• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:34

SBL

Paulus70 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:19:
Mijn cv-ketel springt nooit bij als de warmtepompen draaien ondanks de echte kou van de laatste dagen. Ligt dat aan bepaalde instellingen van de intergas extreme 36?

Daarom heb de volgende vraag bij Quatt neergelegd:

Mijn Quatt Duo met Intergas Xtreme 36 warmt te traag op bij kleine temperatuurstappen (±1 graad). Bij grotere stappen springt de CV‑ketel wél bij, maar bij kleine stappen duurt het lang voordat de gevraagde temperatuur wordt bereikt.

Ik wil graag dat de installatie:

- sneller opwarmt, ook bij kleine temperatuurverschillen
- stabieler rond de ingestelde temperatuur blijft, zonder grote schommelingen
- comfort iets zwaarder laat wegen dan maximale besparing

Willen jullie op afstand:

- de CV‑ondersteuning drempel verlagen, zodat de ketel eerder mag bijspringen
- het bivalentiepunt verhogen, zodat de ketel bij iets hogere buitentemperaturen al mag helpen
- de regeling zo instellen dat 1°C temperatuurstijging binnen een redelijke tijd wordt gehaald, zonder dat de temperatuur daarna gaat pendelen?

Of heeft een van jullie een oplossing?

Kijken hoe ze reageren
Ben je je bewust van het feit dat een warmtepomp veel minder vermogen heeft dan een CVketel?
Een warmtepomp gaat daarom nooit snel als je een CVketel gewend bent.
En je hele huis 1 graad opwarmen is geen kleine stap, zeker niet als het koud is buiten.
Dus als je comfort wilt, laat het huis dan niet afkoelen.

ALS je opwarmsnelheid voor een warmtepomp te laag is (screenshot?) dan is het volgende wellicht een optie:
Is de instelling van je warmteverlies te laag? Sheet in TS al eens ingevuld?
Dan start de Quatt wat langzaam, en bij defrosts is dat steeds weer langzaam. Aanpassen van die instelling door Quatt kan dit verbeteren.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:52
Brent schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:30:
[...]

Er zijn een aantal grote radiatoren die altijd open blijven staan en waar geen thermostaat komt (kelder/entreehal/bovenhal).
Ieder huis is weer anders, evenals haar gebruikers. Wat werkt weet je pas als je er mee aan de slag gaat.
Succes.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:47
Animal_X schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:05:
Mijn begrip van de AE is dat de heat battery een simpel buffervat is, waarbij de Quatt buitenunit het water initieel opwarmt en waarbij de heat charger dit verder verwarmt tot de benodigde temperatuur. Daarnaast fungeert de heatcharger als een naverwarmer voor de centrale verwarming indien de buitenunit onvoldoende warmte kan leveren bij strenge kou zoals vorige week. Hopelijk klopt mijn begrip?
HeatBattery is eigenlijk niet meer dan een boilervat voor warm tapwater. Dat is in ieder geval de primaire functie.
Water wordt opgewarmt dmv de HeatCharger. Dit is geen COP1 naverwarmer, maar een water/water warmtepomp.
De HeatCharger onttrekt warmte uit het CV-circuit (gemaakt door de buitenunits) en draagt deze over aan (het water in) de HeatBattery.

In de HeatBattery zit nog een warmte-element (wel COP1) als backup.

In de HeatCharger zit tevens een doorstroomverwarmer (2kW, ook COP1). Deze kan hulp bieden bij het opwarmen van CV-water.

Schematisch ziet het er zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8S2XvsWUIQTIXx6r4N4t3IiLno=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GQwnGMeUJUve0XIzSntCJNrS.png?f=fotoalbum_large
Daarnaast vermoed ik dat een losse WPB en E-CV waarschijnlijk gemakkelijker is om zelf slim aan te sturen via HA t.o.v. het gesloten syeem van Quatt.
Klopt, dat heb je veel meer in eigen control.
Er zijn inmiddels wel meerdere Tweakers met een dergelijke setup. Dus voor warm tapwater een WPB of e-boiler.
Voor het CV-deel een E-CV of doorstroomverwarmer.

Is tevens een stuk voordeliger dan de Quatt AllE

• SBL
  • Laatst online: 14:34

SBL

Fragger123 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:02:
Hoe werkt die Thermostat Control Setpoint eigenlijk in het geheel?

Ik zie nu namelijk dat die vanaf gisteravond 22:00 nagenoeg de hele tijd op op 70 graden staat... terwijl mijn woonkamer op termperatuur is en de Quatt heerlijk op laag vermogen doorpruttelt. En terwijl het onder 0 was buiten zag ik deze vaker tussen de 40 en 50 graden staan. Is dit niet de gevraagde water temperatuur oid?

Ueberhaupt vind ik 70 graden vreemd want ketel max staat op 55 graden (ik heb wel de cic aangesloten op aan/uit van de Nefit aangezien ik geen opentherm converter heb voor ertussen)

Is daar trouwens nog veel te halen? Zo een opentherm module voor Nefit om de ketel en de CiC te verbinden?
Die 70graden is nu iets wat de thermostaat roept ("ik riep eerst 50, maar toen vond ik het opwarmen niet snel genoeg gaan, dus nu roep ik 60 of als het nog langer duurt 70").
De warmtepomp doet daar sowieso niets mee.
Je ketel is aan/uit aangesloten en staat op max 55. Dus dan gebeurt er volgens mij helemaal niets met die 70. CiC zegt onafhankelijk van die 70 op gegeven moment dat jouw ketel aan moet, en die gaat dan naar max 55.

Mijn ketel (Remeha) is opentherm aangesloten en staat ook op max 55. De T6 thermostaat roept nu ook max 55.
Als de thermostaat slechts 50 roept, dan slaat de CVketel wanneer deze door de CiC is ingeschakeld, al eerder af dan zijn maximum van 55.
Als dan de kamertemperatuur niet gehaald wordt, stelt de thermostaat dit bij naar 55, en kan de ketel als deze door CiC is ingeschakeld door tot 55.

Er is in mijn ogen maar weinig te halen door ketel opentherm aan te sluiten. Zorg gewoon dat je ketel goed (=zachtjes) ingesteld staat, dan werkt hij goed als hij wordt ingeschakeld.

[ Voor 5% gewijzigd door SBL op 13-01-2026 11:33 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:26
Ehbrands schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:16:
[...]

De messing koppeling rechts van de overstort is de keerklep. Deze laat alleen flow door van rechts naar links.
Duidelijk... die zit er bij @Hansie_P ook gewoon in. Tussen dat feestje met al die koppelingen had ik die aangezien voor een verloop of iets dergelijks.
De keerklep die bij mijn hybride pomp zat was een flinke slag groter.

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:58
SBL schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:30:
[...]

Die 70graden is nu iets wat de thermostaat roept ("ik riep eerst 50, maar toen vond ik het opwarmen niet snel genoeg gaan, dus nu roep ik 60 of als het nog langer duurt 70").
Je ketel is aan/uit aangesloten en staat op max 55. Dus dan gebeurt er volgens mij helemaal niets met die 70. CiC zegt onafhankelijk van die 70 op gegeven moment dat jouw ketel aan moet, en die gaat dan naar max 55.

Mijn ketel (Remeha) is opentherm aangesloten en staat ook op max 55. De T6 thermostaat roept nu ook max 55.
Als de thermostaat slechts 50 roept, dan slaat de CVketel wanneer deze door de CiC is ingeschakeld, al eerder af dan zijn maximum van 55.
Als dan de kamertemperatuur niet gehaald wordt, stelt de thermostaat dit bij naar 55, en kan de ketel als deze door CiC is ingeschakeld door tot 55.

Er is in mijn ogen maar weinig te halen door ketel opentherm aan te sluiten. Zorg gewoon dat je ketel goed (=zachtjes) ingesteld staat, dan werkt hij goed als hij wordt ingeschakeld.
Dank voor de uitleg, ik heb inderdaad mijn ketel max temperatuur op 55 gezet (zou wellicht lager kunnen met alleen vvw op de hele beneden verdieping) en ook de max power volgens mij. Weet ik niet meer 100% zeker dat laatste.

Efin: vreemd dat er 70 graden wordt gevraagd door de Tado aangezien het 20.99 graden is en setpoint op 21 staat ;) overigens doet de CiC er volgens mij op dit moment bar weinig mee aangezien er netjes 28 graden wordt geleverd door de Quatt en de woonkamer prima op temperatuur blijft.

Viel me gewoon op, vond het vreemd en dacht laat eens checken of mensen hier weten hoe/wat.

[ Voor 5% gewijzigd door Fragger123 op 13-01-2026 11:50 ]

• jj85
leejoow schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:01:
[...]

Ik zal als ontwikkelaar hier even wat van mij laten horen :)

De module die wij hebben ontwikkeld wordt inderdaad veelvuldig gebruikt voor de Itho Daalderop HP-S en Amber. Momenteel ben ik druk met de sensoren er allemaal inzetten en deployments mogelijk te maken.

Het doel voor nu is dat de module voorgeïnstalleerd wordt geleverd en na koppelen in Home Assistant ook via Home Assistant gewoon kan worden geüpdate. Het is niet nodig om zelf de YAML in de ESPHome addon bij te werken. Uiteraard is het wel mogelijk om eigen configuratie erop te flashen.

Op dit moment lopen we nog aan tegen een paar kleine probleempjes waar ik druk mee bezig ben om op te lossen.

De module leveren in een 2- en 4-relais versie: voor de Amber wordt dit gebruikt om de thermostaat (verwarmen en koelen) aan te sturen en te kunnen sturen om een temperatuurverhoging van het tapwater te doen als de electraprijs hoog is over en er een overschot aan zonne-energie is. Er zijn Tweakers die de aansturing van het thermostaatsignaal dus ook via Home Assistant doen. Ik begrijp dat voor de Quatt enkel het thermostaat contact aanwezig is, dan zou de 2 relais versie het meest logische zijn om te gebruiken.

Daarnaast kan er los een aansluitset worden meebesteld waardoor je zelf verder niets nodig hebt om te installeren.

Op de module zijn er nog drie aansluitingen voor extra temperatuursensoren en een ingang voor een pulsteller waarop bijvoorbeeld een flowmeter kan worden aangesloten. Deze combinatie van hardware zorgt ervoor dat uiteindelijk de aansturing van de gehele machine ook mogelijk zou zijn als de CiC functionaliteit wordt 'nagemaakt'. Maar dat is echt toekomstmuziek, waar ik zelf waarschijnlijk ook geen actieve rol in zal hebben. Maar de hardware kan het dan in één kastje ;)

We hebben gekeken naar een versie waarbij we geen relais en overige aansluitingen hebben zitten, maar dit scheelt qua kosten heel weinig. Dat is de reden dat we voor nu geen modules willen gaan maken waar dit niet op zit.

Mochten er nog vragen zijn of opmerkingen, neem vooral contact op!

PS: de pagina die @TeslaNerd linkte is nog in ontwikkeling, de sensoren die daarop staan kloppen nog niet!
Leuke ontwikkeling!

Bij Quatts V1 zit er een flowmeter (met temp-meting; Huba Control 236.815651K) onder de CV-ketel. Deze wordt rechtstreeks ingeplugd op de CiC.

Bij Quatts V1.5 zit de flowmeter in de buitenunits en wordt dus via Modbus uitgelezen.
Daar zit enkel een clip-on temp-sensor onder de CV. Ik vermoed dat dit een PT1000 element is, deze wordt rechtstreeks in de CiC geplugd.

De CiC wordt via OpenTherm aangesloten op de thermostaat.
De CiC wordt via aan/uit of OpenTherm aangesloten op de CV.

Suggestie, voorzie een eventueel toekomstig bordje van:
- Ingang geschikt voor de Huba Control 236.815651K flowmeter
- Ingang geschikt voor een PT1000 temp-element
- OpenTherm ingang (tbv koppeling met thermostaat)
- OpenTherm uitgang (tbv bedienen OT CV)
- Relais (tbv inschakelen van een aan/uit CV)
- Jumper om bordje in sniffer vs control-mode te zetten.

Dan hebben we volgens mij alles aanwezig om een OpenCiC op te gaan zetten :)
(Software wordt wel een uitdaging wellicht, maar je moet toch ergens beginnen. Daarnaast doet Quatt toch niks met alle goede ideeen hier en schuift alles af op 'feature requests' :+)

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:39
SBL schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:30:
[...]

Dit verhaal klopt niet. De CiC doet er soms wel degelijk wat mee. Mijn ketel staat op 45 graden, setpoint thermostaat nu op 54 graden terwijl de kamertemperatuur al gehaald is. De geleverde watertemperatuur is nu 32 graden. De CiC bepaalt op enig moment om er wel iets mee te doen of niet. Deze info heb ik al lang geleden gekregen van de servicedesk.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, duurzaam in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12:55
_JGC_ schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:30:
[...]

Duidelijk... die zit er bij @Hansie_P ook gewoon in. Tussen dat feestje met al die koppelingen had ik die aangezien voor een verloop of iets dergelijks.
De keerklep die bij mijn hybride pomp zat was een flinke slag groter.
Bij sommige tweakers zit ook een groter exemplaar.
Verschilt schijnbaar per installatie.

• jj85
Ehbrands schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:23:
[...]

Bij sommige tweakers zit ook een groter exemplaar.
Verschilt schijnbaar per installatie.
Voorheen hadden ze deze idd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzWtbJpwb3sP6NFasAxyyeSeYNI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OSUi6YkOslqGY5gDR1D1rweo.jpg?f=user_large

• rob987
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08-03 23:03
Animal_X schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:05:
Later deze week heb ik een gesprek met Quatt over AE upgrade. Een paar vragen alvorens het gesprek.

Daarnaast vermoed ik dat een losse WPB en E-CV waarschijnlijk gemakkelijker is om zelf slim aan te sturen via HA t.o.v. het gesloten syeem van Quatt.

Kan iemand wat advies geven op basis van eigen ervaringen?
Ik heb een WPB en een E-CV naast mijn Quatt, vooral omdat de AE oplossing niet past (volgens Quatt zelf) maar ik ben er eigenlijk wel blij mee. Ik kon nu het voor mij juiste formaat boiler kiezen, 100 liter is genoeg, kon de WPB op een andere plek plaatsen dan waar mijn cv staat en bovendien ophangen i.p.v. op de vloer zetten. Heb gelijk mijn ventilatie een upgrade gegeven door warme lucht uit de woning naar de WPB en de koude lucht naar buiten. Kan de E-CV sturen door 1, 2 of alle 3 de verwarmingselementen aan te zetten 1,3kW-3,9kW.

Kortom meer flexibiliteit. Bovendien kan de WPB tot 62 verwarmen met de WP, ik gebruik de boost COP 1:1 nooit. Dus die 350w van de WPB komt zelfs nu nog regelmatig van mijn zonnepanelen.

Er zit op de Atlantic WPB een smart grid aansluiting waarmee je met overschot zonnepanelen de WPB eerder kan laten starten. Dit regel ik met homewizard, de HA integratie is beperkt. Voor de Bosch is er geen aansturing via domotica mogelijk. Ik denk dat dit met een geïntegreerd systeem van Quatt beter zal zijn.

Wellicht heb je iets aan de ze info, succes in elk geval met de afwegingen.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Brent schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:01:
[...]
Belangrijkste is dat de Tado's de wat warmere ruimtes gaan knijpen, en de wat koudere die vraag uiteindelijk bij de CIC weten door te geven.
Tado knoppen knijpen niet, dat is open of dicht. Helaas.

Ik schijn het mis te hebben. :X

[ Voor 6% gewijzigd door CPM op 13-01-2026 20:45 ]

Hier tekenen aub ......

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:41
CPM schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:38:
[...]

echt?
die hebben geen traploze standen?

nooit gerealiseerd.
Ik heb hier nog een stel van die Netatmo kranen liggen. Die 'moduleerden' zogezegd.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Mickel moen
CPM schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:38:
[...]

Hmm. Dat klopt volgens mij niet. Zitten er wel degelijk tussenstanden op. Maar dat gaat wel met sprongen. Zit ie op de een na laatste sprong en is er geen warmte meer nodig gaat hij inderdaad dicht.

ChatGPT zegt er het volgende over:

Kort antwoord: ja, er zitten standen ertussen. Het is niet alleen open of dicht.

Iets uitgebreider:
De tado-thermostaatknop werkt met een motor die de radiatortraploos kan openen en sluiten. Dus:
• ❌ niet: alleen aan / uit
• ✅ wel: gedeeltelijk open, half open, bijna dicht, enz.

Tado bepaalt continu hoe ver de kraan open moet, op basis van:
• de ingestelde temperatuur
• de gemeten kamertemperatuur
• hoe snel de kamer opwarmt

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• HiFive
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-02 20:51
Ehbrands schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:07:
[...]

Je zou parameter 3 (max vermogen) nog wel kunnen verlagen. Het kan ook zijn dat het retourwater te warm terugkomt. Zijn je radiatoren ingeregeld?
Misschien is er een bij die hydraulisch "kortsluiting" maakt waardoor het water nauwelijks afkoelt en weer bijna even warm bij de Quatt terugkomt.
Dit soort problemen zijn eigenlijk het snelst te analyseren met een warmtebeeld camera. Of met wat meer geduld met een infrarood thermometer.
Onder de ketel zit een horizontale leiding waar een terugslagklep in zit. Rechts van het overstortventiel (rode knop). Daar staat een pijl op. Die moet naar links wijzen. Handig om dit ook even te controleren.
Servicebezoek van Quatt net geweest, twee Tjechen. De leider van de twee keek naar mijn Quatt
installatie en zei dat hij inmiddels 350 installaties gedaan heeft en ook menigmaal is ingezet om
fouten in installaties op te lossen, maar deze Quatt installatie is het ergste die hij tot nu toe heeft gezien.
Die pijp met die vuilafscheider zit totaal verkeerd aangesloten. Mijn bypass is ook mee gerommeld, die ene
knelschroef is verwisseld met een andere, je ziet dat de linker minder breed is dan de ander.
Ook mijn Quatt Hybrid Duo V2 is met slechts één elektra 2,5mm2 kabel naar buiten aangesloten.
Dat mag helemaal niet. Ik heb zelf notabene een 4mm2 met 20A Alamat van meterkast naar de werkschakelaar gebracht en Quatt gaat met 1x 2,5mm2 verder naar beide Quatts via een Wago :henk

Alles moet opnieuw aangelegd worden.
Dat mijn Quatt installatie nou net door stelletje Quatt amateurs is uitgevoerd 8)7
Begrijp nu wel waarom die hp2 nauwelijks meedraait en waarom mijn COP mogelijk zo slecht is.
Waarom mijn waterdruk voortdurend druk verliest en ik moet bijvullen, staat inmiddels alweer op 1,5 bar
terwijl ik 2 dagen geleden nog op 1,8 bar had bijgevuld.
Er klopt niet veel van mijn Quatt installatie.

[ Voor 10% gewijzigd door HiFive op 13-01-2026 16:52 ]

't Gooi, hoekhuis 1953, 145 m2, Quatt Hybrid Duo V2, T6 thermostaat, Quatt App: besparen, dynamische tarieven, Intergas Kompakt hre 36/30, 1080 wp panelen, oud dubbel glas (wordt dit jaar HR++), overal radiatoren T21, T22, T23

• rob987
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08-03 23:03
Mickel moen schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:59:
[...]

Hmm. Dat klopt volgens mij niet. Zitten er wel degelijk tussenstanden op. Maar dat gaat wel met sprongen. Zit ie op de een na laatste sprong en is er geen warmte meer nodig gaat hij inderdaad dicht.

Kort antwoord: ja, er zitten standen ertussen. Het is niet alleen open of dicht.

Iets uitgebreider:
De tado-thermostaatknop werkt met een motor die de radiatortraploos kan openen en sluiten. Dus:

Afhankelijk van je oorspronkelijke knop, moet je met verlengpennetjes werken. Ik heb mijn twijfels of het pennetje lang genoeg is om de knop volledig in te drukken, te sluiten dus. Maar andersom ook, staat de knop volledig open als de temperatuur nog niet bereikt is? Als het pennetje te lang is drukt hij de kraan toch een beetje dicht.
Ik heb de Tado knoppen in de woonkamer verwijderd zodat ik zeker weet dat de kraan volledig open staat.

• marklakeman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:33
[...]

Iets uitgebreider:

Ik gebruik 1 thermostaatkraan in de badkamer en ik kan (aan de andere kant van de muur, slaapkamer) duidelijk het verschil horen wanneer deze geheel of gedeeltelijk open of dicht wordt gedraaid (lange of kortere zoemtoon van het motortje).

• paQ
HiFive schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:20:
[...]

Ik heb zelf notabene een 4mm2 met 20A Alamat van meterkast naar de werkschakelaar gebracht en Quatt gaat met 1x 2,5mm2 verder naar beide Quatts via een Wago :henk

Alles moet opnieuw aangelegd worden. Dat mijn Quatt installatie nou net door stelletje Quatt amateurs is uitgevoerd.
Een WAGO!? Nou dan hebben ze hem eens flink uit de broek laten hangen. 8)7
Een wago is nog altijd beter dan wat opgefrot koper onder een terminal schroef draaien :+

/s

Zonder dollen; dat is wel triest zeg... Natuurlijk nog niets bekend over een termijn?

• Mickel moen
rob987 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:23:
[...]

Afhankelijk van je oorspronkelijke knop, moet je met verlengpennetjes werken. Ik heb mijn twijfels of het pennetje lang genoeg is om de knop volledig in te drukken, te sluiten dus. Maar andersom ook, staat de knop volledig open als de temperatuur nog niet bereikt is? Als het pennetje te lang is drukt hij de kraan toch een beetje dicht.
Ik heb de Tado knoppen in de woonkamer verwijderd zodat ik zeker weet dat de kraan volledig open staat.
Tja. Ik heb Danfoss ventielen. Geen pennetjes nodig. Werkt naar mijn idee probleemloos

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:18
rob987 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:03:
[...]

Ik heb een WPB en een E-CV naast mijn Quatt, vooral omdat de AE oplossing niet past (volgens Quatt zelf) maar ik ben er eigenlijk wel blij mee. Ik kon nu het voor mij juiste formaat boiler kiezen, 100 liter is genoeg, kon de WPB op een andere plek plaatsen dan waar mijn cv staat en bovendien ophangen i.p.v. op de vloer zetten. Heb gelijk mijn ventilatie een upgrade gegeven door warme lucht uit de woning naar de WPB en de koude lucht naar buiten. Kan de E-CV sturen door 1, 2 of alle 3 de verwarmingselementen aan te zetten 1,3kW-3,9kW.

Kortom meer flexibiliteit. Bovendien kan de WPB tot 62 verwarmen met de WP, ik gebruik de boost COP 1:1 nooit. Dus die 350w van de WPB komt zelfs nu nog regelmatig van mijn zonnepanelen.

Er zit op de Atlantic WPB een smart grid aansluiting waarmee je met overschot zonnepanelen de WPB eerder kan laten starten. Dit regel ik met homewizard, de HA integratie is beperkt. Voor de Bosch is er geen aansturing via domotica mogelijk. Ik denk dat dit met een geïntegreerd systeem van Quatt beter zal zijn.

Wellicht heb je iets aan de ze info, succes in elk geval met de afwegingen.
Ik zag op het topic voor Uitlezen en Aansturen van de Itho Amber dat daar ook mooie tweaks worden gemaakt voor All Electric icm WPB en PV

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• jj85
HiFive schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:20:
[...]

Begrijp nu wel waarom die hp2 nauwelijks meedraait en waarom mijn COP mogelijk zo slecht is.
Ik eigenlijk niet. Ook bij een slechte installatie zou je verwachten dat hp1 en hp2 dan even slecht zouden presteren. Dus wees hier scherp op als de herziene installatie weer gecommissioned gaat worden.

• LTS_2000
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 06:41
TeslaNerd schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:56:
[...]

Ja, dit is wel opvallend. Zijn de inzichten die jij hieronder deelt van de afgelopen dagen? Ik zie geen datums in de plaatjes. En heb jij ook nog data uit de Quatt app van vergelijkbare dagen met de V1.5?
Dat duurde iets langer.
Mijn v1.5 werd vlak voor de winter op mijn balkon geplaatst en is in maart verplaatst naar de achtertuin. Hieronder staan de koudste dagen van maar 2025, toen ik de v1.5 nog had. Helaas dus geen goede data van januari vorig jaar. De dagen hieronder zijn allemaal van maart 2025: 3, 4, 6, 14, 15, 16 maart (maar mogelijk niet in die exacte volgorde).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-X5schNZ1eigwZNsc6oR8PvLyo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/80KiXcE7cQNhHvnxde7dZlcM.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gCSCdoY2bkBEqgZWHW9L5uC2Fk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HBf5OFsgOlFlDXOXlwoupeWR.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmAwQADSsfrc7ZpRQ52ORMi7rew=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3oxE5jt800WWTzzw57P4nE2a.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LUU2xdP3_DAJoMzRrKFk75cMv94=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cCRaaIDS4pBNqWiAlIry3kgh.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_80s78zmD7B6XkAv_AQmdoDGiko=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7MlBN64p6MEoGR6HjcxGfxL2.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaUsBd2bVtfDD-ObvuVZJPC0utk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Icpm75cM6qxFkhh0H8iAJLNA.png?f=fotoalbum_tile

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.

• LTS_2000
Wat mij opvalt is dat deze dagen allemaal temperaturen rond het vriespunt hebben maar dat er nauwelijks gas gebruikt wordt. Ook is het elektrische verbruik een stuk lager.
Op een milde dag als vandaag gebruik ik geen gas en 15kwh om de woonkamer op 18,5 à 19 graden te houden. Dat is ook meer dan de v1.5 deed.
Ik kan me niet herinneren dat er nog iets anders veranderd is behalve de omwisseling van de v1.5 naar de v2.

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:39
LTS_2000 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 18:55:
[...]

Dat duurde iets langer.
Mijn v1.5 werd vlak voor de winter op mijn balkon geplaatst en is in maart verplaatst naar de achtertuin. Hieronder staan de koudste dagen van maar 2025, toen ik de v1.5 nog had. Helaas dus geen goede data van januari vorig jaar. De dagen hieronder zijn allemaal van maart 2025: 3, 4, 6, 14, 15, 16 maart (maar mogelijk niet in die exacte volgorde).
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Buitentemperaturen die elke dag oplopen van het vriespunt naar zo’n 18 graden? Dat lijkt mij sterk.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, duurzaam in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• TeslaNerd
pietjm schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:08:
[...]
Buitentemperaturen die elke dag oplopen van het vriespunt naar zo’n 18 graden? Dat lijkt mij sterk.
Kan wel hoor. Als de buitenunit in de zon staat

Maar dan heeft de woning mogelijk ook meer zoninval gehad met lagere stookkosten

[ Voor 13% gewijzigd door TeslaNerd op 13-01-2026 19:38 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-03 16:56
TeslaNerd schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:37:
[...]

Kan wel hoor. Als de buitenunit in de zon staat

Maar dan heeft de woning mogelijk ook meer zoninval gehad met lagere stookkosten
Ik dacht eerst ook 'no way'. Maar als je in de statistieken kijkt zie je dat dit uren zijn dat de Quatt bij LTS uitstaat. En dat veranderd de zaak wel behoorlijk. Als je deze op een plek heb staan waar weinig wind is, en waar veel zon op valt zou je een hoge temperatuur kunnen verklaren. Je ziet het ook in de statistieken: zodra de Quatt aan gaat valt de temperatuur terug naar veel redelijkere temperaturen. En dat is ook logisch, aangezien de temperatuursensor de temperatuur van de aangezogen lucht meet.

Overigens zou LTS behoorlijk kunnen winnen door juist in deze uren dat de zon de omgeving van die Quatt mooi verwarmd te verwarmen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• CPM
  • Niet online

CPM

[...]

Iets uitgebreider:

Je kan best gelijk hebben, ik meende dat gelezen te hebben. Ik heb op de Tado site gekeken en ik denk dat deze post mij op het verkeerde been heeft gezet. Mea Culpa!

https://support.tado.com/...ere-radiator-kan-monteren

Hier tekenen aub ......

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
pietjm schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:08:
[...]

Is een al heel lang bekend 'probleem' van Quatt. Heb ik zelf ook gehad en vragen over gesteld. Dit was toen het antwoord:

Het is geen probleem wanneer de buitentemperatuursensor afwijkende temperaturen afgeeft op momenten dat de Quatt niet verwarmt.

Het is bij ons bekend dat dit gebeurt wanneer bijvoorbeeld de zon op de Quatt schijnt.
De temperaturen die op die momenten doorkomen hebben geen invloed op de werking van de Quatt en het energieverbruik hiervan. Ons system is erop ingesteld dat het hier rekening mee houdt.

Wanneer de Quatt wel gaat draaien, zuigt de ventilator in de Quatt lucht van buitenaf aan. Deze lucht komt dan langs de temperatuursensor en zal ervoor zorgen dat de actuele buitentemperatuur accuraat bij ons door komt. Hierdoor zal de Quatt, wanneer deze draait, de juiste metingen doorgeven en op de juiste manier verwarmen

Op dezelfde dag had ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0zuDmqmBco7ri8nRbjkOKCLxcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BNVmGdy13LK93Gt5OxjtROjt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door okijokii op 13-01-2026 20:56 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• LTS_2000
Het klopt helemaal. Hij staat uit de wind in de zon. Om die reden verhoog ik nu om 12.30 een halve graad van 18.5 naar 19.0. gaat eigenlijk vanzelf.

• LTS_2000
Ik heb gisteren de bypass verlaagd van 0.4 naar 0.3 bar en de radiatoren boven wat verder open gezet.
Maar er is nu eigenlijk niks zinnigs te zeggen. De flow rate is ook niet echt wezenlijk veranderd.
Ik heb een infrarood thermometer geleend. Daar ga ik van het weekend maar eens mee meten.
Vandaag zag ik al wel dat de radiator in mijn slaapkamer slechts een delta t had van 0,5 graden, terwijl die helemaal dicht zou moeten zitten.

En tegelijk ben ik toch ook nog op zoek naar een verklaring waarom de v2 meer stroom en gas lijkt te verbruiken dan de v1.5 terwijl de v2 toch meer vermogen zou moeten kunnen leveren?

• LTS_2000
Heel eerlijk zie ik nu dat het elektriciteitsverbruik helemaal niet zoveel slechter is. In maart vorig jaar zat ik ook rond de 15kwh op een dag.

Het grote verschil zit hem dan voor mij nog bij temperaturen rond en onder het vriespunt. Dan lust de v2 wel een slokje.

• TeslaNerd
LTS_2000 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:54:
Ik heb gisteren de bypass verlaagd van 0.4 naar 0.3 bar en de radiatoren boven wat verder open gezet.
Maar er is nu eigenlijk niks zinnigs te zeggen. De flow rate is ook niet echt wezenlijk veranderd.
Ik heb een infrarood thermometer geleend. Daar ga ik van het weekend maar eens mee meten.
Vandaag zag ik al wel dat de radiator in mijn slaapkamer slechts een delta t had van 0,5 graden, terwijl die helemaal dicht zou moeten zitten.

En tegelijk ben ik toch ook nog op zoek naar een verklaring waarom de v2 meer stroom en gas lijkt te verbruiken dan de v1.5 terwijl de v2 toch meer vermogen zou moeten kunnen leveren?
De V2 heeft een grotere compressor en een groter volume aan koelmiddel om rond te pompen. Het stroomverbruik van de relatief kleine Quatt V1.x is ook laag vergeleken met andere warmtepompen tussen 4-7kW

• onlinaius
TeslaNerd schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:01:
[...]

De V2 heeft een grotere compressor en een groter volume aan koelmiddel om rond te pompen. Het stroomverbruik van de relatief kleine Quatt V1.x is ook laag vergeleken met andere warmtepompen tussen 4-7kW
Ik denk niet dat het daarin zit. Als het stroomverbruik van de Quatt V2 hoger zou zijn dan van de V1 zou je dit terug moeten zien in een lagere COP (tenzij de V2 niet ver genoeg kan terug moduleren, maar het minimale vermogen verschilt niet veel van de V1, dus dat is ook niet het geval).

Als je de COP cijfers van de V1.X en de V2 naast elkaar legt zie je dat de V2 onder alle omstandigheden een hogere COP heeft.

https://support.quatt.io/...-van-een-quatt-warmtepomp

Het hogere stroomverbruik van de V2 is hiermee dus niet te verklaren, tenzij die COP cijfers uiteraard niet kloppen, maar ik heb geen reden om aan te nemen dat ze hierover liegen bij Quatt.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:55
Hoe lang duurt het gemiddeld voordat een ticket wordt opgepakt omtrent te hoge flow van de quatt? Eind 2025 een ticket ingeschoten. Duurde iets langer door kou etc, maar hoeveel tickets kan je op voorraad hebben voor je eindelijk aankomt bij zo'n ticket?

• jj85
0xygen500 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 07:21:
Hoe lang duurt het gemiddeld voordat een ticket wordt opgepakt omtrent te hoge flow van de quatt? Eind 2025 een ticket ingeschoten. Duurde iets langer door kou etc, maar hoeveel tickets kan je op voorraad hebben voor je eindelijk aankomt bij zo'n ticket?
Hoge flow tickets: gemiddeld 523 uur :+

Zonder gekheid, weinig zinnigs over te zeggen. Zal voor Quatt geen prio hebben. Velen zouden jaloers zijn op een hogere flow ;)

• 0xygen500
jj85 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 07:40:
[...]

Hoge flow tickets: gemiddeld 523 uur :+

Zonder gekheid, weinig zinnigs over te zeggen. Zal voor Quatt geen prio hebben. Velen zouden jaloers zijn op een hogere flow ;)
Een flow die 1200 aantikt?

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-03 20:35
Ik had de volgende dag al bericht.
Dank voor je bericht en toelichting over de flowmeter bij je Quatt V1.
Op afstand zie ik genoeg aanleiding om dit op locatie te laten controleren.

Ik stuur daarom een monteur langs.

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

• jj85
op zich niks mis mee. Bij een hogere flow kun je mogelijk af met een kleinere dT en daarmee een lagere Ta. Systeem kan daardoor efficienter worden = hogere COP.

Vele warmtepompen draaien op een flow >1000 L/h. De 800L/h van Quatt zit aan de lage kant, maar zal daardoor ook minder problemen met ruis in de leidingen geven etc.

Die 1200 L/h is natuurlijk niet goed. Moet ook opgelost worden.
(heb het zelf ook ervaren, zat op 900L/h, oorzaak was dat waterpomp van HP1 continu 100% draaide. Had er niet heel veel last van, behalve wat ruis in de leidingen en een anti-vries-circulatie op veel te hoge flow)

• jj85
LTS_2000 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:54:
Waarom? Die bypass is een beveiliging. Als de Quatt waterpomp tegen een dicht systeem aanloopt (bijv alle radiatoren staan dicht), dan kan het water nergens heen. Vindt de pomp niet fijn. In dat geval opent de bypass en gaat het water terug naar de retour. De waterpomp kan dan alsnog circuleren.

Die bypass moet je dus op 0,4 - 0,5 bar laten staan, dat is het setpoint dat hij opent.
Als je hem gaan verlagen, dan gaat de bypass eerder open. Afhankelijk van je systeem(weerstand) kan het zelfs zo zijn dat hij dan altijd de bypass opent. Dan loop je het risico dat je een kortsluitstroom veroorzaakt (water gaat rechtstreeks van aanvoer, via bypass, naar retour). Dat verminderd de efficientie van je systeem.
Niet zo gek. Quatt heeft een flowregeling. Door toerental van de waterpomp te variëren wordt de flow op 800L/h gehouden. Als jij een paar extra radiatoren open zet, dan zal Quatt bijv het toerental van de waterpomp verlagen, zodat de flow netjes 800 L/h blijft. Die flowregeling van Quatt werkt over het algemeen wel goed.

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCyrFTam_95VAZaqNYvmBFIFZTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23cIS0sYABCwgWvq0kzKqfL8.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb een KW meter van Homewizzard aan mijn Quatt duo zitten. Wat mij opvalt is dat er best een verschil zit tussen de 2 metingen.
Dit is over de maand December vorig jaar.
Wie spreekt hier de waarheid 😉
Mijn gevoel zegt de kw meter.

• jj85
Zweitse schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:09:
[Afbeelding]
Ik heb een KW meter van Homewizzard aan mijn Quatt duo zitten. Wat mij opvalt is dat er best een verschil zit tussen de 2 metingen.
Je HW meter meet.
Quatt doet een meting (compressor + fan) aangevuld met een schatting (waterpomp + crank case heater + bodemplaatverwarmer + sensoren + rest vh systeem)

Het is al wel vaker geconstateerd dat Quatt het e-verbruik te hoog inschat.
Dus eens met jouw gevoel; de HW kWh meter zal het hier wel het beste benaderen.

Hier een Shelly kWh meter, voor de maand december:
Meter: 600 kWh
Quatt: 630 kWh

[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 14-01-2026 09:15 ]

• TM4
  • Laatst online: 12-02 20:39

TM4

Mijn ticket van eind dec is ook nog niet opgepakt, zal wel flinke rij wachtenden zijn. Wat nog functioneert komt achteraan de rij.
Ik heb een rommelige flow (Schommelt tussen 1200 en 600) en lage COP.

Is jouw COP wel netjes?

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:17
Zweitse schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:09:
[Afbeelding]
Ik gebruik zelf de simpele slimme stekker van HW en die komt vrij nauwkeurig overeen met de meting van de Quatt v1
De groepenkast versies zouden nog nauwkeuriger moeten zijn volgens HW:
Wat is MID-gecertificeerd?

MID gecertificeerd betekent dat de kWh Meter is goedgekeurd en voldoet aan de Europese meetinstrumentenrichtlijn (MID). Dit houdt in dat de meter betrouwbaar en nauwkeurig meet en geschikt is voor facturatie en handel. De kWh Meters van HomeWizard zijn MID gecertificeerd.

• speedmetal35
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:31
Ik wacht ook al drie weken op een aanpassing van mijn stooklijn. Zal wel geen prio hebben.(Begrijpelijk). Net zoals jou systeem ook nog wel draait.

• jj85
speedmetal35 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:37:
[...]

Ik wacht ook al drie weken op een aanpassing van mijn stooklijn. Zal wel geen prio hebben.(Begrijpelijk). Net zoals jou systeem ook nog wel draait.
In diezelfde lijn kreeg ik onlangs deze mail mbt vervangen frontpanelen. Alles wijst erop dat ze het wel druk hebben (wat logisch is)
Nogmaals bedankt voor je geduld. We willen graag een korte update geven over de vervanging van je beschadigde voorpaneel.

Inmiddels zijn de vervangende voorpanelen weer op voorraad. Echter, nu het stookseizoen is begonnen, geven onze teams voor nu nog prioriteit aan klanten die geen of gebrekkige verwarming hebben. Hierdoor stellen we de uitlevering van de voorpanelen uit tot januari.

Hoe het verder gaat:
In januari ontvang je een e-mail van ons met de verschillende opties die we voor de vervanging kunnen aanbieden.
Zodra je je voorkeur hebt doorgegeven, plannen we samen de vervolgstappen in.

We hadden gehoopt de vervanging nog dit jaar te kunnen uitvoeren. We hopen echter op je begrip voor de langere wachttijd i.v.m. de start van het stookseizoen.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:02
jj85 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:13:
[...]

Je HW meter meet.
Quatt doet een meting (compressor + fan) aangevuld met een schatting (waterpomp + crank case heater + bodemplaatverwarmer + sensoren + rest vh systeem)

en hier zit Quatt structureel te laag.

even speculeren, waar (een deel) van het verschil vandaan kan komen:
HW meet zowel amperage & voltage, maar ik vermoed dat quatt alleen amperage meet en dat *230 V doet.

huidige situate (HW kWh meter):
- voltage = 238V
- elec power Quatt = 1170W
- amperage = 1170/238= 4.9A

Quatt app
- elec power = 1130W
- amperage = 1130/230 = 4.9A

dus, amperages zijn gelijk (zoals verwacht), maar omdat werkelijke voltage hoger is, is vermogen en dus verbruik ook hoger

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• jj85
Toby-Wan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:50:
[...]

en hier zit Quatt structureel te laag.

even speculeren, waar (een deel) van het verschil vandaan kan komen:
HW meet zowel amperage & voltage, maar ik vermoed dat quatt alleen amperage meet en dat *230 V doet.

huidige situate (HW kWh meter):
- voltage = 238V
- elec power Quatt = 1170W
- amperage = 1170/238= 4.9A

Quatt app
- elec power = 1130W
- amperage = 1130/230 = 4.9A

dus, amperages zijn gelijk (zoals verwacht), maar omdat werkelijke voltage hoger is, is vermogen en dus verbruik ook hoger
Interessant :)

Quatt meet ook het voltage. Hieronder vergeleken met het Shelly voltage (die gelijk is aan die van m'n slimme meter in de meterkast). Voltage van Quatt ligt structureel lager dan gemeten door Shelly en P1-meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDDY_4gr_kz13KrXBS-24_yXfLU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SxDg4FGR4tyJlXPAD2y7tGkL.png?f=fotoalbum_large

• TeslaNerd
jj85 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:00:
[...]

Quatt meet ook het voltage. Hieronder vergeleken met het Shelly voltage (die gelijk is aan die van m'n slimme meter in de meterkast). Voltage van Quatt ligt structureel lager dan gemeten door Shelly en P1-meter.
[Afbeelding]
Een spanningsval van 3-5% is normaal. Is het verschil structureel >10–12 V? Dan is de kabel te dun, te lang, een slechte verbinding, of een probleem in de meterkast

• 0xygen500
TM4 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:26:
[...]

Mijn ticket van eind dec is ook nog niet opgepakt, zal wel flinke rij wachtenden zijn. Wat nog functioneert komt achteraan de rij.
Ik heb een rommelige flow (Schommelt tussen 1200 en 600) en lage COP.

Is jouw COP wel netjes?
Dit jaar 2.9 cop En 64% met wp, de rest met gas.

• jj85
TeslaNerd schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:07:
[...]

Een spanningsval van 3-5% is normaal. Is het verschil structureel >10–12 V? Dan is de kabel te dun, te lang, een slechte verbinding, of een probleem in de meterkast
Ja, maar m'n Shelly zit ongeveer 5m van de Quatt verwijderd, die zou nagenoeg gelijk moeten zijn aan de waarde van Quatt.

Als Quatt standby staat, dan is de spanningsval ook aanwezig. Die zou je niet hebben (of verwaarloosbaar) als de stroom bijna 0 is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdAuf6OGhkBsJAwY5L2CK_M8daU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UyxryXNKLr4sraBaogI52mdu.png?f=fotoalbum_large

• TeslaNerd
jj85 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:14:
[...]

Ja, maar m'n Shelly zit ongeveer 5m van de Quatt verwijderd, die zou nagenoeg gelijk moeten zijn aan de waarde van Quatt.

Als Quatt standby staat, dan is de spanningsval ook aanwezig. Die zou je niet hebben (of verwaarloosbaar) als de stroom bijna 0 is.
[Afbeelding]
Was hier laatst niet ook een matige Quatt installatie waar de stroomkabel naar de buitenunits te dun was uitgevoerd?

• CPM
  • Niet online

CPM

Puur ter info: de CiC gebruikt waarschijnlijk een hardcoded DNS server die meerdere keren per minuut geraadpleegd word. Geen idee waarom ze dat op die manier zo doen, maar bij mij gaat dat niet werken. Alles lijkt wel correct te functioneren verder. (lokaal geef ik wel andere DNS servers mee).
@Quatt Support Kunnen jullie aangeven of dit noodzakelijk is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVWm-eM-WZP9CPWgeK2M91ivkAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zvImCPPNvEe6v2awaXcG2lXr.jpg?f=fotoalbum_large

Hier tekenen aub ......

• jj85
TeslaNerd schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:29:
[...]

Was hier laatst niet ook een matige Quatt installatie waar de stroomkabel naar de buitenunits te dun was uitgevoerd?
Hij is niet te dun, waar basseer je dat op?
2.5mm2 is prima voor deze vermogens
Daarbij trekt (bij een duo) een enkele unit niet meer dan zo'n 1500W; dat gaat prima door een 2,5mm2 kabel.

Je doelt verder op de post van @HiFive HiFive in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Daar is mij niet duidelijk hoe het aangesloten is.
Gaat er vanaf de werkschakelaar 1 kabel (2,5mm2) naar HP1 en van HP1 (via WAGO) naar HP2? Dus de 2,5mm2 kabel kan belast worden met 20A (al zou ik daar nog steeds niet echt wakker van liggen, maar fraai is het uiteraard niet)

Of komen er 2 kabels uit de werkschakelaar (elk 2,5mm2) naar beide HP's? Elke kabel wordt maximaal belast met zo'n 10A.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:02
jj85 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:00:
[...]

[Afbeelding]
dan is de volgende vraag of de Quatt deze gemeten voltage uberhaupt gebruikt om actuele vermogen te bepalen. Van HW kWh-meter weet je dat zeker (want MID), van Quatt niet (nemen ook genoegen met het schatten van BPV & standby vermogen..)

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• 0xygen500
Speaking of the devil, net mail van quatt dat ze voorrang geven aan urgente tickets

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Vandaag is onze cv ketel kapot gegaan. Morgen wordt er een nieuwe geplaatst. Nu krijg ik net deze mail van Quatt:
Beste lezer,

Je cv-ketel is niet verbonden met de CiC

Volgens onze gegevens heeft je cv-ketel geen verbinding meer met de CiC. Daardoor werkt je verwarming mogelijk niet zoals het hoort.

Wil je onderstaande punten controleren?

Wat kun je controleren?
Zorg dat je cv-ketel is aangesloten op het stroomnet.

Controleer of de cv-ketel aan staat en geen storingen geeft.

Werkt je cv-ketel goed en is deze gewoon aangesloten?
→ Reset dan de CiC door de stekker 5 minuten uit het stopcontact te halen en daarna weer terug te plaatsen.

Voor meer informatie over de CiC: zie pagina 14 in onze Quick Start Guide.

Waarom is dit belangrijk?
Voor een goede werking van het hybride systeem is de verbinding met de cv-ketel essentieel. De Quatt gebruikt de cv-ketel onder andere om:

het leidingwater op temperatuur te houden

water door te pompen om schade te voorkomen

het systeem actief te houden in periodes zonder warmtevraag (zoals in de zomer)

Zonder deze verbinding kunnen er problemen ontstaan met het systeem.
De quatt draait nu constant door het koude weer. Ik neem aan dat ik mn quatt niet hoef uit te zetten toch voor 1 dag?

• speedmetal35
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:31
0xygen500 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:50:
Speaking of the devil, net mail van quatt dat ze voorrang geven aan urgente tickets
Hier precies hetzelfde! >:)

• onlinaius
Bartske schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:54:
Vandaag is onze cv ketel kapot gegaan. Morgen wordt er een nieuwe geplaatst. Nu krijg ik net deze mail van Quatt:

[...]

De quatt draait nu constant door het koude weer. Ik neem aan dat ik mn quatt niet hoef uit te zetten toch voor 1 dag?
Wat denk je met uitzetten te bereiken? Worst case scenario stopt je Quatt er ook mee, en loopt het systeem leeg via de vorstbeveiligingsklep. Maar als je de Quatt nu uitzet heb je geen verwarming meer, EN loopt het systeem alsnog leeg als het gaat vriezen omdat je het water dan ook niet meer door het systeem circuleert, waardoor het veel makkelijker bevriest.

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
onlinaius schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:58:
[...]

Wat denk je met uitzetten te bereiken? Worst case scenario stopt je Quatt er ook mee, en loopt het systeem leeg via de vorstbeveiligingsklep. Maar als je de Quatt nu uitzet heb je geen verwarming meer, EN loopt het systeem alsnog leeg als het gaat vriezen omdat je het water dan ook niet meer door het systeem circuleert, waardoor het veel makkelijker bevriest.
Nee, dat leek mij ook. Was dit ook niet van plan tot ik deze mail kreeg, waar staat dat het essientieel is om de cv ketel aan te hebben staan om 'schade te voorkomen'.

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:37
jj85 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:13:
[...]

Je HW meter meet.

helemaal geen verstand van.. Maar waar meet de Quatt dan ? Waarom meet hij de waterpomp en bodemplaatverwarmer, etc niet.. ? Dat zit toch allemaal in de wp zelf ? Dus als je de aanvoerkabelstroom meet dan heb je toch dat erbij ?

• jj85
Omdat de Quatt stroom + voltage meting op het compressor driver board zit.
De waterpomp, BPV worden al eerder afgetakt en worden daardoor niet bemeten.

Zie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmYr7yWNHbMixK8USx1OnS1iNSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFI7uNFk2C6mFTnKxjyyAxNw.jpg?f=fotoalbum_large

• jj85
Toby-Wan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:45:
[...]

dan is de volgende vraag of de Quatt deze gemeten voltage uberhaupt gebruikt om actuele vermogen te bepalen.
Ik vermoed (op basis van de data) wel. Bij een (redelijk) constante stroom zit er wel een variatie op de PowerInput van Quatt. Die lijkt weer mee te bewegen met het voltage.

(maar ben er niet 100% zeker van, daarvoor geen mooie dataset gevonden)

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-03 23:41
Super fijn, probleem is opgelost. Was inderdaad ook een kapotte waterpomp binnen de v1.0

Alles wel gehad met de v1.0. Antivries klep. Waterpomp, nieuw frontje

De v1.5 draait lekker door

Update: helaas viel die naar 30 minuten weer uit :/

[ Voor 12% gewijzigd door djneo-nl op 14-01-2026 11:43 ]

• jj85
djneo-nl schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:35:
Super fijn, probleem is opgelost. Was inderdaad ook een kapotte waterpomp binnen de v1.0

For the record; wat was je probleem ook alweer? :X
En de monteur zeker net vertrokken?

[ Voor 15% gewijzigd door jj85 op 14-01-2026 11:49 ]

• paQ
jj85 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:49:
[...]

uitval als beide draaiden toch oid?
(op aardlek)
Sja er maakt duidelijk iets sluiting, anders gebeurt dit niet. (of net teveel foutstroom)

"gelukkig' hebben we foutstroombeveiliging zullen we maar zeggen :X
Ik lees het wel vaak de laatste weken zeg.

@djneo-nl
Werkschakelaar zeker weten droog van binnen?
(kabelinvoeren beide aan de onderkant of ook van boven?)

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 14-01-2026 13:54 ]

• TM4

TM4

Dito - ze lezen mee :D

• djneo-nl
jj85 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:49:
[...]

[...]

En de monteur zeker net vertrokken?
Wanneer ze hoog in het verbruik gaan springt de aardlek uit
Maar op laag verbruik is de aardlek vrolijk. Tis wel een aardlekautomaat. Maar zag nu verbruik op 1800W voor die omviel. Dus ruim binnen 16Ampere

Weet niet of het specifiek is wanneer 1 draait of beide

• TM4

TM4

0xygen500 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:11:
[...]

Dit jaar 2.9 cop En 64% met wp, de rest met gas.
Oke, niet heel laag zo te zien. Ik zit op 2 en gebruik vrijwel geen gas - zelfs met COP 1 (had ik bij -5) niet.

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:52
CPM schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:31:
Puur ter info: de CiC gebruikt waarschijnlijk een hardcoded DNS server die meerdere keren per minuut geraadpleegd word. Geen idee waarom ze dat op die manier zo doen, maar bij mij gaat dat niet werken. Alles lijkt wel correct te functioneren verder. (lokaal geef ik wel andere DNS servers mee).

[Afbeelding]
8.8.4.4 is de DNS server van Google (de andere zit op 8.8.8.8). Hard coded DNS server in de CiC lijkt me sterk, waarom zou wie dan ook dat doen? Je eigen DNS server geef je mee via DHCP option 6 neem ik aan?

Ik zelf gebruik Pi-hole voor DNS en kan zien dat de Quatt CiC regelmatig queries doet naar de het domain mender.io.

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | EVCC

• rijabo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:27
CPM schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:31:

[Afbeelding]
Ja DNS request maken dat kunnen ze wel :) zijn nog erger als Samsung. Persoonlijk vindt ik het ook ergerlijk dat ze veel met usa servers doen. Maar zal wel aan mij liggen :) Heb persoonlijk nog niks geblokkeerd.

• jj85
balblas schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:09:
[...]

Ik zelf gebruik Pi-hole voor DNS en kan zien dat de Quatt CiC regelmatig queries doet naar de het domain mender.io.
In lijn met de manual

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYqU7okqP4uz2DLy0vow2L_Y_RQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/awUydShs4r6oFwEAGZ70mrBX.png?f=user_large

En voor de geïnteresseerden: https://www.devicechronic...seeing-a-temperature-rise

[ Voor 15% gewijzigd door jj85 op 14-01-2026 13:45 ]

• onlinaius
djneo-nl schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:58:
[...]

Wanneer ze hoog in het verbruik gaan springt de aardlek uit
Maar op laag verbruik is de aardlek vrolijk. Tis wel een aardlekautomaat. Maar zag nu verbruik op 1800W voor die omviel. Dus ruim binnen 16Ampere

Weet niet of het specifiek is wanneer 1 draait of beide
Je zou het vermogen tijdelijk kunnen beperken met de Soundslider? Minder handig als het koud wordt, maar met een constante temperatuur kom je met deze buitentemperatuur een eind met Building87.

• balblas
Dus je geeft een eigen DNS server mee met DHCP option 6 en toch gebruikt de CiC volgens jou 8.8.4.4?

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | EVCC

• jj85
balblas schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:32:
[...]

Dus je geeft een eigen DNS server mee met DHCP option 6 en toch gebruikt de CiC volgens jou 8.8.4.4?
Geen idee wat je zegt 8)7
Ging erom dat hij regelmatig met mender.io connect ;) Blijkbaar komen daar de updates vandaan

• noebas
  • Laatst online: 10-03 13:28
djneo-nl schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:35:

Heb jij Quatt care en hoelang duurde het voor ze kwamen? Hier het zelfde, sinds zaterdag nacht zonder warmtepomp ivm defecte waterpomp. Front en antivries (lekken) al gedaan. Al moet ik zeggen dat ook dit front alweer bladderd.
Overigens was de storingsdienst niet zo toeschietelijk, mocht pas bellen als het onder de 16 graden in huis is. Geen advies hoe op de CV te draaien welke niet aan wilde.

Viel trouwens op door wegvallen van de flow, defrost ook niet meer.

[ Voor 4% gewijzigd door noebas op 14-01-2026 14:05 ]

• djneo-nl
noebas schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:51:
[...]

Heb jij Quatt care en hoelang duurde het voor ze kwamen? Hier het zelfde, sinds zaterdag nacht zonder warmtepomp ivm defecte waterpomp. Front en antivries (lekken) al gedaan. Al moet ik zeggen dat ook dit front alweer bladderd.
Overigens was de storingsdienst niet zo toeschietelijk, mocht pas bellen als het onder de 16 graden in huis is. Geen advies hoe op de CV te draaien welke niet aan wilde.

Viel trouwens op door wegvallen van de flow, defrost ook niet meer.
Geen Quatt care. Dus ben nieuwsgierig of er een rekening komt
Wel bij het bellen even mijn persoonlijke situatie uitgelegd, dat door de gevorderde zwangerschap van mijn vrouw het inplannen lastig had kunnen zijn

Eerste aanbod was ook dinsdag. Maar onze zoon is dinsdag ochtend geboren. Indirect was de eerste bezoeker buiten de kraamhulp de monteur 😅

• HiFive
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-02 20:51
jj85 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:42:
[...]

Hij is niet te dun, waar basseer je dat op?
2.5mm2 is prima voor deze vermogens
Daarbij trekt (bij een duo) een enkele unit niet meer dan zo'n 1500W; dat gaat prima door een 2,5mm2 kabel.

Je doelt verder op de post van @HiFive HiFive in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Daar is mij niet duidelijk hoe het aangesloten is.
Gaat er vanaf de werkschakelaar 1 kabel (2,5mm2) naar HP1 en van HP1 (via WAGO) naar HP2? Dus de 2,5mm2 kabel kan belast worden met 20A (al zou ik daar nog steeds niet echt wakker van liggen, maar fraai is het uiteraard niet)

Of komen er 2 kabels uit de werkschakelaar (elk 2,5mm2) naar beide HP's? Elke kabel wordt maximaal belast met zo'n 10A.
Zo is het hier aangesloten:
Vanaf de werkschakelaar 1 kabel (2,5mm2) naar HP1 en van HP1 (via WAGO) naar HP2. Dus de 2,5mm2 kabel kan belast worden met 20A.

En ik moest (destijds nagevraagd want zelf aangelegd) wel met 4mm2 kabel van meterkast naar werkschakelaar en ben het daar ook helemaal mee eens.

Dan is het wel erg goedkoop om vervolgens met één 2,5mm2 naar hp1 en door naar hp2 (via WAGO o.i.d.).
Die WAGO is misschien niet eens gebruikt (is nog niet vastgesteld, wellicht nog slechtere geimproviseerde doorlus) maar er loopt wel slechts één 2,5mm2 kabel naar buiten naar mijn DUO V2. Volgens elektrotechnische standaarden mag dit echt niet, dus al gemeld bij Quatt naast de andere installatie fouten.

't Gooi, hoekhuis 1953, 145 m2, Quatt Hybrid Duo V2, T6 thermostaat, Quatt App: besparen, dynamische tarieven, Intergas Kompakt hre 36/30, 1080 wp panelen, oud dubbel glas (wordt dit jaar HR++), overal radiatoren T21, T22, T23

• jj85
djneo-nl schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:22:
[...]

Zouden ze je daar dan niet vooraf over moeten informeren?
Eerste aanbod was ook dinsdag. Maar onze zoon is dinsdag ochtend geboren. Indirect was de eerste bezoeker buiten de kraamhulp de monteur 😅
offtopic:
Gefeliciteerd! :)

• LTS_2000
jj85 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:33:
[...]

Waarom? Die bypass is een beveiliging. Als de Quatt waterpomp tegen een dicht systeem aanloopt (bijv alle radiatoren staan dicht), dan kan het water nergens heen. Vindt de pomp niet fijn. In dat geval opent de bypass en gaat het water terug naar de retour. De waterpomp kan dan alsnog circuleren.

Die bypass moet je dus op 0,4 - 0,5 bar laten staan, dat is het setpoint dat hij opent.
Als je hem gaan verlagen, dan gaat de bypass eerder open. Afhankelijk van je systeem(weerstand) kan het zelfs zo zijn dat hij dan altijd de bypass opent. Dan loop je het risico dat je een kortsluitstroom veroorzaakt (water gaat rechtstreeks van aanvoer, via bypass, naar retour). Dat verminderd de efficientie van je systeem.

[...]

Niet zo gek. Quatt heeft een flowregeling. Door toerental van de waterpomp te variëren wordt de flow op 800L/h gehouden. Als jij een paar extra radiatoren open zet, dan zal Quatt bijv het toerental van de waterpomp verlagen, zodat de flow netjes 800 L/h blijft. Die flowregeling van Quatt werkt over het algemeen wel goed.
Dank je wel.
Tja, waarom? Omdat iemand dat hier suggereerde... En omdat ik niet gehinderd word door al teveel kennis op installatie gebied denk ik haha.
Trial & error dus. Maar Quatt adviseert in documentatie zelf ook 0,4. Maar dat is dan ook maar een instelling denk ik dan omdat elk huis anders is.

• paQ
djneo-nl schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:22:
[...]

Wel bij het bellen even mijn persoonlijke situatie uitgelegd, dat door de gevorderde zwangerschap van mijn vrouw het inplannen lastig had kunnen zijn

Gefeliciteerd :)

Had je die werkschakelaar kunnen uitsluiten wel?
(is er ook kabelinvoer aan de bovenkant van die schakelaar?)

Welke foutstroomwaarde gebruik je voor de Quatt op je ALS / ALAMAT?

• jj85
HiFive schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:30:
[...]

Zo is het hier aangesloten:
Vanaf de werkschakelaar 1 kabel (2,5mm2) naar HP1 en van HP1 (via WAGO) naar HP2. Dus de 2,5mm2 kabel kan belast worden met 20A.

En ik moest (destijds nagevraagd want zelf aangelegd) wel met 4mm2 kabel van meterkast naar werkschakelaar en ben het daar ook helemaal mee eens.

Dan is het wel erg goedkoop om vervolgens met één 2,5mm2 naar hp1 en door naar hp2 (via WAGO o.i.d.).
Die WAGO is misschien niet eens gebruikt (is nog niet vastgesteld, wellicht nog slechtere geimproviseerde doorlus) maar er loopt wel slechts één 2,5mm2 kabel naar buiten naar mijn DUO V2. Volgens elektrotechnische standaarden mag dit echt niet, dus al gemeld bij Quatt naast de andere installatie fouten.
Niet mooi idd.Zeker als Quatt zelf een 4mm2 kabel voorschrijft, dan is het wel zo netjes om ook de rest zo uit te voeren (of 2 aparte kabels vanaf werkschakelaar..)

Maar als ik in de NEN1010 kijk dan kun je met een 2,5mm2 kabel wel stromen tot 25A toelaten (afhankelijk van instalaltiemethode ook nog hoger). Heb hier verder iets te weinig kaas van gegeten, dus hoor graag van andere Tweakers of dit klopt. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kl5tB05SqBEUEkumVLJOKRzd5EM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LlZhy9FPmxU3wHDh5vf6Y1Qd.png?f=user_large

• LTS_2000
Anyhow. Het meten met de infrarood thermometer heeft wel wat interessante dingetjes opgeleverd.

Sommige kleine radiatoren hebben een heel kleine Delta T van een halve graad.
Omdat ik bijna nergens voetventielen heb, heb ik die op de thermostaatkraan verder geknepen.
In mijn slaapkamer zit een wat grotere radiator en daarvan stond de thermostaatkraan helemaal dicht maar er was een hinderlijk suizen hoorbaar. Ook werd hij toch nog aardig warm en Delta T was daar ook erg klein.
Het bleek dat het pennetje in de kraan vast zat en dat de voorinstelling behoorlijk hoog stond.
Knop eraf, pennetje vrij gemaakt en voorinstelling verlaagd en die sluit nu helemaal mooi af. Geen warme en lawaaierige slaapkamer dus meer. Alleen daarmee ben ik al ongelooflijk blij!

Op dit moment kan ik niets doen aan de installatie omdat het in huis 20,5 graad is omdat de zon heerlijk naar binnen schijnt en de Quatt dus uitstaat.

Oh ja, vandaag ook een bericht gekregen van Quatt dat mijn ticket lage prio heeft. Begrijpelijk.

• djneo-nl
paQ schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:53:
[...]

Gefeliciteerd :)

Had je die werkschakelaar kunnen uitsluiten wel?
(is er ook kabelinvoer aan de bovenkant van die schakelaar?)

Welke foutstroomwaarde gebruik je voor de Quatt op je ALS / ALAMAT?
Thanks !

Ja werkschakelaar is droog, en mist wel een wortel op een kabel invoer. Maar aan de onderkant. En het hangt allemaal beschut net onder de dak rand

De aardlekschakelaar is een aardlek automaat
Type B 16A 30mA type A. Een Emat EA16-32
Even met de warmte camera in de meterkast gekeken. Dacht mogelijk wordt de aardlek te warm en schakelt het daarom uit. Maar nu op 1 uur load van 1000W tot 1500W meet ik 35 graden van buiten de groepenkast en met de kap er af rond de 42.

Ergens voelt dat wat warm. Maar lijkt goed te zijn ?

Maar het is ook een poosje goed gegaan. Eerst de v1.0 op 800W. Toen de 1.5 op 1000 watt, wat goed ging. En nu al een poosje beide rond de 1500W

[ Voor 4% gewijzigd door djneo-nl op 14-01-2026 15:35 ]

• balblas
jj85 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:44:
[...]

Geen idee wat je zegt 8)7
Ging erom dat hij regelmatig met mender.io connect ;) Blijkbaar komen daar de updates vandaan
Mijn vraag was voor de OP, sorry

• paQ
djneo-nl schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:32:
[...]

Thanks !

Ja werkschakelaar is droog, en mist wel een wortel op een kabel invoer. Maar aan de onderkant. En het hangt allemaal beschut net onder de dak rand

De aardlekschakelaar is een aardlek automaat
Type B 16A 30mA type A. Een Emat EA16-32
Even met de warmte camera in de meterkast gekeken. Dacht mogelijk wordt de aardlek te warm en schakelt het daarom uit. Maar nu op 1 uur load van 1000W tot 1500W meet ik 35 graden van buiten de groepenkast en met de kap er af rond de 42.

Ergens voelt dat wat warm. Maar lijkt goed te zijn ?

Maar het is ook een poosje goed gegaan. Eerst de v1.0 op 800W. Toen de 1.5 op 1000 watt, wat goed ging. En nu al een poosje beide rond de 1500W
*wartel ;)

Sja, je zou hem kunnen vervangen voor een 100mA en kijken of hij dan aan blijft. (maar zeldzamer en daarom vaak een stuk duurder)
Wat schrijft Quatt zelf voor?

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:28
Razer schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:16:
[...]

Helaas was leuk zo lang het duurde... En zo als het kwam is die er ook weer mee gestopt.

[Afbeelding]

[...]

Het is een enkele Quatt, aangesloten op stopcontact. Nog nagelopen maar kan zo niks ontdekken. Aansluiting direct op Quatt lijkt ook gewoon goed te zitten.

De fan probeert bij een start 4-5 seconden iets te doen en den stopt die en schakelt over naar de CV.
Update status voor de Quatt V2 die het sinds 31 december niet meer doet (inmiddels langer uit gestaan, dan werkend sinds die geleverd is :-( ), er is vandaag een nieuwe moederbord geleverd en even daarna kwam berichtje dat Quatt morgen langs wilt komen.

Hopelijk na morgen weer een werkende Quatt, na 2 weken fulltime op de CV ketel gedraaid te hebben :|

• jj85
Razer schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:55:
[...]
er is vandaag een nieuwe moederbord geleverd en even daarna kwam berichtje dat Quatt morgen langs wilt komen.
offtopic:
Maak je even een mooie duidelijke foto van het bord? Dit ter lering ende vermaak binnen dit topic ;)

• TeslaNerd
Razer schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:55:
[...]

Update status voor de Quatt V2 die het sinds 31 december niet meer doet (inmiddels langer uit gestaan, dan werkend sinds die geleverd is :-( ), er is vandaag een nieuwe moederbord geleverd en even daarna kwam berichtje dat Quatt morgen langs wilt komen.

Hopelijk na morgen weer een werkende Quatt, na 2 weken fulltime op de CV ketel gedraaid te hebben :|
Wat een pech! Hopelijk vanaf morgen weer elektrisch verder de winter door.

Kun jij foto’s sturen van het nieuwe moederbord voor het forum archief? Haha, @jj85 was mij al voor 👍

En probeer het oude moederbord te bewaren dan kunnen wij daar mogelijk nog de modbus communicatie voor de V2 mee uitpluizen

[ Voor 11% gewijzigd door TeslaNerd op 14-01-2026 16:04 ]

• TeslaNerd
https://www.at5.nl/nieuws...e-stad-nl-alert-verstuurd

Sinds vanmiddag 16u weer een grote stroomstoring in Amsterdam West

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmACCaJoZCA_BYsR55dbEi0Tec4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8r9fBY2vvCFvV7uRfT0ku0LU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 70% gewijzigd door TeslaNerd op 14-01-2026 18:34 ]

• Mickel moen
Begin deze maand heb ik in reactie op de WP-dogma discussie gepost over een “ experiment” waarbij ik de begane grond een aantal dagen op een constante temperatuur van 20,5°C had gezet en de rest van die het huis op 18°C.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84302320

De conclusie was, dat voor mijn huis op constante temperatuur verwarmen tot 40% meer benodigde warmte/dag en 9% meer electraverbruik en 125% meer gasverbruik leidt.
Nu was dat in de situatie dat de kinderen en kleinkinderen waren logeren.

In reactie gaf @onlinaius een mooi voorbeeld betreffende een ander dogma, dat van dat het hele huis mee laten verwarmen efficiënter is dan alleen de ruimtes die je gebruikt. De video van Heat Geek wordt daartoe hier vaak aangehaald. Het voorbeeld wat hij gaf was het huis waarbij dat geldt, maar waarbij er een serre aangebouwd wordt.
In het Tado toppic hier kwam ik een soortgelijk artikel tegen, waarin deze berekeningen gemaakt worden.
https://klimaatproductenk...omp/alle-kamers-verwarmen

Eerder heb ik al aangegeven, dat het gevaar van dit soort WP-dogma’s is, dat men iets in algemene zin stelt. De berekeningen kloppen mits er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Zo ook in dit artikel. Men gaat uit van een doos welke voldoet aan het bouwbesluit van 2012. Ik twijfel geen moment aan de berekeningen. Echter menig huis, voldoet in het geheel niet aan de voorwaarden. Of een dergelijk WP-dogma bij jouw huis ook opgaat is dus maar de vraag. Bovendien, waar @onlinaius ook al aan refereert zal er een omslagpunt zijn. Bij welke temperatuur?

Nu heb ik ook een huis met een aangebouwde serre. Een huis uit 1939, wat zeker niet voldoet aan het bouwbesluit van 2012.
Geïnspireerd door het eerste experiment en de reacties heb ik daarom besloten tot een nieuw experiment. Gelijk het eerste maar dan met andere temperaturen op de verdieping en dit dan afgezet naar vergelijkbare dagen qua buitentemperatuur in 2025. Waar zit in mijn huis de sweetspot als het gaat om het al dan niet laten meeverwarmen van niet (incidenteel) gebruikte ruimtes?

Tot zover. Later meer. Eten staat op tafel.

• bundit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-03 20:19
leejoow schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:01:
[...]

Ik zal als ontwikkelaar hier even wat van mij laten horen :)

De module die wij hebben ontwikkeld wordt inderdaad veelvuldig gebruikt voor de Itho Daalderop HP-S en Amber. Momenteel ben ik druk met de sensoren er allemaal inzetten en deployments mogelijk te maken.

Het doel voor nu is dat de module voorgeïnstalleerd wordt geleverd en na koppelen in Home Assistant ook via Home Assistant gewoon kan worden geüpdate. Het is niet nodig om zelf de YAML in de ESPHome addon bij te werken. Uiteraard is het wel mogelijk om eigen configuratie erop te flashen.

Op dit moment lopen we nog aan tegen een paar kleine probleempjes waar ik druk mee bezig ben om op te lossen.

De module leveren in een 2- en 4-relais versie: voor de Amber wordt dit gebruikt om de thermostaat (verwarmen en koelen) aan te sturen en te kunnen sturen om een temperatuurverhoging van het tapwater te doen als de electraprijs hoog is over en er een overschot aan zonne-energie is. Er zijn Tweakers die de aansturing van het thermostaatsignaal dus ook via Home Assistant doen. Ik begrijp dat voor de Quatt enkel het thermostaat contact aanwezig is, dan zou de 2 relais versie het meest logische zijn om te gebruiken.

Daarnaast kan er los een aansluitset worden meebesteld waardoor je zelf verder niets nodig hebt om te installeren.

Op de module zijn er nog drie aansluitingen voor extra temperatuursensoren en een ingang voor een pulsteller waarop bijvoorbeeld een flowmeter kan worden aangesloten. Deze combinatie van hardware zorgt ervoor dat uiteindelijk de aansturing van de gehele machine ook mogelijk zou zijn als de CiC functionaliteit wordt 'nagemaakt'. Maar dat is echt toekomstmuziek, waar ik zelf waarschijnlijk ook geen actieve rol in zal hebben. Maar de hardware kan het dan in één kastje ;)

We hebben gekeken naar een versie waarbij we geen relais en overige aansluitingen hebben zitten, maar dit scheelt qua kosten heel weinig. Dat is de reden dat we voor nu geen modules willen gaan maken waar dit niet op zit.

Mochten er nog vragen zijn of opmerkingen, neem vooral contact op!

PS: de pagina die @TeslaNerd linkte is nog in ontwikkeling, de sensoren die daarop staan kloppen nog niet!
Erg interessante ontwikkeling welke ik zeker ga volgen. Het verschil tussen de 2 en 4 relais versie is mij niet geheel duidelijk.

Let wel op dat Quatt hier in het forum kenbaar heeft gemaakt wel bezig te zijn met de implementatie om gebruik te kunnen maken van koelen voor als je geen Chill wilt gebruiken zoals bijvoorbeeld met vloerverwarming.

Of dit dan automatisch betekend dat er een 4 relais versie nodig is kan ik niet inschatten, maar ik zou dan altijd nu safe gaan zitten zodat er in de toekomst ruimte is om bepaalde functionaliteit mogelijk te maken zonder dan tegen de beperkingen van de hardware aan te lopen.

• CPM
  • Niet online

CPM

balblas schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:09:
[...]

8.8.4.4 is de DNS server van Google (de andere zit op 8.8.8.8). Hard coded DNS server in de CiC lijkt me sterk, waarom zou wie dan ook dat doen? Je eigen DNS server geef je mee via DHCP option 6 neem ik aan?

Dat het Google is dat weet ik.
Ik geef mijn eigen interne DNS adressen op. Beiden van pi-holes. Die gebruiken mijn router waar DoT op geconfigureerd is naar specifieke servers. Verder blokkeer ik dus rechtstreekse dns requests naar internet via poort 53.
Van sommige apparaten weet ik dat als ze maar één dns adres krijgen (chromecast) dat ze dan hard codes adressen gebruiken.
De CiC is de enige die dergelijke verzoeken doet op mijn netwerk.
Daarnaast doet de CiC ook dns requests via de pihole. (hosted.mender.io)
Ja poort 53 is geen probleem hier, maar het gaat mij er om dat de CiC dus naast de interne dns servers ook verzoeken rechstreeks doet en interne dns adressen negeert.

Hier tekenen aub ......

• onlinaius
Mickel moen schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:20:
Begin deze maand heb ik in reactie op de WP-dogma discussie gepost over een “ experiment” waarbij ik de begane grond een aantal dagen op een constante temperatuur van 20,5°C had gezet en de rest van die het huis op 18°C.

De conclusie was, dat voor mijn huis op constante temperatuur verwarmen tot 40% meer benodigde warmte/dag en 9% meer electraverbruik en 125% meer gasverbruik leidt.

In reactie gaf @onlinaius een mooi voorbeeld betreffende een ander dogma, dat van dat het hele huis mee laten verwarmen efficiënter is dan alleen de ruimtes die je gebruikt. De video van Heat Geek wordt daartoe hier vaak aangehaald. Het voorbeeld wat hij gaf was het huis waarbij dat geldt, maar waarbij er een serre aangebouwd wordt.
In het Tado toppic hier kwam ik een soortgelijk artikel tegen, waarin deze berekeningen gemaakt worden.

Eerder heb ik al aangegeven, dat het gevaar van dit soort WP-dogma’s is, dat men iets in algemene zin stelt. De berekeningen kloppen mits er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Zo ook in dit artikel. Men gaat uit van een doos welke voldoet aan het bouwbesluit van 2012. Ik twijfel geen moment aan de berekeningen. Echter menig huis, voldoet in het geheel niet aan de voorwaarden. Of een dergelijk WP-dogma bij jouw huis ook opgaat is dus maar de vraag. Bovendien, waar @onlinaius ook al aan refereert zal er een omslagpunt zijn. Bij welke temperatuur?

Nu heb ik ook een huis met een aangebouwde serre. Een huis uit 1939, wat zeker niet voldoet aan het bouwbesluit van 2012.
Geïnspireerd door het eerste experiment en de reacties heb ik daarom besloten tot een nieuw experiment. Gelijk het eerste maar dan met andere temperaturen op de verdieping en dit dan afgezet naar vergelijkbare dagen qua buitentemperatuur in 2025. Waar zit in mijn huis de sweetspot als het gaat om het al dan niet laten meeverwarmen van niet (incidenteel) gebruikte ruimtes?

Nu moet ik zeggen dat ik het door jou aangehaalde artikel al een heel stuk beter vind dan de video van HeatGeek.

Dit omdat het al meer kanttekeningen plaatst: ruimtes die weinig raakvlak hebben met andere verwarmde ruimtes beperken het warmteverlies nauwelijks, en VVW kan de berekening ook aardig beinvloeden.

Je zou ook kunnen overwegen om berekeningen los te laten op de thermische schil van de woning. U waardes van de meeste materialen kun je wel opzoeken.

Dan krijg je ongeveer zoiets: (jaar of 2 geleden gemaakt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xJ07khlZry1eRuNn2AKuB-RGdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j2bL2SfNSnt9mZYXkcTrA5tH.jpg?f=fotoalbum_large

Het model is niet perfect. De grootste zwakte is dat ik 'Haltemp en boventemp' op basis van observaties over de temperatuur boven bereken. Ik kwam er toen op uit dat deze ongeveer 28% door de buitentemperatuur en 72% door de binnentemperatuur bepaald wordt. Dit meer dynamisch bepalen vond ik toendertijd te lastig.

Het bovenste groene getal is het wattage aan warmteverlies op de benedenverdieping (incl wat naar boven gaat), het onderste wat er via de bovenverdieping naar buiten lekt.

Warmtetoevoeging hal en boven is een controlegetal en moet (ongeveer) in balans zijn met het warmteverlies van de bovenverdieping. De temperatuur bij de buren heb ik ook geschat omdat onze buren het halve jaar afwezig zijn, en dan de thermostaat wat lager hebben staan.

Best interessant om een keer te maken :)

• Mickel moen

Het vervolg.

Eerst een globale omschrijving van ons huis.

Begane grond: woonkeuken met uitgebouwde serre, woonkamer ensuite, waarbij de voorkamer ‘‘s winters ook als koudebuffer functioneert als de houtkachel aangaat, gang en trap naar overloop.

Verdieping: 3 slaapkamers en een badkamer. Eén van deze slaapkamers is mijn werkkamer, welke onregelmatig gebruikt wordt. De rest incidenteel nu de kinderen het huis uit zijn.

Zolder: Dit is onze slaapkamer met daarin tevens sanitair in de vorm van stoom/douchecabine, wastafel en bidet.

Kortom, begane grond en zolder worden intensief gebruikt, verdieping niet.
Daar hoort het volgende verwarmingsschema bij. In blauw en dik de berekende gemiddelde temperaturen van die kamers. De rest constant ingesteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCr84DQ4tAkXDX_MdVwTwO8GzhQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9gQKtFS19yXmRISiCqeTE9mD.jpg?f=user_large
In kolom A de waarden die ik in 2025 gehanteerd heb. In kolom B, de waarden van het experiment in december. Kolom C de waarden van deze week.

Het draait in dit experiment om de twee incidenteel gebruikte slaapkamers en de badkamer op de verdieping. Ene slaapkamer boven de keuken en de andere boven de voorste woonkamer. Voor deze ruimtes ga ik de temperaturen variëren. Gedurende 2025 waren deze kamers ingesteld op 15°C. Voor dit experiment ben ik gestart met 18°C. Kolom C.

Ik heb gemeten op 6 aaneengesloten dagen: tabel C. Als referentie tabel A. Dit zijn vergelijkbare dagen in buitentemperatuur, meetstation Leeuwarden. De bijbehorende grafieken en tabellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbLrH2Chu0d-Qwi5YK2bQCC3mCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ImAZwbFkWKnEpDbCEFe6GQCb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYBe-EQYzCPJgWDNaBjO-VBu3xc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5lNrpPVwOJxqH7sTrkVZkql.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_6rxAQE98Ie3f0d-YNr9-XP_M8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VII5GiFzzow6fMAKpjC11kGC.jpg?f=user_large

Het zijn allemaal dagen waarop ‘‘s avonds ook de houtkachel gestookt werd. Op 18-01-2025 na. Dit zal niet echt het verschil maken. Overigens wordt dit weer min of meer gecompenseerd, doordat de gemiddelde buitentemperatuur lager was in de metingen van deze week dan over de referentiedagen van 2025.

In de laatste tabel het verschil in gemiddelden en het verschil in percentages. Staat nog een foutje in. Laatste regel moet zijn C-A/dag. Wat ook nu weer opvalt is dat er significant meer gas gebruikt is. Kan ik harde conclusies trekken? Nee.

Wel ga ik de komende dagen weer precies hetzelfde doen, maar nu met de betreffende kamers op 17°C. Situatie D. Eens kijken of er een trend te ontdekken valt.

• Mickel moen
onlinaius schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:57:
[...]

Nu moet ik zeggen dat ik het door jou aangehaalde artikel al een heel stuk beter vind dan de video van HeatGeek.

Dit omdat het al meer kanttekeningen plaatst: ruimtes die weinig raakvlak hebben met andere verwarmde ruimtes beperken het warmteverlies nauwelijks, en VVW kan de berekening ook aardig beinvloeden.

Je zou ook kunnen overwegen om berekeningen los te laten op de thermische schil van de woning. U waardes van de meeste materialen kun je wel opzoeken.

Dan krijg je ongeveer zoiets: (jaar of 2 geleden gemaakt).

[Afbeelding]

Het model is niet perfect. De grootste zwakte is dat ik 'Haltemp en boventemp' op basis van observaties over de temperatuur boven bereken. Ik kwam er toen op uit dat deze ongeveer 28% door de buitentemperatuur en 72% door de binnentemperatuur bepaald wordt. Dit meer dynamisch bepalen vond ik toendertijd te lastig.

Het bovenste groene getal is het wattage aan warmteverlies op de benedenverdieping (incl wat naar boven gaat), het onderste wat er via de bovenverdieping naar buiten lekt.

Warmtetoevoeging hal en boven is een controlegetal en moet (ongeveer) in balans zijn met het warmteverlies van de bovenverdieping. De temperatuur bij de buren heb ik ook geschat omdat onze buren het halve jaar afwezig zijn, en dan de thermostaat wat lager hebben staan.

Best interessant om een keer te maken :)
Mooi gedaan. _/-\o_

Mijn benadering is anders zoals je ziet. Ik wil gewoon in het meten van benodigde warmte en de verbruikte energie eens kijken, waar ik op uit kom.

• netappie

Mooi geschreven artikel. Het sluit helemaal aan bij de theorielessen van Heat Geek.

Feitelijk komt de besparing niet door het verwarmen van ongebruikte kamers, maar door het vergroten van het afgiftesysteem waardoor de warmtepomp het maximale uit een kWh haalt.

De beperking ligt in de meeste huizen toch in het vermogen wat je beneden kwijt kan aan radiatoren en vloerverwarming, en of je heel blij gaat worden met 6,67 kW aan afgifte op de begane grond is natuurlijk ook nog maar de vraag.

Een slecht geïsoleerde ruimte uit de thermische schil halen is een mooie oplossing om te zorgen dat die niet meer meetelt.

Maar daarvoor zou Quatt eigenlijk meer vrijheid moeten geven in het instellen van het berekende warmteverlies, vooral als je die ruimte soms wel wilt verwarmen. Dat gaat met andere merken toch gemakkelijker omdat die niet zoals de CiC zelf bepalen wat er aan afgifte moet zijn en dus ook niet zo fel reageren op meer/minder radiatoren/VVW die mee doen.

Uiteindelijk is elk huis anders, maar in de praktijk is een woning meestal voorzien van net genoeg vermogen om een verdieping of vertrek warm te houden met de isolatie en warmtebron die toen gangbaar was of daar naderhand op aangepast is.

Met ruimtes die maar weinig contactoppervlak hebben met het overige deel van de woning is het verlies slechts beperkt. Maar zoals gesteld in het artikel is het voorkomen van warmtelekken naar boven echt heel lastig. Zelfs de berekening klopt niet helemaal, want ook met de radiatoren boven vol open gaat er nog steeds veel warmte naar boven als je dat niet superdik isoleert. Dat is puur natuurkunde.

• TeslaNerd
netappie schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 07:43:
[...]

Mooi geschreven artikel. Het sluit helemaal aan bij de theorielessen van Heat Geek.

Feitelijk komt de besparing niet door het verwarmen van ongebruikte kamers, maar door het vergroten van het afgiftesysteem waardoor de warmtepomp het maximale uit een kWh haalt.

De beperking ligt in de meeste huizen toch in het vermogen wat je beneden kwijt kan aan radiatoren en vloerverwarming, en of je heel blij gaat worden met 6,67 kW aan afgifte op de begane grond is natuurlijk ook nog maar de vraag.

Een slecht geïsoleerde ruimte uit de thermische schil halen is een mooie oplossing om te zorgen dat die niet meer meetelt.

Maar daarvoor zou Quatt eigenlijk meer vrijheid moeten geven in het instellen van het berekende warmteverlies, vooral als je die ruimte soms wel wilt verwarmen. Dat gaat met andere merken toch gemakkelijker omdat die niet zoals de CiC zelf bepalen wat er aan afgifte moet zijn en dus ook niet zo fel reageren op meer/minder radiatoren/VVW die mee doen.

Uiteindelijk is elk huis anders, maar in de praktijk is een woning meestal voorzien van net genoeg vermogen om een verdieping of vertrek warm te houden met de isolatie en warmtebron die toen gangbaar was of daar naderhand op aangepast is.

Met ruimtes die maar weinig contactoppervlak hebben met het overige deel van de woning is het verlies slechts beperkt. Maar zoals gesteld in het artikel is het voorkomen van warmtelekken naar boven echt heel lastig. Zelfs de berekening klopt niet helemaal, want ook met de radiatoren boven vol open gaat er nog steeds veel warmte naar boven als je dat niet superdik isoleert. Dat is puur natuurkunde.
Dat laatste moet jij nog toelichten. Als jij met boven vol open bedoelt dat de ruimtetemperatuur boven gelijk (of hoger) is dan beneden.

• netappie
TeslaNerd schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:39:
[...]

Dat laatste moet jij nog toelichten. Als jij met boven vol open bedoelt dat de ruimtetemperatuur boven gelijk (of hoger) is dan beneden.
Ze noemen in het artikel het volgende warmteverlies bij boven ook verwarmen:
begane grond 1e verdieping
vloer b.g./1e verdieping 0 kW 0 kW

Dat klopt niet helemaal omdat de warme lucht omhoog gaat en die vloer vanaf de bg verwarmt en op de eerste verdieping de koudere lucht bij je voeten de vloer juist weer afkoelt. Het verlies is dus geen 0 kW.

Met naastgelegen ruimtes die je even hoog verwarmt is de temperatuur op elke hoogte meestal wel ongeveer gelijk, tenzij de isolatie heel anders is. Daar is het onderlinge warmteverlies dus gemakkelijker op 0 kW te krijgen.

• Mickel moen
netappie schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 07:43:
[...]

Dat de natuurkundige wetten overal gelden ben ik helemaal met je eens. Het vertalen vanuit de onderzoekssituatie naar een bestaande praktijksituatie is echter behoorlijk lastig.
Er zijn nu eenmaal zeer veel factoren die een rol spelen. @onlinaius heeft hierboven een mooi voorbeeld gegeven van zijn uitgebreide berekeningen voor zijn huis. Maar ook hij geeft aan dat daar nog veel onzekerheid inzit.

Je doet de volgende uitspraak:

Mooi gezegd, maar weer zeer algemeen gesteld. Ga je er mee aan de haal is het weer een dogma.
Hoezo net genoeg vermogen?
Isolatie en warmtebron die toen gangbaar was? In het artikel wordt uit gegaan van een (recht hoekige?) doos met plat dak wat voldoet aan het bouwbesluit van 2012.
Naderhand aangepaste? De praktijk is, dat er bij verbouwingen zelden uitgegaan wordt van berekeningen naar het effect voor het gehele huis naderhand. Helemaal als dit zelf gedaan wordt. Men wil de zolder verbouwen, gaat naar de bouwmarkt en haalt materiaal wat dan gangbaar is. Dubbel glas wat lekt is vervangen door glas wat dan gangbaar is. Er is ook eens besloten om vloerisolatie aan te brengen. Zo is het bij met name oudere huizen een lappendeken aan maatregelen uit verschillende decennia. Inderdaad ieder huis is weer anders.

En wat bedoel je met:

Weglaten uit berekeningen? Dat lijkt mij jezelf voor de gek houden. Die ruimte zal onderdeel uit blijven maken van het huis.

• netappie
Mickel moen schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:44:
[...]

Dat de natuurkundige wetten overal gelden ben ik helemaal met je eens. Het vertalen vanuit de onderzoekssituatie naar een bestaande praktijk situatie is echter behoorlijk lastig.
Er zijn nu eenmaal zeer veel factoren die een rol spelen. @onlinaius heeft hierboven een mooi voorbeeld gegeven van zijn uitgebreide berekeningen voor zijn huis. Maar ook hij geeft aan dat daar nog veel onzekerheid inzit.

Je doet de volgende uitspraak:

Mooi gezegd, maar weer zeer algemeen gesteld. Ga je er mee aan de haal is het weer een dogma.
Hoezo net genoeg vermogen?
Isolatie en warmtebron die toen gangbaar was? In het artikel wordt uit gegaan van een (recht hoekige?) doos met plat dak wat voldoet aan het bouwbesluit van 2012.
Naderhand aangepaste? De praktijk is, dat er bij verbouwingen zelden uitgegaan wordt van berekeningen naar het effect voor het gehele huis naderhand. Helemaal als dit zelf gedaan wordt. Men wil de zolder verbouwen, gaat naar de bouwmarkt en haalt materiaal wat dan gangbaar is. Dubbel glas wat lekt is vervangen door glas wat dan gangbaar is. Er is ook eens besloten om vloerisolatie aan te brengen. Zo is het bij met name oudere huizen een lappendeken aan maatregelen uit verschillende decennia. Inderdaad ieder huis is weer anders.

En wat bedoel je met:

Weglaten uit berekeningen? Dat lijkt mij jezelf voor de gek houden. Die ruimte zal onderdeel uit blijven maken van het huis.
Ik bedoelde dit ook in algemene zin voor wie een niet al te complexe situatie heeft.

Met uit de thermische schil halen bedoel ik bijvoorbeeld een serre die uitsteekt tov de woning afsluitbaar maken met goede isolatie en niet meer mee verwarmen. Dan neemt het contactoppervlak en verlies daadwerkelijk af, al is de ruimte dan wel zo goed als onbruikbaar in de winter. Hetzelfde is te doen met een aanbouwschuur die geen isolatie heeft naar de hoofdwoning of een zolder die je toch nooit gebruikt en dus dicht maakt en voorziet van vloerisolatie. Dat scheelt enorm veel oppervlak met de buitenlucht. In de UK doen ze dit laatste inmiddels zelfs vaak vanuit de bouw. De zolder is dan echt ijskoud in de winter,
Pagina: 1 ... 331 ... 348 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.