• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

paQ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:50:
Nee hoor. We willen hetzelfde ;)

Vraag me alleen hardop af of het verplaatsen van het expansievat bij @CPM alle problemen doet verdwijnen.
Zijn COP is echt dramatisch laag. En alhoewel locatie van het vat invloed zou kunnen hebben, vraag ik me af of dat zo significant zal zijn.
Dat ventiel zit idd op een vertakking van een vertakking.

Mogelijk dat het expansievat verplaatsen een stabielere flow gaat geven.

Anderzijds, ik heb best een aparte woning qua layout en verdiepingen.
De woonkamer is qua warmte verlies beter geïsoleerd dan een aantal andere vertrekken.
Wat ik zie is dat veel energie is de koude vertrekken gaat zitten en de woonkamer dus langzamer op temperatuur komt. Alles openzetten geeft overshoots in so koude ruimtes (kan daar flinke afgifte realiseren), maar die koelen sneller af en zijn instabieler.
Wat mij opvalt is dat als de woonkamer op temperatuur is je aan/uit gedrag krijgt. Tevens een hogere aanvoer temperatuur. En de koudere ruimtes soms erg gaan fluctueren.

Als de Quatt wat minder hard zou gaan werken krijg ik langere runs en stabielere aanvoer temperaturen. Maar helaas kan je dat zelf niet realiseren.

Stabiliteit is natuurlijk ook te realiseren door voldoende capaciteit in de koude ruimtes te hebben en alles goed op elkaar in te regelen. Maar feit blijft: woonkamer heeft minder warmte verlies, Quatt gaat uit en de ring eromheen koelt dan sneller af en is instabieler.

Nu is het 35-40 graden aan/uit gedrag terwijl 30-35 mogelijk veel stabieler draait.

Denk ik....wilt niet zeggen dat het klopt.

Hier tekenen aub ......

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:37
CPM schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:36:
[...]

Dat ventiel zit idd op een vertakking van een vertakking.

Mogelijk dat het expansievat verplaatsen een stabielere flow gaat geven.
...
Als de Quatt wat minder hard gaat werken krijg ik langere runs en stabielere aanvoer temperaturen. Maar helaas kan je dat zelf niet realiseren.

Stabiliteit is natuurlijk ook te realiseren door voldoende capaciteit in de koude ruimtes te hebben en alles goed op elkaar in te regelen. Maar feit blijft: woonkamer heeft minder warmte verlies, Quatt gaat uit en de ring eromheen koelt dan sneller af en is instabieler.

Nu is het 35-40 graden aan/uit gedrag terwijl 30-35 mogelijk veel stabieler draait.

Denk ik....wilt niet zeggen dat het klopt.
En daarom denk ik dat je daar moet beginnen. Het is gewoon k*t dat je zelf niets kan instellen als het aankomt op vermogen of Ta of weersafhankelijke stooklijn.
Volgens mij is Quatt daarin ook de enige. (?)

[ Voor 24% gewijzigd door paQ op 09-11-2024 12:39 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:16
mrkb_ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:40:
Als ik dit lees beginnen er dingen op z'n plaats te vallen.

Hier zit het expansievat ook op de aanvoer van de pomp. Ik heb een paar maanden na de aansluiting er een nieuw vat in moeten zetten omdat het oude kapot was gegaan. Volgens Quatt lag dat aan het vat (was uit 2010).

Misschien is er geen verband, maar ik vond het wel vrij toevallig dat de boel stuk ging kort na de aansluiting.
@mrkb_

Ik moet toch wel een groot probleem hebben.
Al 50 jaar woon ik in hetzelfde huis en al 40 jaar is mijn expansievat kapot. Overigens was dat ook nog eens een vat met voordruk van 4 atmosfeer. Vermoedelijk kapot gegaan door lekkend boilervat waardoor druk sterk opliep.

Maar de druk in het cv systeem is nu redelijk constant, ik zie slechts een dipje van 0,1 atmosfeer drukverschil bij starten/stoppen.
Jammer genoeg zou quatt een nieuw, door mij bestelde plaatsen, maar hadden ze nog te weinig verder materiaal bij zich.
En ook nu heb ik daarvan weinig last.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 05:44
Er is pertinent drukverschil in de radiator: immers zit er gas in het gesloten systeem: en wel het gas in het expansievat.

Omdat het expansievat op de aanvoer van de pomp zit en er op de retourleiding geen expansieruimte is, werkt de pomp tegen het expansievat in.

Dus waar hij het aanspringen van de pomp DIRECT een zuigwerking aan de retour van de radiator ontstaat, duurt het een halve minuut totdat het warme water de radiator heeft bereikt: immers moet eerst het expansievat op de retour vollopen.

Dus door dit drukverschil ontstaat er genoeg tijd in de radiator voor het ontstaan van een turbulentiebrug, die eenmaal ontstaan, (bijna) niet meer weggaat.

Ik ben echt al mn opties voorbij. Ik heb geen idee hoe ik het nog anders kan uitleggen. Ik heb er echt bijna 2 weken lang mijn best voor gedaan, mijn beweringen getoetst bij een natuurkundige, mijn beweringen onderbouwd met berekeningen en bewezen met warmtebeelden.

Voordat ik zelf krankzinnig wordt ga ik geen nieuwe pogingen meer doen, totdat ik de testopstelling klaar heb.

Als ik mijn ogen dicht doe zie ik het samenspel voor mijn ogen ontvouwen als de meest logische zaak van de wereld, maar kennelijk kan ik het niet overbrengen.

[ Voor 7% gewijzigd door VindiGoosh op 09-11-2024 12:48 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

• paQ
VindiGoosh schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:47:
Er is pertinent drukverschil in de radiator: immers zit er gas in het gesloten systeem: en wel het gas in het expansievat.

Omdat het expansievat op de aanvoer van de pomp zit en er op de retourleiding geen expansieruimte is, werkt de pomp tegen het expansievat in.

Dus waar hij het aanspringen van de pomp DIRECT een zuigwerking aan de retour van de radiator ontstaat, duurt het een halve minuut totdat het warme water de radiator heeft bereikt: immers moet eerst het expansievat op de retour vollopen.

Dus door dit drukverschil ontstaat er genoeg tijd in de radiator voor het ontstaan van een turbulentiebrug, die eenmaal ontstaan, (bijna) niet meer weggaat.

Ik ben echt al mn opties voorbij. Ik heb geen idee hoe ik het nog anders kan uitleggen. Ik heb er echt bijna 2 weken lang mijn best voor gedaan, mijn beweringen getoetst bij een natuurkundige, mijn beweringen onderbouwd met berekeningen en bewezen met warmtebeelden.

Voordat ik zelf krankzinnig wordt ga ik geen nieuwe pogingen meer doen, totdat ik de testopstelling klaar heb.

Als ik mijn ogen dicht doe zie ik het samenspel voor mijn ogen ontvouwen als de meest logische zaak van de wereld, maar kennelijk kan ik het niet overbrengen.
relax :>
Ik vind het oprecht een vet experiment. En het toont volgorde en wellicht ook efficiëntie aan van het hele CV systeem. Mijn vraag zit hem er meer in of het zo'n significant verschil maakt dat @CPM zijn problemen zouden zijn opgelost.

Als jij je expansievat fout installeert (dus op aanvoer) keldert je COP dan met meer dan 1 bijv?

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:15
mrkb_ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:40:
Als ik dit lees beginnen er dingen op z'n plaats te vallen.

Hier zit het expansievat ook op de aanvoer van de pomp. Ik heb een paar maanden na de aansluiting er een nieuw vat in moeten zetten omdat het oude kapot was gegaan. Volgens Quatt lag dat aan het vat (was uit 2010).

Misschien is er geen verband, maar ik vond het wel vrij toevallig dat de boel stuk ging kort na de aansluiting.
14 jaar is erg lang voor een expansievat, maar het blijft de verkeerde plek.
Voor de duidelijkheid: Hij mag dus niet tussen de Quatt en de ketel zitten, maar moet tussen de retour van de verdelers en de Quatt in zitten.

Bij twijfel helpt een foto.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37
paQ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:10:
[...]

Heeft @CPM wel eens zijn buitenopstelling gepost hier? Als ik foto's voorbij zie komen van een wp tussen twee muren in met voor en achter 15cm ruimte, of een duo onder in een trapgat, dan is daar wellicht ook nog eea debet aan.
Jawel, zie CPM in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOFNjdEN1dBNA0Xjvn3nITVr-7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M44tVl3WfbqD0aCeLOlVNgUg.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ

• VindiGoosh
paQ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:51:
[...]

Ik vind het oprecht een vet experiment. En het toont volgorde en wellicht ook efficiëntie aan van het hele CV systeem. Mijn vraag zit hem er meer in of het zo'n significant verschil maakt dat @CPM zijn problemen zouden zijn opgelost.

Als jij je expansievat fout installeert (dus op aanvoer) keldert je COP dan met meer dan 1 bijv?
Sorry, ik bedoelde niet op die manier over te komen.

Maar inderdaad, dat zou een leuk experiment zijn. Ik weet zeker dat dit bij mensen met alle radiatoren open nagenoeg 0 is, maar hoe meer radiatoren dicht gaan, des te groter dit verschil gaat worden.

Met als minimum 3 radiatoren open (vereiste van Quatt) als beginpunt lijkt me.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

• netappie
paQ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:51:
[...]

De gemakkelijkste foutieve aanname is dat er maar 1 oorzaak is van de lagere COP.
@VindiGoosh heeft gelijk dat het verkeerd aansluiten vragen om problemen is.
@CPM heeft ook nog wat dingen gevonden zoals een verborgen bypass.

En daarnaast maakt het ook behoorlijk uit hoe je verwarmt. Een deel binnen de thermische schil af laten koelen is met een CV ketel soms wel gunstig, maar met een warmtepomp is het qua COP vrijwel altijd nadelig.

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:26
VindiGoosh schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:10:
[...]

Ik weet niet hoe ik het na bijna twee weken nog anders uit kan leggen.

Ik begon het uit te leggen met de vergelijking tussen stroop en water, ik heb mijn beweringen voorgelegd aan een natuurkundige afgestudeerd op de stromingsleer, ik heb het berekend, ik heb het aangetoond door middel van warmtecamera beelden.

De enige stap die ik op de korte termijn nog kan en wil maken, is die van het extra expansievat (en dan beiden achter kleppen) met bij elk een drukmeter.

Als ik dan nog niet kan overbrengen wat ik bedoel, dan is het echt wachten op begin volgend jaar als ik de transparante radiator gemaakt heb.

Voor nu zijn mijn opties echt op. En ondanks dat ik het kennelijk nog steeds niet kan overdragen, ben ik er inmiddels van overtuigd dat er geen denkfout zit mijn zienswijze.
Leuk die experimenten maar om nu te zeggen dat dit @CPM zijn probleem is dat denk ik niet. We hebben het over een kleine huisinstallatie en jullie maken van een expansievat een mega probleem.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• netappie
Gerardwaz schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:04:
[...]

Leuk die experimenten maar om nu te zeggen dat dit @CPM zijn probleem is dat denk ik niet. We hebben het over een kleine huisinstallatie en jullie maken van een expansievat een mega probleem.
Een expansievat heeft wel degelijk een belangrijke functie. Die is er niet alleen maar om het metertje tussen 1,5 en 2,0 te houden. Zo'n circulatiepomp geeft een behoorlijk hoge druk en dat op de juiste plek opvangen heeft invloed op de werking van het systeem. Zelfs mijn eigen CV ketel gaf een paar jaar geleden een dramatisch rendement toen het expansievat lek was.

• jj85
paQ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:34:
[...]

Ik lees je experimenten met veel plezier hoor :)
@VindiGoosh Ik sluit mij hier volledig bij aan. Waar ik je voor wil behoeden is dat hier conclusies getrokken worden op basis van sub-optimale experimenten (en daarbij kom ik wellicht wat bot uit te hoek). Denk hierbij aan de verschillende radiatoren, locatie EV simuleren in plaats van daadwerkelijk locatie veranderen etc.
'we' moeten voorkomen dat er straks 4500 tickets bij Quatt worden ingeschoten om het EV op een andere plek te zetten op basis van jouw eerste experimenten.

En dat is absoluut niet negatief bedoeld, het is benoemenswaardig dat je er zoveel tijd/geld/energie in steekt!

Vanuit dat perspectief ben ik reuze nieuwsgierig naar je testopstelling en de resultaten die daaruit komen.

Verder sluit ik mij bij @paQ hieronder aan.
Even aannemend dat de druk op het vat in de aanvoer, dus direct na uitvoer WP, hoger is dan op een relatief koude retour, geloof ik ook wel dat schommelingen groter zullen zijn, en daardoor ook de belasting op het vaatje groter is.

Dat gezegd hebbende denk ik dat een laminaire stroming juist wordt 'veroorzaakt' door zaken als een kleine doorvoer (diameter) of anderszins een (te) lage flow (zeg maar je CV systeem), en dat het effect van de locatie van het expansievat weinig effect zal hebben daarop. Laat ik zo zeggen: in jouw opstelling geeft het een zichtbaar effect. Maar is het effect COP 3.1 vs 4.9 groot?
En gaat jouw flow zich net zo gedragen als die van @CPM?

Vooropgesteld: ik zeg niet dat je geen gelijk hebt hoor. Ik leer graag!
Maar n=1
Net als bij wetenschappelijk onderzoek zou je eigenlijk moeten kijken of je je eigen theorie kan ontkrachten. Als dat niet lukt, dan is je conclusie juist. (in een notendop)

@CPM heeft al eens alle radiatoren open gezet. Ik vraag me af of je daardoor nog steeds de beschreven botsing zou kunnen krijgen tussen laminaire en turbulente stromingen. Want die zou in dat geval dan volledig toeschrijfbaar moeten zijn aan de locatie van het expansievat?
Anders gezegd: als er een flow is tussen 700-900 l/h over een hele berg aan radiatoren, hoe groot is de kans dat er in een radiator een turbulente stroming zal ontstaan? Dan zou dit hele topic bezaaid zijn met posts als: Mijn verwarming maakt herrie!
In mijn deels 1-pijps systeem is dit wel een punt. Mijn Quatt zit meestal op de 900L/h. Dit gaat door 3 'strengen' in het huis met in elke streng zo'n 2 a 3 radiatoren in serie geschakeld. Dus er gaat ordegrootte 300L/h door de radiatoren. Dat hoor ik wel als het in de avond wat stiller is. Kan dit eigenlijk alleen beperken door de totale flow te gaan reduceren, maar dit is iets dat Quatt dan zal moeten instellen denk ik...

• paQ
netappie schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:02:
[...]

@CPM heeft ook nog wat dingen gevonden zoals een verborgen bypass.
Op een aftakking van een aftakking.
Dat is gerommel in de marge.

Als verplaatsen van het expansievat de flow nou al eens zou stabiliseren zou ik enigszins verbaasd zijn, maar dan ben je al zoveel verder in het oplossen.

• netappie
paQ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:18:
[...]

Op een aftakking van een aftakking.
Dat is gerommel in de marge.

Als verplaatsen van het expansievat de flow nou al eens zou stabiliseren zou ik enigszins verbaasd zijn, maar dan ben je al zoveel verder in het oplossen.
Een aftakking van een aftakking die alles door laat kan de Delta-T nog steeds behoorlijk verstoren en daar is de CiC gevoelig voor.

• VindiGoosh
Ik snap het lieve lui, daar hebben jullie gelijk in, toch herinner ik mij ook dat ik in het geval van CPM al vanaf het begin aangeef dat ik denk dat dit een onderdeel van het probleem is en gekeken naar de symptomen, in combinatie met gevangen lucht moet zijn.

Wel denk ik dat je met het verplaatsen van het expansievat ook dat probleem oplost: immers spoel je gevangen lucht in de (aanvoer)leidingen dan wel gewoon weg.

Het algemene standpunt dat ik inneem, is dat een verkeerde plek van het expansievat een negatieve uitwerking heeft op de warmteafgifte. En aangezien “meer warmteafgifte” hier hot-topic is, zeg ik… iedereen die onderhand radiatoren bij moet plaatsen voor een enigszins redelijke COP: laat Quatt eerst maar eens het expansievat op de juiste plek hangen aangezien ze dat bij 4500 installaties fout hebben gedaan.

En ga daarna alles opengooien.

• paQ
netappie schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:19:
[...]

Een aftakking van een aftakking die alles door laat kan de Delta-T nog steeds behoorlijk verstoren en daar is de CiC gevoelig voor.
Als alle radiatoren open staan moet het er niet veel meer toe doen.
Daarbij heeft @CPM hem nu toch verder dicht gedraaid meen ik me te herinneren?

edit:
heeft idd niets veranderd aan de flow.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 09-11-2024 13:30 ]

• netappie
VindiGoosh schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:22:
Ik snap het lieve lui, daar hebben jullie gelijk in, toch herinner ik mij ook dat ik in het geval van CPM al vanaf het begin aangeef dat ik denk dat dit een onderdeel van het probleem is en gekeken naar de symptomen, in combinatie met gevangen lucht moet zijn.

Wel denk ik dat je met het verplaatsen van het expansievat ook dat probleem oplost: immers spoel je gevangen lucht in de (aanvoer)leidingen dan wel gewoon weg.

Het algemene standpunt dat ik inneem, is dat een verkeerde plek van het expansievat een negatieve uitwerking heeft op de warmteafgifte. En aangezien “meer warmteafgifte” hier hot-topic is, zeg ik… iedereen die onderhand radiatoren bij moet plaatsen voor een enigszins redelijke COP: laat Quatt eerst maar eens het expansievat op de juiste plek hangen aangezien ze dat bij 4500 installaties fout hebben gedaan.

En ga daarna alles opengooien.
Hier zit het gewoon goed. Het zou kunnen dat er eentje de memo niet heeft gelezen 8)7

• VindiGoosh
Gerardwaz schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:04:
We hebben het over een kleine huisinstallatie en jullie maken van een expansievat een mega probleem.
Dan denk ik dat jij het net als quatt nogal onderschat.

Juist bij een kleine huisinstallatie zijn er minder vertakkingen, waardoor de flowrate overal relatief hoog blijft, en de kans van het ontstaan van een turbulentiebrug hoger is.

Bij eenzelfde flowrate en dezelfde vuldruk in een groter systeem, zal dit effect steeds minder snel optreden, omdat de weg van de minste weerstand dan in de radiator zit, en niet bij de retourleiding.

[ Voor 12% gewijzigd door VindiGoosh op 09-11-2024 13:30 ]

• VindiGoosh
Nvm kan weg

[ Voor 95% gewijzigd door VindiGoosh op 09-11-2024 13:31 ]

• paQ
VindiGoosh schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:29:
[...]

Juist bij een kleine huisinstallatie zijn er minder vertakkingen, waardoor de flowrate overal relatief hoog blijft, en de kans van het ontstaan van een turbulentiebrug hoger is.

Bij eenzelfde flowrate en dezelfde vuldruk in een groter systeem, zal dit effect steeds minder snel optreden, omdat de weg van de minste weerstand dan in de radiator zit, en niet bij de retourleiding.
Dan zou de Quatt de pompdruk enorm aan het opvoeren zijn om zijn ingestelde flow te bereiken?
Kunnen jullie pompdruk uit de JSON data vissen?

• VindiGoosh
paQ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:31:
[...]

Dan zou de Quatt de pompdruk enorm aan het opvoeren zijn om zijn ingestelde flow te bereiken?
Kunnen jullie pompdruk uit de JSON data vissen?
Ik denk dat die zich als gevolg van dit probleem (!!in combinatie met lucht in de aanvoerleiding!!) continu aan het afstemmen is en daarom steeds wisselt tussen 700L/h en 900L/h.

Wat zou jij als piloot van een vliegtuig doen als je steeds wind mee en kort daarna wind tegen hebt, maar er tegelijkertijd geen patroon in te ontdekken valt waardoor je er niet op kan anticiperen?

Reactief gedrag laten zien die in een verkeerstoren zonder weet van windsnelheid niet begrepen wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door VindiGoosh op 09-11-2024 13:37 ]

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-11 14:37
Ik wil graag een Quatt Duo plaatsen en later aanvullen met de full-electric optie. Nog een paar vragen die ik niet in deze threat terug kan vinden:

1) Er is nu al een groep op zolder waar de omvormer (2200W) op zit. Dit is een rechtstreekse kabel naar de meterkast en daar afgezekerd als losse groep. Volgens mij kan ik dus bij de omvormer een PV verdeler plaatsen met hoofdschakelaar en twee groepen (één voor de omvormer, één voor de Quatt Duo) en dan voldoe ik aan de eisen, toch?
2) Ik lees dat ik een werkschakelaar moet monteren. Maar als de PV verdeler een hoofdschakelaar heeft, is dat toch de werkschakelaar? Hij zit dus in het ketelhok bij de CiC. Of moet ik er dan direct naast nog een werkschakelaar zetten? Zou gek zijn?
3) Ik wil zelf de Honeywell T6 alvast aanschaffen. Die werkt niet met mijn huidige NEFIT CV ketel samen. Ik laat dus de NEFIT thermostaat zitten en heb de T6 dan klaar liggen hier. Dat is toch voldoende? Op het moment dat de Quatt dan geïnstalleerd wordt, sluit ik de T6 aan op de bestaande draden naar de ketel en de CiC stuurt de NEFIT ketel weer aan (helaas alleen aan/uit). Ik heb geen extra modules zoals opentherm module nodig voor de thermostaat of ketel, toch? En behalve bedraad of draadloos is er maar één versie van de T6 toch?
4) Ik wilde de Quatt DUO graag een meter uit elkaar geplaatst hebben wegens een lichtkoepel (ééntje links, ééntje rechts). Quatt geeft aan dat de units zo goed als tegen elkaar aan moeten helaas. Weet iemand waarom dat is? Een leiding van een meter zou het probleem toch niet moeten zijn? Verder uit elkaar geeft ook nog minder kans dat ze elkaars lucht aanzuigen.
5) Hoe wordt de Duo geleverd? Twee samen goed ingepakt op een pallet? Of twee losse units? Het op mijn dak hijsen kost de hoofdprijs, dus dat doe ik zelf. De buurman heeft een kraantje ;-)

En jammer dat ze de all-electric opstelling niet in één keer mee kunnen plaatsen. Dan gaan ze nu een nieuwe dakdoorvoer maken en moeten ze later de dakdoorvoer van de CV ketel weer goed dichtmaken.

[ Voor 4% gewijzigd door sjoerd-p op 09-11-2024 13:36 . Reden: Vraag 5 toegevoegd. ]

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.

• paQ
VindiGoosh schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:33:
[...]

Ik denk dat die zich als gevolg van dit probleem (!!in combinatie met lucht in de aanvoerleiding!!) continu aan het afstemmen is en daarom steeds wisselt tussen 700L/h en 900L/h.
Dan ga je er van uit DAT er lucht in het systeem zit aldaar. En als dat zo is: @CPM heb je je Expansievat al eens ontlucht?
Wat zou jij als piloot van een vliegtuig doen als je steeds wind mee en kort daarna wind tegen hebt, maar er tegelijkertijd geen patroon in te ontdekken valt waardoor je er niet op kan anticiperen?
Boeing bellen :+

(nee serieus... bellen dus... je hebt een wp geïnstalleerd en het draait helemaal ruk)

[ Voor 24% gewijzigd door paQ op 09-11-2024 13:38 ]

• VindiGoosh
paQ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:36:
[...]

Dan ga je er van uit DAT er lucht in het systeem zit aldaar. En als dat zo is: @CPM heb je je Expansievat al eens ontlucht?
Als hij zijn expansievat die op de aanvoer zit kan ontluchten, is hij lek. Waarom dat bij een expansievat op de aanvoer wel zo is en bij een expansievat op de retour niet zo hoeft te zijn, heb ik eerder beschreven.

En daar ga ik inderdaad vanuit. Lucht zet uit en krimpt bij de corresponderende drukverschillen. Maar als er een expansievat op de aanvoer zit, ontstaat er daar geen drukverschillen, waardoor lucht niet in- en uit kan zetten. Mijn vermoeden is dus dat deze lucht blijft plakken (in de aanvoer) bij de zwanenhals en in de ribbels van de lange aanvoerleiding.

Op de retour kan lucht wel uitzetten en krimpen, waardoor dit langzaam weg kan spoelen.

Waarom dit andersom (met het expansievat op de retour) geen probleem is, heb ik ook eerder uit geprobeerd te leggen.

• VindiGoosh
[...]

[...]

Boeing bellen :+

(nee serieus... bellen dus... je hebt een wp geïnstalleerd en het draait helemaal ruk)
Sorry ik bedoel dat anders. Want dat dit Quatts verantwoordelijkheid is ben ik het mee eens.

Ik bedoelde het als beeldvorming in de hoop een breder begrip te creëren.

• VindiGoosh
Ohja snel ter aanvulling op dit bovenstaande:

Lucht onder druk in water ,,plakt”

[ Voor 3% gewijzigd door VindiGoosh op 09-11-2024 13:42 ]

• jj85
sjoerd-p schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:35:
Ik wil graag een Quatt Duo plaatsen en later aanvullen met de full-electric optie. Nog een paar vragen die ik niet in deze threat terug kan vinden:

1) Er is nu al een groep op zolder waar de omvormer (2200W) op zit. Dit is een rechtstreekse kabel naar de meterkast en daar afgezekerd als losse groep. Volgens mij kan ik dus bij de omvormer een PV verdeler plaatsen met hoofdschakelaar en twee groepen (één voor de omvormer, één voor de Quatt Duo) en dan voldoe ik aan de eisen, toch?
2) Ik lees dat ik een werkschakelaar moet monteren. Maar als de PV verdeler een hoofdschakelaar heeft, is dat toch de werkschakelaar? Hij zit dus in het ketelhok bij de CiC. Of moet ik er dan direct naast nog een werkschakelaar zetten? Zou gek zijn?
Werkschakelaar kost bijna niks en is wel zo duidelijk, dus waarom een andere route kiezen? Daarbij moet de werkschakelaar het liefst bij de Quatts buiten komen.
Anderzijds weet ik niet of je alsnog de stroom van PV richting Quatt kunt zetten via een PV-verdeler als de hoofdschakelaar van PV-verdeler uit staat?!
3) Ik wil zelf de Honeywell T6 alvast aanschaffen. Die werkt niet met mijn huidige NEFIT CV ketel samen. Ik laat dus de NEFIT thermostaat zitten en heb de T6 dan klaar liggen hier. Dat is toch voldoende? Op het moment dat de Quatt dan geïnstalleerd wordt, sluit ik de T6 aan op de bestaande draden naar de ketel en de CiC stuurt de NEFIT ketel weer aan (helaas alleen aan/uit). Ik heb geen extra modules zoals opentherm module nodig voor de thermostaat of ketel, toch? En behalve bedraad of draadloos is er maar één versie van de T6 toch?
Ik zou die T6 een paar dagen ervoor aansluiten. Je Nefit CV kun je toch ook gewoon aan/uit aansluiten?
Denk eraan dat de T6 dus ook een module bij de CV heeft (ketelmodule).
4) Ik wilde de Quatt DUO graag een meter uit elkaar geplaatst hebben wegens een lichtkoepel (ééntje links, ééntje rechts). Quatt geeft aan dat de units zo goed als tegen elkaar aan moeten helaas. Weet iemand waarom dat is? Een leiding van een meter zou het probleem toch niet moeten zijn? Verder uit elkaar geeft ook nog minder kans dat ze elkaars lucht aanzuigen.
Ze moeten juist niet tegen elkaar. Want dan kan je bij één van de Quatts niet meer bij de zijkant (compressorkant) voor eventueel onderhoud. Een meter uit elkaar zou prima moeten kunnen lijkt me. Volgens mij werd hier destijds aangegeven dat ze minimaal 60cm uit elkaar zouden moeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ppw8h-ZvNQp0ofzIF0co-yZoA1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X5lcRsNuGqC96wOq6WTQu4u0.jpg?f=fotoalbum_large
5) Hoe wordt de Duo geleverd? Twee samen goed ingepakt op een pallet? Of twee losse units? Het op mijn dak hijsen kost de hoofdprijs, dus dat doe ik zelf. De buurman heeft een kraantje ;-)
3 a 4 dozen. Waarvan 2 dozen een Quatt bevatten (losse units dus).

[ Voor 6% gewijzigd door jj85 op 09-11-2024 13:52 ]

• VindiGoosh
jj85 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:49:
Volgens mij werd hier destijds aangegeven dat ze minimaal 60cm uit elkaar zouden moeten.
Bij mij moest het minimaal 50cm zijn.

Maar als ik foto’s voorbij zie komen vraag ik me af of ze daar daadwerkelijk iets voor hebben vastgelegd..

• netappie

En jammer dat ze de all-electric opstelling niet in één keer mee kunnen plaatsen. Dan gaan ze nu een nieuwe dakdoorvoer maken en moeten ze later de dakdoorvoer van de CV ketel weer goed dichtmaken.
1. Een PV verdeler kan inderdaad, alleen niet met een hybride omvormer die ook kan laden over dezelfde kabel/groep Dan kan je automaat afslaan.

2. Een PV verdeler heeft dezelfde functie. Zolang je het goed labelt zou het moeten voldoen. Een werkschakelaar is niet super duur, dus als ze die eisen, gewoon plaatsen.

3. Ik heb een Tado V3+. Is een hele fijne thermostaat omdat je het programma met stapjes van 0,1 graad het huis op kan laten warmen. Daardoor draait het allemaal veel rustiger.

4. Die snap ik niet zo. Gewoon vol houden dat je het zo wilt hebben tenzij ze heel goed onderbouwen waarom het niet kan.

5. Volgens mij kwam er pas een foto langs van een duo opstelling in dozen.

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
VindiGoosh schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:29:
[...]

@VindiGoosh Ik heb jouw onderzoek met veel interesse gelezen en snap het denk ik geheel. Top dat je zoveel effort er in hebt willen steken. Gelukkig zit mijn expansievat op de juiste plaats.
Maar ik heb toch nog een vraag die jij misschien kunt beantwoorden (maar ga er geen verder onderzoek naar doen, het is puur uit interesse): ik heb na de installatie van de Quatt mijn grote radiatoren (die altijd open staan) omdat ik tekort afgifte had aangepast en op advies van een CV engineer heb ik deze radiatoren kruislings aangesloten. Dit zou vooral bij lagere temperaturen een betere warmteafgifte opleveren.
Even los van de EV, Kan het effect dat jij beschrijft bij kruislings aangesloten radiatoren ook voor komen cq is inderdaad kruislings aansluiten een goede remedie tegen een aantal effecten?

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• mrkb_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-11 10:08
netappie schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:51:
[...]

14 jaar is erg lang voor een expansievat, maar het blijft de verkeerde plek.
Voor de duidelijkheid: Hij mag dus niet tussen de Quatt en de ketel zitten, maar moet tussen de retour van de verdelers en de Quatt in zitten.

Bij twijfel helpt een foto.
Ik was al verbaasd dat het vat het zo lang volgehouden had.

Hij zit tussen de retourverdeler en de aanvoer van de Quatt. Begrijp ik dat dit toch de goede plaats is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0n3okM13ezGbJWtZUcvkkVIU0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UUFUGbE4n59fm8oxyOW4L2sU.jpg?f=fotoalbum_large

• VindiGoosh
Flesym schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:57:
[...]

@VindiGoosh Ik heb jouw onderzoek met veel interesse gelezen en snap het denk ik geheel. Top dat je zoveel effort er in hebt willen steken. Gelukkig zit mijn expansievat op de juiste plaats.
Maar ik heb toch nog een vraag die jij misschien kunt beantwoorden (maar ga er geen verder onderzoek naar doen, het is puur uit interesse): ik heb na de installatie van de Quatt mijn grote radiatoren (die altijd open staan) omdat ik tekort afgifte had aangepast en op advies van een CV engineer heb ik deze radiatoren kruislings aangesloten. Dit zou vooral bij lagere temperaturen een betere warmteafgifte opleveren.
Even los van de EV, Kan het effect dat jij beschrijft bij kruislings aangesloten radiatoren ook voor komen cq is inderdaad kruislings aansluiten een goede remedie tegen een aantal effecten?
Hier wil ik iets langer over visualiseren. Voor alle duidelijkheid, hoe zijn ze aangesloten?:

Individueel kruislings vanaf de aanvoer/retour? Of kruislings aan elkaar, waarbij de retour/aanvoer onderling verbonden is?

In het laatste geval is er een minder laminaire stroming (dus turbulenter) en daardoor betere warmteafgifte

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
VindiGoosh schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:40:
[...]

Als hij zijn expansievat die op de aanvoer zit kan ontluchten, is hij lek.
Tenzij hij deze beugel bedoeld?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6qjMPIkF1zIQ2z2u30L-2WwY2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwVH63iQWFDkx6PKSZ7KkPxq.jpg?f=fotoalbum_large

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
VindiGoosh schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:00:
[...]

Hier wil ik iets langer over visualiseren. Voor alle duidelijkheid, hoe zijn ze aangesloten?:

Individueel kruislings vanaf de aanvoer/retour? Of kruislings aan elkaar, waarbij de retour/aanvoer onderling verbonden is?

In het laatste geval is er een minder laminaire stroming (dus turbulenter) en daardoor betere warmteafgifte
Individueel kruislings, aanvoer rechts boven en retour links onder.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 08-11 22:53
Friezin schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:24:
[...]

Ik had het dan ook over de stille hoop dat ze gaan meelezen 😉.

En aftersales? Dat is gewoonweg geen reclame voor ze:
veel Quatt-bezitters komen hier in dit topic terecht door die "laksheid" en onbereikbaarheid.

Degenen die hier eerst inlezen en dan een Quatt kopen, weten het.
Maar hoeveel haken er nu af, wanneer ze eerst in dit topic daarover lezen?
Die besluiten gewoonweg om een andere wp te kopen vanwege die steeds genoemde laksheid en vooral de onbereikbaarheid. Dat zijn meestal de gewone consumenten die aan een knopje willen draaien en geen moeilijk gedoe willen bij een storing.
Ze lesen mee !

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Dat is stellig! Ben jij de werknemer bij Quatt _O-

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:21
Kan ik hier een aac bestand plaatsen? En zo ja, hoe? Ben wel benieuwd hoe anderen naar het geluid van mijn Quatt luisteren 💆‍♂️

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• jj85
Ik had hier last van rare pieken in de uitgaande watertemperatuur (sensor onder CV).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dbad1Jl_dh7ppNFojo9JYZuoW2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FgknqXWu0r7D11djuCkjlu14.png?f=fotoalbum_large

Later viel het kwartje, om 9:10 en 9.35 stond er iemand onder de douche :)

Blijkt dat de warmwaterleiding vlak langs de sensor loopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrOPTR6S2NvfjDQtbn6hC5y6vk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bnvIhrV4ZnAXv89fOwZ72a63.jpg?f=fotoalbum_large
Daarop de sensor maar een slag gedraaid, zal het effect in ieder geval beperken.

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 08-11 22:53
Bennobang schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:06:
[...]

Dat is stellig! Ben jij de werknemer bij Quatt _O-
Zeker geen werknemer:)

Maar ze lezen mee :)

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

• netappie
mrkb_ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:59:
[...]

Ik was al verbaasd dat het vat het zo lang volgehouden had.

Hij zit tussen de retourverdeler en de aanvoer van de Quatt. Begrijp ik dat dit toch de goede plaats is?

[Afbeelding]
Dat ziet er inderdaad goed uit. In de Quatt zit de circulatiepomp en die duwt nu netjes richting de CV ketel.
Daardoor ontstaat een onderdruk aan de retour verdeler kant en het expansievat dempt dit.

Zie ook: https://www.h2xengineerin...udes-calculation-example/

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08

Ja, mits de kabel voldoende dik is, dus dat wel even controleren, normaal gezien zou dat echter in orde moeten zijn.
De LS of alamat die nu in je meterkast zit, veelal een 300mA (speciaal voor de omvormer) verhuist dus naar je PV verdeelkast op je zolder.
Naarnaast heb je dus wel nog een zekering ( advies in deze is hier ook een alamat te plaatsen, anders moet je en een zekering (LS) en een aardlek (of zelfs 2, één met 300mA voor de omvormer en één met 30mA voor de Quatt Duo) gaan plaatsen, dan kom je al snel in ruimtegebrek.
Is je huidige zekering voor de omvormer een gewone LS dan zou ik hier wel gaan kiezen voor een alamat en die op 300mA zetten, de meeste omvormers vereisen namelijk minimaal 100mA ( echter die zijn behoorlijk duur en slecht verkrijgbaar, een 300mA mag hier dus ook.
hier een voorbeeld voor een PV kast met 2 Alamat (de 20A is hier foutief aangegeven, dat zal waarschijnlijk gewoon een 16A versie hoeven zijn, kon ik helaas even hier bij electamat kiezen, prijs dus op circa 220-230 euro. Je zou hier bv ook nog een HW kWh meter bij kunnen plaatsen. Wat hier als WCD vermeld staat is dus bedoeld voor de warmtepomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUbNPLfbzncblopN7BkGEbLP0R4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JQ3ZdKeeRMYje1kp29Z9yxWf.png?f=fotoalbum_large
2) Ik lees dat ik een werkschakelaar moet monteren. Maar als de PV verdeler een hoofdschakelaar heeft, is dat toch de werkschakelaar?
Nee, dit zijn gewoon twee verschillende dingen en hebben ook afzondelijke functies, een werkschakelaar, is ook gezien de lage prijs (kost circa 20 euro) veelal de meest eenvoudige keuze, je kunt het ook anders gaan doen, maar dat is in de meeste gevallen een stuk duurder en onhandiger.
De werkschakelaar dient wel buiten naast de warmtepompen geplaatst te worden dus niet binnen in je CV hok. Dat is de meest voorkomende fout. In de TS is dit ook uitvoerig beschreven.
Hij zit dus in het ketelhok bij de CiC. Of moet ik er dan direct naast nog een werkschakelaar zetten? Zou gek zijn?
3) Ik wil zelf de Honeywell T6 alvast aanschaffen. Die werkt niet met mijn huidige NEFIT CV ketel samen. Ik laat dus de NEFIT thermostaat zitten en heb de T6 dan klaar liggen hier. Dat is toch voldoende?
Ja, prima, bij de installatie zullen ze de nieuwe T6 dan installeren, de Tado V3 is overigens ook een goede optie, de X versie is blijkbaar nog niet zonder kleine probleemjes.
Op het moment dat de Quatt dan geïnstalleerd wordt, sluit ik de T6 aan op de bestaande draden naar de ketel en de CiC stuurt de NEFIT ketel weer aan (helaas alleen aan/uit). Ik heb geen extra modules zoals opentherm module nodig voor de thermostaat of ketel, toch? En behalve bedraad of draadloos is er maar één versie van de T6 toch?
Bedraad of wireless maakt niets uit, de ketelmodule van de T6 is namelijk gewoon met OT aan de CIC verbonden, idem ook je ketel, afhankelijk van het merk van je CV ketel gaat dat via aan/uit of OT (kijk even in de TS, daar is dit goed uitgelegd).

de FE is op dit moment nog niet leverbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 09-11-2024 14:41 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05-11 19:40
VindiGoosh schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:40:
[...]

Als hij zijn expansievat die op de aanvoer zit kan ontluchten, is hij lek. Waarom dat bij een expansievat op de aanvoer wel zo is en bij een expansievat op de retour niet zo hoeft te zijn, heb ik eerder beschreven.

En daar ga ik inderdaad vanuit. Lucht zet uit en krimpt bij de corresponderende drukverschillen. Maar als er een expansievat op de aanvoer zit, ontstaat er daar geen drukverschillen, waardoor lucht niet in- en uit kan zetten. Mijn vermoeden is dus dat deze lucht blijft plakken (in de aanvoer) bij de zwanenhals en in de ribbels van de lange aanvoerleiding.

Op de retour kan lucht wel uitzetten en krimpen, waardoor dit langzaam weg kan spoelen.

Waarom dit andersom (met het expansievat op de retour) geen probleem is, heb ik ook eerder uit geprobeerd te leggen.
Voor mij als leek, wat bedoel jij met een lek expansievat? Dat het membraan in het expansievat lek is? Of dat het expansievat water lekt? Of iets anders?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• paQ
okijokii schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:13:
Kan ik hier een aac bestand plaatsen? En zo ja, hoe? Ben wel benieuwd hoe anderen naar het geluid van mijn Quatt luisteren 💆‍♂️
https://jumpshare.com/file-sharing/aac

• okijokii
Dankjewel! Zoiets zocht ik. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden:

https://jmp.sh/s/W6DO4dCYQBxSlV2UybGk

In dit bestand misschien lastig te horen, maar ik hoor het op zolder, in de badkamer en op 2 slaapkamers. En buiten....

Het begint vanaf 0.8 kW vermogen

[ Voor 21% gewijzigd door okijokii op 09-11-2024 14:51 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• jj85
Zag in het Weheat topic wat foto's van de Flint.
Halion3 in "Weheat warmtepompen"

Doet me aan de Quatt denken, vooral aansluitschema.

Flint:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1NOAtiPr5rhwx8Ale47LRt-u7PA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Wtv9SIsNNn5Xdp3Dtg8nK1S.jpg?f=fotoalbum_large

Quatt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmYr7yWNHbMixK8USx1OnS1iNSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFI7uNFk2C6mFTnKxjyyAxNw.jpg?f=fotoalbum_large

Zoek de verschillen.
Zijn er ergens foto's van binnenkant Quatt?

[ Voor 14% gewijzigd door jj85 op 09-11-2024 14:53 ]

• paQ
okijokii schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:47:
[...]

Dankjewel! Zoiets zocht ik. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden:

https://jmp.sh/s/W6DO4dCYQBxSlV2UybGk

In dit bestand misschien lastig te horen, maar ik hoor het op zolder, in de badkamer en op 2 slaapkamers. En buiten....

Het begint vanaf 0.8 kW vermogen
Dat zal @W13k3 wel bekend voorkomen :+

317 Hz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yANEMt2JNYahZvv2_TJHiAwu28=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ihiuJeXrKkLt0GaFvqyNdJpj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 09-11-2024 14:56 ]

• okijokii
paQ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:54:
[...]

Dat zal @W13k3 wel bekend voorkomen :+
Ik hoor het bij een Quatt hier in de buurt ook, vind het daarom zo vreemd dat veel Tweakers zeggen niets te horen. De Quatt is al eens vervangen, maar zonder resultaat. Met resonantie lijkt het me ook niet te maken hebben. Sowieso al van alles geprobeerd met rubber, betonbanden, Wagner matjes, maar ik denk niet dat dat het is. De andere Quatt staat op de grond.

Ik had het op mijn gehoor ingeschat op 350 Hz. Zat er niet zover vandaan blijkbaar.

Nu de oplossing nog 😉

[ Voor 9% gewijzigd door okijokii op 09-11-2024 14:58 ]

• paQ
m.i. de compressor(resonantie) die je hoort

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 09-11-2024 14:58 ]

• okijokii
paQ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:57:
Dat denk ik ook, bij de vorige hetzelfde geluid, en de Quatt in de buurt ook. Dus van de 3 hebben er 3 dit geluid.
Ben ik dan iemand die dit geluid versterkt hoort? Dat mijn hersenen er gedoe van maken? Of zijn alle ander Quatts (behalve die van de buurman van @W13k3 ) stiller....

• okijokii
paQ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:57:
Wat is er tegen deze resonantie te doen?

Hij staat op het dak van de garage, op rubber matten, betontegels, Wagner matjes, bigfoots. 🤷

• paQ
okijokii schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:02:
[...]

Wat is er tegen deze resonantie te doen?

Hij staat op het dak van de garage, op rubber matten, betontegels, Wagner matjes, bigfoots. 🤷
niks. dat is gewoon het (dit) apparaat

• okijokii
paQ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:04:
[...]

niks. dat is gewoon het (dit) apparaat
Maar de anderen horen het niet...

• paQ
okijokii schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:05:
[...]

Maar de anderen horen het niet...
Het kan dat die Quatts deze resonantie niet hebben.
Of vrijwel nooit op die compressorfrequentie draaien.

• okijokii
paQ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:08:
[...]

Het kan dat die Quatts deze resonantie niet hebben.
Of vrijwel nooit op die compressorfrequentie draaien.
Is dit softwarematig op te lossen (wat Quatt aangeeft)? Dus deze frequentie skippen en dan zou het geluid weg moeten zijn?

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:36
Wat een verschrikkelijk hoog geluid zit daar ook bij zeg, hoor je dit ook in de slaapkamer binnen?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• okijokii
carpebios schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:14:
Wat een verschrikkelijk hoog geluid zit daar ook bij zeg, hoor je dit ook in de slaapkamer binnen?
Ja, dat hoor ik dus

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:47

1) Er is nu al een groep op zolder waar de omvormer (2200W) op zit. Dit is een rechtstreekse kabel naar de meterkast en daar afgezekerd als losse groep. Volgens mij kan ik dus bij de omvormer een PV verdeler plaatsen met hoofdschakelaar en twee groepen (één voor de omvormer, één voor de Quatt Duo) en dan voldoe ik aan de eisen, toch
Als je nu al weet dat je later de Quatt all electric gaat nemen, komt deze dan ook op zolder?
Want de all-electric module zal met huidig bekende informatie ook een (extra) aparte groep moeten hebben. Dus kijk of je gelijk een PV verdeler kan nemen of 3 groepen en check vooral of de bekabeling tussen potentiële PV verdeler en meterkast een extra 16A stroomgroep aan kan (32A totaal zal wellicht 6mm2 moeten bij 1 fase systeem of leg 3 fasen aan)

[ Voor 4% gewijzigd door Toby-Wan op 09-11-2024 15:18 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• carpebios
Heb net een afspraak gemaakt voor over een maand met videocall (kon niet eerder, dus zal wel hard lopen), maar zo'n hoge piep is echt een no-go bij mij, ik zou gek worden en niet in slaap kunnen komen.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:26
Flesym schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:04:
[...]

Individueel kruislings, aanvoer rechts boven en retour links onder.
Bij radiatoren langer dan 1600 wordt het aanbevolen en langer als 2000 moeten ze kruislings aangesloten worden.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• paQ
okijokii schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:12:
[...]

Is dit softwarematig op te lossen (wat Quatt aangeeft)? Dus deze frequentie skippen en dan zou het geluid weg moeten zijn?
Als jij het vanaf ca 800W opgenomen vermogen hoort, En dat is bijv bij frequentie-range 85-95 rps, dan kan Quatt in theorie softwarematig die range skippen ja. Maar dat betekent ook meteen dat je die bandbreedte aan modulatie kwijt bent.
Ze kunnen (natuurlijk) niet softwarematig iets aan de hardware eigenschappen wijzigen.

• okijokii
carpebios schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:17:
Heb net een afspraak gemaakt voor over een maand met videocall (kon niet eerder, dus zal wel hard lopen), maar zo'n hoge piep is echt een no-go bij mij, ik zou gek worden en niet in slaap kunnen komen.
Ja, als ik alles vantevoren had geweten was dit ook een no go geweest. Ik zou graag zien dat ze het oplossen, maar ik ga de 2e winter in met dit geluid. Super irritant. Misschien kan je eens vragen tijdens je videocall of dit bekend is en hoe ze dat gaan oplossen.
Omdat het bij mij al met 2 Quatts gebeurt, ben ik benieuwd waar het probleem zit.

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:57
jj85 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:48:

Flint:
[Afbeelding]

Quatt:
[Afbeelding]

Zoek de verschillen.
Dat lijkt een hoop op elkaar!! Tm het nummer rechtsboven en het lettertype aan toe..... 🤔

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

• Friezin
  • Niet online

Flint:
[Afbeelding]

Quatt:
[Afbeelding]

Zoek de verschillen.
Het verschil is 26 en een lettertje 💪🏻

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

• okijokii
paQ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:19:
[...]

Als jij het vanaf ca 800W opgenomen vermogen hoort, En dat is bijv bij frequentie-range 85-95 rps, dan kan Quatt in theorie softwarematig die range skippen ja. Maar dat betekent ook meteen dat je die bandbreedte aan modulatie kwijt bent.
Ze kunnen (natuurlijk) niet softwarematig iets aan de hardware eigenschappen wijzigen.
Als ik mag kiezen dan heb ik liever een stille warmtepomp dan één die op die bandbreedte terug moduleert. Dan maar wat minder zuinig, heb alles over voor rust...

• paQ
okijokii schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:33:
[...]

Als ik mag kiezen dan heb ik liever een stille warmtepomp dan één die op die bandbreedte terug moduleert. Dan maar wat minder zuinig, heb alles over voor rust...
Maar dat is als kiezen tussen twee slechte opties.

• netappie

Flint:
[Afbeelding]

Quatt:
[Afbeelding]

Zoek de verschillen.
Ik denk dat het allemaal bij dezelfde bouwer vandaan komt.

Het zou mij ook niet verbazen als de volgende Quatt Hybrid met R290 toevallig dezelfde afmetingen heeft. Dan alleen nog wat mooier maken.

• okijokii
paQ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:38:
[...]

Maar dat is als kiezen tussen twee slechte opties.
Klopt, liever niet, maar dit wat ik nu heb sowieso niet. Dus dan toch het beroerd terug moduleren als het niet anders is.

• paQ
okijokii schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:41:
[...]

Klopt, liever niet, maar dit wat ik nu heb sowieso niet. Dus dan toch het beroerd terug moduleren als het niet anders is.
Maar wat zegt Quatt dan als je zegt:
Het is nog steeds niet opgelost?

En als ze het softwarematig willen oplossen vraag je:
Betekent dat dat ik een modulatierange ga missen?

In beide gevallen is het product (deels) non conform

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07-11 20:54

Flint:
[Afbeelding]

Quatt:
[Afbeelding]

Zoek de verschillen.
En dan heb je nog de CiC welke bij Quatt door Betronic is ontworpen en geproduceerd & de software welke door Quatt zelf wordt gedaan.

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:57
carpebios schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:17:
Geluid is heel persoonlijk. Onze Quatt hangt recht onder de bank waarop we tv kijken en recht achter de muur waar we slapen. Wij horen niets en de Quatt wordt in de nacht ook niet gelimiteerd door stille modus.....

Ik raad je aan om even bij iemand in de buurt te gaan luisteren. In welke stad/dorp woon je?

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
okijokii schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:01:
[...]

Dat denk ik ook, bij de vorige hetzelfde geluid, en de Quatt in de buurt ook. Dus van de 3 hebben er 3 dit geluid.
Ben ik dan iemand die dit geluid versterkt hoort? Dat mijn hersenen er gedoe van maken? Of zijn alle ander Quatts (behalve die van de buurman van @W13k3 ) stiller....
Ja, wel minder sinds die is verplaatst. Ik had er wel eens tegels op gelegd en dan kwam het bij een ander vermogen(/toerental wellicht) voor. Het lijkt alsof bij lage temperaturen de behuizing gaat resoneren dan? Soms is de frequentie ook wel de helft.
Mijn Quatt is in de lente verplaatst naar andere plek op plat dak van een aanbouw. Toen ook getest en hoorden we geen afwijkingen, afgezien van de 14kHz oid wat volgens de monteur wel normaal was. Ik hoor dat meestal niet meer. Dit was ook bij 1,5kW ipv waar het eerder met name bij 1,3kW was. Als die dan nog wat harder gaat werken is het weg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DslAz_QrMmiEFT0AyOKwb4tbsvs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/77LfaxRiALzOwRAKvxrS2CDZ.png?f=fotoalbum_large

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07-11 20:54
[quote]jj85 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:49:
[
[...]

Ze moeten juist niet tegen elkaar. Want dan kan je bij één van de Quatts niet meer bij de zijkant (compressorkant) voor eventueel onderhoud. Een meter uit elkaar zou prima moeten kunnen lijkt me. Volgens mij werd hier destijds aangegeven dat ze minimaal 60cm uit elkaar zouden moeten.

[Afbeelding]

[...]

Afmetingen zijn indicatief..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYzTVRCi-RsJCza-Pq84gdnEdns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0WQZ1Gs1wKm4v3awhQLeMrW2.jpg?f=fotoalbum_large

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

• okijokii
paQ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:43:
[...]

Maar wat zegt Quatt dan als je zegt:
Het is nog steeds niet opgelost?

En als ze het softwarematig willen oplossen vraag je:
Betekent dat dat ik een modulatierange ga missen?

In beide gevallen is het product (deels) non conform
De reacties van Quatt zijn summier. Begin oktober werd ik gebeld door Quatt dat ze bezig zijn met een oplossing (softwarematig) voor de hoge toon. Ik heb toen gevraagd of ze het dan heeft over het mosquito geluid waar @Dersan bijvoorbeeld last van had of over het 350 Hz geluid. Daar kon ze geen antwoord op geven.

Eind oktober geen bericht vanuit Quatt gehad, daarom begin november een ticket ingeschoten. Daarop reactie gehad:

We willen u laten weten dat we momenteel aan een oplossing werken voor het probleem met de hoge pieptoon. Ons doel is om deze week met alle klanten die deze pieptoon ervaren contact op te nemen.

Ps. die week is inmiddels voorbij

Voor mij nog steeds onduidelijk of die oplossing ook voor mij iets gaat verbeteren.
Op mijn vervolgvraag hierop helaas (nog) geen antwoord gehad.

Zojuist mijn geluidsbestand en jouw plaatje gemaild met de vraag hoe ze het gaan oplossen.

• paQ
verguldebarman schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:53:
[...]

Geluid is heel persoonlijk. Onze Quatt hangt recht onder de bank waarop we tv kijken en recht achter de muur waar we slapen. Wij horen niets en de Quatt wordt in de nacht ook niet gelimiteerd door stille modus.....

Ik raad je aan om even bij iemand in de buurt te gaan luisteren. In welke stad/dorp woon je?
Ja, maar als jij het geluid op in de file van @okijokii hoort, en jouw Quatt maakt dat geluid niet, dan is het niet een kwestie van wel of niet kunnen horen.
Dan is het meer een kwestie van "mijn Quatt heeft dit wel of niet" (bij die frequentie(s) )

• carpebios
verguldebarman schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:53:
[...]

Ik woon in oost Zeeuws-Vlaanderen, niet echt in de buurt van een grote stad helaas.

• okijokii
bite schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:54:
[...]

Ja, wel minder sinds die is verplaatst. Ik had er wel eens tegels op gelegd en dan kwam het bij een ander vermogen(/toerental wellicht) voor. Het lijkt alsof bij lage temperaturen de behuizing gaat resoneren dan? Soms is de frequentie ook wel de helft.
Mijn Quatt is in de lente verplaatst naar andere plek op plat dak van een aanbouw. Toen ook getest en hoorden we geen afwijkingen, afgezien van de 14kHz oid wat volgens de monteur wel normaal was. Ik hoor dat meestal niet meer. Dit was ook bij 1,5kW ipv waar het eerder met name bij 1,3kW was. Als die dan nog wat harder gaat werken is het weg.
[Afbeelding]
Ik heb zelf de Quatt al eens verplaatst van de bijkeuken naar de garage (zit tegen elkaar aan en heb voldoende lengte om dat te doen), maar geeft helaas geen effect.

• paQ
Mijn zwembad warmtepomp heeft ook een hoorbaarder compressor geluid zo tussen de 72 en 78 rps.
Niet erg als hij daar voorbij komt tijdens moduleren of optoeren; des te irritanter als hij op die snelheid blijft draaien.

Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik er als klant van zou denken als de fabrikant zegt: OK we sleutelen die frequenties er softwarematig uit.

Klinkt als pleisterplakken en als je pech hebt geen permanente oplossing.

Compressor snelheid kun je wel plotten neem ik aan?
Of fan speed?

[ Voor 41% gewijzigd door paQ op 09-11-2024 16:05 ]

• okijokii
paQ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:01:
Mijn zwembad warmtepomp heeft ook een hoorbaarder compressor geluid zo tussen de 72 en 78 rps.
Niet erg als hij daar voorbij komt tijdens moduleren of optoeren; des te irritanter als hij op die snelheid blijft draaien.

Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik er als klant van zou denken als de fabrikant zegt: OK we sleutelen die frequenties er softwarematig uit.

Klinkt als pleisterplakken en als je pech hebt geen permanente oplossing.

Compressor snelheid kun je wel plotten neem ik aan?
Helaas weet ik niet hoe ik dat moet doen. Ben ooit eens begonnen met HA, maar was toen geen succes...

Wat mij betreft ligt de bal bij Quatt, maar dat voelen ze zelf niet zo erg geloof ik. Zij slapen wel lekker 😴

[ Voor 7% gewijzigd door okijokii op 09-11-2024 16:05 ]

• harv
  • Laatst online: 22:16

Flint:
[Afbeelding]

Quatt:
[Afbeelding]

@jj85

Zoek de verschillen; >>Duidelijkheid.
De flint print is toch echt scherper dan die van quatt!!
;)

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• okijokii
Wat ik me nog afvraag over het geluid van mijn Quatt. Zou het zo kunnen zijn dat wanneer mijn Quatt bij iemand anders wordt geplaatst, daar mogelijk het geluid niet optreedt? Dus dat het te maken heeft met de CIC? Ingesteld warmteverlies, of een andere instelling?
Want ik vind het vreemd dat ik na vervanging van de eerste Quatt weer exact hetzelfde heb, terwijl velen deze klacht niet hebben. Het zou te toevallig zijn dat ik 2x een Quatt krijg uit een slechte batch.

• paQ
okijokii schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:20:
Wat ik me nog afvraag over het geluid van mijn Quatt. Zou het zo kunnen zijn dat wanneer mijn Quatt bij iemand anders wordt geplaatst, daar mogelijk het geluid niet optreedt? Dus dat het te maken heeft met de CIC? Ingesteld warmteverlies, of een andere instelling?
Want ik vind het vreemd dat ik na vervanging van de eerste Quatt weer exact hetzelfde heb, terwijl velen deze klacht niet hebben. Het zou te toevallig zijn dat ik 2x een Quatt krijg uit een slechte batch.
Ik vergelijk het met 100 bergop rijden, of 100 op een vlakke weg.
Beide 100 per uur, maar in het eerste geval komt er meer stress op de motor en aandrijving.

• okijokii
paQ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:22:
[...]

Ik vergelijk het met 100 bergop rijden, of 100 op een vlakke weg.
Beide 100 per uur, maar in het eerste geval komt er meer stress op de motor en aandrijving.
In jouw voorbeeld zou de Quatt bij mij 100 bergop rijden, maar ik zie weinig verschil in de plaatjes in mijn app en in die van anderen. Ik kan je metafoor daarom even niet zo goed plaatsen?

• paQ
okijokii schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:25:
[...]

In jouw voorbeeld zou de Quatt bij mij 100 bergop rijden, maar ik zie weinig verschil in de plaatjes in mijn app en in die van anderen. Ik kan je metafoor daarom even niet zo goed plaatsen?
Ik doelde daarmee op je vraag of dat bij iemand anders hetzelfde zou gaan.
Dat zou kunnen, hoeft niet alleen denk ik.
gissen

Je zou eigenlijk bij je buren moeten checken of hun quatt bij hetzelfde vermogen dat geluid maakt. (Horen zij het ook binnen overigens)

edit:
bite in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Heeft het ook, maar op een andere frequentie, maar ook met ander opgenomen vermogen. Dus ws ook andere compressorsnelheid (en/of fansnelheid)

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 09-11-2024 16:29 ]

• okijokii
paQ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:27:
[...]

Ik doelde daarmee op je vraag of dat bij iemand anders hetzelfde zou gaan.
Dat zou kunnen, hoeft niet alleen denk ik.
gissen

Je zou eigenlijk bij je buren moeten checken of hun quatt bij hetzelfde vermogen dat geluid maakt. (Horen zijn het ook binnen overigens)
Geen idee eigenlijk. Hij hangt daar sinds een week en ik kom daar langs wanneer ik met de hond loop. De eerste paar keer was ik jaloers, alleen de ventilator die ik hoorde. De laatste 2 dagen hoor ik ook daar het 317Hz geluid, al is het wel wat minder erg dan bij mij.

Edit: ja ik zag het. Bij @bite heeft verplaatsen geholpen, bij mij helaas niet.

[ Voor 6% gewijzigd door okijokii op 09-11-2024 16:31 ]

• paQ
okijokii schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:29:
[...]

Geen idee eigenlijk. Hij hangt daar sinds een week en ik kom daar langs wanneer ik met de hond loop. De eerste paar keer was ik jaloers, alleen de ventilator die ik hoorde. De laatste 2 dagen hoor ik ook daar het 317Hz geluid, al is het wel wat minder erg dan bij mij.
Naja dat bedoel ik meer hoe hard een aandrijving er aan moet trekken zogezegd.
Het duidt dan wel op hoe Quatt dat softwarematig wil omzeilen. (want dat is het)
Maar kan ook het fanlager zijn. Alleen zal het dan doorgaans snel erger moeten worden. Dat doen lagers.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 09-11-2024 16:32 ]

• bite
  • Niet online
okijokii schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:00:
[...]

Ik heb zelf de Quatt al eens verplaatst van de bijkeuken naar de garage (zit tegen elkaar aan en heb voldoende lengte om dat te doen), maar geeft helaas geen effect.
Hij stond hier eerst voor de muur en onder slaapkamerraam. Ook de dicht bij buren ivm raam dat open kan en die klaagde er ook over. Ook was het te horen in de keuken. Nu bijna 4m verderop en dat scheelt ook maar blijft wat irritant want anderen hebben dus een stille (maar kan sowieso toch 55db geluid maken), of die maakt nooit het zelfde toerental of resoneert niet? Binnen klinkt het wat alsof buren aan het stofzuigen zijn maar dan op wat laag toerental.
Mijn vriendin had er eerst helemaal geen last van maar na klachten van de buurvrouw wel. Het is deels toch ook perceptie dat het nog meer gaat opvallen als je hebt opmerkt en negatieve ervaring geeft.

De werking ben ik verder wel tevreden over. Verplaatsing ging uiteindelijk wel en na een probleem met de touchscreen van de t6 thermostaat is die binnen een week vervangen. Het werkte wel via de app dus wat dat betreft geen hoge prioriteit melding van gemaakt.

• paQ
Ja, zo'n zoem kruipt al snel onder je huid.

• okijokii
bite schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:31:
[...]

Hij stond hier eerst voor de muur en onder slaapkamerraam. Ook de dicht bij buren ivm raam dat open kan en die klaagde er ook over. Ook was het te horen in de keuken. Nu bijna 4m verderop en dat scheelt ook maar blijft wat irritant want anderen hebben dus een stille (maar kan sowieso toch 55db geluid maken), of die maakt nooit het zelfde toerental of resoneert niet? Binnen klinkt het wat alsof buren aan het stofzuigen zijn maar dan op wat laag toerental.
Mijn vriendin had er eerst helemaal geen last van maar na klachten van de buurvrouw wel. Het is deels toch ook perceptie dat het nog meer gaat opvallen als je hebt opmerkt en negatieve ervaring geeft.

De werking ben ik verder wel tevreden over. Verplaatsing ging uiteindelijk wel en na een probleem met de touchscreen van de t6 thermostaat is die binnen een week vervangen. Het werkte wel via de app dus wat dat betreft geen hoge prioriteit melding van gemaakt.
Eens hoor, had ik ook aangegeven: Ik kan het niet niet meer horen. Soms word ik wakker en hoor ik het even niet, wanneer ik mijn best even (1 seconde) doe is het er weer en blijf ik het horen. Super irritant, ik wil er niet steeds mee bezig zijn. Ik wil ook zo'n stille 😁

@bite start het bij jou ook bij 800W?

• VindiGoosh
Flesym schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:57:
[...]

Allereerst heel erg bedankt nog voor je vriendelijke woorden, het doet me goed om te horen dat het gewaardeerd wordt.

Over je vraag heb ik ff nagedacht en daar kom ik morgen op terug

• VindiGoosh
TeslaNerd schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:32:
[...]

Voor mij als leek, wat bedoel jij met een lek expansievat? Dat het membraan in het expansievat lek is? Of dat het expansievat water lekt? Of iets anders?
Heeft niets met jou te maken, maar ik heb ff geen ruimte in mn hoofd om dit uit te leggen. Kort antwoord: lek membraan. Lang antwoord:

VindiGoosh in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:12
Je kan met de soundslider de boel stil krijgen. Maar je levert dan wel vermogen in. Bij standje half hoor ik die 317 Hz niet, bij standje 3/4 is de 317 Hz te horen in de keuken maar het geluid is zeker niet harder dan de koelkast. Bij vol vermogen is ie weer bijna stil maar het is natuurlijk niet altijd zo dat de CiC hem dan altijd op vol vermogen zet.

• VindiGoosh
De enige manier om het ook in deze situatie helemaal uit te sluiten, is om te testen of er onderin water of gas zit, door het luchtventiel onderop heel kort in te drukken zoals ik in een filmpje eerder liet zien. Alleen gas? Niet lek. Water (hoe weinig ook)? Lek.

Je kan het ook horen door te kloppen, maar dan moet je ook kunnen horen wat het verschil nu is, en dat kan ik, maar de meesten aan wie ik het vraag kennelijk niet is me duidelijk geworden.

Ventiel onderin indrukken is slecht advies volgens sommigen, omdat je dan je ,,voordruk kwijt” bent.

In mijn optiek ben je enkel een fractie van je voordruk kwijt, in mijn geval nog geen 0,05 bar. Dus ik ben van mening dat het zo’n vaart niet loopt.

En anders zet je je fietspomp er even op.

Maar het hoort niet volgens de draaiboeken, dus volgens die procedures is het uit den boze.

[ Voor 14% gewijzigd door VindiGoosh op 09-11-2024 16:47 ]

• CPM
  • Niet online

CPM

[...]

Als ik dat doe aan de bovenkant dan spuit er water uit.

Hier tekenen aub ......

• VindiGoosh
CPM schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:46:
[...]

Als ik dat doe aan de bovenkant dan spuit er water uit.
Heb je dat filmpje waarbij je klopt nog? Aan de bovenkant en onderkant?

• CPM
  • Niet online

CPM

VindiGoosh schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:48:
[...]

Heb je dat filmpje waarbij je klopt nog? Aan de bovenkant en onderkant?
CPM in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Nog even getikt en dat ding klinkt zo hol als....tjah als wat eigenlijk....maar hol iig.
Onderop getikt klinkt hol, boven op klinkt ietsie lager maar nog steeds hol.

[ Voor 23% gewijzigd door CPM op 09-11-2024 17:02 ]

Hier tekenen aub ......

• VindiGoosh
Sorry ook ik kan het niet horen zo. Ik kan het alleen zo horen, als je op de boven- en onderkant tikt:

https://streamable.com/z0r1qx

En niet onbelangrijk, om een (in het geval van een expansievat op de aanvoer) ingedrukt membraan uit te sluiten: als de pomp uit staat.

“Ding ding ding” (onder), “dang dang dang” (boven)

[ Voor 6% gewijzigd door VindiGoosh op 09-11-2024 17:01 ]

• VindiGoosh
Om uit te sluiten dat mijn expansievat lek zou zijn post ik ‘m maar weer even:

https://streamable.com/4nzz62

De rest van de avond ga ik me weer bezighouden met het vraagstuk in mn signature. Fijne avond allemaal :)

• bite
  • Niet online
okijokii schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:35:
[...]
@bite start het bij jou ook bij 800W?
Vorig seizoen was de stille modus wat dat betreft nog niet stil genoeg. Een oplossing was soms wel de thermostaat wat hoger te zetten zodat die boven de vervelendste 1,3kW ging. Nu lijkt het meer bij 1,5kW maar qua weer heeft ie het nog veel kalm aan kunnen doen en lijkt ‘s nachts op stille modus wel ok vanwege de afstand.
Wat gewicht op de Quatt door leunen of wat op te leggen maakte verschil en duwen op de zijkanten ook. Het is dat het garantie moet zijn maar wel zin die binnenkant te onderzoeken. De monteur zag toen niets bijzonders maar het leek mijn wel een volle behuizing dus als er iets net niet voldoende demping heeft is de behuizing een klankkast?

• okijokii
sbijlsma schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:40:
Je kan met de soundslider de boel stil krijgen. Maar je levert dan wel vermogen in. Bij standje half hoor ik die 317 Hz niet, bij standje 3/4 is de 317 Hz te horen in de keuken maar het geluid is zeker niet harder dan de koelkast. Bij vol vermogen is ie weer bijna stil maar het is natuurlijk niet altijd zo dat de CiC hem dan altijd op vol vermogen zet.
Overdag staat mijn slider op Normal, dan hoor ik het geluid, 's nachts op Library, ook dan hetzelfde gezoem.
Ik zal hem nog eens op Silent zetten, maar ben bang dat de cv dan mee gaat doen wanneer het kouder wordt.

Pagina: 1 ... 136 ... 302 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.