• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:24
s020506 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:17:
[...]

De mijne doet dat ook. Gelukkig hebben we er geen last van, maar je hoort het wel. Ik heb me voorgenomen om hier van de winter een opname van te maken. Ik kan me niet voorstellen dat dit niet (relatief eenvoudig) op te lossen is.
Dat relatief eenvoudig ligt toch wel wat gecompliceerder dan je in eerste instantie zou denken.

Het probleem is:

1. Dat er meerdere frequenties zijn waar de Quatt herrie op maakt. Ik dacht ook last te hebben van het 317Hz geluid, maar na goed luisteren / vergelijken, lijkt mijn geluid toch wel op een net wat andere frequentie te zitten.

2. Dit soort geluiden niet een eenduidige oorzaak lijken te hebben. Ze komen allemaal bij de compressor vandaan, maar daar houd de vergelijking wel ongeveer op. (en dan heb je nog de hogere fluittoon van de printplaten, maar dat lijkt een probleem wat Quatt aardig heeft opgelost door vervanging). Ik heb in het verleden wat gespart met @okijokii over deze geluiden. Wat daarbij erg opviel was dat bij okijokii het geluid beinvloedbaar was door kappen wel of niet verder aan te schroeven / druk op uit te oefenen. Bij mij is er geen enkele mogelijkheid om het geluid te beinvloeden van buitenaf de Quatt. Na het open maken van de Quatt kon ik het geluid wel beinvloeden, door druk uit te oefenen op een van de koelleidingen vanuit de compressor.

3. Het kan een resonantie zijn in de constructie waar de Quatt op staat, maar dit hoeft niet. Ik had OOK een resonantie, en deze is door Quatt opgelost (was niet nodig geweest, ik wilde van het rotgeluid uit de compressor af) met 4 veerpootjes. Die resonantie was een hele donkere brom, direct onder de Quatt in de garage. Het hogere vervelende geluid is geen resonantie in de constructie, want extra gewicht zou daar invloed op moeten hebben, en ik kan gewicht toevoegen tot ik een ons weeg, maar dat maakt geen verschil voor het geluid.

Volgens de Quatt monteur is mijn vervelende geluid 'heel normaal', hoort er bij.

Ik ben sinds dit voorjaar door mijn garantie heen, en ik laat het er maar bij zitten, want proberen je gelijk te halen bij Quatt is als trekken aan een dood paard. Beetje lafjes van me, maar ik heb de tijd, zin en energie er niet voor. Ik laat de Quatt nu het hele jaar door op Building87 staan (dan is het geluid zo zacht dat ik er geen last van heb), en resterende warmtebehoefte op de koudste momenten van het jaar zal automatisch worden opgepakt door de airco. Het is niet anders, maar mede vanwege deze reden raad ik eigenlijk nooit Quatt aan in mijn omgeving.
"Jij hebt toch al een warmtepomp, hoe bevalt die?"
"Mwah, ik heb er indertijd 1500 euro voor betaald, en dat is precies wat ie waard is, voor de huidige prijs zou ik wat anders kopen."

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:45
okijokii schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:58:
[...]

Ja ik ben er ook erg benieuwd naar. Alle 3 de Quatts konden bij mij hetzelfde geluid produceren. Mijn idee is dan dat het ook bij een 4e of 100ste (dus alle) zal gebeuren. Alleen geeft de ene gebruiker aan dat die niets hoort en de Quatt super stil is en de ander er heel veel last van heeft.
Bij ons thuis ben ik de enige die er last van heeft, anderen horen het wel, maar doen er verder niets mee. Ik lig er wakker van. Ja, zeg het maar... Is denk ik een combinatie van locatie, resonantie, verwerken door de hersenen, en misschien nog wel meer variabelen.
Ja denk dat er heel veel factoreren zijn die meespelen. Een wp telkens op dezelfde plek neerzetten zal niet het probleem ineens oplossen. Helpt denk ik ook niet dat je actief weet dat de wp een bepaalt geluid kan maken.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:42
0xygen500 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:00:
[...]

Ja denk dat er heel veel factoreren zijn die meespelen. Een wp telkens op dezelfde plek neerzetten zal niet het probleem ineens oplossen. Helpt denk ik ook niet dat je actief weet dat de wp een bepaalt geluid kan maken.
Hij maakt dat geluid op de nieuwe locatie net zo goed hoor. Alleen hoort @okijokii hem daar wellicht niet.
Het dak maakt echt geen resonerende 317Hz (316) toon bij harmonische verdubbeling die zo uit het staatje van compressorsnelheden komt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:03
paQ schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:02:
[...]

Hij maakt dat geluid op de nieuwe locatie net zo goed hoor. Alleen hoort @okijokii hem daar wellicht niet.
Het dak maakt echt geen resonerende 317Hz (316) toon bij harmonische verdubbeling die zo uit het staatje van compressorsnelheden komt.
Dat is de reden dat ik hem graag zo ver mogelijk bij me vandaan wilde hebben en nergens aan gekoppeld om welk geluid dan ook niet te stimuleren bij mij terecht te komen :+

Blijft wel 'raar' dat niet iedereen het hoort dan...

[ Voor 4% gewijzigd door okijokii op 31-10-2025 10:07 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:49
0xygen500 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:44:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar dat geluid. Zelf slapen we aan de andere kant van het huis, dus horen hem niet in de nacht. Als ik buiten zit hoor ik soms wel wat gebrom, maar dat kan ook de airco zijn van de buren :+
Het is geen brom. Meer dit: okijokii in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
onlinaius schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:59:
[...]

Dat relatief eenvoudig ligt toch wel wat gecompliceerder dan je in eerste instantie zou denken.

Het probleem is:

1. Dat er meerdere frequenties zijn waar de Quatt herrie op maakt. Ik dacht ook last te hebben van het 317Hz geluid, maar na goed luisteren / vergelijken, lijkt mijn geluid toch wel op een net wat andere frequentie te zitten.

2. Dit soort geluiden niet een eenduidige oorzaak lijken te hebben. Ze komen allemaal bij de compressor vandaan, maar daar houd de vergelijking wel ongeveer op. (en dan heb je nog de hogere fluittoon van de printplaten, maar dat lijkt een probleem wat Quatt aardig heeft opgelost door vervanging). Ik heb in het verleden wat gespart met @okijokii over deze geluiden. Wat daarbij erg opviel was dat bij okijokii het geluid beinvloedbaar was door kappen wel of niet verder aan te schroeven / druk op uit te oefenen. Bij mij is er geen enkele mogelijkheid om het geluid te beinvloeden van buitenaf de Quatt. Na het open maken van de Quatt kon ik het geluid wel beinvloeden, door druk uit te oefenen op een van de koelleidingen vanuit de compressor.

3. Het kan een resonantie zijn in de constructie waar de Quatt op staat, maar dit hoeft niet. Ik had OOK een resonantie, en deze is door Quatt opgelost (was niet nodig geweest, ik wilde van het rotgeluid uit de compressor af) met 4 veerpootjes. Die resonantie was een hele donkere brom, direct onder de Quatt in de garage. Het hogere vervelende geluid is geen resonantie in de constructie, want extra gewicht zou daar invloed op moeten hebben, en ik kan gewicht toevoegen tot ik een ons weeg, maar dat maakt geen verschil voor het geluid.

Volgens de Quatt monteur is mijn vervelende geluid 'heel normaal', hoort er bij.

Ik ben sinds dit voorjaar door mijn garantie heen, en ik laat het er maar bij zitten, want proberen je gelijk te halen bij Quatt is als trekken aan een dood paard. Beetje lafjes van me, maar ik heb de tijd, zin en energie er niet voor. Ik laat de Quatt nu het hele jaar door op Building87 staan (dan is het geluid zo zacht dat ik er geen last van heb), en resterende warmtebehoefte op de koudste momenten van het jaar zal automatisch worden opgepakt door de airco. Het is niet anders, maar mede vanwege deze reden raad ik eigenlijk nooit Quatt aan in mijn omgeving.
"Jij hebt toch al een warmtepomp, hoe bevalt die?"
"Mwah, ik heb er indertijd 1500 euro voor betaald, en dat is precies wat ie waard is, voor de huidige prijs zou ik wat anders kopen."
Da's inderdaad een goede reden om Quatt niet aan te raden. In mijn geval heb ik het specifiek over het 317Hz. Ik hoor dat alleen als de compressor op 89 Hz draait. De rest van de tijd is het ding stil, ik hoor dan alleen de fan als ik buiten sta, binnen hoor ik niks. En ik weet ook nog niet of bevriezing en rol speelt of niet.

De resonatie is een combinatie van stijfheid en gewicht. Zie wikipedia. Door door kappen wel of niet verder aan te schroeven / druk op uit te oefenen veranderd je stijfheid. En dus de frequentie. Met wat grotere gaten kun je wel iets doen aan de masse zonder dat er veel stijfheid verloren gaat. Maar ja, om nu zelf gaten te gaan boren in het plaatwerk....

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

• paQ
okijokii schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:07:
[...]

Dat is de reden dat ik hem graag zo ver mogelijk bij me vandaan wilde hebben en nergens aan gekoppeld om welk geluid dan ook niet te stimuleren bij mij terecht te komen :+

Blijft wel 'raar' dat niet iedereen het hoort dan...
Kan ook zomaar zijn dat niet elke compressor er last van heeft.
De frequenties zijn gewoon meetbaar met een beetje analyzer.
316, 158 komen van 79Hz bijv.
En ik kan me herinneren dat er nog een frequentietrede bij andere tweakers meetbaar was op diens harmonische verdubbeling.
s020506 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:10:
[...]

Da's inderdaad een goede reden om Quatt niet aan te raden. In mijn geval heb ik het specifiek over het 317Hz. Ik hoor dat alleen als de compressor op 89 Hz draait. De rest van de tijd is het ding stil, ik hoor dan alleen de fan als ik buiten sta, binnen hoor ik niks. En ik weet ook nog niet of bevriezing en rol speelt of niet.
OK bij 89Hz kun je dan 178 en 356 Hz zien uitslaan.

[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 31-10-2025 10:12 ]

• onlinaius
Om wat meer context te geven, dit zijn mijn geluiden (of waren, afgelopen voorjaar, ik heb het dit jaar nog niet getest of ze er nog zijn).

https://1drv.ms/v/c/16fd9...J62MYSZoJqqlIA2A?e=Rdg4Ac

Schaamteloos van @paq gejat plaatje met een frequentieanalyse: (waarbij hij indertijd aangaf dat dit mooi op meervouden van 90 hz ligt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImX9VGK1K4IUkgbZj49WuTUkRwg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8zxmG179yeJSBCB279O7Gt0y.jpg?f=user_large

En dit is hoe ik mijn Quatt op dit moment behandeld heb. Dat maakt een wat hoger vermogen op de soundslider schaal net wat dragelijker. Waar je tape ziet zitten is overigens geen geluidsdemping, maar primair bedoeld als extra isolatie, omdat ik vind dat Quatt daar wat weinig isolatiemateriaal had geplaatst / openliggende metalen delen had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kX-zhtZiB5NvrV3uz_17zVq8Rs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w3ODgCBVHeUrM9oKZL7i5iSl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNoxYIoqPTj40pIdier8YjaGMe4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Y7cS1a3Lr5NATWsvJbdNmrk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door onlinaius op 31-10-2025 10:22 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• paQ
onlinaius schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:19:
Om wat meer context te geven, dit zijn mijn geluiden (of waren, afgelopen voorjaar, ik heb het dit jaar nog niet getest of ze er nog zijn).

Schaamteloos van @paq gejat plaatje met een frequentieanalyse: (waarbij hij indertijd aangaf dat dit mooi op meervouden van 90 hz ligt)

[Afbeelding]

En dit is hoe ik mijn Quatt op dit moment behandeld heb. Dat maakt een wat hoger vermogen op de soundslider schaal net wat dragelijker. Waar je tape ziet zitten is overigens geen geluidsdemping, maar primair bedoeld als extra isolatie, omdat ik vind dat Quatt daar wat weinig isolatiemateriaal had geplaatst / openliggende metalen delen had.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die had ik door GPT gegooid dat bestand. Dat zal dan van de 89Hz of 90 Hz (?) trede afkomen.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:46
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie aanpassingen. Zou de isolatie ook beter worden door dat deel van de kast vol te storten met eps parels/korrels?

[ Voor 13% gewijzigd door TeslaNerd op 31-10-2025 10:32 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• onlinaius
TeslaNerd schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:30:
[...]

Mooie aanpassingen. Zou de isolatie ook beter worden door dat deel van de kast vol te storten met eps parels/korrels?
Dat zal vast werken, maar ik heb liever geen bende, de komende keer dat de kap open moet. Of je moet het zoals bij spouwmuurisolatie verlijmen, maar dan moet je voorzichtig gaan snijden als je ooit ergens bij wilt.

"Beste isolatiebedrijf medewerker, wil je het vulpistool alsjeblieft ook even in mijn warmtepomp hangen?" ;)

[ Voor 11% gewijzigd door onlinaius op 31-10-2025 11:08 ]

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:10

SBL

Hetisookwat schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:04:
[...]
Verkeerde screenshot. Sorry. Ik doel meer op hetgeen hier gebeurt; hij duikt best een eind onder de doeltemperatuur voordat de quatt aanspringt. Idealiter is de temperatuur binnen stabiel en springt hij eerder aan om de kamer OP temperatuur te houden ipv bij te trekken.

[Afbeelding]
Ja, hier snap ik wat je bedoelt. Dit is inderdaad een trage reactie van T6+CiC/Quatt. De thermostaat ziet dit wel, en verhoogt het ControlSetpoint, maar daar doet CiC/Quatt niets mee (tenzij hij wordt gestuurd op watertemperatuur, met andere nadelen).
Quatt reageert op z'n vroegst 0,3 graden boven setpoint (maar nu niet, dan was hij om 17u al aangesprongen). Ik denk dat dit op tijd reageren vooral gebeurt als een snelle daling zichtbaar is, maar bij vloerverwarming is deze meestal langzamer en het herwarmen van de vloer ook nog eens. Dit is precies wat wordt bedoeld als wordt gezegd dat T6+Quatt bij vloerverwaming te traag reageert. Dit zou Quatt op kunnen lossen in hun algoritme, maar is tot nu toe niet gebeurd.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-10 19:01
TeslaNerd schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:30:
[...]

Dat zie ik toch snel foutgaan met aan het eind een confetti-explosie je tuin in ;)

Ik heb de wp zelf dus ook de vaste grond, en wel op in beton gezette tegels. Ik hoor de resonantie van de Heatcharger dus wel (zachtjes), maar de wps totaal niet. Ook niet met het raam open (dan hoor ik alleen de fans blazen). @onlinaius Ik zie geloof ik betonnen stoeptegels onder de wp?

[ Voor 31% gewijzigd door Brent op 31-10-2025 11:46 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• TeslaNerd
Brent schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:44:
[...]

Dat zie ik toch snel foutgaan met aan het eind een confetti-explosie je tuin in ;)
Hoe ontstaat die explosie? Knalt de compressor uit elkaar met te veel isolatie?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Brent
Ik bedoel: de parels lekken ongetwijfeld vroeg of laat ergens in de windstroom van de fan en je hebt een zwaar uitgevoerd confettikanon.

• TeslaNerd
Brent schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:53:
[...]

Ik bedoel: de parels lekken ongetwijfeld vroeg of laat ergens in de windstroom van de fan en je hebt een zwaar uitgevoerd confettikanon.
Haha, daar had ik nog niet aan gedacht. Niet van die saaie grijze eps parels gebruiken dan 🥳

Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €2,05 | 20 stks EPS Hard Foam Visserijvlotter Diameter 5mm-27mm Bobber Drijfvermogen Bal Vlotter Visvlotter Outdoor Drijvende Visgerei
https://a.aliexpress.com/_EI0uTxE

[ Voor 23% gewijzigd door TeslaNerd op 31-10-2025 12:01 ]

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:04
SBL schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:31:
[...]

Ja, hier snap ik wat je bedoelt. Dit is inderdaad een trage reactie van T6+CiC/Quatt. De thermostaat ziet dit wel, en verhoogt het ControlSetpoint, maar daar doet CiC/Quatt niets mee (tenzij hij wordt gestuurd op watertemperatuur, met andere nadelen).
Quatt reageert op z'n vroegst 0,3 graden boven setpoint (maar nu niet, dan was hij om 17u al aangesprongen). Ik denk dat dit op tijd reageren vooral gebeurt als een snelle daling zichtbaar is, maar bij vloerverwarming is deze meestal langzamer en het herwarmen van de vloer ook nog eens. Dit is precies wat wordt bedoeld als wordt gezegd dat T6+Quatt bij vloerverwaming te traag reageert. Dit zou Quatt op kunnen lossen in hun algoritme, maar is tot nu toe niet gebeurd.
Toevallig heb daar de Quatt servicedesk net over gemaild. “Als de CiC slim was, overruled hij het setpoint van de T6.”. Ik ben benieuwd of ze op deze opmerking nog reageren.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• Brent
TeslaNerd schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:57:
[...]

Haha, daar had ik nog niet aan gedacht. Niet van die saaie grijze eps parels gebruiken dan 🥳

Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €2,05 | 20 stks EPS Hard Foam Visserijvlotter Diameter 5mm-27mm Bobber Drijfvermogen Bal Vlotter Visvlotter Outdoor Drijvende Visgerei
https://a.aliexpress.com/_EI0uTxE
Ik wacht je foto's af ;)

• TeslaNerd
pietjm schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:12:
[...]

Toevallig heb daar de Quatt servicedesk net over gemaild. “Als de CiC slim was, overruled hij het setpoint van de T6.”. Ik ben benieuwd of ze op deze opmerking nog reageren.
Room setpoint? Of Control setpoint?

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
[..]
[..]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9ydUjjr4EATZq5BdDWC541h8VQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7yXZmmuEe9xEXt5ayDWulSCN.jpg?f=fotoalbum_large
Misschien komt het (deels) vanuit omcirkelde gebied met de koelleiding daar. Ik heb er weinig last van tot het weer vochtig en koud weer is. Op de leiding ontstaat ook rijp en waarschijnlijk ontdooit dat met de defrost cycle. Misschien trekt het vocht vervolgens in de isolatie, die bevriest weer en er instaat contact tussen de leiding en de behuizing. De achterkant trilt en de bovenkant gaat ook meedoen. Als ik gewicht op de bovenkant leg ontstaat het weer bij andere frequenties.
Ik had wat rubber ringetjes tussen schroeven gedaan waardoor die achterplaat iets meer ruimte zal hebben maar loste het nog niet helemaal op. Verder nog anti dreun liggen wat je kan plakken, al gaf Quatt support aan dat het niet in de binnenkant mocht ivm garantie lijkt me dat bij de deksel wel een goed idee.

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:04
TeslaNerd schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:40:
[...]

Room setpoint? Of Control setpoint?
Control setpoint

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• SBL

SBL

Dat overrulen ze al, als in: ze doen er niets mee. (behalve misschien richting CVketel)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uflS6zfCersEOfOa8qpRl0lfE4s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VUdaef8ImIHwbx4kzxJuDNHl.png?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door SBL op 31-10-2025 13:09 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• SBL

SBL

Hebben jullie de Turbo knop al gevonden?
3 kwartier 8000Wthermisch!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uz79bbtBvsVwtS5E26OA2imV11g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/duBrz42afEnXkeIND2hh5hla.png?f=user_large

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:30
SBL schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:24:
Hebben jullie de Turbo knop al gevonden?
3 kwartier 8000Wthermisch!
[Afbeelding]
Controlmode 3, je CV doet ook mee? Dat is dan je turbo ;)

Edit: gezien de andere parameters doet de cv (nog) niks. Flink vermogen dan!

[ Voor 8% gewijzigd door jj85 op 31-10-2025 14:35 ]

• onlinaius
Brent schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:44:
[...]

Ik heb de wp zelf dus ook de vaste grond, en wel op in beton gezette tegels. Ik hoor de resonantie van de Heatcharger dus wel (zachtjes), maar de wps totaal niet. Ook niet met het raam open (dan hoor ik alleen de fans blazen). @onlinaius Ik zie geloof ik betonnen stoeptegels onder de wp?
Rubberen stoeptegels inderdaad en daar bovenop 4 opsluitbanden voor extra gewicht. Of het nodig was is nog maar de vraag, want de resonantie interesseerde me niet heel veel (ik zit niet voor de lol uren in de garage direct onder de warmtepomp te luisteren tenslotte), maar ik dacht een beetje goed voorbereiden vlak voor de Quatt kwam.

• onlinaius
bite schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:51:
[...]

[Afbeelding]
Misschien komt het (deels) vanuit omcirkelde gebied met de koelleiding daar. Ik heb er weinig last van tot het weer vochtig en koud weer is. Op de leiding ontstaat ook rijp en waarschijnlijk ontdooit dat met de defrost cycle. Misschien trekt het vocht vervolgens in de isolatie, die bevriest weer en er instaat contact tussen de leiding en de behuizing. De achterkant trilt en de bovenkant gaat ook meedoen. Als ik gewicht op de bovenkant leg ontstaat het weer bij andere frequenties.
Ik had wat rubber ringetjes tussen schroeven gedaan waardoor die achterplaat iets meer ruimte zal hebben maar loste het nog niet helemaal op. Verder nog anti dreun liggen wat je kan plakken, al gaf Quatt support aan dat het niet in de binnenkant mocht ivm garantie lijkt me dat bij de deksel wel een goed idee.
Mijn garantie is 'gelukkig' al verlopen. Maar toen die nog wel gold was het geluid 'normaal'.

Het storende geluid was er de eerste 1.5 jaar niet, en is ook aanwezig op het gelinkte filmpje, nergens ijsvorming te zien. Overigens had ik niet verwacht dat je daar ijsvorming zou hebben. Dit is het warme gedeelte van de Quatt, en gezien het niet al te denderende isolatieafwerkingsniveau van Quatt zou ik het daar een paar graden boven de omgevingstemperatuur schatten.

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:59

Mickel moen

mickelmoen.nl

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie daar EPS.
Volgens mij is EPS maar zeer matig geluiddempend door de gesloten-cel-structuur.

Geschikter, goedkoop en in de bouwmarkt verkrijgbaar zijn de bekende akoestische noppenschuimplaten en steenwol.

Of dat veel zal schelen? Akoestisch dempen is een wetenschap op zich. Je hebt te maken met zeer veel factoren, die een specifieke benadering behoeven.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Volgens mij kun je die resonanties beter dempen met alubutyl. Ooit een aircokast mee gedaan en dat scheelde heel veel qua trillingen.

[ Voor 37% gewijzigd door CPM op 31-10-2025 20:08 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@CPM Klopt, tenminste als het de kast is die mee resoneert. Je voegt dan massa toe.

Wordt veel gebruikt om de wanden van auto’s stiller te krijgen. Maar het motorgeluid krijg je er niet stiller mee.
Daar zijn dan weer andere oplossingen voor..

Een holle klankkast demp je dan weer door er zoiets als steenwol in te proppen.

Reflecterend geluid kun je bestrijden met noppenschuim of zelfs eierdozen.

Het is dus zaak eerst kennis te krijgen van de oorzaak en de eigenschappen.

[ Voor 8% gewijzigd door Mickel moen op 31-10-2025 21:03 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• CPM
  • Niet online

CPM

Mickel moen schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 21:02:
@CPM Klopt, tenminste als het de kast is die mee resoneert. Je voegt dan massa toe.

Wordt veel gebruikt om de wanden van auto’s stiller te krijgen. Maar het motorgeluid krijg je er niet stiller mee.
Daar zijn dan weer andere oplossingen voor..

Een holle klankkast demp je dan weer door er zoiets als steenwol in te proppen.

Reflecterend geluid kun je bestrijden met noppenschuim of zelfs eierdozen.

Het is dus zaak eerst kennis te krijgen van de oorzaak en de eigenschappen.
Ja dat snap ik. We hebben het hier toch over een compressor en resonantie die het voort brengt in de kast? Alubutyl wordt idd veel gebruikt in autos en daarnaast andere materialen, vaak zat gebruikt.
We hebben het hier over lage frequenties dus massa toevoegen. Hoge tonen hebben baat bij het breken van de reflectie maar dat is hier niet aan de orde of mis ik iets.
Dus je kunt wel steenwol in de kast duwen maar daar ga de lagere tonen niet mee weg krijgen hoor.

[ Voor 4% gewijzigd door CPM op 31-10-2025 21:35 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@CPM

Volgens mij zijn wij het geheel eens.
Als de kast mee resoneert is massa toevoegen een remedie.

Vandaar dat ik zeg, dat je eerst de oorzaak moet kennen en de eigenschappen.

Alleen afgaan op een frequentie is echter te kort door de bocht.

Nog even het voorbeeld. Als de wand van de auto gaat meetrillen met de motor, helpt massa toevoegen aan deze wand aanzienlijk. Het motorgeluid zelf demp je niet. Je dempt de wand,

Als de kast van de warmtepomp resoneert op de compressor helpt toevoegen van massa aan de kast. De compressor zelf demp je hiermee niet.

De motor van een auto kun je weer dempen met speciale motordempingsdekens.

Wellicht help zo’n stukje materiaal ook op een compressor als de ruimte het toelaat,

Reflecties binnen de kast kun je weer met ander materiaal bestrijden.

Oplossingen vind je O.a. hier:

https://www.akoestiekwinkel.nl/

[ Voor 21% gewijzigd door Mickel moen op 31-10-2025 22:17 ]

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
onlinaius schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:39:
[...]

Mijn garantie is 'gelukkig' al verlopen. Maar toen die nog wel gold was het geluid 'normaal'.

Het storende geluid was er de eerste 1.5 jaar niet, en is ook aanwezig op het gelinkte filmpje, nergens ijsvorming te zien. Overigens had ik niet verwacht dat je daar ijsvorming zou hebben. Dit is het warme gedeelte van de Quatt, en gezien het niet al te denderende isolatieafwerkingsniveau van Quatt zou ik het daar een paar graden boven de omgevingstemperatuur schatten.
Ik heb daar wel ijs zien zitten en overig idee/theorie van iemand die het met een ander type had. Die had meen ik iets van rubber er tussen geplaatst. De komende winter eens kijken of het inderdaad zo is.
Kan die zijkant er gemakkelijk af als de bovenste plaat er af is? hier zag ik eerder niet goed hoe dat zou kunnen of misschien nog ergens een schroefje ofzo.
Verder alvast alubutyl liggen om evt nog te proberen.

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:08
0xygen500 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:01:
[...]

Quatt Classic is een onder geschoven kindje. ik zou voor de nieuwere gaan.
Wat maakt die nieuwe de 800 meerprijs waard?

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:08
Helder. Ga ik onthouden. Hier eigenlijk nauwelijks pendelgedrag gezien, maar slimme meter zit er al op dus reset als nodig automatiseren is zo gedaan.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:45
Erveetwee schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 22:28:
[...]

Wat maakt die nieuwe de 800 meerprijs waard?
Die nieuwe is veel krachtiger. Je kan de specs wel vergelijken.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Even iets opvallends delen.

Op vrijdag 16 oktober zijn we in de ochtend voor een kleine vakantie vertrokken. Tado op afwezig ingesteld met minimum temperatuur voor de masterruimtes op 17°C. De plannen wijzigden zich echter. Daarom op zaterdag deze temperatuur al wat omhoog gebracht waarop ik op zondag om 12 uur het schema weer op aanwezig gezet heb.

Nu had die zondag wel de laagste buitententemperatuur, maar ik vind het opvallend hoeveel energie er extra nodig was zelfs met gas. De eventuele besparing werd volkomen teniet gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0kkBb5sVc4MeQVFj3GRrZltz4o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kNv0rMfKT2bDEABkCUQxV8ur.png?f=fotoalbum_large

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:57
Mickel moen schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:44:

Op vrijdag 16 oktober zijn we in de ochtend voor een kleine vakantie vertrokken. Tado op afwezig ingesteld met minimum temperatuur voor de masterruimtes op 17°C. De plannen wijzigden zich echter. Daarom op zaterdag deze temperatuur al wat omhoog gebracht waarop ik op zondag om 12 uur het schema weer op aanwezig gezet heb.

Nu had die zondag wel de laagste buitententemperatuur, maar ik vind het opvallend hoeveel energie er extra nodig was zelfs met gas. De eventuele besparing werd volkomen teniet gedaan.

[Afbeelding]
Vergelijkbare ervaringen, als ik nu een weekend weg ga, zet ik de thermostaat hoogstens 1 graden lager dan de normale temperatuur. Kost gewoon heel veel energie om hele huis anders weer op temperatuur te krijgen, vaak tot 24 tot 36u waarop de warmtepomp op hoger vermogen loopt dan die normaal zou lopen als ik een te grote verlaging toepas.

• TeslaNerd

[Afbeelding]
Als ik de buitentemperaturen uit jouw data van die dagen vergelijk met de dagen later in oktober (27-29) dan is de totale warmte per dag die nodig was toch vergelijkbaar?

Dit is beter te vergelijken door bijvoorbeeld te kijken naar het energieverbruik in kwh/graaddagen. Dat zou een mooie uitbreiding zijn voor in de Quatt app.

NB De Quatt app zou daarmee bijvoorbeeld ook een berekend energielabel kunnen laten zien ter vergelijking met het theoretische energielabel.

[ Voor 12% gewijzigd door TeslaNerd op 01-11-2025 12:25 ]

• rombow
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-11 12:42

[Afbeelding]
De maand oktober was stomend warm (~15 graden gemiddeld bij mij). Voor mij een reden om de ketel nog even in de zomerstand te houden. (Dan heb je dus geen gasverbruik) De kille dag dat de Quatt bij mij geinstalleerd werd (ongeveer een jaar geleden) was mijn huis steenkoud geworden doordat de dakramen en deuren permanent open stonden en de CV natuurlijk uit was. Toen de Quatt aansloeg werd er meteen een puist gas verstookt om het in 2 uur weer op te warmen. Mijn hoogste gasverbruik van het jaar. Daar sta je dan voor je gezinnetje met je electrificatie verhaal te kijken naar de werkelijk fantastische 3d rookgas simulatie in de app! Zomerstand sindsdien voor mij. Sindsdien smeed ik het ijzer als het heet is (stook ik mijn huis als het efficient is)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9HFEceCOf3uewHuLkoVHM8_q7Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nu2ASr0OG1JcMoCyf1Jb4oMF.png?f=fotoalbum_large

200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@rombow

Het was hier in oktober 11,97°C gemiddeld. Meetstation Leeuwarden.

• CPM
  • Niet online

CPM

Nog meer mensen met een Duo die een flipper Quatt hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkSe3yMy0152ezG6_8m3pHpZTbo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/COkbSN07CRR2B43NDIwxWqMQ.png?f=fotoalbum_large

• ruudgilissen
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 17:21
paQ schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:04:
[...]

Wat op deze manier gebeurt is dat de thermostaat in je prive deel leidend is.
Als er vraag is in het kantoor deel zal de klep daar open gaan, en mits er vraag is in het privedeel dus meedraaien.
Vraag vanuit het zakelijke deel initieert dus geen warmtevraag aan de WP.
Eenvoudig en wellicht al goed genoeg. Wel het max haalbare met een Quatt en CIC gok ik zo.

Je kunt bij andere merken zelf je regelingen uitbreiden door meer zones aan te maken. Hij speelt dan vanzelf in op de vraag van welke zones.
==========================
Inderdaad, privé (zone 1) is op deze manier leidend.
Als privé geen vraag is, dan wordt zone 2 ook niet verwarmt.
Dit is niet wenselijk.
Zone 1 én zone 2 moeten onafhankelijk van elkaar in temperatuur geregeld worden.
Kom dan toch uit op zoneregeling middels kleppen.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:30
CPM schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:46:

[Afbeelding]
Flipperkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WB-l9UEusGE47GTWcp70RmV42LE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6NtJysro9cNfaRegOUKn2zhb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6k-eOcimS9K7BvnMW0r_NhrDOj4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B4yixlGpFCVFnReBXun8HQzM.png?f=fotoalbum_large

Zie het veelal bij een buitentemperatuur van ongeveer 11 grC.

Volgens @Quatt Support een bug in de huidige software:
Ik heb reactie vanuit het Controlteam dat er inderdaad een bugje in de software van de controller is geslopen. We gaan dit fixen in CiC 3.14. Exacte uitrol datum is nog niet bekend, op dit moment wordt 3.13 uitgerold.

Wil je voor mij monitoren of het gedrag inderdaad wijzigt vanaf die CiC versie?

• paQ
ruudgilissen schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:14:
[...]

==========================
Inderdaad, privé (zone 1) is op deze manier leidend.
Als privé geen vraag is, dan wordt zone 2 ook niet verwarmt.
Dit is niet wenselijk.
Zone 1 én zone 2 moeten onafhankelijk van elkaar in temperatuur geregeld worden.
Kom dan toch uit op zoneregeling middels kleppen.
Ja, maar dan moet je ook een master master setup kunnen maken. Ik vraag me af of dat gaat lukken aan een CIC.

• TeslaNerd
jj85 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:56:
[...]

Flipperkast
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]
Haha, nadat dit al lang geleden hier op het forum werd gemeld, @Quatt Support had toegezegd ook met het forum te zullen sparren en Quatt hoog opgeeft over een eigen Quatt lab met 10 productontwikkelaars, is er alsnog een individuele ticket voor nodig om dit “bugje” gefixt te krijgen in een release waarvan niet bekend kan worden gemaakt wanneer die zal worden uitgerold, en of de ticketmelder dan ook zelf de fix kan testen voor de Quatt ontwikkelaars.
Dat is toch niet meer serieus te noemen 🤣

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:51
CPM schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:46:
Hier ook een duo flipperkast. Ticket staat al paar weken open met wat wijzigingen in stooklijn en starttemperatuur. Zonder resultaat. Hopelijk met nieuwe firmware beter. Zal ticket bijwerken met vraag over nieuwe firmware.
Heel ander gedrag dan vorige herfst.

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:08
jj85 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:56:
[...]

Flipperkast
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]
@CPM
@jj85
@TeslaNerd

Een drama.
Problemen doen zich voor rondom de 13 graden. Volgens Open Therm geeft de thermostaat de leiding en past dus de CIC het gedrag van de warmtepompen aan. Dat laatste snappen ze dus niet bij Quatt. Heb je klachten ligt het aan Tado; bel zelf maar, hebben anderen ook succes mee gehad.
Maar Quatt heeft mij een DUO, een v3+ en een CIC geleverd, zonder mij te vertellen wat dit alles doet!!

Maar een warmtepomp die soms iedere 3 minuten start en stopt, of 40 keer in een dag, dat kan toch niet goed zijn... Maar ik zou hebben getweakt, ik heb echter zelfs geen sniffer, alleen homewizzard, de app en JSON. Dat laatste op een scherm, maar daar kan ik toch niet de hele dag naar kijken,... laat staan wat ik dan meer kan dan bellen naar amsterdam.

Nee, ik heb het gehad met Quatt, ik ga nieuwe zaken bij een ander kopen, en raad dit verder niemand aan.
Zelf probeer ik nu weer meer met constante temperaturen te werken, te berekenen hoeveel uren de DUO moet werken op laagst vermogen, en zo uit te rekenen hoeveel uren ik de v3+ minstens een halve graad lager ingesteld moet staan. Maar daar headden we nou toch die slimme ai achtige quatt voor.......

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• jordy5
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:26
oeps schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:13:
[...]

Hier ook een duo flipperkast. Ticket staat al paar weken open met wat wijzigingen in stooklijn en starttemperatuur. Zonder resultaat. Hopelijk met nieuwe firmware beter. Zal ticket bijwerken met vraag over nieuwe firmware.
Heel ander gedrag dan vorige herfst.
Bij mij is 1 vd HP constant in mode 2 en de andere in de 2 uur dat hij stookt op een moment, elke 3-5 min aan het schakelen.

[ Voor 3% gewijzigd door jordy5 op 02-11-2025 00:26 ]

Pagina: 1 ... 298 299 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.