• Dirkde
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17:12
Magreet1 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:57:
[...]

Als je al een hybride Quatt hebt zijn de kosten voor uitbreiding afhankelijk van de grootte van je boiler tussen de 4999 en 5999. Nog steeds veel geld maar geen 8000 euro. Dat is de prijs voor in een keer een all electric.
Ik heb 1 quatt hybrid. (6kW) Ik verwacht niet dat die het aankan om ook nog de boiler op te warmen in de winter.

120 m2 vrijstaand huis 1970 | enkele Quatt | 12 radiatoren t22 | Hr++ glas, spouwmuurisolatie | 12000 Wp zonnepanelen | Honeywell T6 |

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:33
Dirkde schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:23:
[...]

Ik heb 1 quatt hybrid. (6kW) Ik verwacht niet dat die het aankan om ook nog de boiler op te warmen in de winter.
Met de V2 wellicht wel, maar de oude versie heeft amper vermogen bij koude, laat staan headroom om de HC bij te staan.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:48
Voor de liefhebbers; manual van de All-E staat nu ook online
https://support.quatt.io/...eiding-quatt-all-electric

Nu met iets meer specs van de HC en HB.

Geluid van de HC had ik nog niet eerder gespecificeerd gezien. Blijkbaar zo'n 42dB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfRDt0MsbmZmB8JcY1ti3ltKpdI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gVDqgUf21hDTIHpF8AVaJIhe.png?f=user_large

Warmteverlies voor HB is nu ook specifiek genoemd. Vind die waarde nog vrij hoog overkomen eerlijk gezegd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lfhc9bIsiEE6zR91ryuY1CkV-m0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/teCFJitDPjTjvPuT7AbpZx07.png?f=user_large

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Dirkde schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:23:
[...]

om naar all electric (gasloos) te gaan moet je 2 (eigenlijk 3) dingen oplossen
1. Quatt levert niet genoeg warmte om mn huis warm te houden bij -7 graden
2. bereiding warm water
(3. koken)

wij als Nederlanders zijn al ettelijke decennia gewend dat zowel punt 1 als 2 door 1 apparaat wordt gedaan: de CV ketel. daarom lijkt het logisch om de CV ketel te vervangen door 1 nieuw apparaat: de Quatt all-E upgrade. Echter, er zijn andere mogelijkheden om hetzelfde doel te bereiken:

Alternatieven
1. backup verwarming:
  • CV doorstroomverwarmer (zie mijn signature, en ook toegepast door o.a. @jj85)
  • elektrische CV ketel (oa toegepast door @RobertowNL)
  • Airco in woonkamer (@onlinaius)
2. bereiden warm water:
  • Warmtepompboiler (@jj85 & @RobertowNL )
  • elektrische boiler (mijzelf)
  • sanitair doorstroomverwarmer
elke methode zal eigen voor- & nadelen t.o.v. de Quatt all-E upgrade, maar grote kans dat het op zn minst een heel stuk goedkoper is (& flexibeler, niet afhankelijk toekomstige software updates van Quatt,...)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:20:
[...]

Met de V2 wellicht wel, maar de oude versie heeft amper vermogen bij koude, laat staan headroom om de HC bij te staan.
De topicstart vermeld nog niets over de V2 en dus verschillen met eerdere versies (hadden de V1 en V1.5 nog significante prestatieverschillen?). Nieuw jaar, nieuwe TS?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Brent
  • Nu online
Toby-Wan schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:41:
[...]

elke methode zal eigen voor- & nadelen t.o.v. de Quatt all-E upgrade, maar grote kans dat het op zn minst een heel stuk goedkoper is (& flexibeler, niet afhankelijk toekomstige software updates van Quatt,...)
Maar, als je het niet zelf gaat doen, is de kans groot dat Quatt all-E niet (veel) duurder wordt. Wij hebben de V2 Duo + L-vat voor net over de 9000 na subsidie. Dat is nog altijd veul minder dan de mensen die ik ken die rustig voor 15000 of meer neertellen voor een combinatie van apparaten. Het is toch een beetje een wild west, en Quatt steekt daar echt niet slecht tegen af.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Brent schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:41:
[...]

De topicstart vermeld nog niets over de V2 en dus verschillen met eerdere versies (hadden de V1 en V1.5 nog significante prestatieverschillen?). Nieuw jaar, nieuwe TS?
voordat @MacD007 afwezig was, had hij een nieuw TS opzet gemaakt en dat oa met mij gedeeld. zal kijken of ik dat kan afronden zodat er een nieuwe TS is voor 2026

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Brent
  • Nu online
Iets valt mij op:
Schakel Quatt All-Electric, Quatt Hybrid of de CiC niet uit,tenzij voor
veiligheids- of onderhoudsdoeleinden. Het uitschakelen van de producten
voor langere perioden kan schade veroorzaken en de garantie ongeldig maken.
Breng de klantenservice van Quatt op de hoogte als de apparaten meer dan 1
uur niet van stroom worden voorzien
Ik wil volgende zomer wat radiatoren vervangen (T11->T22). Dat moet ik dus eerst aan Quatt vragen? Was dat met de WP ook al?

• jj85
Brent schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:57:
[...]

Iets valt mij op:

[...]

Ik wil volgende zomer wat radiatoren vervangen (T11->T22). Dat moet ik dus eerst aan Quatt vragen? Was dat met de WP ook al?
Nee, toen was bijv 2 weken de boel uitschakelen geen enkel probleem
zie bijv jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Nu online

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Wellicht weet iemand van jullie doorgewinterde Quatt gebruikers wat hier nu gebeurd.

Ik heb sinds enkele maanden de Quatt V2 (en T6) en die draait tot op heden naar tevredenheid.
Ik log het gedrag van de Quatt.

Normaal gesproken gaat de Quatt van start met 1 minuut Standby - heating (supervisoryControlMode : 1) , de pompen gaan draaien, om daarna te gaan verwarmen met Heating - heatpump only (supervisoryControlMode : 2)

Zover ik na kan gaan is de er altjd exact 1 minuut mode 1.

Van ochtend is inmiddels al meer dan 1 uur mode 1 (Standby heating) aan het draaien.
De T6 meld geen verwarmingsvraag. Ook is de kamer temperatuur nog boven de ingestelde temperatuur.

Dit zijn actuele gegevens :
Quatt - Woonkamer temperatuur 21.07° C
Quatt - Woonkamer ingestelde temp 21° C
Quatt - Water Inlet Temperature 21.3° C
Quatt - Water Outlet Temperature 21.2° C
Quatt - Buiten Temperatuur 13.7° C

Quatt - Status Standby - heating
Quatt - Power Electric 36.93 Watt
Quatt - Power Heat 0 Watt
Quatt - Flow Rate Filtered 802.2
Quatt - COP 0

Iemand enig idee waarom de Quatt (nu al meer dan een uur) in mode 1 blijft hangen ?

Wellicht recent update van de Cic gehad ?

1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren

• Brent
  • Nu online
Metsubsidie schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:18:

Niet in de afgelopen dagen. Wel een week/10 dagen geleden.

• jj85
Wellicht weet iemand van jullie doorgewinterde Quatt gebruikers wat hier nu gebeurd.

Ik heb sinds enkele maanden de Quatt V2 (en T6) en die draait tot op heden naar tevredenheid.

Normaal gesproken gaat de Quatt van start met 1 minuut Standby - heating (supervisoryControlMode : 1) , de pompen gaan draaien, om daarna te gaan verwarmen met Heating - heatpump only (supervisoryControlMode : 2)

Van ochtend is inmiddels al meer dan 1 uur mode 1 (Standby heating) aan het draaien.
De T6 meld geen verwarmingsvraag. Ook is de kamer temperatuur nog boven de ingestelde temperatuur.

Quatt - COP 0

Iemand enig idee waarom de Quatt (nu al meer dan een uur) in mode 1 blijft hangen ?

Dat gedrag is niet nieuw, maar komt niet zo vaak voor, normaal is het idd 1 minuut water rondpompen alvorens de compressor inschakelt.

Maar er zou wel een warmtevraag moeten zijn vanuit de T6. Weet je zeker dat Thermostat Heating op dat moment niet actief is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ca5vs_twhnxEl4uNEtvHdUSkdo0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sj1h0TtrcbReivmtOeOE5O6G.png?f=fotoalbum_large

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:51

Quatt - COP 0

Ik zie dat ook. Soms hij alleen eerst een uur in mode 1 draait, om daarna toch te beslissen dat dat het niet nodig is en weer naar mode 0 gaat. Het is volgens mij alleen de pomp die dan draait, dus kan weinig kwaad, lijkt me.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:17

Quatt - COP 0

Zit jij in de pilot voor de aangekondigde “woning koelen met de Quatt warmtepomp”?

De thermostaat staat ingesteld om de temperatuur in jouw woning te koelen van 21,07 naar 21 graden.
Met de flow van 802.2 liter per uur en de deltaT van -0,1 graad is jouw Quatt aan het koelen met 802,2 x -0,1 x 1,15 =-92 Watt.
Met de Power electric van 36,93 Watt is jouw Quatt dan aan het koelen met een COP van -92 / 36,93 =-2,491. Niet slecht bij een buitentemperatuur van 13,7 graden.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Metsubsidie
  • Nu online

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

TeslaNerd schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:35:
[...]

Zit jij in de pilot voor de aangekondigde “woning koelen met de Quatt warmtepomp”?

De thermostaat staat ingesteld om de temperatuur in jouw woning te koelen van 21,07 naar 21 graden.
Met de flow van 802.2 liter per uur en de deltaT van -0,1 graad is jouw Quatt aan het koelen met 802,2 x -0,1 x 1,15 =-92 Watt.
Met de Power electric van 36,93 Watt is jouw Quatt dan aan het koelen met een COP van -92 / 36,93 =-2,491. Niet slecht bij een buitentemperatuur van 13,7 graden.
_/-\o_

Eh, nee.
Duurde even voor het kwartje viel , goed bedacht !

Ne, de T6 had geen warmte vraag.

Wat de "thermostat." waarden waren weet ik niet.

Ik heb de temperatuur nu verhoogd en de Quatt gaat naar mode 2.

Overigens lijkt het niet erg maar bij mij springt ook gelijk de vvw pomp aan. Samen toch goed voor rond de 100 watt verbruik per uur. :'(

1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren

• jj85
Metsubsidie schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:41:
[...]

Hoe weet je zeker dat de T6 geen warmtevraag geeft? Warmtevraag kan ook actief zijn bij een kamertemp boven setpoint. T6 schakelt verwarmingsysteem vast in om afkoeling <setpoint te voorkomen. Quatt denkt: 'mwa wacht nog maar even'; en schakelt naar mode 1 - standby heating

Overigens lijkt het niet erg maar bij mij springt ook gelijk de vvw pomp aan. Samen toch goed voor rond de 100 watt verbruik per uur. :'(
Hoe schakel je nu de vvw pomp mee?

• TeslaNerd
Metsubsidie schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:41:
[...]

_/-\o_

Eh, nee.
Duurde even voor het kwartje viel , goed bedacht !

Oeps, met de vvw pomp er bij gaat de cop voor het koelen dan omhoog/omlaag naar -92 / 100 = -0,92 🤷‍♂️

Als dit langer/ vaker voorkomt zou ik er toch een ticket voor aanmaken bij @Quatt Support en dan kan deze ook in de vragenlijst voor @BobVI.

NB ik heb in mijn logging wel gezien dat Quatt nu een andere regeling heeft wanneer de kamertemperatuur dicht onder/boven de ingestelde temperatuur op de thermostaat zit.
Ik zal kijken of dat bij mijn Quatt nu hetzelfde doet als bij die van jou.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:25
jj85 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:36:

Geluid van de HC had ik nog niet eerder gespecificeerd gezien. Blijkbaar zo'n 42dB
[Afbeelding]

Warmteverlies voor HB is nu ook specifiek genoemd. Vind die waarde nog vrij hoog overkomen eerlijk gezegd
[Afbeelding]
Warmteverlies volgens deze norm komt dan op 1,2kwh per dag. Volgens mij is dat best redelijk.
En de norm meet bij volgens mij bij 65 watertemperatuur en 20 graden omgeving.
Bij 55 graden en 20 zou het neerkomen op ongeveer 0,93 kwh per dag

• Metsubsidie
  • Nu online

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

jj85 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:55:
[...]

Hoe weet je zeker dat de T6 geen warmtevraag geeft? Warmtevraag kan ook actief zijn bij een kamertemp boven setpoint. T6 schakelt verwarmingsysteem vast in om afkoeling <setpoint te voorkomen. Quatt denkt: 'mwa wacht nog maar even'; en schakelt naar mode 1 - standby heating

[...]
Hoe schakel je nu de vvw pomp mee?
De T6 (en app) liet geen warmte vraag (vlammetje ?) zien. Maar er zou idd andere communicatie kunnen zijn. Zal er eens op letten in d etoekomst.

De vvw pomp schakeld in zodra de controlemode van 0 (standby) af gaat. Loopt dus bijv ook mee met Sticky pump etc. Ik heb daarvoor een scriptje in Domoticz. Maar dat zou ik aan kunnen passen.

• s020506
Metsubsidie schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:07:
[...]

De T6 (en app) liet geen warmte vraag (vlammetje ?) zien. Maar er zou idd andere communicatie kunnen zijn. Zal er eens op letten in d etoekomst.

De vvw pomp schakeld in zodra de controlemode van 0 (standby) af gaat. Loopt dus bijv ook mee met Sticky pump etc. Ik heb daarvoor een scriptje in Domoticz. Maar dat zou ik aan kunnen passen.
Er staat een vlammetje op de T6 als het systeem aan verwarmen is. Je kan in de json zien of er een warmtevraag is.

Misschien de vvw pomp starten als deze van 1 naar 2 gaat? Dan gaat hij pas verwarmen.

[ Voor 7% gewijzigd door s020506 op 04-11-2025 11:12 ]

• jj85
De AI-controllers is trouwens ook weer terug in de nieuwe quick start handleiding *O*
https://25848718.fs1.hubs...ng%20Quatt%20HeatPump.pdf
Quatt HeatPump werkt met de Commander-in-Chief(CiC), een AI-controller die bepaalt
wanneer en hoeveel warmte je huis nodig heeft. De CiC past de regeling
dienovereenkomstig aan en vindt de meest efficiënte manier om aan de vraag naar
verwarming te voldoen. Dit vermindert het energieverbruik en de kosten en verhoogt het
comfort.
@Quatt Support De nieuwe Quick Start Quide praat enkel over de nieuwe V2 HP. Is de oude mbt V1(.5) ook nog ergens beschikbaar?

• jj85
s020506 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:11:
[...]

Er staat een vlammetje op de T6 als het systeem aan verwarmen is. Je kan in de json zien of er een warmtevraag is.

Misschien de vvw pomp starten als deze van 1 naar 2 gaat? Dan gaat hij pas verwarmen.
@Metsubsidie
Idd, zoiets. Of alleen bij 2, 3, 4 de vvw pomp starten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phakh7Igzc255v86q3nGCwAtEpM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5STICA27lsLH8NYKaxlRkMVi.png?f=fotoalbum_large

• s020506
jj85 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:16:
[...]

@Metsubsidie
Idd, zoiets. Of alleen bij 2, 3, 4 de vvw pomp starten
[Afbeelding]
Goed punt. Ik was de CV ketel alweer vergeten :)

• Metsubsidie
  • Nu online

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

s020506 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:19:
[...]

Goed punt. Ik was de CV ketel alweer vergeten :)
Idd, die hangt er ook nog ..

Ik kijk het voorlopig even aan voordat ik het inschakel moment verander.

Alvast bedankt voor het meedenken en ik hoor graag of jullie soortgelijke ervaringen (mode 1 : erg lang) hebben.

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:47

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik moet helaas concluderen dat dit mijn twijfels over All-electric niet heeft doen wegnemen. Wij hebben een groot bad dat niet frequent wordt gebruikt maar als we die willen gebruiken incl. afspoelen dan ontkomen we bijna niet aan een XL. Als ik puur kijk naar ons huidige gas verbruik voor SWW en dat vergelijk met de 1067kwh jaarverbruik uit de handleiding dan komt gas een paar euro goedkoper uit. Overtollige zonne-energie hebben we nauwelijks met een thuisbatterij. Dan zit de besparing volledig in het vastrecht. Terugverdientijd ongeveer gelijk aan de verwachte levensduur. Het verbeterde energielabel zou wel iets doen bij verkoop maar die ambitie hebben wij niet. Daar bovenop vrees ik dat onze v1.5 duo het met SWW erbij heel zwaar krijgt in de winter en de COP flink in elkaar zal zakken. Dan is de 1067 kwh nog een best case scenario...

Bovendien moet er dan niks veranderen aan het vastrecht. Er gaan al geluiden op dat de kosten voor het gasnetwerk te veel komen te liggen bij de lagere inkomens die niet kunnen verduurzamen (mee eens daar niet van). Ik heb er een hard hoofd in dat daar niks in gaat gebeuren de komende jaren.

Zijn er anderen die vergelijkbare berekeningen hebben gemaakt? Misschien bekijk ik het te negatief. Ik zou graag een warmtepomp en wpb van het zelfde merk willen maar ik vind het geen al te beste business case.

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011

OmeJoyo

This is me

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja maar de specificatie hebben ze dus wel op een hele lage watertemperatuur gemeten, maar dat punt heeft die maar heel even.

In de praktijk meet ik 60 - 70 dB, als ik hard op de rechterbovenhoek duw waardoor de behuizing wat meer richting de muur gaat dan wordt die 10 - 11 dB stiller, daar komt Quatt nog naar kijken. Maar dan blijft er alsnog 50 dB over als die een paar minuten verwarmd en 60 dB als die van zo'n 50 tot 60 graden zit.

Als ik later vanmiddag tijd heb zal ik nog een algehele update sturen, daar ik inmiddels nog weer een stap verder ben met Quatt en ze hebben toegezegd het leidingwerk op te gaan knappen en dan tegelijk nogmaals naar de geluidsproblemen te komen kijken.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• Brent
  • Nu online
OmeJoyo schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:11:
[...]

Als ik later vanmiddag tijd heb zal ik nog een algehele update sturen, daar ik inmiddels nog weer een stap verder ben met Quatt en ze hebben toegezegd het leidingwerk op te gaan knappen en dan tegelijk nogmaals naar de geluidsproblemen te komen kijken.
Wat voor verbeteringen aan het leidingwerk en waarom?

• Brent
  • Nu online
RickvdT schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:08:
[...]
Zijn er anderen die vergelijkbare berekeningen hebben gemaakt? Misschien bekijk ik het te negatief. Ik zou graag een warmtepomp en wpb van het zelfde merk willen maar ik vind het geen al te beste business case.
Ik vraag me af of je met andere wpb's hier nou heel anders uit komt kwa hoeveelheid water?

Bij zulk incidenteel gebruik zou ik denken aan een gewoon elektrisch boilervat apart voor je bad.

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13:36
s020506 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:11:
[...]

Bij mij verdwijnt het vlammetje als je warmwater gebruikt. Zo gauw de kraan dicht gaat, komt het vlammetje weer terug.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Als ik puur kijk naar ons huidige gas verbruik voor SWW en dat vergelijk met de 1067kwh jaarverbruik uit de handleiding
Op basis van mijn ervaring lijkt het geschetste jaarverbruik aan de hoge kant te zijn. Hier draait sinds april een All-E Large en ons verbruik is duidelijk lager.

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:47

SBL

raven22 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:03:
[...]
Warmteverlies volgens deze norm komt dan op 1,2kwh per dag. Volgens mij is dat best redelijk.
En de norm meet bij volgens mij bij 65 watertemperatuur en 20 graden omgeving.
Bij 55 graden en 20 zou het neerkomen op ongeveer 0,93 kwh per dag
Dank voor de normtemperaturen.

Jouw berekening is voor de L, misschien handig om er even bij te zetten.
Voor de M 0,8 kWh/d bij 55gr tot 1,0 kWh/d bij 65gr.
Voor de XL 1,4 kWh/d bij 55gr tot 1,8 kWh/d bij 65gr
Quatt verwarmt in principe tot maximaal 55gr, hebben ze aangegeven, alleen voor legionella omhoog.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:33
[...]

Ik moet helaas concluderen dat dit mijn twijfels over All-electric niet heeft doen wegnemen. Wij hebben een groot bad dat niet frequent wordt gebruikt maar als we die willen gebruiken incl. afspoelen dan ontkomen we bijna niet aan een XL. Als ik puur kijk naar ons huidige gas verbruik voor SWW en dat vergelijk met de 1067kwh jaarverbruik uit de handleiding dan komt gas een paar euro goedkoper uit. Overtollige zonne-energie hebben we nauwelijks met een thuisbatterij. Dan zit de besparing volledig in het vastrecht. Terugverdientijd ongeveer gelijk aan de verwachte levensduur. Het verbeterde energielabel zou wel iets doen bij verkoop maar die ambitie hebben wij niet. Daar bovenop vrees ik dat onze v1.5 duo het met SWW erbij heel zwaar krijgt in de winter en de COP flink in elkaar zal zakken. Dan is de 1067 kwh nog een best case scenario...

Bovendien moet er dan niks veranderen aan het vastrecht. Er gaan al geluiden op dat de kosten voor het gasnetwerk te veel komen te liggen bij de lagere inkomens die niet kunnen verduurzamen (mee eens daar niet van). Ik heb er een hard hoofd in dat daar niks in gaat gebeuren de komende jaren.

Voorop, ieder huis / gebruiker is anders.
Voor veel huizen is een hybride warmtepomp financieel een rendabele keuze. Een die in 'n jaar of 5 a 7 terug te verdienen is en waar je daarna geld aan kan overhouden.

De pest is dat als je eenmaal de overstap hebt gemaakt naar hybride dat je vrij fors moet investeren om het kleine beetje laatste gas voor tapwater weg te krijgen. Dat vrij fors investeren kan wat omlaag, niet alles bij Quatt kopen maar zelf in elkaar (laten) zetten, zie een paar posts hierboven voor de voorbeelden. De businesscase van hybride naar all electric is er vaak een die in euro's minder lucratief is.

Financiële overwegingen:
We maken echt geen heel grote sprongen in van het gas afkomen als bv Nederland, voorlopig heb je nog wel vastrecht gas en als je nu overstapt dan kun je echt nog wel een aantal jaren 'besparen'.
De kosten om je ketel te vervangen kun je wegstrepen wat weer een stukje scheelt, zeker als je het tegen het einde van de levensduur van je ketel doet.

Mijn omslagpunt als je het zo wil noemen is ruim 11 jaar, moet hier ook een gasfornuis vervangen, e.e.a. in de meterkast aanpassen en extra 3 fase stroomkabels trekken naar 'n zolder en ook een naar de keuken. Financieel minder interessant dus. Toch ga ik het doen ergens in de aankomende paar jaar; Mijn motivatoren: m'n ketel is economisch afgeschreven (bijna 15 jaar oud) dus eerste stukje investering komt uit dat potje, goed voor het milieu en ik vind het tof om te laten zien aan wie maar wil dat ons jaren 20 huis, zonder vloerverwarming straks all electric draait tegen minder kosten als voorheen met veel meer comfort als voorheen.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

• jj85
BenVlie schreef op woensdag 24 september 2025 @ 22:31:
Op verzoek wat foto's van de heat charger met de kappen verwijderd en deurtje open.

Aanblik met geopende binnendeur, met oa zichtbaar de CV-circulatiepomp en mengklep:
[Afbeelding]

Aanblik links met (moeilijk zichtbaar) onderin de compressor in een zwarte 'jas' tbv geluiddemping:
[Afbeelding]

Aanblik rechts met o.a. de 2kW backup CV-doorstroomverwarmer (COP1) en rechtsbovenaan een warmtewisselaar (beide met een automatische ontluchter):
[Afbeelding]

En de handigste: een sticker (binnenkant binnendeur) met benoeming van de componenten:
[Afbeelding]

Aanvullend: Ik heb in een eerdere reactie aangegeven dat ik de charger flink wat geluid vond maken (55dB vlakbij en 45dB op 1m afstand). Het was een zeer laag frequente brom. Tijdens het verwijderen van de kappen viel me op dat het geluid sterk veranderde: de zware brom verdween bijna. Waarschijnlijk trilde er dus een kap mee in een bepaalde resonantie. Zal eens kijken of we dat kunnen tegengaan door de kap net een paar mm anders terug te plaatsen.
Op basis van bovenstaande post stond er nog op m'n todolijstje om een principeschema van de HeatCharger te makenk.
Basis is de tekening in het deurtje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzBq5NtaHPZcM5tr9iIXS4peDN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Mx4qrFEYGdRyiBKwYruWBJE.jpg?f=fotoalbum_large

Zal er ongeveer als volgt uit moeten zien.
Hier heb ik het warmtepomp-deel (gekoppeld uiteraard aan condensor en evaporator) even buiten beschouwen gelaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8S2XvsWUIQTIXx6r4N4t3IiLno=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GQwnGMeUJUve0XIzSntCJNrS.png?f=fotoalbum_large

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:18
OmeJoyo schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:11:
Ja maar de specificatie hebben ze dus wel op een hele lage watertemperatuur gemeten, maar dat punt heeft die maar heel even.
Ik denk dat je het per ongeluk omdraait. Als de watertemperatuur in de cv leiding laag is (en dat is inderdaad het geval met aanvoer 23 - retour 20 heeft de HeatCharger het zwaarder en zal dus meer geluid maken dan wanneer het water bijv 35 graden is. Ze zijn dus uitgegaan van worst kaas.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• jj85
onlinaius schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:06:
[...]

Ik denk dat je het per ongeluk omdraait. Als de watertemperatuur in de cv leiding laag is (en dat is inderdaad het geval met aanvoer 23 - retour 20 heeft de HeatCharger het zwaarder en zal dus meer geluid maken dan wanneer het water bijv 35 graden is. Ze zijn dus uitgegaan van worst kaas.
Halen we nu twee soorten water door elkaar? CV-water en drinkwater? :X

• onlinaius
jj85 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:08:
[...]

Halen we nu twee soorten water door elkaar? CV-water en drinkwater? :X
Volgens mij niet?
Specificatie zegt:
Geluidsniveau (dB) W23/20 - W25/28: 42 DB(A)
Die W23/20 zal (neem ik aan) de temperatuur van het CV water zijn voor en nadat dit door de HeatCharger heen gaat. En dat is relatief laag, dat zijn temperaturen die je niet haalt als de Quatt actief aan het verwarmen is, alleen in de zomer als de warmte uit het huis komt.

Maar ik kan het verkeerd begrepen hebben ;)

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

onlinaius schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:06:
[...]

Quatt heeft zoveel klachten over geluid dat ze meerdere installatie's opnieuw gaan bezoeken om te kijken of ze het beter te maken. Dus of die specificatie klopt echt van geen kant, of mijn redenering klopt, maar in beide gevallen is er veel meer geluid als die 42 dB.

• onlinaius
OmeJoyo schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:20:
[...]

Quatt heeft zoveel klachten over geluid dat ze meerdere installatie's opnieuw gaan bezoeken om te kijken of ze het beter te maken. Dus of die specificatie klopt echt van geen kant, of mijn redenering klopt, maar in beide gevallen is er veel meer geluid als die 42 dB.
Dat verbaast me dan weer niets, daar hebben hun buitenunits ook regelmatig last van. Of ze er wat aan gaan doen is uiteraard vraag 2 (bij mijn buitenunit in ieder geval niet).

• TeslaNerd
Mijn Quatt CiC heeft rond 13u vanmiddag een update gekregen naar v3.13.1

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Nou, de lange update:

Toen de AE hier werdt gëinstalleerd, was dat niet persé een vloeiende installatie. Uitgebreid is er besproken hoe het moest gebeuren tijdens het voortraject, maar bij gebrek aan een installatietekening kon ik het niet controleren.

18 april 2025 - Mijn vrouw was thuis, ik op werk, omdat de installatie 2 maal is verplaatst en ik niet weer vrij kon regelen. Er was duidelijk afgesproken, de HB links en de HC rechts, om de ruimte zo goed mogelijk te kunnen benutten. Normaal moest hiervoor worden bijbetaald, maar vanwege te pilot was dit toegezegd. Nou, je voelt het al aankomen, ik kom thuis en alles zit andersom en gelukkig was de HB nog niet gevuld. Maarja, de dag was dus al een aardig eind voorbij en alles moest worden omgezet.

Nadat dit dus met veel te veel haast is opgelost ging de HC aan en mijn hemel, je hoorde hem tot beneden aan de eetkamertafel. De woning is uit 1993 en 174m2 met de Quatt aan de ene kant van het huis op zolder en die tafel aan de andere kant beneden. Direct aangegeven dat dit op geen manier acceptabel was en dat begrepen ze ook zeker, maarja, wat gaan we eraan doen?

Toen is er een lang traject begonnen waarvan we nog niet aan het einde zijn. Er is veel gebeurd, zowel positief als negatief. Quatt heeft financieel een flinke handreiking gedaan om een wand te laten plaatsen om de open ruimte was de All-E is geplaats af te sluiten, dat moet gezegd worden en voor dat punt ben ik ook zeker dankbaar!

Echter om tot dat punt te komen, de vele mails, belletjes en vooral irritatie en slapeloze nachten van de zorgen en de herrie. Want uiteraard werd ik meestal niet terug gebeld of gemaild en duurde alles lang en duurde alle toezeggingen nog veel langer.

Ondertussen heb ik ook het laatste moment gemist om Quatt Care aan te vragen, want ik zou daar nog meer info over krijgen, ook vanwege de combinatie met de All-E. Ik heb hier inmiddels 3x contact over gehad, maar helaas houden ze vast aan dat ze het niet willen oplossen tot nu toe. Dan lees ik gisteren elders in het topic dat anderen die al veel verder over de periode heen zijn wel een aanbod krijgen. :(

Sinds vorige week dan eindelijk de optie om niet in de nacht de HC in te laten schakelen, maar die zit vast aan 19:00 tot 07:00 en van de beloofde optie dat je zelf hier een schema voor kan gaan opstellen is nergens ook nog maar een spoor te bekennen en zit ook niet in de vorige week ontvangen tijdlijn. Uberhaupt ontbreekt ook nog steeds de mogelijkheid om zelf aan te geven wanneer je wilt dat er een bepaalde hoeveelheid warm water is. Super handig dat de All-E nu bepaalt wanneer ik bijvoorbeeld water kan gaan verversen bij de Aquaria, met een gezamelijk inhoud van 550 liter heb ik daar namelijk best wel wat water nodig. Als die dan besluit na het douchen nog niet te gaan verwarmen, kom ik te kort totdat die dit wel gaat doen.

Wat betreft het leidingwerk, dat zit schots en scheef eronder gefrut omdat ze haast hadden. Zie een paar foto's hiervan in de bijlage, Ook hebben ze het vat nu zover naar achteren gezet dat het niet meer op de vloer staat, wat bij eventuele aanpassingen en/of problemen een uitdaging gaat zijn. Afgezien nog van het feit dat ik daar dus niet meer kan afwerken.

Dit alles maakt dat ondanks dat ik nu zelfs een toegewezen support medewerker heb, niet tevreden meer ben over Quatt. Ik ben dit tot aan de installatie van de All-E wel geweest, tot in de volle overtuiging. Maar totdat alle beloftes zijn nagekomen en ze tegemoet zijn gekomen in de Quatt Care, waarvan ik de datum heb gemist door de gekmakende problemem met de All-E, zal ik het niemand aanraden.

Want naast dit is er nog een lijst kleine dingen die niet goed waren gegaan, die ik voor de leesbaarheid niet ook nog ga vermelden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2t5zFQbQmjMUVhAXe1Bsn5ZyR8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UvqovxwcKNLrhtExHe7ui0bp.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDUZeCMGeLr_o4aQzYDqc2p9Nxs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W61icfU8bR2YNj8sACAx6RtG.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBnCYIVBvRqxM_OqxmbUp6so9LE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DWQ9DhGnh3Q0Xx3LeoRoo4o4.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGjJ4l6KsnA1hNenxet8U5ued9Y=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S19t26xpcuTuxSXHwjkrLKQR.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbNgPtXdeIBm-cqo77gDcTdzeEQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4tWJ4qEyI1yS3vJiCuCT92D.jpg?f=fotoalbum_small

• jj85
onlinaius schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:12:
[...]

Volgens mij niet?
Specificatie zegt:
Geluidsniveau (dB) W23/20 - W25/28: 42 DB(A)
Die W23/20 zal (neem ik aan) de temperatuur van het CV water zijn voor en nadat dit door de HeatCharger heen gaat. En dat is relatief laag, dat zijn temperaturen die je niet haalt als de Quatt actief aan het verwarmen is, alleen in de zomer als de warmte uit het huis komt.

Maar ik kan het verkeerd begrepen hebben ;)
Ik dacht dat @OmeJoyo het had over een lage watertemperatuur in de HeatBattery (W25/28) en jij over een lage watertemperatuur in het CV-circuit (W23/20).
Hoe dan ook, ook de HC maakt dus een bak herrie. Hou m'n hart vast wat de Chill betreft ;)

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

jj85 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:51:
[...]

Ik dacht dat @OmeJoyo het had over een lage watertemperatuur in de HeatBattery (W25/28) en jij over een lage watertemperatuur in het CV-circuit (W23/20).
Hoe dan ook, ook de HC maakt dus een bak herrie. Hou m'n hart vast wat de Chill betreft ;)
Ik maak me ook zorgen om de Chill, we zijn voor de Quatt AE gegaan omdat het dan een combi wordt met de Chill's. Maar als daar het geluid ook van tegenvalt... dan voelt de AE als zonde geld en al helemaal de energie qua frustratie die erin is gegaan.

• Brent
  • Nu online
TeslaNerd schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:41:
Idem.

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:03
OmeJoyo schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:53:
[...]

Ik maak me ook zorgen om de Chill, we zijn voor de Quatt AE gegaan omdat het dan een combi wordt met de Chill's. Maar als daar het geluid ook van tegenvalt... dan voelt de AE als zonde geld en al helemaal de energie qua frustratie die erin is gegaan.
Hier ook en daarom ook besloten de Chill te cancellen

• onlinaius
[...]

Ik neem eigenliljk aan dat die W25/28 ook CV water is, maar dan bij het terugleveren van warmte uit de HeatBattery naar het cv systeem. Maar nogmaals: dat kan een fout van mijn kant zijn.

• onlinaius
Ik zal maar niet zeggen wat ik hier van vind, want dan krijg ik van sommigen hier te horen dat ik alleen maar loop te zeiken op Quatt ;)

• Brent
  • Nu online
[...]

Vooropgesteld dat wij geen grootverbruikers van sww zijn: hier vinden we het enorm meevallen. In de ruimte zelf, duidelijk luider dan de koelkast die er ook staat, maar daarbuiten acceptabel tot nauwelijks merkbaar. En mijn partner heeft misofonie ;) We hebben het geluk dat we eigenlijk geen resonanties hebben, en dat is denk ik het grootste risico: als je die hebt, heb je dikke pech.

[ Voor 5% gewijzigd door Brent op 04-11-2025 15:09 ]

• jj85
Brent schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:08:
[...]

Vooropgesteld dat wij geen grootverbruikers van sww zijn: hier vinden we het enorm meevallen. In de ruimte zelf, duidelijk luider dan de koelkast die er ook staat, maar daarbuiten acceptabel tot nauwelijks merkbaar. En mijn partner heeft misofonie ;) We hebben het geluk dat we eigenlijk geen resonanties hebben, en dat is denk ik het grootste risico: als je die hebt, heb je dikke pech.
Wellicht zitten er wat kleine verschillen in de HC uit de pilot en die jij nu hebt hangen + een stukje pech qua resonantie.

Lullig is dat je er pas achter komt als hij hangt :X

• jj85
Met als nieuwe feature de Standby-Heating flipperkast? (@Metsubsidie )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cMQG_AQYnIWf5TCcYy1B-xVRZY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GPGaYwLqFNP3snczoATDxEkl.png?f=fotoalbum_large

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

onlinaius schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:08:
[...]

Ik zal maar niet zeggen wat ik hier van vind, want dan krijg ik van sommigen hier te horen dat ik alleen maar loop te zeiken op Quatt ;)
Ja en dan vergeet ik nog te melden dat alle feedback aan het begin door de vertegenwoordiger niet was doorgegeven aan support en/of het ontwikkelteam. Waren ze ook even vergeten dus kreeg eerst te horen dat ze zo weinig feedback hadden gehad, toen heb ik de mails maar doorgestuurd en alles wat telefonisch was besproken nogmaals doorgegeven...

• Rmaxx
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:56
Brent schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:57:
[...]

Iets valt mij op:

[...]

Apart, hier hebben ze deze week 'gepland' onderhoud aan het stroomnet uitgevoerd, van sochtends 8 tot savonds 8 geen stroom gehad. (zou max 6 uur duren)... Dat had ik dan door moeten geven? Met welke doel? :?

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Op naar de v3.14.x want dan is hun flipperkast bugje opgelost. Hier staat nog steeds één unit te klapperen, wat mij mateloos irriteert.
"Normale slijtage valt buiten de garantie". Laten we dit vooral abnormaal noemen veroorzaakt door hen zelf.

Hier tekenen aub ......

• Metsubsidie
  • Nu online

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

jj85 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:14:
[...]

Met als nieuwe feature de Standby-Heating flipperkast? (@Metsubsidie )
[Afbeelding]
Ik heb nu nog 3.12.

Ben wel tevreden over de werking van de Quatt, mooie lange runs ; 8+ uur lopen pruttelen op 360 watt.

Hoop niet dat het slechter wordt :?

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:27
Ik zag deze aanbieding langs komen: https://www.quatt.io/blackfriday, klinkt interessant maar is het oude model. Sowieso alleen dit jaar nog de dubbele subsidie en me nu dus aan het inlezen om te zien of dit nu slim is in mijn situatie.

December krijg ik de sleutel van mijn nieuwe woning, vrijstaand, allemaal radiatoren, een CV uit 2016 en meerdere zonnepanelen. Nu is het plan om beneden schuimbeton + vloerverwarming te nemen en boven alle radiatoren weg te halen en middels een L/L warmtepomp, ofwel airco te koelen en te verwarmen.

De CV gaat er een keer mee stoppen en dan wordt full electric wellicht interessant maar voordat we daar zijn is hybride misschien een mooie tussenstap met deze aanbieding.

Doen? Oud vs nieuw (is nu €800 verschil het waard)? Of op mijn gemak volgend jaar als we verder zijn met de verbouwing dit oppakken. Dubbele subsidie gaat het dan alleen niet meer worden.

• jj85
royduin schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:05:
Ik zag deze aanbieding langs komen: https://www.quatt.io/blackfriday, klinkt interessant maar is het oude model. Sowieso alleen dit jaar nog de dubbele subsidie en me nu dus aan het inlezen om te zien of dit nu slim is in mijn situatie.

December krijg ik de sleutel van mijn nieuwe woning, vrijstaand, allemaal radiatoren, een CV uit 2016 en meerdere zonnepanelen. Nu is het plan om beneden schuimbeton + vloerverwarming te nemen en boven alle radiatoren weg te halen en middels een L/L warmtepomp, ofwel airco te koelen en te verwarmen.

De CV gaat er een keer mee stoppen en dan wordt full electric wellicht interessant maar voordat we daar zijn is hybride misschien een mooie tussenstap met deze aanbieding.

Doen? Oud vs nieuw (is nu €800 verschil het waard)? Of op mijn gemak volgend jaar als we verder zijn met de verbouwing dit oppakken. Dubbele subsidie gaat het dan alleen niet meer worden.
Als ik het goed lees moet je dan ook de Quatt nog in 2025 laten plaatsen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJWULIIi09FDfC4AUsPRKh_leKI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3GbmkSXBJtCGVE18J9IjBXOp.png?f=fotoalbum_large

• onlinaius
OmeJoyo schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:18:
[...]

Ja en dan vergeet ik nog te melden dat alle feedback aan het begin door de vertegenwoordiger niet was doorgegeven aan support en/of het ontwikkelteam. Waren ze ook even vergeten dus kreeg eerst te horen dat ze zo weinig feedback hadden gehad, toen heb ik de mails maar doorgestuurd en alles wat telefonisch was besproken nogmaals doorgegeven...
Ik vind het vrij kenmerkend voor Quatt. Naar mijn idee zitten ze daar nog heel erg in de startup mentaliteit, terwilj ze daar eigenlijk al veel te groot voor zijn.

Als je een probleem hebt met een product van een startup bel je ze, en dan krijg je de oprichter of een van de ontwikkelaars aan de lijn. Wordt je groter dan werkt dat uiteraard niet meer op die manier, en heb je protocollen nodig om te voorkomen dat klantenservicemedewerker 34 of vertegenwoordiger 23 denkt 'te moeilijk, niet mijn probleem'.

Ik heb het al vaker aan @Quatt Support gevraagd: hoe kan het dat dit op deze manier mis ging, en wat gaan jullie doen zodat dit in de toekomst niet meer voor kan komen?
Daar kwam eigenlijk altijd slechts een ontwijkend 'het gaat om slechts een paar klanten' antwoord op. Wat ik ze ook moet nageven: Quatt is een mooi product zo lang het werkt, maar bij problemen kun je als bedrijf nog beter een netbeheerder of de overheid tegenover je hebben qua meedenken en oplossingsgericht werken.

Nogmaals dus de vraag aan @Quatt Support: hoe kan een probleem als bij OmeJoyo ontstaan, en waarom moet je altijd Quatt over de balie sleuren om wat gedaan te krijgen, en algemener:
Hoe kunnen dit soort problemen ontstaan, en wat gaan jullie aan de interne processen doen om deze in de toekomst te voorkomen?

Er kan wat mis gaan met klantenservice. Bijvoorbeeld dat een medewerker vergeet terug te bellen, dat kan best in 1 op de 20 gevallen gebeuren. Maar dat je zelf meerdere keren achter zoiets aan moet laat zien dat er een structureel probleem in de organisatie zit waardoor complexe(re) problemen niet, of nauwelijks opgelost kunnen worden.

• Metsubsidie
  • Nu online

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Ik had AE in overweging. Maar eerst maar eens enkele jaren aanzien hoe het gaat met Quatt en huidige V2.
Ik moet zeggen dit forum helpt niet echt om een positief beeld te krijgen

Kijk maar op Tweakers zei de consultant een half jaar geleden, maar dat zegt ie nu niet meer.

Het is ook van zeer gering financieel belang om 100% all-electric te gaan. Eigenlijk is dat het laatste stapje wat ik nog moet doen, maar kost het meest en levert het minste op.

Over de Quatt V2 , ben ik , al enkele maanden, nog zeer tevreden.

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:27
jj85 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:10:
[...]

Als ik het goed lees moet je dan ook de Quatt nog in 2025 laten plaatsen...
[Afbeelding]
Ja beetje tegenstrijdig want
De Black Friday korting is geldig als je jouw afspraak aanvraagt voor 10 november en uiterlijk 31 maart je offerte accepteert.
Ze komen toch niet eerder installeren dan dat je de offerte accepteert lijkt me? Maar
Vertraag en/of verplaats een toegewezen installatiedatum in 2025 niet.
Wordt wel krap zo eind december.

[ Voor 10% gewijzigd door royduin op 04-11-2025 16:20 ]

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:21
Hallo mede-Quatt’ers,

Ik had dit topic even uit het oog verloren omdat alles hier eigenlijk perfect draaide, tot ik nu wat in de knoop zit met de finetuning.

Situatie: een vriend van mij heeft praktisch hetzelfde huis (zelfde bouwjaar, isolatie, oriëntatie, vloerverwarming, thermostaat T6, enzovoort). Waar ik achterliep heb ik hem nu ingehaald met triple glas en mijn dakisolatie is dit jaar ook aangepakt compleet vernieuwd. Kortom: de huizen zijn nu echt vergelijkbaar.

Toch heeft hij structureel een hogere COP dan ik. Bijvoorbeeld: afgelopen donderdag had ik een COP van 5,1 en hij 5,7. Mijn COP is natuurlijk nog steeds goed, maar ik snap niet waar het verschil vandaan komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1AtveDsnbX9vK774FhZ9GFaho0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OAI5Wps6hfBL0DMVYSiXRTu9.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_surxu93vmhw4gG_86vJbRGFh0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vGI37WcYfG7Cbf0Zuh7MKyOj.png?f=fotoalbum_tile
Wat me opvalt:
• Hij maakt langere runs op lagere toeren.
• Mijn Quatt draait korter, op hogere toeren.
• Na een run loopt de temperatuur bij mij verder door boven het setpoint (vloerverwarming lijkt dus te veel warmte te bufferen).

Quatt zelf zegt: “Vergelijk niet met een ander huis, jouw systeem draait keurig.” Daar hebben ze op zich gelijk in, maar als er structureel verschil in gedrag is, gooi ik wel potentieel rendement weg.

Mijn vraag aan jullie:
Wat kan Quatt zelf instellen of aanpassen qua modulatie en hysterese?
En waarom wordt dat blijkbaar niet gedaan, ook niet als er duidelijk sprake is van korte runs en overshoot?

Hebben meer mensen dit gedrag (korter draaien, naloop in temperatuur) gezien, en is dat via Quatt Support bijgesteld?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3G7fmITNiPPiWTXQE2s72iNmgo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MN9sf5CLJ7dfcRf9KLGkgjzY.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KY8e7Z0dKDb1lZz_smyJ_55MACs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UkJ8Um0zhTUHcMQE3KmtFCzN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvuLJ1AHYBAiq32eKMJWiaLVQ6E=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/eDM0luPvDN2FA5FHiW0y9QFH.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 12% gewijzigd door DennisDCT op 04-11-2025 17:03 ]

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Hebben jullie de soundslider op dezelfde stand staan ?
Als je die lager zet gaat de Quatt langere runs maken en daardoor stijgt de COP.

• TeslaNerd
DennisDCT schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:59:
Hallo mede-Quatt’ers,

Ik had dit topic even uit het oog verloren omdat alles hier eigenlijk perfect draaide, tot ik nu wat in de knoop zit met de finetuning.

Situatie: een vriend van mij heeft praktisch hetzelfde huis (zelfde bouwjaar, isolatie, oriëntatie, vloerverwarming, thermostaat T6, enzovoort). Waar ik achterliep heb ik hem nu ingehaald met triple glas en mijn dakisolatie is dit jaar ook aangepakt compleet vernieuwd. Kortom: de huizen zijn nu echt vergelijkbaar.

Toch heeft hij structureel een hogere COP dan ik. Bijvoorbeeld: afgelopen donderdag had ik een COP van 5,1 en hij 5,7. Mijn COP is natuurlijk nog steeds goed, maar ik snap niet waar het verschil vandaan komt.
[Afbeelding][Afbeelding]
Wat me opvalt:
• Na een run loopt de temperatuur bij mij verder door boven het setpoint (vloerverwarming lijkt dus te veel warmte te bufferen).

Quatt zelf zegt: “Vergelijk niet met een ander huis, jouw systeem draait keurig.” Daar hebben ze op zich gelijk in, maar als er structureel verschil in gedrag is, gooi ik wel potentieel rendement weg.

Mijn vraag aan jullie:
En waarom wordt dat blijkbaar niet gedaan, ook niet als er duidelijk sprake is van korte runs en overshoot?

Hebben meer mensen dit gedrag (korter draaien, naloop in temperatuur) gezien, en is dat via Quatt Support bijgesteld?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Hebben jullie naast vvw ook radiatoren? Zijn de vvw-verdelers identiek? Zijn de vvw-verdelers en de radiatoren identiek ingesteld/afgesteld?

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:25
Hallo mede-Quatt’ers,

[Afbeelding][Afbeelding]
Wat me opvalt:

Mijn vraag aan jullie:

Wat heeft quatt voor warmteverlies ingesteld voor jullie huizen? Waarschijnlijk staat die van jou te hoog, zeker na je isolatie aanpassingen.

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18:54
Hallo mede-Quatt’ers,

[Afbeelding][Afbeelding]
Wat me opvalt:

Mijn vraag aan jullie:

@DennisDCT

Weet wel, een afwijking in de uitvoer temperatuursensor van 0,3 graad geeft meteen een enorme cop afwijking. (0,3 tov 2,5 graad verhoging is 10 %.) Zelf een defecte meetbuis gehad >> resulteerde in zogenaamde extra opbrengst van 4000 (VIERDUIZEND) kwh!
Bij werkelijk dezelfde instellingen kun je beter refereren aan power IN, dat klopt wel!!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• diederikkes
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18:38
Mijn Quatt ging de hele maand Oktober tot nu wel 10x per dag aan en uit. Is dat normaal gedrag voor deze maanden of staat er iets niet goed afgesteld? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6NNXgg8USYJk6sRdMaSo2-CNpg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uzHj1dIQhOWS577Uk0fnbvol.png?f=fotoalbum_large

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

diederikkes schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:34:
Mijn Quatt ging de hele maand Oktober tot nu wel 10x per dag aan en uit. Is dat normaal gedrag voor deze maanden of staat er iets niet goed afgesteld? [Afbeelding]
Even de opmerking van vandaag teruglezen?

https://gathering.tweaker...r_keywords%5D=Flipperkast

Maar ik weet niet of je dat specifieke probleem hebt. 10 keer per dag valt mee volgens mij.
Verder ontbreekt alle info over jouw situatie dus lastig aangeven.

[ Voor 11% gewijzigd door CPM op 04-11-2025 17:39 ]

Hier tekenen aub ......

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:21
sbijlsma schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:08:
Hebben jullie de soundslider op dezelfde stand staan ?
Als je die lager zet gaat de Quatt langere runs maken en daardoor stijgt de COP.
Nog even gecontroleerd, deze staat op normaal. Maar suggereer je hiermee dat ik hem bewust eens lager moet zetten?
TeslaNerd schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:17:
[...]

Hebben jullie naast vvw ook radiatoren? Zijn de vvw-verdelers identiek? Zijn de vvw-verdelers en de radiatoren identiek ingesteld/afgesteld?
We hebben vergelijkbare merken. Ja, beide vvw beneden en boven radiatoren. Beide wel 24/7 open staan en dus op zelfde temperatuur instelling welke ook 24/7 vast staat.
raven22 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:25:
[...]

Wat heeft quatt voor warmteverlies ingesteld voor jullie huizen? Waarschijnlijk staat die van jou te hoog, zeker na je isolatie aanpassingen.
Ja, daar doen ze vaag over. Ik krijg continu terug dat het goed staat en dat mijn cop goed is en me systeem goed is. En ook terug gestuurd dat ik dat natuurlijk ook helemaal niet beweer. Het gaat mij om die 10% die ik mogelijk de hele winter niet behaal.
harv schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:25:
[...]

@DennisDCT

Weet wel, een afwijking in de uitvoer temperatuursensor van 0,3 graad geeft meteen een enorme cop afwijking. (0,3 tov 2,5 graad verhoging is 10 %.) Zelf een defecte meetbuis gehad >> resulteerde in zogenaamde extra opbrengst van 4000 (VIERDUIZEND) kwh!
Bij werkelijk dezelfde instellingen kun je beter refereren aan power IN, dat klopt wel!!
Een meetbuis/ temp sensor in je quatt bedoel je?

Misschien dat als het kouder is, dat de verschillen naar elkaar toelopen en mijn runs wel langer zijn. Misschien ben ik te ongeduldig… 🥶

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

onlinaius schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:12:
[...]

Ik vind het vrij kenmerkend voor Quatt. Naar mijn idee zitten ze daar nog heel erg in de startup mentaliteit, terwilj ze daar eigenlijk al veel te groot voor zijn.

Als je een probleem hebt met een product van een startup bel je ze, en dan krijg je de oprichter of een van de ontwikkelaars aan de lijn. Wordt je groter dan werkt dat uiteraard niet meer op die manier, en heb je protocollen nodig om te voorkomen dat klantenservicemedewerker 34 of vertegenwoordiger 23 denkt 'te moeilijk, niet mijn probleem'.

Ik heb het al vaker aan @Quatt Support gevraagd: hoe kan het dat dit op deze manier mis ging, en wat gaan jullie doen zodat dit in de toekomst niet meer voor kan komen?
Daar kwam eigenlijk altijd slechts een ontwijkend 'het gaat om slechts een paar klanten' antwoord op. Wat ik ze ook moet nageven: Quatt is een mooi product zo lang het werkt, maar bij problemen kun je als bedrijf nog beter een netbeheerder of de overheid tegenover je hebben qua meedenken en oplossingsgericht werken.

Nogmaals dus de vraag aan @Quatt Support: hoe kan een probleem als bij OmeJoyo ontstaan, en waarom moet je altijd Quatt over de balie sleuren om wat gedaan te krijgen, en algemener:
Hoe kunnen dit soort problemen ontstaan, en wat gaan jullie aan de interne processen doen om deze in de toekomst te voorkomen?

Er kan wat mis gaan met klantenservice. Bijvoorbeeld dat een medewerker vergeet terug te bellen, dat kan best in 1 op de 20 gevallen gebeuren. Maar dat je zelf meerdere keren achter zoiets aan moet laat zien dat er een structureel probleem in de organisatie zit waardoor complexe(re) problemen niet, of nauwelijks opgelost kunnen worden.
Je hebt zeker een punt wat betreft de groei die nog steeds gebeurt, maar voor mij voelt het ook heel erg als een visie die ze hebben, die gewoon niet past bij iedere situatie. Ze hebben natuurlijk een hele mooie visies gepresenteerd afgelopen jaar, maar die visie is bedacht met wat voor hun een "standaard leven" is in gedachte. Dat is leuk, maar als je dan gescheiden en hertrouwd bent, de kinderen daarmee om de week hebt en beide in wisseldiensten werkt, dan voldoe ik nergens aan de standaard. Dan kun je zeggen, waarom kies je dan voor Quatt? Nou, omdat die keuze al was gemaakt voor de presentatie van deze visie. Bovendien wordt er nergens in het proces van aanschaf hier naar gevraagd of voor gewaarschuwd. Ik bedoel, Quatt geeft aan het slimmer te doen, maar dan verdwijnt voor mij niet het idee dat je daarmee basisfuncties van andere All Electric opties niet zou hebben. Bovendien zijn vele van deze opties wel degelijk toegezegd, sommige staan inmiddels op de roadmap, maar voor over een jaar.

Maar dan krijg je na een half jaar eindelijk een 3 keer uitgestelde functie om opladen in de nacht tegen te gaan, zit die vast aan de tijden van de silent mode en bovendien kunnen ze niet eens dan de omschrijving even in normaal Nederlands in de app zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crHt-k2ZRpyVdlncbaszWThLXCA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IfALkz28iCjHIa1kOXKhWhyK.png?f=fotoalbum_large

Ik vind het een prestatie van formaat dat iets wat met mijn (welliswaar beperkte) software kennis iets lijkt wat je in een dag zou kunnen implementeren, een half jaar kost en dat je dan ook wel echt het minimale krijgt.

Naast mijn zorg over het geluid van de Chill wanneer die er is, vraag ik me ook af hoe lang het zal duren voor de volgende functies echt komen en of ze dan ook echt doen wat je zou verwachten ervan.

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
[quote]DennisDCT schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:20:
[...]

Nog even gecontroleerd, deze staat op normaal. Maar suggereer je hiermee dat ik hem bewust eens lager moet zetten?

Inderdaad.
Pagina: 1 ... 299 300 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.