voor wanneer de warmtepomp komt.
Ik ben erg actief op het forum: “Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis”WAF1 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:51:
[...]
Interessante opmerking want dat wist ik niet. Bij een volgende renovatie zullen we vloerverwarming zeker overwegen.
Leuk hoe jij met je systeem omgaat, heb je ergens anders op het forum hier wel een iets over gepost?
Uitgebreide uitleg over het regel algoritme dat ik gemaakt heb
Warmtepomp setup met 2 aan/uit water/water warmtepompen
Indruk van graafwerk om horizontale bron in te graven
Ik houd het maar bij korte linkjes om het forum niet te veel te vervuilen.
Erg fun, maar ook erg off topic op dit forum.
[ Voor 6% gewijzigd door Stefannn op 05-11-2024 20:11 ]
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik heb geen specifieke feedback of observaties, maar ik heb je post met grote belangstelling gelezen en ben benieuwd naar het gevolg.djlorenz schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:08:
dus na de verschrikkelijke dag van gisteren met de Tibber automatisering die gek werd, was ik vandaag half ziek en half thuiswerkend, met kou buiten en de zon die scheen, het was een perfecte dag om iets anders te proberen.
Zet de Tado op 19,5 gedurende de nacht tot 9 uur 's ochtends, van 9 tot 16 uur 's avonds 0,1C elk half uur:
[Afbeelding]
's ochtends startte alles normaal. Een van de twee Quatts begon warmte te verplaatsen met een laag stroomverbruik, netjes!
De kamers boven (radiatoren) draaiden snel op. De vloerverwarming deed er echter langer over dan een half uur, dus om 11 uur was het verschil tussen mijn kamertemperatuur en de ingestelde temperatuur 0,3C, dit zorgde ervoor dat elk half uur de tweede Quatt startte, wat veel stroom verbruikte:
[Afbeelding]
tijdens de lunch veranderden de dingen, de andere kant van het huis wordt verwarmd en de temperatuur stijgt en nu is mijn setpoint lager dan de werkelijke temperatuur, één quatt blijft warmte produceren op laag vermogen tot 16 uur, waar vanwege de gekke dynamische prijzen alles afgaat en ik het gevoel heb dat ik het tot bedtijd gezellig warm kan houden
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Over het geheel genomen dacht ik dat ik een COP van iets meer dan 4,9 zou kunnen halen. Wanneer het tweede quatt wordt uitgevoerd, zie je duidelijk een daling in COP.
[Afbeelding]
Ik ben blij dat ik mijn huis kan verwarmen met de energie die ik van de zon krijg, zelfs op een koude, zonnige dag.
[Afbeelding]
Morgen pas ik het schema aan, zodat ik 's ochtends langere runs doe met een stijging van 0,1C en 's middags kortere runs. Het algehele temperatuurverschil is dan hetzelfde, maar hopelijk werkt de vloerverwarming dan wat beter mee en blijven de quatts langzaam en stil.
Wat denk je? Heb je specifieke feedback of observaties?
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Die variabiliteit valt in praktijk heel erg mee. Zie mijn vorige post. Ik heb iets vergelijkbaars zelf in elkaar geknutseld.nairolf schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:55:
Maar het lastige van verwarmings-control is natuurlijk (dit voeg ik zo nog wel even aan mijn vorige post toe) dat je met veel variabiliteit te maken hebt. De buitentemperatuur verandert de hele tijd, en je warmteverlies is daar vaak niet direct aan gerelateerd, maar met een vertraging, want de kou van buiten moet eerst tijd krijg om door je glas/muren/etc. heen te trekken voordat het daadwerkelijk warmte kan onttrekken aan je binnenlucht (even heel cru gezegd, maar iig; vertraagd), en je hebt nog een paar zeer onvoorspelbare factoren: Electrische apparaten (zeker "grootverbruikers" zoals TV/versterker), koken en ovens met afzuigers of niet, ventilatie, wel of geen mens-kacheltjes in de ruimte (in kleine woonkamers zijn mensen een significante warmtebron), en eentje waar ik zelf veel last van heb thuis: Deuren die open blijven staan.
7:00 ‘s ochtends is voor mij de heilige tijd (proefondervindelijk bepaald) om temperatuur balans te bepalen. Dan is er 7 uur lang geen verstoring geweest en is er nog geen zon instraling.
Effect van opwarming en afkoeling is ook heel prima te bepalen.
Het geheim zit hem in de uitmiddeling.
Ik (en quatt ook) bepaal in weze vrij simpele parameters zoals “opwarming als verwarming aan staat”, “afkoeling als ze uit staat”, “vermogen nodig om kamer op temperatuur te houden” door te middelen over heel veel uren. En dan ook nog met 20% verversing “per run”.
Ik log het allemaal. De dag-voor-dag variatie is eigenlijk verrassend klein (rond 10% en dat is goed genoeg voor een stabiele regelaar)
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Zo makkelijk is het helaas niet. Hangt heel erg van de bouwkundige situatie af. Lees mijn eerdere reactie hierover en zo kan ik nog meer dan 10 onderwerpen aansnijden die het afhankelijk maken. Mijn huis houtskeletbouw alles minimaal 150mm isolatie met betrekkelijk dunne verwarmde massa redt het niet met 1x per dag verwarmen met een lage temperatuur (gisteren bijvoorbeeld is mijn watertemperatuur niet hoger geweest dan 26 graden) onder de 0 gradenWAF1 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:51:
[...]
Interessante opmerking want dat wist ik niet. Bij een volgende renovatie zullen we vloerverwarming zeker overwegen.
Het lijkt er ook op dat de Quatts vanaf vanochtend 06:00 uur eigenlijk niets meer gedaan hebben omdat het huis op temperatuur is gebleven. Al met al nog niet ontevreden met hoe het momenteel allemaal gaat. Verwarmen van de woning gaat tot nu toe nog mooi gasloos, dus ik ga hoe dan ook veel minder gas gebruiken dan de 1700 kuub die ik afgelopen jaar heb verbruikt
![]() | ![]() |
Een alternatieve reden zou kunnen zijn, dat Quatt voor verwarming (bedoel dus niet het tapwater) geen COP 1 oplossing wil inbouwen. Ik dacht dat dit volgens, de regels, voor de hoofdverwarming ook niet mag. Natuurlijk kan je beredeneren als het over een paar graaddagen gaat dat dit dus geen hoofdverwarming is. Maar ik heb ook over een gemeente gelezen (op Tweakers?) die de bouwvergunning moest afgeven die een COP 1 oplossing voor verwarming verbood. De aannemer plaatste daarom een zwaardere wp en bouwde in het boiler geen warmtespiraal in. Maar het water werd volgens de voorschriften niet vodoende warm om een te legionella run te draaien. Aannemer geeft aan mag niet van de gemeente, klant zegt voldoet niet aan de voorschriften. Persoonlijk denk ik dat de aanemer verkeerd zit omdat die regel over verwarming gaat. Ik weet niet hoe het is afgelopen maar het geeft wel aan dat op dit gebied iets speelt. De gemeente wil het niet omdat ze bang zijn dat het net, op dezelfde tijd, te veel belast wordt. Ook al zal de COP van de w/w wp niet fantastisch zijn maar wel beter dan 1. Zowel een doorstroomer als een e-CV is zover ik weet een COP 1 oplossing en daarvoor heeft Quatt dus niet gekozen. Ik probeer niet Qautt te verdedigen ik probeer te bedenken waarom ze niet voor de makkenlijkste oplossing hebben gekozen. (Natuurlijk snap ik dat ze ook graag hun eigen systeem willen verkopen)netappie schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:11:
[...]
Ik wil het ook wel eerst werkend zien. Maar zou Quatt dit echt zo verkopen als het aantoonbaar niks oplevert?
Overigens wordt de business case voor full electric gaan wel steeds beter met stijgende kosten voor de gasaansluiting:
https://www.stedin.net/ov...stedin-voor-2025-openbaar
Heb ik de Tado schema ingesteld
tot nu toe tevreden
Voordeel van Tado x aan de muur is het da man de temperatuur niet ziet, dus dacht ik om een klein experiment te doen .
Heb de temperatuur in woonkamer verlaagd met 1 graad en dan oplopende naar naar 20.5
Dames klagen (nog) niet
:strip_exif()/f/image/0h6DsN1ExeZgPK2MgFdWUsir.jpg?f=fotoalbum_large)
Qua buitentemperatuur heb je opzich gelijk, maar mijn punt daarover was vooral dat je dus niet "gewoon even de buitentemperatuur" moet pakken, maar iets meer ermee moet doen om hem te filteren, zoals idd 24-uurs gemiddelden, of misschien wel een exponential-moving-average, zoals je met je andere parameters doet (X% huidige, 100-X%vorige, dat noemen ze ookwel Exponential Moving Average).Stefannn schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:32:
[...]
Die variabiliteit valt in praktijk heel erg mee. Zie mijn vorige post. Ik heb iets vergelijkbaars zelf in elkaar geknutseld.
7:00 ‘s ochtends is voor mij de heilige tijd (proefondervindelijk bepaald) om temperatuur balans te bepalen. Dan is er 7 uur lang geen verstoring geweest en is er nog geen zon instraling.
Effect van opwarming en afkoeling is ook heel prima te bepalen.
Het geheim zit hem in de uitmiddeling.
Ik (en quatt ook) bepaal in weze vrij simpele parameters zoals “opwarming als verwarming aan staat”, “afkoeling als ze uit staat”, “vermogen nodig om kamer op temperatuur te houden” door te middelen over heel veel uren. En dan ook nog met 20% verversing “per run”.
Ik log het allemaal. De dag-voor-dag variatie is eigenlijk verrassend klein (rond 10% en dat is goed genoeg voor een stabiele regelaar)
Maar waar de echte variabiliteit in zit is het gedrag in huis, in ieder geval bij ons thuis. Ik geef je graag wat inzicht in de temperatuur vandaag van onze 35m2 woonkeuken in een tussenwoning, met buitenspelende kinderen, strijd bij het vertrekken naar school, koken, TV kijken, en dan was ik er vandaag redelijk snel bij om de temperatuur vanaf werk omlaag te gooien in de ochtend, anders had de ketel er nog een extra kuubje plofstof tegenaan gegooid van de stress.
Bij een groter huis zijn deze "problemen" waarschijnlijk ruim minder omdat dan de deuren verder van de thermostaat zijn, mogelijk met een bijkeuken oid ertussen, en door de grotere ruimte de effecten van koken en electrische apparaten veel kleiner. Maar bij ons zijn ze toch echt significant
Bovenste grafiek is wat de thermostaat meet, onderin is de verwachtte temperatuur over 60 minuten op basis van de gemiddelde afgeleide van de afgelopen 15 minuten.
[quote]
Ik ben geen techneut, maar dit is precies wat ik denk dat ze doen. Dat ze van een PID-regeling gebruik maken is bekend. Eerder deelde hun puntensysteem voor isolatie en bouwjaar. Ze maken in hun puntensysteem onderscheid hoe oud je glas is enz. Ze weten in wat voor type huis je woont. Het kan zijn (maar dat weet in niet meer) dat ze naar het aantal personen in je huishouden vragen. Ze weten vaak je oude gasverbruik. Ze zullen dus inderdaad een schatting maken. En achteraf kijken ze aan de hand van monitoring of hun inschatting klopt. Bij vrijstaande huizen, schat ik in, dat het daarvoor veel moeilijker een inschatting te maken omdat die huizen onderling veel meer verschillen.
Zoals beloofd zou ik hier nog even op gaan kauwen en op terugkomen. Inmiddels heb ik mijzelf ook bijgeleerd in de natuurkundige wetgeving erachter, waardoor ik nu hopelijk voldoende op hetzelfde niveau kan meekomen in deze discussie als jullie en dus niet alleen op basis van mijn boerenverstand en hoe ik het voor mij zie als ik mijn ogen dichtdoe kan beredeneren.jj85 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:38:
[...]
Viscositeit?! Het is water in de leidingen, geen stroop![]()
Stroming in je CV-systeem zal bijna altijd wel turbulent zijn. RE in ordegrootte van 20.000 (bij 0.7-1 m/s snelheid en een binnendiameter van 20mm).
Turbulent is ook wat je wil, warmteoverdracht gaat stukken beter bij een turbulente stroming t.o.v. laminaire stroming. Zoek maar eens naar Nusselt-getal in relatie tot Reynolds en flowregime.
Ik heb inmiddels het een en ander uitgerekend, en kan nu ook mathematisch onderbouwen wat ik bedoel. En ik ben er van overtuigd dat er, sorry dat ik het zo zeg, aan de andere kant van de argumenten denkfouten worden gemaakt.
In een radiator met de afmetingen 1500x400x10mm (ik ga even uit van 1 paneel) achter leidingwerk met een binnendiameter van 15mm, waarin water zit met een temperatuur van 18 graden en waarbij Quatt een stroomsnelheid geeft van 800L/h door een aanvoerleiding met een binnendiameter van 20mm, is het getal van Reynolds in die radiator:
248,33 en dus (veel) lager dan 3500 (bij gladde leidingen)
Water in een radiator stroomt dus laminair en gedraagt zich dus als stroop.
Jullie hebben mij de kans gegeven om hier op te kauwen, dus ik wil andersom hetzelfde doen.
Als je wil zal ik morgen mijn berekeningen postten.
Hopelijk maak ik nu zelf geen keiharde denkfout, maar ik ben inmiddels vrij zeker van mijn zaak. Liever afgaan als een gieter en er wat van leren, dan het risico vermijden en daardoor de kans missen om wat te leren.
Welke kant het ook op gaat zo: stromingsleer wordt steeds interessanter. En daar hebben we allemaal wat aan straks
Welterusten!
[ Voor 10% gewijzigd door VindiGoosh op 05-11-2024 21:49 ]
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Mijn opmerking ging over het leidingwerk. Jij hebt het voor een radiator uitgerekend. Daar kun je best een lage snelheid creëren en dus lage Reynolds.VindiGoosh schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:39:
[...]
Zoals beloofd zou ik hier nog even op gaan kauwen en op terugkomen. Inmiddels heb ik mijzelf ook bijgeleerd in de natuurkundige wetgeving erachter, waardoor ik nu hopelijk voldoende op hetzelfde niveau kan meekomen in deze discussie en dus niet alleen op basis van mijn boerenverstand en hoe ik het voor mij zie als ik mijn ogen dichtdoe.
Ik heb inmiddels het een en ander uitgerekend, en kan nu ook mathematisch onderbouwen wat ik bedoel. En ik ben er van overtuigd dat er, sorry dat ik het zo zeg, aan de andere kant van de argumenten denkfouten worden gemaakt.
In een radiator met de afmetingen 1500x400x10 (ik ga even uit van 1 paneel) achter leidingwerk met een binnendiameter van 15mm, waarin water zit met een temperatuur van 18 graden en waarbij Quatt een stroomsnelheid geeft van 800L/h door een aanvoerleiding met een binnendiameter van 20mm, is het getal van Reynolds in die radiator afgerond ongeveer:
248,33 en dus (veel) lager dan 3500 (bij gladde leidingen)
Water in een radiator stroomt dus laminair en gedraagt zich dus als stroop.
Jullie hebben mij de kans gegeven om hier op te kauwen, dus ik wil andersom hetzelfde doen.
Als je wil zal ik morgen mijn berekeningen postten.
Hopelijk maak ik nu zelf geen keiharde denkfout, maar ik ben inmiddels vrij zeker van mijn zaak. Liever afgaan als een gieter en er wat van leren, dan het risico vermijden en daardoor de kans missen om wat te leren.
En eigenlijk druk je ook meestal geen 800L/h door een radiator omdat de flow zich vaak verdeeld over meerdere systemen. Dus zou prima laminair kunnen zijn in een typische radiator
Bij mijn LTV radiatoren is dat weer anders. Dat is eigenlijk niet meer dan een buis met finnen. Daar is de snelheid en ook Re hoog en turbulent.
Verwacht dat dat bij vloerverwarming ook zo is.
(Ben eerlijk gezegd even kwijt hoe we hier terecht gekomen zijn
Omdat jij naar deze post van mij linkte waar ik het erover had dat je water in een radiator als stroop moest zien (nog voordat ik leerde over laminaire en turbulente stroming);jj85 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:49:
[...]
Mijn opmerking ging over het leidingwerk. Jij hebt het voor een radiator uitgerekend. Daar kun je best een lage snelheid creëren en dus lage Reynolds.
En eigenlijk druk je ook meestal geen 800L/h door een radiator omdat de flow zich vaak verdeeld over meerdere systemen. Dus zou prima laminair kunnen zijn in een typische radiator
Bij mijn LTV radiatoren is dat weer anders. Dat is eigenlijk niet meer dan een buis met finnen. Daar is de snelheid en ook Re hoog en turbulent.
Verwacht dat dat bij vloerverwarming ook zo is.
(Ben eerlijk gezegd even kwijt hoe we hier terecht gekomen zijn)
VindiGoosh in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Maar als je het hiermee eens bent, dan snap ik nog steeds niet waarom jullie het met bovenstaande niet eens zijn.
Ik heb het effect op de warmteafgifte bij een expansievat op de aanvoer inmiddels bekeken met een FLIR camera, en wat ik zeg klopt m.i. gewoon.
Ik heb alleen nog geen tijd gevonden om nu cijfermatig te onderbouwen waarom (omdat het effect van een expansievat op de druk in de leiding tijdsgebonden is), maar ook dat zal ik zodra ik tijd heb uitrekenen.
En dan post ik ook de beelden van de warmtebeeldcamera
[ Voor 4% gewijzigd door VindiGoosh op 05-11-2024 21:59 ]
Dit klinkt heel mooi, maar werkt helaas voor geen meter kan ik je vertellen. Beter de verdeler vervangen.Simply Me schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:29:
[...]
Dit is inderdaad een ‘slim” verdeler van VTE. De bovenste zeskantige dop kan eruit gedraaid worden en vervangen door een DVR-ventiel van VTE. Hiermee kun je de bijmenging van retour dichtzetten waardoor je verdeler een gesloten verdeler wordt.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Daarnaast heeft water onder druk een hoger kookpunt dan 100C, dus heeft dat nog invloed op de viscositeit van water onder druk? En hoe zit dat als er lucht meestroomt?
Maar ik ga slapen
Nb… als het teveel off-topic gaat moet iemand het maar aangeven, dan houd ik er over op.nairolf schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:28:
[...]
Qua buitentemperatuur heb je opzich gelijk, maar mijn punt daarover was vooral dat je dus niet "gewoon even de buitentemperatuur" moet pakken, maar iets meer ermee moet doen om hem te filteren, zoals idd 24-uurs gemiddelden, of misschien wel een exponential-moving-average, zoals je met je andere parameters doet (X% huidige, 100-X%vorige, dat noemen ze ookwel Exponential Moving Average).
Maar waar de echte variabiliteit in zit is het gedrag in huis, in ieder geval bij ons thuis. Ik geef je graag wat inzicht in de temperatuur vandaag van onze 35m2 woonkeuken in een tussenwoning, met buitenspelende kinderen, strijd bij het vertrekken naar school, koken, TV kijken, en dan was ik er vandaag redelijk snel bij om de temperatuur vanaf werk omlaag te gooien in de ochtend, anders had de ketel er nog een extra kuubje plofstof tegenaan gegooid van de stress.
Bij een groter huis zijn deze "problemen" waarschijnlijk ruim minder omdat dan de deuren verder van de thermostaat zijn, mogelijk met een bijkeuken oid ertussen, en door de grotere ruimte de effecten van koken en electrische apparaten veel kleiner. Maar bij ons zijn ze toch echt significant
Bovenste grafiek is wat de thermostaat meet, onderin is de verwachtte temperatuur over 60 minuten op basis van de gemiddelde afgeleide van de afgelopen 15 minuten.[Afbeelding]
Alles wat je zegt klopt. Inderdaad heb ik op mijn “parameter schatters” inderdaad een 20% movimg average.
Bij mij zijn de kinderen het huis uit dus ik heb veel minder variatie.
Maar…. Ik regel eigenlijk niet zo zeer op de actuele temperatuur, die houd ik namelijk toch niet bij. Tenzij je een warmtepomp graag in de max drukt (naar inefficiënte cop) realiseer je op “matig vermogen” slechts 0.5graad opwarming per uur (nb, het staat je vrij om wel de max te zoeken, maar ik ben zelf meer een fan van de efficiency opzoeken).
Zeker met vloerverwarming, maar in mindere mate door opwarming van muren en meubilair, hebben verstoringen zoals tijdelijk openstaande deuren op het gemiddelde niet zoveel effect en kan je daarmee je 0.5graad per uur toch niet zo veel aan doen.
Welk type met bijbehorende afmetingen heb je?jj85 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:49:
Jouw radiator zou dan een r moeten hebben die 15x kleiner is dan een radiator met 1 paneel van 10mm dik om turbulente stroming te hebben.
Deze ervaring heb ik niet. Het toepassen van een DVR-ventiel zorgde ervoor dat er geen retourwater meer bijgemengd werd en het water rechtstreeks de vloer in werd gepompt. Omdat de aanvoerleiding helaas te dun was (20mm meerlagenbuis) heb ik deze laten vervangen door 28mm meerlagenbuis. Hierbij is de verdeler gelijk vervangen door een pomploze gesloten verdeler. Inderdaad werkt dit het allerbeste. Het toepassen van een DVR-ventiel is echter een kleine investering (€40,-) met een hoog rendement!pentaw1nz schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:58:
[...]
Dit klinkt heel mooi, maar werkt helaas voor geen meter kan ik je vertellen. Beter de verdeler vervangen.
Denk dat dit een geval is dat zowel aannemer als gemeente het niet snappen en vervolgens naar elkaar gaan wijzen met de bewoner die de dupe is. Bijna elke all electric heeft ergens wel een element zitten, al is het inderdaad alleen voor legionella al is dat tapwater en geen ruimteverwarming.WAF1 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:58:
[...]
Een alternatieve reden zou kunnen zijn, dat Quatt voor verwarming (bedoel dus niet het tapwater) geen COP 1 oplossing wil inbouwen. Ik dacht dat dit volgens, de regels, voor de hoofdverwarming ook niet mag. Natuurlijk kan je beredeneren als het over een paar graaddagen gaat dat dit dus geen hoofdverwarming is. Maar ik heb ook over een gemeente gelezen (op Tweakers?) die de bouwvergunning moest afgeven die een COP 1 oplossing voor verwarming verbood. De aannemer plaatste daarom een zwaardere wp en bouwde in het boiler geen warmtespiraal in. Maar het water werd volgens de voorschriften niet vodoende warm om een te legionella run te draaien. Aannemer geeft aan mag niet van de gemeente, klant zegt voldoet niet aan de voorschriften. Persoonlijk denk ik dat de aanemer verkeerd zit omdat die regel over verwarming gaat. Ik weet niet hoe het is afgelopen maar het geeft wel aan dat op dit gebied iets speelt. De gemeente wil het niet omdat ze bang zijn dat het net, op dezelfde tijd, te veel belast wordt. Ook al zal de COP van de w/w wp niet fantastisch zijn maar wel beter dan 1. Zowel een doorstromer als een e-CV is zover ik weet een COP 1 oplossing en daarvoor heeft Quatt dus niet gekozen. Ik probeer niet Qautt te verdedigen ik probeer te bedenken waarom ze niet voor de makkenlijkste oplossing hebben gekozen. (Natuurlijk snap ik dat ze ook graag hun eigen systeem willen verkopen)
Voor zover ik heb begrepen heeft de HeatCharger ook een COP1 element want hij moet ook op een eigen groep aangesloten worden.
Het "fijne" aan een COP1 element is soort van hetzelfde als een gas CV: er zit een eindeloze hoeveelheid energie achter zolang de stroom cq gas maar blijft komen.
De W/W WP in de HeatCharger heeft dat niet of in mindere mate: het trekt warmte uit het CV systeem en werkt dat op voor opslag of douchen totdat de warmte "op" is, lees dit als de HeatCharger zal altijd beperkt zijn of kunnen worden door de hoeveelheid warmte die de Quatt buitenunit(s) kunnen leveren aan het CV systeem. De W/W WP kan dus nooit in zelfde mate bijspringen als een gas CV / e-CV / doorstroomverwarmer kan, dus zal ook de HeatCharger een COP1 backup moeten hebben
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ik heb exact dezelfde verdeler en in het aparte topic hebben meerdere mensen het gemeld.Simply Me schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:20:
[...]
Deze ervaring heb ik niet. Het toepassen van een DVR-ventiel zorgde ervoor dat er geen retourwater meer bijgemengd werd en het water rechtstreeks de vloer in werd gepompt. Omdat de aanvoerleiding helaas te dun was (20mm meerlagenbuis) heb ik deze laten vervangen door 28mm meerlagenbuis. Hierbij is de verdeler gelijk vervangen door een pomploze gesloten verdeler. Inderdaad werkt dit het allerbeste. Het toepassen van een DVR-ventiel is echter een kleine investering (€40,-) met een hoog rendement!
DVR ventiel er in gedraaid en getest in meerdere verwarmingsruns. Met het ventiel op 0,1 of op 0,5 (waarbij 0,5 gesloten= geen bijmening) was er geen verschil waarneembaar in de temperatuur van het water dat de vloer in ging.
Als de warmtepomp 35 graden aanmaakt, gaat er 29 of 30 mijn vloer in. Dat is gewoon jammer en inefficiënt.
De aanvoerleiding is voelbaar warmer dan de leidingen van mijn groepen.
[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 05-11-2024 22:25 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Zit hier een oplossing tussen?VindiGoosh schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:18:
[...]
Ik heb geen specifieke feedback of observaties, maar ik heb je post met grote belangstelling gelezen en ben benieuwd naar het gevolg.
Tado V3+
https://support.tado.com/...ebaseerde-vloerverwarming
Tado X
zie site. Maar ik denk dat je een V3+
[ Voor 12% gewijzigd door WAF1 op 05-11-2024 22:58 ]
Ik heb heel veel massa in mijn huis, dikke muren van gietbeton. Deze houdt dus ook heel erg de warmte in de zomer vast. Daarom lijkt mij vloerverwarming ook fijn om evt. passief te koelen. Andersom voelen die muren in de winter koud. Maar ik zal eens naar je post kijken. Voorlopig is vloerverwarming nog niet aan de orde, ik hebook flauw idee wat het kost, verwacht dat dit tegen vallen.Bennobang schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:35:
[...]
Zo makkelijk is het helaas niet. Hangt heel erg van de bouwkundige situatie af. Lees mijn eerdere reactie hierover en zo kan ik nog meer dan 10 onderwerpen aansnijden die het afhankelijk maken. Mijn huis houtskeletbouw alles minimaal 150mm isolatie met betrekkelijk dunne verwarmde massa redt het niet met 1x per dag verwarmen met een lage temperatuur (gisteren bijvoorbeeld is mijn watertemperatuur niet hoger geweest dan 26 graden) onder de 0 graden
Dank je voor je uitleg. Zou je obv deze foto nog kunnen aangeven waar de 'inbus van de retour' zit en waar precies de thermostaatkraan is dicht te draaien?Simply Me schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:10:
[...]
Een DVR ventiel is makkelijk zelf te installeren. Draai eerst de thermostaatkraan en de inbus van de retour volledig dicht. Op deze manier loopt niet heel het CV-systeem leeg. Tap daarna het water uit de verdeler af. Zeskante dop erafdraaien, DVR-ventiel erin draaien met teflontape op het schroefdraad. Daarna thermostaatkraan en retour weer openzetten en ontluchten.
Links op de retourleiding zit volgens de handleiding een voetventiel/regelventiel, waar ik geen inbus in herken. Rechts zit de thermostaatknop, maar is de thermostaatkraan dan de geribbelde ring er direct achter?
Ontluchten, vullen, en zeskante dop waar de DRV ingaat zijn me iig wel bekend
Hier zit een Honeywell tweewegklep op de retour onder de CV die als het goed is ook actief mogelijk maakt. Het was eigenlijk meer ter waarschuwing aan anderen, voor het geval dat.Gerardwaz schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:50:
[...]
Bij een Intergas wordt een drukverschilregelaar gemonteerd om doorstroming te voorkomen dus je kan de verdeler hydrolisch actief aansluiten.
Goed dat je waarschuwt. Er zijn echter ook weer anderen waarbij het wel werkt.. LTV is nog altijd geen LT verdeler (inmiddels verschil geleerd) maar hopelijk werkt het hier dan wel, en anders toch naar een gesloten, pomploze, verdeler maar dat is een duurdere grap.pentaw1nz schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:58:
[...]
Dit klinkt heel mooi, maar werkt helaas voor geen meter kan ik je vertellen. Beter de verdeler vervangen.
[ Voor 4% gewijzigd door Desembrood op 06-11-2024 02:03 ]
/f/image/5ZTXnBx606pqvpAG3GkYgCLR.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 63% gewijzigd door TeslaNerd op 06-11-2024 06:25 ]
Zit in die 550w ook niet de rest van je huis? Koelkast, modem, tv etc?TeslaNerd schreef op woensdag 6 november 2024 @ 06:23:
Als ik mijn live stroomverbruik in de Zonneplan app vergelijk met het stroomverbruik volgens de Quatt app dan mis ik ca 150 watt. Zien jullie dat ook?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik vraag me af of die anderen dat daadwerkelijk hebben gemeten, of dat het een gevoel is.Desembrood schreef op woensdag 6 november 2024 @ 01:32:
[...]
Goed dat je waarschuwt. Er zijn echter ook weer anderen waarbij het wel werkt.. LTV is nog altijd geen LT verdeler (inmiddels verschil geleerd) maar hopelijk werkt het hier dan wel, en anders toch naar een gesloten, pomploze, verdeler maar dat is een duurdere grap.
Mijn huis wordt ook wel warm, maar ik zie een verschil van 5 a 6 graden tussen vloerverwarming verdeler en aanvoer warmtepomp.
Mijn gedachte is dus dat ik een paar graden lager kan stoken. Dus hetzelfde resultaat in huis met een lager verbruik.
Een nieuwe verdeler inclusief monteren kost je ook enkele honderden euro's. Of je dat terugverdient... wie gaat 't zeggen.
Ik zie 2,5% verschil tussen mijn HW KWH meter en de waarde die Quatt opgeeft, dus ik vind dat heel netjes. Daarnaast gebruikt de CIC (zit niet op mijn KWH meter) ook iets meer dan 5Wh wat neer komt op 120Wh per dag. Misschien dat die het verschil bij jou verklaart?TeslaNerd schreef op woensdag 6 november 2024 @ 06:23:
Als ik mijn live stroomverbruik in de Zonneplan app vergelijk met het stroomverbruik volgens de Quatt app dan mis ik ca 150 watt. Zien jullie dat ook?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier is het andersom:TeslaNerd schreef op woensdag 6 november 2024 @ 06:23:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/q3xzLKDm1R4FMRCz7t46CEhN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 80% gewijzigd door CPM op 06-11-2024 08:30 ]
Hier tekenen aub ......
W (Watt) is qua eenheid gelijk aan J/s (Joule per seconde). Oftewel hoeveel energie (Joules) verbruik je elke seconde.
Wh (Wattuur) is qua eenheid gelijk aan J (Joule). Dit is een eenheid voor energie.
Als de CiC 5W verbruikt, dan is er na één uur 5Wh aan energie verbruikt. Na een dag is dit 120Wh.
Nu is het elke dag een beetje behelpen en zeker rond etenstijd wanneer de elektraprijzen redelijk de pan uitschieten.
Iemand toevallig hier al iets over gehoord?
VindiGoosh schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:06:
[...]
Welk type met bijbehorende afmetingen heb je?
Jouw radiator zou dan een r moeten hebben die 15x kleiner is dan een radiator met 1 paneel van 10mm dik om turbulente stroming te hebben.
Jaga convectoren, grove inschatting, buis van 18mm intern...

Ben wel benieuwd naar je Re berekening.
Misschien zit hier deels een verklaring voor je matige COP?CPM schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:26:
[...]
Hier is het andersom:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
COP volgens Quatt: 50.51/20.10 = 2,5
COP op basis van kWh meting: 50,51 / 18.0 = 2,8
Is die kWh meting van enkel de Quatt of je hele huis of...
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
:strip_exif()/f/image/bjgNtQ8WbQu9mBTGiJrbUayf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N7TKeSTuzyaXQZlC7YnvDJx5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TSpKXuqfRNRgzAEyD8WhEIPz.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/JxVTgerrkDl84aGGtRKvp5Pw.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/NbVv6uKHhrKDpDbGZZBsOrFP.png?f=fotoalbum_tile)