Morfang schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:27:
[...]
Wat is de reden dat jij de temperatuur niet constant gelijk houdt, maar (in kleine stapjes) omhoog laat gaan? Ik dacht dat een warmtepomp juist het meest effectief is bij een constante temperatuur? Just curious, newbie hier dus probeer zoveel mogelijk te snappen

Ik heb twee redenen.
1. Comfort. Ik werk met twee masterruimtes die elk om warmte kunnen vragen. In beide dus de radiatoren open. De woonkamer heeft relatief een laag warmteverlies. De warmtevraag is hier pas aan het eind van de middag of geen, als ik daar de houtkachel aanzet. De woonkeuken met aangebouwde serre en dus veel glas en 50% platdak heeft relatief een hoog warmteverlies.
Nu blijft de temperatuur in de woonkamer door de dag vrij constant. ‘‘s avonds mag het echter wel wat warmer. Maar wij vinden het ook fijn, dat het ‘‘s ochtends wat koeler is. Kortom dat is dan weer fijn aan de woonkeuken.
Bijkomend voordeel. Er is gedurende de dag voldoende warmtevraag om ook aan de warmtevraag in de rest van het huis te voldoen.
2. Efficiëntie. De Quatt-grafiek hierboven is het resultaat van deze twee masterruimtes. De thermostaat-schema’s zijn voor een gedeelte identiek en vullen elkaar aan. Bovendien vangen ze elkaars verschillen op, als er externe bronnen, als intredend zonlicht, koken en de houtkachel warmte leveren.
Het totaal van beide schema’s is een oplopend schema van 0,1°C per 40 minuten. Die 0,1valt binnen de hysterese van de thermostaat, dus er is in die zin niet ineens extra warmtevraag.
Het voordeel is, dat als de houtkachel ‘‘s avonds aangaat ik niets extra’s hoef te doen. Aan het begin van de avond gaat de thermostaat in de woonkeuken naar de starttemperatuur en in de woonkamer wordt het dan sowieso iets warmer dan het schema. De Quatt stopt er dan mee, tot het moment dat de temperatuur van het schema weer bereikt is. Dat kan later op de avond zijn bij vorst, maar ook midden in de nacht bij veel mildere buitentemperaturen.
Bovendien heb ik dus zo min of meer een nachtverlaging. Dat geeft met name bij de mildere buitentemperaturen zeer hoge COP’s.
In principe werkt het systeem zo 24/7 365 dagen in het jaar. Natuurlijk ben ik nog wel eens wat aan het finetunen. Zo ben ik nu bezig de ideale temperatuur voor de ongebruikte kamers op de verdieping uit te zoeken. Maar verder geen omkijken naar.
Bijgaand van vandaag de Tado-schema’s van beide masterruimtes behorende bij de hierboven geposte Quatt grafiek. De temperatuur aan het begin van de nacht lijkt bijzonder hoog bij het woonkamer-schema, maar dat komt, omdat de thermostaat dicht bij de houtkachel hangt en daar een veel hogere temperatuur meet, dan gemiddeld in de kamer.
[
Voor 6% gewijzigd door
Mickel moen op 30-01-2026 19:16
]
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard