Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Dat is onbekend momenteel. Vraag het Quatt eens zou ik adviserenErik1805 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:40:
Ik heb in maart 2025 HR++ laten plaatsen in mijn woning. Mijn Quatt heb ik in november 2024 gekregen. Moet Quatt nu iets veranderen aan de instellingen of hoeft dat niet?
Het hele proces verliep nog al rommelig. Ik werd de dag voor installatie gebeld dat de installateur ziek was. Verzoek vanuit Quatt of ze ook later op de dag zouden kunnen beginnen. Moest wel wat afspraken verzetten voor mn werk, maar prima dat kon ook vroeg in de ochtend.
Staan ze de volgende dag om 8.30 uur op de stoep, terwijl ik net op mn werk ben.. woon niet ver van mn werk, dus maar weer naar huis gegaan. Maar ja, wel vervelend.
Verder twee heel aardige mannen die zich verontschuldigden en uiteindelijk besloten om de installatie door te laten gaan. Bleek vervolgens dat de bestelde hoogwerker niet afgeleverd was/zou worden. Volgens de heren geen probleem, want ze konden er ook wel bij met de ladder.
Doordat de leidingen deels binnen door mn huis lopen duurde de installatie lang (tot laat in de avond), maar uiteindelijk werkt het allemaal.
Omdat ik wel extra moest betalen voor de hoogwerker, ligt er nu een verzoek bij Quatt om dat bedrag van de installatiekosten af te trekken. Echter laat een antwoord al wel een week op zich wachten helaas.
Nu de quatt bijna een week werkt en het ook kouder wordt vallen me wel een aantal zaken op. In de middag loopt de temperatuur in mijn huis vaak op doordat ik veel glas heb. Mn bij zonneschijn schakelt de quatt dus in de middag uit en slaat hij afhankelijk van de buitentemperatuur tussen 22.00 uur en 1.00 in de avond/nacht pas weer aan. Door dat de vloerverwarming traagt werkt draait de quatt vervolgens op hoog vermogen met als gevolg een overshoot in de loop van de ochtend. Het valt me ook op dat met name in de nacht de watertemperatuur hoog wordt. Tot wel 45 a 50 graden. Dat vind ik eigenlijk te hoog, want mijn vloerverwarming heeft opzich maar 38 graden nodig. Een max van 40 graden zou dus eigenlijk genoeg moeten zijn. Maar helaas kan je dat niet instellen.
Ik zag hier wel wat tips om via de thermostaat en/of home assistant om de quatt aan te sturen op steeds een kleine verhoging, zodat die op klein vermogen blijft draaien in de middag. Daar moet ik nog naar kijken, want ik heb nu een remeha qsense en geen HA. Als iemand tips heeft voor een goede thermostaat voor bij de HA, en hoe deze dips met overshoots goed in te regelen zijn, dan hoor ik het graag.
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Ja ik hoop dat ze mogelijkheid bieden een max temperatuur in te stellen. Als de retourtemperatuur boven dit max komt, is het nutteloos om ook nog met CV bij te gaan stoken zoals hij nu vaak doet. De vloerverwarming gaat niet boven de 40-45 graden, dus temperatuur voorbij de 50 is zinloos.Zewatanejo schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:15:
Vorige week ik ook bij mij een Quatt hybrid duo geplaatst. De V2 versie.
Het hele proces verliep nog al rommelig. Ik werd de dag voor installatie gebeld dat de installateur ziek was. Verzoek vanuit Quatt of ze ook later op de dag zouden kunnen beginnen. Moest wel wat afspraken verzetten voor mn werk, maar prima dat kon ook vroeg in de ochtend.
Staan ze de volgende dag om 8.30 uur op de stoep, terwijl ik net op mn werk ben.. woon niet ver van mn werk, dus maar weer naar huis gegaan. Maar ja, wel vervelend.
Verder twee heel aardige mannen die zich verontschuldigden en uiteindelijk besloten om de installatie door te laten gaan. Bleek vervolgens dat de bestelde hoogwerker niet afgeleverd was/zou worden. Volgens de heren geen probleem, want ze konden er ook wel bij met de ladder.
Doordat de leidingen deels binnen door mn huis lopen duurde de installatie lang (tot laat in de avond), maar uiteindelijk werkt het allemaal.
Omdat ik wel extra moest betalen voor de hoogwerker, ligt er nu een verzoek bij Quatt om dat bedrag van de installatiekosten af te trekken. Echter laat een antwoord al wel een week op zich wachten helaas.
Nu de quatt bijna een week werkt en het ook kouder wordt vallen me wel een aantal zaken op. In de middag loopt de temperatuur in mijn huis vaak op doordat ik veel glas heb. Mn bij zonneschijn schakelt de quatt dus in de middag uit en slaat hij afhankelijk van de buitentemperatuur tussen 22.00 uur en 1.00 in de avond/nacht pas weer aan. Door dat de vloerverwarming traagt werkt draait de quatt vervolgens op hoog vermogen met als gevolg een overshoot in de loop van de ochtend. Het valt me ook op dat met name in de nacht de watertemperatuur hoog wordt. Tot wel 45 a 50 graden. Dat vind ik eigenlijk te hoog, want mijn vloerverwarming heeft opzich maar 38 graden nodig. Een max van 40 graden zou dus eigenlijk genoeg moeten zijn. Maar helaas kan je dat niet instellen.
Ik zag hier wel wat tips om via de thermostaat en/of home assistant om de quatt aan te sturen op steeds een kleine verhoging, zodat die op klein vermogen blijft draaien in de middag. Daar moet ik nog naar kijken, want ik heb nu een remeha qsense en geen HA. Als iemand tips heeft voor een goede thermostaat voor bij de HA, en hoe deze dips met overshoots goed in te regelen zijn, dan hoor ik het graag.
Niet als je bv boven ook nog radiatoren hebt.jordy5 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:25:
[...]
Ja ik hoop dat ze mogelijkheid bieden een max temperatuur in te stellen. Als de retourtemperatuur boven dit max komt, is het nutteloos om ook nog met CV bij te gaan stoken zoals hij nu vaak doet. De vloerverwarming gaat niet boven de 40-45 graden, dus temperatuur voorbij de 50 is zinloos.
NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Tado V3+ kun je met 0,1 programmeren en is lokaal (via homekit) toe te voegen aan homeassistant. Dus de tado api waar je moet voor betalen is niet nodig.Zewatanejo schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:15:
Vorige week ik ook bij mij een Quatt hybrid duo geplaatst. De V2 versie.
Yep, hier ook.0xygen500 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:27:
Meer mensen hier met problemen met het openen van hun app?
nieuws: Cloudflare heeft wereldwijde storing die veel apps en diensten treft
[ Voor 42% gewijzigd door jj85 op 18-11-2025 13:42 ]
/f/image/So9w1W7zTZGrULAq6Y2HTgkW.png?f=fotoalbum_large)
Dit is dan het moment dat @Quatt Support in actie komt en zijn klanten informeert.
Hun Chatbot werkt hier ook niet meer.
[ Voor 38% gewijzigd door CPM op 18-11-2025 13:34 ]
Hier tekenen aub ......
Niks aan de handCPM schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:30:
Was het vandaag geen firmware update dag?
[Afbeelding]
[...]
Dit is dan het moment dat @Quatt Support in actie komt en zijn klanten informeert.
Hun Chatbot werkt hier ook niet meer.
https://status.quatt.io/ --> All Systems Operational
Die zit er bij mij niet op.jj85 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:42:
[...]
Die heeft het 1e model ook = bottom plate heater.
Bedoelde deze: Hansie_P in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
1926, 135m2, Quatt v2, ATAG i28ec, Honeywell T6, radiators+vvw, 2800wp growatt, a++ energielabel, speedcomfort met zigbee plugs, uitgebreide Home Assistant setup
Heel bijzonder.....jj85 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:34:
[...]
Niks aan de hand![]()
https://status.quatt.io/ --> All Systems Operational
Hier tekenen aub ......
Mijn android-Quatt-app doet het gewoon. v1.44.0 (build 995)0xygen500 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:27:
Meer mensen hier met problemen met het openen van hun app?
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Update: opent nu ook niet meer
[ Voor 26% gewijzigd door Erik1805 op 18-11-2025 13:46 ]
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Nee, maar mijn radiatoren zijn allemaal op laag termperatuur ingericht. Daarbij, als de retour delta geen "warmte afgifte" weergeeft, dan zie ik op zich niet het nut om boven een instelbaar maximum te gaan. De Quatt kan zelf prima warm water tot 50 graden produceren. Als de retour dan ook 50 graden is, ga je toch niet de CV bijstoken.pietjm schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:44:
[...]
Niet als je bv boven ook nog radiatoren hebt.
Nope. De Quart werking is niet afhankelijk van internet. Ik denk dat je een verkeerde conclusie trektoheitmeijer schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:48:
Ik heb ook een quatt staan.
En het viel me op dat tijdens de cloudflare storing de pomp niet draait.
Zou het echt zo zijn dat de pomp zonder internet geen verwarming levert?[Afbeelding]
Ik heb die vraag ook aan Quatt gesteld en ik kreeg als reactie dat de CiC enkele weken nodig heeft om opnieuw te leren hoe snel je huis opwarmt en afkoelt en zich vervolgens automatisch aanpast.Erik1805 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:40:
Ik heb in maart 2025 HR++ laten plaatsen in mijn woning. Mijn Quatt heb ik in november 2024 gekregen. Moet Quatt nu iets veranderen aan de instellingen of hoeft dat niet?
Of dit ook echt klopt weet ik niet.
Laten we het hopen, zou een nare verrassing zijn namelijk. Thanks voor de snelle reactie.jj85 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:50:
[...]
Nope. De Quart werking is niet afhankelijk van internet. Ik denk dat je een verkeerde conclusie trekt
Die watertemperatuur van 50grC is overigens wel bijzonder... Zou met deze buitentemperatuur voor een gemiddelde woning best lager mogen liggen.oheitmeijer schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:52:
[...]
Laten we het hopen, zou een nare verrassing zijn namelijk. Thanks voor de snelle reactie.
Ja, lijkt mij ook, helaas kun je dat niet instellen in de app voorzover ik weet.jj85 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:53:
[...]
Die watertemperatuur van 50grC is overigens wel bijzonder... Zou met deze buitentemperatuur voor een gemiddelde woning best lager mogen liggen.
Ah oke. Ik heb de vraag ook maar even gesteld. Even afwachten wat ze zeggen.Johnn schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:51:
[...]
Ik heb die vraag ook aan Quatt gesteld en ik kreeg als reactie dat de CiC enkele weken nodig heeft om opnieuw te leren hoe snel je huis opwarmt en afkoelt en zich vervolgens automatisch aanpast.
Mogelijk is je afgiftesysteem dan niet goed ingeregeld of je thermostaat staat nog ingesteld alsof je een CV ketel hebt (stappen van >1 grC per uur bijv.)oheitmeijer schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:54:
[...]
Ja, lijkt mij ook, helaas kun je dat niet instellen in de app voorzover ik weet.
Ik kan nu door de Cloudflare storing de app even niet openen, en Home Assistant heb ik net geüpdatet waardoor ik nog maar 2 dagen data heb, maar zodra de app het weer doet kan ik wel ff de waardes erbij zoeken
[ Voor 18% gewijzigd door Struikrover op 18-11-2025 15:23 ]
ik heb dat dus ook geprobeerd met stille modus, maar dan grijpt die best snel naar het 'gas' dus dat werkt ook niet echt zoals ik zou willen...Struikrover schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:20:
Ik heb mijn WP nu op de stilste modus staan en als gevolg presteert hij qua COP een stuk beter, met lagere watertemp. Ik had hem lager gezet omdat dit het vermogen limiteert en ik het vermoeden heb dat m'n afgifte in de vloer niet optimaal is (niet warm genoeg wordt). Maar blijkt dat met lagere warmte de ruimte nog prima op temperatuur komt bij de huidige buitentemp. Dus voor mijn specifieke geval helpt het limiteren van het vermogen (bij gelijke temp op thermostaat).
Ik kan nu door de Cloudflare storing de app even niet openen, en Home Assistant heb ik net geüpdatet waardoor ik nog maar 2 dagen data heb, maar zodra de app het weer doet kan ik wel ff de waardes erbij zoeken
iets van een optie, zeker in de nacht, als stille modus plus zou voor mij zijn dat die de wattages daarvan aanhoudt en maximaal een graad ofzo mag verliezen over de nacht heen en pas echt weer gaat stoken in de ochtend en als die teveel temp verliest in het huis het gas erbij pakt.
maargoed, beetje geklooi
Hier draait her gewoon nog.oheitmeijer schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:48:
Ik heb ook een quatt staan.
En het viel me op dat tijdens de cloudflare storing de pomp niet draait.
Zou het echt zo zijn dat de pomp zonder internet geen verwarming levert?[Afbeelding]
Ja, eens, uiteindelijk is het geklooi waar je geen verstand van zou moeten hebben als leek. En als je dan wilt tweaken heb je te weinig variabelen om te beïnvloedenKVS138 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:29:
[...]
ik heb dat dus ook geprobeerd met stille modus, maar dan grijpt die best snel naar het 'gas' dus dat werkt ook niet echt zoals ik zou willen...
iets van een optie, zeker in de nacht, als stille modus plus zou voor mij zijn dat die de wattages daarvan aanhoudt en maximaal een graad ofzo mag verliezen over de nacht heen en pas echt weer gaat stoken in de ochtend en als die teveel temp verliest in het huis het gas erbij pakt.
maargoed, beetje geklooi
Enfin, heb je de gasprijs al kunstmatig omhoog gegooid? Dat kan nog uitmaken hoe snel de CV bijgeschakeld wordt. Al is daarmee wel je berekening in de app zinloos geworden.
Uiteindelijk is er maar 1 echt goede fix, en dat is je warmte-afgifte en je isolatie optimaliseren
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
ja staat op 9 euro, maar helpt natuurlijk niet dat als je het op bepaalde silent modes zet, en de CIC denkt ik red het niet dan stookt die alsnog natuurlijk gas.Struikrover schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:40:
[...]
Ja, eens, uiteindelijk is het geklooi waar je geen verstand van zou moeten hebben als leek. En als je dan wilt tweaken heb je te weinig variabelen om te beïnvloeden.
Enfin, heb je de gasprijs al kunstmatig omhoog gegooid? Dat kan nog uitmaken hoe snel de CV bijgeschakeld wordt. Al is daarmee wel je berekening in de app zinloos geworden.
Uiteindelijk is er maar 1 echt goede fix, en dat is je warmte-afgifte en je isolatie optimaliseren
ControlSetpoint van T6 staat nog op 25!
Edit: ControlSetpoint gaat naar 10 en de Quatt stopt onmiddellijk. Doet er toch wat mee. Twijfel nu aan de T6.
[ Voor 28% gewijzigd door pietjm op 18-11-2025 17:18 ]
NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Heb ik vandaag ook gedaan. Quatt lijkt het prima te trekken.Schakelt niet terug naar gas, maar de COP gaat wel flink naar benedenKVS138 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:29:
[...]
ik heb dat dus ook geprobeerd met stille modus, maar dan grijpt die best snel naar het 'gas' dus dat werkt ook niet echt zoals ik zou willen...
maargoed, beetje geklooi
Zoals gezegd, dat is niks nieuws.pietjm schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:08:
Of de CiC nu echt slimmer is geworden, betwijfel ik nu. Net de haard aangestoken en de kamertemperatuur is nu 21,2 graden. 0,7 boven de ingestelde temperatuur en de Quatt blijft vrolijk verwarmen 😳
ControlSetpoint van T6 staat nog op 25!
Edit: ControlSetpoint gaat naar 10 en de Quatt stopt onmiddellijk. Doet er toch wat mee. Twijfel nu aan de T6.
Als de T6 de warmtevraag richting CIC stopt (thermostat.otFtChEnabled = false), dan springt CSP ook naar 10.
otFtChEnabled is hier leidend, Quatt moet hierin volgen en de warmtepomp stoppen
Iemand een idee?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
[ Voor 5% gewijzigd door Clock op 18-11-2025 19:24 ]
Was ook mijn conclusie (gezien die flow van iets boven de 400L/h), dat de CV pomp hier vooral gedraaid heeft.
Apart dat de watertemperatuur dan wel zo opgelopen is aan de ingang van de Quatt; alsof hij letterlijk z'n warmte niet kwijt kan.
Lijkt wel een defect aan de Quatt waterpomp of iets dergelijks.
De flow na 17:00 is ook niet top... Quatt stuurt aan op 800L/h. Wat zag je voorheen qua flow?
Deed hij het gisteren wel normaal?
Flow is altijd rond de 650L/hr in verband met vloerverwarming only huis met kleine diameter leidingen. Werkt prima in praktijk en temperatuur komt bijna nooit boven de 45 graden.jj85 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:32:
@Clock Dat is wel een heel vreemd beeld idd!
Was ook mijn conclusie (gezien die flow van iets boven de 400L/h), dat de CV pomp hier vooral gedraaid heeft.
Apart dat de watertemperatuur dan wel zo opgelopen is aan de ingang van de Quatt; alsof hij letterlijk z'n warmte niet kwijt kan.
Lijkt wel een defect aan de Quatt waterpomp of iets dergelijks.
De flow na 17:00 is ook niet top... Quatt stuurt aan op 800L/h. Wat zag je voorheen qua flow?
Deed hij het gisteren wel normaal?
Dacht ook al iets met waterpomp, maar vraag is vooral waarom de CiC in regelstand 4 (boiler only) schiet. Die heb ik nog nooit gezien.
Het antwoord van Quatt moet je voor een korreltje zout nemen omdat de 1e lijns ook zelf niet precies weet hoe het werkt. (Dit antwoord kreeg ik destijds ook) Beter is om eerst je waarden op te vragen en precies de juiste termen te gebruiken. Dit zijn die van mij,Johnn schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:04:
[...]
Zojuist reactie teruggekregen van Quatt.
Ze geven aan dat het systeem zich automatisch aanpast op de nieuwe situatie en verder gewoon werkt zoals het hoort.
Dus schijnbaar hoeft dat tegenwoordig allemaal niet meer.
Wij hebben geen technisch rapport met verschillende waarden die jij wilt weten. Wat betreft de gevraagde waarden, is dat als volgt:
• Rated maximum house power: 6,5kW
Dit is het vermogen wat jouw huis nodig heeft om op te warmen.
• Maximum heating outdoor temperature: 17 graden
Dit is de temperatuur waarbij wij aangeven dat de Quatt geen vermogen hoeft te leveren om het huis op temperatuur te houden.
Daarna kan je er evt. over nadenken of de waarden misschien iets moeten worden aangepast. Van Quatt zelf verwacht ik niks qua inbreng. Lastig blijft dat je niet even iets zelf kan uitproberen. (Ik heb dus ook naderhand extra geisoleerd)
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Vanwege een probleem met je QuattClock schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:41:
[...]
vraag is vooral waarom de CiC in regelstand 4 (boiler only) schiet. Die heb ik nog nooit gezien.
Zeker even Quatt contacten.
Er was een discussie of de CiC nu slimmer was dan de thermostaat en die zou overrulen. Dat leek er even op, maar was schijn. Vandaar mijn post.jj85 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:12:
[...]
Zoals gezegd, dat is niks nieuws.
Als de T6 de warmtevraag richting CIC stopt (thermostat.otFtChEnabled = false), dan springt CSP ook naar 10.
otFtChEnabled is hier leidend, Quatt moet hierin volgen en de warmtepomp stoppen
Soms draaien ze beiden op bijv 400W. Soms draait er één op ongeveer 800W.
Dat leverde bij mij destijds raar pendelgedrag op.
/f/image/aO0zh629oblDnM8dQvDSoB0z.png?f=fotoalbum_large)
Verklaring/uitleg van Quatt hierover was
Waarom pendelen HP1 en HP2 beide rond de 400W?
De Quatt warmtepompen zijn ontworpen om de meest efficiënte werkingsmodus te kiezen op basis van de situatie. Wanneer HP1 en HP2 beide rond de 400W draaien, is dit omdat het systeem berekent dat het verdelen van de belasting tussen beide pompen op dat moment efficiënter is.Kantelpunt rond 2°C buitentemperatuur
- Dit kan te maken hebben met het optimaliseren van de COP. Door beide warmtepompen met een lagere belasting te laten draaien, blijft de efficiëntie hoger dan wanneer één pomp op een hogere belasting draait.
- Bovendien kan het systeem zo de belasting en slijtage gelijkmatig over beide pompen verdelen, wat gunstig is voor de levensduur van de apparatuur.
Rond 2°C ligt een kantelpunt voor het verwarmingssysteem. Dit kantelpunt ontstaat omdat:Waarom draait HP1 continu op 400W en springt HP2 elke 15 minuten bij?
- Het kantelpunt rond de 2°C buitentemperatuur verwijst naar een grens waarop het systeem moet bepalen hoe intensief de warmtepompen moeten werken om aan de warmtevraag te voldoen. Bij dit kantelpunt schakelt de Quatt mogelijk van een efficiëntere modus naar een intensievere modus, afhankelijk van de situatie.
- De reden hiervoor is dat rond 2°C de efficiëntie van de warmtepomp (COP) en de beschikbare warmteproductie flink beginnen af te nemen door de lagere buitentemperatuur. Het systeem "beslist" dan soms dat beide warmtepompen tegelijkertijd harder moeten draaien om te voorkomen dat de binnentemperatuur te veel zakt. Dit kan er tijdelijk voor zorgen dat beide warmtepompen op een hoog vermogen inschakelen.
- Dit gedrag, waarbij het systeem soms kort harder draait of pendelt rond dit kantelpunt, is een poging om te balanceren tussen efficiëntie en comfort. Rond de 2°C is het voor het systeem een uitdaging om precies in de meest optimale modus te blijven, waardoor je soms ziet dat het even "te hard of te zacht" lijkt te werken.
Dit gedrag is opnieuw het resultaat van de optimalisatie van efficiëntie door het systeem. HP1 draait continu op een lager vermogen (400W) omdat dit het meest energiezuinig is voor de basiswarmtevraag. HP2 springt periodiek bij omdat:Waarom kiest het systeem voor deze verdeling?
- Het systeem berekent dat het inschakelen van HP2 voor korte periodes efficiënter is dan het verhogen van het vermogen van HP1 naar 600W.
- Door HP2 kortstondig bij te laten springen, wordt de warmtevraag sneller en effectiever gedekt zonder onnodig het vermogen van één pomp te verhogen.
Het systeem kiest altijd de instellingen die het hoogste rendement (COP) behalen, gebaseerd op de omstandigheden. Dit houdt in dat het soms efficiënter is om de belasting te verdelen over beide pompen, omdat dit de warmteproductie optimaliseert terwijl het energieverbruik laag blijft.
je COP naar beneden? is dat niet apart? je zou zeggen dat die juist hoger zit of hoe moet ik dat zien?Zewatanejo schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:47:
[...]
Heb ik vandaag ook gedaan. Quatt lijkt het prima te trekken.Schakelt niet terug naar gas, maar de COP gaat wel flink naar beneden
Die mag wel in de Topic start, of staat ie daar al?jj85 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:56:
@Hambo Ook met de vorige generatie is dat gedrag wel aanwezig.
Soms draaien ze beiden op bijv 400W. Soms draait er één op ongeveer 800W.
Dat leverde bij mij destijds raar pendelgedrag op.
[Afbeelding]
Verklaring/uitleg van Quatt hierover was
[...]
Hier tekenen aub ......
Nope (@Toby-Wan - wellicht iets voor deeltje 3CPM schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:09:
[...]
Die mag wel in de Topic start, of staat ie daar al?
Ik mag hopen dat ze hier snel uitsluitsel over geven want dan ben ik heel benieuwd hoe dan (want ik geloof er niets van).Johnn schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:51:
[...]
Ik heb die vraag ook aan Quatt gesteld en ik kreeg als reactie dat de CiC enkele weken nodig heeft om opnieuw te leren hoe snel je huis opwarmt en afkoelt en zich vervolgens automatisch aanpast.
En dat gedrag zie ik trouwens niet terug.
En zoals al eerder gezegd volgens mij dit bepalend:
Rated maximum house power: 6,5kW
Dit is het vermogen wat jouw huis nodig heeft om op te warmen.
• Maximum heating outdoor temperature: 17 graden
Dit is de temperatuur waarbij wij aangeven dat de Quatt geen vermogen hoeft te leveren om het huis op temperatuur te houden.
En dat is hetgene dat er ook bij mij is aangepast na een "agressieve" Quatt.
[ Voor 6% gewijzigd door CPM op 18-11-2025 20:14 ]
Hier tekenen aub ......
Ik vroeg mij af welke aanpassingen er zijn gedaan. Dus wat was de oude waarde en wat is het geworden? En wat was het gevolg in gedrag?CPM schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:13:
[...]
En dat is hetgene dat er ook bij mij is aangepast na een "agressieve" Quatt.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Kosten inderdaad. Een 1-fase doorstroomverwarmer is goedkoper dan mijn huidige Bosch e-CV. Daarnaast kan ik dan beter de load verdelen over 3-fases (doorstroomverwarmer, HP1, HP2). De Bosch e-CV wisselt telkens van element (en dus van fase).Erveetwee schreef op maandag 17 november 2025 @ 23:31:
[...]
Misschien lees ik er te snel overheen, hoe verwarm je je tapwater?
En waarom zou je n volgende keer kiezen voor n doorstroom verwarmer? Kosten, of andere overwegingen?
WW wordt nu ook gemaakt met een tweetal (1x douche, 1x keuken/wastafel) 3-fase doorstroomverwarmers. Dat zou ik zelf nooit doen, want die dingen gebruiken rustig 3x20A. Mijn vader heeft dat destijds aangelegd zonder te beseffen dat de stoppen er dan uitvliegen als er gelijktijdig gedouched wordt en de keukenkraan ook open gaat, laat staan als de Quatt en e-CV ook nog aan staan én de EV geladen wordt. Ik zou gewoon voor een electrische boiler gekozen hebben. Gas aansluiting is er niet, dus weinig keuze...
Ik ben nu nog aan het regelen dat de EV lader terugschakelt naar max. 3x8A indien nodig, of helemaal uit gaat als we boven de 3x25A totale load komen.
Ben bang dat we uiteindelijk toch naar 3x35A moeten, da's zo'n €1.000 vastrecht extra per jaar
Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe
Het gedrag wat ik kon herleiden was dat er bij een warmte vraag te snel een hoge(re) watertemperatuur werd gegenereerd. Om vervolgens vrij snel (setpoint bereikt) weer uit te gaan. En dit dan behoorlijk vaak per dag.
Ik ben volgens mij van 11kW/17 graden naar 7kW/15 graden gegaan.
Verwarmen gebeurd nu geleidelijk op een lagere temperatuur met langere runs tot gevolg.
Als opmerking kreeg ik wel dat het is sommige gevallen langer kan duren voordat het huis is opgewarmd. Wat logisch is.
Daarom pas is een kleine nachtverlaging (0,5) toe en een opbouw in temperatuur met 0,1 graad per uur vanaf een bepaalde tijd.
Waarbij ik momenteel kijk of ik voordat de buitentemperatuur daalt op gewenste temperatuur ben.
Verhoog je de warmtevraag als de buitentemperatuur daalt dan kan het voorkomen dat het warmteverlies niet snel genoeg gecompenseerd wordt en dan de Quatt alsnog harder gaat werken maar dan met een lagere COP.
Ik heb geen vloerverwarming dus echt warmte bufferen is er hier niet bij. Daarnaast is de woning niet zo goed geïsoleerd en heb ik best wat verlies. Toch verwarm ik zoveel mogelijk ruimtes (schil) en dat is ook comfortabeler en voorkomt hogere luchtvochtigheid/vocht problemen.
[ Voor 12% gewijzigd door CPM op 18-11-2025 21:13 ]
Hier tekenen aub ......
Mijn duo was in het begin ook nogal agressief. Uiteindelijk is de warmteverlies waarde terug gezet van 9.5 naar 6.5. Dit in meerdere stappen en met eindeloos geduld aangezien support mega traag en ook niet erg meewerkend was.CPM schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 21:10:
@WAF1
Het gedrag wat ik kon herleiden was dat er bij een warmte vraag te snel een hoge(re) watertemperatuur werd gegenereerd. Om vervolgens vrij snel (setpoint bereikt) weer uit te gaan. En dit dan behoorlijk vaak per dag.
Ik ben volgens mij van 11kW/17 graden naar 7kW/15 graden gegaan.
Verwarmen gebeurd nu geleidelijk op een lagere temperatuur met langere runs tot gevolg.
Als opmerking kreeg ik wel dat het is sommige gevallen langer kan duren voordat het huis is opgewarmd. Wat logisch is.
Daarom pas is een kleine nachtverlaging (0,5) toe en een opbouw in temperatuur met 0,1 graad per uur vanaf een bepaalde tijd.
Waarbij ik momenteel kijk of ik voordat de buitentemperatuur daalt op gewenste temperatuur ben.
Verhoog je de warmtevraag als de buitentemperatuur daalt dan kan het voorkomen dat het warmteverlies niet snel genoeg gecompenseerd wordt en dan de Quatt alsnog harder gaat werken maar dan met een lagere COP.
Ik heb geen vloerverwarming dus echt warmte bufferen is er hier niet bij. Daarnaast is de woning niet zo goed geïsoleerd en heb ik best wat verlies. Toch verwarm ik zoveel mogelijk ruimtes (schil) en dat is ook comfortabeler en voorkomt hogere luchtvochtigheid/vocht problemen.
balblas schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:40:
[...]
Ben bang dat we uiteindelijk toch naar 3x35A moeten, da's zo'n €1.000 vastrecht extra per jaar
Is die 3-fase doorstroomverwarmer niet te vervangen door een warmtepompboiler?
Echter, we hebben gemerkt dat er meerdere radiatoren op de eerste verdieping en een radiator in de garage niet meer warm worden. Ook al staan de thermostaatkranen op de radiatoren volledig open, ze blijven koud. Tevens blijft de vloerverwarming in de en suite badkamer ook koud en de radiator hier ook. De vloerverwarming in de grote badkamer wordt wel warm, het water wat hier naartoe gaat zit in een lus vlak voor de nieuwe verdeler voor de vloerverwarming in de woonkamer. Er is een radiator op zolder die overigens wel(!) goed warm wordt.
Ik heb even gekeken naar de voet ventielen van een aantal radiatoren, deze staan ook open. Tevens heb ik ze allemaal ontlucht. Helaas heeft dit geen verandering gebracht. Ben nu even het spoor bijster…
@ValderramaValderrama schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 23:25:
Even een update n.a.v. mijn recente Quatt Duo installatie. De problemen rondom de nieuwe vloerverwarming in de woonkamer zijn verholpen. Nadat ik het LTV ventiel op de nieuwe verdeler heb dichtgedraaid zoals was opgemerkt/geadviseerd door een forum lid hier (dank!) en de aanvoerthermostaat op 45 heb gezet, warmt de vloer zonder problemen op en krijg ik wel de gewenste 21 graden in de woonkamer waar de hoofdthermostaat (de T6) staat.
Echter, we hebben gemerkt dat er meerdere radiatoren op de eerste verdieping en een radiator in de garage niet meer warm worden. Ook al staan de thermostaatkranen op de radiatoren volledig open, ze blijven koud. Tevens blijft de vloerverwarming in de en suite badkamer ook koud en de radiator hier ook. De vloerverwarming in de grote badkamer wordt wel warm, het water wat hier naartoe gaat zit in een lus vlak voor de nieuwe verdeler voor de vloerverwarming in de woonkamer. Er is een radiator op zolder die overigens wel(!) goed warm wordt.
Ik heb even gekeken naar de voet ventielen van een aantal radiatoren, deze staan ook open. Tevens heb ik ze allemaal ontlucht. Helaas heeft dit geen verandering gebracht. Ben nu even het spoor bijster…
Er moet nog veel gebeuren.
Begin te vertellen hoe je huis eruit ziet, en wel in het onderschrift, dan hoeven we niet meer te zoeken.
Voorlopige conclusie: je hele hele huisinstallatie is volkomen verkeerd ingeregeld, en dar moet je nog veel tijd aan besteden.
Maar eerst je profiel aanpassen; we zijn geen detectives!
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Dit merkte ik vandaag ook.. Duo produceert ineens water met een temperatuur van bijna 50 graden, daarna vliegt de kamer temperatuur omhoog en schakelt hij uit... tegen de tijd dat hij weer aan gaat (dik uur uit?) is het water 26 graden geworden en moet hij weer vol aan de bak.. tja lijkt me niet het meest economische gedragCPM schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 21:10:
@WAF1
Ik ben
Wat kun je hier aan doen? (Duo v2)
Ik zag ook al in ene hele hoge verbruikswaarden en temperaturen, dacht dat het aan mij lag want ben ook andere strategie aan het testen om verbruik wat te verplaatsen, maar kon me niet herinneren dat het in het verleden ook al zo was geweest.Rmaxx schreef op woensdag 19 november 2025 @ 00:57:
[...]
Dit merkte ik vandaag ook.. Duo produceert ineens water met een temperatuur van bijna 50 graden, daarna vliegt de kamer temperatuur omhoog en schakelt hij uit... tegen de tijd dat hij weer aan gaat (dik uur uit?) is het water 26 graden geworden en moet hij weer vol aan de bak.. tja lijkt me niet het meest economische gedragDe temeratuur gaat hierdoor schommelen tussen 19-21 , dat is best een merkbaar verschil..
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Andere autolader kopen. Bijvoorbeeld een Peblar die je met een goedkope HomeWizard P1 meter automatisch kan laten zorgen dat je nooit boven de 3x25A komt en in de zomer lekker precies het zonnepanelen overschot opmaakt.balblas schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:40:
[...]
Kosten inderdaad. Een 1-fase doorstroomverwarmer is goedkoper dan mijn huidige Bosch e-CV. Daarnaast kan ik dan beter de load verdelen over 3-fases (doorstroomverwarmer, HP1, HP2). De Bosch e-CV wisselt telkens van element (en dus van fase).
WW wordt nu ook gemaakt met een tweetal (1x douche, 1x keuken/wastafel) 3-fase doorstroomverwarmers. Dat zou ik zelf nooit doen, want die dingen gebruiken rustig 3x20A. Mijn vader heeft dat destijds aangelegd zonder te beseffen dat de stoppen er dan uitvliegen als er gelijktijdig gedouched wordt en de keukenkraan ook open gaat, laat staan als de Quatt en e-CV ook nog aan staan én de EV geladen wordt. Ik zou gewoon voor een electrische boiler gekozen hebben. Gas aansluiting is er niet, dus weinig keuze...
Ik ben nu nog aan het regelen dat de EV lader terugschakelt naar max. 3x8A indien nodig, of helemaal uit gaat als we boven de 3x25A totale load komen.
Daarnaast zou je eens kunnen kijken of de Quatt AE uitbreiding toch niet veel voordeliger is dan elk jaar 1000 euro weg gooien aan vastrecht en verder nog flink bespaart op stroomverbruik.
Je zou ook kunnen kijken naar een warmtepompboiler om die doorstroomverwarmers te vervangen. Die komen zonder hulpelement vaak niet hoger dan zo'n 700W.
Als je niet de ruimte of het budget hebt dan is een liggende elektrische boiler met een HomeWizard stekker ook nog een optie. Die kan je dan voor de e-CV hangen zodat deze bijna niet meer na hoeft te verwarmen en alleen aan laten gaan als je genoeg ruimte hebt qua netaansluiting of in de zomer overschot hebt uit je zonnepanelen. Hiervoor heb je bij HomeWizard dan wel een energy+ abonnement nodig van 99 cent per maand, maar dat voegt ook inzicht in je 3 fase belasting en andere nuttige features toe.
Je kan de doorstroomverwarmers of e-CV ook op de noodstroom aansluiting van plug-in thuisbatterijen aansluiten die je langzaam op laat laden, maar dat is wel heel ver van dit topic verwijderd.
Laat je in ieder geval geen "zonnestroomboiler" aansmeren. Voor dat geld koop je gewoon een goede RVS warmtepompboiler na subsidie.
Ik wacht zelf nog even af hoe het met de All Electric uitbreidingen van Quatt gaat en tot die tijd hou ik de ketel en gasaansluiting wel aan. Onbeperkt warm water en een noodoplossing bij storingen voegt ook wat toe.
Zie Valderrama in "Ervaringen met Quatt Deel 2"harv schreef op woensdag 19 november 2025 @ 00:02:
[...]
@Valderrama
Er moet nog veel gebeuren.
Begin te vertellen hoe je huis eruit ziet, en wel in het onderschrift, dan hoeven we niet meer te zoeken.
Voorlopige conclusie: je hele hele huisinstallatie is volkomen verkeerd ingeregeld, en dar moet je nog veel tijd aan besteden.
Maar eerst je profiel aanpassen; we zijn geen detectives!![]()
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Het antwoord staat in hetzelfde bericht.
Je kunt je stooklijn opvragen bij Quatt en die laten aanpassen.
Maar dat wil ik niet zomaar adviseren. Ik gebruik Home Assistant en uitgebreide logging. Ik probeer te interpreteren wat er in welke situatie gebeurd. Daarnaast heb ik mijn afgifte systeem waterzijdig ingeregeld (voor zover dat kon) en temperatuursensoren in elke ruimte. Ik heb geëxperimenteerd met continue verwarmen versus nachtverlaging.
Heb ik een excel bijgehouden om de stooklijn inzichtelijk te maken.
En dan heb je nog de factor: weersomstandigheden.
Recent weer een radiator bij geplaatst en merk dat er weer wat onbalans in het systeem zit. Dus moet ik weer opnieuw beginnen.
Er zit een de start post van dit topic (punt 16) een template waarin een uitvraag staat. Als mensen hier een vraag stellen dan kunnen ze die het beste invullen. Heb je geen Home Assistant dan zijn de uitgebreide screenshots van de app en/of json gewenst.
[ Voor 11% gewijzigd door CPM op 19-11-2025 07:47 ]
Hier tekenen aub ......
Nee, er hoeft niets aangepast te worden aan de instellingen van je Quatt. Door het nieuwe HR++ glas zul je de warmte juist beter vasthouden, en dat merkt het systeem vanzelf. De Quatt past zijn werking daarop automatisch aan en optimaliseert dit in de achtergrond.
Ik geloof die praat eigenlijk niet van quatt. Is er überhaupt bewijs dat de cic zo slim is? Het enige wat slim aan dat apparaat is dat quatt op afstand instellingen kunnen aanpassen voor je. Dat denk ik tenminste....Erik1805 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:15:
Antwoord van Quatt:
Nee, er hoeft niets aangepast te worden aan de instellingen van je Quatt. Door het nieuwe HR++ glas zul je de warmte juist beter vasthouden, en dat merkt het systeem vanzelf. De Quatt past zijn werking daarop automatisch aan en optimaliseert dit in de achtergrond.
De regeling in de CiC is zo slim, dat een poos na het starten (half uur??), het vermogen wordt bijgesteld op basis van de temperatuurontwikkeling in de kamer. Als je al lange runs hebt, hoef je dus niets aan te passen. = antwoord van Quatt naar Erik1805.Erik1805 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:15:
Antwoord van Quatt:
Als je klachten hebt, bijvoorbeeld lang koud door start met weinig vermogen of overshoot door start met te veel vermogen (kan vooral vervelend zijn met vloerverwarming en nieuwe HR++ ramen) dan is het fijn dat Quatt je warmteverlies bij -10 en/of je startbuitentemperatuur aanpast, afhankelijk wanneer je de problemen ervaart (als het heel koud is of als het best warm is buiten).
Maar dan moet je die problemen laten zien aan Quatt; zoek in je app wanneer die problemen zichtbaar zijn. Bereken op koude zonloze dagen wat je warmteverlies is (sheet in topicstart), rond naar beneden af bij vloerverwarming, en vertel aan Quatt dat je denkt dat hun instelling veel hoger of lager is en vraag of ze dat aan willen passen naar jouw waarde.
ook @Bacteria1980
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Ja exact dit is ook mijn ervaring in de eerste week de quatt v2. Het ding lijkt wel overpowered. Quatt lijkt te beweren dat de warmtepomop zelflerend is en dat dit gedrag langzaam minder moet worden. Dat kan natuurlijk en dat zal zich evt bewijzen in de komende maanden.Rmaxx schreef op woensdag 19 november 2025 @ 00:57:
[...]
Dit merkte ik vandaag ook.. Duo produceert ineens water met een temperatuur van bijna 50 graden, daarna vliegt de kamer temperatuur omhoog en schakelt hij uit... tegen de tijd dat hij weer aan gaat (dik uur uit?) is het water 26 graden geworden en moet hij weer vol aan de bak.. tja lijkt me niet het meest economische gedragDe temeratuur gaat hierdoor schommelen tussen 19-21 , dat is best een merkbaar verschil..
Wat ik heb gedaan is het vermogen proberen te temperen door met de soundslider te spelen. Eerst twee dagen naar "library" en daarna twee dagen naar "silent". In libary mode ging gek genoeg de COP omlaag.
In de Silent mode waren de prestaties veel consistenter. Langzame, bijna stabiele opbouw van de temperatuur. Elk uur ongeveer 4,4 Kwh aan warmte. Constante water temperatuur van 37 graden. COP van 3,9. Het is weer is de afgelopen twee dagen ook stabieler. Redelijk koud, weinig zon instraling. Maar toch gaat de CV ketel bij deze stand niet aan.(op een defrost in de nacht na) Even afwachten als het de komende dagen en nachten kouder wordt.
Wat me inmiddels wel duidelijk geworden is, is dat de buitentemperatuur sensor echt naadje is. Die beweegt mee met de watertemperatuur. Dat is wel een ding wat Quatt moet verbeteren, want dat zal het gedrag van de warmtepomp via de automatisering zeker negatief beinvloeden.
Wat ik over een langere periode ook nog uit wil zoeken is of het totale dagelijkse energieverbruik bij deze meer low powered instellingen nou ook echt lager is dan bij de meer aggressieve instelling. De logica zegt van wel, maar dat zou ik graag met de verbruikscijfers willen onderbouwen.
Leuk ding zo'n Quatt. heb er bijna een nieuwe hobby bij
Ja zou liever iets langzamer naar de temobgaan en dan met lagere temp verwarmen. Maar die slider is vokrnamelijk ol geluid productie gericht, hadden ze betwr een soort max. watertemp setting bij kunnen maken. Dan zou je mss met een marge zelf kunnen spelen... dat 'zelflerend' heb ik niet zoveel mee...Zewatanejo schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:58:
[...]
Ja exact dit is ook mijn ervaring in de eerste week de quatt v2.
245m2 woonoppervlak (2 verdiepingen)
Beneden vloerverwarming
1e verdieping radiatoren + 2x badkamer en toilet vloerverwarming staan ook aan om de schil warm te houden
Energielabel A
Nu stonds gister bijna de hele dag de quatt mooi te draaien. In de avond ging hij uit, daalde de temperatuur redelijk snel met als gevolg 0,5 onder de ingestelde 20 graden. De quatt gaat weer aan en heeft veel moeite de temperatuur in huis weer naar die 20 graden te krijgen. In de ochtend laat hij de cv bijspringen en haalt het ingestelde punt.
Nu is mijn gedachte: als hij die 3-4 uur dat hij uit was de water temperatuur wel had vastgehouden hij erna veel efficiënter zou kunnen werken en ook de cv niet nodig had gehad.
Hoe kijken jullie hierna? Zie ook de screenshots.
Kan ik iets aanpassen om ervoor te zorgen dat hij beter om gaat met dergelijke situaties? Of heb je tips in het algemeen dan hoor ik die ook graag!
/f/image/hTjQa5hNr1f7g6SPNtBPGKVJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/r50is8QtL2MNKPzVwdUeo3CN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QY1o0HX499913tHDMOpqdeIx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rGjobJmh8bEyRSRypqC7SjbF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/wKe5nJ5djoK2iVkW7AdKHMgI.png?f=fotoalbum_large)
Die had ik nog niet gehoord en lijkt me ook vreemd.Zewatanejo schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:58:
[...]
Wat me inmiddels wel duidelijk geworden is, is dat de buitentemperatuur sensor echt naadje is. Die beweegt mee met de watertemperatuur. Dat is wel een ding wat Quatt moet verbeteren, want dat zal het gedrag van de warmtepomp via de automatisering zeker negatief beinvloeden.
Invloed van zon, nagloeien van warmtepomp na poos draaien, of bewegende lucht ipv stilstaande lucht kende ik wel.
Kun je laten zien waar dit gebeurt?
Quatt is helemaal niet slim. Daarnaast is Quatt helemaal niet consequent in haar antwoorden.Bacteria1980 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:34:
[...]
Ik geloof die praat eigenlijk niet van quatt. Is er überhaupt bewijs dat de cic zo slim is? Het enige wat slim aan dat apparaat is dat quatt op afstand instellingen kunnen aanpassen voor je. Dat denk ik tenminste....
Toen ik vorig jaar naar de waarden van mijn "stooklijn" vroeg, kreeg ik het antwoord we gebruiken geen stooklijn, de CIC is slim. Toen ik de waarden met de juiste term opvroeg kreeg ik keurig het gewenste antwoord. Quatt maakt naar mijn mening onderscheid in Quat Support (1e lijn) en Custormer Support (2e lijn). De 1e lijn leest vooral hun script op.
Dit jaar merkte ik dat ook. Op een en dezelfde vraag over Quatt Care, heb ik twee totaal verschillende antwoorden gekregen. In het ene antwoord kreeg ik 3 maansden korting op de nieuwe Quatt Care, het antwoord kwam van Quatt support.. In het andere antwoord, op dezelfde vraag, kon ik oude Quatt Care alsnog voor vijf jaar afsluiten, antwoord Custormer support. (in eerste instantie helemaal geen antwoord nadat Quatt Support had aangegeven dat ze de vraag door gingen sluiten naar een andere afdeling)
Samengevat mijn ervaringen met de helpdesk zijn nog niet zo goed. Ik zie er altijd tegen op om met Quatt in contact te treden.
Wat is het probleem? Het gasverbruik?Pringo schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:08:
Hi! Kunnen jullie eens meekijken naar mijn situatie:
Beneden vloerverwarming
1e verdieping radiatoren + 2x badkamer en toilet vloerverwarming staan ook aan om de schil warm te houden
Energielabel A
Nu stonds gister bijna de hele dag de quatt mooi te draaien. In de avond ging hij uit, daalde de temperatuur redelijk snel met als gevolg 0,5 onder de ingestelde 20 graden. De quatt gaat weer aan en heeft veel moeite de temperatuur in huis weer naar die 20 graden te krijgen. In de ochtend laat hij de cv bijspringen en haalt het ingestelde punt.
Nu is mijn gedachte: als hij die 3-4 uur dat hij uit was de water temperatuur wel had vastgehouden hij erna veel efficiënter zou kunnen werken en ook de cv niet nodig had gehad.
Kan ik iets aanpassen om ervoor te zorgen dat hij beter om gaat met dergelijke situaties? Of heb je tips in het algemeen dan hoor ik die ook graag!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is wel lastig weg te tweaken, denk ik. Je hebt een groot huis tov je duo-Quatt en 10kW is blijkbaar onvoldoende om de ochtenkou te compenseren, ondanks de beperkte temp-delta die er is.
Kun je nog wat isoleren?
Ik ben even niet in de gelegenheid om screenshots te uploaden maar bij mij is ongeveer hetzelfde verbruik en watertemperatuur zoals in jouw screenshots gisteren en vandaag. Echter met 2 uitzonderingen, watertemperatuur heeft wat mindere uitschieters en geen gasverbruik.Pringo schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:08:
Beneden vloerverwarming
Energielabel A
Ik weet niet welke vloerverwarmingsverdeler jij gebruikt, maar ik heb mijn systeem afgelopen zomer omgebouwd naar een open verdeler zonder pomp en dat lijkt in mijn geval een wereld van verschil te maken. Tot nu toe geen enekl gasverbruik, Quatts lopen veel rustiger en watertemperatuur ook lager/stabieler.
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Zie de foto’s. Boven worden de vloeren overigens aanzienlijk sneller warm tegenover beneden.Star65 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:29:
[...]
Ik ben even niet in de gelegenheid om screenshots te uploaden maar bij mij is ongeveer hetzelfde verbruik en watertemperatuur zoals in jouw screenshots gisteren en vandaag. Echter met 2 uitzonderingen, watertemperatuur heeft wat mindere uitschieters en geen gasverbruik.
Ik weet niet welke vloerverwarmingsverdeler jij gebruikt, maar ik heb mijn systeem afgelopen zomer omgebouwd naar een open verdeler zonder pomp en dat lijkt in mijn geval een wereld van verschil te maken. Tot nu toe geen enekl gasverbruik, Quatts lopen veel rustiger en watertemperatuur ook lager/stabieler.
:strip_exif()/f/image/7rtmmC5MXmt8PlrpV01GauvE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DM7Cb1E26VMvnpjylPseyHIi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qvS74S7oDq86T66HBNraubi7.jpg?f=fotoalbum_large)
Het schijnt een nieuwe feature te zijn, of en hoe het werkt ben ik wel benieuwd naar. Misschien kan @Quatt Support een toelichting geven hoe dit berekend wordt?Bacteria1980 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:34:
[...]
Ik geloof die praat eigenlijk niet van quatt. Is er überhaupt bewijs dat de cic zo slim is? Het enige wat slim aan dat apparaat is dat quatt op afstand instellingen kunnen aanpassen voor je. Dat denk ik tenminste....
Grappig: bij mij gisteren exact hetzelfde beeld met opeens gasverbruik voor het eerst sinds de zomer. Ook op hetzelfde tijdstip. Hikje bij Quatt?Pringo schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:08:
Beneden vloerverwarming
Energielabel A
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ach, als je isoleert en de warmte dus beter vastgehouden wordt, dan zal in eerste plaats (& voornamelijk) de warmtevraag van je tado thermostaat naar de Quatt(cic) veranderen: warmtevraag komt later & vraagtemperatuur wordt eerder bereikt.raven22 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:14:
[...]
Het schijnt een nieuwe feature te zijn, of en hoe het werkt ben ik wel benieuwd naar. Misschien kan @Quatt Support een toelichting geven hoe dit berekend wordt?
Of de CIC hier vervolgens nog iets slims aan doet of optimaliseert? tja, dat is best mogelijk maar bewijs daarvoor is nog niet geleverd, alle mooie woorden van Quatt ten spijt
WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ja goede vraag, de 18e zakte die ook 3-4 graden en ik zie dat de 17e er ook opeens een daling was rond 5 uur snachts van 6 graden. Er gebeurt dan in principe niets…. Enig idee waar dit in kan zitten? Wellicht dat zonder die abrupte daling de cv niet was bijgesprongen.CPM schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:15:
@SBL @Pringo
18 november zie ik niets vreemds, alleen dat de boel langzaam op gang komt en de vervolgens een overshoot geeft.
De 19e is wel bijzonder. Om 6 uur daalt de temperatuur ineens 5 graden. Om vervolgens de CV aan te jagen. Wat gebeurd er om 6 uur?
Anders even punt 16 in de start post invullen en posten.
Hier tekenen aub ......
De kinderkamers hebben slimme knoppen. Deze zijn juist dicht gegaan rond 0600 vanmorgen. En ook ongeveer rond de tijdstippen van de andere daling. Opzich een gekke constatering toch?CPM schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:26:
@Pringo ja idd 18e rond 8 uur ook 4 graden. Er lijkt dus iets open te gaan en voor extra koud water te zorgen. Toevallig ergens "slimme" thermostaten op de radiatoren?
Anders even punt 16 in de start post invullen en posten.
Dit wordt een mailtje aan Quatt… Wellicht kapotte flowmeter?jj85 schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:37:
[...]
Zet je thermostaat even uit en wacht tot hij op controlmode 98 springt.
Die flow moet namelijk dan zeer laag zijn (vaak zelfs 0 op de flowmeter).
Als die (flink) hoger is, dan heb je mogelijk een kapotte waterpomp (eentje die niet meer goed naar de CiC luistert).
Alternatief is natuurlijk dat Quatt slimmer is geworden en de flow per huis gaat varieren
NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen
Met wat ruimte in huis zijn die doorstroomverwarmers wel te vervangen door een wpb. Ook door @jj85 geopperd. Een Quooker bij je keukenkraan geeft je ook een warmwater buffertje terwijl het opwarmen te knijpen is op momenten dat je dat niet wil.balblas schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:40:
[...]
WW wordt nu ook gemaakt met een tweetal (1x douche, 1x keuken/wastafel) 3-fase doorstroomverwarmers.
Offtopic: volgens mij rij je een Tesla, als je je totaal opgenomen vermogen in huis inzichtelijk hebt in je Home Assistent dan kun je met behulp van Tessie het laadvermogen van je Tesla regelen. Ik stuur zo slim laden aan en zorg dat ik overschot van zonnesstroom in m’n accu stop i.p.v. het net op.
Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.
De EV-lader is het probleem niet, die kan ik al beperken of helemaal laten stoppen als de totale load op mijn aanlsuiting te hoog wordt. Het grootste probleem zijn de doorstroomverwarmers, die gebruiken of 11kW of 13kW, meer smaken zijn er niet.netappie schreef op woensdag 19 november 2025 @ 06:26:
[...]
Andere autolader kopen. Bijvoorbeeld een Peblar die je met een goedkope HomeWizard P1 meter automatisch kan laten zorgen dat je nooit boven de 3x25A komt en in de zomer lekker precies het zonnepanelen overschot opmaakt.
Daarnaast zou je eens kunnen kijken of de Quatt AE uitbreiding toch niet veel voordeliger is dan elk jaar 1000 euro weg gooien aan vastrecht en verder nog flink bespaart op stroomverbruik.
Je zou ook kunnen kijken naar een warmtepompboiler om die doorstroomverwarmers te vervangen. Die komen zonder hulpelement vaak niet hoger dan zo'n 700W.
Als je niet de ruimte of het budget hebt dan is een liggende elektrische boiler met een HomeWizard stekker ook nog een optie. Die kan je dan voor de e-CV hangen zodat deze bijna niet meer na hoeft te verwarmen en alleen aan laten gaan als je genoeg ruimte hebt qua netaansluiting of in de zomer overschot hebt uit je zonnepanelen. Hiervoor heb je bij HomeWizard dan wel een energy+ abonnement nodig van 99 cent per maand, maar dat voegt ook inzicht in je 3 fase belasting en andere nuttige features toe.
Je kan de doorstroomverwarmers of e-CV ook op de noodstroom aansluiting van plug-in thuisbatterijen aansluiten die je langzaam op laat laden, maar dat is wel heel ver van dit topic verwijderd.
Laat je in ieder geval geen "zonnestroomboiler" aansmeren. Voor dat geld koop je gewoon een goede RVS warmtepompboiler na subsidie.
Ik wacht zelf nog even af hoe het met de All Electric uitbreidingen van Quatt gaat en tot die tijd hou ik de ketel en gasaansluiting wel aan. Onbeperkt warm water en een noodoplossing bij storingen voegt ook wat toe.
Hoe een AE Quatt mijn probleem op zou kunnen lossen zie ik niet, die gebruikt toch minstens net zoveel stroom als een Hybride Duo?
Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe
Quooker zou inderdaad helpen voor de keukenkraan. Voor de douche niet.Erveetwee schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:21:
[...]
Met wat ruimte in huis zijn die doorstroomverwarmers wel te vervangen door een wpb. Ook door @jj85 geopperd. Een Quooker bij je keukenkraan geeft je ook een warmwater buffertje terwijl het opwarmen te knijpen is op momenten dat je dat niet wil.
Offtopic: volgens mij rij je een Tesla, als je je totaal opgenomen vermogen in huis inzichtelijk hebt in je Home Assistent dan kun je met behulp van Tessie het laadvermogen van je Tesla regelen. Ik stuur zo slim laden aan en zorg dat ik overschot van zonnesstroom in m’n accu stop i.p.v. het net op.
Tesla is inderdaad prima te regelen en dat doe ik ook al. Mijn inwonende ouders hebben echter een Renault Zoe, en daar kun je niks mee regelen. Dus zal het via de laadpaal zelf moeten, en daar ben ik al mee bezig.
Wel het meest waarschijnlijk denk ik.rinkh schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:02:
[...]
Dit wordt een mailtje aan Quatt… Wellicht kapotte flowmeter?
[Afbeelding]
In je eerdere screenshot niet opgevallen, nu wel
11kW vermogen bij een COP van bijna 16
En, hoe gaat het nu ermee @okijokii ?okijokii schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:49:
Na het installeren van de 3e Quatt in 3 jaar in verband met het geluid, helaas weer geen verschil gemerkt. Daarom toch maar besloten om de Quatt van het garagedak te halen en op de grond te plaatsen.
Ik moet zeggen dat Quatt (medewerker Rio) dit keer steeds ontzettend snel heeft gereageerd en alles in werking heeft gezet via de planning. Vandaag twee hardwerkende Slowaakse monteurs die de Quatt naar beneden hebben verplaatst. Nu staat hij helemaal los van de woning. Benieuwd of het geluid nu verleden tijd is. We gaan het meemaken de komende winter.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ze bedoelen een Quatt AE of losse WPB in plaats van de E-cv voor warm water. Daarna kun je toe met een veel kleinere doorstroomverwarmer, of zelfs helemaal geen doorstroomverwarmer.balblas schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:41:
Hoe een AE Quatt mijn probleem op zou kunnen lossen zie ik niet, die gebruikt toch minstens net zoveel stroom als een Hybride Duo?
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Misschien tijdelijk uitschakelen te kijken of het verbetert. Of anders met een normale knop de radiatoren gewoon beperkt mee laten draaien.Pringo schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:37:
[...]
De kinderkamers hebben slimme knoppen. Deze zijn juist dicht gegaan rond 0600 vanmorgen. En ook ongeveer rond de tijdstippen van de andere daling. Opzich een gekke constatering toch?
Hier tekenen aub ......
Ja, maar zit nog steeds op 3.13.1. Gelukkig is het nu wat kouder buiten, dat is ook een goede bugfix voor dat onlogische gependelCPM schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:30:
Was het vandaag geen firmware update dag?
Opgelucht, gewoon goed. Combinatie van afstand en het niet meer versterken van het geluid door het dak is voor mij de oplossing geweest om er niet meer wakker van te worden. Ik hoor hem niet meer, het geluid zelf is ook een stuk minder geworden en wordt denk ik ook meer geabsorbeerd door de omgeving dan wanneer hij op een dak in de vrije ruimte staat.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 20-11-2025 13:11 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Hier kwam ś middags een enorme hagelnui.Pringo schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:20:
[...]
Ja goede vraag, de 18e zakte die ook 3-4 graden en ik zie dat de 17e er ook opeens een daling was rond 5 uur snachts van 6 graden. Er gebeurt dan in principe niets…. Enig idee waar dit in kan zitten? Wellicht dat zonder die abrupte daling de cv niet was bijgesprongen.
Buitentemperatuur schoot dan ook met 5 graden omlaag,(volgens vertraagde gegevens van Quatt).
Logisch verhaal.
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Gaat bij mij om de watertemperatuurharv schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:15:
[...]
Hier kwam ś middags een enorme hagelnui.
Buitentemperatuur schoot dan ook met 5 graden omlaag,(volgens vertraagde gegevens van Quatt).
Logisch verhaal.
De Quatt Duo (V1/1.5) gebruikt maximaal 16A.balblas schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:41:
[...]
De EV-lader is het probleem niet, die kan ik al beperken of helemaal laten stoppen als de totale load op mijn aanlsuiting te hoog wordt. Het grootste probleem zijn de doorstroomverwarmers, die gebruiken of 11kW of 13kW, meer smaken zijn er niet.
De AE uitbreiding heeft ook een 16A aansluiting nodig, maar zal die meestal niet vol belasten omdat het meestal alleen de warmtepomp gebruikt en kan op een enkele andere fase dan de buitenunits.
Daarmee kan je de slurpende COP1 doorstroomverwarmers dus allemaal overbodig maken en ruimschoots binnen je 3x25A aansluiting blijven als je de overige lasten een beetje slim verdeelt. Persoonlijk zou ik de vaatwasser, wasmachine en wasdroger samen op de fase zetten waar geen Quatt spul aan hangt. Dan gaat het ook in de winter goed als zonnepanelen niet zo veel doen. Alleen 3 fase inductiekoken kan wat heftig zijn, maar je douchewater bijverwarmen kan je daar wel omheen plannen en de thermostaat structueel wat lager rond kooktijd kan ook prima.
De EV lader is eigenlijk het zwaarste, dus zolang die de 3x25A grens respecteert en je geen andere grootverbruikers hebt, is een 3x35A aansluiting echt niet nodig.
Daarnaast zijn er inmiddels ook genoeg thuisbatterijen die goed kunnen helpen, maar onzuinige apparaten verwijderen is een logische eerste stap.
Kan trouwens ook net een defrost moment zijn.
Hier tekenen aub ......
:strip_exif()/f/image/wLVxD8Th5rEYR30SFmRxBq1Z.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 54% gewijzigd door okijokii op 20-11-2025 18:40 ]
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Zo te zien zegt je thermostaat dat het net geen 0,5 graden scheelt (19,539 graden tov 20,0 graden) en vraagt die een aanvoertemperatuur van 30 graden wat ook ruimschoots gehaald wordt.okijokii schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:20:
Kan iemand me dit uitleggen. Kamertemperatuur is nog niet gehaald en gaat zelfs een beetje zakken. Toch schaalt de Quatt wat af in vermogen. Het was hier koud vannacht, maar je verwacht dan toch wat hulp van de cv?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De afweging voor de CiC is dan of het handig is om meteen de CV bij te laten schakelen of nog even af te wachten of dit gewoon een dipje is dat vanzelf goed komt.
Mogelijk zit je met deze buitentemperatuur ook niet in het ideale gebied van de buitenunit waardoor meer vermogen toevoegen alleen maar meer problemen met ijsvorming oplevert.
Ik zou mij er niet te druk om maken. Je wilt die CV ketel niet onnodig 10x per uur starten voor een verschil van bijna niks en als 19,539 graden niet warm genoeg is dan vraag je gewoon 20,5 graden voor de zekerheid.
[ Voor 4% gewijzigd door netappie op 20-11-2025 09:09 ]
Waar baseer je dit op? Tussen 3 en 7 is het elektrisch vermogen constant en met 1.41kw draait hij op vol vermogen. De output warmte daalt omdat de buitentemperatuur daalt en daarmee de COP, maar de Quatt zelf schaalt niet af.okijokii schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:20:
Toch schaalt de Quatt wat af in vermogen.
Ik kan mij voorstellen als die dip rond 7/8 uur meer dan uur duurt dat hij wel de cv bij zou moeten schakelen. Zoals hierboven geschetst reageert Quatt met vertraging op veranderingen om 'geflipper' te beperken.
Je kan wel proberen met het wisselen tussen de vewarmopties Besparen/Duurzaam eventueel i.c.m. tarieven. Daarmee kan je forceren dat hij sneller de cv bijschakelt
[ Voor 12% gewijzigd door RickvdT op 20-11-2025 11:02 ]
Vanmorgen gaf de grafiek aan dat er 6kwh was verstookt (26 kwh warmte). Echter de P1 meter gaf een totaal van het huis van nog geen 4kwh aan. Waarmee mijn vermoeden dus verstevigd wordt dat de app rare informatie in de grafieken stopt. Is er bij iemand anders ook zoiets aan de hand?
Mijn (geroote) Toon 1 lijkt opeens een hele andere manier van regelen gekregen te hebben (raar, je zou denken dat hier niets meer aan veranderd), en thermostat heating staat opeens regelmatig uit, zelfs 0.4 graden onder de setpoint. De ellende hiermee is dat mijn hele HA schema wat er voor zou moeten zorgen dat de Quatt zo netjes mogelijk draait niet lekker meer werkt. Op dit moment staat de gevraagde temperatuur op 20.3, de huidige temperatuur is 20, en thermostat heating staat weer lekker uit. Een reset van de Toon hielp. Voor 2 dagen, daarna begon de thermostaat weer eigenwijs te worden.
Nu zit ik er over te twijfelen wat ik hiermee aan moet.
De interessantste opties vind ik zelf:
Diyless thermostaat met touchscreen:
Voordelen:
- Ziet er mooi uit
- De Toon kan de deur uit
Nadelen:
- Aansluiten is lastig. De Diyless moet worden gevoed via netspanning (heb ik op de plek van de huidige thermostaat niet liggen), of 5V usb (en een usb kabel die over de muur loopt wordt ik ook niet echt blij van).
Diyless thermostaat module:
Voordelen:
- Aansluiten direct bij de ketel mogelijk
Nadelen:
- Als scherm zou ik dan mogelijk de oude Toon nog moeten gebruiken, maar dan moet ik vraag en huidige temperaturen gaan pushen via HA, niet de meest cleane oplossing.
- Als ik de Toon blijf gebruiken, maar dan via HA is er geen directe verbinding meer tussen thermostaat (Toon) en de CiC. Best vervelend als HA een probleem heeft (en uiteraard gebeurd zoiets altijd net als je op vakantie bent en je familie een paar dagen in je huis logeert).
Opentherm gateway (bijv van Nodoshop).
- Voordelen: hiermee kan ik alleen het thermostat heating vinkje veranderen, verder blijft alles hetzelfde.
- Nadelen: schijnt eigenlijk niet gemaakt te zijn voor directe ketelbesturing, meer voor het uitlezen.
- Extra stap in het systeem, en dus een mogelijke extra point of failure.
Wat zouden jullie mij aanraden om de Quatt weer netjes via HA te kunnen aansturen, waarbij de logica bij HA ligt, en niet bij de thermostaat?
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Mijn Quatt Duo schakelt bijna nooit de e-CV bij, dus het gebruik zal nagenoeg hetzelfde zijn als met de AE uitbreiding.netappie schreef op donderdag 20 november 2025 @ 00:29:
[...]
De Quatt Duo (V1/1.5) gebruikt maximaal 16A.
De AE uitbreiding heeft ook een 16A aansluiting nodig, maar zal die meestal niet vol belasten omdat het meestal alleen de warmtepomp gebruikt en kan op een enkele andere fase dan de buitenunits.
Daarmee kan je de slurpende COP1 doorstroomverwarmers dus allemaal overbodig maken en ruimschoots binnen je 3x25A aansluiting blijven als je de overige lasten een beetje slim verdeelt. Persoonlijk zou ik de vaatwasser, wasmachine en wasdroger samen op de fase zetten waar geen Quatt spul aan hangt. Dan gaat het ook in de winter goed als zonnepanelen niet zo veel doen. Alleen 3 fase inductiekoken kan wat heftig zijn, maar je douchewater bijverwarmen kan je daar wel omheen plannen en de thermostaat structueel wat lager rond kooktijd kan ook prima.
De EV lader is eigenlijk het zwaarste, dus zolang die de 3x25A grens respecteert en je geen andere grootverbruikers hebt, is een 3x35A aansluiting echt niet nodig.
Daarnaast zijn er inmiddels ook genoeg thuisbatterijen die goed kunnen helpen, maar onzuinige apparaten verwijderen is een logische eerste stap.
Het probleem zijn enkel de huidige 3-fase doorstroomverwarmers. En aangezien die vlak vóór de douchekop en waterkranen zitten, en de koudwater leiding pas splitst vlak vóór die doorstroomverwarmers is het nagenoeg onmogelijk om warmwater te laten bereiden door een WP of boiler, dan heb ik immers aparte warmwater leidingen nodig van die WP of boiler naar de douchekop en kranen, en dat is bouwkundig nogal veel werk. De huidige enkele leiding is grotendeels weggewerkt in de muren.
Mijn vader heeft gewoon niet goed nagedacht over het leidingwerk...
Is hier nog eea. aan te tunen, of zal ik alles gewoon zo laten? Ik vind het lastig in te schatten of het inschakelen van de CV nou echt nodig is vanwege de kosten? Daarbij weet Quatt mijn tarieven, maar niet dat ik zonnepanelen heb en dus ook nog teruglever. Of kan ik dan beter de thermostaat altijd op 18,5 of 19 laten staan, zodat er geen plotselinge vermogensvraag is? En die soundslider 's nachts gewoon op full laten staan of krijg ik daarmee problemen met de buurt? (quatt staat aan de zijkant van het huis en daar naast een straat en voortuin van een ander huis, dus wel bijna 20 meter tot volgende huis). Naar mijn idee hoor je er op full niks van.
[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 20-11-2025 11:25 ]
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
:strip_exif()/f/image/4QnhI80vqEcrDf8ak5f4nV2v.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7rSAkNAuWJRBPhCDpATD9Iyi.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/b4Q4YiY7zK0EgeVUM3QQALBD.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/xASotFWMsGvX1cuKPiQIJfG9.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/m0vfaXCzJQTDbTIU7MrI6bkp.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/eF2BWja39WrzWuWZ3nt0XyTR.png?f=fotoalbum_large)