Zoals ik al eerder gemeld had, zijn wij in september ook overgestapt naar AE. We gebruiken het systeem nu ongeveer twee maanden. De installatie staat bij ons op zolder, gecombineerd met een L-battery. Inmiddels kunnen we dus wel iets beter evalueren hoe deze ‘upgrade’ voor ons uitpakt.
Over het algemeen merken we weinig verschil in comfort. Maar… we hebben in deze twee maanden twee keer gehad dat het douchen niet comfortabel was. Als ik dan in de data kijk, zie ik dat we precies warm water nodig hadden op het moment dat de heat battery net boven het laad-setpoint zat. Op dat moment is het water net niet warm genoeg. Dus een mogelijkheid om het setpoint iets te verhogen zou voor ons al een fijne verbetering zijn.
Voor de rest merken we eigenlijk weinig aan de verandering. Ik heb ter illustratie van een dag het warmwaterverbruik eens uitgezet. Misschien dat anderen er ook nog interessante inzichten uit kunnen halen:
/f/image/EV2BMrm0doT9QvhS5j8e1QFj.png?f=fotoalbum_large)
- De eerste dip is een lange douche
- De tweede dip komt door het vullen van een bad
- De derde dip is een korte douche
Indien gewenst kan ik nog wat andere data delen.
Wat voor ons zou helpen, is zelf kunnen aangeven wanneer we echt warm water nodig hebben. Onze douchemomenten zijn redelijk voorspelbaar, dus dit zou goed in te plannen moeten zijn. Het is jammer dat dit (nog) niet kan. Daarbij komt dat het laden nu vaak direct na een douchebeurt gebeurt op basis van het setpoint, terwijl er op dat moment soms nog zonnestroom beschikbaar is. Daar valt dus mogelijk ook nog winst te behalen.
Wat betreft het geluid hebben wij geen klachten. Je hoort het systeem wel wanneer je in dezelfde ruimte bent, maar bij ons zit de installatie op zolder achter een deur, dus het stoort niet.
Wat ik wel opvallend vind, is dat een functionaliteit zoals de boostfunctie blijkbaar een half jaar ontwikkeltijd nodig heeft. Voor mij zou dit juist al een aanzienlijke verbetering zijn, vooral omdat ik dit dan via Home Assistant zou kunnen gebruiken om op vaste tijden te garanderen dat het warm water echt op temperatuur is.