WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Ik baal ook een beetje dat de Quatt bij mij zo onrustig draait. Dit was bijvoorbeeld de afgelopen 12 uur:Gerardwaz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:00:
[...]
Ziet er onrustig uit met een hoop starts.[Afbeelding]
Rond 12 uur was ik met Tado knopjes aan het stoeien. [Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/RorCD7OnOVhxxecRbLD9OxFw.png?f=fotoalbum_large)
Vanmorgen voor het eerst dat hij terug moduleert ipv uit schakeld. Ik ben nog met instellingen aan het spelen, maar een ticket maken zit wel in de planning. Andere opties zijn en ander schema, of als last resort terug naar de t6.
Welk ventiel heb je het exact over?Fragger123 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 08:59:
@Friezin moet zeggen dat ik toch een mooi resultaat heb behaald door het ventiel open te zetten op mijn verdeler.
Als ik de statistieken uit de app vergelijk van maandag (nog niets aangepast)
Maandag:
[Afbeelding]Gisteren:
[Afbeelding]
In homeassistant ook mooi zichtbaar:
[Afbeelding]
Kun je de COP van 2 dagen zo 1 op 1 vergelijken? Zonder bijvoorbeeld buiten temperatuur mee te nemen?
Het mengventiel (neem aan dat het zo heet) uit een paar pagina's terug
Either way, de vloer wordt een stuk warmer, mijn vrouw is weer happy en kan comfortabel op sokken rond lopen. Happy wife, happy life zullen we maar zeggenFragger123 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:47:
[...]
Volgens mij heb ik wel zo een mengventiel, zit aan de rechterkant op het bovenste blok net naast de aanvoer leiding zegmaar.
[Afbeelding]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Is inderdaad onrustig maar heeft niets met de thermostaat te maken. Je moet in ieder geval zorgen dat de installatie waterzijdig in orde is en dan verder kijken.s020506 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:49:
[...]
Ik baal ook een beetje dat de Quatt bij mij zo onrustig draait. Dit was bijvoorbeeld de afgelopen 12 uur:
[Afbeelding]
Vanmorgen voor het eerst dat hij terug moduleert ipv uit schakeld. Ik ben nog met instellingen aan het spelen, maar een ticket maken zit wel in de planning. Andere opties zijn en ander schema, of als last resort terug naar de t6.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Robot noemt het een inregelventiel, en ik stelschroef.paQ schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:04:
Volgens mij heet dat RTL ventiel.
Dit ding heeft @Fragger123 op "niet meer mengen" gezet.
(Edit: Ik zou het dichtdraaien noemen ipv open zetten zie ik nu)
https://robot.heatnet-vlo....nl/robot-pro-uitvoering/
[ Voor 9% gewijzigd door Friezin op 07-11-2024 11:42 ]
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2, 60m2 vvw/schuim, 12x radiator (2 met heatfan), T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2x Quatt (11-2023&9-2025), Nefit HR43, 10x SolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, klusser, 11 are tuin
dat zijn behoorlijk verbazingwekkende COP-cijfers...Gerardwaz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:00:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb een vergelijkbare watertemperatuur, maar mijn COP is bijna de helft. Het zou fijn zijn om te begrijpen waar ik een beetje kan bijstellen
@Gerardwaz heeft inderdaad een heel mooie COP. Hoe hij dat bereikt:djlorenz schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:17:
[...]
dat zijn behoorlijk verbazingwekkende COP-cijfers...
Ik heb een vergelijkbare watertemperatuur, maar mijn COP is bijna de helft. Het zou fijn zijn om te begrijpen waar ik een beetje kan bijstellen
- een flink afgiftesysteem, liefst een flink oppervlak vloerverwarming en liefst het hele afgiftesysteem gebruiken
- met de thermostaat kleine stapjes nemen, zodat de warmtepomp het heel geleidelijk doet op laag vermogen
- door dit alles een erg lage Ta, namelijk 26 a 27 graden.
En verder: in het tussenseizoen, als de warmtepomp niet de hele dag draait, zorgen dat de warmtepomp de uren liever overdag maakt in plaats van ‘s nachts. Zie zijn schema met nachtverlaging en overdag heel geleidelijk opwarmen. Met hogere buitentemperaturen is de COP namelijk ook een stuk hoger.
Bijkomend voordeel: in dit seizoen zal je warmtepomp overdag deels op je zonnepanelen (indien aanwezig) draaien!
Met deze maatregelen zullen velen hun COP flink kunnen verbeteren vermoed ik.
[ Voor 8% gewijzigd door SebastiaanPs op 07-11-2024 12:26 ]
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Toevallig, dit is bij mij ook het geval sinds gisteravond.s020506 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:49:
[...]
Ik baal ook een beetje dat de Quatt bij mij zo onrustig draait. Dit was bijvoorbeeld de afgelopen 12 uur:
[Afbeelding]
Welke thermostaten zijn er die zulke kleine stapjes kunnen doorgeven aan de CiC/Quatt?SebastiaanPs schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:25:
[...]
@Gerardwaz heeft inderdaad een heel mooie COP. Hoe hij dat bereikt:
- een flink afgiftesysteem, liefst een flink oppervlak vloerverwarming en liefst het hele afgiftesysteem gebruiken
- met de thermostaat kleine stapjes nemen, zodat de warmtepomp het heel geleidelijk doet op laag vermogen
…
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Tado met stapjes van 0,1TeslaNerd schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:46:
[...]
Welke thermostaten zijn er die zulke kleine stapjes kunnen doorgeven aan de CiC/Quatt?
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Welke Tool is dat dan? Ik kan zo even niet echt wat vinden op Google.Ehbrands schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:21:
[...]
Volgens mij doet quatt geen aanpassingen in de cic wat betreft thermostaten. Wel zijn er bij sommige thermostaten bepaalde instellingen bij gebruik van een warmtepomp. Er is een tado tool waar je zelfs de Quatt kan kiezen. Mijn V3+ regelt gewoon op kamertemperatuur. Volgens mij doet de X dat ook.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Zo heb ik het wel ingevlogen:Erik1805 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:01:
Ik heb even een vraag. Vandaag is mijn Quatt geleverd en deze wordt as dinsdag geïnstalleerd. Is het verstandig om na installatie het systeem een aantal dagen op een constante dag/nacht temperatuur te laten? Om zo te zien hoe het systeem draait? En dan pas eventueel aanpassingen doen.
eerst maar even "kennismaken" met elkaar en elkaars hebbelijkheden, voordat we verder gaan 😉
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2, 60m2 vvw/schuim, 12x radiator (2 met heatfan), T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2x Quatt (11-2023&9-2025), Nefit HR43, 10x SolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, klusser, 11 are tuin
Volgens mij deze:Fragger123 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:00:
[...]
Welke Tool is dat dan? Ik kan zo even niet echt wat vinden op Google.
https://play.google.com/s...m.tado.professional&hl=nl
Naast onze keuken hebben we een kleine bijkeuken, waar ook de cv-ketel hangt. Daar is geen verwarming. Voor de komst van de Quatt hoefde dat ook niet, omdat de cv-ketel die ruimte wel voldoende op temperatuur hield. Nu is het daar een stuk koeler. Als dan de deur naar de keuken open staat, krijg je een koudeval, waar de thermostaat meteen op reageert, als die deur wat langer open staat. Ik wil er geen dranger op, omdat de vaatwasser ook in die bijkeuken staat.
Nu lopen daar in de bijkeuken over best wat meters de buizen naar de radiatoren in de keuken. Die zijn geisoleerd. Tevens de leidingen onder de CV-ketel.
Nu had ik bedacht om isolatie rond die buizen weg te halen.
Maar welke?
Mijn eerste gedachte was om de isolatie van de retourleidingen te verwijderen. Maar misschien ook wel van aanvoer en retour beide. Ik probeer het warmtetechnisch met het oog op de optimale werking van de Quatt te beredeneren, maar daar krijg ik nog niet echt de vinger achter.
Wat lijkt jullie het Beste?
[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 07-11-2024 13:16 ]
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Klopt, ik had er later nog onder gezet bij mijn reactie.
Het beste is er een radiator bij te plaatsen, isolatie weghalen kan je proberen maar dan alles.Mickel moen schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:11:
Even een specifieke vraag.
Naast onze keuken hebben we een kleine bijkeuken, waar ook de cv-ketel hangt. Daar is geen. Verwarming. Voor de komst van de Quatt hoefde dat ook niet, omdat de cv-ketel die ruimte wel voldoende op temperatuur hield. Nu is het daar een stuk koeler. Als dan de deur naar de keuken open staat, krijg je wat een koudeval, waar de thermostaat meteen op reageert, als die deur wat langer open staat. Ik wil er geen drager op, omdat de vaatwasser ook in die bijkeuken staat.
Nu lopen daar in de bijkeuken over best wat meters de buizen naar de radiatoren in de keuken. Die zijn geisoleerd. Tevens de leidingen onder de CV-ketel.
Maar welke?
Mijn eerste gedachte was om de isolatie van de retourleidingen te verwijderen. Maar misschien ook wel van aanvoer en retour. Ik probeer het warmtetechnisch met het oog op de optimale werking van de Quatt te beredeneren, maar daar krijg ik nog niet echt de vinger achter.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
In de normale app kan ik ook Quatt kiezen.Ehbrands schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:14:
[...]
Klopt, ik had er later nog onder gezet bij mijn reactie.
Ik zal de temperatuur erbij zetten. Want ik snap niet waarom de Quatt niet draait op een lager vermogen of waarom deze uitschakelt en dan een paar minuten later weer aan. Met de T6 bleef de Quatt veel lager op latere vervolgens lopen. Waterzijdig inregelen heb ik gedaan, maar zal ik nog eens nakijken. Andere ideeën?Gerardwaz schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:05:
[...]
Is inderdaad onrustig maar heeft niets met de thermostaat te maken. Je moet in ieder geval zorgen dat de installatie waterzijdig in orde is en dan verder kijken.
Mijn "tado tijd" is al even geleden. Toen ben ik dat niet tegengekomen. Mooi dat het er nu wel inzit.Abom schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:16:
[...]
In de normale app kan ik ook Quatt kiezen.
[Afbeelding]
Als alles goed is ingeregeld dan staat waarschijnlijk je warmteverlies te hoog ingesteld.s020506 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:17:
[...]
Ik zal de temperatuur erbij zetten. Want ik snap niet waarom de Quatt niet draait op een lager vermogen of waarom deze uitschakelt en dan een paar minuten later weer aan. Met de T6 bleef de Quatt veel lager op latere vervolgens lopen. Waterzijdig inregelen heb ik gedaan, maar zal ik nog eens nakijken. Andere ideeën?
[Afbeelding]
Ik heb de Tado niet via Quatt geregeld, maar bij mij werd deze probleemloos even gekoppeld.Erik1805 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:37:
Wordt tijdens de installatie van de Quatt ook de thermostaat (Tado) juist ingesteld?
Waar vind ik dit in de normale app ?Abom schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:16:
[...]
[Afbeelding]
Goed om te horen. Bij mij ook niet. Heb de Tado al een aantal jaren.Abom schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:39:
[...]
Ik heb de Tado niet via Quatt geregeld, maar bij mij werd deze probleemloos even gekoppeld.
Inmiddels gevonden 👍Abom schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:16:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb ook vloerverwarming op de begane grond, mijn schema is ook om overdag te verwarmen, huis heeft energielabel A, maar het lijkt erop dat mijn quatt moeite heeft om rond de COP van 5 te blijven, zie djlorenz in "Ervaringen met Quatt Deel 2"SebastiaanPs schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:25:
[...]
@Gerardwaz heeft inderdaad een heel mooie COP. Hoe hij dat bereikt:
En verder: in het tussenseizoen, als de warmtepomp niet de hele dag draait, zorgen dat de warmtepomp de uren liever overdag maakt in plaats van ‘s nachts. Zie zijn schema met nachtverlaging en overdag heel geleidelijk opwarmen. Met hogere buitentemperaturen is de COP namelijk ook een stuk hoger.
Bijkomend voordeel: in dit seizoen zal je warmtepomp overdag deels op je zonnepanelen (indien aanwezig) draaien!
Ik denk dat ik moet onderzoeken wat er met mijn systeem aan de hand is.
Zal een te langzame pomp op het verdeelstuk onder de vloer ervoor zorgen dat de warmte niet genoeg beweegt?
Zoek mij een breuk
Bij "Care & Protect" onder "Thuis"Erik1805 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:47:
[...]
Zoek mij een breukWaar staat het precies?
Verklaard nog niet waarom met een andere thermostaat het gedrag anders is. Is het warmteverlies afhankelijk van de thermostaat?Gerardwaz schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:35:
[...]
Als alles goed is ingeregeld dan staat waarschijnlijk je warmteverlies te hoog ingesteld.
Precies dat.JanHenk schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:54:
@s020506 Heeft de T6 niet een grotere hysterese? Kan dat het verschil in gedrag verklaren?
Dat de hysterese effect heeft op het aan uit schakelen snap ik, maar ik zou verwachten dat de Quatt met hetzelfde vermogen zou reageren bij eenzelfde temperatuurverschil.JanHenk schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:54:
@s020506 Heeft de T6 niet een grotere hysterese? Kan dat het verschil in gedrag verklaren?
Bij mij staat hij op dit moment op Nefit Trendline namelijk. De CiC zit ook aangesloten "via" de CV ketel van wat ik kan zien. Dus de kabel van de thermostaat beneden loopt naar de Nefit, en vervolgens van de Nefit naar de CiC deze hangen naast elkaar.
Als de hysterese twee kanten op werkt, dan is er ook een groter 'gat' te vullen bij weer inschakelen.s020506 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:02:
[...]
Dat de hysterese effect heeft op het aan uit schakelen snap ik, maar ik zou verwachten dat de Quatt met hetzelfde vermogen zou reageren bij eenzelfde temperatuurverschil.
Ik weet dat de installateur bij mij heeft geprobeerd om in mijn Tado-app een aanpassing te doen, maar kon deze instelling niet vinden. Vervolgens heeft hij een collega gebeld, die hem vertelde dat hij dit in de Tado Pro app moest aanpassen. Bij mijn instellingen staat ook nog steeds de Nefit Trendline, en niet de Quatt.Fragger123 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:46:
Is er nog een verschil tussen of je in de Tado app Quatt selecteerd of Nefit Trendline? Als ik Quatt selecteer moet ik denk ik ook OpenTherm kiezen?
Bij mij staat hij op dit moment op Nefit Trendline namelijk. De CiC zit ook aangesloten "via" de CV ketel van wat ik kan zien. Dus de kabel van de thermostaat beneden loopt naar de Nefit, en vervolgens van de Nefit naar de CiC deze hangen naast elkaar.
Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3
Wat @Gerardwaz ook al aangeeft hier een (kleine) radiator bijplaatsen, bedenk dat een ongeisoleerde leiding niet zo veel warmte af kan geven, daarbij heeft de toevoerleiding natuurlijk door zijn hogere temperatuur de meeste effect (hoewel klein), bereken maar eens het oppervlak uit van een dergelijke leiding.Mickel moen schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:11:
Naast onze keuken hebben we een kleine bijkeuken, waar ook de cv-ketel hangt. Daar is geen verwarming. Voor de komst van de Quatt hoefde dat ook niet, omdat de cv-ketel die ruimte wel voldoende op temperatuur hield. Nu is het daar een stuk koeler. Als dan de deur naar de keuken open staat, krijg je een koudeval, waar de thermostaat meteen op reageert, als die deur wat langer open staat. Ik wil er geen dranger op, omdat de vaatwasser ook in die bijkeuken staat.
Maar welke?
Mijn eerste gedachte was om de isolatie van de retourleidingen te verwijderen. Maar misschien ook wel van aanvoer en retour beide. Ik probeer het warmtetechnisch met het oog op de optimale werking van de Quatt te beredeneren, maar daar krijg ik nog niet echt de vinger achter.
A (oppervlak) = pi * r2
dus bij een 28mm leiding is dat 0,014m2 (per 1 meter lengte); dus niet bepaald veel oppervlakte wat zijn warmte kan afgeven.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
@Erik1805 dat is net wat @Friezin ook aangeeft wel de meest beste werking, bedenk dat je zelf ook even moet wennen aan een heel ander stookgedrag.Friezin schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:04:
[...]
Zo heb ik het wel ingevlogen:
eerst maar even "kennismaken" met elkaar en elkaars hebbelijkheden, voordat we verder gaan 😉
Door de eerste week (of langer) je zelf de kans te geven kun je zien hoe je huis reageerd, wil je kleine aanpassingen maken doe dit dan ook echt maar met kleine stapjes van max 0,5 Graad, ik zou overigens eerst net iets lager beginnen dan wat je bij de CV gewend was.
Dus CV op 21 graden, probeer dan de Quatt eerst eens op 20 graden.
Vergeet als je radiatoren hebt wel niet dat bij de duidelijk lagere temperaturen waar een Quatt normaal op draait deze wel wat ondersteuning van ventilatoren nodig heeft. Bij een vloerverwarming is dat natuurlijk niet van toepassing.
Dank je wel voor je reactie. Ik heb het nooit super warm in huis. Mijn thermostaat staat gemiddeld op 19 graden, Denk dat 18 graden te koud gaat worden. Zal eens rond de 19/19.5 proberen. Kijken wat voor comfort dat geeft. Ik gebruik daarnaast de heatbooster van SDR Engineering icm ventilatoren.MacD007 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:27:
[...]
@Erik1805 dat is net wat @Friezin ook aangeeft wel de meest beste werking, bedenk dat je zelf ook even moet wennen aan een heel ander stookgedrag.
Door de eerste week (of langer) je zelf de kans te geven kun je zien hoe je huis reageerd, wil je kleine aanpassingen maken doe dit dan ook echt maar met kleine stapjes van max 0,5 Graad, ik zou overigens eerst net iets lager beginnen dan wat je bij de CV gewend was.
Vergeet als je radiatoren hebt wel niet dat bij de duidelijk lagere temperaturen waar een Quatt normaal op draait deze wel wat ondersteuning van ventilatoren nodig heeft. Bij een vloerverwarming is dat natuurlijk niet van toepassing.
bij deze lagere temperaturen zou ik hem op 18,5 zetten, ik zelf heb daar eigenlijk prima ervaringen mee, zeker als je deze temperatuur op één peil gaat houden (voor in de avond dan mogelijk iets hoger, maar dat zul je zelfs merken, in de nacht zal 19 - 19,5 mogelijk al te veel zijn.Erik1805 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:37:
[...]
Dank je wel voor je reactie. Ik heb het nooit super warm in huis. Mijn thermostaat staat gemiddeld op 19 graden, Denk dat 18 graden te koud gaat worden. Zal eens rond de 19/19.5 proberen. Kijken wat voor comfort dat geeft. Ik gebruik daarnaast de heatbooster van SDR Engineering icm ventilatoren.
[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 07-11-2024 15:42 ]
Mijn woonkamer is nu 0,4graden boven Roomsetpoint (er wordt gestreken), maar Quatt draait nog gemoduleerd door (dat adviseert mijn T6 trouwens ook).s020506 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:17:
[...]
Ik zal de temperatuur erbij zetten. Want ik snap niet waarom de Quatt niet draait op een lager vermogen of waarom deze uitschakelt en dan een paar minuten later weer aan. Met de T6 bleef de Quatt veel lager op latere vervolgens lopen. Waterzijdig inregelen heb ik gedaan, maar zal ik nog eens nakijken. Andere ideeën?
[Afbeelding]
Ik ben daar wel blij mee.
Jouw aan/uit binnen 0,1 graad zou ik niet willen, dus houd ik de T6 nog maar even, ondanks zijn nadelen.
CiC moduleert boven roomsetpoint, maar je thermostaat geeft daar geen ruimte voor, lijkt het.
[ Voor 4% gewijzigd door SBL op 07-11-2024 15:48 ]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Beide. Is meer afgifte. Maar ben bang dat het geen zoden aan de dijk zet qua temperatuur in de bijkeuken.Mickel moen schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:11:
Maar welke?
Ik heb er een radiator hangen, maar dan nog is onze bijkeuken (met veel raam, deuren naar koude plekken, veel buitenmuur, plat dak) paar graden kouder dan woonkamer, dus houden we die deur graag dicht.
Ik zie de code 3 verschijnen als de buitentemperatuur onder de 7 graden duikt.SBL schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:23:
[...]
Mijn ketel is opentherm aangesloten. Dat de supervisorycontrolmode op 3 staat (bij mij alleen bij koud weer), lijkt een soort ruimte te geven om ketel bij te mogen schakelen, maar dat bijschakelen gebeurt lang niet altijd.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Ja, vvw-pomp die te langzaam staat geeft tegendruk die er voor zorgt dat water een andere route zoekt terug naar Quatt.djlorenz schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:44:
[...]
Ik heb ook vloerverwarming op de begane grond, mijn schema is ook om overdag te verwarmen, huis heeft energielabel A, maar het lijkt erop dat mijn quatt moeite heeft om rond de COP van 5 te blijven, zie djlorenz in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Ik denk dat ik moet onderzoeken wat er met mijn systeem aan de hand is.
Zal een te langzame pomp op het verdeelstuk onder de vloer ervoor zorgen dat de warmte niet genoeg beweegt?
Je COP lijkt niet slecht, 4,8 bij Ta 26graden. Je vermeldt geen buitentemperatuur (= de andere belangrijke factor voor je COP) dus je efficiency is moeilijk op waarde te schatten.
Fijn je uitleg. En in mijn huis kan de wp nog lang niet altijd zijn warmte kwijt. Maar mijn verstand zegt ook dat er bij mij iets nog niet helemaal goed staat. Dat komt omdat ze bij de berekening in januari met dubbelglas en de latere berekekening in maart met hr++ glas zijn van het zelfde (Gas) verbruik zijn uit gegaan. Eigenlijk vermoed ik dat mijn warmteverlies wat te hoog ingesteld staat. Het is dan fijn om te weten dat het bij een ander is of werkt. Inmiddels heb ik verzamelt dat de pomp nog verder kan terug moduleren dan 400 W en dat (n=1) er forumleden zijn waar de 34 graden met radiatoren haalbaar is.Flesym schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:44:
[...]
De compressor van de Quatt werkt met frequentie-stappen. In mijn screenshot (en waarschijnlijk ook bij jou) draait de compressor op de laagste frequentie maar moet de warmte die het produceert wel kwijt. Dat bepaalt, samen met de buitentemperatuur en afgiftesysteem, hoeveel PowerIn nodig is en hoe warm het CV water wordt. Daarom zijn resultaten ook nooit echt vergelijkbaar, de parameters voor ieder huis en omgeving zijn anders.
Hoewel ik het nog even aankijk overweeg ik toch Quatt vragen te stellen. Ik denk ook dat op basis van de gevens ze een soort stooklijn instellen al zeggen ze het heel anders te doen. Nu het wat kouder is krijg ik een mooi lange run maar wel eentje met veel pieken. Ik weet niet of dat normaal is en een run er bij jullie heel anders uit ziet. Wie kan of wil er iets over zeggen?
:strip_exif()/f/image/DMLeY86hc1zDy8zonrbFjiaF.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie overdag dus veel pieken terwijl de temperatuur dan constant op 20,2 graden staat. Zou het kunnen zijn dat mijn warmteverlies iets te hoog staat? Dat de wp steeds "gas" geeft en dan weer moet afremmen? Of is er naar jullie mening geen of juist een ander probleem?
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Dat maakt niet echt veel uit, het is onder water OpenTherm. Al zou je de ATAG selecteren, dan doet ie niets anders als opentherm aanzetten.Vetifuro schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:48:
[...]
Ik weet dat de installateur bij mij heeft geprobeerd om in mijn Tado-app een aanpassing te doen, maar kon deze instelling niet vinden. Vervolgens heeft hij een collega gebeld, die hem vertelde dat hij dit in de Tado Pro app moest aanpassen. Bij mijn instellingen staat ook nog steeds de Nefit Trendline, en niet de Quatt.
Ik zit wat verder naar het oosten. Al heel veel onder 7 graden (nu 4,6) maar control mode meestal gewoon 2.TeslaNerd schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:49:
[...]
Ik zie de code 3 verschijnen als de buitentemperatuur onder de 7 graden duikt.
Maandagochtend was het buiten 2,5 en Roomsetpoint >0,5 onder RoomTemp, toen ging hij naar 3. Maar slechts 0,02m3 gas die dag volgens Quatt, dus ketel is niet echt aan geweest. Quatt heeft wel hard gewerkt af en toe.
[ Voor 3% gewijzigd door SBL op 07-11-2024 16:20 ]
Dit is inderdaad een veel rustiger beeld wacht dus jullie evt. adviezen af. Het kan zijn dat hij toch last heeft dat hij in een soort (balkon) bak staat. Dat merk je pas als het buiten wat kouder wordt. En of staat het warmteverlies te hoog? Alle radiatoren staan open.Gerardwaz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:00:
[...]
[Afbeelding]
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
@MacD007 @Gerardwaz @SBLMacD007 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:15:
[...]
Wat @Gerardwaz ook al aangeeft hier een (kleine) radiator bijplaatsen, bedenk dat een ongeisoleerde leiding niet zo veel warmte af kan geven, daarbij heeft de toevoerleiding natuurlijk door zijn hogere temperatuur de meeste effect (hoewel klein), bereken maar eens het oppervlak uit van een dergelijke leiding.
A (oppervlak) = pi * r2
dus bij een 28mm leiding is dat 0,014m2 (per 1 meter lengte); dus niet bepaald veel oppervlakte wat zijn warmte kan afgeven.
Bedankt voor de reacties. Het is maar een kleine bijkeuken 6m2. Alle wanden bezet, dus er is geen fatsoenlijke plek voor een radiator, of hij zou aan het plafond moeten.
Ik ben mij zeker bewust van het minieme oppervlak van de leidingen. Toch dan eerst maar alle isolatie weghalen.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Gebruiken jullie geolocatie en afwezigheidstemperatuur? Eventueel in combinatie met de functie 'verwarmen voor aankomst'?
Ik heb dit nu niet ingesteld maar daardoor wordt de woning "onnodig" verwarmd wanneer er niemand thuis is. Dit met een redelijk stroomverbruik als gevolg. Ik heb voor alle dagen een verwarmingsschema waarbij de temperatuur 0,1 graden per uur oploopt zoals wel vaker wordt genoemd hier.
Ik werk wisselend op kantoor en thuis maar geen vaste dagen. Een weekschema is dus moeilijk te voorspellen. Daarom heb ik het voor nu elke dag gewoon hetzelfde ingesteld.
Edit: geen vloerverwarming hier. Enkel radiatoren
[ Voor 4% gewijzigd door klmtrf op 07-11-2024 17:32 ]
Dat zou zo maar kunnen maar is van afstand moeilijk te beoordelen. Ga er maar van uit dat Quatt aan de hoge kant gaat zitten zodat het zeker warm wordt ( uitgezonderd een enkeling @Friezin ) anders worden ze platgebeld. En 95% van de bezitters vindt dat prima.WAF1 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:09:
[...]
Dit is inderdaad een veel rustiger beeld wacht dus jullie evt. adviezen af. Het kan zijn dat hij toch last heeft dat hij in een soort (balkon) bak staat. Dat merk je pas als het buiten wat kouder wordt. En of staat het warmteverlies te hoog? Alle radiatoren staan open.
[ Voor 3% gewijzigd door Gerardwaz op 07-11-2024 18:30 ]
Heeft voor mij met vvw niet zoveel zin.klmtrf schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:15:
Voor de Quatt gebruikers met Tado:
Gebruiken jullie geolocatie en afwezigheidstemperatuur? Eventueel in combinatie met de functie 'verwarmen voor aankomst'?
Ik heb dit nu niet ingesteld maar daardoor wordt de woning "onnodig" verwarmd wanneer er niemand thuis is. Dit met een redelijk stroomverbruik als gevolg. Ik heb voor alle dagen een verwarmingsschema waarbij de temperatuur 0,1 graden per uur oploopt zoals wel vaker wordt genoemd hier.
Ik werk wisselend op kantoor en thuis maar geen vaste dagen. Een weekschema is dus moeilijk te voorspellen. Daarom heb ik het voor nu elke dag gewoon hetzelfde ingesteld.
Ook is een warmtepomp een trage opwarmer dus volgens mij niet doen met een quatt
Hoe zeker is het ir beeld verschil dat het met de positie van het expansievat heeft te maken?VindiGoosh schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:04:
Expansievat op de retour van de pomp
Let op de volgorde van opwarmen: "ABC"
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Expansievat op de aanvoer van de pomp:
Let op de volgorde van opwarmen: "ACB"
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Let hierbij op het ontstaan van de halve trechter (vooral in het begin) zoals ik eerder voorspelde maar toen nog niet kon aantonen of cijfermatig kon onderbouwen:
[...]
Ik heb inmiddels anderhalve week lang mijn best gedaan om hier uit te leggen waarom een expansievat op de aanvoer/retour van de pomp invloed kan hebben op de warmteafgifte en waarom ik verwacht dat iedereen met het expansievat op de aanvoer vroeg of laat een probleem gaat krijgen. Over waarom ik dat verwacht heb ik hier geschreven.
Eigenlijk zeg ik dus dat Quatt (en wellicht andere wamtepompboeren) bij 4500 installaties de mist is ingegaan.
In die anderhalve week heb ik inmiddels ook geleerd om het e.e.a. op basis van de natuurkunde erachter cijfermatig te onderbouwen met behulp van de stromingsleer. Zonder jullie te vervelen met berekeningen (tenzij op verzoek) komt het er in dit voorbeeld kort gezegd op neer:
Water in een radiator gedraagt zich als stroop (laminair) in tegenstelling tot water in leidingen (turbulent). Wanneer deze twee elkaar ontmoeten krijg je afhankelijk van de locatie van het expansievat een ander samenspel in menging zoals ik hierboven met een FLIR camera laat zien.
Een radiator met het expansievat op de aanvoer van de pomp heeft eerder de neiging om warm water te lekken naar de retour vanwege de ontstane "turbulentiebrug" (zoals ik het noem) als gevolg van tijdelijke onderdruk op de retourleiding bij het aanspringen van de pomp. Deze turbulentiebrug verdwijnt vervolgens ook niet meer helemaal, omdat de stroming in de radiator te vergelijken is met stroop en de menging ervan de weg zoekt van de minste weerstand. Deze stroop moet dus eerst helemaal mengen met het water, voordat de "turbulentiebrug" is verdwenen. Omdat de weg van de minste weerstand van A naar C is, gaat het mengen (of verwarmen) van rechts naar links, of "ACB".
Bij een radiator met het expansievat op de retour van de pomp om daar onderdruk te voorkomen, is de weerstand voor het ontstaan van zo'n turbulentiebrug na het aanspringen van de pomp veel te groot. Daar mengt het stroop dus met het water zoals het hoort: gelijkmatig van boven naar beneden en verwarmt de radiator "ABC".
Dus nogmaals: Water in een radiator gedraagt zich als stroop en ook daarom hoort het expansievat op de retour van de pomp om onderdruk op de retourleiding te vermijden.
Alles wat ik heb kunnen zeggen en laten zien heb ik nu gedaan, dus ik ga mijn tijd nu echt weer steken in het leren van andere dingen dus iedereen moet maar zien wat hij of zij er mee doet of niet. In beide gevallen: Succes![]()
Tot zo ver de expansievatnachtmerrie.
Slaap lekker allemaal vanavond.
spoiler:
Het is een andere radiator, in een ander cv systeem (?) misschien met een andere flow/druk/geknepen ventielen?
paQ schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:53:
[...]
Hoe zeker is het ir beeld verschil dat het met de positie van het expansievat heeft te maken?
Het is een andere radiator, in een ander cv systeem (?) misschien met een andere flow/druk/geknepen ventielen?
Zoals ik eerder heb gezegd ga ik uiteindelijk een testopstelling maken die verschillende CV-systemen kan simuleren, en dan kan deze test bij wijze van eindeloos herhaald worden (ook op dezelfde radiator). Dat kan dan ook gebruikt worden om anderen ermee verder te helpen via dit topic.VindiGoosh schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:06:
Ik heb dus nog geen testopstelling kunnen maken, maar tegelijkertijd kon ik met die FLIR camera niet wachten gisteren. Dus ik bedacht mij: ik test de een met alleen de Quatts en de ander met alleen de CV. Want immers hoef je daarmee je expansievat niet te verhangen, om onderdruk op je retour en overdruk op je aanvoer te kunnen simuleren. Dat hoef ik niet meer opnieuw uit te leggen denk ik.
Probleem is alleen dat de CV een lagere flowrate heeft dan de Quatts. Dus hoe maak je dan een zo’n gelijk mogelijke opstelling?
Wat ik heb gedaan is voor beiden van (bijna) het hele leidingwerk in ons huis de flowrate bij aankomst van de radiatoren berekenen. Want uiteindelijk komt het hierop neer:
RE = (2rvp)/n
De uitdaging was dus, om ondanks een verschil in flowrate, de stroperigheid van het water (RE) in de radiatoren zo dicht mogelijk bij elkaar te krijgen. Voorbeeld:
Als bij RE = (2rvp)/n de v drie keer zo klein wordt, maar je tegelijkertijd de r drie keer zo groot maakt, en de andere variabelen gelijk blijven, dan zal er in de stroperigheid van het water (RE) niets veranderen.
Vergis je niet: hier zijn 6 A4tjes aan berekeningen vooraf gegaan, want de flowrate verandert na elke splitsing in het leidingwerk en heeft dus invloed op de stroperigheid van het water in de geteste radiatoren. Daarnaast moest ik ook rekening houden met Quatts z’n “minimaal 3 radiatoren open”, want anders zou het niet waarheidsgetrouw zijn.
Ik ben dus op zoek gegaan naar twee radiatoren die in doorstroomoppervlakte het meest gunstig van elkaar verschilden om een RE te krijgen die zo dicht mogelijk bij elkaar lagen en dat is geluktVandaar 2 verschillende radiatoren en dat is maar goed ook:
Ik heb bij die brede uiteindelijk een uur lang met alle ramen en deuren open met een ventilator op de radiator staan wachten totdat dat ding eindelijk was afgekoeld. De FLIR camera is goed genoeg voor deze doeleinden, maar met een begintemperatuur van 28 graden was dit niet duidelijk te zien geweest op die grote. Daarvoor is hij te “goedkoop”.
Ik zal de berekeningen bewaren en als er interesse naar is hier posten, maar dat gaat voor mij echt ontzettend veel typewerk zijn en een post wel 3 keer zo lang als deze. Dus ja ik wil het op termijn best doen; maar ik moet er tijd voor vrijmaken en ik wil voorkomen dat ik daarmee het topic weer verstik.
Maar nogmaals, als je in dit voorbeeld van bij RE=2rvp/n boven de streep r bij wijze van 2 keer zo klein maakt en vervolgens v 2 keer zo groot, dan verandert RE niet.
Ik zal de test morgen voor de vorm nogmaals uitvoeren maar dan andersom, alleen durf ik wederom te voorspellen dat de stroperigheid van water in een radiator stroperig genoeg blijft voor het ontstaan van dezelfde turbulentiebrug.
Edit:
De radiatoren zijn overigens hetzelfde, maar de een is langer en heeft daarmee een groter doorstroomoppervlak dan de ander.
Met een verschillende flowrate blijft de stroomsnelheid in beide radiatoren bij beide tests dus (zo goed als) gelijk.
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Grappig, ik had namelijk tijdens cv-tijd de thermostaat op 19,5°C (nacht 18), met Quatt juist eerst op 20 begonnen: over 2 dagen is die installatie al weer 1 jaar geleden.MacD007 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:27:
[...]
@Erik1805 dat is net wat @Friezin ook aangeeft wel de meest beste werking, bedenk dat je zelf ook even moet wennen aan een heel ander stookgedrag.
Later zelfs hoger gezet, want met pre-pensioen gegaan en daardoor eerst wat meer "zittijd".
Ook was al snel duidelijk dat mijn energierekening in een bijna vrije val raakte: en voor steeds goedkoper zit ik er ook nog steeds meer warmpjes bij 😉
@Erik1805 : gewoon testen, wel constant op 1 temperatuur, probeer eerst de, voor jou, comfortabele temperatuur te vinden. Daarna kun je prutsen met nachtverlaging, schema's, zones etc.
Je weet dan namelijk waar je op terug kunt vallen, wanneer het "mis" gaat.
Maar zo was mijn werkwijze, wie weet heeft iemand een andere invalshoek
Ik heb nog een plintverwarming in de garage liggen: is 2 jaar geleden uit mijn keuken gehaald.Mickel moen schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:19:
[...]
@MacD007 @Gerardwaz @SBL
Bedankt voor de reacties. Het is maar een kleine bijkeuken 6m2. Alle wanden bezet, dus er is geen fatsoenlijke plek voor een radiator, of hij zou aan het plafond moeten.
Ik ben mij zeker bewust van het minieme oppervlak van de leidingen. Toch dan eerst maar alle isolatie weghalen.
Zoiets een oplossing?
Bekijk mijn post van een paar dagen geleden:klmtrf schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:15:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80611076
Geolocatie gebruik ik nooit. Wel dus de standen afwezig en uit.
[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 07-11-2024 18:30 ]
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
We gaan eerst kijken wat weghalen isolatie doet. Bedankt voor het aanbod.Friezin schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:25:
[...]
Ik heb nog een plintverwarming in de garage liggen: is 2 jaar geleden uit mijn keuken gehaald.
Zoiets een oplossing?
[ Voor 18% gewijzigd door Mickel moen op 07-11-2024 18:30 ]
Ik heb iets gevonden onder de grond. Wist niet dat dit er zat. Dit "ding" (bypass?) zit bijna aan het einde van een circuit, hierna komt nog één radiator die dicht staat. Beide leidingen zijn warm, het lijkt er dus op dat aanvoer rechstreeks retour in gaat?
Ik heb de klep van 200 naar 500 gezet (dicht volgens mij). Wat is dit? Zou dit mijn probleem kunnen verklaren?
Hier tekenen aub ......
Hij zit in ieder geval waar hij hoort te zitten, wacht gewoon even af wat er nu gebeurt. De vraag blijft natuurlijk waarom hij open stond, misschien omdat de radiator dicht staat en ik zou deze gewoon openzetten.CPM schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:35:
Oke, hier ben ik weer met mijn lage COP Quatt.![]()
Ik heb iets gevonden onder de grond. Wist niet dat dit er zat. Dit "ding" (bypass?) zit bijna aan het einde van een circuit, hierna komt nog één radiator die dicht staat. Beide leidingen zijn warm, het lijkt er dus op dat aanvoer rechstreeks retour in gaat?
Ik heb de klep van 200 naar 500 gezet (dicht volgens mij). Wat is dit? Zou dit mijn probleem kunnen verklaren?
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Gerardwaz op 07-11-2024 18:42 ]
Ik weet niet zeker of hij openstond misschien is het gewoon warmte van de rest van het systeem? Ik hoop gewoon dat dit het probleem was.Gerardwaz schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:39:
[...]
Hij zit in ieder geval waar hij hoort te zitten, wacht gewoon even af wat er nu gebeurt. De vraag blijft natuurlijk waarom hij open stond, misschien omdat de radiator dicht staat en ik zou deze gewoon openzetten.
Moet zeggen dat met (bijna) alle radiatoren open de COP 2.7 is en vandaag 26 kWh verbruikt. lijkt me een beetje veel van het goede.
Hier tekenen aub ......
Als die bypass open staat dan krijg je geen geweldige Delta-T.CPM schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:35:
[Afbeelding]
Ik denk dat een monteur die uit voorzorg heeft geplaatst om de leidingen te beschermen tegen bevriezen.
Radiator er na een beetje open en dan ben je dat probleem ook kwijt. Wat isolatie om CV buizen in koude kruipruimtes doet trouwens ook wonderen.
Wanneer je isolatiemaatregelen hebt genomen, kan dat invloed hebben.WAF1 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:56:
[...]
Fijn je uitleg. En in mijn huis kan de wp nog lang niet altijd zijn warmte kwijt. Maar mijn verstand zegt ook dat er bij mij iets nog niet helemaal goed staat. Dat komt omdat ze bij de berekening in januari met dubbelglas en de latere berekekening in maart met hr++ glas zijn van het zelfde (Gas) verbruik zijn uit gegaan. Eigenlijk vermoed ik dat mijn warmteverlies wat te hoog ingesteld staat. Het is dan fijn om te weten dat het bij een ander is of werkt. Inmiddels heb ik verzamelt dat de pomp nog verder kan terug moduleren dan 400 W en dat (n=1) er forumleden zijn waar de 34 graden met radiatoren haalbaar is.
Hoewel ik het nog even aankijk overweeg ik toch Quatt vragen te stellen. Ik denk ook dat op basis van de gevens ze een soort stooklijn instellen al zeggen ze het heel anders te doen. Nu het wat kouder is krijg ik een mooi lange run maar wel eentje met veel pieken. Ik weet niet of dat normaal is en een run er bij jullie heel anders uit ziet. Wie kan of wil er iets over zeggen?
[Afbeelding]
Ik zie overdag dus veel pieken terwijl de temperatuur dan constant op 20,2 graden staat. Zou het kunnen zijn dat mijn warmteverlies iets te hoog staat? Dat de wp steeds "gas" geeft en dan weer moet afremmen? Of is er naar jullie mening geen of juist een ander probleem?
Geef ze door aan Quatt en stuur bijv ook je HW-overzicht.
Vraag welk warmteverlies en buitentemperatuur er nu in gebruik zijn en of dat naar beneden kan.
Anders wachten op vorstdagen: voor hetzelfde loopt het dan goed.
Bij mij leek het in eerste instantie (december 2023) goed (van 6 naar 8 gezet), maar in januari toch te laag dus nog hoger gezet.
Bij mij heeft hij 's nachts nachtverlaging (ik ben ook weer eens aan het frutselen met instellingen) en is blijven kabbelen op 325W.
Rond 4 uur 's morgens gaat hij 0,5°C omhoog.
Vanwege dynamisch contract gaat hij ff uit tot 19 uur, was deze keer voortijdig uitgegaan.
Wat bedoel je met dat adviseren? Heb je speciaal iets ingesteld, of is dat wat de t6 uit zichzelf doet?SBL schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:46:
[...]
Mijn woonkamer is nu 0,4graden boven Roomsetpoint (er wordt gestreken), maar Quatt draait nog gemoduleerd door (dat adviseert mijn T6 trouwens ook).
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Die temperatuur heb ik hier ook.. met minder kWh: de helft.CPM schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:46:
[...]
Ik weet niet zeker of hij openstond misschien is het gewoon warmte van de rest van het systeem? Ik hoop gewoon dat dit het probleem was.
Moet zeggen dat met (bijna) alle radiatoren open de COP 2.7 is en vandaag 26 kWh verbruikt. lijkt me een beetje veel van het goede.het is wel overal 21 graden.
Hoop dat dit de oplossing is!
En inderdaad: ff naar de bouwmarkt voor buisisolatie!
Kan je ook zien welke leiding aanvoer en retour is.CPM schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:35:
[Afbeelding]
Er zit namelijk een stromingsrichting in deze ventielen. Volgens het pijltje op het ventiel zou de linker leiding de aanvoer moeten zijn.
Nice, dat komt overeen met de eerst gedachten destijds (je afgiftesysteem kan warmte niet kwijt of je hebt ergens een shortcut).CPM schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:35:
[Afbeelding]
Het is een drukverschilregelaar / bypass. Vergelijkbaar met de modellen die sommigen (of de meesten?) bij hun CV hebben: https://www.bonfix.nl/nl/.../472/drukverschilregelaar
Hij gaat nu open bij 500mbar ipv 200mbar, dus je hebt hem idd 'meer dicht' gezet. Feit dat de aanvoer en retour beiden warm waren geeft wel aan dat die open stond. Ben benieuwd!
Aanvulling: ben ook wel beniewd wat je flow nu doet
Wat is bij een aanvoertemperatuur van 28-30 graden een goede delta T? Wat vind de Quatt een goede delta T?
Ik heb er zelfbouw fans ingezet en kan de afgifte sturen dmv aanpassen van de fanspeed.
@CPMjj85 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:08:
[...]
Nice, dat komt overeen met de eerst gedachten destijds (je afgiftesysteem kan warmte niet kwijt of je hebt ergens een shortcut).
Het is een drukverschilregelaar / bypass. Vergelijkbaar met de modellen die sommigen (of de meesten?) bij hun CV hebben: https://www.bonfix.nl/nl/.../472/drukverschilregelaar
Hij gaat nu open bij 500mbar ipv 200mbar, dus je hebt hem idd 'meer dicht' gezet. Feit dat de aanvoer en retour beiden warm waren geeft wel aan dat die open stond. Ben benieuwd!
Exact zoals @jj85 zegt.
Hij stond niet “open”, hij stond op 200mbar, oftewel 0.2bar.
Dat betekent dat als drukverschil groter dan 0.2bar de flow inderdaad gewoon doorstroomt.
Het “waarom” is wel te verklaren. Een gasketel heeft doorgaans een pomp met minder flow. 250…400l/h is best normaal. Dat komt omdat [afgegeven warmte] = [flow]x[delta T over radiator].
Warmtepomp werkt best met een vrij lage temperatuur en vrij lage delta T: 35 in, 30 retour, dus delta T = 5 graden is vrij normaal.
Een gasketel werkt met hoge temperatuur en hoge delta T: 70 in, 50 retour, dus delta T = 20 graden is best normaal.
Dus… om hetzelfde vermogen te leveren heeft een gasketel maar een kwart van de flow nodig.
Kortom…., de 0.2 was vast prima voor een gasketel met lage flow maar is absolute onzin voor een warmtepomp met hoge flow.
Naar 0.5 zetten is prima.
In normaal gebruik zou hij nooit open moeten gaan.
Ik ben benieuwd….
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Hier ben ik ook heel erg benieuwd naar.jj85 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:08:
Ik hoop zo dat dit het probleem was
Zover ik weet is dat inderdaad wat de T6 zelf doet. Daarmee voorkom je dat de wp steeds uit en aan gaat op de ingestelde temperatuur. Zover ik weet heeft deze een uitslag naar boven van 0,4 en naar beneden. dit betekent dat als je de thermostaat instelt op 20,0 graden deze op kan lopen naar 20,4 of dalen naar 19,6. Voor sommigen werkt dat prima en voor anderen werkt dat niet fijn. Voor mij was dit een van de redenen om niet voor de T6 te gaan. Maar die beslissing ook omdat ik radiatoren heb, vloerverwarming werkt natuurlijk anders en is een traag systeem.okijokii schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:54:
[...]
Wat bedoel je met dat adviseren? Heb je speciaal iets ingesteld, of is dat wat de t6 uit zichzelf doet?
Ja precies, dit wist ik al en vind het jammer dat dit gebeurt, want die 0,8 graad verschil tussen uit gaan en weer aan, zijn de minder fijne momenten in huis en gebeurt toch geregeld. Daarom had ik de hoop dat @SBL hier een mooie instelling voor had gevonden die de Quatt terug gemoduleerd lekker laat door pruttelen iets boven de ingestelde temperatuur.WAF1 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:34:
[...]
Zover ik weet is dat inderdaad wat de T6 zelf doet. Daarmee voorkom je dat de wp steeds uit en aan gaat op de ingestelde temperatuur. Zover ik weet heeft deze een uitslag naar boven van 0,4 en naar beneden. dit betekent dat als je de thermostaat instelt op 20,0 graden deze op kan lopen naar 20,4 of dalen naar 19,6. Voor sommigen werkt dat prima en voor anderen werkt dat niet fijn. Voor mij was dit een van de redenen om niet voor de T6 te gaan. Maar die beslissing ook omdat ik radiatoren heb, vloerverwarming werkt natuurlijk anders en is een traag systeem.
Heb je met een Tado dit probleem niet? Of voorkom je dit door de stapje van 0.1 graad?
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Trouwens….
Ik zou de quatt nu een poosje laten draaien met weinig aanpassingen….. Lees: thermostaatkranen, die moeten helemaal open danwel helemaal dicht maar die moeten zich er niet mee gaan bemoeien.
De quatt heeft immers een AI (welliswaar duur woord voor adaptive controller… maar toch..) algorithme dat nu helemaal geoptimaliseerd is voor je bypass op 200.
Duurt geheid iets van een week voordat hij zich de nieuwe situatie heeft aangeleerd.
Net als met de kinderen… niet storen tijdens het huiswerk.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
@klmtrfklmtrf schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:15:
Heeeel veel mogelijkheden bij tado.
Maar...... wel sterk afhankelijk van maandelijkse abonnementen.
Ik heb alles bekeken en zie geen toegevoegde waarde, veel wat je zelf moet/kunt.
Maar de verwarmingsregeling is goed, gratis en instelbaar op 0,1 graad. Bovendien kun je in het verleden kijken.
Verder, hou het simpel, je zult alles zelf in de gaten moeten houden.!!!!
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
3.5 graden verschil ongeveer.raven22 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:22:
Ik heb op de boven verdieping de radiatoren vervangen door jaga's. Beneden is vvw.
Wat is bij een aanvoertemperatuur van 28-30 graden een goede delta T? Wat vind de Quatt een goede delta T?
Ik heb er zelfbouw fans ingezet en kan de afgifte sturen dmv aanpassen van de fanspeed.
Ik ga inderdaad eerst met Quatt in overleg.Gerardwaz schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:29:
[...]
Dat zou zo maar kunnen maar is van afstand moeilijk te beoordelen. Ga er maar van uit dat Quatt aan de hoge kant gaat zitten zodat het zeker warm wordt ( uitgezonderd een enkeling @Friezin ) anders worden ze platgebeld. En 95% van de bezitters vindt dat prima.
Ik zou de temperatuur wat lager instellen en in de avond met een schema opbouwen. Op de dagen dat je wel thuis bent dan kan je met een klik het schema pauzeren, en de verwarming hoger zetten. Met een klik kan je het gebruikenlijke schema weer aanzetten.Mickel moen schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:26:
[...]
Bekijk mijn post van een paar dagen geleden:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80611076
Geolocatie gebruik ik nooit. Wel dus de standen afwezig en uit.
:strip_exif()/f/image/HVimofBenbZnSI1v8xLVQyAQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ok sorry, bomen en bos maar er zijn zoveel combo's dat ik als leek er niet meer uit kom. Kan je op bovenstaande radiatorkraan een "smart" kraan zetten zoals https://www.lidl.nl/p/sil...torthermostaat/p100367038 ?
Wil dat boven de radiatoren op de slaapkamers rond 07:00 open gaan en rond 19:00 weer dicht.
Nee, dat kan op dit ventiel helaas niet.Dersan schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:43:
[Afbeelding]
Ok sorry, bomen en bos maar er zijn zoveel combo's dat ik als leek er niet meer uit kom. Kan je op bovenstaande radiatorkraan een "smart" kraan zetten zoals https://www.lidl.nl/p/sil...torthermostaat/p100367038 ?
Wil dat boven de radiatoren op de slaapkamers rond 07:00 open gaan en rond 19:00 weer dicht.
Deze werkt met een draaiende beweging. Die smart TRV's en thermostaatkranen werken met een lineaire bewering (pin wordt ingedrukt)
[ Voor 8% gewijzigd door jj85 op 07-11-2024 20:54 ]
Helaas niet. Dit is een gewone open dicht kraan. Net als de kraan van je wasmachine eigenlijk. Voor thermostaat knoppen moet je zo'n kraan met een pinnetje hebben.Dersan schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:43:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/gjBCKZ9udlHHIVW4JvKKcwUq.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan moet je ook nog letten op de bevestiging van de knop. Schroefdraad of bajonet (danfoss). Bij de schroefdraad types zijn er ook nog verschillende maten.
Het aantal bomen in het bos is nu waarschijnlijk niet minder geworden 🤔
jj85 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:52:
[...]
Nee, dat kan op dit ventiel helaas niet.
Deze werkt met een draaiende beweging. Die smart TRV's en thermostaatkranen werken met een lineaire bewering (pin wordt ingedrukt)
Ja ok bedankt, dacht ik stiekem al, balen. Dan laten we het eerst nog maar even zo!Ehbrands schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:53:
[...]
Helaas niet. Dit is een gewone open dicht kraan. Net als de kraan van je wasmachine eigenlijk. Voor thermostaat knoppen moet je zo'n kraan met een pinnetje hebben.
[Afbeelding]
Dan moet je ook nog letten op de bevestiging van de knop. Schroefdraad of bajonet (danfoss). Bij de schroefdraad types zijn er ook nog verschillende maten.
Het aantal bomen in het bos is nu waarschijnlijk niet minder geworden 🤔
Hier loopt de Quatt sinds de laatste update ook iets onrustiger, heb ze maar gemaild of ze het warmteverllies iets terug willen schroeven (moest eigenlijk al een beetje maar wordt met koudere buitentemperaturen al helemaal nodig).
Geen/weinig last van (op datgene wat ik zelf veroorzaak na) met de T6.okijokii schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:38:
[...]
Ja precies, dit wist ik al en vind het jammer dat dit gebeurt, want die 0,8 graad verschil tussen uit gaan en weer aan, zijn de minder fijne momenten in huis en gebeurt toch geregeld. Daarom had ik de hoop dat @SBL hier een mooie instelling voor had gevonden die de Quatt terug gemoduleerd lekker laat door pruttelen iets boven de ingestelde temperatuur.
Heb je met een Tado dit probleem niet? Of voorkom je dit door de stapje van 0.1 graad?
Hier start Quatt over het algemeen net boven de ingestelde kamertemperatuur.
Heel zelden op -0,1. Gaat kabbelen op ongeveer 0,3 in de plus en kan dat uren volhouden.
Totdat de zon doorbreekt, of er een defrost is, of zonder reden.
Ik heb nog steeds optimalisatie T6 aanstaan. Bevalt mij prima
Hier ook hetzelfde gedrag sinds de update, ik wacht even af of dit warmteverlies lager instellen bij jou en @WAF1 effect heeft en zal dan ook contact met hun opnemen. Hou ons op de hoogte.Dersan schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:11:
[...]
[...]
Ja ok bedankt, dacht ik stiekem al, balen. Dan laten we het eerst nog maar even zo!
Hier loopt de Quatt sinds de laatste update ook iets onrustiger, heb ze maar gemaild of ze het warmteverllies iets terug willen schroeven (moest eigenlijk al een beetje maar wordt met koudere buitentemperaturen al helemaal nodig).
[Afbeelding]
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Ik ga je advies opvolgen en een ticket inschieten. Ik ga niet te lang wachten en in overleg met Quatt. We krijgen ook nog vloerisolatie in december. En stel dat niet de oplossing is dan moet de unit ook nog iets worden verplaatst. Of er is er ander probleem. Ik ga eerst mijn schema even stop zetten.Friezin schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:50:
[...]
Wanneer je isolatiemaatregelen hebt genomen, kan dat invloed hebben.
Geef ze door aan Quatt en stuur bijv ook je HW-overzicht.
Vraag welk warmteverlies en buitentemperatuur er nu in gebruik zijn en of dat naar beneden kan.
Anders wachten op vorstdagen: voor hetzelfde loopt het dan goed.
Bij mij leek het in eerste instantie (december 2023) goed (van 6 naar 8 gezet), maar in januari toch te laag dus nog hoger gezet.
Bij mij heeft hij 's nachts nachtverlaging (ik ben ook weer eens aan het frutselen met instellingen) en is blijven kabbelen op 325W.
Rond 4 uur 's morgens gaat hij 0,5°C omhoog.
Vanwege dynamisch contract gaat hij ff uit tot 19 uur, was deze keer voortijdig uitgegaan.
[Afbeelding]
Bedoel je met HW-overzicht, uitgebreid overzicht?
HomeWizard: de screenshot die je hier ook zonet toonde, veel piekenWAF1 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:26:
[...]
Ik ga je advies opvolgen en een ticket inschieten. Ik ga niet te lang wachten en in overleg met Quatt. We krijgen ook nog vloerisolatie in december. En stel dat niet de oplossing is dan moet de unit ook nog iets worden verplaatst. Of er is er ander probleem. Ik ga eerst mijn schema even stop zetten.
Bedoel je met HW-overzicht, uitgebreid overzicht?
Edit:
Deze: WAF1 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
[ Voor 8% gewijzigd door Friezin op 07-11-2024 21:37 ]
Vraag:WAF1 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:09:
[...]
Dit is inderdaad een veel rustiger beeld wacht dus jullie evt. adviezen af. Het kan zijn dat hij toch last heeft dat hij in een soort (balkon) bak staat. Dat merk je pas als het buiten wat kouder wordt. En of staat het warmteverlies te hoog? Alle radiatoren staan open.
Uit welke app halen jullie deze gegevens? En hoe kom ik er straks met mijn Quatt achter of warmteverlies te laag of te hoog ingesteld staat?
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Ik snap hem. Even HW afgelopen week nagekeken. Vorige week nog de conclusie getrokken dat het redelijk liep. Toen liep de wp op zijn ondergrens. De volgende dag kreeg ik al rare grafieken. Draaide toen wel meestal de 400 W. Ik denk dat dit mogenlijk toch de circulatie is. Toch draai ik vandaag met een COP 4,1 wat ik niet vind met buitemperatuur van 4-6 graden overdag. In de nacht was het dalende maar hoger.Friezin schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:34:
[...]
HomeWizard: de screenshot die je hier ook zonet toonde, veel pieken
Edit:
Deze: WAF1 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
[ Voor 5% gewijzigd door WAF1 op 07-11-2024 22:24 ]
(Toevoeging op mijn vorige bericht:)
En dan bedoel ik deze screenshot. Waar komt
deze vandaan? Quatt-app? En hoe erg is dit voor de warmtepomp of het verbruik? En hoe herken ik als toekomstige gebruiker een te hoog of te laag ingestelde warmteverlieswaarde?
[ Voor 22% gewijzigd door vanquishsdiv op 07-11-2024 22:23 ]
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Hoe bedoel je COP 1?WAF1 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:20:
[...]
Ik snap hem. Even HW afgelopen week nagekeken. Vorige week nog de conclusie getrokken dat het redelijk liep. Toen liep de wp op zijn ondergrens. De volgende dag kreeg ik al rare grafieken. Draaide toen wel meestal de 400 W. Ik denk dat dit mogenlijk toch de circulatie is. Toch draai ik vandaag met een COP 1.
[Afbeelding]
foutje 4,1
Ah, vond het al iets aan de lage kant. Maar ziet er een stuk beter uit, vandaar mijn vraag.
Hiermee:vanquishsdiv schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:21:
[...]
(Toevoeging op mijn vorige bericht:)
En dan bedoel ik deze screenshot. Waar komt
deze vandaan? Quatt-app? En hoe erg is dit voor de warmtepomp of het verbruik? En hoe herken ik als toekomstige gebruiker een te hoog of te laag ingestelde warmteverlieswaarde?
https://www.homewizard.co...tONEedpPPehQaAnjgEALw_wcB
"mijn thermostaat adviseert om zachtjes door te draaien"okijokii schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:54:
[...]
Wat bedoel je met dat adviseren? Heb je speciaal iets ingesteld, of is dat wat de t6 uit zichzelf doet?
vertaling naar JSON taal:
-otFtChEnabled = WAAR (ONWAAR = ga maar uit)
-otFtControlSetpoint is >10 maar laag (10 = ga maar uit; hoog = draai hard door)
En nee, ik heb geen speciale instelling gevonden op/met de T6.
Volgens mij is officieel de hysterese 0,3 boven kamertemp-instelling, vandaar dat ik meldde dat CiC op +0,4 nog door wilde draaien. En daar was ik blij mee, want +0,4 was door (stoom)strijken en niet door verwarming die al afkoelende was op de lagere modulatie.
Was 4,5graad vandaag in Twente. Quatt heeft 1 lange run gemaakt sinds 4:40u vanmorgen.
Dankjewel! Dan hoef ik niet naar een instelling te zoeken op de T6SBL schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:32:
[...]
"mijn thermostaat adviseert om zachtjes door te draaien"
-otFtControlSetpoint is >10 maar laag (10 = ga maar uit; hoog = draai hard door)
Volgens mij is officieel de hysterese 0,3 boven kamertemp-instelling, vandaar dat ik meldde dat CiC op +0,4 nog door wilde draaien. En daar was ik blij mee, want +0,4 was door (stoom)strijken en niet door verwarming die al afkoelende was op de lagere modulatie.
Was 4,5graad vandaag in Twente. Quatt heeft 1 lange run gemaakt sinds 4:40u vanmorgen.
Hier in noord Drenthe ook een frisse dag. Ben sinds gisteren wat aan het experimenteren met constante temperatuur van 20° ipv nachtverlaging. Het lukt me nog niet om een mooie lange run te maken tot nu toe:
:strip_exif()/f/image/AJwzYxYlc607WaDXDLz9pRDT.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat het na het eten te warm wordt om weer aan te gaan tot we gaan slapen vind ik geen succes. Zou zo graag willen dat hij wat door kabbelt, maar weet nog niet hoe. Iemand een tip?
[ Voor 6% gewijzigd door okijokii op 07-11-2024 22:41 ]
Dan ben ik erg benieuwd naar wat de optie "Optimalisatie start" en "Optimalisatie stop" doen in dit geval.SBL schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:32:
[...]
"mijn thermostaat adviseert om zachtjes door te draaien"
Is het niet meer dan: berekenen wanneer het een bepaalde temperatuur moet zijn? Een soort slim dus?
En zo ja, werkt dit met aan/uit, OpenTherm of beiden?
En waarom adviseert Quatt "dit" (niet duidelijke of start aan en/of stop aan of beiden aan is) dan in te stellen?
Hier tekenen aub ......
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
:strip_exif()/f/image/yS1HO6CI5l5baflknp8otw2T.jpg?f=fotoalbum_large)