• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
WAF1 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:20:
[...]

Ik snap hem. Even HW afgelopen week nagekeken. Vorige week nog de conclusie getrokken dat het redelijk liep. Toen liep de wp op zijn ondergrens. De volgende dag kreeg ik al rare grafieken. Draaide toen wel meestal de 400 W. Ik denk dat dit mogenlijk toch de circulatie is. Toch draai ik vandaag met een COP 4,1 wat ik niet vind met buitemperatuur van 4-6 graden overdag. In de nacht was het dalende maar hoger.

[Afbeelding]
Wel ff nog een keer een screenshot maken wanneer perongeluk geluidsbalkje meekomt.
Nu ontbreekt de schaalverdeling en die is wel van belang

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator (2 met heatfan), T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (11-2023v1&9-2025v1.5), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, klusser, 11 are

• Friezin
  • Niet online
vanquishsdiv schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:21:
[...]

(Toevoeging op mijn vorige bericht:)

En dan bedoel ik deze screenshot. Waar komt
deze vandaan? Quatt-app? En hoe erg is dit voor de warmtepomp of het verbruik? En hoe herken ik als toekomstige gebruiker een te hoog of te laag ingestelde warmteverlieswaarde?
Al beantwoord zie ik

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator (2 met heatfan), T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (11-2023v1&9-2025v1.5), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, klusser, 11 are

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:15
4 graden! Nu wordt het serieus

Ik zie dat de bodemplaatverwarming met de nieuwe software pas aan gaat wanneer de buitentemperatuur onder de 4 graden komt.
Was dat bij jullie al bekend?
Dat is een verbetering ten opzichte van vorige winter toen dat verwarminglint al onder de 7 graden met 150 watt de plas water op mijn platte dak warm hield voor de vogels 🥳

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESe0hZQUu1wvu7V5H1LllqKko1M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/L5XoXrno6M4Ba0FGzB7fTK5N.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 90% gewijzigd door TeslaNerd op 07-11-2024 22:43 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:09

SBL

Stefannn schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:52:
@CPM
Trouwens….
Ik zou de quatt nu een poosje laten draaien met weinig aanpassingen….. Lees: thermostaatkranen, die moeten helemaal open danwel helemaal dicht maar die moeten zich er niet mee gaan bemoeien.
De quatt heeft immers een AI (welliswaar duur woord voor adaptive controller… maar toch..) algorithme dat nu helemaal geoptimaliseerd is voor je bypass op 200.
Duurt geheid iets van een week voordat hij zich de nieuwe situatie heeft aangeleerd.

Net als met de kinderen… niet storen tijdens het huiswerk.
Ik denk niet dat dit zo traag werkt. Ik denk dat Quatt's algoritme leert van de landelijke data, niet de persoonlijke, en dat @CPM dus veel sneller effect ziet van een aanpassing.
Deze aanpassing zou gebruikte watertemperaturen moeten verlagen en daarmee je COP verbeteren. En ook tot een rustiger stookgedrag moeten leiden. Hoeveel, dat hangt er vanaf hoeveel water er doorheen ging en of je nu voldoende flow overhoudt (denk ik wel).

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s

• SBL

SBL

raven22 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:22:
Ik heb op de boven verdieping de radiatoren vervangen door jaga's. Beneden is vvw.
Wat is bij een aanvoertemperatuur van 28-30 graden een goede delta T? Wat vind de Quatt een goede delta T?

Ik heb er zelfbouw fans ingezet en kan de afgifte sturen dmv aanpassen van de fanspeed.
deltaT is bij Quatt direct afhankelijk van de warmte die op dat moment geleverd wordt. Hoeveel dat bij jou is hangt van je vraag af (grootte huis, isolatie, hoeveelheid afgifte, thermostaat instelling) en zeggen dat dit bij jou 3,5 moet zijn, vind ik dan een raar antwoord.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s

• SBL

SBL

Dersan schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:11:
[...]

[...]

Ja ok bedankt, dacht ik stiekem al, balen. Dan laten we het eerst nog maar even zo!

Hier loopt de Quatt sinds de laatste update ook iets onrustiger, heb ze maar gemaild of ze het warmteverllies iets terug willen schroeven (moest eigenlijk al een beetje maar wordt met koudere buitentemperaturen al helemaal nodig).

[Afbeelding]
In die afbeelding zie je mooi het steeds te hard starten van de Quatt en het herstel daarna op basis van feedback-temperaturen. Inderdaad te hoog ingesteld warmteverlies. Bij @WAF1 zie ik dat minder duidelijk.

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:42:
4 graden! Nu wordt het serieus

Ik zie dat de bodemplaatverwarming met de nieuwe software pas aan gaat wanneer de buitentemperatuur onder de 4 graden komt.
Was dat bij jullie al bekend?
Dat is een verbetering ten opzichte van vorige winter toen dat verwarminglint al onder de 7 graden met 150 watt de plas water op mijn platte dak warm hield voor de vogels 🥳

[Afbeelding]
Bij 4,5 was bodemplaatverwarming hier ook aan. Heb nog weinig meetpunten van 5-6 graden dit jaar.
Ook COP met die verwarming lijkt bij mij substantieel beter dan vorig jaar. (COP +1??)
Ik zou de verbetering van het Quatt algoritme deze zomer bijna AI gaan noemen :D

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 26-03 21:53
vanquishsdiv schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:17:
[...]

Vraag:
Uit welke app halen jullie deze gegevens? En hoe kom ik er straks met mijn Quatt achter of warmteverlies te laag of te hoog ingesteld staat?
Ik uit Homewizard. P1 meter + energy-socket, alleen enkele Quatt, of kwh-meter duo Quatt

https://www.homewizard.com/nl/energy-socket/

Warmteverlies zal meestal goed staan, dit komt mogenlijk door het isoleren, hr++ glas. Het zou kunnen dat ook een update er mee te maken heeft maar ik weet niet precies wanneer deze is geweest. Versie 2.20.2 Maar sinds zaterdag is het beeld ineens van het opgenomen elektrisch vermogen veranderd en erg onrustig geworden. Dat zie je dus inderdaad niet in de Quatt app.

Andere mensen gebruiken Home Assistant.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• SBL

SBL

SBL schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:46:
[...]

deltaT is bij Quatt direct afhankelijk van de warmte die op dat moment geleverd wordt. Hoeveel dat bij jou is hangt van je vraag af (grootte huis, isolatie, hoeveelheid afgifte, thermostaat instelling) en zeggen dat dit bij jou 3,5 moet zijn, vind ik dan een raar antwoord.
@raven22 Bedoel je waar je de jaga's/ventilatoren op in moet stellen? Bij vol draaiende enkele Quatt op ~delta 6 graden, of iets anders afhankelijk van de warmteproductie die je in die kamer nodig hebt om het warmteverlies te compenseren of de kamer op te warmen.

• Friezin
  • Niet online
CPM schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:39:
[...]

Dan ben ik erg benieuwd naar wat de optie "Optimalisatie start" en "Optimalisatie stop" doen in dit geval.

Is het niet meer dan: berekenen wanneer het een bepaalde temperatuur moet zijn? Een soort slim dus?

En zo ja, werkt dit met aan/uit, OpenTherm of beiden?

En waarom adviseert Quatt "dit" (niet duidelijke of start aan en/of stop aan of beiden aan is) dan in te stellen?
Grappig: Quatt ontraadde dit (optimalisatie T6) eerder volgens mij.
Honeywell ook (en nog).
Die start en stop lopen niet synchroon tussen app en thermostaat zelf wat ik me herinner: al tijd geleden, maar volgens mij moest ik de "optimalisatie stop" handmatig op "off" zetten op de thermostaat zelf.
Oftewel: de On reageerde (en reageert) op de instelling in de app, de Off op het bakje.
(Bleef Off, ook wanneer ik in app m op On zette)
Daarna hebben we een Honeywell update gehad, dus weet niet of het nog zo werkt.

• WAF1
okijokii schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:38:
[...]

Ja precies, dit wist ik al en vind het jammer dat dit gebeurt, want die 0,8 graad verschil tussen uit gaan en weer aan, zijn de minder fijne momenten in huis en gebeurt toch geregeld. Daarom had ik de hoop dat @SBL hier een mooie instelling voor had gevonden die de Quatt terug gemoduleerd lekker laat door pruttelen iets boven de ingestelde temperatuur.
Heb je met een Tado dit probleem niet? Of voorkom je dit door de stapje van 0.1 graad?
De Tado heeft een PID-regeling. Als ik dus wil dat de temperatuur niet onder de 20 graden duikt dan zet ik hem bijv. op 20,2 graden. Dan duikt de temperatuur bijna nooit onder die 20 graden of en ongeveer 0,2 graden daarboven. Mogelijk nog nauwkeuriger, in ieder geval aangenaam. Gebruik overdag een contante lijn omdat het huis binnen vrij warm is. In de avond ga ik de temperatuur in stapjes van 0,2 opstoken.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:53
SBL schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:46:
[...]

Ik denk dat je mij moet hebben, hij vraagt wat de retourtemperatuur moet zijn bij 28 tot 30 graden, de Quatt bepaald niet de retourtemperatuur maar die bepaal je zelf door waterzijdig inregelen en dan kom je op een retourtemperatuur van ongeveer 3.5 graden lager.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• WAF1
harv schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:58:
[...]

@klmtrf

Heeeel veel mogelijkheden bij tado.
Maar...... wel sterk afhankelijk van maandelijkse abonnementen.

Ik heb alles bekeken en zie geen toegevoegde waarde, veel wat je zelf moet/kunt.

Maar de verwarmingsregeling is goed, gratis en instelbaar op 0,1 graad. Bovendien kun je in het verleden kijken.

Verder, hou het simpel, je zult alles zelf in de gaten moeten houden.!!!!
De afhankelijk van abonnementen valt mee. In plaats van automatisch kun je via pusch berichten ook gebruik maken van bepaalde functies. Ik dacht inderdaad alleen geofencing niet. Maar die heb je dus niet nodig als je een wp hebt.

• SBL

SBL

CPM schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:39:
[...]

Dan ben ik erg benieuwd naar wat de optie "Optimalisatie start" en "Optimalisatie stop" doen in dit geval.

Is het niet meer dan: berekenen wanneer het een bepaalde temperatuur moet zijn? Een soort slim dus?

En zo ja, werkt dit met aan/uit, OpenTherm of beiden?

En waarom adviseert Quatt "dit" (niet duidelijke of start aan en/of stop aan of beiden aan is) dan in te stellen?
Optimalisatie op de T6 staat bij mij nog altijd uit. Denk uit T6-handleiding te weten dat hij dan aanlopen gaat nemen naar de temperatuur ingesteld in je schema. Ik bepaal liever zelf wanneer hij start.
En ik weet niet of de CiC die aanloop dan ook overneemt. Ik denk eigenlijk van niet, want ik denk (niet getest) dat zo'n aanloop vertaald wordt in voorzichtig stijgend ControlSetpoint waar de CiC niets mee doet.

• SBL

SBL

Gerardwaz schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:13:
[...]
Ik denk dat je mij moet hebben, hij vraagt wat de retourtemperatuur moet zijn bij 28 tot 30 graden, de Quatt bepaald niet de retourtemperatuur maar die bepaal je zelf door waterzijdig inregelen en dan kom je op een retourtemperatuur van ongeveer 3.5 graden lager.
Ik had eerst niet begrepen dat @raven22 waterzijdig aan het inregelen was. Bij Quatt varieert deltaT van 2,5 tot 7,0.
Waterzijdig inregelen is normaal bij vol vermogen, dus 5-7graden bij enkele Quatt. Bij dubbele nog veel meer.
Is 3,5 graad afgifte dan niet wat weinig afgifte voor een dure jaga die je koopt omdat hij zo lekker veel afgifte heeft?

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:50
WAF1 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:35:
[...]

Ik zou de temperatuur wat lager instellen en in de avond met een schema opbouwen. Op de dagen dat je wel thuis bent dan kan je met een klik het schema pauzeren, en de verwarming hoger zetten. Met een klik kan je het gebruikenlijke schema weer aanzetten.
@klmtrf

Afwezig en uit, gebruik je aleen als je meerdere dagen weg bent.

Voor de rest. Niet aan beginnen. Dat kan bij CV, maar bij een warmtepomp?

Maak schema's die de dag-/ weekbehoefte dekken. Bij onregelmatig gebruik, blijf je draaien en instellen als je naar de actuele behoefte wilt instellen. Beperk dit zoveel mogelijk.

Zo heb ik een kamer die ik onregelmatig gebruik. Ik heb een vaste afwezigheidstemperatuur bepaald, die voldoende is om vlot de kamer op de gewenste temperatuur te krijgen. Verder veel Heatfan op de radiator, zodat deze eventueel op de hoogste stand echt snel kan opwarmen. Op basis van proberen ruim op tijd voor gebruik dit opwarmen starten.

Zo kun je andersom een kamer die je eerder verlaat eventueel eerder naar de nachttemperatuur zetten.

Voor de rest gebruik ik de afwezigheidsmodus dus pas als ik minimaal 24 uur weg ben en de uitstand als we minimaal 48 uur niet thuis zijn.

En denk meer in verwarmen binnen de schil ipv per ruimte.

[ Voor 4% gewijzigd door Mickel moen op 07-11-2024 23:39 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• WAF1
Friezin schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:40:
[...]

Wel ff nog een keer een screenshot maken wanneer perongeluk geluidsbalkje meekomt.
Nu ontbreekt de schaalverdeling en die is wel van belang
Ik ben niet handig om een screenshot te maken. Eigenlijk weet ik niet waarom het erbij mij zo uitziet. Maar elke horizontale streep is 200 W. Je ziet nu dat nu de warmtevraag groter wordt, het beeld onrustiger wordt.

• Mickel moen
WAF1 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:20:
[...]

Ik snap hem. Even HW afgelopen week nagekeken. Vorige week nog de conclusie getrokken dat het redelijk liep. Toen liep de wp op zijn ondergrens. De volgende dag kreeg ik al rare grafieken. Draaide toen wel meestal de 400 W. Ik denk dat dit mogenlijk toch de circulatie is. Toch draai ik vandaag met een COP 4,1 wat ik niet vind met buitemperatuur van 4-6 graden overdag. In de nacht was het dalende maar hoger.

[Afbeelding]
Waarom heb jij steeds dat muziekbalkje over de Watt-waarden staan? Zo maak je zo'n grafiek nietszeggend.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• Gerardwaz
SBL schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:26:
[...]

Ik had eerst niet begrepen dat @raven22 waterzijdig aan het inregelen was. Bij Quatt varieert deltaT van 2,5 tot 7,0.
Waterzijdig inregelen is normaal bij vol vermogen, dus 5-7graden bij enkele Quatt. Bij dubbele nog veel meer.
Is 3,5 graad afgifte dan niet wat weinig afgifte voor een dure jaga die je koopt omdat hij zo lekker veel afgifte heeft?
Bij 28 tot 30 graden is een van delta T van 3.5 prima ook bij een dubbele Quatt.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14:10
Mickel moen schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:36:
[...]

Waarom heb jij steeds dat muziekbalkje over de Watt-waarden staan? Zo maak je zo'n grafiek nietszeggend.
Ik denk hierom: Hoe maak je een screenshot met een Samsung telefoon?
Om een schermafbeelding te maken, druk je tegelijkertijd op de Aan/Uit- en de Volume Omlaag-knoppen. 4 Het scherm knippert heel kort om aan te geven dat er een schermafbeelding is gemaakt

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

• SBL

SBL

Gerardwaz schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:40:
[...]

Bij 28 tot 30 graden is een van delta T van 3.5 prima ook bij een dubbele Quatt.
Kun je dat uitleggen? Waar maak ik een denkfout mbt waterzijdig inregelen?

Ik denk zo:
Een dubbele Quatt op vollast maakt delta T van ruim 10 graden, flow 800 l/u.
Het 30graden water dat naar je Jaga's gaat (400 l/u?) koelt maar 3,5 graden af naar 26,5.
De andere 400 l/u heeft net zo'n afgifte dus al het water komt met 26,5 terug bij Quatt.
Die doet er 10 graden bij en je hebt een kwartier later water van 36,5.
Dat is toch niet de bedoeling?

• Mickel moen
robmaas schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:50:
[...]

Om een schermafbeelding te maken, druk je tegelijkertijd op de Aan/Uit- en de Volume Omlaag-knoppen. 4 Het scherm knippert heel kort om aan te geven dat er een schermafbeelding is gemaakt
Wat een waardeloze telefoon. Bronvervuiling.
Dat moet toch beter kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 07-11-2024 23:54 ]

• Gerardwaz
SBL schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:52:
[...]

Kun je dat uitleggen? Waar maak ik een denkfout?

Ik denk zo:
Het 30graden water dat naar je Jaga's gaat (400 l/u?) koelt maar 3,5 graden af naar 26,5.
De andere 400 l/u heeft net zo'n afgifte dus al het water komt met 26,5 terug bij Quatt.
Dat is een grote denkfout, waarom doet hij er 10 graden bij?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
SBL schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:52:
[...]

Kun je dat uitleggen? Waar maak ik een denkfout mbt waterzijdig inregelen?

Ik denk zo:
De grap is dat die Quatt niet op vollast gaat draaien als dat niet hoeft. Het is geen CV ketel die minimaal 6-8KW kwijt moet.

Als jij een 30 graden convector weet te koelen naar 26,5 met lucht van 20 graden doe je het al redelijk goed. Die afkoeling kan je op 2 manieren vergroten: minder warmte aanvoeren of nog meer lucht door de convector forceren.

DeltaT is geen doel, het is een hulpmiddel om te bepalen of je de flow goed aan het verdelen bent. Liefst wil je de deltaT overal gelijk, maar ook dat is geen wet. Zo heb ik radiatoren op slaapkamers die dat vermogen helemaal niet nodig hebben, die worden voor de helft warm en geven een retour net boven de ruimtetemperatuur.

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
SBL schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:19:
[...]

Optimalisatie op de T6 staat bij mij nog altijd uit. Denk uit T6-handleiding te weten dat hij dan aanlopen gaat nemen naar de temperatuur ingesteld in je schema. Ik bepaal liever zelf wanneer hij start.
En ik weet niet of de CiC die aanloop dan ook overneemt. Ik denk eigenlijk van niet, want ik denk (niet getest) dat zo'n aanloop vertaald wordt in voorzichtig stijgend ControlSetpoint waar de CiC niets mee doet.
Bij mij staat hij aan, maar zie geen effect. Misschien kan @Friezin ons meenemen in mogelijk effect? Ik zie in de Quatt app en JSON exact op het moment dat er op de T6 een verandering qua temperatuur is dat er door Quatt iets gebeurt. Volgens mij maakt het weinig uit of optimalisatie aan of uit staat.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• okijokii
  • Niet online
Mickel moen schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:52:
[...]

Wat een waardeloze telefoon. Bronvervuiling.
Dat moet toch beter kunnen.
Ik denk dat het niet aan de telefoon ligt maar aan de volgorde (milliseconde) waarmee @WAF1 een screenshot maakt. Ze drukt niet tegelijkertijd de 2 knoppen in, maar de volumeknop net iets eerder. Dan krijg je dit.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:18
Welke gegevens zijn nodig om iets nuttigs te kunnen zeggen over of de Quatt Duo lekker loopt?
Kan iemand hier iets nuttigs over zeggen? Overigens erg tevreden over de huistemperatuur en het verminderde gasverbruik, maar begint nu te kriebelen om maximaal te optimaliseren uiteraard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7jCl-d2UjWvUxwNwUoygnTCOvI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dtivEAc7S4mhOxsljZyCT2zv.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGAwPxlxLIzScFCtDaxMEJECgww=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zEKTzuh4kSqvYzCV9oINUyNr.png?f=fotoalbum_tile

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:18
Quatt draait hier inmiddels anderhalve week, wat me opvalt is dat de watertemperatuur nogal afwijkt van wat hier doorgaans voorbij komt. Is daar een verklaarbare reden voor?

Huis wordt enkel met radiatoren verwarmd, vrijwel allemaal met Tado radiatorknoppen die op 1 constante temperatuur staan ingesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3k7VfLPHLGdH1rFuXZ1td0V5Np8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E2BctK3m8ykLPbEau4AVQYBU.jpg?f=fotoalbum_large

https://dylight3dprints.etsy.com

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 26-03 07:28
Dylanf97 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 07:44:
Quatt draait hier inmiddels anderhalve week, wat me opvalt is dat de watertemperatuur nogal afwijkt van wat hier doorgaans voorbij komt. Is daar een verklaarbare reden voor?

Huis wordt enkel met radiatoren verwarmd, vrijwel allemaal met Tado radiatorknoppen die op 1 constante temperatuur staan ingesteld.

[Afbeelding]
Waar haal je deze grafieken vandaan? Kan elke leek (met minimale HTML-programmeerervaring) dit?

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

• Dylanf97
vanquishsdiv schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 07:59:
[...]

Waar haal je deze grafieken vandaan? Kan elke leek (met minimale HTML-programmeerervaring) dit?
Deze komt uit Home Assistant :)

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:45
Er zou best een hysterese gemaakt kunnen worden voor de anti freeze protection.

Die schakelt in onder de 6 graden, maar als de temperatuur daar net omheen schommelt, wordt de pomp constant aan en uit gezet.
Zien jullie hetzelfde gedrag?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSr820xLvZf3P-kOUtPxZQ8VH3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nJ6AplD1TpGAmzPWPlOjfHA3.jpg?f=fotoalbum_large
Paars is standby, groen is anti freeze

Ik vind het onnodig om hier een ticket voor in te schieten, maar misschien kan een beta tester dit doorgeven aan Quatt?

[ Voor 11% gewijzigd door HBO88 op 08-11-2024 08:04 ]

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16

[Afbeelding]
Je Quatt kan de warmte waarschijnlijk niet goed kwijt.
Die radiatorknoppen zijn ongewenst op de plek waar de thermostaat hangt. Die radiatoren moeten vol open staan, thermostaat en Quatt doen de rest.

• jj85
HBO88 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:02:

Die schakelt in onder de 6 graden, maar als de temperatuur daar net omheen schommelt, wordt de pomp constant aan en uit gezet.
[Afbeelding]
yep, heb dat eerder ook gezien. Hysterese zou goed zijn.

• Dylanf97
jj85 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:03:
[...]

Je Quatt kan de warmte waarschijnlijk niet goed kwijt.
Die radiatorknoppen zijn ongewenst op de plek waar de thermostaat hangt. Die radiatoren moeten vol open staan, thermostaat en Quatt doen de rest.
Ik heb de thermostaat nu bij de ketel hangen (met CV was dat geen probleem) en alle radiatorknoppen waren sturende zones.
Nu heb ik de "koudste" zone in huis als enige sturende zone, die bepaalt of de Quatt aan of uit staat.

Ik ga eens experimenteren met een draadloze extensiekit van Tado, dan kan de thermostaat op een iets meer tactische plek.
Klassiek voorbeeld van "werkt prima met een CV ketel, niet met een warmtepomp" 8)7

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:25
vanquishsdiv schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:17:
[...]

Vraag:
Uit welke app halen jullie deze gegevens? En hoe kom ik er straks met mijn Quatt achter of warmteverlies te laag of te hoog ingesteld staat?
Warmteverlies van de Quatt stond (vorig jaar?) nog in het technische rapport wat je hebt ontvangen. Als dat er niet in staat, dan kan je het opvragen.

Als je een warmteverkies berekening wilt maken dan kan je dat met onderstaande sheet doen.

https://docs.google.com/s...w6-LNcPY/edit?usp=sharing

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

• WAF1
Mickel moen schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:27:
[...]

@klmtrf

Afwezig en uit, gebruik je aleen als je meerdere dagen weg bent.

Voor de rest. Niet aan beginnen. Dat kan bij CV, maar bij een warmtepomp?

Maak schema's die de dag-/ weekbehoefte dekken. Bij onregelmatig gebruik, blijf je draaien en instellen als je naar de actuele behoefte wilt instellen. Beperk dit zoveel mogelijk.

Zo heb ik een kamer die ik onregelmatig gebruik. Ik heb een vaste afwezigheidstemperatuur bepaald, die voldoende is om vlot de kamer op de gewenste temperatuur te krijgen. Verder veel Heatfan op de radiator, zodat deze eventueel op de hoogste stand echt snel kan opwarmen. Op basis van proberen ruim op tijd voor gebruik dit opwarmen starten.

Zo kun je andersom een kamer die je eerder verlaat eventueel eerder naar de nachttemperatuur zetten.

Voor de rest gebruik ik de afwezigheidsmodus dus pas als ik minimaal 24 uur weg ben en de uitstand als we minimaal 48 uur niet thuis zijn.

En denk meer in verwarmen binnen de schil ipv per ruimte.
Ik had het niet over afwezig of uit. Het zijn knoppen die ik nog niet ogebruik. Hoeft ook niet omdat hier hier vaak iemand thuis is dus wp staat gewoon de hele dag aan. Maar je kan je temperatuur bijv. Instellen op 19 graden, dat is een redelijk temperatuur en als je dan thuis bent dan onderbreek je je schema en zet je hem iets hoger. Ik denk als je een dag thuis werkt je dat in principe dan de hele werkdag doet of in iedergeval enkele uren na elkaar. Naderhand zet je deze weer op het schema. Maar misschien komt dat wel overeen met de knop afwezig, Maar het lijkt mij dat als het over uren gaat en het temperatuurverschil niet te groot dat je dieze optie kan gebruiken.

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:25
[...]

Uit Home Assistant en als je geïnteresseerd bent;
Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

• WAF1
robmaas schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:50:
[...]

Ja dit klopt en het proces loopt bij mij niet zo soepel. Boomer vibs. of gewoon een slechte motoriek. Mijn kinderen lachen mij uit.

• TeslaNerd
Zijn er al mooie foto’s gemaakt van Quatt buitenunits met ijs vlak voor een defrost?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• jj85
SBL schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:53:
[...]

Bij 4,5 was bodemplaatverwarming hier ook aan. Heb nog weinig meetpunten van 5-6 graden dit jaar.
Ook COP met die verwarming lijkt bij mij substantieel beter dan vorig jaar. (COP +1??)
Ik zou de verbetering van het Quatt algoritme deze zomer bijna AI gaan noemen :D
Hoe zie je of de bodemplaatverwarming aan staat? Kijk je naar electrisch vermogen?

• TeslaNerd
[...]

Deze leek met minimale html ervaring kan het 🥳

De hardware keuze vond ik nog de meest uitdagende. Mijn home assistant draait nu op een raspberry pi4 van een paar tientjes

• Friezin
  • Niet online
okijokii schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 06:56:
[...]

Bij mij staat hij aan, maar zie geen effect. Misschien kan @Friezin ons meenemen in mogelijk effect? Ik zie in de Quatt app en JSON exact op het moment dat er op de T6 een verandering qua temperatuur is dat er door Quatt iets gebeurt. Volgens mij maakt het weinig uit of optimalisatie aan of uit staat.
Ik heb iedereen al een keer "meegenomen", dus ga niet nogmaals 😉

Zie:
Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Een paar week terug nog een keer een week getest met "optimalisatie uit" (bij dit soort tests moet je echt een week gaan rekenen) en de kamertemperatuur daalde weer tot 0,5°C onder de ingestelde temperatuur voor Quatt aansloeg of harder begon te werken om verschil op te lossen.

Staat nu weer aan.

Wat ik ook in de link zeg: test het zelf, test een week.

• marleybob
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-08-2025
Goedemorgen, sinds deze week heb ik te maken dat ik op de app niet zie dat de Cv-ketel of de Quatt warmte aan het leveren is. Als ik naar de Cv-ketel loop en de Resideo app bekijk, wordt er aangegeven dat de Cv-ketel warmte levert.

Als ik naar het inzichtentab in de Quatt app kijk, is er vanaf woensdag geen warmte meer door de Cv-ketel of de Quatt geleverd. Het lijkt als de CiC niet meer communiceert. Voordat ik een reset o.i.d. uitvoer van de CiC, hebben jullie mogelijk andere tips en trucs?

Ik heb een Intergas Xtreme 36 Cv-ketel en de Honeywell Lyric T6 als thermostaat.

• Friezin
  • Niet online
okijokii schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 07:02:
[...]

Ik denk dat het niet aan de telefoon ligt maar aan de volgorde (milliseconde) waarmee @WAF1 een screenshot maakt. Ze drukt niet tegelijkertijd de 2 knoppen in, maar de volumeknop net iets eerder. Dan krijg je dit.
Klopt, gebeurt mij ook wel.
Maar dan maak ik een nieuw screenshot.
Misschien tip voor @WAF1

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Vetifuro schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 07:22:
Welke gegevens zijn nodig om iets nuttigs te kunnen zeggen over of de Quatt Duo lekker loopt?
Kan iemand hier iets nuttigs over zeggen? Overigens erg tevreden over de huistemperatuur en het verminderde gasverbruik, maar begint nu te kriebelen om maximaal te optimaliseren uiteraard.

[Afbeelding][Afbeelding]
Lijkt me keurig toch?
1 Quatt moet steeds harder werken, en in plaats van op 1000W opgenomen te zitten, gaan ze samen 2 x 500 doen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• TeslaNerd
jj85 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:50:
[...]

Hoe zie je of de bodemplaatverwarming aan staat? Kijk je naar electrisch vermogen?
Ja, na ca 20 minuten zie je een verhoging van het electrische vermogen zonder dat het afgegeven vermogen omhoog gaat. Dat is de vloerverwarming die aan gaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5boX--9zyIoR8NHnYYuKx7JQYJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i1Mk9oL59PujAVxM4VXIda3A.jpg?f=fotoalbum_large

• Friezin
  • Niet online
HBO88 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:02:

[Afbeelding]
Paars is standby, groen is anti freeze

Ik vind het onnodig om hier een ticket voor in te schieten, maar misschien kan een beta tester dit doorgeven aan Quatt?
Ik vertrouw de supervisoryControlMode niet meer.
Status 4 heb ik bijvoorbeeld niet weer gezien, ook niet wanneer app "alleen cv" laat zien.

En zo te zien aan het stroomverbruik (en buitentemperatuur), is dit supervisoryControlMode anti-freeze protection (97 of 98) en NIET verwarmen (2).
dribbel in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Voor mij staat wel een ticket open: problem request ingeschoten.

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06-2025
TeslaNerd schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:47:
Zijn er al mooie foto’s gemaakt van Quatt buitenunits met ijs vlak voor een defrost?
Ja genoeg in deel 1. Zal januari ongeveer zijn denk ik

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 22:14
Dylanf97 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:15:
[...]

Ik heb de thermostaat nu bij de ketel hangen (met CV was dat geen probleem) en alle radiatorknoppen waren sturende zones.
Nu heb ik de "koudste" zone in huis als enige sturende zone, die bepaalt of de Quatt aan of uit staat.

Ik ga eens experimenteren met een draadloze extensiekit van Tado, dan kan de thermostaat op een iets meer tactische plek.
Klassiek voorbeeld van "werkt prima met een CV ketel, niet met een warmtepomp" 8)7
Mocht je interesse hebben: ik heb nog zo’n kit over

• TeslaNerd
paQ schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:00:
[...]

Lijkt me keurig toch?
1 Quatt moet steeds harder werken, en in plaats van op 1000W opgenomen te zitten, gaan ze samen 2 x 500 doen.
Yikes! En dan 2x 150 watt = 300 watt bodemplaatverwarming als het kouder dan 5 graden is.

[ Voor 5% gewijzigd door TeslaNerd op 08-11-2024 09:07 ]

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:35

[Afbeelding]
Met alleen radiatoren heb je een hogere Ta nodig dan mensen met vloerverwarming of LT-verwarming.

• paQ
  • Nu online
TeslaNerd schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:06:
[...]

Yikes! En dan 2x 150 watt = 300 watt bodemplaatverwarming als het kouder dan 5 graden is.
Er zitten ook nadelen aan een duo he ;)
Je hebt ook 2 waterpompen die altijd draaien. (als minimaal 1 quatt werkt)

maar is die bodemverwarming echt 150W? :o

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 08-11-2024 09:10 ]

• erwindw871
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20-02 11:11
Goedemorgen,

Misschien is hier al eerder een vraag over geweest, maar ik kan hem niet vinden;

Normaliter verbruikt de Quatt in rust ca. 4 à 5w. Sinds gisteren blijft de Quatt al de hele nacht constant 13w gebruiken. Hoorde ook de hele nacht een (lichte) bromtoon aan de andere kant vd muur. Weet iemand wat dat is? Toch een pomp die blijft draaien ofzoiets? Dit is de eerste keer dat het mij opvalt, als ik verder terug ga verbruikt ie alle andere nachten constant 4w...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYPZFsZERmU7tWEARBiSOTZRRA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNPw0PldUVakFXMd8Lu6KuXK.jpg?f=fotoalbum_large

• jj85
paQ schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:10:
[...]

Dat betwijfel ik. Zie power input hier regelmatig terugvallen naar 5W. Daar draait geen pomp op. (De andere Quatt is dan wel actief)

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:46
erwindw871 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:13:
Goedemorgen,

Misschien is hier al eerder een vraag over geweest, maar ik kan hem niet vinden;

Normaliter verbruikt de Quatt in rust ca. 4 à 5w. Sinds gisteren blijft de Quatt al de hele nacht constant 13w gebruiken. Hoorde ook de hele nacht een bromtoon. Weet iemand wat dat is? Toch een pomp die blijft draaien ofzoiets? Dit is de eerste keer dat het mij opvalt, als ik verder terug ga verbruikt ie alle andere nachten constant 4w...
[Afbeelding]
pomp draait op half vermogen als anti freeze protection

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• TeslaNerd
jj85 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:15:
[...]

Dat betwijfel ik. Zie power input hier regelmatig terugvallen naar 5W. Daar draait geen pomp op. (De andere Quatt is dan wel actief)
Geen twijfel mogelijk. Als de Quatt actief is en buitentemperatuur gaat onder 4 dan gaat power input met 150 watt omhoog. Als de buitentemperatuur weer boven de 5 graden komt gaat die 150 watt er weer af.

Daarom is het bij een duo efficiënter als ze elkaar aflossen (tot het te koud wordt en ze beiden moeten draaien)

• jj85
TeslaNerd schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:21:
[...]

Geen twijfel mogelijk. Als de Quatt actief is en buitentemperatuur gaat onder 4 dan gaat power input met 150 watt omhoog. Als de buitentemperatuur weer boven de 5 graden komt gaat die 150 watt er weer af.

Daarom is het bij een duo efficiënter als ze elkaar aflossen (tot het te koud wordt en ze beiden moeten draaien)
Sorry, ging over de opmerking "Je hebt ook 2 waterpompen die altijd draaien. (als minimaal 1 quatt werkt)"

• Friezin
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:10:
[...]

Best raar dan, want 150W had ik bij mij dan ook verwacht.
Quatt gister uit, vanwege die dynamische tarieven (test, test) maar ging enkel van 4 naar 13W rond 16.30 uur: temperatuur was toen 4°C.
Bij aangaan gelijk de defrosts in.

Die 13W zal dan anti-freeze (97/98) zijn geweest, maar ik heb dan misschien geen bodemplaat @TeslaNerd ?

Edit: temperatuurverloop Eelde, gisteren;
https://www.wunderground....eelde/EHGG/date/2024-11-7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjQaKjBtFPAGq__vUR1qPXrg53U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/emPjVsjbhBM2KLQ7c0cwkh0Z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 08-11-2024 09:42 ]

• paQ
  • Nu online
jj85 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:15:
[...]

vreemd, want ik zie hier toch duidelijk verbruik op de wp die niet meedoet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/imGUqyQnYN5RgJM6zdiV6_2yxzw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zEKTzuh4kSqvYzCV9oINUyNr.png?f=user_large

ca 30~40W gok ik

• TeslaNerd
Friezin schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:33:
[...]

Best raar dan, want 150W had ik bij mij dan ook verwacht.
Quatt gister uit, vanwege die dynamische tarieven (test, test) maar ging enkel van 4 naar 13W rond 16.30 uur: temperatuur was toen 4°C.
Bij aangaan gelijk de defrosts in.

Die 13W zal dan anti-freeze (97/98) zijn geweest, maar ik heb dan misschien geen bodemplaat @TeslaNerd ?

Edit: temperatuurverloop Eelde, gisteren;
https://www.wunderground....eelde/EHGG/date/2024-11-7

[Afbeelding]
De 150 watt bodemplaatverwarming zie ik bij mijn Quatt er bij komen ca 20 minuten nadat de warmtepomp is gaan pompen. Ik zie de 150 watt bodemplaatverwarming niet als de Quatt in standby of antifreeze staat

• paQ
  • Nu online
150W is wel echt veel.
Zeker weten dat het allemaal bodemverwamring is? De helft zou ook moeten lukken lijkt me zo.

• okijokii
  • Niet online
Friezin schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:53:
[...]

Ik heb iedereen al een keer "meegenomen", dus ga niet nogmaals 😉

Zie:
Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Een paar week terug nog een keer een week getest met "optimalisatie uit" (bij dit soort tests moet je echt een week gaan rekenen) en de kamertemperatuur daalde weer tot 0,5°C onder de ingestelde temperatuur voor Quatt aansloeg of harder begon te werken om verschil op te lossen.

Staat nu weer aan.

Wat ik ook in de link zeg: test het zelf, test een week.
Helaas werkt het bij mij niet zoals bij jou. Bij een ingestelde temperatuur van 20° kan de kamertemperatuur zomaar dalen tot 19.6° voordat de Quatt weer aan het werk wil. Een hysterese tussen 20.2° en 19.8° ipv 20.4° en 19.6° zou al een stuk aangenamer zijn, maar krijg ik nog niet voor elkaar met de T6.

• Friezin
  • Niet online
TeslaNerd schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:53:
[...]

De 150 watt bodemplaatverwarming zie ik bij mijn Quatt er bij komen ca 20 minuten nadat de warmtepomp is gaan pompen. Ik zie de 150 watt bodemplaatverwarming niet als de Quatt in standby of antifreeze staat
Logischerwijze zou je dus een 150W sprong bij mij moeten zien tussen 04.00 en 08.00 uur?
Toen was het hier 6°C. Ik zie enkel rond 1400W, geen rare dingen na 20 minuten

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 08-11-2024 10:09 ]

• Friezin
  • Niet online
okijokii schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:02:
[...]

Helaas werkt het bij mij niet zoals bij jou. Bij een ingestelde temperatuur van 20° kan de kamertemperatuur zomaar dalen tot 19.6° voordat de Quatt weer aan het werk wil. Een hysterese tussen 20.2° en 19.8° ipv 20.4° en 19.6° zou al een stuk aangenamer zijn, maar krijg ik nog niet voor elkaar met de T6.
Dan zou ik eens een week testen zonder.

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:10
okijokii schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:02:
[...]

Ik blijf die vaste waarden van de T6 ook nog steeds zo bijzonder vinden. Dit is bij een constante temperatuur van 21° . Ik heb nog een andere simpele Ali Tuya thermometer naast de T6 liggen en die laat nooit een grotere afwijking zien dan 0,2° .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJFsGwN6h7T_1f1OIvYN0s7cLww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PS2m7fbQcxGYmidCZqFxndWj.png?f=fotoalbum_large

• okijokii
  • Niet online
Friezin schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:10:
[...]

Dan zou ik eens een week testen zonder.
Ja, ga ik proberen 👍🏻

• okijokii
  • Niet online
Dersan schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:11:
[...]

Ik blijf die vaste waarden van de T6 ook nog steeds zo bijzonder vinden. Dit is bij een constante temperatuur van 21° . Ik heb nog een andere simpele Ali Tuya thermometer naast de T6 liggen en die laat nooit een grotere afwijking zien dan 0,2° .

[Afbeelding]
Dit is ook met optimalisatie aan?

• Dersan
okijokii schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:12:
[...]

Dit is ook met optimalisatie aan?
Ja, staat aan. Zal het eens uitzetten (en zag net van Friezin dat uitzetten om de thermostaat zelf moet ipv in de app, zal eens proberen).

• SBL

SBL

Gerardwaz schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:59:
[...]

Dat is een grote denkfout, waarom doet hij er 10 graden bij?
Dubbele Quatt doet er 10 graden bij als hij 9,2kW levert volgens de formule:
800 l/u * 10 deltaT * 0,00115 = 9,2kW
waarbij die constante wordt bepaald door soortelijke warmte van water.

@_JGC_ En als je nooit 9kW nodig hebt, moet je geen dubbele Quatt kopen.
Een enkele Quatt die 5,5kW doet (bij mij heel vaak), haalt zo een deltaT van 6.
En als de Quatt dat levert, dan wil ik graag dat dit ook afgegeven wordt, zodat mijn huis kan opwarmen,
en dan moet ik mijn radiatoren dus maximaal 6 graden af laten geven (gemiddeld).

Als Quatt minder vermogen levert dan maximum, hoeft er minder afgegeven te worden. Dat gaat bij mijn radiatoren vanzelf, omdat de watertemperatuur dan daalt. Bij Jaga's ook?

• TeslaNerd
Friezin schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:07:
[...]

Logischerwijze zou je dus een 150W sprong bij mij moeten zien tussen 04.00 en 08.00 uur?
Toen was het hier 6°C. Ik zie enkel rond 1400W, geen rare dingen na 20 minuten
6 graden in Friesland en 4 hier in Amsterdam!

Dat is schokkend klimaatnieuws: Friesland is al meer dan 1,5 graad warmer 😱

“het gezaghebbende Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), voorziet minstens 2,5C opwarming van de aarde. Bijna de helft verwacht een toename van minstens 3C (5,4F). Slechts 6% dacht dat de internationaal overeengekomen limiet van 1,5C (2,7F) nog zal worden gehaald.

Veel wetenschappers zien een “semi-dystopische” toekomst voor zich, met hongersnoden, conflicten en massale migratie, die wordt aangedreven door hittegolven, bosbranden, overstromingen en stormen met een intensiteit en frequentie die veel hoger ligt dan we tot nu toe hebben gezien.”

• Friezin
  • Niet online
TeslaNerd schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:23:
[...]

6 graden in Friesland en 4 hier in Amsterdam!

Dat is schokkend klimaatnieuws: Friesland is al meer dan 1,5 graad warmer 😱

“het gezaghebbende Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), voorziet minstens 2,5C opwarming van de aarde. Bijna de helft verwacht een toename van minstens 3C (5,4F). Slechts 6% dacht dat de internationaal overeengekomen limiet van 1,5C (2,7F) nog zal worden gehaald.

Veel wetenschappers zien een “semi-dystopische” toekomst voor zich, met hongersnoden, conflicten en massale migratie, die wordt aangedreven door hittegolven, bosbranden, overstromingen en stormen met een intensiteit en frequentie die veel hoger ligt dan we tot nu toe hebben gezien.”
Wel blijven opletten Tesla en de juiste datum kiezen 😉
Eelde gistermorgen 6°C

Amsterdam gistermorgen 9, en daalde naar 8:

https://www.wunderground....iphol/EHAM/date/2024-11-7

• SBL

SBL

[Afbeelding]
Watertemperaturen nu al boven de 50, dat belooft niet veel goeds. CVketel gaat dan veel bijgeschakeld worden deze winter (en dat gaat niet altijd even soepel).
Dus zoek de balans met je radiatoren, ipv ze uit te schakelen wanneer die kamer warm genoeg is.
Help de convectie door ventilatoren bij je radiatoren.
Zoek naar kortsluiting (vaak kleine radiatoren die water te heet weer terugsturen) en knijp deze.
Plaats grotere radiator op plek die moeilijk warm wordt (staat ook nog op mijn ToDo list)

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:02:
[...]

Ja, na ca 20 minuten zie je een verhoging van het electrische vermogen zonder dat het afgegeven vermogen omhoog gaat. Dat is de vloerverwarming die aan gaat

[Afbeelding]
Mooie uitleg, mag wat mij betreft gepind worden. Misschien wel woord "vloerverwarming" vervangen door "bodemplaatverwarming"

• SBL

SBL

Dersan schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:11:
[...]

[Afbeelding]
Stappen van minimaal 0,2 is wat T6 doorgeeft via opentherm (ja, dat is een nadeel). Hij meet veel nauwkeuriger, in stappen van 1/256 graad. En gebruikt dat ook voor aanpassing ControlSetpoint (waar CiC/Quatt niets mee lijkt te doen).

• paQ
  • Nu online
Nog even zitten teruglezen in oude posts, en ook daaruit bleek 150W.
Pittig...

• Dylanf97
SBL schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:31:
[...]

Watertemperaturen nu al boven de 50, dat belooft niet veel goeds. CVketel gaat dan veel bijgeschakeld worden deze winter (en dat gaat niet altijd even soepel).
Dus zoek de balans met je radiatoren, ipv ze uit te schakelen wanneer die kamer warm genoeg is.
Help de convectie door ventilatoren bij je radiatoren.
Zoek naar kortsluiting (vaak kleine radiatoren die water te heet weer terugsturen) en knijp deze.
Plaats grotere radiator op plek die moeilijk warm wordt (staat ook nog op mijn ToDo list)
Thanks! Ik ga eens beginnen om niet die knoppen de warmtevraag te laten regelen, maar de thermostaat zelf (hangt nu nog in de bijkeuken, ga ik in de woonkamer plaatsen). Dan kunnen alle radiatoren maximaal open, ben benieuwd hoe het systeem zich dan gaat gedragen.

Ventilatoren hebben we al geplaatst bij de meeste radiatoren, maar die gaan momenteel ook nog met de "standaard" sensor pas aan boven de 35(+-) graden. Ook daar kan de regeling nog wat slimmer.

• VindiGoosh
paQ schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:47:
Nog even zitten teruglezen in oude posts, en ook daaruit bleek 150W.
Pittig...
Als het nou gebeurt als het ook daadwerkelijk gaat vriezen, oké.. maar bij 6 graden!?

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

netappie schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:48:
[...]

Als die bypass open staat dan krijg je geen geweldige Delta-T.
Ik denk dat een monteur die uit voorzorg heeft geplaatst om de leidingen te beschermen tegen bevriezen.
Radiator er na een beetje open en dan ben je dat probleem ook kwijt. Wat isolatie om CV buizen in koude kruipruimtes doet trouwens ook wonderen.
De buizen zijn over het grote deel geïsoleerd maar het kan idd beter. Voordeel van dat er hier geen isolatie zit is dat dit hokje ook iets warmte krijgt als de radiator die er achter zit ook open staat (wat niet het geval is). Scheelt weer iets vocht in de kelder. ;)
Verdere buis isolatie is aanwezig maar kan soms iets beter op bepaalde plekken.
Friezin schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:01:
[...]

Die temperatuur heb ik hier ook.. met minder kWh: de helft.
Hoop dat dit de oplossing is!
En inderdaad: ff naar de bouwmarkt voor buisisolatie!
Daarom lijkt er idd iets niet te kloppen bij mijn systeem.
Ehbrands schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:07:
[...]

Kan je ook zien welke leiding aanvoer en retour is.
Er zit namelijk een stromingsrichting in deze ventielen. Volgens het pijltje op het ventiel zou de linker leiding de aanvoer moeten zijn.
Dit klopt idd. Aanvoer en retour lijken bij alle radiatoren goed te zijn aangesloten. mede te controleren door hoe de radiatoren warm worden.
jj85 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:08:
[...]

Nice, dat komt overeen met de eerst gedachten destijds (je afgiftesysteem kan warmte niet kwijt of je hebt ergens een shortcut).
Het is een drukverschilregelaar / bypass. Vergelijkbaar met de modellen die sommigen (of de meesten?) bij hun CV hebben: https://www.bonfix.nl/nl/.../472/drukverschilregelaar

Hij gaat nu open bij 500mbar ipv 200mbar, dus je hebt hem idd 'meer dicht' gezet. Feit dat de aanvoer en retour beiden warm waren geeft wel aan dat die open stond. Ben benieuwd!

Aanvulling: ben ook wel beniewd wat je flow nu doet :)
De bypass lijkt nu dicht te zitten. De leidingen worden op die plek ook niet meer warm terwijl dat gisteren wel zo was. Een klein lek dus van aanvoer rechtreeks in retour.

De flow lijkt niet veel anders te zijn geworden. Grafiek volgt.
Stefannn schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:32:
[...]

@CPM
Exact zoals @jj85 zegt.
Hij stond niet “open”, hij stond op 200mbar, oftewel 0.2bar.
Dat betekent dat als drukverschil groter dan 0.2bar de flow inderdaad gewoon doorstroomt.

Het “waarom” is wel te verklaren. Een gasketel heeft doorgaans een pomp met minder flow. 250…400l/h is best normaal. Dat komt omdat [afgegeven warmte] = [flow]x[delta T over radiator].
Warmtepomp werkt best met een vrij lage temperatuur en vrij lage delta T: 35 in, 30 retour, dus delta T = 5 graden is vrij normaal.
Een gasketel werkt met hoge temperatuur en hoge delta T: 70 in, 50 retour, dus delta T = 20 graden is best normaal.
Dus… om hetzelfde vermogen te leveren heeft een gasketel maar een kwart van de flow nodig.

Kortom…., de 0.2 was vast prima voor een gasketel met lage flow maar is absolute onzin voor een warmtepomp met hoge flow.

Naar 0.5 zetten is prima.
In normaal gebruik zou hij nooit open moeten gaan.

Ik ben benieuwd….
Zie mijn aantwoord hierboven. ;)
VindiGoosh schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:33:
[...]

Hier ben ik ook heel erg benieuwd naar.

Ik hoop zo dat dit het probleem was
De doorstroming blijft hetzelfde sinds het sluiten van de bypass. Het lijkt er wel op dat de water temperatuur stabieler is geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GL-ceMSDVkv2badn_KYmdtI8jrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KA4vfODw2NeXWToGDFoV4fzS.jpg?f=fotoalbum_large
Stefannn schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:52:
@CPM
Trouwens….
Ik zou de quatt nu een poosje laten draaien met weinig aanpassingen….. Lees: thermostaatkranen, die moeten helemaal open danwel helemaal dicht maar die moeten zich er niet mee gaan bemoeien.
De quatt heeft immers een AI (welliswaar duur woord voor adaptive controller… maar toch..) algorithme dat nu helemaal geoptimaliseerd is voor je bypass op 200.
Duurt geheid iets van een week voordat hij zich de nieuwe situatie heeft aangeleerd.

Net als met de kinderen… niet storen tijdens het huiswerk.
ik heb de thermostaatknoppen zoveel mogelijk open staan. Ik probeer wel iets meer zicht te krijgen op het waterzijdige verhaal. Maar daar moet ik opnieuw mee beginnen sinds het sluiten van de bypass. ;)
Friezin schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:09:
[...]

Grappig: Quatt ontraadde dit (optimalisatie T6) eerder volgens mij.
Honeywell ook (en nog).
Die start en stop lopen niet synchroon tussen app en thermostaat zelf wat ik me herinner: al tijd geleden, maar volgens mij moest ik de "optimalisatie stop" handmatig op "off" zetten op de thermostaat zelf.
Oftewel: de On reageerde (en reageert) op de instelling in de app, de Off op het bakje.
(Bleef Off, ook wanneer ik in app m op On zette)
Daarna hebben we een Honeywell update gehad, dus weet niet of het nog zo werkt.
Volgens het laatste advies van Quatt moest ik dit eerst uit zetten en toen kwam er een correctie: het moet AAN staan zodat er langere runs worden gemaakt.
Ik heb de vraag gesteld of deze setting alleen actief is bij aan/uit schakeling of ook opentherm. Ik lees namelijk ergens anders dat de optimalisatie start alleen actief is bij aan/uit aangesloten T6.
Optimalisatie start doet ook suggereren dat dit moet werken icm een schema, wat ik dus niet actief heb.
Maar Honeywell is er niet heel duidelijk over.
Momenteel staat deze setting bij mij aan.

@SBL geeft hier https://gathering.tweaker...message/80644242#80644242 aan dat zoiets idd gekoppeld kan zijn aan een schema.

Hieronder nog mijn logs van afgelopen twee dagen.
De DeltaT tussen in en uitvoer temperatuur is meer dan 5 graden, dus afgifte zou goed moeten zijn? (even los van het optimaliseren aangezien de radiatoren nog niet in balans zijn qua afgifte)
Mijn inziens is de wisselende flow nog een issue en daarnaast denk ik dat de Quatts wel wat mogen teruggaan in vermogen/temperatuur zodat er langere runs ontstaan.
COP vandaag is 2.7 en 14kWh verbruikt. :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkJFWOHdGr8xtb1U82K82e5zO0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OC2sl5wWDma6risMRtBrNkjA.jpg?f=fotoalbum_large

Hier tekenen aub ......

• SBL

SBL

VindiGoosh schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:02:
[...]

Als het nou gebeurt als het ook daadwerkelijk gaat vriezen, oké.. maar bij 6 graden!?
Het vriest al in de Quatt. Buitentemperatuur is 4 graden en in de Quatt koelt de lucht 5 graden af.

• VindiGoosh
Het vriest al in de Quatt. Buitentemperatuur is 4 graden en in de Quatt koelt de lucht 5 graden af.
Ahh, dan houden ze bij 6 graden dus 1 graad marge.

Dat is wel logisch ja, bedankt :)

[ Voor 33% gewijzigd door VindiGoosh op 08-11-2024 11:10 ]

• VindiGoosh
CPM schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:05:
[...]

De buizen zijn over het grote deel geïsoleerd maar het kan idd beter. Voordeel van dat er hier geen isolatie zit is dat dit hokje ook iets warmte krijgt als de radiator die er achter zit ook open staat (wat niet het geval is). Scheelt weer iets vocht in de kelder. ;)

[...]

Daarom lijkt er idd iets niet te kloppen bij mijn systeem.

[...]

Dit klopt idd. Aanvoer en retour lijken bij alle radiatoren goed te zijn aangesloten. mede te controleren door hoe de radiatoren warm worden.

[...]

De bypass lijkt nu dicht te zitten. De leidingen worden op die plek ook niet meer warm terwijl dat gisteren wel zo was. Een klein lek dus van aanvoer rechtreeks in retour.

De flow lijkt niet veel anders te zijn geworden. Grafiek volgt.

[...]

Zie mijn aantwoord hierboven. ;)

[...]

De doorstroming blijft hetzelfde sinds het sluiten van de bypass. Het lijkt er wel op dat de water temperatuur stabieler is geworden.

[Afbeelding]

[...]

ik heb de thermostaatknoppen zoveel mogelijk open staan. Ik probeer wel iets meer zicht te krijgen op het waterzijdige verhaal. Maar daar moet ik opnieuw mee beginnen sinds het sluiten van de bypass. ;)

[...]

Volgens het laatste advies van Quatt moest ik dit eerst uit zetten en toen kwam er een correctie: het moet AAN staan zodat er langere runs worden gemaakt.
Ik heb de vraag gesteld of deze setting alleen actief is bij aan/uit schakeling of ook opentherm. Ik lees namelijk ergens anders dat de optimalisatie start alleen actief is bij aan/uit aangesloten T6.
Optimalisatie start doet ook suggereren dat dit moet werken icm een schema, wat ik dus niet actief heb.
Maar Honeywell is er niet heel duidelijk over.
Momenteel staat deze setting bij mij aan.

@SBL geeft hier https://gathering.tweaker...message/80644242#80644242 aan dat zoiets idd gekoppeld kan zijn aan een schema.

Hieronder nog mijn logs van afgelopen twee dagen.
De DeltaT tussen in en uitvoer temperatuur is meer dan 5 graden, dus afgifte zou goed moeten zijn? (even los van het optimaliseren aangezien de radiatoren nog niet in balans zijn qua afgifte)
Mijn inziens is de wisselende flow nog een issue en daarnaast denk ik dat de Quatts wel wat mogen teruggaan in vermogen/temperatuur zodat er langere runs ontstaan.
COP vandaag is 2.7 en 14kWh verbruikt. :?

[Afbeelding]
Bedankt voor je uitgebreide update.

Ik zou het wel even een weekje aankijken nu, immers zal de CiC zich gaan aanpassen op de nieuwe situatie.

Wel blijf ik bij mijn standpunt; als de flowrate nu nog steeds niet stabiliseert, dan zit het probleem in drukverschil mogelijk als gevolg van lucht in het systeem.

“Warmteafgifte vergroten” of desnoods 10 radiatoren bijplaatsten gaat zo’n oorzaak niet wegnemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWttRuCWnklVTyLw_X6qWRmpztw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0NzrrepYk5SYcAhaMtI77XBD.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zou wat dat betreft heel veel informatie geven

[ Voor 6% gewijzigd door VindiGoosh op 08-11-2024 11:18 ]

• TeslaNerd
VindiGoosh schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:10:
[...]

Ahh, dan houden ze bij 6 graden dus 1 graad marge.

Dat is wel logisch ja, bedankt :)
Zo klinkt dat inderdaad logisch maar ik heb nog nooit (foto)-bewijs gezien dat ijsvorming op de bodemplaat dan ook echt zou plaatsvinden en hoe “gevaarlijk” dat dan is.

Ik herinner mij uit deel 1 wel dat er tweakers zijn die een verwarmingselement op de buitentemperatuursensor hebben geklust om de buitentemperatuurmeting een paar graden omhoog te faken

• SBL

SBL

SBL schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:06:
[...]

Vandaag (Twente, met iets teveel nachtverlaging) al 4 defrosts gehad: 7:10u, 8:05u, 9:15u, 10:35u, met langer wordende intervallen!
Zouden de defrost-kabouters slimmer zijn geworden?
(vorig jaar ook wel eens gezien, maar meestal toch de standaard 55minuten ertussen. Kan dus ook toeval zijn)

@Friezin Vandaag ControlMode 3 met max draaiende Quatt incl defrosts maar nog 0,00m3 gasgebruik waar gisteren ControlMode nog structureel 2 was en Quatt iets minder op z'n staart werd getrapt.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

VindiGoosh schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:17:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide update.

Ik zou het wel even een weekje aankijken nu, immers zal de CiC zich gaan aanpassen op de nieuwe situatie.

Wel blijf ik bij mijn standpunt; als de flowrate nu nog steeds niet stabiliseert, dan zit het probleem in drukverschil mogelijk als gevolg van lucht in het systeem.

“Warmteafgifte vergroten” of desnoods 10 radiatoren bijplaatsten gaat zo’n oorzaak niet wegnemen.

[Afbeelding]

Dit zou wat dat betreft heel veel informatie geven
helaas is de flowrate info niet zo gedetailleerd dat ik er een type zaagtand uit kunt halen. Hij update om de 10 seconden.

Time line van 10 minuten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_jJZXT0Lv4KZh8pWCHl4vg4Yqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LzoQUglq5RrZV7JaAZkRkoYS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door CPM op 08-11-2024 11:29 ]

Hier tekenen aub ......

• jj85
CPM schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:26:
[...]

helaas is de flowrate info niet zo gedetailleerd dat ik er een type zaagtand uit kunt halen. Hij update om de 10 seconden.

[Afbeelding]
Met de aankomende update (nu nog beta) van de HA integratie kan de interval aangepast worden _/-\o_
https://github.com/marcob...uatt/releases/tag/0.6.0b1

• VindiGoosh
TeslaNerd schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:19:
[...]

Zo klinkt dat inderdaad logisch maar ik heb nog nooit (foto)-bewijs gezien dat ijsvorming op de bodemplaat dan ook echt zou plaatsvinden en hoe “gevaarlijk” dat dan is.

Ik herinner mij uit deel 1 wel dat er tweakers zijn die een verwarmingselement op de buitentemperatuursensor hebben geklust om de buitentemperatuurmeting een paar graden omhoog te faken
Dat is wel een goeie. Die ga ik onthouden.

• Friezin
  • Niet online
SBL schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:22:
[...]

Vandaag (Twente, met iets teveel nachtverlaging) al 4 defrosts gehad: 7:10u, 8:05u, 9:15u, 10:35u, met langer wordende intervallen!
Zouden de defrost-kabouters slimmer zijn geworden?
(vorig jaar ook wel eens gezien, maar meestal toch de standaard 55minuten ertussen. Kan dus ook toeval zijn)

@Friezin Vandaag ControlMode 3 met max draaiende Quatt incl defrosts maar nog 0,00m3 gasgebruik waar gisteren ControlMode nog structureel 2 was en Quatt iets minder op z'n staart werd getrapt.
Hier sinds 18.30 uur gisteren 18 defrosts, nr 19 is net ingezet: iedere 55-60 minuten.
Vanaf 6.05 uur 6x met pufje gas: 0,3m3 totaal.

Tot eerste defrost met gas stond mijn supervisoryControlMode op 2, toen was kamertemperatuur vlgs Quatt-app identiek aan ingestelde temperatuur (20,5).

Om 04.00 uur naar 21°C, vanaf toen: 3.

(Wanneer ik even temperatuur naar beneden doe: 2, Omhoog: gelijk weer 3.
Zit op 20,73°C: heeft er moeite mee vandaag. Zodra kamertemperatuur op 21 staat houdt hij die 2 wel weer vast)

• VindiGoosh
CPM schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:26:
[...]

[Afbeelding]
Jammer, valt inderdaad weinig over te zeggen. Zou je het moeten interpoleren. Maar dat is het t voor nu niet waard.

Bedankt voor de moeite in ieder geval 👍🏼

Toch die flowrate verschillen binnen 10(!) seconden is echt heel extreem en m.i. alleen toe te wijzen aan een probleem in drukverschil.

Maargoed, laat Quatt maar komen. En inmiddels misstaat het m.i. niet om een keer met de vuist op tafel te slaan.

• VindiGoosh
Gezien de plek van de overdrukregelaar is dat dus ook niet de (hoofd)oorzaak van het probleem.

“Afgifte vergroten” helpt dus niet omdat het symptoombestrijding is tegen een onderliggend probleem.

Dat moet nu echt een gepasseerd station zijn.

[ Voor 51% gewijzigd door VindiGoosh op 08-11-2024 11:52 ]

• jj85
paQ schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:45:
[...]

vreemd, want ik zie hier toch duidelijk verbruik op de wp die niet meedoet.
[Afbeelding]

ca 30~40W gok ik
Om het nog vreemder te maken... Ik zie geen logica hierbij

HP1 actief
HP2 ~5W

HP2 actief
HP1 ~40W

• Friezin
  • Niet online
CPM schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:05:
[...]

Best lastig zoveel antwoorden/opmerkingen op evenveel afzonderlijk posts in één post gepropt.
Dan ben ik de draad kwijt bij een reactie op 1 klein stukje: die draad is dan al snel een kluwen geworden...

• Mickel moen
WAF1 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:21:
[...]

Ik had het niet over afwezig of uit. Het zijn knoppen die ik nog niet ogebruik. Hoeft ook niet omdat hier hier vaak iemand thuis is dus wp staat gewoon de hele dag aan. Maar je kan je temperatuur bijv. Instellen op 19 graden, dat is een redelijk temperatuur en als je dan thuis bent dan onderbreek je je schema en zet je hem iets hoger. Ik denk als je een dag thuis werkt je dat in principe dan de hele werkdag doet of in iedergeval enkele uren na elkaar. Naderhand zet je deze weer op het schema. Maar misschien komt dat wel overeen met de knop afwezig, Maar het lijkt mij dat als het over uren gaat en het temperatuurverschil niet te groot dat je dieze optie kan gebruiken.
Dan heb ik het te moeilijk gedacht. Temperatuur tijdelijk verhogen is in Tado erg simpel. Je schuift de slider naar de gewenste temperatuur. Dan is het even afhankelijk van de modus die je hier vervolgens aan toebedeeld hebt. Timer of volgende schakelmoment bijvoorbeeld.

Afwezigheid kun je bij Tado alleen voor het gehele huis activeren. Dit op geolocatie doen lijkt interessant, maar alleen handig voor diegenen die zelf niet meer willen nadenken en beslissen. Overigens bij een warmtepomp ook vrij zinloos, daar is het systeem te traag voor.

• SBL

SBL

Even over defrosts:
Quatt gebruikt dan water uit je systeem om de R32 op te warmen zodat je daarmee je "grill" kunt ontdooien.
Dus dan is gedurende een paar minuten temperatureWaterIn hoger dan temperatureWaterOut, terwijl dat normaal andersom is. Beide dalen tijdens defrost, zodat je systeemwater aan het eind van defrost bijvoorbeeld 3 graden kouder is geworden.
Vorig jaar zag je in JSON op piek van defrost dan een negatieve warmtelevering(power) tot wel -6000W.
Nu wordt deze power op 0 gesteld tijdens defrost. Dat voelt als windowdressing door Quatt in de JSON.

Ben benieuwd of buiten weggeblazen warmte dan dit jaar opeens meetelt in je COP die in je app vermeld wordt over een dag/week/maand.
(warmte die je in je systeem stopt en buiten wegblaast, moet in mijn ogen niet meetellen als geleverde warmte, dus de negatieve waardes tijdens defrost, zou je in mijn ogen mee moeten tellen.)

• Dersan
Dersan schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:14:
[...]

Ja, staat aan. Zal het eens uitzetten (en zag net van Friezin dat uitzetten om de thermostaat zelf moet ipv in de app, zal eens proberen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2PtDoWovBgNhSkJLti6IC31pYQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2LRoogq9LFE2koQFqT6O2OC2.png?f=fotoalbum_large

Toeval of niet maar hij bereikt nu 21.14 graden Celcius en blijft gewoon doorlopen nu optimalisatie uitstaat.

Zat daar vorige winter ook al eens mee te spelen weet niet meer exact waarom ik hem aan heb laten staan.

• jj85
SBL schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:15:.
Vorig jaar zag je in JSON op piek van defrost dan een negatieve warmtelevering(power) tot wel -6000W.
Nu wordt deze power op 0 gesteld tijdens defrost. Dat voelt als windowdressing door Quatt in de JSON.
Dat lijkt sinds de 2.20.2 update zo te zijn. Vorige week gaf hij nog die enorm negatieve pieken.

De power berekening lijkt nu begrensd te zijn op 0W ondergrens. Eerder schoot hij bij mij wel eens naar -250W door afwijkingen in mijn ingaande & uitgaande temp sensor. Dat zie ik nu ook niet meer.

[ Voor 19% gewijzigd door jj85 op 08-11-2024 12:29 ]

• Friezin
  • Niet online
SBL schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:15:
Even over defrosts:
Quatt gebruikt dan water uit je systeem om de R32 op te warmen zodat je daarmee je "grill" kunt ontdooien.
Dus dan is gedurende een paar minuten temperatureWaterIn hoger dan temperatureWaterOut, terwijl dat normaal andersom is. Beide dalen tijdens defrost, zodat je systeemwater aan het eind van defrost bijvoorbeeld 3 graden kouder is geworden.

Ben benieuwd of buiten weggeblazen warmte dan dit jaar opeens meetelt in je COP die in je app vermeld wordt over een dag/week/maand.
(warmte die je in je systeem stopt en buiten wegblaast, moet in mijn ogen niet meetellen als geleverde warmte, dus de negatieve waardes tijdens defrost, zou je in mijn ogen mee moeten tellen.)
Heb een screenshot van 11 oktober met een negatieve power.
Dan moeten ze nadien wat hebben aangepast wanneer het nu op 0 staat.
Volgens mij had @jj85 onlangs nog negatieve grafieken.
Is dat nog steeds zo?

edit: we waren gelijktijdig hetzelfde aan het typen ⬆️

• paQ
  • Nu online
jj85 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:51:
[...]

Om het nog vreemder te maken... Ik zie geen logica hierbij

HP1 actief
HP2 ~5W

HP2 actief
HP1 ~40W
De duo grafiekjes die ik hier zo tegenkom laten vrijwel allemaal zien dat de waterpomp van de andere (ook) draait.
150W per wp extra bij <6 hakt er wel in vind ik. Plus dan nog 35W waterpomp en 5W standby.
Is 190W extra alleen omdat ie er staat. :S

Het kan wel kouder zijn in de wp, maar defrostwater (condens) is warm water. Het moet wel erg ijzig koud waaien in de wp wil dat direct aanvriezen op de bodem bij 5 graden.

Gaat de bodemplaatverwarming ook aan van de duo quatt die niet mee draait dan?

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 08-11-2024 12:34 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
SBL schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:20:
[...]

Dubbele Quatt doet er 10 graden bij als hij 9,2kW levert volgens de formule:
800 l/u * 10 deltaT * 0,00115 = 9,2kW
waarbij die constante wordt bepaald door soortelijke warmte van water.

@_JGC_ En als je nooit 9kW nodig hebt, moet je geen dubbele Quatt kopen.
Een enkele Quatt die 5,5kW doet (bij mij heel vaak), haalt zo een deltaT van 6.
En als de Quatt dat levert, dan wil ik graag dat dit ook afgegeven wordt, zodat mijn huis kan opwarmen,
en dan moet ik mijn radiatoren dus maximaal 6 graden af laten geven (gemiddeld).

Als Quatt minder vermogen levert dan maximum, hoeft er minder afgegeven te worden. Dat gaat bij mijn radiatoren vanzelf, omdat de watertemperatuur dan daalt. Bij Jaga's ook?
Het is niet zozeer de radiator of convector die warmte af moet geven, maar de Quatt die een bepaald vermogen draait om de gevraagde temperatuur te bereiken of constant te houden. Onthoud dat bij een warmtepomp de aanvoertemperatuur het belangrijkste is, hoe lager die is, hoe hoger de COP.

Als de radiator minder warm water krijgt, daalt de temperatuur, is er minder convectie en minder uitstraling. Dat gaat automatisch. Convectie kan je forceren met ventilatoren.
Bij een convector heb je alleen convectie. Daarom wil een convector liefst water van 60+ graden, tenzij je lucht door de convector gaat forceren. Afgifte van een convector daalt ook gewoon als de temperatuur daalt.

• jj85
paQ schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:33:
[...]

Gaat de bodemplaatverwarming ook aan van de duo quatt die niet mee draait dan?
Ik zie het vooralsnog niet terug dat er 150w bovenop komt. Ook niet bij actieve Quatt... Eens in de gaten houden.
Afgelopen 24h ook nog geen defrost gehad. Buitentemperatuur tussen 3,5 en 5 grC

• SBL

SBL

_JGC_ schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:39:
[...]
Het is niet zozeer de radiator of convector die warmte af moet geven,
Toch wel. Hoe komt de warmte die Quatt maakt anders je huis in?
De deltaT (warmtevermogen) die Quatt produceert, moet ergens worden afgegeven.
Anders wordt het water met elke circulatie warmer.
Er moet een balans zijn, warmte in = warmte uit. Liefst bij zo laag mogelijk Ta.
maar de Quatt die een bepaald vermogen draait om de gevraagde temperatuur te bereiken of constant te houden.
Eens. Quatt kiest een vermogen die leidt tot productie van deltaT.
Onthoud dat bij een warmtepomp de aanvoertemperatuur het belangrijkste is, hoe lager die is, hoe hoger de COP.
Eens (je bent mijn avatar aan het uitleggen). En die Ta krijg je laag door veel afgifte. Zie mijn eerste punt.

Pagina: 1 ... 134 ... 350 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.