• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik heb hier ook wel eens een weggevallen ebus communicatie van Vaillant gehad. Op de extern aangesloten sensoren zag ik dan toch de anti vorst cycles lopen. Ik denk ook dat dat typische BU zaken zijn zolang hij stroom heeft natuurlijk.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

paQ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:25:
Ik heb hier ook wel eens een weggevallen ebus communicatie van Vaillant gehad. Op de extern aangesloten sensoren zag ik dan toch de anti vorst cycles lopen. Ik denk ook dat dat typische BU zaken zijn zolang hij stroom heeft natuurlijk.
Klopt inderdaad, ik had het inderdaad niet goed dat de vorstbeveiliging door Amber binnenunit wordt gestart. Het is wel iets om rekening mee te houden natuurlijk met de aansturing dat hij kan lopen.

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• HiFive
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:17
s020506 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:23:
[...]

Je plaatjes werken niet. Wat is totaal verschillend?

En 1 betekend "Gewenste temperatuur bereikt". Of knippert de LED boven de reset toets?
Plaatjes werken inmiddels.
Die storingscode 1 zie ik op mijn Intergas CV-ketel maar dat komt doordat Quatt de installatie totaal verkeerd heeft aangesloten. Het is wachten tot dit opgelost gaat worden, hier is Quatt erg laks in is mijn ervaring inmiddels.

't Gooi, hoekhuis 1953, 145 m2, Quatt Hybrid Duo V2, T6 thermostaat, Quatt App: besparen, dynamische tarieven, Intergas Kompakt hre 36/30, 1080 wp panelen, oud dubbel glas (wordt dit jaar HR++), overal radiatoren T21, T22, T23

• HiFive
SBL schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:24:
[...]

Plaatjes doen het niet, zoals je zelf ook kunt zien.
COP van HP2 zal altijd beetje slechter zijn dan HP1 als ze beiden draaien, omdat hij naar hogere watertemperatuur verwarmt.
Hoe verhouden de temperaturen HP1-HP2 in-uit zich als er alleen rondgepompt wordt, met mode98?
Plaatjes werken inmiddels dus daarin zijn temperaturen HP1-HP2 in-uit te zien.
Wat bedoel je met mode98, hoe stel je dat in?

't Gooi, hoekhuis 1953, 145 m2, Quatt Hybrid Duo V2, T6 thermostaat, Quatt App: besparen, dynamische tarieven, Intergas Kompakt hre 36/30, 1080 wp panelen, oud dubbel glas (wordt dit jaar HR++), overal radiatoren T21, T22, T23

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:37

SBL

HiFive schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:20:
[...]

Plaatjes werken inmiddels dus daarin zijn temperaturen HP1-HP2 in-uit te zien.
Wat bedoel je met mode98, hoe stel je dat in?
HP1 gaat van 36,54 naar 39,26 = +2,7graden = 2,5 kW = COP 3,3
HP2 gaat van 38,79 naar 41,01 = +2,2graden = 2,0 kW = COP 2,5
maar er lijkt 0,47 graden te verdwijnen tussen de 2 Quatts = 0,4kW.
Dus 39,26 is te hoog of 38,79 is te laag.
Dat kun je checken in mode98. Die kun je forceren door je thermostaat laag te zetten terwijl het vriest. 10 minuten wachten en dan deze temperaturen nog eens bekijken. Zouden dan nagenoeg gelijk moeten zijn.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq, laadpunt Volt Time Source 2s

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:08
HiFive schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:19:
[...]

Plaatjes werken inmiddels.
Die storingscode 1 zie ik op mijn Intergas CV-ketel maar dat komt doordat Quatt de installatie totaal verkeerd heeft aangesloten. Het is wachten tot dit opgelost gaat worden, hier is Quatt erg laks in is mijn ervaring inmiddels.
Als die led boven de reset toets niet knippert, is het geen storing. Het betekent dat de gevraagde temperatuur is bereikt. Dat is normaal. Zeker als je de ketel hebt begrenst op een bepaalde temperatuur.

Volgens mij staan je instellingen van de ketel verkeerd. Ik heb het volgende van Quatt gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMO9893dC6bvT_WnuZYiUIkljls=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SC6t9CzvGZSNotgRXUmyZGLy.png?f=user_large

Je ketel sprint snel op 1 omdat hij de klep niet open krijgt. Pompsnelheid moet omhoog.

En ik denk niet dat de installatie verkeerd om is aangesloten. Ik weet niet of dan wel flow hebt. En dan was je radiator eerst beneden warm geworden.

PVoutput

• HiFive
SBL schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:51:
[...]

HP1 gaat van 36,54 naar 39,26 = +2,7graden = 2,5 kW = COP 3,3
HP2 gaat van 38,79 naar 41,01 = +2,2graden = 2,0 kW = COP 2,5
maar er lijkt 0,47 graden te verdwijnen tussen de 2 Quatts = 0,4kW.
Dus 39,26 is te hoog of 38,79 is te laag.
Dat kun je checken in mode98. Die kun je forceren door je thermostaat laag te zetten terwijl het vriest. 10 minuten wachten en dan deze temperaturen nog eens bekijken. Zouden dan nagenoeg gelijk moeten zijn.
Dank voor dit inzicht.
Ik zal die check later eens doen als het vriest.
Ben wel benieuwd wat andere Quatt Hybrid Duo V2 gebruikers aan temp verschil -> kW verlies zien tussen HP1 temperature water out en HP2 temperature water in. Wat is normaal?
Zou dit mogelijk komen door slechte isolatie?

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

Mickel moen schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:17:
[...]

Het vervolg.

Eerst een globale omschrijving van ons huis.

Begane grond: woonkeuken met uitgebouwde serre, woonkamer ensuite, waarbij de voorkamer ‘‘s winters ook als koudebuffer functioneert als de houtkachel aangaat, gang en trap naar overloop.

Verdieping: 3 slaapkamers en een badkamer. Eén van deze slaapkamers is mijn werkkamer, welke onregelmatig gebruikt wordt. De rest incidenteel nu de kinderen het huis uit zijn.

Zolder: Dit is onze slaapkamer met daarin tevens sanitair in de vorm van stoom/douchecabine, wastafel en bidet.

Kortom, begane grond en zolder worden intensief gebruikt, verdieping niet.
Daar hoort het volgende verwarmingsschema bij. In blauw en dik de berekende gemiddelde temperaturen van die kamers. De rest constant ingesteld.
[Afbeelding]
In kolom A de waarden die ik in 2025 gehanteerd heb. In kolom B, de waarden van het experiment in december. Kolom C de waarden van deze week.

Het draait in dit experiment om de twee incidenteel gebruikte slaapkamers en de badkamer op de verdieping. Ene slaapkamer boven de keuken en de andere boven de voorste woonkamer. Voor deze ruimtes ga ik de temperaturen variëren. Gedurende 2025 waren deze kamers ingesteld op 15°C. Voor dit experiment ben ik gestart met 18°C. Kolom C.

Ik heb gemeten op 6 aaneengesloten dagen: tabel C. Als referentie tabel A. Dit zijn vergelijkbare dagen in buitentemperatuur, meetstation Leeuwarden. De bijbehorende grafieken en tabellen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het zijn allemaal dagen waarop ‘‘s avonds ook de houtkachel gestookt werd. Op 18-01-2025 na. Dit zal niet echt het verschil maken. Overigens wordt dit weer min of meer gecompenseerd, doordat de gemiddelde buitentemperatuur lager was in de metingen van deze week dan over de referentiedagen van 2025.

In de laatste tabel het verschil in gemiddelden en het verschil in percentages. Staat nog een foutje in. Laatste regel moet zijn C-A/dag. Wat ook nu weer opvalt is dat er significant meer gas gebruikt is. Kan ik harde conclusies trekken? Nee.

Wel ga ik de komende dagen weer precies hetzelfde doen, maar nu met de betreffende kamers op 17°C. Situatie D. Eens kijken of er een trend te ontdekken valt.
Vervolg.

Uit mijn eerste experiment met een constante temperatuur op de begane grond en de rest van het huis bleek dat, bij de door ons gewenste temperaturen het meerverbruik in energie aanzienlijk is.

Vorige week gestart met het volgende experiment. Het zoeken naar de juiste temperatuur voor het verwarmen van ongebruikte kamers. De berekeningen van o.a. HeatGeek laten zien, dat juist wel verwarmen van deze kamers tot minder energieverbruik kan leiden, maar er wordt niet bij vermeld bij welke temperaturen. Dat kan ook niet, want dit lijkt mij geheel huis- en gebruikafhankelijk. Nu heb ik deze kamers vorig jaar het hele jaar op 15°C gehouden. Het betreft 2 incidenteel gebruikte slaapkamers en een badkamer op de verdieping. Vorige week deze kamers op 18°C gehouden. De resultaten toen lieten zien, dat er bij 18°C duidelijk meer verbruik was dan bij 15°C. Deze week dezelfde vergelijking maar nu bij 17°C. Steeds weer dagen erbij gezocht met vergelijkbare buitentemperaturen. (Meetstation Leeuwarden)
Het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8tTfPOgiumdUpjebFZCJR3ARp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/orNyWJC2lpYsdSmqRlDcH0R5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cgcCHLDQM1i6zY-zwh55oOl9tF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GtrYoJ5cZ2GpePCiBVs8vwqm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_b_O_9sNP90Heg0n0imSagS3P2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4lneWd9ZxqT3XSYWxP2o33cl.jpg?f=fotoalbum_large

Het meerverbruik bij 17°C is in deze vergelijking duidelijk lager dan bij 18°C. Echter nog maar minimaal in vergelijking met die 15°C. Op naar de volgende week. Nu testen op 16°C.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• paQ
  • Nu online
Ik heb voorgaande twee jaren in de nacht alles uitgeschakeld. WP verwarmde beneden + hal naar boven blazend. Boven alles COP1. WP had prima vermogen om binnen no time weer op wens te komen.

Deze winter heb ik alleen verlaging toegepast, van 21.5~22 in de avond, maar 20.5 in de nacht, tot 06:00 en dan weer naar 21, 21.5 op middaguur, en als nodig 22 in de avond.

Dat kost meer WP verbruik, maar ook echt veel minder COP1 boven. En met name de koudelast op de COP1 kamers is daarmee behoorlijk afgenomen. Ergo: door het hele huis op een soort van idle temperatuur te houden 24/7 ben ik comfortabeler en minder overall energie kwijt.
Kanttekening dus dat mijn grootste winst zit in veel lager COP1 verbruik.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:03
HiFive schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:13:
Heeft iemand hier een verklaring voor?

Ik heb een Quatt Hybrid Duo. Momenteel zie ik beide hp1 en hp2 met dezelfde compressor frequentie draaien
maar genereren een totaal verschillende COP. Ik heb 2 screenshots waarvan de 2e paar minuten later en daar is de COP van hp2 nog slechter geworden.

Is hp2 slechter dan hp1 ?
[Afbeelding][Afbeelding]
NB: Mijn Quatt installatie is verkeerd om aangesloten maar mijn radiatoren worden warm dus dat gaat nog goed zolang de CV-ketel niet hoeft bij te springen want dat krijg in een storingscode 1 op mijn Intergas CV-ketel.
Jouw hp1 uitgaande temperatuur ligt hoger dan hp2 ingaand.
Ik meen mij uit een eerdere post te herinneren dat jouw hp1 uit te hoog aangeeft (tijdens control mode 98, anti vries circulatie). Dat geeft dan voor hp1 een te hoge COP.

Zou voorzichtig zijn met je 'omgekeerd aangesloten' uitspraken. Je temperatuurmetingen en observaties bij radiatoren bevestigen dat namelijk niet.

• jj85
onlinaius schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:39:
[...]

Ik ben op dit moment op vakantie, maar anders zou ik het graag testen of de antivorst circulatie blijft bestaan als de CiC wordt afgekoppeld.

Slimme stekker op de Quatt, thermostaat op 15 zodat de Quatt uit gaat, energieverbruik van de antivorstcirculatie opnemen. CiC spanningsloos maken en kijken of het energieverbruik veranderd.

Persoonlijk vind ik de antivorst circulatie in de CiC inbakken een aparte keuze. Als je ziet dat bij Quatt iets als de bodemverwarming al in de buitenunit geprogrammeerd zit (en dus ook niet aan te passen) zou ik iets veel crucialers als de antivorst circulatie zeker in de buitenunit programmeren.
Anti vries zin in de CiC! (Dit is control mode 98). Ook wel logisch, cic stuurt de waterpomp aan, niet de buitenunit.
Dat moet zeker ingebouwd worden in de open aansturing.

Zou sowieso mooi zijn als er een samenwerking is met het openamber project. Veel van @Jordi_ zn Amber code zal ook voor Quatt relevant zijn (en wielen opnieuw uitvinden is dom).

• jj85
paQ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:25:
Anti vries zit in de cic. Die stuurt de pomp dan naar laag toerental.
Bij wegvallen communicatie gaat de buitenunit de waterpomp maximaal laten draaien, ook als het warm is buiten.

• paQ
  • Nu online
jj85 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:12:
[...]

Anti vries zit in de cic. Die stuurt de pomp dan naar laag toerental.
Bij wegvallen communicatie gaat de buitenunit de waterpomp maximaal laten draaien, ook als het warm is buiten.
OK goed dat je het checkt.

• jj85
HiFive schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:29:
[...]

Dank voor dit inzicht.
Ik zal die check later eens doen als het vriest.
Ben wel benieuwd wat andere Quatt Hybrid Duo V2 gebruikers aan temp verschil -> kW verlies zien tussen HP1 temperature water out en HP2 temperature water in. Wat is normaal?
Zou dit mogelijk komen door slechte isolatie?
Kan ook als het <6grC is, dan gaat de anti-vries aan (=control mode 98) ;)
Dus begin van de avond (of nu al, afhankelijk waar je woont)

• Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:53
jj85 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:10:
[...]
Zou sowieso mooi zijn als er een samenwerking is met het openamber project. Veel van @Jordi_ zn Amber code zal ook voor Quatt relevant zijn (en wielen opnieuw uitvinden is dom).
Idd, als er animo is voor een open source aansturing dan zou het slim zijn om OpenAmber te forken aangezien de aansturing bijna identiek is. Maar een maintainer met een Quatt zou dan wel handig zijn :).

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 6,5kW(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• HiFive
jj85 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:04:
[...]

Jouw hp1 uitgaande temperatuur ligt hoger dan hp2 ingaand.
Ik meen mij uit een eerdere post te herinneren dat jouw hp1 uit te hoog aangeeft (tijdens control mode 98, anti vries circulatie). Dat geeft dan voor hp1 een te hoge COP.

Zou voorzichtig zijn met je 'omgekeerd aangesloten' uitspraken. Je temperatuurmetingen en observaties bij radiatoren bevestigen dat namelijk niet.
Dat geeft dan voor hp1 een te hoge COP.
Hoe kan dat dan?

Dat zeg ik niet zelf, dat is mij verteld door Quatt zelf bij service bezoek, sterker nog er werd gezegd er klopt niets van deze installatie, nog nooit zoiets gezien, moet overnieuw.

• Sebastiaanslk
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:48
Ik had nog gevraagd over de 3-blads, kreeg hier deze reactie op:

Dank je wel voor je bericht en voor de bevestiging dat je in ieder geval de geluidsdempers wilt laten plaatsen.

Wat betreft de 3-blads ventilator: we hebben in ons lab meerdere testen uitgevoerd waarbij we de huidige 4-blads ventilator hebben vergeleken met de nieuwe 3-blads variant. Hierbij zagen we telkens een duidelijke vermindering van het geluidsniveau bij gebruik van de 3-blads ventilator.

Daarnaast kunnen we je geruststellen dat deze aanpassing geen negatieve invloed heeft op de prestaties of de COP van de warmtepomp. Dit is getest en de verwarmingscapaciteit en efficiëntie blijven gelijk. De wijziging is uitsluitend bedoeld om het geluidsniveau te verbeteren.

• HiFive
Sebastiaanslk schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:45:
Ik had nog gevraagd over de 3-blads, kreeg hier deze reactie op:

Dank je wel voor je bericht en voor de bevestiging dat je in ieder geval de geluidsdempers wilt laten plaatsen.

Wat betreft de 3-blads ventilator: we hebben in ons lab meerdere testen uitgevoerd waarbij we de huidige 4-blads ventilator hebben vergeleken met de nieuwe 3-blads variant. Hierbij zagen we telkens een duidelijke vermindering van het geluidsniveau bij gebruik van de 3-blads ventilator.

Daarnaast kunnen we je geruststellen dat deze aanpassing geen negatieve invloed heeft op de prestaties of de COP van de warmtepomp. Dit is getest en de verwarmingscapaciteit en efficiëntie blijven gelijk. De wijziging is uitsluitend bedoeld om het geluidsniveau te verbeteren.
Dat is tegenstrijdig als ik AI vraag wat het verschil /voor-nadelen is:

In een warmtepomp is de keuze tussen een 3-blads of 4-blads ventilator afhankelijk van de prioriteit: efficiëntie of geluidsproductie.

3-blads ventilator: Is over het algemeen efficiënter in het verplaatsen van grote hoeveelheden lucht. Door de grotere ruimte tussen de bladen ontstaat er minder luchtweerstand voor de motor, wat kan leiden tot een krachtigere luchtstroom bij een hoger toerental.

4-blads ventilator: Werkt doorgaans stiller en zorgt voor een gelijkmatigere luchtcirculatie. Omdat er meer bladen zijn, kan de ventilator bij een lager toerental dezelfde hoeveelheid lucht verplaatsen, wat de geluidshinder voor de omgeving vermindert.

Belangrijkste verschillen
Kenmerk: 3-blads ventilator 4-blads ventilator
Luchtstroom: Krachtiger en sneller Gelijkmatiger verdeeld
Geluid: Potentieel luidruchtiger bij hoge toeren Stiller door lagere snelheid
Efficiëntie: Hoger (minder weerstand) Iets lager (meer weerstand op motor)

Conclusie voor 2026:
Fabrikanten van moderne warmtepompen kiezen steeds vaker voor ventilatoren met meer bladen of een grotere diameter om aan strenge geluidsnormen (maximaal 40 dB bij de erfgrens) te voldoen. Voor een stille buitenunit geniet een 4-blads ventilator (of meer) daarom vaak de voorkeur.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:05
jj85 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:10:
[...]

Anti vries zin in de CiC! (Dit is control mode 98). Ook wel logisch, cic stuurt de waterpomp aan, niet de buitenunit.
Dat moet zeker ingebouwd worden in de open aansturing.
Zo lang er een failsafe is, (geen contact met CiC is maximaal draaien) ook een begrijpelijke werkwijze. Ik zal het als ik thuis kom eens testen (want verschil in energieverbruik tussen code 98 en maximaal pompen kun je uiteraard ook uitlezen met een slimme stekker).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• jj85
HiFive schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:41:
[...]

Dat geeft dan voor hp1 een te hoge COP.
Hoe kan dat dan?
COP = thermische energie / elektrische energie (of intantane COP op basis van vermogen)
thermisch vermogen = delta_T * flow * constante

als je delta_T te groot is, door afwijkende sensor, dan is thermisch vermogen en dus COP ook te hoog.
Dat zeg ik niet zelf, dat is mij verteld door Quatt zelf bij service bezoek, sterker nog er werd gezegd er klopt niets van deze installatie, nog nooit zoiets gezien, moet overnieuw.
ok, dat bleek namelijk niet uit je eerdere post HiFive in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
(wel dat er van alles mis was, maar niet dat het verkeerd om aangesloten is)

Wanneer komen ze het herstellen?

• jj85
onlinaius schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:05:
[...]

Zo lang er een failsafe is, (geen contact met CiC is maximaal draaien) ook een begrijpelijke werkwijze. Ik zal het als ik thuis kom eens testen (want verschil in energieverbruik tussen code 98 en maximaal pompen kun je uiteraard ook uitlezen met een slimme stekker).
Zou een verschil van zo'n 30-35W zijn gok ik ;)

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
leejoow schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 07:39:
De ingang van de pulsteller kan geconfigureerd worden dat het geen pulsteller is, maar een binaire sensor die aan of uit gaat. Als de thermostaat dan de GND met de pin doorverbind zou dit inderdaad kunnen. Let wel, het gaat dan om een aan/uit thermostaat, geen OpenTherm.

Ik zal binnenkort wel eens wat testjes doen om te kijken wat er voor mogelijkheden zijn met de hardware die we nu hebben.
Zie de signature van @m10tech voor zijn zelfgebouwde Quatt Controller met OpenTherm op ESP32

[ Voor 7% gewijzigd door TeslaNerd op 21-01-2026 16:33 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• jj85
Maar dan moet de hardware aangepast worden ;-)

ESPHome heeft sinds enige tijd ook OT support
https://esphome.io/components/opentherm/
leejoow schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 07:39:
De ingang van de pulsteller kan geconfigureerd worden dat het geen pulsteller is, maar een binaire sensor die aan of uit gaat. Als de thermostaat dan de GND met de pin doorverbind zou dit inderdaad kunnen. Let wel, het gaat dan om een aan/uit thermostaat, geen OpenTherm.

Ik zal binnenkort wel eens wat testjes doen om te kijken wat er voor mogelijkheden zijn met de hardware die we nu hebben.
zou je niet juist een van de relais gebruiken om de CV aan/uit te schakelen? ipv de pulsteller om te bouwen?

anyway, volgens mij vraagt dit project wel om aangepast hardware, gericht op Quatt.
Zoals eerder genoemd
- Ingang geschikt voor de Huba Control 236.815651K flowmeter (en temp-sensor) - Voor Quatt v1
- Ingang geschikt voor een PT1000 temp-element - Voor Quatt v1.5 (en misschien V2?)
- OpenTherm ingang (tbv koppeling met thermostaat)
- OpenTherm uitgang (tbv bedienen OT CV)
- Relais (tbv inschakelen van een aan/uit CV)

• HiFive
jj85 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:19:
[...]

COP = thermische energie / elektrische energie (of intantane COP op basis van vermogen)
thermisch vermogen = delta_T * flow * constante

als je delta_T te groot is, door afwijkende sensor, dan is thermisch vermogen en dus COP ook te hoog.

[...]

ok, dat bleek namelijk niet uit je eerdere post HiFive in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Dus als die sensor niet goed is moet die vervangen worden. Zal ik ook doorgeven aan Quatt support als de mod98 test dat aangeeft.

Goede vraag. Daar moet nog steeds een datum voor geprikt worden.

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Nu online

[/quote]

@HiFive
@jj85

Ook ik heb volgens mij niet goed gelezen WAT er verkeerd om is aangesloten. Mag ik veronderstellen dat dat de cv ketel is, dan is dat volgens mij dezelfde fout als bij @TM4 .

Verder; afwijkingen in de temperatuursensoren geven een enorme afwijking + of - in vermogen en cop. Maar, dan kan de afwijking van de sensoren nog best binnen de tolerantie zijn.
Ik zou vooral vergelijken met je eigen waarneming, bij een buitentemperatuur van < 3 graden (waterpomp moet wel lopen!), wachttijd 5 minuten, een watertemperatuur van ongeveer 30 graden, thermostaat even op 15 graden, verschillen noteren tussen de diverse temp in en uit van de of beide warmtepompen. Elke graad verschil is ongeveer 930.watt.

Is de afwijking echter echt temperatuurgevoelig, wat bij mij het geval was door verwrongen houder, dan moet je wel Quatt inschakelen, kom dan wel met goede gegevens!

Sinds aug 24: Quatt Duo 2 x V1.5, , Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Pagina: 1 ... 334 335 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.