N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Quatt doet het oke: water constant 44graden en COP van 3,6 klopt daar wel mee.Midway123 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:04:
[...]
Ik zal inderdaad de informatie volledig maken, dat helpt waarschijnlijk .
Ik heb de Nefit op de 2e verdieping hangen, radiatoren op de 1e en 2e verdieping, en vloerverwarming op de begane grond en badkamer. De vloerverwarmingverdeler hangt op de BG en wordt vanaf de cv op de 2e verdieping gevoed door 16x2 slang (ik weet het, niet optimaal maar was zo toen ik het huis kocht en zit in de BG vloer gestort). Ik heb één radiator op de 2e verdieping ingesteld op 15 graden met een Honeywell HR91 (het is daar altijd warmer ivm. stookruimte en omdat het boven is). De overige (2) radiatoren staan met een conventionele thermostartknop op "1". Op de 1e verdieping heb ik 1 radiator ingesteld op 17 graden met een HR91, de overige twee radiatoren staan met een conventionele thermostaatknop op "1". De werkkamer (ook 1e verdieping) staat op 20 graden ingesteld met een HR92 (ivm. "full stroke" instelling, die HR91's doen het niet zo goed). De vv in de badkamer (ook 1e verdieping) staat ingesteld op 19 graden. BG woonkamer staat ingesteld op 20 graden, de entree en bijkeuken (aangrenzende ruimtes) op 19 graden (in de afbeelding hieronder staat de bijkeuken ingesteld op 14, maar dat komt omdat ik de thermostaat (Honeywell wireless rond) even weg moest halen en ik daarom niet onnodig wilde gaan verwarmen).
In de onderstaande afbeeldingen de zoneinstellingen (Evohome), de JSON (3 screenshots) en een foto van de verdeler. Zoals je op de verdeler ziet blijven de temperaturen steken op rond de 20 resp 22 graden. Op dit moment (vanochtend) is de watertemp. in het systeem ca. 44 graden. Die temperaturen op de verdeler veranderen nauwelijks, of de watertemperatuur in het systeem nu 30, 40 of 50+ (vorige week) graden is. Alleen als de pomp uitgaat lopen zij (eerst de retour, daarna de aanvoer) op naar ca. 30-35 graden. Als de pomp vervolgens een paar minuten later weer gaat draaien zakken de temperaturen weer zoals afgebeeld. De toevoerbuis is voelbaar warm, ook tot na de thermostaatknop (A) op de verdeler, daar waar de twee buizen bij elkaar komen wordt het koel. Retour is voelbaar koud (en wordt voelbaar warmer als de pomp uitschakelt).
Paar vermoedens van mij: Pomp versleten? (ca 20 jr. oud), probleem met opvoerhoogte naar badkamer? Overigens blijft de bypass (links) gesloten (ene kant warm, andere kant niet).
Ik hoop dat dit help en zou jullie input erg op prijs stellen..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Oplopende temperatuur in vvw-balk als pomp stopt klinkt wel raar, alsof er iets verkeerdom is aangesloten.
En met die dunne buizen naar vloerverwarming wordt de meeste warmte waarschijnlijk naar je radiatoren gevoerd. Het veel dichtschakelen van allerlei radiatoren helpt ook niet.
Kortom, ik denk dat je je beter kunt verdiepen in je verwarmingssysteem (waterzijdig inregelen vloer vs radiatoren) dan het probleem bij Quatt zoeken.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
je hebt gelijk.
Idd die moer, dan moet de insert overblijven.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik zou beginnen met die thermostaatknop. Want het heeft de schijn dat de warmte daar niet voorbijkomt.SBL schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:16:
[...]
Quatt doet het oke: water constant 44graden en COP van 3,6 klopt daar wel mee.
Oplopende temperatuur in vvw-balk als pomp stopt klinkt wel raar, alsof er iets verkeerdom is aangesloten.
En met die dunne buizen naar vloerverwarming wordt de meeste warmte waarschijnlijk naar je radiatoren gevoerd. Het veel dichtschakelen van allerlei radiatoren helpt ook niet.
Kortom, ik denk dat je je beter kunt verdiepen in je verwarmingssysteem (waterzijdig inregelen vloer vs radiatoren) dan het probleem bij Quatt zoeken.
Inderdaad, voordat je gaat breken, andere zaken uitsluiten.Midway123 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:53:
[...]
Tja, dat zou met ingewikkelde omwegen niet onmogelijk zijn, maar wordt geen eenvoudige klus (eerst naar beneden via diverse koven, en dan via kruipruimte naar verdeler). het eerste plan was FE te gaan en dan de boiler naast de VV verdeler te zetten, dan kan ik de slangen van de wp direct vanaf het platte dak ipv (nu) naar boven naar de 2e door laten voeren naar beneden naar de BG waar de verdeler hangt. Ik vind alleen de aanbieding van Quatt voor FE nog te stevig geprijsd op dit moment. Wellicht kan ik beter een gasleiding naar de verdeler laten trekken, de CV daar ophangen en dan de huidige toeverleidingen van de vv verdeler gaan gebruiken als toevoerleiding van de radiatoren op de 1e en de 2e.
Voordat het zover is zou ik toch de performance van de huidige installatie wel wat beter verwachten, vooral de vrijwel statische temperaturen van 22/20 vind ik vreemd, zelfs met een (te) dunne toevoerslang..
Al genoeg suggesties gezien. Het werd altijd warm, maar op welke temperatuur stond cv?
De thermostaatknop lijkt me ook de boosdoener.
Verder de rest van de groepen knijpen, woonkamer open
Je kunt altijd nog te rade bij de fabrikant: https://www.warmteservice...ing-type-RUH-R/p/33952815
De vloerverwarmingpomp is een oudje: zoiets heb ik op mijn 1-groeps vvw in de badkamer (2008).
Vreet stroom.
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2, 60m2 vvw/schuim, 12x radiator (2 met heatfan), T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2x Quatt (11-2023&9-2025), Nefit HR43, 10x SolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, klusser, 11 are tuin
Ik kan het op de foto niet goed zien maar weet je zeker dat de voeding van onder komt? Waar loopt die 22 mm linksboven naartoe.Midway123 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:04:
[...]
Ik zal inderdaad de informatie volledig maken, dat helpt waarschijnlijk .
Ik heb de Nefit op de 2e verdieping hangen, radiatoren op de 1e en 2e verdieping, en vloerverwarming op de begane grond en badkamer. De vloerverwarmingverdeler hangt op de BG en wordt vanaf de cv op de 2e verdieping gevoed door 16x2 slang (ik weet het, niet optimaal maar was zo toen ik het huis kocht en zit in de BG vloer gestort). Ik heb één radiator op de 2e verdieping ingesteld op 15 graden met een Honeywell HR91 (het is daar altijd warmer ivm. stookruimte en omdat het boven is). De overige (2) radiatoren staan met een conventionele thermostartknop op "1". Op de 1e verdieping heb ik 1 radiator ingesteld op 17 graden met een HR91, de overige twee radiatoren staan met een conventionele thermostaatknop op "1". De werkkamer (ook 1e verdieping) staat op 20 graden ingesteld met een HR92 (ivm. "full stroke" instelling, die HR91's doen het niet zo goed). De vv in de badkamer (ook 1e verdieping) staat ingesteld op 19 graden. BG woonkamer staat ingesteld op 20 graden, de entree en bijkeuken (aangrenzende ruimtes) op 19 graden (in de afbeelding hieronder staat de bijkeuken ingesteld op 14, maar dat komt omdat ik de thermostaat (Honeywell wireless rond) even weg moest halen en ik daarom niet onnodig wilde gaan verwarmen).
In de onderstaande afbeeldingen de zoneinstellingen (Evohome), de JSON (3 screenshots) en een foto van de verdeler. Zoals je op de verdeler ziet blijven de temperaturen steken op rond de 20 resp 22 graden. Op dit moment (vanochtend) is de watertemp. in het systeem ca. 44 graden. Die temperaturen op de verdeler veranderen nauwelijks, of de watertemperatuur in het systeem nu 30, 40 of 50+ (vorige week) graden is. Alleen als de pomp uitgaat lopen zij (eerst de retour, daarna de aanvoer) op naar ca. 30-35 graden. Als de pomp vervolgens een paar minuten later weer gaat draaien zakken de temperaturen weer zoals afgebeeld. De toevoerbuis is voelbaar warm, ook tot na de thermostaatknop (A) op de verdeler, daar waar de twee buizen bij elkaar komen wordt het koel. Retour is voelbaar koud (en wordt voelbaar warmer als de pomp uitschakelt).
Paar vermoedens van mij: Pomp versleten? (ca 20 jr. oud), probleem met opvoerhoogte naar badkamer? Overigens blijft de bypass (links) gesloten (ene kant warm, andere kant niet).
Ik hoop dat dit help en zou jullie input erg op prijs stellen..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Wat bedoel je met hoge pieptoon? Is dat het mosquito geluid (heel hoog, lastig te horen voor oudere mensen), of het 317 hz geluid?Bartske schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:24:
[...]
Ik ben gebeld (probleem met hoge pieptoon uit de Quatt). Ze dachten het eerst softwarematig op te kunnen lossen, maar ze gaan nu toch een service afspraak inplannen om onderdelen te vervangen (printplaat en omvormer). Dus ben benieuwd.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Ik denk dat je nog te veel als een CV-ketel denkt. Vrijwel allles zit nu naar mijn idee met thermostaten en zones aangesloten... Maar eerst en vooral zien uit te vinden waar exact de temp van 50C naar 22C terugzakt/bijgemengd wordt.Midway123 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:53:
[...]
Tja, dat zou met ingewikkelde omwegen niet onmogelijk zijn, maar wordt geen eenvoudige klus (eerst naar beneden via diverse koven, en dan via kruipruimte naar verdeler). het eerste plan was FE te gaan en dan de boiler naast de VV verdeler te zetten, dan kan ik de slangen van de wp direct vanaf het platte dak ipv (nu) naar boven naar de 2e door laten voeren naar beneden naar de BG waar de verdeler hangt. Ik vind alleen de aanbieding van Quatt voor FE nog te stevig geprijsd op dit moment. Wellicht kan ik beter een gasleiding naar de verdeler laten trekken, de CV daar ophangen en dan de huidige toeverleidingen van de vv verdeler gaan gebruiken als toevoerleiding van de radiatoren op de 1e en de 2e.
Voordat het zover is zou ik toch de performance van de huidige installatie wel wat beter verwachten, vooral de vrijwel statische temperaturen van 22/20 vind ik vreemd, zelfs met een (te) dunne toevoerslang..
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
Hoog frequent zal door elektronische componenten komen.okijokii schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:24:
[...]
Wat bedoel je met hoge pieptoon? Is dat het mosquito geluid (heel hoog, lastig te horen voor oudere mensen), of het 317 hz geluid?
Dat is iets anders dan een irritante resonantie.
Linksonder komt de aanvoer en retour uit de vloer (16x2 in een ribbelbuis van ca 20), de achterste is aanvoer, voorste is retour. de 16x2 slang gaat eerst naar een kogelkraan en dan weer als 22mm buis boven de verdeler langs naar rechts.Gerardwaz schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:51:
[...]
Ik kan het op de foto niet goed zien maar weet je zeker dat de voeding van onder komt? Waar loopt die 22 mm linksboven naartoe.
Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e en 2e radiatoren (2 open), Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo, Robot hybride verdeler 5 groepen. Nefit ecomline 2005
Ik ga aan de slag met de suggesties, te beginnen met de thermostaat. Dank zover!Friezin schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:29:
[...]
Inderdaad, voordat je gaat breken, andere zaken uitsluiten.
Al genoeg suggesties gezien. Het werd altijd warm, maar op welke temperatuur stond cv?
De thermostaatknop lijkt me ook de boosdoener.
Verder de rest van de groepen knijpen, woonkamer open
Je kunt altijd nog te rade bij de fabrikant: https://www.warmteservice...ing-type-RUH-R/p/33952815
De vloerverwarmingpomp is een oudje: zoiets heb ik op mijn 1-groeps vvw in de badkamer (2008).
Vreet stroom.
Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e en 2e radiatoren (2 open), Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo, Robot hybride verdeler 5 groepen. Nefit ecomline 2005
Het is een piep op 15kHz. Inderdaad niet te horen door oudere mensen.okijokii schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:24:
[...]
Wat bedoel je met hoge pieptoon? Is dat het mosquito geluid (heel hoog, lastig te horen voor oudere mensen), of het 317 hz geluid?
Daar was ik al bang voor. Ik ben begin oktober gebeld door Quatt dat ze het geluid softwarematig gingen oplossen. Toen heb ik gevraagd welk geluid ze bedoelen, maar daar kon de dame me geen antwoord op geven. Ik dacht al wel dat ze het mosquito geluid bedoelde.Bartske schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:02:
[...]
Het is een piep op 15kHz. Inderdaad niet te horen door oudere mensen.
[Afbeelding]
Ook via de mail antwoord dat ze bezig zijn met een oplossing, maar blijkbaar niet voor mijn probleem.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Maar juist dat geluid is niet softwarematig op te lossen. Althans, niet voor de hand liggend.okijokii schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:05:
[...]
Daar was ik al bang voor. Ik ben begin oktober gebeld door Quatt dat ze het geluid softwarematig gingen oplossen. Toen heb ik gevraagd welk geluid ze bedoelen, maar daar kon de dame me geen antwoord op geven. Ik dacht al wel dat ze het mosquito geluid bedoelde.
Precies, zojuist wederom gevraagd om een goede oplossing, maar ik sta nog in standje 'negeer'.paQ schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:07:
[...]
Maar juist dat geluid is niet softwarematig op te lossen. Althans, niet voor de hand liggend.
En netjes al het afval meegenomen.
:strip_exif()/f/image/dzk1sGeJTvWfypphv3KniS5r.jpg?f=fotoalbum_large)
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Vreemd. Vorige keer zij de persoon tegen mij dat ze 'maar' 20 klanten hadden met het probleem. Zou niet zoveel werk moeten zijn om ze allemaal te bellen. Ik ontvang overigens liever de updates gewoon via mail, maar goed.okijokii schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:05:
[...]
Daar was ik al bang voor. Ik ben begin oktober gebeld door Quatt dat ze het geluid softwarematig gingen oplossen. Toen heb ik gevraagd welk geluid ze bedoelen, maar daar kon de dame me geen antwoord op geven. Ik dacht al wel dat ze het mosquito geluid bedoelde.
Ook via de mail antwoord dat ze bezig zijn met een oplossing, maar blijkbaar niet voor mijn probleem.
Als je de kop eraf hebt kijk of je de stift die je dan ziet makelijk kunt bewegen. zit deze vast dan zul je het beste het binnenwerk moeten vervangen. Neem dan even met WTH contact op of deze nog verkrijgbaar is, anders moet je namelijk ook de kop vervangen.Midway123 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:59:
Tik gegeven heb ik al, daar veranderde niets mee. Weet je hoe ik deze eraf moet halen? Die van de radiatoren weet ik wel, maar hier zie ik alleen maar een grote moer, en wil natuurlijk alleen de knop eraf hebben :-)
[Afbeelding]
ik zag wel dat je makkelijk je toe en afvoer via de kogelkranen (zie A) kunt inblokken, als je dan ook nog de pomp uitzet kun je zonder al te veel waterverlies het binnenwerk er uit krijgen.
Wat me wel opviel is dat het dubbele stopcontact daar niet bepaald op een handige plaats zit, ik zou hier overigens ook een IP 44 voor gebruiken en deze gewoon boven de ontluchting plaatsen.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Ik zie dit meerdere malen terugkomen, maar dit lijkt dus NIET waar te zijn. Ik heb duidelijk instructies van Quatt om de werkschakelaar binnen te plaatsen naast de CV ketel.MacD007 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:30:
[...]
Nee, dit zijn gewoon twee verschillende dingen en hebben ook afzondelijke functies, een werkschakelaar, is ook gezien de lage prijs (kost circa 20 euro) veelal de meest eenvoudige keuze, je kunt het ook anders gaan doen, maar dat is in de meeste gevallen een stuk duurder en onhandiger.
De werkschakelaar dient wel buiten naast de warmtepompen geplaatst te worden dus niet binnen in je CV hok. Dat is de meest voorkomende fout. In de TS is dit ook uitvoerig beschreven.
Ik heb letterlijk in de mail van ze staan: "You can install the werkschakelaar near the CV ketel. Quatt will connect to the werkschakelaar inside the house.".
In mijn geval staat de Quatt vlak boven de CV ketel op het platte dak. Misschien dat dat het verschil maakt? Ik heb buiten dus ook geen elektriciteit aangelegd en ga ervanuit dat Quatt de kabel naar binnen brengt door hun dakopening.
Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.
Hier was een monteur geweest voor verplaatsen en die zei dat een hoogfrequente piep gewoon voorkomt bij elektronica en niets aan te doen is.Bartske schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:17:
[...]
Vreemd. Vorige keer zij de persoon tegen mij dat ze 'maar' 20 klanten hadden met het probleem. Zou niet zoveel werk moeten zijn om ze allemaal te bellen. Ik ontvang overigens liever de updates gewoon via mail, maar goed.
Ik had eens buren met een kattenverjager ofzo die op ~12khz stond wat ook mijn tinnitus toon ongeveer is maar dan ook erg luid en echt ontzettend vervelend. Quatt kan ik soms net horen maar piept altijd, zie dat ook in de spectroid app, maar kan me voorstellen dat het voor sommigen vervelend is
[ Voor 3% gewijzigd door bite op 12-11-2024 14:10 ]
Een werkschakelaar is concreet gezien een extra beveiliging voor de monteur die werkzaamheden uitvoert aan de installatie. Die moet fysiek kunnen zien dat de installatie spanningsloos gemaakt is. Voor situaties waar meerdere mensen aan een installatie kunnen werken is dat gat voor een hangslot gemaakt, in uitgeschakelde toestand. Zo kan de installatie alleen in gecontroleerde toestand weer ingeschakeld worden.sjoerd-p schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:04:
[...]
Ik zie dit meerdere malen terugkomen, maar dit lijkt dus NIET waar te zijn. Ik heb duidelijk instructies van Quatt om de werkschakelaar binnen te plaatsen naast de CV ketel.
Ik heb letterlijk in de mail van ze staan: "You can install the werkschakelaar near the CV ketel. Quatt will connect to the werkschakelaar inside the house.".
In mijn geval staat de Quatt vlak boven de CV ketel op het platte dak. Misschien dat dat het verschil maakt? Ik heb buiten dus ook geen elektriciteit aangelegd en ga ervanuit dat Quatt de kabel naar binnen brengt door hun dakopening.
Dat Quatt 'm binnen aan wil sluiten wil niet zeggen dat dat correct gebruik van het component is. Dan is het binnen uitschakelen van de groep in de meterkast een net zo veilige oplossing (waarbij je risico loopt dat iemand langsloopt en denkt "hey, die moet aan").
[ Voor 14% gewijzigd door Dylanf97 op 12-11-2024 14:18 ]
@SBLSBL schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:31:
[...]
[...]
Bij tegelijk draaien zou je ~4 graden verschil watertemperatuur verwachten * 0,18 en dus een COP verschil van ~0,7.
Omdat Quatts bij hogere buitentemperaturen afwisselen, zou het SCOP verschil kleiner moeten zijn. ~0,4?
Als structureel de waterpomp van HP2 niet draait, wordt het verschil een beetje kleiner.
@HarryInia
In theorie, als ze om de beurt draaien om de twee uur, en ze staan ook hetzelfde opgesteld, zou je dezelfde prestatie verwachten.
Draaien ze samen, zou in theorie de tweede quatt door de hogere aanvoertemperatuur een iets slechtere cop kunnen/moeten hebben. Maar 4,5 ipv 7 bij een buitemperatuur van ongeveer 12 graden is altijd erg fors.
En dat valt wel op als je de cijfers in de app en json vergelijkt.
Ben nog aan het zoeken.
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
sorry, dan zitten ze hier dus echt fout. De werkschakelaar heeft binnen geen enkele functie, dan kun je hem net zo goed weglaten. Dus aub buiten plaatsen.sjoerd-p schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:04:
[...]
Ik zie dit meerdere malen terugkomen, maar dit lijkt dus NIET waar te zijn. Ik heb duidelijk instructies van Quatt om de werkschakelaar binnen te plaatsen naast de CV ketel.
Hoe zit dat eigenlijk met een enkele Quatt met stekker? Die zit toch ook niet buiten?MacD007 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:31:
[...]
sorry, dan zitten ze hier dus echt fout. De werkschakelaar heeft binnen geen enkele functie, dan kun je hem net zo goed weglaten. Dus aub buiten plaatsen.
Begrijp me niet verkeerd, ik snap het doel vd werkschakelaar buiten. Maar dan zou deze eigenlijk toch ook op de enkele Quatt moeten zitten?
Ik zie dat net ook bij de installatie van @Erik1805 , gewoon binnen een stekker aan een kabel die gemaakt is voor vaste aanleg.jj85 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:39:
[...]
Hoe zit dat eigenlijk met een enkele Quatt met stekker? Die zit toch ook niet buiten?
Begrijp me niet verkeerd, ik snap het doel vd werkschakelaar buiten. Maar dan zou deze eigenlijk toch ook op de enkele Quatt moeten zitten?
@jj85
Bedoeling is ook met een enkele Quatt dat er buiten een WCD geplaatst wordt, in het zicht van de unit, waar de monteur de stekker uit kan trekken als dat nodig is. Stopcontact is (denk ik) alleen maar een optie omdat dat goedkoper is dan een werkschakelaar.
[ Voor 6% gewijzigd door Dylanf97 op 12-11-2024 14:43 ]
right... en dat doen klanten dan ook (ipv een werkschakelaar)Dylanf97 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:42:
[...]
Ik zie dat net ook bij de installatie van @Erik1805 , gewoon binnen een stekker aan een kabel die gemaakt is voor vaste aanleg.
@jj85
Bedoeling is ook met een enkele Quatt dat er buiten een WCD geplaatst wordt, in het zicht van de unit, waar de monteur de stekker uit kan trekken als dat nodig is.
same same
Vraag me af hoeveel mensen hier speciaal voor de Quatt een buitenstopcontact hebben geplaatst.
En daarna hoeveel mensen hem binnen aan een verdeeldoos van 5,85 van Action hebben hangen.
Ze hebben als het goed is een afsluitbare doos waar ze de stekker in doen tijdens werkzaamheden. Is al eens gepost in deel 1of 2:paQ schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:44:
[...]
right... en dat doen klanten dan ook (ipv een werkschakelaar)
same same
Vraag me af hoeveel mensen hier speciaal voor de Quatt een buitenstopcontact hebben geplaatst.
En daarna hoeveel mensen hem binnen aan een verdeeldoos van 5,85 van Action hebben hangen.
Zoiets
[ Voor 24% gewijzigd door Bennobang op 12-11-2024 14:55 ]
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
is prima, maar niet buiten.Bennobang schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:53:
[...]
Ze hebben als het goed is een afsluitbare doos waar ze de stekker in doen tijdens werkzaamheden. Is al eens gepost in deel 1of 2
Want als ie buiten naast de Quatt zit, dan is er geen enkel verschil met de stekker uit het stopcontact halen of de werkschakelaar omzetten.
[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 12-11-2024 14:56 ]
Klopt ik weet niet beter of de voedingskabel wordt naar binnen getrokken. Zou ik zonder werkschakelaar ook zeker doen iplv een wcd buiten. Storingsgevoelig voor vocht met meer kans op aardlek buiten
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Het viel me ook op dat de Quatts vanaf de dakkapel naar de werkschakelaar met zwarte kabels zijn gemonteerd, dus mijn overlengte heb ik weer aan de elektricien teruggegeven.
Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3
Oude beleid van enkele Quatt was een stekker in wandcontactdoos bij CV-ketel. Zo is hij bij mij ook geïnstalleerd. Geen werkschakelaar dus, en dat lijkt me ook overkill. Er is echt niemand die zich op mijnDylanf97 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:42:
[...]
Ik zie dat net ook bij de installatie van @Erik1805 , gewoon binnen een stekker aan een kabel die gemaakt is voor vaste aanleg.
@jj85
Bedoeling is ook met een enkele Quatt dat er buiten een WCD geplaatst wordt, in het zicht van de unit, waar de monteur de stekker uit kan trekken als dat nodig is. Stopcontact is (denk ik) alleen maar een optie omdat dat goedkoper is dan een werkschakelaar.
zolder langs de dozen wurmt en voor de grap of per ongeluk die stekker weer in het stopcontact steekt.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Is er een nieuw beleid dan?SBL schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:02:
[...]
Oude beleid van enkele Quatt was een stekker in wandcontactdoos bij CV-ketel. Zo is hij bij mij ook geïnstalleerd. Geen werkschakelaar dus, en dat lijkt me ook overkill. Er is echt niemand die zich op mijn
zolder langs de dozen wurmt en voor de grap of per ongeluk die stekker weer in het stopcontact steekt.
Maar ik snap de ophef niet zo. Lock out Tag out is gewoon een ding, mocht je je zorgen maakt dat iemand een losse stekker op zolder gaat insteken die in een kast zit waar normaal niemand komt.
Dat het in de praktijk niet gebeurt is een tweede.SBL schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:02:
[...]
Oude beleid van enkele Quatt was een stekker in wandcontactdoos bij CV-ketel. Zo is hij bij mij ook geïnstalleerd. Geen werkschakelaar dus, en dat lijkt me ook overkill. Er is echt niemand die zich op mijn
NEN1010 geeft aan dat een werkschakelaar essentieel is bij werkzaamheden aan mechanisch materieel met een elektrische voeding.
Quatt kiest er dan voor om de last te scheiden middels een stekker in een WCD, kan.
Maar wat ik aan wil geven is dat dat eigenlijk net zo zinloos is als de werkschakelaar binnen plaatsen.
Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 2.21.0-beta.0 automatisch.
Wat is er nieuw?
Nieuwe functionaliteiten
Ondersteuning toegevoegd voor hybride (opentherm/on-off) ketelconnector.
Voorbereidingen voor ondersteuning van nieuwe producten (All-Electric).
Bug Fixes
Verbeterde fouttolerantie van low-level drivers.
Engineer aan het woord
De belangrijkste toevoeging in deze versie is de ondersteuning voor beide typen ketels op één poort. Er zijn geen aanpassingen nodig aan je installatie; je cv-ketel blijft zoals voorheen functioneren. Daarnaast bereiden we de ondersteuning voor ons nieuwe product, de All-Electric uitbreiding, voor.
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Ja, nu is het wel zo dat in de NEN1010 het begrip werkschakelaar wel iets breder is dan wat je algemeen onder het begrip "werkschakelaar" dus het bekende grijze kastje verstaat.jj85 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:39:
[...]
Hoe zit dat eigenlijk met een enkele Quatt met stekker? Die zit toch ook niet buiten?
/f/image/AlfHtgAoPC8gwXVW6YV9dyNf.webp?f=fotoalbum_large)
mijn eigen profesionele mening is dat ook bij een enkele Quatt je eigenlijk, net zoals bij een airco, en in feite bij elke buitenunit van een airco of warmtepomp, een werkschakelaar zou moeten plaatsen.
Vaak wordt, en dat zie je ook bij de vorige poster volgens mij, denkt men dat een werkschakelaar bedoeld is t.b.v. de electrische veiligheid, niets is echter waar. Een werkschakelaar is dus niet bedoeld voor electrische veiligheid maar juist voor de mechanische veiligheid tijdens onderhoud en werkzaamheden aan dat apparaat.
"De NEN 1010 geeft aan dat een werkschakelaar essentieel is bij werkzaamheden aan mechanisch materieel met een elektrische voeding. Om lichamelijk letsel te voorkomen is het daarom noodzakelijk dat je mechanische materieel kan uitschakelen door middel van een handschakelaar. Onder dit materieel vallen apparaten en machines die jou letsel kunnen toedoen."
om deze veiligheid te kunnen waarborgen is in een consumentenomgeving ( dus waar er geen duidelijke toezicht en regels en bv werkvergunningen bestaan die de veiligheid tijdens de werkzaamheden kunnen waarborgen) (ik kom zelf uit deze branche) het wel belangrijk dat de uitvoerenden de werkschakelaar kunnen zien en dus de veilige stand kunnen waarborgen. Daarom heeft juist in een thuissituatie andere ook toegestaande maatregelen vaak niet de gewenste garantie en of is ook nog eens duurder.
Mijn enkele Quatt, net als mijn airco hebben beide een eigen werkschakelaar, beide buiten naast de unit geplaatst.
@SBLSBL schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:31:
[...]
[...]
Bij tegelijk draaien zou je ~4 graden verschil watertemperatuur verwachten * 0,18 en dus een COP verschil van ~0,7.
Omdat Quatts bij hogere buitentemperaturen afwisselen, zou het SCOP verschil kleiner moeten zijn. ~0,4?
Als structureel de waterpomp van HP2 niet draait, wordt het verschil een beetje kleiner.
@HarryInia
Bij tegelijk draaien terwijl de quatts naast elkaar staan bij een buitentemperatuur van ongeveer 10 graden zou je kunnen verwachten dat er geen verschil in cop is van 4,5 en 7. In theorie is wel een klein verschil mogelijk door andere aanvoertemperatuur.
Ook om en om zie ik dat verschil.
Ik ben nog aan het zoeken.
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Niet elke enkele Quatt is met een stopcontact aangesloten, die van mij bv niet, en ja die heeft dus ook zijn eigen groep.SBL schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:02:
[...]
En dan is een werkschakelaar dus wel een zeer pratische en zinvolle alternatief.
En niet is overal het zo lastig, en vergeet niet dat uiteindelijk het een installatie is die volledig onder jou verantwoording valt, en dus ook verantwoordelijk bent voor dat stukje veiligheid, en dan vind ik 20 euro een prima investering om dit problem direct en doelmatig op te lossen.
Elke veiligheidsmaatregel is overkill tot op het moment waar het mis gaat, en dan ben je te laat.
Dus bv veiligheidsgordels zijn ook overkill maar als je weet wat er gebeurt zelfs bij een redelijk simpel ongeval weet wat de consequenties zijn als je ze niet aan hebt dan ga je daar wel anders over denken.
Maar aub niet weer de werkschakelaar-discussie
Volgens mij was het nieuwe topicthema: zit mijn expansievat wel op de retour?
Nee dat Topic was al op z'n retour.paQ schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:24:
Een bewuste handeling als een stekker (weer) in een stopcontact steken op een random plek, vergelijken met een ongeluk vind ik een lastige analogie.
Maar aub niet weer de werkschakelaar-discussie
Volgens mij was het nieuwe topicthema: zit mijn expansievat wel op de retour?
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
Alternatief is dat ik de schakelaar niet aansluit en Quatt hem buiten gaat monteren. Maar het is een plat dak, dus dan moet hij wel op de Quatt gemonteerd worden. Er is geen muur of paaltje waar ik hem op kan schroeven. En de Quatt kast kan open, dus op de kast monteren lijkt me ook niet de bedoeling.
Hoe hebben anderen dit gedaan met een Quatt Duo buiten op een plat dak?
Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.
Hier helpt het.okijokii schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:31:
[...]
Ja precies, in ieder geval bedankt dat je het wilt testen!
Moet eigenlijk in de ochtend ff luisteren omdat het dan het stilste is, maar die lagere toon hoor ik nu niet meer
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
sorry, maar ik verwacht dat je quatt niet op WiFi-stroom gaan lopen, er zal dus zeker ook een stroomkabel (net als bij mij, zie foto) vanuit binnen naar buiten lopen en jist daar kun je extact dus ook die werkschakelaar plaatsen.sjoerd-p schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:55:
Dank allen. Ik snap helemaal waarom de werkschakelaar in het zicht zou moeten zitten. Maar aangezien Quatt de elektra naar binnen brengt, is de enige plek die ik nu kan monteren dus binnen. Ik zal wel zorgen voor een versie met slot, dus dan kan de monteur hem op slot doen en de sleutel meenemen. Dan is het net zo veilig als wanneer de schakelaar buiten is, toch?
Alternatief is dat ik de schakelaar niet aansluit en Quatt hem buiten gaat monteren. Maar het is een plat dak, dus dan moet hij wel op de Quatt gemonteerd worden. Er is geen muur of paaltje waar ik hem op kan schroeven. En de Quatt kast kan open, dus op de kast monteren lijkt me ook niet de bedoeling.
Hoe hebben anderen dit gedaan met een Quatt Duo buiten op een plat dak?
klopt, maar niet in een normaal consumentenomgeving, daar kennen ze dat prinicipe dus niet.s020506 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:16:
[...]
Is er een nieuw beleid dan?
Maar ik snap de ophef niet zo. Lock out Tag out is gewoon een ding, mocht je je zorgen maakt dat iemand een losse stekker op zolder gaat insteken die in een kast zit waar normaal niemand komt.
Oke, dat is een mooie uitkomst van de test. Zal er een andere oplossing zijn dan iets zwaars erop leggen?VindiGoosh schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:09:
[...]
Hier helpt het.
Moet eigenlijk in de ochtend ff luisteren omdat het dan het stilste is, maar die lagere toon hoor ik nu niet meer
Het frontje vervangen voor een plaatstalen frontje.okijokii schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:16:
[...]
Oke, dat is een mooie uitkomst van de test. Zal er een andere oplossing zijn dan iets zwaars erop leggen?
Heb er al over na zitten denken om iets uit te tekenen en te laseren. Als het echt alleen gaat om gewicht voor het reduceren van de klankkast, dan maakt het (denk ik) niet uit waar dat gewicht zit
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Heb jij beide dan? Hoge pieptoon (15kHz) en zoem van 317 Hz?VindiGoosh schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:22:
Overigens net ook door Quatt gebeld voor het vervangen van iets van de elektronica voor de hoge pieptoon
Top! Ik blijf dit volgenVindiGoosh schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:21:
[...]
Het frontje vervangen voor een plaatstalen frontje.
Heb er al over na zitten denken om iets uit te tekenen en te laseren. Als het echt alleen gaat om gewicht voor het reduceren van de klankkast, dan maakt het (denk ik) niet uit waar dat gewicht zit
Dit mag wel met hoofdletters, lijkt me. De lage brom die verschillende mensen horen, is dus op te lossen door iets zwaars op de Quatt te leggen?VindiGoosh schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:09:
[...]
Hier helpt het.
Een “brom” heb ik niet gehoord. Maar bij mij hangen ze ook aan de muur met een zelfgemaakt frame met tussen elk contactpunt van staal/steen rubber (en fisscher pluggen):SBL schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:45:
[...]
Dit mag wel met hoofdletters, lijkt me. De lage brom die verschillende mensen horen, is dus op te lossen door iets zwaars op de Quatt te leggen?
:strip_exif()/f/image/H6AJY6jwmHBTj6qeCEJP24sb.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk dus dat ik dat gedeelte gewoon goed heb afgedekt door trillingen 1. Over een groot oppervlak te verdelen en 2. Nergens direct contact te hebben tussen staal en steen. Ook niet bij de schroeven.
De laagtonige piep (bij mij 527 Hz volgens mij, NIET 317 iig), is bij mij inderdaad weg als ik er wat zwaars op leg. Maar ik test dit wel met achtergrondgeluid van de doorgaande straat. Eigenlijk moet ik morgenvroeg nog een keer luisteren.
Die 15kHz is daarmee niet weg, maar ik hoor ook vleermuizen (horendol wordt ik ervan), dus ik heb me bij irritante hoge tonen een beetje neergelegd.
:strip_exif()/f/image/ZREtNE0wDNs2RwGZMy9Y4mmA.jpg?f=fotoalbum_large)
Keek net toevallig toen Quatt nog niks deed op "heating" na.
Maar het gaat, met supervisoryControlMode =1 dan wel van ≈ 16°C naar 23°C.
Daarna 2 en gasloos gaan.
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2, 60m2 vvw/schuim, 12x radiator (2 met heatfan), T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2x Quatt (11-2023&9-2025), Nefit HR43, 10x SolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, klusser, 11 are tuin
Als ik ze laat opstarten zonder het gewicht, dan is de toon harder en gaat hij minder snel weg.
Dus misschien is dit toch de combinatie van software-update (2.22.0 hier) en de behuizing verzwaren?
Ik vind het heel lastig om te bepalen wat nou ten gevolge is van wat
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Ik heb er eens enkele stenen op gelegd met iets er tussen tegen krassen. Vervolgens was de ~340hz toon bij een ander vermogen weer te horen. Sinds die is verplaatst, behuizing open gehad door een monteur lijkt het te zijn veranderd, niet meer bij 1.3kW opgenomen vermogen maar nog steeds wel twee opvallende tonen. Screenshots van spectroid op bijna 4m afstand. De 343 bij ~1500w en gaat weer over als de Quatt op nog hoger vermogen gaat werken.SBL schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:45:
[...]
Dit mag wel met hoofdletters, lijkt me. De lage brom die verschillende mensen horen, is dus op te lossen door iets zwaars op de Quatt te leggen?
/f/image/TocR0HrXCG3qDRBtxGTXcxqf.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/nAHEQa1orvoGesVren7vpRa3.png?f=fotoalbum_large)
Beta update
"Ondersteuning toegevoegd voor hybride (opentherm/on-off) ketelconnector.
Voorbereidingen voor ondersteuning van nieuwe producten (All-Electric)."
"Verbeterde fouttolerantie van low-level drivers.
Engineer aan het woord
De belangrijkste toevoeging in deze versie is de ondersteuning voor beide typen ketels op één poort. Er zijn geen aanpassingen nodig aan je installatie; je cv-ketel blijft zoals voorheen functioneren.
Daarnaast bereiden we de ondersteuning voor ons nieuwe product, de All-Electric uitbreiding, voor."
[ Voor 21% gewijzigd door bite op 12-11-2024 18:19 ]
Ik ben blij.
Zoals te verwachten hoor je hem buiten op het pad vlakbij de Quatt wel maar de overlast is enorm afgenomen.
In de slaapkamers hoor ik de ventilator niet meer. In de badkamer moet ik er mijn best voor doen en is het niet hinderlijk meer.
Of de zoem in de nacht weg is kan ik jullie morgen vertellen.
Ik zag meerdere posts over de toon. De lagere van de twee tonen heb ik gisteren nog een opname van gemaakt. Als iemand me kan vertellen hoe ik die hier kan plaatsen wil ik dat wel doen.
Het was mooi om te zien hoe hij naar beneden getakeld is.
Iedereen hier enorm bedankt voor het meedenken en de hulp.
Jij hebt meer dit geluid: YouTube: 527 Hz Sine Tone Amplitude 1VindiGoosh schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:52:
[...]
De laagtonige piep (bij mij 527 Hz volgens mij, NIET 317 iig), is bij mij inderdaad weg als ik er wat zwaars op leg. Maar ik test dit wel met achtergrondgeluid van de doorgaande straat. Eigenlijk moet ik morgenvroeg nog een keer luisteren.
En ik meer dit:
YouTube: 317 hz
Beide irritant, zou mooi zijn dat dat op te lossen is door verzwaren bovenaf of met het hier al aangegeven:
https://www.amazon.nl/ABM...8dd0af730432&gad_source=1
Vandaag bericht van Quatt dat het probleem in behandeling is en dat ik deze week wordt gecontacteerd. Wordt vervolgd dus.
Volgens mij noemde @paQ een site waar je het kunt neerzetten.W13k3 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:29:
Quatt is verplaatst! 😀
Ik ben blij.
Zoals te verwachten hoor je hem buiten op het pad vlakbij de Quatt wel maar de overlast is enorm afgenomen.
In de slaapkamers hoor ik de ventilator niet meer. In de badkamer moet ik er mijn best voor doen en is het niet hinderlijk meer.
Ik zag meerdere posts over de toon. De lagere van de twee tonen heb ik gisteren nog een opname van gemaakt. Als iemand me kan vertellen hoe ik die hier kan plaatsen wil ik dat wel doen.
Wat een opluchting zal dit zijn.
Hopelijk verder geen last meer 💪🏻
Mooi, fijn dat het opgelost is. Waar is hij naar toe verhuisd?W13k3 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:29:
Quatt is verplaatst! 😀
Ik ben blij.
Carboy54 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:50:
Overgangsregeling subsidie 2025
De nieuwe subsidiebedragen gaan per 1 januari 2025 in. Toestellen die in 2024 zijn aangeschaft, maar pas na de jaarwisseling worden geïnstalleerd, vallen onder een overgangsregeling, waarbij de oude subsidiebedragen gelden. Dit zal betekenen dat installateurs rekening moeten houden met een grotere vraag naar warmtepompen in de laatste maanden van het jaar, en een verdere terugval begin 2025. De Vereniging Warmtepompen respecteert de correctie van de subsidiebedragen, omdat ze in lijn zijn met de basisprincipes van de subsidieregeling (30% aanschafwaarde toestel). De fabrikantenkoepel is blij met de hogere waardering voor grotere vermogens.
Bron: Staatscourant en installatie.nl
https://www.installatie.n...sde-bedragen-liggen-vast/
Wellicht heb je het eerder verteld, maar hoe kom je aan de individuele COP's?harv schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:27:
[...]
@SBL
@HarryInia
In theorie, als ze om de beurt draaien om de twee uur, en ze staan ook hetzelfde opgesteld, zou je dezelfde prestatie verwachten.
Draaien ze samen, zou in theorie de tweede quatt door de hogere aanvoertemperatuur een iets slechtere cop kunnen/moeten hebben. Maar 4,5 ipv 7 bij een buitemperatuur van ongeveer 12 graden is altijd erg fors.
En dat valt wel op als je de cijfers in de app en json vergelijkt.
Ben nog aan het zoeken.
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
Welke informatie vanuit de Quatt heb je voorhanden?HarryInia schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:53:
[...]
Wellicht heb je het eerder verteld, maar hoe kom je aan de individuele COP's?
Gebruik je bijv Home assistant?
Of kun je de JSON uitlezen?
Wat zou de flow moeten zijn bij duo opstelling?
Dank
Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas
Ikzelf lees JSON uit en heb Homeypro23.jj85 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:02:
[...]
Welke informatie vanuit de Quatt heb je voorhanden?
Gebruik je bijv Home assistant?
Of kun je de JSON uitlezen?
Vraag was eigenlijk aan @harv vanwege zijn grote verschil van 4,7 en 7 per WP.
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
Enkel of DUO, bij normaal bedrijf rond de 800l/u.Safe_grut schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:06:
Vraagje
Dank
Fijn voor je!W13k3 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:29:
Quatt is verplaatst! 😀
Ik ben blij.
Hier kan je een geluid plaatsen en de link hier delen:
https://jumpshare.com/file-sharing/aac
gelukkig, dat we dit hoofdpijn dossier wel tot een goed einde hebben gebracht, prachtig alleen jammer dat het zo lang heeft moeten duren.W13k3 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:29:
Quatt is verplaatst! 😀
Ik ben blij.
Ah, ik dacht dat je zelf jouw COP wilde bepalen.HarryInia schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:08:
[...]
Ikzelf lees JSON uit en heb Homeypro23.
Vraag was eigenlijk aan @harv vanwege zijn grote verschil van 4,7 en 7 per WP.
In de json is het Power / PowerInput
Echter is dat een momentopname, dus daar heb je niks aan.
@Safe_grut Bij de meeste 800L/h.
Bij mij zit de flow op 900L/h, geen idee waarom...
[ Voor 6% gewijzigd door jj85 op 12-11-2024 20:15 ]
Naar de achterzijde van het huis, naast hun achterdeur. Qua afstand tot de erfgrens gelijk, maar nu op de grond en achter de achtergevels, i.p.v. tussen de zijgevels. Ook blaast hij nu richting de tuin i.p.v. mijn kant op. Vrije uitblaas i.p.v. enkele meters van een muur.s020506 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:12:
[...]
Mooi, fijn dat het opgelost is. Waar is hij naar toe verhuisd?
Ik heb hem vanavond nog niet gehoord in huis 🙃
https://jmp.sh/s/nOGoxTflndmzrW5nB9cAokijokii schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:12:
[...]
Fijn voor je!
Hier kan je een geluid plaatsen en de link hier delen:
https://jumpshare.com/file-sharing/aac
Met wat vogeltjes op de achtergrond.
Dit was het normale geluid op de avond, geen defrost, geen silent mode.
De grootste eer gaat naar jou, de WPAC berekening die duidelijk niet voldeed, en jouw analyse van de berekening van Quatt hebben het verschil gemaakt.MacD007 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:13:
[...]
gelukkig, dat we dit hoofdpijn dossier wel tot een goed einde hebben gebracht, prachtig alleen jammer dat het zo lang heeft moeten duren.![]()
![]()
![]()
![]()
Heel fijn dat er mensen zijn die belangeloos en met kennis van zaken een ander helpen.
Dank je wel!
dank je maar dat is echt te veel eer, ik wordt er helemaal stil van.W13k3 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:28:
[...]
De grootste eer gaat naar jou, de WPAC berekening die duidelijk niet voldeed, en jouw analyse van de berekening van Quatt hebben het verschil gemaakt.
Heel fijn dat er mensen zijn die belangeloos en met kennis van zaken een ander helpen.
Dank je wel!
DuoHarryInia schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:10:
[...]
Enkel of DUO, bij normaal bedrijf rond de 800l/u.
Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas
Lijkt wel wat op 'mijn' geluid 💆♂️ ik hoop dat het vannacht ook niet te horen is. Dan is het helemaal opgelost 👍🏻👍🏻W13k3 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:26:
[...]
https://jmp.sh/s/nOGoxTflndmzrW5nB9cA
Met wat vogeltjes op de achtergrond.
Dit was het normale geluid op de avond, geen defrost, geen silent mode.
En anders kan de buurman er nog iets zwaars opleggen 😉
Heeft de buurman nu een gat in zijn woning?
Het was geen vraag..;-)
Of je nu een enkel of duo hebt, de uiteindelijk FLOW is rond de 800l/u.
HahaHarryInia schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:02:
[...]
Het was geen vraag..;-)
Of je nu een enkel of duo hebt, de uiteindelijk FLOW is rond de 800l/u.
Aaaaaahaaa
Nee, de nieuwe leidingen lopen over de gevel, dus waar het gat zat begint nu de kabelgoot.okijokii schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:01:
[...]
Heeft de buurman nu een gat in zijn woning?
Mooi is anders maar ik hoef er niet naar te kijken. Geluid negeren is lastiger.
Balen dat je hetzelfde geluid hebt. Nu het weg is ben ik toch nog verbaasd wat een rust het geeft in huis.
Wat me nog een beetje tegenvalt van Quatt is dat ze verder niets aan het geluid hebben gedaan.W13k3 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:08:
[...]
Nee, de nieuwe leidingen lopen over de gevel, dus waar het gat zat begint nu de kabelgoot.
Mooi is anders maar ik hoef er niet naar te kijken. Geluid negeren is lastiger.
Balen dat je hetzelfde geluid hebt. Nu het weg is ben ik toch nog verbaasd wat een rust het geeft in huis.
Ik denk dat ze toch uitgaan van "producteigenschap".
Ik ben wel benieuwd of de eigenaren zelf de Quatt nog steeds helemaal niet horen. Anders gaan ze er binnenkort ook zelf achterkomen dat hij toch echt geluid maakt. Ik herinner me de keer dat we op een mooie nazomeravond beide buiten zaten, hun achterdeur open stond en de Quatt gewoon draaide. Volgend jaar gaan ze dat denk ik zelf wel opmerken.
Het waren overigens medewerkers van Quatt zelf, denk ik. 1 Quatt werkbus, een tweede NL busje, Quatt shirt en Nederlandstalig.
Ik heb ze zelf niet gesproken, maar was toevallig thuis aan het werk. Aangezien de badkamer op Quatt niveau was waren ze op de steiger binnen te horen toen ze ergens over overlegden. Dat gangetje versterkt elk geluid. Niet alleen de Quatt maar ook de medewerkers 😅
Maar wat een werk. Er is een volle werkdag aan gewerkt.
Hopelijk komt het nu tussen jullie en de buren ook weer goed 👍🏻W13k3 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:17:
Nu je het zegt, ja.
Ik denk dat ze toch uitgaan van "producteigenschap".
Ik ben wel benieuwd of de eigenaren zelf de Quatt nog steeds helemaal niet horen. Anders gaan ze er binnenkort ook zelf achterkomen dat hij toch echt geluid maakt. Ik herinner me de keer dat we op een mooie nazomeravond beide buiten zaten, hun achterdeur open stond en de Quatt gewoon draaide. Volgend jaar gaan ze dat denk ik zelf wel opmerken.
Het waren overigens medewerkers van Quatt zelf, denk ik. 1 Quatt werkbus, een tweede NL busje, Quatt shirt en Nederlandstalig.
Ik heb ze zelf niet gesproken, maar was toevallig thuis aan het werk. Aangezien de badkamer op Quatt niveau was waren ze op de steiger binnen te horen toen ze ergens over overlegden. Dat gangetje versterkt elk geluid. Niet alleen de Quatt maar ook de medewerkers 😅
Maar wat een werk. Er is een volle werkdag aan gewerkt.
@HarryIniaHarryInia schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:53:
[...]
Wellicht heb je het eerder verteld, maar hoe kom je aan de individuele COP's?
Simpel,
je kijkt een tijd naar json, en als de pomp(en) een 4 minuten draaien zie je bij json power in en power uit.
Beetje middelen en beetje rekenen en als de tweede 4 minuten draait doe je hetzelfde.
Je kunt ook kijken in de app, moet je wel zeker weten welke quatt draaide op din dat uur.
En er zijn hier ook wel slimmeriken, die het gewoon uit de opgehaalde data halen.
@jj85jj85 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:13:
[...]
Ah, ik dacht dat je zelf jouw COP wilde bepalen.
In de json is het Power / PowerInput![]()
Echter is dat een momentopname, dus daar heb je niks aan.
@Safe_grut Bij de meeste 800L/h.
Bij mij zit de flow op 900L/h, geen idee waarom...
@HarryInia
Je moet wel inderdaad vaker kijken dan 1 keer.
Maar dit kabinet is geen zegen voor de goedkope warmtepompen zoals de Quatt
Overgangsregeling
De nieuwe subsidiebedragen gaan per 1 januari 2025 in.
Toestellen die in 2024 zijn aangeschaft, maar pas na de jaarwisseling worden geïnstalleerd, vallen onder een overgangsregeling, waarbij de oude subsidiebedragen gelden. Dit zal betekenen dat installateurs rekening moeten houden met een grotere vraag naar warmtepompen in de laatste maanden van het jaar, en een verdere terugval begin 2025.
Maar laten we eerlijk zijn: 60% subsidie (in het geval van de duo) is ook wel onevenredig veel. Net als iedereen heb ik er natuurlijk ook lekker van geprofiteerd, maar het was imo een kwestie van tijd voordat dit teruggeschroefd zou worden.Friezin schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:12:
Het was al bekend natuurlijk.
Overgangsregeling
Toestellen die in 2024 zijn aangeschaft, maar pas na de jaarwisseling worden geïnstalleerd, vallen onder een overgangsregeling, waarbij de oude subsidiebedragen gelden. Dit zal betekenen dat installateurs rekening moeten houden met een grotere vraag naar warmtepompen in de laatste maanden van het jaar, en een verdere terugval begin 2025.
De manier waarop is echter wel discutabel.
De warmtepomp haalt de hoogste COP als de temperatuur buiten het hoogst is.Erik1805 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:29:
Ik heb sinds gisteren een Quatt. Deze staat op continue 19.5 graden. Ik ben overdag niet aanwezig. Zou het schelen om overdag te verlagen met 0.5 graden qua stroomkosten? Of iemand een ander idee?
Daarnaast is het met een dynamisch contract en/of met zonnepanelen al snel voordeliger om overdag je huis voor te verwarmen.
Een warmtepomp die snel moet werken is ook onzuiniger, dus je zou laag kunnen beginnen en dan per uur de temperatuur iets opvoeren zodat het prettig is zodra je thuis komt.
Dit terwijl de netbeheerders ons juist liever aan de hybride warmtepomp zien gaan vanwege de netcongestie.Friezin schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:12:
Het was al bekend natuurlijk.
Overgangsregeling
Nee, dan moet je alles vanaf 12 kW gaan overstimuleren....
Minimaal 800 l/u. Als het meer is, is dat mooi, tenzij het stromingsgeluid oplevert binnen.Safe_grut schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:06:
Vraagje
Dank je wel voor de reactie. Ik ga het even een aantal dagen aankijken. Hoe het gaat met verbruikt.netappie schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:59:
[...]
De warmtepomp haalt de hoogste COP als de temperatuur buiten het hoogst is.
Daarnaast is het met een dynamisch contract en/of met zonnepanelen al snel voordeliger om overdag je huis voor te verwarmen.
Een warmtepomp die snel moet werken is ook onzuiniger, dus je zou laag kunnen beginnen en dan per uur de temperatuur iets opvoeren zodat het prettig is zodra je thuis komt.
Tja, de energietransitie moet wel deels door de gewone man worden opgehoest.VindiGoosh schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:35:
[...]
Maar laten we eerlijk zijn: 60% subsidie (in het geval van de duo) is ook wel onevenredig veel. Net als iedereen heb ik er natuurlijk ook lekker van geprofiteerd, maar het was imo een kwestie van tijd voordat dit teruggeschroefd zou worden.
Qua totale subsidiekosten zal het weinig uitmaken of er nu 1000 zware en dure warmtepompen of 5000 goedkope hybrides worden uitgekeerd. Maar bij de laatste zijn er wel meer mensen geholpen (narekenen hoeft niet: zomaar natte vingerwerk haha)
Zo krijg je dat warmtepompen HEUL erg in prijs stijgen, want je krijgt 30% terug.VindiGoosh schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:35:
[...]
Maar laten we eerlijk zijn: 60% subsidie (in het geval van de duo) is ook wel onevenredig veel. Net als iedereen heb ik er natuurlijk ook lekker van geprofiteerd, maar het was imo een kwestie van tijd voordat dit teruggeschroefd zou worden.
Hoe duurder, hoe meer je terug krijgt. En dan wordt de installatie 400 euro
Ik chargeer het wat, maar zo komt het wel dat warmtepompen in Duitsland echt achterlijk duur zijn, waar je vervolgens een enorm percentage bedrag subsidie op krijgt. Ook dat is evengoed een perverse prikkel, net zoals 2 x subsidie op 2 Quatts. Pardon... 1 Quatt Duo.
Oei, ja. Dat zijn wel andere tarievenpaQ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:36:
[...]
Zo krijg je dat warmtepompen HEUL erg in prijs stijgen, want je krijgt 30% terug.
Hoe duurder, hoe meer je terug krijgt. En dan wordt de installatie 400 euro
Ik chargeer het wat, maar zo komt het wel dat warmtepompen in Duitsland echt achterlijk duur zijn, waar je vervolgens een enorm percentage subsidie op krijgt. Ook dat is evengoed een perverse prikkel, net zoals 2 x subsidie op 2 Quatts. Pardon... 1 Quatt Duo.
Wat @netappie zegt.Erik1805 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:29:
Ik heb sinds gisteren een Quatt. Deze staat op continue 19.5 graden. Ik ben overdag niet aanwezig. Zou het schelen om overdag te verlagen met 0.5 graden qua stroomkosten? Of iemand een ander idee?
Toevoeging: ik zie bij diverse grafiekjes en data dat een warmtepomp het efficiëntst is als hij iets harder dan zijn minimum draait. Zo is er namelijk ruimte voor modulatie beide kanten op. Als je maximale modulatie is bereikt en je wekt eigenlijk net iets veel warmte op, dan is dat soms net iets minder efficiënt dan wanneer hij 5 Hz harder draait. Met het 'risico' dat de warmte oploopt in het systeem waardoor hij weer net iets meer verbruikt, waardoor je thermostaat eerder af slaat, en weer aan, etc...
Hangt natuurlijk ook af van je woning en CV installatie.
[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 13-11-2024 09:46 ]
oh wow... naja dat dusjj85 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:41:
[...]
Oei, ja. Dat zijn wel andere tarieven
[Afbeelding]
Ik verwacht dat het hier net zo zal gaan. Duits prijs'model'. Verdient zeker ook geen schoonheidsprijs.
[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 13-11-2024 09:43 ]
Wat ik eerder zei: kijk het eerst een paar dagen aan.Erik1805 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:29:
Na één dag ken je het stookgedrag van de Quatt nog niet vermoed ik.
En zonder enige kennis van je woning (grootte, bouwjaar, isolatie, verwarming) is advies geven sowieso ondoenlijk.
Hier is de COP juist het hoogst bij de laagste modulatie. Bij 270W komt er vaak tussen de 2800W en 3000W warmte uit.paQ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:42:
[...]
Wat @netappie zegt.
Toevoeging: ik zie bij diverse grafiekjes en data dat een warmtepomp het efficiëntst is als hij iets harder dan zijn minimum draait. Zo is er namelijk ruimte voor modulatie beide kanten op. Als je maximale modulatie is bereikt en je wekt eigenlijk net iets veel warmte op, dan is dat soms net iets minder efficiënt dan wanneer hij 5 Hz harder draait. Met het 'risico' dat de warmte oploopt in het systeem waardoor hij weer net iets meer verbruikt, waardoor je thermostaat eerder af slaat, en weer aan, etc...
Hangt natuurlijk ook af van je woning en CV installatie.
Dat kan natuurlijk ook komen door een relatief warme buitenlucht waarbij hoger moduleren zinloos is, maar ik zie bij hogere modulatie de COP uitsluitend zakken tov elke lagere stand.
Dank je wel. Nee klopt na 1 dag weet je nog niks eigenlijk. Toen ik alleen CV had voor verwarmen stond deze overdag op 15 graden en deed dus niksFriezin schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:48:
[...]
Wat ik eerder zei: kijk het eerst een paar dagen aan.
Na één dag ken je het stookgedrag van de Quatt nog niet vermoed ik.
En zonder enige kennis van je woning (grootte, bouwjaar, isolatie, verwarming) is advies geven sowieso ondoenlijk.
Hierbij wat informatie:
Hoekwoning
Bouwjaar: 1972
Woonoppervlakte: 109m2
Isolatie: Spouwmuur, dak en HR++ glas (alleen beneden) Boven is dubbelglas
Verwarming middels radiatoren + ventilatoren
[ Voor 11% gewijzigd door Erik1805 op 13-11-2024 09:56 ]
Ik zou hem juist in de nacht iets verlagen (max 1 graad) en overdag de warmtepomp zijn werk laten doen.Erik1805 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:29:
De tip die ik erbij geef: probeer het eens 24/7 in de Silent stand. Dat geeft een heel rustig beeld, hoge COP en weinig verbruik. Met deze temperaturen is dat voor mij een goede keus. Wanneer hij het niet meer trekt (gebruik CV) dan verander ik het.
edit:
dat je dan zo bij hen voor de deur staat:
en zij:
[ Voor 56% gewijzigd door paQ op 13-11-2024 10:37 ]
Om even een gevoel te krijgen en dat je zelf leert er mee om te gaan is zeker in het begin een vaste instelling helemaal niet zo'n slecht idee, zelf vind ik dan (zeker als je niet thuis bent die 19,5 mogelijk een beetje te veel, maar zeker nu het buiten ook nog niet zo koud is zal dit nu ook weer niet zo veel uit maken.Erik1805 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:29:
Belangrijk is dat je even kijkt hoe de stookverloop en met name je warmteverlies zich verloopt, en laat dit nu een paar dagen zo staan.
Mogelijk dat je dan een dag grafiek van 2 dagen of zo hier even kunt posten.
Belangrijk is dat je als je een temperatuurverloop wilt gaan doorvoeren dat je dat zo als je zelf ook al aangeeft dit in klene stapjes doet en daartussen ook voldoende tijd laat, een warmtepomp is eerder een slak dan een haas.
Als je weet hoe je huis hierop reageerd (mn je warmteverlies) weet je ook hoe je dat effectief kunt gaan instellen.
Een kanttekening, mijn eigen ervaring leert dat als het echt koud gaat worden (buiten in de buurt van de nul graden dat je dan ook het beste één temperatuur kunt aanhouden.
succes
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.