sjoerd-p schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:35:
Ik wil graag een Quatt Duo plaatsen en later aanvullen met de full-electric optie. Nog een paar vragen die ik niet in deze threat terug kan vinden:
1) Er is nu al een groep op zolder waar de omvormer (2200W) op zit. Dit is een rechtstreekse kabel naar de meterkast en daar afgezekerd als losse groep. Volgens mij kan ik dus bij de omvormer een PV verdeler plaatsen met hoofdschakelaar en twee groepen (één voor de omvormer, één voor de Quatt Duo) en dan voldoe ik aan de eisen, toch?
Ja, mits de kabel voldoende dik is, dus dat wel even controleren, normaal gezien zou dat echter in orde moeten zijn.
De LS of alamat die nu in je meterkast zit, veelal een 300mA (speciaal voor de omvormer) verhuist dus naar je PV verdeelkast op je zolder.
Naarnaast heb je dus wel nog een zekering ( advies in deze is hier ook een alamat te plaatsen, anders moet je en een zekering (LS) en een aardlek (of zelfs 2, één met 300mA voor de omvormer en één met 30mA voor de Quatt Duo) gaan plaatsen, dan kom je al snel in ruimtegebrek.
Is je huidige zekering voor de omvormer een gewone LS dan zou ik hier wel gaan kiezen voor een alamat en die op 300mA zetten, de meeste omvormers vereisen namelijk minimaal 100mA ( echter die zijn behoorlijk duur en slecht verkrijgbaar, een 300mA mag hier dus ook.
hier een voorbeeld voor een PV kast met 2 Alamat (de 20A is hier foutief aangegeven, dat zal waarschijnlijk gewoon een 16A versie hoeven zijn, kon ik helaas even hier bij electamat kiezen, prijs dus op circa 220-230 euro. Je zou hier bv ook nog een HW kWh meter bij kunnen plaatsen. Wat hier als WCD vermeld staat is dus bedoeld voor de warmtepomp.
/f/image/JQ3ZdKeeRMYje1kp29Z9yxWf.png?f=fotoalbum_large)
2) Ik lees dat ik een werkschakelaar moet monteren. Maar als de PV verdeler een hoofdschakelaar heeft, is dat toch de werkschakelaar?
Nee, dit zijn gewoon twee verschillende dingen en hebben ook afzondelijke functies, een werkschakelaar, is ook gezien de lage prijs (kost circa 20 euro) veelal de meest eenvoudige keuze, je kunt het ook anders gaan doen, maar dat is in de meeste gevallen een stuk duurder en onhandiger.
De werkschakelaar dient wel buiten naast de warmtepompen geplaatst te worden dus niet binnen in je CV hok. Dat is de meest voorkomende fout. In de TS is dit ook uitvoerig beschreven.
Hij zit dus in het ketelhok bij de CiC. Of moet ik er dan direct naast nog een werkschakelaar zetten? Zou gek zijn?
3) Ik wil zelf de Honeywell T6 alvast aanschaffen. Die werkt niet met mijn huidige NEFIT CV ketel samen. Ik laat dus de NEFIT thermostaat zitten en heb de T6 dan klaar liggen hier. Dat is toch voldoende?
Ja, prima, bij de installatie zullen ze de nieuwe T6 dan installeren, de Tado V3 is overigens ook een goede optie, de X versie is blijkbaar nog niet zonder kleine probleemjes.
Op het moment dat de Quatt dan geïnstalleerd wordt, sluit ik de T6 aan op de bestaande draden naar de ketel en de CiC stuurt de NEFIT ketel weer aan (helaas alleen aan/uit). Ik heb geen extra modules zoals opentherm module nodig voor de thermostaat of ketel, toch? En behalve bedraad of draadloos is er maar één versie van de T6 toch?
Bedraad of wireless maakt niets uit, de ketelmodule van de T6 is namelijk gewoon met OT aan de CIC verbonden, idem ook je ketel, afhankelijk van het merk van je CV ketel gaat dat via aan/uit of OT (kijk even in de TS, daar is dit goed uitgelegd).
4) Ik wilde de Quatt DUO graag een meter uit elkaar geplaatst hebben wegens een lichtkoepel (ééntje links, ééntje rechts). Quatt geeft aan dat de units zo goed als tegen elkaar aan moeten helaas. Weet iemand waarom dat is? Een leiding van een meter zou het probleem toch niet moeten zijn? Verder uit elkaar geeft ook nog minder kans dat ze elkaars lucht aanzuigen.
5) Hoe wordt de Duo geleverd? Twee samen goed ingepakt op een pallet? Of twee losse units? Het op mijn dak hijsen kost de hoofdprijs, dus dat doe ik zelf. De buurman heeft een kraantje ;-)
En jammer dat ze de all-electric opstelling niet in één keer mee kunnen plaatsen. Dan gaan ze nu een nieuwe dakdoorvoer maken en moeten ze later de dakdoorvoer van de CV ketel weer goed dichtmaken.
de FE is op dit moment nog niet leverbaar.
[
Voor 7% gewijzigd door
MacD007 op 09-11-2024 14:41
]