Warmtebuffer zinvol bij dynamisch contract met warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterlegrand
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-01 09:34
Over twee weken wordt mijn warmtepomp geplaatst. Ik overweeg een dynamisch energiecontract (Tibber) en ik zou heel graag de warmtepomp warmte gericht laten opwekken: zoveel mogelijk met eigen PV-stroom, overdag vanwege de hoogste COP en overdag bij de laagste stroomtarieven (doorgaans in de middag).
De opgebouwde warmte wil ik dan opslaan in een optimaal geïsoleerd buffervat dat bij de monoblock op mijn platte dak komt te staan (20 cm beton).
Ik kies hier dan voor omdat batterijen (nog) veel te duur zijn en een buffervat redelijk betaalbaar. Met een tariefverschil van gemiddeld € 0,20 tussen middag en avond over 2500 kWh heb ik een volgens mij rendabele investering en de warmtepomp gaat heel lang mee (1 run per etmaal).
Ik vind het echter erg lastig om uit te rekenen hoe groot dat buffervat moet zijn om voor 1 etmaal de warmte op te slaan (uitgangspunt 20 graden binnen, 0 graden buiten, over een etmaal).
- Ik moet dus berekenen bij deze temperaturen hoeveel warmte ik per etmaal verlies door muren, ramen, dak en vloer. Ik ken mijn isolatiewaarden voor muren, dak, HR++ glas en vloer, maar om dat te vertalen naar een warmteverlies per etmaal? Ik kom daar niet uit. Kan iemand mij een formule geven?
- Als ik weet hoeveel Watt ik per etmaal verlies moet ik berekenen hoeveel water ik met 10 graden moet opwarmen om genoeg buffer te hebben voor verwarming tot de volgende middag, dus: hoe groot moet mijn buffervat zijn (300 liter, 500 liter)? NB. ik heb een kleine woning van 75 m2.
- Mijn verwarmingstemperatuur is 40 graden, retour 35 graden en ik wil de buffer opwarmen tot maximaal 50 graden vanwege de COP, of kan ik ook hoger gaan?
- Ik wil een liggend buffervat plaatsen om schaduw op mijn panelen (met optimizers) te beperken. Is een liggend buffervat handig vanwege gelaagde temperatuur opbouw in het vat?
- Moet ik rekening houden met het draagvermogen van de 20 cm beton in het dak vanwege het gewicht van de monoblock (130 kg)+ buffervat (leeg 170 kg + water)?
Kortom: ik moet op korte termijn een knoop doorhakken. Algemeen: gaat het werken of is het zonde van de investering? Mijn installateur is kritisch, maar onbekend kan ook onbemind zijn tenslotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Waarom buiten?

Heb je vaten gevonden die specifiek geschikt zijn voor buitenplaatsing?

Doe je ook SWW met WP? Staat dit boilervat wél binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterlegrand
Ik heb binnen slechts ruimte voor een buffer van 40 liter wat met een warmtepomp van 7,5 kW te klein is, waardoor teveel start-stops en daarmee een kortere levensduur van de warmtepomp.
DBQ heeft een AKVA-vat van 300 liter voor buitenplaatsing met 10 cm PUR, prijs weet ik nog niet (zojuist opgevraagd)
SWW is in een UniTOWER binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:12
Oi, wat een complex vraagstuk. In het algemeen denk ik dat het bufferen van warmte best zinvol kan zijn, maar op deze manier vraag ik het mij af. Om warmte te bufferen voor het verwarmen van je huis voor 24u te doen, dat wordt echt knap lastig. Je gewenste aanvoertemperatuur stijgt namelijk bij een dalende buitentemperatuur. Hierdoor neemt je delta T (verschil tussen buitentemperatuur en de gewenste buffervattemperatuur) met dubbele snelheid toe, en je warmteverlies dus ook. Tel daarbij op dat de delta T hier in de "slechte" momenten juist het hoogst is, je COP van de WP juist het laagst en de opbrengsten van je zonnepanelen ook en de stroomprijs gemiddeld hoger zal zijn... Dan is de businesscase denk ik best lastig te verantwoorden.

De levensduur van je WP zal met 1 of 3 starts per dag denk ik niet afhankelijk zijn van de starts. Dit speelt echt pas als er wordt gependeld. Je WP loopt het mooist als hij constant een zo laag mogelijke temperatuur produceert, wanneer je gaat bufferen, ga je juist meer pieken creëren, die hoger zijn dan wanneer je je wp gewoon rustig laat lopen.

Dit soort zaken kunnen denk ik wel, maar dan heb je het over buffervaten in de orde grootte van meer dan 10-100 kuub, zodat je over langere tijd kan bufferen, wat zeker wel zin kan hebben.

Je zou beter kunnen kijken naar een brine WP, dan tap je in op een mooie buffer en buffer je zelfs over de seizoenen.

Daarbij is het regeltechnisch een nogal complex vraagstuk. Je hebt te maken met veel variabelen en je zal veel moeten finetunen.

Neemt niet weg dat ik zelf het machtig interessant vind en het ook zou proberen, maar het proberen te verantwoorden vanuit financieel perspectief wordt knap lastig.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 14:20

Croga

The Unreasonable Man

Ik vraag me af of je uitgangspunten wel juist zijn....

Verwarming heb je voornamelijk nodig in de winter. In de zomer is het buffervat zinloos.
Lage energieprijzen in de middag zijn het resultaat van een overschot aan zonneenergie. Laat dat nou net in de winter niet zo heel erg hard gaan. Hetzelfde geld voor het proberen het vat op te warmen met je eigen PV systeem; in de winter gaat dat PV systeem waarschijnlijk net genoeg leveren om je huis te draaien zonder enig overschot wat de buffer in kan.

De vraag is dus, naar mijn mening, niet zozeer hoe groot het vat moet zijn maar eerst en vooral of het überhaupt zin heeft. Op de momenten dat je gaat verwarmen verwacht ik dat je economische berekening niet op gaat.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:55
Je schrijft dat je een betonnen dak hebt van 20 cm dik.
Is dan de hele woning niet een soort bunkerbouw, met betonnen vloeren en dus heel veel massa binnen de isolerende schil, en zo ja kun je dat niet als buffer gebruiken? Ofwel wat hoger opstoken in de dag/wanneer de energie goedkoop is?

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
ASW1 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 00:18:
Is dan de hele woning niet een soort bunkerbouw, met betonnen vloeren en dus heel veel massa binnen de isolerende schil, en zo ja kun je dat niet als buffer gebruiken? Ofwel wat hoger opstoken in de dag/wanneer de energie goedkoop is?
Huis als buffer gebruiken lijkt me ook logischer

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:33
Met ^, reken eens hoeveel beton rond je vloerverwarming (?) ligt, en reken dat om naar liters water in een buffer.
Ik zou ook eerder geneigd zijn om een bult warmte in het huis te pompen als er overschot is (met lagere retourtemperatuur dus hogere COP).
Valkuil kan wel afkoeling in de avond zijn (20,5° constant is comfortabel, afkoelen van 21,5° naar 21° kan kil gevoel geven).

En een warmtebuffer buiten lijkt me altijd een moeilijk gegeven, waar je zelf nog veel extra isolatie bij moet stoppen. Binnen zijn de warmteverliezen meegenomen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Peterlegrand
ASW1 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 00:18:
Dank voor alle reacties, erg helpend.
Ik heb de uurtarieven in de winterperiode opgezocht en het is idd niet zinvol om in de winter overdag warmte te gaan bufferen. Dat idee is hiermee van de baan.
N.B. Mijn woning heeft idd een betonnen casco, maar de isolatie is matig, bovendien "op zand" gebouwd en er is dus geen kruipruimte en geen vloerisolatie. dus niet geschikt om warmte te bufferen.
Ik ga verwarmen met de grootste Jaga Hybrid Low H2O convector met DBH ventilatoren (dus geen vloerverwarming) en kan daardoor nachtverlaging (ca. 2 graden) toepassen door het hoge rendement van de Jaga.
Maar wat is dan de optimale inhoud voor het parallel geplaatste buffervat voor mijn Vaillant 75/6 (met als ik het goed begrijp) een modulerend vermogen tussen 2,4 en 8 kW. De stelregel van 20 liter bij het minimale vermogen geeft dan 48 liter. Een buffervat van 40 liter lijkt mij dan te klein of valt dat mee? Wat is een optimale inhoud voor het buffervat mijn kleine woning (gelijkvloers, 75 m2, 1 slaapkamer)?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Nogmaals, stelregels heb je niets niet veel aan. Wat zegt de installatiehandleiding van je WP over minimaal systeemvolume?
En wat is je systeeminhoud (radiatoren , VVW) nu? Heb je naregeling op je VVW?

[ Voor 4% gewijzigd door bbbrumbrum op 10-09-2022 22:16 ]

• Peterlegrand
bbbrumbrum schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:13:
Nogmaals, stelregels heb je niets niet veel aan. Wat zegt de installatiehandleiding van je WP over minimaal systeemvolume?
En wat is je systeeminhoud (radiatoren , VVW) nu? Heb je naregeling op je VVW?
De installatiehandleiding geeft aan: "Waterhoeveelheid, in CV­circuit, minimaal, ontdooibedrijf, geactiveerde/gedeactiveerde hulpverwarming" => 20 L / 55 L. Maar hoe ik dat moet interpreteren?
Ik heb geen vloerverwarming. Hoe kan ik de systeeminhoud berekenen? Kan ik de inhoud (water) van radiatoren ergens vinden? De capaciteit berekenen is overal te vinden, maar de inhoud?

[ Voor 12% gewijzigd door Peterlegrand op 10-09-2022 23:19 ]

Pagina: 1