• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Nu online
Johnn schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:42:
[...]

Ik heb om te beginnen het vermogen van 70 naar 40 gezet. Nummer 3 Ik neem aan dat ik de rest niet hoef aan te passen. Zoals het pompvermogen? [Afbeelding]
Ik heb al zijn aanpassingen gedaan: YouTube: Instellen Intergas Kombi Kompakt Hre 36/30 cw5 cv-ketel....

Gasverbruik daalde sterk.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:12
Ik heb het vermogen op 25% staan.

En let op, bij een Intergas HRE / HReco de pomp niet te laag zetten. Dan gaat de klep niet open en gaat er geen heet water van de CV je leidingen in. Zie dit plaatje wat ik van Quatt gekregen heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMO9893dC6bvT_WnuZYiUIkljls=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SC6t9CzvGZSNotgRXUmyZGLy.png?f=user_large

PVoutput

• Johnn
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 13:52
Dat is alleen met CV ketel neem ik aan. Is dat dan ook gunstig voor een hybride systeem vraag ik me af.
Hij verlaagt de capaciteit van de pomp ook naar 40, maar wat doet dat met de flow? Ik heb alleen maar radiatoren in het hele huis.

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14:14
Johnn schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:17:
[...]

Dat is alleen met CV ketel neem ik aan. Is dat dan ook gunstig voor een hybride systeem vraag ik me af.
Hij verlaagt de capaciteit van de pomp ook naar 40, maar wat doet dat met de flow? Ik heb alleen maar radiatoren in het hele huis.
Die instelling had ik ook. 2 weken nadat mijn Quatt geplaatst was 2 jaar geleden ging de circulatiepomp kapot. Mbv de optimalisatie en gas en elektra prijs de boel naar cv bedrijf geforceerd. Toen ook de pomp capaciteit van de ketel weer naar maximaal moeten zetten. Anders krijgt deze het water niet voldoende snel rondgepompt en schakelt de cv uit op keteltemperatuur.
Bij normaal bedrijf zal het wel kunnen. De 800 l/hr komt namelijk van de warmtepomp.

[ Voor 4% gewijzigd door Ehbrands op 10-01-2026 15:09 ]

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
VindiGoosh schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:34:
[...]
Kredietverzekeraars beoordelen op basis van openbare financiële gegevens, zoals de ingediende jaarrekeningen bij de KvK.

De eerste tekenen van bedrijven die in zwaar financieel weer bevinden, is dat ze hun jaarrekeningen uitgesteld aanleveren. Dit mag tot 1 jaar na boekjaar. Hier maken bedrijven graag gebruik van om (nog) niet door de mand te vallen bij kredietverzekeraars.
Kredietverzekeraars gaan wel iets verder in de opbouw van een creditrating. Zeker bij grotere bedrijven en grotere kredietbedragen. Zo verzamelen (en kopen) ze bijvoorbeeld ook betaaldata in van bedrijven. (Wat voor factuurgroottes worden hoe snel betaald) Dat geeft vaak een veel actueler beeld over hoe een organisatie er voor staat.

Tegelijkertijd is een positieve creditrating zeker niet altijd een garantie op ‘het gaat wel goed’.

Ook ik heb even gespiekt bij de creditrating en maak me voorlopig zeker geen zorgen.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:18
Nooit echt gerealiseerd, maar zie dat de beide Quatts (v1.5 duo) nooit boven de 79Hz komen als compressor frequentie. Terwijl ze ook best een standje harder zouden kunnen.
Ik vemoed dat dit de vermogenbeperking van de duo-setup is; beide op 79Hz = ongeveer 3kW elektrisch. Quatt moet natuurlijk onder de 16A blijven.

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:56
jj85 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:31:
Nooit echt gerealiseerd, maar zie dat de beide Quatts (v1.5 duo) nooit boven de 79Hz komen als compressor frequentie. Terwijl ze ook best een standje harder zouden kunnen.
Ik vemoed dat dit de vermogenbeperking van de duo-setup is; beide op 79Hz = ongeveer 3kW elektrisch. Quatt moet natuurlijk onder de 16A blijven.
Mijn Duo v1.5 gaat wel degelijk soms naar de 90Hz. Weliswaar nooit langer dan een paar minuten, en dan gedurende langere tijd naar 79Hz, maar toch...

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe

• jj85
balblas schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:34:
[...]

Mijn Duo v1.5 gaat wel degelijk soms naar de 90Hz. Weliswaar nooit langer dan een paar minuten, en dan gedurende langere tijd naar 79Hz, maar toch...
ah ja idd, zie het nu ook. Heel soms, heel kort
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIKRpbYA1APmF35ejhIa1LYVuxQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rAlJYhZVEn1CGf2LCqOWn9LM.png?f=fotoalbum_large

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
jj85 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:31:
Dat is 2 niveaus onder het maximum! Level 9 en 10 met 85Hz en 90Hz. Kan een V1 duo dat wel binnen 16A?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• TeslaNerd
  • Nu online
jj85 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:38:
[...]

ah ja idd, zie het nu ook. Heel soms, heel kort
[Afbeelding]
Kun jij de frequency demand er ook bij zetten?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• jj85
TeslaNerd schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:55:
[...]

Kun jij de frequency demand er ook bij zetten?
Natuurlijk (even opgesplitst voor HP1 en HP2)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1IDzloywdxkXCgFRz2ydyS2U9Bo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TEBRomQyWK3frgQVQdTIOR9X.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fMZ2vSlTuvQPz_rIaAxaNt1ZDF0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QZ7MCDsU5e6X2LhiQDBvd8gV.png?f=fotoalbum_large

• Frozen-Bullet
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07:58
Ik zie hier nu verschillend defrosts terwijl de units dit nu nog helemaal niet nodig hebben: vrij droge lucht nu.

Hoe zat dat ook al weer?
- Standaard iedereen 55 minuten (indien rond 0 graden Celsius?)
- een eerdere defrost na een bepaalde drop in performance?

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Nu online
Johnn schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:17:
[...]

Heeft geen invloed op de flow. Eerlijk gezegd denk ik dat de 40% misschien iets te laag is. Ik ga eens testen met een paar dagen verhogen met 5% per dag.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:08
Frozen-Bullet schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:37:
Ik zie hier nu verschillend defrosts terwijl de units dit nu nog helemaal niet nodig hebben: vrij droge lucht nu.

Hoe zat dat ook al weer?
- Standaard iedereen 55 minuten (indien rond 0 graden Celsius?)
- een eerdere defrost na een bepaalde drop in performance?
Met dank aan @jj85 : indien de verdamper onder een bepaalde temperatuur komt wordt er na een bepaalde tijd een defrost getriggerd. Hierbij wordt er niet gekeken of de verdamper zo koud is omdat er veel ijsvorming is, of omdat het buiten gewoon erg koud is.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:41
Hoe gaat het bij de mensen met -10?

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:36
Animal_X schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:03:
[...]

Nog een andere gedachte... staat het voetventiel van je verdeler volledig open? Die zit meestal achter een kapje op je retourleiding:

[Afbeelding]

Pas even op, als je hem te ver open draait kan het zijn dat er water uit komt. Rustig aan open draaien dus tot hij volledig open staat (indien dit niet het geval is).
Net wat ik dacht.

Bij @Hueify kan het zijn dat er gewoonweg te weinig doorstroming is naar de VVW verdeler op de begane grond.

Zo'n VVW verdeler kan je zien als radiator en zelfs als dit voetventiel niet beperkend is, dan kan het zijn dat de voetventielen van de zolder VVW verdeler en de overige radiatoren gewoonweg verder dicht moeten om de 800 liter per uur beter te verdelen.

@Hueify Pak eens een infrarood thermometer en wat schilderstape en meet de aanvoer en retour naar iedere VVW verdeler en radiator.
Zet dit allemaal in een spreadsheet.
Waar de retourtemperatuur te hoog is in verhouding tot de rest, stroom het te hard door om warmte te verliezen.
Die retour kan je die knijpen en na 15 minuten weer alles meten.
Door dit te herhalen kan je alles in balans krijgen.
Je moet ook niet schrikken als radiatoren daardoor kouder aanvoelen. Het gaat uiteindelijk om de kamertemperatuur, niet of de radiator dit met 40 graden of met 25 graden water bereikt.

Waarschijnlijk moet je de snelheid van de VVW pomp ook minimaliseren zodat de pomp niet veel harder rond duwt dan de aanvoer en retour dat doen. Stel dat je VVW pomp 400 liter/uur duwt en de VVW verdeler maar 200 liter/uur krijgt/afvoert, dan is er sprake van bijmengen. Precies even veel is ook niet nodig, maar dicht in de buurt is wel fijn.

Na het balanceren kan je nog stellen naar comfort. Dus als de woonkamer nog steeds te koud is, maar de rest goed, dan zet je die verder open of al het andere verder dicht qua voetventiel.

Zijn bepaalde vertrekken te warm voor comfort, dan knijp je daar de retour langzaam af en meet je elk uur tot het prettig is. Dit bespaart niks, maar als je ergens wilt slapen of sporten dan is 20 misschien te veel en als je het beneden 22 graden wilt maken en boven 20 dan kan dat ook prima door zo te stellen. Veel verder dan dat zou ik niet gaan, want dan gaat de COP omlaag.

• GWashington
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:40
Heeft iemand anders sinds kort ook het probleem dat de watertemperatuur niet meer weer gegeven wordt in de app? De uitgebreide inzichten staan aa en heb de app al eens opnieuw geïnstalleerd.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:36
rinkh schreef op zondag 11 januari 2026 @ 07:41:
-10 ? Dat is wel koud.

Hier is het -4,8 buiten (-5 volgens weer app).
De Quatt v1 doet het nog keurig alleen met 20 graden binnen en uitsluitend radiatoren.

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:06
Misschien een dag te laat maar dacht er net aan op deze koude ochtend.
Voor degenen die:
  • De woonkamer vooral met radiatoren verwarmen én
  • radiatorventilatoren gebruiken, aangestuurd door Heatmeister (Heatbooster) Ik heb geen link met Heatmeister, gewoon blije gebruiker én
  • dit gekoppeld hebben aan Home Assistant (zal vast ook met Homey werken).
Crosslink naar de post die ik een jaar geleden maakte om de ventilatoren harder te zetten als we naar bed zijn. Overdag draaien ze hier op 20% van de snelheid zodat ze alleen hoorbaar zijn op zeer korte afstand.
Functioneel ongeveer:
ALS het tussen 23:00 en 06:30 is EN een bepaalde lamp in de woonkamer uit is DAN Heatmeister boostmode aan ANDERS Heatmeister boostmode uit.
Boostmode heb ik arbitrair op 60% van de max snelheid gezet.
Link

toch even in dit algemene topic gezet, verdere aanvullingen discussie maar in het het zustertopic. Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica

NB1: 5 Arctic 14cm fans gebruiken ongeveer 2 Watt als ze aan staan en rond de 4W in boost mode. Nog wel even van je CoP aftrekken 8)7.

NB2: Geen -10 °C hier maar -5 °C minimaal volgens de Quatt.
Geen gas gebruikt vannacht en bijna niet dit jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FK9QJqE7mliRGnoLcXWcNsU_9vs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J3K58t0MO8pJR67MxmNX28vF.png?f=fotoalbum_large

NH, 2-ond-1-kap, 1988, 190m², radiatoren met 20m² vv in serre (warmtelek in winter, onderdak gemaakt onder dubbelglas), muren nageïsoleerd, kruipruimte extra geïsoleerd, triple glas behalve serre, Quatt 1.5 Duo, Thermostaat 24x7 op 20 °C

[ Voor 1% gewijzigd door oeps op 11-01-2026 08:16 . Reden: huiseigenschappen aangevuld ]

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
Hier was het vannacht wel -10 (volgens de Quatt app -9). Thermostaat op 20,5 graden en het was ongeveer 50/50. Enkele Quatt (v1.5) heeft z'n best gedaan, maar heeft behoorlijk wat gas nodig.
Ps. Moet wel zeggen dat de radiator in de niet geïsoleerde garage ook vol open staat om ervoor te zorgen dat de vriezer blijft werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jw0HEvm4NmejdX3i-ulBA-Jl2Lo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m35A87tKieYF1q42cV7VytTv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5SjitAQhlmUNPOoAeWDST3DhFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HIqc4wcvM6VB9oAdOmEd4TWG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door okijokii op 11-01-2026 09:23 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10:03
Temp tot -6,5, aanvoertemp tot 40 graden volgens CIC, geen gasgebruik, iets meer jankend geluid, tevreden!

Sinds aug 24: Quatt Duo 2 x V1.5, , Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFhC3DyU8JUFx3MDJbr7HcBshHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZjwAdjF0LthnxWr8E4tz0uh.jpg?f=fotoalbum_large

Toch zonde om 24*7 150 watt te verbruiken voor een bodemplaatverwarming en alsnog een ijsplaat te krijgen. Eerdere jaren niet gehad. Sinds dit jaar wel het slangetje eruit getrokken omdat deze dicht vroor. Het is een paar dagen met de sneeuw goed gegaan, maar vanmorgen lag hij dus dicht. En kunnen de mussen schaatsen.

Je kan nergens zien in de json of quatt HA sensoren of dat de bodemplaatverwarming wellicht stuk is denk ik?

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:13

WouterB

3680 Wp

clubeddie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:25:
[Afbeelding]

Toch zonde om 24*7 150 watt te verbruiken voor een bodemplaatverwarming en alsnog een ijsplaat te krijgen. Eerdere jaren niet gehad. Sinds dit jaar wel het slangetje eruit getrokken omdat deze dicht vroor. Het is een paar dagen met de sneeuw goed gegaan, maar vanmorgen lag hij dus dicht. En kunnen de mussen schaatsen.

Je kan nergens zien in de json of quatt HA sensoren of dat de bodemplaatverwarming wellicht stuk is denk ik?
Ik had in die hoek ook ijs zitten. Denk dat de bodemplaat verwarming die hoek niet haalt, en dat er zich met dit weer sneeuw of smeltwater ophoopt, warmt dan weer bevriest. Zolang het bij een klein hoekje blijft, maak ik me er niet druk om.

Hier was het vanmorgen vroeg -6 op zn koudst volgens de sensor in de quatt. Elke defrost komt de CV even meehelpen, en het water wordt opgestookt tot een graad of 40.

[ Voor 7% gewijzigd door WouterB op 11-01-2026 09:39 ]

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

• balblas
clubeddie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:25:
[Afbeelding]

Kijk maar eens door de ventilator naar binnen, dan zie je dat onder de ventilator en de warmtewisselaar de bodemplaatverwarming alles ijsvrij houdt. Dat hoekje is geen probleem. Bij mij is de onderkant van de lamellen aan de buitenzijde ook bedekt door een ijsrand van ca. 2 cm, zelfs na een defrost.

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe

• balblas
Prima!

De Bosch 9kW e-CV is gelimiteerd to 3kW en is met deze temperaturen alleen 's nachts nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-yTHBYTAzhFp-BVnVVCDWFrrhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nf8crA4cxeqcellen3WWXj17.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door balblas op 11-01-2026 09:55 ]

• Derk GTT
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:59
Hier inmiddels de bodemverwarming sinds donderdag avond uitgezet. Witte draad los gehaald.

Quatt Duo V1.0 staat beschut naast de bijkeuken. Is volgens de app niet kouder geworden dan momenteel -5. Vrijdag boven 0 tot 12:00, daarna alles onder 0.

Zie hier hetzelfde ijs als clubeddie, maar het afwatergat in de hoek is nog open en ook degene die je kunt zien als je door de ventilator naar de achterzijde van de Quatt kijkt.

Verder zit die laag ijs over de gehele bodem, maar niet veel hoger dan schat is 2 cm. Eerder minder dan meer.

Quatt staat hier niet continue aan. Stooklijn zou nog naar beneden moeten. Temp overdag 19 graden snachts 18.

Sinds donderdag avond zo'n 100kW verbruikt, dus het is niet zo dat hij heel veel uit is geweest.

Quatt Duo + Intergas HRE Huis 1928 redelijk geisoleerd, HR++ glas, 274m2, 850m3. 100m2 vloeverwarming (pelletkachel/cv) 6 convectoren en 13 radiatoren. 7x Heatmeister

• speedmetal35
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Hier -8 vannacht, alleen wat gasverbruik tijdens een defrost. Maar wat mij opvalt als de cv even aanslaat is dat de boiler inlet temperatuur hoger is dan de boiler outlet temperatuur. Dat is toch vreemd? Iemand een verklaring hiervoor?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUrCbcaOMzbKEytHgHwaSMPMbcA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Av53O9K3RUqJMzCcq8YkgJt.jpg?f=fotoalbum_large

• TeslaNerd
  • Nu online
Zo ziet de watertemperatuur in Home Assistant er uit als de buitenunit leegloopt omdat de vorstbeveiliging opengaat.

EDIT: deze zag ik vanmorgen voorbij komen op de Itho Daalderop discord voor het modbus listener project.
Eindigde met: Mijn schoonma gaat hopelijk straks even langs. Erg klote dit. Is ineens gekomen, snap het niet, heb ook niet aan settings lopen klooien niks

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHPdoJqruxNMWCUhhlKMb0FxBUk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KQNct6xunnIUqJ8AeIbuEVV6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qg-6v_Lclramcx1lIUWBFTUsLu0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/QieMuOzIQNHui75LABjzNGlB.webp?f=user_large

[ Voor 48% gewijzigd door TeslaNerd op 11-01-2026 12:29 ]

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:44
TeslaNerd schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:55:
Zo ziet de watertemperatuur in Home Assistant er uit als de buitenunit leegloopt omdat de vorstbeveiliging opengaat
[Afbeelding]
Dat is niet goed. Wat is er gebeurd

• balblas
speedmetal35 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:53:
Hier -8 vannacht, alleen wat gasverbruik tijdens een defrost. Maar wat mij opvalt als de cv even aanslaat is dat de boiler inlet temperatuur hoger is dan de boiler outlet temperatuur. Dat is toch vreemd? Iemand een verklaring hiervoor?
[Afbeelding]
Dan lijkt me dat de sensor op de verkeerde pijp zit (of de aan- en afvoer zijn omgewisseld, nog erger).

Bij mij hadden ze de pijpen verkeerd om aangesloten. Ik heb een e-CV en de monteurs gingen er klakkeloos vanuit dat de aanvoer aan de kant van de cv-pomp was. Bij mijn e-CV zit de cv-pomp echter in de retour. Ik moest de installatiehandleiding erbij halen om ze te kunnen overtuigen.

Ik vind het echt schokkend hoe vaak het blijkbaar voorkomt dat monteurs aanvoer en retour verkeerd hebben, of een scheidingsfilter verkeerd om monteren of een sensor verkeerd plaatsen...

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14:14
balblas schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:54:
[...]

Dan lijkt me dat de sensor op de verkeerde pijp zit (of de aan- en afvoer zijn omgewisseld, nog erger).

Bij mij hadden ze de pijpen verkeerd om aangesloten. Ik heb een e-CV en de monteurs gingen er klakkeloos vanuit dat de aanvoer aan de kant van de cv-pomp was. Bij mijn e-CV zit de cv-pomp echter in de retour. Ik moest de installatiehandleiding erbij halen om ze te kunnen overtuigen.

Ik vind het echt schokkend hoe vaak het blijkbaar voorkomt dat monteurs aanvoer en retour verkeerd hebben, of een scheidingsfilter verkeerd om monteren of een sensor verkeerd plaatsen...
om dat te voorkomen wordt in de industrie op leidingen dus veelal ook de stromingsrichting met een pijl aangegeven, juist omdat daar veel mensen aan kunnen gaan werken die niet altijd de installatie op hun duimpje kennen. Mogelijk dat dit ook gewoon handig is voordat je een warmtepomp laat plaatsen (hybride dan).

• jj85
balblas schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:54:
[...]

@speedmetal35 de betreffende temperaturen worden vanuit de CV via OpenTherm aan de CiC doorgeven. Heeft dus niks te maken met onjuiste aansluitingen door Quatt.

• speedmetal35
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
jj85 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:09:
[...]

@speedmetal35 de betreffende temperaturen worden vanuit de CV via OpenTherm aan de CiC doorgeven. Heeft dus niks te maken met onjuiste aansluitingen door Quatt.
Dat lijkt mij ook. Ik heb de aansluitingen nog even nagelopen en dat zit allemaal wel goed. Het wordt ook prima warm en je ziet de watertemperatuur in de app ook wel oplopen als de cv bij springt. Toch vreemd.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:29
Het werd hier net geen -6 en dat was eigenlijk hetzelfde verbruik als bij -2. Geen enkel probleem, AE werkt hier dus als een trein. Wel is het terras rondom de pompen een ijsbaan, de goot is denk ik ook dichtgevroren. Maar geen gevaar, er zijn nog zeker 10cm voor de laag boven de voet zou uitkomen en dan moet het echt weken zo blijven. Reken ik niet op.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
Afgelopen nacht tot -6.3 graden hier (volgens KNMI, mijn Quatt heeft -5.3 gemeten).
De Quatt duo hield het huis min of meer keurig op temperatuur (20 graden constant ingesteld, zakte af naar 19,1 graden). Daar waar ik op sommige dagen hiervoor af en toe een beetje gas nodig had op de koudste momenten.

Zag 'n half uurtje geleden dat de CIC al sinds vannacht 5 uur op heatpump+boiler staat.
Toch maar eens bij de ketel gaan kijken. Waterdruk veel te laag dus bijgevuld.

Eigenlijk mag die cv ketel van mij wat minder snel bijspringen. Deze waterdruk-storing maakt eigenlijk dat ik ontdekt heb dat we tot -5 prima op de Quatt alleen kunnen draaien mits we accepteren dat het in huis 'n half graadje koeler is op dat soort langdurige koude momenten. We hebben hier nog 'n forse houtkachel staan dus voldoende backup capaciteit.

Paar vragen:
-kan ik dit nog ergens manipuleren of instellen?
-is er een verklaring waarom de Quatt wel blijft draaien met een te lage waterdruk en de cv ketel niet?
-ik ben gevoelsmatig wel veel waterdruk verloren in relatief korte tijd bijvullen heb ik paar weken geleden ook gedaan (schat 'n week of 3 a 4 geleden) moet ik denken aan een lekkage? Of kan die koude er ook iets mee te maken hebben?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJEKRsOiEtHzK0I17zg-PhA6TCw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yeDLrEkmTOBkC7uUFNtz1RTK.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjN3WjdBCMx0lk7eq2wQOPP2Mx8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6Oi1dKb7jbDIXqDfzyzLu0j2.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqLCRpWxFSgFUO_WSrsDtnPLf8o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mVz9D7Svn1kSR4NBCBDY0pox.png?f=fotoalbum_tile

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Pagina: 1 ... 328 329 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.