Dat relatief eenvoudig ligt toch wel wat gecompliceerder dan je in eerste instantie zou denken.s020506 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:17:
[...]
De mijne doet dat ook. Gelukkig hebben we er geen last van, maar je hoort het wel. Ik heb me voorgenomen om hier van de winter een opname van te maken. Ik kan me niet voorstellen dat dit niet (relatief eenvoudig) op te lossen is.
Het probleem is:
1. Dat er meerdere frequenties zijn waar de Quatt herrie op maakt. Ik dacht ook last te hebben van het 317Hz geluid, maar na goed luisteren / vergelijken, lijkt mijn geluid toch wel op een net wat andere frequentie te zitten.
2. Dit soort geluiden niet een eenduidige oorzaak lijken te hebben. Ze komen allemaal bij de compressor vandaan, maar daar houd de vergelijking wel ongeveer op. (en dan heb je nog de hogere fluittoon van de printplaten, maar dat lijkt een probleem wat Quatt aardig heeft opgelost door vervanging). Ik heb in het verleden wat gespart met @okijokii over deze geluiden. Wat daarbij erg opviel was dat bij okijokii het geluid beinvloedbaar was door kappen wel of niet verder aan te schroeven / druk op uit te oefenen. Bij mij is er geen enkele mogelijkheid om het geluid te beinvloeden van buitenaf de Quatt. Na het open maken van de Quatt kon ik het geluid wel beinvloeden, door druk uit te oefenen op een van de koelleidingen vanuit de compressor.
3. Het kan een resonantie zijn in de constructie waar de Quatt op staat, maar dit hoeft niet. Ik had OOK een resonantie, en deze is door Quatt opgelost (was niet nodig geweest, ik wilde van het rotgeluid uit de compressor af) met 4 veerpootjes. Die resonantie was een hele donkere brom, direct onder de Quatt in de garage. Het hogere vervelende geluid is geen resonantie in de constructie, want extra gewicht zou daar invloed op moeten hebben, en ik kan gewicht toevoegen tot ik een ons weeg, maar dat maakt geen verschil voor het geluid.
Volgens de Quatt monteur is mijn vervelende geluid 'heel normaal', hoort er bij.
Ik ben sinds dit voorjaar door mijn garantie heen, en ik laat het er maar bij zitten, want proberen je gelijk te halen bij Quatt is als trekken aan een dood paard. Beetje lafjes van me, maar ik heb de tijd, zin en energie er niet voor. Ik laat de Quatt nu het hele jaar door op Building87 staan (dan is het geluid zo zacht dat ik er geen last van heb), en resterende warmtebehoefte op de koudste momenten van het jaar zal automatisch worden opgepakt door de airco. Het is niet anders, maar mede vanwege deze reden raad ik eigenlijk nooit Quatt aan in mijn omgeving.
"Jij hebt toch al een warmtepomp, hoe bevalt die?"
"Mwah, ik heb er indertijd 1500 euro voor betaald, en dat is precies wat ie waard is, voor de huidige prijs zou ik wat anders kopen."
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8zxmG179yeJSBCB279O7Gt0y.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/w3ODgCBVHeUrM9oKZL7i5iSl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3Y7cS1a3Lr5NATWsvJbdNmrk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7yXZmmuEe9xEXt5ayDWulSCN.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/kNv0rMfKT2bDEABkCUQxV8ur.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/nu2ASr0OG1JcMoCyf1Jb4oMF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/COkbSN07CRR2B43NDIwxWqMQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6NtJysro9cNfaRegOUKn2zhb.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/B4yixlGpFCVFnReBXun8HQzM.png?f=fotoalbum_large)