Erveetwee schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:30:
[...]
Investering is super schappelijk en zo'n boiler is stuk eenvoudiger aan te sluiten in huis natuurlijk.
Tegelijkertijd duwen we er hier behoorlijk wat warm water doorheen.
600 kuub gas voor alleen warm water en 'n beetje koken.
Als ik koken eraf haal, en het restant converteer naar kWh stroom.
Dan zou ik ongeveer 4800 kWh moeten inkopen waarvan ik er 1650 ongeveer 'over' heb van m'n zonnepanelen die 'gratis' zijn.
3200 kWh stroom extra inkopen maakt dat een Cop1 boiler wel een heel onrendabele oplossing is tov een warmtepompboiler.
Redeneer ik fout?
Ik durf het niet “hard” aan te bevelen maar als je een beetje tweaker bent wel als sterke overweging.
Ik zou dit gaan doen als ik opnieuw moest beginnen: Doorstroomverwarmer.
Dat is cop=1, maar heeft als voordeel dat het geen stand-by verlies heeft.
Ik heb nu een zonneboiler met electrische spiraal om de winter door te komen. Die heatpipes liggen er al sinds 2009 dus “dat is allemaal prima”, maar ik zou dat nu zeker niet meer zo doen.
Zie deze pos.
zonder extra isolatie 3.8kWh thermisch verlies per dag. Met na-isolatie van 8cm rockwool nog steeds 1.4kWh/ dag. Wij zijn met 2, kinderen de deur uit. Dit verlies is net zo groot als wat we gebruiken.
Voor ons betekent dit..
Een doorstroomverwarmer zou ons net zoveel energie kosten als een warmtepomp boiler (zoals een quatt full electric) want voor 60graden haal je daar een cop van niet veel meer dan 2. Die factor 2 verliezen we net zo hard omdat de helft verloren gaat als stand-by.
We zouden de helft kwijt zijn van wat we nu hebben terwijl dat mega veel minder plek inneemt.
Jij hebt een veel grotere gezins situatie dus het stand-by verlies zal procentueel minder erg zijn.
Maar toch… ik zou het sterk overwegen.
Het “echt lastige probleem” is dat een doorstromer veel “momentane” stroom vraagt. 10kW “kan” maar is net een beetje weinig. 17kW is ideaal maar past niet echt op een 3x25A aansluiting.
Echter…..
Met stroombewaking (zoals bij laadpaal) en met hulp van een thuisbatterij moet dat op te lossen zijn.
Ik denk ook dat je met een warmte terugwin op de douche met 10kW ook prima zit.
Hoeveel je nodig hebt kan je uitvogelen door de straal “zo hard te zetten als je prettig vindt” en te kijken hoe lang het dan duurt een emmer van 10 liter te vullen. Dan kan je uitrekenen hoeveel energie het had gekost het water op 38 graden te brengen.
Als ik opnieuw zou beginnen zou ik dit doen.
Nu “werkt het allemaal”. 8 maanden per jaar douche ik van de heatpipes en houd energie over. Dus ik laat het nu maar.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV