2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Mag genoeg off-topic geklaagd, ik ga de nieuwe subisidie bedragen in de TS aanpassen. Zal waarschijnlijk in het weekend klaar zijn, dus geef me even de tijd.
.
[ Voor 84% gewijzigd door teacher op 13-11-2024 18:33 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Onze CV ketel is 4 jaar oud, Full Electric overweeg ik mede daarom nog niet op korte termijn.
Nadeel is de extra groep die we nu niet vrij hebben in onze meterkast.
Mocht er 1 problemen geven of kapot gaan na x aantal jaar, dan heb je nog een back-up of is dat een gekke gedachte?
Wat adviseren jullie gezien ons verbruik en het feit dat we voorlopig niet FE gaan?
Zie ik nog voor of nadelen of het hoofd? Ik weet ook niet precies wat het gevolg voor stroomverbruik is van 1 of 2 units.
Andere vraag, gezien de unit op het platte dak bovenop onze slaapkamer komt, wat adviseren jullie qua geluidsisolatie om eventueel nog zelf extra te doen of vooraf te vragen aan Quatt?
[ Voor 11% gewijzigd door Racierox op 13-11-2024 12:29 ]
Nu altijd de DUO nemen en de tweede Quatt voor een paar duizend euro doorverkopen aan een Duitser 🤑Racierox schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:26:
Vanmorgen Quatt op bezoek gehad, gezien ons huidige verbruik van 1.000m3 per jaar is een Mono afdoende. Ergens twijfel ik gezien de geringe meerprijs (en het feit dat we ze makkelijk kwijt kunnen op ons platte dak) of een DUO niet verstandiger is.
Onze CV ketel is 4 jaar oud, Full Electric overweeg ik mede daarom nog niet op korte termijn.
Mocht er 1 problemen geven of kapot gaan na x aantal jaar, dan heb je nog een back-up of is dat een gekke gedachte?
Wat adviseren jullie gezien ons verbruik en het feit dat we voorlopig niet FE gaan?
Zie ik nog voor of nadelen of het hoofd? Ik weet ook niet precies wat het gevolg voor stroomverbruik is van 1 of 2 units.
Andere vraag, gezien de unit op het platte dak bovenop onze slaapkamer komt, wat adviseren jullie qua geluidsisolatie om eventueel nog zelf extra te doen of vooraf te vragen aan Quatt?
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Misschien goed om zelf eerst even op zoek te gaan in dit forum? Ook de laatste weken is hier weer veel over gevraagd en geschreven.[b]Racierox schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:26:[/
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Gezien de kleine meerprijs is mogelijk de keuze naar een Duo wel een goede keuze maar daar zitten wel mits en maren aan vastRacierox schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:26:
Vanmorgen Quatt op bezoek gehad, gezien ons huidige verbruik van 1.000m3 per jaar is een Mono afdoende. Ergens twijfel ik gezien de geringe meerprijs (en het feit dat we ze makkelijk kwijt kunnen op ons platte dak) of een DUO niet verstandiger is.
Doe het als je binnen 5 jaar naar FE wil gaan anders heeft het waarschijnlijk geen echte meerwaard.
Bedenk dat je dan ook een eigen groep nodig hebt bij een Duo.
Ongeacht of het een enkele of Duo gaat worden maak een geluidsberekening WPAC.
Dat heb ik gedaan via de zoekfunctie en enkele pagina's terug te lezen. Wellicht heb ik de verkeerde zoekwoorden gebruikt. Als dagelijks bezoeker kan ik me voorstellen dat terugkerende vragen vervelend zijn, maar ik bezoek dit topic niet regelmatig en dus kreeg ik de informatie die ik zocht niet naar boven.okijokii schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:56:
[...]
Misschien goed om zelf eerst even op zoek te gaan in dit forum? Ook de laatste weken is hier weer veel over gevraagd en geschreven.
Het antwoord wat ik het meest tegenkom is dat het gezien de geringe meerprijs snel interessant is.
Ik vraag mij echter af of dat ook het geval is bij 1.000m3 gasverbruik en zeker in de komende jaren nog geen overstap naar FE. Hoe klein ook, is een extra investering die niet nodig is, zonde.
Dank voor je reactie, de voor en nadelen zijn dan dus:MacD007 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:18:
[...]
Gezien de kleine meerprijs is mogelijk de keuze naar een Duo wel een goede keuze maar daar zitten wel mits en maren aan vast
Doe het als je binnen 5 jaar naar FE wil gaan anders heeft het waarschijnlijk geen echte meerwaard.
Bedenk dat je dan ook een eigen groep nodig hebt bij een Duo.
Ongeacht of het een enkele of Duo gaat worden maak een geluidsberekening WPAC.
+ Relatief lage extra investering
+ Back-up mogelijkheid
+ Uitbreiding naar FE mogelijk
- Als het niet nodig is, is een hogere investering (ondanks relatief laag) zonde van het geld
- Meer stroomverbruik?
- Extra investering voor aparte groep (momenteel geen vrije groep)
- Meer geluidsproductie
Zie ik dan nog iets over het hoofd?
Ik heb ongeveer hetzelfde qua verbruik en kan makkelijk een DUO kwijt maar heb een enkele Quatt. Waarom zou je als je dat niet nodig hebt?Racierox schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:26:
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Dank, ik kwam bij het zoeken wat reacties tegen met de strekking dat je het gezien het prijsverschil altijd moet doen. Ik denk niet dat wij het nodig hebben qua capaciteit en gezien de extra investering voor de groep is het nog minder interessant maar ging toch twijfelen of ik niet iets over het hoofd zag.Erik1805 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:44:
[...]
Ik heb ongeveer hetzelfde qua verbruik en kan makkelijk een DUO kwijt maar heb een enkele Quatt. Waarom zou je als je dat niet nodig hebt?
Dan ben ik er bij deze uit en wordt het de Hybrid.
Bedankt voor de reacties!
Is eigenlijk wel raar toch, dat de Quatt in op silent anders werkt? Ik zou verwachten dat op de Silent stand het maximale vermogen wordt beperkt, maar dat hij even ver terug moduleert als Silent niet aan staat. En voor de COP zou het toch ook niet uit moeten maken.okijokii schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:19:
[...]
Ik zou hem juist in de nacht iets verlagen (max 1 graad) en overdag de warmtepomp zijn werk laten doen.
De tip die ik erbij geef: probeer het eens 24/7 in de Silent stand. Dat geeft een heel rustig beeld, hoge COP en weinig verbruik. Met deze temperaturen is dat voor mij een goede keus. Wanneer hij het niet meer trekt (gebruik CV) dan verander ik het.
Wat is eigenlijk het maximale vermogen als de Quatt op silent staat?
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Ik ben het helemaal met je eens dat dat zou moeten, maar ik zie dat niet terug. Zo ziet het er bij mij de afgelopen dagen uit met Silent (thermostaat gaat om 10.00 uur naar 20 graden en om 15.00 uur naar 20.5 en om 22.30 naar 19.5):s020506 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:06:
[...]
Is eigenlijk wel raar toch, dat de Quatt in op silent anders werkt? Ik zou verwachten dat op de Silent stand het maximale vermogen wordt beperkt, maar dat hij even ver terug moduleert als Silent niet aan staat. En voor de COP zou het toch ook niet uit moeten maken.
Wat is eigenlijk het maximale vermogen als de Quatt op silent staat?
:strip_exif()/f/image/yN2nfp7OHFvpaZoKEHRG4DBO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O2aaOqM7wpGqqFrGtnKe8TWU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gUIMYLWrKl9CjdrO4wICq4ev.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo constant krijg ik het niet op vol vermogen. Ik zie dat ik echt veel minder verbruik dan vorig jaar november.
Normaal zie ik dit soort diagrammen:
[ Voor 19% gewijzigd door okijokii op 13-11-2024 14:35 ]
De vraag duo of enkele Quatt hangt ook af van je warmteverlies. Inmiddels hebben we de Quatt en hij blijkt nu in voorseizoenregelmatig op zijn ondergrens te draaien met pendelen tot zijn gevolg. Dit zal in het naseizoen dus ook zo zijn. Mogenlijk moet Quatt mijn waarde van het warmteverlies iets bijstellen zodat deze rustiger draait, maar samengevat ik weet niet als ik FE wil gaan ik daadwerkenlijk een duo nodig heb. Het antwoord hangt ook af van voor hoeveel mensen moet je warmwater verzorgen. Maar hangt ook af van de vraag, hoeveel vertrouwen heb je in het bedrijf Quatt en wil je dus voor verwarming en warmwater afhankelijk van hun zijn.Racierox schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:26:
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Met een duo kan in sommige situaties het stoomverbruik juist lager zijn. Bij laag vermogen zijn ze effectiever, dus soms is het beter als 2 Quatts op laag vermogen draaien t.o.v. 1 Quatt op hoog vermogen.Racierox schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:32:
Dank voor je reactie, de voor en nadelen zijn dan dus:
+ Relatief lage extra investering
+ Back-up mogelijkheid
+ Uitbreiding naar FE mogelijk
- Als het niet nodig is, is een hogere investering (ondanks relatief laag) zonde van het geld
- Meer stroomverbruik?
- Extra investering voor aparte groep (momenteel geen vrije groep)
- Meer geluidsproductie
Zie ik dan nog iets over het hoofd?
vb.
Twee Quatts op 350W produceren meer warmte dan één Quatt op 700W.
Als je twee bodemverwarmers aan hebt a 150W/st en twee waterpompen a 40W/st...
(+standby van 125Wh/dag)
[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 13-11-2024 15:20 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Denk je dat? Of heb je dat gemeten?jj85 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:57:
[...]
Met een duo kan in sommige situaties het stoomverbruik juist lager zijn. Bij laag vermogen zijn ze effectiever, dus soms is het beter als 2 Quatts op laag vermogen draaien t.o.v. 1 Quatt op hoog vermogen.
vb.
Ik zeg niet dat het niet zo is, maar ben echt benieuwd of je dit hebt gezien (edit: bij zelfde Tlift=watertemperatuur-buitentemperatuur)
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
wil je best geloven, maar zou hier ook wel wat data van willen zien.jj85 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:57:
[...]
Met een duo kan in sommige situaties het stoomverbruik juist lager zijn. Bij laag vermogen zijn ze effectiever, dus soms is het beter als 2 Quatts op laag vermogen draaien t.o.v. 1 Quatt op hoog vermogen.
vb.
wat er tot dusver ook in dit topic is laten zien, is dat bij duo-bedrif de 2e WP met een lagere efficientie werkt dan de 1e, alleen al omdat die door de toegevoegde warmte van WP-1 een hogere aanvoertemperatuur voor z'n kiezen krijgt..
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
normaal?
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Prima idee op het punt na dat je subsidie fraude pleegt.Maarten58 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:17:
Is het niet mogelijk om de 2e Quatt van de duo los te koppelen en als reserve droog te bewaren, tot nr1 ermee stopt? Dan is de duo een goede aanschaf, toch?
Kleinigheidje hou je altijdDersan schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:22:
[...]
Prima idee op het punt na dat je subsidie fraude pleegt.
Op basis van de stelling die hier vanochtend al meermaals voorbij kwam; op lage modulatie heb je een hogere efficientie. Maar blijkbaar kan je dat effect niet zomaar x2 doen gezien de logische opmerking van Toby-Wan "duo-bedrif de 2e WP met een lagere efficientie werkt" ivm het werk van 1e WP.
Kijkende in de data zie ik wel een positief effect van 2 warmte pompen op lage modulatie t.o.v. 1 op hogere modulatie.
Als ik naar momenten zoek bij min of meer gelijke buitentemp en watertemp, dan lijkt het erop dat er ongeveer een halve punt COP verschil is of 1 pomp 800W trekt of 2 pompen samen 800W trekken (ordegrootte 4,9 bij 1 pomp en 5,4 bij 2 pompen).
ps. hier lijkt toch echt maar één waterpomp actief in de duo opstelling. Nog geen indicaties gezien dat ze beiden zouden draaien.
Hij draait eerst wel mooi zachtjes 400We, dus dat is mooi.Erik1805 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:13:
Toch alvast even een vraag, weet dat de Quatt pas draait maar ik zie dat ie af en toe uitgaat. Is dit
normaal?
[Afbeelding]
En als het dan nog te warm is (aanname), gaat hij uit, dat is ook goed.
Maar dan wel heel snel weer aan, dat is wat raar. Wat voor thermostaat heb je? Hoeveel open/dicht schakelende radiatoren?
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Heb je de slider op Silent staan?Erik1805 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:13:
Toch alvast even een vraag, weet dat de Quatt pas draait maar ik zie dat ie af en toe uitgaat. Is dit
normaal?
[Afbeelding]
Ik heb een Tado thermostaat. Ik heb 3 radiatoren volledig open. In totaal heb ik 9 radiatoren.SBL schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:06:
[...]
Hij draait eerst wel mooi zachtjes 400We, dus dat is mooi.
En als het dan nog te warm is (aanname), gaat hij uit, dat is ook goed.
Maar dan wel heel snel weer aan, dat is wat raar. Wat voor thermostaat heb je? Hoeveel open/dicht schakelende radiatoren?
Nee alleen volgens het schema van 19:00 tot 07:00
Tado = kleine hysterese = snel schakelen.Erik1805 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:09:
[...]
Ik heb een Tado thermostaat. Ik heb 3 radiatoren volledig open. In totaal heb ik 9 radiatoren.
Slechts 3 radiatoren open = snel opwarmen = snel schakelen.
Hij doet wat je vraagt.
Als je ergens last van hebt, kun je dingen anders instellen, zodat hij langzamer aan-uit schakelt. Bij koudere dagen zal dit "probleem" er waarschijnlijk sowieso minder zijn.
Interessant. Ik zal het vanavond ook eens aanzetten, kijken wat het gedrag wordt.okijokii schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:24:
[...]
Ik ben het helemaal met je eens dat dat zou moeten, maar ik zie dat niet terug. Zo ziet het er bij mij de afgelopen dagen uit met Silent (thermostaat gaat om 10.00 uur naar 20 graden en om 15.00 uur naar 20.5 en om 22.30 naar 19.5):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo constant krijg ik het niet op vol vermogen. Ik zie dat ik echt veel minder verbruik dan vorig jaar november.
Normaal zie ik dit soort diagrammen:
[Afbeelding]
Op mijn vragen van voor het weekend heb ik inmiddels antwoord. De helpdesk van Quatt denkt mijn vragen worden beantwoord in de Start guide
Ik zal nog een paar radiatoren verder openzettenSBL schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:15:
[...]
Tado = kleine hysterese = snel schakelen.
Slechts 3 radiatoren open = snel opwarmen = snel schakelen.
Hij doet wat je vraagt.
Als je ergens last van hebt, kun je dingen anders instellen, zodat hij langzamer aan-uit schakelt. Bij koudere dagen zal dit "probleem" er waarschijnlijk sowieso minder zijn.
Ik heb vergelijkbaar verbruik en kan het af met een enkele Quatt. Heeft natuurlijk wel alles te maken met isolatie (bij mij matig...). Je kan het beste een warmteverlies berekening maken, waarmee je jouw zg. stooklijn bepaald. Dat bepaald uiteindelijk voor groot jouw warmtepomp moet zijn. Een stooklijn is ook wat Quatt ingeschat op basis van de intake, maar nog beter is als jij exact kan aangeven wat jouw stooklijn is. Daarvoor hebben we in dit forum een Excel gemaakt.Racierox schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:53:
[...]
Dank, ik kwam bij het zoeken wat reacties tegen met de strekking dat je het gezien het prijsverschil altijd moet doen. Ik denk niet dat wij het nodig hebben qua capaciteit en gezien de extra investering voor de groep is het nog minder interessant maar ging toch twijfelen of ik niet iets over het hoofd zag.
Dan ben ik er bij deze uit en wordt het de Hybrid.
Bedankt voor de reacties!
Neem in ieder geval de eerste post van het forum even goed door. Daar staat ontzettend veel informatie (ook de Excel voor de stooklijn), zonder dat je hoeft te zoeken.
[ Voor 18% gewijzigd door verguldebarman op 13-11-2024 16:23 ]
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Klopt wat je zegt. Je kan niet zomaar een algemeen advies geven. Je moet eerst kijken wat jouw wp doet op een bepaalde constante temperatuur, in jouw huis. Ook kijken welke temperatuur jijzelf prettig vindt want het voelt anders dan de warmte van een CV.paQ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:42:
[...]
Wat @netappie zegt.
Toevoeging: ik zie bij diverse grafiekjes en data dat een warmtepomp het efficiëntst is als hij iets harder dan zijn minimum draait. Zo is er namelijk ruimte voor modulatie beide kanten op. Als je maximale modulatie is bereikt en je wekt eigenlijk net iets veel warmte op, dan is dat soms net iets minder efficiënt dan wanneer hij 5 Hz harder draait. Met het 'risico' dat de warmte oploopt in het systeem waardoor hij weer net iets meer verbruikt, waardoor je thermostaat eerder af slaat, en weer aan, etc...
Hangt natuurlijk ook af van je woning en CV installatie.
Bij mij draait de wp overdag nog steeds op zijn ondergrens met de thermostaat op 20,2 graden. Je ziet de wp daarom uit en aan gaan. Het zou kunnen (wat op zich niet erg is) dat als ik de thermostaat op 19 graden zou zetten dat deze dan overdag in standby stand staat, maar omdat wij wel veel thuis zijn zetten we thermostaat juist liever iets hoger. Maar bijv. bij 21 graden draait de wp rustiger, maar die temperatuur vinden wij overdag echt te hoog. In de praktijk lukt het dus ook haast niet om overdag op de zonnepanelen te draaien. Advies: eerst testen op constante temperatuur en van daaruit beslissingen nemen.
:strip_exif()/f/image/Hggs6KD9qjYcAHVUH2SM6wHD.jpg?f=fotoalbum_large)
(Mogenlijk staat bij ons de Quatt op een te hoge waarde qua warmteverlies en ik heb daarom een ticket ingeschoten)
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
@WAF1WAF1 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:19:
[...]
Klopt wat je zegt. Je kan niet zomaar een algemeen advies geven. Je moet eerst kijken wat jouw wp doet op een bepaalde constante temperatuur, in jouw huis. Ook kijken welke temperatuur jijzelf prettig vindt want het voelt anders dan de warmte van een CV.
Bij mij draait de wp overdag nog steeds op zijn ondergrens met de thermostaat op 20,2 graden. Je ziet de wp daarom uit en aan gaan. Het zou kunnen (wat op zich niet erg is) dat als ik de thermostaat op 19 graden zou zetten dat deze dan overdag in standby stand staat, maar omdat wij wel veel thuis zijn zetten we thermostaat juist liever iets hoger. Maar bijv. bij 21 graden draait de wp rustiger, maar die temperatuur vinden wij overdag echt te hoog. In de praktijk lukt het dus ook haast niet om overdag op de zonnepanelen te draaien. Advies: eerst testen op constante temperatuur en van daaruit beslissingen nemen.
[Afbeelding]
(Mogenlijk staat bij ons de Quatt op een te hoge waarde qua warmteverlies en ik heb daarom een ticket ingeschoten)
@MacD007
@Friezin
Inderdaad, geen echte adviezen zonder echte informatie.
Wordt het geheel heel rommelig van, en zichzelf ook continue herhalend.
Is het misschien niet beter in de TS en op elke vraag die zomaar geplaatst wordt met veel te weinig info, een reactie vanuit de TS te sturen met inhoud;
Graag nadere info: gegevens huis, bouwjaar, isolatie, glas, huidige installatie, radiatoren, type radiator, ventilatoren, vvw, gasverbruik vroeger/nu, woonplaats/omgeving, . en handleiding @Friezin erbij
Niet als reactie op je vraag, maar als signatuur. Daarmee ziet de lezer, en daarmee potentiële helper, elke keer weer, oh, dat is zijn huisinstallatie.
En bij wijzigingen, ook de signatuur wijzigen.
Dan wordt het geheel beter en leesbaarder, ook voor degene, die na 10 bladzijdes verder er weer in moeten komen.
Denk dat kwaliteit verbetert!!
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
In ieder geval kreeg ik van Quatt vandaag het antwoord dat ze dat niet doen:
Naar aanleiding van jouw vragen, stuur ik jou deze mail.
De gegevens die jij ziet, kunnen wij inderdaad ook zien. Het moment dat er warmtevraag is, zien wij ook dat het systeem hier goed op reageert. Jij geeft aan dat op 10 november er veel pieken zichtbaar zijn. Ik zie dat het systeem aan en uit gaat, doordat jouw thermostaat stopt met warmtevraag. Dit komt dus niet door een verkeerde instelling vanuit ons.
Wat betreft de warmteverlies, hebben wij hier niet een bepaalde instelling voor. Wij kijken puur naar het gevraagde vermogen en kijken of wij daar te snel of te langzaam op reageren. Aan de hand hiervan draait het systeem. Dit geldt ook voor buitentemperaturen, hiervoor zijn geen vaste waardes ingesteld. Onze CiC is afhankelijk van de gevraagde warmte vanuit jouw thermostaat en maakt aan de hand daarvan een berekening of de Quatt dit zelf kan leveren of dat hiervoor de cv-ketel ingeschakeld moet worden.
De berekening die destijds is gemaakt met onze verkoper, is niet bepalend. Zij geven een schattig op basis van de gegevens die jij doorgeeft.
Onder mijn handtekening staat een link met onze Quick Start Guide. Hierin wordt uitgelegd hoe ons systeem werkt.
Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Ik vroeg mij af hoe ik op dit antwoord moet reageren, ik vraag mij af wat aangegeven wordt dus klopt. Waar ik tegen aanloop is dus een zeer onregelmatig beeld. Ik heb idee dat de wp te snel aangaat.
Tado v4+?harv schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:24:
[...]
@WAF1
@MacD007
@Friezin
Is het misschien niet beter in de TS en op elke vraag die zomaar geplaatst wordt met veel te weinig info, een reactie vanuit de TS te sturen met inhoud;
Graag nadere info: gegevens huis, bouwjaar, isolatie, glas, huidige installatie, radiatoren, type radiator, ventilatoren, vvw, gasverbruik vroeger/nu, woonplaats/omgeving, . en handleiding @Friezin erbij
Niet als reactie op je vraag, maar als signatuur. Daarmee ziet de lezer, en daarmee potentiële helper, elke keer weer, oh, dat is zijn huisinstallatie.
Dan wordt het geheel beter en leesbaarder, ook voor degene, die na 10 bladzijdes verder er weer in moeten komen.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Ik zal eens kijken hoe we dat vorm moeten geven ik zal eens met @Friezin overlegen hoe we dat gaan aanpakken. dus we komen er op terug en je bijdrage wordt gewaardeerd.harv schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:24:
[...]
@WAF1
@MacD007
@Friezin
Wat ik echter niet wil is iemand tot iets verplichten, we kunnen hier alleen maar een voorstel doen, of iemand dit volgt is echter volledig aan hem. ik wil daar ook geen waarde oordeel aan geven. Daar zullen we dus wel rekening mee moeten houden.
@MacD007MacD007 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:50:
[...]
Ik zal eens kijken hoe we dat vorm moeten geven ik zal eens met @Friezin overlegen hoe we dat gaan aanpakken. dus we komen er op terug en je bijdrage wordt gewaardeerd.
Wat ik echter niet wil is iemand tot iets verplichten, we kunnen hier alleen maar een voorstel doen, of iemand dit volgt is echter volledig aan hem. ik wil daar ook geen waarde oordeel aan geven. Daar zullen we dus wel rekening mee moeten houden.
@Friezin
Mee eens, maar de iedereen die reageert, moet niet verwachten dat er een antwoord komt op een open vraag.
Dus de kwaliteit van het antwoord is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de vraag!!
Velen hier reageren niet op een vraag als:
Ik wil een quatt kopen, maar moet er nu een of twee?? graag advies.....
Waar ik zelf sterk op reageer is:
Snap ik hun probleem,
Snappen ze zelf het probleem
Hebben ze zich voorbereid en minstens de TS gelezen
Wonen ze bij mij in de buurt
En altijd denk je mee, dat kun je jammer genoeg niet iedere vraag, maar dat moet de vragensteller dus ook doen.
[ Voor 14% gewijzigd door harv op 13-11-2024 19:13 ]
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Snap je punt wel, maar Tweakers is wel veel meer dan dit Quatt topic. Straks gaan we bij elk topic eisen dat alle relevante informatie in de signatuur gezet moet worden, dan kan natuurlijk ook niet de bedoeling zijn.harv schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:24:
[...]
Tenzij je per topic een aangepaste signature zou kunnen instellen, maar dat kan helaas niet
Lastig
Grappig, moest juist denken aan jouw post waarin je, naar mijn idee, een inkijkje krijgt in de schatting van warmteverlies op basis van een isolatiescoreWAF1 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:30:
Ik stel deze vraag even algemeen omdat wat ik zoek niet zo snel kan terug vinden en mogelijk meer mensen aangaat. Maar aan de hand van de TS en aan de hand van antwoorden van @Friezin, heb ik wel degelijk het idee dat Quatt een schatting maakt van je warmteverlies. Heb ik dus gelijk of niet?
@jj85jj85 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:06:
[...]
Snap je punt wel, maar Tweakers is wel veel meer dan dit Quatt topic. Straks gaan we bij elk topic eisen dat alle relevante informatie in de signatuur gezet moet worden, dan kan natuurlijk ook niet de bedoeling zijn.
Tenzij je per topic een aangepaste signature zou kunnen instellen, maar dat kan helaas niet![]()
Lastig
Nee, maar een babbelbox hoeft ook niet, dan gaan mensen in hun reacties naast elkaar praten, en dat is nou ook weer geen tweakers.
En inderdaad, als ik in reacties zie dat ze een heel goede geluidsinstallatie hebben vind ik dat prachtig, maar als ik dan 20 bladzijdes terug moet om te weten welke quatt installatie/vraag het ook weer was, is er toch iets mis,lijkt me. En velen hebben helemaal geen signature.
[ Voor 8% gewijzigd door harv op 13-11-2024 19:26 ]
Sja maar er zal ook echt wel een stooklijn / template gevolgd worden, die heeft @Friezin ook wel eens gepost hier. Evenals een invulveld waar het warmteverlies in ingevuld kan worden.WAF1 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:30:
Ik stel deze vraag even algemeen omdat wat ik zoek niet zo snel kan terug vinden en mogelijk meer mensen aangaat. Maar aan de hand van de TS en aan de hand van antwoorden van @Friezin, heb ik wel degelijk het idee dat Quatt een schatting maakt van je warmteverlies. Heb ik dus gelijk of niet?
De gegevens die jij ziet, kunnen wij inderdaad ook zien. Het moment dat er warmtevraag is, zien wij ook dat het systeem hier goed op reageert. Jij geeft aan dat op 10 november er veel pieken zichtbaar zijn. Ik zie dat het systeem aan en uit gaat, doordat jouw thermostaat stopt met warmtevraag. Dit komt dus niet door een verkeerde instelling vanuit ons.
Wat betreft de warmteverlies, hebben wij hier niet een bepaalde instelling voor. Wij kijken puur naar het gevraagde vermogen en kijken of wij daar te snel of te langzaam op reageren. Aan de hand hiervan draait het systeem. Dit geldt ook voor buitentemperaturen, hiervoor zijn geen vaste waardes ingesteld. Onze CiC is afhankelijk van de gevraagde warmte vanuit jouw thermostaat en maakt aan de hand daarvan een berekening of de Quatt dit zelf kan leveren of dat hiervoor de cv-ketel ingeschakeld moet worden.
De berekening die destijds is gemaakt met onze verkoper, is niet bepalend. Zij geven een schattig op basis van de gegevens die jij doorgeeft.
Onder mijn handtekening staat een link met onze Quick Start Guide. Hierin wordt uitgelegd hoe ons systeem werkt.
Ik vroeg mij af hoe ik op dit antwoord moet reageren, ik vraag mij af wat aangegeven wordt dus klopt. Waar ik tegen aanloop is dus een zeer onregelmatig beeld. Ik heb idee dat de wp te snel aangaat.
[Afbeelding]
Maar goed, dat hele AI moet maar eens genegeerd worden omdat het er gewoon niet is.
Het zijn parameters en beschikbare gegevens uit de sensoren van de WP EN (!) wat de thermostaat aan data uitspuugt.
Vreemd is het dan dat ie in de nacht 1000W opgenomen vermogen vraagt en blijft vragen, terwijl hij op de dag 7 of 8 keer teveel heeft aan 400W.
Je (als klant) hebt geen invloed om te zeggen: ik wil geen 1000 > 0 > 8x400, maar 700 > 600 > 300 > 280.
Ik herken de situatie deels wel en ik denk ook waarom ze geen nest ondersteunen. Alhoewel ik nog nooit daadwerkelijke OT data uit de nest heb gehaald, zie ik in de google API ook rare sprongen. Zo kan ik 21.2, en 21.3 en 21.4 meten, maar bijv niet 21.5 of 21.6, wel weer 21.7 en 21.8.
Maar ik zie duidelijk op de veel preciezere (althans in afleesbare data van de) thermostaat van de wp zelf dat hij de flowtarget duidelijk regelt adhv
A ingestelde stookcurve WAR
B temperatuurcompensatie van de thermostaat
Aan de hand van de flow target wordt dan weer de compressorsnelheid bepaald.
/f/image/1167BPZhPShZYjFI8jfRoJ1r.png?f=fotoalbum_large)
Quatt moet ergens een dergelijke regeling bepalen. Althans parameters instellen zodat het stuurgedrag zo juist mogelijk bij het huis(houden) past.
B zal -waarschijnlijk- net zoiets zijn als waar hier aan gerefereerd wordt:
Overigens zie je op mijn screenshot om 10:00 uur dat ik de warmte niet meer kwijt kan. Het systeem houdt integraal bij adhv het verschil tussen flow target en flow temp hoe lang het nog mag duren voordat hij afslaat om een overshoot te voorkomen. (de graadminutenregeling) Hoe groter het verschil, hoe sneller hij optelt.Wij kijken puur naar het gevraagde vermogen en kijken of wij daar te snel of te langzaam op reageren.
Ik heb in ieder geval sterk de indruk (en daar ben ik blij mee) dat er geen stooklijn is maar de Quatt inderdaad de huidige inputs gebruikt om het vermogen te berekenen. Ik stuur mijn thermostaat via MQTT en kan hem (bij gelijke buitentemperatuur) heel ander gedrag laten zien door bv alleen maar de snelheid van opwarmen te veranderen of het startpunt (delta tussen room setpoint en room temperatuur) aan te passen. Daarmee kan ik hem met meer of minder vermogen laten werken en runs flink verlengen.WAF1 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:30:
[Afbeelding]
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Mooi dat antwoord van Quatt.WAF1 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:30:
[Afbeelding]
Wat jouw eigen situatie betreft. De temperaturen van vandaag, zo rond de 10 C geven ook bij mij wat een onrustiger beeld. Wat mij opvalt aan jouw schema zijn pieken boven de 1000Watt. Probeer eens dag en nacht de soundslider op building. Wellicht geeft dat een rustiger beeld. Ik heb al zo'n week of 5 continu building. Bevalt mij prima,
Mijn streven is max zo'n 12runs/24 uur. Vandaag niet helemaal gelukt, maar meestal heb ik minder.
/f/image/auuZhdiFqlzqizB7bwA0vbB2.png?f=fotoalbum_large)
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Best grappig antwoord: ik heb namelijk een paar dagen geleden gevraagd mijn warmteverlies en buitentemperatuur aan te passen. Dit omdat bij mij die supervisoryControlMode steeds op 3 schiet.WAF1 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:30:
[Afbeelding]
Reactie van Quatt was dat Quatt/CIC dan waarschijnlijk meer vermogen berekende dan ik nodig had.
En ja: dan vraag ik om beiden (warmteverlies en buitentemperatuur) iets lager te zetten. Antwoord: Wordt geregeld.
Waarom dan regelen wanneer dat geen invloed heeft?
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Daarmee blijft het mysterieusFriezin schreef op donderdag 14 november 2024 @ 00:23:
[...]
Best grappig antwoord: ik heb namelijk een paar dagen geleden gevraagd mijn warmteverlies en buitentemperatuur aan te passen. Dit omdat bij mij die supervisoryControlMode steeds op 3 schiet.
Reactie van Quatt was dat Quatt/CIC dan waarschijnlijk meer vermogen berekende dan ik nodig had.
En ja: dan vraag ik om beiden (warmteverlies en buitentemperatuur) iets lager te zetten. Antwoord: Wordt geregeld.
Waarom dan regelen wanneer dat geen invloed heeft?
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Ik weet niet of ik nu nog voor een Quatt zou kiezen. Je kunt niks zelf instellen en bent afhankelijk van een redelijk slecht bereikbaar bedrijf om te zorgen dat de instellingen goed staan. Je CV bedrijf uitzetten om je warmtepomp regeling niet reageert zoals je wil is eigenlijk bezopen
Nu de Quatts inmiddels geïnstalleerd zijn: wat weerhoud mij ervan om een elektrische CV te nemen van een ander merk? Want van Quatt mag het niet, maar ik zie de gevolgen niet.
[ Voor 17% gewijzigd door VindiGoosh op 14-11-2024 08:40 ]
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Niks, dat kan je gewoon doen alleen je stroomverbruik is een ding maar als je nu maar weinig gas verbruikt dan is dat mogelijk.VindiGoosh schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:39:
Ff een algemene vraag:
Nu de Quatts inmiddels geïnstalleerd zijn: wat weerhoud mij ervan om een elektrische CV te nemen van een ander merk? Want van Quatt mag het niet, maar ik zie de gevolgen niet.
Ik kijk er wat anders tegen aan. Vroeger had ik een CV ketel en keek er nooit naar, hij deed het gewoon. Maar ik ben ervan overtuigd dat deze ook nooit optimaal was ingesteld, alleen al dat hij jaren op 80 graden CV water stond wat zeker 15 tot 20% inefficiëntie opleverde. En in hoeveel huizen hangt niet een veel te grote CV? Maar daar maakte ik me nooit druk over, ik wist niet beter.s020506 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 07:32:
Of ze sturen gewoon terug dat ze iets aanpassen, sluiten dan het ticket en doen verder niks. Placebo effect, zeg maar. Iedereen blij
Ik weet niet of ik nu nog voor een Quatt zou kiezen. Je kunt niks zelf instellen en bent afhankelijk van een redelijk slecht bereikbaar bedrijf om te zorgen dat de instellingen goed staan. Je CV bedrijf uitzetten om je warmtepomp regeling niet reageert zoals je wil is eigenlijk bezopen
Nu heb ik een hybride verwarming en ook die doet het gewoon. Dus ben ik (of een betere maatstaf mijn vrouw) ook tevreden. Sterker nog, zij is heel tevreden omdat het comfort in het hele huis een stuk hoger ligt (over altijd lekker warm).
Alleen omdat ik er met een loep op ga kijken zie ik plotseling 'onverklaarbaar gedrag' en 'vermeend? inefficiënties'. Dat proberen te verbeteren is een leuke (en soms wat frustrerende) hobby. Maar dat heeft niet zoveel met Quatt te maken als wel met mijn leercurve om de Quatt (af eigenlijk een warmtepomp in het algemeen) beter te begrijpen en mijn verwachting (door jarenlange das indoctrinatie) aan te passen op hoe je eigenlijk zou moeten stoken en wat in het buitenland al tientallen jaren gewoon is (als ik in koude landen kom is daar het huis altijd overal warm (je verwarmt binnen de hele schil).
In ka Quatt zou wat meer aan informatie en bereikbaarheid kunnen doen maar gemiddeld doet de Quatt wat de meeste mensen willen: het huis is gewoon lekker warm.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Is iemand hier die dat gedaan heeft, en ook iemand met een doorstroomverwarmer. Werkt in beide gevallen.VindiGoosh schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:39:
Ff een algemene vraag:
Nee, wat Quatt Support zegt klopt niet.WAF1 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:30:
[Afbeelding]
Jouw thermostaat geeft niet een vermogensvraag door waarmee de thermostaat zou bepalen hoe veel vermogen jouw Quatt moet leveren.
Wat van jouw thermostaat wel door wordt gegeven is:
- of er wel of niet verwarmd moet worden
- de door jou ingestelde gewenste temperatuur
- de actuele kamertemperatuur
Met het verschil tussen de gewenste en de actuele temperatuur berekent de Quatt/CiC (en niet jouw thermostaat) hoeveel vermogen de Quatt moet gaan leveren om binnen een termijn die Quatt redelijk vindt, jouw huis naar de gewenste temperatuur te verwarmen.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Niets, ik zit op dezelfde route. Alleen wil ik deze winter even afwachten hoeveel ik moet bijstoken in een vorstperiode om te bepalen hoe groot een doorstroomverwarmer of E-CV moet zijn. Daarna wil ik een warmtepompboiler en E-CV of doorstroomverwarmer plaatsen. De grote besparing zit dan in het vastrecht van de gasaansluiting. Alleen, 1x van het gas af is nooit meer er op 😂. En mijn huis is 125 jaar oud dus die stap is wel spannend.VindiGoosh schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:39:
Ff een algemene vraag:
Tenzij je zelf parameters zou kunnen wijzigen en binnen de dag het effect er van ziet.Flesym schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:45:
[...]
... Dat proberen te verbeteren is een leuke (en soms wat frustrerende) hobby. Maar dat heeft niet zoveel met Quatt te maken als wel met mijn leercurve om de Quatt (af eigenlijk een warmtepomp in het algemeen) beter te begrijpen
Het verder optimaliseren is echt niet moeilijk, maar je moet er wel toe in staat worden gesteld. (vind ik)
Wat we wel vaker gezien hebben is dat de JSON geen goede data teruggeeft. De HA-integratie draait op deze JSON-data. (@Friezin heeft daar een ticket voor ingeschoten met een onbevredigend antwoord...)Dersan schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:55:
Ik blijf er nog steeds geen hol van snappen wat voor (master) functie de thermostaat (in mijn geval de T6) heeft. Wat ik hier heb geleerd was het simpel warmtevraag aan en uit, niet meer niet minder. Het is moeilijk aantonen maar door het elke avond "resetten" van de optimalisatie functies moduleert hij toch echt wel verder terug naar mijn idee. En nu vandaag gaat de Quatt zelfs uit terwijl de thermostaat warmtevraag blijft houden?
[Afbeelding]
Als ik de T6-heating parameter plot tegenover de JSON-output, dan komt deze bij mij ook niet altijd overeen. Ik verwacht dat dat bij jou hetzelfde is.
Nee dat heet "AI"s020506 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 07:32:
Of ze sturen gewoon terug dat ze iets aanpassen, sluiten dan het ticket en doen verder niks. Placebo effect, zeg maar. Iedereen blij
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Dat is de behoefte die wij tweakers inderdaad hebben en dat nog leuk vinden ook. En mijn ervaring is dat het vooral optimaliseren van je afgiftesysteem en thermostaat is, niet zo zeer de Quatt.paQ schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:51:
[...]
Tenzij je zelf parameters zou kunnen wijzigen en binnen de dag het effect er van ziet.
Het verder optimaliseren is echt niet moeilijk, maar je moet er wel toe in staat worden gesteld. (vind ik)
Maar ik denk dat de doelgroep voor Quatt de mensen zijn die gewoon verwarming willen hebben die het doet. En dan ik een apparaat als Quatt prima.
Dat hoeft niet vreemd te zijn, hangt er volgens mij grotendeels vanaf hoe je de thermostaat instelt. Als je werkt met een lichte nachtverlaging, dan moet hij natuurlijk einde nacht weer flink aan de bak om de temperatuur omhoog te krikken in de ochtend.paQ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:59:
[...]
Vreemd is het dan dat ie in de nacht 1000W opgenomen vermogen vraagt en blijft vragen, terwijl hij op de dag 7 of 8 keer teveel heeft aan 400W.
Je (als klant) hebt geen invloed om te zeggen: ik wil geen 1000 > 0 > 8x400, maar 700 > 600 > 300 > 280.
Zo te zien hanteert @WAF1 geen constant ingestelde temperatuur. Ook omdat hij begin van de nacht regelmatig uit staat.
Dat is de kat op het spek bindenFlesym schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:58:
[...]
En mijn ervaring is dat het vooral optimaliseren van je afgiftesysteem en thermostaat is, niet zo zeer de Quatt.
Dat is in jouw ervaring zo omdat je geen andere ervaring met de Quatt kunt hebben.
De enige knop waar jij aan kunt draaien is je thermostaat.
echt letterlijk niks, nul, nada, noppes. De Quatt heeft gewoon een externe warmtebron nodig, of dit een gas CV, e-CV of voor mijn part een houtkachel is, maakt totaal geen verschil zolang de CIC het maar kan aan/uit schakelenVindiGoosh schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:39:
Ff een algemene vraag:
de enige reden waarom Quatt het (mijns inziens) niet zou willen is dat elke gebruiker met e-CV/doorstromer gegarandeerd nooit meer de Quatt FE upgrade gaat aanschaffen en ze dus geen 5000+ eur meer kunnen vangen
een e-CV (met pomp!) kan als 'drop in' vervanging van bestaande gas CV op dezelfde aansluitingen en met behoud van terugslagklep etc. die Quatt al heeft geplaatst. Voor doorstroomverwarmer zie:
Toby-Wan in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
let wel op dat e-CV of doorstromer in principe altijd op het aan/uit contact van de CIC moet en als je nu een Remeha / Intergas CV ketel hebt op de open therm aansluiting van de CIC is het aan/uit contact gedeactiveerd (Quatt kan dit aanpassen). Ik weet niet hoe de laatste (beta)-CIC update hier invloed op gaat hebben
[ Voor 7% gewijzigd door Toby-Wan op 14-11-2024 09:17 ]
Nee hoor, ik kon (en moest zeker in een 120 jaar oud huis) een hoop aan mijn afgiftesysteem doen om van HTV naar LTV te kunnen. Rightseizing radiatoren, waterzijdig inregelen, heatfans, voldoen aan 800liter flow, afstappen van zoneregeling, mijn gedrag veranderen, enz. En juist de T6 thermostaat was bij mij snel de deur uit (te grote hysteresis, werken met 'gevoelstemperatuur', andere info op het display dan doorgegeven aan de CIC, enz.).paQ schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:05:
[...]
Dat is de kat op het spek binden
Dat is in jouw ervaring zo omdat je geen andere ervaring met de Quatt kunt hebben.
De enige knop waar jij aan kunt draaien is je thermostaat.
[...]
[ Voor 86% gewijzigd door Flesym op 14-11-2024 09:23 ]
Mag ik vragen wat je op dit forum doet, waar de gemiddelde nerd graag loopt te pielen totdat het precies werkt zoals hij wilFlesym schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:45:
[...]
Ik kijk er wat anders tegen aan. Vroeger had ik een CV ketel en keek er nooit naar, hij deed het gewoon. Maar ik ben ervan overtuigd dat deze ook nooit optimaal was ingesteld, alleen al dat hij jaren op 80 graden CV water stond wat zeker 15 tot 20% inefficiëntie opleverde. En in hoeveel huizen hangt niet een veel te grote CV? Maar daar maakte ik me nooit druk over, ik wist niet beter.
Nu heb ik een hybride verwarming en ook die doet het gewoon. Dus ben ik (of een betere maatstaf mijn vrouw) ook tevreden. Sterker nog, zij is heel tevreden omdat het comfort in het hele huis een stuk hoger ligt (over altijd lekker warm).
Alleen omdat ik er met een loep op ga kijken zie ik plotseling 'onverklaarbaar gedrag' en 'vermeend? inefficiënties'. Dat proberen te verbeteren is een leuke (en soms wat frustrerende) hobby. Maar dat heeft niet zoveel met Quatt te maken als wel met mijn leercurve om de Quatt (af eigenlijk een warmtepomp in het algemeen) beter te begrijpen en mijn verwachting (door jarenlange das indoctrinatie) aan te passen op hoe je eigenlijk zou moeten stoken en wat in het buitenland al tientallen jaren gewoon is (als ik in koude landen kom is daar het huis altijd overal warm (je verwarmt binnen de hele schil).
In ka Quatt zou wat meer aan informatie en bereikbaarheid kunnen doen maar gemiddeld doet de Quatt wat de meeste mensen willen: het huis is gewoon lekker warm.
Ik snap je redenatie wel hoor. Maar ik vind het leuk om het te optimaliseren, dat heb ik met de CV ketel ook proberen te doen. En uiteindelijk is het ook een beetje een principe kwestie: ik heb betaald, dan wil ik ook zelf dingen kunnen instellen op mijn apparaat.
Dat mag je, en als je naar mijn verschillende bijdrages kijkt kun je dat ook teruglezen. Alleen ben ik van mening en draag dat ook uit dat je naar het HELE verwarmingssysteem (opwekking, afgifte, en besturing) moet kijken en niet iedere verwachting alleen bij Quatt moet terugleggen. Als je niet het geheel in ogenschouw wilt nemen kun je beter een gasketel kopen.s020506 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:23:
[...]
Mag ik vragen wat je op dit forum doet, waar de gemiddelde nerd graag loopt te pielen totdat het precies werkt zoals hij wil
Ik snap je redenatie wel hoor. Maar ik vind het leuk om het te optimaliseren, dat heb ik met de CV ketel ook proberen te doen. En uiteindelijk is het ook een beetje een principe kwestie: ik heb betaald, dan wil ik ook zelf dingen kunnen instellen op mijn apparaat.
Het ding is dat je bij een concurrerende hybride black box cloud doos, laat staan haast elke willekeurige wp, gewoon aan die knoppen kunt draaienFlesym schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:30:
[...]
Dat mag je, en als je naar mijn verschillende bijdrages kijkt kun je dat ook teruglezen. Alleen ben ik van mening en draag dat ook uit dat je naar het HELE verwarmingssysteem (opwekking, afgifte, en besturing) moet kijken en niet iedere verwachting alleen bij Quatt moet terugleggen. Als je niet het geheel in ogenschouw wilt nemen kun je beter een gasketel kopen.
Dus ja, Quatt is wel degelijk de beperkende factor in dat laatste stukje.
Het is ook een hybride systeem en Quatt heeft nooit anders beloofd. Bij mij is er overigens in de maand november nog geen gas gebruikt via de Quatt.Bennobang schreef op donderdag 14 november 2024 @ 07:24:
[...]
Daarmee blijft het mysterieusje bent volgens mij wel een van de weinigen waar ze elke keer gewoon reageren. Begrijp mij niet verkeerd ik ben heel blij met de Quatt maar niet iedereen durft zijn cv bedrijf uit te zetten omdat de Quatt consequent gas bij wil stoken en ze er niets aan willen doen
NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Houdt er rekening mee dat Quatt geen buffervat heeft en de anderen wel. Dat heeft voor en nadelen maar betekent dat je afgiftesysteem een grotere rol speelt.paQ schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:34:
[...]
Het ding is dat je bij een concurrerende hybride black box cloud doos, laat staan haast elke willekeurige wp, gewoon aan die knoppen kunt draaien
Dus ja, Quatt is wel degelijk de beperkende factor in dat laatste stukje.
De thermostaat geeft ook een controlsetpoint door. Hoe hoger, hoe meer vermogen er nodig is. Wat quatt zegt klopt wel.TeslaNerd schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:49:
[...]
Nee, wat Quatt Support zegt klopt niet.
Jouw thermostaat geeft niet een vermogensvraag door waarmee de thermostaat zou bepalen hoe veel vermogen jouw Quatt moet leveren.
Wat van jouw thermostaat wel door wordt gegeven is:
- of er wel of niet verwarmd moet worden
- de door jou ingestelde gewenste temperatuur
- de actuele kamertemperatuur
Met het verschil tussen de gewenste en de actuele temperatuur berekent de Quatt/CiC (en niet jouw thermostaat) hoeveel vermogen de Quatt moet gaan leveren om binnen een termijn die Quatt redelijk vindt, jouw huis naar de gewenste temperatuur te verwarmen.
NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Nee hoor, zat mogelijkheden zonder buffervat. (volgens mij is alleen weheat nogal fan van buffervaten?)Flesym schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:36:
[...]
Houdt er rekening mee dat Quatt geen buffervat heeft en de anderen wel. Dat heeft voor en nadelen maar betekent dat je afgiftesysteem een grotere rol speelt.
Je praat Quatt marketing na nu
Dat is whataboutism. Feit blijft gewoon dat je bij Quatt zelf geen stooklijn of anderzijds compensatie kunt regelen. En klanten die ernaar vragen krijgen wisselende reacties. De een krijgt de settings doorgestuurd, een ander krijgt het antwoord dat het niet bestaat, bij weer een ander "het is aangepast"
Je afgiftesysteem dien je bij welke wp dan ook hetzelfde in te regelen.
(had je zelfs met alleen CV ketel ook al moeten doen eigenlijk)
eigenlijk is een hybride systeem maar onnodig complex
[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 14-11-2024 09:56 ]
Dat geeft de thermostaat door maar alleen als een Quatt is ingesteld op waterbesturing wordt het control setpoint door Quatt gebruikt. Als ik de grafiek van WAF1 zie dan is zijn Quatt niet ingesteld op watertemperatuur en doet zijn Quatt/CiC niets met het control setpoint.pietjm schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:41:
[...]
De thermostaat geeft ook een controlsetpoint door. Hoe hoger, hoe meer vermogen er nodig is. Wat quatt zegt klopt wel.
Dat heeft er toch niet zoveel mee te maken? Quatt heeft iets geïnstalleerd wat volgens hen zou werken, maar als het niet werkt zoals je wilt of denkt is moet je hopen dat je vraag goed beantwoord wordt.Flesym schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:36:
[...]
Houdt er rekening mee dat Quatt geen buffervat heeft en de anderen wel. Dat heeft voor en nadelen maar betekent dat je afgiftesysteem een grotere rol speelt.
Ik wil graag weten waarom bij mij bij een lage temperatuur de Quatt deze niet terugmoduleert, maar vanaf een het niet laagste vermogen meteen uit gaat, waardoor deze heel vaak start en stopt. Dan hoor ik graag van de black box supplier of en/of wat ik hieraan moet doen.
ter nuancering/aanvulling: Quatt heeft vanaf het eerste moment een 'all-electric ready' systeem beloofd. dat is iets heel anders dan een louter hybride (zoals bijv. de Elga), en mag je dus ook andere verwachtingen hebbenpietjm schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:35:
[...]
Het is ook een hybride systeem en Quatt heeft nooit anders beloofd. Bij mij is er overigens in de maand november nog geen gas gebruikt via de Quatt.
Ze hebben beloofd dat ze all-electric gaan, niet dat deze hybride pomp nu al all-electric is.Toby-Wan schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:07:
[...]
ter nuancering/aanvulling: Quatt heeft vanaf het eerste moment een 'all-electric ready' systeem beloofd. dat is iets heel anders dan een louter hybride (zoals bijv. de Elga), en mag je dus ook andere verwachtingen hebben
dat zeg ik ook nietpietjm schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:14:
[...]
Ze hebben beloofd dat ze all-electric gaan, niet dat deze hybride pomp nu al all-electric is.
Nu zie ik echter sindsdien ± 0,01 m³ gasverbruik per uur. Sinds 0:00 staat de teller al op 0,08 m³. Op jaarbasis is dat maar liefst 88 m³ gas?
Tapwater staat uit, ook op de ketel. Geen enkele warmtevraag (heb maar één temperatuursensor, de ingestelde temp is ruim onder de ruimtetemp), volgens de historie in Home Assistant ook 0,0% "verwarmen".
Dit had ik nooit met mijn oude Honeywell Round.
Wat is dit voor onzin, mis ik een setting in de Tado? Ben alles al langsgelopen.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
comfortstand voor je tapwater?JanHenk schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:19:
Ik heb gisteravond een Tado V3+ geïnstalleerd op mijn Intergas HReco, ter voorbereiding op de Quatt die over anderhalve week komt. Met een draadloze reciever aangesloten op OT.
Nu zie ik echter sindsdien ± 0,01 m³ gasverbruik per uur. Sinds 0:00 staat de teller al op 0,08 m³. Op jaarbasis is dat maar liefst 88 m³ gas?
Tapwater staat uit, ook op de ketel. Geen enkele warmtevraag (heb maar één temperatuursensor, de ingestelde temp is ruim onder de ruimtetemp), volgens de historie in Home Assistant ook 0,0% "verwarmen".
Dit had ik nooit met mijn oude Honeywell Round.
Wat is dit voor onzin, mis ik een setting in de Tado? Ben alles al langsgelopen.
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
@FlesymFlesym schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:58:
[...]
Dat is de behoefte die wij tweakers inderdaad hebben en dat nog leuk vinden ook. En mijn ervaring is dat het vooral optimaliseren van je afgiftesysteem en thermostaat is, niet zo zeer de Quatt.
Maar ik denk dat de doelgroep voor Quatt de mensen zijn die gewoon verwarming willen hebben die het doet. En dan ik een apparaat als Quatt prima.
Je hebt wel een punt.
Na 20 jaar geleden mijn huis verbouwd te hebben en ook de ketel vervangen te hebben, meende ik echt wel een installatie te hebben, die moeilijk beter kon.
Ik had wel bedenkingen, maar wel tt22 radiatoren, sommige plekken vvw, alles werd naar behoefte warm.
Zelf ingeschat dat quatt zou kunnen. Natuurlijk bevestigd door Quatt.
Nadat de wps er stonden, gekeken naar het gedrag van mijn installatie. In het begin onrustig, te veel capaciteit bij de quatts in september, maar vooral de vloer werd onvoldoende warm.
Blijkt dat het gedrag van de vloer sterk bepaald door de aanvoertemperatuur, die dan ook nog door de mengverdeler werd verlaagd.
Uiteindelijk toch maar alles opnieuw proberen in te regelen.
Twee radiatoren echt geknepen, en uiteindelijk toch de vvw pomp verwijderd op advies van tweakers.
Toen werkte de vvw vrijwel niet meer. In arrenmoede weer naar de vvw gekeken. Toen wel mogelijkheden gevonden om groepen bij de vvw in te rgelen.
Nu wordt de vloer zonder pomp warmer dan vroeger bij de hogere temperaturen van de cv!!
Het verwijderen van de pomp heeft overigens ook nadelen, warm en koud in de vvw slangen is gewisseld, en de thermostaat zit in de retour, dus bijregelen door de thermostaat gaat niet meer.
Conclusie, Quatt loopt goed in lange runs, vloer wordt warmer, huis comfortabeler.
Hoofdconclusie is dat bijna altijd je installatie opnieuw ingeregeld moet worden. En dat goed doen is voor 90% van de eigenaren niet weggelegd.
Nee hoor, dat zit er al heeel lang inrobmaas schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:30:
Nieuw ? Ik kan nu via de app op de "home" pagina zelfs zien welke van de twee Quatts warmte levert; onderaan via groene lijntje en in het blauw de uitgeblazen lucht.
Ik had het idee dat de groene lijntjes eerder altijd samen vertoond werden,ook als er slechts 1 van de quatts aan het werk ws
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
Sinds installatie begin augustus heb ik altijd 2 'losse' groene (stroom) lijntjes gehad, wellicht dat het daarvoor anders was?robmaas schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:35:
[...]
Ik had het idee dat de groene lijntjes eerder altijd samen vertoond werden,ook als er slechts 1 van de quatts aan het werk ws
Zomaar een opmerking:harv schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:30:
[...]
@Flesym
Je hebt wel een punt.
Na 20 jaar geleden mijn huis verbouwd te hebben en ook de ketel vervangen te hebben, meende ik echt wel een installatie te hebben, die moeilijk beter kon.
Ik had wel bedenkingen, maar wel tt22 radiatoren, sommige plekken vvw, alles werd naar behoefte warm.
Zelf ingeschat dat quatt zou kunnen. Natuurlijk bevestigd door Quatt.
Nadat de wps er stonden, gekeken naar het gedrag van mijn installatie. In het begin onrustig, te veel capaciteit bij de quatts in september, maar vooral de vloer werd onvoldoende warm.
Blijkt dat het gedrag van de vloer sterk bepaald door de aanvoertemperatuur, die dan ook nog door de mengverdeler werd verlaagd.
Uiteindelijk toch maar alles opnieuw proberen in te regelen.
Twee radiatoren echt geknepen, en uiteindelijk toch de vvw pomp verwijderd op advies van tweakers.
Toen werkte de vvw vrijwel niet meer. In arrenmoede weer naar de vvw gekeken. Toen wel mogelijkheden gevonden om groepen bij de vvw in te rgelen.
Nu wordt de vloer zonder pomp warmer dan vroeger bij de hogere temperaturen van de cv!!
Het verwijderen van de pomp heeft overigens ook nadelen, warm en koud in de vvw slangen is gewisseld, en de thermostaat zit in de retour, dus bijregelen door de thermostaat gaat niet meer.
Conclusie, Quatt loopt goed in lange runs, vloer wordt warmer, huis comfortabeler.
Hoofdconclusie is dat bijna altijd je installatie opnieuw ingeregeld moet worden. En dat goed doen is voor 90% van de eigenaren niet weggelegd.
Wat mij opvalt, is dat de probleemgevallen hier met name vloerverwarming betreft.
Wie alleen radiatoren heeft, moet zorgen voor voldoende radiatoren die geheel open staan en waar nodig radiatoren versterken in afgifte met ventilatoren.
Vervolgens denken omzetten van verwarmen per ruimte naar verwarmen binnen de schil, je realiseren, dat het een traag systeem is en tot slot de thermostaat inregelen naar jouw warmtewensen.
Niet zo moeilijk, wel rustig de tijd nemen.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Daar hoort dus niet bij: een te hoge water temperatuur omdat de Quatt vindt dat ie dat nodig heeft terwijl de klant vindt, ziet en vaststelt dat dat niet zo is. Dat is waar onder andere @s020506 op doelt.
Gebruikers waar bij het allemaal glad en super loopt kunnen dan ook niet zomaar stellen: jij zal het wel fout doen want bij mij werkt het. Er zit in de warmtepompregeling echt wel eea dat instelbaar is. (alleen niet voor de klant)
[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 14-11-2024 11:00 ]
Eens. En dat laatste lukt niet goed.Mickel moen schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:48:
[...]
Zomaar een opmerking:
Wat mij opvalt, is dat de probleemgevallen hier met name vloerverwarming betreft.
Wie alleen radiatoren heeft, moet zorgen voor voldoende radiatoren die geheel open staan en waar nodig radiatoren versterken in afgifte met ventilatoren.
Vervolgens denken omzetten van verwarmen per ruimte naar verwarmen binnen de schil, je realiseren, dat het een traag systeem is en tot slot de thermostaat inregelen naar jouw warmtewensen.
Niet zo moeilijk, wel rustig de tijd nemen.
Alleen radiatoren, alles staat open en is waterzijdig ingeregeld. En dan is het irritant om te zien dat er een thermostaat / regeling achter zit die snel reageert op het trage systeem. En dat je daar zelf weinig aan kan doen.
Op de ketel zelf had ik dat altijd uit. Ik zag dat Tado dat weer actief maakte? Maar die heb ik dus ook meteen uitgezet, in de app.
Is het nu alsnog aan op één of andere manier? Dan moet ik thuis even op de ketel kijken, denk ik.
Ik heb nu alles uitgezet, ook de complete verwarming. Even kijken wat dat doet... Edit: dat maakt niet uit. Alles uit, nog steeds hetzelfde gasverbruik
Edit 2: @paQ Het was toch de comfortstand van tapwater
Zou nu goed moeten zijn.
[ Voor 26% gewijzigd door JanHenk op 14-11-2024 12:36 ]
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Het belangrijkste is, dat jouw huis verwarmd wordt naar jouw wens. Dan heb ik het over comfort en geen doelen als een hoge COP e.d.s020506 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:59:
[...]
Eens. En dat laatste lukt niet goed.
Alleen radiatoren, alles staat open en is waterzijdig ingeregeld. En dan is het irritant om te zien dat er een thermostaat / regeling achter zit die snel reageert op het trage systeem. En dat je daar zelf weinig aan kan doen.
Lukt het niet om jouw huis te verwarmen naar jouw wens?
Misschien de verwachting die de irritatie opwekt bijstellen?
Overigens heb ik de soundslider dag en nacht op building staan. Bevalt erg goed.
[ Voor 7% gewijzigd door Mickel moen op 14-11-2024 11:07 ]
Ik denk dat Quatt, tweakers-klanten liever niet ziet.s020506 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:59:
[...]
Eens. En dat laatste lukt niet goed.
De Quatt app toont mooie uurgrafieken, en de tweaker met zijn home assistant geneuzel ziet zijn warmtepomp 8 keer in- en uitschakelen in 2 uur tijd. Je bevlekt de glossy cover
jij bent hun ideale klantMickel moen schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:04:
[...]
Het belangrijkste is, dat jouw huis verwarmd wordt naar jouw wens.
Lukt dat niet?
Misschien de verwachting, die de irritatie opwekt bijstellen?
Overigens heb ik de soundslider dag en nacht op building staan. Bevalt erg goed.
En ja dat is uiteindelijk ook waar het om draait.
Als je niet alles monitort heb je er ook geen weet van.
[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 14-11-2024 11:06 ]
Nou ik monitor heel wat af. Ik focus mij echter alleen op de zaken waar ik iets kan regelen.paQ schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:05:
[...]
jij bent hun ideale klant
En ja dat is uiteindelijk ook waar het om draait.
Als je niet alles monitort heb je er ook geen weet van.
Temperatuurschema's per kamer.
Snelheid ventilatoren op de ideale stand.
Invloed van ruimtes op elkaar.
Meest optimale thermostaatschema van de master-ruimtes.
Mijn doelen:
Optimaal comfort
Rustig lopende Quatt met maximaal 12 runs/24 uur
Een schema wat zomer, herfst, winter en lente gelijk is.
Ik geef mezelf een jaar de tijd om dit te monitoren en te optimaliseren. Dan heb ik alle weersomstandigheden gehad.
Ik moet zeggen dat ik in het finetunen steeds meer naar dit optimum kom. Wel heb ik nog geen temperaturen van een hele dag onder de 5C en een gehele dag onder de 0C gehad. Dus dat gaan we nu monitoren.
Zodra ik hierover weer voldoende gegevens heb, zal ik dat hier weer delen.
En verder, hoogte COP is voor mij een gegeven en geen doel. Hybride is hybride en mag wat mij betreft ook zo werken als bedoeld. Gasverbruik als het nodig is, is dus geen probleem.
Onze wensen zijn blijkbaar anders. En dat is prima. Een warm huis inderdaad doel 1, maar gezien de energieprijzen en het klimaat wil ik dit wel graag zo zuinig mogelijk doen.Mickel moen schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:04:
[...]
Het belangrijkste is, dat jouw huis verwarmd wordt naar jouw wens. Dan heb ik het over comfort en geen doelen als een hoge COP e.d.
Lukt het niet om jouw huis te verwarmen naar jouw wens?
Misschien de verwachting die de irritatie opwekt bijstellen?
Mijn grootste irritatie is dat ik zelf niks kan instellen op een apparaat wat hier wel aan de muur hangt en voor betaald heb. En als Quatt morgen failliet gaat, werkt dan alles nog wel?
Dat wil ik ook. Maar dat lukt dus nog nietMickel moen schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:18:
[...]
Mijn doelen:
Rustig lopende Quatt met maximaal 12 runs/24 uur
Hoe ziet jouw uittreksel van gisteren eruit?s020506 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:19:
[...]
Dat wil ik ook. Maar dat lukt dus nog niet
Dit is die van mij.
/f/image/auuZhdiFqlzqizB7bwA0vbB2.png?f=fotoalbum_large)
En
Dat laatste hangt van veel factoren af; gasprijs, e-prijs, COP (en dus buitentemp, watertemp, afgifte etc).Erik1805 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:22:
Voor iedereen is het anders. Ik ken iemand die hem continue ( lees dag en nacht) op 20,5 heeft staan. Kijkt nooit naar COP en vind comfort het belangrijkste. En een warmtepomp is nog altijd goedkoper dan een CV continue aan.
Op sommige momenten kan het voordeliger zijn om je CV te gaan stoken.
Simpel voorbeeld op basis van fictieve getallen
Stel 1m3 gas geeft 9kWh warmte en kost 1,0 eur/kWh
Stel 1kWh electrisch geeft 3kWh warmte (COP = 3) en kost 0,40 eur/kWh
Om 9kWh warmte op te wekken kost dit
Gas: 1 euro
Elektrisch: 3*0,40 = 1,2 euro
Dit is wat 'Optimaliseer besparingen' in de Quatt app doet, op basis van de beschikbare informatie bepalen of het voordeliger is om WP of CV te gebruiken.
Eens alleen werkt Optimaliseer besparingen dus nog niet met dynamische tarieven. Hoop wel dat ze daar snel mee komen. Deze functie heeft voor mij op dit moment niet veel nutjj85 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:32:
[...]
Dat laatste hangt van veel factoren af; gasprijs, e-prijs, COP (en dus buitentemp, watertemp, afgifte etc).
Op sommige momenten kan het voordeliger zijn om je CV te gaan stoken.
Simpel voorbeeld op basis van fictieve getallen
Stel 1m3 gas geeft 9kWh warmte en kost 1,0 eur/kWh
Stel 1kWh electrisch geeft 3kWh warmte (COP = 3) en kost 0,40 eur/kWh
Om 9kWh warmte op te wekken kost dit
Gas: 1 euro
Elektrisch: 3*0,40 = 1,2 euro
Dit is wat 'Optimaliseer besparingen' in de Quatt app doet, op basis van de beschikbare informatie bepalen of het voordeliger is om WP of CV te gebruiken.
[ Voor 5% gewijzigd door Erik1805 op 14-11-2024 11:40 ]
sja, ieder het zijne natuurlijk, maar als je dan van die situatie krijgt waar @CPM mee te maken heeft en je erbarmelijk slechte COP's ziet bij temperaturen ver boven 0, maar tegelijkertijd stelt: ach naja, het wordt lekker warm,Erik1805 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:22:
Voor iedereen is het anders. Ik ken iemand die hem continue ( lees dag en nacht) op 20,5 heeft staan. Kijkt nooit naar COP en vind comfort het belangrijkste. En een warmtepomp is nog altijd goedkoper dan een CV continue aan.
dan laat je toch erg veel liggen.
Het is laaghangend fruit waar je niet bij kunt komen.
Dus: Quatt heeft dus geen warmteverlies instelling (die bij andere leveranciers vaak vertaald wordt in een bepaalde Ta bij een bepaalde buitentemperatuur = WAR), maar een vermogensproductie-instelling.WAF1 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:30:
Wat betreft de warmteverlies, hebben wij hier niet een bepaalde instelling voor. Wij kijken puur naar het gevraagde vermogen en kijken of wij daar te snel of te langzaam op reageren.
Dat verschil is mijn ogen niet heel groot. En leidt soms tot verwarring.
Bijzonder bij Quatt is, dat dit vermogen wordt bijgesteld als Quatt poosje draait en de CiC feedback krijgt van de thermostaat. Daardoor heeft bij langere runs een verkeerde instelling van je vermogen niet zoveel invloed. Bij korte runs (door TaDo, zones of defrosts) nog steeds wel.
En bijzonder is bij Quatt, dat je dit allemaal kunt zien in een prachtige app, inclusief COP per uur, maar niet zoveel in kunnen stellen, zodat we tickets aan moeten of kunnen maken als we problemen of non-problemen signaleren of hier lekker over kunnen debatteren op Tweakers.
En je TaDo (staat nog niet in je handtekening) zorgt ervoor dat je kamer precies op temperatuur blijft en de Quatt snel uitschakelt, dus een voordeel en een nadeel.
Ja. Je kunt alleen de instellingen niet meer laten wijzigen en de app zal op een gegeven moment niet meer werken (maar JSON wel).s020506 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:18:
En als Quatt morgen failliet gaat, werkt dan alles nog wel?
Dat is een nieuwe feature, beschikbaar sinds CiC versie 2.20.2 van ~1 week geleden.jj85 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:52:
Als ik de T6-heating parameter plot tegenover de JSON-output, dan komt deze bij mij ook niet altijd overeen. Ik verwacht dat dat bij jou hetzelfde is.
[Afbeelding]
Mickel moen schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:32:
[...]
Hoe ziet jouw uittreksel van gisteren eruit?
Dit is die van mij.
[Afbeelding]
En
[Afbeelding]
/f/image/ssdDKykDFqfKxEVwifUJsHE8.png?f=fotoalbum_large)
En
/f/image/a0M8vvFLzwHn4fQlPk2SMRnx.png?f=fotoalbum_large)
En als bonus
/f/image/GDuDDrUN9yenf8hRDbBSuJm4.png?f=fotoalbum_large)
Vanaf een uur of 12 werd het low load gedrag, niet echt relevant.
[ Voor 13% gewijzigd door s020506 op 14-11-2024 11:55 ]
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.