LTS_2000 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:51:
Beste tweakers,
Ik lees hier al lange tijd mee en heb het nodige geleerd van de kennis die jullie hier delen. Geweldig dat dit forum bestaat en dat er zo actief wordt bijgedragen.
Zelf ben ik niet bijzonder technisch onderlegd maar veel is toch wel te volgen.
Ik heb sinds ongeveer een jaar een enkele Quatt hybrid en ben enige maanden geleden overgestapt van v1.5 naar v2. Reden hiervoor was dat de v1.5 mijn huis net niet alleen af kon en ik geen duo wilde. Met de v2 hoopte ik helemaal niet of echt nauwelijks nog gas te verbruiken. Maar dat lijkt nu anders.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en optimalisatietips.
Woning & installatie:
Tussenwoning uit 1936, 144m2
Goede isolatie: HR++, spouwmuur-, dak- en Tonson vloerisolatie
Overal radiatoren, geen vloerverwarming
Woonkamer:
1× grote T22 radiator (300×60 cm)
Oude convectorput ±220 cm
Radiatoren beneden voorzien van Heatfans
Thermostaat: Honeywell T6R
Thermostaat stabiel op 18,5–19 °C (tussen 22.00 uur en 12:30 op 18,5 en daarbuiten 19,0)
Wat me opvalt:
Na de overstap naar v2 lijkt het systeem sneller en vaker gas bij te schakelen dan bij de lichtere v1.5. zodra het maar in de buurt van het vriespunt komt of daaronder, gaat mijn verbruik qua kWh en m3 toch aardig omhoog. Gisteren bijna 50kwh en 3 m3 gas.
Vragen:
1. Herkennen anderen dit verschil tussen v1.5 en v2?
2. Is dit verwacht gedrag door hoger vermogen of aangepaste regeling? Had Quatt hier bijvoorbeeld iets moeten veranderen aan de cic na de omwisseling?
3. Moet ik hier denken aan het handmatig laten aanpassen van de stooklijn door Quatt?
4. Hebben jullie tips om de gasbijstook verder te beperken en het rendement te optimaliseren (radiatoren, waterzijdig inregelen, thermostaatstrategie)? Misschien een partij in de regio Haarlemmermeer?
5. Zou vervanging van de radiator in de oude convectorput door iets lt-achtigs kunnen helpen?
Het blijft gek dat de v2 ondanks zijn grotere vermogen het moeilijker lijkt te hebben. Ik vind hem ook een stuk lawaaierig. Hoewel het geluid van de 1.5 onaangenamer was, heeft de v2 een zwaarder geluid, alsof er een koelvrachtwagen achter het huis staat.
Ik begrijp dat er mogelijk meer informatie nodig is, die geef ik graag.
Op 26/12 heb ik vergelijkbare vragen aan Quatt gesteld maar nog geen antwoord ontvangen.
Benieuwd naar jullie praktijkervaringen.
Alvast hartelijk dank.