• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:01

SBL

Paulus70 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:19:
Mijn cv-ketel springt nooit bij als de warmtepompen draaien ondanks de echte kou van de laatste dagen. Ligt dat aan bepaalde instellingen van de intergas extreme 36?

Daarom heb de volgende vraag bij Quatt neergelegd:

Mijn Quatt Duo met Intergas Xtreme 36 warmt te traag op bij kleine temperatuurstappen (±1 graad). Bij grotere stappen springt de CV‑ketel wél bij, maar bij kleine stappen duurt het lang voordat de gevraagde temperatuur wordt bereikt.

Ik wil graag dat de installatie:

- sneller opwarmt, ook bij kleine temperatuurverschillen
- stabieler rond de ingestelde temperatuur blijft, zonder grote schommelingen
- comfort iets zwaarder laat wegen dan maximale besparing

Willen jullie op afstand:

- de CV‑ondersteuning drempel verlagen, zodat de ketel eerder mag bijspringen
- het bivalentiepunt verhogen, zodat de ketel bij iets hogere buitentemperaturen al mag helpen
- de regeling zo instellen dat 1°C temperatuurstijging binnen een redelijke tijd wordt gehaald, zonder dat de temperatuur daarna gaat pendelen?

Of heeft een van jullie een oplossing?

Kijken hoe ze reageren
Ben je je bewust van het feit dat een warmtepomp veel minder vermogen heeft dan een CVketel?
Een warmtepomp gaat daarom nooit snel als je een CVketel gewend bent.
En je hele huis 1 graad opwarmen is geen kleine stap, zeker niet als het koud is buiten.
Dus als je comfort wilt, laat het huis dan niet afkoelen.

ALS je opwarmsnelheid voor een warmtepomp te laag is (screenshot?) dan is het volgende wellicht een optie:
Is de instelling van je warmteverlies te laag? Sheet in TS al eens ingevuld?
Dan start de Quatt wat langzaam, en bij defrosts is dat steeds weer langzaam. Aanpassen van die instelling door Quatt kan dit verbeteren.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:48

Mickel moen

mickelmoen.nl

Brent schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:30:
[...]

Er zijn een aantal grote radiatoren die altijd open blijven staan en waar geen thermostaat komt (kelder/entreehal/bovenhal).
Ieder huis is weer anders, evenals haar gebruikers. Wat werkt weet je pas als je er mee aan de slag gaat.
Succes.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Animal_X schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:05:
Mijn begrip van de AE is dat de heat battery een simpel buffervat is, waarbij de Quatt buitenunit het water initieel opwarmt en waarbij de heat charger dit verder verwarmt tot de benodigde temperatuur. Daarnaast fungeert de heatcharger als een naverwarmer voor de centrale verwarming indien de buitenunit onvoldoende warmte kan leveren bij strenge kou zoals vorige week. Hopelijk klopt mijn begrip?
HeatBattery is eigenlijk niet meer dan een boilervat voor warm tapwater. Dat is in ieder geval de primaire functie.
Water wordt opgewarmt dmv de HeatCharger. Dit is geen COP1 naverwarmer, maar een water/water warmtepomp.
De HeatCharger onttrekt warmte uit het CV-circuit (gemaakt door de buitenunits) en draagt deze over aan (het water in) de HeatBattery.

In de HeatBattery zit nog een warmte-element (wel COP1) als backup.

In de HeatCharger zit tevens een doorstroomverwarmer (2kW, ook COP1). Deze kan hulp bieden bij het opwarmen van CV-water.

Schematisch ziet het er zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8S2XvsWUIQTIXx6r4N4t3IiLno=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GQwnGMeUJUve0XIzSntCJNrS.png?f=fotoalbum_large
Daarnaast vermoed ik dat een losse WPB en E-CV waarschijnlijk gemakkelijker is om zelf slim aan te sturen via HA t.o.v. het gesloten syeem van Quatt.
Klopt, dat heb je veel meer in eigen control.
Er zijn inmiddels wel meerdere Tweakers met een dergelijke setup. Dus voor warm tapwater een WPB of e-boiler.
Voor het CV-deel een E-CV of doorstroomverwarmer.

Is tevens een stuk voordeliger dan de Quatt AllE

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:01

SBL

Fragger123 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:02:
Hoe werkt die Thermostat Control Setpoint eigenlijk in het geheel?

Ik zie nu namelijk dat die vanaf gisteravond 22:00 nagenoeg de hele tijd op op 70 graden staat... terwijl mijn woonkamer op termperatuur is en de Quatt heerlijk op laag vermogen doorpruttelt. En terwijl het onder 0 was buiten zag ik deze vaker tussen de 40 en 50 graden staan. Is dit niet de gevraagde water temperatuur oid?

Ueberhaupt vind ik 70 graden vreemd want ketel max staat op 55 graden (ik heb wel de cic aangesloten op aan/uit van de Nefit aangezien ik geen opentherm converter heb voor ertussen)

Is daar trouwens nog veel te halen? Zo een opentherm module voor Nefit om de ketel en de CiC te verbinden?
Die 70graden is nu iets wat de thermostaat roept ("ik riep eerst 50, maar toen vond ik het opwarmen niet snel genoeg gaan, dus nu roep ik 60 of als het nog langer duurt 70").
De warmtepomp doet daar sowieso niets mee.
Je ketel is aan/uit aangesloten en staat op max 55. Dus dan gebeurt er volgens mij helemaal niets met die 70. CiC zegt onafhankelijk van die 70 op gegeven moment dat jouw ketel aan moet, en die gaat dan naar max 55.

Mijn ketel (Remeha) is opentherm aangesloten en staat ook op max 55. De T6 thermostaat roept nu ook max 55.
Als de thermostaat slechts 50 roept, dan slaat de CVketel wanneer deze door de CiC is ingeschakeld, al eerder af dan zijn maximum van 55.
Als dan de kamertemperatuur niet gehaald wordt, stelt de thermostaat dit bij naar 55, en kan de ketel als deze door CiC is ingeschakeld door tot 55.

Er is in mijn ogen maar weinig te halen door ketel opentherm aan te sluiten. Zorg gewoon dat je ketel goed (=zachtjes) ingesteld staat, dan werkt hij goed als hij wordt ingeschakeld.

[ Voor 5% gewijzigd door SBL op 13-01-2026 11:33 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ehbrands schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:16:
[...]

De messing koppeling rechts van de overstort is de keerklep. Deze laat alleen flow door van rechts naar links.
Duidelijk... die zit er bij @Hansie_P ook gewoon in. Tussen dat feestje met al die koppelingen had ik die aangezien voor een verloop of iets dergelijks.
De keerklep die bij mijn hybride pomp zat was een flinke slag groter.

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:32
SBL schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:30:
[...]

Die 70graden is nu iets wat de thermostaat roept ("ik riep eerst 50, maar toen vond ik het opwarmen niet snel genoeg gaan, dus nu roep ik 60 of als het nog langer duurt 70").
Je ketel is aan/uit aangesloten en staat op max 55. Dus dan gebeurt er volgens mij helemaal niets met die 70. CiC zegt onafhankelijk van die 70 op gegeven moment dat jouw ketel aan moet, en die gaat dan naar max 55.

Mijn ketel (Remeha) is opentherm aangesloten en staat ook op max 55. De T6 thermostaat roept nu ook max 55.
Als de thermostaat slechts 50 roept, dan slaat de CVketel wanneer deze door de CiC is ingeschakeld, al eerder af dan zijn maximum van 55.
Als dan de kamertemperatuur niet gehaald wordt, stelt de thermostaat dit bij naar 55, en kan de ketel als deze door CiC is ingeschakeld door tot 55.

Er is in mijn ogen maar weinig te halen door ketel opentherm aan te sluiten. Zorg gewoon dat je ketel goed (=zachtjes) ingesteld staat, dan werkt hij goed als hij wordt ingeschakeld.
Dank voor de uitleg, ik heb inderdaad mijn ketel max temperatuur op 55 gezet (zou wellicht lager kunnen met alleen vvw op de hele beneden verdieping) en ook de max power volgens mij. Weet ik niet meer 100% zeker dat laatste.

Efin: vreemd dat er 70 graden wordt gevraagd door de Tado aangezien het 20.99 graden is en setpoint op 21 staat ;) overigens doet de CiC er volgens mij op dit moment bar weinig mee aangezien er netjes 28 graden wordt geleverd door de Quatt en de woonkamer prima op temperatuur blijft.

Viel me gewoon op, vond het vreemd en dacht laat eens checken of mensen hier weten hoe/wat.

[ Voor 5% gewijzigd door Fragger123 op 13-01-2026 11:50 ]

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
leejoow schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:01:
[...]

Ik zal als ontwikkelaar hier even wat van mij laten horen :)

De module die wij hebben ontwikkeld wordt inderdaad veelvuldig gebruikt voor de Itho Daalderop HP-S en Amber. Momenteel ben ik druk met de sensoren er allemaal inzetten en deployments mogelijk te maken.

Het doel voor nu is dat de module voorgeïnstalleerd wordt geleverd en na koppelen in Home Assistant ook via Home Assistant gewoon kan worden geüpdate. Het is niet nodig om zelf de YAML in de ESPHome addon bij te werken. Uiteraard is het wel mogelijk om eigen configuratie erop te flashen.

Op dit moment lopen we nog aan tegen een paar kleine probleempjes waar ik druk mee bezig ben om op te lossen.

De module leveren in een 2- en 4-relais versie: voor de Amber wordt dit gebruikt om de thermostaat (verwarmen en koelen) aan te sturen en te kunnen sturen om een temperatuurverhoging van het tapwater te doen als de electraprijs hoog is over en er een overschot aan zonne-energie is. Er zijn Tweakers die de aansturing van het thermostaatsignaal dus ook via Home Assistant doen. Ik begrijp dat voor de Quatt enkel het thermostaat contact aanwezig is, dan zou de 2 relais versie het meest logische zijn om te gebruiken.

Daarnaast kan er los een aansluitset worden meebesteld waardoor je zelf verder niets nodig hebt om te installeren.

Op de module zijn er nog drie aansluitingen voor extra temperatuursensoren en een ingang voor een pulsteller waarop bijvoorbeeld een flowmeter kan worden aangesloten. Deze combinatie van hardware zorgt ervoor dat uiteindelijk de aansturing van de gehele machine ook mogelijk zou zijn als de CiC functionaliteit wordt 'nagemaakt'. Maar dat is echt toekomstmuziek, waar ik zelf waarschijnlijk ook geen actieve rol in zal hebben. Maar de hardware kan het dan in één kastje ;)

We hebben gekeken naar een versie waarbij we geen relais en overige aansluitingen hebben zitten, maar dit scheelt qua kosten heel weinig. Dat is de reden dat we voor nu geen modules willen gaan maken waar dit niet op zit.

Mochten er nog vragen zijn of opmerkingen, neem vooral contact op!

PS: de pagina die @TeslaNerd linkte is nog in ontwikkeling, de sensoren die daarop staan kloppen nog niet!
Leuke ontwikkeling!

Bij Quatts V1 zit er een flowmeter (met temp-meting; Huba Control 236.815651K) onder de CV-ketel. Deze wordt rechtstreeks ingeplugd op de CiC.

Bij Quatts V1.5 zit de flowmeter in de buitenunits en wordt dus via Modbus uitgelezen.
Daar zit enkel een clip-on temp-sensor onder de CV. Ik vermoed dat dit een PT1000 element is, deze wordt rechtstreeks in de CiC geplugd.

De CiC wordt via OpenTherm aangesloten op de thermostaat.
De CiC wordt via aan/uit of OpenTherm aangesloten op de CV.

Suggestie, voorzie een eventueel toekomstig bordje van:
- Ingang geschikt voor de Huba Control 236.815651K flowmeter
- Ingang geschikt voor een PT1000 temp-element
- OpenTherm ingang (tbv koppeling met thermostaat)
- OpenTherm uitgang (tbv bedienen OT CV)
- Relais (tbv inschakelen van een aan/uit CV)
- Jumper om bordje in sniffer vs control-mode te zetten.

Dan hebben we volgens mij alles aanwezig om een OpenCiC op te gaan zetten :)
(Software wordt wel een uitdaging wellicht, maar je moet toch ergens beginnen. Daarnaast doet Quatt toch niks met alle goede ideeen hier en schuift alles af op 'feature requests' :+)

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12:20
SBL schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:30:
[...]

Dit verhaal klopt niet. De CiC doet er soms wel degelijk wat mee. Mijn ketel staat op 45 graden, setpoint thermostaat nu op 54 graden terwijl de kamertemperatuur al gehaald is. De geleverde watertemperatuur is nu 32 graden. De CiC bepaalt op enig moment om er wel iets mee te doen of niet. Deze info heb ik al lang geleden gekregen van de servicedesk.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Pagina: 1 ... 330 331 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.