Stefannn schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:10:
[...]
Daar maak je toch echt een denkfout.
Het gaat niet om de absolute druk maar om het drukverschil tussen in&uit.
stroming tussen 2 punten ontstaat ene als er een drukverschil is. de absolute druk maakt niet uit.
stel installatie is in rust gevuld met een druk ban 1.8bar.
en stel dat pomp 0.5bar aan druk levert.
dan zal met expansievat NA de quatt 1.8bar op quatt output staan en 1.3bar op quatt input.
Dus 1.8bar op radiator input en 1.3bar op radiator output (in werkelijkheid meer 1.7 & 1.4 aangezien er ook nog een drukverschil over de leidingen ontstaat).
Dat drukverschil zorgt voor de stroming. er is daarin geen verschil tussen stuwen en zuigen. het is puur een drukverschil.
met expansievat VOOR de quatt zal er 1.8bar op quant input staan en 2.3bar op quant output.
Dus 2.3bar op radiator input en 1.8bar op radiator output (in werkelijkheid meer 2.2 & 1.9 aangezien er ook nog een drukverschil over de leidingen ontstaat).
Dat drukverschil zorgt voor de stroming. er is daarin geen verschil tussen stuwen en zuigen. het is puur een drukverschil.
drukverschil over radiator is in beide gevallen gelijk.
het gemeten (dus onbetwiste) thermisch effect wijs ik aan flow snelheid verschil toe.
En aangezien de enige driver voor flow "drukverschil over radiator" is aan verschil in "drukverschil over radiator". Ik snap alleen niet hoe dat te maken heeft met positie expansievat.
De quatt werkt wel in. een ander werkgebied (2.3bar op output ipv 1.8bar), ik zou zeer zeker checken of hij in beide gevallen dezelfde flow rapporteert.
Sorry, maar nee: jij maakt een denkfout.
Het is dus niet alleen flow. Het is laminaire flow en turbulente flow.
En mijn voorbeeld was puur en alleen bedoeld om het verschil tussen de twee "diktes" van stroming uit te leggen. Ik snap heel goed dat het voorbeeld wat ik gaf, puur ter visualisatie, om een open systeem gaat en dus niet 1-op-1 over te nemen is in een gesloten systeem onder druk.
Ander voorbeeld, nogmaals ter visualisatie.
En ja ik snap dat ik vaste stoffen niet met vloeistoffen kan vergelijken, maar het gaat om de visualisatie.
Zie een zandloper voor je. Als je een zandloper omdraait, gaat er een verzakking ontstaan in het zand aan de bovenkant van de zandloper.
Nu verhit je dit zand totdat het vloeibaar wordt. Exact hetzelfde gebeurt nu: een verzakking in het midden van de zandloper.
Nu gooi je er water voor, en water na. Ik snap dat het water verdampt door de temperatuursverschillen, maar negeer da even.
Het water ervoor en erna zorgt ervoor dat het gesmolten zand niet meer kan verzakken in het midden: immers is de druk voor en na gelijk. Maar nu: je zuigt het water aan de onderkant weg: dan krijg je wél weer een verzakking in het gesmolten zand. Het water erboven zal nu dus naar het gaatje van de zandloper gezogen worden, al mengend met het gesmolten zand.
Andersom: Blaas je water aan de bovenkant erbij, dan ontstaat er géén verzakking in het gesmolten zand: immers is er geen "verzakking" voor het water, om die kortere route te nemen. Water wil omhoog en zal zich dus evenredig over het oppervlakte van het gesmolten zand verspreiden en het niveau van gesmolten zand zal evenredig zakken (tot op het laatste laagje misschien, omdat de weerstand voor het ontstaan van een turbulentiebrug dan misschien weer te klein is).
Sorry, het punt dat ik een denkfout maak ben ik na het uitgerekend en getest te hebben echt voorbij.
Overigens herhaal ik nog maar:
De flowsnelheid IN DE RADIATOR is in het experiment gelijk gehouden en in het tweede experiment zelfs IN HET NADEEL van mijn eigen beargumentatie.
Flowsnelheid is dus niet het enige en verder niets. Er is laminaire flowsnelheid en turbulente flowsnelheid.
De denkfout is deze op 1 hoop te gooien.
Wel ben ik het dus met je eens: verlaag de flowsnelheid maar genoeg (door “alles open te zetten”) en dit effect treed niet meer op.
[
Voor 8% gewijzigd door
VindiGoosh op 09-11-2024 08:39
]
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2