• Mescaline
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 14:46
Fvhagen schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:34:
Ik heb sinds een paar weken een dynamisch contract. Ik ben benieuwd wanneer Quatt het invoeren van dynamische tarieven mogelijk gaat maken. Het gaat mij echt niet om dat hij middels AI moet gaan bepalen wanneer hij hoeveel warmte er in moet pompen, maar meer dat ALS er warmtevraag is, het systeem zelf de rekensom maakt of het op dat moment de ketel of quatt in gaat zetten. Lijkt me niet heel moeilijk, aangezien de tarieven elektra alleen per uur wijzigen en gas per dag. HW heeft het ook geintegreerd en zo zie je je exacte kosten per dag.

Nu is het elke dag een beetje behelpen en zeker rond etenstijd wanneer de elektraprijzen redelijk de pan uitschieten.

Iemand toevallig hier al iets over gehoord?
Ik niet, maar zeker deze dagen zit ik hier met smart op te wachten.

Mochten ze het niet snel doen, ga ik wel een poging ondernemen de app te reverse-enigineeren. Tussen 16 en 21u ieder uur settings veranderen verveelt echt heel snel 😂

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

jj85 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:41:
[...]

Misschien zit hier deels een verklaring voor je matige COP?

COP volgens Quatt: 50.51/20.10 = 2,5
COP op basis van kWh meting: 50,51 / 18.0 = 2,8

Is die kWh meting van enkel de Quatt of je hele huis of...
De kWh meter is enkel van de Quatt. Maar ik ga me hier niet zo druk om maken. ;)

Hier tekenen aub ......

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05-11 19:40
Ik denk dat dit binnen de onnauwkeurigheid van jouw kwh meter valt. Welke meter gebruik jij?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:21
WAF1 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:58:
[...]

Een alternatieve reden zou kunnen zijn, dat Quatt voor verwarming (bedoel dus niet het tapwater) geen COP 1 oplossing wil inbouwen. Ik dacht dat dit volgens, de regels, voor de hoofdverwarming ook niet mag. Natuurlijk kan je beredeneren als het over een paar graaddagen gaat dat dit dus geen hoofdverwarming is. Maar ik heb ook over een gemeente gelezen (op Tweakers?) die de bouwvergunning moest afgeven die een COP 1 oplossing voor verwarming verbood. De aannemer plaatste daarom een zwaardere wp en bouwde in het boiler geen warmtespiraal in. Maar het water werd volgens de voorschriften niet vodoende warm om een te legionella run te draaien. Aannemer geeft aan mag niet van de gemeente, klant zegt voldoet niet aan de voorschriften. Persoonlijk denk ik dat de aanemer verkeerd zit omdat die regel over verwarming gaat. Ik weet niet hoe het is afgelopen maar het geeft wel aan dat op dit gebied iets speelt. De gemeente wil het niet omdat ze bang zijn dat het net, op dezelfde tijd, te veel belast wordt. Ook al zal de COP van de w/w wp niet fantastisch zijn maar wel beter dan 1. Zowel een doorstroomer als een e-CV is zover ik weet een COP 1 oplossing en daarvoor heeft Quatt dus niet gekozen. Ik probeer niet Qautt te verdedigen ik probeer te bedenken waarom ze niet voor de makkenlijkste oplossing hebben gekozen. (Natuurlijk snap ik dat ze ook graag hun eigen systeem willen verkopen)
COP1 verwarmen is echt heel erg smerig, vooral in de winter.
Een willekeurige CV ketel kan voor warm water eenvoudig een rendement van 80% halen.
Zelfs als we de kolencentrales uitfaseren (30% rendement) dan nog haalt een gascentrale maximaal zo'n 60% rendement.

Dus met COP1 is volledig gasloos gaan vrij zinloos en slecht voor het milieu. Iets dat tegen de missie van Quatt in gaat.

Los daarvan is een land vol met COP1 verwarmers niet echt te doen qua netcongestie. Als ze het leveren van 3000W aan zonnepanelen op 40% van de woningen al niet aan kunnen, dan is overal warm water maken met met 3600W in de piekuren al helemaal een drama.

En natuurlijk is het prima dat de HeatCharger een COP1 backup spiraal heeft, zolang die alleen maar ingezet wordt wanneer het echt niet anders kan.

Qua wetgeving denk ik dat het wel los loopt, maar qua structurele kosten, netbelasting en milieu impact zou ik ver weg blijven van COP1 verwarmers voor SWW.

P.S. Hier kan je de energiemix zien. https://energy-charts.inf...power/chart.htm?l=en&c=NL
Helaas is dit wel zonder de opwek van particuliere zonnepanelen installaties. Die krijgen ze hier maar niet goed verwerkt terwijl het in andere landen wel lukt.

[ Voor 5% gewijzigd door netappie op 06-11-2024 09:42 ]

• mrkb_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-11 18:58
Mijn Tado V3+-thermostaat is op z'n laatste beentjes aan het lopen en vreet aan de lopende band AAA-batterijen. Omdat ik Tado-bezitter van het eerste uur ben kreeg ik onlangs van Tado het aanbod om te upgraden naar een (bedrade) Tado X. Met behoud van mijn lifetime Auto Assist.

De Tado X ligt hier in de doos en is klaar om geïnstalleerd te worden. De klantenservice van Quatt raadt de X nog niet aan, want volgens hen geeft de X in tegenstelling tot de V3+ de kamertemperatuur niet door via OpenTherm, waardoor deze alleen met watertemperatuur geregeld kan worden en dus niet optimaal werkt.

Wat zijn de ervaringen van de Tado X bezitters hier? Ik ben benieuwd.

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 02:06
mrkb_ schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:31:
Mijn Tado V3+-thermostaat is op z'n laatste beentjes aan het lopen en vreet aan de lopende band AAA-batterijen. Omdat ik Tado-bezitter van het eerste uur ben kreeg ik onlangs van Tado het aanbod om te upgraden naar een (bedrade) Tado X. Met behoud van mijn lifetime Auto Assist.

De Tado X ligt hier in de doos en is klaar om geïnstalleerd te worden. De klantenservice van Quatt raadt de X nog niet aan, want volgens hen geeft de X in tegenstelling tot de V3+ de kamertemperatuur niet door via OpenTherm, waardoor deze alleen met watertemperatuur geregeld kan worden en dus niet optimaal werkt.

Ik heb hem nu 2 weeken en werkt prima icm vloerverwarming.

1 dag was er een uitschieter met gasverbruik maar ik vermoed dat dit kwam door de CiC updated 🤷

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUYcg0CkLi2O6j67XIf9TIim-dw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDX2gjUeIF9gOh0fz4SJgt6A.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online

Hier werkt hij nu een paar weken zonder problemen. Quatt duo, geen vloerverwarming.

• TeslaNerd
Mescaline schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:53:
[...]

Ik niet, maar zeker deze dagen zit ik hier met smart op te wachten.

Mochten ze het niet snel doen, ga ik wel een poging ondernemen de app te reverse-enigineeren. Tussen 16 en 21u ieder uur settings veranderen verveelt echt heel snel 😂
Zeer benieuwd naar welke mogelijkheden jij ziet de Quatt app te reverse engineren omdat dat ook een aantal andere tweak mogelijkheden zal gaan brengen.

Ik heb voorlopig in mijn extra regeling in Home Assistant quick & dirty aangepast dat de thermostaat een graad omlaag wordt gezet als de tarief groep HIGH is in Zonneplan.

Zie het resultaat hieronder:

NB de verbruikpiek om 21u was de wasdroger 🥳

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3bmKM3etncS3wAIxGpWcuY0eeY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/u6hkeKhA0DaZcximG6k9lqLg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFuv6vbCk_6JL1IymNdN7Yc7J3E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jpFqFawzYoKFz5vouUIcx05H.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door TeslaNerd op 06-11-2024 10:38 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-11 14:19

SBL

TeslaNerd schreef op woensdag 6 november 2024 @ 06:23:
Als ik mijn live stroomverbruik in de Zonneplan app vergelijk met het stroomverbruik volgens de Quatt app dan mis ik ca 150 watt. Zien jullie dat ook?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik weet niet wat Zonneplan allemaal meet, maar mijn HomeWizard stekker meet nog steeds paar % minder dan de elektriciteit die Quatt meldt. Niet alleen bij live meting, maar ook bijvoorbeeld totaal maand oktober.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• SBL

SBL

Ik heb sinds een paar weken een dynamisch contract. Ik ben benieuwd wanneer Quatt het invoeren van dynamische tarieven mogelijk gaat maken. Het gaat mij echt niet om dat hij middels AI moet gaan bepalen wanneer hij hoeveel warmte er in moet pompen, maar meer dat ALS er warmtevraag is, het systeem zelf de rekensom maakt of het op dat moment de ketel of quatt in gaat zetten. Lijkt me niet heel moeilijk, aangezien de tarieven elektra alleen per uur wijzigen en gas per dag. HW heeft het ook geintegreerd en zo zie je je exacte kosten per dag.

Nu is het elke dag een beetje behelpen en zeker rond etenstijd wanneer de elektraprijzen redelijk de pan uitschieten.

Ook voor @Mescaline. Tijdens etenstijd thermostaat 0,5 graad omlaag programmeren?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:01
SBL schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:42:
[...]

Ik weet niet wat Zonneplan allemaal meet, maar mijn HomeWizard stekker meet nog steeds paar % minder dan de elektriciteit die Quatt meldt. Niet alleen bij live meting, maar ook bijvoorbeeld totaal maand oktober.
als ik het totaal van 2024 neem, heeft HW 0.5% meer gemeten.
maar als ik dagtotalen van afgelopen paar dagen bekijk zitten er afwijkingen tot 10% bij dat HW meer meet.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
SBL schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:42:
[...]

Ook voor @Mescaline. Tijdens etenstijd thermostaat 0,5 graad omlaag programmeren?
Dat, en tussen 13 en 16 uur 0,5°C hoger dan normaal:
de vloer buffert wel, ik draai deels op eigen panelen.
Tussen 16 en 20 uur 0,5°C lager: dat zijn de piekuren (bijna letterlijk) .

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:46

Ik had een honeywell chronotherm en heb hem vervangen door Tado X, met name om te kunnen programmeren in 0,1 stapjes.
Het lijkt prima te werken, ik vind wel dat de Quatt vrij snel naar een hoger vermogen en watertemperatuur schakelt (dit bij de wat lagere temperaturen) met een beetje overshoot als gevolg (heb vvw in de woonkamer). Watertemp komt echter niet boven de 35.

Maar dit ligt denk ik aan mijn 'profiel' in de CIC. Onlangs al het glas in huis vervangen door HR++ en Triple glas. Dus wellicht is mijn warmteafgifte nu minder dan Quatt in eerste instantie had bedacht.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
raven22 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:36:
[...]

Ik had een honeywell chronotherm en heb hem vervangen door Tado X, met name om te kunnen programmeren in 0,1 stapjes.
Het lijkt prima te werken, ik vind wel dat de Quatt vrij snel naar een hoger vermogen en watertemperatuur schakelt (dit bij de wat lagere temperaturen) met een beetje overshoot als gevolg (heb vvw in de woonkamer). Watertemp komt echter niet boven de 35.

Maar dit ligt denk ik aan mijn 'profiel' in de CIC. Onlangs al het glas in huis vervangen door HR++ en Triple glas. Dus wellicht is mijn warmteafgifte nu minder dan Quatt in eerste instantie had bedacht.
Zie je dan wel of niet de kamertemperatuur in de Quatt app, zoals @mrkb_ omschrijft?

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:44
raven22 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:36:
[...]

Ik heb ook het gevoel dat met een Tado de CiC sneller met een hoger vermogen reageert om op te warmen, en niet terug moduleert maar in plaats daarvan uitschakelt. Eens kijken of ik hier een ticket bij Quatt aan kan wagen.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

• raven22
jj85 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:39:
[...]

Zie je dan wel of niet de kamertemperatuur in de Quatt app, zoals @mrkb_ omschrijft?
ja die zie ik wel, een wijziging van de ingestelde temp via themostaat of tado app zie je ook heel snel terug in de quatt app

• raven22
s020506 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:42:
[...]

Ik heb ook het gevoel dat met een Tado de CiC sneller met een hoger vermogen reageert om op te warmen, en niet terug moduleert maar in plaats daarvan uitschakelt. Eens kijken of ik hier een ticket bij Quatt aan kan wagen.
klopt inderdaad, moduleert niet terug maar gaat uit.
Ik heb echter het gevoel dat het vermogen waarop de quatt gaat draaien puur gebaseeerd is op buitentemperatuur.

• jj85
  • Nu online
raven22 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:43:
[...]

ja die zie ik wel, een wijziging van de ingestelde temp via themostaat of tado app zie je ook heel snel terug in de quatt app
Zinvolle informatie, thanks!
(overweeg ook een tado systeem ivm de beperkte 0,5grC temp-stappen van mijn T6)

Bijzonder dat de reactie die @mrkb_ krijgt dan niet in lijn is met de praktijk :)

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-11 13:38
De Quatts draaien nu een aantal dagen bij mij. Zoals al eerder gezegd heb ik een Quatt Duo op de dakkapel van de badkamer staan. Met name als ze beiden draaien horen we ze behoorlijk brommen/trillen, vooral als we op de badkamer aanwezig zijn. Op de slaapkamers hebben we er geen last van, vooral niet als we de deur van de badkamer dicht houden.

Wat zouden eenvoudige maatregelen zijn die ik zelf uit kan voeren om het geluid alsnog te minimaliseren? Ik heb de dempers hier voorbij zien komen, maar ook rubber tegels en een betonbandje onder de bigfoots. Dit lijken me acties die ik zelf uit kan voeren. Werkschakelaar omzetten en dan de Quatt aan 1 zijde optillen om tegels en betonbandje eronder te schuiven?

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

• s020506
raven22 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:47:
[...]

Ik heb echter het gevoel dat het vermogen waarop de quatt gaat draaien puur gebaseeerd is op buitentemperatuur.
Uiteraard. De CiC werkt wel met iets dat lijkt op een stooklijn. Vorig jaar had ik nog een T6 hangen en die deed dat ook maar ging aan met een lager vermogen en moduleerde beter terug. Langere runs. Maar nogmaals, dat is mijn gevoel, kan het nog niet onderbouwen.

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:44
Lijkt me niet heel moeilijk, aangezien de tarieven elektra alleen per uur wijzigen en gas per dag. HW heeft het ook geintegreerd en zo zie je je exacte kosten per dag.

Denk dat dat nogal tegenvalt. Dat jij, met jouw specifieke contract en specifieke login gegevens, jouw prijzen kunt ophalen, is iets anders dan een algemene API die voor alle dynamische contracten bij alle bekende energie boeren werkt.

• TeslaNerd
raven22 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:47:
[...]

En op het verschil tussen de huidige kamertemperatuur en de op de thermostaat ingestelde temperatuur. Daarom willen veel tweakers een thermostaat die met stapjes van 0,1 graden kan worden ingesteld

• jj85
  • Nu online
Vetifuro schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:50:
De Quatts draaien nu een aantal dagen bij mij. Zoals al eerder gezegd heb ik een Quatt Duo op de dakkapel van de badkamer staan. Met name als ze beiden draaien horen we ze behoorlijk brommen/trillen, vooral als we op de badkamer aanwezig zijn. Op de slaapkamers hebben we er geen last van, vooral niet als we de deur van de badkamer dicht houden.

Wat zouden eenvoudige maatregelen zijn die ik zelf uit kan voeren om het geluid alsnog te minimaliseren? Ik heb de dempers hier voorbij zien komen, maar ook rubber tegels en een betonbandje onder de bigfoots. Dit lijken me acties die ik zelf uit kan voeren. Werkschakelaar omzetten en dan de Quatt aan 1 zijde optillen om tegels en betonbandje eronder te schuiven?
Toevallig dit weekend hetzelfde gedaan. Quatts staat boven de kinderkamers, geluid is beperkt, maar toch een stap verder gegaan. De veerdempers waren door Quatt al geinstalleerd (helaas verkeerd om. De witte moeten onder de fan en de zwarte onder de compressor, maar die kreeg ik niet 123 aangepast).

Twee halve stoeptegels onder elke bigfoot gelegd + een rubbertegel (2 50x50cm tegels in stukken gesneden).
Omdat ik geen volledig zicht heb op de onderliggende dakconstructie heb ik geprobeerd het extra gewicht zo veel mogelijk te beperken, vandaag halve tegels ;)

Lijkt wel wat effect te geven.
Wat ik nu nog hoor is het geluid van de fan(s), daar valt niet zoveel (op een makkelijke manier) aan te doen.
Misschien dat ik de toekomst de ruimte tussen plafond en dakbeplating (zo'n 20cm holle ruimte) een keer vol laat blazen met isolatie.

(heb overigens gewoon al draaiende de tegels aangebracht, iets optillen en eronder schuiven. (en die compressorkant is stiekem best zwaar :+ )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FzvlTAX-ysv4-3d-dBgPqFfGZ8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZhUsJwEjQWNmDYQfsg84zICx.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb overigens meer last van de stoomsnelheid (hier doet hij 850-900 L/h) door de leidingen. Dat horen we vrij goed als het stil is in huis. Daar kan ik helaas niet zoveel aan veranderen, behalve de Quatt z'n flow laten verminderen (maar hoe...)

[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 06-11-2024 12:03 ]

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06-11 18:31
s020506 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:51:
[...]

Uiteraard. De CiC werkt wel met iets dat lijkt op een stooklijn. Vorig jaar had ik nog een T6 hangen en die deed dat ook maar ging aan met een lager vermogen en moduleerde beter terug. Langere runs. Maar nogmaals, dat is mijn gevoel, kan het nog niet onderbouwen.
Heb je bij deze bewering ook getallen? Ik bedoel dat ik graag wil weten met welk vermogen andere klanten kunnen terug kunnen moduleren. Mijn laagste elektrisch opgenomen vermogen is 400 W met een Tado. Ik zou het liefst verder willen terug kunnen moduleren en zie dat dit bij sommige klanten, ook met Tado kan.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• TeslaNerd
WAF1 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:07:
[...]

Heb je bij deze bewering ook getallen? Ik bedoel dat ik graag wil weten met welk vermogen andere klanten kunnen terug kunnen moduleren. Mijn laagste elektrisch opgenomen vermogen is 400 W met een Tado. Ik zou het liefst verder willen terug kunnen moduleren en zie dat dit bij sommige klanten, ook met Tado kan.
Wat is jouw watertemperatuur? Ik zie bij mijn Quatt vermogen tussen 270 en 400 watt als de watertemperatuur tussen de 20 en 30 graden is.

• Safe_grut
[...]

Hiervoor had ik Isense TS en nu Tado x

Laagste elektrische vermogen is het zelfde gebleven rond 320 +- stabiel

Met uitschieters naar 270

Op dit moment 340

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-1_0u1XrkphYHGl9oHTGyIOYx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fF1KyOlHF6bUs6UHcWhXBVgp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CdeD8IEfaf6KaMp7uu4xy96d9J8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8ienC0GXkwi4z5l5hePeEN2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Safe_grut op 06-11-2024 12:32 ]

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
WAF1 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 23:35:
[...]

Ik heb heel veel massa in mijn huis, dikke muren van gietbeton. Deze houdt dus ook heel erg de warmte in de zomer vast. Daarom lijkt mij vloerverwarming ook fijn om evt. passief te koelen. Andersom voelen die muren in de winter koud. Maar ik zal eens naar je post kijken. Voorlopig is vloerverwarming nog niet aan de orde, ik hebook flauw idee wat het kost, verwacht dat dit tegen vallen.
Vloerverwarming vind ik zeker een goed plan. Ik wil zeker niet meer zonder

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• Simply Me
  • Laatst online: 07-11 17:22
Desembrood schreef op woensdag 6 november 2024 @ 01:25:
[...]

Dank je voor je uitleg. Zou je obv deze foto nog kunnen aangeven waar de 'inbus van de retour' zit en waar precies de thermostaatkraan is dicht te draaien?

Links op de retourleiding zit volgens de handleiding een voetventiel/regelventiel, waar ik geen inbus in herken. Rechts zit de thermostaatknop, maar is de thermostaatkraan dan de geribbelde ring er direct achter?

Ontluchten, vullen, en zeskante dop waar de DRV ingaat zijn me iig wel bekend :)

[Afbeelding]
Met de inbus van de retourleiding bedoel ik inderdaad het regelventiel. Op de retour zit op dezelfde hoogte als de thermostaatknop een zeskante dop. Die kun je eraf draaien (zelfs als de verdeler gevuld is), erachter zit de inbus van het regelventiel. Door deze helemaal naar binnen te draaien zet je de retour helemaal dicht. Als je daarnaast ook de thermostaatknop helemaal dicht zet kan er geen water meer de verdeler inlopen. Nu kun je het water van de verdeler aftappen (dit is echt maar een klein beetje, bodem van een emmer) en het DVR-ventiel erin draaien.

Als je nog een DVR-ventiel zoekt mag je mij een PB sturen, ik heb er nog eentje liggen van mijn oude verdeler die je eventueel over kunt nemen.

• CPM
  • Niet online

CPM

Is de "heatpump water delta" een goede indicatie voor de temperatuur afgifte?
Wat zou een goede waarde zijn?

Hier tekenen aub ......

• wmr400
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 03-03 09:56
Simply Me schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:42:
[...]

Met de inbus van de retourleiding bedoel ik inderdaad het regelventiel. Op de retour zit op dezelfde hoogte als de thermostaatknop een zeskante dop. Die kun je eraf draaien (zelfs als de verdeler gevuld is), erachter zit de inbus van het regelventiel. Door deze helemaal naar binnen te draaien zet je de retour helemaal dicht. Als je daarnaast ook de thermostaatknop helemaal dicht zet kan er geen water meer de verdeler inlopen. Nu kun je het water van de verdeler aftappen (dit is echt maar een klein beetje, bodem van een emmer) en het DVR-ventiel erin draaien.
Hier nog een VTE Slim verdeler :D Blij met deze reacties, want ook ik twijfel erg over hoe en wat nu precies af te tappen enz.

Ik neem aan dat je ook eerst de pomp dient uit te zetten voordat je gaat aftappen...

Je zegt dat er een bodempje water uit komt. Is het altijd aan te raden om dezelfde hoeveelheid weer bij te vullen? Doe je dat dan bij voorkeur op de verdeler zelf, of bij de CV-installatie?

En qua ontluchten naderhand, de ontluchter op de verdeler openzetten totdat hier een straaltje water uitkomt?

Misschien wat domme vragen, maar beter te voorzichtig... O-)

• s020506
[...]

Laagste opgenomen vermogen verschilt per installatie, en hangt af van je watertemperatuur. Hoe beter de afgiste, hoe lager de temperatuur wordt, hoe lager de opgenomen vermogen. Bij sommigen wel tot onder de 300 w.

De laagste compressor frequentie is 30 Hz. Maar ik merk dat de Quatt draait op 39 Hz of hoger en dan uit gaat in plaats van terug moduleert.

• jj85
  • Nu online
CPM schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:10:
Die "heatpump water delta" is het verschil tussen jouw HP2 uitgaand - HP1 ingaand.
Als de boel stabiel draait, dan is het een indicatie van de warmteafgifte van je gehele afgiftesysteem.

Typische waarde hangt af van de temperatuur waarop je systeem werkt. Bij 30-35grC zou ik een dT van een paar graden verwachten.

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 09:58
jj85 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:49:

Bij mijn LTV radiatoren is dat weer anders. Dat is eigenlijk niet meer dan een buis met finnen. Daar is de snelheid en ook Re hoog en turbulent.
Ik heb dit uitgerekend, en sorry, maar ook bij jouw radiatoren is dit niet waar. RE van de eerste in lijn komt in de praktijk niet boven de 3500 uit (bij een aanvoertemperatuur van <55 graden).

De enige 2 uitzonderingen die ik (bij een Quatt, < 55C) heb kunnen berekenen:

Eerste uitzondering (is in een parallel gekoppeld systeem): Stel je hebt er 3 open (minimale hoeveelheid volgens Quatt) en de aanvoer van jouw CV/WP wordt nergens vooraf gesplitst, dan is alleen bij jouw eerste LTV de RE = 4365 > 3500 en de stroming dus turbulent.

Alle andere radiatoren in jouw huis zijn dan (ver) onder de RE = 3500 en stromen dus laminair.

En aangezien die situatie in de praktijk niet voorkomt, is de stroming in alle warmteafgiftesystemen die parallel gekoppeld zijn in de praktijk dus laminair.

Water in parallel gekoppelde radiatoren gedraagt zich dus als stroop.

Tweede uitzondering: jouw LTV is niet parallel, maar in serie gekoppeld. Dan is de stroming wel turbulent.

Ik heb het nog niet uitgerekend, maar ik weet zeker dat het bovenstaande ook voor vloerverwarming geldt ivm de kleine r en dus de lage v en dat de lange leidinglengte op een bepaalde manier ook mee gaat spelen.

Wel ben ik het met je stelling eens dat een turbulente zo’n laag mogelijke laminaire stroming bijdraagt aan een betere warmteafgifte.

Want als RE = (2rvp)/n is en RE 0 zou zijn, dan is er of geen doorstroommogelijkheid, of er is geen doorstroomsnelheid.

In beide gevallen warmen je radiatoren dan logischerwijs niet op.

Dus om iets met de RE te doen kun je de variabelen r en v veranderen, maar daarmee ga je met een warmtepomp (of CV) geen turbulente stroming kunnen creëren in je radiatoren (behalve als ze serie zijn gekoppeld.

Nogmaals, als je wil dat ik mijn berekeningen deel dan hoor ik t wel.

In dat licht speelt de viscositeit van water door een veel hogere aanvoertemperatuur als de CV aanspringt wel degelijk een grote rol.

Ik denk alleen wel dat jij er gelijk in hebt dat de CiC daar niets mee doet.

[ Voor 17% gewijzigd door VindiGoosh op 06-11-2024 14:03 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

• CPM
  • Niet online

CPM

jj85 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:26:
[...]

Die "heatpump water delta" is het verschil tussen jouw HP2 uitgaand - HP1 ingaand.
Als de boel stabiel draait, dan is het een indicatie van de warmteafgifte van je gehele afgiftesysteem.

Typische waarde hangt af van de temperatuur waarop je systeem werkt. Bij 30-35grC zou ik een dT van een paar graden verwachten.
Helder. In de nacht is mijn Delta groter en de water temperatuur wat hoger. Naarmate de dag vordert daalt de water temperatuur en daarmee ook de delta.
Nacht: 35-40 graden delta 6.5
Ochtend: 35--40 graden delta 5
Begin middag: 30-34 graden delta 3.7

Hier tekenen aub ......

• jj85
  • Nu online
CPM schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:35:
[...]

Helder. In de nacht is mijn Delta groter en de water temperatuur wat hoger. Naarmate de dag vordert daalt de water temperatuur en daarmee ook de delta.
Nacht: 35-40 graden delta 6.5
Ochtend: 35--40 graden delta 5
Begin middag: 30-34 graden delta 3.7
Ik zit hier in dezelfde range.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsIXX8ro7moPZg2zuXs3DtUvI0o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8yTt6zoRtKMz1xcF1JM7E9Vo.png?f=fotoalbum_large

• Fvhagen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 13:39
Rowwan schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:54:
[...]

Denk dat dat nogal tegenvalt. Dat jij, met jouw specifieke contract en specifieke login gegevens, jouw prijzen kunt ophalen, is iets anders dan een algemene API die voor alle dynamische contracten bij alle bekende energie boeren werkt.
Vandaar mijn opmerking over HW. Daar geef je in wat je vaste kosten per kwh zijn (dus de fee voor leverancier en energiebelasting) en zelf telt de app dit op bij de uurprijzen die ergens vandaan te halen zijn. Uurprijzen zijn handelsprijzen, dus voor ieders gelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qx7A8CDO4_3XELGzEQ9gwB5NKg0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Hh8SojCZxsyoZrL604jYhnaq.png?f=fotoalbum_large

• Safe_grut
Simply Me schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:42:
[...]

Als je nog een DVR-ventiel zoekt mag je mij een PB sturen, ik heb er nog eentje liggen van mijn oude verdeler die je eventueel over kunt nemen.
Ik heb deze verdeler

Weet je toevallig welke DVR ventiel er in past?

Alvast bedankt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cDXhoI3U1bZv4uGT5KxbD-mhtY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GrRWt94lhg7BmMiqDmgMDMkA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLcQ-lBMTYrCnugxjltpJ9oKXR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m45TzFNwFEyCbPmvh1WH2eXr.jpg?f=fotoalbum_large

• Desembrood
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Safe_grut schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:02:
[...]

Ik heb deze verdeler

Weet je toevallig welke DVR ventiel er in past?

Alvast bedankt

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat lijkt op een VTE SLIM. Linksonderaan, achter een vd slangen ook op jouw foto zichtbaar, zit een sticker waarop de naam als het goed is terugkomt. VTE heeft één DVR ventiel voor de Slim dus je hoeft niet naar maten oid. te kijken.

• Desembrood
  • Niet online
pentaw1nz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 07:42:
[...]

Ik vraag me af of die anderen dat daadwerkelijk hebben gemeten, of dat het een gevoel is.

Mijn huis wordt ook wel warm, maar ik zie een verschil van 5 a 6 graden tussen vloerverwarming verdeler en aanvoer warmtepomp.
Mijn gedachte is dus dat ik een paar graden lager kan stoken. Dus hetzelfde resultaat in huis met een lager verbruik.

Een nieuwe verdeler inclusief monteren kost je ook enkele honderden euro's. Of je dat terugverdient... wie gaat 't zeggen.
Verschil is hier nu nog groter, nog met CV op 50 graden en thermostaatkraan op 40. Ik heb ook radiatoren, dat speelt misschien mee. En die zijn nog niet goed waterzijdig ingeregeld (iemand hier zei dat het beter is dit pas na warmtepomp installatie te doen dus wacht er nog mee. En sws niet zo'n held mee). En er mist nog een bypass. Al met al kan er nog een hoop beter wat hierop misschien ook weer invloed heeft.

In elk geval voor en na metingen mogelijk dus ben benieuwd.

[ Voor 5% gewijzigd door Desembrood op 06-11-2024 14:23 ]

• Safe_grut
Desembrood schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:08:
[...]

Dat lijkt op een VTE SLIM. Linksonderaan, achter een vd slangen ook op jouw foto zichtbaar, zit een sticker waarop de naam als het goed is terugkomt. VTE heeft één DVR ventiel voor de Slim dus je hoeft niet naar maten oid. te kijken.
Is dit het ?

https://vte-smartersoluti...-3-4-tbv-inline-verdeler/

• SBL

SBL

CPM schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:10:
Alleen in een stabiele situatie, als Tr nauwelijks meer veranderd.
Als je de Ta hebt bij twee verschillende stabiele "heatpump water delta", kun je er een lijn door trekken.

Je noemt een aantal waardes met dezelfde Ta en verschillende delta. Blijkbaar zijn dat dus niet allebei stabiele situaties en kun je hier dus weinig uit afleiden.
In de grafiek van @jj85 is 1 stabiele situatie te zien, om 7uur: delta 5graden dus 4,5kW afgifte bij Ta 35. Da's beduidend meer=betere afgifte dan bij mij.

• jj85
  • Nu online
SBL schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:42:
[...]

Alleen in een stabiele situatie, als Tr nauwelijks meer veranderd.
Als je de Ta hebt bij twee verschillende stabiele "heatpump water delta", kun je er een lijn door trekken.

Je noemt een aantal waardes met dezelfde Ta en verschillende delta. Blijkbaar zijn dat dus niet allebei stabiele situaties en kun je hier dus weinig uit afleiden.
In de grafiek van @jj85 is 1 stabiele situatie te zien, om 7uur: delta 5graden dus 4,5kW afgifte bij Ta 35. Da's beduidend meer=betere afgifte dan bij mij.
's ochtends, voordat er iemand in de woonkamer is, gaan heatboosters op de convectoren naar boost-mode, maximale flow en maximale herrie. Iets soortgelijks in onze werkkamer. Dat zie je wel terug op de dT :)
Wel blij dat ik daarin geïnvesteerd heb :)

• WAF1
TeslaNerd schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:12:
[...]

Wat is jouw watertemperatuur? Ik zie bij mijn Quatt vermogen tussen 270 en 400 watt als de watertemperatuur tussen de 20 en 30 graden is.
Ik heb alleen radiatoren (beneden Heatfans) dus ik verwacht inderdaad dat je met vloerverwarming op lagere temperatuur kan verwarmen. Bij naderere analyse denk ik dat mijn verwarming niet lager dan bij 35 graden zijn warmte kan afgeven. Daar hoort dus 400 W opgenomen elektrisch vermogen bij. Het zou kunnen dat als ik deze radiator T33 nog wat beterwaterzijdig af zou kunnen stellen dat het dan net iets beter gaat en dat de wp verder gaat terugmoduleren maar het kan ook zijn dat ik nu onzin zeg. Maar voor het goed inregel is nu in huis vaak nog te warm en wil ik nog even mee wachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nTK4aVCxIBo0a0bWKUinPKqAvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E2f8IaQDQSL4WvzMnR55rm6P.jpg?f=fotoalbum_large

In de praktijk zie ik mijn wp niet daadwerkenlijk (wel even) onder de 400 W terugmoduleren dan gaat hij al snel aan en uit. Maar er zijn mensen die dit met radiatoren wel lukt. Mijn huis heeft ook veel zoninval waardoor de temperatuur overdag extra schommelt. Als ik naar de buitentemperatuur kijk (niet op het plaatje) zie ik dat deze een duikvlucht heeft genomen. Dat zal ook wel een beetje de pieken verklaren. Mijn wp werkt dus op zijn ondergrens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3s7Rg4qNjK-Rz0s18QLcHvpj2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wAnnbYYnLdTbBiQOs1b6Rs9J.jpg?f=fotoalbum_large

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• SBL

SBL

Desembrood schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:18:
[...]

En die zijn nog niet goed waterzijdig ingeregeld (iemand hier zei dat het beter is dit pas na warmtepomp installatie te doen dus wacht er nog mee. En sws niet zo'n held mee).
Waterzijdig inregelen levert na installatie warmtepomp waarschijnlijk niet een heel ander resultaat op, dus je kunt nu alvast beginnen, als je temperatuur kunt meten.
Als je nu "kortsluiting" kunt voorkomen, helpt dat meteen al.
Bij voorbaat verdacht zijn badkamerradiator, kleine radiatoren en radiator dichtbij CVketel. Meet temperatuur in en uit als Quatt lekker staat te loeien >4kW warmte in app.
Als het temp-verschil bij een radiator kleiner is dan 4-5graden, dan wat knijpen (liefst met voetventiel, maar bij mij de ouderwetse radiatorknop wat dichtdraaien).
Andere keer, minstens half uur later, repeat.

• VindiGoosh
Expansievat op de retour van de pomp

Let op de volgorde van opwarmen: "ABC"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7CQjmcYTteLaxcpbbI_LqoRGnE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wum718Xlzt3cs2rEBR7jrzrx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRBtVoyvnQoSsyvTUoTHrBYCVnM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xpVb61eIEQYMuzLwBWzjhzgB.jpg?f=fotoalbum_large

Expansievat op de aanvoer van de pomp:

Let op de volgorde van opwarmen: "ACB"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dc7w5iUHSYPPYFzYij8Pz4olTlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zgGPvkOhFSqQuZcZl8fAh2Jw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QOz-JOTnYEcxerVVAM2tYaY2uA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VDObYDQsbN94tntw7f0U8Q8o.jpg?f=fotoalbum_large

Let hierbij op het ontstaan van de halve trechter (vooral in het begin) zoals ik eerder voorspelde maar toen nog niet kon aantonen of cijfermatig kon onderbouwen:
VindiGoosh schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:41:

Want in het laatste geval meng je in het midden van de radiator horizontaal de stroop met het water, en in het eerste geval rechts van het midden verticaal (in de praktijk waarschijnlijk in de vorm van een halve trechter
Ik heb inmiddels anderhalve week lang mijn best gedaan om hier uit te leggen waarom een expansievat op de aanvoer/retour van de pomp invloed kan hebben op de warmteafgifte en waarom ik verwacht dat iedereen met het expansievat op de aanvoer vroeg of laat een probleem gaat krijgen. Over waarom ik dat verwacht heb ik hier geschreven.

Eigenlijk zeg ik dus dat Quatt (en wellicht andere wamtepompboeren) bij 4500 installaties de mist is ingegaan.

In die anderhalve week heb ik inmiddels ook geleerd om het e.e.a. op basis van de natuurkunde erachter cijfermatig te onderbouwen met behulp van de stromingsleer. Zonder jullie te vervelen met berekeningen (tenzij op verzoek) komt het er in dit voorbeeld kort gezegd op neer:

Water in een radiator gedraagt zich als stroop (laminair) in tegenstelling tot water in leidingen (turbulent). Wanneer deze twee elkaar ontmoeten krijg je afhankelijk van de locatie van het expansievat een ander samenspel in menging zoals ik hierboven met een FLIR camera laat zien.

Een radiator met het expansievat op de aanvoer van de pomp heeft eerder de neiging om warm water te lekken naar de retour vanwege de ontstane "turbulentiebrug" (zoals ik het noem) als gevolg van tijdelijke onderdruk op de retourleiding bij het aanspringen van de pomp. Deze turbulentiebrug verdwijnt vervolgens ook niet meer helemaal, omdat de stroming in de radiator te vergelijken is met stroop en de menging ervan de weg zoekt van de minste weerstand. Deze stroop moet dus eerst helemaal mengen met het water, voordat de "turbulentiebrug" is verdwenen. Omdat de weg van de minste weerstand van A naar C is, gaat het mengen (of verwarmen) van rechts naar links, of "ACB".

Bij een radiator met het expansievat op de retour van de pomp om daar onderdruk te voorkomen, is de weerstand voor het ontstaan van zo'n turbulentiebrug na het aanspringen van de pomp veel te groot. Daar mengt het stroop dus met het water zoals het hoort: gelijkmatig van boven naar beneden en verwarmt de radiator "ABC".

Dus nogmaals: Water in een radiator gedraagt zich als stroop en ook daarom hoort het expansievat op de retour van de pomp om onderdruk op de retourleiding te vermijden.

Alles wat ik heb kunnen zeggen en laten zien heb ik nu gedaan, dus ik ga mijn tijd nu echt weer steken in het leren van andere dingen dus iedereen moet maar zien wat hij of zij er mee doet of niet. In beide gevallen: Succes d:)b

Tot zo ver de expansievatnachtmerrie.

Slaap lekker allemaal vanavond.

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/19895.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door VindiGoosh op 06-11-2024 17:36 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

• Desembrood
  • Niet online
Wat @wmr400 zegt. Áls op de sticker idd Slim staat, wat ik wel verwacht. Waar jij naar linkt is voor type Inline. Op oude modellen Slim van voor 2017-18 (?) hadden ze het LTC-ventiel, dat was meer een simpel inregelventiel zoals dat ook voor de verdeler van merk Robot nog wordt gebruikt. Maar voor de nieuwere modellen met twee ipv. een thermometer-klokjes hebben ze alleen nog DVR-ventiel. Bron: handleidingen van oude en nieuwe modellen.

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:50
Gisteren CIC versie 2.20.2 ontvangen en wat een groot verschil !

Vannacht is de Quatt opgestart. In de ochtend even kort een boost om naar volgende setpoint te komen, duurt even, maar daarna...... Heerlijk rustig kabbelen rond de 400W.

Ik heb een T6, icm vloerverwarming in de woonkamer en overal T11 radiators.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3gyQmocXhQ37-pN7mPlz0d1Qho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LLwQeq8uZLrEhSJSqwsIHAAA.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
WAF1 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:52:
[...]

Ik heb alleen radiatoren (beneden Heatfans) dus ik verwacht inderdaad dat je met vloerverwarming op lagere temperatuur kan verwarmen. Bij naderere analyse denk ik dat mijn verwarming niet lager dan bij 35 graden zijn warmte kan afgeven. Daar hoort dus 400 W opgenomen elektrisch vermogen bij. Het zou kunnen dat als ik deze radiator T33 nog wat beterwaterzijdig af zou kunnen stellen dat het dan net iets beter gaat en dat de wp verder gaat terugmoduleren maar het kan ook zijn dat ik nu onzin zeg. Maar voor het goed inregel is nu in huis vaak nog te warm en wil ik nog even mee wachten.

[Afbeelding]

In de praktijk zie ik mijn wp niet daadwerkenlijk (wel even) onder de 400 W terugmoduleren dan gaat hij al snel aan en uit. Maar er zijn mensen die dit met radiatoren wel lukt. Mijn huis heeft ook veel zoninval waardoor de temperatuur overdag extra schommelt. Als ik naar de buitentemperatuur kijk (niet op het plaatje) zie ik dat deze een duikvlucht heeft genomen. Dat zal ook wel een beetje de pieken verklaren. Mijn wp werkt dus op zijn ondergrens.

[Afbeelding]
Ik constateer hetzelfde en bij mij zijn de radiatoren wel waterzijdig ingeregeld. Alleen meer radiatoren (meer warmteafgifte) zal wel wat helpen maar heeft mijn huis niet nodig. Misschien dat de Chill in de winter daarin gaat helpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NwADdIyyA81ZNkDEoopWbCOTJwc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gAyngRKD6ATHBSTYviD8YKOQ.jpg?f=fotoalbum_large

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• WAF1
SBL schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:56:
[...]

Waterzijdig inregelen levert na installatie warmtepomp waarschijnlijk niet een heel ander resultaat op, dus je kunt nu alvast beginnen, als je temperatuur kunt meten.
Als je nu "kortsluiting" kunt voorkomen, helpt dat meteen al.
Bij voorbaat verdacht zijn badkamerradiator, kleine radiatoren en radiator dichtbij CVketel. Meet temperatuur in en uit als Quatt lekker staat te loeien >4kW warmte in app.
Als het temp-verschil kleiner is dan 4-5graden, dan wat knijpen (liefst met voetventiel, maar bij mij de ouderwetse radiatorknop wat dichtdraaien).
Andere keer, minstens half uur later, repeat.
Ik heb gelukkig geen radiatoren die kortsluiting maken, daar ben ik inmiddels wel op bedacht. Ik vond die warme badkamerradiator altijd wel lekker, totdat ik begreep dat dit niet de bedoeling was. Ik vraag mij nog steeds af waarom de verwarmingsmonteur niks heeft gezegd toen we de grote T33 niet warm kregen. Inderdaad was het ook lekker warm in de gang.

Ik heb inderdaad al eerder een poging tot waterzijdig inregelen gedaan maar de meting werd niet stabiel maar wel een eerste indruk gekregen. Tip gekregen van @Friezin om schildertape te gebruiken op het gladde oppervlak en nog even te wachten tot het wat kouder wordt. Het verwarmen komt hier nu overdag pas een beetje op gang en ook vandaag zie je dat de wp tussendoor een poosje uit gaat. Het moet dus echt een dag zijn dat er voldoende warmtevraag is en ik niet de kans loop dat de wp uit gaat. Die dagen zullen eerdags komen, ik heb geduld.

Inderdaad zal de temperatuur niet veel lager komen dan die 35 graden maar je hoopt net op dat beetje meer. Ondertussen vraag ik mij af of het niet beter is om ook boven op de radiator Heatfans te zetten. In dat geval wacht maar even Black friday af, misschien dat er nog een kleine prijsdaling komt. Gisteren was ik het nog niet van plan. En zo ben je bezig alles te optimaliseren. Dat ik uberhaupt met zulke lage temperatuur kon stoken dat had ik niet verwacht. Natuurlijk als het kouder wordt loopt de aanvoertemperatuur nog op en dan is het kijken hoe het dan bevalt. Maar ik kan niks anders zeggen dat het hier in huis comfortabeler voelt. Komt natuurlijk ook door het hr++ glas.

• TeslaNerd
WAF1 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:52:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik verwacht dat jij met een T33 ook wel voldoende afgifte kan hebben voor watertemperaturen rond de 30 graden. Jammer is alleen dat de Quatt/CiC dat niet goed ondersteunt omdat die een uurtje blijft doorstoken tot de watertemperatuur stabiel wordt. Ik heb bij mij gezien dat met twee ingekorte runs per uur waardoor de watertemperatuur lager blijft mijn huis ook prima op temperatuur blijft en ook (langzaam) kan opwarmen.

Ik heb eerder ook wel ingeregeld en zoemende heatfans geprobeerd maar die liggen weer stil in een la en ik heb alle radiatoren weer maximaal open staan op voetventielen en thermostaatkranen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5way2kgp4Kp1kCJ1s50ijz9Pfbc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/07ZWYDrk28Dtu5pKi54PcQO8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door TeslaNerd op 06-11-2024 16:09 ]

• s020506
@Flesym welke thermostaat heb jij?

• jj85
  • Nu online
@VindiGoosh Alle respect voor je doorzettingsvermogen om een en ander inzichtelijk te maken! _/-\o_

Vraag me wel even af of je een eerlijk vergelijk maakt / eerlijk experiment doet.
Hoe heb je dit getest?
Het zijn namelijk ook twee verschillende radiatoren op de 2 sets met FLIR afbeeldingen. Ziet het patroon er verschillend uit omdat de radiatoren verschillen of omdat het EV op een andere plek zit?

• CPM
  • Niet online

CPM

Vandaag ook even kunnen meten. Hier op tweakers een Excel gevonden en ingevuld.

Radiatoren in de woonkamer kunnen niet verder open dus ik neem aan dat je begint met knijpen? En waar je niet kan knijpen met een voetventiel dan gewoon een normale knop monteren en dan dichter draaien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wzr1kqEE15CONJIyB_MOOaJfqkM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rQr7x0TDtkEaUH00CCSB5QZW.jpg?f=user_large

Hier tekenen aub ......

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
CPM schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:08:

Radiatoren in de woonkamer kunnen niet verder open dus ik neem aan dat je begint met knijpen? En waar je niet kan knijpen met een voetventiel dan gewoon een normale knop monteren en dan dichter draaien?

[Afbeelding]
Kijk hier eens naar, inregelen met kranen en voetventielen is de achterdeur uit.

https://www.danfoss.com/n...tor-valves-dynamic-valve/

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• VindiGoosh
jj85 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:05:
@VindiGoosh Alle respect voor je doorzettingsvermogen om een en ander inzichtelijk te maken! _/-\o_

Vraag me wel even af of je een eerlijk vergelijk maakt / eerlijk experiment doet.
Hoe heb je dit getest?
Het zijn namelijk ook twee verschillende radiatoren op de 2 sets met FLIR afbeeldingen. Ziet het patroon er verschillend uit omdat de radiatoren verschillen of omdat het EV op een andere plek zit?
Dankjewel :)

En het laatste wat ik zou doen is een ander besodemieteren.

Op je vragen en opmerkingen kom ik op een later moment terug. Ik heb het voor mijzelf nu op een rijtje en daarom ga ik nu eerst voorrang geven aan andere dingen. Ik wil nog 12 triple glas stalen kozijnen en deuren maken en deze winter geplaatst hebben.

Kort antwoord alsnog: om deze test te herhalen en te kunnen simuleren voor anderen, ga ik later dus een testopstelling maken. Dan hebben we er straks allemaal wat aan.

• CPM
  • Niet online

CPM

Gerardwaz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:13:
[...]

Kijk hier eens naar, inregelen met kranen en voetventielen is de achterdeur uit.

Ja die ken ik. Heb recent al radiatoren vervangen en normale voetventielen geplaatst. De overige radiatoren kan ik geen regelbare ventielen plaatsen of ik moet de heleboel vervangen. Badkamer gaat gebeuren binnen 2 jaar, speelkamer ga ik overwegen, keuken kan niet, voordeur ook niet.

En deze in de woonkamer is ook bijzonder...maar wel dichter te draaien.
CPM in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Hier tekenen aub ......

• jj85
  • Nu online
VindiGoosh schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:14:
[...]

Dankjewel :)

En het laatste wat ik zou doen is een ander besodemieteren.
Dat is ook helemaal niet mijn intentie. Je begeeft je, zoals je zelf aangeeft, op nieuw gebied. Vandaar even de oprechte vraag hoe je dit onderzoek uitgevoerd hebt :) Wordt vervolgt, ben benieuwd naar je proefopstelling.
Op je vragen en opmerkingen kom ik op een later moment terug. Ik heb het voor mijzelf nu op een rijtje en daarom ga ik nu eerst voorrang geven aan andere dingen. Ik wil nog 12 triple glas stalen kozijnen en deuren maken en deze winter geplaatst hebben.
offtopic:
Haha, succes! Die kozijnen waren waarschijnlijk al lang klaar geweest als @CPM geen Quatt had laten installeren :+

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09:48
Gerardwaz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:13:
[...]

Ook bij deze kranen zul je moeten inregelen. Daarom zit er een debietregeling op. Wat ze wel doen is het ingestelde debiet (flow) constant houden bij optredend drukverschil. Bv thermostaat kranen in andere ruimtes die dicht gaan.
De heimeyer eclips serie is overigens ook dynamisch.

• Safe_grut
Desembrood schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:17:
[...]

Wat @wmr400 zegt. Áls op de sticker idd Slim staat, wat ik wel verwacht. Waar jij naar linkt is voor type Inline. Op oude modellen Slim van voor 2017-18 (?) hadden ze het LTC-ventiel, dat was meer een simpel inregelventiel zoals dat ook voor de verdeler van merk Robot nog wordt gebruikt. Maar voor de nieuwere modellen met twee ipv. een thermometer-klokjes hebben ze alleen nog DVR-ventiel. Bron: handleidingen van oude en nieuwe modellen.
Idd het is een slim :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gUHNpv-54DvoffAonz-1vViIWsw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LjfkPwKKDWi5fBChBNdtLmHD.jpg?f=fotoalbum_large

Ga ik dit bestellen

Denk dat het wel lukt met mijn 2 Linke handen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOKf4z5HlauEFjh9Gpkfa1hN0uc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ukwGfTaR2JoTEl9VG36rGplu.jpg?f=fotoalbum_large

@wmr400 en @Desembrood

Dank

• Flesym
  • Niet online
Nou, dat is een heel verhaal.
Even als context: mijn huis is a-typisch en koelt vrij snel af (oud dus redelijk wat natuurlijke ventilatie, weinig 'massa', enz.). Ik had Evohome maar daar moest ik bij de installatie van Quatt van af.

Bij installatie Quatt heb ik de T6 geprobeerd maar door de grote hysteresis van deze thermostaat (afschakelen op +0,4 graad) en door het werken met 'gevoelstemperatuur' varieerde de kamertemperatuur binnen 1,5 uur van +0,5 naar -0,5 en dat meerdere keren per avond. Dat is echt niet comfortabel (WAF opmerking: Quatt eruit of jij eruit 😂).

Daarna de Intergas Comfort Touch gehad en die beviel heel goed (0,1 graad instelbaar, uitschakelen op +0,1 graad en inschakelen op -0,1 graad)). Hiermee was het comfort top (WAF heel blij) maar na een CIC software-update is deze ermee gestopt. Reaktie van Quatt was: deze is niet gesupport dus doen we niets aan.

Uit nood in februari de DT4M geplaatst (wel gesupport) maar comfort terug op T6 niveau. En als bijkomend probleem dat deze heel erg last van spikes had en na iedere software-update hing dus bloedheet huis. En geen oplossing van Quatt (schijnt wel 2 weken geleden opgelost te zijn).

Dus eind maart overgestapt op de Diyless en toen heel tevreden, vergelijkbaar met de Comfort Touch met bijkomend voordeel schema (dus avond verhoging voor de WAF) en via HA op afstand bestuurbaar. Dus super tevreden maar....
Mijn Diyless gebruikt standard een bluetooth thermometer en bluetooth is niet echt betrouwbaar dus in bij het nieuwe stookseizoen in oktober begon dat problemen te geven (thermometer af en toe 10 tot 20 minuten niet zichtbaar). Dus ik heb de Diyless hergeconfigureerd zodat hij via HA ( via MQTT) de kamertemperatuur krijgt. Daarmee is hij weer stabiel geworden en zijn we weer tevreden.
En omdat ik de Diyless nu via HA bestuur kan ik ook het Quatt gedrag beïnvloeden waardoor ik mijn runs kan vergroten.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• Simply Me
wmr400 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:18:
[...]

Hier nog een VTE Slim verdeler :D Blij met deze reacties, want ook ik twijfel erg over hoe en wat nu precies af te tappen enz.

Ik neem aan dat je ook eerst de pomp dient uit te zetten voordat je gaat aftappen...

Je zegt dat er een bodempje water uit komt. Is het altijd aan te raden om dezelfde hoeveelheid weer bij te vullen? Doe je dat dan bij voorkeur op de verdeler zelf, of bij de CV-installatie?

En qua ontluchten naderhand, de ontluchter op de verdeler openzetten totdat hier een straaltje water uitkomt?

Misschien wat domme vragen, maar beter te voorzichtig... O-)
Waarschuwing vooraf: ben gewoon een hobbyist, geen installateur 😉

Inderdaad eerst de pomp uitzetten. Na het indraaien van het DVR-ventiel heb ik het inregelventiel op de retour heel langzaam opengedraaid en de ontluchter van de verdeler opengezet. Zo werd alle lucht eruit gedrukt tot er water uit de ontluchter kwam. Daarna ontluchter dicht, en inregelventiel en thermostaatknop open. Het bijvullen heb ik daarna boven bij de CV gedaan, dus was echter maar heel weinig. Inderdaad beter voorzichtig, maar het is niet zo heel ingewikkeld hoor!

• Simply Me
Safe_grut schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:31:
[...]

Ga ik dit bestellen

Denk dat het wel lukt met mijn 2 Linke handen

[Afbeelding]

@wmr400 en @Desembrood

Dank
Dat is inderdaad het juiste onderdeel!

• VindiGoosh
jj85 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:26:
[...]

Dat is ook helemaal niet mijn intentie. Je begeeft je, zoals je zelf aangeeft, op nieuw gebied. Vandaar even de oprechte vraag hoe je dit onderzoek uitgevoerd hebt :) Wordt vervolgt, ben benieuwd naar je proefopstelling.
Sorry ik las je “eerlijk” te letterlijk. Ik begrijp nu hoe ik het moet interpreteren.

Om je niet te laten hangen alsnog een zo kort mogelijke uitleg om het topic niet te verstikken.

Ik heb dus nog geen testopstelling kunnen maken, maar tegelijkertijd kon ik met die FLIR camera niet wachten gisteren. Dus ik bedacht mij: ik test de een met alleen de Quatts en de ander met alleen de CV. Want immers hoef je daarmee je expansievat niet te verhangen, om onderdruk op je retour en overdruk op je aanvoer te kunnen simuleren. Dat hoef ik niet meer opnieuw uit te leggen denk ik.

Probleem is alleen dat de CV een lagere flowrate heeft dan de Quatts. Dus hoe maak je dan een zo’n gelijk mogelijke opstelling?

Wat ik heb gedaan is voor beiden van (bijna) het hele leidingwerk in ons huis de flowrate bij aankomst van de radiatoren berekenen. Want uiteindelijk komt het hierop neer:

RE = (2rvp)/n

De uitdaging was dus, om ondanks een verschil in flowrate, de stroperigheid van het water (RE) in de radiatoren zo dicht mogelijk bij elkaar te krijgen. Voorbeeld:

Als bij RE = (2rvp)/n de v drie keer zo klein wordt, maar je tegelijkertijd de r drie keer zo groot maakt, en de andere variabelen gelijk blijven, dan zal er in de stroperigheid van het water (RE) niets veranderen.

Vergis je niet: hier zijn 6 A4tjes aan berekeningen vooraf gegaan, want de flowrate verandert na elke splitsing in het leidingwerk en heeft dus invloed op de stroperigheid van het water in de geteste radiatoren. Daarnaast moest ik ook rekening houden met Quatts z’n “minimaal 3 radiatoren open”, want anders zou het niet waarheidsgetrouw zijn.

Ik ben dus op zoek gegaan naar twee radiatoren die in doorstroomoppervlakte het meest gunstig van elkaar verschilden om een RE te krijgen die zo dicht mogelijk bij elkaar lagen en dat is gelukt :) Vandaar 2 verschillende radiatoren en dat is maar goed ook:

Ik heb bij die brede uiteindelijk een uur lang met alle ramen en deuren open met een ventilator op de radiator staan wachten totdat dat ding eindelijk was afgekoeld. De FLIR camera is goed genoeg voor deze doeleinden, maar met een begintemperatuur van 28 graden was dit niet duidelijk te zien geweest op die grote. Daarvoor is hij te “goedkoop”.

Ik zal de berekeningen bewaren en als er interesse naar is hier posten, maar dat gaat voor mij echt ontzettend veel typewerk zijn en een post wel 3 keer zo lang als deze. Dus ja ik wil het op termijn best doen; maar ik moet er tijd voor vrijmaken en ik wil voorkomen dat ik daarmee het topic weer verstik.
offtopic:
Haha, succes! Die kozijnen waren waarschijnlijk al lang klaar geweest als @CPM geen Quatt had laten installeren :+
:D :P

Ik ben helaas snel afgeleid als iets anders interessants voorbij komt en mn interesse wekt :$

Daarom lekker fabrieksarbeider. Kan ik de hele dag mn hoofd bezighouden terwijl ik tegelijkertijd bij mn werk blijf :P

[ Voor 28% gewijzigd door VindiGoosh op 06-11-2024 19:28 ]

• VindiGoosh
Goed, nu ben ik voorlopig echt ff op de achtergrond.

Fijne avond allemaal

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:21

[Afbeelding]
Die badkamer radiator zou nog weleens de grootste boosdoener kunnen zijn. Begin daar maar mee qua knijpen.

Ik begin zelf het liefst met alles vol open, alles zo snel mogelijk na elkaar meten en dan knijpen wat het slechtst warmte verliest.

Dan hou je als het goed is zo min mogelijk weerstand over het hele systeem en kan je daarna nog iets verder knijpen in ruimtes die te warm worden.

[ Voor 16% gewijzigd door netappie op 06-11-2024 17:32 ]

• Safe_grut
Simply Me schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:04:
[...]

Waarschuwing vooraf: ben gewoon een hobbyist, geen installateur 😉

Inderdaad eerst de pomp uitzetten. Na het indraaien van het DVR-ventiel heb ik het inregelventiel op de retour heel langzaam opengedraaid en de ontluchter van de verdeler opengezet. Zo werd alle lucht eruit gedrukt tot er water uit de ontluchter kwam. Daarna ontluchter dicht, en inregelventiel en thermostaatknop open. Het bijvullen heb ik daarna boven bij de CV gedaan, dus was echter maar heel weinig. Inderdaad beter voorzichtig, maar het is niet zo heel ingewikkeld hoor!
Heb jij ook teflon tape bij gebruikt of hoeft dat niet ?

• VindiGoosh
Safe_grut schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:31:
[...]

Beter dit gebruiken:

https://www.bouwmaat.nl/l...-meter/product/0000702076

I.c.m.

https://www.bouwmaat.nl/l...QUzQCe55viPBoCewAQAvD_BwE

[ Voor 18% gewijzigd door VindiGoosh op 06-11-2024 18:28 ]

• Simply Me
Safe_grut schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:31:
[...]

Ik heb inderdaad teflon tape gebruikt. Lekt geen druppel.

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:52

[Afbeelding]
Leuke Excel, waar heb je die gevonden? Wil ik ook wel mee aan de slag 👍🏻

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• WAF1
Flesym schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:27:
[...]

Ik constateer hetzelfde en bij mij zijn de radiatoren wel waterzijdig ingeregeld. Alleen meer radiatoren (meer warmteafgifte) zal wel wat helpen maar heeft mijn huis niet nodig. Misschien dat de Chill in de winter daarin gaat helpen.
[Afbeelding]
Bij jouw is de watertemperatuur wel iets lager dan 35 graden.
Bennobang schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:41:
[...]

Wat zie je als voordelen en nadelen?

Vloerverwarming vind ik zeker een goed plan. Ik wil zeker niet meer zonder

• jerver
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-09 17:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rd_pf6Rjz4EEXSuXF4SvcmP477o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ImBpzIDBgB1nN4t7mTXDkwrQ.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds kort kloppen de gegevens op het "animatie"-scherm in de app bij niet meer. Dit is wat ik zie als de warmtepomp draait (heating - heatpump only):
- app geeft niet aan hoeveel warmte de quatt levert, er staat "warmte uit"
- de animatie geeft niet de juiste kleur van de leidingen aan
- er staat "verwarming aan" waar ik de huidige kamertemp en de setpoint verwacht.

Via de api en homeassistant zie ik wel de gegevens.
Op het tweede scherm zie ik ook data die overeenkomt met de api. Dus de connecties zijn goed,

Quatt zegt opnieuw installeren maar dan blijf ik hetzelfde zien. Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

• Gerardwaz
  • Nu online
jerver schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:06:
[Afbeelding]

Sinds kort kloppen de gegevens op het "animatie"-scherm in de app bij niet meer. Dit is wat ik zie als de warmtepomp draait (heating - heatpump only):
- app geeft niet aan hoeveel warmte de quatt levert, er staat "warmte uit"
- de animatie geeft niet de juiste kleur van de leidingen aan
- er staat "verwarming aan" waar ik de huidige kamertemp en de setpoint verwacht.

Via de api en homeassistant zie ik wel de gegevens.
Op het tweede scherm zie ik ook data die overeenkomt met de api. Dus de connecties zijn goed,

Quatt zegt opnieuw installeren maar dan blijf ik hetzelfde zien. Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?
Probeer een reset van de CiC.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-11 15:07
Weet iemand of de Tado X op kamertemperatuur of op watertemperatuur aanstuurt zoals EvoHome? Is het dan een kwestie van thermostaat verwisselen of moet Quatt op afstand ook nog een aanpassing doen als je systeem wisselt? Ik ben zelf niet tevreden over EvoHome, grote hysterese en ondanks geen warmtevraag blijft vaak de Quatt toch aangestuurd met relatief hoge watertemperaturen.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• WAF1
TeslaNerd schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:57:
[...]

Ik verwacht dat jij met een T33 ook wel voldoende afgifte kan hebben voor watertemperaturen rond de 30 graden. Jammer is alleen dat de Quatt/CiC dat niet goed ondersteunt omdat die een uurtje blijft doorstoken tot de watertemperatuur stabiel wordt. Ik heb bij mij gezien dat met twee ingekorte runs per uur waardoor de watertemperatuur lager blijft mijn huis ook prima op temperatuur blijft en ook (langzaam) kan opwarmen.

Ik heb eerder ook wel ingeregeld en zoemende heatfans geprobeerd maar die liggen weer stil in een la en ik heb alle radiatoren weer maximaal open staan op voetventielen en thermostaatkranen.

[Afbeelding]
Mooie resultaten! Dat stuur je denk ik aan met Home Assistant. Dat is voor mij boven mijn pet. Toch leuk om te zien.

• jerver
Gerardwaz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:10:
[...]

Probeer een reset van de CiC.
Dank voor je snelle reactie.... Helaas, na een reset van de CiC nog precies hetzelfde issue.

• TeslaNerd
WAF1 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:22:
[...]

Mooie resultaten! Dat stuur je denk ik aan met Home Assistant. Dat is voor mij boven mijn pet. Toch leuk om te zien.
Als test zonder Home Assistant kun jij dit zelf ook al doen met een schema in jouw thermostaat waarbij jij per uur 1, 2 of 3 runs laat maken en dan kijkt of de watertemperatuur omlaag gaat terwijl jouw huis nog warm blijft

Dus op het hele uur thermostaat op jouw gewenste temperatuur. Na 20 minuten 1 graad omlaag en 10 minuten later weer 1 graad omhoog

Varieer de 20 en 10 minuten intervallen voor kortere of langere runs (voor zover jouw thermostaatschema dat toestaat, anders een keertje zelf aan de thermostaat knop gaan draaien volgens dit schema 😅)

En als jij daarmee vooruitgang boekt dan een ticket aanmaken bij Quatt support met de vraag dat de CiC regeling moet worden aangepast

[ Voor 33% gewijzigd door TeslaNerd op 06-11-2024 21:42 ]

• Gerardwaz
  • Nu online
jerver schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:31:
[...]

Dank voor je snelle reactie.... Helaas, na een reset van de CiC nog precies hetzelfde issue.
Het lijkt dat je thermostaat de waarden niet goed doorgeeft, zou even de bedrading controleren met name bij de CiC.
Welke thermostaat heb je?

[ Voor 3% gewijzigd door Gerardwaz op 06-11-2024 21:38 ]

• Friezin
  • Niet online
Gerardwaz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:34:
[...]

Het lijkt dat je thermostaat de waarden niet goed doorgeeft, zou even de bedrading controleren met name bij de CiC.
Misschien moet @jerver ook thermostaat even stroomloos maken.
Wanneer dit soort verschijnselen (Ik klink als Harrie Potter) optreden verdenk ik vaak een connectiehikje.
CIC is geherstart, maar thermostaat nog niet

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

• Gerardwaz
  • Nu online
Friezin schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:39:
[...]

Misschien moet @jerver ook thermostaat even stroomloos maken.
Wanneer dit soort verschijnselen (Ik klink als Harrie Potter) optreden verdenk ik vaak een connectiehikje.
CIC is geherstart, maar thermostaat nog niet
Inderdaad, die kant wilde ik op.

• Flesym
  • Niet online
WAF1 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:57:
[...]

Bij jouw is de watertemperatuur wel iets lager dan 35 graden.
[...]
De compressor van de Quatt werkt met frequentie-stappen. In mijn screenshot (en waarschijnlijk ook bij jou) draait de compressor op de laagste frequentie maar moet de warmte die het produceert wel kwijt. Dat bepaalt, samen met de buitentemperatuur en afgiftesysteem, hoeveel PowerIn nodig is en hoe warm het CV water wordt. Daarom zijn resultaten ook nooit echt vergelijkbaar, de parameters voor ieder huis en omgeving zijn anders.

• jerver
Gerardwaz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:40:
[...]

Had de thermostaat ook stroomloos gemaakt. Connectie tussen thermostaat en CiC is er. De json die de CiC levert geeft ook keurig de waarden uit de thermostaat:

thermostat
thermostat.otFtChEnabled false
thermostat.otFtControlSetpoint 6
thermostat.otFtCoolingEnabled false
thermostat.otFtDhwEnabled true
thermostat.otFtRoomSetpoint 17.5
thermostat.otFtRoomTemperature 18.71875

• Gerardwaz
  • Nu online
jerver schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:45:
[...]

Had de thermostaat ook stroomloos gemaakt. Connectie tussen thermostaat en CiC is er. De json die de CiC levert geeft ook keurig de waarden uit de thermostaat:

thermostat
Dan zijn mijn ideeën op.

• WAF1
netappie schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:29:
[...]

COP1 verwarmen is echt heel erg smerig, vooral in de winter.
Een willekeurige CV ketel kan voor warm water eenvoudig een rendement van 80% halen.
Zelfs als we de kolencentrales uitfaseren (30% rendement) dan nog haalt een gascentrale maximaal zo'n 60% rendement.

Dus met COP1 is volledig gasloos gaan vrij zinloos en slecht voor het milieu. Iets dat tegen de missie van Quatt in gaat.

Los daarvan is een land vol met COP1 verwarmers niet echt te doen qua netcongestie. Als ze het leveren van 3000W aan zonnepanelen op 40% van de woningen al niet aan kunnen, dan is overal warm water maken met met 3600W in de piekuren al helemaal een drama.

En natuurlijk is het prima dat de HeatCharger een COP1 backup spiraal heeft, zolang die alleen maar ingezet wordt wanneer het echt niet anders kan.

Qua wetgeving denk ik dat het wel los loopt, maar qua structurele kosten, netbelasting en milieu impact zou ik ver weg blijven van COP1 verwarmers voor SWW.

P.S. Hier kan je de energiemix zien. https://energy-charts.inf...power/chart.htm?l=en&c=NL
Helaas is dit wel zonder de opwek van particuliere zonnepanelen installaties. Die krijgen ze hier maar niet goed verwerkt terwijl het in andere landen wel lukt.
Ik heb de indruk dat dit al in de wet geregeld is.

nstallateurszaken.nl/epbd-iii/#:~:text=Directe%20elektrische%20verwarming%20(ofwel%3A%20met,warmtepomp%20valt%20hier%20niet%20onder.

• Friezin
  • Niet online
Gerardwaz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:40:
[...]

Vermoedde ik al: maar ik controleer altijd pas draadjes van iets wat al een tijdje werkt, wanneer stroomloos maken niet is gelukt. Ieder zijn werkwijze 👍🏻

• Friezin
  • Niet online
jerver schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:45:
[...]

thermostat
Die 6 als setpoint is wel heel laag.
Maar kan natuurlijk.

Rest nog een reset van je internet connectie: intern draait het, extern (app) niet
Edit: dus herstart telefoon of tablet kan het dan ook nog zijn 😂

[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 06-11-2024 22:25 ]

• raven22
Star65 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:19:
Weet iemand of de Tado X op kamertemperatuur of op watertemperatuur aanstuurt zoals EvoHome? Is het dan een kwestie van thermostaat verwisselen of moet Quatt op afstand ook nog een aanpassing doen als je systeem wisselt? Ik ben zelf niet tevreden over EvoHome, grote hysterese en ondanks geen warmtevraag blijft vaak de Quatt toch aangestuurd met relatief hoge watertemperaturen.
ik heb de X geinstalleerd als vervanger van een honeywell chronotherm. Volgens mij is de cic kamertemperatuur aangestuurd en het lijkt wel goed te werken

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:52
okijokii schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:38:
[...]

Voor anderen die hem misschien ook willen gebruiken. Ik denk dat dit hem is (met dank aan de maker @SpiceWorm )

https://github.com/ThinkP...stellen%20radiatoren.xlsx

Even aanpassen naar warmtepomp 😉

[ Voor 4% gewijzigd door okijokii op 06-11-2024 22:22 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• Ehbrands
Star65 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:19:
Volgens mij doet quatt geen aanpassingen in de cic wat betreft thermostaten. Wel zijn er bij sommige thermostaten bepaalde instellingen bij gebruik van een warmtepomp. Er is een tado tool waar je zelfs de Quatt kan kiezen. Mijn V3+ regelt gewoon op kamertemperatuur. Volgens mij doet de X dat ook.

• WAF1
TeslaNerd schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:34:
[...]

Als test zonder Home Assistant kun jij dit zelf ook al doen met een schema in jouw thermostaat waarbij jij per uur 1, 2 of 3 runs laat maken en dan kijkt of de watertemperatuur omlaag gaat terwijl jouw huis nog warm blijft

Dus op het hele uur thermostaat op jouw gewenste temperatuur. Na 20 minuten 1 graad omlaag en 10 minuten later weer 1 graad omhoog

Varieer de 20 en 10 minuten intervallen voor kortere of langere runs (voor zover jouw thermostaatschema dat toestaat, anders een keertje zelf aan de thermostaat knop gaan draaien volgens dit schema 😅)

En als jij daarmee vooruitgang boekt dan een ticket aanmaken bij Quatt support met de vraag dat de CiC regeling moet worden aangepast
Mijn wp maakt zelf zijn intervallen, het is hier in huis nog te warm. In de avond stook ik de wp op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_E9MZziyLv6bbI-E-LCnHhDduZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fClUIN2fyKPZYbrQA8yUg3Wy.jpg?f=fotoalbum_large

• Ehbrands
@Star65 De tool is de tado pro app.

[ Voor 5% gewijzigd door Ehbrands op 06-11-2024 22:25 ]

• CPM
  • Niet online

CPM

okijokii schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:38:
[...]

Uit dit topic:

Gas besparen door middel van CV tuning deel II

https://github.com/ThinkP...stellen%20radiatoren.xlsx

Hier tekenen aub ......

• Gerardwaz
  • Nu online
WAF1 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:24:
[...]

Mijn wp maakt zelf zijn intervallen, het is hier in huis nog te warm. In de avond stook ik de wp op.

[Afbeelding]
Ziet er onrustig uit met een hoop starts.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZpGTgc5aWfvDz9i6ZpBGeM9aD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gpHjLn2yeE5yqJg59OkWJPGC.jpg?f=fotoalbum_large

Rond 12 uur was ik met Tado knopjes aan het stoeien. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aR0T47GFizbIjngZGL2jpIR1aKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g6T1cV3bvTlsSDFcspwsJKrR.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAyOeym0SEPr0GJc4zUAMubn7E8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RQEx15WHZqQ4nfKNlO6tRWDC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Gerardwaz op 06-11-2024 23:10 ]

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:08
@Friezin moet zeggen dat ik toch een mooi resultaat heb behaald door het ventiel dicht te zetten op mijn verdeler.

Als ik de statistieken uit de app vergelijk van maandag (nog niets aangepast)

Maandag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZVc9O22BsgGJ8LqIGdoSwo-O_4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9BoQLGWhNd7731T0sE6vwxRX.jpg?f=fotoalbum_large
Gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7hmA00c_DGEmiGE5fPdsJBWky0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXI9A6pGkU82yeJwHkULTYBS.jpg?f=fotoalbum_large

In homeassistant ook mooi zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UEiH-SUJleJoIqWiYaJMposRvQ0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MVLmdrPqOnSR6lbXqwnLELjT.png?f=user_large

Kun je de COP van 2 dagen zo 1 op 1 vergelijken? Zonder bijvoorbeeld buiten temperatuur mee te nemen?

[ Voor 14% gewijzigd door Fragger123 op 07-11-2024 12:01 ]

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Fragger123 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 08:59:
Kun je de COP van 2 dagen zo 1 op 1 vergelijken? Zonder bijvoorbeeld buiten temperatuur mee te nemen?
Nee niet helemaal, je ziet bij jou dat je op dag 1 overdag een hogere buitentemperatuur hebt en ‘s nachts een lagere. Eigenlijk zou je op ieder moment de COP willen zien. Of de COP vergelijken van een aantal vergelijkbare dagen qua buitentemp.

[ Voor 23% gewijzigd door SebastiaanPs op 07-11-2024 09:11 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• TeslaNerd
Gerardwaz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:00:
[...]

Ziet er onrustig uit met een hoop starts.[Afbeelding]

Rond 12 uur was ik met Tado knopjes aan het stoeien. [Afbeelding]
[Afbeelding]
@Gerardwaz Altijd een feest naar jouw grafieken en cijfers te kijken. Jouw resultaten zijn het harde bewijs dat een warmtepomp voor veel woningen een super alternatief is voor de cv ketel.

Wat is de watertemperatuur waarmee jij deze cijfers haalt?

Ik zie dat mijn Quatt dit ook kan in de eerste minuten van een eerste run als het water nog lauw is. Wanneer de watertemperatuur dan begint op te lopen omdat mijn afgiftesysteem het maximale vermogen niet kan overdragen in mijn woning stort de hoge COP direct in:

Tweede schermprint is hetzelfde zonder de gele lijn met het afgegeven vermogen (heat pump power out) zodat het electrisch vermogen (power input) beter in beeld komt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6Lzrjjp9U-BPRRP6Nhau7KmdLg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9N7ueuE6NfwAFy2xSEwuuMzR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4B3Kaaxy97rx64o5G8VR9_7YTo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LFl7ALbOpfu6KK5EmWQ6vVOw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 07-11-2024 09:28 ]

• Friezin
  • Niet online
Fragger123 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 08:59:
@Friezin moet zeggen dat ik toch een mooi resultaat heb behaald door het ventiel open te zetten op mijn verdeler.

Als ik de statistieken uit de app vergelijk van maandag (nog niets aangepast)

Maandag:
[Afbeelding]
Gisteren:
[Afbeelding]

In homeassistant ook mooi zichtbaar:
[Afbeelding]

Ziet er inderdaad mooi rustig uit zo
1 lange run?

Die dagen vergelijken qua COP is, zoals al opgemerkt, wat moeilijker omdat het verloop van de buitentemperatuur nogal verschilt.

PS: ik zie wel een mooie lagere watertemperatuur!
Dat ziet er goed uit.

Wanneer je op de staafjes van de grafiek klikt, zie je COP van dat uur.
Pak dan identieke buitentemperaturen

[ Voor 7% gewijzigd door Friezin op 07-11-2024 09:55 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:50
Volgens mij zijn die verschillen 100% toe te schrijven aan de weersomstandigheden van die 2 dagen.
Maandag was veel kouder in de nacht en veel warmer op de dag.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:50
TeslaNerd schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:24:
[...]

@Gerardwaz Altijd een feest naar jouw grafieken en cijfers te kijken. Jouw resultaten zijn het harde bewijs dat een warmtepomp voor veel woningen een super alternatief is voor de cv ketel.

Ik zie dat mijn Quatt dit ook kan in de eerste minuten van een eerste run als het water nog lauw is. Wanneer de watertemperatuur dan begint op te lopen omdat mijn afgiftesysteem het maximale vermogen niet kan overdragen in mijn woning stort de hoge COP direct in:
Die eerste minuten is het deltaT altijd groter; het retourwater is nog relatief koud. Zodra het systeem warm begint te worden en dus ook warmer retour komt kakt het delta in. (en dus zakt het COP)

Wanneer jij enkele graden lager stookt (Ta) dan heb je en een langere run en een hoger COP.
WP-en zijn mooi om het warmteverlies te compenseren met zo weinig mogelijk inspanning.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 07-11-2024 10:26 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Gerardwaz
  • Nu online
TeslaNerd schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:24:
[...]

Tweede schermprint is hetzelfde zonder de gele lijn met het afgegeven vermogen (heat pump power out) zodat het electrisch vermogen (power input) beter in beeld komt

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij deze de watertemperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/un0h1j_BbSrVrWcXajrnwOI1XV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NHaJ4MjULqmQ1p4iU6kBDjlK.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 132 ... 302 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.