• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
jj85 schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:50:
[...]

Jouw power output bevestigd mijn vermoeden wel. Jouw daadwerkelijk power output en COP liggen vermoedelijk hoger dan dat de CiC geeft. Waarschijnlijk door die enorm schommelde flowmeting.

De power input kan ook nog afwijken, wat je ook al eerder aangaf. Ook dit lijkt een berekende waarde te zijn conform @m10tech zijn onderzoeken.
@CPM
--> daar ga ik in mee.
En check na een paar uur de flow nog eens.
Die was "niet direct stabiel" na verhogen druk.
Als er eerder lucht via de automatische ontluchter naar binnen kwam en nu niet meer dan duurt het wel een paar uur eer alle lucht er uit is........

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Stefannn
  • Nu online
Mainshooter schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:57:Ik had eerst gekeken naar de full electric optie maar dat was op korte termijn wat te duur omdat ik ook waarschijnlijk een extra warmtepomp moet.

Mijn huis is nog een klushuis en de warmtepomp kan het nog prima aan tot nu toe.
klushuis als in "woont er nog niet"?
Dan zou mijn aanpak zijn (maar iedereen is anders):
- lukt het echt niet om naar gasloos te gaan?

douche kan met combinatie van WTW op afvoer en doorstroomheater op aanvoer.
doorstroomheater is minder efficiënt dan warmtepomp maar heeft geen afkoelverlies van boiler

keuken kan met close-in boiler

Enige probleem is de quatt die een cv verwacht voor koude dagen. Daar heeft iemand in dit forum ook een oplossing voor gevonden.

Extra warmtepomp is wellicht niet nodig. Velen op dit forum komen "vrijwel" het jaar door. Een houtkachel, infrarood panelen kunnen het laatste zetje geven.

met trigger op "klus" --> er is best wat mogelijk als "klus" oplossing....

Zoals gezegd: balen.. slecht moment... geen tijd om dit rustig uit te zoeken.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:07
Stefannn schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:08:
[...]
Enige probleem is de quatt die een cv verwacht voor koude dagen. Daar heeft iemand in dit forum ook een oplossing voor gevonden.
@Mainshooter zie ook Toby-Wan in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Mainshooter schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:54:
[...]

Was CV totaal die het dan weer doet via Essent. Ze zeiden vanwege de terugslagklep komt de ketel dan vaak in storing.
Wat een onzin, juist die keerklep zorgt er voor dat de CV ketel geen kortsluitstroom krijgt (wat dan wel weer voor storing zorgt omdat je retour dan namelijk te warm gaat worden.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 00:27
rushcraft schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:28:
De afgelopen dagen heb ik veel informatie van dit forum kunnen halen over Quatt. We zijn een grote verbouwing van de zolder aan het plannen, inclusief de plaatsing van een dakkapel en verduurzaming van de rest van het huis.

Vooruitlopend op de plaatsing van een warmtepomp op de dakkapel zijn we alvast aan het bekijken wat we nu al kunnen aanpassen of toevoegen. Een van de aandachtspunten is de maximale daklast, vooral omdat een enkele Quatt meer dan 60 kg weegt. In de constructie van de dakkapel hebben we de balken al dichter bij elkaar laten plaatsen, waardoor de last momenteel 40 kg per m2 is.

Nu vraag ik mij af of deze draagkracht voldoende is, of dat de maximale last per m2 hoger moet zijn dan 40 kg?
Heeft iemand hier ervaring mee/in?
40kg p/m2 lijkt me wel erg weinig, dan kan er dus ook geen persoon op het dak staan ? En bij hoeveel mm regen zakt het dak dan in ?

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
rushcraft schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:28:
De afgelopen dagen heb ik veel informatie van dit forum kunnen halen over Quatt. We zijn een grote verbouwing van de zolder aan het plannen, inclusief de plaatsing van een dakkapel en verduurzaming van de rest van het huis.

Vooruitlopend op de plaatsing van een warmtepomp op de dakkapel zijn we alvast aan het bekijken wat we nu al kunnen aanpassen of toevoegen. Een van de aandachtspunten is de maximale daklast, vooral omdat een enkele Quatt meer dan 60 kg weegt. In de constructie van de dakkapel hebben we de balken al dichter bij elkaar laten plaatsen, waardoor de last momenteel 40 kg per m2 is.

Nu vraag ik mij af of deze draagkracht voldoende is, of dat de maximale last per m2 hoger moet zijn dan 40 kg?
Heeft iemand hier ervaring mee/in?
Door bv met rubberen tegels (50*50 cm) te werken kun je de last dus op een groter (> 1 m2) vergroten, doe je dat zelfs getrapt kom je makkelijk richting 2 of zelfs 4 m2. en dan zit je ruim binnen de limiet, hoe wel rekening mee dat je een goede afwatering hebt en er dus geen water blijft staan, want dat komt er wel dan nog bovenop.
en wat @robmaas ook al zegt, die 40 kg/m2 lijkt me ook aan de kleine kant. Normaal gezien is een plat dak van een dakkapel volgens de normen op circa 1,00 kN/m2 = 100 kg/m2 zie veranderlijke belastingen berekend, mogelijk zelfs nog iets meer.
hier hun je eea on-line berekenen.
https://houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif

link rubberen tegels
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2lI5KkYaJt55cEeAHhMdrwcDGSk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bl466jRa560rUOJDaueObXfK.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 10-11-2024 14:33 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Stefannn schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:08:
[...]

klushuis als in "woont er nog niet"?
Dan zou mijn aanpak zijn (maar iedereen is anders):

keuken kan met close-in boiler

met trigger op "klus" --> er is best wat mogelijk als "klus" oplossing....

Zoals gezegd: balen.. slecht moment... geen tijd om dit rustig uit te zoeken.
Keuken met Quooker 👍🏻

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05-11 19:40
Met de laatste ontwikkelingen in het Quatt modbus decoderen project wil ik graag andere Quatt eigenaren met Home Assistant vragen ook een modbus boardje aan de CiC te hangen en in Home Assistant met de ESPHome integratie de waarden van de modus registers te vergelijken met de JSON data van de CiC. Samen met @m10tech hebben wij de basis functies van de modbus besturing inmiddels in kaart. Met meer modbus data van verschillende Quatt systemen kunnen wij nu het totaal plaatje gaan invullen voor de modbus communicatie en hoe de Quatt wordt aangestuurd door de CiC en wat de buitenunit zelf doet op basis van de paar registers waarmee de CiC de buitenunit aanstuurt.

Voor meer info over het modbus boardje en de ESPHome integratie met Quatt volg deze link naar het Quatt en HA forum:

TeslaNerd in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 13:56
Flesym schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:04:
[...]

Individueel kruislings, aanvoer rechts boven en retour links onder.
Zou je dit kunnen schetsen, voordat ik een verkeerde aanname doe?

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
284x trap op en neer, maar het is na 4 dagen gelukt 😅 alles zit nu bij elkaar in de buurt qua in te stellen radiatoren.
De lange t33 in de woonkamer is niet verder open te zetten, dus dit is wat het is.
Blijven nog 2 over. De designradiator in de badkamer is niet af te stellen, maar wordt lekker warm dus laat ik maar zo.
De vloerverwarming in het eerste deel van dit forum al uitgebreid over gehad. Is volgens de infrarood meter overal ongeveer 23 graden. Samen met de radiatoren en speedcomforts komt de kamer voldoende snel op temperatuur. Iedereen bedankt voor het meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aM015PaRNb1-jAkpdU0uM1CrgTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZxapGWasF85s15S8BOEXwps.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• VindiGoosh
TeslaNerd schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:06:
[...]

Dat is de beste omschrijving 🥳

Zo klinkt mijn expansievat inderdaad ook nog na 20 jaar. Bij mij zit het expansievat op de retour en zit tussen het expansievat en de ribbelbuis naar de warmtepomp nog de retour van de (kleine) vloerverwarming van mijn badkamer.
Kan dat nog een (negatieve) invloed hebben?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb er aandachtig naar gekeken, maar ik kan jouw expansievat in dit geheel niet terugvinden op de foto's. Waar zit deze?

Zonder dit met zekerheid te weten kan ik er niets met zekerheid over zeggen

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

• VindiGoosh
@W13k3

Heb nog eens over je probleem nagedacht.

Kunnen jullie eens nagaan of het geluid via de lucht wordt doorgegeven, of via de grond, of allebei?

• Friezin
  • Niet online
VindiGoosh schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:02:
[...]

Ik heb er aandachtig naar gekeken, maar ik kan jouw expansievat in dit geheel niet terugvinden op de foto's. Waar zit deze?

Zonder dit met zekerheid te weten kan ik er niets met zekerheid over zeggen
🥸 bril ff op.
Eerste foto, helemaal links.
Of ik heb continue een andere voorstelling van expansievat

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Via de lucht, overduidelijk. Hij hangt op 5 meter hoogte, de huizen delen geen fundering en je hoort het geluid ook voor en achter de huizen op straat.

Volgens mij zijn er dit weekend voorbereidingen voor plaatsing gedaan. Ik laat het hier weten als hij verplaatst is en zal dan ook terugkoppelen wat het effect is.

• Friezin
  • Niet online
VindiGoosh schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:05:
@W13k3

Kunnen jullie eens nagaan of het geluid via de lucht wordt doorgegeven, of via de grond, of allebei?
Enige probleem wat @W13k3 vlgs mij heeft is dat er nog geen datum is vastgesteld waarop er een einde komt aan deze feuilleton. Quatt wordt verplaatst, maar wanneer?
(W13 was zelf al met antwoord gekomen)

[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 10-11-2024 15:56 ]

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-11 15:07
Flesym schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:21:
[...]

Welke thermostaat heb je? Ik zag ditzelfde gedrag ook toen ik de Honeywell DT4M nog gebruikte. Oorzaak was dat de temperatuur die de DT4M doorgaf regelmatig 0,2⁰C versprong en ook weer terug. Daardoor reageerde mijn Quatt ook op deze manier.
Honeywell EvoHome. Maar ga die in de toekomst waarschijnlijk vervangen door Tado X (of V3+)

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• VindiGoosh
Friezin schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:06:
[...]

🥸 bril ff op.
Eerste foto, helemaal links.
Of ik heb continue een andere voorstelling van expansievat
Je hebt helemaal gelijk! Thx :)

• VindiGoosh
W13k3 schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:07:
Via de lucht, overduidelijk. Hij hangt op 5 meter hoogte, de huizen delen geen fundering en je hoort het geluid ook voor en achter de huizen op straat.

Volgens mij zijn er dit weekend voorbereidingen voor plaatsing gedaan. Ik laat het hier weten als hij verplaatst is en zal dan ook terugkoppelen wat het effect is.
Voor alle duidelijkheid: er is ruimte tussen jullie huizen, en dat ding hangt aan de overkant? Dus er is ruimte voor weerkaatsing tussen jullie gevels?

• okijokii
VindiGoosh schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:05:
@W13k3

Hier ook via de lucht. Bij optillen stopt het geluid niet, wordt wel een tikkeltje minder.
Hier geen weerkaatsing, staat vrij, midden op het garagedak.

[ Voor 7% gewijzigd door okijokii op 10-11-2024 15:17 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• VindiGoosh
@TeslaNerd met dank aan het wakkerschudden door @Friezin

Zoals ik het zie: Zolang het expansievat aan de retour van de pomp zit kan er geen onderdruk op de retourleiding ontstaan.

In jouw geval zit er zoals je zelf aangeeft nog een splitsing tussen. Als ik het goed zie 22mm naar 16mm.

Dat betekent dat
x=((pi(15/2)^2)/((pi(20/2)^2)+(pi(15/2)^2)))*800
x=(176,63/490,63)*800
x=288L/h van de flow uit de vloerverwarming wordt getrokken.

Maar belangrijker:

De druk op de aanvoerleiding wordt nu niet gelijk gehouden, dus de vloerverwarming heeft zonder vertraging beschikking tot dit doorstroomvermogen uit de aanvoer. Het is dus niet zo dat er onderdruk op de leidingen kan ontstaan.

Het enige risico wat ik mij kan bedenken, is dat de amplitude van het relatieve drukverschil in de vloerverwarming nu niet geneutraliseerd wordt door expansieruimte.

Tegelijkertijd kan ik mij inbeelden dat er over een hele lange leiding drukverlies is (ik zie dan een tuinslang voor me van een lichtjaar lang, en als ik er aan 1 kant op blaas, zal er aan de andere kant geen water uit kunnen komen). Dus omdat vloerverwarming doorgaans een hele lange leidinglengte betreft, kan ik mij voorstellen dat het drukverschil over zo'n lange genoeg vertraging op loopt om de korte klappen op te vangen.

Ik had er persoonlijk niets aan gedaan.

• TeslaNerd
VindiGoosh schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:25:
@TeslaNerd met dank aan het wakkerschudden door @Friezin

Zoals ik het zie: Zolang het expansievat aan de retour van de pomp zit kan er geen onderdruk op de retourleiding ontstaan.

In jouw geval zit er zoals je zelf aangeeft nog een splitsing tussen. Als ik het goed zie 22mm naar 16mm.

Dat betekent dat
x=((pi(15/2)^2)/((pi(20/2)^2)+(pi(15/2)^2)))*800
x=(176,63/490,63)*800
x=288L/h van de flow uit de vloerverwarming wordt getrokken.

Maar belangrijker:

De druk op de aanvoerleiding wordt nu niet gelijk gehouden, dus de vloerverwarming heeft zonder vertraging beschikking tot dit doorstroomvermogen uit de aanvoer. Het is dus niet zo dat er onderdruk op de leidingen kan ontstaan.

Het enige risico wat ik mij kan bedenken, is dat de amplitude van het relatieve drukverschil in de vloerverwarming nu niet geneutraliseerd wordt door expansieruimte.

Tegelijkertijd kan ik mij inbeelden dat er over een hele lange leiding drukverlies is (ik zie dan een tuinslang voor me van een lichtjaar lang, en als ik er aan 1 kant op blaas, zal er aan de andere kant geen water uit kunnen komen). Dus omdat vloerverwarming doorgaans een hele lange leidinglengte betreft, kan ik mij voorstellen dat het drukverschil over zo'n lange genoeg vertraging op loopt om de korte klappen op te vangen.

Ik had er persoonlijk niets aan gedaan.
Dankjewel. Het is een vloerverwarming alleen in de badkamer die ca 3m x 2m is. De leidinglengte schat ik dan op maximaal ca 10-15 meter

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• VindiGoosh
okijokii schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:16:
[...]

Hier ook via de lucht. Bij optillen stopt het geluid niet, wordt wel een tikkeltje minder.
Hier geen weerkaatsing, staat vrij, midden op het garagedak.
Helder

Ik heb nog eens bij die van mij geluisterd gisteravond en vanochtend vroeg (minste achtergrondgeluiden), en ik merk dat de plek waar ik sta invloed heeft op het geluid. Er is één plek binnen, als ik daar mijn hoofd op een bepaalde manier draai, dat ik het ook binnen hoor. Maar dan is het dus muisstil buiten en ik moet echt goed luisteren.

Dat doet mij vermoeden dat het (hier althans) deels te maken heeft met de behuizing van de Quatt als klankkast. Dat zou ook betekenen dat je met het verzwaren van deze klankkast, de amplitude van de geluidsgolf zou kunnen veranderen.

Ik heb er geen tijd voor nu, dus ik probeer het hier straks ff, maar eigenlijk zou je eens moeten proberen om iets relatief zwaars bovenop de Quatt te leggen. Als het klopt wat ik zeg, zouden de geluidsgolven korter worden tot op een punt dat het te hoog is om te horen.

Complete shot in the dark. Maar het is te proberen.

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:41
Zojuist gezien dat Quatt nu ook zelfstandig opstart, zodra de temperatuur te laag wordt/dreigt te worden. Dus eerder dan de T6 aangaf dat er verwarmt moest gaan worden.

- Quatt is gestart om 15:26
- T6 vind om 15:31 dat er verwarmt moet worden

Scheelt niet veel, maar wel iets...

Zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3gwn1MQw3sXBbQiqMERbeDZJ4K0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5JpbLZ7SDZ2e8nm03WEKYvGT.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

• VindiGoosh
TeslaNerd schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:29:
[...]

Dankjewel. Het is een vloerverwarming alleen in de badkamer die ca 3m x 2m is. De leidinglengte schat ik dan op maximaal ca 10-15 meter
Oh dat klinkt wel lekker! Dat zou ik hier ook wel willen.

Dan is de vraag wat 288L/h door 15mm (binnenmaat) buis doet.

Naar m/s:

288L/h = 0.288m3/h = 0.00008m3/s

Inhoud 15mm buis van een strekkende meter in m3 = (pi(15/2)^2)/1000^2
"" = 0.00017662m3

Flowsnelheid = opp/flowrate
"" = 0.00008 / 0.00017662
"" = 0.453 m/s

En nu komt het puur neer op mijn "gevoel": Als ik een waterstroom voor me zie die elke 2 seconden 1 enkele meter buis passeert, zie ik niet voor me hoe dit negatieve gevolgen kan hebben. Er is ook geen ruimte voor een turbulentiebrug zoals bij een radiator. De flow is juist lekker hoog, en zoals @jj85 eerder aangaf lijkt dit mij bevorderlijk voor de warmteafgifte in de vloerverwarming die na de vertakking komt.

Als je naar de RE kijkt:

RE = (2rvp)/n
RE = (2*(15/2/1000)*0.453*1000)/0.0007972
RE = 8524

Ik zie een afsplitsing voor de vloerverwarming naar 2x 16, dus dan is de RE 4262.

Lijkt me alleen maar bevorderlijk.

Ik zie geen problemen. Zolang er maar expansieruimte op de retourleiding is zodat daar geen onderdruk kan ontstaan.

[ Voor 4% gewijzigd door VindiGoosh op 10-11-2024 16:03 ]

• Stefannn
  • Nu online
Friezin schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:40:
[...]

Check sig ⤵️ , het kanon is 43kW.
Maar oud enkelsteens huis

(Toen we dit huis kochten (Jan. 2007) wisten we nog niet wat we wilden met badkamer, uitbouwen oid.
Wat we wel wisten: de oude ketel was groot! 1973 en joelde er in de klusmaand januari op 17°C 800m3 door.
Eerste voorschot was €453,--, vergeet ik nooit weer 😂. En ja: kanon gekocht. 2500m3 p/jaar, ongeveer €250 energiekosten. Nu Quatt en vanaf januari 164m3, 3000kWh en €158)
Ah….
Denkfout bedenk ik me….

Zoals gezegd lukte het me met mijn cv van 28kW op 30% niet om de temperatuur op 50 graden te houden toen ik dat testte op de radiatoren in de woonkamer. Dat werd rond de 70.
En ik was dus bang dat dat bij een “niet mengende verdeler voor vloerverwarming” op de vloer zou komen.

Ik realiseer me echter… dat was op de radiatoren…
Als ik die 8kW op de vloer had gezet dan was er geen “70graden” o0 de vloer gekomen, maar “water van bijvoorbeeld 30 graden opgewarmd met 8kW”.
Bij voldoende flow wordt dat echt niet meer dan 40graden.
Quatt duo levert immers ongeveer net zoveel.

Kortom:
- de cv zet er geen 70 graden op.
- hij zet er 8kW (of wat dan ook je laagste vermogen is) op.
- en mits de warmtebron het maar geadsorbeerd krijgt loopt de temperatuur niet extreem op.

Radiatoren gaan dus WEL in temperatuur omhoog omdat die het niet zo goed kunnen adsorberen (omzetten).

Dat betekent denk ik dat als je een passieve verdeler voor je vloerverwarming hebt het best goed kan gaan. Alleen wel een thermostaatkraan met externe voeler op zetten en voeler op het slangenpakket.
Als de ingangstemperatuur dan te hoog wordt beperkt die de flow waardoor de radiatoren meer krijgen en dat is precies de bedoeling.

Werkt het best met voeler op de retour (om te voorkomen dat hij helemaal dicht slaat) maar dat is wel een beetje eng mbt opstartgedrag.

(Lage temperatuur verdeler kopen is natuurlijk beter maar een tweaker die wil besparen “kan” dat daar dus zonder mits hij/zij een beetje handig is)

(Weer wat wijzer geworden)

• Flesym
  • Niet online
VindiGoosh schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:46:
[...]

Zou je dit kunnen schetsen, voordat ik een verkeerde aanname doe?
Geeft dit voldoende inzicht?
2 radiatoren zijn kruislings aangesloten, 2 normaal.
Vraag is natuurlijk of het zin heeft (vanuit laminaire stroming gezien) de andere radiatoren ook kruislings aan te sluiten. Ik zit op de grens van voldoende afgifte zoals je op de twee andere plaatjes kunt zien (eerste net niet, tweede net wel).
Maar maak er geen uitgebreide studie van, het interesseert me gewoon op welke manieren ik efficienter van worden.

Edit:
- Sorry, zit nog een foutje in mijn grafieken, flowrate moet je links aflezen (maar is altijd exact 800l/h)
- De 4 radiatoren zijn wel waterzijdig ingeregeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ut2lgKUbyAmLznMttCzmrtPMJYs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iDygyujNmTl80gtD1CyX0pl3.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2_gM9epOOEw9Fdn32OkV6T-kIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uVXaKEjrraePgB1Ppl8jPSZ3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRCjJavU81IyQ8zKbsoOz7RFWvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zlDuB2ODOfosyhKpF3D9NiNF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Flesym op 10-11-2024 16:35 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• okijokii
VindiGoosh schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:32:
[...]

Helder

Ik heb nog eens bij die van mij geluisterd gisteravond en vanochtend vroeg (minste achtergrondgeluiden), en ik merk dat de plek waar ik sta invloed heeft op het geluid. Er is één plek binnen, als ik daar mijn hoofd op een bepaalde manier draai, dat ik het ook binnen hoor. Maar dan is het dus muisstil buiten en ik moet echt goed luisteren.

Dat doet mij vermoeden dat het (hier althans) deels te maken heeft met de behuizing van de Quatt als klankkast. Dat zou ook betekenen dat je met het verzwaren van deze klankkast, de amplitude van de geluidsgolf zou kunnen veranderen.

Ik heb er geen tijd voor nu, dus ik probeer het hier straks ff, maar eigenlijk zou je eens moeten proberen om iets relatief zwaars bovenop de Quatt te leggen. Als het klopt wat ik zeg, zouden de geluidsgolven korter worden tot op een punt dat het te hoog is om te horen.

Complete shot in the dark. Maar het is te proberen.
Misschien een goed idee, maar de uitvoering mooi houden wordt nog een dingetje denk ik?

• VindiGoosh
okijokii schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:10:
[...]

Misschien een goed idee, maar de uitvoering mooi houden wordt nog een dingetje denk ik?
Klopt.

Ik zou op mijn werk wat staal kanten en moffelen om het mooi af te dekken. Maar ik snap dat weinig mensen die mogelijkheid zullen hebben.

Maar als dit een oplossing zou zijn, dan is het de vraag of die verantwoordelijkheid bij de klant ligt.

Maar om het te testen is het een poging waard misschien

• TeslaNerd
VindiGoosh schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:00:
[...]

Oh dat klinkt wel lekker! Dat zou ik hier ook wel willen.

Dan is de vraag wat 288L/h door 15mm (binnenmaat) buis doet.

Naar m/s:

288L/h = 0.288m3/h = 0.00008m3/s

Inhoud 15mm buis van een strekkende meter in m3 = (pi(15/2)^2)/1000^2
"" = 0.00017662m3

Flowsnelheid = opp/flowrate
"" = 0.00008 / 0.00017662
"" = 0.453 m/s

En nu komt het puur neer op mijn "gevoel": Als ik een waterstroom voor me zie die elke 2 seconden 1 enkele meter buis passeert, zie ik niet voor me hoe dit negatieve gevolgen kan hebben. Er is ook geen ruimte voor een turbulentiebrug zoals bij een radiator. De flow is juist lekker hoog, en zoals @jj85 eerder aangaf lijkt dit mij bevorderlijk voor de warmteafgifte in de vloerverwarming die na de vertakking komt.

Als je naar de RE kijkt:

RE = (2rvp)/n
RE = (2*(15/2/1000)*0.453*1000)/0.0007972
RE = 8524

Ik zie een afsplitsing voor de vloerverwarming naar 2x 16, dus dan is de RE 4262.

Lijkt me alleen maar bevorderlijk.

Ik zie geen problemen. Zolang er maar expansieruimte op de retourleiding is zodat daar geen onderdruk kan ontstaan.
Jouw berekening is obv de retourkraan op de badkamer-vvw helemaal open veronderstel ik.
Dan hoef ik die ook niet verder waterzijdig in te regelen

• VindiGoosh
TeslaNerd schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:16:
[...]

Jouw berekening is obv de retourkraan op de badkamer-vvw helemaal open veronderstel ik.
Dan hoef ik die ook niet verder waterzijdig in te regelen
Klopt, ik ga gewoon uit van de doorstroomoppervlakte van de buizen zoals ze zijn.

Over het wel of niet waterzijdig inregelen durf ik geen uitspraken te doen. Ik heb zelf nog geen vloerverwarming en het principe van waterzijdig inregelen heb ik hier nog niet nodig gehad.

Maar ik heb ook nog 0 tijd gestoken in het optimaliseren van ons warmteafgifte systeem hier. Als ik de app open denk ik graag als de boerenlul die ik ben en met het zien van een acceptabele COP en de besparing in de app van onze energieleverancier, vind ik het wel even gescheten zo :P

• W13k3
  • Niet online
VindiGoosh schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:12:
[...]

Voor alle duidelijkheid: er is ruimte tussen jullie huizen, en dat ding hangt aan de overkant? Dus er is ruimte voor weerkaatsing tussen jullie gevels?
Klopt, 3,70 meter breed pad tussen twee gevels. Steen aan drie zijden (gevels en pad), een perfecte klankkast. Badkamerraam slechts een metertje lager tegenover Quatt. Foto heeft hier al eens gestaan maar heb ik ivm privacy buren weggehaald, bij interesse kan je DM-en

• okijokii
VindiGoosh schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:14:
[...]

Klopt.

Ik zou op mijn werk wat staal kanten en moffelen om het mooi af te dekken. Maar ik snap dat weinig mensen die mogelijkheid zullen hebben.

Maar als dit een oplossing zou zijn, dan is het de vraag of die verantwoordelijkheid bij de klant ligt.

Maar om het te testen is het een poging waard misschien
Ja precies, in ieder geval bedankt dat je het wilt testen!

• VindiGoosh
Flesym schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:06:
[...]

Geeft dit voldoende inzicht?
2 radiatoren zijn kruislings aangesloten, 2 normaal.
Vraag is natuurlijk of het zin heeft (vanuit laminaire stroming gezien) de andere radiatoren ook kruislings aan te sluiten. Ik zit op de grens van voldoende afgifte zoals je op de twee andere plaatjes kunt zien (eerste net niet, tweede net wel).
Maar maak er geen uitgebreide studie van, het interesseert me gewoon op welke manieren ik efficienter van worden.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aaahh nu snap ik wat je bedoeld. Ja dit is meer dan duidelijk zo. Bedankt voor de moeite.

In dat geval zie ik het zo voor me:

Ook in die radiatoren (zeker omdat er minimaal 3 open moeten staan van quatt en het aantal splitsingen dat je tekent) is de stroming in de radiatoren laminair.

Of je radiatoren dan kruislings zijn aangesloten of niet, heeft daar specifiek geen invloed op.

Wel is het logisch dat de warmteverdeling over de radiator anders zal zijn. In het geval van een turbulentiebrug zal die stroming er dan diagonaal uit zien, waarbij de radiator linksboven sneller warmer wordt dan rechtsonder. Eigenlijk gewoon simpele logica.

Het enige wat ik me zou kunnen verzinnen: Horizontale vermenging van water is over een grotere lengte dan verticale vermenging (en sneller). Daarom denk ik ook dat het expansievat op de retour een positieve uitwerking heeft op de warmteafgifte.

Maaar, in jouw geval zou er een diagonale vermenging plaats kunnen vinden, en die is groter dan een horizontale vermenging. Dus misschien heeft dat een beter effect als de vermenging dan ook nog eens sneller is?

Ik weet dat je zei dat het niet iets was om te gaan testen, maar nu ik hier zo over nadenk wil ik het wel weten eigenlijk. Dus ik ga dat toch maar doen :P

Gelukkig hebben mijn ouders volgende week ook een Quatt en radiatoren die kruislings zijn aangesloten... dus wordt vervolgd haha

• VindiGoosh
W13k3 schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:27:
[...]

Klopt, 3,70 meter breed pad tussen twee gevels. Steen aan drie zijden (gevels en pad), een perfecte klankkast. Badkamerraam slechts een metertje lager tegenover Quatt. Foto heeft hier al eens gestaan maar heb ik ivm privacy buren weggehaald, bij interesse kan je DM-en
Bedankt voor het verduidelijken.

Dit was bij ons ook nog een potentiële plek, maar nu ik jouw verhalen lees ben ik blij dat ik eigenwijs ben gebleven.

Als de behuizing van de Quatt zelf als klankkast functioneert, dan kun je daar weinig aan doen. Dat zouden we dan hier moeten testen, voordat je daarmee naar Quatt of de buren zou gaan. Maar dat wil ik wel doen, ik leg er straks wel even wat zwaars op.

Waar je wel wat aan zou kunnen doen is de klankkast. Ik weet van een familielid dat zij "klimop" (het is wat anders, een plant dat niet in je voegen gaat zitten) tegen het huis aan laten groeien, omdat ze dan de snelweg niet meer horen.

Het zou absoluut de omgekeerde wereld zijn, maar het is een mogelijkheid. En het ziet er (vind ik) ook nog eens heel mooi uit bij hun.

Maar als de quatt zelf de klankkast is, dan heeft dat te weinig effect denk ik.

• W13k3
  • Niet online
VindiGoosh schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:41:
[...]

Bedankt voor het verduidelijken.

Dit was bij ons ook nog een potentiële plek, maar nu ik jouw verhalen lees ben ik blij dat ik eigenwijs ben gebleven.

Als de behuizing van de Quatt zelf als klankkast functioneert, dan kun je daar weinig aan doen. Dat zouden we dan hier moeten testen, voordat je daarmee naar Quatt of de buren zou gaan. Maar dat wil ik wel doen, ik leg er straks wel even wat zwaars op.

Waar je wel wat aan zou kunnen doen is de klankkast. Ik weet van een familielid dat zij "klimop" (het is wat anders, een plant dat niet in je voegen gaat zitten) tegen het huis aan laten groeien, omdat ze dan de snelweg niet meer horen.

Het zou absoluut de omgekeerde wereld zijn, maar het is een mogelijkheid. En het ziet er (vind ik) ook nog eens heel mooi uit bij hun.

Maar als de quatt zelf de klankkast is, dan heeft dat te weinig effect denk ik.
Zeker goed dat je dat niet gedaan hebt.

Rekenen of testen hoeft niet, ik verwacht gezien de voorwerkzaamheden dat de Quatt wellicht komende week al verplaatst wordt.

Met klankkast bedoel ik de reflecties tegen de stenen oppervlakken.

Desondanks gaat geen klimop daar tegen helpen. En je krijgt het hier niet voor elkaar met het stenen pad eronder waar geen groenstrook meer in kan i.v.m. erfdienstbaarheid en mijn eigen garage-ingang.

• jj85
TeslaNerd schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:34:
Met de laatste ontwikkelingen in het Quatt modbus decoderen project wil ik graag andere Quatt eigenaren met Home Assistant vragen ook een modbus boardje aan de CiC te hangen en in Home Assistant met de ESPHome integratie de waarden van de modus registers te vergelijken met de JSON data van de CiC. Samen met @m10tech hebben wij de basis functies van de modbus besturing inmiddels in kaart. Met meer modbus data van verschillende Quatt systemen kunnen wij nu het totaal plaatje gaan invullen voor de modbus communicatie en hoe de Quatt wordt aangestuurd door de CiC en wat de buitenunit zelf doet op basis van de paar registers waarmee de CiC de buitenunit aanstuurt.

Voor meer info over het modbus boardje en de ESPHome integratie met Quatt volg deze link naar het Quatt en HA forum:

Top, werk graag mee. Bordje besteld :)

• VindiGoosh
W13k3 schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:47:
[...]

Zeker goed dat je dat niet gedaan hebt.

Rekenen of testen hoeft niet, ik verwacht gezien de voorwerkzaamheden dat de Quatt wellicht komende week al verplaatst wordt.

Met klankkast bedoel ik de reflecties tegen de stenen oppervlakken.

Desondanks gaat geen klimop daar tegen helpen. En je krijgt het hier niet voor elkaar met het stenen pad eronder waar geen groenstrook meer in kan i.v.m. erfdienstbaarheid en mijn eigen garage-ingang.
Jammer. Hopelijk is het na de werkzaamheden van Quatt verleden tijd.

• W13k3
  • Niet online
De uitblaasrichting verandert en hij gaat tussen de gevels vandaan.

Bijkomend voordeel... als ik door de bolvorm geluid blijf houden zal dat met name op mijn terras zijn.

Ik ga mijn omgewaaide schutting ooit nog eens vervangen en wacht daar nu mee. Er bestaan schuttingen van geluidwerend materiaal. Dan los ik dat zelf dus wel op.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Alsof er iemand met een magische toverstafje heeft gezwaaid. Alleen vannacht de silent mode gebruikt maar kan me niet voorstellen dat daardoor de boel "ineens" anders draait.
Of iemand heeft in het weekend gewerkt.
Ruimtes allemaal redelijk stabiel op temperatuur.
Alleen de flow rate niet stabiel, en hoe hoger de temperatuur hoe instabieler de flow.

Edit: ik zie dat de screenshots van de app niet goed leesbaar zijn....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUBda4UC3ZDemMhvF3-Ckkl8Y6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oKViqYVgBRf5kbWIiPWnntuq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfNzxJeWg65DgoPsMbnkbf34liM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ziz7Fn2BzdLvfFaNPNlR7gFn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kIN4edzaau0SCPGSjoQhGqdGiQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NZGhxjx1xpusOyhIL4MhQkW5.jpg?f=fotoalbum_large

Hier tekenen aub ......

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14:55
jj85 schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:48:
@Mainshooter ja, in dit topic (en elders) zijn meer van dit soort ervaringen. Geldt namelijk ook voor regulier CV onderhoud.
Ga naar Warmgarant.nl. Mijn ervaring is dat ze daar niet moeilijk om doen.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• VindiGoosh
CPM schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:34:
Alsof er iemand met een magische toverstafje heeft gezwaaid. Alleen vannacht de silent mode gebruikt maar kan me niet voorstellen dat daardoor de boel "ineens" anders draait.
Alleen de flow rate niet stabiel, en hoe hoger de temperatuur hoe instabieler de flow.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het enige wat je hebt gedaan is het systeem hoger afgeperst?

Hoe klinkt het expansievat nu als je erop tikt? Duidelijker verschil te horen?

• VindiGoosh
Wat me bovendien opvalt is dat quatt 2 helemaal niet meer meedoet.

[ Voor 4% gewijzigd door VindiGoosh op 10-11-2024 17:45 ]

• Stefannn
  • Nu online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mhh.. het is niet compleet duidelijk maar flow lijkt stabieler sinds je de druk omhoog hebt gezet.
Ik zou het aandurven om naar 2.4 bar te gaan. Omdat expansie vat na de Quatt zit. Dus anders dan in geval van retour “gaat er een delta vanaf” in plaats van “erbij”
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3iSVpxa58eV2yoqbdtTmYnSMmjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ACN3SKWE4oVlNdXDl8GiAVMg.jpg?f=fotoalbum_large

• harv
  • Laatst online: 10:41
TeslaNerd schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:34:

@TeslaNerd

Super, dat je zoveel duidelijk probeert te krijgen hoe Quatt werkt.
Graag denk en doe ik mee,
Maar, home wizzard snap ik nog, home assistant wordt veeeel moeilijker, aansluiten print geen problemen, maar ik wil wel iets hebben/kopen wat ik snap.

Dus kort, wat kost het, wat moet ik weten, welk besturingssysteem moet ik een beetje kennen of waar kan ik een simpele cursus vinden??
Maar verder, hoop ik mee te profiteren van vergaarde wijsheid!!

Succes

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• VindiGoosh
Stefannn schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:56:
[...]

Mhh.. het is niet compleet duidelijk maar flow lijkt stabieler sinds je de druk omhoog hebt gezet.
Ik zou het aandurven om naar 2.4 bar te gaan. Omdat expansie vat na de Quatt zit. Dus anders dan in geval van retour “gaat er een delta vanaf” in plaats van “erbij”
[Afbeelding]
FWIW: helemaal met bovenstaande eens @CPM

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
MacD007 schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:05:
[...]

Door bv met rubberen tegels (50*50 cm) te werken kun je de last dus op een groter (> 1 m2) vergroten, doe je dat zelfs getrapt kom je makkelijk richting 2 of zelfs 4 m2. en dan zit je ruim binnen de limiet, hoe wel rekening mee dat je een goede afwatering hebt en er dus geen water blijft staan, want dat komt er wel dan nog bovenop.
en wat @robmaas ook al zegt, die 40 kg/m2 lijkt me ook aan de kleine kant. Normaal gezien is een plat dak van een dakkapel volgens de normen op circa 1,00 kN/m2 = 100 kg/m2 zie veranderlijke belastingen berekend, mogelijk zelfs nog iets meer.
hier hun je eea on-line berekenen.
https://houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif

link rubberen tegels
[Afbeelding]
Ik heb al heel vaak met twee man en pannen gereedschap enz op een dakkapeldak naast elkaar gestaan. En wat denken we? Er nooit doorheen gezakt 7(8)7 hoe is dit nou mogelijk |:( Kan makkelijk want het is een gemiddelde per m2 dus alle meters op het dak samen kunnen het hebben. En daarbij hebben we het in Nederland zodanig dat we het niet alleen over wat de balken kunnen hebben voordat ze breken maar ook wat ze maximaal mogen doorbuigen. Alles met een factor erovereen. De Quatt kan makkelijk op een dakkapeldak en ook nos samen met twee monteurs.

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

VindiGoosh schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:44:
[...]

Het enige wat je hebt gedaan is het systeem hoger afgeperst?

Hoe klinkt het expansievat nu als je erop tikt? Duidelijker verschil te horen?
Nee het is als sinds gisteren avond. Toen heb ik de silence mode aangezet tot vanochtend 7 uur.
Het systeem is bijgevuld vanochtend. Maar zoals ik al eerder zei, hoe "hard" de flow wisselt hangt samen met de water temperatuur. Die is nu ook lager en dus minder wisselende flow.
Je ziet dat ook terug bij de zaagtanden een dag eerder als het water koud is dan is er ook minder fluctuatie.
Het ophogen van de druk deed niets.
Expansie vat klinkt nog steeds het zelfde. Ik hoor er ook geen water in klotsen als ik hem heen en weer schud.

[ Voor 15% gewijzigd door CPM op 10-11-2024 18:22 ]

Hier tekenen aub ......

• VindiGoosh
CPM schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:13:
[...]

Nee het is als sinds gisteren avond. Toen heb ik de silence mode aangezet tot vanochtend 7 uur.
Het systeem is bijgevuld vanochtend. Maar zoals ik al eerder zei, hoe "hard" de flow wisselt hangt samen met de water temperatuur. Die is nu ook lager en dus minder wisselende flow.
Je ziet dat ook terug bij de zaagtanden een dag eerder als het water koud is dan is er ook minder fluctuatie.
Expansie vat klinkt nog steeds het zelfde. Ik hoor er ook geen water in klotsen als ik hem heen en weer schud.
Oké, bedankt voor de update.

• Friezin
  • Niet online
Stefannn schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:01:
[...]

Ah….
Denkfout bedenk ik me….

Zoals gezegd lukte het me met mijn cv van 28kW op 30% niet om de temperatuur op 50 graden te houden toen ik dat testte op de radiatoren in de woonkamer. Dat werd rond de 70.
En ik was dus bang dat dat bij een “niet mengende verdeler voor vloerverwarming” op de vloer zou komen.

Ik realiseer me echter… dat was op de radiatoren…
Als ik die 8kW op de vloer had gezet dan was er geen “70graden” o0 de vloer gekomen, maar “water van bijvoorbeeld 30 graden opgewarmd met 8kW”.
Bij voldoende flow wordt dat echt niet meer dan 40graden.
Quatt duo levert immers ongeveer net zoveel.

Kortom:
- de cv zet er geen 70 graden op.
- hij zet er 8kW (of wat dan ook je laagste vermogen is) op.
- en mits de warmtebron het maar geadsorbeerd krijgt loopt de temperatuur niet extreem op.

Radiatoren gaan dus WEL in temperatuur omhoog omdat die het niet zo goed kunnen adsorberen (omzetten).

Dat betekent denk ik dat als je een passieve verdeler voor je vloerverwarming hebt het best goed kan gaan. Alleen wel een thermostaatkraan met externe voeler op zetten en voeler op het slangenpakket.
Als de ingangstemperatuur dan te hoog wordt beperkt die de flow waardoor de radiatoren meer krijgen en dat is precies de bedoeling.

Werkt het best met voeler op de retour (om te voorkomen dat hij helemaal dicht slaat) maar dat is wel een beetje eng mbt opstartgedrag.

(Lage temperatuur verdeler kopen is natuurlijk beter maar een tweaker die wil besparen “kan” dat daar dus zonder mits hij/zij een beetje handig is)

(Weer wat wijzer geworden)
Ik probeer dit relaas te volgen, maar lukt niet.
Niet erg hoor (maar ik heb al een LTV-verdeler)

• Stefannn
  • Nu online
Friezin schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:35:
[...]

Ik probeer dit relaas te volgen, maar lukt niet.
Niet erg hoor (maar ik heb al een LTV-verdeler)
Simpel,
Ik dacht dat mijn 28KWh cv op 30% niet lager dan 70graden ging.
Over het hoofd gezien dat hij geen temperatuur maar vermogen levert en dat de temperatuur de resultante is van vermogen-in en vermogen-uit.
En dat “vermogen-uit” bij vloerverwarming prima op lagere temperatuur gaat dan 70 graden.

(Analogie in Electra: stroombron versus spanningsbron)

• Stefannn
  • Nu online
CPM schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:13:
[...]

Ik gok dat het andersom is:
Minder lucht in de flow, lagere temperatuur.

• TeslaNerd
harv schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:59:
[...]
Graag denk en doe ik mee,
Maar, home wizzard snap ik nog, home assistant wordt veeeel moeilijker, aansluiten print geen problemen, maar ik wil wel iets hebben/kopen wat ik snap.

Dus kort, wat kost het, wat moet ik weten, welk besturingssysteem moet ik een beetje kennen of waar kan ik een simpele cursus vinden??
Maar verder, hoop ik mee te profiteren van vergaarde wijsheid!!

Succes
Bij deze webshop koop jij voor ca 15 euro een esp32 boardje met een rs485 interface voor modbus:

https://www.tindie.com/pr...s-and-optional-touch-tft/

In Home Assistant voeg je de ESPHome integratie toe en met het modbus.yaml script dat wij voor de Quatt hebben uitgevogeld is het plug-en-play en kun jij de modbus communicatie via een aantal modbus sensoren in Home Assistant volgen.

Het esp32 boardje sluit jij met 3 draden aan op de AGB-modbus poort van de CiC. Voor het aansluiten wel even de stekkers van de CiC en de Quatt uit het stopcontact halen (of de Quatt-masterswitch uitzetten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0iO4igL_AYA16y0jvRwz-aYqxbo=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/tzn32l9GTy1UN49x0GMZVgkn.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nAqGVHagV2yj7sUdMX_pITexiQE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ujLf6fTJWjQzkyqEzZaqCoVM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door TeslaNerd op 10-11-2024 19:36 ]

• jj85

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb even de screenshots / data van vandaag van jouw op een rijtje gezet. Uitgangspunt is onderstaande data. Daarin heb ik twee gebieden bekeken (rood en groen).
Rood:
dT = 3,6 grC
Flow = 800 L/h
Power (elec) = 800W
COP(CiC) = ~3

Groen:
dT = 2,2 grC
Flow = 800 L/h
Power (elec) = 400W
COP(CiC) = >3,5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7chBRvq3rCs37whC_eHgXnpF7Qc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dji4YFcbLbHcihsJ6xiCHmS1.png?f=fotoalbum_large

Puur kijkend naar dT, Flow en Power (elec) kunnen de Power (heat) en COP berekend worden.
Dit geeft onderstaande resultaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wtmw5NvFnGOwgfG5CvHRJPPB_kc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pbl9L14h8HufaKX51IjaQv26.png?f=fotoalbum_large

Vergeleken met wat de CiC jou teruggeeft, lijkt het warmtevermogen (en dus COP) een factor 1,34 te laag te zitten.
Hiermee kunnen we nog iets verder kijken.

Jouw app/CiC geeft voor vandaag een COP van 3,0, gebaseerd op 37,9kWh warmte en 12,71kWh elektrisch.

Als deze warmte-energie gecorrigeerd wordt met een factor 1,34, dan leidt dat tot een COP van 4,0 voor vandaag.
Als we ook nog de elektrische energie zouden corrigeren met de 11,4 kWh van je kWh-meter, dan wordt de COP zefs 4,4!

Vraag is natuurlijk welke kWh-meting beter is, die in je meterkast of die van de Quatt.... al zijn er wat indicaties dat die van de Quatt gewoon berekend wordt op uitsturing waterpomp, fan, compressor etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSiVALPbQvYcgJHsi4L6g2UxAPI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wism07KpLp70QMDhp1dtup1J.png?f=fotoalbum_large

Mijn conclusie: de prestatie van jouw Quatt is een stuk beter dan dat hij jouw doet geloven. Maar ook een COP van 4,4 zou op een dag als vandaag verbeterd kunnen worden ;)

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-11 16:02
Friezin schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:38:
[...]

Zag dat ik alleen reageerde op ipadres.

Nog even reactie op eerste deel post.
Je moet niet de kamertemperatuur naar beneden zetten, maar juist zorgen dat de rest van je huis meer warmte pakt. Al doe je het eerst heel simpel.
Ik kan zelf, op een enkele radiator na, alleen spelen met de radiatorknop (thermostaatknop of simpele draaiknop) en ik vind dit wel een handig filmpje:
YouTube: Geheime TRUC om binnen 10 sec je gasverbruik tot 20% te verlagen!
(Voor warmtepomp is deltaT 5°C ipv 20)

En waarom op 40°C en niet op 43 of 45?
Zo snel is je vloer niet heet.

Waar heb jij cv op ingesteld staan?
En worden je radiatoren wel warm nu?
Garage en badkamer staan ook open. De delta T is idd rond de 5°C over de warmtepomp. Dat zie ik in de json data. We stoken niet in de slaapkamers, alleen woonkamer, badkamer en garage. In de garage hangt nu een kleine T20 radiator. Die moet ik eigenlijk vervangen voor T22, of T33. Het is ook meer om vorst tegen te gaan als het zo koud wordt ipv echt de garage warm maken.

De vvw verdeler kan denk ik ook op 45. Maar de pvc vloer mag maar tot 27 °C worden. Dat is volgens mij wel het oppervlakte van de vloer en niet de gehele waterstroom.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:47
OneTimer schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:24:
[...]

De vvw verdeler kan denk ik ook op 45. Maar de pvc vloer mag maar tot 27 °C worden. Dat is volgens mij wel het oppervlakte van de vloer en niet de gehele waterstroom.
Ik zou de temperatuur van de vloer eerst even meten voordat je de verdeler op 45C zet anders heb je straks weer een ander probleem.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-11 18:45
Ik zie dit redelijk veel:

hij gebruikt rond de 800W en wil dan terugschakelen naar 700W. Kennelijk is 350+350 niet mogelijk dus dan gaat er eentje uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6urhMAV9sA5kvDRgTLeckRsJMY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JdNCHIuIQkL6q6hNi70aZM2Z.png?f=fotoalbum_large

echt slim lijkt het ook niet want de COP daalt. Nog tips hoe dit te optimaliseren?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
jj85 schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:55:
[...]

Ik heb even de screenshots / data van vandaag van jouw op een rijtje gezet. Uitgangspunt is onderstaande data. Daarin heb ik twee gebieden bekeken (rood en groen).
Rood:
dT = 3,6 grC
Flow = 800 L/h
Power (elec) = 800W
COP(CiC) = ~3

Groen:
dT = 2,2 grC
Flow = 800 L/h
Power (elec) = 400W
COP(CiC) = >3,5

[Afbeelding]

Puur kijkend naar dT, Flow en Power (elec) kunnen de Power (heat) en COP berekend worden.
Dit geeft onderstaande resultaten.
[Afbeelding]

Vergeleken met wat de CiC jou teruggeeft, lijkt het warmtevermogen (en dus COP) een factor 1,34 te laag te zitten.
Hiermee kunnen we nog iets verder kijken.

Jouw app/CiC geeft voor vandaag een COP van 3,0, gebaseerd op 37,9kWh warmte en 12,71kWh elektrisch.

Als deze warmte-energie gecorrigeerd wordt met een factor 1,34, dan leidt dat tot een COP van 4,0 voor vandaag.
Als we ook nog de elektrische energie zouden corrigeren met de 11,4 kWh van je kWh-meter, dan wordt de COP zefs 4,4!

Vraag is natuurlijk welke kWh-meting beter is, die in je meterkast of die van de Quatt.... al zijn er wat indicaties dat die van de Quatt gewoon berekend wordt op uitsturing waterpomp, fan, compressor etc.

[Afbeelding]

Mijn conclusie: de prestatie van jouw Quatt is een stuk beter dan dat hij jouw doet geloven. Maar ook een COP van 4,4 zou op een dag als vandaag verbeterd kunnen worden ;)
Behoorlijke aannames op basis van een scherm vol met grafieken zonder absolute waardes wmb.
Als een (of twee) van de door jouw genomen momentopname-variabelen afwijken, dan ga je al enorm de andere kant op met een 'uitkomst'.

Als opgenomen vermogen in de CIC afwijkt tov een MID meter, dan kan het dus ook zomaar betekenen dat het totaal opgewekte vermogen naar beneden moet worden bijgesteld en niet naar boven. Bij de total power output zit ook je opgenomen vermogen.

Dit is precies waarom je niet moet kijken naar een absoluut moment ergens in een run.
Een run heeft een totaal aan opgenomen vermogen, een totaal aan afgestaan vermogen. Die twee doen er toe.
Omdat het totalen zijn moet je 2 nutsmeters een juiste opname laten maken, en dan ook nog een die kan terugtellen (ivm opstart en defrosts) En dan moet je ook maar er vanuit gaan dat er weinig tot geen afwijking zit in de thermistors in de Quatt. (zo lang het dT maar juist is)
Wat dat betreft waren de eerste installaties met de separate warmte stromingsmeter een stuk betrouwbaarder.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 10-11-2024 21:14 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
JanHenk schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:39:
Kan de Lyric T6R, dus de draadloze variant, ook aan de wand op een inbouwdoos gemonteerd worden?

Zie het nergens staan…
Selfquote, maar dit kan dus niet. Omdat de T6R een Wifi radio ingebouwd heeft kan ie niet op batterijen en heeft ie constante spanning nodig. Voor mij geen probleem, maar hij is niet voorzien van een wall mocht of zoiets. Alleen een vaste tafelstandaard.

Geen optie, hij moet aan de muur.. :) Ik kijk dus naar een alternatief. Liefst draadloos op batterij (is mijn huidige ook), met een ketelmodule bij de ketel.

Een draadloze Tado ligt voor de hand. De X is nieuw, lokaal aan te sturen (Matter), dat spreekt mij wel aan. Maar ik lees dat het ‘een gok’ is… Ook al hebben anderen ook goede ervaring. Hebben jullke (diegene met Tado X) een draadloze of bedrade variant? Zou niet uit moeten maken lijkt me?

Misschien toch eerst een V3+?

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• jj85
paQ schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:09:
[...]

Behoorlijke aannames op basis van een scherm vol met grafieken zonder absolute waardes wmb.
Als een (of twee) van de door jouw genomen momentopname-variabelen afwijken, dan ga je al enorm de andere kant op met een 'uitkomst'.
dT=3,6 komt van CPM zelf (klik), maar is ook prima uit het grafiekje te herleiden.
De flow en powerinput zijn toch wel vrij goed af te lezen in de grafieken?
Als opgenomen vermogen in de CIC afwijkt tov een MID meter, dan kan het dus ook zomaar betekenen dat het totaal opgewekte vermogen naar beneden moet worden bijgesteld en niet naar boven. Bij de total power output zit ook je opgenomen vermogen.
Kun je die laatste zin eens toelichten? Die begrijp ik niet..
Dit is precies waarom je niet moet kijken naar een absoluut moment ergens in een run.
Een run heeft een totaal aan opgenomen vermogen, een totaal aan afgestaan vermogen. Die twee doen er toe.
Maar als de power output op moment x al niet goed berekend wordt, dan zal hij over de hele run ook niet correct zijn. Een CiC doet wat dat betreft ook niks wonderlijks, het is het integreren van vermogen over de tijd. Als het vermogen niet goed is, dan kloppen de uiteindelijke kWh van een run ook niet.
Omdat het totalen zijn moet je 2 nutsmeters een juiste opname laten maken, en dan ook nog een die kan terugtellen (ivm opstart en defrosts) En dan moet je ook maar er vanuit gaan dat er weinig tot geen afwijking zit in de thermistors in de Quatt. (zo lang het dT maar juist is)
Wat dat betreft waren de eerste installaties met de separate warmte stromingsmeter een stuk betrouwbaarder.
Bedoel je daarmee de flowmeter onder de CV van eerdere modellen of hadden de eerste reeks echt een warmtemeter?

[ Voor 36% gewijzigd door jj85 op 10-11-2024 21:26 ]

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07-11 20:54
Afgelopen weekend kwam ik erachter dat de bron van mijn "leidingen" suisgeluid komt uit de 800l/u flow door mijn CV-ketel....

Als intro de installatie:
*https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/77074558#77074558
*Pompschakelaar is nu SPC: https://github.com/patrickvorgers/SPC.
*Sinds 19-10-23; >99% WP.
*wellicht andere veranderingen

Na installatie is er continue een suis geluid waarvan je denkt: waar komt dat toch vandaan...Dit zou ik toch niet mogen horen...?
Alle radiatoren nagelopen; volledig open, volledig dicht met geen verandering/vermindering in hoorbaar suisgeluid. Is het mijn VVW pomp...,komt het ergens direct of indirect vandaan?

Quatt ook al eens op bezoek gehad, maar nooit "ha, dit is het".

Het suisgeluid was duidelijk QUATT-FLOW gerelateerd.
Dus; QUATT-AAN suisgeluid aanwezig, QUATT-UIT suisgeluid afwezig. Onafhankelijk van de VVW-pomp.
Heeft dus ook niets te maken met WP geluiden van compressor of ventilator ofzo.

Mijn CV en aansluitingen zijn een beetje "verstopt' . Afgelopen weekend alles weggehaald en er eens voor gaan "zitten".

Als mogelijke oorzaak zat ik altijd op alles buiten de CV te kijken.
Echter, de 800l/u flow gaat OOK door de CV ketel of deze nu "AAN" staat of "UIT".

Nu heb ik blijkbaar afsluitkranen op aan en afvoer van de VC ketel zitten (de rode handels) :Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yj3zJ79hfVz_QEnrp6OTVImM3dk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EdErzbJ5phPnzdEC5LA4pig2.jpg?f=fotoalbum_large

De gedachte was om de flow door ketel te verminderen en te kijken wat dit voor effect zou hebben aan het suisgeluid. Door de kraan(en) op" halverwege " te zetten, was mijn suisgeluid weg (heerlijk... :*) )

Nu is de vraag hoe hier in praktijk mee om te gaan. Ik denk dat er 2 belangrijke momenten zijn. 1. 18gr start en 2. capaciteits backup.

Betreft 1 heb ik met de laatste software updates niets meer van gemerkt. Betreft 2 heb ik afgelopen seizoen op 1 moment in december 2023 mijn CV even willen gebruiken als backup.

Dus in mijn situatie denk ik met de afsluitkraan op "halverwege" er nog steeds een flow is van ±400 l/u de eventuele startup en in het geval dat het nodig is (kan altijd in die situatie de kraan volledig open zetten) prima werkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cK685QB_uR-N_rXfNJnQlrbQfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RjToDWGjk4WybICkLXzXnTtL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan mij zo voorstellen dat er veel meer situaties zijn dat de 800l/u flow door de CV-ketel een "suis"-geluid geeft....

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

• Gerardwaz
HarryInia schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:28:
Afgelopen weekend kwam ik erachter dat de bron van mijn "leidingen" suisgeluid komt uit de 800l/u flow door mijn CV-ketel....

Na installatie is er continue een suis geluid waarvan je denkt: waar komt dat toch vandaan...Dit zou ik toch niet mogen horen...?
Alle radiatoren nagelopen; volledig open, volledig dicht met geen verandering/vermindering in hoorbaar suisgeluid. Is het mijn VVW pomp...,komt het ergens direct of indirect vandaan?

Dus; QUATT-AAN suisgeluid aanwezig, QUATT-UIT suisgeluid afwezig. Onafhankelijk van de VVW-pomp.

Mijn CV en aansluitingen zijn een beetje "verstopt' . Afgelopen weekend alles weggehaald en er eens voor gaan "zitten".

Echter, de 800l/u flow gaat OOK door de CV ketel of deze nu "AAN" staat of "UIT".

Nu heb ik blijkbaar afsluitkranen op aan en afvoer van de VC ketel zitten (de rode handels) :[Afbeelding]

De gedachte was om de flow door ketel te verminderen en te kijken wat dit voor effect zou hebben aan het suisgeluid. Door de kraan(en) op" halverwege " te zetten, was mijn suisgeluid weg (heerlijk... :*) )

Nu is de vraag hoe hier in praktijk mee om te gaan. Ik denk dat er 2 belangrijke momenten zijn. 1. 18gr start en 2. capaciteits backup.

Betreft 1 heb ik met de laatste software updates niets meer van gemerkt. Betreft 2 heb ik afgelopen seizoen op 1 moment in december 2023 mijn CV even willen gebruiken als backup.

Dus in mijn situatie denk ik met de afsluitkraan op "halverwege" er nog steeds een flow is van ±400 l/u de eventuele startup en in het geval dat het nodig is (kan altijd in die situatie de kraan volledig open zetten) prima werkt.
[Afbeelding]

Ik kan mij zo voorstellen dat er veel meer situaties zijn dat de 800l/u flow door de CV-ketel een "suis"-geluid geeft....
Dat deze ook over de ketel gaat hoort niet, welk merk ketel heb je?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• paQ
  • Nu online
jj85 schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:17:
[...]

dT=3,6 komt van CPM zelf (klik), maar is ook prima uit het grafiekje te herleiden.
De flow en powerinput zijn toch wel vrij goed af te lezen in de grafieken?

[...]

Kun je die laatste zin eens toelichten? Die begrijp ik niet..

[...]

Maar als de power output op moment x al niet goed berekend wordt, dan zal hij over de hele run ook niet correct zijn. Een CiC doet wat dat betreft ook niks wonderlijks, het is het integreren van vermogen over de tijd. Als het vermogen niet goed is, dan kloppen de uiteindelijke kWh van een run ook niet.
Waarom zou de Quatt app zomaar wat doen specifiek bij die van CPM?
De resolutie van dergelijk grafiekjes zijn gewoon gevaarlijk om zo even uit de losse pols te interpreteren en dan te 'concluderen' dat het 35% hoger ligt dan daar op staat aangegeven.
Zeker niet op basis van momentopnames. De COP verhouding is geen gemiddelde.

@CPM
Zijn die COP lijntjes uit JSON?
Zo niet, maak zelf even een grafiekje aan van het totale COP actueel.
Dus [power output] / [power hp1 + hp2]

[...]
Bedoel je daarmee de flowmeter onder de CV van eerdere modellen of hadden de eerste reeks echt een warmtemeter?
Die hadden zover ik weet een separate flowmeter met temperatuur meting.

• dreamer2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-08 11:17
JanHenk schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:16:
[...]

Selfquote, maar dit kan dus niet. Omdat de T6R een Wifi radio ingebouwd heeft kan ie niet op batterijen en heeft ie constante spanning nodig. Voor mij geen probleem, maar hij is niet voorzien van een wall mocht of zoiets. Alleen een vaste tafelstandaard.

Geen optie, hij moet aan de muur.. :) Ik kijk dus naar een alternatief. Liefst draadloos op batterij (is mijn huidige ook), met een ketelmodule bij de ketel.

Een draadloze Tado ligt voor de hand. De X is nieuw, lokaal aan te sturen (Matter), dat spreekt mij wel aan. Maar ik lees dat het ‘een gok’ is… Ook al hebben anderen ook goede ervaring. Hebben jullke (diegene met Tado X) een draadloze of bedrade variant? Zou niet uit moeten maken lijkt me?

Misschien toch eerst een V3+?
Je kunt ook een refurbished V3+ kopen, is een stuk goedkoper. Ik moest mijn T4R vervangen, wordt door Quatt niet (meer) ondersteund, heb een refurbished V3+ gekocht. Is net als nieuw, niet geopende doos en alle onderdelen in plastic geseald.
https://shop.tado.com/nl-...o-products-as-good-as-new

• jj85
paQ schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:37:
[...]

Waarom zou de Quatt app zomaar wat doen specifiek bij die van CPM?
De resolutie van dergelijk grafiekjes zijn gewoon gevaarlijk om zo even uit de losse pols te interpreteren en dan te 'concluderen' dat het 35% hoger ligt dan daar op staat aangegeven.
Zeker niet op basis van momentopnames. De COP verhouding is geen gemiddelde.
De resolutie is laag, maar ook niet dusdanig slecht dat je een schatting kunt doen. De poweroutput die de CiC berekent hoort bij een flow van 600L/h (als we aannemen dat dT=3,6grC) of een dT=2,7grC (als we aannemen dat de flow 800L/h is). Dat zijn toch wel significante afwijkingen...
En ja, ik begrijp dat dit momentopnamen zijn, zie ook de aanvulling op mn vorige post.
Die hadden zover ik weet een separate flowmeter met temperatuur meting.
Dat maakt toch geen verschil? Die meet flow, maar dan op een andere plek vergeleken met de huidige units. Gemeten flow blijft gelijk.
De temperatuurmeting onder de CV doet mee om uiteindelijke watertemperatuur en het totale vermogen van Quatt + CV te kunnen bepalen. De ingaande en uitgaande temp per Quatt zal (icm met flow) het uitgaande vermogen van de Quatt geven.

• jj85

Nu heb ik blijkbaar afsluitkranen op aan en afvoer van de VC ketel zitten (de rode handels) :[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is de keerklep onder de CV juist gemonteerd? Zou een pijl op moeten staan en deze moet naar links wijzen.

• HarryInia
Gerardwaz schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:36:
[...]

Dat deze ook over de ketel gaat hoort niet, welk merk ketel heb je?
Zie intro link en handtekening.

Elke CV-ketel water ingang zie ik aangesloten op WP uitgang...

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

• paQ
  • Nu online
jj85 schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:02:
[...]

De resolutie is laag, maar ook niet dusdanig slecht dat je een schatting kunt doen. De poweroutput die de CiC berekent hoort bij een flow van 600L/h (als we aannemen dat dT=3,6grC) of een dT=2,7grC (als we aannemen dat de flow 800L/h is). Dat zijn toch wel significante afwijkingen...
En ja, ik begrijp dat dit momentopnamen zijn, zie ook de aanvulling op mn vorige post.
En op basis daarvan "concludeer" je dat het 35% meer moet zijn.
@CPM, het probleem is opgelost! *O*

• Gerardwaz
HarryInia schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:14:
[...]

Dan zou het de terugslagklep kunnen zijn, zie eerdere post, of de driewegklep is stuk.

• HarryInia
jj85 schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:08:
[...]
Is de keerklep onder de CV juist gemonteerd? Zou een pijl op moeten staan en deze moet naar links wijzen.
Zou ik überhaupt een functioneel systeem hebben indien deze niet juist zou zijn gemonteerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeZLg4TKqtH5O1IHKg0QhBdBhGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fHN6RcsTC5J8OAkuhwvCPlHM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door HarryInia op 11-11-2024 10:53 ]

• jj85
HarryInia schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:22:
[...]

Zou ik überhaupt een functioneel systeem hebben indien deze niet juist zou zijn gemonteerd?
Mogelijk, dan wordt het water door de CV gedrukt ;-)

• Friezin
  • Niet online
OneTimer schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:24:
[...]

Garage en badkamer staan ook open. De delta T is idd rond de 5°C over de warmtepomp. Dat zie ik in de json data. We stoken niet in de slaapkamers, alleen woonkamer, badkamer en garage. In de garage hangt nu een kleine T20 radiator. Die moet ik eigenlijk vervangen voor T22, of T33. Het is ook meer om vorst tegen te gaan als het zo koud wordt ipv echt de garage warm maken.

Ik heb ook pvc, dezelfde garantie denk ik 😉

Voordat het oppervlak boven die 27°C komt, dat duurt wel even.
Heb je een IR-meter?
Geeft hier soms 27 aan bij m2 waar slangen binnenkomen in de kamer, maar nog niks los zien komen van de vloer:
Die fabrikanten dekken zich echt stevig in.

• okijokii
VindiGoosh schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:41:
[...]

Heb je deze test nog kunnen uitvoeren @VindiGoosh ?

• Gerardwaz
HarryInia schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:14:
[...]

Als je de rechter rode hendel afsluit en de installatie blijft werken is het probleem de driewegklep.

• Gerardwaz
dreamer2 schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:50:
[...]

Je kunt ook een refurbished V3+ kopen, is een stuk goedkoper. Ik moest mijn T4R vervangen, wordt door Quatt niet (meer) ondersteund, heb een refurbished V3+ gekocht. Is net als nieuw, niet geopende doos en alle onderdelen in plastic geseald.
https://shop.tado.com/nl-...o-products-as-good-as-new
Ik heb een gesealde V3+ liggen inclusief internet bridge, als je interesse hebt stuur dan even een dm.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02:04
Volgende week wordt er een Quatt duo op mijn dakkapel geplaatst. Er staat al een Daikin airco op, die staat op bigfoots.. Als die aangaat kun je 'm wel een beetje horen,. In de zomer met warmte overdag niet hinderlijk. Een warmtepomp die ook 's nachts vaak aangaat lijkt me minder prettig omdat er ook onder geslapen wordt.
Nu twijfel ik of ik toch niet direct de Quatt op dempers moet laten zetten. Kan ook de winter afwachten en het eventueel zelf in het voorjaar doen als het tegenvalt. Quatt zegt dat er geen probleem is. Zijn er meer mensen die 'm op een dakkapel hebben staan?

• ikthuis2
  • Laatst online: 15:20
MeTooPV schreef op maandag 11 november 2024 @ 00:23:
Volgende week wordt er een Quatt duo op mijn dakkapel geplaatst. Er staat al een Daikin airco op, die staat op bigfoots.. Als die aangaat kun je 'm wel een beetje horen,. In de zomer met warmte overdag niet hinderlijk. Een warmtepomp die ook 's nachts vaak aangaat lijkt me minder prettig omdat er ook onder geslapen wordt.
Nu twijfel ik of ik toch niet direct de Quatt op dempers moet laten zetten. Kan ook de winter afwachten en het eventueel zelf in het voorjaar doen als het tegenvalt. Quatt zegt dat er geen probleem is. Zijn er meer mensen die 'm op een dakkapel hebben staan?
Volgens mij kan je hem beter gelijk op extra dempers (veren) zetten. Ik hoor wel een (lichte) brom bij mij eronder, maar daar slaap ik gelukkig niet.

• VindiGoosh

[Afbeelding]

Die 800L/h die de Quatt in- en uitgaat blijft gewoon 800L/h, al zou je er 1000 radiatoren achter zetten en die allemaal opendraaien. Was alles openzetten op advies van Quatt..?

Het is op de foto’s wat lastig zien, maar als ik de situatie goed inschat, dan zal de manier waarop ze het leidingwerk hebben aangelegd onderdeel zijn van het probleem.

(Een deel van) het water / de flowrate lijkt de weg van de minste weerstand te kiezen, en met die bochten daar zo kort op elkaar in de aanvoer, is de weg van de minste weerstand deels door de ketel.

Dit hebben ze waarschijnlijk zo gedaan, omdat de aanvoer en retour van de ketel te dicht bij elkaar zitten voor die terugslagklep om er tussen te plaatsen. Maar dan hadden ze die ruimte imo zo moeten creëren:

Vooraanzicht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zsMyl99SItUe6G1tEDd5xMQVi0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CGZ0BWOv7Mu3SATlGGKjUhua.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenaanzicht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-lyOoG3FxNueacqgOTIC1wy1GU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DUQz13cmRP2j8O25bsDNoNsf.jpg?f=fotoalbum_large

Op die manier is de weerstand in de leidingen voor de ketel even groot als de weerstand in de leidingen na de ketel, en is er geen reden voor het water om via de ketel te lopen, maar gewoon netjes via de terugslagklep als bypass.

Ik weet niet 100% zeker of de situatie is zoals ik zeg, want ik kan het niet goed zien op de foto’s. Maar als de situatie is zoals ik denk dat die is, dan had ik hier korte metten mee gemaakt.

Onacceptabel prutswerk zou dat dan zijn van Quatt. En al helemaal als er notabene nog iemand is langsgeweest om te kijken.

[ Voor 17% gewijzigd door VindiGoosh op 11-11-2024 09:13 ]

• VindiGoosh
okijokii schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:44:
[...]

Heb je deze test nog kunnen uitvoeren @VindiGoosh ?
Niet meer aan gedacht, op de bank in slaap gevallen :P en een vroege start vandaag.

Heb een reminder gezet voor als ik vanavond thuis ben (om ong. 19:00)

• VindiGoosh
Niet aan beginnen zonder extra maatregelen.

Er zijn teveel verhalen (niet alleen hier op tweakers) van mensen die geluidshinder ondervinden van de Quatts.

Wat betreft geluidsproductie kun je niet op de blauwe ogen van de Quatt verkoper afgaan. Beter zelf maatregelen nemen.

• VindiGoosh
@HarryInia Ik heb er nog een keer naar gekeken, en ik weet wel zeker dat dit de oorzaak is.

Normaal gesproken waarschijnlijk geen probleem geweest als:

- De aanvoer recht door zou gaan, ipv met 2 bochten 180 graden de andere kant op moet lopen, of
- Het bochtenwerk minder kort op elkaar zat, een grotere radius had, of
- De flowrate lager was

Ik ga er in mijn beredenering wel vanuit dat er een driewegklep zit die verder goed functioneert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F83qzeQn9RI7QXoPySVXjGIyik8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQmheZtJXdkIHIUPWWo6XYUz.jpg?f=fotoalbum_large

- Wit omcirkeld kun je tegen elkaar wegstrepen
- Aanvoerleiding via terugslagklep heeft 2 bochten (rood)
- Aanvoerleiding via CV heeft 1 bocht (oranje)

Hierdoor heeft het water via de weg van de terugslagklep meer weerstand dan door de CV. Deze situatie zou ik laten oplossen volgens de schets in mijn vorige post. Dan is de weerstand voor en na de CV gelijk.

En als ze dan toch bezig zijn:

- 180 gradenbocht is erg krap voor de flow die er doorheen gaat (blauw)

Deze 180 gradenbocht had ik gemaakt met 45 gradenbochten en anders (bij voorkeur) met een stuk flexibele ribbelbuis om zo de radius een heel stuk te vergroten.

[ Voor 63% gewijzigd door VindiGoosh op 11-11-2024 09:56 ]

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-11 13:38
Quatt direct vragen om de geluidsdempers er tussen te monteren, en op voorhand al een extra laag rubber tegels + stoeptegels aanbrengen waar de bigfoots op komen staan. Met name die laatste maatregel heeft bij mij voor een hoop minder gedreun gezorgd. Bij mij was het de badkamer, dus geen slaapkamer. Als het wel een slaapkamer was geweest denk ik dat de Quatt Duo er in het kader van de WAF vanaf had gemoeten..

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

• jj85
@MeTooPV als je niks doet ga je ze ongetwijfeld horen. @Vetifuro zijn voorstel lijkt me hier de beste aanpak.

• Midway123
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 08-11 16:33
Beste allemaal,

Ik heb nu een week of 5 mijn quatt duo, maar de vloerverwarming wordt niet warm, terwijl de quatts beiden volop staan te draaien met water temperaturen tot 56 graden celcius ( en dan zie ik op de verdeler ingaand ca. 25 graden, retour ca. 20 graden). Nu heb ik nog een oude WTH HT verdeler, waar ik de bijmening niet in kan stellen, en dit vaker gelezen (overigens wordt de buis voor en na de thermostaatknop warm, pas na bijmenging voelt hij koel, dus ik neem aan (?) dat de thermostaatknop wel goed werkt).

Ik overweeg dus een nieuwe verdeler aan te schaffen (de huidige is ook al ruim 20jr. oud). Nu heb ik (nog) een Nefit ecomine HR excellent, verwarmingswater ingesteld op laagste temperatuur (40 graden) ingesteld en brander op minimaal vermogen.

Ik lees dat een aantal mensen een open verdeler hebben, maar alle aanbieders zeggen dat deze maar tot 45 graden gaat, en dat je daarboven (45-65) een LTV verdeler met pomp moet doen. Mijn vraag, kan ik een open verdeler achter mijn quatt zetten? De quatt specificeert een temperatuurbereik tot 55 graden, de open verdeler is gespecificeerd tot 45 graden. Maak ik mij te druk om de getallen, of zou dit echt problemen kunnen geven? (vloer is overigens PVC). Zou jullie "expert advice" erg op prijs stellen :-)

Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e en 2e radiatoren (2 open), Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo, Robot hybride verdeler 5 groepen. Nefit ecomline 2005

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Midway123 schreef op maandag 11 november 2024 @ 08:35:
Beste allemaal,

Ik heb nu een week of 5 mijn quatt duo, maar de vloerverwarming wordt niet warm, terwijl de quatts beiden volop staan te draaien met water temperaturen tot 56 graden celcius ( en dan zie ik op de verdeler ingaand ca. 25 graden, retour ca. 20 graden). Nu heb ik nog een oude WTH HT verdeler, waar ik de bijmening niet in kan stellen, en dit vaker gelezen (overigens wordt de buis voor en na de thermostaatknop warm, pas na bijmenging voelt hij koel, dus ik neem aan (?) dat de thermostaatknop wel goed werkt).

Ik overweeg dus een nieuwe verdeler aan te schaffen (de huidige is ook al ruim 20jr. oud). Nu heb ik (nog) een Nefit ecomine HR excellent, verwarmingswater ingesteld op laagste temperatuur (40 graden) ingesteld en brander op minimaal vermogen.

Ik lees dat een aantal mensen een open verdeler hebben, maar alle aanbieders zeggen dat deze maar tot 45 graden gaat, en dat je daarboven (45-65) een LTV verdeler met pomp moet doen. Mijn vraag, kan ik een open verdeler achter mijn quatt zetten? De quatt specificeert een temperatuurbereik tot 55 graden, de open verdeler is gespecificeerd tot 45 graden. Maak ik mij te druk om de getallen, of zou dit echt problemen kunnen geven? (vloer is overigens PVC). Zou jullie "expert advice" erg op prijs stellen :-)
Bij zelfde waardes door vloer en makkelijk een warm huis. Daar komt bij dat ik mijn water voor de Quatt op 27 graden had omdat ik warmer helemaal niet fijn vind. Heb je al geprobeerd met de pompsnelheid van de vvw te spelen? Bij mij staat ie vrij hoog dat was proefondervindelijk het beste. Thermostaat kraan staat ook open? Denk dat ik met pvc nooit een open verdeler zou nemen. 55 graden door de vloer is veel te heet!

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• paQ
  • Nu online
De Ta is het probleem, niet het soort vloer.
Je kan met PVC prima (juist!) een pomploze verdeler plaatsen op een warmtepomp, maar dan zit je in hele andere aanvoertemperaturen. (de helft)
Een relatief moderne CV ketel kan ook wel 30 - 35 graden halen, maar als je in de rest van je huis radiatoren hebt hangen, dan is de vraag hoeveel vermogen die afgeven bij die geringe temperaturen.

@Midway123 Je deltaT is behoorlijk op je vloer, dus die warmte blijft wel ergens. Dat gezegd hebbende ligt de bandbreedte iets te laag. M.a.w.: ik denk niet dat je een vloer warm krijgt met retour 20. Ik zou eerder gokken op zo'n Ta 28 / Tr 24 bijv. (Afhankelijk ook van wat je kamertemperatuur moet zijn natuurlijk)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5B45-zUQg6yhbQWtc18sWAUpmI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9KvRtBsA2cMmtOOGgOdjfrBK.png?f=fotoalbum_large

Kortom: nee, ik zou geen open verdeler plaatsen als je dergelijke aanvoertemperaturen hebt, want dan help je je vloer om zeep, en het zal onaangenaam warm worden.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 11-11-2024 09:12 ]

• jj85
paQ schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:19:
[...]

En op basis daarvan "concludeer" je dat het 35% meer moet zijn.
@CPM, het probleem is opgelost! *O*
Tsja..
Bij elke willekeurige json of HA-grafiek in dit topic kun je het uitgaande vermogen narekenen. De berekende waarde zit dan in de range van die de CiC geeft.
code:
1
2
Power_out = Flow [L/h] * dT [grC] * 1,161
Factor 1,161 is een samenstel van Cp, dichtheid en uur->sec conversie. Cp niet gecorrigeerd voor temp en druk. Dichtheid simpel op 1000kg/m3 gezet

Dat is het vermogen op moment x.

Bij @CPM gaat dit echter niet en lijkt de waarde vanuit de CiC structureel fors lager te zitten dan dat je op basis van flow en dT zou verwachten.
Kan de CiC niet zo goed overweg met deze grote fluctuatie op de flow mbt de power_out en kWh berekeningen? De gemiddelde flow op CPM zijn grafieken ligt op 800L/h. De power-output die de CiC rapporteert hoort eerder bij een flow van 600L/h. Welke filters past de CiC toe op de flowrate?

Die 35% is natuurlijk ook gewoon een grove benadering.

Anyway, blijkbaar verkondig ik hier grote onzin, dus ik hou erover op :+

• paQ
  • Nu online
Geen onzin, maar de data is niet zomaar 'foutief', specifiek in die setup natuurlijk.
Enkele meetpunten uit de hele lijn pakken en die als bewijs pakken zogezegd gaat niet werken.
Als je alleen al ziet hoe verschillend HA en grafana omgaan met de aangeleverde data.

Als ik meetpunt 06:00 pak in de grafana plots, kom ik op een COP van 3.65.
Quatt zelf poept 2.9 uit op dat moment.

Je kunt zeggen:
Quatt heeft de COP berekening helemaal fout daar! Het is 35% (26 in dit voorbeeld) te laag, en 'dus' zal de rest ook wel 35% te laag liggen.

of:
de waarden die we denken af te lezen kloppen niet geheel vanwege resolutie / precisie

• VindiGoosh
jj85 schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:29:
[...]

Tsja..
Bij elke willekeurige json of HA-grafiek in dit topic kun je het uitgaande vermogen narekenen. De berekende waarde zit dan in de range van die de CiC geeft.
code:
1
2
Power_out = Flow [L/h] * dT [grC] * 1,161
Factor 1,161 is een samenstel van Cp, dichtheid en uur->sec conversie. Cp niet gecorrigeerd voor temp en druk. Dichtheid simpel op 1000kg/m3 gezet

Dat is het vermogen op moment x.

Bij @CPM gaat dit echter niet en lijkt de waarde vanuit de CiC structureel fors lager te zitten dan dat je op basis van flow en dT zou verwachten.
Kan de CiC niet zo goed overweg met deze grote fluctuatie op de flow mbt de power_out en kWh berekeningen? De gemiddelde flow op CPM zijn grafieken ligt op 800L/h. De power-output die de CiC rapporteert hoort eerder bij een flow van 600L/h. Welke filters past de CiC toe op de flowrate?

Die 35% is natuurlijk ook gewoon een grove benadering.

Anyway, blijkbaar verkondig ik hier grote onzin, dus ik hou erover op :+
Over de nauwkeurigheid valt te discussiëren natuurlijk, maar ik heb met grote belangstelling je beredenering gevolgd en op mij komt die eigenlijk heel logisch over.

Fwiw

• VindiGoosh
Misschien moeten we het maar interpoleren anders? :P

Maakt Home Assistant ook tabellen?

[ Voor 26% gewijzigd door VindiGoosh op 11-11-2024 09:57 ]

• harv
  • Laatst online: 10:41
Beste allemaal,

@Midway123

Als je zo weinig vertelt van huis en verwarmingssysteem, liefst in de signature van je profiel, kan je geen goed overdacht advies krijgen.

Dus vertel wat meer!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• robmaas
  • Laatst online: 00:27
en dan zie ik op de verdeler ingaand ca. 25 graden, retour ca. 20 graden)
Hoe en waar lees jij deze waardes af, want dit is wel erg laag. Vooral de sprong van afgeleverde temp van 50C uit, bij de Quatt, naar 25 bij je verdeler lijkt me wat vreemd.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

• Friezin
  • Niet online
Beste allemaal,

Waar heb je die thermostaatknop op staan?
Meer dan 50% bijmengen (van 56°C --> 25°C) is wel heel erg fors.
Had je eerdere jaren al eens getest met enkel cv om met 50°C de woning warm te houden? En werd vloer toen wel warm? Staan alle groepen goed open en is er flow in je vloer?

Heb zelf een LTV, die, met cv op 50°C en maximaal mengen, 35°C de vloer in bracht. Vandaar mijn verbazing over die 25°C van jou.

Ik denk dat het probleem ergens anders zit.

Open verdeler zou ik niet snel doen.
Wanneer Quatt nu al 56°C je huis in stuurt, stuurt hij dat ook zo de vloer in.
Daar wil je 40-max 45°C in hebben.

Mooie tussenoplossing is een verdeler voor hybride pompen: die mengt bij naar behoefte.
https://www.robotclimate....le-verdelers/hybride_ltvc

Mocht je toch voor een andere verdeler gaan, let ook op de afstand tussen de groepen ivm het aan kunnen sluiten.

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:56
Dylanf97 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:54:
[...]

Thanks! Ik ga eens beginnen om niet die knoppen de warmtevraag te laten regelen, maar de thermostaat zelf (hangt nu nog in de bijkeuken, ga ik in de woonkamer plaatsen). Dan kunnen alle radiatoren maximaal open, ben benieuwd hoe het systeem zich dan gaat gedragen.

Ventilatoren hebben we al geplaatst bij de meeste radiatoren, maar die gaan momenteel ook nog met de "standaard" sensor pas aan boven de 35(+-) graden. Ook daar kan de regeling nog wat slimmer.
Deel van he probleem inmiddels opgespoord. De thermostaatknop die ik als enige sturende zone gebruik gaat niet volledig open, waardoor die zone inderdaad niet snel genoeg warm wordt en de Quatt gaat optoeren. (oplossing daarvoor is onderweg, met dank aan @VindiGoosh)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYKqApagP9EdGrHnOSVw3LCif5k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MRgR5IvtSnk4ipGiLO7nOZMu.jpg?f=user_large

Wat me ook is opgevallen is dat de watertemperatuur nagenoeg de temperatuur van het warm tapwater aanneemt op het moment dat we langdurig warmwater vragen (bij het douchen bijvoorbeeld). Is dat iets wat we bij Quatt moeten melden omdat er iets verkeerd zit of ervaren meer mensen dat en is het een bijkomend voordeel (want de ketel staat dan toch al aan)?

https://dylight3dprints.etsy.com

• HarryInia
@VindiGoosh , @Gerardwaz , @jj85 bedankt al voor het meekijken en meedenken.

Ik heb nu een urgent probleem erbij gekregen dat de keteldruk volledig wegvalt.
Met bijvullen houd ik hem ook niet op druk.
Ik hoor water weg lopen door de afvoer van de de ketel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llEh707W-DcrbkY41VSK6XWD3rU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3rjoZhqDquLspLmqT6qo8IDl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtfGbPk05kl-DDuD_hpddYAyS3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Fve471STn2xnHoYDx4AuGcZ.jpg?f=fotoalbum_large

Heb de ketel en de WP uitgezet.

Zal de CV onderhoudsmonteur bellen.

• paQ
  • Nu online
Kan het overstortventiel van je ketel zijn.
Meestal ca 3 tientjes + arbeid van de monteur.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 11-11-2024 10:32 ]

• VindiGoosh
HarryInia schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:23:
@VindiGoosh , @Gerardwaz , @jj85 bedankt al voor het meekijken en meedenken.

Ik heb nu een urgent probleem erbij gekregen dat de keteldruk volledig wegvalt.
Met bijvullen houd ik hem ook niet op druk.
Ik hoor water weg lopen door de afvoer van de de ketel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb de ketel en de WP uitgezet.

Zal de CV onderhoudsmonteur bellen.
Waar zit jouw expansievat? Aan rood, of aan blauw?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dkWM81nthZr4hq2aULLYkmym2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j9YxINzvdc30SM4seFZojSsU.jpg?f=fotoalbum_large

• HarryInia
VindiGoosh schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:25:
[...]

Waar zit jouw expansievat? Aan rood, of aan blauw?

[Afbeelding]
Blauw.

• HarryInia
paQ schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:24:
Kan het overstortventiel van je ketel zijn.
Meestal ca 3 tientjes + arbeid van de monteur.
Is dat die "rode"?

• paQ
  • Nu online

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:19
Ik heb vandaag voor het eerst het noodnummer nodig gehad. Helaas geeft deze geen gehoor. Heel erg vervelend natuurlijk. Zijn er meer mensen die dit gehad hebben en hoe hebben jullie zsm contact kunnen leggen?
Pagina: 1 ... 138 ... 302 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.