• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06-2025
Erik1805 schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:11:
Iemand dit wel eens gehad?

[Afbeelding]

Ah na paar keer opnieuw configureren doet ie het weer
Hoe heb je de CIC verbonden ? WiFi of bekabeld ? Als je WiFi wegvalt kun je dit krijgen, daarom heb ik ook de CIC via een kabel verbonden.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:30
MacD007 schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:59:
[...]

Hoe heb je de CIC verbonden ? WiFi of bekabeld ? Als je WiFi wegvalt kun je dit krijgen, daarom heb ik ook de CIC via een kabel verbonden.
Via wifi. En in de berging hangt een fritz extender.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.

• MacD007
rboy11 schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:12:
[...]

Duidelijk, thanks!

Ik heb de TS doorgelezen maar aangezien ik er weinig verstand van heb kom ik niet helemaal uit met onze situatie. Wat voor specificaties zijn handig om beter antwoord te geven?

In het kort:
Tussenwoning totaal oppervlak 102m2
Benedenverdieping 38m2 vloerverwarming
Bovenverdieping 3 slaapkamers (zeg totaal 32 M2) met 1 radiator per slaapkamer
Overal dubbel glas
Geen extra isolatie maatregelen sinds de bouw (1992).
Energielabel B uit 2019.
Verbruik vorige bewoners ~600 kuub per jaar. Wij verwachten zelf (zonder warmtepomp) meer te verbruiken. Circa 800-1000 kuub.

Wellicht is zoneregeling niet helemaal wat ik dan bedoel. Ik vraag mij af of de bovenverdieping überhaupt warm wordt op het moment dat de thermostaat op de benedenverdieping de ingestelde temperatuur bereikt. Het is niet ons doel om zonegericht te verwarmen. We willen wel gewoon dat de bovenverdieping ook warm wordt.
In de TS (onder 12. Handige links en wetenswaardigheden voor de Quatt) staat een handige Berekening warmteverlies (bij -10ºC), daar vind je ook een link om je warmteverlies te berekenen via je huidig gasverbruik. lees ook even de omschrijving die daar staat.
https://docs.google.com/s...w6-LNcPY/edit?usp=sharing

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
raven22 schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:44:
[...]

Waarom niet allebei? Op temperatuur sturen en CIC mag temperatuur bepalen, maar met een max van de waarde zoals je hebt ingesteld in de tado app.

Voor mij zou dat interessant zijn. De vvw beneden is veel trager dan mijn jaga's op de bovenverdieping. Door de temperatuur te maximeren kan ik de quatt nog langer en rustiger laten lopen waardoor ik op de bovenverdieping ook langer warmwater in mijn jaga's krijg. Want als de benedenverdieping warm is koelt het boven sneller af. Dus eigenlijk wil je het zo dat beneden de temperatuur net niet bereikt wordt, of in ieder geval heel langzaam.
Dat gaat nu over het algemeen best goed, maar iets meer finetuning zou ik prettig vinden.
Zo werkt de techniek van PID regeling niet, je kunt geen 2 kapiteins op één schip hebben. Dan is het regelgedrag onvoorspelbaar. Dus of de PID regeling zit in de CiC of in de thermostaat.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• MacD007
Erik1805 schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:02:
[...]

Via wifi. En in de berging hangt een fritz extender.
Wat ook werkt is als een directe kabel (netwerk) niet mogelijk is een poweradapter, leet er dan wel op (zeker als je een 3-fase systeem hebt) dat je op de zelfde fase zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1L8QXCF_X8NsFjS2QI-N9AaiMnU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/vD32bmnV8SAyYdkCky7rbXBJ.webp?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door MacD007 op 17-11-2024 13:07 ]

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:43

RobertowNL

For your gear!

RobertowNL schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:20:
[...]

Zeker, gezien ik één van de eerdere Quatt units had (prijs €1.599) ben ik straks voor +- €3.000 gasloos _/-\o_

Quatt: €1599
Leiding >8m: € 195
WBP: € 525
Electra & leidingwerk: € 250
Bosch Tronic: €425 (Marktplaats).

Nu alleen nog iemand vinden die de laatste kan (helpen) installeren.
Het vervolg! Eind vorig jaar heb ik (zelf) een warmtepompboiler geplaatst. Daarna is er vrijwel geen gas meer gebruikt door de Quatt (minder dan 1 kuub).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZl2ATnkVse6FlPuN6wM5AId65A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/28mGAdRidAZSQO3bR20bngKE.jpg?f=fotoalbum_large

Op 20 april dit jaar heb ik via mijnaansluiting een verwijdering van de gasmeter aangevraagd. En op 27 september was het dan zo ver. Rendo heeft netjes de gasmeter verwijderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8sQ9oexuAzDhHB0TzqU3iqC4uw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fwhS7Zp6YcrlJp1gp67H9q3Z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GzE5wu4LNjtBMrrv_Zhl-TaZ_sk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xmss4A2j2gvmGi3IHvrCyTDb.jpg?f=fotoalbum_tile

Gezien de gaskraan naar de CV al sinds begin 2024 dicht stond, was ik niet al te bang om een poosje zonder achtervang van de CV te zitten. Zeker omdat ik tegenwoordig op een vaste temperatuur stook en de watertemperatuur niet onder de 18 graden komt.

Maar goed, met de winter in aankomst was het nu toch tijd om de boel winterklaar te maken. Dus in oktober rustig begonnen met het afkoppelen van alle leidingen van de CV: gas, water / warm-water. Er was immers geen weg meer terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTkcxprtLpx9GcOg58D8bXqbysM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tSW2zxsCyhXhxKUz55aGxJHk.jpg?f=fotoalbum_large

Vorig jaar heb ik al een elektrische CV ketel (Bosch Tronic 3500 6kW) op de kop getikt op Marktplaats. Deze was aangesloten geweest, maar had niet gedraaid omdat de warmtepomp toch sneller binnen was dan verwacht. Voor €425,- euro leek mij dat de gok wel waard.

Omdat de prijs tweedehands bijna gelijk is verkoos ik de Bosch boven een doorstroomverwarmer. Een E-CV is waarschijnlijk door derde partijen beter servicebaar. Met het idee dat wanneer ik de woning ooit verlaat er dan standaard producten in zitten.

Het eerste weekend van november nu laatste stappen ingezet. Op een mooie zaterdag ochtend de dakdoorvoer en CV verwijderd. Werkschakelaar van de Quatt om, afsluiters onder de CV even dicht, zodat alleen het stuk van de Quatt van het water af moest.
Gat in het dak gedicht, nieuw dakpannetje erop en alle herinneringen aan de gasketel aan de buitenzijde van de woning zijn weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fd6e-YalEmeBd-5kB83YGjkxwSA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JClPDaxpocgipdUaCSuf3seQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6PHNLTS3zJinlN350xco4Wo0io=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aDUBOY6UuNBzPA0hjeEHiIqn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_a9Y7Zh-4Vbf3mosCg4JmqHQSrk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mEL5EsxdI1obKsMS4k1vGOo0.jpg?f=fotoalbum_tile

Helaas blijkt daarvan de wateraansluiting van de Bosch Tronic gespiegeld te zijn, maar met een stukje leiding en wat knelfittingen hebben we hem weer aangesloten. Verdient wellicht niet de schoonheidsprijs, maar alle leidingwerk aanpassen had ik ook geen zin in.

Het ging allemaal voorspoedig en om 13:00 hing de Bosch waterzijdig aangesloten weer op de plek. Systeem afgevuld, CIC en Quatt weer aan en een en ander draaide weer als een zonnetje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBqgmOpJdcpQGXlP54bUSav4Dko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FKtFK79dlS1NGw4iWTebgFCF.jpg?f=fotoalbum_large

Ondanks dat de CV al tijdens niets meer deed stond hij nog wel aan (en had dus contact met de CIC). Met het verwijderen van de CV was er niets meer aan te sturen. Dat leidde tot de volgende mail van Quatt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6M5TE8--Uz_koX8btjPcBtxRoC0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/67VwK7LsgK1yiz0X7lReHvca.png?f=fotoalbum_large

Om Quatt weer blij te maken ;) later die week de elektrazijde nog even aangesloten. Gelukkig met aanleg van de keuken direct gezorgd voor een extra 3 fase groep in de meterkast, dus met een paar uurtjes (waarvan het meeste werk de kabel door de koof en kruipruimte halen was), werkschakelaartje installeren en een Homewizzard meter er tussen, zat de CV aangesloten.

Mailtje naar Quatt gedaan op de ticket, om van opentherm naar aan/uit te gaan, en alles werkt weer zoal het hoort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYoo3SrN1jugyA3PWAJBcTRHlm8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BtsXVUk5syd6NMR1BjFHtgzj.jpg?f=fotoalbum_large

Voor nu de Bosch eerst maar eens ingesteld op maximaal 2kW, mocht het nodig zijn dan kan ik het vermogen in de winter dan nog met 4kW opschalen.

Uiteindelijk zijn de totale kosten €3479,40 om mijn tussenwoning gasloos te maken (na subsidies ad €3425,-).
Daarnaast bijna alles zelf aangesloten, dus onderweg ook nog veel geleerd O-)

[ Voor 0% gewijzigd door RobertowNL op 17-11-2024 20:02 . Reden: overal kW ipv KW of Kw ]

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:58
Flesym schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:05:
[...]

Zo werkt de techniek van PID regeling niet, je kunt geen 2 kapiteins op één schip hebben. Dan is het regelgedrag onvoorspelbaar. Dus of de PID regeling zit in de CiC of in de thermostaat.
Ik doe dat door met een tweede thermostaat te werken. Thermostaat 1 is de thermostaat die met kleine stapjes op de CiC is aangesloten. Thermostaat 2 heeft het schema voor de maximale temperatuur. Thermostaat 1 volgt thermostaat 2 maar met stapjes van maximaal 0,1 graden

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23-12-2025
RobertowNL schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:42:
[...]

Het vervolg! Eind vorig jaar heb ik (zelf) een warmtepompboiler geplaatst. Daarna is er vrijwel geen gas meer gebruikt door de Quatt (minder dan 1 kuub).
[Afbeelding]

Op 20 april dit jaar heb ik via mijnaansluiting een verwijdering van de gasmeter aangevraagd. En op 27 september was het dan zo ver. Rendo heeft netjes de gasmeter verwijderd.

[Afbeelding][Afbeelding]

Gezien de gaskraan naar de CV al sinds begin 2024 dicht stond, was ik niet al te bang om een poosje zonder achtervang van de CV te zitten. Zeker omdat ik tegenwoordig op een vaste temperatuur stook en de watertemperatuur niet onder de 18 graden komt.

Maar goed, met de winter in aankomst was het nu toch tijd om de boel winterklaar te maken. Dus in oktober rustig begonnen met het afkoppelen van alle leidingen van de CV: gas, water / warm-water. Er was immers geen weg meer terug.

[Afbeelding]

Vorig jaar heb ik al een elektrische CV ketel (Bosch Tronic 3500 6kW) op de kop getikt op Marktplaats. Deze was aangesloten geweest, maar had niet gedraaid omdat de warmtepomp toch sneller binnen was dan verwacht. Voor €425,- euro leek mij dat de gok wel waard.

Omdat de prijs tweedehands bijna gelijk is verkoos ik de Bosch boven een doorstroomverwarmer. Een E-CV is waarschijnlijk door derde partijen beter servicebaar. Met het idee dat wanneer ik de woning ooit verlaat er dan standaard producten in zitten.

Het eerste weekend van november nu laatste stappen ingezet. Op een mooie zaterdag ochtend de dakdoorvoer en CV verwijderd. Werkschakelaar van de Quatt om, afsluiters onder de CV even dicht, zodat alleen het stuk van de Quatt van het water af moest.
Gat in het dak gedicht, nieuw dakpannetje erop en alle herinneringen aan de gasketel aan de buitenzijde van de woning zijn weg.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Helaas blijkt daarvan de wateraansluiting van de Bosch Tronic gespiegeld te zijn, maar met een stukje leiding en wat knelfittingen hebben we hem weer aangesloten. Verdient wellicht niet de schoonheidsprijs, maar alle leidingwerk aanpassen had ik ook geen zin in.

Het ging allemaal voorspoedig en om 13:00 hing de Bosch waterzijdig aangesloten weer op de plek. Systeem afgevuld, CIC en Quatt weer aan en een en ander draaide weer als een zonnetje.
[Afbeelding]

Ondanks dat de CV al tijdens niets meer deed stond hij nog wel aan (en had dus contact met de CIC). Met het verwijderen van de CV was er niets meer aan te sturen. Dat leidde tot de volgende mail van Quatt:
[Afbeelding]

Om Quatt weer blij te maken ;) later die week de elektrazijde nog even aangesloten. Gelukkig met aanleg van de keuken direct gezorgd voor een extra 3 fase groep in de meterkast, dus met een paar uurtjes (waarvan het meeste werk de kabel door de koof en kruipruimte halen was), werkschakelaartje installeren en een Homewizzard meter er tussen, zat de CV aangesloten.

Mailtje naar Quatt gedaan op de ticket, om van opentherm naar aan/uit te gaan, en alles werkt weer zoal het hoort.

[Afbeelding]

Voor nu de Bosch eerst maar eens ingesteld op maximaal 2kW, mocht het nodig zijn dan kan ik het vermogen in de winter dan nog met 4kW opschalen.

Uiteindelijk zijn de totale kosten +-3500 euro denk ik, om mijn tussenwoning gasloos te maken (na subsidies).
Kwaliteitspost.

Zodra we hier de overstap durven maken, ga ik deze post nog eens teruglezen.

Gefeliciteerd met de stap naar een gasvrije woning!

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
TeslaNerd schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:45:
[...]

Ik doe dat door met een tweede thermostaat te werken. Thermostaat 1 is de thermostaat die met kleine stapjes op de CiC is aangesloten. Thermostaat 2 heeft het schema voor de maximale temperatuur. Thermostaat 1 volgt thermostaat 2 maar met stapjes van maximaal 0,1 graden
Is me niet helemaal duidelijk hoe dat werkt, kun je dat wat meer toelichten? Want alleen thermostaat 1 hangt aan de CIC. Dus hoe oefent T2 invloed uit?

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:58
Flesym schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:57:
[...]

Is me niet helemaal duidelijk hoe dat werkt, kun je dat wat meer toelichten? Want alleen thermostaat 1 hangt aan de CIC. Dus hoe oefent T2 invloed uit?
Dat gaat via Home Assistant waar thermostaat 1 (Honeywell Round Modulation plus OTGW) en thermostaat 2 (Netatmo aan/uit) met respectievelijk de OpenTherm Gateway en de Netatmo integratie aangesloten zijn.

In mijn HA automatisering voor de waterbesturing (zie het Quatt en HA forum) zit de besturing van deze 2 thermostaten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5dIcQsEPPTnHoCrRxG-WGHsvV8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I2gjXnmUJXCoXC8qjjYCSmNc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door TeslaNerd op 17-11-2024 14:36 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 04-01 21:05
Flesym schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 22:14:
[...]

Het korte antwoord is dat klopt (je vorige response vond ik nogal kribbig 😉) maar ik pas niet de buitentemperatuur aan, die wordt door de Quatt gemeten.

Maar inderdaad, ik heb een thermostaat die ik via MQTT kan aansturen en voed de kamertemperatuur via HA op die manier. Hoe ik dat gebruik en waarom het voor mij werkt is als volgt:

Bij een kleine delta tussen kamertemperatuur en room setpoint begint de Quatt laag.
Uit de onderstaande grafiek leid ik af dat Quatt omhoog gaat (PowerIn van 370W naar 510W) als delta groter wordt (dan ongeveer 0,1 graad). Daar maak ik gebruik van door deze delta in HA te halveren. Zo krijg ik langere runs, van vroeger 1 tot 2 uur en nu 2,5 tot 10 uur.
Wat daarbij ook interessant is is de tweede verhoging. In de eerste grafiek kunt je de oorzaak niet zien maar in de 2de grafiek heb ik de buitentemperatuur erbij gezet. En dan zie je / lijkt het dat wordt veroorzaakt doordat de buitentemperatuur onder de 10 graden zakt. De frequentie van de Quatt gaat dan 1 stap omhoog (resulteert opnieuw in een hoger vermogen van 370W naar 510W). En als hij weer boven de 10 graden komt zie je de Quatt weer terugzakken op de laagste waarde.

Dus de PID regeling van Quatt gebruik PowerIn, buitentemperatuur en delta kamer-setpoint om te sturen. En ongetwijfeld zal hij tijd ook gebruiken mits je een hele grote hysteresis toestaat. Maar dat is in mijn huis zeer oncomfortabel omdat dit binnen 1 tot 2 uur leidt tot een temperatuurverschil van 1 graad. En als het waait (en mijn huis is 125 jaar oud, is matig geïsoleerd en staat bij de kust) kan dit zelfs korter dan 1 uur zijn (opmerking WAF: Quatt eruit of jij eruit 😂). En bij een kleine hysteresis (als de Quatt wordt afgekapt) stelt de Quatt zich niet bij en hij een patroon eindeloos herhalen.

Dus de combinatie van de twee laat het bij mij werken.
1) in dit voorbeeld was er bv geen wind. Maar als het hard waait gaat dus mijn kamertemperatuur omlaag en gaar de Quatt dus vanzelf harder werken. En als het kouder wordt gaat hij ook vanzelf harder werken.
2) mijn safeguard naar boven is dat mijn thermostaat een hele kleine hysteresis heeft en dus als de kamertemperatuur boven setpoint uit komt wordt hij door de thermostaat een halt toe geroepen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]Dus ondanks dat ik een oud matig geïsoleerd huis heb kan ik mijn kamertemperatuur over het algemeen toch binnen 0,2 graden verschil houden en aan het begin en eind van een run binnen 0,4 graden (WAF super tevreden en de Quatt (maar belangrijker ik) mag blijven)

En als er al een stooklijn bestaat wil ik deze ook niet laten aanpassen want mijn huis staat 10km van de kust en wel of geen wind geeft een wereld van verschil.
O-)

Ik denk dat jij mij op het juiste spoor zet. Ik denk dat ik ook last heb van aardig wat wind rond mijn huis maar woon niet aan de kust. Het is denk ik geen toeval dat de leidinggoot van Quatt bij ons er al snel is afgewaaid. Ook een glaszetter kon op afstand met een programma zien, dat wij last hebben van Zuid-West (?) wind. In ieder geval is het met het nieuwe hr++ glas (ergens anders gekocht) veel behagenlijker. Achteraf hadden we dat jaren eerder moeten doen. Ook staat er regelmatig veel zon op de unit waardoor de buitensensor (als de wp uit staat) een afwijkende buitentemperatuur geeft. Daarnaast staat mijn wp in een soort balkonbak om op die manier aan de eisen van de welstandcomissie te voldoen. Op dit moment heb ik geen aanwijzingen dat er sprake is van recirculatie maar de meest ideale opstelling is het natuurlijk niet. Ook heb ik in huis "last" van zoninval waardoor binnentemperatuur daarom ook iets zal schommelen. De evt. problemen kunnen dus zeker beginnen bij de buitensensor. Alleen kan ik door gebrek aan kennis het probleem niet ondervangen zoals jij dat doet. Maar ik ga je uitleg zeker nog nader bestuderen. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8xrKpisavwGsO67LE6LFfVLg-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFAu0nUBhEciyZplfrVRnFYp.jpg?f=fotoalbum_large

Ik probeer het pendelprobleem dus op een andere manier op te lossen, ook omdat ik denk dat eerder mijn gasverbruik te hoog is ingeschat. Waar ik van weg wil, is dat ik in het voorseizoen, ik steeds op de ondergrens draai, zelfs als er wel een warmtevraag is. Ook al is de regeling net anders, je moet dan de denkbeeldige "stooklijn" boven de 2 graden iets naar beneden verschuiven of juist naar boven, ik weet het niet precies. Dan slaat de wp bij deze buitentemperaturen later aan en kan dan beter zijn warmte kwijt. Maar misschien zeg ik dingen die nergens op slaan, ik probeer vooral te begrijpen hoe de Quatt werkt en welke parameters ze gebruiken. Eigenlijk ben ik aan het gissen wat Quatt zelf geeft niet veel uitleg.

Twee jaar geleden stonden dit soort gegevens nog in je technisch rapport, gegevens die ik willekeurig, uit deel 1 van het topic heb opgepikt.:

Bij ons staat daar (Quatt komt volgende week!):
Maximaal vermogen nodig voor woning bij -10°C (schatting): 9kW
Stookgrens woning (schatting): 16 °C

Ook ik weet dat Quatt inderdaad veel meer gegevens over je huis verzamelt dan het plaatsingsplan laat zien. En het zijn waarschijnlijk de monteurs die bepaalde instellingen in je CIC zetten.

Dit vind ik op het internet: Stookgrens en koelgrens: de maximale buitentemperatuur waarbij de warmtepomp nog mag verwarmen (stookgrens) en de minimale buitentemperatuur waarbij de warmtepomp nog mag koelen (koelgrens) liggen altijd minimaal 5 graden uit elkaar.

Als ik het zo lees heb ik het gevoel dat mijn stookgrens veel te hoog staat. Vanaf 19 graden gaat/kan mijn wp al stoken. Ik wil dus dat Quatt even meekijkt of alles wel goed staat ingesteld. Maar om met ze te communiceren moet ik mij eerst in de juiste termen verdiepen anders kom je er niet doorheen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• WAF1
WAF1 schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:53:
[...]

O-)

Ik denk dat jij mij op het juiste spoor zet. Ik denk dat ik ook last heb van aardig wat wind rond mijn huis maar woon niet aan de kust. Het is denk ik geen toeval dat de leidinggoot van Quatt bij ons er al snel is afgewaaid. Ook een glaszetter kon op afstand met een programma zien, dat wij last hebben van Zuid-West (?) wind. In ieder geval is het met het nieuwe hr++ glas (ergens anders gekocht) veel behagenlijker. Achteraf hadden we dat jaren eerder moeten doen. Ook staat er regelmatig veel zon op de unit waardoor de buitensensor (als de wp uit staat) een afwijkende buitentemperatuur geeft. Daarnaast staat mijn wp in een soort balkonbak om op die manier aan de eisen van de welstandcomissie te voldoen. Op dit moment heb ik geen aanwijzingen dat er sprake is van recirculatie maar de meest ideale opstelling is het natuurlijk niet. Ook heb ik in huis "last" van zoninval waardoor binnentemperatuur daarom ook iets zal schommelen. De evt. problemen kunnen dus zeker beginnen bij de buitensensor. Alleen kan ik door gebrek aan kennis het probleem niet ondervangen zoals jij dat doet. Maar ik ga je uitleg zeker nog nader bestuderen. _/-\o_

[Afbeelding]

Ik probeer het pendelprobleem dus op een andere manier op te lossen, ook omdat ik denk dat eerder mijn gasverbruik te hoog is ingeschat. Waar ik van weg wil, is dat ik in het voorseizoen, ik steeds op de ondergrens draai, zelfs als er wel een warmtevraag is. Ook al is de regeling net anders, je moet dan de denkbeeldige "stooklijn" boven de 2 graden iets naar beneden verschuiven of juist naar boven, ik weet het niet precies. Dan slaat de wp bij deze buitentemperaturen later aan en kan dan beter zijn warmte kwijt. Maar misschien zeg ik dingen die nergens op slaan, ik probeer vooral te begrijpen hoe de Quatt werkt en welke parameters ze gebruiken. Eigenlijk ben ik aan het gissen wat Quatt zelf geeft niet veel uitleg.

Twee jaar geleden stonden dit soort gegevens nog in je technisch rapport, gegevens die ik willekeurig, uit deel 1 van het topic heb opgepikt.:

Bij ons staat daar (Quatt komt volgende week!):
Maximaal vermogen nodig voor woning bij -10°C (schatting): 9kW
Stookgrens woning (schatting): 16 °C

Ook ik weet dat Quatt inderdaad veel meer gegevens over je huis verzamelt dan het plaatsingsplan laat zien. En het zijn waarschijnlijk de monteurs die bepaalde instellingen in je CIC zetten.

Dit vind ik op het internet: Stookgrens en koelgrens: de maximale buitentemperatuur waarbij de warmtepomp nog mag verwarmen (stookgrens) en de minimale buitentemperatuur waarbij de warmtepomp nog mag koelen (koelgrens) liggen altijd minimaal 5 graden uit elkaar.

Als ik het zo lees heb ik het gevoel dat mijn stookgrens veel te hoog staat. Vanaf 19 graden gaat/kan mijn wp al stoken. Ik wil dus dat Quatt even meekijkt of alles wel goed staat ingesteld. Maar om met ze te communiceren moet ik mij eerst in de juiste termen verdiepen anders kom je er niet doorheen.
En in mijn zoektocht vond ik ook de volgende link, het verhaal gaat over een Nibe pomp maar ik dacht meteen, het kan zijn dat Quatt met zijn regeling iets vergelijkbaars doet, bij deze methode wordt zowel de kamerthermostaat als de buitensensor gebruikt. Wat denken jullie ervan als je het doorleest? Ik zie ook ( toevallig?) een factor 2 die...met zijn methode er juist uit haalt. Ik heb geen vloerverwarming, maar ik denk wel dat de warmteverliesfactor te hoog staat ingestelt omdat er fors is na geïsoleerd. Mogenlijk kan onderstaande mijn problemen met pendelen mede verklaren, hoewel ik dus ook denk dat er iets aan de stookgrens moet worden gedaan. De buitensensor en de binnenthermostaat werken elkaar dan tegen. Mijn wp staat heel vaak af te koelen omdat het huis de warmte niet nodig heeft toch krijgt de CIC een seintje dat de wp moet gaan opwarmen.

https://www.mooibroek.org...king-en-afstel-procedure/

Maar als in menu 1.9.4 ook de kamerthermostaat is geactiveerd, wordt de aanvoertemperatuur nog eens extra verhoogd met het temperatuurverschil van de kamer en de thermostaat maal de verwarmings-factor uit dat zelfde menu. Als volgens de stooklijn de aanvoertemperatuur 25°C moet zijn en de thermostaat op 23°C staat terwijl de kamer 21°C is met verwarmings-factor 2 dan wordt de berekende aanvoertemperatuur dus verhoogd met 2*(23-21)=4 tot 25+4=29°C.
Bij een goed geïsoleerd huis hoeft de vloerverwarming niet meteen aan; het duurt heel lang voordat de kamertemperatuur ook echt zakt. Om ook het aantal stops en starts van de warmtepomp tot een minimum te beperken wordt met graadminuten bijgehouden hoeveel we achterlopen met het verwarmen van de woning. Het temperatuurverschil van de berekende aanvoertemperatuur met de werkelijke aanvoertemperatuur (BT25) wordt elke minuut afgetrokken van de huidige graadminuten waarde. In voorgaand voorbeeld; stel dat de aanvoertemperatuur 20°C is, dan wordt deze minuut 29-20=9 van de huidige graadminuten afgetrokken. Zodra de graadminuten de start compressor waarde (menu 4.9.3) bereikt heeft, slaat de warmtepomp compressor pas aan. Pas dan zal de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming / kamer echt stijgen en daarmee ook de graadminuten. Als de waarde 0 bereikt wordt slaat de compressor weer af. De graadminuten gaan ook naar 0 als de kamerthermostaat geactiveerd is en de op de kamerthermostaat ingestelde temperatuur bereikt is. Met beide regelingen actief kan je dus zien dat vanwege de lage buitemperatuur de warmtepomp wordt geactiveerd en een minuut later weer uitgaat omdat de kamer warm genoeg is. Daarom adviseer ik de regeling met de kamerthermostaat te deactiveren (menu 1.9.4).

Ik ben benieuwd wat jullie denken. Volgens mij ligt het probleem niet aan de Tado V3+ zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-c-iao_TiESHGkgVfPglWKaCIq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BNkS0wyhwAIR2JX4eGln0SKZ.jpg?f=fotoalbum_large

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:10
Flesym schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 22:14:
[...]

Het korte antwoord is dat klopt (je vorige response vond ik nogal kribbig 😉) maar ik pas niet de buitentemperatuur aan, die wordt door de Quatt gemeten.

Maar inderdaad, ik heb een thermostaat die ik via MQTT kan aansturen en voed de kamertemperatuur via HA op die manier. Hoe ik dat gebruik en waarom het voor mij werkt is als volgt:

Bij een kleine delta tussen kamertemperatuur en room setpoint begint de Quatt laag.
Uit de onderstaande grafiek leid ik af dat Quatt omhoog gaat (PowerIn van 370W naar 510W) als delta groter wordt (dan ongeveer 0,1 graad). Daar maak ik gebruik van door deze delta in HA te halveren. Zo krijg ik langere runs, van vroeger 1 tot 2 uur en nu 2,5 tot 10 uur.
Wat daarbij ook interessant is is de tweede verhoging. In de eerste grafiek kunt je de oorzaak niet zien maar in de 2de grafiek heb ik de buitentemperatuur erbij gezet. En dan zie je / lijkt het dat wordt veroorzaakt doordat de buitentemperatuur onder de 10 graden zakt. De frequentie van de Quatt gaat dan 1 stap omhoog (resulteert opnieuw in een hoger vermogen van 370W naar 510W). En als hij weer boven de 10 graden komt zie je de Quatt weer terugzakken op de laagste waarde.

Dus de PID regeling van Quatt gebruik PowerIn, buitentemperatuur en delta kamer-setpoint om te sturen. En ongetwijfeld zal hij tijd ook gebruiken mits je een hele grote hysteresis toestaat. Maar dat is in mijn huis zeer oncomfortabel omdat dit binnen 1 tot 2 uur leidt tot een temperatuurverschil van 1 graad. En als het waait (en mijn huis is 125 jaar oud, is matig geïsoleerd en staat bij de kust) kan dit zelfs korter dan 1 uur zijn (opmerking WAF: Quatt eruit of jij eruit 😂). En bij een kleine hysteresis (als de Quatt wordt afgekapt) stelt de Quatt zich niet bij en hij een patroon eindeloos herhalen.

Dus de combinatie van de twee laat het bij mij werken.
1) in dit voorbeeld was er bv geen wind. Maar als het hard waait gaat dus mijn kamertemperatuur omlaag en gaar de Quatt dus vanzelf harder werken. En als het kouder wordt gaat hij ook vanzelf harder werken.
2) mijn safeguard naar boven is dat mijn thermostaat een hele kleine hysteresis heeft en dus als de kamertemperatuur boven setpoint uit komt wordt hij door de thermostaat een halt toe geroepen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]Dus ondanks dat ik een oud matig geïsoleerd huis heb kan ik mijn kamertemperatuur over het algemeen toch binnen 0,2 graden verschil houden en aan het begin en eind van een run binnen 0,4 graden (WAF super tevreden en de Quatt (maar belangrijker ik) mag blijven)

En als er al een stooklijn bestaat wil ik deze ook niet laten aanpassen want mijn huis staat 10km van de kust en wel of geen wind geeft een wereld van verschil.
Interessant. Ik probeer hetzelfde te doen, maar dan door de temperatuur op de thermostaat te verhogen. Als de Quatt start verhoog ik afhankelijk van de binnen- en buitentemperatuur met een automation in HA de thermostaat een beetje, zodat er op het laagste vermogen gestookt wordt. Nu is het alleen nog niet koud genoeg (of wij zetten de thermostaat niet hoog genoeg) om dit echt goed te testen. Maar dat komt nog wel. De laatste dagen ongeveer 1 start per uur, dus dat is prima.

PVoutput

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:27
GhostlyFriend schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:45:

Wat me nu bv opvalt is dat de Quatt 4300-4500W produceert, maar de EvoHome app geeft aan dat alle zones op temperatuur zijn en dus niets aan de ketel vragen.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Ik heb dus een vergelijkbaar probleem met de EvoHome. Ik heb geen HR92 maar HR91, 2 stuks. Die zones ga ik nu verwijderen en weer ouderwetse thermostaatknoppen erop die er ooit hebben gezeten. Ook bij mij gaan de Quatts flink warmte produceren ondanks dat er geen warmtevraag is vanuit de zones.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• GhostlyFriend
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-08-2025
Star65 schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:38:
[...]

Ik heb dus een vergelijkbaar probleem met de EvoHome. Ik heb geen HR92 maar HR91, 2 stuks. Die zones ga ik nu verwijderen en weer ouderwetse thermostaatknoppen erop die er ooit hebben gezeten. Ook bij mij gaan de Quatts flink warmte produceren ondanks dat er geen warmtevraag is vanuit de zones.
Ik heb de vraag zojuist ook bij Quatt-support neergelegd. Zal hier posten als ik meer weet.
Overigens, ga je nu dus weer terug naar handbediening?

[ Voor 5% gewijzigd door GhostlyFriend op 17-11-2024 15:42 ]

Quatt Hybrid, EvoHome WiFi. Met R8810A1018 OpenTherm, HR92 en HCE80 + MT-4, Vloerverwarmimg als bijverwarming, Radiatoren, Intergas HRE28/24 55gr.

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 21:32
WAF1 schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:25:
[...]

Er schijnen standaard programmes te zijn die je kan aanpassen, ook op tijd. Scroll even door in de link. Ik weet natuurlijk niet of dat inderdaad is wat bij jouw behoefte past. Hou ons op de hoogte van de reactie van Heatfan. Daarnaast bedacht ik dat voor jouw toepassing je misschien ook een Socket van Home Wizard kan gebruiken, die kan je ook op tijd programmeren en is niet zo duur. Ik neem aan dat je deze allleen voor de woonkamer nodig hebt.

Helaas hebben wij ook niet de nieuwste controller hebben, maar versie 2023/2024 waar de wifimodule niet op zit. Op het oog lijken de controlles wel op elkaar, dus je moet goed opletten, in deze periode van overlap, dat je de juiste aanschaft.

Het schijnt ook dat je twee jaar garantie hebt op een Heatfan, waarbij ze of onderdelen vervangen of een nieuwe Heatfan verstrekken. Het klinkt dus niet als een standaard Chinees product waar je je evt. garantie nog maar in het buitenland moet zien te claimen.

Ik lees ook: de Smart controller is modulerend en past de snelheid van de ventilatoren aan, afhankelijk van de gemeten temperatuur van de radiator/convector. In mijn beleving doet hij dat bij ons thuis niet, toch zijn ze, volgens mijn man, aan de juiste kant van de voeding aangesloten. Maar het kan ook zijn dat de temperatuur van de radiator redenlijk stabiel is. In ieder geval was ik mij niet bewust van deze functie.
Bij nader inzien moet mijn man een en ander toch beter instellen, nu laten we de controller niet zelf moduleren, maar bedienen we hem handmatig. Eens kijken wat beter bevalt.

Nu blijkt ook dat mijn man de gebruiksaanwijzing helemaal niet heeft gelezen en daarmee het Smart gedeelte, onbewust eruit heeft gehaalt.
Ik heb begrepen dat dit bedrijf door vader en zoon zijn opgericht en betreft Nederlands product.

Het schijnt ook met de nieuwe wifi modul dat man waterzijdig radiatoren kan inregelen.

Ik weet dat ze de Tweakers forum volgen :)

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:27
GhostlyFriend schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:41:
[...]

Ik heb de vraag zojuist ook bij Quatt-support neergelegd. Zal hier posten als ik meer weet.
Overigens, ga je nu dus weer terug naar handbediening?
Voor 2 radiatoren wel als proef (badkamer en keuken), heb namelijk het idee dat die de "boosdoeners" zijn. De EvoHome blijft wel de zones voor de vloerverwarming en Mancave bedienen. (zonekleppen)
Ik heb het zojuist omgebouwd, zones verwijderd uit EvoHome en wat me opvalt is dat de watertemperatuur direct omlaag schiet en Quatts direct minder vermogen opnemen. Ik wil hier nog geen conclusies aan verbinden.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• VindiGoosh
Dit is onwaar.

Het is een Chinees product in een Quatt jasje.

(En daar is m.i. helemaal niets mis mee :) )

[ Voor 10% gewijzigd door VindiGoosh op 17-11-2024 16:28 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

• Safe_grut
VindiGoosh schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:21:
[...]

Dit is onwaar.

Idd dat bedoelde ik.

Dat de onderdelen uit PRC komen weeten we allemaal:)

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Safe_grut schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:10:
[...]

Ik heb begrepen dat dit bedrijf door vader en zoon zijn opgericht en betreft Nederlands product.

Het schijnt ook met de nieuwe wifi modul dat man waterzijdig radiatoren kan inregelen.

Ook net bestelling deur uit, met WiFi uiteraard.
Kan zo de bijbehorende app niet vinden, maar betwijfel of die module waterzijdig kan inregelen.
Lijkt me wel dat radiator wat "zachter" kan met hetzelfde resultaat.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2, 60m2 vvw/schuim, 12x radiator (2 met heatfan), T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2x Quatt (11-2023&9-2025), Nefit HR43, 10x SolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, klusser, 11 are tuin

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:19
netappie schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:16:
[...]

Ik snap niet helemaal hoe je CV water in beweging wilt krijgen/houden zonder een drukverschil (manometrische opvoerdruk).

Daarnaast is het afgiftesysteem in het huis van @CPM ook vrij lang, dus met de modulerende pomp van de Quatt die 800 liter per uur moet handhaven zal dat drukverschil waarschijnlijk niet marginaal zijn.

Ik denk dat hij beter kan wachten op de servicemonteurs dan de situatie nu erger maken met experimenten die de componenten alleen maar meer belasten.
Yep.. wel drukval, maar wel druk ten opzichte van omgeving en drukverschillen in leiding netwerk uit elkaar houden.
Expansie vat houdt druk grotendeels gelijk door water op te slokken danwel uit te spuwen.
Hoeveel druk de quatt bij 800l/uur opbouwt hangt van leiding weerstand af. Zal tussen de 0.3 en 0.6bar liggen.

Zeg 0.6bar drukval als voorbeeld…
Bij afvullen in rust op 2.0bar:
Met exapansievat voor de quatt, zoals het hoort, in retour:
2.0bar op quatt input en 2.6bar op output.
Met expansiever op quatt output:
2.0 bar op quatt output en 1.4bar op input.

Maar goed.
Ik ben volledig eens dat het nu handig is om op monteurs te wachten. Expansievat verplaatsen is alles bij elkaar erg slim.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Friezin
  • Niet online
VindiGoosh schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:21:
[...]

Dit is onwaar.

Ik meende toch echt dat dit over de heatfan ging: daar zit geen Quatt jasje omheen.
Wel een Fan-jasje (onderdelen heb ik geen oordeel over)

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2, 60m2 vvw/schuim, 12x radiator (2 met heatfan), T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2x Quatt (11-2023&9-2025), Nefit HR43, 10x SolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, klusser, 11 are tuin

• VindiGoosh
Sorry, my bad

• Friezin
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Uiteindelijk zijn de totale kosten €3479,40 om mijn tussenwoning gasloos te maken (na subsidies ad €3425,-).
Ik heb dit bericht gepind.
Het sowieso een aanrader zo nu en dan de gepinde posts even te bekijken.

• Friezin
  • Niet online
Erik1805 schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:11:
Iemand dit wel eens gehad?

[Afbeelding]

Ah na paar keer opnieuw configureren doet ie het weer
Hikje in je wifi gehad vermoedelijk.
Komt hier ook wel voor.
Even later is het (zonder actie) meestal wel opgelost.

• Erik1805
Friezin schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:47:
[...]

Kan zo de bijbehorende app niet vinden, maar betwijfel of die module waterzijdig kan inregelen.
Zit naar mijn idee geen app bij. Net als bij de speedcomforts. Ook zonder app

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.

• Safe_grut
Friezin schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:47:
[...]

Je kunt alle radiatoren monitoren en bijhouden

Aan de hand van de data kun je het systeem balanciren naar jouw wensen

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:50
WAF1 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:41:
[...]

Ik las jouw verhaal snel even door. Het eerste wat opvalt is dat je geen signatuur gebruikt. Ik kan uit jouw tekst niet opmaken of je radiatoren of vloerverwarming hebt. Kort geleden is beschreven hoe je je onderschrift kan invullen, dit is toch wel belangrijk wil je antwoorden krijgen. Stel dat je vloerverwarming hebt dan is het niet onlogisch dat deze een temperatuurverhoging niet zo snel kan bijbenen. Ik denk in dat geval dat je mijn schema dan niet moet gebruiken of in ieder geval anders moet insteken Omdat ik zelf geen vloerverwarming heb, kan ik daar niet zoveel over zeggen, ik weet wel dat het een traag systeem is. Het algemene advies is bij vloerverwarming is de temperatuur constant te houden. Maar je kan zeker van het buffereffect gebruik maken, maar dat zal anders werken dan bij radiatoren, vloerverwarming zou dus een verklaring voor het afwijkende beeld kunnen zijn.

Om een zinnige advies te geven moet je wel iets meer over de ander zijn huis weten, bijv. vrijstaand, isolatie ed. Stel dat je een vrij nieuw huis hebt dan zal het warmteverlies niet groot zijn. De kans is dan een stuk groter dat de wp niet snel in de (koude) nacht aangaat. Ik denk dat dit mogenlijk jou probleem is. En dat kan je alleen terug zien in een grafiek met opgenomen elektrisch vermogen.

Bij mij haalt hij in de avond het schema niet en ik denk dat dit komt omdat mijn wp rond 17.00 in de standby staat. Je ziet dat de lijn bij mij dan ook onderlangs gaat. Ik kan dat gaan optimaliseren, maar anderzijds vind ik de temperatuur gevoelsmatig in de avond prima. Ik bouw wel een kleinere warmtebuffer op dan als ik theoretisch vooraf had bedacht maar verbruik mogenlijk ook minder. In de dagenlijkse praktijk is het dus geen daadwerkenlijk probleem, het ziet er alleen op het plaatje wat minder mooi uit. Ook bij jou wordt de temperatuur toch om hoog gebracht maar mogenlijk iets later dan jij zelf wil maar daar valt vast wel iets op te verzinnen. Ook ik moet mijn schema dus mogenlijk nog bijstellen, bij mij gaat ook nog niet alles zoals ik wil maar samen weet je meer dan dat je alles in je eentje moet doen. Maar een ding kan ik wel vertellen, er zit zover ik weet, geen geheim knopje op de Tado.

[Afbeelding]

Het zou ook kunnen dat jij de Soudslider in de nacht op stil hebt staan en dat de wp dus niet snel genoeg voldoende vermogen kan leveren om de temperatuur te verhogen. Misschien heb je wel defrost gehad. Dus als je ook meer informatie hebt over het opgenomen elektrisch vermogen is dat voor een evt. advies nuttig. Dus deel uitgebreid inzicht en misschien heb je ook grafieken uit Homewizard of Home assistent. Meer informatie geeft betere antwoorden en betere adviezen.

In het algemeen je moet je ook niet blind staren op de COP. Wat ik in jouw situatie nu zie je hebt een relatief hoge COP (lekker zuinig) maar je hebt in de ochtend niet (of net wel?) het comfort wat je wenst, je wil dan mogenlijk gaan bijstellen en dat kan best te koste van je COP gaan. Je haalt mede een mooie COP omdat in de koudere uren in de nacht niet stookt. Een COP van 6 dat vind ik mooi, maar in mijn beoordeling (van iemand anders zijn situatie) neem ik altijd mee, gaat het om radiatoren of vloerverwarming. Van vloerverwarming heb ik hogere verwachtingen qua COP dan gewone radiatoren.
Ik stel ook altijd de vraag, hoe hoog is je opgenomen elektrisch verbruik geweest. Stel je hebt maar weinig hoeven "stoken" dan zal het maar van kleine invloed zijn op je SCOP en daar is het je uiteindenlijk om te doen. Ondanks mijn kantekeningen blijft een goede COP gewoon leuk en mag je er best een beetje van genieten. Heb jezelf het idee dat je COP na het schema beter is geworden? Hoe lang test je al met het schema? Hoe had je je thermostaat eerst staan?
Oh nice, thanks voor de uitgebreide reactie. Ik besef me dat ik niet volledig ben geweest in het verstrekken van de details om wat meer op mijn situatie te kunnen inzoomen. En, ik weet niet waarom, maar op de een of andere manier ben ik er van uitgegaan dat je vloerverwarming hebt. Wellicht omdat het in mijn hoofd de logische combinatie is met Quatt. Maar afijn: ik heb dus vloerverwarming :). Hoekhuis uit 2009, met zover ik kan beoordelen prima isolatie waarden. Tot op heden kom ik op een gemiddelde COP waarde van 4,9 en ik denk wel dat dat beter moet kunnen. Je reactie hierboven lezend, vraag ik me ook af of het slim is dat ik die nachtverlaging toepas. Ik ga nu eerst eens testen wat er gebeurd als ik die verlaging minimaliseer.

Wat bedoel je overigens met "En dat kan je alleen terug zien in een grafiek met opgenomen elektrisch vermogen." Ik had in mijn post het Quatt plaatje gedeeld met energie verbruik. Of doel je op iets anders?

Dit plaatje weliicht (van die specifieke nacht):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSnp25dRf6yJxwb7fJkL8X-Izp4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SXIbammj3nYk8oMhFX0gQQ2t.png?f=fotoalbum_large

Met instelling op de Tado doelde ik onder andere op de functie "vroege start" en de (volgens mij recent toegevoegde) "aanvoertemperatuur". De vroege start staat aan en de aanvoertemperatuur heb ik maar eens ingesteld op 35, alhoewel ie eigenlijk al nooit daar boven uitkomt.

• Friezin
  • Niet online
Erik1805 schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:03:
[...]

Zit naar mijn idee geen app bij. Net als bij de speedcomforts. Ook zonder app
Ik lees toch echt "een app".
Maar kan natuurlijk ook Tuya oid zijn

https://heatfan.eu/product/wifi-controller/

• Safe_grut
Friezin schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:20:
[...]

Ik lees toch echt "een app".
Maar kan natuurlijk ook Tuya oid zijn

https://heatfan.eu/product/wifi-controller/
Ik had contact met Bram eigenaar van Heatfan

Er komt zeker een app.

• WAF1
Safe_grut schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:10:
[...]

Dat is precies wat ik dacht ook voor waterzijdig inregelen geschikt. Maar of het precies hetzelfde werkt dat weet ik niet omdat je normaal het verschil tussen de aanvoer en afvoer meet. Maar leuke nieuwe ontwikkeling.

• WAF1
s020506 schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:38:
[...]

Interessant. Ik probeer hetzelfde te doen, maar dan door de temperatuur op de thermostaat te verhogen. Als de Quatt start verhoog ik afhankelijk van de binnen- en buitentemperatuur met een automation in HA de thermostaat een beetje, zodat er op het laagste vermogen gestookt wordt. Nu is het alleen nog niet koud genoeg (of wij zetten de thermostaat niet hoog genoeg) om dit echt goed te testen. Maar dat komt nog wel. De laatste dagen ongeveer 1 start per uur, dus dat is prima.
Handmatig had ik eerder ook de kamerthermostaat verhoogd naar 21 graden. Op zich werkte dat wel redenlijk maar wel erg warm in huis. Ik vond mijn verbruik dan ook erg hoog.

• s020506
EvtK schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:18:

Met instelling op de Tado doelde ik onder andere op de functie "vroege start" en de (volgens mij recent toegevoegde) "aanvoertemperatuur". De vroege start staat aan en de aanvoertemperatuur heb ik maar eens ingesteld op 35, alhoewel ie eigenlijk al nooit daar boven uitkomt.
Aanvoertemperatuur kan je beter op geen zetten, zie medu80 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Of de CiC iets doet met vroege start, dat weet ik niet. Ik gok van niet, maar ben niet zeker.

PVoutput

• s020506
WAF1 schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:04:
[...]

Handmatig had ik eerder ook de kamerthermostaat verhoogd naar 21 graden. Op zich werkte dat wel redenlijk maar wel erg warm in huis. Ik vond mijn verbruik dan ook erg hoog.
Ik heb het over 0,1 of 0,2 graden boven setpoint. En terug naar setpoint als de Quatt uit gaat. Met name om de vele start-stops te beperken. Als het kouder wordt, hoop ik dat de Quatt met goed moduleren gewoon aan blijft.

PVoutput

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
s020506 schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:18:
[...]

Aanvoertemperatuur kan je beter op geen zetten, zie medu80 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Of de CiC iets doet met vroege start, dat weet ik niet. Ik gok van niet, maar ben niet zeker.
Vroege start is een functie van de TADO thermostaat, die gaat gewoon iets eerder warmte vragen zodat in theorie de kamer op temperatuur is op het moment dat een tijdsblok in gaat.

• s020506
ErnstvV schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:26:
[...]

Vroege start is een functie van de TADO thermostaat, die gaat gewoon iets eerder warmte vragen zodat in theorie de kamer op temperatuur is op het moment dat een tijdsblok in gaat.
Ik weet wat vroege start is, maar ik weet niet op de CiC iets doet met de warmtevraag van de thermostaat. Volgens mij berekend de CiC zelf het vermogen op basis van de kamertemperatuur, setpoint en buitentemperatuur.

PVoutput

• ErnstvV
  • Niet online
s020506 schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:32:
[...]

Ik weet wat vroege start is, maar ik weet niet op de CiC iets doet met de warmtevraag van de thermostaat. Volgens mij berekend de CiC zelf het vermogen op basis van de kamertemperatuur, setpoint en buitentemperatuur.
Het setpoint is toch juist hetgeen wat de TADO thermostaat door geeft aan de CiC, net als kamertemperatuur. De CiC heeft geen idee van de tijdschema die in een TADO gedefinieerd is, maar krijgt alleen maar een warmtevraag.

• Erik1805
Ik heb de quatt sinds 12 november maar zie steeds onrustig stook gedrag. Veel aan / uit. Waar zou dat aan kunnen liggen. ? Heb een constante temperatuur ingesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xC2YhzcAPEjoi_C5JVSH-8obmj4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d8XxrhbdYETe08B5I3x7oyDp.png?f=fotoalbum_large

• s020506
ErnstvV schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:37:
[...]

Het setpoint is toch juist hetgeen wat de TADO thermostaat door geeft aan de CiC, net als kamertemperatuur. De CiC heeft geen idee van de tijdschema die in een TADO gedefinieerd is, maar krijgt alleen maar een warmtevraag.
Met setpoint bedoel ik temperatuur setpoint, hoe warm je wilt hebben zeg maar. De CiC heeft inderdaad geen idee van tijdsschema's. Die doet alleen maar wat met hoe warm het is, hoe warm het moet zijn en hoe warm het buiten is. De Tado kan wel zeggen dat het huis warmer moet, maar de CiC doet daar niks mee.

Tenzij een nest hebt en een andere regeling hebt. Dan doet de CiC wel wat met de gevraagde water temperatuur.

PVoutput

• Friezin
  • Niet online
Erik1805 schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:53:
Ik heb de quatt sinds 12 november maar zie steeds onrustig stook gedrag. Veel aan / uit. Waar zou dat aan kunnen liggen. ? Heb een constante temperatuur ingesteld.

[Afbeelding]
Heb je alle radiatoren open?
(Al is er maar flow)

• s020506

[Afbeelding]
Welcome to my world ;)

Aan uit is niet te voorkomen als het wat warmer is buiten, maar ik vind de frequentie van de regeling van Quatt wel beroerd. Stuur ze vooral een mailtje, hoe meer mensen klagen, hoe sneller ze iets gaan doen.

PVoutput

• Bennobang
  • Laatst online: 28-06-2025

[Afbeelding]
Ik dla de berichten met betrekking tot Tado over omdat ik die niet heb. Maar volgens mij als je een week terug naar nu lees kom je deze grafieken tegen met mogelijke oplossingen. Ik dacht hysteresse vergroten?

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• Erik1805
Friezin schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:09:
[...]

Heb je alle radiatoren open?
(Al is er maar flow)
Ik heb er 4 vol open en de rest op stand 2

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:37

[Afbeelding]
Ik heb vorige week mijn T6 weer eens vervangen door een tado. Ik zie hetzelfde gedrag. Ik laat hem wel overdag klimmen naar de gewenste temperatuur. Op het moment dat deze bereikt is en de temperatuur constant moet blijven gaat mijn grafiek er ook zo uitzien. Dit is gewoon het schakelen van de tado. Hangt misschien nog een beetje af waar de thermostaat hangt, maar ik denk niet dat je dit helemaal weg krijgt. Ik heb heathfans met de smartcontroller. Als ik deze op stand 2 zet lijkt het wel een beetje beter te gaan. Ik heb de quatt sinds januari. Toen werkte de intergas touch nog wel. Na een bepaalde software versie niet meer. Maar met de touch had ik eigenlijk het beste resultaat.

• Erik1805
Bennobang schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:10:
[...]

Ik dla de berichten met betrekking tot Tado over omdat ik die niet heb. Maar volgens mij als je een week terug naar nu lees kom je deze grafieken tegen met mogelijke oplossingen. Ik dacht hysteresse vergroten?
Ik zal eens terug lezen.

• Erik1805
Ehbrands schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:15:
[...]

Ik heb vorige week mijn T6 weer eens vervangen door een tado. Ik zie hetzelfde gedrag. Ik laat hem wel overdag klimmen naar de gewenste temperatuur. Op het moment dat deze bereikt is en de temperatuur constant moet blijven gaat mijn grafiek er ook zo uitzien. Dit is gewoon het schakelen van de tado. Hangt misschien nog een beetje af waar de thermostaat hangt, maar ik denk niet dat je dit helemaal weg krijgt. Ik heb heathfans met de smartcontroller. Als ik deze op stand 2 zet lijkt het wel een beetje beter te gaan. Ik heb de quatt sinds januari. Toen werkte de intergas touch nog wel. Na een bepaalde software versie niet meer. Maar met de touch had ik eigenlijk het beste resultaat.
Dat heb ik dus ook. Opbouw gaat goed maar zodra temp bereikt is en dus constant moet blijven gebeurt dat dus.

• Friezin
  • Niet online
Erik1805 schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:14:
[...]

Ik heb er 4 vol open en de rest op stand 2
Eigenlijk zit je op minimum wat Quatt kan.
Die 400w, daar kannie bijna niet onder
Wacht even echte kou af.

(Of zet om te testen radiatoren die op 2 staan, maar wel open kunnen, eens open om "warmte" kwijt te raken.
Om in perspectief te plaatsen: hier draait de Quatt op ongeveer hetzelfde wattage maar bedient 60m2 vvw en 8 radiatoren volledig, 4 stuks op 1-2)

• Ehbrands
Erik1805 schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:17:
[...]

Dat heb ik dus ook. Opbouw gaat goed maar zodra temp bereikt is en dus constant moet blijven gebeurt dat dus.
Daarom heb ik ook gewoon een nachtverlaging. Dan is de sprong 's morgens groter en moet de quatt wat meer aan het werk en loopt met een opklimmend schema in ieder geval urenlang door. De afkoeling 's nachts neem ik voor lief. Een quatt die 's nachts om de haverklap in en uit schakelt draagt naar mijn mening weinig bij en kost energie waar ik niks aan heb.

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:41
Ehbrands schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:26:
[...]

Daarom heb ik ook gewoon een nachtverlaging. Dan is de sprong 's morgens groter en moet de quatt wat meer aan het werk en loopt met een opklimmend schema in ieder geval urenlang door. De afkoeling 's nachts neem ik voor lief. Een quatt die 's nachts om de haverklap in en uit schakelt draagt naar mijn mening weinig bij en kost energie waar ik niks aan heb.
1. Loop naar je T6
2. Zet Optimalisatie start aan
3. Zet optimalisatie stop aan
4. Zet optimalisatie start uit
5. Zet optimalisatie stop uit

En geniet morgen van rustiger regel gedrag. Elke 24u uitvoeren :).

• Friezin
  • Niet online
Dersan schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:31:
[...]

1. Loop naar je T6

Bij mij staat daar op T6 optimalisatie start op aan en de stop op uit.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:06

[Afbeelding]
Ik zie wel mooie lange constante vermogens.

En ook hier gaat de Quatt soms eventjes aan als de temperatuur net onder de ingestelde waarde valt.

Aangezien de warmtepomp van een beetje elektriciteit in dit weer met een hoge COP nogal veel warmte maakt is het ook logisch dat die dan weer af slaat.

Je kan nog even kijken of alle radiatoren gelijkmatig afkoelen zodra de temperaturen buiten wat lager zijn. Dan is er beter te meten of er een onbalans is waarbij een handdoekradiator of radiatoren dicht bij de ketel het water te heet terug sturen.

Een infrarood thermometer (15-20 euro) op de aanvoer en retour van iedere radiator richten toont dan al snel aan of er een onbalans is in het systeem. je wilt alles eigenlijk zo ver mogelijk open zetten en dan terug gaan stellen zodat elke radiator ongeveer even veel afkoelt.

Daarna kan je naar smaak verder knijpen waar het echt te warm wordt, maar het doel is om de ruimtes zo veel mogelijk alleen met de radiatoren in dezelfde ruimte op temperatuur te houden en niet indirect via een plafond of binnenmuur.

Hoe meer van de radiatoren naar vermogen mee doen, hoe lager de temperatuur die nodig is om het warmteverlies van de woning aan te vullen. Met een lagere aanvoertemperatuur gaat de Quatt ook zuiniger draaien, wat dan vaak meer bespaart dan een paar vertrekken af laten koelen.

• Ehbrands
[...]

1. Loop naar je T6

Die ligt op dit moment in een la dus dat gaat niet veel brengen 😁😁😁
Maar het klopt wat je zegt. Hem even lostrekken (spanningsloos) doet hetzelfde.
Maar eigenlijk is het een beetje van de zotte dat we dit soort trucjes moeten uithalen om een rustig stookgedrag te krijgen. Hoe quatt het anders moet aanpakken weet ik zo ook niet, maar de nukken van verschillende thermostaten zouden veel minder invloed moeten hebben.
Maar misschien hebben andere warmtepompen ook wel deze problemen.
Wellicht valt het de doorsnee gebruiker helemaal niet op, omdat ze niet zo "grafiekjes belust" 😁 zijn zoals velen van ons hier.😉

• Erik1805
Friezin schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:24:
[...]

Eigenlijk zit je op minimum wat Quatt kan.
Die 400w, daar kannie bijna niet onder
Wacht even echte kou af.

(Of zet om te testen radiatoren die op 2 staan, maar wel open kunnen, eens open om "warmte" kwijt te raken.
Om in perspectief te plaatsen: hier draait de Quatt op ongeveer hetzelfde wattage maar bedient 60m2 vvw en 8 radiatoren volledig, 4 stuks op 1-2)
Ik zal dat eens proberen. Ik heb boven nog oudere radiatoren hangen. Voornamelijk type 10 🙊

• medu80
  • Laatst online: 23:17
@netappie wat gebeurt er dan als een van de radiatoren het water te heet terug stuurt?

• Ehbrands

[Afbeelding]
Het is ook nog eens zo dat het verschil maakt of je vloerverwarming hebt of alleen radiatoren. Vloerverwarming buffert veel meer warmte dan radiatoren en zal dus langer voor een constante temperatuur zorgen. Er zit zelfs verschil tussen plaatstalen radiatoren van 40 jaar oud en recente exemplaren wat betreft afkoeling. Allemaal factoren die van invloed zijn. Onder de streep ben je in ieder geval afhankelijk van je thermostaat en zijn gedrag.
Gedrag dat wel te beïnvloeden is, maar soms niet zoveel als we zouden willen.

• Erik1805
Ehbrands schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:14:
[...]

Het is ook nog eens zo dat het verschil maakt of je vloerverwarming hebt of alleen radiatoren. Vloerverwarming buffert veel meer warmte dan radiatoren en zal dus langer voor een constante temperatuur zorgen. Er zit zelfs verschil tussen plaatstalen radiatoren van 40 jaar oud en recente exemplaren wat betreft afkoeling. Allemaal factoren die van invloed zijn. Onder de streep ben je in ieder geval afhankelijk van je thermostaat en zijn gedrag.
Gedrag dat wel te beïnvloeden is, maar soms niet zoveel als we zouden willen.
Ik heb alleen radiatoren en 3 van de 9 zijn nog oude T10 radiatoren.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

[...]

1. Loop naar je T6

Ik trek dit niet in twijfel.
Maar probeer wel een verklaring te vinden voor dit gedrag.
Je moet dan gaan kijken naar de communicatie tussen de thermostaat en de CiC. De t6 zou dan ander parameters moeten uit sturen, maar welke dan?
Of het is de CiC die "iets" gaat doen en door het spanningsloos maken van de t6 weer terug gaat naar "basis" gedrag.
Maar het blijft een apart verhaal.

Hier tekenen aub ......

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:30
CPM schreef op zondag 17 november 2024 @ 08:35:
[...]

Ik heb hem op 2.2 bar staan en nog altijd een wisselende flow welke afhankelijk van hogere temperatuur meer gaat schommelen. Ik durf er eigenlijk niet meer druk op te zetten.
Ze komen een temperatuur sensor vervangen.

Gisteren was een "rustige" dag met COP 3.8 en 17kWh.
Het heeft geen zin om naar jouw COP te kijken, die klopt gewoon niet zolang die temp-sensor zoveel afwijkt ;)
Maar gisteren rond 23:00 gebeurd er ineens iets raars.
De flowrate schommelt hevig, COP zakt in, de watertemperatuur blijft enigszins wat het is en er is een piekje in stroom verbruik. Heel erg vaag.

[Afbeelding]
Lijkt wel alsof er ook een rimpeling in de hp1.powerinput zit zodra die flow zo begint te schommelen?
En is het altijd zo dat de flow veel stabielers is als enkel HP2 draait?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFu4gXw96_qdbn5cB0lqJMc7jTs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tnYzUQ3HOgbQxBrQMYgxmhEH.png?f=user_large

• WAF1
Oh nice, thanks voor de uitgebreide reactie. Ik besef me dat ik niet volledig ben geweest in het verstrekken van de details om wat meer op mijn situatie te kunnen inzoomen. En, ik weet niet waarom, maar op de een of andere manier ben ik er van uitgegaan dat je vloerverwarming hebt. Wellicht omdat het in mijn hoofd de logische combinatie is met Quatt. Maar afijn: ik heb dus vloerverwarming :). Hoekhuis uit 2009, met zover ik kan beoordelen prima isolatie waarden. Tot op heden kom ik op een gemiddelde COP waarde van 4,9 en ik denk wel dat dat beter moet kunnen. Je reactie hierboven lezend, vraag ik me ook af of het slim is dat ik die nachtverlaging toepas. Ik ga nu eerst eens testen wat er gebeurd als ik die verlaging minimaliseer.
Hou er rekening mee dat juist veel mensen die alleen radiatoren hebben juist voor Quatt kiezen, dus het is inderdaad ook handig om goed naar dat onderschrift te kijken. Door subsidie is de Quatt een relatief goedkope pomp, klein en daarom ook geschikt voor kleinere huizen. Met de Chill bedient Quatt juist huizen die (alleen) radiatoren hebben dus dat juist een groot deel van hun doelgroep. Ik denk dat dat gemiddeld een SCOP van 4 haalbaar is voor die doelgroep met radiatoren en dat is meestal goedkoper stoken dan op gas. En niet onbelangrijk je hebt natuurlijk ook minder CO2 uitstoot. Op een dag zoals gisteren draai ik een COP boven de 5 en vandaag er net iets onder. Het is afwachten wat de winter doet maar we moeten een en ander ook nog verder optimaliseren. En hoewel ik dat niet had niet verwacht er is ook een comfortvoordeel. Dus op veel punten zou ik de Quatt zeker aan andere aanraden, waar ik op afknap is de communicatie. En natuurlijk als Quatt niet meewerkt, dat ik zelf aan geen enkele knop kan instellen.
Wat bedoel je overigens met "En dat kan je alleen terug zien in een grafiek met opgenomen elektrisch vermogen." Ik had in mijn post het Quatt plaatje gedeeld met energie verbruik. Of doel je op iets anders?

Dit plaatje weliicht (van die specifieke nacht):
[Afbeelding]

[quote]
Inderdaad dat is de grafiek die ik, als ik iemand antwoord zou willen geven, zou willen zien, het staat er in het Engels ook boven. Maar niet iedereen heeft natuurlijk Home assistent of Homewizard. Je kan dan ook naar de grafiek (uitgebreid inzicht) van de warmteverdeling kijken maar je mist dan wel belangrijke informatie, je zou bijv.het pendelen niet zien. (Een moment waarvan ik mij afvraag is er een defrost is geweest) Maar ook in die grafiek zou je zien dat de wp wel erg lang uit staat. En gezien de grafiek van de kamertemperatuur had ik inderdaad al voorspelt dat het om vloerverwarming ging en ook ingeschat dat je huis heel aardig geïsoleerd is, maar ik heb dan wel bevestiging nodig of ik in de goede richting denk en samen met de andere informatie geeft die grafiek die bevestiging.
Naar mijn indruk communiceert de Tado die informatie niet met de CIC. Of beter gezegd de CIC kan niks met die informatie die de Tado doorstuurt. De Tado is in de opstelling van Quatt een eenvoudige slaaf. Het grote voordeel is dat je in Tado een schema in kan stellen waar je stapjes van 0,1 kan maken. Sommigen lukt het om toch een aantal zones aan te sturen. Maar verder gebruik je hem vooral "dom". Geoforcing gebruik je niet omdat je wp de hele dag aanstaat. Mijn advies, die ik zelf vandaag langs heb zien komen, blijf van al die smartfuncties af.

• Ehbrands
CPM schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:45:
[...]

Ik trek dit niet in twijfel.
Maar probeer wel een verklaring te vinden voor dit gedrag.
Je moet dan gaan kijken naar de communicatie tussen de thermostaat en de CiC. De t6 zou dan ander parameters moeten uit sturen, maar welke dan?
Of het is de CiC die "iets" gaat doen en door het spanningsloos maken van de t6 weer terug gaat naar "basis" gedrag.
Maar het blijft een apart verhaal.
Het is niet zo dat de T6 andere parameters gaat zenden. Er zit een of ander lerend vermogen in de T6.
Daarbij zal er over een bepaalde tijd gekeken worden hoe snel een ingestelde temperatuur bereikt wordt en bijvoorbeeld hoe langzaam deze daalt bij na bereiken setpoint. Wellicht nog het eea waaruit een bepaald schakelgedrag bepaald wordt. Dit blijkt schijnbaar niet altijd gunstig uit te pakken voor de quatt.
Door het spanningsloos maken of het simpelweg in/uit of uit/ in schakelen van de optimalisatie wordt dit aangeleerde gedrag weer gereset en gaat het weer een dagje goed.

• netappie
medu80 schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:06:
@netappie wat gebeurt er dan als een van de radiatoren het water te heet terug stuurt?
Stel dat 400 liter/uur door radiatoren gaat die wel warmte af geven (en netjes even veel afkoelen) en 400 liter per uur door een handdoek radiator naast de ketel gaat die vrijwel geen warmte af geeft.

De CiC meet dan dat het afgiftesysteem maar de helft zo effectief is en zal de aanvoertemperatuur verder verhogen. De overige radiatoren moeten dus veel harder werken met een lagere flow en hogere temperatuur per radiator omdat 1 radiator "thermische kortsluiting" veroorzaakt.

• WAF1
s020506 schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:20:
[...]

Ik heb het over 0,1 of 0,2 graden boven setpoint. En terug naar setpoint als de Quatt uit gaat. Met name om de vele start-stops te beperken. Als het kouder wordt, hoop ik dat de Quatt met goed moduleren gewoon aan blijft.
Ik snap wat je zegt. Maar dat helpt bij mij dus niet.

• jj85
Vraag mbt electra voorziening voor een eventuele uitbreiding naar een all-electric systeem (Quatt of een andere WPB).

Huidige situatie:
Voor de Quatt Duo heb ik destijds een 3x2,5mm2 YMVK kabel getrokken van meterkast naar de zolder. Aangesloten op een ABB DS301c alamat. Hiervoor een aantal gaten door vloeren/plafonds en muren moeten boren om de kabel naar zolder te krijgen. Dat boren viel best tegen :+

Wat zijn de mogelijke opties voor een all-electric uitbreiding? Hieronder een paar suggesties uit mijn eigen koker, maar weet niet of het allemaal 'mag'.

Optie 1: Nog een 3x2,5mm2 kabel aanleggen. Dus nogmaals een aantal gaten boren door plafond / muren etc.
Denk dat dit de netste oplossing is? Maar voor mij ook de minst geliefde oplossing.

Optie 2: De bestaande 3x2,5 kabel vervangen door een 5x2,5 ymvk kabel. Is iets dikker, maar die krijg ik wel langs de bestaande route. In meterkast aansluiten op 2 alamats en op zolder naar twee werkschakelaars.
Maar geen idee of dit mag...?

Optie 3: De bestaande 3x2,5 kabel vervangen door een 3x4 (of 3x 6) kabel. Op zolder een klein onderverdeelkastje inrichten met een hoofdschakelaar en 2 alamats.

Optie 4: Anders, namelijk...

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:16

Mickel moen

mickelmoen.nl

[Afbeelding]
Een van de redenen, dat ik een klimmend schema heb. Mijn streven is, dat ik gemiddeld maximaal zo'n 12 runs op een dag heb. Dat lukt aardig moet ik zeggen.

De grafiek van vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37bwiuO9rYhGxLpK2VY4blCGv5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7GjaEa77sLSZlyM38Ac9Nsl.jpg?f=fotoalbum_large

En gisteren. Toen hebben we ''s avonds de houtkachel aan gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AeJNeqQyYi2hqWV2PFQe05BQS4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/csLcW25D4AWfWPL3kUjigUnq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TLxHo9CzZreNemSJh_2IUhhjAVU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VpcKxP87GzYeQxAlPrXxzhEo.png?f=fotoalbum_large

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• MacD007
jj85 schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:36:
Vraag mbt electra voorziening voor een eventuele uitbreiding naar een all-electric systeem (Quatt of een andere WPB).

Huidige situatie:
Voor de Quatt Duo heb ik destijds een 3x2,5mm2 YMVK kabel getrokken van meterkast naar de zolder. Aangesloten op een ABB DS301c alamat. Hiervoor een aantal gaten door vloeren/plafonds en muren moeten boren om de kabel naar zolder te krijgen. Dat boren viel best tegen :+

Wat zijn de mogelijke opties voor een all-electric uitbreiding? Hieronder een paar suggesties uit mijn eigen koker, maar weet niet of het allemaal 'mag'.

Optie 1: Nog een 3x2,5mm2 kabel aanleggen. Dus nogmaals een aantal gaten boren door plafond / muren etc.
Denk dat dit de netste oplossing is? Maar voor mij ook de minst geliefde oplossing.

Optie 2: De bestaande 3x2,5 kabel vervangen door een 5x2,5 ymvk kabel. Is iets dikker, maar die krijg ik wel langs de bestaande route. In meterkast aansluiten op 2 alamats en op zolder naar twee werkschakelaars.

Optie 3: De bestaande 3x2,5 kabel vervangen door een 3x4 (of 3x 6) kabel. Op zolder een klein onderverdeelkastje inrichten met een hoofdschakelaar en 2 alamats.

Optie 4: de bestaande 3*2,5mm2 vervangen door of 3*4mm2 bij een lengte onder de 25m of indien langer door 3*6mm2.
De 3*4mm2 is circa 12mm buitendiameter.
Daar heb je wel dan een pv sub verdeler nodig (zoals je in de optie 3 beschrijft) met een hoofdschakelaar 1-fase en twee Alamats van elk 16A. Ik denk dat dit een betere oplossing is dan optie 1 of 2.

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:45
Ehbrands schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:15:
[...]

Ik zou dit niet in het gedrag van de thermostaat gaan zoeken maar meer in het afregelen van het hele systeem. Mijn thermostaat werkt prima en dan moet een andere V3 dat ook kunnen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MjXX20LD6Pc6qxu2rdcF2B_FFH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JgbWdz6W7OvXb9d2I9Q3irmf.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASJZD7rDmMWoul1-hIDnN1_Od10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGW6hm3tVgjojfQFw1O40eRr.jpg?f=fotoalbum_large

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• Friezin
  • Niet online
Gerardwaz schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:17:
[...]

Ik zou dit niet in het gedrag van de thermostaat gaan zoeken maar meer in het afregelen van het hele systeem. Mijn thermostaat werkt prima en dan moet een andere V3 dat ook kunnen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooie cijfers weer hoor, wauw
(Ben het met je eens, T6 kan het vast ook, maar zelf heel andere cop.
Wel erg blij mee. Behoorlijk strak op 21°C nu). Eerste paar defrosts heb ik zonet ook al weer achter de rug.
Oftewel: ook afhankelijk waar je huis staat en hoe oud, hoe geïsoleerd, hoe groot, radiatoren, mix, vvw: staar je niet blind op de Gerardwaz-cijfertjes. Dat gaat je niet lukken.
Berust erin 😁.

Hier is het bijvoorbeeld wat kouder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LnfGlUD34eWvrsg-KuZXE8dzlYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OzjzMsGPNRroP6jXRp0Ind3n.jpg?f=fotoalbum_large

• Ehbrands
Gerardwaz schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:17:
[...]

Ik zou dit niet in het gedrag van de thermostaat gaan zoeken maar meer in het afregelen van het hele systeem. Mijn thermostaat werkt prima en dan moet een andere V3 dat ook kunnen. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is zeker een mooie run. Ook ik krijg wel lange runs. Alleen na het bereiken van de gewenste temperatuur gaat het niet optimaal. Dat de thermostaat hiervan helemaal niet de oorzaak kan zijn is misschien een beetje kort door de bocht. Anders zouden er ook niet zoveel verschil kunnen zitten tussen, in mijn geval, de T6 en de tado op dezelfde installatie.
Maar ik ben zeker nog niet klaar met tweaken. En hier komen zeker regelmatig voor mij nuttige dingen voorbij.
Het is ook niet zo dat ik het niet warm of comfortabel krijg. Verre van dat. Maar tweakers willen het natuurlijk zo mooi mogelijk.
Komt goed.

• Gerardwaz
Friezin schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:56:
[...]

Mooie cijfers weer hoor, wauw
(Ben het met je eens, T6 kan het vast ook, maar zelf heel andere cop.
Wel erg blij mee. Behoorlijk strak op 21°C nu). Eerste paar defrosts heb ik zonet ook al weer achter de rug.
Oftewel: waar je huis ook staat en hoe oud, hoe geïsoleerd, hoe groot, radiatoren, mix, vvw: staar je niet blind op de Gerardwaz-cijfertjes. Dat gaat je niet lukken.
Berust erin 😁.

Hier is het bijvoorbeeld wat kouder

[Afbeelding]
Dankjewel, wat is er gebeurt tussen 10.00 en 15.00 uur?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• Friezin
  • Niet online
Gerardwaz schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:00:
[...]

Dankjewel, wat is er gebeurt tussen 10.00 en 15.00 uur?
🌞🌞🌞🌞 en daarna de afkoeling.

Quatt schoot weer aan op 21,1 ° C en pruttelt nu nog
(hiervoor een run vanaf 16 november, 2.45 uur tot vanmorgen 10.00)

Edit: het is koud, defrost nr 3:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MdU4wIt-SC6aGNKxl14jemgweQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3s6A5m07q7MI254TtjklBIoK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Friezin op 17-11-2024 23:09 ]

• Gerardwaz
Friezin schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:05:
[...]

🌞🌞🌞🌞 en daarna de afkoeling.

Quatt schoot weer aan op 21,1 ° C en pruttelt nu nog
(hiervoor een run vanaf 16 november, 2.45 uur tot vanmorgen 10.00)

Edit: het is koud, defrost nr 3:

[Afbeelding]
Netjes toch, hier geen zon gezien vandaag. Defrost nog niet gehad dit najaar.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Gewoon een lange run hier; lage temperatuur, windvlagen, verschillende radiatoren waarvan 2 te klein en dakisolatie van 2cm piepschuim ofzo; vervelend dat het aan de buitenkant is en ik qua evt vocht niet zeker weet of dat goed van binnen te isoleren is.
Toch beter als je de woning warm houd met af en toe op minimaal vermogen. Dan zou je dan misschien een warmtepomp met minder vermogen kunnen gebruiken.
Ik zie in de json geen negatief vermogen meer bij een defrost maar HA berekent het wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3juFNTREI4Tr5xO44mY9pB-1b9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJuwXYeFwvzAQ2A9vb1xV4bU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8k61GZ3OhfFGFdKe2CkfDz4vGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3KpfXgik89VjTJmatMaTR0H7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door bite op 18-11-2024 00:38 ]

• Safe_grut
bite schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:45:
Gewoon een lange run hier; lage temperatuur, windvlagen, verschillende radiatoren waarvan 2 te klein en dakisolatie van 2cm piepschuim ofzo; vervelend dat het aan de buitenkant is en ik qua evt vocht niet zeker weet of dat goed van binnen te isoleren is.
Toch beter als je de woning warm houd met af en toe op minimaal vermogen. Dan zou je dan misschien een warmtepomp met minder vermogen kunnen gebruiken.
Ik zie in de json geen negatief vermogen meer bij een defrost maar HA berekent het wel.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb wel een opstelling hoe jij dat eventuele zou zelf kunnen isoleren van binnenuit met het minst risico op vocht.

Het is wel hoop werk :)

• Erik1805
zou dit eventueel een bottleneck kunnen zijn in het systeem qua flow? Zijn erg kleine verwarmingsbuizen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vq4m8fjqxmOvAxzFHqDZGvdUHeo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EjY7p2W9glQozaqbxyVyuU9V.jpg?f=fotoalbum_large

• netappie
Erik1805 schreef op maandag 18 november 2024 @ 07:27:
zou dit eventueel een bottleneck kunnen zijn in het systeem qua flow? Zijn erg kleine verwarmingsbuizen.

[Afbeelding]
Voor zo'n handdoek radiator is dat prima. Die geeft weinig warmte af, dus dan wil je er ook weinig water naartoe laten gaan.

• Erik1805
netappie schreef op maandag 18 november 2024 @ 07:48:
[...]

Voor zo'n handdoek radiator is dat prima. Die geeft weinig warmte af, dus dan wil je er ook weinig water naartoe laten gaan.
Deze staat wel vol open.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:03
jj85 schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:36:

Huidige situatie:

Optie 4 (als je 3 fase aansluiting hebt):
Trek een 5x2.5mm2 met onderverdeelkast met hoofdschakelaar en 3 alamats (elke fase één): 1 alamat voor Quatt, 1 voor WPB, 1 voor 3KW eCV / doorstroomverwarmer
Alsje flexibel wilt blijven / keuzevrijheid wilt houden kan je het beste 2 extra groepen creëren (1 CV backup & 1 SWW)

3x4mm2 voegt niks toe, omdat je het amperage niet genoeg is voor 2 groepen.

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Bennobang
Vol open krijg je een kortsluiting. Heb je alles waterzijdig ingeregeld? Is zat over te vinden in dit forum

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• Dersan
bite schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:45:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Grappig, bij mij rekent HA ook geen negatief vermogen weer (al weet ik niet welke jij daar plot).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XhEm1JLmxliLMADRc1sjsJGhhiA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rZiPIqIkXDQqdnTv3wNmFstR.png?f=fotoalbum_large

Maar ik was al een beetje verbaasd toen ik wakker werd waarom hij de hele nacht geen defrost heeft gedaan, wilde net de stekker eruit trekken en toen kwam er een. Had toch wel gemoeten of ben ik nou abuis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppmoPmGRnM4RpyOupdRocNosrac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gnSfcKQ9Cj9NqsRjWTxwFSZo.png?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:13
Een defrost levert altijd een negatief op aan thermisch vermogen en de thermische energie loopt tijdelijk iets terug.

edit:
Het was even graven, maar dit zeg maar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Nr0OtabiNhAmllE7oL4r_mwSv0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uj0Gj6DZUuKc1wcr8MKYQnp7.png?f=fotoalbum_large

En hier het verschil in thermische energie tussen wel of niet negatief vermogen meetellen: (Een utility meter in HA kan -of althans kon- niet terugdraaien, maar wel stilstaan.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLamfogdGeBOaZP2UTwcni5DWRo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L5Cjrd03cdR5J3wgEluzeT2W.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 79% gewijzigd door paQ op 18-11-2024 09:42 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Interessant.

De Quatt kon voor het eerst de gevraagde warmte niet meer leveren.

Of is dit een defrost?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipdhTuD6M8pvxw0oM9NccdgoN2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zOzweezoFPNZpHHz0Np2YTEJ.jpg?f=fotoalbum_large

Soundslider staat dag en nacht op building. Ik ben benieuwd naar het verdere verloop. Later meer.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• Erik1805
Bennobang schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:10:
[...]

Vol open krijg je een kortsluiting. Heb je alles waterzijdig ingeregeld? Is zat over te vinden in dit forum
Nee waterzijdig inregelen is niet gedaan. Ik ben zelf niet echt handig. Ik zal eens kijken of ik iemand in de regio Drachten kan vinden die dat voor mij zou kunnen doen.

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
Mickel moen schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:04:
Interessant.

Of is dit een defrost?

[Afbeelding]

Soundslider staat dag en nacht op building. Ik ben benieuwd naar het verdere verloop. Later meer.
Lijkt me een defrost, kan me niet voorstellen dat de Quatt helemaal uitgaat wanneer hij het niet meer alleen aankan.

Hier doet hij het nog wel in zijn eentje (24/7 Silent):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tp85UtUn0XzMZ6WSlW8zMCyjOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/en0FKzuY4FmJ2Q3fAqGrd8EH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGelR69QfNmCqin8avxSVGr9NAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rabzATGKqikh1STIsZUTBUdR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door okijokii op 18-11-2024 09:18 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

okijokii schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:15:
[...]

Lijkt me een defrost, kan me niet voorstellen dat de Quatt helemaal uitgaat wanneer hij het niet meer alleen aankan.

Hier doet hij het nog wel in zijn eentje (24/7 Silent):

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dan was het dus een defrost. Voor zover ik weet de eerste keer.

Even voor mijn juiste interpretatie. Bij een defrost schakelt de Quatt uit in warmtelevering, maar de pomp blijft wel draaien. Alleen de cv levert warmte.

Bij bijschakelen van de cv leveren beide warmte.
Klopt dit?

• Friezin
  • Niet online
Mickel moen schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:04:
Interessant.

Of is dit een defrost?

[Afbeelding]

Jep, dat was een defrost.
Defrost hier al sinds gisteravond.
Quatt is 2 uurtjes uit geweest vreemd genoeg, hierdoor is kamertemperatuur helaas gezakt onder ingestelde kamertemperatuur. Daardoor nu defrosts met wat gas.

Had het beeld wat jij ook hebt, maar supervisoryControlMode gaat bij mij dan niet meer op 4 (boiler only), blijft 3. Mede daarom eerder mijn ticket over die supervisoryControlMode (schiet onder buitentemperatuur ≈ 5°C naar 3 en blijft daar, ook zonder gasgebruik maar ook bij enkel cv-bedrijf).

Eerdere antwoord Quatt waarom hij naar 3 gaat zonder daar iets mee te doen:
Op het moment kijken wij helaas nog niet naar hoeveel vermogen ons systeem nodig heeft, maar als wij vinden dat de ketel aan moet, omdat er meer vermogen nodig is dan de Quatt aan kan. Dan kijken wij ook nog naar hoeveel watertemperatuur de thermostaat vraagt. Als wij deze watertemperatuur al halen, dan sturen wij niet meer een signaal naar de ketel toe om ook aan te gaan.

Gevolg is dus we staan wel in modes 3, want zoveel vermogen vindt het systeem dat er nodig is. Maar we starten niet de ketel.
Wij zijn ermee bezig dat dit software matig wordt opgelost en dat wij dus puur bepalen of de ketel aan gaat of niet en niet ook de factor van de thermostaat in wordt mee gerekend.

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06-01 13:43

SBL

Handdoekverwarming vol openzetten is waarschijnlijk geen goed idee.
Zoek op waterzijdig inregelen. Daar wil je iemand voor laten komen, lees ik.
Doe hem dan zelf maar eens helemaal dicht, om te testen. (als watertemp dan stuk rustiger oploopt, stond hij te ver open)
En als dat hielp maar klein stukje weer opendraaien. Je moet temperatuurverschil voelen (of liefst meten) tussen aanvoer en afvoer.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• SBL

SBL

Mickel moen schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:04:
[...]

Dan was het dus een defrost. Voor zover ik weet de eerste keer.

Even voor mijn juiste interpretatie. Bij een defrost schakelt de Quatt uit in warmtelevering, maar de pomp blijft wel draaien. Alleen de cv levert warmte.

Bij bijschakelen van de cv leveren beide warmte.
Klopt dit?
Er zijn verschillende defrost-manieren. Heb dit seizoen er al 10tallen gehad, allemaal zonder ketel/gasgebruik.
Maar als CiC vindt dat verwarmen/defrost onvoldoende snel gaat, kan hij besluiten dat CVketel even nodig is.
edit: De Quatt toert af, cyclus in Quatt draait om, zodat water er koeler uit gaat dan erin. De warmte uit het water wordt gebruikt om het ijs te smelten, kost wel elektriciteit. Negatieve warmtelevering, zou je kunnen zeggen; in de app-lijkt dat "uit".
Aan het eind van de defrost wordt de cyclus weer normaal, en wanneer het uitstromende water weer warmer is dan wat erin kwam, dan zie je weer warmtelevering.
Zie JSON waardes met steeds 17seconden ertussen, lezen van rechts naar links. (Negatieve Power in JSON wordt tegenwoordig als 0 weergegeven)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5pZx7wpg6Zf52JY8hpPdbHskYxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B6ADSUQqNodyrH7NajHl8JbW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door SBL op 18-11-2024 11:00 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• Friezin
  • Niet online
Erik1805 schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:10:
[...]

Nee waterzijdig inregelen is niet gedaan. Ik ben zelf niet echt handig. Ik zal eens kijken of ik iemand in de regio Drachten kan vinden die dat voor mij zou kunnen doen.
Via dit youtube-principe gedaan (en eigenlijk vloer ook: alles dicht, kwart open, uurtje wachten en met IR-meter kijken wat retouren doen, bijstellen naar verschil tussen aanvoer en retour van ongeveer 5°C). Geen voetventielen hier.
(Wel ff stukje schilderstape om buizen (ivm reflectie) en er vlak op meten)

YouTube: Geheime TRUC om binnen 10 sec je gasverbruik tot 20% te verlagen!
(De genoemde 20°C is bij wp dus ongeveer 5 graden )

• paQ
SBL schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:40:
[...]

Zie JSON waardes met steeds 17seconden ertussen, lezen van rechts naar links. (Negatieve Power in JSON wordt tegenwoordig als 0 weergegeven)[Afbeelding]
Krijg je een lekker hoog COP van ;)

• Bennobang
SBL schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:36:
[...]

Handdoekverwarming vol openzetten is waarschijnlijk geen goed idee.
Zoek op waterzijdig inregelen. Daar wil je iemand voor laten komen, lees ik.
Doe hem dan zelf maar eens helemaal dicht, om te testen. (als watertemp dan stuk rustiger oploopt, stond hij te ver open)
En als dat hielp maar klein stukje weer opendraaien. Je moet temperatuurverschil voelen (of liefst meten) tussen aanvoer en afvoer.
Volgens mij zag ik een thermostaat kraan dan is dicht wel dicht maar een beetje open niet te doen toch?

• MacD007
Toby-Wan schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:03:
[...]

Optie 4 (als je 3 fase aansluiting hebt):
Trek een 5x2.5mm2 met onderverdeelkast met hoofdschakelaar en 3 alamats (elke fase één): 1 alamat voor Quatt, 1 voor WPB, 1 voor 3KW eCV / doorstroomverwarmer
Alsje flexibel wilt blijven / keuzevrijheid wilt houden kan je het beste 2 extra groepen creëren (1 CV backup & 1 SWW)

3x4mm2 voegt niks toe, omdat je het amperage niet genoeg is voor 2 groepen.
Dat laatste is niet waar; kijk maar naar een berekening voor kabels, met een max belasting van 32 A (=16A + 16A) en onder een lengte van 25m kom je met 3*4mm2 prima uit, moet het langer dan wordt het 3*6mm2.

en met jou oplossing heb je wel 3-fase hoofdaansluiting nodig, anders gaat het dat niet worden en je moet dan zowel een 3-fase zekering (alamat) en 3 1-fase alamats (of IA + aardlek) gebruiken.

• SBL

SBL

Bennobang schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:26:
[...]

Volgens mij zag ik een thermostaat kraan dan is dicht wel dicht maar een beetje open niet te doen toch?
Die had ik niet gezien. Dan hangt de mogelijkheid voor inregelen van de thermostaatkraan af. Sommige kun je eraf trekken en dan flow instellen.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
MacD007 schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:28:
[...]

Dat laatste is niet waar; kijk maar naar een berekening voor kabels, met een max belasting van 32 A (=16A + 16A) en onder een lengte van 25m kom je met 3*4mm2 prima uit, moet het langer dan wordt het 3*6mm2.

en met jou oplossing heb je wel 3-fase hoofdaansluiting nodig, anders gaat het dat niet worden en je moet dan zowel een 3-fase zekering (alamat) en 3 1-fase alamats (of IA + aardlek) gebruiken.
Jullie hebben beide de goede oplossing, alleen de ene is goed geschikt voor een 3-fase aansluiting, de ander voor een 1-fase hoofdaansluiting.

Dus @jj85 wat voor hoofdaansluiting heb je eigenlijk? :)

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• KaiWeger
  • Laatst online: 15-11-2025
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Erg interessant om te lezen, ben zelf soortgelijke constructie aan het onderzoeken. Is het erg moeilijk het plaatsen van de E-cv, WPB en weghalen van je gasaansluiting? Ben aan het kijken wat ik zelf kan doen namelijk.

• Dersan

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb je Quatt ook eigenlijk verteld dat je een E-CV hebt opgehangen en zo ja wat was hun reactie?

Verder echt netjes gedaan zo, alle lof voor jou!

• paQ
KaiWeger schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:58:
[...]

Erg interessant om te lezen, ben zelf soortgelijke constructie aan het onderzoeken. Is het erg moeilijk het plaatsen van de E-cv, WPB en weghalen van je gasaansluiting? Ben aan het kijken wat ik zelf kan doen namelijk.
In wezen vereenvoudig je je systemen, door ze te splitsen van elkaar.
Dus 1 systeem voor je SWW (de WPB), en 1 systeem voor je verwarming. (De Quatt aangevuld met de E-CV)

Ik ben notoir slecht in CV werk dus laat het doen, maar je kan het prima in eigen beheer fixen natuurlijk.
Je sluit de WPB gewoon ergens op je tapwater toevoer aan, en zorgt uiteraard voor leidingwater toevoer. Het maakt niets uit waar hij staat, als je maar (minimaal) je luchtafvoer van de WPB naar buiten kunt leiden.

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 05-01 22:24
Friezin schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:20:
[...]

Vraag de monteurs even welke instellingen zij moeten invoeren.
Want naar ik mij herinner, voeren zij die instellingen in de CIC in, bij het plaatsen van de Quatt.
(Ik kende toen de invloed van deze 2 parameters (warmteverlies en buitentemperatuur) nog niet 🙃. Bij mij waren 12 radiatoren niet opgenomen in het plaatsingplan/technisch rapport of hoe dat ding tegenwoordig maar heet.)

Edit:
Vul, als je gasverbruik van januari weet, even de warmteverliesberekening in (TS). Dan heb je een richting, wat je warmteverlies ongeveer is.
Zojuist meegekeken; er stond vooraf ingevuld: 7,24kW en 17°C

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

• jj85
JanHenk schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:33:
[...]

Jullie hebben beide de goede oplossing, alleen de ene is goed geschikt voor een 3-fase aansluiting, de ander voor een 1-fase hoofdaansluiting.

Dus @jj85 wat voor hoofdaansluiting heb je eigenlijk? :)
Goed punt, vergeten te vermelden
3x25

• paQ
vanquishsdiv schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:23:
[...]

Zojuist meegekeken; er stond vooraf ingevuld: 7,24kW en 17°C
en die 7,24kW is dan bij -10?

• medu80
  • Laatst online: 23:17
Friezin schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:42:
[...]

Via dit youtube-principe gedaan (en eigenlijk vloer ook: alles dicht, kwart open, uurtje wachten en met IR-meter kijken wat retouren doen, bijstellen naar verschil tussen aanvoer en retour van 5°C). Geen voetventielen hier.
(Wel ff stukje schilderstape om buizen (ivm reflectie) en er vlak op meten)

YouTube: Geheime TRUC om binnen 10 sec je gasverbruik tot 20% te verlagen!
(De genoemde 20°C is bij wp dus ongeveer 5 graden )
5 graden, alleen als buitentemperatuur boven de 5 graden is en de Quatt maximaal draait.
Pagina: 1 ... 145 ... 327 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.