• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:21
bite schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:25:
[...]

Vorig seizoen was de stille modus wat dat betreft nog niet stil genoeg. Een oplossing was soms wel de thermostaat wat hoger te zetten zodat die boven de vervelendste 1,3kW ging. Nu lijkt het meer bij 1,5kW maar qua weer heeft ie het nog veel kalm aan kunnen doen en lijkt ‘s nachts op stille modus wel ok vanwege de afstand.
Wat gewicht op de Quatt door leunen of wat op te leggen maakte verschil en duwen op de zijkanten ook. Het is dat het garantie moet zijn maar wel zin die binnenkant te onderzoeken. De monteur zag toen niets bijzonders maar het leek mijn wel een volle behuizing dus als er iets net niet voldoende demping heeft is de behuizing een klankkast?
Vanmiddag ben ik even het dak op geklommen. Wanneer ik de zware kant iets op til, wordt het geluid een fractie minder. Het komt heel precies denk ik, maar weg krijg ik het niet.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
okijokii schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:57:
[...]

Ik hoor het bij een Quatt hier in de buurt ook, vind het daarom zo vreemd dat veel Tweakers zeggen niets te horen. De Quatt is al eens vervangen, maar zonder resultaat. Met resonantie lijkt het me ook niet te maken hebben. Sowieso al van alles geprobeerd met rubber, betonbanden, Wagner matjes, maar ik denk niet dat dat het is. De andere Quatt staat op de grond.

Ik had het op mijn gehoor ingeschat op 350 Hz. Zat er niet zover vandaan blijkbaar.

Nu de oplossing nog 😉
Zelfs mijn oude oren horen dat dit anders klinkt dan mijn eigen Quatt.
Kan me voorstellen dat dit irritant is, wanneer dat tot je huis doordringt.
Trilt hij ook wanneer je je hand er op legt?

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

• Friezin
  • Niet online
okijokii schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:02:
[...]

Wat is er tegen deze resonantie te doen?

Hij staat op het dak van de garage, op rubber matten, betontegels, Wagner matjes, bigfoots. 🤷
Omdraaien?

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:14
okijokii schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:28:
[...]

Vanmiddag ben ik even het dak op geklommen. Wanneer ik de zware kant iets op til, wordt het geluid een fractie minder. Het komt heel precies denk ik, maar weg krijg ik het niet.
Ik heb dat met mijn superstille luchtcompressor.
Tegen de tijd dat de tank op druk raakt begint ie toch wat bijgeluiden te veroorzaken. Als ik hem dan ook maar een beetje kantel, zodat spanningen anders komen te staan, dan issie weer stil.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• paQ
CPM schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:53:
[...]

CPM in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Nog even getikt en dat ding klinkt zo hol als....tjah als wat eigenlijk....maar hol iig.
Onderop getikt klinkt hol, boven op klinkt ietsie lager maar nog steeds hol.
Ik zou er gewoon even op tikken met een vingernagel.
Je moet duidelijk verschil horen tussen boven- en onderkant.

Also: wat is je systeemdruk?

Je zou zelfs je vat kunnen oppompen (echt :+ ) en kijken of je flow probleem minder wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 09-11-2024 17:40 ]

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:54:
[...]

Dat zal @W13k3 wel bekend voorkomen :+

317 Hz
[Afbeelding]
De file doet het bij mij niet. Is 0 seconden en start niet.
De beschrijving is herkenbaar.

Mijn buren horen het geluid niet dus het is zeker persoonlijk. Of deels leeftijdsgebonden.

Al mijn huisgenoten horen hem wel.

Die compressortoon gaat inderdaad onder je huid zitten. Ik ben wel klaar met de mensen die zeggen dat die ergernis een keuze is en je jezelf kunt "leren" hem er gewoon te laten zijn. Maar goed, dat kan ook iets zijn met al die alternatieve mensen hier in de omgeving.

De ventilatortoon is irritant door de luidheid maar die is op zich wel een tijd te negeren, tot je moe bent dan lukt het niet.

Ik heb nu zelfs het geluid van mijn luchtontvochtiger om me heen. Die draait als ik was binnen droog. Nu ik bezig ben gaat dat wel, als ik straks op de bank plof gaat hij uit, en vannacht weer aan.

Non-conformiteit lijkt me bij @okijokii zeker een redelijke conclusie.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

paQ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:37:
[...]

Ik zou er gewoon even op tikken met een vingernagel.
Je moet duidelijk verschil horen tussen boven- en onderkant.

Also: wat is je systeemdruk?

Je zou zelfs je vat kunnen oppompen (echt :+ ) en kijken of je flow probleem minder wordt.
Duidelijk verschil is er niet te horen. Moet je je best echt voor doen.
Systeemdruk is 1.8bar koud en heel soms staat ie op 1.9.

Ik kan zo wat bijvullen zodat ie richting de 2 gaat?

En voor de mensen die resonantie hebben in de kast van de Quatt. Je zou kunnen proberen (als er plek is) om er bitumen dempingsmatten in te plakken. Dit heb ik ook wel eens bij airco kasten gedaan.
Zoiets:
https://www.amazon.nl/ABM...8dd0af730432&gad_source=1

Hier tekenen aub ......

• okijokii
Friezin schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:31:
[...]

Zelfs mijn oude oren horen dat dit anders klinkt dan mijn eigen Quatt.
Kan me voorstellen dat dit irritant is, wanneer dat tot je huis doordringt.
Trilt hij ook wanneer je je hand er op legt?
Dat heb ik helaas niet geprobeerd vanmiddag. Zal dat binnenkort eens proberen

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• okijokii
Wat bedoel je? De volgorde van wat er inmiddels onder ligt?

• Friezin
  • Niet online
okijokii schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:08:
[...]

Wat bedoel je? De volgorde van wat er inmiddels onder ligt?
Nee, andersom zetten, zodat hij de andere kant op blaast.
Of een schuttinkje er voor?

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:12
okijokii schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:26:
[...]

Overdag staat mijn slider op Normal, dan hoor ik het geluid, 's nachts op Library, ook dan hetzelfde gezoem.
Ik zal hem nog eens op Silent zetten, maar ben bang dat de cv dan mee gaat doen wanneer het kouder wordt.
Library is 3/4 is wat betreft de zoemtoon van de compressor de lawaaiigste. Silent doet bij mij nu met 8 graden buiten 0,75 kW elektrisch en 5 kW thermisch. Bij Library is het 1,2 kW elektrisch en 6 kW thermisch. Normal is 1.5 kW elektrisch en 6.2 kW thermisch.
Een bijkomend voordeel van Silent is een efficiënte werking, nadeel een grotere kans op gas bijstoken. Een goede nachtrust zou bij mij op 1 staan.

• sbijlsma
Trouwens een nadeel van hier meelezen over geluid is dat ik nu de zoemtoon van de vloerverwarming pomp hoor :( Die heb ik eerder 11 jaar lang niet opgemerkt .

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:10
Wij hebben sinds 2 weken de Quatt. Werkt prima, alleen duurt het best lang voordat de vvw echt warm wordt als die van koude toestand komt. En als de Quatt meer dan 40°C levert gaat mn vvw verdeler de flow afknijpen door de thermostaat knop. Hierdoor blijft de watertemperatuur van de Quatt alleen maar oplopen en springt de cv bij. Dit moet ik dan zelf stoppen omdat op deze manier komt er nooit warmte in de vloer. Het is een Thermion verdeler met pomp en ik heb het bijmengventiel helemaal dicht staan.

Ik kan alleen niet de CiC benaderen buiten mn interne netwerk. Ip adres op zelfde Wifi werkt wel om JSON data op te vragen. Maar de variant met http://cicid:8080 werkt niet. De CiC heb ik al een keer opnieuw opgestart. Wat kan ik hier aan doen om op te lossen?

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

• sbijlsma
Als de watertemperatuur te veel oploopt meer afgifte capaciteit creëren. Of het vermogen van de Quatt knijpen met de soundslider.

• okijokii
Friezin schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:25:
[...]

Nee, andersom zetten, zodat hij de andere kant op blaast.
Of een schuttinkje er voor?
Het is niet het blazen, dat geluid stoort me niet, het gaat om de compressor en dat geluid is aan alle kanten gelijk.

Schuttinkje gaat niet lukken. Die krijg ik niet vastgetimmerd op het bitumen dak. Met storm ligt die zo om. Heb me al wel een beetje georiënteerd op zoiets (deze past net niet) als laatste hoop.

https://fluisterbox.nl/

Maar vind vooralsnog dat Quatt het zou moeten oplossen.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:00
CPM schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:05:
[...]

Ik kan zo wat bijvullen zodat ie richting de 2 gaat?

En voor de mensen die resonantie hebben in de kast van de Quatt. Je zou kunnen proberen (als er plek is) om er bitumen dempingsmatten in te plakken. Dit heb ik ook wel eens bij airco kasten gedaan.
Zoiets:
Zeker bijvullen tot 2.
En 2.2 zou ik ook wel durven. Is wat aan de hoge kant, maar met expansie op retour leiding heb je extra druk aan quatt-output die je nu niet hebt.
Vullen…
En vooral kijken of je verschil in flow onregelmatigheid ziet. Als dat zo is dan is dat een heel sterke aanwijzing dat je de oorzaak hebt. (Das makkelijker als naar cop kijken want dat is van nogal veel afhankelijk dus het duurt wel een dag voordat je daar met zekerheid effect op kan concluderen).

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• OneTimer
@sbijlsma Er staan ook nog 2 radiatoren open in garage en badkamer. Maar de vvw verdeler staat op 40°C ingesteld om de vloer te beschermen. Als de Quatt denkt ik heb meer warmte nodig want het wordt niet warm in de kamer, gaat de vvw de flow afknijpen omdat het te warm wordt voor de thermostaat knop.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

• okijokii
sbijlsma schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:45:
[...]

Library is 3/4 is wat betreft de zoemtoon van de compressor de lawaaiigste. Silent doet bij mij nu met 8 graden buiten 0,75 kW elektrisch en 5 kW thermisch. Bij Library is het 1,2 kW elektrisch en 6 kW thermisch. Normal is 1.5 kW elektrisch en 6.2 kW thermisch.
Een bijkomend voordeel van Silent is een efficiënte werking, nadeel een grotere kans op gas bijstoken. Een goede nachtrust zou bij mij op 1 staan.
Bedankt voor de toelichting op de verschillende standen. Sorry voor het in je hoofd brengen van de zoemtoon 🙈 Dat was niet de bedoeling van mijn post.

Slider staat nu op Silent in de nacht. Nachtrust staat inderdaad op 1.

• okijokii
[...]

Zoiets:
Garantie technisch nog niet handig denk ik, maar neem het zeker mee voor de toekomst. Dank!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 19:43
[...]

Als jouw expansievat niet lek is, dan staat het membraan omhoog (het gas is dan bijna maximaal ,,uitgerekt”).

Ik dat geval is de remedie het systeem verder afpersen, totdat het membraan van het expansievat in rust weer ,,vlak” (of eigenlijk spanningsloos) staat. Beetje moeilijk inschatten, maar als jouw systeem nu 1.85 bar is, dan kan dat zonder problemen met .25 bar omhoog naar 2.1. Onder systeemdruk gaat het membraan naar beneden en drukt het gas aan.

Als jouw voordruk van het expansievat niet in verhouding staat met de systeemdruk, kan het expansievat ook niet goed functioneren namelijk

[ Voor 6% gewijzigd door VindiGoosh op 09-11-2024 19:23 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-11 13:38
jj85 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:01:
[...]

Toevallig dit weekend hetzelfde gedaan. Quatts staat boven de kinderkamers, geluid is beperkt, maar toch een stap verder gegaan. De veerdempers waren door Quatt al geinstalleerd (helaas verkeerd om. De witte moeten onder de fan en de zwarte onder de compressor, maar die kreeg ik niet 123 aangepast).

Twee halve stoeptegels onder elke bigfoot gelegd + een rubbertegel (2 50x50cm tegels in stukken gesneden).
Omdat ik geen volledig zicht heb op de onderliggende dakconstructie heb ik geprobeerd het extra gewicht zo veel mogelijk te beperken, vandaag halve tegels ;)

Lijkt wel wat effect te geven.
Wat ik nu nog hoor is het geluid van de fan(s), daar valt niet zoveel (op een makkelijke manier) aan te doen.
Misschien dat ik de toekomst de ruimte tussen plafond en dakbeplating (zo'n 20cm holle ruimte) een keer vol laat blazen met isolatie.

(heb overigens gewoon al draaiende de tegels aangebracht, iets optillen en eronder schuiven. (en die compressorkant is stiekem best zwaar :+ )

[Afbeelding]

Ik heb overigens meer last van de stoomsnelheid (hier doet hij 850-900 L/h) door de leidingen. Dat horen we vrij goed als het stil is in huis. Daar kan ik helaas niet zoveel aan veranderen, behalve de Quatt z'n flow laten verminderen (maar hoe...)
Thanks voor de tips, vandaag mee aan de slag gegaan. Viel inderdaad aan de compressorkant niet mee in m’n eentje maar het is gelukt :p

Gelijk maar even wat foto’s. Heb de slangen wat los moeten halen om meer ruimte te creëren. Heb ze nog niet gelijktijdig aangehad maar het lijkt voor nu al een hoop meer rust te creëren. Het bulderende geluid op de onderliggende badkamer is aanzienlijk minder geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EoYNCWqGdV_xSb-ozhlxF5odgog=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6VPR3jcPjoGrXdSbCg1Pt3sy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DpwIHsuv1Ekp-sRXlphGk2eJw8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kTO1vg1ha79EDa47mrJxIhPH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7jmXFwFi9HO-0Y3Sa8s57S8Kfo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tzF6ajOwkOhZtT9aTsXnqcPc.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ujpny0xIHx2o-YFj6aq7lqkTZVA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GhkqK70X2yNwD1F0nlyBs3bt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1R54jFgZwgiqqBY2YdIlKNwSE0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y9Dk4ZXm4dYLFs8ahU67ZuUC.jpg?f=fotoalbum_tile

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:26
OneTimer schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:48:
Wij hebben sinds 2 weken de Quatt. Werkt prima, alleen duurt het best lang voordat de vvw echt warm wordt als die van koude toestand komt. En als de Quatt meer dan 40°C levert gaat mn vvw verdeler de flow afknijpen door de thermostaat knop. Hierdoor blijft de watertemperatuur van de Quatt alleen maar oplopen en springt de cv bij. Dit moet ik dan zelf stoppen omdat op deze manier komt er nooit warmte in de vloer. Het is een Thermion verdeler met pomp en ik heb het bijmengventiel helemaal dicht staan.

Ik kan alleen niet de CiC benaderen buiten mn interne netwerk. Ip adres op zelfde Wifi werkt wel om JSON data op te vragen. Maar de variant met http://cicid:8080 werkt niet. De CiC heb ik al een keer opnieuw opgestart. Wat kan ik hier aan doen om op te lossen?
Het bijmengventiel iets openzetten.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Kan de Lyric T6R, dus de draadloze variant, ook aan de wand op een inbouwdoos gemonteerd worden?

Zie het nergens staan…

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• CPM
  • Niet online

CPM

sbijlsma schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:45:
[...]

Dus die standen limiteren gewoon het vermogen? En de output is een lagere watertemperatuur?
Interessant, misschien stopt mijn aan/uit dan.

[ Voor 4% gewijzigd door CPM op 09-11-2024 19:53 ]

Hier tekenen aub ......

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-11 11:59
Vorig weekend is er bij mij een Quatt Hybrid Duo geinstalleerd. Onder de CV is de installatie zo opgeleverd als op onderstaande foto. Ik heb er naar staan kijken en vergeleken met het aansluitschema in de TS en ik zit me oprecht af te vragen of het klopt. Mijn conclusie is dat de bypass is geinstalleerd rechtstreeks op de aansluiting naar de ketel en niet op het verbindingsstuk tussen de cv aanvoer en retour. Het zal vast kloppen, maar ik wilde het hier toch even checken bij mensen die net wat meer kennis van cv systemen hebben dan ik :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/leVGBqRFFs_b0q0uvOGTRFidLi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fdlJUuYvFIwYtXwIsLEPt4Qo.jpg?f=fotoalbum_large

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:13
EvtK schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:09:
Vorig weekend is er bij mij een Quatt Hybrid Duo geinstalleerd. Onder de CV is de installatie zo opgeleverd als op onderstaande foto. Ik heb er naar staan kijken en vergeleken met het aansluitschema in de TS en ik zit me oprecht af te vragen of het klopt. Mijn conclusie is dat de bypass is geinstalleerd rechtstreeks op de aansluiting naar de ketel en niet op het verbindingsstuk tussen de cv aanvoer en retour. Het zal vast kloppen, maar ik wilde het hier toch even checken bij mensen die net wat meer kennis van cv systemen hebben dan ik :)

[Afbeelding]
Dit is niet de bypass tussen aanvoer en retour. Dit is de extra leiding met terugslagklep die bij intergas ketels geplaatst wordt.
De bypass tussen aanvoer en retour zou lager moeten zitten.

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:08
Quatt geeft aan dat mijn warmtepomp enkele dagen voor installatie bezorgd wordt. Ik mag hem dan buiten laten staan.

Waarom mag ik hem de Quatt met deze kou buiten laten staan maar niet meer dan één uur de stekker eruit halen wannneer de pomp in gebruik is?

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

• Ehbrands
vanquishsdiv schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:15:
Quatt geeft aan dat mijn warmtepomp enkele dagen voor installatie bezorgd wordt. Ik mag hem dan buiten laten staan.

Waarom mag ik hem de Quatt met deze kou buiten laten staan maar niet meer dan één uur de stekker eruit halen wannneer de pomp in gebruik is?
Waarschijnlijk omdat er nog geen water inzit dat kan bevriezen.

• GhostlyFriend
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-08 20:43
okijokii schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:47:
[...]

Dankjewel! Zoiets zocht ik. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden:

https://jmp.sh/s/W6DO4dCYQBxSlV2UybGk

In dit bestand misschien lastig te horen, maar ik hoor het op zolder, in de badkamer en op 2 slaapkamers. En buiten....

Het begint vanaf 0.8 kW vermogen
Bij ons horen wij sinds eergisteren dezelfde toon, daarvoor hoorden we de pomp nooit (geplaatst oktober 2023) Het verschil is dat de pomp niet één toon maakt, maar telkens van laag naar hoog, waar ie even blijft ‘huilen’ en dan weer terug naar lager gaat. Wat kan dit zijn? Hoe kan ik verder onderzoek doen hiernaar? Ik lees vanaf 0.8kW. Hoe kan ik dat zelf meten?

Hier is mijn geluidsbestand
https://jumpshare.com/s/BY4FcP8tjkCmazUVEDfN

[ Voor 4% gewijzigd door GhostlyFriend op 09-11-2024 20:36 . Reden: Geluidsbestand toegevoegd ]

Quatt Hybrid, EvoHome WiFi. Met R8810A1018 OpenTherm, HR92 en HCE80 + MT-4, Vloerverwarmimg als bijverwarming, Radiatoren, Intergas HRE28/24 55gr.

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 19:43
EvtK schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:09:

[Afbeelding]
De overdrukregelaar die je links onder je CV ziet, zit daar ketel-specifiek om ongewenste stromingen te voorkomen, en werkt dus samen met de terugslagklep (wist ik ook niet). Die doet niets met een overdrukverschil tussen aanvoer en retour.

Ik ben van mening dat dit niet klopt zo, vanwege het gebrek aan consistentie.

Hier zit het bij mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jtq-BZo5fQXTYaEtuuo02koXlAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6cOx0OjWpR0KqsVXFyxOHBNi.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens dit schema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9wB_1PXdzx4WA6XhALVhKl45OTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V1hpi4sjpKS93sTjn6C64dZt.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ook dit klopt niet naar mijn mening, alleen heeft dat niets te maken met de terugslagklep en overdrukregelaar. Die zijn daar m.i. logisch en (indien goed afgesteld) nuttig.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

• EvtK
Ehbrands schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:13:
[...]

Dit is niet de bypass tussen aanvoer en retour. Dit is de extra leiding met terugslagklep die bij intergas ketels geplaatst wordt.
De bypass tussen aanvoer en retour zou lager moeten zitten.
Ah thanks voor je reactie. Die terugslagklep zit dan in het koperen koppelstuk in het midden? Er is ook een bypass geplaatst bij de vloerverwarming beneden inderdaad. Maar als je goed op de foto kijkt zit er ook een bypass (met zo'n zwart tuutje met instelbaar metertje) op de cv aansluiting.

• Ehbrands
EvtK schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:24:
[...]

Ah thanks voor je reactie. Die terugslagklep zit dan in het koperen koppelstuk in het midden? Er is ook een bypass geplaatst bij de vloerverwarming beneden inderdaad. Maar als je goed op de foto kijkt zit er ook een bypass (met zo'n zwart tuutje met instelbaar metertje) op de cv aansluiting.
Het koppelstuk is inderdaad de terugslagklep. Het zwarte tuutje is een drukverschilventiel. Maar hoort in dit geval bij de "intergas bypass".

• EvtK
Geweldig, wat een snelle input hier. Ik weet dat het goed zit nu. Dank!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09-11 12:48
GhostlyFriend schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:17:
[...]

Bij ons horen wij sinds eergisteren dezelfde toon, daarvoor hoorden we de pomp nooit (geplaatst oktober 2023) Het verschil is dat de pomp niet één toon maakt, maar telkens van laag naar hoog, waar ie even blijft ‘huilen’ en dan weer terug naar lager gaat. Wat kan dit zijn? Hoe kan ik verder onderzoek doen hiernaar? Ik lees vanaf 0.8kW. Hoe kan ik dat zelf meten?

Het onregelmatige patroon zou wel eens te maken kunnen hebben met de m.i. verre van stabiele regeling van de warmtepomp. Het geluid (frequentie) is gerelateerd aan de belasting van de wp ( zie "powerInput" van de json data). De grafiek geeft in de tijd weer hoe het verloop van de belasting is in een bepaalde periode.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AIafMb1VYZ3VtVcxHRlmWaOP1wo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/36hVLNzcze7hT5pVhS1vIDF0.jpg?f=user_large
Het stabieler maken zal je geluidsprobleem niet oplossen. Er loopt een ticket bij Quatt mbt dit fenomeen c.q. de fluctuaties. Ben ook zeer benieuwd wat de impact van de fluctuaties is op de levensduur van de compressor.

[ Voor 3% gewijzigd door Freeckje op 09-11-2024 21:53 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
[...]

Opgenomen vermogen zie kan je zien in: de quatt app, json pagina of iets als een homewizard stekker.
Dat hoog en laag hoor ik hier ook wel als het koud is en de temperatuur wat de quatt meet wat fluctueert. Een 0,3 graden verschil oid doet dan zoiets als in het geluidsbestand.
Ik weet het niet precies maar voornaamste brommen is waarschijnlijk de compressor en dan ontstaat die andere toon door harmonischen? of resonantie?

• okijokii
[...]

In ieder geval even melden bij Quatt dat je last hebt van die nare toon. Hoe meer mensen dat neerleggen bij Quatt, hoe eerder ze hopelijk er iets aan gaan doen.

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-11 14:19

SBL

sjoerd-p schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:35:
Ik wil graag een Quatt Duo plaatsen en later aanvullen met de full-electric optie. Nog een paar vragen die ik niet in deze threat terug kan vinden:

3) Ik wil zelf de Honeywell T6 alvast aanschaffen. Die werkt niet met mijn huidige NEFIT CV ketel samen. Ik laat dus de NEFIT thermostaat zitten en heb de T6 dan klaar liggen hier. Dat is toch voldoende? Op het moment dat de Quatt dan geïnstalleerd wordt, sluit ik de T6 aan op de bestaande draden naar de ketel en de CiC stuurt de NEFIT ketel weer aan (helaas alleen aan/uit). Ik heb geen extra modules zoals opentherm module nodig voor de thermostaat of ketel, toch? En behalve bedraad of draadloos is er maar één versie van de T6 toch?
3. Klopt. Draadloos is T6R. Bij de T6(R) krijg je ook een Honeywell-kastje dat je naast de CiC hangt, die komt tussen T6 en CiC en heeft ook een beetje stroom dus een vrij stopcontact nodig.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• SBL

SBL

OneTimer schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:56:
@sbijlsma Er staan ook nog 2 radiatoren open in garage en badkamer. Maar de vvw verdeler staat op 40°C ingesteld om de vloer te beschermen. Als de Quatt denkt ik heb meer warmte nodig want het wordt niet warm in de kamer, gaat de vvw de flow afknijpen omdat het te warm wordt voor de thermostaat knop.
Blijft het probleem (Quatt maakt >40gr en vloer slaat dan dicht) ontstaan als je badkamerradiator helemaal dicht hebt gezet?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• SBL

SBL

CPM schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:48:
[...]

Dus die standen limiteren gewoon het vermogen? En de output is een lagere watertemperatuur?
Je hebt je bericht al aangepast, maar CVketel gaat dan inderdaad eerder aan.
Vandaar ook de waarschuwing mbt prestaties en besparingen bij de soundslider.
Dus misschien is het middel erger dan de kwaal, maar je kunt het uitproberen.

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
jj85 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:48:
Zag in het Weheat topic wat foto's van de Flint.
Halion3 in "Weheat warmtepompen"

Doet me aan de Quatt denken, vooral aansluitschema.

Flint:
[Afbeelding]

Quatt:
[Afbeelding]

Zoek de verschillen.
Zijn er ergens foto's van binnenkant Quatt?
Dus die flint is dus gewoon een Quatt clone ? qua besturing tenminste.
als ik dan echter hun geluidsvermogen bekijk ( Deze is: Lwa-MAX 48dB(A) link weheat geluidsvermogen ) heb ik daar wel mijn twijfels over hun cijfers. Helaas kon ik ook geen CE verklaring van WehEat op hun site vinden.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• Friezin
  • Niet online
Gerardwaz schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:09:
[...]

Het bijmengventiel iets openzetten.
(Las de vraag, dacht hetzelfde, simpel, dus oplossing voor @OneTimer staat hier vast ergens)

• Friezin
  • Niet online
okijokii schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:56:
[...]

Het is niet het blazen, dat geluid stoort me niet, het gaat om de compressor en dat geluid is aan alle kanten gelijk.

Schuttinkje gaat niet lukken. Die krijg ik niet vastgetimmerd op het bitumen dak. Met storm ligt die zo om. Heb me al wel een beetje georiënteerd op zoiets (deze past net niet) als laatste hoop.

https://fluisterbox.nl/

Maar vind vooralsnog dat Quatt het zou moeten oplossen.
De opmerking over blazen was meer om de richting te duiden.
Maar zou volgorde van dempers uitmaken?

Bij mij zitten de blokken onder, daarop een halve rubber tegel, dan de bigfoots en Quatt.
Leek mij de meest logische volgorde: datgene wat het meest kan bewegen dempen met rubber

(En dat Quatt er voor moet zorgen dat jij je nachtrust krijgt? Eens)

• Friezin
  • Niet online
OneTimer schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:56:
Ik heb mijn vloerverwarming op 45°C staan, ook bijmenging volledig uit (want er kwam maar 32°C binnen: bleef 25 van over, te koud). Die 45°C haal ik enkel met cv aan en die staat ook op 45.
Het duurt bij mij 2 uur voor vloer op temperatuur komt. Ik vermoed dus niet dat de vloer zelf ooit 45°C wordt.

Ook de afzonderlijke groepen geknepen.
Helemaal dicht, kwart open en bijstellen tot retouren dezelfde temperatuur hadden.

Enne, nu ik toch typ: weer wat bijmengen zoals gemeld.
(En waterzijdig inregelen)

Excuus alvast wanneer ik een antwoord herhaal

• Friezin
  • Niet online
MacD007 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 23:31:
[...]

als ik dan echter hun geluidsvermogen bekijk ( Deze is: Lwa-MAX 48dB(A) link weheat geluidsvermogen ) heb ik daar wel mijn twijfels over hun cijfers. Helaas kon ik ook geen CE verklaring van WehEat op hun site vinden.
Onder "besturing" vind ik eerder de CIC vallen.
En de Quatt voert uit.

Betronic is geen kleine jongen en NL (was weer naam kwijt, pinnen of in TS? _/-\o_ )

• OneTimer
Friezin schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 23:58:
[...]

Ik heb mijn vloerverwarming op 45°C staan, ook bijmenging volledig uit (want er kwam maar 32°C binnen: bleef 25 van over, te koud). Die 45°C haal ik enkel met cv aan en die staat ook op 45.
Het duurt bij mij 2 uur voor vloer op temperatuur komt. Ik vermoed dus niet dat de vloer zelf ooit 45°C wordt.

Ook de afzonderlijke groepen geknepen.
Helemaal dicht, kwart open en bijstellen tot retouren dezelfde temperatuur hadden.

Enne, nu ik toch typ: weer wat bijmengen zoals gemeld.
(En waterzijdig inregelen)

Excuus alvast wanneer ik een antwoord herhaal
Als ik bijmeng wordt het ook te koud voor de vloer. Daarom heb ik het dicht gezet. Vanavond ging het wel goed. Water temp van 31 °C, dus de flow werd daardoor niet belemmerd. Waterzijdig inregelen is nog wel iets dat ik moet doen.

• Friezin
  • Niet online
OneTimer schreef op zondag 10 november 2024 @ 00:26:
[...]

Als ik bijmeng wordt het ook te koud voor de vloer. Daarom heb ik het dicht gezet. Vanavond ging het wel goed. Water temp van 31 °C, dus de flow werd daardoor niet belemmerd. Waterzijdig inregelen is nog wel iets dat ik moet doen.
Wat heb je anders gedaan dat temperatuur nu 31°C is?
Of wat ging eerder fout?
En fractie (mm) bijmengen?

Las ook iets over Cic adres.
Dat is http (en niet https) maar geen idee of dat bij jou speelt
.

Edit:
Je post even opgezocht.
Over dat CiC adres niet werkt, maar ip wel, maar niet buitenshuis

Klopt hoor: de halve wereld heeft die iprange.
Is voor intern (thuis) gebruik, dus nee, die ga je niet zien buitenshuis
Jij hebt op dat ip de CiC, de buurman de deurbel, ik mijn (zeg ik niet) etc
Is voor gebruik IN je huis

[ Voor 24% gewijzigd door Friezin op 10-11-2024 00:49 ]

• Stefannn
Friezin schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 23:58:
NB, “food for thought”, of anders een gedachte die bij “eventueel foutzoeken als het straks flink gaat vriezen alvast wat op weg kan helpen”.

Het is maar de vraag of je cv terug kan moduleren naar 45 graden.
Ik had mijn huis geisoleeerd en wilde testen met cv op 50 graden en dat bleek met radiatoren zonder een centje pijn te gaan……… Tot ik er achter kwam dat hij niet verder terug wilde dan 70 graden.
Mijn Vaillant uit 2007 moduleert tot 30% terug (van de 28kW). Moderne cv’s moduleren wel verder terug. Maar ik “gok” dat als de boel hybrid gaat werken en de warmtepomp nog een leeuwendeel wil leveren je in problemen kan raken.
(Bijmeng ventiel opendraaien voor die 2 weken per jaar lost het gok ik wel op en anders is er ook wel iets op te vinden. Als je je eenmaal bewust bent van het probleem is de oplossing niet zo moeilijk)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:51

Mickel moen

mickelmoen.nl

CPM schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:48:
[...]

Of de output meteen een lagere watertemperatuur geeft, is niet zo zeker te stellen volgens mij. Door het beperktere vermogen is de temperatuurstijging minder stijl. Hij doet er dus wat langer over.

Ik heb de Quatt nu al een paar weken zowel ''s nachts als overdag op building, dus de laagste stand.
Mijn ervaring is, dat bij hogere buitentemperaturen de Quatt minder en langere runs maakt,
Nu met de lage temperaturen zoals gisteren zo rond de 5C kabbelt hij mooi door met wat modulaties en soms even uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1i8gYrPLi-vKF40wAXKDXqBaTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xm4rLavvG5QtnBmUqqRL4NCv.jpg?f=fotoalbum_large

Nog niet meegemaakt dat er gas bijgestookt werd. We gaan zien wanneer dat gebeurt.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• okijokii
Friezin schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 23:44:
[...]

De opmerking over blazen was meer om de richting te duiden.
Maar zou volgorde van dempers uitmaken?

Bij mij zitten de blokken onder, daarop een halve rubber tegel, dan de bigfoots en Quatt.
Leek mij de meest logische volgorde: datgene wat het meest kan bewegen dempen met rubber

(En dat Quatt er voor moet zorgen dat jij je nachtrust krijgt? Eens)
De betonbanden op het bitumen vond ik niet zo'n goed idee. Daarom had ik gekozen voor deze volgorde. Tussen de bigfoots en de betonbanden zitten de Wagner matjes, maar die zijn vrij stug. Misschien binnenkort eens wat rubber matten halen bij de Hornbach en dan de Wagner matjes vervangen. Kijken wat dat doet.

• okijokii
Mickel moen schreef op zondag 10 november 2024 @ 06:52:
[...]

Of de output meteen een lagere watertemperatuur geeft, is niet zo zeker te stellen volgens mij. Door het beperktere vermogen is de temperatuurstijging minder stijl. Hij doet er dus wat langer over.

Ik heb de Quatt nu al een paar weken zowel ''s nachts als overdag op building, dus de laagste stand.
Mijn ervaring is, dat bij hogere buitentemperaturen de Quatt minder en langere runs maakt,
Nu met de lage temperaturen zoals gisteren zo rond de 5C kabbelt hij mooi door met wat modulaties en soms even uit.

[Afbeelding]

Nog niet meegemaakt dat er gas bijgestookt werd. We gaan zien wanneer dat gebeurt.
Zo te zien werkt de Quatt in de stand Building op max 800W?

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
[/quote]
@Mickel moen
Dan is de inschatting verlies bij jou beter dan bij mij waarschijnlijk. Bij +6 gaat ie al gas bijvragen. Terwijl ik gisteren zag dat in januari dit jaar het tot -6 warm en de maand een gemiddelde cop van 4
bleefAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jKZSLRHeqEQ9IgTym336ZJmfhY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Opp9p3sBE2mE8hzCg5Z4WCk5.png?f=fotoalbum_large

Op deze afbeelding zie je iets gasverbruik dat ik weer eens wat moest uitproberen van Wuatt wat natuurlijk niet werkt omdat ze pertinent niet luisteren naar mijn verhaal dat gas veel te vroeg bijkomt. Dus de waardes zonder gas staat het cv bedrijf uit van mijn ketel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4nBa9OPaKhalUhYngzFknsh5xw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/j0W3AnRyxDESbIxE5nKQ28eQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Bennobang op 10-11-2024 07:47 ]

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

okijokii schreef op zondag 10 november 2024 @ 07:21:
[...]

Zo te zien werkt de Quatt in de stand Building op max 800W?
Eerder tegen de 1000 Watt aan. Ik meende eerst ook max 800 Watt, maar deze is van vrijdag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pinfNSbpxpGsD7pLTmjWSWsPEN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TZr6u4t6jreKEaZJRoeDXlfY.jpg?f=fotoalbum_large

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• okijokii
Mickel moen schreef op zondag 10 november 2024 @ 07:50:
[...]

Eerder tegen de 1000 Watt aan. Ik meende eerst ook max 800 Watt, maar deze is van vrijdag.

[Afbeelding]
Ah oke, ben benieuwd of in die stand 'het geluid' dan ook optreedt. Ik heb de slider nu als test zowel 's nachts als overdag op Silent gezet. Hij begon vannacht een stuk rustiger.
In de winter is dit zonder cv niet haalbaar.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37
Vetifuro schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:08:
[...]

Thanks voor de tips, vandaag mee aan de slag gegaan. Viel inderdaad aan de compressorkant niet mee in m’n eentje maar het is gelukt :p

Gelijk maar even wat foto’s. Heb de slangen wat los moeten halen om meer ruimte te creëren. Heb ze nog niet gelijktijdig aangehad maar het lijkt voor nu al een hoop meer rust te creëren. Het bulderende geluid op de onderliggende badkamer is aanzienlijk minder geworden.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Mooi!
Je zou nog een stap verder kunnen gaan met veerdempers tussen bigfoots en de Quatt
https://www.cvtotaal.nl/s...-m8-2x-geel-2x-blauw.html

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Bennobang schreef op zondag 10 november 2024 @ 07:42:
[/quote]
@Mickel moen
Dan is de inschatting verlies bij jou beter dan bij mij waarschijnlijk. Bij +6 gaat ie al gas bijvragen. Terwijl ik gisteren zag dat in januari dit jaar het tot -6 warm en de maand een gemiddelde cop van 4
bleef[Afbeelding]

Op deze afbeelding zie je iets gasverbruik dat ik weer eens wat moest uitproberen van Wuatt wat natuurlijk niet werkt omdat ze pertinent niet luisteren naar mijn verhaal dat gas veel te vroeg bijkomt. Dus de waardes zonder gas staat het cv bedrijf uit van mijn ketel
[Afbeelding]
Ik heb de Quatt sinds maart, dus nog geen echte wintermaanden meegemaakt.
Dit is het resultaat van november. Het gas op 4 november is opstarten. We waren meer dan een week op vakantie geweest waarbij Tado op vorstbeveiliging = 5C stond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwM357t09ca-Ox-5YDC6dOK6ygo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w17j9HYmlWzQZ6O56gP0OG8E.png?f=fotoalbum_large

• Friezin
  • Niet online
Stefannn schreef op zondag 10 november 2024 @ 06:45:
[...]

NB, “food for thought”, of anders een gedachte die bij “eventueel foutzoeken als het straks flink gaat vriezen alvast wat op weg kan helpen”.

Het is maar de vraag of je cv terug kan moduleren naar 45 graden.
Ik had mijn huis geisoleeerd en wilde testen met cv op 50 graden en dat bleek met radiatoren zonder een centje pijn te gaan……… Tot ik er achter kwam dat hij niet verder terug wilde dan 70 graden.
Mijn Vaillant uit 2007 moduleert tot 30% terug (van de 28kW). Moderne cv’s moduleren wel verder terug. Maar ik “gok” dat als de boel hybrid gaat werken en de warmtepomp nog een leeuwendeel wil leveren je in problemen kan raken.
(Bijmeng ventiel opendraaien voor die 2 weken per jaar lost het gok ik wel op en anders is er ook wel iets op te vinden. Als je je eenmaal bewust bent van het probleem is de oplossing niet zo moeilijk)
Heb vorige winter ook weten te overleven 😉
Maar geen zorgen hoor, mijn ketel kan dat.

Mijn ketel kan terug naar 40°C, staat op nu 45.
"Potmeterstand" = 1.

Ben wel met een kanon op een mug aan het schieten, maar deze ketel is nu 18 jaar en heeft een luizenleventje gekregen. Ploftie dan ploftie, maar volgens "mijn" installatiejongens ziet hij er van binnen nog hagelnieuw uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SDrdIpWzYbhueC82DtE25S1NXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xirhylK7K9pkEQVKbzJTaPjF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/raCIDuCN-8ARYI4MwbYhm0wIdMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/alCt6eJKIQwEOYbCOmutbEoU.jpg?f=fotoalbum_large

• CPM
  • Niet online

CPM

Goh de soundslider is een mooie functie. Na weken een schommelend gedrag te hebben gezien is er nu een strakke lijn.
Zo "slim" is die CiC dus niet.
Ik denk dat ze bij Quatt een aparte programmering voor radiatoren moeten gaan ontwikkelen (misschien is hij er al wel maar niet actief bij mij).

De oplossing voor aan/uit is dus gewoon het vermogen gaan knijpen zodat je net onder de gevraagde temperatuur instelling komt.
(Of stroomsnelheid limiteren zodat er meer afgifte gaat zijn en je minder snel oplopende temperatuur hebt)

Nadeel is denk ik wel dat als het echt koud is de soundslider een stapje ophoog moet zodat je wel voldoende vermogen gaat krijgen.

PS: flow is nog steeds ruk. COP nog steeds laag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCCO4RefoZk9WPis2ZuWBqP7w3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLHYFibh4ORExdp2jxQqNzZ3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8PB0rSn842mKt9QXzPXGNGfRgg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ykg7B7KrONGjExaukoYPHlF0.jpg?f=fotoalbum_large

Hier tekenen aub ......

• Friezin
  • Niet online
okijokii schreef op zondag 10 november 2024 @ 07:05:
[...]

De betonbanden op het bitumen vond ik niet zo'n goed idee. Daarom had ik gekozen voor deze volgorde. Tussen de bigfoots en de betonbanden zitten de Wagner matjes, maar die zijn vrij stug. Misschien binnenkort eens wat rubber matten halen bij de Hornbach en dan de Wagner matjes vervangen. Kijken wat dat doet.
Waarom vervangen en niet toevoegen?

• okijokii
Friezin schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:07:
[...]

Waarom vervangen en niet toevoegen?
Omdat het al een hele stapel is 😁

• Friezin
  • Niet online
okijokii schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:07:
[...]

Omdat het al een hele stapel is 😁
De betonbanden op het bitumen vond ik niet zo'n goed idee. Daarom had ik gekozen voor deze volgorde. Tussen de bigfoots en de betonbanden zitten de Wagner matjes, maar die zijn vrij stug
Uit dat "betonbanden op bitumen" maakte ik op dat die matjes tussen bitumen en beton zaten en geen matjes onder de bigfoots. Vaut gelezen.

• jj85
MacD007 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 23:31:
[...]

Nee, Flint is een R290 unit en ook een slagje groter.

offtopic:
Wat in wel een interessant verschil vindt is de aanwezigheid van een hoge druk switch die via een relais de voeding naar de unit onderbreekt.

Zou vermoeden dat dit een hoge druk beveiliging in het propaancircuit betreft. Ivm brand risico oid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGXsIfez75DC5VZzIFfIfR32joI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6W49eDgIEQ6EV3EjmAKj6gcs.jpg?f=user_large

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-11 08:12
CPM schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:06:
Goh de soundslider is een mooie functie. Na weken een schommelend gedrag te hebben gezien is er nu een strakke lijn.
Ik denk dat ze bij Quatt een aparte programmering voor radiatoren moeten gaan ontwikkelen (misschien is hij er al wel maar niet actief bij mij).

De oplossing voor aan/uit is dus gewoon het vermogen gaan knijpen zodat je net onder de gevraagde temperatuur instelling komt.
(Of stroomsnelheid limiteren zodat er meer afgifte gaat zijn en je minder snel oplopende temperatuur hebt)

Nadeel is denk ik wel dat als het echt koud is de soundslider een stapje ophoog moet zodat je wel voldoende vermogen gaat krijgen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben je er al achter wat het warmteverlies is van je woning?
Als die bij Quatt veel te hoog ingesteld staat, dan is dit gedrag een logisch gevolg.
Vul even de spreadsheet in met wat gas stookgegevens van de afgelopen winter (link van @MacD007 ):
https://docs.google.com/s...w6-LNcPY/edit?gid=0#gid=0

• Friezin
  • Niet online
okijokii schreef op zondag 10 november 2024 @ 07:53:
[...]

Ah oke, ben benieuwd of in die stand 'het geluid' dan ook optreedt. Ik heb de slider nu als test zowel 's nachts als overdag op Silent gezet. Hij begon vannacht een stuk rustiger.
In de winter is dit zonder cv niet haalbaar.
Nogmaals: Quatt hoort dat irri geluid te fixen, maar wanneer ik, om lekker te kunnen slapen, wat gas zou moeten verstoken (zoals ik jarenlang heb moeten doen), kies ik voor slapen en gas ipv wakker, herrie en ergernis.

PS: ook voor anderen, Quatt is een hybride. Wanneer je geen gas verbruikt heb je een woning waar dat lukt.
Gebruik je wel gas: misschien nog wat tunen, maar daar zit ook een einde aan. Leer ermee leven.
Wanneer ik de poll met het vervangend % verbruik bekijk, ben ik best onder de indruk.

[ Voor 19% gewijzigd door Friezin op 10-11-2024 08:38 ]

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-11 15:07
Ook maar eens mijn ervaringen van de laatste week delen. Ik vond dat de Quatts erg onrustig werkten, veel start-stops en hoge watertemperaturen van 45 - 55 graden met buitentemperaturen ‘s nachts van 3 - 5 graden. Daarna begonnen met waterzijdig inregelen van de radiatoren, vloerverwarming staat helemaal open en is niets meer aan te doen. (Dit vanwege grote afstand tussen slangen onderling en maar 3 groepen wat er normaal minimaal 5 zouden zijn, maar ja vorige bewoner) 2 radiatoren moesten behoorlijk geknepen worden en ik zie nu resultaat dat de watertemperatuur nu schommelt tussen de 30 en 36 graden, de quatts lopen veel rustiger, opgenomen vermogen ook een stuk lager. wel is de buitentemperatuur nu een paar graden hoger. Wat ik nu alleen nog zie zijn de spikes in opgenomen vermogen, ik vermoed dat de oorzaak hiervan is dat het warmteverlies te hoog staat ingesteld. Hieronder het plaatje van afgelopen nacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhUu8ivv893plmhi8Hi6dKP0Gug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jIQkxTgtKoWtnFezoel99GqL.jpg?f=fotoalbum_large

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• jj85

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zou je van die strakke lijn ook eens het warmtevermogen (power) willen plaatsen? Wat is de delta_T over de Quatts, kan hem net niet goed aflezen.

• okijokii
Friezin schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:28:
[...]

Nogmaals: Quatt hoort dat irri geluid te fixen, maar wanneer ik, om lekker te kunnen slapen, wat gas zou moeten verstoken (zoals ik jarenlang heb moeten doen), kies ik voor slapen en gas ipv herrie en ergernis.

PS: ook voor anderen, Quatt is een hybride. Wanneer je geen gas verbruikt heb je een woning waar dat lukt.
Gebruik je wel gas: misschien nog wat tunen, maar daar zit ook een einde aan. Leer ermee leven.
Wanneer ik de poll met het vervangend % verbruik bekijk, ben ik best onder de indruk.
Ja dat is ook zeker wel mijn keuze. Tot nu toe in 1,5 jaar nog geen 40 m3 verbruikt aan gas om te verwarmen. Ik ben dan ook zeer te spreken over de werking van de Quatt. Alleen dat geluid.... 😇

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgzUeIwNxPz5bjd6gD8gvpWOCSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TSpdZAu5H7fSaBsNjdvI7ypE.jpg?f=fotoalbum_large

• Mainshooter
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:53
Mijn cv ketel is stuk gegaan gelukkig heb ik mijn hybride warmtepomp van Quatt nog. Afgelopen week zou deze vervangen worden maar de installateur wilde de nieuwe ketel, toen hij er was uiteindelijk niet installeren omdat ik een Quatt heb. Zijn er mensen die ook deze ervaring hebben?

• jj85
@Mainshooter ja, in dit topic (en elders) zijn meer van dit soort ervaringen. Geldt namelijk ook voor regulier CV onderhoud.

• paQ
Star65 schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:31:
Ook maar eens mijn ervaringen van de laatste week delen. Ik vond dat de Quatts erg onrustig werkten, veel start-stops en hoge watertemperaturen van 45 - 55 graden met buitentemperaturen ‘s nachts van 3 - 5 graden. Daarna begonnen met waterzijdig inregelen van de radiatoren, vloerverwarming staat helemaal open en is niets meer aan te doen. (Dit vanwege grote afstand tussen slangen onderling en maar 3 groepen wat er normaal minimaal 5 zouden zijn, maar ja vorige bewoner) 2 radiatoren moesten behoorlijk geknepen worden en ik zie nu resultaat dat de watertemperatuur nu schommelt tussen de 30 en 36 graden, de quatts lopen veel rustiger, opgenomen vermogen ook een stuk lager. wel is de buitentemperatuur nu een paar graden hoger. Wat ik nu alleen nog zie zijn de spikes in opgenomen vermogen, ik vermoed dat de oorzaak hiervan is dat het warmteverlies te hoog staat ingesteld. Hieronder het plaatje van afgelopen nacht.

[Afbeelding]
Blijft ie wel lopen?
HW grafiekjes die zo uitzien kunnen ook aan/uit zijn. Is op de afronding van resolutie niet meer te zien.

• Friezin
  • Niet online
okijokii schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:40:
[...]

Ja dat is ook zeker wel mijn keuze. Tot nu toe in 1,5 jaar nog geen 40 m3 verbruikt aan gas om te verwarmen. Ik ben dan ook zeer te spreken over de werking van de Quatt. Alleen dat geluid.... 😇

[Afbeelding]
Zomaar even een complete "dwarsstraat" in:
Is het een optie 'm ergens in de tuin te zetten?
Ver weg van welk raam dan ook?

• Stefannn
Friezin schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:06:
[...]

Heb vorige winter ook weten te overleven 😉
Maar geen zorgen hoor, mijn ketel kan dat.

Mijn ketel kan terug naar 40°C, staat op nu 45.
"Potmeterstand" = 1.

Ben wel met een kanon op een mug aan het schieten, maar deze ketel is nu 18 jaar en heeft een luizenleventje gekregen. Ploftie dan ploftie, maar volgens "mijn" installatiejongens ziet hij er van binnen nog hagelnieuw uit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
(Als het off-topic is graag laten weten, maar ik wil dit eigenlijk graag begrijpen)

Mijn ketel is ook oud, 17jaar. Ik heb vorig jaar bewust de zonneboiler vervangen door een versie met electrisch naverwarm element zodat de ketel ook geen tapwater meer hoeft te doen.
En daardoor hangt hij er nu dus “slijtage vrij, zonder kans dat hij vervangen moet worden” als backup.

Dat gezegd hebbende:
Als ik potmeter impact zo zie dan heb je op “1” ongeveer 30% van vol vermogen (net als bij mijn ketel van vergelijkbare leeftijd)
Op plaatje staat “11kW” terwijl de minimum versie op je tabelletje 22kW is.
Heb je inderdaad een 11kW variant? Dan snap ik het wel, dan zit je op 30% rond de 3.5kW.
Of toch de 22kW? Dan is “6.6kW als minimum toevoegen” wel een mega kanon voor de mug die je moet schieten. Ik geloof direct dat het vorig seizoen gelukt is (ik heb al lang in de gaten dat je alles heel goed voor elkaar hebt) maar ik wil het dan gewoon “snappen” (snappen waar je rekening mee moet houden om het goed te laten gaan).

• Stefannn

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Druk al opgevoerd naar bijvoorbeeld 2.2bar?

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-11 15:07
paQ schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:49:
[...]

Blijft ie wel lopen?
HW grafiekjes die zo uitzien kunnen ook aan/uit zijn. Is op de afronding van resolutie niet meer te zien.
Het geeft natuurlijk een vertekend beeld omdat in deze grafiek Quatt 1 en Quatt 2 niet gesplitst zijn, maar zojuist in de HA grafiek gekeken en daar kan ik zien dat nummer 2 onafgebroken heeft gelopen en nummer 1 af en toe is uitgegaan.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• okijokii
Friezin schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:56:
[...]

Zomaar even een complete "dwarsstraat" in:
Is het een optie 'm ergens in de tuin te zetten?
Ver weg van welk raam dan ook?
Nee, dat is geen optie. Met de cv op zolder is dat heel veel leiding buiten en in huis.
Optie zou nog kunnen zijn om hem op te hangen aan de zijkant van de garage.
Maar eerst maar even de oplossing vanuit Quatt afwachten. Zal eerdaags wel komen toch? 😌

• OneTimer
Friezin schreef op zondag 10 november 2024 @ 00:36:
[...]

Wat heb je anders gedaan dat temperatuur nu 31°C is?
Of wat ging eerder fout?
En fractie (mm) bijmengen?

Las ook iets over Cic adres.
Dat is http (en niet https) maar geen idee of dat bij jou speelt
.

Edit:
Je post even opgezocht.
Over dat CiC adres niet werkt, maar ip wel, maar niet buitenshuis

Klopt hoor: de halve wereld heeft die iprange.
Is voor intern (thuis) gebruik, dus nee, die ga je niet zien buitenshuis
Jij hebt op dat ip de CiC, de buurman de deurbel, ik mijn (zeg ik niet) etc
Is voor gebruik IN je huis
Ik heb de Thermostaat iets lager gezet waardoor er minder warmtevraag naar de Quatt ging. 0,5 °C verlaagd. Hierdoor werd de watertemp kouder en ging er weer water door de vvw omdat de thermostaatknop de boel niet blokkeerde op 40 °C.

Dat van het ip adres snap ik. Alleen men kan blijkbaar ook met de CiC hostname inloggen buiten het eigen netwerk. Zoals in de OP staat. Dat werkt bij niet. Zowel http als https. Met 8080 en zonder, niks werkt.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Stefannn schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:02:
[...]

(Als het off-topic is graag laten weten, maar ik wil dit eigenlijk graag begrijpen)

Mijn ketel is ook oud, 17jaar. Ik heb vorig jaar bewust de zonneboiler vervangen door een versie met electrisch naverwarm element zodat de ketel ook geen tapwater meer hoeft te doen.
En daardoor hangt hij er nu dus “slijtage vrij, zonder kans dat hij vervangen moet worden” als backup.

Dat gezegd hebbende:
Als ik potmeter impact zo zie dan heb je op “1” ongeveer 30% van vol vermogen (net als bij mijn ketel van vergelijkbare leeftijd)
Heb je inderdaad een 11kW variant? Dan snap ik het wel, dan zit je op 30% rond de 3.5kW.
Of toch de 22kW? Dan is “6.6kW als minimum toevoegen” wel een mega kanon voor de mug die je moet schieten. Ik geloof direct dat het vorig seizoen gelukt is (ik heb al lang in de gaten dat je alles heel goed voor elkaar hebt) maar ik wil het dan gewoon “snappen” (snappen waar je rekening mee moet houden om het goed te laten gaan).
Ik heb dezelfde ketel. Die 11kW is een jumper waarmee je denk ik van een 22kW ketel een 11kW kunt maken. Geen ervaring mee overgens en weet het doel ervan ook niet. Zo te zien zit die jumper er bij @Friezin nog gewoon in en is de vermogensbeperking dus volgens het tabelletje.

Ik heb hem op stand 4 en de aanvoertemperatuur op 3 = +/-51C Als de ketel dan toch bijspringt, mag dit ook wel een beetje vlot. Keuzes, keuzes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmnOSHEN1SqRd9GlzF0IBvvE-1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VB4R1F9h9f0be1V4dqYvXIga.jpg?f=fotoalbum_large

• Friezin
  • Niet online
Stefannn schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:02:
[...]

Dat gezegd hebbende:
Check sig ⤵️ , het kanon is 43kW.
Maar oud enkelsteens huis

(Toen we dit huis kochten (Jan. 2007) wisten we nog niet wat we wilden met badkamer, uitbouwen oid.
Wat we wel wisten: de oude ketel was groot! 1973 en joelde er in de klusmaand januari op 17°C 800m3 door.
Eerste voorschot was €453,--, vergeet ik nooit weer 😂. En ja: kanon gekocht. 2500m3 p/jaar, ongeveer €250 energiekosten. Nu Quatt en vanaf januari 164m3, 3000kWh en €158)

• Friezin
  • Niet online
Mickel moen schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:30:
[...]

Ik heb dezelfde ketel. Die 11kW is een jumper waarmee je denk ik van een 22kW ketel een 11kW kunt maken. Geen ervaring mee overgens en weet het doel ervan ook niet. Zo te zien zit die jumper er bij @Friezin nog gewoon in en is de vermogensbeperking dus volgens het tabelletje.

Ik heb hem op stand 4 en de aanvoertemperatuur op 3 = +/-51C Als de ketel dan toch bijspringt, mag dit ook wel een beetje vlot. Keuzes, keuzes.

[Afbeelding]
Had jumper er voor-vorig jaar wel uit (cv-test 50°C).
Weer teruggezet, vond gedrag met Quatt eerst wat onrustig.
Kan zo zijn dat ik weer eens ga testen zonder, maar eerst maar even niet

• Friezin
  • Niet online
OneTimer schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:19:
[...]

Ik heb de Thermostaat iets lager gezet waardoor er minder warmtevraag naar de Quatt ging. 0,5 °C verlaagd. Hierdoor werd de watertemp kouder en ging er weer water door de vvw omdat de thermostaatknop de boel niet blokkeerde op 40 °C.

Dat van het ip adres snap ik. Alleen men kan blijkbaar ook met de CiC hostname inloggen buiten het eigen netwerk. Zoals in de OP staat. Dat werkt bij niet. Zowel http als https. Met 8080 en zonder, niks werkt.
Ah, nee, CIC-adres werkt niet buitenshuis met http: wordt in je wifi-interne ip-tabel vertaald naar interne IP.

• CPM
  • Niet online

CPM

.
netappie schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:25:
[...]

Ben je er al achter wat het warmteverlies is van je woning?
Als die bij Quatt veel te hoog ingesteld staat, dan is dit gedrag een logisch gevolg.
Vul even de spreadsheet in met wat gas stookgegevens van de afgelopen winter (link van @MacD007 ):
https://docs.google.com/s...w6-LNcPY/edit?gid=0#gid=0
Daar ga ik binnenkort even voor zitten. Thanks.

[ Voor 198% gewijzigd door CPM op 10-11-2024 09:55 ]

Hier tekenen aub ......

• CPM
  • Niet online

CPM

Stefannn schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:05:
[...]

Druk al opgevoerd naar bijvoorbeeld 2.2bar?
Meteen even gedaan tussen de koffie door. Brb met de resulaten. 8)

[ Voor 52% gewijzigd door CPM op 10-11-2024 09:55 ]

Hier tekenen aub ......

• CPM
  • Niet online

CPM

jj85 schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:38:
[...]

Zou je van die strakke lijn ook eens het warmtevermogen (power) willen plaatsen? Wat is de delta_T over de Quatts, kan hem net niet goed aflezen.
Dit?
In Grafana is trouwens de flowrate lijn veel stabieler, ik verwacht dat dit komt door de update interval tussen de twee databases. Dus dat grafana minder specifieke data heeft. Ben er nog niet achter waar dat in zit.
Delta T is met deze stand ongeveer 3.6.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21954RsZ0OUBvYxaVSPZc-trDto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RYMVLvBwONf9BRDrroPf7JOD.jpg?f=fotoalbum_large

Hier tekenen aub ......

• Friezin
  • Niet online
Mickel moen schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:30:
[...]

[Afbeelding]
Met alleen radiatoren had ik m ook hoger gezet hoor.
Maar heb vvw: en die slaat dicht bij water >45°C (ergo: laat ik dichtslaan door instelling thermostaatknop)
Omdat cv vaak maar minuutje of 10 meesjouwt en watertemperatuur daarna weer zakt naar 34-35 gaat dat prima.
(Stand 3 is bij mij 48°C, zie stikker, maar dat was met nog 5 loeiers van radiatoren erbij in de kamer en enkel gas)

[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 10-11-2024 10:13 ]

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Star65 schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:31:

[Afbeelding]
Welke thermostaat heb je? Ik zag ditzelfde gedrag ook toen ik de Honeywell DT4M nog gebruikte. Oorzaak was dat de temperatuur die de DT4M doorgaf regelmatig 0,2⁰C versprong en ook weer terug. Daardoor reageerde mijn Quatt ook op deze manier.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• jj85
CPM schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:03:
[...]

Dit?
In Grafana is trouwens de flowrate lijn veel stabieler, ik verwacht dat dit komt door de update interval tussen de twee databases. Dus dat grafana minder specifieke data heeft. Ben er nog niet achter waar dat in zit.
Delta T is met deze stand ongeveer 3.6.

[Afbeelding]
Ben benieuwd naar je power output vd Quatts.

Maar we kunnen hem ook uitrekenen.
Even rekenen met een delta_T van 3,6grC en een gemiddelde flow van 800 L/h
P_warmte = flow * Cp_water * delta_T = 800/3,6 * 4,186 * 3,6 = 3348 W

P_elec = 800 W

Berekende COP = 3348/800 = 4,2

Stuk hoger dan de COP van 3 die jij ziet. Ik krijg het vermoeden dat de Quatt (warmte) vermogensberekening in jouw geval niet goed gaat. En daarmee ook de COP berekening.
Wellicht veroorzaakt door de schommelingen in flow....

Misschien doet jouw systeem het in werkelijkheid helemaal niet zo heel slecht. Maar zien de cijfers er minder goed uit door problemen met de flowregeling?

Beide Quatts hebben een flowmeter, onduidelijk is welke gebruikt wordt voor de regelingen.

[ Voor 9% gewijzigd door jj85 op 10-11-2024 19:03 ]

• Friezin
  • Niet online
OneTimer schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:19:
[...]

Zag dat ik alleen reageerde op ipadres.

Nog even reactie op eerste deel post.
Je moet niet de kamertemperatuur naar beneden zetten, maar juist zorgen dat de rest van je huis meer warmte pakt. Al doe je het eerst heel simpel.
Ik kan zelf, op een enkele radiator na, alleen spelen met de radiatorknop (thermostaatknop of simpele draaiknop) en ik vind dit wel een handig filmpje:
YouTube: Geheime TRUC om binnen 10 sec je gasverbruik tot 20% te verlagen!
(Voor warmtepomp is deltaT 5°C ipv 20)

En waarom op 40°C en niet op 43 of 45?
Zo snel is je vloer niet heet.

Waar heb jij cv op ingesteld staan?
En worden je radiatoren wel warm nu?

• CPM
  • Niet online

CPM

jj85 schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:22:
[...]

Ben benieuwd naar je power output vd Quatts.

Maar we kunnen hem ook uitrekenen.
Even rekenen met een delta_T van 3,6grC en een gemiddelde flow van 800 L/h
P_warmte = flow * Cp_water * delta_T = 800/3,6 * 4186 * 3,6 = 3348 W

P_elec = 800 W

Berekende COP = 3348/800 = 4,2

Stuk hoger dan de COP van 3 die jij ziet. Ik krijg het vermoeden dat de Quatt (warmte) vermogensberekening in jouw geval niet goed gaat. En daarmee ook de COP berekening.
Wellicht veroorzaakt door de schommelingen in flow....

Misschien doet jouw systeem het in werkelijkheid helemaal niet zo heel slecht. Maar zien de cijfers er minder goed uit door problemen met de flowregeling?

Beide Quatts hebben een flowmeter, onduidelijk is welke gebruikt wordt voor de regelingen.
Vergeet niet dat ik laatst 20-25 kWh verbruikte.
Power output:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QPXxtDDmdiCclha3jok4OVxtMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjbAZKRefPVt31Jx6XEphn8B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2Ub6EWWWcCtbd97SXeyK47D0ag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ieWgq7kxv3cnfuB1rOw1Zdkg.jpg?f=fotoalbum_large

@Stefannn CV bijgevuld en is nu op 2.2bar. Flow meter blijft schommelen. Dus geen verandering in te zien.

[ Voor 12% gewijzigd door CPM op 10-11-2024 11:02 ]

Hier tekenen aub ......

• Stefannn
CPM schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:47:
[...]

Power output:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@Stefannn CV bijgevuld en is nu op 2.2bar. Flow meter blijft schommelen. Dus geen verandering in te zien.
op naar quatt dan (aanhouden)
- lucht in circuit blijft verdachte gezien de flow schommelingen.
- dat die er via de automatsiche ontlucht in komt omdat je vrij lange leidingen totaal de cv hebt EN expansievat niet op retour blijf ik ook plausibel vinden.
Maar bottomlijn moet quatt het gewoon oplossen.
Aanhouden, je cop is 20....40% lager dan wat de meeste hebben en daarmee gooi je 20...40% van je electricteitskosten in het water.

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Mainshooter schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:45:
Mijn cv ketel is stuk gegaan gelukkig heb ik mijn hybride warmtepomp van Quatt nog. Afgelopen week zou deze vervangen worden maar de installateur wilde de nieuwe ketel, toen hij er was uiteindelijk niet installeren omdat ik een Quatt heb. Zijn er mensen die ook deze ervaring hebben?
Was dat een landelijke installateur ? of een locale CV boer ?
Nogmals, dit is meer een soort koud water vrees en onkunde en zeker bij die landelijke installateurs ook wel een stukje koppelverkoop want dan kunnen hun geen warmtepomp aan meer verkopen.
Juist door de manier hoe de Quatt gekoppeld is heeft dit technisch gewoon infeite geen effect.

Een advies; als je een offerte cq opdracht voor dit soort dingen uitgeeft zet er ook bij dat je een warmtepomp hebt.
En, ja, je hoort dit dus ook bij een onderhoudscontract.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 10-11-2024 11:11 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• Stefannn
MacD007 schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:10:
[...]

Nogmals, dit is meer een soort koud water vrees en onkunde en zeker bij die landelijke installateurs ook wel een stukje koppelverkoop want dan kunnen hun geen warmtepomp aan meer verkopen.
Juist door de manier hoe de Quatt gekoppeld is heeft dit technisch gewoon infeite geen effect.

Een advies; als je een offerte cq opdracht voor dit soort dingen uitgeeft zet er ook bij dat je een warmtepomp hebt.
@Mainshooter
Heel ongelukkig moment... zo vlak voor de winter. Dan heb je geen tijd er rustig over na te denken.
Dit is exact de reden dat ik mijn zonneboiler van een elektrisch backup element heb voorzien: dan heb ik de 17jaar oude CV enkel als backup nodig en gaat hij (fingers crossed) nog eeuwig mee.

Eigenlijk is dit het uitgelezen moment om te overwegen of je wel een cv ketel terug wilt. Wellicht zijn er mogelijkheden om full electric te gaan. De kosteen voor een nieuwe CV kan je nu immers van de kosten van een full electric afhalen.

Balen.

CV-boeren moeten dit gewoon kunnen. Sterker... moderne jongens zullen geheid warmtepompen aanbieden. Even zoeken dus.
En zoals @MacD007: kijk vooral naar de lokale installateurs. Een lokaal bedrijf van 5 a 10 man is ideaal: groot genoeg om professioneel te zijn, klein genoeg om persoonlijk en "low overhead" te zijn.

• memorynl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:33
Recent heeft Feenstra mijn onderhoudscontract ook eenzijdig opgezegd nadat ik vroeg hoe dat gaat met een Quatt erbij. Volgens mij totaal geen koud water vrees maar gewoon bangmakerij en koppelverkoop - of zijn hun monteurs gewoon onvoldoende opgeleid?
Ik blijf overigens wel spam mail krijgen met “bij ons zit je goed” 🤔. Ik zal ze missen als kiespijn.

Maar ook hier een oproep - als je een (landelijke/regionale) monteur kent die WEL overweg wil met Quatt’s, deel dat gerust even. Misschien zelfs iets om in de OP op te nemen?

• Mainshooter
MacD007 schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:10:
[...]

Was CV totaal die het dan weer doet via Essent. Ze zeiden vanwege de terugslagklep komt de ketel dan vaak in storing.

• Mainshooter
[quote]Stefannn schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:34:
[...]

@Mainshooter
Heel ongelukkig moment... zo vlak voor de winter. Dan heb je geen tijd er rustig over na te denken.
Dit is exact de reden dat ik mijn zonneboiler van een elektrisch backup element heb voorzien: dan heb ik de 17jaar oude CV enkel als backup nodig en gaat hij (fingers crossed) nog eeuwig mee.

Eigenlijk is dit het uitgelezen moment om te overwegen of je wel een cv ketel terug wilt. Wellicht zijn er mogelijkheden om full electric te gaan. De kosteen voor een nieuwe CV kan je nu immers van de kosten van een full electric afhalen.

Balen.

CV-boeren moeten dit gewoon kunnen. Sterker... moderne jongens zullen geheid warmtepompen aanbieden. Even zoeken dus.
[\quote]
Ik had eerst gekeken naar de full electric optie maar dat was op korte termijn wat te duur omdat ik ook waarschijnlijk een extra warmtepomp moet.

Mijn huis is nog een klushuis en de warmtepomp kan het nog prima aan tot nu toe.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05-11 19:40
VindiGoosh schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:00:
[...]
En niet onbelangrijk, om een (in het geval van een expansievat op de aanvoer) ingedrukt membraan uit te sluiten: als de pomp uit staat.

“Ding ding ding” (onder), “dang dang dang” (boven)
Dat is de beste omschrijving 🥳

Zo klinkt mijn expansievat inderdaad ook nog na 20 jaar. Bij mij zit het expansievat op de retour en zit tussen het expansievat en de ribbelbuis naar de warmtepomp nog de retour van de (kleine) vloerverwarming van mijn badkamer.
Kan dat nog een (negatieve) invloed hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UsCM7ifRudqntSpTx5vA2JFJpWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qhXNSGCsYsfTOz0ycRAidGPo.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTxktNjTirVv-hfD6NT09GK1xhw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MR1PWfisubZl7RIAF4rwypse.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door TeslaNerd op 10-11-2024 12:12 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• SalmonAce
  • Laatst online: 13-05 16:20
Ik heb de Quatt Mono in bestelling. Wordt naar verwachting begin december geplaatst. Nu heb ik een Honeywell T6 op de kop getikt via marktplaats. Daar zit dan ook een module bij die bij de ketel geïnstalleerd moet worden. Ik neem aan dat die module wordt vervangen door de CiC van Quatt? En dat ik tzt alleen mijn bedieningspaneel in de woonkamer hoef te vervangen voor de T6. Of is dat te simpel gedacht?

• rushcraft
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-03 16:36
De afgelopen dagen heb ik veel informatie van dit forum kunnen halen over Quatt. We zijn een grote verbouwing van de zolder aan het plannen, inclusief de plaatsing van een dakkapel en verduurzaming van de rest van het huis.

Vooruitlopend op de plaatsing van een warmtepomp op de dakkapel zijn we alvast aan het bekijken wat we nu al kunnen aanpassen of toevoegen. Een van de aandachtspunten is de maximale daklast, vooral omdat een enkele Quatt meer dan 60 kg weegt. In de constructie van de dakkapel hebben we de balken al dichter bij elkaar laten plaatsen, waardoor de last momenteel 40 kg per m2 is.

Nu vraag ik mij af of deze draagkracht voldoende is, of dat de maximale last per m2 hoger moet zijn dan 40 kg?
Heeft iemand hier ervaring mee/in?

|^^|

• jj85
SalmonAce schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:07:
Ik heb de Quatt Mono in bestelling. Wordt naar verwachting begin december geplaatst. Nu heb ik een Honeywell T6 op de kop getikt via marktplaats. Daar zit dan ook een module bij die bij de ketel geïnstalleerd moet worden. Ik neem aan dat die module wordt vervangen door de CiC van Quatt? En dat ik tzt alleen mijn bedieningspaneel in de woonkamer hoef te vervangen voor de T6. Of is dat te simpel gedacht?
Nee, de ketelmodule moet je ook monteren en aansluiten.
T6 woonkamer --> T6 ketelmodule --> CiC --> Ketel

• jj85
rushcraft schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:28:
De afgelopen dagen heb ik veel informatie van dit forum kunnen halen over Quatt. We zijn een grote verbouwing van de zolder aan het plannen, inclusief de plaatsing van een dakkapel en verduurzaming van de rest van het huis.

Vooruitlopend op de plaatsing van een warmtepomp op de dakkapel zijn we alvast aan het bekijken wat we nu al kunnen aanpassen of toevoegen. Een van de aandachtspunten is de maximale daklast, vooral omdat een enkele Quatt meer dan 60 kg weegt. In de constructie van de dakkapel hebben we de balken al dichter bij elkaar laten plaatsen, waardoor de last momenteel 40 kg per m2 is.

Nu vraag ik mij af of deze draagkracht voldoende is, of dat de maximale last per m2 hoger moet zijn dan 40 kg?
Heeft iemand hier ervaring mee/in?
De quatt neemt minder dan 1m2 in beslag, dus de 'druk' wordt groter dan 60kg/m2. Kortom, 40 is te weinig.

• vanquishsdiv
  • Laatst online: 22:08
memorynl schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:34:
Recent heeft Feenstra mijn onderhoudscontract ook eenzijdig opgezegd nadat ik vroeg hoe dat gaat met een Quatt erbij.
[[...]]]
Maar ook hier een oproep - als je een (landelijke/regionale) monteur kent die WEL overweg wil met Quatt’s, deel dat gerust even. Misschien zelfs iets om in de OP op te nemen?
Als je in het gebied woont waar Rudon werkt.. die doen niet moeilijk. Monteur gaf aan: onderhoud CV wordt niet beïnvloedt door warmtepomp. Ze zitten alleen aan de CV.

Ja.. hoor vaker dat andere bedrijven moeilijk doen. Nu hebben ze misschien nog de luxe van meer dan genoeg klanten..

[ Voor 5% gewijzigd door vanquishsdiv op 10-11-2024 12:36 ]

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

• jj85
CPM schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:47:
[...]

Power output:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jouw power output bevestigd mijn vermoeden wel. Jouw daadwerkelijk power output en COP liggen vermoedelijk hoger dan dat de CiC geeft. Waarschijnlijk door die enorm schommelde flowmeting.

De power input kan ook nog afwijken, wat je ook al eerder aangaf. Ook dit lijkt een berekende waarde te zijn conform @m10tech zijn onderzoeken.
Pagina: 1 ... 137 ... 302 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.