Hambo schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:55:
Volgende week vrijdag wordt hier een Quatt Hybrid Duo V2 geïnstalleerd. We hebben een nieuwe woning (uit 1927) sinds deze zomer, bij de vorige woning hadden we een Quatt Hybrid V1.5 en dat beviel goed.
Vanwege de ook mindere ervaringen met Quatt voor de nieuwe woning meerdere installateurs laten komen voor oa WeHeat en Panasonic maar prijsverschil met Quatt was dusdanig groot dat we wederom voor Quatt zijn gegaan. Geld wat we daarmee besparen kunnen we mooi in wat andere wensen stoppen, zoals kunststof kozijnen met triple glas. Vooralsnog eerst hybride, zodra de CV ketel (15 jaar oud) het begeeft gaan we over op een warmtepompboiler en inductie fornuis om zo geheel van het gas af te gaan.
Van de zomer hebben we vloerverwarming beneden laten aanleggen. Omdat ik toen nog vrij zeker wist dat het een WeHeat of Panasonic warmtepomp zou gaan worden heb ik een pomploze verdeler (die niet mengt) laten installeren.
Nu de Quatt bijna komt maak ik me toch wel een beetje zorgen ivm de maximale watertemperatuur voor de vloer (28 graden, vloerverwarming is ingefreesd in beton / tegels en daarop plak pvc). De thermostaat van het vorige huis (Remeha iSense) kon de maximale watertemperatuur instellen die dan gold voor zowel de Quatt als de CV ketel.
In dit huis heb ik een Honeywell T6R (draadloze versie). Ik begrijp dat deze thermostaat geen maximale watertemperatuur kan instellen en vooralsnog kan dit helaas ook nog niet via de Quatt app (zou toch wel handig zijn als dit wel zou kunnen). Nu heb ik volgens mij een paar opties:
- andere draadloze thermostaat kopen die wel de maximale watertemperatuur kan instellen, iemand suggesties?
- de open verdeler laten vervangen door een (hybride) mengverdeler. Huidige open verdeler is nog niet in gebruik geweest dus kan wellicht een dealtje maken met de vloerverwarming installateur voor omruilen tegen geringe meerprijs. Ik heb altijd gelezen dat je dit idealiter niet doet ivm efficiëntie, maar kan me voorstellen dat het wel meevalt als ik ook de radiatoren op de benedenverdieping (deels) open laat staan om mee te draaien waardoor aanvoertemperatuur wellicht niet zo hoog hoeft? Boven hangen ook nog radiatoren die niet veel zullen doen op 28 graden maar elke kamer die we gebruiken heeft ook airco voor ad hoc verwarming dus is niet heel belangrijk.
- aan de slag met OTGW en die zetten tussen T6R en de Quatt. Ik heb geen HA en ook geen ambities daarmee, maar begrijp dat dit ook via software op een windows pc ingesteld kan worden. Voordeel hiervan is dat ik ook de thermostaat altijd op 'aan' kan laten staan en de CiC alles kan laten bepalen. Plus kostentechnisch gezien de beste optie denk ik.
Wat zouden jullie doen?
Die 28°C geldt voor de toplaag van de vloer.
Met een IR-meter kun je, buiten het in de gaten houden van die temperatuur, ook heel mooi instellen hoe ver je de groepen open draait, zodat vloer mooi egaal warm wordt (ik moet bekennen dat de groep onder mijn stoel langs, net iets meer warmte geeft 🫣).
De thermostaatkraan werd al genoemd door @
Stefannn en daar ben ik het wel mee eens, dan toch iets beveiliging, je cv zo laag is ook ok, ik denk niet dat die, met een V2-Duo snel zal bijspringen.
Strenge winter zou je 'm op 40°C kunnen zetten.
De thermostaatkraan vvw staat hier in de winter op 45°C, in de zomer op 40°C.
Je hebt radiatoren, zet minimaal 3 open voor de flow, mocht zo'n thermostaatkraan de verdeler afsluiten
Je vloer is echt niet binnen een paar tellen bloedheet: hier duurt het 1-1,5 uur voor de vloer echt warmte af gaat geven (dat is ook in de gaten te houden met een IR-meter).
Hoeveel m2 is vvw en hoeveel je woning?
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen