• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10:44
Matched: Flipperkast
Af en toe zie ik een overshoot van 0,3 graden, maar vaak stopt hij ook wel bij 0,05 graden boven de ingestelde ruimtetemperatuur (Tado V3+). Om vervolgens weer 10 minuten later aan te springen terwijl de temperatuur volgens de CIC json file nog steeds 20.55 graden is.. Afgelopen half uur heeft hij bijvoorbeeld al 2/3 start stops gehad.
Precies dat gedrag zie ik bij mijn tado v3+ ook.
'S morgens heel zenuwachtig schakelgedrag terwijl richting de avond de runs langer worden door grotere overshoots.
Als ik geen nachtverlaging toepas lijkt het 's nachts helemaal een flipperkast.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Ehbrands schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:27:
[...]

Precies dat gedrag zie ik bij mijn tado v3+ ook.
'S morgens heel zenuwachtig schakelgedrag terwijl richting de avond de runs langer worden door grotere overshoots.
Als ik geen nachtverlaging toepas lijkt het 's nachts helemaal een flipperkast.
Andere hysterese? Zie dit topic.

Hier tekenen aub ......

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:36
wesleytjuh schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:21:
Regeling werkt vandaag in ieder geval wel slecht. Sinds de temperatuur opeens naar 10 graden geschoten is lijkt de combinatie Tado <> Quatt duo zich niet meer te herinneren dat met één warmtepomp op 400 W draaien een optie is.
Pendelt nu al de hele middag tussen 0 en 1200 W (2 x 600 W).
Hopelijk enkel doordat de CiC/Tado van slag is door de plotselinge hoge buitentemperatuur?
Bij mij heeft de tado nooit lekker gewerkt samen met de Quatt. Je kunt kleinere stapjes maken met opwarmen waardoor dat rustiger gaat, dat werkt mooi. Maar bij het starten was het 1 grote aan uit flipperkast.

Nu weer de t6 opgehangen en geen net verlaging meer, gewoon constant 20 graden. Het loopt veel rustiger.

PVoutput

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10:44
s020506 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:16:
[...]

Bij mij heeft de tado nooit lekker gewerkt samen met de Quatt. Je kunt kleinere stapjes maken met opwarmen waardoor dat rustiger gaat, dat werkt mooi. Maar bij het starten was het 1 grote aan uit flipperkast.

Nu weer de t6 opgehangen en geen net verlaging meer, gewoon constant 20 graden. Het loopt veel rustiger.
Dat flippergedrag heb ik hier ook al eens gemeld.
Ik heb mijn tado onlangs geruild voor een ander exemplaar, omdat ik de oude om een of andere reden niet met een extensiekit gekoppeld kreeg.
Wat blijkt, het flippergedrag is nu verdwenen !?

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-04 12:34
Ik was eigenlijk altijd erg tevreden over de Tado combinatie. Nu de afgelopen 2 weken in verband met vakantie en het koudere weer een continue schema ingesteld, ook dat ging goed zolang de Duo maar hard moest werken. Maar nu de temperaturen weer hoger zijn is het inderdaad een grote flipperkast.
Morgen begint de werkweek weer, wellicht toch maar weer terug naar een kleine nachtverlaging met oplopende temperatuur.
In plaats van steeds schakelen, met gemiddeld 600 Wh per uur, had het ook prima met één Quatt, ver terug gemoduleerd afgekund.

[ Voor 5% gewijzigd door wesleytjuh op 05-01-2025 23:15 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-04 12:34
jj85 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:59:
[...]

Nope, lijkt niet echt slim idd. Hier momenteel precies hetzelfde. HP1 staat al 24h uit z'n neus te eten, HP2 zit ergens tussen 400 en 1000W input.

Doet me denken aan mijn omgekeerde situatie.
HP1 continu 400W en HP2 springt continu aan/uit op 400W. Waarom dan niet HP1 continu aan op bijv 600W...

Maar volgens Quatt/CiC is dit blijkbaar gunstiger... Begrijpen doe ik het niet echt ;)
Die situatie herken ik ook erg goed inderdaad.. De flipperkast. Lijkt dat de CiC dat nu juist probeert te voorkomen hier?

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:00
wesleytjuh schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:06:
[...]

Die situatie herken ik ook erg goed inderdaad.. De flipperkast. Lijkt dat de CiC dat nu juist probeert te voorkomen hier?
Volgens mij luistert Quatt ons af :o
HP1 mag meedoen na 20+ uur neuspeuteren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TmMlCsD29hLL2aUDoXrOdxkD7E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Aw9fRgTeOE1Qzmy7N2tK9hG4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 29-01-2025 15:09 ]

• CPM
  • Niet online

CPM

Mijn huidige stookgrens is 7kW en 15 graden. Wat zou ik hier nog op kunnen aanpassen zodat mijn flipperkast stopt? Ik wil niet dat bij koud weer de boel niet warm gaat worden. Ik ga vanaf 10:00 in de ochtend elk uur 0,1 graad omhoog maar als ik dat niet zou doen dan had ik dit mogelijk de hele dag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NExLFH_Mxsfov7cmXOmACEzmDYk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NJT2ktQWGJj0fyoAyPutZ4UN.png?f=fotoalbum_large

Hier tekenen aub ......

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:07
CPM schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:59:
Mijn huidige stookgrens is 7kW en 15 graden. Wat zou ik hier nog op kunnen aanpassen zodat mijn flipperkast stopt? Ik wil niet dat bij koud weer de boel niet warm gaat worden. Ik ga vanaf 10:00 in de ochtend elk uur 0,1 graad omhoog maar als ik dat niet zou doen dan had ik dit mogelijk de hele dag?

[Afbeelding]
Slaat toch nergens op deze regeling? 8)7

Het elke 30 min overnemen niet, maar ook niet dat ie na 29 min denkt: warm genoeg! en 1 minuut later: nee toch niet!

Vraag me toch af wat er nou voor zorgt dat het werkt zoals het werkt.
Geeft je thermostaat wel constant vraag?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-04 15:03

[Afbeelding]
Te laag ingesteld is meestal geen probleem, het kan alleen wat langer duren voor het warm wordt. Maar aangezien je al een redelijk constante vraagtemp gebruikt, of deze heel langzaam laat oplopen zal dit gene probleem zijn.
Ik ben van 9,5 naar 6 gegaan en dat zorgde ervoor dat de quatts veel rustiger en langduriger draaien.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:15

[Afbeelding]
Dat is wel een interessant plaatje. Je zit met het huidige weer wel op het absoluut laagste vermogen per warmtepomp, dus het kan best zijn dat het daardoor vaker afslaat en dus bij de volgende start wisselt om de slijtage van beide apparaten gelijkmatiger te laten zijn,

Ik laat de Tado de temperatuur per half uur 0,1 graad omhoog gaan in de ochtend. Hierdoor kan hij ook later starten om het om 07:00 netjes op temperatuur (20 graden) te hebben. De nachtverlaging naar 19,5 graden en even langzame avondverhoging naar 21 graden die ik toepas zorgen er voor dat de Quatt gewoon zo lang mogelijk uit blijft zodra we gaan slapen.

Lange runs zijn natuurlijk beter, maar met het huidige weer en een huis dat goede isolatie heeft is dat niet realistisch. Wellicht kan Quatt zelf nog optimaliseren voor de duo opstelling, maar als de thermostaat aangeeft dat het gewoonweg te warm is, dan is er weinig keuze. Ik zou ook niet te veel stressen over 2 a 3 starts per uur. Dat kan prima met een moderne warmtepomp. De compressor van mijn oudste koelkast uit 2009 slaat al 16 jaar zo'n 10x per dag aan en werkt nog prima. dat zijn zo'n 60.000 starts zonder enige merkbare of meetbare verslechtering van de werking.

• CPM
  • Niet online

CPM

@Quatt Support "normale slijtage" van de Quatt plaatsen jullie buiten de garantie. De term is nogal vaag en discutabel.
Graag hoor ik van jullie of onderstaand gedrag negatief is voor de levensduur. Zo ja, willen jullie dit dan oplossen? Zo nee, mooi dan mag ik er dus van uit gaan dat dit de komende 10 jaar geen problemen gaat opleveren?
Flipperkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46Fz_Auz1R7ArC2uOSx7wBCge18=/x800/filters:strip_exif()/f/image/z0ElhJ1WSXNB379c2WVwwnkj.png?f=fotoalbum_large

Jullie kunnen ook gewoon een vertraging inbouwen en deze beschikbaar stellen via de app toch? Gewoon een timer met optie inbouwen van 5, 10, 15 minuten?

[ Voor 6% gewijzigd door CPM op 20-10-2025 19:39 ]

Hier tekenen aub ......

• jj85
CPM schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:47:
@Quatt Support "normale slijtage" van de Quatt plaatsen jullie buiten de garantie. De term is nogal vaag en discutabel.
Graag hoor ik van jullie of onderstaand gedrag negatief is voor de levensduur. Zo ja, willen jullie dit dan oplossen? Zo nee, mooi dan mag ik er dus van uit gaan dat dit de komende 10 jaar geen problemen gaat opleveren?
Flipperkast:
[Afbeelding]

Jullie kunnen ook gewoon een vertraging inbouwen en deze beschikbaar stellen via de app toch? Gewoon een timer met optie inbouwen van 5, 10, 15 minuten?
Voor de volledigheid, wat doet otFtChEnabled op deze momenten? Is jouw thermostaat de oorzaak van dit aan/uit gedrag of zit het hem in de Quatt CiC?

Neemt niet weg dat die timer me nog steeds een goed idee lijkt, bij afvallen van de otFtChEnabled nog een x aantal minuten blijven verwarmen (desnoods op laag vermogen) om dit geflipper te voorkomen.

(en nog beter is die hele afhankelijkheid van otFtChEnabled eruit...)

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:40
Mickel moen schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:22:
[...]

Het begint natuurlijk met voldoende radiatoren geheel open. Neem dat niet te krap. Zo werk ik met twee masterruimtes waarin de radiatoren geheel open staan. Ook bij ons staat de radiator in de gang geheel open. Dan nog een ruimte die een deel van de dag meeloopt met het schema.

Wat waterzijdig inregelen en naregelen betreft, daar kom ik later nog wat uitgebreider op terug.
Zoals toegezegd nog een en ander over waterzijdig-inregelen.

Ik maakte zo’n 25 jaar geleden kennis met waterzijdig-inregelen. Ik werkte op een school, gebouwd begin jaren negentig. Geheel met radiatoren verwarmd. Er waren nogal wat klachten over de verwarming. De lokalen vlak bij het ketelhuis hadden het snel te warm, die op het voeteneind konden het met moeite warm krijgen. Kortom de thermostaat stond hoog en er werd wat afgedraaid aan de knoppen. Ook werd de temperatuur geregeld met de ramen meer of minder open. Een flipperkast. Ik had er bij het bestuur al eens een klacht over ingediend, maar actie bleef uit. Tot ik een telefoontje kreeg. Een groot installatiebedrijf zocht een proefschool voor …… waterzijdig-inregelen. Iets wat aan het begin van de vorige eeuw regel was bij cv-installaties, was de sector inmiddels verleerd. Goed WZI kost nogal wat uren en dus geld. Stoken op hoge watertemperatuur en naregelen met thermostatische knoppen was gangbaar geworden. Een paar monteurs van dat bedrijf gingen op nascholing en men zocht dus een object om in te regelen. Meteen ja gezegd natuurlijk. Al met al heeft het enkele weken geduurd. Overal werden thermometers opgehangen en om de paar dagen kwam de monteur langs om te meten en bij te stellen. Het resultaat mocht er zijn. Er was weer balans in het gebouw, de thermostaat kon omlaag en ik had geen klachten meer. Na en jaar bleek dat het gasverbruik met zo’n 40% gedaald was. De monteur heeft met een aantal collega’s bij ons op school zijn diploma gekregen. Een feestje waard. Naderhand ben ik nog bij een paar besturen langs geweest om vanuit de gebruiker het verhaal te vertellen.

Met de komst van de WP is er ook weer meer aandacht voor WZI gekomen. In het voortraject tot de aanschaf van de Quatt heb ik van een andere leverancier een offerte gekregen waar het WZI standaard á €500 in was opgenomen.

Nu is mijn huis geen school, geen grote bungalow en ook geen woonboerderij. Leidinglengtes zijn dus relatief kort en de installatie klein. Of WZI noodzakelijk is, is maar de vraag. Je kunt dus ook zo €500 of meer betalen voor iets wat helemaal niet nodig is.

Maar ik heb mij verdiept in het technische, zo’n infrarood thermometer gekocht en een paar dagen druk geweest met meten van inkomende en retourtemperaturen.
https://mickelmoen.nl/waterzijdig-inregelen/

Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het in ons huis niet hoefde.

Brengt mij op wat anders. De veel gebruikte methode van meten van de watertemperaturen op de radiator houdt geen rekening met de ruimte zelf. Veel of weinig warmteverlies, plaats van de radiator, mate van naisolatie, dat soort dingen. In het schoolproject werd hier wel rekening mee gehouden.

Voor een eerste indruk zou je het dus ook als volgt kunnen aanpakken.
Koop een paar goedkope kamer-thermometers.
Meet hiermee in iedere ruimte op de meest optimale plek, zoals die ook voor thermostaten geldt: op 150 cm hoogte, ver van radiatoren, ramen en deuren en op een binnenwand.
Zet de thermostaat in de masterruimte op een constante temperatuur bv 21°C en draai in alle overige ruimtes alle radiatoren geheel open.
Doe dit liefst op bewolkte dagen en met een redelijk stabiele buitentemperatuur.

Zijn er grote temperatuurverschillen, is er reden om in te regelen. Te beginnen met de warmste ruimte. Zo niet, dan volstaat naregelen.

Dezelfde methode heb ik gebruikt om de Tado-knoppen te calibreren = temperatuurvompensatie op de ruimte.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid 1.5/Silent//6kW/-10°C/16°C/SCOP 4,2, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, HomeWizard

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:40
TD-91 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:54:
[...]

Dank voor je uitgebreide toelichting! Even geprobeerd te vertalen naar mijn situatie om zeker te zijn dat ik het goed begrijp

A masterruimtes zouden in mijn geval bijv woonkamer en zolder kunnen zijn. Tado knoppen vervangen voor mechanische thermostaatknoppen.
- Woonkamer is 24/7 zelfde temp op de bedrade tado met knop standaard volledig open.
- Zolder draadloze temp is standaard bijv ingesteld op 18 graden met knop volledig open (loopt dan vooral mee met woonkamer) en kan ik hoger zetten voor extra warmtevraag bij thuiswerken. Proberen de extra warmtevraag hier met een schema in stappen van 0,1 door te geven.

B/C grenzende/overige ruimtes (3 ruimtes + 1x hal. Tado knoppen laten zitten, niet communiceren met CiC. Instellen op max gewenste temp zodat ze dichtdraaien indien bereikt. In principe dus mee laten lopen met woonkamer. ‘S nachts zal dat lager zijn dan overdag.
Als je met twee masterruimtes wilt werken geef je ze exact hetzelfde schema dus zelfde tijden en temperaturen. Anders wordt het een flipperkast.

Die zolder zou ik dan dus geen masterruimte van maken. Gewoon met knop(pen), geen actieve warmtevraag en week/dagschema.

Eén van de redenen, dat ik met een oplopend schema in de masterruimtes werk is dus, dat er dan altijd voldoende warmtevraag is voor de rest van het huis.

Gebruik je deze ruimte onregelmatig dan flink wat tijd vooraf de gewenste temperatuur hier instellen. Kwestie van uitproberen. Verschil hier niet te groot maken. 18°C is prima. Bij mij is een uur vooraf op de gewenste temperatuur zetten voldoende. Eventueel tussen 4 en 8 = meestal koudste uren in buitentemperatuur, op 19°C zetten.

Als je mechanische knoppen inzet:

In de masterruimte alleen voor de sier, geheel open. Als je van een thermostatisch ventiel de knop verwijdert staat deze ook geheel open.
Verder in de ruimtes die voornamelijk een constante temperatuur behoeven.

Voor meer:

https://mickelmoen.nl/category/energietransitie/

[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 27-10-2025 20:16 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid 1.5/Silent//6kW/-10°C/16°C/SCOP 4,2, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, HomeWizard

• jj85
Leuk trouwens die anti freeze water circulation. Temp schommelt rond de 6grC. De waterpomp wordt aan- en uitgestuurd op setpoint 6grC. Niks geen hysterese... 8)7 net een flipperkast

22x aan en uit in 4 minuten
Soortgelijk voor HP2

@Quatt Support Valt falen van de waterpomp nu wel of niet onder de Quatt Care garantie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TumD8yUJStOizixOODc2sP9gMos=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EkdgkgQroODaBko2c3baT09f.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tn8HbycChuw85j6mppSktg1iSKM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R6eAFchLM6EQLZ2OTGLUU3dM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-sr-cc-_NeU_CujAJ-4fHCCxR5Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jxzUuFQm5VPQ5toEtZPjIokC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door jj85 op 31-10-2025 10:17 ]

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:02
jj85 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 23:09:
Leuk trouwens die anti freeze water circulation. Temp schommelt rond de 6grC. De waterpomp wordt aan- en uitgestuurd op setpoint 6grC. Niks geen hysterese... 8)7 net een flipperkast

22x aan en uit in 4 minuten
Soortgelijk voor HP2

@Quatt Support Valt falen van de waterpomp nu wel of niet onder de Quatt Care garantie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor de zonder-modbus-sniffer Quatt eigenaren: zie jij dit geflipper dan ook in de power input van de beide Quatts?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• jj85
CPM schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:46:
Nog meer mensen met een Duo die een flipper Quatt hebben?

[Afbeelding]
Flipperkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WB-l9UEusGE47GTWcp70RmV42LE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6NtJysro9cNfaRegOUKn2zhb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6k-eOcimS9K7BvnMW0r_NhrDOj4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B4yixlGpFCVFnReBXun8HQzM.png?f=fotoalbum_large

Zie het veelal bij een buitentemperatuur van ongeveer 11 grC.

Volgens @Quatt Support een bug in de huidige software:
Ik heb reactie vanuit het Controlteam dat er inderdaad een bugje in de software van de controller is geslopen. We gaan dit fixen in CiC 3.14. Exacte uitrol datum is nog niet bekend, op dit moment wordt 3.13 uitgerold.

Wil je voor mij monitoren of het gedrag inderdaad wijzigt vanaf die CiC versie?

• TeslaNerd
jj85 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:56:
[...]

Flipperkast
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]
Haha, nadat dit al lang geleden hier op het forum werd gemeld, @Quatt Support had toegezegd ook met het forum te zullen sparren en Quatt hoog opgeeft over een eigen Quatt lab met 10 productontwikkelaars, is er alsnog een individuele ticket voor nodig om dit “bugje” gefixt te krijgen in een release waarvan niet bekend kan worden gemaakt wanneer die zal worden uitgerold, en of de ticketmelder dan ook zelf de fix kan testen voor de Quatt ontwikkelaars.
Dat is toch niet meer serieus te noemen 🤣

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:12
CPM schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:46:
Nog meer mensen met een Duo die een flipper Quatt hebben?
Hier ook een duo flipperkast. Ticket staat al paar weken open met wat wijzigingen in stooklijn en starttemperatuur. Zonder resultaat. Hopelijk met nieuwe firmware beter. Zal ticket bijwerken met vraag over nieuwe firmware.
Heel ander gedrag dan vorige herfst.

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09:54
jj85 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:56:
[...]

Flipperkast
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]
@CPM
@jj85
@TeslaNerd

Een drama.
Problemen doen zich voor rondom de 13 graden. Volgens Open Therm geeft de thermostaat de leiding en past dus de CIC het gedrag van de warmtepompen aan. Dat laatste snappen ze dus niet bij Quatt. Heb je klachten ligt het aan Tado; bel zelf maar, hebben anderen ook succes mee gehad.
Maar Quatt heeft mij een DUO, een v3+ en een CIC geleverd, zonder mij te vertellen wat dit alles doet!!

Maar een warmtepomp die soms iedere 3 minuten start en stopt, of 40 keer in een dag, dat kan toch niet goed zijn... Maar ik zou hebben getweakt, ik heb echter zelfs geen sniffer, alleen homewizzard, de app en JSON. Dat laatste op een scherm, maar daar kan ik toch niet de hele dag naar kijken,... laat staan wat ik dan meer kan dan bellen naar amsterdam.

Nee, ik heb het gehad met Quatt, ik ga nieuwe zaken bij een ander kopen, en raad dit verder niemand aan.
Zelf probeer ik nu weer meer met constante temperaturen te werken, te berekenen hoeveel uren de DUO moet werken op laagst vermogen, en zo uit te rekenen hoeveel uren ik de v3+ minstens een halve graad lager ingesteld moet staan. Maar daar headden we nou toch die slimme ai achtige quatt voor.......

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 40gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• jordy5
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-04 11:14
oeps schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:13:
[...]

Hier ook een duo flipperkast. Ticket staat al paar weken open met wat wijzigingen in stooklijn en starttemperatuur. Zonder resultaat. Hopelijk met nieuwe firmware beter. Zal ticket bijwerken met vraag over nieuwe firmware.
Heel ander gedrag dan vorige herfst.
Bij mij is 1 vd HP constant in mode 2 en de andere in de 2 uur dat hij stookt, elke 3-5 min aan het schakelen.

[ Voor 4% gewijzigd door jordy5 op 02-11-2025 10:18 ]

• jj85
Torrentus schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:37:
Niet eentje die Quatt officieël ondersteunt, een Theben KNX OT-Box S. Daarmee haal ik via KNX de warmtevraag van alle ruimtes op en die bevat het algoritme om daar (binnen door mij opgegeven parameters) de warmtevraag mee naar een ketel te sturen over OpenTherm.
Ah, op dit vlak zal dus de support van Quatt wel afkappen. Hoe is destijds Quatt geïnstalleerd, had je toen (tijdelijk) een andere thermostaat?
Wat me wel opviel vandaag trouwens is dat de app vorig jaar nog die warmtevraag in C liet zien rechtsonder, maar nu in plaats daarvan 'verwarmen aan/uit' toont.
Dat is wel raar. Krijgt de CiC dan wel kamertemp + setpoint door? Hoe ziet het plotje van deze twee eruit?

Welke CiC versie heb je? In versie < 3.10 zat een extreme flipperkast (soms flipperen elke 10 seconden :X ).

[ Voor 7% gewijzigd door jj85 op 03-11-2025 08:26 ]

• jj85
TeslaNerd schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:41:
Mijn Quatt CiC heeft rond 13u vanmiddag een update gekregen naar v3.13.1
Met als nieuwe feature de Standby-Heating flipperkast? (@Metsubsidie )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cMQG_AQYnIWf5TCcYy1B-xVRZY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GPGaYwLqFNP3snczoATDxEkl.png?f=fotoalbum_large

• CPM
  • Niet online

CPM

TeslaNerd schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:41:
Mijn Quatt CiC heeft rond 13u vanmiddag een update gekregen naar v3.13.1
Op naar de v3.14.x want dan is hun flipperkast bugje opgelost. Hier staat nog steeds één unit te klapperen, wat mij mateloos irriteert.
"Normale slijtage valt buiten de garantie". Laten we dit vooral abnormaal noemen veroorzaakt door hen zelf.

Hier tekenen aub ......

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:06

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

jj85 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:14:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb nu nog 3.12.

Ben wel tevreden over de werking van de Quatt, mooie lange runs ; 8+ uur lopen pruttelen op 360 watt.

Hoop niet dat het slechter wordt :?

13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen)

• CPM
  • Niet online

CPM

diederikkes schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:34:
Mijn Quatt ging de hele maand Oktober tot nu wel 10x per dag aan en uit. Is dat normaal gedrag voor deze maanden of staat er iets niet goed afgesteld? [Afbeelding]
Even de opmerking van vandaag teruglezen?

https://gathering.tweaker...r_keywords%5D=Flipperkast

Maar ik weet niet of je dat specifieke probleem hebt. 10 keer per dag valt mee volgens mij.
Verder ontbreekt alle info over jouw situatie dus lastig aangeven.

[ Voor 11% gewijzigd door CPM op 04-11-2025 17:39 ]

Hier tekenen aub ......

• jj85
jj85 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:14:
[...]

[Afbeelding]
Het was eigenlijk niet heel serieus bedoeld, maar lijkt wel serieus te worden :+

De gele vlakken onder supervisory control mode zijn 'standby heating' . Sinds @Metsubsidie daar vanochtend wat over gezegd heeft en de nieuwe CiC versie uitgerold is, is dit wel ander gedrag dan voorheen.
Zo gaat hij rond 19.10 van 'standby heating' naar standby voor 10 seconden en weer terug naar 'standby heating' . Iets later zit er welgeteld een hele minuut tussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkM4HoEtTHWfmEbc0A__24EdnhY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hbmDg0JuJCOzWX8xG8foNjVt.png?f=fotoalbum_large

Wordt dit de 3e fliipperkast (naast duo geflipper en antivries geflipper)?

• TeslaNerd
CPM schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:58:
[...]

Op naar de v3.14.x want dan is hun flipperkast bugje opgelost. Hier staat nog steeds één unit te klapperen, wat mij mateloos irriteert.
"Normale slijtage valt buiten de garantie". Laten we dit vooral abnormaal noemen veroorzaakt door hen zelf.
Tja, en ik ben inmiddels ook erg benieuwd naar de opzet en uitvoering van het recent onthulde “Quatt lab”. Daar zal toch wel een testopstelling staan met Quatt warmtepompen die dit gedrag ook laten zien in een testcyclus?

[ Voor 5% gewijzigd door TeslaNerd op 05-11-2025 10:19 ]

• jj85
vanquishsdiv schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:47:
[...]

Ik hoop dat het komt omdat het in het huis naast mij nu zowat vriest. Er zit een enkelsteens muur tussen. Hier ook de Home Assistant-data. Zoals je ziet heb ik een hogere aanvoertemperatuur nodig, mijn doeltemperatuur

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zie enerzijds veel CV ondersteuning voor de defrosts, dat is niet zo gek.

Maar dit is toch wel weer bizar. Probeert Quatt je CV-ketel om zeep te helpen door zo vaak in/uit te schakelen? :?
(al past het wel in het huidige straatje van Quatt om alles om te bouwen tot flipperkasten)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tsHergLWXjttIxWUsPFKwaA6mg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1yH0XRWPOzPWGZOLgaL5mMyD.png?f=fotoalbum_large

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09:54
jj85 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:59:
[...]

Zie enerzijds veel CV ondersteuning voor de defrosts, dat is niet zo gek.

Maar dit is toch wel weer bizar. Probeert Quatt je CV-ketel om zeep te helpen door zo vaak in/uit te schakelen? :?
(al past het wel in het huidige straatje van Quatt om alles om te bouwen tot flipperkasten)
[Afbeelding]
Ben toch bang dat een en ander sterk het gevolg is van het ontbreken van een buffervat, een principe van alleen Quatt. Daardoor is dan ook altijd een cv-ketel noodzakelijk.

Een kleine woninginstallatie (of in gebruik zijn), met slechts enkele radiatoren en kort leidingsysteem heeft slechts weinig waterinhoud.
Moet er gedefrost worden, moet al die warmte uit je leidingen en radiatoren komen.
Gevolg: je enkele quatt krijgt te weinig warmte om te kunnen defrosten, maat sluit na 4 minuten het defrost program af, en bevriest verder.
Bij 2 quatts, of een buffervat zou je dat probleem niet hebben.

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 40gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• CPM
  • Niet online

CPM

clubeddie schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:13:
[...]

Neem laatste update informatie is 3.14.0 beta, denk dat ze wat bugfixes hebben gedaan?
Ik zit ook op 3.14.3.
In de 3.14.0 zou de flipperkast Quatt opgelost moeten zijn, maar het is te koud om dat te kunnen testen.
Moet zeggen dat de Quatt nu behoorlijk stabiel draait.

Ik kwam trouwens een artikel tegen die ging over de Europese Data Act (Verordening (EU) 2023/2854).
ChatGPT
De Data Act geeft gebruikers controle over de data die hun slimme apparaten genereren — en verplicht bedrijven om die data eerlijk, toegankelijk en deelbaar te maken.

Kortom, kunnen we binnenkort data rechstreeks bij Quatt ophalen ipv zelf loggen?

[ Voor 31% gewijzigd door CPM op 25-11-2025 22:39 ]

Hier tekenen aub ......

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:34
CPM schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:22:
[...]

Ik zit ook op 3.14.3.
In de 3.14.0 zou de flipperkast Quatt opgelost moeten zijn, maar het is te koud om dat te kunnen testen.
Moet zeggen dat de Quatt nu behoorlijk stabiel draait.

Ik kwam trouwens een artikel tegen die ging over de Europese Data Act (Verordening (EU) 2023/2854).
ChatGPT
De Data Act geeft gebruikers controle over de data die hun slimme apparaten genereren — en verplicht bedrijven om die data eerlijk, toegankelijk en deelbaar te maken.

Kortom, kunnen we binnenkort data rechstreeks bij Quatt ophalen ipv zelf loggen?
Die wet zegt weinig over het 'hoe'. Verplicht niet tot realtime en nu. Formulier in vullen en 3 maanden later een zipje met wat data is ook prima.

• jj85
clubeddie schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:46:
Bugfixes
Probleem met de antivriesbeveiligingsmodus van de HeatPump opgelost
Naast de duo flipperkast, had ik Quatt ook de antivriesflipperkast gemeld. Zou een vlotte fix zijn _/-\o_
Pagina: 1

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.