Voor zover ik af en toe heb gelezen zijn er hier meer mensen met een DIYLESS OpenTherm Thermostat. Zelf heb ik model 3 in gebruik. Ik heb het idee dat sinds een van de laatste firmwares van de CiC het zich anders lijkt te gedragen, echter is dit wel mijn eerste seizoen met de DIYLESS. Ik heb de hysteresis ingesteld met een upper limit van 0.4 en een lower limit van 0. De CiC draait nu op 3.13.1, maar 3.12.x had dezelfde klachten.
Kijk in binnen Home Assistant dan zie ik de volgende zaken af en toe gelijktijdig:
DIYLESS Thermostat 3 CH State, deze gaat geregeld Aan/Uit, waarbij het erop lijkt dat het bij een kamertemperatuur van 0,1 boven setpoint de Uit waarde wordt getriggerd. Het plaatje in Home Assistant van de thermostaat veranderd dan ook van Verwarmen naar Uitgezet.
Echter blijft Heating volgens de Home Assistant Quatt integratie wel op Aan staan. Maar de sensor Flame on gaat tegelijkertijd met DIYLESS Thermostat 3 CH State aan/uit.
Wellicht heb ik bij mij in de DIYLESS toch iets verkeerd ingesteld of interpreteer ik de data onjuist? Waarom zegt Home Assistant anders dan dat de DIYLESS van verwarmen naar uit gaat. Ook matched dat met de Quatt supervisoryControlMode. Echter is het dan vreemd waarom Thermostat Heating (Quatt HA integratie) wel Aan blijft geven.
De Flame on sensor HA Quatt integratie thermostaat correspondeert wel met de supervisoryControlMode.
Echter is dit een andere waarde dan boiler.otFbFlameOn op de CiC. Ik zou gezien de naam zeggen dat Flame on bij beide zoiets is.
Ik heb dus het vermoeden dat de DIYLESS wel een signaal voor heating stuurt, maar de CiC een CH State van False terugstuurt naar de DIYLESS gezien de CiC van mening is dat verder verwarmen niet nodig is. De temperatuur is dan 0,1 graden boven setpoint. Echter weet ik niet of dat dit de juiste interpretatie is van hoe OpenTherm zou moeten werken.
Ik zie op de DIYLESS geen OpenTherm Errors en ook de uptime laat geen rare zaken zien.
Member ID staat op de standaardwaarde van 255.
Dit zijn de verdere instelingen die gedaan zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
| "sleepDisable": false,
"otPrint": false,
"heatSensFail": false,
"loopMaxModLvl": true,
"telemetryEn": true,
"usePerceivTemp": true,
"HaStatePeriod": 10,
"OtMqttOut": 0,
"HeatingAlgo": 1,
"OutTempSrc": 3,
"DispActBright": 145,
"DispDimBright": 121,
"DispDimTout": 30,
"DispOffTout": 60,
"RoomSpMin": 5,
"RoomSpMax": 25,
"IntSensOffs": 248,
"ExtSensOffs": 0,
"tempSource": 0,
"mqttPort": 1883,
"mqttTimeout": 200,
"chLimit": 40,
"chMin": 0,
"manualSetpoint": 20.5,
"roomTempFilter": 0.00833,
"pidKi": 0.01,
"pidKp": 30,
"roomSp": 20.5,
"dhwSp": 55,
"sensorFailSp": 30,
"locationLat": xxxxx,
"locationLng": xxxxx,
"HysteresisTop": 0.4,
"HysteresisBot": 0,
"CurveOffset": 28,
"CurveSlope": -0.3,
"RoomSpStep": 0.25,
"chMode": "heat",
"dhwMode": "off",
"bleSensorAddr": xxxxx
"mqttIp": xxxxx
"mqttUser": xxxxx
"mqttPass": xxxxx
"weatherApi": "",
"openWeatherApi": "",
"mqttUseTls": false,
"mqttIdTopics": false,
"OtaMark": "",
"tzId": 353,
"tz": "CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3", |
Klinkt iemand dit bekend of merkt iemand een soortgelijk gedrag? Ik kan me namelijk niet herinneren dat ik met een oudere firmware van de CiC (< 3.12) dit gedrag ook heb gezien. Toen was ik namelijk nog blij dat de Quatt langer op een rustig tempo bleef verwarmen nadat het setpoint bereikt was.
Update 20.17
Het lijkt dat de "Thermostat Flame on" binnen de Home Assistant Quatt integratie overeenkomt met het gedrag van de warmtepomp. Nu is het voor mij wel een raadsel hoe ik die thermostaat waarde genaamd "flame on" met DIYLESS kan instellen gezien "Thermostat Heating" al op aan staan.
Of is Thermostat Flame on een waarde die binnen OpenTherm gevuld dient te worden door de CV/Warmtepomp om een plaatje op de thermostaat weer te geven dat de warmtevraag in behandeling is zodat er een vlammetje op de thermostaat verschijnt...? Indien dit laatste het geval is, dan lijkt de CiC zijn eigen hysteresis te bevatten en dus alleen maar de kamertemperatuur en gewenste temperatuur feitelijk gebruikt, heel misschien i.c.m. een afhankelijkheid die true moet zijn voor Thermostat Heating/thermostat.otFtChEnabled.
[
Voor 10% gewijzigd door
bundit op 16-11-2025 20:23
]