Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
SBL schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:12:
[...]

Toch wel. Hoe komt de warmte die Quatt maakt anders je huis in?
De deltaT (warmtevermogen) die Quatt produceert, moet ergens worden afgegeven.
Anders wordt het water met elke circulatie warmer.
Er moet een balans zijn, warmte in = warmte uit. Liefst bij zo laag mogelijk Ta.

[...]

Eens. Quatt kiest een vermogen die leidt tot productie van deltaT.

[...]

Eens (je bent mijn avatar aan het uitleggen). En die Ta krijg je laag door veel afgifte. Zie mijn eerste punt.
Nogmaals, leg niet de focus op deltaT tussen aanvoer en retour. Je kunt je hele installatie gaan knijpen voor een prachtige deltaT van 10 graden, maar dan is je afgifte compleet ruk.

Ik stook hier met radiatoren, aanvoer is 37 graden, retour is 34 graden. Er hangen 15 fans onder en het wordt heel snel warm. Ketel stampt 1200 liter per uur door de installatie. Is 's morgens een uur bezig om de installatie van 20 naar 37 op te warmen met 6KW. De flow is hoog, de delta-T is laag. Ik kan de delta-T omhoog krijgen door de flow te verlagen, maar dan schiet de keteltemperatuur omhoog en daalt de afgifte van de radiator.

De flow door zowel de ketel als de radiatoren is zo hoog dat de ketel moeite heeft om de temperatuur te laten stijgen en de radiatoren krijgen de temperatuur niet naar beneden omdat er continu warme aanvoer is.
(en nee, ik ga die flow niet lager zetten, want ik heb een 3-standen pomp en bij stand 2 krijg ik onvoldoende flow door de T22 van 300x50 in de woonkamer wat me gewoon afgiftevermogen kost).

Waar een ketel gewoon minstens 6KW of meer moet toevoegen aan het water hoeft een warmtepomp dat niet. De Quatt voegt minimaal 2KW toe (of 1,2KW bij -7).

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06-11 18:31
okijokii schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:02:
[...]

Helaas werkt het bij mij niet zoals bij jou. Bij een ingestelde temperatuur van 20° kan de kamertemperatuur zomaar dalen tot 19.6° voordat de Quatt weer aan het werk wil. Een hysterese tussen 20.2° en 19.8° ipv 20.4° en 19.6° zou al een stuk aangenamer zijn, maar krijg ik nog niet voor elkaar met de T6.
Misschien is dat een rede dat Quatt zelf een thermostaat wil ontwikkelen om meer grip op de hysterese te krijgen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

SBL schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:15:
Even over defrosts:
Quatt gebruikt dan water uit je systeem om de R32 op te warmen zodat je daarmee je "grill" kunt ontdooien.
Dus dan is gedurende een paar minuten temperatureWaterIn hoger dan temperatureWaterOut, terwijl dat normaal andersom is. Beide dalen tijdens defrost, zodat je systeemwater aan het eind van defrost bijvoorbeeld 3 graden kouder is geworden.
Vorig jaar zag je in JSON op piek van defrost dan een negatieve warmtelevering(power) tot wel -6000W.
Nu wordt deze power op 0 gesteld tijdens defrost. Dat voelt als windowdressing door Quatt in de JSON.

Ben benieuwd of buiten weggeblazen warmte dan dit jaar opeens meetelt in je COP die in je app vermeld wordt over een dag/week/maand.
(warmte die je in je systeem stopt en buiten wegblaast, moet in mijn ogen niet meetellen als geleverde warmte, dus de negatieve waardes tijdens defrost, zou je in mijn ogen mee moeten tellen.)
ik probeer de defrosts ook toe te voegen aan mijn logging in Grafana. Weet jij zo welke waarde er aan wordt gekoppeld aan
code:
1
heatpump_HP1_Defrost
? Is dit net als bij aan/uit een 0 en 2 of of iets anders?
_JGC_ schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:36:
[...]

Nogmaals, leg niet de focus op deltaT tussen aanvoer en retour. Je kunt je hele installatie gaan knijpen voor een prachtige deltaT van 10 graden, maar dan is je afgifte compleet ruk.

Ik stook hier met radiatoren, aanvoer is 37 graden, retour is 34 graden. Er hangen 15 fans onder en het wordt heel snel warm. Ketel stampt 1200 liter per uur door de installatie. Is 's morgens een uur bezig om de installatie van 20 naar 37 op te warmen met 6KW. De flow is hoog, de delta-T is laag. Ik kan de delta-T omhoog krijgen door de flow te verlagen, maar dan schiet de keteltemperatuur omhoog en daalt de afgifte van de radiator.

De flow door zowel de ketel als de radiatoren is zo hoog dat de ketel moeite heeft om de temperatuur te laten stijgen en de radiatoren krijgen de temperatuur niet naar beneden omdat er continu warme aanvoer is.
(en nee, ik ga die flow niet lager zetten, want ik heb een 3-standen pomp en bij stand 2 krijg ik onvoldoende flow door de T22 van 300x50 in de woonkamer wat me gewoon afgiftevermogen kost).

Waar een ketel gewoon minstens 6KW of meer moet toevoegen aan het water hoeft een warmtepomp dat niet. De Quatt voegt minimaal 2KW toe (of 1,2KW bij -7).
En dit is precies de uitdaging met radiatoren.

[ Voor 35% gewijzigd door CPM op 08-11-2024 13:53 ]

Hier tekenen aub ......

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05-11 19:40
CPM schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:51:
[...]

ik probeer de defrosts ook toe te voegen aan mijn logging in Grafana. Weet jij zo welke waarde er aan wordt gekoppeld aan
code:
1
heatpump_HP1_Defrost
? Is dit net als bij aan/uit een 0 en 2 of of iets anders?
In HA zie ik on, off of unknown voor de defrost

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:11
TeslaNerd schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:53:
[...]

In HA zie ik on, off of unknown voor de defrost
Deze sensor is stuk momenteel, hij was gebasseerd op negatief vermogen, dat er nu uitgehaald is ;)

• CPM
  • Niet online

CPM

jj85 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:59:
[...]

Deze sensor is stuk momenteel, hij was gebasseerd op negatief vermogen, dat er nu uitgehaald is ;)
Unknown is volgens mij als ze uitstaan. Die zie ik namelijk ook voorbij komen.

Hier tekenen aub ......

• WAF1
Mickel moen schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:05:
[...]

Dan heb ik het te moeilijk gedacht. Temperatuur tijdelijk verhogen is in Tado erg simpel. Je schuift de slider naar de gewenste temperatuur. Dan is het even afhankelijk van de modus die je hier vervolgens aan toebedeeld hebt. Timer of volgende schakelmoment bijvoorbeeld.

Afwezigheid kun je bij Tado alleen voor het gehele huis activeren. Dit op geolocatie doen lijkt interessant, maar alleen handig voor diegenen die zelf niet meer willen nadenken en beslissen. Overigens bij een warmtepomp ook vrij zinloos, daar is het systeem te traag voor.
Klopt ik had over tijdelijk verhogen, met de Tado een simpele handeling. Toch merk ik dat ik gisteren iets fout heb gedaan, ik wou mijn schema tijdelijk onderbreken zodat ik van een constante temperatuur gegevens zou hebben, Maar, dat wist eigenlijk wel, maar even vergeten, hij springt terug naar het schema zodra daarin een temperatuurschakeling wordt door gegeven. Je komt dus vanzelf terug op je schema. Ik heb het dus verkeerd gedaan maar je kan van deze werking ook juist gebruik maken.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• WAF1
jj85 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:26:
[...]

Dat lijkt sinds de 2.20.2 update zo te zijn. Vorige week gaf hij nog die enorm negatieve pieken.

De power berekening lijkt nu begrensd te zijn op 0W ondergrens. Eerder schoot hij bij mij wel eens naar -250W door afwijkingen in mijn ingaande & uitgaande temp sensor. Dat zie ik nu ook niet meer.
Weet je toevallig wanneer deze update plaats vond?

• TeslaNerd
jj85 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:59:
[...]

Goeie! Dat was inderdaad een in de HA integratie afgeleide waarde en niet een waarde uit de JSON

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• jj85
WAF1 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:12:
[...]

Weet je toevallig wanneer deze update plaats vond?
De meesten rond 5 november

• jj85
CPM schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:02:
[...]

Unknown is volgens mij als ze uitstaan. Die zie ik namelijk ook voorbij komen.
Zou kunnen
@TeslaNerd hier wordt deze binary sensor bepaald
https://github.com/marcob...quatt/coordinator.py#L187

Had nog een issue ingediend om dit aan te passen ivm valse detecties, maar dat is na de CiC update ook niet meer relevant :+

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-11 14:19

SBL

_JGC_ schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:36:
[...]

Ketel stampt 1200 liter per uur door de installatie.
Ik kan de delta-T omhoog krijgen door de flow te verlagen, maar dan schiet de keteltemperatuur omhoog en daalt de afgifte van de radiator.

ik heb een 3-standen pomp
We zitten hier in het Quatt forum.
Als jij dan stellingen gaat poneren over ketels, flow 1200 liter/uur, flow verlagen, 3-standen pomp naar T22 radiator, dan heb jij het over wat anders.

Ik zou het fijn vinden als je dat in je bericht zou vermelden, dit in een ander forum zou schrijven of dit in je handtekening zou vermelden. Waterpomp van Quatt doet bij 99% van mensen 800 l/min en is niet instelbaar.

En dan nog: bij 6kW warmte en een flow van 1200 l/uur heb je een productie-deltaT van 4,4, niet van 3,5.
Als je dan je afgifte-deltaT instelt op 3,5, schiet je jezelf in de voet.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• djlorenz
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 29-10 00:09
Beetje off topic, maar ik kan het antwoord niet vinden op Google... hoe kan ik dit soort radiatoren "knijpen"?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Wqz2EAhf-xfIbkijHBupNR11bs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YmcWvqDOOiSg1KGTQJajkYor.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnS_uz3AipeoB3ZoYi_TuSm1UVk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQcc9BfPKOjGbO5AB5fEtZTa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SkJjCLN9uMLHfAq_3OsfJeJs3Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmqgTVF0nM32mF16VkIl93RC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_k3j-Myp330Jpum9uEOeYeoejKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NX7Ox6lvnBn5Z2oTLfKrwyJ1.jpg?f=fotoalbum_large

• jj85
@djlorenz op je 3e foto staan twee afsluiters van de toevoer en afvoer.
Hier zou je wel wat mee kunnen om de boel te knijpen. Zou dan die in de retour iets sluiten.

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12:20
jj85 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:05:
@VindiGoosh Alle respect voor je doorzettingsvermogen om een en ander inzichtelijk te maken! _/-\o_

Vraag me wel even af of je een eerlijk vergelijk maakt / eerlijk experiment doet.
Hoe heb je dit getest?
Het zijn namelijk ook twee verschillende radiatoren op de 2 sets met FLIR afbeeldingen. Ziet het patroon er verschillend uit omdat de radiatoren verschillen of omdat het EV op een andere plek zit?
paQ schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:53:
[...]

Hoe zeker is het ir beeld verschil dat het met de positie van het expansievat heeft te maken?
Het is een andere radiator, in een ander cv systeem (?) misschien met een andere flow/druk/geknepen ventielen?
Speciaal voor jullie heb ik zojuist het experiment herhaalt, maar dan precies andersom. Daarmee is de RE eigenlijk in het nadeel van mijn eigen argument, maar zelfs dan is het duidelijk te zien dat de plek van het expansievat invloed heeft op de warmteafgifte.

Met het expansievat op de retour van de pomp om onderdruk op de retourleiding te voorkomen, is er dus, zo blijkt, ook een verbeterde warmteafgifte.

Ik ben er wel van overtuigd dat dit effect bij "alle radiatoren open" niet meer optreed, maar in mijn optiek is dat symptoombestrijding. De oorzaak van het probleem is dat het expansievat niet op de retour van de pomp zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwAVu1qoNcwfygMa5L4RSFR7IKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/THjslAhRSRW7jb3UhxoGxF6L.jpg?f=fotoalbum_large

De "turbulentiebrug" (zoals ik het noem) die ontstaat tussen de aanvoer- en retourleiding van de radiator, is duidelijk te zien. Dit komt m.i. door het gedrag van vermenging tussen turbulente en laminaire (stroperige) stroming, doordat er onderdruk staat op de retourleiding.

Zie het zo: Als er in de radiator stroop zat en je zou aan de retourleiding zuigen, dan krijg je een soort van "verzakking" van de stroop op die plek, voordat het warme water de aanvoer van de radiator bereikt. Wanneer dit warme water de radiator vervolgens bereikt, is er door die "verzakking" (lees: onderdruk), een "brug" ontstaan waar de weerstand minder groot is dan in de rest van de radiator. Vervolgens blijft de "turbulentiebrug" in stand, omdat het warme water dan de weg van de minste weerstand kiest. Zoals te zien gaat die turbulentiebrug na het ontstaan ook bijna niet meer weg (uiteindelijk wel, maar het duurt te lang om te filmen).

Wanneer er géén onderdruk op de retourleiding staat, kan er geen verzakking ontstaan voordat het warme water de radiator bereikt. De weg van de minste weerstand is dan omhoog en naar links (immers wil warmte omhoog en niet naar beneden), waardoor er geen turbulentiebrug ontstaat en de radiator gelijkmatig warm wordt van boven naar beneden.

Voor mensen die dit voor het eerst lezen:

Eerste test

Waarom ik denk dat iedereen met het expansievat op de aanvoer van de pomp vroeg of laat een probleem krijgt[

Waarom naast warmteafgifte, het expansievat ook om een andere reden op de retour van de pomp moet

“Gooi alle radiatoren open” is dus niet per definitie de juiste oplossing tegen slechte warmteafgifte. Het kan in bepaalde situaties dus slechts symptoombestrijding zijn, omdat de oorzaak van het probleem niet het aantal open radiatoren is, maar (o.a.) de plek van het expansievat.

Eerst moet het expansievat op de retour van de pomp. Ga daarna maar meer radiatoren openzetten.

Om dit nog beter inzichtelijk te maken, ga ik (na mijn kozijnen) een radiator maken met polycarbonaat glas aan de voorkant en een reservoir voor kleurstof aan de aanvoer van deze radiator. Dan kunnen we letterlijk zien hoe turbulente stroming zich vermengt met laminaire (stroperige) stroming bij het ontstaan van een "turbulentiebrug".

Ik heb de eerste berekeningen gedaan, en ik ben ervan overtuigd dat ik 'm kan afpersen tot 5 bar waterdruk. Dus dan moet CV-druk geen enkel probleem zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door VindiGoosh op 08-11-2024 16:21 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

• djlorenz
jj85 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:04:
@djlorenz op je 3e foto staan twee afsluiters van de toevoer en afvoer.
Hier zou je wel wat mee kunnen om de boel te knijpen. Zou dan die in de retour iets sluiten.
Ik wil eigenlijk eerst alle radiatoren opendraaien. Ik denk dat er al een aantal dicht zijn. Zal ik die twee platte schroefkranen losdraaien?

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
Ik heb vanmorgen een mailtje naar Quatt gestuurd met vragen als waarom mijn Quatt niet terug moduleert maar uit gaat. Of er misschien iets mis is. Ik heb nog geen feedback gehad, maar een paar uur later moduleert hij wel netjes terug en maakt een mooie lange run. Ik ben tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_Uthqnq9bVr_XW5pw4uHDJ4pA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3A9sFQRhjmksSCMeo9sncSFf.png?f=fotoalbum_large

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

• jj85
djlorenz schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:13:
[...]

Ik wil eigenlijk eerst alle radiatoren opendraaien. Ik denk dat er al een aantal dicht zijn. Zal ik die twee platte schroefkranen losdraaien?
Denk dat het twee kogelkranen zijn. Bekijk even de handleiding
https://assets.imi-hydron...F_low/Vekotrim_NL_low.pdf

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:48
Dersan schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:16:
[...]

[Afbeelding]

Toeval of niet maar hij bereikt nu 21.14 graden Celcius en blijft gewoon doorlopen nu optimalisatie uitstaat.

Zat daar vorige winter ook al eens mee te spelen weet niet meer exact waarom ik hem aan heb laten staan.
Het veranderen van de Optimalisatie instellingen (die niets doen met het regelen, alleen maar met eerder starten of stoppen van het schema obv aangeleerde aanwarmtijd van de woning!) reset de ingeleerde parameters van de T6.

Het begint altijd perfect (met bij mij lange runs) om over een paar dagen weer terug te zijn bij het oude gedrag (als de parameters weer zijn bepaald en ingeleerd, en bij mij weer aan/uit pieken zolang het nog niet echt koud is). In deel 1 al uitvoerig aan de orde geweest. Heel irritant gedrag van de T6 wat je op het verkeerde been zet.

• djlorenz
jj85 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:46:
[...]

Denk dat het twee kogelkranen zijn. Bekijk even de handleiding
https://assets.imi-hydron...F_low/Vekotrim_NL_low.pdf
ah bedankt! het lijkt erop dat ze maar 1/4 slag hebben dus eigenlijk alleen open/dicht. Ik heb mijn radiatoren gecontroleerd en ze staan ​​allemaal recht, dus waarschijnlijk allemaal open.

• jj85
djlorenz schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:38:
[...]

ah bedankt! het lijkt erop dat ze maar 1/4 slag hebben dus eigenlijk alleen open/dicht. Ik heb mijn radiatoren gecontroleerd en ze staan ​​allemaal recht, dus waarschijnlijk allemaal open.
Je kunt ze wel wat knijpen door geen volledige slag te maken. Maar kogelkranen zijn nu eenmaal niet de beste regel afsluiters.

• CPM
  • Niet online

CPM

s020506 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:36:
Ik heb vanmorgen een mailtje naar Quatt gestuurd met vragen als waarom mijn Quatt niet terug moduleert maar uit gaat. Of er misschien iets mis is. Ik heb nog geen feedback gehad, maar een paar uur later moduleert hij wel netjes terug en maakt een mooie lange run. Ik ben tevreden.

[Afbeelding]
Dat zou snel zijn.

Ik heb inmiddels diverse mails verstuurd, tickets bijgewerkt, info aangeleverd, terugbelverzoeken achtergelaten, klacht mail gestuurd, noodnummer gebeld en het enige wat ik hoor is: "ik ga het overleggen met een collega".
Ronduit slecht.

Hier tekenen aub ......

• VindiGoosh
CPM schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:57:
[...]

Dat zou snel zijn.

Ik heb inmiddels diverse mails verstuurd, tickets bijgewerkt, info aangeleverd, terugbelverzoeken achtergelaten, klacht mail gestuurd, noodnummer gebeld en het enige wat ik hoor is: "ik ga het overleggen met een collega".
Ronduit slecht.
Triest.

Meer woorden heb ik er niet voor

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

• s020506
  • Nu online
[...]

Dat zou snel zijn.

Ronduit slecht.
Ik weet het niet zeker hoor. Ik heb verder niks veranderd, dus zou niet weten waarom het anders ineens wel zou werken.

Misschien is mijn probleem bekend ofzo. Wel jammer dat het bij jou langer duurt.

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:55

Mickel moen

mickelmoen.nl

WAF1 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:05:
[...]

Klopt ik had over tijdelijk verhogen, met de Tado een simpele handeling. Toch merk ik dat ik gisteren iets fout heb gedaan, ik wou mijn schema tijdelijk onderbreken zodat ik van een constante temperatuur gegevens zou hebben, Maar, dat wist eigenlijk wel, maar even vergeten, hij springt terug naar het schema zodra daarin een temperatuurschakeling wordt door gegeven. Je komt dus vanzelf terug op je schema. Ik heb het dus verkeerd gedaan maar je kan van deze werking ook juist gebruik maken.
Dan moet je hem op timer zetten.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:51
mrdop schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:20:
[...]

Het veranderen van de Optimalisatie instellingen (die niets doen met het regelen, alleen maar met eerder starten of stoppen van het schema obv aangeleerde aanwarmtijd van de woning!) reset de ingeleerde parameters van de T6.

Het begint altijd perfect (met bij mij lange runs) om over een paar dagen weer terug te zijn bij het oude gedrag (als de parameters weer zijn bepaald en ingeleerd, en bij mij weer aan/uit pieken zolang het nog niet echt koud is). In deel 1 al uitvoerig aan de orde geweest. Heel irritant gedrag van de T6 wat je op het verkeerde been zet.
Owja, sh*t, dat was het....begin dit jaar de Quatt gekregen maar door geluidsproblemen heb ik hier toen niet verder op ingezoomd. Wel erg jammer want nu ik dat geswitcht hebt vanmorgen draait hij rustig aan een stuk door, het kan dus wel.....

Zou het stroomloos maken van de T6 ook helpen? Slim stopcontact achter de ontvanger en elke 48uur een minuutje spanning eraf?

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:06

[Afbeelding]
Wil je (ipv Quatt Power) de Quatt Power Input eens plotten? Het lijkt er op dat ie al aardig laag zit soms (als ik even reken met COP5...).

Heb je zelf al eens een warmteberekening gemaakt met onderstaande sheet? Een warmteberekening maak je om te bepalen hoe jouw warmteverlies instelling (stooklijn) moet zijn.

https://docs.google.com/s...w6-LNcPY/edit?usp=sharing

Dan krijg je zoiets (dit is mijn stooklijn en de instelling bij Quatt):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhA3Q0T3c36mEfJzw94cm-WvI-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UDXVmAfZp5cfunsvfdJO0OKQ.png?f=fotoalbum_large

Vervolgens kan je bij Quatt de instelling opvragen en bepalen of deze omhoog/omlaag moet...

[ Voor 22% gewijzigd door verguldebarman op 08-11-2024 18:13 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-11 16:30
TeslaNerd schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:19:
[...]

Zo klinkt dat inderdaad logisch maar ik heb nog nooit (foto)-bewijs gezien dat ijsvorming op de bodemplaat dan ook echt zou plaatsvinden en hoe “gevaarlijk” dat dan is.

Ik herinner mij uit deel 1 wel dat er tweakers zijn die een verwarmingselement op de buitentemperatuursensor hebben geklust om de buitentemperatuurmeting een paar graden omhoog te faken
Dat was ik.. Heb gisteren weer gemonteerd en de sensor meet 2 graden hoger dan de werkelijkheid, bodemplaat verwarming is nog niet aan geweest. Bodemplaat verwarming gaat normaal aan onder de 4 graden en uit boven de 6 graden. Geen probleem met de regeling, heb vandaag 1 lange run van 2.5 -3 kW thermisch met CoP van 5 en het is exact 20 graden binnen.. nog geen defrosts gehad.
Disclaimer: probeer dit niet zelf, je kunt de Quatt hierdoor invriezen.

• WAF1
Mickel moen schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:39:
[...]

Dan moet je hem op timer zetten.
Ik zal er eens naar kijken,die optie nog niet tegen gekomen. Wel vanmiddag een mailtje naar Quatt geschreven. Ik werd met mijn wachtwoord niet toegelaten tot het ticket systeem. Via de app liep het vast. Ondertussen lekker gesport. Later maar weer eens naar kijken.

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:48
Dersan schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:56:
[...]

Owja, sh*t, dat was het....begin dit jaar de Quatt gekregen maar door geluidsproblemen heb ik hier toen niet verder op ingezoomd. Wel erg jammer want nu ik dat geswitcht hebt vanmorgen draait hij rustig aan een stuk door, het kan dus wel.....

Zou het stroomloos maken van de T6 ook helpen? Slim stopcontact achter de ontvanger en elke 48uur een minuutje spanning eraf?
Ja, stroomloos doet hetzelfde. Aan zoiets denk ik zelf ook. Maar het is wel irritant dat dat moet….

• WAF1

[Afbeelding]
Typisch de manier van reageren van Quatt, niet communiceren maar doen. Wel mooi opgelost. Ik ben benieuwd wat de reaktie op mijn mail is.

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:20
[...]

Dat zou snel zijn.

Ronduit slecht.
Daar word je toch moedeloos van. Ben zo benieuwd hoe ze bij Quatt hier zelf over denken. Kan je toch niet trots op zijn.

@W13k3 is bij jullie de Quatt inmiddels verplaatst?
@VindiGoosh al een oplossing voor het geluid?

Zelf ben ik ook al een jaar bezig met het geluid. Inmiddels een andere Quatt, maar het probleem blijft. Alles gedaan om resonantie (als dat het is) te voorkomen, maar mijn opties zijn uitgeput. Ik verwacht een oplossing vanuit Quatt, maar het is iets van de lange adem ben ik bang.

[ Voor 27% gewijzigd door okijokii op 08-11-2024 19:09 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
WAF1 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:48:
[...]

Ik zal er eens naar kijken,die optie nog niet tegen gekomen. Wel vanmiddag een mailtje naar Quatt geschreven. Ik werd met mijn wachtwoord niet toegelaten tot het ticket systeem. Via de app liep het vast. Ondertussen lekker gesport. Later maar weer eens naar kijken.
Ticket systeem is een drama: je schiet een probleem in, dan heb je onmiddellijk toegang (via customer support). Zodra je een antwoord hebt in je mail van support, heb je weer een 403.
Beantwoord de mail van de medewerker via mail en voila: je hebt weer toegang.

Heb er al tig mails aan gewijd.
Doen de linkjes in de 403 al wat ze beloven?

Screenshot van 15 november vorig jaar tijdens mijn gedwongen stille modus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQla4EX9myp1w87tHumroT_K2As=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/As5MsnUH1xOS6qGsDbI0ePN6.jpg?f=fotoalbum_large

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:55

Mickel moen

mickelmoen.nl

WAF1 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:48:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcVQcolKgRMsf29BCwE5LLRInq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oQpu0sRxqOofkqaZncFvn0SC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXW43PurGgThfAxs07GaNyLK-gY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zANbVUraAn2mpINVASfXJUos.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Mickel moen op 09-11-2024 09:55 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• Friezin
  • Niet online
okijokii schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:56:
[...]

Daar word je toch moedeloos van. Ben zo benieuwd hoe ze bij Quatt hier zelf over denken. Kan je toch niet trots op zijn.

Zelf ben ik ook al een jaar bezig met het geluid. Inmiddels een andere Quatt, maar het probleem blijft. Alles gedaan om resonantie (als dat het is) te voorkomen, maar mijn opties zijn uitgeput. Ik verwacht een oplossing vanuit Quatt, maar het is iets van de lange adem ben ik bang.
En @A lex natuurlijk met zijn put plaatsing.

Gisteren ticket over supervisoryControlMode ingeschoten, vanmorgen antwoord.
Had screenshots bijgesloten van Quatt app en JSON.

Nietszeggend antwoord wat begint met:
Helaas bieden wij geen support voor wat u ziet voor data en hoe u het ziet als u via een API hiernaar kijkt.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-11 16:30
jj85 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:39:
[...]

Zou kunnen
@TeslaNerd hier wordt deze binary sensor bepaald
https://github.com/marcob...quatt/coordinator.py#L187

Had nog een issue ingediend om dit aan te passen ivm valse detecties, maar dat is na de CiC update ook niet meer relevant :+
Ook al stelt de CiC een negatief vermogen op 0, je kunt in HA nog steeds zelf negatief vermogen detecteren uit de negatieve deltaT tussen tempwaterin en tempwateruit... Moet eigenlijk in het HA Quatt forum.

• CPM
  • Niet online

CPM

Die hele ticket portal bij Quatt is bagger.
Mijn historie van het ticket is gewoon ineens weg. Je zou bijna denken dat een faal medewerker daar even zijn/haar eigen straatje schoon veegt. Nu lijkt het alsof er gewoon niets is gecommuniceerd in het ticket. Onbegrijpelijk dat je anno 2024 geen fatsoenlijke support portal kunt inrichten. Laat staan dat er iemand naar rapportages kijkt en een SLA implementeert.

Er staat daarnaast ook nog een ticket open die allang is opgelost. Opmerking gemaakt dat ze hem kunnen sluiten en hoe verrassend: geen reactie en geen afmelding. 8)7 |:(

Ik kan de frustratie van sommige mensen hier nu wel wat beter begrijpen.

[ Voor 32% gewijzigd door CPM op 08-11-2024 20:04 ]

Hier tekenen aub ......

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:51
Over de put plaatsing gesproken, zag bij Google reviews nog iemand bij wie ze in een inpandig balkon waren geplaatst zo te zien, lijkt mij ook niet optimaal maar wellicht de enige of beste keuze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZQWAYpS9-u1ThWhgxSjswrsMKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TE3SeZ41IfllQPlCc5eS5PWt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkcZb1_ymwxWOdaR-auwOLdD9Zg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bfnMm16IHVCVutfj6FjVegtd.jpg?f=fotoalbum_large

Deze plaatsing vond ik ook wel opvallend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6voRU07ddce8mpCslZO4YtSAzYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BfkDtlTDNny6G9ugey0Rw27N.jpg?f=fotoalbum_large

Verder wel interessant op de vele plaatsingen te zien.

• Friezin
  • Niet online
CPM schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:01:
Die hele ticket portal bij Quatt is bagger.
Mijn historie van het ticket is gewoon ineens weg. Je zou bijna denken dat een faal medewerker daar even zijn/haar eigen straatje schoon veegt. Nu lijkt het alsof er gewoon niets is gecommuniceerd in het ticket. Onbegrijpelijk dat je anno 2024 geen fatsoenlijke support portal kunt inrichten. Laat staan dat er iemand naar rapportages kijkt en een SLA implementeert.

Er staat daarnaast ook nog een ticket open die allang is opgelost. Opmerking gemaakt dat ze hem kunnen sluiten en hoe verrassend: geen reactie en geen afmelding. 8)7 |:(

Ik kan de frustratie van sommige mensen hier nu wel wat beter begrijpen.
Haha, bij mij staan 8 of 9 tickets open.
3 ervan bevatten enkel de tekst: "hierbij wil ik aangeven dat alle nog openstaande tickets kunnen worden gesloten".

Ik krijg het idee dat ze niet per klant kunnen kijken, maar op volgorde van binnenkomst of zo.
Want zeg nu zelf: wanneer je 8 tickets kunt sluiten met "opgelost" boost dat je puntjes "oplossingsgerichtheid".

Wegtoveren is bijna onmogelijk: dat kan enkel de beheerder van dat systeem.
Misschien verkeerd ingeboekt?

[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 08-11-2024 20:51 ]

• Friezin
  • Niet online
Dersan schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:05:
Over de put plaatsing gesproken, zag bij Google reviews nog iemand bij wie ze in een inpandig balkon waren geplaatst zo te zien, lijkt mij ook niet optimaal maar wellicht de enige of beste keuze.

[Afbeelding]

Verder wel interessant op de vele plaatsingen te zien.
Wasje kan snel gedroogd zo.

[ Voor 15% gewijzigd door Friezin op 08-11-2024 20:54 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:42
Dersan schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:05:

Deze plaatsing vond ik ook wel opvallend:

[Afbeelding]
mooi elkaars verse lucht voor de voeten wegmaaien :Y)
Onderdruk bij elkaar veroorzaken als je pech hebt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
[...]

Nope, vorig weekend hoorde mijn vriend dat het op zeer korte termijn zou gebeuren maar geen concrete datum.

De eerstvolgende keer dat ik een van de buren tref ga ik er wel naar vragen. Ik word echt gek van dat ding.

In de badkamer sta je voor je gevoel recht naast de ventilator. Ook droop vanmiddag het vocht van de ramen. Puber had de ventilatie dicht gelaten (dempt het geluid ietsje) en de fan niet aan na het douchen. In de keuken staat ook de ventilatie dicht tijdens het eten. Ik wil mijn huis terug... weer een keer lekker in stilte in bad.

In de nacht heb ik er gelukkig iets minder last van. Maar mijn zoon had er wel weer van wakker gelegen.

Hopelijk komt er bij jou ook alsnog een oplossing. Al weet ik niet of die van Quatt zal komen.

Van dit topic heb ik veel geleerd. Onder andere dat mijn huis heel geschikt is voor een warmtepomp *
Dat zou zeker geen Quatt worden.
Maar op dit moment is een warmtepomp onbespreekbaar, WAF m/v op een dieptepunt.

*1914, 140 m2 woonoppervlak, vrijstaand, halfsteens, vrijwel geheel van binnen geïsoleerd, muren (90%), vloer (tonzon) en dak (folie) , 95% HR++ glas, gehele cv systeem van recente datum met elf T33, drie T22 radiatoren en een oude geisoleerde convectorput. Vloerverwarming alleen in de badkamer. Intergas HR eco van 2019. CV draait op 50 graden maar met nachtverlaging. Lager nog niet geprobeerd. Met continu verwarmen kan het vast lager. Oud label A, zonder wp/zonnepanelen. Gasverbruik rond de 1000-1200 afhankelijk van stookgedrag en dat is met 3 personen douchen en koken op gas.
Een bijzonderheid is dat het een dijkwoning aan de uiterwaarden is. Normaliter koelt het 's nachts niet zo snel af. Maar met harde koude oostenwind koelt het wel snel af.
Wij moeten ook altijd als eerste autoruiten krabben en de Quatt hiernaast is dol op defrosts.
Ik zie all electric hier dan ook niet snel gebeuren.

Eigenlijk ben ik ook wel erg benieuwd naar de COP en grafiekjes van de buren. Ik denk overigens niet dat ze daar mee bezig zijn, ze willen gewoon iets dat werkt. Ik heb alleen hun huis heropgebouwd zien worden voor ze het kochten en heb me verwonderd (understatement) over hoe de isolatie erin gepropt is. Vrees dat het tegenvalt.

[ Voor 16% gewijzigd door W13k3 op 09-11-2024 11:03 ]

• paQ
zuur zeg
Hoop dat het snel is opgelost voor je.

Snap ook niet dat het allemaal zo lang moet duren eerlijk gezegd.

• W13k3
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:16:
zuur zeg
Hoop dat het snel is opgelost voor je.

Snap ook niet dat het allemaal zo lang moet duren eerlijk gezegd.
Combinatie van reactiesnelheid van de eigenaar en van Quatt.
Ik heb zelf hier jullie adviezen opgevolgd en vanaf het begin aangedrongen, om de situatie nu te voorkomen. Ik troost me maar met het feit dat er tenminste een oplossing komt. Ik had alleen gehoopt op verplaatsing voordat het echt koud zou worden.
En dan nog afwachten hoe de nieuwe plek bevalt. Die voldoet in elk geval aan de regels, dus als het dan nog niet goed is is het meer mijn probleem.

Mijn andere vaste draadje op Tweakers is inmiddels het Funda topic. Ik kijk toch steeds vaker huizen, deels vermaak, en deels met enige interesse voor de toekomst. Mocht de overlast blijven dan kan het zijn dat dat wat sneller wordt dan het oorspronkelijke plan (=wanneer de kinderen uit huis zijn).

• VindiGoosh
[...]

Ik heb net nog even geluisterd.

Als ze beginnen met draaien, lijken ze even te “pauzeren” rond een bepaalde snelheid. Dan is het geluid (helaas) nog steeds te horen. Wel gaan ze kort daarna sneller draaien, als ik goed luister wordt de toon dan hoger (en minder hard), totdat het te zacht is om nog te horen en dan komt het niet meer terug.

Dit is overigens alleen buiten. Binnen is er hier niets van te horen.

• VindiGoosh
W13k3 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:24:
[...]

Ik heb zelf hier jullie adviezen opgevolgd en vanaf het begin aangedrongen, om de situatie nu te voorkomen. Ik troost me maar met het feit dat er tenminste een oplossing komt. Ik had alleen gehoopt op verplaatsing voordat het echt koud zou worden.
En dan nog afwachten hoe de nieuwe plek bevalt. Die voldoet in elk geval aan de regels, dus als het dan nog niet goed is is het meer mijn probleem.

Mijn andere vaste draadje op Tweakers is inmiddels het Funda topic. Ik kijk toch steeds vaker huizen, deels vermaak, en deels met enige interesse voor de toekomst. Mocht de overlast blijven dan kan het zijn dat dat wat sneller wordt dan het oorspronkelijke plan (=wanneer de kinderen uit huis zijn).
Heb je anti-geluid overwogen?

Nvm, kan helaas niet buiten.

• jj85
W13k3 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:24:
[...]

Geen idee hoe de relatie met de buren is... maar zou het een suggestie kunnen zijn dat de buren zoveel mogelijk de CV gebruiken? Het is immers een hybride systeem.
Door in de Quatt app een hele lage gasprijs + hoge stoomprijs in te vullen, en daarna Optimalisatie aan te zetten, is het misschien mogelijk om zoveel mogelijk CV-gebruik te stimuleren. Tenminste, totdat de Quatt verplaatst is.

En anders moet @Friezin misschien weer een Twitter-interventie uitvoeren :+

[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 08-11-2024 21:35 ]

• W13k3
  • Niet online
De relatie met de buren is wel bekoeld, dankzij Quatt. We zijn on speaking terms maar we lijken elkaar beide wat te ontlopen. Bij mezelf vlamt af en toe boosheid op, maar dat is ook wat irritatie door geluid en slaapgebrek doen. Ik denk wel dat het na verplaatsing weer neutraal kan worden.

Ja, zeker vind ik dat er meer gedaan kan worden. Alleen gaf buurman al aan dat ze door de silencer in de nacht al minder rendement hebben en dat hem dat geld kost. Dat wijst niet op veel bereidheid hem 24/7 zacht te zetten. Ik hanteer nu pick your battles wetend dat de Quatt "binnenkort" verplaatst wordt. Zonder dat bericht zou ik mijn contact met de omgevingsdienst weer opgepakt hebben, die zouden komen meten maar ik heb er niks meer van teruggehoord.

• W13k3
  • Niet online
VindiGoosh schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:29:
[...]

Heb je anti-geluid overwogen?

Nvm, kan helaas niet buiten.
Ja overwogen en tot dezelfde conclusie gekomen 🤣
Vrij snel trouwens, hoefde het alleen mijn partner te vragen, die is geluidstechnicus. Heeft trouwens in zijn eigen huis een tien jaar oude Daikin/intergas hybride warmtepomp. Die hoor je zelden, terwijl hij op een balkonnetje recht boven de slaapkamer staat. Maar Quatt... die maakt geen geluid 😇

• Friezin
  • Niet online
jj85 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:34:
[...]

Geen idee hoe de relatie met de buren is... maar zou het een suggestie kunnen zijn dat de buren zoveel mogelijk de CV gebruiken? Het is immers een hybride systeem.
Door in de Quatt app een hele lage gasprijs + hoge stoomprijs in te vullen, en daarna Optimalisatie aan te zetten, is het misschien mogelijk om zoveel mogelijk CV-gebruik te stimuleren. Tenminste, totdat de Quatt verplaatst is.

En anders moet @Friezin misschien weer een Twitter-interventie uitvoeren :+
Ik heb, na de eerste tweet, toch wel hoop en vertrouwen dat @marijnflipse of een medewerker meeleest.
Maar die dames en heren zitten ook aan werkuren vast.
Nu zelfs aan een weekend.

• okijokii
Friezin schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 22:15:
[...]

Ik heb, na de eerste tweet, toch wel hoop en vertrouwen dat @marijnflipse of een medewerker meeleest.
Maar die dames en heren zitten ook aan werkuren vast.
Nu zelfs aan een weekend.
Ik merk dat ik wat minder hoop en vertrouwen heb. Ik vind heel wat after sales acties van Quatt echt ver onder de maat. Veel te lange doorlooptijd, klachten worden niet adequaat opgepakt, maar wanneer je ze publiekelijk aan de 'schandpaal nagelt' komt er een reactie.
Hun hoge score via bijvoorbeeld Google komt door het eerste contact en de aardige monteurs die alles opruimen en waar je nog geen kop koffie aan kwijt kunt.... (niet omdat ze dat niet willen, maar omdat ze tegen 16.00 uur nog naar een volgende klant moeten, maar dat terzijde).

Nee klopt, ik ben nog steeds geen ambassadeur van Quatt, heb hem nog nooit aangeraden aan iemand, terwijl wanneer ik ergens tevreden over ben, ik met gemak en overtuiging zo ongeveer aan het werk ben voor zo'n product om die te verkopen door mijn enthousiasme.
Bij Quatt heb ik de hoop op snelle en goede oplossingen helaas allang opgegeven.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:10
W13k3 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 22:02:
[...]

Ja overwogen en tot dezelfde conclusie gekomen 🤣
Vrij snel trouwens, hoefde het alleen mijn partner te vragen, die is geluidstechnicus. Heeft trouwens in zijn eigen huis een tien jaar oude Daikin/intergas hybride warmtepomp. Die hoor je zelden, terwijl hij op een balkonnetje recht boven de slaapkamer staat. Maar Quatt... die maakt geen geluid 😇
Hier hangt toevallig ook een (vrij nieuwe) Daikin in de straat. Eerlijk gezegd echt een herriebak in verhouding tot mijn Quatt.

Ik hoop voor je dat verplaatsen het probleem oplost. Misschien is er meer aan de hand met het exemplaar dat bij je buren hangt. Als je wilt vergelijken met een (relatief) stille Quatt, dan is er vast wel iemand in je buurt waar je even kan luisteren/meten, ook ter onderbouwing van een vervolgtraject als alleen verplaatsen het nog niet helemaal voor jou fixt.

• VindiGoosh
netappie schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 06:06:
Als je wilt vergelijken met een (relatief) stille Quatt, dan is er vast wel iemand in je buurt waar je even kan luisteren/meten,
Goed punt dit.

@W13k3 Van harte welkom hier (omgeving Wageningen)

[ Voor 6% gewijzigd door VindiGoosh op 09-11-2024 07:00 ]

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:52
VindiGoosh schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:07:
[...]

[...]

Speciaal voor jullie heb ik zojuist het experiment herhaalt, maar dan precies andersom. Daarmee is de RE eigenlijk in het nadeel van mijn eigen argument, maar zelfs dan is het duidelijk te zien dat de plek van het expansievat invloed heeft op de warmteafgifte.

Met het expansievat op de retour van de pomp om onderdruk op de retourleiding te voorkomen, is er dus, zo blijkt, ook een verbeterde warmteafgifte.

Ik ben er wel van overtuigd dat dit effect bij "alle radiatoren open" niet meer optreed, maar in mijn optiek is dat symptoombestrijding. De oorzaak van het probleem is dat het expansievat niet op de retour van de pomp zit.

[Afbeelding]

De "turbulentiebrug" (zoals ik het noem) die ontstaat tussen de aanvoer- en retourleiding van de radiator, is duidelijk te zien. Dit komt m.i. door het gedrag van vermenging tussen turbulente en laminaire (stroperige) stroming, doordat er onderdruk staat op de retourleiding.

Zie het zo: Als er in de radiator stroop zat en je zou aan de retourleiding zuigen, dan krijg je een soort van "verzakking" van de stroop op die plek, voordat het warme water de aanvoer van de radiator bereikt. Wanneer dit warme water de radiator vervolgens bereikt, is er door die "verzakking" (lees: onderdruk), een "brug" ontstaan waar de weerstand minder groot is dan in de rest van de radiator. Vervolgens blijft de "turbulentiebrug" in stand, omdat het warme water dan de weg van de minste weerstand kiest. Zoals te zien gaat die turbulentiebrug na het ontstaan ook bijna niet meer weg (uiteindelijk wel, maar het duurt te lang om te filmen).

Wanneer er géén onderdruk op de retourleiding staat, kan er geen verzakking ontstaan voordat het warme water de radiator bereikt. De weg van de minste weerstand is dan omhoog en naar links (immers wil warmte omhoog en niet naar beneden), waardoor er geen turbulentiebrug ontstaat en de radiator gelijkmatig warm wordt van boven naar beneden.

Voor mensen die dit voor het eerst lezen:

Eerste test

Waarom ik denk dat iedereen met het expansievat op de aanvoer van de pomp vroeg of laat een probleem krijgt[

Waarom naast warmteafgifte, het expansievat ook om een andere reden op de retour van de pomp moet

“Gooi alle radiatoren open” is dus niet per definitie de juiste oplossing tegen slechte warmteafgifte. Het kan in bepaalde situaties dus slechts symptoombestrijding zijn, omdat de oorzaak van het probleem niet het aantal open radiatoren is, maar (o.a.) de plek van het expansievat.

Eerst moet het expansievat op de retour van de pomp. Ga daarna maar meer radiatoren openzetten.

Om dit nog beter inzichtelijk te maken, ga ik (na mijn kozijnen) een radiator maken met polycarbonaat glas aan de voorkant en een reservoir voor kleurstof aan de aanvoer van deze radiator. Dan kunnen we letterlijk zien hoe turbulente stroming zich vermengt met laminaire (stroperige) stroming bij het ontstaan van een "turbulentiebrug".

Ik heb de eerste berekeningen gedaan, en ik ben ervan overtuigd dat ik 'm kan afpersen tot 5 bar waterdruk. Dus dan moet CV-druk geen enkel probleem zijn.
Hoi,
Ten eerste: proficiat! Een mooi stukje meet-werk.
Data geeft altijd overtuigingskracht aan een verhaal.

Ten tweede: wow… als ik het goed begrijp heb je er een tweede expansievat bij geknutseld?
Ik heb zelf alles aangelegd dus “op zich is dat niet super bijzonder”. Maar…. Dat is best een puist werk. Leeg laten lopen, pijpen snijden, vat ophangen, koppelingen knellen, vloeken omdat het niet past.
Stoer!

Op de data….
De thermische data is overtuigend. Heel duidelijk verschil.
Ik kan er alleen met mijn pet niet bij dat dat als gevolg van expansievat voor danwel na is. Althans… niet direct.
Afgezien van een kort opstartverschijsel van minder dan een minuut heeft het vat niet echt impact op de drukverschillen in het systeem. Maar… wellicht indirect…
Oorzaak van het thermisch verschil kan mijns inziens enkel in de flow zitten. Behalve flow “is er immers niks”.
Persoonlijk kan ik het verschil enkel begrijpen als de flow links hoger is dan rechts.
Links lijkt het warme water “snel van aanvoer naar retour” door de radiator te worden gepompt terwijl het rechts “langzaam naar binnen stroomt en rustig de tijd krijgt om zich horizontaal te verspreiden”.
Warm water is lichter dan koud water en heeft dus de neiging bovenin te blijven hangen. Als er geen of weinig flow is zal dat dus zo zijn, zoals rechts.
Links lijkt de flow dominant te worden over de warm/koud neiging.

Als je daarin meegaat is de volgende vraag: hoe hangt dat flow verschil samen met expansie vat. Eerlijk gezegd snap ik dat niet goed. Ik zie het gebeuren maar verklaring koop ik nog niet.
Flow door quatt is in beide gevallen 800l/h?
En is flow door je bypass in linker geval wellicht lager dan in rechter geval?
Als dat zo is verklaart dat waar de flow gebetenen is, alleen kan ik dat nog steeds niet koppelen aan expansievat maar goed… stapje voor stapje.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• VindiGoosh
Stefannn schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 07:07:
[...]

Hoi,

Ten tweede: wow… als ik het goed begrijp heb je er een tweede expansievat bij geknutseld?
Ik heb zelf alles aangelegd dus “op zich is dat niet super bijzonder”. Maar…. Dat is best een puist werk. Leeg laten lopen, pijpen snijden, vat ophangen, koppelingen knellen, vloeken omdat het niet past.
Stoer!

Op de data….
Ik kan er alleen met mijn pet niet bij dat dat als gevolg van expansievat voor danwel na is. Althans… niet direct.
Afgezien van een kort opstartverschijsel van minder dan een minuut heeft het vat niet echt impact op de drukverschillen in het systeem. Maar… wellicht indirect…
Oorzaak van het thermisch verschil kan mijns inziens enkel in de flow zitten. Behalve flow “is er immers niks”.
Persoonlijk kan ik het verschil enkel begrijpen als de flow links hoger is dan rechts.
Links lijkt het warme water “snel van aanvoer naar retour” door de radiator te worden gepompt terwijl het rechts “langzaam naar binnen stroomt en rustig de tijd krijgt om zich horizontaal te verspreiden”.
Warm water is lichter dan koud water en heeft dus de neiging bovenin te blijven hangen. Als er geen of weinig flow is zal dat dus zo zijn, zoals rechts.

Als je daarin meegaat is de volgende vraag: hoe hangt dat flow verschil samen met expansie vat. Eerlijk gezegd snap ik dat niet goed. Ik zie het gebeuren maar verklaring koop ik nog niet.
Als dat zo is verklaart dat waar de flow gebetenen is, alleen kan ik dat nog steeds niet koppelen aan expansievat maar goed… stapje voor stapje.
Goedemorgen!

Dankjewel :D

Lees deze post ook nog even: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80628620

Zoals gezegd ga ik de test herhalen als ik de testopstelling heb gemaakt. Voor nu heb ik met een omweg dezelfde simulatie gemaakt zoals ik hierboven heb beschreven. Ik kreeg van @jj85 en @paQ de terechte opmerking dat het in de eerste test om 2 verschillende radiatoren ging, dus vandaar dat ik exact dezelfde test gister andersom heb gedaan om dat uit te sluiten.

Met betrekking tot de rest:

Je hebt gelijk dat wanneer je de flow in de radiator terug brengt (door anderen open te zetten), dit effect minder wordt of helemaal verdwijnt. Ik heb het niet getest, maar als ik mn ogen dichtdoe en het voor me zie, dan is dat de enige logische uitkomst.

Maar ik vind het tegelijkertijd ook heel erg logisch dat dit effect optreed. Omdat we allebei varen is een ander voorbeeld dan stroop misschien beter:

Stel je een rivier voor waar de stroming erg sterk is (begin van de Ijssel na Arnhem ofzo). Vervolgens komt er na een bocht een hele grote verbreding in deze rivier. Het water in de binnenbocht stroomt turbulent(er) ten opzichte van het water in de buitenbocht, ondanks het verschil in stroomsnelheid (flow). Aan deze turbulentie verandert niets, ondanks dat het water “de kans heeft” om zich gewoon meer te verplaatsen naar de buitenbocht. Toch gebeurt het niet, omdat dat niet de weg van de minste weerstand is.

In de radiator is het niet anders: met het creëren van de onderdruk op de retourleiding, is “de binnenbocht” voor turbulente stroming gecreëerd en zal deze turbulente stroming niet meer verdwijnen, totdat er een nieuwe weg van de minste weerstand is (meer afgifte, lagere flow door meer radiatoren open).

Dus als Quatt zegt: gooi alle radiatoren open. Ja, dan ben ik het ermee eens dat dit effect door de lagere stroomsnelheid niet meer optreed. Maar wanneer je alle radiatoren open moet hebben voor een goed functionerende warmtepomp… dan ben je m.i. bezig met symptoombestrijding.

Dus als mensen die ondanks na het openzetten van veel radiatoren nog steeds niet de gewenste warmteafgifte hebben: het heeft geen zin om er dan nóg meer open te zetten. Kijk dan naar oorzaken, waarvan het expansievat niet op de juiste plek er kennelijk 1 van is.

Om dit effect te kunnen ZIEN wil ik dus die transparante radiator maken met polycarbonaat glas en een reservoir voor kleurstof in de aanvoer. Dat wordt wel echt een uitdaging. Een expansievat, het eea aan kleppen en (druk)meters plaatsen is voor mij het werk niet.

• netappie
[...]

Hoi,

Stoer!

Op de data….

Als ik het even heel erg kort samen moet vatten van wat ik heb gevolgd gaat dit over een flow probleem bij @CPM als gevolg van het verkeerd aansluiten van de Quatt t.o.v. het expansievat.

De Quatt heeft een vrij krachtige circulatiepomp die direct bij binnenkomst het expansievat mishandelt. waardoor de doorvoer niet optimaal is. Normaal gesproken zit die aan het einde, dus net voor de circulatiepomp van de ketel, wat de druk egaliseert.

Het is dus een kwestie van de retour op de juiste plek doorzagen en daar de Quatt buizen aansluiten.

Als dat niet (meer) mogelijk is het expansievat verplaatsen zodat deze aan de koude kant van de Quatt komt en daarmee drukverschillen vermindert en zo de radiatoren beter laat functioneren.

Het is een kleine moeite om te corrigeren. Quatt monteurs hebben dit fout gedaan door de impact te onderschatten en moeten dit dus ook fixen. Dat het zo veel verschilt had ik ook niet kunnen voorspellen. Weer wat geleerd.

• Stefannn
VindiGoosh schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 07:33:

In de radiator is het niet anders: met het creëren van de onderdruk op de retourleiding, is “de binnenbocht” voor turbulente stroming gecreëerd en zal deze turbulente stroming niet meer verdwijnen, totdat er een nieuwe weg van de minste weerstand is (meer afgifte, lagere flow door meer radiatoren open).
Daar maak je toch echt een denkfout.
Het gaat niet om de absolute druk maar om het drukverschil tussen in&uit.

stroming tussen 2 punten ontstaat ene als er een drukverschil is. de absolute druk maakt niet uit.

stel installatie is in rust gevuld met een druk ban 1.8bar.
en stel dat pomp 0.5bar aan druk levert.
dan zal met expansievat NA de quatt 1.8bar op quatt output staan en 1.3bar op quatt input.
Dus 1.8bar op radiator input en 1.3bar op radiator output (in werkelijkheid meer 1.7 & 1.4 aangezien er ook nog een drukverschil over de leidingen ontstaat).
Dat drukverschil zorgt voor de stroming. er is daarin geen verschil tussen stuwen en zuigen. het is puur een drukverschil.

met expansievat VOOR de quatt zal er 1.8bar op quant input staan en 2.3bar op quant output.
Dus 2.3bar op radiator input en 1.8bar op radiator output (in werkelijkheid meer 2.2 & 1.9 aangezien er ook nog een drukverschil over de leidingen ontstaat).
Dat drukverschil zorgt voor de stroming. er is daarin geen verschil tussen stuwen en zuigen. het is puur een drukverschil.

drukverschil over radiator is in beide gevallen gelijk.

het gemeten (dus onbetwiste) thermisch effect wijs ik aan flow snelheid verschil toe.
En aangezien de enige driver voor flow "drukverschil over radiator" is aan verschil in "drukverschil over radiator". Ik snap alleen niet hoe dat te maken heeft met positie expansievat.
De quatt werkt wel in. een ander werkgebied (2.3bar op output ipv 1.8bar), ik zou zeer zeker checken of hij in beide gevallen dezelfde flow rapporteert.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• CPM
  • Niet online

CPM

netappie schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 07:45:
[...]

Als ik het even heel erg kort samen moet vatten van wat ik heb gevolgd gaat dit over een flow probleem bij @CPM als gevolg van het verkeerd aansluiten van de Quatt t.o.v. het expansievat.

De Quatt heeft een vrij krachtige circulatiepomp die direct bij binnenkomst het expansievat mishandelt. waardoor de doorvoer niet optimaal is. Normaal gesproken zit die aan het einde, dus net voor de circulatiepomp van de ketel, wat de druk egaliseert.

Het is dus een kwestie van de retour op de juiste plek doorzagen en daar de Quatt buizen aansluiten.

Als dat niet (meer) mogelijk is het expansievat verplaatsen zodat deze aan de koude kant van de Quatt komt en daarmee drukverschillen vermindert en zo de radiatoren beter laat functioneren.

Het is een kleine moeite om te corrigeren. Quatt monteurs hebben dit fout gedaan door de impact te onderschatten en moeten dit dus ook fixen. Dat het zo veel verschilt had ik ook niet kunnen voorspellen. Weer wat geleerd.
En nu is het de grootste uitdaging om dit gerealiseerd te krijgen door Quatt. Dus dat je iemand treft die hier open voor staat, het begrijpt, het aandurft om te proberen en het mandaat heeft om het in gang te zetten.

Zoals ik al eerder zei, ik heb ze al hier naar toe verwezen, vragen gesteld etc. maar er komt gewoon geen inhoudelijke reactie.

Zelf durf ik die klus niet aan.

[ Voor 5% gewijzigd door CPM op 09-11-2024 08:16 ]

Hier tekenen aub ......

• VindiGoosh
Stefannn schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:10:
[...]

stroming tussen 2 punten ontstaat ene als er een drukverschil is. de absolute druk maakt niet uit.

dan zal met expansievat NA de quatt 1.8bar op quatt output staan en 1.3bar op quatt input.
Dus 1.8bar op radiator input en 1.3bar op radiator output (in werkelijkheid meer 1.7 & 1.4 aangezien er ook nog een drukverschil over de leidingen ontstaat).

met expansievat VOOR de quatt zal er 1.8bar op quant input staan en 2.3bar op quant output.
Dus 2.3bar op radiator input en 1.8bar op radiator output (in werkelijkheid meer 2.2 & 1.9 aangezien er ook nog een drukverschil over de leidingen ontstaat).

het gemeten (dus onbetwiste) thermisch effect wijs ik aan flow snelheid verschil toe.
En aangezien de enige driver voor flow "drukverschil over radiator" is aan verschil in "drukverschil over radiator". Ik snap alleen niet hoe dat te maken heeft met positie expansievat.
De quatt werkt wel in. een ander werkgebied (2.3bar op output ipv 1.8bar), ik zou zeer zeker checken of hij in beide gevallen dezelfde flow rapporteert.
Sorry, maar nee: jij maakt een denkfout.
[...]

Behalve flow “is er immers niks”.
Het is dus niet alleen flow. Het is laminaire flow en turbulente flow.

En mijn voorbeeld was puur en alleen bedoeld om het verschil tussen de twee "diktes" van stroming uit te leggen. Ik snap heel goed dat het voorbeeld wat ik gaf, puur ter visualisatie, om een open systeem gaat en dus niet 1-op-1 over te nemen is in een gesloten systeem onder druk.

Ander voorbeeld, nogmaals ter visualisatie.

En ja ik snap dat ik vaste stoffen niet met vloeistoffen kan vergelijken, maar het gaat om de visualisatie.

Zie een zandloper voor je. Als je een zandloper omdraait, gaat er een verzakking ontstaan in het zand aan de bovenkant van de zandloper.

Nu verhit je dit zand totdat het vloeibaar wordt. Exact hetzelfde gebeurt nu: een verzakking in het midden van de zandloper.

Nu gooi je er water voor, en water na. Ik snap dat het water verdampt door de temperatuursverschillen, maar negeer da even.

Het water ervoor en erna zorgt ervoor dat het gesmolten zand niet meer kan verzakken in het midden: immers is de druk voor en na gelijk. Maar nu: je zuigt het water aan de onderkant weg: dan krijg je wél weer een verzakking in het gesmolten zand. Het water erboven zal nu dus naar het gaatje van de zandloper gezogen worden, al mengend met het gesmolten zand.

Andersom: Blaas je water aan de bovenkant erbij, dan ontstaat er géén verzakking in het gesmolten zand: immers is er geen "verzakking" voor het water, om die kortere route te nemen. Water wil omhoog en zal zich dus evenredig over het oppervlakte van het gesmolten zand verspreiden en het niveau van gesmolten zand zal evenredig zakken (tot op het laatste laagje misschien, omdat de weerstand voor het ontstaan van een turbulentiebrug dan misschien weer te klein is).

Sorry, het punt dat ik een denkfout maak ben ik na het uitgerekend en getest te hebben echt voorbij.

Overigens herhaal ik nog maar:

De flowsnelheid IN DE RADIATOR is in het experiment gelijk gehouden en in het tweede experiment zelfs IN HET NADEEL van mijn eigen beargumentatie.

Flowsnelheid is dus niet het enige en verder niets. Er is laminaire flowsnelheid en turbulente flowsnelheid.

De denkfout is deze op 1 hoop te gooien.

Wel ben ik het dus met je eens: verlaag de flowsnelheid maar genoeg (door “alles open te zetten”) en dit effect treed niet meer op.

[ Voor 8% gewijzigd door VindiGoosh op 09-11-2024 08:39 ]

• okijokii
CPM schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:13:
[...]

En nu is het de grootste uitdaging om dit gerealiseerd te krijgen door Quatt. Dus dat je iemand treft die hier open voor staat, het begrijpt, het aandurft om te proberen en het mandaat heeft om het in gang te zetten.

Zoals ik al eerder zei, ik heb ze al hier naar toe verwezen, vragen gesteld etc. maar er komt gewoon geen inhoudelijke reactie.

Met de kans dat dit inzicht (mocht het kloppen) hun heel veel extra (herstel)werk gaat opleveren. De kans is daarom aanwezig dat ontkennen van het probleem de makkelijkste weg is.

• VindiGoosh
[...]

Precies dit.

En in het geval van CPM komen deze gevolgen (ACB-verwarming) heel sterk naar voren, omdat hij geen overdrukregelaar tussen de aanvoerleiding en retourleiding heeft.

Bij anderen zullen de gevolgen zich veel minder manifesteren, omdat (heb ik het idee) men zich snel neerlegt bij het op het eerste oog logisch uitziende advies van Quatt: gooi de radiatoren open.

Maar dit is symptoombestrijding: de oorzaak is relatieve onderdruk op de retourleiding van de radiator in laminaire stroming voordat de warme turbulente stroming bij de aanvoer van de radiator arriveert.

Om de gevolgen hiervan drastisch te beperken, gooien ze er maar een overdrukregelaar tussen, zodat niemand het merkt. Daarom zei ik voorheen al:
VindiGoosh schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:46:

1 (Hoewel altijd goed je afgifte te vergroten) is in deze situatie symptoombestrijding.

3 is de makkelijkste oplossing omdat het ongeacht in welk systeem dan ook werkt, maar wel inefficiënt

2 is daadwerkelijk de oorzaak van het probleem wegnemen

Maar aangezien optie 2 heel erg afhankelijk is van het systeem per huis, zal Quatt bij de meeste klanten voor de “one size fits all” oplossing nummer 3 de overdrukregelaar gaan
Maar de oorzaak van het probleem is daarmee niet weggenomen: het expansievat op de aanvoer van de pomp waar deze niet hoort. En aangezien er in dit topic voorzichtig naar voren komt dat het expansievat op de aanvoer/retour bij Quatt complete willekeur is, blijf ik erbij dat Quatt in zeg 4500 installaties onbedoeld een fout heeft gemaakt en dat dit bij de meeste mensen een negatieve uitwerking heeft op de warmteafgifte.

• mrkb_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:27
Als ik dit lees beginnen er dingen op z'n plaats te vallen.

Hier zit het expansievat ook op de aanvoer van de pomp. Ik heb een paar maanden na de aansluiting er een nieuw vat in moeten zetten omdat het oude kapot was gegaan. Volgens Quatt lag dat aan het vat (was uit 2010).

Misschien is er geen verband, maar ik vond het wel vrij toevallig dat de boel stuk ging kort na de aansluiting.

• VindiGoosh
mrkb_ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:40:
Als ik dit lees beginnen er dingen op z'n plaats te vallen.

Hier zit het expansievat ook op de aanvoer van de pomp. Ik heb een paar maanden na de aansluiting er een nieuw vat in moeten zetten omdat het oude kapot was gegaan. Volgens Quatt lag dat aan het vat (was uit 2010).

Misschien is er geen verband, maar ik vond het wel vrij toevallig dat de boel stuk ging kort na de aansluiting.
De levensduur van expansievaten is zo’n 7 á 10 jaar als ik een bevriende loodgieter moet geloven.

Dus dat zou hier opzich wel los van kunnen staan.

Neemt niet weg dat expansievaten op de aanvoer de verkeerde plek is en in het geval van warm water ook eerder slijten (alhoewel dat met de lage aanvoertemperatuur van de Quatts wel los loopt denk ik).

Om het nog ingewikkelder te maken :P

• VindiGoosh
[...]

DM

• Friezin
  • Niet online
Kom ik tegen als reclame Kamer van Koophandel:

https://www.kvk.nl/runnen...ct-en-senior-medewerkers/

• paQ
VindiGoosh schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:28:
[...]

Precies dit.

En in het geval van CPM komen deze gevolgen (ACB-verwarming) heel sterk naar voren, omdat hij geen overdrukregelaar tussen de aanvoerleiding en retourleiding heeft.
Die heb ik hem gisteren zien posten.

• VindiGoosh
paQ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:29:
[...]

Die heb ik hem gisteren zien posten.
Ja, maar eigenlijk nee.

Helemaal aan het einde van die vertakking in zijn systeem (waar de flowrate een fractie is tov het begin), is niet hetzelfde als direct tussen de aanvoer en retour onder de CV (plek van plaatsing door Quatt) waar de flowrate maximaal is (800L/h).

[ Voor 6% gewijzigd door VindiGoosh op 09-11-2024 09:35 ]

• paQ
Zit die regelaar op een vertakking dan?

• VindiGoosh
paQ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:35:
Zit die regelaar op een vertakking dan?
Ja.

Zelfs een vertakking van een vertakking als ik het goed begrijp.

Maw: Qua effect op de rest van het systeem niet veel meer dan een kleine radiator die helemaal open staat.

[ Voor 36% gewijzigd door VindiGoosh op 09-11-2024 09:38 ]

• paQ
VindiGoosh schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:35:
[...]

Ja.

Zelfs een vertakking van een vertakking als ik het goed begrijp.

Maw: Qua effect op de rest van het systeem niet veel meer dan een kleine radiator die helemaal open staat.
In dat geval kun je die net zo goed geheel sluiten en alle radiatoren openen.

Heeft de quatt zelf geen expansie vat intern?

• s020506
  • Nu online
verguldebarman schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:09:
[...]

Wil je (ipv Quatt Power) de Quatt Power Input eens plotten? Het lijkt er op dat ie al aardig laag zit soms (als ik even reken met COP5...).

Heb je zelf al eens een warmteberekening gemaakt met onderstaande sheet? Een warmteberekening maak je om te bepalen hoe jouw warmteverlies instelling (stooklijn) moet zijn.

https://docs.google.com/s...w6-LNcPY/edit?usp=sharing

Dan krijg je zoiets (dit is mijn stooklijn en de instelling bij Quatt):
[Afbeelding]

Vervolgens kan je bij Quatt de instelling opvragen en bepalen of deze omhoog/omlaag moet...
Vorig jaar al eens gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_qhufHwYbjDjFLvuVnaDTSkXUc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PFDofihJqrRXmPVw1HxXZhrU.png?f=user_large

Maar goed, het lijkt te regelen zijn door Quatt. Ik heb het vermoeden dat ze gisteren iets aangepast hebben, want het ging daarna een hele tijd goed. Totdat ik de temperatuur iets omhoog zette gisteren middag, toen was het over met de pret.

• VindiGoosh
paQ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:40:

Heeft de quatt zelf geen expansie vat intern?
In de quatt zelf? Misschien voor de warmtewisselaar, maar niet voor het CV-water nee.
In dat geval kun je die net zo goed geheel sluiten en alle radiatoren openen.
Hangt er vanaf wat je doel is denk ik. Als je de symptomen wil bestrijden en er geen problemen mee hebt dat je dan alleen een goed-functionerende warmtepomp hebt als alle radiatoren open staan: dan kan het de juiste oplossing zijn.

Ikzelf zou liever een warmtepomp hebben met acceptabele COP terwijl ik (tot op zekere hoogte) zelf regie houd over de hoeveelheid open radiatoren.

Maar misschien begrijp ik je nu verkeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door VindiGoosh op 09-11-2024 09:47 ]

• netappie
[...]

Deze aanvullen en aangetekend versturen:
https://www.juridischloke...dbrief-ingebrekestelling/

Stel maar dat je best een CV monteur wilt regelen als zij geen tijd hebben zolang zij de kosten daarvan betalen. Een redelijke termijn om dit te herstellen is 2 weken.

Ik ben blij met mijn Quatt en beveel het ook aan, maar dit is gewoon fout opgeleverd.

• paQ
Nee hoor. We willen hetzelfde ;)

Vraag me alleen hardop af of het verplaatsen van het expansievat bij @CPM alle problemen doet verdwijnen.
Zijn COP is echt dramatisch laag. En alhoewel locatie van het vat invloed zou kunnen hebben, vraag ik me af of dat zo significant zal zijn.

• WAF1
Friezin schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:29:
[...]

Ticket systeem is een drama: je schiet een probleem in, dan heb je onmiddellijk toegang (via customer support). Zodra je een antwoord hebt in je mail van support, heb je weer een 403.

[Afbeelding]
Dat zal het zijn. Ik moe(s)t een beoordeling geven hoe ze mijn "klacht" hebben afgehandeld en dat heb ik niet gedaan. Daarom wordt ik blijkbaar "geblokt" en kennen ze mij ineens niet meer. Ik kan bijna niet geloven dat dit zo werkt.

• W13k3
  • Niet online
netappie schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 06:06:
[...]

Ik hoop voor je dat verplaatsen het probleem oplost. Misschien is er meer aan de hand met het exemplaar dat bij je buren hangt. Als je wilt vergelijken met een (relatief) stille Quatt, dan is er vast wel iemand in je buurt waar je even kan luisteren/meten, ook ter onderbouwing van een vervolgtraject als alleen verplaatsen het nog niet helemaal voor jou fixt.
Dat is een goeie.

Ik denk dat er twee dingen spelen. Die ventilator draait gewoon normaal maar wordt versterkt door de reflecties tussen 2 muren in de smalle gang waarin hij opgehangen is. En mijn muur houdt niet zoveel tegen (halfsteens)

De nare continue toon die meer mensen hier rapporteren lijkt zachter geworden te zijn en misschien speelt daar die software update?

Ik las mijn eigen woonplaats al eens in dit topic dus ik zal eens kijken of de zoekfunctie mij wil onthullen wie dat was. Zeker de moeite eens te luisteren.

Edit: niet dus want ik zag bij terugzoeken dat de Quatts van @jj85 ook niet de stilsten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door W13k3 op 09-11-2024 11:01 ]

• Stefannn
VindiGoosh schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:19:
[...]

Sorry, maar nee: jij maakt een denkfout.

[...]

Het is dus niet alleen flow. Het is laminaire flow en turbulente flow.

En mijn voorbeeld was puur en alleen bedoeld om het verschil tussen de twee "diktes" van stroming uit te leggen. Ik snap heel goed dat het voorbeeld wat ik gaf, puur ter visualisatie, om een open systeem gaat en dus niet 1-op-1 over te nemen is in een gesloten systeem onder druk.

Ander voorbeeld, nogmaals ter visualisatie.

En ja ik snap dat ik vaste stoffen niet met vloeistoffen kan vergelijken, maar het gaat om de visualisatie.

Zie een zandloper voor je. Als je een zandloper omdraait, gaat er een verzakking ontstaan in het zand aan de bovenkant van de zandloper.

Nu verhit je dit zand totdat het vloeibaar wordt. Exact hetzelfde gebeurt nu: een verzakking in het midden van de zandloper.

Nu gooi je er water voor, en water na. Ik snap dat het water verdampt door de temperatuursverschillen, maar negeer da even.

Het water ervoor en erna zorgt ervoor dat het gesmolten zand niet meer kan verzakken in het midden: immers is de druk voor en na gelijk. Maar nu: je zuigt het water aan de onderkant weg: dan krijg je wél weer een verzakking in het gesmolten zand. Het water erboven zal nu dus naar het gaatje van de zandloper gezogen worden, al mengend met het gesmolten zand.

Andersom: Blaas je water aan de bovenkant erbij, dan ontstaat er géén verzakking in het gesmolten zand: immers is er geen "verzakking" voor het water, om die kortere route te nemen. Water wil omhoog en zal zich dus evenredig over het oppervlakte van het gesmolten zand verspreiden en het niveau van gesmolten zand zal evenredig zakken (tot op het laatste laagje misschien, omdat de weerstand voor het ontstaan van een turbulentiebrug dan misschien weer te klein is).

Sorry, het punt dat ik een denkfout maak ben ik na het uitgerekend en getest te hebben echt voorbij.

Overigens herhaal ik nog maar:

De flowsnelheid IN DE RADIATOR is in het experiment gelijk gehouden en in het tweede experiment zelfs IN HET NADEEL van mijn eigen beargumentatie.

Flowsnelheid is dus niet het enige en verder niets. Er is laminaire flowsnelheid en turbulente flowsnelheid.

De denkfout is deze op 1 hoop te gooien.

Wel ben ik het dus met je eens: verlaag de flowsnelheid maar genoeg (door “alles open te zetten”) en dit effect treed niet meer op.
Tja…
Daar ga ik gewoon niet in mee.
Flow door een radiator is wat mij betreft gedreven door drukverschil.
Maar verder ben ik volledig ok met een “agree to disagree”. Dit is niet een probleem dat ik op mijn installatie heb. Ik heb geen urgentie of noodzaak hierin gelijk te hebben.

• okijokii
W13k3 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:07:
[...]

De nare continue toon die meer mensen hier rapporteren lijkt zachter geworden te zijn en misschien speelt daar die software update?
Kan ook zijn dat je buren de Quatt met de soundslider op Building 87 hebben gezet. Daarmee voorkom je dat de Quatt op een vermogen gaat draaien dat het geluid veroorzaakt, maar tegelijk een heel slecht rendement hebt.
Mogelijk vinden ze dat een goede oplossing tot hij verplaatst wordt.

Hier is de Quatt super stil tot ongeveer 0.8 kW. Daarna ontstaat de toon. Toevallig vanmorgen tijdens de wandeling met de hond ook langs een Quatt gelopen die goed aan het werk was (op de grond geplaatst) en ik hoorde dezelfde toon. Misschien ben ik wel heel gevoelig voor dat geluid, maar ben niet meer in staat om het niet te horen.
Ik hoop echt op een oplossing waarmee een bepaalde frequentie wordt uitgesloten.

• netappie
[...]

Dat is een goeie.

Ik denk dat er twee dingen spelen. Die ventilator draait gewoon normaal maar wordt versterkt door de reflecties tussen 2 muren in de smalle gang waarin hij opgehangen is. En mijn muur houdt niet zoveel tegen (halfsteens)

Ik las mijn eigen woonplaats al eens in dit topic dus ik zal eens kijken of de zoekfunctie mij wil onthullen wie dat was. Zeker de moeite eens te luisteren.
Nog een andere tip voor je buren. Laat de thermostaat vanaf 7:00 tot 23:00 verwarmen (of wat voor jou prettig is qua slapen) en ga daarbij in de loop van de avond langzaam wat extra omhoog.

Dan is er waarschijnlijk genoeg energie in het huis om de nacht zonder draaiende Quatt te overbruggen met een nachtverlaging van bijvoorbeeld 2 graden. Met de Tado thermostaat kan dit in stapjes van 0,1 graden per 30 minuten waardoor de warmtepomp zo zuinig mogelijk opstookt. Langzaam opwarmen naar 21 graden is vaak goedkoper dan snel opwarmen naar 19 graden, nog even los van minder geluid als de warmtepomp daar langer over mag doen.

• Stefannn
[...]

Eerlijk gezegd….
Ik zou dit niet heel specifiek als “moet zo oplossen” aan quatt opdringen, Ikzelf en @paQ zijn niet overtuigd van het expansievat, @VindiGoosh wel. Dat wil zeggen dat het een “discutabele fix” is.
Ik wil daarin mijn gelijk niet doordrukken, ik heb gezegd wat ik gezegd heb en volledig bereid tot een “agree to disagree”, maar als je dit als “moet zo oplossen” aan quatt doordrukt dan neem je zelf de verantwoordelijkheid en dat is niet handig.
Zoals eerder al aangegeven: op basis van de gegevens van de quatt zelf is er echt wel wat mis met de quatt. Quatt zal zelf meer data hebben en het zou me verbazen als ze daarmee geen diagnose kunnen stellen die beter is dan alles dat je op dit forum vindt.
- De cop is niet goed.
- De flow is heel onregelmatig.
Het is aan quatt om langs te komen en te vertrekken met een “cop is wel goed” en “flow is wel regelmatig”.

Ik snap heel goed dat je helemaal niet door het ticket systeem komt. Ik zou ook niet weten hoe je dat voor elkaar moet krijgen. Maar hoe dan ook. Naar mijn bescheiden mening: “het is niet goed en quatt moet het fixen”

• Friezin
  • Niet online
okijokii schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 00:04:
[...]

Ik merk dat ik wat minder hoop en vertrouwen heb. Ik vind heel wat after sales acties van Quatt echt ver onder de maat. Veel te lange doorlooptijd, klachten worden niet adequaat opgepakt, maar wanneer je ze publiekelijk aan de 'schandpaal nagelt' komt er een reactie.
Hun hoge score via bijvoorbeeld Google komt door het eerste contact en de aardige monteurs die alles opruimen en waar je nog geen kop koffie aan kwijt kunt.... (niet omdat ze dat niet willen, maar omdat ze tegen 16.00 uur nog naar een volgende klant moeten, maar dat terzijde).

Nee klopt, ik ben nog steeds geen ambassadeur van Quatt, heb hem nog nooit aangeraden aan iemand, terwijl wanneer ik ergens tevreden over ben, ik met gemak en overtuiging zo ongeveer aan het werk ben voor zo'n product om die te verkopen door mijn enthousiasme.
Bij Quatt heb ik de hoop op snelle en goede oplossingen helaas allang opgegeven.
Ik had het dan ook over de stille hoop dat ze gaan meelezen 😉.

En aftersales? Dat is gewoonweg geen reclame voor ze:
veel Quatt-bezitters komen hier in dit topic terecht door die "laksheid" en onbereikbaarheid.

Degenen die hier eerst inlezen en dan een Quatt kopen, weten het.
Maar hoeveel haken er nu af, wanneer ze eerst in dit topic daarover lezen?
Die besluiten gewoonweg om een andere wp te kopen vanwege die steeds genoemde laksheid en vooral de onbereikbaarheid. Dat zijn meestal de gewone consumenten die aan een knopje willen draaien en geen moeilijk gedoe willen bij een storing.

• netappie
Stefannn schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:22:
[...]

Eerlijk gezegd….
Ik zou dit niet heel specifiek als “moet zo oplossen” aan quatt opdringen, Ikzelf en @paQ zijn niet overtuigd van het expansievat, @VindiGoosh wel. Dat wil zeggen dat het een “discutabele fix” is.
Ik wil daarin mijn gelijk niet doordrukken, ik heb gezegd wat ik gezegd heb en volledig bereid tot een “agree to disagree”, maar als je dit als “moet zo oplossen” aan quatt doordrukt dan neem je zelf de verantwoordelijkheid en dat is niet handig.
Zoals eerder al aangegeven: op basis van de gegevens van de quatt zelf is er echt wel wat mis met de quatt. Quatt zal zelf meer data hebben en het zou me verbazen als ze daarmee geen diagnose kunnen stellen die beter is dan alles dat je op dit forum vindt.
- De cop is niet goed.
Het is aan quatt om langs te komen en te vertrekken met een “cop is wel goed” en “flow is wel regelmatig”.

Ik snap heel goed dat je helemaal niet door het ticket systeem komt. Ik zou ook niet weten hoe je dat voor elkaar moet krijgen. Maar hoe dan ook. Naar mijn bescheiden mening: “het is niet goed en quatt moet het fixen”
Los van de vraag of dit alle problemen magisch oplost zit het expansievat nu gewoon op de verkeerde plek.
Dus @CPM kan gerust stellen dat ze dit moeten fixen, dat doet niks af aan de COP problematiek maar is wel een goede start.

Hier even wat linkjes om naar Quatt te sturen voor het geval de eerstelijns support het niet snapt:
https://www.remeha.nl/act...tsen-doe-dit-in-de-retour
https://cv-inregelen.nl/artikel/top-3-mankementen-aan-cvs
https://www.klusidee.nl/F...m-met-cv-verdelers.70959/

[ Voor 10% gewijzigd door netappie op 09-11-2024 10:39 ]

• okijokii
Friezin schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:24:
[...]

Ik had het dan ook over de stille hoop dat ze gaan meelezen 😉.

En aftersales? Dat is gewoonweg geen reclame voor ze:
veel Quatt-bezitters komen hier in dit topic terecht door die "laksheid" en onbereikbaarheid.

Degenen die hier eerst inlezen en dan een Quatt kopen, weten het.
Maar hoeveel haken er nu af, wanneer ze eerst in dit topic daarover lezen?
Die besluiten gewoonweg om een andere wp te kopen vanwege die steeds genoemde laksheid en vooral de onbereikbaarheid. Dat zijn meestal de gewone consumenten die aan een knopje willen draaien en geen moeilijk gedoe willen bij een storing.
Exact! En daarom doet Coolblue het bijvoorbeeld zo goed. Alles voor een glimlach, we lossen het op.
Quatt negeert en vertelt onjuistheden in de webinar.

In een markt die nog wel eens heel moeilijk kan worden voor Quatt (veel kosten met zoveel mensen en teruglopende vraag), heb je ambassadeurs nodig. Dat is iets anders dan een referral waarmee je mensen omkoopt. Mond op mond reclame is onbetaalbaar.
Potentiële kopers die zich eerst goed inlezen en die hier komen en op Facebook kijken worden mogelijk afgeschrikt door de doorlooptijd van het oplossen van (voor bezitters) problemen.

Hoe krachtig zou het zijn dat Quatt (@marijnflipse ) een medewerker zet op deze forums die mensen serieus neemt, (potentiële) klanten meeneemt in oplossingen (ook al duren ze misschien nog even), meepraat over een expansievat, over het geluid, tips geeft over instellingen, etc.
Er is zoveel te winnen....

• TeslaNerd
Friezin schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:29:
[...]

[Afbeelding]
Hier dezelfde slechte ervaring. Ticket systeem van Quatt is extreem slecht. Na het aanmaken van een ticket met de app is de text die jij voor het ticket hebt aangeleverd ook niet meer terug te vinden.

• Stefannn
netappie schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:24:
[...]

Los van de vraag of dit alle problemen magisch oplost zit het expansievat nu gewoon op de verkeerde plek.
Dus @CPM kan gerust stellen dat ze dit moeten fixen, dat doet niks af aan de COP problematiek maar is wel een goede start.

Hier even wat linkjes om naar Quatt te sturen voor het geval de eerstelijns support het niet snapt:
Overigens...
Waarbij @VindiGoosh toch een heel eind in de richting zit......

Het zal inderdaad zo zijn dat met expansievat op de output van de quatt het drukverschil door de pomp naar beneden op de invoer van quatt zal komen.
dus... als druk in rust =1.8bar, en drukverschil over quant = 0.5bar, dan komt er 1.3bar op de ingang.
terwijl met expansievat op retour de druk op retour (ingang quant) 1.8 blijft en druk op output 2.3bar wordt.
daar is helemaal niks mis mee.............

maar...
@CPM: is de druk in rust nog steeds 1.8bar? of lager?
en...
als de druk lager is... bijvoorbeeld 1.1bar
en als het drukverschil dat de quant moet genereren voor die 800l/h flow hoger is dan 0.5bar omdat de boel eerst door flink wat leidingen moet voor het bij de radiatoren is, bijvoorbeeld 1.2bar....

dan ontstaat er inderdaad een onderdruk in de input van de quant:
1.1 druk in rust - 1.2bar drukval = -0.1bar op quant input.

-0.1 betekent: 0.1drukverschil met atmosfeer (in absolute zin is het nog steeds 1.1bar, de omgeving is immers 1 bar :) )

Voor "lucht aanzuigen" heb je geen lek nodig. een automatische ontluchten werkt bij gratie van positief drukverschil. zodra dat negatief wordt laat die lucht binnen.

En dat klopt dan weer 100% met het onrustige flow patroon.

NB... verder realiseer ik me....
1.2bar drukverschil over een quant voor 800l/h is niet echt relistisch, dat is veel te veel.
maar........
...
de quatt stata niet naast het expansievat. het expansievat zit binnen.
Hij heeft nog een flinke leiding naar de tuin.
Dus... als die 800l/h loopt dan komt er VOOR het expansievat ook nog een drukverschil. en in de retour idem.

Kan zomaar zijn dat absolute druk (ten opzicht van omgeving):
1.2bar op expansievat
1.0bar op quatt output
-0.1bar op quatt input
+0.1bar op huis-output (=retour)

@CPM : check de druk in rust nog eens. Ik vind het bij een druk in rust van 1.8bar nog steeds ongeloofwaardig, maar "de logica snijdt hout". Als je druk in rust rond de 1.2bar zit dan geloof ik het wel. als hij toch rond de 1.8 zit blijft het erg verdacht.
Vooral omdat de luchtbellen, onderdruk, automatische ontluchten, onregelmatige flow allemaal meespelen in deze verklaring.

• VindiGoosh
netappie schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:24:
[...]

Precies dit dus.

Eventueel lucht in de (aanvoer)leidingen kan met het expansievat op de juste plek dan ook weg. Die blijft nu gevangen zitten, omdat er op de aanvoerleiding geen relatief drukverschil ontstaat, waardoor het gevangen lucht niet in- en uit kan zetten. Andersom kan er met relatieve onderdruk op de retourleiding geen lucht worden aangezogen.

Tegelijkertijd wordt de warmteafgifte dus inderdaad beter.

3 Vliegen in 1 klap.

[ Voor 8% gewijzigd door VindiGoosh op 09-11-2024 11:22 ]

• VindiGoosh
Stefannn schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:13:
[...]

Tja…
Daar ga ik gewoon niet in mee.
Flow door een radiator is wat mij betreft gedreven door drukverschil.
Maar verder ben ik volledig ok met een “agree to disagree”. Dit is niet een probleem dat ik op mijn installatie heb. Ik heb geen urgentie of noodzaak hierin gelijk te hebben.
Agree to disagree :)
Ikzelf en @paQ zijn niet overtuigd van het expansievat, @VindiGoosh wel. Dat wil zeggen dat het een “discutabele fix” is.
Meer bewijs dan dit kan ik momenteel niet leveren. En dan heb ik al meer dan genoeg gedaan vind ik (vooral omdat ik het leuk vind eigenlijk en om mensen verder te helpen). Voel je vrij om zelf een warmtebeeldcamera aan te schaffen, een experiment op te zetten en het met je eigen ogen (anders) te zien.

En anders nog even wachten tot ik mijn testopstelling af heb. Ik ga het in 2 delen doen: eerst het extra expansievat (achter kleppen) met drukmeters, tweede deel met transparante radiator (met polycarbonaat glas) en kleurstof in de aanvoer.

Eerste deel verwacht ik deze maand nog gedaan te hebben. De transparante radiator komt begin volgend jaar dan.

[ Voor 3% gewijzigd door VindiGoosh op 09-11-2024 11:28 ]

• jj85
[...]

Edit: niet dus want ik zag bij terugzoeken dat de Quatts van @jj85 ook niet de stilsten zijn.
Ik denk dat je hieraan refereert: jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Ik hoor de Quatts (soms) in de kamers eronder. Op zich wel logisch, want er zit slechts een stukje plat dak tussen Quatt en de kamer. Ik weet eerlijk gezegd niet of daar überhaupt isolatie aanwezig is (ik vermoed van niet...(wonen hier nog geen half jaar)).

Buiten hoor ik ze verder niet, tenzij ik uiteraard op het platte dak sta.

• Friezin
  • Niet online
TeslaNerd schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:47:
[...]

Hier dezelfde slechte ervaring. Ticket systeem van Quatt is extreem slecht. Na het aanmaken van een ticket met de app is de text die jij voor het ticket hebt aangeleverd ook niet meer terug te vinden.
Klopt, maar ook niet wanneer je een mail hebt gestuurd: de tekst is niet weer te vinden.
Enige oplossing is vlgs mij om, wanneer je een ticket hebt aangemaakt, in te loggen en nogmaals de tekst erin te kopiëren. Niet elegant, maar wel effectief.

Wanneer je mailadres Customer-service@quatt.io gebruikt, wordt vlgs mij gelijk toegang geactiveerd.
Weet niet of dat ook zo is met "info@"

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:56
omgekeerde leeftijdsdiscriminatie? ;P

• TeslaNerd
Friezin schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:28:
[...]

Klopt, maar ook niet wanneer je een mail hebt gestuurd: de tekst is niet weer te vinden.
Enige oplossing is vlgs mij om, wanneer je een ticket hebt aangemaakt, in te loggen en nogmaals de tekst erin te kopiëren. Niet elegant, maar wel effectief.

Wanneer je mailadres Customer-service@quatt.io gebruikt, wordt vlgs mij gelijk toegang geactiveerd.
Weet niet of dat ook zo is met "info@"
Ik heb ook al eens gevraagd waarom dat ticket systeem niet wat klantvriendelijker wordt gemaakt.
De Quatt support medewerker reageerde daarop dat het ticket systeem niet is bedoeld om de klant te informeren maar om de ticket-logistiek voor Quatt intern te organiseren.

• jj85
Stefannn schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:10:
[...]

Ik ga wel mee met je analyse. Drukverschil in het systeem is in principe gelijk, of het EV nou in aanvoer of retour zit. De flow is daar dan een direct gevolg van. De absolute drukken kunnen natuurlijk wel iets verschillen. Dus voor de flow door een radiator zou het niet uit moeten maken.

@VindiGoosh Je hebt het vaak of laminaire en turbulente stroming.
Daarvoor gebruik je het model van Reynolds om dit te bepalen.
In dit model is de druk* helemaal geen parameter, dus vanuit die benadering begrijp ik niet hoe de locatie van EV een invloed heeft op laminaire of turbulente stroming.
Flow is wel een parameter, en die is in beide situaties gelijk.

* druk en temperatuur hebben uiteraard wel een kleine impact op dichtheid en viscositeit. Maar dit zal geen enorme impact hebben op Re.

Daarnaast gebruik je Re>3500 als grenswaarde voor turbulent. Dit is iets te kort door de bocht.
Er zijn situaties bekend (zeer gladde buizen), waarbij de stroming nog steeds laminair is bij bijvoorbeeld Re>4000.
Voor laminair wordt vaak Re<2100 (of 2300) aangehouden.
Het gebied tussen 2100 en 3500 is overgangsgebied, daarbij kan het zowel laminair als turbulent zijn.
Eigenlijk is er niet echt een duidelijke definitie voor de grenswaarden van laminair en turbulent en worden in de literatuur verschillende waarden gebruikt.
[...]

Laten we aub uitkijken met het trekken van conclusies op basis van de uitgevoerde experimenten.
Je kunt de monteurs waarschijnlijk niks aanrekenen. Het valt en staat met de instructies die ze vanuit Quatt meekrijgen. En we hebben gezien dat die niet heel uitgebreid zijn

• Friezin
  • Niet online
TeslaNerd schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:35:
[...]

Tav onze bevindingen van januari dit jaar dat bodemplaatverwarming en defrost cycle verre van efficient waren hebben jullie hier al verbeteringen op gezien in de Quatt/CiC besturing?
Gisteren ging het defrosten de hele dag door op de oude voet (55-60 minuten) maar onder de 3°C.
Vandaag een ander patroon

Om 02.45 uur
Om 04.10 uur
Om 06.05 uur
Om 08.20 uur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jz8eXz7dUXrTCfotnKwm-_dd5tg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IofJKPSJBOtMrblej3gTz6RL.jpg?f=fotoalbum_large

Temperatuurverloop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IBdYuqoto6lvYmSGGlee9aEXDCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jVtHBNwFuBeseajV86fgOoxd.jpg?f=fotoalbum_large

Cc: @onlinaius

• Friezin
  • Niet online
TeslaNerd schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:44:
[...]

Ik heb ook al eens gevraagd waarom dat ticket systeem niet wat klantvriendelijker wordt gemaakt.
De Quatt support medewerker reageerde daarop dat het ticket systeem niet is bedoeld om de klant te informeren maar om de ticket-logistiek voor Quatt intern te organiseren.
8)7 - |:( - :? - 8)7

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-11 19:32
okijokii schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:33:
[...]

Exact! En daarom doet Coolblue het bijvoorbeeld zo goed. Alles voor een glimlach, we lossen het op.
Praat me niet over Coolblue, die glimlach verdwijnt heel snel als je iets gekocht hebt en er zijn problemen. Althans mijn ervaring. Maar goed dat is off-topic...

• Friezin
  • Niet online
WAF1 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:58:
[...]

Dat zal het zijn. Ik moe(s)t een beoordeling geven hoe ze mijn "klacht" hebben afgehandeld en dat heb ik niet gedaan. Daarom wordt ik blijkbaar "geblokt" en kennen ze mij ineens niet meer. Ik kan bijna niet geloven dat dit zo werkt.
Waarschijnlijk was de laatste mail vanuit dit ticket-systeem de afsluiter van je account:
je hebt je antwoord, dus kunnen inloggen niet meer nodig.
Strookt ook met de post van @TeslaNerd hier net boven: het systeem is voor henzelf, niet voor de klant.

• VindiGoosh
jj85 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:45:
[...]

Ik ga wel mee met je analyse. Drukverschil in het systeem is in principe gelijk, of het EV nou in aanvoer of retour zit. De flow is daar dan een direct gevolg van. De absolute drukken kunnen natuurlijk wel iets verschillen. Dus voor de flow door een radiator zou het niet uit moeten maken.

In dit model is de druk* helemaal geen parameter, dus vanuit die benadering begrijp ik niet hoe de locatie van EV een invloed heeft op laminaire of turbulente stroming.

* druk en temperatuur hebben uiteraard wel een kleine impact op dichtheid en viscositeit. Maar dit zal geen enorme impact hebben op Re.

Daarnaast gebruik je Re>3500 als grenswaarde voor turbulent. Dit is iets te kort door de bocht.
Er zijn situaties bekend (zeer gladde buizen), waarbij de stroming nog steeds laminair is bij bijvoorbeeld Re>4000.
Het gebied tussen 2100 en 3500 is overgangsgebied, daarbij kan het zowel laminair als turbulent zijn.
Eigenlijk is er niet echt een duidelijke definitie voor de grenswaarden van laminair en turbulent en worden in de literatuur verschillende waarden gebruikt.
Ik weet niet hoe ik het na bijna twee weken nog anders uit kan leggen.

Ik begon het uit te leggen met de vergelijking tussen stroop en water, ik heb mijn beweringen voorgelegd aan een natuurkundige afgestudeerd op de stromingsleer, ik heb het berekend, ik heb het aangetoond door middel van warmtecamera beelden.

De enige stap die ik op de korte termijn nog kan en wil maken, is die van het extra expansievat (en dan beiden achter kleppen) met bij elk een drukmeter.

Als ik dan nog niet kan overbrengen wat ik bedoel, dan is het echt wachten op begin volgend jaar als ik de transparante radiator gemaakt heb.

Voor nu zijn mijn opties echt op. En ondanks dat ik het kennelijk nog steeds niet kan overdragen, ben ik er inmiddels van overtuigd dat er geen denkfout zit mijn zienswijze.

• paQ
[...]

Eerlijk gezegd….
- De cop is niet goed.

Ben het in grote lijnen wel eens met je post.
Ik zeg overigens niet dat de locatie van het expansievat niets te maken heeft met de IR beelden die @VindiGoosh liet zien, maar ik zou het inderdaad niet er door drukken bij Quatt dat dat het probleem is / veroorzaakt. (of dat zeker de oplossing is)

Heeft @CPM wel eens zijn buitenopstelling gepost hier? Als ik foto's voorbij zie komen van een wp tussen twee muren in met voor en achter 15cm ruimte, of een duo onder in een trapgat, dan is daar wellicht ook nog eea debet aan.

Dat is ook wat ik enkele pagina's terug postte. Het wordt aangesloten, aangezet, 'ja, gaat aan' en tot ziens.
En als er dan wat is, dan heb je vaak zat het nakijken blijkt uit dit topic. Volledig eens met @okijokii op dat vlak. 80% van de positieve reviews gaan over hoe aardig de installateurs waren en hoe hard ze wel niet werken! Ik denk dat ze nazorg echt wel onderschatten. In be-/afhandeling (snelheid), en dus in mankracht, en dus ook in kosten.
Komt bij dat klanten in dit topic overal met hun neus bovenop zitten kwa grafiekjes plotten, logs aanleggen enz, dus (in)efficiëntie is zeer goed inzichtelijk. Het leeuwendeel van hun cliënteel doet dat niet.

Er is ook ergens een review, vrij vertaald: na een jaar 84 euro bespaard, wat een kutding
Daar gaat ook overduidelijk wat mis, en is men schijnbaar pas na een jaar achter gekomen. Nog even los van of het daarna wel of niet is opgelost. (dat vertelt de review niet)

Kortom: gewoon bij Quatt blijven drammen voor resolutie, en daarbij opmerken: moet het expansievat overigens niet op de retour?

• netappie
jj85 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:45:
[...]

[...]

Laten we aub uitkijken met het trekken van conclusies op basis van de uitgevoerde experimenten.

[...]

Je kunt de monteurs waarschijnlijk niks aanrekenen. Het valt en staat met de instructies die ze vanuit Quatt meekrijgen. En we hebben gezien dat die niet heel uitgebreid zijn
Nee, dit is gewoon een menselijke fout tijdens aansluiten. Als ik mijn auto ophaal na een grote beurt en de uitlaat zit aan de voorkant dan is er ook iets mis gegaan.

• paQ
VindiGoosh schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:10:
[...]

Ik weet niet hoe ik het na bijna twee weken nog anders uit kan leggen.

Ik begon het uit te leggen met de vergelijking tussen stroop en water, ik heb mijn beweringen voorgelegd aan een natuurkundige afgestudeerd op de stromingsleer, ik heb het berekend, ik heb het aangetoond door middel van warmtecamera beelden.

...

Voor nu zijn mijn opties echt op. En ondanks dat ik het kennelijk nog steeds niet kan overdragen, ben ik er inmiddels van overtuigd dat er geen denkfout zit mijn zienswijze.
Ik lees je experimenten met veel plezier hoor :)

Even aannemend dat de druk op het vat in de aanvoer, dus direct na uitvoer WP, hoger is dan op een relatief koude retour, geloof ik ook wel dat schommelingen groter zullen zijn, en daardoor ook de belasting op het vaatje groter is.

Dat gezegd hebbende denk ik dat een laminaire stroming juist wordt 'veroorzaakt' door zaken als een kleine doorvoer (diameter) of anderszins een (te) lage flow (zeg maar je CV systeem), en dat het effect van de locatie van het expansievat weinig effect zal hebben daarop. Laat ik zo zeggen: in jouw opstelling geeft het een zichtbaar effect. Maar is het effect COP 3.1 vs 4.9 groot?
En gaat jouw flow zich net zo gedragen als die van @CPM?

Vooropgesteld: ik zeg niet dat je geen gelijk hebt hoor. Ik leer graag!
Maar n=1
Net als bij wetenschappelijk onderzoek zou je eigenlijk moeten kijken of je je eigen theorie kan ontkrachten. Als dat niet lukt, dan is je conclusie juist. (in een notendop)

@CPM heeft al eens alle radiatoren open gezet. Ik vraag me af of je daardoor nog steeds de beschreven botsing zou kunnen krijgen tussen laminaire en turbulente stromingen. Want die zou in dat geval dan volledig toeschrijfbaar moeten zijn aan de locatie van het expansievat?

Anders gezegd: als er een flow is tussen 700-900 l/h over een hele berg aan radiatoren, hoe groot is de kans dat er in een radiator een turbulente stroming zal ontstaan? Dan zou dit hele topic bezaaid zijn met posts als: Mijn verwarming maakt herrie!

Pagina: 1 ... 135 ... 302 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.