• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
onlinaius schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:14:
[...]

Dit lijkt (in ieder geval voor V1.0) toch niet het geval te zijn.

Ik heb het vandaag even getest:

[Afbeelding]

Wat je (tweemaal) ziet gebeuren is:

- Geen verwarmingsvraag, paarse stukjes (anti-freeze protection)
- CiC spanningsloos gemaakt: witte stukjes (unavailable)
- CiC weer spanning gegeven: cyaangroene stukjes (standbye heating)

Zoals je ziet gebruikt de anti-freeze zo'n 8 watt en wordt er bij standbye heating tijdelijk wat meer elektriciteit gebruikt. Ik zie echter geen verschil in stroomverbruik als de CiC spanningsloos wordt gemaakt.

Edit: die platte lijn aan het eind is overigens geen foutje, ik heb de slimme stekker er weer tussenuit gehaald rond 15:02, waarna de oude waarde een poosje wordt vastgehouden.
Ik denk dat je net niet lang genoeg gewacht hebt :o
Jouw experiment net herhaald.

- In antivries (CM98) --> 13W vermogen (v1.5 duo)
- CIC-stekker eruit --> 13W vermogen
- 2 minuten wachten
- Vermogen neemt toe richting 35W (hoog ook dat de pomp harder gaat draaien)

Mijn hypothese, Quatt buitenunit zal bij wegvallen van communicatie na zo'n 2 minuten de waterpomp (harder) laten draaien. Vraag me nu wel af of het vol vermogen is, want dan had ik zo'n 60-70W verwacht (ivm duo).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDhGI6IClZJQE6SD1RADqirpwVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7W3pXaE4GDACzHScmKj4qepe.png?f=fotoalbum_large

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:40
jj85 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:38:
[...]

Ik denk dat je net niet lang genoeg gewacht hebt :o
Jouw experiment net herhaald.

- In antivries (CM98) --> 13W vermogen (v1.5 duo)
- CIC-stekker eruit --> 13W vermogen
- 2 minuten wachten
- Vermogen neemt toe richting 35W (hoog ook dat de pomp harder gaat draaien)

Mijn hypothese, Quatt buitenunit zal bij wegvallen van communicatie na zo'n 2 minuten de waterpomp (harder) laten draaien. Vraag me nu wel af of het vol vermogen is, want dan had ik zo'n 60-70W verwacht (ivm duo).

[Afbeelding]
En dat was het inderdaad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/couvwM2FZH_wkqqt2KcBIRw9a-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sCuBUC7F50vGyBaHE4kCyvQt.jpg?f=fotoalbum_large

Na iets meer dan 2 minuten van 8 naar 16 watt. Ook nog best weinig (als dit inderdaad full power is), ik vind het nog een vrij zuinige pomp.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10:02
onlinaius schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:00:
[...]

@onlinaius
@jj85

Die jj85, heeft ons allemaal in de gaten!! ;)

[Afbeelding]

Na iets meer dan 2 minuten van 8 naar 16 watt. Ook nog best weinig (als dit inderdaad full power is), ik vind het nog een vrij zuinige pomp.

Sinds aug 24: Quatt Duo 2 x V1.5, , Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
onlinaius schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:00:
[...]

[Afbeelding]

Dan zal het idd geen vol vermogen zijn.

• LTS_2000
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 09:11
LTS_2000 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:56:
Misschien heb ik een leuke kleine bijdrage voor de mensen die iets minder technisch zijn.
Omdat ik zelf ook bepaald geen developer ben en dat ook niet wil worden heb ik een huis tuin en keuken manier bedacht om toch wat extra gegevens te loggen vanuit de Quatt.
Om eerlijk te zijn had ik Home Assistant wel aan de praat maar de integratie van de thermostaat en de Quatt gingen me boven de pet.
Ik heb het opgelost met Windows PowerShell (en ChatGPT).
Windows PowerShell logt elke 10 minuten een aantal variabelen vanuit de json feed en schrijft die weg naar een csv die ik vervolgens kan openen in Excel. Zo kan ik toch wat meer bekijken in één overzicht:

[Afbeelding]
Na een automatische Windows Update was het script weer gestopt.
Nu heb ik via de Windows taakplanner ingesteld dat het script bij opstarten gestart moet worden.
Als mensen het scriptje willen hebben, hoor ik het graag.

Tussenwoning 145m2, 1936, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra ace 39, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.

• Jay1972
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 09:34
Goedemorgen, vraagjes.
- De aansluiting van de Chill, ik lees 12cm ruimte ivm de grootte van de koppeling maar dat zal bij veel huizen van na 2007 toch een ding zijn (zie foto).
- En was er al iets meer bekent over het aansluiten van de Chill op de aan en afvoer van de vloerverwarming en zou dit op een extra groep van de verdeler kunnen?
- Nog een vraag over de verdeler van de vloerverwarming, wij hebben hem nu met pomp (2008) of is het verstandig om hem te vervangen door een pomploze. (Afgelopen maanden is de CV niet bijgesprongen ook niet met de kou)
Waarschijnlijk heb ik over al de antwoorden heen gelezen..
Mijn dank is groot.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntCXBMTIz2UiyB5DF-bdPsIZR8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nQ9c1phsMyYwO5MHi52HK28N.jpg?f=fotoalbum_large

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

@Jay1972

Technisch lijkt het mij hier niet onmogelijk om het op te lossen. Bestaande koppelingen met de radiator verwijderen er iets nieuws voor in de plaats. Wellicht de radiator wat opschuiven om ruimte te maken. Of het er dan fraaier op wordt is een tweede. Of Quatt dit aangaat ook.

Verder. Ik sorteer vast al wat voor. Voor wie er een Chill geplaatst krijgt. Maak een foto van de situatie voor en na de plaatsing.
Lijkt mij leuk om verschillende oplossingen te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OF0ZVis9DDN5rpK5G7tM2erG-ME=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PGg5F8hGBNLYrBMw0tK0rOk8.jpg?f=user_large

Wat koppeling vloerverwarming betreft, daar zegt Quatt zelf nog steeds het volgende over:

Kan ik Quatt Chill combineren met vloerverwarming?
Nee, dit is (nog) niet mogelijk. Iedere Quatt Chill heeft een radiator nodig. Zodra het mogelijk is om Quatt Chill te koppelen aan vloerverwarming, laten we dat direct weten.

Het lijkt mij, dat er gewoon een aanvoer- en retourleiding in de nabijheid, waar je de Chill wilt, moet zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door Mickel moen op 27-01-2026 12:00 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Pagina: 1 ... 336 337 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.