• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:49
onlinaius schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:16:
Opentherm gateway (bijv van Nodoshop).
- Voordelen: hiermee kan ik alleen het thermostat heating vinkje veranderen, verder blijft alles hetzelfde.
- Nadelen: schijnt eigenlijk niet gemaakt te zijn voor directe ketelbesturing, meer voor het uitlezen.
- Extra stap in het systeem, en dus een mogelijke extra point of failure.

Wat zouden jullie mij aanraden om de Quatt weer netjes via HA te kunnen aansturen, waarbij de logica bij HA ligt, en niet bij de thermostaat?
OTGW is prima te gebruiken om aan te sturen. Het wordt alleen door de maker afgeraden als je geen kennis hebt van verwarmingssystemen en dynamisch control van (algemene) systemen.

Het probleem is dat Quatt niks doet met wat de thermostaat/OTGW hem vertelt omdat ze alleen naar ChEnabled kijken, en niet naar de watertemperatuur die je hem stuurt.
Eigenlijk is de Quatt als je het zo bekijkt heel erg in violation van de OT standaard, want het hoofddoel: thermostaat bepaalt de benodigde watertemperatuur, wordt niet gedaan. Ze doen een half-bakken implementatie door alleen naar ChEnabled te kijken.

Maar dat is een probleem met alle thermostaten bij Quatt, dus heb je ook met DIYless..
balblas schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:18:
De huidige enkele leiding is grotendeels weggewerkt in de muren.
En elders een mengthermostaat op die leiding zetten?

Dus WPB, en dan die enkele leiding aansluiten op een mengthermostaat.

Het nadeel hierbij is wel dat je oftewel de temperatuur van het water in de douche niet meer aan kunt passen. oftewel alsnog een kleine doorstroomverwarmer nodig hebt voor de laatste paar graden.

En uiteraard niet slim als er ook andere verbruikers in de badkamer op die koudwaterleiding zitten, want dan ga je de toilet vullen met warm water.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

nairolf schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:30:
[...]

OTGW is prima te gebruiken om aan te sturen. Het wordt alleen door de maker afgeraden als je geen kennis hebt van verwarmingssystemen en dynamisch control van (algemene) systemen.

Het probleem is dat Quatt niks doet met wat de thermostaat/OTGW hem vertelt omdat ze alleen naar ChEnabled kijken, en niet naar de watertemperatuur die je hem stuurt.
Eigenlijk is de Quatt als je het zo bekijkt heel erg in violation van de OT standaard, want het hoofddoel: thermostaat bepaalt de benodigde watertemperatuur, wordt niet gedaan. Ze doen een half-bakken implementatie door alleen naar ChEnabled te kijken.

Maar dat is een probleem met alle thermostaten bij Quatt, dus heb je ook met DIYless..
In principe gaat het bij het besturen dan alleen om het omzetten van het ChEnabled vinkje zodra de vraagtemperatuur hoger ligt dan de huidige temperatuur, voor de rest blijft de besturing bij de Toon liggen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:05
balblas schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:18:
[...]

Mijn Quatt Duo schakelt bijna nooit de e-CV bij, dus het gebruik zal nagenoeg hetzelfde zijn als met de AE uitbreiding.

Het probleem zijn enkel de huidige 3-fase doorstroomverwarmers. En aangezien die vlak vóór de douchekop en waterkranen zitten, en de koudwater leiding pas splitst vlak vóór die doorstroomverwarmers is het nagenoeg onmogelijk om warmwater te laten bereiden door een WP of boiler, dan heb ik immers aparte warmwater leidingen nodig van die WP of boiler naar de douchekop en kranen, en dat is bouwkundig nogal veel werk. De huidige enkele leiding is grotendeels weggewerkt in de muren.

Mijn vader heeft gewoon niet goed nagedacht over het leidingwerk...
Dat is inderdaad lastig. Heb je budget en ruimte (evt buiten) voor een flinke thuisbatterij?
Dan kan je die pieken gewoon opvangen.

Je kan misschien ook al het water voorverwarmd met 40 graden sturen. Dan heeft die doorstroomverwarmer weinig te doen.

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-12 11:05
abbeyrules schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:01:
Ik heb sinds een paar weken een 2e Quatt (v1) en een AE unit. Door alle aanpassingen in de meterkast heb ik er nu geen eigen inzicht meer in het daadwerkelijke verbruik van Quatt in relatie tot de woning zelf. Het valt me op dat de app veel meer verbruik aan geeft dan vorig jaar. De COP blijft wel goed, alles werkt gewoon, qua isolatie en instellingen in de thermostaat is niets veranderd. Maar er staat zowel qua energie in als qua warmteproductie 1,5 tot 2x zoveel in de grafieken als dat ik zou verwachten (en dus de besparing is ook veel groter). Gas gebruikten we ook met 1 Quatt niet.

Vanmorgen gaf de grafiek aan dat er 6kwh was verstookt (26 kwh warmte). Echter de P1 meter gaf een totaal van het huis van nog geen 4kwh aan. Waarmee mijn vermoeden dus verstevigd wordt dat de app rare informatie in de grafieken stopt. Is er bij iemand anders ook zoiets aan de hand?
Dit heb ik ook! Ik had al een Quatt Duo (v1.5) en AE is recent geïnstalleerd. Onze COP ligt hoger dan in februari met dezelfde temperaturen, maar zowel verbruik als toegevoegde warmte in de app zijn echt héél veel hoger. En ik had ook het idee dat de energieconsumptie in de app misschien zelfs hoger was dan mijn hele huis volgens de P1 meter. Vreemd hoor!

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:17
netappie schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:45:
[...]

Dat is inderdaad lastig. Heb je budget en ruimte (evt buiten) voor een flinke thuisbatterij?
Dan kan je die pieken gewoon opvangen.

Je kan misschien ook al het water voorverwarmd met 40 graden sturen. Dan heeft die doorstroomverwarmer weinig te doen.
Ja dat is waarschijnlijk de beste oplossing, en op termijn ook goedkoper dan verzwaring van mijn aansluiting naar 3x35A.

Ik heb de aanschaf van een thuisbatterij nog even uitgesteld omdat ik verwacht dat de prijzen omlaag gaan. Daarnaast ben ik aan het kijken naar oplossingen voor V2H, we hebben immers 2 EVs staan :)

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:52
Ik word de laatste weken niet goed van mijn thermostaat.

Mijn (geroote) Toon 1 lijkt opeens een hele andere manier van regelen gekregen te hebben (raar, je zou denken dat hier niets meer aan veranderd), en thermostat heating staat opeens regelmatig uit, zelfs 0.4 graden onder de setpoint. De ellende hiermee is dat mijn hele HA schema wat er voor zou moeten zorgen dat de Quatt zo netjes mogelijk draait niet lekker meer werkt. Op dit moment staat de gevraagde temperatuur op 20.3, de huidige temperatuur is 20, en thermostat heating staat weer lekker uit. Een reset van de Toon hielp. Voor 2 dagen, daarna begon de thermostaat weer eigenwijs te worden.

Nu zit ik er over te twijfelen wat ik hiermee aan moet.

De interessantste opties vind ik zelf:

Diyless thermostaat met touchscreen:
Voordelen:
- Ziet er mooi uit
- De Toon kan de deur uit
Nadelen:
- Aansluiten is lastig. De Diyless moet worden gevoed via netspanning (heb ik op de plek van de huidige thermostaat niet liggen), of 5V usb (en een usb kabel die over de muur loopt wordt ik ook niet echt blij van).

Diyless thermostaat module:
Voordelen:
- Aansluiten direct bij de ketel mogelijk
Nadelen:
- Als scherm zou ik dan mogelijk de oude Toon nog moeten gebruiken, maar dan moet ik vraag en huidige temperaturen gaan pushen via HA, niet de meest cleane oplossing.
- Als ik de Toon blijf gebruiken, maar dan via HA is er geen directe verbinding meer tussen thermostaat (Toon) en de CiC. Best vervelend als HA een probleem heeft (en uiteraard gebeurd zoiets altijd net als je op vakantie bent en je familie een paar dagen in je huis logeert).

- Voordelen: hiermee kan ik alleen het thermostat heating vinkje veranderen, verder blijft alles hetzelfde.
- Nadelen: schijnt eigenlijk niet gemaakt te zijn voor directe ketelbesturing, meer voor het uitlezen.

Wat zouden jullie mij aanraden om de Quatt weer netjes via HA te kunnen aansturen, waarbij de logica bij HA ligt, en niet bij de thermostaat?
Tado V3+ werkt uitstekend met homeassistant, en als je de homekit integratie gebruikt heb je geen last van de limieten die ze nu op de apicalls hebben ingesteld

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
balblas schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:28:
[...]

Ja dat is waarschijnlijk de beste oplossing, en op termijn ook goedkoper dan verzwaring van mijn aansluiting naar 3x35A.

Ik heb de aanschaf van een thuisbatterij nog even uitgesteld omdat ik verwacht dat de prijzen omlaag gaan. Daarnaast ben ik aan het kijken naar oplossingen voor V2H, we hebben immers 2 EVs staan :)
Hou je daar rekening mee dat daarvoor zowel je thuislader alsmede je EV daarvoor geschikt moeten zijn.
Het probleem met de nieuwe Quatt Duo (R290) is dat deze een 20A afzekering benodigen, en dan klom je met je hoofdzekering van 25A daarmee in de knel.
Een mogelijke oplossing ligt dat je elke Quatt afzondelijk van een 16A zekering gaat voorzien, alleen weet ik niet of Quatt hierin meegaat. nadeel je hebt dus 2 groepen nodig en je moet dus ook twee voedingsleidingen trekken.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:59
Jan-tweak schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:40:
[...]

Een mogelijke oplossing ligt dat je elke Quatt afzondelijk van een 16A zekering gaat voorzien, alleen weet ik niet of Quatt hierin meegaat.
Dat gaan ze, want ze kennen ook wel het woord selectiviteit ;)
nadeel je hebt dus 2 groepen nodig en je moet dus ook twee voedingsleidingen trekken.
Dat hoeft niet (mits buis 19mm+), je kunt gewoon 3 fasen erdoor trekken naar 1 werkschakelaar, die beide schakelt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• sjoerd-p
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHwGhtA5V6RfhzWVPF2Q7D8uovg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdW2cHp5FUwpcCvWDlJFzbAz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHhWSRWj99TpcKgd5zutdOIT254=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CUWNB0oe8D6gFcAfILeyZx6q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDvh2lV5KqOXtuJOBlJbO9o8x5Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/frrhK2G3udYJs9i8cPKI9zCb.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T75MsUX01O4iHbGuNjvvolZ0Lm0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HscwOoLHP6QKwdTbKKKuWKDo.jpg?f=fotoalbum_tile
Voor wie het interessant vindt heb ik eerder deze maand al foto's geplaatst van de AE installatie bij ons.

Hierbij ook foto's van een (SeekThermal) warmtecamera. Wat me opvalt is dat het vat zelf eigenlijk best goed geïsoleerd is, maar vooral veel warmte weglekt door de al door Quatt geïsoleerde leidingen naar de Heat Charger. Die leidingen staan natuurlijk in direct contact met het warme water. Ik heb al meer dan 12 uur geen warm water gebruikt, dus daar ligt het niet aan. Temperatuur in het vat (op alledrie de metingen) is nu 55 graden. Legionellarun heeft gisteren gedraaid op ongeveer het duurste moment van de dag (tussen 18:00 en 19:00) en daarna is er geen warm water meer gebruikt.

Ik vermoed dat het dus zin heeft om de leidingen van en naar de HeatCharger beter te isoleren dan Quatt gedaan heeft? Die isolatie voelt ook minder goed dan de leidingen van en naar de warmtepomp, terwijl de temperaturen juist hoger zijn t.o.v. omgevingstemperatuur.

(klik op de foto's om ook de schaalverdeling te zien)

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-12 18:46
Mijn cv ketel was in storing gegaan en mijn Quatt kwam vandaag niet hoger dan 1500 Watt. Met een inspectie van de buitenunit was de verdamper volledig dichtgevroren en de fan draaide wel normaal.
Ik heb de cv inmiddels uit storing maar het ijs gaat niet weg. Hoe kan ik een defrost forceren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-waGaSGCzu51_vQ0ug6gOI9SgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vr4RKWKNNy9tHAXm71m8vcvn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJAN_Vuqr5_36u0ohvY4gHe5y2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P5tFUeZ51pxVJQsVoax1yf4D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWb3nkK_593zmIocfj8PmpA_SEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncFgGMtRqrceIn0eCHe4nOS6.jpg?f=fotoalbum_large

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• balblas
Jan-tweak schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:40:
[...]

Hou je daar rekening mee dat daarvoor zowel je thuislader alsmede je EV daarvoor geschikt moeten zijn.
Het probleem met de nieuwe Quatt Duo (R290) is dat deze een 20A afzekering benodigen, en dan klom je met je hoofdzekering van 25A daarmee in de knel.
Een mogelijke oplossing ligt dat je elke Quatt afzondelijk van een 16A zekering gaat voorzien, alleen weet ik niet of Quatt hierin meegaat. nadeel je hebt dus 2 groepen nodig en je moet dus ook twee voedingsleidingen trekken.
Ik heb de oude versie 1.5 met R32, die moet met 16A afgezekerd worden. Ik gebruik een 3-fase aardlekautomaat daarvoor, beide units zitten op hun eigen fase, de derde fase wordt dus niet gebruikt.

De enige thuisaccu die voor zover ik weet momenteel V2G ondersteunt i.c.m. Tesla is de https://www.sigenergy.com/en/products/dc-charger.

Met een thuisaccu (eventueel i.c.m. met een EV en V2G) die genoeg stroom kan leveren, bijvoorbeeld 3x10A) kun je dan nog steeds (kortstondig, totdat de accu leeg is) in totaal 3x35A verbruiken voordat de hoofdzekering eruit klapt.

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe

• sjoerd-p
sjoerd-p schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:49:
[...]

Dit heb ik ook! Ik had al een Quatt Duo (v1.5) en AE is recent geïnstalleerd. Onze COP ligt hoger dan in februari met dezelfde temperaturen, maar zowel verbruik als toegevoegde warmte in de app zijn echt héél veel hoger. En ik had ook het idee dat de energieconsumptie in de app misschien zelfs hoger was dan mijn hele huis volgens de P1 meter. Vreemd hoor!
Inmiddels inderdaad vastgesteld dat de verbruikte energie in de App echt niet meer klopt. Vanochtend had ik al meer dan 20kWh aan input energie volgens de Quatt app, terwijl mijn hele huis maar 12kWh verbruikt had volgens de P1 meter (batterij en zonnepanelen al verrekend, maar was nauwelijks wat). Dat kan dus niet. Even ingezoomd op één uur en dan zie je ook dat er nergens dat uur boven de 500W verbruikt is door beide warmtepompen en er toch bijna 900Wh gerapporteerd is in de app. HeatCharger Electrical Power heeft al de tijd op nul gestaan, dus daar kan het ook niet misgegaan zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f69xiSijsveWAMD8cUCAMXkKw7Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/eyzL8vldwoI9EgaFXMl3xrZj.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fV4mt5DVlQObpTD11DyIJgp7aN8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/r7d3D5G6K9K58ccpVRdxxplu.png?f=fotoalbum_tile
Er lijkt dus iets mis te gaan in de app, waardoor hij twee keer zoveel verbruik aangeeft dan er daadwerkelijk was (en door CiC gemeten is)?

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:17
sjoerd-p schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:16:
Ik vermoed dat het dus zin heeft om de leidingen van en naar de HeatCharger beter te isoleren dan Quatt gedaan heeft? Die isolatie voelt ook minder goed dan de leidingen van en naar de warmtepomp, terwijl de temperaturen juist hoger zijn t.o.v. omgevingstemperatuur.
Leuk die foto's!
Je heb daar een stukje eenpijpscirculatie in de afgaande leiding. Warme water gaat omhoog, koelt af, daalt weer, nieuwe warm water omhoog etc etc (even simpel uitgelegd). Gemiste kans dat Quatt daar geen warmtesiphon toepast.

Zou het idd goed isoleren. Dat zal zeker schelen.

Bij m'n WPB gaat de uitgang daarom direct naar beneden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9c8npu_YbkdfTfVNw86iprcKdnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ZETDMcccwssDGY3Bj6KCVg1.jpg?f=fotoalbum_large

• jj85
TeslaNerd schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:25:
Mijn cv ketel was in storing gegaan en mijn Quatt kwam vandaag niet hoger dan 1500 Watt. Met een inspectie van de buitenunit was de verdamper volledig dichtgevroren en de fan draaide wel normaal.
Ik heb de cv inmiddels uit storing maar het ijs gaat niet weg. Hoe kan ik een defrost forceren?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oeh, dat sucks wel.
Setworkingmode = 4 zou een forced defrost moeten zijn (modbus)

Maar daar heb je nu niks aan.
Ik denk serieus een fohn en/of warm water. En nu vooral de Quatt niet aan zetten.

• Jan-tweak
  • Nu online
Brent schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:52:
[...]

Dat gaan ze, want ze kennen ook wel het woord selectiviteit ;)

[...]

Dat hoeft niet (mits buis 19mm+), je kunt gewoon 3 fasen erdoor trekken naar 1 werkschakelaar, die beide schakelt.
gelukkig,
echter als je twee afzondelijke groepen gebruikt, en mogelijk dat ook over twee fases gaat verdelen als je een 3-fase systeem hebt is het niet verstandig om dat over een gemeendschappelijke nul te laten lopen. Al helemaal niet als je dus 2 verschillende fases gaat gebruiken. maar twee kabels trekken zal voor Quatt denk ik geen probleem zijn. En een extra werkschakelaar a 20 euro is ook niet de moeite.

• Jan-tweak
  • Nu online
balblas schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:26:
[...]

Ik heb de oude versie 1.5 met R32, die moet met 16A afgezekerd worden. Ik gebruik een 3-fase aardlekautomaat daarvoor, beide units zitten op hun eigen fase, de derde fase wordt dus niet gebruikt.
De Duo Classic (die mer R32) had prima op 1-fase alamat 16A gekund. Zelf ben ik geen voorstander om een 3-fase alamat voor twee 1-fase aansluiting te misbruiken, dat kan namelijk gruwelijk misgaan.
De enige thuisaccu die voor zover ik weet momenteel V2G ondersteunt i.c.m. Tesla is de https://www.sigenergy.com/en/products/dc-charger.

Met een thuisaccu (eventueel i.c.m. met een EV en V2G) die genoeg stroom kan leveren, bijvoorbeeld 3x10A) kun je dan nog steeds (kortstondig, totdat de accu leeg is) in totaal 3x35A verbruiken voordat de hoofdzekering eruit klapt.

• jj85
jj85 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 08:10:
[...]

Toch niet -O-
Het is een verbetering, maar op een gegeven moment zet Quatt het vermogen zelf weer op 0W. Why?! Of is dit super logisch en mis ik iets.

Geel is warmtevermogen, berekend op basis van deltaT en flow
Blauw is nu het nieuwe Quatt warmtevermogen.

[Afbeelding]
Jippie, na maanden klopt het weer :+

Van
Geel is (werkelijk) warmtevermogen, berekend op basis van deltaT en flow
Blauw is hetgeen dat Quatt rapporteerde tegen het einde van de winter (CiC 2.25).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iwsf9asmQW5T3_7oum8ILYOFfkA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RroRSPFnahn291KynH9o077n.png?f=fotoalbum_large

naar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-VurqMDM9BhFxidhvj8H53OxgQw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4bvrFWprdb0l82DYYz40qD0T.png?f=fotoalbum_large
jj85 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:37:
[...]

Leuk die foto's!
Je heb daar een stukje eenpijpscirculatie in de afg. Warme water gaat omhoog, koelt af, daalt weer, nieuwe warm water omhoog etc etc (even simpel uitgelegd). Gemiste kans dat Quatt daar geen warmtesiphon toepast.

[Afbeelding]
Maar valt dit niet (ook bij Quatt zelf) onder: je mag SWW leidingen niet isoleren?

Hangt er natuurlijk ook vanaf of het SWW door de HeatCharger gaat, of dat het een aparte loop is met een warmtewisselaar in de Quatt.

• jj85
onlinaius schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:59:
[...]

Maar valt dit niet (ook bij Quatt zelf) onder: je mag SWW leidingen niet isoleren?
Ze zijn geisoleerd, maar met prut isolatie
Hangt er natuurlijk ook vanaf of het SWW door de HeatCharger gaat, of dat het een aparte loop is met een warmtewisselaar in de Quatt.
SWW gaat door de HeatCharger.
Zie m'n schemaatje ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8S2XvsWUIQTIXx6r4N4t3IiLno=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GQwnGMeUJUve0XIzSntCJNrS.png?f=fotoalbum_large
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bijzonder dat er geen defrost plaats vindt (zelfs als de cvketel niet aan mag slaan). Zijn er sensoren die een 'rare' waarde geven? Wat zeggen de water in en uit sensoren, en wat meet de buitentemp sensor?

Defrosten wordt voor zover ik weet namelijk getriggerd op basis van de buitentemp, en mogelijk met watertemp als limiterende factor.

Kan het zijn dat de Quatt wel pogingen doet tot defrosten, maar dat er door weinig energie in het systeem, en een vaste defrost interval te weinig ijs smelt, wat daarna direct weer vast vriest als de Quatt verder gaat met verwarmen?

jj85 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:03:
[...]
Ze zijn geisoleerd, maar met prut isolatie

[...]
SWW gaat door de HeatCharger.
Zie m'n schemaatje ;)

[Afbeelding]
Dan mag je die leidingen toch niet isoleren dacht ik begrepen te hebben? Of is dat slechts een richtlijn, waar Quatt zich gewoon niet aan houd?

• sjoerd-p
jj85 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:37:
[...]

Leuk die foto's!
Je heb daar een stukje eenpijpscirculatie in de afgaande leiding. Warme water gaat omhoog, koelt af, daalt weer, nieuwe warm water omhoog etc etc (even simpel uitgelegd). Gemiste kans dat Quatt daar geen warmtesiphon toepast.

[Afbeelding]
Een heel nieuw concept voor mij, maar inderdaad iets wat hier goed mis lijkt te gaan. Goed isoleren zou kunnen helpen, in ieder geval het stuk dat vertikaal omhoog gaat. Je ziet ook heel duidelijk dat vlak daarna het grote warmteverlies gelijk ophoudt. Dus het is op zich maar een kort stukje.

Hier wat meer informatie wat ik erover gevonden heb met schrikbarend grote verliezen door dit fenomeen:
https://www.vvplus.nl/art...uiker-duur-komen-te-staan

• jj85
sjoerd-p schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:27:
[...]

Een heel nieuw concept voor mij, maar inderdaad iets wat hier goed mis lijkt te gaan. Goed isoleren zou kunnen helpen, in ieder geval het stuk dat vertikaal omhoog gaat. Je ziet ook heel duidelijk dat vlak daarna het grote warmteverlies gelijk ophoudt. Dus het is op zich maar een kort stukje.

Hier wat meer informatie wat ik erover gevonden heb met schrikbarend grote verliezen door dit fenomeen:
https://www.vvplus.nl/art...uiker-duur-komen-te-staan
Ja, dit wordt vaak niet erkend / onderschat.
Leuke stukje onderzoek is
https://www.proklima-hann...te_Einrohrzirkulation.pdf

• Brent
Jan-tweak schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:51:
[...]

gelukkig,
echter als je twee afzondelijke groepen gebruikt, en mogelijk dat ook over twee fases gaat verdelen als je een 3-fase systeem hebt is het niet verstandig om dat over een gemeendschappelijke nul te laten lopen.
Sterker nog, kijk eens wat er uit de grond komt onder je meterkast ;) 1 gemeenschappelijke nul.

Maar zeker: je moet wel precies 1 groep gebruiken, er mogen geen meerdere door 1 buis wegens NEN. 1 3-fase groep is dus de logische keuze, tenzij je graag onnodig extra meters trekt/kabel legt.

[ Voor 18% gewijzigd door Brent op 20-11-2025 16:52 ]

• Brent
sjoerd-p schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:16:

Ik vermoed dat het dus zin heeft om de leidingen van en naar de HeatCharger beter te isoleren dan Quatt gedaan heeft?
Anekdata: bij mij voelt het ook zo aan idd.

• Brent
sjoerd-p schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:27:
[...]

Inmiddels inderdaad vastgesteld dat de verbruikte energie in de App echt niet meer klopt.
Ik heb al een tijdje de indruk dat het beginscherm van de app niet synchroon loopt met de cumulatieve pagina. Ook nu het kouder is, zie ik het beginscherm zelden boven de 6 (soms 7, vaak 4 of 5) uitkomen, terwijl ik wel 10kWh per uur zou verbruiken de afgelopen dagen. Toen het wat warmer was schreef ik dat af op een duty factor van <1 (een half oid). Dacht nog even: zouden ze maar 1 unit (heb hier een Duo) meetellen bij het beginscherm? Maar jouw observatie van hetzelfde verschil doet anders vermoeden. Heb helaas nog geen realtime uitleesmogelijkheden. Ik heb t wel met Greenchoice kunnen vergelijken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-9pPE835z9A3ohQ-hJddIZdMhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3lBr5q2Gc9jTRjMLuUEQ6Vzy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hg4lB5q-5idpxSP86BuNtFLe5Io=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/50bgKc11UYQ0uJtgUc4mtTnB.jpg?f=user_large

De laatste dagen is er idd een flink verschil, niet de factor 2 (ivm Duo) die ik misschien half verwachtte. De laatste dag (de 18e) is het 37 (GC) vs 64 (Quatt) kWh bijvoorbeeld. Vorige week (toen het wat warmer was) zijn de verschillen kleiner: bijv de 13e zegt Quatt 16, Greenchoice 13. Nu verschilt het natuurlijk sowieso ivm zonnepanelen en andere gebruikers, maar zeker deze week domineert Quatt het verbruik dus (geen EV hier of andere grootverbruikers buiten een kookplaat maar dat moet om hooguit een paar kWh gaan).

Ik deel je observatie dus, voor zover ik kan nagaan. Ik heb het vermoeden dat de waarden op het beginscherm beter kloppen, en dat er dus iets misgaat in het cumuleren van die cijfers.

• jj85
Brent schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:49:
[...]

Ik heb al een tijdje de indruk dat het beginscherm van de app niet synchroon loopt met de cumulatieve pagina. Ook nu het kouder is, zie ik het beginscherm zelden boven de 6 (soms 7, vaak 4 of 5) uitkomen, terwijl ik wel 10kWh per uur zou verbruiken de afgelopen dagen. Toen het wat warmer was schreef ik dat af op een duty factor van <1 (een half oid). Dacht nog even: zouden ze maar 1 unit (heb hier een Duo) meetellen bij het beginscherm? Maar jouw observatie van hetzelfde verschil doet anders vermoeden. Heb helaas nog geen realtime uitleesmogelijkheden. Ik heb t wel met Greenchoice kunnen vergelijken:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De laatste dagen is er idd een flink verschil, niet de factor 2 (ivm Duo) die ik misschien half verwachtte. De laatste dag (de 18e) is het 37 (GC) vs 64 (Quatt) kWh bijvoorbeeld. Vorige week (toen het wat warmer was) zijn de verschillen kleiner: bijv de 13e zegt Quatt 16, Greenchoice 13. Nu verschilt het natuurlijk sowieso ivm zonnepanelen en andere gebruikers, maar zeker deze week domineert Quatt het verbruik dus (geen EV hier of andere grootverbruikers buiten een kookplaat maar dat moet om hooguit een paar kWh gaan).

Ik deel je observatie dus, voor zover ik kan nagaan. Ik heb het vermoeden dat de waarden op het beginscherm beter kloppen, en dat er dus iets misgaat in het cumuleren van die cijfers.
Dat is wel raar. Mijn v1.5 duo gaat het best goed.
Deze week tot nu toe
Quatt: 82 kWh elektrisch
Shelly-meting: 78 kWh elektrisch

Zit het hem dan in de V2 of dat jullie een All-E hebben... :?

• sjoerd-p
jj85 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:00:
[...]

Deze week tot nu toe

Ik heb ook een V1.5 (Duo), dus dat hebben we dan gemeen. Blijft alleen de All Electric als verschil over. De waardes op het startscherm lijken bij mij juist wel te kloppen en komen overeen met wat ik in Home Assistant zie als actueel verbruik. Het gaat dus om de waardes per uur die veel te hoog zijn zoals ze nu in mijn app staan op het tabblad inzicht. Gebruikte elektriciteit in dat overzicht is dus hoger dan mijn totala huis verbruikt heeft en is ook veel hoger (ongeveer 2x) dan ik kan verklaren door het actuele verbruik wat wel lijkt te kloppen. Dus een uur lang op ongeveer 450W draaien geeft een uurtje later in het inzicht tab dat ik bijna 900Wh verbruikt heb. Echt heel gek. Dat had rond de 450 moeten zijn aangezien hij daar een uur lang op gedraaid heeft zoals bevestigd in Home Assistant op de meetwaarden van de Quatt zelf.

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11:46
[...]

Deze week tot nu toe

@jj85

Mee eens!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:49
[...]

Deze week tot nu toe

Hier ook een V1.5 met deze week volgens de app 82,5kWh en met een HW meter 75,7kWh

https://dylight3dprints.etsy.com

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Ik word de laatste weken niet goed van mijn thermostaat.

Mijn (geroote) Toon 1 lijkt opeens een hele andere manier van regelen gekregen te hebben (raar, je zou denken dat hier niets meer aan veranderd), en thermostat heating staat opeens regelmatig uit, zelfs 0.4 graden onder de setpoint. De ellende hiermee is dat mijn hele HA schema wat er voor zou moeten zorgen dat de Quatt zo netjes mogelijk draait niet lekker meer werkt. Op dit moment staat de gevraagde temperatuur op 20.3, de huidige temperatuur is 20, en thermostat heating staat weer lekker uit. Een reset van de Toon hielp. Voor 2 dagen, daarna begon de thermostaat weer eigenwijs te worden.

Nu zit ik er over te twijfelen wat ik hiermee aan moet.

De interessantste opties vind ik zelf:

Diyless thermostaat met touchscreen:
Voordelen:
- Ziet er mooi uit
- De Toon kan de deur uit
Nadelen:
- Aansluiten is lastig. De Diyless moet worden gevoed via netspanning (heb ik op de plek van de huidige thermostaat niet liggen), of 5V usb (en een usb kabel die over de muur loopt wordt ik ook niet echt blij van).

Diyless thermostaat module:
Voordelen:
- Aansluiten direct bij de ketel mogelijk
Nadelen:
- Als scherm zou ik dan mogelijk de oude Toon nog moeten gebruiken, maar dan moet ik vraag en huidige temperaturen gaan pushen via HA, niet de meest cleane oplossing.
- Als ik de Toon blijf gebruiken, maar dan via HA is er geen directe verbinding meer tussen thermostaat (Toon) en de CiC. Best vervelend als HA een probleem heeft (en uiteraard gebeurd zoiets altijd net als je op vakantie bent en je familie een paar dagen in je huis logeert).

Als je kiest voor de Diyless 3, houdt er rekening mee dat je hem wel met een remote (bluetooth) thermometer moet gebruiken (of met een bijgeleverde externe sensor). De interne sensor wordt flink beïnvloed door het ESP bordje en de 230v adapter. Voor mij is dat een voordeel want the Diyless 3 hangt tegen een koude buitenmuur en de aparte thermometer op de plek waar ik de temperatuur wil meten.
Ik had het zelfde spannings probleem als jij maar er lag bij mij een UTP kabel naar de CV ketel / CIC. Dus ik gebruik 2 draden voor een 5-volts voedinkje en de andere 2 draden voor Opentherm.

T.a.v je HA vraag: ik hanteer het principe dat alle systemen in mijn huis autonoom moeten kunnen doordraaien zonder afhankelijkheid van HA of welke Home automation dan ook. Ofwel beperk het aantal SPOF's, uitval van HA mag niet leiden tot uitval van primaire systemen zoals verwarming en verlichting. Begrijp me goed, ik ben heel blij met HA maar limiteert het gebruik tot monitoring, configuration en verandering van parameters.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• sjoerd-p
Brent schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:49:
[...]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb het idee dat er bij jou ook ongeveer een factor twee tussenzit. Want als Greenchoice 37kWh heeft geregistreerd, is daar zeker wel een paar kWh voor koken, eventuele vloerverwarmingpomp, verlichting, TV, etc. Dus zeg dat het 32 is. En Quatt zegt 64kWh. Dat kan dus echt niet kloppen... Ik zou dus zeggen dat het actuele verbruik op de overzichtspagina juist wel klopt, maar het totaal per dag / uur op de Inzicht pagina niet. In ieder geval niet bij mijn AE met Duo v1.5. En bij jou blijkbaar ook niet ;-)

• Brent
sjoerd-p schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:50:
[...]

Ik heb het idee dat er bij jou ook ongeveer een factor twee tussenzit. Want als Greenchoice 37kWh heeft geregistreerd, is daar zeker wel een paar kWh voor koken, eventuele vloerverwarmingpomp, verlichting, TV, etc. Dus zeg dat het 32 is. En Quatt zegt 64kWh. Dat kan dus echt niet kloppen...
Voor de wp hadden we zelden meer dan 5 kWh/dag verbruik idd. En Quatt heeft ook niet 30kWh PV opgegeten eergisteren ;)
Ik zou dus zeggen dat het actuele verbruik op de overzichtspagina juist wel klopt, maar het totaal per dag / uur op de Inzicht pagina niet. In ieder geval niet bij mijn AE met Duo v1.5. En bij jou blijkbaar ook niet ;-)
Zo bedoelde ik t ook: actuele cijfers lijken een fractie van de cumulatieve, welke eigenlijk niet kunnen op basis van opgave netbeheerder. Dan moet de cumulatieve dus wel fout zijn, en de actuele cijfers komen wel ong. uit op opgave netbeheerder.

Eerder dacht ik misschien andersom, maar tot je bericht had ik er niet aan gedacht dit met de grafiekjes van Greenchoice te checken ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Brent op 20-11-2025 17:55 ]

• balblas
Jan-tweak schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:55:
[...]
De Duo Classic (die mer R32) had prima op 1-fase alamat 16A gekund. Zelf ben ik geen voorstander om een 3-fase alamat voor twee 1-fase aansluiting te misbruiken, dat kan namelijk gruwelijk misgaan.

[...]
https://123groepenkast.nl...hakelaar-fornuisgroep-B16 mag wel, als ik maar zorg dat beide units niet alleen hun eigen fase hebben maar ook een eigen nul draad vanaf de automaat?

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:19
balblas schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:18:
[...]

https://123groepenkast.nl...hakelaar-fornuisgroep-B16 mag wel, als ik maar zorg dat beide units niet alleen hun eigen fase hebben maar ook een eigen nul draad vanaf de automaat?
Maar waarom dan geen 2 losse alamats? Als er dan 1 uitvalt gaat de andere wp gewoon door. Hier ook een 3 fase groep gesplitst in 3 alamats op elk een eigen fase

• TeslaNerd
onlinaius schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:04:
[...]
Bijzonder dat er geen defrost plaats vindt (zelfs als de cvketel niet aan mag slaan). Zijn er sensoren die een 'rare' waarde geven? Wat zeggen de water in en uit sensoren, en wat meet de buitentemp sensor?

Defrosten wordt voor zover ik weet namelijk getriggerd op basis van de buitentemp, en mogelijk met watertemp als limiterende factor.

Kan het zijn dat de Quatt wel pogingen doet tot defrosten, maar dat er door weinig energie in het systeem, en een vaste defrost interval te weinig ijs smelt, wat daarna direct weer vast vriest als de Quatt verder gaat met verwarmen?
Met het stroomloos maken van CV, CiC en Quatt is het ijs gesmolten na een defrost en draait het weer normaal.
@onlinaius op basis van welke buitentemperatuur triggert de defrost?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HAezZa0zXhc0OL_14tCqE36hdmw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4DfxZWym6AMoKGGXpoUk6SIP.png?f=fotoalbum_large

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• raven22
[...]

Deze week tot nu toe

Ik heb een duo 1.0, in november:
quatt: 123kwh
homewizard meter: 117,5kwh

relatief klein verschil waarbij opgemerkt moet worden dat mijn pomp 2, wanneer beide in idle zijn en temp onder de 7 graden, 99w verbruik aangeeft en een flow van bijna 400 veroorzaakt. Deze 99w zie ik echter niet terug in de kwh meter van homewizard

• jj85
TeslaNerd schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:05:
[...]

Met het stroomloos maken van CV, CiC en Quatt is het ijs gesmolten na een defrost en draait het weer normaal.
@onlinaius op basis van welke buitentemperatuur triggert de defrost?

[Afbeelding]
@onlinaius Volgens Quatt niet de buitentemp
De defrosts worden getriggered op basis van temperatuur van de verdamper (dus niet de buitentemperatuur). Zodra deze een bepaalde grens voor een bepaalde tijdsduur heeft overschreden (terwijl ook de compressor al een bepaalde tijd minimaal draait), wordt de defrost getriggered. Deze logica zit in de firmware van de warmtepomp (en wordt dus niet getriggered door de CiC).

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:03
Hmm volgens mij wil mijn Quatt ook niet ontdooien, als ik zo kijk zit ook vol ijs en watertemperatuur begint langzaam te dalen, poepzooi. Kan de cic nu ook niet via json bekijken.

Wat zal ik doen, ook een föhn gaan pakken 8)7

Oké duurde wat langer dan ik gewend was maar ging toch uiteindelijk ontdooien. Mijn flowmeter is wel stuk, dat heeft Quatt bevestigd, komt een monteur voor langs.

[ Voor 52% gewijzigd door rinkh op 20-11-2025 20:09 ]

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

• jj85
rinkh schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:49:
Hmm volgens mij wil mijn Quatt ook niet ontdooien, als ik zo kijk zit ook vol ijs en watertemperatuur begint langzaam te dalen, poepzooi. Kan de cic nu ook niet via json bekijken.

Wat zal ik doen, ook een föhn gaan pakken 8)7

Oké duurde wat langer dan ik gewend was maar ging toch uiteindelijk ontdooien. Mijn flowmeter is wel stuk, dat heeft Quatt bevestigd, komt een monteur voor langs.
Had jouw eerdere posts nog eens doorgekeken. Je hebt al maanden (jaren?) een veel te hoge COP. Dus of die flowmeter is al heel lang niet goed, of je hebt wellicht nog een probleem (onjuiste T-sensor) ;)
(misschien meteen maar laten checken?)

• balblas
One-eye864 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:49:
[...]

Maar waarom dan geen 2 losse alamats? Als er dan 1 uitvalt gaat de andere wp gewoon door. Hier ook een 3 fase groep gesplitst in 3 alamats op elk een eigen fase
Dat kan ook. Maar weet je zeker dat een Duo gewoon blijft werken als 1 van de units geen power heeft? Heb jij zelf ook een Duo elk op een aparte fase?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:52
jj85 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:22:
[...]

Had jouw eerdere posts nog eens doorgekeken. Je hebt al maanden (jaren?) een veel te hoge COP. Dus of die flowmeter is al heel lang niet goed, of je hebt wellicht nog een probleem (onjuiste T-sensor) ;)
(misschien meteen maar laten checken?)
Voor dat hele hoge COP zou de flowmeter echt tegen het dubbele moeten aangeven.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• jj85
paQ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:33:
[...]

Voor dat hele hoge COP zou de flowmeter echt tegen het dubbele moeten aangeven.
Daarom ook dat ik eigenlijk vermoed dat er wel meer 'mis' is, al blijven er niet veel parameters over naast flow :)

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Ik zie hier ook afwijkingen qua verbruik met een v1.5.
Quatt vs Homewizard (DIN):
Oktober: 185 vs 168
November: 252 vs 229

Dat is een verschil van 10%.

Best veel.

Hier tekenen aub ......

• paQ
CPM schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:46:
Ik zie hier ook afwijkingen qua verbruik met een v1.5.
Quatt vs Homewizard (DIN):
Oktober: 185 vs 168
November: 252 vs 229

Dat is een verschil van 10%.

Best veel.
Ik denk dat die apparaten rekenen met hun Amperage tegen een vast voltage.
Bijv 6A x (vast) 230V = 1380W.

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:19
balblas schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:29:
[...]

Dat kan ook. Maar weet je zeker dat een Duo gewoon blijft werken als 1 van de units geen power heeft? Heb jij zelf ook een Duo elk op een aparte fase?
Ja dat heb ik en daar 3 vrijgelaten voor AE maar wordt voor de doorstromer/eboiler.

De monteurs gaven destijds ook aan dat de tweede pomp idd blijft doordraaien mocht 2 van de twee uitvallen omdat de nog werked e gewoon door de CIC wordt aangestuurd

• jj85
paQ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:57:
[...]

Ik denk dat die apparaten rekenen met hun Amperage tegen een vast voltage.
Bijv 6A x (vast) 230V = 1380W.
De Quatts geven ampère en voltage terug. Maar deze metingen zitten op het compressor driver board (met compressor en fan).
Dus alle andere zaken (waterpomp, main board, sensoren, warmtelinten / bodemplaatverwarming, crank case heater etc) worden hier bovenop geteld. Dit zullen inschattingen zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxAftxq_VXGMcgcrsaZv-rRYv38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eQpX4Sn8GoIOAhgN1jZV4G7R.png?f=fotoalbum_large

• paQ
jj85 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:07:
[...]

De Quatts geven amere en voltage terug. Maar deze metingen zitten op het compressor driver board (met compressor en fan).
Dus alle andere zaken (waterpomp, main board, sensoren, warmtelinten / bodemplaatverwarming, crank case heater etc) worden hier bovenop geteld. Dit zullen inschattingen zijn.
[Afbeelding]
Ah zo.
Dan is 10% best wel ernaast. Alhoewel mijn laadpaal ook voltages meent te meten waarvan ik denk: hoe kom je eraan :?

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
paQ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:12:
[...]

Ah zo.
Dan is 10% best wel ernaast. Alhoewel mijn laadpaal ook voltages meent te meten waarvan ik denk: hoe kom je eraan :?
Gelukkig meet je deye altijd perfect :+

• jj85
paQ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:12:
[...]

Ah zo.
Mn Shelly 3em (dicht bij Quatt) meet altijd een hoger voltage (226 vs 220 V zojuist). Toch ligt energieverbruik volgens Quatt altijd hoger dan volgens Shelly (en vele kWh meters in dit topic).

Binnenkort de multimeter er eens in prikken.

• jj85
Hé, nog een deelnemer aan de Quatt flipperkastbingo *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gM9iaOwgqqdfsskvfMWiNdbpM4Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dKHYdsDujp8szq5P8wQV1AxN.png?f=fotoalbum_large
jj85 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:31:
Hé, nog een deelnemer aan de Quatt flipperkastbingo *O*

[Afbeelding]
Dat is een PWM aansturing met pulsen tussen de 1 en 13 seconden 😉

• balblas
One-eye864 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:03:
[...]

Ja dat heb ik en daar 3 vrijgelaten voor AE maar wordt voor de doorstromer/eboiler.

De monteurs gaven destijds ook aan dat de tweede pomp idd blijft doordraaien mocht 2 van de twee uitvallen omdat de nog werked e gewoon door de CIC wordt aangestuurd
OK. Dan ga ik inderdaad gewoon 2 losse alamats gebruiken.

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-12 19:08

OmeJoyo

This is me

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nou hier zonder CV storing, 1 van de twee quatt's die stijf bevroren is. Gisteren ergens begonnen en hij bleef maar continue van die unit het meeste gebruik maken. Systeem is zelfs even uit geweest door een lichte nachtverlaging, maar hij ging vanmorgen vrolijk verder. Momenteel gebruikt die gelukkig we de andere Quatt en als het goed is gaat straks de zon er vol op en dan maar het beste er van hopen.

Maar zag zeker in combinatie met de All Electric meer vreemd gedrag. Ben nu niet thuis dus kan het niet zo goed in gaten houden, zien we vanmiddag wel weer wat we aantreffen. Mijn vrouw had even in de CIC gekeken, de ene Quatt is -6 en de andere 0 graden, Buiten is het momenteel 1 graad bij ons. Je kunt he helaas niet zo makkelijk zien bij ons dus kon zeker vanmorgen om 4:45 toen de wekker ging niet even een foto gaan maken.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hier denkt de Quatt Duo ook dat het -6 is, het weerstation 2 meter hoger geeft een -1 aan. De temperatuur sensor op de Quart zit aan de achterzijde helemaal tegen het ijs aan.
Zodra de temperatuur onder de 0 gaat, begint de CV ketel een beetje bij te springen, zijn dat de defrost?

• Pringo
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-12 13:47
Hoi! Ik merk met dit koudere weer van de afgelopen dagen dat het watertemperatuur steeds ergens tussen 0200 en 0900 een flinke daling maakt(zie screenshot). Heeft iemand dit ook (gehad)? Is dit normaal? En zo nee wat zou het kunnen veroorzaken?

Zelf heb ik het gevoel alsof er dus ergens tussen die tijd een lus of radiator open gaat waardoor er kouder water wordt bijgemengd… maar dat is het gevoel van iemand zonder enige kennis van de materie.

Tado V3
Geen zones
Vloerverwarming beneden boven radiatoren en vloerverwarming op de badkamer
Redelijk geïsoleerd
245m2
Constant op 20 graden
Quatt duo

• Pringo
Pringo schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 07:55:
Hoi! Ik merk met dit koudere weer van de afgelopen dagen dat het watertemperatuur steeds ergens tussen 0200 en 0900 een flinke daling maakt(zie screenshot). Heeft iemand dit ook (gehad)? Is dit normaal? En zo nee wat zou het kunnen veroorzaken?

Zelf heb ik het gevoel alsof er dus ergens tussen die tijd een lus of radiator open gaat waardoor er kouder water wordt bijgemengd… maar dat is het gevoel van iemand zonder enige kennis van de materie.

Tado V3
Geen zones
Redelijk geïsoleerd
245m2
Constant op 20 graden
Quatt duo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qteJ2Hw0GK6CyD_2Dm_fgfu7BNQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ALxDsg47nZ9sE3BCT6dlfzEN.png?f=fotoalbum_large

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:37
Kan je ook het vermogen delen wat de Quatt levert? Wellicht loopt ie gewoon op zijn max en kan ie met de defrosts geen hogere temp maken. Maar ik denk eerder dat het komt dat die meetwaarde alleen 1 spot-meting per uur is en dan net toevallig tijdens een defrost

• Jan-tweak
  • Nu online
balblas schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 06:51:
[...]

OK. Dan ga ik inderdaad gewoon 2 losse alamats gebruiken.
Het voordeel is dat je daardoor volledig onafhankelijk gaat zitten, bij een aardfout ( niet geheel ondenkbaar bij een apparaat wat buiten staat ) zou namelijk bij jou idee beide getriggert worden en dus beide uitvallen.
En je zult net zien dat dat net tijdens een koude periode gebeurd en aardfouten zijn lastig op te sporen ( zeker bij een monoblok warmtepomp die mogelijk ook nog lastig te bereiken is )
Nadeel, het is wel iets duurder maar dus wel duidelijk een betere bedrijfszekerheid. Daarom ook nooit deze op een gezamenlijk aardlekschakelaar zetten ( wat dus jou idee was). Dit geld overigens niet alleen voor de Quatts maar geld eigenlijk voor alle soorten buiteninstallaties.

• Jan-tweak
  • Nu online
abbeyrules schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:00:
[...]

Kan je ook het vermogen delen wat de Quatt levert? Wellicht loopt ie gewoon op zijn max en kan ie met de defrosts geen hogere temp maken. Maar ik denk eerder dat het komt dat die meetwaarde alleen 1 spot-meting per uur is en dan net toevallig tijdens een defrost
Juist, ik zou zelfs je hele set willen zien, dus ook je setpunt en buitentemperatuur.

• 0xygen500
Hier ook het idee dat de quatt meer CV gebruikt dan vorig jaar. Nu nog ff uitzoeken of het ligt aan het nieuwe schema, koudere temps of misschien gewoon aan andere aansturing door quatt

• Pringo
Jan-tweak schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:08:
[...]

Juist, ik zou zelfs je hele set willen zien, dus ook je setpunt en buitentemperatuur.
Hierbij als voorbeeld die van vandaag en gister. Quatt gaf zelf aan dat het geen defrost was gister. Ze zoeken nog uit wat zij denken dat het is…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVvWED4qHeoVuPO8xuw-xg6caFI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cl8azYdE8V0Jh3LyfwYX17ij.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9tfAQdzGUWk39RDp4DHchL3ZvA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/antrIz3oiSgeNO8pJLd9KUBH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdzXB_CnuuusBIf_BDcPX6m3Peo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IQVqQMkEK203hiOtzCZF9ie9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ER4t0Epn7Baq_Tw6d1-mait7adc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZPZfHtM5gXoq7WFaZ4F6C3lP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FJF_m1klhFfGoiF0ZRg-7yYrHY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/E22pPyTCYmHMAo4Djdgjegvd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEapc3BM16H-gKcNbRMPRbGSxss=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0kvqSTIOxlawli8q8j4LaHSk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_CMaGmHzmKR_elzkix3rKF_srKo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mj3vqOA7wUnTns9v4hp0r37Q.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAtsyDbOnQMzUlqegWxQueQno2M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MRLeBvlgnQKMMV9taOMxRJs8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rV59l0L97vrYS6-Pk7oEJUVdPMs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gQFFiu8DDZjIeDgHBi3tLTaJ.png?f=fotoalbum_large

• Jan-tweak
  • Nu online
Pringo schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:23:
[...]

Hierbij als voorbeeld die van vandaag en gister. Quatt gaf zelf aan dat het geen defrost was gister. Ze zoeken nog uit wat zij denken dat het is…[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is wel vreemd, benieuwd wat Quatt gaat zeggen.
Kleine tip, je kunt de hele strook via de deel optie helemaal onderaan in een keer selecteren.
Succes

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-12 22:59
Bij ons is de Quatt vannacht om 1:25 offline gegaan. Power cycle via de meterkast heeft geen effect gehad. Heb een melding gemaakt en hopelijk kunnen ze het snel oplossen.
Evt kan ik de thermostaat direct op de cv aansluiten zodat we iig het huis warm kunnen houden.
Ik heb overigens een v1.0 hybrid. In de dropdown list bij het maken van de melding zag ik alleen v1.5 en v2.0 configuraties als opties. Maar ze weten natuurlijk prima wat er staat aan de hand van het klantnummer.

Edit: blijkbaar werkt de Ikea smartplug ineens niet meer. Deze zat tussen de stekker van de CiC. Quatt draait nu weer deze er tussenuit is. Wel vreemd dat de bedrade thermostaat dan nog werkte. Zou verwachten dat deze dan geheel niet werkt.

[ Voor 20% gewijzigd door Onno ! op 21-11-2025 09:49 ]

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik heb recent een adviesgesprek gehad met quad en ik vraag me tóch iets af,

beneden heb ik vvw met een afgesloten pomp boven zijn er radiatoren.
mijn wens is dat het in de slaapkamers 1 en 2 altijd op of rond de 16 graden blijft kouder dan dat en ik heb problemen met spierklachten maar warmer dan 16 is ook geen ideale slaap-situatie

beneden en in slaapkamer 3 (thuiskantoor) wil ik uiteraard gewoon een aangename 21*c kunnen stoken.

dan krijg ik van quad de opmerking dat zoneren met een WP of Hybrid WP niet kan. ik kan toch niet de enige zijn met deze wenst hoe doen andere tweakers dit en waarom zou het überhaupt niet werken.

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Nu online
0xygen500 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:12:
Hier ook het idee dat de quatt meer CV gebruikt dan vorig jaar. Nu nog ff uitzoeken of het ligt aan het nieuwe schema, koudere temps of misschien gewoon aan andere aansturing door quatt
Hier ook. Meer dan ik gewend ben. Vermoed dat het aan de aansturing ligt. Lage COP met deze kou en relatief veel gasverbruik. Vandaag al 1,3 m3. Nooit eerder gezien.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-12 23:08
i-chat schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:26:

mijn wens is dat het in de slaapkamers 1 en 2 altijd op of rond de 16 graden blijft kouder dan dat en ik heb problemen met spierklachten maar warmer dan 16 is ook geen ideale slaap-situatie

beneden en in slaapkamer 3 (thuiskantoor) wil ik uiteraard gewoon een aangename 21*c kunnen stoken.

dan krijg ik van quad de opmerking dat zoneren met een WP of Hybrid WP niet kan. ik kan toch niet de enige zijn met deze wenst hoe doen andere tweakers dit en waarom zou het überhaupt niet werken.
In deze situatie zou ik niet te veel aannemen wat Quatt zegt. Je hybride systeem gaat straks bestaan uit een combinatie van vloerverwarming, al dan niet met een pomp in die verdeler, en radiatoren. Je zal die allebei kunnen inregelen zodat de warmtepomp zo goed mogelijk werkt. Je hebt een bepaalde flow nodig voor goede warmte-afgifte maar daar zul je m.i. mee kunnen spelen.
Stel dat je je slaapkamer radiator veel meer dicht zet, dan wordt de flow daar klein, in combinatie met lagere watertemperatuur en warmteverlies zal je slaapkamer dan toch wel redelijk afkoelen.
Dit zul je waarschijnlijk bij een aantal radiatoren wel kunnen doen voordat de pomp van de quatt het te moeilijk krijg voor de gewenste flow rate van 800 liter per uur.

Maar goed elke situatie is weer anders, dus als je het helemaal zeker wilt weten, laat je dan adviseren door een installateur die er verstand van heeft, bijvoorbeeld eentje van https://go.heatgeek.com/nl. Quatt is een prima partij maar zij hebben geen tijd en zin om maatwerk advies en regeling te doen voor individuele woningen, noch heeft hun software of WP daar de mogelijkheden toe

[ Voor 5% gewijzigd door Struikrover op 21-11-2025 09:55 ]

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:44
Hier ook sporadisch kleine pufjes gas van 0,1m3. Niet schokkend maar wel iets wat hij van het voorjaar niet deed. Ik merk ook dat hij langer op hoog vermogen door blijft verwarmen terwijl de gewenste temperatuur al bereikt is. Resultaat is een aardige overshoot in de ochtend waardoor de Quatt overdag niet verwarmt. Dat heeft tot gevolg dat overdag met hogere buitentemperaturen niet wordt verwarmt. Vloeren koelen af en dit moet weer volle bak worden gecompenseerd in de avond/nacht. Overdag is de COP ruim 1,5x zo hoog dus dit is sub optimaal.

• TeslaNerd
Ik ben zelf een paar weken weggeweest maar hebben @BobVI en/of @Quatt Support nog iets gepost hier op het forum?

• pietjm
  • Nu online
Zier er bij mij vandaag zo uit. Nooit eerder gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9L9x3hOqX3-Pd6TWbCezlijCej4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pmJF6BsgrVbliHsia7Of0tjz.png?f=fotoalbum_large

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• Jan-tweak
  • Nu online
Onno ! schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:20:
Bij ons is de Quatt vannacht om 1:25 offline gegaan. Power cycle via de meterkast heeft geen effect gehad. Heb een melding gemaakt en hopelijk kunnen ze het snel oplossen.
Evt kan ik de thermostaat direct op de cv aansluiten zodat we iig het huis warm kunnen houden.
Ik heb overigens een v1.0 hybrid. In de dropdown list bij het maken van de melding zag ik alleen v1.5 en v2.0 configuraties als opties. Maar ze weten natuurlijk prima wat er staat aan de hand van het klantnummer.

Edit: blijkbaar werkt de Ikea smartplug ineens niet meer. Deze zat tussen de stekker van de CiC. Quatt draait nu weer deze er tussenuit is. Wel vreemd dat de bedrade thermostaat dan nog werkte. Zou verwachten dat deze dan geheel niet werkt.
Ja, dat is altijd wat jke als eerste moet gaan controleren, en die dingen (maar ook bv een verdeeldoos) er even tussen uit halen. Zeker bij Quatts die via een stekker zijn aangesloten ook altijd even de stekker uit de WCD halen om te kijken of deze nog in goede staat is.
En uiteraard dit ook bij de CIC en bv ook bij de voeding van de termostaat doen.
Gelukkig dat het via deze weg weer snel was opgelost. :)

• Jan-tweak
  • Nu online
RickvdT schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:09:
Hier ook sporadisch kleine pufjes gas van 0,1m3. Niet schokkend maar wel iets wat hij van het voorjaar niet deed. Ik merk ook dat hij langer op hoog vermogen door blijft verwarmen terwijl de gewenste temperatuur al bereikt is. Resultaat is een aardige overshoot in de ochtend waardoor de Quatt overdag niet verwarmt. Dat heeft tot gevolg dat overdag met hogere temperaturen niet wordt verwarmt. Vloeren koelen af en dit moet weer volle bak worden gecompenseerd in de avond/nacht. Overdag is de COP ruim 1,5x zo hoog dus dit is sub optimaal.
hoe hoog staat je thermostaat?

• TeslaNerd
pietjm schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:16:

[Afbeelding]
Is dit in jouw nieuwe huis met de nieuwe Quatt?

• Jan-tweak
  • Nu online
i-chat schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:26:

in aanvulling wat @Struikrover ook mooi aangeeft, de Quatt weliswaar lastiger zoneren maar wat jij wilt kan volgens mij prima, je radiatoren in de slaapkamer moeten dan wel over eigen thermostaatkranen beschikken cq zul je die nog dan moeten plaatsen.
Belangrijk is dat je beneden indien boven de radiatoren dicht zijn nog voldoende flow gaat krijgen, die pomp van je vloerverwarmingsverdeler mag daar echter dan geen restritie in geven, dus mogelijk dat je deze beter helemaal zou moeten verwijderen en dus een open VV-verdler gaat krijgen, maar mogelijk dat andere tweakers daar iets meer over kunnen gaan zeggen.
Kom je onder flow te kort zul je boven één of meerdere kamers toch moeten verwarmen, want die flow is wel bij elke warmtepomp heel belangrijk.
ik heb bv zelfs deels een combinatie van vv en radiatoren beneden, echter boven staan muv de badkamer de meeste radiatoren helemaal dicht cq in vorststand, en dat gaat prima met de Quatt.

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:44
Jan-tweak schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:21:
[...]

hoe hoog staat je thermostaat?
20 graden. Deze temperatuur heeft hij om 07:15 bereikt. Hij staat nu, 3 uur later, nog steeds op 75% vermogen te draaien bij een kamertemperatuur van 20,25.

Zie wel dat ik nog op CIC versie 3.13.1 zit. Hopelijk brengt 3.14 verbetering. En anders maar een HA automation maken die de thermostaat regelt op basis van delta's.

• Reivilo71
  • Laatst online: 14:13
Ik zie de laatste tijd, bij deze koudere temperaturen, dat de quatt duo wat onregelmatig loopt. Wel 1 lange run, maar veel veranderingen in power input.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1_Udn2O3muSeOhcTpOH2K_0wco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rGyxUyknVwnqW2kUSZ2oTBcm.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit normaal of kan het zijn dat de stooklijn verkeerd staat ingesteld?

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Goed ik post maar even iets: Die watertemperatuur daling die je nu ziet zijn waarschijnlijk allemaal defrost momenten.
Zie hieronder.
Om 10:00 ineens een daling naar 32 graden. In de uitgebreide logging zie je rond die tijd ook ineens een daling naar 32, om na de defrost gewoon weer verder te gaan met een temperatuur die niet veel verschilt van voor de defrost.
Dus mensen, geen paniek, het is defrost tijd en neem de app met een korreltje (strooi)zout.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEKaqcF9S_qxeaztYHK2PDqKizI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQK23Ucx8kT6MUM8UyAhPB2G.jpg?f=fotoalbum_large
Reivilo71 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:02:
Ik zie de laatste tijd, bij deze koudere temperaturen, dat de quatt duo wat onregelmatig loopt. Wel 1 lange run, maar veel veranderingen in power input.
[Afbeelding]

even ter vergelijking.Je geeft aan één lange run, dat is goed. Beetje wisselend verbruik is geen probleem toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8OG0KI0NbXurAxV0g0YeNgvcFI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yVOZbEzq52Stf64XKSDFd3kM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtXhcucihYOVnidonKHU78aZKGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSyCPHmMONueMi6AwB74Jv6H.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door CPM op 21-11-2025 11:22 ]

Hier tekenen aub ......

• Reivilo71
  • Laatst online: 14:13
CPM schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:15:
Goed ik post maar even iets: Die watertemperatuur daling die je nu ziet zijn waarschijnlijk allemaal defrost momenten.
Zie hieronder.
Om 10:00 ineens een daling naar 32 graden. In de uitgebreide logging zie je rond die tijd ook ineens een daling naar 32, om na de defrost gewoon weer verder te gaan met een temperatuur die niet veel verschilt van voor de defrost.
Dus mensen, geen paniek, het is defrost tijd en neem de app met een korreltje (strooi)zout.
[Afbeelding]

[...]

even ter vergelijking.Je geeft aan één lange run, dat is goed. Beetje wisselend verbruik is geen probleem toch?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klopt, geen probleem, vroeg mij alleen af of dit normaal gedrag was, mede omdat hij bij minder koud weer de power input wat meer gelijk blijft. :)

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:58
Nu het stookseizoen weer begint gaat de Quatt ook weer lopen. Hoe lijken jullie deze gegevens? Vind de VOP wel wat laag maar goed ben ook geen expert ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4owcO1QJKey9Xj7KmLXrm0U9Wwk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lYURMMR8sJi7s73GSyD6fyMK.png?f=fotoalbum_large

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

• ThaLaw
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-12 17:12
Ik wilde ook even mijn ervaring delen hier. Sinds 7 november hebben wij de Quatt Hybrid Duo.
Ons huis: 167 m2, bouwjaar 1970, deels nageisoleerd (dak moet nog). Beneden convectoren en radiatoren welke altijd open staan, boven enkele radiatoren open, enkele met thermostaatknop en enkele slaapkamers met Tado Smart knop. Thermostaat: Tado V3.

Mijn eerste indruk is matig postief. Zeker deze koude week ben ik 'm scherp in de gaten aan het houden en denk bij het minste geringste dat er iets niet goed staat afgesteld. Het systeem is hier niet meer waterzijdig ingeregeld na de plaatsing van de WP, dus ik weet ook dat daar nog winst te behalen valt, maar dat is een nogal tijdrovende klus.
Vooralsnog merk ik vooral dat de wamtepompen veel meer lawaai produceren dan ik had gedacht (met mijn niet geijkte dB meter op Apple Watch is dat 's-avonds laat nog 61dB) en het verwarmen gaat echt veel moeizamer dan gedacht. Dit terwijl ik echt de min. en max. dicht bij elkaar houdt gedurende de 24 uur.

Om alles een beetje te monitoren in HA even snel een dashboardje gemaakt, dit is wat er nu te zien is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgCQQLHpS0g2W5rK5paZ1rKTSxs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mc3WbWtMDWilYhsqc3aGpWe0.png?f=fotoalbum_large

Ben vooral nog bezig e.e.a. te optimaliseren zodat hij zo efficient mogelijk gaat draaien, maar ik vind het erg lastig. De grootste uitdaging zit in boven. Ik heb daar in Tado nu de zoneregelaars losgekoppeld van de Smart knoppen, omdat deze continu een korte warmtevraag genereerden en weer dicht gingen. Ik zag dit terug in de grafiek voor gevraagde temp + kamer temp, deze was steeds van de laatste ruimte die er om vroeg. Mijn idee was dat de CiC (Die zou toch ook 'smart' zijn Quatt?) hiervan in de war zou raken.
Nu lopen ze dus gewoon mee met het verwarmen van de beneden verdieping. Nadeel is echter dat het 's-nachts daar flink kan afkoelen terwijl er beneden nog geen warmtevraag is. Daar moet ik nog een oplossing voor bedenken.

In ieder geval vind ik vandaag erg opvallend: sinds 5 uur vanochtend zou er opgewarmd moeten worden, maar pas rond 11 uur is de kamer temperatuur enigszins in de buurt van 19 gekomen. De status (QC supervisory control mode) geeft meerere malen aan 'Heating + Boiler', maar de ketel is helemaal niet aan geweest. Ook geeft de quatt app zelf aan, dat er 0 kWh aan CV ketel verbruik is. Hoe kan dit? Is de CiC van slag? Momenteel hebben we zelfs een negatieve besparing :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i95MRte8gI02rcn9omUCb7cQb6Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YcLFsbDuOFxhwvwDYQHskwCg.png?f=fotoalbum_large

TL;DR; ik had er wel wat meer verwacht, nog wel wat teleurstelling op veel fronten, maar volgens mij valt er ook nog een hoop te tweaken.

EDIT: Zag dat de specs in OP vooral over de oude R32 versie gaan en nog niet over de nieuwe versie met propaan. Deel 3 van dit topic wellicht in aantocht? Oh en ik lees daar ook over een Ticket Portal (connect.quatt.io)... hier heb ik nooit iets over gehoord van Quatt. Ik merk dat het erg lastig communiceren is met ze, als de installatie eenmaal geplaatst is...

[ Voor 5% gewijzigd door ThaLaw op 21-11-2025 12:53 ]

• pietjm
  • Nu online
TeslaNerd schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:30:
[...]

Is dit in jouw nieuwe huis met de nieuwe Quatt?
Ja

• 0xygen500
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABHaOCMtIkSXgohG08andrk49Ss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/70XxKZwuxzLK04IEnF1NYLmx.jpg?f=fotoalbum_large

??? Lekkere move Quatt. Doet die wp eigenlijk überhaupt wat met voorspellingen qua weer?
CPM schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:15:
Niet echt een probleem, maar ook niet helemaal 'goed'. De defrosts kun je niet vermijden bij dit weer, en ook het aflopende vermogen tussen 2 defrosts (door aanvriezen) kun je nu verwachten, maar eigenlijk wil je in principe zo'n plat mogelijke vermogenslijn over de dag.

Maar dat is moeilijk te bereiken zonder dat Quatt echt eens aan het werk gaat met de 'AI' in hun CiC.

• pietjm
  • Nu online
pietjm schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:16:

[Afbeelding]
LET OP!!

Naar aanleiding van dit vreemde gasverbruik heb ik de hulpfunctie in de app een verzoek ingediend om dit na te gaan.
Maar er worden eerst wat vragen gesteld en acties gevraagd. Een van deze acties was om de pompschakelaar (stond op 22 graden) uit te zetten. De watertemperatuur van de Quatt vloog direct omhoog van rond de 30 graden naar 45 graden. Ook de COP ging omhoog.
Daarna even de pompschakelaar weer aangezet en de watertemperatuur daalde weer naar die 30 graden. Uitgezet en weer direct de temperatuur omhoog. M.i. verklaart dit het plotseling hoge gasverbruik. Ik heb deze pompschakelaar er een paar maanden geleden ingezet, maar die blijft nu uit in de koude periode.

Voor iedereen die een pompschakelaar heeft: TEST DIT OOK!!

Edit: en het logische gevolg is dat ook de radiatoren boven veel warmer geworden zijn. En geen gas meer gebruikt! Daarnaast is de flowrate constanter geworden.

[ Voor 6% gewijzigd door pietjm op 21-11-2025 13:45 ]

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:08
ThaLaw schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:41:

Om alles een beetje te monitoren in HA even snel een dashboardje gemaakt, dit is wat er nu te zien is:
[Afbeelding]
Volledig offtopic: Jee, hier word ik beetje hebberig van. Die wil ik ook in mijn HA ;)
Wil je de configuratie van dit dashboard delen ter lering (en het betere copy-paste werk)?

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

• Quatt Support
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-12 17:00

Quatt Support

Bedrijfsaccount Quatt
[...]

Inmiddels inderdaad vastgesteld dat de verbruikte energie in de App echt niet meer klopt. Vanochtend had ik al meer dan 20kWh aan input energie volgens de Quatt app, terwijl mijn hele huis maar 12kWh verbruikt had volgens de P1 meter (batterij en zonnepanelen al verrekend, maar was nauwelijks wat). Dat kan dus niet. Even ingezoomd op één uur en dan zie je ook dat er nergens dat uur boven de 500W verbruikt is door beide warmtepompen en er toch bijna 900Wh gerapporteerd is in de app. HeatCharger Electrical Power heeft al de tijd op nul gestaan, dus daar kan het ook niet misgegaan zijn.
[Afbeelding][Afbeelding]
Er lijkt dus iets mis te gaan in de app, waardoor hij twee keer zoveel verbruik aangeeft dan er daadwerkelijk was (en door CiC gemeten is)?
Je constatering klopt. We zijn ons inderdaad bewust van een bug in de All-E insights van de app, waarbij het verbruik hevig overschat wordt. Hier gaan we snel een fix voor uitrollen. Wees echter gerust, dit betreft puur een weergave bug, en heeft geen impact op de daadwerkelijke aansturing van je All-E systeem.

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
pietjm schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:03:
[...]

LET OP!!

Naar aanleiding van dit vreemde gasverbruik heb ik de hulpfunctie in de app een verzoek ingediend om dit na te gaan.
Maar er worden eerst wat vragen gesteld en acties gevraagd. Een van deze acties was om de pompschakelaar (stond op 22 graden) uit te zetten. De watertemperatuur van de Quatt vloog direct omhoog van rond de 30 graden naar 45 graden. Ook de COP ging omhoog.
Daarna even de pompschakelaar weer aangezet en de watertemperatuur daalde weer naar die 30 graden. Uitgezet en weer direct de temperatuur omhoog. M.i. verklaart dit het plotseling hoge gasverbruik. Ik heb deze pompschakelaar er een paar maanden geleden ingezet, maar die blijft nu uit in de koude periode.

Edit: en het logische gevolg is dat ook de radiatoren boven veel warmer geworden zijn. En geen gas meer gebruikt!
Even getest, maar maakt bij mij geen enkel verschil 👍

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-12 09:20

dollyking

duck tape

ik had vanochtend ook gas verbruik. Ik heb alles op dynamisch tarief staan. met een stroom prijs afgelopen nacht van 0.26ct en 114.8ct voor gas in combinatie met een lagere COP, zal de CIC het sommetje wel maken. of is dit alles wishfull thinking en is er wat anders aan de hand?

even kijken of ik er met de som uit kom.
13.77kWh naar 32.38kWh is cop 2.4
13.77kWh x 0.26ct is € 3.58
5.02m3 x € 1.148 is € 5.76

nee dus, het lijkt erop dat gasverbruik niet om economische reden is gedaan
nog even verder zoeken vandaag en morgen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Vl5UdPmt0bmetRY2cpqXGbFmmE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lasIsO8ywT7vzbX2iXo3Rojw.png?f=user_large

• raven22
Erveetwee schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:04:
[...]

Volledig offtopic: Jee, hier word ik beetje hebberig van. Die wil ik ook in mijn HA ;)
Wil je de configuratie van dit dashboard delen ter lering (en het betere copy-paste werk)?
Dit zou ik ook graag eens toepassen

• raven22
[...]

LET OP!!

Edit: en het logische gevolg is dat ook de radiatoren boven veel warmer geworden zijn. En geen gas meer gebruikt! Daarnaast is de flowrate constanter geworden.
ik heb in homeassistant een automatisering (en waarschuwing) die de pomp in de verdeler dmv een zigbee stekker aanstuurt.

• TeslaNerd
Quatt Support schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:05:
[...]

Je constatering klopt. We zijn ons inderdaad bewust van een bug in de All-E insights van de app, waarbij het verbruik hevig overschat wordt. Hier gaan we snel een fix voor c. Wees echter gerust, dit betreft puur een weergave bug, en heeft geen impact op de daadwerkelijke aansturing van je All-E systeem.
Hallo @Quatt Support kunnen jullie een open data api maken waarmee de Quatt community toegang krijgt tot de annonieme data van de geinstalleerde Quatts? Dan kunnen wij zelf een dashboard maken voor de veelgestelde vragen hier over gasgebruik en actuele prestaties van onze Quatt warmtepompen

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-12 13:10

SBL

Pringo schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:20:
[...]
Ja goede vraag, de 18e zakte die ook 3-4 graden en ik zie dat de 17e er ook opeens een daling was rond 5 uur snachts van 6 graden. Er gebeurt dan in principe niets…. Enig idee waar dit in kan zitten? Wellicht dat zonder die abrupte daling de cv niet was bijgesprongen.
Zones of defrosts.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• SBL

SBL

Quatt app deze maand: 235kWh e
HW stekker aan Quatt: 237 kWh

Bij mij (v1.0 mono) niets geks. Bij 241V gemiddeld
Wellicht AE calculatie fout? Inmiddels door Quatt Support bevestigd op Tweakers, top!

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• SBL

SBL

Pringo schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 07:55:

Tado V3
Geen zones
Redelijk geïsoleerd
245m2
Constant op 20 graden
Quatt duo
Dit zijn momentopnames, even over het hele uur. Tijdens defrost kan dit wel een handvol graden schelen, dus misschien is dat de oorzaak. Kun je dat checken? (ik kan defrosts terugzien in mijn homewizard stekker aan de Quatt) Wat @abbeyrules zegt dus.

• SBL

SBL

Reivilo71 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:02:
[Afbeelding]

Dit is prima. Bij urenlange run heeft stooklijn bijna geen invloed meer; die bepaalt vooral hoe de Quatt start (ook na defrosts, denk ik, dus nu wel belangrijk).

• SBL

SBL

Erik1805 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:34:
Nu het stookseizoen weer begint gaat de Quatt ook weer lopen. Hoe lijken jullie deze gegevens? Vind de VOP wel wat laag maar goed ben ook geen expert ;)

[Afbeelding]
COP2,9 * Tlift (water 35 - buiten 2) = 95,7. Is niet heel hoog, maar ook niet dramatisch laag.
Heb je lekker veel afgifte openstaan? Dat is wel nodig met dit weer.

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:58
SBL schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:33:
[...]

COP2,9 * Tlift (water 35 - buiten 2) = 95,7. Is niet heel hoog, maar ook niet dramatisch laag.
Heb je lekker veel afgifte openstaan? Dat is wel nodig met dit weer.
Zal nog wat meer openzetten. Heb niks veranderd t.o.v. vorige jaar. Alleen sinds een paar maanden HR++ glas

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-12 21:52
[...]

LET OP!!

Bedoel je hiermee de pomp op je vloerverwarming?
En als je zegt de pompschakelaar uitgezet, bedoel je dan dat je de schakelaar hebt uitgezet, waardoor de pomp aan ging, of bedoel je dat je de hele pomp uitgezet hebt?

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:05
dollyking schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:46:
ik had vanochtend ook gas verbruik. Ik heb alles op dynamisch tarief staan. met een stroom prijs afgelopen nacht van 0.26ct en 114.8ct voor gas in combinatie met een lagere COP, zal de CIC het sommetje wel maken. of is dit alles wishfull thinking en is er wat anders aan de hand?

even kijken of ik er met de som uit kom.
13.77kWh naar 32.38kWh is cop 2.4
13.77kWh x 0.26ct is € 3.58
5.02m3 x € 1.148 is € 5.76

nee dus, het lijkt erop dat gasverbruik niet om economische reden is gedaan
nog even verder zoeken vandaag en morgen

[Afbeelding]
Ik zie vooral een hele hoge watertemperatuur.
Een Quatt V1/V1.5 kan theoretisch tot zo'n 55 graden, maar dan is de COP niet best meer en moet de CV ketel dus bijspringen.

Dus eerst even beginnen bij de basis. Wat heb je precies staan aan radiatoren/vloerverwarming, is dat allemaal netjes in balans en wat is de grootte, bouwjaar en extra isolatie van de woning die je probeert te verwarmen?
Pagina: 1 ... 306 ... 323 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.