Daar ben ik weer met mijn lage COP en hoog verbruik en ik spring direct op de "klantenservice van Quatt is niet wat het moet zijn trein (zeg ik het netjes).
ik heb inmiddels op 12-11 reactie van Quatt gekregen:
Naar aanleiding van ons eerdere contact, stuur ik jou deze mail.
In de eerste week draaien we al bijna op minimaal vermogen. Je huis is goed geïsoleerd, niet echt afkoelt, lopen de watertemperaturen op.
Wil jij de bypass dichtbij de radiatoren dichtdraaien? De bypass linksonder de cv-ketel moet blijven op 0,2. De reden waarom wij die bypass onder vloer dicht willen is om meer warmte af te geven in jouw huis en ervoor te zorgen dat de watertemperaturen niet te hoog worden of te snel oplopen.
Wat betreft de huidige COP, denken wij dat dit te maken heeft met de sensor van de uitgaande watertemperatuur. Wij zien een verschil tussen de inkomende en uitgaande watertemperatuur bij warmtepomp 1, waardoor warmtepomp 2 een verschil van bijna 1 graden aan watertemperatuur heeft bij de binnengaande leiding. Dit verschil zou maximaal een paar tiende moeten verschillen. Wij zullen iemand op locatie sturen om deze sensor te vervangen en te kijken hoe het systeem gaat werken.
Het expansievat hebben wij niet aan gezeten en lijkt ook goed aangesloten te zijn. En de overstortventiel is geplaatst en op de juiste plek. Wat betreft de bypass is deze geïnstalleerd en werkt deze ook. Dit zien we ook terug op de installatiefoto's.
Mocht het zo zijn dat dit allemaal geen oplossing bied, dan kunnen wij het vermogen omlaag zetten om te kijken of de runs daardoor langer zullen zijn, dat het systeem wat minder hard gaat werken, dus het ook iets langer zal duren om op temperatuur te komen. Dat kan er ook eventueel voor zorgen dat de COP iets hoger kan worden. De bocht zorgt niet voor lucht in de leidingen, gezien deze speciaal op deze manier zijn gemaakt om dus ook lucht te kunnen afvoeren. Jouw COP wordt niet hierdoor beïnvloed. Mocht er wel lucht in het systeem zitten, dan zou het systeem volledig op de ketel overgaan.
Wil jij mij alleen nog even laten weten of je wilt dat wij het vermogen lager zetten?
de serviceafspraak is inmiddels ingepland maar laat nog een week op zich wachten o.a. doordat ik een volle agenda heb maar ook dat er weinig ruime is aan de Quatt kant (zonder oordeel).
Wat mij opvalt is dat de klantenservice vragen die gesteld worden niet of maar half beantwoord. Voor mij is het evident dat deze info bewust/onbewust wordt genegeerd of niet wordt besproken of dat de interne servicedesk lijnen niet goed met elkaar communiceren waardoor de reactie op de mail voor iemand die wel technische info terug verwacht achterwege blijft. mijn visie is dat deze servicedesk verre van goed consistent communiceert, zowel intern als extern naar klanten. Ik denk dat de service manager haar rapportages eens op orde moet gaan maken en vanuit daar moet gaan sturen. En laten we hopen dat ze vanuit het management de juiste middelen krijgt om dat te realiseren. Krijg je service (processen) op orde Quatt!
PS: zorg ervoor dat de ticket historie gewoon zichtbaar blijft voor de klant. Owja, zorg ervoor dat je ticket portal fatsoenlijk werkt.
Goed dat waren even mijn frustraties. Terug naar de mail.
Ik heb ze bedankt voor het feit dat er een monteur gaat komen op een temperatuur sensor te vervangen. Of dit de oplossing gaat zijn? Ik denk het niet.
Over de bypass onder de vloer had ik ze reeds geïnformeerd dat ik deze had dicht gedraaid, goed dat de servicedesker nog even doet alsof ik dat nog niet had gedaan.
Ze geeft aan dat ze niet aan het expansievat hebben gezeten, fijn om te horen, maar ik heb ook niet gezegd dat ze dat hebben gedaan.

Ik heb ze namelijk verwezen naar posts hier van @
VindiGoosh waarin een theorie voorbij komt m.b.t. dat expansievat etc. etc. ect. maar ik ga er nu van uit dat dat te lastig is.
Fijn dat ze ziet dat de bypass werkt vanaf een foto.....of....tjah wat moet ik met die opmerking...
Lucht in een zwanenhals....deze pvc bocht is speciaal gemaakt zodat er geen lucht ik kan blijven hangen. Kan gewoon niet dat er lucht in blijft hangen. En zit er wel lucht in het systeem dan gaat hij over op de CV ketel. Ja, het staat er echt.
Ik heb nogmaals (naast de andere 3 keer) aangegeven dat mijn flow rate behoorlijk wisselt 850-690 l/h. Maar daar gaan we het gewoon niet over hebben, misschien lost het zich vanzelf op als de temperatuur sensor is vervangen.
En anders is er nog altijd een andere oplossing: we gooien het vermogen naar beneden. De rest is bijzaak.
op de vraag wat de stooklijn dan is......komt uiteraard ook geen antwoord.
Maar ik draai met twee Quatts tegelijk uiteraard op minimaal vermogen. (25kWh op een frisse dag). owja en mijn huis is goed geïsoleerd......iets met contradictie?
En ik sluit zoals altijd af met het verzoek mijn vragen te beantwoorden. En hoe verrassend:

Geen antwoord.
De service is TOP bij QUATT!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hier tekenen aub ......