• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:58
Mijn Quatt staat inmiddels alweer een week in storing....contact met Quatt gaat redelijk maar nog niet gebeld voor een afspraak maar wel een onderdeel toegestuurd gekregen.
Ze geven aan dat het in de bekabeling en/of aansturing zit.
Wel pijnlijk om zoveel gas te verstoken en wil eigenlijk dat het zo snel mogelijk wordt opgelost maar ja ik heb tenminste nog een warm huis via de ketel.

onderstaand onderdeel hebben ze opgestuurd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfIWhoRiCo70BP-21NN4diSRvto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n3wWxbyXYS8oVQCHwVLbmwdA.jpg?f=fotoalbum_large

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:56
@Brent zoals eerder gesuggereerd:

Zitten deze entities ook in HA?
code:
1
2
3
hc:
chHeatExchangerInletTemperature: HeatCharger water temperature going into the CH heat exchanger, coming in from the ODU (in degrees Celsius)
distributionSystemSupplyTemperature: HeatCharger central heating distribution system supply water temperature
Verschil daartussen is de dT over de warmtewisselaar in de HC en dus ook wel een interessant om te zien.
Vermenigvuldigt met de flow en de Cp van water geeft het warmtevermogen dat uit je CV-circuit onttrokken is tbv de HeatBattery.

Is misschien een makkelijkere berekening dan op basis van de 3 temp sensoren

• speedmetal35
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:38
Michel242186 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:58:
Mijn Quatt staat inmiddels alweer een week in storing....contact met Quatt gaat redelijk maar nog niet gebeld voor een afspraak maar wel een onderdeel toegestuurd gekregen.
Ze geven aan dat het in de bekabeling en/of aansturing zit.
Wel pijnlijk om zoveel gas te verstoken en wil eigenlijk dat het zo snel mogelijk wordt opgelost maar ja ik heb tenminste nog een warm huis via de ketel.

onderstaand onderdeel hebben ze opgestuurd.
[Afbeelding]
Lijkt een spoel om de vierweg klep mee aan te sturen.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:06
jj85 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:11:
@Brent zoals eerder gesuggereerd:

Zitten deze entities ook in HA?
code:
1
2
3
hc:
chHeatExchangerInletTemperature: HeatCharger water temperature going into the CH heat exchanger, coming in from the ODU (in degrees Celsius)
distributionSystemSupplyTemperature: HeatCharger central heating distribution system supply water temperature
Verschil daartussen is de dT over de warmtewisselaar in de HC en dus ook wel een interessant om te zien.
Vermenigvuldigt met de flow en de Cp van water geeft het warmtevermogen dat uit je CV-circuit onttrokken is tbv de HeatBattery.

Is misschien een makkelijkere berekening dan op basis van de 3 temp sensoren
Die zitten erin, maar een iets ingewikkelder formule op basis van sensoren bouwen in HA: dat lijkt nog even te lastig. Er zijn enkel een paar basic ingebouwde functies. Ik zie meerderen ermee struggelen. Of zie ik iets over het hoofd?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• jj85
speedmetal35 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:12:
[...]

Lijkt een spoel om de vierweg klep mee aan te sturen.
Moest ook even goed kijken en zoeken 🕵️. Maar kom uit op de actuator (spoel) van het expansieventiel (EEV)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OyR-HMqpPpGm0_9hgvczLmm8gzs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xtCtn6BMmd3p7l0V5y3zxX2F.png?f=fotoalbum_large

• jj85
Brent schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:14:
[...]

Die zitten erin, maar een iets ingewikkelder formule op basis van sensoren bouwen in HA: dat lijkt nog even te lastig. Er zijn enkel een paar basic ingebouwde functies. Ik zie meerderen ermee struggelen. Of zie ik iets over het hoofd?
Dan kun je een template sensor aanmaken in HA (settings -> Devices -> Helpers -> Template -> Sensor

Daar vul je in
code:
1
2
3
4
{% set flow = states('sensor.water_flow_lh') | float(0) %}
{% set temp_in = states('sensor.temp_in') | float(0) %}
{% set temp_out = states('sensor.temp_out') | float(0) %}
{{ ((flow/ 3600) * 4186 * (temp_in - temp_out)) | round(0) }}
Uiteraard even de 3 sensoren op de eerste 3 regels aanpassen.

Daarna kun je een tweede helper aanmaken om bovengenoemgde templatesensor te laten integreren (zodat je kWh krijgt)

[ Voor 9% gewijzigd door jj85 op 24-01-2026 10:26 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
sdh1981 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:26:
[...]

Omdat ze de koelfunctie niet aan hebben staan 😜 de Amitime koeler krijgt koel water aangevoerd vanuit de HP.
Nou, zou het niet zo zijn dat de chill een andere vorm is van precies dit apparaat?
Je kan de warme retour ook alleen maar buiten lozen (wisselen) door te koelen op de BU. Dat zal bij Quatt niet anders gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 24-01-2026 10:36 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Shoot_me507
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-03 20:31
Zit er genoeg ruimte om de QUATT’s heen zodat ze vrij kunnen blazen? Zo’n piek in buitentemperatuur wanneer de Quatt niks doet beloofd niet veel goed.

• Brent
jj85 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:25:
[...]

Dan kun je een template sensor aanmaken in HA (settings -> Devices -> Helpers -> Template -> Sensor

Daar vul je in
code:
1
2
3
4
{% set flow = states('sensor.flowmeter_flowrate') | float(0) %}
{% set temp_in = states('sensor.chHeatExchangerInletTemperature') | float(0) %}
{% set temp_out = states('sensor.distributionSystemSupplyTemperature') | float(0) %}
{{ ((flow/ 3600) * 4186 * (temp_in - temp_out)) | round(0) }}
Thanks voor deze pointer!

Echter, de formule klopt denk ik niet. Die hier even de plot van chHeatExchangerInletTemperature en distributionSystemSupplyTemperature gedurende die run (geel en blauw). Ja, daar is een delta, die buiten laadsessies klein en constant is (maar niet nul, 0,2-0,5 graden schat ik).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IducglGWKHbtPCyomcFAVm52pg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wDjcZxgNEPjZVtVTYti4PKTg.png?f=user_large

Het vat echter is warmer dan dat (de top 3 lijnen), dus wat is deze delta precies? Distribution supply temp moet CV water temp zijn, en de flowmeter temp bevestigd dat (roze).

Waarom zou de HC inlet hoger worden tijdens een laadrun? Moet dat niet een outlet zijn, en moet die niet gelijk zijn aan (een combinatie van) de vat-sensoren? Want dat moet er uit de HC komen, water van ca. 55 graden. Waarom is de inlet dan niet gelijk aan de laagste temperatuur in het vat? In deze laadrun was er geen sprake van sww gebruik, het energieverlies was puur door afkoeling over een periode van ruim 30 uur. Er kwam dus geen nieuw leidingwater (een stuk koeler) in.

Ik snap dus niet wat chHeatExchangerInletTemperature nu precies is. Ik zou denken dat de HC hier water uit de tank opwarmt naar of een vaste T of met een vast vermogen.

Ik denk dan dat de warmte energie het best berekend kan (of moet) worden door gewoon de 3 vat temperatuur sensoren te nemen, en elk een derde van het vat te laten voorstellen. Dus elke stelt 62 liter voor. Maar ik weet niet of het wel klopt dat het vat altijd vol is. Na sww gebruik komt er natuurlijk water in.

Wat denk jij of anderen?

• Brent
Ter info: hier een sww gebruik sessie met direct daarop een laadrun.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqp-Jzlo5tn0FxWc4-y5uRuRS-s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uM1HK66jGDugAiOeIxtJfIso.png?f=user_large

Dus, mijn voorstel is om de energie content van het vat (in kWh) zo bij te houden:
code:
1
2
3
4
{% set top = states('sensor.heat_battery_top_temperature') | float(0) %}
{% set mid = states('sensor.heat_battery_middle_temperature') | float(0) %}
{% set bot = states('sensor.heat_battery_bottom_temperature') | float(0) %}
{{ ( 4186/3600000 * 187 * ((top + mid + bot)/3-20) ) | round(0) }}

[ Voor 44% gewijzigd door Brent op 24-01-2026 11:16 ]

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Uc1iKUjCzlSpaX-enj4Tv_i4bw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uqXi2LOjr02v5vbCTAD56oeq.jpg?f=fotoalbum_large

Ok, even een kleine test. Een compleet verticale afvoer vriest dus ook vast bij aanhoudende (lichte) vorst.

• Brent
Hoelang is die afvoer? Je verwacht natuurlijk dat water afkoelt naarmate het verder in een kanaal komt en daarna dus een prop ijs kan ontwikkelen.

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:51
Dersan schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:30:
[Afbeelding]

Ok, even een kleine test. Een compleet verticale afvoer vriest dus ook vast bij aanhoudende (lichte) vorst.
Voor een verticale afvoer kun je beter een ketting gebruiken. Ik heb dat gedaan met de uitloop van de CV. Quatt is er recht onder geplaatst en zo loopt condensatievocht er achter en niet erop. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyuHXcLyrAhR9XHJRKX5Idey4AU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/crO92PA73tHtUZvNlGSECuZz.jpg?f=fotoalbum_large

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• jj85
@Brent Ik denk dat je vergeet dat de HeatCharger ook gewoon een warmtepomp is, maar dan water/water.

chHeatExchangerInletTemperature is de watertemperatuur vanaf de buitenunit.
In onderstaand schema is dat de flow richting CV-pomp en daarna evaporator.

distributionSystemSupplyTemperature is de temperatuur richting je warmtesysteem (en komt daarom ook overeen met die flowmeter temp). In onderstaand schema is dit dus de temperatuur na de evaporator (of eigenlijk na de doorstroomverwarmer).

De water/water warmtepomp van de HC onttrekt dus energie uit het CV-water, via de evaporator. Deze energie wordt door de warmtepomp vervolgens in de condensor weer overgedragen aan het DWH-systeem en vervolgens je HeatBattery in.

Met mijn formule / template sensor bereken je hoeveel vermogen de HC uit het CV-circuit peutert, dit ten behoeve van het DHW-circuit.

In onderstaand schema zijn de evaporator en condensor onderdeel van het R290 warmtepompcircuit, maar dit heb ik niet ingetekend ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8S2XvsWUIQTIXx6r4N4t3IiLno=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GQwnGMeUJUve0XIzSntCJNrS.png?f=fotoalbum_large

• jj85
Ter info: alle ontwikkelingen en discussies mbt Quatt zelf aansturen (OpenQuatt) zijn verhuisd naar een nieuw topic.
OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen

• Brent
jj85 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:55:
@Brent Ik denk dat je vergeet dat de HeatCharger ook gewoon een warmtepomp is, maar dan water/water.
Dat vergeet ik zeker niet ;)
chHeatExchangerInletTemperature is de watertemperatuur vanaf de buitenunit.
In onderstaand schema is dat de flow richting CV-pomp en daarna evaporator.

distributionSystemSupplyTemperature is de temperatuur richting je warmtesysteem (en komt daarom ook overeen met die flowmeter temp). In onderstaand schema is dit dus de temperatuur na de evaporator (of eigenlijk na de doorstroomverwarmer).
Maar, in de bovenste loop, toch?
De water/water warmtepomp van de HC onttrekt dus energie uit het CV-water, via de evaporator. Deze energie wordt door de warmtepomp vervolgens in de condensor weer overgedragen aan het DWH-systeem en vervolgens je HeatBattery in.
Jij rekent dus het energieverlies uit de CV loop uit, wat inderdaad de bovengrens is voor de energiewinst in het vat. Ik ga er vanuit dat de overdracht naar de condensor etc niet perfect is, maar het is aardig deze te naast elkaar te leggen. Zal ik doen!

Uiteindelijk wil ik weten wat er netto in het vat komt/zit, en ontrekken aan CV circuit lijkt me dan daar nog wat stappen vanaf. Maar kan ook dat dit heel efficiënt is, geen idee.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
Dersan schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:30:
[Afbeelding]

klopt, ik heb het eigenlijk opgelost door zo veel mogelijk pijp met pijpisolatie te isoleren en deze met alu-tape verder af te werken en dat hielp. (ik had toevallig nog wat lengtes van de juiste maat liggen.)

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Even voor mijn beeld mbt de heatcharger: is dat echt een warmtepomp met compressor en alles? Hoe werkt het dan met het opwarmen van de boiler? Loopt dan de buitenunit voor en dan vervolgens ook de HC om het vat op te warmen?
Ben benieuwd hoe dat in elkaar zit ten op zichte van een Itho waarbij de enkele unit ook het vat opwarmt.

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:52
paQ schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:35:
[...]

Nou, zou het niet zo zijn dat de chill een andere vorm is van precies dit apparaat?
Je kan de warme retour ook alleen maar buiten lozen (wisselen) door te koelen op de BU. Dat zal bij Quatt niet anders gaan.
Volgens mijn snelle blik zag ik dat er geen F gas gebruikt werd maar een warmtewisselaar lucht / cv water. De chill heeft een R290 f gas systeem.

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo. 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• paQ
  • Nu online
sdh1981 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:58:
[...]

Volgens mijn snelle blik zag ik dat er geen F gas gebruikt werd maar een warmtewisselaar lucht / cv water. De chill heeft een R290 f gas systeem.
Refrigerant Type/Amount
R290/150g

• Brent
sdh1981 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:58:
[...]

Volgens mijn snelle blik zag ik dat er geen F gas gebruikt werd maar een warmtewisselaar lucht / cv water.
Er is geen fan of luchtkanaal, dus dat zou niet kunnen. Ook warmte een warmtewisselaar op tot maximaal de CV temp, en de HB is flink warmer. Bovendien is een wisselaar passief en dus stil, de HC niet ;)

• paQ
  • Nu online
Brent schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:20:
[...]

Er is geen fan of luchtkanaal, dus dat zou niet kunnen. Ook warmte een warmtewisselaar op tot maximaal de CV temp, en de HB is flink warmer. Bovendien is een wisselaar passief en dus stil, de HC niet ;)
Dit ging over de Space Cooler.

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:52
RickvdT schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:13:
[...]

3x raden wanneer de stooklijn is aangepast :) Sindsdien een super stabiele run van 20 uur tot de zon doorbrak i.p.v. elke 2/3 uur even uit. Even afwachten wat het met nog lagere temperaturen doet maar vooralsnog is dit een aanzienlijke vooruitgang met vloerverwarming.

[Afbeelding]
Nog een laatste update van mijn stooklijn avontuur. Inmiddels 2,5 week en aardig wat draaiuren verder kan ik concluderen dat het een hele verbetering is. Nu mooie lange runs en veel minder overshoots. Ondanks dat ik het gevoel had dat de berekende stooklijn erg optimistisch was draait het voorlopig prima bij elke temperatuur.

2,5 week data is nog niet super veel maar de voorlopige inschatting is een efficiëntie winst van 5-7%. Niet gigantisch maar mooi meegenomen met hopelijk nog heel wat jaren voor de boeg. Vooral net boven defrost gebied een aanzienlijk betere COP. Wat opvalt is dat mijn Quatt duo nu bij 6 graden al overgaat op een enkele unit. Een enkele unit op 3,5kw is toch iets minder efficient dan een duo op 2x 2kw. Daardoor is de winst tussen de 6 en 8 graden er minder.
Desalniettemin; efficientiewinst + meer comfort + langere levensduur wp = de moeite waard geweest :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9EdG9mpNDkwfT5c0nFehBM5GEBg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BUSXn89We1fUmtzWiXja4T1o.png?f=fotoalbum_large
========================================
REGRESSION ANALYSIS (Temp > 0°C)
========================================
Period: Before 07-01-2026
Equation: COP = 0.2935 * T + 3.1725
R²: 0.8636
----------------------------------------
Period: From 07-01-2026
Equation: COP = 0.3061 * T + 3.4068
R²: 0.8275
----------------------------------------

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09:42
RickvdT schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:23:
[...]

Nog een laatste update van mijn stooklijn avontuur. Inmiddels 2,5 week en aardig wat draaiuren verder kan ik concluderen dat het een hele verbetering is. Nu mooie lange runs en veel minder overshoots. Ondanks dat ik het gevoel had dat de berekende stooklijn erg optimistisch was draait het voorlopig prima bij elke temperatuur.

2,5 week data is nog niet super veel maar de voorlopige inschatting is een efficiëntie winst van 5-7%. Niet gigantisch maar mooi meegenomen met hopelijk nog heel wat jaren voor de boeg. Vooral net boven defrost gebied een aanzienlijk betere COP. Wat opvalt is dat mijn Quatt duo nu bij 6 graden al overgaat op een enkele unit. Een enkele unit op 3,5kw is toch iets minder efficient dan een duo op 2x 2kw. Daardoor is de winst tussen de 6 en 8 graden er minder.
Desalniettemin; efficientiewinst + meer comfort + langere levensduur wp = de moeite waard geweest :)

[Afbeelding]

[...]
@RickvdT

Mooi!
Maar eigenlijk blijf ik het wel vreemd vinden, dat quatt gedacht heeft, en blijkbaar nog steeds denkt, dat jij 16 kwh bij -10 graden nodig hebt. Op basis van jouw inbreng teruggebracht naar 10 kwh bij -10 graden.

Dan heb je toch volledig verkeerde gegevens aangeleverd, als die zouden kloppen had je nooit een duo moeten kopen, ondanks hulp cv ketel, en quatt moet zich nu toch wel voor het hoofd slaan??

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 40gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• jj85
leejoow schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:50:
Even voor mijn beeld mbt de heatcharger: is dat echt een warmtepomp met compressor en alles? Hoe werkt het dan met het opwarmen van de boiler? Loopt dan de buitenunit voor en dan vervolgens ook de HC om het vat op te warmen?
Ben benieuwd hoe dat in elkaar zit ten op zichte van een Itho waarbij de enkele unit ook het vat opwarmt.
Yep
Vergelijkbaar met de Auer Edel Eau. Warmtebron vd warmtepomp is cv circuit. Onttrekt dus warmte uit je huis. Bij lage buitentemperatuur wordt dan ook de buitenunit ingeschakeld.
Zomers zal het je huis licht koelen

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-03 16:56
jj85 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:24:
[...]

Yep
Vergelijkbaar met de Auer Edel Eau. Warmtebron vd warmtepomp is cv circuit. Onttrekt dus warmte uit je huis. Bij lage buitentemperatuur wordt dan ook de buitenunit ingeschakeld.
Zomers zal het je huis licht koelen
Er zitten toch wel wat nuanceverschillen in? Quatt werkt met een los (heat charger) element, en die losse warmtepomp heeft (queue wat Quatt Bla Bla Bla) enormmm veel voordelen, zoals warmte terugwinnen van de chills (indien ooit ontwikkeld), mogelijkheid om warmte uit de warmtebatterij in je huis te gebruiken (indien ooit ontwikkelt en lijkt me zeer zelden wat toevoegen), etc etc etc.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• jj85
onlinaius schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:46:
[...]

Er zitten toch wel wat nuanceverschillen in? Quatt werkt met een los (heat charger) element, en die losse warmtepomp heeft (que wat Quatt Bla Bla Bla) enormmm veel voordelen, zoals warmte terugwinnen van de chills (indien ooit ontwikkeld), mogelijkheid om warmte uit de warmtebatterij in je huis te gebruiken (indien ooit ontwikkelt en lijkt me zeer zelden wat toevoegen), etc etc etc.
Zeker, daarom ook 'Vergelijkbaar met de Auer Edel Eau.' ;)

• Brent
@jj85 Helaas, de meter op basis van jouw formule update niet. Dat zal aan mij leggen, ik kijk er nog naar.

Hier een laadrun met mijn SWW verbruik (dat is dus de cumsum van HC power) en SWW Warmte berekend met de 3 temp sensoren. (Ik zie dat ik daar misschien beter het teken kan weglaten, maar voor het verschil maakt het niet uit.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1YEH2iEbH1gexEoCLuJ0AXXz30=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AEuaCyUln1O3HZ5UpFhgxPhD.png?f=fotoalbum_large

SWW verbruik gaan van 1,19 naar 1,96 kWh. Dus in deze run is 0,77 kWh stroom gebruikt. Vat-lading ging van -3,06 naar -0,41 kWh. Een verschil van 2,65 kWh. Dat levert een COP van 2,65/0,77= 3,44

[ Voor 23% gewijzigd door Brent op 24-01-2026 17:02 ]

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:14
Brent schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:50:
Hoelang is die afvoer? Je verwacht natuurlijk dat water afkoelt naarmate het verder in een kanaal komt en daarna dus een prop ijs kan ontwikkelen.
Kleine 3 meter. Ja ik snap ook wel hoe/dat het gebeurt, had gehoopt dat als water in volle vaart naar beneden kan hij vrij blijft maar dat is dus ook niet het geval. Toch maar iets anders voor bedenken zoals een ketting inderdaad.

• jj85
Brent schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:04:
[...]

Dat vergeet ik zeker niet ;)

[...]

Maar, in de bovenste loop, toch?
Correct, bovenste loop. Dus met die twee sensoren kun je zien hoeveel warmte de HC uit het CV- circuit onttrekt tbv opladen HeatBattery. Ik zie op jouw plaatjes een dT = 3grC
Dat zou bij 800L/h een vermogen geven van zo'n 2,8 kW aan warmtetransport.

Daarbij moet je nog het elektrisch vermogen van de HC optellen (enkel wamtepomp deel, niet de compressor).
Stel dat is 500W.

Dan kun je bepalen dat de warmteinput richting HeatBattery = 2,8 kW + 0,5kW = 3,3 kW (redelijk in lijn met de specs zo uit m'n hoofd).

Dat integreren over de tijd geeft je het aantal kWh aan warmte dat is toegevoegd aan de HB.
[...]

Jij rekent dus het energieverlies uit de CV loop uit, wat inderdaad de bovengrens is voor de energiewinst in het vat. Ik ga er vanuit dat de overdracht naar de condensor etc niet perfect is, maar het is aardig deze te naast elkaar te leggen. Zal ik doen!

Uiteindelijk wil ik weten wat er netto in het vat komt/zit, en ontrekken aan CV circuit lijkt me dan daar nog wat stappen vanaf. Maar kan ook dat dit heel efficiënt is, geen idee.

• jj85
Dersan schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:06:
[...]

Kleine 3 meter. Ja ik snap ook wel hoe/dat het gebeurt, had gehoopt dat als water in volle vaart naar beneden kan hij vrij blijft maar dat is dus ook niet het geval. Toch maar iets anders voor bedenken zoals een ketting inderdaad.
Meestal sijpelt water langs de binnenwand van zo'n buisje naar beneden (dus niet met volle vaart). Daar krijgt het alle gelegenheid om aan te vriezen.

• Brent
@jj85 Ik heb de fout gevonden, ik had jouw sensornamen gekopieerd maar deze zijn anders in de Quatt plugin. Nu wachten op de volgende laad run, komt morgen pas denk ik ;) Moet tzt wel een oplossing hebben voor dat constant aanwezige verschil, dat gaat het vat natuurlijk niet in. Eg. alleen tellen als HC Power > 0 oid.

[ Voor 30% gewijzigd door Brent op 24-01-2026 17:15 ]

• jj85
Brent schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:12:
@jj85 Ik heb de fout gevonden, ik had jouw sensornamen gekopieerd maar deze zijn anders in de Quatt plugin. Nu wachten op de volgende laad run, komt morgen pas denk ik ;) Moet tzt wel een oplossing hebben voor dat constant aanwezige verschil, dat gaat het vat natuurlijk niet in. Eg. alleen tellen als HC Power > 0 oid.
Ben benieuwd.

Kun je nu direct ook deze template sensor toevoegen om de instantane COP te berekenen. Wel even de sensornamen aanpassen O-)
code:
1
2
3
4
5
6
{% set flow = states('sensor.water_flow_lh') | float(0) %}
{% set temp_in = states('sensor.temp_in') | float(0) %}
{% set temp_out = states('sensor.temp_out') | float(0) %}
{% set hc_e_power = states('sensor.powerinput_HC') | float(0) %}
{% set power_source_CV = (flow / 3600) * 4186 * (temp_in - temp_out) %}
{{ ((power_source_CV + hc_e_power) / hc_e_power) | round(2) if e_power > 0 else 0 }}
offtopic:
Toevallig net eens de COP van mn Atlantic Explorer V5 voor vandaag berekend.
Bij een inlaattemp lucht van 17grC was de COP 2,9 (bij verwarmen tot 55grC). In lijn met de specs ;)

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:46
paQ schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:35:
[...]

Ik krijg vandaag wat interessante reacties terug van de sales guy van Amitime op mijn vraag of de Amitime Space Cooler (USD 450 ex shipping & taxes) direct bij Amitime kan worden besteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmBL3kQ47M9FvjLj8XQ7xCjJ7TU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UDXxJKSqNpnj9PlQV227aWpR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3rI-_TVpHUzvBNvnE0ADKp6DmU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kKYJiBGyCaaxpPWozJ9BILgZ.png?f=fotoalbum_large

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• onlinaius
TeslaNerd schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:33:
[...]

Ik krijg vandaag wat interessante reacties terug van de sales guy van Amitime op mijn vraag of de Amitime Space Cooler (USD 450 ex shipping & taxes) direct bij Amitime kan worden besteld:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Damnnn, nice digging!

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• paQ
  • Nu online
Quatt heeft zelf ook een patent op de Chill (wat best bijzonder is mede hierdoor, en ook de Innova Waterloop die toch nog wat complexer is), maar niet zo zeer op het technische deel of op de werking specifiek, maar op het 'innovatieve karakter'.
(een bijna subjectief patent)

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 24-01-2026 22:16 ]

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Dersan schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:06:
[...]

Als een buitenkraan en tuinslang kunnen bevriezen bij die temperaturen dan wijkt dat niet ver af van dat pijpje van je. ;)

Hier tekenen aub ......

• TeslaNerd
Ik aarzel nog om de bedrijfs info van mijn eenmanszaak te sturen met hotmail adres.
Heeft / weet iemand een geschikt bedrijf of handelsonderneming voor een b2b proefbestelling?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• jj85
paQ schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:08:
Quatt heeft zelf ook een patent op de Chill (wat best bijzonder is mede hierdoor, en ook de Innova Waterloop die toch nog wat complexer is), maar niet zo zeer op het technische deel of op de werking specifiek, maar op het 'innovatieve karakter'.
(een bijna subjectief patent)
Ik meen dat Quatt alleen een patent had aangevraagd op de (teleurstellende*) quick connector :X
* vrij lomp met kogelkranen om lekkages te voorkomen....

@TeslaNerd _/-\o_ heerlijk assertief!
(ze verkopen trouwens ook aan WeHeat met de Flint )

[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 24-01-2026 22:36 ]

• paQ
  • Nu online
jj85 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:32:
[...]

Ik meen dat Quatt alleen een patent had aangevraagd op de (teleurstellende*) quick connector :X
* vrij lomp met kogelkranen om lekkages te voorkomen....

@TeslaNerd _/-\o_ heerlijk assertief!
(ze verkopen trouwens ook aan WeHeat met de Flint )
here you go
https://mijnoctrooi.rvo.n...wYXRlbnRSZWNvcmRTZXE6MQ==

• jj85
Top, die kon ik eerder nooit vinden :)
Dan zat ik mooi verkeerd met m'n connector.

• paQ
  • Nu online
jj85 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 23:09:
[...]

Top, die kon ik eerder nooit vinden :)
Dan zat ik mooi verkeerd met m'n connector.
Je zou eigenlijk de gehele publicatie moeten doornemen. Dan zie je welke claims ongegrond zijn verklaard, en waarin het octrooibureau mee kan. D'r blijft (op technisch gebied) niet veel over. Het is meer het concept.
Niet bepaald een sterk patent, maar staat nog steeds leuk natuurlijk. (In Nederland)

• jj85
paQ schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 23:14:
[...]

Je zou eigenlijk de gehele publicatie moeten doornemen. Dan zie je welke claims ongegrond zijn verklaard, en waarin het octrooibureau mee kan. D'r blijft (op technisch gebied) niet veel over. Het is meer het concept.
Niet bepaald een sterk patent, maar staat nog steeds leuk natuurlijk.
Wel grappig om te zien dat de aansluiting inmiddels ook aangepast is.
In patent is het nog een 'quick connector' op de retour (3R), met daarin een terugslagklep (en een waterpomp in de Chill).

In de laatste informatie wordt hij aangesloten op aanvoer en retour.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTfNvUL-aorgDUd9xX4cTCovMiY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H0l43QOxS0WBX3RkdG6qtBFs.png?f=fotoalbum_large

• TeslaNerd
En nog wat Amitime Space Cooler P0rNø voor de zaterdagavond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdnZJCV3xv2O7hcLYgAxuBf8CnI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kibbILfb8yIJ7ffBBdbARWJq.png?f=fotoalbum_large

https://amitime.en.made-i...ia18f&pbv_id=1jfm36990147

• Ywa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-03 14:40

Ywa

Voor mijn huis (165m2, vrijstaand, 2015, ~ 830m3 gas per jaar) is een enkele Quatt Hybrid voldoende. De verkoper kan niet met zekerheid zeggen of een enkele unit ook nog voldoende zal zijn bij een all-electric upgrade over een paar jaar. Tevens heb ik 3 Amitime Space Coolers Chills in pre-order, met mogelijk nog uitbreiding naar totaal 5. Gezien klein prijsverschil (700 euro netto) tussen nu een enkele of duo neig ik toch naar een duo opstelling.

Wat adviseren jullie?

Alvast bedankt. :)

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:23
Ywa schreef op zondag 25 januari 2026 @ 07:25:
Voor mijn huis (165m2, vrijstaand, 2015, ~ 830m3 gas per jaar) is een enkele Quatt Hybrid voldoende. De verkoper kan niet met zekerheid zeggen of een enkele unit ook nog voldoende zal zijn bij een all-electric upgrade over een paar jaar. Tevens heb ik 3 Amitime Space Coolers Chills in pre-order, met mogelijk nog uitbreiding naar totaal 5. Gezien klein prijsverschil (700 euro netto) tussen nu een enkele of duo neig ik toch naar een duo opstelling.

Wat adviseren jullie?

Alvast bedankt. :)
Als je inderdaad maar 700 euro extra betaalt (subsidie 2025?) en er de ruimte voor hebt, dan is een tweede een goede investering. Je koopt wat extra zekerheid voor een zeer lage meerprijs. Met 1 defecte unit heb je nog gewoon warmte en als we onverhoopt toch problemen krijgen door klimaatverandering dan is 14 kW beter dan 7 kW.

• harv
netappie schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:39:
[...]

Als je inderdaad maar 700 euro extra betaalt (subsidie 2025?) en er de ruimte voor hebt, dan is een tweede een goede investering. Je koopt wat extra zekerheid voor een zeer lage meerprijs. Met 1 defecte unit heb je nog gewoon warmte en als we onverhoopt toch problemen krijgen door klimaatverandering dan is 14 kW beter dan 7 kW.
@netappie

Kan inderdaad met een v2, twee is in elk geval erg veel.
------------------------------------
Opmerking 1 quatt in dienst bij DUO verwijderd;
Was foute conclusie. :-(

[ Voor 33% gewijzigd door harv op 26-01-2026 14:03 ]

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 40gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• paQ
  • Nu online
800m3 gas vervangen met 14 kW aan WP vermogen -O-

• netappie
paQ schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:42:
Je weet natuurlijk niet met welk comfort die 800 m3 gas is verbruikt. Met een dekentje op de bank en 18 graden icm en bijna nooit thuis zijn is anders dan 24x7 verwarmen.

Met een vrijstaande woning van 165 m2 is het wel lekker om wat reserve te hebben. Voor 2700 euro zou ik het laten, maar voor 700 euro is het een uitstekende deal.

• netappie
harv schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:32:
[...]

@netappie

Echter bij aankoop van een tweede warmtepomp zeggen dat die reserve is bij uitval van de andere, geloof ik niet.
Hier bewust een pomp uitgeschakeld van de DUO, (nep stroomuitval), en een hoge temperatuursetpoint gegeven.
Helaas de tweede wp wilde wel, de enkele waterpomp kwam echter slechts tot ongeveer 650 liter/uur, en de compressor weigerde te starten.
Zelf denk ik dat er nog wel wat ontwikkeltijd in samenwerking tussen 2 quatts gestopt mag worden.

Maar wie heeft dit ook al eens geprobeerd??
Nou ja, buiten garantie kan je er in ieder geval 1 opofferen. Dit is puur een software instelling lijkt mij.

Dat je maar 650 liter/uur haalt met 1 pomp verbaast mij. Heb je de radiatoren/VVW niet te ver afgeknepen?

• paQ
  • Nu online
netappie schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:05:
[...]

Met een vrijstaande woning van 165 m2 is het wel lekker om wat reserve te hebben. Voor 2700 euro zou ik het laten, maar voor 700 euro is het een uitstekende deal.
Dan moet Quatt je die al uit eigen zak betalen of facturen anti-dateren; de nieuwe regels zijn al ingegaan.

• netappie
paQ schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:21:
[...]

Dan moet Quatt je die al uit eigen zak betalen of facturen anti-dateren; de nieuwe regels zijn al ingegaan.
Volgens mij hadden ze een bij Quatt een prijsgarantie als je op tijd een gesprek had.
En misschien is de RVO overgangsregeling dit jaar ook weer soepel genoeg.

Maar hoe dan ook hangt het daar waarschijnlijk vanaf. Voor 700 euro verschil is het een no-brainer wat mij betreft.

• paQ
  • Nu online
Ik zou d'r lekker een stedentrip van boeken :z (ipv Quatt zijn rekening spekken)

[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 25-01-2026 11:27 ]

• netappie
paQ schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:27:
Ik zou d'r lekker een stedentrip van boeken :z (ipv Quatt zijn rekening spekken)
Als je heel zeker bent dat je het nooit nodig gaat hebben is dat ook een optie.

Maar voor die 700 euro verschil kan je de komende 15 jaar niet op stedentrip in Spanje als het hartje winter toch te weinig is.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Ik ben benieuwd of deze koude weken duidelijk hebben gemaakt wat bij een quatt nu de definitie van maximaal vermogen is.
Zien jullie de warmtepomp het maximaal vermogen uit de specs halen of is het toch beperkt tot nominaal vermogen?
(excuses als het al langsgekomen is, ik heb met een paar zoektermen als nominaal en maximaal het topic doorzocht maar het wellicht toch overheen gelezen)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• harv
netappie schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:08:
[...]

Nou ja, buiten garantie kan je er in ieder geval 1 opofferen. Dit is puur een software instelling lijkt mij.

Dat je maar 650 liter/uur haalt met 1 pomp verbaast mij. Heb je de radiatoren/VVW niet te ver afgeknepen?
@netappie

Denk dat het inderdaad met softwareinstellingen te maken heeft, dat de waterpomp van een quatt bij een duo tot een bepaald vermogen beperkt wordt, en dus slechts een bepaalde flow haalt.
Maar ook geldt, dat de cic software voor een single anders is dan voor een duo; de cic vindt dar er twee warmtepompen aktief zijn, en gaat dus niet ineens net doen of er een single geplaatst is.
Ik denk dat je dan eerst Quatt moet bellen voor een andere softwareinstelling als je definitief terug zou willen gaan naar 1 warmtepomp.

Radiatoren te veel geknepen??
2 volledig open in woonkamer, 3 in badkamer, serre en hal geknepen om flow naar vvw te krijgen, vvw in serre volledig open( lange streng 115 meter, 16mm??, naar 3 andere vertrekken geknepen. Open verdeler, max aanvoer 40 graden.

Maar misschien hebben ook anderen ervaring??

• netappie
harv schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:35:
[...]

@netappie

Denk dat het inderdaad met softwareinstellingen te maken heeft, dat de waterpomp van een quatt bij een duo tot een bepaald vermogen beperkt wordt, en dus slechts een bepaalde flow haalt.
Maar ook geldt, dat de cic software voor een single anders is dan voor een duo; de cic vindt dar er twee warmtepompen aktief zijn, en gaat dus niet ineens net doen of er een single geplaatst is.
Ik denk dat je dan eerst Quatt moet bellen voor een andere softwareinstelling als je definitief terug zou willen gaan naar 1 warmtepomp.

Radiatoren te veel geknepen??
2 volledig open in woonkamer, 3 in badkamer, serre en hal geknepen om flow naar vvw te krijgen, vvw in serre volledig open( lange streng 115 meter, 16mm??, naar 3 andere vertrekken geknepen. Open verdeler, max aanvoer 40 graden.

Maar misschien hebben ook anderen ervaring??
Die waterpomp is natuurlijk geen grootverbruiker, maar misschien willen ze die inderdaad evenredig belasten.

Het aantal radiatoren klinkt goed, zeker met VVW parallel. Ik neem aan dat ze allemaal keurig doorstromen en met het voetventiel in hebt geregeld en niet te veel Tado thermostaatknoppen hebt die aktief ingrijpen.

Het kan ook nog zijn dat de bottleneck elders zit. Als je vanaf een zolder naar beneden moet dan kan de gedeelde leiding die daar loopt ook beperkend zijn.

• sdh1981
TeslaNerd schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:30:
Ik aarzel nog om de bedrijfs info van mijn eenmanszaak te sturen met hotmail adres.
Heeft / weet iemand een geschikt bedrijf of handelsonderneming voor een b2b proefbestelling?
Binnenkort kunnen we een TeslaNerd HP kopen met een vrij bestuurbare controller? :+

Mooiste zou zijn als deze persoon in China hun modbus controls documenten zou delen. Ik spreek dan specifiek over de Anytime spullen.

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo. 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• Brent
paQ schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:42:
Zoals altijd, het vermogen 7/35 vind ik weinig relevant. Kijk minstens naar -7/35. Daar is het 7 tegen 12. 7 zou ik idd minimaal nemen ivm Koevlaas, maar is weinig marge.

• paQ
  • Nu online
Brent schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:38:
[...]

Zoals altijd, het vermogen 7/35 vind ik weinig relevant. Kijk minstens naar -7/35. Daar is het 7 tegen 12. 7 zou ik idd minimaal nemen ivm Koevlaas, maar is weinig marge.
Ze geven 5.6 kW op bij -7/W35
(uiteraard) afhankelijk van je benodigde watertemperatuur moet je het daar uitstekend mee kunnen redden als je slechts 800m3 gas per jaar verbruikt, bijv met vvw. Dan is 35 graden al best wel 'hoog'.

• sdh1981
Patent is alleen gelding voor NL. (zie National Patent)

• TeslaNerd
[...]

@netappie

Echter bij aankoop van een tweede warmtepomp zeggen dat die reserve is bij uitval van de andere, geloof ik niet.
Hier bewust een pomp uitgeschakeld van de DUO, (nep stroomuitval), en een hoge temperatuursetpoint gegeven.
Helaas de tweede wp wilde wel, de enkele waterpomp kwam echter slechts tot ongeveer 650 liter/uur, en de compressor weigerde te starten.
Zelf denk ik dat er nog wel wat ontwikkeltijd in samenwerking tussen 2 quatts gestopt mag worden.

Vraag het aan @sdh1981, die heeft een DUO en is OpenQuatt aan het testen

• paQ
  • Nu online
sdh1981 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:44:
[...]

Patent is alleen gelding voor NL. (zie National Patent)
yep
En op de NL website zie ik er niets over terug, en op de Duitse wel :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlZbTwcWr9ZEKnu_2XV4LSYSrPU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C18zN3wgPwkmvAxOR7DSFoyq.png?f=fotoalbum_large

• Brent
paQ schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:43:
[...]

Ze geven 5.6 kW op bij -7/W35
(uiteraard) afhankelijk van je benodigde watertemperatuur moet je het daar uitstekend mee kunnen redden als je slechts 800m3 gas per jaar verbruikt, bijv met vvw. Dan is 35 graden al best wel 'hoog'.
Ik gaf V2 waarden, oudere gevallen is het nog minder idd.

Ik lees deels ook radiatoren. Je wil wel het hele huis warm houden (en die doen weinig meer onder de 35 graden), en wat marge hebben voor die dagen onder -7.

Het is mooi als het kan, en als het experiment je niets kost gewoon doen. Maar als je nieuw koopt zou ik het net een tikkie ruimer nemen (de V2 bijv.). Toch liever 2kW teveel dan 1kW te weinig.

• sdh1981
paQ schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:49:
[...]

yep
[Afbeelding]
Kan zijn dat ze per land een patent hebben aangevraagd. Dat zou niet handing zijn gezien de kosten. Al denk ik dat een internationaal patent niet approved wordt gezien Anytime de vermoedelijke leverancier is.

• sdh1981
TeslaNerd schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:48:
[...]

Vraag het aan @sdh1981, die heeft een DUO en is OpenQuatt aan het testen
Nope. Ik test nu helemaal nog niks, gezien ik een defecte flowsensor heb in HP1. Eerst moet dit gefixed worden door Quatt.

• paQ
  • Nu online
Brent schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:52:
[...]

Ik gaf V2 waarden, oudere gevallen is het nog minder idd.

Ik lees deels ook radiatoren. Je wil wel het hele huis warm houden (en die doen weinig meer onder de 35 graden), en wat marge hebben voor die dagen onder -7.

Het is mooi als het kan, en als het experiment je niets kost gewoon doen. Maar als je nieuw koopt zou ik het net een tikkie ruimer nemen (de V2 bijv.). Toch liever 2kW teveel dan 1kW te weinig.
Dit was de V2 :+

• paQ
  • Nu online
sdh1981 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:52:
[...]

Kan zijn dat ze per land een patent hebben aangevraagd. Dat zou niet handing zijn gezien de kosten. Al denk ik dat een internationaal patent niet approved wordt gezien Anytime de vermoedelijke leverancier is.
Wat ik uit het patent opmaak, als je tussen de regels leest, dat het patent berust op het 'innovatieve aspect' van een semi verplaatsbare W/L warmtepomp die op een al bestaand systeem opereert. Maar, natuurlijk alleen op het aanwezige systeem wanneer dat met hun warmtepomp is uitgerust.
het is... dunnetjes

• Brent
Daar zie ik toch duidelijk max 6,7 staan dan? (Ik las uit de curve af, daar lijkt het net geen 7)?

Prima dus.

Koevlaas zegt net geen 4, zit je dus ruim boven.

[ Voor 9% gewijzigd door Brent op 25-01-2026 12:59 ]

• Ywa

Ywa

700 euro verschil is inderdaad vanwege de subsidiegarantie 2025.

Aangezien jullie ook redelijk verdeeld zijn zal ik even wat meer info geven.
Zoals eerder vermeld: vrijstaand, 165m2, 2015 en ~ 800m3 per jaar.

- Genoeg comfort op ~ 21c wanneer aanwezig in ruimte. Gezin met kleine kinderen, dus vaak genoeg thuis. Tevens ook regelmatig thuis werken.
- Begane grond en garage vloerverwarming met actieve pompen.
- Badkamer met vloerverwarming direct vanuit CV-ketel.
- Tado V3+ met zones. Ik zal voor genoeg flow zorgen voor Quatt.
- 2 zolderkamers hebben nu geen radiatoren, maar zullen wel radiatorleidingen krijgen voor de Chills. Voornamelijk voor koelen, sporadisch verwarmen.
- Overige kamers hebben radiatoren.
- Ik verwacht dat komende jaren 4 a 5 kamers een Chill krijgen (4 slaapkamers en werkkamer). Hooguit 3 a 4 tegelijkertijd aan. Misschien minder tegelijkertijd? Geen idee hoe snel de Chills de ruimtes gekoeld krijgen.
- Klein deel van verbruik komt door gashaard die paar keer per jaar aan staat voor enkele uren (voor sfeer, niet comfort).

Het is dus meer de vraag of een tweede Quatt enorm overkill is bij een toekomstige all-electric upgrade en bij 3+ gelijktijdige Chills. All-electric upgrade zal waarschijnlijk een XL vat worden

• paQ
  • Nu online
Brent schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:58:
[...]

Daar zie ik toch duidelijk max 6,7 staan dan? (Ik las uit de curve af, daar lijkt het net geen 7)?

Prima dus.
nominaal 5.6
Either way. Je moet het daar prima op kunnen redden, in de discussie "neem lekker 14 kW" ( 8)7 )

• paQ
  • Nu online
Ywa schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:58:

- Genoeg comfort op ~ 21c wanneer aanwezig in ruimte. Gezin met kleine kinderen, dus vaak genoeg thuis. Tevens ook regelmatig thuis werken.
- 2 zolderkamers hebben nu geen radiatoren, maar zullen wel radiatorleidingen krijgen voor de Chills. Voornamelijk voor koelen, sporadisch verwarmen.
- Ik verwacht dat komende jaren 4 a 5 kamers een Chill krijgen (4 slaapkamers en werkkamer). Hooguit 3 a 4 tegelijkertijd aan. Misschien minder tegelijkertijd? Geen idee hoe snel de Chills de ruimtes gekoeld krijgen.
- Klein deel van verbruik komt door gashaard die paar keer per jaar aan staat voor enkele uren (voor sfeer, niet comfort).

Het is dus meer de vraag of een tweede Quatt enorm overkill is bij een toekomstige all-electric upgrade en bij 3+ gelijktijdige Chills. All-electric upgrade zal waarschijnlijk een XL vat worden
In dat geval:
Ketel eruit, pompen van de verdelers en lekker kachelen op 1 WP. :)

• Ywa

Ywa

paQ schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:59:
[...]

Ketel eruit, pompen van de verdelers en lekker kachelen op 1 WP. :)
Ketel blijft komende paar jaar nog wel zitten.

• Brent
Als je het uiterste wil weten moet je max pakken ;) Maar de vraag reist: wat is nominaal dan? Een gemiddelde met in achtname van defrosts? Met name bij -7/45 gaat het verschil echt groot worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Brent op 25-01-2026 13:02 ]

• paQ
  • Nu online
Brent schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:01:
[...]

Als je het uiterste wil weten moet je max pakken ;) Maar de vraag reist: wat is nominaal dan? Een gemiddelde met in achtname van defrosts? Met name bij -7/45 gaat het verschil echt groot worden.
Dat is zo ongeveer wel wat dat inhoudt ja.
En als je er een keer een halve kW onder zit, ook geen probleem natuurlijk.

• sdh1981
paQ schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:49:
[...]

yep
[Afbeelding]
Is dus per land aangevraagd. Deze komt van https://register.dpma.de/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qltj_fWWWgJ4IbWDN3iRdQRDVLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ceiy37fRfroAMHb9wW11FrZ.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Nu online
oh goeie vondst :)
Ben wel benieuwd naar de besluitvorming daar dan.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 25-01-2026 13:12 ]

• netappie

Als je de zolder nu niet verwarmt dan is daar waarschijnlijk meer warmteverlies zodra je dat wel gaat doen.

Gelukkig gaat je dat niet echt meer kosten door de hogere COP bij lagere aanvoertemperaturen die je met meer afgifte kan gebruiken.

Maar deze hogere COP zit al verwerkt in de specificaties en naast het warmteverlies van de woning wil je ook in de koude winter gebruik maken van bad/douche. Zodra die kleine kinderen opgroeien kan dat best wel een dingetje worden omdat de watervoorraad ook met warmte uit de buitenunit verwarmd wordt.

Dus als Quatt zegt dat je een duo nodig hebt dan zou ik daar niet te veel over twijfelen.

De duo opstelling is ook gewoon zuinig als je maar zelden beide nodig hebt en achteraf een net te koude ruimte fixen of alsnog naar een duo uitbreiden om full electric te gaan kan heel snel heel duur worden.

Het dubbele maximum vermogen voor €700 meer is een koopje en scheelt ook klachten van een koukleum in huis.

Ik wil hier ook op den duur van het gas af, maar met een Quatt v1.0 en geen ruimte voor een duo opstelling gaat dat een flink project met boven nieuwe radiatoren en beneden vloerverwarming worden. Zonder lukt het allemaal niet.

Ik snap ook dat er mensen zijn die met de natte vinger schatting €700 willen besparen, maar over 15 jaar gezien is dat niks.

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:30

WouterB

3680 Wp

BarryH schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:32:
Ik ben benieuwd of deze koude weken duidelijk hebben gemaakt wat bij een quatt nu de definitie van maximaal vermogen is.
Zien jullie de warmtepomp het maximaal vermogen uit de specs halen of is het toch beperkt tot nominaal vermogen?
(excuses als het al langsgekomen is, ik heb met een paar zoektermen als nominaal en maximaal het topic doorzocht maar het wellicht toch overheen gelezen)
De warmtepomp blijft (exlusief defrosts) zo'n 5kW leveren, bijna ongeacht de buiten-temperatuur (al heeft die uiteraard wel invloed op hoeveel elektriciteit er daarvoor in moet):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgjt2dkKxwnmBE97lPN3uwM_nhg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qhVfKSfIWF3ZD9Zh7D39CU7i.png?f=fotoalbum_large

Met de verloren energie vanwege de defrosts kom je dan op 3.5 a 4 kWh uit aan geleverde warmte in een koud uur.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10-03 07:49
AARDLEK THEMA SAMENVATTING
Minstens 5 gebruikers met dit probleem...
Samenvatting van de interactie met Quatt door mij: "De Quatt kan inderdaad uitvallen door vochtproblemen."
Dat zegt mij dat dit een ondeugdelijk product is.
Van een kerstverlichting kan ik dit accepteren.
Voor een warmtepomp die kritisch is voor je huis, en tevens je backup ook nog om zeep helpt is dit niet acceptabel. Want het gaat niet om een defect onderdeel, maar dat het niet tegen typisch winterweer kan.
En dat juist op een moment dat het er toe doet.

Vraag: hoeveel meer mensen hebben hier last van?
En wat zou jij doen?

Hieronder de interactie met Quatt en daaronder de quotes van de 5 gebruikers uit de laatste maand.
(beleefdheden geknipt, maar die waren er volop, alsmede het aanbod om te helpen)
Rio Uhlenbeek (Quatt)
22 jan 2026 14:19 CET
De Quatt is geschikt voor het Nederlandse klimaat en wordt hier ook op ontworpen en getest. Wat wij bedoelen met “dit kan voorkomen tijdens koude omstandigheden” is geen structurele beperking, maar een incidenteel scenario.

Zoals bij andere elektrische apparaten die buiten staan, kan het in uitzonderlijke gevallen gebeuren dat kou en (tijdelijk) vocht invloed hebben op het gedrag van elektronica of communicatie. Denk aan condens of een combinatie van lage temperaturen en hoge luchtvochtigheid. Dat kan soms leiden tot tijdelijk afwijkend gedrag, vergelijkbaar met wat je ook ziet bij andere buitenelektronica.
In sommige gevallen kan dit zich bijvoorbeeld uiten in een beveiliging die aanspreekt, zoals een aardlekschakelaar.

Dit hoort niet vaak te gebeuren en het is niet de bedoeling dat je hier als gebruiker structureel last van hebt. Mocht dat wel zo zijn kan je dit direct aan ons laten weten.

Rio
Technical Customer Specialist
Martien Remijn
21 jan 2026 16:05 CET

Dat jullie schrijven "kan inderdaad voorkomen tijdens koude omstandigheden" is het probleem.
Als dat zo is, dan is de Quatt niet geschikt voor nederland, maar alleen voor de sahara.

Als dit bekend is als een beperking dan moet dit opgelost worden en gerepareerd worden.
Want als je niet een tweaker bent zoals ik, zit je als eigenaar van een Quatt in de kou, juist als het er toe doet.
En ik zie jullie met die sneeuwbui niemand het dak op sturen en nog iets voor elkaar krijgen.

Graag hoor ik wat jullie hier mee gaan doen.
Martien
Rio Uhlenbeek (Quatt)
21 jan 2026 10:16 CET

Wat je beschrijft kan inderdaad voorkomen tijdens koude omstandigheden, zoals vorst of sneeuw. In zulke situaties kan er tijdelijk vocht (bijvoorbeeld door sneeuw of condens) bij elektrische componenten komen, waardoor de aardlekschakelaar uitvalt.

Belangrijk is dat:

het probleem zich alleen tijdens die extreme weersomstandigheden heeft voorgedaan;

en dat het daarna niet meer is teruggekomen.

Als de aardlekschakelaar sindsdien niet meer is uitgevallen, is er technisch gezien geen reden om nu een inspectie uit te voeren. Een onderzoek zou op dit moment waarschijnlijk geen afwijkingen laten zien.

Mocht de aardlekschakelaar opnieuw uitvallen, laat het ons dan direct weten. Dan pakken we het meteen op en kunnen we gericht actie ondernemen.
Rio
Martien Remijn
19 jan 2026 16:51 CET
Nu het weer weer geschikt is zou ik graag een inspectie afspreken om te kijken waarom de Quatt de aardlekschakelaar liet springen tijdens de sneeuwperiode.
Martien Remijn
11 jan 2026 11:04 CET

We hadden afgesproken te wachten met actie totdat de sneeuw en ijs situatie opgelost is… Dat is vast ergens over 10 dagen pas echt zo. Mijn probleem is onder controle, maar niet opgelost.

Ik heb wel voor elkaar dat mijn alarmsysteem mij waarschuwt als de aardlek weer springt, dus ik kan de Quatt nu aanlaten in de nacht.

M10
Rio Uhlenbeek (Quatt)
5 jan 2026 16:20 CET

Dank voor je duidelijke reactie, ik begrijp je punt en je zorg rondom de vorstbeveiliging heel goed. Het is logisch dat je hier geen enkel risico in wilt nemen, zeker ’s nachts.

Als je dit liever niet afwacht, kan ik iemand langssturen om de installatie ter plaatse na te lopen.

Op die manier weet je zeker waar je aan toe bent en kun je met een gerust gevoel verwarmen, zonder tijdelijke workarounds.
Rio
Martien Remijn
5 jan 2026 13:45 CET

OK, maar je mist het punt van de vorstbeveiiging! Dan loopt de installatie leeg en heb ik ook geen CV!
Ik ga de Quatt ’s nachts uit het contact halen, en dan op de CV verwarmen.
Dan weet ik zeker dat er niets gebeurd terwijl ik slaap.
En dan weten jullie dat dit bewust is gedaan.
Martien
Rio Uhlenbeek (Quatt)
5 jan 2026 12:36 CET
Het is niet nodig om de Quatt standaard ’s nachts uit het stopcontact te halen zolang hij normaal blijft werken en de aardlekschakelaar ingeschakeld blijft.

Mocht de aardlekschakelaar opnieuw afslaan en je merkt dat dit samenvalt met de Quatt, dan is het wel verstandig om de Quatt tijdelijk spanningsloos te maken en dit bij ons te melden.

De veiligheid werkt hier zoals bedoeld: de aardlekschakelaar schakelt af om schade of een onveilige situatie te voorkomen.

Omdat je aangeeft dat het probleem nu tijdelijk afwezig is en de urgentie laag is, laten we het ticket open staan. Mocht dit opnieuw optreden, zeker ’s nachts of bij vorst, dan kunnen we alsnog gericht een servicebezoek inplannen om te onderzoeken waar precies vocht of lekkage is ontstaan.

Blijf het de komende dagen even in de gaten houden en laat het ons weten als de aardlek opnieuw aanspreekt of als je twijfelt. Dan pakken we het meteen verder op.
Rio
Martien Remijn [als reactie op mijn ticket ingeschoten op 3 januari]
5 jan 2026 11:35 CET
Mijn probleem is nu TIJDELIJK opgelost/afwezig.

Op 3/1 18:00 sloeg de aardlekschakelaar af.
Weer ingeschakeld, om 18:03 sloeg weer af.
Twee groepen afgeschakeld en ALS in, om 18:06 sloeg weer af.
Alleen 1 groep (met Quatt) in en ALS in, om 18:09 sloeg ALS weer af.
Stekker uit Quatt buitenunit gehaald, alle groepen in en ALS in. Geen probleem meer. ===>> met grote zekerheid is de Quatt het probleem geweest.

CV aan weten te krijgen, maar sloeg ’s nachts toch weer af, en de mazzel dat het die nacht op mijn dak net niet is gaan vriezen.

Op 4/1 15:00 inspectie op dak, Quatt helemaal schoon en vrij rondom. (er had al een lekker zonnetje gestaan en de CV overdag)
Om 15:02 de stekker weer in de Quatt. Alles werkt weer.

CONCLUSIE: ik wil weten wat er heeft gelekt zodat de aardlek afging door de Quatt.
MAAR, als de ALS weer afslaat in de nacht en ik dat pas in de ochtend doorheb is er een kans dat de Quatt de veiligheid af laat gaan.
NODIG: advies of ik de Quatt weer uit het contact haal ’s nachts? Of tot de vorst over is?
DUS, ticket blijft open, urgentie laag NA advies.

Martien
Tweaker posts over aardlekprobleem:
m10tech schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:28:
[...]
Hier ook de aardschakelaar eruit... Pas met het afkoppelen van de Quatt buitenunit geen issue meer.
Werkmodus is naar 4 gegaan (boiler only) en de CiC stuurt inderdaad de CV aan en dat werkt.
Mijn probleem is dat het CV systeem nog gevuld is, maar dat betekend dat vannacht met vorst de Quatt buitenunit kapot zou kunnen vriezen, toch?
Kan de veiligheidsklep werken zonder elektriciteit?
Dat is wel beter, maar dan zit ik in de kou...
...
Morgen ga ik het dak op om te kijken of de 10cm sneeuw die hier vandaag gevallen is (vanuit de kant van de frontplaat van de Quatt) hier nog iets mee te maken heeft...
m10tech schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:59:
[...Hoe is het op het dak?...]
Helemaal schoon daarnet, ook bodemplaat, ik denk dat ik de stekker er eens opnieuw insteek om te zien of het nog stuk is.
...
Update na inpluggen 45 min geleden:
De aardlek springt er niet uit. De pomp is gaan werken. Alles werkt weer naar behoren. (fingers crossed)
Opvallend, de unit is 22 uur van de stroom geweest, maar niet onder nul geweest.
De eerste 5 minuten draaide de pomp op volle bak, 1200 l/u, daarna naar 800 l/u.
En het eerste half uur is de crankcase heater aan geweest, en de compressor niet, ondanks cmd-level 10.
Na dat half uur is de compressor aangegaan en is nu warmte aan het maken.

Conclusie, het is dubieus dat een sneeuwsituatie de aardlek kan laten springen... maar verder lijkt alles weer te werken
djneo-nl schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:39:
Bij mijn Duo setup (oude v1.0 met extra v1.5), lijkt dat wanneer de pompen draaien de aardlek uit te vallen.
Ik zag in dit topic dat het bij meer mensen voorkwam met de sneeuw, en het een probleem met de waterpomp is in de V1.0
Ik heb nu de stroom prijs hoog gezet, zodat de cic alles op de CV doet, in de api zie ik wel dat de waterpompen draaien, (Heatpump 1 Water pump level = 33, Heatpump 2 Water pump level = 33)
Ik heb via Quatt support een bericht gestuurd maar ik heb geen confirmatie mail ontvangen. is dit normaal ?
Ik wil vandaag nog wel even kijken of er mogelijk water in de werkschakelaar is gekomen
Oboeman schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:31:
Ik lees de laatste tijd al wat vaker berichten over een Quatt die eruit klapt op de aardlek, en ik heb precies hetzelfde probleem. Afgelopen november viel 's ochtends plots de stroom uit in het hele huis, en na een kort onderzoek bleek dat de Quatt (een enkele, van het eerste uur) de aardlek eruit liet klappen. Het was die dag erg mistig, ik dacht code geel/oranje vanwege mist, dus ik had het vermoeden dat dat ermee kon maken. Meteen contact opgenomen, en een afspraak gemaakt voor een week later om het te laten onderzoeken/verhelpen. De dag na de stroomuitval nog een keer geprobeerd de Quatt er weer in te doen, maar weer springt de aardlek eruit. Een week later kwamen ze dus van Quatt op bezoek, zij doen de stekker erin, en je raad het al: hij blijft het gewoon doen. Uit voorzorg hebben ze toen een pomp vervangen.
Alleen, vorige week (uiteraard terwijl je net op vakantie bent, en toevallig of niet: weer code oranje vanwege mist), valt de stroom weer uit thuis. Gelukkig hebben we familie in de buurt wonen die even op onderzoek kon en de stroom weer aan kon doen. Ook nu kwam het weer door de Quatt, dus de stekker er maar weer uit. Meteen weer een afspraak gemaakt, en afgelopen vrijdag kwam de service dienst weer langs. Dit keer deden ze de stekker er in, en weer springt de aardlek eruit. Alles weer gecontroleerd, andere bekabeling, moederbord vervangen, maar de aardlek bleef springen. Het kon nog aan 1 onderdeel liggen, maar die hadden ze niet bij zich, dus er zou een nieuwe afspraak worden ingepland. Tot die tijd moet ik het doen met de CV.
Vandaag maar weer contact opgenomen, er is namelijk nog steeds geen afspraak ingepland, en ik moet ook nog steeds maar rustig afwachten totdat ze contact met mij opnemen.

Net toch ook maar weer even geprobeerd de stekker er in te doen, en warempel: de aardlek spring niet...

Geen idee wat er aan de hand is, maar toch voelt het niet goed. Ik heb nu toch het idee dat het elk moment weer kan klappen, waardoor weer het hele huis geen stroom heeft...
dzuijlek schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:53:
Ik werd vanmorgen wakker in een koud huis. Bleek dat een aardlek schakelaar uit was gesprongen (waar de Quatt en CV ketel op zit). Na wat gepuzzel blijkt het de Quatt te zijn. Op het moment dat ik de Quatt in het stopcontact stak knalde de aardlek er namelijk met een minuut of 3 uit. Gelukkig wordt de CV ketel nog wel aangestuurd door de CiC.
... Quatt bellen. Die adviseerden me de stroomtarieven flink te verhogen in de app zodat de Quatt wellicht nog wel in standby kon draaien. Ik heb dit geprobeerd, maar nu knalde de aardlek er meteen uit op het moment dat ik de Quatt in het stopcontact stak. Ik ga hem er dus niet meer in steken.
Pietjuh schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:54:
Na ruim 2 jaar probleemloos de Quatt te hebben draaien springt hier de aardlek er sinds vandaag uit. op het moment dat ik de buitenunit weer aanzet, slaat de aardlek er naar een paar minuten uit.

Hebben er nog meer mensen dit meegemaakt? Ik kom enkele verhalen tegen, maar niet met een duidelijk antwoord of oplossing. Dit gebeurd natuurlijk 1 maand buiten de garantie. Ik neem aan dat ze daar wel coulant mee om gaan

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

• paQ
  • Nu online
m10tech schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:18:
Samenvatting van de interactie met Quatt door mij: "De Quatt kan inderdaad uitvallen door vochtproblemen."
Voor een warmtepomp die kritisch is voor je huis, en tevens je backup ook nog om zeep helpt is dit niet acceptabel. Want het gaat niet om een defect onderdeel, maar dat het niet tegen typisch winterweer kan.

En wat zou jij doen?

Hieronder de interactie met Quatt en daaronder de quotes van de 5 gebruikers uit de laatste maand.
(beleefdheden geknipt, maar die waren er volop, alsmede het aanbod om te helpen)

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]
Zoals bij andere elektrische apparaten die buiten staan, kan het in uitzonderlijke gevallen gebeuren dat kou en (tijdelijk) vocht invloed hebben op het gedrag van elektronica of communicatie. Denk aan condens of een combinatie van lage temperaturen en hoge luchtvochtigheid. Dat kan soms leiden tot tijdelijk afwijkend gedrag, vergelijkbaar met wat je ook ziet bij andere buitenelektronica.
In sommige gevallen kan dit zich bijvoorbeeld uiten in een beveiliging die aanspreekt, zoals een aardlekschakelaar.
Sja, dat is bijv ook wel eens bij een PV installatie het geval. Maar dan neem ik aan dat Quatt hier wijst naar een overschreden marge in foutstroom, en niet in sluiting. Dat laatste is gewoon onacceptabel. Als het een incidenteel teveel aan foutstroom is, dan zou je dat nog kunnen afvangen met een alamat met een hogere drempel. Ook al blijft dat symptoombestrijding.
Welke foutstroom heb je nu?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
WouterB schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:36:
[...]

De warmtepomp blijft (exlusief defrosts) zo'n 5kW leveren, bijna ongeacht de buiten-temperatuur (al heeft die uiteraard wel invloed op hoeveel elektriciteit er daarvoor in moet):
[Afbeelding]

Met de verloren energie vanwege de defrosts kom je dan op 3.5 a 4 kWh uit aan geleverde warmte in een koud uur.
Bedankt, ik zie 4,1kW bij -5 op 1 moment. Op welke Ta stook je dan? en welke Quatt versie heb je?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10-03 07:49
paQ schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:42:
Sja, dat is bijv ook wel eens bij een PV installatie het geval. Maar dan neem ik aan dat Quatt hier wijst naar een overschreden marge in foutstroom, en niet in sluiting. Dat laatste is gewoon onacceptabel. Als het een incidenteel teveel aan foutstroom is, dan zou je dat nog kunnen afvangen met een alamat met een hogere drempel. Ook al blijft dat symptoombestrijding.
Welke foutstroom heb je nu?
Het gaat over aardlek en niet sluiting.
Omdat ik een Mono heb draait deze Quatt mee op een gewone groep met klein spul en licht.
Ik snap je punt dat de Quatt misschien alleen niet had getriggerd maar dat hij wel de druppel (scheut) foutstroom kan zijn geweest.
Ik weet zo snel niet hoe ik zou kunnen meten wat mijn huidige foutstroom is, met en zonder Quatt....

Blijft mijn punt dat als je dit overkomt en je bent niet thuis of bent net gaan slapen, dan kan de Quatt in vriesbeveiliging gaan en zit je 100% zonder warmte...
Tevens zei iemand (bron vergeten 8)7 ) dat je dit bij andere WP niet hoort...

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

• sdh1981
m10tech schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:18:

En wat zou jij doen?

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]
Dit is gewoon niet acceptabel. Het betekend dat er meer dan 30mA van L naar PE loopt en je in principe bij een defecte aardlek een flinke optater krijgt. Als Quatt dit normaal vind is het gewoon een niet deugelijk product en zou je het alleen zoals je zei in de Sahara moeten verkopen :) Als je in de unit kijkt, heb ik mij als eens afgevraagd dat alles bovenin open en bloot ligt. Gelukkig is de control PCB voorzien van een coating welke "condens dicht"zou moeten zijn. Alle schroef terminals zijn open en bloot, wellicht bij een defrost zie je soms wel eens flinke waterdamp ontstaan. Dit kan misschien ongelukkig condenseren in de elektrische aansluitingen hoek.

• jj85
sdh1981 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:17:
[...]

Dit is gewoon niet acceptabel. Het betekend dat er meer dan 30mA van L naar PE loopt en je in principe bij een defecte aardlek een flinke optater krijgt. Als Quatt dit normaal vind is het gewoon een niet deugelijk product en zou je het alleen zoals je zei in de Sahara moeten verkopen :) Als je in de unit kijkt, heb ik mij als eens afgevraagd dat alles bovenin open en bloot ligt. Gelukkig is de control PCB voorzien van een coating welke "condens dicht"zou moeten zijn. Alle schroef terminals zijn open en bloot, wellicht bij een defrost zie je soms wel eens flinke waterdamp ontstaan. Dit kan misschien ongelukkig condenseren in de elektrische aansluitingen hoek.
Ik zou het zelf eerder zoeken in dat warmelint tbv bodemplaatverwarming. Deze aardlekproblemen lijken nogal voor te komen bij een combinatie van sneeuw/ijs/smeltwater. Ik ben benieuwd waar het 'begin' van de warmtekabel zit en hoe de 230VAC voeding daarop aangesloten is.

• sdh1981
jj85 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:26:
[...]

Ik zou het zelf eerder zoeken in dat warmelint tbv bodemplaatverwarming. Deze aardlekproblemen lijken nogal voor te komen bij een combinatie van sneeuw/ijs/smeltwater. Ik ben benieuwd waar het 'begin' van de warmtekabel zit en hoe de 230VAC voeding daarop aangesloten is.
Enige manier om dit vast te stellen is wanneer de situatie zich voordoet om dat de bodemplaatverwarmings weerstand te meten tov de behuizing. Beste is om de huidige werkende situatie te meten en dan te vergelijk met als de aardlek eruit klapt.

• jj85
[...]

@netappie

Heb je ook gekeken wat de controlmode was tijdens je experiment?
Kan zijn dat de compressor niet start omdat de CiC een storing detecteert en dus naar boiler-only gaat.
En ja, daarbij gaat de waterpomp in de Quatt wel aan.

• Brent
Eerste sww verwarmingsrun zojuist:

- stroom: 0,57 kWH
- energie toegevoegd aan vat methode @Brent 2,15 kWh
- energie onttrokken aan CV circuit methode @jj85 10,1 kWh

De 2,15 kWh komt grofweg overeen met het stilstand verlies sinds laatste opwarmrun (ertussen is geen sww gebruikt) wat trouwens mooi op de 50W van de spec sheet uitkomt.

Formule jj85 klopt, maar ik denk iets met de tijd integratie niet.

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:30

WouterB

3680 Wp

BarryH schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:46:
[...]

Bedankt, ik zie 4,1kW bij -5 op 1 moment. Op welke Ta stook je dan? en welke Quatt versie heb je?
Die piekt op 45 graden (de op de CV-ketel ingestelde max. temperatuur - als het onder 0 is laat quatt de CV-ketel (meestal) helpen tijdens de defrosts).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OavZ7qfGgurtPV53N6FUMh_NbU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YMM4hMBrjtNmTd9Mn9VjV24n.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een quatt 1.0 (mono)

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

• jj85
Brent schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:40:
Eerste sww verwarmingsrun zojuist:

- stroom: 0,57 kWH
- energie toegevoegd aan vat methode @Brent 2,15 kWh
- energie onttrokken aan CV circuit methode @jj85 10,1 kWh

De 2,15 kWh komt grofweg overeen met het stilstand verlies sinds laatste opwarmrun (ertussen is geen sww gebruikt) wat trouwens mooi op de 50W van de spec sheet uitkomt.

Formule jj85 klopt, maar ik denk iets met de tijd integratie niet.
Heb je grafiekjes? Ben wel benieuwd naar beide vermogenslijnen. Zie je een thermisch vermogen van zo'n 3kW (met mijn voorgestelde template)?

• Brent
jj85 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:43:
[...]

Heb je grafiekjes? Ben wel benieuwd naar beide vermogenslijnen. Zie je een thermisch vermogen van zo'n 3kW (met mijn voorgestelde template)?
Yes. Zit nu op telefoon dus export is nu even lastig ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n47zaED64NRSk5TiU9dEOEodEBs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Nolcx14VzEhb6ViFluJMK5L4.png?f=fotoalbum_large

Dat is geen 10kWh, maar zal ergens tussen de 2 en 3 liggen. Ruwweg in lijn met de vat methode. Dat lijkt me goed nieuws, want het is logisch ;) later kijk ik waarom de nutsmeter over deze sensor onzin poept.

[ Voor 46% gewijzigd door Brent op 26-01-2026 09:12 ]

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:48

Ik meen ergens gelezen te hebben dat je met een duo Quatt meer Chills tegelijk kan laten werken. Maar ik kan het nu niet meer terugvinden. Nu zie ik alleen dat het aantal Chills onbeperkt is, maar dat je er max. 3 tegelijk kan aanzetten. Ik zou dit navragen bij Quatt. Als je met duo meer tegelijkertijd kan aanzetten zou ik dat in jullie geval zeker overwegen.

• jj85
Magreet1 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:00:
[...]

Ik meen ergens gelezen te hebben dat je met een duo Quatt meer Chills tegelijk kan laten werken. Maar ik kan het nu niet meer terugvinden. Nu zie ik alleen dat het aantal Chills onbeperkt is, maar dat je er max. 3 tegelijk kan aanzetten. Ik zou dit navragen bij Quatt. Als je met duo meer tegelijkertijd kan aanzetten zou ik dat in jullie geval zeker overwegen.
Klopt wat je zegt. Quatt heeft de exacte getallen van de site gehaald (waarschijnlijk vanwege de variaties die er nu zijn (v1 vs v2 / mono vs duo).

• Ywa

Ywa

Magreet1 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:00:
[...]

Zojuist gevraagd, en verkoper geeft aan:
"Met de enkele unit raden wij aan max 2 chills tegelijk aan te zetten. En met de Duo kun je er >2 tegelijk aanzetten."

• TWN
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 13-03 11:59

TWN

Ik heb zojuist een mail van de Quatt verkoper gehad dat de geluidsproblemen van de V2 (ten opzichte van de V1.5) bekend zijn, en dat de engineers aan het kijken zijn naar een oplossing. Is er wellicht iemand die hier al meer informatie over heeft? Een eerdere vergelijking met "een bouwstofzuiger in de tuin" klopt aardig in mijn situatie 8)7

• jj85
TWN schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:56:
Ik heb zojuist een mail van de Quatt verkoper gehad dat de geluidsproblemen van de V2 (ten opzichte van de V1.5) bekend zijn, en dat de engineers aan het kijken zijn naar een oplossing. Is er wellicht iemand die hier al meer informatie over heeft? Een eerdere vergelijking met "een bouwstofzuiger in de tuin" klopt aardig in mijn situatie 8)7
Zie berichten van @Sebastiaanslk, mogelijk soortgelijk
Sebastiaanslk in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Sebastiaanslk in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:24

TD-91

XC40 P8

TWN schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:56:
Voor mijn beeldvorming, gezien ik op het punt van bestellen sta, zijn er ook V2's bij mede-tweakers die niet vergeleken worden met een bouwstofzuiger? Of gaat het hier mogelijk om een algemeen probleem bij alle installaties tot dusver?
Mijn WPAC berekening is namelijk met de opgegeven waarden op het randje van acceptabel ;)

• harv
[...]

@netappie
@jj85

.....En dan wordt je door jj85 gevraagd in een nieuwer bericht onder welke condities die test is uitgevoerd.
Dan wil je er natuurlijk wel zeker van zijn, dus vanochtend weer geprobeerd.
Ik moet helaas, en dus gelukkig mijn keutel intrekken.
Beide warmtepompen tijdelijk een voor een uitgeschakeld, het gedrag van de watermeter in json bestudeerd, het alleen opstarten, alles werkte zoals het hoorde.
De flow ging keurig naar 800 ltr/uur, bij deze temperturen wilde de cv eerder een handje helpen (controlmode 3).
Kortom wat heb ik te zeggen en te klagen, ja een ding: Sorry Quatt

@netappie

• jj85
@harv blij dat er mensen zulke experimenteren doen! _/-\o_ thanks
Blijft wel raar dat het de eerste keer anders uitpakte

• onlinaius
jj85 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:12:
[...]

Anti vries zit in de cic. Die stuurt de pomp dan naar laag toerental.
Bij wegvallen communicatie gaat de buitenunit de waterpomp maximaal laten draaien, ook als het warm is buiten.
Dit lijkt (in ieder geval voor V1.0) toch niet het geval te zijn.

Ik heb het vandaag even getest:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2_a3sf5Njv0pf2mP92fUuLvWS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JBlAcdhMFoJOHxmjGpV3XQs9.jpg?f=fotoalbum_large

Wat je (tweemaal) ziet gebeuren is:

- Geen verwarmingsvraag, paarse stukjes (anti-freeze protection)
- CiC spanningsloos gemaakt: witte stukjes (unavailable)
- CiC weer spanning gegeven: cyaangroene stukjes (standbye heating)

Zoals je ziet gebruikt de anti-freeze zo'n 8 watt en wordt er bij standbye heating tijdelijk wat meer elektriciteit gebruikt. Ik zie echter geen verschil in stroomverbruik als de CiC spanningsloos wordt gemaakt.

Edit: die platte lijn aan het eind is overigens geen foutje, ik heb de slimme stekker er weer tussenuit gehaald rond 15:02, waarna de oude waarde een poosje wordt vastgehouden.

[ Voor 6% gewijzigd door onlinaius op 26-01-2026 15:18 ]

Pagina: 1 ... 336 ... 348 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.