• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:41
@netappie Ah. Inderdaad. Een ruimte op die manier eruit halen kan aanzienlijk schelen. Zo heeft mijn broer bij een ongebruikte vliering niet het dak geïsoleerd, maar over de vliering een dikke laag isolatiewol aangebracht. Zo kun je een serre die je in de winter niet wilt gebruiken en makkelijk af te sluiten is van de rest van het huis, ook min of meer uit de schil halen.

Mijn serre is gewoon onderdeel van de keuken. Ik denk dat dat voor veel aanbouwen zal gelden, dat er helemaal geen behoefte is ze uit de schil te halen.

En de zwakte van dogma’s:
Ik bedoelde dit ook in algemene zin voor wie een niet al te complexe situatie heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Mickel moen op 15-01-2026 11:06 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-03 18:01
Misschien gaat het nu sneller ;)

Our mission is to accelerate sustainable home energy for all. We do so with amazing heat pumps & batteries.

I'm happy to announce that we're now supported in our mission by a €10M debt financing from ABN AMRO Bank N.V.. This enables us to roll-out our products faster, starting with the first Chill customer installations in the coming weeks!

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1kWh

• Mickel moen
En de januari update betreffende de Chill:

In deze update praten we je bij over de nieuwste ontwikkelingen rondom Chill! We kijken naar de vorderingen in de huidige pilotfase, lichten de verschillende installatiemogelijkheden toe en leggen uit hoe je de unit eenvoudig bedient via de Quatt-app.
Pilot update
Volgende week start een nieuwe installatieronde bij een grotere groep geselecteerde klanten. Tijdens deze fase leiden we onze installateurs op voor de QuickConnector aansluiting én verfijnen we het installatieproces. Zo zorgen we ervoor dat straks ook bij jou alles vlekkeloos verloopt.

Vanaf februari schalen we verder op naar meer pre-order klanten. Dit betekent dat ook jij je pre-order kunt omzetten naar een definitieve aankoop van Chill. Zodra het zover is, ontvang je een mail van ons.
Chill connection_DFM quick connectors
Zo installeren we Chill bij jou thuis

Wat Chill uniek maakt, is de flexibiliteit in installatiemogelijkheden. Of je nu een radiator hebt of enkel losse leidingen: Chill kan bijna overal worden geplaatst. De enige voorwaarde is een goed bereikbare aanvoer- en retourleiding. Hieronder zie je welke situaties standaard inbegrepen zijn in de basisinstallatie.

Leidingen aan dezelfde kant van de radiator
Zitten de aanvoer- en retourleiding aan dezelfde kant van de radiator? Dan kunnen we Chill installeren, mits er voldoende werkruimte beschikbaar is. De belangrijkste voorwaarde is dat er op beide leidingen minimaal 12 cm vrije ruimte aanwezig is om de QuickConnector veilig te kunnen plaatsen.

Leidingen aan weerszijden van de radiator
Bevinden de aanvoer- en retourleiding zich aan weerszijden van de radiator? Ook dan is installatie mogelijk door één van de leidingen te verlengen naar de andere kant. De voorwaarde is dat er voldoende ruimte is voor deze verlenging en dat er op het aansluitpunt minimaal 12 cm vrije ruimte beschikbaar is voor de QuickConnector.

Geen radiator? Directe aansluiting op leidingen
Ook zonder radiator kunnen we Chill installeren, bijvoorbeeld op leidingen die uit de muur of vloer steken of op een bestaand 'H-blok'. We sluiten de QuickConnectors dan direct aan op de losse uiteinden van de aanvoer en retour. De voorwaarde is dat de leidingen op vloerniveau goed bereikbaar zijn voor onze installateurs en dat er minimaal 12 cm vrije werkruimte beschikbaar is.

Bij aankoop van Chill controleert Quatt altijd of de leidingen geschikt zijn voor installatie.

Chill screens
Volledige controle over je comfort met de Quatt Home App
Met de komst van Quatt Chill wordt het nog eenvoudiger om de ideale temperatuur in huis te realiseren. Geen ingewikkelde menu’s of extra afstandsbedieningen: je bedient Chill gewoon vanuit de vertrouwde Quatt Home App, waar je ook bent. Hierdoor creëer je op afstand alvast het gewenste comfort, zodat je altijd thuiskomt in een heerlijk gekoelde of voorverwarmde kamer.

In de app schakel je Chill eenvoudig in of uit, bepaal je de exacte temperatuur en kies je de gewenste ventilatiestand (laag, normaal of hoog) om de luchtverplaatsing en het geluidsniveau naar wens af te stemmen. Zodra de doeltemperatuur is bereikt, moduleert het systeem automatisch om de temperatuur constant te houden. Dankzij de actuele statusweergave zie je bovendien direct wanneer het condenswaterreservoir vol is, zodat je nooit voor verrassingen komt te staan.

Bedienen zonder App?
Heb je je telefoon even niet bij de hand? Geen probleem. Chill zelf is voorzien van één fysieke knop waarmee je de unit direct aan- of uitzet. Het apparaat is zo slim om bij het inschakelen direct de laatst ingestelde temperatuur en modus uit de app te hervatten.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:18
Erik1805 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:34:
Misschien gaat het nu sneller ;)

Our mission is to accelerate sustainable home energy for all. We do so with amazing heat pumps & batteries.

I'm happy to announce that we're now supported in our mission by a €10M debt financing from ABN AMRO Bank N.V.. This enables us to roll-out our products faster, starting with the first Chill customer installations in the coming weeks!
Hier de volledige post vanuit ABN AMRO https://www.abnamro.com/n...t-quatt-met-eur10-miljoen

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:46
Mickel moen schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:12:
En de januari update betreffende de Chill:

In deze update praten we je bij over de nieuwste ontwikkelingen rondom Chill! We kijken naar de vorderingen in de huidige pilotfase, lichten de verschillende installatiemogelijkheden toe en leggen uit hoe je de unit eenvoudig bedient via de Quatt-app.
Pilot update
Volgende week start een nieuwe installatieronde bij een grotere groep geselecteerde klanten. Tijdens deze fase leiden we onze installateurs op voor de QuickConnector aansluiting én verfijnen we het installatieproces. Zo zorgen we ervoor dat straks ook bij jou alles vlekkeloos verloopt.

Vanaf februari schalen we verder op naar meer pre-order klanten. Dit betekent dat ook jij je pre-order kunt omzetten naar een definitieve aankoop van Chill. Zodra het zover is, ontvang je een mail van ons.
Chill connection_DFM quick connectors
Zo installeren we Chill bij jou thuis

Wat Chill uniek maakt, is de flexibiliteit in installatiemogelijkheden. Of je nu een radiator hebt of enkel losse leidingen: Chill kan bijna overal worden geplaatst. De enige voorwaarde is een goed bereikbare aanvoer- en retourleiding. Hieronder zie je welke situaties standaard inbegrepen zijn in de basisinstallatie.

Leidingen aan dezelfde kant van de radiator
Zitten de aanvoer- en retourleiding aan dezelfde kant van de radiator? Dan kunnen we Chill installeren, mits er voldoende werkruimte beschikbaar is. De belangrijkste voorwaarde is dat er op beide leidingen minimaal 12 cm vrije ruimte aanwezig is om de QuickConnector veilig te kunnen plaatsen.

Leidingen aan weerszijden van de radiator
Bevinden de aanvoer- en retourleiding zich aan weerszijden van de radiator? Ook dan is installatie mogelijk door één van de leidingen te verlengen naar de andere kant. De voorwaarde is dat er voldoende ruimte is voor deze verlenging en dat er op het aansluitpunt minimaal 12 cm vrije ruimte beschikbaar is voor de QuickConnector.

Geen radiator? Directe aansluiting op leidingen
Ook zonder radiator kunnen we Chill installeren, bijvoorbeeld op leidingen die uit de muur of vloer steken of op een bestaand 'H-blok'. We sluiten de QuickConnectors dan direct aan op de losse uiteinden van de aanvoer en retour. De voorwaarde is dat de leidingen op vloerniveau goed bereikbaar zijn voor onze installateurs en dat er minimaal 12 cm vrije werkruimte beschikbaar is.

Bij aankoop van Chill controleert Quatt altijd of de leidingen geschikt zijn voor installatie.

Chill screens
Volledige controle over je comfort met de Quatt Home App
Met de komst van Quatt Chill wordt het nog eenvoudiger om de ideale temperatuur in huis te realiseren. Geen ingewikkelde menu’s of extra afstandsbedieningen: je bedient Chill gewoon vanuit de vertrouwde Quatt Home App, waar je ook bent. Hierdoor creëer je op afstand alvast het gewenste comfort, zodat je altijd thuiskomt in een heerlijk gekoelde of voorverwarmde kamer.

In de app schakel je Chill eenvoudig in of uit, bepaal je de exacte temperatuur en kies je de gewenste ventilatiestand (laag, normaal of hoog) om de luchtverplaatsing en het geluidsniveau naar wens af te stemmen. Zodra de doeltemperatuur is bereikt, moduleert het systeem automatisch om de temperatuur constant te houden. Dankzij de actuele statusweergave zie je bovendien direct wanneer het condenswaterreservoir vol is, zodat je nooit voor verrassingen komt te staan.

Bedienen zonder App?
Heb je je telefoon even niet bij de hand? Geen probleem. Chill zelf is voorzien van één fysieke knop waarmee je de unit direct aan- of uitzet. Het apparaat is zo slim om bij het inschakelen direct de laatst ingestelde temperatuur en modus uit de app te hervatten.
12cm rondom de leiding, dan vallen veel huizen af ben ik bang, met name de huizen na 1990 met veelal T1 of T2 radiatoren. Daar komen de leidingen niet ver van de muur uit de vloer.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-03 16:56
raven22 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:53:
[...]

12cm rondom de leiding, dan vallen veel huizen af ben ik bang, met name de huizen na 1990 met veelal T1 of T2 radiatoren. Daar komen de leidingen niet ver van de muur uit de vloer.
Bedoelen ze niet dat er 12 cm leiding beschikbaar moet zijn om de koppeling op te maken? (zo lees ik het) Ook dat zal een probleem worden voor heel wat gebruikers, maar wel een ander probleem ;)

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:35
onlinaius schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:16:
[...]

Bedoelen ze niet dat er 12 cm leiding beschikbaar moet zijn om de koppeling op te maken? (zo lees ik het) Ook dat zal een probleem worden voor heel wat gebruikers, maar wel een ander probleem ;)
Zo las ik het ook. De tekst noemt ook op de leidingen en niet rondom.

• hellendo
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 26-02 16:49
Ze hebben ook over op een bestaand H-blok monteren

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:23
hellendo schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:26:
Ze hebben ook over op een bestaand H-blok monteren
Op een bestaand H-blok als daar geen radiator meer op zit: "Ook zonder radiator ..."

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• HiFive
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-02 20:51
Ik heb maar eens een warmtebeeld camera aangeschaft om meer inzicht te krijgen waar de wamte lekken zitten en om waterzijdig mijn radiatoren te kunnen inregelen.

Ook even de warmtebeeld camera op de Quatt installatie onder mijn CV-ketel bekeken en als ik het goed
interpreteer is warm water van de wamtepomp op afvoer aangesloten en na warmteafgifte het koude water op de aanvoer aangesloten. Precies andersom dus.
Meetpunten P1 en P3 zitten in aanvoer en P3 in afvoer.
En wat wordt gemeten door mijn warmtebeeld camera, P1 en P3 rond 20C en P2 rond 28C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVoUrC3q2YTT_NbnUErw9ej3wvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjSJ0lcp5NwL8UIHwsgI3Bg4.jpg?f=fotoalbum_large

Interpreteer ik dit goed?

't Gooi, hoekhuis 1953, 145 m2, Quatt Hybrid Duo V2, T6 thermostaat, Quatt App: besparen, dynamische tarieven, Intergas Kompakt hre 36/30, 1080 wp panelen, oud dubbel glas (wordt dit jaar HR++), overal radiatoren T21, T22, T23

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:40
HiFive schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:19:
Ik heb maar eens een warmtebeeld camera aangeschaft om meer inzicht te krijgen waar de wamte lekken zitten en om waterzijdig mijn radiatoren te kunnen inregelen.

Ook even de warmtebeeld camera op de Quatt installatie onder mijn CV-ketel bekeken en als ik het goed
interpreteer is warm water van de wamtepomp op afvoer aangesloten en na warmteafgifte het koude water op de aanvoer aangesloten. Precies andersom dus.
Meetpunten P1 en P3 zitten in aanvoer en P3 in afvoer.
En wat wordt gemeten door mijn warmtebeeld camera, P1 en P3 rond 20C en P2 rond 28C.

[Afbeelding]

Interpreteer ik dit goed?
Als de temperaturen kloppen, dan hebben ze je Quatt verkeerd om aangesloten :X

P2 komt uit je huis (de retour). Dat zou de laagste temperatuur moeten zijn. DIe gaat vervolgens naar de Quatt en komt terug op P1.
Vervolgens vanaf P1 naar de CV (of via de terugslagklep / bypass onderlangs) en dan langs P3 weer je huis in.

Bij jou lijkt het bijna omgekeerd.

Ter ref even je eerdere foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sh6dOT-ER2EJIjSvM-Zqx3La_Zs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HdflG1TUI1XpJIyW8lERhZj2.jpg?f=user_large

• HiFive
@jj85 Puntmetingen P1, P2 en P3 temperaturen die kloppen.

Quatt installatie hier dus duidelijk door ongekwalificeerd (ingehuurd?) personeel uitgevoerd.

Een vuilafscheider plaats je in de retourleiding van de cv-ketel, net voor de pomp, om vuil te vangen voordat het de ketel en andere componenten bereikt en deze te beschermen. Daaraan kan je het ook al zien dat het totaal niet klopt als je verstand van zaken hebt.

Ik vind het nog bijzonder dat mijn radiatoren wel mijn huis lijken 'normaal' te verwarmen dus het viel niet direct op.

Zo was het CV leidingwerk vóór de Quatt installatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoJR6j6c9N3KtPk0XyIHjwFslU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7YvJMpow1gop0uyYQ7b7lZvD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door HiFive op 15-01-2026 14:08 ]

't Gooi, hoekhuis 1953, 145 m2, Quatt Hybrid Duo V2, T6 thermostaat, Quatt App: besparen, dynamische tarieven, Intergas Kompakt hre 36/30, 1080 wp panelen, oud dubbel glas (wordt dit jaar HR++), overal radiatoren T21, T22, T23

• jj85
@HiFive Als we dan toch bezig zijn... De overstort (met rode dop) heeft nu geen afvoer meer naar het riool (in je oude setup wel). Mocht die gaan lekken of z'n functie een keer uitvoeren, dan ligt het water op de vloer.

• TeslaNerd
HiFive schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:48:

Quatt installatie hier dus duidelijk door ongekwalificeerd (ingehuurd?) personeel uitgevoerd.

Een vuilafscheider plaats je in de retourleiding van de cv-ketel, net voor de pomp, om vuil te vangen voordat het de ketel en andere componenten bereikt en deze te beschermen. Daaraan kan je het ook al zien dat het totaal niet klopt als je verstand van zaken hebt.

Ik vind het nog bijzonder dat mijn radiatoren wel mijn huis lijken 'normaal' te verwarmen dus het viel niet direct op.

[Afbeelding]
En de leidingen voor warme aanvoer en koude retour waren nog wel zo mooi gemerkt met die rode en blauwe sleeves om de leidingen |:(

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:58
jj85 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:22:
Mocht die gaan lekken of z'n functie een keer uitvoeren, dan ligt het water op de vloer.
Dan weet je wel dat je een probleem hebt :+

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• HiFive
jj85 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:22:
@HiFive Als we dan toch bezig zijn... De overstort (met rode dop) heeft nu geen afvoer meer naar het riool (in je oude setup wel). Mocht die gaan lekken of z'n functie een keer uitvoeren, dan ligt het water op de vloer.
Klopt dat had ik zelf ook gezien en daarvoor zijn op 5 december twee Quatt installateurs voor langs geweest dat reduceerventiel weer met koperen pijpje aan te sluiten op afvoer. Ik heb toen ook met deze mannen gesprek gevoerd dat mijn Quatt installatie niet zo draait als ik zou verwachten.

Dan zou je denken dat die mannen ook even verder blik werpen op mijn Quatt installatie maar
dus niet, kijken duidelijk niet verder dan hun neus lang is want willen snel weer weg ;w

• HiFive
TeslaNerd schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:29:
[...]

En de leidingen voor warme aanvoer en koude retour waren nog wel zo mooi gemerkt met die rode en blauwe sleeves om de leidingen |:(
Inderdaad, leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker 8)7

• jj85
HiFive schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:42:
[...]

Klopt dat had ik zelf ook gezien en daarvoor zijn op 5 december twee Quatt installateurs voor langs geweest dat reduceerventiel weer met koperen pijpje aan te sluiten op afvoer. Ik heb toen ook met deze mannen gesprek gevoerd dat mijn Quatt installatie niet zo draait als ik zou verwachten.

Dan zou je denken dat die mannen ook even verder blik werpen op mijn Quatt installatie maar
dus niet, kijken duidelijk niet verder dan hun neus lang is want willen snel weer weg ;w
Als je Quatt draait, hoe zien dan de temperaturen eruit (uit JSON of HA integratie)
hp1.temperatureWaterIn
hp1.temperatureWaterOut
hp2.temperatureWaterIn
hp2.temperatureWaterOut
flowMeter.waterSupplyTemperature

• onlinaius
Aangesloten door iemand die duidelijk nog niet zonder supervisie zou moeten mogen werken. Ik ben benieuwd hoe lang het Quatt duurt voordat ze doorhebben dat ze hier echt wel behoorlijk de plank hebben mis geslagen.

Het zou misschien handig zijn om een account van Quatt op dit forum aan te maken. En dat noem je dan (ik zeg maar wat) iets als quatt_support.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12-03 14:34

SBL

jj85 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:35:
[...]

P2 komt uit je huis (de retour). Dat zou de laagste temperatuur moeten zijn. DIe gaat vervolgens naar de Quatt en komt terug op P1.
Vervolgens vanaf P1 naar de CV (of via de terugslagklep / bypass onderlangs) en dan langs P3 weer je huis in.

[Afbeelding]
Temperatuurmeting was toen Quatt draaide en CVketel niet?
Ribbelbuizen naar Quatt hebben binnen wel verschillende lengte. Buiten aansluiting van ribbelbuizen omwisselen is wellicht makkelijker.
Komt warm water nu ook van verkeerde kant je radiatoren binnen? Want Quatt pompt het water dan ook de andere kant op door je huis, lijkt me.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s

• jj85
SBL schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:49:
[...]
Ribbelbuizen naar Quatt hebben binnen wel verschillende lengte. Buiten aansluiting van ribbelbuizen omwisselen is wellicht makkelijker.
Klopt voor een mono setup, maar @HiFive heeft een duo.
Bij een duo setup is dat wat lastiger, daar zal het lengteverschil tussen aanvoer en retour > 1 Quatt-breedte zijn.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:52
Mickel moen schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:28:
@netappie Ah. Inderdaad. Een ruimte op die manier eruit halen kan aanzienlijk schelen. Zo heeft mijn broer bij een ongebruikte vliering niet het dak geïsoleerd, maar over de vliering een dikke laag isolatiewol aangebracht. Zo kun je een serre die je in de winter niet wilt gebruiken en makkelijk af te sluiten is van de rest van het huis, ook min of meer uit de schil halen.

Mijn serre is gewoon onderdeel van de keuken. Ik denk dat dat voor veel aanbouwen zal gelden, dat er helemaal geen behoefte is ze uit de schil te halen.

En de zwakte van dogma’s:
Ik bedoelde dit ook in algemene zin voor wie een niet al te complexe situatie heeft.
Dogma vind ik ook wel wat overdreven. Het is geen religie.

Het lastige is dat veel mensen met CV ketels inmiddels gewend zijn geraakt aan alleen de woonkamer verwarmen, de thermostaat op 19 zetten en dan in een fractie van hun flinke eengezinswoning gaan leven om de stookkosten met gas maar zo veel mogelijk te beperken.

Dit werkt prima met een CV ketel, maar een warmtepomp nemen en vervolgens nog steeds in de kou gaan zitten omdat ze denken dat het een vermogen kost om je huis weer leefbaar te maken, is dan een beetje zonde van de investering.

En misschien is een afwijkend huis wel beter in te regelen door experimenten en naregeling en bepaalde lastige ruimtes niet te verwarmen. Maar is dat het waard met een besparing van een paar tientjes per jaar om een paar ton aan woonruimte in de winter onbruikbaar te maken?

Ik begin dus liever opnieuw met de aanpak dat we de gehele woning comfortabel inregelen en daarna pas gaan kijken of het zuiniger of slimmer kan als ruimtes te veel kosten of structureel echt niet in gebruik zijn.

• TeslaNerd
En CiC OTA update v3.16.1 is vanmiddag op mijn Quatt geinstalleerd.
Was er bij de beta testers iets bekend geworden over 3.16 dat deze snelle fix nodig is?

• jj85
TeslaNerd schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:02:
Was er bij de beta testers iets bekend geworden over 3.16 dat deze snelle fix nodig is?
Die fixed problemen met verkeerd om aangesloten Quatts :+

• TeslaNerd
En @Jordi_ zoekt testers voor zijn OpenAmber controller die de aansturing van de warmtepomp met DHW willen testen

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84419420

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:24
[...]

[Afbeelding]
Dat lijkt wel vaker voor te komen. Bij mij ook verkeerd om aangesloten, waarna ze mij vertelden dat dat al zo was voor de installatie van de Quatt. Onzin natuurlijk en ook geen bewijs. En als dat zo al was en ze hebben dat dus gezien, waarom de Quatt dan ook fout installeren. Er zitten nog behoorlijk wat knoeiers onder die installateurs.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, duurzaam in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• Mickel moen
netappie schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:57:
[...]

Dogma vind ik ook wel wat overdreven. Het is geen religie.

Het lastige is dat veel mensen met CV ketels inmiddels gewend zijn geraakt aan alleen de woonkamer verwarmen, de thermostaat op 19 zetten en dan in een fractie van hun flinke eengezinswoning gaan leven om de stookkosten met gas maar zo veel mogelijk te beperken.

Dit werkt prima met een CV ketel, maar een warmtepomp nemen en vervolgens nog steeds in de kou gaan zitten omdat ze denken dat het een vermogen kost om je huis weer leefbaar te maken, is dan een beetje zonde van de investering.

En misschien is een afwijkend huis wel beter in te regelen door experimenten en naregeling en bepaalde lastige ruimtes niet te verwarmen. Maar is dat het waard met een besparing van een paar tientjes per jaar om een paar ton aan woonruimte in de winter onbruikbaar te maken?

Ik begin dus liever opnieuw met de aanpak dat we de gehele woning comfortabel inregelen en daarna pas gaan kijken of het zuiniger of slimmer kan als ruimtes te veel kosten of structureel echt niet in gebruik zijn.
Helemaal mee eens, met dat laatste. Primair, dat comfort waar je dat comfort wilt hebben. Wat voor temperatuur dat is, is een tweede. Zeer persoonlijk zelfs.

En wat de religie betreft. Inderdaad, het is geen religie. Maar zo wordt het hier dikwijls wel gebracht. Zonder maar en met Heat Geek als voorganger.😉

• Mickel moen
Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door Mickel moen op 15-01-2026 15:30 ]

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:52
Mickel moen schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:27:
[...]

Helemaal mee eens met dat laatste. Primair, dat comfort waar je dat comfort wilt hebben. Wat voor temperatuur dat is, is een tweede. Zeer persoonlijk zelfs.

En wat de religie betreft. Inderdaad, het is geen religie. Maar zo wordt het hier dikwijls wel gebracht. Zonder maar en met Heat Geek als voorganger.😉
Die leiden vooral op zodat je begrijpt wat er nodig is om een woning zuinig warm te houden.
Natuurlijk zijn ze wel religieus enthousiast over warmtepompen, maar daar mogen we hier niets over zeggen.

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12-03 12:55
[...]

[Afbeelding]
Dat zou ook meteen verklaren waarom zijn CV uitschakeld op "keteltemperatuur bereikt" (bedrijfsmodus 1).

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:08
TeslaNerd schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:02:
Ik ben geen beta-tester, maar ik zat de 36 uur na 3.16.0 voor het eerst sinds tijden weer dik onder setpoint, terwijl het juist warmer was geworden terwijl alle vrieskou van de afgelopen weken de Quatts op 3.15.4 het huis keurig op de gewenste temp wisten te houden. Vandaag ook weer 0.2-0.3 onder setpoint. Ook heb ik de eerste 10kW+ spike gezien sinds 3.16.0, op een moment waarop ik dat helemaal niet zou verwachten. Overigens zie ik gister en vandaag om 08:00 een flinke dip in in meettemperatuur (opeens 18,5 waar normaal ±20).

Nog even de Tado temperatuur-grafiek erbij gepakt: die heeft geen 08:00 dip. En laat duidelijk een hogere temp staan: volgens Tado zit ik zelfs boven de 20. En gek genoeg zie ik dat 08:00-22:00 ik hoger zit dan in de nacht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNnJFetBU3VFFhVI_faZkhLdgTw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Puv3LtnH7cCB7vnoCJF0wUYq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ottr0HuvFnooGvwaWlCX4uHd_WA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B22fQ86FzxFbCXNXxjDI5iiD.png?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat .1 eea fixt.

[ Voor 51% gewijzigd door Brent op 15-01-2026 17:03 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• HiFive
jj85 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:46:
[...]

Als je Quatt draait, hoe zien dan de temperaturen eruit (uit JSON of HA integratie)
hp1.temperatureWaterIn
hp1.temperatureWaterOut
hp2.temperatureWaterIn
hp2.temperatureWaterOut
flowMeter.waterSupplyTemperature
Vreemd genoeg draait mijn Quatt Hybrid Duo al de hele dag op hp2 nu.
Krijg het gevoel dat Quatt remote dit geforceerd op hp2 heeft gezet omdat alle onder nul dagen hij op hp1 heeft gedraaid.

Dit is de JSON met de water temperaturen op dit moment. Mijn T6 thermostaat staat dag en nacht vast op 18,5C

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBzfkwZ9I8T5kCMM6TVvSgmJGIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EHOS0tAYTWExSUKc6dBzBfIZ.jpg?f=fotoalbum_large

• HiFive
SBL schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:49:
[...]

Temperatuurmeting was toen Quatt draaide en CVketel niet?
Komt warm water nu ook van verkeerde kant je radiatoren binnen? Want Quatt pompt het water dan ook de andere kant op door je huis, lijkt me.
Klopt, met deze ruim boven nul buitentemperaturen hoeft mijn CV-ketel niet bij te springen.
Ik denk inderdaad dat warme water nu verkeerd om ronddraait in mijn radiatoren.

Op moment dat CV-ketel bijspringt met verwarmen krijg je tegengestelde toestand en dat verklaart dan ook gelijk die storingscode 1 die ik voortdurend zag op mijn Intergas Kompakt hre :henk

• HiFive
pietjm schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:23:
[...]

Dat lijkt wel vaker voor te komen. Bij mij ook verkeerd om aangesloten, waarna ze mij vertelden dat dat al zo was voor de installatie van de Quatt. Onzin natuurlijk en ook geen bewijs. En als dat zo al was en ze hebben dat dus gezien, waarom de Quatt dan ook fout installeren. Er zitten nog behoorlijk wat knoeiers onder die installateurs.
Misschien heb je hetzelfde ongekwalificeerde installatie team gehad die bij mij de installatie heeft gedaan |:(
Dat idee heb ik ook dat er veel knoeiers, snel weer naar huis, 'installateurs' tussen zitten.

Het bewijs staat in je installatieplan, als het goed is staat daar hoe het was aangesloten met een foto van vóór de Quatt installatie.

[ Voor 9% gewijzigd door HiFive op 15-01-2026 18:00 ]

• Ehbrands
@HiFive
Ik heb nog eens naar jouw aansluiting gekeken, afgezien van een mogelijke verwisseling van aanvoer/retour klopt er nog iets niet.
De bovenste "dwarsverbinding" is de bypass onder de ketel. Hier zit bij jouw een drukregelaar vanwege de Intergas ketel. Dit klopt zover.
Bij jouw zit er echter nog een bypass, daar waar de rechter drukregelaar zit. Deze bypass zit niet bij iedere installatie. Deze is bedoeld voor afgiftesystemen die in theorie helemaal dicht zouden kunnen lopen. Bv alleen radiatoren met overal thermostaat kranen. De flow door de Quatt blijft dan intact. Bij jouw zit de retour van je afgiftesysteem echter direct op de retour van de Quatt. Het T-stuk met de drukregelaar en bypass leiding zou op de overgang tussen de retour van je afgiftesysteem en de retourslang van de Quatt moeten zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnV183BLdVWOvOKTgHi-1rCU4Rk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gZe6yxQWwW2XxpD9foIglnmQ.jpg?f=fotoalbum_large
Als alles openstaat maakt het in principe niet uit.
Waar de bypass voor bedoeld is werkt op deze manier echter niet.
Bij mij hebben ze hem ook geplaatst, achteraf eigenlijk onnodig.
Dit is mijn situatie. Je moet even goed kijken omdat het expansievat in de weg zit. Zo hoort aangesloten te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hL8FwH-6zBF3asbqQ0Y1xEcCn44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PrufVSxegMYS8uDX0mkq3DUj.jpg?f=fotoalbum_large
De linker ribbelslang is de retour naar de Quatt. Deze zit rechts achter het expansievat met een T-stuk op de retour van mijn verwarming en de onderste bypass met regelaar (niet te zien).

[ Voor 25% gewijzigd door Ehbrands op 15-01-2026 18:44 ]

• jj85
HiFive schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 17:43:
[...]

Vreemd genoeg draait mijn Quatt Hybrid Duo al de hele dag op hp2 nu.
Krijg het gevoel dat Quatt remote dit geforceerd op hp2 heeft gezet omdat alle onder nu dagen hij op hp1 heeft gedraaid.

Dit is de JSON met de water temperaturen op dit moment. Mijn T6 thermostaat staat dag en nacht vast op 18,5C

[Afbeelding]
Dit bevestigt een omgedraaide installatie niet.
Dan had flowMeter.waterSupplyTemperature de laagste temperatuur moeten zijn... Dan ga ik toch weer wat twijfelen aan de warmtebeeldcamera.

@Ehbrands goed gezien! Wat belachelijk slecht deze installatie :X

[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 15-01-2026 18:44 ]

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-03 23:41
Vandaag toch weer de Quatt duo geprobeerd te gebruiken

Ook gemerkt dat hij vandaag op de 2de warmtepomp heeft gedraaid (een 1.5)

De 1.0 is een paar keer bijgesprongen zonder dat de aardlekautomaat er uit vloog

Tot ik dit bericht typte en de aardlek hoorde tikken, toch denk ik toch dat de aardlek zelf defect is gegaan

• pietjm
HiFive schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 17:53:
[...]

Misschien heb je hetzelfde ongekwalificeerde installatie team gehad die bij mij de installatie heeft gedaan |:(
Dat idee heb ik ook dat er veel knoeiers, snel weer naar huis, 'installateurs' tussen zitten.

Het bewijs staat in je installatieplan, als het goed is staat daar hoe het was aangesloten met een foto van vóór de Quatt installatie.
Dat installatieplan heb ik nooit gezien.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, duurzaam in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• louigi58
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:48
jj85 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:41:
[...]

Dan had flowMeter.waterSupplyTemperature de laagste temperatuur moeten zijn... Dan ga ik toch weer wat twijfelen aan de warmtebeeldcamera.

Met een warmtebeeldcamera altijd een stukje witte schilderstape om de metalen buizen gebruiken. Warmtebeeldcamera's kunnen niet goed meten op glanzende oppervlakken. Waarschijnlijk is daardoor de temperatuur van de witte leiding zo hoog. Elk oppervlak geeft een ander warmtebeeld. Dus altijd appels met appels vergelijken en om alle te meten leidingen dezelfde tape gebruiken.

1967,HR++ en HR+++, islolatie spouw en dak, 130m², Beg 2xT33,1xT30 + VVW 9m², 1e 3xT20, 1xT22 2e 1xT22 Quatt Hybrid op Noordgevel 4,8kW/-10°C/20,8°C + Nefit HRC30 CW5 zomerstand, PV 5,25KWp Sedge. Tado X Temp 21⁰C 24/7, 2xMarstek PIB 10,24kWh HA

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-03 13:15
Brent schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:54:
[...]

Ik ben geen beta-tester, maar ik zat de 36 uur na 3.16.0 voor het eerst sinds tijden weer dik onder setpoint, terwijl het juist warmer was geworden terwijl alle vrieskou van de afgelopen weken de Quatts op 3.15.4 het huis keurig op de gewenste temp wisten te houden. Vandaag ook weer 0.2-0.3 onder setpoint. Ook heb ik de eerste 10kW+ spike gezien sinds 3.16.0, op een moment waarop ik dat helemaal niet zou verwachten. Overigens zie ik gister en vandaag om 08:00 een flinke dip in in meettemperatuur (opeens 18,5 waar normaal ±20).

Nog even de Tado temperatuur-grafiek erbij gepakt: die heeft geen 08:00 dip. En laat duidelijk een hogere temp staan: volgens Tado zit ik zelfs boven de 20. En gek genoeg zie ik dat 08:00-22:00 ik hoger zit dan in de nacht?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik hoop dat .1 eea fixt.
Hier zelfde soort waarneming met 3.16.0. Juist nadat er eindelijk een stabiel regelgedrag met 3.15.4 tot stand was gekomen. Mijn hypothese was de CiC firmware, is nu wel duidelijk...

• HiFive
jj85 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:41:
[...]

Die warmtebeeldcamera hoef je niet aan te twijfelen, die werkt zeer goed en de puntmeting temperaturen
kloppen.

Ik heb nog wat metingen gedaan op de leidingen onder mijn CV-ketel. Dan zie je dat warm water iets verder op weer stuk kouder is en vervolgens weer warmer. Hoe is dat te verklaren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJcQqdLC7fGQMP68mHizfL1_1OY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VLUQH4ykvgoxCKP5EiYWe9tY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DgRikSdGD0hXd5-FOamdC-yFa_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KHCzj00uUDqvBS9554EewYXt.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder zie je een warme (rood) leiding richting radiator naar de zolderkamer ruimte achter de CV-ketel gaan en die komt totaal onverwarmd (blauw) terug. Daarna gaat hij over in die dikke warme (rood) afvoer (nu invoer?) leiding. De thermostaatkraan van die radiator staat op stand 1 dus er moet toch op z'n minst circulatie zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBKwfZTqz7tng6YObU4QKAO87RQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IPhmyDkABnbZZV0mE7h5Njgd.jpg?f=fotoalbum_large

• louigi58
Ik heb nog wat metingen gedaan op de leidingen onder mijn CV-ketel. Dan zie je dat warm water iets verder op weer stuk kouder is en vervolgens weer warmer. Hoe is dat te verklaren?

Omdat je op verschillende oppervlaktes meet. Een warmtebeeldcamera kun je alleen goed vergelijken als de oppervlaktes die je meet dezelfde reflectie hebben. Daarom wordt er meestal een stukje matte witte schilderstape gebruikt. Dan kun je appels met appels vergelijken.

1967,HR++ en HR+++, islolatie spouw en dak, 130m², Beg 2xT33,1xT30 + VVW 9m², 1e 3xT20, 1xT22 2e 1xT22 Quatt Hybrid op Noordgevel 4,8kW/-10°C/20,8°C + Nefit HRC30 CW5 zomerstand, PV 5,25KWp Sedge. Tado X Temp 21⁰C 24/7, 2xMarstek PIB 10,24kWh HA

• HiFive
pietjm schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:25:
[...]

Dat installatieplan heb ik nooit gezien.
Dat is toch standaard? Je moet toch weten wat ze gaan doen en waar je voor tekent?

Heb ik wel ontvangen met alle foto's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-EmATjGEKTjNHEpUfl-nSFoeqL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4DuKsSkGA3LXfnXkJPYtlN6W.jpg?f=fotoalbum_large

• HiFive
louigi58 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:52:

Omdat je op verschillende oppervlaktes meet. Een warmtebeeldcamera kun je alleen goed vergelijken als de oppervlaktes die je meet dezelfde reflectie hebben. Daarom wordt er meestal een stukje matte witte schilderstape gebruikt. Dan kun je appels met appels vergelijken.
Ik begrijp wat je zegt. Ik kan in mijn warmtebeeld camera correctie instellen voor de Emmissiviteit corrigeren voor type oppervlak (0,01 -1,00) standaard staat deze op 1.

Mijn temperatuur puntmetingen zullen niet exact kloppen maar zal ook niet heel veel schelen, maar zal
ook nog met overal schilderstape puntmetingen uitvoeren.

Op basis van de kleuren is wel duidelijk te zien waar het warme water zit en waar het koude water zit. En dat ziet er toch heel vreemd uit .... warm, dan weer koud en dan weer warm .... ??

• louigi58
HiFive schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:36:
[...]

Dat is toch standaard? Je moet toch weten wat ze gaan doen en waar je voor tekent?

[Afbeelding]
Op basis van de kleuren is wel duidelijk te zien waar het warme water zit en waar het koude water zit. En dat ziet er toch heel vreemd uit .... warm, dan weer koud en dan weer warm .... ??
Dat zijn reflecties waar de warmtebeeldcamera niet mee kan omgaan. Het water is gewoon even warm in de leiding.

• Pistolepaultje
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-03 20:53
CPM schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:30:
[...]

Even in aanvulling op de "geruchten",
Ik neem aan dat jullie dan dit bericht bedoelen:
https://www.facebook.com/share/p/1H9hwUJ5ht/

[Afbeelding]

Maar ik geloof alleen druiven.
:+
op fb kunnen ze beweren dat quatt geen krediet meer heeft en ik las hier ook al dat quatt privaat gefinancieerd is, maar deze 10 miljoen van ABN hebben ze blijkbaar wel binnen, getuige linkedin vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDBbSZQjDXAx3JRY6x7vzMnBzsc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4NnbBlthE2FWOWuSN0xFgqhs.png?f=fotoalbum_large

*edit: al gedeeld, excuus

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:13
djneo-nl schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:15:
Vandaag toch weer de Quatt duo geprobeerd te gebruiken

Ook gemerkt dat hij vandaag op de 2de warmtepomp heeft gedraaid (een 1.5)

De 1.0 is een paar keer bijgesprongen zonder dat de aardlekautomaat er uit vloog

Tot ik dit bericht typte en de aardlek hoorde tikken, toch denk ik toch dat de aardlek zelf defect is gegaan
Of net teveel foutstroom.
Kan dan ook door je compressor komen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• paQ
Pistolepaultje schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:10:
[...]
op fb kunnen ze beweren dat quatt geen krediet meer heeft en ik las hier ook al dat quatt privaat gefinancieerd is, maar deze 10 miljoen van ABN hebben ze blijkbaar wel binnen, getuige linkedin vandaag:

[Afbeelding]
Dat was al gepost door @Erik1805
Aan de andere kant: er moet telkens geld bij om een stap te kunnen zetten.

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-03 23:41
paQ schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:12:
[...]

Of net teveel foutstroom.
Kan dan ook door je compressor komen.
True.
Ik ga het nog even afwachten of Quatt met een goed antwoord komt of een tweede bezoek.

Ik heb nog wel een extra 40A aardlek (type a 30mA) en een 16A
Automaat liggen, weet ik gelijk wat het is.

Hoewel nu draait die rustig op de v1.0 sinds de vorige post

• paQ
djneo-nl schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:24:
[...]

True.
Ik ga het nog even afwachten of Quatt met een goed antwoord komt of een tweede bezoek.

Ik heb nog wel een extra 40A aardlek (type a 30mA) en een 16A
Automaat liggen, weet ik gelijk wat het is.

Hoewel nu draait die rustig op de v1.0 sinds de vorige post
Als je een stroomtang hebt kun je het zelf meten.

• Brent
[...]

[Afbeelding]
Dit is mijn "installatieplan":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWI2t_kJ80aRhEK5V-W9t84sk7w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oyOBbAEz4xm5sEImIBJvFeSQ.png?f=fotoalbum_large

Wat hebben ze bij jou afgeleverd dat je buizenwerk kunt zien?

• pietjm
[...]

[Afbeelding]
Ik heb geen foto’s van hun van voor en na installatie. Wel een technisch rapport, zoals dat heette. Daar stond plaatsing in.

• HiFive
Brent schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:06:
[...]

Dit is mijn "installatieplan":
[Afbeelding]

Wat hebben ze bij jou afgeleverd dat je buizenwerk kunt zien?
Dit is de inhoudsopgave van het plaatsingsplan van de installatie van mijn Quatt Hybrid Duo.
In Hoofdstuk 4 staan foto's waar de plaatsing komt en in de oude situatie foto ingetekend hoe leidingwerk binnenkomt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDIu0JkVHwLtUxwHd4fI-n1KGW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJ55YawjTvudlxVH0cTHLUaG.jpg?f=fotoalbum_large

• LTS_2000
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 20:05
HiFive schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:48:

[Afbeelding]
Hoe kan het dat de installatie toch wel enigszins lijkt te werken, vraag ik mij af.
Wij hebben allebei onze Quatt grafieken van 11 januari hier gedeeld en hadden op die dag vergelijkbare statistieken. Richting 50kwh verbruik en ongeveer 3m3 gas. Cop van 2.
Hoe kan het dat mijn installatie gelijk presteerde als zo een slecht aangesloten installatie? Of moet ik ook mijn aansluitingen gaan checken?
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen, waarom een verkeerd aangesloten Quatt toch enigszins kan werken?

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.

• Brent
HiFive schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:32:
[...]

Dit is de inhoudsopgave van het plaatsingsplan van de installatie van mijn Quatt Hybrid Duo.
In Hoofdstuk 4 staan foto's waar de plaatsing komt en in de oude situatie foto ingetekend hoe leidingwerk binnenkomt.

[Afbeelding]
Niet hier. Er is nog een foto van de buiten situatie en dat is dan ook alles. Leiding van binnen naar buiten is kort besproken, maar absoluut niet in detail, laat staan uitgetekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aX5vKBxCGIi1D5zDfWyyG1eU03I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/l9cazwgCv43PiOUhvzHuxfgf.jpg?f=user_large

• HiFive
LTS_2000 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:33:
[...]

Hoe kan het dat de installatie toch wel enigszins lijkt te werken, vraag ik mij af.
Wij hebben allebei onze Quatt grafieken van 11 januari hier gedeeld en hadden op die dag vergelijkbare statistieken. Richting 50kwh verbruik en ongeveer 3m3 gas. Cop van 2.
Hoe kan het dat mijn installatie gelijk presteerde als zo een slecht aangesloten installatie? Of moet ik ook mijn aansluitingen gaan checken?
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen, waarom een verkeerd aangesloten Quatt toch enigszins kan werken?
Ik denk omdat aanvoer en retour verkeerd om zijn aangesloten en dat zolang het niet te koud is en mijn CV-ketel niet hoeft bij te springen dat het nog kan werken anders krijg ik storingscode 1 (keteltemperatuur te hoog) te zien op mijn Intergas. En die vuilafscheider hoort niet daar te zitten waar hij nu zit, die hoort in de retour te zitten en zo klopt er niet veel van wat hier is gedaan.

• HiFive
Brent schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:41:
[...]

Niet hier. Er is nog een foto van de buiten situatie en dat is dan ook alles. Leiding van binnen naar buiten is kort besproken, maar absoluut niet in detail, laat staan uitgetekend.

[Afbeelding]
Ok, het lijkt erop dat het afhangt met welke Quatt Technical Account Manager je te maken hebt gehad die meer of minder zijn best doet. Ik dacht dat zo'n plaatsingsplan standaard was.

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Heatpump Listener - Quatt

Goedemorgen allemaal! In navolging van mijn bericht van afgelopen week dat ik samen met @TeslaNerd druk ben geweest om de firmware van onze Heatpump Listener aan te passen voor de Quatt kan ik melden dat deze in een fase zit waarin ik bestellingen durf te gaan aannemen!

Nog even een korte recap: de Heatpump Listener is een plug-and-play module waarmee het verkeer tussen de CiC en buitenunit kan worden afgeluisterd en in Home Assistant wordt getoond. Het is niet nodig zelf met ESPHome aan de gang te gaan of hardware bij elkaar te zoeken of in elkaar te zetten. Sluit de module parallel aan met de huidige datalijn (daar kan een aansluitset voor worden meebesteld), prik de USB kabel in de Quatt om de module van voldoende stroom te voorzien, koppel het WiFi netwerk en de data is beschikbaar! Op de website is te vinden welke sensor data er beschikbaar is. Deze versie zou met de v1 en v1.5 versies van de Quatt moeten werken. Als er mensen zijn die willen helpen om te kijken of we de v2 ook kunnen uitlezen hoor ik dat graag!

Naast het luisteren naar de modbus bevat de module nog een aantal aansluitingen voor optionele sensoren, maar deze hoeven uiteraard niet gebruikt te worden.

Nog even wat verwachtingsmanagement: er zijn een aantal PCBs op voorraad en benodigde onderdelen zijn onderweg zodat ik op niet al te lange termijn weer bij kan maken.

Mocht je interesse hebben: de Heatpump Listener is het gemakkelijkste via onze webshop te bestellen.
Vragen? Stel ze vooral!

[ Voor 5% gewijzigd door leejoow op 16-01-2026 09:29 ]

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• jj85
leejoow schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:15:

Goedemorgen allemaal! In navolging van mijn bericht van afgelopen week dat ik samen met @TeslaNerd druk ben geweest om de firmware van onze Heatpump Listener aan te passen voor de Quatt kan ik melden dat deze in een fase zit waarin ik bestellingen durf te gaan aannemen!

Nog even een korte recap: de Heatpump Listener is een plug-and-play module waarmee het verkeer tussen de CiC en buitenunit kan worden afgeluisterd en in Home Assistant wordt getoond. Het is niet nodig zelf met ESPHome aan de gang te gaan of hardware bij elkaar te zoeken of in elkaar te zetten. Sluit de module parallel aan met de huidige datalijn (daar kan een aansluitset voor worden meebesteld), prik de USB kabel in de Quatt om de module van voldoende stroom te voorzien, koppel het WiFi netwerk en de data is beschikbaar! Op de website is te vinden welke sensor data er beschikbaar is.

Naast het luisteren naar de modbus bevat de module nog een aantal aansluitingen voor optionele sensoren, maar deze hoeven uiteraard niet gebruikt te worden.

Nog even wat verwachtingsmanagement: er zijn een aantal PCBs op voorraad en benodigde onderdelen zijn onderweg zodat ik op niet al te lange termijn weer bij kan maken.

Mocht je interesse hebben: de Heatpump Listener is het gemakkelijkste via onze webshop te bestellen.
Vragen? Stel ze vooral!
Nice!

Denk dat hier wel even een dikke shout out op zijn plaats is voor @m10tech voor het initiële modbus sniffer project en het ontcijferen van alle registers!

Ten tweede. Ik ga ervan uit dat dit enkel op de Quatt v1 en v1.5 werkt? Dus er is nog niks getest met de huidige Quatt V2?

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

jj85 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:45:
[...]

Nice!

Denk dat hier wel even een dikke shout out op zijn plaats is voor @m10tech voor het initiële modbus sniffer project en het ontcijferen van alle registers!
Zeker! Een heleboel van de registers komen overeen met die gebruikt worden binnen de Itho Daalderop pompen, maar @m10tech heeft er zeker een paar meer weten te ontcijferen!
Ten tweede. Ik ga ervan uit dat dit enkel op de Quatt v1 en v1.5 werkt? Dus er is nog niks getest met de huidige Quatt V2?
Dat klopt inderdaad, zelf heb ik geen Quatt dus kan ook niet testen hier. Maar mocht er iemand zijn die samen wil testen, laat het vooral weten! Als de machine met Amitime werkt is de kans heel groot dat het direct werkt, mocht dit niet zo zijn dan kunnen we zeker samen een configuratie proberen te maken die het wel doet.

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-03 07:16

Nog even een korte recap: de Heatpump Listener is een plug-and-play module waarmee het verkeer tussen de CiC en buitenunit kan worden afgeluisterd en in Home Assistant wordt getoond. Het is niet nodig zelf met ESPHome aan de gang te gaan of hardware bij elkaar te zoeken of in elkaar te zetten. Sluit de module parallel aan met de huidige datalijn (daar kan een aansluitset voor worden meebesteld), prik de USB kabel in de Quatt om de module van voldoende stroom te voorzien, koppel het WiFi netwerk en de data is beschikbaar! Op de website is te vinden welke sensor data er beschikbaar is.

Vragen? Stel ze vooral!
Hoeveel relais heb je nodig voor Quatt, 2 of 4?

En kun je een voorbeeld geven waarom je extra temperatuursensoren of een pulsteller zou aansluiten?

Mooi gemaakt hoor! Kudos!

PVoutput

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

s020506 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:28:
[...]

Hoeveel relais heb je nodig voor Quatt, 2 of 4?

En kun je een voorbeeld geven waarom je extra temperatuursensoren of een pulsteller zou aansluiten?

Mooi gemaakt hoor! Kudos!
Het aantal relais is een beetje afhankelijk van wat je er mee wil doen. Heel veel mensen zullen ze waarschijnlijk niet aansluiten omdat die aan de Quatt zelf een thermostaat hebben zitten. Op dit Itho Daalderop machines worden ze gebruikt om warmtevraag, koudevraag en smart grid functionaliteit te schakelen. Ik heb zitten kijken of wat er met de prijs veranderd als de relais zou weglaten, maar dat scheelde vrijwel niets en de extra logistiek die ik hier dan heb is dat eigenlijk niet waard. Dus de korte samenvatting: voor een Quatt zou ik twee relais aanraden.

Pulsteller wordt gebruikt om bijvoorbeeld zelf de flow te meten in je systeem (hoewel dat v1.5 Quatt dat als ik het goed begrijp ook goed voor elkaar heeft). Zelf gebruik ik het om te meten hoeveel warm tapwater er uit mijn boiler is. Temperatuursensoren zijn te gebruiken om extra informatie te loggen, maar ook hiervoor geldt weer: voor de Quatt niet heel erg interessant aangezien deze al heel compleet en een mooi product is!

• TeslaNerd
Razer schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:55:
[...]

Update status voor de Quatt V2 die het sinds 31 december niet meer doet (inmiddels langer uit gestaan, dan werkend sinds die geleverd is :-( ), er is vandaag een nieuwe moederbord geleverd en even daarna kwam berichtje dat Quatt morgen langs wilt komen.

Hopelijk na morgen weer een werkende Quatt, na 2 weken fulltime op de CV ketel gedraaid te hebben :|
Hoe is dat afgelopen met de vervanging van het moederbord van jouw Quatt?

• Morfang
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-03 17:28
Op dit moment wordt bij mij de Quatt (hybride) geïnstalleerd. Ze plaatsen de buitenunit op het schuurtje aan de voorkant en gaan dan via de slaapkamer op de eerste verdieping de woning in en dan via het knieschot erboven naar de CV in de dakkapel.

Wat verhalen hier gelezen over slechte installateurs dus ik hoop dat deze mannen e.e.a. wel goed installeren.

• onlinaius
Morfang schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:11:
Op dit moment wordt bij mij de Quatt (hybride) geïnstalleerd. Ze plaatsen de buitenunit op het schuurtje aan de voorkant en gaan dan via de slaapkamer op de eerste verdieping de woning in en dan via het knieschot erboven naar de CV in de dakkapel.

Wat verhalen hier gelezen over slechte installateurs dus ik hoop dat deze mannen e.e.a. wel goed installeren.
Lekker mee bemoeien dus. Vuilfilter in de retour? Retour en aanvoer correct om aangesloten? Zitten ze aan de VVW verwarmer (indien aanwezig)? Zo ja, goed ingesteld?

Etc ;)

• jj85
leejoow schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:18:

Dat klopt inderdaad, zelf heb ik geen Quatt dus kan ook niet testen hier. Maar mocht er iemand zijn die samen wil testen, laat het vooral weten! Als de machine met Amitime werkt is de kans heel groot dat het direct werkt, mocht dit niet zo zijn dan kunnen we zeker samen een configuratie proberen te maken die het wel doet.
Denk trouwens dat niet per se Amitime de gemeenschappelijke deler is, maar vooral de Megmeet besturingsplaat die in Amber en Quatt zit (ook in V2 ;) )

• TeslaNerd
jj85 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:30:
[...]

Denk trouwens dat niet per se Amitime de gemeenschappelijke deler is, maar vooral de Megmeet besturingsplaat die in Amber en Quatt zit (ook in V2 ;) )
Met dezelfde Quatt CiC controller zou het mij verbazen als Quatt voor de V2 met andere modbus instellingen gaat werken

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

TeslaNerd schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:51:
[...]

Met dezelfde Quatt CiC controller zou het mij verbazen als Quatt voor de V2 met andere modbus instellingen gaat werken
Dan heb ik hele goede hoop dat dit zonder issues gaat werken, wellicht dat er wat meer registers bij zitten, maar dat kan vervolgens onderzocht worden :)

• Morfang
onlinaius schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:21:
[...]

Lekker mee bemoeien dus. Vuilfilter in de retour? Retour en aanvoer correct om aangesloten? Zitten ze aan de VVW verwarmer (indien aanwezig)? Zo ja, goed ingesteld?

Etc ;)
Best lastig als je er zelf niet zo heel veel verstand van hebt :X

Ze gaan in ieder geval een bypass bij de CV doen omdat de vloerverwarming op de begane grond die niet had.

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:13

Nog even een korte recap: de Heatpump Listener is een plug-and-play module waarmee het verkeer tussen de CiC en buitenunit kan worden afgeluisterd en in Home Assistant wordt getoond. Het is niet nodig zelf met ESPHome aan de gang te gaan of hardware bij elkaar te zoeken of in elkaar te zetten. Sluit de module parallel aan met de huidige datalijn (daar kan een aansluitset voor worden meebesteld), prik de USB kabel in de Quatt om de module van voldoende stroom te voorzien, koppel het WiFi netwerk en de data is beschikbaar! Op de website is te vinden welke sensor data er beschikbaar is. Deze versie zou met de v1 en v1.5 versies van de Quatt moeten werken. Als er mensen zijn die willen helpen om te kijken of we de v2 ook kunnen uitlezen hoor ik dat graag!

Vragen? Stel ze vooral!
Zojuist 1 besteld voor mijn duo. Ben benieuwd of we ook in de toekomst als Quatt verzuimd de koelfunctie aan te zetten het hier ook mee mogelijk zal zijn 😇

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo. 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• TeslaNerd
sdh1981 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:24:
[...]
Zojuist 1 besteld voor mijn duo. Ben benieuwd of we ook in de toekomst als Quatt verzuimd de koelfunctie aan te zetten het hier ook mee mogelijk zal zijn 😇
Bij het OpenAmber project zie jij dat dit nu al mogelijk is: OpenAmber: Itho Daalderop Amber warmtepomp firmware
Omdat de Amber warmtepomp een zeer verouderd besturingsysteem gebruikt(WinCE6) en omdat juist dit onderdeel recent vaak problemen geeft, ben ik bezig gegaan met het in kaart brengen van de communicatie tussen de WinCE PC en de warmtepomp PCB's. Initieel met de gedachte om in geval van nood toch de warmtepomp te kunnen aansturen. Sinds ik een test gedaan heb met het zelf aansturen van de warmtepomp ben ik nooit meer terug gegaan naar de WinCE PC en draai ik inmiddels al sinds oktober 24/7 met de OpenAmber firmware.

Deze firmware op basis van ESPHome zorgt voor een high level aansturing van de binnen en buiten unit van de warmtepomp via modbus. De aansturing is vrij eenvoudig en heeft relatief weinig gevaren omdat de buiten unit veel zelfstandig regelt, bijvoorbeeld defrosts en olie retour cycles. Bij onverwacht gedrag zal hij stoppen en fout codes rapporteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcbFx3y1YKTTbog5ms7Ck9dRSOw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ho7ZPQVLZaIzuiwAv7RIAERj.jpg?f=user_large

[ Voor 42% gewijzigd door TeslaNerd op 16-01-2026 13:49 ]

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:33

Vragen? Stel ze vooral!
Dit is Tweakers ten top! Mooi werk dit.
Er is een optie om temperatuursensoren bij te bestellen. Wat is daar de use case voor? Om evt in de buurt van de CiC extra data te verzamelen van bijvoorbeeld leidingtemperaturen, of om te koppelen met een SWW vat ofzo?

• jj85
sdh1981 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:24:
[...]

@leejoow is jouw bordje hardwarematig in staat om te zenden?

• Fragger123
jj85 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:48:
[...]

Daar ga ik van uit gezien het het zelfde bordje is als voor de Itho modellen.

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:13
[...]

Gezien RS485 2 richtingen kan communiceren en er gebruikt gemaakt wordt van een ESP32, ga ik er vanuit dat het kan. Ik zie binnenkort al Quatt zonder CiC projecten voorbij komen in HA zoals momenteel al bij de Marstek batterijen gaande is. 🤪

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo. 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• jj85
sdh1981 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:16:
[...]

Gezien RS485 2 richtingen kan communiceren en er gebruikt gemaakt wordt van een ESP32, ga ik er vanuit dat het kan. Ik zie binnenkort al Quatt zonder CiC projecten voorbij komen in HA zoals momenteel al bij de Marstek batterijen gaande is. 🤪
Snap ik, maar het kan een bewuste design keuze zijn om dit read only te ontwikkelen en dus geen tx aan te sluiten.

• TeslaNerd
jj85 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:18:
[...]

Snap ik, maar het kan een bewuste design keuze zijn om dit read only te ontwikkelen en dus geen tx aan te sluiten.
De tx is aangesloten en actief in de modbus scripts. Mijn volgende stap wordt te testen of dit met de Quatt buitenunit net zo goed werkt als bij de Itho’s. Van de ca 150 modbus interfaces van @leejoow worden de meeste gebruikt om de Itho’s zelf aan te sturen ivm de beperkingen van de Itho-controller.

• Morfang
Morfang schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:11:

Hoe ziet dit eruit, voor de experts hier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/thOVZkidvJhuWcZUXrt4sn9Sm9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/30m2So2gWDhkbU0fmVHeNz6y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SSkVo3HvG8K4aPX1axkw7DbJ50g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdNEqF0RdbAxyyRU6gQBQXlq.jpg?f=fotoalbum_large

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

[...]

Jazeker, dit is iteratie 3 van de PCB waar dit inderdaad wel mee kan. In het begin hadden we dit bewust hardwarematig niet mogelijk gemaakt ivm het niet willen verstoren van de signalen. Nu hebben we een bordje dat kan lezen en schrijven en hebben nog helemaal niet teruggekregen dat dit voor problemen op de bus zorgt. Ondank dat er een 120ohm weerstand in zit die volgens de specs er niet in mag zitten, maar dit gaat alleen bij echt grote kabellengtes een probleem worden.

• Ehbrands
Morfang schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:36:
[...]

Hoe ziet dit eruit, voor de experts hier?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ervan uitgaande dat de aanvoer en retour van de Quatt goed zitten dan klopt de rest wel (bypass en dergelijke).
Wat betreft aanvoer en retour, als alles afgekoeld is en je start de Quatt dan moet de ribbelslang die richting de ketel gaat als eerste opwarmen.

• jj85
Ehbrands schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:11:
[...]

Ervan uitgaande dat de aanvoer en retour van de Quatt goed zitten dan klopt de rest wel (bypass en dergelijke).
Wat betreft aanvoer en retour, als alles afgekoeld is en je start de Quatt dan moet de ribbelslang die richting de ketel gaat als eerste opwarmen.
@Morfang ziet er prima uit idd.
Maar volgens mij mis ik nog wel een overstortventiel. Of zit dat in de cv zelf?

Edit: Op expansievat

• Fragger123
jj85 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:14:
[...]

@Morfang ziet er prima uit idd.
Maar volgens mij mis ik nog wel een overstortventiel. Of zit dat in de cv zelf?
Zit dat niet net boven het expansievat?

• jj85
Fragger123 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:17:
[...]

Zit dat niet net boven het expansievat?
Nice Sherlock 🕵️

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:14

Animal_X

Rodin

Animal_X schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:05:
Later deze week heb ik een gesprek met Quatt over AE upgrade. Een paar vragen alvorens het gesprek.
Deze week intake gehad met Quatt voor een AE upgrade. Was een heel vreemd gesprek. Ten eerste bleek dat er maar 15min gepland stond, wat veel te kort was voor een inhoudelijk gesprek. We hebben eigenlijk alleen snel gekeken naar de fysieke ruimte om te kijken of die voldoende ruimte biedt. Echter, buiten dit werd er heel snel verteld dat data vanuit de CiC nog niet beschikbaar is voor een goed advies over of AE mogelijk is , en was het advies van de Quatt medewerker om nog een seizoen te wachten. Heel raar, geen concrete vervolgafspraak of iets dergelijke. Dit kwam op mij heel erg over alsof ze AE niet willen of kunnen verkopen. Wellicht toch meer aan de de hand bij Quatt?

Ik denk dat ik toch maar ga kijken naar een WPB en een E-CV :?

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• Ehbrands
Animal_X schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:00:
[...]

Deze week intake gehad met Quatt voor een AE upgrade. Was een heel vreemd gesprek. Ten eerste bleek dat er maar 15min gepland stond, wat veel te kort was voor een inhoudelijk gesprek. We hebben eigenlijk alleen snel gekeken naar de fysieke ruimte om te kijken of die voldoende ruimte biedt. Echter buiten dit werd er heel snel verteld dat data vanuit de CiC nog niet beschikbaar voor een goed advies over of AE mogelijk is en was het advies om nog een seizoen te wachten. Heel raar, geen concrete vervolgafspraak of iets dergelijke. Dit kwam op mij heel erg over alsof ze AE niet willen of kunnen verkopen. Wellicht toch meer aanbevelen de hand bij Quatt?

Ik denk dat ik toch maar ga kijken naar een WPB en een E-CV :?
Vreemd. Twee huizen verder bij mij hebben ze begin december een AE installatie geplaatst terwijl er nog helemaal geen Quatt stond.
Dus gegevens uit de cic lijkt me dan niet echt nodig.

• Brent
Ehbrands schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:20:
[...]

Vreemd. Twee huizen verder bij mij hebben ze begin december een AE installatie geplaatst terwijl er nog helemaal geen Quatt stond.
Dus gegevens uit de cic lijkt me dan niet echt nodig.
Hier is ook een AE direct geplaatst (in oktober). Geen discussie over gehad of er eerst even hybride gedraaid moest worden.

Kan het zijn dat je een enkele V1/V1.5 hebt en deze het zwaar had afgelopen weken (veel gasgebruik)?

Evengoed is het een vaag verhaal. Helaas is dat schering en inslag met pompenzetters... Wat denk je zelf? Je kunt natuurlijk gewoon pushen. Qua electra heb ik ook gewoon aangegeven hoe ik het wilde en zou gaan doen, en daar ging gewoon Quatt in mee, ook al was dat niet wat ze zelf voorstelden (die 1x20A groep).

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:14

Animal_X

Rodin

Ik heb hier gewoon een Quatt Duo v1.5 staan al ruim een jaar. Dus dat is het niet.

Voor wat betreft de CiC data werd er aangegeven dat ze een tool hebben die data uitleest vanuit de CiC en op basis daarvan een advies geven met betrekking tot de haalbaarheid van een AE upgrade. Echter, dat mijn CiC data niet beschikbaar was, dat dit later beschikbaar zou komen en dat het advies daarom is om nog een seizoen te wachten. Heel vreemd. Leek er voor mij meer op dat ze geen installatie willen plaatsen, ondanks dat er qua fysieke ruimte voldoende mogelijkheden zijn.

Ik kan natuurlijk wel pushen richting Quatt en zelf een vervolgafspraak inplannen, maar ik ben er nog niet over uit of ik die moeite wil doen. Vorige keer bij de hybride installatie ging er ook al vanalles mis. Dit heb ik toen grotendeels door de vingers gezien onder de noemer groeistuipen van een startup. Echter, ik had de hoop dat ze inmiddels de zaken toch beter op orde zouden hebben qua proces en organisatie. Helaas lijkt dat niet het geval, dus ik denk dat ik het er maar bij laat zitten. Jammer.

[ Voor 31% gewijzigd door Animal_X op 16-01-2026 16:53 ]

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• TeslaNerd
jj85 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:59:
[...]
Leuke ontwikkeling!

Bij Quatts V1 zit er een flowmeter (met temp-meting; Huba Control 236.815651K) onder de CV-ketel. Deze wordt rechtstreeks ingeplugd op de CiC.

Bij Quatts V1.5 zit de flowmeter in de buitenunits en wordt dus via Modbus uitgelezen.
Daar zit enkel een clip-on temp-sensor onder de CV. Ik vermoed dat dit een PT1000 element is, deze wordt rechtstreeks in de CiC geplugd.

De CiC wordt via OpenTherm aangesloten op de thermostaat.
De CiC wordt via aan/uit of OpenTherm aangesloten op de CV.

Suggestie, voorzie een eventueel toekomstig bordje van:
- Ingang geschikt voor de Huba Control 236.815651K flowmeter
- Ingang geschikt voor een PT1000 temp-element
- OpenTherm ingang (tbv koppeling met thermostaat)
- OpenTherm uitgang (tbv bedienen OT CV)
- Relais (tbv inschakelen van een aan/uit CV)
- Jumper om bordje in sniffer vs control-mode te zetten.

Dan hebben we volgens mij alles aanwezig om een OpenCiC op te gaan zetten :)
(Software wordt wel een uitdaging wellicht, maar je moet toch ergens beginnen. Daarnaast doet Quatt toch niks met alle goede ideeen hier en schuift alles af op 'feature requests' :+)
Als de modbus module van @leejoow een ingang [P] heeft voor een pulsteller en drie ingangen voor temperatuursensoren [T1, T2, T3] is het dan eenvoudig om de flowmeter met temperatuursensor die bij de Quatt V1 onder de CV-ketel is geinstalleerd op de [P] en de [T1] van de module aan te sluiten? Of is daar nog extra hardware voor nodig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOUR7I7Pr3pzuVZAZGe7wIe0lZ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ktw7icFjGPs4OcHTzf2VcaFW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door TeslaNerd op 16-01-2026 19:16 ]

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:57
Twee vraagjes over de Honeywell T6.

1. Als ik op de thermostaat instellingen 5 seconde indruk en naar het service menu ga kan ik 'laag uit' regeling aanpassen. maar de waarde wordt niet opgeslagen en deze staat altijd op uit. Is dit iets wat aan de T6 ligt of kan dat niet icm andere T6 instellingen?

2. wat is nu de consensus over de 3 optimalisatie instellingen. In de Resido app staat 'optimaliseren'. Maar op de thermostaat zelf staat zowel optimale start als optimale stop. Wat doen deze 3 precies? Ik heb het idee dat optimaliseren in resido app enkel gaat over optimale start.

Ik ben vooral benieuwd of iemand voorbeelden heeft van deze optimale start/stop wanneer er geen nachtverlaging toegepast wordt en enkel constant gestookt wordt op 20C.

• Ehbrands
dikkiedik schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:09:

1. Als ik op de thermostaat instellingen 5 seconde indruk en naar het service menu ga kan ik 'laag uit' regeling aanpassen. maar de waarde wordt niet opgeslagen en deze staat altijd op uit. Is dit iets wat aan de T6 ligt of kan dat niet icm andere T6 instellingen?

2. wat is nu de consensus over de 3 optimalisatie instellingen. In de Resido app staat 'optimaliseren'. Maar op de thermostaat zelf staat zowel optimale start als optimale stop. Wat doen deze 3 precies? Ik heb het idee dat optimaliseren in resido app enkel gaat over optimale start.

Ik ben vooral benieuwd of iemand voorbeelden heeft van deze optimale start/stop wanneer er geen nachtverlaging toegepast wordt en enkel constant gestookt wordt op 20C.
Klopt. Optimalisatie in de app is alleen voor de start.
Mijn ervaring met de T6 is dat onder de streep al deze instellingen uiteindelijk niet of nauwelijks iets opleveren.
In het begin lijkt het iets te doen, maar na een dag of twee is het net of de T6 weer alles vergeten is. De enige reden voor mij om de T6 nog te gebruiken is het feit dat de instellingen en programma's in de thermostaat staan en niet op een server bij de fabrikant.

• dikkiedik
ja het is geen fantastische thermostaat. Maar mijn uitstapje naar tado 2 jaar geleden was ook verre van ideaal toen. Ik ben toen al snel weer terug gegaan naar de T6 vanwege het soort van voorspelbare gedrag. Maar wel structureel matig.

De T6 en quatt zijn in elk geval stabiel met lange runs doordat de temperatuur altijd net iets te ver terugzakt en net iets te lang door gestookt wordt.

• pietjm
dikkiedik schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:09:

Laag/uit moet op Uit staan. Als er geen nachtverlaging is en 24/7 dezelfde temperatuur heeft optimalisatie helemaal geen zin. Voorbeelden zal je dus ook niet vinden.

• dikkiedik
pietjm schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:44:
[...]

Laag/uit moet op Uit staan. Als er geen nachtverlaging is en 24/7 dezelfde temperatuur heeft optimalisatie helemaal geen zin. Voorbeelden zal je dus ook niet vinden.
staan bij het zoeken wel wat voorbeelden over optimale start bij geen nachtverlaging dat het verschil maakt bij welke temperatuur de warmtevraag komt. Dus bij 20.0C ingesteld dat deze bij 20.0 ook daadwerkelijk start ipv bij 19.8 zoals hier gebeurd. @Friezin heeft hier een mooie post over gemaakt. maar ik weet niet of dit ook bij constante temperatuur is.

optimale stop is mij onduidelijk wat dit doet.

• LTS_2000
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 20:05
Dan ben ik ook wel heel benieuwd naar wat de kenners hiervan zeggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPD39OY_iE6QRjbVYBADKm_Sch8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Xek76lrORN80Zd0ObGPFGg2.jpg?f=fotoalbum_large

De bypass zit helemaal links onderaan.

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Vragen? Stel ze vooral!
Het moment dat de community harder gaat dan de producent/verkoper.
Goed werk geleverd door alle betrokkenen.
De prijs en de meerwaarde houden mij voor nu nog even tegen, maar zodra een slimmere besturing mogelijk gaat zijn dan koop ik hem direct.

Hier tekenen aub ......

• jj85
LTS_2000 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 22:04:
Dan ben ik ook wel heel benieuwd naar wat de kenners hiervan zeggen:

[Afbeelding]

De bypass zit helemaal links onderaan.
Vuilfilter op verkeerde plek. Moet in de zuig vd Quatt.

• Morfang
Ik heb in dit topic hier al eerder iets over gelezen maar ik kan het nu niet meer terugvinden.

Vandaag is de Quatt geïnstalleerd. Wij hebben een Tado thermostaat in de woonkamer (vloerverwarming) met in elke overige ruimte Tado knoppen. Er zijn twee kamers die eigenlijk altijd vrij warm (22 graden) moeten zijn ivm een koukleumende vriendin. Echter blijven die nu op ca. 19 graden steken, waarschijnlijk omdat de woonkamer keurig op temperatuur is en de thermostaat dus geen warmtevraag naar de Quatt stuurt.

Wat is de beste manier om dit op te lossen? Moeten we in die ruimtes een aparte thermostaat plaatsen zodat die altijd warmte kunnen vragen?

• marklakeman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-03 15:33
@Morfang ik had hetzelfde met de badkamer, dus nu is de woonkamer (VVW) de enige ruimte waar de thermostaat invloed heeft op de zoneregelaar, de badkamer is onafhankelijk, maar lift dus mee. Ik laat de temperatuur in de woonkamer in hele kleine incrementen oplopen (0,1C) de massa van de vloer warmt dan heel langzaam op, maar de badkamerradiator, met bijna volledig open voetventiel, gaat in die periode van 19 naar 22 graden. Werkt echt prima.

• Morfang
marklakeman schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 23:34:
@Morfang ik had hetzelfde met de badkamer, dus nu is de woonkamer (VVW) de enige ruimte waar de thermostaat invloed heeft op de zoneregelaar, de badkamer is onafhankelijk, maar lift dus mee. Ik laat de temperatuur in de woonkamer in hele kleine incrementen oplopen (0,1C) de massa van de vloer warmt dan heel langzaam op, maar de badkamerradiator, met bijna volledig open voetventiel, gaat in die periode van 19 naar 22 graden. Werkt echt prima.
Heb je in de badkamer (of andere ruimtes) nog wel Tado knoppen of helemaal niet meer?

• Morfang
Ik vraag me af of mijn Quatt überhaupt wel aan staat trouwens. Van stroom afhalen en daarna weer terug, doet ook niks….

Het lijkt erop alsof ie al vanaf 18u niks meer doet. Is dit normaal of mis ik iets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PmnmoS_IT_dG8YDODvNuqawCpEI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xXHx1yHv2jE6gVsUiIKIh1c6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rsknx7EB9hm03gFWPO3xTxpeg-M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4dQhv7u2ddy5kEzPL3skntZa.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 332 ... 348 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.