• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:15
Nieuwe software versie CIC onderweg

Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 3.16.0-beta.0 automatisch.

Wat is er nieuw?

Verbeteringen
Uitbreiding van de communicatieberichten met OpenTherm-ketels

Schakel LTE uit wanneer er een stabiele wifi- of ethernetverbinding is

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:56
jj85 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:52:
FWIW, vond het zelf wel even interessant. Het lijkt erop dat de Quatts, net zoals de WeHeat Flint en de Itho Amber, bij Amitime (in China uiteraard) gemaakt worden.

Wellicht daarom ook de type aanduidingen AMM / AMH?

https://www.amitime.com/products/residential-heat-pumps/

Op deze tiktok-filmpjes lijken Quatts voorbij te komen (gelijkenis is iig groot)
https://www.tiktok.com/@h...video/7554602235460635926
https://www.tiktok.com/@h...video/7500756615780371734

Waarom is dit interessant...
Voor de Itho Amber is er een Open Source aansturing in ontwikkeling (door @Jordi_ op basis van ESPHome.
OpenAmber: Itho Daalderop Amber warmtepomp firmware

De modbus registers van Quatt (iig v1/1.5) komen grotendeels overeen met die van de Itho Amber.

Dus mocht Quatt omvallen, zoals hier onlangs gespeculeerd :X , dan zijn er wel alternatieven in aansturing te ontwikkelen.
Wow, als je een zo een tiktok filmpje kijkt dan zit je een half uur later nog naar Amitime promo filmpjes te kijken. Dit is meer verslavend dan Omroep MAX 8)7

https://www.tiktok.com/@heatpumpamitime
https://www.tiktok.com/@h...video/7564625833965538582

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:47
TeslaNerd schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:31:
[...]

Haal jij met alleen radiatoren een COP > 3 bij +2 / 45?
Bij mijn V1 kom ik amper op COP=2,5
Het is inmiddels iets droger en warmer, maar vandaag halen we -1/42 (pendelt wat tussen 40 en 42 graden) bij COP=3. Het is hier nu 2 uur -2, en in die 2 uur is de COP 3,1. Met hoofdzakelijk T11 radiatoren.

De lucht is nu droger, dus daarom beter denk ik.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:58

Animal_X

Rodin

FWIW, vond het zelf wel even interessant. Het lijkt erop dat de Quatts, net zoals de WeHeat Flint en de Itho Amber, bij Amitime (in China uiteraard) gemaakt worden.

Op deze tiktok-filmpjes lijken Quatts voorbij te komen (gelijkenis is iig groot)

Voor de Itho Amber is er een Open Source aansturing in ontwikkeling (door @Jordi_ op basis van ESPHome.

De modbus registers van Quatt (iig v1/1.5) komen grotendeels overeen met die van de Itho Amber.

Dus mocht Quatt omvallen, zoals hier onlangs gespeculeerd :X , dan zijn er wel alternatieven in aansturing te ontwikkelen.
Nice find! Dit lijken mij Quatt's inderdaad. Zeer interessant.

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:58

Animal_X

Rodin

clubeddie schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:26:

Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 3.16.0-beta.0 automatisch.

Wat is er nieuw?

Verbeteringen

Hoeveel tijd gaat er meestal overheen voordat beta een general release wordt?

[ Voor 50% gewijzigd door Animal_X op 08-01-2026 12:11 ]

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08-01 17:35
clubeddie schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:26:

Wat is er nieuw?

Verbeteringen

Ik heb deze inmiddels, maar wat voor uitbreiding? De info is vaak wat summier.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• TeslaNerd
Mickel moen schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:15:
[...]
Zeker mooi voor @MWink
Als ik zijn onderschrift goed lees heeft hij energielabel A++++

Wij hebben recent Label B gekregen. Lang niet slecht voor een jaren 30 huis.

Het is al vaker gezegd. Mooi om te weten, wat mogelijk is, maar om te vergelijken nutteloos.

Eigenlijk kun je alleen vergelijken met jouw eigen huis. Wat het resultaat is van een aanpassing, zowel in isolatie, afgiftesysteem e.d. maar ook in software-instelligen en warmtewensen en stookgedrag.
Zijn er hier al meer tweakers die de efficiency van de Quatt tweaks voor hun eigen huis vergelijken obv kwh/graaddagen? Ik zou graag wat ervaringen hierover uitwisselen

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• TeslaNerd
pietjm schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:52:
[...]
waarschijnlijk heeft Quatt ondersteuning voor opentherm uitgebreid zodat opentherm communicatie met meer cv-ketels mogelijk is of is uitgebreid. Voor onze Intergas-ketels was/is de opentherm communicatie al erg uitgebreid. Of mis jij nog wat?

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08-01 17:35
TeslaNerd schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:05:
[...]

waarschijnlijk heeft Quatt ondersteuning voor opentherm uitgebreid zodat opentherm communicatie met meer cv-ketels mogelijk is of is uitgebreid. Voor onze Intergas-ketels was/is de opentherm communicatie al erg uitgebreid. Of mis jij nog wat?
Nee, ik mis niks. Maar vind dat Quatt best wat duidelijker mag zijn over hun updates.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
Zal straks eens bellen met Amitime of het geluid uit de compressor normaal werkgeluid is 👍🤡

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07:01

Mickel moen

mickelmoen.nl

TeslaNerd schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:56:
[...]

Zijn er hier al meer tweakers die de efficiency van de Quatt tweaks voor hun eigen huis vergelijken obv kwh/graaddagen? Ik zou graag wat ervaringen hierover uitwisselen
Ik ben inmiddels gestart met het volgende experiment, na het vorige met constante temperatuur begane grond en rest van het huis

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84302320

Nu experiment met master-ruimtes en zolder/slaapkamer ongewijzigd qua settings, maar verdieping bij verschillende continu temperaturen. Ik doe dit steeds in perioden van 6 dagen. Meting en vergelijking in kWh volgens de Quatt-app.
Gewoon, om eens te kijken, of de beweringen van Heat Geek ook voor mijn huis opgaan.

Later meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Mickel moen op 08-01-2026 12:41 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• clubeddie
Animal_X schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:48:
[...]

Hoeveel tijd gaat er meestal overheen voordat beta een general release wordt?
Als ik terugkijk brengt quatt ongeveer 1 a 2 keer een bèta uit. Uit reacties hier op het forum lijkt het zo te zijn dat zodra er een bèta uit wordt gerold, de definitieve versie van de vorige beta dan bij iedereen wordt uitgerold.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

• clubeddie
pietjm schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:52:
[...]

Dit is de letterlijke 1 op 1 tekst uit de mail. Die is heel summier. Soms stond er nog een kleine toelichting van de engineer bij, maar die is wellicht al wegbezuinigd #DaTHebtOPFeesBoekGeStaAn 😉

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:50
onlinaius schreef op zondag 4 januari 2026 @ 00:05:
De temperatuur is hier vandaag niet onder de 0 geweest, maar desondanks heb ik toch wel zoveel ijsvorming dat ik de Quatt nu maar even heb uitgezet voor een nachtje, en morgen plaats ik het L5 contact tijdelijk weer terug tot ik een permanentere / stuurbare oplossing heb gevonden zoals jij.

[Afbeelding]
Een update over het (losgekoppelde) L5 avontuur. 4 januari heb ik de Quatt weer open gehad, en er zat een ijsplaat in die iets over de opstaande randen van de Quatt kwam.

De plaat was echter 'netjes' plat, en de fan had nog zeker 5 cm speelruimte, dus ik heb het maar even zo gelaten. De ijsplaat bleef wel aangroeien, en dinsdag had ik nog 2 -3 cm over, dus toen heb ik de L5 teruggeplaatst.

Dat geeft wel gelijk het probleem dat de ijsplaat dan eigenlijk te dik is, de bodemplaat van de Quatt is al vrij snel weer helemaal vrij, maar het ijs hierboven smelt niet meer weg. Wel onstonden er toen enkele gaten (onder andere waar het warmtelint naar beneden gaat) waardoor het smeltwater een stuk beter weg kan. Ik heb de L5 er tot vandaag op laten zitten, en zojuist weer losgekoppeld. Met een nette 4 graden zie ik de plaat al behoorlijk wegsmelten, en ik verwacht dat deze vandaag en morgen helemaal wegsmelt, op tijd voor (hopelijk) de laatste paar koude dagen.

Er is een schakelaar onderweg waarmee ik de L5 zelf kan gaan schakelen voor een wat permanentere oplossing.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• TeslaNerd
onlinaius schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:51:
[...]
Een update over het (losgekoppelde) L5 avontuur. 4 januari heb ik de Quatt weer open gehad, en er zat een ijsplaat in die iets over de opstaande randen van de Quatt kwam.

...

Er is een schakelaar onderweg waarmee ik de L5 zelf kan gaan schakelen voor een wat permanentere oplossing.
Ook die Shelly die @s020506 heeft gebruikt?

[ Voor 46% gewijzigd door TeslaNerd op 08-01-2026 13:51 ]

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
[...]

De plaat was echter 'netjes' plat, en de fan had nog zeker 5 cm speelruimte, dus ik heb het maar even zo gelaten. De ijsplaat bleef wel aangroeien, en dinsdag had ik nog 2 -3 cm over, dus toen heb ik de L5 teruggeplaatst.

Dat geeft wel gelijk het probleem dat de ijsplaat dan eigenlijk te dik is, de bodemplaat van de Quatt is al vrij snel weer helemaal vrij, maar het ijs hierboven smelt niet meer weg. Wel onstonden er toen enkele gaten (onder andere waar het warmtelint naar beneden gaat) waardoor het smeltwater een stuk beter weg kan. Ik heb de L5 er tot vandaag op laten zitten, en zojuist weer losgekoppeld. Met een nette 4 graden zie ik de plaat al behoorlijk wegsmelten, en ik verwacht dat deze vandaag en morgen helemaal wegsmelt, op tijd voor (hopelijk) de laatste paar koude dagen.

Goed idee, wellicht dat een ultrasone sensor voor afstand meten een oplossing kan zijn voor het automatisch schakelen van de verwarming. Ga ik ook eens naar kijken icm een ESP8266

https://randomnerdtutoria...-sr04-ultrasonic-arduino/

maar dan met ESP easy, daarnaast een relais aan de ESP8266 en je kan ESP-easy rules maken die dit prima voor je afhandeld. Evt stand doorsturen naar smart home omgeving (domoticz of home assistant) met evt melding voor extremiteiten (<1cm speling bijv) en je bent helemaal het mannetje!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-01 16:18
okijokii schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:36:
[...]

Knap hoor! Hier gaat iedere dag wel een kuub of 3 gas doorheen. Aankomende week voorspellen ze hier -13 😅 benieuwd wat er dan gaat gebeuren 🥶
Ja, ik ben ook blij verrast over de performance van de Quatt V1. Vorige winter 24/25 was ik al gasloos en had ik nog helemaal geen backup naast de Quatt in de vorm van airco's (alleen eventueel 1800W olieradiator met CoP=1), maar was het ook niet zo koud als nu. Wel een paar mistige dagen gehad dat de temperatuur net niet gehaald werd door de defrosts.

Hier (Flevoland) wordt zondag -8 voorspeld, maar wel met helder weer. Dus dan zal het minder vochtig zijn, kans dat er minder defrosts nodig zijn. Maar ik verwacht dat de Quatt het dan net niet meer redt, dan laat ik de airco's beetje mee helpen (gaan via Home Assistant automatisch aan als het verschil tussen thermostaat setpoint en roomtemperature te groot wordt).

WP: Quatt Mono (V1) jul 2023 + backup 2 AC AUX 3.5 kW, DIYless V3. 4 Jaga convectoren met zelfbouw fans, rest radiatoren. SWW: E-boiler. 200m2 vrijst 2008 A++++/NOM, gasloos feb24. PV: 60x, totaal 17.5kWp, 15W/35Z/10N. EV: MY laden via BLE HA integr

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:29

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Frozen-Bullet schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:32:
[...]

Ik heb het niet zozeer over een irritant monotoon geluid (bepaalde frequentie, daar is hier al veel besproken, daar heb ik ook nog last van)

Maar het gaat nu meer het oproeren en aftoeren van de Quatt in een erg korte periode (meerdere keren in een paar minuten).
ja, dat optoeren heb ik ook. Ook bij hogere wattage.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjFxeVKsAfwE1iifbTj9Ui2cxGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UqMm25gIpnYZ6grmJUDxLrSb.jpg?f=fotoalbum_large

1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen)

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
[...]

offtopic:
Helemaal conform verwachting ;)
Anyway, mooi dat het getest is en dat je een terugkoppeling geeft. Even uitkijken dat willekeurige bezoekers van dit topic dit niet ook uitproberen en daarmee de fan compleet kapot draaien.

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:29

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Ik begreep van "mijn" verkoper dat er Mitsubishi onderdelen worden gebruikt. Volgens specificaties van producten van Amitime is er ook sprake van een Mitsubishi compressor.

1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen)

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
MWink schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:16:
[...]

Ja, ik ben ook blij verrast over de performance van de Quatt V1. Vorige winter 24/25 was ik al gasloos en had ik nog helemaal geen backup naast de Quatt in de vorm van airco's (alleen eventueel 1800W olieradiator met CoP=1), maar was het ook niet zo koud als nu. Wel een paar mistige dagen gehad dat de temperatuur net niet gehaald werd door de defrosts.

Hier (Flevoland) wordt zondag -8 voorspeld, maar wel met helder weer. Dus dan zal het minder vochtig zijn, kans dat er minder defrosts nodig zijn. Maar ik verwacht dat de Quatt het dan net niet meer redt, dan laat ik de airco's beetje mee helpen (gaan via Home Assistant automatisch aan als het verschil tussen thermostaat setpoint en roomtemperature te groot wordt).
Goed geïsoleerd huis, super 👍

Hier is de verwachting -12 (was -13). Ben heel benieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K71hnx6vOOr1SptYZn7NQhmNfbM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9DNmenYArwYUALDXxV5KAwI.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• Frozen-Bullet
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06:55
Metsubsidie schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:47:
[...]

ja, dat optoeren heb ik ook. Ook bij hogere wattage.[Afbeelding]
Hm. Misschien dat het dan een CiC update is geweest die dit veroorzaakt?
Ik heb zelf geen data van een paar weken geleden om het gedrag te vergelijken.. heb jij die toevallig wel?

Ik zie dat jij de v2 hebt draaien. Hier heb ik de 1.5 (duo)

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Heinemancp schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:01:
[...]

Goed idee, wellicht dat een ultrasone sensor voor afstand meten een oplossing kan zijn voor het automatisch schakelen van de verwarming. Ga ik ook eens naar kijken icm een ESP8266

https://randomnerdtutoria...-sr04-ultrasonic-arduino/

maar dan met ESP easy, daarnaast een relais aan de ESP8266 en je kan ESP-easy rules maken die dit prima voor je afhandeld. Evt stand doorsturen naar smart home omgeving (domoticz of home assistant) met evt melding voor extremiteiten (<1cm speling bijv) en je bent helemaal het mannetje!
Mogelijk werkt een Tuya watersensor ook. :)
Metsubsidie schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:42:
[...]

Ik begreep van "mijn" verkoper dat er Mitsubishi onderdelen worden gebruikt. Volgens specificaties van producten van Amitime is er ook sprake van een Mitsubishi compressor.
Ik heb een Mitsubishi Airco gehad die had bij af toeren ook zo'n geluid. Heel irritant.

Hier tekenen aub ......

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBmtDvZSRCNGGlx1vIQSnabwDaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/agcvLd6qmBxTICcaZNRkJJmi.jpg?f=fotoalbum_large

Op weg naar een 24 uurs run ? Dat zou de eerste keer zijn in bijna 2 jaar. Normaal gesproken levert een paar uurtjes de CV er bij een forse overshoot op door de grote vertraging in de afgifte van de vloerverwarming. Is de CiC firmware veranderd?

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:20

SBL

TM4 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:09:
[...]
Hmm... bij mij gaat de COP zelfs naar 1.0 en CV slaat niet aan en de app weet donders goed dat ik hierdoor geld verlies.
Besparing staat iedere dag dik in de min.

Zal ik ook eens melden bij Quatt.
Ik denk dat ze voor het schakelen niet kijken naar wat de COP is, maar wat die volgens hun theorie zou moeten zijn.
En een COP van 1 is waanzin, daar moet ergens een meter stuk zijn. (of een apparaat als het koud is in huis)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• SBL

SBL

Wasp schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:53:
@Toby-Wan @jj85 @s020506 Goedemorgen zeg.... met mijn slaapdronken hoofd dacht ik dat de CIC de thermostaat van stroom voorziet. Ik heb nu de T6 van het stroom gehad en zie nu de setpoint weer op 10 graden staan.

CV max temp staat hier dus blijkbaar op 65 graden. Wel bijzonder, ik zou zweren dat dit altijd op 45 graden stond. Overigens gaat de hele winter al goed, inclusief een paar ijskoude nachten. Vermoedelijk omdat tot op heden de CV nooit nodig geweest is? Vreemd genoeg raakte het systeem in onbalans sinds gistermiddag terwijl de buitentemperatuur vanaf dat moment steeg.

Is 65 graden dan wellicht te hoog en raakt de CV zijn warmte niet kwijt? Wat mij opvalt is dat deze constant aan en uitspringt, met een zwalkende watertemperatuur tot gevolg.
65 is meestal te hoog. In elk geval om Quatt nog mee te laten doen.
Alleen nuttig als je huis bij 55 niet warm wordt.
Zwalken is hobby van CVketel: verwarmen tot water 65 is, en uit als het water dat terugkomt warmer is dan 55 graden. Zou ook moeten kunnen moduleren, maar dat hangt wel van thermostaat+ketel af.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• SBL

SBL

pietjm schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:04:
Wat ik heb gedaan is dit:
- De vvw flink geknepen. Via json zie je dan dat de watertemperatuur flink gaat stijgen. Ik kneep tot ong 45 graden watertemperatuur.
- De radiatoren boven ook wat dichter gezet en de thermostaatknoppen vervangen door simpele knoppen. Ik had geen voetventielen, behalve in de badkamer. Die heb ik met het voetventiel enigszins geknepen.
Dus je hebt alles geknepen. Dan haal je nu wellicht de 800l/uur niet meer of de waterpomp moet harder werken dan nodig. Dus optimaal is het nog niet.
Google eens op waterzijdig inregelen, ook in topicstart, dacht ik. Minimaal 1 verwarmingsunit zou maximaal open moeten staan.

• SBL

SBL

[...]

Ja, doe ik wel. Ik gebruik wel de KNMI-graaddagen, die zijn niet het meest courant, geloof ik.
Ik verbruik aanzienlijk meer kWh warmte dan voorheen met de gasketel. Maar de thermostaat staat ook hoger, dus het is geen eerlijke vergelijking. Ik kan niet inschatten of ervaringen uitwisselen dan zinvol voor jou is..

• SBL

SBL

sbijlsma schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:50:
[Afbeelding]

Op weg naar een 24 uurs run ? Dat zou de eerste keer zijn in bijna 2 jaar. Normaal gesproken levert een paar uurtjes de CV er bij een forse overshoot op door de grote vertraging in de afgifte van de vloerverwarming. Is de CiC firmware veranderd?
Ik wil je juichstemming niet verpesten, maar is hij tussen 11 en 12 echt niet even uit geweest? Anders is hij wel heel ver terug gemoduleerd.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:50
TeslaNerd schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:48:
[...]

Ook die Shelly die @s020506 heeft gebruikt?
Vergelijkbaar, maar dan niet van het merk Shelly. Ik ga het eerst even proberen met een Zigbee variant (ik probeer alle domotica op zigbee te houden). Verder hetzelfde apparaatje.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• TeslaNerd
SBL schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 23:19:
[...]
Ja, doe ik wel. Ik gebruik wel de KNMI-graaddagen, die zijn niet het meest courant, geloof ik.
Ik verbruik aanzienlijk meer kWh warmte dan voorheen met de gasketel. Maar de thermostaat staat ook hoger, dus het is geen eerlijke vergelijking. Ik kan niet inschatten of ervaringen uitwisselen dan zinvol voor jou is..
Waarom niet de actuele graaddagen van de buitentemperatuur van de Quatt naar de ingestelde temperatuur op jouw thermostaat?
Dan neem jij ook de extra graaddagen mee van de nu hoger ingestelde thermostaat

• Heinemancp
[...]

Ja ik bereken dit elke dag. Script kan ik met je delen als je interesse hebt.

• Heinemancp
sbijlsma schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:50:
[Afbeelding]

Wow. Bij mij draait die al continue sinds 23 dec. En dat kwam door een overshoot midden in de nacht op lagere woningtemp door vakantie. Daarvoor draaide die ook al weken continu.

• gschuurman
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09:02
Onno ! schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:12:
[...]

Dit heb ik ook, terwijl mijn elektrische CV uit staat. Het komt door meet verschillen in de warmte sensoren lijkt mij. Bij mij denkt de CIC dat ik circa 0,3m³ bij-stook, dus relatief klein verschil.
Moet is de geschatte energie die op het conto van de CV wordt geschreven wel of niet meenemen als ik mijn stooklijn wil berekenen? Die bijdrage is soms aanzienlijk. Heb zelfs een keer meer dan 3 m3 gezien.

Woonboerderij 1850, gerenoveerd 2021, Quatt-Duo V1,begange grond 100m2 vloerverw., 10 gr mengverdeler, 1ste verd 2 rad, badkamer rad. aansluiting kortgesloten, 1 radiator kelder (anti-vorst stand), Nefit CV op zomerstand (aan/uit aangesloten op CiC), T6R

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:10
SBL schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 23:19:
[...]

Ik wil je juichstemming niet verpesten, maar is hij tussen 11 en 12 echt niet even uit geweest? Anders is hij wel heel ver terug gemoduleerd.
Hij is tussen 11 en 12 terug gemoduleerd naar 300W elektrisch, 2.5 kW warmte. Ik heb dat niet eerder gezien na een CV boost, dan bleef de Quatt steeds op veel vermogen doordraaien. Dan ging na de temperatuur overshoot alles uren uit.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:50
sbijlsma schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:10:
[...]

Hij is tussen 11 en 12 terug gemoduleerd naar 300W elektrisch, 2.5 kW warmte. Ik heb dat niet eerder gezien na een CV boost, dan bleef de Quatt steeds op veel vermogen doordraaien. Dan ging na de temperatuur overshoot alles uren uit.
Waarschijnlijk de "schuld" van de thermostaat. Als die zegt dat de verwarming uit moet, doet de CiC dat braaf. Het zou kunnen dat het nu zo koud is, dat de thermostaat een warmtevraag bleef hebben.

PVoutput

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
gschuurman schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 07:32:
[...]

Moet is de geschatte energie die op het conto van de CV wordt geschreven wel of niet meenemen als ik mijn stooklijn wil berekenen? Die bijdrage is soms aanzienlijk. Heb zelfs een keer meer dan 3 m3 gezien.
Dat ligt eraan over je stooklijn in thermisch vermogen (Ja) of in ⁰C CV water (Nee) wilt berekenen

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Pagina: 1 ... 327 328 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.