Bij ons plaatsen ze de heatcharger en de heatbatterij op 3 meter afstand. Wel in dezelfde ruimte maar aan de andere kant. Het is namelijk een houten vloer waar de batterij op komt, en de andere kant van die ruimte is recent aangebouwd, waardoor we zelf die houten vloer qua constructie een veiliger idee vonden. Quatt ging akkoord hiermee. Zou dat toch problemen gaan opleveren? Die afstand tussen heatcharger en heatbattery?
Er is geen keiharde grens qua afstand, dus technisch kan het wel. Je zult misschien een fractie meer warmteverlies hebben dan bij een korte afstand, maar daar zou ik me geen zorgen over maken.Magreet1 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:53:
Bij ons plaatsen ze de heatcharger en de heatbatterij op 3 meter afstand. Wel in dezelfde ruimte maar aan de andere kant. Het is namelijk een houten vloer waar de batterij op komt, en de andere kant van die ruimte is recent aangebouwd, waardoor we zelf die houten vloer qua constructie een veiliger idee vonden. Quatt ging akkoord hiermee. Zou dat toch problemen gaan opleveren? Die afstand tussen heatcharger en heatbattery?
Voor de tweakers / doe het zelvers die zelf een HC/HB aan de Quatt Hybrid willen/kunnen klussen: in Frankrijk staat een Edel Eau 270L te koop voor €1500.
Nog nieuw in de verpakking en kan in overleg worden bezorgd en geinstalleerd!
https://www.leboncoin.fr/ad/bricolage/2137558033
Nog nieuw in de verpakking en kan in overleg worden bezorgd en geinstalleerd!
https://www.leboncoin.fr/ad/bricolage/2137558033
Ja, dat was inderdaad wat ik ook als mogelijk nadeel zou zien. Afhankelijk van de opbouw van het vat zou je wel eens meer warm water kunnen hebben als je niet opwarmt tijdens het douchen.BenVlie schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:08:
[...]
Jep, vrijwel letterlijk, althans: mits een bepaalde drempel qua temp gehaald wordt (mijn indruk is <45C voor de onderste sensor) dan slaat de HC 5 minuten na het douchen aan. Ik heb met Quatt al eens gevraagd of dat niet al simultaan zou kunnen (dus tijdens het douchen) en daar is men nog naar aan het kijken. Dus wie weet, in de toekomst, ooit... Ikzelf kan niet overzien wat de voor- en nadelen zouden zijn want ik ken de details van het systeem niet (opbouw vh vat) maar ik gok dat 'bijvullen' tijdens het douchen niet handig is ivm turbulentie in het vat (verstoring vd temp.stratificatie)?
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Juist als de circulatie onderin het vat zit verstoor je de stratificatie toch? Dan duw je koud water naar boven in het vat.jj85 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:28:
[...]
Aangezien er een flowmeter in het DHW-circuit zit, moet dat vrij gemakkelijk kunnen idd. Vraag me wel af in hoeverre je de stratificatie ermee verstoort. De circulatie zit toch helemaal onderin het vat.
Het verse koude water kan dan meteen met 3kW thermisch opgewarmd worden (toch zo'n 4grC bij 10L/min)
Die bottom, middle, top sensoren geven wel leuke inzichten![]()
[Afbeelding]
Edit: weten we überhaupt al waar de circulatie wordt afgetapt en terug komt?
[ Voor 4% gewijzigd door onlinaius op 07-11-2025 23:12 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Linker en rechter aansluiting. Dat zit beide onderin. Dus je circulatie zit ook onderin. Dan verstoor je toch helemaal niks?onlinaius schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 23:11:
[...]
Juist als de circulatie onderin het vat zit verstoor je de stratificatie toch? Dan duw je koud water naar boven in het vat.
Edit: weten we überhaupt al waar de circulatie wordt afgetapt en terug komt?
Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.