Hier tekenen aub ......
Nee, sinds V2CPM schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:30:
Bij mij zakt de druk elke keer naar 1.4bar na vullen. Niet direct maar daar doet ie twee weken over ofzo. En op 1.4 bar blijft ie dan zitten. Nergens een lek kunnen vinden, expansievat is goed. Vorst beveiliging lijkt niet te lekker. Zit er ook een overdrukventiel in de 1.5v Quatt dan?
Had je al in de Quatt gekeken? Antivriesklep of ontluchter...
[ Voor 7% gewijzigd door jj85 op 16-05-2026 18:50 ]
Dit lijkt echt op expansievat. Ook al is hij niet oud.CPM schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:30:
Bij mij zakt de druk elke keer naar 1.4bar na vullen. Niet direct maar daar doet ie twee weken over ofzo. En op 1.4 bar blijft ie dan zitten. Nergens een lek kunnen vinden, expansievat is goed. Vorst beveiliging lijkt niet te lekker. Zit er ook een overdrukventiel in de 1.5v Quatt dan?
Doordat het warm wordt stijgt de druk. De expansivat vangt de druk niet op. Overdrukventiel gaat open. Na 1.4 bar gaat de druk niet voldoende omhoog dat de overdrukventiel open gaat.
Laat iemand die er verstand van heeft ernaar kijken of je accepteert 1.4 bar.
Ding klinkt zo hol als wat. Bovendien is ie nog niet zo oud en omdat ie in de kelder zit is ie "zwaarder" dan normaal. Dus ik kan me niet voorstellen dat ie kapot is.FCTW schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:44:
[...]
Dit lijkt echt op expansievat. Ook al is hij niet oud.
Doordat het warm wordt stijgt de druk. De expansivat vangt de druk niet op. Overdrukventiel gaat open. Na 1.4 bar gaat de druk niet voldoende omhoog dat de overdrukventiel open gaat.
Laat iemand die er verstand van heeft ernaar kijken of je accepteert 1.4 bar.
Hier tekenen aub ......
Eens, wanneer de pomp van de WP aanslaat neemt de druk iets toe, ca. 0,4 bar.CPM schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:50:
[...]
Ding klinkt zo hol als wat. Bovendien is ie nog niet zo oud en omdat ie in de kelder zit is ie "zwaarder" dan normaal. Dus ik kan me niet voorstellen dat ie kapot is.
Mijn dual systeem verliest ook druk, CV systeem niet aangepast en tot 2 maanden terug constante druk via CV ketel, WP ertussen en druk varieert... Aanvankelijk dus losse koppeling in nieuwe WP ('s), nu doen de overdrukventielen van 2,5 bar moeilijk, die spreken al bij 2,2 bar aan en druppen enorm na. Wordt druk op een of ander manier tijdelijk iets te hoog dan loopt het hele systeem leeg. Systeem draait nu weer een aantal dagen op ca. 1.5 bar, nadat we 'slechts' tot 1,8 bar gevuld hebben... om maar aan de velige kant te blijven.
Mijn conclusie is dat de overdrukventielen (vorst en/of normale) te kritisch zijn en bovendien blijven lekken wanneer aangesproken. Het advies van Quatt om deze te vervangen sluit daarbij aan. Ik ga beide de vorst en overdruk vervangen, waarbij we de OD ventielen van 2,5 naar 3 bar verzwaren.
Ze zitten ook net na de circulatiepomp, dus daar heb je sowieso de hoogste druk in het systeem . Snap de designkeuze niet voor een overstort op deze plek met deze druk... anyone?Matn61 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:30:
[...]
.
Mijn conclusie is dat de overdrukventielen (vorst en/of normale) te kritisch zijn en bovendien blijven lekken wanneer aangesproken. Het advies van Quatt om deze te vervangen sluit daarbij aan. Ik ga beide de vorst en overdruk vervangen, waarbij we de OD ventielen van 2,5 naar 3 bar verzwaren.
Als deze lekt dan moet hij echt in zijn geheel vervangen worden voor een ander type. Slechts rubbers vervangen werkt niet.
Aldus een Quatt monteur die ik hier laatst over sprak.
Dat is imo de eerste verdachte, als die nog niet vervangen is.
[ Voor 9% gewijzigd door VindiGoosh op 17-05-2026 12:28 ]
Hier had ik er ook problemen mee dat de druk weg viel. Hebben direct de antivriesklep vervangen en de rubbers waren ook verrot zei die, dus dat ook direct meegenomenVindiGoosh schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:27:
Antrivries klep is wel een dingetje bij de eerste Quatts. Dat monteurs hier cursus voor krijgen is niet voor niets.
Als deze lekt dan moet hij echt in zijn geheel vervangen worden voor een ander type. Slechts rubbers vervangen werkt niet.
Aldus een Quatt monteur die ik hier laatst over sprak.
Dat is imo de eerste verdachte, als die nog niet vervangen is.
Goed idee om dit preventief te doen. Kun je beschrijven hoe je dit doet en waar je de onderdelen kunt kopen?Matn61 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:30:
[...]
Wat spreekt wat aan en zorgt dat er ca. 5 à 6 liter uit het systeem loopt, bij dergelijke relatief lage druk, blijf ik het een bijzonder issue vinden...?
Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module
Situatieschets, mijn CV ketel is gemonteerd in een zolderkast aan de voorzijde van mijn woning. De Quatt duo staat op het dak van mijn garage. Volgens het plaatsingsplan zou dan de leiding een stuk naar boven gaan en in een L-vorm naar boven. Dus in plaats van al het leidingwerk in de CV kast naar binnen te laten komen, zijn ze via het dak van mijn garage recht naar boven gegaan en hebben ze de leidingen binnendoor naar mijn CV kast getrokken.
Ik wil niet overkomen als een zeikerd maar dit kan toch zo niet. Nu zit er een plastic bak met leidingwerk midden in mijn trapgat. Je loopt hier altijd voorbij.
[ Voor 11% gewijzigd door Kaaspeer90 op 18-05-2026 17:42 ]
Bijzonder. Maar was je zelf niet thuis toen ze aan de slag gingen en vooraf niet even alles met ze doorgesproken (in het Pools/Slowaaks/Engels)?Kaaspeer90 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:40:
Nou mijn Quatt Hybrid Duo is geinstalleerd, maar kan meteen contact opzoeken met mijn succesmanager om dit op te laten lossen.
Situatieschets, mijn CV ketel is gemonteerd in een zolderkast aan de voorzijde van mijn woning. De Quatt duo staat op het dak van mijn garage. Volgens het plaatsingsplan zou dan de leiding een stuk naar boven gaan en in een L-vorm naar boven.
De installateurs stelden dat installatie dan lastig was en dat ze mogelijk een leiding recht naar boven konden doen, en de leidingen dan binnen netjes wegwerken. Dit is wat ze hebben gedaan: [Afbeelding]
Ik wil niet overkomen als een zeikerd maar dit kan toch zo niet. Nu zit er een plastic bak met leidingwerk midden in mijn trapgat. Je loopt hier altijd voorbij.
Ik kan de buitenzijde hiervandaan niet zien, dus weet niet of ze het anders hadden kunnen boren/doorvoeren. Benieuwd wat quatt gaat zeggen. Maar kwaad is al geschied, benieuwd hoe ze dit weer netjes gaan krijgen.
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Nu ontstond er een onverwachts probleem, want de leidingen met isolatie pasten er niet doorheen. Vervolgens hebben ze besloten om het isolatiemateriaal van een van de leidingen te verwijderen. Ik dacht 'het zal wel', heb verder ook geen toestemming gegeven en probeerde het bedrijf telefonisch te bereiken omdat ik dit allemaal wel een vreemde gang van zaken vond. Ik heb dus niet actief ingegrepen maar ze aan de slag gelaten, vertrouwende op hun expertise. Nu ben ik toch het een en ander gaan uitzoeken en volgens mij is wat zij hebben gedaan een ontzettend slecht idee. Ik lees over risico's op condensvorming, vorstschade en leidingbreuk. Risico's die ik absoluut niet wil nemen. Ik heb al meerdere mails gestuurd naar het bedrijf hierover. Opvallend is dat ze de telefoon ook niet opnamen vanmiddag. Het lijkt echt foute boel. Het gaat om leidingwerk van ruim 15 meter door een mantelbuis waar dus nu bij één van de leidingen isolatie ontbreekt, zie onderstaande foto. Kan iemand mij uitleggen of dit een goed of slecht idee is? Ik vermoed het laatste op basis van wat ik kan vinden, maar hopelijk zit ik er naast.. En als het fout is wat ze hebben gedaan, wat kan ik dan nu nog doen?
Gewoon vol blazen met EPS parels een idee?Tharoy schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:22:
Ik heb vermoedelijk een probleem, maar ik hoor graag van anderen die er meer verstand van hebben hoe groot mijn probleem precies is. Door de aannemer is bij een renovatie vorig jaar een mantelbuis onder de vloeren aangelegd zodat er later makkelijk een warmtepomp geïnstalleerd zou kunnen worden. Dit voorjaar besloot ik om daar werk van te maken en ging ik akkoord met de Quatt Duo. Uiteindelijk is er vandaag een installatiebedrijf langsgeweest om deze te installeren. De binnenunit is nog niet geïnstalleerd overigens, dat komt later (elektrawerk moet nog plaatsvinden). Alleen de buiteunits zijn buiten geplaatst en vervolgens gingen ze het leidingwerk doen. Zij kwamen er toen achter dat de mantelbuis een doorsnede heeft van 75mm, geen 100mm waar zij op gerekend hadden. De aannemer (die overigens niet verantwoordelijk is voor deze klus) had richting mij ook altijd een doorsnee van 100mm gecommuniceerd.
Nu ontstond er een onverwachts probleem, want de leidingen met isolatie pasten er niet doorheen. Vervolgens hebben ze besloten om het isolatiemateriaal van een van de leidingen te verwijderen. Ik dacht 'het zal wel', heb verder ook geen toestemming gegeven en probeerde het bedrijf telefonisch te bereiken omdat ik dit allemaal wel een vreemde gang van zaken vond. Ik heb dus niet actief ingegrepen maar ze aan de slag gelaten, vertrouwende op hun expertise. Nu ben ik toch het een en ander gaan uitzoeken en volgens mij is wat zij hebben gedaan een ontzettend slecht idee. Ik lees over risico's op condensvorming, vorstschade en leidingbreuk. Risico's die ik absoluut niet wil nemen. Ik heb al meerdere mails gestuurd naar het bedrijf hierover. Opvallend is dat ze de telefoon ook niet opnamen vanmiddag. Het lijkt echt foute boel. Het gaat om leidingwerk van ruim 15 meter door een mantelbuis waar dus nu bij één van de leidingen isolatie ontbreekt, zie onderstaande foto. Kan iemand mij uitleggen of dit een goed of slecht idee is? Ik vermoed het laatste op basis van wat ik kan vinden, maar hopelijk zit ik er naast.. En als het fout is wat ze hebben gedaan, wat kan ik dan nu nog doen?
[Afbeelding]
Hier tekenen aub ......
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Condens lijkt me overigens geen probleem te zijn: de buis is over het algemeen warmer dan de omgeving (vermoed ik), en vorst hangt er een beetje vanaf hoe de buis loopt, maar ik vermoed dat als er hier risico op is de antivorst circulatie van de Quatt sowieso wel loopt.
Het grootste probleem lijkt me dat je gewoon heel veel warmte kwijtraakt op een plek waar je die eigenlijk helemaal niet wilt hebben (vermoedelijk).
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Dank, als het goed is heb ik morgen telefonisch contact en dan ga ik hier op doorvragen. Je draagt een aantal alternatieven aan en het is mij ook een raadsel waarom zij zomaar hebben besloten om dit te doen. Als je een onverwacht probleem constateert is het vaak beter om eerst een stap terug te doen. Het is overigens niet alleen vervelend dat de aannemer zo'n krappe buis heeft aangelegd maar ook nog eens stom dat hij vervolgens de verkeerde maat naar mij communiceert. Als vooraf bekend was geweest dat de buis krap was had daarop nog goed geanticipeerd kunnen worden. Een aaneenschakeling van fouten van meerdere partijen in feite.Brent schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:43:
@Tharoy wat je kunt doen is vragen of dit even opnieuw kan. Zo hoort het niet. Het goede nieuws is dat die flexibele buis makkelijk te verwerken is: het kan er dus ook weer zo uit. 75mm is krap, maar die isolatie is best samendrukbaar. De heren mogen dus het nog eens doen maar dan hun best (met een touw erdoor trekken gaat echt wel lukken) of anders een reguliere dubbele grondslag erdoor frotten. Of twee buizen in 1 isolatieslurf. Opties die allemaal beter zijn dan dit.
@onlinaius De mantelbuis zit 30 cm onder de vloerisolatie, letterlijk in het zand (benedenwoning). Het is inderdaad niet waar je warmte wil verliezen. Ik weet verder niet zo goed hoe groot het verlies zal zijn. Een berekening lijkt mij lastig. Maar die gok wil ik niet nemen. Als het verbruik hierdoor straks heel hoog is heb ik een groot probleem dat vrijwel niet meer is op te lossen. 15 meter is ook vrij lang.
[ Voor 15% gewijzigd door Tharoy op 18-05-2026 23:35 ]
Plak een stukje zwarte tape (of andere, weinig reflecterende tape) tussen de ribbels van de ribbelbuis voordat deze de mantelbuis in gaat, en erna.
Laat de Quatt een poosje lopen (kun je eventueel ook even forceren door de thermostaat in je woning naar bijv 30 graden te zetten), meet nu de temperaturen vlak bij de Quatt, en vlak voor de mantelbuis.
Doe hetzelfde voor de aanvoerbuis op dezelfde plekken. Als je deze temperaturen hebt, kun je een redelijke inschatting / berekening maken wat het niet isoleren van de retour (ik neem tenminste aan dat het de retour is) je aan extra verliezen kost.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Dat moet noodzakelijkerwijs over de hele lengte van de buis zijn, want hoe houd die anders afstand tot de buis? Dat is ook waarom de buis navullen weinig zoden aan de dijk zal zetten.MeTooPV schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 00:33:
Alleen het stukje dat direct tegen de PVC buis zit gaat wat warmteverlies geven.
Ben toch blij dat ik mijn CV op gas nog heb....
13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen) | Domoticz |
Wauw, ik lees het nu ook. Ongelofelijk. Als ik dit letterlijk 1 dag eerder had geweten had ik de klus uitgesteld. Dit is ongelofelijk slecht voor het vertrouwen. Vraag is ook of woningen met alleen een warmtepomp dan op de koopmarkt nog wel interessant zijn, tenzij je ook je eigen stroom opwekt of een batterij hebt. Maar dat maakt alles alleen maar ingewikkelder. Dan moet ik er nog meer geld tegenaan smijten. Misschien is hybride dan toch beter, dan heb je te maken met vaste kosten maar spreid je het risico enigszins.Metsubsidie schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:13:
Daar gaan we weer " Verwarmen met warmtepomp dreigt duurder te worden door nieuwe netkosten" en " De Vereniging Warmtepompen vreest dat de nieuwe netkosten de overstap naar een warmtepomp minder aantrekkelijk maken. Volgens voorzitter Frank Agterberg zijn de zorgen groot.De branchevereniging houdt er rekening mee dat mensen die een warmtepomp overwegen straks te maken krijgen met “misschien wel een verdubbeling” van de stroomprijs in dure tijdsblokken."
vergeet niet dat gas prijs ook maar 1 richting op gaat: omhoog.. onrust in de wereld, belasting etc..Tharoy schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:32:
[...]
Wauw, ik lees het nu ook. Ongelofelijk. Als ik dit letterlijk 1 dag eerder had geweten had ik de klus uitgesteld. Dit is ongelofelijk slecht voor het vertrouwen. Vraag is ook of woningen met alleen een warmtepomp dan op de koopmarkt nog wel interessant zijn, tenzij je ook je eigen stroom opwekt of een batterij hebt. Maar dat maakt alles alleen maar ingewikkelder. Dan moet ik er nog meer geld tegenaan smijten. Misschien is hybride dan toch beter, dan heb je te maken met vaste kosten maar spreid je het risico enigszins.
Hier in elk geval geen gas meer dus dat is 1 ding minder om me druk over te maken. Die tijdsafhankelijke tarieven zie ik dan wel weer, met OpenQuatt & buffer in vloerverwarming is vast en zeker een slimmere aansturing mogelijk dan CIC zelf laten bepalen
WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Geen paniek, met een Quatt hybrid zit je altijd goed. All Electric wordt wel minder aantrekkelijkTharoy schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:32:
[...]
Wauw, ik lees het nu ook. Ongelofelijk. Als ik dit letterlijk 1 dag eerder had geweten had ik de klus uitgesteld. Dit is ongelofelijk slecht voor het vertrouwen. Vraag is ook of woningen met alleen een warmtepomp dan op de koopmarkt nog wel interessant zijn, tenzij je ook je eigen stroom opwekt of een batterij hebt. Maar dat maakt alles alleen maar ingewikkelder. Dan moet ik er nog meer geld tegenaan smijten. Misschien is hybride dan toch beter, dan heb je te maken met vaste kosten maar spreid je het risico enigszins.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Agh, met deze en voorgaande regeringen weet je dat je als burger hoe dan ook de Sjaak bent. Eerst stimuleren en dan afstraffen omdat er geen (lange) termijn visie is. Morgen wordt er vanuit de politiek geroepen dat het allemaal wel meevalt en dat ze de netbeheerders echt wel in de gaten gaan houden. En dat is het moment dat je zeker weet dat je de Sjaak bent.Tharoy schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:32:
[...]
En anders gaan ze vast en zeker roepen dat je anders je warmtepomp slim moet aansturen door je huis in de "goedkope" uren alvast op te warmen...blablabla...maar ja, dat gaat alleen op als je een tussenwoning met energielabel A hebt, vloerverwarming, etc.
Tegen die tijd is Openquatt of een van de andere door Tweakers omgeving wel zo gebouwd dat er slimmigheid in zit waardoor je de quatt zo kunt aansturen dat hij de ideale combi elec/gas verbruik gaat toepassen. Ik zet mijn hoop ik dat geval ook niet op de Quatt AI helaas.
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Ik geloof er niks van.TeslaNerd schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:40:
[...]
Geen paniek, met een Quatt hybrid zit je altijd goed. All Electric wordt wel minder aantrekkelijk
Ook de warmtepompen branche maakt tam tam om hun eigen markt in bescherming te nemen.
Waarom zouden ze ook niet meedoen in de lobby? Daarbij: gas is eindig.
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 19-05-2026 13:08 ]
Hier tekenen aub ......
Doet het dat nu niet al automatisch?CPM schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:01:
Als de stroomprijs hoog is, kan de Quatt dan automatisch overschakelen op gas? Want dat heb je een beetje het beste van twee werelden. Mensen met vloerverwarming hebben nog een redelijke buffer, maar met alleen maar radiatoren ben je dan wel de pineut.
Terwijl je het ook heel mooi budgetneutraal kunt doen waarbij verbruik op de juiste momenten extra gaat lonen, en op de verkeerde momenten extra gaat kosten.
Hoe? Door dynamische contracten te stimuleren en alle heffingen bovenop de kale stroomprijs te baseren op de kale stroomprijs. Daarbij is de heffing (energiebelasting, ODE, BTW, netkosten) bijv 100% van de kale stroomprijs.
Zo wordt die overtollige stroom voor 1 cent per kWh ook echt goedkoop met 2 cent per kWh, en is het verschil met energie gebruiken op de verkeerde momenten gelijk een heel stuk groter.
Goed voor de netcongestie, verminderd de onbalans en maakt de gebruiker alerter op energie gebruiken op het juiste moment.
Dit verstoort de verduurzaming via warmtepompen en elektrisch rijden een stuk minder, omdat je niet perse duurder en mogelijk zelfs goedkoper uit bent, mits je je gedrag aanpast. Met de warmtepomp is dit tot op zekere hoogte ook te doen: je kunt enkele uren volle bak draaien om minder te verbruiken tijdens de avonduren, maar daar verlies je wel wat efficientie op, wat je dan compenseert met de lagere elektriciteitsprijs.
[ Voor 13% gewijzigd door onlinaius op 19-05-2026 14:19 ]
Wat is bij jullie als gebruikers het algehele gevoel bij de FE? Go of no-go? Ik zie gemixte reacties voorbij komen.
Quatt is vooral erg scherp geprijsd en dat maakt hun offerte wel erg interessant. Het gaat in mijn geval om een DUO met 187L boilervat.
Ik ben er zeer tevreden over, over de software zijn er echt nog wel dingetjes die beter kunnen zoals dus de aangekondige Boost functie, maar vooral het "opladen" op onlogische tijden met Dynamisch contract er is op dat vlak echt nog wel wat winst te behalen mijn inziens.marten12 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:38:
Ik heb dit topic voor een deel doorgenomen, maar alle 1400 pagina's is mij nog niet gelukt![]()
Wat is bij jullie als gebruikers het algehele gevoel bij de FE? Go of no-go? Ik zie gemixte reacties voorbij komen.
Quatt is vooral erg scherp geprijsd en dat maakt hun offerte wel erg interessant. Het gaat in mijn geval om een DUO met 187L boilervat.
Ik heb een Extra Large vat, maar heb nog nooit gehad dat het vat leeg was, zelfs als de kinderen in bad zijn geweest en ik daarna nog wil douchen gaat dit zonder problemen.
Ff het artikel opgezocht, toch fijn dat ik een thuisaccu hebMetsubsidie schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:13:
Daar gaan we weer " Verwarmen met warmtepomp dreigt duurder te worden door nieuwe netkosten" en " De Vereniging Warmtepompen vreest dat de nieuwe netkosten de overstap naar een warmtepomp minder aantrekkelijk maken. Volgens voorzitter Frank Agterberg zijn de zorgen groot.De branchevereniging houdt er rekening mee dat mensen die een warmtepomp overwegen straks te maken krijgen met “misschien wel een verdubbeling” van de stroomprijs in dure tijdsblokken."
Dat zouden meer mensen moeten doen...0xygen500 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:43:
[...]
Ff het artikel opgezocht, toch fijn dat ik een thuisaccu heb
13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen) | Domoticz |
0xygen500 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:43:
[...]
Ff het artikel opgezocht, toch fijn dat ik een thuisaccu heb
Dat, en zolang het eningszins gunstig kan, behoud ik ook graag gewoon m'n vaste tarieven, dan hoef ik helemaal niet over gebruiksmomenten na te denken
Wat is er nieuw?
Verbeteringen
- De LED-functie van Commander-in-Chief is ingeschakeld
Bugfixes
- Minder in- en uitschakelen van de compressor bij het gebruik van de HeatPump
- De piek in het stroomverbruik van de CV-ketel bij het opstarten is verdwenen
Ook die gaat per situatie anders zijn. Moet ik straks overdag mijn huis gaan stoken naar 24 graden om het savonds nog een beetje "aangenaam" te hebben. Dat is een nogo. Heb je vloerverwarming die je als buffer kunt gebruiken dan is dit een optie. Maar laten we lekker alle huishoudens hiermee lastig vallen, weten we zeker dat al die nieuwe datacenters de komende jaren nog gebouwd worden. En ook Tata Steel zal vast een ander contractje hebben. Net als met de belasting op stroom. Omdat ze in Den Haag 20 jaar hebben liggen slapen moet er nu ineens alles overhoop gehaald worden. Ik moet eerst nog zien dat dit de problemen op het net gaan verhelpen. Ik vrees het niet. Het sturen is een goed idee. Maar vooralsnog heb ik als sinds de jaren 90 een "dubbel tarief" waarmee ik in de weekenden en avond/nacht minder verbruik. Dat hadden ze dus al jaren geleden mee kunnen starten om dit een beetje aan te passen. Maar straks moet alles ineens in een keer.onlinaius schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:17:
Ik ben voor, maar het is wel weer een typische overheidsmanier om dit te doen.
Terwijl je het ook heel mooi budgetneutraal kunt doen waarbij verbruik op de juiste momenten extra gaat lonen, en op de verkeerde momenten extra gaat kosten.
Hoe? Door dynamische contracten te stimuleren en alle heffingen bovenop de kale stroomprijs te baseren op de kale stroomprijs. Daarbij is de heffing (energiebelasting, ODE, BTW, netkosten) bijv 100% van de kale stroomprijs.
Zo wordt die overtollige stroom voor 1 cent per kWh ook echt goedkoop met 2 cent per kWh, en is het verschil met energie gebruiken op de verkeerde momenten gelijk een heel stuk groter.
Goed voor de netcongestie, verminderd de onbalans en maakt de gebruiker alerter op energie gebruiken op het juiste moment.
Dit verstoort de verduurzaming via warmtepompen en elektrisch rijden een stuk minder, omdat je niet perse duurder en mogelijk zelfs goedkoper uit bent, mits je je gedrag aanpast. Met de warmtepomp is dit tot op zekere hoogte ook te doen: je kunt enkele uren volle bak draaien om minder te verbruiken tijdens de avonduren, maar daar verlies je wel wat efficientie op, wat je dan compenseert met de lagere elektriciteitsprijs.
Nu maken we ons er druk om en als het zover is betalen we het met zijn allen, na 2 maanden zijn we het gewend, en zijn de problemen nog steeds aanwezig, kan je je meterkast niet uitbreiden, moet je je zonnepanelen in de middag uitschakelen want de wijkcentra kunnen het niet aan, etc.etc.... En al die tijd is het vast de schuld van de asielzoekers volgens alle politieke partijen.
Ben blij met hybride, heb ik het slechte van beide werelden 😛
#eindecynisme
Dat hebben ze toch onlangs al gedaan als pilotstudie? Dus actief overschakelen van heatpump naar CV-ketel om het net te ontlasten. Overigens niks meer verder van gehoord wat resultaten betreft.Brent schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:22:
Quatt is op zich wel een partij die mee zou kunnen draaien (voor klanten die dat willen) in een ontlastingsmechanisme zoals batterijen <1MWh kunnen hebben met TenneT (en zoals Quatt al doet in die trial met hybride gebruikers), waarbij tegen een vergoeding pompen in spitsuren uitgaan (of tegen gratis draaien in off-peak uren oid). Dat zou ik best interessant vinden, en ja, bijstoken tot een paar graden extra in die off-peak uren zou een strategie kunnen zijn die je via de app kunt inregelen.
Dat is voor mij wellicht het doorslaggevende argument geweest. De accu buffert op de achtergrond en jij leeft gewoon je leven. Het past zich aan mijn comfortwensen aan, niet andersom.jj85 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:00:
[...]offtopic:
Dat, en zolang het eningszins gunstig kan, behoud ik ook graag gewoon m'n vaste tarieven, dan hoef ik helemaal niet over gebruiksmomenten na te denken
Sowieso zet die 500-1200W die de wp gebruikt nou ook niet heel erg zoden aan de dijk.
Boilers, kookplaten, autoladers, wasmachines, pieken veel harder.
[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 19-05-2026 15:43 ]
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
/f/image/KqD1UFenFV35WNfAbyI41hm5.png?f=fotoalbum_large)