Ben je je bewust van het feit dat een warmtepomp veel minder vermogen heeft dan een CVketel?Paulus70 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:19:
Mijn cv-ketel springt nooit bij als de warmtepompen draaien ondanks de echte kou van de laatste dagen. Ligt dat aan bepaalde instellingen van de intergas extreme 36?
Daarom heb de volgende vraag bij Quatt neergelegd:
Mijn Quatt Duo met Intergas Xtreme 36 warmt te traag op bij kleine temperatuurstappen (±1 graad). Bij grotere stappen springt de CV‑ketel wél bij, maar bij kleine stappen duurt het lang voordat de gevraagde temperatuur wordt bereikt.
Ik wil graag dat de installatie:
- sneller opwarmt, ook bij kleine temperatuurverschillen
- stabieler rond de ingestelde temperatuur blijft, zonder grote schommelingen
- comfort iets zwaarder laat wegen dan maximale besparing
Willen jullie op afstand:
- de CV‑ondersteuning drempel verlagen, zodat de ketel eerder mag bijspringen
- het bivalentiepunt verhogen, zodat de ketel bij iets hogere buitentemperaturen al mag helpen
- de regeling zo instellen dat 1°C temperatuurstijging binnen een redelijke tijd wordt gehaald, zonder dat de temperatuur daarna gaat pendelen?
Of heeft een van jullie een oplossing?
Kijken hoe ze reageren
Een warmtepomp gaat daarom nooit snel als je een CVketel gewend bent.
En je hele huis 1 graad opwarmen is geen kleine stap, zeker niet als het koud is buiten.
Dus als je comfort wilt, laat het huis dan niet afkoelen.
ALS je opwarmsnelheid voor een warmtepomp te laag is (screenshot?) dan is het volgende wellicht een optie:
Is de instelling van je warmteverlies te laag? Sheet in TS al eens ingevuld?
Dan start de Quatt wat langzaam, en bij defrosts is dat steeds weer langzaam. Aanpassen van die instelling door Quatt kan dit verbeteren.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
/f/image/GQwnGMeUJUve0XIzSntCJNrS.png?f=fotoalbum_large)