• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:30
WAF1 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:15:
[...]

Een E-CV van 4 kW zal inderdaad prima voldoen. Ik heb dus al een oud type Quatt van 4,5 kW. Vorig jaar kon deze in 99% van mijn warmtebehoefte voldoen. Maar het zou kunnen zijn dat een E-CV van 6 kW beter voldoet. Door de juiste instelling zou ik op één fase met 2 kW kunnen bijspringen. Stel dat de wp het niet doet, dan is 6 kW (gebruik van 3 fase) ook als het vriest, denk ik voldoende.

Nu gaat de gasketel er nog niet meteen uit, maar als de huidige kapot is ga ik mogelijk niet meer een nieuwe kopen. Door het vervallen van de salderinsgregeling ben ik al wel in deze fase aan het kijken naar een e-cv. Vanwege ruimte, geluid en gezinssamenstelling heeft dat mogelijk de voorkeur. Ik wacht op een offerte.
offtopic:
Heb je al wel een 3-fase aansluiting?
Zo niet, dan is het wellicht wel handig daar vast mee bezig te gaan. Wachttijd kan varieren van 6 weken tot 3 jaar ;)

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:09
Zitten we hier in het Quatt of dewarmteAO topic?

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-12 19:45
jj85 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:18:
[...]
offtopic:
Heb je al wel een 3-fase aansluiting?
Zo niet, dan is het wellicht wel handig daar vast mee bezig te gaan. Wachttijd kan varieren van 6 weken tot 3 jaar ;)
Die aansluiting is er. Het aansluiting ging bij ons verassend snel, zelfs eerder dan de prognosse. Dit was wel al twee jaar geleden. Netbeheerder Stedin. De meterkast was al eerder door Stedin op 3 fase voorbereid.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• jj85
offtopic:
@0xygen500 beide niet, momenteel is het even Elektra huisinstallaties :+

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:32
Kun je de chill van Quatt ook aansluiten op een systeem met een "niet Quatt" warmtepomp? Die Chill ziet er wel erg "chill" uit en zou goed passen in een kamertje waar ik een andere verwarm bron zou willen. Als die ook nog kan koelen zou perfect zijn.

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:32
0xygen500 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:19:
Zitten we hier in het Quatt of dewarmteAO topic?
Het punt is wel, dat Quatt aangeeft, dat ze hun systeem (nog) niet kunnen installeren, in de ruimte die ik hiervoor aanwijs. Gebrek aan goede eigen monteurs geven ze zelf aan. Daar wordt wel aan gewerkt, maar ja dan moet ik daar op wachten.
De Warmte was mijn tweede keus, maar die zijn erg flexibel in hun werkwijze. Als er ergens een CV leiding ligt, kunnen ze daarop aansluiten. Zelfs mijn oude gelaste 35 mm buizen zijn voor hun volgens hen geen probleem.
Ik heb nog geen beslissing gemaakt trouwens.
Die PompT (eigenlijk een water water WP boiler) klinkt als leek een slimme oplossing.

• jj85
Robbie-1 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 06:41:
Kun je de chill van Quatt ook aansluiten op een systeem met een "niet Quatt" warmtepomp? Die Chill ziet er wel erg "chill" uit en zou goed passen in een kamertje waar ik een andere verwarm bron zou willen. Als die ook nog kan koelen zou perfect zijn.
Ik verwacht dat de Chill enkel functioneert icm een Quatt buitenunit en CiC. Zo zal minimaal de waterpomp actief moeten zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door jj85 op 14-11-2025 07:39 ]

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:59
Misschien heb ik het intussen gemist, maar is er al meer officieel bekend gemaakt over de koelfunctie in combinatie met een Chill? De CiC kan koelen maar dat staat momenteel uit, dus op het moment dat je de Chill koppelt zal die functie actief worden. Is dat dan ook goed nieuws voor de invoertemperatuur van m'n vloerverwarming beneden? Ik neem aan dat ze met "koel" water a 18-20 graden gaan stromen door je systeem, en dat de chill dit oppakt en warm water terug mengt in zijn retour?

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-12 11:05
Struikrover schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 07:50:
Misschien heb ik het intussen gemist, maar is er al meer officieel bekend gemaakt over de koelfunctie in combinatie met een Chill? De CiC kan koelen maar dat staat momenteel uit, dus op het moment dat je de Chill koppelt zal die functie actief worden. Is dat dan ook goed nieuws voor de invoertemperatuur van m'n vloerverwarming beneden? Ik neem aan dat ze met "koel" water a 18-20 graden gaan stromen door je systeem, en dat de chill dit oppakt en warm water terug mengt in zijn retour?
Dat hangt dus helemaal van je systeem af. Wat is de volgorde van Warmtepomp -> aanvoer -> Radiator met Chill -> Vloerverwarming? En heeft die vloerverwarming nog een mengpomp? Met een beetje pech ga je juist het warme water wat uit de Chill komt in je vloer pompen, als ze in serie staan ;-) Dat komt niet heel vaak voor, maar bijvoorbeeld in onze badkamer wel. De radiator beneden staat parallel aan de vloerverwarming en daar zou het warme water van de chill gelukkig gelijk de retour in gaan en dus retatief koel water de vloerverwarming in. Dan is vooral de vraag hoe koud de aanvoer van de Chill is. Dat zou ook prima 24 graden kunnen zijn wat dan door de Chill in koud lucht omgezet wordt met 28 graden retour water temperatuur? Want de Heat Charger krijgt ook belachelijk koud water (rond de 24 graden en soms kouder) aangeleverd door de Quatt Duo. Had gedacht dat die ook al een hogere input temperatuur zou krijgen om daar warm tapwater in de boiler van te maken.

Denk dus niet dat we er al veel over kunnen zeggen tot het warm buiten is en de test installaties hun gegevens delen.

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:15
Ik zet net dat mijn Duo al 3 kwartier op control mode 1 Standby - heating staat terwijl er geen warmtevraag is. Daarbij verstoken ze een kleine 70W.

Is de eerste keer dat ik die control mode voorbij zie komen, kan er iets aan de hand zijn waardoor het systeem dat doet?

https://dylight3dprints.etsy.com

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:59
Okeeeee...

Of ik er helemaal tevreden mee ben weet ik nog niet helemaal. Het viel toch wat tegen (oude cover was brozer dan gedacht, en temperatuursensor was ook een pita. (tot ik er achter kwam dat die vrij makkelijk uit elkaar gehaald kon worden, als ik dat eerder geweten had, had ik alleen het sensortje er doorheen gehaald, en had het gat een stuk kleiner en netter gekund.)

Verder nog even in de gaten houden of het geen invloed heeft op de COP, maar ik vermoed dat dat wel meevalt (uitblaas gaat immers door dezelfde opening, en aanzuig kan ook deels vanaf de zijkant).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHWSXVDU9hCKlCIxwC5AMXd5pcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bW0uhHgZB7DnX3gGsGtVXDmS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had eerst nog het idee om de strip aan de zijkant te voorzien van de juiste uitsparingen, maar ik denk niet dat ik dat nog zie zitten, slijpen in dit materiaal is toch een stuk lastiger dan gedacht.

[ Voor 9% gewijzigd door onlinaius op 14-11-2025 12:36 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:06
ennuh... waarom zou je dit doen?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• onlinaius
paQ schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:57:
ennuh... waarom zou je dit doen?
Deels omdat ik de plaat toch nog over had, en deels omdat ik wilde kijken of ik de (bij mij behoorlijk zichtbare) achterkant er ook nog een beetje beter er uit kon laten zien (deels gelukt, maar helemaal tevreden ben ik er ook weer niet mee).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• paQ
ah... naja ik denk dat elke (onnodige) luchtstroom beperking een negatief effect heeft ja.

• jj85
Dylanf97 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:08:
Ik zet net dat mijn Duo al 3 kwartier op control mode 1 Standby - heating staat terwijl er geen warmtevraag is. Daarbij verstoken ze een kleine 70W.

Is de eerste keer dat ik die control mode voorbij zie komen, kan er iets aan de hand zijn waardoor het systeem dat doet?
Er lijkt daar idd iets veranderd in de regeling
jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Metsubsidie in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:15
Hmm, heel apart.
Hier heeft 'ie 52 minuten op mode 1 gelopen.

https://dylight3dprints.etsy.com

• jj85
sjoerd-p schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:31:
[...]
Want de Heat Charger krijgt ook belachelijk koud water (rond de 24 graden en soms kouder) aangeleverd door de Quatt Duo. Had gedacht dat die ook al een hogere input temperatuur zou krijgen om daar warm tapwater in de boiler van te maken.
Prima toch? Als je de HC kunt laten functioneren met een aanvoer van 24grC, dan lijkt me dat (energie)efficiënter dan dit met een hogere temperatuur te doen.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:41
onlinaius schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:35:
Okeeeee...

Of ik er helemaal tevreden mee ben weet ik nog niet helemaal. Het viel toch wat tegen (oude cover was brozer dan gedacht, en temperatuursensor was ook een pita. (tot ik er achter kwam dat die vrij makkelijk uit elkaar gehaald kon worden, als ik dat eerder geweten had, had ik alleen het sensortje er doorheen gehaald, en had het gat een stuk kleiner en netter gekund.)

Verder nog even in de gaten houden of het geen invloed heeft op de COP, maar ik vermoed dat dat wel meevalt (uitblaas gaat immers door dezelfde opening, en aanzuig kan ook deels vanaf de zijkant).
lijkt me overigen een heel leuk forum, kom zeker terug, heel wat leesvoer zag ik.
[Afbeelding]

Ik had eerst nog het idee om de strip aan de zijkant te voorzien van de juiste uitsparingen, maar ik denk niet dat ik dat nog zie zitten, slijpen in dit materiaal is toch een stuk lastiger dan gedacht.
door de cover (van de voorkant te gebruiken, ga je dus wel een heel stuk van de verdamper afdekken en dus ook de werking negatief beinvloeden, meer oppervlakte betekend meet opname van warmte uit de buitenlucht en dus bij een kleinere oppervlakte juist onderom en dus minder.
Wat is de reden om dat te doen? Ik ben hier nieuw op dit forum en dacht toen ik de foto zag dat de aansluitingen aan de verkeerde kant zaten (mijn fout). :)

• onlinaius
Jan-tweak schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:54:
[...]

door de cover (van de voorkant te gebruiken, ga je dus wel een heel stuk van de verdamper afdekken en dus ook de werking negatief beinvloeden, meer oppervlakte betekend meet opname van warmte uit de buitenlucht en dus bij een kleinere oppervlakte juist onderom en dus minder.
Wat is de reden om dat te doen? Ik ben hier nieuw op dit forum en dacht toen ik de foto zag dat de aansluitingen aan de verkeerde kant zaten (mijn fout). :)
De reden was dat de Quatt bij mij wel aardig in het zicht staat, en aangezien ik nog een cover over had leek het me wel eens leuk om hiermee aan de slag te gaan om te kijken of ik de looks wat kon verbeteren.

COP houd ik goed in de gaten. Het is echter wat lastig vergelijken omdat mijn thermostaat (Toon 1) sinds gisteren kuren heeft. Waar normaal bij 0.2 onder het setpoint de thermostaat al een warmtevraag doorgeeft, is dat de laatste 2 dagen opeens bij meer dan 0.5. Hierdoor kan ik niet de lange runs op minimaal vermogen maken die ik normaal heb.

De COP schommelt het laatste uur (met dus een hoger vermogen (400 - 550 watt ipv de 280 die ik normaal liever draai) dan gewenst) tussen de 7.8 en 9.1

Edit: dat gedoe met die thermostaat heb ik helemaal aan het begin van het stookseizoen ook een keer gezien. Mogelijk dat de Toon 1 zijn gedrag aanpast aan het weer buiten, maar het is de laatste 1.5 maand toch wel vaker dit soort temperaturen geweest.

Edit: overigens heb ik het idee dat dit niet perse meer afdekt dan wanneer de Quatt tegen de muur hangt. Dan ga je tenslotte ook via de beperkte ruimte aan de zijkanten aanzuigen.

[ Voor 14% gewijzigd door onlinaius op 14-11-2025 15:25 ]

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:07
onlinaius schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:08:
[...]

De reden was dat de Quatt bij mij wel aardig in het zicht staat, en aangezien ik nog een cover over had leek het me wel eens leuk om hiermee aan de slag te gaan om te kijken of ik de looks wat kon verbeteren.

COP houd ik goed in de gaten. Het is echter wat lastig vergelijken omdat mijn thermostaat (Toon 1) sinds gisteren kuren heeft. Waar normaal bij 0.2 onder het setpoint de thermostaat al een warmtevraag doorgeeft, is dat de laatste 2 dagen opeens bij meer dan 0.5. Hierdoor kan ik niet de lange runs op minimaal vermogen maken die ik normaal heb.

De COP schommelt het laatste uur (met dus een hoger vermogen (400 - 550 watt ipv de 280 die ik normaal liever draai) dan gewenst) tussen de 7.8 en 9.1

Edit: dat gedoe met die thermostaat heb ik helemaal aan het begin van het stookseizoen ook een keer gezien. Mogelijk dat de Toon 1 zijn gedrag aanpast aan het weer buiten, maar het is de laatste 1.5 maand toch wel vaker dit soort temperaturen geweest.
@onlinaius

Waar lees jij dat setpoint af, direct op de Toon 1, of via/vanuit de cic en dat weer in JSON??
Ik heb het idee dat er naast flipperen meer gesleuteld is door Quatt en ik hoop dat dat binnenkort voorbij is.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• onlinaius
harv schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:26:
[...]

@onlinaius

Waar lees jij dat setpoint af, direct op de Toon 1, of via/vanuit de cic en dat weer in JSON??
Ik heb het idee dat er naast flipperen meer gesleuteld is door Quatt en ik hoop dat dat binnenkort voorbij is.
Beide. Maar het opvallendst is daarbij dat thermostat heating op 'off' staat als de temperatuur 0.2 onder het setpoint zit. Nu weet ik uiteraard niet of de CiC goed doorgeeft of de Toon daadwerkelijk geen warmtevraag geeft. Het vlammetje op de Toon staat dan uit, maar ook daarbij is het natuurlijk maar de vraag of de Toon daadwerkelijk geen warmte vraagt, of dat de CiC de warmtevraag negeert, en 'thermostat heating' zelfstandig op 'off' zet.

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:39
Okeeeee...

[Afbeelding]

Leg de fohn maar alvast klaar om het ijs weg te halen na de eerste mistige ochtend rond het vriespunt. Dit gaat heel veel defrost problemen opleveren.

• paQ
onlinaius schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:08:
[...]

Edit: overigens heb ik het idee dat dit niet perse meer afdekt dan wanneer de Quatt tegen de muur hangt. Dan ga je tenslotte ook via de beperkte ruimte aan de zijkanten aanzuigen.
Het zit hem in het deel van de vinnen die je nu afdekt waardoor ze dus geen vrije luchtstroom hebben.
Het debiet (fan) zal dus niet perse afnemen, maar wel de wijze (en route) waarop de luchtstroom door je wp wordt getrokken.

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:53
Okeeeee...

[Afbeelding]

Fantastisch idee, als je nog een plaat hebt, moet je de zijkant ook doen, dan heb je eenheid... 8)7

• onlinaius
medu80 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:18:
[...]

Fantastisch idee, als je nog een plaat hebt, moet je de zijkant ook doen, dan heb je eenheid... 8)7
Waarom heb ik daar niet eerder aan gedacht! ;) Dan had ik me de moeite kunnen besparen. Frontpaneel er af, en ik had ook een eenheid gehad (en een hogere COP uiteraard ;) ).

• harv
onlinaius schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:49:
[...]

Beide. Maar het opvallendst is daarbij dat thermostat heating op 'off' staat als de temperatuur 0.2 onder het setpoint zit. Nu weet ik uiteraard niet of de CiC goed doorgeeft of de Toon daadwerkelijk geen warmtevraag geeft. Het vlammetje op de Toon staat dan uit, maar ook daarbij is het natuurlijk maar de vraag of de Toon daadwerkelijk geen warmte vraagt, of dat de CiC de warmtevraag negeert, en 'thermostat heating' zelfstandig op 'off' zet.
@onlinaius

Het grote probleem is gewoon dat sinds quatt met de voorbereidingen voor AE bezig is, daardoor veel en te snelle, niet goed geteste updates uitgeeft, daarmee de "live" doorgifte van json beinvloedt en vertraagt, we niet meer de aangeleverde info kunnen vertrouwen.

Ik weet niet of onze geleerde bollen met hun HA enz dat kunnen. Ik denk dat dat sterk afhankelijk is, waar de info van sensors enz gehaald wordt.

Ik wil eigenlijk gewoon werken met de spullen die me geleverd zijn, en die voldoen op dit moment niet (meer). En dat is dan het grote nadeel van aanpassing op afstand van het warmtepompgedrag, zonder te vertellen wat en waarom er iets is veranderd.

Ik snap, hoe meer live gegevensoverdracht, hoe drukker het is voor de quattcloud, maar het verwarmen van een huis, met eventueel batterij, chill, warm water, koelen, zonder dit echt te kunnen beinvloeden, is toch ook geen verkoopargument, zeker als daardoor telkens een andere werking verstoord, of minstens beinvloed wordt.

En laat me duidelijk zijn; ik ben nog steeds niet ongelukkig met Quatt. Maar ik zal wel nieuwe taken binnenshuis duidelijk gescheiden willen zien van de verwarmingstaak, dus niet kopen bij Quatt.

En op dit moment probeer ik eigenlijk zelf een beetje thermostaat te spelen, door wisselende temperaturen per tijdseenheden, soms afhankelijk van buitentemperatuur, om op dit moment zo de warmtepompen niet te laten flipperen en wat langere runs te laten maken dan soms 5 minuten.

Maar dat vind ik echter nou echt de taak van datgene wat Quatt.io mij geleverd heeft.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• Rmaxx
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-12 11:38
Voor wie een T6(r) overweegt > zijn nu in de aanbieding bij Amazon. Dit geheel terzijde.

• harv
[quote]Rmaxx schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:10:
Voor wie een T6(r) overweegt > zijn nu in de aanbieding bij Amazon. Dit geheel terzijde.
@Rmaxx

En wat wordt nu aanbevolen door quatt, en hoe bevalt dat nu door de gebruikers??
Ik lees over het algemeen dat t6 een "marge" heeft van 0,5 graden, wat soms te veel gevonden wordt. Maar is het instelbaar?,, Wie heeft ervaring?

Het lijkt me interessant!

• onlinaius
paQ schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:16:
[...]

Het zit hem in het deel van de vinnen die je nu afdekt waardoor ze dus geen vrije luchtstroom hebben.
Het debiet (fan) zal dus niet perse afnemen, maar wel de wijze (en route) waarop de luchtstroom door je wp wordt getrokken.
Goed punt, en dat was ik uiteraard ook van plan om te monitoren.

Ik kan zeggen: je had 100% gelijk. Het viel me gelijk op dat als ik met de vingers aan de deels afgedekte lamellen zat deze een stuk natter (en dus kouder / met minder luchtstroom om het water af te voeren) aanvoelden dan de lamellen gelijk achter de opening.

Ik denk dat ik er met alle sleuven van het paneel openslijpen wel mee weg was gekomen, maar dat slijpen is zo'n pokkewerk dat ik dat waarschijnlijk niet ga doen (meer moeite dan het waard is).

Achteraf had ik het kunnen weten, we zagen hier al dat de COP van bepaalde Quatts al steeg als je ze van de muur af haalde en vrij plaatste.

Wel weer een leuk experimentje geweest zo. Daarmee ga ik me afvragen: kan ik daar ook de andere kant mee op: de luchtstroom verbeteren zodat de COP daarmee stijgt.

Frontpaneel er af zal misschien een heel klein beetje helpen, omdat de fan daardoor minder weerstand heeft, maar het valt me ook op dat bij de Quatt de fan niet altijd maximaal draait, en dat is misschien dan een betere knop om aan te draaien. Aan de andere kant gaat de fan dan natuurlijk ook wat meer verbruiken.

Interessant, ik ben benieuwd welke afweging Quatt daarin gemaakt heeft tussen luchtstroom en verbruik.

• onlinaius
harv schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:08:
[...]
Ik weet niet of onze geleerde bollen met hun HA enz dat kunnen. Ik denk dat dat sterk afhankelijk is, waar de info van sensors enz gehaald wordt.
HA levert wel wat meer informatie, maar ook niet alle, ook niet met de nieuwe integratie.

Je ziet namelijk alleen wat de CiC maakt van de data van de thermostaat, niet wat de thermostaat daadwerkelijk doorgeeft.

Ik zit er een beetje over na te denken om toch maar eens de overstap van de Toon naar een Diyless Opentherm gateway. Ik heb namelijk een heel schema in HA geprogrammeerd om te proberen zo efficient mogelijk met de Quatt te draaien, maar als de thermostaat niet meewerkt zoals vandaag heeft dat niet zo veel zin.
[...]
En op dit moment probeer ik eigenlijk zelf een beetje thermostaat te spelen, door wisselende temperaturen per tijdseenheden, soms afhankelijk van buitentemperatuur, om op dit moment zo de warmtepompen niet te laten flipperen en wat langere runs te laten maken dan soms 5 minuten.
Dit gaat dan wel weer heel erg mooi met HA (mits je thermostaat meewerkt, maar tot een paar dagen geleden werkte dat top, met een schema wat tussen 9:00 en 18:00 de vraagtemperatuur constant 0.2 graden boven de huidige temperatuur houd, zodat de warmte in de woning zo rustig mogelijk wordt opgebouwd (en dan met elk uur een ander minimum, zodat er ook automatisch meer vermogen gevraagd wordt als curve niet goed gehaald wordt door kou).

Een groot voordeel van zo'n programma is ook dat je veel minder last heb van zonsinvloeden. Je kreeg dan nog wel eens het probleem dat de warmtevraag midden op de dag (als verwarmen heel efficient is) wegviel, en de Quatt s avonds weer extra hard aansloeg.

[ Voor 17% gewijzigd door onlinaius op 14-11-2025 17:31 ]

• paQ
De oude Quatt heeft al een niet al te grote verdamper. Een van de redenen dat het vermogen zo afneemt bij koude. Ik zou dat zeker niet nog verder afdekken/verkleinen.

• Rmaxx
harv schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:19:
[quote]Rmaxx schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:10:
@Rmaxx

En wat wordt nu aanbevolen door quatt, en hoe bevalt dat nu door de gebruikers??
Ik lees over het algemeen dat t6 een "marge" heeft van 0,5 graden, wat soms te veel gevonden wordt. Maar is het instelbaar?,, Wie heeft ervaring?

Het lijkt me interessant!
Instellen gaat idd per halve graad, ik vindbhet orima. Fijnste vind ik de flexibele meetplek doordat hij draadloos is.

• onlinaius
paQ schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:31:
De oude Quatt heeft al een niet al te grote verdamper. Een van de redenen dat het vermogen zo afneemt bij koude. Ik zou dat zeker niet nog verder afdekken/verkleinen.
Dat bleek inderdaad niet het beste idee te zijn. Is het dan niet zo dat met een 2x zo kleine verdamper je hetzelfde resultaat haalt als je er 2x zoveel lucht doorheen pompt?

Dan heeft de fan dus nog meer invloed dan ik eigenlijk verwacht had.

• harv
onlinaius schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:34:
[...]

Dat bleek inderdaad niet het beste idee te zijn. Is het dan niet zo dat met een 2x zo kleine verdamper je hetzeflde resultaat haalt als je er 2x zoveel lucht doorheen pompt?

Dan heeft de fan dus nog meer invloed dan ik eigenlijk verwacht had.
Wat is een oude quatt?; 1.0, 1.5, 2.0 ??

• jj85
[...]

@onlinaius

Het grote probleem is gewoon dat sinds quatt met de voorbereidingen voor AE bezig is, daardoor veel en te snelle, niet goed geteste updates uitgeeft, daarmee de "live" doorgifte van json beinvloedt en vertraagt, we niet meer de aangeleverde info kunnen vertrouwen.
De JSON komt rechtstreeks uit de CiC en dus buitenunit. Daar zit geen vertraging of invloed van cloud in.

• jj85
harv schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:48:
[...]

<2

• harv
jj85 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:53:
[...]

De JSON komt rechtstreeks uit de CiC en dus buitenunit. Daar zit geen vertraging of invloed van cloud in.
@jj85

En, heeft de cic voor het doorgeven er eerst niet even over nagedacht of een vertraging ingebouwd????

• onlinaius
[...]

De 1.0 en de 1.5 hebben als ik het goed heb dezelfde verdamper (of even groot). De 2.0 heeft een grotere verdamper. De 2.0 is ook een stukje groter dan de 1.0 en 1.5, en dat zie je ook terug in de prestaties bij koud weer (hoewel dat mogelijk ook deels in het R290 koelmiddel zit, wat net wat beter geschikt is voor hogere temperaturen maken met een koude buitentemperatuur).

• onlinaius
jj85 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:53:
[...]

Maar dan blijft de vraag: geeft de thermostaat daadwerkelijk geen warmtevraag, of is dat iets wat de CiC er van maakt? Ik vermoed dat het probleem inderdaad in de thermostaat zit, maar zonder Opentherm gateway er tussen kun je eigenlijk niet controleren wat de thermostaat doorgeeft.

Vandaag zorgde het helaas wel voor een suboptimale run: de Quatt ging pas rond 14:00 aan, en staat nu nog een paar uur te pompen terwijl het al kouder wordt, en er geen productie meer is op de zonnepanelen (niet dat die productie vandaag uberhaupt aanwezig was).

• Jan-tweak
[...]

die met R32, de nieuwe die qua afmetingen ook gegroeit is heeft R290 (propaan).

• Rmaxx
Okeeeee...

Of ik er helemaal tevreden mee ben weet ik nog niet helemaal.
.. heeft dit geen invloed op je eventuele garantie? :|

• jj85
Rmaxx schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:03:
[...]

zeker
De Standaard Garantie vervalt in de volgende gevallen:
a. de klant meldt gebreken aan de Warmtepomp niet zo spoedig
mogelijk nadat ze ontdekt werden of redelijkerwijs ontdekt
hadden kunnen worden, schriftelijk aan Quatt;
b. de gebreken aan de Warmtepomp zijn veroorzaakt door,
onoordeelkundig gebruik, nalatigheid van de Klant, of andere
factoren buiten de verantwoordelijkheid van Quatt;
c. de klant of een derde heeft zonder schriftelijke toestemming
van Quatt reparaties of wijzigingen aan de Warmtepomp
verricht;

• jj85
onlinaius schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:49:
[...]

De thermostat heating is de HA-naam voor de otFtChEnabled.
Kan me niet anders voorstellen dat deze 1 op 1 het thermostaat signaal weerspiegelt.
thermostat: Information about the thermostat.
otFtChEnabled: A boolean value representing command from thermostat to switch on heating.

• jj85
harv schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:56:
[...]

@jj85

En, heeft de cic voor het doorgeven er eerst niet even over nagedacht of een vertraging ingebouwd????
Enige signaal dat volgens mij wat 'bewerkt' wordt is de flowRateFiltered.
(was wel logisch is, want bij een Quatt Duo is dit bijv de gemiddelde flowwaarde van de twee Quatts)

• harv
jj85 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:34:
[...]

Enige signaal dat volgens mij wat 'bewerkt' wordt is de flowRateFiltered.
(was wel logisch is, want bij een Quatt Duo is dit bijv de gemiddelde flowwaarde van de twee Quatts)
@jj85

Mh...,
dat lijkt me nou weer onlogisch,; die staan toch in serie??..... Het enige wat ze daar kunnen middelen is het gemiddelde van de twee berekende waarden.
Misschien 1 minuut te laat doorgeven, maar daar heb ik niet zoń problemen mee.

• jj85
harv schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:02:
[...]

@jj85

Mh...,
dat lijkt me nou weer onlogisch,; die staan toch in serie??..... Het enige wat ze daar kunnen middelen is het gemiddelde van de twee berekende waarden.
Misschien 1 minuut te laat doorgeven, maar daar heb ik niet zoń problemen mee.
staan idd in serie.
Flowmeters van HP1 en HP2 meten dezelfde waterflow. De waarden per HP verschillen wel (meetafwijkingen).
Quatt geeft de gemiddelde waarde van HP1 en HP2 terug.

Boven de twee waarden per HP (modbus)
Onder de waarde uit de CiC

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGNS-cJrM5cRlmHY1tGY1PISb3o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T9XHzGEtI82xgue4hc7tuPV2.png?f=fotoalbum_large

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:02

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• paQ
sjees... echt?
Gewoon frommel frommel en aandraaien maar?

• onlinaius
Rmaxx schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:03:
[...]

Die is al verstreken, en toen die nog wel liep deed Quatt ook alsof ik gek was, dus die nam ik sowieso al niet al te serieus.

Maar ik heb het wel ongedaan gemaakt, want het leek niet lekker te werken. Nu heb ik alleen de temperatuursensor nog een klein stukje verplaatst (zit nu iets verder naar links, en niet meer tegen de lamellen aan zodat deze geen kou van de lamellen op kan pakken).

• onlinaius
Ik heb een sterk vermoeden dat het volpakken met isolatiemateriaal wat ik eerder heb gedaan moeilijker zou liggen qua garantie. Maar ja, als ze bij Quatt je problemen niet op willen lossen moet je zelf maar aan de knutsel ;)

Volgende projectje:

YouTube: Turning a $150 AC Into a Super-Efficient Geothermal Unit!

(geintje, hoewel ik dit wel heeeeel graag eens zou willen proberen, zou ook nog kunnen met een extra radiator achter de Quatt)

• paQ
En dan kun je het frontje weer op die radiator plakken.

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02:32
Ik heb sinds donderdag twee Quatts staan. Heeft het systeem een initiële leercurve waar het doorheen gaat om te bepalen wanneer en hoe ‘hard’ de pompen aan het werk moeten om de gevraagde 21 graden in huis aan te houden?

Ik zie in de grafiek namelijk dat de CV-ketel gisteren niet is aangesprongen, maar vanochtend wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--J_AyeSx5-2ZWDRTS1OlRhT7H4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xANKDBbzILfW288H521PGs2j.jpg?f=fotoalbum_large

• 0xygen500
Valderrama schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:39:
Ik heb sinds donderdag twee Quatts staan. Heeft het systeem een initiële leercurve waar het doorheen gaat om te bepalen wanneer en hoe ‘hard’ de pompen aan het werk moeten om de gevraagde 21 graden in huis aan te houden?

Ik zie in de grafiek namelijk dat de CV-ketel gisteren niet is aangesprongen, maar vanochtend wel.

[Afbeelding]
Hoe koud was het gisteren en hoe koud is het vandaag? Ook ff kijken hoe snel het kouder of warmer is geworden op die dag

• Valderrama
0xygen500 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:40:
[...]

Hoe koud was het gisteren en hoe koud is het vandaag? Ook ff kijken hoe snel het kouder of warmer is geworden op die dag
Gisteren tussen de 14 en 11. Vandaag tussen de 11 en 9. Had niet verwacht dat bij deze temperaturen ‘ver’ boven de nul de CV-ketel al bij zou gaan springen.

Of, wordt dit wellicht met name beïnvloed door de app-keuze Besparen in plaats van Duurzaam?

[ Voor 10% gewijzigd door Valderrama op 15-11-2025 09:52 ]

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:55
Valderrama schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:50:
[...]

Gisteren tussen de 14 en 11. Vandaag tussen de 11 en 9. Had niet verwacht dat bij deze temperaturen ‘ver’ boven de nul de CV-ketel al bij zou gaan springen.
Nachtverlaging toegepast? Dan wil de Quatt in de ochtend zo snel mogelijk je nieuwe ochtend setpoint bereiken.
Dus pas geen of minimale nachtverlaging toe.

• Valderrama
Razer schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:50:
[...]

Nachtverlaging toegepast? Dan wil de Quatt in de ochtend zo snel mogelijk je nieuwe ochtend setpoint bereiken.
Dus pas geen of minimale nachtverlaging toe.
De thermostaat staat vast op 21 graden.

• Razer
Valderrama schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:53:
[...]

De thermostaat staat vast op 21 graden.
Plaats eens screenshot van temp, gevraagde temp, water temp grafiek.

• Valderrama
Razer schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:54:
[...]

Plaats eens screenshot van temp, gevraagde temp, water temp grafiek.
Dit zijn de grafieken van vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ne6P9vonoMU_Fatb8SyOYy32K9c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/D9fmbT7UFBvfx7L9jv0KQxoc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PDMIOGZn9zou0TPznMIf5_0hOM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Db6MgE76jsey7lmt9GxsXvT4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtgMsucFSZGuLB3B4a7YCgdqf3M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GcCURt5gnSPMAnkqVRWAjeCM.png?f=fotoalbum_large

• jj85
@Valderrama lijkt een (klassiek) afgifteprobleem; systeem kan warmte niet goed kwijt.
Hoe ziet je verwarmingssysteem eruit?
Staan alle radiatoren open?
Vloerverwarming? Hoe staat de verdeler ingesteld (foto!)

Zit er ergens een mogelijke kortsluitstroom?
Waar staat de bypass onder de CV op ingesteld? (0 tot 0,5 kPa).

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
De ketel ging aan omdat ondanks dat de Quatt steeds meer vermogen het huis in pompte, de temperatuur niet steeg. Je ziet dat de watertemperatuur oplopen, maar de temperatuur in huis niet.

Heb je iets veranderd aan je afgifte? Radiator dicht? Alle circuits van de vloerverwarming staan open?

PVoutput

• Jan-tweak
goede vragen van jj85, dus die eerst eens beantwoorden.
wat wat jij hier hebt is zeker niet de bedoeling.
jouw temperatuurverloop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDNmWTqMCnNh4C90YVQmzDco1nI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IIjzV1tvrI2oeDaeLvDWoFUT.jpg?f=user_large

en hier als voorbeeld mijn temperatuurverloop (van gisteren, want de quatt staat nu nog in zijn slaapstand)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfLT-DEQZQmWAHUXqC0yL5deP1o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FRbnEp4LK1IMBwzvU869PK6P.png?f=fotoalbum_large

• Struikrover
Dit soort grafieken zag ik bij mijzelf ook toen ik terug kwam van vakantie. Temp 17 graden, thermostaat ineens op 20.5, resultaat dat Quatt probeert zo veel mogelijk warmte de vloer in te dumpen, mengverdeler vloerverwarming de bottleneck wordt, en COP flink omlaag gaat.
Vraag me wel af hoe de CiC omgaat met traagheid van vloerverwarming. Het duurt nu eenmaal lang om de massa op te warmen, en sommige setups zoals de mijne mengen ook weer koud retour water bij in de pomp van de vloerverwarming. Los van het feit dat je die hoeveelheid koud water wilt kunnen instellen om te zorgen dat de temp van je vloer hoger kan, zou de CiC daar IMO rekening mee moeten houden en niet steeds weer warmer water aanmaken

Voorbeeldje, dag van terugkomst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXnpR-1WKyxH4v4G3D7DH2YZaCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fU2wKJbw11UaloKXEGO1qO2x.jpg?f=fotoalbum_large

Tegelijk kun je in settings wel de gas prijs heel hoog zetten. Dan wordt je CV zo laat mogelijk aangesproken

[ Voor 55% gewijzigd door Struikrover op 15-11-2025 10:34 ]

• Jan-tweak
Struikrover schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:28:
Dit soort grafieken zag ik bij mijzelf ook toen ik terug kwam van vakantie. Temp 17 graden, thermostaat ineens op 20.5, resultaat dat Quatt probeert zo veel mogelijk warmte de vloer in te dumpen, mengverdeler vloerverwarming de bottleneck wordt, en COP flink omlaag gaat.
Tegelijk kun je in settings wel de gas prijs heel hoog zetten. Dan wordt je CV zo laat mogelijk aangesproken
bij warmtepompen in het algemeen, maar zeker ook bij de Quatt, zorg dat je de stappen voor je termostaat instelling versus je kamertemperatuur steeds zo klein mogelijk maakt.
klein voorbeeld; in de ochtend kamertemperatuur 18 gr. C, dus wordt de eerste instelling max 18,5 gr C, en laat dit minimaal een 1/2 uur zo staan, een warmtepomp is traag, dus die moet je echt de tijd geven.
de volgende dus weer een klein stapje omhoog, enz.
door een te hoge stappen dwing je eigenlijk de Quatt in CV modus, en dat lijkt me juist niet de bedoeling.
Alleen denk ik net wat jj85 ookal aangeeft, hier is dus meer aan de hand.

• Struikrover
Jan-tweak schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:34:
[...]

bij warmtepompen in het algemeen, maar zeker ook bij de Quatt, zorg dat je de stappen voor je termostaat instelling versus je kamertemperatuur steeds zo klein mogelijk maakt.
klein voorbeeld; in de ochtend kamertemperatuur 18 gr. C, dus wordt de eerste instelling max 18,5 gr C, en laat dit minimaal een 1/2 uur zo staan, een warmtepomp is traag, dus die moet je echt de tijd geven.
de volgende dus weer een klein stapje omhoog, enz.
door een te hoge stappen dwing je eigenlijk de Quatt in CV modus, en dat lijkt me juist niet de bedoeling.
Alleen denk ik net wat jj85 ookal aangeeft, hier is dus meer aan de hand.
Helemaal mee eens. Denk overigens ook dat hierboven meer speelt. Maar wil met mijn voorbeeld ook illustreren hoe een te hoog setpoint dit kan veroorzaken. En hoe gasprijs hoog instellen het CV aanspreken voorkomt.

Echter, als we met zijn allen weten dat vloerverwarming traag is, waarom de apparatuur niet zo ontwerpen dat deze veel geduldiger wordt? Ik vind het prima om in de app aan te geven “doe er maar 2 dagen over” en dat CiC vervolgens diverse tussenstappen neemt…
Vrij suf dat je dit in 2025 nog helemaal zalf moet regelen

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:31
Struikrover schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:39:
[...]

Vrij suf dat je dit in 2025 nog helemaal zalf moet regelen
Mee eens. Dit zou eigenlijk een instelling moeten zijn: eco of power. Wel heb ik het idee dat de geluidsslider van Quatt hier in praktijk op neerkomt: het is lastig te reproduceren, maar mijn COP lijkt wat beter op een 'stillere' instelling. Ook wel logisch als je het vermogen knijpt natuurlijk (want dat is stiller: minder hard werken). Pas wanneer je het max vermogen gaat verlagen terwijl je het eigenlijk nodig hebt, ga je in de problemen komen, maar het heeft nog niet gevroren sinds bij de Quatt hebben ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:38
Brent schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:59:
[...]

Mee eens. Dit zou eigenlijk een instelling moeten zijn: eco of power. Wel heb ik het idee dat de geluidsslider van Quatt hier in praktijk op neerkomt: het is lastig te reproduceren, maar mijn COP lijkt wat beter op een 'stillere' instelling. Ook wel logisch als je het vermogen knijpt natuurlijk (want dat is stiller: minder hard werken). Pas wanneer je het max vermogen gaat verlagen terwijl je het eigenlijk nodig hebt, ga je in de problemen komen, maar het heeft nog niet gevroren sinds bij de Quatt hebben ;)
Loop je bij de stillere modus niet het risico dat de CV dan ingezet wordt?

Bij ons duurt 0,5 graad verhogen tussen de 2u tot 3u bij een buitentemperatuur van 8 graden. Ik heb de modus op normaal staan. De watertemperatuur schommelt dan tussen de 25-30 graden. Wij hebben radiatoren en voor een klein deel vloerverwarming. (T6, verhogen met een halve graad)

• Brent
Magreet1 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:57:
[...]

Loop je bij de stillere modus niet het risico dat de CV dan ingezet wordt?
Alleen als het zo koud is dat je meer vermogen nodig hebt dan de pomp met het afknijpen kan halen. Een eco-stand zou duidelijk zijn in dat het uiteraard niet vermogen beperkt als dat nu eenmaal nodig is.

Maar hier heb ik een AE, dus links of rechtsom komt alles via de wp (duo) binnen.

• Valderrama
Oké, huis heeft een woonoppervlak van 330m2. Vrijstaand, redelijk geïsoleerd. Recent in de woonkamer van 70m2 de vloer opnieuw laten opbouwen met nieuw isolatiemateriaal en nieuwe vloerverwarming. Geen radiatoren hier. Dit is waar de thermostaat staat en continue 21graden vraagt.

Tevens vloerwarming in keuken ruimte van zo’n 60m2. Hier wordt het snel aangenaam warm. Gevoelsmatig warmer dan in de woonkamer.

Op de eerste verdieping en zolderkamers staan radiatoren in alle kamers. In de twee badkamers ligt vloerverwarming. Deze doen goed hun werk.

Foto’s:

Nieuwe CV-ketel. Quatt heeft hier de installatie natuurlijk uitgebreid. Ze vertelden dat er een bypass bij is gezet wat logisch klonk toen het werd uitgelegd. Verder heb ik geen weet van eventuele andere mogelijke bypass en in de rest van het huis. Links van de CV-ketel hangt een 150L elektrische boiler voor het tapwater.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KwVsV-r2CoBPub_OAOeAUd0un8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zzKLPmSgho3GejI4kD36ikcO.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zit een nieuwe verdeler met pomp voor de vloerverwarming in de woonkamer. De thermostaat hier staat op 35graden. Je ziet hier ook dat er een lus is die de vloerverwarming aanstuurt in de grote badkamer en op de retour zit een RTL-ventiel. Deze staat op 4. Let niet op de loze leidingen, deze zijn aangebracht om eventueel in de toekomst (mocht de woonkamer niet warm genoeg worden zonder radiatoren) radiatoren terug te plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8HCu2Qd5ZiRiJoU9OTljViFTbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ovPYTlbhLXLIEQfCTJc6Ue5K.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je de oude verdeler en pomp die de vloerverwarming in de keuken aanstuurt. De thermostaat hier staat op ‘3,5’.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZschHZ8zj0ctZfOcBNImzVg5GOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I78RIamvEWUXqHblGSOwrFqX.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de verdere beeldvorming zie je hier een unit die in de lus naar de vloerverwarming die voor de en suite badkamer zit. Deze staat op 40.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLHsTnSe2_GreVwduJ0yI1XpFPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fzvUhnPEZJAndvbZQDzrqY0y.jpg?f=fotoalbum_large

Verder is er in een andere kamer op de eerste verdieping nog een verdeler te vinden die waarschijnlijk de radiatoren op de verschillende kamers van water voorziet. Hier zit geen pomp op. Alle radiatoren staan open, de thermostaatknoppen staan ergens rond de 3.

[ Voor 3% gewijzigd door Valderrama op 15-11-2025 12:06 ]

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-12 23:16
Is je afgifte wel op orde? Deze hoge aanvoertemperatuur is niet goed met 10 gr buiten

• jj85
@Valderrama
Waar staat deze bypass op? Lijkt 0,4 kPa te staan? Dat is prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXfGN63lMBJiBipTka1afKE8qUU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UjoSHCmSG6CQp9rgbzmiHHaO.png?f=fotoalbum_large

Wat is dit voor ding? En hoe staat hij ingesteld?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3PZrqQTr7qTQVKxaIdJlZEnXU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kCIdZCczLRgXAYTBfSqJSIZf.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij is de linker unit verkeerd om gemonteerd. Pijl van beide appendages wijst naar beneden...
(zal niet jouw issues veroorzaken, maar viel me op ;) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfNncNEp1lox0Vqh6C8I248C5-w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bVBcxDxGVP4uK5DoMSBkrkXJ.png?f=fotoalbum_large

• Struikrover
raven22 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:55:
[...]

Is je afgifte wel op orde? Deze hoge aanvoertemperatuur is niet goed met 10 gr buiten
Uit nieuwsgierigheid, wat is een “normalere” invoertemp? Want ik vind de mijne met uitschieters naar 45 ook hoog, en zit te overwegen om een LTV inregelventiel te installeren (als ik t goed onthouden heb) om terugmengen van de retour beter af te stellen. Ik heb zo’n soort verdeler maar dan nog zonder ventiel
https://www.robotclimate....rdeler-5-groeps-wilo-para

Snap dat het koffiedik kijken is dus ik verwacht niet het antwoord hier. Wel een observatie dat ik tot nu toe niet mega impressed ben met m’n COP op sommige dagen (3.9 vandaag) en ook de watertemperatuur wel hoog vind (niet onder de 38 gekomen). Voor een tussenwoning 1998 met triple glas, label B, 140m2 valt er denk ik meer uit te halen

[ Voor 22% gewijzigd door Struikrover op 15-11-2025 17:42 ]

• raven22
Struikrover schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 17:39:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, wat is een “normalere” invoertemp? Want ik vind de mijne met uitschieters naar 45 ook hoog, en zit te overwegen om een LTV inregelventiel te installeren (als ik t goed onthouden heb) om terugmengen van de retour beter af te stellen. Ik heb zo’n soort verdeler maar dan nog zonder ventiel
https://www.robotclimate....rdeler-5-groeps-wilo-para

Snap dat het koffiedik kijken is dus ik verwacht niet het antwoord hier. Wel een observatie dat ik tot nu toe niet mega impressed ben met m’n COP op sommige dagen (3.9 vandaag) en ook de watertemperatuur wel hoog vind (niet onder de 38 gekomen). Voor een tussenwoning 1998 met triple glas, label B, 140m2 valt er denk ik meer uit te halen
Met 10 graden buiten en een goed gesioleerd huis, zou 40 gr meer dan genoeg moeten zijn, zelfs 35 denk ik.
In mijn 2 onder 1 kap huis uit 1994 (wel met hr++) glas, met vvw beneden en jaga ltv boven doet het met 26-28 graden.

• Valderrama
jj85 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 16:42:
@Valderrama
Waar staat deze bypass op? Lijkt 0,4 kPa te staan? Dat is prima.
[Afbeelding]

Wat is dit voor ding? En hoe staat hij ingesteld?
[Afbeelding]

Volgens mij is de linker unit verkeerd om gemonteerd. Pijl van beide appendages wijst naar beneden...
(zal niet jouw issues veroorzaken, maar viel me op ;) )
[Afbeelding]
Dit zijn hele goede vragen. Ik kan ze helaas niet beantwoorden… mijn vermoeden is wel dat die unit op de 2de foto de grote boosdoener is. Ik ‘vrees’ dat ik een specialist zal moeten laten komen.

• Struikrover
raven22 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 17:53:
[...]

Met 10 graden buiten en een goed gesioleerd huis, zou 40 gr meer dan genoeg moeten zijn, zelfs 35 denk ik.
In mijn 2 onder 1 kap huis uit 1994 (wel met hr++) glas, met vvw beneden en jaga ltv boven doet het met 26-28 graden.
Mee eens. Watertemperatuur is zeker niet handmatig in te stellen? 😇

• jj85
Valderrama schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:26:
[...]

Dit zijn hele goede vragen. Ik kan ze helaas niet beantwoorden… mijn vermoeden is wel dat die unit op de 2de foto de grote boosdoener is. Ik ‘vrees’ dat ik een specialist zal moeten laten komen.
Na wat zoeken, het is een comap drukverschilregelaar. Waar staat deze op ingesteld?

• raven22
Struikrover schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:45:
[...]

Mee eens. Watertemperatuur is zeker niet handmatig in te stellen? 😇
Nee dat bepaalt de quatt zelf.
Zet alle radiatoren open, verwijder zones inden je een zoneregeling hebt.
Zet een vaste temp op je thermostaat. Kijk dan naar de aanvoertemperatuur.
Gaat de pomp te vaak aan en uit dan is je warmteverlies (stooklijn) door Quatt te hoog ingesteld.

Eventueel kun je afgifte vergroten dmv van fans op je radiatoren.

[ Voor 6% gewijzigd door raven22 op 15-11-2025 19:35 ]

• Brent
raven22 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 17:53:
[...]

Hier een C label vrijstaand huis en bijna overal T11 radiatoren: pas als het onder de 10 zakt verwarmt de Quatt pas naar 35-40.

• harv
Hallo,

Hebben er meer mensen last van dat hp1 blijft draaien op 350 watt, via wifi zowel als via internet de cic onbereikbaar is, en nu al 2 uur ruim boven ingestelde temperatuur is???
Dit terwijl de app " normaal" is.

Cic reageert wel op gewenste tempverandering, maar een geforceerde 0,5 graad extra verlaging, terwijl eerst 0,2 al veel was. De app ziet wel de ingestelde temperatuur.
Reset van cic , 220 volt eruit , helpt niet.

Nergens te vinden of er een storing is??????

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:08
Valderrama schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:26:
[...]

Zo te zien doet die grote vloerverwarming niet veel, zowel aanvoer en retour 26º ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wvhy5QlxUXRagYCZ6Ge4z4fcc7M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QAzeUjMPNa8CxlwbX9T1t1um.png?f=fotoalbum_large

intentionally left blank

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
pjeterinfo schreef op zondag 16 november 2025 @ 07:34:
[...]

Zo te zien doet die grote vloerverwarming niet veel, zowel aanvoer en retour 26º ?

[Afbeelding]
Goed gezien. En op de foto eronder is de temperatuur 36 graden. Als dit hele circuit niet mee doet, snap ik dat het niet hard gaat met opwarmen.

PVoutput

• jj85
harv schreef op zondag 16 november 2025 @ 00:17:
Hallo,

Hebben er meer mensen last van dat hp1 blijft draaien op 350 watt, via wifi zowel als via internet de cic onbereikbaar is, en nu al 2 uur ruim boven ingestelde temperatuur is???
Dit terwijl de app " normaal" is.

Cic reageert wel op gewenste tempverandering, maar een geforceerde 0,5 graad extra verlaging, terwijl eerst 0,2 al veel was. De app ziet wel de ingestelde temperatuur.
Reset van cic , 220 volt eruit , helpt niet.

Nergens te vinden of er een storing is??????
Hoe ziet je JSON eruit?
Quatt buitenunit ook al eens gereset?

• harv
jj85 schreef op zondag 16 november 2025 @ 08:08:
[...]

Hoe ziet je JSON eruit?
Quatt buitenunit ook al eens gereset?
@jj85

De quatts ook even spanningsloos gemaakt. Dit had geen resultaat.

Dus maar even de "alles werkt" wifi verbinding "vergeten" en weer opnieuw verbonden. En warempel, ik zie JSON weer.
Oorzaak; mij onbekend, ook nog nooit gehad. Met de rest van mijn wifi netwerk geen problemen gehad.

Maar waarom dan ook niet zichtbaar buitenom, via internet??? :?
Maar blijven duimen!! (y) (y) en niet verder in verdiepen.

Dank voor meedenken!

• Valderrama
jj85 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:07:
[...]

Na wat zoeken, het is een comap drukverschilregelaar. Waar staat deze op ingesteld?
Dank hiervoor! Wist niet eens dat er wat op af te lezen valt. Van opzij de volgende foto gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9cLHzKL9EPMyljAFt-lq0UUn_fc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/awEV5iOQOalmGu1CvrzY8Hwq.jpg?f=fotoalbum_large

• Valderrama
pjeterinfo schreef op zondag 16 november 2025 @ 07:34:
[...]

[Afbeelding]
Dit is mij opgevallen inderdaad. Dit moet de reden zijn waarom de woonkamer met moeite op 21 graden kwam en bleef toen het wat kouder werdt en daarom sprong de cv-ketel bij.

Maar hoe zorg ik ervoor dat die temp voor die 70m2 aan vloerverwarming hoger kan worden?

• jj85
Valderrama schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:09:
[...]

Dank hiervoor! Wist niet eens dat er wat op af te lezen valt. Van opzij de volgende foto gemaakt:

[Afbeelding]
Draai maar dicht zou mn eerste stap zijn (op 0,5). Deze staat heel laag ingesteld, dus bij een kleine verschildruk tussen aanvoer en retour gaat deze nu open en krijg je een kortsluitstroom tussen aanvoer en retour. Je hebt er ook al een onder de CV zitten (met rode dop).

Wordt deze leiding goed warm?
Kan de onderliggende thermostaatknop vast zitten. Een kleine tik doet soms wonderen. Staan de groepen open?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THJLHGpyYMMzQHiCC_85hb9QBXs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/btm0I3fV4lK6StX6BHVLAT1Y.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door jj85 op 16-11-2025 12:44 ]

• Valderrama
jj85 schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:39:
[...]

Draai maar dicht zou mn eerste stap zijn (op 0,5). Deze staat heel laag ingesteld, dus bij een kleine verschildruk tussen aanvoer en retour gaat deze nu open en krijg je een kortsluitstroom tussen aanvoer en retour. Je hebt er ook al een onder de CV zitten (met rode dop).

Wordt deze leiding goed warm?
Kan de onderliggende thermostaatknop vast zitten. Een kleine tik doet soms wonderen. Staan de groepen open?
[Afbeelding]
Heb het nu zo staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BB0PLP5bZJTPt16BZBU6kB1RjNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M9hZinIr7s66DtfqBgZEIG8g.jpg?f=fotoalbum_large

Zal zo de thermostaat weer in de woonkamer zetten om warmte te vragen en te zien of de aanvoer op de verdeler gaat stijgen.

Op die verdeler staan alle zwarte doppen open, ze zitten er vrijwel los op. Deze verdeler is overigens recent geplaatst, de thermostaatknop die later geplaatst is zodra we aan het opstookprotocol mochten beginnen opgezet.

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:08
Valderrama schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:20:
[...]

Dit is mij opgevallen inderdaad. Dit moet de reden zijn waarom de woonkamer met moeite op 21 graden kwam en bleef toen het wat kouder werdt en daarom sprong de cv-ketel bij.

Maar hoe zorg ik ervoor dat die temp voor die 70m2 aan vloerverwarming hoger kan worden?
Het inregelventiel moet dicht bij lage temperatuur verwarming, zie :
https://robot.heatnet-vlo....nl/robot-pro-uitvoering/. Maar pas op als je het opstook protocol nog niet gestart had, ik gok zomaar dat er nog niet veel warm water rond gepompt is.

Bij twijfel de cv boer erbij halen die dit geïnstalleerd heeft ;-)

intentionally left blank

• Valderrama
pjeterinfo schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:30:
[...]

Het inregelventiel moet dicht bij lage temperatuur verwarming, zie :
https://robot.heatnet-vlo....nl/robot-pro-uitvoering/. Maar pas op als je het opstook protocol nog niet gestart had, ik gok zomaar dat er nog niet veel warm water rond gepompt is.

Bij twijfel de cv boer erbij halen die dit geïnstalleerd heeft ;-)
De aanvoerbuis (eerder gestelde vraag) wordt goed warm. De Quatts zijn nu al een goede 2 uur wat van 43 graden door het systeem aan het pompen, maar de aanvoer op de verdeler blijft op die 25 graden hangen.

Dat inregelventiel daar is me niet eerder opgevallen. Zal hier direct naar kijken!

Het opstookprotocol is al twee weken ten einde. De vloer mag warm worden, als het maar onder de 40graden blijft, vandaar dat die thermostaat op de verdeler op 35 staat. Maar goed, zo warm wordt het water daar nu helemaal niet.

Update: zojuist aangedraaid. Hij zat er vlak op. Ik heb het nu dus helemaal dichtgedraaid. Verder naar binnen gaat het niet meer. Ben benieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CMJcqVBY-K_Mf1vkSL7C4VuSSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tKJsMvkIkwZiABK4bPPVmdF1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Valderrama op 16-11-2025 15:19 ]

• onlinaius
jj85 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:07:
[...]

Dus in principe 'gewoon' een bypass?

Of begrijp ik dat verkeerd, en werkt dit anders?

• jj85
onlinaius schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:15:
[...]

Dus in principe 'gewoon' een bypass?

Of begrijp ik dat verkeerd, en werkt dit anders?
Je begrijpt het goed

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-12 14:34
Ik ben nog steeds erg tevreden over mijn quatt. Heb deze nu iets meer dan twee jaar en hij draait super stabiel. Eerste jaar erg druk geweest om alles goed in te regelen. Vloerverwarming beneden waterzijdig ingeregeld en boven de radiatoren. Ik heb een vrijstaand huis. Ik twijfelde of ik aan een quatt genoeg had. Maar dat is gelukkig ook zo. Ik ging van 2000m3 gas naar 350 m3. Kortom blij met de resultaten 😄👍

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2z-3ckZ881kQyBW0R4KL5qvQUnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WBtLE9Hwl0w9eu0TI4d4KOKc.jpg?f=fotoalbum_large

• Razer
Valderrama schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:03:
[...]

Update: zojuist aangedraaid. Hij zat er vlak op. Ik heb het nu dus helemaal dichtgedraaid. Verder naar binnen gaat het niet meer. Ben benieuwd.

[Afbeelding]
En zie je de temperatuur voor de vloerverwarming al oplopen?

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-12 12:05
Ergens eerder zijn er een aantal posts voorbij gekomen van all electric installaties mbv e-cv en losse warmtepompboiler. Kan ze met de zoekfunctie niet terugvinden. Weet iemand zo waar ik moet zoeken?

Ben voor benieuwd naar afwegingen van welke warmtepomp en welke e-cv en kostenplaatje.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

• Valderrama
Razer schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:46:
[...]

En zie je de temperatuur voor de vloerverwarming al oplopen?
Hij ging van 25 naar 28 en is nu weer gezakt naar 26. Heb het dus wel voor het eerst voorbij de 25 zien oplopen.

Warmtevraag woonkamer is 21. Gemeten temperatuur is 20.1. De Quatts draaien, watertemp is gezakt naar 33.5.

Dus ben het spoor weer even bijster…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VldsztGvGuH4Q3hlwEEkrapBwHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/abh7EBNLnLffCVKN6wuDMkYC.jpg?f=fotoalbum_large

Update: heb de thermostaat in de woonkamer op 21.5 gezet. Zie nu dat Quatt warmer water levert. Komt op 40 graden. De aanvoer op de verdeler schiet nu omhoog naar 29 graden.

[ Voor 49% gewijzigd door Valderrama op 16-11-2025 17:38 ]

• bundit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-12 22:55
Voor zover ik af en toe heb gelezen zijn er hier meer mensen met een DIYLESS OpenTherm Thermostat. Zelf heb ik model 3 in gebruik. Ik heb het idee dat sinds een van de laatste firmwares van de CiC het zich anders lijkt te gedragen, echter is dit wel mijn eerste seizoen met de DIYLESS. Ik heb de hysteresis ingesteld met een upper limit van 0.4 en een lower limit van 0. De CiC draait nu op 3.13.1, maar 3.12.x had dezelfde klachten.

Kijk in binnen Home Assistant dan zie ik de volgende zaken af en toe gelijktijdig:
DIYLESS Thermostat 3 CH State, deze gaat geregeld Aan/Uit, waarbij het erop lijkt dat het bij een kamertemperatuur van 0,1 boven setpoint de Uit waarde wordt getriggerd. Het plaatje in Home Assistant van de thermostaat veranderd dan ook van Verwarmen naar Uitgezet.

Echter blijft Heating volgens de Home Assistant Quatt integratie wel op Aan staan. Maar de sensor Flame on gaat tegelijkertijd met DIYLESS Thermostat 3 CH State aan/uit.

Wellicht heb ik bij mij in de DIYLESS toch iets verkeerd ingesteld of interpreteer ik de data onjuist? Waarom zegt Home Assistant anders dan dat de DIYLESS van verwarmen naar uit gaat. Ook matched dat met de Quatt supervisoryControlMode. Echter is het dan vreemd waarom Thermostat Heating (Quatt HA integratie) wel Aan blijft geven.

De Flame on sensor HA Quatt integratie thermostaat correspondeert wel met de supervisoryControlMode.
Echter is dit een andere waarde dan boiler.otFbFlameOn op de CiC. Ik zou gezien de naam zeggen dat Flame on bij beide zoiets is.

Ik heb dus het vermoeden dat de DIYLESS wel een signaal voor heating stuurt, maar de CiC een CH State van False terugstuurt naar de DIYLESS gezien de CiC van mening is dat verder verwarmen niet nodig is. De temperatuur is dan 0,1 graden boven setpoint. Echter weet ik niet of dat dit de juiste interpretatie is van hoe OpenTherm zou moeten werken.

Ik zie op de DIYLESS geen OpenTherm Errors en ook de uptime laat geen rare zaken zien.
Member ID staat op de standaardwaarde van 255.

Dit zijn de verdere instelingen die gedaan zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
  "sleepDisable": false,
  "otPrint": false,
  "heatSensFail": false,
  "loopMaxModLvl": true,
  "telemetryEn": true,
  "usePerceivTemp": true,
  "HaStatePeriod": 10,
  "OtMqttOut": 0,
  "HeatingAlgo": 1,
  "OutTempSrc": 3,
  "DispActBright": 145,
  "DispDimBright": 121,
  "DispDimTout": 30,
  "DispOffTout": 60,
  "RoomSpMin": 5,
  "RoomSpMax": 25,
  "IntSensOffs": 248,
  "ExtSensOffs": 0,
  "tempSource": 0,
  "mqttPort": 1883,
  "mqttTimeout": 200,
  "chLimit": 40,
  "chMin": 0,
  "manualSetpoint": 20.5,
  "roomTempFilter": 0.00833,
  "pidKi": 0.01,
  "pidKp": 30,
  "roomSp": 20.5,
  "dhwSp": 55,
  "sensorFailSp": 30,
  "locationLat": xxxxx,
  "locationLng": xxxxx,
  "HysteresisTop": 0.4,
  "HysteresisBot": 0,
  "CurveOffset": 28,
  "CurveSlope": -0.3,
  "RoomSpStep": 0.25,
  "chMode": "heat",
  "dhwMode": "off",
  "bleSensorAddr": xxxxx
  "mqttIp": xxxxx
  "mqttUser": xxxxx
  "mqttPass": xxxxx
  "weatherApi": "",
  "openWeatherApi": "",
  "mqttUseTls": false,
  "mqttIdTopics": false,
  "OtaMark": "",
  "tzId": 353,
  "tz": "CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3",

Klinkt iemand dit bekend of merkt iemand een soortgelijk gedrag? Ik kan me namelijk niet herinneren dat ik met een oudere firmware van de CiC (< 3.12) dit gedrag ook heb gezien. Toen was ik namelijk nog blij dat de Quatt langer op een rustig tempo bleef verwarmen nadat het setpoint bereikt was.

Update 20.17
Het lijkt dat de "Thermostat Flame on" binnen de Home Assistant Quatt integratie overeenkomt met het gedrag van de warmtepomp. Nu is het voor mij wel een raadsel hoe ik die thermostaat waarde genaamd "flame on" met DIYLESS kan instellen gezien "Thermostat Heating" al op aan staan.

Of is Thermostat Flame on een waarde die binnen OpenTherm gevuld dient te worden door de CV/Warmtepomp om een plaatje op de thermostaat weer te geven dat de warmtevraag in behandeling is zodat er een vlammetje op de thermostaat verschijnt...? Indien dit laatste het geval is, dan lijkt de CiC zijn eigen hysteresis te bevatten en dus alleen maar de kamertemperatuur en gewenste temperatuur feitelijk gebruikt, heel misschien i.c.m. een afhankelijkheid die true moet zijn voor Thermostat Heating/thermostat.otFtChEnabled.

[ Voor 10% gewijzigd door bundit op 16-11-2025 20:23 ]

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
bundit schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:59:
Voor zover ik af en toe heb gelezen zijn er hier meer mensen met een DIYLESS OpenTherm Thermostat. Zelf heb ik model 3 in gebruik. Ik heb het idee dat sinds een van de laatste firmwares van de CiC het zich anders lijkt te gedragen, echter is dit wel mijn eerste seizoen met de DIYLESS. Ik heb de hysteresis ingesteld met een upper limit van 0.4 en een lower limit van 0. De CiC draait nu op 3.13.1, maar 3.12.x had dezelfde klachten.

Kijk in binnen Home Assistant dan zie ik de volgende zaken af en toe gelijktijdig:
DIYLESS Thermostat 3 CH State, deze gaat geregeld Aan/Uit, waarbij het erop lijkt dat het bij een kamertemperatuur van 0,1 boven setpoint de Uit waarde wordt getriggerd. Het plaatje in Home Assistant van de thermostaat veranderd dan ook van Verwarmen naar Uitgezet.

Echter blijft Heating volgens de Home Assistant Quatt integratie wel op Aan staan. Maar de sensor Flame on gaat tegelijkertijd met DIYLESS Thermostat 3 CH State aan/uit.

Wellicht heb ik bij mij in de DIYLESS toch iets verkeerd ingesteld of interpreteer ik de data onjuist? Waarom zegt Home Assistant anders dan dat de DIYLESS van verwarmen naar uit gaat. Ook matched dat met de Quatt supervisoryControlMode. Echter is het dan vreemd waarom Thermostat Heating (Quatt HA integratie) wel Aan blijft geven.

De Flame on sensor HA Quatt integratie thermostaat correspondeert wel met de supervisoryControlMode.
Echter is dit een andere waarde dan boiler.otFbFlameOn op de CiC. Ik zou gezien de naam zeggen dat Flame on bij beide zoiets is.

Ik heb dus het vermoeden dat de DIYLESS wel een signaal voor heating stuurt, maar de CiC een CH State van False terugstuurt naar de DIYLESS gezien de CiC van mening is dat verder verwarmen niet nodig is. De temperatuur is dan 0,1 graden boven setpoint. Echter weet ik niet of dat dit de juiste interpretatie is van hoe OpenTherm zou moeten werken.

Ik zie op de DIYLESS geen OpenTherm Errors en ook de uptime laat geen rare zaken zien.
Member ID staat op de standaardwaarde van 255.

Dit zijn de verdere instelingen die gedaan zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
  "usePerceivTemp": true,
  "HaStatePeriod": 10,
  "OutTempSrc": 3,
  "DispActBright": 145,
  "DispDimBright": 121,
  "DispDimTout": 30,
  "DispOffTout": 60,
  "RoomSpMin": 5,
  "IntSensOffs": 248,
  "tempSource": 0,
  "chLimit": 40,
  "manualSetpoint": 20.5,
  "dhwSp": 55,
  "sensorFailSp": 30,
  "locationLat": xxxxx,
  "locationLng": xxxxx,
  "HysteresisTop": 0.4,
  "HysteresisBot": 0,
  "CurveOffset": 28,
  "CurveSlope": -0.3,
  "RoomSpStep": 0.25,
  "dhwMode": "off",
  "bleSensorAddr": xxxxx
  "mqttIp": xxxxx
  "mqttUser": xxxxx
  "mqttPass": xxxxx
  "weatherApi": "",
  "openWeatherApi": "",
  "mqttUseTls": false,
  "mqttIdTopics": false,
  "OtaMark": "",
  "tzId": 353,
  "tz": "CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3",

Klinkt iemand dit bekend of merkt iemand een soortgelijk gedrag? Ik kan me namelijk niet herinneren dat ik met een oudere firmware van de CiC (< 3.12) dit gedrag ook heb gezien. Toen was ik namelijk nog blij dat de Quatt langer op een rustig tempo bleef verwarmen nadat het setpoint bereikt was.

Update 20.17
Het lijkt dat de "Thermostat Flame on" binnen de Home Assistant Quatt integratie overeenkomt met het gedrag van de warmtepomp. Nu is het voor mij wel een raadsel hoe ik die thermostaat waarde genaamd "flame on" met DIYLESS kan instellen gezien "Thermostat Heating" al op aan staan.

Of is Thermostat Flame on een waarde die binnen OpenTherm gevuld dient te worden door de CV/Warmtepomp om een plaatje op de thermostaat weer te geven dat de warmtevraag in behandeling is zodat er een vlammetje op de thermostaat verschijnt...? Indien dit laatste het geval is, dan lijkt de CiC zijn eigen hysteresis te bevatten en dus alleen maar de kamertemperatuur en gewenste temperatuur feitelijk gebruikt, heel misschien i.c.m. een afhankelijkheid die true moet zijn voor Thermostat Heating/thermostat.otFtChEnabled.
Bij mij loopt eea prima. De Diyless is master dus als deze aan gaat MAG de CIC wat doen, als hij uit gaat MOET de CIC stoppen conform protocol. Op warmere dagen zie ik dat de CIC eerder aan gaat dan de Diyless wat resulteert dat alleen de Quatt pomp gaat draaien. De laatste 4 dagen is de buitentemperatuur echter onder de 9 graden en draait de Quatt inmiddels 4 dagen vol continue. Ik zie niet snel verschillen behalve dat jij als ik het goed zie de buitentemperatuur via MQTT voedt en ik deze via de weather API afneem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-zYmvNoBUNgZHWJLcLiS8c6wAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxNMHDdgdJTcU3OoZrFoDVZG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPFqDhtbFNjN_1xf0v3vigeb3s4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJm4igbbKxvjTo0nhwiXqUXh.jpg?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
{
  "usePerceivTemp": false,
  "HaStatePeriod": 30,
  "OutTempSrc": 4,
  "DispActBright": 150,
  "DispDimBright": 90,
  "DispDimTout": 20,
  "DispOffTout": 0,
  "RoomSpMin": 16,
  "IntSensOffs": 234,
  "tempSource": 2,
  "chLimit": 60,
  "manualSetpoint": 0,
  "dhwSp": 60,
  "sensorFailSp": 65,
  "locationLat": 
  "locationLng": 
  "HysteresisTop": 0.3,
  "HysteresisBot": 0.1,
  "CurveOffset": 46.94338,
  "CurveSlope": -1.485749,
  "RoomSpStep": 0.1,
  "dhwMode": "water",
  "bleSensorAddr": "a4:c1:38:58:44:fd",

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• Struikrover
Ik heb vandaag m'n wifi in huis vervangen, door een TP-link Deco mesh setje. De CiC wil echter niet meer verbinden, ondanks dat hij er hemelsbreed 2 meter vanaf staat. Meer mensen bij wie dit een issue is/was, en zijn er oplossingen voorhanden?

• raven22
Ik heb een duo v1.0
Het stroomverbruik in standby is 4-5 W per pomp en zodra de temperatuur onder de 7 graden komt gaat dit naar 9-10W per pomp. Tot zover alles normaal.

Echter bij pomp 2 wordt in de json en quatt app een stroomverbruik geregistreerd van 99W zolang beide pompen in standby zijn en de temperatuur onder de 7 graden is.

Het werkelijke stroomverbruik volgens mijn kWh meter is in die situatie echter gewoon 18-20W, zoals je zou mogen verwachten.
Zie de screenshots

Zijn er anderen die dit ook hebben? Quatt TD is het al een hele tijd aan het onderzoeken maar hebben tot nu toe geen oorzaak kunnen vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Tp8FWsg6-K_7sFNxuEn5pgUBQE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cdePrCQ76PEgP73n7fSHmzqq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfiOdZXL0liAvbM8lmVT42shnY4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXbkqlnD050Al7mNZKBKKf1j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qU_pJcdhrA9Bjw4Cv_Dkv30wojo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6hNM9yxfmhxO6eGmbccuAeYY.jpg?f=fotoalbum_large

• raven22
Ik heb een duo v1.0
Het stroomverbruik in standby is 4-5 W per pomp en zodra de temperatuur onder de 7 graden komt gaat dit naar 9-10W per pomp. Tot zover alles normaal.

Echter bij pomp 2 wordt in de json en quatt app een stroomverbruik geregistreerd van 99W zolang beide pompen in standby zijn en de temperatuur onder de 7 graden is.

Het werkelijke stroomverbruik volgens mijn kWh meter is in die situatie echter gewoon 18-20W, zoals je zou mogen verwachten.
Zie de screenshots

Zijn er anderen die dit ook hebben? Quatt TD is het al een hele tijd aan het onderzoeken maar hebben tot nu toe geen oorzaak kunnen vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WfTVuJUA9kQx7xnVxWI6lsgzMM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yiAiXNdx8jZ4YZ0o1PSmbfoR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0skpQb012xvmxYJ8gN4nfYy0qSQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RZuNGd7ydl5orpiVGtyyLQ13.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srBwNsM5W6oNDsUcIWeOgfmP5R0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/keKHCBCrVD8uHQlGedDmKcuE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door raven22 op 16-11-2025 21:44 ]

• 0xygen500
Struikrover schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:36:
Ik heb vandaag m'n wifi in huis vervangen, door een TP-link Deco mesh setje. De CiC wil echter niet meer verbinden, ondanks dat hij er hemelsbreed 2 meter vanaf staat. Meer mensen bij wie dit een issue is/was, en zijn er oplossingen voorhanden?
Dit verhaal komt bij bekend voor van een paar weken geleden. Toen was hier ook iemand waar de CIC niet meer wilde connecten/
Pagina: 1 ... 303 ... 322 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.