• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:28
CharmingDemon schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:32:
[...]

Ik heb de jaarcijfers 2024 van QUATT (die van 2025 zijn nog niet beschikbaar) door CoPilot laten analyseren:

Quatt is in 2024 een kapitaalintensieve scale‑up die:
  • extreem snel groeit in omzet, personeel en voorraad;
  • grote verliezen maakt door investeringen in organisatie, marketing, R&D en operatie;
  • volledig afhankelijk is van externe financiering (aandeelhouders + revenue‑based loan);
  • administratieve processen heeft verbeterd na fouten in 2023;
  • een sterke cashpositie heeft door investeringen, niet door operationele winst;
  • nieuwe strategische activiteiten opzet (software, energiecontracten);
  • een mogelijk ILT‑compliance risico heeft.
De jaarrekening toont een bedrijf in versnelling, maar nog ver verwijderd van winstgevendheid.

Alles valt of staat met de vraag of QUATT in 2025/2026 voldoende richting break-even is gegaan. En ook dat ‘ILT-dingetje’ wat volgens de jaarcijfers kan leiden tot juridische procedures en mogelijke boetes (geen idee wat dit precies inhoud, blijkt niet uit de tekst)… Nog even de cijfers van 2025 afwachten dus.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is een dienstonderdeel van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en fungeert als toezichthouder voor diverse maatschappelijke domeinen in Nederland, zoals transport, infrastructuur, milieu en wonen. Zij zijn o.a. dus ook de toezichthouder op warmtepompen en m.n. of men op een juiste wijze omgaat met spec's ( bv de aangegeven COP, die ook weer effect heeft op meer of minder subsidie.
Een ‘ILT-dingetje’ kan maar hoeft financieel geen cq laag of juist een hoog risico kunnen vormen, e.e.a. de wijze wat het exact betreft. Helaas is de ILT niet bepaald sterk in zijn taak als toezichthouder, zie het ondertussen al redelijk oud rapport m.b.t. warmtepompen waar men echter verzuimd heeft om daar proactief vervolgstappen uit eigen beweging uit te voeren. Ze zijn helaas voornamelijk met zich zelf bezig.
Ik denk (vermoed) dat dit vooral een afzekering is voor claims als dit echt een probleem zou kunnen worden, want anders zijn de mogelijke risico's nog veel erger.

• CharmingDemon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:10
Jan-tweak schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:43:
[...]

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is een dienstonderdeel van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en fungeert als toezichthouder voor diverse maatschappelijke domeinen in Nederland, zoals transport, infrastructuur, milieu en wonen. Zij zijn o.a. dus ook de toezichthouder op warmtepompen en m.n. of men op een juiste wijze omgaat met spec's ( bv de aangegeven COP, die ook weer effect heeft op meer of minder subsidie.
Een ‘ILT-dingetje’ kan maar hoeft financieel geen cq laag of juist een hoog risico kunnen vormen, e.e.a. de wijze wat het exact betreft. Helaas is de ILT niet bepaald sterk in zijn taak als toezichthouder, zie het ondertussen al redelijk oud rapport m.b.t. warmtepompen waar men echter verzuimd heeft om daar proactief vervolgstappen uit eigen beweging uit te voeren. Ze zijn helaas voornamelijk met zich zelf bezig.
Ik denk (vermoed) dat dit vooral een afzekering is voor claims als dit echt een probleem zou kunnen worden, want anders zijn de mogelijke risico's nog veel erger.
Wat er letterlijk in de jaarrekening staat:

"Potential non-compliance with the ILT regulations was identified. The potential impact of this non-compliance could not be estimated at the time of preparing these financial statements."

en

"The company is in discussion with ILT to determine the impact and potential penalties."

Wat de impact is/was zal dus blijken uit de resultaten van 2025/2026.

naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo

• Jan-tweak
CharmingDemon schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:51:
[...]

Wat er letterlijk in de jaarrekening staat:

"Potential non-compliance with the ILT regulations was identified. The potential impact of this non-compliance could not be estimated at the time of preparing these financial statements."
oke, dus blijkbaar nog geen vaststaand ( ten tijde van het rapport) afwijking dus zijn ze nog in gesprek met de ILT wat dit zou betekenen, boete, voorlopige boete of waarschuwing.
en

"The company is in discussion with ILT to determine the impact and potential penalties."

Wat de impact is/was zal dus blijken uit de resultaten van 2025/2026.

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-08 13:08
Jan-tweak schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:35:
[...]

welke aansluiting heb je nu? is jouw aanvraag nog voor de deadline de deur uitgegaan?
Want een enkele Quatt R290 vraagt eigenlijk helemaal niet zo veel stroom;
kijk maar:
[Afbeelding]
bron
dus normiaal bij een enkele Quatt is dat 7A, echter gemiddeld zal dat waarschijnlijk nog wel lager zijn, beetje afhankelijk hoe koud het buiten is en wat jouw ingestelde thermostaat temeratuur is.
Het gemiddelde lijkt me niet belangrijk, wel het maximum.

Waar het om gaat is dat als je WP op een koude winterdag (bijna) continue op vol vermogen draait je ook nog je andere grootgebruikers kunt gebruiken zonder dat je hoofdzekering eruit klapt. En als je een EV en qooker hebt, kookt op inductie en een electrische oven hebt dan kan 1x35A al heel snel te weinig zijn.

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model Y Juniper LR RWD | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | HA | evcc

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:38
balblas schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 23:01:
[...]

Waar het om gaat is dat als je WP op een koude winterdag (bijna) continue op vol vermogen draait je ook nog je andere grootgebruikers kunt gebruiken zonder dat je hoofdzekering eruit klapt. En als je een EV en qooker hebt, kookt op inductie en een electrische oven hebt dan kan 1x35A al heel snel te weinig zijn.
Die EV moet zoiezo op een loadbalancer. Ik zou zeggen: koop een P1 meter en kijk wat je pieken zijn.

1x35A is normaliter voldoende voor all electric tot ca 1400m3 gas, incl EV

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Jan-tweak
balblas schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 23:01:
[...]

Kijk bij energie werkt dat net zo als bij je eigen geldbuidel met de grote uitzondering dat je geen bak hebt om even rood te staan.
Als je dus slechts een beperkte 1 fase 35A hebt ( en zo beperkt is dat dus niet ) zul je dus ook rekening moeten houden met de rest van jouw verbruikers. Je voorbeeld van een EV is dan mogelijk een stap te ver of moet je dat gebruik gewoon aanpassen.
Nu heb ik zelf een Quatt en ik heb inzicht op zijn verbruik ( eigen mid kWh meter ) en zelfs midden in de winter heeft deze maar heel beperkt op vol vermogen gedraaid.
Hier een voorbeeld van een koude winterdag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMjfMRKYqu0vYJrQYtYAdC74GpM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RZOy2QQXgrGwWQcrSHK6FkRx.png?f=fotoalbum_large
Top hier dus op circa 1500W (6,5A), dat laat dus nog behoorlijk veel ruimte voor een tal van andere verbruikers.
En ja, soms weet je dat je moet kiezen als je met een limiet zit, maar die heb je ook bij 3*25A.
Als ik bij mij thuis ( ik heb zelf 3-fase aansluiting ) alles aan zou zetten vliegt bij mij ook me de stoppen om de oren.

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-08 09:49

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Psycho_Mantis schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 06:34:
[...]

Mijn duo V2 FE staat hier ook op 1-fase aangesloten. Moet gewoon kunnen.
3-fase wel aangevraagd, maarja wachtlijst…
Razer schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:04:
[...]

Hier ook op 1 fase, met inductie koken, laadpaal, elektrisch verwarmen van thuiskantoor met airco etc.
0 issues
s020506 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:53:
[...]

Het is dat ik nu mijn auto sneller kan laden, maar anders was 1 fase prima geweest. 35 A is 8 kW wat je van het stroomnet af kan trekken. Ik denk niet dat je dat vaak gaat halen.
Jan-tweak schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:35:
[...]

welke aansluiting heb je nu? is jouw aanvraag nog voor de deadline de deur uitgegaan?
Want een enkele Quatt R290 vraagt eigenlijk helemaal niet zo veel stroom;
kijk maar:
~[Afbeelding]
bron
dus normiaal bij een enkele Quatt is dat 7A, echter gemiddeld zal dat waarschijnlijk nog wel lager zijn, beetje afhankelijk hoe koud het buiten is en wat jouw ingestelde thermostaat temeratuur is.
Ja deze ga ik nemen met R290 koudemiddel.
Aansluiting is reeds gemaakt met schakelaar.
De schouwer van Quatt gaf aan dat het geen probleem moet zijn, echter bij het navragen van de status van mijn 3 x 25 ampere zei hij dat het niet zou trekken met een 3-fase warmtepomp (ook dat ik zei dat dit een 1 fase groep is).
Dit wil ik nog dubbelchecken voordat ik de aanbetaling ga doen.

Ander vraagje, hoe ging het aanvragen via de RVO (bij 2 of meedere maatregelen)?

Update: ik heb ook 10 PV (per paneel 370 wp) die nu op de ideale omstandigheden 3.100kwh teruglevert.

[ Voor 3% gewijzigd door Dutchredgaming op 09-08-2026 12:50 ]

Review QNAP TS-230 NAS

• Jan-tweak
Dutchredgaming schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:47:
[...]

[...]

[...]

[...]

Ja deze ga ik nemen met R290 koudemiddel.
Aansluiting is reeds gemaakt met schakelaar.
De schouwer van Quatt gaf aan dat het geen probleem moet zijn, echter bij het navragen van de status van mijn 3 x 25 ampere zei hij dat het niet zou trekken met een 3-fase warmtepomp (ook dat ik zei dat dit een 1 fase groep is).
Dit wil ik nog dubbelchecken voordat ik de aanbetaling ga doen.

Ander vraagje, hoe ging het aanvragen via de RVO (bij 2 of meedere maatregelen)?

Update: ik heb ook 10 PV (per paneel 370 wp) die nu op de ideale omstandigheden 3.100kwh teruglevert.
De RVO aanvraag bij 2 of meer gaat eigenlijk heel goed, kun je eigenlijk prima zelf doen. Je moet alleen wat geduld hebben bij de uitbetaling, soms zijn ze hee lsnel en soms ook niet.

M.b.t. je aansluiting, welke heb je nu? ik verwacht eigenlijk 1*35A, en dat zou eigenlijk moeten kunnen.

• Dutchredgaming

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Jan-tweak schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:57:
[...]

De RVO aanvraag bij 2 of meer gaat eigenlijk heel goed, kun je eigenlijk prima zelf doen. Je moet alleen wat geduld hebben bij de uitbetaling, soms zijn ze hee lsnel en soms ook niet.

M.b.t. je aansluiting, welke heb je nu? ik verwacht eigenlijk 1*35A, en dat zou eigenlijk moeten kunnen.
Thanks, dan hou ik rekening mee, nog tips voor het indienen bij het RVO?

Inderdaad heb ik nu 1 x 35 aansluiting.

Review QNAP TS-230 NAS

• Jan-tweak
Dutchredgaming schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:58:
[...]

zorg dat je bewijslast hebt, dus bv facturen, en foto's van de installatie (best vooraf, tijdens en daarna)

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:41

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Dutchredgaming schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:58:
[...]

ik heb vorig jaar direct na ontvangst factuur op 15 -7 betaald en zelf de aanvraag bij RVO ingediend. Op 7 - 8, dus 3 weken daarna, had ik de subsidie al binnen.

ik heb wel handmatig naar de bankrekening van Quatt betaald die op de factuur staat. Zorg dat foto's van de installatie goed herkenbaar zijn en te controleren.

Succes.

13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 + 2 Chill | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen) | Domoticz |

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:46
Brent schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:50:
[...]

Dat in onzin, en daar hebben we het al eens over gehad. Zowel de HC als en wpb halen warmte van binnen de schil, oftewel, dat is al daar door een wp ingepompt. Bij een wpb moet je dus ook twee keer een COP doen. Als je dat netjes doet dan ga je een lagere COP krijgen, want warmte uit warm CV water trekken kan efficienter dan warmte uit lucht van ca. 20 graden trekken.
Zeker, daar hebben we het hier al heel regelmatig over gehad. Ik ben me er terdege van bewust dat je een WPB in verschillende configuraties kunt doen, maar ik heb het uiteraard over een WPB die aanvoert van buiten de verwarmde schil, en ook afvoert buiten de verwarmde schil. Waarbij je inderdaad een nadeel hebt, dat je 1 extra gat maakt in je verwarmde schil (2 extra als je niet de afvoer van de oude cv ketel gebruikt), en dit (als je het echt goed wil doen), dus moet isoleren en werken met minimaal 1, en mogelijk meerdere terugslagkleppen.

[ Voor 3% gewijzigd door onlinaius op 10-08-2026 17:26 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:46
Jan-tweak schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 08:46:
[...]

Kijk bij energie werkt dat net zo als bij je eigen geldbuidel met de grote uitzondering dat je geen bak hebt om even rood te staan.
Theoretisch zou je die bak natuurlijk wel kunnen toevoegen, dat noem je een thuisaccu ;). Zeker als je er eentje hebt met een stevig vermogen (ik zou dan bijv kijken naar de Zendure Mix serie) en je hebt zonnepanelen maak je daarmee het risico dat je de maximumwaarde van je 35A aansluiting overschrijdt een stuk kleiner. Kleiner, maar het vervelende wel is dat kleiner niet 0 is, tenzij je de accu zo kunt aansturen dat deze altijd een bepaalde lading heeft, en altijd direct energie kan terugleveren.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• Dutchredgaming

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Jan-tweak schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 08:46:
[...]

Als je dus slechts een beperkte 1 fase 35A hebt ( en zo beperkt is dat dus niet ) zul je dus ook rekening moeten houden met de rest van jouw verbruikers. Je voorbeeld van een EV is dan mogelijk een stap te ver of moet je dat gebruik gewoon aanpassen.
Nu heb ik zelf een Quatt en ik heb inzicht op zijn verbruik ( eigen mid kWh meter ) en zelfs midden in de winter heeft deze maar heel beperkt op vol vermogen gedraaid.
Hier een voorbeeld van een koude winterdag.
[Afbeelding]
Top hier dus op circa 1500W (6,5A), dat laat dus nog behoorlijk veel ruimte voor een tal van andere verbruikers.
En ja, soms weet je dat je moet kiezen als je met een limiet zit, maar die heb je ook bij 3*25A.
Als ik bij mij thuis ( ik heb zelf 3-fase aansluiting ) alles aan zou zetten vliegt bij mij ook me de stoppen om de oren.
Dit zorgt voor mij echt een gemoedsrust! Dank je wel!

Review QNAP TS-230 NAS

• Okidoki4u
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:52

• Kaaspeer90
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:31
Knap dat het voorpaneel van 1 van de units kennelijk kwijt is.

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:41

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Er staat nog een 2 * Quatt advertentie op MP. Hier lijkt dat de verkoper het een goede investering vindt : vraagprijs € 3.500 voor 2 stuk Quatt V1(?) zonder montage etc ?

Ik heb de indruk dat dat meer is dan dat het bij installatie destijds koste.

13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 + 2 Chill | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen) | Domoticz |

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:11
Metsubsidie schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:04:
Er staat nog een 2 * Quatt advertentie op MP. Hier lijkt dat de verkoper het een goede investering vindt : vraagprijs € 3.500 voor 2 stuk Quatt V1(?) zonder montage etc ?

Ik heb de indruk dat dat meer is dan dat het bij installatie destijds koste.
Nu met OpenQuatt beschikbaar zijn dit wel interessante deals

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• Sh1fty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:14
WAF1 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:30:
[...]

Het is onlogisch om zo'n groot vermogen 24 kWh te nemen voor een e-cv. Bovendien heb je dan krachtstroom nodig.3X35 A Het voordeel van een evt. hoog vermogen zie ik dus niet.

Een e-cv van 4 kWh of 6 kWh is in jouw situatie naar mijn inschatting voldoende. Het voordeel van een e-CV is dat het zijn eigen pomp heeft als de wp door storing uitvalt. .
Nee eens, 24kW is eigenlijk altijd compleet onnodig, overkill en onhandig qua elektra.

Maar dus geen ervaringen van mensen zonder E-CV of doorstroom verwarmer die toch de ketel al afgekoppeld hebben of zelfs al de deur uit gedaan?

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:32
Sh1fty schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:34:
[...]

Nee eens, 24kW is eigenlijk altijd compleet onnodig, overkill en onhandig qua elektra.

Maar dus geen ervaringen van mensen zonder E-CV of doorstroom verwarmer die toch de ketel al afgekoppeld hebben of zelfs al de deur uit gedaan?
Ik ga er vanuit dat je deze pin gelezen hebt: Toby-Wan in "Ervaringen met Quatt Deel 2" Dus voor de zekerheid heeft hij wel een doorstroomverwarmer maar hij toont aan dat zolang de pomp van de wp loopt, de wp niet snel onder het minium van destijds 18 graden komt. Vermoedelijk is de minium temperatuur later naar beneden bijgesteld maar zover ik weet is dat niet officieel bekend gemaakt. Naar mijn indruk (maar geen bewijs) sprong de gasketel afgelopen winter net iets sneller bij. En ik dacht gelezen te hebben dat ze (Quatt) iets aan de instelling had gedaan en dat een en ander wat conservatiever was gezet. Mijn inzien sis een extra noodmaatregel doorstromer/e-cv gewoon verstandig.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Pagina: 1 ... 365 366 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.