• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

@netappie Ah. Inderdaad. Een ruimte op die manier eruit halen kan aanzienlijk schelen. Zo heeft mijn broer bij een ongebruikte vliering niet het dak geïsoleerd, maar over de vliering een dikke laag isolatiewol aangebracht. Zo kun je een serre die je in de winter niet wilt gebruiken en makkelijk af te sluiten is van de rest van het huis, ook min of meer uit de schil halen.

Mijn serre is gewoon onderdeel van de keuken. Ik denk dat dat voor veel aanbouwen zal gelden, dat er helemaal geen behoefte is ze uit de schil te halen.

En de zwakte van dogma’s:
Ik bedoelde dit ook in algemene zin voor wie een niet al te complexe situatie heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Mickel moen op 15-01-2026 11:06 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Misschien gaat het nu sneller ;)

Our mission is to accelerate sustainable home energy for all. We do so with amazing heat pumps & batteries.

I'm happy to announce that we're now supported in our mission by a €10M debt financing from ABN AMRO Bank N.V.. This enables us to roll-out our products faster, starting with the first Chill customer installations in the coming weeks!

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.

• Mickel moen
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

En de januari update betreffende de Chill:

In deze update praten we je bij over de nieuwste ontwikkelingen rondom Chill! We kijken naar de vorderingen in de huidige pilotfase, lichten de verschillende installatiemogelijkheden toe en leggen uit hoe je de unit eenvoudig bedient via de Quatt-app.
Pilot update
Volgende week start een nieuwe installatieronde bij een grotere groep geselecteerde klanten. Tijdens deze fase leiden we onze installateurs op voor de QuickConnector aansluiting én verfijnen we het installatieproces. Zo zorgen we ervoor dat straks ook bij jou alles vlekkeloos verloopt.

Vanaf februari schalen we verder op naar meer pre-order klanten. Dit betekent dat ook jij je pre-order kunt omzetten naar een definitieve aankoop van Chill. Zodra het zover is, ontvang je een mail van ons.
Chill connection_DFM quick connectors
Zo installeren we Chill bij jou thuis

Wat Chill uniek maakt, is de flexibiliteit in installatiemogelijkheden. Of je nu een radiator hebt of enkel losse leidingen: Chill kan bijna overal worden geplaatst. De enige voorwaarde is een goed bereikbare aanvoer- en retourleiding. Hieronder zie je welke situaties standaard inbegrepen zijn in de basisinstallatie.

Leidingen aan dezelfde kant van de radiator
Zitten de aanvoer- en retourleiding aan dezelfde kant van de radiator? Dan kunnen we Chill installeren, mits er voldoende werkruimte beschikbaar is. De belangrijkste voorwaarde is dat er op beide leidingen minimaal 12 cm vrije ruimte aanwezig is om de QuickConnector veilig te kunnen plaatsen.

Leidingen aan weerszijden van de radiator
Bevinden de aanvoer- en retourleiding zich aan weerszijden van de radiator? Ook dan is installatie mogelijk door één van de leidingen te verlengen naar de andere kant. De voorwaarde is dat er voldoende ruimte is voor deze verlenging en dat er op het aansluitpunt minimaal 12 cm vrije ruimte beschikbaar is voor de QuickConnector.

Geen radiator? Directe aansluiting op leidingen
Ook zonder radiator kunnen we Chill installeren, bijvoorbeeld op leidingen die uit de muur of vloer steken of op een bestaand 'H-blok'. We sluiten de QuickConnectors dan direct aan op de losse uiteinden van de aanvoer en retour. De voorwaarde is dat de leidingen op vloerniveau goed bereikbaar zijn voor onze installateurs en dat er minimaal 12 cm vrije werkruimte beschikbaar is.

Bij aankoop van Chill controleert Quatt altijd of de leidingen geschikt zijn voor installatie.

Chill screens
Volledige controle over je comfort met de Quatt Home App
Met de komst van Quatt Chill wordt het nog eenvoudiger om de ideale temperatuur in huis te realiseren. Geen ingewikkelde menu’s of extra afstandsbedieningen: je bedient Chill gewoon vanuit de vertrouwde Quatt Home App, waar je ook bent. Hierdoor creëer je op afstand alvast het gewenste comfort, zodat je altijd thuiskomt in een heerlijk gekoelde of voorverwarmde kamer.

In de app schakel je Chill eenvoudig in of uit, bepaal je de exacte temperatuur en kies je de gewenste ventilatiestand (laag, normaal of hoog) om de luchtverplaatsing en het geluidsniveau naar wens af te stemmen. Zodra de doeltemperatuur is bereikt, moduleert het systeem automatisch om de temperatuur constant te houden. Dankzij de actuele statusweergave zie je bovendien direct wanneer het condenswaterreservoir vol is, zodat je nooit voor verrassingen komt te staan.

Bedienen zonder App?
Heb je je telefoon even niet bij de hand? Geen probleem. Chill zelf is voorzien van één fysieke knop waarmee je de unit direct aan- of uitzet. Het apparaat is zo slim om bij het inschakelen direct de laatst ingestelde temperatuur en modus uit de app te hervatten.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:59
Erik1805 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:34:
Misschien gaat het nu sneller ;)

Our mission is to accelerate sustainable home energy for all. We do so with amazing heat pumps & batteries.

I'm happy to announce that we're now supported in our mission by a €10M debt financing from ABN AMRO Bank N.V.. This enables us to roll-out our products faster, starting with the first Chill customer installations in the coming weeks!
Hier de volledige post vanuit ABN AMRO https://www.abnamro.com/n...t-quatt-met-eur10-miljoen

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:53
Mickel moen schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:12:
En de januari update betreffende de Chill:

In deze update praten we je bij over de nieuwste ontwikkelingen rondom Chill! We kijken naar de vorderingen in de huidige pilotfase, lichten de verschillende installatiemogelijkheden toe en leggen uit hoe je de unit eenvoudig bedient via de Quatt-app.
Pilot update
Volgende week start een nieuwe installatieronde bij een grotere groep geselecteerde klanten. Tijdens deze fase leiden we onze installateurs op voor de QuickConnector aansluiting én verfijnen we het installatieproces. Zo zorgen we ervoor dat straks ook bij jou alles vlekkeloos verloopt.

Vanaf februari schalen we verder op naar meer pre-order klanten. Dit betekent dat ook jij je pre-order kunt omzetten naar een definitieve aankoop van Chill. Zodra het zover is, ontvang je een mail van ons.
Chill connection_DFM quick connectors
Zo installeren we Chill bij jou thuis

Wat Chill uniek maakt, is de flexibiliteit in installatiemogelijkheden. Of je nu een radiator hebt of enkel losse leidingen: Chill kan bijna overal worden geplaatst. De enige voorwaarde is een goed bereikbare aanvoer- en retourleiding. Hieronder zie je welke situaties standaard inbegrepen zijn in de basisinstallatie.

Leidingen aan dezelfde kant van de radiator
Zitten de aanvoer- en retourleiding aan dezelfde kant van de radiator? Dan kunnen we Chill installeren, mits er voldoende werkruimte beschikbaar is. De belangrijkste voorwaarde is dat er op beide leidingen minimaal 12 cm vrije ruimte aanwezig is om de QuickConnector veilig te kunnen plaatsen.

Leidingen aan weerszijden van de radiator
Bevinden de aanvoer- en retourleiding zich aan weerszijden van de radiator? Ook dan is installatie mogelijk door één van de leidingen te verlengen naar de andere kant. De voorwaarde is dat er voldoende ruimte is voor deze verlenging en dat er op het aansluitpunt minimaal 12 cm vrije ruimte beschikbaar is voor de QuickConnector.

Geen radiator? Directe aansluiting op leidingen
Ook zonder radiator kunnen we Chill installeren, bijvoorbeeld op leidingen die uit de muur of vloer steken of op een bestaand 'H-blok'. We sluiten de QuickConnectors dan direct aan op de losse uiteinden van de aanvoer en retour. De voorwaarde is dat de leidingen op vloerniveau goed bereikbaar zijn voor onze installateurs en dat er minimaal 12 cm vrije werkruimte beschikbaar is.

Bij aankoop van Chill controleert Quatt altijd of de leidingen geschikt zijn voor installatie.

Chill screens
Volledige controle over je comfort met de Quatt Home App
Met de komst van Quatt Chill wordt het nog eenvoudiger om de ideale temperatuur in huis te realiseren. Geen ingewikkelde menu’s of extra afstandsbedieningen: je bedient Chill gewoon vanuit de vertrouwde Quatt Home App, waar je ook bent. Hierdoor creëer je op afstand alvast het gewenste comfort, zodat je altijd thuiskomt in een heerlijk gekoelde of voorverwarmde kamer.

In de app schakel je Chill eenvoudig in of uit, bepaal je de exacte temperatuur en kies je de gewenste ventilatiestand (laag, normaal of hoog) om de luchtverplaatsing en het geluidsniveau naar wens af te stemmen. Zodra de doeltemperatuur is bereikt, moduleert het systeem automatisch om de temperatuur constant te houden. Dankzij de actuele statusweergave zie je bovendien direct wanneer het condenswaterreservoir vol is, zodat je nooit voor verrassingen komt te staan.

Bedienen zonder App?
Heb je je telefoon even niet bij de hand? Geen probleem. Chill zelf is voorzien van één fysieke knop waarmee je de unit direct aan- of uitzet. Het apparaat is zo slim om bij het inschakelen direct de laatst ingestelde temperatuur en modus uit de app te hervatten.
12cm rondom de leiding, dan vallen veel huizen af ben ik bang, met name de huizen na 1990 met veelal T1 of T2 radiatoren. Daar komen de leidingen niet ver van de muur uit de vloer.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:49
raven22 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:53:
[...]

12cm rondom de leiding, dan vallen veel huizen af ben ik bang, met name de huizen na 1990 met veelal T1 of T2 radiatoren. Daar komen de leidingen niet ver van de muur uit de vloer.
Bedoelen ze niet dat er 12 cm leiding beschikbaar moet zijn om de koppeling op te maken? (zo lees ik het) Ook dat zal een probleem worden voor heel wat gebruikers, maar wel een ander probleem ;)

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:31
onlinaius schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:16:
[...]

Bedoelen ze niet dat er 12 cm leiding beschikbaar moet zijn om de koppeling op te maken? (zo lees ik het) Ook dat zal een probleem worden voor heel wat gebruikers, maar wel een ander probleem ;)
Zo las ik het ook. De tekst noemt ook op de leidingen en niet rondom.

• hellendo
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 12:26
Ze hebben ook over op een bestaand H-blok monteren

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:47
hellendo schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:26:
Ze hebben ook over op een bestaand H-blok monteren
Op een bestaand H-blok als daar geen radiator meer op zit: "Ook zonder radiator ..."

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• HiFive
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:44
Ik heb maar eens een warmtebeeld camera aangeschaft om meer inzicht te krijgen waar de wamte lekken zitten en om waterzijdig mijn radiatoren te kunnen inregelen.

Ook even de warmtebeeld camera op de Quatt installatie onder mijn CV-ketel bekeken en als ik het goed
interpreteer is warm water van de wamtepomp op afvoer aangesloten en na warmteafgifte het koude water op de aanvoer aangesloten. Precies andersom dus.
Meetpunten P1 en P3 zitten in aanvoer en P3 in afvoer.
En wat wordt gemeten door mijn warmtebeeld camera, P1 en P3 rond 20C en P2 rond 28C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVoUrC3q2YTT_NbnUErw9ej3wvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjSJ0lcp5NwL8UIHwsgI3Bg4.jpg?f=fotoalbum_large

Interpreteer ik dit goed?

't Gooi, hoekhuis 1953, 145 m2, Quatt Hybrid Duo V2, T6 thermostaat, Quatt App: besparen, dynamische tarieven, Intergas Kompakt hre 36/30, 1080 wp panelen, oud dubbel glas (wordt dit jaar HR++), overal radiatoren T21, T22, T23

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:28
HiFive schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:19:
Ik heb maar eens een warmtebeeld camera aangeschaft om meer inzicht te krijgen waar de wamte lekken zitten en om waterzijdig mijn radiatoren te kunnen inregelen.

Ook even de warmtebeeld camera op de Quatt installatie onder mijn CV-ketel bekeken en als ik het goed
interpreteer is warm water van de wamtepomp op afvoer aangesloten en na warmteafgifte het koude water op de aanvoer aangesloten. Precies andersom dus.
Meetpunten P1 en P3 zitten in aanvoer en P3 in afvoer.
En wat wordt gemeten door mijn warmtebeeld camera, P1 en P3 rond 20C en P2 rond 28C.

[Afbeelding]

Interpreteer ik dit goed?
Als de temperaturen kloppen, dan hebben ze je Quatt verkeerd om aangesloten :X

P2 komt uit je huis (de retour). Dat zou de laagste temperatuur moeten zijn. DIe gaat vervolgens naar de Quatt en komt terug op P1.
Vervolgens vanaf P1 naar de CV (of via de terugslagklep / bypass onderlangs) en dan langs P3 weer je huis in.

Bij jou lijkt het bijna omgekeerd.

Ter ref even je eerdere foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sh6dOT-ER2EJIjSvM-Zqx3La_Zs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HdflG1TUI1XpJIyW8lERhZj2.jpg?f=user_large

• HiFive
@jj85 Puntmetingen P1, P2 en P3 temperaturen die kloppen.

Quatt installatie hier dus duidelijk door ongekwalificeerd (ingehuurd?) personeel uitgevoerd.

Een vuilafscheider plaats je in de retourleiding van de cv-ketel, net voor de pomp, om vuil te vangen voordat het de ketel en andere componenten bereikt en deze te beschermen. Daaraan kan je het ook al zien dat het totaal niet klopt als je verstand van zaken hebt.

Ik vind het nog bijzonder dat mijn radiatoren wel mijn huis lijken 'normaal' te verwarmen dus het viel niet direct op.

Zo was het CV leidingwerk vóór de Quatt installatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoJR6j6c9N3KtPk0XyIHjwFslU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7YvJMpow1gop0uyYQ7b7lZvD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door HiFive op 15-01-2026 14:08 ]

't Gooi, hoekhuis 1953, 145 m2, Quatt Hybrid Duo V2, T6 thermostaat, Quatt App: besparen, dynamische tarieven, Intergas Kompakt hre 36/30, 1080 wp panelen, oud dubbel glas (wordt dit jaar HR++), overal radiatoren T21, T22, T23

• jj85
@HiFive Als we dan toch bezig zijn... De overstort (met rode dop) heeft nu geen afvoer meer naar het riool (in je oude setup wel). Mocht die gaan lekken of z'n functie een keer uitvoeren, dan ligt het water op de vloer.

• TeslaNerd
HiFive schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:48:
@jj85 Puntmetingen P1, P2 en P3 temperaturen die kloppen.

Quatt installatie hier dus duidelijk door ongekwalificeerd (ingehuurd?) personeel uitgevoerd.

Een vuilafscheider plaats je in de retourleiding van de cv-ketel, net voor de pomp, om vuil te vangen voordat het de ketel en andere componenten bereikt en deze te beschermen. Daaraan kan je het ook al zien dat het totaal niet klopt als je verstand van zaken hebt.

Ik vind het nog bijzonder dat mijn radiatoren wel mijn huis lijken 'normaal' te verwarmen dus het viel niet direct op.

Zo was het CV leidingwerk vóór de Quatt installatie.
[Afbeelding]
En de leidingen voor warme aanvoer en koude retour waren nog wel zo mooi gemerkt met die rode en blauwe sleeves om de leidingen |:(

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:13
jj85 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:22:
Mocht die gaan lekken of z'n functie een keer uitvoeren, dan ligt het water op de vloer.
Dan weet je wel dat je een probleem hebt :+

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• HiFive
jj85 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:22:
@HiFive Als we dan toch bezig zijn... De overstort (met rode dop) heeft nu geen afvoer meer naar het riool (in je oude setup wel). Mocht die gaan lekken of z'n functie een keer uitvoeren, dan ligt het water op de vloer.
Klopt dat had ik zelf ook gezien en daarvoor zijn op 5 december twee Quatt installateurs voor langs geweest dat reduceerventiel weer met koperen pijpje aan te sluiten op afvoer. Ik heb toen ook met deze mannen gesprek gevoerd dat mijn Quatt installatie niet zo draait als ik zou verwachten.

Dan zou je denken dat die mannen ook even verder blik werpen op mijn Quatt installatie maar
dus niet, kijken duidelijk niet verder dan hun neus lang is want willen snel weer weg ;w

• HiFive
TeslaNerd schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:29:
[...]

En de leidingen voor warme aanvoer en koude retour waren nog wel zo mooi gemerkt met die rode en blauwe sleeves om de leidingen |:(
Inderdaad, leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker 8)7

• jj85
HiFive schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:42:
[...]

Klopt dat had ik zelf ook gezien en daarvoor zijn op 5 december twee Quatt installateurs voor langs geweest dat reduceerventiel weer met koperen pijpje aan te sluiten op afvoer. Ik heb toen ook met deze mannen gesprek gevoerd dat mijn Quatt installatie niet zo draait als ik zou verwachten.

Dan zou je denken dat die mannen ook even verder blik werpen op mijn Quatt installatie maar
dus niet, kijken duidelijk niet verder dan hun neus lang is want willen snel weer weg ;w
Als je Quatt draait, hoe zien dan de temperaturen eruit (uit JSON of HA integratie)
hp1.temperatureWaterIn
hp1.temperatureWaterOut
hp2.temperatureWaterIn
hp2.temperatureWaterOut
flowMeter.waterSupplyTemperature

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:49
Aangesloten door iemand die duidelijk nog niet zonder supervisie zou moeten mogen werken. Ik ben benieuwd hoe lang het Quatt duurt voordat ze doorhebben dat ze hier echt wel behoorlijk de plank hebben mis geslagen.

Het zou misschien handig zijn om een account van Quatt op dit forum aan te maken. En dat noem je dan (ik zeg maar wat) iets als quatt_support.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:27

SBL

jj85 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:35:
[...]

P2 komt uit je huis (de retour). Dat zou de laagste temperatuur moeten zijn. DIe gaat vervolgens naar de Quatt en komt terug op P1.
Vervolgens vanaf P1 naar de CV (of via de terugslagklep / bypass onderlangs) en dan langs P3 weer je huis in.

[Afbeelding]
Temperatuurmeting was toen Quatt draaide en CVketel niet?
Ribbelbuizen naar Quatt hebben binnen wel verschillende lengte. Buiten aansluiting van ribbelbuizen omwisselen is wellicht makkelijker.
Komt warm water nu ook van verkeerde kant je radiatoren binnen? Want Quatt pompt het water dan ook de andere kant op door je huis, lijkt me.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• jj85
SBL schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:49:
[...]
Ribbelbuizen naar Quatt hebben binnen wel verschillende lengte. Buiten aansluiting van ribbelbuizen omwisselen is wellicht makkelijker.
Klopt voor een mono setup, maar @HiFive heeft een duo.
Bij een duo setup is dat wat lastiger, daar zal het lengteverschil tussen aanvoer en retour > 1 Quatt-breedte zijn.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:41
Mickel moen schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:28:
@netappie Ah. Inderdaad. Een ruimte op die manier eruit halen kan aanzienlijk schelen. Zo heeft mijn broer bij een ongebruikte vliering niet het dak geïsoleerd, maar over de vliering een dikke laag isolatiewol aangebracht. Zo kun je een serre die je in de winter niet wilt gebruiken en makkelijk af te sluiten is van de rest van het huis, ook min of meer uit de schil halen.

Mijn serre is gewoon onderdeel van de keuken. Ik denk dat dat voor veel aanbouwen zal gelden, dat er helemaal geen behoefte is ze uit de schil te halen.

En de zwakte van dogma’s:
Ik bedoelde dit ook in algemene zin voor wie een niet al te complexe situatie heeft.
Dogma vind ik ook wel wat overdreven. Het is geen religie.

Het lastige is dat veel mensen met CV ketels inmiddels gewend zijn geraakt aan alleen de woonkamer verwarmen, de thermostaat op 19 zetten en dan in een fractie van hun flinke eengezinswoning gaan leven om de stookkosten met gas maar zo veel mogelijk te beperken.

Dit werkt prima met een CV ketel, maar een warmtepomp nemen en vervolgens nog steeds in de kou gaan zitten omdat ze denken dat het een vermogen kost om je huis weer leefbaar te maken, is dan een beetje zonde van de investering.

En misschien is een afwijkend huis wel beter in te regelen door experimenten en naregeling en bepaalde lastige ruimtes niet te verwarmen. Maar is dat het waard met een besparing van een paar tientjes per jaar om een paar ton aan woonruimte in de winter onbruikbaar te maken?

Ik begin dus liever opnieuw met de aanpak dat we de gehele woning comfortabel inregelen en daarna pas gaan kijken of het zuiniger of slimmer kan als ruimtes te veel kosten of structureel echt niet in gebruik zijn.

• TeslaNerd
En CiC OTA update v3.16.1 is vanmiddag op mijn Quatt geinstalleerd.
Was er bij de beta testers iets bekend geworden over 3.16 dat deze snelle fix nodig is?

• jj85
TeslaNerd schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:02:
Was er bij de beta testers iets bekend geworden over 3.16 dat deze snelle fix nodig is?
Die fixed problemen met verkeerd om aangesloten Quatts :+

• TeslaNerd
En @Jordi_ zoekt testers voor zijn OpenAmber controller die de aansturing van de warmtepomp met DHW willen testen

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84419420

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16:35
[...]

[Afbeelding]
Dat lijkt wel vaker voor te komen. Bij mij ook verkeerd om aangesloten, waarna ze mij vertelden dat dat al zo was voor de installatie van de Quatt. Onzin natuurlijk en ook geen bewijs. En als dat zo al was en ze hebben dat dus gezien, waarom de Quatt dan ook fout installeren. Er zitten nog behoorlijk wat knoeiers onder die installateurs.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• Mickel moen
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

netappie schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:57:
[...]

Dogma vind ik ook wel wat overdreven. Het is geen religie.

Het lastige is dat veel mensen met CV ketels inmiddels gewend zijn geraakt aan alleen de woonkamer verwarmen, de thermostaat op 19 zetten en dan in een fractie van hun flinke eengezinswoning gaan leven om de stookkosten met gas maar zo veel mogelijk te beperken.

Dit werkt prima met een CV ketel, maar een warmtepomp nemen en vervolgens nog steeds in de kou gaan zitten omdat ze denken dat het een vermogen kost om je huis weer leefbaar te maken, is dan een beetje zonde van de investering.

En misschien is een afwijkend huis wel beter in te regelen door experimenten en naregeling en bepaalde lastige ruimtes niet te verwarmen. Maar is dat het waard met een besparing van een paar tientjes per jaar om een paar ton aan woonruimte in de winter onbruikbaar te maken?

Ik begin dus liever opnieuw met de aanpak dat we de gehele woning comfortabel inregelen en daarna pas gaan kijken of het zuiniger of slimmer kan als ruimtes te veel kosten of structureel echt niet in gebruik zijn.
Helemaal mee eens, met dat laatste. Primair, dat comfort waar je dat comfort wilt hebben. Wat voor temperatuur dat is, is een tweede. Zeer persoonlijk zelfs.

En wat de religie betreft. Inderdaad, het is geen religie. Maar zo wordt het hier dikwijls wel gebracht. Zonder maar en met Heat Geek als voorganger.😉

• Mickel moen
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door Mickel moen op 15-01-2026 15:30 ]

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:41
Mickel moen schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:27:
[...]

Helemaal mee eens met dat laatste. Primair, dat comfort waar je dat comfort wilt hebben. Wat voor temperatuur dat is, is een tweede. Zeer persoonlijk zelfs.

En wat de religie betreft. Inderdaad, het is geen religie. Maar zo wordt het hier dikwijls wel gebracht. Zonder maar en met Heat Geek als voorganger.😉
Die leiden vooral op zodat je begrijpt wat er nodig is om een woning zuinig warm te houden.
Natuurlijk zijn ze wel religieus enthousiast over warmtepompen, maar daar mogen we hier niets over zeggen.

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:18
[...]

[Afbeelding]
Dat zou ook meteen verklaren waarom zijn CV uitschakeld op "keteltemperatuur bereikt" (bedrijfsmodus 1).

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
TeslaNerd schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:02:
Ik ben geen beta-testers, maar ik zat de 36 uur na 3.16.0 voor het eerst sinds tijden weer dik onder setpoint, terwijl het juist warmer was geworden terwijl alle vrieskou van de afgelopen weken de Quatts op 3.15.4 het huis keurig op de gewenste temp wisten te houden. Ook heb ik de eerste 10kW+ gezien met 3.16.0, op een moment waarop ik dat helemaal niet zou verwachten.

Ik hoop dat .1 daarmee te maken heeft.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1 ... 331 332 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.