• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Metsubsidie schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:21:
[...]

Mijn T6 geeft pas geruime tijd nadat de ingestelde temperatuur gering is overschreden het sein verwarming uit.
Bij een constante ingestelde temperatuur heb ik geen noemenswaardige over- of undershoot, het blijft binnen plus of min 0,1 a 0,2 graad (onafahankelijk gemeten).

[Afbeelding]
Ja dat begrijp ik, de T6 heeft een grotere hysteresis. Hier werkt dat met radiatoren en zoninval niet prettig. Teveel afkoeling en geen zonering en niet mogelijk om temperatuur in kleine stapjes te verhogen.
En dan zijn er nog de perikelen van het spanningsloos moeten maken van de t6 voor langere runs.

[ Voor 5% gewijzigd door CPM op 05-11-2025 18:27 ]

Hier tekenen aub ......

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:58
Garret1410 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:09:
[...]

Ik bedoelde het niet verkeerd hoor maar ik heb ook Quatt op bezoek gehad en die kwamen met een besparing van 900,- in mij situatie terwijl ik ongeveer 1100m3 gas verbruik voor verwarming dus ik verbruik minder gas dan jouw dus dan zal het rekenvoorbeeld van Quatt wel te positief zijn en dat ik in werkelijkheid veel minder ga besparen.

Maar wat je zegt over comfort denk ik dat je gelijk hebt. ‘s Nachts gaat bij mij de kachel aantal graden naar beneden en gaat op een werkdag vaak pas weer omhoog rond 13:00 terwijl een warmtepomp het huis continu warm houdt.
Zo ook niet opgevat hoor.

Ik denk dat je de berekening van de salesadviseur van Quatt inderdaad een beetje moet downsizen. Maar met 1100 kuub gas voor het verwarmen zou je zo de eerste 500 a 600 kunnen besparen, geheel afhankelijk van hoe je nu stookt, je huis is ingericht qua warmte afgifte en je energiecontract natuurlijk.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Nu online
CPM schreef op woensdag 5 november 2025 @ 18:25:
[...]

Ja dat begrijp ik, de T6 heeft een grotere hysteresis. Hier werkt dat met radiatoren en zoninval niet prettig. Teveel afkoeling en geen zonering en niet mogelijk om temperatuur in kleine stapjes te verhogen.
En dan zijn er nog de perikelen van het spanningsloos moeten maken van de t6 voor langere runs.
@CPM

Nou, misschien heeft het nut en kunnen we zaken doen.
Ik heb een tado v3+, in te stellen op 1 honderdste graad. In combinatie met de CIC en diens slimme AI software, lijkt me veel te gevoelig in mijn huis met combi vloer, radiator.
Of eens uitproberen, tijdelijk uitwisselen.
Misschien verder over gaan in DM.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:58
SBL schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:04:
[...]

Ik hoop niet dat hij warmte genereert; dan vreet hij stroom :+

Wel mooie ontwikkeling, kan afgifte verbeteren, al bij lage temperaturen. Minimum van 27 vindt ik wat hoog.
En wel wat duurder dan mijn ombouw van 35gr sensoren naar 25gr sensoren, maar 22€ is acceptabel.
Voor diegenen die nog moeten shoppen voor radiatorventilatoren.

Ik heb Heatfan’s in huis hangen met sensoren die je middels een app (en binnenkort ook met HA geven ze aan) kan instellen op welke temperatuur ze hoe snel moeten draaien, erg tevreden over.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:16
Voor radiatorventilatoren gewoon aan de zelfbouw, dat is een stuk goedkoper. En leuker!

Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2

LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

PVoutput

• Johnn
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 17-12 17:52
Hier hele huis hr++ glas erin vandaag. Moet Quatt dan de instellingen nog aanpassen?

Of hoe kan ik zien dat de instellingen niet meer goed afgestemd zijn?

Hij schiet in ieder geval al te ver door. Thermostaat op 19,5 en zojuist was het 19.8.

[ Voor 22% gewijzigd door Johnn op 05-11-2025 19:56 ]

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Johnn schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:54:
Hier hele huis hr++ glas erin vandaag. Moet Quatt dan de instellingen nog aanpassen?

Hij schiet in ieder geval al te ver door. Thermostaat op 19,5 en zojuist was het 19.8.
Wat was het tot gisteren dan? Enkelglas of dubbelglas?
Zal wel een impact kunnen hebben. Kijk het even een weekje aan. Daarna zou je Quatt kunnen benaderen en uitleggen dat je je glas geupgrade hebt, mogelijk passen ze dan je 'stooklijn' aan.

• Johnn
jj85 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:59:
[...]

Wat was het tot gisteren dan? Enkelglas of dubbelglas?
Zal wel een impact kunnen hebben. Kijk het even een weekje aan. Daarna zou je Quatt kunnen benaderen en uitleggen dat je je glas geupgrade hebt, mogelijk passen ze dan je 'stooklijn' aan.
Dubbel glas. 12 grote ramen

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:30
Johnn schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:01:
[...]

Houd het even in de gaten, grote kans dat je het warmteverlies moet laten aanpassen. Als het te hoog is schakelt de quatt te snel naar een hoog vermogen en krijg je geen mooie lange runs.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:34
Johnn schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:01:
[...]

Van dubbel glas naar HR++ is een flinke sprong.
Neem even contact op met Quatt en geef aan hoeveel vierkante meter je vervangen hebt.
Dan kunnen ze samen met de historische meetgegevens het warmteverlies aanpassen.

Ik heb dit pas nog door iemand laten doen die van dubbel glas naar HR++ ging en dat had onmiddellijk een verlaagd verbruik tot gevolg. Daar ging 2 kW van 7 kW af, dus waarschijnlijk stond het al wat te hoog.

• jappo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:25

jappo

eens een prutser altijd ....

SBL schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:04:
[...]

Ik hoop niet dat hij warmte genereert; dan vreet hij stroom :+

Wel mooie ontwikkeling, kan afgifte verbeteren, al bij lage temperaturen. Minimum van 27 vindt ik wat hoog.
En wel wat duurder dan mijn ombouw van 35gr sensoren naar 25gr sensoren, maar 22€ is acceptabel.
Ik doe dit met ikea zigbee plugs van 8 euro. Heb je volledige controle wanneer de fans aan of uit gaan. (Of 10 euro als je ook wilt weten wat het stroomverbruik is.

1926, 135m2, Quatt v2, ATAG i28ec, Honeywell T6, radiators+vvw, 2800wp growatt, a++ energielabel, speedcomfort met zigbee plugs, uitgebreide Home Assistant setup

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:38
Na weken wachten zou het vandaag dan eindelijk zo ver zijn… de installatie dag voor de Quatt Hybrid Duo. In de ochtend zou een elektricien komen en einde ochtend de installateurs voor de Quatts.

Tot grote spijt kreeg ik vanochtend een sms binnen waarin staat dat de geplande afspraak niet uitgevoerd kan worden. Binnen een dag wordt er contact opgenomen voor een nieuwe afspraak…

Hier blijf je dan een dag voor thuis. Iemand ervaring met hoe snel ze dan kunnen plannen? Kan het (soms) de volgende dag al of kan ik rekening gaan houden met volgende week bijvoorbeeld?

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:02
Valderrama schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:30:
Na weken wachten zou het vandaag dan eindelijk zo ver zijn… de installatie dag voor de Quatt Hybrid Duo. In de ochtend zou een elektricien komen en einde ochtend de installateurs voor de Quatts.

Tot grote spijt kreeg ik vanochtend een sms binnen waarin staat dat de geplande afspraak niet uitgevoerd kan worden. Binnen een dag wordt er contact opgenomen voor een nieuwe afspraak…

Hier blijf je dan een dag voor thuis. Iemand ervaring met hoe snel ze dan kunnen plannen? Kan het (soms) de volgende dag al of kan ik rekening gaan houden met volgende week bijvoorbeeld?
Slecht dat dit in de ochtend nog ff wordt gecommuniceerd..

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:59
0xygen500 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:35:
[...]

Slecht dat dit in de ochtend nog ff wordt gecommuniceerd..
Als bv de monteurs ziek zijn en dat vanochtend gemeld hebben....
Ik vind dit zeker niet slecht.

• RikTW
  • Laatst online: 20-12 10:25
royduin schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:05:
Ik zag deze aanbieding langs komen: https://www.quatt.io/blackfriday, klinkt interessant maar is het oude model. Sowieso alleen dit jaar nog de dubbele subsidie en me nu dus aan het inlezen om te zien of dit nu slim is in mijn situatie.

December krijg ik de sleutel van mijn nieuwe woning, vrijstaand, allemaal radiatoren, een CV uit 2016 en meerdere zonnepanelen. Nu is het plan om beneden schuimbeton + vloerverwarming te nemen en boven alle radiatoren weg te halen en middels een L/L warmtepomp, ofwel airco te koelen en te verwarmen.

De CV gaat er een keer mee stoppen en dan wordt full electric wellicht interessant maar voordat we daar zijn is hybride misschien een mooie tussenstap met deze aanbieding.

Doen? Oud vs nieuw (is nu €800 verschil het waard)? Of op mijn gemak volgend jaar als we verder zijn met de verbouwing dit oppakken. Dubbele subsidie gaat het dan alleen niet meer worden.
M'n vriendin overweegt ook om voor deze aanbieding te kiezen. Ik heb zelf sinds deze zomer een (oud model) Quatt en dus nog geen ervaring met de winterperiode. Haar huis is van ergens vlak voor 1980, PV overschot, na-geïsoleerd maar afgifte aan de krappe kant denk ik: Geen vv, niet heel veel radiatoroppervlak maar daar kan hier en daar nog wel wat aan verbeterd worden (T22 -> T33, fans), en dan standaard meer radiatoren (gedeeltelijk) mee laten doen.
Haar gasverbruik was afgelopen jaar 1100 M3 en het jaar daarvoor 1300m3.
Ik heb nog geen goed zicht op maar CV Ta temperatuur, maar volgens mij blijft het nog redelijk binnen de perken nu, meestal onder 50 graden (het lukt me niet om op haar CV ketel de Ta te begrenzen i.c.m. OT aansluiting :? ).
De CV is nog geen 5 jaar oud, dus kan nog wel even blijven hangen ter ondersteuning, koken is ook nog op gas.
Wat zou wijsheid zijn? De aanbieding ziet er wel goed uit vind ik, of toch beter het nieuwere model kiezen (+800,-) die als ik het goed begrijp wat makkelijker iets warmer water kan maken?

• 0xygen500
sinovenator schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:45:
[...]

Als bv de monteurs ziek zijn en dat vanochtend gemeld hebben....
Ik vind dit zeker niet slecht.
En bij een bedrijf met 300 mensen is er dan niet ff wat te schuiven?

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:44
0xygen500 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:58:
[...]

En bij een bedrijf met 300 mensen is er dan niet ff wat te schuiven?
Tja als de ziekte zit bij de elektricien, die waarschijnlijk ook maar ingehuurd wordt, dan kan je nog 300 monteurs hebben (bij wijze van spreke) maar gaat het alsnog niet lukken

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
One-eye864 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:03:
[...]

Tja als de ziekte zit bij de elektricien, die waarschijnlijk ook maar ingehuurd wordt, dan kan je nog 300 monteurs hebben (bij wijze van spreke) maar gaat het alsnog niet lukken
300 one-trick ponies

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-12 19:14
Johnn schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:54:

Slaan we niet een beetje teveel door?
0,3 graad, waar gaat het over. 🤷‍♂️

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:38
Valderrama schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:30:

Inmiddels ben ik gebeld. Was inderdaad vanwege ziekte en het is volgende week geworden. Snel gecommuniceerd en vriendelijk te woord gestaan.

Helaas dus nog wel een weekje teveel kwijt aan gas kosten…

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:44
Mwa als je het mij vraagt is dat een beetje flauw. Elektricien is wel echt een andere tak van sport dan CV/WP monteur

• paQ
  • Nu online
Notaname schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:26:
[...]

En ik weet niet hoe het bij jullie was gister, maar hier was het 18.5 graden buiten 8)7

• paQ
  • Nu online
One-eye864 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:55:
[...]

Mwa als je het mij vraagt is dat een beetje flauw. Elektricien is wel echt een andere tak van sport dan CV/WP monteur
Ik haakte even in op @0xygen500 zijn reactie.
Het is te makkelijk om te stellen: ja nee, maar dat is elektra, dat doet Quatt niet
Nee precies... dat is ook nou net het probleem. (_Als_ het al de elektricien was die ziek is)
Dat heeft deze haast binaire actie tot gevolg. 1 Onderdeel geeft een fout en het hele proces stopt daardoor.
Idem voor steiger, wel of geen ladder geleverd, een doos niet bij de levering de dag ervoor, enz.

• jjbrrr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-12 13:47
Heb inmiddels ook een offerte via VEH voor FE.
Aanbod 9899 voor een FE opstelling met een L boilervat.
Er staat bij dat ik 875,- aan extra's zou krijgen maar meer dan een t6 thermostaat (t.w.v. 250) zie ik niet direct terug. Ik lees het volgende terug:

nclusief boilervat en naverwarmingselement
Ontwikkeld in Nederland
Kent jouw dagelijkse routine zodat je altijd warm water hebt
Slimme aansturing met eigen app
Boost-functie voor extra warm water binnen 15 minuten
Inclusief Honeywell T6(R) thermostaat t.w.v. € 250,-

Op de website van quatt zie ik een bedrag van 9499.- terug voor deze combi. Alleen de honeywell zit er niet bij, maar deze heeft dan ook niet een aanschafprijs van 250,-.

Het aanbod lijkt dus duurder dan via qautt zelf, of zie ik iets over het hoofd?
Daarnaast de vraag of ik niet beter het XL boilervat kan hebben. We zijn met 4 personen hebben een bad en een regendouche. Tevens met het idee om van je huis een 'batterij' te maken kan ik dan niet beter een zo groot mogelijk boilervat hebben?

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-12 11:05
jjbrrr schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:05:
Het aanbod lijkt dus duurder dan via qautt zelf, of zie ik iets over het hoofd?
Daarnaast de vraag of ik niet beter het XL boilervat kan hebben. We zijn met 4 personen hebben een bad en een regendouche. Tevens met het idee om van je huis een 'batterij' te maken kan ik dan niet beter een zo groot mogelijk boilervat hebben?
Aanbod van VEH was voor mij destijds wel een klein beetje goedkoper dan via Quatt (Quatt Duo), maar omdat via VEH hogere "meerprijzen" werden gerekend voor werken op hoogte en allerlei andere zaken, was Quatt toch nog goedkoper. Let dus ook even op de extra's die je bij VEH eventueel nog moet betalen.

Qua formaat boiler: de XL kan handiger zijn als je de ruimte hebt. Maar realiseer je wel dat je dan ook een hoger permanent warmteverlies hebt (en dus kosten). Paar pagina's terug stond een overzicht. En dat kan flink oplopen op jaarbasis. Dus met zowel bad als regendouche die je ook nog eens vlak na elkaar wilt gebruiken kan het erg hard gaan. Zeker omdat de boiler maar 55 graden is. Maar de rest van het jaar betaal je de rekening voor het permanente verlies van het grotere vat.

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:14
Kent jouw dagelijkse routine zodat je altijd warm water hebt
(nog) niet bestaande functionaliteit, komt ooit(?)
Slimme aansturing met eigen app
is nog niks slims aan
Boost-functie voor extra warm water binnen 15 minuten
ook toekomstmuziek
Dan zeker voor XL gaan, als je bad & regendouche regelmatig na elkaar gebruikt

zou opbellen/contact opnemen en betalingsvoorbehoud bespreken dat alle genoemde functionaliteit beschikbaar is op moment van oplevering, zoniet dan een X% inhouden

[ Voor 3% gewijzigd door Toby-Wan op 06-11-2025 10:30 ]

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-12 01:59
Toby-Wan schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:28:
[...]

(nog) niet bestaande functionaliteit, komt ooit(?)

[...]

is nog niks slims aan

[...]

ook toekomstmuziek
Ik heb hier nog een vraag in de sheets over toegevoegd, want ik vind dit echt niet kunnen. 2 jaar geleden hebben we gezien dat beloftes van Quatt lang kunnen duren / nooit uitkomen, en daar hebben ze dus geen sikkepit van geleerd, want nu worden nog steeds (nog?) niet bestaande functionaliteiten aangeprezen als functionaliteit die er al in zit.

Ik begrijp dat je in marketing jezelf wat ophemelt, en dat mag ook wel. Om het even wat van Quatt los te koppelen: als Unilever aangeeft dat ze het meest innovatieve voedingsmiddelenbedrijf ter wereld zijn, heb ik daar geen moeite mee, dat is duidelijk marketingtaal, en die is ook vrij vaag, dus voor interpretatie vatbaar. Als ze morgen op hun soep zetten dat deze diabetes geneest (want ze zijn onderzoek aan het doen naar deze functionaliteit), dat vind ik dat onethisch, aangezien je nu pocht met functionaliteit die je (nog) niet hebt, en mogelijk ook nooit gaat krijgen.

Daarom de vraag toegevoegd voor @Quatt Support

"Bij de introductie van Quatt zagen we allerlei grootse claims over 'AI gestuurd', 'leert zelf de stooklijn' etc. Meer dan 2 jaar later zijn deze functionaliteiten nog steeds niet geimplementeerd. Op dit moment spreken de marketingteksten over 'Kent jouw dagelijkse routine zodat je altijd warm water hebt', 'Slimme aansturing met eigen app', en 'Boost-functie voor extra warm water binnen 15 minuten'. Ik begrijp dat je in marketing materiaal een beetje overdrijft, maar 'wij zijn de beste' is wel van een ander niveau dan functionaliteit beloven die er niet is, en mogelijk ook nooit gaat komen. Hoe ziet Quatt de grenzen van het ethische wat betreft marketing? Waar stopt 'een goed verhaal' en begint 'de klant voorliegen'?"

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• jjbrrr
Toby-Wan schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:28:
[...]

Dan zeker voor XL gaan, als je bad & regendouche regelmatig na elkaar gebruikt

zou opbellen/contact opnemen en betalingsvoorbehoud bespreken dat alle genoemde functionaliteit beschikbaar is op moment van oplevering, zoniet dan een X% inhouden
Bedankt voor je reactie. We gebruiken het bad en douche eigenlijk nooit na elkaar.
Soms wel 2x achter elkaar douchen maar misschien dat een L dan toch volstaat?
Was zelf in de veronderstelling dat je in het algemeen al meer dan 180l nodig had voor een 4 persoons huishouden.

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:17
jjbrrr schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:20:
[...]

Bedankt voor je reactie. We gebruiken het bad en douche eigenlijk nooit na elkaar.
Soms wel 2x achter elkaar douchen maar misschien dat een L dan toch volstaat?
Was zelf in de veronderstelling dat je in het algemeen al meer dan 180l nodig had voor een 4 persoons huishouden.
Ik zit met dezelfde afweging. Het ding is dat een bad vol laten lopen een L nagenoeg leeg trekt. Dan duurt het 1,5 - 2 uur voordat de temperatuur in de boiler weer op 38 graden zit en je kan douchen. Dus of je moet nooit binnen dat tijdsbestek warm water nodig hebben of je moet altijd de boost knop gebruiken zodra het bad vol is om deze weer snel genoeg warm te krijgen.

Boost modus is natuurlijk stuk inefficiënter daarentegen heeft de L een stuk minder stilstandsverlies. Een hele grove inschatting, t.o.v. het standverlies zou je 2x per week in bad kunnen en de boost gebruiken om nog ongeveer zo efficient te zijn als de XL. Als je sporadisch in bad gaat dan is de L met boost een oké optie, twee keer douchen moet zonder problemen gaan. De XL geeft vooral de luxe om vrijwel nooit bezig te hoeven zijn met de vraag of er genoeg warm water is.

O en de boost knop moet er natuurlijk ooit daadwerkelijk komen....

• Toby-Wan
RickvdT schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:18:
[...]
niet onbelangrijk :X

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• jj85
  • Nu online
[...]

Maart 2026: BenVlie in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
:X

• paQ
  • Nu online
8)7
ongekend.... als dat al gehaald wordt.
Dat is iets dat moet je in enkele dagen rond kunnen hebben.

Het is een knap systeem straks als (en mits) het allemaal werkt, maar zo ontzettend (en onnodig) complex.
En daardoor heel duur.

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:44
paQ schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:36:
[...]

8)7
ongekend.... als dat al gehaald wordt.
Dat is iets dat moet je in enkele dagen rond kunnen hebben.

Het is een knap systeem straks als (en mits) het allemaal werkt, maar zo ontzettend (en onnodig) complex.
En daardoor heel duur.
Beetje programmeur moet dat inderdaad even tussendoor kunnen.
Hoe moeilijk kan het zijn, een relais schakelen tot de doeltemperatuur bereikt is en dan weer uit...

https://dylight3dprints.etsy.com

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
[...]

Ik zit met dezelfde afweging. Het ding is dat een bad vol laten lopen een L nagenoeg leeg trekt. Dan duurt het 1,5 - 2 uur voordat de temperatuur in de boiler weer op 38 graden zit en je kan douchen. Dus of je moet nooit binnen dat tijdsbestek warm water nodig hebben of je moet altijd de boost knop gebruiken zodra het bad vol is om deze weer snel genoeg warm te krijgen.

Boost modus is natuurlijk stuk inefficiënter daarentegen heeft de L een stuk minder stilstandsverlies. Een hele grove inschatting, t.o.v. het standverlies zou je 2x per week in bad kunnen en de boost gebruiken om nog ongeveer zo efficient te zijn als de XL. Als je sporadisch in bad gaat dan is de L met boost een oké optie, twee keer douchen moet zonder problemen gaan. De XL geeft vooral de luxe om vrijwel nooit bezig te hoeven zijn met de vraag of er genoeg warm water is.

Ik heb hier een simpele elektrische boiler van 150l. Op 55 a 60 graden kan ik daarmee gebruik maken van het bad en daarna nog douchen zonder tussentijds verwarmen (dat zoveel mogelijk op zonne-energie). Eventueel kan die ook naar 70graden voor meer capaciteit dus zoals met Quatt zou je dat kunnen instellen toch handig zijn voor meer capaciteit en buffer.
Waarschijnlijk is het ook wel wat verschillend hoe groot een bad is dus wellicht handig dat eens te controleren en dan kan je op diverse sites of met ai wel berekenen hoeveel je er uit kan halen bij bepaalde temperaturen (las hier eens over een 500l bad en hier is het meen ik ~150 minus je eigen volume).

[ Voor 4% gewijzigd door bite op 06-11-2025 13:23 ]

• BenVlie
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22:03
Exact, hier ook 4 personen en naast douche ook een bad. Ik ervaar de XL vanaf het eerste moment al als te klein voor gebruik bij een (ruim) bad, met name omdat de watertemperatuur gewoon te laag gehouden wordt. Mogelijk komen er in de toekomst uitbreidingen waarbij je de max watertemperatuur kunt instellen, maar dat is op erg onzeker, en kan ook nog even duren. Ik zou deze eis als keiharde voorwaarde stellen aan je adviseur/verkoper.

[ Voor 22% gewijzigd door BenVlie op 06-11-2025 13:27 ]

• BenVlie
bite schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:19:
[...]

Ik heb hier een simpele elektrische boiler van 150l. Op 55 a 60 graden kan ik daarmee gebruik maken van het bad en daarna nog douchen zonder tussentijds verwarmen (dat zoveel mogelijk op zonne-energie). Eventueel kan die ook naar 70graden voor meer capaciteit dus zoals met Quatt zou je dat kunnen instellen toch handig zijn voor meer capaciteit en buffer.
Niet alleen handig, maar het zou gewoon basis-functionaliteit moeten zijn.

• jjbrrr
Lijkt me niets zo vervelend als bezig zijn met of er genoeg water is.
Eerder wel eens op een vakantiepark meegemaakt dat na 1x kort douchen al niet genoeg water meer aanwezig is. Je merkt het ook pas als je eigenlijk al onder de douche staat en zou dan dus moeten wachten tot er weer genoeg water beschikbaar is. Was zelf in de veronderstelling dat hetzelfde water ook nog voor de vvw gebruikt wordt, dus ook een koude vloer dan, of zie ik dit verkeerd?

• RickvdT
bite schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:19:
[...]
Waarschijnlijk is het ook wel wat verschillend hoe groot een bad is dus wellicht handig dat eens te controleren en dan kan je op diverse sites of met ai wel berekenen hoeveel je er uit kan halen bij bepaalde temperaturen (las hier eens over een 500l bad en hier is het meen ik ~150 minus je eigen volume).
Dat is inderdaad een goed idee. Minus je eigen volume had ik al niet bij stilgestaan... :F Dat scheelt inderdaad al gauw 30%.

• RickvdT
BenVlie schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:21:
[...]

Exact, hier ook 4 personen en naast douche ook een bad. Ik ervaar de XL vanaf het eerste moment al als te klein voor gebruik bij een (ruim) bad, met name omdat de watertemperatuur gewoon te laag gehouden wordt. Mogelijk komen er in de toekomst uitbreidingen waarbij je de max watertemperatuur kunt instellen, maar dat is op erg onzeker, en kan ook nog even duren. Ik zou deze eis als keiharde voorwaarde stellen aan je adviseur/verkoper.
De watertemperatuur is momenteel bij jou niet standaard 55 graden begrijp ik? Sowieso wordt 60 graden als de absolute max gezien zover ik heb gelezen. Ben benieuwd of deze hoger kan (of dat ze dat alleen niet willen).

• paQ
  • Nu online
jjbrrr schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:39:
Eerder wel eens op een vakantiepark meegemaakt dat na 1x kort douchen al niet genoeg water meer aanwezig is. Je merkt het ook pas als je eigenlijk al onder de douche staat en zou dan dus moeten wachten tot er weer genoeg water beschikbaar is. Was zelf in de veronderstelling dat hetzelfde water ook nog voor de vvw gebruikt wordt, dus ook een koude vloer dan, of zie ik dit verkeerd?
CV- en tapwater zijn altijd gescheiden systemen van elkaar.
Bij Quatt helpt de een de ander, en CV water doet aan 'voorverwarmen' en dient als warmtebron voor de HC.
En in de zomer dient de restwarmte van de chill als warmtebron voor de HB.
Tot zover een mooi, maar best wel complex systeem, met de nodige omwegen en kostenplaatjes.

• BenVlie
RickvdT schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:47:
[...]
De watertemperatuur is momenteel bij jou niet standaard 55 graden begrijp ik? Sowieso wordt 60 graden als de absolute max gezien zover ik heb gelezen. Ben benieuwd of deze hoger kan (of dat ze dat alleen niet willen).
De heatbattery wordt verwarmd tot ca 55 graden. Dat doet hij (nu nog) zonder enige vorm van intelligentie: Direct na het douchen wordt het water weer opgewarmd, meestal tot 53-54 graden. Dat betekent dat 24u later de watertemp pakweg 52C is. Als je dan een flink bad wil vullen, zakt de temp naar bijvoorbeeld 45C (of lager). Stel je ligt wat langer in bad en wil even wat heet water er bij doen, dan krijg je dus half warm water van 45C. Daarmee krijg je het bad nooit op temperatuur. Dus eerst bad half leeg laten lopen en daarna met half warm water weer bijvullen... En een twee keer bijvullen kun je dan helemaal vergeten, want de heatbattery heeft dan uberhaupt geen warmte meer. Dit zou simpelweg voorkomen kunnen worden door de heatbattery minimaal tot 60C maar liefst tot 65-70C op te warmen (kan doorgaans gratis via zonnepanelen of lage stroomprijs midden op de dag). Maar inderdaad, technisch kan dit, maar de functionaliteit zit gewoon niet in de app. Ik ben inmiddels zo ver dat ik de hele All-E installatie er weer uit laat halen als men die functionaliteit niet toevoegt (ik ben gelukkig één vd Pilot gebruikers, en heb die kosteloze mogelijkheid - maar een niet-tevreden-geld-terug garantie zal bij de normale verkoop inmiddels niet meer kunnen). Op dit moment is de status dat het toevoegen van deze functionaliteit als "serieuze optie" wordt gezien. Geen zekerheid dus.
@jjbrrr Ik zou dus proberen dit als keiharde eis richting jouw verkoper te stellen.

• BenVlie
jjbrrr schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:39:
De heatcharger pompt warmte in de heatbattery, maar haalt deze warmte (middels een bepaalde COP) uit je reguliere CV-systeem. Dat is echter een zeer beperkte hoeveelheid. Als de watertemp van je CV lager dreigt te gaan worden dan 18C, dan slaat de buitenunit aan om het geheel weer van warmte te voorzien. Dat werkt prima overigens.

• Johnn
Notaname schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:26:
[...]

Het gaat me uiteraard niet om die 0.3 graden. Mijn vraag ging erover of mijn instellingen van de Quatt veranderd moeten worden aangezien mijn hele huis nu hr++ glas heeft. En of ik dat ergens aan kan zien.

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-12 19:45
RikTW schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:52:
[...]

M'n vriendin overweegt ook om voor deze aanbieding te kiezen. Ik heb zelf sinds deze zomer een (oud model) Quatt en dus nog geen ervaring met de winterperiode. Haar huis is van ergens vlak voor 1980, PV overschot, na-geïsoleerd maar afgifte aan de krappe kant denk ik: Geen vv, niet heel veel radiatoroppervlak maar daar kan hier en daar nog wel wat aan verbeterd worden (T22 -> T33, fans), en dan standaard meer radiatoren (gedeeltelijk) mee laten doen.
Haar gasverbruik was afgelopen jaar 1100 M3 en het jaar daarvoor 1300m3.
Ik heb nog geen goed zicht op maar CV Ta temperatuur, maar volgens mij blijft het nog redelijk binnen de perken nu, meestal onder 50 graden (het lukt me niet om op haar CV ketel de Ta te begrenzen i.c.m. OT aansluiting :? ).
De CV is nog geen 5 jaar oud, dus kan nog wel even blijven hangen ter ondersteuning, koken is ook nog op gas.
Wat zou wijsheid zijn? De aanbieding ziet er wel goed uit vind ik, of toch beter het nieuwere model kiezen (+800,-) die als ik het goed begrijp wat makkelijker iets warmer water kan maken?
Is het genoemde gasverbruik de totale gasrekening of het gasverbruik voor verwarming?

Zolang de CV-ketel blijft hangen heeft het mijn inziens niet zoveel nut dat de nieuwe Quatt wp beter koudere buitentemperaturen aankan. Als het buiten koud is, is je COP heel laag en heb je last van defrosts. Qua kosten zal het niet veel uit maken of je elektrisch of op gas stookt. Soms kan het zelfs in het voordeel van gas uitvallen, mede afhankelijk van welke gasprijs je betaalt. Die duo lijkt mij in deze specifieke situatie dus een prima plan.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• jjbrrr
Als ik de laatste 10 pagina's doorlees lijkt er toch wel wat kritiek te zijn op het systeem.
Onnodig complex wellicht en het beloofde wordt niet (snel genoeg) waargemaakt met name doorontwikkeling.
Zijn er mensen die achteraf of misschien nu dan toch voor bijvoorbeeld Weheat, de warmte of misschien zelfs een itho amber pleiten? Of zijn er toch echt goede redenen om voor quatt te kiezen, vooralsnog zweef ik een beetje.. 8)7

• WAF1
jjbrrr schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:00:
Als ik de laatste 10 pagina's doorlees lijkt er toch wel wat kritiek te zijn op het systeem.
Onnodig complex wellicht en het beloofde wordt niet (snel genoeg) waargemaakt met name doorontwikkeling.
Zijn er mensen die achteraf of misschien nu dan toch voor bijvoorbeeld Weheat, de warmte of misschien zelfs een itho amber pleiten? Of zijn er toch echt goede redenen om voor quatt te kiezen, vooralsnog zweef ik een beetje.. 8)7
In de eerste plaats heb je al een Quatt? Zo nee, dan zou ik op dit moment nog niet voor de FE van Quatt kiezen want deze in nog niet uitontwikkelt. Als hybride warmtepomp werkt de Quatt tot nu toe prima. Wat ik echter mis is dat is dat ik de watertemperatuur niet op een maximale temperatuur in kan stellen. Maar zolang ik nog hybride draai en nog geen vloerverwarmingi, dat niet zo erg. Het betekent wel dat ik voor de langere termijn (als de Quatt is terugverdient) ook kijk naar een andere wp's. Omdat ik het liefst een slimme warmtepomp wil, kijk ik daarbij naar WeHeat. Maar daar loopt naar mijn mening ook nog niet alles soepel en ben je weer erg afhankelijk van je installateur. Mocht je in staat zijn zelf je wp slimmer te maken dan zijn er natuurlijk meer mogenlijkheden.

Maar in mijn situatie, beperkte leidingdiameter, in het beton meegegoten, de Quatt 1,5V met beperkte doorstroomsnelheid nog steeds heel interresant. Net als het kleine formaat en de mogelijkhe aanschaf van de Chill. Maar door de stroeve communicatie, het uit stellen van producten, en de agressieve marketing, neemt inderdaad het enthousiasme voor Quatt wel af. Ik ben dan ook niet van plan om ooit via Quatt volledig FE te gaan. Neemt niet weg dat ik over de huidige besparing tevreden ben en dat het comfort in huis (samen met andere isolatiemaatregelen) omhoog is gegaan. Als hybride oplossing , zonder buffervat, is mij Quatt (tot nu toe) prima. Het geintje rond Quatt Care, neem ik ze echter niet in dank af, ik heb gisteren mij rechtbijstand ingeschakelt, eens kijken wat die zegt. Ik voel mij bedonderd.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• 0xygen500
@Lasoul bij het dashboard vsn quatt wil ik mijn zonnepanelen toevoegen. Ik kan echter niet de sensor.zonneplan_yield_total toevoegen. Deze wordt in die sectie niet herkend.

• Lasoul
  • Laatst online: 20:48
0xygen500 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:56:
@Lasoul bij het dashboard vsn quatt wil ik mijn zonnepanelen toevoegen. Ik kan echter niet de sensor.zonneplan_yield_total toevoegen. Deze wordt in die sectie niet herkend.
Is het een eigen sensor?
De sensor moet namelijk de device_class power hebben.
code:
1
device_class: power

• 0xygen500
Lasoul schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:59:
[...]

Is het een eigen sensor?
De sensor moet namelijk de device_class power hebben.
code:
1
Nee geen eigen sensor, komt uit de Zonneplan integratie.

• jj85
  • Nu online
0xygen500 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:02:
[...]

yield_total is ook de energieopbrengst in kWh, dus sowieso de verkeerde sensor dan ;)

• Lasoul
0xygen500 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:02:
[...]

Je kunt in HA ook bestaande sensors customizen en dan de device_class zelf toevoegen.

configuration.yaml
code:
1
2
homeassistant:
  customize: !include customize.yaml

customize.yaml
code:
1
2
sensor.zonneplan_yield_total:

• jjbrrr
WAF1 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:55:
[...]

In de eerste plaats heb je al een Quatt? Zo nee, dan zou ik op dit moment nog niet voor de FE van Quatt kiezen want deze in nog niet uitontwikkelt. Als hybride warmtepomp werkt de Quatt tot nu toe prima. Wat ik echter mis is dat is dat ik de watertemperatuur niet op een maximale temperatuur in kan stellen. Maar zolang ik nog hybride draai en nog geen vloerverwarmingi, dat niet zo erg. Het betekent wel dat ik voor de langere termijn (als de Quatt is terugverdient) ook kijk naar een andere wp's. Omdat ik het liefst een slimme warmtepomp wil, kijk ik daarbij naar WeHeat. Maar daar loopt naar mijn mening ook nog niet alles soepel en ben je weer erg afhankelijk van je installateur. Mocht je in staat zijn zelf je wp slimmer te maken dan zijn er natuurlijk meer mogenlijkheden.

Maar in mijn situatie, beperkte leidingdiameter, in het beton meegegoten, de Quatt 1,5V met beperkte doorstroomsnelheid nog steeds heel interresant. Net als het kleine formaat en de mogelijkhe aanschaf van de Chill. Maar door de stroeve communicatie, het uit stellen van producten, en de agressieve marketing, neemt inderdaad het enthousiasme voor Quatt wel af. Ik ben dan ook niet van plan om ooit via Quatt volledig FE te gaan. Neemt niet weg dat ik over de huidige besparing tevreden ben en dat het comfort in huis (samen met andere isolatiemaatregelen) omhoog is gegaan. Als hybride oplossing , zonder buffervat, is mij Quatt (tot nu toe) prima. Het geintje rond Quatt Care, neem ik ze echter niet in dank af, ik heb gisteren mij rechtbijstand ingeschakelt, eens kijken wat die zegt. Ik voel mij bedonderd.
Nee ik heb nog geen quatt. Maar ik wil liever direct FE gaan dan eerst hybrid.
Wat betreft design spreekt dewarmte mij het meeste aan, maar deze lijken achter te liggen op het gebied van een 'slimme' app. Daarbij heb ik het idee dat minder mensen voor deze startup kiezen.
Ik dacht dat quatt de app goed op orde had en op dit moment het meest ver was met slim reageren op dynamische tarieven, gebruik zonnepaneel stroom etc, maar als ik jullie reacties zo lees valt dit nog erg tegen.

Quatt heb ik nu snel een afspraak gemaakt omdat de subsidie voor de duo naar beneden gaat. In de basis heb ik niet zoveel zin in 2 units overigens, maar als dit nodig is of beter is zou ik dit willen overwegen. Overigens zie ik quatt aankomend jaar de subsidie wel vergoeden om concurrerend te blijven.

Afgelopen week ben ik over weheat getipt. Deze bieden de slimme app per 2026 aan en als je dit jaar instapt of een offerte krijgt dan mag je deze gratis gebruiken. Dit ziet er verder goed uit maar ik vermoed dat het via een installateur in de buurt duurder is. Geeft mijn inziens wel meer zekerheid omdat je een partij in de buurt kan benaderen en mij is verteld dat ze een meer standaard oplossing bieden waarbij in de toekomst bijvoorbeeld alleen de warmtepomp vervangen hoeft te worden.

Ten slotte had ik Itho Amber op de korrel, maar er is mij verteld dat dit ook een 'domme' warmtepomp is/blijft. Ik heb hier wel informatie over opgevraagd bij warmtepomponline. Mogelijk dat ik hier nog anders naar ga kijken.

Het verhaal wat je beschrijft omtrent leidingen ben ik nog wel benieuwd naar, moet ik hier extra op letten in mijn keuze, dien ik de diameter van de leidingen te controleren en wat zou dan voldoen?

[ Voor 4% gewijzigd door jjbrrr op 06-11-2025 16:13 ]

• Lasoul
jj85 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:04:
[...]

yield_total is ook de energieopbrengst in kWh, dus sowieso de verkeerde sensor dan ;)
Ik ken de integratie niet maar als dat zo is dan klopt het inderdaad niet.
Je moet de sensor gebruiken die de huidige opbrengst weergeeft in W of kW.

• raven22
jjbrrr schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:00:
De FE staat zo te lezen nog in de kinderschoenen. Ik heb er ook geen ervaring mee, behalve dan dat Quatt niet flexibel is met installaties waarbij de aansluiting van FE niet bij de CV ketel moet gebeuren.

Ik heb een duo en dat draait allemaal goed, vooral omdat ik de thermostaat (Tado V3+) aanstuur met Homeassistant. Van enige slimmigheid of zelflerend vermogen is bij de Quatt ondanks allerlei beloften geen sprake.
Conclusie, het werkt prima, maar met homeassistant kun je naar mijn idee meer uit de quatt halen dan Quatt zelf kan op dit moment.

• sjoerd-p
Gisteren was het bij mij zo ver. Er kwam een eigen installatieteam van Quatt met drie man de AE upgrade uitvoeren. We hebben sinds begin van dit jaar al een Quatt Duo 1.5. Het was een heel prettig team, ik was alleen verbaasd dat ze met z'n drieën waren, want 2 van de 3 waren grotendeels aan het wachten. Misschien ook omdat de werkruimte vrij klein was en ze dus niet veel parallel konden werken. Er werd wel heel kundig en netjes gewerkt. Beter dan bij de Duo installatie. Ik zal hieronder even wat plaatjes stoppen zodat anderen ook een gevoel krijgen of dit past in een klein ketelhok onder een schuin dak. De ruimte is 93cm diep en er blifjt dus niet veel ruimte over om nog achter het boilervat te komen wat tegen het schuine dak staat, maar kan allemaal net. Wij hebben de L. De omvormers en electra heb ik daarna zelf allemaal weer opgehangen. Die had ik vooraf weggehaald om ruimte te maken voor de boiler, maar konden nog niet naar de nieuwe plek omdat daar nog de oude CV ketel hing :-)

Hierbij de foto's voor wie het interssant vindt. Ik vind dat er wel heel veel leidingwerk omgelegd moest worden t.o.v. de ketel die er hing. Het is wel netjes gedaan, maar daardoor wel echt heel veel leidingen die elkaar dan ook af en toe nog moesten kruisen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHwGhtA5V6RfhzWVPF2Q7D8uovg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdW2cHp5FUwpcCvWDlJFzbAz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKHcMmT9GFRnyl3G4kcFxWCKVIk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V0S81bsVEvUExqPLmTyq0GCb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcrAZ8_3EDAcfanV0A8vNw6HK6w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HHMoRAzfJOdvPPW3JXig8Vzo.jpg?f=fotoalbum_tile
Dan ook nog een concrete vraag. Er wordt gesproken van een (S)COP voor de water-water warmtepomp. Waarom is dat relevant? Stel, ik weet met 1kWh electriciteit 6kWh warmte te produceren (COP=6). Dan is die complete 6kWh toch uit het water van het CV circuit getrokken en moet door de buitenunit aangevuld worden? Dus dat is geen energiewinst, maar gewoon het verplaatsen van energie? Het enige voordeel is dat je dus iets minder energie verbruikt om die energie te verplaatsen. Maar verder is het niet zo dat je een factor 6 aan de ingevoerde energie krijgt (zoals bij buitenlucht -> water), het blijft verplaatsen van energie, toch?
En ik zie in de Quatt App trouwens nergens staan hoeveel energie de Heat Charger verbruikt heeft?

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:34
Johnn schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:30:
[...]

Het gaat me uiteraard niet om die 0.3 graden. Mijn vraag ging erover of mijn instellingen van de Quatt veranderd moeten worden aangezien mijn hele huis nu hr++ glas heeft. En of ik dat ergens aan kan zien.
Ja, dat moet. Quatt doet een inschatting van het warmteverlies van je woning bij een bepaalde koude buitentemperatuur en gebruikt dat om je warmtepomp de juiste hoeveelheid energie te laten leveren die continu afhankelijk is van de binnen en buitentemperatuur en natuurlijk de gewenste temperatuur.

Voor elke vierkante meter dubbel glas die je door HR++ vervangt gaat het warmteverlies grofweg zo'n 1,5W per graad verschil met buiten omlaag. Dus als je 1 m2 vervangt, het binnen 20 graden is en buiten 0 graden is, dan laat dat stukje glas al 30W minder door. Dus hoe meer vierkante meters, hoe groter de besparing.
Overigens is het maar een grove schatting. HR++ laat de UV straling van de zon naar binnen, maar reflecteert infrarood straling (wat normaal gesproken naar buiten ontsnapt) en het effect daarvan is soms groter dan de cijfertjes doen vermoeden.

Neem dus even contact op met Quatt en stuur desnoods de factuur mee zodat ze de berekening van het glas zelf kunnen doen. En hun eerste schatting kon er ook al naast zitten, dus ik neem aan dat ze het gedrag van de CiC ook goed mee kunnen nemen in een nieuwe warmteverlies instelling.

• 0xygen500
Lasoul schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:08:
[...]

Ik ken de integratie niet maar als dat zo is dan klopt het inderdaad niet.
Je moet de sensor gebruiken die de huidige opbrengst weergeeft in W of kW.
Die is er volgens mij niet, maar ik zal het vanavond even checken en anders customizen met chatgpt
Is er blijkbaar wel last measured sensor is het.

[ Voor 6% gewijzigd door 0xygen500 op 06-11-2025 17:46 ]

• Toby-Wan
sjoerd-p schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:01:
Dan ook nog een concrete vraag. Er wordt gesproken van een (S)COP voor de water-water warmtepomp. Waarom is dat relevant? Stel, ik weet met 1kWh electriciteit 6kWh warmte te produceren (COP=6). Dan is die complete 6kWh toch uit het water van het CV circuit getrokken en moet door de buitenunit aangevuld worden? Dus dat is geen energiewinst, maar gewoon het verplaatsen van energie? Het enige voordeel is dat je dus iets minder energie verbruikt om die energie te verplaatsen. Maar verder is het niet zo dat je een factor 6 aan de ingevoerde energie krijgt (zoals bij buitenlucht -> water), het blijft verplaatsen van energie, toch?
En ik zie in de Quatt App trouwens nergens staan hoeveel energie de Heat Charger verbruikt heeft?
Stel:
1) Quatt buiten unit gebruikt 1 kWh elektra om 5 kWh warmte in verwarmingsysteem te stoppen, COP-Quatt = 5/1 = 5
2)Heatcharger neemt 5 kWh uit verwarmingssysteem, gebruikt 1 kWh elektra om 6kWh energie in HeatBattery te stoppen, dan COP-HC = 6/1 = 6

Dit zijn hele mooie individuele cijfers, echter het zegt niks over de efficientie van je warm water bereiding, want daar zit de crux:
- totale systeem COP (hoeveel elektra heb ik gebruikt om een bepaalde hoeveelheid energie aan warm water te maken) = 6 / (1+1) = 3

Het COP cijfer van de Heatcharger is dus leuk, maar alleen praktisch bruikbaar als de Quatt buitenunit niet draait en alle warmte bijvoorbeeld uit je vloer komt (bijv. met zon instraling)

[ Voor 4% gewijzigd door Toby-Wan op 06-11-2025 17:25 ]

• 0xygen500
jjbrrr schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:08:
[...]

Wat betreft design spreekt dewarmte mij het meeste aan, maar deze lijken achter te liggen op het gebied van een 'slimme' app. Daarbij heb ik het idee dat minder mensen voor deze startup kiezen.
Ik dacht dat quatt de app goed op orde had en op dit moment het meest ver was met slim reageren op dynamische tarieven, gebruik zonnepaneel stroom etc, maar als ik jullie reacties zo lees valt dit nog erg tegen.

Quatt heb ik nu snel een afspraak gemaakt omdat de subsidie voor de duo naar beneden gaat. In de basis heb ik niet zoveel zin in 2 units overigens, maar als dit nodig is of beter is zou ik dit willen overwegen. Overigens zie ik quatt aankomend jaar de subsidie wel vergoeden om concurrerend te blijven.

Afgelopen week ben ik over weheat getipt. Deze bieden de slimme app per 2026 aan en als je dit jaar instapt of een offerte krijgt dan mag je deze gratis gebruiken. Dit ziet er verder goed uit maar ik vermoed dat het via een installateur in de buurt duurder is. Geeft mijn inziens wel meer zekerheid omdat je een partij in de buurt kan benaderen en mij is verteld dat ze een meer standaard oplossing bieden waarbij in de toekomst bijvoorbeeld alleen de warmtepomp vervangen hoeft te worden.

Ten slotte had ik Itho Amber op de korrel, maar er is mij verteld dat dit ook een 'domme' warmtepomp is/blijft. Ik heb hier wel informatie over opgevraagd bij warmtepomponline. Mogelijk dat ik hier nog anders naar ga kijken.

Het verhaal wat je beschrijft omtrent leidingen ben ik nog wel benieuwd naar, moet ik hier extra op letten in mijn keuze, dien ik de diameter van de leidingen te controleren en wat zou dan voldoen?
Hahaha je hebt mijn dag gemaakt. DeWarmte ligt achter op het gebied van een slimme app? Quatt is gewoon alleen gegevens die je ziet. Niks slims aan, geen beloofde AI ofzo.

• jj85
  • Nu online
0xygen500 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:30:
[...]

Hahaha je hebt mijn dag gemaakt. DeWarmte ligt achter op het gebied van een slimme app? Quatt is gewoon alleen gegevens die je ziet. Niks slims aan, geen beloofde AI ofzo.
Quatt loopt wel ver voorop wat die gegevens betreft. Weheat heeft pas sinds enkele dagen 'insights' :o

• 0xygen500
jj85 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:37:
[...]

Quatt loopt wel ver voorop wat die gegevens betreft. Weheat heeft pas sinds enkele dagen 'insights' :o
Wat een treurnis in warmtepomp land...

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
BenVlie schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:03:
[...]
De heatbattery wordt verwarmd tot ca 55 graden. Dat doet hij (nu nog) zonder enige vorm van intelligentie: Direct na het douchen wordt het water weer opgewarmd, meestal tot 53-54 graden. Dat betekent dat 24u later de watertemp pakweg 52C is. Als je dan een flink bad wil vullen, zakt de temp naar bijvoorbeeld 45C (of lager).
Normaal gesproken is er gelaagdheid (stratificatie) in een boiler. Als je toevallig een warmtebeeldcamera of zoiets hebt kun je dat ook goed zien.
De temperatuur wordt wel op een bepaalde plek gemeten of misschien meerdere maar de onderste 80% kan wel zijn afgekoeld terwijl je dan nog steeds warm/heet water zou kunnen tappen tot het wel min of meer plotseling op is.
Probleem is waarschijnlijk als je tussentijds weer gaat opwarmen want dan ontstaat er stroming, tenzij er iets in de boiler is toegepast dat het verhinderd.
Ik merkte dat met mijn domme boiler want ‘s avonds voldoende warm water om de volgende dag in de late ochtend of begin van de middag te gebruiken maar in de ochtend gaat die opwarmen en koelt het eerst wat af.
Je hebt daar dus afhankelijk van je wensen meer controle over nodig net als de temperatuur.
Het kan handig zijn na gebruik meteen weer op te warmen als je vervolgens wel een groot deel van de inhoud wilt gebruiken. Maar bij Quatt zijn ze van het zo min mogelijk instellingen door de gebruiker en dat werkt of beperkt je.

• WAF1
jjbrrr schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:08:
[...]

Door je bericht wordt het duidelijker wat je zoekt. Ik weet echter nog niks over je afgiftesysteem en de leeftijd van je huis. Stel dat je beneden of overal vloerverwarming hebt, dan zou het kunnen zijn dat je met de warmtepomp wil kunnen koelen, die optie heeft Quatt voorlopig nog niet en dat is belangrijk om te weten.

Ik ben geen expert maar ik verwijs altijd naar het volgende plaatje. Quatt heeft naar mijn mening gekozen voor optie drie. Een goedkope aansluiting, wat eigelijk altijd wel werkt, in bestaande huizen. Van nieuwere huizen kan je misschien eerder verwachten dat de diameter van het leidingswerk al op LTV is aangepast. Mijn hoofdnetwerk is 22 mm diameter en mijn aftakkingen 15 mm, dit gangbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Upz5AtwurO7ZPDt-K_lHuyobGr4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/Lhj1GRqooWrDlV9uy1mhjFto.avif?f=user_large

De Quatt 1,5 V had/ heeft een vaste doorstroomsnelheid van 800l/h en het nieuwe model 2,0 V uit mijn hoofd 1000l./h Daarmee voorkom je doorstrominggeluiden.. De Flint (WeHeatt) dacht ik ook 1000l/h en de BB60 dacht ik ook. De BB80 zit uit mijn hoofd op 1300l/h. Natuurlijk moet je dat in de specificaties even nakijken. In ieder geval was de doorstroomsnelheid, destijds belangrijk voor mijn keuze omdat ik weet dat ik mijn leidingwerk haast niet kan aanpassen en geen zin heb in extra geluid. Heb je bijv. een ouder huis, waarvan je het leidingwerk toch nog moet aanpassen, doe het qua diameter meteen goed.met zo min mogelijk knelkoppelingen. Dat komt je COP ten goede. Ik heb inmiddels begrepen dat je bij een domme wp vaak je stroomsnelheid zelf kan aanpassen. Maar je leidingwerk is dus beslist een aandachtpunt omdat ook installateurs hier niet altijd voldoende rekening mee houden en dan zit als klant met de problemen.

YouTube: Weheat Blackbird – Problemen met hoge retourtemperaturen in tussenwo...

Op dit moment maakt WeHeat qua softwere de grootste stappen. Maar ook Quatt is lekker bezig. Ik heb er vertrouwen in dat ze het voor de afschaffing voor de salderingregeling op orde hebben. Het is nu eenmaal zo dat Quatt aan een bredere intergratie werkt, de Chill, batterijen, dan WeHeat en haar aandacht dus moet verdelen. Er is minder focus op één produkt. Maar de intergratie met flexibele tarieven is dacht ik wel al ingevoerd. Maar dat je de temperatuur van je vat niet (zelf) kan verhogen dat zie ik inderdaad als een nadeel. En dat de boost functie er nog niet is, ook. En het geluid wat de FE binnen maakt, daar ben ik persoonlijk ook nog niet van overtuigd. In mijn ogen zit de FE nog in de pilot fase, ondanks dat ze de FE al uitrollen naar klanten. De ontwikkeling van de FE is gewoon nog niet klaar, je weet dus niet precies wat je koopt.

• CPM
  • Niet online

CPM

netappie schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:04:
[...]

Ja, dat moet. Quatt doet een inschatting van het warmteverlies van je woning bij een bepaalde koude buitentemperatuur en gebruikt dat om je warmtepomp de juiste hoeveelheid energie te laten leveren die continu afhankelijk is van de binnen en buitentemperatuur en natuurlijk de gewenste temperatuur.

Voor elke vierkante meter dubbel glas die je door HR++ vervangt gaat het warmteverlies grofweg zo'n 1,5W per graad verschil met buiten omlaag. Dus als je 1 m2 vervangt, het binnen 20 graden is en buiten 0 graden is, dan laat dat stukje glas al 30W minder door. Dus hoe meer vierkante meters, hoe groter de besparing.
Overigens is het maar een grove schatting. HR++ laat de UV straling van de zon naar binnen, maar reflecteert infrarood straling (wat normaal gesproken naar buiten ontsnapt) en het effect daarvan is soms groter dan de cijfertjes doen vermoeden.

Neem dus even contact op met Quatt en stuur desnoods de factuur mee zodat ze de berekening van het glas zelf kunnen doen. En hun eerste schatting kon er ook al naast zitten, dus ik neem aan dat ze het gedrag van de CiC ook goed mee kunnen nemen in een nieuwe warmteverlies instelling.
Als je bij de Servicedesk daar geen fatsoenlijk antwoord krijgt over je stooklijn dan gaan ze echt niet berekenen wat de exacte impact van glas is. ;)

Ik merk dat de reactie (kennis) echt wisselend is per medewerker.
Vraag desnoods even of de betreffende medewerker met collega Robbin Bres wilt sparren. Die weet veel.

[ Voor 3% gewijzigd door CPM op 06-11-2025 20:55 ]

Hier tekenen aub ......

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18:03
0xygen500 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:45:
[...]

Wat een treurnis in warmtepomp land...
Wat een treurnis aan reacties in warmtepomp land…

• 0xygen500
Zweitse schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:21:
[...]

Wat een treurnis aan reacties in warmtepomp land…
Je mag niet eens van je dure investering wat data inzicht verwachten? Jij koopt ook een auto zonder kilometerteller, toerenteller, weergave van huidige snelheid?

• jj85
  • Nu online
0xygen500 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:26:
[...]

Je mag niet eens van je dure investering wat data inzicht verwachten? Jij koopt ook een auto zonder kilometerteller, toerenteller, weergave van huidige snelheid?
offtopic:
Bij een slimme, AI gestuurde, auto zou dat trouwens niet nodig zijn :+

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:59
0xygen500 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:26:
[...]

Je houdt wel van klagen he. Opbouwende kritiek is goed, maar gewoon negatief zeuren is minder.
Net als eerder vandaag over afmelding.

• 0xygen500
sinovenator schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:24:
[...]

Je houdt wel van klagen he. Opbouwende kritiek is goed, maar gewoon negatief zeuren is minder.
Net als eerder vandaag over afmelding.
Excuus, zal voortaan alleen positieve opmerkingen hier plaatsen

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik snap bepaalde (manier) van reacties wel. Ik betrap mezelf er ook wel op. Het komt omdat je hoge verwachtingen hebt van een bedrijf die veel uitspraken doet en waar je je geld aan hebt uitgegeven. Daarnaast is er een community die zich ook nog eens betrokken voelt bij een dergelijk product. Dan raak je wel eens teleurgesteld of gefrustreerd als je niet gehoord word. Of als er dingen mis gaan en je geen verbetering lijkt te zien op processen die fout gaan. Of omdat je verwacht dat dingen verbeterd zouden kunnen worden of moeten.
Ik snap wel dat Quatt wellicht een andere richting op gaat dan dat sommige tweakers zouden willen. Wat zou helpen is betere communicatie, reageren op feedback (beide kanten op) en openstaan voor elkaars ideeën. Er is zoveel meer nog te halen denk ik dan.....
Maar goed....ik heb het nog altijd warm in de keet. :)

Hier tekenen aub ......

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:16
Ik was ff bang dat ik de maandelijkse vibe check gemist had :+

PVoutput

• paQ
  • Nu online
CPM schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:21:
Ik snap bepaalde (manier) van reacties wel. Ik betrap mezelf er ook wel op. Het komt omdat je hoge verwachtingen hebt van een bedrijf die veel uitspraken doet en waar je je geld aan hebt uitgegeven.
En in geval van de All Electric upgrade echt fors veel geld. Daar mag je niet minder dan een zeer knappe installatie van verwachten _met_ basis-functionaliteiten. Bij de een wordt er ook aandacht aan besteed; bij een ander lijkt het afgeraffeld werk.

• BenVlie
bite schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:22:
[...]
Normaal gesproken is er gelaagdheid (stratificatie) in een boiler. Als je toevallig een warmtebeeldcamera of zoiets hebt kun je dat ook goed zien.
De temperatuur wordt wel op een bepaalde plek gemeten of misschien meerdere maar de onderste 80% kan wel zijn afgekoeld terwijl je dan nog steeds warm/heet water zou kunnen tappen tot het wel min of meer plotseling op is.
Probleem is waarschijnlijk als je tussentijds weer gaat opwarmen want dan ontstaat er stroming, tenzij er iets in de boiler is toegepast dat het verhinderd.
Ik merkte dat met mijn domme boiler want ‘s avonds voldoende warm water om de volgende dag in de late ochtend of begin van de middag te gebruiken maar in de ochtend gaat die opwarmen en koelt het eerst wat af.
Je hebt daar dus afhankelijk van je wensen meer controle over nodig net als de temperatuur.
Het kan handig zijn na gebruik meteen weer op te warmen als je vervolgens wel een groot deel van de inhoud wilt gebruiken. Maar bij Quatt zijn ze van het zo min mogelijk instellingen door de gebruiker en dat werkt of beperkt je.
Klopt precies. De heatbattery heeft 3 temp sensoren (onder, midden, boven). Je ziet de stratificatie terug bij gedeeltelijke 'ontlading'. Tijdens het watergebruik wordt het warmste water aan de bovenkant af getapt, en koud water stroom aan de onderkant weer in. En idd is er meer persoonlijke controle nodig over de instellingen, maar die zijn er dus helaas niet (nog niet, hopelijk).

• Bartjuh!
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-12 20:02
Zoals ik al eerder gemeld had, zijn wij in september ook overgestapt naar AE. We gebruiken het systeem nu ongeveer twee maanden. De installatie staat bij ons op zolder, gecombineerd met een L-battery. Inmiddels kunnen we dus wel iets beter evalueren hoe deze ‘upgrade’ voor ons uitpakt.

Over het algemeen merken we weinig verschil in comfort. Maar… we hebben in deze twee maanden twee keer gehad dat het douchen niet comfortabel was. Als ik dan in de data kijk, zie ik dat we precies warm water nodig hadden op het moment dat de heat battery net boven het laad-setpoint zat. Op dat moment is het water net niet warm genoeg. Dus een mogelijkheid om het setpoint iets te verhogen zou voor ons al een fijne verbetering zijn.

Voor de rest merken we eigenlijk weinig aan de verandering. Ik heb ter illustratie van een dag het warmwaterverbruik eens uitgezet. Misschien dat anderen er ook nog interessante inzichten uit kunnen halen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSSDBcpHVznKbArmoyMLZBZ_dYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EV2BMrm0doT9QvhS5j8e1QFj.png?f=fotoalbum_large
  • De eerste dip is een lange douche
  • De tweede dip komt door het vullen van een bad
  • De derde dip is een korte douche
Indien gewenst kan ik nog wat andere data delen.

Wat voor ons zou helpen, is zelf kunnen aangeven wanneer we echt warm water nodig hebben. Onze douchemomenten zijn redelijk voorspelbaar, dus dit zou goed in te plannen moeten zijn. Het is jammer dat dit (nog) niet kan. Daarbij komt dat het laden nu vaak direct na een douchebeurt gebeurt op basis van het setpoint, terwijl er op dat moment soms nog zonnestroom beschikbaar is. Daar valt dus mogelijk ook nog winst te behalen.

Wat betreft het geluid hebben wij geen klachten. Je hoort het systeem wel wanneer je in dezelfde ruimte bent, maar bij ons zit de installatie op zolder achter een deur, dus het stoort niet.

Wat ik wel opvallend vind, is dat een functionaliteit zoals de boostfunctie blijkbaar een half jaar ontwikkeltijd nodig heeft. Voor mij zou dit juist al een aanzienlijke verbetering zijn, vooral omdat ik dit dan via Home Assistant zou kunnen gebruiken om op vaste tijden te garanderen dat het warm water echt op temperatuur is.

• paQ
  • Nu online
@Bartjuh!
Dat is best interessant om te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3aRCS1A9lwIsfM6n6b77FqezUws=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yn1N052Wl6RBP6QvjTEopRNp.png?f=fotoalbum_large
Dus hier gaat zowel je BU als de HC aan.
Gedurende wat... 60 min?
Kun je dit stukje eens inzoomen?

Want het lijkt dat je zo 2.5kWh verbruikt om 187 l van 30 naar 55 op te warmen.
COP 2.2 grofweg.

• jjbrrr
sjoerd-p schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:01:

Hierbij de foto's voor wie het interssant vindt. Ik vind dat er wel heel veel leidingwerk omgelegd moest worden t.o.v. de ketel die er hing. Het is wel netjes gedaan, maar daardoor wel echt heel veel leidingen die elkaar dan ook af en toe nog moesten kruisen.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Schrik nog wel van de grootte van de heatcharger deze lijkt bijna dieper dan een cv ketel.
Daarnaast begrijp ik dat quatt het lastig vind als deze combinatie niet direct op de plaats van de cv ketel geplaatst kan worden. Aangezien de cv ketel weggaat bij mij, twijfel ik juist om de spullen naar elders te verplaatsen. Heeft de heatcharger ook een opening naar buitenlucht nodig? Wil zelf het boilervat in de garage plaatsen ben wel bereid leidingen of evt ook de heatcharger te laten verplaatsen. Neig nu wel iets meer naar weheat omdat ik direct afspraken met de installateur kan maken over het meerwerk en dat die dit eventueel ook uit kunnen voeren.

• sjoerd-p
jjbrrr schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:35:
[...]

Schrik nog wel van de grootte van de heatcharger deze lijkt bijna dieper dan een cv ketel.
Daarnaast begrijp ik dat quatt het lastig vind als deze combinatie niet direct op de plaats van de cv ketel geplaatst kan worden. Aangezien de cv ketel weggaat bij mij, twijfel ik juist om de spullen naar elders te verplaatsen. Heeft de heatcharger ook een opening naar buitenlucht nodig? Wil zelf het boilervat in de garage plaatsen ben wel bereid leidingen of evt ook de heatcharger te laten verplaatsen. Neig nu wel iets meer naar weheat omdat ik direct afspraken met de installateur kan maken over het meerwerk en dat die dit eventueel ook uit kunnen voeren.
De afmetingen van de Heat Charger zijn ongeveer 65cm hoog, 45cm breed en 35cm diep. Hij is vooral heel erg zwaar, want ik kreeg hem alleen niet getild. Bij ons is hij een stuk kleiner dan de oude CV ketel die ook nog een buffervat eronder had hangen. Maar het komt denk ik aardig in de buurt van moderne ketels.

Dat Quatt hem graag op de plek van de oude CV ketel wil hebben, snap ik wel. Want je wil het warme water dat uit de Quatt komt, direct doorsturen naar de Heat Charger en daarna pas de rest van het huis in. Anders is het water al tever afgekoeld tegen de tijd dat het bij je Heat Charger komt.

De Heat Charger heeft geen opening naar de buitenlucht nodig. Het is een water-water warmtepomp. Dus onttrekt warmte uit het water van je verwarmingssysteem (direct na de buitenunit) en stopt dat in een boiler. Er gaat dan kouder water de rest van je huis in. De Heat Charger kan die warmte ook weer uit de boiler halen en terugstoppen in je verwarmingsleidingen. Dat wil je ook doen direct na de Quatt buitenunit in je systeem, want anders stuur je je warme water wellicht rechtstreeks terug naar de buitenunits i.p.v. naar je vloerverwarming. Je wilt de Heat Charger dus in de aanvoerleiding hebben zitten voor je grootste verbruikers. En dat is het makkelijkst te regelen op de plek waar ook je CV stond.

Verder kun je dan ook heel gemakkelijk de bestaande aansluitingen van warm en koud water hergebruiken en de afvoer naar het riool. Kan vast ook wel elders in je huis, maar dat vergt maatwerk en dat doet Quatt liever niet verwacht ik.

• jjbrrr
[quote]WAF1 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:31:
[...]

Door je bericht wordt het duidelijker wat je zoekt. Ik weet echter nog niks over je afgiftesysteem en de leeftijd van je huis. Stel dat je beneden of overal vloerverwarming hebt, dan zou het kunnen zijn dat je met de warmtepomp wil kunnen koelen, die optie heeft Quatt voorlopig nog niet en dat is belangrijk om te weten.

Ik ben geen expert maar ik verwijs altijd naar het volgende plaatje. Quatt heeft naar mijn mening gekozen voor optie drie. Een goedkope aansluiting, wat eigelijk altijd wel werkt, in bestaande huizen. Van nieuwere huizen kan je misschien eerder verwachten dat de diameter van het leidingswerk al op LTV is aangepast. Mijn hoofdnetwerk is 22 mm diameter en mijn aftakkingen 15 mm, dit gangbaar.

[Afbeelding]

Dank voor de afbeelding. Onze woning is van 1988 vrijstaand, we hebben nu ongeveer een verbruik van 1100m3 dit komt mede door een houthaard anders zou het vermoedelijk rond de 1400 m3 zijn.
Ons leidingwerk komt aardig overeen met dat van jou. Beneden heb ik vloerverwarming en nog 2 radiatoren, ik ga waarschijnlijk in deze twee kamers alsnog voor vloerverwarming, daarmee heb ik geen radiatoren meer beneden. De leiding naar boven is dan de 22 mm en deze heeft hier en daar aftakkingen naar 15 mm (als deze overgaat naar een radiator) Over het algemeen gebruiken we deze radiatoren niet, ik zou in theorie omdat de leidingen in het zicht zitten deze nog kunnen verbreden en/of een overstap naar LT radiatoren kunnen maken. Als ik jouw verhaal begrijp dan moet ik niet (te ver) boven de 1000 doorstroomsnelheid komen? Koelen zou ik wel graag willen doen, was zelf in de veronderstelling dat quatt dit al wel kon, maar dit blijkt dus nog niet zo te zijn, dat is jammer. Ik merk dat ik steeds meer denk misschien eerst al het andere maar aanpakken en daarbij rekening houden met plaatsing van een wp na verbouwing of in de toekomst.

• Bartjuh!
paQ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:28:
@Bartjuh!
Dat is best interessant om te zien.
[Afbeelding]
Dus hier gaat zowel je BU als de HC aan.
Gedurende wat... 60 min?
Kun je dit stukje eens inzoomen?

COP 2.2 grofweg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6qJso6vh9lURzT6zpvP3e75eTQ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zu9qf0twSFanxA8SWwf0P1GQ.png?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Nu online
thx

Ik kom uit op 2.6 kWh voor je cyclus.
dT 25K bij 187 liter
COP 2.1

Je bent voor het leeuwendeel dus afhankelijk van het rendement van je BU, die op hun beurt weer afhankelijk zijn van de buitentemperatuur.

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 07-11-2025 12:14 ]

• RickvdT
paQ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:12:
[...]

thx

Ik kom uit op 2.6 kWh voor je cyclus.
dT 25K bij 187 liter
COP 2.1
De heatpump entities zijn het output vermogen. Waarschijnlijk draaiden ze op 300-350 watt.

@Bartjuh! Zou je dezelfde grafiek kunnen maken met:
Heatpump 1 Power input
Heatpump 2 Power input

• paQ
  • Nu online
RickvdT schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:15:
[...]

De heatpump entities zijn het output vermogen. Waarschijnlijk draaiden ze op 300-350 watt.

@Bartjuh! Zou je dezelfde grafiek kunnen maken met:
Heatpump 1 Power input
Heatpump 2 Power input
oh echt!?

Ja dan komt er wel een compleet ander plaatje uit.

edit,
dat zou bij een BU COP van 4 een COP van 4.7 geven???
Da's.... uitzonderlijk!
Daar moet ergens iets scheef lopen.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 07-11-2025 12:26 ]

• Bartjuh!
Hierbij een plaatje van de power in. Kunnen jullie uitleggen wat dat betekent? Is dat dan juist positief of negatief?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYZAERH2ircqOAeDdDVvUrBT7oE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vlvDDmQG0yXadtwvmHgboUqf.png?f=fotoalbum_large

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-12 13:10

SBL

Toby-Wan schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:24:
[...]

Stel:
1) Quatt buiten unit gebruikt 1 kWh elektra om 5 kWh warmte in verwarmingsysteem te stoppen, COP-Quatt = 5/1 = 5
2)Heatcharger neemt 5 kWh uit verwarmingssysteem, gebruikt 1 kWh elektra om 6kWh energie in HeatBattery te stoppen, dan COP-HC = 6/1 = 6

Dit zijn hele mooie individuele cijfers, echter het zegt niks over de efficientie van je warm water bereiding, want daar zit de crux:
- totale systeem COP (hoeveel elektra heb ik gebruikt om een bepaalde hoeveelheid energie aan warm water te maken) = 6 / (1+1) = 3

Het COP cijfer van de Heatcharger is dus leuk, maar alleen praktisch bruikbaar als de Quatt buitenunit niet draait en alle warmte bijvoorbeeld uit je vloer komt (bijv. met zon instraling)
Je telt de 1 kWh elektra op bij de 5kWh uit het warme water = 6 kWh warmte? Je gaat ervan uit dat deze elektriciteit in de omzettingscyclus volledig omgezet wordt in warmte?
Zou zelf dat uitgangspunt niet gekozen hebben, maar die 1 kWh energie moet wel ergens blijven, en als de heatcharger zelf niet heel veel warmte afgeeft, moet de energie inderdaad in het water gaan zitten, dus wellicht zo gek nog niet.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• paQ
  • Nu online
Bartjuh! schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:53:
Hierbij een plaatje van de power in. Kunnen jullie uitleggen wat dat betekent? Is dat dan juist positief of negatief?

[Afbeelding]
Dit moet ergens op COP 6 zitten :?
damn....

• Toby-Wan
Bartjuh! schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:53:

[Afbeelding]
als schatting:
HP1 draait 40 minuten op 250W, verbruikt 0.165 kWh elektra, produceert 1.45 kWh warmte (COP-HP1 = 8.8)
HP2 draait 15 minuten op 350W, verbruikt 0.09 kWh elektra, produceert 0.53 kWh warmte (COP-HP2 = 6.0)
(wat was buiten temperatuur op dat moment)

heatcharger haalt (1.45+0.53)=1.98 kWh warmte uit CV systeem
HC draait 60 minuten op 400-800W, verbruikt 0.6 kWh elektra, stopt dus 2.6 kWh warmte in de HeatBattery (COP-HC = 4.3)

efficientie warm water bereiding: 2.6 kWh warmte toegevoegd, (0.165+0.09+0.6)=0.85 kWh elektra verbruikt
COP-totaal = 2.6/0.85 = 3

volgens mij is dit wat je mag verwachten, echt niet slecht, maar je totale efficientie is relatief "laag" ten opzichte van je individuele apparaat COP's, omdat je dezelfde warmte 2x verplaatst.

[ Voor 10% gewijzigd door Toby-Wan op 07-11-2025 14:04 ]

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-12 14:52
Toby-Wan schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:01:
[...]

als schatting:
HP1 draait 40 minuten op 250W, verbruikt 0.165 kWh elektra, produceert 1.45 kWh warmte (COP-HP1 = 8.8)
HP2 draait 15 minuten op 350W, verbruikt 0.09 kWh elektra, produceert 0.53 kWh warmte (COP-HP2 = 6.0)
(wat was buiten temperatuur op dat moment)

heatcharger haalt (1.45+0.53)=1.98 kWh warmte uit CV systeem
HC draait 60 minuten op 400-800W, verbruikt 0.6 kWh elektra, stopt dus 2.6 kWh warmte in de HeatBattery (COP-HC = 4.3)

efficientie warm water bereiding: 2.6 kWh warmte toegevoegd, (0.165+0.09+0.6)=0.85 kWh elektra verbruikt
COP-totaal = 2.6/0.85 = 3

volgens mij is dit wat je mag verwachten, echt niet slecht, maar je totale efficientie is relatief "laag" ten opzichte van je individuele apparaat COP's, omdat je dezelfde warmte 2x verplaatst.
Wat ik bij mijn AE zie is dat terwijl de HC warmte uit de leiding haalt, lang niet al die warmte opgenomen wordt. De vloer wordt ook warm (pomp gaat draaien). Dus een deel van de warmte van HP1 en HP2 wordt niet gebruikt om het vat warm te maken.

• AliExpres
  • Registratie: November 2025
  • Niet online
abbeyrules schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:22:
[...]

Wat ik bij mijn AE zie is dat terwijl de HC warmte uit de leiding haalt, lang niet al die warmte opgenomen wordt. De vloer wordt ook warm (pomp gaat draaien). Dus een deel van de warmte van HP1 en HP2 wordt niet gebruikt om het vat warm te maken.
Interessante discussie👍

Ik denk dat met de deltaT van het cv water door de HC de vraag kan worden beantwoord welk deel van de warmte van HP1 en HP2 wordt gebruikt om het HB-vat warm te maken. Zitten die in de json voor de HC?

• jj85
  • Nu online
paQ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:28:
COP 2.2 grofweg.
Heb het niet nagerekend, maar heb je er rekening mee gehouden de bovenste helft van het vast al 55grC is (de middle temp al ongeveer 55grC bij starten van verwarmen)
Dus mogelijk dat slechts 'de onderste helft' van het vat van 30 naar 55grC opgewarmd is

• raven22
[...]

Dus de truc is om uit te vogelen hoeveel dat is. Betekent wel dat de COP in het voorbeeld >3 zou zijn.

• onlinaius
BenVlie schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:03:
Direct na het douchen wordt het water weer opgewarmd, meestal tot 53-54 graden.
Bedoel je dat letterlijk, als in: begint direct na het douchen, of begint deze al tijdens het douchen?

Dat vroeg ik me opeens af omdat beide aanpakken voor en nadelen hebben.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-12 14:52
onlinaius schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:25:
[...]

Bedoel je dat letterlijk, als in: begint direct na het douchen, of begint deze al tijdens het douchen?

Afhankelijk van hoe lang je onder de douche staat :P . Er is een drempel waar je onder moet komen en dan slaat ie aan. Als je kort doucht dat gaat ie bij ons vaak niet aan. Maar sta je er lang onder of doe je het bad vol dan gaat ie wel aan

• onlinaius
SBL schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:08:
[...]

Je telt de 1 kWh elektra op bij de 5kWh uit het warme water = 6 kWh warmte? Je gaat ervan uit dat deze elektriciteit in de omzettingscyclus volledig omgezet wordt in warmte?
Zou zelf dat uitgangspunt niet gekozen hebben, maar die 1 kWh energie moet wel ergens blijven, en als de heatcharger zelf niet heel veel warmte afgeeft, moet de energie inderdaad in het water gaan zitten, dus wellicht zo gek nog niet.
Voor zover ik weet wordt dit ook bij buitenunits gedaan. Er zitten wel wat haken en ogen aan, omdat er een deeltje van de energie is die niet makkelijk teruggewonnen zal kunnen worden. Dan heb je het bijv over de elektronica, en het verbruik van de fan.

Het grootste verbruik zal echter in de compressor en de waterpomp zitten, en daarbij is het vrij eenvoudig om het grootste deel van de verbruikte energie in het cv water te steken.

Het zal dan ook om en nabij wel kloppen, maar als je het hele elektrische verbruik er bij optelt zit je wel wat aan de positieve kant qua cijfers.

• Bartjuh!
Hier nog wat meer data van het eerdergenoemde moment. O.a. de delta T van beide warmtepompen en de meten buitentemperatuur. Daarnaast ook de kamertemperatuur (staat op 20 graden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNFbR9a1uuQb0MHi33tdlRRXLZg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nOS6HuNwruXk79zum8NIYts9.png?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Nu online
Bartjuh! schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:04:
Hier nog wat meer data van het eerdergenoemde moment. O.a. de delta T van beide warmtepompen en de meten buitentemperatuur. Daarnaast ook de kamertemperatuur (staat op 20 graden).

[Afbeelding]
Vooral belangrijk hoeveel graden is je tank opgewarmd.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:21
[...]

Ik zie tijdens heat charger runs weleens cijfers in de app in de trant van: 1,0 kW warmte en 1,7kW electriciteit. Een onbekend deel gaat dan het vat in, was mijn aanname.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• BenVlie
onlinaius schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:25:
[...]

Jep, vrijwel letterlijk, althans: mits een bepaalde drempel qua temp gehaald wordt (mijn indruk is <45C voor de onderste sensor) dan slaat de HC 5 minuten na het douchen aan. Ik heb met Quatt al eens gevraagd of dat niet al simultaan zou kunnen (dus tijdens het douchen) en daar is men nog naar aan het kijken. Dus wie weet, in de toekomst, ooit... Ikzelf kan niet overzien wat de voor- en nadelen zouden zijn want ik ken de details van het systeem niet (opbouw vh vat) maar ik gok dat 'bijvullen' tijdens het douchen niet handig is ivm turbulentie in het vat (verstoring vd temp.stratificatie)?

• jj85
  • Nu online
BenVlie schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:08:
[...]

Jep, vrijwel letterlijk, althans: mits een bepaalde drempel qua temp gehaald wordt (mijn indruk is <45C voor de onderste sensor) dan slaat de HC 5 minuten na het douchen aan. Ik heb met Quatt al eens gevraagd of dat niet al simultaan zou kunnen (dus tijdens het douchen) en daar is men nog naar aan het kijken. Dus wie weet, in de toekomst, ooit... Ikzelf kan niet overzien wat de voor- en nadelen zouden zijn want ik ken de details van het systeem niet (opbouw vh vat) maar ik gok dat 'bijvullen' tijdens het douchen niet handig is ivm turbulentie in het vat (verstoring vd temp.stratificatie)?
Aangezien er een flowmeter in het DHW-circuit zit, moet dat vrij gemakkelijk kunnen idd. Vraag me wel af in hoeverre je de stratificatie ermee verstoort. De circulatie zit toch helemaal onderin het vat.
Het verse koude water kan dan meteen met 3kW thermisch opgewarmd worden (toch zo'n 4grC bij 10L/min)

Die bottom, middle, top sensoren geven wel leuke inzichten :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8S2XvsWUIQTIXx6r4N4t3IiLno=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GQwnGMeUJUve0XIzSntCJNrS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 07-11-2025 19:30 ]

• BenVlie
jjbrrr schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:35:
[...]
Ja de charger is behoorlijk diep, en ook zwaar. In mijn geval heb ik ook alles verplaatst, nl van de 1e verdieping naar de kelder. Was een zeker dag werk maar kwam voor mij qua leidingwerk en locatie perfect uit. De charger heeft geen buitenlucht nodig, het is een volledig gesloten systeem. Je geeft trouwens aan dat je de battery graag in de garage wil hebben en daar 'eventueel' ook de heatcharger te laten plaatsen, maar dat is zelfs een harde voorwaarde: De charger moet zo dicht mogelijk bij de battery geplaatst worden, zie figuurtje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYe0nYSJB1LoNEimTOerdUyLL78=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2D4V9rKRvcJQFfEs3t6r52T1.jpg?f=user_large

• BenVlie
jj85 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:28:
[...]

Aangezien er een flowmeter in het DHW-circuit zit, moet dat vrij gemakkelijk kunnen idd. Vraag me wel af in hoeverre je de stratificatie ermee verstoort. De circulatie zit toch helemaal onderin het vat.
Het verse koude water kan dan meteen met 3kW thermisch opgewarmd worden (toch zo'n 4grC bij 10L/min)
Die bottom, middle, top sensoren geven wel leuke inzichten :)
Klopt, mijn contactpersoon wist ook niet helemaal waarom het simultaan 'vullen en tappen' er nu (nog) niet in zit, maar gaf dus wel aan dat hier al naar gekeken is en dus wellicht in de toekomst wel gaat gebeuren. Weer een Quatt-voorbeeld dat de techniek op zich prima is, alleen de softwarematige aansturing nog niet uitgewerkt.
Pagina: 1 ... 301 ... 323 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.