• bronstige
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:32
Mickel moen schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:35:
[...]

Het meest gangbare is, om in de ruimte(s) waar je de radiatoren geheel open hebt staan en waar ook de thermostaat hangt de Tado-knoppen te verwijderen. In de overige kamers kun je de Tado-knoppen prima gebruiken. Alleen je stelt ze zo in, dat ze zelf geen warmtevraag kunnen doorgeven. Zorg er dus wel voor dat in de masterruimte wel warmtevraag is, als je elders ook warmte wilt. Het is wat uit proberen , op welke temperatuur je deze kamers standaard zet.

[Afbeelding]
Dank, dat verduidelijkt het eea. Is het echt noodzakelijk om de tado knoppen te vervangen in de masterruimte? Of kan ik die op een bepaalde manier gebruiken dat dat niet hoeft (ik heb de oorspronkelijke knoppen namelijk niet meer)? Bijvoorbeeld door alleen de thermostaat warmtevraag te laten doen, de 2 knoppen in een aparte ruimte te plaatsen zonder warmtevraag en dan op 25C in te stellen oid?

[ Voor 7% gewijzigd door bronstige op 19-01-2026 14:07 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:03
sjoerd-p schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:08:
[...]

Het opwarmen van 10 naar 55 graden kost ongeveer 10kW aan energie (3-5kW elektriciteit) als ik het goed uitreken. Dus dan kan het tijdens een langere vakantie eigenlijk best uit om het leeg te laten lopen (of leeg te douchen...) en opnieuw te vullen na de vakantie. Uit laten staan lijkt me niet zo goed voor legionella...
Toevallig betrapt ik gisteren een opwarmrun tijdens een moment zonder CV warmtevraag. Met een buiten-T van ca. 0 graden zag ik een totaal COP (want de warmte kwam van buiten) van 1.2-1.5.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:59
Brent schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:05:
[...]

Toevallig betrapt ik gisteren een opwarmrun tijdens een moment zonder CV warmtevraag. Met een buiten-T van ca. 0 graden zag ik een totaal COP (want de warmte kwam van buiten) van 1.2-1.5.
Jij hebt toch ook de Quatt data in Home Assistant? Kan jij ons wat grafieken laten zien hoe het verloop van de Quatt data is in de verschillende runs?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Brent
TeslaNerd schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:21:
[...]

Jij hebt toch ook de Quatt data in Home Assistant? Kan jij ons wat grafieken laten zien hoe het verloop van de Quatt data is in de verschillende runs?
Ik kan er alleen thuis bij, maar ik kan die run wel even nazoeken vanavond. Ik heb het pas zaterdag opgetuigd, dus zuivere sww totaalCOPs bij wat warmer weer heb ik nog niet ;) Op zich vind ik 1.2-1.5 bij 0 graden niet slecht.

[ Voor 17% gewijzigd door Brent op 19-01-2026 14:33 ]

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:48
bronstige schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:53:
[...]

Dank, dat verduidelijkt het eea. Is het echt noodzakelijk om de tado knoppen te vervangen in de masterruimte? Of kan ik die op een bepaalde manier gebruiken dat dat niet hoeft (ik heb de oorspronkelijke knoppen namelijk niet meer)? Bijvoorbeeld door alleen de thermostaat warmtevraag te laten doen, de 2 knoppen in een aparte ruimte te plaatsen zonder warmtevraag en dan op 25C in te stellen oid?
Je kunt ze prima laten zitten, maar dan als 'slave'. Ik zet daar bv de temp op 22, dan wordt het niet te warm, maar staan ze toch eigenlijk altijd open. En zorg ervoor dat altijd minimaal je vloerverwarming open staat zodat je voldoende flow en afgifte hebt.

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:36
Brent schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:32:
[...]

Ik kan er alleen thuis bij, maar ik kan die run wel even nazoeken vanavond. Ik heb het pas zaterdag opgetuigd, dus zuivere sww totaalCOPs bij wat warmer weer heb ik nog niet ;) Op zich vind ik 1.2-1.5 bij 0 graden niet slecht.
Ik vraag me vooral af hoe je het berekend hebt. Je hebt dan zowel de energie van de buitenunit(s) als de energie van de Heat Charger bij elkaar opgeteld? En weet je zeker dat de rest van je huis echt helemaal geen warmte kreeg? Want het opgewarmde water (of juist afgekoelde water na de heat charger) gaat je hele huis nog door. Dus als het daar verder afkoelt of opwarmt, is je COP ook anders. Want dat is extra warmte afgegeven aan je huis of juist opgenomen van je huis.

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.

• Brent
sjoerd-p schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:50:
[...]

Ik vraag me vooral af hoe je het berekend hebt.
Quatt app: warmte/elektriciteit. Ik zie wel vaker dat CV warmte 'stop' gezet wordt ten tijde van een sww run, maar nu stond deze al eventjes uit ivm zoninval IIRC. Het is niet helemaal sluitend, immers, de wps warmen het CV circuit op en daaruit trekt de HC weer. Kan dus ernaast zitten. Ik zal ook eens HC power draw pakken. Weet even niet meer op dat electriciteit of warmte is, maar de JSON geeft maar 1 vd 2, toch?

De COP van elke wpb's (of nu via lucht of CV water verwarmen) vind ik niet zo heel interessant, warmte komt uiteindelijk van buiten dus moet je altijd ook dat vermogen/cop meenemen.

[ Voor 40% gewijzigd door Brent op 19-01-2026 14:56 ]

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
Brent schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:32:
[...]

Zou als experiment wel interessant zijn om een (halve) dag de verwarming uit te zetten als je toch afwezig bent, puur om te zien hoe de efficientie van je warm water verloopt.

ik hoop wel dat die totaal COP snel hoger wordt bij iets warmer weer.

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:54

Mickel moen

mickelmoen.nl

[...]

Ja je zou ze inderdaad op 25°C kunnen zetten, als je ze elders niet kwijt kunt.

Nog een aanvulling. Overweeg om op radiatoren waar dat kan radiatorventilatoren te zetten. Met name kan dit veel verschil maken als het niet zo koud is en de watertemperatuur dus laag. Zeker in ruimtes met relatief veel watmteverlies. Ik ben zelf enthousiast over die van Heatfan, omdat je die op verschillende snelheden kunt zetten en al op een relatief lage watertemperatuur starten.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• Brent
Toby-Wan schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:59:
[...]

Zou als experiment wel interessant zijn om een (halve) dag de verwarming uit te zetten als je toch afwezig bent, puur om te zien hoe de efficientie van je warm water verloopt.

ik hoop wel dat die totaal COP snel hoger wordt bij iets warmer weer.
Typische cijfers zijn ±2-3 bij lucht-wpb's, afhankelijk van temperatuur (meestal wel wat meer dan 55 graden though) en ook dan moet je met de COP van je CV-wp vermenigvuldigen, en is 1,5 eigenlijk helemaal wat ik zou verwachten. Klein voordeel bij wat warmer weer kan zijn dat je het huis ermee koelt, maar ja, erg klein.

Enkel naar de COP van het element in sww kijken vind ik iig misleidend. Eigenlijk doen we best veel werk voor een zeer beperkte winst dus ;) (tov een boiler met elektrisch element)

• sjoerd-p
Brent schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:52:
[...]

Quatt app: warmte/elektriciteit. Ik zie wel vaker dat CV warmte 'stop' gezet wordt ten tijde van een sww run, maar nu stond deze al eventjes uit ivm zoninval IIRC. Het is niet helemaal sluitend, immers, de wps warmen het CV circuit op en daaruit trekt de HC weer. Kan dus ernaast zitten. Ik zal ook eens HC power draw pakken. Weet even niet meer op dat electriciteit of warmte is, maar de JSON geeft maar 1 vd 2, toch?

De COP van elke wpb's (of nu via lucht of CV water verwarmen) vind ik niet zo heel interessant, warmte komt uiteindelijk van buiten dus moet je altijd ook dat vermogen/cop meenemen.
Dat heb ik ook wel eens gezien, maar mijn buitenunits geven nooit precies evenveel warmte als de heat charger onttrekt. Er gaat dus altijd óók warmte het huis in, of juist het huis uit (als de temperatuur van het water na de heat charger lager is dan de temperatuur in huis gaat er dus koud water door de radiatoren waardoor het water juist opgewarmd wordt met energie uit je huis).

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:31
Nu we toch aan het adviseren zijn, ik kan het niet goed zien op je foto maar je komt volgens mij aan met leiding van 22 en gaat dan over naar 15?
Knubbel die verdeler ervan af, ga naar een open verdeler en trek die leiding van 22 dan door. Zeker met je inefficiënte vvw en nu je hebt begrens op 45 graden.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• Brent
sjoerd-p schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:05:
[...]

Dat heb ik ook wel eens gezien, maar mijn buitenunits geven nooit precies evenveel warmte als de heat charger onttrekt. Er gaat dus altijd óók warmte het huis in, of juist het huis uit (als de temperatuur van het water na de heat charger lager is dan de temperatuur in huis gaat er dus koud water door de radiatoren waardoor het water juist opgewarmd wordt met energie uit je huis).
Je hebt gelijk dat ik dit eyeball op dit moment ;) Ik kijk vanavond even of ik die run op een rij kan zetten.

• sjoerd-p
Op een bierviltje zou ik ongeveer een COP van iets meer dan twee verwachten: Je buitenunit stopt er 1kW in en er komt 4kW warmte uit die je CV leidingen in gaat. Die 4kW warmte wordt met 700 Watt Heat Charger elektriciteit omgezet naar heet water. Totaal heb je dan 1,7kW elektriciteit nodig om 4kW SWW warmte toe te voegen. Misschien nog iets positiever omdat de Heat Charger vaak minder dan 1kW verbruikt. Maar de COP van 4 is ook niet altijd haalbaar voor de buitenunit....
Als je COP terugzakt naar 3, heb je opeens 1350W nodig om 4kW te genereren en nog steeds zeg 700W om dat om te zetten naar SWW. Dan zit je dus nog steeds rond de COP 2 over het totaal van lucht naar SWW.

• Brent
sjoerd-p schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:12:
Op een bierviltje zou ik ongeveer een COP van iets meer dan twee verwachten: Je buitenunit stopt er 1kW in en er komt 4kW warmte uit die je CV leidingen in gaat. Die 4kW warmte wordt met 700 Watt Heat Charger elektriciteit omgezet naar heet water. Totaal heb je dan 1,7kW elektriciteit nodig om 4kW SWW warmte toe te voegen. Misschien nog iets positiever omdat de Heat Charger vaak minder dan 1kW verbruikt. Maar de COP van 4 is ook niet altijd haalbaar voor de buitenunit....
Als je COP terugzakt naar 3, heb je opeens 1350W nodig om 4kW te genereren en nog steeds zeg 700W om dat om te zetten naar SWW. Dan zit je dus nog steeds rond de COP 2 over het totaal van lucht naar SWW.
Je wbp/HC stopt zeer wss niet alle 4kW in het vat. Nogmaals, typische COPs van die elementen is 2 a 3, niet 4, en zeker niet 4000/700=5,7.

Ik maak trouwens wel 1 denkfout, die in het voordeel van Quatt is: een wpb gebruikt binnenlucht, dus typisch ±20 graden. De HC werkt met CV water, welke hoger is. En bij koude nog hoger (zeg 40). Van 40 naar 55 kan misschien wel met een COP van 4 of beter dan van 20 naar 60 (typische lucht wpbs).

[ Voor 16% gewijzigd door Brent op 19-01-2026 15:24 ]

• bronstige
Star65 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:09:
[...]

Nu we toch aan het adviseren zijn, ik kan het niet goed zien op je foto maar je komt volgens mij aan met leiding van 22 en gaat dan over naar 15?
Knubbel die verdeler ervan af, ga naar een open verdeler en trek die leiding van 22 dan door. Zeker met je inefficiënte vvw en nu je hebt begrens op 45 graden.
Dank voor je suggestie. Ik zal eerst proberen om de circulatiesnelheid aan te passen en kijken wat de retour temperatuur van het water is.

Als ik dit wel doe, en ik ga ooit in een strenge winter wel over de 45C heen zal ik toch wel een soort van thermische beveiliging moeten hebben. Geen idee of dat standaard is.

Hoe ingrijpend/kostbaar zou deze aanpassing zijn?

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:54

Mickel moen

mickelmoen.nl

[...]

Nog een aanvulling. Tado-knoppen buiten werking stellen en alleen voor de sier gebruiken is eigenlijk zonde. Ik gebruik ze elders in het huis waar ik nog geen Tado had.

Als je echter Tadoknoppen over hebt, kun je ze ook nog anders gebruiken, nml als temperatuursensor zoals de draadloze sensor.

We kennen het allemaal. Soms zit de knop op een ongunstige plek waar deze niet zo mooi meet. Je kunt dit iets verhelpen met de temperatuurcompensatie instelling, maar ideaal is het niet. Ik heb bijvoorbeeld in de woonkamer de radiator in een nis onder de vensterbank. Daarvoor had ik al de draadloze sensor aangeschaft. Met de komst van de Quatt staat deze radiator open en is het alleen de draadloze sensor die hier het werk doet. (Als één van de twee masterruimtes).

Een Tado-knop kun je echter ook als draadloze sensor gebruiken. Dan laat je deze knop de temperatuur meten en geef je het schema, terwijl deze de Tado-knop op de radiator aanstuurt en deze laatste dus alleen als ventiel functioneert. Geef de tweede knop dan een plekje zoals je ook met een thermostaat zou doen. Je zet hem gewoon ergens los neer. Op ongeveer 1,50m hoogte, niet bij een buitenmuur en niet te dicht bij een deur.

Als je ook met een tweede masterruimte wilt werken, kun je de knop ook hier als draadloze sensor inzetten. Dan geef je de knop het schema afgestemd of gelijk aan dat van de andere masterruimte. Radiatoren weer geheel open. Wel toekennen aan de zoneregelaar, zodat deze knop dan wel warmtevraag kan geven. Handig als er externe warmtebronnen een rol spelen, zoals intredende zon, koken, houtkachel en er zo dus voor de rest van het huis geen warmtevraag meer zou zijn. Op deze manier vullen de twee masterruimtes elkaar aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Mickel moen op 19-01-2026 16:05 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• raven22
bronstige schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:40:
[...]

Dank voor je suggestie. Ik zal eerst proberen om de circulatiesnelheid aan te passen en kijken wat de retour temperatuur van het water is.

Als ik dit wel doe, en ik ga ooit in een strenge winter wel over de 45C heen zal ik toch wel een soort van thermische beveiliging moeten hebben. Geen idee of dat standaard is.

Hoe ingrijpend/kostbaar zou deze aanpassing zijn?
Pas op met het weghalen van de verdeler. Ja het is efficienter voor je wamrtepomp omdat er geen menging en dus afkoeling van de aanvoer naar de vloer plaatsvindt.
Maar je kunt ook je balans in huis verstoren, met name tussen beneden en boven als je daar radiatoren hebt.
Stel beneden met de vvw heb ik aan 24 graden de vloer in genoeg om het warm te houden. Echter door de mengverdeler moet er dan 28 worden aangevoerd. Zelfs mijn jaga's met 14cm ventilatoren doen bij 24 graden aanvoer niet heel veel en krijg ik de badkamer niet echt op de gewenste temperatuur. Daarom ben ik blij met de iets hogere aanvoer van 28 waardoor het ook boven warm wordt.
Als ik de mengverdeler weghaal dan heb ik dus meer moeite om het boven warm te krijgen.

• bronstige
raven22 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:04:
[...]

Pas op met het weghalen van de verdeler. Ja het is efficienter voor je wamrtepomp omdat er geen menging en dus afkoeling van de aanvoer naar de vloer plaatsvindt.
Maar je kunt ook je balans in huis verstoren, met name tussen beneden en boven als je daar radiatoren hebt.
Stel beneden met de vvw heb ik aan 24 graden de vloer in genoeg om het warm te houden. Echter door de mengverdeler moet er dan 28 worden aangevoerd. Zelfs mijn jaga's met 14cm ventilatoren doen bij 24 graden aanvoer niet heel veel en krijg ik de badkamer niet echt op de gewenste temperatuur. Daarom ben ik blij met de iets hogere aanvoer van 28 waardoor het ook boven warm wordt.
Als ik de mengverdeler weghaal dan heb ik dus meer moeite om het boven warm te krijgen.
Dank voor deze waarschuwing. Ik heb zelf alle radiatoren boven weggehaald dus dit speelt bij mij niet.

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:11
[...]

Ik heb hetzelfde. Beneden 90% VVW met nog ergens een paar radiatoren en boven alleen radiatoren (met heatboosters). Indien ik de menging weghaal (open verdeler) dan mis ik boven, mijn werkkamer, net die paar graden welke het nu altijd comfortabel maken. Heb dus wel een VVW pompje extra van 55W op het moment dat de WP draait ( al snel > 1kWh per dag). Bij kouder weer heb ik wel die ± 40 gr nodig om het huis warm te houden.
P.S. Ik heb mijn CV-ketel normaal uit staan. Ik keer per dag om 7:00 zet ik hem aan met een automatische stekker dan verwarmd hij mijn SWW-water in de boiler (80ltr) en meet ik dat het wattage weer onder de 15Watt komt en dan schakel ik hem weer uit. Dit duurt minder dan 10 min. en verbruikt ± 0,3m3 gas. Dit is genoeg warm water voor om te koken, douchen en af te wassen.

[ Voor 12% gewijzigd door HarryInia op 19-01-2026 17:02 ]

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

• Toby-Wan
Brent schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:03:
[...]

Typische cijfers zijn ±2-3 bij lucht-wpb's, afhankelijk van temperatuur (meestal wel wat meer dan 55 graden though) en ook dan moet je met de COP van je CV-wp vermenigvuldigen, en is 1,5 eigenlijk helemaal wat ik zou verwachten. Klein voordeel bij wat warmer weer kan zijn dat je het huis ermee koelt, maar ja, erg klein.

Enkel naar de COP van het element in sww kijken vind ik iig misleidend. Eigenlijk doen we best veel werk voor een zeer beperkte winst dus ;) (tov een boiler met elektrisch element)
Tja kijk, een Heatcharger (of WPB) is fiks duurder dan een COP1 boiler in opstartkosten, maar op lange termijn zou het goedkoper moeten zijn. Hoe hoger je COP, des te eerder het break even point.

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Toby-Wan
sjoerd-p schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:05:
[...]
maar mijn buitenunits geven nooit precies evenveel warmte als de heat charger onttrekt. Er gaat dus altijd óók warmte het huis in, of juist het huis uit (als de temperatuur van het water na de heat charger lager is dan de temperatuur in huis gaat er dus koud water door de radiatoren waardoor het water juist opgewarmd wordt met energie uit je huis).
Je zou hopen dat Quatt dit wel goed zou moeten kunnen regelen, gezien ze de buitenunits sturen op vermogen
(Je zal altijd afrondjngs of traagheids verschillen hebben, maar dat zou niet meer dan 5-10% hoeven zijn)

• Toby-Wan
Brent schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:21:
[...]
Ik maak trouwens wel 1 denkfout, die in het voordeel van Quatt is: een wpb gebruikt binnenlucht, dus typisch ±20 graden. De HC werkt met CV water, welke hoger is. En bij koude nog hoger (zeg 40). Van 40 naar 55 kan misschien wel met een COP van 4 of beter dan van 20 naar 60 (typische lucht wpbs).
Het klopt dat de HC minder arbeid hoeft te leveren dan een luchtWPB om een bepaalde SWW (doel) temperatuur te bereiken, echter draait er nu een extra unit (met elektra verbruik), dat heeft een luchtWPB weer niet

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:32
Even verder uitgezocht wat het probleem kon zijn met mijn Duo v1 opstelling dat het de aardlekautomaat liet springen bij een bepaald vermogen op een bepaalde tijd

Andere aardlekautomaat geplaatst. En nu draait die prima op een hoger vermogen als eerder. Mogelijk toch iets kapot geweest, aders niet correct genoeg aangesloten

Met de warmtecamera gekeken na een half uur. Oude zat rond de 40 graden. Nieuwe blijft iets boven ambient (24 tot 26) onder een hogere belasting. 40 graden lijkt mij te laag voor een thermische beveiliging. Maar mogelijk door het eerdere probleem van de kapotte waterpomp is het beschadigd geraakt? Want het lijkt er verder wel op

Raar 🫠, nu even aankijken of het dit was

[ Voor 20% gewijzigd door djneo-nl op 19-01-2026 17:04 ]

• raven22
HarryInia schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:25:
[...]

Ik heb hetzelfde. Beneden 90% VVW met nog ergens een paar radiatoren en boven alleen radiatoren (met heatboosters). Indien ik de menging weghaal (open verdeler) dan mis ik boven, mijn werkkamer, net die paar graden welke het nu altijd comfortabel maken. Heb dus wel een VVW pompje extra van 55W op het moment dat de WP draait ( al snel > 1kWh per dag). Bij kouder weer heb ik wel die ± 40 gr nodig om het huis warm te houden.
P.S. Ik heb mijn CV-ketel normaal uit staan. Ik keer per dag om 7:00 zet ik hem aan met een automatische stekker dan verwarmd hij mijn SWW-water in de boiler (80ltr) en meet ik dat het wattage weer onder de 15Watt komt en dan schakel ik hem weer uit. Dit duurt minder dan 10 min. en verbruikt ± 0,3m3 gas. Dit is genoeg warm water voor om te koken, douchen en af te wassen.
Mijn pomp neemt 11 watt (in de laagste stand), en dat neem ik op de koop toe. Elektrisch bijverwarmen op een enkele kamer neemt vele malen meer.

• Brent
Toby-Wan schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:02:
[...]

Het klopt dat de HC minder arbeid hoeft te leveren dan een luchtWPB om een bepaalde SWW (doel) temperatuur te bereiken, echter draait er nu een extra unit (met elektra verbruik), dat heeft een luchtWPB weer niet
Wel, want die warme lucht in je huis is daar door je wp gekomen ;)

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:11
raven22 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:04:
[...]

Mijn pomp neemt 11 watt (in de laagste stand), en dat neem ik op de koop toe. Elektrisch bijverwarmen op een enkele kamer neemt vele malen meer.
Ik zou mijn pomp idd nog kunnen vervangen door een veel zuiniger. Die ±55W is bij mij de laagste stand.

[ Voor 5% gewijzigd door HarryInia op 19-01-2026 17:11 ]

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:31
[...]

Eén van de redenen om flowregelaars op de open verdeler te plaatsen. Je moet je balans in je huis wel goed inregelen.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18:10
Brent schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:58:
[...]
Quatt kijkt toch juist alleen naar room setpoint, niet zozeer of niet hard naar control setpoint (ie hoe warm denkt Tado dat het CV water zou moeten zijn)?
m10tech schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:54:
[...]
@bronstige Lees onderstaande eens door over de invloed van CSP op gasverbruik.
Samengevat, als CSP 10 graden hoger is dan wat de Quatt levert dan wordt er gas bijgestookt. Totdat die 5 graden ervoorbij is. Dus monitor je CSP.
Hoe je dit daarna oplost weet ik niet, maar dan heb je een bronoorzaak...
Zelf gok ik op basis van de weinige info dat je thermostaat ongeduldig is omdat je vloerverwarming niet in hoog tempo je huis verwarmt en dan de CSP verhoogd...
[...]
Zie deze recente post over de invloed die CSP wel degelijk heeft!

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

• Brent
m10tech schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:05:
[...]

[...]

Dat het niet niets betekende dat dacht ik wel, het is natuurlijk een proxy voor de snelheid of hoeveelheid warmte die Tado/ de thermostaat nodig denkt te hebben. Hoe die dat echter berekend, geen idee. Ik zou dezelfde keuze maken als Quatt en niet 1:1 die tempel overnemen, want de karakteristiek van de warmtebron is niet bekend bij Tado, en dat zie je ook wel aan hoe vaak die op 70 graden vraagt in de winter (70 lijkt het max te zijnl.).

Misschien dat Tado nog iets doet met een buitentemperatuur (ze vragen om je locatie).

• draayertje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:49
Uit interesse: kan iemand mij vertellen waar de kartels op de vinbladen voor dienen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZu4QHY4MVaIBbQrB2AzwTdkK1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sj3RjWEKy9p4bIHjqHHa1jKo.jpg?f=fotoalbum_large

• raven22
Star65 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:19:
[...]

Eén van de redenen om flowregelaars op de open verdeler te plaatsen. Je moet je balans in je huis wel goed inregelen.
Dat snap ik, maar om nou een verdeler te gaan vervangen en daarna de flow zoveel te knijpen dat de quatt zijn warmte niet goed kwijt kan en daarom een hogere aanvoertemp gaat produceren is de omgekeerde wereld. Dan kun je beter de mengverdeler laten zitten.

• Brent
@TeslaNerd en iedereen die het interessant vind:

Ik zou terugkomen op die 'zuiver' sww opwarmrun. Nou, dat klopte dus niet ;) Ik herinner me in de Quatt app een electriciteit van ca 2 kW te zien en ca 2,5 kW heating power. Omdat het verwarmvermogen in mijn herinnering daarvoor rond de 4-4,5 kW zat, dacht ik dat dat onderbroken was. Niet dus. Goed om te weten: er is rond 14:00 een badje voor de kinderen gevuld ;)

Enfin, de data:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ssyWzmycJeNDR0dxjljPMcIX_k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4bLfOM8jDWSL2S0uHwNhQ4XZ.png?f=fotoalbum_large

Er is geen COP voor de HC, en een betere meting van de hoeveelheid energie die in het vat gestoken dan de 'lading' levert de JSON niet.

Daarom heb ik met het handje even het oppervlak onder de HC-curve berekend: 1,264 kWh. Het oppervlak onder het verschil tussen Total system power en Heat power is echter maar 800 Wh. Ik heb voor elke sensor een ander aantal samples op dit window, dus misschien dat daar een fout in schuilt. Je ziet ook buiten de sww-laadrun een verschil tussen Total en Heat power, wat wss komt door zaken als pomp enzo.

Wat de energie geladen in het vat is, is dus iets lastiger, maar misschien dat iemand het aandurft met deze temperatuurgrafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4ZewB1A38BAWr_fN_ecSHQIJOA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fBtgEnLIDN8jtFYXC7TVyGLd.png?f=fotoalbum_large

Als iemand dat lukt, zou je een COP voor de HC kunnen bepalen.

Waarom ik (weet zeker dat het 2.x kW was) zag wat ik in de Quatt app zag, geen idee.

[ Voor 20% gewijzigd door Brent op 19-01-2026 19:14 ]

• TeslaNerd
Brent schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:53:
@TeslaNerd en iedereen die het interessant vind:
Ik zou terugkomen op die 'zuiver' sww opwarmrun. Nou, dat klopte dus niet ;) Ik herinner me in de Quatt app een electriciteit van ca 2 kW te zien en ca 2,5 kW heating power. Omdat het verwarmvermogen in mijn herinnering daarvoor rond de 4-4,5 kW zat, dacht ik dat dat onderbroken was. Niet dus. Goed om te weten: er is rond 14:00 een badje voor de kinderen gevuld ;)

Enfin, de data:

[Afbeelding]

Er is geen COP voor de HC, en een betere meting van de hoeveelheid energie die in het vat gestoken dan de 'lading' levert de JSON niet.

Daarom heb ik met het handje even het oppervlak onder de HC-curve berekend: 1,264 kWh. Het oppervlak onder het verschil tussen Total system power en Heat power is echter maar 800 Wh. Ik heb voor elke sensor een ander aantal samples op dit window, dus misschien dat daar een fout in schuilt. Je ziet ook buiten de sww-laadrun een verschil tussen Total en Heat power, wat wss komt door zaken als pomp enzo.

Wat de energie geladen in het vat is, is dus iets lastiger, maar misschien dat iemand het aandurft met deze temperatuurgrafiek:

[Afbeelding]

Als iemand dat lukt, zou je een COP voor de HC kunnen bepalen.

Waarom ik (weet zeker dat het 2.x kW was) zag wat ik in de Quatt app zag, geen idee.
In HA kun je een helper-sensor aanmaken type Riemann-sum die de oppervlakte onder de curve voor jou uitrekent

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• speedmetal35
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:36
draayertje schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:33:
Uit interesse: kan iemand mij vertellen waar de kartels op de vinbladen voor dienen?

[Afbeelding]
Volgens mij is dat bedoeld zodat ze minder lawaai produceren.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

m10tech schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:05:
[...]

[...]

Misschien heb ik het fout of begrijp ik het niet goed (kan zeker), maar ik zie hier vanuit de Tado V3 een CSP van 70 en een watertemperatuur van 39 en geen gasverbruik.
Ik neem aan dat ingevoerde tarieven ook van belang zijn?

Hier tekenen aub ......

• draayertje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:49
speedmetal35 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:18:
[...]

Volgens mij is dat bedoeld zodat ze minder lawaai produceren.
Ah ja, daar is wel wat voor te zeggen ja!

• TeslaNerd
CPM schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:42:
[...]

Misschien heb ik het fout of begrijp ik het niet goed (kan zeker), maar ik zie hier vanuit de Tado V3 een CSP van 70 en een watertemperatuur van 39 en geen gasverbruik.
Ik neem aan dat ingevoerde tarieven ook van belang zijn?
Als de CiC door Quatt Support is ingesteld op Besturing op kamertemperatuur dan gaat het als volgt:
- De thermostaat bepaalt de CSP,
- de CiC bepaalt of er wel of niet op gas wordt gestookt (oa obv ingevoerde tarieven), en
- de cv-ketel-controller kan de CSP van de thermostaat gebruiken voor het regelen van de watertemperatuur door de cv-ketel als de CSP via OpenTherm door de CiC aan de cv-ketel wordt doorgegeven, en
- de CiC regelt de compressorsnelheid obv de stooklijn, de buitentemperatuur en delta tussen de kamertemperatuur en de ingestelde temperatuur, en gebruikt daarbij niet de waarde van de CSP.

Als de CiC door Quatt Support is ingesteld op Besturing op watertemperatuur dan gaat het als volgt:
- De thermostaat bepaalt de CSP,
- de CiC gebruikt de CSP voor het aansturen van de compressorsnelheid zodat de watertemperatuur de CSP volgt, en de CiC schakelt indien nodig de cv-ketel bij als de warmtepomp het alleen niet lukt om de watertemperatuur de CSP te laten volgen, en
- als de cv-ketel de op de cv ingestelde maximale watertemperatuur via OpenTherm (via de CiC) kan doorgeven aan de thermostaat dan begrenst de thermostaat de CSP op de maximale watertemperatuur die is ingesteld op de cv-ketel.

[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 19-01-2026 23:55 ]

Pagina: 1 ... 333 334 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.