wat heb je allemaal al geprobeerd? Wifi netwerk vergeten / aanpassen in de Quatt app al geprobeerd?Struikrover schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:36:
Ik heb vandaag m'n wifi in huis vervangen, door een TP-link Deco mesh setje. De CiC wil echter niet meer verbinden, ondanks dat hij er hemelsbreed 2 meter vanaf staat. Meer mensen bij wie dit een issue is/was, en zijn er oplossingen voorhanden?
@raven22 wat is je flowrate tijdens antivries-circulatie?
Herhaaldelijk geprobeerd om het netwerk te koppelen in de Quatt app, maar telkes krijg ik de "Error" melding. Handmatig SSID ingevoerd, soms staat hij in de lijst maar soms ook niet (en staat m'n oude WiFi er nog in).jj85 schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:42:
[...]
wat heb je allemaal al geprobeerd? Wifi netwerk vergeten / aanpassen in de Quatt app al geprobeerd?
De access point heeft 2.4/5/6GHz dus er zal vast een frequentie in zitten die de CiC wel lust...
Ik zie wel dat de CIC verbinding heeft gehad met het mesh access point. Heb voor nu maar ff vastgezet op die ene AP zodat hij niet probeert om met een andere te verbinden die buiten bereik is (zelfde SSID), maar mag nog niet baten. CiC nog geen reboot gegeven, ik geef het een half dagje en dan trek ik de stekker er maar ff uit om te resetten
[ Voor 5% gewijzigd door Struikrover op 16-11-2025 21:46 ]
Waarom nu niet resetten?Struikrover schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:45:
[...]
Herhaaldelijk geprobeerd om het netwerk te koppelen in de Quatt app, maar telkes krijg ik de "Error" melding. Handmatig SSID ingevoerd, soms staat hij in de lijst maar soms ook niet (en staat m'n oude WiFi er nog in).
De access point heeft 2.4/5/6GHz dus er zal vast een frequentie in zitten die de CiC wel lust...
Ik zie wel dat de CIC verbinding heeft gehad met het mesh access point. Heb voor nu maar ff vastgezet op die ene AP zodat hij niet probeert om met een andere te verbinden die buiten bereik is (zelfde SSID), maar mag nog niet baten. CiC nog geen reboot gegeven, ik geef het een half dagje en dan trek ik de stekker er maar ff uit om te resetten
Heeft je wifi dezelfde ssid en pass als de oude? Mogelijk dat hij dat niet fijn vindt?
Misschien zijn die verschillende smaken juist het probleem. Heb het hier ook wel eens gehad met 'slimme' apparaten. Probeer eens een enkel 2.4Ghz Ssid (geen 5 o 6 GHz erbij)Struikrover schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:45:
[...]
WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Zo'n Deco heeft ook een setting voor IoT netwerk. Die heb ik ook en alleen op 2.4ghz gezet.
Dank voor de tips! Het vastzetten op 2.4GHz en roaming tussen units uitzetten hielp uiteindelijk, daarna wilde de CiC het juiste netwerk joinen! SSID en password waren anders, maar blijkbaar is hij een tikje kieskeurig.
Thanks voor de IoT network tip, ga ik voor andere doeleinden eens uitproberen
Thanks voor de IoT network tip, ga ik voor andere doeleinden eens uitproberen
WPB: Atlantic Explorer V5Erveetwee schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:23:
Ergens eerder zijn er een aantal posts voorbij gekomen van all electric installaties mbv e-cv en losse warmtepompboiler. Kan ze met de zoekfunctie niet terugvinden. Weet iemand zo waar ik moet zoeken?
Ben voor benieuwd naar afwegingen van welke warmtepomp en welke e-cv en kostenplaatje.
Makkelijk te installeren, prima prijs en veel positieve ervaringen op de Atlantic Explorer serie.
e-cv: nvt. Heb de CV vervangen door een doorstroomverwarmer (3kW). Meer als backup (bijv als beide HP gelijktijdig gaan defrosten straks), de Duo setup zou het hier >99% moet kunnen oppakken.
Kosten zijn gering en het installeren is leuk
Was totaal zo'n 3k kwijt (inclusief alle nodige materialen, koppelingen (heb nog wel een stapel over), elektra, kabels etc)
offtopic:
Mazzeltje; kreeg begin vd maand nog 725 euro subsidie terug voor de WPB
Mazzeltje; kreeg begin vd maand nog 725 euro subsidie terug voor de WPB
die is 400 tijdens de periode dat pomp 2 99watt aangeeftjj85 schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:44:
@raven22 wat is je flowrate tijdens antivries-circulatie?
Dat was me nog niet opgevallen maar zou ook niet zo moeten zijn toch?
Idd, die zou minimaal moeten draaien.raven22 schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:28:
[...]
die is 400 tijdens de periode dat pomp 2 99watt aangeeft
Dat was me nog niet opgevallen maar zou ook niet zo moeten zijn toch?
Had mogelijk soortgelijk probleem. Één van beide waterpompen had intern defect, daardoor kende die alleen standje maximaal. Dus mijn antivries zat zelfs op 800L/h...
Het verbruik van de waterpomp wordt niet door de Quatt buitenunit gemeten, het is een benadering op basis van uitsturing (of terugkoppeling pomp). Wat dat betreft kan ik die 99w nog niet helemaal plaatsen...
het echte verbruik ligt op 10w voor elke warmtepomp, misschien dat een defecte pomp een hoger wattage triggert in de benaderingjj85 schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:33:
[...]
Idd, die zou minimaal moeten draaien.
Had mogelijk soortgelijk probleem. Één van beide waterpompen had intern defect, daardoor kende die alleen standje maximaal. Dus mijn antivries zat zelfs op 800L/h...
Het verbruik van de waterpomp wordt niet door de Quatt buitenunit gemeten, het is een benadering op basis van uitsturing (of terugkoppeling pomp). Wat dat betreft kan ik die 99w nog niet helemaal plaatsen...
ik zal support eens inlichten
Kijk ik even hier, zie ik zomaar 40-50W per HP in antivriesmodus.raven22 schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:37:
[...]
het echte verbruik ligt op 10w voor elke warmtepomp, misschien dat een defecte pomp een hoger wattage triggert in de benadering
ik zal support eens inlichten
Na even zoeken de dader gevonden. De crankcase heater van de compressor vraagt ook zo'n 40W. Nu ze beiden weer uit staan is het weer zoals verwacht
Kijk, dat zag ik bij mij zojuist ook. Snapte er niets van. Geen flow, maar wel rond de 50watt pakken. Control mode 98.jj85 schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:55:
[...]
Kijk ik even hier, zie ik zomaar 40-50W per HP in antivriesmodus.
Na even zoeken de dader gevonden. De crankcase heater van de compressor vraagt ook zo'n 40W. Nu ze beiden weer uit staan is het weer zoals verwacht![]()
[Afbeelding]
Hier tekenen aub ......
bij mij is 1 pomp 99 watt en de ander ruim 10.jj85 schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:55:
[...]
Kijk ik even hier, zie ik zomaar 40-50W per HP in antivriesmodus.
Na even zoeken de dader gevonden. De crankcase heater van de compressor vraagt ook zo'n 40W. Nu ze beiden weer uit staan is het weer zoals verwacht![]()
[Afbeelding]
mijn kWh meter geeft echter 20 watt
Indien de compressor uit staat en de buitentemperatuur laag, dan wordt die crankcase heater actief.CPM schreef op zondag 16 november 2025 @ 23:02:
[...]
Kijk, dat zag ik bij mij zojuist ook. Snapte er niets van. Geen flow, maar wel rond de 50watt pakken. Control mode 98.
Hij staat nu net weer aan.
Op het eerst gezicht: 30 minuten aan; 20 minuten uit; enz enz
Ik heb dat met versie 1.0 niet. Buitentemp nu 1.55 graad, maar verbruik blijft stabiel op 9 watt liggen.jj85 schreef op zondag 16 november 2025 @ 23:14:
[...]
Indien de compressor uit staat en de buitentemperatuur laag, dan wordt die crankcase heater actief.
Hij staat nu net weer aan.
Op het eerst gezicht: 30 minuten aan; 20 minuten uit; enz enz
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
De eerste koude nacht hier in de Achterhoek is achter de rug. Goede test om te kijken hoe de Quatt V2 Duo zich houdt in combinatie met de vloerverwarming.
Omdat ik nogal last had van een Quatt die op te hoog vermogen draaide met overshoots tot gevolg, had ik de Quatts op "Silent" staan. Tot mijn verbazing is vannacht de CV aangeslagen om iets bij te verwarmen zodat in totaal 6kW in een uur geleverd kon worden, Quatt leverde hierbij 5,69 kW warmte. In het uur daarvoor kwam ik uit op een COP van 2,3, best wel zorgelijk.
Ik had toch wel verwacht dat de V2 duo meer zou kunnen leveren dan dat. Nu de Quatts op "Library" gezet en kijken of dit verschil maakt.
Ander punt waar ik vannacht tegen aan ben gelopen is de watertemperatuur: deze is incidenteel opgelopen tot 37 graden afgelopen nacht. Dit terwijl de buitentemperatuur kort bijna de 1 graden heeft aangetikt maar grootste deel van de nacht tussen de 3 en 5 graden was. Met een relatief koudere periode in het vooruitzicht geeft mij dat niet veel vertrouwen in combinatie met een pomploze verdeler. Wat overigens ook frustreert is dat de Quatt (in combinatie met de T6R) maar blijft verwarmen met relatief hoge watertemperaturen waardoor ik nu op 20,4 graden zit ipv rond 20 graden setpoint.
Een deel van dit probleem wordt waarschijnlijk opgelost door het aanpassen van de radiatoren boven zodat deze ook kunnen meedraaien (ik kan deze nu niet inregelen waardoor ze ongeveer de hele flow in beslag nemen ten koste van de vloerverwarming).
Beste oplossing zou hier echter zijn dat de maximale watertemperatuur ingesteld kan worden in de Quatt app. Wordt daarmee het setpoint niet bereikt als het echt koud is (wat ik me afvraag bij constante watertemperatuur van 35 graden), dan kan ik voor de benedenverdieping de airco inschakelen als bijverwarmer. Liever iets te koud of de airco aan dan een kapotte vloer. @Quatt Support is het mogelijk dat dit wordt aangepast?
Andere oplossing zou eventueel de OTGW zijn. Iemand die weet of het vastzetten van de control setpoint op bv 35 graden werkt in combinatie met de CiC? Idealiter geldt het dan enkel als maximum en niet als streven om zo snel mogelijk op die temperatuur te komen (als bv 28 graden genoeg is om setpoint te bereiken).
Omdat ik nogal last had van een Quatt die op te hoog vermogen draaide met overshoots tot gevolg, had ik de Quatts op "Silent" staan. Tot mijn verbazing is vannacht de CV aangeslagen om iets bij te verwarmen zodat in totaal 6kW in een uur geleverd kon worden, Quatt leverde hierbij 5,69 kW warmte. In het uur daarvoor kwam ik uit op een COP van 2,3, best wel zorgelijk.
Ik had toch wel verwacht dat de V2 duo meer zou kunnen leveren dan dat. Nu de Quatts op "Library" gezet en kijken of dit verschil maakt.
Ander punt waar ik vannacht tegen aan ben gelopen is de watertemperatuur: deze is incidenteel opgelopen tot 37 graden afgelopen nacht. Dit terwijl de buitentemperatuur kort bijna de 1 graden heeft aangetikt maar grootste deel van de nacht tussen de 3 en 5 graden was. Met een relatief koudere periode in het vooruitzicht geeft mij dat niet veel vertrouwen in combinatie met een pomploze verdeler. Wat overigens ook frustreert is dat de Quatt (in combinatie met de T6R) maar blijft verwarmen met relatief hoge watertemperaturen waardoor ik nu op 20,4 graden zit ipv rond 20 graden setpoint.
Een deel van dit probleem wordt waarschijnlijk opgelost door het aanpassen van de radiatoren boven zodat deze ook kunnen meedraaien (ik kan deze nu niet inregelen waardoor ze ongeveer de hele flow in beslag nemen ten koste van de vloerverwarming).
Beste oplossing zou hier echter zijn dat de maximale watertemperatuur ingesteld kan worden in de Quatt app. Wordt daarmee het setpoint niet bereikt als het echt koud is (wat ik me afvraag bij constante watertemperatuur van 35 graden), dan kan ik voor de benedenverdieping de airco inschakelen als bijverwarmer. Liever iets te koud of de airco aan dan een kapotte vloer. @Quatt Support is het mogelijk dat dit wordt aangepast?
Andere oplossing zou eventueel de OTGW zijn. Iemand die weet of het vastzetten van de control setpoint op bv 35 graden werkt in combinatie met de CiC? Idealiter geldt het dan enkel als maximum en niet als streven om zo snel mogelijk op die temperatuur te komen (als bv 28 graden genoeg is om setpoint te bereiken).
Hier was ook de eerste keer het daggemiddelde (vandaag) onder de 4, en ik zie een dip tot 2,7 in de COP. V2 Duo, wel met T11 radiatoren (deze upgrade staat voor volgende zomer op het programma). COP is nu weer >4, die dip
was enkel het koudste uurtje. Water is niet aan de 40 gekomen, dus valt me toch wel een beetje tegen. Kunnen het defrosts zijn (buiten T was onder de 2 graden in dat uurtje)?
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
@BrentBrent schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:43:
Hier was ook de eerste keer het daggemiddelde (vandaag) onder de 4, en ik zie een dip tot 2,7 in de COP. V2 Duo, wel met T11 radiatoren (deze upgrade staat voor volgende zomer op het programma). COP is nu weer >4, die 2,7 was enkel het koudste uurtje. Water is niet aan de 40 gekomen, dus valt me toch wel een beetje tegen. Kunnen het defrosts zijn (buiten T was onder de 2 graden in dat uurtje)?
Bedoel je dat de watertemp onder of boven de 40 is gebleven??
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Onder. Max 39,5 (zelfde uurtje als cop=2,7), nu 34 en zakkende.harv schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:33:
[...]
@Brent
Bedoel je dat de watertemp onder of boven de 40 is gebleven??
Doet me afvragen of ik bij -7 COP=2 nog wel ga halen
We zullen zien deze winter! Iig wordt de volgende beter ivm beter afgifte.
[ Voor 32% gewijzigd door Brent op 17-11-2025 09:46 ]
Het is logisch dat de Quatt de CV inschakelt als je hem op silent hebt staan.Hambo schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:36:
De eerste koude nacht hier in de Achterhoek is achter de rug. Goede test om te kijken hoe de Quatt V2 Duo zich houdt in combinatie met de vloerverwarming.
Advies is om je stooklijn op te vragen en/of aan te laten passen.
En zoals je zelf ook al aangeeft: je afgifte systeem is niet goed in balans. Dus daar zou ik mij eerst op focussen.
Probeer ook meer inzicht te krijgen in wat het systeem doet, mogelijk loggen via Home Assistant?
En de T6 verwarmt idd een beetje hoger dan ingesteld, dat kan voor en nadelen hebben. Zeker met een traag systeem zoals vloerverwarming krijgt daardoor meer overshoots.
Probeer één ding tegelijk op te lossen want je verhaal schiet nu een beetje alle kanten op.
Hier tekenen aub ......
Het niet kunnen ingeven van een maximum water temperatuur vind ik het grootste gemisHambo schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:36:
@Quatt Support Graag met spoed oppakken , dit maakt het voor mensen met een openverdeler, of alleen maar lage temp verwarming een stuk makkelijker / efficienter
Als je last hebt van overshoots door een quatt die te snel naar te hoog vermogen gaat, dan is er grote kans dat je warmteverlies te hoog staat ingesteld.Hambo schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:36:
Alleen quatt support kan dit op je veroek bijstellen
In combinatie met vloerverwarming is 0,4 graad overschoot niet schokkend. Dat is gewoon een beetje inherent aan een traag werkend afgiftesysteem. Een bandbreedte van +/- 0,5 graad is normaal, maar kan ook meer zijn, denk aan plotselinge buitentemp daling/stijging of veel zoninstraling.Hambo schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:36:
Wat overigens ook frustreert is dat de Quatt (in combinatie met de T6R) maar blijft verwarmen met relatief hoge watertemperaturen waardoor ik nu op 20,4 graden zit ipv rond 20 graden setpoint.
Maar als Hambo nog aan de radiatoren gaat knutselen zou ik daar eerst even op wachten. Het heeft niet zoveel nut om nu de stooklijn te laten aanpassen, en dat daarna mogelijk weer te moeten doen.raven22 schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:51:
[...]
Als je last hebt van overshoots door een quatt die te snel naar te hoog vermogen gaat, dan is er grote kans dat je warmteverlies te hoog staat ingesteld.
Alleen quatt support kan dit op je veroek bijstellen
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Wij hebben sinds deze zomer ons huis (uit eind jaren 50) verbouwd met daarbij op de benedenverdieping vloerisolatie (schuimbeton) met vloerverwarming (de draaiknop op de verdeler staat op 40 graden). Verder dubbelglas en spouwmuurisolatie. Bovenverdieping is nog wel met radiatoren (met thermostaatknoppen). Het is een hoekhuis met oppervlakte van totaal zo'n 180M².
Na de verbouwing ook een Quatt hybrid duo genomen icm de bestaande Remeha cv ketel. Sinds oktober staat de thermostaat (HoneyWell T6) overdag op 18,5 (weekend 19) en 's nachts op 17. Die gaat dan om 6:00 uur naar 17,5gr, 7:00 uur naar 18gr en 8:00 uur naar 18,5 gr. 's Avonds gaat ie dan nog een halve graad hoger en om 23:00 uur weer naar 17gr.
De afgelopen 2 maanden is de gemiddelde COP 4,9 en 4,8 en is er in oktober 142KWh elektriciteit gebruikt (=700KWh warmte door Quatt). November is tot nu toe 165KWh elektriciteit verbruikt (=790KWh warmte door Quatt). Gasverbruik is er nog nauwelijks. Hij is 2 keer aangeslagen. Een keer nadat we een weekje op vakantie waren (=thermostaat laag gezet) en de thermostaat bij thuiskomst weer is aangezet. En vorige week is ie een keer kort aangeslagen, wat ik niet helemaal kan verklaren, maar daar zal het systeem ws. een reden voor hebben gehad.
Omdat het warmtepompverhaal (en vloerverwarming) allemaal nieuw is voor ons heb ik me natuurlijk wel ingelezen, maar ik heb nog geen goed beeld of we alles nu 'goed' doen. Het is in huis iig wel comfortabel warm, dus daar heb ik niks over te klagen. Ik zie dat er in dit topic erg veel kennis is over Quatt. Ben benieuwd of men aan de hand van de info die ik verstrekt heb kan beoordelen of we alles goed hebben ingericht of dat er aandachtspunten zijn.
(of is er nog andere info uit de app die ik moet delen om een goed beeld te krijgen?)
Na de verbouwing ook een Quatt hybrid duo genomen icm de bestaande Remeha cv ketel. Sinds oktober staat de thermostaat (HoneyWell T6) overdag op 18,5 (weekend 19) en 's nachts op 17. Die gaat dan om 6:00 uur naar 17,5gr, 7:00 uur naar 18gr en 8:00 uur naar 18,5 gr. 's Avonds gaat ie dan nog een halve graad hoger en om 23:00 uur weer naar 17gr.
De afgelopen 2 maanden is de gemiddelde COP 4,9 en 4,8 en is er in oktober 142KWh elektriciteit gebruikt (=700KWh warmte door Quatt). November is tot nu toe 165KWh elektriciteit verbruikt (=790KWh warmte door Quatt). Gasverbruik is er nog nauwelijks. Hij is 2 keer aangeslagen. Een keer nadat we een weekje op vakantie waren (=thermostaat laag gezet) en de thermostaat bij thuiskomst weer is aangezet. En vorige week is ie een keer kort aangeslagen, wat ik niet helemaal kan verklaren, maar daar zal het systeem ws. een reden voor hebben gehad.
Omdat het warmtepompverhaal (en vloerverwarming) allemaal nieuw is voor ons heb ik me natuurlijk wel ingelezen, maar ik heb nog geen goed beeld of we alles nu 'goed' doen. Het is in huis iig wel comfortabel warm, dus daar heb ik niks over te klagen. Ik zie dat er in dit topic erg veel kennis is over Quatt. Ben benieuwd of men aan de hand van de info die ik verstrekt heb kan beoordelen of we alles goed hebben ingericht of dat er aandachtspunten zijn.
(of is er nog andere info uit de app die ik moet delen om een goed beeld te krijgen?)
Als ik jou was zou ik denk ik toch eens kijken of ik de verwarming in de ketel uit kan zetten.Hambo schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:36:
Vanwege enkele redenen:
- 5.69KWh vs 6 KWh is een vrij klein verschil, dus deze draagt niet super veel bij, het verschill zal waarschijnlijk 0.1 of maximaal 0.2 graad zijn.
- Als de CV de watertemperatuur (te) ver omhoog brengt, daalt de efficientie van de Quatts.
- Je geeft al aan dat je overshoots hebt. Dat kun je verminderen door op Building87 te draaien, maar dan moet je uiteraard wel zien te voorkomen dat de ketel het voor je verpest.
- Het verschil tussen Building87 en een hogere stand is qua opgewekt vermogen mogelijk kleiner dan je zou denken. Draaien op laag vermogen zorgt voor een hogere COP, en daarmee win je een deel van het vermogen terug. Mijn Quatt 1.0 (single) maakte een klein uurtje geleden 3.3KW aan warmte, met een COP van 7.5 op 450 watt (buitentemp van 5.5). Nu doet deze 550 watt met een COP van 6.5 voor een vermogen van 3.6KW. Vermogen dus 8% omhoog, verbruik maar liefst 22% (ok, toegegeven, dat zit natuurlijk ook voor een deel in de watertemperatuur die in dat uur verder is opgelopen).
Zeker bij dit soort temperaturen kan draaien op laag vermogen het verschil maken tussen wel en geen ijsvorming op de Quatt. Bij ijsvorming zie je elk uur een defrost, waarna het eerste half uur vrij efficient gedraaid wordt, en daarna de efficientie hard afneemt.
Ik zou dan ook echt eens proberen wat de ketel uitzetten en draaien op Building87 voor je doet. Zakt de temperatuur in huis dan kun je dat altijd nog ongedaan maken.
Ook hier enkele nieuwe ervaringen in deze eerste koude nacht.
Een duo op silent gedraaid, en vanaf 23.00 uur 0,4 kamertemp kouder tot 01.00 uur. Gevolg de duo gaat zich uit de naad werken om het huis op temp te houden en schakelt zelfs de cv ketel bij. Verbruikt ook bijna per uur 0,01 m3 gas. Niet veel, maar toch,.......... net te veel; de stekker van de cv ketel ligt eruit, dus verkeerde meting. (v 1.5, dus meting onder cv ketel)
Ik heb een tado v3+ thermostaat, waarin bij Instellingen zit "geautomatiseerde optimalisatie", die kun je instellen, en stelt daarmee de watertemperatuur in. Ik heb die vast ingesteld op 40 graden en dat maximum zie je terug in JSON, die temperatuur (control setpoint in JSON thermostat) komt ook niet hoger, wel ooit lager.
Heeft dat nou invloed? Nee, maar eens even op 30 gezet in de v3+ >> temperatuur in controlsetpoint in JSON blijft op 30 op dit moment, watertemperatuur loopt echter gewoon door naar 40. Volgens mij wordt er dus niet naar gekeken wat die thermostaat zegt. (in mijn situatie, oude aan/uit ketel.)
Let wel op, het wijzigen van de optimalisatieinstelling veroorzaakt een thermostaatreset, waarop de quatt natuurlijk wel reageert.
Een duo op silent gedraaid, en vanaf 23.00 uur 0,4 kamertemp kouder tot 01.00 uur. Gevolg de duo gaat zich uit de naad werken om het huis op temp te houden en schakelt zelfs de cv ketel bij. Verbruikt ook bijna per uur 0,01 m3 gas. Niet veel, maar toch,.......... net te veel; de stekker van de cv ketel ligt eruit, dus verkeerde meting. (v 1.5, dus meting onder cv ketel)
Ik heb een tado v3+ thermostaat, waarin bij Instellingen zit "geautomatiseerde optimalisatie", die kun je instellen, en stelt daarmee de watertemperatuur in. Ik heb die vast ingesteld op 40 graden en dat maximum zie je terug in JSON, die temperatuur (control setpoint in JSON thermostat) komt ook niet hoger, wel ooit lager.
Heeft dat nou invloed? Nee, maar eens even op 30 gezet in de v3+ >> temperatuur in controlsetpoint in JSON blijft op 30 op dit moment, watertemperatuur loopt echter gewoon door naar 40. Volgens mij wordt er dus niet naar gekeken wat die thermostaat zegt. (in mijn situatie, oude aan/uit ketel.)
Let wel op, het wijzigen van de optimalisatieinstelling veroorzaakt een thermostaatreset, waarop de quatt natuurlijk wel reageert.
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
0.01 m3 gas... Kan het zijn dat de Quatt ging defrosten? Het default gedrag was (in ieder geval vroeger) dat bij een defrost de cv ketel iets aan warmte toevoegt, en ik meen me te herinneren dat dat bij velen precies op die 0.01 m3 uitkwam.harv schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:14:
Ook hier enkele nieuwe ervaringen in deze eerste koude nacht.
Niet als de stekker eruit is,onlinaius schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:28:
[...]
0.01 m3 gas... Kan het zijn dat de Quatt ging defrosten? Het default gedrag was (in ieder geval vroeger) dat bij een defrost de cv ketel iets aan warmte toevoegt, en ik meen me te herinneren dat dat bij velen precies op die 0.01 m3 uitkwam.
Hoe stel je je dat voor als er meer vermogen het huis in moet? De flow ligt vast op 800 L/h. Nog los van dat Quatt niks aan settings wil doen. De enige parameter die je van Quatt mag aanpassen is gewenste kamertemperatuur. Voor de rest regelt Quatt het, is het idee. Dit request gaat er nooit komen.sinovenator schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:47:
[...]
Het niet kunnen ingeven van een maximum water temperatuur vind ik het grootste gemis
@Quatt Support Graag met spoed oppakken , dit maakt het voor mensen met een openverdeler, of alleen maar lage temp verwarming een stuk makkelijker / efficienter
10 liter gas is hooguit 0,09 kWh. Daar doe je weinig mee zou ik denken.onlinaius schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:28:
[...]
0.01 m3 gas... Kan het zijn dat de Quatt ging defrosten? Het default gedrag was (in ieder geval vroeger) dat bij een defrost de cv ketel iets aan warmte toevoegt, en ik meen me te herinneren dat dat bij velen precies op die 0.01 m3 uitkwam.
Is gewoon een meetverschil tussen de uitgaande watertemp HP2 en de temp-sensor onder de CV (aangezien de CV van @harv uitgeschakeld is)Brent schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:55:
[...]
10 liter gas is hooguit 0,09 kWh. Daar doe je weinig mee zou ik denken.
Ik heb liever dat bv in de nacht als de voor mij gewenste water temp bereikt is het huis iets afkoelt dan dat het de water temp verhoogt zodat de vloer alleen maar meer moet bij mengen om niet te warm te wordens020506 schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:53:
[...]
Hoe stel je je dat voor als er meer vermogen het huis in moet? De flow ligt vast op 800 L/h. Nog los van dat Quatt niks aan settings wil doen. De enige parameter die je van Quatt mag aanpassen is gewenste kamertemperatuur. Voor de rest regelt Quatt het, is het idee. Dit request gaat er nooit komen.
( als vb bij een hybride verdeler ) of als dat de vloer veel te warm wordt ( als bij een open verdeler )
Nu gaat soms de water temp ineens heel erg omhoog als het volgens de CIC te lang duurt of als de temp in huis net te veel onder setpoint daalt.
Zoals vannacht bv, doordat hij iets aan overshoot had gisteravond was de Quatt gestopt met draaien. Hij gaat dan pas weer aan als de kamer temp onder de setpoint gaat . Met als gevolg dat eerst de basis weer moet opwarmen , wat een tijdje duurt, Dit vind de Quatt te lang duren of hij zakt nog 0.1 a 0,2 graden en schaalt op
met als gevolg een (te) hoge water temp.
Daarnaast vraag ik niet om een vaste water temp, maar een max temp om in te kunnen stellen, net zoals dat dat op bijna alle cv ketels kan.
[ Voor 5% gewijzigd door sinovenator op 17-11-2025 12:23 ]
Die vraag is niet zo eenduidig te berekenen. Allereerst kan het ivm apparatuur (of een hard limit op minimale COP) wenselijk zijn. Maar in brede zin hangt de vermogensvraag ook af van snelheid: moet de temperatuur binnen 1 minuut bereikt worden of mag 4 uur ook? Pas dat weet je hoeveel watt je moet leverens020506 schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:53:
[...]
Hoe stel je je dat voor als er meer vermogen het huis in moet?
Ik snap wat je wilt. Helaas is wat je wilt niet mogelijk met (alleen) een Quatt. Die probeert de ingestelde temperatuur te halen en te houden. Vermogen kun je nog een beetje inperken met de sound slider.sinovenator schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:09:
[...]
Ik heb liever dat bv in de nacht als de voor mij gewenste water temp bereikt is het huis iets afkoelt dan dat het de water temp verhoogt zodat de vloer alleen maar meer moet bij mengen om niet te warm te worden
( als vb bij een hybride verdeler ) of als dat de vloer veel te warm wordt ( als bij een open verdeler )
Nu gaat soms de water temp ineens heel erg omhoog als het volgens de CIC te lang duurt of als de temp in huis net te veel onder setpoint daalt.
Zoals vannacht bv, doordat hij iets aan overshoot had gisteravond was de Quatt gestopt met draaien. Hij gaat dan pas weer aan als de kamer temp onder de setpoint gaat . Met als gevolg dat eerst de basis weer moet opwarmen , wat een tijdje duurt, Dit vind de Quatt te lang duren of hij zakt nog 0.1 a 0,2 graden en schaalt op
met als gevolg een (te) hoge water temp.
Je kunt nog met Home Assistant proberen om dit te regelen. Kan waarschijnlijk wel, maar kost wel wat moeite.
Zijn er al mensen die behalve uitlezen ook de regeling al buiten Quatt om beinvloeden? Ik dacht dat dat nog niet gebeurde. In elk geval is de stand van automatisering misschien wat voor de nieuwe TSs020506 schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:25:
[...]
Je kunt nog met Home Assistant proberen om dit te regelen. Kan waarschijnlijk wel, maar kost wel wat moeite.
Ik heb het niet eens over opwarmen en de snelheid waar mee dit gaat. Ik heb het over op temperatuur houden. Als het 5 graden is buiten en de Quatt haalt de watertemperatuur die je hebt ingesteld, maar huis koelt af. Mag Quatt dan de watertemperatuur niet laten oplopen?Brent schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:22:
[...]
Die vraag is niet zo eenduidig te berekenen. Allereerst kan het ivm apparatuur (of een hard limit op minimale COP) wenselijk zijn. Maar in brede zin hangt de vermogensvraag ook af van snelheid: moet de temperatuur binnen 1 minuut bereikt worden of mag 4 uur ook? Pas dat weet je hoeveel watt je moet leverenDat is een comfort-vraag, die je met een instelling kunt opvragen. Ik stelde al 'eco' voor dit weekend, je kunt ook denken aan reactief aan het andere eind. Zie je auto die misschien ook een sport-stand kent. Dit kan best eens overeenkomen met de geluidsstand die Quatt al uitvraagt, maar dat is vooral een voorbeeld van hoe Quatt het zou kunnen aanvliegen.
Er zijn mensen die nachtverlaging uitzetten bij een bepaalde buitentemperatuur, dat voorkomt ook hoge watertemperaturen.
Jazeker. Kijk hier maar eens rond: Ervaringen met Quatt en HA en andere DomoticaBrent schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:29:
[...]
Zijn er al mensen die behalve uitlezen ook de regeling al buiten Quatt om beinvloeden? Ik dacht dat dat nog niet gebeurde. In elk geval is de stand van automatisering misschien wat voor de nieuwe TS
Al gaat wel alles via de CiC. Dus je probeert de CiC voor de gek houden zodat deze doet wat je wil.
[ Voor 10% gewijzigd door s020506 op 17-11-2025 12:35 ]
Als jij bijv een vloer zonder mengverdeler hebt dan wil je idd al te hoge temperaturen vermijden, ook als daarmee het berekende vermogen niet gehaald kan worden. De V2 kan tot 70 graden geloof ik, je kunt dan dingen kapot krijgen toch? En je wil wss niet op zulke vloeren lopens020506 schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:32:
[...]
Ik heb het niet eens over opwarmen en de snelheid waar mee dit gaat. Ik heb het over op temperatuur houden. Als het 5 graden is buiten en de Quatt haalt de watertemperatuur die je hebt ingesteld, maar huis koelt af. Mag Quatt dan de watertemperatuur niet laten oplopen?
De vraag is hoeveel hysterese je acceptabel vind: misschien krijg ik maar een dip van een halve graad voor een bepaalde T-beperking, en vind ik dat de beter COP wel waard.
dat een WP iets kan, betekent nog niet dat het zomaar gebeurt.Brent schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:36:
[...]
Als jij bijv een vloer zonder mengverdeler hebt dan wil je idd al te hoge temperaturen vermijden, ook als daarmee het berekende vermogen niet gehaald kan worden. De V2 kan tot 70 graden geloof ik, je kunt dan dingen kapot krijgen toch? En je wil wss niet op zulke vloeren lopen
even aangenomen dat de thermostaat in dezelfde ruimte hangt als de vvw zonder mengverdeler (& dus ook zonder thermostaatknop die dicht kan lopen), dan is het bijzonder knap om de temperatuur zo omhoog te krijgen
WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ik snap dat je met een open verdeler hoge temperaturen wilt vermijden. Alleen is het idee van Quatt dat er iets de verwarming regelt waar jij verder niks aan hoeft in te stellen. Quatt raadt zelf een open verdeler ook af, omdat ze niet kunnen garanderen dat de temperatuur laag genoeg blijft.Brent schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:36:
[...]
Als jij bijv een vloer zonder mengverdeler hebt dan wil je idd al te hoge temperaturen vermijden, ook als daarmee het berekende vermogen niet gehaald kan worden. De V2 kan tot 70 graden geloof ik, je kunt dan dingen kapot krijgen toch? En je wil wss niet op zulke vloeren lopen
De vraag is hoeveel hysterese je acceptabel vind: misschien krijg ik maar een dip van een halve graad voor een bepaalde T-beperking, en vind ik dat de beter COP wel waard.
Ik had aanvankelijk hetzelfde fenomeen: VV mengverdeler redelijk terughoudend had ingesteld (veel bijmengen) en thermostaatkraan op 40C ofzo. Als de kamertemp dan niet binnen pakweg 3u ofzo gehaald werd gooide de CiC de watertemp omhoog naar 50-55C ofzo, met als gevolg dat er juist minder water de vloer in ging. Nu bijmenging vrijwel dicht gezet, thermostaatkraan op 45C en VV pomp een tikje hoger. Werkt sindsdien perfect. Je doel is om zoveel mogelijk warmte in de vloer te kunnen krijgen, 40-45C ingaande watertemp is voor de gemiddelde vloer prima te doen.sinovenator schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:09:
[...]
Ik heb liever dat bv in de nacht als de voor mij gewenste water temp bereikt is het huis iets afkoelt dan dat het de water temp verhoogt zodat de vloer alleen maar meer moet bij mengen om niet te warm te worden
Aanvullend heb ik een kamertemperatuurschema waarbij ik gedurende de nacht langzaam de temp afbouw, zodat de WP nog wel zo veel mogelijk langzaam blijft draaien en dus de vloer nog wel een beetje op temperatuur houdt. Je moet dat echt in kleine stapjes doen. Vanaf de ochtend laat ik hem dan wel weer wat sneller opwarmen (ivm beschikbare stroom van zonnepanelen en het feit dat de COP overdag hoger is, ivm hogere buitentemp) Ik heb een Tado thermostaat en die kun je met 0,1 C instellen. Werkt best oke.
De Quatt heeft een parameter genaamd thermostat.otFtControlSetpoint dat volgens mij de max watertemp is? De max watertemp kan ik bij de Tado ingeven, en de waarde van deze parameter verandert dan mee, echter niet 1 op 1, dus zeker ben ik er niet van (en daarnaast kan de CiC het dus over-rulen bij te lang niet halen van de gewenste kamertemp).Daarnaast vraag ik niet om een vaste water temp, maar een max temp om in te kunnen stellen, net zoals dat dat op bijna alle cv ketels kan.
Dit over-rulen van de max watertemp is voor mij ook de reden om te blijven werken met een mengverdeler met eigen pomp, ipv geheel open verdeler. Liever geen 55C water in de vloer...
Nu gebeurt het dus wel 'zomaar', want je hebt er geen directe controle op. Dat zou handig zijn om wel te hebben.Toby-Wan schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:45:
[...]
dat een WP iets kan, betekent nog niet dat het zomaar gebeurt.
Met een zeer eenvoudige instelling zouden ze dat natuurlijk best kunnen, is wat ik bedoel. Scheelt weer de nadelen van gesloten verdelers.s020506 schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:48:
[...]
Quatt raadt zelf een open verdeler ook af, omdat ze niet kunnen garanderen dat de temperatuur laag genoeg blijft.
Zojuist reactie teruggekregen van Quatt.netappie schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:04:
[...]
Ja, dat moet. Quatt doet een inschatting van het warmteverlies van je woning bij een bepaalde koude buitentemperatuur en gebruikt dat om je warmtepomp de juiste hoeveelheid energie te laten leveren die continu afhankelijk is van de binnen en buitentemperatuur en natuurlijk de gewenste temperatuur.
Voor elke vierkante meter dubbel glas die je door HR++ vervangt gaat het warmteverlies grofweg zo'n 1,5W per graad verschil met buiten omlaag. Dus als je 1 m2 vervangt, het binnen 20 graden is en buiten 0 graden is, dan laat dat stukje glas al 30W minder door. Dus hoe meer vierkante meters, hoe groter de besparing.
Overigens is het maar een grove schatting. HR++ laat de UV straling van de zon naar binnen, maar reflecteert infrarood straling (wat normaal gesproken naar buiten ontsnapt) en het effect daarvan is soms groter dan de cijfertjes doen vermoeden.
Neem dus even contact op met Quatt en stuur desnoods de factuur mee zodat ze de berekening van het glas zelf kunnen doen. En hun eerste schatting kon er ook al naast zitten, dus ik neem aan dat ze het gedrag van de CiC ook goed mee kunnen nemen in een nieuwe warmteverlies instelling.
Ze geven aan dat het systeem zich automatisch aanpast op de nieuwe situatie en verder gewoon werkt zoals het hoort.
Dus schijnbaar hoeft dat tegenwoordig allemaal niet meer.
Ja, ik beinvloed de regeling buiten Quatt om via een eigen besturing op de ingestelde temperatuur op de thermostaat. Door het verschil tussen de ingestelde temperatuur en de kamertemperatuur continu te beinvloeden kun jij buiten de Quatt regeling om de warmtepomp op iedere gewenste stand laten draaienBrent schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:29:
[...]
Zijn er al mensen die behalve uitlezen ook de regeling al buiten Quatt om beinvloeden? Ik dacht dat dat nog niet gebeurde. In elk geval is de stand van automatisering misschien wat voor de nieuwe TS
@bundit Misschien nog wel een een extra toelichting hierop hoe ik het benaderd heb.Flesym schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:55:
[...]
Bij mij loopt eea prima. De Diyless is master dus als deze aan gaat MAG de CIC wat doen, als hij uit gaat MOET de CIC stoppen conform protocol. Op warmere dagen zie ik dat de CIC eerder aan gaat dan de Diyless wat resulteert dat alleen de Quatt pomp gaat draaien. De laatste 4 dagen is de buitentemperatuur echter onder de 9 graden en draait de Quatt inmiddels 4 dagen vol continue. Ik zie niet snel verschillen behalve dat jij als ik het goed zie de buitentemperatuur via MQTT voedt en ik deze via de weather API afneem.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41{ "sleepDisable": false, "otPrint": false, "heatSensFail": false, "loopMaxModLvl": true, "telemetryEn": true, "usePerceivTemp": false, "HaStatePeriod": 30, "OtMqttOut": 0, "HeatingAlgo": 1, "OutTempSrc": 4, "DispActBright": 150, "DispDimBright": 90, "DispDimTout": 20, "DispOffTout": 0, "RoomSpMin": 16, "RoomSpMax": 25, "IntSensOffs": 234, "ExtSensOffs": 0, "tempSource": 2, "mqttPort": 1883, "mqttTimeout": 200, "chLimit": 60, "chMin": 0, "manualSetpoint": 0, "roomTempFilter": 0.00833, "pidKi": 0.01, "pidKp": 30, "roomSp": 20.5, "dhwSp": 60, "sensorFailSp": 65, "locationLat": "locationLng": "HysteresisTop": 0.3, "HysteresisBot": 0.1, "CurveOffset": 46.94338, "CurveSlope": -1.485749, "RoomSpStep": 0.1, "chMode": "heat", "dhwMode": "water", "bleSensorAddr": "a4:c1:38:58:44:fd",
1) Een WP levert een trage verwarming dus snelle veranderingen hebben geen zin.
2) Verwarmen is een lineair proces, hier is het hele stooklijnprincipe op gebaseerd.
Dus ik heb in eerste instantie de stooklijn van mijn huis bepaald (los van wat er bij Quatt is ingesteld). Vervolgens heb ik in HA een extra sensor gemaakt die mijn stooklijn vertaalt naar een temperatuur gebaseerd op de realtime buitentemperatuur (gele lijn). Die lijn is heel grillig en als ik die gebruik reageert de Quatt nerveus. Dus ipv de CIC deze grillige input te geven heb ik ervoor gekozen om op de Diyless voor de buitentemperatuur de weather API te gebruiken. Hiermee voed ik de CIC via de Diyless niet met een grillige input maar iedere X minuten met een gemiddelde buitentemperatuur (witte lijn). De Quatt neemt deze ongewijzigd over (tweede witte lijn). Als resultaat wat ik zie is dat de CIC voor de warmteafgifte (oranje lijn) deze witte lijn volgt.
En daarmee is het resultaat dat de 'Quatt water uit' (groene lijn) vrij goed de gewenste stooklijn volgt met als resultaat een stabiele huis temperatuur.
:strip_exif()/f/image/9Hb9HSDraaS3hA3CjF66TXqt.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik moet er wel bij zeggen:
- ik heb een a-typisch huis, redelijk geïsoleerd en met veel invloed van wind
- mijn afgiftesysteem (alleen radiatoren) is goed ingeregeld
- ik stabiliseer extra door de heatboostersnelheid per radiator te sturen
- onder de 9⁰C draait mijn Quatt 7x24 en onder de 0⁰C moet de CV regelmatig bijspringen
[ Voor 4% gewijzigd door Flesym op 17-11-2025 15:48 ]
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Er zijn best wat eenvoudige instellingen die ik graag zou willen hebben bij de Quatt. Stooklijn bijvoorbeeld, dat je het zelf kan aanpassen. Of bodemplaatverwarming aan of uit, want die heeft ook heel de nacht voor niks aan gestaan. Of otFtChEnabled altijd aan kunnen zetten.Brent schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:03:
[...]
Met een zeer eenvoudige instelling zouden ze dat natuurlijk best kunnen, is wat ik bedoel. Scheelt weer de nadelen van gesloten verdelers.
Nogmaals, ik snap dat je het wel het wil. Ik denk gewoon niet dat het er komt
Die suckt wel echt met de v1. Aansturing zit ook op de firmware van de buitenunit. Dus ook niet zomaar aan te passen...s020506 schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:19:
[...]
Of bodemplaatverwarming aan of uit, want die heeft ook heel de nacht voor niks aan gestaan.
Niet de CIC rechtstreeks, maar door de thermostaat (in mijn geval de tado V3+) met homeassistant aan te sturen kun je al veel van het gedrag beinvloeden.Brent schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:29:
[...]
Zo heb ik een automatisering met een automatisch oplopend schema, waarbij de thermostaat altijd 0,1 hoger staat dan de actuele temperatuur (met een instelbaar maximum). Er is dus altijd minimale warmtevraag.
Nu het kouder is duurt het met 0,1 hoger wel lang voordat de temperatuur in huis oploopt. Dit los ik op door in de automatisering in te stellen dat de vraagtempertuur altijd 0,3 hoger is dan de actuele temperatuur. Dan zie je dat de CIC de quatt sneller naar een hoger vermogen stuurt.
Deze is bv van afgelopen zaterdag:
[ Voor 17% gewijzigd door raven22 op 17-11-2025 13:38 ]
Zijn er meer mensen die de Quatt Hybrid Duo (propaan versie) hebben laten installeren op een 2X16A zekering in combinatie met 1 werkschakelaar (4polig) ipv alles op 1 fase en beveiligd met een 20A? Ik heb zelf een 3x25A hoofdzekering en wil een betere onderverdeling hebben om overbelasting te voorkomen.
Ik heb 't zo gedaan (op 1 16A bkar 3-fase groep. de 1-fase schakelaar is voor AE):marsiethemarsie schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:14:
Zijn er meer mensen die de Quatt Hybrid Duo (propaan versie) hebben laten installeren op een 2X16A zekering in combinatie met 1 werkschakelaar (4polig) ipv alles op 1 fase en beveiligd met een 20A? Ik heb zelf een 3x25A hoofdzekering en wil een betere onderverdeling hebben om overbelasting te voorkomen.
[Afbeelding]
/f/image/TP99WH5eirXOZkUJ01iGQgl7.png?f=fotoalbum_large)
Wat jij voorstelt was wat ook had gekund in overleg met de Quatt verkoper hier.
Zit bij mij op 1 groep. Lijkt me ook makkelijk te kunnen.marsiethemarsie schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:14:
[Afbeelding]
Ik ben het er ook zeker mee eens, tezamen met meer instelmogelijkheden voor de userBrent schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:03:
[...]
Nu gebeurt het dus wel 'zomaar', want je hebt er geen directe controle op. Dat zou handig zijn om wel te hebben.
[...]
Met een zeer eenvoudige instelling zouden ze dat natuurlijk best kunnen, is wat ik bedoel. Scheelt weer de nadelen van gesloten verdelers.
Wat ik bedoel, als je goede randcondities oplegt in zowel vraagtemperatuur als afgifte (zoals bijvoorbeeld raven22 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"), gaat er niet ineens 70 graden water door het systeem
Bij mij is afgelopen weekend de Quatt Duo v1.5 geplaatst. Ik heb een 16A 3-fasen automaat gebruikt, met elke Quatt aan een aparte fase, om exact dezelfde reden De werkschakelaar buiten die de monteurs meebrachten was al 3-fasen, dus geen probleem.marsiethemarsie schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:14:
[Afbeelding]
Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe
Is dat nieuw? Dat je de werkschakelaar niet meer zelf hoeft te regelen?balblas schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:10:
[...]
De werkschakelaar buiten die de monteurs meebrachten was al 3-fasen.
Afgelopen weekend is bij mij de Quatt Duo v1.5 geplaatst. Ik had al een Bosch Tronic Heat 3500-9 (9kW) e-CV (aangesloten op 3x400/230V), dus ben nu full-electricErveetwee schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:23:
Ergens eerder zijn er een aantal posts voorbij gekomen van all electric installaties mbv e-cv en losse warmtepompboiler. Kan ze met de zoekfunctie niet terugvinden. Weet iemand zo waar ik moet zoeken?
Ben voor benieuwd naar afwegingen van welke warmtepomp en welke e-cv en kostenplaatje.
De sales van Quatt wilde er in eerste instantie niet aan, want ze konden de besparing op gas niet garanderen... Na wat overleg en nadat ik aangaf me bewust te zijn van de inefficiëntie van de e-CV toch goedkeuring gekregen. Uiteraard in de Quatt app de gas-prijs zo hoog mogelijk gezet (€10/m3) en de verwarmingsoptie op duurzaam zodat de e-CV eigenlijk nooit aan gaat. Het systeem verwarmt een bijgebouw dat goed geïsoleerd is en alleen vloerverwarming heeft. In de praktijk zal de Quatt het meestal met 1 unit redden, maar gezien het geringe prijsverschil toch voor de Duo gekozen.
De Bosch e-CV is ingesteld zodat deze maximaal maar 1 van de 3 elementen gebruikt, oftewel maximaal 3kW (oftewel 13A). De e-CV wisselt telkens tussen de 3 elementen om de levensduur van de relais te verlengen, dus alle 3 de fasen worden om en om gebruikt. De e-CV heeft alleen een simpele aan/uit aansturing en een instelbare max. temperatuur. Het vermogen is dus niet traploos regelbaar.
Beide Quatt WPs zitten op hun eigen fase, dus zelfs met beide WPs en de e-CV op vol vermogen kom ik niet boven de 25A op 1 fase.
Wij hebben ook 2 EVs, de laadpaal is voorlopig nog begrensd op 10A. Dat ga ik nog aanpassen zodat de laadpaal 'slim' wordt en 16A gebruikt zolang er ruimte is op de 3x25A max van onze aansluiting. Vooral als de zon schijnt zal dat vaak het geval zijn want we hebben ook 84 zonnepanelen.
Als ik nu opnieuw hetzelfde zou doen zou ik de Bosch e-CV vervangen door een 1-fase doorstroomverwarmer en deze samen met de beide WPs elk op hun eigen fase zetten voor load-balancing.
De thermostaat is een Tado V3+.
Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe
Nee, je kunt kiezen of zij de elektra doen of zelf. Koste mij €299 om het door Quatt te laten doen (incl. schakelmateriaal en kabel).jj85 schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:15:
[...]
Is dat nieuw? Dat je de werkschakelaar niet meer zelf hoeft te regelen?
Zeker, maar nu heeft Quatt helemaal een apart apparaat (de CiC) levert, en in elk geval ambities om daar een soort eigen home (energy) automation platformpje van te maken, is het toch niet gek dat je direct bepaalde randvoorwaarden zou kunnen invoeren, ipv de CiC daartoe te manipuleren. Even uitzoomend: je hebt een deel regeling in wp zelf, een thermostaat, CiC, een HA server: hoeveel chips en logica hebben we nu nodig om elementaire parameters, zoals Tmax, in te regelen? Tuurlijk, ik snap dat zolang Quatt eea gesloten houd er niet veel keus is, maar het blijft behelpen.Toby-Wan schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:00:
[...]
Ik ben het er ook zeker mee eens, tezamen met meer instelmogelijkheden voor de user
Wat ik bedoel, als je goede randcondities oplegt in zowel vraagtemperatuur als afgifte (zoals bijvoorbeeld raven22 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"), gaat er niet ineens 70 graden water door het systeem
[ Voor 5% gewijzigd door Brent op 17-11-2025 15:57 ]
Volgens mij is het antwoord op deze case al een keer gegeven in dit topic.harv schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:14:
De kenners moeten maar corrigeren:
ControlSetpoint wordt genegeerd door de CiC en alleen gebruikt als de CV bij springt.
Volgens mij was dat het. En die setting in de app van de V3+ kon ook problemen geven maar ik weet niet meer in welke situatie.
Hier tekenen aub ......
Stooklijn heb ik onlangs laten verlagen naar 7000, daarmee merk ik wel verbetering in die zin dat er niet gelijk veel vermogen wordt gebruikt om te verwarmen. De ruime hysterese van de T6(R) vind ik ook wel fijn, het zit m meer in het gebruik van vermogen van Quatt (bv bij 0,4 over setpoint niet terug moduleren maar vrij veel vermogen gebruiken zodat 0,4 uiteindelijk 0,6 wordt etc.).CPM schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:45:
[...]
Het is logisch dat de Quatt de CV inschakelt als je hem op silent hebt staan.
Advies is om je stooklijn op te vragen en/of aan te laten passen.
En zoals je zelf ook al aangeeft: je afgifte systeem is niet goed in balans. Dus daar zou ik mij eerst op focussen.
Probeer ook meer inzicht te krijgen in wat het systeem doet, mogelijk loggen via Home Assistant?
En de T6 verwarmt idd een beetje hoger dan ingesteld, dat kan voor en nadelen hebben. Zeker met een traag systeem zoals vloerverwarming krijgt daardoor meer overshoots.
Probeer één ding tegelijk op te lossen want je verhaal schiet nu een beetje alle kanten op.
Goed idee, dit ga ik straks even doen. De V2 Duo zou het makkelijk moeten kunnen zonder CV ketel, blijkbaar was het vermogen te veel beperkt door silent modus, vannacht proberen met library. Overigens staat CV ketel op maximaal 35 graden dus dat voegt sowieso weinig toe.onlinaius schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:38:
[...]
Als ik jou was zou ik denk ik toch eens kijken of ik de verwarming in de ketel uit kan zetten.
Vanwege enkele redenen:
- 5.69KWh vs 6 KWh is een vrij klein verschil, dus deze draagt niet super veel bij, het verschill zal waarschijnlijk 0.1 of maximaal 0.2 graad zijn.
- Als de CV de watertemperatuur (te) ver omhoog brengt, daalt de efficientie van de Quatts.
- Je geeft al aan dat je overshoots hebt. Dat kun je verminderen door op Building87 te draaien, maar dan moet je uiteraard wel zien te voorkomen dat de ketel het voor je verpest.
- Het verschil tussen Building87 en een hogere stand is qua opgewekt vermogen mogelijk kleiner dan je zou denken. Draaien op laag vermogen zorgt voor een hogere COP, en daarmee win je een deel van het vermogen terug. Mijn Quatt 1.0 (single) maakte een klein uurtje geleden 3.3KW aan warmte, met een COP van 7.5 op 450 watt (buitentemp van 5.5). Nu doet deze 550 watt met een COP van 6.5 voor een vermogen van 3.6KW. Vermogen dus 8% omhoog, verbruik maar liefst 22% (ok, toegegeven, dat zit natuurlijk ook voor een deel in de watertemperatuur die in dat uur verder is opgelopen).
Zeker bij dit soort temperaturen kan draaien op laag vermogen het verschil maken tussen wel en geen ijsvorming op de Quatt. Bij ijsvorming zie je elk uur een defrost, waarna het eerste half uur vrij efficient gedraaid wordt, en daarna de efficientie hard afneemt.
Ik zou dan ook echt eens proberen wat de ketel uitzetten en draaien op Building87 voor je doet. Zakt de temperatuur in huis dan kun je dat altijd nog ongedaan maken.
Ik snap wat je zegt en Quatt heeft inderdaad bij het adviesgesprek aangegeven dat ze een mengverdeler adviseren. Maar eigenlijk is dit van de zotte toch? Ze verkopen een warmtepomp die zo efficient mogelijk is met een lage watertemperatuur en dan wordt er een mengverdeler geadviseerd waardoor je warmer water dan nodig kan gaan maken.s020506 schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:48:
[...]
Ik snap dat je met een open verdeler hoge temperaturen wilt vermijden. Alleen is het idee van Quatt dat er iets de verwarming regelt waar jij verder niks aan hoeft in te stellen. Quatt raadt zelf een open verdeler ook af, omdat ze niet kunnen garanderen dat de temperatuur laag genoeg blijft.
Ik had de indruk dat in mijn vorige huis de Remeha iSense control setpoint wel als maximale watertemperatuur gold, maar helemaal zeker weten doe ik dat niet meer.
Even met betrekking tot de radiatoren: de radiatoren boven gaan naar mijn verwachting sowieso helpen, slaapkamers worden wat warmer (comfort) en er lekt minder warmte naar boven. Beneden hangen in alle ruimtes ook nog radiatoren. De kamer waar de thermostaat momenteel geplaatst is draait een T33 radiator mee, in de overige ruimtes (keuken en woonkamer) de T22 radiatoren nog niet. Gaat het zin hebben om deze ook mee te laten draaien? Ik heb ze in de keuken een keer open gedraaid en probleem was toen dat het daar te warm werd en dat de thermostaat in de andere kamer dit (uiteraard) niet corrigeerde. Zouden jullie er geld in steken (thermostaatkraan moeten worden aangepast zodat deze ingeregeld kunnen worden) of gaat dit geen zin hebben? Thermostaat heb ik liever niet in de keuken (ivm warmte van het koken) en in de woonkamer (meeste zon instraling + airco die kan bij verwarmen).
Afgifte is afgifte, en hoe meer je hebt hoe lager de water-T kan blijven en dus beter. Wat is er tegen een thermostaat in ruimten die anders verwarmd worden (bijv keuken)? Die zet dan, en dat wil je lijkt me, de radiator dicht, zodat het er niet te warm wordt. In elk geval is een simpele tussenoplossing misschien: zet de radiatoren alleen open in de winter, wanneer je elke watt extra kunt gebruiken.Hambo schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:31:
[...]
Even met betrekking tot de radiatoren: de radiatoren boven gaan naar mijn verwachting sowieso helpen, slaapkamers worden wat warmer (comfort) en er lekt minder warmte naar boven. Beneden hangen in alle ruimtes ook nog radiatoren. De kamer waar de thermostaat momenteel geplaatst is draait een T33 radiator mee, in de overige ruimtes (keuken en woonkamer) de T22 radiatoren nog niet. Gaat het zin hebben om deze ook mee te laten draaien? Ik heb ze in de keuken een keer open gedraaid en probleem was toen dat het daar te warm werd en dat de thermostaat in de andere kamer dit (uiteraard) niet corrigeerde. Zouden jullie er geld in steken (thermostaatkraan moeten worden aangepast zodat deze ingeregeld kunnen worden) of gaat dit geen zin hebben? Thermostaat heb ik liever niet in de keuken (ivm warmte van het koken) en in de woonkamer (meeste zon instraling + airco die kan bij verwarmen).
Met twee losse groepen op verschillende fases zit je ook met twee aardlekschakelaren. De nul draden mag je zover ik weet niet samenbrengen in 1 werkschakelaar. Drie fase aardlekautomaat en 1 fase niet gebruiken kan wel. Dat draait hier al bijna een jaar zonder problemen.marsiethemarsie schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:14:
[Afbeelding]
Hier komt waterzijdig inregelen aan te pas. Je flow (800 of 100 L/h) wordt verdeeld over al je afgifte. Dat wil je zoveel mogelijk in balans hebben zodat de retourtemperatuur overal redelijk gelijk is, maar met name niet te klein. Bijvoorbeeld een radiator waar het 35 graden in gaat en 34 graden uit komt. Als het te klein is ergens dan stroomt het water er te hard doorheen en koelt het te weinig af, terwijl als het beter verdeeld werd overal iets minder afkoelt maar hier juist meer.Hambo schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:31:
[...]
Een plek waar zo'n "te klein" verschil plaatsvindt noemen we een kortsluiting: Water gaat "bijna ongebruikt" weer terug naar de warmtepomp en drijft zo de watertemperatuur op. Daarnaast zorgt de balans ervoor dat overal daadwerkelijk warmte afgegeven wordt, en niet dat radiatoren dicht bij de bron (ketel of WP) alle flow opslikken (want dichtbij, dus water heeft weinig weerstand) terwijl radiatoren verder weg in huis niks krijgt (ver weg, veel afstand af te leggen, dus veel weerstand).
Maar het temperatuurverschil mag opzich wel "te groot" zijn. Je zou het liefst overal gelijk zien (bijvoorbeeld alles 35 -> 30 als er ~5 kW aan warmte geproduceerd wordt), maar hier merk je dus dat die keukenradiator teveel warmte afgeeft nu. Door hem te knijpen (minder water doorheen laten stromen) gaat hij gewoon minder warmte afgeven. Het is niet zo erg als die dan 35 -> 25 graden maakt als je daarmee zorgt dat hij niet teveel warmte afgeeft.
Met een 4 polige werkschakelaar kan je de nul gewoon gescheiden houden. Of het mag of niet, laat ik maar in het middenRickvdT schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:56:
[...]
Met twee losse groepen op verschillende fases zit je ook met twee aardlekschakelaren. De nul draden mag je zover ik weet niet samenbrengen in 1 werkschakelaar. Drie fase aardlekautomaat en 1 fase niet gebruiken kan wel. Dat draait hier al bijna een jaar zonder problemen.
Als je wel de zelf geregistreerde temperatuur wilt gebruiken is het het overwegen waard om een rolling average te gebruiken. Ik heb 2 rolling average sensoren ingesteld (elektriciteitsverbruik / teruglevering afgelopen 15 minuten en temperatuur afgelopen 24 uur).Flesym schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:06:
Dus ipv de CIC deze grillige input te geven heb ik ervoor gekozen om op de Diyless voor de buitentemperatuur de weather API te gebruiken.
Hiermee worden je automations een stuk minder gevoelig voor tijdelijke uitschieters (bijv de zon die achter een wolk ging, of een korte hevige bui).
Ik heb dit probleem opgelost door minimumtemperaturen aan te geven per uur. De vraagtemperatuur wordt door HA standaard 0.2 boven de huidige temperatuur gehouden (0.4 bij teruglevering van zonnestroom). Om te voorkomen dat de Quatt de hele dag op laag niveau blijft draaien, en daardoor de gewenste temperatuur aan het eind van de dag niet gehaald wordt loopt de minimum temperatuur ook over de dag op, zodat bij een hogere warmtevraag de vraagtemperatuur en de actuele temperatuur verder uit elkaar gaan lopen, waardoor de Quatt extra vermogen gaat leveren.raven22 schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:35:
Nu het kouder is duurt het met 0,1 hoger wel lang voordat de temperatuur in huis oploopt. Dit los ik op door in de automatisering in te stellen dat de vraagtempertuur altijd 0,3 hoger is dan de actuele temperatuur. Dan zie je dat de CIC de quatt sneller naar een hoger vermogen stuurt.
Hi allemaal,
Nu dat het koud aan het worden, is mijn Quatt weer goed begonnen met 317Hz (of in die regio) geluiden maken. We hebben het voor nu maar op de zachtste stand gezet, zodat de Quatt fysiek niet meer op de 950 Watt input kracht kan komen, waar het geluid vaak begint.
Ik heb Quatt benadert, maar die benoemen dat het “normaal” werkgeluid is. Complete onzin natuurlijk. Ik weet dat anderen hier ook last van hebben, of in ieder geval last van hebben gehad. Wat is de stand van zaken nu bij jullie? Heeft Quatt units vervangen met hun nieuwe model en zo ja, heeft dat geholpen? Ik zou graag willen polsen wat ik van Quatt kan verwachten (mochten ze al iets willen doen). Ik zit nog in de garantie dus zou nog rechten moeten hebben, in ieder geval in theorie.
Alvast bedankt allen!
EDIT: Anders ook gelijk een volgende vraag, is het mogelijk om ervoor te zorgen dat Quatt de CV ketel niet meer aan kan zetten? Ik heb geprobeerd om het in de app aan te passen (prijs van gas naar 10,- per kuub en max C02 besparing aan), maar tevergeefs. Wij gebruiken Home Assistant om de gewenste temperatuur op 0.2 graden boven de huidige kamertemperatuur te zetten, tot een max van 21 graden. Als wij de sound slider op zacht zetten gaat bij ons gelijk de ketel aan, terwijl wij het helemaal niet erg vinden als de temperatuur wat lager dan 21 graden gaat.
Nu dat het koud aan het worden, is mijn Quatt weer goed begonnen met 317Hz (of in die regio) geluiden maken. We hebben het voor nu maar op de zachtste stand gezet, zodat de Quatt fysiek niet meer op de 950 Watt input kracht kan komen, waar het geluid vaak begint.
Ik heb Quatt benadert, maar die benoemen dat het “normaal” werkgeluid is. Complete onzin natuurlijk. Ik weet dat anderen hier ook last van hebben, of in ieder geval last van hebben gehad. Wat is de stand van zaken nu bij jullie? Heeft Quatt units vervangen met hun nieuwe model en zo ja, heeft dat geholpen? Ik zou graag willen polsen wat ik van Quatt kan verwachten (mochten ze al iets willen doen). Ik zit nog in de garantie dus zou nog rechten moeten hebben, in ieder geval in theorie.
Alvast bedankt allen!
EDIT: Anders ook gelijk een volgende vraag, is het mogelijk om ervoor te zorgen dat Quatt de CV ketel niet meer aan kan zetten? Ik heb geprobeerd om het in de app aan te passen (prijs van gas naar 10,- per kuub en max C02 besparing aan), maar tevergeefs. Wij gebruiken Home Assistant om de gewenste temperatuur op 0.2 graden boven de huidige kamertemperatuur te zetten, tot een max van 21 graden. Als wij de sound slider op zacht zetten gaat bij ons gelijk de ketel aan, terwijl wij het helemaal niet erg vinden als de temperatuur wat lager dan 21 graden gaat.
[ Voor 26% gewijzigd door Rofid op 17-11-2025 17:45 ]
Zou je deze automation willen delen? Een HA YAML is primaonlinaius schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:18:
[...]
De vraagtemperatuur wordt door HA standaard 0.2 boven de huidige temperatuur gehouden (0.4 bij teruglevering van zonnestroom).
Ze verkopen geen warmtepomp die zo efficiënt mogelijk is. Ze verkopen een warmtepomp die met zo weinig mogelijk moeite operationeel is. Het ding wordt (op soms de meest onmogelijke plaats) neergezet, aangesloten, de stekker erin en gaan. Niks afregelen. En niet kijken of de installatie goed of efficiënt werkt. Bij de gemiddelde klant eerst het huis warm en zegt de app dat je gruwelijk aan het besparen bent. Iedereen bij. Door zo weinig mogelijk te doen tijdens de installatie is (was?) het ding redelijk scherp aan de prijs.Hambo schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:31:
[...]
Ik snap wat je zegt en Quatt heeft inderdaad bij het adviesgesprek aangegeven dat ze een mengverdeler adviseren. Maar eigenlijk is dit van de zotte toch? Ze verkopen een warmtepomp die zo efficient mogelijk is met een lage watertemperatuur en dan wordt er een mengverdeler geadviseerd waardoor je warmer water dan nodig kan gaan maken.
Ik zie dit als een creatieve manier om zelf je stooklijn te limiteren, een soort pleisterplakken. Maar dan met risico dat de CV er bij moet komen, of dat je in de ochtend in een koud huis zit omdat ie zijn setpoint niet haalt.Hambo schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:31:
[...]
Stooklijn heb ik onlangs laten verlagen naar 7000, daarmee merk ik wel verbetering in die zin dat er niet gelijk veel vermogen wordt gebruikt om te verwarmen. De ruime hysterese van de T6(R) vind ik ook wel fijn, het zit m meer in het gebruik van vermogen van Quatt (bv bij 0,4 over setpoint niet terug moduleren maar vrij veel vermogen gebruiken zodat 0,4 uiteindelijk 0,6 wordt etc.).
[...]
blijkbaar was het vermogen te veel beperkt door silent modus, vannacht proberen met library.
[...]
Je geeft zelf al aan dat ie te aggressief verwarmt, dat kun je dus voorkomen door de stooklijn te laten aanpassen.
Hier tekenen aub ......
Heeft iemand dit al eens eerder gezien? ControlSetpoint boven ingestelde temperatuur, PowerInput 9W ipv de gebruikelijke 5W en de Quatt is uit:
:strip_exif()/f/image/h1agJ34JgxZ41bziyBkckAx7.jpg?f=fotoalbum_large)
De Quatt is ook lang blijven werken bij een kamertemperatuur van ruim 20,9 graden.
:strip_exif()/f/image/h1agJ34JgxZ41bziyBkckAx7.jpg?f=fotoalbum_large)
De Quatt is ook lang blijven werken bij een kamertemperatuur van ruim 20,9 graden.
[ Voor 7% gewijzigd door pietjm op 17-11-2025 19:35 ]
NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Antivriescirculatie; de waterpomp draait op minimale toeren. Gaat aan bij buitentemp <6grC; niks nieuwspietjm schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:34:
Heeft iemand dit al eens eerder gezien? ControlSetpoint boven ingestelde temperatuur, PowerInput 9W ipv de gebruikelijke 5W en de Quatt is uit:
[Afbeelding]
Zie je ook aan controlmode 98
Flow is dusdanig laag dat je waarschijnlijk niks op de flowmeter ziet.
ControlSetpoint doet nagenoeg niks in de CiC regeling. CiC bepaald het allemaal zelf wel. Dus daar moet je niet te lang naar blijven kijken.
[ Voor 12% gewijzigd door jj85 op 17-11-2025 19:44 ]
Die ControlMode 98 had ik even over het hoofd gezien. Maar bij alle eerdere discussies met de servicedesk van Quatt was het altijd zo dat het ControlSetpoint naar 10 ging met een T6 en daarna direct de Quatt uitging. Daar heb ik ook grafieken van.jj85 schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:42:
[...]
Antivriescirculatie; de waterpomp draait op minimale toeren. Gaat aan bij buitentemp <6grC; niks nieuws![]()
Zie je ook aan controlmode 98
Flow is dusdanig laag dat je waarschijnlijk niks op de flowmeter ziet.
ControlSetpoint doet nagenoeg niks in de CiC regeling. CiC bepaald het allemaal zelf wel. Dus daar moet je niet te lang naar blijven kijken.
De combinatie van een setpoint hoger dan de ingestelde temperatuur en een niet werkende Quatt is voor mij nieuw. Ik heb kort geleden overigens nog aan de servicedesk geschreven in een nieuwe discussie dat ik vind dat de CiC slimmer moet zijn dan de thermostaat en dat dus deze voor mij nieuw combinatie moet kunnen. Wellicht toch iets aangepast in de CiC? Ik heb versie 3.14.0.
Inmiddels is het ControlSetpoint gewijzigd in 26. Verder hetzelfde.
NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
In het kort bij een T6:pietjm schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:54:
[...]
Die ControlMode 98 had ik even over het hoofd gezien. Maar bij alle eerdere discussies met de servicedesk van Quatt was het altijd zo dat het ControlSetpoint naar 10 ging met een T6 en daarna direct de Quatt uitging. Daar heb ik ook grafieken van.
De combinatie van een setpoint hoger dan de ingestelde temperatuur en een niet werkende Quatt is voor mij nieuw. Ik heb kort geleden overigens nog aan de servicedesk geschreven in een nieuwe discussie dat ik vind dat de CiC slimmer moet zijn dan de thermostaat en dat dus deze voor mij nieuw combinatie moet kunnen. Wellicht toch iets aangepast in de CiC? Ik heb versie 3.14.0.
Inmiddels is het ControlSetpoint gewijzigd in 26. Verder hetzelfde.
CSP <10grC is Quatt uit
CSP >10grC is Quatt bepaalt zelf op basis van temp en setpoint van thermostaat
CSP vele male hoger dan watertemperatuur (uit m'n hoofd 10 of 15grC) = CV erbij aan.
Nog nooit gezien: warmteopbrengst: -(MIN) 6 kw bij defrosten bij 1 quatt.
Het ene zie je plots, het andere verdwijnt plots. Het mededelen hiervan zou prettig zijn.
Het ene zie je plots, het andere verdwijnt plots. Het mededelen hiervan zou prettig zijn.
Ja, dat gaat wel met grof geschut.harv schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:09:
Plaatje hieronder is van afgelopen winter. Geel is het werkelijke (negatieve) vermogen. Blauw is hoe Quatt het destijds interpreteerde. Hopelijk geeft Quatt nu gewoon weer het juiste weer (=geel).
Dit is exact wat ik aan Quatt heb gevraagd om te doen. Dan zou de CiC pas een beetje slim zijn. Heeft tot nu toe bij mij nooit zo gewerkt.jj85 schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:03:
[...]
In het kort bij een T6:
Is bij andere mensen de flowrate ineens ook hoger dit seizoen? Het varieert ongeveer tussen de 975 hoog en 833 laag, ik heb een v1 met de flowmeter onder de cv. Vorig seizoen was het zo rond 825 750.
[ Voor 15% gewijzigd door rinkh op 17-11-2025 20:32 ]
NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen
Nee strak 800.rinkh schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:26:
Is bij andere mensen de flowrate ineens ook hoger dit seizoen? Het varieert ongeveer tussen de 975 hoog en 833 laag, ik heb een v1 met de flowmeter onder de cv. Vorig seizoen was het zo rond 825 750.
[Afbeelding]
Wat is je flow bij antivriescirculatie?
Hmm dat weet ik zo niet, keek toevallig weer eens naar mijn json en toen viel dit op. Nu is mijn systeem sowieso pure speculatie dus dit past wel in het straatjejj85 schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:32:
[...]
Nee strak 800.
Wat is je flow bij antivriescirculatie?
[ Voor 13% gewijzigd door rinkh op 17-11-2025 20:36 ]
NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen
Zet je thermostaat even uit en wacht tot hij op controlmode 98 springt.rinkh schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:35:
[...]
Hmm dat weet ik zo niet, keek toevallig weer eens naar mijn json en toen viel dit op
Die flow moet namelijk dan zeer laag zijn (vaak zelfs 0 op de flowmeter).
Als die (flink) hoger is, dan heb je mogelijk een kapotte waterpomp (eentje die niet meer goed naar de CiC luistert).
Alternatief is natuurlijk dat Quatt slimmer is geworden en de flow per huis gaat varieren
Ah check, ga ik ander moment even opnemen. Bedankt voor de tipjj85 schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:37:
[...]
Zet je thermostaat even uit en wacht tot hij op controlmode 98 springt.
Die flow moet namelijk dan zeer laag zijn (vaak zelfs 0 op de flowmeter).
Als die (flink) hoger is, dan heb je mogelijk een kapotte waterpomp (eentje die niet meer goed naar de CiC luistert).
Alternatief is natuurlijk dat Quatt slimmer is geworden en de flow per huis gaat varieren
Tikt ook best aan met soms 10-20 defrosts in een dag.jj85 schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:19:
[...]
Ja, dat gaat wel met grof geschut.
Plaatje hieronder is van afgelopen winter. Geel is het werkelijke (negatieve) vermogen. Blauw is hoe Quatt het destijds interpreteerde. Hopelijk geeft Quatt nu gewoon weer het juiste weer (=geel).
[Afbeelding]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ja. Ik zat vorig seizoen ergens tussen de 650 en de 680 (op de momenten dat de VVW in de badkamer niet aan stond), en nu zit ik rond de 770.rinkh schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:26:
[Afbeelding]
Ik zag net toevallig een flinke stoomwolk uit de Quatt(s) komen. Het was genoeg om de bewegingssenor van het floodlight te triggeren, anders had ik het nooit gezien in het donkerharv schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:09:
790-810.rinkh schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:26:
[Afbeelding]
Hier tekenen aub ......
Top, dankjewel!jj85 schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:10:
[...]
WPB: Atlantic Explorer V5
e-cv: nvt. Heb de CV vervangen door een …
Was totaal zo'n 3k kwijt
Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.
Misschien lees ik er te snel overheen, hoe verwarm je je tapwater?balblas schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:38:
[...]
Afgelopen weekend is bij mij de Quatt Duo v1.5 geplaatst. Ik had al een Bosch Tronic Heat 3500-9 (9kW) e-CV (aangesloten op 3x400/230V), dus ben nu full-electric.
Als ik nu opnieuw hetzelfde zou doen zou ik de Bosch e-CV vervangen door een 1-fase doorstroomverwarmer en deze samen met de beide WPs elk op hun eigen fase zetten voor load-balancing.
En waarom zou je n volgende keer kiezen voor n doorstroom verwarmer? Kosten, of andere overwegingen?
Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.
@Quatt Support Klopt dit? Past de CiC tegenwoordig zelf het geschatte warmteverlies van de woning aan als je alle ramen vervangt door HR++?Johnn schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:04:
[...]
Zojuist reactie teruggekregen van Quatt.
Ze geven aan dat het systeem zich automatisch aanpast op de nieuwe situatie en verder gewoon werkt zoals het hoort.
Dus schijnbaar hoeft dat tegenwoordig allemaal niet meer.
[ Voor 3% gewijzigd door netappie op 18-11-2025 07:18 ]
Dat zou de reden kunnen zijn van de verandering die ik merk. Kort geleden ook HR++ ramen beneden.netappie schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 07:16:
[...]
@Quatt Support Klopt dit? Past de CiC tegenwoordig zelf het geschatte warmteverlies van de woning aan als je alle ramen vervangt door HR++?
Thanks! Volgens mij vergelijkbaar E-schema als de WeHeat Flintjappo schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:58:
Voor de geinteresseerde een foto van het schema van de v2.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Twee verschillen tov de v1(.5) die opvallen.
Hogedrukschakelaar. Bij te hoge druk wordt de compressor spanningsloos gemaakt. (gerelateerd aan brandbaarheid van R290?)
:strip_exif()/f/image/jlBhxr3sZ9JeJCoikIiTcpxZ.png?f=user_large)
Een drain pan heater. Die zagen we laatst al ergens op de foto volgens mij (warmtelint in de afvoer).
Dat zouden dan de eerste tekenen zijn van enige slimmigheid van die CIC.pietjm schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:52:
[...]
Dat zou de reden kunnen zijn van de verandering die ik merk. Kort geleden ook HR++ ramen beneden.
(of een false positive)
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Je ziet het lint op de bovenste foto liggen onderin de warmtepomp.jj85 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:10:
[...]
[Afbeelding]
Een drain pan heater. Die zagen we laatst al ergens op de foto volgens mij (warmtelint in de afvoer).
1926, 135m2, Quatt v2, ATAG i28ec, Honeywell T6, radiators+vvw, 2800wp growatt, a++ energielabel, speedcomfort met zigbee plugs, uitgebreide Home Assistant setup
Die heeft het 1e model ook = bottom plate heater.jappo schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:40:
[...]
Je ziet het lint op de bovenste foto liggen onderin de warmtepomp.
Bedoelde deze: Hansie_P in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Die combi werkt bij mij al jaren prima. Gekoppeld op 2,4GHz. Roaming heb ik aan staan. Hoge prioriteit ook.Struikrover schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:36:
Ik heb vandaag m'n wifi in huis vervangen, door een TP-link Deco mesh setje. De CiC wil echter niet meer verbinden, ondanks dat hij er hemelsbreed 2 meter vanaf staat. Meer mensen bij wie dit een issue is/was, en zijn er oplossingen voorhanden?
Je zou kunnen testen met UTP kabel van Deco AP naar CiC.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Vannacht tijdens standby uur met buitentemp van 2 graden, was verbruik van mijn Q 1.0 mono volgens Quatt app 15kWh. Externe Homewizard stekker zag steady 13W. Dus jouw mismatch of hoge verbruik zie ik niet.raven22 schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:37:
Ik heb een duo v1.0
Het stroomverbruik in standby is 4-5 W per pomp en zodra de temperatuur onder de 7 graden komt gaat dit naar 9-10W per pomp. Tot zover alles normaal.
Echter bij pomp 2 wordt in de json en quatt app een stroomverbruik geregistreerd van 99W zolang beide pompen in standby zijn en de temperatuur onder de 7 graden is.
Het werkelijke stroomverbruik volgens mijn kWh meter is in die situatie echter gewoon 18-20W, zoals je zou mogen verwachten.
Zie de screenshots
Zijn er anderen die dit ook hebben? Quatt TD is het al een hele tijd aan het onderzoeken maar hebben tot nu toe geen oorzaak kunnen vinden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Die laatste, daar zie ik niets van. Mijn meeste bijschakelingen CV zijn als die delta <10 is.jj85 schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:03:
[...]
In het kort bij een T6:
CSP <10grC is Quatt uit
CSP vele male hoger dan watertemperatuur (uit m'n hoofd 10 of 15grC) = CV erbij aan.
En ik heb heel veel delta's > 15 waar de Quatt het alleen doet.
Waar heb jij dit gedrag gezien?
Reeks post van @m10tech vorige stookseizoen. Kan ze zo niet terugvinden 1 2 3SBL schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:53:
[...]
Die laatste, daar zie ik niets van. Mijn meeste bijschakelingen CV zijn als die delta <10 is.
En ik heb heel veel delta's > 15 waar de Quatt het alleen doet.
Waar heb jij dit gedrag gezien?
Edit: toch wel:
m10tech in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
[ Voor 23% gewijzigd door jj85 op 18-11-2025 10:58 ]
Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
:strip_exif()/f/image/Ze5csI6UPlLx6vaPIQoGPmqk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WVG1MW5NVlES87IOK3uEgup5.jpg?f=fotoalbum_large)