• marklakeman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-03 13:06
Ja, die draait dus volledig open in de ochtend en avond. Soms red hij de 22 graden niet (hij bepaalt immers niet de temperatuur) maar het voelt toch comfortabel. Een eenvoudige thermostatische kraan zou waarschijnlijk wel hetzelfde effect hebben, alleen is die niet tijdsgebonden.

• LTS_2000
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 06:41
jj85 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 23:03:
[...]

Vuilfilter op verkeerde plek. Moet in de zuig vd Quatt.
Oh jee. Hoe erg is dat?
Zou Quatt dat moeten aanpassen?

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

assasinbats schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:45:
[...]

Dit is Tweakers ten top! Mooi werk dit.
Er is een optie om temperatuursensoren bij te bestellen. Wat is daar de use case voor? Om evt in de buurt van de CiC extra data te verzamelen van bijvoorbeeld leidingtemperaturen, of om te koppelen met een SWW vat ofzo?
Bedankt voor het compliment! De temperatuursensoren kunnen inderdaad gebruikt worden om extra metingen te kunnen doen (bijvoorbeeld op de leiding). Ik gebruik hem om de daadwerkelijk uitgaande temperatuur van mijn SWW vat te meten. De locatie van de sensor die ik in mijn Itho vat heb zitten zorgt ervoor dat ik na ongeveer 50 liter verbruik als op een graad of 25 zit. Terwijl er dan nog meer dan 200 liter op de bedoelde 48 graden zit. Zeker niet noodzakelijk om te gebruiken, maar dit is een use case.

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

TeslaNerd schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:14:
[...]

Als de modbus module van @leejoow een ingang [P] heeft voor een pulsteller en drie ingangen voor temperatuursensoren [T1, T2, T3] is het dan eenvoudig om de flowmeter met temperatuursensor die bij de Quatt V1 onder de CV-ketel is geinstalleerd op de [P] en de [T1] van de module aan te sluiten? Of is daar nog extra hardware voor nodig?

[Afbeelding]
Ik heb even zitten kijken naar je tekening, maar ik denk niet dat die zo aan te sluiten is. De aansluiting voor temperatuur sensoren op de module zijn one-wire sensor (DS18B20). Voor een PT100 sensor moet je een ADC hebben om de temperatuur om te zetten van een spanning naar een meting. De pinnen die daar voor zijn aangesloten zijn daar niet voor te gebruiken. Heel misschien zou ik een van de pinnen nu al kunnen gebruiken om een I2C op aan te sluiten, maar dat zou ik echt uit moeten zoeken.
De pulsemeter is een signaal die op een neergaande flank reageert, ik kan uit de tekening niet voldoende halen hoe deze flow meter werkt nu.

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:36
leejoow schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 07:00:
[...]
Ik heb even zitten kijken naar je tekening, maar ik denk niet dat die zo aan te sluiten is. De aansluiting voor temperatuur sensoren op de module zijn one-wire sensor (DS18B20). Voor een PT100 sensor moet je een ADC hebben om de temperatuur om te zetten van een spanning naar een meting. De pinnen die daar voor zijn aangesloten zijn daar niet voor te gebruiken. Heel misschien zou ik een van de pinnen nu al kunnen gebruiken om een I2C op aan te sluiten, maar dat zou ik echt uit moeten zoeken.
De pulsemeter is een signaal die op een neergaande flank reageert, ik kan uit de tekening niet voldoende halen hoe deze flow meter werkt nu.
Dat is dan niet zo eenvoudig als ik misschien had gehoopt voor een plug & play overzetting van de Quatt CiC naar de Modbus aansturing. Ik zal testen of de Quatt CiC wel nog de data van de flow meter blijft doorgeven als ik de modbusverbinding van de CiC naar de Quatt buitenunit loskoppel. Als de flow meter data dan wel nog blijft doorkomen in de JSON dan kan ik daar in HA ook mee blijven werken voor het testen van de eigen aansturing via Modbus

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
leejoow schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 07:00:
[...]

Lijkt ook gewoon pulsjes te geven (op basis van typenummer is het deze variant)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvO4asLEEq2CnOw1_KWUh04U2Lo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iTK2TAlwTsfi5KGHneNyUcZ2.png?f=fotoalbum_large

• Morfang
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:08
Morfang schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 23:41:
Ik vraag me af of mijn Quatt überhaupt wel aan staat trouwens. Van stroom afhalen en daarna weer terug, doet ook niks….

Het lijkt erop alsof ie al vanaf 18u niks meer doet. Is dit normaal of mis ik iets?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Om hier op terug te komen, Quatt is gisterenmiddag dus geïnstalleerd en wij hebben vanaf gisteren rond 18u geen verwarming meer. In de app staat Heat ook op Off terwijl de Tado thermostaat wel warmte vraagt. Ik heb al vanalles geprobeerd, de CIC spanningloos gemaakt net als de CV en thermostaat. Als ik de CIC opnieuw van stroom voorzie, gaat er even een rood lichtje branden en daarna weer uit. Heb ook de CIC onieuw toegevoegd in de app. Vervolgens heb ik de WIFI verbinding verbroken en opnieuw proberen te verbinden, en sindsdien maakt de CIC geen verbinding meer met WIFI (ook al router gereset etc), hij blijft hangen op verbinding maken.

Als ik een Quatt ticket probeer aan te maken, wordt ik gevraagd om een Quatt nummer. Die kan ik in de app nergens vinden. Zijn er mensen die soortgelijke problemen hebben ervaren?

Tis toch bizar dat iets geïnstalleerd wordt, het een paar uurtjes werkt en dan meteen niet meer?

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:09
Morfang schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:30:
[...]

Om hier op terug te komen, Quatt is gisterenmiddag dus geïnstalleerd en wij hebben vanaf gisteren rond 18u geen verwarming meer. In de app staat Heat ook op Off terwijl de Tado thermostaat wel warmte vraagt. Ik heb al vanalles geprobeerd, de CIC spanningloos gemaakt net als de CV en thermostaat. Als ik de CIC opnieuw van stroom voorzie, gaat er even een rood lichtje branden en daarna weer uit. Heb ook de CIC onieuw toegevoegd in de app. Vervolgens heb ik de WIFI verbinding verbroken en opnieuw proberen te verbinden, en sindsdien maakt de CIC geen verbinding meer met WIFI (ook al router gereset etc), hij blijft hangen op verbinding maken.

Als ik een Quatt ticket probeer aan te maken, wordt ik gevraagd om een Quatt nummer. Die kan ik in de app nergens vinden. Zijn er mensen die soortgelijke problemen hebben ervaren?

Tis toch bizar dat iets geïnstalleerd wordt, het een paar uurtjes werkt en dan meteen niet meer?
Dat Quatt nummer vindt je in de app onder het 3e tabblad en dan onder CIC.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• Derk GTT
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-03 20:37
In hoeverre is de All electric echt nodig om van het gas af te gaan?

Heb afgelopen jaar met de DUO (V1.0) slechts 6m3 verbruikt. Warm water is reeds volledig electrisch.

Verwarm beneden eveneens met de pelletkachel op de vloerverwarming.

Dit kan ook met de Quatt, maar dan moet ik de verdeler van de vloerverwarming vervangen. Kan daarna echter niet meer terug wisslen naar de pelletkachel vanwege te hoge termperaturen in de vloer. Zou je eigenlijk 2 verdelers moeten hebben, maar dat wordt wat teveel geknutsel vermoed ik.

Quatt Duo + Intergas HRE Huis 1928 redelijk geisoleerd, HR++ glas, 274m2, 850m3. 100m2 vloeverwarming (pelletkachel/cv) 6 convectoren en 13 radiatoren. 7x Heatmeister

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Derk GTT schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:59:
Warm water is reeds volledig electrisch.
Dat is de grootste reden, dus inderdaad, bij jou zou ik kijken naar een doorstroomverwarmer ipv gasketel. Of je ketel ombouwen naar propaan en gewoon zo'n tankje buiten zetten ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:02

Heb afgelopen jaar met de DUO (V1.0) slechts 6m3 verbruikt. Warm water is reeds volledig electrisch.

Dit kan ook met de Quatt, maar dan moet ik de verdeler van de vloerverwarming vervangen. Kan daarna echter niet meer terug wisslen naar de pelletkachel vanwege te hoge termperaturen in de vloer. Zou je eigenlijk 2 verdelers moeten hebben, maar dat wordt wat teveel geknutsel vermoed ik.
Zijn hier meerdere in dit topic die op eigen manier all electric zijn, danwel met doorstroomverwarmer (zie m'n signature), e-CV of zelfs airco als backup

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Brent
  • Nu online
Brent schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:54:
[...]

Ik ben geen beta-tester, maar ik zat de 36 uur na 3.16.0 voor het eerst sinds tijden weer dik onder setpoint, terwijl het juist warmer was geworden terwijl alle vrieskou van de afgelopen weken de Quatts op 3.15.4 het huis keurig op de gewenste temp wisten te houden. Vandaag ook weer 0.2-0.3 onder setpoint. Ook heb ik de eerste 10kW+ spike gezien sinds 3.16.0, op een moment waarop ik dat helemaal niet zou verwachten. Overigens zie ik gister en vandaag om 08:00 een flinke dip in in meettemperatuur (opeens 18,5 waar normaal ±20).

Nog even de Tado temperatuur-grafiek erbij gepakt: die heeft geen 08:00 dip. En laat duidelijk een hogere temp staan: volgens Tado zit ik zelfs boven de 20. En gek genoeg zie ik dat 08:00-22:00 ik hoger zit dan in de nacht?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik hoop dat .1 eea fixt.
Ik heb dit issue nu sinds dinsdag elke dag. Die gekke dip (die niet reeel is) veroorzaakt ook een verbruikspiek. Niemand anders die dit ziet?

• TeslaNerd
Brent schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:23:
[...]

Ik heb dit issue nu sinds dinsdag elke dag. Die gekke dip (die niet reeel is) veroorzaakt ook een verbruikspiek. Niemand anders die dit ziet?
Je moet meer data laten zien anders is moeilijk voor te stellen waar wij naar moeten kijken

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Mijn quatt lijk ermee opgehouden te zijn...doet nog wel iets maar krijgt het water niet warmer van 25 graden en dan springt de CV bij. Heb alles al meerdere malen van de stroom af gehad maar lijkt niet te helpen.
flow lijkt wel goed te zijn.
gisteren nog geen centje pijn en vanaf 00:00 vannacht heeft de ketel alles zelf gedaan.
ik zit op CiC versie 3.16.1

Nu een ticket aangemaakt...krijg je daar trouwens bevestiging van?

[ Voor 15% gewijzigd door Michel242186 op 17-01-2026 13:34 ]

• Brent
  • Nu online
TeslaNerd schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:26:
[...]

Je moet meer data laten zien anders is moeilijk voor te stellen waar wij naar moeten kijken
Je moet de twee kamertemperatuur curves vergelijken. Die van Quatt klopt zeker niet.

Dit patroon heb ik elke dag sinds dinsdag.

Wat wil je evt meer zien?

• jj85
TeslaNerd schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:02:
En CiC OTA update v3.16.1 is vanmiddag op mijn Quatt geinstalleerd.
Was er bij de beta testers iets bekend geworden over 3.16 dat deze snelle fix nodig is?
En sinds gistermiddag 3.16.2
Vraag me wel een beetje af in hoeverre die beta releases echt nut hebben...

• TeslaNerd
Michel242186 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:27:
Mijn quatt lijk ermee opgehouden te zijn...doet nog wel iets maar krijgt het water niet warmer van 25 graden en dan springt de CV bij. Heb alles al meerdere malen van de stroom af gehad maar lijkt niet te helpen.
flow lijkt wel goed te zijn.
gisteren nog geen centje pijn en vanaf 00:00 vannacht heeft de ketel alles zelf gedaan.
ik zit op CiC versie 3.16.1

Nu een ticket aangemaakt...krijg je daar trouwens bevestiging van?
soms per email

• TeslaNerd
jj85 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:30:
[...]
En sinds gistermiddag 3.16.2
Vraag me wel een beetje af in hoeverre die beta releases echt nut hebben...
Tja, @Quatt Support en communiceren met klanten. Het blijft een uitdaging @marijnflipse
Iemand nog iets vernomen van @BobVI ?

• TeslaNerd
Brent schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:29:
[...]

Je moet de twee kamertemperatuur curves vergelijken. Die van Quatt klopt zeker niet.

Dit patroon heb ik elke dag sinds dinsdag.

Wat wil je evt meer zien?
Heb jij data voor die 10Kw+ spikes en van de kamertemperatuurcurves ook van de andere dagen?
De kamertemperatuur curve uit de Quatt app is enkel obv de metingen precies op het hele uur waar de app dan een vloeiende lijn door tekent

[ Voor 7% gewijzigd door TeslaNerd op 17-01-2026 13:55 ]

• Brent
  • Nu online
TeslaNerd schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:53:
[...]

Heb jij data voor die 10+ Kw spikes?
Nope.
En de kamertemperatuur curve uit de Quatt app is obv de metingen op het hele uur waar de app dan een vloeiende lijn door tekent
En daar klopt dus geen fluit van sinds dinsdag. Die dip is er niet, zie tado screenshot. Er staat hier niet sinds dinsdag een raam open oid.

De vermogens- en watertemperatuurpieken zie je wel, bijv:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWWesS6ajlehpLMRqkkQYx0BNys=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CyX6zJtqkKtlHwXDeWouCpGh.png?f=fotoalbum_large

• jj85
Brent schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:57:
[...]
Nope.

[...]

En daar klopt dus geen fluit van sinds dinsdag. Die dip is er niet, zie tado screenshot. Er staat hier niet sinds dinsdag een raam open oid.

De vermogens- en watertemperatuurpieken zie je wel, bijv:

[Afbeelding]
Stuurt je tado een temperatuur van een andere kamer door op dat moment?
(Geen idee wat voor Tado setup je hebt en of het überhaupt mogelijk is)

• Brent
  • Nu online
jj85 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:27:
[...]

Stuurt je tado een temperatuur van een andere kamer door op dat moment?
(Geen idee wat voor Tado setup je hebt en of het überhaupt mogelijk is)
Momenteel is er alleen de hoofdthermostaat.

Er is in elk geval niets veranderd behalve 3.16.x

• jj85
Brent schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:37:
[...]

Momenteel is er alleen de hoofdthermostaat.

Er is in elk geval niets veranderd behalve 3.16.x
Apart.

Wel opvallend dat ook de beide thermostaattemperaruren sowieso niet overeen komen gedurende de dag
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bijv in 12 uur is het volgens Quatt 20grC en tado zegt ong 20,5grC

Geeft Tado iets anders door aan de cic dan wat jij in de grafiek ziet?
Of is de Tado grafiek meer een soort lopend gemiddelde? (Wat de T6 ook goed kan :-( )

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik heb van een medetweaker begrepen dat hij de modbus sniffer gebruikt bij een V2 en dat daarbij ook de data netjes doorkomt. Dan zou hij in mijn Heatpump Listener dus ook door moeten komen :_

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 23-01-2026 08:41 ]

• Brent
  • Nu online
jj85 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:47:
[...]

Apart.

Wel opvallend dat ook de beide thermostaattemperaruren sowieso niet overeen komen gedurende de dag
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bijv in 12 uur is het volgens Quatt 20grC en tado zegt ong 20,5grC

Geeft Tado iets anders door aan de cic dan wat jij in de grafiek ziet?
Of is de Tado grafiek meer een soort lopend gemiddelde? (Wat de T6 ook goed kan :-( )
Geen idee, een Tado update zou ook nog roet in het eten kunnen gooien. Ik zie dit echter precies sinds 3.16.0, daarvoor lagen ze 2 maanden lang keurig netjes over elkaar.

• jj85
Animal_X schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:25:
YouTube: Quatt warmtepomp inspectie | Werkt HTV wel efficiënt bij all-electric?

Deze al langs gekomen hier? Controle van een Quatt AE systeem door een derde partij na installatie. Apart dat er via de bypass water teruggestuurd wordt en het advies is om de inregeling te verwijderen.
En nog eentje vandaag
YouTube: 👷‍♂️ Zo hoort een Quatt warmtepomp níét opgeleverd te worden
offtopic:
Wat een irritante filmpes met die muziek en montage :X

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:02

Met 6m3 gas verbruik en een DUO en warm water al elektrisch kun je sowieso van je CV ketel af.

Ik had in de eerste winter (23/24) met de single Quatt V1.0 ook maar een paar kuub gasverbruik, dus naar inductie kookplaat en E-boiler overgegaan, CV ketel er tussenuit gehaald en de gas aansluiting opgezegd. De eerste winter zonder gasaansluiting (24/25) had ik helemaal geen backup verwarming (mocht het nodig zijn alleen zo'n oliegevulde radiator), de huidige winter heb ik 2 airco's die kunnen meedraaien, die heb ik maar een paar uur nodig gehad vorige week zondag omdat ik 0.5 graad onder setpoint uitkwam.

WP: Quatt Mono (V1) jul 2023 + backup 2 AC AUX 3.5 kW, DIYless V3 op 21'C. 4 Jaga conv. met fans + rad. SWW: E-boiler. 200m2 vrijst 2008 A+++/NOM, veel glas, gasloos feb24. PV: 17.5kWp 15W/35Z/10N. EV: MY laden via BLE HA

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

jj85 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:36:
[...]

En nog eentje vandaag
YouTube: 👷‍♂️ Zo hoort een Quatt warmtepomp níét opgeleverd te worden
offtopic:
Wat een irritante filmpes met die muziek en montage :X
Tenenkrommend.

[ Voor 16% gewijzigd door CPM op 18-01-2026 09:05 ]

Hier tekenen aub ......

• Derk GTT
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-03 20:37
MWink schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 22:14:
[...]

Met 6m3 gas verbruik en een DUO en warm water al elektrisch kun je sowieso van je CV ketel af.

Ik had in de eerste winter (23/24) met de single Quatt V1.0 ook maar een paar kuub gasverbruik, dus naar inductie kookplaat en E-boiler overgegaan, CV ketel er tussenuit gehaald en de gas aansluiting opgezegd. De eerste winter zonder gasaansluiting (24/25) had ik helemaal geen backup verwarming (mocht het nodig zijn alleen zo'n oliegevulde radiator), de huidige winter heb ik 2 airco's die kunnen meedraaien, die heb ik maar een paar uur nodig gehad vorige week zondag omdat ik 0.5 graad onder setpoint uitkwam.
Dank voor de info.

In hoeverre kan de ketel er tussenuit gehaald worden ? Gaat de Quatt dan niet in storing als hij deze niet meer aan kan sturen ?

Is het alleen een kwestie van de leidingen van de Quatt door laten lopen op de plaatsen waar nu de splitsingen naar de CV zitten ?

Quatt Duo + Intergas HRE Huis 1928 redelijk geisoleerd, HR++ glas, 274m2, 850m3. 100m2 vloeverwarming (pelletkachel/cv) 6 convectoren en 13 radiatoren. 7x Heatmeister

• bronstige
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-03 11:28
Kan iemand mij aangeven of onderstaande gebruiksgegevens normaal zijn voor een quatt hybrid duo? Ik had zelf op iets meer gasbesparing gehoopt, vooral in november is er veel gas verbruikt terwijl het geen bijzonder koude maand was. Ten opzichte van vorig jaar zonder quatt is de gasbesparing al met al ca 20%. Zie ik iets over het hoofd of is dit normaal en moet ik mijn verwachtingen bijstellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GU2bgLcfbskH7Qk34YhAkOsjJc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tmH1PnhaSAJ6MOyd1w4wxd2K.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgmDRRKv7svSrXiYGeImAk-In40=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p5KZ7TM2IIy9SityrMPOg6Wh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7t5bDZ9qM9MT27DR9e7InSpZOE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zA7tJohCROxsvhKt2zCCZXPT.png?f=fotoalbum_large

• Star65
bronstige schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:17:
Kan iemand mij aangeven of onderstaande gebruiksgegevens normaal zijn voor een quatt hybrid duo? Ik had zelf op iets meer gasbesparing gehoopt, vooral in november is er veel gas verbruikt terwijl het geen bijzonder koude maand was. Ten opzichte van vorig jaar zonder quatt is de gasbesparing al met al ca 20%. Zie ik iets over het hoofd of is dit normaal en moet ik mijn verwachtingen bijstellen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Daar is zo niets zinnigs over te zeggen hoewel het lijkt dat gasverbruik erg hoog is. Welk afgiftesysteem heb je, werk je met constante thermostaat instelling, heb je zones etc etc.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• bronstige
Star65 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:22:
[...]

Daar is zo niets zinnigs over te zeggen hoewel het lijkt dat gasverbruik erg hoog is. Welk afgiftesysteem heb je, werk je met constante thermostaat instelling, heb je zones etc etc.
Via combi radiatoren en vloerverwarming (laatste is redelijk inefficiënt door verschillende vloerlagen, maar weet niet of dat relevant is voor gasverbruik). Thermostaat instelling voor vaste tijden (vaak 07:00-16:00). Huis is redelijk goed / gemiddeld geïsoleerd met uitzondering van een bijgebouw aan de garage.

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:43
bronstige schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:29:
[...]

Via combi radiatoren en vloerverwarming (laatste is redelijk inefficiënt door verschillende vloerlagen, maar weet niet of dat relevant is voor gasverbruik). Thermostaat instelling voor vaste tijden (vaak 07:00-16:00). Huis is redelijk goed / gemiddeld geïsoleerd met uitzondering van een bijgebouw aan de garage.
Dit is volgens mij niet normaal. Hier ook een duo v1 en 1.5 met geen gasverbruik.
Maar oorzaak niet te achterhalen zo. Veel te weinig info over huis en instellingen.
Laat bijvoorbeeld de volledige grafieken zien van de quatt app. Eventuele foto van verdeler vloerverwarming. Ect...

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt duo, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, tado v3+, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. Kia e-niro, 2xMarstek v3 fw147.112.117

• Star65
[...]

Ik zou sowieso die vloerverwarming al eens op constante temperatuur zetten, vooral als die inefficiënt is en dus lang duurt om op te warmen. Persoonlijk heb ik goede ervaringen met een open verdeler. Waterzijdig inregelen van de radiatoren (en vvw) zal ook helpen.
Ter vergelijk, ik had met een Quatt duo 7m3 gasverbruik en 600 kWh stroom in november.
Mijn ervaring is dat gasverbruik vooral komt als er veel schommelingen zijn in de temperatuurvraag door wisselende thermostaat instellingen.

• louigi58
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-03 20:01
HiFive schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:40:
[...]

Die warmtebeeldcamera hoef je niet aan te twijfelen, die werkt zeer goed en de puntmeting temperaturen
kloppen.

Ik heb nog wat metingen gedaan op de leidingen onder mijn CV-ketel. Dan zie je dat warm water iets verder op weer stuk kouder is en vervolgens weer warmer. Hoe is dat te verklaren?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hieronder zie je een warme (rood) leiding richting radiator naar de zolderkamer ruimte achter de CV-ketel gaan en die komt totaal onverwarmd (blauw) terug. Daarna gaat hij over in die dikke warme (rood) afvoer (nu invoer?) leiding. De thermostaatkraan van die radiator staat op stand 1 dus er moet toch op z'n minst circulatie zijn?

[Afbeelding]
De thermostaatkraan van die radiator staat op stand 1 dus er moet toch op z'n minst circulatie zijn? Dan laat eens een foto van de warmtebeeldcamera van die radiator zien terwijl je de radiatorkraan volledig opendraaid. Wordt de radiator nu eerst boven of eerst beneden warm?

1967,HR++ en HR+++, islolatie spouw en dak, 130m², Beg 2xT33,1xT30 + VVW 9m², 1e 3xT20, 1xT22 2e 1xT22 Quatt Hybrid op Noordgevel 4,8kW/-10°C/20,8°C + Nefit HRC30 CW5 zomerstand, PV 5,25KWp Sedge. Tado X Temp 21⁰C 24/7, 2xMarstek PIB 10,24kWh HA

• jj85
bronstige schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:17:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er niet goed uit.
Jouw warmtegebruik komt enigszins overeen met mijn huis, bij mij iets hoger.
In nov heb ik bijna geen gas gebruikt. Alles op de v1.5 duo. Afgiftesysteem voornamelijk lage temp radiatoren (eigenlijk convectoren). Dus wat anderen al aangegeven, waarschijnlijk geen goed ingericht afgiftesysteem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jeg_mwS6yzfwQFTR8nCLc_Guicw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5KVI5ZDWvtSGEcqSV45Dcx4A.png?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:05
hahaha ja :D

Maar hij heeft wel op veel punten gelijk.
Die bekabeling boven gaat geheid een keer problemen opleveren. En per Quatt's modus operandi: plaatsen, aansluiten en door naar de volgende; niets is (juist) ingeregeld of afgesteld.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• bronstige
Dat scheelt wel erg veel! Even kijken hoe ik dat kan verbeteren. Mijn CV ketel staat ingesteld op 65C watertemp voor de radiatoren, wellicht is dat dan wat te hoog?
jj85 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:16:
[...]

Ziet er niet goed uit.
Jouw warmtegebruik komt enigszins overeen met mijn huis, bij mij iets hoger.
In nov heb ik bijna geen gas gebruikt. Alles op de v1.5 duo. Afgiftesysteem voornamelijk lage temp radiatoren (eigenlijk convectoren). Dus wat anderen al aangegeven, waarschijnlijk geen goed ingericht afgiftesysteem.
[Afbeelding]

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10-03 07:49
Star65 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:43:
[...]
Ik zou sowieso die vloerverwarming al eens op constante temperatuur zetten, vooral als die inefficiënt is en dus lang duurt om op te warmen. Persoonlijk heb ik goede ervaringen met een open verdeler. Waterzijdig inregelen van de radiatoren (en vvw) zal ook helpen.
Ter vergelijk, ik had met een Quatt duo 7m3 gasverbruik en 600 kWh stroom in november.
Mijn ervaring is dat gasverbruik vooral komt als er veel schommelingen zijn in de temperatuurvraag door wisselende thermostaat instellingen.
@bronstige Lees onderstaande eens door over de invloed van CSP op gasverbruik.
Samengevat, als CSP 10 graden hoger is dan wat de Quatt levert dan wordt er gas bijgestookt. Totdat die 5 graden ervoorbij is. Dus monitor je CSP.
Hoe je dit daarna oplost weet ik niet, maar dan heb je een bronoorzaak...
Zelf gok ik op basis van de weinige info dat je thermostaat ongeduldig is omdat je vloerverwarming niet in hoog tempo je huis verwarmt en dan de CSP verhoogd...
m10tech schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:52:
In januari heb ik 3 posts gemaakt met observaties rondom het gedrag van de Quatt, vooral met betrekking tot de rol van ControlSetPoint CSP en hoe die mede bepaalt waneer gas wordt bijgeschakeld.
Je thermostaat is degene die het CSP bepaald, dus dit monitoren en eventueel gedrag van de thermostaat aanpassen kan je helpen ongewenst gedrag over gas gebruik op te lossen. Zowel bij teveel alsook te weinig!
De derde observatie quote de tweede en die quote de eerste.

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

• Morfang
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:08
Morfang schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:30:
[...]

Dit is inmiddels op afstand opgelost. Bleek door een software update te komen die de installatie net had gekruist. De verantwoordelijke software developer was nu naar eigen zeggen op zijn vrije dag alle 30 gebruikers aa het bellen waarbij dit speelde om het op te lossen. Hier werkt het in ieder geval weer, dus erg fijn.

• Brent
  • Nu online
paQ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:26:
[...]

En per Quatt's modus operandi: plaatsen, aansluiten en door naar de volgende; niets is (juist) ingeregeld of afgesteld.
Per 99,999% van alle installateurs, aannemers, klusjesmannen etc. :+

Ik ben er niet blij mee, maar Quatt is geen uitzondering.

• bronstige
Dank voor alle suggesties, dat helpt me weer een stap verder! Ik zal het SCP gaan monitoren, daar zal ik een OTGW voor aanschaffen.

Nog iets meer context en info:

Onderstaand foto’s van mijn vloerverwarming, deze is inefficiënt omdat de vorige bewoners drie vloerlagen op elkaar hebben geplaatst. Daar iets aan doen is niet iets wat ik op korte termijn ga doen. De CV ketel staat normaal gesproken ingesteld op 65C radiatoren, ik heb dit nu aangepast naar 52. Ik heb heatfans, dus hoop dat dat al een verschil maakt.

Mijn thermostaat is een Tado v3. Die biedt helaas weinig opties of inzicht, dus ik zal beginnen met een OTGW. De suggestie om waterzijdig in te regelen kan ik bespreken met mijn onderhoudsmonteur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQ7lM_B8ybKTP3DSCY_P_kUbwl0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/72sRLkJGflp2mslwPxAEtNnb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BbnyKFwVjowR_j31GFCZttmyk9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSzh45ZMHjXs46HgzWYtc0JP.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder de configuratie in Tado voor een gemiddelde week, deze settings zijn identiek in 3 verschillende zones:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFTmsq8wcTivWr_Zf3tg1rAoTjU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z6Zv5UubePWR7L3jukBYneWJ.png?f=fotoalbum_large
m10tech schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:54:
[...]

@bronstige Lees onderstaande eens door over de invloed van CSP op gasverbruik.
Samengevat, als CSP 10 graden hoger is dan wat de Quatt levert dan wordt er gas bijgestookt. Totdat die 5 graden ervoorbij is. Dus monitor je CSP.
Hoe je dit daarna oplost weet ik niet, maar dan heb je een bronoorzaak...
Zelf gok ik op basis van de weinige info dat je thermostaat ongeduldig is omdat je vloerverwarming niet in hoog tempo je huis verwarmt en dan de CSP verhoogd...

[...]

• berrieberrie
bronstige schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:35:
Dank voor alle suggesties, dat helpt me weer een stap verder! Ik zal het SCP gaan monitoren, daar zal ik een OTGW voor aanschaffen.

Onderstaand foto’s van mijn vloerverwarming, deze is inefficiënt omdat de vorige bewoners drie vloerlagen op elkaar hebben geplaatst. Daar iets aan doen is niet iets wat ik op korte termijn ga doen. De CV ketel staat normaal gesproken ingesteld op 65C radiatoren, ik heb dit nu aangepast naar 52. Ik heb heatfans, dus hoop dat dat al een verschil maakt.

Mijn thermostaat is een Tado v3. Die biedt helaas weinig opties of inzicht, dus ik zal beginnen met een OTGW. De suggestie om waterzijdig in te regelen kan ik bespreken met mijn onderhoudsmonteur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hieronder de configuratie in Tado voor een gemiddelde week, deze settings zijn identiek in 3 verschillende zones:

[Afbeelding]

[...]
Beste,
Heb je de TS door gelezen?

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt duo, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, tado v3+, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. Kia e-niro, 2xMarstek v3 fw147.112.117

• Star65
@bronstige als ik jou Tado settings zie en de temperatuur zakt een paar graden verklaart dat al heel veel over jouw hoge gasverbruik, zeker icm een mengverdeler. Probeer eens maximaal een 0.5 - 1 graad te verlagen ipv uit te zetten. Klinkt misschien raar maar uiteindelijk bespaar je hier meer mee dan zoals je het nu doet.

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:19
@bronstige begin eens met 24/7 dezelfde temperatuur te stoken, al helemaal met zo een inefficiënte vloerverwarming. Voordat er warmte in die hele plaat zit stop je weer met verwarmen.

Super inefficiënt wat en nu aan het doen bent.

Stop met CV denken bij een warmtepomp, weg nachtverlaging, meer zones open.

Als dat allemaal draait, kun je gaan tweaken.

[ Voor 21% gewijzigd door Razer op 18-01-2026 12:55 ]

• jj85
Niet nodig, control setpoint staat gewoon in de JSON, zie TS

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-03 14:22
[...]

Laat de rest van de app gegevens eens zien? bv van 1 of 2 dagen bij koudere en wat warmere dagen?

• Razer
Razer schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:55:
[...]

Update status voor de Quatt V2 die het sinds 31 december niet meer doet (inmiddels langer uit gestaan, dan werkend sinds die geleverd is :-( ), er is vandaag een nieuwe moederbord geleverd en even daarna kwam berichtje dat Quatt morgen langs wilt komen.

Hopelijk na morgen weer een werkende Quatt, na 2 weken fulltime op de CV ketel gedraaid te hebben :|
Update:
Afgelopen week is nieuw moederbord geplaatst, ik was zelf helaas niet aanwezig i.v.m. wintersport.
Dit was volgens Quatt het eerste moederbord op een V2 dat stuk was, en oude moederbord moest mee naar het lab voor onderzoek, helaas (@jj85 @TeslaNerd) :-( .

Inmiddels staat de warmtepomp weer lekker te draaien, zonder verdere issue's en mooi stabiel. Communicatie, probleemanalyse en doorloopsnelheid kon allemaal beter, echter vriendelijke monteur die het daarna wel netjes heeft opgelost, en hele installatie nog nagelopen heeft (was verder allemaal prima en netjes werk geleverd door de installateurs).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAZZOWuAvdcMAB4-2MyTE1479Ng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cO7iUPfhqyVQ8WGH9DEVilqm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfvgdCP0q2Yntw7deigy07H5-Gw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q2nqH6tIpzJfsUYB6Vb6YHwe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Razer op 18-01-2026 13:16 ]

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:16

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]
Zones die warmtevraag mogen hebben en nachtverlaging zijn funest voor de efficiëntie van de Quatt. Zet de temperatuur eens vast op (nou vooruit, halve graad eraf in de nacht). En geen zones meer. Kijken wat er dan gebeurt.

PVoutput

• bronstige
Koudere dag, net boven 0C - 2 januari

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcKVaOiNdYgcn9z2SllY-6PJCeY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0pRDcJNRhHLvU0Oo0PNTasTE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czImSBl9qJgcEK92tWnK8Cfj_Hc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/27lWQQayk7LA6oEdhjMY2OBm.png?f=fotoalbum_large
raven22 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:01:
[...]

Mildere dag, 7-10C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnN4UC3gEb_-c2selboGISp5IyU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l6ob7krs4wlVtlzoU9gPg7LC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFOe_rXBAEEtAlJgTt3oJWmlI6E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pnqG8Kl738MvxkaWwzUV7d0R.png?f=fotoalbum_large

Laat de rest van de app gegevens eens zien? bv van 1 of 2 dagen bij koudere en wat warmere dagen?

• bronstige
Ga ik proberen! Ik vrees alleen een beetje voor 1 van de ruimtes, die zeer matig geïsoleerd is en ‘s nachts ontzettend snel afkoelt. Ik vraag me af of dat warmhouden opweegt tegen helemaal uitzetten. Maar het is het proberen waard natuurlijk
s020506 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:37:
[...]

Zones die warmtevraag mogen hebben en nachtverlaging zijn funest voor de efficiëntie van de Quatt. Zet de temperatuur eens vast op (nou vooruit, halve graad eraf in de nacht). En geen zones meer. Kijken wat er dan gebeurt.

• Razer
Je watertermperatuur is echt GIGANTISCH veel te hoog 8)7
Wat ook niet anders kan als je je huis wilt opwarmen als een F1 auto. Begin maar eens 24/7 dezelfde temperatuur te stoken, genoeg groepen open zodat er voldoende flow is (en er minder/weinig intern warmteverlies is), kijk dat eens week aan, en see the magic happen in je stats.

• raven22
Razer schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:10:
[...]

Wat ook niet anders kan als je je huis wilt opwarmen als een F1 auto. Begin maar eens 24/7 dezelfde temperatuur te stoken, genoeg groepen open zodat er voldoende flow is (en er minder/weinig intern warmteverlies is), kijk dat eens week aan, en see the magic happen in je stats.
Inderdaad, extreem hoog, dat komt denk ik niet alleen door te snel opwarmen.
Ook je afgifte is niet goed, of je hebt ergens een 'kortsluiting' waardoor aanvoerwater zonder af te koelen weer de retour ingaat.

• Razer
@bronstige

Jaren 50 huis (135 vierkante meter woonoppervlakte), zo lek als een mandje (oude boerderij schuur die in jaren 50 tot woonhuis omgebouwd is). Op veel plekken zelfs nog enkel glas aanwezig, verder nog niks van additionele isolatie, alleen maar radiatoren in de woning:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zDMLpeQDDUkNYRzlKSmFI42oH8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jZMTmR6nhUyZDuDEX0LqpQQZ.png?f=fotoalbum_large

• bronstige
Waaruit leid je af dat de afgifte niet goed is - de pieken? Dan dubbel check ik dat even met wat andere dagen.
raven22 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:12:
[...]

Inderdaad, extreem hoog, dat komt denk ik niet alleen door te snel opwarmen.
Ook je afgifte is niet goed, of je hebt ergens een 'kortsluiting' waardoor aanvoerwater zonder af te koelen weer de retour ingaat.

• bronstige
Haha, fair enough, dat ga ik proberen.
Razer schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:10:
[...]

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11-03 21:27
bronstige schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:34:
Haha, fair enough, dat ga ik proberen.

[...]
En zet de cv ketel nog wat lager. Op vww niveau, dus 45 graden hooguit. Voldoende voor de radiatoren en dit is wat de Quatt ook kan. Dus wellicht minder ketel gebruik.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, duurzaam in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08:41
bronstige schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:51:
Ga ik proberen! Ik vrees alleen een beetje voor 1 van de ruimtes, die zeer matig geïsoleerd is en ‘s nachts ontzettend snel afkoelt. Ik vraag me af of dat warmhouden opweegt tegen helemaal uitzetten. Maar het is het proberen waard natuurlijk

[...]
Bij mij een twee onder 1 kap bwj 1968, matig geïsoleerd, hr++ glas, alleen radiatoren. Ook een vrijstaande ongeïsoleerde garage met een radiator om de boel ijsvrij te houden. In heel 2025 heb ik 26 m3 gas gebruikt voor verwarmen. En dat met een Quatt mono V1 ! Maximale nachtverlaging van 0.5 gr. Wel de nodige tijd gestoken in inregelen afgiftesysteem.
Over die koude ruimte bij jouw zou ik me dus niet zo druk maken bij een constant ingestelde temperatuur.

• raven22
bronstige schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:31:
Waaruit leid je af dat de afgifte niet goed is - de pieken? Dan dubbel check ik dat even met wat andere dagen.

[...]
De extreem hoge aanvoertemperatuur.
De cic denkt dat de quatt niet voldoende warmte kan afgeven en gaat daarom de temperatuur verhogen zodat er wel meer warmte wordt afgegeven. Maar bij jou blijft de cic maar de temp verhogen zonder resultaat en gaat dan door het dak.
Te weinig afgifte komt door teveel radiatoren dicht, of niet goed ingeregeld waardoor ze de warmte niet kwijt kunnen. Of ergens een bypass die open staat en aanvoer water rechtstreeks de retour instuurt

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
@bronstige zoals al gevraagd, heb je de eerste pagina van dit topic gelezen? Zoneren werkt vaak niet, of alleen bij de tweakers die weten wat ze doen en dit continu aan het testen zijn.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• raven22
bronstige schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:31:

[...]
Kijk ook of je de circulatiepomp van je vvw kunt aanpassen. Een lagere snelheid zorgt voor een betere afgifte. Maar als hij te laag staat krijg je niet genoeg warmte in de vloer. Daar moet je dus een balans in zien te vinden.

Controleer ook de lussen in je vvw, er kan er een tussen zitten die veel korter is dan de anderen. Die moet je dan meer dichtdraaien zodat die lus ook tijd heeft om warmte af te geven. Idealiter is de retour temp van elke lus gelijk.

• TeslaNerd
Waarom neemt Quatt de verliezen in de leidingen tussen de buitenunit en het cv circuit binnen niet mee in de COP en de berekende besparingen in de app?

Met de temperatuur sensor onder de cv-ketel kan dat toch prima?

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:44
okijokii schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:31:
@bronstige zoals al gevraagd, heb je de eerste pagina van dit topic gelezen? Zoneren werkt vaak niet, of alleen bij de tweakers die weten wat ze doen en dit continu aan het testen zijn.
@bronstige

Begin nou eens zelf met de TS te bestuderen, je installatie bestuderen, denken over het verschil tussen radiatoren en vloerverwarming, leidingdiameters, regelventielen, meten temperaturen enz. , en denk minder aan kopen OTGW, maar aan een infraroodtemperatuurmeter.
Ik heb het idee, dat wij tweakers nu al veel meer om jouw installatie hebben druk gemaakt, in elk geval verbaasd, dan jij in je hele Quatt-tijdperk.

Meedenken kan, maar het is ook wel wat frustrerend, als de vragensteller dan zelf nog niets gedaan heeft.
Laat je dus horen, als we echt kunnen meedenken!

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 40gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• jj85
TeslaNerd schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:24:
Waarom neemt Quatt de verliezen in de leidingen tussen de buitenunit en het cv circuit binnen niet mee in de COP en de berekende besparingen in de app?

Dat werkt niet zodra de cv aan gaat

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:44
TeslaNerd schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:24:

@TeslaNerd

Daarvoor zijn de temperatuurmetingen veel te onnauwkeurig.

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 40gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:02
Derk GTT schreef op zondag 18 januari 2026 @ 00:51:
[...]

Dank voor de info.

In hoeverre kan de ketel er tussenuit gehaald worden ? Gaat de Quatt dan niet in storing als hij deze niet meer aan kan sturen ?

Is het alleen een kwestie van de leidingen van de Quatt door laten lopen op de plaatsen waar nu de splitsingen naar de CV zitten ?
De CV ketel kan verwijderd worden als je dit aandurft: Er is een risico: als de watertemperatuur onder een bepaalde temperatuur komt, is er kans dat de CiC de warmtepomp niet meer inschakelt. In het eerste jaar van uitrol Quatt was er de bekende ondergrens van 18 graden watertemperatuur waarbij de Quatt nog zelfstandig kon inschakelen, die is ondertussen verlaagd, ik weet niet waar die grens nu ligt. Er is geen technische reden te bedenken waarom die grens er is, het is een ingeprogrammeerde beperking. Ik maak mij geen zorgen over, ik verwarm toch 24/7. Mocht de Quatt niet inschakelen dan koelt het af, dat merk ik vanzelf en kan ik maatregelen nemen.

De Quatt gaat niet in storing als de CV ketel niet kan worden aangestuurd mocht dat nodig zijn volgens de CiC. Als de CV ketel via OpenTherm vanuit de CiC werd aangestuurd, is het wel zichtbaar voor de monitoring van Quatt, omdat de OpenTherm communicatie met de ketel dan stil valt en er geen voedingspanning vanuit de ketel op de OpenTherm staat. Dat kan de CiC zien en komt er een melding/waarschuwing oid. Maar de warmtepomp blijft gewoon werken (behalve als in supervisor control mode 4 wordt verwarmd, dus zet de gasprijs hoog). Als de CV ketel via het aan/uit contact van de CiC is aangesloten (dat was in mijn geval) dan kan de CiC niet zien dat er geen ketel is en gebeurt er verder niets.

Als je ketel via Opentherm is aangesloten en je wil deze geheel verwijderen en voorkomen dat die meldingen komen, dan zou ik eerst bij Quatt vragen om de CiC te configureren de ketel via aan/uit te laten aansturen, dat kunnen ze op afstand. Ze verwachten dat je zelf de aansluiting aanpast natuurlijk.

Ik heb de aanvoer en retour leidingen naar de CV ketel (die zitten bij mij net boven de bypass) losgekoppeld en afgedopt. Drukmeter, ontluchter toegevoegd, overstortventiel laten zitten. De bypass zit er nog en daar gaat alle flow doorheen, daar gaat het normaal ook doorheen als de pomp van de CV ketel stil staat. Bij 800 m3/uur draait de waterpomp van de Quatt op pump level 38.

Veel succes!

WP: Quatt Mono (V1) jul 2023 + backup 2 AC AUX 3.5 kW, DIYless V3 op 21'C. 4 Jaga conv. met fans + rad. SWW: E-boiler. 200m2 vrijst 2008 A+++/NOM, veel glas, gasloos feb24. PV: 17.5kWp 15W/35Z/10N. EV: MY laden via BLE HA

• Brent
  • Nu online
Ik zie nou wat het meerdere kapiteins issue met Tado is. Ik had bij wijze van test de enige twee thermostaat knoppen die ik nu heb, welke op de radiatoren in dezelfde ruimte als de hoofd thermostaat zitten, in een eigen Tado-ruimte gezet. En deze verschillende setpoints gegeven (19,5 VS 18). Een halve dag later (vannacht dus) ploept Quatt naar 18 ipv 19,5. De curve in HA verraad dat Tado kortstondig wel iets meer doet dan of-of (op dit punt zijn er dus 2 ruimtes in Tado), maar mijn conclusie is: Tado geeft geen idee hoe het een gemiddelde moet uitrekenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twVgClpLOzbAtmukXMgq26ohO2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qkyqSsH48oB5DqAOO3jSbhI6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4Sy-6MWIOrNkQsfNywGPKxpalQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XuZZvMGj0e9X2zPP74ZmVqa7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfEQ3Km_Jzk0rOmSJ8u8rAsPOjk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OSk7pGZ2OhcUET9eKfJiakWK.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljNz6waGj4K8Rdv7g3t7xmChYkk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jHdOghPLTnC3al59RfmtnpP6.png?f=fotoalbum_large

Ik heb geen flauw idee waarom rond 2 uur Tado flipt, misschien dat er een delta T van 1 graad wordt overschreden. In elk geval is dit veel slechter dan ik dacht, en zie nu waarom het probleem als meerdere kapiteins wordt omschreven. "Gelukkig" geheel een Tado probleem, met Quatt heeft het dus niets te maken.

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:01
Brent schreef op maandag 19 januari 2026 @ 04:35:
Ik zie nou wat het meerdere kapiteins issue met Tado is. Ik had bij wijze van test de enige twee thermostaat knoppen die ik nu heb, welke op de radiatoren in dezelfde ruimte als de hoofd thermostaat zitten, in een eigen Tado-ruimte gezet. En deze verschillende setpoints gegeven (19,5 VS 18). Een halve dag later (vannacht dus) ploept Quatt naar 18 ipv 19,5. De curve in HA verraad dat Tado kortstondig wel iets meer doet dan of-of (op dit punt zijn er dus 2 ruimtes in Tado), maar mijn conclusie is: Tado geeft geen idee hoe het een gemiddelde moet uitrekenen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik heb geen flauw idee waarom rond 2 uur Tado flipt, misschien dat er een delta T van 1 graad wordt overschreden. In elk geval is dit veel slechter dan ik dacht, en zie nu waarom het probleem als meerdere kapiteins wordt omschreven. "Gelukkig" geheel een Tado probleem, met Quatt heeft het dus niets te maken.
Ik heb dit in het verleden ook gezien. De waardes setpoint en room temperature geeft tado door van de thermostaat of radiatorknop die warmte vraagt. Dus dat kan inderdaad verschillen en er wordt niets met gemiddeldes gedaan.

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

Is dit een probleem van Tado of gewoon een gegeven?

Ieder apparaat/systeem heeft voor- en nadelen. Daarbij is het vaak ook nog eens persoonlijk wat als voor- en nadeel gezien wordt. Dan is het dus maar net hoe zwaarwegend je het maakt om er al dan niet afscheid van te nemen.

Kortom niet druk maken over wat Tado niet kan en wel om wat het wel kan. Of……. Voor een ander systeem kiezen.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• Brent
  • Nu online
Mickel moen schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:55:
[...]

Is dit een probleem van Tado of gewoon een gegeven?
In regeltechniek zijn weinig dingen een gegeven, maar operaties zoals optelling en gemiddelden zijn wiskunde. Tado bakt er niets van. Zie ook het kortstondig grillige gedrag. Nog buiten dat is een extra bewijs dat het op een willekeurig punt, ongerelateerd aan gebruiksinteractie of -instructie een vraag-temp veranderd. Onverklaarbaar gedrag is rommelen.
Ieder apparaat/systeem heeft voor- en nadelen. Daarbij is het vaak ook nog eens persoonlijk wat als voor- en nadeel gezien wordt. Dan is het dus maar net hoe zwaarwegend je het maakt om er al dan niet afscheid van te nemen.

Kortom niet druk maken over wat Tado niet kan en wel om wat het wel kan. Of……. Voor een ander systeem kiezen.
Je hebt gelijk dat ik met onder de streep moet dealen. Maar daarvoor zitten we hier niet in het topic, toch? Bijna iedereen kijkt ook boven de streep, omdat we Tweakers zijn. Ik wil weten hoe en waarom apparaten zich gedragen zoals ze gedragen, en graag bewijs van prutswerk hebben. Dat heb ik nu, en, misschien ook een beetje verrassend, is het niet Quatt's schuld, maar Tado. Is belangrijk als je wil weten welk deel je moet vervangen ;)

In praktijk echter zal ik zelden verschillende T willen in het huis, dus wanneer ik die thermostaatkranen heb, ga ik dat nog even uitproberen voordat ik Tado afschaf. Als alle kapiteins dezelfde T vragen, kan Tado het niet verprutsen, zou je denken...

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:02
MWink schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:15:
[...]
Maar de warmtepomp blijft gewoon werken (behalve als in supervisor control mode 4 wordt verwarmd, dus zet de gasprijs hoog).
Zelfs in mode 4 blijft de quatt waterpomp werken.
Toby-Wan in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

er is maar 1 modus waarin de waterpomp niet werkt: STUK

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• dzuijlek
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11-03 14:33
Afgelopen vrijdag is er een monteur langs geweest om een probleem met mijn Quatt te verhelpen. Sinds dit bezoek toont de app geen warmte meer, zie deze schermprint:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIifaGRcGh4wHw544-b3RSllFLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2NqmZpcPd7zxpYf7ePMIYe8.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb gelukkig home assistant, dus niet echt een groot probleem. Maar wel vreemd. Hebben meer mensen hier last van (gehad)?

• Brent
  • Nu online
dzuijlek schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:31:

Ik heb gelukkig home assistant, dus niet echt een groot probleem.
Want die toont wel warmte?

• dzuijlek
Brent schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:34:
[...]

Want die toont wel warmte?
Ja, die toont gewoon warmte en het huis wordt ook gewoon warm. Alleen in de app zie je dus geen warmte meer.

• jj85
dzuijlek schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:35:
[...]

Ja, die toont gewoon warmte en het huis wordt ook gewoon warm. Alleen in de app zie je dus geen warmte meer.
Hoe ziet je json eruit?

• Brent
  • Nu online
dzuijlek schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:35:
[...]

Klinkt als een mailtje naar Quatt sturen.

• s020506

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

Wat gebeurt er met het control setpoint? Normaal gebruikt een ketel dat om aan de warmtevraag te voorzien (volgens mij). Quatt kijkt daar niet naar, die kijkt alleen naar de kamertemperatuur. En volgens mij maakt het voor de ketel dan weer niks uit dat die op en neer springt.

PVoutput

• Brent
  • Nu online
s020506 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:53:
[...]

Wat gebeurt er met het control setpoint? Normaal gebruikt een ketel dat om aan de warmtevraag te voorzien (volgens mij). Quatt kijkt daar niet naar, die kijkt alleen naar de kamertemperatuur. En volgens mij maakt het voor de ketel dan weer niks uit dat die op en neer springt.
Quatt kijkt toch juist alleen naar room setpoint, niet zozeer of niet hard naar control setpoint (ie hoe warm denkt Tado dat het CV water zou moeten zijn)?

• Mickel moen
  • Nu online
Brent schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:07:
[...]

In regeltechniek zijn weinig dingen een gegeven, maar operaties zoals optelling en gemiddelden zijn wiskunde. Tado bakt er niets van. Zie ook het kortstondig grillige gedrag. Nog buiten dat is een extra bewijs dat het op een willekeurig punt, ongerelateerd aan gebruiksinteractie of -instructie een vraag-temp veranderd. Onverklaarbaar gedrag is rommelen.

[...]

Je hebt gelijk dat ik met onder de streep moet dealen. Maar daarvoor zitten we hier niet in het topic, toch? Bijna iedereen kijkt ook boven de streep, omdat we Tweakers zijn. Ik wil weten hoe en waarom apparaten zich gedragen zoals ze gedragen, en graag bewijs van prutswerk hebben. Dat heb ik nu, en, misschien ook een beetje verrassend, is het niet Quatt's schuld, maar Tado. Is belangrijk als je wil weten welk deel je moet vervangen ;)

In praktijk echter zal ik zelden verschillende T willen in het huis, dus wanneer ik die thermostaatkranen heb, ga ik dat nog even uitproberen voordat ik Tado afschaf. Als alle kapiteins dezelfde T vragen, kan Tado het niet verprutsen, zou je denken...
Prachtig. Ik begrijp jouw benadering. Dat je graag alles zelf in de hand wilt houden. Wat ik dan niet begrijp is dat je voor systemen kiest waar je vrijwel niets zelf in kunt aanpassen.

Tot 2009 heb ik altijd auto’s gereden zonder toilet.
In dat jaar heb ik een busje gekocht en deze omgebouwd tot campertje. Ook in dat formaat is een toilet niet standaard. Voor ons was het een vereiste. Mochten we afscheid nemen van onze bus (ook onze dagelijkse auto) zal ik weer kiezen voor een auto waar ik makkelijk een toilet in kan bouwen.

Zijn daarmee alle andere auto’s ruk, prutswerk? Natuurlijk niet. Ze voldoen alleen niet aan onze eisen.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• raven22
Brent schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:07:

Oeps, dit is een conclusie die ik niet zomaar zou trekken. Naar mijn ervaring (heb zelf Tada V3+ en vvw beneden) is een failsafe oplossing om de Tado's op je radiatoren in slave mode te laten draaien. Ze kunnen dan wel de radiator afsluiten/openen al naar gelang gewenste temperatuur en tijdstip. Maar ze kunnen niet zelf een warmtevraag genereren. Er kan dus alleen warmte naar de radiatoren indien de hoofdthermostaat warmte vraagt. Over het algemeen is dit de woonkamer.
Als je zorgt voor een gebalanceerd afgifte systeem werkt dit heel goed.

Er zijn leden op dit forum die met 2 zones werken (wel exact zelfde schema's dacht ik). Dus het kan, maar ik zou niet zomaar alle Tado's in staat stellen om een warmtevraag te activeren. Je hebt zelf gezien welk grillig en onvoorspelbaar gedrag dit kan veroorzaken.

• Brent
  • Nu online
Mickel moen schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:58:
[...]

Tot 2009 heb ik altijd auto’s gereden zonder toilet.
In dat jaar heb ik een busje gekocht en deze omgebouwd tot campertje. Ook in dat formaat is een toilet niet standaard. Voor ons was het een vereiste. Mochten we afscheid nemen van onze bus (ook onze dagelijkse auto) zal ik weer kiezen voor een auto waar ik makkelijk een toilet in kan bouwen.

Zijn daarmee alle andere auto’s ruk, prutswerk? Natuurlijk niet. Ze voldoen alleen niet aan onze eisen.
Dit slaat nergens op. Wat is tado anders dan een systeem om warmtevraag in meerdere ruimtes te als geheel aan te sturen? Het slaagt niet in zijn primaire en enige missie, terwijl een thermostaat geen toilet in een auto is, maar een stuur in een auto.

• Brent
  • Nu online
raven22 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:58:
[...]

Oeps, dit is een conclusie die ik niet zomaar zou trekken. Naar mijn ervaring (heb zelf Tada V3+ en vvw beneden) is een failsafe oplossing om de Tado's op je radiatoren in slave mode te laten draaien.
En even voor de record, omdat 'slave mode' geen Tado terminologie is: je bedoelt alle apparaten in de Tado app aan dezelfde ruimte toe te kennen als de hoofdthermostaat?

• raven22
Brent schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:01:
[...]

En even voor de record, omdat 'slave mode' geen Tado terminologie is: je bedoelt alle apparaten in de Tado app aan dezelfde ruimte toe te kennen als de hoofdthermostaat?
Tado noemt het wel of geen zoneregelaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJ1gXkh0Svb5O5Rj7k_pYoqruIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmikiIFuCJQ7QHvXhpTyfl4T.jpg?f=fotoalbum_large

ah, volume display zit er net voor, maar de 2de optie wil je dus gebruiken

[ Voor 5% gewijzigd door raven22 op 19-01-2026 10:05 ]

• dzuijlek
Brent schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:44:
[...]

Klinkt als een mailtje naar Quatt sturen.
Het lijkt er net op dat Quatt in dit topic meeluistert want nu ineens is de warmte weer zichtbaar.

• Brent
  • Nu online
dzuijlek schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:24:
[...]

Het lijkt er net op dat Quatt in dit topic meeluistert want nu ineens is de warmte weer zichtbaar.
Misschien heeft die AI van ze dit topic als bron ;)

• Mickel moen
  • Nu online
Brent schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:00:
[...]

Dit slaat nergens op. Wat is tado anders dan een systeem om warmtevraag in meerdere ruimtes te als geheel aan te sturen? Het slaagt niet in zijn primaire en enige missie, terwijl een thermostaat geen toilet in een auto is, maar een stuur in een auto.
Een auto brengt je van A naar B. Met welk comfort is een afweging bij aanschaf of iets wat je naderhand nog kunt aanpassen.

Bij een regelsysteem voor jouw verwarming maak je ook afwegingen bij de aanschaf ten aanzien van comfort en bediening. Jij verwacht iets van Tado wat het niet kan en nu krijgt Tado de schuld, is Tado prutswerk. Je hebt een auto gekocht zonder toilet.

Ik denk dat het niet meer goed komt met jou en Tado. Ik zou dus zeggen; verkopen die hap en koop iets wat wel aan jouw eisen voldoet.

• berrieberrie
dzuijlek schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:24:
[...]

Het is 'n kwestie van geduld...... 8)7

• Brent
  • Nu online
Mickel moen schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:32:
[...]

Een auto brengt je van A naar B. Met welk comfort is een afweging bij aanschaf of iets wat je naderhand nog kunt aanpassen.

Bij een regelsysteem voor jouw verwarming maak je ook afwegingen bij de aanschaf. Jij verwacht iets van Tado wat het niet kan en nu krijgt Tado de schuld, is Tado prutswerk. Je hebt een auto gekocht zonder toilet.

Ik denk dat het niet meer goed komt met jou en Tado. Ik zou dus zeggen verkopen die hap en koop iets wat wel aan jouw eisen voldoet.
Sorry, dit slaat gewoon nergens op. Fatsoenlijk meerdere signalen integreren is de primaire en enige taak van Tado. Er is ruimte voor verschillende keuzes in die integratie, maar als je heel erg afwijkt van de meest voor de hand liggende wiskundige formules, dan is het al snel een twijfelachtige afwijking. Het is vreemd dat ze er niet in slagen een enigszins voorspelbaar (het is ook verder niet gedocumenteerd ofzo) of logische integratie af te leveren. Of-of op een moment ver van gebruikersinstructie: dat noem ik slechte integratie van signalen. Ik snap wel dat je het verschil pas goed merkt bij warmtebronnen beperkter in vermogen (wps, itt gasketels), maar dat doet er niets aan af dat het met comfort niets te maken heeft, maar met basisfunctionaliteit.

Of Tado aan mijn eisen voldoet weet ik pas echt als ik wat meer knoppen heb. Op papier leek het er iig aan te voldoen, vandaar de aanschaf. Zoals je ziet, uitzoeken wat het verschil tussen papier en praktijk is moet je meestal met trial and error doen. Iets wat op papier "meer" aan mijn eisen voldoet bestaat helaas ook niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Brent op 19-01-2026 10:42 ]

• Mickel moen
  • Nu online
Brent schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:35:
[...]

Sorry, dit slaat gewoon nergens op. Fatsoenlijk meerdere signalen integreren is de primaire en enige taak van Tado. Er is ruimte voor verschillende keuzes in die integratie, maar als je heel erg afwijkt van de meest voor de hand liggende wiskundige formules, dan is het al snel een twijfelachtige afwijking. Het is vreemd dat ze er niet in slagen een enigszins voorspelbaar (het is ook verder niet gedocumenteerd ofzo) of logische integratie af te leveren. Of-of op een moment ver van gebruikersinstructie: dat noem ik slechte integratie van signalen. Ik snap wel dat je het verschil pas goed merkt bij warmtebronnen beperkter in vermogen (wps, itt gasketels), maar dat doet er niets aan af dat het met comfort niets te maken heeft, maar met basisfunctionaliteit.

Of Tado aan mijn eisen voldoet weet ik pas echt als ik wat meer knoppen heb. Op papier leek het er iig aan te voldoen, vandaar de aanschaf. Zoals je ziet, uitzoeken wat het verschil tussen papier en praktijk is moet je meestal met trial and error doen. Iets wat op papier "meer" aan mijn eisen voldoet bestaat helaas ook niet.
Oh, dus je verwacht iets van het systeem, wat het niet kan. Dan noem je het prutswerk, maar je kent ook geen ander systeem wat het wel kan.

Dan zul je zelf moeten gaan prutsen.

Heb ik ook gedaan, dus heb ik nu een auto met toilet.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:41
Brent schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:35:
[...]

Ik heb zelf de Tado V3+ en die heb ik speciaal voor de Quatt gekocht.
Daarbij wist ik van tevoren dat dit nooit ontworpen was voor warmtepompen en het dus anders moest worden gebruikt om te bereiken wat ik wilde.

Voor mij doet het nu precies wat het moet doen en bij anderen heb ik de zoneregeling er uit gesloopt omdat dit echt alleen maar stoort omdat het voor een CV ketel ontwikkeld is.

Los daarvan zou ik het wel mooi vinden als Tado iets meer doet om een geleidelijke aansturing van een warmtepomp mogelijk te maken als je de balans wilt herverdelen met de Tado knoppen. Of dat realistisch is, is misschien weer wat anders.

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:21
Eerder heb ik warmtebeeld foto's geplaatst van mijn Heat Charger en Heat Battery waar best wat warmte lijkt te verliezen. er werd mij er toen op gewezen dat Quatt geen warmtesyphon gebruikt en er mogelijk een tegenstroomprolbeem is. Inmiddels heb ik wat meer data en zie dat zonder gebruik van warm water, de Heat Battery in 24 uur ongeveer van 55 graden naar 49 graden daalt. De top sensor en middle sensor lopen keurig parallel, dus daarmee durf ik de aanname te doen dat de hele 187 liter (maat L) dus 6 graden afkoelt in 24 uur. Dat komt neer op een energieverlies van ongeveer 1,3kWh, oftewel een permanent verlies van ongeveer 54 Watt.

Ooit heb ik op de site van Quatt gezien wat een normaal energieverlies zou moeten zijn. Maar ik kan dat niet meer terugvinden. Ze hadden dit bij de verschillende groottes van Heat Battery geschreven. Wie kan terugvinden waar dat staat/stond? Dan weet ik of mijn 54W redelijk is.

Door de efficiëntie van de buitenunit en heat charger, zal er nog een COP van minimaal 2 overblijven, dus op zich verlies ik nu zo'n 0,65kWh of minder aan elektriciteit per dag als we geen warm water gebruiken. Dat is 237kWh en is niet dramatisch veel lijkt me. In ieder geval niet zo veel als ik in het begin zag en in de app zie ik ook niet meer dat de douchekop regelmatig als animatie werd weergegeven terwijl er helemaal niemand aan het douchen was.

Oftewel: 54Watt lijkt redelijk voor een 187 liter vat? Misschien dat ik de leidingen tussen Heat Battery en Heat Charger toch nog wat beter ga proberen te isoleren dan wat Quatt gedaan heeft om het nog wat te verminderen. Het vat zelf lijkt goed geïsoleerd in ieder geval.

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.

• s020506
Brent schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:58:
[...]

Quatt kijkt toch juist alleen naar room setpoint, niet zozeer of niet hard naar control setpoint (ie hoe warm denkt Tado dat het CV water zou moeten zijn)?
Dat bedoel ik ook. Quatt kijkt naar kamer temperatuur setpoint en kamer temperatuur en gaat bekijken hoeveel warmte er je woning in moet. Een cv ketel kijkt naar control setpoint en gaat water naar die temperatuur brengen.

Nu de verschillende knoppen warmtevraag hebben, zie je rare sprongen in de temperatuur, en Quatt reageert hier op (veel vermogen, gas bij etc.) Misschien werkt Tado wel goed als Quatt kijkt naar het control setpoint. Vandaar mijn vraag. Puur uit interesse. Want dat het niet werkt met Quatt is wel duidelijk.

PVoutput

• jj85
sjoerd-p schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:15:
Eerder heb ik warmtebeeld foto's geplaatst van mijn Heat Charger en Heat Battery waar best wat warmte lijkt te verliezen. er werd mij er toen op gewezen dat Quatt geen warmtesyphon gebruikt en er mogelijk een tegenstroomprolbeem is. Inmiddels heb ik wat meer data en zie dat zonder gebruik van warm water, de Heat Battery in 24 uur ongeveer van 55 graden naar 49 graden daalt. De top sensor en middle sensor lopen keurig parallel, dus daarmee durf ik de aanname te doen dat de hele 187 liter (maat L) dus 6 graden afkoelt in 24 uur. Dat komt neer op een energieverlies van ongeveer 1,3kWh, oftewel een permanent verlies van ongeveer 54 Watt.

Ooit heb ik op de site van Quatt gezien wat een normaal energieverlies zou moeten zijn. Maar ik kan dat niet meer terugvinden. Ze hadden dit bij de verschillende groottes van Heat Battery geschreven. Wie kan terugvinden waar dat staat/stond? Dan weet ik of mijn 54W redelijk is.

Door de efficiëntie van de buitenunit en heat charger, zal er nog een COP van minimaal 2 overblijven, dus op zich verlies ik nu zo'n 0,65kWh of minder aan elektriciteit per dag als we geen warm water gebruiken. Dat is 237kWh en is niet dramatisch veel lijkt me. In ieder geval niet zo veel als ik in het begin zag en in de app zie ik ook niet meer dat de douchekop regelmatig als animatie werd weergegeven terwijl er helemaal niemand aan het douchen was.

Oftewel: 54Watt lijkt redelijk voor een 187 liter vat? Misschien dat ik de leidingen tussen Heat Battery en Heat Charger toch nog wat beter ga proberen te isoleren dan wat Quatt gedaan heeft om het nog wat te verminderen. Het vat zelf lijkt goed geïsoleerd in ieder geval.
Man man, ik moest even flink zoeken, maar heb het kunnen terugvinden :+
Door Quatt is ooit 50W doorgegeven aan een Tweaker:
eddieko33 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

• sjoerd-p
jj85 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:31:
[...]

Man man, ik moest even flink zoeken, maar heb het kunnen terugvinden :+
Door Quatt is ooit 50W doorgegeven aan een Tweaker:
eddieko33 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Je bent duidelijk beter in zoeken dan ik! Dank!
Maar dat betekent dat mijn installatie in ieder geval niet zo heel gek veel meer verliest dan ze eerder bedacht hadden. Dat is fijn om te weten. De laatste winst kan ik dan halen door betere isolatie van de leidingen denk ik.

Dan zal de tegenstroomcirculatie dus wel meevallen, ondanks dat mijn warmtecamera hele warme (geïsoleerde) leidingen aan gaf komende vanuit de Heat Battery terwijl er al een dag geen warm water was gebruikt.

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:05
sjoerd-p schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:43:
[...]

Je bent duidelijk beter in zoeken dan ik! Dank!
Maar dat betekent dat mijn installatie in ieder geval niet zo heel gek veel meer verliest dan ze eerder bedacht hadden. Dat is fijn om te weten. De laatste winst kan ik dan halen door betere isolatie van de leidingen denk ik.

Dan zal de tegenstroomcirculatie dus wel meevallen, ondanks dat mijn warmtecamera hele warme (geïsoleerde) leidingen aan gaf komende vanuit de Heat Battery terwijl er al een dag geen warm water was gebruikt.
Dat verlies zal in de zomer ook wel wat lager liggen.
Er is immers minder deltaT met de omgeving van het vat.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• sjoerd-p
paQ schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:08:
[...]

Dat verlies zal in de zomer ook wel wat lager liggen.
Er is immers minder deltaT met de omgeving van het vat.
Het "ketelhok" waar het vat nu staat is best warm (graad of 20), doordat de omvormers en Heat Charger er ook hangen en de leidingen van de Quatt Duo er ook doorheen lopen. En het vat zelf dus ook 50W warmte de ruimte in stuurt. Ik verwacht niet dat het er in de zomer zoveel warmer is eigenlijk. In ieder geval niet zoveel warmer dat het significant uit gaat maken. Maar een beetje zal het wel schelen. Belangrijkste verschil is dat de Heat Charger dan op zonne-energie of lage dynamische tarieven kan draaien als die "slimme" aansturing dan op orde is.

• Brent
  • Nu online
sjoerd-p schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:15:
Eerder heb ik warmtebeeld foto's geplaatst van mijn Heat Charger en Heat Battery waar best wat warmte lijkt te verliezen. er werd mij er toen op gewezen dat Quatt geen warmtesyphon gebruikt en er mogelijk een tegenstroomprolbeem is. Inmiddels heb ik wat meer data en zie dat zonder gebruik van warm water, de Heat Battery in 24 uur ongeveer van 55 graden naar 49 graden daalt.
Ik zie ook dergelijke verliezen, en nog wel erger. Zeker 10% per dag.

• sjoerd-p
Brent schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:59:
[...]

Ik zie ook dergelijke verliezen, en nog wel erger. Zeker 10% per dag.
Het opwarmen van 10 naar 55 graden kost ongeveer 10kW aan energie (3-5kW elektriciteit) als ik het goed uitreken. Dus dan kan het tijdens een langere vakantie eigenlijk best uit om het leeg te laten lopen (of leeg te douchen...) en opnieuw te vullen na de vakantie. Uit laten staan lijkt me niet zo goed voor legionella...

Maar ten opzichte van die 10kW die nodig is om het hele vat van 10 naar 55 graden te brengen, is 1,3kW verlies per dag dus eigenlijk best hoog inderdaad. Maar als ik zo google, zijn dat hele normale waardes voor een goed geïsoleerde boiler. Dus doet Quatt het niet slechter dan anderen, toch?

• bronstige
okijokii schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:31:
Inmiddels wel, uiteraard te laat maar ik heb de Quatt warmtepomp in de lente laten plaatsen, dus ik heb me, zo blijkt, er onvoldoende in verdiept en hem tot nu toe dus ook wat naïef en ongeïnformeerd gebruikt. Dus dank voor alle reacties.

Inmiddels heb ik de watertemperatuur gemaximeerd op 45 graden (via de Tado app en ketel) en ga ik komende week mijn radiatoren waterzijdig inregelen en in de tussentijd kijken wat dit voor effect heeft.

Een eerste scan met een basic IR laser liet al zien dat er grote temperatuurverschillen lijken te zijn bij een aantal radiatoren, iig groter dan delta 5. Ik ga met een thermal scanner dat even grondig doen. Later ga ik dan kijken naar mijn vloerverwarming, want ik begrijp dat dat ook nog wel een rol speelt in de COP (sinds ik gisteravond bovenstaande aanpassing heb gedaan zit ik op COP 2.4).

Dan nog een vraag rondom de zones. Ik heb 3 zones: woonkamer en kantoor (allebei redelijk tot goed geisoleerd) en een logeerkamer (slecht geisoleerd) - allemaal op de begane grond (boven heb ik geen radiatoren). Begrijp ik het nu goed dat ik deze kamers moet verwijderen in de Tado app, en alle slimme v3 radiatorknoppen (aangeschaft toen ik nog geen WP had) als het ware aan 1 kamer/zone moet koppelen samen met de thermostaat? Sorry voor het lekengehalte van deze vraag, maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe (en of) je de slimme Tadoknoppen op de goede manier gebruikt. Zeker omdat 1 ruimte dus slechter is geisoleerd dan de andere 2. Als de woonkamer leidend is, betekent dat dan niet dat de slecht geisoleerde ruimte niet de opwarming krijgt die nodig is?

• Mickel moen
  • Nu online
bronstige schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:20:
[...]

Inmiddels wel, uiteraard te laat maar ik heb de Quatt warmtepomp in de lente laten plaatsen, dus ik heb me, zo blijkt, er onvoldoende in verdiept en hem tot nu toe dus ook wat naïef en ongeïnformeerd gebruikt. Dus dank voor alle reacties.

Inmiddels heb ik de watertemperatuur gemaximeerd op 45 graden (via de Tado app en ketel) en ga ik komende week mijn radiatoren waterzijdig inregelen en in de tussentijd kijken wat dit voor effect heeft.

Een eerste scan met een basic IR laser liet al zien dat er grote temperatuurverschillen lijken te zijn bij een aantal radiatoren, iig groter dan delta 5. Ik ga met een thermal scanner dat even grondig doen. Later ga ik dan kijken naar mijn vloerverwarming, want ik begrijp dat dat ook nog wel een rol speelt in de COP (sinds ik gisteravond bovenstaande aanpassing heb gedaan zit ik op COP 2.4).

Dan nog een vraag rondom de zones. Ik heb 3 zones: woonkamer en kantoor (allebei redelijk tot goed geisoleerd) en een logeerkamer (slecht geisoleerd) - allemaal op de begane grond (boven heb ik geen radiatoren). Begrijp ik het nu goed dat ik deze kamers moet verwijderen in de Tado app, en alle slimme v3 radiatorknoppen (aangeschaft toen ik nog geen WP had) als het ware aan 1 kamer/zone moet koppelen samen met de thermostaat? Sorry voor het lekengehalte van deze vraag, maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe (en of) je de slimme Tadoknoppen op de goede manier gebruikt. Zeker omdat 1 ruimte dus slechter is geisoleerd dan de andere 2. Als de woonkamer leidend is, betekent dat dan niet dat de slecht geisoleerde ruimte niet de opwarming krijgt die nodig is?
Het meest gangbare is, om in de ruimte(s) waar je de radiatoren geheel open hebt staan en waar ook de thermostaat hangt de Tado-knoppen te verwijderen. In de overige kamers kun je de Tado-knoppen prima gebruiken. Alleen je stelt ze zo in, dat ze zelf geen warmtevraag kunnen doorgeven. Zorg er dus wel voor dat in de masterruimte wel warmtevraag is, als je elders ook warmte wilt. Het is wat uit proberen , op welke temperatuur je deze kamers standaard zet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GHIvmsTlnCQrkqz6mMPi43OYCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTlxPXj1Y4rqK8BlaxM1HBOS.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 333 ... 348 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.