140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Het zijn geen tegenargumenten maar er zijn gewoon zoveel afwegingen die je kunt maken. Hij zegt toch zelf ook dat hij er liever wel een neemt?MacD007 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:16:
[...]
ik hoor helaas weer de aloude en bekende tegenargumenten van een vuilfilter, prima, als je dit niet weet te overtuigen, prima, maar ga dan aub niet klagen dat over een aantal jaren je warmtepomp storingen veroorzaakt en uiteindelijk defect raakt.
Want dat is dan echt je eigen keuze geweest.
Wees wel bedacht dat je met vuur speelt, dus wees ook niet verbaasd als je je vingers verbrand, want dat is gewoon een onderdeel van het spel met vuur.
Je kan een oud huis hebben met dikwandige cv-leidingen en ledenratiatoren uit het jaar kruik. Zeker weten een nemen. Ik heb een vrij nieuw huis, heb vorig jaar toen ik hier kwam wonen met schilderen alle radiatoren eraf gehaald en het was heel schoon water. Snap dat dit niet alles zegt maar je kan dus ook wel bewust kiezen er geen te nemen in plaats van voor gek te worden verklaard door jou.
Of wanneer alles kunststof is kun je je ook afvragen hoeveel ijzer er nou eigenlijk in je systeem voorkomt.Dersan schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:31:
[...]
Het zijn geen tegenargumenten maar er zijn gewoon zoveel afwegingen die je kunt maken. Hij zegt toch zelf ook dat hij er liever wel een neemt?
Je kan een oud huis hebben met dikwandige cv-leidingen en ledenratiatoren uit het jaar kruik. Zeker weten een nemen. Ik heb een vrij nieuw huis, heb vorig jaar toen ik hier kwam wonen met schilderen alle radiatoren eraf gehaald en het was heel schoon water. Snap dat dit niet alles zegt maar je kan dus ook wel bewust kiezen er geen te nemen in plaats van voor gek te worden verklaard door jou.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik kom het merkwaardige tegen dat de Quatt app een andere opwarm grafiek toont dan die ik ingesteld heb bij de T6 app.
Zo had ik ingesteld bij de T6 app, 's nachts 18 gr tot 7 uur, 18,5 gr tot 07:30 uur. De afbeelding van de Quatt app laat voor de nacht een waarde zien van 17,5 gr (tot 7 uur) en tot 07:30 uur een waarde van 18 gr. Het is maar een 0,5 gr verschil, maar wel merkwaardig!
Wat is hiervan de oorzaak? De andere stapjes zijn wel goed doorgekomen.
Quatt WP, Honeywell T6, Nefit Topline Compact, 14 PV panelen Solar Edge
Ja, tuurlijk, maar veel lezers onthouden vaak alleen je laatste boodschap, maar gelukkig zie jij dus wel de meerwaarde van een vuilfilter in.vanquishsdiv schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:18:
[...]
Heb je de eerste zin van mijn bericht wel gelezen?
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 16-11-2024 11:41 ]
CV-water is niet schoon, maar vies.MacD007 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:03:
Voor mensen die nog niet overtuigd zijn van het nut van een vuilfilter hier een foto van een andere topic hier op tweaker (bron) wat deze uit een vuilfilter heeft gehaald.
En nee, het is dus niet dat wat op de fles staat, het lijkt mij dat je dit echt niet in je warmtewisselaar cq pomp van je warmtepomp wilt hebben.
[Afbeelding]
Sorry, maar dit zegt niet zo veel.
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Kwestie van schoonmaken dan, maar goed is het niet.
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Vreemd, is mij nog niet opgevallen. maar als ik nu in mijn app van beide kijk zie ik dat dus ook bij de laagst ingestelde temperatuur, schema op 17gr en lijn van de Quatt op 17,5 gr., terwijl de volgende stap wel weer klopt.Arjen_Sijtsma schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:32:
Sinds een paar dagen gebruiker van de Quatt WP (mono). Daarvoor al enige tijd dit forum gevolg en ben onder de indruk van alle kennis. Graag wil ik gebruik maken van deze kennis.
Ik kom het merkwaardige tegen dat de Quatt app een andere opwarm grafiek toont dan die ik ingesteld heb bij de T6 app.
Zo had ik ingesteld bij de T6 app, 's nachts 18 gr tot 7 uur, 18,5 gr tot 07:30 uur. De afbeelding van de Quatt app laat voor de nacht een waarde zien van 17,5 gr (tot 7 uur) en tot 07:30 uur een waarde van 18 gr. Het is maar een 0,5 gr verschil, maar wel merkwaardig!
Wat is hiervan de oorzaak? De andere stapjes zijn wel goed doorgekomen.
[Afbeelding]
Dus, ja, ik heb dat dus blijkbaar ook. (vandaag), kijk ik echter terug dan blijkt het dus wel weer te kloppen, kijk dus zelf ook even wat dagen terug, of je dan nog het zelfde ziet ?
kleine opmerking, de step van 0,5 gr binnen een 1/2 uur is wel aan de korte kant, vergeet niet dat een warmtepomp geen snelheidsmonster is, dus hier iets meer tijd 3/4 tot 1 uur is mogelijk beter, maar dit is ook weer afhankelijk van je huis, dus als het bij jou past dan gewoon zo houden anders (als hij dus wat meer tijd nodig heeft om die temperatuur te gaan halen) dan wat meer tijd geven, anders loop je namelijk de kans dat de CV wordt bijgeschakeld wat veela niet wenselijk is.
Dat ging volgens mij om de instelling in de T6 zelf. In de app staat ook optimalisatie en die heb ik aan staan. Ben dus niet erg duidelijk geweest. Was nog vroeg denk ik.Friezin schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:12:
[...]
Ah, je bent om?
Meen me te herinneren dat je afgelopen voorjaar je bedenkingen had
NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
klopt, het is afhankelijk van je huis, dus er zijn zeker argumenten te bedenken dat je ze niet nodig hebt, daar heb je helemaal gelijk in.Dersan schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:31:
[...]
Het zijn geen tegenargumenten maar er zijn gewoon zoveel afwegingen die je kunt maken. Hij zegt toch zelf ook dat hij er liever wel een neemt?
Als ik echter kijk naar het grotere beeld, dan heeft toch een zeer groot aantal huizen geen all kunststof leidingen en plastieken radiatoren (=vloerverwarming).
En volgens mij heb ik het woord "gek" ook niet genoemd, ik zou niet durven. Deze invulling laat ik dus graag je jezelf over.
Voor de gein eens gekeken wat de vangst is. Filter zit er nu twee weken in.VindiGoosh schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:46:
Verder wel van mening om altijd een filter nemen. Niet tegen het “vuile water”, maar tegen de minuscule ijzerdeeltjes die door het ronddraaien van de pomp statisch worden geladen, en zich net zo lang ophopen totdat de pomp vastloopt.
Kwestie van schoonmaken dan, maar goed is het niet.
Redelijk helder water, maar op de bodem duidelijk wel (metaal) deeltjes.
Nu verwacht ik niet veel omdat ik de meeste oude radiatoren onlangs vervangen heb hoor Jaga's. Toen kwam er wel echt gitzwart water uit met heel veel deeltjes.
Vond m ook behoorlijk lawaaierig qua dB.vanquishsdiv schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:03:
[...]
Gaat volledig opgeladen 14 uur mee (stand low). Opladen duurt 5 uur. Dus dat is elke dag opladen als je geen beschikking hebt tot een stopcontact, dus 5 uur geen ventilator.
Las de rest van de waarschuwingen ook. Dus ik ga ook maar niet testen 😁
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Als het uit China komt dan heb ik zelfs met CE wel mijn twijfels, heb je de CE verklaring gezien en aan welke richtlijnen (bv (EU) 2023/1542) voldoet dan deze ? In de meeste gevallen is dit dus een eigen verklaring van de fabrikant cq importeur zonder dat hier ook maar een onafhankelijke keuringsinstantie naar gekeken heeft.vanquishsdiv schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:15:
[...]
Apparaat heeft wel een echt CE-keurmerk en is geïmporteerd door https://www.conceptonlinebv.nl/merken/nexxt/
Ik zelf ben in dit thema redelijk thuis en kan dit goed inschatten (was in het verleden zelf verantwoordelijk voor CE) en heb in het verleden me ook bezig gehouden met de brandbaarheid/risico's van mn dergelijke kleine Li-ion batterijen. Algemeen wordt je daar echt niet vrolijk van.
Gelukkig zit hier wel een NL handleiding bij, een CE verklaring was echter niet in de handleiding opgenomen en zal dus als los document er bij gevoegd zijn geweest, digitaal echter niet beschikbaar.
Helaas weet het gros van het publiek niets eens welk risico men hier heeft. Lees maar eens de gebruiksaanwijzing van dergelijke dingen door, vaak zie je dat het alleen onder toezicht gebruikt mag worden. (maar wie leest die dingen nog eens door, die worden veelal direct ongelezen met de verpakking weggegooid).
volgens de omschrijving gaat het hier om : "Stroomvoorziening - Lithium-ion batterij"
daarnaast schakeld dit pas in bij 33°C, wat voor een warmtepomp dus al te hoog is, dit zou infeite bij 25 °C moeten liggen.
Als het echt zo onveilig was, dan zou dit product toch wel niet toegestaan zijn? En is het echt Li-ion. Of zit er gewoon een NiMh-accu in.
Maar je hebt helemaal gelijk. Accu's onbeheerd aan een lading wordt altijd afgeraden. Ook van je laptop, telefoon, fiets. Dit product doet daar dus niet voor onder. Behalve dat Li-ion op een verwarming me ook niet prettig lijkt ivm kans zelfontbranding boven de 60 gr.
[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 16-11-2024 14:46 ]
Zelf bouwen. Veel beter rendementFriezin schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:54:
https://shop.action.com/n...ooster-radiatorventilator
Ik heb nergens stopcontacten bij mijn radiatoren (hal en slaapkamer), dus dan zou dit een oplossing kunnen zijn.
Leuk ding, oplaadbaar, maar snel leeg
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Dat wil eigenlijk ook. Maar het topic hierover gaat ver boven mijn pet. Ik kan niet programmeren en Home Assistant lijkt mij ook te complex.Erik1805 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:54:
[...]
Zelf bouwen. Veel beter rendement
[Afbeelding]
Ik had graag een eenvoudigere versie zelf gemaakt.
Ik kom er niet uit met de Excel. Ik heb in januari 2024 270m3 gas totaal verbruikt. Ik denk dat naar schatting 240m3 voor de verwarming werd gebruikt. Het was in januari gemiddeld 3,9 graden Celsius en ik werkte toen met een forse nachtverlaging. 15 's nachts en tussen de 16 en 18 overdag. Gemiddeld zal het wel rond de 16 uitkomen. Hij stond dan denk ik 6 uur per dag aan, maar dat weet ik niet zeker.Friezin schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:20:
[...]
Vraag de monteurs even welke instellingen zij moeten invoeren.
Want naar ik mij herinner, voeren zij die instellingen in de CIC in, bij het plaatsen van de Quatt.
(Ik kende toen de invloed van deze 2 parameters (warmteverlies en buitentemperatuur) nog niet 🙃. Bij mij waren 12 radiatoren niet opgenomen in het plaatsingplan/technisch rapport of hoe dat ding tegenwoordig maar heet.)
Edit:
Vul, als je gasverbruik van januari weet, even de warmteverliesberekening in (TS). Dan heb je een richting, wat je warmteverlies ongeveer is.
Heb Quatt wel een mail gestuurd dat ik helemaal geen spouwmuurisolatie heb en niet overal HR++, maar ik wacht de praktijk rustig af.
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Met Heatbooster hoef je niks te programmerenikthuis2 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:00:
[...]
Dat wil eigenlijk ook. Maar het topic hierover gaat ver boven mijn pet. Ik kan niet programmeren en Home Assistant lijkt mij ook te complex.
Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic
Fans aan elkaar knopen, inpluggen en gaan
Ik loop helemaal vast in dat topic. Zoals dit staat in het heatbooster topic:jj85 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:03:
[...]
Met Heatbooster hoef je niks te programmeren
Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic
Fans aan elkaar knopen, inpluggen en gaan
"De HeatBooster is voorzien van MQTT, welke gebruikt kan worden voor integratie met o.a. Home Assistant (plug & play via autodiscovery) en Domoticz"
Die hele zin, snap ik niks van.
Ik had het liefst gezien: deze sensor moet je kopen, deze ventilator en aansluiten hiermee. Etc..
Zo kom ik er niet uit.
Ik ben geen goede tweaker.. lol
Dat is tweaker stylo.ikthuis2 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:38:
[...]
Ik loop helemaal vast in dat topic. Zoals dit staat in het heatbooster topic:
"De HeatBooster is voorzien van MQTT, welke gebruikt kan worden voor integratie met o.a. Home Assistant (plug & play via autodiscovery) en Domoticz"
Ik had het liefst gezien: deze sensor moet je kopen, deze ventilator en aansluiten hiermee. Etc..
Zo kom ik er niet uit.
Je hebt ze ook gewoon plug n play waarbij je zelf alles met een remote instelt.
https://www.amazon.de/dp/...0TmFtZT1zcF9kZXRhaWw&th=1
en een enkele:Automatische werking met thermostaatsensor: de geïntegreerde thermostaatsensor activeert de ventilator automatisch wanneer de kachel 30 °C bereikt, en schakelt hem uit wanneer de temperatuur daalt tot 23 °C. Je kunt ook eigen temperaturen instellen, naast de standaard bedrijfstemperatuur. De verwarmingsventilator kan zo worden ingesteld dat hij bij elke temperatuur loopt en bij elke temperatuur stopt. Kan de huidige temperatuur op het scherm weergeven.
https://www.amazon.de/-/n...p&pd_rd_i=B0D7CFH4GS&th=1
[ Voor 54% gewijzigd door paQ op 16-11-2024 14:43 ]
Met heatbooster hoef je niks te programmerenikthuis2 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:00:
[...]
Dat wil eigenlijk ook. Maar het topic hierover gaat ver boven mijn pet. Ik kan niet programmeren en Home Assistant lijkt mij ook te complex.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Dit lijken artic fan's, klopt dat?Erik1805 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:54:
[...]
[Afbeelding]
Ja de P12 versie
kan ook direct met hun software direct op je windows systeem ; "Daarnaast is er ook een uitgebreide WebApp, welke zonder enige extra software gebruikt kan worden om alle parameters in te regelen.ikthuis2 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:38:
[...]
Zo kom ik er niet uit.
Om de WebApp te benaderen kan een Windows-app, "HeatBooster Discovery Tool" gebruikt worden. Deze kan gedownload worden van de website van SDR Engineering."
dus heel eenvoudig.
Thanks, maar welke temperatuursensor moet ik dan kopen, zodat hij aanslaat bij 28 graden?MacD007 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:52:
[...]
kan ook direct met hun software direct op je windows systeem ; "Daarnaast is er ook een uitgebreide WebApp, welke zonder enige extra software gebruikt kan worden om alle parameters in te regelen.
Om de WebApp te benaderen kan een Windows-app, "HeatBooster Discovery Tool" gebruikt worden. Deze kan gedownload worden van de website van SDR Engineering."
dus heel eenvoudig.
Zit bij de heatboosterikthuis2 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:55:
[...]
Thanks, maar welke temperatuursensor moet ik dan kopen, zodat hij aanslaat bij 28 graden?
Begin nu toch te balen dat ik er geen heb laten plaatsen. Is een vuilfilter later nog toe te voegen denken jullie?jj85 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:05:
[...]
Voor de gein eens gekeken wat de vangst is. Filter zit er nu twee weken in.
Redelijk helder water, maar op de bodem duidelijk wel (metaal) deeltjes.
Nu verwacht ik niet veel omdat ik de meeste oude radiatoren onlangs vervangen heb hoor Jaga's. Toen kwam er wel echt gitzwart water uit met heel veel deeltjes.
[Afbeelding]
nee, dat is nou te laat!klmtrf schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:57:
[...]
Begin nu toch te balen dat ik er geen heb laten plaatsen. Is een vuilfilter later nog toe te voegen denken jullie?
Je kunt elke willekeurige loodgieter zo'n ding laten installeren.
Ik heb de DVR ventiel binnen en wil hem plaatsen in de Slim verdeler.
Nu ben ik achter gekomen dat de retour ventiel niet helemaal lekker is als ik hem wil dichtdraaien komt er water uit en 30 seconden draaien ziet die ook niet dicht . ( Heb ik weer)
Dan kan ik allen mengkraan dicht doen en snel werken
Moet quatt daarna ontlucht worden en hoe?
Er ziet een ontluchten aan de vloerverwarming verdeler en ook aan de aftakking verdeler voor de radiatoren
Alvast bedankt
:strip_exif()/f/image/rnrwKHD5nvbn2fpIQwoQiFDk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0xwOEWI5GbqOkIH5R7SOoxiy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2AAH1JuTf7c21W8wNmVekPCR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LVYhR5Hraj1L8pMPxCm9CUZ1.jpg?f=fotoalbum_large)
Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas
Dankjewel ikthuis2 voor je vraag. Ik zag ook door de bomen het bos niet meer. Maar dat is gauw op Tweakers. Dacht ook dat de ventilatoren alleen voor mensen met vergevorderde programmeerervaring bestemd is. Maar kwam er door de antwoorden op jouw vraag achter dat dat wel meevalt.ikthuis2 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:55:
[...]
Thanks, maar welke temperatuursensor moet ik dan kopen, zodat hij aanslaat bij 28 graden?
In de handleiding zie je dat het ook gewoon plug&play is. Door je telefoon erbij te gebruiken kan je hem nog verder instellen. Ik raad je aan de link even te openen. https://www.sdr-engineeri...20handleiding%20v2304.pdf
Stroomloos?Erik1805 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:54:
[...]
[Afbeelding]
(Mijn radiatoren zitten allemaal net aan de andere kant van de monumentale hal, tegenover 1 enkel stopcontact en waar stroomdraad over/langs plafond geen gezicht is..)
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Ah nee stroomloos helaas niet.Friezin schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:35:
[...]
Stroomloos?
(Mijn radiatoren zitten allemaal net aan de andere kant van de monumentale hal, tegenover 1 enkel stopcontact en waar stroomdraad over/langs plafond geen gezicht is..)
boorhamer + 16mm boor, 10 tellen heb je een doorvoer toch?Friezin schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:35:
[...]
Stroomloos?
Ene muur met radiator zit keukenkasten etc tegen aan, andere tegen eetkamer: stopcontact 4 meter verderop.paQ schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:39:
[...]
boorhamer + 16mm boor, 10 tellen heb je een doorvoer toch?
Had dit wel geopperd voor de chill: mooie muur met stopcontact en exact erachter de vvw-verdeler met aanvoer en retour 😉
Ook dat is mogelijk:ikthuis2 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:38:
[...]
Zo kom ik er niet uit.
[
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Als je wil kan ik de uitleg wel toesturen.
ik zou deze op 25gr.C kiezen, dat heb ik met mijn eigen speedcomfort aanpassing (orgineel is deze op 35gr.C) gedaan, hoe je dat exact doet ( linkje voor aanpassen speedcomfort sensors)ikthuis2 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:55:
[...]
Let wel op at je de juiste versie kopt; deze moet dus van het type : normal open (NO) zijn.
maar ik lees net dat die er ook gewoon bijzit.
[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 16-11-2024 16:08 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Je kunt standaard thermistors aan de shelly add-on prikken die dan weer op een shelly plus zit.TeslaNerd schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:10:
Heeft iemand al een dubbele draadloze temperatuursensor gezien/gevonden om de watertemperatuur aanvoer/retour per vw-lus of radiator continue te kunnen volgen in Home Assistant? Ik zag hier fotos voorbij komen van de nieuwe flow temperatuursensor die Quatt nu gebruikt en zou zoiets ook wel willen gebruiken om per radiator te zien hoe mijn waterzijdige inregeling zich bij wisselende temperaturen gedraagt
Ik las jouw verhaal snel even door. Het eerste wat opvalt is dat je geen signatuur gebruikt. Ik kan uit jouw tekst niet opmaken of je radiatoren of vloerverwarming hebt. Kort geleden is beschreven hoe je je onderschrift kan invullen, dit is toch wel belangrijk wil je antwoorden krijgen. Stel dat je vloerverwarming hebt dan is het niet onlogisch dat deze een temperatuurverhoging niet zo snel kan bijbenen. Ik denk in dat geval dat je mijn schema dan niet moet gebruiken of in ieder geval anders moet insteken Omdat ik zelf geen vloerverwarming heb, kan ik daar niet zoveel over zeggen, ik weet wel dat het een traag systeem is. Het algemene advies is bij vloerverwarming is de temperatuur constant te houden. Maar je kan zeker van het buffereffect gebruik maken, maar dat zal anders werken dan bij radiatoren, vloerverwarming zou dus een verklaring voor het afwijkende beeld kunnen zijn.EvtK schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 21:30:
[...]
Gaaf verhaal, ik werd er enthousiast van en heb het ook eens toegepast. Maar ik moet toch concluderen dat mijn grafiekje er anders uit ziet. Waar ik bij jou zie (en ook een post nog later daarna) dat de kamertemperatuur aardig de ingestelde temperatuur volgt, heeft ie bij mij duidelijk moeite om de ingestelde temperatuur te krijgen.
[Afbeelding]
Waar zou dat aan kunnen liggen? Wellicht een instelling op de Tado?
De COP van die dag is verder prima, een keurige 6.
[Afbeelding]
Om een zinnige advies te geven moet je wel iets meer over de ander zijn huis weten, bijv. vrijstaand, isolatie ed. Stel dat je een vrij nieuw huis hebt dan zal het warmteverlies niet groot zijn. De kans is dan een stuk groter dat de wp niet snel in de (koude) nacht aangaat. Ik denk dat dit mogenlijk jou probleem is. En dat kan je alleen terug zien in een grafiek met opgenomen elektrisch vermogen.
Bij mij haalt hij in de avond het schema niet en ik denk dat dit komt omdat mijn wp rond 17.00 in de standby staat. Je ziet dat de lijn bij mij dan ook onderlangs gaat. Ik kan dat gaan optimaliseren, maar anderzijds vind ik de temperatuur gevoelsmatig in de avond prima. Ik bouw wel een kleinere warmtebuffer op dan als ik theoretisch vooraf had bedacht maar verbruik mogenlijk ook minder. In de dagenlijkse praktijk is het dus geen daadwerkenlijk probleem, het ziet er alleen op het plaatje wat minder mooi uit. Ook bij jou wordt de temperatuur toch om hoog gebracht maar mogenlijk iets later dan jij zelf wil maar daar valt vast wel iets op te verzinnen. Ook ik moet mijn schema dus mogenlijk nog bijstellen, bij mij gaat ook nog niet alles zoals ik wil maar samen weet je meer dan dat je alles in je eentje moet doen. Maar een ding kan ik wel vertellen, er zit zover ik weet, geen geheim knopje op de Tado.
:strip_exif()/f/image/wz3Rs3cgA5ir0brmBPgI9fui.jpg?f=fotoalbum_large)
Het zou ook kunnen dat jij de Soudslider in de nacht op stil hebt staan en dat de wp dus niet snel genoeg voldoende vermogen kan leveren om de temperatuur te verhogen. Misschien heb je wel defrost gehad. Dus als je ook meer informatie hebt over het opgenomen elektrisch vermogen is dat voor een evt. advies nuttig. Dus deel uitgebreid inzicht en misschien heb je ook grafieken uit Homewizard of Home assistent. Meer informatie geeft betere antwoorden en betere adviezen.
In het algemeen je moet je ook niet blind staren op de COP. Wat ik in jouw situatie nu zie je hebt een relatief hoge COP (lekker zuinig) maar je hebt in de ochtend niet (of net wel?) het comfort wat je wenst, je wil dan mogenlijk gaan bijstellen en dat kan best te koste van je COP gaan. Je haalt mede een mooie COP omdat in de koudere uren in de nacht niet stookt. Een COP van 6 dat vind ik mooi, maar in mijn beoordeling (van iemand anders zijn situatie) neem ik altijd mee, gaat het om radiatoren of vloerverwarming. Van vloerverwarming heb ik hogere verwachtingen qua COP dan gewone radiatoren.
Ik stel ook altijd de vraag, hoe hoog is je opgenomen elektrisch verbruik geweest. Stel je hebt maar weinig hoeven "stoken" dan zal het maar van kleine invloed zijn op je SCOP en daar is het je uiteindenlijk om te doen. Ondanks mijn kantekeningen blijft een goede COP gewoon leuk en mag je er best een beetje van genieten. Heb jezelf het idee dat je COP na het schema beter is geworden? Hoe lang test je al met het schema? Hoe had je je thermostaat eerst staan?
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Daarnaast zijn de artic fan's ook niet goedkoop en van een bepaald type en die waren ook lastiger te vinden.ikthuis2 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:38:
[...]
Zo kom ik er niet uit.
De reden dat ik via Marktplaats deze heb gekocht:
https://www.speedcomfort.com/nl
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Echter is de standaard versie alleen voor hogere temperaturen. Je kunt een laag temperatuur sensor kopen voor €15 Maar dat was simpel goedkoper op te lossen met deze sensor van AliExpress (€2):
30 graden, normally open.
https://a.aliexpress.com/_ExMGakZ
Even de sensor behuizing open maken, stukje ijzer van de nieuwe sensor knippen en er in zetten. Dat kan iedereen.
Ik heb ook Heatfans's maar die maken een stuk meer lawaai. Die liggen nu in de kast omdat het storend is.
Edit: haha ik zie dat er iemand al een uitgebreidere post heeft gemaakt.
MacD007 in "Ervaringen met Quatt?"
[ Voor 5% gewijzigd door CPM op 16-11-2024 18:15 ]
Hier tekenen aub ......
Ik zag het al in de beta app staan.Mickel moen schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 09:34:
Voor de Tado bezitters.
Ik kom er zojuist achter, dat er een nieuwe functie inTado zit. Aanvoertemperatuur optimalisatie. Werkt met OpenTherm. In hoeverre dit nu ook met de CIC communiceert? Geen idee.
Toen ik dit in Tado voor het eerst opende bleek, dat deze bij mij op 38C staat. Wellicht de standaardinstelling voor de Quatt in Tado?
Ik laat het hier eerst mooi op staan en ga de komende tijd eens extra letten op de watertemperatuur.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij mij heb ik 30gr ingesteld en tot nu toe is de quatt ook niet boven de 30gr geweest. Kan natuurlijk komen door het vrij zachte weer. We gaan het zien de komende dagen.
Ik heb trouwens een Tado X.
Ik wist niet speedcomfort stiller was dan Heatfan. Ik zat eerst naar Heatfan te kijken.CPM schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:10:
[...]
Daar ben ik het helemaal mee eens. Daarnaast zijn de artic fan's ook niet goedkoop en van een bepaald type en die waren ook lastiger te vinden.
De reden dat ik via Marktplaats deze heb gekocht:
https://www.speedcomfort.com/nl
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Echter is de standaard versie alleen voor hogere temperaturen. Je kunt een laag temperatuur sensor kopen voor €15 Maar dat was simpel goedkoper op te lossen met deze sensor van AliExpress (€2):
30 graden, normally open.
https://a.aliexpress.com/_ExMGakZ
Even de sensor behuizing open maken, stukje ijzer van de nieuwe sensor knippen en er in zetten. Dat kan iedereen.
Ik heb ook Heatfans's maar die maken een stuk meer lawaai. Die liggen nu in de kast omdat het storend is.
Edit: haha ik zie dat er iemand al een uitgebreidere post heeft gemaakt.
MacD007 in "Ervaringen met Quatt?"
Ik vind het wel relatief duur allemaal. Ook zelfbouw is niet goedkoper. Waarschijnlijk wel beter.
Op AliExpress staan ook radiatoren fan's. Dat is weer een stukje goedkoper. Ik denk dat Speedcomfort and Heatfan ook in China geproduceerd worden. Dus dat zal het verschil niet zijn.
Alleen weet ik niet of die van AliExpress meer geluid maken.
In home assistant: heatpump thermostat control setpoint.
Hier tekenen aub ......
Die bevestiging had inderdaad al gehad, @Friezin, had mij de tips gegeven waarna ik moest vragen en daarom sloeg het antwoord ook nergens op. Maar toch ben je dan even in verwarring als je zo antwoord terug krijgt.paQ schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:26:
[...]
Helemaal perfect toch?
Het kan ook gewoon.
en een bevestiging dat het gewoon een instelbaar gegeven is @WAF1 en @s020506
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Bij de heathfan kun je voor de smartcontroller kiezen.ikthuis2 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:53:
[...]
Ik wist niet speedcomfort stiller was dan Heatfan. Ik zat eerst naar Heatfan te kijken.
Ik vind het wel relatief duur allemaal. Ook zelfbouw is niet goedkoper. Waarschijnlijk wel beter.
Op AliExpress staan ook radiatoren fan's. Dat is weer een stukje goedkoper. Ik denk dat Speedcomfort and Heatfan ook in China geproduceerd worden. Dus dat zal het verschil niet zijn.
Die heeft 6 standen. Hiermee kan je niet alleen het geluid regelen maar dus ook de mate waarmee de warmte verspreid wordt. Bij mijn grote radiator in de woonkamer heb ik de fans nu op 2 gezet ipv 6.
Mijn thermostaat hangt daar vrij dicht in de buurt waardoor deze op stand 6 veel te snel uitschakelde.
En hoor jij ze dan nog op stand 2?Ehbrands schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:15:
[...]
Bij de heathfan kun je voor de smartcontroller kiezen.
Die heeft 6 standen. Hiermee kan je niet alleen het geluid regelen maar dus ook de mate waarmee de warmte verspreid wordt. Bij mijn grote radiator in de woonkamer heb ik de fans nu op 2 gezet ipv 6.
Mijn thermostaat hangt daar vrij dicht in de buurt waardoor deze op stand 6 veel te snel uitschakelde.
Met dit controlsetpoint geeft de thermostaat door of er veel, weinig of niet verwarmd moet worden. Dus of de Quatt met meer of minder vermogen moet draaien. Maar dat lijkt de T6 niet altijd goed te doen.CPM schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:01:
Wat is volgens jullie de functie van deze waarde: thermostat.otFtControlSetpoint
In home assistant: heatpump thermostat control setpoint.
[ Voor 6% gewijzigd door pietjm op 16-11-2024 19:30 ]
NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Dan moet al alles en iedereen stil zijn en moet ik zo ongeveer op mijn knieën gaan zitten.
Ik had ook eerst de speedcomforts. Daar kan je beperkt iets aan het geluid doen door een ander voeding (adapter) te kopen.
De speedcomforts heb ik nu boven hangen waar geluid niet zo'n issue is.
[ Voor 47% gewijzigd door Ehbrands op 16-11-2024 19:34 ]
Ik heb zelf ook het idee dat jou vermoeden met de problemem te maken kan hebben. Daarom lijkt het mij handig als de wp iets later (lagere buitentemperatuur) met wat minder vermogen (warmteverlies lager) op de thermostaat reageert.Flesym schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:41:
[...]
Mijn thermostaat hangt aan de buitenmuur en koelt dus iets sneller af dan mijn huis zelf. Dus ik halveer de delta tussen room setpoint en kamertemperatuur. Dan start hij rond de 330W en blijft daar lang op zitten. Als ik dat niet doe loopt inderdaad PowerIn snel op naar 600W en krijg ik korte runs bij deze buitentemperatuur.[Afbeelding]
Klopt het dat jij dat via Home assistent doet?
Vannacht een lagere setpoint, twee quatts aan het werk, hogere water temperatuur, lagere COP.pietjm schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:23:
[...]
Met dit controlsetpoint geeft de thermostaat door of er veel, weinig of niet verwarmd moet worden. Dus of de Quatt met meer of minder vermogen moet draaien. Maar dat lijkt de T6 niet altijd goed te doen.
Vanmiddag, hogere setpoint, één Quatt aan het werk (de goede), lagere watertemperatuur, hogere COP.
Vanochtend wel de T6 even spanningsloos gehad.
Als die T6 zoveel vage issues heeft stap ik binnenkort over op een Tado.
In het onderste grafiekje de control setpoint. Als ik screenshots upload dan wordt de resolutie lager....
[ Voor 5% gewijzigd door CPM op 16-11-2024 20:11 ]
Hier tekenen aub ......
Ik heb een tijd de speedcomforts gebruikt samen met de heatbooster van sdi. Maar geluid is wel merkbaar en qua lucht verplaatsing zit je op 30cmph met de speedcomforts en met de arctic fans op 65cmph (luchtstroom meting ). En de artic zijn een stuk stiller en veel beter regelbaar qua toerental. Al met al een goede investering. 27,95 voor 5 arctic P12 fans.ikthuis2 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:53:
[...]
Ik wist niet speedcomfort stiller was dan Heatfan. Ik zat eerst naar Heatfan te kijken.
Ik lees de slide heel anders. Aanvoertemperatuur tussen de 30 (laag, koud) en 55 (hoog, warm) graden. ITeslaNerd schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:02:
[...]
Haha, ja die had ik ook al gezien. Dat is wel een lekkere miskleun voor een warmtepomp folder
Daar had natuurlijk iets van 25 naar 30 graden moeten staan maar dat vonden ze bij Quatt misschien niet warm genoeg
Bij een buitentemperatuur tussen 4 (koud) en 7 graden (relatief warm) is een COP van 4 mogelijk.
4,8 kW/1,2 kW = 4
Ik zie dus niks geks.
Ik ga de Tado eerdags in mijn handtekening zetten.SBL schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:45:
[...]
Dus: Quatt heeft dus geen warmteverlies instelling (die bij andere leveranciers vaak vertaald wordt in een bepaalde Ta bij een bepaalde buitentemperatuur = WAR), maar een vermogensproductie-instelling.
Dat verschil is mijn ogen niet heel groot. En leidt soms tot verwarring.
Bijzonder bij Quatt is, dat dit vermogen wordt bijgesteld als Quatt poosje draait en de CiC feedback krijgt van de thermostaat. Daardoor heeft bij langere runs een verkeerde instelling van je vermogen niet zoveel invloed. Bij korte runs (door TaDo, zones of defrosts) nog steeds wel.
En bijzonder is bij Quatt, dat je dit allemaal kunt zien in een prachtige app, inclusief COP per uur, maar niet zoveel in kunnen stellen, zodat we tickets aan moeten of kunnen maken als we problemen of non-problemen signaleren of hier lekker over kunnen debatteren op Tweakers.
En je TaDo (staat nog niet in je handtekening) zorgt ervoor dat je kamer precies op temperatuur blijft en de Quatt snel uitschakelt, dus een voordeel en een nadeel.
Quatt heeft wel degenlijk een geschatte warmteverliesinstelling die in de beginperiode zelfs in je plaatsingsplan stond. Dit kan ook bijna niet anders want hoe kunnen ze anders bereken of je aan een enkele Quatt genoeg hebt, je terugverdientijd berekenen enz. Ze gebruiken misschien geen WAR-regeling, maar wel een PID-regeling, maar ook dan zal je bepaalde parameters moeten invoeren. En die parameters zou je mijn inziens moeten kunnen bijstellen.
https://www.google.com/se...afe9,vid:eLGAyX9q_eo,st:0
En alleen het antwoord de Quatt doet wat de thermostaat vraagt vind ik een zwaktebod. Stel je buitenopstelling helemaal verkeerd opgesteld. Dan kan de thermostaat prima en zoals verwacht reageren. Maar ik verwacht dat de Quatt organisatie zegt bijv. bij een zeer lage COP of een afwijkend beeld, er klopt toch iets niet. Vervolgens kan je dan samen kijken wat het evt. probleem is. Dat hoeft natuurlijk niet automatisch de fout van Quatt te zijn maar dan breng je wel de communicatie op gang.
Ik zou de boel aftappen en gelijk dat voetventiel vervangen.Safe_grut schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:27:
Beste forumleden
Ik heb de DVR ventiel binnen en wil hem plaatsen in de Slim verdeler.
Nu ben ik achter gekomen dat de retour ventiel niet helemaal lekker is als ik hem wil dichtdraaien komt er water uit en 30 seconden draaien ziet die ook niet dicht . ( Heb ik weer)
Dan kan ik allen mengkraan dicht doen en snel werken
Moet quatt daarna ontlucht worden en hoe?
Er ziet een ontluchten aan de vloerverwarming verdeler en ook aan de aftakking verdeler voor de radiatoren
Alvast bedankt
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Hier lopen de Quatts ook veel beter nu.
Opmerkelijk verhaal.TeslaNerd schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:17:
[...]
Ik ben vorige winter naar de informatieavond bij Quatt in Amsterdam geweest en het viel mij op dat geen van de medewerkers met wie ik daar heb gesproken zelf een Quatt heeft in zijn woning.
Ook senior medewerkers zoals het hoofd app development gaf aan geen eigen ervaringen te hebben met de Quatt en/of met het gebruik van de app als eindgebruiker.
Ook voor de verwarming van de Quatt kantoorruimte werd geen gebruik gemaakt van de eigen warmtepomp
Het korte antwoord is dat klopt (je vorige response vond ik nogal kribbig 😉) maar ik pas niet de buitentemperatuur aan, die wordt door de Quatt gemeten.WAF1 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:47:
[...]
Ik heb zelf ook het idee dat jou vermoeden met de problemen te maken kan hebben. Daarom lijkt het mij handig als de wp iets later (lagere buitentemperatuur) met wat minder vermogen (warmteverlies lager) op de thermostaat reageert.
Klopt het dat jij dat via Home assistent doet?
Maar inderdaad, ik heb een thermostaat die ik via MQTT kan aansturen en voed de kamertemperatuur via HA op die manier. Hoe ik dat gebruik en waarom het voor mij werkt is als volgt:
Bij een kleine delta tussen kamertemperatuur en room setpoint begint de Quatt laag.
Uit de onderstaande grafiek leid ik af dat Quatt omhoog gaat (PowerIn van 370W naar 510W) als delta groter wordt (dan ongeveer 0,1 graad). Daar maak ik gebruik van door deze delta in HA te halveren. Zo krijg ik langere runs, van vroeger 1 tot 2 uur en nu 2,5 tot 10 uur.
Wat daarbij ook interessant is is de tweede verhoging. In de eerste grafiek kunt je de oorzaak niet zien maar in de 2de grafiek heb ik de buitentemperatuur erbij gezet. En dan zie je / lijkt het dat wordt veroorzaakt doordat de buitentemperatuur onder de 10 graden zakt. De frequentie van de Quatt gaat dan 1 stap omhoog (resulteert opnieuw in een hoger vermogen van 370W naar 510W). En als hij weer boven de 10 graden komt zie je de Quatt weer terugzakken op de laagste waarde.
Dus de PID regeling van Quatt gebruik PowerIn, buitentemperatuur en delta kamer-setpoint om te sturen. En ongetwijfeld zal hij tijd ook gebruiken mits je een hele grote hysteresis toestaat. Maar dat is in mijn huis zeer oncomfortabel omdat dit binnen 1 tot 2 uur leidt tot een temperatuurverschil van 1 graad. En als het waait (en mijn huis is 125 jaar oud, is matig geïsoleerd en staat bij de kust) kan dit zelfs korter dan 1 uur zijn (opmerking WAF: Quatt eruit of jij eruit 😂). En bij een kleine hysteresis (als de Quatt wordt afgekapt) stelt de Quatt zich niet bij en hij een patroon eindeloos herhalen.
Dus de combinatie van de twee laat het bij mij werken.
1) in dit voorbeeld was er bv geen wind. Maar als het hard waait gaat dus mijn kamertemperatuur omlaag en gaar de Quatt dus vanzelf harder werken. En als het kouder wordt gaat hij ook vanzelf harder werken.
2) mijn safeguard naar boven is dat mijn thermostaat een hele kleine hysteresis heeft en dus als de kamertemperatuur boven setpoint uit komt wordt hij door de thermostaat een halt toe geroepen.
:strip_exif()/f/image/dDucmJVttPhaoWvpHLlRgPMU.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus ondanks dat ik een oud matig geïsoleerd huis heb kan ik mijn kamertemperatuur over het algemeen toch binnen 0,2 graden verschil houden en aan het begin en eind van een run binnen 0,4 graden (WAF super tevreden en de Quatt (maar belangrijker ik) mag blijven)En als er al een stooklijn bestaat wil ik deze ook niet laten aanpassen want mijn huis staat 10km van de kust en wel of geen wind geeft een wereld van verschil.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Ja, en als je een beetje handig bent ook uitstekend zelf te doen.klmtrf schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:57:
[...]
Begin nu toch te balen dat ik er geen heb laten plaatsen. Is een vuilfilter later nog toe te voegen denken jullie?
Ongeveer 7cm buis er tussenuit zagen, filter ertussen, knelkoppelingen aandraaien en klaar.
Kan je je plaatsingplan niet laten aanpassen? Ga je akkoord dan framen ze het zo dat jij deze informatie hebt doorgegeven. Het is handig om ook de achterliggende berekeningen op te vragen. Daarin wordt onder andere aangegeven hoeveel Qautt verwacht je aan je verwarmingsbehoefte kan voldoen.Gerardwaz schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 00:03:
[...]
Maar dat was de vraag niet, als het warmteverlies te laag is ingesteld springt de ketel niet bij.
De tweede optie, is gewoon plaatsen en kijken hoe de wp reageert. Mocht het niet bevallen dan kan je later proberen de waarde bij te stellen als dat nodig is. En inderdaad klaag ik over Quatt (warmteverlies te hoog?) maar niet omdat mijn huis niet warm is. Daar hoef je met een hybride opstelling niet zo bang voor te zijn. Ik heb juist het gevoel dat je CV-ketel eerder bij zal springen, in een bepaalde tijd zal deze een bepaalde temperatuur niet halen en dan gooit de CIC de ketel aan. Maar misschien heb ik het wel mis met mijn redenatie.
Heatfan is een Nederlands bedrijf die werken mensen voor hun laten werken met een achterstand tot de arbeidsmarkt. Natuurlijk kan het zijn dat de onderdelen gewoon in China zijn geproduceerd, dat komt heel vaak voor. Maar persoonlijk vind ik die insteek een pre. Ook geen last van het geluid op de lagere standen. Fijn dat er ook een booststand op zit. Ondertussen kom ik er net achter dat de controler (waarschijnlijk) ook, via wifi, met je telefoon of laptop kan bedienen en monitoren. Volkomen nieuw voor mij, maar mijn man heeft de installatie gedaan. Ik moet uitvinden of er bij ons ook wifi-optie op zit.ikthuis2 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:53:
[...]
https://heatfan.eu/wifi-controller/
Deze optie maakt Heatfan mogenlijk voor sommigen aantrekkenlijker, maar het is natuurlijk wel gewoon duur.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
2,4 bar terwijl er een Quatt circulatiepomp tegen dat expansievat loopt te duwen? In essentie is het gewoon een waterballon, dus dat lijkt mij niet heel handig voor de levensduur zolang die niet aan de aanzuig zijde zit.Stefannn schreef op zondag 17 november 2024 @ 07:11:
@CPM hoe is het inmiddels met je cop en flow stabiliteit? Ga je 2.4bar nog proberen, cq heb je dat wellicht al gedaan?
@CPM heeft volgens mij ook al een afspraak staan voor het vervangen van een sensor.
Watertemperatuur is nu 31 gr dus het lijkt er op dat de cic zich niks aantrekt van die instelling.raven22 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:30:
[...]
Ik zag het al in de beta app staan.
Bij mij heb ik 30gr ingesteld en tot nu toe is de quatt ook niet boven de 30gr geweest. Kan natuurlijk komen door het vrij zachte weer. We gaan het zien de komende dagen.
Ik heb trouwens een Tado X.
Ah. interessant. Ik heb de Heatfan ook. Zeer tevreden over.WAF1 schreef op zondag 17 november 2024 @ 00:48:
[...]
Heatfan is een Nederlands bedrijf die werken mensen voor hun laten werken met een achterstand tot de arbeidsmarkt. Natuurlijk kan het zijn dat de onderdelen gewoon in China zijn geproduceerd, dat komt heel vaak voor. Maar persoonlijk vind ik die insteek een pre. Ook geen last van het geluid op de lagere standen. Fijn dat er ook een booststand op zit. Ondertussen kom ik er net achter dat de controler (waarschijnlijk) ook, via wifi, met je telefoon of laptop kan bedienen en monitoren. Volkomen nieuw voor mij, maar mijn man heeft de installatie gedaan. Ik moet uitvinden of er bij ons ook wifi-optie op zit.
https://heatfan.eu/wifi-controller/
Deze optie maakt Heatfan mogenlijk voor sommigen aantrekkenlijker, maar het is natuurlijk wel gewoon duur.
Naar aanleiding van jouw post mij verdiept in de nieuwe Wifi-controler. Duidelijk is dat je voor besturing middels de app. wel de nieuwe Wifi-controler moet aanschaffen.
Wat mij niet duidelijk is geworden, is of je de Controller ook op tijd kunt programmeren en of je deze middels de app geheel kunt uitzetten. Voor mij zouden dit namelijk de interessantste opties zijn i.v.m. het op gezette tijden gebruik van een houtkachel.
Ik heb een mail gestuurd naar Heatfan.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Dat lig er ook aan of de Quatt is ingesteld op room setpoint of op watertemperatuur. Bij room setpoint (wat denk ik de default is) berekent de Quatt zelfde de benodigde watertemperatuur en doet hij niets met den watervraag info van je thermostaat. Of hij op room setpoint is ingesteld kun je zien in de Quatt app (maar niet zelf veranderen). Als je onderin de kamertemperatuur ziet en als de Quatt loopt beide temperaturen ziet staat hij op room setpoint.raven22 schreef op zondag 17 november 2024 @ 08:18:
[...]
Watertemperatuur is nu 31 gr dus het lijkt er op dat de cic zich niks aantrekt van die instelling.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
1.Temp is 16,50°
2. Ik zet de thermostaat op 17,00°
3. T6 geeft ineens aan dat het 17,00° is
4. Zet ik hem terug naar 16,50°, geeft thermostaat gelijk aan dat het 16,50° is.
Ik heb hem op 2.2 bar staan en nog altijd een wisselende flow welke afhankelijk van hogere temperatuur meer gaat schommelen. Ik durf er eigenlijk niet meer druk op te zetten.Stefannn schreef op zondag 17 november 2024 @ 07:11:
@CPM hoe is het inmiddels met je cop en flow stabiliteit? Ga je 2.4bar nog proberen, cq heb je dat wellicht al gedaan?
Ze komen een temperatuur sensor vervangen.
Gisteren was een "rustige" dag met COP 3.8 en 17kWh.
Maar gisteren rond 23:00 gebeurd er ineens iets raars.
De flowrate schommelt hevig, COP zakt in, de watertemperatuur blijft enigszins wat het is en er is een piekje in stroom verbruik. Heel erg vaag.
Hier tekenen aub ......
Dat was mij inmiddels ook duidelijk, gezien de posts van @medu80 en @paQ eerder.Flesym schreef op zondag 17 november 2024 @ 08:32:
[...]
Dat lig er ook aan of de Quatt is ingesteld op room setpoint of op watertemperatuur. Bij room setpoint (wat denk ik de default is) berekent de Quatt zelfde de benodigde watertemperatuur en doet hij niets met den watervraag info van je thermostaat. Of hij op room setpoint is ingesteld kun je zien in de Quatt app (maar niet zelf veranderen). Als je onderin de kamertemperatuur ziet en als de Quatt loopt beide temperaturen ziet staat hij op room setpoint.
Het zou overigens wel interesant zijn, als het wel mogelijk zou zijn, om middels de thermostaat een max watertemperatuur in te stellen. Of Quatt zou dit in de eigen app moeten plaatsen.
Reden. Mijn stoel staat stijf naast de radiator. Gaat de watertemperatuur over de 40C dan wordt het daar plaatselijk nogal warm. Dan kan ik dat nog beïnvloeden door de Heatfan op stand 1 te zetten of helemaal uit, maar de watertemperatuur begrenzen vind ik dus om meerdere redenen wel interessant.
[ Voor 15% gewijzigd door Mickel moen op 17-11-2024 08:46 ]
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Tja, raven22 blijkbaar niet. Maar ik verbaas me toch een beetje. Toen je nog met CV stookte werd ongetwijfeld je radiator nog veel warmer. En toen was het geen probleem?Mickel moen schreef op zondag 17 november 2024 @ 08:38:
[...]
Dat was mij inmiddels ook duidelijk, gezien de posts van @medu80 en @paQ eerder.
Het zou overigens wel interesant zijn, als het wel mogelijk zou zijn, om middels de thermostaat een max watertemperatuur in te stellen. Of Quatt zou dit in de eigen app moeten plaatsen.
Reden. Mijn stoel staat stijf naast de radiator. Gaat de watertemperatuur over de 40C dan wordt het daar plaatselijk nogal warm. Dan kan ik dat nog beïnvloeden door de Heatfan op stand 1 te zetten of helemaal uit, maar de watertemperatuur begrenzen vind ik dus om meerdere redenen wel interessant.
Toen werd de radiator geregeld met het thermostatische ventiel. Eerst mechanisch Danfoss, Later met een Tado knop. Nu is het één van de radiatoren die geheel open staan.Flesym schreef op zondag 17 november 2024 @ 08:52:
[...]
Tja, raven22 blijkbaar niet. Maar ik verbaas me toch een beetje. Toen je nog met CV stookte werd ongetwijfeld je radiator nog veel warmer. En toen was het geen probleem?
Het is ook niet echt een probleem hoor. Beter lekker warm dan te koud.
[ Voor 8% gewijzigd door Mickel moen op 17-11-2024 09:00 ]
Boven is lastiger: 2 slaapkamers van de kinderen die pre-Quatt 's middags om 16u naar 20 graden gingen. Ik heb dat eerst zo gelaten en zie dan een hele lage COP wanneer er alleen warmtevraag is van de slaapkamers. Daarna de automatisering aangepast voor de vvw pomp zodat deze mee gaat draaien zodra er "ergens" warmtevraag is. Ook niet optimaal, hoge COP maar te warm in de woonkamer.
Wat zou de beste aanpak zijn om de slaapkamers 's middags na 16u comfortabel te hebben en niet onnodig de woonkamer te verwarmen ?
Ik zou eerst een opklimmend schema over de hele dag proberen. Begin daar lekker vroeg mee. 8 uur bijvoorbeeld en verdeel het in stappen van 0,5C/tijdseenheid. Neem gelijke tijdseenheden.wpeterw schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:11:
Sinds donderdag een Quatt (1 unit) en ik ben een beetje aan het experimenteren met de Tado schema's. Beneden is simpel: vloerverwarming altijd 19 graden. VVW pomp aan bij warmtevraag woonkamer (via HA).
Boven is lastiger: 2 slaapkamers van de kinderen die pre-Quatt 's middags om 16u naar 20 graden gingen. Ik heb dat eerst zo gelaten en zie dan een hele lage COP wanneer er alleen warmtevraag is van de slaapkamers. Daarna de automatisering aangepast voor de vvw pomp zodat deze mee gaat draaien zodra er "ergens" warmtevraag is. Ook niet optimaal, hoge COP maar te warm in de woonkamer.
Wat zou de beste aanpak zijn om de slaapkamers 's middags na 16u comfortabel te hebben en niet onnodig de woonkamer te verwarmen ?
Bijvoorbeeld 0,5C/2uur. Afhankelijk van de starttemperatuur natuurlijk.
Verder zou ik de schema's van de kamers niet synchroon laten lopen, maar het ene schema op de helft van het andere. De ene kamer zit dan om bijvoorbeeld 15.00 op 20C en de andere om 16.00.
Geef het hele huis een minimumtemperatuur. Ik heb deze op 17C. Dus ook de niet gebruikte kamers en denk meer in verwarmen binnen de schil dan per ruimte.
[ Voor 15% gewijzigd door Mickel moen op 17-11-2024 09:35 ]
Welkom on de wereld van de T6 😄. Maar vergeet de display. Die klopt vaak niet. In json zie je de werkelijk gemeten en doorgegeven temperatuur.vanquishsdiv schreef op zondag 17 november 2024 @ 08:33:
Op dit moment heb ik al een tijd de T4 vervangen door de Honeywell T6. Helaas hetzelfde probleem;
1.Temp is 16,50°
2. Ik zet de thermostaat op 17,00°
3. T6 geeft ineens aan dat het 17,00° is
4. Zet ik hem terug naar 16,50°, geeft thermostaat gelijk aan dat het 16,50° is.
Op het moment van daling van het setpoint zie ik dat ook in de grafieken terug. Zie mijn post met een grafiek die ik van Quatt kreeg: pietjm in "Ervaringen met Quatt Deel 2"CPM schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:10:
[...]
Vannacht een lagere setpoint, twee quatts aan het werk, hogere water temperatuur, lagere COP.
Vanmiddag, hogere setpoint, één Quatt aan het werk (de goede), lagere watertemperatuur, hogere COP.
Vanochtend wel de T6 even spanningsloos gehad.
Als die T6 zoveel vage issues heeft stap ik binnenkort over op een Tado.
In het onderste grafiekje de control setpoint. Als ik screenshots upload dan wordt de resolutie lager....
[Afbeelding]
Waarom zou je die kamers niet gewoon op een hogere temperatuur houden (bv 18 graden) en eventueel 's avonds 2 graden verhogen?wpeterw schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:11:
2.4bar is dan de statische druk. “Beuken” komt van het pompen. Dat is een drukverschil en maakt geen donder uit.netappie schreef op zondag 17 november 2024 @ 08:16:
[...]
2,4 bar terwijl er een Quatt circulatiepomp tegen dat expansievat loopt te duwen? In essentie is het gewoon een waterballon, dus dat lijkt mij niet heel handig voor de levensduur zolang die niet aan de aanzuig zijde zit.
@CPM heeft volgens mij ook al een afspraak staan voor het vervangen van een sensor.
Met expansievat op retour & 1.8statische druk zal de druk in bedrijf ook zo’n 2.4 op de output van de quatt zijn.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Gisteren geen zon die de kamertemperatuur kon beïnvloeden.
Natuurlijk wel wat hoge temperaturen maar Quatt maakt er, vanaf gistermorgen 02.45 uur tot nu, 1 mooie run van (330-550w) en pruttelt nog steeds door.
De vlgs JSON gemeten kamertemperatuur heeft, vanaf gistermorgen (07.00 uur) tot nu, strak op 20.96°C gestaan, iedere keer dat ik keek. Dat is maar 0.04°C onder de ingestelde kamertemperatuur.
Nu valt ook goed op dat je, wanneer je de grafiek buitentemperatuur "flipt" op de kop, deze eigenlijk heel mooi in de dalen en toppen van verbruik en watertemperatuur valt: warmer buiten=gas terug, kouder=ietsje bijzetten.
Zou consistent zijn met een luchtbel die de pomp in schiet:CPM schreef op zondag 17 november 2024 @ 08:35:
[...]
Ik heb hem op 2.2 bar staan en nog altijd een wisselende flow welke afhankelijk van hogere temperatuur meer gaat schommelen. Ik durf er eigenlijk niet meer druk op te zetten.
Ze komen een temperatuur sensor vervangen.
Gisteren was een "rustige" dag met COP 3.8 en 17kWh.
Maar gisteren rond 23:00 gebeurd er ineens iets raars.
De flowrate schommelt hevig, COP zakt in, de watertemperatuur blijft enigszins wat het is en er is een piekje in stroom verbruik. Heel erg vaag.
[Afbeelding]
Dat kan je horen (maar je staat natuurlij’ niet buiten te wachten en bovendien dreunt de compressor er nogal overheen).
Luchtbel in pomp > pompbladen “verliezen grip” op het water > de bel wordt in stukjes gehakt, je krijgt “bruis” > flow zakt dramatisch in (maar eerder naar 5% dan naar 80% zoals bij jou).
Je hoort het als een “hoog gieren”.
Ik kan me wel voorstellen dat je de druk op 2.2 wilt.
Niet compleet eens met de oorzaak/gevolg van @VindiGoosh , maar wel eens met de remedie: drukvat naar retour verplaatsen.
Daarmee verhoog je sowieso de druk op de quatt input en sluit je sowieso risico van “lucht aantrekken via automatische ontluchter” uit.
Dat is wel heel erg netjes!Friezin schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:48:
Ik heb de stille hoop dat ik, met warmteverlies op 9.000kW (was 9.500) en de buitentemperatuur op 17,5°C (was 19) nu de "sweet spot" te pakken heb.
Gisteren geen zon die de kamertemperatuur kon beïnvloeden.
Natuurlijk wel wat hoge temperaturen maar Quatt maakt er, vanaf gistermorgen 02.45 uur tot nu, 1 mooie run van (330-550w) en pruttelt nog steeds door.
De vlgs JSON gemeten kamertemperatuur heeft vanaf gistermorgen (07.00 uur) tot nu strak op 20.96°C gestaan, iedere keer dat ik keek. Dat is maar 0.04°C onder de ingestelde kamertemperatuur.
Nu valt ook goed op dat je, wanneer je de grafiek buitentemperatuur "flipt" op de kop, deze eigenlijk heel mooi in de dalen en toppen van verbruik en watertemperatuur valt: warmer buiten=gas terug, kouder=ietsje bijzetten.
[Afbeelding]
Met een cop op gemiddeld 5.3
Bij buitentemperatuur van gemiddeld 8.5
Met 100% radiatoren
Vorig jaar is het maar een dag of 10 onder dag gemiddelde van 4 geweest.
Heel heel netjes…
Voor een nieuwbouw situatie kantelt met dit soort getallen de sweet spot wel richting l/w in plaats van w/w.
(Lees sig ff. Ook nog 2x vvw)Stefannn schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:56:
[...]
Dat is wel heel erg netjes!
Met een cop op gemiddeld 5.3
Bij buitentemperatuur van gemiddeld 8.5
Met 100% radiatoren
Vorig jaar is het maar een dag of 10 onder dag gemiddelde van 4 geweest.
Heel heel netjes…
Voor een nieuwbouw situatie kantelt met dit soort getallen de sweet spot wel richting l/w in plaats van w/w.
Nee hoor niet zomaar binnen de schil alles verwarmen. Hangt af van je verlies binnenshuis en je isolatie van de schil. Gewoon uitproberen dus. Ik verwarm verre van alles en draai gewoon goedMickel moen schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:25:
[...]
Ik zou eerst een opklimmend schema over de hele dag proberen. Begin daar lekker vroeg mee. 8 uur bijvoorbeeld en verdeel het in stappen van 0,5C/tijdseenheid. Neem gelijke tijdseenheden.
Bijvoorbeeld 0,5C/2uur. Afhankelijk van de starttemperatuur natuurlijk.
Verder zou ik de schema's van de kamers niet synchroon laten lopen, maar het ene schema op de helft van het andere. De ene kamer zit dan om bijvoorbeeld 15.00 op 20C en de andere om 16.00.
Geef het hele huis een minimumtemperatuur. Ik heb deze op 17C. Dus ook de niet gebruikte kamers en denk meer in verwarmen binnen de schil dan per ruimte.
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Een pomp die 800 liter per uur duwt maakt wel een behoorlijk drukverschil.Stefannn schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:40:
[...]
2.4bar is dan de statische druk. “Beuken” komt van het pompen. Dat is een drukverschil en maakt geen donder uit.
Met expansievat op retour & 1.8statische druk zal de druk in bedrijf ook zo’n 2.4 op de output van de quatt zijn.
Bij @CPM zit het expansievat afgetakt tussen de aanvoer van de Quatt en de retour van de CV ketel, wat dus de verkeerde plek is aangezien de druk daar zowel door de temperatuur als de kracht van de pomp het hoogst zal zijn in het hele systeem.
Wij hebben een Honeywell Lyric t6 besteld (aangezien Quatt deze aanraad). Deze komt in de woonkamer (met vloerverwarming) te hangen.
Nu ben ik bang dat we straks de bovenverdieping niet warm krijgen aangezien daar radiatoren hangen, een oplossing zou dan zoneregeling zijn.
Echter lijkt de Lyric T6 dit dan weer niet te ondersteunen.
Bovendien heb ik verhalen gelezen dat Quatt (mogelijk) niet goed samen gaat met zoneregeling ivm dichtzetten van radiatoren(?)
Ik heb hier weinig verstand van, maar heeft iemand tips over de combinatie van vloerverwarming, radiatoren en Quatt? We kunnen de thermostaat nog terugsturen en een andere bestellen eventueel.
Alvast bedankt!
Ik heb die combinatie, zie sig voor de rest.rboy11 schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:41:
Ik ben samen met mijn vriendin aan het oriënteren voor een Quatt hybride systeem. Wij hebben samen een woning gekocht waar we nog niet wonen(verbouwing, eind januari gaan we er wonen) maar ik loopt een beetje vast met de eventuele combinatie vloerverwarming beneden, radiatoren op de eerste verdieping en dus eventueel een Quatt hybride systeem (aangesloten op een CV ketel uit 2017).
Wij hebben een Honeywell Lyric t6 besteld (aangezien Quatt deze aanraad). Deze komt in de woonkamer (met vloerverwarming) te hangen.
Nu ben ik bang dat we straks de bovenverdieping niet warm krijgen aangezien daar radiatoren hangen, een oplossing zou dan zoneregeling zijn.
Bovendien heb ik verhalen gelezen dat Quatt (mogelijk) niet goed samen gaat met zoneregeling ivm dichtzetten van radiatoren(?)
Ik heb hier weinig verstand van, maar heeft iemand tips over de combinatie van vloerverwarming, radiatoren en Quatt? We kunnen de thermostaat nog terugsturen en een andere bestellen eventueel.
Alvast bedankt!
Zonering nooit gemist: ik wil comfort en dat heb ik.
Misschien dat ik achteraf voor Tado was gegaan, maar toen ik de Quatt kocht, was Tado mij nog niet bekend.
Warmtevragende zonering (meer dan 2) wordt afgeraden.
Specs van de woning helpt bij advies vragen trouwens.
Enne: lees TS
Klopt… maar dat drukverschil “komt er niet bij”. De druk op het expansievat zal de druk worden waarmee afgevuld is, wordt het immers meer dan loopt het val vol tot de druk weer (ongeveer) op vul druk zit.netappie schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:32:
[...]
Een pomp die 800 liter per uur duwt maakt wel een behoorlijk drukverschil.
Bij @CPM zit het expansievat afgetakt tussen de aanvoer van de Quatt en de retour van de CV ketel, wat dus de verkeerde plek is aangezien de druk daar zowel door de temperatuur als de kracht van de pomp het hoogst zal zijn in het hele systeem.
Het drukverschil van de 800liter/uur komt er niet “bovenop”, expansievat op quatt-exit houdt de druk min of meer constant.
Met expansievat op exit gaat dat 800liter/uur drukverschil er aan de quatt-input “vanaf”. En dat zou inderdaad wel eens dermate laag kunnen worden dat er via de automatische ontluchter bellen naar binnen getrokken worden.
Maar goed… advies om expansievat te verplaatsen is nu lang en breed gegeven.
Een testje met wat hogere druk zou ik wel durven maar als @CPM dat eng vindt moet hij dat zeker niet doen. Dan krijgen we geen nieuwe data en wordt het gewoon wachten tot de volgende aanpassing.
Excuus. Ik meende dat onthouden te hebben maar klopt….. je hebt zelfs over de verdeler gepost. Oeps.
Blijft nog steeds heel netjes.
En (veel kennissen vragen mij als “energie freak” om advies) de conclusie dat ik de sweet spot vind omslaan van w/w naar l/w warmtepomp begin ik toch wel te trekken.
/f/image/yhTqAFuAtblJV0aPxpGLkzSa.png?f=fotoalbum_large)
Ah na paar keer opnieuw configureren doet ie het weer
[ Voor 7% gewijzigd door Erik1805 op 17-11-2024 11:14 ]
Ik snap niet helemaal hoe je CV water in beweging wilt krijgen/houden zonder een drukverschil (manometrische opvoerdruk).Stefannn schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:03:
[...]
Klopt… maar dat drukverschil “komt er niet bij”. De druk op het expansievat zal de druk worden waarmee afgevuld is, wordt het immers meer dan loopt het val vol tot de druk weer (ongeveer) op vul druk zit.
Het drukverschil van de 800liter/uur komt er niet “bovenop”, expansievat op quatt-exit houdt de druk min of meer constant.
Met expansievat op exit gaat dat 800liter/uur drukverschil er aan de quatt-input “vanaf”. En dat zou inderdaad wel eens dermate laag kunnen worden dat er via de automatische ontluchter bellen naar binnen getrokken worden.
Maar goed… advies om expansievat te verplaatsen is nu lang en breed gegeven.
Een testje met wat hogere druk zou ik wel durven maar als @CPM dat eng vindt moet hij dat zeker niet doen. Dan krijgen we geen nieuwe data en wordt het gewoon wachten tot de volgende aanpassing.
Daarnaast is het afgiftesysteem in het huis van @CPM ook vrij lang, dus met de modulerende pomp van de Quatt die 800 liter per uur moet handhaven zal dat drukverschil waarschijnlijk niet marginaal zijn.
Ik denk dat hij beter kan wachten op de servicemonteurs dan de situatie nu erger maken met experimenten die de componenten alleen maar meer belasten.
Er schijnen standaard programmes te zijn die je kan aanpassen, ook op tijd. Scroll even door in de link. Ik weet natuurlijk niet of dat inderdaad is wat bij jouw behoefte past. Hou ons op de hoogte van de reactie van Heatfan. Daarnaast bedacht ik dat voor jouw toepassing je misschien ook een Socket van Home Wizard kan gebruiken, die kan je ook op tijd programmeren en is niet zo duur. Ik neem aan dat je deze allleen voor de woonkamer nodig hebt.Mickel moen schreef op zondag 17 november 2024 @ 08:32:
[...]
Ah. interessant. Ik heb de Heatfan ook. Zeer tevreden over.
Naar aanleiding van jouw post mij verdiept in de nieuwe Wifi-controler. Duidelijk is dat je voor besturing middels de app. wel de nieuwe Wifi-controler moet aanschaffen.
Wat mij niet duidelijk is geworden, is of je de Controller ook op tijd kunt programmeren en of je deze middels de app geheel kunt uitzetten. Voor mij zouden dit namelijk de interessantste opties zijn i.v.m. het op gezette tijden gebruik van een houtkachel.
Ik heb een mail gestuurd naar Heatfan.
Helaas hebben wij ook niet de nieuwste controller hebben, maar versie 2023/2024 waar de wifimodule niet op zit. Op het oog lijken de controlles wel op elkaar, dus je moet goed opletten, in deze periode van overlap, dat je de juiste aanschaft.
Het schijnt ook dat je twee jaar garantie hebt op een Heatfan, waarbij ze of onderdelen vervangen of een nieuwe Heatfan verstrekken. Het klinkt dus niet als een standaard Chinees product waar je je evt. garantie nog maar in het buitenland moet zien te claimen.
Ik lees ook: de Smart controller is modulerend en past de snelheid van de ventilatoren aan, afhankelijk van de gemeten temperatuur van de radiator/convector. In mijn beleving doet hij dat bij ons thuis niet, toch zijn ze, volgens mijn man, aan de juiste kant van de voeding aangesloten. Maar het kan ook zijn dat de temperatuur van de radiator redenlijk stabiel is. In ieder geval was ik mij niet bewust van deze functie.
Bij nader inzien moet mijn man een en ander toch beter instellen, nu laten we de controller niet zelf moduleren, maar bedienen we hem handmatig. Eens kijken wat beter bevalt.
Nu blijkt ook dat mijn man de gebruiksaanwijzing helemaal niet heeft gelezen en daarmee het Smart gedeelte, onbewust eruit heeft gehaalt.
Maar het kans alsnog wel hoor met alleen radiatoren. 137m2 2onder1kap, beneden 2x t22 (met fans) + 3x t10 (Stefannn schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:07:
[...]
Excuus. Ik meende dat onthouden te hebben maar klopt….. je hebt zelfs over de verdeler gepost. Oeps.
Blijft nog steeds heel netjes.
En (veel kennissen vragen mij als “energie freak” om advies) de conclusie dat ik de sweet spot vind omslaan van w/w naar l/w warmtepomp begin ik toch wel te trekken.
Moet je ook niet doen: gebruiksaanwijzingen lezen 😉WAF1 schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:25:
[...]
Er schijnen standaard programmes te zijn die je kan aanpassen, ook op tijd. Scroll even door in de link. Ik weet natuurlijk niet of dat inderdaad is wat bij jouw behoefte past. Hou ons op de hoogte van de reactie van Heatfan. Daarnaast bedacht ik dat voor jouw toepassing je misschien ook een Socket van Home Wizard kan gebruiken, die kan je ook op tijd programmeren en is niet zo duur. Ik neem aan dat je deze allleen voor de woonkamer nodig hebt.
Helaas hebben wij ook niet de nieuwste controller hebben, maar versie 2023/2024 waar de wifimodule niet op zit. Op het oog lijken de controlles wel op elkaar, dus je moet goed opletten, in deze periode van overlap, dat je de juiste aanschaft.
Het schijnt ook dat je twee jaar garantie hebt op een Heatfan, waarbij ze of onderdelen vervangen of een nieuwe Heatfan verstrekken. Het klinkt dus niet als een standaard Chinees product waar je je evt. garantie nog maar in het buitenland moet zien te claimen.
Ik lees ook: de Smart controller is modulerend en past de snelheid van de ventilatoren aan, afhankelijk van de gemeten temperatuur van de radiator/convector. In mijn beleving doet hij dat bij ons thuis niet, toch zijn ze, volgens mijn man, aan de juiste kant van de voeding aangesloten. Maar het kan ook zijn dat de temperatuur van de radiator redenlijk stabiel is. In ieder geval was ik mij niet bewust van deze functie.
Bij nader inzien moet mijn man een en ander toch beter instellen, nu laten we de controller niet zelf moduleren, maar bedienen we hem handmatig. Eens kijken wat beter bevalt.
Nu blijkt ook dat mijn man de gebruiksaanwijzing helemaal niet heeft gelezen en daarmee het Smart gedeelte, onbewust eruit heeft gehaalt.
vraagje:
Zat me vanmorgen te bedenken dat een heatfan in de slaapkamer wel een optie is.
Maar zoek me suf op site https://heatfan.eu/winkel/ naar de lengte van die eerste adapter.
Los te koop, dan zijn ze 2 meter, maar bij de set ook? (Bij bol kwam ik 1,60m tegen, vandaar).
Met uitbreidingsset krijg ik daar dan 50cm bij, verloopstekkertje erbij kopen en dan ben ik bij radiator 1. Met verlenging 2,50 meter kan ik onder balkondeuren door naar radiator 2 waar dan die uitbreiding komt.
Dat van die tijd is mij dus niet duidelijk. Als ik de plaatjes bekijk lijkt het meer op lengte modulatie o.i.d, maar helder is het niet. Ik zie ook niet iets van een dagschema. Actuele tijd wordt wel aangegeven, maar ik zie nergens of je daar ook iets mee kunt doen.WAF1 schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:25:
[...]
Er schijnen standaard programmes te zijn die je kan aanpassen, ook op tijd. Scroll even door in de link. Ik weet natuurlijk niet of dat inderdaad is wat bij jouw behoefte past. Hou ons op de hoogte van de reactie van Heatfan. Daarnaast bedacht ik dat voor jouw toepassing je misschien ook een Socket van Home Wizard kan gebruiken, die kan je ook op tijd programmeren en is niet zo duur. Ik neem aan dat je deze allleen voor de woonkamer nodig hebt.
Een HW socket is in dit geval zinloos. Ik kan het met de smartcontroller prima handmatig instellen. Bovendien heb ik de Heatfan schakelbaar gemaakt met een stopcontact met schakelaar vlak bij de Controller. Mijn stoel staat er ook stijf tegenaan, dus bediening is op zich geen probleem.
Wat voor mij interessant zou zijn, is de mogelijkheid van een dagschema voor de verschillende standen.'s Nachts op 4,''s ochtends op 3,''s middags op 2 en.''s Avonds op 1 of uit. Meer mijn Tado schema volgend dus. Nu doe ik dat handmatig naar gelang behoefte, maar na gebruik van de houtkachel vergeet ik nog wel eens om hem weer aan te zetten.
En ja de Smartcontroller moduleert bij iedere stand, maar zal dat bij een constante watertemperatuur niet doen.
[ Voor 4% gewijzigd door Mickel moen op 17-11-2024 12:12 ]
Duidelijk, thanks!Friezin schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:58:
[...]
Ik heb die combinatie, zie sig voor de rest.
Zonering nooit gemist: ik wil comfort en dat heb ik.
Misschien dat ik achteraf voor Tado was gegaan, maar toen ik de Quatt kocht, was Tado mij nog niet bekend.
Warmtevragende zonering (meer dan 2) wordt afgeraden.
Specs van de woning helpt bij advies vragen trouwens.
Enne: lees TS
Ik heb de TS doorgelezen maar aangezien ik er weinig verstand van heb kom ik niet helemaal uit met onze situatie. Wat voor specificaties zijn handig om beter antwoord te geven?
In het kort:
Tussenwoning totaal oppervlak 102m2
Benedenverdieping 38m2 vloerverwarming
Bovenverdieping 3 slaapkamers (zeg totaal 32 M2) met 1 radiator per slaapkamer
Overal dubbel glas
Geen extra isolatie maatregelen sinds de bouw (1992).
Energielabel B uit 2019.
Verbruik vorige bewoners ~600 kuub per jaar. Wij verwachten zelf (zonder warmtepomp) meer te verbruiken. Circa 800-1000 kuub.
Wellicht is zoneregeling niet helemaal wat ik dan bedoel. Ik vraag mij af of de bovenverdieping überhaupt warm wordt op het moment dat de thermostaat op de benedenverdieping de ingestelde temperatuur bereikt. Het is niet ons doel om zonegericht te verwarmen. We willen wel gewoon dat de bovenverdieping ook warm wordt.
Zelf zou ik me niet heel druk maken. In de meeste huizen wil je het boven minder warm hebben; slaapkamers, niet-gebruikte kamers etc. Daarnaast vervliegt een deel van de warmte naar boven. Je kan eventueel met radiatorventilatoren de afgifte van de radiatoren boven verhogen.rboy11 schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:41:
Ik ben samen met mijn vriendin aan het
En als je je wel druk maakt; Tado..
1000m3 voor een tussenwoning met label b, dus ik ga even uit van HR++ glas is wel echt veel! Als je het niet warmer stookt dan 21 graden denk ik dat je wel uit kan gaan van max 850m3. (Of de vorige bewoners waren nooit thuis en stookten maar tot 18 graden.rboy11 schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:12:
[...]
Duidelijk, thanks!
Ik heb de TS doorgelezen maar aangezien ik er weinig verstand van heb kom ik niet helemaal uit met onze situatie. Wat voor specificaties zijn handig om beter antwoord te geven?
In het kort:
Overal dubbel glas
Energielabel B uit 2019.
Verbruik vorige bewoners ~600 kuub per jaar. Wij verwachten zelf (zonder warmtepomp) meer te verbruiken. Circa 800-1000 kuub.
Wat voor soort radiatoren heb je boven? Enkel- of dubbellaags met spijlen ertussen (Type 22)?
[ Voor 8% gewijzigd door vanquishsdiv op 17-11-2024 12:21 ]
Boven krijg je het wel warm. Vergeet niet waterzijdig alles in te regelen.rboy11 schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:12:
[...]
Duidelijk, thanks!
In het kort:
Overal dubbel glas
Energielabel B uit 2019.
Wellicht is zoneregeling niet helemaal wat ik dan bedoel. Ik vraag mij af of de bovenverdieping überhaupt warm wordt op het moment dat de thermostaat op de benedenverdieping de ingestelde temperatuur bereikt. Het is niet ons doel om zonegericht te verwarmen. We willen wel gewoon dat de bovenverdieping ook warm wordt.
Wel opletten met verdeler van je vvw.
Is dat een Htv of Ltv?
Hoge Temperatuur Verdeler mengt stevig bij.
Dan kan het zijn dat je vloer niet goed warm wordt.
Met LTV is dat geen issue.
Te herkennen aan een stelschroef/inregelventiel zoals in dit voorbeeld:
https://robot.heatnet-vlo....nl/robot-pro-uitvoering/
Die draai je dichter zodat er weinig wordt bijgemengd.
Nu je nog terugkan: vraag Quatt naar de tado: het mooie daarvan is stapjes van 0,1°C in temperatuur.
(Hoewel bij vvw 1 constante temperatuur vaak beter is)
Het snoer van de voeding is 200cm. Kleine koppeling 50cm.Friezin schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:53:
[...]
offtopic:
vraagje:
Zat me vanmorgen te bedenken dat een heatfan in de slaapkamer wel een optie is.
Maar zoek me suf op site https://heatfan.eu/winkel/ naar de lengte van die eerste adapter.
Los te koop, dan zijn ze 2 meter, maar bij de set ook? (Bij bol kwam ik 1,60m tegen, vandaar).
Met uitbreidingsset krijg ik daar dan 50cm bij, verloopstekkertje erbij kopen en dan ben ik bij radiator 1. Met verlenging 2,50 meter kan ik onder balkondeuren door naar radiator 2 waar dan die uitbreiding komt.
Extra te bestellen koppelingen: 50, 125 en 250 cm
Wat je ook kunt doen is een extra stopcontact aanleggen bij de radiator. Snoer met aan de ene kant een stekker en aan de andere kant opbouw stopcontact. Kun je het zo lang maken als je wilt.
Zo heb ik bij de radiator in de woonkamer een stopcontact met schakelaar geplaats. Kan ik hem ook nog makkelijk uitzetten als de houtkachel aangaat. Snoer netjes weggewerkt onder de "parket"plint.
[ Voor 11% gewijzigd door Mickel moen op 17-11-2024 12:39 ]
Waarom niet allebei? Op temperatuur sturen en CIC mag temperatuur bepalen, maar met een max van de waarde zoals je hebt ingesteld in de tado app.Flesym schreef op zondag 17 november 2024 @ 08:52:
[...]
Tja, raven22 blijkbaar niet. Maar ik verbaas me toch een beetje. Toen je nog met CV stookte werd ongetwijfeld je radiator nog veel warmer. En toen was het geen probleem?
Voor mij zou dat interessant zijn. De vvw beneden is veel trager dan mijn jaga's op de bovenverdieping. Door de temperatuur te maximeren kan ik de quatt nog langer en rustiger laten lopen waardoor ik op de bovenverdieping ook langer warmwater in mijn jaga's krijg. Want als de benedenverdieping warm is koelt het boven sneller af. Dus eigenlijk wil je het zo dat beneden de temperatuur net niet bereikt wordt, of in ieder geval heel langzaam.
Dat gaat nu over het algemeen best goed, maar iets meer finetuning zou ik prettig vinden.
De ruimte waarin de EvoHome wifi regelunit hangt heeft vloerverwarming als bijverwarming en twee radiatoren (gegroepeerd) met de EvoHome HR92 knoppen erop. De regelunit is de meter voor de temp van de vloerverwarming. De vv heeft hier twee lussen, met MT-4 knoppen erop.
In het souterrain hebben we ook vloerverwarming. Die temp wordt gemeten door een Round wifi. Daar zijn ook twee radiatoren (niet gegroepeerd, want verschillende ruimtes) met HR92 knoppen. Deze vv heeft één lus.
De ketel staat op 55 graden.
Mijn vraag is of het nu juist wel of niet verstandig is om de HCE80 ertussenin te hebben. Ten eerst is deze unit aan/uit (de nieuwere HCC100 is OT, wellicht een betere keuze?). Ten tweede gaan de MT-4’s soms ook dicht, waardoor de buffercapaciteit van de vv teniet wordt gedaan. Dan heb ik een radiator in de hal en badkamer als buffer, wellicht te weinig?
Moet ik die unit er beter uitlaten en de zones altijd open laten staan en de temp die in de vloeren gaat regelen door de thermostaatknop die erop zit op 35 graden te zetten?
Zou het beter zijn om de HCC100 aan te schaffen, zodat de aan/uit component uit het systeem gaat?
Wat me nu bv opvalt is dat de Quatt 4300-4500W produceert, maar de EvoHome app geeft aan dat alle zones op temperatuur zijn en dus niets aan de ketel vragen.
Alvast bedankt voor het meedenken.
[ Voor 5% gewijzigd door GhostlyFriend op 17-11-2024 13:03 . Reden: Quatt wattages en zonevraag toegevoegd ]
Quatt Hybrid, EvoHome WiFi. Met R8810A1018 OpenTherm, HR92 en HCE80 + MT-4, Vloerverwarmimg als bijverwarming, Radiatoren, Intergas HRE28/24 55gr.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
:strip_exif()/f/image/WSu19q9ltlz6kgiWn5csiOdr.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/VJsqQ3Ej318ALppsizoU05lK.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/JPcXjhNnUncFyspi10HaIYxw.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/5iga6kcRFJwEOOokSdrRi0IF.jpg?f=fotoalbum_tile)