• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:11
VindiGoosh schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:21:
[...]

Ik had eergisteren iemand van Quatt aan de lijn die wel een goede tegenwoordigheid van geest had, dus ik heb een poging gedaan om uit te leggen hoe dat zit met het expansievat.

Volgens mij begreep hij de noodzaak, want hij vroeg door en zei dat hij dit intern wil gaan bespreken. Ook vroeg hij of tie me er nog een keer over terug kon bellen.

Dus wellicht begint het balletje daar nu heel langzaam te rollen.
Ik heb het ook even in de week gelegd bij twee Quatt monteurs die bezig waren met een heel ander issue.

Wie weet helpt dat met het voorkomen van dit soort montagefouten of in ieder geval met het signaleren en oplossen. Genoeg data van alle Quatts om schommelende flow te vinden.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

netappie schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:14:
[...]

Ik heb het ook even in de week gelegd bij twee Quatt monteurs die bezig waren met een heel ander issue.

Wie weet helpt dat met het voorkomen van dit soort montagefouten of in ieder geval met het signaleren en oplossen. Genoeg data van alle Quatts om schommelende flow te vinden.
Ik weet niet of dit bij de monteurs thuis hoort tenzij zij een dikke vinger in de pap hebben. Zij volgen als het goed is de richtlijnen/processen gedefinieerd door Quatt. Dit hoort meer thuis bij een technisch design team, die op basis van kennis (eventueel van monteurs) dingen analyseert en aanpast. kan me niet voorstelen dat een monteur op eigen houtje gaat beslissen dat een expansievat beter op de aanvoer kan ipv retour. Daarnaast krijg je natuurlijk de situatie dat als het blijkt dat het in de praktijk beter werkt op manier B (of dat manier A fout is) ze het publiekelijk moeten maken en dus ook herstellen = kosten. Een goed bedrijf gaat herstellen maar er zijn genoeg voorbeelden te bedenken (autoindustrie) dat erkennen meestal niet vanzelf gaat.

Hier tekenen aub ......

• netappie
CPM schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:24:
[...]

Ik weet niet of dit bij de monteurs thuis hoort tenzij zij een dikke vinger in de pap hebben. Zij volgen als het goed is de richtlijnen/processen gedefinieerd door Quatt. Dit hoort meer thuis bij een technisch design team, die op basis van kennis (eventueel van monteurs) dingen analyseert en aanpast. kan me niet voorstelen dat een monteur op eigen houtje gaat beslissen dat een expansievat beter op de aanvoer kan ipv retour. Daarnaast krijg je natuurlijk de situatie dat als het blijkt dat het in de praktijk beter werkt op manier B (of dat manier A fout is) ze het publiekelijk moeten maken en dus ook herstellen = kosten. Een goed bedrijf gaat herstellen maar er zijn genoeg voorbeelden te bedenken (autoindustrie) dat erkennen meestal niet vanzelf gaat.
Servicemonteurs van Quatt zelf die de problemen oplossen. Achteraf dingen fixen kost geld, dus ik denk dat ze dit soort dingen zelf ook liever voorkomen dan genezen.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:57
paQ schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:15:
@CPM naja, als de metingen onjuist zijn, dat had @jj85 dacht ik al eens geopperd?) dan klopt het thermische vermogen ook niet, en daarmee automatisch het COP ook niet.

Wat ik een mooi bericht vind is dit:

[...]
Zie je ook wel terug in @CPM zijn grafieken. COP van HP1 ligt beduidend lager. Kun je hier goed zien CPM in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

De afwijkingen in temperatuur sensor had CPM zelf ooit al opgemerkt, mooi dat dat opgelost gaat worden CPM in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

@CPM Ik blijf erbij, jouw werkelijke COP ligt hoger dan het systeem afgeeft. Naast de afwijkende T-sensor is de schommelende flowmeter (of hoe de CIC hiermee omgaat) ook nog steeds verdachte. Laat de monteur hier ook goed naar kijken.

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
netappie schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:02:
[...]

Reken zelf maar uit hoe lang een Quatt op 5 kWh kan draaien als die gemiddeld 500W draait maar soms even piekt naar 1,8 kW omdat de koukleum in huis aan de thermostaat zit.
Daarmee kan je de pieken dus aardig afvlakken en met zonnig winterweer een hoop terugleverkosten voorkomen.
Een stapelbare HomeWizard thuisaccu van 2,7 kWh kost 1395 euro (max 800W/module). https://www.homewizard.com/nl/plug-in-battery/
Ben ook benieuwd wat de Chill gaat vragen.
Overdag batterij laden, 's nachts koelen

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

• A lex
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06:56
Een kleine update over mijn situatie met de twee units die 90 graden ten opzichte van elkaar zijn geplaatst.

Er is relatief vaak contact geweest met Quatt over de situatie, maar ik denk dat het eerlijk is om te zeggen dat het allemaal wat langzamer gaat dan ik had gehoopt.

Gisteravond (dus bijna 3 weken later) ben ik er eindelijk in geslaagd om een ​​plan voor herstel overeen te komen. Maar de onderdelen moeten nog worden besteld en er is nog geen datum gepland voor het werk. Begrijp me niet verkeerd, ik ben dankbaar voor de voortgang, maar de snelheid ervan frustreert me enigszins....

Het plan is dat de units aan de linkerkant worden gestapeld, maar in de 'put' blijven. Ik heb dit compromis met Quatt afgesproken. Ik weet dat dit altijd een klein compromis zal betekenen voor de uiteindelijke efficiëntie/prestatie, maar de afweging is voor mij oké. Het is voordelig om de units uit het zicht, buiten gehoorsafstand en dicht bij de gasketel te hebben. In de toekomst kan ik altijd kijken naar het richten/omleiden van de luchtstroom als dat nodig is.

Dat gezegd hebbende, zelfs met de huidige 90 graden opstelling, moet ik zeggen dat ik onder de indruk ben van de prestaties.

Vorig jaar november gebruikten we 428 m3 gas in de maand november. Tot nu toe hebben we 51 m3 in 2024 gebruikt. Als we 100-120 m3 in november van dit jaar gebruiken, is dat een enorme besparing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIu1nqM09mUUGXFF3_lTawHIA3U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UnmTYXnSeCzFsa6CIuMQIqoM.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zal het forum op de hoogte houden van de voortgang.

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:32
A lex schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:45:
Een kleine update over mijn situatie met de twee units die 90 graden ten opzichte van elkaar zijn geplaatst.

Er is relatief vaak contact geweest met Quatt over de situatie, maar ik denk dat het eerlijk is om te zeggen dat het allemaal wat langzamer gaat dan ik had gehoopt.

Gisteravond (dus bijna 3 weken later) ben ik er eindelijk in geslaagd om een ​​plan voor herstel overeen te komen. Maar de onderdelen moeten nog worden besteld en er is nog geen datum gepland voor het werk. Begrijp me niet verkeerd, ik ben dankbaar voor de voortgang, maar de snelheid ervan frustreert me enigszins....

Het plan is dat de units aan de linkerkant worden gestapeld, maar in de 'put' blijven. Ik heb dit compromis met Quatt afgesproken. Ik weet dat dit altijd een klein compromis zal betekenen voor de uiteindelijke efficiëntie/prestatie, maar de afweging is voor mij oké. Het is voordelig om de units uit het zicht, buiten gehoorsafstand en dicht bij de gasketel te hebben. In de toekomst kan ik altijd kijken naar het richten/omleiden van de luchtstroom als dat nodig is.

Dat gezegd hebbende, zelfs met de huidige 90 graden opstelling, moet ik zeggen dat ik onder de indruk ben van de prestaties.

Vorig jaar november gebruikten we 428 m3 gas in de maand november. Tot nu toe hebben we 51 m3 in 2024 gebruikt. Als we 100-120 m3 in november van dit jaar gebruiken, is dat een enorme besparing.

[Afbeelding]

Ik kan de afweging niet voor jou maken en je moet zelf doen waar je jezelf goed bij voelt maar realiseer je wel dat je (naar mijn verwachting) echt geen of een zeer minimale COP winst gaat maken als je de units links boven elkaar plaatst. Als ik een bierviltjes berekening doe heb je deze maand tot nu toe al 50 euro de "put" in gegooid, en dan zitten we echt met hoge temperaturen. Laat staan wat voor besparing je mis loopt in koude maanden. Je gaat toch ook geen 1.0 liter auto rijden omdat hij zuinig is en vervolgens met lage bandenspanning rondrijden " want je bespaart toch al".

Echt, ik denk/verwacht dat als we rond het vriespunt gaat zitten de COP onder de 2 komt en je dan beter af bent met gas stoken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0D5bCp46SCE0f3BZW0ntIdot5e4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NzvI3jqb0BXBY07szn4Yv3q9.jpg?f=user_large

• A lex
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06:56
Dersan schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:00:
[...]

Ik kan de afweging niet voor jou maken en je moet zelf doen waar je jezelf goed bij voelt maar realiseer je wel dat je (naar mijn verwachting) echt geen of een zeer minimale COP winst gaat maken als je de units links boven elkaar plaatst. Als ik een bierviltjes berekening doe heb je deze maand tot nu toe al 50 euro de "put" in gegooid, en dan zitten we echt met hoge temperaturen. Laat staan wat voor besparing je mis loopt in koude maanden. Je gaat toch ook geen 1.0 liter auto rijden omdat hij zuinig is en vervolgens met lage bandenspanning rondrijden " want je bespaart toch al".

Echt, ik denk/verwacht dat als we rond het vriespunt gaat zitten de COP onder de 2 komt en je dan beter af bent met gas stoken.

[Afbeelding]
De reden dat ze in de put blijven, is dezelfde reden dat ik maar 20 zonnepanelen heb (en niet 100)....

Het huis is een prachtige vrijstaande villa, gebouwd door een bekende architect in 1953 als zijn eigen woning. Ik wil het dak of de muren niet bedekken met units of panelen.

Dat aspect is voor mij van het grootste belang, om het uiterlijk van het gebouw te behouden. Dit jaar hebben we het dak vervangen en uiteindelijk 50-60% meer betaald dan de goedkoopste optie, zodat we dakpannen konden gebruiken die exact overeenkwamen met de dakpannen die er in 1953 op lagen...

Ik neem liever een COP van 2 (in plaats van 4+) in de koudste maanden, als dat betekent dat ik niet naar 2 enorme Quatt-kasten aan de voorgevel hoef te kijken.

Persoonlijke keuzes, ik weet het :)

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:23
A lex schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:10:
[...]

De reden dat ze in de put blijven, is dezelfde reden dat ik maar 20 zonnepanelen heb (en niet 100)....

Het huis is een prachtige vrijstaande villa, gebouwd door een bekende architect in 1953 als zijn eigen woning. Ik wil het dak of de muren niet bedekken met units of panelen.

Dat aspect is voor mij van het grootste belang, om het uiterlijk van het gebouw te behouden. Dit jaar hebben we het dak vervangen en uiteindelijk 50-60% meer betaald dan de goedkoopste optie, zodat we dakpannen konden gebruiken die exact overeenkwamen met de dakpannen die er in 1953 op lagen...

Ik neem liever een COP van 2 (in plaats van 4+) in de koudste maanden, als dat betekent dat ik niet naar 2 enorme Quatt-kasten aan de voorgevel hoef te kijken.

Het staat net niet goed op de foto, maar zou je tegen het huis net naast de put kunnen plaatsen? Paar plantjes ervoor en je ziet er niks meer van.

Ik snap je argumentatie ook wel weer. Als jij er tevreden mee bent is het ook wel goed.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:08

Mickel moen

mickelmoen.nl

[...]

Dat van het architectonische aspect kan ik alleen maar ook ondersteunen. Dat is ook de reden, dat wij geen panelen aan de voorkant van ons huis hebben, terwijl dat voor de spreiding van de opbrengst over de dag veel beter zou zijn.

Wel zou ik in dit geval beide Quats op steunen aan de muur willen hebben en dan zo hoog mogelijk. Of is dit ook de bedoeling?

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• Friezin
  • Niet online
[...]

Ik snap je volkomen.
Ook toen mijn woning nog geen monument was wilde ik de zonnepanelen niet op mijn dak.
Gewoonweg om het aanzicht niet te bederven.
Dak(pannen) perikelen, dat klinkt bekend 😉

Succes er maar mee
(Maar ik had ze richting trap laten blazen en nog een paar balkjes onder de onderste om te verhogen)

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

• Friezin
  • Niet online
McMark schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 07:38:
[...]

Door de verbouwing is reageren op dit forum er een beetje ingeschoten.
Het probleem is op dit moment nog steeds niet verholpen. Na de in gebreke stelling van 3 weken geleden is er
wel een ploeg langs gekomen die geconstateerd heeft dat er een gat in het dak zit, en dat installatie van de Quatt niet gaat werken zolang het gat daar zit :( . Lang verhaal kort, er is dus sinds 7 oktober wel een quatt in mijn huis, maar werken doet ie niet.

Ik hoop niet dat dit een voorbode is van de service die quatt levert als de machine wel werkt... :|
Maar wel helder gekregen WIE dit moet oplossen?

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:48
[...]

[Afbeelding]
@A lex aan linker kant, dus ze blazen tegen muur/deur aan? Flink ijzige wind in je gezicht as je deur uit stapt?
Aan rechterzijde zou wellicht logischer zijn omdat de uitblaaslucht dan nog de 'trap op' weg kan, zal het recirculeren verminderen = hogere efficiëntie

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:54
bovendien kan het richting de trap ook nog makkelijker weg

Kijk wel uit daar in de winter! De lucht die hij uitblaast is een stuk kouder dan de omgeving. Aanvriezen van die treden is zo gepiept dan.

kwa je verbruik vorig jaar, is nog wat prematuur om daar iets over te kunnen zeggen.
We zijn pas halverwege een behoorlijk zachte november.

Dit was November vorig jaar (De Bilt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxlWP7uImfirYsjozCtHq0gNleI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bRWIelAMsHRKPKnZ2lX8n3ma.png?f=fotoalbum_large

Je ziet dat vanaf de helft van de maand de temperaturen sterk terugliepen.

[ Voor 60% gewijzigd door paQ op 15-11-2024 13:44 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• CPM
  • Niet online

CPM

jj85 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:34:
[...]

Zie je ook wel terug in @CPM zijn grafieken. COP van HP1 ligt beduidend lager. Kun je hier goed zien CPM in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

De afwijkingen in temperatuur sensor had CPM zelf ooit al opgemerkt, mooi dat dat opgelost gaat worden CPM in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

@CPM Ik blijf erbij, jouw werkelijke COP ligt hoger dan het systeem afgeeft. Naast de afwijkende T-sensor is de schommelende flowmeter (of hoe de CIC hiermee omgaat) ook nog steeds verdachte. Laat de monteur hier ook goed naar kijken.
Ik ben nog even in mijn Grafana gedoken.

Vannacht heeft Quatt 2 gedraaid (in silent mode).
Buitentemperatuur 7.67 graden.
Rond 5 uur verbruikte hij 725 watt met een COP van 4.56.
Uitgaande water temperatuur (Quatt 2) was 32.2 en de thermostat control setpoint 23.5.

Momenteel Quatt 1 13:12:
Buitentemperatuur 9.51 graden.
724 watt, COP 3.45, uitgaande water temperatuur 31.1 (Quatt 1) 32.0 (Quatt 2) thermostat control setpoint 22.

Er zit dus idd verschil in de temperatuur sensoren. Ik ben alleen niet slim genoeg om de COP berekening te doen om te vergelijken.

Mogelijk de sensor dus onderdeel van een/het probleem. Maar van welke Quatt is de sensor niet goed?
EDIT: Ik gok op de sensor in Quatt 1 ingang. En daarnaast geeft Quatt 1 uit een lagere temperatuur dan Quatt 2 in.

(Quatt 2 draait)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlm9jkwjaPzot1EDY9xfrDMw4S0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/69LyNcnakBOLU4JNhuEeVQMe.png?f=user_large

(Quatt 1 draait)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9hG8DUhcWYIzmQuPaHeCfdj9C4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ctfhDORNZ1sRJ68SxdQFurno.png?f=user_large

Blijft nog staan de fluctuerende flow welke harder gaat schommelen als de temperatuur toe neemt.

[ Voor 20% gewijzigd door CPM op 15-11-2024 14:00 ]

Hier tekenen aub ......

• paQ
CPM schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:25:
[...]

Uitgaande water temperatuur (Quatt 2) was 32.2 en de thermostat control setpoint 23.5.

724 watt, COP 3.45, uitgaande water temperatuur 31.1 (Quatt 1) 32.0 (Quatt 2) thermostat control setpoint 22.

Er zit dus idd verschil in de temperatuur sensoren. Ik ben alleen niet slim genoeg om de COP berekening te doen om te vergelijken.

Mogelijk de sensor dus onderdeel van een/het probleem.

Blijft nog staan de fluctuerende flow welke harder gaat schommelen als de temperatuur toe neemt.
Die meting van HP2 zou prima kunnen kloppen hoor.

• paQ

[Afbeelding]
November 2023
428 m3 gas = 550 euro (grofweg)

November 2023 (1-15)
51 m3 gas = 60 euro
430 kWh = 120 euro

See where this is heading?

Besparen zul je echt wel tov vorig jaar november, maar dat zit ook deels in het weer. (minder kwijt zijn?)
Zoals hierboven @Dersan opmerkt, als je COP2 draait maakt het geen donder meer uit.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 15-11-2024 13:50 ]

• s020506
paQ schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:38:
[...]

November 2023

November 2023 (1-15)
51 m3 gas = 60 euro
430 kWh = 120 euro

Besparen zul je echt wel tov vorig jaar november, maar dat zit ook deels in het weer. (minder kwijt zijn?)
Zoals hierboven @Dersan opmerkt, als je COP2 draait maakt het geen donder meer uit.
Via mindergas.nl vergelijken, die neemt graaddagen mee. Dan heb je appels met appels. In 2022 stookte ik met gas, in 2023 en 2024 met de Quatt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uz3jlWXAv-LaunKEvtPJd6I9Nnk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NYK2CSaxJIXsFOsVoF6WQEpP.png?f=fotoalbum_large

• paQ
s020506 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:02:
[...]

Via mindergas.nl vergelijken, die neemt graaddagen mee. Dan heb je appels met appels. In 2022 stookte ik met gas, in 2023 en 2024 met de Quatt:

[Afbeelding]
Oh dat is wel een mooi overzichtje zo :)
naja, we zullen zien hoe lang November nog zo zacht blijft. Zo te zien draait het vanaf midden volgende week wel echt.

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:31
Flesym schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:58:
[...]

Dat is de behoefte die wij tweakers inderdaad hebben en dat nog leuk vinden ook. En mijn ervaring is dat het vooral optimaliseren van je afgiftesysteem en thermostaat is, niet zo zeer de Quatt.
Maar ik denk dat de doelgroep voor Quatt de mensen zijn die gewoon verwarming willen hebben die het doet. En dan ik een apparaat als Quatt prima.
Er is niet zoveel mis met de Quatt. Maar als je bijv. fors gaat isoleren moet een medewerker van Quatt wel snappen dat er mogenlijk iets moet bijgesteld en mij geen onzin verkopen. Dit geld voor de verkoopmedewerker die dit niet begreep, mijn energieverbruik zou volgens de berekening vergeleken met oud dubbel glas, hetzelfde zijn als dat ik overal hr++ glas zou plaatsen, als voor de medewerker aan de helpdesk. Dat is gebrek aan opleiding en inzicht en dat reken ik de organisatie van Quatt aan. Dat een en ander ook te maken kan hebben met het afgiftesysteem of thermostaat (die ik van Quatt heb gekregen) dat sluit ik zeker niet uit maar communiceer daar dan over. Zeg niet dat bepaalde parameters niet bestaan of gebruikt worden want dan weet je zelf niet wat een PID-regeling is waarna in de bewuste handleiding wordt verwezen. En als ik dan zelf bij die knoppen zou kunnen, dan zou ik die zelf iets bijstellen maar dat kan ik in de huidige situatie niet en daarvan ben ik dus van Quatt afhankelijk.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08

ik hoop het voor je maar ik heb met deze opstelling een hard hoofd in, ik vrees voor je dat dat gewoon niet gaat werken.
Bedenk dat koude lucht niet stijgt maar juist daalt, en die lucht kan van de bovenste dus nergens naar toe en zal uiteindelijk er voor zorgen dat met en met jouw put steeds kouder en kouder gaat worden, en dus daardoor ook steeds slechter (lagere COP, meer verbruik) gaat werken.
Wil je dit tot een succes maken zal de uitstroom (dat wil zeggen dat de onderkant van de ventuitlaat boven de muur van de put uit moet komen.
Ik snap je wil om (ik vermoed ook door geluidsaspecten, helaas heb je geen gebruik gemaakt van mijn aanbod om je hier mee te helpen) om de warmtepompen in je put te houden maar dit gaat gewoon niet werken en je doet jezelf ook geen plezier mee, want dit gaat tot een verwijt richting Quatt leiden, terwijl de oorzaak gewoon in een onjuiste plaatsing ligt (en ik snap Quatt hier ook niet dat ze hiermee instemmen)

Wil je dit goed oplossen zal de Quatt's gewoon buiten de put opgesteld moeten worden, ik heb je al eens een idee gegeven, echter kan ik door het gemis van verdere info niet met zekerheid aangeven of deze ook past mbt het geluid.

snap ik, maar wacht maar eens tot het echt koud gaat worden, ik vrees dat je dan niet meer zo blij zult zijn.

[Afbeelding]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 29-09 22:01
Ik ben bang (verwacht eigenlijk) dat onderstaande opmerking al gemaakt is, maar het is zo druk op het platform dat ik die gemist kan hebben.

Als deze opstelling in de discussie met 'het putje' wordt aangegeven, dan lijkt me dat best zorgelijk. De quatt transporteert namelijk de warmte van de lucht naar binnen. De daardoor koud geworden lucht blijft hangen in de put want die koude lucht is nu eenmaal zwaarder dan de (warmere) omgeving. En bij een lage omgevingstemperatuur zakt de COP. Hier is m.i. weinig anders aan te doen dan de opstelling wijzigen.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:53

SBL

paQ schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:45:
[...]

Naja, nu zijn ze zowat de enige bij wie het [instellen] niet kan. (dat maakt ze dan wel uniek)
We zijn allemaal volwassenen, en Quatt klanten hebben allemaal 5-6K afgerekend voor een apparaat dat ze zelf niet kunnen instellen.
Een toelichting/waarschuwing in de app is een kleine moeite.
Maar al die Quatts met de standaard instelling heeft Quatt wel de kans geboden om afgelopen zomer te generaliseren&analyseren&optimaliseren en het rendement bij zelfde Tlift aanzienlijk te verbeteren.
Dus ik ben door die forse rendementsverbetering tevreden met de keuzes van Quatt.

En het kan nog beter.
  • ik wil graag in kunnen stellen (bijvoorbeeld 's nachts): alleen Quatt laten werken, CVketel niet inschakelen ook als het huis daardoor wat afkoelt.
  • ik vind de interactie met de thermostaten nog niet optimaal. Selecteer of maak een thermostaat, met klokje+wifi en regel vervolgens instelbare hysterese in de CiC. Zo moeilijk kan het toch niet zijn.
  • beter functionerende helpdesk(software) zou fijn zijn

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• jj85
[...]

Mogelijk de sensor dus onderdeel van een/het probleem. Maar van welke Quatt is de sensor niet goed?
EDIT: Ik gok op de sensor in Quatt 1 ingang. En daarnaast geeft Quatt 1 uit een lagere temperatuur dan Quatt 2 in.

(Quatt 2 draait)
[Afbeelding]

(Quatt 1 draait)
[Afbeelding]
Nee, twee opties, Uitgaande T-sensor van HP1 moet in princnipe gelijk zijn aan ingang HP2
Dus:
- uitgang HP1 geeft te weinig aan of
- ingang HP2 geeft te hoog aan

Echter, gezien je screenshot is het wel duidelijk. Als HP1 niet in bedrijf is, zou ingang en uitgang gelijk moeten zijn. In dit geval is de uitgang lager dan de ingang. Dus uitgaande sensor is niet goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlm9jkwjaPzot1EDY9xfrDMw4S0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/69LyNcnakBOLU4JNhuEeVQMe.png?f=user_large

Nog een alternatief is dat ingaande sensoren van beide Quatts niet goed aangeven, maar laten we dat scenario maar even buiten beschouwing laten. ;)

• jj85
@CPM
Rekensommetje gemaakt. Links de situatie zoals jij die beschrijft. Op basis van jouw opgegeven COP (3,45) teruggerekend welke flowrate daarbij hoort. Zou op dat moment zo'n 860L/h geweest moeten zijn...

In de rechterkolom als T_uit de ingangstemperatuur van HP2 gepakt.
Dat geeft een COP die ruim een punt hoger ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFFfB1EYo4_T1WNj1eXbCbjMylU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CvfJ8ethspyn9VmRhkJGJqVM.png?f=fotoalbum_large

En nu ga ik ongetwijfeld van @paQ horen dat ik dit zo niet mag berekenen, maar dan hoor ik graag hoe het wel moet ;)

• SBL

SBL

[...]

(Quatt 2 draait)
[Afbeelding]

(Quatt 1 draait)
[Afbeelding]

Bij draaien Q2 zou je de eerste 3 meters redelijk gelijk verwachten en is afwijking van Q1_uit verdacht.

Quatt 2 had Tlift van 32,3(afwijking?)-7,7=24,6 te overbruggen. Dan zou je een COP van 6,0 moeten kunnen halen. Dan zou je uit 725We dus 4350W thermisch hebben gehaald = tempdelta 4,7 bij 800l/uur flow (klopt die flow ongeveer? bij fors afwijkende flow, klopt mijn conclusie wellicht niet), dus water in van 32,3-4,7=27,6.
Dat geeft een forse afwijking met elk van de eerste 3 thermometers, vooral met de 2 die nog niet verdacht waren. 3 afwijkende meters is onlogisch dus is naast Q1_uit ook temp Q2_uit verdacht.

Bij draaien van Q1 zitten Q2_in en Q2_uit erg dicht bij elkaar, dat is vreemd omdat Q2_uit verdacht was.

Kortom, ik vind veel meters verdacht als ik aanneem dat je Quatt net zo efficiënt is als die van mij.
Je kunt de meters ook mooi vergelijken als Quatts al een poos uit staan (0).
Of als hij rondpompt terwijl Quatts uit zijn, in anti-bevriezingsstand (98) of CV stand(4).

Of je Q2 functioneert niet top. Misschien heeft @VindiGoosh een idee hoe dat kan ;)
Kan ook iets anders zijn als onvoldoende druk in koelcircuit door onvoldoende R32?? maar volgens mij kan Quatt dat op afstand goed uitlezen.

edit: COP Q1 had ik nog niet gecheckt. En ook daar meldt je geen flow. Tlift van 31,5-9,5=22. Zou COP van 6,5 moeten zijn en minstens 5,5. COP3,5 is echt raar. Dus 2 inefficiënte Quatts?? Ik vind het heel raar.

[ Voor 3% gewijzigd door SBL op 15-11-2024 15:21 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05-11 19:40
WAF1 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:25:
Er is niet zoveel mis met de Quatt. Maar als je bijv. fors gaat isoleren moet een medewerker van Quatt wel snappen dat er mogenlijk iets moet bijgesteld en mij geen onzin verkopen. Dit geld voor de verkoopmedewerker die dit niet begreep, mijn energieverbruik zou volgens de berekening vergeleken met oud dubbel glas, hetzelfde zijn als dat ik overal hr++ glas zou plaatsen, als voor de medewerker aan de helpdesk. Dat is gebrek aan opleiding en inzicht en dat reken ik de organisatie van Quatt aan. Dat een en ander ook te maken kan hebben met het afgiftesysteem of thermostaat (die ik van Quatt heb gekregen) dat sluit ik zeker niet uit maar communiceer daar dan over. Zeg niet dat bepaalde parameters niet bestaan of gebruikt worden want dan weet je zelf niet wat een PID-regeling is waarna in de bewuste handleiding wordt verwezen. En als ik dan zelf bij die knoppen zou kunnen, dan zou ik die zelf iets bijstellen maar dat kan ik in de huidige situatie niet en daarvan ben ik dus van Quatt afhankelijk.
Ik ben vorige winter naar de informatieavond bij Quatt in Amsterdam geweest en het viel mij op dat geen van de medewerkers met wie ik daar heb gesproken zelf een Quatt heeft in zijn woning.
Ook senior medewerkers zoals het hoofd app development gaf aan geen eigen ervaringen te hebben met de Quatt en/of met het gebruik van de app als eindgebruiker.

Ook voor de verwarming van de Quatt kantoorruimte werd geen gebruik gemaakt van de eigen warmtepomp

[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 15-11-2024 15:37 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:38
Tussenstand. Vanavond rond 18:15 draait mijn Quatt Hybrid Duo exact 2 weken. Verwarmen doe ik hetzelfde als voorheen: 24/7 dezelfde temperatuur. Erg prettig met de vloerverwarming, en kinderen die graag op de grond spelen. Krijg bijna spijt dat we de stap niet eerder hebben genomen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9d-L2rZBbaa67Rgkth1eQ5Ae7SA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Q2rJr7eq90SUQeTJId6fToS3.png?f=fotoalbum_large

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

• SBL

SBL

SBL schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:12:
Dus 2 inefficiënte Quatts?? Ik vind het heel raar.
@CPM Laat Quatt aan de hand van deze grafieken van Quatt eens uitleggen waar je jouw COP van 3,5 bij buitentemperatuur van 9,5 graad buitentemperatuur kunt aflezen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mB2i_h3lbrid5Cmx0ywQfGsyyyc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MULMm42xqNsSzKSmRxn2AWRM.png?f=fotoalbum_large

• jj85
[...]

Bij draaien Q2 zou je de eerste 3 meters redelijk gelijk verwachten en is afwijking van Q1_uit verdacht.

Quatt 2 had Tlift van 32,3(afwijking?)-7,7=24,6 te overbruggen. Dan zou je een COP van 6,0 moeten kunnen halen. Dan zou je uit 725We dus 4350W thermisch hebben gehaald = tempdelta 4,7 bij 800l/uur flow (klopt die flow ongeveer? bij fors afwijkende flow, klopt mijn conclusie wellicht niet), dus water in van 32,3-4,7=27,6.
Als je het omgekeerd benaderd op basis van COP, dan kom je uit op een flow van ongeveer 690L/h in deze situatie. Derhalve dat ik zijn flowmeter ook niet vertrouw. In mijn Quatt is deze ook al vervangen omdat die niet op 0 kwam indien er geen waterflow was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LbALu4byd0te7ofX_VjL-91fx0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Bs113iUags13XF4uPMKzSwpr.png?f=user_large
Dat geeft een forse afwijking met elk van de eerste 3 thermometers, vooral met de 2 die nog niet verdacht waren. 3 afwijkende meters is onlogisch dus is naast Q1_uit ook temp Q2_uit verdacht.

Bij draaien van Q1 zitten Q2_in en Q2_uit erg dicht bij elkaar, dat is vreemd omdat Q2_uit verdacht was.
Q1_uit is de verdachte. Zie ook de eerdere plot CPM in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
De gele lijn (Q1_uit) ligt daar bijna een graad onder Q2_in/uit, terwijl Q2 uit staat.
Kortom, ik vind veel meters verdacht als ik aanneem dat je Quatt net zo efficiënt is als die van mij.
Je kunt de meters ook mooi vergelijken als Quatts al een poos uit staan (0).
Of als hij rondpompt terwijl Quatts uit zijn, in anti-bevriezingsstand (98) of CV stand(4).

Of je Q2 functioneert niet top. Misschien heeft @VindiGoosh een idee hoe dat kan ;)
Kan ook iets anders zijn als onvoldoende druk in koelcircuit door onvoldoende R32?? maar volgens mij kan Quatt dat op afstand goed uitlezen.

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:24
paQ schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:38:
[...]

November 2023

November 2023 (1-15)
51 m3 gas = 60 euro
430 kWh = 120 euro

@A lex gaat waarschijnlijk sowieso meer besparen omdat het dak is vervangen en vast een betere isolatie heeft 😉

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Mickel moen schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:25:
[...]
Er is een trucje om deze ook een schema per 0,1C te geven. Dan moet je eerst het gewenste schema op de hoofdthermostaat maken en dit vervolgens naar de bewuste kamer exporteren. Ga je hier echter weer in wijzigen, dan kan het alleen met 0,5C

Maar........... het kan niet vaak genoeg gezegd worden. Zo werkt het bij mij naar tevredenheid. Voor jouw eigen situatie zul je het zelf moeten uitvogelen. Ik heb mijzelf een jaar gegeven om tot de ultieme schema per in te stellen apparaat te komen.
Trucje is hier niet nodig, misschien omdat ik Tado X heb? In de webbrowser en de app kan ik de schema's met 0,1C aanpassen.

Met de opmerking 'Maar .... het kan niet vaak genoeg gezegd worden' ben ik het helemaal eens!

In mijn situatie heb ik kamers/zones die allemaal dezelfde zoneregelaar aansturen. De kamer waar de thermostaat/zoneregelaar hangt is ook een zone. Ik heb geen vvw, alleen connvectoren en enkele radiatoren. In enkele ruimtes (keuken/gang) staan radiatoren altijd open en er is een by-pass op voldoende afstand. Elke kamer heeft een eigen schema. Het hoofdvertrek wordt dagelijks 10 uur op 20,5C gehouden, 's avonds wordt een andere ruimte verwarmd. Voor het hoofdvertrek is er een beperkte nachtverlaging, voor andere kamers een grotere verlaging.
De belangrijke regel van het verwarmen in kleine stapjes geldt voor alle kamers en alle schema's. Plannen is dus noodzakelijk. Tot nu toe ben ik zeer tevreden. Een oud, beperkt geïsoleerd huis en toch comfortabel verwarmd. De Quatts draaien nu een jaar, de besparing is fors. En natuurlijk ben ik ook nog steeds aan het kijken wat het best werkt. Alles constant verwarmen leverde geen voordeel op.

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-10 18:22
s020506 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:02:
[...]

[Afbeelding]
Ik log al 8 jaar mijn gasverbruik op mindergas.nl (in m3 dus), hoe heb jij dit omgezet naar kWh ? Log je sinds de ingebruikname van de Quatt een opgetelde waarde in kWh ? (dus gas + stroomverbruik Quatt ?)

PV Output

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:24
SBL schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:45:
[...]

Maar al die Quatts met de standaard instelling heeft Quatt wel de kans geboden om afgelopen zomer te generaliseren&analyseren&optimaliseren en het rendement bij zelfde Tlift aanzienlijk te verbeteren.
Dus ik ben door die forse rendementsverbetering tevreden met de keuzes van Quatt.

En het kan nog beter.
  • ik wil graag in kunnen stellen (bijvoorbeeld 's nachts): alleen Quatt laten werken, CVketel niet inschakelen ook als het huis daardoor wat afkoelt.
  • ik vind de interactie met de thermostaten nog niet optimaal. Selecteer of maak een thermostaat, met klokje+wifi en regel vervolgens instelbare hysterese in de CiC. Zo moeilijk kan het toch niet zijn.
  • beter functionerende helpdesk(software) zou fijn zijn
En de slider op ieder willekeurig tijdstip aan kunnen passen

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• jj85
wpeterw schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:43:
[...]

Ik log al 8 jaar mijn gasverbruik op mindergas.nl (in m3 dus), hoe heb jij dit omgezet naar kWh ? Log je sinds de ingebruikname van de Quatt een opgetelde waarde in kWh ? (dus gas + stroomverbruik Quatt ?)
De gebruikte factoren verschillen nog wel eens, maar je kunt je m3 omrekenen naar kWh.
1m3 = 8,8 kWh warmte
(Quatt app rekent met 8,79 kWh/m3 aardgas)

• s020506
wpeterw schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:43:
[...]

Onder instellingen kun je aangeven of je het wil weergeven in m3 of in kWh (of in GJ).

• CryptoCake
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 23:44
Wij krijgen binnenkort de Quatt Duo, en ik kreeg de "opdracht" om mijn homematic IP systeem te vervangen met een andere thermostaat dat OpenTherm ondersteunt... Dat gaat een behoorlijk dingetje worden.

Ter info:

Situatie begane grond:
3x VVW verdelers, met alle 3 een pomp en een zoneverdeler HmIP-FAL230-C6 met een thermische motor per kanaal.

Situatie 1e verdieping:
3 slaapkamers met in iedere slaapkamer een T22 radiator van 210cm lang, geregeld door de homematic "slimme therm. knop compact" (HmIP-eTRV-C-2)

De Quatt adviseur stelde voor dit hele systeem te vervangen door Tado producten. :/ Heeft hier misschien iemand een vergelijkbare setup? Of een idee wat ik het beste zou kunnen gebruiken ter vervanging van m'n bestaande systeem?

Ik las ook in dit forum dat het beter zou zijn om 3 grote radiatoren vol open te laten (die heb ik toevallig ^_^), maar zweten mijn kids straks niet hun bed uit?

• jj85
SBL schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:31:
[...]

@CPM Laat Quatt aan de hand van deze grafieken van Quatt eens uitleggen waar je jouw COP van 3,5 bij buitentemperatuur van 9,5 graad buitentemperatuur kunt aflezen. [Afbeelding]
Dat hebben ze toch al deels gedaan? Die 3,5 is sowieso geen goede waarde ivm die foutieve T-sensor, daar heeft Quatt al wat over gezegd
Wat betreft de huidige COP, denken wij dat dit te maken heeft met de sensor van de uitgaande watertemperatuur.

• CPM
  • Niet online

CPM

jj85 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:49:
[...]

Nee, twee opties, Uitgaande T-sensor van HP1 moet in princnipe gelijk zijn aan ingang HP2
Dus:
- uitgang HP1 geeft te weinig aan of
- ingang HP2 geeft te hoog aan

Echter, gezien je screenshot is het wel duidelijk. Als HP1 niet in bedrijf is, zou ingang en uitgang gelijk moeten zijn. In dit geval is de uitgang lager dan de ingang. Dus uitgaande sensor is niet goed.
[Afbeelding]

Nog een alternatief is dat ingaande sensoren van beide Quatts niet goed aangeven, maar laten we dat scenario maar even buiten beschouwing laten. ;)
Vannacht om 5:00 uur.
De ingaande temperatuur HP1 is 29 graden.
Kan, maar dan koelt het water enorm af als het door de HP1 loopt, lijkt me niet waarschijnlijk. Als deze sensor wel goed is dan is HP1 uit defect. Het water zou dan 0,2 graden afkoelen als het door de HP1 loopt.
Verschil tussen HP1 uit en HP2 in: 0.6 graden.

Vanmiddag rond 13:00:

HP2 in en HP2 uit schelen 0,1 graad. Klinkt plausibel.
HP1 uit en HP2 in schelen 0,8 graden. Een groot verschil.

Even terug naar vannacht:
Verschil tussen HP1 in en HP2 in is 0,2 graden.
Als het water dus door een Quatt stroomt zakt de temperatuur met 0,1 graad en het stukje tussen de Quatts nog eens 0,1 graad.
Ik ga de buizen tussen de Quatts verder isoleren. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9hG8DUhcWYIzmQuPaHeCfdj9C4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ctfhDORNZ1sRJ68SxdQFurno.png?f=user_large

@jj85 ik sluit me aan bij jouw conclusie. _/-\o_

Hier tekenen aub ......

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

HGBMason schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:41:
[...]

Trucje is hier niet nodig, misschien omdat ik Tado X heb? In de webbrowser en de app kan ik de schema's met 0,1C aanpassen.

Met de opmerking 'Maar .... het kan niet vaak genoeg gezegd worden' ben ik het helemaal eens!

In mijn situatie heb ik kamers/zones die allemaal dezelfde zoneregelaar aansturen. De kamer waar de thermostaat/zoneregelaar hangt is ook een zone. Ik heb geen vvw, alleen connvectoren en enkele radiatoren. In enkele ruimtes (keuken/gang) staan radiatoren altijd open en er is een by-pass op voldoende afstand. Elke kamer heeft een eigen schema. Het hoofdvertrek wordt dagelijks 10 uur op 20,5C gehouden, 's avonds wordt een andere ruimte verwarmd. Voor het hoofdvertrek is er een beperkte nachtverlaging, voor andere kamers een grotere verlaging.
De belangrijke regel van het verwarmen in kleine stapjes geldt voor alle kamers en alle schema's. Plannen is dus noodzakelijk. Tot nu toe ben ik zeer tevreden. Een oud, beperkt geïsoleerd huis en toch comfortabel verwarmd. De Quatts draaien nu een jaar, de besparing is fors. En natuurlijk ben ik ook nog steeds aan het kijken wat het best werkt. Alles constant verwarmen leverde geen voordeel op.
Wat TadoV3 en Tado X betreft. Naar ik weet, zijn het twee geheel verschillende systemen, waarvan onderdelen niet uitwisselbaar zijn.
Dat de TadoX-knoppen dus wel op 0,1C in regelbaar zijn, neem ik vlot aan.

Het is voor de Tado discussie dus wel wezenlijk, om de ervaringen met beide systemen te scheiden.

Ik vermeld het nooit afzonderlijk, maar uit mijn onderschrift mag blijken, dat ik vanuit ervaringen met Tado V3+ spreek.

[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 15-11-2024 16:36 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 05-11 14:38

Heb ik zeker. Maar daarvoor moet ik eerst een Quatt openschroeven om te zien of de flowmeter voor of na de pomp zit (logisch = na de pomp), en of de Quatt 1 of 2 temperatuur sensors hebben. Ik denk 1 (logisch = voor de pomp). Daarnaast moet ik weten of de ontluchting voor of na de pomp plaatsvindt (logisch = voor de pomp).

Als het bovenstaande klopt, moet ik weten:

@CPM is jouw “quatt 1” uit je data de quatt op de retour direct na het warmteafgifte systeem, of is het de quatt na de andere Quatt?

Dit kun je overigens NIET zien in de app, want bij mij is het daar precies andersom.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 05-11 14:38
Overigens kan ik gelukkig in Quatt (spanningsloos) openschroeven, terwijl de ander in bedrijf blijft

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
CryptoCake schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:04:
Wij krijgen binnenkort de Quatt Duo, en ik kreeg de "opdracht" om mijn homematic IP systeem te vervangen met een andere thermostaat dat OpenTherm ondersteunt... Dat gaat een behoorlijk dingetje worden.

Ter info:

Situatie begane grond:
3x VVW verdelers, met alle 3 een pomp en een zoneverdeler HmIP-FAL230-C6 met een thermische motor per kanaal.

Situatie 1e verdieping:
3 slaapkamers met in iedere slaapkamer een T22 radiator van 210cm lang, geregeld door de homematic "slimme therm. knop compact" (HmIP-eTRV-C-2)

De Quatt adviseur stelde voor dit hele systeem te vervangen door Tado producten. :/ Heeft hier misschien iemand een vergelijkbare setup? Of een idee wat ik het beste zou kunnen gebruiken ter vervanging van m'n bestaande systeem?

Ik las ook in dit forum dat het beter zou zijn om 3 grote radiatoren vol open te laten (die heb ik toevallig ^_^), maar zweten mijn kids straks niet hun bed uit?
Als je vvw genoeg oppervlakte en afgifte heeft hoeven er geen radiatoren extra open als het goed is. Dat zal een kwestie van uitproberen worden. Bij mij staan de radiatoren ook dicht en huis makkelijk warm en behagelijk (en slaapkamers staan alles koud omdat dat lekkerder slaapt). Er zullen wel weer andere tweakers zeggen dat je alles moet verwarmen binnen je schil maar daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Dat hangt zo sterk af van je eigen wensen, je constructie, ovirige isolatie en je vw systeem dat je dat beter zelf kan uitproberen. Dus eerst maar niet de kinderen laten zweten zou ik zeggen *O*

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• DVL14
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-10 16:54
Met jullie hulp heb ik besloten de Quatt op een ander plaats te laten zetten dan waar Quatt zelf mee kwam. Dank daarvoor 🙏 Nu wil Quatt dat ik een 2 polige werkschakelaar aanbreng bij mijn schuur (buitenkant)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQfYYOtqaEvoZcS0QE100aI56QQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vUFCuGjGvbO9zMazOdU14Nms.jpg?f=fotoalbum_large. Ik had gehoopt dat deze in een vrij stopcontact in de schuur kon worden aangesloten maar dat mocht niet. Het moet op een werkschakelaar worden aangesloten.

Nu is mijn vraag: er loopt een stroom leiding in mijn schuur, kan ik daar een aftakking maken en die naar buiten brengen en daar een werkschakelaar op aansluiten? En moet die aftakking nog aan iets voldoen? Of is het een kwestie van de drie draden doorlussen en naar de werkschakelaar brengen?

De Quatt komt dus bij de rode pijl en daar moet dus ook de werkschakelaar komen. Als Quatt dat doet vragen ze daar €700,- voor. Gaat via coolblue 🥴
Kleur bij kleur en je bent elektromonteur! 😉

[ Voor 6% gewijzigd door DVL14 op 15-11-2024 17:46 ]

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:31
jj85 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:04:
[...]

Dat hoeft niet vreemd te zijn, hangt er volgens mij grotendeels vanaf hoe je de thermostaat instelt. Als je werkt met een lichte nachtverlaging, dan moet hij natuurlijk einde nacht weer flink aan de bak om de temperatuur omhoog te krikken in de ochtend.
Zo te zien hanteert @WAF1 geen constant ingestelde temperatuur. Ook omdat hij begin van de nacht regelmatig uit staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M3JXtcgc0hbhmmChNmXmdVJtWcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YEkhfjxo5ow9HtgOLv0znNPH.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn nachtverlaging is op zich niet zo groot. In de avond bouwt de thermostaat de temperatuur in stapjes op tot 21 graden. Om 22.30 ga ik afbouwen. De temperatuur kan vanaf die tijd, ondersteund door een ondergrens, maximaal tot 19,5 zakken in de nacht en bouwt dan is stapjes van 0,2 per uur in de ochtend weer op tot 20,2 graden. Je spreekt dus over een maximale nachtverlaging van 0,7 graden. Vaak haalt hij in de nacht het minimum van 19,5 graden helemaal niet en gaat deze van een hogere temperatuur weer opbouwen. (Teken dat het warmteverlies dan niet zo groot is) Ik vind het dus wel vreemd dat hij in de nacht zo hard aan de bak gaat maar als 400 W bij mij de ondergrens is, misschien 1000 W helemaal niet afwijkend als leek kan ik daar geen eindoordeel geven, maar ik zie wel dat mijn wp vergeleken met anderen wel erg nerveus is. De warmtevraag op dat moment hangt natuurlijk ook van de buitentemperatuur af, misschien was het ineens erg koud. Misschien werkt mijn buitensensor wel niet helemaal lekker juist omdat deze toch in een soort bak staat. Ik wil dat Quatt gewoon even meedenkt.

Toch lijkt erop, ook overdag als de temperatuur constant staat (beeld van gisteren) dat de wp wel erg fel reageert en dat het warmteverlies, mogenlijk te hoog wordt ingeschat, want ook bij een warmtevraag zie je pieken. De wp gaat niet uit maar zegt wel steeds te warm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSICS8vCYMgTA3MTVpxPGYffSQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DMLeY86hc1zDy8zonrbFjiaF.jpg?f=fotoalbum_large

Het zou daarom fijn zijn dat de wp pas bij een lagere buitentemperatuur aan gaat, de wp reageert dus naar mijn indruk te snel op maar een kleine warmtevraag. Maar ik weet dus niet op welke temperatuur deze staat ingesteld en kan er dan ook zelf geen oordeel over geven, dat moet Quatt doen. Daarnaast wil ik dus ook dat er naar het ingestelde warmteverlies wordt gekeken. Omdat ik eerder gezien heb dat de extra isolatie hr++ niet goed in de berekening is meegenomen (verbruik was gelijk) en ons gasvebruik te hoog is ingeschat, lijkt mij dat een terechte vraag. Quatt geeft als antwoord die parameters bestaan of gebruiken we niet en dat antwoord klopt dus gewoon niet. Eigenlijk is het al de tweede keer dat ik vraag of de berekening wel klopt, eerst aan de verkoper en nu aan de helpdeskmedewerker en wordt vervolgens opnieuw met een kluitje het riet in gestuurd.

Stel dat de oorzaak is dat de wp in een bak staat, dan is dat iets dat ik kan accepteren, maar er wordt helemaal niet meegedacht.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:10
DVL14 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:45:
Met jullie hulp heb ik besloten de Quatt op een ander plaats te laten zetten dan waar Quatt zelf mee kwam. Dank daarvoor 🙏 Nu wil Quatt dat ik een 2 polige werkschakelaar aanbreng bij mijn schuur (buitenkant)[Afbeelding]. Ik had gehoopt dat deze in een vrij stopcontact in de schuur kon worden aangesloten maar dat mocht niet. Het moet op een werkschakelaar worden aangesloten.

Nu is mijn vraag: er loopt een stroom leiding in mijn schuur, kan ik daar een aftakking maken en die naar buiten brengen en daar een werkschakelaar op aansluiten? En moet die aftakking nog aan iets voldoen? Of is het een kwestie van de drie draden doorlussen en naar de werkschakelaar brengen?

De Quatt komt dus bij de rode pijl en daar moet dus ook de werkschakelaar komen. Als Quatt dat doet vragen ze daar €700,- voor. Gaat via coolblue 🥴
Kleur bij kleur en je bent elektromonteur! 😉
Aftakken kan gewoon. Wel even nagaan hoeveel en welke verbruikers er nog op de garage groep zitten.
Waar hangt jouw ketel trouwens. Daar moet ook nog een snoertje naar toe.

[ Voor 3% gewijzigd door Ehbrands op 15-11-2024 18:30 ]

• Gregory76
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:23

Gregory76

Sony PlayStation freak

Korte vraag: kan ik zomaar straffeloos de stekkers van de Quatt en de CiC uit het stopcontact trekken, er een smartplug (slimme stekker) tussen zetten en de stekkers er weer in doen? Ik wil graag meer inzicht in het stroomverbruik. Vandaar.
Is er wellicht ook een 'goede' volgorde?

strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!

• Bennobang
Gregory76 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:50:
Korte vraag: kan ik zomaar straffeloos de stekkers van de Quatt en de CiC uit het stopcontact trekken, er een smartplug (slimme stekker) tussen zetten en de stekkers er weer in doen? Ik wil graag meer inzicht in het stroomverbruik. Vandaar.
Is er wellicht ook een 'goede' volgorde?
Voor zover ik weet cic eruit quatt eruit pluggen erin en dan weer quatt erin en cic erin. Kan ook quatt en cic apart volgens mij. Een stroomstoring kan ook geen kwaad

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• CryptoCake
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 23:44
Bennobang schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:42:
[...]

Als je vvw genoeg oppervlakte en afgifte heeft hoeven er geen radiatoren extra open als het goed is. Dat zal een kwestie van uitproberen worden. Bij mij staan de radiatoren ook dicht en huis makkelijk warm en behagelijk (en slaapkamers staan alles koud omdat dat lekkerder slaapt). Er zullen wel weer andere tweakers zeggen dat je alles moet verwarmen binnen je schil maar daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Dat hangt zo sterk af van je eigen wensen, je constructie, ovirige isolatie en je vw systeem dat je dat beter zelf kan uitproberen. Dus eerst maar niet de kinderen laten zweten zou ik zeggen *O*
Bedankt voor je advies!
Er is inderdaad meer dan genoeg vvw oppervlak; fijn om te weten dat ik dan die radiatoren niet vol-open hoef te zetten haha.

• DVL14
Ehbrands schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:22:
[...]

Aftakken kan gewoon. Wel even nagaan hoeveel en welke verbruikers er nog op de garage groep zitten.
Waar hangt jouw ketel trouwens. Daar moet ook nog een snoertje naar toe.
Fijn, ga ik de elektra aftakken. Cv hangt op zolder en heb al 125mm buizen ingegraven onder het terras naar m’n huis. Heb er een touwtje doorheen lopen zodat ze de kabels er doorheen kunnen trekken. Dank voor je antwoord.

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:13

[Afbeelding]

Ik begrijp volledig dat het oog ook wat wilt, zeker met een architectonische woning.

Toch nog een laatste poging. Is dit niet mogelijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lq-9W8QHnDXcRENnhxhUiAywDE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oaybZd9HJKnXGKwb1e2BANTT.jpg?f=fotoalbum_large

Ps, niet kijken naar de foto, want ik heb AI gebruikt om de bovenkant in te vullen. Volledig mislukt, maar het idee komt wel over..... 🤣🤣🤣

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

• MarcoVeens
  • Laatst online: 28-01 12:14
Hallo allemaal,

Ik ben van plan een Quatt duo aan te schaffen, in de offerte wordt aangegeven dat je voor de duo maar 1 x 16a groep nodig hebt. Dat snap ik niet, als je 2 x 4kw hebt en ze maximaal zouden draaien, dat je niet genoeg hebt aan een 16a.

Of zie ik dit verkeerd?

Overigens complimenten voor bovenstaande verhaal.

• wpeterw
[
Onder instellingen kun je aangeven of je het wil weergeven in m3 of in kWh (of in GJ).
Dat heb ik gezien maar wat doe je met de data van de Quatt ? Wat stuur je naar mindergas.nl ?

PV Output

• Ehbrands
MarcoVeens schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:44:
Hallo allemaal,

Ik ben van plan een Quatt duo aan te schaffen, in de offerte wordt aangegeven dat je voor de duo maar 1 x 16a groep nodig hebt. Dat snap ik niet, als je 2 x 4kw hebt en ze maximaal zouden draaien, dat je niet genoeg hebt aan een 16a.

Of zie ik dit verkeerd?

Overigens complimenten voor bovenstaande verhaal.
Die 4 kw is het warmtevermogen. Het opgenomen elektrische vermogen hiervoor ligt een stuk lager.
Afhankelijk van je Cop die weer afhankelijk is van temperatuur, cv systeem e.d.
Maar zelfs bij een matige cop van 3 zou je op 1,3 kw electrisch zitten.

• ErnstvV
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Ik snap echt niet de Quatt met deze opstelling akkoord gegaan is, dat komt toch niet in de buurt van een enigszins acceptabele opstelling. Units die dicht op de muur zitten en naar elkaar toe blazen. Zo kan je toch nooit een goed rendement krijgen? Als je het vermogen nodig hebt had je denk ik beter een ander merk split kunnen kopen die dubbel hoog is, dan had die in ieder geval nog een beetje vrij kunnen blazen.

• Bennobang
ErnstvV schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:08:
[...]

Ik snap echt niet de Quatt met deze opstelling akkoord gegaan is, dat komt toch niet in de buurt van een enigszins acceptabele opstelling. Units die dicht op de muur zitten en naar elkaar toe blazen. Zo kan je toch nooit een goed rendement krijgen? Als je het vermogen nodig hebt had je denk ik beter een ander merk split kunnen kopen die dubbel hoog is, dan had die in ieder geval nog een beetje vrij kunnen blazen.
De fase voor het melden over de bizarre opstelling zijn we al tig pagina’s voorbij _/-\o_

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:34
WAF1 schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:35:
Tado-schema WAF1

Ik koos bewust voor de Tado (V3+) omdat ik daar een schema ik kan stellen die stapjes kan maken van 0,1. In de praktijk maak ik gebruik van stapjes van 0,2 en ik hoorde dat dit toch beter is. Hoe er rekening mee dat het warmteverlies in elk huis verschillend is en dat ook de wensen in elk huis verschillend is. Het gebruikte afgiftesysteem heeft natuurlijk ook invloed. Bij vloerverwarming wordt in het algemeen een constante temperatuur aan geraden omdat het een traag systeem is. Het is wel een systeem waarin je warmte kan bufferen en mogenlijk kan je van de eigenschap gebruik maken. Je kan als daar gebruik van maakt, met een schema ook een beetje sturen op dynamische tarieven. We weten niet wat Quatt precies in petto heeft, mijn verkoper vertelde destijds dat als de FE op de markt kwam dat je dan gebruik kon maken van dynamische tarieven. Nu weet ik helemaal niet wat wij in een latere fase gaan doen, maar als ik toch een nieuwe thermostaat moet kiezen wil ik dat er flexibiliteit is ingebouwd en dat ik deze naar mijn wensen kan sturen.

Wensen:
-Wat koeler in de nacht.
-s'ochtends om 7.00 badkamer warm.
-Voorkomen dat de temperatuur in de nacht te veel zakt.
-Voorkomen dat de CV-ketel in de (nacht) aanschiet. (in stapjes op en af bouwen)
-Overdag iets koeler in huis.
-In de avond wat warmer, dan zitten we vaker stil.
-Als mijn zoon thuis komt, vaak laat, dat het huis nog voldoende warm is.
-Draaien op de zonnepanelen in de ochtend.

Aanpak:
-Eerst bekijken hoe het op constante temperatuur gaat. Bevalt dat dan hoef je niks te doen.
-Welke temperatuur vinden we prettig?
-Bepalen wat de wensen zijn en daar een tijdstip aan verbinden.
-Vervolgens heb ik het schema op een kladje uitgetekend en de ingestelde temperaturen bepaalt.

Testfase: wo 16 oktober- ma 4 november 2024

Effecten
-Het plan om mijn zonnepanelen te gebruiken kon de prullebak in, in het voor- en naseizoen ging bij mij de wp in de ochtend niet aan.
-Een "onverwacht" neven effect, een hogere COP omdat in de eerste koude uren van de nacht de wp niet of nauwenlijks bij hoeft te springen. Deze trend is echt zichtbaar maar niet statistisch onderzocht.
-Tot nu toe, sinds het instellen van het schema, is de CV-ketel niet meer bijgesprongen en dat verwachte ik ook.
-In het voor- seizoen bleek dat de temperatuur van de woonkamer (waar de thermosstaat hangt) het meestal al boven de 20 graden is. Het heeft geen zin om de thermostaat lager als 20 graden te zetten.
Ook nu (november) is de buitentemperatuur 17,9 graden (volgens de Quatt app.) en is het binnen 20.2 de Quatt Wat ik in de app zie bij de Kamertemperatuur, dat mijn huis sterk op de zonin val reageert, vandaag is de constante lijn, niet helemaal constant. Op veel ander dagen lukt dat wel goed.
- Ik heb gekozen voor overdag een temperatuur van 20,2 omdat deze hier thuis (tot nu toe) bijna niet onder de 20 graden zakt. Ik probeer hier mee ook een beetje het vochtgehalte te sturen.
-Voorlopige conclusie mijn wp begint pas bij 21 graden fatsoenlijke runs te maken. De ondergrens van mijn wp is met 400 W opgenomen elektrische vermogen, hoger dan bij sommige anderen. Indirect gevolg is dat de wp naar mijn indruk wat onrustiger is. (later aandacht aanbesteden)
-Comfortabel in huis. (Vanmorgen iets koeler in de slaapkamer maar mijn man had daar geen last van)

Handig is dat ik in de app het schema kan onderbreken en toch even de temperatuur hoger of wat lager kan zetten.

Tado-schema

[Afbeelding]

0.00 20,2 temperatuur stutten (ondersteunen)
1.00 20,0
2.00 19,8
3.00 19,6 Min. temperatuur waarop ik stut.
4.00 19,6
5.00 19,8
6.00 20,0
7.00 20,2 Badkamer
8.00 20,2
De constante lijn, de temperatuur overdag, staat dus op 20.2 graden ingesteld.
17.00 20,2
18.00 20,4 Koken helpt de temperatuur omhoog te brengen
19.00 20,6
20.00 20,8 Journaal
20.00 21,0 Warmtebuffer
21.00 21,0 Warmtebuffer
21.30 20,8 Afbouwen omdat ik zuinig met energie om wil gaan. De temp. buiten wordt ook kouder.
22.00 20,5
23.00 20,2 Doordat je dus een temperatuur instelt weet je altijd dat deze niet te snel zakt. Ik noem dat de temperatuur stutten (ondersteunen) Ik weet niet of deze woorden in deze combinatie worden gebruikt, maar ik weet wat ik er mee bedoel omdat ik het zelf heb verzonnen.

Ik stuur dus in de eerste plaats op comfort, maar bijkomende voordeel was dat de COP omhoog schoot. Mogenlijk kan ik nog optimaler van het buffereffect voor de nacht gebruik maken maar dan moet ik gaan experimenteren. Ik wil nu eerst kijken wat het effect is als het kouder wordt en ben eigenlijk zeer tevreden. De radiatoren moeten ook nog beter waterzijdig worden ingeregeld. Het kan zijn dat we later nog meer ventialatoren op moeten hangen maar dat vind ik vrij prijzig. Bovendien staan er een aantal Chill's in optie die als het moet ook een warmteboost kunnen geven. Mijn man en mijn zoon vinden de temperatuur nu goed, dus even niks aanschaffen, maar de afgifte kan dus nog beter.

Voorbeeld vrijdag 1 november.

Ik zeg eerlijk dat ik niet weet of mijn verbruik ook hoog of laag is omdat ik geen flauw idee heb wat ik op een vergelijkbare dag met de CV-ketel zou gebruiken. (Inderdaad het vervangend gasverbruik staat in de app. maar ik zou eerder een ander stookregiem aanhouden) Als voorbeeld heb ik gekozen voor de dag met een wat hoger verbruik. Het was die dag relatief koud in de nacht, op zijn laagste punt net onder de 8 graden. Je kunt goed zien dat de de temperatuur wordt gestud. Ik zie mogenlijk ook, scherpe daling, als je aan het koken gaat en de wp op een lagere stand gaat. Maar ik weet niet wanneer ik die dag aan het koken ging of dat het toch toeval is. De COP van die dag 5,9 vond ik mooi, zeker voor een wp die in een soort (balkon) bak staat.

Grofweg een bak h= 80 of 90 cm b= 180? cm de Quatt staat aan deze korte kant L= 400 cm We moet natuurlijk afwachten als het echt kouder wordt of het dan ook goed werkt. We hebben dus een uitblaasafstand van 3,5 meter aangehouden, dat is wat door Quatt is getest.
Teminste dat heeft mijn verkoper aan mij aangeven en deze afstand staat dus in mijn plaatsingsplan.

[Afbeelding]
Gaaf verhaal, ik werd er enthousiast van en heb het ook eens toegepast. Maar ik moet toch concluderen dat mijn grafiekje er anders uit ziet. Waar ik bij jou zie (en ook een post nog later daarna) dat de kamertemperatuur aardig de ingestelde temperatuur volgt, heeft ie bij mij duidelijk moeite om de ingestelde temperatuur te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cw5hfLBdxWsURPGCHZl5Alty9wk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oGqFI8idw02B1gvTfeez6ZnC.jpg?f=fotoalbum_large

Waar zou dat aan kunnen liggen? Wellicht een instelling op de Tado?

De COP van die dag is verder prima, een keurige 6.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdV5fjZ7thvygOp5A0xAkRSl9Sw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4u5KwD3w4uvLONOcptxlvXl.jpg?f=fotoalbum_large

• Dersan
Dersan schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:56:
[...]

Owja, sh*t, dat was het....begin dit jaar de Quatt gekregen maar door geluidsproblemen heb ik hier toen niet verder op ingezoomd. Wel erg jammer want nu ik dat geswitcht hebt vanmorgen draait hij rustig aan een stuk door, het kan dus wel.....

Zou het stroomloos maken van de T6 ook helpen? Slim stopcontact achter de ontvanger en elke 48uur een minuutje spanning eraf?
Nu ruim een week erg goede ervaringen met het aan/uit zetten van optimalisatie instellingen voor het slapen gaan net na het ingaan van de nachtverlaging en dus bij een uitgeschakelde Quatt.

Voorbeeld met optimalisatie uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-SdWtP_dlG-FTB74B-qgzgmGcM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S9Di4zmpNwsuQ7uhpGuhtfdG.png?f=fotoalbum_large

Voorbeeld optimalisatie elke avond even resetten (staat dus wel gewoon normaal uit hoor maar hij "optimaliseert" alsnog!). Die kleine piek aan het einde deed ik door installeren slimme stekker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5gjAN4mW_GGuBJOpMsnpzfLLUE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DbAIaK8o7Fv39M7TEmrP2VP2.png?f=fotoalbum_large

Slimme stekker is vanavond binnengekomen. Elke dag om 23:00 een minuutje uit als de Quatt niet loopt, ben benieuwd of dat hetzelfde effect heeft.

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:37
EvtK schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 21:30:
[...]

Gaaf verhaal, ik werd er enthousiast van en heb het ook eens toegepast. Maar ik moet toch concluderen dat mijn grafiekje er anders uit ziet. Waar ik bij jou zie (en ook een post nog later daarna) dat de kamertemperatuur aardig de ingestelde temperatuur volgt, heeft ie bij mij duidelijk moeite om de ingestelde temperatuur te krijgen.
[Afbeelding]

Waar zou dat aan kunnen liggen? Wellicht een instelling op de Tado?

De COP van die dag is verder prima, een keurige 6.

[Afbeelding]
Even een paar dagen laten gaan, komt vanzelf goed.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• CPM
  • Niet online

CPM

@Dersan welke optimalisatie instellingen bedoel je precies in de t6?

Hier tekenen aub ......

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:44

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 03-11 07:40
DVL14 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:45:

[...] Ik had gehoopt dat deze in een vrij stopcontact in de schuur kon worden aangesloten maar dat mocht niet. Het moet op een werkschakelaar worden aangesloten.

[..]
Gaat dit om een enkele Quatt? Sinds wanneer eist Quatt een werkschakelaar?

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

• Ehbrands
vanquishsdiv schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 22:38:
[...]

Dat lijkt nogal willekeurig te zijn zoals we in dit topic kunnen lezen. Bij mij ook gewoon met een stekker.

• DVL14
vanquishsdiv schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 22:38:
[...]

Ja, een enkele Quatt. Bij het bezoek ook niet besproken maar pas in het plaatsingsplan kreeg ik dit te horen. Eén stopcontact in de schuur voldoet niet. Letterlijke tekst vanuit Quatt:

Echter, Quatt werkt streng volgens de NEN1010 wet en regelgeving. De Quatt Hybrid mag alleen worden aangesloten aan het stopcontact bij de cv ketel. Of een werkschakelaar naast de Quatt aan de gevel. Tevens zijn dit de regels van Quatt.

• vanquishsdiv
DVL14 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 22:43:
[...]

Ja, een enkele Quatt. Bij het bezoek ook niet besproken maar pas in het plaatsingsplan kreeg ik dit te horen. Eén stopcontact in de schuur voldoet niet. Letterlijke tekst vanuit Quatt:

Echter, Quatt werkt streng volgens de NEN1010 wet en regelgeving. De Quatt Hybrid mag alleen worden aangesloten aan het stopcontact bij de cv ketel. Of een werkschakelaar naast de Quatt aan de gevel. Tevens zijn dit de regels van Quatt.
Aha vandaar. Bij mij gaat ie inderdaad aan het stopcontact onder de combiketel welke een eigen groep heeft. Dinsdag is het zo ver ik ben benieuwd. Het vuilfilter ligt al klaar.

Kan men trouwens de pomp waterpas zetten? De grind ondergrond loopt ongeveer 3-5% af

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

• vanquishsdiv
In mijn Plaatsingsplan staat dat ik spouwmuurisolatie (ouder dan 10jr) heb en HR++ glas. Dat klopt niet. Ik heb geen spouwmuurisolatie en heb voor 70% HR++ glas en de rest HR+. Mogelijk wilde sales mijn verwachte besparing positiever brengen.

Mijn warmteverlies zal dus mogelijk te laag zijn ingesteld. Hoe zal ik dat straks merken aan de Quatt, als het warmteverlies daadwerkelijk te laag afgesteld staat?

• Gerardwaz
vanquishsdiv schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 23:00:
In mijn Plaatsingsplan staat dat ik spouwmuurisolatie (ouder dan 10jr) heb en HR++ glas. Dat klopt niet. Ik heb geen spouwmuurisolatie en heb voor 70% HR++ glas en de rest HR+. Mogelijk wilde sales mijn verwachte besparing positiever brengen.

Mijn warmteverlies zal dus mogelijk te laag zijn ingesteld. Hoe zal ik dat straks merken aan de Quatt, als het warmteverlies daadwerkelijk te laag afgesteld staat?
Dan wordt het niet warm.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 29-09 22:01
vanquishsdiv schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 23:00:

Hoe slechter je huis geïsoleerd is, des te groter zal de besparing met de quatt zijn. Je kan deze stelling ook omdraaien: een oneindig goed geïsoleerd huis verbruikt geen energie om warm te blijven en dan is er ook niets te besparen.

Voor iedere kuub gas die je eerst verstookte en die 8.8 kWh aan warmte opleverde, gebruik je met quatt een hoeveelheid elektrische energie die een factor COP lager ligt (bij een COP van 5 is dus slechts 8.8/5 = 1.76 kWh 'stroom' nodig. Een kuub gas kost momenteel orde € 1,30. 1,76 kWh elektriciteit ongeveer 45 ct. Dus je besparing per kuub gas die je nu gebruikt is € 1,31. Deze berekening gaat goed totdat het te koud wordt en de CV wordt bijgeschakeld. In het ergste geval neemt de CV het dan helemaal over, en bespaar je niks ten opzichte van de situatie zonder quatt, maar je betaalt dan ook niets extra (behalve dat je investering niets oplevert).

Echter, bij een slecht geïsoleerd huis zal de CV eerder bijspringen en wordt de besparing minder.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

• Gerardwaz
AlfredPteD schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 23:57:
[...]

Hoe slechter je huis geïsoleerd is, des te groter zal de besparing met de quatt zijn. Je kan deze stelling ook omdraaien: een oneindig goed geïsoleerd huis verbruikt geen energie om warm te blijven en dan is er ook niets te besparen.

Voor iedere kuub gas die je eerst verstookte en die 8.8 kWh aan warmte opleverde, gebruik je met quatt een hoeveelheid elektrische energie die een factor COP lager ligt (bij een COP van 5 is dus slechts 8.8/5 = 1.76 kWh 'stroom' nodig. Een kuub gas kost momenteel orde € 1,30. 1,76 kWh elektriciteit ongeveer 45 ct. Dus je besparing per kuub gas die je nu gebruikt is € 1,31. Deze berekening gaat goed totdat het te koud wordt en de CV wordt bijgeschakeld. In het ergste geval neemt de CV het dan helemaal over, en bespaar je niks ten opzichte van de situatie zonder quatt, maar je betaalt dan ook niets extra (behalve dat je investering niets oplevert).

Echter, bij een slecht geïsoleerd huis zal de CV eerder bijspringen en wordt de besparing minder.
Maar dat was de vraag niet, als het warmteverlies te laag is ingesteld springt de ketel niet bij.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:48
DVL14 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 22:43:
[...]

Pff zucht, alsof de NEN1010 onderscheid zou maken tussen 'een stopcontact bij de CV ketel' en eentje die dat niet is. Met zo'n slot op een stekker maakt de locatie toch niet uit zou je zeggen..

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• netappie
Toby-Wan schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 07:42:
[...]

Pff zucht, alsof de NEN1010 onderscheid zou maken tussen 'een stopcontact bij de CV ketel' en eentje die dat niet is. Met zo'n slot op een stekker maakt de locatie toch niet uit zou je zeggen..
Ergens in een andere ruimte een stekker in een stopcontact is waarschijnlijk niet duidelijk genoeg bij onderhoud. Iemand kan dan wel roepen dat dit de Quatt is, maar het kan net zo goed tuinverlichting of een EV laadkabel zijn.

Bij de ketel kan de monteur zelf de kabel volgen en zien dat die met de Quatt slangen mee naar buiten gaat. Dat lijkt mij een stuk duidelijker en dus veiliger.
Zelf heb ik een PV verdeler in de CV ruimte gebruikt en die netjes gelabeld. Geen twijfel over mogelijk wat het is en zowel een schakelaar als gewoon een verwijderbare stekker voor de Quatt en de CiC.

• wpeterw
Ik zou mijn opstelling graag eens vergelijken met iemand die een vergelijkbare opstelling heeft:

- Begane grond: vloerverwarming met mengverdeler, pomp met slimme stekker (aan bij warmtevraag)
- Verdieping: ouderwetse radiatoren met Tado thermostaatknoppen met elk een eigen schema
- Tado thermostaat
- Homeassistant

De Quatt is afgelopen week geinstalleerd en ik heb nog niets gewijzigd aan de instellingen van de Tado: gegane grond constant 19 graden, badkamer boven (radiator) constant 21, slaapkamers kinderen met schema Tado verwarmen naar 19 graden (om 16u) en om 21u weer uit.

Ik zie dat de actuele COP "hoog" is als er beneden verwamd wordt (rond de 5, soms bijna 6) maar laag als er (alleen) boven verwarmd wordt (rond de 3).

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen met een vergelijkbare opstelling.

Huis is uit 1937, vrijstaand, 210m2 woonoppervlak en heeft na renovatie in de jaren 90 een dubbele spouw en normaal dubbel glas. Komend voorjaar worden alle kozijnen vervangen door kunststof met tripple glas.

Gasverbruik pre-Quatt was 1500m3.

PV Output

• vanquishsdiv
Dank, bij voorbaat Quatt al mailen of gewoon afwachten omdat er er een kans is dat het wel meevalt?

• CPM
  • Niet online

CPM

@Dersan wat bedoel je met optimalisatie instellingen resetten? Resetten bestaat niet in de t6 m.b.t. die instelling dus die term is onjuist. (Net als resetten van de CiC, men bedoeld vaak spanningsloos maken. Resetten is in mijn ogen iets terug zetten naar de fabrieksinstellingen).

Ik begrijp jouw post dus niet helemaal. Moet jij de t6 spanningsloos maken om de optimalisatie instelling UIT goed door te laten komen?

Of is het bedoeld voor (zie quote hieronder)
mrdop schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:20:
[...]

Het veranderen van de Optimalisatie instellingen (die niets doen met het regelen, alleen maar met eerder starten of stoppen van het schema obv aangeleerde aanwarmtijd van de woning!) reset de ingeleerde parameters van de T6.

Het begint altijd perfect (met bij mij lange runs) om over een paar dagen weer terug te zijn bij het oude gedrag (als de parameters weer zijn bepaald en ingeleerd, en bij mij weer aan/uit pieken zolang het nog niet echt koud is). In deel 1 al uitvoerig aan de orde geweest. Heel irritant gedrag van de T6 wat je op het verkeerde been zet.
Ik citeer nog even Quattt aan mij:

Het zijn inderdaad korte runs wat ook voor een mindere COP zorgt. Ik gaf de vorige keer aan de optimalisatie optie uit te zetten, maar deze moet juist aan. Excuses voor de verwarring.

De optimalisatie zal het pendelen voorkomen en dus langere runs hebben. Dit zal als het goed is ook voor een hogere COP zorgen.

Ik blijf het apart vinden dat Quatt deze instelling aanbeveelt. Deze instelling is toch alleen van toepassing als men gebruik maakt van een schema?
En ik hoor hier in dit topic alleen maar dat men de instelling uit zet.

Uiteraard heb ik Quatt om toelichting gevraagd over deze instelling en je raadt het misschien al: geen reactie op gehad.

[ Voor 28% gewijzigd door CPM op 16-11-2024 08:57 ]

Hier tekenen aub ......

• Dersan
CPM schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 08:46:
@Dersan wat bedoel je met optimalisatie instellingen resetten? Resetten bestaat niet in de t6 m.b.t. die instelling dus die term is onjuist. (Net als resetten van de CiC, men bedoeld vaak spanningsloos maken. Resetten is in mijn ogen iets terug zetten naar de fabrieksinstellingen).

Ik begrijp jouw post dus niet helemaal. Moet jij de t6 spanningsloos maken om de optimalisatie instelling UIT goed door te laten komen?

Of is het bedoeld voor (zie quote hieronder)

[...]

Ik citeer nog even Quattt aan mij:

Het zijn inderdaad korte runs wat ook voor een mindere COP zorgt. Ik gaf de vorige keer aan de optimalisatie optie uit te zetten, maar deze moet juist aan. Excuses voor de verwarring.

De optimalisatie zal het pendelen voorkomen en dus langere runs hebben. Dit zal als het goed is ook voor een hogere COP zorgen.

Ik blijf het apart vinden dat Quatt deze instelling aanbeveelt. Deze instelling is toch alleen van toepassing als men gebruik maakt van een schema?
En ik hoor hier in dit topic alleen maar dat men de instelling uit zet.

Uiteraard heb ik Quatt om toelichting gevraagd over deze instelling en je raadt het misschien al: geen reactie op gehad.
Ongeacht of optimalisatie aan of uit staat op de T6 blijft deze een soort van lerend vermogen houden. Dit lerende vermogen werkt in mijn situatie, naar mijn ervaring, juist averechts. De Quatt stopt eerder, start later en gaat hierdoor veel harder draaien met kortere runs. En ik ben hier niet de enige in!

Door het even kort aan en uit zetten van de optimalisatie functie op de thermostaat vergeet de T6 wat data van het lerende vermogen.

Nu heb ik geen zin om dit elke avond op de thermostaat te doen dus probeer ik nu uit of dit ook werkt door de thermostaat elke avond een minuutje spanningsloos te maken.

Let op, dit bovenstaande is niet echt wetenschappelijk bewezen maar ik durf er wel een vingerkootje om te verwedden :Y .

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Voor de Tado bezitters.

Ik kom er zojuist achter, dat er een nieuwe functie inTado zit. Aanvoertemperatuur optimalisatie. Werkt met OpenTherm. In hoeverre dit nu ook met de CIC communiceert? Geen idee.

Toen ik dit in Tado voor het eerst opende bleek, dat deze bij mij op 38C staat. Wellicht de standaardinstelling voor de Quatt in Tado?

Ik laat het hier eerst mooi op staan en ga de komende tijd eens extra letten op de watertemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78T6Tp38-Q_DJqmEv80uqiDjBR4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z1BTMVAHcSF0AxOvLM0s7kfA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xjSWiv1vs_v_0LfSzJwVXBu2u-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LIWJVNwbaHnLsx88gJFnQlz7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Mickel moen op 16-11-2024 09:42 ]

• jj85
wpeterw schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 08:30:
Ik zou mijn opstelling graag eens vergelijken met iemand die een vergelijkbare opstelling heeft:

- Begane grond: vloerverwarming met mengverdeler, pomp met slimme stekker (aan bij warmtevraag)
- Verdieping: ouderwetse radiatoren met Tado thermostaatknoppen met elk een eigen schema
- Tado thermostaat
- Homeassistant

De Quatt is afgelopen week geinstalleerd en ik heb nog niets gewijzigd aan de instellingen van de Tado: gegane grond constant 19 graden, badkamer boven (radiator) constant 21, slaapkamers kinderen met schema Tado verwarmen naar 19 graden (om 16u) en om 21u weer uit.

Ik zie dat de actuele COP "hoog" is als er beneden verwamd wordt (rond de 5, soms bijna 6) maar laag als er (alleen) boven verwarmd wordt (rond de 3).

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen met een vergelijkbare opstelling.

Huis is uit 1937, vrijstaand, 210m2 woonoppervlak en heeft na renovatie in de jaren 90 een dubbele spouw en normaal dubbel glas. Komend voorjaar worden alle kozijnen vervangen door kunststof met tripple glas.

Gasverbruik pre-Quatt was 1500m3.
Geen ervaring met vvw, maar ik vermoed dat de Quatt zijn warmte boven niet goed kwijt kan. Waarschijnlijk zie je dan ook een oplopende watertemperatuur.

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16:00
Dersan schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 09:13:
[...]

Ongeacht of optimalisatie aan of uit staat op de T6 blijft deze een soort van lerend vermogen houden. Dit lerende vermogen werkt in mijn situatie, naar mijn ervaring, juist averechts. De Quatt stopt eerder, start later en gaat hierdoor veel harder draaien met kortere runs. En ik ben hier niet de enige in!

Door het even kort aan en uit zetten van de optimalisatie functie op de thermostaat vergeet de T6 wat data van het lerende vermogen.

Nu heb ik geen zin om dit elke avond op de thermostaat te doen dus probeer ik nu uit of dit ook werkt door de thermostaat elke avond een minuutje spanningsloos te maken.

Let op, dit bovenstaande is niet echt wetenschappelijk bewezen maar ik durf er wel een vingerkootje om te verwedden :Y .
Bij mij staat optimalisatie aan en het werkt perfect. Maar ik kom ook al maanden niet meer aan welke instelling dan ook. Misschien dat dat ook helpt.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• medu80
  • Laatst online: 20:57
Mickel moen schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 09:34:
Voor de Tado bezitters.

Ik kom er zojuist achter, dat er een nieuwe functie inTado zit. Aanvoertemperatuur optimalisatie. Werkt met OpenTherm. In hoeverre dit nu ook met de CIC communiceert? Geen idee.

Toen ik dit in Tado voor het eerst opende bleek, dat deze bij mij op 38C staat. Wellicht de standaardinstelling voor de Quatt in Tado?

Ik laat het hier eerst mooi op staan en ga de komende tijd eens extra letten op de watertemperatuur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Uitzetten, doet de Quatt niets mee en er ontstaat een message flood van read en write van 38 graden. Zelfs uitzetten heeft geen nut, temperatuur op geen zetten. Daarna herstart je TADO vanzelf en ben je van de overvloedige berichten af.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

medu80 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 09:53:
[...]

Uitzetten, doet de Quatt niets mee en er ontstaat een message flood van read en write van 38 graden. Zelfs uitzetten heeft geen nut, temperatuur op geen zetten. Daarna herstart je TADO vanzelf en ben je van de overvloedige berichten af.
Ok, maar ik heb ook niets aangezet. Dat zal met een update in oktober gebeurd zijn, maar ik heb niets ongewoon gemerkt.

En message flood van read en write???? Kun je dat toelichten, want het zegt mij niets.

Overvloedige berichten? Wat voor berichten en hoe?

[ Voor 4% gewijzigd door Mickel moen op 16-11-2024 10:05 ]

• CPM
  • Niet online

CPM

VindiGoosh schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:32:
[...]

Als het bovenstaande klopt, moet ik weten:

@CPM is jouw “quatt 1” uit je data de quatt op de retour direct na het warmteafgifte systeem, of is het de quatt na de andere Quatt?

Dit kun je overigens NIET zien in de app, want bij mij is het daar precies andersom.
Quatt/HP1 is waar het water er in gaat en Quatt/HP2 is waar het uit gaat.

@SBL ik zal vanmiddag is bekijken wat de flow was op die momenten waarop jij de COP berekening doet.
Edit: rond de 800l/h. Maar rond die tijd zie ik ook 730 l/h. Het schommelt behoorlijk.
Maar mijn flow is verre van stabiel.
Het enige dat voor mij enigszins betrouwbaar is is het aantal kWh op een dag. Gisteren 15kWh bijv.

Het grootste verbruik zit hem in de nacht.
Ik denk dat ik in de toekomst een Tado wil zodat ik daar iets meer kan finetunen. Iets verlagen en langzaam opbouwen kan dan net iets beter dan met de T6.
Maar eerst zorgen dat het technisch op orde is.

[ Voor 4% gewijzigd door CPM op 16-11-2024 10:12 ]

Hier tekenen aub ......

• medu80
Mickel moen schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 09:58:
[...]

Ok, maar ik heb ook niets aangezet. Dat zal met een update in oktober gebeurd zijn, maar ik heb niets ongewoon gemerkt.

En message flood van read en wite???? Kun je dat toelichten, want het zegt mij niets.

Overvloedige berichten? Wat voor berichten en hoe?
Extreem veel Opentherm berichten dat de thermostaat 38 graden stuurt en de CiC acknowledged. Waardoor de leesbaarheid achteruit ging. Het viel mij op dat ik de TADO hoger zet en deze wijzing heel lang duurde voordat ik'm zag in de logging. Nu gaat het allemaal een stukkie sneller. Gaat om een tiental seconden of zo, maar viel me wel op. Verder na geen zie ik op de traagheid na geen verandering.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

medu80 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:09:
[...]

Extreem veel Opentherm berichten dat de thermostaat 38 graden stuurt en de CiC acknowledged. Waardoor de leesbaarheid achteruit ging. Het viel mij op dat ik de TADO hoger zet en deze wijzing heel lang duurde voordat ik'm zag in de logging. Nu gaat het allemaal een stukkie sneller. Gaat om een tiental seconden of zo, maar viel me wel op. Verder na geen zie ik op de traagheid na geen verandering.
Ik krijg helemaal geen Opentherm berichten. Waar dan? Hoe?

Of geldt dit alleen als je een Tado abonnement hebt, want dat heb ik niet.

• Friezin
  • Niet online
pietjm schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 09:51:
[...]

Bij mij staat optimalisatie aan en het werkt perfect. Maar ik kom ook al maanden niet meer aan welke instelling dan ook. Misschien dat dat ook helpt.
Ah, je bent om?
Meen me te herinneren dat je afgelopen voorjaar je bedenkingen had

• medu80
Mickel moen schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:12:
[...]

Ik krijg helemaal geen Opentherm berichten. Waar dan? Hoe?

Of geldt dit alleen als je een Tado abonnement hebt, want dat heb ik niet.
Daar heb je een apart stukje hardware voor nodig. De OpenTherm Gateway, daarmee kun je de berichten zien die de CiC stuurt en ontvangt van je Thermostaat.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

medu80 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:14:
[...]

Daar heb je een apart stukje hardware voor nodig. De OpenTherm Gateway, daarmee kun je de berichten zien die de CiC stuurt en ontvangt van je Thermostaat.
Die heb ik dus niet en dus ook geen last van.

• medu80
Mickel moen schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:16:
[...]

Die heb ik dus niet en dus ook geen last van.
Dan lees je niet goed.

• Friezin
  • Niet online
vanquishsdiv schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 08:44:
[...]

Dank, bij voorbaat Quatt al mailen of gewoon afwachten omdat er er een kans is dat het wel meevalt?
Vraag de monteurs even welke instellingen zij moeten invoeren.
Want naar ik mij herinner, voeren zij die instellingen in de CIC in, bij het plaatsen van de Quatt.
(Ik kende toen de invloed van deze 2 parameters (warmteverlies en buitentemperatuur) nog niet 🙃. Bij mij waren 12 radiatoren niet opgenomen in het plaatsingplan/technisch rapport of hoe dat ding tegenwoordig maar heet.)

Edit:
Vul, als je gasverbruik van januari weet, even de warmteverliesberekening in (TS). Dan heb je een richting, wat je warmteverlies ongeveer is.

[ Voor 10% gewijzigd door Friezin op 16-11-2024 10:23 ]

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Wat lees ik niet goed? Sorry hier begrijp ik niets van.

• paQ
Mickel moen schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:23:
[...]

Wat lees ik niet goed? Sorry hier begrijp ik niets van.
De communicatiestroom tussen thermostaat en CIC gaat in de vorm van berichten heen en weer.
Ook zonder die extra hardware is die berichtenstroom er, maar @medu gebruikt een interface om die berichten af te vangen zodat je kunt zien wat er nou eigenlijk gecommuniceerd wordt.
Ergo, ook al heb je die interface niet, maar zet je wel die aanvoeroptimalisatie aan, dan heb je er dus wel 'last' van.

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 16-11-2024 10:38 ]

• Gerardwaz
vanquishsdiv schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 08:44:
[...]

Ik zou het gewoon even aankijken.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

paQ schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:34:
[...]

De communicatiestroom tussen thermostaat en CIC gaat in de vorm van berichten heen en weer.
Ook zonder die extra hardware is die berichtenstroom er, maar @medu gebruikt een interface om die berichten af te vangen zodat je kunt zien wat er nou eigenlijk gecommuniceerd wordt.
Ergo, ook al heb je die interface niet, maar zet je wel die aanvoeroptimalisatie aan, dan heb je er dus wel 'last' van.
Ok, dat begrijp ik.

Maar nu wordt het interessant, want nu wil ik weten waar ik dan last van heb.

Er zit ook enige tegenspraak in. Aan de ene kant wordt er gezegd, de CIC doet er niets mee, maar aan de andere kant, dat je (lees CIC) er wel last van hebt, dus dan zou de CIC er wel iets mee doen.

Is de CIC dan zo dom, dat deze zich hier last van laat hebben? En wat dan? Raakt ze van de leg?

En verder. Ik heb niets aangezet. Ik constateer dat er een nieuwe functie in de Tado zit en dat deze bij mij op 38C staat.

[ Voor 7% gewijzigd door Mickel moen op 16-11-2024 11:02 ]

• Friezin
  • Niet online
https://shop.action.com/n...ooster-radiatorventilator

Ik heb nergens stopcontacten bij mijn radiatoren (hal en slaapkamer), dus dan zou dit een oplossing kunnen zijn.
Leuk ding, oplaadbaar, maar snel leeg

• vanquishsdiv
Friezin schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:54:

Ik heb nergens stopcontacten bij mijn radiatoren (hal en slaapkamer), dus dan zou dit een oplossing kunnen zijn.
Gaat volledig opgeladen 14 uur mee (stand low). Opladen duurt 5 uur. Dus dat is elke dag opladen als je geen beschikking hebt tot een stopcontact, dus 5 uur geen ventilator.

• MacD007
Voor mensen die nog niet overtuigd zijn van het nut van een vuilfilter hier een foto van een andere topic hier op tweaker (bron) wat deze uit een vuilfilter heeft gehaald.
En nee, het is dus niet dat wat op de fles staat, het lijkt mij dat je dit echt niet in je warmtewisselaar cq pomp van je warmtepomp wilt hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3EkWwHcGmol0LoGtoTShSq5z38=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/1yEBozdxWowAZotGzxiGqXdq.webp?f=user_large

• netappie

Een Lithium-ion accu boven op een radiator. Kan vast niet mis gaan |:(

• vanquishsdiv
MacD007 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:03:
Voor mensen die nog niet overtuigd zijn van het nut van een vuilfilter hier een foto van een andere topic hier op tweaker (bron) wat deze uit een vuilfilter heeft gehaald.
En nee, het is dus niet dat wat op de fles staat, het lijkt mij dat je dit echt niet in je warmtewisselaar cq pomp van je warmtepomp wilt hebben.
[Afbeelding]
Ik zou zelf wel een vuilfilter nemen, begrijp me niet verkeerd. Maar zo'n foto is zo nietszeggend en geen bewijs dat het nodig is. Ja de kleur is donker, maar doet het echt iets met je apparatuur? Wat is het? Metaal? En wat er in zo'n vuilfilter zit is natuurlijk altijd geconcentreerder en een opeenstapeling van een langere tijd.

• MacD007

oplaadbaar van action ? kun je beter direct 112 bellen als je dit gaat insteken, vergeet niet dat je dit dus ook onbeheerd laat lopen.
oplaadbare accu's van action hebben nu niet bepaald een goede naam, zolang je er bij bent is het prima, maar onbeheerd in gebruik zou ik dit echt afraden, ken genoeg voorbeelden van slechte China brand accu's die spontaan in brand vliegen, en dergelijke accus zijn zeker in staat om een kompleet huis af te laten branden.

ik zie de krantenkopen al : DOOR WARMTEPOMP IS HUIS AFGEBRAND.

Nee, gebruik dan bv een K25 leidingsysteem (of vergelijkbaar) om je kabels mooi weg te werken.

[ Voor 19% gewijzigd door MacD007 op 16-11-2024 11:12 ]

• vanquishsdiv
MacD007 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:09:
[...]

oplaadbaar van action ? kun je beter direct 112 bellen als je dit gaat insteken, vergeet niet dat je dit dus ook onbeheerd laat lopen.
oplaadbare accu's van action hebben nu niet bepaald een goede naam, zolang je er bij bent is het prima, maar onbeheerd in gebruik zou ik dit echt afraden, ken genoeg voorbeelden van slechte China brand accu's die spontaan in brand vliegen, en dergelijke accus zijn zeker in staat om een kompleet huis af te laten branden.

ik zie de krantenkopen al : DOOR WARMTEPOMP IS HUIS AFGEBRAND.

Nee, gebruik dan bv een K25 leidingsysteem (of vergelijkbaar) om je kabels mooi weg te werken.
Apparaat heeft wel een echt CE-keurmerk en is geïmporteerd door https://www.conceptonlinebv.nl/merken/nexxt/

Als het echt zo onveilig was, dan zou dit product toch wel niet toegestaan zijn? En is het echt Li-ion. Of zit er gewoon een NiMh-accu in.

Maar je hebt helemaal gelijk. Accu's onbeheerd aan een lading wordt altijd afgeraden. Ook van je laptop, telefoon, fiets. Dit product doet daar dus niet voor onder. Behalve dat Li-ion op een verwarming me ook niet prettig lijkt ivm kans zelfontbranding boven de 60 gr.

[ Voor 11% gewijzigd door vanquishsdiv op 16-11-2024 11:17 ]

• MacD007
vanquishsdiv schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:06:
[...]

Ik zou zelf wel een vuilfilter nemen, begrijp me niet verkeerd. Maar zo'n foto is zo nietszeggend en geen bewijs dat het nodig is. Ja de kleur is donker, maar doet het echt iets met je apparatuur? Wat is het? Metaal? En wat er in zo'n vuilfilter zit is natuurlijk altijd geconcentreerder en een opeenstapeling van een langere tijd.
ik hoor helaas weer de aloude en bekende tegenargumenten van een vuilfilter, prima, als je dit niet weet te overtuigen, prima, maar ga dan aub niet klagen dat over een aantal jaren je warmtepomp storingen veroorzaakt en uiteindelijk defect raakt.
Want dat is dan echt je eigen keuze geweest.
Wees wel bedacht dat je met vuur speelt, dus wees ook niet verbaasd als je je vingers verbrand, want dat is gewoon een onderdeel van het spel met vuur.

Pagina: 1 ... 143 ... 301 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.