jj85 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:26:
[...]
Dat is ook helemaal niet mijn intentie. Je begeeft je, zoals je zelf aangeeft, op nieuw gebied. Vandaar even de oprechte vraag hoe je dit onderzoek uitgevoerd hebt

Wordt vervolgt, ben benieuwd naar je proefopstelling.
Sorry ik las je “eerlijk” te letterlijk. Ik begrijp nu hoe ik het moet interpreteren.
Om je niet te laten hangen alsnog een zo kort mogelijke uitleg om het topic niet te verstikken.
Ik heb dus nog geen testopstelling kunnen maken, maar tegelijkertijd kon ik met die FLIR camera niet wachten gisteren. Dus ik bedacht mij: ik test de een met alleen de Quatts en de ander met alleen de CV. Want immers hoef je daarmee je expansievat niet te verhangen, om onderdruk op je retour en overdruk op je aanvoer te kunnen simuleren. Dat hoef ik niet meer opnieuw uit te leggen denk ik.
Probleem is alleen dat de CV een lagere flowrate heeft dan de Quatts. Dus hoe maak je dan een zo’n gelijk mogelijke opstelling?
Wat ik heb gedaan is voor beiden van (bijna) het hele leidingwerk in ons huis de flowrate bij aankomst van de radiatoren berekenen. Want uiteindelijk komt het hierop neer:
RE = (2rvp)/n
De uitdaging was dus, om ondanks een verschil in flowrate, de stroperigheid van het water (RE) in de radiatoren zo dicht mogelijk bij elkaar te krijgen. Voorbeeld:
Als bij RE = (2rvp)/n de v drie keer zo klein wordt, maar je tegelijkertijd de r drie keer zo groot maakt, en de andere variabelen gelijk blijven, dan zal er in de stroperigheid van het water (RE) niets veranderen.
Vergis je niet: hier zijn 6 A4tjes aan berekeningen vooraf gegaan, want de flowrate verandert na elke splitsing in het leidingwerk en heeft dus invloed op de stroperigheid van het water in de geteste radiatoren. Daarnaast moest ik ook rekening houden met Quatts z’n “minimaal 3 radiatoren open”, want anders zou het niet waarheidsgetrouw zijn.
Ik ben dus op zoek gegaan naar twee radiatoren die in doorstroomoppervlakte het meest gunstig van elkaar verschilden om een RE te krijgen die zo dicht mogelijk bij elkaar lagen en dat is gelukt

Vandaar 2 verschillende radiatoren en dat is maar goed ook:
Ik heb bij die brede uiteindelijk een uur lang met alle ramen en deuren open met een ventilator op de radiator staan wachten totdat dat ding eindelijk was afgekoeld. De FLIR camera is goed genoeg voor deze doeleinden, maar met een begintemperatuur van 28 graden was dit niet duidelijk te zien geweest op die grote. Daarvoor is hij te “goedkoop”.
Ik zal de berekeningen bewaren en als er interesse naar is hier posten, maar dat gaat voor mij echt ontzettend veel typewerk zijn en een post wel 3 keer zo lang als deze. Dus ja ik wil het op termijn best doen; maar ik moet er tijd voor vrijmaken en ik wil voorkomen dat ik daarmee het topic weer verstik.
offtopic:
Haha, succes! Die kozijnen waren waarschijnlijk al lang klaar geweest als @
CPM geen Quatt had laten installeren

Ik ben helaas snel afgeleid als iets anders interessants voorbij komt en mn interesse wekt
Daarom lekker fabrieksarbeider. Kan ik de hele dag mn hoofd bezighouden terwijl ik tegelijkertijd bij mn werk blijf
[
Voor 28% gewijzigd door
VindiGoosh op 06-11-2024 19:28
]
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2