Had je die afsluiters onder de CV nog half dicht staan? En is de CV actief geweest toen het probleem ontstond?HarryInia schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:23:
@VindiGoosh , @Gerardwaz , @jj85 bedankt al voor het meekijken en meedenken.
Ik heb nu een urgent probleem erbij gekregen dat de keteldruk volledig wegvalt.
Met bijvullen houd ik hem ook niet op druk.
Ik hoor water weg lopen door de afvoer van de de ketel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb de ketel en de WP uitgezet.
Zal de CV onderhoudsmonteur bellen.
Qoute van @VindiGoosh "Ik ga er in mijn beredenering wel vanuit dat er een driewegklep zit die verder goed functioneert."
Omdat de monteur vanmiddag toch komt...
Toen ik de ketel nog op druk had, heeft hij mijn boiler (hangt eronder) nog netjes opgewarmd.
Dus de driewegklep van de Ketel functioneert dan zoals het zou moeten?
Omdat de monteur vanmiddag toch komt...
Toen ik de ketel nog op druk had, heeft hij mijn boiler (hangt eronder) nog netjes opgewarmd.
Dus de driewegklep van de Ketel functioneert dan zoals het zou moeten?
[ Voor 3% gewijzigd door HarryInia op 11-11-2024 11:02 ]
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
Een CV-ketel heeft intern natuurlijk ook wel wat restricties. Denk aan de CV-pomp en de warmtewisselaars in de verbrandingskamers. Het zou mij eerlijk gezegd verbazen als die twee krappe bochten voor meer drukverlies zorgen dan het hele watercircuit in de CV zelf.VindiGoosh schreef op maandag 11 november 2024 @ 07:30:
@HarryInia Ik heb er nog een keer naar gekeken, en ik weet wel zeker dat dit de oorzaak is.
Normaal gesproken waarschijnlijk geen probleem geweest als:
- De aanvoer recht door zou gaan, ipv met 2 bochten 180 graden de andere kant op moet lopen, of
- Het bochtenwerk minder kort op elkaar zat, een grotere radius had, of
- De flowrate lager was
Ik ga er in mijn beredenering wel vanuit dat er een driewegklep zit die verder goed functioneert.
[Afbeelding]
- Wit omcirkeld kun je tegen elkaar wegstrepen
- Aanvoerleiding via terugslagklep heeft 2 bochten (rood)
- Aanvoerleiding via CV heeft 1 bocht (oranje)
Hierdoor heeft het water via de weg van de terugslagklep meer weerstand dan door de CV. Deze situatie zou ik laten oplossen volgens de schets in mijn vorige post. Dan is de weerstand voor en na de CV gelijk.
En als ze dan toch bezig zijn:
- 180 gradenbocht is erg krap voor de flow die er doorheen gaat (blauw)
Deze 180 gradenbocht had ik gemaakt met 45 gradenbochten en anders (bij voorkeur) met een stuk flexibele ribbelbuis om zo de radius een heel stuk te vergroten.
Een verkeerd gemonteerde terugslagklep of een defecte terugslagklep (bijv blijft plakken) zal er ook voor zorgen dat het water door de CV gedrukt wordt.
Ja dit heb ik ook gehad, noodnummer bellen een bandje krijgen en vervolgens wordt de verbinding verbroken.dikkiedik schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:37:
Ik heb vandaag voor het eerst het noodnummer nodig gehad. Helaas geeft deze geen gehoor. Heel erg vervelend natuurlijk. Zijn er meer mensen die dit gehad hebben en hoe hebben jullie zsm contact kunnen leggen?
Daarna nog een keer geprobeerd en toen werd er wel opgenomen.
Hier tekenen aub ......
heb het nu 3x geprobeerd zonder resultaatCPM schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:47:
[...]
Ja dit heb ik ook gehad, noodnummer bellen een bandje krijgen en vervolgens wordt de verbinding verbroken.![]()
Daarna nog een keer geprobeerd en toen werd er wel opgenomen.
Ik had gisteravond het idee dat ik water hoorde lopen. Ik heb toen de afsluiters op open gezet.jj85 schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:43:
[...]
Had je die afsluiters onder de CV nog half dicht staan? En is de CV actief geweest toen het probleem ontstond?
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
idd de hamvraagjj85 schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:43:
[...]
Had je die afsluiters onder de CV nog half dicht staan? En is de CV actief geweest toen het probleem ontstond?
Mee eens.jj85 schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:46:
[...]
Een CV-ketel heeft intern natuurlijk ook wel wat restricties. Denk aan de CV-pomp en de warmtewisselaars in de verbrandingskamers. Het zou mij eerlijk gezegd verbazen als die twee krappe bochten voor meer drukverlies zorgen dan het hele watercircuit in de CV zelf.
Een verkeerd gemonteerde terugslagklep of een defecte terugslagklep (bijv blijft plakken) zal er ook voor zorgen dat het water door de CV gedrukt wordt.
Maar er hoeft maar een fractie van de flow van 800L/h door de CV gestuurd te worden om het te horen.
Met name bij die warmtewisselaar
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Indien de uitgang van de CV iets te ver geknepen staat en de CV springt aan, dan zou je wel wat drukopbouw kunnen creeeren.HarryInia schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:50:
[...]
Ik had gisteravond het idee dat ik water hoorde lopen. Ik heb toen de afsluiters op open gezet.
Als je iets wil knijpen, dan kun je beter enkel de ingang knijpen. Dan houd je altijd een vrije afvoer aan de uitgang.
Ik zie dat je een foto van je terugslagklep gemaakt hebt, die pijl staat gelukkig de goede kant op. Dus daar ligt het niet aan
Heb je dit geluid altijd al gehad sinds het begin?
Een defecte terugslagklep zou ook nog een probleem kunnen zijn, maar is niet even gemakkelijk te testen...
nu is een Ta van 56 graden Quatt uit wel erg fors en dat soort hoge temperaturen uit een warmtepomp zou je eigenlijk niet willen , al helemaal niet bij de huidige temperaturen buiten.Midway123 schreef op maandag 11 november 2024 @ 08:35:
Beste allemaal,
Ik heb nu een week of 5 mijn quatt duo, maar de vloerverwarming wordt niet warm, terwijl de quatts beiden volop staan te draaien met water temperaturen tot 56 graden celcius ( en dan zie ik op de verdeler ingaand ca. 25 graden, retour ca. 20 graden). Nu heb ik nog een oude WTH HT verdeler, waar ik de bijmening niet in kan stellen, en dit vaker gelezen (overigens wordt de buis voor en na de thermostaatknop warm, pas na bijmenging voelt hij koel, dus ik neem aan (?) dat de thermostaatknop wel goed werkt).
Wat geeft je json feed aan ? hoe je de json feed kunt uitlezen vind je in de TS
hier een voorbeeld en dan mn de gemarkeerde delen die we eigenlijk willen weten
als je een Quatt Duo hebt krijgt je dus ook de gegevens van hp1 en hp2 te zien.
/f/image/3Ib0kkDstUggfHpkvUmqmgXY.png?f=fotoalbum_large)
heb jij alleen vloerverwarming of heb je ook nog radiatoren die hier gebruikt worden ?Ik overweeg dus een nieuwe verdeler aan te schaffen (de huidige is ook al ruim 20jr. oud). Nu heb ik (nog) een Nefit ecomine HR excellent, verwarmingswater ingesteld op laagste temperatuur (40 graden) ingesteld en brander op minimaal vermogen.
dus voordat je nu nog meer geld gaat uitgeven zou ik eerst eens kijken waar het probleem echt ligt.
Ik lees dat een aantal mensen een open verdeler hebben, maar alle aanbieders zeggen dat deze maar tot 45 graden gaat, en dat je daarboven (45-65) een LTV verdeler met pomp moet doen. Mijn vraag, kan ik een open verdeler achter mijn quatt zetten? De quatt specificeert een temperatuurbereik tot 55 graden, de open verdeler is gespecificeerd tot 45 graden. Maak ik mij te druk om de getallen, of zou dit echt problemen kunnen geven? (vloer is overigens PVC). Zou jullie "expert advice" erg op prijs stellen :-)
[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 11-11-2024 11:00 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Hij hoort toch water 'weg' lopen? (de afvoer in)
De druk zakt / drukloos. Het CV water is gewoon pleite.
Het water verdwijnt dan (usual suspect) via het overstortventiel.
[ Voor 24% gewijzigd door paQ op 11-11-2024 11:00 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Het geluid is er al lange tijd (ook vorig stookseizoen) in meer of mindere mate. Heb het idee dat het over tijd erger was geworden.jj85 schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:57:
[...]
Indien de uitgang van de CV iets te ver geknepen staat en de CV springt aan, dan zou je wel wat drukopbouw kunnen creeeren.
Als je iets wil knijpen, dan kun je beter enkel de ingang knijpen. Dan houd je altijd een vrije afvoer aan de uitgang.
Ik zie dat je een foto van je terugslagklep gemaakt hebt, die pijl staat gelukkig de goede kant op. Dus daar ligt het niet aan
Een defecte terugslagklep zou ook nog een probleem kunnen zijn, maar is niet even gemakkelijk te testen...
[Afbeelding]
Liep je druk toen ook af en toe weg?HarryInia schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:08:
[...]
Het geluid is er al lange tijd (ook vorig stookseizoen) in meer of mindere mate. Heb het idee dat het over tijd erger was geworden.
Grote kans dat je overdruk om wat voor reden is opengegaan en nu door vervuiling niet meer (helemaal) afsluit. De ketel lijkt namelijk al behoorlijk op leeftijd. Een eventueel defecte driewegklep kan er de oorzaak van zijn dat bij Quatt bedrijf een deel van het water door je CV gaat en het geluid veroorzaakt.paQ schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:59:
Hij hoort toch water 'weg' lopen? (de afvoer in)
Het weglopen van het water kan hier niet aan liggen.
Tot gisteravond was mijn ketel op druk. Ik denk zelf dat door het "spelen" met de afsluiters dat dit het >20 jaar oude overstortventiel heeft getriggered.jj85 schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:57:
[...]
Indien de uitgang van de CV iets te ver geknepen staat en de CV springt aan, dan zou je wel wat drukopbouw kunnen creeeren.
[Afbeelding]
Goede tip om de afsluiter op de afvoer open te laten volgende keer.
Om 13:00 komt de monteur. Even horen wat hij zegt (naast dat ik weleens een nieuwe CV mag kopen ;-))
@HarryInia ik vraag me wel af wat voor afzetting op die keerklep zit (bij het rechter deel). Zou dat kunnen duiden op een niet goed werkende (vastzittende keerklep). ?jj85 schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:57:
[...]
[Afbeelding]
Weleens iets maar dan over maanden.
Laatste maanden was het stabiel.
Ook al lijkt zo'n ventiel ogenschijnlijk gewoon te werken, het kan maar net een keer niet goed terugveren, of een krokante pakkingHarryInia schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:19:
[...]
Weleens iets maar dan over maanden.
Laatste maanden was het stabiel.
Dan loopt je druk in een nacht gewoon naar 0.
de aanhouder wint, dus gewoon blijven proberen, hoe vervelend dit ook is. succesdikkiedik schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:48:
[...]
heb het nu 3x geprobeerd zonder resultaat
Heb nog eens contact gehad, en het bedraagt 40kg/m2 boven op de standaard die gehanteerd word voor een sneeuwlast. Als ik het goed gelezen heb zou dit dus uitkomen op 70kg/m2 + 40kg/m2.jj85 schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:30:
[...]
De quatt neemt minder dan 1m2 in beslag, dus de 'druk' wordt groter dan 60kg/m2. Kortom, 40 is te weinig.
Volgens de dakkapellen boer zou dit voldoende moeten zijn voor een 60kg Quatt.
|^^|
Zoiets verwachtte ik ook wel eigenlijk, 40 meer.
40 Als totale belasting is een flut tuinhuisje.
40 Als totale belasting is een flut tuinhuisje.
Dan ga je er, theoretisch gezien, met een heeelel dik pak sneeuw (of 7cm water) en de Quatts wel overheen, maar acht het vrijwel uitgesloten dat dit tot ooit voor gaat komen en tot problemen leidt.rushcraft schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:22:
[...]
Heb nog eens contact gehad, en het bedraagt 40kg/m2 boven op de standaard die gehanteerd word voor een sneeuwlast. Als ik het goed gelezen heb zou dit dus uitkomen op 70kg/m2 + 40kg/m2.
En mocht je toch twijfelen, dan de suggestie van @MacD007 volgen om contactoppervlak te vergroten.
Dit is bij mij ook een "reëel" risico. Water blijft max 2cm staan, en zal dan toch wel zijn weg naar beneden weten te vinden. Een dik pak sneeuw is een ander verhaal. Het is overigens maar de vraag of deze blijft liggen op de dakkapel boven een verwarmde badkamer. In het slechtste geval moet ik na hevige sneeuwval mijn dakkapel sneeuwvrij maken.jj85 schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:28:
[...]
Dan ga je er, theoretisch gezien, met een heeelel dik pak sneeuw (of 7cm water) en de Quatts wel overheen, maar acht het vrijwel uitgesloten dat dit tot ooit voor gaat komen en tot problemen leidt.
En mocht je toch twijfelen, dan de suggestie van @MacD007 volgen om contactoppervlak te vergroten.
Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3
Vergroten van de oppervlakte waar de Quatt op staat is sowieso een goede, en gaan we zeker meenemen.jj85 schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:28:
[...]
Dan ga je er, theoretisch gezien, met een heeelel dik pak sneeuw (of 7cm water) en de Quatts wel overheen, maar acht het vrijwel uitgesloten dat dit tot ooit voor gaat komen en tot problemen leidt.
|^^|
Met een dichtheid van 100kg/m3 (verse sneeuw) moet het eerst 70cm sneeuwen voordat je op die 70kg/m2 komt.Vetifuro schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:32:
[...]
Dit is bij mij ook een "reëel" risico. Water blijft max 2cm staan, en zal dan toch wel zijn weg naar beneden weten te vinden. Een dik pak sneeuw is een ander verhaal. Het is overigens maar de vraag of deze blijft liggen op de dakkapel boven een verwarmde badkamer. In het slechtste geval moet ik na hevige sneeuwval mijn dakkapel sneeuwvrij maken.
Dus als je een meetstok van 70cm op je dakkapel zet, dan heb je een goede indicator wanneer je moet gaan vegen
[ Voor 5% gewijzigd door jj85 op 11-11-2024 11:45 ]
Ik zat zelf te denken aan in het begin iets gelekt. De oxidatie zit er al een tijdje op. Zoals je ook op andere leidingen kunt zien, hebben er meerdere koppelingen weleens iets gelekt (minimiaal) wat oxidatie heeft gegeven. Omdat de druk al lange tijd stabiel was, was alles wel dicht.MacD007 schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:19:
[...]
@HarryInia ik vraag me wel af wat voor afzetting op die keerklep zit (bij het rechter deel). Zou dat kunnen duiden op een niet goed werkende (vastzittende keerklep). ?![]()
[Afbeelding]
Of de oxidatie op een vastzettende klep kan duiden, vind ik wat onwaarschijnlijker.
Budgetketel / Neeleman groep ook niet. Vinden de Quatt een prima ding!pietjm schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:43:
[...]
Ga naar Warmgarant.nl. Mijn ervaring is dat ze daar niet moeilijk om doen.
je vergeet echter dat de Quatt 2 belastingen (2 bigfoots heeft, vergroot je dus door onderliggende tegels het drukoppervlak zit je als snel op minimaal 2 m2 oppervlak. In mijn voorbeeld is dat dus minimaal 2m2.jj85 schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:30:
[...]
De quatt neemt minder dan 1m2 in beslag, dus de 'druk' wordt groter dan 60kg/m2. Kortom, 40 is te weinig.
Dan moet je eigenlijk ook het significante gewichtsverschil tussen te compressorkant en de fan-kant meenemen.MacD007 schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:53:
[...]
je vergeet echter dat de Quatt 2 belastingen (2 bigfoots heeft, vergroot je dus door onderliggende tegels het drukoppervlak zit je als snel op minimaal 2 m2 oppervlak. In mijn voorbeeld is dat dus minimaal 2m2.
Ik schat zo 40kg bij compressor vs 20 kg bij de fan, wellicht nog wel groter.
Als je zou kijken naar de puntbelasting op de bigfoots (bij 15x60cm), dan wordt het helemaal drama
40kg/0,1m2 = 400kg/m2 en 200kg/m2 op de andere.
Heeft die 180 gradenbocht er voorheen ook gezeten?HarryInia schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:48:
[...]
Ik zat zelf te denken aan in het begin iets gelekt. De oxidatie zit er al een tijdje op. Zoals je ook op andere leidingen kunt zien, hebben er meerdere koppelingen weleens iets gelekt (minimiaal) wat oxidatie heeft gegeven. Omdat de druk al lange tijd stabiel was, was alles wel dicht.
Of de oxidatie op een vastzettende klep kan duiden, vind ik wat onwaarschijnlijker.
Ik denk nog steeds dat die 180 gradenbocht de laatste zet is geweest. En ik denk dat men snel onderschat wat een weerstand bochtenwerk geeft in een leiding als dit onevenredig verdeeld is.
Ik tel 4(!) keer zoveel bochten in de aanvoerleiding dan in de retour met een radius van maximaal 100(?)mm. Allemaal aangebracht door Quatt. En omdat het om turbulente stroming gaat, komt daar ook een exponent bij kijken die als je de weerstand uitrekent ineens heel hard gaat lopen.
Met een flowrate van 800L/h drukt de pomp de flow waar het water niet gaan kan en zuigt de pomp het membraan van het expansievat op de retour tot ver boven de capaciteit.
Gezien de geleidelijk toenemende doorstroom in de CV (aan de hand van het geluid dat je beschrijft), denk ik dat het expansievat inmiddels vol water zit en de enige remedie aangepast leidingwerk is.
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Contact oppervlak vergroten is gewicht toevoegen ik zou maar oppassenjj85 schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:28:
[...]
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Heb je je eigen puntbelasting wel eens uitgerekend als je op een been op je tenen staat ?jj85 schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:09:
[...]
Dan moet je eigenlijk ook het significante gewichtsverschil tussen te compressorkant en de fan-kant meenemen.
Ik schat zo 40kg bij compressor vs 20 kg bij de fan, wellicht nog wel groter.
Als je zou kijken naar de puntbelasting op de bigfoots (bij 15x60cm), dan wordt het helemaal drama:
40kg/0,1m2 = 400kg/m2 en 200kg/m2 op de andere.
....
En dan zak je dus door elk dak heen ?
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
Mijn advies: lig er maar geen seconde wakker van! Is je dakkapel de kwaliteit die ze beloven kunnen er een paar Quatts op met vier man personeel en een meter sneeuwVetifuro schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:32:
[...]
Dit is bij mij ook een "reëel" risico. Water blijft max 2cm staan, en zal dan toch wel zijn weg naar beneden weten te vinden. Een dik pak sneeuw is een ander verhaal. Het is overigens maar de vraag of deze blijft liggen op de dakkapel boven een verwarmde badkamer. In het slechtste geval moet ik na hevige sneeuwval mijn dakkapel sneeuwvrij maken.
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
jj85 schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:40:
[...]
Met een dichtheid van 100kg/m3 (verse sneeuw) moet het eerst 70cm sneeuwen voordat je op die 70kg/m2 komt.
Dus als je een meetstok van 70cm op je dakkapel zet, dan heb je een goede indicator wanneer je moet gaan vegenOf als bovenkant Quatt in de sneeuw komt te staan dan zit je op ongeveer 70+ cm
Bennobang schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:26:
[...]
wat een reacties en paniek over echt waar een beetje dakbelasting
maar goed ik snap je plan van de stok, je kan hem ook binnen zetten 5 cm onder het het plafond eidigend om de doorzakking te meten. Scheel een hoop onderhoud en geen extra gewicht op het dak
![]()
Jullie hadden had m'n reactie(s) best met een korrel zout mogen lezen hoorrobmaas schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:20:
[...]
Heb je je eigen puntbelasting wel eens uitgerekend als je op een been op je tenen staat ?
....
En dan zak je dus door elk dak heen ?
Uiteindelijk staan ze hier ook gewoon op de dakkapel zonder verdere maatregelen en zonder enige specificaties van het dak bekend.
[ Voor 18% gewijzigd door jj85 op 11-11-2024 13:31 ]
Ik zou me meer druk maken om het geluid dan om de belasting van het dak. Just my two cents
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Dat bedoelde ik met ik snap je wel, ik zag het van jou ook als hele grote korrel zout. 👍jj85 schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:30:
[...]
[...]
Jullie hadden had m'n reactie(s) best met een korrel zout mogen lezen hoorSorry.
Uiteindelijk staan ze hier ook gewoon op de dakkapel zonder verdere maatregelen en zonder enige specificaties van het dak bekend.
Ja, onbegrijpelijk dat daar in de Quatt app bij staat dat jij minder bespaart met de silent modeokijokii schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:34:
Die silent mode (24/7) is echt perfect. Jammer dat hij het in de winter niet gaat redden 😉
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 14% gewijzigd door TeslaNerd op 11-11-2024 14:55 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Klopt, dat gaat alleen op wanneer de Quatt boven de 1kW aan de slag moet. In voor en najaar zou ik hem op Silent zetten. Loopt erg constant. Houdt hier met gemak het huis op 20 graden (en vanaf 16.00 uur 20.5)TeslaNerd schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:54:
[...]
Ja, onbegrijpelijk dat daar in de Quatt app bij staat dat jij minder bespaart met de silent mode
[Afbeelding]
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Ja snap het wel eigenlijk.
Je houdt idd veel minder max vermogen over, en dus zal de CV ketel (veel) eerder bijspringen.
Nee niet mer 12 graden buiten nee.
Maar dan nog zou in wezen de wp zelf al traag moeten lopen, los van of je die slider beneden hebt staan of niet.
Je houdt idd veel minder max vermogen over, en dus zal de CV ketel (veel) eerder bijspringen.
Maar dan nog zou in wezen de wp zelf al traag moeten lopen, los van of je die slider beneden hebt staan of niet.
Bij de toelichting bij de sound slider wordt daar niets over gezegd.paQ schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:02:
[ Voor 26% gewijzigd door TeslaNerd op 11-11-2024 15:08 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Klopt, dat zou de AI moeten zijn. Nu geeft het vaak zonder slider een heel ander beeld. Snel opwarmen, tijdje terug moduleren, uit gaan, afkoelen, snel opwarmen, etc.paQ schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:02:
Maar omdat dat niet gebeurt is de slider wel een goede manier om dit zelf te doen. Overigens ook bij temperaturen van 7 graden.
Coolbleu is al lang niet meer het Coolbleu van jaren geleden.raven22 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:56:
[...]
Praat me niet over Coolblue, die glimlach verdwijnt heel snel als je iets gekocht hebt en er zijn problemen. Althans mijn ervaring. Maar goed dat is off-topic...
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Monteur geweest en, naast het verhelpen van het probleem de temp voor het drinkwater betreft legionella weer verhoogd.. en het over een nieuwe ketel te hebben, het overloopventiel vervangen.HarryInia schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:17:
[...]
Tot gisteravond was mijn ketel op druk. Ik denk zelf dat door het "spelen" met de afsluiters dat dit het >20 jaar oude overstortventiel heeft getriggered.
Goede tip om de afsluiter op de afvoer open te laten volgende keer.
Om 13:00 komt de monteur. Even horen wat hij zegt (naast dat ik weleens een nieuwe CV mag kopen ;-))
Alles draait weer naar wens.
Impact was nog redelijk te overzien:
Ik ben een aantal dagen alleen thuis.., het zonnetje scheen, de kamer was op temperatuur.
Na dit intermezzo terugkomend op het oorspronklijke topic, het suisgeluid.
Sorry van de foto's, maar er is heel weinig ruimte aan de voorkant van de ketel om een goede foto te maken (zie foto; aansluitingen zitten dus onder de boiler))
:strip_exif()/f/image/kgzAeaWmLyKh3M1d2plSx7Y4.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierbij nog een foto uit een andere stand om de leidingen welke achter elkaar zitten zichtbaar te maken. Hier zie je dus de aanvoer.
:strip_exif()/f/image/GbFRkOaJu4k8pnoy8iZnzMOv.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb dus nu alleen de (rode) ingangsafsluiter iets dichtgezet totdat ik het geluid acceptabel vind.
Als hypothese heb ik nu: vanwege de relatief hogere weerstand (bochten: 4 * 90gr, terugslagklep, aftakking, 2 * 45gr, 1 T-stuk, 1 flow-meter) tov de weg naar de CV vloeit er meer water door de ketel welke daardoor een suisgeluid geeft.
Maar nog steeds stroming over de ketel en dat hoort niet.HarryInia schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:20:
[...]
Monteur geweest en, naast het verhelpen van het probleem de temp voor het drinkwater betreft legionella weer verhoogd.. en het over een nieuwe ketel te hebben, het overloopventiel vervangen.
Alles draait weer naar wens.
Impact was nog redelijk te overzien:
Ik ben een aantal dagen alleen thuis.., het zonnetje scheen, de kamer was op temperatuur.
Na dit intermezzo terugkomend op het oorspronklijke topic, het suisgeluid.
Sorry van de foto's, maar er is heel weinig ruimte aan de voorkant van de ketel om een goede foto te maken (zie foto; aansluitingen zitten dus onder de boiler))
[Afbeelding]
Hierbij nog een foto uit een andere stand om de leidingen welke achter elkaar zitten zichtbaar te maken. Hier zie je dus de aanvoer.
[Afbeelding]
Ik heb dus nu alleen de (rode) ingangsafsluiter iets dichtgezet totdat ik het geluid acceptabel vind.
Als hypothese heb ik nu: vanwege de relatief hogere weerstand (bochten: 4 * 90gr, terugslagklep, aftakking, 2 * 45gr, 1 T-stuk, 1 flow-meter) tov de weg naar de CV vloeit er meer water door de ketel welke daardoor een suisgeluid geeft.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
@HarryInia Ben je in staat om de flowmeter van de Quatt uit te lezen?
Zo ja, dan zou je een testje kunnen doen om de terugslagklep te testen op functioneren.
Als je de blauwe handafsluiter (toevoer naar CV) sluit, dan zal de complete flow van de Quatt 'geforceerd' door de terugslagklep moeten.
Ik zou de blauwe afsluiter langzaam dicht draaien en de flow in de gaten houden.
Zakt de flow weg, dan is de terugslagklep stuk.
Blijft de flow in stand, dan laat de terugslagklep het water door, wat goed is. Dan zit het probleem elders.
Zo ja, dan zou je een testje kunnen doen om de terugslagklep te testen op functioneren.
Als je de blauwe handafsluiter (toevoer naar CV) sluit, dan zal de complete flow van de Quatt 'geforceerd' door de terugslagklep moeten.
Ik zou de blauwe afsluiter langzaam dicht draaien en de flow in de gaten houden.
Blijft de flow in stand, dan laat de terugslagklep het water door, wat goed is. Dan zit het probleem elders.
[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 11-11-2024 15:32 ]
Dit was de CV-monteur vanwege mijn overstortventiel wat even tussendoor kwam. Deze CV-monteur heb ik niet gevraagd wat Quatt heeft aangelegd te verbeteren.Gerardwaz schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:30:
[...]
Maar nog steeds stroming over de ketel en dat hoort niet.
Heeft hij de driewegklep getest?HarryInia schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:45:
[...]
Dit was de CV-monteur vanwege mijn overstortventiel wat even tussendoor kwam. Deze CV-monteur heb ik niet gevraagd wat Quatt heeft aangelegd te verbeteren.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Flow is stabiel, 800±1%, ook na dichtzetten van CV-ingang.jj85 schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:31:
@HarryInia Ben je in staat om de flowmeter van de Quatt uit te lezen?
Ja.
Vraag, morgen wordt mijn Quatt geïnstalleerd. Moet je ook foto’s maken in verband met de subsidieaanvraag?
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
En als je een grote plaat of plank onder de bigfoots zet? Dan kan je het gewicht verdelen over een groter oppervlak.rushcraft schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:22:
[...]
Heb nog eens contact gehad, en het bedraagt 40kg/m2 boven op de standaard die gehanteerd word voor een sneeuwlast. Als ik het goed gelezen heb zou dit dus uitkomen op 70kg/m2 + 40kg/m2.
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Als er tijdens Quatt bedrijf ook water door je CV stroomt ligt dat aan de CV. Het bochtenwerk is misschien niet al te fraai, maar als je de kranen naar je CV dichtzet en de flow is 800l/hr en het geluid is weg dan ligt het niet aan het deel dat Quatt erbij heeft geplaatst. Flow kan je uitlezen via Json feed. Even zoekfunctie gebruiken.HarryInia schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:45:
[...]
Dit was de CV-monteur vanwege mijn overstortventiel wat even tussendoor kwam. Deze CV-monteur heb ik niet gevraagd wat Quatt heeft aangelegd te verbeteren.
JAErik1805 schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:53:
Vraag, morgen wordt mijn Quatt geïnstalleerd. Moet je ook foto’s maken in verband met de subsidieaanvraag?
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Is dat zo? Als je zelf aanvraagt misschien wel. Maar ik heb de subsidiepartner van Quatt geen enkele foto aangeleverd en het is netjes uitbetaald
Laat het door Quatt doen. Zal voor de zekerheid maar een paar fotos makenjj85 schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:54:
[...]
Is dat zo? Als je zelf aanvraagt misschien wel. Maar ik heb de subsidiepartner van Quatt geen enkele foto aangeleverd en het is netjes uitbetaald
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Sowieso niet verkeerd om wat foto's te maken.Erik1805 schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:02:
[...]
Laat het door Quatt doen. Zal voor de zekerheid maar een paar fotos maken
Even bij de RVO gekeken in mijn aanvraag, SimpelSubsidie heeft daar ook geen foto's toegevoegd.
De driewegklep sluit het verwarmings circuit af bij geen warmtevraag, als de driewegklep goed is heb je ergens warmtevraag.
Omdat ik vandaag met de wp weer op de ondergrens balanceer, pendelen, heb ik de SoundSlider op Building 87 gezet om te zien wat er dan gebeurt, gaat hij dan wel verder terug moduleren?
Op dit moment is hier binnen de temperatuur aan het afkoelen de wp staat op standby. Ik had verwacht een totaal strakke lijn van opgenomen elektrisch vermogen van 4 W te zien. Maar de lijn is minder strak dan ik had verwacht, is dat bij jullie ook zo? Als dat beeld niet klopt, wat zou dat dan kunnen betekenen?
Op dit moment is hier binnen de temperatuur aan het afkoelen de wp staat op standby. Ik had verwacht een totaal strakke lijn van opgenomen elektrisch vermogen van 4 W te zien. Maar de lijn is minder strak dan ik had verwacht, is dat bij jullie ook zo? Als dat beeld niet klopt, wat zou dat dan kunnen betekenen?
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
simpel, kijk naar de schaling van je as. het schommelt rond de 4W. dat is gewoon je meet on-nauwkeurigheid.WAF1 schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:26:
Omdat ik vandaag met de wp weer op de ondergrens balanceer, pendelen, heb ik de SoundSlider op Building 87 gezet om te zien wat er dan gebeurt, gaat hij dan wel verder terug moduleren?
[Afbeelding]
Gelukkig maar voor sommigen hier dat er geen foto's nodig zijnjj85 schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:05:
[...]
Sowieso niet verkeerd om wat foto's te maken.
Even bij de RVO gekeken in mijn aanvraag, SimpelSubsidie heeft daar ook geen foto's toegevoegd.
[Afbeelding]
Zullen we het draadje dakbelasting stoppen? Het is zwaar overdreven waarover sommige mensen het over hebben. Gewoon plaatsen dat dingvanquishsdiv schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:53:
[...]
En als je een grote plaat of plank onder de bigfoots zet? Dan kan je het gewicht verdelen over een groter oppervlak.
Voor zover ik kan teruglezen zou Quatt deze winter de eerst all electric upgrades gaan installeren.
Ik ben benieuwd of er al wat bekend is over de eerste installatiedatums daarvan. Ze zijn volgens mij nu nog superdruk met het installeren van de Quatt warmtepompen met 2024 subsidies.
Is er daarnaast al iets meer qua specificaties bekend? Zo ben ik bijvoorbeeld nieuwsgierig naar de inhoud van de drie verschillende maten die je kunt aanschaffen (ik doe nu de aanname 200, 250 en 300 liter, maar zou 't graag wat exacter willen weten) en hoe de Quatt omgaat met gelijktijdige warmtevraag (verwarming en tapwater). Iemand die daar al iets zinnigs over kan zeggen?
Ik ben benieuwd of er al wat bekend is over de eerste installatiedatums daarvan. Ze zijn volgens mij nu nog superdruk met het installeren van de Quatt warmtepompen met 2024 subsidies.
Is er daarnaast al iets meer qua specificaties bekend? Zo ben ik bijvoorbeeld nieuwsgierig naar de inhoud van de drie verschillende maten die je kunt aanschaffen (ik doe nu de aanname 200, 250 en 300 liter, maar zou 't graag wat exacter willen weten) en hoe de Quatt omgaat met gelijktijdige warmtevraag (verwarming en tapwater). Iemand die daar al iets zinnigs over kan zeggen?
Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.
@GerardwazGerardwaz schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:09:
[...]
De driewegklep sluit het verwarmings circuit af bij geen warmtevraag, als de driewegklep goed is heb je ergens warmtevraag.
In mijn nefit ecomline exellent staat de driewegkleo normaal in rust doorgaand voor verwarming.
Wordt de boiler aangestuurd, zwaait de driewegklep naar de boiler, dus krijg je een intern een kort circuit.
Is de boiler warm, gaat driewegklep terug naar uitgangspositie.
(En zo passeert de quatt dus ook de cv ketel.)
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Bij temperaturen boven de 7 graden bespaar je dus juist meer wanneer de sound slider op (extra) stil staat en niet minder zoals bij de toelichting in de app staat.okijokii schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:06:
[...]
Klopt, dat zou de AI moeten zijn. Nu geeft het vaak zonder slider een heel ander beeld. Snel opwarmen, tijdje terug moduleren, uit gaan, afkoelen, snel opwarmen, etc.
Maar omdat dat niet gebeurt is de slider wel een goede manier om dit zelf te doen. Overigens ook bij temperaturen van 7 graden.
Deze foto geeft dit goed weer denk ik.Gerardwaz schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:09:
[...]
:strip_exif()/f/image/3E0QDxEolVZKVFqGPROu7S8d.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus er zijn dan 3 standen?
1. Warm water/Boiler: AB-->A
2. CV: AB-->B?
3. Neutraal/uit: AB.
Klopt! En onder de 7 graden misschien ook nog, maar nog niet kunnen testen 👍🏻TeslaNerd schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:12:
[...]
Bij temperaturen boven de 7 graden bespaar je dus juist meer wanneer de sound slider op (extra) stil staat en niet minder zoals bij de toelichting in de app staat.
Bijkomend voordeel is dat het constanter warm is in huis en geen last van de nare toon.
Een vergelijkbare dag qua temperatuur:
:strip_exif()/f/image/kM5Rj2tdudaMmInX0xSMo0Ak.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 45% gewijzigd door okijokii op 11-11-2024 17:32 ]
@harv ik zie dat jij bevestigd wat ik ook ervaar; dus eigenlijk 2-standen met in rust de CV.harv schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:09:
[...]
@Gerardwaz
In mijn nefit ecomline exellent staat de driewegkleo normaal in rust doorgaand voor verwarming.
Wordt de boiler aangestuurd, zwaait de driewegklep naar de boiler, dus krijg je een intern een kort circuit.
Is de boiler warm, gaat driewegklep terug naar uitgangspositie.
(En zo passeert de quatt dus ook de cv ketel.)
Wij hebben dezelfde ketel...
Heb jij last van geluid?
[ Voor 3% gewijzigd door HarryInia op 11-11-2024 17:29 ]
@HarryIniaHarryInia schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:27:
[...]
@harv ik zie dat jij bevestigd wat ik ook ervaar; dus eigenlijk 2-standen met in rust de CV.
Heb jij last van geluid?
Inderdaad, twee standen , geen drie.
We hebben niet dezelfde ketei, jij hebt een joekel zou @Friezin zeggen. Ik maar de 22 ipv 43.
Ik heb hem al 21 jaar zelf onderhouden, en alleen het binnenwerk van de driewegklep moeten vervangen. Hierdoor bleef die klep een beetje in een middenstand hangen, gevolg een slechte flow bij verwarming.
Voor mij mag hij nog 10 jaar mee gaan.
Geluid, nee, geen last van. De ventilator waait flink, maar geen tonen.
Zoals je kunt zien heb ik een duo.
Mijn probleem is dat de cop van hp1 duidelijk lager is dan van hp 2.
Maar jouw oren zijn anders dan de mijne, je mag komen luisteren!!
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Meer gangbare maten op de markt zijn 150, 200, 250/270 LErveetwee schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:08:
Zo ben ik bijvoorbeeld nieuwsgierig naar de inhoud van de drie verschillende maten die je kunt aanschaffen (ik doe nu de aanname 200, 250 en 300 liter,
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Normaal gesproken regelt Quatt dit voor jou, dat is toch ook in je offerte vermeld ?Erik1805 schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:53:
:strip_exif()/f/image/xphaMyCUCMGNuKwfNXD5q4Z6.png?f=user_large)
zie: https://support.quatt.io/...206-wat-kost-quatt-hybrid
@harvHarryInia schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:27:
[...]
@harv ik zie dat jij bevestigd wat ik ook ervaar; dus eigenlijk 2-standen met in rust de CV.
Heb jij last van geluid?
Kijk dat is dus het probleem, misschien op te lossen zoals met Intergas een drukverschilregelaar onder de aanvoer van de ketel.
Ik flip nu 3 avonden op rij voor het slapen gaan de optimalisatiestand aan en uit, dan draait hij ook veel rustiger. Lager vermogen en veel langere runs….okijokii schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:27:
[...]
Klopt! En onder de 7 graden misschien ook nog, maar nog niet kunnen testen 👍🏻
Bijkomend voordeel is dat het constanter warm is in huis en geen last van de nare toon.
Een vergelijkbare dag qua temperatuur:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Smart stekker is onderweg, die ga ik programmeren zodat na ingaan nachtverlaging spanning er een minuutje af gaat. Eens kijken hoe dat dan gaat.
Tot die tijd is de Silent mode dus een mooie oplossing 👍👍Dersan schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:43:
[...]
Ik flip nu 3 avonden op rij voor het slapen gaan de optimalisatiestand aan en uit, dan draait hij ook veel rustiger. Lager vermogen en veel langere runs….
Smart stekker is onderweg, die ga ik programmeren zodat na ingaan nachtverlaging spanning er een minuutje af gaat. Eens kijken hoe dat dan gaat.
Er werden betaalbewijzen aangeleverd.Erik1805 schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:02:
[...]
Laat het door Quatt doen. Zal voor de zekerheid maar een paar fotos maken
Ik neem aan dat dat voldoende was: wie tikt zoveel geld af en meldt dat de installatie is geplaatst terwijl er niets staat?
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Zie ook de foto welke ik aan @Gerardwaz had gestuurd indien je die gemist had.harv schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:55:
[...]
@HarryInia
We hebben niet dezelfde ketei, jij hebt een joekel zou @Friezin zeggen. Ik maar de 22 ipv 43.
Ik heb hem al 21 jaar zelf onderhouden, en alleen het binnenwerk van de driewegklep moeten vervangen. Hierdoor bleef die klep een beetje in een middenstand hangen, gevolg een slechte flow bij verwarming.
:strip_exif()/f/image/3E0QDxEolVZKVFqGPROu7S8d.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierbij nog even de 3-weg klep om zeker te stellen dat we het over de dezelfde klep hebben, waar het uiteindelijk om gaat ( "the devil is in the detail").
:strip_exif()/f/image/WO8uswUxQjudHL3u9gsW2W8V.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ga6tZjWwmtOO6MwWlXRldXFI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KmLQqiNRodmARBLdbSBAMmQt.jpg?f=fotoalbum_large)
Betreft geluid gaat het dus om de QUATT-flow door de ketel.
Betreft COP verschil per WP heb ik niet veel inzicht in. Ik weet ook niet of het veel zin heeft. Ja, bij lager benodigd capciteit draaien ze om de beurt (op verschillende momenten op verschillende temperaturen) maar bij samen, draait WP2 altijd op andere, hogere, temperaturen.
Ik kon het me al niet voorstellen dat dat mijn woorden zijn.harv schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:55:
[...]
@HarryInia
En inderdaad: niet ik bezig dat woord, maar @netappie .
Heb mijn 43kW wel een paar keer "kanon" genoemd 😉
Zoek:
Ervaringen met Quatt Deel 2
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Vraag voor de Duo bezitters.
Voor zover ik kan opmaken uit het stroomverbruik, lijkt het erop dat eigenlijk enkel de waterpomp van HP1 gebruikt wordt.
Op dit moment is HP2 warmte aan het produceren, en is HP1 in Standby met zo'n 35-40W.
Als HP1 warmte produceert, dan staat HP2 in standby met 4-5W.
Tijdens een anti-freeze protection run vraagt HP1 35-40W en HP2 5W.
Indien geen warmtevraag en geen anti-freeze protection,dan gaan HP1 en HP2 beiden terug naar zo'n 5W.
Hoe zien anderen dit?
Had eerder verwacht dat beide waterpompen afgewisseld zouden worden...
@TeslaNerd Kan ik straks met m'n modbus bordje per Quatt uitlezen of de waterpomp draait en hoeveel flow deze geeft?
Voor zover ik kan opmaken uit het stroomverbruik, lijkt het erop dat eigenlijk enkel de waterpomp van HP1 gebruikt wordt.
Op dit moment is HP2 warmte aan het produceren, en is HP1 in Standby met zo'n 35-40W.
Indien geen warmtevraag en geen anti-freeze protection,dan gaan HP1 en HP2 beiden terug naar zo'n 5W.
Hoe zien anderen dit?
@TeslaNerd Kan ik straks met m'n modbus bordje per Quatt uitlezen of de waterpomp draait en hoeveel flow deze geeft?
[ Voor 9% gewijzigd door jj85 op 11-11-2024 21:27 ]
Ja, de modbus laat zien wat het stroomverbruik is van de waterpomp en als jij een nieuwere Quatt hebt waar de flowmeter in de buitenunit zit dat zie jij de flow ook via de modbusjj85 schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:48:
Hoe zien anderen dit?
De modbus flow staat bij mij op nul omdat mijn flowmeter direct is verbonden met de CiC.
[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 11-11-2024 22:20 ]
Heeft HP2 wel een waterpomp bii een DUO?jj85 schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:48:
Hoe zien anderen dit?
@HarryIniaHarryInia schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:24:
[...]
Zie ook de foto welke ik aan @Gerardwaz had gestuurd indien je die gemist had.
[Afbeelding]
Hierbij nog even de 3-weg klep om zeker te stellen dat we het over de dezelfde klep hebben, waar het uiteindelijk om gaat ( "the devil is in the detail").
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Betreft geluid gaat het dus om de QUATT-flow door de ketel.
Betreft COP verschil per WP heb ik niet veel inzicht in. Ik weet ook niet of het veel zin heeft. Ja, bij lager benodigd capciteit draaien ze om de beurt (op verschillende momenten op verschillende temperaturen) maar bij samen, draait WP2 altijd op andere, hogere, temperaturen.
Betreft inderdaad dezelfde driewegklep, de VC8010
Maar geen geluid,... ik meende dat je het geluid buiten bedoelde.
Maar als het binnen zit,... is het niet dezelfde fout als ik had, een vervuilde inwendige afsluiter in de driewegklep, waardoor die half open staat???
En kanon of Joekel, is in elk geval een grote!
paQ in "Ervaringen met Quatt Deel 2"jj85 schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:48:
@jj85jj85 schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:48:
Hoe zien anderen dit?
Nou bij mij lopen dus twee Quatts, aan typenummers te zien dezelfde.
En .. ze beginnen beide stroom te gebruiken als er eentje wat doet, namelijk ongeveer 35 watt voor de Quatt die " niets "doet, maar volgens mij lopen dus beide waterpompen, dus volgens mij ook in elke wp een waterpomp.
Toevallig vandaag gezien dat bij mij bij 1 quatt draaiende,-- 1 stekker uit stopcontact, -- de flow niet meer hoger komt dan ongeveer 740 liter
hier wanneer één WP draait, staat de andere op 35Wharv schreef op maandag 11 november 2024 @ 23:10:
[...]
@jj85
Nou bij mij lopen dus twee Quatts, aan typenummers te zien dezelfde.
En .. ze beginnen beide stroom te gebruiken als er eentje wat doet, namelijk ongeveer 35 watt voor de Quatt die " niets "doet, maar volgens mij lopen dus beide waterpompen, dus volgens mij ook in elke wp een waterpomp.
Toevallig vandaag gezien dat bij mij bij 1 quatt draaiende,-- 1 stekker uit stopcontact, -- de flow niet meer hoger komt dan ongeveer 740 liter
dus Buildin 87 = lagere modulatie = hogere COP?okijokii schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:55:
[...]
Tot die tijd is de Silent mode dus een mooie oplossing 👍👍
Ik heb geen haast om op te warmen als de Tado-temperatuur verandert (vloerverwarming), ik zou graag hun stroomverbruik "beperken" voor een betere COP
Klopt en zolang het weer het toelaat lijkt het een goede keuze. Building 87 heb ik nog niet getest, maar nachtverlaging om 22.30 uur van 20.5 naar 19.5 met om 10.00 uur naar 20 en om 15.00 uur naar 20.5 graden geeft een fantastisch resultaat in deze tijd van het jaar:djlorenz schreef op maandag 11 november 2024 @ 23:34:
[...]
dus Buildin 87 = lagere modulatie = hogere COP?
Ik heb geen haast om op te warmen als de Tado-temperatuur verandert (vloerverwarming), ik zou graag hun stroomverbruik "beperken" voor een betere COP
:strip_exif()/f/image/ZjG4okFzVzUdCAIVtuQlsTax.jpg?f=fotoalbum_large)
Yep, die zit er wel inTeslaNerd schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:21:
[...]
Heeft HP2 wel een waterpomp bii een DUO?
Hier ben ik ook wel heel erg benieuwd naar, net als de Chills die vanaf de lente geleverd moeten worden.Erveetwee schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:08:
Voor zover ik kan teruglezen zou Quatt deze winter de eerst all electric upgrades gaan installeren.
Ik heb laatst nog wat aanvullende vragen gesteld maar daar konden ze nog he-le-maal niets over kwijt (grootte aansluiting bijvoorbeeld)
Ik zal inderdaad de informatie volledig maken, dat helpt waarschijnlijk .Friezin schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:12:
[...]
Waar heb je die thermostaatknop op staan?
Meer dan 50% bijmengen (van 56°C --> 25°C) is wel heel erg fors.
Had je eerdere jaren al eens getest met enkel cv om met 50°C de woning warm te houden? En werd vloer toen wel warm? Staan alle groepen goed open en is er flow in je vloer?
Heb zelf een LTV, die, met cv op 50°C en maximaal mengen, 35°C de vloer in bracht. Vandaar mijn verbazing over die 25°C van jou.
Ik denk dat het probleem ergens anders zit.
Open verdeler zou ik niet snel doen.
Wanneer Quatt nu al 56°C je huis in stuurt, stuurt hij dat ook zo de vloer in.
Daar wil je 40-max 45°C in hebben.
Mooie tussenoplossing is een verdeler voor hybride pompen: die mengt bij naar behoefte.
https://www.robotclimate....le-verdelers/hybride_ltvc
Mocht je toch voor een andere verdeler gaan, let ook op de afstand tussen de groepen ivm het aan kunnen sluiten.
Ik heb de Nefit op de 2e verdieping hangen, radiatoren op de 1e en 2e verdieping, en vloerverwarming op de begane grond en badkamer. De vloerverwarmingverdeler hangt op de BG en wordt vanaf de cv op de 2e verdieping gevoed door 16x2 slang (ik weet het, niet optimaal maar was zo toen ik het huis kocht en zit in de BG vloer gestort). Ik heb één radiator op de 2e verdieping ingesteld op 15 graden met een Honeywell HR91 (het is daar altijd warmer ivm. stookruimte en omdat het boven is). De overige (2) radiatoren staan met een conventionele thermostartknop op "1". Op de 1e verdieping heb ik 1 radiator ingesteld op 17 graden met een HR91, de overige twee radiatoren staan met een conventionele thermostaatknop op "1". De werkkamer (ook 1e verdieping) staat op 20 graden ingesteld met een HR92 (ivm. "full stroke" instelling, die HR91's doen het niet zo goed). De vv in de badkamer (ook 1e verdieping) staat ingesteld op 19 graden. BG woonkamer staat ingesteld op 20 graden, de entree en bijkeuken (aangrenzende ruimtes) op 19 graden (in de afbeelding hieronder staat de bijkeuken ingesteld op 14, maar dat komt omdat ik de thermostaat (Honeywell wireless rond) even weg moest halen en ik daarom niet onnodig wilde gaan verwarmen).
In de onderstaande afbeeldingen de zoneinstellingen (Evohome), de JSON (3 screenshots) en een foto van de verdeler. Zoals je op de verdeler ziet blijven de temperaturen steken op rond de 20 resp 22 graden. Op dit moment (vanochtend) is de watertemp. in het systeem ca. 44 graden. Die temperaturen op de verdeler veranderen nauwelijks, of de watertemperatuur in het systeem nu 30, 40 of 50+ (vorige week) graden is. Alleen als de pomp uitgaat lopen zij (eerst de retour, daarna de aanvoer) op naar ca. 30-35 graden. Als de pomp vervolgens een paar minuten later weer gaat draaien zakken de temperaturen weer zoals afgebeeld. De toevoerbuis is voelbaar warm, ook tot na de thermostaatknop (A) op de verdeler, daar waar de twee buizen bij elkaar komen wordt het koel. Retour is voelbaar koud (en wordt voelbaar warmer als de pomp uitschakelt).
Paar vermoedens van mij: Pomp versleten? (ca 20 jr. oud), probleem met opvoerhoogte naar badkamer? Overigens blijft de bypass (links) gesloten (ene kant warm, andere kant niet).
Ik hoop dat dit help en zou jullie input erg op prijs stellen..
/f/image/iFuZI3aq3uNTqNeMPSP2CBm5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/vhcTtiJFcDKj84beQY7f9dbo.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/vClsP1AmJnyZGwbjIpPIn5gV.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ysl9bbcAfzZsy2ZTH3VuqKN8.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/afRBYFZL0INHmiW0t12RT49c.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tE2aFsq4GiwkPaAI1rmY3c8a.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tiSLLcrHJ88ctwW2lN9PE0ue.png?f=fotoalbum_large)
Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e en 2e radiatoren (2 open), Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo, Robot hybride verdeler 5 groepen. Nefit ecomline 2005
Ik zie maar 1 lus bij "woonkamer"?
Enig idee hoe lang die dan is?
En als je de rest sluit, krijg je dan een hogere temperatuur door die ene lus?
ergo: als lus woonkamer te lang is, zeker ivt de rest, dan kiest de (warme) flow eerder de korte lussen want minder weerstand. Dus dan zou je de rest moeten knijpen. En(/of) er moet warmer water de verdeler in.
edit:
Als je de thermostaatknop bij A eraf trekt, komt het palletje dan (weer) helemaal naar buiten en loopt de temp wel op?
Enig idee hoe lang die dan is?
En als je de rest sluit, krijg je dan een hogere temperatuur door die ene lus?
ergo: als lus woonkamer te lang is, zeker ivt de rest, dan kiest de (warme) flow eerder de korte lussen want minder weerstand. Dus dan zou je de rest moeten knijpen. En(/of) er moet warmer water de verdeler in.
edit:
Als je de thermostaatknop bij A eraf trekt, komt het palletje dan (weer) helemaal naar buiten en loopt de temp wel op?
[ Voor 94% gewijzigd door paQ op 12-11-2024 09:21 ]
dit is wel echt funest voor een warmtepomp, want die werkt op hoge flow & lage deltaT, en 16x2 is dan echt veel te klein. In hoeverre heb je ergens een koof tussen BG & 2e verdieping waar je eventueel nieuwe leidingen zou kunnen trekken?Midway123 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:04:
[...]
De vloerverwarmingverdeler hangt op de BG en wordt vanaf de cv op de 2e verdieping gevoed door 16x2 slang (ik weet het, niet optimaal maar was zo toen ik het huis kocht en zit in de BG vloer gestort).
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ik ben gebeld (probleem met hoge pieptoon uit de Quatt). Ze dachten het eerst softwarematig op te kunnen lossen, maar ze gaan nu toch een service afspraak inplannen om onderdelen te vervangen (printplaat en omvormer). Dus ben benieuwd.Bartske schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:21:
[...]
Mogelijk. Ik zou half oktober nog gebeld worden met de status maar zoals ik al had verwacht hebben ze dat weer niet gehaald. Ik heb geen zin om er achteraan te gaan, dus ik wacht begin november wel af.
@Midway123
Eerste gedachte: Lijkt erop dat je thermostaatknop veel te weinig water doorlaat. Heb je je thermostaatknop bij de ingang al eens een vriendelijke tik gegeven. Eventueel schroef je hem eraf en kijk je of de onderliggende 'pin' wel vrij kan bewegen.Die temperaturen op de verdeler veranderen nauwelijks, of de watertemperatuur in het systeem nu 30, 40 of 50+ (vorige week) graden is. Alleen als de pomp uitgaat lopen zij (eerst de retour, daarna de aanvoer) op naar ca. 30-35 graden. Als de pomp vervolgens een paar minuten later weer gaat draaien zakken de temperaturen weer zoals afgebeeld. De toevoerbuis is voelbaar warm, ook tot na de thermostaatknop (A) op de verdeler, daar waar de twee buizen bij elkaar komen wordt het koel. Retour is voelbaar koud (en wordt voelbaar warmer als de pomp uitschakelt).
Tik gegeven heb ik al, daar veranderde niets mee. Weet je hoe ik deze eraf moet halen? Die van de radiatoren weet ik wel, maar hier zie ik alleen maar een grote moer, en wil natuurlijk alleen de knop eraf hebben :-)
[ Voor 46% gewijzigd door Midway123 op 12-11-2024 10:04 ]
Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e en 2e radiatoren (2 open), Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo, Robot hybride verdeler 5 groepen. Nefit ecomline 2005
meestal kun je ze gewoon een ruk geven
harv schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:55:
Bij tegelijk draaien zou je ~4 graden verschil watertemperatuur verwachten * 0,18 en dus een COP verschil van ~0,7.HarryInia schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:24:
Omdat Quatts bij hogere buitentemperaturen afwisselen, zou het SCOP verschil kleiner moeten zijn. ~0,4?
Als structureel de waterpomp van HP2 niet draait, wordt het verschil een beetje kleiner.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Domme vraag wellicht en het staat ongetwijfeld hier verderop in het forum, maar hoe krijg je een aparte Quatt grafiek in de homewizard?okijokii schreef op maandag 11 november 2024 @ 23:39:
[...]
Klopt en zolang het weer het toelaat lijkt het een goede keuze. Building 87 heb ik nog niet getest, maar nachtverlaging om 22.30 uur van 20.5 naar 19.5 met om 10.00 uur naar 20 en om 15.00 uur naar 20.5 graden geeft een fantastisch resultaat in deze tijd van het jaar:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met een HomeWizard Energy Socket (bij enkele Quatt) https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/F!sher schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:40:
[...]
Domme vraag wellicht en het staat ongetwijfeld hier verderop in het forum, maar hoe krijg je een aparte Quatt grafiek in de homewizard?
of met een kWh-meter in meterkast bij een dubbele. https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/
[ Voor 6% gewijzigd door SBL op 12-11-2024 10:51 ]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Tja, dat zou met ingewikkelde omwegen niet onmogelijk zijn, maar wordt geen eenvoudige klus (eerst naar beneden via diverse koven, en dan via kruipruimte naar verdeler). het eerste plan was FE te gaan en dan de boiler naast de VV verdeler te zetten, dan kan ik de slangen van de wp direct vanaf het platte dak ipv (nu) naar boven naar de 2e door laten voeren naar beneden naar de BG waar de verdeler hangt. Ik vind alleen de aanbieding van Quatt voor FE nog te stevig geprijsd op dit moment. Wellicht kan ik beter een gasleiding naar de verdeler laten trekken, de CV daar ophangen en dan de huidige toeverleidingen van de vv verdeler gaan gebruiken als toevoerleiding van de radiatoren op de 1e en de 2e.Toby-Wan schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:14:
[...]
dit is wel echt funest voor een warmtepomp, want die werkt op hoge flow & lage deltaT, en 16x2 is dan echt veel te klein. In hoeverre heb je ergens een koof tussen BG & 2e verdieping waar je eventueel nieuwe leidingen zou kunnen trekken?
Voordat het zover is zou ik toch de performance van de huidige installatie wel wat beter verwachten, vooral de vrijwel statische temperaturen van 22/20 vind ik vreemd, zelfs met een (te) dunne toevoerslang..
Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
:strip_exif()/f/image/c1B9yIktMosSbHohFYqjiOdE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/La9iMfPbyoMMs2zNojaYw15Y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0ULNYBilkAcluu1AaHqGkbx9.jpg?f=fotoalbum_large)