Bij ons plaatsen ze de heatcharger en de heatbatterij op 3 meter afstand. Wel in dezelfde ruimte maar aan de andere kant. Het is namelijk een houten vloer waar de batterij op komt, en de andere kant van die ruimte is recent aangebouwd, waardoor we zelf die houten vloer qua constructie een veiliger idee vonden. Quatt ging akkoord hiermee. Zou dat toch problemen gaan opleveren? Die afstand tussen heatcharger en heatbattery?
Er is geen keiharde grens qua afstand, dus technisch kan het wel. Je zult misschien een fractie meer warmteverlies hebben dan bij een korte afstand, maar daar zou ik me geen zorgen over maken.Magreet1 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:53:
Bij ons plaatsen ze de heatcharger en de heatbatterij op 3 meter afstand. Wel in dezelfde ruimte maar aan de andere kant. Het is namelijk een houten vloer waar de batterij op komt, en de andere kant van die ruimte is recent aangebouwd, waardoor we zelf die houten vloer qua constructie een veiliger idee vonden. Quatt ging akkoord hiermee. Zou dat toch problemen gaan opleveren? Die afstand tussen heatcharger en heatbattery?
Ja, dat was inderdaad wat ik ook als mogelijk nadeel zou zien. Afhankelijk van de opbouw van het vat zou je wel eens meer warm water kunnen hebben als je niet opwarmt tijdens het douchen.BenVlie schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:08:
[...]
Jep, vrijwel letterlijk, althans: mits een bepaalde drempel qua temp gehaald wordt (mijn indruk is <45C voor de onderste sensor) dan slaat de HC 5 minuten na het douchen aan. Ik heb met Quatt al eens gevraagd of dat niet al simultaan zou kunnen (dus tijdens het douchen) en daar is men nog naar aan het kijken. Dus wie weet, in de toekomst, ooit... Ikzelf kan niet overzien wat de voor- en nadelen zouden zijn want ik ken de details van het systeem niet (opbouw vh vat) maar ik gok dat 'bijvullen' tijdens het douchen niet handig is ivm turbulentie in het vat (verstoring vd temp.stratificatie)?
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Juist als de circulatie onderin het vat zit verstoor je de stratificatie toch? Dan duw je koud water naar boven in het vat.jj85 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:28:
[...]
Aangezien er een flowmeter in het DHW-circuit zit, moet dat vrij gemakkelijk kunnen idd. Vraag me wel af in hoeverre je de stratificatie ermee verstoort. De circulatie zit toch helemaal onderin het vat.
Het verse koude water kan dan meteen met 3kW thermisch opgewarmd worden (toch zo'n 4grC bij 10L/min)
Die bottom, middle, top sensoren geven wel leuke inzichten![]()
[Afbeelding]
Edit: weten we überhaupt al waar de circulatie wordt afgetapt en terug komt?
[ Voor 4% gewijzigd door onlinaius op 07-11-2025 23:12 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Linker en rechter aansluiting. Dat zit beide onderin. Dus je circulatie zit ook onderin. Dan verstoor je toch helemaal niks?onlinaius schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 23:11:
[...]
Juist als de circulatie onderin het vat zit verstoor je de stratificatie toch? Dan duw je koud water naar boven in het vat.
Edit: weten we überhaupt al waar de circulatie wordt afgetapt en terug komt?
Nog steeds wel een klein beetje, want je hebt meer wervelingen, zowel door warmteverschillen als door de pomp die loopt. Maar zou inderdaad beperkt moeten zijn. Nadeel van dit systeem is dat het bij een leeg SWW vat langer duurt voordat je opnieuw warm water hebt. Het voordeel is een hogere COP, en dat de stratificatie meer in stand blijft.jj85 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 23:16:
[...]
Linker en rechter aansluiting. Dat zit beide onderin. Dus je circulatie zit ook onderin. Dan verstoor je toch helemaal niks?
[Afbeelding]
Persoonlijk zou deze variant ook mijn voorkeur hebben, boven een variant waar de warmteuitwisseling hoger in het vat gebeurd. +je voor Quatt dus.
Met simpel twee buizen voor aan- en afvoer onder in het vat ontstaan ongewenste wervelingen. Een veelgebruikte oplossing in boilers daarvoor is de circulatie onder in het vat te scheiden met een soort schotel op de leiding waar het warme water uit de HC boven de schotel aanvoert en de leiding die het koude water onder uit het vat afvoert naar de HC beneden die schotel te laten starten.onlinaius schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:47:
[...]
Nog steeds wel een klein beetje, want je hebt meer wervelingen, zowel door warmteverschillen als door de pomp die loopt. Maar zou inderdaad beperkt moeten zijn. Nadeel van dit systeem is dat het bij een leeg SWW vat langer duurt voordat je opnieuw warm water hebt. Het voordeel is een hogere COP, en dat de stratificatie in stand houd.
Persoonlijk zou deze variant ook mijn voorkeur hebben, boven een variant waar de warmteuitwisseling hoger in het vat gebeurd. +je voor Quatt dus.
Dat schoteltje lijkt ook wel op de Quatt tekeningen te staan. Nog een +je voor Quatt?AliExpres schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:00:
[...]
Met simpel twee buizen voor aan- en afvoer onder in het vat ontstaan ongewenste wervelingen. Een veelgebruikte oplossing in boilers daarvoor is de circulatie onder in het vat te scheiden met een soort schotel op de leiding waar het warme water uit de HC boven de schotel aanvoert en de leiding die het koude water onder uit het vat afvoert naar de HC beneden die schotel te laten starten.
@Bartjuh!Bartjuh! schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:25:
Over het algemeen merken we weinig verschil in comfort. Maar… we hebben in deze twee maanden twee keer gehad dat het douchen niet comfortabel was. Als ik dan in de data kijk, zie ik dat we precies warm water nodig hadden op het moment dat de heat battery net boven het laad-setpoint zat. Op dat moment is het water net niet warm genoeg. Dus een mogelijkheid om het setpoint iets te verhogen zou voor ons al een fijne verbetering zijn.
Bij ons wordt de AE komende maandag geplaatst. Onze CV is niet goed meer en produceert niet altijd warm genoeg water om comfortabel te douchen en dit probleem is niet zonder veel kosten op te lossen. Nu zie ik dat jij met de Quatt dit probleem nu ook 2 keer hebt gehad. Ik snap je uitleg van het laad-setpoint niet zo. Kan je dat wat meer uitleggen? Kan ik het straks zien in de app dat het water niet warm genoeg gaat zijn en kan ik dat vervolgens beïnvloeden? Heeft het te maken met hoelang of hoever ervoor je warm water hebt gebruikt? Om je een idee te geven; wij gebruiken in de ochtend tussen 08.30-09.30 warm water en vaak rond 16.30-17.30. Komt dat overeen met jullie momenten?
Het laad-setpoint is eigenlijk gewoon de grens waarop Quatt besluit om de warmwatertank weer op te laden. De temperatuur van het water schommelt dus eigenlijk constant tussen +/- 45 en 55 graden. Buiten legionella runs om (dan gaat hij naar 60 grafen) Als we precies gaan douchen op het moment dat de tank net boven die ondergrens zit, dan is het water warm, maar gewoon niet supercomfortabel warm.
Je kunt in de app de temperatuur van de warmwatertank niet zien. Wel hoeveel % de warmtebatterij is 'opgeladen'. Dat is eigenlijk een omgerekende temperatuur. Op dit moment kun je dat nog niet actief beïnvloeden, maar er komt een boost functie aan (wel pas in maart). Dan heb je heel snel t water op temperatuur. Maar niet heel efficiënt. Ook kun je dus niet plannen en aangeven wanneer je in ieder geval warm water wil.
Daarom zou t fijn zijn als je zelf een ondergrens in zou kunnen stellen, maar dat kan niet. Ik heb het ook niet actief aan Quatt gevraagd of zij het hoger kunnen zetten.
Het is dus echt een timing ding. Het komt heel sporadisch voor, maar dan is t wel vervelend.
Je kunt in de app de temperatuur van de warmwatertank niet zien. Wel hoeveel % de warmtebatterij is 'opgeladen'. Dat is eigenlijk een omgerekende temperatuur. Op dit moment kun je dat nog niet actief beïnvloeden, maar er komt een boost functie aan (wel pas in maart). Dan heb je heel snel t water op temperatuur. Maar niet heel efficiënt. Ook kun je dus niet plannen en aangeven wanneer je in ieder geval warm water wil.
Daarom zou t fijn zijn als je zelf een ondergrens in zou kunnen stellen, maar dat kan niet. Ik heb het ook niet actief aan Quatt gevraagd of zij het hoger kunnen zetten.
Het is dus echt een timing ding. Het komt heel sporadisch voor, maar dan is t wel vervelend.
Zie jij het percentage van de HB dan ook weer omlaag gaan nadat het 80% is geweest zonder dat er warm water is gebruikt?Bartjuh! schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 18:54:
De temperatuur van het water schommelt dus eigenlijk constant tussen +/- 45 en 55 graden. Buiten legionella runs om (dan gaat hij naar 60 grafen) Als we precies gaan douchen op het moment dat de tank net boven die ondergrens zit, dan is het water warm, maar gewoon niet supercomfortabel warm.
Je kunt in de app de temperatuur van de warmwatertank niet zien. Wel hoeveel % de warmtebatterij is 'opgeladen'. Dat is eigenlijk een omgerekende temperatuur.
Wij hebben sinds de zomer een quatt hybrid duo (icm vloerverwarming). Sinds we in oktober de verwarming aan hebben gezet heeft de cv nog geen gas verbruikt. Het is natuurlijk nog niet heel koud geweest, maar bij welke buitentemperatuur gaat ie wel gas verbruiken? Is daarvoor een bepaalde grens of is dat afhankelijk van andere factoren? Of zou de quatt het ook bij temperaturen onder 0 alleen af kunnen?
Achterliggende gedachte is dat we nu een cv ketel hebben op gas van zo'n 10 jaar oud die we nu eigenlijk alleen nog gebruiken voor het douchen. Als die quatt het verwarmen van het huis alleen af kan dan zouden we die cv ketel ook kunnen vervangen voor een electrische geiser oid voor alleen het douchen/warm kraanwater. Als ik even Google is dat niet zo duur. Dat is goedkoper dan een nieuwe gas cv ketel als de huidige kapot gaat (en je bent dan van het gas af).
Of zie ik hier dingen over het hoofd? Er zal ook een reden zijn dan quatt all electric bestaat natuurlijk en dat is duurder dan een electrisch geisertje..
Achterliggende gedachte is dat we nu een cv ketel hebben op gas van zo'n 10 jaar oud die we nu eigenlijk alleen nog gebruiken voor het douchen. Als die quatt het verwarmen van het huis alleen af kan dan zouden we die cv ketel ook kunnen vervangen voor een electrische geiser oid voor alleen het douchen/warm kraanwater. Als ik even Google is dat niet zo duur. Dat is goedkoper dan een nieuwe gas cv ketel als de huidige kapot gaat (en je bent dan van het gas af).
Of zie ik hier dingen over het hoofd? Er zal ook een reden zijn dan quatt all electric bestaat natuurlijk en dat is duurder dan een electrisch geisertje..
Niet helemaal vergelijkbaar maar er zijn Bentley rijders die een bijpassende kofferset aanschaffen bij Bentley ipv een kofferset te kopen bij de Bijenkorf bijvoorbeeld 🤷♂️Palomar schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:25:
Wij hebben sinds de zomer een quatt hybrid duo (icm vloerverwarming). Sinds we in oktober de verwarming aan hebben gezet heeft de cv nog geen gas verbruikt. Het is natuurlijk nog niet heel koud geweest, maar bij welke buitentemperatuur gaat ie wel gas verbruiken? Is daarvoor een bepaalde grens of is dat afhankelijk van andere factoren? Of zou de quatt het ook bij temperaturen onder 0 alleen af kunnen?
Dat hangt niet zozeer van de buitentemperatuur af. De CV wordt ingeschakeld als de Quatt het alleen niet meer redt.Palomar schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:25:
Dit hangt af van het warmteverlies van je woning vs het warmtevermogen dat de Quatt Duo kan leveren.
Kijk ik even naar m'n eigen situatie (bj 1991, 160m2, LTV-radiatoren, HR++ glas, geen extra isolatie), dan heeft Quatt >99% van de warmte geleverd sinds installatie (aug 2024).
/f/image/fH6iUSs3dMQusCeoW3QUi6YZ.png?f=fotoalbum_large)
Ik zou sowieso even een wintertje afwachten, ervaring opdoen met je Quatt. Maar als dat positief is, dan zou je idd kunnen besluiten de CV eruit te halen en je tapwater op een andere wijze te verwarmen.Achterliggende gedachte is dat we nu een cv ketel hebben op gas van zo'n 10 jaar oud die we nu eigenlijk alleen nog gebruiken voor het douchen. Als die quatt het verwarmen van het huis alleen af kan dan zouden we die cv ketel ook kunnen vervangen voor een electrische geiser oid voor alleen het douchen/warm kraanwater. Als ik even Google is dat niet zo duur. Dat is goedkoper dan een nieuwe gas cv ketel als de huidige kapot gaat (en je bent dan van het gas af).
Elektrische boiler, of warmtepompboiler zijn bekende en prima alternatieven.
Ik heb de CV-ketel 'vervangen' door doorstroomverwarmer, deze is nu aangesloten op het CV-contact van de Quatt CiC. Dit om toch een klein beetje backup te hebben in echt koude situaties. Zie post van @Toby-Wan voor wat details: Toby-Wan in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Even wat anders,
Regelmatig als de Quatt start horen we een harde “bens”.
Ik vraag me af wat dit kan veroorzaken. Zou het de terugslagklep kunnen zijn die even vast staat?
De ketel staat uitgeschakeld dus die kan het niet zijn lijkt mij.
Ik vraag me af wat dit kan veroorzaken. Zou het de terugslagklep kunnen zijn die even vast staat?
Klinkt als een verkeerd om aangesloten radiator waarbij de thermostaatkraan ineens openslaat.Notaname schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:21:
Even wat anders,
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Dank.VindiGoosh schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:01:
[...]
Klinkt als een verkeerd om aangesloten radiator waarbij de thermostaatkraan ineens openslaat.
Dit valt echter uit te sluiten.
Installatie zit er al 43 jaar in en de enige radiatoren welke we hebben hangen in de slaapkamers en die staan allen dicht.
Overigens heeft alles 2 jaar gefunctioneerd zonder de beng.
Heb jij de beng ook al meer precies gehoord bij en/of onder de cv ketel waar de terugslagklep is geinstalleerd door Quatt?Notaname schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:46:
[...]
Dank.
Installatie zit er al 43 jaar in en de enige radiatoren welke we hebben hangen in de slaapkamers en die staan allen dicht.
Dat de installatie er a 43 jaar zit zegt niets. Het kan 43 jaar lang verkeerd aangesloten zitten, of bij de vervanging van een oude CV over het hoofd gezien zijn (verkeerd om aangesloten).Notaname schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:46:
[...]
Dank.
In het geval van klapperende thermostaatkranen: dit gebeurt ook als ze dichtgedraaid zijn. Alleen als ze helemaal openstaan niet.
Maar even goede vrienden
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Ter info: eerder misten sommigen wat energie bij het uitrekenen van de heat battery vulling. Ik betrapte vanmorgen mijn eerste oplaadrun van de dag. Met nachtrust aan begint die dus om stipt 07:00 als hij niet meer boven de xx% zit. Wat dat percentage overigens is weet ik niet, gisteren na 1900 nog wat warm water getapt ivm wat vaat afspoelen. Ik herinner me dat het vat toen 65% was opgeladen. Echter, zoals je onder niet kunt zien: dat was in de ochtend opeens maar ±40%, wat geen normaal (en ook geen eerder waargenomen) verlies is. Ik heb 1x eerder zo'n onverklaarde dip gezien.
De cijfers op het beginscherm gaan over verwarming, dus niet laden heat battery. Het verschil (en waarschijnlijk iets meer) komt dus ten goede aan het vat. Je ziet dat hij begint met warmte uit de CV-leidingen te trekken, en wegens de kou wss snel de pomp(en) gaat laten draaien.
De cijfers op het beginscherm gaan over verwarming, dus niet laden heat battery. Het verschil (en waarschijnlijk iets meer) komt dus ten goede aan het vat. Je ziet dat hij begint met warmte uit de CV-leidingen te trekken, en wegens de kou wss snel de pomp(en) gaat laten draaien.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 10-11-2025 10:25 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ja deze loopt gewoon langzaam terug (door warmteverlies van het vat). Als hij onder het setpoint komt door warmwatergebruik of warmteverlies wordt hij weer verwarmd.AliExpres schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:07:
[...]
Zie jij het percentage van de HB dan ook weer omlaag gaan nadat het 80% is geweest zonder dat er warm water is gebruikt?
Ok dank! Ja, je moet natuurlijk ook incidenteel met temperaturen van -20 rekening houden. Ik kijk het idd eerst wel even aan de komende winter.jj85 schreef op zondag 9 november 2025 @ 08:49:
[...]
Dat hangt niet zozeer van de buitentemperatuur af. De CV wordt ingeschakeld als de Quatt het alleen niet meer redt.
Dit hangt af van het warmteverlies van je woning vs het warmtevermogen dat de Quatt Duo kan leveren.
Kijk ik even naar m'n eigen situatie (bj 1991, 160m2, LTV-radiatoren, HR++ glas, geen extra isolatie), dan heeft Quatt >99% van de warmte geleverd sinds installatie (aug 2024).
[Afbeelding]
[...]
Ik zou sowieso even een wintertje afwachten, ervaring opdoen met je Quatt. Maar als dat positief is, dan zou je idd kunnen besluiten de CV eruit te halen en je tapwater op een andere wijze te verwarmen.
Elektrische boiler, of warmtepompboiler zijn bekende en prima alternatieven.
Ik heb de CV-ketel 'vervangen' door doorstroomverwarmer, deze is nu aangesloten op het CV-contact van de Quatt CiC. Dit om toch een klein beetje backup te hebben in echt koude situaties. Zie post van @Toby-Wan voor wat details: Toby-Wan in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
En ik begrijp dat je voor een doorstroomverwarmer eigenlijk krachtstroom nodig hebt, omdat je met 230V gebonden bent aan water van 35 graden op 2 liter per minuut. Dat doucht denk ik niet heel fijn... (of heb jij andere ervaringen?). Snap toen ik dat las ook wat meer waarom men dan toch voor een boiler gaat of iets als Quatt all electric. Alleen hebben wij een gezin van 5, dus dan moet je eigenlijk wel die grootse boiler hebben van Quatt. Heb de cv en quatt ci in de kelder staan, waar ook prima zo'n boiler in past, alleen om hem daar te krijgen wordt denk ik een ander verhaal (smalle trap met bochten)...
Maar ja, voorlopig houden we het gewoon bij de cv ketel voor warm tapwater. Die is dan wel bijna 10 jaar oud, maar bij de afgelopen onderhoudsbeurt gaf de monteur aan dat ie nog in prima staat was en als je hem alleen nog gebruikt voor warm water dan slijt ie ws. ook minder snel dan als die ook de cv erbij moet doen. Ik heb de berekening nog niet gedaan, maar iets zegt me met de prijs die Quatt all electric kost dat het houden van de cv ketel op gas goedkoper is dan zo'n All Electric aanschaffen (terugverdientijd die Quatt aangeeft is natuurlijk wat gekleurd). Ik wil er alleen wel alvast even over hebben nagedacht voor het geval de cv ketel er toch opeens mee ophoudt
Volgens mij heeft @jj85 die doostroomverwarmer niet voor sww maar enkel CV functie, als extra noodzeil voor wanneer de wp gewoon niet meer genoeg kan leveren. sww via wpb of een ander losstaand systeem (evt een 11kW doorstroomverwarmer, maar een domme elektrische boiler kan natuurlijk ook nog).Palomar schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:46:
[...]
Ok dank! Ja, je moet natuurlijk ook incidenteel met temperaturen van -20 rekening houden. Ik kijk het idd eerst wel even aan de komende winter.
En ik begrijp dat je voor een doorstroomverwarmer eigenlijk krachtstroom nodig hebt, omdat je met 230V gebonden bent aan water van 35 graden op 2 liter per minuut. Dat doucht denk ik niet heel fijn... (of heb jij andere ervaringen?).
Je moet gewoon een rekensom hebben om het zeker te weten, maar een 3,7kW + 1 Quatt pre-v2 (en andere mooiweerpompen) hebben het risico dat je bij een koude start niet meer van de grond komt. Dwz wanneer het CV water echt is afgekoeld (<16 graden) wegens lange stroomuitval oid), dan is het benodigde vermogen waarschijnlijk erg veel groter dan het geheel kan leveren.
Nu is de vraag wat het risico op noodzaak van een koude start precies is; stroom valt hier zelden langdurige uit, en de meeste wp-bezitters weten dat je het huis niet moet laten afkoelen. Wat is een koude start eigenlijk? In den beghinne was het met CV-water onder de 18 dat Quatt niet draaide. Dat is gelukkig nu anders, maar wat is te koud? 10 graden? 5 graden? En hoelang duurt het met je doorstroomverwarmer om voor de wp de minimale starttemperatuur te bereiken?
Minimale start temperatuur is toch 5 graden bij de Quart?
Hier tekenen aub ......
Ik ben meer bevreesd voor het leeglopen van het systeem na langdurige stroomuitval en kou. Als de Quatt buitenunit het te koud krijgt wordt al het water gedumpt om tegen bevriezing te beschermen. Dan doet je CV ketel het ook niet meer als de stroom weer terug is. Opnieuw vullen lukt alleen als de buitentemperatuur weer ruim boven nul is. Dit had Quatt kunnen voorkomen door extra afsluiters te monteren maar dat hebben ze niet gedaan (kosten? per ongeluk dicht zetten voorkomen ?).Brent schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:58:
[...]
Volgens mij heeft @jj85 die doostroomverwarmer niet voor sww maar enkel CV functie, als extra noodzeil voor wanneer de wp gewoon niet meer genoeg kan leveren. sww via wpb of een ander losstaand systeem (evt een 11kW doorstroomverwarmer, maar een domme elektrische boiler kan natuurlijk ook nog).
Je moet gewoon een rekensom hebben om het zeker te weten, maar een 3,7kW + 1 Quatt pre-v2 (en andere mooiweerpompen) hebben het risico dat je bij een koude start niet meer van de grond komt. Dwz wanneer het CV water echt is afgekoeld (<16 graden) wegens lange stroomuitval oid), dan is het benodigde vermogen waarschijnlijk erg veel groter dan het geheel kan leveren.
Nu is de vraag wat het risico op noodzaak van een koude start precies is; stroom valt hier zelden langdurige uit, en de meeste wp-bezitters weten dat je het huis niet moet laten afkoelen. Wat is een koude start eigenlijk? In den beghinne was het met CV-water onder de 18 dat Quatt niet draaide. Dat is gelukkig nu anders, maar wat is te koud? 10 graden? 5 graden? En hoelang duurt het met je doorstroomverwarmer om voor de wp de minimale starttemperatuur te bereiken?
Geen idee. Ik weet alleen nog dat die 18 ooit is laten varen, maar ik gok wel dat er _een_ minimum is.CPM schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:19:
Kijk, die wist ik niet. Hoe weet je dit trouwens? En wat is 'te koud'? 5 graden?sbijlsma schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:24:
[...]
Ik ben meer bevreesd voor het leeglopen van het systeem na langdurige stroomuitval en kou. Als de Quatt buitenunit het te koud krijgt wordt al het water gedumpt om tegen bevriezing te beschermen.
Mijn punt was iig: bij een koude start moet in het ergste geval de doorstroomverwarmer bij CV-water van nul (onder nul is er geen redden meer aan
Maar als Quatt alles heeft laten weglopen dan maakt het niet meer uit, en is het tijd de straalkachels en vuurkorven van zolder te halen
Mijn Quatt buitenunit staat op het dak bijna 2 meter hoger dan de cv ketel als de Quatt de paar liter water dumpt dat in de buitenunit zit dan kan het systeem toch nog prima draaien op de hoeveelheid water (25-30 liter) in de rest van het systeem?sbijlsma schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:24:
[...]
Ik ben meer bevreesd voor het leeglopen van het systeem na langdurige stroomuitval en kou. Als de Quatt buitenunit het te koud krijgt wordt al het water gedumpt om tegen bevriezing te beschermen. Dan doet je CV ketel het ook niet meer als de stroom weer terug is. Opnieuw vullen lukt alleen als de buitentemperatuur weer ruim boven nul is. Dit had Quatt kunnen voorkomen door extra afsluiters te monteren maar dat hebben ze niet gedaan (kosten? per ongeluk dicht zetten voorkomen ?).
Als de unit niet eerst afgekoppeld kan worden, dan loopt alles eruit tot de druk 1 bar is en alle leidingen hoger dan de uitlaat-opening (waar zit die eigenlijk?) leeg zijn. Hoe hoger je pomp staat, hoe minder water er tgv het tweede wegloopt, maar er is nog altijd het eerste. Behalve wanneer je Quatt op de schoorsteen staat zal dat voldoende verlies zijn voor de CV om te staken.AliExpres schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:33:
[...]
Mijn Quatt buitenunit staat op het dak bijna 2 meter hoger dan de cv ketel als de Quatt de paar liter water dumpt dat in de buitenunit zit dan kan het systeem toch nog prima draaien op de hoeveelheid water (25-30 liter) in de rest van het systeem?
Nee, een aantal keren gehoord als we in bed liggen en de Quatt start weer op na een halve dag in rust te zijn geweest.AliExpres schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:11:
[...]
Heb jij de beng ook al meer precies gehoord bij en/of onder de cv ketel waar de terugslagklep is geinstalleerd door Quatt?
Andere optie zou kunnen zijn dat de Quatt opstart druk opbouwt in het systeem en dan pas de circulatiepomp van de vloerverwarming op gang komt. Maar het lijkt mij dat het water wel langs/door een stilstaande circulatiepomp wordt gedrukt.
😅 Gelukkig, want ze zitten goed.VindiGoosh schreef op zondag 9 november 2025 @ 18:30:
[...]
Dat de installatie er a 43 jaar zit zegt niets. Het kan 43 jaar lang verkeerd aangesloten zitten, of bij de vervanging van een oude CV over het hoofd gezien zijn (verkeerd om aangesloten).
In het geval van klapperende thermostaatkranen: dit gebeurt ook als ze dichtgedraaid zijn. Alleen als ze helemaal openstaan niet.
Maar even goede vrienden
En zit de Quatt wel goed aangesloten t.o.v. het retourpunt van de radiatorleidingen? Want daarmee zijn ook fouten gemaakt.
Een foto van het systeem zou wel meewerken in het achterhalen van een probleem.
Het zou bovendien ook kunnen dat de leidingdruk door de radiatoren met de Quatts nu te hoog is (aangezien je maar 2/3(?) radiatoren hebt nog), waardoor de thermostaatkraan gaat klappen, ook als de retour en aanvoer niet zijn omgedraaid. Dan is een (gedeeltelijke) bypass noodzakelijk, namelijk.
[ Voor 27% gewijzigd door VindiGoosh op 10-11-2025 17:29 ]
Meestal hebben vrijstaande huizen een groter oppervlakte. Dus je oppervlakte van vloerverwarming is groter dan een gemiddeld rijtjeshuis. (Hoeveel groepen heb je?) Dat maakt het huis naar mijn mening juist uitstekend geschikt voor een warmtepomp, zeker met je geschetste verbruik. Het is beslist niet de bedoeling om je te ontmoedigen maar je moet wel met bepaalde dingen rekeningen houden. Wat o.a. in het filmpje mis gaat, is dat het vermogen van die BB eigenlijk te groot is voor dat huis en de afgifte te laag. Met een groot oppervlakte van vloerverwarming heb je van dat laatste geen last. Misschien kan in jou situatie de wp wel direct op deverdeler worden aangesloten. Het zou wel kunnen zijn dat er iets aan de vloerverwarmingsverdeler moet worden aangepast. Ik zou juist in dit stadium wel bij verschillende partijen informeren.jjbrrr schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:54:
[quote]WAF1 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:31:
[...]
Door je bericht wordt het duidelijker wat je zoekt. Ik weet echter nog niks over je afgiftesysteem en de leeftijd van je huis. Stel dat je beneden of overal vloerverwarming hebt, dan zou het kunnen zijn dat je met de warmtepomp wil kunnen koelen, die optie heeft Quatt voorlopig nog niet en dat is belangrijk om te weten.
Ik ben geen expert maar ik verwijs altijd naar het volgende plaatje. Quatt heeft naar mijn mening gekozen voor optie drie. Een goedkope aansluiting, wat eigelijk altijd wel werkt, in bestaande huizen. Van nieuwere huizen kan je misschien eerder verwachten dat de diameter van het leidingswerk al op LTV is aangepast. Mijn hoofdnetwerk is 22 mm diameter en mijn aftakkingen 15 mm, dit gangbaar.
[Afbeelding]
Dank voor de afbeelding. Onze woning is van 1988 vrijstaand, we hebben nu ongeveer een verbruik van 1100m3 dit komt mede door een houthaard anders zou het vermoedelijk rond de 1400 m3 zijn.
Ons leidingwerk komt aardig overeen met dat van jou. Beneden heb ik vloerverwarming en nog 2 radiatoren, ik ga waarschijnlijk in deze twee kamers alsnog voor vloerverwarming, daarmee heb ik geen radiatoren meer beneden. De leiding naar boven is dan de 22 mm en deze heeft hier en daar aftakkingen naar 15 mm (als deze overgaat naar een radiator) Over het algemeen gebruiken we deze radiatoren niet, ik zou in theorie omdat de leidingen in het zicht zitten deze nog kunnen verbreden en/of een overstap naar LT radiatoren kunnen maken. Als ik jouw verhaal begrijp dan moet ik niet (te ver) boven de 1000 doorstroomsnelheid komen? Koelen zou ik wel graag willen doen, was zelf in de veronderstelling dat quatt dit al wel kon, maar dit blijkt dus nog niet zo te zijn, dat is jammer. Ik merk dat ik steeds meer denk misschien eerst al het andere maar aanpakken en daarbij rekening houden met plaatsing van een wp na verbouwing of in de toekomst.
Kijk ook eens naar Ketelklets.
Zijn besparing in okt:
https://www.google.com/se...6b84,vid:tZbWccVZs0A,st:0
Maar nu hoef je van mij niet persé voor WeHeat te kiezen. Ook domme pompen worden door externe apparatuur steeds slimmer gemaakt. Vandaag las over externe sturing door Zonneplan. Koeling met een wp blijft beperkt.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
https://support.quatt.io/...ar-quatt-hybrid-bevriezenBrent schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:44:
[...]
Geen idee. Ik weet alleen nog dat die 18 ooit is laten varen, maar ik gok wel dat er _een_ minimum is.
[...]
Kijk, die wist ik niet. Hoe weet je dit trouwens? En wat is 'te koud'? 5 graden?
Open bij 0grC, weer dicht bij ongeveer 7grC
Dat wordt leuk om het systeem weer gevuld te krijgen.
Geen idee hoe dat mechanisch werkt trouwens...
Even googlen op exo-gel koppeling.jj85 schreef op maandag 10 november 2025 @ 17:45:
[...]
https://support.quatt.io/...ar-quatt-hybrid-bevriezen
Open bij 0grC, weer dicht bij ongeveer 7grC![]()
Een föhn doet wonderen in noodgevallen....
[ Voor 5% gewijzigd door Ehbrands op 10-11-2025 17:59 ]
Kraanwater is dan wel >7grC, toch 😬?jj85 schreef op maandag 10 november 2025 @ 17:45:
[...]
https://support.quatt.io/...ar-quatt-hybrid-bevriezen
Open bij 0grC, weer dicht bij ongeveer 7grC![]()
Om zeker te zijn van voldoende warmte in het systeem om een ontdooicyclus te kunnenCPM schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:19:
uitvoeren zal de ketel bijgeschakeld worden als de uittredende temperatuur van de Quatt
onder 15 graden Celsius zakt.
Deze tekst komt uit Quatt Quick Start Guide V1.4 (NL)
Iets meer toelichting is door Quatt gegeven in de Q&A sheetrob987 schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:54:
[...]
Om zeker te zijn van voldoende warmte in het systeem om een ontdooicyclus te kunnen
uitvoeren zal de ketel bijgeschakeld worden als de uittredende temperatuur van de Quatt
De minimum temperatuur van 18 graden was initieel gekozen om er zeker van te zijn dat we altijd voldoende hitte zouden hebben in het geval dat beide warmtepompen in een Duo opstelling tegelijk in defrost zouden gaan. Het was destijds een conservatieve keuze, die we genomen hadden om zeker te zijn dat klanten niet met bevroren leidingen zouden komen te zitten.
Vorig jaar hebben we (na genoeg geleerd te hebben van echte installaties) het gedrag wat minder conservatief gemaakt. Dat heeft ertoe geleidt dat we die minimum temperatuur hebben kunnen laten zakken tot 15 graden. De Single en de Duo delen hierin dezelfde logica, al was de originele logica dus met name om een Duo installatie te beschermen.
Update: De absolute minimum water aanvoer temperatuur waarbij de warmtepomp kan starten is vanaf 5 graden. Echter, dan zal de CiC, tot de aanvoer 15 graden bereikt, ook de CV laten bijspringen. Pas vanaf 15 graden zal de Hybrid dus zonder (dat de CiC de) CV (wilt laten bijstoken) kunnen opstarten.
Dat hoop ik wel. Maar ben wel benieuwd hoe dat in de praktijk gaat. Een half bevroren antivriesklep, waar die langzaam aan weer gaat opwarmen als ik m'n systeem met water ga vullen. Uiteindelijk zal die vast wel weer sluiten, maar ben wel benieuwd hoeveel water er dan op m'n dakje ligt
Vergeet niet dat het allemaal 2,5 jaar gewerkt heeft zonder dit verschijnsel.VindiGoosh schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:56:
[...]
En zit de Quatt wel goed aangesloten t.o.v. het retourpunt van de radiatorleidingen? Want daarmee zijn ook fouten gemaakt.
Ik kom op het idee van die terugslagklep omdat die een aantal weken terug lekt.
De monteur kon hem niet vervangen omdat er aan beide zijden geperste leidingen zaten.
Hoe zo’n klep werkt weet ik niet. Zit er een veer in? Kan je verkleven?
Waarom die 2 rondjes er bovenop welke er afgedraaid kunnen worden? 🤷♂️
2 lage temp radiatoren met gesloten thermostaatkranen op de slaapkamers en een normale radiator met ouderwetse kraan welke geknepen wordt.Een foto van het systeem zou wel meewerken in het achterhalen van een probleem.
Het zou bovendien ook kunnen dat de leidingdruk door de radiatoren met de Quatts nu te hoog is (aangezien je maar 2/3(?) radiatoren hebt nog), waardoor de thermostaatkraan gaat klappen, ook als de retour en aanvoer niet zijn omgedraaid. Dan is een (gedeeltelijke) bypass noodzakelijk, namelijk.
In de badkamer vloerverwarming zonder verdeler maar met RTL “klep”.
En beneden 2 kleine radiatoren die permanent open staan.
Schiet mij maar lek. 🤪
[ Voor 0% gewijzigd door Notaname op 10-11-2025 20:41 . Reden: Vreemde quoting ]
Meestal zoiets (met een veer en plug / discNotaname schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:38:
[...]
Hoe zo’n klep werkt weet ik niet. Zit er een veer in? Kan je verkleven?
Waarom die 2 rondjes er bovenop welke er afgedraaid kunnen worden? 🤷♂️

Die twee 'rondjes' zijn openingen om een keerkleptest uit te kunnen voeren. Niet eraf halen, want dan spuit het water eruit.
Is die optie er al om het nachtelijk laden van de AE Heatbattery uit te zetten. Ik kan deze nog nergens vinden in de app.
Ik woon in een gebied waarvan Enexis heeft aangegeven dat er deze winter een aantal uur stroomuitval kan optreden als......het erg koud is.Brent schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:44:
Maar als Quatt alles heeft laten weglopen dan maakt het niet meer uit, en is het tijd de straalkachels en vuurkorven van zolder te halenMisschien is dit een scenario wat zo'n kleine kans heeft dat je er geen rekening mee moet houden.
Niemand weet of dat echt gaat gebeuren, en ook niet hoe lang dat duurt per uitval gebeurtenis. Bij de vakantie in Zuid-Afrika 1,5 jaar geleden meegemaakt dat de stroom er meestal 4 of 6 uur per dag niet was ("load shedding"), dus ik weet een beetje hoe dat gaat. Zet je wel aan het denken. Toen dacht ik nog dat het in Nederland beter geregeld is.
Als backup heb ik nu een powerbank van 1kWh zodat de CiC en de buitenunit gevoed kunnen worden en niet hoeven te bevriezen.
Bij je heat battery scherm naar instellingen (tandwiel rechtsboven) gaan. Ik heb de normale versie uit de Play Store en geen beta of zo. Zou dus voor iedereen beschikbaar moeten zijn.Hvan072 schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:20:
Is die optie er al om het nachtelijk laden van de AE Heatbattery uit te zetten. Ik kan deze nog nergens vinden in de app.
Alleen heel suf dat ik die tijden niet zelf kan aanpassen om de dure piek rond avondeten en zo te vermijden... Hoeveel meerwerk was dat geweest...
[ Voor 9% gewijzigd door sjoerd-p op 10-11-2025 21:52 ]
Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.
Dan ben ik op het verkeerde been gezet door een FB post.rob987 schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:54:
[...]
Om zeker te zijn van voldoende warmte in het systeem om een ontdooicyclus te kunnen
Ik citeer even:
[29-10-2025] Hierbij een update m.b.t. de minimale watertemperatuur opstartvoorwaarde: Quatt heeft naar Bram L'Ortye en mij per mail bevestigd dat de minimale watertemperatuur voor het inschakelen van de warmtepomp sinds vorig jaar (2024) is verlaagd van 18°C naar 5°C. Daarmee is het nu mogelijk om volledig op de warmtepomp te draaien zonder (opstart) hulp van de cv-ketel. Dat maakt dat er (voor mij) een aantal scenario's zijn om van het gas af te komen. (opm. de getoonde bedragen hebben betrekking op de 2024 pre-order prijzen voor een 2e Quatt en/of all-electric. De getoonde prijs van de warmtepompboiler en Airco zijn indicatief)
Bijzondere mail dan van Quatt.
Aldus FB: https://www.facebook.com/share/p/19vK8dkFUb/
Hier tekenen aub ......
Ik gebruik de Apple versie van de app en bij het Heatbattery scherm zit daar geen tandwieltje. Wel rechtsonderin maar dan ga je naar de algemene instellingen en daar zit het ook niet.sjoerd-p schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:50:
[...]
Bij je heat battery scherm naar instellingen (tandwiel rechtsboven) gaan. Ik heb de normale versie uit de Play Store en geen beta of zo. Zou dus voor iedereen beschikbaar moeten zijn.
Alleen heel suf dat ik die tijden niet zelf kan aanpassen om de dure piek rond avondeten en zo te vermijden... Hoeveel meerwerk was dat geweest...
[Afbeelding]
Het een sluit het ander niet uit. Het kan policy zijn dat onder de 15 graden de cv automatisch wordt bijgeschakeld. Tegelijk kan de warmtepomp tot 5 graden gewoon opstarten, het systeem doet dan gewoon niet moeilijk als die cv geen reactie geeft (al dan niet omdat deze niet bestaat).CPM schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:15:
[...]
Dan ben ik op het verkeerde been gezet door een FB post.
Ik citeer even:
[29-10-2025] Hierbij een update m.b.t. de minimale watertemperatuur opstartvoorwaarde: Quatt heeft naar Bram L'Ortye en mij per mail bevestigd dat de minimale watertemperatuur voor het inschakelen van de warmtepomp sinds vorig jaar (2024) is verlaagd van 18°C naar 5°C. Daarmee is het nu mogelijk om volledig op de warmtepomp te draaien zonder (opstart) hulp van de cv-ketel. Dat maakt dat er (voor mij) een aantal scenario's zijn om van het gas af te komen. (opm. de getoonde bedragen hebben betrekking op de 2024 pre-order prijzen voor een 2e Quatt en/of all-electric. De getoonde prijs van de warmtepompboiler en Airco zijn indicatief)
Bijzondere mail dan van Quatt.
Aldus FB: https://www.facebook.com/share/p/19vK8dkFUb/
Ik vind het op zich ook geen gekke manier van werken: als je hybride draait en het cv water komt onder de 15 graden dan is het niet perse gek om aan te nemen dat de cv moet bijspringen.
Quatt settings (middelste icoon onderin) en dan onder 'mijn huis'. Daar zijn de 'All-Electric' settings bereikbaarHvan072 schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:23:
[...]
Ik gebruik de Apple versie van de app en bij het Heatbattery scherm zit daar geen tandwieltje. Wel rechtsonderin maar dan ga je naar de algemene instellingen en daar zit het ook niet.
[Afbeelding]
Dit zijn wel 2 verschillende dingen. Dat bij een ontdooicyclus de cv wordt bijgeschakeld als de temperatuur onder de 15 graden zakt lijkt me logisch. En dat heeft niks te maken met welke temperatuur de Quatt start zonder CV.rob987 schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:54:
[...]
Onder ‘mijn huis’ staan bij mij ‘Naam’, ‘Warmtepomp SoundSlider’ en ‘Tarieven’. De installateur wilde mij het daar inderdaad laten zien bij de uitleg na de installatie, maar ook op zijn iPhone was het daar niet (meer) te zien. Wellicht is het weer verwijderd?abbeyrules schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 07:27:
[...]
Quatt settings (middelste icoon onderin) en dan onder 'mijn huis'. Daar zijn de 'All-Electric' settings bereikbaar
App versie en CiC versie?Hvan072 schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:23:
[...]
Ik gebruik de Apple versie van de app en bij het Heatbattery scherm zit daar geen tandwieltje. Wel rechtsonderin maar dan ga je naar de algemene instellingen en daar zit het ook niet.
[Afbeelding]
In mijn Android versie staat dat tandwieltje naast de i die jij wel hebt op jouw screenshot. Ik heb v1.44.0 (build 995) voor Android en CiC 3.13.1Hvan072 schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:23:
[...]
[Afbeelding]
Dezelfde instellingen staan ook onder het middelste icoontje onderaan met de Q. Daar heb ik onder "Mijn huis" de "Warmtepomp SoundSlider", "All-Electric" en "Tarieven" opties. Onder All Electric zit deze setting dan.
Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.
Deze optie die er nu is heb ik al in de eerste week van de Pilot aangevraagd. Na mij is deze door nog enkele anderen aangevraagd en in overweging genomen, minimaal 3 maanden geleden is deze toegezegd.sjoerd-p schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:50:
[...]
Bij je heat battery scherm naar instellingen (tandwiel rechtsboven) gaan. Ik heb de normale versie uit de Play Store en geen beta of zo. Zou dus voor iedereen beschikbaar moeten zijn.
[Afbeelding]
Dus deze optie heeft 3-6 maanden in beslag genomen, dan kan ik me voorstellen hoeveel meerwerk het zou zijn om gewoon de optie te geven om het in te kunnen plannen.
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Beta update:
Bugfixes
Verbetering van de schakellogica van Quatt Hybrid Duo
Verbetering van de beveiligingen van de All-Electric HeatCharger
Engineer aan het woord
In deze update blijven we de ondersteuning voor Chill verbeteren en hebben we enkele kleine problemen opgelost. Je systeem zou zich zoals gewoonlijk moeten blijven gedragen.
Bugfixes
Engineer aan het woord
In deze update blijven we de ondersteuning voor Chill verbeteren en hebben we enkele kleine problemen opgelost. Je systeem zou zich zoals gewoonlijk moeten blijven gedragen.
Benieuwd of ze hiermee dat rare geflipper bedoelen waar sommigen hier last van hebben.bite schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:03:
Beta update:
Bugfixes
Het ging erom of je de Quatt zonder CV (of andere hulpbron) kon gebruiken. Waarschijnlijk is de starttemperatuur niet het enige wat hier van belang is. Het maakt dan niet uit of het een ontdooicyclus of iets anders is, als de Quatt niet meer kan functioneren.s020506 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:02:
[...]
Dit zijn wel 2 verschillende dingen. Dat bij een ontdooicyclus de cv wordt bijgeschakeld als de temperatuur onder de 15 graden zakt lijkt me logisch. En dat heeft niks te maken met welke temperatuur de Quatt start zonder CV.
Inderdaad, heb zelf geen duo.onlinaius schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:05:
[...]
Benieuwd of ze hiermee dat rare geflipper bedoelen waar sommigen hier last van hebben.
De versie is overigens 3.14.0-beta.0 en zal dan 3.14.0 worden; misschien iets om in de gaten te houden en of het dan verbeterd is.
Nieuwe release onderweg. Alleen iets voor de duo en/of chill eigenaren
Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 3.14.0-beta.0 automatisch.
Wat is er nieuw?
Bugfixes
Engineer aan het woord
Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 3.14.0-beta.0 automatisch.
Wat is er nieuw?
Bugfixes
Engineer aan het woord
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
@bitebite schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:48:
[...]
Inderdaad, heb zelf geen duo.
De versie is overigens 3.14.0-beta.0 en zal dan 3.14.0 worden; misschien iets om in de gaten te houden en of het dan verbeterd is.
Ik hoop het, mijn quatt-geloof heeft in elk geval een flinke deuk opgelopen.
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Zijn er al ervaringen over de Chill gedeeld inmiddels?clubeddie schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:51:
Wat is er nieuw?
Bugfixes
Engineer aan het woord
Ik heb ze zelf maar geannuleerd omdat ik er absoluut geen vertrouwen meer in had, en gekozen voor een multisplit met 3 binnenunits. Dan weet ik in ieder geval zeker dat ik komende zomer kan koelen...
Ondertussen is de optie verschenen. Wellicht wilde ik te snel.
Frank Energie laat klanten met Vaillant, Daikin, Mitsubishi, Thermia, LG, Viessmann, Nibe, Bulex, Samsung en DeWarmte warmtepomp automatisch handelen op energiemarkt.
nieuws: bij Frank Energie met warmtepomp automatisch handelen op energiemarkt
Nee, Quatt niet.
Nee, Quatt niet.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Quatt heeft daar ook geen belang bij. Frank Energie is een rechtstreekse concurrent van Quatt EnergySBL schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:00:
Frank Energie laat klanten met Vaillant, Daikin, Mitsubishi, Thermia, LG, Viessmann, Nibe, Bulex, Samsung en DeWarmte warmtepomp automatisch handelen op energiemarkt.
Nee, Quatt niet.
Lastig zien of het geflipper is opgelost bij de Duo. Hier draait ie met deze temperaturen zeer stabiel.clubeddie schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:51:
Wat is er nieuw?
Bugfixes
Engineer aan het woord
Kom maar door met die nieuwe versie. Hoelang zit er normaal tussen de bèta en de publieke release?
Hier tekenen aub ......
Moraal van verhaal is dat DeWarmte er toch best wat rapper bij is om hun boiler (warm water) gedeelte slim te laten schakelen met dynamische energietarieven. Of die alléén met Frank weet ik niet (dat zou namelijk wel een dealbreaker kunnen zijn)0xygen500 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:05:
[...]
Quatt heeft daar ook geen belang bij. Frank Energie is een rechtstreekse concurrent van Quatt Energy
WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Is denk ik niet een vastgestelde periode, gebeurde meen ik wel eens in een dag of twee nav wat ik hier las. Het lijkt me wel een belangrijke fix met dat aan/uit (slijtage etc).CPM schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:23:
[...]
Lastig zien of het geflipper is opgelost bij de Duo. Hier draait ie met deze temperaturen zeer stabiel.
Kom maar door met die nieuwe versie. Hoelang zit er normaal tussen de bèta en de publieke release?
Als beta tester krijg je ook altijd de vraag om een formuliertje in te vullen en evt verbeteringen of problemen aan te geven dus daar is het misschien ook van afhankelijk.
Quatt ook toch? Tenminste in hun mail van eind oktober stond dat ze eerst de update doen dat je nachtelijk laden aan of uit kunt zetten (dat is inmiddels gebeurd) en in november zou de volgende update komen met dynamische tarieven. Dit stond in de mail van Quatt.Toby-Wan schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:45:
[...]
Moraal van verhaal is dat DeWarmte er toch best wat rapper bij is om hun boiler (warm water) gedeelte slim te laten schakelen met dynamische energietarieven. Of die alléén met Frank weet ik niet (dat zou namelijk wel een dealbreaker kunnen zijn)
Begin november: dynamische energietarieven
Vanaf begin november houdt All-Electric rekening met dynamische energietarieven. De CiC kiest dan automatisch de voordeligste momenten van de dag om HeatBattery op te laden. Heb jij een dynamisch energiecontract? Dan kun je dit na deze update activeren in de Quatt Home app. Zo bespaar je extra op energiekosten, zonder dat je iets hoeft te doen of in te leveren op comfort.
Hi Tweakers,
Ik ga binnenkort verhuizen en verbouwen, daarbij wil ik graag all electric gaan, maar niet via quatt vanwege de afhankelijkheid. Nu willen ze de hybrid niet aansluiten op een electrische CV/3kw booster (heb ik hier voorbij zien komen). Vooral omdat die elektrische CV geen winter ervaring heeft.
Mooie is dat ze het wel prima vinden om te vertrouwen op hun eigen AE 'booster' met veel lager thermisch vermogen. Iemand hier tips?
Ik wilde eigenlijk zo'n bosch tronic 8kW ophangen, WPB ernaast en quatt zou zo moeten kunnen aansluiten op die E-CV
Ik ga binnenkort verhuizen en verbouwen, daarbij wil ik graag all electric gaan, maar niet via quatt vanwege de afhankelijkheid. Nu willen ze de hybrid niet aansluiten op een electrische CV/3kw booster (heb ik hier voorbij zien komen). Vooral omdat die elektrische CV geen winter ervaring heeft.
Mooie is dat ze het wel prima vinden om te vertrouwen op hun eigen AE 'booster' met veel lager thermisch vermogen. Iemand hier tips?
Ik wilde eigenlijk zo'n bosch tronic 8kW ophangen, WPB ernaast en quatt zou zo moeten kunnen aansluiten op die E-CV
[ Voor 11% gewijzigd door Paul_Heineman10 op 12-11-2025 17:40 ]
Paul_Heineman10 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:56:
Hi Tweakers,
Er zitten hier in dit topic alleen al meer mensen met e-CV/doorstroomverwarmer met winterervaring dan Quatt all-E installaties met winterervaring.
Mijn 3kW doorstroomverwarmer heeft afgelopen stookseizoen (slechts) voor 15 kWh bijgestookt
Kan je Quatt aan laten sluiten op een bestaande CV en volgende dag de eCV installeren?
[ Voor 9% gewijzigd door Toby-Wan op 12-11-2025 17:44 ]
WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Idd, vandaar mijn vraag.Toby-Wan schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:41:
[...]
tja ze weten het mooi te brengen
![]()
Er zitten hier in dit topic alleen al meer mensen met e-CV/doorstroomverwarmer met winterervaring dan Quatt all-E installaties met winterervaring.
Mijn 3kW doorstroomverwarmer heeft afgelopen stookseizoen (slechts) voor 15 kWh bijgestookt
Kan je Quatt aan laten sluiten op een bestaande CV en volgende dag de eCV installeren?
In theorie kan dat, maar de CV hangt op zolder en wil de combinatie verplaatsen naar de (nieuw te realiseren) bijkeuken.
Dan zouden de leidingen dus ook helemaal verlegd moeten worden. (eerst 12 meter, dan 0.5m lange leidingen). Of ik zou eerst de CV moeten verplaatsen, met al het gedoe en kosten van dien.
Gewoon een Vaillant Arotherm Plus nemen als die binnen je budget ligt.Paul_Heineman10 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:56:
Hi Tweakers,
Quatt is in dit soort situaties wel behoorlijk star / weinig geneigd tot meedenken. Zou kijken of een concurrent is die wel wilt.Paul_Heineman10 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:46:
[...]
Idd, vandaar mijn vraag.
In theorie kan dat, maar de CV hangt op zolder en wil de combinatie verplaatsen naar de (nieuw te realiseren) bijkeuken.
Dan zouden de leidingen dus ook helemaal verlegd moeten worden. (eerst 12 meter, dan 0.5m lange leidingen). Of ik zou eerst de CV moeten verplaatsen, met al het gedoe en kosten van dien.
(DeWarmte, WeHeat, etc.. als ik nu mijn gegevens invul voor VEH WP collectief komt er een Weheat Flint AllE uit voor 7995,-)
Opmerking mbt de Quatt app.
Op een dag dat ik geen verwarming heb (vb in de zomer), heb ik wel zeer laag kwh verbruik (noem ik gemakshalve dan maar even standby verbruik) maar wordt er niet verwarmd (dus geen “warmte door Quatt”). De COP wordt weergegeven als “-“. Dat klopt, er is immers geen warmte gegeven dus komt uit de berekening 0 (door Quatt weergegeven als “-“). Zie foto 9 aug hieronder.
Op moment dat er wel verwarmt wordt, wordt van die dag vlgs mij het volledige verbruikte kwh van de gekozen periode afgezet tov “warmte door Quatt” en daarmee de COP uitgerekend.
Dat lijkt mij niet correct.
Zie foto 12 nov hieronder
De benodigde kwh om te verwarmen dient exclusief het “standby verbruik” te zijn.
Dat doet mij denken dat als je een langere periode kiest (maand/jaar/alles) de COP, dus ook de verbruikte kwh meeneemt wanneer er niet verwarmt wordt, vb, neem je volledig 2024 of 2025, dat het standby verbruik in de zomer meegeteld wordt.
A) Een zuiverdere COP berekening zou moeten zijn, “warmte door Quatt”/benodigde kwh om te verwarmen.
Daarnaast zou een additionele berekening kunnen zijn ( per dag, week, maand, jaar, alles),
“warmte door Quatt”/ kwh verbruik over de gekozen periode.
De berekende waarde onder B is logischerwijs lager dan onder A.
Maar A geeft een betere weergave van de efficientie van verwarming.
/f/image/FJnk5T3MfGy2jGiETWU1sz9V.png?f=fotoalbum_large)
Op een dag dat ik geen verwarming heb (vb in de zomer), heb ik wel zeer laag kwh verbruik (noem ik gemakshalve dan maar even standby verbruik) maar wordt er niet verwarmd (dus geen “warmte door Quatt”). De COP wordt weergegeven als “-“. Dat klopt, er is immers geen warmte gegeven dus komt uit de berekening 0 (door Quatt weergegeven als “-“). Zie foto 9 aug hieronder.
Op moment dat er wel verwarmt wordt, wordt van die dag vlgs mij het volledige verbruikte kwh van de gekozen periode afgezet tov “warmte door Quatt” en daarmee de COP uitgerekend.
De benodigde kwh om te verwarmen dient exclusief het “standby verbruik” te zijn.
Dat doet mij denken dat als je een langere periode kiest (maand/jaar/alles) de COP, dus ook de verbruikte kwh meeneemt wanneer er niet verwarmt wordt, vb, neem je volledig 2024 of 2025, dat het standby verbruik in de zomer meegeteld wordt.
A) Een zuiverdere COP berekening zou moeten zijn, “warmte door Quatt”/benodigde kwh om te verwarmen.
/f/image/FJnk5T3MfGy2jGiETWU1sz9V.png?f=fotoalbum_large)
Ik snap wat je zegt. Ik vind dat standby-gebruik er gewoon bij in moet zitten, dus ben het niet met je eens.MartindM schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:24:
Daarnaast zou een additionele berekening kunnen zijn ( per dag, week, maand, jaar, alles),
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe dan ook: standby verbruik is peanuts in vergelijking met jaarverbruik elektriciteit.
Bij mij bijvoorbeeld 5W standby * 8760u (is teveel, eigenlijk moeten de draaiuren eraf) = 44kWh elektriciteit.
Jaarverbruik Quatt is 3270 kWh. Dus je hebt het over wel of niet meerekenen van ruim 1% van de elektriciteit.
CiC verbruik die niet wordt meegeteld, is nog eens 1%, dus ik krijg mijn zin ook niet helemaal.
Pomp vloerverwarming? Ventilatoren? Bodemplaatverwarming?
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Ja, die kan bij het lijstje met cop-correcties zoals eerder ook de negatieve en positieve waarden bij opstarten en nadraaien zijn genoemd. Wellicht dat iemand dat voor de nieuwe Quatt integratie kan toevoegen in een pull request nu daar met de api ook de data beschikbaar zijn waarmee de app de cop-berekeningen maaktMartindM schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:24:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je hebt die screenshot wel op een heel 'gelukkig' moment gemaakt. Het aantal dagen waarbij dit het dagbeeld is zijn op 1 misschien 2 handen te tellen. Op een jaar is het verwaarloosbaar, zoals @SBL ook aangaf.MartindM schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:24:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je zuivere data zoekt is stap 1 een MID gecertificeerde kWh meter plaatsen. De afwijking van de kWh meting door Quatt is groter dan de COP 'winst' uit standby verbruik
Tot nu toe heb ik 200 dagen dit jaar geteld waarbij dit zo is.Toby-Wan schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:50:
[...]
Je hebt die screenshot wel op een heel 'gelukkig' moment gemaakt. Het aantal dagen waarbij dit het dagbeeld is zijn op 1 misschien 2 handen te tellen. Op een jaar is het verwaarloosbaar, zoals @SBL ook aangaf.
Als je zuivere data zoekt is stap 1 een MID gecertificeerde kWh meter plaatsen. De afwijking van de kWh meting door Quatt is groter dan de COP 'winst' uit standby verbruik
Standby verbruik op die dagen varieert tussen 245 en 255 Wh
Dan heb ik het nog niet over de dagen waarbij een gedeelte van de dag niet verwarmt wordt.
Reken ik met 200dgn 250wh, dan is dat 0.05Mwh.
Haal ik dat af van het jaarverbruik en reken ik dan de COP uit dan is dat 3,8 (bij mij dan), nu geeft de app 3,7 aan. De 3,8 zal dus nog wat hoger zijn.
Afijn, ik heb het gemeld, ieder heeft recht op zijn standpunt
Ik heb de buitenunit in een slimme stekker zitten. Volgens Quatt heb ik 4,09 MWh verstookt. Volgens de stekker 4,12 MWh. Omdat ik denk dat ze beide niet nauwkeurig zijn, zegt dit helemaal niks
Als ik reken met de gegeven wat Quatt kom ik op een COP van 3,97. Met de gegevens van de stekker op een COP 3,94. COP zal ergens net boven de 3,9 hangen, want ik weet niet of de defrosts nu worden meegenomen. Is het alweer tijd voor die discussie?
Als ik reken met de gegeven wat Quatt kom ik op een COP van 3,97. Met de gegevens van de stekker op een COP 3,94. COP zal ergens net boven de 3,9 hangen, want ik weet niet of de defrosts nu worden meegenomen. Is het alweer tijd voor die discussie?
Chill nieuwsbrief van vandaag:
Pilot update
Na een serie succesvolle testinstallaties zetten we nu een volgende stap met een grotere groep klanten die aan de slag gaat met Quatt Chill. Hiervoor hebben in oktober zo'n 50 geselecteerde klanten een technisch adviesgesprek gehad. Los van een goed advies, hebben deze gesprekken ook als doel om een overzicht te krijgen van de verschillende cv-systemen en aansluitingen bij mensen thuis én de vragen die leven bij onze klanten.
We zijn erg blij dat bijna iedereen na dit gesprek heeft gekozen om ook mee te doen aan de installatiepilot. In deze fase trainen we onze installateurs op de installatie van de QuickConnector én verfijnen we het installatieproces, zodat alles straks soepel verloopt voor andere klanten. Naar verwachting kunnen we deze installaties begin 2026 uitvoeren.
Met de inzichten uit de adviesgesprekken bereiden we voor alle klanten met een pre-order een digitaal aankoopproces voor. Hierin begeleiden we je stap voor stap bij de aankoop van Chill en is het mogelijk om zonder verplicht adviesgesprek je bestelling te plaatsen. Zodra je jouw bestelling kunt plaatsen, brengen we je per e-mail op de hoogte.
Quatt Dongle
Met de compacte Quatt Dongle zetten we de stap naar een draadloos Quatt Netwerk in huis. In eerste instantie zorgt dit kleine apparaat ervoor dat onze eigen producten, zoals Chill, eenvoudig en draadloos kunnen communiceren met de Commander in Chief (CiC).
Om Chill draadloos aan te sturen, moet de Quatt Dongle in verbinding zijn met de CiC. Het Quatt Netwerk maakt gebruik van Thread, een moderne lokale netwerktechnologie die speciaal ontworpen is voor slimme thuisapparaten. Ook kan de Dongle worden gebruikt als netwerkrepeater in het geval de afstand tussen de CiC en Chill te groot is.
In de toekomst maken we het mogelijk om met de Quatt Dongle gegevens uit te lezen van je slimme meter via de P1-aansluiting en om Modbus-apparaten te ondersteunen. Daarnaast kun je andere slimme apparaten, zoals je PV-omvormer, koppelen aan het Quatt Netwerk. Hierdoor krijg je beter inzicht in je eigen energieopwekking en -verbruik, en kan Quatt die informatie gebruiken om je producten en andere apparaten slimmer en energiezuiniger aan te sturen.
In de Quatt Home App zie je nu al de instellingen voor het koppelen van de Dongle aan de CiC. Deze functie is al zichtbaar, maar nog niet actief.
Wéér iets nieuws met die Quatt Dongle en alles wat die in de toekomst kan...
Pilot update
Na een serie succesvolle testinstallaties zetten we nu een volgende stap met een grotere groep klanten die aan de slag gaat met Quatt Chill. Hiervoor hebben in oktober zo'n 50 geselecteerde klanten een technisch adviesgesprek gehad. Los van een goed advies, hebben deze gesprekken ook als doel om een overzicht te krijgen van de verschillende cv-systemen en aansluitingen bij mensen thuis én de vragen die leven bij onze klanten.
We zijn erg blij dat bijna iedereen na dit gesprek heeft gekozen om ook mee te doen aan de installatiepilot. In deze fase trainen we onze installateurs op de installatie van de QuickConnector én verfijnen we het installatieproces, zodat alles straks soepel verloopt voor andere klanten. Naar verwachting kunnen we deze installaties begin 2026 uitvoeren.
Met de inzichten uit de adviesgesprekken bereiden we voor alle klanten met een pre-order een digitaal aankoopproces voor. Hierin begeleiden we je stap voor stap bij de aankoop van Chill en is het mogelijk om zonder verplicht adviesgesprek je bestelling te plaatsen. Zodra je jouw bestelling kunt plaatsen, brengen we je per e-mail op de hoogte.
Quatt Dongle
Met de compacte Quatt Dongle zetten we de stap naar een draadloos Quatt Netwerk in huis. In eerste instantie zorgt dit kleine apparaat ervoor dat onze eigen producten, zoals Chill, eenvoudig en draadloos kunnen communiceren met de Commander in Chief (CiC).
Om Chill draadloos aan te sturen, moet de Quatt Dongle in verbinding zijn met de CiC. Het Quatt Netwerk maakt gebruik van Thread, een moderne lokale netwerktechnologie die speciaal ontworpen is voor slimme thuisapparaten. Ook kan de Dongle worden gebruikt als netwerkrepeater in het geval de afstand tussen de CiC en Chill te groot is.
In de toekomst maken we het mogelijk om met de Quatt Dongle gegevens uit te lezen van je slimme meter via de P1-aansluiting en om Modbus-apparaten te ondersteunen. Daarnaast kun je andere slimme apparaten, zoals je PV-omvormer, koppelen aan het Quatt Netwerk. Hierdoor krijg je beter inzicht in je eigen energieopwekking en -verbruik, en kan Quatt die informatie gebruiken om je producten en andere apparaten slimmer en energiezuiniger aan te sturen.
In de Quatt Home App zie je nu al de instellingen voor het koppelen van de Dongle aan de CiC. Deze functie is al zichtbaar, maar nog niet actief.
Wéér iets nieuws met die Quatt Dongle en alles wat die in de toekomst kan...
Ik heb de Quatt laten installeren toen ik een gas CV had, inmiddels deze vervangen door een Bosch 4kw en een Atlantic warmtepompboiler. Ik heb nog met Quatt support overlegd of ik een E-cv met of zonder pomp nodig had, het advies was met pomp. Bosch heeft deze. Geen weerstand van Quatt zijde dus.Paul_Heineman10 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:56:
Hi Tweakers,
Overigens had ik de AE besteld van Quatt maar die gingen zij niet installeren omdat mijn zolder te klein is. Dus toen een alternatief plan bedacht. De Bosch is nog niet aan geweest deze winter behalve voor de test en dat ging prima.
Ja dat is precies wat ik wil, alleen zonder de tussenstap van gas CV vanwege de andere locatie. Maarja, lijkt niet op te gaan. Ik ga buurten bij deWarmte, enige jammere is dat die (nog) geen propaan Wp heeft.rob987 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:47:
[...]
Ik heb de Quatt laten installeren toen ik een gas CV had, inmiddels deze vervangen door een Bosch 4kw en een Atlantic warmtepompboiler. Ik heb nog met Quatt support overlegd of ik een E-cv met of zonder pomp nodig had, het advies was met pomp. Bosch heeft deze. Geen weerstand van Quatt zijde dus.
Overigens had ik de AE besteld van Quatt maar die gingen zij niet installeren omdat mijn zolder te klein is. Dus toen een alternatief plan bedacht. De Bosch is nog niet aan geweest deze winter behalve voor de test en dat ging prima.
Bij mij heeft Quatt de v1 hybrid aangesloten op de E-cv (Feroli TOR 6kW). Ook op een geheel andere plaats dan de oude cv hing. Dus ze kunnen het wel.Paul_Heineman10 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:46:
[...]
Idd, vandaar mijn vraag.
Overigens jammer dat die Feroli E-cv OpenTherm ondersteunt, maar ze stellen dat ze alleen twee cv merken aansluiten via OpenTherm op de CiC. Daardoor gaat de E-cv altijd direct op 6 kW aan. Die Feroli staat zodoende uit.
ze komen komende week met een nieuwe WP, zeer grote kans dat die uiteraard op propaan draaitPaul_Heineman10 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:38:
[...]
Ja dat is precies wat ik wil, alleen zonder de tussenstap van gas CV vanwege de andere locatie. Maarja, lijkt niet op te gaan. Ik ga buurten bij deWarmte, enige jammere is dat die (nog) geen propaan Wp heeft.
Is dat de Pomp MP?Toby-Wan schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:57:
[...]
ze komen komende week met een nieuwe WP, zeer grote kans dat die uiteraard op propaan draait
Zijn inmiddels wel wat specs van gedeeld
jaxxon in "Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)"
Wel grappig dat ze deze als modulerend verkopen. Is de huidige DeWarmte warmtepomp dan gewoon aan/uit?
Mijn Bosch begrijpt alleen aan/uit maar de 4 KW is verdeeld per fase met 3 x 1,3 KW verwarmingselementen en in de Setup van de Bosch kan ik selecteren hoeveel elementen ik aan wil schakelen, hierdoor kan ik nog iet sturen als ik dat zou willen. Wellicht heeft jouw Feroli dat ook?Onno ! schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:41:
[...]
Bij mij heeft Quatt de v1 hybrid aangesloten op de E-cv (Feroli TOR 6kW). Ook op een geheel andere plaats dan de oude cv hing. Dus ze kunnen het wel.
Overigens jammer dat die Feroli E-cv OpenTherm ondersteunt, maar ze stellen dat ze alleen twee cv merken aansluiten via OpenTherm op de CiC. Daardoor gaat de E-cv altijd direct op 6 kW aan. Die Feroli staat zodoende uit.
Modulerend van 1,9 naar 16,5 dan heb je wel een pomp geschikt voor bijna alle situaties. Er wordt niet vermeld bij welke buiten temperatuur die 16,5 gehaald wordt, en wat er bij -10 nog van over is.jj85 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:13:
[...]
Is dat de Pomp MP?
Zijn inmiddels wel wat specs van gedeeld
jaxxon in "Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)"
Wel grappig dat ze deze als modulerend verkopen. Is de huidige DeWarmte warmtepomp dan gewoon aan/uit?
Precies. Max vermogen bij -7/35 wil ik weten. En trek daar dan nog een marge vanaf voor als het echt vriest.raven22 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:49:
[...]
Modulerend van 1,9 naar 16,5 dan heb je wel een pomp geschikt voor bijna alle situaties. Er wordt niet vermeld bij welke buiten temperatuur die 16,5 gehaald wordt, en wat er bij -10 nog van over is.
raven22 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:49:
[...]
Modulerend van 1,9 naar 16,5 dan heb je wel een pomp geschikt voor bijna alle situaties. Er wordt niet vermeld bij welke buiten temperatuur die 16,5 gehaald wordt, en wat er bij -10 nog van over is.
offtopic:
Ahja, in de kleine lettertjes (note 1) staat dat die 16,5 is inclusief 3kW backup element...
Iemand had wel de COP bij lage temp gekregen
A-7/W35 -> 3.2
A-10/W35 -> 2.9
Anyway, we gaan off topic
Ahja, in de kleine lettertjes (note 1) staat dat die 16,5 is inclusief 3kW backup element...
A-7/W35 -> 3.2
A-10/W35 -> 2.9
Interessant, had je die al een winter in gebruik met enkel de E-CV?Onno ! schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:41:
[...]
Bij mij heeft Quatt de v1 hybrid aangesloten op de E-cv (Feroli TOR 6kW). Ook op een geheel andere plaats dan de oude cv hing. Dus ze kunnen het wel.
deWarmte informeerde mij idd over een 16.5kW pomp die standalone kan lopen.
[ Voor 6% gewijzigd door Paul_Heineman10 op 13-11-2025 09:58 ]
Zonder er naar te vragen (CPM schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:23:
[...]
Lastig zien of het geflipper is opgelost bij de Duo. Hier draait ie met deze temperaturen zeer stabiel.
Vanaf komende dinsdag (18 november) gaat 3.14 in de brede uitrol, hou dus je app in de gaten!
Nee, die heb ik speciaal voor de komst van de Quatt opgehangen. Maar zou prima stand-alone onze tussenwoning kunnen verwarmen in de winter. Maar dat ligt geheel aan het warmteverlies van de woning en gewenst comfort.Paul_Heineman10 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:58:
[...]
Interessant, had je die al een winter in gebruik met enkel de E-CV?
deWarmte informeerde mij idd over een 16.5kW pomp die standalone kan lopen.
Quatt heeft van mij dus geen informatie ontvangen over het presteren van deze E-cv in een voorliggende winter.
raven22 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:49:
[...]
offtopic:
Vooral bijzonder is het moduleren met vermogen door DeWarmte MP, zoals tot nu toe volgens mij alleen Quatt dat deed.
Andere warmtepompen sturen meer naar een Ta, die hoog of laag wordt gekozen afhankelijk van de omstandigheden. Modulatie is dan slechts een gevolg, in plaats van een stuurmiddel.
Vooral bijzonder is het moduleren met vermogen door DeWarmte MP, zoals tot nu toe volgens mij alleen Quatt dat deed.
Andere warmtepompen sturen meer naar een Ta, die hoog of laag wordt gekozen afhankelijk van de omstandigheden. Modulatie is dan slechts een gevolg, in plaats van een stuurmiddel.
[ Voor 3% gewijzigd door SBL op 13-11-2025 13:25 ]
Ik kijk wat ik op termijn evt. zou doen. Ik denk aan een e-cv en e-boiler. (Ik heb al een oud model hybride Quatt en een 15 jaar oude cv-ketel). Een oplossing met een e-cv lijkt mij dus wel wat. Ik keek dus even naar aanleiding van jouw reactie op de Bosch site, naar de e-cv van Bosch. Ik lees dat ik dan krachtstroom 3*35 Ampère nodig heb. Heb jij dat dan ook in jouw situatie ook? Of heb je 3*25 Ampère?rob987 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:30:
[...]
Mijn Bosch begrijpt alleen aan/uit maar de 4 KW is verdeeld per fase met 3 x 1,3 KW verwarmingselementen en in de Setup van de Bosch kan ik selecteren hoeveel elementen ik aan wil schakelen, hierdoor kan ik nog iet sturen als ik dat zou willen. Wellicht heeft jouw Feroli dat ook?
Verder moet de meterkast voldoende uitgerust zijn. Je hebt namelijk krachtstroom nodig. Dit is een driefase-aansluiting met een zekering van 3 * 35 Ampère. De meeste oude woningen zijn voorzien van een enkel fase stroom met een zekering van maximaal 1 * 40 Ampère. Dit moet worden aangepast door de netbeheerder en een elektricien. Hieraan zijn eenmalige kosten verbonden voor de overstap. Ook ligt het standaard tarief voor vastrecht iets hoger wanneer je overstapt op krachtstroom. Laat je dus goed adviseren wat voor jouw situatie de beste aankoop is.
[ Voor 4% gewijzigd door WAF1 op 13-11-2025 16:39 ]
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
WAF1 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:36:
[...]
Ik kijk wat ik op termijn evt. zou doen. Ik denk aan een e-cv en e-boiler. (Ik heb al een oud model hybride Quatt en een 15 jaar oude cv-ketel). Een oplossing met een e-cv lijkt mij dus wel wat. Ik keek dus even naar aanleiding van jouw reactie op de Bosch site, naar de e-cv van Bosch. Ik lees dat ik dan krachtstroom 3*35 Ampère nodig heb. Heb jij dat dan ook in jouw situatie ook? Of heb je 3*25 Ampère?
Verder moet de meterkast voldoende uitgerust zijn. Je hebt namelijk krachtstroom nodig. Dit is een driefase-aansluiting met een zekering van 3 * 35 Ampère. De meeste oude woningen zijn voorzien van een enkel fase stroom met een zekering van maximaal 1 * 40 Ampère. Dit moet worden aangepast door de netbeheerder en een elektricien. Hieraan zijn eenmalige kosten verbonden voor de overstap. Ook ligt het standaard tarief voor vastrecht iets hoger wanneer je overstapt op krachtstroom. Laat je dus goed adviseren wat voor jouw situatie de beste aankoop is.
offtopic:
Het gaat wel een beetje off-topic zo...
3x35A is ongeveer 24kW. Dat is wel een forse e-CV... Ze hebben ook wel kleinere
Wat dat betreft een onjuist verhaal op de Bosch website...
Het gaat wel een beetje off-topic zo...
3x35A is ongeveer 24kW. Dat is wel een forse e-CV... Ze hebben ook wel kleinere
Wat dat betreft een onjuist verhaal op de Bosch website...
Iets hoger... Bij Enexis ga je van 39,66 naar 168,99 per maand. Ruim 1550 pieken per jaar.WAF1 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:36:
[...]
Ook ligt het standaard tarief voor vastrecht iets hoger wanneer je overstapt op krachtstroom. [/i]
En dan nog, ik denk dat je met 3x25 A af kan voor een e CV.
Dat hangt af van het model dat je koopt. De kleinste is 4KW en de grootste 24KW. Die laatste is gekkenwerk in een woning, het vastrecht voor 3x35A is circa 1.000 euro per jaar hoger dan 3 x25A. Op een een 3 fase 16A groep kun je 11kw aansluiten. Weet je het warmteverlies van je woning? Een gangbare warmtepomp levert bij -10 ook niet veel meer dan 5-6KW. De Quatt oud model levert geloof ik 2,6KW bij -7 graden, de nieuwe circa 5KW.WAF1 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:36:
[...]
Ik kijk wat ik op termijn evt. zou doen. Ik denk aan een e-cv en e-boiler. (Ik heb al een oud model hybride Quatt en een 15 jaar oude cv-ketel). Een oplossing met een e-cv lijkt mij dus wel wat. Ik keek dus even naar aanleiding van jouw reactie op de Bosch site, naar de e-cv van Bosch. Ik lees dat ik dan krachtstroom 3*35 Ampère nodig heb. Heb jij dat dan ook in jouw situatie ook? Of heb je 3*25 Ampère?
Als jouw warmteverlies bijv 6KW is bij -10, dat is circa 5,4KW bij -7 en je Quatt levert nog 2,6KW dan kom je een kleine 3 KW tekort en voldoet een E-Cv van 4KW prima als aanvulling.
Hopelijk is die 1.9 niet op het backup elementjj85 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:55:
[...]offtopic:
A-7/W35 -> 3.2
A-10/W35 -> 2.9
Het gaat natuurlijk niet alleen om het aansluiten van een e-cv. Ik heb zonnepanelen. Een hybride wp. Er komt eerdaags een elektrische auto. (Via het werk van mijn man) Je hebt je gebruikelijke verbruik. Ik wil mogelijk een e-boiler. Misschien ook Chill's. Op termijn over op elektrisch koken. Dus hoeveel kan onze elektrische installatie aan? Als leek is kan ik dat niet niet helemaal te overzien. Het is of wordt misschien een puzzel. Slim managment is mogelijk nodig. Eigenlijk ook wat Quatt met haar eco-systeem probeert te doen. Je wilt natuurlijk voorkomen dat je maandelijks meer dan €100 extra betalen voor je aansluiting.s020506 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:37:
[...]
Iets hoger... Bij Enexis ga je van 39,66 naar 168,99 per maand. Ruim 1550 pieken per jaar.
En dan nog, ik denk dat je met 3x25 A af kan voor een e CV.
WAF1 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:49:
[...]
Het gaat natuurlijk niet alleen om het aansluiten van een e-cv. Ik heb zonnepanelen. Een hybride wp. Er komt eerdaags een elektrische auto. (Via het werk van mijn man) Je hebt je gebruikelijke verbruik. Ik wil mogelijk een e-boiler. Misschien ook Chill's. Op termijn over op elektrisch koken. Dus hoeveel kan onze elektrische installatie aan? Als leek is kan ik dat niet niet helemaal te overzien. Het is of wordt misschien een puzzel. Slim managment is mogelijk nodig. Eigenlijk ook wat Quatt met haar eco-systeem probeert te doen. Je wilt natuurlijk voorkomen dat je maandelijks meer dan €100 extra betalen voor je aansluiting.
offtopic:
Met een standaard 3x25A kom je een heel eind in een gemiddeld huis (ook volledig elektrisch). Zorg wel voor een laadpaal met load balancing.
Wel moet je dan een keer heel goed nadenken over de verdeling van je gebruikers over de diverse fases.
Hier afgelopen jaar alles opnieuw ingedeeld.
Onderstaande 3 items zouden best allemaal tegelijk actief kunnen zijn tijdens het koken. Dus op 3 verschillende fases gezet.
Fase 1: Kookplaat fase 1
Fase 2: Kookplaat fase 2
Fase 3: Combimagnetron/Oven
Vaatwasser is (bijna) nooit actief tijdens het koken, maar wel regelmatig gelijktijdig met de wasmachine. Dus wasmachine en vaatwasser op 2 verschillende fases.
Quatt warmtepomp + 3kW backup element + warmtepomp boiler kunnen alle 3gelijk actief zijn, dus weer over 3 verschillende fases verdeeld.
etc etc
Heb hem hier nog niet boven de 22A op een fase gezien. En dat is dan altijd kortdurend (bijv even de waterkoker aan).
De 25A hoofdzekeringen zullen ook niet direct bij 25A eruit klappen.
Met een standaard 3x25A kom je een heel eind in een gemiddeld huis (ook volledig elektrisch). Zorg wel voor een laadpaal met load balancing.
Wel moet je dan een keer heel goed nadenken over de verdeling van je gebruikers over de diverse fases.
Onderstaande 3 items zouden best allemaal tegelijk actief kunnen zijn tijdens het koken. Dus op 3 verschillende fases gezet.
Vaatwasser is (bijna) nooit actief tijdens het koken, maar wel regelmatig gelijktijdig met de wasmachine. Dus wasmachine en vaatwasser op 2 verschillende fases.
Quatt warmtepomp + 3kW backup element + warmtepomp boiler kunnen alle 3gelijk actief zijn, dus weer over 3 verschillende fases verdeeld.
etc etc
Heb hem hier nog niet boven de 22A op een fase gezien. En dat is dan altijd kortdurend (bijv even de waterkoker aan).
Je zou zelfs nog je wasmachine ff kunnen pauzeren tot je klaar bent met koken oid. Die ene keer per jaar zelf load-balancen (als je dat al haalt) levert je 1500 euro op.jj85 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:09:
[...]offtopic:
etc etc
Een E-CV van 4 kW zal inderdaad prima voldoen. Ik heb dus al een oud type Quatt van 4,5 kW. Vorig jaar kon deze in 99% van mijn warmtebehoefte voldoen. Maar het zou kunnen zijn dat een E-CV van 6 kW beter voldoet. Door de juiste instelling zou ik op één fase met 2 kW kunnen bijspringen. Stel dat de wp het niet doet, dan is 6 kW (gebruik van 3 fase) ook als het vriest, denk ik voldoende.rob987 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:04:
[...]
Als jouw warmteverlies bijv 6KW is bij -10, dat is circa 5,4KW bij -7 en je Quatt levert nog 2,6KW dan kom je een kleine 3 KW tekort en voldoet een E-Cv van 4KW prima als aanvulling.
Nu gaat de gasketel er nog niet meteen uit, maar als de huidige kapot is ga ik mogelijk niet meer een nieuwe kopen. Door het vervallen van de salderinsgregeling ben ik al wel in deze fase aan het kijken naar een e-cv. Vanwege ruimte, geluid en gezinssamenstelling heeft dat mogelijk de voorkeur. Ik wacht op een offerte.
Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
/f/image/Kh4FXszL6VlPFIL3to2iy950.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/GNdjIZWR1aWm4jPdmwJz6B9Z.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/fHxEpYjhWJLBdP3IzxxW9jtt.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/a9ukkRvuB1khKoLe79PTHtZC.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/jo62eOOn6xv1RyUxjPcQiGkA.png?f=fotoalbum_tile)