• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:23
SBL schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:49:
[...]

Dat is een nieuwe feature, beschikbaar sinds CiC versie 2.20.2 van ~1 week geleden.
Feature? Zie het eerder als een json bug

Thermostaat zegt: geen heating
Quatt doet: geen heating
otFtChEnabled: true -> wel heating
otFtChEnabled: A boolean value representing command from thermostat to switch on heating.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:50
s020506 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:53:
[...]

[Afbeelding]

En
[Afbeelding]

En als bonus
[Afbeelding]

Vanaf een uur of 12 werd het low load gedrag, niet echt relevant.
nou exact wat ik net schreef.
In quatt app:
damn! nice :Y
gladde grafieken

open je Homewizard
:o 8)7
35-38 runs in een etmaal

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:51

Mickel moen

mickelmoen.nl

s020506 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:53:
[...]

[Afbeelding]

En
[Afbeelding]

En als bonus
[Afbeelding]

Vanaf een uur of 12 werd het low load gedrag, niet echt relevant.
Dat is inderdaad erg onrustig. Zoals je gezien hebt, is dit vooral als je de temperatuur constant hebt. Zodra je een stijgende warmtevraag hebt, wordt het rustig en krijg je langere runs. Zo erg heb ik het nooit gehad. Ik ben ook al redelijk snel overgegaan naar een opklimmend schema met warmtevraag.
Vanochtend via mail een directe vraag van een andere Tweakers beantwoord. Hieruit:

Ik ben al zeer geruime tijd aan het puzzelen hiermee.

Punt is, dat ik het ''s ochtends wat koeler wil en's avonds mag het wel lekker warm.

Ik gebruik dus een concequent stijgende curve

Ik ben begonnen met 0,1C/30 min

Dat was wat te onrustig.

Daarna 0,2C/60 min
Dat geeft eenzelfde stijging, alleen dan over een grotere tijdsinterval.
Iets meer onder en overshoots.

Dus terug naar 0,1C stijging maar dan over 40 minuten = 0,1C/40min

Met het kouder worden kwam ik tot de conclusie, dat de curve wel wat vlakker kon.

Ik heb het schema nu dus op 0,1C/45 minuten.

Begin met de door jouw gewenste temperatuur in de avond. Eerst had ik die aan het begin van de avond, zodat de curve vervolgens op dezelfde temp bleef tot 00 uur. Nu laat ik curve van eind avond aflopen.

Hiermee krijg je dus ook een nachtverlaging. Dat is weer gunstig voor de COP, omdat dan het verschil tussen binnen en buitentemperatuur kleiner is. Later op de dag wordt de COP weer veel lager, maar gemiddeld ben ik zeer tevreden. Overigens is de COP bij mij geen doel. Wat wel een doel is, is een rustig lopende Quatt. Streven is niet meer dan 12 runs per 24 uur. Dat lukt goed. Bovendien heb ik de soundslider op building in de nacht en overdag.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:49
@Mickel moen Ok, en dan ga ik het nog interessanter maken.

Hieronder een plaatje van afgelopen vrijdag. Ik heb zelf niks aangepast, maar nu lukt het vanaf een uur of 9 wel mooi te moduleren. Tot dat ik begin met mijn middag verhoging. Waarom het toen wel lukt, en daarvoor en nu niet, schiet mij maar lek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdZn46IRWXtKC-YkjmOKbD335kU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SOoTrmlvoZyzDkfcoppZFMGZ.png?f=fotoalbum_large

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Flesym schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:30:
[...]

Dat mag je, en als je naar mijn verschillende bijdrages kijkt kun je dat ook teruglezen. Alleen ben ik van mening en draag dat ook uit dat je naar het HELE verwarmingssysteem (opwekking, afgifte, en besturing) moet kijken en niet iedere verwachting alleen bij Quatt moet terugleggen. Als je niet het geheel in ogenschouw wilt nemen kun je beter een gasketel kopen.
Dan moet je even al mijn berichten nalezen sinds begin vorig jaar. Dan is je veroordeling niet wat je schreef. Ik heb meerdere keren geschreven echt tervreden te zijn met de Quatt, alleen onnodig gas verstoken zodat ik een mega overshoot krijg met sls resultaat meer gas op een vergelijkbare dag en stroom erbij dat trek ik niet. En tig berichten heen en weer met Quatt en alleen maar niets zeggende antwoorden (ze lijken er zelf geen verstand van te hebben bij die helpdesk) en zogenaamde oplossing blijven herhalen 7(8)7 sorry maar dan schort er wel degelijk wat aan hoor daar

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

s020506 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:16:
@Mickel moen Ok, en dan ga ik het nog interessanter maken.

Hieronder een plaatje van afgelopen vrijdag. Ik heb zelf niks aangepast, maar nu lukt het vanaf een uur of 9 wel mooi te moduleren. Tot dat ik begin met mijn middag verhoging. Waarom het toen wel lukt, en daarvoor en nu niet, schiet mij maar lek.

[Afbeelding]
Geen idee.

En meteen een disclaimer. Ieder huis, iedere afgiftesysteem en de bijbehorende warmtewens is weer anders. Mijn ervaringen zijn alleen van toepassing op mijn situatie.

Hoe heb je de rest van het huis ingesteld?

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06-11 12:53

SBL

jj85 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:53:
[...]
Feature? Zie het eerder als een json bug

Thermostaat zegt: geen heating
Quatt doet: geen heating
otFtChEnabled: true -> wel heating
[...]
Thermostaat zegt: doe CVketel maar aan.
CiC zegt: dat bepaal ik lekker zelf. Warmtepomp kan uit.
Quatt is uit.

Als ik Quatt was en ik geloofde in mijn CiC algoritme,
dan zou ik niet een willekeurige thermostaat willen laten bepalen of mijn WP aan of uit moet.
Aanvullend: wat dat betreft wel verbazingwekkend dat de hysterese van de diverse thermostaten nog zoveel invloed heeft.
T6 heeft natuurlijk de bug dat ie alleen wijzigingen >0,2 doorgeeft via opentherm, dat geeft vertraging in CiC reactie.

[ Voor 18% gewijzigd door SBL op 14-11-2024 12:24 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• Bennobang
pietjm schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:35:
[...]

Het is ook een hybride systeem en Quatt heeft nooit anders beloofd. Bij mij is er overigens in de maand november nog geen gas gebruikt via de Quatt.
En daar zit nou net het verschil! Bij mij wel als ik cv bedrijf aan zou hebben. En dat is verre van nodig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwx6OucEEbLiNO3q6VKjmhAlXKs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EercMavu0t9XM1425712UZGs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-aim2Jpstv6GhymPMftq7Uy-PI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l0D3Cwnr9q6ha8QY2d0AMWkz.png?f=fotoalbum_large

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• Bennobang
Mickel moen schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:18:
[...]

Gasverbruik als het nodig is, is dus geen probleem.
Kijk en dat laatste zinnetje sla je de spijker op de kop!! Bij mij is het constant ONNODIG gas verstoken. Cv bedrijf staat voor 99% van de tijd uit sinds eind 2023! En dan mag ik niet hier op het forum netjes melden dat het niet klopt bij mij maar aan mijn cv en instellingen ligt? Beetje raar

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:08
JanHenk schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:19:
Ik heb gisteravond een Tado V3+ geïnstalleerd op mijn Intergas HReco, ter voorbereiding op de Quatt die over anderhalve week komt. Met een draadloze reciever aangesloten op OT.

Nu zie ik echter sindsdien ± 0,01 m³ gasverbruik per uur. Sinds 0:00 staat de teller al op 0,08 m³. Op jaarbasis is dat maar liefst 88 m³ gas?

Tapwater staat uit, ook op de ketel. Geen enkele warmtevraag (heb maar één temperatuursensor, de ingestelde temp is ruim onder de ruimtetemp), volgens de historie in Home Assistant ook 0,0% "verwarmen".

Dit had ik nooit met mijn oude Honeywell Round.

Wat is dit voor onzin, mis ik een setting in de Tado? Ben alles al langsgelopen.
@JanHenk

Meen ergens, staat jammer genoeg niet in je handtekening, dat jij zoń intergas ketel hebt, waarbij het verwarmingswater verwarmd wordt door een spiraal in de warm waterboiler.
Die krijgen een speciale klep volgens mij.
Ik zou dus even afwachten tot de quatt geinstalleerd wordt.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• erwindw871
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 04-11 10:47
Wij hebben dus vloerverwarming (slangen diep in het beton gestort). Proefondervindelijk kan ik mijn ervaring hiermee delen (maar elk huis en situatie werkt natuurlijk weer anders):

De Honeywell Lyric T6 werkte voor ons goed wanneer we de temperatuur constant hielden. De warmtepomp maakte 2 lange runs en dat was het. Het comfort daarentegen was minder prettig. Dan weer te warm, dan weer te koud. De Quatt ging te laat aan en te lang door dankzij de hysterese van de T6:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7R4_Nw1X69pNQ2k6LxuRXxkhVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TXXRnYR2t8aA6ZKX5kx46GpK.png?f=fotoalbum_large

Daarvoor hadden we de Tado V3+ op een contante temperatuur staan. Qua comfort werkte dit heel goed, maar de warmtepomp gaf ongewenst gedrag: Tado schakelde de Quatt soms voor 30 seconden aan en dan weer uit. Niet eens genoeg om uberhaupt warmte bij de verdeler te krijgen met soms wel 15 starts/stops per dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kiempFYxXHgWuWQU3D36JBx_mOk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zFJHl4f7XIIwf2j2SCMLPQCW.png?f=user_large

Voor mij hebben de tips van Mickel Moen geholpen; kleine nachtverlaging toepassing en de temperatuur in kleine stapjes verhogen. Momenteel gaat de temperatuur (met een Tado V3+) in de nacht naar 19,5 graden, in de ochtend laat ik hem in 5 uur (0,1 graad per uur) oplopen naar 20 graden en in middag hetzelfde naar 20,5 graden voor in de avond. Het comfort is nu top en de Quatt maakt 2 langere runs. Af en toe zitten er nog wat spikes tussen, maar dat neem ik voor lief:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUivG4AukyFwckwEvgKqVX4k3vU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2nBZn7eoy25EF2KrMAjv97Vj.png?f=fotoalbum_large

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Bennobang schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:32:
[...]

Kijk en dat laatste zinnetje sla je de spijker op de kop!! Bij mij is het constant ONNODIG gas verstoken. Cv bedrijf staat voor 99% van de tijd uit sinds eind 2023! En dan mag ik niet hier op het forum netjes melden dat het niet klopt bij mij maar aan mijn cv en instellingen ligt? Beetje raar
Dat hoor je mij niet zeggen. Ik kan alleen mijn eigen situatie beoordelen.

Maar begrijp ik het goed, dat je sinds eind 2023 de CV uitgeschakeld hebt.
Heb je het ondertussen al weer eens normaal geprobeerd?
Je zult het vast al gedeeld hebben, maar het probleem is mij niet geheel duidelijk.

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Bennobang schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:19:
[...]

Dan moet je even al mijn berichten nalezen sinds begin vorig jaar. Dan is je veroordeling niet wat je schreef. Ik heb meerdere keren geschreven echt tervreden te zijn met de Quatt, alleen onnodig gas verstoken zodat ik een mega overshoot krijg met sls resultaat meer gas op een vergelijkbare dag en stroom erbij dat trek ik niet. En tig berichten heen en weer met Quatt en alleen maar niets zeggende antwoorden (ze lijken er zelf geen verstand van te hebben bij die helpdesk) en zogenaamde oplossing blijven herhalen 7(8)7 sorry maar dan schort er wel degelijk wat aan hoor daar
Het laatste zinnetje was geen veroordeling hoor, dus sorry als dat zo is gevoeld. Het was algemeen bedoeld en ik had misschien beter kunnen schrijven: Als iemand niet het geheel in ogenschouw wilt nemen kan hij beter een gasketel kopen.
Het was een antwoord op de vraag wat ik doe op tweakers en daar probeerde ik positief een antwoord op te geven.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@erwindw871 Leuk om te lezen. Kun je ook nog de screenshots van de geleverde warmte / COP plaatsen op die betreffende dagen en eventueel buitentemperatuur? Ben ik ook wel nieuwsgierig naar.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:48
Mickel moen schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:20:
[...]

Geen idee.

En meteen een disclaimer. Ieder huis, iedere afgiftesysteem en de bijbehorende warmtewens is weer anders. Mijn ervaringen zijn alleen van toepassing op mijn situatie.

als ik met name de HW plots van jullie beide zie, lijkt het erop dat tado heel goed werkt (lange runs, lage modulatie) wanneer je groot deel van de dag de gewense temperatuur met kleine stapjes aan het verhogen bent (gedrag @Mickel moen )
maar dat tado door de kleine hysterese wel erg onrustig aan/uit gedrag laat zien als er een constante temperatuur gevraag wordt (gedrag @s020506 )

wilde bijna een tado gaan bestellen met aankomende black friday, maar ga daar nu toch nog even goed over nadenken.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• s020506
Mickel moen schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:20:
[...]

Geen idee.

Alles staat open en is waterzijdig ingeregeld. Maar de thermostaat hangt in de kamer, de rest van het huis volgt. Ben het verder eens dat ieder huis anders is :)

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

s020506 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:46:
[...]

Alles staat open en is waterzijdig ingeregeld. Maar de thermostaat hangt in de kamer, de rest van het huis volgt. Ben het verder eens dat ieder huis anders is :)
Heb je ook ventilatoren onder de radiatoren?

Heb je de radiatoren in de Master-ruimte ook geknepen tbv het waterzijdig inregelen?

Voor de komst van de Quatt had ik de radiator in één van de master-ruimtes volgens de regels van de kunst ingeregeld. Prima bij CV-gebruik.

Met de komst van de Quatt weer geheel open gedraaid. Ik weet, gaat tegen alle dogma's in, maar die radiator werkt zo beter op lagere watertemperatuur.

En verder. Probeer eens de temperatuur naar de avond gelijkmatig over de dag op te bouwen, in 0,1C per tijdseenheid.

[ Voor 7% gewijzigd door Mickel moen op 14-11-2024 13:07 ]

• paQ
Mickel moen schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:01:
[...]

En verder. Probeer eens de temperatuur naar de avond gelijkmatig over de dag op te bouwen, in 0,1C per tijdseenheid.
En wat doe je dan als je het de hele dag contstant wil?

Het opgenomen vermogen bij de wp van @s020506 start telkens rond de 450W oid?
Ik zie hier Quatts voorbij komen die 275W draaien.

M.a.w. als je hem minder hard laat lopen, wekt ie minder vermogen op, heb je langere runs.
De thermostaat slaat klaarblijkelijk aan (uit) op de minste opwarming zonder hysterese.

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:31
[quote]paQ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:59:
[...]

Sja maar er zal ook echt wel een stooklijn / template gevolgd worden, die heeft @Friezin ook wel eens gepost hier. Evenals een invulveld waar het warmteverlies in ingevuld kan worden.
Maar goed, dat hele AI moet maar eens genegeerd worden omdat het er gewoon niet is.

Het zijn parameters en beschikbare gegevens uit de sensoren van de WP EN (!) wat de thermostaat aan data uitspuugt.
Vreemd is het dan dat ie in de nacht 1000W opgenomen vermogen vraagt en blijft vragen, terwijl hij op de dag 7 of 8 keer teveel heeft aan 400W.
Je (als klant) hebt geen invloed om te zeggen: ik wil geen 1000 > 0 > 8x400, maar 700 > 600 > 300 > 280.
Door zo'n antwoord ga je aan jezelf twijfelen maar toch weet ik, door het forum, dat ik gelijk heb. Dus een pittig mailtje terug geschreven. Ik denk, weer een eerstelijns medewerker die het zelf niet helemaal snapt. Uiteindelijk blijft Quatt ondanks de mooie marketingpraatjes gewoon een warmtepomp net zoals alle anderen, alleen maakt Quatt gebruik van een PID-regeling. Het is geen toeval dat ze informatie verzamelen over je gasverbruik, type huis enz. Als ze niet van plan zijn om iets met die informatie te doen hoeven ze die ook niet te verzamelen en daar berekeningen op los te laten. Super handig die CIC rekent alles zelf uit, maar aan de hand van welke informatie? En inderdaad heb ik de indruk dat de wp te fel reageert en doe ik een suggestie. Ik had verwacht dat Quatt daar even naar ging kijken, misschien ook aan mij vragen ging stellen, misschien met een verklaring kwam (overdag is het misschien nog te warm, afgiftesysteem, thermostaat) maar helemaal niks, geen daadwerkelijke communicatie, antwoord lees de handleiding, wij Quatt doen het anders |:( Ik loop stuk op die muur. Terwijl ik niet ontevreden ben over de wp zelf en het huis gewoon lekker warm is. Toch kan ik op deze manier geen reclame voor Quatt maken als de communicatie zo moeizaam gaat.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

paQ schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:47:
[...]

En wat doe je dan als je het de hele dag contstant wil?

Ik zie hier Quatts voorbij komen die 275W draaien.

M.a.w. als je hem minder hard laat lopen, wekt ie minder vermogen op, heb je langere runs.
De thermostaat slaat klaarblijkelijk aan (uit) op de minste opwarming zonder hysterese.
Als je de hele dag constant wilt, doe je dat toch. Simpel.

• paQ
Mickel moen schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:57:
[...]

Als je de hele dag constant wilt, doe je dat toch. Simpel.
met 35 starts @ 450W

of

7 starts @ 300W?

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 14-11-2024 13:58 ]

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

paQ schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:58:
[...]

met 35 starts @ 450W

of

7 starts @ 300W?
Vandaar dat ik een ander advies geef.

Hoe dan ook. Je kunt de uitkomst van de samenwerking van de CIC met de thermostaat als een probleem of als een gegeven zien.

• s020506
Mickel moen schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:01:
[...]

Heb je ook ventilatoren onder de radiatoren?

Heb je de radiatoren in de Master-ruimte ook geknepen tbv het waterzijdig inregelen?

Voor de komst van de Quatt had ik de radiator in één van de master-ruimtes volgens de regels van de kunst ingeregeld. Prima bij CV-gebruik.

Met de komst van de Quatt weer geheel open gedraaid. Ik weet, gaat tegen alle dogma's in, maar die radiator werkt zo beter op lagere watertemperatuur.

Met radiatoren. De grote radiator staat helemaal open, ook het voetventiel. Die kan makkelijk meer warmte kwijt, maar die krijgt hij niet. De convector in de put is wel geknepen. Het inregelen is recent nog gedaan, met ventilatoren.

Opbouwen gaat nu met 0,1C per half uur in de middag, van 19 naar 19,5. Op dinsdag van 19 naar 20 in stapjes van 0,1C per half uur.

• s020506
paQ schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:47:

Ongeveer 370 op laagste stand. Mijn afgifte is te klein om lager te gaan.

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:06
JanHenk schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:19:
Ik heb gisteravond een Tado V3+ geïnstalleerd op mijn Intergas HReco, ter voorbereiding op de Quatt die over anderhalve week komt. Met een draadloze reciever aangesloten op OT.

Nu zie ik echter sindsdien ± 0,01 m³ gasverbruik per uur. Sinds 0:00 staat de teller al op 0,08 m³. Op jaarbasis is dat maar liefst 88 m³ gas?

Tapwater staat uit, ook op de ketel. Geen enkele warmtevraag (heb maar één temperatuursensor, de ingestelde temp is ruim onder de ruimtetemp), volgens de historie in Home Assistant ook 0,0% "verwarmen".

Dit had ik nooit met mijn oude Honeywell Round.

Wat is dit voor onzin, mis ik een setting in de Tado? Ben alles al langsgelopen.
Als je geen verbruik ziet in HA en de Quatt app zou het een druppelende ww kraan of leiding kunnen zijn of een gaslek.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• Friezin
  • Niet online
WAF1 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:48:
[quote]paQ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:59:
[...]

Sja maar er zal ook echt wel een stooklijn / template gevolgd worden, die heeft @Friezin ook wel eens gepost hier. Evenals een invulveld waar het warmteverlies in ingevuld kan worden.
Maar goed, dat hele AI moet maar eens genegeerd worden omdat het er gewoon niet is.

Het zijn parameters en beschikbare gegevens uit de sensoren van de WP EN (!) wat de thermostaat aan data uitspuugt.
Vreemd is het dan dat ie in de nacht 1000W opgenomen vermogen vraagt en blijft vragen, terwijl hij op de dag 7 of 8 keer teveel heeft aan 400W.
Je (als klant) hebt geen invloed om te zeggen: ik wil geen 1000 > 0 > 8x400, maar 700 > 600 > 300 > 280.

[...]
Hier pruttelde de Quatt gisteren van 12.00 - 23.00 uur voornamelijk op 310-325W.
(Even een nachtverlaging van 0,5°C tussen 22.00 en 02.00 uur).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n69CmWLlZ42RcmzRBKK-4QLOvSc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hi5yWQljzyAmmy4VYqxSeLY4.jpg?f=fotoalbum_large

Mail eergister (was nog steeds mailwisseling ivm mijn supervisoryControlMode-mail, waarbij deze continue op 3 schiet):
We zouden wellicht kunnen proberen het vermogen iets aan te passen voor uw systeem en dan vooral bij buiten temperaturen boven de 2 graden. Het lijkt er inderdaad op dat het systeem iets te snel te hard wilt werken. Het gevolg kan echter zijn dat het langer duurt voordat de juiste temperatuur wordt bereikt.
Voorstel vanuit Quatt gister: 9000kW (was 9500) en 17,5°C (was 19).
Akkoord gegeven.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05-11 19:40
paQ schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:58:
[...]

met 35 starts @ 450W

of

7 starts @ 300W?
Mijn ervaring is dat het eerder omgekeerd werkt. Mijn Quatt start op 300 watt en bij een langere run warmt het water op. Met het warmere water moet de Quatt compressor ook op de laagste frequentie van 30hz harder pompen en loopt het electrisch vermogen op naar 500 watt bij 35 graden.
Door kortere runs van ca 20 minuten te maken en tussendoor de watertemperatuur weer 10 minuten te laten zakken blijft mijn cv water met 2 runs per uur op ca 30 graden en draait de Quatt 40 minuten per uur op 300-400 watt. Als ik de CiC het zelf laat doen lopen de runs uren lang door op ca 35 graden en op 500 watt continu.

Nu het nog niet heel koud is krijg ik met de CiC een paar uur op 35 graden ook een overshoot en gaat de thermostaat een paar uur uit, worden de radiatoren koud en voelt het minder comfortabel in huis.

Met de doorlopende korte runs blijven mijn radiatoren de hele dag op de juiste temperatuur bij minder dan 200 watt per uur volgens de app

Ik heb dit al vaker bij Quatt Support aangekaart maar ook na bijna een jaar software updates doet mijn Quatt dit niet vanzelf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0Z7JuTBJqZAl0iA4fhn4RxjIPE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dD6VW4zKuR8uMyzV981JoRu2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door TeslaNerd op 14-11-2024 14:42 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• paQ
Friezin schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:15:
[...]

Hier pruttelde de Quatt gisteren van 12.00 - 23.00 uur op 310-325W.

[Afbeelding]

Mail eergister (was nog steeds mailwisseling ivm mijn supervisoryControlMode-mail, waarbij deze continue op 3 schiet):

[...]

Akkoord gegeven.
Helemaal perfect toch?
Het kan ook gewoon.

en een bevestiging dat het gewoon een instelbaar gegeven is @WAF1 en @s020506

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 14-11-2024 14:27 ]

• Flesym
  • Niet online
TeslaNerd schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:25:
[...]

Mijn ervaring is dat het eerder omgekeerd werkt. Mijn Quatt start op 300 watt en bij een langere run warmt het water op. Met het warmere water moet de Quatt compressor ook op de laagste frequentie van 30hz harder pompen en loopt het electrisch vermogen op naar 500 watt bij 35 graden.
Door kortere runs van ca 20 minuten te maken en tussendoor de watertemperatuur weer 10 minuten te laten zakken blijft mijn cv water met 2 runs per uur op ca 30 graden en draait de Quatt 40 minuten per uur op 300-400 watt. Als ik de CiC het zelf laat doen lopen de runs uren lang door op ca 35 graden en op 500 watt continu.

Nu het nog niet heel koud is krijg ik met de CiC een paar uur op 35 graden ook een overshoot en gaat de thermostaat een paar uur uit, worden de radiatoren koud en voelt het minder comfortabel in huis.

Met de doorlopende korte runs blijven mijn radiatoren de hele dag op de juiste temperatuur bij minder dan 200 watt per uur volgens de app

[Afbeelding]
Mijn thermostaat hangt aan de buitenmuur en koelt dus iets sneller af dan mijn huis zelf. Dus ik halveer de delta tussen room setpoint en kamertemperatuur. Dan start hij rond de 330W en blijft daar lang op zitten. Als ik dat niet doe loopt inderdaad PowerIn snel op naar 600W en krijg ik korte runs bij deze buitentemperatuur.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFtK1mZxHWT7HUU2KnOH8iTEwmg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPfhThUwyD6fp14hF2p80CLr.jpg?f=fotoalbum_large

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• TeslaNerd
Flesym schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:41:
Mijn thermostaat hangt aan de buitenmuur en koelt dus iets sneller af dan mijn huis zelf. Dus ik halveer de delta tussen room setpoint en kamertemperatuur.
Hoe doe jij dat halveren van de delta?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Flesym
  • Niet online
TeslaNerd schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:47:
[...]

Hoe doe jij dat halveren van de delta?
Zoals je weet heb ik een Diyless en daar kun je via MQTT een thermometer aan koppelen. Dus mijn kamerthermometer hangt aan HA en HA voedt de Diyless temperatuur. In HA bereken ik de kamertemperatuur + halve delta.

• jj85
@Flesym Dat klinkt erg interessant. Mijn Honeywell T6 vind ik maar een onding eerlijk gezegd. Geeft op display onzin temperaturen t.o.v. de waarde die hij naar de Quatt stuurt. Tevens wijkt de temp-sensor ongeveer een graad af t.o.v andere temp sensoren in de woonkamer.

Maak uit jouw ervaring op dat hij goed samenwerkt me de Quatt?

• Gerardwaz
jj85 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:02:
@Flesym Dat klinkt erg interessant. Mijn Honeywell T6 vind ik maar een onding eerlijk gezegd. Geeft op display onzin temperaturen t.o.v. de waarde die hij naar de Quatt stuurt. Tevens wijkt de temp-sensor ongeveer een graad af t.o.v andere temp sensoren in de woonkamer.

De afwijking van een graad van de T6 kan je corrigeren op de thermostaat zelf.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• jj85
Gerardwaz schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:20:
[...]

De afwijking van een graad van de T6 kan je corrigeren op de thermostaat zelf.
Weet ik, heb ik ook gedaan.
Ander nadeel is dat het setpoint met stappen van 0,5grC gedaan moet worden. Zou daar soms net tussenin willen zitten.

• jj85
Voor de HA-gebruikers die ook hun CV-gasverbruik willen loggen in HA, heb ik op het zustertopic wat geschreven om dit mogelijk te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EckAgmrxGWS4U7AqTkuSyfjqoo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gj7X9WfLhH8VUd0qPosLetbB.png?f=user_large

• Flesym
  • Niet online
jj85 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:02:

Kijk even naar mijn post van 6 november. En je moet je bewust zijn dat de Diyless (Diy staat voor Do it yourself) door iemand als hobbyproject is gestart, dus garantie tot de deur. Dus ik zal hem nooit iemand aanraden tenzij iemand bereid is te hobbyen en het risico te nemen dat hij toch in de kast verdwijnt.

Ik ben het met je eens dat de T6 een veel te grote hysteresis heeft en dat werkt in mijn huis echt niet. Vandaar mijn zoektocht naar iets dat werkt voor mij. En echt zelf bouwen zoals een aantal hier doen ging mij echt te ver (heb ik de kennis niet voor). Maar door de Diyless en de mogelijkheid de CIC te beïnvloeden is mijn comfort nu wel optimaal en mijn COP aanzienlijk hoger. Maar er zijn zeker ook een aantal negatieve dingen maar dat gaat te ver om dat hier allemaal neer te zetten (misschien in een PM).

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:32
paQ schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:26:
[...]

Helemaal perfect toch?
Het kan ook gewoon.

en een bevestiging dat het gewoon een instelbaar gegeven is @WAF1 en @s020506
En nu maar hopen dat ze dit een instelling in de app maken. Desnoods onder kopje geavanceerd of zoiets.

• jj85
raven22 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:32:
[...]

En nu maar hopen dat ze dit een instelling in de app maken. Desnoods onder kopje geavanceerd of zoiets.
Dat is natuurlijk vragen om gedonder als mensen zonder enige kennis met deze instellingen gaan klooien en vervolgens bij Quatt gaan klagen dat het niet goed warm wordt. Snap wel dat Quatt daarmee terughoudend is.

(don't get me wrong, zou graag zo'n setting hebben :+ )

• raven22
jj85 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:42:
[...]

Dat is natuurlijk vragen om gedonder als mensen zonder enige kennis met deze instellingen gaan klooien en vervolgens bij Quatt gaan klagen dat het niet goed warm wordt. Snap wel dat Quatt daarmee terughoudend is.

Meeste warmtepompen hebben zo'n instelling, cv ketels hebben ook instellingen. De meeste mensen kijken daar nooit naar om, dus zo'n vaart zal het niet lopen.

• paQ
[...]

Naja, nu zijn ze zowat de enige bij wie het niet kan. (dat maakt ze dan wel uniek)
We zijn allemaal volwassenen, en Quatt klanten hebben allemaal 5-6K afgerekend voor een apparaat dat ze zelf niet kunnen instellen.
Een toelichting/waarschuwing in de app is een kleine moeite.

• Toby-Wan
[...]

Bij DeWarmte kan dit overigens wel.
en zolang er een goede log is waarin te zien is wie wat veranderd is er niks aan de hand.

edit:
O wacht, dan heb je een robuust & goed ticket systeem nodig om dingen op te lossen. Tja zolang Quatt dat niet voor elkaar kan krijgen dan is het toch niet zo'n goed idee.. >:) 8)7 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Toby-Wan op 14-11-2024 15:54 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Friezin
  • Niet online
Ik heb het ook wel eens voorgesteld om het zo te maken in de app dat Quatt de basis erin zet, jij zelf mag "frutselen" en bij calamiteiten een "zet originele instellingen terug" knop. Desnoods enkel beschikbaar stellen voor mensen die specifiek om die mogelijkheid vragen (bijv. adhv Quatt-nr).
Betreffende medewerker had daar wel oren naar.
95% van de gebruikers zal er waarschijnlijk nooit naar kijken want het draait, het wordt warm en ze weten: het is hybride. Quatt adverteert met 60-80% besparing op je gasverbruik. Dat lukt al snel (en Quatt zal op afstand wel eens ongevraagd wat bijsturen).
Voor mij is dit aanpassing nr. 3.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

• Lord_Nemesis
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-10 12:42

Lord_Nemesis

Wa oars?

jj85 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:32:
[...]

Dat laatste hangt van veel factoren af; gasprijs, e-prijs, COP (en dus buitentemp, watertemp, afgifte etc).
Op sommige momenten kan het voordeliger zijn om je CV te gaan stoken.

Simpel voorbeeld op basis van fictieve getallen
Stel 1m3 gas geeft 9kWh warmte en kost 1,0 eur/kWh
Stel 1kWh electrisch geeft 3kWh warmte (COP = 3) en kost 0,40 eur/kWh

Om 9kWh warmte op te wekken kost dit
Gas: 1 euro
Elektrisch: 3*0,40 = 1,2 euro

Dit is wat 'Optimaliseer besparingen' in de Quatt app doet, op basis van de beschikbare informatie bepalen of het voordeliger is om WP of CV te gebruiken.
Werkt 'Optimaliseer besparingen' met vaste waarden, of kan deze ook rekening houden met dynamische energietarieven?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery

• jj85
Lord_Nemesis schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:02:
[...]

Werkt 'Optimaliseer besparingen' met vaste waarden, of kan deze ook rekening houden met dynamische energietarieven?
Vooralsnog Vaste waarden

• Lord_Nemesis
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-10 12:42

Lord_Nemesis

Wa oars?

Bummer.. Hopelijk passen ze dat dan ook snel aan.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery

• TeslaNerd
Friezin schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:15:
[...]

Hier pruttelde de Quatt gisteren van 12.00 - 23.00 uur voornamelijk op 310-325W.

[Afbeelding]

[...]

Akkoord gegeven.
Jouw plaatje laat wel erg goed zien hoe de regeling van Quatt nog kan worden verbeterd.
Met de halve graad verlaging om 22u gaat jouw Quatt een paar uur uit en gaat vervolgens de hele nacht vanaf 2u vol vermogen aan de slag om vervolgens de hele ochtend tot 12u weer uit te gaan en daarna pas op laag vermogen gaat pruttelen tot de volgende cyclus.
Heeft Quatt niet voorgesteld dat jij de nachtverlaging er uit moet laten?

[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 14-11-2024 17:29 ]

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:30
SBL schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:21:
[...]

Thermostaat zegt: doe CVketel maar aan.
CiC zegt: dat bepaal ik lekker zelf. Warmtepomp kan uit.
Quatt is uit.

Als ik Quatt was en ik geloofde in mijn CiC algoritme,
dan zou ik niet een willekeurige thermostaat willen laten bepalen of mijn WP aan of uit moet.
Aanvullend: wat dat betreft wel verbazingwekkend dat de hysterese van de diverse thermostaten nog zoveel invloed heeft.
T6 heeft natuurlijk de bug dat ie alleen wijzigingen >0,2 doorgeeft via opentherm, dat geeft vertraging in CiC reactie.
Bij mij volgt de CiC nog 100% de T6. Ook sinds 2.20.2.

Gek dat er verschil in zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2iq0wKQyLF-kTbn3I_k9stVw4bw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tRT5WwsHlmVmHbi6hv3LlVcw.jpg?f=fotoalbum_large

• TeslaNerd
Voor de tweakers die zelf een Quatt willen installeren heeft Quatt nu een nieuw installateurs programma waarbij Quatt een installatietraining geeft en een installatievergoeding geeft tot €1400.

https://25848718.fs1.hubs...91951&utm_source=hs_email

De volgende installatietraining bij Quatt in Amsterdam is op 16 december om 17:30

[ Voor 8% gewijzigd door TeslaNerd op 14-11-2024 17:42 ]

• Toby-Wan
TeslaNerd schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:39:
Voor de tweakers die zelf een Quatt willen installeren heeft Quatt nu een nieuw installateurs programma waarbij Quatt een installatietraining geeft en een installatievergoeding geeft tot €1400.

De volgende installatietraining bij Quatt in Amsterdam is op 16 december om 17:30
haha wat een grap, in hun eigen training sheets een DeltaT van 25 graden, een CV ketel vermomd als Quatt wellicht? 7(8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EkEAjqdLvc4iqqaf4FQVxQpleio=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MlAtfOZM9VCrEpz5iV6PPl7H.png?f=fotoalbum_large

• TeslaNerd
Toby-Wan schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:54:
[...]

haha wat een grap, in hun eigen training sheets een DeltaT van 25 graden, een CV ketel vermomd als Quatt wellicht? 7(8)7

[Afbeelding]
Haha, ja die had ik ook al gezien. Dat is wel een lekkere miskleun voor een warmtepomp folder

Daar had natuurlijk iets van 25 naar 30 graden moeten staan maar dat vonden ze bij Quatt misschien niet warm genoeg

[ Voor 10% gewijzigd door TeslaNerd op 14-11-2024 18:05 ]

• jj85
TeslaNerd schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:39:

Grappig dat ze specifiek naar dit topic linken in die presentatie als je op het linkje klikt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwnJ4fPCus5Ah20uWpvWKiYlGmw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/X2PJhUbiLVXBy29RlSSNzeZz.png?

[ Voor 10% gewijzigd door jj85 op 14-11-2024 19:11 ]

• robmaas
  • Laatst online: 06-11 11:42
TeslaNerd schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:02:
[...]

Haha, ja die had ik ook al gezien. Dat is wel een lekkere miskleun voor een warmtepomp folder

Daar had natuurlijk iets van 25 naar 30 graden moeten staan maar dat vonden ze bij Quatt misschien niet warm genoeg
Men probeert daar de grondbeginselen van een warmtepomp inzichtelijk te maken én het is geen folder maar slideshow. Kenmerkend voor een slideshow is dat lang niet alle informatie die uitgewisseld wordt ook daadwerkelijk in de slideshow verwerkt wordt

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

• robmaas
paQ schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:45:
[...]

Naja, nu zijn ze zowat de enige bij wie het niet kan. (dat maakt ze dan wel uniek)
We zijn allemaal volwassenen, en Quatt klanten hebben allemaal 5-6K afgerekend voor een apparaat dat ze zelf niet kunnen instellen.
Een toelichting/waarschuwing in de app is een kleine moeite.
Waar haal je die 5/6 K vandaan ? En het grote pluspunt van de Quatt is en blijft natuurlijk dat hij voor 95-99% van de gebruikers gewoon werkt. Net als de koelkast, de vriezer, de airco, de grasmaaier, en ga zo maar door.

En oh ja, dat de Quatt hier zo uivoerig door tweakende gebruikers en lurkers besproken wordt wil natuurlijk niet zeggen dat de Quatt bij uitstek een oplossing moet bieden voor de Tweakers.

[ Voor 13% gewijzigd door robmaas op 14-11-2024 18:43 ]

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:11
Toby-Wan schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:54:
[...]

[Afbeelding]
Ik denk dat die zo gemaakt is voor cv installateurs met koudwatervrees :P

• Toby-Wan
netappie schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:39:
[...]

Ik denk dat die zo gemaakt is voor cv installateurs met koudwatervrees :P
Haha ja en daarom wordt er niet naar afgifte gekeken want dat doen CV installateurs ook niet, CV maakt geen geluid dus Quatt ook niet, krijg je duo quatts in een put, etc..
Als dit de kwaliteit van de training is dan zijn de problemen uit het veld ook begrijpelijk

• paQ
robmaas schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:29:
[...]

Waar haal je die 5/6 K vandaan ? En het grote pluspunt van de Quatt is en blijft natuurlijk dat hij voor 95-99% van de gebruikers gewoon werkt. Net als de koelkast, de vriezer, de airco, de grasmaaier, en ga zo maar door.
3199 + 2785 = 5-6K

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 03-11 07:40
robmaas schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:29:
[...]

Waar haal je die 5/6 K vandaan ?
.
Ik ben niet de poster van het originele bericht maar kan erover meepraten. Mijn vanafprijs was zo'n 5700 euro. Dat betaal je aan Quatt. Uiteraard krijg ik daarna geld terug van de belastingbetalers. (ISDE-subsidie).

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

• jj85
Toby-Wan schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:42:
[...]

Haha ja en daarom wordt er niet naar afgifte gekeken want dat doen CV installateurs ook niet, CV maakt geen geluid dus Quatt ook niet, krijg je duo quatts in een put, etc..
Als dit de kwaliteit van de training is dan zijn de problemen uit het veld ook begrijpelijk
Hoewel er november 2024 op staat is de info ook verouderd. In de presentatie zit de flowmeter onder de CV en in de Quatt is de flowmeter niet zichtbaar

• Friezin
  • Niet online
TeslaNerd schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:26:
[...]

Jouw plaatje laat wel erg goed zien hoe de regeling van Quatt nog kan worden verbeterd.
Met de halve graad verlaging om 22u gaat jouw Quatt een paar uur uit en gaat vervolgens de hele nacht vanaf 2u vol vermogen aan de slag om vervolgens de hele ochtend tot 12u weer uit te gaan en daarna pas op laag vermogen gaat pruttelen tot de volgende cyclus.
Heeft Quatt niet voorgesteld dat jij de nachtverlaging er uit moet laten?
Nee, die ben ik zelf wat aan het testen

• Friezin
  • Niet online
Lord_Nemesis schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:16:
[...]

Bummer.. Hopelijk passen ze dat dan ook snel aan.
Lees TS nog ff: ieder uur andere tarieven en een warmtepomp (welk merk dan ook): dat wordt geen gelukkig huwelijk en een gefrustreerde Lord 🙃

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-11 08:52
Flesym schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:30:
[...]

Kijk even naar mijn post van 6 november. En je moet je bewust zijn dat de Diyless (Diy staat voor Do it yourself) door iemand als hobbyproject is gestart, dus garantie tot de deur. Dus ik zal hem nooit iemand aanraden tenzij iemand bereid is te hobbyen en het risico te nemen dat hij toch in de kast verdwijnt.

Ik ben het met je eens dat de T6 een veel te grote hysteresis heeft en dat werkt in mijn huis echt niet. Vandaar mijn zoektocht naar iets dat werkt voor mij. En echt zelf bouwen zoals een aantal hier doen ging mij echt te ver (heb ik de kennis niet voor). Maar door de Diyless en de mogelijkheid de CIC te beïnvloeden is mijn comfort nu wel optimaal en mijn COP aanzienlijk hoger. Maar er zijn zeker ook een aantal negatieve dingen maar dat gaat te ver om dat hier allemaal neer te zetten (misschien in een PM).
Heb jij de https://diyless.com/produ...m-thermostat3-power-black
hiervoor gebruikt?
Want hij gebruikt dan de opentherm van cic toch?

• Flesym
  • Niet online
mklcln schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:30:
[...]

Heb jij de https://diyless.com/produ...m-thermostat3-power-black
hiervoor gebruikt?
Want hij gebruikt dan de opentherm van cic toch?
Nee, ik gebruik de Diyless 1 omdat de Diyless 3 er nog maar net is (de 3 is wel dezelfde software in betere hardware). Ik overweeg deze wel maar heb geen stroompunt bij mijn thermostaat punt. Maar kijk even in je berichten, ik had voor jj85 ook de negatieve punten even in een berichtje gezet. Wel goed om die te kennen als je hem zou overwegen (ik kan zelf echt geen advies geven om hem wel of niet te nemen, is echt een persoonlijke afweging).

En ja, hij praat gewoon OpenTherm met de CIC.

• Gerardwaz
Ik lees dat een aantal mensen het gedrag van de Tado V3+ wispelturig vinden maar de thermostaat werkt als een zonnetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IItcmXj4w7mr6impMzLEiWyrIn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QfQHdoG26n4CcUmgCD91ED2e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxAfCVUDtviqZ3CsPN6vQ8CoEKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u8Y3yo6IhsWHeU7d1x7a2IWP.jpg?f=fotoalbum_large

• WPMC
  • Laatst online: 06-11 13:16
Ik ga een warmtepomp aanschaffen als alternatief van mijn huidige warmtepomp.Ik heb avonden besteed om zo mogelijk info door te lezen over Quatt op Tweakers. Daar wordt ik wijzer van dan hun website. Quatt vind ik een mooie optie met de dubbele uitvoering. Daarom een betaling (<1- nov) gedaan voor huisbezoek. Omdat ik er in dit mooie maar lange forum niet helemaal uitkom, stel ik graag enkele vragen waar jullie me hopelijk mee op weg helpen. Heb dus al wel ervaring met warmtepompen want heb nu een 15 jaar oude hybride combinair van Daalderop, maar die is aan zijn einde en rammelt aan alle kanten (ding staat op zolder :-(.

* All electric? : levert Quatt nu wel een all-electric versie of niet, liefst ga ik daar direct voor. Van Quatt zelf krijg ik geen reactie.. Heb een goed geïsoleerde woning (2009) met vloerverwarming op alle verdiepingen en 26 zonnepanelen vandaar).
* buffervat? Heb in het verleden eens telefonisch contact gehad met Quatt Destijds beweerde men dan ik een buffervat nodig zou hebben. Maar mijn circuits op de begane grond (85m2) staan altijd open. Daar moet toch makkelijk meer dan 50 liter buffer inzitten?
* levertijd? wat is er bekend over huidige levertijden. Lees in oudere berichten veel over langere levertijden, maar wat zijn de recente ervaringen?.

Dan de moeilijkste/leukste:
* aanvoerleidingen? een optie zou zijn de Quatt op de oprit te zetten. Omdat direct achter de voordeur de verdeler zit voor de gehele beneden verdieping is mijn idee als volgt: waarom niet rechtstreeks op de verdeler aansluiten voor verwarmen beneden en de oude warm/koud aanvoerbuizen gebruiken om door te lussen naar de verdeler op zolder die alle slaapkamers en zolder zelf aansluit? eea via een aangestuurde drieweg klep oid. (boven staat nagenoeg nooit aan maar we hebben bij all electric natuurlijk wel boilervat) iemand ideeën ?

Hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen! Thanks

[ Voor 3% gewijzigd door WPMC op 14-11-2024 23:19 . Reden: typo ]

• Toby-Wan
WPMC schreef op donderdag 14 november 2024 @ 23:12:
Ik ga een warmtepomp aanschaffen als alternatief van mijn huidige warmtepomp.Ik heb avonden besteed om zo mogelijk info door te lezen over Quatt op Tweakers. Daar wordt ik wijzer van dan hun website. Quatt vind ik een mooie optie met de dubbele uitvoering. Daarom een betaling (<1- nov) gedaan voor huisbezoek. Omdat ik er in dit mooie maar lange forum niet helemaal uitkom, stel ik graag enkele vragen waar jullie me hopelijk mee op weg helpen. Heb dus al wel ervaring met warmtepompen want heb nu een 15 jaar oude hybride combinair van Daalderop, maar die is aan zijn einde en rammelt aan alle kanten (ding staat op zolder :-(.

* All electric? : levert Quatt nu wel een all-electric versie of niet, liefst ga ik daar direct voor. Van Quatt zelf krijg ik geen reactie.. Heb een goed geïsoleerde woning (2009) met vloerverwarming op alle verdiepingen en 26 zonnepanelen vandaar).
* buffervat? Heb in het verleden eens telefonisch contact gehad met Quatt Destijds beweerde men dan ik een buffervat nodig zou hebben. Maar mijn circuits op de begane grond (85m2) staan altijd open. Daar moet toch makkelijk meer dan 50 liter buffer inzitten?
* levertijd? wat is er bekend over huidige levertijden. Lees in oudere berichten veel over langere levertijden, maar wat zijn de recente ervaringen?.

* aanvoerleidingen? een optie zou zijn de Quatt op de oprit te zetten. Omdat direct achter de voordeur de verdeler zit voor de gehele beneden verdieping is mijn idee als volgt: waarom niet rechtstreeks op de verdeler aansluiten voor verwarmen beneden en de oude warm/koud aanvoerbuizen gebruiken om door te lussen naar de verdeler op zolder die alle slaapkamers en zolder zelf aansluit? eea via een aangestuurde drieweg klep oid. (boven staat nagenoeg nooit aan maar we hebben bij all electric natuurlijk wel boilervat) iemand ideeën ?

Quatt levert alle electric vanaf begin volgend jaar, ze willen wel dat je minstens 3 stookmaanden eerst Hybride draait om in te kunnen schatten wat je nodig hebt voor de all- electric

Quatt doet niet aan buffervat. Zoals je je huis beschrijft (goed geïsoleerd, vvw altijd open beneden) zal dat überhaupt ook niet nodig zijn, ook niet als je andere warmtepompen overweegt

Nu reserveren is installatie begin volgend jaar dacht ik

Aansluiten op een verdeler beneden is een goede optie bij andere warmtepompen, echter Quatt doet dit pertinent niet. Ze sluiten alleen aan bij CV ketel.
Hoe ze omgaan met je huidige warmtepomp is de grote vraag, denk niet dat iemand dat hier weet, wellicht zelfs Quatt niet.
Zou voor dit topic zeker waardevol als je het resultaat van het huisbezoek hier kunt delen

• robmaas
Quatts.
Ik ken je agenda niet maar waar slaat dit op ?
Je schrijft dat alle Quatt gebruikers 5-6K hebben afgerekend voor een apparaat wat ze verder niet kunnen instellen. Maar de meesten hebben 2-3 K afgerekend voor een WP die ze niet in hoeven te stellen.

Wat is het doel van deze foute/onvolledige informatie ?

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Gerardwaz schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:23:
Ik lees dat een aantal mensen het gedrag van de Tado V3+ wispelturig vinden maar de thermostaat werkt als een zonnetje.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk, dat er wel verschil is of je al dan niet vloerverwarming hebt. Mijn indruk is, van wat ik voorbij zie komen, dat Vloerverwarming een rustiger beeld geeft met minder runs.

Sowieso is het afgiftesysteem van veel invloed. Ik merk bijvoorbeeld al ander gedrag tussen mijn twee master-ruimtes. In de één grote design radiatoren en in de ander een radiator met instelbare Heatfan.

Neem daarbij ook nog ook of er andere kamers meedoen en mate van warmteoverdracht van kamers onderling.

Maar ook de buitentemperatuur is een niet onbelangrijke factor. Mate van isolatie niet te vergeten.

Dan hebben we het nog niet over de mens zelf. Warmtewens over de dag zelf en........... Hoe druk maak je jezelf hierover. De één zal het een worst zijn, een ander schrikt al van een paar korte runs.

Mijn ervaring is, dat in mijn huis een opklimmend schema gemiddeld langere runs geeft. Laat dat nu mooi passen bij mijn warmtewens. Ik denk dat ik het perfecte schema voor mijn huis nu zo langzamerhand wel heb. Ik heb alleen nog geen dagen continu onder de 5C en onder de 0C gehad. Dus dat is nog even afwachten.

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 05-11 14:38
Bij m’n ouders gaan ze vandaag de Duo installeren. Mn pa heeft netjes het elektra verzorgd en tevens liggen er 2 werk schakelaars klaar.

Volgens de Quatt medewerker moesten de werkschakelaars binnen komen te hangen en moesten de Quatts aangesloten worden op het stopcontact. Mijn vader legde uit dat er 2 drie-aderige elektra kabels klaar lagen, maar de medewerker begreep niet wat die daar deden, het moesten stopcontacten zijn.

Iemand dit eerder meegemaakt dat een duo aan het stopcontact moet?

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08

Ja en Nee, op dit moment zijn hun nog met de voorbereidingen bezig en is deze op dit moment nog niet direct leverbaar, verwachting is dat de eerste exemplaren begin 2025 geleverd gaan worden, op dit moment weet je echter niet hoeveel dit in het begin zullen zijn. Dus als je nu zou besluiten deze te bestellen weten wij hier op dit forum niet wanneer deze geleverd gaat worden. Zoals ook hier en ook in de TS staat is de huidige werkwijze bij Quatt eerder een twee traps raket, eerst voor min. 3 mnd op hybride ( dus je hebt hierbij wel nog een werkende cv nodig ) en dan pas op basis van de gegevens er daarna de upgrade naar FE.
Het zou me overigens niet verwonderen dat ergens in de loop van 2025 ( Q3 of Q4 ?) men ook direct naar FE kan gaan.
gezien de wijzigingen in de subsidievoorwaarden en bedragen hebben ze het blijkbaar druk, maar als je voor een bepaalde datum een gesprek hebt aangevraagd geven hun ook een subsidiegarantie en de overgangsregeling is ondertussen ook bekend.
Wil je nog profiteren van de huidige subsidie (voor een quatt duo is dat toch al snel ruim 1.400 euro meer) zou je wel dit jaar nog moeten bestellen.
Voor subsidie voor de FE maakt dat overigens niet veel uit, omdat dit namelijk een andere subsidie betreft, namelijk die van een warmtepompboiler, die krijg je daar.nog bovenop, omdat echter de meldcode nog niet bekend is weten we daar ook nog geen exacte bedrag bij, ook gezien de wijzigingen voor 2025.

Zoals al eerder is aangeven monteerd de Quatt deze uitsluitend direct bij je CV, zeker als je voor FE kiest komt de binnenunit (wat dus zelf ook een warmtepomp is, maar nu een water/water warmtepomp op de plaats van je huidige cv ( ik ga vanuit dat je huidige warmtepomp ook een hybride versie is met een cv daarbij) daarnaast heb je ook nog ruimte nodig voor een boilervat.
Dus de door jou beschreven installatie zal zeer waarschijnlijk niet door Quatt zo uitgevoerd gaan worden, zeker ook niet vanwege de eisen van hun FE.
Bedenk overigens dat je nu wel aan de nieuwe geluidseisen moet voldoen plus aan de plaatsingsvoorwaarden van de omgevingsvergunning. Qua geluid zul je dus ook via een WPAC berekening moeten testen of de warmtepomp op je erfgrens met je buren niet boven de 45/40 dB uitkomt.
Ook in de TS is dit uitvoerig beschreven, heb je hulp nodig laat het dan even weten.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 15-11-2024 06:03 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• s020506
VindiGoosh schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 05:57:
Bij m’n ouders gaan ze vandaag de Duo installeren. Mn pa heeft netjes het elektra verzorgd en tevens liggen er 2 werk schakelaars klaar.

Volgens de Quatt medewerker moesten de werkschakelaars binnen komen te hangen en moesten de Quatts aangesloten worden op het stopcontact. Mijn vader legde uit dat er 2 drie-aderige elektra kabels klaar lagen, maar de medewerker begreep niet wat die daar deden, het moesten stopcontacten zijn.

Ikzelf heb er geen ervaring mee, maar hier is vaak genoeg voorbij gekomen dat via de telefoon niks kan. Als de installatie mannen er eenmaal zijn kijken ze een keer, halen hun schouders op en hangen de werkschakelaar nog op als het moet. Desnoods koop je ze om met een paar gevulde koeken.

• raven22

Ik wilde ook beneden bij de verdeler laten aansluiten maar dat willen ze niet omdat je eerst 3 maanden hybride moet draaien.
Bij mij is afgesproken dat ze de quatts gaan verplaatsen zodra all Electric wordt aangesloten. En dan komt de aansluiting wel beneden bij de verdeler.

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:26

Ik heb zelf een voedingskabel met overlengte laten liggen bij de ketel die ze netjes met de rest van het leidingwerk naar de units hebben gebracht. Werkschakelaar heb ik ze gegeven met het bericht "daar wil ik 'm" en vervolgens hebben ze 'm ook daar geplaatst en aangesloten.
Lijkt tijd te worden dat ze bij Quatt uniformiteit conform huidige normen gaan toepassen. Dit is al de zoveelste variant die we zien voor dezelfde installatie.

[ Voor 8% gewijzigd door Dylanf97 op 15-11-2024 07:36 ]

https://dylight3dprints.etsy.com

• McMark
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:08
Friezin schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:55:
[...]

Volgens helpitem Quatt is dit het noodnummer: 020-2610170
Probeer die eerst even.

Heb geen idee of mijn accountmanager nog bij Quatt werkt.
Zal even op zoek en stuur 'm dan wel via DM
Door de verbouwing is reageren op dit forum er een beetje ingeschoten.
Het probleem is op dit moment nog steeds niet verholpen. Na de in gebreke stelling van 3 weken geleden is er
wel een ploeg langs gekomen die geconstateerd heeft dat er een gat in het dak zit, en dat installatie van de Quatt niet gaat werken zolang het gat daar zit :( . Lang verhaal kort, er is dus sinds 7 oktober wel een quatt in mijn huis, maar werken doet ie niet.

Ik hoop niet dat dit een voorbode is van de service die quatt levert als de machine wel werkt... :|

• paQ
robmaas schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 00:55:
[...]

Quatts.
Ik ken je agenda niet maar waar slaat dit op ?
Je schrijft dat alle Quatt gebruikers 5-6K hebben afgerekend voor een apparaat wat ze verder niet kunnen instellen. Maar de meesten hebben 2-3 K afgerekend voor een WP die ze niet in hoeven te stellen.

Wat is het doel van deze foute/onvolledige informatie ?
:?

Je weet toch zelf ook wel welk bedrag je hebt moeten overmaken op de rekening van Quatt?
Verder irrelevant wat de overheid daar aan bijdraagt.

Daar zit geen agenda aan hoor.
Ik verwonder me er wel over hoe gebreken die anderen ervaren het hand boven het hoofd worden gehouden omdat zij er zelf geen last van hebben.

Je hebt dat ding betaald. Afgerekend. Hij is van jou! Dat is waar mijn post op sloeg Alsof je een auto hebt gekocht die alleen maar automatische cruisecontrol heeft maar bij sommigen niet lekker werkt. En alleen de verkoper kan dat oplossen maar doet het niet.

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:52
Mickel moen schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 04:14:
[...]

Ik heb alleen nog geen dagen continu onder de 5C en onder de 0C gehad. Dus dat is nog even afwachten.
Wat is je plan hiermee? Wachten tot de cv mee gaat doen en dan in stappen de slider omhoog? Of heb je een ander idee?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• jj85

wat staat er in het installatieplan?

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-10 18:22
jj85 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 08:05:
[...]
wat staat er in het installatieplan?
Gister bij mij geplaatst. In het installatieplan (enkele unit) stond "stopcontact bij de cv" maar ik had de Quatt liever op een andere groep. Zelf een werkschakelaar geplaatst (buiten, naast de Quatt) en de installateurs hebben de unit daar netjes op aangesloten. Ik vond ze heel flexibel en ze dachten goed mee, ze vertelden dat ze met het installatieplan van Quatt niet zoveel kunnen, ter plaatse blijkt de situatie vaak net even anders. Kortom: zeer tevreden over de installatie !

PV Output

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-10 18:22
Mijn ervaring is, dat in mijn huis een opklimmend schema gemiddeld langere runs geeft.
Kun je kort uitleggen hoe je dat doet, een opklimmend schema ? Ik heb Tado thermostaatkranen op de bovenverdieping en een schema ingesteld waarbij de kamers van de kinderen om 4 uur naar 20 graden gaan. Kan ik dat helemaal aan de Tado overlaten of valt dat met een HA automation nog te verbeteren ?

PV Output

• Toby-Wan
Gerardwaz schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:23:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als dit betrekking heeft op mijn eerdere post: Toby-Wan in "Ervaringen met Quatt Deel 2", laat mij dat iets meer uit de doeken doen.
Zowel het schema van jezelf als @Mickel moen laten het grootste deel van de dag een rustig opklimmende vraagtemperatuur zien (Mickel moen in "Ervaringen met Quatt Deel 2"), dit lijkt buitengewoon goed te werken met de tado: lange runs op lage modulatie. zowel met vvw bij jezelf als radiatoren bij @Mickel moen.

maar vergelijk dat nu met het gedrag bij @s020506 (zie s020506 in "Ervaringen met Quatt Deel 2" ), waar het grootste deel van de dag een contanste temperatuur aangehouden wordt en een klein deel van de dag een oplopende binnentemperatuur heeft. Dan zie je tijdens de constante temperatuur vraag dat de combinatie Quatt/CIC/tado nogal wispelturig is het aan/uit gedrag is: korte runs, hogere modulatie. Het korte deel van de dag dat er wel een rustig oplopende temperatuur gevraagd wordt vanuit tado, zie je dat de Quatt gelijk een lange run op lage modulatie maakt.
Hoewel de COP van 6 uiteraard prima te noemen is, snap ik ook dat iemand dit aan/uit gedrag onwenselijk zou vinden.

Uiteraard heeft het gedrag van de Quatt te maken met het relatief zachte weer / hoge buitentemperatuur, en bij lagere buitentemperaturen zullen de runs bij @s020506 vast langer worden. maar ik denk dat bovenstaand goed is om bewust van te zijn voor eenieder die tado icm Quatt wil optimaliseren voor zijn/haar eigen wensen.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Daar ben ik weer met mijn lage COP en hoog verbruik en ik spring direct op de "klantenservice van Quatt is niet wat het moet zijn trein (zeg ik het netjes).

ik heb inmiddels op 12-11 reactie van Quatt gekregen:
Naar aanleiding van ons eerdere contact, stuur ik jou deze mail.

In de eerste week draaien we al bijna op minimaal vermogen. Je huis is goed geïsoleerd, niet echt afkoelt, lopen de watertemperaturen op.

Wil jij de bypass dichtbij de radiatoren dichtdraaien? De bypass linksonder de cv-ketel moet blijven op 0,2. De reden waarom wij die bypass onder vloer dicht willen is om meer warmte af te geven in jouw huis en ervoor te zorgen dat de watertemperaturen niet te hoog worden of te snel oplopen.

Wat betreft de huidige COP, denken wij dat dit te maken heeft met de sensor van de uitgaande watertemperatuur. Wij zien een verschil tussen de inkomende en uitgaande watertemperatuur bij warmtepomp 1, waardoor warmtepomp 2 een verschil van bijna 1 graden aan watertemperatuur heeft bij de binnengaande leiding. Dit verschil zou maximaal een paar tiende moeten verschillen. Wij zullen iemand op locatie sturen om deze sensor te vervangen en te kijken hoe het systeem gaat werken.

Het expansievat hebben wij niet aan gezeten en lijkt ook goed aangesloten te zijn. En de overstortventiel is geplaatst en op de juiste plek. Wat betreft de bypass is deze geïnstalleerd en werkt deze ook. Dit zien we ook terug op de installatiefoto's.

Mocht het zo zijn dat dit allemaal geen oplossing bied, dan kunnen wij het vermogen omlaag zetten om te kijken of de runs daardoor langer zullen zijn, dat het systeem wat minder hard gaat werken, dus het ook iets langer zal duren om op temperatuur te komen. Dat kan er ook eventueel voor zorgen dat de COP iets hoger kan worden. De bocht zorgt niet voor lucht in de leidingen, gezien deze speciaal op deze manier zijn gemaakt om dus ook lucht te kunnen afvoeren. Jouw COP wordt niet hierdoor beïnvloed. Mocht er wel lucht in het systeem zitten, dan zou het systeem volledig op de ketel overgaan.

Wil jij mij alleen nog even laten weten of je wilt dat wij het vermogen lager zetten?

de serviceafspraak is inmiddels ingepland maar laat nog een week op zich wachten o.a. doordat ik een volle agenda heb maar ook dat er weinig ruime is aan de Quatt kant (zonder oordeel).

Wat mij opvalt is dat de klantenservice vragen die gesteld worden niet of maar half beantwoord. Voor mij is het evident dat deze info bewust/onbewust wordt genegeerd of niet wordt besproken of dat de interne servicedesk lijnen niet goed met elkaar communiceren waardoor de reactie op de mail voor iemand die wel technische info terug verwacht achterwege blijft. mijn visie is dat deze servicedesk verre van goed consistent communiceert, zowel intern als extern naar klanten. Ik denk dat de service manager haar rapportages eens op orde moet gaan maken en vanuit daar moet gaan sturen. En laten we hopen dat ze vanuit het management de juiste middelen krijgt om dat te realiseren. Krijg je service (processen) op orde Quatt!
PS: zorg ervoor dat de ticket historie gewoon zichtbaar blijft voor de klant. Owja, zorg ervoor dat je ticket portal fatsoenlijk werkt.

Goed dat waren even mijn frustraties. Terug naar de mail.
Ik heb ze bedankt voor het feit dat er een monteur gaat komen op een temperatuur sensor te vervangen. Of dit de oplossing gaat zijn? Ik denk het niet.

Over de bypass onder de vloer had ik ze reeds geïnformeerd dat ik deze had dicht gedraaid, goed dat de servicedesker nog even doet alsof ik dat nog niet had gedaan. 8)7

Ze geeft aan dat ze niet aan het expansievat hebben gezeten, fijn om te horen, maar ik heb ook niet gezegd dat ze dat hebben gedaan. 8)7 Ik heb ze namelijk verwezen naar posts hier van @VindiGoosh waarin een theorie voorbij komt m.b.t. dat expansievat etc. etc. ect. maar ik ga er nu van uit dat dat te lastig is. :F
Fijn dat ze ziet dat de bypass werkt vanaf een foto.....of....tjah wat moet ik met die opmerking... :+

Lucht in een zwanenhals....deze pvc bocht is speciaal gemaakt zodat er geen lucht ik kan blijven hangen. Kan gewoon niet dat er lucht in blijft hangen. En zit er wel lucht in het systeem dan gaat hij over op de CV ketel. Ja, het staat er echt. 8)7 :F ;w :(

Ik heb nogmaals (naast de andere 3 keer) aangegeven dat mijn flow rate behoorlijk wisselt 850-690 l/h. Maar daar gaan we het gewoon niet over hebben, misschien lost het zich vanzelf op als de temperatuur sensor is vervangen. _/-\o_

En anders is er nog altijd een andere oplossing: we gooien het vermogen naar beneden. De rest is bijzaak.
op de vraag wat de stooklijn dan is......komt uiteraard ook geen antwoord. 8)
Maar ik draai met twee Quatts tegelijk uiteraard op minimaal vermogen. (25kWh op een frisse dag). owja en mijn huis is goed geïsoleerd......iets met contradictie?

En ik sluit zoals altijd af met het verzoek mijn vragen te beantwoorden. En hoe verrassend: :X Geen antwoord.

De service is TOP bij QUATT!!!!!!!!!!!!!!!!!! -O- _O- ;w

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwnJ4fPCus5Ah20uWpvWKiYlGmw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/X2PJhUbiLVXBy29RlSSNzeZz.png?

Hier tekenen aub ......

• Toby-Wan
wpeterw schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 08:50:
[...]

Kun je kort uitleggen hoe je dat doet, een opklimmend schema ? Ik heb Tado thermostaatkranen op de bovenverdieping en een schema ingesteld waarbij de kamers van de kinderen om 4 uur naar 20 graden gaan. Kan ik dat helemaal aan de Tado overlaten of valt dat met een HA automation nog te verbeteren ?
zie bijvoorbeeld Mickel moen in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
let op: dit gaat om het schema van de master-thermostaat en waar individuele thermostaatkranen niet zelf een warmtevraag kunnen initieren
@Mickel moen correct me if I'm wrong.. :)

• paQ
@CPM naja, als de metingen onjuist zijn, dat had @jj85 dacht ik al eens geopperd?) dan klopt het thermische vermogen ook niet, en daarmee automatisch het COP ook niet.

Wat ik een mooi bericht vind is dit:
Mocht het zo zijn dat dit allemaal geen oplossing bied, dan kunnen wij het vermogen omlaag zetten om te kijken of de runs daardoor langer zullen zijn, dat het systeem wat minder hard gaat werken, dus het ook iets langer zal duren om op temperatuur te komen. Dat kan er ook eventueel voor zorgen dat de COP iets hoger kan worden.

• VindiGoosh
McMark schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 07:38:
[...]

Door de verbouwing is reageren op dit forum er een beetje ingeschoten.
Het probleem is op dit moment nog steeds niet verholpen. Na de in gebreke stelling van 3 weken geleden is er
wel een ploeg langs gekomen die geconstateerd heeft dat er een gat in het dak zit, en dat installatie van de Quatt niet gaat werken zolang het gat daar zit :( . Lang verhaal kort, er is dus sinds 7 oktober wel een quatt in mijn huis, maar werken doet ie niet.

Ik hoop niet dat dit een voorbode is van de service die quatt levert als de machine wel werkt... :|
Triest dat het nodig is, maar goed dat je toch die ingebrekestelling hebt gestuurd.

Heb je al reactie gehad op die ingebrekestelling? Is de termijn die je ze hebt gegeven in inmiddels voorbij?

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

paQ schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:15:
@CPM naja, als de metingen onjuist zijn, dat had @jj85 dacht ik al eens geopperd?) dan klopt het thermische vermogen ook niet, en daarmee automatisch het COP ook niet.

[...]
Daar heb je inderdaad gelijk in, en eerlijk gezegd hoop ik ook dat het vervangen van de senor het gaat oplossen, maar verklaar dan eens het echte hoge stroom verbruik?

en ja ik denk dat het vermogen naar beneden kan zeker op dit soort frisse dagen om langere runs te krijgen. Maar het huis is niet goed geïsoleerd en dan ben ik benieuwd wat er gaat gebeuren als de Quatts echt aan de bak moeten want 10-15m3 gas op echt koude dagen is voor gekomen in het verleden.

ik heb er wel vertrouwen in dat het systeem goed gaat werken.
Mijn frustratie zit vooral in de belabberde servicedesk en het negeren van vragen en dat er snel een oplossing komt.

[ Voor 5% gewijzigd door CPM op 15-11-2024 09:23 ]

Hier tekenen aub ......

• VindiGoosh
CPM schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:08:
Daar ben ik weer met mijn lage COP en hoog verbruik en ik spring direct op de "klantenservice van Quatt is niet wat het moet zijn trein (zeg ik het netjes).

In de eerste week draaien we al bijna op minimaal vermogen. Je huis is goed geïsoleerd, niet echt afkoelt, lopen de watertemperaturen op.

Wil jij de bypass dichtbij de radiatoren dichtdraaien? De bypass linksonder de cv-ketel moet blijven op 0,2. De reden waarom wij die bypass onder vloer dicht willen is om meer warmte af te geven in jouw huis en ervoor te zorgen dat de watertemperaturen niet te hoog worden of te snel oplopen.

Wat betreft de huidige COP, denken wij dat dit te maken heeft met de sensor van de uitgaande watertemperatuur. Wij zien een verschil tussen de inkomende en uitgaande watertemperatuur bij warmtepomp 1, waardoor warmtepomp 2 een verschil van bijna 1 graden aan watertemperatuur heeft bij de binnengaande leiding. Dit verschil zou maximaal een paar tiende moeten verschillen. Wij zullen iemand op locatie sturen om deze sensor te vervangen en te kijken hoe het systeem gaat werken.

Het expansievat hebben wij niet aan gezeten en lijkt ook goed aangesloten te zijn. En de overstortventiel is geplaatst en op de juiste plek. Wat betreft de bypass is deze geïnstalleerd en werkt deze ook. Dit zien we ook terug op de installatiefoto's.

Mocht het zo zijn dat dit allemaal geen oplossing bied, dan kunnen wij het vermogen omlaag zetten om te kijken of de runs daardoor langer zullen zijn, dat het systeem wat minder hard gaat werken, dus het ook iets langer zal duren om op temperatuur te komen. Dat kan er ook eventueel voor zorgen dat de COP iets hoger kan worden. De bocht zorgt niet voor lucht in de leidingen, gezien deze speciaal op deze manier zijn gemaakt om dus ook lucht te kunnen afvoeren. Jouw COP wordt niet hierdoor beïnvloed. Mocht er wel lucht in het systeem zitten, dan zou het systeem volledig op de ketel overgaan.

Wil jij mij alleen nog even laten weten of je wilt dat wij het vermogen lager zetten?

de serviceafspraak is inmiddels ingepland maar laat nog een week op zich wachten o.a. doordat ik een volle agenda heb maar ook dat er weinig ruime is aan de Quatt kant (zonder oordeel).

Wat mij opvalt is dat de klantenservice vragen die gesteld worden niet of maar half beantwoord. Voor mij is het evident dat deze info bewust/onbewust wordt genegeerd of niet wordt besproken of dat de interne servicedesk lijnen niet goed met elkaar communiceren waardoor de reactie op de mail voor iemand die wel technische info terug verwacht achterwege blijft. mijn visie is dat deze servicedesk verre van goed consistent communiceert, zowel intern als extern naar klanten. Ik denk dat de service manager haar rapportages eens op orde moet gaan maken en vanuit daar moet gaan sturen. En laten we hopen dat ze vanuit het management de juiste middelen krijgt om dat te realiseren. Krijg je service (processen) op orde Quatt!
PS: zorg ervoor dat de ticket historie gewoon zichtbaar blijft voor de klant. Owja, zorg ervoor dat je ticket portal fatsoenlijk werkt.

Ik heb ze bedankt voor het feit dat er een monteur gaat komen op een temperatuur sensor te vervangen. Of dit de oplossing gaat zijn? Ik denk het niet.

Over de bypass onder de vloer had ik ze reeds geïnformeerd dat ik deze had dicht gedraaid, goed dat de servicedesker nog even doet alsof ik dat nog niet had gedaan. 8)7

Ze geeft aan dat ze niet aan het expansievat hebben gezeten, fijn om te horen, maar ik heb ook niet gezegd dat ze dat hebben gedaan. 8)7 Ik heb ze namelijk verwezen naar posts hier van @VindiGoosh waarin een theorie voorbij komt m.b.t. dat expansievat etc. etc. ect. maar ik ga er nu van uit dat dat te lastig is. :F
Fijn dat ze ziet dat de bypass werkt vanaf een foto.....of....tjah wat moet ik met die opmerking... :+

Lucht in een zwanenhals....deze pvc bocht is speciaal gemaakt zodat er geen lucht ik kan blijven hangen. Kan gewoon niet dat er lucht in blijft hangen. En zit er wel lucht in het systeem dan gaat hij over op de CV ketel. Ja, het staat er echt. 8)7 :F ;w :(

Ik heb nogmaals (naast de andere 3 keer) aangegeven dat mijn flow rate behoorlijk wisselt 850-690 l/h. Maar daar gaan we het gewoon niet over hebben, misschien lost het zich vanzelf op als de temperatuur sensor is vervangen. _/-\o_

En anders is er nog altijd een andere oplossing: we gooien het vermogen naar beneden. De rest is bijzaak.
Maar ik draai met twee Quatts tegelijk uiteraard op minimaal vermogen. (25kWh op een frisse dag). owja en mijn huis is goed geïsoleerd......iets met contradictie?

En ik sluit zoals altijd af met het verzoek mijn vragen te beantwoorden. En hoe verrassend: :X Geen antwoord.

[Afbeelding]
Ik had eergisteren iemand van Quatt aan de lijn die wel een goede tegenwoordigheid van geest had, dus ik heb een poging gedaan om uit te leggen hoe dat zit met het expansievat.

Volgens mij begreep hij de noodzaak, want hij vroeg door en zei dat hij dit intern wil gaan bespreken. Ook vroeg hij of tie me er nog een keer over terug kon bellen.

Dus wellicht begint het balletje daar nu heel langzaam te rollen.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

wpeterw schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 08:50:
[...]

Ten eerste moet er onderscheidt gemaakt worden tussen master-ruimtes en volgende ruimtes.

In de master-ruimte heb je de thermostaat hangen en alle radiatoren geheel open. Zijn dit radiatoren met reeds een thermostatisch ventiel, laat je de knop weg, of je plaatst er weer een mechanische thetmostaatknop op die je op maximaal verwarmen zet. Bij Danfoss is dat stand 5. Zo heb ik het gedaan.

De master-ruimte regel je dus enkel met de thermostaat. Tado kun je met 0,1C per tijdseenheid instellen.
Ik heb daarvoor een oplopend schema. Na veel proberen heb ik nu een schema van 0,1C/45min.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34GOwbN6asFNnplNl5u_zLb72A0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CO1EgxfZ5HwNsmAeUE7fVlhC.jpg?f=fotoalbum_large

ENZ.

Resulterend in deze instel-en meet curve. Deze is van gisteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xvvf5lx0iv2tak-E3PoNZEwCuP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4iSqWNrAGd3YPVL40o7QlJif.jpg?f=fotoalbum_large

Het is mogelijk om nog een ruimte een actieve warmtevraag te geven. Mijn advies is om dit alleen te doen met een ruimte met vrijwel dezelfde warmtewensen. Zo heb ik voor onze woonkeuken en de woonkamer exact hetzelfde schema ingesteld. De één met de bedrade thermostaat, de ander met de draadloze Tado sensor. Deze ziet er hetzelfde uit en is ook per 0,1 in te stellen. Voordeel is, dat als er in de ene ruimte een andere warmtevraag ontstaat, bijvoorbeeld omdat de andere extra warmte ontvangt, (koken, strijken, zonlicht) het schema toch gevolgd wordt. De keuken wijkt bij mij alleen ''s avonds af van het schema. Dan gaat deze naar nachtstand. Zetten we in de woonkamer de houtkachel aan, hoef ik niets te veranderen. De Quatt stopt omdat de temperatuur boven de ingestelde temperatuur in de woonkamer komt. De keuken doet dan al niet meer mee.

De thermostaatknoppen van Tado kun je per 0,5C per tijdseenheid instellen. Ook hierbij is een opklimmend schema mogelijk, maar geef het de tijd. Denk eerder in uren dan in minuten.

Er is een trucje om deze ook een schema per 0,1C te geven. Dan moet je eerst het gewenste schema op de hoofdthermostaat maken en dit vervolgens naar de bewuste kamer exporteren. Ga je hier echter weer in wijzigen, dan kan het alleen met 0,5C

Maar........... het kan niet vaak genoeg gezegd worden. Zo werkt het bij mij naar tevredenheid. Voor jouw eigen situatie zul je het zelf moeten uitvogelen. Ik heb mijzelf een jaar gegeven om tot de ultieme schema per in te stellen apparaat te komen.

• paQ
CPM schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:21:
[...]

Daar heb je inderdaad gelijk in, en eerlijk gezegd hoop ik ook dat het vervangen van de senor het gaat oplossen, maar verklaar dan eens het echte hoge stroom verbruik?

en ja ik denk dat het vermogen naar beneden kan zeker op dit soort frisse dagen om langere runs te krijgen. Maar het huis is niet goed geïsoleerd en dan ben ik benieuwd wat er gaat gebeuren als de Quatts echt aan de bak moeten want 10-15m3 gas op echt koude dagen is voor gekomen in het verleden.

Mijn frustratie zit vooral in de belabberde servicedesk en het negeren van vragen.
Als er idd meetfouten zijn, dan komt daar een foutieve waarde uit, en moet in wezen los staan van zowel je enorme verbruik als vage flow.
Ik denk dat dat het dus ook niet oplost, anders dan dat de wp wellicht iets te over enthousiast reageert met verwarmen. Maar als dat zo is, dan moet het ook sneller warm zijn in huis en dus eerder uitschakelen.

"je huis is goed geïsoleerd" gaat idd slecht samen met en ohja je hebt 26 kWh verstookt met relatief zacht weer

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

okijokii schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 07:59:
[...]

Wat is je plan hiermee? Wachten tot de cv mee gaat doen en dan in stappen de slider omhoog? Of heb je een ander idee?
Ik heb geen plan, daarom wacht ik dit af.

De soundslider laat ik ''s nachts sowieso op building i.v.m de buren. Voor overdag ga ik er wellicht wat mee spelen. Ik ben overigens niet bang voor wat gasverbruik. Ik heb immers gekozen voor een hybride systeem.

Het liefst ga ik naar instellingen waar ik het hele jaar niet meer aankom. Op een enkele tijdelijke instelling na. Dat zou dus bij vorst kunnen zijn.

We gaan het zien.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Toby-Wan schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:09:
[...]

zie bijvoorbeeld Mickel moen in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
let op: dit gaat om het schema van de master-thermostaat en waar individuele thermostaatkranen niet zelf een warmtevraag kunnen initieren
@Mickel moen correct me if I'm wrong.. :)
Klopt bijna.

Ik heb dus nog een ruimte met een actieve warmtevraag, maar daar loopt vrijwel exact hetzelfde schema. Uit een al eerdere post:

Het is mogelijk om nog een ruimte een actieve warmtevraag te geven. Mijn advies is om dit alleen te doen met een ruimte met vrijwel dezelfde warmtewensen. Zo heb ik voor onze woonkeuken en de woonkamer exact hetzelfde schema ingesteld. De één met de bedrade thermostaat, de ander met de draadloze Tado sensor. Deze ziet er hetzelfde uit en is ook per 0,1 in te stellen. Voordeel is, dat als er in de ene ruimte een andere warmtevraag ontstaat, bijvoorbeeld omdat de andere extra warmte ontvangt, (koken, strijken, zonlicht) het schema toch gevolgd wordt. De keuken wijkt bij mij alleen ''s avonds af van het schema. Dan gaat deze naar nachtstand. Zetten we in de woonkamer de houtkachel aan, hoef ik niets te veranderen. De Quatt stopt omdat de temperatuur boven de ingestelde temperatuur in de woonkamer komt. De keuken doet dan al niet meer mee.

Mijn instel-meetcurve is dus het resultaat van deze twee ruimtes. Bepalend is hier de ruimte met op dat moment de laagste temperatuur in warmtevraag.

• Kettingspanner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:57
Heeft iemand toevallig geruchten gehoord over een Quatt op 3 fase aansluiting?
In het verleden wel eens gelezen dat er in de toekomst misschien per fase zal worden verrekend. Met andere woorden, intern verrekenen van zonnepanelen op L1 en de wasmachine op L2 telt niet meer.

Daarom zou ik graag een 3 fase willen, omdat zijn zonnepanelen inmiddels ook leveren op alle fases.

• Toby-Wan
Kettingspanner schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:37:
Nee
In het verleden wel eens gelezen dat er in de toekomst misschien per fase zal worden verrekend. Met andere woorden, intern verrekenen van zonnepanelen op L1 en de wasmachine op L2 telt niet meer.

Daarom zou ik graag een 3 fase willen, omdat zijn zonnepanelen inmiddels ook leveren op alle fases.
Hier valt niks met zekerheid over te zeggen, maar dit lijkt mij vooralsnog toekomstmuziek. Alle systemen van alle netbeheerders + energieleveranciers moeten in 1 keer met 3x zoveel data om kunnen gaan, plus is het nog maar de vraag in hoeverre huidige (slimme) meters een dusdanige 'over-the-air-update' kunnen krijgen of ze allemaal vervangen dienen te worden.

voor je zoektocht: op de markt zijn er eigenlijk relatief weinig pure 3F warmtepompen waarbij de buitenunit daadwerkelijk op 3 fasen zit aangesloten, dan heb zeer hoog vermogen warmtepompen of bij duurdere merken als mitsubishi te kijken.

• VindiGoosh
“Expansievat hebben we niet aangezeten.”

Dat is nou het hele punt juist.

• netappie

Geen enkele slimme meter kan dat momenteel en het kost al genoeg moeite om de draaischijfmeters te vervangen. Reken maar dat die Quatt al op is voordat je hier last van gaat hebben.

Ik zou mij er ook niet te druk om maken met een warmtepomp van dit formaat, zeker omdat alle andere grootverbruikers in huis zoals een wasmachine, waterkoker of vaatwasser al hoger pieken. Je kan het beter balanceren door de apparaten in huis te verdelen.

We hebben het over grofweg 300W tot 1800W voor een enkele Quatt en met een Duo kan je die gewoon over twee fasen verdelen door ze allebei een aparte kabel/groep te geven. Met de full electric optie heb je nog eens 16A nodig die op de derde fase gaat.

• netappie
Toby-Wan schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:55:
[...]

Nee

[...]

Hier valt niks met zekerheid over te zeggen, maar dit lijkt mij vooralsnog toekomstmuziek. Alle systemen van alle netbeheerders + energieleveranciers moeten in 1 keer met 3x zoveel data om kunnen gaan, plus is het nog maar de vraag in hoeverre huidige (slimme) meters een dusdanige 'over-the-air-update' kunnen krijgen of ze allemaal vervangen dienen te worden.

voor je zoektocht: op de markt zijn er eigenlijk relatief weinig pure 3F warmtepompen waarbij de buitenunit daadwerkelijk op 3 fasen zit aangesloten, dan heb zeer hoog vermogen warmtepompen of bij duurdere merken als mitsubishi te kijken.
Men kan centraal wel piekvermogens meten. Dat gebeurt in België al. De simpele oplossing daarvoor is een thuisbatterij. Die worden steeds goedkoper en krachtiger en een warmtepompje zoals de Quatt voeden is nu al geen enkel probleem met het kleinste dat je kan kopen.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

Dit is bangmakerij hoor...

De meeste warmtepompen trekken ook niet zoveel vermogen. Alleen de grootste modellen zijn er in een 3-fase uitvoering. Meestal zijn er dan twee compressors en een back-up heater. Dus heel veel heb je er dan ook nog niet eens aan, want geen symmetrische belasting.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08

Nee, voor beide.
Ik verwacht dat dit ook voor zowel de netbeheerder alsook voor de E-boer hier totaal geen meerwaarde zit, het zou de zaak alleen nog veel complexer maken en het zou ook betekenen dat je waarschijnlijk alle slimme meters cq domme meters ook nog moet vervangen.
Kun je aangeven waar je dit gezien hebt (linkje ?)

De keuze naar 3-fase komt veelal dat je met 1-fase van 35 of soms zelfs 40A tegen capaciteitsproblemen aan gaat lopen. Dus nu loop je daardoor al snel tegen een max van 20A per groep aan. (bij 40A is dat 25A).
Men heeft echter liever dat de maximale belasting per fase zo veel mogelijk beperkt wordt in een wijk, dus iedereen op max 25A (in 3-fase) en dat betekend dus ook max 16A op een 1-fase groep cq 3*16A op een 3-fase groep, is veel handiger dan een mix van 25/35/40A op de fases.
Daarom zie je ook dat nieuwe aansluitingen uitsluitend nog in 3-fase worden uitgevoerd.

Het benodigde vermogen voor een Quatt is dermate laag dat een 3-fase aansluiting volledige overkill zou betekenen. Het zou dan dus een XXL-Quatt moeten worden en daarbij ook een XXL prijs, en daarbij ook helaas geen XXL klanten qua aantalen, lijkt me voor Quatt dus ook niet interesant als BC.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• TeslaNerd
netappie schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:10:
[...]

Men kan centraal wel piekvermogens meten. Dat gebeurt in België al. De simpele oplossing daarvoor is een thuisbatterij. Die worden steeds goedkoper en krachtiger en een warmtepompje zoals de Quatt voeden is nu al geen enkel probleem met het kleinste dat je kan kopen.
Maar voor hoe lang kan dat kleine batterijtje de Quatt voeden? En is dat als een extra gadget met een leuke nieuwe app? Of zijn de prijzen van thuisbatterijen ingestort zodat het rendabel is?

• TeslaNerd
paQ schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:15:

[...]
Ik had gisteren een gesprek met de sales rep van Quatt en op mijn vraag over wijzigen instellen warmteverlies kreeg ik direct de Quatt mantra terug: “alles is altijd optimaal afgesteld, aanpassen warmteverlies is niet nodig”

Ik zie hier in het forum wel wat beweging bij een paar doorzetters, maar het zit er bij de Quatt organisatie goed ingeramd dat de Quatt regeling “altijd optimaal is afgesteld”.

• netappie
TeslaNerd schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:48:
[...]

Maar voor hoe lang kan dat kleine batterijtje de Quatt voeden? En is dat als een extra gadget met een leuke nieuwe app? Of zijn de prijzen van thuisbatterijen ingestort zodat het rendabel is?
Reken zelf maar uit hoe lang een Quatt op 5 kWh kan draaien als die gemiddeld 500W draait maar soms even piekt naar 1,8 kW omdat de koukleum in huis aan de thermostaat zit.
Daarmee kan je de pieken dus aardig afvlakken en met zonnig winterweer een hoop terugleverkosten voorkomen.
Een stapelbare HomeWizard thuisaccu van 2,7 kWh kost 1395 euro (max 800W/module). https://www.homewizard.com/nl/plug-in-battery/

Een Growatt APX met hybride omvormer (om je stringomvormer te vervangen) en 5 kWh begint bij iets van 2500 euro. https://www.stralendgroen...terijsysteem-voor-min-xh/

Voor die laatste heb je wel wat meer kennis nodig of moet je een installateur betalen om het te regelen.

Ik verwacht dat de prijzen nog wel verder gaan dalen. In Duitsland koop je voor een appel en een ei grote hoeveelheden opslag omdat het bij bijna elke zonnepanelen installatie zit.

[ Voor 8% gewijzigd door netappie op 15-11-2024 11:07 ]

• Bennobang
CPM schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:08:

[Afbeelding]
Hoe herkenbaar die geweldige antwoorden. En bij je volgende ticket deels weer en weer een paar uit de kaartenbak nietszeggende erbij is mijn ervaring. 7(8)7 _O- ik hoop echt dat ze dit voor je oppakken!

Pagina: 1 ... 142 ... 301 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.