WAF1 schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:35:
Tado-schema WAF1
Ik koos bewust voor de Tado (V3+) omdat ik daar een schema ik kan stellen die stapjes kan maken van 0,1. In de praktijk maak ik gebruik van stapjes van 0,2 en ik hoorde dat dit toch beter is. Hoe er rekening mee dat het warmteverlies in elk huis verschillend is en dat ook de wensen in elk huis verschillend is. Het gebruikte afgiftesysteem heeft natuurlijk ook invloed. Bij vloerverwarming wordt in het algemeen een constante temperatuur aan geraden omdat het een traag systeem is. Het is wel een systeem waarin je warmte kan bufferen en mogenlijk kan je van de eigenschap gebruik maken. Je kan als daar gebruik van maakt, met een schema ook een beetje sturen op dynamische tarieven. We weten niet wat Quatt precies in petto heeft, mijn verkoper vertelde destijds dat als de FE op de markt kwam dat je dan gebruik kon maken van dynamische tarieven. Nu weet ik helemaal niet wat wij in een latere fase gaan doen, maar als ik toch een nieuwe thermostaat moet kiezen wil ik dat er flexibiliteit is ingebouwd en dat ik deze naar mijn wensen kan sturen.
Wensen:
-Wat koeler in de nacht.
-s'ochtends om 7.00 badkamer warm.
-Voorkomen dat de temperatuur in de nacht te veel zakt.
-Voorkomen dat de CV-ketel in de (nacht) aanschiet. (in stapjes op en af bouwen)
-Overdag iets koeler in huis.
-In de avond wat warmer, dan zitten we vaker stil.
-Als mijn zoon thuis komt, vaak laat, dat het huis nog voldoende warm is.
-Draaien op de zonnepanelen in de ochtend.
Aanpak:
-Eerst bekijken hoe het op constante temperatuur gaat. Bevalt dat dan hoef je niks te doen.
-Welke temperatuur vinden we prettig?
-Bepalen wat de wensen zijn en daar een tijdstip aan verbinden.
-Vervolgens heb ik het schema op een kladje uitgetekend en de ingestelde temperaturen bepaalt.
Testfase: wo 16 oktober- ma 4 november 2024
Effecten
-Het plan om mijn zonnepanelen te gebruiken kon de prullebak in, in het voor- en naseizoen ging bij mij de wp in de ochtend niet aan.
-Een "onverwacht" neven effect, een hogere COP omdat in de eerste koude uren van de nacht de wp niet of nauwenlijks bij hoeft te springen. Deze trend is echt zichtbaar maar niet statistisch onderzocht.
-Tot nu toe, sinds het instellen van het schema, is de CV-ketel niet meer bijgesprongen en dat verwachte ik ook.
-In het voor- seizoen bleek dat de temperatuur van de woonkamer (waar de thermosstaat hangt) het meestal al boven de 20 graden is. Het heeft geen zin om de thermostaat lager als 20 graden te zetten.
Ook nu (november) is de buitentemperatuur 17,9 graden (volgens de Quatt app.) en is het binnen 20.2 de Quatt Wat ik in de app zie bij de Kamertemperatuur, dat mijn huis sterk op de zonin val reageert, vandaag is de constante lijn, niet helemaal constant. Op veel ander dagen lukt dat wel goed.
- Ik heb gekozen voor overdag een temperatuur van 20,2 omdat deze hier thuis (tot nu toe) bijna niet onder de 20 graden zakt. Ik probeer hier mee ook een beetje het vochtgehalte te sturen.
-Voorlopige conclusie mijn wp begint pas bij 21 graden fatsoenlijke runs te maken. De ondergrens van mijn wp is met 400 W opgenomen elektrische vermogen, hoger dan bij sommige anderen. Indirect gevolg is dat de wp naar mijn indruk wat onrustiger is. (later aandacht aanbesteden)
-Comfortabel in huis. (Vanmorgen iets koeler in de slaapkamer maar mijn man had daar geen last van)
Handig is dat ik in de app het schema kan onderbreken en toch even de temperatuur hoger of wat lager kan zetten.
Tado-schema
[Afbeelding]
0.00 20,2 temperatuur stutten (ondersteunen)
1.00 20,0
2.00 19,8
3.00 19,6 Min. temperatuur waarop ik stut.
4.00 19,6
5.00 19,8
6.00 20,0
7.00 20,2 Badkamer
8.00 20,2
De constante lijn, de temperatuur overdag, staat dus op 20.2 graden ingesteld.
17.00 20,2
18.00 20,4 Koken helpt de temperatuur omhoog te brengen
19.00 20,6
20.00 20,8 Journaal
20.00 21,0 Warmtebuffer
21.00 21,0 Warmtebuffer
21.30 20,8 Afbouwen omdat ik zuinig met energie om wil gaan. De temp. buiten wordt ook kouder.
22.00 20,5
23.00 20,2 Doordat je dus een temperatuur instelt weet je altijd dat deze niet te snel zakt. Ik noem dat de temperatuur stutten (ondersteunen) Ik weet niet of deze woorden in deze combinatie worden gebruikt, maar ik weet wat ik er mee bedoel omdat ik het zelf heb verzonnen.
Ik stuur dus in de eerste plaats op comfort, maar bijkomende voordeel was dat de COP omhoog schoot. Mogenlijk kan ik nog optimaler van het buffereffect voor de nacht gebruik maken maar dan moet ik gaan experimenteren. Ik wil nu eerst kijken wat het effect is als het kouder wordt en ben eigenlijk zeer tevreden. De radiatoren moeten ook nog beter waterzijdig worden ingeregeld. Het kan zijn dat we later nog meer ventialatoren op moeten hangen maar dat vind ik vrij prijzig. Bovendien staan er een aantal Chill's in optie die als het moet ook een warmteboost kunnen geven. Mijn man en mijn zoon vinden de temperatuur nu goed, dus even niks aanschaffen, maar de afgifte kan dus nog beter.
Voorbeeld vrijdag 1 november.
Ik zeg eerlijk dat ik niet weet of mijn verbruik ook hoog of laag is omdat ik geen flauw idee heb wat ik op een vergelijkbare dag met de CV-ketel zou gebruiken. (Inderdaad het vervangend gasverbruik staat in de app. maar ik zou eerder een ander stookregiem aanhouden) Als voorbeeld heb ik gekozen voor de dag met een wat hoger verbruik. Het was die dag relatief koud in de nacht, op zijn laagste punt net onder de 8 graden. Je kunt goed zien dat de de temperatuur wordt gestud. Ik zie mogenlijk ook, scherpe daling, als je aan het koken gaat en de wp op een lagere stand gaat. Maar ik weet niet wanneer ik die dag aan het koken ging of dat het toch toeval is. De COP van die dag 5,9 vond ik mooi, zeker voor een wp die in een soort (balkon) bak staat.
Grofweg een bak h= 80 of 90 cm b= 180? cm de Quatt staat aan deze korte kant L= 400 cm We moet natuurlijk afwachten als het echt kouder wordt of het dan ook goed werkt. We hebben dus een uitblaasafstand van 3,5 meter aangehouden, dat is wat door Quatt is getest.
Teminste dat heeft mijn verkoper aan mij aangeven en deze afstand staat dus in mijn plaatsingsplan.
[Afbeelding]