• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:08

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik ben mij aan het oriënteren op het Quatt systeem. Hoeveel groepen heeft het all-electric systeem nodig? En waar zijn deze nodig in de installatie?
Ik ga binnenkort wat kabels trekken in mijn huis en wil het graag al voorbereiden.

• Okidoki4u
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-06 10:49
Wel bijzonder, want ik heb 3 weken geleden mijn bestelling voor een Quatt AE (single met XL vat) geplaatst,
Afgelopen week de aanbetaling gedaan en elektra in orde gemaakt.
Maandag wordt het materiaal geleverd en donderdag komen ze installeren.
Ik woon in Brabant.

• Okidoki4u
Psycho_Mantis schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:00:
Ik ben mij aan het oriënteren op het Quatt systeem. Hoeveel groepen heeft het all-electric systeem nodig? En waar zijn deze nodig in de installatie?
Ik ga binnenkort wat kabels trekken in mijn huis en wil het graag al voorbereiden.
Voor de installatiedatum moet de volgende elektrische aansluiting voor de Quatt Hybrid Single klaar zijn:
● Stopcontact bij de cv-ketel met 13A vrije ruimte op een groep, 1 fase 16A type B-karakteristiek afgezekerd

Overige elektrische vereisten bij de cv-ketel;
● 1 of 2 vrije stopcontacten bij de cv-ketel
● 1 stopcontact voor de CiC (230V/5W)
● 1 optioneel stopcontact voor de module van de thermostaat (afhankelijk van het type thermostaat)

Voor de installatiedatum dient de volgende elektrische aansluiting voor de Quatt All-Electric geïnstalleerd te zijn:
● Eigen groep voor de All-Electric, 1 fase 16A type B-karakteristiek
● 3 aderige kabel, YMvK 3x2,5mm2, tussen meterkast en werkschakelaar
● Werkschakelaar 1 fase, minimaal IP65, binnen 1,5 meter van de HeatCharger

Advies is een 3-fasen aansluiting, mocht deze niet aanwezig zijn dan dient er voldoende capaciteit over te zijn in de huidige aansluiting. Dit aansluitingsrisico wordt gedragen door de klant.

De vloer moet het gewicht van een volledig gevulde Heat Battery kunnen dragen: M: 185 kg; L: 230 kg; XL: 340 kg.

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:36
Okidoki4u schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:54:
[...]

Voor de installatiedatum moet de volgende elektrische aansluiting voor de Quatt Hybrid Single klaar zijn:
● Stopcontact bij de cv-ketel met 13A vrije ruimte op een groep, 1 fase 16A type B-karakteristiek afgezekerd

Overige elektrische vereisten bij de cv-ketel;
● 1 of 2 vrije stopcontacten bij de cv-ketel
● 1 stopcontact voor de CiC (230V/5W)
● 1 optioneel stopcontact voor de module van de thermostaat (afhankelijk van het type thermostaat)

Voor de installatiedatum dient de volgende elektrische aansluiting voor de Quatt All-Electric geïnstalleerd te zijn:
● Eigen groep voor de All-Electric, 1 fase 16A type B-karakteristiek
● 3 aderige kabel, YMvK 3x2,5mm2, tussen meterkast en werkschakelaar
● Werkschakelaar 1 fase, minimaal IP65, binnen 1,5 meter van de HeatCharger

Advies is een 3-fasen aansluiting, mocht deze niet aanwezig zijn dan dient er voldoende capaciteit over te zijn in de huidige aansluiting. Dit aansluitingsrisico wordt gedragen door de klant.

De vloer moet het gewicht van een volledig gevulde Heat Battery kunnen dragen: M: 185 kg; L: 230 kg; XL: 340 kg.
Bijzonder, bij mij waren de eisen een stuk minder (AE XL met 1 buitenunit); Elektriciteit voorbereiden voor de All-E: een aparte B16-groep in de meterkast + kabel + werkschakelaar nabij de cv-ketel. Meer details zijn te vinden in het elektriciteitshoofdstuk. Voor de warmtepomp buiten kan het bestaande stopcontact van de cv-ketel worden gebruikt, zolang dit niet zwaar belast wordt.

Een apart elektriciteitshoofdstuk is er overigens niet, en wat te zwaar belast is wordt ook niet omschreven.

Onderstaand schema kreeg ik wel, maar daar staat geen apart stopcontact voor de CIC en buitenunit op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmU78KGUxE9xQuQwS36kw9AJlbE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/8QaFHGv9YsOj8Ai1FYNC3evo.png?f=fotoalbum_medium

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Moet er bij de buitenunits dan geen stroomkabel buiten? Lijkt mij wel toch?

• Okidoki4u
Toppertje schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:09:
[...]

Bijzonder, bij mij waren de eisen een stuk minder (AE XL met 1 buitenunit); Elektriciteit voorbereiden voor de All-E: een aparte B16-groep in de meterkast + kabel + werkschakelaar nabij de cv-ketel. Meer details zijn te vinden in het elektriciteitshoofdstuk. Voor de warmtepomp buiten kan het bestaande stopcontact van de cv-ketel worden gebruikt, zolang dit niet zwaar belast wordt.

Een apart elektriciteitshoofdstuk is er overigens niet, en wat te zwaar belast is wordt ook niet omschreven.

Onderstaand schema kreeg ik wel, maar daar staat geen apart stopcontact voor de CIC en buitenunit op.

[Afbeelding]
Bij wordt uiteindelijk ook het stopcontact gebruikt van de CV Ketel en verplaats ik mijn wasmachine naar een andere groep.
Jouw plaatje is overigens veel duidelijker dan wat ik had gekregen.
Welke Versie Quatt buitenunit heb jij ? V2 ?

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:58
Psycho_Mantis schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:12:
Moet er bij de buitenunits dan geen stroomkabel buiten? Lijkt mij wel toch?
Daar gebruiken ze deez voor '● Stopcontact bij de cv-ketel met 13A vrije ruimte op een groep, 1 fase 16A type B-karakteristiek afgezekerd'...

Maar ik dacht dat dit verleden tijd was toch met de V2 Quatts?

• Toppertje
Okidoki4u schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:14:
[...]

Bij wordt uiteindelijk ook het stopcontact gebruikt van de CV Ketel en verplaats ik mijn wasmachine naar een andere groep.
Jouw plaatje is overigens veel duidelijker dan wat ik had gekregen.
Welke Versie Quatt buitenunit heb jij ? V2 ?
Bij model number staat op de unit AMH6-2. Dus zal een V2 zijn neem ik aan. Er loopt een stroomkabel van de buitenunit met de leidingen mee naar binnen. Deze zal denk ik t.z.t. als ze alles gaan aansluiten dan ook in het stopcontact van de CV ketel komen, wasmachine heb ik al op een andere groep.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

jj85 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:15:
[...]

Daar gebruiken ze deez voor '● Stopcontact bij de cv-ketel met 13A vrije ruimte op een groep, 1 fase 16A type B-karakteristiek afgezekerd'...

Maar ik dacht dat dit verleden tijd was toch met de V2 Quatts?
Lekker omslachtig, eerst naar zolder om vervolgens naar de tuin te gaan.
Volgende week heb ik een gesprek met ze, dan vraag ik wel wat het handigste is met mijn woning.

• jj85
Psycho_Mantis schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:22:
[...]

Volgende week heb ik een gesprek met ze, dan vraag ik wel wat het handigste is met mijn woning.
dat is ook niet de normale route. Je zou dan een kabel met werkschakelaar voorizen in je tuin. Daar takt Quatt dan op in.

• Okidoki4u
Psycho_Mantis schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:22:
[...]

Bij mij gaat de kabel mee naar het plat dak naast mijn huis. Dus dan is dat niet zo raar. 1 gat door de muur waar alles doorheen gaat.
Situatie is in elk huis anders.
Er moet uiteindelijk ook een bereikbare werkschakelaar zijn.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:54
edit: never mind

[ Voor 101% gewijzigd door Toby-Wan op 04-06-2026 11:40 ]

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 11-06 23:22
Een Duo heeft 1 20A (1-fase) zekering nodig, dat is bij een standaard 3*25A huisaansluiting eigenlijk een probleem, omdat je met een 20A zekering voor een verbruiker eigenlijk niet meer voldoende selectiviteit t.o.v. de hoofdzekering gaat krijgen.
Voor een 325A huisaansluiting kun je dus veel beter elke warmtepomp zijn eigen voeding geven (dus ook twee werkschakelaars buiten) van elk 16A (1-fase), dit is ook al bij diverse Quatt op deze manier geplaatst.
Mijn advies is ook omdat dit toch een buitenapparaat is die je zo onafhankelijk wilt gebruiken hier een aardlekautomaat 30mA 16A B-kar. (alamat) te gebruiken ipv dat deze een aardlek met andere groepen deeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkQ3qgbIdNrDR-ZnpTYP2phoHyc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JwYlaKK2Tt4gdCwqEq5RmFkK.png?f=user_large
voor de HeatCharger heb je nog een aparte 16A 1-fase zekering nodig. net als de hierboven benodigde groep voor de WP zou ik ook hier een alamat gebruiken. Daarnaast heb je in ieder geval nog een WCD voor de CIC en waarschijnlijk ook nog een WCD voor je termostaat nodig. die zouden wel bij de groep van de HeatCharger kunnen, als je al een groep van de oude CV hebt zou je eventueel (zo ver daar niet nog niet al te veel op zit ) deze groep her kunnen gebruiken, omwisselen naar alamat is wel raadzaam.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GNLPa7CJPZUz75zcZusLp9bniI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qq5QeYhpx5Rn7gVZeIZCkw44.png?f=user_large

• Toppertje
Kunnen jullie mij voorzien van een stukje advies? Begin deze week zouden ze onze Quatt AE installatie plaatsen, echter door gebrek aan voorbereiding aan de kant van Quatt zijn de werkzaamheden bij lange na niet gereed gekomen. Nu krijg ik een mail dat ze de werkzaamheden pas over 4(!) weken komen afronden. Is het raar dat ik dit zeer onredelijk vind?

Tot die tijd zitten wij dus met een onafgemaakte installatie en met een zolder die overhoop ligt, ze gaven aan dat we ruimte moesten maken voor installatie dus hebben we de wasmachine/droger/vriezer aan de kant gezet en kunnen we dus nu niet gebruiken (en passen ook niet meer op de plek door installatiedelen die er staan maar niet zijn geïnstalleerd).

In hun mail voor aanvang van de werkzaamheden dreigden ze dat als ik de voorbereidingen niet heb gedaan ze een rekening in kunnen dienen van 500eu, maar als ze zelf hun zaakjes niet op orde hebben? Afgelopen dagen contact gezocht en zou elke keer teruggebeld worden, maar je raad het al, dat gebeurd niet.

Wat kan ik doen?

• TWN
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15:51

TWN

Toppertje schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:33:
Kunnen jullie mij voorzien van een stukje advies? Begin deze week zouden ze onze Quatt AE installatie plaatsen, echter door gebrek aan voorbereiding aan de kant van Quatt zijn de werkzaamheden bij lange na niet gereed gekomen. Nu krijg ik een mail dat ze de werkzaamheden pas over 4(!) weken komen afronden. Is het raar dat ik dit zeer onredelijk vind?

Tot die tijd zitten wij dus met een onafgemaakte installatie en met een zolder die overhoop ligt, ze gaven aan dat we ruimte moesten maken voor installatie dus hebben we de wasmachine/droger/vriezer aan de kant gezet en kunnen we dus nu niet gebruiken (en passen ook niet meer op de plek door installatiedelen die er staan maar niet zijn geïnstalleerd).

In hun mail voor aanvang van de werkzaamheden dreigden ze dat als ik de voorbereidingen niet heb gedaan ze een rekening in kunnen dienen van 500eu, maar als ze zelf hun zaakjes niet op orde hebben? Afgelopen dagen contact gezocht en zou elke keer teruggebeld worden, maar je raad het al, dat gebeurd niet.

Wat kan ik doen?
Ik heb een vergelijkbare situatie, en ben er ook nog mee bezig (mijn ticket loopt al vanaf eind januari tot nu i.v.m de ventilator wissel van de v2 buitenunits).

1 tip wat ik je echt wil meegeven, blijf ze mailen en het ticket aanvullen met nieuwe reacties. Zorg dat je de hele "case" zwart op wit hebt staan. Geef ook aan, doormiddel van een berekening, wat je per dag aan kosten misloopt / niet bespaard. Vraag na afloop van het "ticket" om een passende compensatie (daar hebben ze blijkbaar mensen voor indienst).

Quatt is een prachtig product, en heeft goede en zeer vriendelijke monteurs indienst (althans mijn ervaringen) echter is de support en planning de weaklink van deze organisatie.

• Toppertje
TWN schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:46:
[...]

Ik heb een vergelijkbare situatie, en ben er ook nog mee bezig (mijn ticket loopt al vanaf eind januari tot nu i.v.m de ventilator wissel van de v2 buitenunits).

1 tip wat ik je echt wil meegeven, blijf ze mailen en het ticket aanvullen met nieuwe reacties. Zorg dat je de hele "case" zwart op wit hebt staan. Geef ook aan, doormiddel van een berekening, wat je per dag aan kosten misloopt / niet bespaard. Vraag na afloop van het "ticket" om een passende compensatie (daar hebben ze blijkbaar mensen voor indienst).

Quatt is een prachtig product, en heeft goede en zeer vriendelijke monteurs indienst (althans mijn ervaringen) echter is de support en planning de weaklink van deze organisatie.
Dank voor je snelle antwoord, hoe kan ik een ticket bij ze aanmaken? ik heb nog geen werkende installatie of app, ik heb alleen mail contact of telefonisch maar niet via een portal o.i.d.

Zojuist per mail bevestiging gekregen dat ze niet eerder dan pas over 4 weken de installatie kunnen afronden.... ik werk zelf ook in de techniek (maar dan vooral bij fabrieken en grote installaties), maar dit kunnen wij als bedrijf echt niet maken bij klanten...

• jj85
Toppertje schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:16:
[...]

Dank voor je snelle antwoord, hoe kan ik een ticket bij ze aanmaken? ik heb nog geen werkende installatie of app, ik heb alleen mail contact of telefonisch maar niet via een portal o.i.d.

Zojuist per mail bevestiging gekregen dat ze niet eerder dan pas over 4 weken de installatie kunnen afronden.... ik werk zelf ook in de techniek (maar dan vooral bij fabrieken en grote installaties), maar dit kunnen wij als bedrijf echt niet maken bij klanten...
https://www.quatt.io/hulp

Of misschien dat @Quatt Support hier wat voor je kan betekenen.
spoiler:
En als het allemaal niet werkt, dan kan je nog een 1 ster review op Trustpilot schrijven, dan heb je snel reactie :X

• Toby-Wan
jj85 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:17:
[...]

spoiler:
En als het allemaal niet werkt, dan kan je nog een 1 ster review op Trustpilot schrijven, dan heb je snel reactie :X
@Toppertje
Spijtig om te horen, maar in aanvulling op @jj85 :
Je beklag doen op LinkedIn en daarin de CEO Marijn Flipse taggen, dat wilt je situatie wellicht ook naar bovenkant van de stapel brengen
(onder druk wordt alles vloeibaar zegmaar, ook intern bij Quatt)

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:20
TWN schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:46:
echter is de support en planning de weaklink van deze organisatie.
En de marketingafdeling / luchtkastelenafdeling, en de software afdeling, en de verkoopafdeling en de communicatieafdeling, vergeet ik er nog? >:)

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
En hier blijven schrijven. Quatt leest mee

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• Pepperoni
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-06 18:16
Klopt het dat Quatt eigenlijk niet aan koelen via de vloer doet? Dat Chill systeem is best leuk alleen hebben we alle radiatoren weggehaald en overal vloerverwarming. Dus Chill units vallen volgens mij af, maar ik zou wel graag de optie hebben om (iets)te koelen.

• Toby-Wan
Pepperoni schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:15:
Klopt het dat Quatt eigenlijk niet aan koelen via de vloer doet? Dat Chill systeem is best leuk alleen hebben we alle radiatoren weggehaald en overal vloerverwarming. Dus Chill units vallen volgens mij af, maar ik zou wel graag de optie hebben om (iets)te koelen.
Quatt niet
OpenQuatt wel ("OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen")

[ Voor 4% gewijzigd door Toby-Wan op 05-06-2026 12:21 ]

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:00
Ad hoc hulpvraag — meedenken?

Heb sinds 2 jaar een Quatt Duo, naast een Remeha Avanta CW6 (14 jaar oud) voor tapwater en als backup. Plan was altijd om op termijn naar all-electric te gaan.

Nu zijn we vandaag met een reparatie van regen in de drup gekomen. Eerst een lekkende warmtewisselaar vervangen, daarna bleken ook beide pompen kapot — waarschijnlijk als gevolg van de reparatie zelf. Het servicebedrijf wil de pompen niet meer onder het contract doen en stelt een nieuwe CW6 voor. Maar ik wil helemaal geen nieuwe ketel. Dit is het moment om de stap naar all-electric te maken.
  • Zolder waar de ketel nu hangt is krap — Quatt All-Electric XL past mogelijk niet qua hoogte
  • Verdieping lager (eerste verdieping) zou kunnen, maar vraagt lucht- en condensafvoer én een backup oplossing voor de Quatt
  • Geen klein vat of een heel kleine cv ketel als tussenoplossing: 5-persoonshuishouden met regelmatig een 6e persoon, capaciteit voor minimaal 2 douches tegelijk aanzetten is nodig.
Nu geen warm water, dus enige tijdsdruk. Advies over het servicebedrijf laat ik even buiten beschouwing; ik ben puur op zoek naar de beste (snelle) route warm naar warm water, liefst all-electric.

Wat zouden jullie doen?

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

• Toby-Wan
Erveetwee schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:21:

Heb sinds 2 jaar een Quatt Duo, naast een Remeha Avanta CW6 (14 jaar oud) voor tapwater en als backup. Plan was altijd om op termijn naar all-electric te gaan.

Nu zijn we vandaag met een reparatie van regen in de drup gekomen. Eerst een lekkende warmtewisselaar vervangen, daarna bleken ook beide pompen kapot — waarschijnlijk als gevolg van de reparatie zelf. Het servicebedrijf wil de pompen niet meer onder het contract doen en stelt een nieuwe CW6 voor. Maar ik wil helemaal geen nieuwe ketel. Dit is het moment om de stap naar all-electric te maken.
  • Zolder waar de ketel nu hangt is krap — Quatt All-Electric XL past mogelijk niet qua hoogte
  • Verdieping lager (eerste verdieping) zou kunnen, maar vraagt lucht- en condensafvoer én een backup oplossing voor de Quatt
  • Geen klein vat of een heel kleine cv ketel als tussenoplossing: 5-persoonshuishouden met regelmatig een 6e persoon, capaciteit voor minimaal 2 douches tegelijk aanzetten is nodig.
Nu geen warm water, dus enige tijdsdruk. Advies over het servicebedrijf laat ik even buiten beschouwing; ik ben puur op zoek naar de beste (snelle) route warm naar warm water, liefst all-electric.

Wat zouden jullie doen?
Ik heb een COP 1 boiler van 250 liter voor 600€. Hoe wat waar kan via DM.
Kan snel, is niet duur en stap dichterbij gasloos
Ja i know cop 1, maar tzt kan je daar best een PV aansturing op bouwen

• jj85
Eentje van Marktplaats halen, daar de pompen uit plukken en dan even de tijd nemen om een goed plan te maken?
https://www.marktplaats.n...a-cw6-hr-ketel-model-2017

Verder relevant: ben je handig, kun je veel zelf. Of afhankelijk van installateurs? Dit ivm je factor tijdsdruk

• Erveetwee
jj85 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:45:
[...]

Eentje van Marktplaats halen, daar de pompen uit plukken en dan even de tijd nemen om een goed plan te maken?
https://www.marktplaats.n...a-cw6-hr-ketel-model-2017

Verder relevant: ben je handig, kun je veel zelf. Of afhankelijk van installateurs? Dit ivm je factor tijdsdruk
Een van Marktplaats halen zat ik ook over na te denken, zag een CW6-ketel staan van 6 jaar voor 300 euro, das schappelijk. Geeft ruimte om een plannetje te maken en de tijdsdruk weg te halen.
Ik krijg een cv-ketel niet zelf aangesloten. Oude afkoppelen en verwijderen, geen probleem. Goed aangesloten krijgen nooit gedaan en met 'n tweedehandsje kom je vast een paar uitdagingen tegen.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

• Erveetwee
Toby-Wan schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:30:
[...]

Ik heb een COP 1 boiler van 250 liter voor 600€. Hoe wat waar kan via DM.
Kan snel, is niet duur en stap dichterbij gasloos
Ja i know cop 1, maar tzt kan je daar best een PV aansturing op bouwen
Investering is super schappelijk en zo'n boiler is stuk eenvoudiger aan te sluiten in huis natuurlijk.

Tegelijkertijd duwen we er hier behoorlijk wat warm water doorheen.
600 kuub gas voor alleen warm water en 'n beetje koken.
Als ik koken eraf haal, en het restant converteer naar kWh stroom.
Dan zou ik ongeveer 4800 kWh moeten inkopen waarvan ik er 1650 ongeveer 'over' heb van m'n zonnepanelen die 'gratis' zijn.
3200 kWh stroom extra inkopen maakt dat een Cop1 boiler wel een heel onrendabele oplossing is tov een warmtepompboiler.

Redeneer ik fout?

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:58
Erveetwee schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:21:

Wat zouden jullie doen?
Als boven bij de cv geen plaats is voor de AE van Quatt dan houdt dat op. Uit eigen ervaring weet ik dat ze er niet aan beginnen om de AE niet op de plaats van de oude CV ketel te plaatsen.
Dus wordt het een (warmtepomp)boiler op een andere locatie of weer (al dan niet tijdelijk) een andere ketel plaatsen.
In mijn geval heb ik zoals meerdere tweakers hier een warmtepompboiler geplaatst en de cv ketel vervangen door een backup doorstroomheater.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• Toby-Wan
Erveetwee schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:30:
[...]

Investering is super schappelijk en zo'n boiler is stuk eenvoudiger aan te sluiten in huis natuurlijk.

Dan zou ik ongeveer 4800 kWh moeten inkopen waarvan ik er 1650 ongeveer 'over' heb van m'n zonnepanelen die 'gratis' zijn.
3200 kWh stroom extra inkopen maakt dat een Cop1 boiler wel een heel onrendabele oplossing is tov een warmtepompboiler.

Redeneer ik fout?
op zich niet
Maar met zo n warm water verbruik zou ik de Quatt all e ook niet zien zitten: omdat je op momenten mogelijk zal moeten kiezen tussen warme douche of warm huis.. daarnaast is de aansturing en schatting van doucheminuten (nog) niet bepaald betrouwbaar
Beter is dan een forse WPB, waarmee je elektrisch element ook apart kan aansturen (PV of boost, kuch..), zoals bij Atlantic Explorer V5, hopelijk past dat qua hoogte

Nadeel van een boiler (cop1, WPB, Quatt all e) blijft leeg = leeg, zeker als je weet dat je veel warm water verbruikt. Mogelijk is gas dan alsnog je beste optie.

• jj85
Toby-Wan schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:01:
[...]

Beter is dan een forse WPB, waarmee je elektrisch element ook apart kan aansturen, zoals bij Atlantic Explorer V5, hopelijk past dat qua hoogte
Als de Quatt XL niet past, dan gaat een WPB vaak al helemaal niet passen. Quatt HeatBattery is vrij 'laag' aangezien die geen warmtepomp op z'n kop heeft.
Je zou dan ook nog naar een horizontaal geplaatst boilervat kunnen kijken (zoals @sdh1981 onlangs op z'n Quatt geDHZt heeft _/-\o_ )

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-06 07:09
jj85 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:05:
[...]

Als de Quatt XL niet past, dan gaat een WPB vaak al helemaal niet passen. Quatt HeatBattery is vrij 'laag' aangezien die geen warmtepomp op z'n kop heeft.
Je zou dan ook nog naar een horizontaal geplaatst boilervat kunnen kijken (zoals @sdh1981 onlangs op z'n Quatt geDHZt heeft _/-\o_ )
Zoiets Quatt FE DIY met OpenQuatt + DHW ;)

Tank Inventum Horizontaal

Ondertussen heb ik het systeem een kleine 3 weken draaiende en ben ik zeer tevreden met hoe het werkt. Tank is na ongeveer een uurtje weer op temperatuur na een flinke douchebeurt. Ik kan ongeveer 45 minuten douchen voordat ik koud water over me heen krijg. (met strot douche) Natuurlijk is de bijmenging en temperatuur van het water bepalend voor hoe lang je kan douchen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDYaO7swea2nY_f3DyHUkGBuiA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJ3oL4nsXAF75iNZU4p0BfB9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lL-2hgVPS-amAwnHICU_dZgZqY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HOc5zU3qjSgaaYsSi3gEc4KN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THdhY0_loij9fpXEa2DIQiR9Ttw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kiHVUuwexeztQnbZwT8MzPDZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door sdh1981 op 05-06-2026 22:05 ]

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• onlinaius
[...]

Redeneer ik fout?
Tikje zijdelings gerelateerd, maar met een dergelijk SWW gebruik zou ik ook zeker een douchewater warmtewisselaar overwegen als dat enigszins te doen is, scheelt al snel 30% qua boiler tankinhoud.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:54
[...]

Redeneer ik fout?
Ik durf het niet “hard” aan te bevelen maar als je een beetje tweaker bent wel als sterke overweging.
Ik zou dit gaan doen als ik opnieuw moest beginnen: Doorstroomverwarmer.
Dat is cop=1, maar heeft als voordeel dat het geen stand-by verlies heeft.

Ik heb nu een zonneboiler met electrische spiraal om de winter door te komen. Die heatpipes liggen er al sinds 2009 dus “dat is allemaal prima”, maar ik zou dat nu zeker niet meer zo doen.
Zie deze pos.
zonder extra isolatie 3.8kWh thermisch verlies per dag. Met na-isolatie van 8cm rockwool nog steeds 1.4kWh/ dag. Wij zijn met 2, kinderen de deur uit. Dit verlies is net zo groot als wat we gebruiken.

Voor ons betekent dit..
Een doorstroomverwarmer zou ons net zoveel energie kosten als een warmtepomp boiler (zoals een quatt full electric) want voor 60graden haal je daar een cop van niet veel meer dan 2. Die factor 2 verliezen we net zo hard omdat de helft verloren gaat als stand-by.
We zouden de helft kwijt zijn van wat we nu hebben terwijl dat mega veel minder plek inneemt.

Jij hebt een veel grotere gezins situatie dus het stand-by verlies zal procentueel minder erg zijn.
Maar toch… ik zou het sterk overwegen.

Het “echt lastige probleem” is dat een doorstromer veel “momentane” stroom vraagt. 10kW “kan” maar is net een beetje weinig. 17kW is ideaal maar past niet echt op een 3x25A aansluiting.
Echter…..
Met stroombewaking (zoals bij laadpaal) en met hulp van een thuisbatterij moet dat op te lossen zijn.
Ik denk ook dat je met een warmte terugwin op de douche met 10kW ook prima zit.
Hoeveel je nodig hebt kan je uitvogelen door de straal “zo hard te zetten als je prettig vindt” en te kijken hoe lang het dan duurt een emmer van 10 liter te vullen. Dan kan je uitrekenen hoeveel energie het had gekost het water op 38 graden te brengen.

Als ik opnieuw zou beginnen zou ik dit doen.
Nu “werkt het allemaal”. 8 maanden per jaar douche ik van de heatpipes en houd energie over. Dus ik laat het nu maar.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Stefannn schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:26:
[...]

Ik durf het niet “hard” aan te bevelen maar als je een beetje tweaker bent wel als sterke overweging.

Ik heb nu een zonneboiler met electrische spiraal om de winter door te komen. Die heatpipes liggen er al sinds 2009 dus “dat is allemaal prima”, maar ik zou dat nu zeker niet meer zo doen.
Zie deze pos.
zonder extra isolatie 3.8kWh thermisch verlies per dag. Met na-isolatie van 8cm rockwool nog steeds 1.4kWh/ dag. Wij zijn met 2, kinderen de deur uit. Dit verlies is net zo groot als wat we gebruiken.

Voor ons betekent dit..
Een doorstroomverwarmer zou ons net zoveel energie kosten als een warmtepomp boiler (zoals een quatt full electric) want voor 60graden haal je daar een cop van niet veel meer dan 2. Die factor 2 verliezen we net zo hard omdat de helft verloren gaat als stand-by.
We zouden de helft kwijt zijn van wat we nu hebben terwijl dat mega veel minder plek inneemt.

Jij hebt een veel grotere gezins situatie dus het stand-by verlies zal procentueel minder erg zijn.

Het “echt lastige probleem” is dat een doorstromer veel “momentane” stroom vraagt. 10kW “kan” maar is net een beetje weinig. 17kW is ideaal maar past niet echt op een 3x25A aansluiting.
Echter…..
Met stroombewaking (zoals bij laadpaal) en met hulp van een thuisbatterij moet dat op te lossen zijn.
Hoeveel je nodig hebt kan je uitvogelen door de straal “zo hard te zetten als je prettig vindt” en te kijken hoe lang het dan duurt een emmer van 10 liter te vullen. Dan kan je uitrekenen hoeveel energie het had gekost het water op 38 graden te brengen.

Nu “werkt het allemaal”. 8 maanden per jaar douche ik van de heatpipes en houd energie over. Dus ik laat het nu maar.
Met dynamische stroomprijzen en de meeste plannen om mogelijk ook dynamische nettarieven klinkt dat als een dure oplossing.
Je vergeet helemaal mee te nemen dat je zo’n boilervat verwarmd wanneer energie goedkoop is. Vaak is stroom 3 tot 4 keer zo duur in de ochtend en avond.
Met doorstroom oplossing kan je niet dynamisch schakelen, je hebt geen buffer. Sta je te douchen, heb je koud water omdat je vaatwasser net aanstaat.

• Erveetwee
raven22 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:39:
[...]

Als boven bij de cv geen plaats is voor de AE van Quatt dan houdt dat op. Uit eigen ervaring weet ik dat ze er niet aan beginnen om de AE niet op de plaats van de oude CV ketel te plaatsen.
Dus wordt het een (warmtepomp)boiler op een andere locatie of weer (al dan niet tijdelijk) een andere ketel plaatsen.
In mijn geval heb ik zoals meerdere tweakers hier een warmtepompboiler geplaatst en de cv ketel vervangen door een backup doorstroomheater.
Tja, qua hoogte past ie er net in. 5 cm vrije ruimte plus n driehoek ruimte (staat onder n puntdak).

Het zou dus net kunnen, maar de vrije werkruimte die ze formeel vragen (30 cm erboven) ga ik niet halen.

• Erveetwee
[...]

das n dure oplossing hier. Veel tapwaterverbruik, dus veel energie nodig. Als ik reken met cop 2,5 voor een wpb en 25 cent voor stroom scheelt t 700 euro per jaar aan energiekosten.

• Stefannn
Erveetwee schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:42:
[...]

das n dure oplossing hier. Veel tapwaterverbruik, dus veel energie nodig. Als ik reken met cop 2,5 voor een wpb en 25 cent voor stroom scheelt t 700 euro per jaar aan energiekosten.
Prima. Ik gaf het als overweging. Met zoveel gebruikers kan ik het me voorstellen.

Succes met verder puzzelen!
Psycho_Mantis schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:39:
[...]

Met dynamische stroomprijzen en de meeste plannen om mogelijk ook dynamische nettarieven klinkt dat als een dure oplossing.
Je vergeet helemaal mee te nemen dat je zo’n boilervat verwarmd wanneer energie goedkoop is. Vaak is stroom 3 tot 4 keer zo duur in de ochtend en avond.
Met doorstroom oplossing kan je niet dynamisch schakelen, je hebt geen buffer. Sta je te douchen, heb je koud water omdat je vaatwasser net aanstaat.
Dat klopt ook. Deze gedachte stamt nog van toen ik een vast contract had.
Toch…. In mijn geval… met slechts 2 mensen… waarbij het stand-by verlies net zo groot is als het gebruik…
Als ik opnieuw zou beginnen zou ik alles nog eens heel heel goed uitpuzzelen.
Sowieso ook WTW op douche.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-06 21:00
Ik heb vorig jaar mijn haperende cv-ketel vervangen door een zelfde model van Marktplaats. Dat was voor ons verbruik met een gezin van 5 nog steeds de voordeligste optie qua verbruik. En dan ben ik ook nog steeds een grote fan van het hebben van een hybride warmtepomp zodat ik ook voor de verwarming nog alle opties open houd in deze roerige tijden.
En als ik dan toch weer eens met een fantastisch plan kom om het helemaal anders te doen wijzen mijn gezinsleden altijd eerst naar de tegelspreuk: Keep It Simpel Stupid!

[ Voor 20% gewijzigd door TeslaNerd op 06-06-2026 10:36 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-06 19:11
[...]

Zie deze pos.

Voor ons betekent dit..

Echter…..

Bij ons 2 pers huishouden met al sinds de V1 Quatt een doorstroom verwarmer voor het douchen. Deze trekt max 3x20A. Exact verbruik meet ik niet. Er komt binnenkort een Douche WTW bij om verbruik zegmaar te halveren.

Nu ben ik al een tijd van plan om dit met een circa 80/100 liter elektrische boiler te gaan combineren. Dan kan deze opwarmen op goedkope / gratis stroom vanuit eigen PV en de daluren. De doorstromer blijft dan voor de momenten dat de boiler koud is. Maar een elektrische boiler kost inderdaad veel ruimte, is nog steeds cop van 1, heeft stilstand verlies en brengt weer extra complexiteit mee met leidingen (zeker icm douche-WTW). De boiler zou op de plek van de oude CV kunnen hangen.

Nu zeg jij dus eigenlijk dat ik mijn plan beter kan wijzigen. Misschien dan toch maar een Accu om PV overschot in te stoppen ipv een boiler?

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:26
Ja hoor, er is weer spam mail van Quatt:

Bestel vóór 19 juni en bespaar

Je hebt nog tot en met 18 juni. Wie nú bestelt wordt geïnstalleerd binnen 90 dagen. Je betaalt de huidige prijs én kan gegarandeerd besparen op de energierekening vanaf de herfst.

Stel jouw warmtepomp online samen en bestel direct.

Klopt dus geen reet van, want ze reargeren prima om je als klant binnen te harken, maar nu ze mogen installeren is er radio stilte. :( :( :( Dus die 90 dagen is je reinste bullshit.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• jj85
rimave schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:02:
Ja hoor, er is weer spam mail van Quatt:

Bestel vóór 19 juni en bespaar

Je hebt nog tot en met 18 juni. Wie nú bestelt wordt geïnstalleerd binnen 90 dagen. Je betaalt de huidige prijs én kan gegarandeerd besparen op de energierekening vanaf de herfst.

Stel jouw warmtepomp online samen en bestel direct.

Klopt dus geen reet van, want ze reargeren prima om je als klant binnen te harken, maar nu ze mogen installeren is er radio stilte. :( :( :( Dus die 90 dagen is je reinste bullshit.
Moet je er een Chill bij bestellen, dan is het zelfs binnen 3 weken :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PuNNnnazoGm6ksa0VJe9n_N6LY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WWdeUTgl9eKpGD3LrURkiFJT.png?f=fotoalbum_large

Best zuur dat bijv @Toppertje 4 weken moet wachten voordat ze z'n installatie komen afmaken...
Toppertje in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

• Stefannn
Onno ! schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:57:
[...]

Bij ons 2 pers huishouden met al sinds de V1 Quatt een doorstroom verwarmer voor het douchen. Deze trekt max 3x20A. Exact verbruik meet ik niet. Er komt binnenkort een Douche WTW bij om verbruik zegmaar te halveren.

Nu ben ik al een tijd van plan om dit met een circa 80/100 liter elektrische boiler te gaan combineren. Dan kan deze opwarmen op goedkope / gratis stroom vanuit eigen PV en de daluren. De doorstromer blijft dan voor de momenten dat de boiler koud is. Maar een elektrische boiler kost inderdaad veel ruimte, is nog steeds cop van 1, heeft stilstand verlies en brengt weer extra complexiteit mee met leidingen (zeker icm douche-WTW). De boiler zou op de plek van de oude CV kunnen hangen.

Nu zeg jij dus eigenlijk dat ik mijn plan beter kan wijzigen. Misschien dan toch maar een Accu om PV overschot in te stoppen ipv een boiler?
"dat zeg ik eigenlijk ja".
Een accu heeft 10..15% RTE verlies. Mijn doucheboiler dus 50%.
Maar zoals ik mijn post begon: "ik durf het niet hard aan te bevelen, maar sterke overweging voor tweaker".
De getallen zijn zoals ze zijn:
- in de zomer werkt mijn doucheboiler 100% als zonneboiler op mijn heatpipes en is het allemaal prima
- maar in de winter verlies ik net zoveel aan afkoeling als dat ik aan douchen gebruik. "beoordeel zelf het experiment dat ik in de link heb geplaatst".
(NB: Ik zou trouwens ook nooit meer heatpipes/zonneboiler aanschaffen. Het is complex en foutgevoelig. In 2009 was dat echter een goede keuze. PV op betreffend dakoppervlak is veel simpeler)

NB: houd me op de hoogte hoe dit je vergaat (wellicht het beste in PM aangezien dit hier heel erg off topic is). Het blijft me intrigeren. Ik speel heel erg met de gedachte om voor de winter een doorstromer te plaatsen maar eigenlijk wil ik dat alleen doen als er dan ook een WTW op de afvoer komt en het is me nog niet gelukt te verzinnen hoe ik die retrofit kan plaatsen.

• rimave
  • Laatst online: 23:26
jj85 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:14:
[...]
Moet je er een Chill bij bestellen, dan is het zelfs binnen 3 weken :X
[Afbeelding]

Best zuur dat bijv @Toppertje 4 weken moet wachten voordat ze z'n installatie komen afmaken...
Toppertje in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Ja, dat is niet best. Zo laat je ook wel het vertrouwen in het product zelf en de toekomst er van zakken. Ik bedoel, als contact nu al zo stroef gaat dan mag je hopen dat als de Quatt eenmaal hangt (hopelijk voor 2030) je hun support nooit nodig zult hebben.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Erveetwee
Dank allemaal,

Ik heb in 'n halve dag tijd heel veel advies en input gehad. Heel fijn en super waardevol!

Maandag krijg ik een voorstel van het onderhoudsbedrijf Als die een schappelijk voorstel doen voor een nieuwe ketel (dwz zij betalen manuren etc. die ze niet kwijt zijn aan mijn oude repareren), dan neig ik ernaar dat te accepteren.

Route 2 is een nette tweedehands cv-ketel en iemand zien te vinden die 'm kan monteren, staan er een paar op Marktplaats voor schappelijke bedragen.

Beide routes geven me de rust om te werken naar all-electric.
Voorkeur heeft een externe wpb icm doorstroomverwarmer. Nadeel van deze optie is de locatie; die moet op de 1e verdieping met lucht toe en afvoer via zolder naar buiten. Voordeel is niet helemaal vastzitten aan de Quatt-omgeving en dat de Quatt maximaal ingezet kan worden voor het verwarmen van m'n huis.

Ik ga Quatt ook vragen of ze met die krappe ruimte het zien zitten.
Dan zou de hele installatie op zolder staan, dat trekt ook nog steeds. En het is een stuk minder complexiteit als lucht toe en afvoer vanuit 1e verdieping naar zolder naar buiten brengen.

• janjanssenenzo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08-06 22:15
Goede avond,

Vandaag heb ik mijn oude cv eruit gehaald en een e-cv er voor in de plaats gehangen.

Nu wil testen of alles weer werkt maar de CiC start met geen mogelijkheid meer de warmtepompen op. Volgens de app zou er geen warmtevraag zou terwijl ik in Home Assistant deze warmtevraag wel zie op de CiC. CiC ziet ook beide buitenunit en kan alles uitlezen maar starten ho maar.

Ik hoor ook een relais als ik warmte ga vragen en weer her relais als ik de thermostaat uit zet. De CiC krijg dus wel iets van een signaal binnen waar het dan op reageert.

Ik heb de buitenunits 48 uur van de stroom gehad zou dat iets kunnen hebbeb gedaan?

• charrel
  • Laatst online: 20:44

charrel

Cortisol4life..

janjanssenenzo schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:07:
Goede avond,

Vandaag heb ik mijn oude cv eruit gehaald en een e-cv er voor in de plaats gehangen.

Nu wil testen of alles weer werkt maar de CiC start met geen mogelijkheid meer de warmtepompen op. Volgens de app zou er geen warmtevraag zou terwijl ik in Home Assistant deze warmtevraag wel zie op de CiC. CiC ziet ook beide buitenunit en kan alles uitlezen maar starten ho maar.

Ik hoor ook een relais als ik warmte ga vragen en weer her relais als ik de thermostaat uit zet. De CiC krijg dus wel iets van een signaal binnen waar het dan op reageert.

Ik heb de buitenunits 48 uur van de stroom gehad zou dat iets kunnen hebbeb gedaan?
Lucht in het systeem?

• janjanssenenzo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08-06 22:15
Zal vast nog wel wat lucht in zitten maar denk dat ik het gevonden heb. Nadat ik van 1.3 bar naar over de 1.5 ging met bijvullen en de kranen naar de verwarmingsleidingen had open gezet begon de boel op te starten.

Ik had gedacht dat even starten zonder de radiatoren eraan te koppelen ik sneller kon zien of alles waterdicht was...

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:58
[...]

Zie deze pos.

Voor ons betekent dit..

Echter…..

Ik heb nu 3 maanden een atlantic V5 200 liter (staat in een onverwarmde berging en watertemp op 50 gr) en heb 85kwh aan stroom verbruikt. Dus zelfs zonder douchen is dat een standby verbruik van minder dan 1kwh per dag.
Aangezien er ook 1 a 2 x per dag gedoucht wordt is het standby verbruik dus veel lager dan 1kwh per dag. Ik denk dat jouw boiler niet zo goed geisoleerd is, of de beruchte 1 pijpscirculatie speelt bij jouw een rol.

Ik denk niet dat ik voor 1kwh per dag met een doorstromer kan douchen. Los van het feit dat ik een behoorlijke douchestraal warmwater heb en niet een 'pisstraaltje' van een te kleine doorstroomverwarmer.

Nu moet ik erbij zeggen dat wij een simpele opbouw douche wtw (sanura flatmate) gebruiken.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• Stefannn
raven22 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:35:
[...]

Ik heb nu 3 maanden een atlantic V5 200 liter (staat in een onverwarmde berging en watertemp op 50 gr) en heb 85kwh aan stroom verbruikt. Dus zelfs zonder douchen is dat een standby verbruik van minder dan 1kwh per dag.
Aangezien er ook 1 a 2 x per dag gedoucht wordt is het standby verbruik dus veel lager dan 1kwh per dag. Ik denk dat jouw boiler niet zo goed geisoleerd is, of de beruchte 1 pijpscirculatie speelt bij jouw een rol.

Ik denk niet dat ik voor 1kwh per dag met een doorstromer kan douchen. Los van het feit dat ik een behoorlijke douchestraal warmwater heb en niet een 'pisstraaltje' van een te kleine doorstroomverwarmer.

Nu moet ik erbij zeggen dat wij een simpele opbouw douche wtw (sanura flatmate) gebruiken.
Dank voor het vergelijk. Dat geeft toch weer extra perspectief.
Mijn boiler is zeer zeker “zo gekocht” slecht geïsoleerd maar zelfs na na-isolatie met 8cm rockwool blijft het verlies hoog. Zie hier.
Een-pijps circulatie ken ik maar kan ik me niet voorstellen. Alle leidingen gaan er aan de onderkant uit.
Ik wil de isolatie eigenlijk nog een keer vervangen door pir-platen in stroken te snijden en met purschuim af te dichten.

• edovino
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10-06 13:26
ik heb sinds nov 2025 een all-electric opstelling (2x Quatt v1.5, 187L vat).

Mijn meterkast was vol, en toen is er een klein los kastje bijgeplaatst met twee automaten: 1tje voor beide Quatts, 1tje voor de HeatCharger. (De CIC zit op een gewone aansluiting op een andere gedeelde groep)

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

edovino schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:45:
[...]

ik heb sinds nov 2025 een all-electric opstelling (2x Quatt v1.5, 187L vat).

Mijn meterkast was vol, en toen is er een klein los kastje bijgeplaatst met twee automaten: 1tje voor beide Quatts, 1tje voor de HeatCharger. (De CIC zit op een gewone aansluiting op een andere gedeelde groep)
Ik zit te denken om op zolder een PV-splitter ertussen te zetten. Dan hoef ik niet nog een kabel te trekken en scheelt weer ruimte in de meterkast.
Een thuisbatterij staat ook nog op de planning, dus daar wil ik ook nog een groep voor houden.

• Toppertje
jj85 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:17:
[...]

spoiler:
Vandaag uiteindelijk reactie van @Quatt Support gehad dat ze in ieder geval niet eerder gaan komen. Daarnaast geven ze ons deels de schuld dat we een gedeelte van de voorbereidingen die wij zouden doen, niet gedaan zouden hebben, wat dit dan zou zijn noemen ze niet.

Erg teleurstellend, als ze nou even hadden gebeld met excuses en met een uitleg dat ze niet eerder kunnen komen had ik (heel) misschien nog begrip, maar we kregen gewoon een standaard mail. Waarin ook nog vrolijk het volgende benoemd staat: "Als we op de dag van installatie niet kunnen installeren brengen we €500 in rekening. Bijvoorbeeld wanneer de voorbereidingen niet zijn gedaan."

Nu hebben ze zelf de voorbereidingen niet juist gedaan EN kunnen we vier weken wachten op een werkende installatie....

Wat er mis ging op 2 juni bij de installatie;
  • De monteurs zouden om 8:45 starten, maar waren er pas rond 9:30.
  • De benodigde hoogwerker werd geleverd stipt om 8:45uur, de monteurs kwamen dus pas rond 9:30uur. Toen was de leverancier van de hoogwerker natuurlijk al weg, waardoor de monteurs geen sleutel hadden van de hoogwerker en niet wisten hoe deze werkte, hierdoor duurde het ongeveer anderhalf uur voordat de monteurs de hoogwerker in beweging en bij het huis hadden geplaatst en konden starten met de werkzaamheden (overigens zonder enige beveiliging in de hoogwerker).
  • De monteurs zijn begonnen met het boren van het gat voor de doorvoor van leidingen, helaas bleek gedurende de werkzaamheden dat de monteurs niet het juiste gereedschap bij zich hadden en hebben daarom gereedschap van mij moeten lenen om het gat af te maken, vooraf was bekend dat het om beton ging (hiervoor was zelfs een aparte post mee genomen op de offerte). 
  • Tevens hadden de monteurs geen (werkende) stofzuiger bij zich waardoor wij onze eigen stofzuiger hebben moeten gebruiken om het vrijgekomen stof op te ruimen in huis. via de telefoon hoorde ik dat een stofzuiger zelfs geen standaard uitrusting is van een monteur en dat de klant daar zelf voor verantwoordelijk is 8)7
  • Niet alle benodigde materialen voor de leiding goot waren aanwezig.
  • Ze zouden de voorbereiding van de Quatt Chill doen, echter bleek dat ze hiervoor niet de juiste materialen bij zich hadden.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:48
:N

Werkelijk wat een gepruts.
Je zou zeggen dat ze na duizenden warmtepompen wel weten hoe en wat....

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Nou lekker dan. Wat kost nou een simpele bouwstofzuiger, mag je wel verwachten dat een monteur dit gewoon heeft.
Heb je nou 4 weken geen warm water?

• Toppertje
Psycho_Mantis schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:44:
Nou lekker dan. Wat kost nou een simpele bouwstofzuiger, mag je wel verwachten dat een monteur dit gewoon heeft.
Heb je nou 4 weken geen warm water?
Dat gaf ik ook aan, als je alles in de muur moet boren (de heatcharger, CiC, beugels voor leidingen, etc.) moet je toch een stofzuiger mee, maar was volgens hun niet standaard...

Ook voor de doorvoering hadden ze alleen een accuboormachine mee, terwijl ik aangegeven had dat het dik beton was, op de offerte stond ook een aparte post van 200euro voor boren in beton, dus ik had gedacht dat er gewoon een professionele betonboorder kwam, maar nee, gewoon een accuboormachine |:( met dat ene gat zijn ze ongeveer 4,5uur zoet geweest, met 2 man.

Gelukkig heb ik nog wel warm water, dat moest er nog eens bij komen.

• jj85
Toppertje schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:54:
[...]

Dat gaf ik ook aan, als je alles in de muur moet boren (de heatcharger, CiC, beugels voor leidingen, etc.) moet je toch een stofzuiger mee, maar was volgens hun niet standaard...

Ook voor de doorvoering hadden ze alleen een accuboormachine mee, terwijl ik aangegeven had dat het dik beton was, op de offerte stond ook een aparte post van 200euro voor boren in beton, dus ik had gedacht dat er gewoon een professionele betonboorder kwam, maar nee, gewoon een accuboormachine |:( met dat ene gat zijn ze ongeveer 4,5uur zoet geweest, met 2 man.

Gelukkig heb ik nog wel warm water, dat moest er nog eens bij komen.
Jeetje... hier hebben ze zelfs nog met een vochtige doek de trap staan schoonvegen om hun sporen weer uit te wissen... wat een enorme verschillen :X

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:48
jj85 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:08:
[...]

Jeetje... hier hebben ze zelfs nog met een vochtige doek de trap staan schoonvegen om hun sporen weer uit te wissen... wat een enorme verschillen :X
"Standaard installatie" is nu misschien laten we de bende werkend achter (getuige ook het chill topic)

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 08-06-2026 20:38 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Shoot_me507
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-06 07:21
Ze komen hier morgen 3x Chill installeren. 1 op elke verdieping gekoppeld aan een Quatt Duo. ben óók benieuwd of het wellicht een positief effect zal hebben op verwarmen in de winter. Dit gezien theoretisch hierdoor de totale afgiftecapaciteit omhoog zou kunnen gaan (Quatt kan waarschijnlijk beter verwarmen dan de gemiddelde radiator).

Zal wat filmpjes en foto’s doorsturen zodra het allemaal staat indien er interesse is.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:22
paQ schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:14:
:N

Werkelijk wat een gepruts.
Je zou zeggen dat ze na duizenden warmtepompen wel weten hoe en wat....
Snel groeien == niet per se altijd de beste werkvoorbereiders en monteurs aannemen. We hebben hier al eerder geconstateerd dat naast installatie-ervaring/kwaliteit ook de voorbereiding sterk verschilt: van vooraf op de centimeter ingetekend tot de monteur bepaalt ter plekke.

@Toppertje Wat heb je van de afspraken vooraf op papier? Daarmee moet je desnoods over het hoofd van je contactpersoon heen gaan. Zo hoort het niet.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Toppertje
Brent schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:27:
[...]

Snel groeien == niet per se altijd de beste werkvoorbereiders en monteurs aannemen. We hebben hier al eerder geconstateerd dat naast installatie-ervaring/kwaliteit ook de voorbereiding sterk verschilt: van vooraf op de centimeter ingetekend tot de monteur bepaalt ter plekke.

@Toppertje Wat heb je van de afspraken vooraf op papier? Daarmee moet je desnoods over het hoofd van je contactpersoon heen gaan. Zo hoort het niet.
Het is sowieso ontzettend lastig met Quatt te communiceren, ze hebben alleen algemene nummers en algemene mail adressen, je moet dus geluk hebben dat je contactpersoon aanwezig is en reageert.

Maar ik heb e.e.a. per mail naar ze benoemd, maar daar reageren ze gewoon niet op. Ze zeggen gewoon dat ze niet eerder kunnen om de installatie af te maken (cq. nieuw werk heeft voorrang op het afmaken van werk) en dat het niet volledig aan hun ligt. Dat het boren in beton niet wilde noemen ze "onvoorziene omstandigheden".

Over de missende materialen (de gehele Quatt chill) heb ik ze vooraf gebeld en daar zouden ze op terug komen (nog steeds niet gebeurd).
Voor de leiding goot hadden ze 1 hoekstuk mee terwijl er in de installation manual duidelijk 3 staan.
Die manual was overigens professioneel samengesteld met screenshots en paint 8)7

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:37
Als de energiecrisissen zich opstapelen en de klandizie komt aanwaaien snap ik dat het als jong bedrijf moeilijk is om nee te verkopen. Ook snap ik dat je niet kunt opschalen op basis van tijdelijke piekvraag. Het resultaat is wel dat alles wat niet in de normale happy flow zit drama is.

Recent hier de pre-order voor all-electric upgrade geannuleerd vanwege slechte communicatie. De onderbouwing m.b.t. capaciteit van de adviseur sloeg nergens op. Telefonisch duidelijke afspraken gemaakt hoe verder. Na 8 maanden zonder communicatie geen betere onderbouwing maar opeens wel een bericht dat de installatie is ingepland. In de kleine lettertjes schuift Quatt in ieder geval alle verantwoordelijkheid van zich af m.b.t. foutief advies. Ik ben er inmiddels wel uit dat ik niet volledig afhankelijk wil zijn van Quatt voor een warm huis.

• onlinaius
RickvdT schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:32:
Ik ben er inmiddels wel uit dat ik niet volledig afhankelijk wil zijn van Quatt voor een warm huis.
Helemaal mee eens. Ik maak me geen zorgen omdat ik ook nog 2 airco's heb, maar als ik geen airco / pelletkachel / haard of een andere aanvullende manier van verwarming had zou ik m toch wel knijpen.

Ooit dacht ik dat dit bij hybride geen probleem zou zijn: je kunt immers altijd nog verwarmen op de cv ketel (eventueel met afkoppelen van de CiC), maar als je systeem leegloopt zoals afgelopen winter bij velen gebeurde heb je daar natuurlijk ook niets aan.

Je zou het systeem robuuster kunnen maken door kogelkranen te (laten) plaatsen waarmee je de Quatt af kunt sluiten en een extra bypass waarmee water van de retour naar de ketel kan. Dat zou ik zeker overwegen als ik geen andere manier van verwarmen had.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Beta update:
Wat is er nieuw?
  • Verbonden Quatt-apparaten worden nu weergegeven met hun serienummer in plaats van een technische code, zodat ze makkelijker te herkennen zijn in de app.
  • All-Electric-gebruikers met een ingesteld gastarief zien nu een uitleg over hoe deze instelling wordt gebruikt.
  • Voor All-Electric-systemen: de HeatBattery maakt nu slimmer gebruik van momenten waarop stroom gratis is, door op te laden wanneer de prijs nul of negatief is.

Verwarmingsprestaties en betrouwbaarheid
  • Een probleem opgelost waarbij de ketel kortstondig een onjuiste vermogensvraag kon ontvangen, met korte vermogenspieken als gevolg.
  • De ketel neemt de verwarming nu betrouwbaar over wanneer de buitenunits niet verbonden zijn.
  • Verbeterde temperatuurregeling wanneer de meting van de buitentemperatuursensor afwijkt terwijl de buitenunit uit staat.
  • Verbeterde regeling van het verwarmings- en koelvermogen voor Chill, voor stabielere kamertemperaturen.
  • Onderbrekingen in de verbinding opgelost bij systemen die zowel via ethernet als wifi verbonden zijn.
  • Het verbindingslampje van de Chill geeft nu correct aan wanneer het apparaat online is.

Bugfixes en onderhoud
  • Deze update bevat daarnaast algemene foutoplossingen, beveiligingsupdates en verbeteringen aan de betrouwbaarheid en connectiviteit van het systeem.

• Brent
Toppertje schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:12:
[...]

Het is sowieso ontzettend lastig met Quatt te communiceren, ze hebben alleen algemene nummers en algemene mail adressen, je moet dus geluk hebben dat je contactpersoon aanwezig is en reageert.
Ik heb ook idd op gegeven moment wat emailadressen moeten spammen, kwam toen goed.
Die manual was overigens professioneel samengesteld met screenshots en paint 8)7
Ik heb ergens hier een screenshot uit mijn document gedeeld ;) Het gaat erom dat er goed werk wordt afgeleverd, en dat is niet zo. En daarom moet je even scherp hebben wat is afgesproken: het deel wat zij doen is niet jouw verantwoordelijkheid dus moet je zo te horen escaleren.

• Brent
4.6.2+?
Wat is er nieuw?
  • Voor All-Electric-systemen: de HeatBattery maakt nu slimmer gebruik van momenten waarop stroom gratis is, door op te laden wanneer de prijs nul of negatief is.
*O*

• bite
  • Niet online
4.7.0-beta.0 🙂 edit, CIC heeft de de update al maar hier geen all electric en voor de Chill wacht ik nog op een installatie afspraak.

[ Voor 26% gewijzigd door bite op 10-06-2026 13:02 ]

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
Ik keek na lange tijd weer eens in de app en zag dat het best vaak gebeurt dat er een gat zit bij 'inzicht'. Iemand die dit herkent of een idee heeft waar dit door komt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rKJLEmQHgeuqWW8DIEkMDlCM2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k6stKteAFJymQrZxtknNgh5n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86ZHQ0Iils32Mo1jaX2DRvxQp0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/51IP0toTZuqdorzYvlil902W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MI6phCFr1VwXJWcTJCBbtxVKpSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u6ndJLb2QJKlYkwACQDYletG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTauqSfDDPWvA0xPl0UBBOmH03Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Dh52pNRivNeiJUE6aEiGEwM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_YcLnWngEOkO41lnE6maPKpDcM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pn2XodFFgGj6YW2PtEmW0eek.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:34
@okijokii Dat heb ik ook geregeld ja. Ik weet niet wat de reden is, maar ik dacht eigenlijk dat de wifi dan even geen goede connectie had. Ik heb dat niet verder uitgezocht.

• stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:04
Als ik van die gaten had was het idd het internet verhaal dat niet werkte. Ik heb hem nu bedraad aangesloten en dat geeft veel minder problemen (bij mij).

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:53
Nou, mijn ketel vindt de laatste beta update niet heel tof in ieder geval. Hij doet continu dit tot ik de stekker van de CIC er even uit haal. Maar gaat het na een tijdje weer doen:

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

stanman23 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:08:
Als ik van die gaten had was het idd het internet verhaal dat niet werkte. Ik heb hem nu bedraad aangesloten en dat geeft veel minder problemen (bij mij).
Dan ben ik blij dat er een ethernet poort op de OpenQuatt controller komt :P

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• jj85
okijokii schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:19:
Ik keek na lange tijd weer eens in de app en zag dat het best vaak gebeurt dat er een gat zit bij 'inzicht'. Iemand die dit herkent of een idee heeft waar dit door komt?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die van 21 mei en 9 juni heb ik ook. Zal dus ergens in de Quatt cloud mis gaan...
status.quatt.io geeft daar echter niks weer.

• Brent
@okijokii hier idem.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:28
Slurpgeit schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:00:
Nou, mijn ketel vindt de laatste beta update niet heel tof in ieder geval. Hij doet continu dit tot ik de stekker van de CIC er even uit haal. Maar gaat het na een tijdje weer doen:

[YouTube: PXL 20260611 065039351]
Lijkt me meer iets mis met de ketel. Hij gaat van ventileren (3), naar ontsteken (4), naar cv-bedrijf (5). En dan opnieuw.

Waarom heb je nu trouwens de verwarming aan? En al helemaal, waarom moet de cv nu bijstoken?

PVoutput

• bite
  • Niet online
Slurpgeit schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:00:

[YouTube: PXL 20260611 065039351]
Hier ook een intergas ketel. Die heb ik van de zomerstand gehaald en de verwarming aangezet maar de ketel blijft gewoon uit tot ik de thermostaat veel hoger zet en dan start die normaal op. Kan evengoed iets geks doen in jouw situatie, ook wel eens iets mee gehad, en stekker van de cic er even uit hielp dan.

• MrSweety66
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:49
okijokii schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:19:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb op precies dezelfde momenten ook een gat in het inzicht van mijn Quatt Duo v1.5.

Volgens mij zijn dit stuur momentjes vanuit Quatt

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:53
s020506 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:46:
[...]

Lijkt me meer iets mis met de ketel. Hij gaat van ventileren (3), naar ontsteken (4), naar cv-bedrijf (5). En dan opnieuw.

Waarom heb je nu trouwens de verwarming aan? En al helemaal, waarom moet de cv nu bijstoken?
Das het hele probleem, ik heb de verwarming niet aan. Volgens de Quatt app was hij aan het "verwarmen" van 21,5 graden naar 19..

• jj85
s020506 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:46:
[...]

Heb jij ook beta CiC software zoals @Slurpgeit ?

• s020506
Slurpgeit schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:15:
[...]

Das het hele probleem, ik heb de verwarming niet aan. Volgens de Quatt app was hij aan het "verwarmen" van 21,5 graden naar 19..
Aja, dan is het wel bijzonder. Of ze proberen te koelen via de CV ketel ;). Stekker eruit dan maar.

PVoutput

• s020506
jj85 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:36:
[...]

Heb jij ook beta CiC software zoals @Slurpgeit ?
Nope.

PVoutput

• Okidoki4u
Hier is gisteren de Quatt AE met 1 buitenunit geïnstalleerd.
Nu had ik een redelijk eenvoudige installatie aangezien ik in een hoekhuis woon en de leiding direct naar buiten kan door de muur en de unit daar op een platdak geplaatst kan worden.
De monteurs (naar eigen zeggen de allerbeste die Quatt heeft ;) ) waren er rond 9 uur (3 stuks) en gingen vrijwel direct aan de slag. Om 14:30 uur waren ze al weer vertrokken na een probleemloze installatie.
Het XL boilervat ging direct verwarmen. De laatste update van CiC heb ik nog niet gehad, ik zit nog op 4.6.1.
Bij mij staat de buiten unit altijd op vol vermogen, aangezien ik aan die kant ook geen directe buren heb en het rendement het hoogst zal zijn. Ik heb buiten even geluisterd toen hij het vat aan het verwarmen was en ik hoor hem amper.
Voor mij is het nog een kwestie van de CV afvoer verwijderen (als het weer een beetje meezit).

Al met al een zeer positief verhaal.
Ik heb de gasaansluiting afgemeld bij de netwerkbeheerder en deze zal ergens komend jaar verwijderd worden.
Nu de subsidie aanvraag nog afmaken.

Ik begreep van de monteur dat de boosterfunctie er nu toch echt aankomt...
Ondertussen de Quatt ook toegevoegd in m'n Home Assistant. Even kijken nog wat ik daar allemaal mee kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ec-mQUwhUm2Tc9A9efGMSb6ZKv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yPMswgs6jp3UQayvs5ovFhD9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1cPf8TgYCRc_6URWuoG_F_Ma-f4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4CHYtNHq1U7up2b6Uo8sk240.jpg?f=fotoalbum_large

• jj85
Okidoki4u schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:53:
De laatste update van CiC heb ik nog niet gehad, ik zit nog op 4.6.1.
FYI; 4.6.1 is de huidige / laatset versie :)

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Hoe dik zijn die leidingen die van de buitenunits naar de CV moeten?

bij mij komt er een all-electric duo opstelling.

Van de week met de adviseur gesproken van Quatt. Langs de gevel is geen plek, dus de leidingen moeten helaas binnendoor. Dus zal daar wel een koof voor moeten maken.

• Toby-Wan
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:14:
Hoe dik zijn die leidingen die van de buitenunits naar de CV moeten?

bij mij komt er een all-electric duo opstelling.

Van de week met de adviseur gesproken van Quatt. Langs de gevel is geen plek, dus de leidingen moeten helaas binnendoor. Dus zal daar wel een koof voor moeten maken.
pak m beet 12 x 6 cm. daarnaast zijn ze nooit perfect recht

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Toby-Wan schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:18:
[...]

pak m beet 12 x 6 cm. daarnaast zijn ze nooit perfect recht
Ok, dan weet ik ongeveer wat ik kan verwachten.

• Toppertje
Toppertje schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:47:
[...]

Vandaag uiteindelijk reactie van @Quatt Support gehad dat ze in ieder geval niet eerder gaan komen. Daarnaast geven ze ons deels de schuld dat we een gedeelte van de voorbereidingen die wij zouden doen, niet gedaan zouden hebben, wat dit dan zou zijn noemen ze niet.

Erg teleurstellend, als ze nou even hadden gebeld met excuses en met een uitleg dat ze niet eerder kunnen komen had ik (heel) misschien nog begrip, maar we kregen gewoon een standaard mail. Waarin ook nog vrolijk het volgende benoemd staat: "Als we op de dag van installatie niet kunnen installeren brengen we €500 in rekening. Bijvoorbeeld wanneer de voorbereidingen niet zijn gedaan."

Nu hebben ze zelf de voorbereidingen niet juist gedaan EN kunnen we vier weken wachten op een werkende installatie....

Wat er mis ging op 2 juni bij de installatie;
  • De monteurs zouden om 8:45 starten, maar waren er pas rond 9:30.
  • De benodigde hoogwerker werd geleverd stipt om 8:45uur, de monteurs kwamen dus pas rond 9:30uur. Toen was de leverancier van de hoogwerker natuurlijk al weg, waardoor de monteurs geen sleutel hadden van de hoogwerker en niet wisten hoe deze werkte, hierdoor duurde het ongeveer anderhalf uur voordat de monteurs de hoogwerker in beweging en bij het huis hadden geplaatst en konden starten met de werkzaamheden (overigens zonder enige beveiliging in de hoogwerker).
  • De monteurs zijn begonnen met het boren van het gat voor de doorvoor van leidingen, helaas bleek gedurende de werkzaamheden dat de monteurs niet het juiste gereedschap bij zich hadden en hebben daarom gereedschap van mij moeten lenen om het gat af te maken, vooraf was bekend dat het om beton ging (hiervoor was zelfs een aparte post mee genomen op de offerte). 
  • Tevens hadden de monteurs geen (werkende) stofzuiger bij zich waardoor wij onze eigen stofzuiger hebben moeten gebruiken om het vrijgekomen stof op te ruimen in huis. via de telefoon hoorde ik dat een stofzuiger zelfs geen standaard uitrusting is van een monteur en dat de klant daar zelf voor verantwoordelijk is 8)7
  • Niet alle benodigde materialen voor de leiding goot waren aanwezig.
  • Ze zouden de voorbereiding van de Quatt Chill doen, echter bleek dat ze hiervoor niet de juiste materialen bij zich hadden.
Nou, blijkbaar vinden ze toch dat een compensatie op zijn plaats is, ze spreken zelf over een "kleine tegemoetkoming" in de vorm van een dinerbon van 100euro.

Zelf dreigen ze dus met een rekening van 500euro als ik mijn voorbereiding niet doe, en dan komen ze aan met een dinerbon... ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. :?

• TWN
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15:51

TWN

Toppertje schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:22:
[...]

Nou, blijkbaar vinden ze toch dat een compensatie op zijn plaats is, ze spreken zelf over een "kleine tegemoetkoming" in de vorm van een dinerbon van 100euro.

Zelf dreigen ze dus met een rekening van 500euro als ik mijn voorbereiding niet doe, en dan komen ze aan met een dinerbon... ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. :?
Dit vind ik niet normaal. Ze dreigen zelf met hoge bedragen bij slechte voorbereiding/annulering, maar dat geldt blijkbaar niet de andere kant op. Ik zou de overige €400 gewoon inhouden bij opleveringsfactuur. Laat ze daar zelf maar even achter aan gaan (of 4 weken op moeten wachten iig ;))

Ik zit zelf ook nog met een vergelijkbare kwestie, ik had vrijgenomen van werk (vrije dagen waren op dus moest ze bijkopen), prive wat afspraken verzet/dingen geregeld zodat Quatt langs kon komen, word ik op maandag middag 16.15 gebeld dat de afspraak van dinsdag ochtend om 09.00 niet door kan gaan om dat de onderdelen blijkbaar nog bij de douane vast zitten....

Ik ben te spreken over mijn Quatt Hybrid, maar door de nalatigheid van Quatt wil ik echt niet afhankelijk van deze partij zijn. Daarom laat ik mijn All-Electric plannen van Quatt ook schieten.
Pagina: 1 ... 359 360 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.