Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
onlinaius schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:16:
Opentherm gateway (bijv van Nodoshop).
- Voordelen: hiermee kan ik alleen het thermostat heating vinkje veranderen, verder blijft alles hetzelfde.
- Nadelen: schijnt eigenlijk niet gemaakt te zijn voor directe ketelbesturing, meer voor het uitlezen.
- Extra stap in het systeem, en dus een mogelijke extra point of failure.

Wat zouden jullie mij aanraden om de Quatt weer netjes via HA te kunnen aansturen, waarbij de logica bij HA ligt, en niet bij de thermostaat?
OTGW is prima te gebruiken om aan te sturen. Het wordt alleen door de maker afgeraden als je geen kennis hebt van verwarmingssystemen en dynamisch control van (algemene) systemen.

Het probleem is dat Quatt niks doet met wat de thermostaat/OTGW hem vertelt omdat ze alleen naar ChEnabled kijken, en niet naar de watertemperatuur die je hem stuurt.
Eigenlijk is de Quatt als je het zo bekijkt heel erg in violation van de OT standaard, want het hoofddoel: thermostaat bepaalt de benodigde watertemperatuur, wordt niet gedaan. Ze doen een half-bakken implementatie door alleen naar ChEnabled te kijken.

Maar dat is een probleem met alle thermostaten bij Quatt, dus heb je ook met DIYless..

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:24
balblas schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:18:
De huidige enkele leiding is grotendeels weggewerkt in de muren.
En elders een mengthermostaat op die leiding zetten?

Dus WPB, en dan die enkele leiding aansluiten op een mengthermostaat.

Het nadeel hierbij is wel dat je oftewel de temperatuur van het water in de douche niet meer aan kunt passen. oftewel alsnog een kleine doorstroomverwarmer nodig hebt voor de laatste paar graden.

En uiteraard niet slim als er ook andere verbruikers in de badkamer op die koudwaterleiding zitten, want dan ga je de toilet vullen met warm water.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
nairolf schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:30:
[...]

OTGW is prima te gebruiken om aan te sturen. Het wordt alleen door de maker afgeraden als je geen kennis hebt van verwarmingssystemen en dynamisch control van (algemene) systemen.

Het probleem is dat Quatt niks doet met wat de thermostaat/OTGW hem vertelt omdat ze alleen naar ChEnabled kijken, en niet naar de watertemperatuur die je hem stuurt.
Eigenlijk is de Quatt als je het zo bekijkt heel erg in violation van de OT standaard, want het hoofddoel: thermostaat bepaalt de benodigde watertemperatuur, wordt niet gedaan. Ze doen een half-bakken implementatie door alleen naar ChEnabled te kijken.

Maar dat is een probleem met alle thermostaten bij Quatt, dus heb je ook met DIYless..
In principe gaat het bij het besturen dan alleen om het omzetten van het ChEnabled vinkje zodra de vraagtemperatuur hoger ligt dan de huidige temperatuur, voor de rest blijft de besturing bij de Toon liggen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:52
balblas schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:18:
[...]

Mijn Quatt Duo schakelt bijna nooit de e-CV bij, dus het gebruik zal nagenoeg hetzelfde zijn als met de AE uitbreiding.

Het probleem zijn enkel de huidige 3-fase doorstroomverwarmers. En aangezien die vlak vóór de douchekop en waterkranen zitten, en de koudwater leiding pas splitst vlak vóór die doorstroomverwarmers is het nagenoeg onmogelijk om warmwater te laten bereiden door een WP of boiler, dan heb ik immers aparte warmwater leidingen nodig van die WP of boiler naar de douchekop en kranen, en dat is bouwkundig nogal veel werk. De huidige enkele leiding is grotendeels weggewerkt in de muren.

Mijn vader heeft gewoon niet goed nagedacht over het leidingwerk...
Dat is inderdaad lastig. Heb je budget en ruimte (evt buiten) voor een flinke thuisbatterij?
Dan kan je die pieken gewoon opvangen.

Je kan misschien ook al het water voorverwarmd met 40 graden sturen. Dan heeft die doorstroomverwarmer weinig te doen.

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
abbeyrules schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:01:
Ik heb sinds een paar weken een 2e Quatt (v1) en een AE unit. Door alle aanpassingen in de meterkast heb ik er nu geen eigen inzicht meer in het daadwerkelijke verbruik van Quatt in relatie tot de woning zelf. Het valt me op dat de app veel meer verbruik aan geeft dan vorig jaar. De COP blijft wel goed, alles werkt gewoon, qua isolatie en instellingen in de thermostaat is niets veranderd. Maar er staat zowel qua energie in als qua warmteproductie 1,5 tot 2x zoveel in de grafieken als dat ik zou verwachten (en dus de besparing is ook veel groter). Gas gebruikten we ook met 1 Quatt niet.

Vanmorgen gaf de grafiek aan dat er 6kwh was verstookt (26 kwh warmte). Echter de P1 meter gaf een totaal van het huis van nog geen 4kwh aan. Waarmee mijn vermoeden dus verstevigd wordt dat de app rare informatie in de grafieken stopt. Is er bij iemand anders ook zoiets aan de hand?
Dit heb ik ook! Ik had al een Quatt Duo (v1.5) en AE is recent geïnstalleerd. Onze COP ligt hoger dan in februari met dezelfde temperaturen, maar zowel verbruik als toegevoegde warmte in de app zijn echt héél veel hoger. En ik had ook het idee dat de energieconsumptie in de app misschien zelfs hoger was dan mijn hele huis volgens de P1 meter. Vreemd hoor!

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
netappie schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:45:
[...]

Dat is inderdaad lastig. Heb je budget en ruimte (evt buiten) voor een flinke thuisbatterij?
Dan kan je die pieken gewoon opvangen.

Je kan misschien ook al het water voorverwarmd met 40 graden sturen. Dan heeft die doorstroomverwarmer weinig te doen.
Ja dat is waarschijnlijk de beste oplossing, en op termijn ook goedkoper dan verzwaring van mijn aansluiting naar 3x35A.

Ik heb de aanschaf van een thuisbatterij nog even uitgesteld omdat ik verwacht dat de prijzen omlaag gaan. Daarnaast ben ik aan het kijken naar oplossingen voor V2H, we hebben immers 2 EVs staan :)

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Home Assistant | Tesla Model YLR

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
onlinaius schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:16:
Ik word de laatste weken niet goed van mijn thermostaat.

Mijn (geroote) Toon 1 lijkt opeens een hele andere manier van regelen gekregen te hebben (raar, je zou denken dat hier niets meer aan veranderd), en thermostat heating staat opeens regelmatig uit, zelfs 0.4 graden onder de setpoint. De ellende hiermee is dat mijn hele HA schema wat er voor zou moeten zorgen dat de Quatt zo netjes mogelijk draait niet lekker meer werkt. Op dit moment staat de gevraagde temperatuur op 20.3, de huidige temperatuur is 20, en thermostat heating staat weer lekker uit. Een reset van de Toon hielp. Voor 2 dagen, daarna begon de thermostaat weer eigenwijs te worden.

Nu zit ik er over te twijfelen wat ik hiermee aan moet.

De interessantste opties vind ik zelf:

Diyless thermostaat met touchscreen:
Voordelen:
- Ziet er mooi uit
- De Toon kan de deur uit
Nadelen:
- Aansluiten is lastig. De Diyless moet worden gevoed via netspanning (heb ik op de plek van de huidige thermostaat niet liggen), of 5V usb (en een usb kabel die over de muur loopt wordt ik ook niet echt blij van).

Diyless thermostaat module:
Voordelen:
- Aansluiten direct bij de ketel mogelijk
Nadelen:
- Als scherm zou ik dan mogelijk de oude Toon nog moeten gebruiken, maar dan moet ik vraag en huidige temperaturen gaan pushen via HA, niet de meest cleane oplossing.
- Als ik de Toon blijf gebruiken, maar dan via HA is er geen directe verbinding meer tussen thermostaat (Toon) en de CiC. Best vervelend als HA een probleem heeft (en uiteraard gebeurd zoiets altijd net als je op vakantie bent en je familie een paar dagen in je huis logeert).

Opentherm gateway (bijv van Nodoshop).
- Voordelen: hiermee kan ik alleen het thermostat heating vinkje veranderen, verder blijft alles hetzelfde.
- Nadelen: schijnt eigenlijk niet gemaakt te zijn voor directe ketelbesturing, meer voor het uitlezen.
- Extra stap in het systeem, en dus een mogelijke extra point of failure.

Wat zouden jullie mij aanraden om de Quatt weer netjes via HA te kunnen aansturen, waarbij de logica bij HA ligt, en niet bij de thermostaat?
Tado V3+ werkt uitstekend met homeassistant, en als je de homekit integratie gebruikt heb je geen last van de limieten die ze nu op de apicalls hebben ingesteld

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13:40
balblas schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:28:
[...]

Ja dat is waarschijnlijk de beste oplossing, en op termijn ook goedkoper dan verzwaring van mijn aansluiting naar 3x35A.

Ik heb de aanschaf van een thuisbatterij nog even uitgesteld omdat ik verwacht dat de prijzen omlaag gaan. Daarnaast ben ik aan het kijken naar oplossingen voor V2H, we hebben immers 2 EVs staan :)
Hou je daar rekening mee dat daarvoor zowel je thuislader alsmede je EV daarvoor geschikt moeten zijn.
Het probleem met de nieuwe Quatt Duo (R290) is dat deze een 20A afzekering benodigen, en dan klom je met je hoofdzekering van 25A daarmee in de knel.
Een mogelijke oplossing ligt dat je elke Quatt afzondelijk van een 16A zekering gaat voorzien, alleen weet ik niet of Quatt hierin meegaat. nadeel je hebt dus 2 groepen nodig en je moet dus ook twee voedingsleidingen trekken.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:52
Jan-tweak schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:40:
[...]

Een mogelijke oplossing ligt dat je elke Quatt afzondelijk van een 16A zekering gaat voorzien, alleen weet ik niet of Quatt hierin meegaat.
Dat gaan ze, want ze kennen ook wel het woord selectiviteit ;)
nadeel je hebt dus 2 groepen nodig en je moet dus ook twee voedingsleidingen trekken.
Dat hoeft niet (mits buis 19mm+), je kunt gewoon 3 fasen erdoor trekken naar 1 werkschakelaar, die beide schakelt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHwGhtA5V6RfhzWVPF2Q7D8uovg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdW2cHp5FUwpcCvWDlJFzbAz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHhWSRWj99TpcKgd5zutdOIT254=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CUWNB0oe8D6gFcAfILeyZx6q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDvh2lV5KqOXtuJOBlJbO9o8x5Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/frrhK2G3udYJs9i8cPKI9zCb.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T75MsUX01O4iHbGuNjvvolZ0Lm0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HscwOoLHP6QKwdTbKKKuWKDo.jpg?f=fotoalbum_tile
Voor wie het interessant vindt heb ik eerder deze maand al foto's geplaatst van de AE installatie bij ons.

Hierbij ook foto's van een (SeekThermal) warmtecamera. Wat me opvalt is dat het vat zelf eigenlijk best goed geïsoleerd is, maar vooral veel warmte weglekt door de al door Quatt geïsoleerde leidingen naar de Heat Charger. Die leidingen staan natuurlijk in direct contact met het warme water. Ik heb al meer dan 12 uur geen warm water gebruikt, dus daar ligt het niet aan. Temperatuur in het vat (op alledrie de metingen) is nu 55 graden. Legionellarun heeft gisteren gedraaid op ongeveer het duurste moment van de dag (tussen 18:00 en 19:00) en daarna is er geen warm water meer gebruikt.

Ik vermoed dat het dus zin heeft om de leidingen van en naar de HeatCharger beter te isoleren dan Quatt gedaan heeft? Die isolatie voelt ook minder goed dan de leidingen van en naar de warmtepomp, terwijl de temperaturen juist hoger zijn t.o.v. omgevingstemperatuur.

(klik op de foto's om ook de schaalverdeling te zien)

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.

Pagina: 1 ... 305 306 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.