• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:47
HiFive schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:13:
Heeft iemand hier een verklaring voor?

Ik heb een Quatt Hybrid Duo. Momenteel zie ik beide hp1 en hp2 met dezelfde compressor frequentie draaien
maar genereren een totaal verschillende COP. Ik heb 2 screenshots waarvan de 2e paar minuten later en daar is de COP van hp2 nog slechter geworden.

Is hp2 slechter dan hp1 ?
[Afbeelding][Afbeelding]
NB: Mijn Quatt installatie is verkeerd om aangesloten maar mijn radiatoren worden warm dus dat gaat nog goed zolang de CV-ketel niet hoeft bij te springen want dat krijg in een storingscode 1 op mijn Intergas CV-ketel.
Jouw hp1 uitgaande temperatuur ligt hoger dan hp2 ingaand.
Ik meen mij uit een eerdere post te herinneren dat jouw hp1 uit te hoog aangeeft (tijdens control mode 98, anti vries circulatie). Dat geeft dan voor hp1 een te hoge COP.

Zou voorzichtig zijn met je 'omgekeerd aangesloten' uitspraken. Je temperatuurmetingen en observaties bij radiatoren bevestigen dat namelijk niet.

• jj85
onlinaius schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:39:
[...]

Ik ben op dit moment op vakantie, maar anders zou ik het graag testen of de antivorst circulatie blijft bestaan als de CiC wordt afgekoppeld.

Slimme stekker op de Quatt, thermostaat op 15 zodat de Quatt uit gaat, energieverbruik van de antivorstcirculatie opnemen. CiC spanningsloos maken en kijken of het energieverbruik veranderd.

Persoonlijk vind ik de antivorst circulatie in de CiC inbakken een aparte keuze. Als je ziet dat bij Quatt iets als de bodemverwarming al in de buitenunit geprogrammeerd zit (en dus ook niet aan te passen) zou ik iets veel crucialers als de antivorst circulatie zeker in de buitenunit programmeren.
Anti vries zin in de CiC! (Dit is control mode 98). Ook wel logisch, cic stuurt de waterpomp aan, niet de buitenunit.
Dat moet zeker ingebouwd worden in de open aansturing.

Zou sowieso mooi zijn als er een samenwerking is met het openamber project. Veel van @Jordi_ zn Amber code zal ook voor Quatt relevant zijn (en wielen opnieuw uitvinden is dom).

• jj85
paQ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:25:
Ik heb hier ook wel eens een weggevallen ebus communicatie van Vaillant gehad. Op de extern aangesloten sensoren zag ik dan toch de anti vorst cycles lopen. Ik denk ook dat dat typische BU zaken zijn zolang hij stroom heeft natuurlijk.
Anti vries zit in de cic. Die stuurt de pomp dan naar laag toerental.
Bij wegvallen communicatie gaat de buitenunit de waterpomp maximaal laten draaien, ook als het warm is buiten.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:41
jj85 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:12:
[...]

Anti vries zit in de cic. Die stuurt de pomp dan naar laag toerental.
Bij wegvallen communicatie gaat de buitenunit de waterpomp maximaal laten draaien, ook als het warm is buiten.
OK goed dat je het checkt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• jj85
HiFive schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:29:
[...]

Dank voor dit inzicht.
Ik zal die check later eens doen als het vriest.
Ben wel benieuwd wat andere Quatt Hybrid Duo V2 gebruikers aan temp verschil -> kW verlies zien tussen HP1 temperature water out en HP2 temperature water in. Wat is normaal?
Zou dit mogelijk komen door slechte isolatie?
Kan ook als het <6grC is, dan gaat de anti-vries aan (=control mode 98) ;)
Dus begin van de avond (of nu al, afhankelijk waar je woont)

• Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:57
jj85 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:10:
[...]
Zou sowieso mooi zijn als er een samenwerking is met het openamber project. Veel van @Jordi_ zn Amber code zal ook voor Quatt relevant zijn (en wielen opnieuw uitvinden is dom).
Idd, als er animo is voor een open source aansturing dan zou het slim zijn om OpenAmber te forken aangezien de aansturing bijna identiek is. Maar een maintainer met een Quatt zou dan wel handig zijn :).

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• HiFive
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-02 20:51
jj85 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:04:
[...]

Jouw hp1 uitgaande temperatuur ligt hoger dan hp2 ingaand.
Ik meen mij uit een eerdere post te herinneren dat jouw hp1 uit te hoog aangeeft (tijdens control mode 98, anti vries circulatie). Dat geeft dan voor hp1 een te hoge COP.

Zou voorzichtig zijn met je 'omgekeerd aangesloten' uitspraken. Je temperatuurmetingen en observaties bij radiatoren bevestigen dat namelijk niet.
Dat geeft dan voor hp1 een te hoge COP.
Hoe kan dat dan?

Dat zeg ik niet zelf, dat is mij verteld door Quatt zelf bij service bezoek, sterker nog er werd gezegd er klopt niets van deze installatie, nog nooit zoiets gezien, moet overnieuw.

't Gooi, hoekhuis 1953, 145 m2, Quatt Hybrid Duo V2, T6 thermostaat, Quatt App: besparen, dynamische tarieven, Intergas Kompakt hre 36/30, 1080 wp panelen, oud dubbel glas (wordt dit jaar HR++), overal radiatoren T21, T22, T23

• Sebastiaanslk
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 28-02 10:43
Ik had nog gevraagd over de 3-blads, kreeg hier deze reactie op:

Dank je wel voor je bericht en voor de bevestiging dat je in ieder geval de geluidsdempers wilt laten plaatsen.

Wat betreft de 3-blads ventilator: we hebben in ons lab meerdere testen uitgevoerd waarbij we de huidige 4-blads ventilator hebben vergeleken met de nieuwe 3-blads variant. Hierbij zagen we telkens een duidelijke vermindering van het geluidsniveau bij gebruik van de 3-blads ventilator.

Daarnaast kunnen we je geruststellen dat deze aanpassing geen negatieve invloed heeft op de prestaties of de COP van de warmtepomp. Dit is getest en de verwarmingscapaciteit en efficiëntie blijven gelijk. De wijziging is uitsluitend bedoeld om het geluidsniveau te verbeteren.

• HiFive
Sebastiaanslk schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:45:
Ik had nog gevraagd over de 3-blads, kreeg hier deze reactie op:

Dank je wel voor je bericht en voor de bevestiging dat je in ieder geval de geluidsdempers wilt laten plaatsen.

Wat betreft de 3-blads ventilator: we hebben in ons lab meerdere testen uitgevoerd waarbij we de huidige 4-blads ventilator hebben vergeleken met de nieuwe 3-blads variant. Hierbij zagen we telkens een duidelijke vermindering van het geluidsniveau bij gebruik van de 3-blads ventilator.

Daarnaast kunnen we je geruststellen dat deze aanpassing geen negatieve invloed heeft op de prestaties of de COP van de warmtepomp. Dit is getest en de verwarmingscapaciteit en efficiëntie blijven gelijk. De wijziging is uitsluitend bedoeld om het geluidsniveau te verbeteren.
Dat is tegenstrijdig als ik AI vraag wat het verschil /voor-nadelen is:

In een warmtepomp is de keuze tussen een 3-blads of 4-blads ventilator afhankelijk van de prioriteit: efficiëntie of geluidsproductie.

3-blads ventilator: Is over het algemeen efficiënter in het verplaatsen van grote hoeveelheden lucht. Door de grotere ruimte tussen de bladen ontstaat er minder luchtweerstand voor de motor, wat kan leiden tot een krachtigere luchtstroom bij een hoger toerental.

4-blads ventilator: Werkt doorgaans stiller en zorgt voor een gelijkmatigere luchtcirculatie. Omdat er meer bladen zijn, kan de ventilator bij een lager toerental dezelfde hoeveelheid lucht verplaatsen, wat de geluidshinder voor de omgeving vermindert.

Belangrijkste verschillen
Kenmerk: 3-blads ventilator 4-blads ventilator
Luchtstroom: Krachtiger en sneller Gelijkmatiger verdeeld
Geluid: Potentieel luidruchtiger bij hoge toeren Stiller door lagere snelheid
Efficiëntie: Hoger (minder weerstand) Iets lager (meer weerstand op motor)

Conclusie voor 2026:
Fabrikanten van moderne warmtepompen kiezen steeds vaker voor ventilatoren met meer bladen of een grotere diameter om aan strenge geluidsnormen (maximaal 40 dB bij de erfgrens) te voldoen. Voor een stille buitenunit geniet een 4-blads ventilator (of meer) daarom vaak de voorkeur.

't Gooi, hoekhuis 1953, 145 m2, Quatt Hybrid Duo V2, T6 thermostaat, Quatt App: besparen, dynamische tarieven, Intergas Kompakt hre 36/30, 1080 wp panelen, oud dubbel glas (wordt dit jaar HR++), overal radiatoren T21, T22, T23

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-03 16:56
jj85 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:10:
[...]

Anti vries zin in de CiC! (Dit is control mode 98). Ook wel logisch, cic stuurt de waterpomp aan, niet de buitenunit.
Dat moet zeker ingebouwd worden in de open aansturing.
Zo lang er een failsafe is, (geen contact met CiC is maximaal draaien) ook een begrijpelijke werkwijze. Ik zal het als ik thuis kom eens testen (want verschil in energieverbruik tussen code 98 en maximaal pompen kun je uiteraard ook uitlezen met een slimme stekker).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• jj85
HiFive schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:41:
[...]

Dat geeft dan voor hp1 een te hoge COP.
Hoe kan dat dan?
COP = thermische energie / elektrische energie (of intantane COP op basis van vermogen)
thermisch vermogen = delta_T * flow * constante

als je delta_T te groot is, door afwijkende sensor, dan is thermisch vermogen en dus COP ook te hoog.
Dat zeg ik niet zelf, dat is mij verteld door Quatt zelf bij service bezoek, sterker nog er werd gezegd er klopt niets van deze installatie, nog nooit zoiets gezien, moet overnieuw.
ok, dat bleek namelijk niet uit je eerdere post HiFive in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
(wel dat er van alles mis was, maar niet dat het verkeerd om aangesloten is)

Wanneer komen ze het herstellen?

• jj85
onlinaius schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:05:
[...]

Zo lang er een failsafe is, (geen contact met CiC is maximaal draaien) ook een begrijpelijke werkwijze. Ik zal het als ik thuis kom eens testen (want verschil in energieverbruik tussen code 98 en maximaal pompen kun je uiteraard ook uitlezen met een slimme stekker).
Zou een verschil van zo'n 30-35W zijn gok ik ;)

• HiFive
jj85 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:19:
[...]

COP = thermische energie / elektrische energie (of intantane COP op basis van vermogen)
thermisch vermogen = delta_T * flow * constante

als je delta_T te groot is, door afwijkende sensor, dan is thermisch vermogen en dus COP ook te hoog.

[...]

ok, dat bleek namelijk niet uit je eerdere post HiFive in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Dus als die sensor niet goed is moet die vervangen worden. Zal ik ook doorgeven aan Quatt support als de mod98 test dat aangeeft.

Goede vraag. Daar moet nog steeds een datum voor geprikt worden.

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16:05

[/quote]

@HiFive
@jj85

Ook ik heb volgens mij niet goed gelezen WAT er verkeerd om is aangesloten. Mag ik veronderstellen dat dat de cv ketel is, dan is dat volgens mij dezelfde fout als bij @TM4 .

Verder; afwijkingen in de temperatuursensoren geven een enorme afwijking + of - in vermogen en cop. Maar, dan kan de afwijking van de sensoren nog best binnen de tolerantie zijn.
Ik zou vooral vergelijken met je eigen waarneming, bij een buitentemperatuur van < 3 graden (waterpomp moet wel lopen!), wachttijd 5 minuten, een watertemperatuur van ongeveer 30 graden, thermostaat even op 15 graden, verschillen noteren tussen de diverse temp in en uit van de of beide warmtepompen. Elke graad verschil is ongeveer 930.watt.

Is de afwijking echter echt temperatuurgevoelig, wat bij mij het geval was door verwrongen houder, dan moet je wel Quatt inschakelen, kom dan wel met goede gegevens!

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 40gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:18
harv schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:28:
Verder; afwijkingen in de temperatuursensoren geven een enorme afwijking + of - in vermogen en cop. Maar, dan kan de afwijking van de sensoren nog best binnen de tolerantie zijn.
Ik zou vooral vergelijken met je eigen waarneming, bij een buitentemperatuur van < 3 graden (waterpomp moet wel lopen!), wachttijd 5 minuten, een watertemperatuur van ongeveer 30 graden, thermostaat even op 15 graden, verschillen noteren tussen de diverse temp in en uit van de of beide warmtepompen. Elke graad verschil is ongeveer 930.watt.

Is de afwijking echter echt temperatuurgevoelig, wat bij mij het geval was door verwrongen houder, dan moet je wel Quatt inschakelen, kom dan wel met goede gegevens!
Tussen water in en water uit zit nog de warmtewisselaar in de buitenunit. Die zal ook als de warmtepomp niet loopt een delta T opleveren. Wat is dan een normale delta T en is die buitentemperatuurafhankelijk?

Zo was bij mij de Tin Tuit op 4 januari in de nacht met een deltaT van ca -0,4 grC. Moet ik dan nog corrigeren voor die -0,4?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DI9jPC_08ovbRmF0HrRCYvKsIxU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rEk5Gj9SAsYKubm2pyDbz7Uf.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ti51eSiaFYxiIVhNoQxDaCrP3Ik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1HREJ3RhvpwytyZgl62mNk6i.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door TeslaNerd op 21-01-2026 18:06 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• harv
TeslaNerd schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:57:
[...]

Tussen water in en water uit zit nog de warmtewisselaar in de buitenunit. Die zal ook als de warmtepomp niet loopt een delta T opleveren. Wat is dan een normale delta T en is die buitentemperatuurafhankelijk?

Zo was bij mij de Tin Tuit op 4 januari in de nacht met een deltaT van ca -0,4 grC. Moet ik dan nog corrigeren voor die -0,4?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@TeslaNerd

Ja, @TeslaNerd
Je hebt een warmtepomp. Je constateert -0,4. Je warmtewisselaar maakt dat verschil niet, het water dat er in gaat is 5 sekonden later er weer uit.
En ook, zowel de sensor in als de sensor out kan de afwijking hebben; ze kunnen beiden te hoog of te laag zijn. Bij een duo kun je nog eer vergelijken.
Kun je niet verder meten, moet je er mee leren leven of betere metingen kunnen verrichten. Een idee??

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 40gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:17
De snuffelaar hangt eraan werkt zoals het zou moeten. Alleen zie ik veel waardes bij HP2 op onbekend staan.
Helaas kwam ik er ook achter dat de CiC USB geen power voorziet aan de snuffelaar. Dit is nu opgelost door een USB voeding eraan.

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo. 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• TeslaNerd
harv schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:09:
[...]
@TeslaNerd

Ja, @TeslaNerd
Je hebt een warmtepomp. Je constateert -0,4. Je warmtewisselaar maakt dat verschil niet, het water dat er in gaat is 5 sekonden later er weer uit.
En ook, zowel de sensor in als de sensor out kan de afwijking hebben; ze kunnen beiden te hoog of te laag zijn. Bij een duo kun je nog eer vergelijken.
Kun je niet verder meten, moet je er mee leren leven of betere metingen kunnen verrichten. Een idee??
Dan heb ik zomaar een verklaring gevonden bij de gedachte dat de COP van mijn Quatt wel wat hoger zou kunnen zijn dan wat de app laat zien _/-\o_

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• jj85
sdh1981 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:13:
De snuffelaar hangt eraan werkt zoals het zou moeten. Alleen zie ik veel waardes bij HP2 op onbekend staan.
Helaas kwam ik er ook achter dat de CiC USB geen power voorziet aan de snuffelaar. Dit is nu opgelost door een USB voeding eraan.
Typisch, hier draait hij prima op de cic usb poort.

Welke versie Quatt heb je?

• sdh1981
jj85 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:16:
[...]

Typisch, hier draait hij prima op de cic usb poort.

Welke versie Quatt heb je?
V1.5 duo

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo. 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• sdh1981
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wk8M1gLJ8jYu7eFOmHI6_X1cwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HxTTn7oa0wl9vxjIFIHbuSL.jpg?f=fotoalbum_large

• HiFive
SBL schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:51:
[...]

HP1 gaat van 36,54 naar 39,26 = +2,7graden = 2,5 kW = COP 3,3
HP2 gaat van 38,79 naar 41,01 = +2,2graden = 2,0 kW = COP 2,5
maar er lijkt 0,47 graden te verdwijnen tussen de 2 Quatts = 0,4kW.
Dus 39,26 is te hoog of 38,79 is te laag.
Dat kun je checken in mode98. Die kun je forceren door je thermostaat laag te zetten terwijl het vriest. 10 minuten wachten en dan deze temperaturen nog eens bekijken. Zouden dan nagenoeg gelijk moeten zijn.
mode98 check gedaan, 10 minuten gewacht en zie nog een flink temperatuur verschil tussen HP1 temperature water out (33,99) en HP2 (33,17 C) temperature water in, dat is dus 33,99 - 33,17 = 0,82 C temperature verlies :henk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pP2TKi0vduZtNiLUvJbNvt8O1gQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mAmALbsZzxM3dEAeQWr160jU.jpg?f=fotoalbum_large

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:25
Kan ik de stekker van de warmtepomp er even uithalen om wat snoeren om te leggen en dan er weer indoen. ? Misschien 5 minuten

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1kWh

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Even een vraagje: wat is eigenlijk de reden dat er OpenTherm in- en uitgangen op de CiC zitten? Is er niet gewoon wel/niet warmtevraag en wel/niet extra bijstookvraag?

Wellicht dat ik nu wat te simplistisch denk, maar ik weet dat Itho Daalderop bijvoorbeeld het enkel met binaire sensoren en aansturing naar de gasketel doet.

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:39
Erik1805 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:25:
Kan ik de stekker van de warmtepomp er even uithalen om wat snoeren om te leggen en dan er weer indoen. ? Misschien 5 minuten
Geen enkel probleem.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, duurzaam in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• LTS_2000
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 06:41
Misschien heb ik een leuke kleine bijdrage voor de mensen die iets minder technisch zijn.
Omdat ik zelf ook bepaald geen developer ben en dat ook niet wil worden heb ik een huis tuin en keuken manier bedacht om toch wat extra gegevens te loggen vanuit de Quatt.
Om eerlijk te zijn had ik Home Assistant wel aan de praat maar de integratie van de thermostaat en de Quatt gingen me boven de pet.
Ik heb het opgelost met Windows PowerShell (en ChatGPT).
Windows PowerShell logt elke 10 minuten een aantal variabelen vanuit de json feed en schrijft die weg naar een csv die ik vervolgens kan openen in Excel. Zo kan ik toch wat meer bekijken in één overzicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdC79sLhLWq3AjtrZOsNYP2iBZA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xeE9WSIO8wSvb2apcJ8CyuTT.png?f=fotoalbum_large

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:58
leejoow schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:25:
Even een vraagje: wat is eigenlijk de reden dat er OpenTherm in- en uitgangen op de CiC zitten? Is er niet gewoon wel/niet warmtevraag en wel/niet extra bijstookvraag?

Wellicht dat ik nu wat te simplistisch denk, maar ik weet dat Itho Daalderop bijvoorbeeld het enkel met binaire sensoren en aansturing naar de gasketel doet.
Ik verwacht dat hij "OpenTherm" ontvangt van compatible thermostaten. Wel apart dat ze toch een lijst van compatible thermostaten hebben. Maar goed ook OpenTherm is net zoals veel andere "standaarden" eentje die uitzonderingen kent of eigen/quirky implementaties.

En vervolgens zal de CiC dat op zijn beurt ook weer "spreken" met de meeste boilers. De aan/uit optie is denk ik alleen voor boilers die geen OpenTherm spreken (zoals die van mij)

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10-03 07:49
SBL schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:15:
[...]

Heb je berichten allemaal nog een keer doorgelezen, maar meestal wordt de CSP door CiC gevolgd als de ketel aan is. Dan draait de Quatt ook volle bak, dus wie maakt dan dat water: Quatt buitenunit of ketel?

Ik vind het moeilijk om je HA grafieken te lezen. Waar/welk moment zie je nu specifiek dat CSP door de Quatt buitenunit wordt gebruikt, zonder dat de CV ketel draait?

Edit: Ik heb er zelf maar even een grafiekje van gemaakt, CSP vs Ta Quatt bij > 1500We:
[Afbeelding]
Bij CSP 30 is Ta altijd >35, bij CSP 50 is Ta nooit >45.
Mijn conclusie: Quatt buitenunit doet niets met CSP.
(en de ketel wel)
Ik zeg niet dat je niet gelijk hebt binnen jouw observaties, maar binnen mijn model ben ik de afgelopen maanden steeds in staat geweest met mijn wereldbeeld te snappen of de ketel aan of uit ging.
Wellicht is het feit dat ik vanuit de CiC een aan/uit voor de boiler heb en niet OpenTherm een factor.
Hoe dan ook, men kan zijn/haar eigen waarnemingen doen en er zijn/haar voordeel mee doen.
Voor mij werkt het.
Daarbij is mijn idee dat de Quatt hoe dan ook een eerste boost van 3 of 4 of 5°C maakt en de CV er de rest bij doet. Dus toch nog hybride naar mijn mening...

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10-03 07:49
Fragger123 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:13:
[...]

Ik verwacht dat hij "OpenTherm" ontvangt van compatible thermostaten. Wel apart dat ze toch een lijst van compatible thermostaten hebben. Maar goed ook OpenTherm is net zoals veel andere "standaarden" eentje die uitzonderingen kent of eigen/quirky implementaties.

En vervolgens zal de CiC dat op zijn beurt ook weer "spreken" met de meeste boilers. De aan/uit optie is denk ik alleen voor boilers die geen OpenTherm spreken (zoals die van mij)
Mijn Vaillant spreekt vloeiend OT ( :)) maar zelfs na aandringen wilde de monteur alleen aan/uit aanbieden.
Vanwege mijn eigen aansturing (zie sig) was dat achteraf wel fijn, maar toch bewijst het dat Quatt er zijn eigen ideeën op nahoudt.

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

• louigi58
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-03 20:01
HiFive schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:15:
[...]

Als ik thermostaatkraan van die zolder radiator verder open draai dan wordt hij netjes eerst boven warm.

[Afbeelding]

Ik zie dan ook overigens ook dat die koude leiding warm wordt. Had dat bij standje 1 ook verwacht want het water moet immers circuleren.

[Afbeelding]
Dan zijn je aanvoer en retour dus niet verwisseld!!!!!

1967,HR++ en HR+++, islolatie spouw en dak, 130m², Beg 2xT33,1xT30 + VVW 9m², 1e 3xT20, 1xT22 2e 1xT22 Quatt Hybrid op Noordgevel 4,8kW/-10°C/20,8°C + Nefit HRC30 CW5 zomerstand, PV 5,25KWp Sedge. Tado X Temp 21⁰C 24/7, 2xMarstek PIB 10,24kWh HA

• Brent
  • Registratie: September 2001
Toby-Wan schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:02:
[...]

Het klopt dat de HC minder arbeid hoeft te leveren dan een luchtWPB om een bepaalde SWW (doel) temperatuur te bereiken, echter draait er nu een extra unit (met elektra verbruik), dat heeft een luchtWPB weer niet
Ook bij een luchtWPB draait er een tweede WP, namelijk die WP die je huis verwarmt. Althans, in 99,99% van de wpb opstellingen zal het zo zijn dat de wpb lucht uit de woning gebruikt, en het restant naar buiten kiepert. Wanneer als onderdeel van je luchtverversing kun je er weer wat bijplussen, maar tenzij je hem van buiten laat aanzuigen moet je hier ook twee COP's vermenigvuldigen. En omdat CV temperatuur altijd hoger is dan de luchttemperatuur, zal die altijd slechter zijn in die opstelling.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• onlinaius
Brent schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:26:
[...]

Ook bij een luchtWPB draait er een tweede WP, namelijk die WP die je huis verwarmt. Althans, in 99,99% van de wpb opstellingen zal het zo zijn dat de wpb lucht uit de woning gebruikt, en het restant naar buiten kiepert. Wanneer als onderdeel van je luchtverversing kun je er weer wat bijplussen, maar tenzij je hem van buiten laat aanzuigen moet je hier ook twee COP's vermenigvuldigen. En omdat CV temperatuur altijd hoger is dan de luchttemperatuur, zal die altijd slechter zijn in die opstelling.
Ik denk dat je er op verkijkt hoeveel mensen er voor die 2 kanalen naar de buitenlucht gaan.

Maar ook als je niet voor 2 kanalen gaat hoeft dat je niet altijd (veel) efficiëntie te kosten. Als je een 2015 woning hebt is je woning zo luchtdicht dat een WPB zonder kanalen ongeveer 1 op 1 communiceert met je normale warmtepomp. (tenzij je natuurlijk weer koppelt aan de balansventilatie).

Bij een 65 woning zoals die van mij is er toch al behoorlijk luchtlekkage.

Er komt een windvlaag en die duwt een beetje lucht door de lekken aan de windkant. Dat betekend een lichte overdruk in huis die je weer aan de andere kant van de woning kwijt raakt.

Plaats hier een warmtepompboilder en die overdruk raak je (deels) kwijt via die WPB.

Uiteraard wel weer met veel mitsen en maren: je haalt het maximale aan efficiëntie als je woning niet al te lek is (je wilt dan die lichte onderdruk houden die zoveel mogelijk gecompenseerd wordt door de windlekkages die je sowieso gehad had.), en je wilt dan dat je WPB niet al te hard aanzuigt zodat je niet teveel onderdruk hebt.

Waarbij ik mij opeens afvroeg (voor de WPB kenners), kan deze ook moduleren? Kun je die bijv maximeren op 50% vermogen voor een hogere COP?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• jj85
onlinaius schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:51:
[...]

Waarbij ik mij opeens afvroeg (voor de WPB kenners), kan deze ook moduleren? Kun je die bijv maximeren op 50% vermogen voor een hogere COP?
offtopic:
De Atlantic Explorer niet. Dat is een aan/uit compressor.

• paQ
jj85 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:52:
[...]
offtopic:
De Atlantic Explorer niet. Dat is een aan/uit compressor.
Ik denk dat niet een WPB dat doet. Waarom ook?
Als ik kijk naar de WP voor het zwembad, dan gaat ie pas moduleren tegen de tijd dat de watertemperatuur bereikt wordt. Is ook logisch. Dat doet elke WP: moduleren tegen de tijd dat je het setpoint nadert.
Tot die tijd is het gewoon gas geven natuurlijk.
Je ziet net als bij de HC trouwens het opgenomen vermogen ook steeds verder toenemen naar gelang de temperatuur stijgt. Hoe warmer het water wordt, hoe meer energie het kost om door te warmen. De HC moduleert ook niet toch?
De COP winst zit hem in het water bijv maar tot 45 opwarmen ipv 52, en zorgen voor een warmere aanvoer.(in de zomer staat de WPB hier ook lager ingesteld)

• onlinaius
paQ schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:55:
[...]

Ik denk dat niet een WPB dat doet. Waarom ook?
Nou, voor een hogere efficientie? ;) Met een normale warmtepomp ga je ook niet altijd vol gas naar de setpoint. Kan prima, maar je COP wordt daar niet beter op.

• Brent
onlinaius schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:51:
[...]

Ik denk dat je er op verkijkt hoeveel mensen er voor die 2 kanalen naar de buitenlucht gaan.
In het wild heb ik dat nog niet gezien, bij renovatie is ventilatie een mooie meepakker, en nieuw zet men meestal een wp neer met sww functie/aansluiting.

Evengoed, buitenlucht naar 55-60 tillen is een navenant lagere COP.

• paQ
onlinaius schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:58:
[...]

Nou, voor een hogere efficientie? ;) Met een normale warmtepomp ga je ook niet altijd vol gas naar de setpoint. Kan prima, maar je COP wordt daar niet beter op.
Ik denk dat hooguit de condensatietemperatuur iets omlaag zal gaan, waar tegelijkertijd de fan langer moet draaien, en het hele ding überhaupt. Weinig winst te behalen.

• TeslaNerd
paQ schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:07:
[...]

Het was vannacht mooi droog. Doorgaans < 75 RLV, dan blijven defrosts nagenoeg uit.
Maar harder draaien verlaagt die drempel ook wel iets ja.

Wel echt nice hoor dat je nu gewoon zelf controle hebt :Y
kudo's @leejoow
Wat is een goede ondergrens voor de flow bij lage belasting?
Voor de vorstbeveiliging zonder compressor stelt de CiC de flow in op ca 400-450 l/u. Ik heb voor de eerste nacht 500 l/u gekozen maar zou bijvoorbeeld 400 l/u ook kunnen?

• onlinaius
Brent schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:01:
[...]

In het wild heb ik dat nog niet gezien, bij renovatie is ventilatie een mooie meepakker, en nieuw zet men meestal een wp neer met sww functie/aansluiting.

Evengoed, buitenlucht naar 55-60 tillen is een navenant lagere COP.
Ergens tussen de 3.18 en 3.5 bij 7 graden buitentemperatuur volgens Atlantic voor de V5 (zie brochure) https://atlanticclimate.n...armtepompboiler-atlantic/

Mijn Quatt draait gok ik rond de 5 bij die buitentemp, dus dan zou de Heat Charger (of losse WPB zonder kanalen) rond COP 10 moeten draaien om rond die Explorer V5 met kanalen uit te komen.

• jj85
TeslaNerd schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:25:
[...]

Voor de vorstbeveiliging zonder compressor stelt de CiC de flow in op ca 400-450 l/u. Ik heb voor de eerste nacht 500 l/u gekozen maar zou bijvoorbeeld 400 l/u ook kunnen?
Waarom zou je een lage flow willen? :?
Bij anti-vries stuurt hij de pomp naar minimaal (pump level 20 --> = 800 pump level in de modbus aansturing). Die is in mijn geval zo laag dat hij niet eens detecteerbaar is door de flowmeter.

[ Voor 18% gewijzigd door jj85 op 22-01-2026 10:30 ]

• paQ
[...]

Ik had nooit hele goeie ervaringen met hele lage flow eerlijk gezegd.
Zo onder de 650l/uur begon het toch wel moeilijk te worden alles in balans te houden. Om dat alle Quatts standaard op 800l draaiden dacht ik: daar zal iemand over hebben nagedacht.
De LG heb ik toen ook op 800 gezet, en kwam erachter dat ik met 840l wel ongeveer de sweetspot had te pakken.
Mijn Vaillant doet het allemaal zelf, en komt uit op 860l/uur, en 430 tussen de energy integraal pauzes door.

Een hele lage flow zal dT doen stijgen, wat je vervolgens buiten toch weer zult moeten goedmaken.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 22-01-2026 10:32 ]

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:16
[...]

Volgens mij is de vorstbeveiliging pump level op 20%. Dus is de flow afhankelijk van wat je systeem is. Bij mij is dat ~330 l/h.

PVoutput

• paQ
onlinaius schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:25:
[...]

Ergens tussen de 3.18 en 3.5 bij 7 graden buitentemperatuur volgens Atlantic voor de V5 (zie brochure) https://atlanticclimate.n...armtepompboiler-atlantic/

Mijn Quatt draait gok ik rond de 5 bij die buitentemp, dus dan zou de Heat Charger (of losse WPB zonder kanalen) rond COP 10 moeten draaien om rond die Explorer V5 met kanalen uit te komen.
mja, gemeten vanaf 15 graden naar 45 oid.
Ze hebben het me een keer gemaild. Uiteraard allemaal best case scenario.
Het kwam erop neer dat je zowat al je warme water voorraad moest gebruiken, en dan terug opwarmen naar een medium niveau. Dan had je de hoogste COP.

• TeslaNerd
jj85 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:28:
[...]

Waarom zou je een lage flow willen? :?
Bij anti-vries stuurt hij de pomp naar minimaal (pump level 20 --> = 800 pump level in de modbus aansturing). Die is in mijn geval zo laag dat hij niet eens detecteerbaar is door de flowmeter.
Omdat het nu kan met OpenQuatt!
En Quatt Support heeft in een antwoord in de vragenlijst al eens aangegeven dat een lage(re) flow efficienter kan zijn.

• jj85
TeslaNerd schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:36:
[...]

Omdat het kan met OpenQuatt en Quatt Support in een antwoord in de vragenlijst heeft aangegeven dat een lage(re) flow efficienter kan zijn.
Tis toch juist andersom?
Bij wat hogere flow kun je wellicht je dT en daarmee ook de Ta verlagen.

Maar de reden 'omdat het kan' is uiteraard het beste _/-\o_ Lekker bezig!

Ben ook wel heel benieuwd hoe WorkingMode koelen functioneert.
En of forced defrost (mode 4?) ook daadwerkelijk een defrost kan triggeren :+

[ Voor 14% gewijzigd door jj85 op 22-01-2026 10:38 ]

• jj85
TeslaNerd schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:40:
[...]

Ik zal @leejoow vragen working mode 4 toe te voegen *O*
btw, het is niet zozeer lage flow, maar een variabele flow ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXTsA4DGvg_LssUoCuiJXu8RVew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0rQ0RoARW9pccsRjujKX4BFh.png?f=fotoalbum_large

• s020506
jj85 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:41:
[...]

btw, het is niet zozeer lage flow, maar een variabele flow ;)
[Afbeelding]
Ik kan me inderdaad voorstellen dat je bij een lager vermogen wel weg komt met een lagere flow, maar dat bij hogere vermogen een hogere flow interessanter is.

Als je een goed test plan opstelt, kun je makkelijk voor elk vermogen wel de optimale flow bepalen. Is iemand heel handig met design of experiments?

PVoutput

• Brent
onlinaius schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:25:
[...]

Ik ga mijn best doen dat sommetje eens te maken. Moet eerst een manier vinden om te bepalen hoeveel energie er in het vat zit. Gek genoeg zal er een zekere mate van reciprociteit in die verhouding wp<>HC zitten: hoe slechter de wp COP, hoe warmer het CV water naar alle waarschijnlijkheid, maar hoe beter de HC COP kan worden ivm de kleinere delta-T.

Haal je die 3+ ook?

• jj85
Brent schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:52:
[...]

Ik ga mijn best zijn dat sommetje eens te maken. Moet eerst een manier vinden om de bepalen hoeveel energie er in het vat zit. Gek genoeg zal er een zekere mate van reciprociteit in die verhouding wp<>HC zitten: hoe slechter de wp COP, hoe warmer het CV water naar alle waarschijnlijkheid, maar hoe beter de HC COP kan worden ivm de kleinere delta-T.

Haal je die 3+ ook?
offtopic:
Kwam met m'n explorer v5 (binnen -> buiten kanaal) op onderstaande uit:
jj85 in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"
De spec is wellicht het opwarmen van 10grC naar 55grC, vooral aan de onderkant haal je de hoogste COP

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14:07
jj85 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:07:
[...]

Het is nu natuurlijk allemaal handmatig. Er zit dus 0 regelingen in.
Wat dat betreft is het gewoon dezelfde software (ESPHome) dupliceren voor de HP2.

Een mono-Quatt kun je ook best goed regelen middels ESPHome (analoog aan de PID-regelingen en stooklijn die nu in OpenAmber zitten). Dat zal voor een Duo wel wat ingewikkelder worden.

En stom dat ESPHome (nog) geen normale PID regeling heeft. Dan kan namelijk ook de flowregelaar in ESPHome geregeld worden :(
offtopic:
Mijn mechanische ventilatie bevat 4 "thermostaten" die allemaal "koelen" aan kunnen zetten om de "temperatuur" van maximaal 60% RLV, 800 ppm en 200 indexpunten VOC en 15 indexpunten NOx te behouden. Ik het begin heb ik me gestoord aan dat de units niet kloppen. Nu ben ik vooral blij dat het gewoon werkt haha

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
TeslaNerd schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:02:
Gisteravond en vanmorgen weer twee productieve OpenQuatt sessies gehad met @leejoow en de OpenQuatt firmware heeft hier al een hele nacht zelf de Quatt aangestuurd met de CiC losgekoppeld.
Met de compressor vast op level 2, 39Hz en de (water) pump level op 744 voor mijn eerste test scenario: 500 l/u ipv 800 l/u. Met de lagere flow ging de delta T omhoog van ca 1,5 naar 2,5 graad op 30Hz en dat resulteerde in een COP die ca 10% hoger werd.
De Quatt heeft 1 lange run door de nacht gemaakt met iedere 2 uur een oil return cycle.

De buitenunit heeft geen enkele defrost gedaan ondanks dat het tussen de 1 en 4 graden was vanacht. Waarschijnlijk was de luchtvochtigheid erg laag hier. Of zou het aan de lagere flow kunen liggen of de vaste compressorsnelheid zonder uitstapjes van een regelaar die er nog niet in zit?
Het geleverde vermogen bleef ook mooi in lijn met de buitentemperatuur en nadat ik vanmorgen de compressorsnelheid heb verhoogd naar level 3, 49Hz kwam de eerste defrost 8 minuten later al.

NB working mode koelen nog niet getest

[Afbeelding]
[Afbeelding]
🥳 Ik ben zooooo benieuwd hoe het nu bij Quatt headquarters gaat. Lange vergaderingen over wat hier geschreven wordt?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-02 08:42
raven22 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:04:
[...]

Mijn pomp neemt 11 watt (in de laagste stand), en dat neem ik op de koop toe. Elektrisch bijverwarmen op een enkele kamer neemt vele malen meer.
Voor de goede orde, omdat er continue gemengd wordt, zal de WP het water naar een hogere temperatuur moeten brengen. Dit zal vele malen meer zijn dan de energie voor het pompje.

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <150m3 gas (incl SWW &koken)

• sdh1981
okijokii schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:28:
[...]

🥳 Ik ben zooooo benieuwd hoe het nu bij Quatt headquarters gaat. Lange vergaderingen over wat hier geschreven wordt?
Die zijn aan het brainstormen hoe ze onze snuffelaars kunnen detecteren en ons uit de garantie te knikkeren :+

• paQ
sdh1981 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:38:
[...]

Die zijn aan het brainstormen hoe ze onze snuffelaars kunnen detecteren en ons uit de garantie te knikkeren :+
Stond al in de quatt care vermeld toch?
Als je in de besturing gaat rommelen > geen garantie meer.

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:24
Mooi werk @leejoow en @TeslaNerd! Erg interessant allemaal en ook een geruststelling richting de toekomst dat we niet afhankelijk zijn van de CiC mocht er ooit wat gebeuren met Quatt. Mijn Quatt duo is nog geen jaar oud dus uit garantie oogpunt blijf ik het voorlopig alleen volgen.

Koelen met de Quatt zonder Chill is beloofd tussen begin uitrol Chill en start van de zomer. Uitrol Chill is net begonnen en tot de zomer duurt nog max 5 maanden. De komende tijd maar even afwachten of ze zich aan hun woord houden. Maar links of rechtsom kan er gekoeld gaan worden met Quatt deze zomer, dat is erg fijn!

Mijn tweede frustratie zat op de constante flow van 800l/h. Ik moet zeggen dat sinds ik mijn stooklijn aan heb laten passen naar mijn berekende optimale stooklijn de delta T altijd rond de 3-4 graden zit. De flow is daarmee niet zo'n groot probleem meer. Al blijft daar zeker nog wat te winnen, maar dat onderkennen ze zelf ook aan het Q&A antwoord te zien.

• jj85
RickvdT schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:24:
Koelen met de Quatt zonder Chill is beloofd tussen begin uitrol Chill en start van de zomer. Uitrol Chill is net begonnen en tot de zomer duurt nog max 5 maanden. De komende tijd maar even afwachten of ze zich aan hun woord houden.
Heer eerlijk; ik verwacht hier eigenlijk 0,0 vanuit Quatt.
Ze willen vooral heel veel Chills verkopen nu
Een voorbeeld is de airco, de Quatt Chill. Die had vorige zomer moeten komen, maar werd uitgesteld. ‘Maar volgende week installeren we de eerste van vele duizenden!'
https://www.quotenet.nl/z...uatt-10-miljoen-abn-amro/

• paQ
jj85 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:33:
[...]

[...]

absoluut

een chill kost (straks) 1500 1449
een koelfunctie op een wp is gratis

• jj85
paQ schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:39:
[...]

absoluut

Ook de verwarmingsfunctie van de Chill vond ik wel interessant voor een specifieke ruimte in huis. Maar voor 1449 euro kan ik een elektrisch COP1 heatertje ook heeeeeel lang laten draaien :+

• paQ
jj85 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:45:
[...]

Ook de verwarmingsfunctie van de Chill vond ik wel interessant voor een specifieke ruimte in huis. Maar voor 1449 euro kan ik een elektrisch COP1 heatertje ook heeeeeel lang laten draaien :+
Ach, het ding heeft heus wel zijn plek in de markt. Alleen de niche is (nooit groter dan) de klantenpool van Quatt.

• paQ
@leejoow wellicht handig om een dauwpunt sensor te verwerken in je ontwerp / sturing?
gewoon los aan te koppelen bijv, of uit de thermostaat te trekken als die het doorgeeft.

• harv
okijokii schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:28:
[...]

@iedereen

Misschien is het verstandig om samenwerking te zoeken, kan het product alleen maar beter van worden.
Tenslotte is ook de Quatt (en Amber) ook slechts een warmtepomp uit China, die hier door anderen van toegevoegde software wordt voorzien.

Wie doet de voorzet, Quatt of onze slimme techneuten??

• okijokii
  • Niet online
harv schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:51:
[...]

@iedereen

Misschien is het verstandig om samenwerking te zoeken, kan het product alleen maar beter van worden.
Tenslotte is ook de Quatt (en Amber) ook slechts een warmtepomp uit China, die hier door anderen van toegevoegde software wordt voorzien.

Ze lezen echt wel mee in dit forum. Behoefte zou vanuit hun moeten komen lijkt mij.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• jj85
[...]

@iedereen

Samenwerking binnen Tweakers is helemaal top!
Samenwerking met Quatt... Dat punt zijn we wat mij betreft inmiddels wel voorbij. Vooralsnog enkel loze beloftes... schiet niet op. De volgende zomer waarin koelen gewenst is staat alweer in de startblokken 8)

• paQ
[...]

@iedereen

Die trein is echt allang gepasseerd :+
En waarom zouden ze ook? Ze weten prima wat wel en niet kan met hun systeem, maar er moeten ook keiharde pegels verdiend worden.

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:34

SBL

m10tech schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:29:
Daarbij is mijn idee dat de Quatt hoe dan ook een eerste boost van 3 of 4 of 5°C maakt en de CV er de rest bij doet. Dus toch nog hybride naar mijn mening...
Dat laatste klopt zeker, Quatt draait volop zolang de buitenunit een retourtemperatuur krijgt waar hij wat mee kan. Dat is een grote plus en niet bij alle hybrides het geval.
Boven een Tr van 43 graden gaat Quatt (R32) in max vermogen (en dus deltaT) omlaag naar max ~1700We.
Bij een Tr van 51 doet hij niets meer; ik heb daarboven in elk geval geen activiteit gelogd.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s

• SBL

SBL

Erik1805 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:25:
Had je misschien al gedaan na reactie van pietjm, maar volgende keer eerst even thermostaat omlaag, zodat buitenunit regulier uit gaat, voordat je de stekker eruit trekt.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s

• okijokii
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:53:
[...]

Die trein is echt allang gepasseerd :+
En waarom zouden ze ook? Ze weten prima wat wel en niet kan met hun systeem, maar er moeten ook keiharde pegels verdiend worden.
Precies, en een blackbox is beter voor de pegels dan een open source oplossing....

• SBL

SBL

paQ schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:07:
[...]

Het was vannacht mooi droog. Doorgaans < 75 RLV, dan blijven defrosts nagenoeg uit.
Maar harder draaien verlaagt die drempel ook wel iets ja.

Wel echt nice hoor dat je nu gewoon zelf controle hebt :Y
kudo's @leejoow
Defrosts blijven nagenoeg uit?
Leg dat ook even aan mijn Quatt uit (daalde buiten tot -2 hier)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJ0VA_tDVGjdElLT9zwE4Lu302E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NPoe7UY0SHqaBngVXzFMkhh7.jpg?f=fotoalbum_large

• jj85
SBL schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:55:
[...]

[Afbeelding]
Had er ook 11 (per Quatt) op de teller.
Quatt kijkt niet naar RLV, enkel temp van de verdamper (en misschien buitentemp?)

Bij een lage frequentie (39Hz) van @TeslaNerd wordt de verdamper waarschijnlijk niet koud genoeg om te gaan defrosten.

• paQ
SBL schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:55:
[...]

[Afbeelding]
wellicht net iets te vochtig (bij jou)?

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:06
HarryInia schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:16:
[...]

Voor de goede orde, omdat er continue gemengd wordt, zal de WP het water naar een hogere temperatuur moeten brengen. Dit zal vele malen meer zijn dan de energie voor het pompje.
Ja dat klopt, maar daar ging de discussie niet over.

• onlinaius
Nee, want ik doe SWW nog op dinosauruswindjes met COP 0.85 (ruwe schatting) ;)

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:24
[...]
paQ schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:39:
[...]
Klopt, echter van de koelfunctie op een wp ga je alleen plezier hebben met vloerverwarming of Jaga's met actieve ventilatie. Dat gaat gewoon niet werken met doorsnee radiatoren. De Chill is juist bedoeld voor setups met standaard radiatoren, de doelgroepen zijn anders dus je zal weinig verkoop kannibaliseren.

Dat was ook de strekking van mijn post waar als reactie op werd beloofd dat ze de functie gingen aanzetten. Uiteraard 0 garantie, maar als niemand minder dan de CEO het beloofd en het bijna kinderlijk eenvoudig is om aan te zetten dan mag je toch wel iets verwachten. Althans dat zou je zeggen, maar ik hou er zeker rekening mee dat na de eerste plaknacht met slechte slaap er een esp32 bordje wordt besteld :+

• TeslaNerd
Kunnen wij nu ook zo een Innova waterloop op de OpenQuatt aansluiten?

De Innova Waterloop :)
https://www.innova.it/en/...pump-terminals/wlhp/wlhp/

• jj85
TeslaNerd schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:39:
Kunnen wij nu ook zo een Innova waterloop op de OpenQuatt aansluiten?

De Innova Waterloop :)
Nee, dat is zo te zien verboden :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jU7gcfRBeFHe66MUGJRFtuLtxWk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yvkzHUTRbbT5lpVcijffppD7.png?f=user_large
Juiste url

Maar zonder gekheid; denk het wel. Dan kan je de afgegeven warmte via de ODU weer aan de vogeltjes geven.

Dat zou voor mijn use case perfect zijn. Eigenlijk de Chill in ander (beter) format.
Én mogelijkheid voor het injecteren van het condensaat, dus geen bakje legen O+ .

[ Voor 17% gewijzigd door jj85 op 22-01-2026 16:50 ]

• paQ
In theorie wel. Moet je wel met je condenswater ergens heen.
Ze hebben wel een condensafvoer injectie-kit, maar die is pittig duur. Geen idee hoe het werkt, maar het lijkt er op dat de condens in de retour wordt geïnjecteerd. D'r zal dan ook ergens een overdruk aflaat moeten komen lijkt me. Best wel een complex (maar mooi) systeem.

En een waterloop is niet goedkoper dan een chill ;)

edit:
Oh dat had je al geschreven :+

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 22-01-2026 17:50 ]

• HiFive
louigi58 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 01:38:
[...]

Dan zijn je aanvoer en retour dus niet verwisseld!!!!!
Waarschijnlijk heb je gelijk dat aanvoer en retour op buitenunits wel correct is aangesloten maar onder mijn CV zit het volkomen verkeerd aangesloten is mij verteld bij servicebezoek van Quatt. Daar is gerommeld (verkeerd om) met aanvoer en retour aansluitingen.

• Brent
paQ schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 17:49:
In theorie wel. Moet je wel met je condenswater ergens heen.
Ze hebben wel een condensafvoer injectie-kit, maar die is pittig duur. Geen idee hoe het werkt, maar het lijkt er op dat de condens in de retour wordt geïnjecteerd. D'r zal dan ook ergens een overdruk aflaat moeten komen lijkt me. Best wel een complex (maar mooi) systeem.

En een waterloop is niet goedkoper dan een chill ;)

edit:
Oh dat had je al geschreven :+
Dat is elegant maar ook complex. Mij lijkt eenvoudig weg een gaatje baar buiten boren een stuk praktischer. Maar dan heb je ook liever een permanent apparaat dat je radiator vervangt in plaats van ernaast.

Maar misschien is nog beter/goedkoper gewoon fans op gewone radiatoren, en ergens een luchtontvochtiger met een vaste afvoer. En eindelijk die koelfunctie, en anders OpenQuatt ;)

• onlinaius
paQ schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 17:49:
Is dat niet vragen om problemen? Ik dacht dat je cv water even de leidingen laat roesten tot alle zuurstof is opgebruikt. Is injecteren dan niet van binnen wegrottende leidingen?

• paQ
onlinaius schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:52:
[...]

Is dat niet vragen om problemen? Ik dacht dat je cv water even de leidingen laat roesten tot alle zuurstof is opgebruikt. Is injecteren dan niet van binnen wegrottende leidingen?
Ik weet niet exact hoe het systeem werkt. Het gaat iig onder druk, dus je kunt je afvragen hoeveel zuurstof aanwezig is (blijft) in het systeem. Knap is het wel iig! (en serieus innova-tief)

edit:
Het lijkt erop dat het een apart opvangreservoir is (denk bakje van chill) waar een pompje met terugslag klep aan zit die op de retourleiding zit. het pompje kan een hogere druk opbouwen dan de druk in de retourleiding en kan zo 1 richting op condens afvoeren.

Zoals ik eerder schreef denk ik dat je het 'teveel' aan water ook weer zult moeten aflaten. De druk kan maar zo hoog worden natuurlijk. De meeste zuurstof wordt dan denk ik buiten ook meteen weer gedumpt, maar hoeveel zuurstof er dus in je (hele) retour leidingen zit? geen idee.

edit edit:
INNOVA AI1156II Condensation Disposal Kit for WLHP
Dat zal dat systeem zijn om het TE LOZEN! Dus wanneer de systeemdruk te groot wordt.
Een manometer zal die klep reguleren die a la een overdrukventiel opent en druk aflaat.

edit edit edit:
En zo kan het dan met je 'proceswater' mee de retour in.
Afbeeldingslocatie: https://www.itecluchtreiniger.nl/media/catalog/product/cache/66bdc5ebf3aeabbb83ec02ad2d2cf8bd/i/n/innova-h2o-monoblock_2.png

[ Voor 89% gewijzigd door paQ op 22-01-2026 21:43 ]

• louigi58
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-03 20:01
HiFive schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:55:
[...]

Waarschijnlijk heb je gelijk dat aanvoer en retour op buitenunits wel correct is aangesloten maar onder mijn CV zit het volkomen verkeerd aangesloten is mij verteld bij servicebezoek van Quatt. Daar is gerommeld (verkeerd om) met aanvoer en retour aansluitingen.
Blijkbaar niet, wat het komt op de juiste manier bij je radiatoren.

1967,HR++ en HR+++, islolatie spouw en dak, 130m², Beg 2xT33,1xT30 + VVW 9m², 1e 3xT20, 1xT22 2e 1xT22 Quatt Hybrid op Noordgevel 4,8kW/-10°C/20,8°C + Nefit HRC30 CW5 zomerstand, PV 5,25KWp Sedge. Tado X Temp 21⁰C 24/7, 2xMarstek PIB 10,24kWh HA

• jj85
louigi58 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:08:
[...]

Blijkbaar niet, wat het komt op de juiste manier bij je radiatoren.
Wat ik ook al aangaf, temp profiel ziet er ook correct uit. Blijft het verder wel een slordige installatie...

• okijokii
  • Niet online
[...]

[...]

Zat het nog eens goed door te lezen... Een geschat vermogen van 30 miljoen.... Het is blijkbaar best goede handel deze warmtepompen 💪 knap werk

• jj85
paQ schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:19:
[...]

INNOVA AI1156II Condensation Disposal Kit for WLHP
Dat zal dat systeem zijn om het TE LOZEN! Dus wanneer de systeemdruk te groot wordt.
Een manometer zal die klep reguleren die a la een overdrukventiel opent en druk aflaat.
Zou een simpel (extra) overstortventiel op 2 bar niet hetzelfde effect geven? Kan weinig mis mee gaan

• TeslaNerd
jj85 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:00:
[...]

Zou een simpel (extra) overstortventiel op 2 bar niet hetzelfde effect geven? Kan weinig mis mee gaan
Heeft iedere cv installatie dat niet al standaard onder de ketel zitten?

• paQ
jj85 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:00:
[...]

Ik weet niet op welke systeemdruk grotere gebouwen opereren. Of die afkunnen met een sijpelend kraantje :p

• paQ
TeslaNerd schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:29:
[...]

Als je geen CV ketel hebt, dan heb je ook dat ventiel niet.

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:58
TeslaNerd schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:29:
[...]

Hoop niet op 2 bar ;)

Maar inderdaad wel een, meestal op 3 bar verwacht ik. Tenminste bij mij is dat zo.

• Morfang
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:21
Ik lees hier vaak over defrosts. Is dat informatie die je uit de Quatt app zelf kan halen of heb je daar meer voor nodig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIN7IgZTigwQ61c2-ByOTGV2Ec4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EFAEXeNpaZs12HcbtI9Gm2kN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIlVa4hRVKDRQnsyTYZOTd8dS6E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Zpby2561Yyqajb3Z3zMmHuQL.png?f=fotoalbum_large

• jj85
@Morfang Nee, kun je in de app niet zien. Dan lijkt het alsof de Quatt uit staat.

Je zult aan de slag moeten met bijvoorbeeld de Home Assistant integratie
Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica

• s020506
Morfang schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:51:
Ik lees hier vaak over defrosts. Is dat informatie die je uit de Quatt app zelf kan halen of heb je daar meer voor nodig?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit haal je niet zomaar uit de app, daar heb je meer voor nodig.

Wat wil je weten over defrosts?

PVoutput

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:39
Morfang schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:51:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een simpele HomeWizard stekker is al voldoende. https://www.homewizard.co...pMnKWSUH2n_8XhCt48tjGEN7o

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, duurzaam in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:53

Tjark

DON'T PANIC

kun je daarmee de defrosts uitlezen?

*insert signature here

• s020506
Tjark schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:31:
[...]

Aan het grafiekje kan je dan zien wanneer er een defrost is. Het opgenomen vermogen wordt even laag. Ziet er zo uit als in de post hieronder. Het is normale werking van een warmtepomp. Als je het alleen doet om te kijken wanneer er een defrost plaats vindt, zou ik het niet doen. Je kan verder niet veel met deze info.

Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

PVoutput

• Morfang
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:21
s020506 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:01:
[...]

Dit haal je niet zomaar uit de app, daar heb je meer voor nodig.

Wat wil je weten over defrosts?
Nouja ik lees hier af en toe ook over ‘mooie lange runs’ en dat dit dus iets zou zeggen over hoe goed je Quatt het doet. Na wat opstartproblemen en wat gehusseld met instellingen (Tado, meerdere zones) lijkt het nu goed te gaan. Hij blijft redelijk stabiel goed op temperatuur (volgens de Quatt app), het huis is comfortabel warm en de ketel hoeft niet meer bij te springen.

Ik zie in de Quatt app soms dat de Quatt even helemaal geen warmte geeft (geen of heel laag balkje in de bovenste grafiek) en vroeg me af of dat normaal is en/of dat eventueel dan dus een defrost impliceert.

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12:55
s020506 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:47:
[...]

Aan het grafiekje kan je dan zien wanneer er een defrost is. Het opgenomen vermogen wordt even laag. Ziet er zo uit als in de post hieronder. Het is normale werking van een warmtepomp. Als je het alleen doet om te kijken wanneer er een defrost plaats vindt, zou ik het niet doen. Je kan verder niet veel met deze info.

Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Je kan er ook mee zien hoe vaak je warmtepomp in en uitschakelt en of hij netjes terug moduleert.
Ik kwam er via de homewizzard grafiek destijds achter dat mijn circulatiepomp defekt was. Ongeveer om de vijf minuten in en uitschakelen.
Overigens kan dit met een plug uiteraard alleen als je Quatt met een stekker is aangesloten. (V1/V1.5 mono). Anders zou het een kWh meter moeten worden.

• Brent
Tjark schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:31:
[...]

Daar hoef je enkel de json deed voor uit te lezen. Bijv via Home Assitant met de Quatt plugin. Heb je geen speciale hardware voor nodig.

• TeslaNerd
Waarom levert Quatt niet de kant-en-klare Space Coolers van Amitime ipv jarenlang te stoeien met de Chill?

YouTube: Space Cooler-Amitime's Product Introduction

https://www.amitime.com/p...ater-source-space-cooler/

[ Voor 15% gewijzigd door TeslaNerd op 23-01-2026 18:31 ]

• sdh1981
TeslaNerd schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:20:
Waarom levert Quatt niet de kant-en-klare Space Coolers van Amitime ipv jarenlang te stoeien met de Chill?

YouTube: Space Cooler-Amitime's Product Introduction

https://www.amitime.com/p...ater-source-space-cooler/
Omdat ze de koelfunctie niet aan hebben staan 😜 de Amitime koeler krijgt koel water aangevoerd vanuit de HP.

• Brent
Warmtecapaciteit water in Wh/K = 1,15.

Verschil tussen 20 en 60 graden voor 187L vat: 1,15*40*187= 8,6kWh (dit gebruik ik verder niet, slechts ter referentie voor een keer een betere meting van de energie).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PNDS3SQG59MXdRJOKwBWFTco-30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQ2bzZRPR45yMiafmuTyZgLK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_I72h9SWIp2DsmO0TYJD6hd0D3w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TUOwCUBDVGs8LuKKTKdT5UtH.jpg?f=user_large

7 graden verschil in douchetijd koste 0,65kWh. 1,15*7*187= 1,5kWh.

Cop=2,3

Whelp, graad =\= minuut :+ toch iets doen met die 3 temp sensoren dus.

[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 24-01-2026 09:57 ]

Pagina: 1 ... 335 ... 348 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.