• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:59
theourgos schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:21:
[...]

die 8m3 gas is over heel 2025, is alleen gebruikt om op de koude dagen de warmtepomp te ontdooien. Lijkt me dan een beetje overkill. Voor die 4000 euro extra kan ik heel veel stroom op COP1 verbruiken om dat kleine beetje bij te verwarmen met de back-up heater.
Dan wordt gasloos gaan buiten Quatt om ineens (nog) een stuk interessanter

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Toppertje schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:46:
Ik heb het WPAC formulier ingevuld, is er iemand die kan checken of ik dit goed heb gedaan?
[Afbeelding][Afbeelding]

De enkele unit (all-electric) komt bij ons aan de zijkant van het huis te staan op een strook van 1,2m breed. Links op het onderstaande plaatje is nog net het schuurtje te zien die de buren in de voortuin hebben staan.
Geel is de grens met de (voortuin) buren.
Blauw is de afstand vanaf de erfgrens tot het midden van de unit.
Groen is de grens met gemeentelijke grond.
ik zou bij Q sowieso 1 invullen.
en geluidsvermogen is 58

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
harv schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:00:
[...]

@Mickel moen

Ik heb exakt hetzelfde beeld van hw gasgebruik. WW stand 4.
De hoge pieken gas komen van gebruik grote ww hoeveelheden (> +/- 8 ltr), de kleine van " handen wassen" + aanvoer.
Wil je het zeker weten, maak de bedrading tussen CIC en cv ketel los.
Dat weet ik ook, maar daar doel ik niet op.
Dit is een normaal beeld van een dag, dat we niet thuis zijn. Om de zoveel uur, slaat de ketel dan even aan om het vat weer iets op te warmen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yypdfo3KrdQHrZ9zYYAVvoOEEV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJd53tQbgVxJDYvAADzB2OOo.jpg?f=fotoalbum_large

Echter in het bericht laat ik zien, dat er rond 3 uur twee keer verbruik is. Dan is er minimaal één voor verwarming. Dus wel daadwerkelijk gasverbruik en niet dat de app dat denkt, wat @SBL suggereert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ul1Yt9seDVsg0U0blCAmocn5rEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M4CCepK6yLFp6STANykTaS0h.jpg?f=fotoalbum_large

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid 1.5/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado-V3+/T̄ 20,2°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, HomeWizard

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
paQ schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:19:
[...]

ik zou bij Q sowieso 1 invullen.
en geluidsvermogen is 58
Waarom 58? op de site van Quatt staat namelijk 55dB(A), en in silent mode zelfs 52dB(A).

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:31
jj85 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:12:
[...]

DIe zit toch al standaard in de HeatCharger? Een doorstroomverwarmer van 2 of 3 kW? Rechtsboven in m'n plaatje
[Afbeelding]
theourgos schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:32:
[...]

De redenatie van de adviseur was dat het verwarmen met de heat charger niet efficient is en daarom beter naar een duo kan gaan. 8)7
Ik krijg bijna het idee dat ze op provisie basis werken
Het grappige / bizarre is dat ik me meen te herinneren dat ondersteuning van het cv systeem nu juist als een van de voordelen van de AE gegeven werd: je slaat warmte op in je HeatBattery en die kun je later gebruiken in je cv systeem.

Oftewel ik heb dat verkeerd begrepen, oftewel zelfs de adviseurs van Quatt geloven hier niet in.

Overigens krijg ik echt een beetje kotsneigingen als ik de AE pagina van Quatt lees:

https://www.quatt.io/all-electric

De helft van de voordelen die ze hier claimen werken (nog) niet of nauwelijks, en Quatt kennende is het nog maar de vraag of die ooit uitgerold gaan worden.

(herinneren jullie de AI functies en zelfinlerende stooklijn van de hybride nog, Quatt?)

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• paQ
  • Nu online
Dat is de V1(.5)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/od0NX1QaWOiTEqsV8qwOxhDjJxs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NvG5NQSOEBf3891H3dVMOMVl.png?f=fotoalbum_large

Quatt presenteert graag zaken wat rooskleuriger dan dat ze zijn. En zolang niemand piept over die haast misleidende weergave, blijft het zo staan.

[ Voor 37% gewijzigd door paQ op 24-04-2026 16:51 ]

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
Toppertje schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:46:
Ik heb het WPAC formulier ingevuld, is er iemand die kan checken of ik dit goed heb gedaan?
[Afbeelding][Afbeelding]

De enkele unit (all-electric) komt bij ons aan de zijkant van het huis te staan op een strook van 1,2m breed. Links op het onderstaande plaatje is nog net het schuurtje te zien die de buren in de voortuin hebben staan.
Geel is de grens met de (voortuin) buren.
Blauw is de afstand vanaf de erfgrens tot het midden van de unit.
Groen is de grens met gemeentelijke grond.
even een plattegrond zou handiger zijn, en wat ik begrijp wil je hem dus voor in de voor-tuin plaatsen, de vraag is of dat in jou gemeente is toegestaan, heb je dat al gevraagd. en dus dan ook de afmeting van deur/raam (deel wat open gaat) in mee nemen.
PS de overkant buren, is dan niet van toepassing omdat daar namelijk de weg tussenzit.
het gaat bij de voorkant plaatsing dus vooral richting de buren, hierbij wordt de warmtepomp als bol vormig (dus 3-D) geluidsbron gezien en gelijk aan alle kanten uitstraalt.

• Jan-tweak
  • Nu online
paQ schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:49:
[...]

Dat is de V1(.5)

[Afbeelding]

Quatt presenteert graag zaken wat rooskleuriger dan dat ze zijn. En zolang niemand piept over die haast misleidende weergave, blijft het zo staan.
hoe misleiding, je moet natuurlijk wel bij het juiste model nr. gaan kijken, nu is dat bij Quatt wel wat lastiger omdat ze met V1, V1,5 en de nieuwe die met R290 koudemiddel werkt de V2 is.
maar de door mijn aangegeven Quatt betreft dus de huidige Model V2, Model V1.5 worden volgens mij nu ook niet meer aangeboden.

• paQ
  • Nu online
Jan-tweak schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:07:
[...]

hoe misleiding, je moet natuurlijk wel bij het juiste model nr. gaan kijken, nu is dat bij Quatt wel wat lastiger omdat ze met V1, V1,5 en de nieuwe die met R290 koudemiddel werkt de V2 is.
maar de door mijn aangegeven Quatt betreft dus de huidige Model V2, Model V1.5 worden volgens mij nu ook niet meer aangeboden.
Nou. Zie link van @Toppertje

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
Link staat inderdaad 55... Ik heb hier trouwens een geluidsfragment van die ritselende blaadjes:
YouTube: 316 hz

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• paQ
  • Nu online
okijokii schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:23:
[...]

Link staat inderdaad 55... Ik heb hier trouwens een geluidsfragment van die ritselende blaadjes:
YouTube: 316 hz
Ja. En fijn dat de buren van Toppertje een Bibliotheek naast de voortuin krijgen.

• Toppertje
  • Nu online
@paQ, ah duidelijk, dank! 58dB(A) staat ingevuld. Ik kom dan 's nachts uit op "voldoet niet".
Als het 57dB(A) zou zijn komt er wel "Voldoet" te staan. Zou ik iets geluiddempend toe kunnen voegen?

@Jan-tweak Zie onderstaande plattegrond, de buitenunit hebben we gepland in een kleine groenstrook naast ons huis. op 2,5m afstand van de voortuin van de buren, veel meer 'kan' niet omdat daar een hoge boom staat. Langs onze groenstrook, en voor het huis van de buren loopt een pad van de gemeente (zoals te zien op de foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqRd1LdLelpUwwnfy9nKwU91RjU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VjT4Fd9sYxlOPkdmKG9QfMgG.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZUgxH6YDKYkyoZ399G70Vvdgz4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/I6YDh55H8HoSggQFDOEiGhit.png?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCESCsjVtyoEV9CKxqziY7YfKB0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GtVPMbOopLmpT1G9740dZq4B.jpg?f=fotoalbum_medium

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11:30
Mickel moen schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:26:
[...]

Dat weet ik ook, maar daar doel ik niet op.
Dit is een normaal beeld van een dag, dat we niet thuis zijn. Om de zoveel uur, slaat de ketel dan even aan om het vat weer iets op te warmen.
[Afbeelding]

Echter in het bericht laat ik zien, dat er rond 3 uur twee keer verbruik is. Dan is er minimaal één voor verwarming. Dus wel daadwerkelijk gasverbruik en niet dat de app dat denkt, wat @SBL suggereert.
[Afbeelding]
@Mickel moen

Dan lijkt het erop dat het wamhouden van de boiler inderdaad af en toe gas nodig heeft.
Mee denkend, probeer de temperatuur wat omlaag te zetten,
Controleer of de sensor in de boiler wel in de hoogste stand staat.
Als laatste probeer de sensor ongevoeliger te maken, een grotere hysterese. Weerstand erover.

En verder blijft mijn advies, gooi de bedrading los, warm water werkt gewoon door, verwarming stopt. Dan kun je testen, en je hebt de cv ketel niet meer nodig met deze zomerse dagen!!

We hebben dezelfde nefit aan/uit ketel!!, ik iets ouder. En bij mij brandt de ketel alleen door tapwatergedrag.

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• Jan-tweak
  • Nu online
sorry, _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ ik neem mijn worden even terug.

Quatt even wakker worden aub, dus bij een nieuw model ook de rest van je gegevens even controleren en zo nodig bij werken. 8)7 8)7 8)7

• Jan-tweak
  • Nu online
Toppertje schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:44:
@paQ, ah duidelijk, dank! 58dB(A) staat ingevuld. Ik kom dan 's nachts uit op "voldoet niet".
Als het 57dB(A) zou zijn komt er wel "Voldoet" te staan. Zou ik iets geluiddempend toe kunnen voegen?

@Jan-tweak Zie onderstaande plattegrond, de buitenunit hebben we gepland in een kleine groenstrook naast ons huis. op 2,5m afstand van de voortuin van de buren, veel meer 'kan' niet omdat daar een hoge boom staat. Langs onze groenstrook, en voor het huis van de buren loopt een pad van de gemeente (zoals te zien op de foto).

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
oke, dus het is feitelijk een plaatsing aan de linkerkant van je huis.
links van je, is dat ook van je buren of is dat stuk openbare ruimte ?

• Toppertje
  • Nu online
Jan-tweak schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:29:
[...]

oke, dus het is feitelijk een plaatsing aan de linkerkant van je huis.
links van je, is dat ook van je buren of is dat stuk openbare ruimte ?
Klopt inderdaad, kleine aanvulling op de plattegrond; het voetpad loopt langs onze tuin en voor de voortuin van de buren langs. en de rest is grasveld, dus inderdaad openbare ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-PSw9tfBZaj6feUFCbtcxHrZFM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/yxzeUwVzYCPyjZDEZuZ8ehGq.png?f=fotoalbum_medium
paQ schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:49:
[...]

Dat is de V1(.5)

[Afbeelding]

Weet je ook zo of de afmetingen van de V2 unit ook anders zijn dan de afmetingen die online staan?
Ik was ervan uit gegaan dat de afstand (tot de erfgrens) gemeten is vanuit het midden van de unit, klopt dit?

[ Voor 29% gewijzigd door Toppertje op 24-04-2026 18:55 ]

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:11
harv schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:13:
[...]

@raven22

We hebben het hier over de aanvoertemperatuur optimalisatie in Instellingen van de v3+.
Dat de CIC gewoon zijn werk doet, en probeert de warmtepomp(en) hard te laten draaien om het huis op temperatuur te krijgen is logisch, maar de cv ketel doet na het ongeveer bereiken van de ingestelde temperatuur in de v3+ niet meet mee, terwijl controlmode op 3 staat.
Ok, de CV ketel doet bij mij nooit mee. Kan het sinds een maandje ook niet meer omdat de stekker eruit is en gaskraan dicht.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• Mickel moen
  • Nu online
harv schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:18:
[...]

@Mickel moen

Dan lijkt het erop dat het wamhouden van de boiler inderdaad af en toe gas nodig heeft.
Mee denkend, probeer de temperatuur wat omlaag te zetten,
Controleer of de sensor in de boiler wel in de hoogste stand staat.
Als laatste probeer de sensor ongevoeliger te maken, een grotere hysterese. Weerstand erover.

En verder blijft mijn advies, gooi de bedrading los, warm water werkt gewoon door, verwarming stopt. Dan kun je testen, en je hebt de cv ketel niet meer nodig met deze zomerse dagen!!

We hebben dezelfde nefit aan/uit ketel!!, ik iets ouder. En bij mij brandt de ketel alleen door tapwatergedrag.
Mooi dat je zo meedenkt.
Maar………….. ik heb helemaal geen probleem!
Het zal mij een worst wezen, dat pufje gas om het tapwater in het boilervat op temperatuur te houden. Evenzo of er zo nu en dan gas gebruikt wordt op vraag van de Quatt.

Daar ging het ook niet om. Het was een reactie op @SBL of er werkelijk gas gebruikt was voor dat hikje wat bij meerderen hier geconstateerd werd of dat het een interpretatie van de software was.

Nogmaals sommigen maken zich er druk om als er gas gebruikt wordt. Ik in het geheel niet. Ik wil het alleen begrijpen.

Maar wellicht dat iemand anders iets met jouw advies kan.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid 1.5/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado-V3+/T̄ 20,2°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, HomeWizard

• Jan-tweak
  • Nu online
Toppertje schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:39:
[...]

Klopt inderdaad, kleine aanvulling op de plattegrond; het voetpad loopt langs onze tuin en voor de voortuin van de buren langs. en de rest is grasveld, dus inderdaad openbare ruimte.

[Afbeelding]
oke, dat betekend dat je even voor de juiste berekening je huidige plategrond 90gr. moet draaien, zodat de warmtepomp naar onderen wijst.
dat is dan ook je startpunt.
als ik even je eigen tekening gebruik wordt het dit dus,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNZ3sSB1G7_NJTEPie9RNSBgN9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jiQFsGjoOLdsujqdJWvg2nN1.jpg?f=fotoalbum_large

de horizontale lijn (jouw erfgrens) is dan de X-as, waarbij het snijpunt met de voorgevel van je buurman eigenlijk de X=0, Y=0 gaat worden, dus dat betekend ook dat raam en deur afstend in de Y-as van je buren negatief gaan worden.
X-Y as dus volgens fig. 4.2 van de handleiding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jdp_V9Z-qDq8hS8_fQs8iKP9NE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ByfuC73028Rrmx5njhZM3Oyh.png?f=user_large
als je me even via een DM de locatie (afstanden aub in cm naukeurig) van de voordeur buren en eventueel te open ramen (ook op de eerste cq tweede verdieping), dan komt nattuurlijk ook nog de hoogte erbij.
dit is inderdaad een vrij lastige om dat in de WPAC tool te krijgen.
[...]

Weet je ook zo of de afmetingen van de V2 unit ook anders zijn dan de afmetingen die online staan?
Ik was ervan uit gegaan dat de afstand (tot de erfgrens) gemeten is vanuit het midden van de unit, klopt dit?
ja, de nieuwe V2 (Quatt met R290) is iets groter. ik heb je de link van de spec sheet even hier geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BbSmRWKvDxZrmSWbpAhTAe9HMmQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rBpcUOQJCB9mFonEreNdJseN.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door Jan-tweak op 24-04-2026 19:25 ]

• theourgos
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:56
Toby-Wan schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:13:
[...]

Dan wordt gasloos gaan buiten Quatt om ineens (nog) een stuk interessanter
Welke opties zijn er die goed werken icm de quatt hybrid?

• theourgos
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:56
onlinaius schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:48:
[...]

[...]

Het grappige / bizarre is dat ik me meen te herinneren dat ondersteuning van het cv systeem nu juist als een van de voordelen van de AE gegeven werd: je slaat warmte op in je HeatBattery en die kun je later gebruiken in je cv systeem.

Oftewel ik heb dat verkeerd begrepen, oftewel zelfs de adviseurs van Quatt geloven hier niet in.

Overigens krijg ik echt een beetje kotsneigingen als ik de AE pagina van Quatt lees:

https://www.quatt.io/all-electric

De helft van de voordelen die ze hier claimen werken (nog) niet of nauwelijks, en Quatt kennende is het nog maar de vraag of die ooit uitgerold gaan worden.

(herinneren jullie de AI functies en zelfinlerende stooklijn van de hybride nog, Quatt?)
Dat had ik ook begrepen. De warmte in de heat-battery kon worden gebruikt voor tapwater of boosten van de verwarming o.i.d.

Welke voordelen die ze benomen werken dan nu nog niet?

Ik heb trouwens quatt een mail gestuurd maar nog geen antwoord ontvangen.

• Toby-Wan
theourgos schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:47:
[...]

Welke opties zijn er die goed werken icm de quatt hybrid?
Ten eerste zou je moeten loslaten dat zowel ruimte verwarming (backup) en warm water van hetzelfde apparaat (Quatt Heatcharger) van moeten komen. Wanneer je dat uit elkaar trekt, zijn er in 1 keer legio opties

Back-up ruimteverwarming (samenwerking met Quatt hybrid):
Elektrische CV (bijv Bosch Tronic Heat 3500)
Doorstroomverwarmer (heb ik zelf, zie link in mijn signature)

Backup ruimteverwarming (zonder samenwerking met Quatt Hybrid)
Airco
Houtkachel

Warm water:
Warmtepompboiler (bijv Atlantic Explorer V5, meest efficiënt in COP/verbruik)
Elektrische boiler (kan interessant zijn icm veel PV)
Doorstroomtoestel (wel zware elektra aansluiting, maar geen stilstandsverlies)

Met zoveel opties is er best een kans dat er een combinatie bestaat die aan jouw wensen voldoet en tegelijkertijd flink goedkoper is dan de Quatt allE + extra buitenunit.

Mijn doorstroomverwarmer heeft mij 700 euro aan materiaal gekost en elektrische boiler ook nog een keer 700. Als ik dat niet zelf had gekund had ik nog een loodgieter in moeten schakelen, maar dan houd je nog steeds een behoorlijk deel in eigen zak

[ Voor 21% gewijzigd door Toby-Wan op 25-04-2026 09:47 ]

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:06
Ik kom er net achter dat Quatt en Tado elkaar mogelijk al sinds het begin in de haren zitten. Het begon ermee dat ik nu al een uur wacht tot Tado eens mijn nieuwe temperatuur doorgeeft. Ik heb via Homekit een in HA, en dat communinceerd prima met elkaar, maar Quatt ziet al een tijd niets. In de json zie ik tot mijn verbazing dat isThermostatConnected false is. Meteen even de batterijen van Tado vervangen, geen effect. In de HA history van isThermostatConnected zie ik dat dit al heeeel lang regelmatig lang wegvalt. Meestal het grootste deel van de dag. Quatt lijkt alle instellingen van moment van wegvallen vast te houden, oftewel, wacht tot hij een nieuwe waarde voor de temperaturen doorkrijgt.

Iemand dit ook waargenomen, en wat zou een oplossing kunnen zijn?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:11
Brent schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:29:
Ik kom er net achter dat Quatt en Tado elkaar mogelijk al sinds het begin in de haren zitten. Het begon ermee dat ik nu al een uur wacht tot Tado eens mijn nieuwe temperatuur doorgeeft. Ik heb via Homekit een in HA, en dat communinceerd prima met elkaar, maar Quatt ziet al een tijd niets. In de json zie ik tot mijn verbazing dat isThermostatConnected false is. Meteen even de batterijen van Tado vervangen, geen effect. In de HA history van isThermostatConnected zie ik dat dit al heeeel lang regelmatig lang wegvalt. Meestal het grootste deel van de dag. Quatt lijkt alle instellingen van moment van wegvallen vast te houden, oftewel, wacht tot hij een nieuwe waarde voor de temperaturen doorkrijgt.

Is je Tado draadloos? De mijne wel. De maximale afstand tussen de draadloze ontvanger en draadloze thermostaat & internetbridge viel me vies tegen. Daardoor viel de verbinding tussen mijn Tado en HA & Quatt ook telkens weg.

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | HA | evcc

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11:32
Jan-tweak schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:17:
[...]

oke, dat betekend dat je even voor de juiste berekening je huidige plategrond 90gr. moet draaien, zodat de warmtepomp naar onderen wijst.
dat is dan ook je startpunt.
als ik even je eigen tekening gebruik wordt het dit dus,
[Afbeelding]

de horizontale lijn (jouw erfgrens) is dan de X-as, waarbij het snijpunt met de voorgevel van je buurman eigenlijk de X=0, Y=0 gaat worden, dus dat betekend ook dat raam en deur afstend in de Y-as van je buren negatief gaan worden.
X-Y as dus volgens fig. 4.2 van de handleiding.
[Afbeelding]
als je me even via een DM de locatie (afstanden aub in cm naukeurig) van de voordeur buren en eventueel te open ramen (ook op de eerste cq tweede verdieping), dan komt nattuurlijk ook nog de hoogte erbij.
dit is inderdaad een vrij lastige om dat in de WPAC tool te krijgen.

[...]

ja, de nieuwe V2 (Quatt met R290) is iets groter. ik heb je de link van de spec sheet even hier geplaatst.
[Afbeelding]
Het gaat toch om de erfgrens met buren , niet met openbare ruimte. Bij het enige stukje erfgrens met de buren staat er een geluidscherm / schuurtje). Lastig in Tool te verwerken inderdaad.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

• Mickel moen
  • Nu online
Brent schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:29:

Het nijgt inderdaad naar verbindingsproblemen. Stel de vraag eens in het Tado-forum

Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2

• Brent
@balblas Bedraad, maar dat bleek het issue niet.
@Mickel moen Dank. Ik ben er inmiddels achter wat de oplossing was: een Tado account! Dit had ik vandaag weggedaan omdat het prima werkte via HA en Homekit en ik de app niet meer gebruikte. Zonder account werkt alles, behalve het signaal naar de CV/WP!!! Ik vind dit echt nepperij. Voor het hele verhaal: Brent in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2"

• onlinaius
theourgos schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:56:
Welke voordelen die ze benomen werken dan nu nog niet?
Misleidend:

De buitenunit van All-Electric is de efficiëntste (propaan) warmtepomp op de markt en heeft daarom de kortste terugverdientijd.

Quatt: SCOP van 4.93
De Warmte Pomp MP: 5.1
Aurora III Pro R290: 5.21

Verder heb ik niet eens meer gezocht, want als De Warmte en Adlar warmtepompen bieden met een vergelijkbare of hogere sCOP neem ik aan dat Vaillant, Panasonic, LG en de hele rits andere fabrikanten dit ook kunnen.

Elke dag slimmer met EnergyOS
Profiteer maximaal van je eigen zonnestroom. Wij warmen het water op wanneer jouw zonnepanelen stroom opwekken.
Als er een overschot aan energie is verwarmen wij het water, daar krijg jij een vergoeding voor.

Op de pagina van de AE vertellen ze niet hoe dit werkt en hoe je dit zelf kunt doen. Als je doorklikt kom je op de pagina voor de thuisbatterij. Dus EnergyOS werkt alleen als je hun thuisbatterij hebt? En dan misschien ook hun energiecontract? Is EnergyOS er uberhaupt al? Zijn er al thuisbatterijen uitgeleverd, en kan Quatt nu met EnergyOS op dit moment al die HeatCharger aansturen om op te warmen als de zonnepanelen extra stroom opwekken? Mogelijk heb ik het fout, en heb ik wat ontwikkelingen gemist, maar die zonnepaneelsturing en onbalanshandel is op zijn minst aan allerlei voorwaarden verbonden die niet op de AE pagina staan, en vrij waarschijnlijk is het nog helemaal niet mogelijk.

Licht misleidend:

Samenwerking met Quatt Chill: Quatt Chill is onze unieke koeloplossing die koelt als een airco. Normaal gesproken wordt warme lucht naar buiten afgevoerd maar dat is zonde. Quatt gebruikt het om jouw kraanwater op te warmen.

Ik heb sterk mijn twijfels of dit er al in zit. Ja, als de chill loopt en de HeatCharger ook doe je dit effectief natuurlijk, maar samenwerking impliceert dat Chill en HeatCharger slim samenwerken, en niet 'toevallig' soms tegelijkertijd draaien.

Jaarlijkse besparing= €1.220
Met €250 besparing CV-onderhoud

Quatt heeft vast een leverancier gevonden die voor 250 euro per jaar wel even CV onderhoud wil doen, maar dat bedrag van 250 euro kwam ze vooral heel goed uit.

De HeatCharger vervangt jouw cv-ketel en kan warmte toevoegen of onttrekken uit de boiler.

Onttrekken is hier een duur woord voor 'douchen'. Zoals het hier opgeschreven is zou je kunnen aannemen dat je die warmte in je cv systeem kunt gebruiken, maar voor zover ik weet is dit (nog) niet mogelijk.

Warmtepompen werken het best als het iets warmer is, dus overdag. Maar het kan zijn dat de stroomprijs 's nachts lager ligt. De slimme HeatCharger houdt hier rekening mee, en slaat warmte op in de HeatBattery (boiler) wanneer deze goedkoper is.

Helaas lees ik hier regelmatig dat die sturing op dynamische energieprijzen nog steeds vrij matig (niet?) werkt.

Twijfelgevalletjes:

Dankzij de slimme samenwerking van HeatCharger (vervanging CV) met de HeatBattery (boilervat) kan All-Electric het water verwarmen tot wel 65°C. Daarom is Quatt All-Electric de juiste keuze voor veel verschillende woningtypes.

Mogelijk alleen voor de legionellarun. Ik dacht hier gelezen te hebben dat het vat standaard tot 60 graden opwarmt, en zelf kun je dit voor zover ik weet niet instellen (maar misschien heb ik dit fout, ik heb zelf geen AE, dus het is van horen zeggen).

Regel alles in de Quatt-app. Check je energieverbruik, zie hoeveel doucheminuten je nog hebt.

Is het nog steeds het geval dat die doucheminuten regelmatig helemaal niet kloppen? Meen me te herinneren dat ze na 2 minuten douchen bijv opeens met 10 minuten naar beneden storten.

Met de Boost functie kun je straks met één druk in de app de boiler razendsnel bijvullen.

Twijfelgevalletje omdat ze zelf ook al aangeven dat dit nog toegevoegd wordt. Bij Quatt is het echter altijd wel twijfelachtig welke beloften ze wel, en welke ze niet nakomen.

We zijn continue bezig met het verbeteren van onze functies. Een van de functies die er nog aan komt is het slimmer maken van de HeatCharger, zodat deze jouw schema leert herkennen en hier op kan inspelen.

Idem.

Dit was mijn spreekbeurt ;)

Ps: mijn tip is: lees in dit forum hoe de AE nu functioneert, en ga uit van deze stand van zaken. Alles wat Quatt dan in de toekomst toevoegt is een leuke bonus.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• bossche_bol
  • Registratie: April 2021
  • Nu online
Ik vrees dat ik het met je eens ben, de boilertemperatuur kun je inderdaad niet instellen en gaat standaard niet verder dan 55 alleen eens per week naar 60. Dat is jammer dat je het niet zelf in kunt stellen of via de boost functie kan ophogen, zodat je je zonne-energie maximaal kan benutten. Er wordt inderdaad ook niet goed rekening gehouden met dynamische tarieven, de boiler gaat al enkele uren voor het goedkoopste tarief opwarmen, ook als er nog genoeg 'in het vat' zit om met 2 of 3 pers na elkaar te douchen. De boostfunctie zou in maart 2026 komen, is er nog niet. De Chill zou voor de lente 2026 geleverd worden voor pre-order klanten, maar dit werd voor de zomer en ook dat is nog geen harde toezegging. Die 250,- cv-onderhoud besparing klopt ook niet veel van want als je hun eigen verlengde garantie Quatt Care concept neemt (althans de nieuwe voorwaarden) ben je al meer kwijt, dus hoezo besparing?
Ik hoop wel dat de Chill alle functionaliteiten heeft, dat is immers de reden dat we hem hebben besteld (namelijk warnte uit de woning opslaan in het douchevat). Als die functie er niet is, dan liever een normale airco.
Verder een tevreden klant hoor, alles werkt goed en wel. Maar vind de marketingmachine van Quatt behoorlijk overdadig, ze overschreeuwen zichzelf en wekken veel te hoge verwachtingen met als gevolg ook teleurstelling.

• Mickel moen
  • Nu online
Brent schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:53:
@balblas Bedraad, maar dat bleek het issue niet.
@Mickel moen Dank. Ik ben er inmiddels achter wat de oplossing was: een Tado account! Dit had ik vandaag weggedaan omdat het prima werkte via HA en Homekit en ik de app niet meer gebruikte. Zonder account werkt alles, behalve het signaal naar de CV/WP!!! Ik vind dit echt nepperij. Voor het hele verhaal: Brent in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2"
Mooi dat het opgelost is, maar nepperij? De verklaring heb je in het Tado-draadje gekregen. Lijkt mij volstrekt relevant.

• Jan-tweak
  • Nu online
robmaas schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:18:
[...]

Het gaat toch om de erfgrens met buren , niet met openbare ruimte. Bij het enige stukje erfgrens met de buren staat er een geluidscherm / schuurtje). Lastig in Tool te verwerken inderdaad.
helemaal juist, dat had ik dus ook al aangegeven, alleen zit je hier wel met het geluid richting van de buren die het hier wat complex maakt.

• Brent
Mickel moen schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:48:
[...]

Mooi dat het opgelost is, maar nepperij? De verklaring heb je in het Tado-draadje gekregen. Lijkt mij volstrekt relevant.
Volstrekt relevant, want dat is een onjuist antwoord (dan zou niets moeten werken, en niet enkel en alleen het ketel signaal). Maar laten we dat daar verder bespreken.

• onlinaius
bossche_bol schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:03:
Ik vrees dat ik het met je eens ben, de boilertemperatuur kun je inderdaad niet instellen en gaat standaard niet verder dan 55 alleen eens per week naar 60. Dat is jammer dat je het niet zelf in kunt stellen of via de boost functie kan ophogen, zodat je je zonne-energie maximaal kan benutten. Er wordt inderdaad ook niet goed rekening gehouden met dynamische tarieven, de boiler gaat al enkele uren voor het goedkoopste tarief opwarmen, ook als er nog genoeg 'in het vat' zit om met 2 of 3 pers na elkaar te douchen. De boostfunctie zou in maart 2026 komen, is er nog niet. De Chill zou voor de lente 2026 geleverd worden voor pre-order klanten, maar dit werd voor de zomer en ook dat is nog geen harde toezegging. Die 250,- cv-onderhoud besparing klopt ook niet veel van want als je hun eigen verlengde garantie Quatt Care concept neemt (althans de nieuwe voorwaarden) ben je al meer kwijt, dus hoezo besparing?
Ik hoop wel dat de Chill alle functionaliteiten heeft, dat is immers de reden dat we hem hebben besteld (namelijk warnte uit de woning opslaan in het douchevat). Als die functie er niet is, dan liever een normale airco.
Verder een tevreden klant hoor, alles werkt goed en wel. Maar vind de marketingmachine van Quatt behoorlijk overdadig, ze overschreeuwen zichzelf en wekken veel te hoge verwachtingen met als gevolg ook teleurstelling.
Dank je voor de aanvulling. Ik heb zelf geen AE, dus kon niet alles controleren, en heb dus hier en daar wat 'misschiens' gebruikt.
bossche_bol schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:03:
Ik ben wel benieuwd wat je hier precies van verwacht. Want eerlijk gezegd zie ik het niet zo.

Tuurlijk, als je efficientiewinst kunt halen door apparaten slim te laten samenwerken ben ik daar voor, maar die winst zal vrij beperkt zijn. Op die dagen dat je chill aanstaat (laten we zeggen, 25+ graden buiten) doet je Quatt buitenunit ook een COP rond de 10. Als je dan 7KWh thermisch in je vat moet laden (en dat is best al veel, dat betekend dat een 200 liter vat nagenoeg volledig is leeggedoucht), bespaar je maximaal zo'n 700 Wh op de buitenunit.

Echter zal dit in de praktijk nog lager zijn, want als je HeatCharger het water in de cv loop afkoelt gaat dit ook warmte onttrekken aan het huis. Je krijgt dus zeker bij VVW al wat 'gratis' koeling, waardoor de buitenunit niet de volledige warmtebehoefte van de HeatCharger hoeft te doen.

Daar had ook veel meer efficientiewinst kunnen liggen bij Quatt. Als ze de compressor in de HeatCharger modulerend hadden gemaakt hadden ze een groot deel van het zomerseizoen perfect zo kunnen moduleren dat je niet onder het dauwpunt komt, terwijl je alle benodigde warmte voor de HeatBattery uit de woning haalt. Dan duurt het wat langer voordat de HeatBattery vol is, maar in principe maakt dit niet uit: als deze elke dag tussen 11:00 en 16:00 draait maak je nog steeds optimaal gebruik van beschikbare zonnestroom (misschien zelfs wel beter omdat je veel minder vermogen vraagt, en dus ook op een bewolkte dag minder snel stroom van het net hoeft af te nemen), en hoeft de buitenunit waarschijnlijk helemaal niet te draaien (en de chills / airco's ook minder snel).

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19:07
@ onlinaius
Werk jij toevallig bij een van de concurrenten van Quatt?
Zo niet sorry. Maar op een of andere manier kreeg ik de indruk.
Weet ook niet exact waarom 😉

• Toby-Wan
Zweitse schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:03:
@ onlinaius
je weet dat @onlinaius zelf een Quatt heeft staan? Dus dat lijkt me sterk..

• onlinaius
Zweitse schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:03:
@ onlinaius
Nee. En dat gaat zover dat ik toen ik de Quatt zette nog 1 andere warmtepomp leverancier op bezoek heb gehad voor een offerte (die is hier op het forum ook aanwezig maar ik weet niet of hij bij naam genoemd wil worden), en dat is muv Quatt mijn volledige contact met warmtepompfabrikanten / leveranciers / installateurs ooit.

Maar ik ben zelf inderdaad wel aardig kritisch op Quatt, ook omdat er na 2 jaar een geluidsprobleem in mijn Quatt is ontstaan die Quatt niet wil oplossen (dus ik draai via HA eigenlijk altijd met de soundslider ver naar beneden, muv als het echt heel koud is).

Ik heb het hier echter al eens eerder gezegd: ik vind nog steeds niet dat het een slechte aankoop was, omdat ik er 1500 (of 1600, dat weet ik niet helemaa; meer uit mijn hoofd) voor betaald heb na subsidie, en van zo'n prijs mag ik ook een B product verwachten.

Voor de huidige prijs zou ik het echter niet in mijn hoofd halen nogmaals een Quatt te kopen.

Quatt is denk ik best een ok-ish leverancier, zodra je helemaal standaard wil, daar niets zelf aan wilt instellen, en zolang je de mazzel hebt geen problemen te hebben, want de klantenservice is zeer matig.

[ Voor 7% gewijzigd door onlinaius op 25-04-2026 15:30 ]

• Jan-tweak
  • Nu online
onlinaius schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:56:
[...]

Misleidend:

De buitenunit van All-Electric is de efficiëntste (propaan) warmtepomp op de markt en heeft daarom de kortste terugverdientijd.

Quatt: SCOP van 4.93
De Warmte Pomp MP: 5.1
Aurora III Pro R290: 5.21

Verder heb ik niet eens meer gezocht, want als De Warmte en Adlar warmtepompen bieden met een vergelijkbare of hogere sCOP neem ik aan dat Vaillant, Panasonic, LG en de hele rits andere fabrikanten dit ook kunnen.

Elke dag slimmer met EnergyOS
Profiteer maximaal van je eigen zonnestroom. Wij warmen het water op wanneer jouw zonnepanelen stroom opwekken.
Als er een overschot aan energie is verwarmen wij het water, daar krijg jij een vergoeding voor.

Op de pagina van de AE vertellen ze niet hoe dit werkt en hoe je dit zelf kunt doen. Als je doorklikt kom je op de pagina voor de thuisbatterij. Dus EnergyOS werkt alleen als je hun thuisbatterij hebt? En dan misschien ook hun energiecontract? Is EnergyOS er uberhaupt al?
volgens mij hebben ze op dit moment alleen maar een koppelverkoop met hun thuis-batterij en hun dynamisch energiecontract, mijn mening is dat dit eigenlijk zou moeten kunnen.
De prijs voor de white label Alpha Ess thuisbatterij zeker niet slecht mede omdat dit incl. installatie is en veel lui vergissen zich daarin hoeveel werk het is. (en dus ook wat het kost, die jongens zijn namelijk redelijk duur).
Zijn er al thuisbatterijen uitgeleverd, en kan Quatt nu met EnergyOS op dit moment al die HeatCharger aansturen om op te warmen als de zonnepanelen extra stroom opwekken? Mogelijk heb ik het fout, en heb ik wat ontwikkelingen gemist, maar die zonnepaneelsturing en onbalanshandel is op zijn minst aan allerlei voorwaarden verbonden die niet op de AE pagina staan, en vrij waarschijnlijk is het nog helemaal niet mogelijk.

Licht misleidend:

Samenwerking met Quatt Chill: Quatt Chill is onze unieke koeloplossing die koelt als een airco. Normaal gesproken wordt warme lucht naar buiten afgevoerd maar dat is zonde. Quatt gebruikt het om jouw kraanwater op te warmen.

Ik heb sterk mijn twijfels of dit er al in zit. Ja, als de chill loopt en de HeatCharger ook doe je dit effectief natuurlijk, maar samenwerking impliceert dat Chill en HeatCharger slim samenwerken, en niet 'toevallig' soms tegelijkertijd draaien.

Jaarlijkse besparing= €1.220
Met €250 besparing CV-onderhoud

Quatt heeft vast een leverancier gevonden die voor 250 euro per jaar wel even CV onderhoud wil doen, maar dat bedrag van 250 euro kwam ze vooral heel goed uit.

De HeatCharger vervangt jouw cv-ketel en kan warmte toevoegen of onttrekken uit de boiler.

Onttrekken is hier een duur woord voor 'douchen'. Zoals het hier opgeschreven is zou je kunnen aannemen dat je die warmte in je cv systeem kunt gebruiken, maar voor zover ik weet is dit (nog) niet mogelijk.

Warmtepompen werken het best als het iets warmer is, dus overdag. Maar het kan zijn dat de stroomprijs 's nachts lager ligt. De slimme HeatCharger houdt hier rekening mee, en slaat warmte op in de HeatBattery (boiler) wanneer deze goedkoper is.

Helaas lees ik hier regelmatig dat die sturing op dynamische energieprijzen nog steeds vrij matig (niet?) werkt.

Twijfelgevalletjes:

Dankzij de slimme samenwerking van HeatCharger (vervanging CV) met de HeatBattery (boilervat) kan All-Electric het water verwarmen tot wel 65°C. Daarom is Quatt All-Electric de juiste keuze voor veel verschillende woningtypes.

Mogelijk alleen voor de legionellarun. Ik dacht hier gelezen te hebben dat het vat standaard tot 60 graden opwarmt, en zelf kun je dit voor zover ik weet niet instellen (maar misschien heb ik dit fout, ik heb zelf geen AE, dus het is van horen zeggen).

Regel alles in de Quatt-app. Check je energieverbruik, zie hoeveel doucheminuten je nog hebt.

Is het nog steeds het geval dat die doucheminuten regelmatig helemaal niet kloppen? Meen me te herinneren dat ze na 2 minuten douchen bijv opeens met 10 minuten naar beneden storten.

Met de Boost functie kun je straks met één druk in de app de boiler razendsnel bijvullen.

Twijfelgevalletje omdat ze zelf ook al aangeven dat dit nog toegevoegd wordt. Bij Quatt is het echter altijd wel twijfelachtig welke beloften ze wel, en welke ze niet nakomen.

We zijn continue bezig met het verbeteren van onze functies. Een van de functies die er nog aan komt is het slimmer maken van de HeatCharger, zodat deze jouw schema leert herkennen en hier op kan inspelen.

Idem.

Dit was mijn spreekbeurt ;)

Ps: mijn tip is: lees in dit forum hoe de AE nu functioneert, en ga uit van deze stand van zaken. Alles wat Quatt dan in de toekomst toevoegt is een leuke bonus.

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19:07
Het was ook met een knipoog.
Maar gelukkig begrijp jij dat. En natuurlijk moeten we kritisch blijven.
Mss zit ik wel bij de groep die geluk heeft idd.

Want ook bij mij is er kort na plaatsing iets fout gegaan. Maar mijn ervaring is juist dat ze het heel snel opgepakt hebben. Nogmaals mss heb ik wel geluk.

Groet Zweitse

• Mickel moen
  • Nu online
@Zweitse

Geluk? Jij bent tevreden met de Quatt. Ik ook en zo zijn er heel veel.

Naar ik mij kan herinneren zijn er zeker al zo’n 14000 Quatts geplaatst. Als een groot gedeelte daar ontevreden over zou zijn, zou het hier heel druk zijn.

Kan de service beter. Ongetwijfeld.
Terecht dat sommigen daar ook zeer kritisch over zijn.

Aan de andere kant, een argument als, je kunt zo weinig instellen verbaast mij dan weer. Waarom koop je dan een Quatt?

Verder zie ik hier ook veel problemen met het afgiftesysteem, die sec niet met de Quatt te maken hebben.

Dat de marketing wellicht een hoog “wij van wc-eend” gehalte heeft. Sjwa. Daar is Quatt niet uniek in.

Sommigen kopen een Quatt omdat die lekker goedkoop is, maar verwachten vervolgens voor dat geld dezelfde service die de locale installateur biedt met een A-merk.

En dan heb je nog dat bij de één het glas altijd halfleeg is en bij de ander halfvol.

Een kritische spreekbeurt, helemaal goed.

Ik kan zo een juist positieve spreekbeurt houden. O wacht, dat heb ik al gedaan:

https://mickelmoen.nl/evaluatie-tweede-jaar-quatt/

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
Er zitten heel veel positieve klanten van Quatt in dit forum. Fijn dat ook de kritische geluiden mogen worden gehoord ;)

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
Ik denk dat het gewoon aan het product ligt. Als het werkt, ben je tevreden en niet meer dan dat. Als het niet werkt (zoals je wilt), dan ben je heel negatief. Dus tja, dan krijgen de negatieve verhalen wel de overhand.

Ik ben ook wel een tevreden klant. Het ding werkt en hij doet inmiddels wat ik wil.
Mickel moen schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:05:
Aan de andere kant, een argument als, je kunt zo weinig instellen verbaast mij dan weer. Waarom koop je dan een Quatt?
Als ik dit had geweten doen ik het ding kocht, had ik het misschien niet gedaan. Ik vind het wel een goed argument. Zou voor mij, zeker nu de prijs niet super laag meer is, wel een reden zijn om niet nog eens voor een Quatt te gaan.

PVoutput

Pagina: 1 ... 355 356 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.