Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:12
Ik heb in maart 2025 HR++ laten plaatsen in mijn woning. Mijn Quatt heb ik in november 2024 gekregen. Moet Quatt nu iets veranderen aan de instellingen of hoeft dat niet?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Erik1805 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:40:
Ik heb in maart 2025 HR++ laten plaatsen in mijn woning. Mijn Quatt heb ik in november 2024 gekregen. Moet Quatt nu iets veranderen aan de instellingen of hoeft dat niet?
Dat is onbekend momenteel. Vraag het Quatt eens zou ik adviseren ;)

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

Zewatanejo

Fine Thanks!

Vorige week ik ook bij mij een Quatt hybrid duo geplaatst. De V2 versie.
Het hele proces verliep nog al rommelig. Ik werd de dag voor installatie gebeld dat de installateur ziek was. Verzoek vanuit Quatt of ze ook later op de dag zouden kunnen beginnen. Moest wel wat afspraken verzetten voor mn werk, maar prima dat kon ook vroeg in de ochtend.
Staan ze de volgende dag om 8.30 uur op de stoep, terwijl ik net op mn werk ben.. woon niet ver van mn werk, dus maar weer naar huis gegaan. Maar ja, wel vervelend.

Verder twee heel aardige mannen die zich verontschuldigden en uiteindelijk besloten om de installatie door te laten gaan. Bleek vervolgens dat de bestelde hoogwerker niet afgeleverd was/zou worden. Volgens de heren geen probleem, want ze konden er ook wel bij met de ladder.
Doordat de leidingen deels binnen door mn huis lopen duurde de installatie lang (tot laat in de avond), maar uiteindelijk werkt het allemaal.

Omdat ik wel extra moest betalen voor de hoogwerker, ligt er nu een verzoek bij Quatt om dat bedrag van de installatiekosten af te trekken. Echter laat een antwoord al wel een week op zich wachten helaas.

Nu de quatt bijna een week werkt en het ook kouder wordt vallen me wel een aantal zaken op. In de middag loopt de temperatuur in mijn huis vaak op doordat ik veel glas heb. Mn bij zonneschijn schakelt de quatt dus in de middag uit en slaat hij afhankelijk van de buitentemperatuur tussen 22.00 uur en 1.00 in de avond/nacht pas weer aan. Door dat de vloerverwarming traagt werkt draait de quatt vervolgens op hoog vermogen met als gevolg een overshoot in de loop van de ochtend. Het valt me ook op dat met name in de nacht de watertemperatuur hoog wordt. Tot wel 45 a 50 graden. Dat vind ik eigenlijk te hoog, want mijn vloerverwarming heeft opzich maar 38 graden nodig. Een max van 40 graden zou dus eigenlijk genoeg moeten zijn. Maar helaas kan je dat niet instellen.

Ik zag hier wel wat tips om via de thermostaat en/of home assistant om de quatt aan te sturen op steeds een kleine verhoging, zodat die op klein vermogen blijft draaien in de middag. Daar moet ik nog naar kijken, want ik heb nu een remeha qsense en geen HA. Als iemand tips heeft voor een goede thermostaat voor bij de HA, en hoe deze dips met overshoots goed in te regelen zijn, dan hoor ik het graag.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• jordy5
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:54
Zewatanejo schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:15:
Het hele proces verliep nog al rommelig. Ik werd de dag voor installatie gebeld dat de installateur ziek was. Verzoek vanuit Quatt of ze ook later op de dag zouden kunnen beginnen. Moest wel wat afspraken verzetten voor mn werk, maar prima dat kon ook vroeg in de ochtend.
Staan ze de volgende dag om 8.30 uur op de stoep, terwijl ik net op mn werk ben.. woon niet ver van mn werk, dus maar weer naar huis gegaan. Maar ja, wel vervelend.

Verder twee heel aardige mannen die zich verontschuldigden en uiteindelijk besloten om de installatie door te laten gaan. Bleek vervolgens dat de bestelde hoogwerker niet afgeleverd was/zou worden. Volgens de heren geen probleem, want ze konden er ook wel bij met de ladder.
Doordat de leidingen deels binnen door mn huis lopen duurde de installatie lang (tot laat in de avond), maar uiteindelijk werkt het allemaal.

Omdat ik wel extra moest betalen voor de hoogwerker, ligt er nu een verzoek bij Quatt om dat bedrag van de installatiekosten af te trekken. Echter laat een antwoord al wel een week op zich wachten helaas.

Nu de quatt bijna een week werkt en het ook kouder wordt vallen me wel een aantal zaken op. In de middag loopt de temperatuur in mijn huis vaak op doordat ik veel glas heb. Mn bij zonneschijn schakelt de quatt dus in de middag uit en slaat hij afhankelijk van de buitentemperatuur tussen 22.00 uur en 1.00 in de avond/nacht pas weer aan. Door dat de vloerverwarming traagt werkt draait de quatt vervolgens op hoog vermogen met als gevolg een overshoot in de loop van de ochtend. Het valt me ook op dat met name in de nacht de watertemperatuur hoog wordt. Tot wel 45 a 50 graden. Dat vind ik eigenlijk te hoog, want mijn vloerverwarming heeft opzich maar 38 graden nodig. Een max van 40 graden zou dus eigenlijk genoeg moeten zijn. Maar helaas kan je dat niet instellen.

Ik zag hier wel wat tips om via de thermostaat en/of home assistant om de quatt aan te sturen op steeds een kleine verhoging, zodat die op klein vermogen blijft draaien in de middag. Daar moet ik nog naar kijken, want ik heb nu een remeha qsense en geen HA. Als iemand tips heeft voor een goede thermostaat voor bij de HA, en hoe deze dips met overshoots goed in te regelen zijn, dan hoor ik het graag.
Ja ik hoop dat ze mogelijkheid bieden een max temperatuur in te stellen. Als de retourtemperatuur boven dit max komt, is het nutteloos om ook nog met CV bij te gaan stoken zoals hij nu vaak doet. De vloerverwarming gaat niet boven de 40-45 graden, dus temperatuur voorbij de 50 is zinloos.

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:47
jordy5 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:25:
[...]

Ja ik hoop dat ze mogelijkheid bieden een max temperatuur in te stellen. Als de retourtemperatuur boven dit max komt, is het nutteloos om ook nog met CV bij te gaan stoken zoals hij nu vaak doet. De vloerverwarming gaat niet boven de 40-45 graden, dus temperatuur voorbij de 50 is zinloos.
Niet als je bv boven ook nog radiatoren hebt.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:10
Zewatanejo schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:15:

Tado V3+ kun je met 0,1 programmeren en is lokaal (via homekit) toe te voegen aan homeassistant. Dus de tado api waar je moet voor betalen is niet nodig.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Meer mensen hier met problemen met het openen van hun app?

• jwjol
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:16
0xygen500 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:27:
Yep, hier ook.

• jj85
  • Nu online
@0xygen500 Denk hieraan gerelateerd
nieuws: Cloudflare heeft wereldwijde storing die veel apps en diensten treft

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xu-40CC-Dm4p12eTbXNdzLwlbEU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Evx6tipT4j8QOC8g2ACvd14T.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door jj85 op 18-11-2025 13:42 ]

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Was het vandaag geen firmware update dag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZ9vBgkF9zz58BxQgSKernwzlXU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/So9w1W7zTZGrULAq6Y2HTgkW.png?f=fotoalbum_large
Dit is dan het moment dat @Quatt Support in actie komt en zijn klanten informeert.

Hun Chatbot werkt hier ook niet meer.

[ Voor 38% gewijzigd door CPM op 18-11-2025 13:34 ]

Hier tekenen aub ......

• jj85
  • Nu online
CPM schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:30:
Was het vandaag geen firmware update dag?

[Afbeelding]

[...]

Dit is dan het moment dat @Quatt Support in actie komt en zijn klanten informeert.

Hun Chatbot werkt hier ook niet meer.
Niks aan de hand :+
https://status.quatt.io/ --> All Systems Operational

• jappo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:04

jappo

eens een prutser altijd ....

jj85 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:42:
[...]

Die heeft het 1e model ook = bottom plate heater.
Bedoelde deze: Hansie_P in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Die zit er bij mij niet op.

1927, 135m2, Quatt v2, ATAG i28ec, Honeywell T6, radiators+vvw, 2800wp growatt

• CPM
  • Niet online

CPM

jj85 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:34:
[...]

Niks aan de hand :+
https://status.quatt.io/ --> All Systems Operational
Heel bijzonder.....
7(8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZ0cYEU-zBfBEovyJVnQKkEt7g4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8OFJ4XK4q4XMrxrYGngx3Ofq.jpg?f=fotoalbum_large

Hier tekenen aub ......

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:56

SBL

0xygen500 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:27:
Mijn android-Quatt-app doet het gewoon. v1.44.0 (build 995)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• Erik1805
App opent wel maar staan geen gegevens meer in (iOS)

Update: opent nu ook niet meer :?

[ Voor 26% gewijzigd door Erik1805 op 18-11-2025 13:46 ]

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

• jordy5
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:54
pietjm schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:44:
[...]

Niet als je bv boven ook nog radiatoren hebt.
Nee, maar mijn radiatoren zijn allemaal op laag termperatuur ingericht. Daarbij, als de retour delta geen "warmte afgifte" weergeeft, dan zie ik op zich niet het nut om boven een instelbaar maximum te gaan. De Quatt kan zelf prima warm water tot 50 graden produceren. Als de retour dan ook 50 graden is, ga je toch niet de CV bijstoken.

• oheitmeijer
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Ik heb ook een quatt staan.
En het viel me op dat tijdens de cloudflare storing de pomp niet draait.
Zou het echt zo zijn dat de pomp zonder internet geen verwarming levert?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRoOU8N5GCJ-_lV6Qy-QH9otZ0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4QnhI80vqEcrDf8ak5f4nV2v.jpg?f=fotoalbum_large

• jj85
  • Nu online
oheitmeijer schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:48:
Zou het echt zo zijn dat de pomp zonder internet geen verwarming levert?[Afbeelding]
Nope. De Quart werking is niet afhankelijk van internet. Ik denk dat je een verkeerde conclusie trekt

• Johnn
  • Registratie: September 2023
  • Nu online
Erik1805 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:40:
Ik heb die vraag ook aan Quatt gesteld en ik kreeg als reactie dat de CiC enkele weken nodig heeft om opnieuw te leren hoe snel je huis opwarmt en afkoelt en zich vervolgens automatisch aanpast.
Of dit ook echt klopt weet ik niet.

• oheitmeijer
  • Nu online
jj85 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:50:
[...]

Nope. De Quart werking is niet afhankelijk van internet. Ik denk dat je een verkeerde conclusie trekt
Laten we het hopen, zou een nare verrassing zijn namelijk. Thanks voor de snelle reactie.

• jj85
  • Nu online
oheitmeijer schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:52:
[...]

Laten we het hopen, zou een nare verrassing zijn namelijk. Thanks voor de snelle reactie.
Die watertemperatuur van 50grC is overigens wel bijzonder... Zou met deze buitentemperatuur voor een gemiddelde woning best lager mogen liggen.

• oheitmeijer
  • Nu online
jj85 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:53:
[...]

Die watertemperatuur van 50grC is overigens wel bijzonder... Zou met deze buitentemperatuur voor een gemiddelde woning best lager mogen liggen.
Ja, lijkt mij ook, helaas kun je dat niet instellen in de app voorzover ik weet.

• Erik1805
Johnn schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:51:
[...]

Ik heb die vraag ook aan Quatt gesteld en ik kreeg als reactie dat de CiC enkele weken nodig heeft om opnieuw te leren hoe snel je huis opwarmt en afkoelt en zich vervolgens automatisch aanpast.
Ah oke. Ik heb de vraag ook maar even gesteld. Even afwachten wat ze zeggen.

• jj85
  • Nu online
oheitmeijer schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:54:
[...]

Ja, lijkt mij ook, helaas kun je dat niet instellen in de app voorzover ik weet.
Mogelijk is je afgiftesysteem dan niet goed ingeregeld of je thermostaat staat nog ingesteld alsof je een CV ketel hebt (stappen van >1 grC per uur bijv.)

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:13
Ik heb mijn WP nu op de stilste modus staan en als gevolg presteert hij qua COP een stuk beter, met lagere watertemp. Ik had hem lager gezet omdat dit het vermogen limiteert en ik het vermoeden heb dat m'n afgifte in de vloer niet optimaal is (niet warm genoeg wordt). Maar blijkt dat met lagere warmte de ruimte nog prima op temperatuur komt bij de huidige buitentemp. Dus voor mijn specifieke geval helpt het limiteren van het vermogen (bij gelijke temp op thermostaat).

Ik kan nu door de Cloudflare storing de app even niet openen, en Home Assistant heb ik net geüpdatet waardoor ik nog maar 2 dagen data heb, maar zodra de app het weer doet kan ik wel ff de waardes erbij zoeken

[ Voor 18% gewijzigd door Struikrover op 18-11-2025 15:23 ]

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:00
Struikrover schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:20:
Ik heb mijn WP nu op de stilste modus staan en als gevolg presteert hij qua COP een stuk beter, met lagere watertemp. Ik had hem lager gezet omdat dit het vermogen limiteert en ik het vermoeden heb dat m'n afgifte in de vloer niet optimaal is (niet warm genoeg wordt). Maar blijkt dat met lagere warmte de ruimte nog prima op temperatuur komt bij de huidige buitentemp. Dus voor mijn specifieke geval helpt het limiteren van het vermogen (bij gelijke temp op thermostaat).

Ik kan nu door de Cloudflare storing de app even niet openen, en Home Assistant heb ik net geüpdatet waardoor ik nog maar 2 dagen data heb, maar zodra de app het weer doet kan ik wel ff de waardes erbij zoeken
ik heb dat dus ook geprobeerd met stille modus, maar dan grijpt die best snel naar het 'gas' dus dat werkt ook niet echt zoals ik zou willen...

iets van een optie, zeker in de nacht, als stille modus plus zou voor mij zijn dat die de wattages daarvan aanhoudt en maximaal een graad ofzo mag verliezen over de nacht heen en pas echt weer gaat stoken in de ochtend en als die teveel temp verliest in het huis het gas erbij pakt.

maargoed, beetje geklooi

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
oheitmeijer schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:48:
Zou het echt zo zijn dat de pomp zonder internet geen verwarming levert?[Afbeelding]
Hier draait her gewoon nog.

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:13
KVS138 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:29:
[...]

ik heb dat dus ook geprobeerd met stille modus, maar dan grijpt die best snel naar het 'gas' dus dat werkt ook niet echt zoals ik zou willen...

iets van een optie, zeker in de nacht, als stille modus plus zou voor mij zijn dat die de wattages daarvan aanhoudt en maximaal een graad ofzo mag verliezen over de nacht heen en pas echt weer gaat stoken in de ochtend en als die teveel temp verliest in het huis het gas erbij pakt.

maargoed, beetje geklooi
Ja, eens, uiteindelijk is het geklooi waar je geen verstand van zou moeten hebben als leek. En als je dan wilt tweaken heb je te weinig variabelen om te beïnvloeden ;).
Enfin, heb je de gasprijs al kunstmatig omhoog gegooid? Dat kan nog uitmaken hoe snel de CV bijgeschakeld wordt. Al is daarmee wel je berekening in de app zinloos geworden.
Uiteindelijk is er maar 1 echt goede fix, en dat is je warmte-afgifte en je isolatie optimaliseren

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:47
API/Cloudflare problemen lijken weer opgelost (voor nu).

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

• KVS138
Struikrover schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:40:
[...]

Ja, eens, uiteindelijk is het geklooi waar je geen verstand van zou moeten hebben als leek. En als je dan wilt tweaken heb je te weinig variabelen om te beïnvloeden ;).
Enfin, heb je de gasprijs al kunstmatig omhoog gegooid? Dat kan nog uitmaken hoe snel de CV bijgeschakeld wordt. Al is daarmee wel je berekening in de app zinloos geworden.
Uiteindelijk is er maar 1 echt goede fix, en dat is je warmte-afgifte en je isolatie optimaliseren
ja staat op 9 euro, maar helpt natuurlijk niet dat als je het op bepaalde silent modes zet, en de CIC denkt ik red het niet dan stookt die alsnog natuurlijk gas.

• pietjm
Of de CiC nu echt slimmer is geworden, betwijfel ik nu. Net de haard aangestoken en de kamertemperatuur is nu 21,2 graden. 0,7 boven de ingestelde temperatuur en de Quatt blijft vrolijk verwarmen 😳
ControlSetpoint van T6 staat nog op 25!

Edit: ControlSetpoint gaat naar 10 en de Quatt stopt onmiddellijk. Doet er toch wat mee. Twijfel nu aan de T6.

[ Voor 28% gewijzigd door pietjm op 18-11-2025 17:18 ]

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

Zewatanejo

Fine Thanks!

KVS138 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:29:
[...]

maargoed, beetje geklooi
Heb ik vandaag ook gedaan. Quatt lijkt het prima te trekken.Schakelt niet terug naar gas, maar de COP gaat wel flink naar beneden

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• jj85
  • Nu online
pietjm schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:08:
Of de CiC nu echt slimmer is geworden, betwijfel ik nu. Net de haard aangestoken en de kamertemperatuur is nu 21,2 graden. 0,7 boven de ingestelde temperatuur en de Quatt blijft vrolijk verwarmen 😳
ControlSetpoint van T6 staat nog op 25!

Edit: ControlSetpoint gaat naar 10 en de Quatt stopt onmiddellijk. Doet er toch wat mee. Twijfel nu aan de T6.
Zoals gezegd, dat is niks nieuws.
Als de T6 de warmtevraag richting CIC stopt (thermostat.otFtChEnabled = false), dan springt CSP ook naar 10.
otFtChEnabled is hier leidend, Quatt moet hierin volgen en de warmtepomp stoppen

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:51
Vandaag gek gedrag van de Quatt wat ik niet kan plaatsen. Quatt pendelt halve dag tussen MainWorkingMode 0 / 2 en SupervisoryControlMode 3 / 4. Levert vrijwel geen vermogen, terwijl watertemperatuur ijzig stabiel op 50 graden blijft wat eigenlijk helemaal niet kan gegeven vermogen vs afgifte. Temperatuur in woning is met 1,5 graad gezakt, dus eigenlijk geen warmteafgifte geweest. Vanmiddag om 1700 heeft het zichzelf opgelost en doet ie weer normaal.

Iemand een idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVWeYtzgdGHPJ6Zx5RfvO5-MoJs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rSAkNAuWJRBPhCDpATD9Iyi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkI_kH6fpOuCtWTFIprv3hb_hKU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b4Q4YiY7zK0EgeVUM3QQALBD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sldKEYQjBcp6WzejaGdIbi-kVI0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xASotFWMsGvX1cuKPiQIJfG9.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2e_jLheJ_Aid_oFTj9ijpBfDYE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m0vfaXCzJQTDbTIU7MrI6bkp.jpg?f=fotoalbum_tile
EDIT: supervisoryMode 4 is boiler-only heating, wat verklaard dat de Quatt niks doet. Er is echter geen gas verbruikt, dus dat blijft gek. Lijkt alsof de CV pomp heeft lopen draaien zonder brander aan, en Quatt in wachtstand oid. Maar waarom?

[ Voor 5% gewijzigd door Clock op 18-11-2025 19:24 ]

• jj85
  • Nu online
@Clock Dat is wel een heel vreemd beeld idd!
Was ook mijn conclusie (gezien die flow van iets boven de 400L/h), dat de CV pomp hier vooral gedraaid heeft.
Apart dat de watertemperatuur dan wel zo opgelopen is aan de ingang van de Quatt; alsof hij letterlijk z'n warmte niet kwijt kan.

Lijkt wel een defect aan de Quatt waterpomp of iets dergelijks.

De flow na 17:00 is ook niet top... Quatt stuurt aan op 800L/h. Wat zag je voorheen qua flow?

Deed hij het gisteren wel normaal?

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:51
jj85 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:32:
@Clock Dat is wel een heel vreemd beeld idd!
Was ook mijn conclusie (gezien die flow van iets boven de 400L/h), dat de CV pomp hier vooral gedraaid heeft.
Apart dat de watertemperatuur dan wel zo opgelopen is aan de ingang van de Quatt; alsof hij letterlijk z'n warmte niet kwijt kan.

Lijkt wel een defect aan de Quatt waterpomp of iets dergelijks.

De flow na 17:00 is ook niet top... Quatt stuurt aan op 800L/h. Wat zag je voorheen qua flow?

Deed hij het gisteren wel normaal?
Flow is altijd rond de 650L/hr in verband met vloerverwarming only huis met kleine diameter leidingen. Werkt prima in praktijk en temperatuur komt bijna nooit boven de 45 graden.

Dacht ook al iets met waterpomp, maar vraag is vooral waarom de CiC in regelstand 4 (boiler only) schiet. Die heb ik nog nooit gezien.

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Johnn schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:04:
[...]

Zojuist reactie teruggekregen van Quatt.

Ze geven aan dat het systeem zich automatisch aanpast op de nieuwe situatie en verder gewoon werkt zoals het hoort.
Dus schijnbaar hoeft dat tegenwoordig allemaal niet meer.
Het antwoord van Quatt moet je voor een korreltje zout nemen omdat de 1e lijns ook zelf niet precies weet hoe het werkt. (Dit antwoord kreeg ik destijds ook) Beter is om eerst je waarden op te vragen en precies de juiste termen te gebruiken. Dit zijn die van mij,

Wij hebben geen technisch rapport met verschillende waarden die jij wilt weten. Wat betreft de gevraagde waarden, is dat als volgt:
Rated maximum house power: 6,5kW
Dit is het vermogen wat jouw huis nodig heeft om op te warmen.
Maximum heating outdoor temperature: 17 graden
Dit is de temperatuur waarbij wij aangeven dat de Quatt geen vermogen hoeft te leveren om het huis op temperatuur te houden.

Daarna kan je er evt. over nadenken of de waarden misschien iets moeten worden aangepast. Van Quatt zelf verwacht ik niks qua inbreng. Lastig blijft dat je niet even iets zelf kan uitproberen. (Ik heb dus ook naderhand extra geisoleerd)

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• jj85
  • Nu online
Clock schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:41:
[...]
vraag is vooral waarom de CiC in regelstand 4 (boiler only) schiet. Die heb ik nog nooit gezien.
Vanwege een probleem met je Quatt ;)
Zeker even Quatt contacten.

• pietjm
jj85 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:12:
[...]

Zoals gezegd, dat is niks nieuws.
Als de T6 de warmtevraag richting CIC stopt (thermostat.otFtChEnabled = false), dan springt CSP ook naar 10.
otFtChEnabled is hier leidend, Quatt moet hierin volgen en de warmtepomp stoppen
Er was een discussie of de CiC nu slimmer was dan de thermostaat en die zou overrulen. Dat leek er even op, maar was schijn. Vandaar mijn post.

• Hambo
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19:48
Voor de mensen met een V2 duo: werken bij jullie beide pompen tegelijk? Toen ik de pompen net had werkten ze geregeld allebei (bv beiden op 500 watt elektrisch vermogen). Nu met wat kouder weer staat er altijd 1 pomp aan (net een tijdje 1970 watt elektrisch vermogen).

• jj85
  • Nu online
@Hambo Ook met de vorige generatie is dat gedrag wel aanwezig.

Soms draaien ze beiden op bijv 400W. Soms draait er één op ongeveer 800W.
Dat leverde bij mij destijds raar pendelgedrag op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8k0e8q7TSef4VUnzgPDEGThMoA0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aO0zh629oblDnM8dQvDSoB0z.png?f=fotoalbum_large

Verklaring/uitleg van Quatt hierover was
Waarom pendelen HP1 en HP2 beide rond de 400W?
De Quatt warmtepompen zijn ontworpen om de meest efficiënte werkingsmodus te kiezen op basis van de situatie. Wanneer HP1 en HP2 beide rond de 400W draaien, is dit omdat het systeem berekent dat het verdelen van de belasting tussen beide pompen op dat moment efficiënter is.
  • Dit kan te maken hebben met het optimaliseren van de COP. Door beide warmtepompen met een lagere belasting te laten draaien, blijft de efficiëntie hoger dan wanneer één pomp op een hogere belasting draait.
  • Bovendien kan het systeem zo de belasting en slijtage gelijkmatig over beide pompen verdelen, wat gunstig is voor de levensduur van de apparatuur.
Kantelpunt rond 2°C buitentemperatuur
Rond 2°C ligt een kantelpunt voor het verwarmingssysteem. Dit kantelpunt ontstaat omdat:
  • Het kantelpunt rond de 2°C buitentemperatuur verwijst naar een grens waarop het systeem moet bepalen hoe intensief de warmtepompen moeten werken om aan de warmtevraag te voldoen. Bij dit kantelpunt schakelt de Quatt mogelijk van een efficiëntere modus naar een intensievere modus, afhankelijk van de situatie.
  • De reden hiervoor is dat rond 2°C de efficiëntie van de warmtepomp (COP) en de beschikbare warmteproductie flink beginnen af te nemen door de lagere buitentemperatuur. Het systeem "beslist" dan soms dat beide warmtepompen tegelijkertijd harder moeten draaien om te voorkomen dat de binnentemperatuur te veel zakt. Dit kan er tijdelijk voor zorgen dat beide warmtepompen op een hoog vermogen inschakelen.
  • Dit gedrag, waarbij het systeem soms kort harder draait of pendelt rond dit kantelpunt, is een poging om te balanceren tussen efficiëntie en comfort. Rond de 2°C is het voor het systeem een uitdaging om precies in de meest optimale modus te blijven, waardoor je soms ziet dat het even "te hard of te zacht" lijkt te werken.
Waarom draait HP1 continu op 400W en springt HP2 elke 15 minuten bij?
Dit gedrag is opnieuw het resultaat van de optimalisatie van efficiëntie door het systeem. HP1 draait continu op een lager vermogen (400W) omdat dit het meest energiezuinig is voor de basiswarmtevraag. HP2 springt periodiek bij omdat:
  • Het systeem berekent dat het inschakelen van HP2 voor korte periodes efficiënter is dan het verhogen van het vermogen van HP1 naar 600W.
  • Door HP2 kortstondig bij te laten springen, wordt de warmtevraag sneller en effectiever gedekt zonder onnodig het vermogen van één pomp te verhogen.
Waarom kiest het systeem voor deze verdeling?
Het systeem kiest altijd de instellingen die het hoogste rendement (COP) behalen, gebaseerd op de omstandigheden. Dit houdt in dat het soms efficiënter is om de belasting te verdelen over beide pompen, omdat dit de warmteproductie optimaliseert terwijl het energieverbruik laag blijft.

• KVS138
/
Zewatanejo schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:47:
[...]

Heb ik vandaag ook gedaan. Quatt lijkt het prima te trekken.Schakelt niet terug naar gas, maar de COP gaat wel flink naar beneden
je COP naar beneden? is dat niet apart? je zou zeggen dat die juist hoger zit of hoe moet ik dat zien?

• CPM
  • Niet online

CPM

jj85 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:56:
@Hambo Ook met de vorige generatie is dat gedrag wel aanwezig.

Soms draaien ze beiden op bijv 400W. Soms draait er één op ongeveer 800W.
Dat leverde bij mij destijds raar pendelgedrag op.

[Afbeelding]

Verklaring/uitleg van Quatt hierover was

[...]
Die mag wel in de Topic start, of staat ie daar al?

Hier tekenen aub ......

• jj85
  • Nu online
CPM schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:09:
[...]

Die mag wel in de Topic start, of staat ie daar al?
Nope (@Toby-Wan - wellicht iets voor deeltje 3 ;) )

• CPM
  • Niet online

CPM

Johnn schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:51:
[...]

Ik mag hopen dat ze hier snel uitsluitsel over geven want dan ben ik heel benieuwd hoe dan (want ik geloof er niets van).
En dat gedrag zie ik trouwens niet terug.
En zoals al eerder gezegd volgens mij dit bepalend:
Rated maximum house power: 6,5kW
Dit is het vermogen wat jouw huis nodig heeft om op te warmen.
• Maximum heating outdoor temperature: 17 graden
Dit is de temperatuur waarbij wij aangeven dat de Quatt geen vermogen hoeft te leveren om het huis op temperatuur te houden.

En dat is hetgene dat er ook bij mij is aangepast na een "agressieve" Quatt.

[ Voor 6% gewijzigd door CPM op 18-11-2025 20:14 ]

Hier tekenen aub ......

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
CPM schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:13:
[...]

En dat is hetgene dat er ook bij mij is aangepast na een "agressieve" Quatt.
Ik vroeg mij af welke aanpassingen er zijn gedaan. Dus wat was de oude waarde en wat is het geworden? En wat was het gevolg in gedrag?

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Erveetwee schreef op maandag 17 november 2025 @ 23:31:
[...]

Misschien lees ik er te snel overheen, hoe verwarm je je tapwater?

En waarom zou je n volgende keer kiezen voor n doorstroom verwarmer? Kosten, of andere overwegingen?
Kosten inderdaad. Een 1-fase doorstroomverwarmer is goedkoper dan mijn huidige Bosch e-CV. Daarnaast kan ik dan beter de load verdelen over 3-fases (doorstroomverwarmer, HP1, HP2). De Bosch e-CV wisselt telkens van element (en dus van fase).

WW wordt nu ook gemaakt met een tweetal (1x douche, 1x keuken/wastafel) 3-fase doorstroomverwarmers. Dat zou ik zelf nooit doen, want die dingen gebruiken rustig 3x20A. Mijn vader heeft dat destijds aangelegd zonder te beseffen dat de stoppen er dan uitvliegen als er gelijktijdig gedouched wordt en de keukenkraan ook open gaat, laat staan als de Quatt en e-CV ook nog aan staan én de EV geladen wordt. Ik zou gewoon voor een electrische boiler gekozen hebben. Gas aansluiting is er niet, dus weinig keuze...

Ik ben nu nog aan het regelen dat de EV lader terugschakelt naar max. 3x8A indien nodig, of helemaal uit gaat als we boven de 3x25A totale load komen.

Ben bang dat we uiteindelijk toch naar 3x35A moeten, da's zo'n €1.000 vastrecht extra per jaar :(

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Home Assistant | Tesla Model YLR

Pagina: 1 ... 304 305 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.