Ik wilde ook even mijn ervaring delen hier. Sinds 7 november hebben wij de Quatt Hybrid Duo.
Ons huis: 167 m2, bouwjaar 1970, deels nageisoleerd (dak moet nog). Beneden convectoren en radiatoren welke altijd open staan, boven enkele radiatoren open, enkele met thermostaatknop en enkele slaapkamers met Tado Smart knop. Thermostaat: Tado V3.
Mijn eerste indruk is matig postief. Zeker deze koude week ben ik 'm scherp in de gaten aan het houden en denk bij het minste geringste dat er iets niet goed staat afgesteld. Het systeem is hier niet meer waterzijdig ingeregeld na de plaatsing van de WP, dus ik weet ook dat daar nog winst te behalen valt, maar dat is een nogal tijdrovende klus.
Vooralsnog merk ik vooral dat de wamtepompen veel meer lawaai produceren dan ik had gedacht (met mijn niet geijkte dB meter op Apple Watch is dat 's-avonds laat nog 61dB) en het verwarmen gaat echt veel moeizamer dan gedacht. Dit terwijl ik echt de min. en max. dicht bij elkaar houdt gedurende de 24 uur.
Om alles een beetje te monitoren in HA even snel een dashboardje gemaakt, dit is wat er nu te zien is:
Ben vooral nog bezig e.e.a. te optimaliseren zodat hij zo efficient mogelijk gaat draaien, maar ik vind het erg lastig. De grootste uitdaging zit in boven. Ik heb daar in Tado nu de zoneregelaars losgekoppeld van de Smart knoppen, omdat deze continu een korte warmtevraag genereerden en weer dicht gingen. Ik zag dit terug in de grafiek voor gevraagde temp + kamer temp, deze was steeds van de laatste ruimte die er om vroeg. Mijn idee was dat de CiC (Die zou toch ook 'smart' zijn Quatt?) hiervan in de war zou raken.
Nu lopen ze dus gewoon mee met het verwarmen van de beneden verdieping. Nadeel is echter dat het 's-nachts daar flink kan afkoelen terwijl er beneden nog geen warmtevraag is. Daar moet ik nog een oplossing voor bedenken.
In ieder geval vind ik vandaag erg opvallend: sinds 5 uur vanochtend zou er opgewarmd moeten worden, maar pas rond 11 uur is de kamer temperatuur enigszins in de buurt van 19 gekomen. De status (QC supervisory control mode) geeft meerere malen aan 'Heating + Boiler', maar de ketel is helemaal niet aan geweest. Ook geeft de quatt app zelf aan, dat er 0 kWh aan CV ketel verbruik is. Hoe kan dit? Is de CiC van slag? Momenteel hebben we zelfs een negatieve besparing
TL;DR; ik had er wel wat meer verwacht, nog wel wat teleurstelling op veel fronten, maar volgens mij valt er ook nog een hoop te tweaken.
EDIT: Zag dat de specs in OP vooral over de oude R32 versie gaan en nog niet over de nieuwe versie met propaan. Deel 3 van dit topic wellicht in aantocht? Oh en ik lees daar ook over een Ticket Portal (connect.quatt.io)... hier heb ik nooit iets over gehoord van Quatt. Ik merk dat het erg lastig communiceren is met ze, als de installatie eenmaal geplaatst is...
[
Voor 5% gewijzigd door
ThaLaw op 21-11-2025 12:53
]